PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kevyt XC satula?

Odis Slajos
27.01.2010, 22.52
Kuinka kevyen satulan uskaltaa tilata kun kysymyksessä 80kg XC-possu, mutta täysjousto kuitenkin alla. Nyt satulana jokin Fidziki n.260g, mutta kun noithan näyttäis olevan Selle Italialla alkaen 75g, mutta menee jo hintavaksi. Oishan se kovasana ku sais 100g edes pois. Ehdottakaa merkkiä ja mallia. Ja samalla ehdotuksia kevyestä satulaputkesta...Suur Kiitos!
T: Hadziki Finuris

Kiovan Dynamo
27.01.2010, 23.03
SLR + Masterpiece.

Aki Korpela
27.01.2010, 23.18
Becker Carbon -penkki + AX2100-tolppa. Yhdistelmä on tolpan pituudesta ja halkaisijasta riippuen 140-180 g. Ja kestää kyllä 80-kiloisenkin alla ainakin täysjoustossa. Maksaa toki jonkin verran. :)

mutanaama
27.01.2010, 23.32
Ti Fly SDG, painoa noin 170g, ja kestänyt notkumatta mun noin 90kg massan parinsadan tunnin ajot.

zippo
27.01.2010, 23.38
Jep Masterpiece ja SDG Ti Fly nyljettynä.

Shimaani
27.01.2010, 23.38
KD:tä kompaten: tuo (http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=1896)Masterpiecen nokkaan. Kestää meikäpossunkin (liki 90kg täyslastissa) rumaa ajoa täpärillä.

Janu
28.01.2010, 01.03
KCNC Ti Pro Lite (http://www.kcnc.com.tw/Web/NewWeb/mtbclamps.htm) tolpaks? Ois suht. kevyt eikä maksa miljoonia.

Iglumies
28.01.2010, 07.56
SDG:n Ti Fly + Elite on kestänyt mulla.

Samu Ilonen
28.01.2010, 08.22
Rotorin tolppa, riippuen paksuudesta, on 187g / 350mm, (Thomsonia sippoisempi :D ) on jopa kunnollinen klamppi vs. monet, ja saman firman satula 140+-2g.

http://www.signature.fi/images/rotor/sp1_post.jpg

Anaxagore
28.01.2010, 10.05
Mulla on Thomson Elite 31.6/367mm/222g + Selle Italia SLR 142g. CRC:stä Thomson 55e ja Tarmolta SLR 79e. Kohtuu edukas setti ja Thomsonissa on oikeasti kunnollinen kiinnitys satulalle. :)

JackOja
28.01.2010, 10.22
...CRC:stä Thomson 55e...

Se on se yksi koko (29,0 mm), jota kukaan ei halua ;) Muut koot sen normaali 70€

Satula-ääni minultakin SLR:lle. Tolppana Ritchey WCS, mutta jotkut mussuttaa sen kiinnitysmekanismista. Thomssoni on toki ehkä paras myös.

Seuraavaksi satulaksi voisi harkita Tunen Speedneedleä... kokeillut kaverin fillaria, jossa sellainen oli ja se oli yllättävän mukava :eek:

simojoki
28.01.2010, 10.32
Se on se yksi koko (29,0 mm), jota kukaan ei halua ;) Muut koot sen normaali 70€
On-Onella pitkä 27.2mm 50£ ja pitkä 31.6mm 60£

Anaxagore
28.01.2010, 10.40

Satula-ääni minultakin SLR:lle. Tolppana Ritchey WCS, mutta jotkut mussuttaa sen kiinnitysmekanismista. Thomssoni on toki ehkä paras myös.

Seuraavaksi satulaksi voisi harkita Tunen Speedneedleä... kokeillut kaverin fillaria, jossa sellainen oli ja se oli yllättävän mukava :eek:

:o

Ite ostin kesällä kolmannen thomssonini (eli tuon) crc:stä hintaan 55e... Merlinistä saa näköjään tälläkin hetkellä useampaa thomsonin kokoa tuohon hintaan.

mutanaama
28.01.2010, 10.52
Mutta mitä niihin kevyimpiin hiilari-istuimiin tulee, niin 90kg oli ainakin yhdelle liikaa. Onneks vaan kisko vaurioitui, eikä tullu hiilaria pärsseeseen.

drop
28.01.2010, 10.56
Ti Fly SDG, painoa noin 170g, ja kestänyt notkumatta mun noin 90kg massan parinsadan tunnin ajot.

Komppaan tätä, olin ihan yllättynyt kuinka mukava tuo satula on. Tietysti perseissä on eroa eli ei välttämättä sovi kaikille yhtä hyvin.

juminy
28.01.2010, 11.48
Komppaan tätä, olin ihan yllättynyt kuinka mukava tuo satula on. Tietysti perseissä on eroa eli ei välttämättä sovi kaikille yhtä hyvin.Täytynee kokeilla Ti Fly SDG:tä kun kerran kehutaan. SLR Trans Amilla ajellut pari kesää ja vähän kahden vaiheilla tilaanko toisen samanlaisen vai yritänkö etsiä jotain mukavampaa.

