PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hiihto: voitelu

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6 7

hannupulkkinen
13.01.2013, 19.58
Kun aletaan siklata vahattua suksea niin silloin suttua tulee tietenkin aika paljon. Vaha pitää poistaa ja hiottu kuvio. Pohjamateriaaliakin tulee jonkin verran.
Sitten kun siklataan toisen kerran suksiparia niin suttua tulee hyvin vähän.

Suksiparia ei tarvitse siklata kuin kerran pari kaudessa. Pohja ei likaannu kovin herkästi, mutta on se hyvä harjata kerran sataseen metalliharjalla ja nailonharjalla tai rotoharjalla.

Pyöräpummi
13.01.2013, 22.58
Kun aletaan siklata vahattua suksea niin silloin suttua tulee tietenkin aika paljon. Vaha pitää poistaa ja hiottu kuvio. Pohjamateriaaliakin tulee jonkin verran.
Sitten kun siklataan toisen kerran suksiparia niin suttua tulee hyvin vähän.

Suksiparia ei tarvitse siklata kuin kerran pari kaudessa. Pohja ei likaannu kovin herkästi, mutta on se hyvä harjata kerran sataseen metalliharjalla ja nailonharjalla tai rotoharjalla.

Onko tämä sellaista käsityötä mitä nyt uskaltaa tehdä tottumattomampikin suksien työstäjä? Siis varsinkin tuo vahatun suksen siklaus.

hannupulkkinen
14.01.2013, 00.37
Onko tämä sellaista käsityötä mitä nyt uskaltaa tehdä tottumattomampikin suksien työstäjä? Siis varsinkin tuo vahatun suksen siklaus.
No ei se mitään tähtitiedettä ole. Kaso youtubesta miten Kuzmin itse siklaa. (http://www.youtube.com/watch?v=71R6rGs0iU0)

Minä teen vanhan vahan ja kuvion poiston ensin normaalilla terässiklillä, jonka teroitan lattaviilan päällä hangaten. Sen pitää olla koko ajan aika terävä.
Viimeistelen vain kuzminsiklillä koska ne ovat kalliita ja pehmeää terästä. Tylsyvät nopeasti.

marmar
14.01.2013, 10.04
No ei se mitään tähtitiedettä ole. Kaso youtubesta miten Kuzmin itse siklaa. (http://www.youtube.com/watch?v=71R6rGs0iU0)

Minä teen vanhan vahan ja kuvion poiston ensin normaalilla terässiklillä, jonka teroitan lattaviilan päällä hangaten. Sen pitää olla koko ajan aika terävä.
Viimeistelen vain kuzminsiklillä koska ne ovat kalliita ja pehmeää terästä. Tylsyvät nopeasti.

Jos on täysin tottumaton, niin kannattanee kiinnitää huomiota tuohon siklin kulmaan, ei liian pystyssä. Lienee ainoa virhe millä voi saada merkittävää vahinkoa aikaan.

Itseäni mietittyttää siklatun suksen kulutuskestävyys. Vaha kai tarjoaa muoville jotain suojaa karkeilla keleillä, mitä ei siklatulla ole. Mahtaako tuollainen suksi muitenkaan koskaan nykymateriaaleilla kulua merkittävästi hyvillä laduilla? Itselläni on jo ajat sitten kovimmilta painealueilta kuunut tehtaan alkuperäiset hiontakuviot pois, vaikka pohjassa on yleensä hyvin kovaa universaalivahaa. Jotenkin tuntuu, että vahan loppuessa kuluminen on ehkä jopa merkittävää sopivalla kelillä? Asialla on sikäli merkitystä, että nuukana miehenä olen ns loppuun hiidetyt sukset hiihdellyt sitten oikeasti loppuun (=muovi puhki) niillä keleillä, kun ladut saattaa olla vähälumisia. Eli mun suksissa on yleensä enne roskista Paljonkohan tuo siklaus vie pohjaa vaikkapa 5000 km matkalla, josta vähintään puolet eteläsuomen karkeita kelejä pohjan paksuudesta pois?

Mun käytössä (kun sitä vahaa ei tolkuttomasti sinne pohjaan lotraa) yksi voidepaketti on niin pitkäikäinen, että ainakaan rahan säästön takia ei kannata vaihtaa siklaukseen. Lähinnä helppouden takia tuota siklausta mietin.

kuovipolku
14.01.2013, 11.24
Jos on täysin tottumaton, niin kannattanee kiinnitää huomiota tuohon siklin kulmaan, ei liian pystyssä. Lienee ainoa virhe millä voi saada merkittävää vahinkoa aikaan.

Juu, ei liian pystyssä (eikä suoraan sukseen suuntaisesti). Skidforumilla on joitakin kertomuksia siitä kuinka ensikertalainen on saanut aikaan viillon suksen pohjaan. Itse treenasin sopivaa tatsia roskalavalta poimimaani pariin. Ilmeisesti on myös niin että joidenkin valmistajien tai suksimallien pohjat ovat hankalampaa/sitkeämpää/raskaammin työstettävää materiaalia; mm. Fischer Carbonlite lienee sellainen.

http://www.enklaresport.se/Kuzmininstruktion.pdf

hannupulkkinen
14.01.2013, 12.02
Ne viillot tulevat siitä kun sikli lipsahtaa irti toisesta kädestä. Pleksisiklilläkin saa siinä tapauksessa viillon aikaiseksi.

Yksi siklaus kuluttaa suksen pohjaa joitain sadasosamillejä, jos suksen pohja on suora. Usein on niin, varsinkin halvemmissa suksissa, että pohja on hieman kupera tai kovera ja silloin tietenkin joko keskeltä tai reunoista lähtee enemmän.
Vähemmän kuitenkin kuin kivihionnassa.
Uutta siklausta ei tarvita ennen kuin suksi on naarmuilla. Jos nätisti pitää niin yksi siklaus kestää koko suksen iän, mutta kerran kaudessa riittää.

marmar
14.01.2013, 13.56
Sen verran olen jo oppinut, että kun on noin kymmenen astetta pakkasta niin normaalilla terässiksillä ja sähköhöylän terällä saa samanlaisen luiston kuin Kuzminin kalliimmilla sikleillä.

Mites sitten lämpimämmillä keleillä, kun puhutaan kuitenkin pakkaskeleistä. Paljonko niillä saadaan etua Kuzminin kallista erikoissiklistä?
Nollakeleillä luutavasti menen kuitenkin pidon takia nanogripeillä, eli niillä pohjan ei tarvitsekkaan toimia.
-5 alaspäin on tyypillinen loistava hiihtokeli, missä luistaa ja pitää. Jos alle -5 lämpötiloihin saisi riittävän hyvän yleisluiston ilman erikoissikliä, niin taidan lähteä kokeilemaan siklausta.

Mun kohtuu laadukkaat Fisherin luistelusukset voisi olla sopiva uhri. Joku jossain kommentoikin, että ko mallien tehdaskuviossa ei ole muuta hyvää, kuin se että sen saa helposti pois. Eli tuskin teen mitään isompaa vahinkoa vaikka sen siklaisinkin pois. Niissä on kuitenkin kohtuu tasainen pohja ja ne ei ole oikein koskaan olleet oikein kunnon liukkaita. Paikotellen kuvio on kulunut ahkerasta vahauksesta huolimatta kokonaan pois, mutta varsinaisia syviä naarmuja ei lainkaan.

Mitään kisaluistoa en tavoittelekkaan. Vain riittävää sujuvaan ja mukavaan etenemiseen.

hannupulkkinen
14.01.2013, 14.07
Minulla on pertsan suksissa tavallisella terässiklillä ja sähköhöylän terällä tehty siklaus ja pelaa kelillä kuin kelillä. Latu tosin liippaantuu helposti ja siinähän luistaa sitten vaikka mikä.

Ei niillä varmaan isoa eroa ole ja jos tuntuu, että tarvitsee lisäluistoa niin sitten voi kerroksen vahaa hangata pohjaan ja korkittaa synteettisellä korkilla ja harjata messinki ja nailonharjalla.

Rossareissa on myös ilman kuzminia tehty siklaus, mutta en ole niitä yli -10 kokeillut. Yli kympissä luistaa loistavasti.

Tauno
14.01.2013, 16.38
Mielenkiintoista keskustelua, mutta mitähän marmar tarkoittaa lämpötiloilla alle -5 ja -5 alaspäin. Siis tarkoitetaanko kylmempää vai lämpimämpää kuin tuo -5. Entäpä Pulkkinen sitten, tarkoittaako yli -10 lämpimämpää vai kylmempää? Ihan vaan sen takia, että pysyisi vähän jyvällä, mistä puhutaan. :)

hannupulkkinen
14.01.2013, 16.47
Tarkoittaisiko se yli - 10 lämpimämpää kuin miinus 10. Sitä minä tarkoitin. Sorry epäselvyys.

marmar
14.01.2013, 17.50
Tarkoittaisiko se yli - 10 lämpimämpää kuin miinus 10. Sitä minä tarkoitin. Sorry epäselvyys.

Tarkoitin myös maininnalla alle -5, että lämpötila on alle -5, eli kylmempää kuin -5.

Mutta omalta osaltani kiitän vastauksista. Taidan siklata alkuun yhdet sukset ja katson mitä tapahtuu. Nuo luistelusukset on siitä hyvät kokeiluun, että niitä käytän kohtuu vähän, niissä on hyväkuntoiset ja tasaiset pohjat ja vain luistolla on merkitystä. Lisäksi käyttöpäätös tulee usein vasta ladun varressa, eli pohjassa on lähes aina väärän kelin voide. Jos saan niihin riittävän liukkaan kelistä riippumattoman pakkasella toimivan pinnan, niin olen luultavasti tyytyväinen. Jos en saa, niin luultavasti levittelen vahaa siklattuun pintaan...

Muistelen vain edellisiä 15 vuotta käytössä olleita suksia, jotka luisti pakkaskeleillä älyttömän hyvin. Niissä oli sileä siklattu pinta ja sen päällä kelin mukainen vaha. Liukkaus tosin alkoi siitä, kun sukset joutui erään tokon voidetehtaan tuotekehittelijän kokeilun uhriksi 80 luvulla. Teki niihin kokeilun, jonka oli hyväksi havainnut. Kokeiluun liittyi kyllä siklauskin, mutta oli siinä pohjustuksessa mukana myös erittäin kovaa vahaa käyttökohteesta, joka ei liity millään lailla suksiin.

Kane
14.01.2013, 18.06
Jos jollain toisella on myös liian jäykät perinteisen sukset, eikä tahdo pitoa löytyä, niin uskallan nyt kokemuksen kautta suositella siirtymistä pelkkään liisterin käyttöön. Olen hiihtänyt välillä +5 astetta / -17 astetta liisterit pohjassa ja tarvittaessa pinnoittanut. Hyvin on toiminut.

Joku suositteli aiemmin luistovoiteen levittämistä kuumailmapuhaltimen avulla ja hankaamalla, raudan sijaan, ja se toimii myös.

Ja liisterin alle voi laittaa pohjapurkkivoidetta ihan hyvin

haedon
14.01.2013, 18.32
Mutulla voisi veikata että siklaus on sitä parempi suhteessa voiteluun mitä kylmemmäksi keli menee. Riippuen kuinka sileetä pintaa sillä saadaan aikaiseksi.

Itsok
14.01.2013, 20.12
Puusepäntöissähän siklaus taitaa tuottaa kaikkein sileimmän pinnan. Tai ainakaan en tiedä ketään kuka jaksaisi yleensä kiillottaa mitään hiomalla....

Pyöräpummi
15.01.2013, 18.53
Tietääkö joku mahdollisesti mistä sellainen kolmen siklin paketti kannattaisi ostaa ja mitä muita välineitä kannattaa olla?

Tietenkin sekin mahdollisuus on että teettäisi sen siklauksen, mutta onko täällä PKS-seudullaa ketään hyvää Kuzministiä?

hannupulkkinen
15.01.2013, 21.43
Osta täältä (http://petripitkanen.wix.com/hankuri#!kuzmin) Kuzmin original + ja kuzmin 011-
Sen lisäksi osta tavallinen startin terässikli ja lattaviila sekä sähköhöylän teräsarja.

Rosteriharja tai messinkiharja sekä pehmeä nailonharja pitää myös olla.

Siklaat ensin startin terässiklillä niin kauan, että pohja on kauttaaltaan siklattu ihan sileäksi. Ts. hiottua kuviota ei enää näy. Sitten siklaat vielä tuolla sähköhöylän terällä niin sileäksi kuin saat.
Lopuksi vedät kelinmukaisella kuzminsiklillä koko pohjan pituisella vedolla muutaman kerran.
Tämän jälkeen metalliharjalla tehokkaasti sekä nailonharjalla ihan kiiltäväksi.

Terässikliä(ei kuzminsikliä) pitää terottaa lattaviilalla melko usein niin, että laitat viilan jonkun tason päälle(alle sanomalehti) ja otat toiseen käteen siklin ja hankaat sitä edestakaisella liikkeellä viilan päällä. Vaihdat siklin aina muutaman hankauksen jälkeen toisin päin, siis sinun suuntaan olevan pään ulospäin ja päinvastoin.

Nuo kaksi kuzminsikliä riitäävät joka kelille. Sitten kun on -8 ja kylmempää niin terässiklaus ja höylänterä riittävät.

Kävin juuri lenkillä.-8 Vapaata. Suksina oli Rossignolin ixium terässiklillä ja höylänterällä siklattuna. Luisto oli todella hyvä, mutta erilainen kuin vahatulla suksella. Jotenkin siklatusta suksesta puuttuu alkuherkkyys. Kun sen laskee lumeen niin se luistaa vasta kun sen saa vauhtiin. Luistelussahan suksen vauhti kiihtyy liun loppua kohti kun "potkaistaan." Ei se mitenkään haittaa, mutta tuntuu oudolta. Mitä kovempi vauhti on sitä paremmin näin siklattu suksi tuntuu luistavan ainakin kun on tällainen keli kuin tänään. Pertsalla sellaista ei huomaa kun suksi pysähtyy aina potkaistaessa ja latu on usein liippaantunut.

Plus
15.01.2013, 21.53
Hankalalta hommalta vaikuttaa puheista päätellen tuo siklaus, ja jos ei luistakaan yhtä hyvin kuin voideltu suksi, niin en kyllä tajua koko homman ideaa... Pikaluisto ja nailonharjakin antaa varmaan paremman luiston ja helpommalla?

hannupulkkinen
15.01.2013, 22.12
Hankalalta hommalta vaikuttaa puheista päätellen tuo siklaus, ja jos ei luistakaan yhtä hyvin kuin voideltu suksi, niin en kyllä tajua koko homman ideaa... Pikaluisto ja nailonharjakin antaa varmaan paremman luiston ja helpommalla?
Se on helppoa kun sen osaa.
Onko Sinulla jotakin muutakin todistusta lausuntoosi kuin vain mutu?

Plus
15.01.2013, 22.29
No itsehän kirjoitit että siklattu ei edes luista yhtä hyvin kuin vahattu? En sitten ymmärrä mikä se homman pointti on...

hannupulkkinen
15.01.2013, 22.34
No itsehän kirjoitit että siklattu ei edes luista yhtä hyvin kuin vahattu? En sitten ymmärrä mikä se homman pointti on...
Siklattu suksi luistaa riittävän hyvin. Vahaus on kallista ja epäterveellistä sekä työlästä.
Suksia tarvitsee siklata vain kerran kaudessa kun vahata pitää tämän tästä.
Siklaus ei todellakaan ole ratkaisu niille, jotka luottavat pikaluistoon, jolla ei todellakaan päästä lähellekkään siklatun suksen luistoa. Vimeisen päälle oikein vahattu ja pulveroitu osaavissa käsissä luistanee siklattua paremmin.

MCA
15.01.2013, 23.01
Tietääkö joku mahdollisesti mistä sellainen kolmen siklin paketti kannattaisi ostaa ja mitä muita välineitä kannattaa olla?

Tietenkin sekin mahdollisuus on että teettäisi sen siklauksen, mutta onko täällä PKS-seudullaa ketään hyvää Kuzministiä?
Hiihdän nyt kolmatta talvea siklatuilla suksilla enkä ole voiteita kaivannut. Sukset on aina hyvät, usein loistavat. Siklaus kannattaa opetella ehdottomasti itse. Kuzmin sikli on hyvä ja yhdellä pärjää. Ei kannata missään tapauksessa kolmea ostaa. Sillä siklissä oleva pienen kuvion tekevä uritus häviää jokatapauksessa ensimmäisessä teroituksessa. Itse sikli on varmasti perintökalu. Minulla on toisena siklinä katkaisusorvinterä, jonka olen katkaissut 10cm pitkäksi. Sekin on hyvä, mutta paksumpana hieman työläämpi teroittaa kuin Kuzmin. Itse siklaus kannattaa opetella työntämällä, kuten puusepät tekee. En ymmärrä ollenkaan vetämällä siklausta ja sitä miksi sellaista joku edes yrittää. Eihän höylääkään kukaan vedä. Kuzmin sikli on uutena terävä, mutta hyvin pian se kaipaa teroitusta. Kunnolla siklaa yhdet sukset samalla teroituksella. Teroitan siklin hankaamalla sitä suorassa kulmassa pöydälle kiinnitettyyn leveään timanttiviilaan, joita mulla on kahta karkeutta. Olen teroittanut näin siklini satoja kertoja ja ovat pysyneet suorina ja terävinä. Sikliin tulee pieni kierre tai joku sanoo purse joka leikkaa suksen pohjamateriaalia jo keveästi työntäessä. Pohjasta leikkaantuu kuin mustaa villaa ja jälki on sileää, eikä pohjaan jää aaltoja. Siklin on oltava todella terävä, kuten uusi Kuzmin ja sinun kannattaa harjoitella ensin varovaisesti. Siklattu pohja liukuu lumella tosi hyvin, paremmin kuin hiottu. Jos sinulla on hyvä pakkaskelin suksi, siis pitkät painealueet ja rento keula ja perä, suksi luistaa tämmöisenään kuivalla lumella. Siklauksen jälkeen sukset kannattaa kuitenkin harjata pehmeällä metalliharjalla kiiltäviksi. Voimakas koneharjaus on myös hyvä. Tämä suksi ei sitten kestä kosteutta yhtään, koska sileä pohja imee kiinni heti. Joten lauhemmalle TÄYTYY olla eri sukset. Lyhyemmät painealueet, sama siklaus, ja siklauksen jälkeen kuviointi käsikuviointi laitteella. Itsellä skiroller. KUVIOINTI on pakollista jos haluat liukkaan suksen myös märälle lumelle. Minulla on aktiivi käytössä kolmet luikkarit joissa pidän eri kuvioita, lenkille vain valitaan oikea suksi. Kun voitelun harhavaikutus jää pois, opit pian huomaamaan suksen profiilin vaikutuksen kuhunkin keliin.
Hiihdän kaudessa reilut 3000km eli lähes joka päivä. Tälle kaudelle 1000km on hiihdetty ja aina liukkaalla suksella, eikä suksen laittoon kulu aikaa.

hannupulkkinen
16.01.2013, 00.13
Hyvä, että täällä on joku jolla on paljon kokemusta siklaamisesta.
Tällainen aloittelija voi kysellä neuvoja.

Luulen, että kuzminsikliä ei tarvita ollenkaan jos kuvioi. Kuzminin siklihän tekee pohjaan kuvion niin jos on kelinmukainen sikli niin sitten ei tarvitse kuviolaitetta ja jos on kuviolaite niin pärjää pelkällä terässiklillä. Vai kuinka.

Se, että työntääkö vai vetääkö ei taida olla ratkaisevaa. Tärkeää on saada hyvä jälki ilman aaltoja,
Minulla voitelupenkki anttaa hieman periksi ja sillon aaltoa on vaikea välttää. Vaikka en minä nyt usko, että se aalto paljon menoa hidastaa. Suora on tietenkin kaunista.

Jos tarvitsen siklejä teroittaa oikein viimeisen päälle niin ajattelin käyttää pikaluistinten teroituspenkkejä ja hiomakiviä. Vielä ei ole tarvinnut kun lattaviilalla on saanut siklin riittävän teräväksi. Siklien teroittaminenkaan ei kaipaa viilaa kummempaa välttämättä.

Kun siklauksessa hipoillaan niin sille saattaa käydä samoin kuin voitelulle. Ihmiset alkavat pitää sitä monimutkaisena, mitä se ei ole.
Pienellä harjoittelulla kaikki onnistuvat. Siklien teroittaminenkaan ei kaipaa viilaa kummempaa välttämättä.

Tämä siklaus ei ole mikään uusi juttu. 80-luvulla kun kiersin Kalevankierrosta niin siklasin aina sukseni terässiklillä ja sitten voitelin vahalla ja luisti todella hyvin. 11 vuotta meni kiertäessä. Silloin tuli hiihdeltyä sellainen tonni pikaluistelun ja maratonharjoittelun ohella.
Kun siirryin triathloniin niin unohdin koko siklauksen ja aloin hiottaa sukseni ja kikkailla voiteilla.
Tämä on paluuta juurille.

edit. En menisi kuitenkaan väittämään, että siklattu suksi pelaa paremmin kuin hiottu ja oikein voideltu. Vaivattomampaa siklaamalla on saada riittävän hyvin ja kuten sanoit, joskus loistavasti toimivat sukset. Muutaman tunnin työllä saa suksensa pelaamaan koko kaudeksi ja seuraava kautena taitaa pärjätä parin tunnin hommalla jos on parit luikkarit ja parit pertsat käytössä.

Jeesu
16.01.2013, 15.40
Rexiltä alkoi tänään ilmestymään uusia voiteluvideoita Youtubeen (http://www.youtube.com/user/rexskiwax?feature=g-high-u)

Toivottavasti noista on hyötyä hiihtäville pyöräfoorumisteille.

JOULU
16.01.2013, 23.29
^ Hyvät on ohjeet. Kyllä noilla pärjää.

plr
16.01.2013, 23.45
Rexiltä alkoi tänään ilmestymään uusia voiteluvideoita

Tuo fluorivoidepalan käyttöhän meni juuri niin kuin hannupulkkinen kertoi. Hankaus, korkitus ja harjaus. :)

Nalho
17.01.2013, 00.05
Uutta ainakin oli meikäläiselle se että siinä yhdessä pätkässä ei lirutettukaan sitä parafiiniä kuumalla raudalla pohjaan, vaan ainoastaan lämmitettiin palasta raudalla ja sitten pyyhkäistiin sitä pohjaan. Siinä ylemmässä vahauksessa tehtiin siten että ensimmäinen vaha tehtiin siten liruttamalla ja toinen kerta laappimalla. Miksi näin miksi sitä ensimmäistäkin vahausta ei tehty siten laappimalla? Onko siihen jokin erityinen syy, vai oliko siinä vain tarkoitus esitellä kaikki ne konstit joilla vaha levitellään?

Jeesu
17.01.2013, 00.37
Toista tekniikkaa käytetään erityisesti kovien vahojen levittämisessä (toimii pehmeilläkin). Esim. Grafiitti, vihreät. Nimikin taisi olla jotain "applying hard gliders"

Tauno
17.01.2013, 09.29
Todellinen säästövinkki on, että pelkästään lämmittää raudalla pohjan ja sitten harjaa. Siellähän on vanhastaan parafiinia, joka näin saadaan tuoreistettua. Ymmärrettävästi voidevalmistajat eivät tämmöisiä ohjeita levittele :)

Jeesu
17.01.2013, 09.38
No ihan ymmärrettävästi ei tollasia vinkkejä voidefirmat jakele. Vanhat pitovoiteet voi myös siklata pohjasta pois, sulattaa kätevästi kattilassa ja valaa uudestaan purkkiin...

hannupulkkinen
20.01.2013, 21.49
Siklasin tänään Salomon equipe 8 pertsat.
Jukopliuta, että olivat liukkaat. Pohjamateriaali näyttää olevan vähän pehmeämpi näissä kuin Rossareissä.
Poistin ensin hionnan tavallisella terässiklillä ja viimeistelin sitten Kuzminsiklillä.

