Näytä tavallinen näkymä : Tee-se-itse Litku tubeless-renkaisiin
Tämmöistä ei löytynyt haulla joten ketju pystyyn.
Ajatuksissa oli kokeilla itse sekoitella litkut ulkomaiden malliin:
http://forums.mtbr.com/showthread.php?p=4376252&page=4
Tämän hetkinen ohje on seuraava:
1 part Latex Mold Builder
2 parts Slime (ATV/Mower Sealant)
2 parts Water
tai sitten:
1 parts Water
1 part Propylene Glycol antifreeze
Onkos joku kokeillut näitä? Ja mistäs tälläisiä mömmöjä sais suomesta ja millä nimikkeillä? (toi latex ja slime lähinnä :D) Muut kyllä löytyy.
Ja ammoniakkia tarvitaan... johonkin :seko: ainakin Stanin litkussa on sitä :D
Onkos joku kokeillut näitä? Ja mistäs tälläisiä mömmöjä sais suomesta ja millä nimikkeillä? (toi latex ja slime lähinnä :D) Muut kyllä löytyy.
Maitoliima on jokseenkin latexia ja voisiko Slimen korvata D11-mömmöllä? Omat kokeilut olen tehnyt Maitoliima-Vesi 1:1 reseptillä. Toimii, mutta kuivuu turhan nopeasti. Soveltuu siis uuden renkaan tiivistämiseen ja ajoon kunnes rengas puhkeaa. Jos puhkeamissuojan haluaa, niin kaupallinen litku sisään.
Tulevatko omat keitokset paljonkin halvemmaksi vai ovatko ominaisuudet paremmat verrattuna kaupallisiin tuotteisiin?
Tulevatko omat keitokset paljonkin halvemmaksi vai ovatko ominaisuudet paremmat verrattuna kaupallisiin tuotteisiin?
Ei tule merittävästi halvemmaksi, Eihän tuollainen puolen litran pullo valmista ainetta maksa montaa kymppiä.
Maitoliima on jokseenkin latexia ja voisiko Slimen korvata D11-mömmöllä? Omat kokeilut olen tehnyt Maitoliima-Vesi 1:1 reseptillä. Toimii, mutta kuivuu turhan nopeasti. Soveltuu siis uuden renkaan tiivistämiseen ja ajoon kunnes rengas puhkeaa. Jos puhkeamissuojan haluaa, niin kaupallinen litku sisään.
Ilmeisesti maitoliima ei ole kuitenkaan pelkkää latexia? Olisko joku muotti lateksi oikaempi vaihtoehto? Mitä D11 on? Ilmeisesti toi glygoli estää nimenomaan kuivumisen siellä renkaassa
Kiovan Dynamo
15.12.2009, 12.55
Pitäähän propellissa olla kierroksia. Eikä se ole huonokaan viritelmä, ellei se tule kaksi kertaa kaupallista kalliimmaksi ja toimiikin lähes yhtä hyvin. ;)
Ei tule merittävästi halvemmaksi
Selvä. Entäs ne ominaisuudet?
Noiden ainesosien saatavuus on näyttää minusta kovin paljon hankalammalta kuin vaikka Stanin litkun, jota saa hyllytavarana pääkaupunkiseudulla ja postimyynnistä vähän hitaammin.
Kaikesta huolimatta itse tekeminen kiinnostaa (hullu mikä hullu).
Pitäähän propellissa olla kierroksia. Eikä se ole huonokaan viritelmä, ellei se tule kaksi kertaa kaupallista kalliimmaksi ja toimiikin lähes yhtä hyvin. ;)
Maitoliimapullo maksoi 12€ ja se kuivui niin, että toisella litkujensekoittelukerralla pullossa oli turhan kiinteä lateksiklunssi; ei litkun raaka-ainetta. Sain siitä siis kaksi rengasta; etu ja taka -renkaat kertaalleen toimimaan. Samankokoinen kaupallinen litkusekoitus maksoi 14€ ja sillä on hoidettu kaksi rengasta. Litkua on jäljellä ja se on edelleen litkua. Jokohan pitäisi mennä kokeilemaan, josko Freddies Rewenzeistä tulisi tubelekset? :o
Eipä taida olla maitoliiman syy, jos se kuivaa pulloon.
Eipä taida olla maitoliiman syy, jos se kuivaa pulloon.
Ei tietenkään. Liimanhan kuuluu kuivua päästessään ilman kanssa tekemisiin. Se on monessa tapaukessa hyvä, että paksumpikin kerros liimaa kuivuu. Tässä tapauksessa käytön vähyys on tietenkin syyllinen. JA olisihan se saattanut auttaa, jos pulloa olisi säilyttänyt väärin päin.
