PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ruotsi pyöräillen?

steppaillen
23.01.2010, 22.39
Hei, olisiko jollakulla kokemuksia Ruotsissa pyöräilystä? Minulla on haaveena ja aikeena pyöräillä ensi kesänä Tukholmasta Malmöön ja sieltä edelleen Köpikseen. Palata aion luultavasti junalla, sekin kun nykyisin on käsittääkseni juuri kesäaikaan fillarin kanssa mahdollista.

Ottaisinkin mielelläni vastaan vinkkejä: reittejä, yleistä teiden pyöräiltävyydestä jne.

jonkkis
24.01.2010, 13.26
Ruotsi on oikein kiva maa pyöräillä. Olen pari kertaa ajellut Tukholmasta Södertäljeen ja siitä eteenpäin etelään. Tukholmasta ulos pääseminen on ehkä vaikeinta. Ruotsi on teknistynyt ja autoistunut maa, joten viitat vievät mielellään moottoriteille, mutta pienemmät, vanhat tiet ovat erinomaisessa kunnossa. Niillä ajelee lähinnä moottoripyörät, customit, kun kyykkypyörät menevät moottoriteillä.
Leirintäalueet ovat erinomaisessa kunnossa ja väljää on. Hyvin mahtuu telttailemaan ja keittiöihin tekemään safkat. Peseytymistilat ovat myös poikkeuksetta erinomaiset.
Heijaa Sverige.

mkpaa
25.01.2010, 11.45
Hei, olisiko jollakulla kokemuksia Ruotsissa pyöräilystä? Minulla on haaveena ja aikeena pyöräillä ensi kesänä Tukholmasta Malmöön ja sieltä edelleen Köpikseen. Palata aion luultavasti junalla, sekin kun nykyisin on käsittääkseni juuri kesäaikaan fillarin kanssa mahdollista.

Ottaisinkin mielelläni vastaan vinkkejä: reittejä, yleistä teiden pyöräiltävyydestä jne.

Ruotsi on kiva maa pyöräillä, mutta ei junailla. Sekä junassa että busseissa on lähes mahdoton kuljettaa pyörää. Molemmissa suosittelevat pyörän lähettämistä rahtina. Ainoa juna jossa homma oman kokemukseni mukaan toimii on Kööpenhamina-(Malmö)-Göteborg -juna.

Jos aikataulu antaa myöten niin kannattaa palata lautalla Rostockista tai Lyypekistä.

Erot Suomen teihin ovat aika minimaaliset. Ruotsissa on kattava retkeilymajaverkko toisin kuin Suomessa. Niihin on selkeät opasteet ja hinta/laatu on erinomainen.

apatceh
25.01.2010, 17.02
Tuosta blogista (http://cykelrund.wordpress.com/) löytyy jotain ajokokemuksista Ruotsista.

steppaillen
27.01.2010, 09.24
Kiitos näistä! Erityisesti oli hyvä kuulla juna- ja bussimatkustuksen haasteellisuudesta. Kurjaa, että se systeemi ei vieläkään toimi. Tämä liittyy myös tuohon mainittuun Tukholmasta poistumiseen. Sekin kävi mielessä. Olen jo melkein varautunut siihen, että puolikkaan päivän saa käyttää kaupungista ulospääsyyn... Paluumatkan lauttavinkki oli myös hyvä! Näillä taas eteenpäin.

brewster
27.01.2010, 10.57
Tukholman paikallisjunissa saa viedä pyörää ruuhka-aikojen ulkopuolella. Se on yksi tapa päästä ulos kaupungista. Kyllä se ajamallakin sujuu koska siellä on hyvä pyörätieverkosto mutta joitakin eksymisiä tulee helposti. Kun asenne on kohdallaan molemmat vaihtoehdot toimii. JOs ei ole kiire suosittelen seuraamaan Ruotsin läpi meneviä merkittyjä pyöräreittejä. Ne on vedetty pois suurilta teiltä. Pääsee osalliseksi fantastisesta Ruotsin maaseudusta ja saa ajella todella rauhassa autoilta pitkiä osuuksia. Useimmiten isoilla teilläkin on hyvin leveät pientareet. Reiteistä saa ostaa opaskirjoja. Itselle tuli hankittua kun joitakin vuosia sitten ajoin Jöötteporiin.
Itse pidän kovasti Ruotsista joten ehdottomasti suosittelen.

mkpaa
27.01.2010, 16.15
Tukholman paikallisjunissa saa viedä pyörää ruuhka-aikojen ulkopuolella. Se on yksi tapa päästä ulos kaupungista. Kyllä se ajamallakin sujuu koska siellä on hyvä pyörätieverkosto mutta joitakin eksymisiä tulee helposti. Kun asenne on kohdallaan molemmat vaihtoehdot toimii.

