PDA

Näytä tavallinen näkymä : Napadynamot + valaisimet

Sivut : 1 2 [3]

SSGT-92
09.10.2017, 18.23
Kenelläkään kokemuksia tästä tahi päässy käpistelemään ;http://en.bumm.de/products/dynamo-headlights/lumotec-iq-x.html ?

Brutalix
09.10.2017, 19.07
Kenelläkään kokemuksia tästä tahi päässy käpistelemään ;http://en.bumm.de/products/dynamo-headlights/lumotec-iq-x.html ?

Ihan saatanan hyvä valo. Periaatteessa on kai mahdollista että jossain on parempikin, mutta en oikein osaa kuvitella millainen se olisi. Siis jos teitä pitkin ajelee.

SSGT-92
09.10.2017, 19.31
Onko sinulla asennettuna o-tangon vaiko haarukan kruunun tasolle ?Mulla nyt käytössä ;https://www.philips.fi/c-p/BF60L60BBLX1/led-bike-lights-saferide

Brutalix
09.10.2017, 19.54
Onko sinulla asennettuna o-tangon vaiko haarukan kruunun tasolle ?Mulla nyt käytössä ;https://www.philips.fi/c-p/BF60L60BBLX1/led-bike-lights-saferide

Mulla on haarukan tasolla ja paremmalla puoliskolla tangossa. Molemmat toimii hyvin.

Kalle H
09.10.2017, 22.32
Mulla on myös käytössä juuri tuo valo, tämä on mulle ensimmäinen dynamo-valo, joten vertailukohtaa ei ole. En ole kuitenkaan asfatti-/gravel/-talviajoissa kaivannut enää mitään ladattavia tehovaloja tuon hankinnan jälkeen. Tämän avulla pystyy ihan huoletta ajelmaan pilkkopimeällä soratiealamäkiä +40km/h vauhdilla. Tuon Lomotecin keila on aivan mahtava ja vastaa oikeastaan juuri sitä, mitä valmistajan esimerkkikuva lupaa heidän sivuillaan. Liikenteessä tuo on myös aivan loistava (heh), kun sen voi säätää oikeastaan aivan vaakatasoon ilman, että se häikäisee vastaantulijoita. Käytännössä tuo muistuttaa valokuvion "terävyydeltään" uusien autojen Xenon valoja. Ainoa mikä harmittaa on se, että ei tullut lähdettyä mukaan tähän napadynamo hommaan jo 5 vuotta sitten. SONin napadynamon kanssa tuo iQ rupeaa palamaan "täydellä teholla" kun vauhtia on n. 7-8km/h, käytännössä tuo siis palaa täydellä teholla myös ylämäissä, kun vaan pitää pikkuisen vauhtia yllä. Olen tuolla ajellut myös kovassa vesisateessa 10+ päivää, eikä ongelmia ole ilmennyt. Kaiken kaikkiaan siis aivan mainion oloinen laite, toivottavasti kestää käyttöä - viime talvi meni ainakin ongelmitta.

Maastoajossa käytän edelleen ladattavia pyöreällä keilalla olevia valoja, mutta kaikkeen muuhun tämä napadynamo on ollut kyllä ylivoimainen helppoudeltaan ja valokuvioltaan. Suurin helpotus on ollut tuo arkiajo ja työatkan, on todella mukavaa, kun ei tarvitse latailla valoja koskaan eikä muutenkaan tarvitse räplätä akkujen tai USB-valojen kanssa - fillarissa on nyt "kiinteät" valot.

Lisäksi mulla oli kesäreissussa (n. 2 vko) tuo käytettynä ostettu USB Werk, joka toimi myös aivan mainiosti. Jatkuvaa virtaa tuo ei antanut Sampan S8 luurille "kuin" 400-600mA, mutta käytännössä tuon avulla sai ladattua kännykän aamupäivän ajojen aikana aina täyteen. Illalla sitten sai rauhassa katsella teltassa päivän kuvat/videot, olla yhteydessä kotijoukkoihin, kuunnella musiikkia ja selailla foorumit yms. tärkeät hommat. Kaiken kaikkiaan oli todella mukava fiilis, kun luuri ja garmin (fenix 3 hr) olivatkin päivän ajojen jälkeen täysiä, eikä tyhjiä :cool:

Kalle H
09.10.2017, 22.40
Pikkusen tuli tuunattua myös tota asennusta.

Täksi talveksi laitoin piuhat nylonsukkaan. Itse valo on asennettu s-mutkalle väännetyn alumiiniprofiilin ja diy nylon strapin avulla ohjaintangon alle, jossa se on pois tieltä ja suojassa. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171009/fab9bc9f10eb347f761c1fbd9184a76f.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20171009/930725f5e8e2b70dda47df4d78b69bdb.jpg

mkpaa
09.10.2017, 22.49
Näytti ensin, että toi johto Kallen kuvassa menee haarukan sisään. :)

Onko jollain käytännön kokemuksia E-werkin ja takavalojen yhdistämisestä? Lähinnä noita B&M:n pienempiä mietin, joita ei saisi yhdistää suoraan ilman etuvaloa.

SSGT-92
09.10.2017, 22.58
Brutalix:lle ja Kalle H:lle kiitokset.Kallella hyvä kuva tuosta "riippu" asennukseta.

Kalle H
09.10.2017, 23.58
Näytti ensin, että toi johto Kallen kuvassa menee haarukan sisään. :)

Onko jollain käytännön kokemuksia E-werkin ja takavalojen yhdistämisestä? Lähinnä noita B&M:n pienempiä mietin, joita ei saisi yhdistää suoraan ilman etuvaloa.
Kuvakulmat tuossa taitaa vaan hämätä, johto tosiaan kiertää harukan toiselle puolelle takakautta. Tuossa Konassa ei ole mitään hienoja dynamo-valmiuksia keulassa, joten teippaamalla joutuu noita laittamaan - ihan hyvin on toisin toikin toiminut.

Muakin kyllä kiinnostaisi, että miten tuon B&M pikkuisen takavalon saisi käyttöön ilman etuvaloa. Etenkin kesäiltoina USB-laturia käyttäessä olisi kiva, jos voisi käyttää yhdistelmää takavalo + USB-laturi. On ole koskaan mittaillut, että ottaako tuo USB-laturi aina navasta sähköä huolimatta siitä onko siinä mitään latauksessa, tai onko ladattavan laitteen akku tyhjä vai täysi. Jos tuo laturi ottaa koko ajan navasta "reilusti" virtaa, niin voisi olettaa, että pikkusen suojaamattoman valon voisi halutessaan kytkeä myös laturin kanssa rinnan. Kovin kallis testihän tuo ei olisi, kun valo maksaa vain ~15€. Juo tuo toimisi niin parilla vaihtokytkimellä saisi rakennettua esim. runkolaukun kylkeen vivut, jolla valoja ja laturia voisi sitten vaihdella.

