PDA

Näytä tavallinen näkymä : 2-3k€ täpäri, Canyon?

marati
09.02.2010, 01.14
Yrittänyt etsiä tietoa otsikon hintahaarukan täpäreistä ja varsinkin noista Canyoneista, mutta kohtuu huonolla menestyksellä. Olen jostain syystä iskenyt silmäni Canyonin Torque ES 8.0:aan. Vastaavahan olisi esim. Cuben Fritzz, mutta Cuben linkku ei jostain syystä vakuuta minua. Mitä muita suosittelisitte tuohon hintahaarukkaan ja ab 150-160 joustolla oleviin, mutta kuitenkin vielä mukavasti ylömäkiä ajettaviin, rasseihin?

Ajelen lähinnä juurakko polkuja (Kaupin maastot Tampereella), ja mäkisiä maastoja, mielellään mäet ylös, mutta vielä mieluummin kovaa alas :). Muutamia kertoja kesässä käyn sitten enemmän alamäkityyppistä ajoa testaamassa, tähän mennessä Vuokatissa, mutta ensikesänä ehkä muitakin paikkoja pitäisi päästä testaamaan. Miehellä on mittaa 178cm, lahje 82-83cm, ab 76kg, joten Canyonin M = 18,5" tuntuu sopivalta (kaverilla muutaman vuoden takainen Nerve M:nä). Nykyinen pyörä on 16" ja se myös tuntuu vähän pieneltä, tosin Avantin Team Freeride 130mm keulalla ei ole ehkä paras mahdollinen geometrialtaa (yksi syy uuden hankkimiseen).

Kaikki kommentit ja ehdotukset tervetulleita!

Janmppa
09.02.2010, 01.26
Trek Remedy 7/8 mountainbikeshopista, Suomesta.

OJ
09.02.2010, 04.06
Giant Reign 1 pitäisi irrota ton hintahaarukan puolenvälin paikkeilla ja Suomesta. Mä tykkään giantin jousituksesta.

akkki
09.02.2010, 08.33
Tohon hintahaarukkaan vois löytyä Sportaxista Tampereelta jo Santa Cruzia... Ja Remedylle kans yks ääni täältä!

Edit: Niin ja Kangasalta vielä pari vaihtoehtoa!

http://www.mondraker.com/10/eng/bikes/Dune-R/75

http://www.orangebikes.co.uk/bikes/2010/alpine-160/

marati
09.02.2010, 09.05
Janmppa: onko noiden Remedyjen painoja missään? näyttäs olevan ilmeisesti vanhoja malleja aika hyvissä tarjouksissa. onko uusissa malleissa jotain selkeästi parempaa? ilmeisesti suuremmat erot Torqueen on toi "leijuva" linkku ja jarruissa joku parempi sydeemi.

OJ: kuka noita Suomessa myy? En nopsaan googlettamalla löytänyt. Näyttäs ihan ok pyöriltä, mutta kun tarkkaa hintaa ei tiedä, niin onko samassa hinra luokassa vastaavat osat jne.

zeizei
09.02.2010, 09.40
onko uusissa malleissa jotain selkeästi parempaa?

OJ: kuka noita Suomessa myy? En nopsaan googlettamalla löytänyt. Näyttäs ihan ok pyöriltä, mutta kun tarkkaa hintaa ei tiedä, niin onko samassa hinra luokassa vastaavat osat jne.

Muistaakseni viimeisimmässä fillari-lehdessä oli uusi Remedy testissä ja kovasti siitä pitivät. On ilmeisesti uudistunut jonkin verran. Kannattanee vilkaista lehti läpi.
Ja ainakin R-Tech noita myy Tampereella.

Lisäyksenä, että Spessun Enduro voisi kanssa osua käyttötarkoitukseen, myös testeissä menestynyt.

okka
09.02.2010, 10.09
Yrittänyt etsiä tietoa otsikon hintahaarukan täpäreistä ja varsinkin noista Canyoneista, mutta kohtuu huonolla menestyksellä. Olen jostain syystä iskenyt silmäni Canyonin Torque ES 8.0:aan. Vastaavahan olisi esim. Cuben Fritzz, mutta Cuben linkku ei jostain syystä vakuuta minua. ......
Cuben takapää on juuri se syy miksi valitsisin Fritzzin. Uusi takahäkki 12mm:n läpityöntöakselilla, joka on kehitetty yhdessä Syntacen kanssa, on vääntöjäykempi kuin monessa dh-pyörässä. Jos ostaisin jonkun omalla rahalla päätyisin ehkä Fritzziin (ei ole varastossa, jos joku sitä ihmettelee).
Ylämäkiä ja alamäkiä olen polkenut Spessun Endurolla. Se on myös ensimmäinen jolla olen ajanut todella isoja mäkiä alas (lasku +20minuuttia) pelkäämättä että pyörä lähtee alta.
Toinen 160mm joustava pyörä jota ei tarvitse esim. Tahkon maastossa turhaan taluttaa ylämäessä on Pivot Firebird. Sen hinta taitaa tosin mennä vähän pitkäksi.

Patrik
09.02.2010, 10.43
Janmppa: onko noiden Remedyjen painoja missään? näyttäs olevan ilmeisesti vanhoja malleja aika hyvissä tarjouksissa. onko uusissa malleissa jotain selkeästi parempaa? ilmeisesti suuremmat erot Torqueen on toi "leijuva" linkku ja jarruissa joku parempi sydeemi.

M-kokonen Remedy 8 on vakiona karvan alle 14kg. Runko painaa kolme kiloa iskarin, leekerin ja taka-akselin kera, eli tosi kevyt aihio.
Täksi vuodeksi ovat huonontaneet sitä lyhyemmällä keulalla. Linkkusysteemi on aika toimivaks kehuttu.

Gianteja voi kattella täältä (http://www.kolumbus.fi/finmebli/welcome.htm). Hinnat on ihan kohtuullisia. Ylivuotiset on varmaan mennyt jo.

