PDA

Näytä tavallinen näkymä : 2x9

Sakari Kyrö
20.01.2010, 22.08
Innostuin tänään pienestä hetken mielijohteesta tekemään kammista 2x9 kammet.

XTR rattaiden suhteen homma oli suhteellisen helppo. Ainoa modaustarve oli 1mm prikka pienemmän eturattaan ja kampien "spiderin" väliin.

Pyörä on 2008 Anthem, ja näyttää siltä että kampia voisi siirtää oikealta puolelta sisäänpäin, ilman että rattaat osuvat takahaarukkaan.

Osaako kukaan neuvoa pystyykö Q-faktoria pienentämään poistamalla molemmilta puolilta keskiötä yhden prikan? Vai onko nuo 2 prikkaa oikealla, ja 1 prikka vasemmalla puolella kaikki oleellisia asennuksen kannalta?

http://farm5.static.flickr.com/4057/4291330142_153e948baa_o.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4062/4291330486_c249bd6e9a_o.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4058/4291330784_4ddbb54bde_o.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4015/4291331028_67860d3680_o.jpg

Pekka L
20.01.2010, 22.16
Se muoviholkki laakerien välissä taitaa olla niin pitkä ettei prikkoja voi poistaa. Mutta maantielaakerin muoviholkki sinne väliin?
Edit: ei kun perhana, onhan se akseli myös liian pitkä.

Etuvaihtaja sulla on "mielenkiintoisesti" asennettu.

Sakari Kyrö
20.01.2010, 22.29
Se muoviholkki laakerien välissä taitaa olla niin pitkä ettei prikkoja voi poistaa. Mutta maantielaakerin muoviholkki sinne väliin?

Joo, se on _hieman_ korkealla. En vielä ehtinyt laskea sitä. Mekaanikko joka auttoi (ja tarkisti että menee oikein), pikaisesti vain sääti ääripäät kohdalleen nyt kun rattaita on yksi vähemmän...

Se voi olla että se akseli tosiaan on liian pitkä, sinänsä ei haittaa, mutta jos sitä pystyy kaventamaan, niin en pistäisi pahaksi. Joku kikka kolmonen?

Pekka L
20.01.2010, 22.31
Yhden prikan voi tietty siirtää vasemmalle, liikkuu se ketjulinja silläkin hiukkasen.

wanderer
20.01.2010, 23.06
Se muoviholkki on vaan tiiviste. Mulla on useampi sellainen pyörä, jossa sitä holkkia ei tarvita kun keskiömuhvi on umpinainen. Akselin urituksen syvyys rajoittaa kammen asentamista syvemmälle akseliin. Kokeilemalla selviää, eli jos välystä ei jää niin homma toimii. Kannattaa tosin tarkistaa, kuinka paljon lähempää kampi mahtuu pyörimään esim. takahaarukan ja rattaiden suhteen.

pööräilijä
20.01.2010, 23.13
Erittäin komee systeemi Sakarilla. Itte pidän 2x9 ehkä parhaana mahdollisena vaihteistona. En oikein usko 2x10 tai 3x10:n. Osaakko sanoa vielä noitten TA:n rattaiden laadusta mitään. Mulla on kans 2x9 ja tuli ostettua vähä painavat ja turhan paksut rattaat ja etenkin rumat:o

Sakari Kyrö
21.01.2010, 07.56
Se muoviholkki on vaan tiiviste. Mulla on useampi sellainen pyörä, jossa sitä holkkia ei tarvita kun keskiömuhvi on umpinainen. Akselin urituksen syvyys rajoittaa kammen asentamista syvemmälle akseliin. Kokeilemalla selviää, eli jos välystä ei jää niin homma toimii. Kannattaa tosin tarkistaa, kuinka paljon lähempää kampi mahtuu pyörimään esim. takahaarukan ja rattaiden suhteen.

Kiitos tästä! Pitää tässä viikonloppuna taas katsoa miten syvälle uritus menee.

Erittäin komee systeemi Sakarilla. Itte pidän 2x9 ehkä parhaana mahdollisena vaihteistona. En oikein usko 2x10 tai 3x10:n. Osaakko sanoa vielä noitten TA:n rattaiden laadusta mitään. Mulla on kans 2x9 ja tuli ostettua vähä painavat ja turhan paksut rattaat ja etenkin rumat:o

Kiitos. :)

Mitä TA:n rattaisiin tulee, lienee ne tukevinta kamaa mitä samaan painoluokkaan on saatavilla. Olen aika pitkään sivusilmällä seurannut esimerkiksi weightweenies ja veloptimal foorumeilla 2x9 konversioita, ja TA on ylivoimaisesti tavallisin valinta. Ilmeisesti kestää hyvin, ja painokaan ei ole paha.