Tukholmasta pois pääseminen pyöräteitä on suunnilleen yhtä "helppoa" kuin Helsingistä. Eli jos ei tiedä mitä on tekemässä niin todennäköisesti eksyy joka toisessa risteyksessä. :) Reitit on mietitty "paikallisliikenteeseen" ja tieviittoja on aika harvassa.
Päädyin viime kesänä ajamaan E4:n laitaa Sollentunaan asti, kun en vain mitenkään löytänyt pyörätietä ulos. Ajankohta tosin oli keskellä yötä, että se hankaloitti matkantekoa oleellisesti.

brewster
27.01.2010, 17.09
Tukholmasta pois pääseminen pyöräteitä on suunnilleen yhtä "helppoa" kuin Helsingistä. Eli jos ei tiedä mitä on tekemässä niin todennäköisesti eksyy joka toisessa risteyksessä. :) Reitit on mietitty "paikallisliikenteeseen" ja tieviittoja on aika harvassa.
Päädyin viime kesänä ajamaan E4:n laitaa Sollentunaan asti, kun en vain mitenkään löytänyt pyörätietä ulos. Ajankohta tosin oli keskellä yötä, että se hankaloitti matkantekoa oleellisesti.

Juu näinhän se on. Itse olen asunut Tukholman seudulla 10v joten se helpottaa noiden paikallisviittojen merkityksen arvuuttelussa - silti tuli joitakin harhoja. Mutta pyräteitä on joka paikkaan kunhan jaksaa olla huolellinen ja kärsivällinen. Tossa on ohjeistusta; http://www.tiopepe.se/cykel/svled/index.php Siis jos löytää noita Sverigeledenin viittoja Tukholmasta niin niillä ehkä löytää paremmin ulos.

Korva
29.01.2010, 12.20
Pyörittelin viime kesänä juurinkin Tukholmasta Malmön suuntaan matkallani Tukholmasta Zürichiin. Ruotsi ylipäänsä ja varsinkin Tukholma oli varsin mukava pyöräilijän kannalta. Satamasta kaupungin läpi kriusailuun meni aikaa ja muutama suunnistus hassi, mutta kun Huddingesta eteenpäin alkoi helpottaa. GPS oli mukavana apuna, vaikkakin toimi lähinnä elektronisena kompassina.

Varsin mukavia reittejä olivat vanhat valtatiet, jotka kulkevat hyvin lähellä motaria. Ovat täten melko suoria mutta liikennettä ei nimeksikään. Tietysti pikkuteiden maisemat ovat paljon mukavampia, mutta jos haluaa edetä niin vanhat valtatiet miellyttivät minua.

Keskinen ja eteläinen Småland oli yllättävän mäkistä ja metsäistä, sellaista suomalaista Savo-Karjalaa pl. teitten kunto, joka oli erinomainen. Itseasiassa koko reissun jyrkin nousu (muistaakseni 18%) sattui tälle pätkälle. Lyhyt rykäisyhän se oli mutta yllättävän jyrkkä. Hyvin rauhallisia pikkuteitä ja piskuisia taajamia. Poljin Norrköpingistä Kindan ja Eksjön kautta Växjöön.

Skåne oli hienoa seutua. Kapoiset tammien reunustamat tiet olivat tosi makeita. Lähempänä rannikkoa tuuli ja sade toi oman lisänsä "nautintoon", mutta muuten Skåne oli parhaasta päästä Ruotsin osuudella.

Lund kannattaa muuten tsekata. Se on mukavatunnelmainen pieni yliopistokaupunki. Tunnelma on ihan eri kuin suuressa Malmössä, vaikkei siinäkään mitään vikaa ole.

Lisää jorinoita löytyy blogista:
http://timonfillarireissu.blogspot.com/

Joenranta
11.03.2010, 22.42
Kun itselläni on kahden kaverin kanssa ensi kesänä pyörämatka, joka Ruotsin puolella kulkee Uumajasta Grislehamniin (Tukholman pohjoispuolella), josta jatkamme Eckerö lautalla Ahvenanmaalle, on syytä kertoa, että uusi esite Cykelspåret från ostkusten on ilmestynyt. Sain sen eilen, kun ensin maksoi 25e=243SEK. Se on hyvä esite, koska siinä on merkitty pyöräilijöille tarkoitettut tiet (ei E-4) ja monenlaista tietoa reitin varrelta mm. leiritäalueet jne. Se ulottuu Haaparannasta etelän Ystadiin asti. Ko. esitettä saa internetistä sähköpostitse tilaamalla (Cykelfrämjandet).

Pyöräpummi
11.03.2010, 23.56
Jos silloin kun Finjet veteli viimeisiin menin Rostockiin sillä ja sieltä suoraa lautalla Tanskan Gedseriin, josta Kööpenhaminaa. Sieltä Själland odd:een, josta pikalautalla Jyllanttiin ja rantaa pitkin Frederikshavn:iin. Sitten lautalla Göteborgiin, josta pyöräiltiin Tukholmaan valtaosaltaan vieressä kulkevaa hiljaisempaa maantietä. Tukholmasta lautalla takaisin Helsinkiin.

Tuon reitin etuja on että on melkeinpä aina myötätuulta. Tanskasta jäi muuten mieleen että siellä aurinko laski aivan olennaisesti aiemmin kuin eteläisessä Suomessä, joka nyt on huomioitava pyörällä liikuttaessa.

Voisin mennä uudestaankin, mutta nyt varaisin etukäteen retkeilymajoista paikat. Kortti pitää olla ehdottomasti. Ruotisissa retkeilymajat ovat siistejä ja hyvin varusteltuja. Suosittelen jättämään teltan poies jos vähänkin on varaa retkeilymajoihin. Silloin päivämatkat voivat olla pidempiä ja ajaminen (mahdollisimman) kevyellä kuormalla on hauskempaa (less is more).

