PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörälaukuista

jaanag
14.03.2010, 12.21
Hei,

katselin vanhoja keskusteluita, mutta silti ajattelin uudenkin aloittaa.. Eli olen aloitteleva työmatka/retkipyöräilijä, joka kaipaa vinkkejä pyörälaukun hankinnassa.

Etsin tavaratelineeseen kiinnitettävää suurehkoa laukkua. Matkaan pitäisi nimittäin mahtua niin työvaatteet kun harrastuskamat. Vedenpitävyys on lisäksi ehdoton edellytys. Minkään sadesuojien kanssa en jaksaisi vääntää (kokemusta rinkkapuolelta).

Ortliebilla oli muutama hyvä malli. Back Roller Classic (120e) ja Back Roller City (88e). Ihan kiva idea tuo olkahihna; helmpompi kantaa kamoja harrastuksiin, mutta onko noissa nyt kuitenkaan 30e edestä paremmuutta?

Onko kellään Bilteman vedenpitävistä takalaukuista kokemusta? Hinta ei ainakaan päätä huimaa. Kokoa oli 36l ja hintaa yhdelle 32,90e.

Jaana

alli
14.03.2010, 13.39
Hei,
Ortliebilla oli muutama hyvä malli. Back Roller Classic (120e) ja Back Roller City (88e). Ihan kiva idea tuo olkahihna; helmpompi kantaa kamoja harrastuksiin, mutta onko noissa nyt kuitenkaan 30e edestä paremmuutta?

Onko kellään Bilteman vedenpitävistä takalaukuista kokemusta? Hinta ei ainakaan päätä huimaa. Kokoa oli 36l ja hintaa yhdelle 32,90e.

Jaana

Kokemusta on molemmista, Ortliebistä ja Biltemasta, ja sekä retkiltä että työmatkalta. Molemmat on ihan hyvät. Bilteman laukusta petti koukku jossain vaiheessa, mutta sen saisi korjattua, kilometrejä tuli kumminkin jotain 8000 tms sitä ennen.

Tosin Biltema-kokemuksista on jo aikaa. Silloisissa laukuissa ei ollut toimivaa olkahihnaa, joka on minusta tosi kätevä Ortliebissa. Töissä joudun nousemaan aika monet portaat laukun kanssa, ja Biltsun käsikahva oli ikävä kanniskeluun. Laukuissa tuli kyllä joku hihna mukana, mutta se olisi kai pitänyt joka kerta erikseen kiinnittää.

Vedenpitävyyden nimiin kans vannon. Koskaan et tiedä, milloin kuuro ropsahtaa, ja vettä & rapaa roiskuu myös muualta kuin taivaalta.

Globetrotterilta Saksasta saa oransseja Ortliebejä suht edullisesti.

Esko
14.03.2010, 17.22
Etsin tavaratelineeseen kiinnitettävää suurehkoa laukkua. Matkaan pitäisi nimittäin mahtua niin työvaatteet kun harrastuskamat. Vedenpitävyys on lisäksi ehdoton edellytys. Minkään sadesuojien kanssa en jaksaisi vääntää (kokemusta rinkkapuolelta).

Jaana

Niin, tuo Bilteman laukkujen tilavuushan oli kahden laukun yhteistilavuus?

Back Roller City oli Ortliebin vastaus siihen, kun ihmiset valittivat laukkujen olevan niin kalliita halpiksiin (tyyliin tuo Biltema) verrattuna. No, eipä ole enää paljon eroa, ~kympin per laukku. Eroina Classiciin on se, että Cityssä ei ole olkahihnaa eikä sisätaskuja, ja kiinnitysjärjestelmä on paljon yksinkertaisempi. Ja vissiin on vain yksi värivaihtoehto. Tosin se kiinnitysjärjestelmäkin on sama kuin Classicissa vielä joitakin vuosia sitten; noin 50000km käyttökokemuksella, aika pomminvarma systeemi. Laukkuun on siis jätetty vain olennaisin. Jos ei muuta kaipaa (ei esim. aio kovin paljon kanniskella laukkua), sitten varmaan City on hyvä ratkaisu. Itse olen valinnut kalliimmat. Sama viiden vuoden takuu kaikissa.