Yhden pitkän suoran alamäen jälkeen minulla on merkki. Koskaan ei normaalilla lumikelillä ole sukset menneet näin pitkälle merkin ohi kuin nämä siklatut Salomonit.

kauris
20.01.2013, 23.45
Minä taas poistin vanhat liat ja voiteet silittämällä lilaa-voidetta (Start) ja pyyhkäisemällä ne heti märkänä pois. Loputkin sitten akryylisiklillä ja messinkiharjalla. Kelivoiteeksi raudalla levittäen sinisen ja vihreän sekoitusta (fluorittomia) ja perään siklaus ja harjaus. Eikun ladulle ja luisto oli täällä espoon -10 kelissä aivan surkea. Ei noi fluorittomat taida toimia täällä kun kosteus ei ole käytännössä koskaan alle 55 % mikä on fluorittomien luistovoiteiden oikea ilmankosteus. Fluorilliset taas on kalliimpia ja höyryt mietityttää eli en ole ostanut niitä. Olis tuo siklaus sitten varmaan kanssa mun kokeiltava kun niin sitä hehkutatte. Vihreä terva sen sijaan toi kyllä hyvän pidon, kun uutta pakkaslunta oli taas viime yönä tullut. Saako noita Kuzmineitä vain netistä tilaamalla? Jos haluaa päästä vähällä vaivalla, niin olisko siis se kylmimmän kelin sikli yksin riittävä? Minkälaisella viilalla sitä sitten terotetaan ja mitä ne viilat kustantaa?

ps. Puurun pp1 teline on mulle ollut pettymys. Pitkä suksi menee sen verran kauas jalkojen tukipisteistä, että voimakkaasti siklatessa tai harjatessa teline lähtee keikkaamaan, kun työstää suksen aivan viimeisiä peräosan senttejä. Melkoinen suunnitteluvirhe mielestäni.

hannupulkkinen
21.01.2013, 00.08
Lattaviila. (http://www.prisma.fi/market/prisma?a_Visit:tuote=st1tz0lncytc2x55&kategoriaTunniste=TaltatH%C3%B6yl%C3%A4tViil&path=REMONTOINTI%2FK%C3%A4sity%C3%B6kalut%2FTaltat H%C3%B6yl%C3%A4tViil&paikkakunta=Helsinki&osuuskauppa=HOK-ELANTO&pageName=Main)
Sikli. (http://www.poratuuli.fi/kauppa/index.php?productID=4888) tai tällanen. (http://www.startskiwax.com/fi/suksivoiteet/tarvikkeet/siklit/product/584/metallic-scraper)

Kuzminsikliksi riittää 011- Täältä. (http://petripitkanen.wix.com/hankuri#!kuzmin)

Sitten tarvitaan vielä messinki- tai rosteriharja sekä nailonharja tai nailonrotoharja.

Eka kertaa nyt työnsin siklillä enkä vetänyt niinkuin Kuzmin tekee. Minullakin on vähän rimpula teline ja sen sai tuettua niin, että pani suksen kannat seinää vasten kun työnsi. Vetämällä sitä ei oikein saa tuettua mitenkään ja jos teline liikkuu niin suksen pohjaan tulee helposti aaltoja.
Työntäessä tulee muistaa pitää sikli noin 45 asteen kulmassa sukseen ja tietenkin itsestä poispäin.

Noita terässiklejä tulee terottaa tuolla latalla aika usein. Muuten ei tule hyvää jälkeä.
Sehän tapahtuu niin, että sikliä hiotaan lattaa vasten kun se on tuettuna pöytään. Sikli pitää kääntää välillä niin, että molemmat päät tulevat itseä kohti vuorollaan. Ehkä viisi työntöä ja sitten käännös. Näin sikli säilyy suorana. Lattaviilan voi tietenkin kiinnittää myös lautaan päistään nauloilla. (kotkaamalla) Näin on vähän helpompaa tuo viilaaminen.
Hipompiakin keinoja täällä on esitetty, mutta kyllä se näinkin terottuu ihan hyvin ja siihen tulee riittävä purse.

Terässiklillä siklaamisen jälkeen sitten työnnetään tuolla kuzminilla viimeistely.
Sitten tehokas metalliharjakäsittely ja aika pitkään nailonharjalla. 5 minsaa per suksi. Tai rotolla kerran pari koko suksen mitta. (1/2 minuuttia)

kauris
21.01.2013, 10.31
Kiitos Hannu. Toi kuzmin-linkki taisi jäädä vielä väärin, kun ohjasi samalle sivulle kuin metallisikli-linkki.

hannupulkkinen
21.01.2013, 10.53
Kiitos Hannu. Toi kuzmin-linkki taisi jäädä vielä väärin, kun ohjasi samalle sivulle kuin metallisikli-linkki.
No nyt on korjattu. Sorry! Pitäisi aina tarkistaa linkit.

MCA
21.01.2013, 23.29
Miksi siklaan
Voitelin ja testasin voiteita vuosia enemmän uteliaisuudesta kuin tarpeesta. Tietysti luisto kiinnostaa, kun hiihtää paljon ja joka kelillä. Joskus voitelu osui nappiin usein ei, näinhän se menee. Lopulta voitelu muuttui hyvin yksinkertaiseksi, kerros HF:ää, kuivalla LF tai fluoriton ja jäähdytys ja hyvä harjaus. Tulos samanlainen kuin kerrosvoitelulla. Siten tuli metalliharjaus, tuntui kuin luisto paranisi aina kun harjausta lisäsi. Ajattelin, että voidetta saa olla vain hajuksi ja suksen kuvion pitää olla täysin auki. Sitten aloin voidella vain toista suksea ja toisen vain harjasin kiiltäväksi. Merkkasin sukset siten, etten lenkillä voinut tietää kumpi on voideltu. Eihän niissä mitään eroa ollut. Kiinnostuin kuvioinnista ja kun etsin siitä tietoa törmäsin Ruotsissa käytävaan keskusteluun siklauksesta. Alkaa olla kolme vuotta sitten. Tilasin siklin ja siklasin toisen suksen. Se oli heti uskomattoman hyvä. Voiteisiin en ole sen jälkeen koskenut. Käsikuviointia käytän, koska sen vaikuttavuus luistoon on hyvä ja lisääntyy suorassa suhteessa kosteuteen.
Lopuksi lainaus hevoskuurin haastattelusta:
"Hyvälläkään voitelulla ei saa huonoista suksista hyviä, mutta hyvää suksea ei pysty pilaamaan voitelulla, kuvaavat Suomen hiihtomaajoukkueen huoltopäällikkö Stefan Storvall ja voitelupäällikkö Timo Suntela.
Nykypäivän suksien tärkein ominaisuus on suksen profiili. Eli se, miten suksen keskiosa monon kohdalta painuu erilaisilla keleillä lumen pintaan ja miten suksen liukupinnat välttävät kitkaa.
Pohjakuvioinnilla saadaan suksiin enemmän eroa kuin voitelulla."

JK71
22.01.2013, 16.36
MCA / hannupulkkinen, saisiko teiltä vielä vähän neuvoja siklauksesta kiinnostuneelle: Ymmärsinkö nyt oikein että on mahdollista siklailla ja kuvioida suksia ainakin kahdella tavalla ?

A) Terässikli + Kuzmin-sikli -> suora kuvio

B) Terässikli + kuviointilaite -> laitteesta riippuen useita eri kuvioita

Mietityttää, kun esim. Habrus-kuviointilaitteen saisi makkaramaasta vähän yli 50 eurolla ja kattavan setin 150 eurolla. Kuviointilaitteella kuvioi pohjat varmaankin huomattavasti useamman kerran kuin Kuzmin-siklillä?

Jos homma toimii, tulee siklattavaksi jatkossa perheen 6-7 suksiparia ja mietityttää mikä ratkaisu olisi järkevin.

BONK
22.01.2013, 17.39
No perskeleisson sentäs, kaikkea sitä oppii. Tuo siklaushan vaikuttaa aikalailla meikäläisen jutulta, kun ei voiteet osu kuin kerran kymmeneen vuoteen kohdalleen... Jos yligentlemannikin on todennut Kuzminin toimivaksi niin mitäpä tässä enää odottelemaan.

hannupulkkinen
22.01.2013, 18.01
MCA / hannupulkkinen, saisiko teiltä vielä vähän neuvoja siklauksesta kiinnostuneelle: Ymmärsinkö nyt oikein että on mahdollista siklailla ja kuvioida suksia ainakin kahdella tavalla ?

A) Terässikli + Kuzmin-sikli -> suora kuvio

B) Terässikli + kuviointilaite -> laitteesta riippuen useita eri kuvioita

Mietityttää, kun esim. Habrus-kuviointilaitteen saisi makkaramaasta vähän yli 50 eurolla ja kattavan setin 150 eurolla. Kuviointilaitteella kuvioi pohjat varmaankin huomattavasti useamman kerran kuin Kuzmin-siklillä?

Jos homma toimii, tulee siklattavaksi jatkossa perheen 6-7 suksiparia ja mietityttää mikä ratkaisu olisi järkevin.

Minulla ei ole kokemusta kuvioinnista kuin vähän. Havukuvioita en ole koittanut.
Kuzminsikliä tehdään eri keleille, mutta luulen, että pakkaskeleillä (-1- 20) selviää yhdellä miinussiklillä.
Kuvioinnin merkitys tulee esiin vasta pluskeleillä vaikka 1 millin kuvio voi auttaa jo leudolla pakkasellakin, varsinkin jos hiihtää perstaa liippaladulla. Tosin merkitys kuntohiihdossa on marginaalinen paitsi pluskeleillä, jolloin on selkeää imutusta.

Aloittaisin terässiklillä ja 011- kuzminsiklillä. Jos sitten tulee märällä kelillä ongelmia niin ostaisin 2 millin kuviointiraudan. Kusminsikli tekee ohuen urakuvion pohjaan. Jossain tekstissään Kuzmin kehottaa tekemään siklillä lopuksi lyhyitä veroja sopivan kuvion aikaansaamiseksi.

MCA
22.01.2013, 23.58
Kuvioinnista
Uusi Kuzmin sikli tekee suoran urituksen, mutta kuviointina se on aika vaatimaton.
Minä olen teroittanut siklini aikaa sitten sileäksi, joten kuvioa sillä ei saa.
Olen kokeillut monia kuviointilaitteita, mutta kotimainen ski roller on jäänyt käyttöön. Tiedän tämän olevan käytössä useilla maajoukkueilla. Perus havukuvio on hyvä ja vähentää kitkaa aina kun lumessa on imua aiheuttavaa kosteutta. Myös pakkasella, jos kosteutta on. Kuivalla lumella kuviointi voi olla haitaksi, ainakin uudella lumella. Yleensä kuvioinnista on hyötyä luistolle.
Vanhalla pakkaslumella tosi pieni kuvio on ollut hyvä , ski roller rulla S20.
Aluksi ihmettelin mitä järkeä on ensin siklata suksi sileäksi ja sitten kuvioida, mutta kun katsoo kuvioitua suksea luupilla näkee suurimman osan pohjasta olevan edelleen sileä.
Pertsan suksessa kuviointi on vielä tärkeämpää, koska kaksi sileää pintaa vastakkain ei yleensä luista hyvin. Tämän vuoksi pertsan suksissa käytetään isompia kuvioita.
Täytyy vielä korostaa suksen profiilin merkitystä. Jos suksesi ei luista esim. märällä lumella, ei siitä saa luistavaa millään käsittelyllä. Kaikki yritykset voiteilla, kuvioilla, siklillä tulevat epäonnistumaan. On vain hankittava uudet sivakat. Ja toisinpäin, jos ne toimii märällä aika hyvin ne voivat olla kuvioituna tykkipari.

Tauno
23.01.2013, 09.50
Olen kokeillut monia kuviointilaitteita, mutta kotimainen ski roller on jäänyt käyttöön.
Itselläni on ollut se käsitys, että nämä kuviointilaitteet tekevät kuvion suksen voidekerrokseen. Lainaus Skirollerin nettisivulta: "Speedy kuviokoneet työstävät suksen pohjan voitelukerrokseen ohuen kuvion, joka lisää ilmavirran pyörteilyä suksen ja lumen välillä".

Itse olen jo vuosia käyttänyt Tokon kuviointilaitetta, mutta ei sillä ainakaan pelkkään suksen pohjaan mitään kuviota saa. Kyllä siihen varmaan joku kone tarvitaan tai sitten tuo puhuttu kuviosikli.

Ylva Hubatsa
23.01.2013, 10.21
Mun mielestä on hullua mennä siklaamaan uusia monen sadan suksia ja sitten kuvioida ne uudelleen.
Minä en suksissa ole luistovoiteita käyttäny, menee ihan tehtaan kuvioinneilla.
Ehkä hietikossa pilalle hiihdetyt sukset vois siklata ja harrastella niiden kanssa.

marco1
23.01.2013, 11.13
Red Creekin laitteella saa kyllä hyvinkin pysyvän kuvion kun painaa tarpeeksi - "ämpärimuovisuksiin" on minusta järkevämpi pakottaa kuvio kuin värkätä voiteiden kanssa.
Järkevällä (valmistajan ohjeistamalla) voimankäytöllä kuvio häviää voiteluiden yhteydessä.

erkkk
23.01.2013, 12.47
Riippuu varmaankin kuvioraudan kuvion syvyydesta kuinka pysyvää jälkeä sillä saa. Ja tietysti painamisen voimasta. Olettaisin että painamalla kuvion pohja ei pelkästään painu sisään, vaan myös nousee ylöspäin kuviouran reunoilta (jossain mittakaavassa). Leikkaamalla materiaalia pois tuota nousemista ei tapahtuisi. Mites nuo kivihiomalaitteet hoitaa kuvioinnin?

hannupulkkinen
27.01.2013, 15.28
Onkos siklaajia tullut lisää. Kokemuksia?
Eilen uudella satavalla lumella luistelusuksilla. Kova pohja ja baanalla noin sentti satavaa lunta ja -7.
Fisukoilla ja Rossareilla kokeilin. Edelliset siklattu Kuzminilla ja jälkimmäiset vain terässiklillä.
Fisukat pelasivat paremmin. Niissä on muutama sentin pidemmät painealueet.
Vähän taaemmaksi pitäisi siteitä saada tai sitten jotenkin korjattua tekniikkaa kun molemmat menivät mogrenilla paremmin kuin vassulla ja kuokalla. Painoa piti koittaa laittaa kannalle.

MPI
27.01.2013, 16.02
Rouvalla Kuzminin U-siklillä siklatut ja teräsharjatut muutama vuotta vanhat Salomonin "kisa"luistelusukset. Itsellä Atomicin WC Skate HT tonnikeijumalli. Omat voitelen säännöllisesti ja rouvan suksille ei ole tehty siklauksen jälkeen kuin harjausta (teräs ja nylon). Perstuntumalla seurattuna ja laduilla vertailtuna välillä 0 -20 C rouvan sukset toimii vähintään yhtä hyvin kuin omat.
Tosin voihan se olla etten osaa voidella.

juu-zo
27.01.2013, 17.32
Itseäni kiinnostaa kyllä päivä päivältä enemmän tuo siklaus. Silti hieman ihmetyttää asia että kun siklaajat huutaa siklauksen puolesta eikä huonoja kokemuksia tunnu olevan niin miksi ammattilaiset edelleen voitelee suksiaan. Vai onko kyseessä se että ammattilaiset käyttävät aikaa ja rahaa voiteisiin niin paljon että loppupeleissä voideltu suksi toimii siklattua paremmin? Eli harrastajan näkökulmasta siklaus on siksi parempi että on varmemmin toimivampi ratkaisu. Voitelu kun saattaa mennä penkin alle tai onnistua oikein nappiin. Kuitenkin sanoisin että voitelu on tässä tapauksessa parempi vaihtoehto jos haetaan esimerkiksi kuntohiihtoon kaikkein parasta suorituskykyä sukselta. Tällöin kulutetaan aikaa ja vaivaa sen täydellisesti toimivan voiteluyhdistelmän löytymiseen.
Kakkossukset voisin vetäistä jo nyt siklillä kokeilumielessä mutta ei huvita ostaa satasien siklisettiä ja todeta voitelulla saavan paremman lopputuloksen.

hannupulkkinen
27.01.2013, 18.08
Jospa vähän lueskelet tätä topikkia niin voit saada vastauksen kysymyksiisi.
No. Voitelemalla voi saada siklausta paremmat sukset, mutta siihen tarvitaan erittäin hyvää voitetulaitaitoa ja kalliita voiteita.
Siklaus takaa aina hyvän luiston ja usein jopa erinomaisen.

Tuosta siklin kalleudesta. Yksi purkki fluoripulveria maksaa Kuzminsikliä enemmän ja tämä erikoissikli ei ole tarpeellinen vaan terässiklillä pärjää hyvin.

Mut hei luetaan ja kysellään sitten vasta.

Nalho
27.01.2013, 18.34
Ei siihen mitään satasien siklejä tarvita. Ihan tavallinen rautakaupan väriosastolta saatava sikli kyllä riittää kokeiluun, ja siihen teroitus vaikka tällä tavalla: http://www.sihistin.fi/fi/puutyot/sikli.html
Sillä voi tehdä kokeilut. Jos homma tuntuu mielekkäältä ja tulokset sellaisilta että hommaan kannattaa panostaa niin hommaa sitten parempia vehkeitä. Eikä se Kuzmin ole mikään viisastenkivi. Aivan samaan tulokseen pääsee sillä halvallla siklilläkin kunhan vain aina välissä teroittelee. Tai sitten tekee sen siklin jostain höylänterästä jossa on jokin kovapala leikkaavassa reunassa jolloin se kestää enemmän siklausta teroittamatta . Homman avainsana on opetella se siklin teroitus siten että siihen muodostuu se leikkaava purse.

kauris
27.01.2013, 19.50
Itseäni kiinnostaa kyllä päivä päivältä enemmän tuo siklaus. Silti hieman ihmetyttää asia että kun siklaajat huutaa siklauksen puolesta eikä huonoja kokemuksia tunnu olevan niin miksi ammattilaiset edelleen voitelee suksiaan. Vai onko kyseessä se että ammattilaiset käyttävät aikaa ja rahaa voiteisiin niin paljon että loppupeleissä voideltu suksi toimii siklattua paremmin? Eli harrastajan näkökulmasta siklaus on siksi parempi että on varmemmin toimivampi ratkaisu. Voitelu kun saattaa mennä penkin alle tai onnistua oikein nappiin. Kuitenkin sanoisin että voitelu on tässä tapauksessa parempi vaihtoehto jos haetaan esimerkiksi kuntohiihtoon kaikkein parasta suorituskykyä sukselta. Tällöin kulutetaan aikaa ja vaivaa sen täydellisesti toimivan voiteluyhdistelmän löytymiseen.
Kakkossukset voisin vetäistä jo nyt siklillä kokeilumielessä mutta ei huvita ostaa satasien siklisettiä ja todeta voitelulla saavan paremman lopputuloksen.

Työkaveri oli jossain fischerin tilaisuudessa torstaina, jossa oli paikalla jotain maajoukkuemiehiä. Kaveri kyseli vinkistäni heiltä siklauksesta ja mm. Suomen ampumahiihtojoukkueen kanssa he olivat testanneet siklattuja suksia heidän voitelemiin verrattuna. En tiedä minkälainen keli oli ollut mutta siklattu hävisi kuulemma 7 %. Työkaverini ei lähtenyt tämän takia siklien kimppatilaukseen kanssani mutta minä olin itse entistä vakuuttuneempi siitä, että meidän tavisten kannattaa siklata. Se on nimittäin niin että minun fluorittomilla ja pulverittomilla voiteluilla jäädään maajoukkuetason kisavoiteluille varmaan paaaljon isommalla prosentilla.

kauris
27.01.2013, 19.55
Ei siihen mitään satasien siklejä tarvita. Ihan tavallinen rautakaupan väriosastolta saatava sikli kyllä riittää kokeiluun, ja siihen teroitus vaikka tällä tavalla: http://www.sihistin.fi/fi/puutyot/sikli.html
Sillä voi tehdä kokeilut. Jos homma tuntuu mielekkäältä ja tulokset sellaisilta että hommaan kannattaa panostaa niin hommaa sitten parempia vehkeitä. Eikä se Kuzmin ole mikään viisastenkivi. Aivan samaan tulokseen pääsee sillä halvallla siklilläkin kunhan vain aina välissä teroittelee. Tai sitten tekee sen siklin jostain höylänterästä jossa on jokin kovapala leikkaavassa reunassa jolloin se kestää enemmän siklausta teroittamatta . Homman avainsana on opetella se siklin teroitus siten että siihen muodostuu se leikkaava purse.

Huh, tuo linkin ohje ei yhdellä lukemalla täysin auennut ja vaikutti monimutkaiselta ja hankalalta.

MPI
27.01.2013, 20.09
Onko kukaan kokeillu sähköhöylää...entä kulmahiomakonetta tai sirkkeliä?

hannupulkkinen
27.01.2013, 20.13
Huh, tuo linkin ohje ei yhdellä lukemalla täysin auennut ja vaikutti monimutkaiselta ja hankalalta.
Siinä on myös virhe. Suksen siklaukseen käytettävästä siklistä ei poisteta pursetta.
Lattaviilamenetelmällä pärjää ihan hyvin.
Sorry! Taidetaan siinä purse säilyttää, mutta ohje on sekava luettuna.
Tässä on video, (http://www.youtube.com/watch?v=iRTVTKi8GIE) jossa viila tai kovasin laitetaan penkkiin kiinni ja sikliä hiotaa sitä vasten.
Jos omistaa yleistyöpenkin niin näin saa siklin teräväksi. Loppu kannattaa jättää huomiotta kun sitä pursetta ei saa poistaa.

hannupulkkinen
27.01.2013, 20.24
Onko kukaan kokeillu sähköhöylää...entä kulmahiomakonetta tai sirkkeliä?
Sähköhöylän terä on hyvä sikli ja kulmahiomakone on hyvä harjaamiseen Kuzminin harjoilla.(turhan kalliita) Sirkkeliä ovat varmaan käyttäneet ne, jotka ovat kyllästyneet epäonnistuneisiin voiteluihinsa. :)

Nalho
27.01.2013, 21.02
Tällä tavalla olen omaa höylänterääni teroitellut hinkkaamalla sitä timanttiteroittimeen ja hyvä leikkaava purse on reunaan tullut. http://jalbum.net/fi/browse/user/album/1114494

juu-zo
27.01.2013, 21.44
Pitkässä juoksussa siklit on halpoja, sen myönnän. Kalliita voiteita tulee taas käytettyä aina loppuun toisin kuin saattaisi käydä siklikokeilussa. Jatkan siis voitelua edelleen vaikka se välillä tympiikin. Pirkkaan tullaan vetämään sininen perusluisto, violetti lf, kultanen fluorinappi, fluorineste ja kelistä riippuen vielä kultanen nappi päälle.

Ipa
29.01.2013, 23.03
Kysymys: Onko muita jäätymisenestoaineita Fischer Zero suksiin kuin Swixin Zero 70? On pirun kallis (24 € Intersportista) tuollainen pikku spraypurkki.

Nalho
29.01.2013, 23.29
Tällaisella mentiin Madshus Zeroilla tänään: http://www.korrek.fi/app/product/view/-/id/189
Tässä vielä himpun halvempaakin: http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Muut/Tiivistesilikoni-361902/

Ipa
29.01.2013, 23.56
^Kiitos. Ja pito ei kärsi? Pitääpä kokeilla.

kauris
30.01.2013, 21.09
http://www.poratuuli.fi/kauppa/index.php?productID=4888]Sikli

Kuzminsikliksi riittää 011- Täältä. (http://petripitkanen.wix.com/hankuri#!kuzmin)

Noita terässiklejä tulee terottaa tuolla latalla aika usein. Muuten ei tule hyvää jälkeä.

Terässiklillä siklaamisen jälkeen sitten työnnetään tuolla kuzminilla viimeistely.
Sitten tehokas metalliharjakäsittely ja aika pitkään nailonharjalla. 5 minsaa per suksi. Tai rotolla kerran pari koko suksen mitta. (1/2 minuuttia)

No nyt tuli tuo Poratuulen sikli ja Kuzmin kotiin. Kuzmin olikin yllättävän pieni mutta kylläpä oli jämäkän ja terävän oloinen. Se pursekin tuntui hienosti sormeen. Poratuulsen siksi taas oli enemmän sen kokoinen, kun olin ajatellut molempien olevan mutta se taas yllätti siinä, että oli tosi ohut (tyyliin millin? edit: näköjään virallisesti 0,8 mm) ja siten melko taipuisa. Kulmat olivat myös huomattavan tylsät aivan kuin olisi yritetty oikein pyöristää. No täytyy se viila vielä käydä ostamassa, jotta saa tuosta siklistä ensin terävän. Vähän mietityttää myös miten se taipuisuus haittaa työstöä ja kuinka noin ohueen saa mitään pursetta ilmestymään.

hannupulkkinen
30.01.2013, 21.30
Sen ohuen siklin tehtävä on vain ottaa suksen pohjan kuvio ja vanha vaha pois.
Varo taivuttamasta työntäessäsi sikliä. Kyllä siihen pursekin tulee, mutta pääasia on että sikli on terävä. Jos haluat vielä tässä vaiheessa fiilistellä niin hae rautakaupasta joko oikohöylän terä tai sähköhöylän teräsarja, jolla on kyllä vaikeampi työnnellä kun se on niin kapea, mutta onnistuu kyllä.

Kun olet saanut tuolla ohuella siklillä pohjan tasaiseksi ja suoraksi, niin harjaa sitä muutaman kerta messinkiharjalla ja vedä sitten Kuzminin siklillä muutaman kerran. Merkkaa kantti jolla työskentelet, että voit aina tehdä työtä terävällä kantilla. Kun kaikki kantit ovat tylstyneet voi tämänkin siklin terottaa lattaan hieromalla. Kuvio siitä silloin tosin häviää.