Kaikki pohjoismaat ovat hienoja matkailumaita ja etenkin Ruotsi tällä hetkellä, koska heidän kruununsa on niin alhaalla. Ruotsissa on kaikki puhdasta ja toimivaa sekä paljon nähtävää.

Tulee varmasti hieno reissu.

plehti
14.03.2010, 23.00

Itse tekisin reissun toisin päin. Eli ensiksi Köpikseen ja sieltä ajaen kotiin. Tällöin pääsisi suurella todennäköisyydellä polkemaan matkan myötätuulessa.

Helpoiten homma onnistuisi ottamalla lento Köpikseen (lentokoneisiin saa varsin pienellä rahalla pyörän mukaan ja lentoja esim. Hki-Kööpenhamina -välille saa kohtuuhintaan varsin usein. Malmöstä polkisin Tukholmaan enempi vähempi rantoja seuraillen Kristianstadiin saakka ja siitä oikaisisin kohti pohjoista melko suoraan. Skånessa on paljon nähtävää (mukavia vanhoja pikkukaupunkeja, paljon kesätapahtumia, linnoja jne), paljon pieniä asvalttiteitä ja mukavia maisemia. B & B -paikat on yleisesti viihtyisiä, siistejä ja edullisia, kannattaa tsekata, mutta monesti paikka kannattaa varata edes pari päivää aikaisemmin.

Jos päädyt ajelemaan eteläisen / itäisen Skånen kautta, niin laittele yv:tä, niin voin neuvoa vaihtoehtoisia reittejä. Paikallisia teitä on tullut koluttua jonnin verran pyörällä - viimeksi tänään:-)

/ Panu.

steppaillen
16.03.2010, 10.20
Terveeks! Kiitos kaikille uusista kommenteista.

Tuon Cykelspåret från ostkusten -vihkosen tilasinkin reilu viikko sitten ja sain sen kotiin kuljetettuna parin päivän päästä tilauksesta. Hyvin ripeä toimitus! Ja karttavihko on todellakin hyvä. Pitänee vain leikellä sivut irti, jotta ne saa kätevästi sitten karttataskuun ajon ajaksi.

Myötätuuli, vastatuuli. Tällaisia en ollut ajatellut ollenkaan! Valitettavasti reissuaikataulu ei anna periksi kääntää reittiä toisinpäin. (Elokuun ensimmäisellä viikolla Tanskassa järjestetään iso parkour-tapahtuma, johon olen ottamassa osaa.). Eli vastatuuleen painetaan sitten!

Teltan mukaan ottamisen voisinkin pistää harkintaan. Suurimman osan öistä aion joka tapauksessa yöpyä Hospitality club tai Couch Surfing -majoituksessa. Toisaalta kaipailen myös metsäyöpymisiä. Tiedättekö muuten, onko Ruotsissa samankaltaiset ohjeistukset metsissä telttailuun kuin Suomessa? Tämäkin pitäisi ottaa selville.

Sitten minua kiinnostaisi vielä kuulla, millaisia päivämatkoja te muut olette ajelleet? Olen yrittänyt laskeskella reissuun kuluvia ajopäiviä.Tietenkin siihen vaikuttaa kunto, mukana roudattavan tavaran määrä, edellä mainittu vastatuuli ja sateet ynnä muut, mutta ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää...

wege
16.03.2010, 13.21
Omilla parilla reissulla olen polkenut vaihtelevaa matkaa noin satasen paikkeilla. Alle 100km menee kevyesti ja nopeasti, lähemmäs 150km alkaa olla jo hieman vaivalloista varsinkin raskaalla kuormalla (peräkärry) ja mäkisessä maastossa. Itse lasken ajopäiville noin 110-130km, parille päivälle vähemmän jos kiinnostaa katsella nähtävyyksiä tai takana on pitkä etappi. Oma kunto on kohtalainen muttei mikään superhyvä, matkanopeus keskimäärin 22-24km/h.

Lisäys: Oma tavoite reissaamisessa on matkustaminen, ei perillepääseminen. Siksi ajomatkat ovat ehkä hieman alakanttiin, mutta ainakin olo on ollut hyvä :)

VPR
16.03.2010, 13.46
Päivämatkat ovat omilla reissuilla vaihdelleet 20:stä 110:een riippuen kelistä, maastosta ja motivaatiosta. Kannattaa varata mahdollisesti päivä-pari jolloin voi ottaa löysemmin ja käydä vaikka katselemassa nähtävyyksiä.

Ja nämä reissuthan pidettiin siis vuosina 2001–2005 jolloin olin 13–17 v ja ajelin maastopyörällä, nykyisellä pyörällä ja kunnolla menis satanen joka päivä kevyesti.

Ola
16.03.2010, 15.15
Tiedättekö muuten, onko Ruotsissa samankaltaiset ohjeistukset metsissä telttailuun kuin Suomessa? Tämäkin pitäisi ottaa selville.