Jauhakaa ny viä jotain pyyhegummin paloja tuonne litkun joukkoon, niin renkaat kimpoilee ihan erihyvin kivistä & kannoista.
Sen verran tuli selviteltyä että tuota muottilateksia saa askartelukaupoista. Kipsin valantaan ja niin pois päin.
Fixus myy noita slime tuotteita joten ei tarvi etsiä edes korvaavaa tuotetta.
bartagma
15.12.2009, 19.39
Itse ostin 250ml tuubin rema TIPTOP:in TT SEAL paikka-ainetta 6e maksoi tuubi ja siihen lisäsin hieman korrekin jäähdyttäjännestettä jotta se olisi hieman juoksevampaa.
Ei kyl maitoliiman hankinta tule hirveästi edullisemmaks, mut jos haluaa ite läträtä noitten kaa ni mikäs siin.
Tämmöistä ei löytynyt haulla joten ketju pystyyn.
Ajatuksissa oli kokeilla itse sekoitella litkut ulkomaiden malliin:
http://forums.mtbr.com/showthread.php?p=4376252&page=4
Tämän hetkinen ohje on seuraava:
1 parts Water
Nyt on ajeltu vuoden verran noilla omilla litkuilla ja hienosti toimii. Rengasrikot 0kpl ja piti paineet kohtuullisesti. Pari kertaa lisäsin litkua ettei kuivu renkaan sisään. Seuraavaksi vähennän tuon glycolin osuuden puoleen koska nyt contin mountain kingi puski litkua kyljistä läpi. Tuon pitäisi tehdä litkusta vähän nopeammin hyytyvää.
Otin nuo litkutetut renkaat tänään pois ja näky oli ilahduttava. Renkaan sisällä ei ollut mitään kuivuneita palloja. Renkaan sisäpintaan oli kauttaaltaan muodostunut ohut elastinen kalvo ja vähän oli vielä juoksevaakin litkua joukossa. Puhdistuskin oli helppoa kun se kalvo lähti melkein yhtenä kappaleena pois sieltä.
Pitäisi varmaan tehdä kaksi eri satsia. Toinen asennukseen ja tiivistämiseen sekä toinen paikka-aineeksi. Ensimmäinen olisi nopeammin kuivuvaa ja toinen juoksevampaa.
Esim seuraavasti:
Asennuslitku:
1 parts Water
Paikkauslitku:
1 parts Water
Viimeisin resepti tuolta mtbr-sivulta:
I shortened the ingredients list, since slime uses propylene glycol antifreeze as the carrier fluid anyways:
1 latex
2 Slime
2 Water
Mikäs tän satsin hinta on suhteessa NoTubesiin? Raaka-aineet siis jotain askartelukauppakamaa ja Fixusta?
Eipä tuossa hirveästi säästä. NoTubes tais olla 25e/l ja tälle tulee hintaa 17e/l kun jättää tuon jäähdytysnesteen pois. Mutta halvemmalla pääsis jos löytäis jotain korvaavaa tuolle slimelle ja tuota muottilatexia sais varmaan halvemmalla jostain, mutten ole jaksanut etsiä. Parasta on kuitenkin helppo säädettävyys, voi tehdä eriä talvelle ja kesälle sekä asennus tai paikka-aineeksi. Katsoo miten pelittää omissa renkaissa ja säätää sen mukaan.
Mainitsit että mitään paakkuja ei tullut. Oliko sulla litkut koskaan paikallaan esim kesälomalla käydessä? Mä olen huomannut että NoTubes tuppaa kovettumaan kasaksi pohjalle jos on parikin viikkoa pyörät samassa asennossa.
Mites paikkaavuus? Huomasitko kertaakaan että paikkasiko litku semmosta vähän isompaa reikää joka olis päästänyt ensin litkua jonkun verran läpi?
Oon ajanut staneilla maasturia kohta pari vuotta, mutta oon vähän funtsannut että vois kokeilla Hutchinsonin maantietubelesseja Ksyriumeihin, ja pistää hieman lientä sisään, mutta mitään paakkuja À la Stan's en sinne kyllä halua.
Mitään paakkuja ei ollut joten sen suhteen toimii hyvin, mutta kuten sanoin niin ainakin talvella pukkas tuo contin MK vähän sitä kyljistä läpi eikä se loppunut vaikka lisäsin ja huljuttelin, joten päättelin että tuo on ehkä hieman ohkasta. Seuraavaksi testiin menee erä missä ei ole lisättynä tuota jäähdytinnestettä.