Harryupp
21.01.2010, 08.03

Jos ne vasemman kammen asennusurat ovat sen verran pitkät että vasemman kammen saa asennettua muutama millin syvemmälle akseliin ja siitä akselista pääsee kivasti lyhentämään se liika pituus, ja päätepultille riittää kierteet, ei mikään estä laittamasta ohuemman säätöprikan oikealle puolelle.

Niin tuo etuvaihtajan saaminen oikealle etäisyydelle rattaista voi olla hankalaa kun tämä keskiölaakerin kupin taakse asennettava malli säätyy vakiona vain 42 - 46 hampisiin.
Ja se asennuslevy siirtää myös ketjulinjan 2 mm oikealle.

Kiovan Dynamo
21.01.2010, 08.38
Hieno setti! Itse siirryin paikallisten ajokoirien painostuksesta tuohon 2x9-systeemiin syksyllä, eikä paluuta takaisin triplaan mahda olla. 29/40 -eturattaat toimivat aika hienosti.

XTR rattaiden suhteen homma oli suhteellisen helppo. Ainoa modaustarve oli 1mm prikka pienemmän eturattaan ja kampien "spiderin" väliin.

Miksi tämä?

Sakari Kyrö
21.01.2010, 09.35
Hieno setti! Itse siirryin paikallisten ajokoirien painostuksesta tuohon 2x9-systeemiin syksyllä, eikä paluuta takaisin triplaan mahda olla. 29/40 -eturattaat toimivat aika hienosti.

Miksi tämä?

Tuo 1mm prikka oli pakollinen jotta koko systeemi toimisi ongelmitta. Muuten pieni ratas on liian lähellä isoa ratasta.?. Itse löysin tiedon yhdeltä ranskalaisesta foorumilta. Koskee ilmeisesti ainoastaan XTR-kampia. Esimerkiksi Truvativin Noir kampiin prikkoja ei tarvitse.

Kiovan Dynamo
21.01.2010, 09.42
Tuo 1mm prikka oli pakollinen jotta koko systeemi toimisi ongelmitta. Muuten pieni ratas on liian lähellä isoa ratasta.?. Itse löysin tiedon yhdeltä ranskalaisesta foorumilta. Koskee ilmeisesti ainoastaan XTR-kampia. Esimerkiksi Truvativin Noir kampiin prikkoja ei tarvitse.

Ok, kiitoksia. Pitänee varmaan nimittäin tässä lähiaikoina modata yhdet XTR-kammet tuollaisiksi ja hyvä tietää tällainen asia jo etukäteen, niin ei tarvitse turhaan tunata. :)

p-olkisin
21.01.2010, 10.32
Mulla on myös viimekauden ollu käytössä 2x9 XTR TA 28-40 setuppi.

Noista prikoista sen verran että XTR pikkuratas on paksumpi kuin "tavalliset" rattaat ja prikat on siinä ikäänkuin valmiina.

1mm kuullostaa aika vähältä. Eikö ketju ota jo kiinni isompaan rattaaseen. Mulla on 2mm aluprikat ja tämä tieto WW tai MTBR palstalta.
Proboltista saa tarvittavat prikat, valmiiks porattu täytee reikiä ja saa anodisoituna ;)

Mulla 9-ketju näyttäis olevan toosi lähellä isompaa ratasta kyseisillä prikoilla. Miten Sakarilla? Viittikkö ottaa kuvan kuten alimmainen mutta ketju pienimmällä rattaalla.

Pekka L
21.01.2010, 10.54
Enpäs huomannut että tuo vaihtaja oli se kerskiöön kiinnitettävä malli. Mulla on myös 2x9 ja se on ihan huippu. Täkäläisillä poluilla bashring on pakollinen. Etuvaihtaja on 2 rattaalle tarkoitettu SLX ja tuohon bashringin yläreunan tasalle säädettynä vaihteet vaihtuu ajatusta nopeammin. Ihan oikeasti, ero 3-rattaan systeemiin on käytännössä järkyttävä:)
http://tuubikiekko.suntuubi.com/datafiles/gallery/1/Kona.jpg

PanuV
21.01.2010, 13.56
Mitä TA:n rattaisiin tulee, lienee ne tukevinta kamaa mitä samaan painoluokkaan on saatavilla. Olen aika pitkään sivusilmällä seurannut esimerkiksi weightweenies ja veloptimal foorumeilla 2x9 konversioita, ja TA on ylivoimaisesti tavallisin valinta. Ilmeisesti kestää hyvin, ja painokaan ei ole paha.[/QUOTE]

