PDA

Näytä tavallinen näkymä : Polkupyörän huolto (liikkeessä)

NakiRider
28.12.2009, 11.01
Hei!

En oikein mistään löytänyt mitään keskustelua aiheesta, eli minne kannattaa pyörä viedä huoltoon pääkaupunkiseudulla. Nyt on tarpeen tietty edullinen hintakin eli sen takia kyselen, muuten veisin varmaan vain Velosporttiin.
Ongelmani on kohtuullisen monimutkainen osaamiselleni, takavaihtajani(XT) häkki katkesi kesken lenkin ja sinkoitui voimalla pinnojen väliin taittaen yhden pinnan pelottavan näköiseen kulmaan. Nyt olisi siis vihdossa takavaihtaja, pinna ja ehkä myös ketju ja takapakka. Minkälaista hintaa tälläisestä työstä voi odottaa ammattilaisen veloittavan? Vai olisiko tämä helppo hoitaa itse kotona? Koska nuo osat crc:stä tilattuna ei maksa juuri mitään..

Pikaisia vastauksia odottellessa! (hanget kutsuvat jo:o)

Niklas

twentyniner
28.12.2009, 11.44
Suosittelen käyntiä Tikkurilassa, Ajomies palvelee ammattitaidolla.

Harryupp
28.12.2009, 12.10
Niin osat eivät maksa maltaita mutta sun pitää ehkä myös oikaista tai vaihtaa takavaihtajan kiinnityskorvake ja vaihtaa kaikki vahingoituneet pinnat ja rihdata takakiekko.

Jos ei ollut kovin erikoinen kiekko saattaa olla viisasta jopa ostaa uusi kiekko sinne taakse ja sitten itse korjauttaa se toinen kiekko varakiekoksi.

Voi olla etteivät ketjut ja takapakka ole kärsineet yhtään rytäkässä, mutta toisinaan muutama ketjun lenkki tai rattaan hammas vääntyy tai rikkoontuu kun tällainen haaveri sattuu.

Jos ei sulla ole tulipalokiire laittaa fillari kuntoon, ota vaikka kuvia vahingoittuneista osista ja kipaise korjaamolla kysymässä mitä haluavat tällaisesta korjauksesta ja mitä osat maksavat heillä?

Jos hintataso osissa ei eroa nyt ihan hirveästi on melkein parempaa hoitaa koko homma samalla verstaalla.

Jos eivät tiedä mitä osat maksaa, ja sinulla on halvat hinnat tiedossa millä itse saat osat hommattua voit myös sopia että sinä hommaat osat ja korjaamo tekee työt.

H. Moilanen
28.12.2009, 15.30
Jos eivät tiedä mitä osat maksaa, ja sinulla on halvat hinnat tiedossa millä itse saat osat hommattua voit myös sopia että sinä hommaat osat ja korjaamo tekee työt.

Tällä konstilla ei kyllä säästämään pääse. Omat osat ja työ vieraalla tarkoittaa niin korkeata työn hintaa, että korjauksen tekevä liike saa katetta myymättä jääneiden osienkin osalta.

Mikrometri
28.12.2009, 15.59
Suositushan on että asiakkaan omista osista tehtyyn työhön lisätään vähintäin 50% lisää tuntihintaan veloituksen yhteydessä tai veloitetaan vastaava määrä ylimääräisiä tunteja. Liikkeen kannaltahan kyse on lähes samasta asiasta kumman tavan asiakas valitsee. Helpointa kyllä on vaan veloittaa reilusti ylimääräisiä tunteja.
Ja olla turhia asiakasta vaivaamassa koko asiasta.

Risto Koivunen
28.12.2009, 19.37
Tähän aikaan vuodesta ei huolloissa pitäisi olla kauheata tungosta asiakkaista, joten kauhean pitkään ei pitäisi joutua huoltoa odottamaan.

Yksittäisen pinnan vaihtaminen kotosalla ei ole mikään iso operaatio, mutta kannattaa huomioida että siellä saattaa olla vahngoittunut useampikin pinna.

Tomi L.
28.12.2009, 21.41
Suositushan on että asiakkaan omista osista tehtyyn työhön lisätään vähintäin 50% lisää tuntihintaan veloituksen yhteydessä tai veloitetaan vastaava määrä ylimääräisiä tunteja. Liikkeen kannaltahan kyse on lähes samasta asiasta kumman tavan asiakas valitsee. Helpointa kyllä on vaan veloittaa reilusti ylimääräisiä tunteja.
Ja olla turhia asiakasta vaivaamassa koko asiasta. Vai että oikein suositus. Missähän olet käynyt jos tällasia suosituksia on? Ainoa "lisä" mikä tulee mieleen on se ettei silloin saa koko huollon summasta alennusta. Jos koko setti ostetaan samasta liikkeestä ja asennetaan siellä, voi alennus olla hyväkin, toki jos todella halvalla saa jostain niin sillonhan silläkään ei ole väliä.

