PDA

Näytä tavallinen näkymä : Garmin Edge 500

Sivut : 1 [2] 3 4

Steni
30.05.2011, 15.06
Yep

Syvä kumarrus magnukenille garmin-linkistä :
https://forums.garmin.com/showthread.php?t=18937

Homma hoidettu, täytynee vielä testata toimivuus pikku lenkillä.

Tapani

Kai_81
31.05.2011, 08.13
Noniin,
tuossa ihmettelinkin jo että kuin tää mittari yhtäkkiseen antaa ihan kummia lukuja ulos, mutta nuo ilmiöt ilmestyivätkin kyllä aika samoihin aikoihin mitä 2.70 päivityskin mun mittariin..
Parhaat kadenssit tälle keväälle 228! ei huano :D

Jenkkakahva
31.05.2011, 09.19
Aikalailla mittarikohtaisia tuntuu ongelmat olevan. Itsellä ainoa "ongelma" on ollut tuo ilmoitus "useita sykevöitä", joka poistuu kun painaa muutaman kerran enteriä. Käytössä on se karvalakkimallinen sykevyö.

TetedeCourse
31.05.2011, 09.32
Aikalailla mittarikohtaisia tuntuu ongelmat olevan. Itsellä ainoa "ongelma" on ollut tuo ilmoitus "useita sykevöitä", joka poistuu kun painaa muutaman kerran enteriä. Käytössä on se karvalakkimallinen sykevyö.

Sama juttu - runsaan vuoden käytön aikana kerran hyytynyt, josta selvittiin uudelleen buuttauksella, kerran gsp-jälki hyppäsi ylimääräisiä kilometrejä ja 'useita sykevyöilmoituksia' joskus näkynyt ryhmälenkillä...ei koskaan virhesykkeitä, virhenopeuksia, virhekadensseja...käytössä myös karvalakkisykevyö...versio 2.70 nykyisin käytössä..

Anaxagore
31.05.2011, 11.22
Tein Bike Route Toasterilla reitin, jota yritin seurata Edge 500:lla. Garming sammui ainakin neljä kertaa karttanäytön ollessa aktiivinen. Ohjelmistovirheeltä tuo vaikuttaa. Firmware on 2.70.

Itse yritin käyttää viime vuonna loppukesästä tuon härvelin reittiviivaa ja lopputuloksena nakkasin laitteen takaisin probikekittiin, rahat takaisin ja edge 705 tilalle.

Edge 500:ssa ei vaan riitä prossuteho ja keskusmuisti prosessoimaan paria kilometriä pidempiä courseja. Vituttaa varsinkin alueilla jossa on esimerkiksi useampia risteyksiä. Käyttökelvoton ominaisuus siis. Bikeroutetoasterilla jos lisää noita kääntymisohjeita niin ne tulee esille mihin aikaan sattuu (aina myöhässä).

Jos tuon reittiviiva-ominaisuuden jättää huomiotta niin muutoin laite on mainio.

Samu Ilonen
01.06.2011, 09.07
Olisikohan tuo pehmeä vyö alttiimpi häiriöille? Minä olen käyttänyt tuota hyväksi havaittua vanhaa vyötä, senkin olemassaolo unohtuu n. 5 s asentamisen jälkeen.

Meillä on kanssa käytössä noi kovat vyöt. Ei kertaakaan ongelmaa kahdella ihmisellä vuoteen. Täytypä kokeilla sitä rättivyötäkin...

Naikkosilla toi kova panta pysyy ja pelittää ihan urheilukannakkeiden alla ilman nauhaa ja minusta se on ihan ok tuntuinen normaalistikin. BTW, jos joka tarvii, olisi antaa pois iso kassillinen enempi tai vähempi rikkinäisiä Polar kelloja,antureita ja tehomittari . Niihin meni hermo kun eka laittoi niihin tonnin rahaa ja kaikki hajoilivat vuoron perään eivätkä toimineen...saati että näyttöjen customointi ei onnitunut.

kolistelija
01.06.2011, 16.43
Lepattavan paidan aiheuttamat hurjat sykkeet on osaltani ohi. Laitoin kolme noin 2cm palaa kaksipuolista teippiä sykeanturin kohdalle niin ettei paita lepattaessa osu anturiin. Jätin siis nuo suojapaperit paikalleen ja teippi toimii ulokkeena. Ei kovin kaunista mutta kukapa minun sykevyötäni tuijottaisi?

nymaol
02.06.2011, 08.27
Sain eilen postissa Edge 500:n (en ole vielä ehtinyt kokeilemaan) ja jäi mietityttämään miten tuo kaltevuusprosentti mittarissa lasketaan. Jos nyt ajan tasaisessa maastossa jossa on pieniä ylä- ja alamäkiä, niin tarkoittaako tuo arvo koko ajetun matkan keskiarvoa ja voi näyttää siis negatiivisiakin lukemia jos laskua on ollut enemmän kuin nousua vai osaako tuo näyttää pelkän yksittäisen nousun kaltevuuden ja "nollautuu" heti kun mennään vähänkin alaspäin välillä kunnes seuraavassa nousussa alkaa taas laskea sen kaltevuutta vai miten se toimii?

viller
02.06.2011, 08.33
Sain eilen postissa Edge 500:n (en ole vielä ehtinyt kokeilemaan) ja jäi mietityttämään miten tuo kaltevuusprosentti mittarissa lasketaan. Jos nyt ajan tasaisessa maastossa jossa on pieniä ylä- ja alamäkiä, niin tarkoittaako tuo arvo koko ajetun matkan keskiarvoa ja voi näyttää siis negatiivisiakin lukemia jos laskua on ollut enemmän kuin nousua vai osaako tuo näyttää pelkän yksittäisen nousun kaltevuuden ja "nollautuu" heti kun mennään vähänkin alaspäin välillä kunnes seuraavassa nousussa alkaa taas laskea sen kaltevuutta vai miten se toimii?

Näyttää nimenomaan tien kaltevuuden juuri siinä kohtaa missä ajetaan. Kaltevuuden mittaus perustuu barometriseen altimetriin eli käytännössä ilmanpaineeseen. Laitteessa on erikseen kokonaisnousu- ja kokonaislaskumetrit joista näkee koko lenkin aikaiset korkeuserot.

Jenkkakahva
02.06.2011, 13.51
Nyt on uusi päivitys (http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=4715) saatavilla. En ole testannut, mutta lupailee parannusta "useita sykevöitä" -ongelmaan.

jussika
02.06.2011, 17.03
Onnellinen 500:sen käyttäjä minäkin. Mutta. Mitenkä saa näkyviin mokkulasta siihen ladatut muista ohjelmista konvertoidut lenkit? Käyttöohjeen mukaan olen toiminut ja kokeillut .tcx- ja .fit-muodossa niitä sinne uittaa, välillä "NewFiles"-kansioon ja sitten "Activities"-kansioon. En vaan löydä niitä koneelta.

Yst. vast. odotellen.

Nappulakenka
02.06.2011, 20.34
Onnellinen 500:sen käyttäjä minäkin. Mutta. Mitenkä saa näkyviin mokkulasta siihen ladatut muista ohjelmista konvertoidut lenkit? Käyttöohjeen mukaan olen toiminut ja kokeillut .tcx- ja .fit-muodossa niitä sinne uittaa, välillä "NewFiles"-kansioon ja sitten "Activities"-kansioon. En vaan löydä niitä koneelta.

Yst. vast. odotellen.

Tänään tuli ekaa kertaa kokeiltua tuota reitin lisäämistä ja tuli tehtyä seuraavasti: Ensin tallensin reitin HSL:n sivuilta(pikainen visiitti kaverin luona Itä-Helsingin puolella), sitten tein TrailRunner-ohjelmalla reitin ja tallensin .tcx-tiedostoon. Tämän jälkeen siirsin valmiin tiedoston laitteelle(Garmin -> Courses).

Sit itse laitteelta Menu -> Harjoittelu -> Harjoitukset. Sieltä löytyi juuri lisäämäni tiedosto ja eikun ajamaan :)

EDIT:

Sitten kun valitsee reitin(paina "Enter") tuolta, niin sieltä pääsikin tutkimaan vielä vaikka mitä:
"Tee harjoitus"
"Muokkaa harjoitusta"
"Kartta"
"Profiili"
"Poista harjoitus"

Alkuun oli hieman hankalaa saada selkoa viivasta, mutta aika nopeasti sitä oppi seuraamaan ja lukemaan oikein. Tuli huomattua sekin, että kun olin määritellyt reitin zoomin <30m, niin reitti katosi ainakin kun oli vähänkin jyrkempi mäki. 50m zoomilla reitti pysyi suurimmaksi osaksi näkyvillä, mutta paluumatkalla tajusin, että automaattinen zoomi toimi todella hyvin, eikä siihen ole tarvetta jatkossa koskea :D

Ehkä ärsyttävin ja huvittavin omaisuus oli se, että masiina herjasi koko paluumatkan, että "Olet pois reitiltä"(tai vastaavaa). Selitys tälle oli se, että HSL:n palvelussa reitti oli vain yhteen suuntaani eli sitä reittiä ei 500:n mukaan voinut ajaa kuin yhteen suuntaan :D Jatkossa tietää lisätä reittiin, myös paluu osuuden :D

Vepa
02.06.2011, 22.03
Nappulakenkä: Mikä softaversio sulla on? Ilmeisesti 500 pysyi päällä koko reitin seuraamisen ajan?

Nappulakenka
03.06.2011, 07.02
Nappulakenkä: Mikä softaversio sulla on? Ilmeisesti 500 pysyi päällä koko reitin seuraamisen ajan?
Päivitin tuon uusimman 2.80 ennen lähtöäni ja ihan ongelmitta pääsin seuraamaan reittiä, paitsi se zoomi homma tietenkin, mutta kun jättää automaatille niin homma pelitti..

eklami
03.06.2011, 08.55
Itselläni eilen laite sammui kaksi kertaa lenkin aikana. Ensimmäisellä kerralla olin paria kilometriä aiemmin kattonut ja kun laitoin päälle niin tuntui jatkavan siitä mistä oli sammunutkin, joten ei jäänyt kuin tuo maks pari kilsaa välistä.

Jossain kymmenen kilsan päässä huomasin taas, että kas onpa sammunut. Ei muuta kuin päälle vaan, mutta tällä kertaa laite jatkoitkin edellisen pikaisen juomatauon kohdalta, n. 15km aiempaa ja hukkasi siltä väliltä ajetun pätkän kokonaan.

Nettiin siirtäessäni huomasin tosiaankin, että omani on versio 2.60, joten lienee päivityksen paikka. Mitään reittitoiminnallisuuksia tms. ei ollut päällä ja ihan vaan kesken normaalin ajon sammuili. Virtaa oli kyllä, laite oli koko edellisen yön ollut latauksessa.

Toivottavasti päivitys auttaa. Muuten olen nyt muutaman lenkin jälkeen ollut erittäin tyytyväinen laitteeseen.

Jani R.
03.06.2011, 08.59
Itselläni eilen laite sammui kaksi kertaa lenkin aikana. Ensimmäisellä kerralla olin paria kilometriä aiemmin kattonut ja kun laitoin päälle niin tuntui jatkavan siitä mistä oli sammunutkin, joten ei jäänyt kuin tuo maks pari kilsaa välistä.

Sammui myös mutta oli ihan oma moka eli automaattinen virrankatkaisu oli päällä ja en ollut laittanut alkulenkille ajanottoa päälle. Kun ajanoton laittoi päälle niin ei sammunut. Otin myöhemmin automaattisen virrankatkaisunkin vielä pois päältä.

thomas_s
03.06.2011, 09.37
Kun kerran yritin seurata maastopyörällä metsäpolku-jälkeä niin siinä autozoomissa ei ollut mitään tolkkua. Silloin en vielä tiennyt miten zoomin saa lukittua eikä reitillä pysymisestä meinannut tulla mitään.
Maantielenkillä autozoom toimii jo paljon paremmin.

VPR
03.06.2011, 09.40
Mulla ei oo sammunu mutta on menny auto pause päälle, käynnistin vehkeen uudestaan niin värkki tajus että ollaan edelleen liikkeellä.

eklami
03.06.2011, 09.57
Sammui myös mutta oli ihan oma moka eli automaattinen virrankatkaisu oli päällä ja en ollut laittanut alkulenkille ajanottoa päälle. Kun ajanoton laittoi päälle niin ei sammunut. Otin myöhemmin automaattisen virrankatkaisunkin vielä pois päältä.

Täytyypä varmuudeksi kiskasta toi automaattinen virrankatkaisu pois päältä. Mulla kyllä oli ajanotto päällä kun sammui, mutta josko ton disablointi auttas silti.

nymaol
03.06.2011, 13.23
No niin, nyt on ensilenkki (130 km) takana Edge 500:n kanssa. Olipa mukava kotosalla saunan päälle istahtaa läppärin ääreen ja ladata matkadata Training Centeriin ja siitä tutkiskella. Laite toimi mainiosti matkalla enkä minkään sortin ongelmiin törmännyt. GPS:n tarkkuus oli parhaimmillaan 3 m:n luokkaa eikä juuri 5-7 metriä huonommaksi mennyt.

Garmin Connectiin lataus ei onnistunut, liekö syynä se, että jo eka loggausyrityksessä sain "An unexpected error occurred during this login attempt" ja kun kolmannella yrittämällä pääsin sisään ja sain ilmoituksen, että Edge 500 ID: xxx tunnistettu ja valitsin "Upload all activities" tuli ruutuun "UnsupportedDataTypeException: Your device is not supported by this application". No valitsin sitten "Dashboard" ja sain "Sorry, our site is temporarily down for maintenance. Please check back soon", joten liekö tuon takia sitten uploadi epäonnistunut.

Vepa
03.06.2011, 14.32
Garminin portaalissa on jotain ongelmia juuri nyt, en itsekään päässyt kirjautumaan sisään. Herjaksi tuli "unexpected error"

Tein kokeeksi 14 km kaupunkireitin reittipaahtimella (www.bikeroutetoaster.com (http://www.bikeroutetoaster.com)). Tällä kertaa edge pysy päällä moitteitta. Kokeilkaapa muutkin ja raportoikaa toimivuudesta. Minua kiinnostaa kuinka pitkät reitit toimivat.