Terve,

Mitkä kaikki "tarvikerattaat" käyvät XTR 970 kampiin? Onko esim TA:lta kyseessä tuo Chinook- malli? Middleburn? Mitä muita? Ja tieto ostopaikastakaan ei olisi pahitteeksi:)

Panu

stenu
21.01.2010, 13.59
XTR:ään taitaa olla oma ratasmalli. Bike-Discountista ainakin saa TA:ta. http://www.bike-components.de/index.php?cat=c392_MTB-4-Arm.html&sort=&XTCsid=c5affe7fcb90f8bb79c93b853c2adfc9&limit=&filter_id=52&order=

Kiovan Dynamo
21.01.2010, 14.05
XTR:ään taitaa olla oma ratasmalli. Bike-Discountista ainakin saa TA:ta. http://www.bike-components.de/index.php?cat=c392_MTB-4-Arm.html&sort=&XTCsid=c5affe7fcb90f8bb79c93b853c2adfc9&limit=&filter_id=52&order=

Tuossa Sismicissä ei taida olla muuta kivaa, kuin muotoilu ja integroidut vastapultin kierteet isossa rieskassa. Jako on aivan sama 104mm, kuin normi nelipulteissakin. Ysikuuskymppisiin onkin sitten noita spekiaalimpia rattaita.

Sakari Kyrö
21.01.2010, 15.41
tämä keskiölaakerin kupin taakse asennettava malli säätyy vakiona vain 42 - 46 hampisiin.

Itse asiassa etuvaihtaja on pannalla kiinni satulatolpassa. Tämän päivän lenkin perusteella, laskemiseen ei edes ole tarvetta. Toimi kuin kello. :)

Mulla on myös viimekauden ollu käytössä 2x9 XTR TA 28-40 setuppi.

Mulla 9-ketju näyttäis olevan toosi lähellä isompaa ratasta kyseisillä prikoilla. Miten Sakarilla? Viittikkö ottaa kuvan kuten alimmainen mutta ketju pienimmällä rattaalla.

Voin ottaa kuvan ja pistää myöhemmin kuvan tänne. Itse löysin tuon 1mm neuvon veloptimal (http://veloptimal.com/forum/index.php) foorumilta. Nappaan tosiaan kuvan myöhemmin ja pistän tänne...

Terve,

Mitkä kaikki "tarvikerattaat" käyvät XTR 970 kampiin? Onko esim TA:lta kyseessä tuo Chinook- malli? Middleburn? Mitä muita? Ja tieto ostopaikastakaan ei olisi pahitteeksi:)

Panu

Minun käsityksen mukaan XTR-kampiin menee kyllä lähes mitkä tahansa rattaat. Ison rattaan BCD on 104mm, pienen 64mm. Rajoittavana tekiänä on paljon enemmän takahaarukan toleranssi isomman pikkurattaan suhteen. Anthemiin voisi varmaan mennä melko iso pikkuratas, mutta aikaisemmassa jäykkäperäisessä toleranssit olivat jo perus tripla-kampisetillä niin pienet, että tuplakonversio oli pakko tehdä ilman ketjulinjan parannusta. (eli iso ratas edelleen ison paikalla, ja keskirattaan tilalle vaan pienempi keskiratas. Pieni ratas kokonaan veke... Ei ollut kätevä. Ketju tippui usein rattaiden sisäpuolelle.

p-olkisin
21.01.2010, 15.52
mulla on ylimääräiset käyttämättömät Chinookit 42T 104mm ja 30T 64mm.
Ei ois mahtunu NoSaintissa pyörimään. Itselle kyllä sopivampikin tuo 28/40 yhdistelmä.

PanuV
21.01.2010, 16.23
Kiitos vastauksista ja tarjouksesta! Ko konkelissa on tarkoitus vielä jyystää 3x9 setillä, eli 44 isoimmaksi.

Vielä, mitä eroa on Sicmic ja Compac rattailla (muotoilu, paino?) Ja Compacin pitäisi myös sopia XTR 970 kampiin??? Jälkimmäisiä näyttäisi olevan täällä...
http://www.evanscycles.com/products/ta/chain-ring-compac-tooth-4-arm-ec005006

Pushead
21.01.2010, 17.21
Jos ne vasemman kammen asennusurat ovat sen verran pitkät että vasemman kammen saa asennettua muutama millin syvemmälle akseliin ja siitä akselista pääsee kivasti lyhentämään se liika pituus, ja päätepultille riittää kierteet, ei mikään estä laittamasta ohuemman säätöprikan oikealle puolelle

Noissa XTR kammissa vasen kampi kiristetään pultilla ns pohjaan, eli q-factoriin ei vaikuta milläänlailla keskiön sivuille asennetut prikat. Leveys on ihan sama, vaikka vasemman kammen kiinnitäisi oikeaan pöydällä. Siis ilman keskiömuhvia, laakeria ja prikkoja. Sivuttaisvälys säädetään pois vasemman kammen sisäpuolella olevaa muutteria aukaisemalla.

