PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mistä halpa runko maastosinkulaprojektiin?

bandit
08.02.2010, 00.30
On ollu jo jonkun aikaa tarkoitus rakentaa suhteellisen halvoilla osilla sinkula maastopyörän runkoon. Ei ole yrityksestä huolimatta tullut vastaan 20-22" käytettyä runkoa. Ehkä ongelmana on ollut juuri tuo suhteellisen iso runkokoko.

Mistä kannattaisi katsella edullista uutta runkoa? Hintakatto on joku 100-150 euroa. Ilmeisesti menee tilaushommiksi saksasta/briteistä(?) Ehdotuksia kaupoista/runkomerkeistä saa heittää ja saa tarjota käytettyäkin, jos varastossa sattuu ylimääräinen olemaan.

Luu
08.02.2010, 00.54
http://www.bike-discount.de/shop/k325/frames-mtb.html#15430
Tuolla näky just olevan tarjouksena isojakin runkoja

juminy
08.02.2010, 00.57
Sinkularunkoa kai haettiin. On-Onen rungot nyt ovat aika edullisia, lähes budjetissa mutta £30 postarit tietty kirpaisee.

Niinno eipä mulla ole kiristäjäsinkuloista kokemuksia, mut melkein uskaltaisin suositella haarukanpäitä tai EBB:tä. Ennen paasasin EBB:n olevan varmasti paras, mut nyt kun mulla on tommonen haarukanpäärunkokin, niin onhan niidenkin pakko olla jees, häh? Niijja onhan se Trickstuff ja mikäs se oli joku eno... mikähän se oli, epäkesko takanapa. Niillon vaan helposti vähän hintaa. Luulisin.

Laita nyt - ellei ole jo - kokeeksi ostoilmoitus yksivaihteeseen.

Harryupp
08.02.2010, 09.29
Kun niitä etsii ei tahdo löytyä, mutta jos olet hakemassa tosi matalaa tai 16 - 18 tuuman runkoa niitä tulee harvakseen vastaan.
Mutta kannattaa aina kysäistä runkokokoa niistä fillareista joissa tämä ei ole mainittu. Olen muutaman kerran löytänyt hyvää halvalla just näistä missä sanotaan vain "Myydään 26" maastopyörä".
Laita ilmoitus itse!
Sinulle oiva löytö olisi sellainen fillari joka muutenkin kaipaisi keskiön vaihtoa ja ehkä uutta takakiekkoa.
Nämä White industries Excenter navat ovat mainiot uusissa maastureissa joissa on sellaiset lyhyet vertikaalit haarukan päät, valitettavasti vaan kalliit! Luulen että valmis takakiekko rattainen vanteen mallista riippuen maksaa noin 500 eurosta ylöspäin.

timoe
08.02.2010, 10.30
Genesis Io runko maksaa n 230 puntaa uutena + postikulut briteistä

Mulla on Ion etuhaarukka (valkoinen) 100mm joustoa vastaava jäykkä, ja pistä privaa jos on tarvetta, luovun siitä edullisesti tarpeettomana.

On One Slot Dropout Inbred 26x20 Red on-onen sivuilla 150 puntaa + postikulut?

lansive
08.02.2010, 11.12
Niinno eipä mulla ole kiristäjäsinkuloista kokemuksia, mut melkein uskaltaisin suositella haarukanpäitä tai EBB:tä.

Ei siinä kiristäjässä mitään ihmeellistä ole. Hiukka enempi meteliä tulee noilla kiristimillä.

Ebaysta kannattaa katsella myöskin. Euroopassa on menekkiä vähän ennemmän ja vaikka ebay.de:stä löytyy suhteellisen hyvin tarjontaa.

juminy
08.02.2010, 11.36
On One Slot Dropout Inbred 26x20 Red on-onen sivuilla 150 puntaa + postikulut?Itse asiassa 138 puntaa (http://www.on-one-shop.co.uk/acatalog/Online_Catalogue_Slot_Dropout_Inbred_27.html) ja postarit 30. Kannattaa kattoa samaan tilaukseen satulapantaa, ehkä tolppaa (kohtuuhintaista Thomsonia taitaa vieläkin olla tarjolla) ja sit kattoa mimmosia hintoja on ohjainlaakereissa. Ite olen mielestäni kohtuuhintaan tuolta parit setit värkkäilly. Ja se chaintugi kans. Varastot ovat vähän mitä ovat, joten tilanteet vaihtelevat.

En ole tosiaan tommosella ajanut metriäkään, mutta 456:sta tykännyt älyttömästi ja kyllähän noita on joku tainnu kehuakin.