Olisi myös kiva, jos sen takavalon seisontavalon saisi jotenkin tyhjennettyä. Nyt tuo jää aina lähikaupan eteen palamaan, mikä saattaa houkuttaa varkaita, onneksi sentään etuvalon parkkivalon saa sammutettua. Yhtenä ratkaisuvaihtoehtona voisi olla ihan yksinkertainen esivastus tuohon takalon johtoon, mutta se tuntuisi hieman "tuhlaukselta".

kovinhidas
10.10.2017, 07.15
Sateella lataamisesta tyhmä kysymys:

ilmeisesti sateen aikaisella "lataamiskiellolla" tarkoitetaan tangossa kiinni olevan laitteen johtoliitännän kastumisen estämistä, tai sitä, että ei ladata jos liitin on kastunut. Ei liene estettä ladata pussissa / fueltankissa olevaa kuivaa laitetta tai virtapankkia?

Kysyn. koska olen putkiaivo. Putkiaivo ajattelee. onko tuossa vielä jotakin, mitä en ole ymmärtänyt.

Kalle H
10.10.2017, 08.22
Mä itseasiassa latailin kesän reissulla vedenkestävää Samsung S8 puhelinta myös tihkusateessa Quadlock-telineessä muutamaan otteeseen. Homma toimi ihan hyvin, kun piti kaikki liittimet ja laturin suojassa runkolaukussa ja puhelimeen tulevan USB-C liittimen kokoajan kiinni luurissa. Heti kun piuhan otti luurista irti, niin puhelimen liitin kostui, jolloin Samppa meni latauksen "estotilaan", jonka jälkeen liitin piti kuivata kunolla ennen seuraavaa latausta. Jos kaikki herkät latauslaitteet (lähinnä nuo USB-liittimet) saisi hyvn suojaan vaikkapa runko- tai etulaukkuun, niin toki jatkuva lataus olisi silloin mahdollinen vaikka kaatosatessa. Itse tosin tykkäsin pitää puhelinta tuossa ohjaustangon telineessä myös sateella, jolloin siitä oli helppo seurata reittiä.

Sivuhuomiona voisi todeta, että tuollainen vedenkestänä puhelin on kyllä aivan uskomattoman kätevä reissu touhuissa - minigrip-pussien kanssa on tullut pelattua ihan riittävästi.

skela
10.10.2017, 09.43
Tuossa Konassa ei ole mitään hienoja dynamo-valmiuksia keulassa, joten teippaamalla joutuu noita laittamaan - ihan hyvin on toisin toikin toiminut.
Minä olen kahteen etuhaarukkaan pujottanut 0,5mm:n rautalangan avulla koaksiaalikaapelin. Haarukan alapäässä oli juuri sopivan kokoinen vedenpoistoreikä, ja yläpääkin oli avoin. Piuha tulee emäputken ja etulokasuojan välistä esiin.

Molemmissa pyörissä on Schmidt Edelux sekä 5,5mm/2,1mm:n koaksiaaliliittimeen päättyvä kaapeli. Muistaakseni tein näiden kaapeleiden liitokset emäputken sisällä. Dynamolta tuleva koaksiaalikaapeli haarautuu siis ajovalolle ja latausjohdolle.

Latausjohdon pää on kiinni etujarruvaijerissa. Tarvittaessa siinä on kiinni Bikestationin Power-Station V4 (http://www.bikestation.fi/shop/fi/elektroniikka/laturit/ullmann_laturi_power_station_v4.html). Puhelin on paljaana ohjaustankotelineessä, ja kyseinen kevyt laturi roikkuu kaapeleiden varassa. Vanhan puhelimen (SonyEricsson Xperia Active) kanssa ei ikinä ollut kosteusongelmia. Nykyisen puhelimen ei luvata pitävän vettä, ja lisäksi latauksessa uusi puhelin (Samsung Galaxy J5 2017) tuntuu ottavan virtaa epätasaisemmin, niin että ajovalon kirkkaus vaihtelee.

Muakin kyllä kiinnostaisi, että miten tuon B&M pikkuisen takavalon saisi käyttöön ilman etuvaloa.
Jos takavalo on kytketty etuvalon takavaloliittimeen, niin ei varmaan mitenkään. Saksalaisissa etuvaloissa (B+M ja Schmidt) takavalolle annetaan virtaa vain etuvalon palaessa. Erillisellä vaihtokytkimellä (2×ON-ON tai 2×ON-OFF-ON) sen pitäisi onnistua ohittamalla etuvalo ja antamalla virtaa suoraan takavalolle ja laturille. Luulen, että siihen tarvittaisiin kaksoiskytkin, sillä jos virtaa syötetään etuvalon takavaloliittimeen, se ohittanee etuvalon virtakytkimen ja saa etuvalonkin palamaan.

Etenkin kesäiltoina USB-laturia käyttäessä olisi kiva, jos voisi käyttää yhdistelmää takavalo + USB-laturi.
Minä olen käyttänyt itse kehittämiäni latureita valon kanssa ja ilman noin 10 vuotta. Ei ole käynyt mielessä kokeilla ilman etuvaloa, mutta voisihan se tosiaan olla järkevää maantieajossa.

On ole koskaan mittaillut, että ottaako tuo USB-laturi aina navasta sähköä huolimatta siitä onko siinä mitään latauksessa, tai onko ladattavan laitteen akku tyhjä vai täysi.
Se riippuu laturin toteutuksesta. Lisäksi on muistettava, että dynamo on vakiovirtalähde eli että sen jännite kasvaa virran pienetessä. Latureissa on yleensä jokin ylijännitesuojakytkentä, sillä kuormittamattomana dynamon jännite voi nousta sataankin volttiin. Ylijännitesuoja voi olla esimerkiksi zenerdiodi, lämpösulake tai sitten jokin mutkikkaampi kytkentä. Jos pyörällä ajaa riittävän kovaa riittävän pitkään, ylijännitesuoja voi pettää.

Jos tuo laturi ottaa koko ajan navasta "reilusti" virtaa, niin voisi olettaa, että pikkusen suojaamattoman valon voisi halutessaan kytkeä myös laturin kanssa rinnan. Kovin kallis testihän tuo ei olisi, kun valo maksaa vain ~15€. Juo tuo toimisi niin parilla vaihtokytkimellä saisi rakennettua esim. runkolaukun kylkeen vivut, jolla valoja ja laturia voisi sitten vaihdella.
Suosittelen kyllä vaihtokytkintä. Lisäksi voisi harkita rinnalle erillistä ylijännitesuojaa (esim. Shimano SM-DH10 (https://www.rosebikes.de/artikel/shimano-sm-dh10-ueberspannungsschutz/aid:196629)), jollaisia käsittääkseni käytettiin hehkulamppuaikaan suojaamaan takavaloa, jos ajovalon polttimo sattui rikkoutumaan.

Olisi myös kiva, jos sen takavalon seisontavalon saisi jotenkin tyhjennettyä. Nyt tuo jää aina lähikaupan eteen palamaan, mikä saattaa houkuttaa varkaita, onneksi sentään etuvalon parkkivalon saa sammutettua. Yhtenä ratkaisuvaihtoehtona voisi olla ihan yksinkertainen esivastus tuohon takalon johtoon, mutta se tuntuisi hieman "tuhlaukselta".
Joissakin B+M:n takavaloissa on pari metallinastaa, jotka voi yhdistää vaikka kolikolla tai avaimella. Eiköhän siinä ole jokin vastus välissä rajoittamassa kondensaattorin purkuvirtaa. Minulla ei ole noista kokemusta; ehkä pyörän omatoiminen suojamaalaus karkottaa varkaita jo ihan riittävästi.