Ruotsissa on aika samanlainen jokamiehenoikeus kuin Suomessa, hakusanalla allemansrätten löydät tietoa. Nopea googlaus kertoo telttailusta Ruotsissa:

klick (http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/Allemansratten-talta/)

steppaillen
27.03.2010, 09.20
Tuollaisia ylle/alle sadan kilsan päivämatkoja mäkin arvelen ajelevani. Kaipa tällainen pidempi reissu menee samanlaisilla ajomatkoilla, kuin parin-kolmensadan kilsan matkatkin. Välipäiviä on varmasti pidettävä useampi ja niitä olen matka-aikaan laskenutkin ja pysähdellä aion minäkin. Vaikka matka on osittain vain matkustamista paikasta A paikkaan B, aion nähdä reissun aikana myös kauniin Ruotsin, enkä vain sotkea hampaat irvessä :)

vituxman
10.06.2010, 12.23
Morjens

Pojan luokkaretki suuntautuu ens keväänä ruåtsiin ( dont ask me why ) ja aktiviteetteinä kuullostaa olevan mahdollisesti mm. kiipeilyä, ratsastusta, kirkon polt...eiku kirkkojen zuumausta, viikinkihautojen vaimikäseoli ponkausta ja pyöräilyä...

http://gotlandscykeluthyrning.com/

Tollanen ainakin löytyi, mutta jos jollain olisi antaa persustuntumaa Visby:n alueella tapahtuvaan matkailuun/retkeilyyn/putkikamelin ulkoiluttamiseen olisin kovasti kiitollinen tipseistä...

Eli Tukholmassa ovat muutaman päivän ja siitä suuntaavat ilm. junalla tai bussilla Visby:n ja jos jollain ideoita tolle välillä niin antaa kirjottaa vaan...

Mää en taida lähtee mukn, koska kaikki ruunut ja äyrit loppus kuitennii valhallvägenin berraksessa, nääs :D

Ola
10.06.2010, 12.57
Tossa vähän kuvia ja tukholmankielistä tekstiä pyöräretkeilystä Gotlannissa:

http://happymtb.org/2010/01/04/gotland-runt-pa-50-mil/

Lisätään nyt vielä, että 50mil = 500km.

Samuli
10.06.2010, 13.09
Eli Tukholmassa ovat muutaman päivän ja siitä suuntaavat ilm. junalla tai bussilla Visby:n ja jos jollain ideoita tolle välillä niin antaa kirjottaa vaan...

Junalla väli Tukholma-Nynäshamn ja siitä sitten laiva Visbyhyn.
Jos haluaa junan korvata fillarilla, niin sitten pyörällä Nynäsledeniä pitkin.
http://www.stigoteket.se/stig.php?stig_id=9

HiMa
10.06.2010, 13.33
Reilun viikon kuluttua olis tarkoitus pyöräillä Etelä-Ruotsissa muutama tunti Falkenbergin ympäristössä. Ehkä otan cyclocrossarin enkä maantiepyörää, että voin kurvata myös tarvittaessa hiekkateille. Eli juhannusviikolla sit raporttia Ruotsin maalta :)

vituxman
10.06.2010, 23.17
JÅÅ, tackar....

Jula
10.06.2010, 23.22
Reilun viikon kuluttua olis tarkoitus pyöräillä Etelä-Ruotsissa muutama tunti Falkenbergin ympäristössä. Ehkä otan cyclocrossarin enkä maantiepyörää, että voin kurvata myös tarvittaessa hiekkateille. Eli juhannusviikolla sit raporttia Ruotsin maalta :)

Tuolta löytyy kartta Falkenbergin läpi menevästä "Ginstaleden" fillarireitistä rannikkoa pitkin:
http://databas.halland.se/userfiles/PDF/Cykel/Cykelbroschyren/HT_cykel_Svensk_1-16_low.pdf

Ainakin Falkenberg-Halmstad välillä on mukavia merimaisemia ja useampia luonnonsuojelualueita. Erityisesti Vesslunda'ssa ja Ugglarp'issa on tosi kaunista ja helppokulkuista rantaa, mihin kannattaa pysähtyä. Kallioita, hiekkarantaa, matalaa kasvillisuutta ja islanninhevosten lyhyeksi syömää nurmikkoa jne.

vile
19.06.2010, 11.03
Himpura kun ei mene aikataulut ihan päällekäin. itse oon ajamassa tukholmasta malmöhön ja sieltä köpikseen mut tarkoitus olis olla jo elokuun alkupuolella malmössä...

Suabisti
21.06.2010, 16.27
Paljonko mahtaa nuo Tukholman alueen leiripaikat teltalle maksaa? http://www.eurocampings.net/fi/eurooppa/ sivun mukaan ne maksaa päälle 20e yö. Mielestäni aika kova hinta vaikka ovat kuulema hyvässä kunnossa ja onhan tuokin halvempi kuin hotelli.

Ja vielä, että paljonko mahtaa maksaa Finnlinesillä Naantalista-Kapellskäriin polkupyörä? Hinnastosta en löytänyt.

zwak
23.06.2010, 10.11
Tukholman suunnalla on yksi halpa telttailupaikka Solvalla Citycamping, mutta sinne ei kannata mennä, täynnä epämääräistä sakkia ja henkilökuntaa paikalla vain virka aikaan. Suosittelisin jotain Hostellia, muut leirintäalueet taitavat olla liian kaukana keskustasta (2008 kesäksi selviteltyä tietoa)

Tukholmasta, ja muistakin suurkaupungeita löytää kyllä ulos, kun ottaa mukaan kompassin, ja osaa käyttää sitä ja karttaa kaupunkioloissa. Infosta sai kartan, jonka avulla löysi ulos Tukholmasta pyöräteitä pitkin. Tosin karttaa piti tavata melkein joka risteyksessä.