H. Moilanen
28.12.2009, 21.59
Vai että oikein suositus. Missähän olet käynyt jos tällasia suosituksia on?

Varmaan joka alan korjaamolla on tälläinen käytäntö. Moni luulee säästävänsä auton huoltokuluissa kun vielä korjaamolle omat öljyt ja osat, muttei ymmärrä häviävänsä rajusti työhinnassa.

ellmeri
28.12.2009, 22.08
Suosittelen käyntiä Tikkurilassa, Ajomies palvelee ammattitaidolla.

Täällä minäkin käytän pyörääni,keulahuollot ja joskus pienenmissäkin huolloissa..:cool:

Keskiviikot taitaa olla kiinni.!!!!!!

Pahat-Sedät 50/60 suosittelee vilpittömästi.:D

zippo
28.12.2009, 22.16
Aukeaa 5.1.2010.Ajomies talvilomalla

EDIT:ÖÖö siis paja avoinna 4.1.2010

Harryupp
28.12.2009, 22.21
Onhan se näin että jos on osaamista ja tarvittavat työkalut ja korjaustilat omasta takaa säästää muutamia euroja.
Mutta kyllä ne korjaustilan lisäneliötkin maksaa ja tiedon hankinta, erehdyksien kautta oppiminen ja kaikenmaailman työkalujen hankkiminen maksavat nekin rahaa ja vievät kallista ajoaikaa.
Että jos nyt ei riko pyörää joka viikko saattaa olla edullisempaa viedä korjaamoon vaikka korjaus maksaakin muutaman satasen.

fillarji
28.12.2009, 22.57
Hyvä pyörähuolto on itä-helsingin pyörähuolto, erikoistuu "hyviin" pyöriin ja ammattitaidolla. Vuosaaren sillan vieressä puotilan puolella. Siellä saat pyörän kuntoon, mutta hinnasta en tiedä. Kannattaa soittaa sinne(google) ja kysyä, aukeaa 4.1.

Galahad
29.12.2009, 00.09
Tuossa on yks oman kylän kaveri (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?u=33918) , joka osaa hommansa. Kohtuuhinnatkin on ollut.

Kanuunadale
29.12.2009, 00.33
Tikkurilassa saa multa täydet pisteet!

Marsusram
29.12.2009, 10.27
Takakiekon vääntyneestä pinnasta kannattaa selvittää saatavuus jos on harvinaisempaa tyyppiä. Teräksisiä löytyy varmaan joka pajalta, mutta Mavicin tai muiden omia alupinnoja voi joutua odottamaan jos menee tilaukseen.

NakiRider
31.12.2009, 01.09
Tuossa on yks oman kylän kaveri (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?u=33918) , joka osaa hommansa. Kohtuuhinnatkin on ollut.
Soitin sitten tänne ja kaveri haki pyörän muutaman tunnin sisällä soitosta ja seuraavana aamuna olikin jo iloinen yllätys kun pyörä oli hoidettu valmiiksi! Hinnat olivat kohtuulliset, ja ensimmäistä kertaa kohtasin huoltomiehen jolla ei ollut kusetuksen makua hommassa!
Nopea ja rehti palvelu, mukava hinnoittelu ja täysin ylitsevuotavan hemmotteleva noutopalvelu!
Suosittelen vakavasti.

Race-Face
05.01.2010, 21.30
Ite olen yleensä huollellut pyörää velosportissa. Lähinnä siksi että on lähi-alueen ainoa kunnon pyörähuoltamo. mtb-shopissa joskus kanssa pyörää huollattanut, ei oikeen natsannut se paikka mulle. Velosportissa huolto on ollut hyvää. On tehty niinkuin toivottu, eikä sovellettu omaa (mtb-shop). Huolloissa ei ole kovin kauaa kestänyt. Keväällä ehkä kovimpaan ruuhka-aikaan meni vajaa viikko. Eli ei mikään kovin paha. Hinnat velosportissa on aika normaali tasoa. Näin ollen huollan pyöräni jatkossakin velosportissa. Sen verta vielä. Että itse "speksaan" niin että. Mitä osaan laitan kotona. Ja liikkeeseen vien sen mitä en ite paikoilleen saa. Partsit yleensä tulee ketjuraktiosta.

sabari
28.09.2012, 20.15
Mistäs löytyisit täyshuoltoa cyclocrossille ja nimenomaan pääkaupunkiseudulta ja sieltä edullisimmasta päästä?

pötkö
28.09.2012, 20.28
jos halvalla haluat fillariin huoltoa, niin etkö voisi tehdä sitä itse? peset ja rasvaat, siinä se.