Vepa
03.06.2011, 16.12
Täältä löytyy ohjeet Bing-kartan korvaamisesta Google-kartalla, linkki http://blodsmak.wordpress.com/2011/03/07/garmin-connect-bing-maps-and-google-maps/

Ja lisää softaa: http://ridewithgps.com/ (Tätä en vielä ole kokeillut itse)

nymaol
03.06.2011, 17.37
No nyt pääsin loggaamaan sisään ja tarkastelemaan esim. kalenteria ja dashboardia, mutta kun yritän uploadata tämän päiväisen reitin, niin tulee edelleen: "UnsupportedDataTypeException: Your device is not supported by this application".

Vepa
03.06.2011, 18.39
No nyt pääsin loggaamaan sisään ja tarkastelemaan esim. kalenteria ja dashboardia, mutta kun yritän uploadata tämän päiväisen reitin, niin tulee edelleen: "UnsupportedDataTypeException: Your device is not supported by this application".

Latasin tämän päivän ajelut palveluun ja hienosti toimi. Selaimena Firefox. Kokeile tyhjentää selaimen välimuisti, cookiet ja muut.

nymaol
03.06.2011, 18.43
Latasin tämän päivän ajelut palveluun ja hienosti toimi. Selaimena Firefox. Kokeile tyhjentää selaimen välimuisti, cookiet ja muut.

Kiitti vinkistä. Kokeilin Firefoxilla ja hyvin toimi :)

nymaol
05.06.2011, 17.46
Toinen lenkki tehty Garmin Edge 500:n kanssa. Kotona koneelle datan siirrettyäni huomasin Training Centerissä maksimisykkeen olleen 197, mutta Garmin Connectissa maksimisyke oli 171. Mistähän moinen eroavaisuus? Molemmat lukemat oli mitattu samassa pisteessä matkalla. Piste oli hieman ylämäen jälkeen kun olin lähtenyt jo laskuun ja nopeus oli ko. pisteessä jo 40 km/h. Onko mittausheittoa vai voiko pumppu vetää maksimit vasta nousun jo loputtua?
Muuten laite toiminut hienosti eikä ole valittamista.

nymaol
05.06.2011, 18.06
Itse asiassa Garmin Connect näyttää sykeyhteenvedossa 197, mutta sykekäyrällä (details) maksimi on 171 eli sieltä ei sen korkeampaa piikkiä löydy.

zeizei
05.06.2011, 18.14
Itse asiassa Garmin Connect näyttää sykeyhteenvedossa 197, mutta sykekäyrällä (details) maksimi on 171 eli sieltä ei sen korkeampaa piikkiä löydy.

Se sykekäyrä vähän pyöristelee niitä huippuja varsinkin siinä yhteenvetonäytössä niin ei ihan lyhyet piikit välttämättä näy. Player-näytössä saattaa näkyä tarkemmin, mutta ei siitä käyrästä tosiaan kannata huippuja tutkia.

Vepa
07.06.2011, 15.01
Kuinka kauan pisimmillään Edge 500:n akku on käytössä kestänyt? Pitääkö ohjekirjan lupaus 18 tunnin kestosta paikkansa? Onnistuisiko pitkällä retkellä Garminin lataaminen ulkopuolisesta 4,5 paristosta?

J_K
07.06.2011, 15.03
Nyt alkaa pikkuhiljaa menemään hermot tuon sykevyön kanssa. Ei pysty ajamaan yhtään lenkkiä, ettei sykkeet sekoile. Ei johdu lepattavasta paidasta kun on jo sisällä ilman paitaa syke yli 200 ja vastaavasti viime viikolla yksi lenkki meni niin ettei syke noussut mittarin mukaan yli 70. Olen kokeillut myös selän puolella vyötä, mutta ei vaikutusta, ei myöskään sillä miten tiukalla vyö on. Kaikilla käytössä olleilla firmiksillä tehnyt samaa.

Pitää varmaan vielä kokeilla se vanhan mallin vyö ja jos sillä ei korjaannu niin lopettaa kokonaan sykevyön käyttö. Ei sykettä tule ajossa suuremmin seurattua, mutta jälkikäteen olisi mukava verrata edellisiin lenkkeihin.

rhubarb
07.06.2011, 15.34
Kuinka kauan pisimmillään Edge 500:n akku on käytössä kestänyt? Pitääkö ohjekirjan lupaus 18 tunnin kestosta paikkansa? Onnistuisiko pitkällä retkellä Garminin lataaminen ulkopuolisesta 4,5 paristosta?

Katselitko tuolta “GPS PBP-kisaan” (tjsp.) ketjusta, siellä voi olla vinkkejä? Periaatteessahan se latautuu mistä vain virtalähteestä jonka saat siihen USBiin kiinni.

Cycledrophis
07.06.2011, 21.10
Ajelin kokeeksi tänään Säkylän Pyhäjärven ympäri ja tein valmiin reitin jota seurasin. Homma toimi tosi hyvin, eikä oudolla tiellä tarvinnut kartaa vilkuilla. Mikä tämä reititysongelma oikein on kun minulla semmoinen ei ole vielä tllut vastaan?

Jari

MAS
07.06.2011, 22.53
Ajelin kokeeksi tänään Säkylän Pyhäjärven ympäri ja tein valmiin reitin jota seurasin. Homma toimi tosi hyvin, eikä oudolla tiellä tarvinnut kartaa vilkuilla. Mikä tämä reititysongelma oikein on kun minulla semmoinen ei ole vielä tllut vastaan?

Jari

Mikäs tuohon mahtaa olla paras ohjelma, siis jolla PC:llä tuo reitti piirrellään? Ja saako siihen mukaan ohjeet käännöksistä mitä Edge 500 kai jotenkin manuaalin kuvien mukaan osaa vai tuleeko vain tuo "leivänmuru" polku jota pitää sitten seurailla ruudusta?

Cycledrophis
07.06.2011, 23.05
Mikäs tuohon mahtaa olla paras ohjelma, siis jolla PC:llä tuo reitti piirrellään? Ja saako siihen mukaan ohjeet käännöksistä mitä Edge 500 kai jotenkin manuaalin kuvien mukaan osaa vai tuleeko vain tuo "leivänmuru" polku jota pitää sitten seurailla ruudusta?

antaa kone käännösohjeetkin, mutta sitä polkua on helppo seurata. Eihän se kartan veroinen ole. Minun tapauksessani se toimii ihan hyvin, kun yleensä katson kartasta reitin etukäteen, niin edge toimii oikeastaan vain muistin tukena.

http://www.bikeroutetoaster.com
Ainakin tämä toimii hienosti

Jari

Vepa
07.06.2011, 23.13
Mikä tämä reititysongelma oikein on kun minulla semmoinen ei ole vielä tllut vastaan?

Laite sammui itsestään reitin seurannan aikana. Nyt uusimmalla softalla (2.80) tuo reitin seuranta on toiminut minulla(kin) moittteetta.

edit: Käytän itsekin tuota toasteria.

magnuken
08.06.2011, 09.30

Kyllä tuo akkukesto on suunnilleen se luvattu, kunhan taustavaloa ei juuri käytä.

Noita ulkoisia akulla tai pattereilla toimiva latureita on saatavilla ihan valmiinakin. Yksinkertaisimmat toimivat ihan AA-pattereilla tai -akuilla ja monipuolisimmissa on sitten sisäänrakennettu akku ja jopa aurinkokenno. Tässä pari esimerkkiä:

http://www.gomadic.com/garmin-edge-500-portable-aa-battery-extender.html

http://www.activegps.co.uk/garmin-edge-500-external-power-pack.htm

Cycledrophis
08.06.2011, 09.55

http://www.clasohlson.fi/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-3233

Tässä halpa pikaratkaisu

Jari

Vepa
09.06.2011, 08.30
http://www.clasohlson.fi/link/m3/Product,Product.aspx?artnr=36-3233

Tässä halpa pikaratkaisu

Jari

Onko ko. värkissä tuohon hintaan hakkuri, joka nostaa sormipariston 1,5 jännitteen korkeammaksi, jotta USB-jännitteeseen tottuneet laitteet latautuisivat? Taidan ottaa laitteen oman laturin (230 VAC in ja 5 VDC out) ja ladata sillä jossain taukopaikalla. Mikäli tulee heinäkuussa ajettua taas Tampereleelta Savonlinnaan.

Vepa
09.06.2011, 08.33
Tykkäisin kustomoida näyttäsivujen datakentät erilaisiksi maastopyöräilyyn ja maantielle. Onko mahdollista hoitaa setupin muutokset siten, että siirtää tietokoneelta jonkun tiedoston Edge 500:lle?

Nappulakenka
09.06.2011, 08.41
Tuli eilen ihan vahingossa töistä lähtiessä testattua, kuinka Edge 500 kestää tiputtamista katukivetykselle :D Tiputus korkeus n. 1 metri ja alusta katukivetys. Tiputuksen jälkeen laite on toiminut ihan normaalisti ja vain vasempaan alakulmaan tuli pieniä jälkiä, mutta siinäpä se :)

magnuken
09.06.2011, 09.39
Onko ko. värkissä tuohon hintaan hakkuri, joka nostaa sormipariston 1,5 jännitteen korkeammaksi, jotta USB-jännitteeseen tottuneet laitteet latautuisivat? Taidan ottaa laitteen oman laturin (230 VAC in ja 5 VDC out) ja ladata sillä jossain taukopaikalla. Mikäli tulee heinäkuussa ajettua taas Tampereleelta Savonlinnaan.

Hakkurihan näissä vehkeissä on ja antavat ulos 5-6 V max 300 mA virralla. Näitä samoja Kiinan latureita on mitä erilaisin nimin myynnissä ja Googlella ne löytyvät sanoilla mobile emergency charger. Se Exibel on Clasun oma tuotemerkki.

thomas_s
09.06.2011, 17.09
Tykkäisin kustomoida näyttäsivujen datakentät erilaisiksi maastopyöräilyyn ja maantielle. Onko mahdollista hoitaa setupin muutokset siten, että siirtää tietokoneelta jonkun tiedoston Edge 500:lle?

Itse olen ratkaissut asian niin, että teen pikamuokkaukset näytöillä muuttamalla kenttämääriä. Yhdellä näytöllä minulla on maastokäytössä yksi kenttä ja maantiekäytössä 6-7 kenttää. Kenttämäärän muuttaminen on helppoa kun halutut kentät on valittu etukäteen oikeaan järjestykseen.

fiber
09.06.2011, 18.45
Tuli eilen ihan vahingossa töistä lähtiessä testattua, kuinka Edge 500 kestää tiputtamista katukivetykselle :D Tiputus korkeus n. 1 metri ja alusta katukivetys. Tiputuksen jälkeen laite on toiminut ihan normaalisti ja vain vasempaan alakulmaan tuli pieniä jälkiä, mutta siinäpä se :)

Omassa kestotestissäni on tullut Garminia heiteltyä sinne sun tänne eikä se ole siitä miksikään mennyt.

Portti
06.07.2011, 10.15
Mitenkäs noissa Garminin vehkeissä kannattaisi nuo sykevyöhykkeet asettaa?

Noissa näyttää olevan tarjolla 5 kpl sykevyöhykkeitä, jotka lasketaan näköjään oletusarvoisesti prosentteina maksimisykkeestä. Manuaalisestikin noita rajoja vissiin voi säädellä. Itsellä kun on tiedossa oma aerobinen ja anaerobinen kynnyssyke niin miten nuo sykevyöhykkeet kannattaisi määritellä Garminiin?

Olisiko tuo vyöhyke kolmen alaraja lähellä aerobisen kynnyksen käsitettä ja vyöhyke 5 anaerobista kynnystä? Ainakin nuo oletusarvoiset sykerajat menee noissa kohti lähelle omia kynnyssykkeitä.

Jenkkakahva
06.07.2011, 10.29
Mitenkäs noissa Garminin vehkeissä kannattaisi nuo sykevyöhykkeet asettaa?

Noissa näyttää olevan tarjolla 5 kpl sykevyöhykkeitä, jotka lasketaan näköjään oletusarvoisesti prosentteina maksimisykkeestä. Manuaalisestikin noita rajoja vissiin voi säädellä. Itsellä kun on tiedossa oma aerobinen ja anaerobinen kynnyssyke niin miten nuo sykevyöhykkeet kannattaisi määritellä Garminiin?

Olisiko tuo vyöhyke kolmen alaraja lähellä aerobisen kynnyksen käsitettä ja vyöhyke 5 anaerobista kynnystä? Ainakin nuo oletusarvoiset sykerajat menee noissa kohti lähelle omia kynnyssykkeitä.
Niitä vyohykkeitä voi tosiaan muokata ja niitä voi myös lisätä (max.10). Itse olen mennyt kokolailla "tehdasasetuksilla", kun ne on osunut aika hyvin yksiin kokemusperäisen arvoinnin ja omien tuntemuksien kanssa. Eli kolmosen alaraja on itsellä Aek ja vitosen alaraja Ank.

zeizei
06.07.2011, 10.46

Suunnilleen noin juuri näkee ainakin jossain kirjoissa määriteltävän ja itselläni myös näin.
-ykkönen PK1 (aktiivipalautus)
-kakkonen PK2
-kolmonen VK1
-nelonen VK2 (kynnysharjoittelu)
-vitonen hapottava eli yli anaerobisen kynnyksen

Portti
06.07.2011, 11.46
Tänk juu Jenkkakahva ja zeizei. Näillä mennään.

Portti
06.07.2011, 22.07
Lisäkysymys: Onkos tuossa Edge 500:ssa jotain Pause-painiketta kun voisin välillä haluta kahvitauon ajaksi keskeyttää tallennuksen. En siis hae Auto Pause -toimintoa vaan manuaalista pausea.

Jani R.
06.07.2011, 22.13
Lisäkysymys: Onkos tuossa Edge 500:ssa jotain Pause-painiketta kun voisin välillä haluta kahvitauon ajaksi keskeyttää tallennuksen. En siis hae Auto Pause -toimintoa vaan manuaalista pausea.

Paina sitä Start/Stop -nappia oikealta ylhäältä.