Junia en minäkään suosittele Ruotsissa. Vaikka joihinkin juniin saa pyörän ottaa, niin sitä pitää sitten itse pitää pystyssä koko matka, mitään telineitä ei ole. Ainakaan paikallisjunassa Nynäshamn - Tukholma v. 2005.

Ruotsissa on helppo vältellä isoja teitä, kunhan ostaa riittävän tarkan kartan. Autoille suunnatussa karttakirjassa on merkittynä myös maaseudulla olevat metsäautotiet, kuten suomen GT karttakirjassakin. Ja pienetkin autolla ajettavat tiet ovat usein päällystettyjä, vaikka kaksi autoa ei mahdukaan rinnakkain -> autot eivät kaahaa, ja pyöräily on mukavaa.

Jula
24.06.2010, 23.20
Junia en minäkään suosittele Ruotsissa. Vaikka joihinkin juniin saa pyörän ottaa, niin sitä pitää sitten itse pitää pystyssä koko matka, mitään telineitä ei ole. Ainakaan paikallisjunassa Nynäshamn - Tukholma v. 2005.

Ainakin Göteborg-Malmö-Köpenhamn välillä kulkevassa Öresundståget'ssa on mun mielestä ihan OK tilat fillareille kun valitsee sopivan vaunun. Jokaisessa junassa on ainakin 9 fillarille paikat. Oon nähnyt pyörämatkailijoita niissä.

Niillä on sellaisia vaunuja, joissa ei ole normaaleja penkkirivejä vaan istuimet on seinän vieressä sellaiset esille laskettavat ja osoittaa keskelle käytävää. Samoissa vaunuissa on myöskin jonkin verran tilaa ilman istuimia. Siinä niitä fillareita yleensä on sitten seissyt.

Fillarin mukaan ottaminen maksaa lastenlipun hinnan.

Lisää infoa löytyy:
http://www.oresundstag.se/

Muita välejä en oo kulkenut paikallisjunilla niin paljoa, että olisi tietoa.

Suabisti
07.07.2010, 00.45
Olis tarkotus lähteä Viking Linellä Turusta-Tukholmaan, mutta olen kuullut juttua, että fillarit lentää siellä autokannella melko kovakouraisesti. Onko kellään kokemusta? Meinaan kannattaako sinne viedä fillariaan hajotettavaksi jos puheet pitää paikkaansa.

Grandi66
07.07.2010, 09.44
Olis tarkotus lähteä Viking Linellä Turusta-Tukholmaan, mutta olen kuullut juttua, että fillarit lentää siellä autokannella melko kovakouraisesti. Onko kellään kokemusta? Meinaan kannattaako sinne viedä fillariaan hajotettavaksi jos puheet pitää paikkaansa.

Tulin kesäkuun alussa Tukholmasta Helsinkiin Vikingillä ja ajoin itse sisään, ku oli peräkärry. Osoittivat paikan mihin jättää ja laittoivat liinalla kiinni laipioon ja kysyivät vielä mistä pujotetaan. Oivaa palvelua ainakin Tukholman päässä ja ihan suomeksi.

mkpaa
07.07.2010, 11.44
Kaikki ajavat itse pyöränsä laivaan ja kiinnittävät haluamallaan tavalla. Ei kukaan siellä koske fillariisi.

Lassard
08.04.2014, 11.02
Laitan kysymyksen tähän lankaan, kun en parempaakaan keksi.

Missä mahtaa olla foorumilla esitelty kuvaraportti reissusta Ruotsin kansallispuistoissa? Upeat kuvat, hyvin organisoidut polku-ja taukotupaverkostot ja parasta kaikessa: ei hyttysiä! Ensimmäistä kertaa vakavissaan kävi mielessä elvyttää omaa tankeroruotsiaan.

Ja juu on kooveegeetä yritetty vaikka kuinka, mutta kun ei osu niin ei osu.

JackOja
08.04.2014, 11.33
^ei ole kansallispuistoissa, mutta siis tätä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47021-MTB-vaellus-J%E4mtlandstriangeln) lai:n juttuako tarkoitat? Yetikin on kirjoitellut paristakin Ruotsin reissusta...

Eikä se hyttysjuttu ole mikään takuu tosiaan :)

Lassard
08.04.2014, 17.47
^ei ole kansallispuistoissa, mutta siis tätä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47021-MTB-vaellus-J%E4mtlandstriangeln) lai:n juttuako tarkoitat? Yetikin on kirjoitellut paristakin Ruotsin reissusta...

Eikä se hyttysjuttu ole mikään takuu tosiaan :)

Tämä just!

http://img155.imageshack.us/img155/3088/thankyou001.jpg

lai
06.08.2014, 11.51
2vrk ja pääsee kiitämään Jämtlandin huippupolkuja. Happy MTB:tä selatessa löysin Kittelfjällin alueesta tietoa. Uumajasta vain 330km Norjan rajalle. Vaasa Umeå lautta ajelee päivittän, tosin hintaa autolla tulee 130€ siivu. Täytyy harkita syyskuussa pitkää viikonloppua alueelle.
http://www.lapplandturism.se/Dorotea/media/cykla_och_vandra_i_vilhelminafj_llen.pdf
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2471705
Happy MTB:stä googlaamalla löytyy lisäinfoa alueesta.

kpyora
10.08.2014, 13.50

Viikkarilla sekä Helsinki - Tukholma että Turku - Maarianhamina väliä menneenä tuo ei minusta pidä paikkansa. Helsingistä lähtiessä pyöriä ei ollut montaa ja miehistö näytti paikan johon pyörän sai itse kiinnittää. Turusta lähtiessä pyörät olivat toisiaan vasten ja järjestettiin vain niin, että ensin oli Tukholmaan menevät ja sitten Maarianhaminaan jäävät.