Commencal Meta olis vielä yks vaihtoehto.

akkki
09.02.2010, 10.51
Muistaakseni viimeisimmässä fillari-lehdessä oli uusi Remedy testissä ja kovasti siitä pitivät. On ilmeisesti uudistunut jonkin verran.

Joo testissä oli se hiilarimalli. Suurin muutos viime vuoden malliin verrattuna taitaa olla uusi keula (FIT) ja takaiskari (DRCV), siis kaikissa Remedyissä.

pööräilijä
09.02.2010, 16.37
Oman kokemuksen mukaan kaupissa ei välttämättä tarvita tota 150mm joustoa. Kuitenkin onhan se mukava, mutta en oo vielä kohtaa löytänyt sieltä jotai ei 100mm täpärillä ajaisi. Jos menosi mittapuuna käytät kaupin maastoja, suosittelen 130mm vaikkapa trekkiä, tai 120mm cubea, ei kuitenkaan ams 125 vaan vaikka sting. Ittellä noista pitkäjoustosista mielessä olisi Trek Remedy, Commencal Meta 5/6 tai Vaikkapa GT Force.

lansive
09.02.2010, 17.07
Ei siinä Cuben linkussa mitään muuta ihmeellistä ole kuin sijoitus. Se vaatii käytännössä jonkin lokasuojan ettei iskari ole koko ajan kurassa. Hyvä ja sopivan alkuherkkä suomalaisille juurakoille.

Jos ei ole mitään tarvetta kierrättää keikkoja vanhasta pyörästä, niin Okkan mainitsema läpiakseli on pelkkää plussaa.

marati
09.02.2010, 18.59
Ehdotuksiahan on tullut vaikka kuinka, pitää tutustua näihin vaihtoehtoihin.

Kommentti siitä, ettei Kaupissa tarvitse pitkää joustoa on ihan validi, mutta kun tuo alaspäin rymistely Vuokatissa on ollut niin hauskaa puuhaa niin tarkoitus on sitä ensikesänä harrastaa vähän enemmän ja muuallakin, jolloin joustosta ei ainakaan ole haittaa ja tuommoisen pitempi joustoisen kulmat sopii siihen touhuun ehkä vähän paremmin. Ja toisaalta se mukavuusaste on myös aika iso tekiä, tarkoitus kun ei ole vetää kieli vyönalla mahd. kovaa ja pitkää lenkkiä vaan enemmän semmoista nautiskelua ja fiilistelyä :).

Kävin Sportaxissa ja Santa Cruzejahan siellä oli, hienoja pelejä kaikki tyynni :). Hmm.. paljonkohan sitä pitäs budjettia venyttää, että sais kivan Nomadin? :)

Ja Cubessa just se iskarin sijoitus häiritsee, ja sitten kaikki lokarit kuitenkin vaan hajoo matkan varrella :).

L.A.D.E
09.02.2010, 20.36
IBIS MOJO SLX setillä 2700,00...X9 SETILLÄ 3000,00...

Tombba
09.02.2010, 20.51
Giantteja myös brittein saarilta, mm. tuollainen:

http://www.pedalon.co.uk/acatalog/giant_reign_x2.html

MSC
09.02.2010, 21.59
Kanjonin hinnalla:

http://www.mscbikes.com/bicis2010.php?idioma=CONS_ANG&any=2010&tipo=9&modeloactual=ZION%20RR%20WHITE

Prestige
09.02.2010, 22.08
Patrik jo tuon Metan mainitsikin, tässä linkki

http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=1341

jos toinenkin tais vielä olla sopiva koko

http://www.ridefree.fi/forum/viewtopic.php?f=15&t=45100

Iglumies
10.02.2010, 12.27
:). Hmm.. paljonkohan sitä pitäs budjettia venyttää, että sais kivan Nomadin? :)

Suosittelen.

marati
10.02.2010, 13.54
Hmm. Toi mountainbikeshopin 2009 Remedy 9 tarjous vaikuttaa aika houkuttelevalta. Kyseessä siis tämä pyörä (http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/2009/archive/remedy9), paino 12,9kg ilman polkimia. Paljonko noi FIT ja DRVC merkkaa, kannattaako edes miettiä 2010 Remedy 8:a, varsinkin kun se menee jo reilusti yli budjetin ja on vielä ilmeisesti sen kilon painavampikin. Ja täälläkin moni on Remedylle ääniä antanut :).

JackOja
10.02.2010, 13.56
Bongasin tuollaisen Spessun Enduron (http://www.pyorahuolto.com/taulu/show.php?n=11) näppärästä tarjouksesta...

Patrik
10.02.2010, 15.33
Hmm. Toi mountainbikeshopin 2009 Remedy 9 tarjous vaikuttaa aika houkuttelevalta. Kyseessä siis tämä pyörä (http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/2009/archive/remedy9), paino 12,9kg ilman polkimia. Paljonko noi FIT ja DRVC merkkaa, kannattaako edes miettiä 2010 Remedy 8:a, varsinkin kun se menee jo reilusti yli budjetin ja on vielä ilmeisesti sen kilon painavampikin. Ja täälläkin moni on Remedylle ääniä antanut :).
Tuo DRVC Foxi voi olla ihan ok juttu, mutta keula on mun mielestä tän vuoden mallissa alimittanen Remedyyn. Eikä se FIT-patruuna mikään Graalin malja oo. Vaikka 2010 olisi yhtä hyvässä alennuksessa niin ottaisin mieluummin vanhemman.

marati
11.02.2010, 16.14
Remedy 9:ä ois vielä sopivan kokoisena saatavilla ja muutenkin se vaikuttaa sopivalta mun käyttöön, mitä ole testejä siitä lueskellut. Eli meni mun listan ykköseksi tällä hetkellä. Canyoniin verrattuna puolikiloa vähemmän painoa, varmaa suurimmaksi osaksi vähän parempien osien johdosta (X.0/XTR vs XT), takana 10mm vähemmän joustoa, mutta toisaalta Trekissa Full Float ja ABP. Niin ja hintaa ois Remedyllä sen 300€ enemmän.