Portti
06.07.2011, 22.35
Paina sitä Start/Stop -nappia oikealta ylhäältä.

Jatkaako se siis samaa harjoitusta kun painaa uudelleen Start/Stop eli tuo ei nollaa harjoitusta ja aloita uutta?

kolistelija
06.07.2011, 22.39
Jatkaako se siis samaa harjoitusta kun painaa uudelleen Start/Stop eli tuo ei nollaa harjoitusta ja aloita uutta?
Jatkaa vanhaa. Uuden akiviteetin aloittaminen vaatii Reset napin pitämistä pohjassa 3 sekuntia. Myös tietokoneeseen liittäminen lopettaa viimeisimmän aktiviteetin.

Jenkkakahva
06.07.2011, 22.50
Jatkaa. Nollaus tapahtuu painamalla "lap/reset" muutaman sekunnin.

edit: kolistelija ehti ensin

fiber
06.07.2011, 22.58

Jatkaa.

Portti
07.07.2011, 08.14
Selvä juttu, kiitoksia kaikille!

Portti
07.07.2011, 14.46
Garminin laitteiden energiankulutusmittauksen tarkkuudesta tuli aiemmin keskusteltua hieman tuolla FRWD-kokemuksia viestiketjussa:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=24581&page=13 (alkaen viesti #389)

Laitan jatkohavaintoja asiasta kuitenkin tähän Edge 500 -ketjuun kun seuraava koskee lähinnä sitä mallia.

Taustaa: Aiemmin on tullut ihmeteltyä kavereiden Edge 500-mittareiden näyttämiä alhaisia energiankulutuslukemia verrattuna FRWD-, Polar- ja Suunto-mittareihin. Tästä hieman enemmän juttua tuolla FRWD-ketjussa. Eilen sain FRWD W600:n seuraajaksi tilaamani oman Edge 500:n ja kävin ensimmäisellä maastopyörälenkillä sen kanssa.

Tässä Garmin Connectin tietoja lenkistä:

Time: 1:44:11
Moving time: 1.34:49
Avg HR: 125 bpm
Calories: 802 C

Edgen asetuksina mm. seuraavat:
- Kuskin maksimisyke: 187
- Kuskin paino: 77 kg
- Aktiivisuusluokka: 7
- Auto Pause-toiminto: pois päältä
- "Älykäs" tallennus: päällä

Viikonloppuna ajoin FRWD:n kanssa kestoltaan melko tarkalleen saman mittaisen lenkin , mutta kevyemmällä keskisykkeellä (118 bpm). FRWD:n mukainen energiankulutus n. 1.100 kcal eli eroa Garmin-lenkin energiankulutukseen aika paljon.

Aiemmin oletuksenani oli, että tuo Auto Pause voisi olla yksi merkittävä tekijä Edge 500:n alhaisiin energiankulutuslukemiin ja voi olla että jos se olisi ollut päällä niin lukemat olisivat vielä pienemmät.

Tein hieman analyysia lenkillä tallennettujen tietojen todellisesta tallennusvälistä tuolla "älykkäällä" tallennusvälillä siten, että exporttasin datan Garmin Connectista .gpx.tiedostoon ja analysoin tämän tiedoston aikaleimoja. Tässä tuloksia:

Lenkin todellinen kalenteriaika: 6.251 sek
Garminin tallentamat aikaleimat: 2.063 kpl
=> Tallennusväli keskimäärin hieman yli 3 sek
Lyhin tallennusväli: 1 sek
Pisin tallennusväli: 33 sek

Keskimäärin dataa tallennettiin tuon mukaan siis n. 3 sek välein ja pisimmät tallennusvälit olivat jopa yli 30 sek. Kaikkein pisimmät tallennusvälit olivat sellaisina hetkinä kun lenkillä pysähdyttiin. Mikäli Auto Pause on pois päältä, mutta "älykäs" tallennus on päällä niin Edge 500 näyttäisi siis silti jättävän pitkiä pätkiä tallentamatta. Ei ihme, että laskenta ei ole kovin tarkkaa. Lenkin reittiviiva kartallakin oli muuten melko kulmikasta ja ajo näytti kulkevan aika paljon polun vieressä ja välillä järvessäkin - liekö tämäkin harvan tallennuksen aiheuttamaa?

Onneksi Edge 500:ssa on noiden viimeisten Firmware-päivitysten myötä mahdollista laittaa tallennusväliksi 1 sek. Ensimmäiselle lenkille en tuota ehtinyt laittaa päälle, mutta nyt se on käytössä ja toivottavasti tuo parantaa laskentatarkkuutta. Analysointi ja vertailu FRWD-mittariin jatkuu myöhemmin.

kolistelija
07.07.2011, 15.05
Olen elänyt siinä kuvitelmassa että tuollain kevyesti fillaroimalla menisi 300-400 kaloria tunnissa. Onko jossain tieteellistä dataa aiheesta?

Portti
07.07.2011, 15.18
Olen elänyt siinä kuvitelmassa että tuollain kevyesti fillaroimalla menisi 300-400 kaloria tunnissa. Onko jossain tieteellistä dataa aiheesta?

Kovin kummoista tieteellistä dataa/tietämystä aiheesta minulla ei ole, mutta tuommoinen Kuopion Yliopiston energiankulutuslaskuri antaa maastopyöräilyssä minun painoiselle kuskille/ylempänä mainitun mittaiselle lenkille arvioiduksi energiankulutukseksi 1.203 kcal:

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet03/energycosts.pl

Mikäli palstalla on energiankulutuksen mittaamisesta enemmänkin tietäviä niin mielellään kuulisin heidän ajatuksiaan ja/tai viittauksia aihepiiriä käsitteleviin kirjoituksiin/tutkimuksiin.

YT
07.07.2011, 15.26
Minulla oli joskus polari ja sen mukaan minun olisi pitänyt kuolla nälkään.

Cycledrophis
10.07.2011, 21.11
Tämä nyt liittyy muihinkin Garmin mittareihin: Onko missään mitään ohjelmaa, millä saisi jälkeenpäin helposti katseltua ja lisättyä väliaikoja. Siis siihen tapaan että mikä oli keskinopeus, kadenssi jne lenkin kahden pisteen välillä? Netistä ei hetimiten löytynyt sopivaa.

Jari

J_K
12.07.2011, 21.16
Nyt on alkanut laite oireilemaan, aloituksen jälkeen menee useita minuutteja kunnes laite aloittaa matkan mittaamisen. GPS-signaali on kunnossa, nopeus tulee anturilta, mutta matkanmittaus ei ala.
Onko samanlaista ongelmaa ollut muilla ja mikä tuohon ratkaisuksi?

rhubarb
12.07.2011, 21.44
Mitä tarkoittaa “ei ala”? Sanooko laite että hakee satelliitteja, ei käynnistä ajanottoa kun painat starttia, käynnistää ajanoton mutta matka-kenttä pysyy nollassa?

J_K
12.07.2011, 21.49
Ajanotto käynnistyy, nopeus tulee anturilta, satelliitit haettu, mutta matka-kenttä pysyy nollassa.

fiber
12.07.2011, 22.24
Ajanotto käynnistyy, nopeus tulee anturilta, satelliitit haettu, mutta matka-kenttä pysyy nollassa.

Mulla kävi tuolla tavoin silloin, kun otin pinnamagneetin pois. Meni yksi reissu siihen, että matkaa ei kertynyt. Sitten seuraavalla kerralla Garmin "hoksasi" ottaa satelliitin käyttöön... tai mistä sitten johtuikaan, mutta sen jälkeen on toiminut, nyt siis ilman pinnamagneettia.

J_K
13.07.2011, 18.04
Nyt taas tänä aamuna toimi ihan normaalisti, matka alkoi kertymään heti startista, pyörä tosin toinen kuin edellisinä päivinä. No pitää seurata miten tuo toimii.

Jani R.
14.07.2011, 10.21
Eilen tuli rannehihna Garmin Edge 500:selle.

http://i56.tinypic.com/b9c0o3_th.jpg
Klikkaa isommaksi (http://i56.tinypic.com/b9c0o3.jpg)

Garmin osanumero: 010-10615-00 (https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=1233&ra=true)

P3t3
14.07.2011, 21.34
Valikko->Asetukset->Pyöräasetuks.->Pyörä->ANT+-nop/pnop->tunnist. tiedot
Siellä on valittavana
nop-/pnop-anturi (oletuksena)
nop. tunnistin
Pn.-tunnistin
Nop. ja pnop. tunn.

Onko kukaan testannut mitä eroa valinnoilla on? Vain yhden vaihtoehdon voi valita.

Jani R.
14.07.2011, 21.51
Valikko->Asetukset->Pyöräasetuks.->Pyörä->ANT+-nop/pnop->tunnist. tiedot
Siellä on valittavana
nop-/pnop-anturi (oletuksena)
nop. tunnistin
Pn.-tunnistin
Nop. ja pnop. tunn.

Onko kukaan testannut mitä eroa valinnoilla on? Vain yhden vaihtoehdon voi valita.

Käänsin äsken mittarin lontoon kielelle jos sieltä löytyisi mitään vinkkejä, valinnat menevät näin englanniksi:
- Spd/Cad Sensor
- Spd. Sensor
- Cad. Sensor
- Spd. and Cad. Sensor

Veikkaisin että ensimmäinen on yhdistelmäanturi. Kaksi keskimmäistä tarkoittaa ilmeisesti jos käytössä joko nopeus- tai kadenssianturi, muttei niiden yhdistelmää. Ensimmäisen ja viimeisen erosta en ole varma, mutta olisiko viimeisessä erilliset nopeus- ja kadenssi-anturit.
Mittarin kanssahan toimii muidenkin valmistajien ANT+ -anturit, jos pyörässä sellaisia sattuu olemaan.

P3t3
14.07.2011, 22.39
Pitää melkein testata, jos ottaisi vain poljin nopeus anturin käyttöön. Sitten saisi ehkä nopeuden pelkästään GPS:n kautta.

ykkössepepeli
15.07.2011, 13.10

Garmin osanumero: 010-10615-00 (https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=1233&ra=true)

Mistäs tilasit rannehihnan? Pitäis itsekin hommata.

Portti
15.07.2011, 13.11

Onkos tuo nyt sitten se vanhemman mallinen paketti, jossa on mukana sekä rannehihna, että muut kiinnitystarvikkeet samassa paketissa? Tilasitko tuolta Garminin shopista vai mistä? Kummallisesti tuolla Garminin sivuilla kerrotaan kyseessä olevan "Pikakiinnitysteline polkupyörään".

Jani R.
15.07.2011, 13.24
Onkos tuo nyt sitten se vanhemman mallinen paketti, jossa on mukana sekä rannehihna, että muut kiinnitystarvikkeet samassa paketissa? Tilasitko tuolta Garminin shopista vai mistä? Kummallisesti tuolla Garminin sivuilla kerrotaan kyseessä olevan "Pikakiinnitysteline polkupyörään".

Se on se vanhanmallinen juurikin, jossa tulee rannekkeen lisäksi myös yksi teline polkupyörään, nippusiteet ja jokin toinen teline sekä rannekkeiden tapeille työkalu. Tilasin tältä ebay-myyjältä: http://myworld.ebay.com/acme17/
Se löytyi Ebaystä otsikolla: "Garmin 010-10615-00 Forerunner Foretrex Bike Wrist Kit". Tuossa (http://cgi.ebay.com/Garmin-010-10615-00-Forerunner-Foretrex-Bike-Wrist-Kit-/400227039034?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d2f63f73a) on ihan vastaavia 4 kpl myynnissä. 22,50 € kotiovelle posteineen.

Paikallinen pyöräkauppa ei tätä vanhempaa mallia pystynyt toimittamaan. Joku kertoi että Signaturesta Tampereelta saisi.

Jenkkakahva
15.07.2011, 13.36
...... Joku kertoi että Signaturesta Tampereelta saisi.
Tais olla johtaja itte. Viesti on jo tosin hieman vanha.
http://fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1500982&postcount=141

Portti
15.07.2011, 13.55
...Tilasin tältä ebay-myyjältä: http://myworld.ebay.com/acme17/
Se löytyi Ebaystä otsikolla: "Garmin 010-10615-00 Forerunner Foretrex Bike Wrist Kit". Tuossa (http://cgi.ebay.com/Garmin-010-10615-00-Forerunner-Foretrex-Bike-Wrist-Kit-/400227039034?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5d2f63f73a) on ihan vastaavia 4 kpl myynnissä. 22,50 € kotiovelle posteineen...

Kiitos tiedosta. Kauankos kesti ameriikan-pojilta tavaran toimitus kotiin saakka?

[Edit: Garminin omasta kaupasta näyttää olevan vaikea selvittää toimituskuluja kun en mistään löydä toimitusehtoja. Onko joku tilannut tuolta jotain? Minkälaiset on toimituskulut tuolta?]

Jani R.
15.07.2011, 14.01
Kiitos tiedosta. Kauankos kesti ameriikan-pojilta tavaran toimitus kotiin saakka?

Tuli todella nopeasti, koska tilasin 5.7. ja tuli 13.7. eli viikko ja yksi arkipäivä päälle.

ALe!
18.07.2011, 09.56
Minusta Garmin 500 mittarina pesee polarin vastaavat 6-0 , mutta connect garmin-ohjelma on kyllä ihan sukka verrattuna Polarin Pro Traineriin. Vai onko tämä vain osaamattomuuttani, kun haluisin saada selville kuinka kauan harjoituksessa milläkin sykealueella olen viettänyt... Connectissa ei näytä onnistuvan. Olisiko jotain muuta ohjelmaa jolla tämän näkisi?

Jani R.
18.07.2011, 10.01
kun haluisin saada selville kuinka kauan harjoituksessa milläkin sykealueella olen viettänyt... Connectissa ei näytä onnistuvan. Olisiko jotain muuta ohjelmaa jolla tämän näkisi?

Imuroi Garmin Training Center ja asenna se koneellesi tai sitten lataa (tai nykyään osta) SportTracks, jota tuollakin suositellaan Garmineille:
http://www.dcrainmaker.com/2008/01/ten-random-tips-for-your-garmin.html

fiber
18.07.2011, 10.05
Vajaa vuosi käyttöä, ja akku kestää enää hädin tuskin 3-4 tunnin lenkin. Pitääpä kiikuttaa takuuhuoltoon. Ai niin, Garminin mukana tullut sykevyö onkin ollut siellä jo kuukauden päivät.