Tällaista ikkunaskrabaakin (http://kotisivukone.fi/app/thumbnail?img=/files/maakaira.kotisivukone.com/kuvat/ikkunatera.jpg&waitfor=true&width=170&height=250&id=135159&hash=ac83fa1d9ef78a2021c3f80372a8582e)voi käyttää muuten terässiklin jälkeen ennen Kuzminin käyttämistä, mutta sitä ei voi terottaa.

kauris
30.01.2013, 22.01
Ok. No terävältä se terässikli ei kyllä yhtään tunnu eli pitänee teroittaa se jo ennen ensimmäistä käyttöä. Vähän olen myös miettinyt aiheuttaako ongelmaa se, että metalli- ja nylonharjoissani on voideltujen suksien harjauksesta jäänyttä voidepölyä. Varsinkaan uutta messinkiharjaa ei raaskisi ostaa, kun melko hinnoissaan ovat ja vasta kun juuri täksi talveksi sellaisen ensimmäistä kertaa ostin.

hannupulkkinen
30.01.2013, 22.13
Pese harjat kuumalla vedellä.

kauris
30.01.2013, 22.16
Olin vähän harkinnut voiteenpoistoainetta mutta ehkä tuo vesi riittää ja on parempi. Lisäksi, kun voiteenpoistoainetta ei saisi joutua vahingossakaan luistoalueille.

kuovipolku
31.01.2013, 00.24
On niitä harjoja pesty tiskikoneessakin (http://www.nordicskiracer.com/news.asp?NewsID=3430).

kauris
31.01.2013, 08.53
Niinhän se takapakkakin puhdistuisi mutta en ole uskaltanut (ehkä vaimon pelossa). Kun tuossa linkitetyssä metodissa ei kuitenkaan laitettu edes pesuainetta koneeseen päässee samaan tulokseen kunnon kuumavesipesulla ilman konettakin. Täytyy muuten mainita, että eilen vein pokkana ensimmäistä kertaa täpärin yläkertaan kylpyhuoneeseen, jossa lämpimällä vedellä suihkutin lumirännät pois. Ja perhe oli siis kotona. Vaimo vaan huusi, että mitä sä teet, un lähdin suuntaamaan portaikkoon ja huusi perään lapsille, että tulkaa nyt kattoo mitä tuo tekee.

BoulDerDash
31.01.2013, 11.13
Ok. No terävältä se terässikli ei kyllä yhtään tunnu eli pitänee teroittaa se jo ennen ensimmäistä käyttöä. Vähän olen myös miettinyt aiheuttaako ongelmaa se, että metalli- ja nylonharjoissani on voideltujen suksien harjauksesta jäänyttä voidepölyä. Varsinkaan uutta messinkiharjaa ei raaskisi ostaa, kun melko hinnoissaan ovat ja vasta kun juuri täksi talveksi sellaisen ensimmäistä kertaa ostin.

Jos sinulla on kuvioitu huokoinen "kunnon" pohja suksessa, elikkä minkä ominaisuuksiin kuuluu voiteen imeminen sen huokosiin, elä vaan käytä terässiklejä!!!.. pilaat suksesi aika nopeasti. Esim REX sininen pohjusta tuolla suksesi tai vastaavasti oranssilla "pehmeällä" voiteella ja siklaa se pois lämimänä, tällöin saat siihen hyvän pohjustuksen tehtyä.
ja vältä porakonen nailon harjoja, mieluummin käsi harjaa, näin vältät liiallisen harjaamisen ja kun olet harjannut synteettisellä liinalla kiillotat sen pinnan, hyvä tulee ja kun mielit voidella seuraavan kerran suksesi, ei sinun välttämättä tarvitse voidella niitä uudelleen kun vaan pieni harjaus ja kiillotus ,, niin avot.

hannupulkkinen
31.01.2013, 11.51
Edelliseen viestiin sanoisin jos uskaltaisin, että höpö höpö.
Boulderdash ei ole lukenut edellisiä viestejä eikä ole tutustunut Kuzminin siklaustekniikkaan.

Tauno
31.01.2013, 13.08
Nyt kun on tämmöinen mukava uuden lumen vesikeli, joka miehellä tietenkin suksi luistaa, mutta millä voiteilla :seko:

MutaMika
31.01.2013, 13.44
Nyt tämän kauden hiihtänyt kokonaan ihan ilman voiteita ja täytyy sanoa että mukavaa on. Mulla on muutamat eri keleille sopivat kapulat ja kaikissa kuzmin siklatut pohjat. Lämpösemmän kelin suksissa lisäksi red creek +5/-5 havu kuvio painettuna. Ihan ok pelaa ja saa vaan hiihtää arpomatta voiteita ja käryyttämättä niitä kylmässä tallissa. sadan/parinsadan kilometrin jälkeen pohjan voi puhdistaa ja uudelleen rotoharjalla nopeasti kiillotta mutta muuta en enää tee.

Jos hiihtäisin kilpaa niin varmaan kokeilisin vielä voiteitakin noihin lisäksi mutta nyt en vaivaudu kun luisto on mielestäni ihan samaa luokaa kuin aiemmin voidelluilla ja parempi kuin huonosti voidelluilla tai jo vähän harmaantuneilla pohjilla.

Minä epäilen tällähetkellä että nuo suksen pohjat ei juuri voidetta ime kuitenkaan. Voisiko olla että se voide jää pääasiassa pohjan (erit. kivihiotun) epätasaisuuksiin ja koloihin ja sielä törrötäviin karvoihin tasoittaen ne ja parantaen siten luistoa ?

marco1
31.01.2013, 13.56
Minä epäilen tällähetkellä että nuo suksen pohjat ei juuri voidetta ime kuitenkaan. Voisiko olla että se voide jää pääasiassa pohjan (erit. kivihiotun) epätasaisuuksiin ja koloihin ja sielä törrötäviin karvoihin tasoittaen ne ja parantaen siten luistoa ?
Nykyiset pohjamateriaalit imevät muistaakseni 2-4 grammaa voidetta per suksi, olisko tässä vai Hiihtojuttuja -ketjussa linkki aiheeseen.

hannupulkkinen
31.01.2013, 14.07
Voiteitten merkitys on lähinnä täyttää pohjan kolot molekyylitasolla.

BoulDerDash
31.01.2013, 14.19
Nyt tämän kauden hiihtänyt kokonaan ihan ilman voiteita ja täytyy sanoa että mukavaa on. Mulla on muutamat eri keleille sopivat kapulat ja kaikissa kuzmin siklatut pohjat. Lämpösemmän kelin suksissa lisäksi red creek +5/-5 havu kuvio painettuna. Ihan ok pelaa ja saa vaan hiihtää arpomatta voiteita ja käryyttämättä niitä kylmässä tallissa. sadan/parinsadan kilometrin jälkeen pohjan voi puhdistaa ja uudelleen rotoharjalla nopeasti kiillotta mutta muuta en enää tee.

Jos hiihtäisin kilpaa niin varmaan kokeilisin vielä voiteitakin noihin lisäksi mutta nyt en vaivaudu kun luisto on mielestäni ihan samaa luokaa kuin aiemmin voidelluilla ja parempi kuin huonosti voidelluilla tai jo vähän harmaantuneilla pohjilla.

Jos sinulla on tullut pohjiin pieniä uria tai niinkun sanoit karvat nousseet, niin ota pito korkki vaikka ja siihen oikein ohut vesihiomapaperi, ja keulasta kantaan suunnassa yhteensuuntaan työnnöillä kevyesti hio sitä, sen jälkeen kun teet kuten aiemmin kirjoitinkin tuossa.. siitä voitelusta..
kaikki ylimääräinen voide tulisi saada pohjasta pois.. .. Toki havu kuiviolla on merkitystä jos käyttää high/low- fluoria.. kuvio rautojakin on myynnissä ja jos ne sukset ovat muovi pohjaiset, niin voitelut aika turhia, ehkä pikaluisto/pito jutut.. Sekin voi vaikuttaa jos suksen pohjaa ei ole kiillotettu riittävästi.
Voin sanoa että kokemusta suksien huolloista jne.. on aika lailla... niin lumilauta, puikkarit jne..
vesisuksien voitelusta en osaa sanoa niistä en ole lukenut..:cool:
ja noi kuzmin juttuihin... no onhan koirillakin karvat.. yksi vika liike ni "saiskos uudet pohjat!?"enkä ole tarvinnut kuzminaa enkä kuzeminaa...

BoulDerDash
31.01.2013, 14.22
Voiteitten merkitys on lähinnä täyttää pohjan kolot molekyylitasolla.

Juurikin näin...
Voiteiden merkitys suksen luistamiseen, on sen kitkan aiheuttamassa lämmössä, suksen pohjan ja alustan välille syntyvään vesipatjaan, mm. pakkaskeleillä ilman ollessa kuiva, norm. voiteet eivät riitä synnytämään ks. kitkaa vaan siihent arvitaan matal- tai korkeafluori voide jota nykyään on nesteenä puverina tai tablettina.. pulveri voitelussa onkin siten omat niksinsä..
niistäkin voin kertoa.. tarvittaessa.

kauris
31.01.2013, 15.03
Joo ei tartte kertoa. Jos olet lukenut tosiaan pari edellistä sivua, niin minä totesin fluorittomien voideltujen suksien olevan tosiaan toimimattomat uudella pakkaslumella (raudalla levityksineen, siklauksine ja harjauksineen) ja kerroin etten halua alkaa ostamaan fluorivoiteita, pulvereita ja pinnoitteita joka keleille omiaan. Hintasyistä, kärysyistä ja vaivasyistä. Siksi aion kokeilla siklausta.

Plus
31.01.2013, 15.16
Kisasuksen pohjan wax absorbption on 1,5 - 1,75 mg per neliösenttimetri. Eli noin 1,4 grammaa per suksi...

BoulDerDash
31.01.2013, 16.17
Kisasuksen pohjan wax absorbption on 1,5 - 1,75 mg per neliösenttimetri. Eli noin 1,4 grammaa per suksi...
Juu, voitelu kertoja alkuunsa :rolleyes:3-5 sitten ovat hiihto kunnossa

BoulDerDash
31.01.2013, 16.17
Joo ei tartte kertoa. Jos olet lukenut tosiaan pari edellistä sivua, niin minä totesin fluorittomien voideltujen suksien olevan tosiaan toimimattomat uudella pakkaslumella (raudalla levityksineen, siklauksine ja harjauksineen) ja kerroin etten halua alkaa ostamaan fluorivoiteita, pulvereita ja pinnoitteita joka keleille omiaan. Hintasyistä, kärysyistä ja vaivasyistä. Siksi aion kokeilla siklausta.

Tarkoitin ks. tekstillä "yleensä" ei ollut kirjaimellisesti sinua varten ;)

MutaMika
31.01.2013, 16.53
Jotenkin tuntuu että juurikin siihen pohjan epätasaiseen pintaan ja karvoitukseen sen voiteen täytyy tarttua eikä mennä mitenkään sinne sisälle eli uskon tuon hannun selityksen. Mitä karheampi pinta sitä enempi se tarvii voidetta ja sitä enempi se sitä "imee". Mitä sillä voiteella toisaalta sielä suksen pohjan sisällä edes tekisikään näin niinkuin maalaisjärjellä kun näitä hommia ajattelee :) Se kontaktipinta lumeen/veteen lienee se joka jotain merkkaa...

marmar
31.01.2013, 17.09
kerroin etten halua alkaa ostamaan fluorivoiteita, pulvereita ja pinnoitteita joka keleille omiaan. Hintasyistä, kärysyistä ja vaivasyistä. Siksi aion kokeilla siklausta.

Eiköhän ne tuossa ole kaikkien siklausta kokeilevien ja myös siihen siirtyneiden syyt tiivistettynä.

Pyöräpummi
31.01.2013, 17.22
Tiistaina Fischer RCS Carbonlite Plus -suket toimivat Rode Multigrade -6 - +6 liisterillä aivan kympisti.
Tänään ei ollut pitoa tällä eikä myöskään Rode Rosa -2 + 4 liisterillä.
Mistäköhän syystä nämä ei pidäkään enää?
Mitä tänään olisi pitänyt laittaa pidoksi täällä Stadin laduilla?
Mitä laitettaisiin pohjaan huomenna?

Koska tulee suksia alennkseen? Fischer Rcs Zero classic- sukset saattaisin ostaa jos saisi edullisesti.

Topi
31.01.2013, 17.50
En tiedä stadin keliä, mutta ainakin täällä Kaakon kulmalla uutta ja märkää lunta -liippalatu. Zero ois pommin varma valinta eikä tarvisi edes voidella.

Voiteluita mitä lähtisin itse koittamaan: Pohjaliisteri + swix universal-liisteri tai rex kulta-liisteri tai start wide. Noihin punasta sekaan esim. swix kx65 tai Rode Rossa tai Rossa Special jos ei ala pitämään. Vois myös koittaa ilman punasta. Silloin pinnoittaa purkilla, swix vr70 tai Rode super/silver gialla. Luulis noista pito löytyvän. Testiä testiä....ei voi muuten tietää:)

Nalho
31.01.2013, 18.28
Jotenkin tuntuu että juurikin siihen pohjan epätasaiseen pintaan ja karvoitukseen sen voiteen täytyy tarttua eikä mennä mitenkään sinne sisälle eli uskon tuon hannun selityksen. Mitä karheampi pinta sitä enempi se tarvii voidetta ja sitä enempi se sitä "imee". Mitä sillä voiteella toisaalta sielä suksen pohjan sisällä edes tekisikään näin niinkuin maalaisjärjellä kun näitä hommia ajattelee :) Se kontaktipinta lumeen/veteen lienee se joka jotain merkkaa...

Ja sitten voidaan alkaa miettimään sitä kontaktipintaa ja kerrosvoitelua. Mitä järkeä on sulatella sinne pohjaan erilaisia vahoja päällekkäin ja sitten heti levityksen jälkeen siklata pois, sillä eihän siihen "kontaktipinnaksi" jää mitään muuta kuin se ensimmäinen kerros.

Tauno
31.01.2013, 20.47
No niin, kävin kokeilemassa suksen luistoa uuden lumen vesikelillä ;). Valitsin pakasta vesikelin sukset, alle Swixin FC10, sitten uritus Tokon kuviointilaitteella. Lopuksi vielä Gezan sohjokelin fluorigeeli hiukan lämmittäen ja kevyt harjaus.

Hienojakoisella jauhaantumattomalla lumella suksi ei luistanut mihinkään. Kuului vain ihme natinaa. Liippaantuneella ladulla ja jauhaantuneella luistelu-uralla suksi luisti, kuten nyt vesikelillä yleensä luistaa. Oli mielenkiintoista, miten paljon lumen rakenne vaikutti luistoon. Jälleen vahvistui se käsitys, että liukkaassa paikassa luistaa lähes mikä vaan ja sitten kun on nahkea paikka, ei luista mikään.

BoulDerDash
31.01.2013, 20.47
Se miten suksen pohja imee voiteen pohjaan... muovi ei mie itseensä mitään mutta hiilipohjainen materiaali on microhuokoista joka edes auttaa voiteiden imemisen pohjaan yleensä ja oikeastaan aina mitä kalliinpi suksi sen parempi pohja.. muovipohja suksi, jos siihen levittää pikavoiteen se kestää n. 5km, mutta kaikki tosin riippuu latupinnan kovuudesta jäinen pinta syö voiteen nopeammin kun pehmeä pinta.
Suojaakin voide kerrokset antaa, kuten pyörissä ketjujen voitelu jne... jos joku on ostamassa suksia tällaisille ns. sohjolle olis hyvät Peltosen pitopohjasukset... ne on NNN-profiilillajo valmiiksi.

BoulDerDash
31.01.2013, 20.49
No niin, kävin kokeilemassa suksen luistoa uuden lumen vesikelillä ;). Valitsin pakasta vesikelin sukset, alle Swixin FC10, sitten uritus Tokon kuviointilaitteella. Lopuksi vielä Gezan sohjokelin fluorigeeli hiukan lämmittäen ja kevyt harjaus.

Hienojakoisella jauhaantumattomalla lumella suksi ei luistanut mihinkään. Kuului vain ihme natinaa. Liippaantuneella ladulla ja jauhaantuneella luistelu-uralla suksi luisti, kuten nyt vesikelillä yleensä luistaa. Oli mielenkiintoista, miten paljon lumen rakenne vaikutti luistoon. Jälleen vahvistui se käsitys, että liukkaassa paikassa luistaa lähes mikä vaan ja sitten kun on nahkea paikka, ei luista mikään.

Heh pahin voitelu keli on sellainen n-18 ja yli pakkaslumen satanut ladun päälle just sellanen narskuva lumi.. sillon flooria

kauris
31.01.2013, 22.05
BoulDerDash: oletko muuten töissä urheiluvälinealalla?

BoulDerDash
01.02.2013, 09.14
BoulDerDash: oletko muuten töissä urheiluvälinealalla?
n. 10 vuotta olen voidellut ja huoltanut suksia, koulutuksia olen saanut aika korkeatasisten huolto miesten taholta, nyt olen pyöräalalla töissä.

hannupulkkinen
01.02.2013, 10.11
Täytyy tänään kokeilla uritusta siklattuun sukseen.
Eikös tuon pidon saaminen ole aika yksinkertainen juttu. Jos ei pidä lisätään pehmeämpää voidetta ja jos jäätyy pannaan päälle kovempaa purkkia?

Mika A
01.02.2013, 11.14
Hmm... eipä ole muutamaan vuoteen tullut juuri hifisteltyä voitelun kanssa, kun varastoon on kertynyt eri olosuhteisiin sopivia suksia, niihin sitten jotakuinkin käyttöaolosuhteita vastaavat kuviot. Mutta seuraava väitelause herätti kyllä joitakin aatoksia...

Voiteiden merkitys suksen luistamiseen, on sen kitkan aiheuttamassa lämmössä, suksen pohjan ja alustan välille syntyvään vesipatjaan, mm. pakkaskeleillä ilman ollessa kuiva, norm. voiteet eivät riitä synnytämään ks. kitkaa vaan siihent arvitaan matal- tai korkeafluori voide jota nykyään on nesteenä puverina tai tablettina.. pulveri voitelussa onkin siten omat niksinsä..
niistäkin voin kertoa.. tarvittaessa.
Minä olen ollut siinä käsityksessä, että fluorivoiteiden merkitys olisi ennen kaikkea veden pintajännityksen alentajana. Silloin suksen pohjan alle kertynyt liika vesi väistyy herkemmin pois, ja suksi luistaisi paremmin oikeanpaksuisen vesipatjan päällä. Sen takia olen käsittänyt, että fluorivoiteista olisi enemmän hyötyä lämpimämmillä ja ilmankosteudeltaan korkeammilla keleillä. Vastaavasti kovilla pakkasilla on päinvastainen ongelma: suksen paine ei tahdo riittää sulattamaan tarpeeksi vettä, jotta muodostuisi riittävä vesipatja suksen alle. Sen takiahan pakkaskelin suksissa on lyhyemmät painealueet ja heinompi kuviointi? Ja fluorivoiteiden käyttö sitten tekisi tämän hauraan vesipatjan turhan herkkäliikkeiseksi...

Minulla on peri palaa Startin korkeafluorisia parkkuja, Swixin matalafluorisia ja sitten flurittomia perusparkkuja. Perusvoiteena olen muutaman talven käyttänyt Startin matalafluorista huoltovoidetta (LFBW tjsp...). Omat epäsystemaattiset havainnot tukevat sitä ajattelutapaa, että alkutalven nihkeillä pakkaskeleillä fluorista ei ole ainakaan hyötyä. Ne korkeafluoriset voi kaivaa kaapista sitten, kun kevätaurinko alkaa lämittää ilmaa ja kostuttamaan lunta. Matalafluorisia pitää yrittää hävittää pois siinä välissä. Suuntaus omassa voitelussani on kohti yksikertaistumista, ja suosittelenkin peruskuntoilijaa käyttämään voidehifistelyyn menevät rahat mieluummin suksikaluston täydentämiseen. En kuitenkaan aio tärvätä suksiani kuzminsiklaukseen:p. Yhtä suksiparia ei tarvitse montaa kertaa talvessa voidella, ja aikaa kuluu tunti-pari viikossa, kun rauhallisesti tekee (peri kerrosta per suksi, yhteen tai kahteen suksipariin viikossa).

hannupulkkinen
01.02.2013, 11.20
En kuitenkaan aio tärvätä suksiani kuzminsiklaukseen:p.
Kokeile johonkin vanhaan pariin. Voit yllättyä.
Kuzmin väittää, että vaha ei pysy suksissa pitkään. Siis jos voitelet harvoin ja harjailet liat pois niin samalla poistat loputkin voiteista ja hiihdät voitelemattomalla hiotulla suksella. Miksi sitten panna sitäkään vähää vaivaa vahaukseen?

Mika A
01.02.2013, 11.40
Siis jos voitelet harvoin ja harjailet liat pois niin samalla poistat loputkin voiteista ja hiihdät voitelemattomalla hiotulla suksella. Miksi sitten panna sitäkään vähää vaivaa vahaukseen?
Itse asiassa epäilen, että voitelen suksia vieläkin liian usein: aina viimeistään sen jälkeen, kun harmaata nukkaa ilmaantuu pohjaan. Turhaan sikäli, että se lienee ladusta tarttunuta pitovoidejäämää, joka lähtisi vain harjaamalla. Ja voiteluhan on tosiaan pintakemiaa. En sitä sen perammin ymmärrä.

Muutama vuosi sitten olin keväällä hakemmassa suksia hionnasta Pärnävaaralta Mike Toivolan putiiksita, ja sattumalta kahvoissa oli heti perään alkamassa Hiihto-katajan "tähtiluento", jossa maajoukkueen silloinen huoltoryhmän jäsen kertoili viimeisimmistä trendeistä maajoukkueen suksihuollosta. Mike kutsui kohteliaasti mukaan kuuntelemaan, ja uteliaisuuttani menin. Tämä suksihuoltaja oli koullutukseltaan kemisti, ja oli opinnäytetöitäkin (en enää muista, olisiko lisensiaatti vai tohtori) tehnyt suksihuoltoon liittyen. Mutta joka tapauksessa tämä kohderyhmälle popularisoitu esitys meni kuitenkin valitettavan suurelta osin ns. yli hilseen.:D

BoulDerDash
01.02.2013, 14.14
Vielä jos haluaa tehdä tästä taidetta, niin sekoittamalla/yhdistämällä voide tyyppejä saadaan erikeleille toivia suksia.. noh.. rex sininen toimii hyvin 1-14 -asteessa, jne... eeri merkeillä toimivuudet vaihtelee... hintoja joitakin 45-65€ sellanen 60g pala siis korkea fluori voiteissa
http://img14.imageshack.us/img14/5181/imageviewzp.jpg
Tosta kuvasta näkee lumen kosteuden ja alueen jossa mm. kyseinen voide toimii parhaiten.. voitelu on sellasta taidetta, että nälkä tässä tulee..:p

BoulDerDash
01.02.2013, 14.20
Itse asiassa epäilen, että voitelen suksia vieläkin liian usein: aina viimeistään sen jälkeen, kun harmaata nukkaa ilmaantuu pohjaan. Turhaan sikäli, että se lienee ladusta tarttunuta pitovoidejäämää, joka lähtisi vain harjaamalla. Ja voiteluhan on tosiaan pintakemiaa. En sitä sen perammin ymmärrä.

Muutama vuosi sitten olin keväällä hakemmassa suksia hionnasta Pärnävaaralta Mike Toivolan putiiksita, ja sattumalta kahvoissa oli heti perään alkamassa Hiihto-katajan "tähtiluento", jossa maajoukkueen silloinen huoltoryhmän jäsen kertoili viimeisimmistä trendeistä maajoukkueen suksihuollosta. Mike kutsui kohteliaasti mukaan kuuntelemaan, ja uteliaisuuttani menin. Tämä suksihuoltaja oli koullutukseltaan kemisti, ja oli opinnäytetöitäkin (en enää muista, olisiko lisensiaatti vai tohtori) tehnyt suksihuoltoon liittyen. Mutta joka tapauksessa tämä kohderyhmälle popularisoitu esitys meni kuitenkin valitettavan suurelta osin ns. yli hilseen.:D

suksen pohjan ollessa kiiltävä ja märän näköinen sillion suksen pohjassa on voidetta, mikä myös suojaa sitä. Kun se menee mataksi eli harmaantuu, voide alkaa olla melkoisen vähissä eli se on kulunut melkein jo pois. Kaikki tämä riippu suksen pohjan laadusta jne... mitä rasvaisempi ophja sen parempi.

BoulDerDash
01.02.2013, 14.29
Täytyy tänään kokeilla uritusta siklattuun sukseen.
Eikös tuon pidon saaminen ole aika yksinkertainen juttu. Jos ei pidä lisätään pehmeämpää voidetta ja jos jäätyy pannaan päälle kovempaa purkkia?

;)
kannattaa kokeilla voi olla hyväkin yhdistelmä itse laittelen pidot kuumailmapuhaltimella ja levittelen peukalolla..