Valmistaja muuten lupaa 185g. Tai sitten erehdyin satulasta.
http://www.sdgusa.com/bike_rails.php

drop
28.01.2010, 11.51
Jos vielä pääsen vantaalle ajamaan voidaan vaihtaa satuloita lenkin ajaksi.

juminy
28.01.2010, 13.35
Jos vielä pääsen vantaalle ajamaan voidaan vaihtaa satuloita lenkin ajaksi.Sehän on toimiva ajatus. Etekin, jos olet kiinnostunut kokeilemaan SLR Trans Amia. Ja on tossa muitakin, muttei muita edes melkein kevyitä. Täytyis sinne entisille kotikulmille itään tulla kans joskus taas ajamaan. Siirtymää vaan sen verran (joku 45km meno-paluu), että menee kesäkeleille.

nure
28.01.2010, 18.02
Tune Speedneedle & Tunen tolppa , noin 288 grammaa ... ja kestää 90 kiloakin ... Eikä edes mene omaisuuskaan ja satula mitä parhain ...

aautio
28.01.2010, 18.15
Becker Carbon -penkki + AX2100-tolppa. Yhdistelmä on tolpan pituudesta ja halkaisijasta riippuen 140-180 g. Ja kestää kyllä 80-kiloisenkin alla ainakin täysjoustossa. Maksaa toki jonkin verran. :)

Olisko mitään vähän leveämpää hiilarisatulaa suositella? Beckerkin näyttää niin kaposelta että istuinluut valahtaa sivuilta ohi ja satula uppoaa.

ePa
28.01.2010, 19.06
90€/135g (http://www.bike-discount.de/shop/a323/slr-tt-schwarz.html?mfid=111) ja 140€/190g (http://www.bike-discount.de/shop/a2924/ec-90-zero-carbon-stuetze-316-mm.html)

yypy
28.01.2010, 19.10
SLR + Masterpiece.
Tää on kova sana!

nure
28.01.2010, 19.32
Tune Speedneedle & Tunen tolppa , noin 288 grammaa ... ja kestää 90 kiloakin ... Eikä edes mene omaisuuskaan ja satula mitä parhain ...

Noin 300 € yhteensä ... Ei paha ...

Aki Korpela
28.01.2010, 22.30
Olisko mitään vähän leveämpää hiilarisatulaa suositella? Beckerkin näyttää niin kaposelta että istuinluut valahtaa sivuilta ohi ja satula uppoaa.

Olisko se sitten tuo Speedneedle? Tai mahtaiskohan Samulta löytyä jotain leveämpää Signature-mallia... Mulla on arkimaasturissa Speedneedle ja viikonloppulenkkipyörässä Becker Carbon, ja mun arselle jälkimmäinen penkki on kyllä äärimmäisen mukava. Se joustaa niin paljon, että tuntuu jopa pehmeältä, eikä minkäänlaisia ongelmia ole penkin suhteen edes izmon kahdeksantuntisilla kuningaslenkeillä ollu. Becker taitaapi olla mukavin (hiilikuitu)satula, jota oon toistaiseksi kokeillut.

Odis Slajos
28.01.2010, 23.21
Kiitokset kaikille vastauksista. Bike Componentsilta tuli tilattua Selle SLR vaikka kotimaasta olisi saanut vähän edullisemmin, mutten saanut kokopäivän aikana vastausta, että onko hyllyssä? Mutta ei se mitään kun samoihin postikuluihin tulee heräte ostoksena tilattu Syntace Duraflite Carbon OS Flat 9ast 630mm. Sanokaa rohkeasti vaikka jo tilasinkin, että miten xc possun käy tuon tangon kanssa vai pannaanko myyntiin? Putkea jäin vielä miettimään kun satulalla ja tangolla lähtee jo n.260g ja nykyinen satulaputki painaa 260g niin siitä ei edullisesti oteta mielettömiä pois...tai jos sahaisi, onnistuuko, mitä sääntöjä siihen? Meneekö se niin, että sen mitan voi poistaa mitä on nollaviivan linjasta kiinnitys pisteeseen?
Kiitokset vielä!

Erkko
28.01.2010, 23.22
90€/135g (http://www.bike-discount.de/shop/a323/slr-tt-schwarz.html?mfid=111)

Hi5bikessä tää penkki maksaa 79€.

drop
28.01.2010, 23.39
Hi5bikessä tää penkki maksaa 79€.

Joo, harva vissiin tajuaa että sieltä saa usein alle isojen markkinoiden hintojen osia (tai ainakin tosi lähelle).

juminy
28.01.2010, 23.51
Kattos tosiaan. SDG Ti-Fly (http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=240)kin hyvään hintaan.

tai jos sahaisi, onnistuuko, mitä sääntöjä siihen? Meneekö se niin, että sen mitan voi poistaa mitä on nollaviivan linjasta kiinnitys pisteeseen?Lisäksi rungon valmis[taja/tuttaja] saattaa kertoa tai olla kertomatta suosituksensa. Nyrkkisääntö lienee vähintään vaakaputken alapuolelle asti.