Onko mulla vain maanantaikappale vai onko muilla samankaltaisia oireita? Muutenhan tuo on ollut mainio peli.

Jenkkakahva
18.07.2011, 10.32
Vajaa vuosi käyttöä, ja akku kestää enää hädin tuskin 3-4 tunnin lenkin. Pitääpä kiikuttaa takuuhuoltoon. Ai niin, Garminin mukana tullut sykevyö onkin ollut siellä jo kuukauden päivät.

Onko mulla vain maanantaikappale vai onko muilla samankaltaisia oireita? Muutenhan tuo on ollut mainio peli.
Testailin viimeviikolla akunkestoa ajaen kaksi noin neljäntunnin lenkkiä ilman välilatausta. Jälkimmäisen lenkin jälkeen, siirtessäni dataa koneelle, ilmoitti mittari akussa olevan virtaa 51%. Laite on ollut käytössä noin 10kk/240h.
Eli vastauksena kysymykseesi samankaltaisia oireita ei ole esiintynyt akunkestossa ja sykevyökin on pelannut hyvin.

Takuuhuolto ei näytä olevan nätistisanottuna kovin asiakasystävällistä.

fiber
18.07.2011, 15.41
Kiitos infosta, noin minunkin laitteeni toimi vielä kuukausi sitten. Takuuhuolto (ainakaan Helsingin Sörnäisissä) ei tosiaan ole palvelualttiudella pilattu :)

J_K
18.07.2011, 20.28
Nyt on taas toiminut molemmissa pyörissä normaalisti matkan mittaus, eli matka lähtee kertymään heti liikkeelle lähdettäessä.

Akku kestää kohtuudella, tänään ja eilen laite päällä reilu 5h ja varausta mittari näyttää 65%. Laite ollut käytössä vähän reilu 12kk.
Sykevyön käytön olen viimeaikoina hylännyt kun ei sitä saa tarpeeksi luotettavasti toimimaan, aina jotain heittoa.

Steely
25.07.2011, 18.52
Tällä foorumilla on kuvattu että laitteeseen Edge 500 ladattua karttaa väline näyttää ajossa pisteviivoituksella.
Riittääkö tämä navigointiin on sitten makuasia.
Mietin nimittäin sitä että riittääkö tämä laite vain tarvitsenko Edge 800 laitteen tai jonkin toisenmerkkisen navigointituotteen (Onko FRWD kuoleva tuote ?)

Edge 500 osalta on koettu ongelmia myös sykemittarissa.
Nämä samat ongelmat lienevät myös 800-mallissa ?

Cycledrophis
25.07.2011, 19.00
^Edge 500 ei le navigointilaite lainkaan. Mutta etukäteen suunniteltua reittiä pystyy maantiellä seuraamaan hyvin. Riittääkö se, riippuu täysin omasta käytöstä.

Edgen sykemittas toimii ihan yhtä huonosti kuin kaikien muidenkin mittareiden, mutta pääsääntöisesti oikein. Lepattava paita aiheutaa välittömän virheen, muutoin ok.

Jari

OMT
26.07.2011, 22.08
Tilasin Garminin Koneboxista ja paketti tuli alle vuorokaudessa. Toimitus työpaikalle ja kuski soitti etukäteen. Viisi tähteä *****.

ar
27.07.2011, 01.13

Löysin omani tässä taannoin sortsien taskusta, jotka oli pesty neljässäkympissä ja linkous vielä päälle. Mittari toimii edelleen moitteettomasti, eikä näytön alla näy mitään merkkejä kosteudesta.

Mikvana
28.07.2011, 20.27
Huomenna pääsee testaa oman edge 500:n . Saas nähä tuleeko paljonkin lisää vauhtia! :)

N.N.
30.07.2011, 21.52
Kiitos tälle ansiokkaalle keskustelulle ja keskustelijoille, siitä on ollut minulle paljon hyötyä selvittäessäni millainen vehje tämä Garmin 500 on, ja näiden vinkkien avulla oli helppo aloittaa käyttö. Tänään tein vertailevan testiajon, kyseisellä osuudella ajopaidan taskussa Nokian kännykkä ja Sports Tracker ja Garmin päällä. Garminin tiedot tässä: http://connect.garmin.com/activity/102815825. Trackerinkin datan antaisin tässä vertailtavaksi, mutta kun palvelin ei tänään jostain syystä päästänyt minua kirjautumaan - sain tiedot kuitenkin kännykästä.
Tässä vertailutiedot (Garmin ensin, sitten Sports Tracker): matka 19,10 km / 18,89 km; keskinopeus (koko ajalta, Tracker ei anna vain ajon aikaista) 27,3 km/h / 27,0 km/h; max nopeus 57,4 km/h / 57,0 km/h.
Lämpötila garminissa minimissään 23 C, joka menee aika lähelle Kumpulan mittausaseman ilmatieteen laitoksen lukemaa.
Huomenna ajattelin testimielessä laittaa juoksulenkille sekä Garminin että Polarin sykemittarit...

N.N.
30.07.2011, 22.51
No nyt pääsin lataamaan saman harjoituksen Sports Trackeriin, se löytyy täältä: http://www.sports-tracker.com/#/workout/alokron/e47hb57k4kbs4fv6
Eniten eroja näyttää olevan korkeudessa, tracker arvelee liikuttavan välillä kymmenisen metriä korkeammalla kuin garmin.

N.N.
31.07.2011, 16.30
http://connect.garmin.com/activity/103013294
tuossa vertailulukuja Polarin RS 200 sykemittarilla ja Garmin 500:lla mitattu sama juoksulenkki: vajaan neljänneksen verran enemmän Polar näyttää kaloreja kuluneen. Olen aikaisemminkin epäillyt Polarin suuria kalorilukuja. Käyttäjän asetukset (pituus, paino, maks. ja leposyke) ovat samat molemmissa mittareissa.
Polarissa on myös yksittäinen sykepiikki (218) joka on todennäköisesti voimalinjan alituksen yhteydessä syntynyt.
Polarin sykevyö on huomattavasti miellyttävämpi pitää kuin Garminin, mutta Polar venyy kostuessaan, tämänkin harjoituksen aikana jouduin pysähtymään välillä kiristämään Polarin vyötä.
Garmin 500 toimii aika kivasti myös juoksutietokoneena, on riittävän pieni ja kevyt näpeissä pidettäväksi pitkänkin juoksulenkin aikana.

N.N.
03.08.2011, 22.01
Toissapäivänä postiluukusta kolahtaneessa Cycling Plus -lehdessä testattiin sykemittareita, Garmin 500 oli mukana 4 tähdellä (viidestä), ei voittanut mutta rankattiin gps-mittareiden parhaaksi hintaluokassaan.

Cycledrophis
03.08.2011, 22.45
Toissapäivänä postiluukusta kolahtaneessa Cycling Plus -lehdessä testattiin sykemittareita, Garmin 500 oli mukana 4 tähdellä (viidestä), ei voittanut mutta rankattiin gps-mittareiden parhaaksi hintaluokassaan.

Mitkä mittarit olivat mukana ja missä jäjestyksessä?

Jari

fiber
04.08.2011, 09.35
Korjauksia faktoihin:
- Mittari on taas toiminut ok. Muutama viikko sitten raportoidut ongelmat saattoivat olla käytön virheitä
- Vinoilin Sörnäisten liikkeen (Marinea) asiakaspalvelusta. Nyt oli kyllä loistavaa asennetta, kun meilasin kysymystä jo yli kuukauden takuukorjauksessa olleesta vyöstä. Ilmoittivat tiedustelevansa valmistajalta - ja lähettävänsä minulle saman tien postissa uuden, koska tosiaan on mennyt sen verran pitkä aika.

J_K
04.08.2011, 22.39
Nyt taas tänä aamuna toimi ihan normaalisti, matka alkoi kertymään heti startista, pyörä tosin toinen kuin edellisinä päivinä. No pitää seurata miten tuo toimii.

Ongelma on vaan viime aikoina pahentunut, mutta löysin Garminin foorumilta ketjun (https://forums.garmin.com/showthread.php?t=20991) samasta ongelmasta ja siellä suositeltiin pitämään tallennettujen lenkkien määrä alle kahdessa sadassa. Olin omasta mielestä jo tyhjentänyt mittarin muistin, mutta siellä oli edelleen 295 tiedostoa. Huomenna aamulla testi miten toimii tyhjennetyllä muistilla, laitan raporttia myöhemmin.

ALVIR
06.08.2011, 18.23
Päivitin viimeisimpiä työmatkoja Garmin connect palveluun ja jostain kummasta minun tunnuksille on ilmestynyt lenkki joka on ajettu Pohjois-Irlannissa. Taitaa palvelin olla seonnut tms?
http://connect.garmin.com/activity/104421480

Musashi
06.08.2011, 18.29
On tuota samaa ongelmaa ollut muillakin. Minen pääse lainkaan kirjautumaan tuonne. Ja en ole ainut. Alkaa hieman nyppimään tuo touhu jo. Keskiviikkona ostin Edge 800:sen ja silloin viimeksi pääsi sisään mutta sen jälkeen ei ole onnistunut.

J_K
06.08.2011, 19.07
Ongelma on vaan viime aikoina pahentunut, mutta löysin Garminin foorumilta ketjun (https://forums.garmin.com/showthread.php?t=20991) samasta ongelmasta ja siellä suositeltiin pitämään tallennettujen lenkkien määrä alle kahdessa sadassa. Olin omasta mielestä jo tyhjentänyt mittarin muistin, mutta siellä oli edelleen 295 tiedostoa. Huomenna aamulla testi miten toimii tyhjennetyllä muistilla, laitan raporttia myöhemmin.
Tämä operaatio vaikuttaa korjanneen ongelman, jatkan tosin asian seuraamista ja tyhjennän muistia aikaisemmin.

magnuken
06.08.2011, 19.32
Päivitin viimeisimpiä työmatkoja Garmin connect palveluun ja jostain kummasta minun tunnuksille on ilmestynyt lenkki joka on ajettu Pohjois-Irlannissa. Taitaa palvelin olla seonnut tms?
http://connect.garmin.com/activity/104421480

Garmin Connectiin tekivät muutama päivä sitten ison päivityksen joka toi tukun uusia ominaisuuksia mutta bugejakin tuli iso kasa. Lisäksi se käyttöönotto meni melkoisen pommiin ja paluu vanhaan järjestelmään ei täysin onnistunut ja nyt se vanhakin versio onnahtelee! Asiasta ollut kovastikin keskustelua Garminin foorumeilla.

N.N.
07.08.2011, 21.36
Mitkä mittarit olivat mukana ja missä jäjestyksessä?

Jari

Sori Jari, tulin juuri landelta ja lehti unohtui sinne - yritän muistaa ottaa ensi viikolla mukaan...

N.N.
07.08.2011, 21.40
http://connect.garmin.com/activity/104729441
Testimielessä mittasin Garmin 500:lla matkaa juostessani 10 km 300 metrin juoksuradalla - mielenkiintoista kuviota vehje on piirtänyt kartalle, vaikka samaa rataa pyörin (33,3 kierrosta). Tänään pilvisenä päivänä gps putoili metsässä juostessa koko ajan päältä.

equilibrium
09.08.2011, 14.39
Mulla on myös ollut ongelmia HR-mittauksen kanssa. Parhaimmillaan lenkillä sykkeet huidelleet +240 lukemissa noin puolet ajasta. Ihan niin kovilla kierroksilla ei taida pumppu kuitenkaan käydä. Tuo on siis se soft-strap premium malli, mikä tuli 800:n mukana, olen kuitenkin enimmäkseen käyttänyt sitä 500:sen kanssa, joka riittää suurimmaksi osaksi oman fillaroinnin tarpeisiin. Vika ei siis ole vastaanottolaitteessa tai sen firmiksessä, kun sama homma on molempien mittareiden kanssa. Onko jotain helppoa tapaa saada tuo takuuseen Suomessa, vai pitääkö se lähetellä kauaskin?

Sain vihdoin aikaiseksi hoitaa vyön takuuhuoltoon (lähetin siis suoraan Lohjalle postitse) ennen Alpeille lähtöä heinäkuussa, ja Garminin huolto osoittautui yhtä nopeaksi ja toimivaksi kuin Polarinkin. Uusi vyö tuli tilalle postissa 4 arkipäivän kuluttua! Olin varsin tyytyväinen. Ainakin 90 ajotunnin ajan on toiminut uusi premium vyö moitteetta ja pukeutumiskerroksesta tai sen puutteesta huolimatta. Yey! :)

Myös uusi latauskaapeli löytyi reissun päältä varsin vaivattomasti, vaikkei Alpe d'Huezin sähkökauppias ensin tajunnutkaan, kun väitin haluavani pleikkaohjaimen latauskaapelin fillarin mittariini. 500 oli reissussa mukana, ja kertaakaan ei tullut 800:sta ikävä.

magnuken
09.08.2011, 15.13
http://connect.garmin.com/activity/104729441
Testimielessä mittasin Garmin 500:lla matkaa juostessani 10 km 300 metrin juoksuradalla - mielenkiintoista kuviota vehje on piirtänyt kartalle, vaikka samaa rataa pyörin (33,3 kierrosta). Tänään pilvisenä päivänä gps putoili metsässä juostessa koko ajan päältä.

Tuossa on kyllä nyt jokin pielessä, eihän sinulla ollut laite taskussasi?

Kuitenkin, vaikuttaa siltä, että laitteen GPS-vastaanotin on viallinen tai sitten GPS:n efemeridi ja/tai almanakkataulut ovat seonneet.

Ennen kuin viet korjattavaksi (onko takuuta?) kannattaa kokeilla ns. soft-resettiä. Se ei tuohoa mitään tallentuneita/tallennetuja tietoja, ainoastaan alustaa kyseiset satelliittitaulukot. Soft-resetti tehdään siten, että painetaan yhtäaikaa ja pidetään jonkun aikaa pohjassa Power, Menu ja Reset näppäimiä.

gts/R
09.08.2011, 15.57
En ole saanut ladattua Garmin Connectia lainkaan, koska selain ilmoittaa, että ohjelma ei ole yhteensopiva Firefox 5.0:n kanssa. Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa ongelmaa?