Matkasuunnitelmia tehdessä kannattaa muistaa pari muutakin vaihtoehtoa:
- suora lento Visbyhyn ja
- Eckerö - Grislehamn.

jaimeone
25.05.2015, 21.20
Oon lähdössä ajamaan Tukholmasta Kööpenhaminaan Sverigeledeniä pitkin. Tarkoitus ois ottaa mukaan retkeilykamat, mutta olisi kiinnostava tietää onko reitin varrella halpoja sisämajoitusmahdollisuuksia. Sverigeleden-reitti menee sellaista pienten paikkojen kuin Nyköping, Oskarshamn, Växjö, Mörrum ja Helsingborg kautta. Oletan, että niissä on vain hotelleja.

Miten tuuli vaikuttaa käytännössä. Tuulihan puhultaa kai Ruotsissa usein etelästä tai lounaasta, joten matkalla Tukholmasta Kööpenhaminaan on luvassa vastatuulta. Noh, sen voi ottaa haasteena ja harjoituksen.

Kaikesta huolimatta matka kansankodin halki vaikuttaa hyvältä idealta.

Pexxi
25.05.2015, 21.39
Eiköhän noissa kaikissa ole hostelleja/B&B.

Halloo halloo
25.05.2015, 23.30
Joku travel sweden tai vastaavan kuuloinen sivu esiin ja tsekkaamaan.

kpyora
14.06.2015, 23.21
Ruotsissa on yhä toimiva retkeilymaja (http://www.vandrarhemskartan.se/)verkosto.

jaimeone
26.06.2015, 12.32
Hyvin meni Tukholma-Kööpenhamina matka. Yhteensä reissuun meni 11 päivää eli poljin keskimäärin noin 80 kilometriä päivässä. Sitten vielä vähän lisää muualla Tanskassa ja Saksassa. Vastatuuli oli välillä kova, mutta sää oli hyvä. Aika vähän hotelleja ja matkailukoteja Sverigeleden-reitin varrelta lopulta löytyi. Tai oli niitä jonkin verran, mutta sattuivat olemaan päivämatkan kannalta aina väärässä paikassa. Ja varmasti niitä olisi löytänyt enemmän jos olisi omannut älypuhelimen. Yksinmatkaajalla hotellit olivat myös aika kalliita, sillä yhden hengen huoneen hinta oli noin 80 euroa. Mutta hyvä oli kallioilla ja metsissä nukkua. Pari yötä tuli oltua myös leirintäalueilla.

Relo
12.02.2017, 17.46
Onko kokemusta Simpnäs - Grisslehamn välin pyöräilystä?

Ajatus olisi lähteä 12-v tytön kanssa kesällä laivalla Helsinki->Tukholma | bussilla Tukholma->Norrtälje | laivalla Norrtälje->Simpnäs | polkien Simpnäs->Grisslehamn | laivalla Grisslehamn->Eckerö. Sitten pyöräilyä Ahvenanmaalla x päivää ja laivalla Maarianhaminasta Turkuun ja junalla sitten Turusta Helsingin suuntaan. Vaihtelun vuoksi vähän erilainen lähestyminen Ahvenanmaalle, jossa ollaan oltu monta kertaa.

Pexxi
12.02.2017, 18.04
Onko kokemusta Simpnäs - Grisslehamn välin pyöräilystä?

Ajatus olisi lähteä 12-v tytön kanssa kesällä laivalla Helsinki->Tukholma | bussilla Tukholma->Norrtälje | laivalla Norrtälje->Simpnäs | polkien Simpnäs->Grisslehamn | laivalla Grisslehamn->Eckerö. Sitten pyöräilyä Ahvenanmaalla x päivää ja laivalla Maarianhaminasta Turkuun ja junalla sitten Turusta Helsingin suuntaan. Vaihtelun vuoksi vähän erilainen lähestyminen Ahvenanmaalle, jossa ollaan oltu monta kertaa.Ei ihan mutta liki. 2011 tulin Hallstavikista (Uppsalasta) Älmstan kautta Grisslehamniin niin ainakin toi Älmsta-Grisslehamn kannattaa mennä ton lahden vasenta puolta. Toinenkin ihan ok mutta siellä on rekkojakin ja toi toinen puoli oli kai muistaakseni jotain vanhaa postitietä. Alkupätkä lienee aika rauhallista kun tie 263 tulee juuri tuonne Älmstaan toisesta suunnasta. Uppsala-Hallstavik -väliä suorinta tietä ei voi oikein suositella, vähän ohi aiheen. Muutenhan Ruotsissa on hieno ajella kun autot ottavat pyöräilijät paremmin huomioon kuin Suomessa.

stiplu
13.02.2017, 11.41
Uppsala-Hallstavik -väliä suorinta tietä ei voi oikein suositella, vähän ohi aiheen.