Paras tietysti olisi tehdä etuvalo itse. Etuvalon sisällä voisi olla niin laturi kuin takavalonkin ohjaus. Ongelma on optiikka ja kotelo. B+M IQ Cyo:sta saa sentään jäähdytysritilän auki, ja jotkut ovatkin väsänneet jotain sen sisään.

Kalle H
12.10.2017, 10.47
Mulla itsellä on Konassa täyshiilikuitu haarukka, jonka alapäässä on vain vajaat 2mm kokoiset veden poistoreijät, haarukka on muuten täysin umpinainen, joten kaapeleita ei tuon sisällä saa vietyä. Gorilla teipillä tuon sai kuitenkin johdotettu ihan nätisti, joten tuosta ei muodostunut ongelmaa.

Ajattelen itse tuon laturiasian niin, että napadynamo pystyy antamaan vain hyvin rajatun määrän tehoa, joten kirkkaaseen aikaan on aivan turha poltaa etuvaloa joka syö kuitenkin valtaosan tuosta tehosta, jonka takia laturille jää vähemmän sähköä käytettäväksi. Takavaloa on mielestäni tärkeämpi pitää päällä "to be seen" -tilanteissa myös päivälllä ja alkavassa hämärässä, etuvaloa on sitten enemmän tien valaisuun ja oikeasti näkemiseen.

Monia takavalojanhan voi kytkeä suoraan dynamoon etuvalon ja/tai laturin rinnalle, jolloin takavaloa voisti käyttää erillisellä kytkimellä, jolloin se ei olisi "sidoksissa" etuvalon kytkimen. Tuo B+M takavalo ei kuitenkaan pitä sisällään sitä ylijännite (vai virta) suoraa, joten jotain pitäisi sen suojaksi keksi tuo Shimanon SM-DH10 voisi olla yksi hyvä vaihtoehto.

Alla vielä yksi referenssikuva - napadynamot antaa siis käytönnässä tuon 3-4wattia AC-tehoa (punainen käyrä), joka on sitten jaettavissa valoille ja laturille. Jos siis tehokasta latausta haluaa, niin ainakin tehokkaat valot pitäisi saada pois päältä.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20171012/8250821d8b6edc6488fbccda0da30477.jpg

Pyhä Risti
28.10.2017, 15.55
Tässä on päässyt vertailemaan Supernova E3 Triple ja Exposure Revo dynamovaloja Son 28 napadynamolla.

Supernovassa hiukan maastokäytössä ärsyttää vauhdin hidastuessa alkava välkkyminen, jos jollain migreeniongelmia kantsii varoa (itsellä ei.) Toinen huono puoli että valoa on juuri silloin vähän kun tarvitsee eniten eli huonoilla, mutkikkailla pätkillä jolloin ei voi ajaa lujaa. Valo vähenee suorassa suhteessa vauhtiin välittömästi.
Plussana on off kytkin valossa ja laadukashan se on kaikin puolin. Valon laatu ja määrä ihan ok, pistävämpi kuin Revossa.

Exposure Revossa paras puoli on sen valoenergian varastointikyky eli laite varaa itseensä energiaa jota jakaa sitten esimerkiksi huonoilla pätkillä ja pysähtyessä juuri sopivasti. Tässä todella iso ero valojen välillä! Samoin valo on käytössä välkkymätön ja valokiila leveä ja miellyttävä. Himpun verran saisi olla enemmän tehoja .
Valon saa pois päältä nätisti vetämällä johdon irti valaisimesta, voisi kyllä olla kytkinkin niin ei jäisi johdonpäät likaantumaan kun valoa ei tarvitse.

Kaikkein paras ratkaisu löytyi sattumalla tekemällä suoraa vertailua. Käytä molempia valoja yhtäaikaa! Son 28 dynamonavassa tuntui riittävän potkua hyvin siihen! Valot ikäänkuin täydensivät toisiaan ja molempien valojen "huonot" ominaisuudet lähtivät pois yhteiskäytöllä.
Valon määrä lisääntyi, laatu oli loistava, leveä, pitkä ja ennen kaikkea säädettävissä kun oli kaksi eri valolähdettä. Exposuren valo takaa näkemisen vaikka vauhti tilapäisesti seisahtuu tai hidastuu, Supernovan välkkyminen häviää Exposuren valon sekaan.

Minulla on tällä hetkellä johdotus jossa Exposureen menee tuplaliitimestä suoraan navasta johto. Eli käytöstä Revon saa pois nykäisemällä VALAISIMESTA johto pois, helppo homma.
Toinen johto navasta menee ohjaustangon keinuvipuun josta voi valita joko USB laturin tai Supernovan välillä. Supernovassa valaisimessa itsessään on/off kytkin.
Eli kohtuullisen helppoa käyttö yhdessä ja erikseen ja valoteho riittävä syksyn säkkipimeillä poluilla ja teillä. Kypärävalo vielä päälle kun tarvitsee näkökykyä muualle kuin suoraan eteen.

Malamuutti
20.12.2017, 13.18
Hieman käytännön kokemusta Shimpan parista napadynamomallista: nyt kiinni oleva DH-3N72 antaa kyllä tasaista valoa alhaisemmassa nopeudessa kuin aiemmin kiinni ollut DH-3N30. Intternetin varman tiedon mukaan sähkökilkkeet ovat näissä dynamoissa samat, mutta kyllä tuo 3N72 vain tuottaa väpätysvapaata valkeaa huomattavasti nopeammin. Samat valot/johdotus - ei siis muutoksia kuluttajissa. Ihan mukava ero, kun ajaa nastarenkaat alla pitkähköä ylämäkeä pimeässä suht hitaasti.

thunder
25.12.2017, 20.03
Pitkällisen speksauksen myötä laitoin hankintaan dynamovermeet.

https://www.huntbikewheels.com/collections/road-disc-wheels/products/hunt-superdura-dynamo-disc-road-bike-pack-cx-wheelset-120kg-rider-weight-1939g-24deep-25wide

Hunt kiekko SON navalla. Shutter Precision olisi tullut n. 160 e halvemmaksi, mutta pitkässä juoksussa tämä SON saattaa olla varmempi hankinta kun läpiakseli SP:ssä on ollut vissiin laakereiden kanssa ongelmia. Shimanotkin olis käyneet, mutta niitä ei saa 12 mm akselille.

Itse kasaamalla olisi säästänyt ainoastaan muutamia kymppejä, joten tuo Huntin hinta on lienee ihan kohdallaan.

https://www.bike-discount.de/en/buy/busch-mueller-iq-x-t-senso-plus-led-headlight-silver-526396

IQX tulee etutuikuksi ja Secula taakse. USB virran tuottoon Igaro D1 on tällä hetkellä vahvin ehdokas. Sillä ei ole kiire, kun talvella pärjää tarvittaessa varavirtalähteellä.