VPR
09.08.2011, 16.11
Myös uusi latauskaapeli löytyi reissun päältä varsin vaivattomasti, vaikkei Alpe d'Huezin sähkökauppias ensin tajunnutkaan, kun väitin haluavani pleikkaohjaimen latauskaapelin fillarin mittariini.
Oikea nimihän on siis USB A - Mini B -kaapeli. Itse käytän kamerani latausjohtoa.

kolistelija
09.08.2011, 16.23
Laitoin juuri garminin tekniseen tukeen kyselyä kun nopeusanturi on lähes kokonaan lakannut toimimasta. Kadenssianturiakaan ei voi käyttää sillä laite käyttää myös nopeusanturia GPS:n sijaan jos sen kytkee päälle, silloin nopeus näyttää lähes jaktuvasti pyöreää nollaa. Onkohan yleinenkin ongelma?

magnuken
09.08.2011, 17.29
Laitoin juuri garminin tekniseen tukeen kyselyä kun nopeusanturi on lähes kokonaan lakannut toimimasta. Kadenssianturiakaan ei voi käyttää sillä laite käyttää myös nopeusanturia GPS:n sijaan jos sen kytkee päälle, silloin nopeus näyttää lähes jaktuvasti pyöreää nollaa. Onkohan yleinenkin ongelma?

Oletko yrittänyt vaihtaa anturiin pariston?

Entä reagoiko anturin merkkivalo joka pyörähdyksellä pinnamagnetiin? Tarkista myös, että pinnamagneetti on linjassa anturin viivan kanssa ja etäisyys sellainen max 4-5 mm.

kolistelija
09.08.2011, 17.38
Oletko yrittänyt vaihtaa anturiin pariston?

Entä reagoiko anturin merkkivalo joka pyörähdyksellä pinnamagnetiin? Tarkista myös, että pinnamagneetti on linjassa anturin viivan kanssa ja etäisyys sellainen max 4-5 mm.
Kaikki nuo tarkistettu. Valot toimii joka kerta kotona kokeillessa (anturi toimii aina pienen hetken heräämisen jälkeen), en ole kokeillut silloin kun anturi ei toimi sillä silloin olen lenkillä, prkl. :)

Garminin tuki neuvoi päivittämään softan (oli päivitetty) ja tekemään hard resetin. Softa on ajantasalla ja hard resetin tein jo kerran sen jälkeen kun ongelma alkoi. Tein töitä käskettyä mutta toimivuus selviää vasta kun sää on lenkkikelpoinen.

magnuken
10.08.2011, 11.40
Jos se ei edelleenkään ala toimimaan ja takuuta on jäljellä, niin ei muuta kuin laite takuuvaihtoon.

Garminin foorumeilla on näköjään jonkin verran puhuttu tästä GSC-10 anturin nopeuden toimimattomuudesta. Usein näyttäisi syynä olevan rikkoutunut reed-kytkin nopeusanturissa, siis silloin kuin molemmat valot vilkkuvat, kadenssi toimii mutta ei kuitenkaan nopeus. Esm. Tässä ketjussa juttua:

https://forums.garmin.com/showthread.php?t=4250

I.S
10.08.2011, 13.24
Jos se ei edelleenkään ala toimimaan ja takuuta on jäljellä, niin ei muuta kuin laite takuuvaihtoon.

Garminin foorumeilla on näköjään jonkin verran puhuttu tästä GSC-10 anturin nopeuden toimimattomuudesta. Usein näyttäisi syynä olevan rikkoutunut reed-kytkin nopeusanturissa, siis silloin kuin molemmat valot vilkkuvat, kadenssi toimii mutta ei kuitenkaan nopeus. Esm. Tässä ketjussa juttua:

https://forums.garmin.com/showthread.php?t=4250
Eilen tuli Koneboxista oma Garmin 500 - nopeeta palvelua, 1 päivä tilauksesta. Mutta miksi käyttää nopeusanturia, jos kyseessä on GPS :seko: En minä ainakaan sitä mihinkään käytä eli ylimääräiseksi jää.

ketjupeikko
10.08.2011, 13.33
Riittävän mutkaisella reitillä gps:n tarkkuus ei enää riitä, eikä se toimi välttämättä ollenkaan jos on liian tiheä kasvusto pään päällä. Pyörästä mitattuna kuljetun matkan saa huomattavasti tarkemmin. Riippuu täysin käyttötarkoituksesta onko tuolla mitään väliä.

Cycledrophis
10.08.2011, 13.36
Eilen tuli Koneboxista oma Garmin 500 - nopeeta palvelua, 1 päivä tilauksesta. Mutta miksi käyttää nopeusanturia, jos kyseessä on GPS :seko: En minä ainakaan sitä mihinkään käytä eli ylimääräiseksi jää.

NO: 1. Siinä samassa anturissa on kadenssi, joutuu kumminkin asentamaan
2. GPS on epätarkkempi kuin kalibroitu anturi
3. Toimii myös silloin kun GPS signaali hukassa
4. Voi käyttää trainerilla ja sisällä ajettaessa (Velo tai halli)
5. Keskinopeus ja autostop toimivat tarkemmin

Jari

I.S
10.08.2011, 13.41
NO: 1. Siinä samassa anturissa on kadenssi, joutuu kumminkin asentamaan
2. GPS on epätarkkempi kuin kalibroitu anturi
3. Toimii myös silloin kun GPS signaali hukassa
4. Voi käyttää trainerilla ja sisällä ajettaessa (Velo tai halli)
5. Keskinopeus ja autostop toimivat tarkemmin

Jari
Ok tänks opastuksesta. Taidan kuitenkin pysyä vain tuon GPS:n varassa (ainakin näin aluksi), kun ei ole niin tarkkaa. Saapahan tuosta kuitenkin sellaista suuntaa-antavaa tietoa matkoista ym. Maastossa kun ajelee, niin tuo kadenssikaan ei ole niin oleellinen juttu.

Cycledrophis
10.08.2011, 13.49
Ok tänks opastuksesta. Taidan kuitenkin pysyä vain tuon GPS:n varassa (ainakin näin aluksi), kun ei ole niin tarkkaa. Saapahan tuosta kuitenkin sellaista suuntaa-antavaa tietoa matkoista ym. Maastossa kun ajelee, niin tuo kadenssikaan ei ole niin oleellinen juttu.

En minäkään sitä maastossa käytä! Siellä anturi on vain tiellä tai jossain oksassa kiinni. Nopeus ja kadenssi ovat aastossa ihan toisarvoisia, mutta reitin tallennus on kiva.

Jari

zeizei
10.08.2011, 13.55
En minäkään sitä maastossa käytä! Siellä anturi on vain tiellä tai jossain oksassa kiinni. Nopeus ja kadenssi ovat aastossa ihan toisarvoisia, mutta reitin tallennus on kiva.

Jari

Sitä nopeusanturia tai kadenssia ei tosiaan mihinkään maastossa tarvitse, mutta kyllä siitä mittarista maastossakin on ihan kiva vilkuilla sykettä, ajoaikaa, matkaa, kelloa jne. Ei ole vielä muutaman vuoden käytöllä 705 tai 500 mitenkään tiellä olleet ja ehjänä ovat matkassakin pysyneet.

Cycledrophis
10.08.2011, 14.27
Sitä nopeusanturia tai kadenssia ei tosiaan mihinkään maastossa tarvitse, mutta kyllä siitä mittarista maastossakin on ihan kiva vilkuilla sykettä, ajoaikaa, matkaa, kelloa jne. Ei ole vielä muutaman vuoden käytöllä 705 tai 500 mitenkään tiellä olleet ja ehjänä ovat matkassakin pysyneet.

Tarkoitus oli sanoa etten käytä tuota nopeusanturia maastossa! Tottakai Edge on mukana esim http://connect.garmin.com/activity/104040111

Jari

wanderer
10.08.2011, 14.48
Nyt on ollut Edge 500 käytössä kesäkuun puolivälistä. Mainiosti pelaa multisport-vehkeenä rannehihnan kanssa. Maantie- ja maastopyöräily, juoksu, suunnistus..
ANT-Powertappi pelaa ongelmitta ja Garmin Connectistakin olen tykännyt, vaikka suhtauduin siihen aluksi epäillen. Tarkemmat tehoanalyysit tulee tosin tehtyä WKO:lla tai Golden Cheetahilla.

Suunnistukseen on siitä saanut loistavan analyysityökalun, kun reaaliaikaisen tiedon lisäksi saa mahdollisuuden piirtää reittiviivan min/km- tai syketietoineen paukauttamalla .tcx-tiedoston QuickRouteen skannatun kartan kylkeen. Onhan se ranteessa aavistuksen isokokoinen, mutta pysyy kyydissä.

Lisäyksenä vielä, että erillinen nopeus/kadenssianturi ei ole käytössä, enkä sitä kaipaa. GPS tai Powertap tuottaa tarvittavat tiedot.

Herra Kurppa
10.08.2011, 15.05
Itsellä myös vastaavia murheita tuon GSC-10 -anturin kanssa, aluksi alkoi tökkimään nopeustieto putkelta ajaessa, korjaantui kun paritti anturin uusiksi mittarin kanssa, nyt ei toimi enää kumpikaan, ei nopeus, eikä kadenssi. Tämä tosin Edge 800:n kanssa, mutta sama anturi käsittääkseni. En ole vielä saanut aikaiseksi ottaa yhteyttä tukeen, josko vaikka tänään saisi itsestä irti..

fiber
11.08.2011, 22.59
Onko viissatasessa toimintoa, jolla suorituksen tallennuksen voi napsauttaa päälle "on hold"-tilaan, niin että laskenta alkaa vasta liikkeelle lähdettäessä? Eli autostop-toiminto joka on päällä heti käynnistettäessä.

leecher
11.08.2011, 23.24
Onko viissatasessa toimintoa, jolla suorituksen tallennuksen voi napsauttaa päälle "on hold"-tilaan, niin että laskenta alkaa vasta liikkeelle lähdettäessä? Eli autostop-toiminto joka on päällä heti käynnistettäessä.

Ei varsinaisesti, mutta tuon voi kiertää laittamalla vaikka 10km/h rajaksi jolloin mittaus vasta alkaa.

nga
15.08.2011, 16.21
Tein reitin ATK:lla, muutin sen sopivaan muotoon ja latasin Edgeen. Edge tietysti ensimmäisenä avattaessa tuota reittiä konvertoi sen binäärimuotoiseksi .fit -tiedostoksi.

Starttasin reitin, ajoin sen johonkin asti. Valitsin kesken lenkin valikoista että reitin seuraamisen voisi lopettaa haluankin ajaa muualla (Training -> courses -> stop course). Tämähän ei lopeta lenkin nauhoittamista vaan ainoastaan tuon reitin seuraamisen tosiaankin.

Lenkin jälkeen painoin lap-nappia pitkään jotta laite "tallentaisi" tuon kyseisen reitin. Suurena yllätyksenä upload-toiminto Garmin Connectissa hajoaa eikä kyseistä trackia (joka palvelun mukaan on laitteessa) voikaan lähettää tuntematotmasta virheestä johtuen.

Lisäksi testasin vielä avata kyseisen lenkin tietoja itse laitteella. Hetken aikaa laite ilmoittaa lataavansa ja lopulta peruuttaa päävalikkoon eikä suostu ollenkaan, ennen uudelleenkäynnistystä, avaamaan harjoitukset-valikkoa.

Onko kukaan muu saanut toistettua? Versio 2.80.0.0.

ketjupeikko
15.08.2011, 17.38

Mä tavallaan väistän koko ongelman käynnistämällä nauhoituksen heti siirtymän/lämmittelyn alusta, sitten varsinaisen lenkin alun kohdalla painan LAP nappia, ja uudestaan kun varsinainen lenkki päättyy. Tuloksia tarkastelen kumminkin segmenteittäin ennemmin kuin koko lenkkiä, joten tuolla tavoin näkee ihan helposti (vajaamittaiset segmentit) missä kohtaa nauhoitusta lenkki oli. Samalla tulee otettua siirtymät siirtyminä/lämmittelynä/jäähdyttelynä kun ei ole mitään kiinnostusta niihin pätkiin muuten kuin että yrittää pitää pulssin alhaalla ;)

Ei paras ratkaisu, mutta riittää mulle.

nga
17.08.2011, 15.40

Mulla on joskus ollut tri-kisassa just toi auto-pause, säädettynä johonkin 2.5km/h kynnysarvoon. Sillä lailla fillari on voinut roikkua vaihtoalueen telineessä uinnin ja juoksun ajan. Starttia painettu ennen kisaa.

Nykyään tosin painan starttia/stoppia osuuden aikana. En tiedä, miksi luovuin tuosta aiemmasta. Kenties joskus unohdin painaa stoppia kun lähdin kotimatkalle ja kyllästyin editoimaan nauhoituksesta automatkaa pois.

TetedeCourse
30.08.2011, 07.11
Uusi väri 500:eenhttp://garmin.blogs.com/.a/6a00d83451bb7069e20153911c59c1970b-200wi

fiber
30.08.2011, 07.46
Garmin Vector (http://garmin.blogs.com/my_weblog/2011/08/garmin-brings-power-to-the-people-with-vector-1.html) tuo viissataselle (ja kasisataselle) melkoisesti lisäarvoa.

mk
30.08.2011, 07.58
Uusi väri 500:een
oho! ompas hyvä väritys .. Siinä vois olla uusi mittari cerveloon ensikevääksi :)

kolistelija
30.08.2011, 08.05
Vector olisi kyllä kiva. Ohittaisikohan se kunnon tuubikiekot joululahjalistalla...