Tämä kiinnostelee - mikset voi suositella?
Olisi nimittäin just tuo etappi alustavasti omassa reittisuunnitelmassa Uppsalan suuntaan osana välillä Grisslehamn - Göteborg.

Pexxi
13.02.2017, 15.45
Tämä kiinnostelee - mikset voi suositella?
Olisi nimittäin just tuo etappi alustavasti omassa reittisuunnitelmassa Uppsalan suuntaan osana välillä Grisslehamn - Göteborg.Lähinnä tylsä väli. Tolla välillä ei tainnut olla mitään muuta kuin metsää. Eipä toi nyt pitkä väli ole ja aika hiljainen oli. Uppsalan suunnasta koukkasin vähän tuolta alakautta Svian kautta Gåvstaan (muistaakseni). Oli semmoista pientä tietä, idyllistä maalaismaisemaa.

Mattia
13.02.2017, 16.12
Hakusessa nopein reitti Tukholma- Helsingborg välille. Maisemat, vähäinen liikenne yms. sivuseikkoja, mutta toki hyväksyttäviä :) (Isompien) Kaupunkien kiertomahdolisuus plussaa. E4 vissiin koko väliltä poissuljettu vaihtoehto (?). Vinkkejä, kiitos.

mkpaa
13.02.2017, 16.19
Lähinnä tylsä väli. Tolla välillä ei tainnut olla mitään muuta kuin metsää. Eipä toi nyt pitkä väli ole ja aika hiljainen oli. Uppsalan suunnasta koukkasin vähän tuolta alakautta Svian kautta Gåvstaan (muistaakseni). Oli semmoista pientä tietä, idyllistä maalaismaisemaa.

Eteläisempi reitti Knutbyn kautta on paljon mukavampi, mutta suora reitti vähän rauhallisempi. Suoralla reitillä ei ole mitään muuta kuin metsää noin 40 km. Viimeiset 20 km Uppsalaan on nykyään valtatietä, jolla on hyvä piennar.

Olen ajanut tuon Grisslehamn-Uppsala välin noin 10 kertaa. Turku-Långnäs-Eckerö-Grisslehamn-Uppsala on erinomainen vaihtoehto Tukholman kautta koukkaavalle reitille. :)

Markku Liitiä
13.02.2017, 16.39
E4 vissiin koko väliltä poissuljettu vaihtoehto (?).

Näin on. Se on koko matkan motaria, paitsi muutaman kymmenen kilsan pätkä ruotsalaistyyppistä ohituskaistatietä.

stiplu
13.02.2017, 18.15
Lähinnä tylsä väli. Tolla välillä ei tainnut olla mitään muuta kuin metsää. Eipä toi nyt pitkä väli ole ja aika hiljainen oli. Uppsalan suunnasta koukkasin vähän tuolta alakautta Svian kautta Gåvstaan (muistaakseni). Oli semmoista pientä tietä, idyllistä maalaismaisemaa.

Eteläisempi reitti Knutbyn kautta on paljon mukavampi, mutta suora reitti vähän rauhallisempi. Suoralla reitillä ei ole mitään muuta kuin metsää noin 40 km. Viimeiset 20 km Uppsalaan on nykyään valtatietä, jolla on hyvä piennar.
Olen ajanut tuon Grisslehamn-Uppsala välin noin 10 kertaa. Turku-Långnäs-Eckerö-Grisslehamn-Uppsala on erinomainen vaihtoehto Tukholman kautta koukkaavalle reitille.

Ok, kiitos kiitos! Hyvä tietää ettei mitään tuota kummempaa. Pistänpä kyllä korvan taakse tuon eteläisen reitin.
Joskin kun kyseessä vain 40 kilsaa metsää se ei kauhean paha siivu ole siitä noin 2500 kilsasta, jonka reissuni abouttia tulee olemaan ;)

Sanna04
16.02.2017, 08.02
Mitkäs on ilmat Ruotsissa huhtikuun puolivälissä tän vuoden pääsiäisen paikkeilla, eli viikolla ma 10.4. alkaen? Onko etelä-Ruotsista jo lumet sulaneet ja tarkeneeko siellä ajaa maantiefillarilla? Tai jääliukumäet poluilta kadonneet? Mieli tekisi jonkinlaista pääsiäisleiriä viritellä, mutta sellainen mahdollisesti autolla saavutettava ja vähän etelämpänä kuin Hanko.

Tomy
16.02.2017, 14.50
^
Varmaksihan ei kukaan osaa sanoa, mutta on aika epätodennäköistä, että Etelä-Ruotsissa on huhtikuun puolivälissä enää lunta. Suuri osa Ruotsia Tukholmasta etelään on tälläkin hetkellä lumetonta. Tässä esimerkiksi webbikamerakuvaa Göteborgin seudulta: http://www.webbkameror.se/webbkameror/goteborg/index.php

Ja tässä tietoa lumipeitteestä: http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/snodjup

Relo
18.02.2017, 11.10
Kiitos kommentista. Pistän korvan taakse tuon "Älmsta-Grisslehamn lahden vasenta puolta". Pitää kysyä Simpnäs-Grisslehamn pätkästä vielä jostain paikallisesta turistbyråsta, kartan mukaan ainakin Simpnäs on tasaista. Lautta/venereittejä täytyy vielä tutkia lisää, vaihtoehtoja on todella paljon, jopa Simpnäs-Nynäshamn (http://www.waxholmsbolaget.se). Ihan kuin karkkikaupassa olis, kun eri vaihtoehtoja pohtii.