Juha Jokila
29.01.2010, 00.19
SLR on ylihypetetty lyhyt ikäinen penkki, jolla on hyvä istua vain yhdessä kohdassa. Yhden tuollaisen paskottuani Nuuksion korpeen ei toista enää tule. Flite Carbonio on nykyinen valinta Mastepiecen päähän ripustettuna ja tykkään kovasti. Se on sopivan kova ja kestänyt ainakin yhden kesän täysjoustossa 70 kg:n alla.

Pohjanpoika98
29.01.2010, 13.48
SLR on ylihypetetty lyhyt ikäinen penkki, jolla on hyvä istua vain yhdessä kohdassa. Yhden tuollaisen paskottuani Nuuksion korpeen ei toista enää tule. Flite Carbonio on nykyinen valinta Mastepiecen päähän ripustettuna ja tykkään kovasti. Se on sopivan kova ja kestänyt ainakin yhden kesän täysjoustossa 70 kg:n alla.

Meinaan pistää uuden SLR-TI:n juuri epäillen sen kestävyyttä maastoajossa maantiepyörään ja Selle Italia Filante lähtee vastaavasti maantiefilosta täpäriin ( magn.kiskot - n. 190 g ) Nyt Konassa kiinni jokin wanha Velon n. 270 g:n malli.

Muissa parissa maasturissa ollut vuosikymmen jo kiinni Cännärin Codan
satulat -kevlar-vahvikkkeilla ja magnesiumkiskoilla ( Nää Codat lienee myös Sellan tekemiä , otaksun ).

Kumma juttu, mutta mulle käy kaikki nuo em. satulat ihan hyvin,
no probleemo.. paino siinä 78 kg

JT

greenman
29.01.2010, 14.25
SLR:stä on olemassa myös maastoon tarkoitettu xc versio. Mulla on ainakin toiminut vuodenverran ihan hyvin. Painoa n. 180g

http://www.bike-components.de/products/info/p18616_SLR-XC-Sattel.html

KariKalastaja
29.01.2010, 15.22
SLR on ylihypetetty lyhyt ikäinen penkki, jolla on hyvä istua vain yhdessä kohdassa. *nips*

Komppaan tätä. Kiskojen keston kanssa ei tällasella rimpulalla ole ongelmaa, mutta maastoajo kurakeleillä oli liikaa tuolle nahkaverhoilulle. Perse ei tosiaan sopinut mullakaan kuin siihen yhteen kohtaan.

lansive
29.01.2010, 15.39
SLR:stä on olemassa myös maastoon tarkoitettu xc versio. Mulla on ainakin toiminut vuodenverran ihan hyvin. Painoa n. 180g

Allekirjoittaneella on myös tuo penkki. Ihan mukava verrattuna perus SLR:ään joka toisaan on "yhden asennon" penkki. Kippurasarvihybridissä toimii minulla ihan hyvin, mutta maastossa vähän ikävä kun ei aina laakista osu persukset kohdalleen.

SDG:n Ti-FLy on hankintalistalla heti kun rahatilanne sallii. Kavereiden penkkejä kokeilleena tuntuisi jopa tuota SLR XC:tä paremmalta.

drop
29.01.2010, 15.45
Mulla on jotenkin ollut aina ongelmaa tommosten ergonomisten (halkio) penkkien kanssa - päätyvät väistämättä painamaan jostain kohden kankkua. SDG'n "tasaiset" penkit taas ovat kuin suunniteltu omaa kankkua varten. Oletin että tuo Ti-Fly olisi kevyenä epämiellyttävä, mutta se toimii mulle juurikin yhtä mukavasti kuin vanha Bel Air (siis se perus malli).

Välissä oli muutama SDG'n I-Beam satula jotka eivät toimineet. Paras oli Formula FX, mutta siinäkin monen tunnin lenkillä rupes painamaan läpi ne satulan kiinnityspisteet (oli kuitenkin kokonaisuutena ihan mukva, harvemmin ajan niin pitkään).

Nappulakenka
29.01.2010, 16.06
Onko Selle Italia SLR ti (http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=1896) sama mitä yllä on suositeltu :seko: Vaihdoin kesällä Trekin tehdassatulan(joku Bontrager, painoa löytyy) tuohon ja ollut kyllä todella tyytyväinen. Satula on mun mielestä erittäin kevyt, ainakin kun verrataan alkuperäiseen satulaan. Painoeron huomaa selvästi jo käsituntumalla. Satulaputki on vielä alkuperäinen, enkä ole nähnyt tarvetta vaihtaa sitä. Pyörä mallia jäykkäperä ja ajo melkoista rymistelyä Keskuspuistossa ja hyvin on kestänyt 70 kiloisen kuskin alla.