Bilteman laukusta ei ole minkäänlaisia omakohtaisia kokemuksia. Eikä tutuillakaan niitä ole näkynyt. Vaan kun hintaeroakaan ei ole kuin se rapia kymppi per laukku, en kyllä keksi miksi suosittelisin Biltemaversiota kenellekään, jolle laukku tulee säännölliseen käyttöön. Olisin linkittänyt tähän yhden suomalaisen seikkailijan blogin, mutta nähtävästi en ollutkaan tallettanut sitä bookmarkseihin enkä nyt miehen nimeä muista. Joka tapauksessa, hän tuhosi yhdet Biltemalaukut matkalla Australiasta Suomeen, ja vaihtoi sitten Ortliebiin. Tosin jo Australian jälkeen hän oli jo vaihtanut monta kertaa hajonneet laukkujen kiinnikkeet Suomesta tilattuihin Ortliebin versioihin (ne kestivät hyvin loppumatkan), ja niissä Australiasta otetuissa kuvissakin näkee, miten laukkujen ympärille oli jo siellä kierretty pari kierrosta irtoremmiä.

Tämä nyt toki on vain yhden ortliebistin mielipide.

DeLillo
14.03.2010, 18.28
Jos laukut tulevat käyttöön, niin sitten Ortliebit. Jos laukuilla on ehkä joskus ihan vähän tai ei ollenkaan käyttöä, niin sitten kannattaa kokeilla parikymppiä halvempia.

Omaa kokemusta Ortliebeistä vajaan kymmenen vuoden ajan. Kaikki kauppareissut hoidettu Back Rollereilla koko tämän ajan. Tämän lisäksi vaimo ajanut työmatkat ympäri vuoden yhdellä laukulla ja lähes joka vuosi on tullut viikosta kahteen retkeilyä. Maidot, kaljat ja muut painavat kulkeneet mukana eikä laukuissa ole mitään vikaa. Kulumisen jälkiä on tietenkin, mutta kaikki kiinnikkeet, soljet ja hihnat toimivat edelleen.

Teemu Kalvas
14.03.2010, 18.57
Meillä on tullut yhteen Ortliebiin tässä vuosien varrella reikä pohjaan joka piti jeesusteipata, mutta se taisi olla se jota en ollut kiinnittänyt kunnolla ja joka päätti poistua kyydistä kun kaahasin jotain alamäkeä neljääkymppiä. Kaikkea nekään ei siis kestä. Muuten hyvät.

Esko
14.03.2010, 19.25
Meillä on tullut yhteen Ortliebiin tässä vuosien varrella reikä pohjaan joka piti jeesusteipata, mutta se taisi olla se jota en ollut kiinnittänyt kunnolla ja joka päätti poistua kyydistä kun kaahasin jotain alamäkeä neljääkymppiä. Kaikkea nekään ei siis kestä. Muuten hyvät.

Niin, lisätään nyt vielä (vaikka tästä on ennenkin tullut palstalla kirjoiteltua), että itse toki sain laukkuni kulutettua "loppuun" kuudessa vuodessa. Mm. kaikki muoviklipsut rikki (uusia saa eurolla - tosin takuukin toimii) ja kangas puhki siltä kohdalta mihin taitokset tulee, jokunen reikä kulunut muuallekin. Mutta olen aika vakuuttunut, että muut laukut olisivat tiensä päähän jo aiemmin. Nykyiset laukut ovat myös Ortliebit.

Jotta laukut säilyvät hyvinä, kannattaa ne mm. säätää tarakkaan mahdollisimman hyvin niin, etteivät ne pääse liikkumaan. Ja jos jotain vikaa (kuten reikä) tulee, kannattaa korjata mahdollisimman pian. Tämä ihan valmistajasta riippumatta. Reikähän nyt voi syntyä vaikka sitenkin, että laukkuun laittaa jotain terävää.

alli
14.03.2010, 19.49
Niin, tuo Bilteman laukkujen tilavuushan oli kahden laukun yhteistilavuus?
....

Olisin linkittänyt tähän yhden suomalaisen seikkailijan blogin, mutta nähtävästi en ollutkaan tallettanut sitä bookmarkseihin enkä nyt miehen nimeä muista. Joka tapauksessa, hän tuhosi yhdet Biltemalaukut matkalla Australiasta Suomeen, ja vaihtoi sitten Ortliebiin.

Kyllä ainakin ennen Bilteman laukut tosiaan olivat Ortliebiä isommat, 36 litraa/laukku, ja siirtyessäni Ortliebiin retkikäytössä otin käyttöön myös etulaukut.

Seikkailija, jota tarkoitat, on varmaan Jukka Salminen.