A20
25.12.2017, 21.07
^tilasin samanlaiset huntin kiekot syksyllä. Etukiekko oli väärin kasattu, mutta asiallisesti siitä informoitiin ja korjaus meni valmistajan piikkiin. Takakiekosta kuului ikävää vinkunaa viime lenkillä, toivottavasti ei ole laakerit kuivana :)

Vinkkinä, että Lumotec IQ2 lampussa tulee usb-lataus samassa paketissa.

thunder
25.12.2017, 21.27
Oisko sittenkin pitänyt tilata romut ja kasata itse. No sormet ristissä odotellaan, että ei tarvitse parsia. Lumotec IQ2 olis speksien puolesta ollut ykkösvalinta, mutta on jotenkin muovisen oloinen, joten päätin laittaa sitten erillisen latausvehkeen myöhemmin.

A20
25.12.2017, 22.04
Mulla kävi varmaan vaan huono säkä ja sain kiekot huonosta erästä. Tosin jos laittaa yli viis höntsää kiekkoihin niin pitäis saada priimaa. Taas muistutus siitä, että LBS vois olla parempi vaihtoehto kuin ulkomailta tilaaminen tai sitten opetella kasaamaan kiekot itse. IQ2 näyttää muoviselta mutta mun käsittääkseni lampun yläpuoli on ainakin metallia, ja jalka on pomminkestävä.

Brutalix
26.12.2017, 11.40
on jotenkin muovisen oloinen

Näin on, multa hajosi tommonen varsin nopeesti. Se valo on muovisen lärpäkkeen varassa pyörässä kiinni ja sehän sitten tietysti katkesi eikä ole korjattavissa. Vähän kallis vehje ollakseen noin herkkä.

Kalle H
26.12.2017, 21.37
IQ-X valon kanssa meen nyt toista talvea. Hankin tämän koska valokuvio ja valoteho vaikuttivat asialliselta. Lisäksi runko vaikutti myyntikuvien mukaan tukevalta - ole tarvinnut pettyä. Sanoisin, että tämä on kyllä lähes täydellinen dynamovalo Gravel-pyörään.

Integroitu usb-lataus olisi toki mukava, mutta en ottaisi sitä muiden lampun ominaisuuksien kustannuksella.

alakampi
20.02.2018, 20.08
Ostin ShutterPrecision 8 napadynamon, mutta kun ei ole aikaisempaa kokemusta noista, kysyisin neuvoa fiksummilta. Pitäisikö sen pyöriä vapaasti, kuten navan normaalista, ilman vastusta?
Tässä nimittäin tuntuu pyörittäessä ihan kuin pykällys eikä pyöri vapaasti. Olisko rikki? Uuden jäykkä? Löytyykö jostain "räjäytyskuva"? Kuinkahan tuon saa auki?

SSGT-92
20.02.2018, 21.30
Tuntumasi on oikea , pykältää sen pitääkin .Johtunee siitä erinapaisesta (useita pareja) kestomagneetista siellä sisällä.
Tuolle ei kai ole huolto-ohjettakaan ,joku täällä mainitsi aiemmin,että huoltoa varten pitäisi lähettää valmistajalle.
Valmistajan sivuilta noita huoltokuvia kannattaa koittaa silmäillä ...

hartsu
21.02.2018, 00.39
Ihan normaalia tuo pykällys, varsinkin äkkiseltään kun kädellä akselia pyörittää niin ajattelee että eihän tuo voi olla normaalia.
Mutta ajaessa sitä ei huomaa.

Tuolla on sivun alareunassa jotain kuvia sisäkaluista https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/dynamos/SP_8/index_en.html

STN
21.02.2018, 06.55
Rouvan pyörässä on napadynamo ja se pitäisi poistaa. Ehkä helpoin olisi ostaa uusi kiekko, mut ajattelin josko sen saisi purettua.

alakampi
21.02.2018, 10.31
Ihan normaalia tuo pykällys, varsinkin äkkiseltään kun kädellä akselia pyörittää niin ajattelee että eihän tuo voi olla normaalia.
Mutta ajaessa sitä ei huomaa.

Tuolla on sivun alareunassa jotain kuvia sisäkaluista https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/dynamos/SP_8/index_en.html

Hei, huojentunut kiitos. Näyttäis siltä, että kaikki on kuten pitää. Nuo kuvat löysinkin jo. Nyt vaan kiekkoa kasaamaan.

Grandi66
21.02.2018, 10.36
Jos olet pyörittänyt pelkkää napaa ni se pykältää ihan kunnolla, mut ku saat kiekon kokoon ni vastus on huomattavasti pienempi. Se pikkasen herkistyy ajan ja ajon myötä.

Lähetetty minun K10000 Pro laitteesta Tapatalkilla

JackOja
21.02.2018, 10.38
Rouvan pyörässä on napadynamo ja se pitäisi poistaa. Ehkä helpoin olisi ostaa uusi kiekko, mut ajattelin josko sen saisi purettua.

Saa sen dynamokiekon tietenkin purettua. Sitten tarvitset vain uuden navan ja todennäköisesti pinnatkin kun eivät ole välttämättä oikean mittaiset.

lansive
21.02.2018, 18.14

Jos tarkoitat, että purat napadynamosta sisäkalut pois, niin ei onnistu. Navan voi toki vaihtaa, mutta samalla menee pinnat uusiksi. Uuden kiekon osto tuntuu järkevimmältä ratkaisulta.

mkpaa
21.02.2018, 20.13
Vähän ohi napadynamoista, mutta Velogicalin vannedynamon arvostelu tuli vastaan Bikeradarissa. http://www.bikeradar.com/road/gear/article/velogical-rim-dynamo-51783/?utm_content=buffer055cb&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

STN
21.02.2018, 20.16
Saa sen dynamokiekon tietenkin purettua. Sitten tarvitset vain uuden navan ja todennäköisesti pinnatkin kun eivät ole välttämättä oikean mittaiset.

Jos tarkoitat, että purat napadynamosta sisäkalut pois, niin ei onnistu. Navan voi toki vaihtaa, mutta samalla menee pinnat uusiksi. Uuden kiekon osto tuntuu järkevimmältä ratkaisulta.

Ok, ainakin 70-luvun Raleighista sai sen dynamon pois ilman navan vaihtoa. Pitänee kattoa sitten uusia kiekkoja.

kuovipolku
22.02.2018, 10.47
Vähän ohi napadynamoista, mutta Velogicalin vannedynamon arvostelu tuli vastaan Bikeradarissa. http://www.bikeradar.com/road/gear/article/velogical-rim-dynamo-51783/?utm_content=buffer055cb&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

Ketjun otsikossa taidettiin rajoittua napadynamoihin vain ja ainoastaan siksi ettei aloittajalla - kuten ei varmaan useimmilla muillakaan - ollut tietoa tämmöisen, varsin nerokkaalta *ja* toimivalta vaikuttavan vannedynamon olemassaolosta. Mutta se rajoitus kai voidaan nyt unohtaa?

Kun ei ole tietoa eikä kokemusta, on helppo innostua. Keveys, sopivuus ja siirrettävyys erilaisiin kiekkoihin tai erilaisiin pyöriin on iso plussa, miinuksena en osaa heti nähdä muuta kuin (luullakseni) parhaita napadynamoita heikomman kyvyn antaa latausvirtaa ja suuremman alttiuden rikkoutumiselle esimerkiksi isomman kiven lentäessä ja osuessa huonolla tuurilla.