SeWentwenty
29.01.2010, 16.16
Onko Selle Italia SLR ti (http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=1896) sama mitä yllä on suositeltu :seko: Vaihdoin kesällä Trekin tehdassatulan(joku Bontrager, painoa löytyy) tuohon ja ollut kyllä todella tyytyväinen. Satula on mun mielestä erittäin kevyt, ainakin kun verrataan alkuperäiseen satulaan. Painoeron huomaa selvästi jo käsituntumalla. Satulaputki on vielä alkuperäinen, enkä ole nähnyt tarvetta vaihtaa sitä. Pyörä mallia jäykkäperä ja ajo melkoista rymistelyä Keskuspuistossa ja hyvin on kestänyt 70 kiloisen kuskin alla.

Sama homma. Vaihdoin Madonen mukana tulleen Bontragerin -> SLR tt:hen.

Punnitsin molemmat: SLR: 150gr & Bontrager 221gr

nure
29.01.2010, 17.15

Komppaan , ei mikään helmi pitkässä juoksussa ...

Oz
29.01.2010, 17.28
Komppaan , ei mikään helmi pitkässä juoksussa ...

En ole kokeillut juostessa, mutta pyöräillessä Selle SLR toimii kyllä mun hanurille.

SLR sekä maasto- että maantiekihnuuttimessa.
Näihin Sellen ilmoitettuihin painoihin ei kyllä kannata luottaa, vaikka olisi numerot painettu jopa itse jakkaraan.

Sakari Kyrö
29.01.2010, 20.56
Jos tykkää muuten SLR:stä, niin kannattaa kokeilla sitä täysin pehmustamatonta. Perus SLR:än 0,5mm pehmuste on niin nimellinen, että sen tuoma mukavuus on parin minuutin jälkeen lähinnä henkinen.

Itselläni on maastossa SLR hiilikuitupenkki titaanikiskoilla, joku vanhempi malli jossa pinnoite ei ole kiiltävä, kuin näissä uusissa C64 malleissa. Painoa satulalla on 125g, ja kaikki mudat lähtee napakalla painepesurin vesisuihkulla. (tai ihan vaan märällä rätillä)

Vaihdoin tuohon SLR:ään sen jälkeen kun olin kokeillu SLR XP:tä, Flite Gel Flow:ta, Fiz:ik Gobia ja SLR Kit Carboniota. Kyseinen paljas hiilikuitupenkki on täysjouston satulana just hyvä ja kaikkein helpoin pitää siistinä.

greenman
29.01.2010, 21.27
Mulla on kanssa SLR yhteensopiva hanuri. Berberi kesti kohtuullisesti mm. kangasalan 24h:ssa ilman pehmuste succiksiakin.

Päällyste noissa ei tosiaan ole mitään kulutuskestävintä laatua.

Mulle ainakin esim. SDG BelAir on aivan liian pehmonen (tai väärän mallinen). Paikat puutu pahasti vähänkään pidemmillä lenkeillä. Lyhyillä lenkeillä todella mukava tämäkin. Oli tarkoitus kokeilla Ti-Flyä, mutta ei ollut sillä hetkellä saatavilla joten arvoin SLR:n.

Kiovan Dynamo
30.01.2010, 09.16
Jos tykkää muuten SLR:stä, niin kannattaa kokeilla sitä täysin pehmustamatonta. Perus SLR:än 0,5mm pehmuste on niin nimellinen, että sen tuoma mukavuus on parin minuutin jälkeen lähinnä henkinen..

SLR:ssähän on myydessä parikin käärettä päällä. Ensin on joku läpinäkyvä muovinen ja sen jälkeen se keinonahka-vaahtomuovikuori. Kun molemmat on otettu pois, on satula valmis käyttöön. ;)

Samu Ilonen
30.01.2010, 09.57
SLR:n kansi ei kyllä kestä HT-maasturissa kovin hyvin. Tahtoo haljeta keskeltä, siitä kohdasta mistä se joutuu joustamaan.

--+MM+--
30.01.2010, 09.57
Yhdestä slr:stä tuli taisteltua pehmusteet irti ja liimattua 0,8 mm nautaa tilalle. Perseen kanssa yhteensopivuus parani huomattavasti.

http://www.pinkbike.com/photo/4059357/ (http://www.pinkbike.com/photo/4059357/)

µ

Kiovan Dynamo
30.01.2010, 10.00
SLR:n kansi ei kyllä kestä HT-maasturissa kovin hyvin. Tahtoo haljeta keskeltä, siitä kohdasta mistä se joutuu joustamaan.

Kauanko vielä pitää odottaa? :eek:

--+MM+--
30.01.2010, 10.03

Jos huoletaa niin xc-versio lienee kestävämpi?
Itsellä kestänyt hyvin slr kit carbonio flow rossarissa kaiken näköisistä penkkiin laskeutumisista huolimatta.

µ

Liraren
30.01.2010, 10.32
Kauanko vielä pitää odottaa? :eek:

Mää oon yhen katkassu.

yypy
30.01.2010, 11.13
Millanen pinta sieltä pehmusteen alta tulee? Päällysnahassa nimittäin rupeaa olemaan muutamia repeytymiä.

Kiovan Dynamo
30.01.2010, 11.25
Mää oon yhen katkassu.