Henki Hieveri
14.03.2010, 20.05
IMO laukut ovat kulutustavaraa, vaikka pumpuliin käärisi laukun sisällön, pohjaan tulee reikä. Tässä vaiheessa toivot, että ostamasi laukku oli alunperin halpa.

Kauppamatkoille on esimerkiksi halpoja trolleja. Ne pistän kiinni tarakkaan mustekaloilla ja ostokset sisälle. Trolli on varaa hajoittaakin.

Esko
14.03.2010, 20.19
Kyllä ainakin ennen Bilteman laukut tosiaan olivat Ortliebiä isommat, 36 litraa/laukku, ja siirtyessäni Ortliebiin retkikäytössä otin käyttöön myös etulaukut.

Seikkailija, jota tarkoitat, on varmaan Jukka Salminen.

Ok. Joskus katselin Bilteman laukkuja liikkeessä, mutta siitä on aikaa. Ei kyllä mitenkään jäänyt sellaista mielikuvaa, että ne olisivat olleet Ortliebejä isommat. Saatika, että lähes tuplasti isommat.

Jukka Salminen (http://jukkasalminen.com/) se tosiaan oli.

alli
14.03.2010, 21.13
Ok. Joskus katselin Bilteman laukkuja liikkeessä, mutta siitä on aikaa. Ei kyllä mitenkään jäänyt sellaista mielikuvaa, että ne olisivat olleet Ortliebejä isommat. Saatika, että lähes tuplasti isommat.

Kaivoin tuon Biltsun laukun yläkaapista vertailuun ja tosiaan aika samanoloisilta silmämääräisessä vertailussa näyttävät.

Biltsun koon mittasin kerran vesiämpärimenetelmällä ja silloin tulin tulokseen, että se ilmoitettu tilavuus pitää suunnilleen paikkaansa. Varmaan oon jossain ketjussa tästä silloin kirjoittanut. Silloin oli joku lehtitesti, jossa O:n tilavuus oli mitattu, olisiko se ollut 25 litraa tms. ja tämä innoitti ämpärikokeiluun. Enää ei asia kiinnosta niin, että tekisin vertailutestiä, mutta ehkä saisi tuohon Ortliebiinkin yli 25 litraa mielestäni vielä suljettavasti :).

Tuontyyppisessä laukussahan koko riippuu vähän siitä, miten täydeksi sen sulloo. Mun Biltemoissa on sellaiset lipareet, jotka tulevat vielä rullatun pussin päälle, joten kestävät ehkä sadetta paremmin täysinä kuin nuo Globen malliset Ortliebit.

Esko
14.03.2010, 21.50
Kaivoin tuon Biltsun laukun yläkaapista vertailuun ja tosiaan aika samanoloisilta silmämääräisessä vertailussa näyttävät.

Biltsun koon mittasin kerran vesiämpärimenetelmällä ja silloin tulin tulokseen, että se ilmoitettu tilavuus pitää suunnilleen paikkaansa. Varmaan oon jossain ketjussa tästä silloin kirjoittanut. Silloin oli joku lehtitesti, jossa O:n tilavuus oli mitattu, olisiko se ollut 25 litraa tms. ja tämä innoitti ämpärikokeiluun. Enää ei asia kiinnosta niin, että tekisin vertailutestiä, mutta ehkä saisi tuohon Ortliebiinkin yli 25 litraa mielestäni vielä suljettavasti :).

Tuontyyppisessä laukussahan koko riippuu vähän siitä, miten täydeksi sen sulloo. Mun Biltemoissa on sellaiset lipareet, jotka tulevat vielä rullatun pussin päälle, joten kestävät ehkä sadetta paremmin täysinä kuin nuo Globen malliset Ortliebit.

Totta, täyttöastekin kyllä ratkaisee kun tilavuutta mitataan. Joskus on tullut kuskattua lyhyitä pätkiä niinkin paljon tavaraa (tyypillisesti ruokakaupassa poikettua), ettei lipare ole yltänyt lainkaan kiinni. Ortlieb itse ilmoittaa tilavuudeksi 20 litraa/laukku. Ja mitä vedenpitävyyteen tosiaan tulee, niin sikäli kun laukkua ei ole ylipakattu, se toimii tarvittaessa vaikka kellumisvälineenä.

"Ämpärimenetelmästä" puheen ollen, minulla on myös vanhat Haltin laukut (hommahan menee niin, että on kahdenlaisia pyöräilijöitä; niitä jotka ostavat heti Ortliebin laukut, ja niitä, jotka ostavat useampia laukkuja). Yksi hyvä puoli niissä on. Niihin nimittäin mahtuu se kymmenen litran ämpäri sisälle. Ovat siis Ortliebejä paremmat marjametsälle suunnatessa. ;)

Kontti
15.03.2010, 00.35
Kaverilla on ollut bilteman laukut retkipyöräilyssä yhteisellä reissulla.