Noista prikoista sen verran että XTR pikkuratas on paksumpi kuin "tavalliset" rattaat ja prikat on siinä ikäänkuin valmiina.

1mm kuullostaa aika vähältä. Eikö ketju ota jo kiinni isompaan rattaaseen. Mulla on 2mm aluprikat ja tämä tieto WW tai MTBR palstalta.
Proboltista saa tarvittavat prikat, valmiiks porattu täytee reikiä ja saa anodisoituna ;)

Tuo johtunee siitä, että sekä pieni että keskimmäinen ratas ovat standardeja paksummat, vievät ketjulinjaa sisäänpäin. Jos vaihtaa vain pienemmän rattaan, tarvitaan paksumpi prikka kuin vaihdettaessa kummatkin rattaat standardipaksuisiksi. Standardin pienen ja keskirattaan tapauksessa ketjulinja siirtyy hieman ulos, eikä toimi enään ison rattaan kanssa.

pööräilijä
21.01.2010, 19.43
Mitä TA:n rattaisiin tulee, lienee ne tukevinta kamaa mitä samaan painoluokkaan on saatavilla. Olen aika pitkään sivusilmällä seurannut esimerkiksi weightweenies ja veloptimal foorumeilla 2x9 konversioita, ja TA on ylivoimaisesti tavallisin valinta. Ilmeisesti kestää hyvin, ja painokaan ei ole paha.
Mites noitten rattaiden rakenne, onko niissä jotain pinnejä tai ramppeja vaihtamista avittamassa? Oon vähän kahen vaiheilla, kun pitäs kevyet 26/38 rattaat 26/36 tilalle. Nykyiset Middleburnit vaihtaa kuin ajatus mutta vähä turhan paksut, painavat ja etenkin rumat;) Eli Joko tuo TA tai Gebhardt(ainakin on pinnit ja rampit)

Sakari Kyrö
21.01.2010, 20.17
Mites noitten rattaiden rakenne, onko niissä jotain pinnejä tai ramppeja vaihtamista avittamassa? Oon vähän kahen vaiheilla, kun pitäs kevyet 26/38 rattaat 26/36 tilalle. Nykyiset Middleburnit vaihtaa kuin ajatus mutta vähä turhan paksut, painavat ja etenkin rumat;) Eli Joko tuo TA tai Gebhardt(ainakin on pinnit ja rampit)

Isoissa rattaissa on pinni, ja keskirattaissa on tuplarampit ja pinnit.

http://www.specialites-ta.com/produits/plateauxbmx_gb.htm#

Itse olin hyvinkin tyytyväinen toimintaan. Erityisesti sen takia että tuo 40 on sopiva lähes mihin tahansa paikkaan, joten pidin isolla rattaalla 99% ajasta.

Yhdessä ainoassa mäessä tiputin pienemmälle rattaalle, ja kyseinen mäki oli sen verran jyrkkä että piti laittaa takaakin isoimmalle mahdolliselle rattaalle.

Nimenomaan tuo standardirattaiden kanssa ollut 32/44 välillä vekslaaminen loppui, ja 40 eturatas oli lähes kaikkialla sopiva. Juuri niinkuin toivoinkin. 26 ei myöskään tunnu liian pieneltä, sillä kun tiukemmat mäet tulee vastaan, pääsee suuremman osan ylös käyttämällä takapakan keskivaihetta, eikä heti tarvitse laittaa pienintä mahdollista vaihdetta.

Mutta, vielä palatakseni vaihtamiseen, oli TA:n toiminta melko lähellä XTR:än omien rattaiden sujuvuutta, eli varsin hyvin pelasi.

pööräilijä
21.01.2010, 20.31
Isoissa rattaissa on pinni, ja keskirattaissa on tuplarampit ja pinnit.

http://www.specialites-ta.com/produits/plateauxbmx_gb.htm#

Itse olin hyvinkin tyytyväinen toimintaan. Erityisesti sen takia että tuo 40 on sopiva lähes mihin tahansa paikkaan, joten pidin isolla rattaalla 99% ajasta.