Mitä on mieltä näistä jutuista varmasti jotain ymmärtävä?

mkpaa
29.03.2018, 00.21
Sinewave Beacon saapui. Pääsiäisenä pääsee koeajoon. Design vaikuttaa hyvältä. Valokeila maastokelpoiselta. Ainoa epäilyttävä osa on suojaamaton usb-portti. https://www.sinewavecycles.com/collections/lighting/products/sinewave-cycles-beacon

Moska
29.03.2018, 07.35
Sinewave Beacon saapui. Pääsiäisenä pääsee koeajoon. Design vaikuttaa hyvältä. Valokeila maastokelpoiselta. Ainoa epäilyttävä osa on suojaamaton usb-portti. https://www.sinewavecycles.com/collections/lighting/products/sinewave-cycles-beaconAinakin Sonyn vesitiiviissä puhelimissa käytetään samanlaisia. Riittää että ennen latausta puhaltaa veden pois.

mkpaa
29.03.2018, 15.36
Ainakin Sonyn vesitiiviissä puhelimissa käytetään samanlaisia. Riittää että ennen latausta puhaltaa veden pois.

Olen enemmän huolissani tilanteista, joissa on pirusti pölyä ja muuta roskaa veden lisäksi. Omassa käytössä kaikki muukin pyörässä oleva on yleensä vuorattu hiekalla.
Kännykkä on niissä oloissa suojattu erikseen. :)

mkpaa
03.04.2018, 00.23
Beacon vaikuttaa alustavasti ihan positiiviselta kokemukselta. Olin asentanut huonosti (johto oli poikki) toisen takavalon lattaliittimistä ja piti ajaa pimeänä.
Valokeila on täysin pyöreä kuten Supernovan E3:ssakin. Busch+Mullerin valoihin verrattuna huonompi näkyvyys tiehen, mutta ympäristöön sitten paljon parempi.
USB-lataus toimi, mutta ilmeisesti Lupinen usb palikka on vähän liian kriittinen ja ei lataa kunnolla dynamosta. Pitää selvitellä mitä sille voi tehdä. Beaconia voi ajaa myös usb:sta käyttäen mitä tahansa power bankkia valon akkuna eli voi ajaa valo täydellä teholla myös hitaasti.

HiMa
03.04.2018, 18.08
Jonkinlainen napadynamo vanteineen täytyisi hankkia maantiepyörään. Onko tämä FW 28"Shutter Precision PV-8 CXP Pro Rim (https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-fw-28-shutter-precision-pv-8-cxp-pro-rim-512015) ihan onneton tapaus?
Vaatimuksena on puhelimen ja gps:n lataaminen sekä etuvaloon virran saaminen. Näiden ei tarvitse toimia yhtä aikaa. Lähinnä valoisaan aikaan lataaminen ja yöllä/hämärissä valon käyttö.
Mistä löydän sopivat osat, hyvät piuhat ja liittimet? Ja vielä se valo...
Ei taida olla missään sellaisia napadynamo-piuha-valo -paketteja valmiina, että itselle jäisi vain asennuksen vaiva?

Puskis
03.04.2018, 21.12
Hyvältä vaikuttaa toi kiekko.

Valoksi tuo, kun kerran latausominaisuutta kaipaat:
https://www.bike-discount.de/en/buy/busch-mueller-lumotec-iq2-luxos-u-led-headlight-63073

takavalo kiinnityspaikan mukaan

Valojen mukana tullee tarvittavat johdot ja liittimet, elleivät ole jotain oem-kamaa.

missile
04.05.2018, 11.14
IQ-X valon kanssa meen nyt toista talvea. Hankin tämän koska valokuvio ja valoteho vaikuttivat asialliselta. Lisäksi runko vaikutti myyntikuvien mukaan tukevalta - ole tarvinnut pettyä. Sanoisin, että tämä on kyllä lähes täydellinen dynamovalo Gravel-pyörään.

Kuinka hitaasti tällä pääsee ilman että alkaa vilkuttamaan? Mulla on nyt Shutter Precision napa ja Lumotec IQ Cyo Premium T Senso Plus, pitemmät ylämäet meinaa mennä diskohommiksi. Mua ei haittaa jos valot himmenee, mutta vilkkuminen häiritsee varsinkin väsyneenä.

Kalle H
04.05.2018, 11.18
Kuinka hitaasti tällä pääsee ilman että alkaa vilkuttamaan? Mulla on nyt Shutter Precision napa ja Lumotec IQ Cyo Premium T Senso Plus, pitemmät ylämäet meinaa mennä diskohommiksi. Mua ei haittaa jos valot himmenee, mutta vilkkuminen häiritsee varsinkin väsyneenä.Jossain 8-10km/h välissä se alkaa vilkkumaan, joten pikkusen saa tuuta jos on kovin loskainen ylämäki.

JackOja
12.06.2018, 12.46
Onks kellään käyttökokemuksia tästä Sinewaven Reactor-laturista. Vaikuttaisi pätevältä ja olisi kompakti ja siististi asennettava paketti ilman turhia virityksiä. Hintavahko tosin, mut jos olis hyvä. Toki asennus on melko "kiinteää" laatua ja joka fillarissa, jossa virtaa kaipailee, pitäisi olla omansa.

https://www.sinewavecycles.com/collections/chargers/products/sinewave-cycles-reactor

Rosco
13.06.2018, 13.47
Kysyms.

En löytänyt kovinkaan hyvin tietoa SON dynamonavan vesisuojasta.

Kun nuo connectorit tulee noiden pinnien päälle, jää kuitenkin alaosa tosta pinnistä "paljaaksi" esim juuri vedelle. Eikö vesi + sähkö ole vähän huono asia? Vai onko tässä jäänyt joku asia huomiotta.

Tässä esim kuva: https://www.flickr.com/photos/7516215@N03/26039713011

mkpaa
13.06.2018, 14.43
Kysyms.

En löytänyt kovinkaan hyvin tietoa SON dynamonavan vesisuojasta.

Kun nuo connectorit tulee noiden pinnien päälle, jää kuitenkin alaosa tosta pinnistä "paljaaksi" esim juuri vedelle. Eikö vesi + sähkö ole vähän huono asia? Vai onko tässä jäänyt joku asia huomiotta.

Tässä esim kuva: https://www.flickr.com/photos/7516215@N03/26039713011

En nyt ainakaan ensimmäiseen 12 vuoteen ole havainnut ongelmia tuon kanssa.