NKOTB
08.02.2010, 13.31
Mitäs raati sanoo näistä saksan ebayn tarjokkaista (http://cgi.ebay.de/Stahl-Mountainbike-Rahmen-54-cm-in-schwarz-single-Speed_W0QQitemZ390153443491QQcmdZViewItemQQptZSpor t_Radsport_Fahrradteile?hash=item5ad6f518a3)?

http://www.gigabike.de/images/Rahmen/Rahmen_MTB/2010/Pele_R_swmatt_010.jpg

Teräsraami posteineen alle 150 euroon. Kulmat on aika letkeät.

stenu
08.02.2010, 13.36
Mites, olisiko tämä: http://cgi.ebay.de/Stahl-Mountainbike-Rahmen-54-cm-in-schwarz-single-Speed_W0QQitemZ390153443491QQcmdZViewItemQQptZSpor t_Radsport_Fahrradteile?hash=item5ad6f518a3 riittävän iso ja halpa? Luulisi, että olisi ihan soiva peli, jos jäykkä tai korkeintaan 80 millinen keula on ok. Geometriataulukossa taitaa olla painovirhepaholainen, kun valmistajan sivujen mukaan istuinputken kulma ja ohjauskulma ovat päinvastoin, mikä onkin loogisempaa..

Edit: ehti joku muukin näköjään...

bandit
08.02.2010, 19.49
Itse ehdin tuossa vähän katsella tuollaista Brand-X:ää: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=12529

Ongelmana tietysti tulis olemaan tuo ketjujen kiristys. Nyt pitäis päättää lähteekö valmiiksi sinkulaystävälliseen runkoon, kuten esim. On One Slot Dropout, Genesis IO tai tuo teräsrunko liikuteltavilla haarukanpäillä. Vai ottaisiko sittenkin normaalin mtb hardtail rungon ja alkaisi kasaamisvaiheessa pähkäilemään kikkailuja ketjun kiristykseen...

Ebayn rungossa ja Brand-X:ssä en tykkää noista vannejarrujen korvakkeista ja Genesis IO alkaa olla vähän hintava. Nyt tuntuu, että bike-discountin Cuben runko (ja paljon kikkailua ketjujen kanssa) tai sitten One Onen runko (ja vähemmän säätöä) voisivat olla toistaiseksi parhaita vaihtoehtoja.

juminy
08.02.2010, 20.20
Kannattaa ehkä vähän vielä miettiä mimmonen geometria olis hyvä. Minkälaiseen käyttöön se tulee? Jotkut jarrutapit (tai korvakkeet niille) on aika pikkujuttu verrattuna siihen, että fillarilla ei viiti ajaa kun se ei miellytä.

Edelleen suosittaisin ebb/haarukanpäät -ratkaisua yksivaihteiseen. Mullon yks flip-flop -maastotsygä ja se on kyllä hauska peli semmonenkin.

M.S
08.02.2010, 20.31
Inbredille yksi ääni... perusteluina: koska se on hyvä!

twentyniner
08.02.2010, 20.52
Inbredille yksi ääni... perusteluina: koska se on hyvä!

Täältä myös...Itsellä kuitenkin aluversio eli Scandal, mutta samalla geometrialla mennään.

lansive
09.02.2010, 10.21
Ebayn rungossa ja Brand-X:ssä en tykkää noista vannejarrujen korvakkeista ja Genesis IO alkaa olla vähän hintava.

Ne tapit lähtee irti kiertämällä ja loput saa silitettyä rälläkällä jos oikein haluaa siloista runkoa.

bandit
09.02.2010, 20.44
Asiaa nyt hieman mietittyä, ns. normaalirunko ebb:llä voisi olla sittenkin melko järkevä vaihtoehto levyjarrujen kanssa. Sen verran myönteistä kommenttia tälläkin foorumilla ebb:stä on ollut.

Pari jatkokysymystä asian tiimoilta jäi askarruttamaan. Mikä olisi edullinen EBB? Onko rungon keskiöreijällä joku vakiohalkaisija ja pitääkö EBB:n laittamisen jälkeen laittaa joku erikoiskeskiölaakeri/akseli?
Eli lyhyesti: Minkälainen kokoonpano EBB-sinkulassa eteen?

lai
09.02.2010, 21.10
Tässä todella halpaa runkoa. 39,90€ tosin tuo 24" on varmaan liian iso sulle.
http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=5089&catid=2973

Tästä löytyisi myös edullista tavallista runkoa 69,95€. Tosin painoista ja putkesta ei puhuta mitään, mutta ei tuolla hinnalla voi mitään hipoa saadakkaan. http://www.salden.nl/default.asp?pid=53&fs=2872&catid=2973
Edit: putki näyttääkin olevan 7005 sarjaa...