Ihan toimivat laukut, mutta kiinnitysmenetelmä on/oli surkea. Reissulla niiden kanssa selvittiin hyvin, kunhan vain nippusiteillä kiinnitettiin laukut kiinteästi kiinni pyörään.

Itse olen sitä mieltä, että laukkujen tärkein ominaisuus on helppokäyttöinen ja luotettava kiinnitysmekanismi. Siitä en lähtisi tinkimään.

(Ja itsellänikin on Ortlieb back roller classicit ja front rollerit käytössä. Kuten pikkuhiljaa valtaosalla kavereistakin, kokeiltuaan muita merkkejä)

Fillarimessuilla oli Deuterin takalaukkuja Bike-Planetin osastolla myynnissä. Niistä se kallein versio näytti ihan pätevältä. Kiinteä sadesuojus oli myös mukana.

Yksi huomionarvoinen seikka on, että jos kaikki laukut ovat täysin vedenpitäviä, niin ainoa paikka missä voi säilyttää märkiä tavaraa on takatavarateline, jossa onkin sitten aikamoinen liputus käynnissä. Minusta voisi olla perusteltua, että ainakin yksilaukku olisi ei vedenpitävä. Sillä nuo Deuterin takalaukut, joissa vain sadesuoja, voisivat olla ihan perusteltuja.

pirkkob
15.03.2010, 08.09
Olen vuosia käyttänyt Deuterin laukkuja. Ekat mallit olivat ilman sadesuojaa ja kiinnitysmekanismi on hiukan hankala. :(
Isokokoinen muovikassi laukussa toimi hyvin sadesuojana. Uudemmat laukut ovat ihan käteviä sadesuojineen. Hintataso näyttäis olevan samaa luokkaa Ortliebin kanssa. ;)
Ammoin hankkimani laukut olivat juuri koukkukiinnitteisiä ja niillä oli taipumus pompahtaa irti ainakin toiselta puolelta ihan tavallisessa pompussa ja kuorman alla koukkujen tärinässä oieta.
Kannattaa siis aikuisten oikeasti hankkia kunnolliset laukut, kun niillä halpiksilla on kuitenkin tapana hajota keskellä ei mitään. :D

Henki Hieveri
15.03.2010, 09.25
Levyjarrun levy hankasi minulla pilateeman laukkuun reijän.

alli
15.03.2010, 11.14
Yksi huomionarvoinen seikka on, että jos kaikki laukut ovat täysin vedenpitäviä, niin ainoa paikka missä voi säilyttää märkiä tavaraa on takatavarateline, jossa onkin sitten aikamoinen liputus käynnissä. Minusta voisi olla perusteltua, että ainakin yksilaukku olisi ei vedenpitävä. Sillä nuo Deuterin takalaukut, joissa vain sadesuoja, voisivat olla ihan perusteltuja.

Tämä ei mulle ole ihan selvää, että miksi näin. Märät tavarat säilytän yleensä muovipussissa kuitenkin (kuten uimapuku), ellen tosiaan yritä kuivaamista tavaratelineellä. Märkä ulkoteltta voisi olla toinen tällainen vesimärkänä kuskattava juttu, en sitäkään suojatta laittaisi muun tavaran sekaan. Voisko kostea pyyhe olla sitten sellainen, että kosteutta läpäisevässä laukussa kuivuisi itsekseen?

kmw
15.03.2010, 15.42
Jos laukut tulevat käyttöön, niin sitten Ortliebit

Komppaan. Mulla on ollut jo monta vuotta ja vaan toimii:)

Esko
15.03.2010, 16.31

Minäkään en nyt ihan ymmärtänyt mitä tässä tarkoitettiin. Eihän se märkä vaatemytty sadetta pitämättömässä laukussakaan kuivu. Ja joka tapauksessahan se kannattaa laittaa vedenpitävään pussiin, muuten kaikki muukin laukussa kastuu. Vai mikä tässä oli ideana? Ortliebin laukkuihinkin saa lisävarusteena ostaa ulkopuolelle tulevan verkkopussin, mutta itse epäilen sitä aika käyttökelvottomaksi pyörälaukuissa; sen on sen verran leveä, että laukun reunaan laitettuna menisi renkaan/pinnojen väliin, ja kyljessä taas tekisi laukusta tosi leveän.