Kalle H
13.06.2018, 14.49
Taitaa noissa napadynamoissa olla tehot ja jännitteet niin alhaisia, että tehon jäävät alas jolloin sähkö ei ihan herkästi hyppää edes parin millin matkaa, joka tuossa on "eriste-etäisyytenä". Itse olen juuri tuollaisella SONnin dynamolla ajanut nyt reilun vuoden ajan kaikki sade ja loskakelit, eikä ainakan vielä ole ilmennyt mitään ongelmia käytännössä.

edit: yllä onkin "hieman" enemmän kokemusta aiheesta :rolleyes:

Mika_koo
13.06.2018, 17.28
Onks kellään käyttökokemuksia tästä Sinewaven Reactor-laturista. Vaikuttaisi pätevältä ja olisi kompakti ja siististi asennettava paketti ilman turhia virityksiä. Hintavahko tosin, mut jos olis hyvä. Toki asennus on melko "kiinteää" laatua ja joka fillarissa, jossa virtaa kaipailee, pitäisi olla omansa.

https://www.sinewavecycles.com/collections/chargers/products/sinewave-cycles-reactor

Ei ole kokemusta. Kovasti kyllä itseänikin kiinnostaa. Löysitkö jonkun paikan EU:sta joka tuota myy?

mkpaa
13.06.2018, 17.38
Eiköhän sjscycles tuotakin myy. Hankin sieltä keväällä beaconin.

skela
18.06.2018, 16.43
Taitaa noissa napadynamoissa olla tehot ja jännitteet niin alhaisia, että tehon jäävät alas jolloin sähkö ei ihan herkästi hyppää edes parin millin matkaa, joka tuossa on "eriste-etäisyytenä". Itse olen juuri tuollaisella SONnin dynamolla ajanut nyt reilun vuoden ajan kaikki sade ja loskakelit, eikä ainakan vielä ole ilmennyt mitään ongelmia käytännössä.
Dynamo on vakiovirtalähde. Kuormittamattomana jännite voi nousta toiselle sadalle voltille. Sähkön hyppääminen ilmassa taitaa kuitenkin vaatia hieman eri suuruusluokan jännitteen ja virtaakin kipinän ylläpitämiseksi.

Minulla on ollut Schmidtin dynamoita toistakymmentä vuotta. SON28:n jouduin lähettämään takuuhuoltoon, kun laakeri piti pientä vinkunaa. Sen jälkeen ei ole ollut kymmeneen vuoteen mitään ongelmaa. Ehkä vaarallisinta on lähteä lumikelillä ajamaan suoraan lämpimästä tallista, niin että navan sisälle muodostuu alipaine, joka imaisee lumipöllyä sisään. Sellaisella kelillä olen yleensä ottanut pyörän hetkeksi ulos jäähtymään.

Istumatyöläinen
09.10.2018, 13.24
Jos haluan samanaikaisesti saada dynamonavasta virtaa dynamovalaisimelle sekä usb-lataukseen, niin mitä vaihtoehtoja on olemassa? Nettiselailun perusteella ainakin B&M Lumotec IQ2 Luxos U periaatteessa suoriutuisi tästä tehtävästä. Onko muita vastaavia valaisimia olemassa? Onko tähän jotain muita ratkaisuja saatavilla? Esim. B&M:n E-Werk tai USB-Werk näyttävät tarjoavan vain yhden ulostulon eli vain yhden laitteen käyttäminen kerrallaan on mahdollista. Ihan en päässyt selvyyteen, mitä mahdollisuuksia esim. Igaro (linkki) tarjoaisi:

https://www.igaro.com/d1

JackOja
09.10.2018, 13.32
Ei ole kokemusta. Kovasti kyllä itseänikin kiinnostaa. Löysitkö jonkun paikan EU:sta joka tuota myy?

En ole löytänyt, mutta vastaavaan halvempaan törmäsin
https://www.bike-components.de/en/cinq5/The-Plug-III-Dynamo-USB-Power-Supply-p55148/

Ei ole hankinta vielä ollut ajankohtainen joten eipä ole kokemuksia. Oletuksena voisi ajatella olevan ihan toimiva. Sinewave toki tehokkaampi (1A vs. 0.5A).

Grandi66
09.10.2018, 13.35
Tuolla on aika kattavasti tietoa. https://www.cyclingabout.com

_ava_
09.10.2018, 13.47
J Ihan en päässyt selvyyteen, mitä mahdollisuuksia esim. Igaro (linkki) tarjoaisi: https://www.sjscycles.co.uk/dynamos/igaro-d1-dynamo-usb-power-converter-model-5/Mulla on ollut Igaro käytössä muutamalla pitkänmatkan reissulla. Pomminvarmalta tuntuu, etuna ne kaksi porttia ja nerokas viive latauksen päällemenossa. Toiseen portissa itselläni micro-USB ja toisessa mini-USB -johdot, niin saan sekä kännykkää että Garminia ladattua ilman piuhojenvaihtoja. Mitään ylikuumenemisongelmia en ole havainnut.

heikki53
09.10.2018, 13.49
Jos haluan samanaikaisesti saada dynamonavasta virtaa dynamovalaisimelle sekä usb-lataukseen, niin mitä vaihtoehtoja on olemassa? Nettiselailun perusteella ainakin B&M Lumotec IQ2 Luxos U periaatteessa suoriutuisi tästä tehtävästä. Onko muita vastaavia valaisimia olemassa? Onko tähän jotain muita ratkaisuja saatavilla? Esim. B&M:n E-Werk tai USB-Werk näyttävät tarjoavan vain yhden ulostulon eli vain yhden laitteen käyttäminen kerrallaan on mahdollista. Ihan en päässyt selvyyteen, mitä mahdollisuuksia esim. Igaro (linkki) tarjoaisi: https://www.sjscycles.co.uk/dynamos/igaro-d1-dynamo-usb-power-converter-model-5/
Silloin kun valoa tarvitaan, ei dynamosta riitä oikein tehoa USB porttiin, oli mikä tahansa laturi siinä välissä. Jotkut antaa hiukan enemmän kuin toiset mutta aina se energia on pois valotehosta. Igaro antaa ulos hiukan enemmän kuin E-Werk joka näkyy selvästi valotehossa ja valon alkaessa vilkkumaan aikaisemmin kuin e-werkin kanssa. Igaron huonoin puoli on vain ylikuumeneminen kuormittamattomana. Niitä on paistunut kaiketi monia, itsellänikin yksi.
Näillä 3W dynamoilla on yksi ulos tulo laturissa riittävä. Esim e-werk antaa SON28 dynolla 500..700mA kun valaisin ei ole päällä.

Istumatyöläinen
09.10.2018, 14.09
Silloin kun valoa tarvitaan, ei dynamosta riitä oikein tehoa USB porttiin, oli mikä tahansa laturi siinä välissä. Jotkut antaa hiukan enemmän kuin toiset mutta aina se energia on pois valotehosta. Igaro antaa ulos hiukan enemmän kuin E-Werk joka näkyy selvästi valotehossa ja valon alkaessa vilkkumaan aikaisemmin kuin e-werkin kanssa. Igaron huonoin puoli on vain ylikuumeneminen kuormittamattomana. Niitä on paistunut kaiketi monia, itsellänikin yksi.
Näillä 3W dynamoilla on yksi ulos tulo laturissa riittävä. Esim e-werk antaa SON28 dynolla 500..700mA kun valaisin ei ole päällä.
(Jos nyt unohdetaan se, että dynamonavan virrantuotto ei yksinkertaisesti riitä, niin) miten tuo samanaikainen virransyöttö valaisimeen ja usb-lataukseen ihan käytännössä järjestetään? Jos esim. E-Werk tarjoaa vain yhden ulostulon tai Igaro kaksi (?) usb-ulostuloa, mutta ei yhtään (?) ulostuloa dynamovalaisimelle?