Ei kellään sattus olemaan 17,5" Remedyä Tampereen lähistöllä testiajoon tarjota? Jos sitä lähtee Kallioon testaamaan niin saattaa olla vaikea tulla takas tyhjin käsin :).

Jos nyt toi v. 2009 Remedy 9 laitetaan tossa hinnassa (3050€) vastaan muut threadissa esillä olleet pyörät niin löytyykö hyviä syitä jättää Trek kauppaan :). Täältähän niitä varmaan paljon irtookin... ;)

Patrik
11.02.2010, 17.11
Osta osta!

akkki
11.02.2010, 17.45
Jos sitä lähtee Kallioon testaamaan niin saattaa olla vaikea tulla takas tyhjin käsin :).

Joo itellä kävi juurikin näin ton Roscoen kanssa. Suosittelen testaamaan myös sitä. :p

Tapio
11.02.2010, 19.41
No kun ei kukaan muu mainosta Lapierre fillareita niin mä sitten mainostan eli tsekkaa myös maailmalla mainetta niittäneet Lapierre zesty ja spicy mallit. Ja jos pyörän ei tartte olla 2010 malli niin esim tässä olis aivan huippupyöriä hyvään hintaan

http://www.skiperfo.com/boutique/fiche_produit.cfm?ref=0-28392&type=186&code_lg=lg_fr&num=161

http://www.skiperfo.com/boutique/fiche_produit.cfm?ref=0-28395&type=187&code_lg=lg_fr&num=161

Itte ajan 2008 mallin zesty 514:lla ja ei voi mitään huonoa sanoa
Suomesta et noita malleja saa vaikka maahantuoja Tunturi Lapierreä maahan mukamas tuokin, niin joudut tilaamaan ulkomailta.

abc
12.02.2010, 00.36
Kun nyt on jo Nomadiakin väläytelty eli ollaan melko järeissä peleissä, niin heitänpä omankin ehdotukseni: Cännärin Moto Carbon, josta olen itse ainakin toistaiseksi tykännyt kovasti (vaikka reikä päässä ei vielä olekaan tarpeeksi iso, että uskaltaisi ajaa niin isosti kuin pyörä mahdollistaisi...)

Jos koko sattuu täsmäämään, niin vanhoja vuosimalleja on ilmeisesti vielä saatavilla aika hyvään hintaan esim. System1:ssä:
http://www.system1.fi/template.php?yksikko=systemone&sivu=pyorat&alasivu=cannondale&alasivu_taso_2=moto_carbon&catID=146&prodID=511

Tuo 3-malli taitaa kyllä painaa vakiona polkimineen yli 15 kg, mutta siitä voi sitten vähitellen keventää, jos niin haluaa.

Mitä tulee ikuisuuskysymykseen "lyhyt jousto vai pitkä jousto", niin kyllä mielestäni 160 mm joustavalla pyörällä, jossa kulmat ovat loivat, on ajo Helsingin keskuspuiston juurakoissakin paljon nautittavampaa ja hauskempaa kuin xc-täpärillä, vaikkei täältä Alppien korkeuseroja löydykään. Tietysti sitten voi tulla kevyttä pyörää ikävä, jos haluaa pysyä kovakuntoisten ajokoirien perässä. Itse kuitenkin pyrin mieluummin keventämään kuskia, koska siellä on varaa 10 kg... :)

paavo
22.02.2010, 23.42
Mitä mieltä arvon raati on Canyon nerve xc9.0 ja nerve am9.0 pyöristä? Maailmalla on "jopa" kehuttu! Onko kellä omakohtaista kokemusta pyöristä? Pyörä tulisi Tahkon tyyliseen maastoon ;) ja joitakin enduro kisoja! Mäet pitäisi pystyä polkea ylös, eli ei tarvista dh-pyörälle! :rolleyes: Onkohan toimitukset parantuneet tänä vuonna:eek:!! Entinen pyörä on Giant trance 100mm iskareilla ja olen ollu tyytyväinen toimintaan. Saisi olla enemmän joustoa! Kiitos kommenteista! :rolleyes:

Analog Kid
23.02.2010, 00.55
Tästä kommentista sen suurempaa hyötyä ole, kunhan totean, että tuo Nerve XC 9.0 oranssin värisenä on todella kaunis pyörä.

t-man
23.02.2010, 01.32
Jos jotakuta pyöristä kiinnostuneista vierailee Kuopion seudulla, niin täältä saa koeajettavaksi valkoisen m-koon nerven vm -08 ;)

paavo
24.02.2010, 00.12
Tästä kommentista sen suurempaa hyötyä ole, kunhan totean, että tuo Nerve XC 9.0 oranssin värisenä on todella kaunis pyörä. Juu, se ois hieno väri! :) Mitenkähän pätevä toi Canyon nerve jousitus on???? Kun on tottunut Giantin hyvään toimintaan! :rolleyes: Tekis mieli kokeilla Canyonia! Uskaltaisko tilata, hymm:o!!?

Sandels
24.02.2010, 01.21
Muutamia harkinnanarvoisia ylivuotisia Giantteja löytyy sopuhintaan täältä:

http://www.bikeshop2000.de/

Kauppa on luotettava, kokemusta on.

t-man
24.02.2010, 10.10
kyllä se toimii ihan just hyvin ;) lisäluettavaa kokemuksista löytyypi linkin takaa: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=36429

Patrik
24.02.2010, 10.59
MuTu: Nerve XC:n perä ei todennäkösesti tunnu yhtään pitkäjoustoisemmalta kun Trancen Maestro. Alkuherkkyyskin saattaa olla huonompi.

zeizei
24.02.2010, 12.50
Juu, se ois hieno väri! :) Mitenkähän pätevä toi Canyon nerve jousitus on???? Kun on tottunut Giantin hyvään toimintaan! :rolleyes: Tekis mieli kokeilla Canyonia! Uskaltaisko tilata, hymm:o!!?