Siinä Haltin laukussani on irralliset sadekeräimet. Ei kun siis sadesuojat. Ne kyllä pitävät kohtuullisesti sateen ulkopuolella, mutta jos vettä on reilummin, ne keräävät renkaasta lentelevän kuraveden pikkuhiljaa parin litran rapakoiksi laukkujen pohjalle. Voi tietysti olla että tässäkin on kehitystä kymmenessä vuodessa tapahtunut, mutta ainakaan itse en aio asiaa enää testata, kun kerran pakko ei ole. Yksi kerta sai riittää.

Kontti
15.03.2010, 17.17
Joo, täsmennettäköön, että en tiedä kuivuuko mikään kosteutta läpäisevässä laukussa, koska itsellä tosiaan kaikki täysin vedenpitäviä rollereita. Ehkä sama ongelma on joka tapauksessa.

Ongelmaksi olen siis vain kokenut, että pitkällä sateisella reissulla, alkaa vähitellen koko laukun sisältö olemaan enempi vähempi kosteaa. Kosteutta kulkeutuu jo ihan laukkujen availusta ilmankosteutena, ja sitten mahdollisesti märistä kamppeista. Aina ei pesunjäljiltä saa vaatteitakaan täysin kuivaksi, ennenkuin taas pitää lähteä polkemaan.

Myönnettäköön, että yleensä mulla kamat on laukuissa ilman erillistä muovipussia. Toisaalta, jos kaikki tavarat pakkaa erikseen vedenpitäviin muovipusseihin, niin miksi sitten edes vedenpitäviä laukkuja tarvitsikaan.

Tämä siis on ollut minulla ongelma, enkä ole siihen oikein muuta ratkaisua keksinyt kuin tarakalla varusteiden kuivattaminen - silloin kun se säiden puolesta on mahdollista.

DeLillo
15.03.2010, 18.53
Deuterit, Haltit ja muut erillisen sadesuojan nimeen vannovat laukut kannattaa kyllä unohtaa. Ortliebin, Vauden ja ilmeisesti Bilteman käyttämä rekanpressun kaltainen vettäpitävä materiaali on aivan ehdoton. Carradicen öljykangas on myös yksi vaihtoehto. Carradicella olisi aivan hervottoman kokoiset takalaukut. Omaa kokemusta ei ole kuin yhdestä parinkymmenen litran "satulalaukusta". Erittäin hyvä.

VPR
15.03.2010, 19.29
Jep, rullattavat vesitiiviit laukut ovat pop. Kyllä ne ja kamppeet aika hyvin kuivuu öisin, ikinä en oo mitään kuivannu tarakalla.

Matti Heikkinen
15.03.2010, 19.52
miksi laukkujen pitää olla vesitiiviit?Muovipusseilla olen pärjännyt tähän asti hyvin vaikka keli on ollut välillä kohtalaisen märkää,vain etu-ja tankolaukkuni ovat irroitettavat,takalaukut kiinnitetty tiukasti tavaratelineeseen,ne puran osittain yöksi telttaan.Sadesuojat etulaukuissa keräävät vettä ,pohjaan tehdyt reiät poistavat siitä osan

Teemu Kalvas
15.03.2010, 21.35
miksi laukkujen pitää olla vesitiiviit?

Ketjun aloittaja halusi hämäävästi ratkaisua sekä työmatka- että retkikäyttöön. Nyt kun tässä päästään vauhtiin, huomataan, että näillä on vähän erilaiset tarpeet.

Työmatkakäytössä vesitiiviit laukut ovat ehdottomat. Tavara sekä menee laukuun että tulee sieltä kuivana. Kysymystä märän tavaran kuljettamisesta ei synny.

Retkellä on hankalampaa. Koska tavaraa on erilaisissa kosteuden asteissa väistämättä, ainakin kun retkeä on kestänyt kauemmin, jotain pussukoita eri kosteuksien rajoittamiseen toisistaan on varmasti mukana. Tässä vaiheessa voi sitten pohtia tekeekö vesitiiviydellä itse laukuissa mitään. Eipä minun rinkkanikaan vesitiivis ole, eikä tuo ole koskaan tuntunut ongelmalta.

Risto Koivunen
15.03.2010, 21.36
Fillarimessuilla oli Deuterin takalaukkuja Bike-Planetin osastolla myynnissä. Niistä se kallein versio näytti ihan pätevältä. Kiinteä sadesuojus oli myös mukana.