Grandi66
09.10.2018, 14.28
Miulla on toiminut tuo Luxos U hyvin. Päiväs aikaan lampussa palaa pari lediä ja samalla tulee ladattua Garminia. Lampun sisällä on pieni akku (AA tai AAA kokoinen, tietävämpi tarkentakoon) joka ladataan ensin ennen ulos tarjoomista.

heikki53
09.10.2018, 15.36
(Jos nyt unohdetaan se, että dynamonavan virrantuotto ei yksinkertaisesti riitä, niin) miten tuo samanaikainen virransyöttö valaisimeen ja usb-lataukseen ihan käytännössä järjestetään? Jos esim. E-Werk tarjoaa vain yhden ulostulon tai Igaro kaksi (?) usb-ulostuloa, mutta ei yhtään (?) ulostuloa dynamovalaisimelle?
Ns. dynamovalaisin kytketään suoraan dynamoon kuten myös laturi (ovat siis rinnakkain). Lamput on tehty 6V vaihtovirralle ja niissä on tasurit sisällä.

mkpaa
09.10.2018, 17.03
Sinewave beaconin usb toimi kohtalaisesti. Suosittelisin lataamaan sillä varavirtaa ja varavirralla laitetta. Luxos toimii paljon tasaisemmin. Lisäksi en suosittele Beaconia maantielle. Se on sangen järkyttävä vastaantulijoille. :)
Beaconin ehdottomasti paras ominaisuus on, että valoa voi polttaa myös usb power bankista jolloin valo pysyy tasaisen kirkkaana myös hitaissa ylämäissä maastossa.

Mika_koo
23.10.2018, 23.06
Suunnitelmissa on seuraavien kesien bikepacking reissuja silmällä pitäen uuden pyörän kasaaminen.

Osana tätä ihmettelyä tuli sitten eteen kysymys missä tänä päivänä kannattaa teettä laadukkaat dynamokiekot?

mkpaa
23.10.2018, 23.12
Itse tekisin itse, mutta muiden tekemänä varmaan lähimmässä pyöräliikkeessä. :)

Mika_koo
23.10.2018, 23.15
Itse tekisin itse, mutta muiden tekemänä varmaan lähimmässä pyöräliikkeessä. :)

Epäilemättä. Onko suositella liikettä. Olen nimittäin asioinut sellaisissakin jotka eivät halua tehdä.

Kalle H
23.10.2018, 23.17
kysymys missä tänä päivänä kannattaa teettä laadukkaat dynamokiekot?
Ainakin R2 myy laatu dynamoja ja kokoaa kiekkoja, joten siltä lähtisin ehkä kyselemään.

https://r2-bike.com/Dynamo

Itse kokisin tosin itse, mutta olen ymmärtänyt, että R2 tekee kyllä hyvää jälkeä.

mkpaa
24.10.2018, 00.17
Jos oot pk-seudulla ja on osat niin voin opettaa. 1-2 tunnin rasti. :)

Mika_koo
24.10.2018, 07.30
Kiitos tarjouksesta! Totuus on että koen kyllä olevani aika urpona tässä kiekkoasiassa. Eli ei ole osia valittuna, saati ostettuna eli koen kaipaavani sitä kauppiasta vähintään osien valinnassa.

Toisaalta tämä liittyy pitkälti siihen että vielä on harkinnassa mihin runkoon kiekot tulevat (pikalinkku/läpiakseli...).

Sonin dynamolla varmaan joka tapauksessa mennään, vai onko vahvoja muita suosituksia?

VesaP
24.10.2018, 12.45
Epäilemättä. Onko suositella liikettä. Olen nimittäin asioinut sellaisissakin jotka eivät halua tehdä.

Itse vein hiilikuituisen tuubikehän (FFWD F4R) ja SON dynamon Toni&Tonin ToniK:lle ja sain takaisin priimakuntoisen dynamokiekon. Mun tietotaito riitti/riittää navan ja kehän ostamiseen, Toni sai miettiä pinnat välille ja tehdä kasauksen. Varmaan se sulle kiekon tekee vaikka veisit pelkän dynamon sinne. Kerrot vaan haluutko hiilari vai metallivanteen jne. Suosittelen.

Kalle H
24.10.2018, 14.04
VesaP:n setti olikin täällä joskus näytillä, se on muuten hieno :cool:

Itse löin 35-40mm renkaille "optimoidun" kiekkosetin kasaan seuraavilla palikoilla, aikaa tästä on pari vuotta, joten hinnat ovat ehkä hieman eläneet.
Hankintapaikkana tuo aikaisemmin mainitsemani R2.

SON Hub Dynamo SON 28 15 disc | 15x100 mm Thru Axle 28 Holes black anodised
Quantity: 1 | SKU: 23001-001
290,72 EUR
NOTUBES rim 28" ZTR Grail Disc 28 hole
Quantity: 1 | SKU: 15893-0002
91,18 EUR
SAPIM Spoke Nipple Polyax Aluminium 14 mm colored black
Quantity: 30 | SKU: 2836-0001
7,81 EUR
SAPIM Spoke Race black 278 mm
Quantity: 15 | SKU: 14353
11,72 EUR
SAPIM Spoke Race black 276 mm
Quantity: 15 | SKU: 14352
11,72 EUR

thomas_s
14.11.2018, 09.35
Onko joku jo ehtinyt kokeilla B&M IQ-XS T lamppua?

mkpaa
21.11.2018, 02.32
Onko läpiakselille olemassa mitään karvalakkimalleja? Pitäisi rakennella varmaankin lähiaikoina läpiakselilevyjarru-napadynamo kaverille. Shutterin noin 150 euoa on halvin mitä on tullut vastaan.

PasiR
21.11.2018, 08.22
Onko läpiakselille olemassa mitään karvalakkimalleja? Pitäisi rakennella varmaankin lähiaikoina läpiakselilevyjarru-napadynamo kaverille. Shutterin noin 150 euoa on halvin mitä on tullut vastaan.

Shimanolta näyttää löytyvän 12 mm -läpiakseliversio halvemmalla (https://www.rosebikes.fi/shimano-2669252-2669252), riittääkö se?

mgcc
21.11.2018, 10.02
Tämä on ollut toimiva ja halb ratkaisu: https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-custom-made-vr-28-shimano-xt-dh-t785-with-dt-533-disc-701357

Grandi66
21.11.2018, 10.04
Muuten hyvä, mutta haettiin läpiakseli dynamoa.

Kalle H
21.11.2018, 10.28
Minulla jäi tuosta Shuttlesta sellainen kuva/fiilis, että sen läpiakseliversiossa on jotenkin liian pienet laakerit. Tämä tekee taas sen, että ongelmia (klappia yms.) saatta ilmetä hyvin nopeasti (jo muutaman tonnin jälkeen). Lueskelin siis tästä käyttäjäkokemuksia pari vuotta sitten, jonka jälkeen hommasin suosiolla sen (tuplahintaisen SONin).

Grandi66
21.11.2018, 10.31
Itselläni on pikalinkullinen SP ja toiminut hyvin. Sen sijaan Luxos U tuli tiensä päähän. Ostettu sillo ku tuli markkinoille.