Giantista ei omaa kokemusta, mutta kuullut pelkästään hyvää. Nyt alla Trek Fuel EX ja sitä ennen oli Nerve XC mallia 2008 ja näistä ainakin tuo Trekin jousitus on selkeästi parempi. Nerven perästä en oikein saanut millään sopivan herkkää eli vaikea löytää kompromissi herkkyyden ja pohjaamisen väliltä. Ja tuo ero tulee tuosta linkkusysteemistä, sillä molemmissa pyörissä on sama foxin rp23-iskari, Trekissä tosin vähän pidemmällä matkalla. Toisaalta eihän tuo XC kovin kovaan rymistelyyn olekaan tehty. AM-mallista ja uudesta XC:stä ei kokemusta.

Tuossa hintahaitarissa kyllä itse valkkaisin pyöristä, joita pääsee koeajamaan. Niin ja Canyonin toimitusajoista: omaani odotin 2008 keväällä pari kuukautta :(

Janmppa
24.02.2010, 13.05
Eikös nuo express pyörät pitäisi lähteä aika nopeasti matkaan?

zeizei
24.02.2010, 13.14
Eikös nuo express pyörät pitäisi lähteä aika nopeasti matkaan?

Jossain vanhassa ketjussahan näistä kirjoiteltiin, ei jaksa kaivaa. Muistelisin kuitenkin, että express-pyöriä saisi alle kuukauden toimitusajoilla. Onhan tuo vähän sääli, että noita toimitusvaikeuksia on eikä merkillä ole edustusta suomessa. Ihan ok-pelejä kuitenkin ja kilpailisivat varmasti hyvin esim. Cuben kanssa.

t-man
24.02.2010, 16.00
Itsellä ei ole taasen trekeistä kokemusta, mutta kun vaihdoin canyonin mukana tuleen rp23:n dhx 5.0 airiin, niin ei voinut muuta kuin laulaa hoosiannaa. Aivan loistava kapistus kunhan jaksaa nähdä säätämiseen vaivaa.

Juha Jokila
24.02.2010, 16.51
Mää tilasin viikolla 5 sellaisen maantiepyörän, jonka luvattu toimitusaika olis viikko 7. Pyörä oli kotona tasan kahdessa viikossa, eli käytännössä niin nopeasti kuin vain on mahdollista. Yksi päivä olisi voinut mennä vähempi, mutta otin maksun kanssa vuorokauden lisähappea ennen lopullista rohkaisua. Kaikki meni siis hienosti ja nopeasti.

zeizei
24.02.2010, 16.54
Itsellä ei ole taasen trekeistä kokemusta, mutta kun vaihdoin canyonin mukana tuleen rp23:n dhx 5.0 airiin, niin ei voinut muuta kuin laulaa hoosiannaa. Aivan loistava kapistus kunhan jaksaa nähdä säätämiseen vaivaa.

Iskarista ei minulla ole pahaa sanottavaa. Itse tarkoitin omassa kommentissa jousituksen toimintaa kokonaisuutena sillä itse iskari on kummassakin pyörässä sama rp23. Toki se Nerven lyhyempi matka vaikuttaa siihen, että riittävän pehmeäksi säädetty iskari tuppaa taas pohjaamaan aika helposti.

No enivei. Olin kyllä omaan Nerve XC:hen tyytyväinen, hintaisekseen erittäin hyviä pyöriä ja xc-touhuun sopi loistavasti. Kaipasin kuitenkin lisää/parempaa joustoa ja vaihdoin siksi enskahenkisempään peliin. Noissa trailipyörissä on kuitenkin jo tuossakin hintaluokassa aika hyvin valikoimaa ja paljon hyviä pyöriä niin suosittelen muitakin ainakin kokeilemaan ennen Canyonin tilausta.

marati
07.03.2010, 11.37
Kiitos kaikille suosituksista. Remedy 9 sitten lähti mukaan, kun sen kävin koeajamassa eilen ja samalla Goexpossa aikani kierreltyäni totesin, ettei yhtähyvää pakettia ole tarjolla. Nyt vaan pitää vaihtaa Extreme 296:t alle ja suunnata Kaupin poluille kunnon testiajolle :).

Jos jollakin on tarvetta Avantin Team Freeriden rungon ympärille kasatulle todella tyylikkäälle (täysin mattamusta) tykille niin pistäkää viestiä, kasailen myynti-ilmoituksen kunhan on uusi peli kokeistettu :). Koko taisi olla 16,5", takana joustoa 150 ja edessä 130. Tosta sais järeemmällä keulalla melko kovaankin ajoon hyvän aihion.

izmo
07.03.2010, 11.42
Kiitos kaikille suosituksista. Remedy 9 sitten lähti mukaan, kun sen kävin koeajamassa eilen ja samalla Goexpossa aikani kierreltyäni totesin, ettei yhtähyvää pakettia ole tarjolla. Nyt vaan pitää vaihtaa Extreme 296:t alle ja suunnata Kaupin poluille kunnon testiajolle :).

Jos jollakin on tarvetta Avantin Team Freeriden rungon ympärille kasatulle todella tyylikkäälle (täysin mattamusta) tykille niin pistäkää viestiä, kasailen myynti-ilmoituksen kunhan on uusi peli kokeistettu :). Koko taisi olla 16,5", takana joustoa 150 ja edessä 130. Tosta sais järeemmällä keulalla melko kovaankin ajoon hyvän aihion.

eiköhän kesäkummi toimi paremmin Kaupin polulla ;)

marati
07.03.2010, 16.46
Juu toimii näköjään, en sitten vaihtanutkaan :).

Oli hieno keli ja mikä vielä hienompaa niin pyörä on kyllä ihan uskomaton peli! Olen aina ollut vähän skeptinen noiden muuttuvien joustojen kanssa, edellisessä pyörässä en sitä ikinä käyttänyt muuta kuin maksimissa, mutta Remedyssä se toimi hyvin ja ylämäissä siitä kyllä oli hyötyä selkeää. Vanhaan pyörään verrattuna toi nousee mäet ylös ihan heittämällä ja mikä parasta alaspäin voi mennä tupla vauhtia :). Olen kyllä enemmän kuin tyytyväinen ostokseen.

Nyt ei voi enää pyörää syyttää huonosta lenkistä eli enemmän vaan reeniä :).

jtt
15.03.2010, 15.04
Jatketaanpas tätä aihetta, kun se vaikuttaisi olevan lähimpänä sitä, mitä olen hakemassa.