Kuten varmaan yhden sarjan verran kiintoavaimia, stemmin pultit, yhden Tampereella käsinleivotun jakkaran, pari runkoa, rautakangen... Kuusakoskellakin tuhotaan vähemmän tavaraa, kuin sun käytössä. :D

Mutta noin niinkö normi-ihmisellä?

elasto
30.01.2010, 14.28
Mulla on tällä hetkellä jäykkäperäisessä maasturissa myös kiinni tuo perus "135" grammainen SLR. Sopii ainakin mun perseelle. Painoa sillä tosin on 147g. Ensi kesäksi tulee testiin Tunen Speedneedle Alcantara-päällysteellä.

Markku Silvenius
30.01.2010, 21.51
Mulla on ollut pari kautta perus SLR kuorittuna nahoistaan maasturin istuimena.. Sitä ennen ajoin sillä pari kautta. Ei se vielä ole murtunut. Tosin mä rikoin aikanaan muutamat tolpat ja sitten aloin nostamaan takalistoa enemmän potentiaalisissa rasituspaikoissa. Täähän varmaan pätee aina keveisiin tolppiin ja satuloihin (ainakin ht-setupissa).

Kyllä SLR:llä ihan hyvin pärjää jos ajohousuissa on edes jossain kunnossa oleva pehmuste ja jos se on rakenteellisesti sopiva. Lantionpohjan istuinkyhmyjen välimitta ratkaisee aina satulan sopivuuden kullekin.

Itse olen kyllä löytänyt SLR:stä ainakin 3 toimivaa eri ajoasentoa. Painoa on ollut 74-77 kg + ajokamat. Nyt taas lähtenee yhdestä SLR:stä nahat kun poika oli jossain kasassa Latviassa ja siinä rytäkässä aukesi pintanahka sentin puolentoista matkalta vasemmasta takakulmasta..siitä voisi tehdä sille kuivan kesän version XC-pyörään, ehkä.

--+MM+--
30.01.2010, 22.33
Jäykkäperseisellä pyörällähän ehtii istua penkillä kovin harvoin maastoajossa. Kui se penkki nyt rikki siinä menis?

µ

_dogi_
22.02.2010, 03.06
Threadin kaappaus..

Tietäisikö kukaan onko SDG:n Bel-Air SL:n ja RL:n välillä muuta eroa kuin kiinnitysmekanismi, eli huomaako hanuri jos penkki alla vaihtuu..

Kuskilla on painoa yli 100 kg, mutta pyörällä liikutaan lähes pelkästään asfalttiteillä, joten pienenpienen jouston katoaminen railien vaihtuessa i-beamiksi ei varmaan ole mikään kynnyskysymys.

Anaxagore
22.02.2010, 09.17
Threadin kaappaus..

Tietäisikö kukaan onko SDG:n Bel-Air SL:n ja RL:n välillä muuta eroa kuin kiinnitysmekanismi, eli huomaako hanuri jos penkki alla vaihtuu..

Kuskilla on painoa yli 100 kg, mutta pyörällä liikutaan lähes pelkästään asfalttiteillä, joten pienenpienen jouston katoaminen railien vaihtuessa i-beamiksi ei varmaan ole mikään kynnyskysymys.

SL:ssä on hieman vähemmän pehmustetta kuin RL:ssä, mutta muuten ovat hyvin samankaltaisia tuntumaltaan. SL jopa hieman parempi oman takaliston mielestä. I-beam-versio joustaa rungosta itseasiassa enemmän jos istuu jakkaran takaosassa. Joustavuus/joustamattomuuseroihin en ole muuten kiinnittänyt huomiota näiden jakkaroiden kohdalla.

Mikzu
23.02.2010, 02.29
Miten ois tämmönen 90 g penkki: http://global.ebay.com/New_Full_Carbon_Carbon_Rail_Road_MTB_bike_Saddle_-90g/320492044417/item
Ei oo kovin paha raha vaikka muutaman kisan jälkeen hajoiskin. Vois ajaa treenit lisäpainosatulalla ja laittaa ton sitten kun halutaan vääntää kovempaa.

Satulatolppa vois olla vaikka Ritchey WCS tai tämmönen:
http://www.actionsports.de/Sattelstuetzen-Klemmen/Fun-Works-N-Light-Sattelstuetze-Alloy-SL-400mm-190g::26336.html

Ja jos on rahaa ja uskallusta niin voi kokeilla varsin kevyttä:
http://www.actionsports.de/Sattelstuetzen-Klemmen/Fun-Works-S-Light-Sattelstuetze-Carbon-Pro-120g::24114.html

kanttiinin tollo
23.02.2010, 11.58
Jäykkäperseisellä pyörällähän ehtii istua penkillä kovin harvoin maastoajossa. Kui se penkki nyt rikki siinä menis?

LOL. Juuri siksi, että siinä ei koko aikaa istuta.

Arione, Thoork Gel Flow, Brooks Team Pro, joku San Marco... ei 63kg kuskille oikeaan maastoon, kyllä katkeaa tai menee kertakaikkisen säpäleiksi kuten Thoork. Brooksin pultti tosin meni aika miehekkäässä maastossa uusia juttuja harjoitellessa, mutta noi muut... toisaalta satulan kiskoja en ole koskaan saanut rikki, eli no problemo sillä suunnalla.. ja Brooksinhan sai toki korjattua toisin kuin muovisatulat.