Iletys
30.08.2011, 08.13
Ei valitettavasti taida ehtiä pukinkonttiin. Pitää ottaa alkukeväänlahjaksi.

fiber
30.08.2011, 08.18
Mulla on synttärit sopivasti huhtikuun alussa... vielä täytyy keksiä kuka tuon Vectorin haluaisi mulle ostaa :P

Iletys
30.08.2011, 10.12
Mulla on synttärit sopivasti huhtikuun alussa... vielä täytyy keksiä kuka tuon Vectorin haluaisi mulle ostaa :P

Mä ostan sulle... jos sä ostat mulle?

gobbif
31.08.2011, 18.37
Ärsyttävä bugi on puraissut pari kertaa. Kun reissun jälkeen pysäyttää timerin ja lopettaa tallennuksen pysyvästi (lap-painiketta pitkään), on syytä odotella riittävästi. Parhaimmillaan on bugi iskenyt jopa yli 5 sekunnnin odottelun jälkeen. Jos menee liian nopeasti katsomaan dataa activities-valikosta, data korruptoituu. Garmin näyttää pelkkiä nollia ja tuurista riippuen voi myös tallennettu data olla korruptoitunut ohjelmilla lukukelvottomaksi. Jos dataa menee katsomaan ihan välittömästi tallennuksen lopetuksen jälkeen, korruptoituu ainakin mulla data täydellä varmuudella. Nähtävästi pitää totutella odottelemaan vaikka 30s tms varmuuden vuoksi.

Cycledrophis
31.08.2011, 19.53
^Saman huomannut, toimii juuri noin. Onneksi datansaa useimmiten korjattua ks https://forums.garmin.com/showthread.php?t=5281

J (https://forums.garmin.com/showthread.php?t=5281)ari

fiber
31.08.2011, 22.29
Mä ostan sulle... jos sä ostat mulle?
Hyvä idea! Kotona tuskin arvostettaisiin, jos "hassaisin" niin paljon rahaa omiin polkimiin. Mutta jos ostaisin arvostetulle kaverille poikkeuksellisen lahjan, voisi tulla jopa respektiä :P

N.N.
31.08.2011, 22.52
Onko Vectorin hinnasta jo ennakkotietoa?

TetedeCourse
01.09.2011, 07.54
$1,499.99.

equilibrium
01.09.2011, 09.41
Nyt voi laittaa Vectorin ennakkotilauksen moneen Jenkkikauppaan tai Ausseihin. Ennakkomaksu 150 dollaria, loput lähetyksen yhteydessä. Mulla kolmekymppiset (hui!) maaliskuuun lopulla...

Cycledrophis
01.09.2011, 09.59
Vectorin kanssa kannattaa varmaan odotella:
- toimiiko laite todella, ilman bugeja
- miten luotettava se on
- hintakehitys

Jari

equilibrium
01.09.2011, 16.13
Toki kaikki tuotteet paranee kehittelyssä ja halpenee ajan myötä. Toisin on oman kropan kanssa. IMHO tuon laitteen markkinoille tulo on viivästynyt jo juuri noista syistä, kyllä Garminin muutkin laitteet on tuntuneet uusinakin toimivan ihan kohtalaisen hyvin ja päivityksiä voi latailla samaa rataa kun laitetta käyttää.

Cycledrophis
01.09.2011, 21.04
Jep samaa mieltä noin yleisesti. Tässä tapauksessa on kumminkin kyse aika vaikeasta teknisestä keksinnöstä. Tehon tällä menetelmällä laskeminen ja suodatus vaatii hiukan korkeampaa matematiikkaa. Tästä on toimiessaan tulossa insinööritaidon näyte. Uskon myös, että Garmin saa sen toimimaan resursseillaan.

Jari

klemola
03.09.2011, 08.40
Minulla 500 edge ilmoitti muutama viikko sitten muistin täyttymisestä (tämä kesä ajettu). Poistin harjoitukset manuaalin mukaisesti laitteesta, mutta hälytykset jatkuivat, kunnes muisti oli oikeasti niin täynnä, että uusia harjoituksia ei enää tallentunut. Lopulta poistin harjoitukset "manuaalisesti" kytkemällä Garmin tietokoneeseen ja menemällä suoraan gpx kansioon ja sieltä deletoimalla. Eli mittarin toiminto, jossa harjoitukset poistetaan ei toimi. Onko jollain ollut samaa ongelmaa vai olenko ainoa? Onko ratkaisua kyseiseen?

kolistelija
03.09.2011, 08.45
Minulla 500 edge ilmoitti muutama viikko sitten muistin täyttymisestä (tämä kesä ajettu). Poistin harjoitukset manuaalin mukaisesti laitteesta, mutta hälytykset jatkuivat, kunnes muisti oli oikeasti niin täynnä, että uusia harjoituksia ei enää tallentunut. Lopulta poistin harjoitukset "manuaalisesti" kytkemällä Garmin tietokoneeseen ja menemällä suoraan gpx kansioon ja sieltä deletoimalla. Eli mittarin toiminto, jossa harjoitukset poistetaan ei toimi. Onko jollain ollut samaa ongelmaa vai olenko ainoa? Onko ratkaisua kyseiseen?
Tuo laitteen tyhjennystoiminto ei tosiaan toimi, kummastelin sitä itsekin kun olin "poistanut" harjoitukset.

TetedeCourse
03.09.2011, 08.55
Mulla on toiminut poistot ilman ongelmia - teen tyhjennyksen noin kerran kuussa - kuinka paljon harjoituksia on laitteessa vaikuttaa selkeästi siihen, kuinka nopeasti voit ladata viimeisimmän harjoituksen Garmin Connectiin...

equilibrium
03.09.2011, 15.53
Itse tyhjennän muistin koneella samalla kun lataan viikon datat. Ihan vaan Macin manuaalinen "select all" ja drag-and-drop roskakoriin... Laitetta ei pahemmin tule näprättyä, kaapista ajokamojen kanssa kiinni fillariin ja takaisin kaappiin puhtaiden kamojen kanssa.

Antti_S
17.09.2011, 21.18
Jestas, että menee hermo tuon softstrapin kanssa. Sykkeet aivan mitä sattuu, milloin sattuu. Patteria vaihdettu, pesty, kasteltu jne. jne. jne. Onko näissä olt muilla ongelmia?

500:n on laitteena just passeli omaan käyttöön, mutta tuo sykevyö on täysi paska. Polarin tai Suunnon vöissä ei moista ongelmaa ole ollu :(

Tässä taas tältä päivältä hyvä esimerkki: http://connect.garmin.com/activity/115037492

fiber
17.09.2011, 21.47
Mulla toimii ok, silloinkin kun käyn juoksemassa mittari pyöräpaidan takataskussa. Paristo vaihdettu? Kokeiltu parittaa vyö ja mittari uudestaan?

equilibrium
18.09.2011, 09.28
Jestas, että menee hermo tuon softstrapin kanssa. Sykkeet aivan mitä sattuu, milloin sattuu. Patteria vaihdettu, pesty, kasteltu jne. jne. jne. Onko näissä olt muilla ongelmia?

Mulla oli ihan sama ongelma, sykkeet oli mitä sattuu ja aina n. 20-40 pykälää korkeammalla kuin oikeasti. Näytti esim. yhden tempon keskisykkeeksi 260. Vaihdoin patterit, vaihdoin laitetta (800 ja 500 käytössä), mutta ei vaan toiminut. Lähetin Garminin takuuseen Lohjalle, sain uuden vyön paluupostissa 4 päivän kuluttua lähetyksestä. Toimi siis huolto samaan tapaan kuin Polarillakin ja uuden vyön kanssa ei ole ollut kertaakaan mitään ongelmaa. Softstrap on kuin unelma, on pehmeä ja loistava käyttää! Täytä siis Garminin sivulta takuulappu ja heitä vyösi postiin.

fiber
18.09.2011, 10.46
Ai niin, yllä olevasta muistui mieleen: olihan mullakin edellisen vyön kanssa pulmia. Nykyinen tuli takuuseen kuuluvana vaihtona.

J_K
18.09.2011, 13.11
Samanlaisia ongelmia ollut vyön kanssa ja olenkin luopunut sen käytöstä. Parhaiten on toiminut saippualla pesemisen jälkeen, mutta muilla tempuilla ei ole ollut vaikutusta.
Vaihtaako Suomen Garmin ulkomailta ostettuja vöitä vai pitääkö lähettää ostomaahan?

MAS
18.09.2011, 14.45
Samanlaisia ongelmia ollut vyön kanssa ja olenkin luopunut sen käytöstä. Parhaiten on toiminut saippualla pesemisen jälkeen, mutta muilla tempuilla ei ole ollut vaikutusta.
Vaihtaako Suomen Garmin ulkomailta ostettuja vöitä vai pitääkö lähettää ostomaahan?

Vöistä tiedä, mutta perätilaan menneen Edge 500n Suomen huolto korvasi nopsaan uudella ilman mitään pulinoita vaikka laite oli jenkeistä ostettu. Erittäin positiivinen kokemus jäi huollosta siis.

ketti
18.09.2011, 22.32
800:ssa minulla sykkeet toimineet kellonvarmasti toistaiseksi. Lienee samanlainen vyö ja laitekin melkein?

Tosin huuhtelen vyön ihan joka ikisen lenkin jälkeen, silloin tällöin laitan käsipesuautomaatista vähän saippuaa mukaan ja pesaisen vyön mötiköineen kevyesti käsin, sillä tunkkaista vyötä en halua ympärilleni sitoa vaikka oma onkin.

Lieneekö vaikutusta toimivuuteen? Tuskin, mutta ei kuitenkaan haittaakaan ainakaan vielä.

wanderer
19.09.2011, 11.13
Muovinen sykevyö on toiminut ilman kikkailuja. Käytössä tosin Powertapin vyö, mutta sitä samaa geneeristä ANT+ -vyötä nekin ovat.
Nähtävästi Polarin uudemman mallinen tekstiilivyö sopii Garminin lähettimeen, jolloin saadaan luotettavasti toimiva paketti.
Polarin ensimmäinen versio tekstiilivyöstä ei ollut lähellekään niin hyvä kuin tämä uudempi.

wanderer
20.09.2011, 21.01
Edgen kiinnittäminen ranteeseen on herättänyt kiinnostusta. Vastaan nyt tänne ketjuun, niin kaikki samaa pohtivat saavat vastauksen samalla :)

Mulla on Signaturesta hankittu hihnasysteemi: 010-10615-00 (Foretrex/Forerunner pyöräkiinnikesarja)
http://lh4.ggpht.com/_Wo8yCZ1eTVw/Syc4WxqV9DI/AAAAAAAAUHQ/oqS2ACl4cZ0/IMGP8420_thumb.jpg?imgmax=800
Lisäksi rannehihna tulee tuon paketin mukana: 010-11215-00 (FR310XT pyöräkiinnikesarja)
http://lh4.ggpht.com/_Wo8yCZ1eTVw/TCl2cAOasmI/AAAAAAAAdKI/4EdFyh4AfZg/IMG_1359_thumb.jpg?imgmax=800

Noista jää palikoita ylimääräiseksi, kun Edgeen ei tarvita kuin ranneke.

Hankkiminen pitäisi onnistua mistä vaan Garminia myyvästä palvelevasta liikkeestä.

Isä nitro
22.09.2011, 16.47
Omiin kliinisiin testeihini perustuen ja Garmin sekä erään toisen merkin käyttäjänä rohkenen todeta, että mitä mukavampi sykevyö, sitä todennäköisemmin se näyttää vääriä sykelukemia. Minulla on 500 mukana tullut perusvyö toiminut erinomaisesti.

Privileged
22.09.2011, 17.03
Omiin kliinisiin testeihini perustuen ja Garmin sekä erään toisen merkin käyttäjänä rohkenen todeta, että mitä mukavampi sykevyö, sitä todennäköisemmin se näyttää vääriä sykelukemia. Minulla on 500 mukana tullut perusvyö toiminut erinomaisesti.

Minullakin on se "perusvyö" toiminut moitteetta kaikilla paidoilla ja kaikissa olosuhteissa. :)

klemola
22.09.2011, 17.19
Nuo kalorinkulutuslukemat ovat erikoisia. Kun käytin sykevyötä ja ajoin reilun neljänkympin lenkin 34,5 keskinopeudella, kalorinkulutus oli Edge 500:lla 974 kcal. Seuraavana päivänä pari kilometriä lyhyempi lenkki ilman sykevyötä,34 keskinopeudella ja kalorinkulutus samalla mittarilla 1709 kcal! Itse kovamuovinen alkuperäispanta on toiminut hienosti.

magnuken
22.09.2011, 18.31
Itselläni ovart toimineet niin Edgen mukana tullut kova vyö kuin 310XT vehkeen mukana tullut pehmeä vyökin molemmat moitteetta noin 1,5 vuoden ajan.

Mutta esim. Garminin forumin kirjoituksien perusteella ongelmia näyttäisi olevan joillakin sen pehmeän vyön kanssa ja ilmeisesti ne ovat paljolti riippuvaisia henkilön fysiologiasta. Monet ovat kehuneet, että erittäin luotettava yhdistelmä on Polarin Wearlink+ vyö ja siihen kiinni Garminin pehmeän vyön mukana tullut lähetin. Tuo pelkkä Polarin vyö ilman lähetintä maksaa noin 20 € urheilupuodeissa.

Jos käyttää Edge 500 tai vaikkapa FR310XT laitetta sykevyön kanssa, niin kalorikulutus mitataan suomalaisfirma Firstbeat Oy:n sydämen toiminnan mikrovaihteluhin perustuvan algoritmin mukaan. Ellei sykevyö ole käytössä, niin kalorit mitataan sillä vanhan ajan tavalla, eli henkilön painoon jne. perustuen. Laite kannattaa päivittää, koska muistaakseni jossakin vaiheessa siihen tuli Firstbeatin II-sukupolven algoritmi aivan kuten FR310XT laitteeseenkin.

Kai_81
23.09.2011, 22.17
Argh!

Mitähän tässä laitteessa nyt tapahtu?! Latasin tietoja koneelle, kun tietokoneen akku loppui ja yhteys Garminiin katosi. Laitoin virtapiuhan kiinni ja mittari taisi seota siitä, kun on sen jälkeen vain käynnistellyt itsään?!
Ei kukaan muu ole törmännyt vastaavaan?! Luulisi että olis sen verran robusti laite ettei tuollaisesta pitäsi mitään tapahtua..