Ostin ensimmäisen maastopyöräni viime kesänä, ja kuten lähes kaikki myyjät varovasti jo tuolloin varoittelivat, kuumottaa nyt jäykkäperäisen mallin vaihtaminen täpäriin. Nykyisessä konkelissa (Focus Black Forest Expert (http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/black-forest-expert-09-33475)) ei itsessään juuri mitään vikaa ole, pitkätkin lenkit hoituvat ongelmitta. Hieman rankempi maasto ja meno saa vain haikailemaan tähän takoitukseen enemmän soveltuvan pyörän perään.

Käväisin tuossa ihan naapuristoon juuri avattussa Sellon pyörässä, ja lyhyen jutustelun jälkeen liikkeen pitäjä miltei myi minulle Specializedin Enduron. Mitä enemmän sitä olen tässä pohtinut, sitä enemmän tässä lompakon pohjaa polttelee. Rahatilanne on vain toisaalta ihan auki, olen juuri valmistumassa ja odottelen tietoa onko tässä työpaikkaa tiedossa, vai pitääkö vielä jatkaa duunin hakemista. Jos kuitenkin duunipaikka nappaa kiinni, ajattelin sijoittaa vähät rahani omaan harrastukseen, eli uuteen (tai mahdollisesti käytettyyn) täpäriin.

Hakusessa olisi siis täysjoustettu, monipuolinen pyörä, jolla pitäisi päästä mäkiä ylös, mutta myös tuota alamäkiajoa tekisi mieli kokeilla. Eli kyseessä olisi, mikäli olen mitään näistä termeistä ymmärtänyt, jonkinlainen enduro tai trail-pyörä. Budjetti olisi, mikäli duunia löytyy, n. 2000 euron hujakoilla. Pohdiskelenkin tässä nyt, mitä vaihtoehtoja tuolla rahalla löytyy haluamaani tarkoitukseen, ja tähän liittyen apu olisi tietenkin tervetullutta.

Kuten alussa jo totetesin, yksi mahdollinen vaihtoehto olisi Spessun Enduro. Lähikaupan lisäksi sitä näyttäisi olevan tarjolla sopuhintaan mm. pyörähuollossa.

Toinen mahdollinen vaihtoehto voisi olla Gary Fisherin Roscoe II, jota Fun Corner tarjoaa 1800 euroon.

Hi5Bikes tarjoaa myös Commencalin ylivuotisia Meta-6:a hyvin alennuksin, mutta nuo näyttävät jo astetta järeämmiltä peleiltä. Lisäksi tuossa viimevuotisessa mallissa oli ilmeisesti jotain ongelmia tuon rungon kestävyyden kanssa. Toisaalta, jos takuu pelaa, niinkuin olen täältäkin saanut lukea, niin ei se varmaan olisi mikään suurempi ongelma odotella pari viikkoa uutta runkoa, kun ajattelin pitää vielä vanhan pyörän kevyempää maastoajelua varten.

Trekin vastaava malli olisi sitten varmaan Remedy, joita näyttäisi myös olevan tarjolla suhteellisen hyvään hintaan esim. Kallion Mountainbikeshopissa. Mutta mitäs muita vaihtoehtoja on? Kaikenlaiset suositukset ovat tässä vaiheessa tervetulleita.

Toistaiseksi tämä on puhdasta spekulaatiota, mutta jos rahakuviot ratkeavat toivotulla tavalla, taitaa reissu pyöräkauppaan tulla hyvinkin pian ajankohtaiseksi. Siinävaiheessa viimeistään pitääkin kiertää useammat liikkeet läpi ja kokeilla vaihtoehtoja. Nyt kuulisin mielelläni suosituksia eri pyöristä sekä kaupoista, missä kannattaa käydä ja mitä kannattaa koeajaa? Fillari-lehden ensi numerossa olisi myös ilmeisesti tulossa tätä orastavaa päivityskuumetta nostattava testi täysjoustavista trail-pyöristä...

JackOja
15.03.2010, 15.48
......liikkeen pitäjä miltei myi minulle Specializedin Enduron...

Ei huono vaihtoehto.

...Rahatilanne on vain toisaalta ihan auki, olen juuri valmistumassa ja odottelen tietoa onko tässä työpaikkaa tiedossa, vai pitääkö vielä jatkaa duunin hakemista...Ok. Kannattaa muistaa, että nyt on lama...

...Spessun Enduro. ..tarjolla sopuhintaan mm. pyörähuollossa...Kai huomasit, että se p-huollon tarjouspyörä on 2009-mallia? Ei se sitä juuri huononna, kuitenkaan.

Heikki K
15.03.2010, 16.05
Hi5Bikes tarjoaa myös Commencalin ylivuotisia Meta-6:a hyvin alennuksin, mutta nuo näyttävät jo astetta järeämmiltä peleiltä. Lisäksi tuossa viimevuotisessa mallissa oli ilmeisesti jotain ongelmia tuon rungon kestävyyden kanssa. Toisaalta, jos takuu pelaa, niinkuin olen täältäkin saanut lukea, niin ei se varmaan olisi mikään suurempi ongelma odotella pari viikkoa uutta runkoa, kun ajattelin pitää vielä vanhan pyörän kevyempää maastoajelua varten.

Omien kokemuksieni mukaan takuuasiat todellakin hoituvat erittäin näppärästi. Hi5Bikes:a voinee muutenkin kehua loistavasta asiakaspalvelusta. Noissa listaamissasi fillareissa on kyllä useita hyviä vaihtoehtoja.

jtt
15.03.2010, 16.13
Kannattaa muistaa, että nyt on lama...

Vaan eikös lamaa juuri pitänyt torjua kuluttamalla? Ei vaan, on tässä tullut paiskittua hommia viimeiset kuukaudet ilman lomia ja stressikin on noussut pahimpina päivinä hälyttävän korkealle, joten ajattelen tätä sijoituksena omaan mielenterveyteen... Lomarahoja pitäisi pärähtää tilille kohtuullinen summa nykyisen sopparin loppuessa, joten jos uusi paikka varmistuu, kyllä noiden rahojen käyttökohde alkaa ainakin omassa päässä kirkastumaan.