Pistäydyin ohikulkiessani katsomassa tänään avattua Tammiston Bike Planet -myymälää, ja siellä oli noita Deuterin laukkuja "avajaistarjouksena" kolmea eri mallia, muistaakseni Rack Pack Uni (39 e), Rack Pack I (69 e) ja Rack Pack II (79 e).

laaarrd
16.03.2010, 12.39
Työmatkakäytössä vesitiiviit laukut ovat ehdottomat. Tavara sekä menee laukuun että tulee sieltä kuivana. Kysymystä märän tavaran kuljettamisesta ei synny.

Minä tykkään laittaa tavarat laukkuihin siltikin joko muovi- tai kangaskassissa. On mukavampi nostaa kassi tavaroineen ulos laukusta ja jättää rapaiset laukut kiinni pyörään. Ne laukut kun yleensä on vielä muotoiltu niin etteivät seiso pystyssä vaan kaatuvat lattialle. Pakkasella en ole uskaltanut edes kokeilla noiden muovikiinnitteisten Haltien irrottamista. Ylimääräinen sisäpussi pitää tavarat myös hiukan lämpimäpänä, joka ainakin läppärin ja eväiden kohdalla on ihan jees :)

Mr.Auer
16.03.2010, 19.24
Ei oo kokemusta noista tarakkalaukuista, mutta mulla on ollu jonkun 3 vuotta kovassa käytössä Ortliebin rullattavasuinen reppu sekä pikakiinnitteinen tankolaukku pienille ja kevyille romppeille, ja vähän aikaa sitten ostin vielä samaisen valmistajan Sling-It-laukun, semmonen lähettityyppinen mutta keskikokoinen eikä mikään valtava säkki.

Reppu on kestäny käyttöä moitteetta, mitään kremppaa ei ole ilmennyt - kovalla pakkasellakaan ei oo noiden kiinnikkeiden muovit haurastuneet, materiaali tuntuu erittäin kestävältä (kantaa vaikka tiiliä), ja vedenpitävyys on ainakin minun mielestäni aivan ehdoton ominaisuus oli käyttö sitten mitä tahansa (ellei oo niin kermapeppu ettei koskaan eksy ulos räntä/vesisateella).
Noissa on bonuksena se 5 vuoden takuu, mitä ei kaikilta valmistajilta voi odottaa.

Tarakkalaukut kun saan hommattua niin varmasti kallistun myös niissä Ortliebiin, sen verran hyviltä nuo ovat tuntuneet.

Esko
17.03.2010, 00.17
miksi laukkujen pitää olla vesitiiviit?

Suoraan sanoen en kyllä äkkiseltään keksi yhtään tilannetta, jossa vettä pitämätön laukku olisi vettä pitävää parempi. Ehkä siinä tapauksessa, että laukussa menee jokin nesteastia rikki, jolloin laukun kastumisen näkee jo ulkopuolelta ja ehkä kaikki tavarat eivät ehdi kastua? Sen verran jämäkkää materiaaliahan ne laukut kuitenkin ovat, ettei siellä sisällä mikään tavara missään järjellisessä ajassa kuivu (ellei kyse ole jostain verkkotaskusta). Joku varmaan osaa valistaa minua paremmin. Päinvastaisia tilanteita keksin kyllä. Kaikki ne tilanteet, joissa laukun ulkopinta joutuu veden kanssa tekemisiin. Puhdistaminenkin on kätevämpää; ei tarvitse kuin näyttää vähän vettä ja pesuharjaa ja kurat ovat poissa, laukkua ei tarvitse edes tyhjentää sen takia. Saati että tarvitsisi kuivata, ennen kuin voi taas käyttää.

On minullakin yleensä kaikki pikkusälä ja mm. vaatteet pusseissa ja purkeissa siellä laukkujen sisällä, jo ihan siitäkin syystä, että pysyvät paremmin järjestyksessä.