Cycledrophis
23.09.2011, 22.39
Anna sille soft reset, en nyt muista mitkä kolme nappulaa piti painaa yhtä aikaa, mutta katso ohjekirjasta

Jari

Kai_81
23.09.2011, 22.56
jeps, yritin, mutta ei auttanut... tai sitten se pitäisi onnistua tekemään kun laitteeseen on ensin kytketty virta, mikä ei nyt onnistu.

Cycledrophis
23.09.2011, 23.01
Jouduin kerran samaan tilanteeseen. Otin laitteen irti ja käynnistelin sitä muutaman kerran ja sitten se soft reset onnistui.

Jari

Kai_81
23.09.2011, 23.33
Ok, kohtuu ikävä hässäkkä..tämä ei kyllä reagoi tuohon soft reset yhdistelmään :(

MAS
01.10.2011, 01.41
Argh!

Mitähän tässä laitteessa nyt tapahtu?! Latasin tietoja koneelle, kun tietokoneen akku loppui ja yhteys Garminiin katosi. Laitoin virtapiuhan kiinni ja mittari taisi seota siitä, kun on sen jälkeen vain käynnistellyt itsään?!
Ei kukaan muu ole törmännyt vastaavaan?! Luulisi että olis sen verran robusti laite ettei tuollaisesta pitäsi mitään tapahtua..

Mulla iski toi myös taannoin. Saatko sen kiinni PC:hen niin että näkyy levynä? Siinä muistaakseni auttoi myös joku erikoisjuttu, oisko menu-nappulan pitäminen pohjassa kun sen liitti USB-kaapeliin.

Jos tuo onnistuu niin siivoa eri hakemistot, voit ottaa varmuuskopiot. Jos ei auta niin kokeile asentaa uudestaan järjestelmäsofta Garminin web-update ohjelmalla.

Jos noin ei auta niin lisää vinkkejä Garminin foorumeilta, hakusana muistaakseni "Edge 500 reboot problem" tms.

Ja jos nekään vinkit ei auta niin sitten olet samassa sopassa mihin minä jouduin. Ja siihen ratkaisu oli lähettää Garminin huoltoon Lohjalle laite (soitin toki eka). Sain sieltä sitten tuliterän uuden takaisin noin viikossa eli oli ollut tuo ongelma aika fataali sitten...

Baboon
01.10.2011, 20.16
Lukaisin ketjun nopsaan läpi. Toivottavasti en liian nopsaan. Eli ongelma. Ostin Edge 500 härpäkän tänä keväänä. Laite päivitetty jne.jne. Nyt 2.8 ja gps 2.3. Lisäksi välillä resetoitu jne. Ongelma sama kaikilla versioilla. Annan kaikille asioille ja laitteille mahdollisuuden. Siksi en ole vielä asiaa kommentoinut.

Eli. En luota laitteen kykyyn mitata sykkeitä ollenkaan. Harjoittelen sykkeiden mukaan ja asia on suuri ongelma. Ongelma ei ole vyössä, vaan laitteessa tai ohjelmassa johon tiedot ladataan. Vyö nyt näyttää mitä näyttää, niin kauan kunnes löytää yhteen sopivat vaatteet. Joo. Olen myös käyttänyt polarin pantaa.

Minun tapauksessani ladattu harjoitus ja se, mitä mittari lenkillä näyttää, eroavat suuresti toisistaan. Parhaimmillaan -15 lyöntiä keskareissa. se vaan on niin vaikeeta, kun pitäis tehdä tietty harjoitus ja ei vaan voi mittariin luottaa. Tänäänkin 5,5h lenkillä tunsin, ettei sykkeet ehkä ole avg.145, vaan pikemminkin sen alle 130. Viisaammat kommentoikaa. Onko tossa vehkeessä joku fiksu ohjelma, joka korjaa sykkeet ladatessa? Training center ja connect näyttää myös eri sykkeet. Lataan aina harjoitukset heti ja poistan laitteesta. Koneessa ja centterissä samat arvot. Pliis. Paluu polariin?

Cycledrophis
01.10.2011, 20.29
^En ole moista huomannut. Käytän välillä yhtä aiaa sekä Suunnon että Garminin pantaa ja sykkeet ovat kutakuinkin samat. Garmin ei tykkää lepattavista vaatteista ja liian alhaisesta pariston jännitteestä, mutta muutoin se kyllä on toiminut. Jos viitsit niin laita tcx tiedostoon linkki, niin voin koettaa katsoa saisiko siitä jotain irti.

Jari

Baboon
02.10.2011, 13.01
Löysin takuulaput. Vien heti Ma ostopaikkaan ja lähettävät pikana huoltoon tai antavat uuden tilalle. 310:n kanssa yhdessäkin käytettynä antaa eri lukemat. Asetukset samat, joten pajalle.

nga
02.10.2011, 13.21
Meillpäin ollut pehmeiden Garminin vöiden kanssa aina ongelmia sykkeidenmittauksen kanssa. Kovalla vyöllä lukemat ovat aina olleet oikeita.

N.N.
02.10.2011, 15.36
Olen testannut Garminin ja Polarin vöitä jopa samalla lenkillä molemmat sykevyöt yhtä aikaa päällä: aika lailla samoja lukemia näyttivät. Merkittävä ero on kalorilaskurissa: Polar näyttää n. 30 % suurempaa kalorinkulutusta kuin Garmin. Käsittääkseni Garmin on kaloreissa lähempänä totuutta.

Kai_81
02.10.2011, 20.51
Mulla iski toi myös taannoin. Saatko sen kiinni PC:hen niin että näkyy levynä? Siinä muistaakseni auttoi myös joku erikoisjuttu, oisko menu-nappulan pitäminen pohjassa kun sen liitti USB-kaapeliin.

Jos tuo onnistuu niin siivoa eri hakemistot, voit ottaa varmuuskopiot. Jos ei auta niin kokeile asentaa uudestaan järjestelmäsofta Garminin web-update ohjelmalla.

Jos noin ei auta niin lisää vinkkejä Garminin foorumeilta, hakusana muistaakseni "Edge 500 reboot problem" tms.

Ja jos nekään vinkit ei auta niin sitten olet samassa sopassa mihin minä jouduin. Ja siihen ratkaisu oli lähettää Garminin huoltoon Lohjalle laite (soitin toki eka). Sain sieltä sitten tuliterän uuden takaisin noin viikossa eli oli ollut tuo ongelma aika fataali sitten...

Jep, kiitosta neuvoista. Skippasin nuo siivousvaiheet ja lähetin mittarin Lohjalle :) Huolto pelasi viikon palautusajalla ja mittari toimii taas.

Gekko
03.10.2011, 17.30
Minäkin menin ostamaan kyseisen laitteen.
Aluksi tuntuu että tämähän hieno laite on kun ei tarvi nopeushässäköitä laitella. Toisin kuitenkin näköjään on.
Olin ajamassa Haanja 100 pyöräilyn. Laitoin autopausen 2km/h säätöön. (tai unohdin) Aattelin että se nopeus on tarpeeksi hiljainen että ei paljon pitäisi mennä päälle.
Jessus, sehän piipotteli vähän väliä heti kun vähän hiljempaa metsäpolkua ajeli, puhumattakaan kävelytyksissä.(mun mielestä tuo 2km/h on jo aika pieni vauhti)
Sadalla kilometrillä viiden kilometrin virhe tuli matkassa...

No okei, ei siinä mitään. Omaa vikaakin vähän mutta kun katseli mittari antamia nopeuksia niin hohhoijaa!
Kun lähti mettäpolulta tielle ja nosti nopeuden 25-30:iin niin mittari heräs näyttämään oikeaa nopeutta joskus sadan metrin päästä...Ja muutenkin heitteli tasaisessa ajossakin about16-25 väliä. Pieni pettymys että saankin nyt asentaa sitten sen pinnanopeusnäyttäjän! Hienoa GPS-tekniikkaa.
Kuinkas muuten kun sen asentaa, osaako laite käyttää molempia mittaustapoja automaattisesti vai pitääkö sitäkin vielä ruveta säätelemään?

Toinen suuri pettymys on toi Garminin oma kalenterisofta tietokoneelle! aivan perseestä!(heti ikävä Polarin hyvää ohjelmaa) Karttakin näyttää juuri suuremmat päätiet!
Siihenkin pitää nyt OSTAA kunnon ohjelma!

Ainiin...Kuuden ja puolen tunnin kisasta Garmin näytti kaloreita palaneen hiukan yli 2000. Onkohan aivan edes sinneppäin.:p

...Mutta muuten kelpo laite ;)

ketjupeikko
03.10.2011, 17.42
Kokeile connect.garmin.com ennenku alat muita softia ostamaan. Mä en tajua miten jengi kuvittelee GPS:n korvaavan pyörän pyörimisen mittaamisen. Energiankulutusarvaukseen vaikuttaa onko sykevyö käytössä vai ei. Ja se on arvaus silti vaikka mikä valmistaja mitä sanoisi.

Gekko
03.10.2011, 18.26
Kokeile connect.garmin.com ennenku alat muita softia ostamaan. Mä en tajua miten jengi kuvittelee GPS:n korvaavan pyörän pyörimisen mittaamisen. Energiankulutusarvaukseen vaikuttaa onko sykevyö käytössä vai ei. Ja se on arvaus silti vaikka mikä valmistaja mitä sanoisi.
No aattelin vaan kun Iphonessani olevalla sporttrackerillä olen tähän asti korvannut polarin reitinteko ominaisuudet.
Se ainakin on mitannut hienosti reittejä. Ei vaan oikein pyörän mittarina sitä viitti pitää. Eli kyllä se Garminkin varmaan vois hyvin pelata.
Kuinkahan muuten asetuksissa tuo sekunnin välein tallennus toimisi tuon "älykkään" tallennuksen asemesta?
luultavasti tuo vois olla parempi, mutta kuinkas virrankulutus sitten?

Ainiin, Toki mulla sykevyö päällä oli...Polarilla varmaan kalorit olis ollu 6000 pinnas.

Cycledrophis
03.10.2011, 18.30
Toimii tietenkin paljon paremmin ja autostop asentoon when stopped.

Jari

Baboon
03.10.2011, 20.16
Juu en palaa polariin. Minusta tuo Edge500 on ihan näppärä ja toimiva peli. Sykevyö nyt on mitä on. Se tullee kuitenkin varmasti muuttumaan niin saadaan noi sykkeetkin kondikseen. Omani lähetin tänään huoltoon juuri sykeasioista. Ovat nyt painottaneet vain muita arvoja enempi...

Joka tapauksessa. Mittari on sopivan kokoinen. Näyttö on hyvän kokoinen ja siihen mahtuu hyvin haluttu informaatio. Akku kestä tolkuttoman kauan. Suurin osa meistä ei sitä polkene tyhjäksi. Tietojen lataus koneelle tapahtuu toella nopeasti, vaikka piuhojen kanssa pelaaminen vanhanaikaista onkin. Mitä gepsiin tulee, en ole täysin tarkkaan gepsiin vielä törmännytkään. Ja onko se edes mahdollista niin kauan kun käytetään sotilastarkoituksiin rakennettua järjestelmää (muistaakseni). Varsinkin metsässä joka ainoa gepsi heittää jonkinverran. Pitkällä matkalla se sit korostuu. Mutta se on kaikilla valmistajilla sama juttu.

Kaloriasioista senverran, että kaloreita ei ole edes mahdollista mitata ilman laboratorio-oloja. Ne on otettu joistain keskiarvoista ja on mitä on. Ja onhan se nyt eri asia jos kusti polkee tai samanpainoinen urheilija. Ihan vaan esimerkiksi. Polari on ilmeisesti painottanut juuri sitä, että se kusti polkee...grillille.

Lopuksi vielä täytyy mainita tuo päivitettävyys. Onhan se helvetin kätevää päivitellä laitetta jos ja kun valmistaja katsoo sen aiheelliseksi. Ei mulla muuta. Onks kaikki jo käyny tänää lenkillä? Jos ei ni hopi hopi.

Gekko
04.10.2011, 11.59
Lopuksi vielä täytyy mainita tuo päivitettävyys. Onhan se helvetin kätevää päivitellä laitetta jos ja kun valmistaja katsoo sen aiheelliseksi.
Tuohan onkin tämän tietokoneajan taikasana...päivitellään ja päivitellään. Mikään vaan ei muutu. ;)

No tuskin minäkään Polariin palaan, mutta ei tuo Garminkaan aivan täydellinen näytä olevan.
Lähinnä minuun vetoaa tuo näytön informaation muokattavuus ja määrä verrattuna Polariin. Ja se että voin käyttää sitä useammassa lajissa.

wanderer
04.10.2011, 12.25
Laitoin autopausen 2km/h säätöön. (tai unohdin) Aattelin että se nopeus on tarpeeksi hiljainen että ei paljon pitäisi mennä päälle.
Jessus, sehän piipotteli vähän väliä heti kun vähän hiljempaa metsäpolkua ajeli, puhumattakaan kävelytyksissä.(mun mielestä tuo 2km/h on jo aika pieni vauhti)
Sadalla kilometrillä viiden kilometrin virhe tuli matkassa...Laita autopause pois tai "when stopped". Tai tuuppaa reippaammin :D

No okei, ei siinä mitään. Omaa vikaakin vähän mutta kun katseli mittari antamia nopeuksia niin hohhoijaa!
Kun lähti mettäpolulta tielle ja nosti nopeuden 25-30:iin niin mittari heräs näyttämään oikeaa nopeutta joskus sadan metrin päästä...Ja muutenkin heitteli tasaisessa ajossakin about16-25 väliä. Pieni pettymys että saankin nyt asentaa sitten sen pinnanopeusnäyttäjän! Hienoa GPS-tekniikkaa.
Kuinkas muuten kun sen asentaa, osaako laite käyttää molempia mittaustapoja automaattisesti vai pitääkö sitäkin vielä ruveta säätelemään?

Osaa käyttää molempia mittaustapoja. Nopeus on tosiaan gps-tiedosta pääteltynä suhteellisen häilyväinen.

Toinen suuri pettymys on toi Garminin oma kalenterisofta tietokoneelle! aivan perseestä!(heti ikävä Polarin hyvää ohjelmaa) Karttakin näyttää juuri suuremmat päätiet!
Siihenkin pitää nyt OSTAA kunnon ohjelma!
-> Garmin Connect tai vaikka Golden Cheetah (ilmainen). GTC:tä ei ole taidettu kehittää enää moneen vuoteen.