Kai huomasit, että se p-huollon tarjouspyörä on 2009-mallia? Ei se sitä juuri huononna, kuitenkaan.

Joo, samaa vuosikertaa taitavat olla myös kaikki muut miettimäni vaihtoehdot. Uusia malleja kun ei taida vastaavilla alennusprosenteilla vielä löytää, eivätkä nuo viime vuoden mallit ainakaan omasta mielestäni mitään ikäloppuja ole...

zeizei
15.03.2010, 16.18
Hakusessa olisi siis täysjoustettu, monipuolinen pyörä, jolla pitäisi päästä mäkiä ylös, mutta myös tuota alamäkiajoa tekisi mieli kokeilla. Eli kyseessä olisi, mikäli olen mitään näistä termeistä ymmärtänyt, jonkinlainen enduro tai trail-pyörä. Budjetti olisi, mikäli duunia löytyy, n. 2000 euron hujakoilla.

...

Trekin vastaava malli olisi sitten varmaan Remedy, joita näyttäisi myös olevan tarjolla suhteellisen hyvään hintaan esim. Kallion Mountainbikeshopissa. Mutta mitäs muita vaihtoehtoja on? Kaikenlaiset suositukset ovat tässä vaiheessa tervetulleita.

Trekiltä kannattaa ottaa pohdintaan mukaan myös Fuel EX mallit, niitäkin saattaa ylivuotisina löytyä tuohon hintahaarukkaan. Ei ole ihan niin rajuun menoon kuin Remedy tai Spessun Enduro, mutta kyllä tuollakin jo aika mukavaa kyytiä alaspäinkin ajaa xc-peleihin verrattuna eikä ala kuitenkaan ylämäet tai pitkät matkat ahdistaa. Jos hissipyöräilyä harrastaa säännöllisemmin niin sitten varmaan Remedy ja Spessun Enduro ovat lähempänä. Seuraavassa Fillarilehdessähän pitäisi trailipyörät olla vertailussa.

marati
15.03.2010, 17.04
Itse ketjun aloittajana ja sen seurauksena Remedyyn päätyneenä voin suositella Remedyä kyllä :). Varsinkin tuo 2009 malli kestää (FOX:n 36:nen keula) rankempaakin alaspäin suuntautuvaa ajoa, mutta TALAS keulan ansiosta tuolla onnistuu hyvin myös ihan polkuajelu.

coma
22.06.2010, 16.07
hei, tuota osaako kukaan sanoa että löytyykö mistään noita remedy 9? internet? siis vuosimallia -09, -08
ps. helsingin(kallio) on tutkittu. ;)

Patrik
22.06.2010, 20.23
hei, tuota osaako kukaan sanoa että löytyykö mistään noita remedy 9? internet? siis vuosimallia -09, -08
ps. helsingin(kallio) on tutkittu. ;)
Kysy mountainbikeshopista (http://mountainbikeshop.fi/).

coma
23.06.2010, 20.14
Kysy mountainbikeshopista (http://mountainbikeshop.fi/).
kiitän. tuota löytyisikö muualta?

Deemus
16.06.2011, 09.02
Elikkäs nyt on tullu rymyttyä polkuja cube acidilla viime syksy ja kevät. Täpäriä oli tarkotus kattella vasta syksyllä, mutta cuben runko levis ja ei tietoo koska saa takuurungon tilalle (3 viikkoo menny ja ei kauppa ei oo edes saanu cubeen yhteyttä). Ennen ku joku ehtii sanoo, niin joo canyonillakin on kiitettävän pitkät toimitusajat, mutta ei nyt jaksa miettiä sitä.

Cubeen ehdin jo päivitellä keulaa ja muuta palikkaa ja ihan hyvä pyörä, mutta selkä kiittäis jos noi rankimmat reissut tekis täpärillä.

Aluks olin tilaamas pelkkää canyonin xc-runkoo rp23 iskarilla (600egee), mutta nukahdin ja kaikki ehti mennä. Elikkäs alustavasti oon kattellu nyt Canyonin nerve xc 7.0 tai am 6.0. Muuta eroohan noilla ei oo ku jarrut( xc:elixir 3, am elixir r), joustomatka(xc: 120 ja 120, am: 140 ja 120-150) ja painoero noin kilo. noiden hinta 1800 ja se on ainaki täs vaihees aika lailla yläraja. Aluks olin ilman muuta sitä mieltä, että xc ku seinäjoen aakeeta laaketa maastoo takkuaa menemään. Mutta mutta... tullu kuultua ettei canyonin takaiskaria sais säädettyä herkäs/sit pohjaa. Eli linkku ei pelitä, josko sitä sais kompensoitua pitemmällä joustolla?

Mielipiteitä, muita pyöräehdotuksia? Trekin fuel ex 8 vois olla, mutta hinta on yli rajan ja osasarja ei oo samaa luokkaa...toisaalta sit taas miks laittaa ladaan nahkapenkit?

Jooseppi
16.06.2011, 11.54
Elikkäs nyt on tullu rymyttyä polkuja cube acidilla viime syksy ja kevät. Täpäriä oli tarkotus kattella vasta syksyllä, mutta cuben runko levis ja ei tietoo koska saa takuurungon tilalle (3 viikkoo menny ja ei kauppa ei oo edes saanu cubeen yhteyttä). Ennen ku joku ehtii sanoo, niin joo canyonillakin on kiitettävän pitkät toimitusajat, mutta ei nyt jaksa miettiä sitä.

Cubeen ehdin jo päivitellä keulaa ja muuta palikkaa ja ihan hyvä pyörä, mutta selkä kiittäis jos noi rankimmat reissut tekis täpärillä.