Ja editoidaan nyt sen verran, että oisko toi lyhytikäisin eli Thoork sitte vaikka se kevyt xc-satula.. :D

_dogi_
23.02.2010, 12.44
SL:ssä on hieman vähemmän pehmustetta kuin RL:ssä, mutta muuten ovat hyvin samankaltaisia tuntumaltaan. SL jopa hieman parempi oman takaliston mielestä. I-beam-versio joustaa rungosta itseasiassa enemmän jos istuu jakkaran takaosassa. Joustavuus/joustamattomuuseroihin en ole muuten kiinnittänyt huomiota näiden jakkaroiden kohdalla.Kiitos vastauksesta.

Jatkokysymys: Mahtaako Formula FX olla vielä askeleen verran SL:ää kovempi takalistolle?

Tekisi mieli pistää joku SDG tulemaan samaan lastiin kun muutenkin tilaan roinaa CRC:stä, mutta arvelluttaa mitä meikäläisen samettipylly tykkää noista kovemmista. Nyt alla oleva Selle Royal Viperkin mainostaa olevansa pehmeä sitä ja geeli tätä, mutta kyllä se vaan hanurin alla aika kovalta tuntuu :)

TMS
23.02.2010, 13.04
Mulle toi SLR XC sopii täydellisesti kunhan vaihtaa sen kerran vuodessa. Jo yhdessä kaudessa pehmusteisiin tulee kuoppa kankkujen kohdalle, jolloin oikea ajoasento korostuu. Maantiepyörässä on SLR kit carbonio flow ja siinä en ole samaa ongelmaa huomannut. Tosin se tuntuu vähän leveämmältä ehkä johtuen halkiosta. Tiedä sitten onko vaan kuviteltua tai sitten se johtuu erilaisesta ajoasennosta verrattuna maastopyörään.

Olisiko jollain SLR mallin hanurin omistavalla kommenttia miten Speed Needle eroaa SLR:stä vai toimiiko hyvin. Vois ehkä sellastakin kokeilla.

kinde
23.02.2010, 19.57
http://www.youtube.com/watch?v=McJHefpOIUU Tuolla youtuupissa joku esittelee tollasta halpis hiilari penkkiä. Esittelijän mukaan muistuttaa SLR:ää

mtok77
08.03.2010, 00.49
Mikähän satula olis muodoltaan lähimpänä Fizikin Aliantea ja olisi kevyt? Aliante on ylivoimaisesti parhaiten meikäläisen hanurin muotoihin sopiva satula jota olen tähän mennessä kokeillut , mutta sen paino(245gr) ärsyttää.

Yllä mainittu SLR Ti on nyt pyörässä kiinni, mutta se ei kyllä minulle sovi.

Terwis
08.03.2010, 01.03
Töissä ollessa hiljaista tuli katseltua liian pitkää tuota miun TiFlyä ja muistin että Zippo on nylkenyt omansa.
Otin päälliset ja pehmikkeet pois ja vetäisin palan vanhaa nahkatakkia pintaan. Aivan käsittämättömän iso ero pehmikkeelliseen versioon ja tuo on kuin tehty miun berberille.
Aiemmin vaivannut puutuminen katosi.

Painoa tuolle jäi 158,2g mittasin tutun automaalarin atomivaaalla.

elasto
10.03.2010, 11.07
Eilen saapui Tunen Speedneedle Alcantara. Edellinen jakkara oli Selle Italia SLR, joka sopi mun hanurille hyvin. Keväämmällä nähdään miltä tämä satula tuntuu, ainakin on monessa paikassa kehuttu, mutta eihän sitä ikinä tiedä. Painoa oli 91g, aijaijai 4g enempi mitä piti. Tosin mun OBH Nordica on kyllä ruvennu välillä näyttämään ties mitä, joten lieneeköhän kovin tarkka.

http://elasto.org/fillari/speedneedle.jpg

Leku
16.03.2010, 11.31
Mulla on nyt ajossa tommonen Rotor.
http://i58.photobucket.com/albums/g266/nokianneule/DSC00003-10.jpg
Tässä on vähän jäykempi runko/kansi kuin perus SLR:ssä.

pööräilijä
16.03.2010, 17.36
Mulla on nyt ajossa tommonen Rotor.
Tässä on vähän jäykempi runko/kansi kuin perus SLR:ssä.

Mitäs oot tykänny?. oon viittä vaille ostamassa kanssa vastaavan ja kokemusta on parhaiten mulla Fizikin tundrasta. osaakko kertoa millainen on istua. osuuko hyvin sinulla istuinluut satulalle?

Sakari Kyrö
16.03.2010, 18.36
Eilen saapui Tunen Speedneedle Alcantara. Edellinen jakkara oli Selle Italia SLR, joka sopi mun hanurille hyvin. Keväämmällä nähdään miltä tämä satula tuntuu, ainakin on monessa paikassa kehuttu, mutta eihän sitä ikinä tiedä. Painoa oli 91g, aijaijai 4g enempi mitä piti. Tosin mun OBH Nordica on kyllä ruvennu välillä näyttämään ties mitä, joten lieneeköhän kovin tarkka.