Tuossa slimessä on juoksutteena valmiiksi ammoniakkia (jonka takia alunperin oli tuota jäähdytysnestettä), joten nää kaverit on järkeilly että paras resepti on toi missä on lateksi, slime ja vesi. Ei muuta, ne hileet sun muut rouheetkin ne on jättänyt pois.
On mulla toi pyörä seisonu montakin viikkoa paikallaan aina välillä kun ei ole sesonki päällä. Tuota paikkausta on vaikea kommentoida, koska en ole huomannut että olisi koskaan ollut selvää reikää. Ihan surutta olen kuitenkin noilla päästellyt kivikoissa ja lasin päältäkin. Nyt kun otin ne vanhat litkut pois sieltä renkaista niin en huomannut mitään selviä vaurioita.
Jos haluat saada tuosta stanin litkusta hitaammin hyytyvää niin lisää siihen tuota jäähdytinnestettä hieman. (Vaikka 1/10 tilaavuudesta). Kannattaa kuitenkin asentaa ensin renkaat normi stanillä, koska tuo jäähdytinneste hidastaa myös tiivistymistä. Laittaa sitten myöhemmin tuota jatkettua litkua sisään venttiilin kautta.
Mainitsit että mitään paakkuja ei tullut. Oliko sulla litkut koskaan paikallaan esim kesälomalla käydessä? Mä olen huomannut että NoTubes tuppaa kovettumaan kasaksi pohjalle jos on parikin viikkoa pyörät samassa asennossa.
Mulla oli Notubes litkutetuissa talvirenkaissa koko talven. Lumikelille tuli Nordic spike alle harvakseltaan ja muuten mentiin Marathon winterillä. Pari viikkoa tuli moneenkin kertaan kakkoskiekoilla seisokkiajaksi eikä mitään kovettumista tapahtunut. Viimeinen seisokki taisi olla reilun kuukauden luokkaa ilman mitään ongelmia ja se oli kyllä ihan nestettä vanteelta poistettaessa.
Harkitsin itsekin itse tekoa joskus, mutta kustannnuksiin nähden ei ole mielestäni vaivan arvoista. Puolen litran purkki maksaa 16,90 esim. bike-discount:lla ja tuolla selviää hyvin vuoden vähän isommillakin renkailla. Vaikka säästäisi 80% hinnassa, ei pyöräilybudjettini muuttuisi sillä kovin olennaisesti.
Ymmärrän toisaalt hyvin tee-se-itse henkilöitä, jos saa parempia ominaisuuksia tai jos haluaa tehdä harrastuksen ja kokeilun vuoksi.
Siihen paakkujen muodostumiseen vielä palatakseni. Stani hyytyy kun se joutuu kosketuksiin ilman kanssa mihin se pystyy haihduttamaan liuottimensa. Jos rengas ei tiivisty kunnolla vaan vuotaa jatkuvasti niin tällöin sitä on kanssa pumpattava useammin jolloin litku pystyy haihduttamaan lisää liuotinta. Eli niksi on käyttää jo tiivistysvaiheessa riittävästi litkua ja tiivistää huolellisesti.
JRA:n Wheel milk teki kaksi veneen kuvaa Freddyn kostoon noin viikon seisokeilla, vaihdoin sisäkumiin kun ei kestänyt, pari vuotta vanha kumi ja oli vaikea tiivistää, hyvä kalvo oli kyllä sisällä mutta kyljet ovat kyllä viiltoisen näköiset, vanhempaa kumia en edes yrittänyt.
Kesäksi tulossa 2.4 Rocket Ronit ja Stanin litkua, pito ja tuntuma olivat paremmat kuin sisäkumilla, mitä ensi talveksi?
Kokeiluna ostettu Kärkkäiseltä 5,5eurolla 500ml autonrenkaan paikkausvaahtoa, sekotin siihen vähän jäähdytinnestettä, ja reilusti renkaaseen. Ainakin tiivisty hitaasti, sai kompressorilla lykätä reilusti ilmaa, mutta lopulta alko tiivistyä. Saa nyt nähdä pitääkö ilmoja, tilasin kyllä valmiiks jo Notubesin litkupurkin...;)
Ei se olis kaivannu lisää ainakaan sitä jäähdytinnestettä kun se on just se mikä pitää sen juoksevana. Lateksia ja vettä ois siihen vähän voinu laittaa.
hannupulkkinen
12.04.2011, 22.27
Litkunöösi kyselee. Kun tuo tuubirenkaiden tiivistämislitku on meleko kallista, niin voisiko tuota autonrenkaan paikkausvaahtoa laittaa ehkäisemään tuubien puhkeamista. Samaa ainettahan se taitaa olla kuin nuo polkupyöränkuminpaikkausvaahdotkin.