Nufan
01.02.2013, 14.36
Nyt kun tätä ketjua on taas pitkästä aikaa tullut luettua ja tänne voiteluvinkkien sekaan tunkee jatkuvasti tuota Kuzminsiklaus-juttua, niin voisiko sille perustaa oman topicin?
Voiteluahan se ei ole.

hannupulkkinen
01.02.2013, 15.53
Nyt kun tätä ketjua on taas pitkästä aikaa tullut luettua ja tänne voiteluvinkkien sekaan tunkee jatkuvasti tuota Kuzminsiklaus-juttua, niin voisiko sille perustaa oman topicin?
Voiteluahan se ei ole.
Siklatut pertsan sukset tarvitsevat myös pitovoidetta ja nykyinen vahauskaan ei ole voitelua perinteisessä mielessä vaan pohjan käsittelyä. Hiontoineen ja pulvereineen voitelu on siitä yhtä kaukana kuin siklaus tai yhtä lähellä.
Minun mielestäni mahdutaan samaan topikkiin, kun kaikista pohjankäsittelytavoista voi oppia ja saada liukkamman suksen.
Jos sinua häiritsee siklauspuhe niin jätä lukematta. Liika topikkien määrä vain hajoittaa keskustelua. Modet voisivat muuttaa tämän topikin nimen vaikka hiihto: suksien likukastaminen.

kauris
01.02.2013, 17.43
No ehkä liukastamineenkaan ei ole hyvä, kun sana on vähän "hassu" ja jos pitovoitelustakin puhutaan. Minä voin kyllä kuitenkin lopettaa puheet näiltä osin. Huomenna kunnostan pohjat tällä hys hys menetelmällä ja alan nauttimaan luvatusta mukavasta säästä ja viikonlopusta.

Nalho
01.02.2013, 17.46
suksen pohjan ollessa kiiltävä ja märän näköinen sillion suksen pohjassa on voidetta, mikä myös suojaa sitä. Kun se menee mataksi eli harmaantuu, voide alkaa olla melkoisen vähissä eli se on kulunut melkein jo pois. Kaikki tämä riippu suksen pohjan laadusta jne... mitä rasvaisempi ophja sen parempi.

Aivan samalla tavalla se suksen pohja kiiltää ja näyttää märältä vaikka siellä ei olisi yhtään vahaa jos sen harjaa kunnolla ensin messinkihrjalla ja sitten nailonisella. Aina vain paranee jos sen on ennen noita harjauksia siklannut.

Pyöräpummi
04.02.2013, 17.38
Olisi taas kertaamista plus-keli + uutta lunta olosuhteen voitelusta.

Sukset pitäisi olla plus-kelin sukset. Näkemäni ohjeet neuvovat laittamaan liisteriä pohjaa ja sen jäähdyttyä ulkoilmassa laittamaan päälle pehmeää purkkia "jäätymisen estämiseksi"
Onko kuitenkin niin että sitä pohjaliisteriä ei olisi ollenkaan tarvittu jos plus-suksen jännityskaari olisi ollut matalampi?

Neuvotaan myös lämmittämään purkki ennen kuin sitä levitetään jäähtyneen liisterin päälle. Kenttäolosuhteissa ei niin helppo.
Olisiko hyvä konsti pistää purkki vesihauteeseen (kuinka kuumaan?) lämmittymään?. Ulos lähdettäessä laittaa purkki taskun lämpöön ja ottaa se esiin sitten saavuttaessa ladulle.

Purkkipidoissa näyttää olevan kaksi lämpötila-aluetta. Toinen on juuri sataneelle lumelle ja toinen (kylmempi) vanhalle lumelle.
Voisiko joku mahdollisesti avata takana olevaa teoriaa?

Laerppi
05.02.2013, 21.58
Terve,

Minulla on kaksi pitovoidetta, Vauhdin porkkana ja Roden multigrade sekä vauhdin pohjavoide. Pohjavoiteen laitan raudalla, kelivoiteet kylmä purkki kylmään sukseen 3-5 ohutta kerrosta. Mille keleille noita kannattaa laittaa tai kannattaako toisella esim. pinnoittaa toista voidetta. Porkkana toimi hyvin -10 kuluttavalla kelillä. Muita voiteita en aio hankkia vaan näillä mennään.

Esimerkki: -10 uusi lumi, kosteus 80, onko jompi kumpi noista parempi ko. kelille ja kuinka monta kerrosta kannattaa laittaa, matka 50km?

Johannes
07.02.2013, 13.54
Olisi taas kertaamista plus-keli + uutta lunta olosuhteen voitelusta.

Sukset pitäisi olla plus-kelin sukset. Näkemäni ohjeet neuvovat laittamaan liisteriä pohjaa ja sen jäähdyttyä ulkoilmassa laittamaan päälle pehmeää purkkia "jäätymisen estämiseksi"
Onko kuitenkin niin että sitä pohjaliisteriä ei olisi ollenkaan tarvittu jos plus-suksen jännityskaari olisi ollut matalampi?

Neuvotaan myös lämmittämään purkki ennen kuin sitä levitetään jäähtyneen liisterin päälle. Kenttäolosuhteissa ei niin helppo.
Olisiko hyvä konsti pistää purkki vesihauteeseen (kuinka kuumaan?) lämmittymään?. Ulos lähdettäessä laittaa purkki taskun lämpöön ja ottaa se esiin sitten saavuttaessa ladulle.

Purkkipidoissa näyttää olevan kaksi lämpötila-aluetta. Toinen on juuri sataneelle lumelle ja toinen (kylmempi) vanhalle lumelle.
Voisiko joku mahdollisesti avata takana olevaa teoriaa?

Pohjaliisterillä on useampikin merkitys, sillä estetään pehmeiden pintaliistereiden liikkuminen ja sitä kautta kulutuskestävyys paranee. Toki sillä myös voidaan myös "korottaa" voitelua syväpesäisessä suksessa.

Liisterin pinnottamisella estetään (yritetään) jäätyminen ja parannetaan voitelun liukkautta. Pinnoittamisessa olisi tärkeää ettei liisteri ja pinnoite menisi sekaisin, siksi liisterin jäädytys on tärkeä. Jos purkki on lämmin sitä on helpompi levittää liisterin päälle, yleensä huoneen lämpö riittää kun voide ei ole kovaa.

Vanha/karkea lumi tarvitsee ottavamman pidon siksi silloin käytetään pehmeämpää voidetta kuin uudella/hienolla lumella. Tämä korostuu etenkin kylmemmillä keleillä.

erkkk
07.02.2013, 14.54
Liisterin pinnottamisella estetään (yritetään) jäätyminen ja parannetaan voitelun liukkautta. Pinnoittamisessa olisi tärkeää ettei liisteri ja pinnoite menisi sekaisin, siksi liisterin jäädytys on tärkeä. Jos purkki on lämmin sitä on helpompi levittää liisterin päälle, yleensä huoneen lämpö riittää kun voide ei ole kovaa.

Vanha/karkea lumi tarvitsee ottavamman pidon siksi silloin käytetään pehmeämpää voidetta kuin uudella/hienolla lumella. Tämä korostuu etenkin kylmemmillä keleillä.
Jäädytetään jotta estetään jäätyminen :D Omien kokemusten mukaan liisterin pinnoittaminen on aika toivotonta touhua jos liisterin levittää samana aamuna kun lähtee hiihtään. Pitäis kait jäädyttää hangessa. Ikinä ei ole kunnolla onnistunut ja kertaalleen ladun päällä jäätyneen liisterisuksen pinnoitus ei ole ihan sitä "laitetaan purkkia päälle" ja taas mennään. Sitä saa laittaa ainakin kahdesti-kolmesti ellei vedä skraballa liistereitä mäkeen ja silti vaimo huutaa naama punaisena "*********** mä vihaan tätä lajia". Nykyisin vedän zero-pitopohjilla ja en koske liisterihin pitkällä tikullakaan, varsinkaan jos joku edes väläyttää jotain pinnoittamista. Se on ihan ok jos liisteri pelaa kelillä sellaisenaan ja latu ei ole täynnä kaarnanpalasia.

Miinus nollalle ja lumisateelle en ole vielä löytänyt varmuudella (aina tässä ja ikuisesti) toimivaa voidetta, pitopohja jäätyy vaikka kuinka suihkisi jäänestoa ja purkkien tapauksessa tilanne on ollut joko ei tarpeeksi pitoa tai sitten tökkii ja tarttuu. Ratkaisuna on toimineet luistelukapulat. Vinkkejä otetaan mielellään vastaan.

Voidevalmistajilla olisi todella paljon petrattavaa noissa ilmoitetuissa lämpötiloissa. Swixillä on ihan ok, kun on erikseen ilmoitettu uuden ja vanhan lumen lämpötilat. Startin voitelukone saa itsessä aikaan sen että alkaa katseleen muita merkkejä. Juu juu, laitetaan kolmea eri luistoa ja kolmea eri pitoa tai sitten ehkä nämäkin vois toimia... sit kelin muuttuessa seuraavana päivänä uudestaan voidekauppaan. :D

Itsellä ainakin pertsan hiihdon kriteerinä on vaan se että suksi pitää mut ei töki. Luistolle aivan sama kun hiihto on muutenkin lähes pelkkää tasatyöntöä jos ei bongaa jotain mäkisempää reittiä. Pitäis kait katsella tota siklausta, sais senkin voiteluajan käyttöön harrastuksiin eikä tarvi pohtia keuhkojen terveyttä.

hannupulkkinen
07.02.2013, 14.57
Terve,

Minulla on kaksi pitovoidetta, Vauhdin porkkana ja Roden multigrade sekä vauhdin pohjavoide. Pohjavoiteen laitan raudalla, kelivoiteet kylmä purkki kylmään sukseen 3-5 ohutta kerrosta. Mille keleille noita kannattaa laittaa tai kannattaako toisella esim. pinnoittaa toista voidetta. Porkkana toimi hyvin -10 kuluttavalla kelillä. Muita voiteita en aio hankkia vaan näillä mennään.

Esimerkki: -10 uusi lumi, kosteus 80, onko jompi kumpi noista parempi ko. kelille ja kuinka monta kerrosta kannattaa laittaa, matka 50km?
Minä ostaisin vielä neljännen purkin.
http://www.vauhti.fi/openimage/420_GF345_F_Blue.jpg?w=210&h=125
Kovempi fluoripito on hyvä pinnoite sekä multigradelle, että porkkanalle.
Pohjavoide+multigrade=0/-6
Pohjavoide+Porkkana= -1/-10

Porkkana ja multigrade ovat miltei saman kelin voiteita. Porkana ehkä vähän kylmemmälle ja niiden sekoitteleminen samaan tälliin on minusta turhaa.

Tuolla sinisellä saat sitten pidon pohjavoiteen+porkkanan tai yksin kanssa -4/-25.
Kerroksia voitelussa on hyvä laittaa yksi/10 kilsaa.
PS. kannattaa pysyä samassa voidemerkissä niin oppii paremmin niiden niksit.

Johannes
07.02.2013, 15.26
Jäädytetään jotta estetään jäätyminen :D

Miinus nollalle ja lumisateelle en ole vielä löytänyt varmuudella (aina tässä ja ikuisesti) toimivaa voidetta, pitopohja jäätyy vaikka kuinka suihkisi jäänestoa ja purkkien tapauksessa tilanne on ollut joko ei tarpeeksi pitoa tai sitten tökkii ja tarttuu. Ratkaisuna on toimineet luistelukapulat. Vinkkejä otetaan mielellään vastaan.

Tarkoitus ei ole jäädyttää vaan jäähdyttää:) Kieltämättä tuon onnistuminen vaatii taitoa ja muutaman epäonnistumisen..
Fluorineste on kallis mutta varma tapa estää jäätyminen nollassa. Suksen täytyy olla kuiva ja mielellään huoneenlämmössä kun nesteen levittää.

Pyöräpummi
07.02.2013, 16.27
Tarkoitus ei ole jäädyttää vaan jäähdyttää:) Kieltämättä tuon onnistuminen vaatii taitoa ja muutaman epäonnistumisen..
Fluorineste on kallis mutta varma tapa estää jäätyminen nollassa. Suksen täytyy olla kuiva ja mielellään huoneenlämmössä kun nesteen levittää.

Laitetaanko fluorinestettä pitoalueelle ja minkälaiselle sukselle?
Voisitko antaa esimerkin fluorinesteestä.

Näitä nolla tietämissä olevia uuden lumen kelejä on täällä Stadissa huomattavasti joten teema on pinnalla jatkuvasti.

Kokeilin liisterin pinnoittamista purkkivoiteella. Pieleenhän se meni, mutta oli opettavainen kokemus. Ensinnäkin toisessa suksessa oli epätasainen liisteri joka sitten jäätyi huomattavasti. Keli oli märkää uutta lunta, pehmeä latua ja lämpötila -1,5 astetta.
Swixin videoista selvisi miten liisteri levitetään tasaisesti.
Kannattaako ostaa lämmittimeksi hiustenkuivaaja vai sellainen "työkalupuhallin".
Swixin ohjeessä näytettiin kuinka paljaalla kämmenellä levitettiin liisteriä.

Onko voiteenpoistoliuottimilla käsien puhdistus turvallista ettei mitää imeydy läpi ihon?

Swixin video liisterin poistamisesta pitoalueelta. (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vH-Am-uehSU)
Toisellainen tapa poistaa liisteri. (http://www.youtube.com/watch?v=fufqBwxyO-k)

http://www.adlibris.com/fi/covers/M/8/24/8248912396.jpg
Auklandin veljesten Smųreboka on jo matkalla.Käsittääkseni kirjaa varastoidaan Suomessa. Sitä saa tilattua Adlibriksestä 41 euron hintaan (http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=8248912396). Eihän se halpa ole, mutta ainakin minun oli pakko saada se.
Norjassa teos on bestselleri.

Kiitoksia paljon vastauksista!
Voitte varmaan arvata etteivät kysymykset eivät tähän lopu!

Johannes
07.02.2013, 17.36
Voisitko antaa esimerkin fluorinesteestä.

Näitä nolla tietämissä olevia uuden lumen kelejä on täällä Stadissa huomattavasti joten teema on pinnalla jatkuvasti.

Kokeilin liisterin pinnoittamista purkkivoiteella. Pieleenhän se meni, mutta oli opettavainen kokemus. Ensinnäkin toisessa suksessa oli epätasainen liisteri joka sitten jäätyi huomattavasti. Keli oli märkää uutta lunta, pehmeä latua ja lämpötila -1,5 astetta.
Swixin videoista selvisi miten liisteri levitetään tasaisesti.
Kannattaako ostaa lämmittimeksi hiustenkuivaaja vai sellainen "työkalupuhallin".

Onko voiteenpoistoliuottimilla käsien puhdistus turvallista ettei mitää imeydy läpi ihon?

Swixin video liisterin poistamisesta pitoalueelta. (http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=vH-Am-uehSU)
Toisellainen tapa poistaa liisteri. (http://www.youtube.com/watch?v=fufqBwxyO-k)

Fluorinesteen käyttöä tarkoitin lähinnä pitopohjasuksiin. Sillä estetään pitoalueen jäätyminen satavalla lumella kun lämpötila 0. Liisterin ja purkin pinnoitukseen en ole kokeillut, siihen käytetään yleensä pulveria. Tuohon voiteiden puhdistamiseen hyvä keino on juuri tuo "toisenlainen tapa" ja tehokkaimmin lämmitys tapahtuu kuumailmapuhaltimella. Voiteenpoistoaineet kuivattaa kyllä ihoa, jos voitelee paljon on hyvä pitää puuvillaisia siivouskäsineitä joita löytyy marketeista.

Topi
07.02.2013, 22.25
Mä olen aina kun liisterin peittänyt purkilla niin ensin se liisterisuksi pihalle jäähtymään, sitten kun se on jäähtynyt niin purkitus. Purkki ja korkki lumihankeen jäähtymään ennen kun niitä levittää. Kylmä purkki niin siitä saa tasasen kerroksen, lämpimästä purkista tulee könttejä. Se liisteri pitää saada kokonaan peittoon eikä sekottaa sitä purkkia siihen. Eli korkkia hellällä kädellä ja uusi hyväkuntonen korkki auttaa paljon. Pitokorkki synteettinen, liian usein nähny, että joku koittaa sitä purkkia luonnonkorkillakin levittää.

Pari vinkkiä: Uusi satava lumi nollan tienoilla SWIX VR70, jos pikkasen pakkasella voi laittaa joka toisen kerroksen VR50, sillä lailla että VR50 jää päällimäiseksi. Jos on ihan märkää ja alkaa menee liipalle niin kunnon mälli kerralla VR70 ja levitys peukalolla.

SWIX KB20, suihkutettava pohjaliisteri, helppo laittaa ja toimii. Saa helposti tasasen ja ohuenkerroksen.

Tärkeää tuo liisterin levitys, kuumailmapuhallin ja peukalo toimii parhaiten. Tasainen kerros niin ei jäädy eikä töki.

JOULU
08.02.2013, 08.44
Voisitko antaa esimerkin fluorinesteestä. Olen liisterin pinnoitukseen (jäätymisen estäminen) käyttänyt Rexin Hydrexiä (hyvin tuloksin). Tässä ohje:http://www.youtube.com/watch?v=9m9w0SmtNjE&list=UUNn3-4bcKE0x44elQ722cPw&index=12

Kokeilin liisterin pinnoittamista purkkivoiteella. Pieleenhän se meni, mutta oli opettavainen kokemus. Ensinnäkin toisessa suksessa oli epätasainen liisteri joka sitten jäätyi huomattavasti. Keli oli märkää uutta lunta, pehmeä latua ja lämpötila -1,5 astetta. Laita liisteriä ohuina kerroksina, niin silloin saat sen tasaisemmin suksen pohjaan. Ohje tässä:http://www.youtube.com/watch?v=BgK2QtkWpFc&list=UUNn3-4bcKE0x44elQ722cPw&index=1
.videoista selvisi miten liisteri levitetään tasaisesti.
Kannattaako ostaa lämmittimeksi hiustenkuivaaja vai sellainen "työkalupuhallin". Edullinen työkalupuhallin

Onko voiteenpoistoliuottimilla käsien puhdistus turvallista ettei mitää imeydy läpi ihon? Turvallisuudesta en tiedä, mutta voiteenpoistoaineella olen liisterin käsistä poistanut ja sen jälkeen kädet pessyt saippualla ja runsaalla vedellä.

http://www.adlibris.com/fi/covers/M/8/24/8248912396.jpg
Auklandin veljesten Smųreboka on jo matkalla.Käsittääkseni kirjaa varastoidaan Suomessa. Sitä saa tilattua Adlibriksestä 41 euron hintaan (http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=8248912396). Eihän se halpa ole, mutta ainakin minun oli pakko saada se.
Norjassa teos on bestselleri.

Kiitoksia paljon vastauksista!
Voitte varmaan arvata etteivät kysymykset eivät tähän lopu!

Pyöräpummi
08.02.2013, 18.40
Tuli haettua Biltemasta "työkalupuhaltimen" hintaan 13 euroa sekä leveää maalanrinteippiä suojaamaan liukpintoja liisteriltä voideltaessa.

Näyttää että liukupinnoille kulkeutuu liisteriä hiihdon aikana.
Onko ainoa oikea konsti hangata se pois vai voiko siinä käyttää liuottimeen kostutettua rättiä? Taitaa tulla pääosin omista suksista? Kerrosliisteröinti taitaa auttaa tässä? Siis se jossa on kovaa alla ja pehmeätä päällä?

Kuinka kalliiksi tuo fluorineste tulee Zero-pitopinnalle? Kuinka paljon se tulee maksamaan hiihtokertaa kohden. Tosin sanoen: " Kuinka moneen pinnoitukseen se purkki riittää ja kuinka paljon yhdellä pinnoituksella hiihdetään. Oletettaen että se yksi suksipari on pyhitetty vain märälle uudelle lumelle, joka on altis jäätymään pitoalueelle.

Tänään en ehdi hiihtämään mutta huomenna näyttää säätiedotuksen mukaan muodostumaan juuri kuvatun mukainen ongelmakeli Stadissa.

Odotellaan vaan Smųrebokaa ja siinä olevia Auklandin veljesten tarinoita.
Toivottasti siellä on jotain uusia ideoita!

PMT
08.02.2013, 23.08
Jos liisteri liukuu luistopinnoille niin liisteriä on liikaa tai liian löysä suksi liisterlle, etpä mtaida saada sitä liisteriä kuin voiteen piosto aineella sieltä liku pinnoilta.

Pyöräpummi
08.02.2013, 23.53
Jos liisteri liukuu luistopinnoille niin liisteriä on liikaa tai liian löysä suksi liisterlle, etpä mtaida saada sitä liisteriä kuin voiteen piosto aineella sieltä liku pinnoilta.

Täytyy myöntää että liisteröintini on ollut aloittelijamaista. Ei sitä paljoa ole mennyt liukupinnoille, mutta sen huomaa.

Swix Zero N2 50 ml fluorineste löytyy noin 60 euron hintaan. Se on tarkoitettu juurikin zero-suksien pitoalueelle.
Jos sillä saa 10 paria pinnoitettua niin se tarkoittaa sitten 6 euroa pari. Tietääkö joku jotain varmaa?
Pitääkö sitä laittaa joka kertaa ennen lenkille lähtöä?

o.j.
09.02.2013, 11.35
Aika kallis fluorilitku pitopohjan pinnoitukseen. Laita vaikka Rexin Anti Ice tai jonkun muun merkin vastaava, maksaa vähän toistakymppiä. Toimii siis myös zero-pohjien kanssa.
Litku kannattanee laittaa joka hiihtokerralle.
Zero-pohja kannattaa pitää puhtaana eli putsata tavallisella voiteenpoistoaineella säännöllisesti sekä tarvittaessa karhentaa hiomapaperilla.

Pyöräpummi
09.02.2013, 18.11
Aika kallis fluorilitku pitopohjan pinnoitukseen. Laita vaikka Rexin Anti Ice tai jonkun muun merkin vastaava, maksaa vähän toistakymppiä. Toimii siis myös zero-pohjien kanssa.
Litku kannattanee laittaa joka hiihtokerralle.
Zero-pohja kannattaa pitää puhtaana eli putsata tavallisella voiteenpoistoaineella säännöllisesti sekä tarvittaessa karhentaa hiomapaperilla.

Olin kiinnostunut juuri tuosta fluorinesteestä koska aiemmin Hannu totesi että nämä edulliset silikoniperusteiset anti-ice suihkeet eivät välttämättä toimi vaativissa olosuhteissa.

Olisi mielenkiintoinen kuulla käyttökokemuksia fluorinesteen toimivuudesta Zero-suksien pitopinnalla.

On harkinnassa että kannattaako ostaa Zero-sukset. Yritän nyt enksiksi testata miten saan onnistumaan liisteri/purkki pidon märällä uudella lumella nollakelillä.
Vaikka tämä onnistuisikin niin vaaka saattaa kääntyä fluorinesteen puolelle jos se yksinkertaistaa ja nopeuttaa oleellisesti voitelua.
Näyttää että näitä nollakelejä ja uuttaa lunta on usein täällä Stadin hujakoilla.

Nythän on Fishceriltä tullut uusi Classic Carbonlite Zero+ suksi.
En tiedä saako sitä mahdollisesti tänä kautena vielä.

hannupulkkinen
09.02.2013, 18.17
Hienoin asia noissa pitopohjissa on se, että ne eivät roskaannu. Nyt helmikuun lopulla etelässä ja myöhemmin myös muualla alkaa laduilla olla roskia, varsinkin pluskeleillä. Liisteri kerää kaiken, mutta gripit eivät. Ne ovat kevätpertsasukset. Onhan se aika ilo hiihtää myös keväällä vaihtelevalla ladulla, kun aurinkokohdilla on märkä vesikeli ja varjossa jäätää. Pitopohja on silloin aivan ehdoton.

Tätä (http://www.vauhti.fi/openimage/534_VFC74_Ski_Base_Cleaner_jpg.jpg?w=260&h=350)olen käyttänyt optigripeissä jäänestoon ja luulen, että voisi toimia jäänestossa myös liisterin päällä. Pitää kokeilla. Vaikka harvoin liisterikeleillä enää voideltavia tarvitsen.

IoD
10.02.2013, 11.38

Ei ratkaisua vaan lisävahvistus: tervapito (tällä kertaa Vauhti -1--6) toimii yleensä uuden lumen keleillä aika hyvin mutta eilen keli oli nollan pinnassa ja ladulla uutta, vähän nuoskaantuvaa lunta. Seuraus: sukset lipsuivat aluksi, sitten alkoi pitoalueelle tarttua lunta ja jäätyä. Ei siis oikein pelittänyt, kerran kaaduin kun suksi tökkäsi alamäessä. Joskus noissa olosuhteissa on toiminut Swixin valkoinen -1-+2, mutta tänään en taida viitsiä ottaa riskiä vaan otan alle luistelusukset.

plr
10.02.2013, 17.29
Tänään Kangasalan laturetkellä oli pientä lumisadetta, lämpötila -1 C. Pohjat jäätyivät koko ajan. Jäätymistä vähensi jonkin verran, kun vedin siklillä kaikki pitovoiteet pois. Mielessä kävi aivan sama kuin IoD:llä, että olisi mennyt nopeammin, jos olisi lähtenyt luistelusuksilla.

Oli kyllä jo lähtiessä arvattavissa, että pohjat jäätyvät, mutta oli varmasti jäätymisen suhteen pahin keli, jossa olen hiihtänyt.