Aluks olin tilaamas pelkkää canyonin xc-runkoo rp23 iskarilla (600egee), mutta nukahdin ja kaikki ehti mennä. Elikkäs alustavasti oon kattellu nyt Canyonin nerve xc 7.0 tai am 6.0. Muuta eroohan noilla ei oo ku jarrut( xc:elixir 3, am elixir r), joustomatka(xc: 120 ja 120, am: 140 ja 120-150) ja painoero noin kilo. noiden hinta 1800 ja se on ainaki täs vaihees aika lailla yläraja. Aluks olin ilman muuta sitä mieltä, että xc ku seinäjoen aakeeta laaketa maastoo takkuaa menemään. Mutta mutta... tullu kuultua ettei canyonin takaiskaria sais säädettyä herkäs/sit pohjaa. Eli linkku ei pelitä, josko sitä sais kompensoitua pitemmällä joustolla?

Mielipiteitä, muita pyöräehdotuksia? Trekin fuel ex 8 vois olla, mutta hinta on yli rajan ja osasarja ei oo samaa luokkaa...toisaalta sit taas miks laittaa ladaan nahkapenkit?

Siis, miksi et siirrä cuben osia suoraan siihen täysjoustopyörään?Vai oliko tämä aluksi tarkoituskin? Ostat vaan suoraan jonkun hiukan laadukkaamman rungon, jossa linkkusysteemi toimii. Tätä toimintoa tukee vielä sekin, että sulla kaiketi ihan jees osat ollut kiinni acidissa. Varsinkin kun keulankin olet päivittänyt. Saisit varsin hyvän rungon tuolla hintaa..

Deemus
16.06.2011, 12.24
Siis, miksi et siirrä cuben osia suoraan siihen täysjoustopyörään?Vai oliko tämä aluksi tarkoituskin? Ostat vaan suoraan jonkun hiukan laadukkaamman rungon, jossa linkkusysteemi toimii. Tätä toimintoa tukee vielä sekin, että sulla kaiketi ihan jees osat ollut kiinni acidissa. Varsinkin kun keulankin olet päivittänyt. Saisit varsin hyvän rungon tuolla hintaa..

Alunperin joo, mutta laadukkaat rungot maksaa niin paljo pl. tuo 600 euroo maksava, jotka oli jo loppu. Jäi mainittematta, että jarrut ja vaihdevivut olis menny vaihtoon myös. Eli tarkotus olis saada kohtuu edullisesti se täpärin runko tai sit vaan ostaa toinen pyörä.

Ei näköjää haittaakaan oo jos on kaks ku ei oo päässy pyöräileen 3 viikkoo ja kauankohan vielä menee...

Pregasina
16.06.2011, 12.39
Onko jollain kokemuksia Scott:in Genious 10-50 malleista ?

Jooseppi
16.06.2011, 13.25
Alunperin joo, mutta laadukkaat rungot maksaa niin paljo pl. tuo 600 euroo maksava, jotka oli jo loppu. Jäi mainittematta, että jarrut ja vaihdevivut olis menny vaihtoon myös. Eli tarkotus olis saada kohtuu edullisesti se täpärin runko tai sit vaan ostaa toinen pyörä.

Ei näköjää haittaakaan oo jos on kaks ku ei oo päässy pyöräileen 3 viikkoo ja kauankohan vielä menee...

Siihen on syynsä, että hyvät rungot maksaa enempi. Mutta on ne siltikkin muutamia satasia tuota canyonin kokonaista pyörää edullisempia. Ja jarruthan on melko edukkaat päivittää. Nyt tarttee vaan päättää, että haluatko hyvärunkoisen pyörän, vai haluatko lähes samalla hinnalla ostaa uuden pyörän keskinkertaisella rungolla. Itse en näe järkeä siinä, että tuhlaa 1800e tuotteeseen josta jo etukäteen tietää ettei se miellytä.

jani86
16.06.2011, 15.26

Miten voit yleistää joka ikisen rungon, kun täällä on ollut ainoastaan puhetta strivestä ja siitäkin se homma hoituu iskarin modifioinnilla. Tuota samaa rakennetta mikä nervessä on niin löytyy myös muiltakin merkeiltä ja jos se olisi huono niin minkä takia sitä sitten käytettäisiin? Ja kyllä se kummasti on vain hyviä kehuja saanut eikä mistään tuommoisesta ole ollut puhettakaan mistä puhut. Ei itselläni ainakaan ole mitään valittamista takaiskarin toiminnan kanssa omassa nerve am seiskassa.

Keskiäkäinen lohjalainen
16.06.2011, 16.02
Miten voit yleistää joka ikisen rungon, kun täällä on ollut ainoastaan puhetta strivestä ja siitäkin se homma hoituu iskarin modifioinnilla.

Samaa hiukan itsekin ihmettelin. Pari epämääräistä mainintaa yhden mallin jousituksesta voi näemmä yleistää koko merkkiin.

Jos googletat, googleta kunnolla (http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/review-canyon-nerve-xc-9-0-11-40121/) :D

Deemus
16.06.2011, 16.10
Miten voit yleistää joka ikisen rungon, kun täällä on ollut ainoastaan puhetta strivestä ja siitäkin se homma hoituu iskarin modifioinnilla. Tuota samaa rakennetta mikä nervessä on niin löytyy myös muiltakin merkeiltä ja jos se olisi huono niin minkä takia sitä sitten käytettäisiin? Ja kyllä se kummasti on vain hyviä kehuja saanut eikä mistään tuommoisesta ole ollut puhettakaan mistä puhut. Ei itselläni ainakaan ole mitään valittamista takaiskarin toiminnan kanssa omassa nerve am seiskassa.

Hienosti lihavoit tekstin, jossa en yleistäny vaan ilmotin, että " tullu kuultua" (Oon kuullu hyvääki, niin älä nyt pahastu). On niitä forumeita ja käyttäjiä muitaki ku suomalaisia. En mä sano, että canyonit huonoja olis. Tosin kaikenlaista paskaa ja huonoo käytetään.
Toiseks tarkotin, että pohjaako xc eli pystyiskö kompensoimaan pitemmällä joustolla eli ottamalla am (Ja väärinkäsitysten vuoks tarkotan edelleen että joko lyö takas jos paineet liian kovat tai pohjaa jos haluaa mukavuutta)... Eli mikkäs sulla on kokemukset xc- mallista?