lai
18.02.2017, 11.37
Kiitos kommentista. Pistän korvan taakse tuon "Älmsta-Grisslehamn lahden vasenta puolta". Pitää kysyä Simpnäs-Grisslehamn pätkästä vielä jostain paikallisesta turistbyråsta, kartan mukaan ainakin Simpnäs on tasaista. Lautta/venereittejä täytyy vielä tutkia lisää, vaihtoehtoja on todella paljon, jopa Simpnäs-Nynäshamn (http://www.waxholmsbolaget.se). Ihan kuin karkkikaupassa olis, kun eri vaihtoehtoja pohtii.

Kannattaa tilata nämä kaksi cykelkartaa:
http://www.adlibris.com/fi/kirja/cykelkartan-blad-29-norra-roslagen-190000-9789113042008
http://www.adlibris.com/fi/kirja/cykelkartan-blad-28-sodra-roslagenstockholm-190000-9789113041995
Kartoissa merkittynä kaikki Tukholman alueen parhaat pyöräilyreitit, leirintäalueet, laavut jne. Löytyy myös vierasvenesatamat ja niissä kaikissa on helppo täydentää juomavesivarastot.
Hieno vaihtoehto Tukholma Grisslehamn välille on ajella fillarilla Ljusterö ja Yxlö saarien kautta. Vaatii tietenin hiukan vaivannäköä ja Vaxholmbolagetin apua.
Tässä kuva Älmsta Grislehamn väliltä.
https://lh3.googleusercontent.com/zBFpsocK3laBcJEpLri4tw_cwZDWPgTuP6L0JH5MrqqrGNXv8w HZwAMOnUI8StsIK43AyIP0oJF2gtkf3iUtybqtgfEMyh4pFrNc vrnkRz2ke_B8xw6IRDeSwqY1e09e30KC-G9YfYZyIqa-flbfQpM-_ITLHXcwQwQFXCe6_n7NwFsoeXCM3nKjxQb5O1feGLHIuB1HoJ VmjJx_T5F2ZBDehDgfBkHcMUGuqB7a1VaYL1NKIMqnUySqIbwQ 5yiIkusuCvbJ_JANOtZF_cE_e_vhE2sPjibiOOqapoGAKgUMgf yunZGKnj6jmAhgEfpjJhZK5sPtSN-0McL9nFuBg6LX93rXzXiIlIRz_yBFvpl8X3jJaMSO3OI3TcS-OHE33HEk6s_T9XSqi71Zwr5_ncj0sikOb9BvuXbD_t5pBwPJ8F lYLydUxkxhcLo4y8-6AFTMf6N3F8ULli2yarKaRr_KYhCtpT45VQSdt7m9uiEqzTIBE 31xfFUbyGdHX4ywt_H49tbKWlsiu0CHbRyBzMu0Uu2kF-hTeMaSfRigU8LTlbyDFVciZdVoD0pQgeJtPlNu_lIn1XpHs4a7 _Ei340hzfZ2-bG1jhyu9b2oUxhjKqfjc2e7Y=w1263-h947-no

Relo
18.02.2017, 16.46
Kiitos vinkeistä. Tuo Ljusterö voisi toimia meille, jos menisikin Ahvenanmaalle Kapellskär -> Långnäs. Kuvasi ei jostain syystä näy.

Relo
27.06.2018, 10.41
Onko kokemusta polkemisesta Tukholman Silja Terminalista Stavsnäsiin, josta lähtee Waxholmenin lautta nro 40? Reitti näyttää ainakin kartalla aika hyvältä: https://goo.gl/maps/2qdLfyG9SBu

lai
28.06.2018, 11.00
Onko kokemusta polkemisesta Tukholman Silja Terminalista Stavsnäsiin, josta lähtee Waxholmenin lautta nro 40? Reitti näyttää ainakin kartalla aika hyvältä: https://goo.gl/maps/2qdLfyG9SBu

Tuo tie 222 on todella paha ainakin tuossa Mörtnäsin kohdalla. Muistin mukaan aamulla oli järjetön trafiikki keskustaan päin. Mutta olette varmaan menossa aamulla pois keskustasta, joten varmaan hiukan vähemmän liikennettä saaristoon päin. Tuo Stavsnäs on päätepysäkki kaikkille niille jotka menevät Sandhamniin, joten tie 222 tuskin on mikään hiljainen saaristotie.

Relo
18.07.2018, 23.52
Kiitos varoituksesta. Päätin, että poljetaan kuitenkin tuo pakollinen pätkä 222-tietä, jolle tulemme keskustasta juurikin tuossa Mörtnäsin kohdalla. Täytyy mennä varovasti. Stavsnäsistä sitten lautalla pohjoisen suuntaan Simpnäsiin, jossa kaiken järjen mukaan on rauhallista polkea.

Relo
03.08.2018, 21.53
Silja-terminaalista Stavsnäsiin polkiessa oli noin 4 km pätkä, jossa on a) vilkas liikenne ja b) josta puuttuu kevyen liikenteen väylä. Ihan hyvin siis pääsee fillarilla.