Pexxi
10.02.2013, 17.38
Tänään Kangasalan laturetkellä oli pientä lumisadetta, lämpötila -1 C. Pohjat jäätyivät koko ajan. Jäätymistä vähensi jonkin verran, kun vedin siklillä kaikki pitovoiteet pois. Mielessä kävi aivan sama kuin IoD:llä, että olisi mennyt nopeammin, jos olisi lähtenyt luistelusuksilla.

Oli kyllä jo lähtiessä arvattavissa, että pohjat jäätyvät, mutta oli varmasti jäätymisen suhteen pahin keli, jossa olen hiihtänyt.Samaa ongelmaa oli ja varsinkin kun latu Taivalpirtin suunnasta erkani kohti Tamperetta (taisi olla jäänyt aamulla ajamatta?). Itsellä oli Vauhdin tervapitoa 0 -> ja matkalla laitettiin jotain vähän kovempaa purkkivoidetta päälle niin aika hyvin selvisi loppupätkän Kangasalle asti, kerran piti vähän karrata jäätä pois, perillä oli vähän jäätä. Omenapiirakka oli kyllä omaan makuun mainiota Taivalpirtillä.

Pyöräpummi
10.02.2013, 23.17
Ei taida olla muulla kuin Johanneksella kokemusta Zero-pitopohjien fluorineste-pinnoituksesta?
Kuinka pitkän lenkin tuo fluorineste kestää pohjassa?

Eilen kokkasin pohjaan sinistä Rode -liisteriä kuumapuhaltimen kanssa ja sen jäähdyttyä ulkona päälle Rode Multigrade 0 -2 purkkia. Pohja jäätyi aivan välittömästi ladulle päästyäni. Lämpötila oli vajaat -2 ja latu oli täynnä märkää uutta lunta.

Tänään lämpötila noin nollassa, märkää uutta lunta, mutta latu ei ollut täynnä vaan sieltä löytyi "hankausta". Eilisen voitelun päälle laitoin Rode Super Giallaa -1 -5.
Pito oli tyydyttävä eikä jäätymistä tapahtunut jos vain löytyi riittävästi hankausta pitämään pitoalueen puhtaana. Kunhan vain pysyi ladulla niin jäätymistä ei tapahtunut.

On vaikea kuvitella että märällä uudella lumella löytisi yhtä hyvää pitovoiteen/pitopinnan jäätymisen estämistä muuten kuin fluorilla, joka hylkii vettä.
200 euroa kaudessa pidon fluorinesteeseen ei vielä ole kipurajoilla.

Pian pääsen näkemään mitä Smųreboka sanoo fluorinesteiden käytöstä pitoalueelle.

Oslo Sportslagerissa (https://www.oslosportslager.no/magasinet/fischer-speedmax-arets-nyhet-snart-i-butikken-1136.aspx) jo hihkuvat että ensikauden Fisukoita ja Madshuseja on pian saatavilla. Kuten huomaatte he olivat oikein käyneet Itävallassa testaamassa uusi Fisukoita.
Mahtaako näitä olla Suomessa kuin vasta vuoden lopulla?

o.j.
11.02.2013, 10.25
Vaikeilla uuden lumen nollakeleillä jäätymistä voi estää pinnoittamalla pitovoiteen pulverilla. Parilla firmalla, ainakin Vauhdilla (http://www.fortesport.fi/tuote/pitopulveri-vauhti-20g-5-20/gfp7/) ja Optiwaxilla (http://www.optiwax.fi/index.php?page=1050&lang=1), on tähän käyttöön suunnitellut pulverit olemassa, mutta on mahdollista käyttää tavallista fluoripulveriakin. Normipulvereista parhaiten toimivat hienojakoiset grafiittia sisältävät pulverit, joka tarkoittaa käytännössä kylmän kelin pulveria. Pulverilla voi peittää sekä liisteri- että purkkivoitelun.

marco1
11.02.2013, 10.41
Eilen illalla Keskuspuistossa hyvän pidon sai Atomicin Multi-pohjalla johon oli ohuesti laitettu Vauhdin fluoriporkkanaa päälle, ei ollut jäätymisestäkään merkkejä lumisemmallakaan baanalla.

Johannes
11.02.2013, 11.19
Ei taida olla muulla kuin Johanneksella kokemusta Zero-pitopohjien fluorineste-pinnoituksesta?
Kuinka pitkän lenkin tuo fluorineste kestää pohjassa?

Eilen kokkasin pohjaan sinistä Rode -liisteriä kuumapuhaltimen kanssa ja sen jäähdyttyä ulkona päälle Rode Multigrade 0 -2 purkkia. Pohja jäätyi aivan välittömästi ladulle päästyäni. Lämpötila oli vajaat -2 ja latu oli täynnä märkää uutta lunta.

Tänään lämpötila noin nollassa, märkää uutta lunta, mutta latu ei ollut täynnä vaan sieltä löytyi "hankausta". Eilisen voitelun päälle laitoin Rode Super Giallaa -1 -5.
Pito oli tyydyttävä eikä jäätymistä tapahtunut jos vain löytyi riittävästi hankausta pitämään pitoalueen puhtaana. Kunhan vain pysyi ladulla niin jäätymistä ei tapahtunut.

Oslo Sportslagerissa (https://www.oslosportslager.no/magasinet/fischer-speedmax-arets-nyhet-snart-i-butikken-1136.aspx) jo hihkuvat että ensikauden Fisukoita ja Madshuseja on pian saatavilla. Kuten huomaatte he olivat oikein käyneet Itävallassa testaamassa uusi Fisukoita.
Mahtaako näitä olla Suomessa kuin vasta vuoden lopulla?
Olen kokeillut sekä optigrippeihin että pitopohjiin fluorinestettä. En ole hiihtänyt varsinaista kestotestiä mutta ainakin 15km pysyy. Olennainen kestävyyteen vaikuttava asia on voitelulämpötila. Kuiva huoneenlämpöinen suksi ja riittävä kuivatus vähintään 5min takaa parhaan kulutuskestävyyden. Ongelmahan on juuri +-0 satava uusi lumi, muulloinhan jäätymistä ei tapahdu.

Jos lumi ei paakuunnu pitäsi pärjätä ihan purkilla. Varsinkin kun on uusi satava lumi. Täällä savossa on kyllä lumi aina kuivempaa kuin etelässä. Kannatta käydä voidevalmistajan sivuilla katsomassa voitelusuositukset.

Pyöräpummi
11.02.2013, 18.49
Suuri kiitos "fluoripito"-tiedoista. Niistä on vaikea saada mistään syvempää infoa.

Todennäköisesti Adlibriksellä on varasto joko Ahvenanmaalla taikka sitten Ruotsin puolella.
Eikä se Postin toiminta nopeaa ole. Smųreboka tulee todennäköisesti vasta keskiviikkona.
Odottaisin että juuri siellä olisi tarinaa "fluoripidoista".

Pyöräpummi
11.02.2013, 21.17
Mihin luonnontieteellisiin seikkoihin perustuu se että jäähtyneen liisterin päälle laitetaan purkkivoidetta peittävä kerros?
Vai onko se pelkästään "hätävoitelu" jo liisteröidyille suksille? Siis että "hätävoitelusta" on ajan mittaan tullut ihan "normikamaa"?

Kärsimättömänä odottelen mitä Smųrebokassa sanotaan asiasta.

kuovipolku
12.02.2013, 01.16
"Fysikk med fraspark" (http://www.forskning.no/artikler/2012/januar/309130/)

"Bedre glid med skikjemi" (http://www.forskning.no/artikler/2011/april/284271)

Pyöräpummi
12.02.2013, 18.46
Pistäkää Smųreboka tilaukseen! Se on aivan kymppi. Auklandin veljeksillä on tietoa ja ammattitoimittaja Steinar Grini on huolehtinut huippuluokan selkeydestä ja kuvituksesta.
Voitelun lisäksi kirja käsittelee myös suksien valintaa kuten oli voinut odottaakin.
Kunhan ehdin paremmin lukemaan niin kerron enemmän.

"Fysikk med fraspark" (http://www.forskning.no/artikler/2012/januar/309130/)

"Bedre glid med skikjemi" (http://www.forskning.no/artikler/2011/april/284271)

Taas tuli tietoa enemmän!
Artikkelin fluoratuista hiilivedyistä olin jo löytänytkin, mutta tuo "Fysik med fraspark" linkkeineen oli uutta.

Pyöräpummi
13.02.2013, 20.15
Italialaisten intohimo on ruoka, ranskalaisten on seksi ja norjalaisilla se on maastohiihto!

Norjan suosituin urheilumuoto on juuri langrenn eli maastohiihto. Vaikka vedänkin luvut hatusta niin tilannetta voisi verrata että harrastajia on noin viisi kertaa enemmän kuin Suomessa ja harrastajaa kohden käytetään kaksi kertaa enemmän enemmän rahaa. Tarkoittaa että hiihtobusineksessä liikkuu rahaa 10 x enemmän kuin Suomessa.

Smųreboka on erittäin hyvin tehty kirja. Siinä on ammattikirjoittajan taidokas ja tunnelmallinen teksti huipputason valokuvilla. Kirjaan on tasaisesti laitettu jännittäviä ja hauskasti kerrottuja voiteludraamoja kilpahiihdon ylimmältä tasolta. Teksti on erittän "latu-uskottavaa" koska miehet ovat toimineet 20 vuoden ajan hiihdon korkeimmalla tasolla.
Sopii hyvin lahjakirjaksi sekä miehuuteen varttuville pojille että keski-iässä liikuntakärpäsen saaneille miehille.
Teos on oikea äijäkirja, jossa teroiltellaan "aseita" kilpatantereille.

Norjassa Smųrebokaa on myyty yli 5000 kappaletta. Sen kirjoittaminen on ollut kulttuuriteko, jolla taataan että aloittelijat voivat nopeasti alkaa nauttimaan ja innostumaan hiihdosta. Suomalaisen hiihdon kannalta olisi tärkeää että suomeksikin saataisiin tälläinen joko kääntämällä tai...

Mitä itse sisältöön tulee niin otan muutaman yksittäisen kohdan joka on pistänyt silmään.

1. Suositeltava suksivalikoima : Kylmän kelin sukset, universaalisukset, liisterisukset sekä mahdollisesti zero-sukset.
2. Zero-suksilla on voitettu kilpailuja huipputasolla
3. Pohjavoiteeksi suositellaan Toko green base -voidetta alle nollassa.
4. Kirjassa on kaksi suositeltavaa voidevalikoima: Yksinkertainen sekä edistynyt valikoima.
Seuravassa on yksinkertaisen valikoiman pitovoiteet: Rode blå multigrade, Rode Fiolet, Rode Fiolet Multigrade, Rode Super Extra, Rode Fiolett Special Klister, Rode Rossa Klister, Rode Rossa Special Klister, Skigo HF Röd, Swix KN22N VM Universal Klister, Swix KB20 Grunnklister spray, Swix KX20 Grunnklister, Swix KX 35, Swix KX45 Fiolett klister, Swix KX65 Rödt klister, Swix KX75 Rödt Extra klister, Swix V30 blå, Swix V40 blå Extra, Swix VR50, Swix VR45, Swix VR65, Swix VR70 ja Toko Green base.

Kirjassa on eri keleille selkeät ohjeet sekä yksinkertaiselle että edistyneelle voidevalikoimalle.

Vaikka kirja on kallis niin se maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin oikeina suksi- ja voidevalintoina.
Tietoja kirjasta tulee tipoittaa kunhan ehdin vain omaksua sitä riittävän hyvin.

Ipa
13.02.2013, 21.18
Seuravassa on yksinkertaisen valikoiman pitovoiteet: Rode blå multigrade, Rode Fiolet, Rode Fiolet Multigrade, Rode Super Extra, Rode Fiolett Special Klister, Rode Rossa Klister, Rode Rossa Special Klister, Skigo HF Röd, Swix KN22N VM Universal Klister, Swix KB20 Grunnklister spray, Swix KX20 Grunnklister, Swix KX 35, Swix KX45 Fiolett klister, Swix KX65 Rödt klister, Swix KX75 Rödt Extra klister, Swix V30 blå, Swix V40 blå Extra, Swix VR50, Swix VR45, Swix VR65, Swix VR70 ja Toko Green base.

No onpas tosiaan yksinkertainen voidevalikoima!

Nalho
13.02.2013, 21.41
Italialaisten intohimo on ruoka, ranskalaisten on seksi ja norjalaisilla se on maastohiihto!

Norjan suosituin urheilumuoto on juuri langrenn eli maastohiihto. Vaikka vedänkin luvut hatusta niin tilannetta voisi verrata että harrastajia on noin viisi kertaa enemmän kuin Suomessa ja harrastajaa kohden käytetään kaksi kertaa enemmän enemmän rahaa. Tarkoittaa että hiihtobusineksessä liikkuu rahaa 10 x enemmän kuin Suomessa.

Smųreboka on erittäin hyvin tehty kirja. Siinä on ammattikirjoittajan taidokas ja tunnelmallinen teksti huipputason valokuvilla. Kirjaan on tasaisesti laitettu jännittäviä ja hauskasti kerrottuja voiteludraamoja kilpahiihdon ylimmältä tasolta. Teksti on erittän "latu-uskottavaa" koska miehet ovat toimineet 20 vuoden ajan hiihdon korkeimmalla tasolla.
Sopii hyvin lahjakirjaksi sekä miehuuteen varttuville pojille että keski-iässä liikuntakärpäsen saaneille miehille.
Teos on oikea äijäkirja, jossa teroiltellaan "aseita" kilpatantereille.

Norjassa Smųrebokaa on myyty yli 5000 kappaletta. Sen kirjoittaminen on ollut kulttuuriteko, jolla taataan että aloittelijat voivat nopeasti alkaa nauttimaan ja innostumaan hiihdosta. Suomalaisen hiihdon kannalta olisi tärkeää että suomeksikin saataisiin tälläinen joko kääntämällä tai...

Mitä itse sisältöön tulee niin otan muutaman yksittäisen kohdan joka on pistänyt silmään.

1. Suositeltava suksivalikoima : Kylmän kelin sukset, universaalisukset, liisterisukset sekä mahdollisesti zero-sukset.
2. Zero-suksilla on voitettu kilpailuja huipputasolla
3. Pohjavoiteeksi suositellaan Toko green base -voidetta alle nollassa.
4. Kirjassa on kaksi suositeltavaa voidevalikoima: Yksinkertainen sekä edistynyt valikoima.

Kirjassa on eri keleille selkeät ohjeet sekä yksinkertaiselle että edistyneelle voidevalikoimalle.

Vaikka kirja on kallis niin se maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin oikeina suksi- ja voidevalintoina.
Tietoja kirjasta tulee tipoittaa kunhan ehdin vain omaksua sitä riittävän hyvin.

Se vasta kulttuuriteko olisi kun joku kääntäisi sen Suomeksi.

Peregrinus
13.02.2013, 23.46
Rode blå multigrade, Rode Fiolet, Rode Fiolet Multigrade, Rode Super Extra, Rode Fiolett Special Klister, Rode Rossa Klister, Rode Rossa Special Klister, Skigo HF Röd, Swix KN22N VM Universal Klister, Swix KB20 Grunnklister spray, Swix KX20 Grunnklister, Swix KX 35, Swix KX45 Fiolett klister, Swix KX65 Rödt klister, Swix KX75 Rödt Extra klister, Swix V30 blå, Swix V40 blå Extra, Swix VR50, Swix VR45, Swix VR65, Swix VR70 ja Toko Green base.

Suorastaan minimalistinen voidevalikoima. Eihän siinä ole liistereitäkään kuin kymmenen kappaletta:). Oliko luistovoiteissa samanlainen arsenaali?

Pyöräpummi
14.02.2013, 15.56
Suorastaan minimalistinen voidevalikoima. Eihän siinä ole liistereitäkään kuin kymmenen kappaletta:). Oliko luistovoiteissa samanlainen arsenaali?

Halpaa kuin saippua. Ei me eletä enää pula-aikaa!

Lukemastani ole käsittänyt että liisterivoitelu pitää saada mahdollisimman tasaiseksi sekä liisterin pitää olla suksen pohjassa niin että se pysyy.
Tämä saavutetaan parhaiten 3-kerros liisteröinnillä. Useimmiten laitetaan pohjaliisteriksi ohut kerros Swix KB20 sprayta (helppo laittaa).
Jos sitten käytetään purkkia liisterin päällä on liisterin sovittava purkkivoiteeseen.

Suppean voidevalikoiman luistot:
Start HF80 Grönn, Swix CH3, Swix FC8X, Swix FC10X, Swix HF4, Swix HF6, Swix HF8, Swix HF10BW, Swix LF4 Gönn, Swix LF6 Blå ja Vauhti HF Blå.

Olen pikkasen taipumassa Kuzmin-siklauksen puolelle. Kuitenkin Auklandin veljesten mukaan massatapahtumissa ladulla oleva liisteri saastutta voitelemattomat liukupinnat. He ovat itse kokeilleet sitä voitelemattomilla suksilla. Ainoa lääke on fluoripitoiset voiteet ja pinnoitteet.

Tiedän ainoastaan sen mitä olen lukenut. Olisi mukava jos palstan "smųresjefit" saisivat Smųrebokan käsiinsä!

Plus
14.02.2013, 16.21
Kuulin huhuja, että Kuzmin-siklausta on testattu eliittihiihtäjien ja valmistajien keskuudessa useastikin, mutta laihoin tuloksin... Vertailutestien perusteella olivat kuitanneet siklauksen höpö-höpö jutuksi, ja oli kait itse Herra Kuzminkin onnistunut pahoittamaan mielensä jossain välissä.

marco1
14.02.2013, 16.38
Kuulin huhuja, että Kuzmin-siklausta on testattu eliittihiihtäjien ja valmistajien keskuudessa useastikin, mutta laihoin tuloksin... Vertailutestien perusteella olivat kuitanneet siklauksen höpö-höpö jutuksi, ja oli kait itse Herra Kuzminkin onnistunut pahoittamaan mielensä jossain välissä.
Aivan varmaan ovat testanneet ja jos se toimisi kisoissa niin sitä myös käytettäisiin.

Toisaalta kyllä miä Kuzminiittien kanssa olen samaa mieltä siinä että harrastelijan kannattaa minimoida suksien kanssa värkkäämiseen käytetty aika - siklaushommien vaihtoehtoina on kuitenkin 1) voitelun opettelu ja kunnon tarvikkeiden hankkiminen (teline, rauta, siklit ja harja) tai 2) ahkera suksien huollattaminen liikkeessä.

Kunnollisilla varusteilla voitelun saa kyllä tehtyä hyvinkin nopeasti ja vaivattomasti.

Pyöräpummi
14.02.2013, 16.38

Hienoa että meillä on vertailutestejä eikä mitään huhuja tai leimaamisia.
Voisitko mahdollisesti kertoa niistä testeistä taikka antaa linkkejä?

hannupulkkinen
14.02.2013, 16.49
Elittihiihtäjät ja kuntoilijat ovat täsmälleen eri asia. Jälkimmäisten kannattaa siklata. Jotta saisi voitelemalla siklaamista paremman tuloksen, pitää olla muutaman satasen voiteet ja taitoa.
Kuntoilija saa siklaamalla niin hyvän luiston, että varmaan riittää. Nimim. Kokemusta on sekä siklaamisesta, että voitelusta. Voitelua olen harrastanut vuosia ja käyttänyt HF;LF ja pulvereitakin. Voitelemallakin sain useinmiten hyvin luistavat sukset aikaiseksi. En halua enää kärvistellä fluorin hajussa koska siklaamallakin saan hyvin luistavat sukset aikaiseksi.

Pyöräpummi
14.02.2013, 18.02
Auklandin veljesten ohjeissa laitetaan korkefluorisia luistovoiteita ja niiden päälle vielä fluoripinnoitetta.
Sitten on pitänyt vimpan päälle oppia miten se tehdään. Tätä sitten vielä varioidaan kelin mukaan.
Tämä pitäisi tehdä hyvin tuuletetussa tilassa. Myydään erikseen kalliita suksivoiteluun tarkoitettuja imukatteita jolla sitten höyrystyneet fluoratut hiilivedyt saadaan tehokkaasti pois.
Kun jo muutama halpa liisteriputkilo alkaa olla kipukynnyksellä niin miten sitten kallis ja mutkikas fluorivoitelu?

Toinen vaihtoehto on Kuzminsiklaus, joka tehdään kahdesti kaudessa. Zero-suksilla pitovoitelukin yksinkertaistuu (tarvittaessa jäänesto).
Perusvoitelija saa todennkäisesti paremmin luistavat sukset Kuzminilla kuin millään muulla. Perushiihtäjällä pito on tärkeämpää kuin luisto.
Ensi syksynä on yhdet Zero-parit kaapissa Kuzmin siklattuina.

Näitä mietteitä kirja- ja palstaviisauden perusteella ilman parempaa kokemusta.

Peregrinus
14.02.2013, 19.44
Auklandin veljesten ohjeissa laitetaan korkefluorisia luistovoiteita ja niiden päälle vielä fluoripinnoitetta.
Sitten on pitänyt vimpan päälle oppia miten se tehdään. Tätä sitten vielä varioidaan kelin mukaan.
Tämä pitäisi tehdä hyvin tuuletetussa tilassa. Myydään erikseen kalliita suksivoiteluun tarkoitettuja imukatteita jolla sitten höyrystyneet fluoratut hiilivedyt saadaan tehokkaasti pois.
Kun jo muutama halpa liisteriputkilo alkaa olla kipukynnyksellä niin miten sitten kallis ja mutkikas fluorivoitelu?

Zero-sukset vähentävät liistereiden tarvetta huomattavasti.

Perusvoitelija saa todennkäisesti paremmin luistavat sukset Kuzminilla kuin millään muulla. Perushiihtäjällä pito on tärkeämpää kuin luisto.

Tämän takia olen itsekin ajatellut kokeilla siklaamista. Oma luistovoiteiden käyttö on vähentynyt minimiin eli harvakseltaan Rexin sinistä perusparafiinia pohjiin. Luisto on kuitenkin ollut riittävä.

Ensi syksynä on yhdet Zero-parit kaapissa Kuzmin siklattuina.

Jos et vielä ole ostanut Zero-suksia, niin äkkiä kauppaan. Parhaat zero-kelit ovat alkamassa.

Tauno
15.02.2013, 10.26
Auklandin veljesten ohjeissa laitetaan korkefluorisia luistovoiteita ja niiden päälle vielä fluoripinnoitetta.Tällaisiin voiteluihin on sitten melko turha panna rahaa ennen kuin on varma, että suksen profiili ja pohjan hionta on kunnossa. Jos tässä suhteessa on puutteita, pitää lähteä suksikauppaan. Auklandin veljekset taitavat mainita, että kaksilla suksilla pärjää. Periaatteessa pärjää, mutta ennenkuin nämä kaksi loistoparia ovat käsissä, suksia joutuu ostelemaan hiukan useampia pareja :)

Johannes
15.02.2013, 11.26

Tuosta listasta yhdellä voiteella taitaa pärjätä melkein koko talven kun ollaan pakkasen puolella: Rode Violet.

Kane
15.02.2013, 13.51
Mitä tarkoittaa zero-sukset? Nollakelin, jäätyneen latupohjan sukset? Ei niin jäykät kuin pakkaskelin sukset?

hannupulkkinen
15.02.2013, 14.04
Mitä tarkoittaa zero-sukset? Nollakelin, jäätyneen latupohjan sukset? Ei niin jäykät kuin pakkaskelin sukset?
Tämmöset. (http://www.sportstore.fi/tuote/Fischer%20rcs%20classic%20zero%20,%20pitopohjasuks et/N207111/?gclid=CKvxgaKVuLUCFaR3cAodkRwAyg) Kannattaa itekin opetella kuukkelin käyttöä.Se helpottaa elämää :)

erkkk
15.02.2013, 14.50
Tämmöset. (http://www.sportstore.fi/tuote/Fischer%20rcs%20classic%20zero%20,%20pitopohjasuks et/N207111/?gclid=CKvxgaKVuLUCFaR3cAodkRwAyg) Kannattaa itekin opetella kuukkelin käyttöä.Se helpottaa elämää :)
Tuskin tarvii kisasuksia alkaa hankkimaan. CRS:ssä sama pitopohja ja hinta puolet. Se halvinkin malli pelittää ihan vastaavasti, mutta vaatii alussa aika rankkaa karhennusta, koska matsu on samaa mitä noissa kalliimmissa ns pidoltaan säädettävällä alueella. Vastaavia on muillakin valmistajilla, mutta itsellä kokemusta vaan siitä että noi pelittää vähän turhankin hyvin. Ideaalikelillä niin hyvin että mikään voideltu suksi missään olosuhteissa ei mulla pelaa niin hyvin. Tänä talvenakin multa on tultu kyseleen kesken hiihtojen et mitä h**vettiä mulla oikein on noissa pohjissa, lähinnä voitelussa epäonnistuneiden puolelta. Tälläiselle kaikkien asioiden huoltotoimenpiteitä viimeiseen asti karttavalle yksilölle noi sukset on todellinen löytö. Katse lämpömittariin, sukset alle ja menoksi. Voidellaan sit joku toinen kerta :D

Zero pitopohja pelaa plus nollalla sateella tai ilman. Vanhalla lumella, varsinkin päivän plussapuolelta yöpakkasilla jäätyneellä pelaa mainiosti, olen hiihtänyt niillä yli kympin pakkasillakin. Jos sataa tai on satanut uutta lunta (=ladulla irtolunta) ja on hiemankaan pakkasen puolella niin ihan turha edes yrittää. Jäätyy. Tohon jäätymiseen voi toki yrittää kikkakolmosia, mutta pääsääntöisesti tilanne on se että siellä on se lumipurkka pohjassa antamassa lisäpitoa. Itse olen päässyt noilla eroon liisteristä. Ongelmakelit luistelen ja selkeät pakkaset vedän voideltavilla pertsoilla.