Onko tuo Speedneedle kovinkin paljon leveämpi tuon paljaan hiilikuituosuuden kohdalta, kuin SLR?

Epäilyttää että voisi ehkä ikävästi hinkata reisien sisäpuolta satulasta polkiessa.

Oma penkki...

http://farm3.static.flickr.com/2793/4438531016_1eba0d4576.jpg

Heikkoveikko
17.03.2010, 00.37
Miten oletko Elasto mitannut sen Tunen "korkeutta" suhteessa SLR:ään - eli pitikö nostaa tai laskea tolppaa penkin vaihdon seurauksena ja jos kyllä niin mihin suuntaan?
Kiinnostaa sen vuoksi, että maantiekonkelissa jossa integroitu tolppa (tai miksi niitä nyt kutsutaankaan) on slr nyt kiinni. Se ihan ok, mutta kiinnostaisi kokeilla tuota Tunea, mutta ei huvittaisi ryhtyä ainakaan sahailemaan putkea kokeilun vuoksi.

elasto
17.03.2010, 21.57
Onko tuo Speedneedle kovinkin paljon leveämpi tuon paljaan hiilikuituosuuden kohdalta, kuin SLR?

Epäilyttää että voisi ehkä ikävästi hinkata reisien sisäpuolta satulasta polkiessa.

Miten oletko Elasto mitannut sen Tunen "korkeutta" suhteessa SLR:ään - eli pitikö nostaa tai laskea tolppaa penkin vaihdon seurauksena ja jos kyllä niin mihin suuntaan?
Kiinnostaa sen vuoksi, että maantiekonkelissa jossa integroitu tolppa (tai miksi niitä nyt kutsutaankaan) on slr nyt kiinni. Se ihan ok, mutta kiinnostaisi kokeilla tuota Tunea, mutta ei huvittaisi ryhtyä ainakaan sahailemaan putkea kokeilun vuoksi.

Mittailen tuon jakkaran viikonloppuna. En tiedä pitikö tolpan korkeutta muuttaa, koska satulan kanssa samalla vaihtui myös runko ja tolppa. Mittaan kuitenkin sen leveyden lisäksi korkeuden ja vertaan tuohon SLR:ään.

Heikkoveikko
18.03.2010, 13.34
Kiitoksia jo etukäteen.

elasto
20.03.2010, 16.29
Speedneedle ja SLR ovat aika identtisiä noilta mitoiltaan. Tune on itseasiassa noin 0,5cm matalampi ja kapeampi tuosta noin satulan keskikohdasta (Tunessa se paljaan hiilikuituosan takareuna). Kokonaisuudessaan Tune on hieman lyhyempi ja kapeampi satula kuin SLR.

haedon
20.03.2010, 16.36
O.T:nä sulla näyttää olevan FunWorksin tolppa ja Actionsportsin sivuilla olevassa kuvassa kisko näyttää erilaiselta kuin sinun kuvassa. Oletko siis modannut tolppaa, vain mitä?

elasto
20.03.2010, 16.42
Juu, olen modannut. Tuo on Thomson Eliten alaklamppi, joka levittää kiskoihin tulevan rasituksen hieman isommalle alalle. Etummainen yläklamppi merkkasi kuitenkin mukavat jäljet noihin kiskoihin mikä on kuulemma Tunen mukaan ihan normaalia.

haedon
20.03.2010, 16.45
Juu, olen modannut...
Onko aluperäinen klamppi hiilikuituinen? Heräs nimittäin kiinnostus tuosta tolpasta kun hinta on edellinen ja paino vähäinen, mutta omakohtainen kokemus on että hiilikuituinen klamppi ei kestä.

elasto
20.03.2010, 16.50
Hiilikuitua näyttäisi tuo ihme olevan.

http://elasto.org/fillari/clamp2.jpg

haedon
20.03.2010, 16.58
Hiilikuitua näyttäisi tuo ihme olevan...
Joo, tontyyppinen mulla murtui kaatuessa tuon kaaren reunasta eli jätetään pois hankintalistalta tai sitten täytyy kaivaa Tunen/Eastonin/KCNC:n tms modausosaa varastosta tilalle.

elasto
01.04.2010, 23.13
On muuten yllättävän mukava satula tuo Speedneedle näin lyhyen testaamisen jälkeen. Uskaltaisin jopa väittää, että ainakin omalle ahterille tuntuu jopa paremmalta kuin Sellen SLR. Täytyy katsella millaset on fiilikset kun saa vähän enempi kilometreja alle.

mantis
17.05.2010, 11.46
Kysytääs täältä. Eli mulla oli maastoajossa SLR XC, joka oli ihan ok muuten paitsi siinä on niin terävät reunat että sisäreidet on aina mustelmilla.