Matti Heikkinen
17.03.2010, 20.35
edelleenkään en keksi syytä miksi pitää olla vesitiiviit,kuljetan veden pulloissa,sen takia pärjään pehmeillä laukuilla.Käyttökokemuksia ei moisista ole mutta pakatessa pehmeä laukku joustaa,vesitiiviit vaikuttavat olevan joustamatonta materiaalia.Mielipiteeni perustuu vain omiin kokemuksiini välillä melko kosteissakin olosuhteissa,retkivarusteistani lähinnä makuupussi ja varavaatteet tarvitsevat hyvän kosteussuojan,ehkä ruokatarvikkeista osa sekä etulaukun sisältö,etulaukulle riittää muovikassi päälle viritettynä

Esko
18.03.2010, 00.23
Matti,

On tässä niitä syitä jo mainittu ja jos et niitä ymmärrä, niin en voi asiassa auttaa. Jos sinulle vesitiiviys on yhdentekevä tai jopa käyttöä haittaava ominaisuus, niin hyvä sitten niin. Vesitiiviys eli siis se, että sekä sadevesi että renkaista roiskuva vesi pysyvät laukun ulkopuolella kaikissa pyöräillessä vastaan tulevissa tilanteissa, ilman mitään kommervenkkejä tai lisäpusseja tai muutakaan ylimääräistä vaivaa. Monille muille kuten itselleni se on yksi tärkeimmistä kriteereistä.

Mitä kankaisiin tulee, niin jos tarkoitit, ettei vesitiiviiden laukkujen kangas veny, siinä olet kyllä oikeassa. Toisaalta, ei se kangas kyllä veny ainakaan omissa vettä pitämättömissä laukuissanikaan. Eikä muissakaan laukuissani, mitä nyt joissakin selkärepuissa on verkkotaskuja. Jos taas tarkoitit, että vettä pitävien laukkujen materiaali ei taivu ja taitu, niin sitten suosittelen tutustumaan laukkuihin paremmin. Esimerkiksi kaikkien keskustelussa mainittujen vettä pitävien laukkujen materiaali on ihan yhtä lailla taipuvaa kuin vettä pitämättömienkin laukkujen kankaat.

alli
18.03.2010, 12.33
Jos ei tarvii vesitiivistä, niin ei kai sellaista sitten kannata ostaa.

Oli mullakin jossain vaiheessa tavalliset, kenties vettähylkivät mutta ei tiiviit laukut käytössä. Silloin oli vähän ontelo olo, kun yhtäkkinen ukkoskuuro pyyhkäisi yli ja laukussa oli vaikkapa kirjastosta haettuja videoita. Ei silloinkaan mitään katastrofia koskaan käynyt. Vesitiiviillä on kuitenkin huolettomampi olla ja kotona voi vaikka suihkulla huuhdella suurimmat kurat laukun ulkopinnalta.

Retkellä pidän enimmät tavarat teltan absidissa, missä on vain irtokangas lattiana ja katteena yksinkertainen telttakangas, joka kerää kondenssia kosteissa oloissa. Tässäkin vesitiivis laukku on mulle ollut helppo ratkaisu.

brewster
18.03.2010, 14.27
Vesitiiville minulta 10 ääntä ja vaikka Brooksin kankaisille laukuille tyylistä 1 ääni.

pirkkob
22.03.2010, 08.16
Omilla retkilläni olen märkiä pyyhkeitä yms. pitänyt pakkarilla hämähäkin alla. Ajoviima ja - toivottavasti - aurinko kuivattavat pakkarikamat varsin nopeasti. ;)

ichijiro
07.05.2015, 13.59
Ostin Clarjis XL laukut, ongelmana on se, että tuppaavat hakkaamaan ärsyttävästi pinnoihin välillä.

Onko jotain suojia / ohjureita tai jotain jolla tätä voisi estää? Vai tuunaanko vaan jostain raudoista suojat tätä vastaan?

SeKo
07.05.2015, 21.19
Mulla on Bilteman laukut. Halusin ostaa ihan kaupassakäyntiä ajatellen. Mukavampi kuljettaa laukuissa kun ohjaustangossa heiluen. Yhteen Bilteman laukkuunhan menee hyvin yksi muovikassillinen ostoksia, tarvittaessa hieman enemmänkin. Tietysti ostokset on syytä laittaa muovikasseihin fiksusti, eikä esim. poikittain. Pikaisesti googletettuna varsin hyvä, halpa, iso ja testissäkin menestynyt laukku. Olen nyt reilun vuoden käyttänyt ja tullut siihen tulokseen, että eniten harmittaa ettei laukku pysy pystyssä, mutta ratkaisu on mulla se, että laukut ovat koko ajan pyörässä kiinni (lukkokin on) jolloin riittää kuljettaa se ostoskassillinen.

arctic biker
07.05.2015, 21.58
Tietysti ostokset on syytä laittaa muovikasseihin fiksusti, eikä esim. poikittain.
Zen ja pakkaamisen taito by Robert Pirzig.