Pyöräpummi
15.02.2013, 17.28
Kerrataan vielä Zero-suksien jäänesto silloin kun on sitä märkää uutta lunta joka tarttuu helposti pohjiin.
On olemassa silikonipohjaista jäätymisenestoa, jota sekä palstalaisten että Auklandin veljesten mukaan voi ostaa halvalla vaikkapa huoltoasemalta.
Sitten on kallista fluoripitoista nestettä jonka pysyvyys ja toimivuus on toisella tasolla. 50 euron purkki todennäisesti riittää yli 10 parille.
Siltikään se ei ole mikään suuri kustannus kokonaisuudessa kun paljoa mitään voiteita tarvita.

Smųrebokassa on paljon hyvää tietoa, jota en ehkä olisi mistään muualta löytänyt.
Kuitenkin koen että kolme kerrosta liisteriä on aivan liian työlästä laittaa. En tule tekemään niitä vaan tulen laittamaan Swix KB20 sprayta pohjaliisteriksi ja sen päälle kelinmukaista. Spray sen takia että se on kaikkein helpoin ja nopein.

Kirjassa on hyviä perusasioita kuten että kostea ilma tekee ladulle ohuen kalvon, jonka takia pitää käyttää pehmeämpiä voiteitä.
Täällä Stadin laduilla ilma on jatkuvasti kosteaa meren läheisyyden ja tuulen suunnan ansioista.
Koko talven olisi varmaan pärjännyt plus-suksilla. Olisiko se haitannut jos muutaman kerran olisi hiihtänyt vähän kylmemmälläkin?

Toinen kirjan tekijöistä Jörgen Aukland voitti tänä vuonna Marcialongan:
http://www.swedemount.se/uploads/images/news/jorgen_aukland/news_j-aukland-winner-of-marcialonga-2013.jpg

kauris
15.02.2013, 19.13
Meillä rouva lähti reilun viikon tauon jälkeen eilen pertsoilla ladulle. Olin tässä välissä ekaa kertaa siklannut hänen suksensa. Tämän talven muutamat aieammat lenkit hän oli hiihtänyt viimevuotisilla fluorittomilla parafiineilla voideltuina. Tiesin, että keli oli hankala pidon osalta ja olisi pitänyt varmaan männätalven pitoteipitkin jäljelle mutta olin kunnostuksen yhteydessä poistanut ne ja laittanut kuumailmapuhaltimen avulla lämmittelemällä ensin pohjavoiteen, perään lämpimän yhden kerroksen ja kylmänä toisen kerroksen -2 -7 tervapitoa. Siihen sitten vielä juuri ennen lenkkiä 0- -2 tervaa tervaa korkilla tasoittaen. Päivällä oli ollut plussaa, illalla taisi olla -2. No pieleen oli mennyt kaikilta osin oli kommentit. Ensinnäkin sukset olivat kuulemma aivan liian hyvin luistavat ja hän ei ollut uskaltanut mennä kunnolla alamäkiä tuolla espoon keskuspuistossa... Yritin selittää ettei sukset voi koskaan olla liian hyvin luistavat mutta nyt kuulemma oli. Pitovoitelu taas oli mennyt vähän odottamallani tavalla pieleen eli pohjaan oli jäätynyt lunta ja loppulenkistä sillä seurauksella, että rouva oli kaatunut suksen napatessa kiinni. En ollut kuulemma kysynyt edes lupaa pitoteippien poistamiseen. No en ollut en.

Jep jep. Taidan käydä hiihtämässä hiekoitetuilla kelveillä rouvan suksilla lähikauppaan ja takaisin ostamaan itselleni olutta, jotta luisto saadaan palautettua normaaliksi ja laitan teipitkin takaisin.

Tauno
16.02.2013, 10.26
Aucklandin veljeksetkin näyttävät itse olevan laiskoja voitelijoita, koska suosivat lenkillä voitelemattomia:

http://www.youtube.com/watch?v=IEUoTv8YzYY

Näinhän se on aina mennyt. Älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä opetan :)

hannupulkkinen
16.02.2013, 11.16
Minäkään en meinaa saada rouvan suksiin millään riittävästi pitoa. Olen tullut siihen tulokseen, että hänellä pitää suksien olla todella löysät ja voidepesän matalan. Vaikka tyyli näyttää hyvältä niin voimaa potkuun ei tule lainkaan. Pitänee hankkia optigripit. Yksi mahdollisuus on voidella luistoalueetkin purkilla.

PMT
16.02.2013, 12.30
Hiihto voi näyttää hyvältä , mutta jos potku lähteepainon siirron kanssa yhtä aikaa niin taatusti ei suksi pidä. olen itse seurannut niin yli70% hiihtäjistäpotkaise liian myöhään jolloin suksi eipidä. Siihen ei oikein löysäsuksikaan oikein auta, niinkuin yksi kaveri opettaessaan perinteistä asian ilmaisi ,pistetään persepyörimään.

hannupulkkinen
16.02.2013, 12.40
Jep. Vmo ei siirrä painoa riittävästi liukusukselle ja potku suuntautuu silloin väärin siis melkein liian aikaisin. Ylämäissä taas ei tule riittävää hyppäystä sukselle ja pito loppuu. Ajoituvirheitä ja kunnonkin puuttumista. Lisäksi hartioissa ei ole pitoa. Kyllä hissuksiin hiihtäjille on pitopohjasuksi paras kunhan luiston saa riittäväksi. Ehkä nämä nanogripit ovat hyvät kun pitoalueet ovat zeroja pidemmät.

Tauno
16.02.2013, 14.04
Heh, asiakashan on aina oikeassa. Miehet eivät vain osaa voidella :D

PMT
16.02.2013, 17.19
Osta Hannu vaimollesi Atomicin Skintek sukset niin on ilo hiihdellä oli sohjo leli tai pakkanen niin toimii aina hyvin ,jos koitat sellaista unohdat siinäpaikassa nanosukset.

Pyöräpummi
16.02.2013, 19.07
Aucklandin veljeksetkin näyttävät itse olevan laiskoja voitelijoita, koska suosivat lenkillä voitelemattomia:

http://www.youtube.com/watch?v=IEUoTv8YzYY

Näinhän se on aina mennyt. Älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä opetan :)

Oikeampi ilmaus olisi: "Sen laulu kenen leipä". Varsinkin "palkkasotureilla" tämä pitää paikkansa.
Team Xtra Personelin suksisponsari on juuri Atomic, jonka puolesta videon käsikirjoitus on.
Varmasti Skintecit ovat hyvät sukset, mutta niin ovat monet muutkin.

Kirjassa ei kuitenkaan ole kertaakan mainittu yhtäkään suksimerkkiä nimeltä (muistaakseni). Kuvissa on muitakin merkkejä.
Rubbeski-suksista on paljon juttua. Skintec:stä ole ensimmäistäkään mainintaa. Sillä varauksella että pitää lukea vielä tarkempaa.

Suuressa osassa kilpailuja on mukana voitelumestari ja ennen kilpailua on voideltuna useampi eri pari, joista sitten valitaan niihin olosuhteisiin mahdollisesti paras. Kerrotaan myös että joihinkin kilpailuhin (La Sgambeda 2008) voitelu on niin yksinkertaistasta (kylmää ja kuivaa) että voitelu on suoritettu jo kotona Norjassa. Silloin teamin Jerry Ahrlin oli ykkönen, Anders Aukland kakkonen.
Jörgen voitti myös Vaasahiihdon 2008 Zero-suksilla (rubbski) ja Otepään sprintissä 2009 kärjessä oli viisi norjalaista ko. suksilla.

Voitelukirjan kirjoittaminen voitelemattomille suksille olisi luonnolisestikin turhaa, eikö vain?

http://www.teamxtra.no/thumbs/714x0/zcno/bildebank/original/p16sttogpcscq1k1l6ji1107mqp4.jpg

PMT
16.02.2013, 20.09
Tuo kirjanen on varmasti hyvä, mutta se ei kerro mitä voidetta käytät täällä ja nyt ,antaa vain suuntaa antavia vinkkejä. Voitelemaan oppii vain tekemällä voiteluja, opettelee yhden voidemerkin ja kun sen osaa voi opetella toista merkkiä ja kokeilla mitenkä voiteet soveltuvat toisiinsa ja millä tavalla saa liukkaan suksen, sama koskee pitoja. Jos menet katsomaan kilpailuja parituntia ennen lähtöä ,näet kuinka kokeneet voitelijat käyvät koittamassa sormella latua, se kertoo minkälaista voidetta laitetaan pidoksi, luistossa enemmän kinnostaa suhteelinen kosteus kuin lämpötila. Siinä muutava ajattelun kohde.

Pyöräpummi
16.02.2013, 21.14
Se varmaankin juurin noin kun PMT kertoo.
Täällä Stadissa ollaan meren läheisyydessä ja tuulet ovat vahvasti sieltä. Voi sano että ilma on jatkuvasti hyvin kosteaa.
Smųrebokassa kerrotaan kuinka voidevalmistajan sijainti vaikuttaa voiteiden toimivuuteen. Swix joka sijaitsee sisämaassa (Lillehammar) on parempi hieman kuivemmille säille kun taas Italialainen Rode on parempi kosteilla keleillä. Suomalaisten voidevalmistajien taas kerrotaan olevan hyviä kylmien kelien voiteissa. Tämä on siitä syystä että he testaavat tuotteitaan eniten juuri lähiympäristössään.
Kirjassa on sivu otsikolla "Luftfuktighet", josta nuo tiedot käyvät ilmi.

Monet kirjan voiteluneuvot ovat niin työläitä etten koskaan tule niitä tekemään siinä laajuudessa, mutta hyviä vinkkejä ja teoriaa sieltä löytyy.

Pohjaliisterin laitto tuli opeteltua. Sitä levitetään hyvin ohut kerros. Mieluummin liian vähän kuin liian paljon. Ei ole väliä vaikka joku laikku jää. Sitä voi raudalla tehdä "hierovia liikkeitä" levittääkseen voidetta. Kuitenkin seuraavalla kerralla käytän tuubin sijasta KB-20 Spraytä sen helppouden ansiosta.

Jeesu
17.02.2013, 12.40
Tuossa toinen tapa levittää pohjaliisteri, eli: kuumailmapuhaltimella lämpöä ja sitten korkilla hierotaan liisteri joka paikkaan. http://www.youtube.com/watch?v=xEpSPQy412Y&list=UUNn3-4bcKE0x44elQ722cPw&index=18

Akseli
17.02.2013, 14.34
Ikinä ei voitelu ole ollut näin helppoa!

Hiihtelen yksikseni etupäässä pertsaa ilman suorituspaineita. Tämän talven hiihdot, tähän mennessä n. 500km, ovat sujuneet ennätyshelposti seuraavalla reseptillä. Selvät pakkaskelit eli noin kolmannes on tullut hiihdettyä Peltosen Infroilla, joissa käytän ainoastaan fluorittomia purkkivoiteita ja Rexin sinistä parafiinia. Toinen kolmannes eli nolla- ja pluskelit on hiihdetty Karhun Spectra Optrigrip pitopohjilla ja viimeinen kolmannes jakaantuu vapaan tyylin sekä ikivanhojen Startin pitoteipillä varustettujen Karhu Matrixien kesken. Voitelun tarve on todella minimaalinen, normaalisti riittää, että valitsee autotallista oikean parin suksia ja lähtee ladulle. Epäonnistumisen riski on minimaalinen ja suksi toimii aina vähintäänkin luotettavasti, useimmiten kiitettävästi.

Kane
17.02.2013, 17.32
Steffan Löfning hiihto takana. Kyseessä on pienimuotoinen (oma arvio osallistujista tänä vuonna: 100) retkihiihtotapahtuma Porvoosta Virvikiin, matkaksi otin 40 km. Lämpötila oli +1/2 astetta, latu-ura oli pehmeä ja vain aukeilla vähän jäätynyt. Pitona pohjassa sama liisteri-kombi jonka pinnoitin Swixin +2/-1 purkilla. Pito oli erinomainen. Luistoon en koskenut. En hirveästi valehtele jos sanon että suksi oli vähintään yhtä luistava kuin kanssahiihtäjillä.

haedon
17.02.2013, 18.00
Aucklandin veljeksetkin näyttävät itse olevan laiskoja voitelijoita, koska suosivat lenkillä voitelemattomia...
Lenkeillä ei olekaan treenimielessä mitään väliä nopeudella, joten ymmärrän hyvin pitopohjasuksien käytön. Sellaiset tuli hankittua itselle myös pertsasuksiksi vuodenvaihteessa (Karhu Spectra Optigrip) ja mielessä on siintänyt ajatus hankkia kyseiset Atomicit kylmemmille keleille. Ei tarttee ennen jokaista lenkillä miettiä oikeaa pitoa ja parhaimmillaan saa todella hyvän treenin kun löytyy seinäpito.

Pyöräpummi
17.02.2013, 18.16
Tuossa toinen tapa levittää pohjaliisteri, eli: kuumailmapuhaltimella lämpöä ja sitten korkilla hierotaan liisteri joka paikkaan. http://www.youtube.com/watch?v=xEpSPQy412Y&list=UUNn3-4bcKE0x44elQ722cPw&index=18

Monet muut ohjeet neuvovat karhentamaan pituussuunnassa. Smųrebokassa kerrotaan että poikittainen karhentaminen ajanmyötä teke suksen profiilista kuperan.

Stadissa tihkuttaa vettä! Saattaa muuttua yöllä rännäksi/lumeksi?
Kuinkahan nopeasti sade "vanhentaa" lumen?

Pyöräpummi
17.02.2013, 19.10
Lenkeillä ei olekaan treenimielessä mitään väliä nopeudella, joten ymmärrän hyvin pitopohjasuksien käytön. Sellaiset tuli hankittua itselle myös pertsasuksiksi vuodenvaihteessa (Karhu Spectra Optigrip) ja mielessä on siintänyt ajatus hankkia kyseiset Atomicit kylmemmille keleille. Ei tarttee ennen jokaista lenkillä miettiä oikeaa pitoa ja parhaimmillaan saa todella hyvän treenin kun löytyy seinäpito.

Olen aivan samaa mieltä että noista liistereistä pitää päästä eroon aina kun mahdollista ja että pitopohjasukset ovat hyvä valinta.
Kuitenkin suhtaudun epäilyksellä Atomicin mainosvideossa sponsarihiihtäjän kertomukseen että he käyttävät harjoittelussa enimmäkseen skintec-suksia.
Luulenpa vaan että huippuhiihtäjän pitää jatkuvasti testata uusia mahdollisesti parempia voiteluvaihtoehtoja paitsi ehkä jonkun Petter Northugin.

PMT
17.02.2013, 19.53
Kyllä nuo Atomicin Skintec on todella toimiva suksi, itse pääsin viimetalvena niitä kokeilemaan räntäsateesta -20 ja aina huoleton pito ei niille pärjää nano sukset edes sillä märällä kelillä ja on muuten kuin hiihtäisi hyvällä suksella.Harvemmin nuo sponssi hiihtäjät itse suksiaan voitelevat , kyllä nuo voidekokeet yleensä voitelijat tekee. Siihen aikaan kun kuljin kisoisa voitelemassa niin yleensä huonommat hiihtäjä toi sukse tai kaks ,sitten huiput kuten Hartosen Jukka heitti suksipussin ja sanoi että katsokaa sieltä millä hiihdän Jukalle teimme 2-3 paria suksia joista yksillä hiihdettiin.

Pyöräpummi
17.02.2013, 20.33
Kyllä nuo Atomicin Skintec on todella toimiva suksi, itse pääsin viimetalvena niitä kokeilemaan räntäsateesta -20 ja aina huoleton pito ei niille pärjää nano sukset edes sillä märällä kelillä ja on muuten kuin hiihtäisi hyvällä suksella.Harvemmin nuo sponssi hiihtäjät itse suksiaan voitelevat , kyllä nuo voidekokeet yleensä voitelijat tekee. Siihen aikaan kun kuljin kisoisa voitelemassa niin yleensä huonommat hiihtäjä toi sukse tai kaks ,sitten huiput kuten Hartosen Jukka heitti suksipussin ja sanoi että katsokaa sieltä millä hiihdän Jukalle teimme 2-3 paria suksia joista yksillä hiihdettiin.

Hyvä että korjaatte, koska tietämykseni perustuu yksipuolisesti Smųrebokaan joka on "pommitettu" kuvilla Jųrgenista ja Andersista voitelemassa suksia "smųrebuassa".
On tässäkin kirjassa sanottu että smųresjef on mukana melkein kaikissa kilpailuissa, paitsi niissä joissa voitelu on niin yksinkertaista että se voidaan tehdä jo kotona Norjassa.

Jeesu
18.02.2013, 08.42
Monet muut ohjeet neuvovat karhentamaan pituussuunnassa. Smųrebokassa kerrotaan että poikittainen karhentaminen ajanmyötä teke suksen profiilista kuperan.

Karhentaessa pitoaluetta pitää käyttää jotain palikkaa/korkkia santiksen kanssa, silloin sitä pohjaa ei kyllä kovin helposti saa pyöristettyä. Edelläolevassa videossa karhennetaan molemmin päin. Ensin sivuttain ja sitten lopuksi vielä pituussuunnassa. Itse olen sitä mieltä, että sen karhennuksen täytyy olla todellakin hyvä, eikä mietitä mitä sille sukselle tapahtuu viiden vuoden kuluessa.

Huippujen voitelusta:

Rexin kisahuollossa homma toimii näin
-urheilijoilla on kalustossaan samat voiteet kisapaikalle tultaessa, LF sininen (pidot tietty laitetaan paikalla jos perinteisen kisa)
-ennen kisaa urheilija käy testaamassa 2-4 paria, joista hän itse valitsee parin jolla hiihtää
-urheilija kiikuttaa parin huoltokopille, jossa se laitetaan kisakuntoon
-n. 30min-1min ennen lähtöä hän saa käsiinsä valmiin parin. Perinteisen kisaassa vähän aikaisemmin, jotta urheilija kerkeää testaamaan pitoa ja tehdään mahdolliset korjaukset.
-kisa
-suksi takaisin kopille, jossa se putsataan ja laitetaan takaisin testauskuntoon eli se LF sininen

Jeesu
18.02.2013, 08.56
Huoltomiehen päivä onkin sitten hieman erinäköinen:

edellisenä päivänä:
-säätiedotuksen kyttäys ja jos ennuste on selkeä seuraavalle päivälle niin luistot tehdään valmiiksi testipakkaan. Vähän kisan panoksesta riippuen 3-6 erilaista luistovoitelua
-urheilijan testattavien parien aukaisu huoltovahasta

kisa-aamu:
-kelin/testivoiteluiden tarkistus. Onko edellisenä iltana valmiiksi voidellut paperilla järkeviä vai laitetaanko joitain voiteluta heti mukaan lisää?
-Pitotestit voidellaan aamulla.
-testihiihtäjät lähtevät ladulle
-testihiihtäjien raportoinnin jälkeen tehdään päätös yritetäänkö voiteluista tehdä vielä parempia vai tyydytäänkö nyt parhaaseen voiteluun. Testaamista jatketaan vielä lähempänä kisaa etenkin jos olosuhteet muuttuvat.
-odotellaan hiihtäjiltä kisasuksea...
-kisavoitelu
-kisasuksien puhdistus ja takaisin(myös ne testissä olleet sukset takaisin vahaan) testauskuntoon laitto
-testisuksien puhdistus ja seuraavan päivän testien voitelu
-urheilijan seuraavan päivän kisan testiin tulevien suksien aukaisu huoltovahoista

hannupulkkinen
18.02.2013, 16.28
Eilen kokeilin ekaa kertaa terässiklatun suksen kuvioimista. Laitoin millin uran vain suksen kantaosaan siteen lopusta alkaen. Tuntui, että luisti älyttömän hyvin.

JOULU
18.02.2013, 17.08
Suhteellisia on nämä liukkaan suksen käsitteet (hannupulkkinen ao. jutulla en epäile suksiesi luistoa, mutta eilen vaan kävi seuraavasti).

Eilisellä lenkillä tuli tuttu kaveri vastaan (olin kaverini kanssa juomatauolla). Hän kehui suksiensa erinomaista luistoa ja sanoi, ettei ole ladulla parempaa luistoa kun hänen suksissaan on ko. päivänä hiihtäessään nähnyt. Lähdettiin siitä sitten hiihtämään ja kilometrin hiihdon jälkeen tuli aika pitkä lasku. Mäen alla minä ja kaverini olimme melkein peräkkäin ja "tämä tuntui että luistaa hyvin" -kaveri ole monta kymmentä metriä meidän perässä. Hän ei ollut pysynyt vauhdissa, vaikka hän laski letkassa viimeisenä ja painaa minua n.15 kg enemmän. Hänestä tuntui, että hänellä luisti älyttömän hyvin ja omasta mielestäni minun suksi ei ollut eilen älyttömän liukas, vaikka luistikin kohtuullisesti.

hannupulkkinen
18.02.2013, 17.18
Suhteellinenhan se on tämä älyttömän hyvin. Toisaalta kun hiihdän samaa lenkkiä niin luiston näkee kyllä siitä mikä on aika samalla keskipulssilla ja kai se 40-vuoden hiihtokokemus myös antaa ns. perstuntumaa.

JOULU
18.02.2013, 17.25
^Kuten kirjoitin en epäile laisinkaan suksiesi luistoa, tuli vaan tuo eilinen tapaus niin elävästi mieleen.

PMT
18.02.2013, 18.04
Tuosta suksen luistosta mulla on liukas suksi on tuttu väittämä, kellotellut eräänkin määrän suksia. nopea suksi kiihtyy vasta hiihtovauhtiin päästyä samoin mäessä saavuttaa kovan nopeuden mutta luisto loppuu myös nopeasti kun vauhti menee alle hiihtonopeuden, yleensä kun katsoo kuinka ihmiset testaa suksea niin katsotaan kuinka pitkälle suksi luistaa, yleensä se suksi joka luistaa pitkälle ei saavuta koskaan kovaa nopeutta vaan tulee siinä hitaassa nopeudessa herkästi ja pitkään ,muttei kello tykkää suksesta.Tosin se suksi joka saavuttaa nopeasti kovan nopeuden menee myös pitkälle koska pystyy pitämään nopeuden suurena.Itse en ole tänä talvena pustynyt lähtemään kenenkään perässä alamäkeen koska joudun suuressa nopeudessa vaihtamaan latua joka ei ole mukavatehdä Paluheinän kisa radan viimeisessä laskussa olen jättänyt 30-40m rakoa ja kiinni olen ottanut ennen kuin ollaan tasaisella osuudella.

Tauno
18.02.2013, 18.05
Eilen tosiaan oli sellainen keli, että luisti hyvin lähes mikä vaan. Tänään ei luistanut, kun oli kosteaa uutta lunta. :mad: Tein urat koko suksen mitalle, mutta ei mitään apua. Kertokaapa joku, millä eväillä tänään olisi saanut suksen luistamaan. Perinteisen liipalla olleessa latu-urassa suksi kyllä luisti, mutta ei luistelu-uralla.

PMT
18.02.2013, 18.30
Varmasti suurin luistoon vaikuttava tekijä on suksen profiililla , millainen kuvio on pohjassa ja mitä voidetta myös on suksen pohjassa, tuossa ne taitaa suurimmat vaikuttajat hyvälle luitolle olla. Nyt on varmaankin niinettä meillä ei kilpaa hiihtävillä ei vaan suksen profiili kestä tuota märkää lunta koska yleensä hiihdämme mielummin pakkasen puolella jollaon suksi luistaa ja on sille aluelle valittu.

Pyöräpummi
18.02.2013, 19.01
Nyt sitä saa iTunesista (Suomessakin) ladattua! Hinta oli alle 8 euro. Siis yhden voidepurkin hinnalla!!!!!!!!!!!!!
Latasin sen iPadille, mutta eikös sen saa myös PC:llekin iTunesista?
Kirjaa ei ole muuten saatavilla kuin sähköisesti.
Se on ollut Norjassa kaikkien myydyin kirja iTunesissa ja on Ruotsissakin ollut kärkipäässä.

GOD GLI, Hans Olav Hamran
http://img2.custompublish.com/getfile.php/2182610.92.dwupsxwspy/500x0/5153683_2182610.jpg

Siellä on noin 10 sivua Kuzminista. Kyllä Hamran on tehnyt omia testejään. En ole vielä ehtinyt lukea sitä, mutta hän sanoo että Kuzmin on periaatteessa vain yksi variaatio kivihionnasta.