Kalle H
21.11.2018, 12.45
Itselläni on pikalinkullinen SP ja toiminut hyvin. Sen sijaan Luxos U tuli tiensä päähän. Ostettu sillo ku tuli markkinoille.
Nuo mainitsemani huonot käyttäjäkokemukset koskivat nimenomaan sitä läpiakselimallia, jossa on ilmeisesti jouduttu laakereita pienentämään akseli koon kasvaessa.

Tosin nyt kun noista lueskelee uudemman kerran, niin ilmeisesti tuohonkin on tullut muutosta 2017 aikana, eli ehkä asiat ovat nykyisn hieman paremmin.

http://www.sp-dynamo.com/8Xseriesdynamo%20hub.html

New 8X Is Released In 2017

Our QR12 and QR15 thru axle hubs are required to employ narrower bearings than standard hubs (9mm QR). This is due to the 15mm diameter hollow axle and 6 bolt disc brake specification which simultaneously constrain both the inner and outer diameters of the hub’s bearings.
In theory, 15mm suspension folks with QR15 thru-axle hubs should be stronger than standard. In practice, mechanical design limitations have reduced bearing size and thus durability.
SP engineers have devoted considerable time and resources to creating a mechanical design strategy for overcoming this technical challenge. These efforts have culminated in an innovative mechanical design relying on superior quality bearings and precision assembly processes. Our computer aided modeling simulations indicate that we have perfected the interplay between bearing and limited internal space, making the new 8X bearing assembly as durable as the time tested – and proven – 8 Series hubs. Formally released in 2017, we stand behind the newest version of our 8X dynamo hubs.

mkpaa
21.11.2018, 19.00
Shimanolta näyttää löytyvän 12 mm -läpiakseliversio halvemmalla (https://www.rosebikes.fi/shimano-2669252-2669252), riittääkö se?

Tämä on hyvä. Ei ollut tullut Shimanon vaihtoehdot lainkaan vastaan muissa nettikaupoissa.

missile
22.11.2018, 19.30
https://www.cyclinguk.org/cycle-magazine/choose-best-dynamo-front-lamps-group-test

Olikos tuosta AXA LUXX 70 Lampusta kokemuksia? Sakemanni myy 75€ hintaan, ja tuossa on USB-lataus mukana.

mkpaa
24.04.2019, 09.43
Ajattelin kokeilla vähän säätää valoja ja laittaa kaksi valoa vaihteeksi rinnan kytkettyinä. Onko jollain kokemuksia siitä miten B&M valot ovat toimineet rinnan kytkettyinä? Lähinnä kiinnostaa haukkaavatko konkat sähköä myös, kun valo on poissa päältä? Entä valoteho molempien ollessa päällä?

jtph
24.04.2019, 10.00
Kun ne toimii sarjaan kytkettynä, niin mitä etua tuosta rinnankytkennästä voisi olla? Kohta alkaa olla niin valoisaa, että valotehojen vertailusta tulee hankalaa.

mkpaa
24.04.2019, 13.56
Kun ne toimii sarjaan kytkettynä, niin mitä etua tuosta rinnankytkennästä voisi olla? Kohta alkaa olla niin valoisaa, että valotehojen vertailusta tulee hankalaa.

Pari selkeää tavoitetta. Yhden (etu- ja taka-) valon käyttäminen kerralla. Päiväaikaan voisi käyttää lataukseen pelkkää Beaconia, jonka valo ei häiritse päivällä. Yöllä voisi ensisijaisesti käyttää pelkkaa iq-x:ää. Rinnan kytkettynä saan johdot vedettyä siistimmin. Ongelmaksi tulee, että minulle tulee yhteensä 7 liitintä johtoihin. Tilaan samalla uusia liittimiä niin saa sellaiset kuin haluaa. :-)

jtph
24.04.2019, 15.14
Itsellä kaksi etuvaloa sarjassa. Toisen lampun rinnalle laitettu kytkin (mallia moottoripyörän sumuvalokytkin tms.), jolla lampun saa ohitettua. Dynamolta tulee stemmin alle asennettuun rasiaan yksi kaapeli. Rasialta menee sitten kaapelit kahdelle lampulle ja toisen ohituskytkimelle. Ohituskytkintä tarvitsen oikeastaan vain silloin kun on kova vastatuuli/ylämäki, eikä riitä voimat pitämään yllä kahden lampun vaatimaa nopeutta. Tuo mahdollistaisi toki myös toisen lampun suuntamisen niin että sitä käyttäisi ylemmäs suunnattuna kaukovalona, jonka saa helposti pois kun on vastaantulijoita. Omalla setupilla pystyn siis yhtä tai kahta valoa tilanteen mukaan, sarjaan kytkettynä.
Mutta älysin että tuo oma setuppi ei toimi suoraan jos haluaa valita jomman kumman lampun erikseen. Vaatisi ohituskytkimen myös toiselle lampulle, jolloin voisi valita kumpaa käyttää. Riskinä vain olisi se, että vahingossa ohittaa molemmat lamput, jolloin napadynamo menisi oikosulkuun.

mkpaa
10.06.2019, 23.38
Nyt on setuppi periaatteessa valmis. Tuossa on lyhyt kuva threadi aiheesta: https://twitter.com/mkpaa/status/1138163313861373952
Odottelen tässä vielä pimeää, mutta vähän jännittää tuo, kun Iq-x näytti vilkkuvan silloin, kun Beacon on poissa päältä.

Antsa41
15.06.2019, 22.59
Edullista 12 mm läpiakseliin sopivaa napadynamollista kiekkoa etsiville tiedoksi, että RoseBikesilta saa myös kasauspalvelua, kun tiedustelee asiaa etukäteen teknisestä tuesta. Oma Swissin R460-kehille Shimano XT:n 12 mm dynamonavalla toteutettu kiekko maksoi lopulta posteineen n. 200 € ja myyjä hoiti myös pinnojen pituuden valinnan puolestani. Ihan täysin ei tosin asiakaspalvelu pitänyt minua ajantasalla, kun käsittely viivästyi, mutta lopulta n. 4 viikossa tuli kiekko perille ja tuote oli toivotunlainen.

mkpaa
02.07.2019, 00.45
Sain toisenkin pyörän valot säädettyä rinnan kytketyiksi ja erillisillä takavaloilla. https://twitter.com/mkpaa/status/1145774486345736193
Alustavasti näyttää toimivan toivotusti.

häggens
03.07.2019, 23.02
Hankin talvella valmiin SP PV-8 kiekon ja olen sillä nyt pari Brevetiä ajanut. Kun ei napadynamoa koskaan ole ollut, niin pitääkö siinä tuntua selvät pykälät kun pyörittelee käsin akselia (eli johtojen kiinnityspistettä)?

https://youtu.be/Ysz1rdTBJi0

Grandi66
03.07.2019, 23.05
Uutena oli miullaki tuollane, herkistyy kyllä.

Lähetetty minun K10 laitteesta Tapatalkilla

Karbis
04.07.2019, 10.51
Siellähän navan sisällähän on magneetit ja käämit (onkohan oikea termi, kuparia kuitenkin) joista toinen on kiinni akselissa ja toinen ulkopinnassa. Eli ihan normaalia että tolleen pyörittäessä tuntuu pykälää. Itselläni on SON 28 ja ihan sama juttu.