Jo siihen laittaa lisää lateksia niin parantaako se reikiä ehkäisevää vaikutusta?
Tilasin kyllä Saksasta tuota alkuperäistä tufon reikienehkäisylitkua.
Sillä voi suojata vain 1-3 rengasta ja satsi kestää vain kolme kuukautta, joten vähän kiinnostaisi kokeilla jotain muuta.
Entäs sitten jos sisäkumi on lateksia niin toimiiko tuo tiivistys?
Mitenkäs nämä tubeleslitkut? Pelittäisivätköhän ne tuubirenkaissa?
Mulla on pullo Stanin litkua, ja ajattelin kokeilla sitä tuubeissa. Käytännössä tuo taitaa olla vastaavaa tavaraa kuin Tufon oma. Se on vain noin litran pullo, joten sitä pitää työntää jollain ruutalla venttiilinreijästä
Ei se olis kaivannu lisää ainakaan sitä jäähdytinnestettä kun se on just se mikä pitää sen juoksevana. Lateksia ja vettä ois siihen vähän voinu laittaa.
Jep, jäähdytinnestettä laitoin että sain sen vähän juoksevammaksi, kun se vaahto pelkästään ei oikein kunnolla levinny renkaassa. Olisin viritelly maitoliimasta, mutta K-raudan myyjän mukaan Kiilto on lopettanu sen valmistamisen, enkä jaksanu muualta metsästää... :rolleyes: Noh, eipä toi litran pullo NoTubesiakaan kallista ollu, ehkä mä käytän sitä.
Kun tuo tuubirenkaiden tiivistämislitku on meleko kallista, niin voisiko tuota autonrenkaan paikkausvaahtoa laittaa ehkäisemään tuubien puhkeamista. Samaa ainettahan se taitaa olla kuin nuo polkupyöränkuminpaikkausvaahdotkin.
Jo siihen laittaa lisää lateksia niin parantaako se reikiä ehkäisevää vaikutusta?
Tilasin kyllä Saksasta tuota alkuperäistä tufon reikienehkäisylitkua.
Sillä voi suojata vain 1-3 rengasta ja satsi kestää vain kolme kuukautta, joten vähän kiinnostaisi kokeilla jotain muuta.
Entäs sitten jos sisäkumi on lateksia niin toimiiko tuo tiivistys?
Mitenkäs nämä tubeleslitkut? Pelittäisivätköhän ne tuubirenkaissa?
En ole varma, mutta veikkaan että tuo tuubien korkea paine asettaa omat haasteensa sille litkulle. Autolitkut on käsittääkseni kanssa suht matalilla paineilla toimivia. Eihän sitä kokeilemalla häviä muuta kuin yhden talutusreissun :D
Mulla on pullo Stanin litkua, ja ajattelin kokeilla sitä tuubeissa. Käytännössä tuo taitaa olla vastaavaa tavaraa kuin Tufon oma. Se on vain noin litran pullo, joten sitä pitää työntää jollain ruutalla venttiilinreijästä
Muistaakseni stanin litkussa oli kanssa tämä korkeapaine rajoitus.
Muistaakseni stanin litkussa oli kanssa tämä korkeapaine rajoitus.
Ei ainakaan tässä lue mitään :seko:
http://www.notubes.com/Sealant-C14.aspx
Ja yleensä jenkkiprujuissa on otettu jokainen detalji pilkuntarkasti esiin
Stanin sivuilla mainittiin litkun käyttöohjeessa, että:
Inflate the tire to 35-40 psi (never inflate over 40 psi).
Kyllä se litku painetta kestää, mutta ei ilman sisäkumia asennetut tavalliset renkaat, eikä Stanin vanteet
Joo, totta. Ei tullut ajateltua ihan loppun asti :seko:
Joo tuli auottua päätä taas tarkistamatta asioita. Eli sekä stani että tuon tee-se-itse litkun pohjana toimiva slime kestävät kyllä painetta, mutta tavallista maantierengasta ei ainakaan pysty konvertoimaan tubelessiksi samalla tavalla kuin maastorengasta, vaan se vaatii tubeless maantierenkaan.
Testasin maitoliimaa omassa pyörässäni. Toimivaa litkua, kunhan vain löydät sitä jostain.
Tarkemmat kommentit:
http://arto-tikkala.blogspot.fi/2014/07/tuotetesti-maitoliima.html
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.