bandit
09.02.2010, 22.39
Ei oo kyllä todellakaan kallis! :) Tuo halvempi taitaa olla ilman pintamaalia. Pitääpä ottaa selvää oisko tuossa rungossa mitään järkeä. Ilmeisesti Astron valmistama: http://www.astroeng.com.tw/default.asp

timoe
09.02.2010, 23.50
http://www.fatbirds.co.uk/detail.asp/sku=Upgr-VirsaPrestige/Kinesis_Decade_Virsa_Prestige_MTB_Frame

teräksistä kohtuu hyvää laatua halvalla? 314 puntaa ja kahdenlaiset dropoutit mukana?

stenu
10.02.2010, 15.26
Asiaa nyt hieman mietittyä, ns. normaalirunko ebb:llä voisi olla sittenkin melko järkevä vaihtoehto levyjarrujen kanssa. Sen verran myönteistä kommenttia tälläkin foorumilla ebb:stä on ollut.

Pari jatkokysymystä asian tiimoilta jäi askarruttamaan. Mikä olisi edullinen EBB? Onko rungon keskiöreijällä joku vakiohalkaisija ja pitääkö EBB:n laittamisen jälkeen laittaa joku erikoiskeskiölaakeri/akseli?
Eli lyhyesti: Minkälainen kokoonpano EBB-sinkulassa eteen?

Tavallinen EBB eli epäkeskokeskiö (hassu sana muuten..) vaatii suuremmalla halkaisijalla olevan keskiömuhvin + joissakin tapauksissa erillisen kiristysmekanismin muhviin. Sellaisia löytyy ainoastaan sinkulakäyttöön tarkoitetuista rungoista ja harvemmin niistä kaikkein edullisimmista. Sitten Trickstuff-niminen firma tekee (www.pyorahuolto.com (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/www.pyorahuolto.com) taitaa myydä) tavalliseen keskiöön viritettävää epäkeskohässäkkää, joka toimii normaalien ulkoisten keskiölaakerien kanssa. Hässäkkä on mielestäni kallis ja semmoisen virittämisessä muutaman kympin halpisrunkoon ei kyllä juuri ole järkeä.

Liukuvat dropit, kuten siinä Saksan ebayn halvassa teräsrungossa toimivat levyjarrujen kanssa aivan yhtä hyvin (joidenkin, itseni mukaanlukien, mielestä jopa paremmin) kuin EBB:t ja ovat useimmiten EBB:tä kevyempi ratkaisu ketjun kiristämiseksi. Jos siis et halua sinkulaasi pitkää joustokeulaa, niin se Saksan puolentoistasadan teräsrunko on takuulla parasta, mitä siihen rahaan on sinkularungoksi tarjolla. Jos taas haluat pidemmän keulan, niin One-one on ainoa järkevä ja oikeasti edullinen ratkaisu. Jos taas teräs närästää ja haluat mielummin vähän kevyemmän ja paljon epämukavamman alumiittirungon, niin samaisen Pyörähuollon myymä Ciclib (http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=rungot&id=46) liukuvilla dropeilla ei ole varmaankaan yhtään hullumpi vaihtoehto, mutta kalliimpi tosin.

Toisaalta, jos ei ole osia valmiina omasta takaa, niin budjettimielellä sinkulan rakentamisesta ei paljon kostu muuta kuin rakentamisen ilon. Kokonaisena pyörän saa edullisemmin ja isoa ylivuotista pyörää saattaa löytää hyvinkin edullisesti. Pitkälle kaverille 29":nenkin olisi kovin fiksu valinta. Niitäkin taitaa sieltä samaisesta Pyörähuollosta löytyä, jos L-koon GT Peace on tarpeeksi iso. Pitkä vaakaputki siinä ainakin on.

juminy
10.02.2010, 23.56
Sisäsiittoinen on nyt sit 110 puntaa. Eli 140 rahteineen. Ei kyllä pitäis mainostaa koko firmaa kun on 250 puntaa hampaankolossa edelleen. Ja maksoin vielä sisäsiittoisestakin sen 135 puntaa. (tämä oli siis 26", jonka suvaitsivat toimittaakin)

marco1
11.02.2010, 00.11
Eiku Inbred on 99,01 puntaa tällä hetkellä.

juminy
11.02.2010, 00.25
kato joo, marxilainen lipsahdus. eli isopyörä-inbred on sen 110 puntaa.

hiljakseen vituttaa. maksoin semmosesta 150 puntaa reilut 2kk sitten eikä ole vieläkään selvää aikovatko joskus sellaisen lähettää vai jääkö lupailuksi.

bandit
11.02.2010, 22.09
Kiitos stenulle tyhjentävästä vastauksesta! Tämä selvitti paljon. Kerroit että ebayn runko parempi, jos ei laita pitkää keulaa. Miten runkoa ostaessa tiedän minkälaisen keulan kanssa se sopii yhteen? Ymmärrän kyllä, että geometria on erilainen. Pitääkö se vain pähkäillä annettujen rungonmittojen perusteella vai onko joku sääntö esim. teräsrungoissa aina lyhyt keula jne. Itse aioin laittaa jäykän keulan tai pienellä joustolla olevan edullisen keulan (joku dartti tai tora).

asb
12.02.2010, 09.49
Pyörähuollon myymä Ciclib (http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=rungot&id=46) liukuvilla dropeilla ei ole varmaankaan yhtään hullumpi vaihtoehto, mutta kalliimpi tosin.