Muutamia yksittäisiä poimintoja:
Voidesalkku on pienempi kuin Auklandin veljeksillä. Salkun voiteet esitellään erikseen.
Kuvastakin näette Toko Base ja Skigo HF punaisen, jotka ovat myös Smörebokan valikoimassa.
Rex Hydrexiä voi laittaa märkäänkin pintaan kuhan vain jää on pois. Kenttäolosuhteissa jää voidaan poistaa lämmittämällä pintaa kädellä.

Jonkun näköinen esimerkki kirjasta!

(https://itunes.apple.com/no/book/god-gli/id556429513?l=nb&mt=11)

Pyöräpummi
18.02.2013, 20.22
Olav Hamranin (God Gli) voitelupakista löytyy Rex Universal pitoteippiä sekä Rex Hydrexiä. Hän sanoo käyttäneensä niitä mm. Birkebeinerissä kun oli unohtanut voidepakin kotiin. Tosin se ei silloin ollut se kaikkein paras voitelu, mutta hiihto oli ollut nautittavaa hyvän pidon ansiosta.

Pyöräpummi
18.02.2013, 20.48
Hamranin viiteessä oli kirja "tosiuskoville" nimittäin Smųrebibelen. Sen pääkirjoittaja, "smųreprofessor", Leif Torgersson Axel poistui hiljattain autuaammille laduill (http://www.ferd.no/lang/no/show.do?page=12;22&articleid=2465)e.

http://ord.no/coverImage?ISBN=9788248909965&size=large

JOULU
18.02.2013, 21.01
Eilen tosiaan oli sellainen keli, että luisti hyvin lähes mikä vaan. Tänään ei luistanut, kun oli kosteaa uutta lunta. :mad: Tein urat koko suksen mitalle, mutta ei mitään apua. Kertokaapa joku, millä eväillä tänään olisi saanut suksen luistamaan. Perinteisen liipalla olleessa latu-urassa suksi kyllä luisti, mutta ei luistelu-uralla.
Poitsu laitteli tänään ST (soft track) Peltosiini violetin Rexin HF:n ja omiin reikäpäihinsä saman luistovoiteen. Luisto ladulla oli samanlainen, mutta pehmeällä luistelu-uralla mun suksi oli selkeästi herkempi. Parempi luisto johtui suksen profiilista, tämä pari Peltosiani toimii aika kivasti pehmeällä ladulla lauhalla säällä. Kävin hiihtämämässä 20 km aikaan 80 min eikä tarvinnut puskea missään vaiheessa, ei edes Salpausselän ylämäissä, syke pysyi koko matkan kivasti PK alueella.

Pyöräpummi
18.02.2013, 23.25
Kyseltiin mihin tulokseen Olav Hamran (God Gli) oli tullut Galliuimin suhteen. Molemmat Cera ja Gallium olivat hyviä. Ehkä Gallium saattoi olla parempi ainakin kylmemmissä olosuhteissa. Nämä rajallisten testien tuloksina ja uusia testejä odotellessa.
Kannattaa itse lukea tarkemmin. Luku "10 kjemien bak glider" on mielenkiintoinen, jollaisia asioita ei smörebokassa ole käsitelty.

Hienoa ebookissa on se että sitä voidaan helpolla päivittää sitä mukaan kun uusia testituloksia tulee. Sitten me taas maksamme(?) voidepurkin hinnan vaivan palkkaa Hamranille.

Cera on smöreprofessori Leif Torgersson Axellin Swixillä kehittämänä voiteluaine. Sama herra on ollut pääkirjoittajana Smörebibelenissä.

Pyöräpummi
19.02.2013, 22.58
Nyt toimi Rossarit hyvin! Pohjassa oli Swix VR 4O, mutta olisin silti jälkeenpäin laittanut Swix VR 45-voidetta. Verrattuna Roden fluorittomiin VRrät ovat paljon helpommin levitettävissä.

Luetteko te jo niin ahkeraan Hamranin teosta ettette ehdi tänne postailemaan?

Laitetaan pikkuhiljaa Hamranin voitelupakin sisältöä tänne:
Pohjavoiteet:
Swix V40 Blå Extra
Toko Grönn Base "Regnet som det beste voksgrunning"
Swix KX20 Grönt Baseklister, Alternativt Swix KB 20 spray
Rode Violet Special Klister som melloglagsklister

Pitovoiteet:
Swix Grönn V20
Rode Super Extra P38
Rode Multigrade P46
Skigo Röd HF
Skigo Gul HF

Liisterit
Swix blått klister KX30
Rode Violet K30
Rode Rossa Special K46
Rode Multigrade-klister K76
Rode Rossa K40
Swix Aquaklister KX75

Liisteripinnoitteet
Rex Hydrex
Swix V50 Voks

Pitoteippi
Rex TapeGRIP

Luistovoteluettelon jätän jonkulle muulle tehtäväksi!

Hamran on Oslolaisen Koll -urheiluseuran puheenjohtaja. Tämä seura on valittu vuonna 2011 Oslon parhaaksi seuraksi.

Seuraavassa Koll-seuran video nuoresta hiihtoilosta:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=nbY344spy8Y

Pyöräpummi
20.02.2013, 21.37
Hamranin kirjasta poimittua:

Gallium on se "ihmeluisto" johon muita verrataan. Swix:n HVC Warm on vastaus japanilaiselle Galliumille. HVC tulee sanoista High Velocity Cera. Niitä käytetään samalla tavalla vaikka toisen teho perustuu Fluoriin ja toisen Galliumiin. Molemmat ovat hyviä kunhan ne vain levitetään oikeanlaisesti valmisteltuun pohjaan, jotta ne pysyisivät pohjassa. Hamranin mukaan hinnassa suksiparia kohden ei ole eroa.
Galliumia saa sekä Suomesta että tilaamalla japanilaisesta nettikaupasta.

Hamran kertoo että tavallisessa hiihdossa voitelunmenetelmän ei tarvitse olla kovinkaan pitkälle viety. Siellä on video jossa Hamran vain kaapii vanhan purkkivoiteen pois ja sitten hieroo yhdellä kertaa paksulti sinistä purkkia pohjaa ja sen jälkeen korkittaa pidon.

Onko porukka valmistautumassa Finlandia-hiihtoon kun on niin hiljasta?
Viime hetken vihje: Gallium Gigaspeediä pohjaan!:)
Ettei voi pärjätä ilman sitä millään! Unohtakaa Kuzminit!

https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRt1M9SircMpqhVAPlW_TMTPc-h0OmKeqQC9s8ZzBEDwkEx7Aalmg

Varoitus: En parhaallakaan tahdolla ole mikään voitelun asiantuntija.

orto
20.02.2013, 22.24
Tämähän on parasta voideinfoa mitä tästä maasta löytyy. Taidan säästää galliumit vielä kosteammille keleille ja finkkuun mennään maraton swix ja 7 pulverin voimalla.

Pyöräpummi
20.02.2013, 22.50
Tämän mukaan Hamranin "God Gli":tä ei voisi lukea muuten kuin iPadilla, mutta....
"

Krav: Denne boken kan kun leses på en iPad med iBooks3.0 eller nyere. iOS5.1eller en nyere utgave er påkrevd."

HXX1100H
21.02.2013, 08.15
[QUOTE=orto;1980693]Tämähän on parasta voideinfoa mitä tästä maasta löytyy.

Samaa mieltä ja Pyöräpummille : Mielenkiinnolla olen seurannut näitä norjalalaiskirjojen juttuja , harmi ettei Norski taivu niin ei pysty oikein kommentoimaan:).

Pyöräpummi
21.02.2013, 22.44
Useasti on linkkejä jotka osoittavat Roden vanhoille sivuille.
Tässä on linkki uusille sivuille, jossa on uusia purkkeja:
http://www.rodewax.it/m4n/no/Produkter/1-48/TOP-LINE.html
Top linet eivät näy vielä international-sivuilla viestiä kirjoitettaessa!
Roden voiteluopas 2012-2013
http://www.rodewax.it/Catalog/Media/File/rode%20guide%202012-2103%20INT.pdf

eskeippi
21.02.2013, 23.05
Siklasin sukset Kuzminin siklillä ja se jäi mietityttämään, että miten paljon pohjaa siklataan. Esim. pertasa suksissa kärjessä ja peräpäässä suksen pohja ei ole tasainen, joten sikli ei tahdo ottaa suksen pohjan keskialueelta lainkaan. Onko siklauksessa tarkoitus, että suksen pohja tulee myös aivan suoraksi.

kuovipolku
22.02.2013, 11.08
Ideaalitapauksessa kyllä. Eli jos suksi on tullut tehtaalta suorana ja myös pysynyt käytössä sellaisena, niin onhan se toki takoitus myös pitää siklatessakin suorana.

Mutta kaikki sukset eivät ole täydellisiä ja jos suksi on jostain syystä kovera, vaihtoehtoina on joko (a) hyväksyä että keskelle jää kapealti vähän huonommin siklattua jälkeä (ja ajatella ettei se kuitenkaan juuri vaikuta luistoon) tai (b) siklata niin kauan että keskialuekin on samannäköinen.

Toinen mahdollisuus on sitten se että suksi voi olla kupera ja/tai kuperuutta voi aiheutua siklaamalla siten että terä ottaa enemmän tai etupäässä suksen reunoilta. Näin voi käydä jos ote on vain siklin yläosasta, etenkin jos vedot ovat kovin lyhyitä ja jos viillon tekemisen pelossa ei paina tasaisesti ja riittävän lujaa vedon alusta asti. (Jaa, miksiköhän tiedän?) Peukalo mielummin siklin alaosaan, 60-senttisiä vetoja ja ehkä vielä sormea suksen kyljessä kuljettaen.

hannupulkkinen
22.02.2013, 12.11
Jos käytää ohutta terässikliä ja suksi on kovera, pääseen sinne keskialueelle taivuttamalla hieman sikliä keskeltä peukaloita vasten. Vaativaa hommaa ja sillä voi vain lisätä koveruutta, mutta jos ei siklaamalla suksea suoraksi niin näin voi sitten vähän auttaa.

Pyöräpummi
22.02.2013, 18.28
On sataa pikku hiljaa uutta märkää lunta (ohut kerros) ja lämpötila on -1, muuten latu on jo vanhentunut. Lämpötila laskemassa hieman.
Mitäköhän laitetaan Fischer Carbonlite Plus -suksien pidoksi?
On käytössä Swixin VR-purkkeja ja Skigo HF punainen ja tietenkin liisterit. Vauhdin (fluori)pitopulveria on mutta nyt ei ole hengityssuojainta ja paikkaa missä sitä laittaa.
http://www.lindellssport.se/pub_images/original/skigo_hf_red_2174.jpg

Jussi_L
22.02.2013, 18.51
Ei oo noista purkeista kokemusta, mutta sen verran kommentoin, että päälle voit laittaa ihan hyvin Vauhdin GripPowderin ilman mitään hengityssuojaimia ja ohjeet laittoon tuolta http://www.youtube.com/watch?v=TYCkg-q0K78&feature=player_embedded

Pyöräpummi
22.02.2013, 20.46
On sataa pikku hiljaa uutta märkää lunta (ohut kerros) ja lämpötila on -1, muuten latu on jo vanhentunut. Lämpötila laskemassa hieman.
Mitäköhän laitetaan Fischer Carbonlite Plus -suksien pidoksi?
On käytössä Swixin VR-purkkeja ja Skigo HF punainen ja tietenkin liisterit. Vauhdin (fluori)pitopulveria on mutta nyt ei ole hengityssuojainta ja paikkaa missä sitä laittaa.
,

Ei ollutkaan mikään ongelmakeli. Todennäköisesti uusi harva ja ohut lumipeite oli "kuivunut" nopeasti tavalla tai toisella hangen pinnalla.
Kaikesta huolimatta otinkin rossarit ja nekin pitivät ja liukuivat aivan tyydyttävästi.

Uuden purkkivoiteet näyttävät olevan oleellisesti helpompia levittää ja siksi sopivat hyvin aloittelijalle. Kokemusta Swix VR:stä ja Ski-go HF:stä.

Nalho
22.02.2013, 21.04
Ei ollutkaan mikään ongelmakeli. Todennäköisesti uusi harva ja ohut lumipeite oli "kuivunut" nopeasti tavalla tai toisella hangen pinnalla.
Kaikesta huolimatta otinkin rossarit ja nekin pitivät ja liukuivat aivan tyydyttävästi.

Uuden purkkivoiteet näyttävät olevan oleellisesti helpompia levittää ja siksi sopivat hyvin aloittelijalle. Kokemusta Swix VR:stä ja Ski-go HF:stä.

Itse olen huomannut sen että pitovoiteiden levittäminen on kaikkein helpointa peukalolla sen synteettisen korkin sijaan. Monesti saattaa siitä purkista levittämällä tulla hieman paksumpia köntsiä pohjaan joiden levittäminen on helpompaa peukalolla vetämällä kuin synteettisellä korkilla.

PMT
22.02.2013, 23.34
Kyllä tuo synteettinen korkki on paras purkkivoiteen levityksessä , sillä ei vaan uutena tee mitään sitten kun ihmiset yleensä sen heittää poi niin se on hyvä,uusi korkki vetää itseensä paljon voidetta, itse olen uutta korkkia ajanut aina sisään parivuotta niin se rupeaa toimimaan ,eli sen on tultava voiteilla kyllästettyä niin sitten toimii hyvin. Liistereiden levitykseen on peukalo paras levittäjä , tosin iho tule aina aluksi araksi mutta kun jatkaa niin kyllä nahkakin vahnenee.

--+MM+--
23.02.2013, 11.14
Mikäs se on nykyään paras pulveri millä pärjäisi kevään pitkät hiihdot?

Mahdollisimman laaja kelialue olisi hyvä, niin pärjäisi yhdellä purkilla + keväällä on yleensä startissa pakkasta kymmenen ja päivällä jopa plussaa yksi kaksi.

µ

usko juntunen
23.02.2013, 18.36
Mikäs se on nykyään paras pulveri millä pärjäisi kevään pitkät hiihdot?

Mahdollisimman laaja kelialue olisi hyvä, niin pärjäisi yhdellä purkilla + keväällä on yleensä startissa pakkasta kymmenen ja päivällä jopa plussaa yksi kaksi.

µ

Laittaisin rahani Cera FC8x. Ilmoitettu kelialue -4-+4 Toinen ehdokas Rex TK-244 jossa suositus -5-+5 toimii oman kokemuksen mukaan ainakin karkealla lumella tosi hyvin ja on kulutuskestävä. Purkin kyljessä tosin mainostetaan sen toimivan myös satavalla lumella. Tätä ominaisuutta en ole muistini mukaan testannut, vaan laittanut uudelle lumelle Ceraa.

Jeesu
23.02.2013, 18.51
Rexin TK-244 ei ole enää tuyotannossa, vaan siellä on uusi pulveri TK-245. Kelialue +5...-5°C ja paras kelialue on juurikin satava lumi/kostea lumi.

haedon
23.02.2013, 20.33
Startin molybdeenifluoria sisältävä BM-sarja on kait ihan hyvä kanssa kulutuskestävyydeltään/luistoltaan, BM7 ja BMR5.

hannupulkkinen
23.02.2013, 23.20
Tänään sorruin luistovoitelemaan. -1 ja liippalatu. Vedin terässiklattuihin pertsan suksiin millin urat luistoalueille ja hankasin suoraan palasta Swiksin LF pinkkiä 0--4 parafiinia luistoalueille ja hankasin sen syntisen kovaa puhtaalla keinokorkilla tasaiseksi ja harjasin kovalla nailonharjalla tautisesti. No olipas hiihto namuttelua. Talven paras luisto ja pidonkin sain kohdalleen Vauhdin 0 --2 violetilla. Hiihto oli todella nautittavaa. Kunto on vain surkea.

kauris
24.02.2013, 09.14
Sulla meni kaikki voimat kato jo siihen syntiseen hankaukseen ja tautiseen harjaukseen ettei kuntoa riittänyt enää ladulle ;)

JOULU
24.02.2013, 16.14
Rexin TK-244 ei ole enää tuyotannossa, vaan siellä on uusi pulveri TK-245. Kelialue +5...-5°C ja paras kelialue on juurikin satava lumi/kostea lumi.

Tänään Finlandiassa TK-245 pelasi todella mainiosti (testasin aamulla sukset ja päädyin 245:een). Eilen TK-29:llä sain Finlandiassa kavereiden sukset hyvään vauhtiin (paransivat ennätyksiään ja olivat TODELLA tyytyväisiä niin luistoon kuin Rexin sivuilta saamiinsa pito-ohjeisiin), kiitos taas kerran hyvistä vinkeistä.

Pyöräpummi
26.02.2013, 19.38
Nyt ollaan opittu pitovoitelu jollain tavalla ja pitäisi alkaa luistovoitelemaan. Pakista lötyy SkiGo:n vihreää, sinistä, violettia ja punaista LF -vahaa.
Fischerin Plus-suksiin ajattelin laittaa tuota punaista. Olisiko sittenkin tuo violetti kovempana parempaa siitä huolimatta että se tarkoitettu kylmemmälle?
Rossareihin tulee violettia.

Smörebokassa neuvotaan että pohjan puhdistamisen voi tehdä laittamalla siihen kuumavahan ja puhdistaa se siklaamalla vielä kun vaha on lämmintä.
Sitten harjaus, vaha päälle, siklaus ja harjaus. No niin ja homma kunnossa?

Pitoalueella on liisteriä taikka purkkia niin onko hyvä että sen vain peittää maalarinteipillä ennen luistovahausta vai pitääkö pitoalue puhdistaa liuoittimella ennen luistovahausta?

Jätetään ensi kaudeksi Gallium Gigaspeed Maxfluorin kokeileminen:D

Ipa
26.02.2013, 20.21
Kokeilin muuten eilen illalla (lämpötila -1) Fischer zeroihin epäortodoksimaista jäänestoa. Sivelin Startin Pikaluistoa koko pohjaan, siis myös pitoalueelle. Pohjat eivät jäätyneet ja pitoakin oli riittävästi (tosin maasto oli aika tasaista).

kauris
27.02.2013, 09.30
Nyt ollaan opittu pitovoitelu jollain tavalla ja pitäisi alkaa luistovoitelemaan.

Smörebokassa neuvotaan että pohjan puhdistamisen voi tehdä laittamalla siihen kuumavahan ja puhdistaa se siklaamalla vielä kun vaha on lämmintä.
Sitten harjaus, vaha päälle, siklaus ja harjaus. No niin ja homma kunnossa?

Jätetään ensi kaudeksi Gallium Gigaspeed Maxfluorin kokeileminen:D

Puhdistamisessa raudalla sulaksi levitetyn huoltovoiteen voi pyyhkäistä pois myös rätillä. Kun voide on käytännössä vielä aivan nestemäistä heti raudan irrottua suksen pinnasta. Voide jäähtyy kuitenkin niin nopeasti, että levitys ja pyyhkäisyt pitää tehdä ehkä kolmessa osassa per suksi. Sitten vielä harjausta (metalli-)harjalla, jotta kaikki on alta pois ennen varsinaisen luistovoiteiden levitystä.

trulli
27.02.2013, 09.46
On tullut luistopinnatkin puhdistettua menetelmällä: voiteenpoistoaine+kevyttä harjausta pronssiharjalla+kuivaus ja sen jälkeen HETI parafiinit pohjaan, niin ei pohjat kuivu. Mielestäni paras menetelmä pitää pohjat puhtaina, samaa menetelmää käyttää mm. maajoukkueetkin.

kauris
27.02.2013, 09.51
Ainakin pariin kertaan ovat suksikauppiaat varoittaneet minua pilaamasta luistoalueita voiteenpoistoaineella eli sitä ei saisi käyttää lainkaan luistopinnoilla.

Edit. Viimeksi aiheesta varoitti mm. Kuzmin-siklejä myyvä kauppias, joka varoitti edes harjoja putsaamasta voiteenpoistoaineella, jotta ainetta ei kulkeudu luistopinnoille.

trulli
27.02.2013, 10.29
^ usko pois voiteenpoistoaineella lähtee kököt parhaiten luistopinnoilta ja pohjat ei kuivu kun laittaa paraffiinit HETI pohjaan. Olen käyttänyt ko. menetelmää 2 talvea ja suksenpohjat ovat huippukuntoisia. Menetelmästä löytyy juttua mm. hiihtoliiton suksihuoltajakerhon foorumilta ja kertojana on yksi suomen tunnetuimmista suksenhuoltajista, muistaakseni samaa asiaa kertoi ko. palstalla myös REX tallimies en tiedä on sama herra joka tälläkin palstalla kirjoittelee...

--+MM+--
27.02.2013, 11.04
Mitä sellasta siellä pohjassa on, että tarttis liuottimilla puhdistaa?

µ

kuovipolku
27.02.2013, 11.41
Suksihuoltajakerho (http://www.hiihtoliitto.fi/maastohiihto/valmennus-ja-koulutus/suksihuoltajakerho/liittyminen-jasenedut/)?

Siklauspuolella(kin) on kaksi koulukuntaa, joista toinen käyttää tarvittaessa voiteenpoistoainetta, pyyhkii - halpahallin märkäpyyhkeet tai -servetit toimivat tässä mainiosti . ja kuivaa huolella, vetää kerran tai pari siklillä ja harjaa hienolla teräsharjalla (tai vain harjaa) ja voilį: suksen luisto-ominaisuudet eivät ole kadonneet minnekään!

(Toinen koulukunta uskoo edelleen pohjien kuivumiseen tai luisto-ominaisuuksien heikkenemiseen jonkin muun prosessin kautta.)

PS Jotkut sankarit käyttävät voiteenpoistoon valopetroolia. Sitähän löytyy jokaisen fillaristin kaapista...

kontio
27.02.2013, 12.36
Tarpeeksi likainen kun on suksi niin tulee kylmänäkin siklatessa keltaisesta vahasta paskat mukana... ostin tarjouskorista yhdet atomicit ja kiireessä oikaisin tuon kuumavahaputsauksen ennen ekaa lenkkiä kun vähän pohjustin niin tuli sieltä mustaa ylös ihan kylmänäkin. Hehheh.

Rätillä en ole ikinä vahoja pyyhkinyt, enkä taida pyyhkiäkään mutta voiteenpoistajalla uusista suksista joskus. Ja on se ihan hyvä etenkin perinteisen suksille joskus muutenkin tehdä, ladusta tarttuu liisteriä luistopinnoillekin.
puoli suksea kerralla kun sulattaa keltaisen, laskee raudan pöytään, heti sikli käteen ja pari kunnon riipaisua niin puhdasta tulee. jotain messinkiharjaa tms sitten päälle ja kelivoide pintaan.

ei ainoita totuuksia ole tai tule, mutta toisten kalikat nyt vaan luistaa paremmin kuin toisten :)

edit_
liisteriä ja muuta satunnaista, lue yltä

trulli
27.02.2013, 13.52

µ

Liuottimella lähtee uskomaton määrä likaa pohjasta (talouspaperi on aivan musta) vaikka olisi hiihtänyt puhtaalla lumella 10km. ko. menetelmä puhdistaa suksen pohjan paremmin kuin lämpimän paraffiinin siklaus menetelmä. Liuotinta olen myös käyttänyt kaikissa kisakapuloissa... ja liukkaita ovat.

--+MM+--
27.02.2013, 14.13
Mie oon viistoista vuotta jäljessä näissä hommissa, niin ei saa luulla vammaseksi.

Loppuuko toi musta lian/tms irtoaminen joskus?
Mustalla pohjallakin?

µ

hannupulkkinen
27.02.2013, 15.39
Pohjat ei paljon likaannu kun ei käytä luistovoitelua.

Pyöräpummi
27.02.2013, 19.48
Olipa kova homma tottumattomalta laittaa pariin kertaan vaha kahteen pariin suksia!

Oppaissani kehoitetaan käyttämään omaa puhdistusainetta luisto- ja pitopinnoille erikseen. Siellä varoitetaan ettei kumpaakaan ainetta saa mennä ohi oman pintansa.

Hankein Vauhti Ski Base Cleaneria for Glide Zone 50 mm (ei aerosolia) vaan pullossa "pumppu". Sitä pitäisi käyttää joka hiihdon jälkeen luistopinnoille ottamaan vaikkapa liisteriä pois.
Tarvittaessa aine voidaan jättää yli yön vaikuttamaan jos halutaan poistaa vaha kokonaan. Pitäisi vielä ostaa pelkästään luistovahan poistoon käytettävää ainetta.

Mitä Kuzminiin tulee niin on vielä lukematta Hamranin teksti. Ei hän sitä poiskaan sulje mutta ei myöskään ole omissa suksissaan.

lai
27.02.2013, 20.52
Jääkeleille lisää pitoa. Paikallinen latu on ongelmallinen. Tekojäältä tuodaan tuota jääkoneen jäähilettä ladulle. No nyt on suojakeli ja taas ladut jäätyvät kun tulee pakkaset. Ilmankosteus täällä huitelee pakkasillakin 91-80% välillä. Pertsalatu jäätyy todella nopeasti ihan peiliksi. Viimeviikonloppuna oli pohjalla sinistä liisteriä, ja päällä kalanruotokuviolla violettia päällä. Ei tuollakaan yhdistelmällä mitään seinäpitoa saanut aikaiseksi. Millä liisterillä/yhdistelmällä saisi ihan kovimman pidon pakkaskelille peilijäiselle ladulle.

hannupulkkinen
27.02.2013, 21.38
Osta lai optigripit. Oli tosi hienoa lykkiä tänään Karhun optigripeillä peilijääladulla, jossa oli lyhyitä pulverilumijaksoja. Luisti ja piti aivan mahtavasti joka paikassa.

trulli
28.02.2013, 09.37
Pohjat ei paljon likaannu kun ei käytä luistovoitelua.