Deemus
16.06.2011, 16.21
Samaa hiukan itsekin ihmettelin. Pari epämääräistä mainintaa yhden mallin jousituksesta voi näemmä yleistää koko merkkiin.

Jos googletat, googleta kunnolla (http://www.bikeradar.com/gear/category/bikes/mountain/product/review-canyon-nerve-xc-9-0-11-40121/) :D

Ite en oo yleistäny, mutta on vissii sun joku oma juttu... Luettu on joo...

Keskiäkäinen lohjalainen
16.06.2011, 16.41
Ite en oo yleistäny, mutta on vissii sun joku oma juttu... Luettu on joo...

Ookoo. Et yleistänyt, mutta annoit ymmärtää kuulleesi "Canyonin jousituksen" olevan vaikea säätää. Tämä kappaleessa, jossa puhuit XC:stä ja AM:stä. Itse en ole kuullut nettivalitusta XC:n tai AM:n linkuista. Uusimman Canyon-täpärin, eli Striven takajousituksen lineaarisuudesta aiheutuvista haasteista löytyy netistä joitakin epämääräisiä mainintoja, mutta se onkin aivan eri designilla tehty runko.

Oman kokemuksen mukaan Nerve XC:n jousitus on triviaali säädettävä: 25% sägiä, rebound-ruuvista palautusnopeus mieleiseksi ja eikun menoksi. Ei ole pohjannut vaikka yritystä on ollut. Lisäksi selässä on välilevyt edelleen ehjänä, joten mukavuuspuolikin on riittävän hyvällä tolalla.

Deemus
16.06.2011, 16.46
Ookoo. Et yleistänyt, mutta annoit ymmärtää kuulleesi "Canyonin jousituksen" olevan vaikea säätää. Tämä kappaleessa, jossa puhuit XC:stä ja AM:stä. Itse en ole kuullut nettivalitusta XC:n tai AM:n linkuista. Uusimman Canyon-täpärin, eli Striven takajousituksen lineaarisuudesta aiheutuvista haasteista löytyy netistä joitakin epämääräisiä mainintoja, mutta se onkin aivan eri designilla tehty runko.

Oman kokemuksen mukaan Nerve XC:n jousitus on triviaali säädettävä: 25% sägiä, rebound-ruuvista palautusnopeus mieleiseksi ja eikun menoksi. Ei ole pohjannut vaikka yritystä on ollut. Lisäksi selässä on välilevyt edelleen ehjänä, joten mukavuuspuolikin on riittävän hyvällä tolalla.

Kiitos vatauksesta ja anteeks epäselvästä tekstistä :D
Löysin tuos vaihtoehdoks trekin fuel ex 8:n samaan hintaan ku nerve xc 7... osat ei ihan samaa tasoo, mutta muuten vissii ihan huippupeli. Jompi kumpi pitäis nyt tilata, mutta ei osaa päättää. Tosin trekkejä ei kyllä kauaa oo jos miettii..

juho_u
16.06.2011, 16.54
Ei minulla ainakaan -11 ex8 oo mitään pahaa sanottavaa, ei muuta kun kipin kapin kauppaan ja tuon listahinnassa on reilusti ilmaa...;)

Keskiäkäinen lohjalainen
16.06.2011, 16.59
Kiitos vatauksesta ja anteeks epäselvästä tekstistä :D
Löysin tuos vaihtoehdoks trekin fuel ex 8:n samaan hintaan ku nerve xc 7... osat ei ihan samaa tasoo, mutta muuten vissii ihan huippupeli. Jompi kumpi pitäis nyt tilata, mutta ei osaa päättää. Tosin trekkejä ei kyllä kauaa oo jos miettii..

Kysyntää näyttää olevan molemmille. Nerve XC 7:n toimitusajat on näemmä kuukauden-kahden luokkaa, ellet ole S-kokoista ostamassa. Sellaisen saa heti.

Deemus
16.06.2011, 17.03
Kysyntää näyttää olevan molemmille. Nerve XC 7:n toimitusajat on näemmä kuukauden-kahden luokkaa, ellet ole S-kokoista ostamassa. Sellaisen saa heti.

Joo, nuo nervet kyllä jotenki himottais enemmän, mutta sitte on kyllä toimitusajat pitkät (tosin hyvää kannattaa odottaa). Ex8:kaa mikää huono olis.

JackOja
17.06.2011, 07.57
...tarkotin, että pohjaako xc eli pystyiskö kompensoimaan pitemmällä joustolla eli ottamalla am (Ja väärinkäsitysten vuoks tarkotan edelleen että joko lyö takas jos paineet liian kovat tai pohjaa jos haluaa mukavuutta)...

En oo ihan varma mitä sä yrität sanoa, mutta kaikki jousitukset saa säädöillä pohjaamaan tai olemaan pohjaamatta.

"takasin lyömistä" ei säädetä paineella vaan paluuvaimennuksen nopeuden säädöllä.

Deemus
17.06.2011, 21.12
En oo ihan varma mitä sä yrität sanoa, mutta kaikki jousitukset saa säädöillä pohjaamaan tai olemaan pohjaamatta.

"takasin lyömistä" ei säädetä paineella vaan paluuvaimennuksen nopeuden säädöllä.

Jotai nerven linkusta oli muutamat ihmiset marmattanu ja ihmettelin asiaa ku samaa linkkua on muissaki pyöris ja vielä foxin iskariki. Tuota asiaa kyselin ehkä sit vähä epämääräsesti.

Joo säädöillä saa säädettyä ja tullu huomattua, että monesti tulee lokaa ja syy yleensä ettei oo säädöis. Kuitenki nyt aattelin kysyä. Onhan rebaaki jotku mollannu ettei oo herkkä jne, mutta kyllä mulla ainaki toimii ku jaksaa säätää.

Mutta joo, varasin ittelleni kuitenki lähiputiikista ex 8:n 9:n rungolla ku edullisesti ja nopeesti saa. Pitää ens viikolla hakee pois :)