Mulla on tuo ja meinasin jo mainostaa sitä kun muistin sen olevan halpa, mutta sitten tarkistin, ja se onkin se 28"-runko, joka on halpa (199€), kun taas ulkoisesti identtisen näköinen (vain pienempi) 26" onkin 270€. Häh?

MPU
13.02.2010, 12.44
Kiitos stenulle tyhjentävästä vastauksesta! Tämä selvitti paljon. Kerroit että ebayn runko parempi, jos ei laita pitkää keulaa. Miten runkoa ostaessa tiedän minkälaisen keulan kanssa se sopii yhteen? Ymmärrän kyllä, että geometria on erilainen. Pitääkö se vain pähkäillä annettujen rungonmittojen perusteella vai onko joku sääntö esim. teräsrungoissa aina lyhyt keula jne. Itse aioin laittaa jäykän keulan tai pienellä joustolla olevan edullisen keulan (joku dartti tai tora).

Mulla on ollut viime keväästä ollut ajossa tuollainen Saksan eBayn runko. Keulana Salsan CroMoto jäykkä keula. Muistaakseni tuo keula on 425mm pitkä eli 85mm joustokeulan mittojen mukaan kompensoitu. Mun mielestä tosi kiva paketti ajella. Toimii maastossa oikein hyvin, samoin työmatkan hankaaminen. Nuo liukudropoutit pelaa varsin hyvin levyjarrujen kanssa. Ainoa miinus on jotain tinaa olevat dropouttien säätöpultit, mutta noita saa onneksi kaupasta uusia.
Marko

juminy
11.10.2012, 21.07
Multa pöllittiin Rigi jo kohta kaks vuotta sitten enkä enää edes muista tarkalleen mimmonen se EBB oli, mutta muistelen, että se oli hyvä ja luotettava. GT Peace 9r oli mielestäni vähän typerämpi systeemi kun siinä puristettiin pulttien päät EBB:n palikkaa vasten ja siten ne upposivat siihen ja vähän vaikeuttivat säätöä jatkossa. Voi olla, että olis vaan pitänyt uskoa, että vähemmälläkin pysyy. Mut siis Rigissähän se on semmonen kiilasysteemi ja uskon, että pysyy, vaikka kevyesti laittasit rasvaakin. En kyllä tiedä mitään tästäkään, mutta saahan sen rasvan pois. En usko, että pahemmin se pieni soikeus haittaa kun eiköhän se kiristettäessä elä just siihen muotoon kun sopivaa on. Kunhan vaan EBB vielä pyörii. Kyllä EBB vaan on aika kiva IMHO.

Kalle H
11.10.2012, 21.32
Mulla on kanssa tollanen 2009-mallinen RIG, jossa on tuo EBB-härpäke. Kyllä tuohon kannattaa laittaa kasatessa rasvaa, etenkin keskiöpökäleessä oleva kiila kannattaa voidella kunnolla. Jos keskiö on kuiva, hukkuu tuo EBB:n kiristysmomentti kiilan ja keskiön väliseen kitkaan, eikä paketti kiristy kunnolla. Jos puolestaan keskiö on muuten kuiva alkaa se natisemaan herkästi esim. putkelta runtatessa, tuossa tapauksessa rasva ilmeisti tiivistää EBB:n ja keskiömuhvin yhdeksi "paketiksi". Mulla ei tuo reilusti rasvattu keskiö koskaan vielä lipsunu, joten rasvaa vaan rohkesti kehiin.

Kaiken kaikkieaan toi systeemi on toiminut ihan hyvin, tosin onnistuin tuhoamaan yhdet kierteen siitä "vastamutterista", kun kiristin sitä hieman liian kireälle. Onneks noita muttereita saa hommattua lähes jokaisesta mutterikaupasta, joten vahinko ei ollut suuren suuri.

edit:
http://www.bike-manual.com/brands/fisher/om/mountain/torque_spec.htm
^tuolta löytyy muuten momenttispeksit tuolle EBB:lle, tonne on kirjattu "Single-speed eccentric 8.5-11.3 Nm", mutta itse oon aina laittanu n. 20Nm ilman mitään ongelmia. Tuon yhden mutterin sain rikki jollain ~+30Nm-40Nm momentilla.