Siklatussa ja normaalisti hiottussa suksessa (ilman voiteita) kökköö on myös niissäkin... kokeiltu on...

Johannes
28.02.2013, 10.54
Suksien puhdistaminen on tarpeen syksyisin ja keväisin kun lumi on märkää. Taajamien läheisyydessä kun tuota nokea ja muuta epäpuhtautta riittää, ja lumien sulaessa kaikki jää pintaan. Itse olen käyttänyt luistopinnoille omaa ainetta joka ei ole niin voimakasta kuin pitovoiteiden puhdistusaine. Suksen pohjat varsinkin keväisin on aika karmeassa kunnossa lenkin jäljiltä. Pitopohjatkin kannattaa puhdistaa säännöllisesti koska epäpuhtaudet vaikuttaa pitoon ja luistoon. Jos siklatessa vaha on likaisen mustaa, se kertoo joko pohjan epäpuhtaudesta tai liian kuumasta raudasta, yleensä jälkimmäisestä. Jos käytössä ei ole digitaali rautaa on paras nyrkkisääntö ettei käryä tule. Lähes kaikissa voidepakkauksissa on lämpötilasuositus jota kannattaa noudattaa.

marco1
28.02.2013, 11.00
Supernörttiä mutta netissä tuli vastaan juttu jossa jotkut hempat tutkineet digiraudan lämpötilanpitoa: http://xcskiforum.com/viewtopic.php?f=13&t=2421
Hyvälläkin raudalla lämpö voi käydä korkealla.

Johannes
28.02.2013, 11.19
Supernörttiä mutta netissä tuli vastaan juttu jossa jotkut hempat tutkineet digiraudan lämpötilanpitoa: http://xcskiforum.com/viewtopic.php?f=13&t=2421
Hyvälläkin raudalla lämpö voi käydä korkealla.
Tuo varmaan on tosiasia ohutpohjaisissa raudoissa. Lämpöä ei saada tasaisesti pysymään ohuessa pohjassa, lämmön haihtuminen on liian nopeaa. Smart waxer ei ole digitaalinen rauta, mutta ihan käyttökelpoinen peli satunnaiseen voiteluun.

marco1
28.02.2013, 17.07
Tuo varmaan on tosiasia ohutpohjaisissa raudoissa. Lämpöä ei saada tasaisesti pysymään ohuessa pohjassa, lämmön haihtuminen on liian nopeaa. Smart waxer ei ole digitaalinen rauta, mutta ihan käyttökelpoinen peli satunnaiseen voiteluun.
No prkl, sekoitin johonkin toiseen malliin kun tuossa ei ollut kuvaa, joku vanhempi rauta kaverilla on muistaakseni tuota Smart waxin muualta löytyvää kuvaa selvästi paksupohjaisempi.
Olettaisin oikeassa digimallissa olevan tarkkuutta jonkin verran enemmän (nopeampi lämmitys/jäähdytyssykli) mutta käppyrän olevan pääosin saman näköinen kuin tuossa. Sinänsä ei kai tuosta muuta opi kuin että nuo alussa olevat piikit viittaisivat siihen että parempi antaa raudan lämmetä rauhassa ennen voitelun alkua.

Jeesu
28.02.2013, 18.06
^ usko pois voiteenpoistoaineella lähtee kököt parhaiten luistopinnoilta ja pohjat ei kuivu kun laittaa paraffiinit HETI pohjaan. Olen käyttänyt ko. menetelmää 2 talvea ja suksenpohjat ovat huippukuntoisia. Menetelmästä löytyy juttua mm. hiihtoliiton suksihuoltajakerhon foorumilta ja kertojana on yksi suomen tunnetuimmista suksenhuoltajista, muistaakseni samaa asiaa kertoi ko. palstalla myös REX tallimies en tiedä on sama herra joka tälläkin palstalla kirjoittelee...

Itse itseäni siteeraten. HUOM! OBS! ACHTUNG! Tarkoitan tuossa testikaluston puhdistamista, jonka täytyy olla ehdottoman puhdas kisaviikonlopun tai testien jälkeen. Ihan tavallisen suksikaluston puhdistamiseen riittää kyllä voiteenpoistoaineeseen kostutettu rätti ja sillä huolellinen pyyhintä. Parkkua perään ja siklaus kuumana pois.

Vast: voiteen poistoaine

Luistopintojen puhdistuksesta on Rexilä käyty useampikin keskustelu. Etenkin fluorivoiteenpoistajista tai fluoria sisältävistä voiteenpoistajista.

Fluoria liuottaa aika harva aine ja kaupallisia voiteenpoistonesteitä, jotka fluoria liuottavat ei ole omalle kohdalleni vielä osunut. Mielestäni teho perustuu enemmänkin siihen, että ne pehmentävät vahoja sekä voiteiden mekaaninen poisto harjalla tms. irrottaa tehokkaasti liat ja vanhat voiteet.

Oma tapa (sama mitä Jari mainitsi) on kisan/testien jälkeen
1. voiteenpoistoainetta
2. rosterinen rotoharja
3. kuivaus paperilla
4. LF sininen

HiMa
28.02.2013, 20.03
Kävin suksenvoitelukurssilla viikko sitten, joka oli suunnattu meille naisille. Uutta asiaa tuli pitovoitelusta - lähinnä se, että kuinka monta kerrosta ja mitäkin laitetaan...

Tässä infot kurssilta, jos jotakuta kiinnostaa...

Suksen puhdistusaineita on ainakin kahdenlaisia: toinen sisältää liuottimia, toinen ei. Liuotinpitoinen on tarkoitettu pitovoiteen poistoon. Se toinen muulle suksen pohjalle. Ei-liuotinta sisältävää levitetään suksen pohjaan luistoalueelle, annetaan olla hetki ja hangataan reippaalla otteella liinalla pois. Esim. mun suksilla oli hiihdetty pakkaskelissä noin 50 km edellisestä voitelukerrasta ja ihan musta lika lähti luistoalueelta. Pitovoide puhdistetaan rättiin laitetulla liuotinpitoisella voiteenpoistoaineella. Varottava levittämistä luistoalueelle.

Luistovoitelu tehtiin puhdistuksen jälkeen. Sininen alle, vihree päälle. Mieluiten yhteensä 3 kerrosta. Sulatuksen jälkeen huolellinen siklaus, kevyt harjaus messingillä kolme kertaa kärjestä kantaan. Kunnon harjaus. Nämä kaikki siklaukset ja harjaukset jokaisen parafiiinin sulatuksen jälkeen.

Pitovoiteluun laitettiin ensin tervavoide, sulattamalla suksen pitoalueelle. Sen jälkeen 3 ohutta kerrosta pohjavoidetta. Lopuksi kelivoidetta 5-7 kerrosta. Ja joka välissä tietysti hangattiin korkilla.

rjrm
28.02.2013, 23.03
Tuossa tulikin ne syyt, miksi hiihdän vain palkallisella työajalla tai kertausharjoituksissa. Fillarilla olen jo perillä.

Pexxi
01.03.2013, 10.29
Varmaan ollutkin mutta eikös pakkaskeleillä (-10->) fluorien merkitys vähene luistoissa aika tavalla? Jonkun rasvamestarin muistan joskus puhuneen, että tavallisella vihreällä saa melkein parhaan luiston näillä keleillä.

Grr
01.03.2013, 11.37
Varmaan ollutkin mutta eikös pakkaskeleillä (-10->) fluorien merkitys vähene luistoissa aika tavalla?
Joo. Tai siis kuivalla kelillä, ja kunnon pakkasella on aina kuivaa.
(Eiks täällä just ollu sekuntia per kilometri taulukko jossa esiteltiin millä säällä fluorin kärventämisestä on teoreettista hyötyä?)

PMT
01.03.2013, 12.03
Ei Fluorin merkitys välttämättä vähene vaikka olisi kylmempää kuin -10 , suhteellinenkosteus on ainakin täällä pääkaupungin seuduilla -20 asteessa monasti liki 90% ja silloinkin tarvitaan fluoria jotta saisi suksen kulkemaan , Fluori pulverit ovat käytännössä 75% ylöspäin tarpeellisia ,Muistan aina oiako ollut-90 tai 91 kun oli nuorten SM hiihdot Vuokatissa Pakkasta -15 -18 astetta ja Ficherin tiimissä voitelimme Swiksin keltainen ja vaalean punaisella vahoilla pohjat ja Cera pulveri päälle, saimme kaksi mestaruutta ja ypuolen tusinaa palkintopalli sijoja ,kisan jälkeen Tallipäällikkö sanoi kun kuuli lähtöpaikan pakkaslukemat ett oi pitänyt vaihtaa vähän voitelua , johon totesin että on kai noittetn hiihtäjien kunnollakin joilla on palkinnoille mahdollisuus,kaiken lisäksi kävimme kellottamassa eri voiteita aamulla -19 pakkasessa ja tuo läpöiselle kelille voideltu suksi oli nopein.

kontio
01.03.2013, 12.14
^ vähän sai tulkita kielioppisotkua.

Mutta kuten yllä sanottu, RH on se mikä määrää sen fluorihyödyn. Joskus tallisuksilla hiihtäny kisaa pelkällä kovettajapulverilla ja vihreällä vahalla ku oli RH 28% ja pakkasta joku -18*C.

edit- ei muistaakseni ollut kovin paljoa parempi voitelu kuin pulveri mutta hiukan kuitenkin, ainakin luistelu-uralla. perinteiselle se pulveri ois varmaan ollut parempi ku latu kostuu aina vähäsen.

leecher
01.03.2013, 16.44
Kyllä oli tänään takkuista vapaan hiihtoa, kun oli pari päivää sitten ajettu kulunut luistelubaana ja kevyt tuulen kovettama vitilumi pinnassa. Ärsyttävää tökkimistä ja nahkeaa etenemistä. Ei taida tuohon löytyä mitään lääkettä?

Plus
01.03.2013, 18.36
Tulin juuri hiihtämästä ja keli oli Leecherin kuvailemaan kaltainen. Suojalla ajetun ja jäätyneen baanan päälle 1-2cm edellisen yön ja päivän mittaan satanutta lunta jossa ei jälkiä, reipas tuuli, -4 ja kiristyvä pakkanen, ilmankosteus 82%.

Pohjassa Rexin sininen LF ja päällä sipaisu TK-72 nappia. 20km lenkin aika ja keskari olivat aika lailla samat kuin liukkaammallakin kelillä. (Ero keskarissa 0,3 km/h)

Latu-urissa ei tosin tuntunut kulkevan ollenkaan mutta luistellessa pelasi hyvin.

JK71
02.03.2013, 09.22
Osta lai optigripit. Oli tosi hienoa lykkiä tänään Karhun optigripeillä peilijääladulla, jossa oli lyhyitä pulverilumijaksoja. Luisti ja piti aivan mahtavasti joka paikassa.

+1

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta vaimolla on optigripeillä 0-kelin tienoilla hiihdon jälkeen suu messingillä loppupäivän. Kuulemma seinäpito ylämäissä ja loistava luisto varsinkin jäisillä ja kosteilla laduilla. En ole päässyt näkemään kun joutuu toinen katsomaan lapsia, mutta GPS on näyttänyt pikkupakkaskelejä n. 3km/h kovempaa keskinopeutta ja lenkkejä olisi kuulemma voinut jatkaa parinkymmenen kilometrin jälkeenkin loputtomiin.

IoD
02.03.2013, 18.51
Jääkeleille lisää pitoa. Paikallinen latu on ongelmallinen. Tekojäältä tuodaan tuota jääkoneen jäähilettä ladulle. No nyt on suojakeli ja taas ladut jäätyvät kun tulee pakkaset. Ilmankosteus täällä huitelee pakkasillakin 91-80% välillä. Pertsalatu jäätyy todella nopeasti ihan peiliksi. Viimeviikonloppuna oli pohjalla sinistä liisteriä, ja päällä kalanruotokuviolla violettia päällä. Ei tuollakaan yhdistelmällä mitään seinäpitoa saanut aikaiseksi. Millä liisterillä/yhdistelmällä saisi ihan kovimman pidon pakkaskelille peilijäiselle ladulle.

Tänään samanlaisella peilijäällä pelasi hyvin uusi tuttavuus: Swixin sininen liisteri (0--15). Se piti kohtuullisen hyvin eikä kulunut pois 36km lenkillä. Rexin vastaavalla tuotteella, jota olen ennen käyttänyt, pito ei ole onnistunut yhtä hyvin.

Itsok
03.03.2013, 15.18
Mitäs luistovoidetta tänään olisi pitänyt olla luistelusukseen? Eilen satanut ja tuiskuttanut reilusti lunta napakan pakkasen kera. aamupäivällä ajettu latu ja pakkasta oli viisi astetta.
Laiskana annoin olla viime viikkoiset lämpimän kelin Vaudin LF suksissa ja kävin huomaamassa että suksi ei kyllä luistanut mihinkään. Olisko pintaan pitäny sipaista kenties violetti tai sinistä LF:ää? Keltainen siellä nyt taisi olla päälimmäisenä.
Lisäksi latu oli melkosen pehmeä ja suksi muljusi melkoisesti mun kauhealla hiihtotekniikalla.

zeizei
03.03.2013, 19.31

+1

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta vaimolla on optigripeillä 0-kelin tienoilla hiihdon jälkeen suu messingillä loppupäivän. Kuulemma seinäpito ylämäissä ja loistava luisto varsinkin jäisillä ja kosteilla laduilla. En ole päässyt näkemään kun joutuu toinen katsomaan lapsia, mutta GPS on näyttänyt pikkupakkaskelejä n. 3km/h kovempaa keskinopeutta ja lenkkejä olisi kuulemma voinut jatkaa parinkymmenen kilometrin jälkeenkin loputtomiin.

En ihan täysin allekirjoita näitä kommentteja. Jäätynyt latu ja pakkanen on on optigripillekin se kaikkein vaikein pidon suhteen. Jos latu on jäässä, mutta märkä niin optigrip pitää vielä kohtuullisesti, mutta kuivalla jäisellä ladulla ei ainakaan oma optigrip pidä juuri lainkaan. Ylivoimaisesti parhaimmillaan tuo suksi on parin asteen plussakelissä kostealla lumella, jolloin noissa on oikeasti ihan seinäpito vaikka miten potkii ja luistokin kohtuullinen. Pikkupakkasella luisto on parhaimmillaan, mutta pohjaan muodostuu helposti jäinen kalvo, joka syö pitoa.

Eli summa summarum. Lähes kaikilla keleilla noilla hiihtelee leppoisaa retkihiihtoa, mutta märällä plussalumella noilla hiihtely on nautintoa ja keskivauhti nousee huomaamatta kun seinäpito tekee hiihdosta niin kevyttä.

hannupulkkinen
03.03.2013, 20.30
Jos ilmankosteus on korkea ja latu jäässä niin se ei ole kuiva vaikka olisi pakkasta. Tosin kuten sanoit märällä pluskellillä opti on parhaimmillaan.

leecher
05.03.2013, 10.21
Voitelusetti?
Alkaa käydä kolmen vapaanparin liikkeessä voitelu sen verran tyyriiksi, että täytyy alkaa hoitaa homma itse. Minkälainen perusetti kannattaa hommata? Tarvikkeet, voiteet etc?
Tällä hetkellä olen laittanut vain pikaluistoa liikkeen tekemän perusvoiteluiden välillä.

Tauno
05.03.2013, 10.51
Kyllä voiteluhommia kannattaa itse harjoittaa, mutta en ole vakuuttunut säästääkö siinä paljon rahaa ;)

Tuommoisia tarvikkeita pitäisi ensi alkuun olla:

- voitelupenkki (kahden suksen ehdottomasti)
- voitelurauta
- porakone ja rotoharjan pidike
- rotoharjoja 2 kpl
- rosteriharja
- akryylisiklejä muutama
- lattaviila siklien teroittamiseen
- olaskaavin
- urituslaite (menee jo vähän hipoiluksi)

Voiteista tärkein on huoltovaha. Sitten muutamia luistovahoja eri keleille. Matalafluoriset ovat vielä kohtuuhintaisia, joten niitä kannattaa hankkia.

Grr
05.03.2013, 10.54
Höpsis. Harrastaja selviää läpi talven hyvinkin vähäisellä kalustolla:
Voitelurauta, sikli, nylonharja ja kilo 'sinistä' luistoa eli lähikaupan edustaman valmistajan pikkupakkasen perusluistoa.

IHD
05.03.2013, 11.05
Voitelurauta, sikli, nylonharja ja kilo 'sinistä' luistoa eli lähikaupan edustaman valmistajan pikkupakkasen perusluistoa.

Näin on näkkileipä ! Vuosia menty jo ko. varustuksella luistelusuksien osalta. Lisäisin tuohon vielä halpis-voitelutelineen, jonka saa 40-60 €:lla Helpottaa
hommaa huomattavasti. Jos perinteistä harrastelee niin tarvitaan vielä pari purkkia kelin mukaista pitovoidetta ja putkilo Roden multigrade-liisteriä.

Johannes
05.03.2013, 11.07
Kyllä voiteluhommia kannattaa itse harjoittaa, mutta en ole vakuuttunut säästääkö siinä paljon rahaa ;)

Tuommoisia tarvikkeita pitäisi ensi alkuun olla:

- voitelupenkki (kahden suksen ehdottomasti)
- voitelurauta
- porakone ja rotoharjan pidike
- rotoharjoja 2 kpl
- rosteriharja
- akryylisiklejä muutama
- lattaviila siklien teroittamiseen
- olaskaavin
- urituslaite (menee jo vähän hipoiluksi)

Voiteista tärkein on huoltovaha. Sitten muutamia luistovahoja eri keleille. Matalafluoriset ovat vielä kohtuuhintaisia, joten niitä kannattaa hankkia.
Aika täydellinen lista mutta jos käytät rotoharjaa yhden suksen teline on parempi. Kun harjaat ulompaa suksea voi porakoneen istukka ottaa sisempään sukseen kiinni. Käsiharjoillakin pärjää hyvin jouhi, nylon ja rosteri. Essu ja puuvilla sormikkaat on tietenkin hyvä olla uskottavuuden takia:)

--+MM+--
05.03.2013, 11.14

Juuri näin. Ite hiihdän tapahtumia lukuun ottamatta kaikki hiihdot samalla kilovoiteella.
Harjoiksi messinki tai rosteri ja nailon.

µ

random5
05.03.2013, 11.38
Tietääkö joku verkkokauppaa mistä saisi perusparafiineja ja LF-luistovoiteita paikallista Intersporttia kilpailukykyisempään hintaan? Nyt olisi tarvetta tilata kerralla vähän reilummin, kun alkaa kaikki voiteet olla finaalissa.

Nufan
05.03.2013, 12.20
Kärkkäisen verkkokaupasta joskus tilaillut

kontio
05.03.2013, 12.48
Keväällä käytte hamstraamassa paikallisen sekatavarahalpahallimarketin voidehyllyn -60% hintaan.

juissi.2
05.03.2013, 16.59
http://www.skiservice-shop.de

Tuolta on tullut tilattuu voiteita, ku ei paikallisissa kaupoissa ole valikoimaa. Tilasin 28.2 tänään DHL toi kotiin. Nopeampaa ku kotomaan nettikaupat. Näytäs olevan saatavilla 900g luistoja.

haedon
05.03.2013, 17.53
http://www.skiservice-shop.de...
Mitä nyt pikaseen katoin niin Toko fluorinappi on kympin halvempi häijäällä. Suurempaa hintavertailua en alkanut tekemään.

kuovipolku
05.03.2013, 18.47
Lisäisin tuohon vielä halpis-voitelutelineen, jonka saa 40-60 €:lla.

Puoleksi huumorilla, mutta ihan toimivan voitelutelineen mallia tee-se-itse saa alta kahdenkympin: http://www.skidforum.se/viewtopic.php?pid=115831#p115831 Clas Ohlsonin (tai vastaavan) hyllystä löytyvien osien lisäksi tarvitaan vain pöytä ja suksen päihin vaikka puoli metriä kovakantisia kirjoja kirppikseltä.

plr
05.03.2013, 21.59
.. ihan toimivan voitelutelineen mallia tee-se-itse

Mikäs siinä, jos on pöytä sopivassa paikassa. En hetkeäkään usko, että kuvassa olevan keittiön pöytään kiinnitetyn telineen käyttöön on saatu lupa. "Hei kulta! Ajattelin vahata ja siklata sukset keittiössä. Pikku vahajämät eivät varmaan haittaa?" :D

JK71
05.03.2013, 22.57
Tietääkö joku verkkokauppaa mistä saisi perusparafiineja ja LF-luistovoiteita paikallista Intersporttia kilpailukykyisempään hintaan? Nyt olisi tarvetta tilata kerralla vähän reilummin, kun alkaa kaikki voiteet olla finaalissa.

En tiedä onko murtsivoiteet halvempia kuin Intersportissa, mutta erittäin kilpailukykyisen hintaiset alppivoiteet olen ostanut täältä:
http://www.alpinraceshop.fi/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/01072010-1116/Categories/Voiteet

(Alppivoiteetkin toimii harrastelijalla, kun laittaa pykälän kylmemmän kelin voidetta)

Ohiampuja
07.03.2013, 10.40
Samoilla linjoilla mennään. Sinisen olen vaihtanut vihreään, se kestää kulutusta pidempään. Näin laska pääsee helpommalla ja vapaa-ajan voi käyttää hiihtämiseen eikä voiteluun. :)

Niin ja pitovoitelu on jo vuosia hoidettu kahdella purkilla. Jos niillä ei pärjää, niin sitten otetaan luistelusukset...

piiska
13.03.2013, 17.50
Näin suksikauppiaalla pienet voidemerkin ruuvipenkit ja ajattelin käydä katselemassa josko vastaavaa löytyisi kotiin.

http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/801100/0
90mm Ruuvipenkki Motonetin tuotenumerolla 80-1100 hintaan 13,90€ per kappale.
Näitä siis kaksi ja jos jännittää ne muoviset leuat saanee siihen väliin vaikka kankaan tai jeesusteippiä pehmentämään.

Nyt on pöydänreunaan kiinnitettävä ja kahteen pieneen pahvilatikkoon menevä voiteluteline jota vastaavalla kohtuullisen ammattitaitoisen oloinen suksikauppiaskin sukset yksi kerrallaan hoiteli.
Näitähän voinee siis käyttää muuhunkin kun suksien laittoon jos oikein hurjaksi ryhtyy.

Smo
15.03.2013, 12.36
Löyty kaks purkkia wanhan ajan tervaa http://www.urheilumuseo.fi/Default.aspx?tabid=3420 .. toinen käyttämätön, pitäsköhän kokeilla... tuoksu on aika romanttinen.

lai
24.03.2013, 21.17
Tuli tilattua liisterin pinnoitukseen REX:in 470 hydrex geeliä. Kultaisen liisterin päälle laitoin. Hyvä oli luisto ja pohjakin pysyi kohtuullisen puhtaana, vaikka latu oli melkoisen roskainen. Yhtään männyn kaarnapalaa ei tarttunut pohjaan, toivotaan ettei ollut hyvää tuuria. Katsotaan onko tuosta oikeasti mitään hyötyä kun kaarnat ja neulaset lisääntyy ja liisterit pehmenee kevään edetessä.

kuovipolku
24.03.2013, 22.40
Etelärannikon kuivalla lumella on pärjännyt vielä erinomaisesti purkkivoiteilla. Eilen oranssi pinnoitettuna Black Magicilla toimi vaihtelevissa oloissa ja paikoin hyvinkin likaisella ladulla, tänään violetti samalla pinnoitteella oli aivan naurettavan hyvä (ja oli siellä liikkeellä ns. tosihiihtäjiäkin jotka kovasti näkyivät välttelevän suksen liu'uttamista) luiston siitä kärsimättä.

Mutta epäilemättä vielä tulee se keli että toivon että voitelupakissani olisi geeliä...

Ohiampuja
01.04.2013, 11.46
Nyt kysymys universaalista pitovoitelusta. Viikolla 16 pitäisi lähteä Ylläkselle ja otan pertsa-sukset mukaan vapaan kavereiksi.

Mutta mikä olisi kivuton pitovoitelu? Olen kuullut että nykyaikaiset pikapito-systeemit ovat kuulemma yllättävän hyviä...
Eli hakusessa on helppo voitelu, mikä toimisi mahdollisimman laajalla kelialueella... teippi on yksi vaihtoehto...

Kare_Eskola
01.04.2013, 22.42
Laita teippi ja ota vielä liisteri varuiksi mukaan. Sitten vaan jännittämään, että ei sada kevätlunta tai tule muuten erikoiskeliä.