Hommasin tuollaisen http://www.hi5bikes.fi//product_details.php?p=260
ja se on erittäin hyvä, mutta painon ja värin osalta voisi päivittää. Löytyisköhän ton bel-airin paksumman sivuprofiilin omaavaa satulaa sub 200g painoisena? Erityisesti noi korkeat sivut auttavat. Perän ei tarvi nousta ylös tuollai kuin bel-airissa.

Ohiampuja
17.05.2010, 12.20
Fizik tekee uudet ura-mallit vanhoista satuloistaan...
http://cdn.media.cyclingnews.com/2010/04/22/1/fizik_antares_arione_vs_600.jpg
http://www.cyclingnews.com/features/photos/sea-otter-updated-saddle-designs-from-fizi-k-and-prologo

mantis
17.05.2010, 13.19
Mites ois tuo SDG Ti-Fly? Onko siinä kuinka terävät reunat versus SLR penkki?

Iglumies
17.05.2010, 14.11
Mites ois tuo SDG Ti-Fly? Onko siinä kuinka terävät reunat versus SLR penkki?
SLR:stä ei kokemusta ole, mutta ei ainakaan mulla ole ollut mitään ongelmaa Ti-flyn reunojen kanssa.

elasto
19.06.2010, 00.52
Päivitystä Vauhtineulan käyttökokemuksesta: Paras satula millä olen koskaan ajanut edelleen näin pidemmän kokeiluajan jälkeenkin. Harmi vaan ettei Tune ilmeisesti enää valmista niitä.

kinde
19.06.2010, 20.18
http://global.ebay.com/Tune_Sattel_Speedneedle_Alcantara_87g_MTB_Road_SCH WARZ/390196004442/item ebaysta näyttäisi ainaskin löytyvän vauhtineulaa.

Ohiampuja
27.06.2011, 21.52
Vaihdoin juuri 29-jäykkikseen uuden Fizik Antares VS ura-satula ja huomasin että vanhan VTB:n kiskot ovat takapäästä ihan irti. Satulalla on ajettu pari-kolme vuotta, mutta määrällisesti aika vähän, se kun on seissyt kakkospyörässä. Tässä ykkös-käytössä se on ollut yhden vuoden. Juu, ja entinenkin WTB petti samanlailla kiskojen kiinnityksistään.

Onkos tuo ihan normaalia, että 78 kg painoisen kuskin alla satulan saa vaihtaa kerran vuodessa?

Ps. Antares kokemuksia tulee vasta keskiviikkona...

JackOja
28.06.2011, 08.11
...vanhan VTB:n kiskot ovat takapäästä ihan irti....

Sama juttu kuusivuotiaan Selle Italia SLR XC:n kanssa. Kiskonpää muljuaa siinä kolossa ja aiheuttaa ärsyttävää nitinää. Kannattaakohan tuollaista yrittää korjata jollain sikaflexillä?

Tmh
28.06.2011, 08.56
Sama juttu kuusivuotiaan Selle Italia SLR XC:n kanssa. Kiskonpää muljuaa siinä kolossa ja aiheuttaa ärsyttävää nitinää. Kannattaakohan tuollaista yrittää korjata jollain sikaflexillä?

Aralditellä? Sillä olen korjannut yhden vanhan penkin.

Nufan
27.07.2011, 11.36
Mites tällänen soveltuu XC-käyttöön?

Linkki (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=14044;page=1; menu=1000,2,109;mid=0;pgc=0;orderby=3)

Perse tykkää maantiepyörän arionesta, että onko tämä tuntumaltaan yhtään sinne päin?

Pregasina
27.07.2011, 12.47
Onkos suosituksia hyvistä xc penkeistä kun taittaa pidempää matkaa eli 60-120km lenkkejä ja tapahtumia? Itselläni nykyisellä satulalla alkaa olemaan perse ongelmia 60km jälkeen ja perseen kestäminen on alkanut säädellä lenkin pituutta.

JackOja
27.07.2011, 12.52
^Kerro nyt edes mikä se nykyinen penkki on, ettei sitä aleta suosittelemaan sulle :seko:

Selle Italia SLR TT on aika mukava. SLR XC lähes yhtä kiva. Ei ne välttämättä sulle sovi kuitenkaan. Tune Speedneedleä kokeilin kerran ja se oli yllättävän mukava.

Ja onhan noita satulatopicceja suositukseen vaikka kuinka, oletko tutkinut?

Pregasina
27.07.2011, 13.19
^Kerro nyt edes mikä se nykyinen penkki on, ettei sitä aleta suosittelemaan sulle :seko:

Selle Italia SLR TT on aika mukava. SLR XC lähes yhtä kiva. Ei ne välttämättä sulle sovi kuitenkaan. Tune Speedneedleä kokeilin kerran ja se oli yllättävän mukava.

Ja onhan noita satulatopicceja suositukseen vaikka kuinka, oletko tutkinut?

Nykyinen satula on joku Active fm 90000XP eli ihan bulkki kamaa. Sattui tulemaan vakkarina mun Bianchissa. Lähinnä tuo mallien kirjo tuottaa ongelmia. Jostain pitäisi lähteä kokeilemaan sitä omalle ahterille sopivaa pidemmän matkan satulaa.