Sitten kun huolto tehdään niin se olisi varmaan kiva tehdä kunnolla. tarkistaa laakerit, kiristää pinnat ja suoristaa vanteet. Vaihtaa ehkä jarrupalasta ja vaijeria, ehkä ketjua jos ei ole vielä päässyt kuluttelemaan rattai...huolehtia siitä että fillari on hyvässä ajettavassa kunnossa, ettei mene aika lenkillä tunkkaamiseen lähimmälle taksiasemalle... tai ajat kato fillarin loppuun ja käyt ostamassa uuden, halvan sitten kanssa...

rjrm
28.09.2012, 20.52
Kyllä minä myös suosittelen opettelemaan huoltamisen itse.
- vaihteiden säätö
- rihtaus
- navat
- keskiö
- polkimet jne...
Kaikkeen noihin löytyy opaskirjat kirjastosta, park toolin ohjeet ja youtubevideot, ja foorumilta loput ohjeet, mitä noissa ei kerrota :) Huoltaminen on aivan mukavaa puuhaa.

Isä nitro
29.09.2012, 06.25
Minä vein pitkästä aikaa pyöräni huoltoon. En tiedä mikä minuun meni, kun olen tavannut tehdä kaiken itse etuhaarukan huoltoa ja erityistyökaluja vaativia toimia lukuun ottamatta (kuten rotsaus). Kerron kokemuksistani toisaalla jahka saan vielä kesken olevan prosessin päätökseen. Nyt jo voin kompata edellisiä eli opettele huoltamaan pyöräsi itse. Se on todella mukavaa hommaa. Eilenkin meni 1,5 tuntia pyörän puhdistamiseen ja vaijerin vaihtoon.

Ennen luotin ketjun vanhoissa viesteissä mainittuun Ajomieheen, jonka palveluksia lienee saatavilla edelleen. Vinkatkaa tietävät mistä löytyy. Toiseksi kai se Velosport edelleen on suhteellisen varma. Tikkurilan Kunnon kauppakin oli ainakin ennen yllättävän hyvä.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Halloo halloo
29.09.2012, 13.21
Ennen luotin ketjun vanhoissa viesteissä mainittuun Ajomieheen, jonka palveluksia lienee saatavilla edelleen. Vinkatkaa tietävät mistä löytyy.

Hi5bikes, Herttoniemi.

Kartturi
30.09.2012, 19.25
Pyörähuolto.com tuntuu olevan asialtainen, varsinkin jos saa Adrian Curryn kiinnostumaan asiastaan. Siellä on tullut erinäisiä asioita toimitettua lähinnä bb:n ja headsetin asennuksen osalta ja duunit on onnistuneet hyvin. Tosin olen tehnyt tuollaiset perushuollot, siis pesu, säädöt, rasvaukset sekä pyörän ja kiekkojen kokoamiset pääosin itse, joten kokemus on suhteellisen rajoitettua.

sabari
01.10.2012, 18.26
Aivan, tämä paikkahan on vain kaikille HC-pyöräilijöille, jotka myös eivät osta valmiita/valmiiks koottuja pyöriä, vaan kokoavat ne itse parhaiksi katsomillaan osillaan. Heiltä löytyvät myös kaikki mahdolliset työkalut kaikkeen. Lisäksi sitten nämä HC-hemmot lisäävät kuvia tuotoksistaan ja virtuaalipippeli kasvaa.

Noh, kiitos aina niin asiantuntevista vastauksista.

Pyörällä ja autolla
01.10.2012, 18.36
Jollain romupyörällä on hyvä harjoitella huoltohommia.

sabari
01.10.2012, 18.56
Hassu tilanne; "romusempi" pyörä varastettiin, ja nyt vain käytössä tuo crossi.

twentyniner
01.10.2012, 21.04
Hyvästä huollosta kannattaa maksaa, valohoidosta ei. Jos vaikka suuntaat sen fillarisi kanssa edellä mainitun Hi5bikesiin, et taatusti ainakaan pety. Hinnoista en osaa sinua ikävä kyllä valaista, mutta eiköhän yhteyttä ottamalla selvinne.

Kartturi
02.10.2012, 19.08
Niin tosiaan, ei nyt ollut tarkoitus venyttää pippeliä.D Totesinpahan että en nyt suuremmin ole teettänyt remonttia, mutta vaikuttaa pätevältä omalla rajoitetulla kokemuksella.