H32i
08.05.2015, 13.51
Ostin Clarjis XL laukut, ongelmana on se, että tuppaavat hakkaamaan ärsyttävästi pinnoihin välillä.

Onko jotain suojia / ohjureita tai jotain jolla tätä voisi estää? Vai tuunaanko vaan jostain raudoista suojat tätä vastaan?

Tämän (http://www.topeak.com/products/Racks/SuperTouristDXTubularRack)hankinta ratkaisi omani, vastaavanlaisen pulman.

via
08.05.2015, 18.16
olin Biltemassa ostoksilla muutama päivä sitten etsimässä pienehköjä laukkuja, totesin että siellä oli melkoinen arsenaali erilaisia, rouvan pyörässä on nyt eteen tarkoitettu vedenpitävä takana kun vähän isompaa oikealle / vasemmalle tarkoitettua ei ollut Trella - tarve nousi kun hän totesi Ortliebin Classicit aivan liian suuriksi - vielä ei ole ajanut yhtään nykyisillä laukuilla, edelliset oli ostettu Anttilasta a. 10v sitten. Ortliebeilläkään ei ole ajettu ja ovat nyt odottamassa kohtaloaan

Lumia
06.12.2015, 14.35
Saako Helkama Ainottareen asennettua sivulaukut ongelmitta? Ehkä hassu kysymys, mutta tuli mieleen kun Ainottaressa on integroitu tavarateline (http://www.helkamavelox.fi/wp-content/uploads/2014/10/ainotar7v-punainen-detalji-870x579.jpg?511c31). Teline itsessään näyttää varsin tukevalta, mutta malliltaan se on vähän erilainen kuin erilliset tavaratelineet, joihin sivulaukut on yleensä asennettu. Asettuuko esimerkiksi se Ortliebin kiinnityssysteemin alempi koukku hyvin tuohon taaempaan tukirautaan?

Sivulaukkuja olisi tarkoitus käyttää lähinnä kauppaostosten kuskaamiseen. Ortlieb Back Roller Cityt tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona, mutta onko parempia vaihtoehtoja? Back Rollerien koko lähinnä mietityttää, että ovatkohan liian isot. Toisaalta koosta ei kai ole haittaa kun tyhjän tilan saanee rullattua kasaan. Front Roller Cityt tuntuvat kooltaa sitten jo ehkä liian pieniltä :)

alli
07.12.2015, 20.44
Saako Helkama Ainottareen asennettua sivulaukut ongelmitta? Ehkä hassu kysymys, mutta tuli mieleen kun Ainottaressa on integroitu tavarateline (http://www.helkamavelox.fi/wp-content/uploads/2014/10/ainotar7v-punainen-detalji-870x579.jpg?511c31). Teline itsessään näyttää varsin tukevalta, mutta malliltaan se on vähän erilainen kuin erilliset tavaratelineet, joihin sivulaukut on yleensä asennettu. Asettuuko esimerkiksi se Ortliebin kiinnityssysteemin alempi koukku hyvin tuohon taaempaan tukirautaan?

Sivulaukkuja olisi tarkoitus käyttää lähinnä kauppaostosten kuskaamiseen. Ortlieb Back Roller Cityt tällä hetkellä ykkösvaihtoehtona, mutta onko parempia vaihtoehtoja? Back Rollerien koko lähinnä mietityttää, että ovatkohan liian isot. Toisaalta koosta ei kai ole haittaa kun tyhjän tilan saanee rullattua kasaan. Front Roller Cityt tuntuvat kooltaa sitten jo ehkä liian pieniltä :)

Ortliebin koukkujen paikkaa saa siirreltyä sivusuunnassa, ja alaviisaria voi liikutella kiskollaan sekä viisarin suuntaa muuttaa, joten luulisi laukun telineeseen jotenkin sopivan. En aina koe laukun asettelua omaan telineeseenikään täysin ongelmattomaksi, varsinkaan silloin jos se laukku on painava ja täydeksi pakattu, mutta pari kertaa päivässä vähintään sitä tulee silti irroiteltua ja kiinniteltyä ilman suurempaa tuskanhikeä.

Koko-ongelmaa en nyt ihan hahmota. Kyllähän kaupasta kai välillä tulee isompikin lasti tuotua? Itsellä tahtoo pikemminkin tila loppua, jos on esim. vaihtovaatteita, kirjaston kirjoja ja ostoksia samalla kertaa kyydissä. Laukun voi onneksi ylipakata kuivahkolla kelillä niin, ettei rullaa suuaukkoa kiiinni.