Yhdessä ainoassa mäessä tiputin pienemmälle rattaalle, ja kyseinen mäki oli sen verran jyrkkä että piti laittaa takaakin isoimmalle mahdolliselle rattaalle.

Nimenomaan tuo standardirattaiden kanssa ollut 32/44 välillä vekslaaminen loppui, ja 40 eturatas oli lähes kaikkialla sopiva. Juuri niinkuin toivoinkin. 26 ei myöskään tunnu liian pieneltä, sillä kun tiukemmat mäet tulee vastaan, pääsee suuremman osan ylös käyttämällä takapakan keskivaihetta, eikä heti tarvitse laittaa pienintä mahdollista vaihdetta.

Mutta, vielä palatakseni vaihtamiseen, oli TA:n toiminta melko lähellä XTR:än omien rattaiden sujuvuutta, eli varsin hyvin pelasi.

Kuulostaa erittäin kevyeltä ja toimivalta. Mulla on vielä dura-acen 12-27 pakka niin on optimoitu toi 1-1 vaidekki parhaaks mahdolliseks:) Tahkolle varmaan tarttee heittää xt:n pakka tilalle, jos nyt ei aivan ihmekunnossa oo:D

Sakari Kyrö
23.01.2010, 21.23
Viittikkö ottaa kuvan kuten alimmainen mutta ketju pienimmällä rattaalla.

Tässä kuva tuosta ketjusta pienimmällä rattaalla. Ihan hyvin mahtuu, mutta toisaalta en oikeastaan koskaan käytä takapakan alempaa puoliskoa kun ketju on pienellä rattaalla edessä.

http://farm5.static.flickr.com/4051/4298457580_5eab73d911_o.jpg

http://farm3.static.flickr.com/2728/4297712857_e21af0f06d_o.jpg

http://farm5.static.flickr.com/4053/4298458340_1029f837aa_o.jpg

MTBVespa
20.03.2010, 07.51
Onko jollakulla mitattua tietoa Specialites TA chinook BCD 64mm 28-piikkisen rattaan halkaisijasta? Jos ei oo nii viittiskö joku mitata. Tartteis mittailla mahtuuko pyörimään omas fillaris xtr-setissä pikku rattaan paikalla...

Juide
20.03.2010, 18.40
Onko jollakulla mitattua tietoa Specialites TA chinook BCD 64mm 28-piikkisen rattaan halkaisijasta? Jos ei oo nii viittiskö joku mitata. Tartteis mittailla mahtuuko pyörimään omas fillaris xtr-setissä pikku rattaan paikalla...

Vastakkaisten hampaiden kohdalta 115,0 mm. Sisäpuolen paksunnos (ketjun aloitusviestissä kolmas ja neljäs kuva) on 101,5 mm.

MTBVespa
20.03.2010, 20.43
Vastakkaisten hampaiden kohdalta 115,0 mm. Sisäpuolen paksunnos (ketjun aloitusviestissä kolmas ja neljäs kuva) on 101,5 mm.

Kiitokset! Tarttee ruveta mittailee.

Iko
15.06.2011, 14.18
Hei!

Lainataas tätä ketjua, vaikka kysymykseeni liittyy myös bash-ring...;)

Mulla pyörässä (viimevuotinen Orange Five) Blackspiren 24-36-bash + ohjurina Stinger. Suositus keskiön spacereiden suhteen tuossa on vetopuolelle 2,5mm, joka täyttyy jo tuolla Stingerillä. Ongelma tuossa on se, että eturatasta vaihtaessa ketju suorastaan hipaisee linkkua. Aiemmin olen käyttänyt lisänä toista 2,5mm, mutta se on liikaa. Seurauksena kammen pultin löystyminen, jonka on joutunut jktp kiristämään varsin tiukalle.

Ajatuksena onkin testailla muutamalla erilaisella spacer asetuksella systeemiä.
Ketjulinja pitäisi olla 50mm, joka käytännössä tulee olemaan lisäspacereiden verran tuon yli, vähintään 1mm.

Kuinka paljon ketjulinjaa on varaa kasvattaa suosituksesta? Ja mitä mahdollisia haittoja ketjulinjan kasvattamisesta voi olla?

Muutkin vinkit systeemin toiminnan optimoimiseksi otetaan kiittäen vastaan!

EDIT. Vitoseen ei mahdu 32:sta isompaa keskiratasta. Omalla kohdalla tuo levennys kustansi vääntyneet kammet tai vääntyneen kupin. Toki isompi hittikin on voinut sen aiheuttaa, lopullista syytä ei kuitenkaan saa mitenkään selville. Trippelikammilla mennään, ison tilalla bash, joka tarvittaessa vaihtuu 44:n.