Ainiin...Kuuden ja puolen tunnin kisasta Garmin näytti kaloreita palaneen hiukan yli 2000. Onkohan aivan edes sinneppäin.:p

...Mutta muuten kelpo laite ;)Energiankulutuksen arvioiminen ilman tehomittaria on aika karkea arvio. Tehomittarinkin kanssa joutuu kehon hyötysuhteen nostamaan hatusta.

Tiedonsiirto piuhalla on ainoastaan hyvä juttu tässä tapauksessa. Nopea ja varma. Vanhemman mallinen muovinen ANT+ sykevyö pelaa ongelmitta.

Gekko
04.10.2011, 12.41
Ei mulla tuosta sykevyöstä moitetta oo sanoa...Mukava päälle ja paremmin se sykkeen löytää kun edellisen Polarin kangasvyö. Ja kun ne sykeanturikohdat on sileät niin ei vaadi paljon kastelua.

Eiköhän tuo mittari alkaa hahmottua hyväksi kun saa nuo asetukset kohdilleen.

kervelo
04.10.2011, 12.43
...Kaloriasioista senverran, että kaloreita ei ole edes mahdollista mitata ilman laboratorio-oloja. Ne on otettu joistain keskiarvoista ja on mitä on. Ja onhan se nyt eri asia jos kusti polkee tai samanpainoinen urheilija. Ihan vaan esimerkiksi. Polari on ilmeisesti painottanut juuri sitä, että se kusti polkee...grillille...

Ihan noin mutu-meiningillä ei varmaan mikään laite enää noita kalorilaskentoja tee. Kyllä kaikkien kunnon laitteiden laskenta perustuu käyttäjän antamiin (oikeisiin) tietoihin maksimisykkeestä, painosta jne.

Garminien kalorilaskentaa on selvitetty hyvin DCRainmakerin blogissa (http://www.dcrainmaker.com/2010/11/how-calorie-measurement-works-on-garmin.html).

Baboon
05.10.2011, 00.22
Mikä helvetin ongelma toi kalorilaskenta ihmisille on? Mulle on aivan sama mitä noi mittarit siinä suhteessa näyttää. Reenatkaa enempi ja käykää siä kaljakaapilla vähempi. Se on kuulkaas täysin elintavoista kii joutuuko noita kaloreita kyttään. Jos niitä tällä foorumilla joutuu laskeen, taitaa oikee osote olla painonvartiat tai mikä helkatin rasvahysteerikot se nykyjään on. Tulee varmaan sanomista mutta aivan sama. Läski on läskiä.

zeizei
05.10.2011, 07.55
Hö, siitä pitääkin kattoa, että kuinka monta rullakepsua ja jäätelöä pitää syödä lenkin jälkeen ettei jää miinuksille ;)

YT
05.10.2011, 08.11
Vaaka kertoo kalorit.

kervelo
05.10.2011, 08.38
Mikä helvetin ongelma toi kalorilaskenta ihmisille on? Mulle on aivan sama mitä noi mittarit siinä suhteessa näyttää. Reenatkaa enempi ja käykää siä kaljakaapilla vähempi. Se on kuulkaas täysin elintavoista kii joutuuko noita kaloreita kyttään. Jos niitä tällä foorumilla joutuu laskeen, taitaa oikee osote olla painonvartiat tai mikä helkatin rasvahysteerikot se nykyjään on. Tulee varmaan sanomista mutta aivan sama. Läski on läskiä.

Eipä noilla kulutetuilla kaloreilla ole varsinaisesti minullekaan merkitystä, paitsi ehkä tuossa zeizein mainitsemassa mielessä.;)

Pointti oli enemmänkin se, että noista kivoista teknisistä laitteista - ajotietokoneista, sykemittareista, tehomittareista, jne. - ei juurikaan ole hyötyä jos niille annetut perustiedot eivät ole kunnossa.

Gekko
05.10.2011, 10.50
Jahas provosoijapoijat alkoi taas :D
Ei mulle ne kalorimäärät sillälailla oo tärkeitä mutta onhan niistä ollu aika hyvä kattella sitä rasitusta mitä lenkillä on tullu.
Ja polarilla on kyllä edes jotenkin kavereihinkin voinu verrata.
Tuo Garmin näytti vaan niin tosipaljon vähemmän kaloreita että vaikea on verrata edellisiin tekosiin.
Tosin nyt huomasin mikä ehkä(ja varmastikkin)on vaikuttanut kalorien vähään määrään:
Mulla oli kilpailun ajan asetuksissa muu laji jossa on "välineen" paino merkitty nollaksi, kun pyöräasetuksessa se on tuo 10kg.
Tokihan se eri kalorit laskee...:o
Saisi kyllä tuossa näytössä olla joku merkki millä asetuksella mennään, kun tuo vaihto pakkaa unohtumaan...

Pitää testata nyt mitä se laskee pyöräasetuksilla...Taidan olla vain vielä tumpelo tään mittarin kanssa.:p

Jani R.
05.10.2011, 11.03
Onko joku muu kaivannut Edge 500:seen pyöräkohtaisia näyttöjä, siis niin että ykköspyörässäsi, jossa on kadenssianturi voisit valita kadenssin näkyville ja näyttö tallentuu ykköspyörän asetuksiin. Kakkospyörässäsi, jossa et jaksa pitää kadenssianturia asennettuna, voisit valita että kadenssin tilalla näkyy jokin muu tieto.

Jos joku on yhteydessä Garminin tuotekehitykseen, niin tuo onnistuisi varmasti ihan softapäivityksenä. Toinen toivomus olisi että laite näyttäisi aina käynnistyksessä omistajan yhteystiedot (esim. Nimi, puh, meili), jotka voisi tallentaa asetuksiin jollakin pin-koodilla.

Gekko
05.10.2011, 11.11
Onko joku muu kaivannut Edge 500:seen pyöräkohtaisia näyttöjä, siis niin että ykköspyörässäsi, jossa on kadenssianturi voisit valita kadenssin näkyville ja näyttö tallentuu ykköspyörän asetuksiin. Kakkospyörässäsi, jossa et jaksa pitää kadenssianturia asennettuna, voisit valita että kadenssin tilalla näkyy jokin muu tieto.

Oliskohan Garminilla ollu tarkoitus että niitä kolmea eri näyttöruutunäkymää käytetään juuri tähän. Että säädät ne eri näyttöruudut pyörän mukaan ja napsautat sen näytön mitä tarvitset.
Toki silloinhan se menee metsään jos olet käyttänyt noita toisia ruutuja muihin informaatioihin jota tarvitset samassa harjoittelussa.
Ymmärritköhän tästä mitään? Toki tuo sinun kertomasi systeemi olis huomattavasti parempi jos Garminin sedät vaan sen siihen kehittävät.

Tästä huomataan että ei nuo mittarit aivan valmiita oo...Ja olis hienoa kun valmistajat kuuntelisivat käyttäjiä.

ketjupeikko
05.10.2011, 11.24
Ei käyttäjiä voi kuunnella, tuotteista tulee sillai täysin käyttökelvottomia sekasikiöitä. Luultavasti sykemittareissakin olisi pieni juomapullo integroituna. Sekä hemmetin kirkas led valo joka paistaa suoraan silmään.

Jani R.
05.10.2011, 11.50
Yksi kehitysehdotus lisää voisi olla se että alla oleva pyörä tunnistettaisiin kadenssianturin perusteella. Eli jos olen ykköspyörällä lähdössä, niin asetuksiin vaihtuu Bike 1 tai ainakin mittari kysyisi sen että vaihdetaanko? Toinen idea olisi että käynnistyksessä kysyttäisiin mikä pyörä ettei tarvitse alkaa valikoita selaamaan.

Gekko: olen pitänyt 1-näytössä kaikkia tarvitsemiani tietoja näkyvillä ja kakkosta, jossa on vähemmän näkyvillä käytän ajaessa. Kakkonen ja kolmonen ovat ne mitä kustomoin, mutta huomaan usein pyörää vaihtaessa että piru tuossa on väärä tieto näkyvillä. Olen todennut että jos haluan vaikka keskarin näkyville, niin tankoon on helpompi ripustaa lisäksi Garmin FR610, jonka näytölle saa 3 tietoa lisää ja samat anturit toimivat.

Jos joku saa tästä ajatuksen meilata valmistajalle, niin nämä terveiset saa kertoa.

Gekko
05.10.2011, 11.51
Ei käyttäjiä voi kuunnella, tuotteista tulee sillai täysin käyttökelvottomia sekasikiöitä. Luultavasti sykemittareissakin olisi pieni juomapullo integroituna. Sekä hemmetin kirkas led valo joka paistaa suoraan silmään.
Unohdit Sveitsiläisen monitoimilinkkuveitsen, joka pitäis olla vielä siinä kiinni.;)

Gekko
05.10.2011, 11.54
Toinen idea olisi että käynnistyksessä kysyttäisiin mikä pyörä ettei tarvitse alkaa valikoita selaamaan.
Aivan...Ja tosiaan joku merkki edes käytettävästä asetuksesta...No, aina ei voi vaatia kaikkea...
Onkohan tuohon pyöränvaihtoasetukseen mitään pikanäppäintä?

rhubarb
05.10.2011, 12.49
Yksi kehitysehdotus lisää voisi olla se että alla oleva pyörä tunnistettaisiin kadenssianturin perusteella. Eli jos olen ykköspyörällä lähdössä, niin asetuksiin vaihtuu Bike 1 tai ainakin mittari kysyisi sen että vaihdetaanko? Toinen idea olisi että käynnistyksessä kysyttäisiin mikä pyörä ettei tarvitse alkaa valikoita selaamaan.

Ihan turhaa, konehan ylläpitää jo pyöräprofiileita, joiden välillä voi ainakin 705:ssä vaihtaa mode-nappulaa painamalla. Eri tietokentät per profiili sen sijaan eivät olisi turhat… luulen että saattaisin pärjätä 3 sivulla (705:ssä on 2), jolloin 1. sivu on hetkittäinen ja kierrosinfo, 2. sivu on koko lenkki ja keskiarvot ja 3. voisi sitten käyttää krossarin hetkittäiseen dataan (eli käytännössä Teho -> Syke erotuksena 1. sivusta), mutta mukavinta olisi kokonaan erilliset kentät.

zeizei
05.10.2011, 13.11
Ihan turhaa, konehan ylläpitää jo pyöräprofiileita, joiden välillä voi ainakin 705:ssä vaihtaa mode-nappulaa painamalla.

Tämä on juu kätevä 705:ssa. 500:ssa sen sijaan en ainakaan ole keksinyt mitään pikanäppäintä tuohon vaan on joutunut valikoiden läpi kahlaamaan. Yllä kyseltiinkin sen pikavalinnan perään, siitä olisin itsekin kiinnostunut. Itsellä myös niin, että kadenssi on 1-näytössä 6. kenttä jolloin pyöräprofiilia vaihtaessa voi vaihtaa myös näytettävien kenttien määrän välillä 5/6 jolloin sen kadenssin saa näkymään tai pois. Samalla päänäyttö muistuttaa kenttien määrällä siitä mikä pyöräprofiili on käytössä.

ketjupeikko
05.10.2011, 14.03
mul on

eka sivu: pulssi, kadenssi, nopeus (olis teho nopeuden tilalla jos omistaisin välineen siihen)
toinen (intervalleja varten): kierroksen aika, pulssi, kadenssi, nopeus (sama kuin edellä)
kolmas on käyttämättä

Tuolla tavoin saan vähän isommat numerot jotka on helpompi nähdä. Ikävä ajaa täysillä ojaan kun yrittää kurkkia mittaria.
En keksi miksi muuttaa noita jos jostain pyörästä puuttuu sensori, mutta maailmassa on paljon muitakin asioita joita en ymmärrä :D

Linkkari sykemittarissa olis kyllä pop. sykevyöhön vois laittaa myös kännykkäkotelon ja semmoisen pussukan arvoesineille.

Jani R.
05.10.2011, 14.12
Tuolla tavoin saan vähän isommat numerot jotka on helpompi nähdä. Ikävä ajaa täysillä ojaan kun yrittää kurkkia mittaria.
En keksi miksi muuttaa noita jos jostain pyörästä puuttuu sensori, mutta maailmassa on paljon muitakin asioita joita en ymmärrä :D

Lähinnä jos jättää sykevyön ja kadenssianturin kotiin toisen pyörän kanssa, niin näytöllä on 2 tyhjää kenttää ja vain yhdessä kentässä on lukema. Työmatkapyörän kanssa on määränpäätä lähestyttäessä kiva kurkkia että paljonko tämänpäiväinen reittivaihtoehto oli pituudeltaan tai mitäs se lämpötila täällä ulkona on (ilman valikoiden selaamista). Nyt olen laittanut nuo joskus sinne kolmannelle ruudulle.

Homma olisi paljon helpompi kun pyörää kohti kävellessä painat virtanappia ja valitset "Bike 2", jolloin viimeksi Bike 2:lle tallentamasi ruudut tulisivat esiin.
Jos samaa mittaria käyttää lisäksi vaikka juoksemiseen niin taas saa säätää näytöt uudelleen, jos ei ole älynnyt tallentaa niitä juoksunäyttöjä vaikka kolmosruudulle. Tässä syy miksi hankin FR610:n.

ketjupeikko
05.10.2011, 14.31
Lähinnä jos jättää sykevyön ja kadenssianturin kotiin toisen pyörän kanssa, niin näytöllä on 2 tyhjää kenttää ja vain yhdessä kentässä on lukema. Työmatkapyörän kanssa on määränpäätä lähestyttäessä kiva kurkkia että paljonko tämänpäiväinen reittivaihtoehto oli pituudeltaan tai mitäs se lämpötila täällä ulkona on (ilman valikoiden selaamista). Nyt olen laittanut nuo joskus sinne kolmannelle ruudulle.

Homma olisi paljon helpompi kun pyörää kohti kävellessä painat virtanappia ja valitset "Bike 2", jolloin viimeksi Bike 2:lle tallentamasi ruudut tulisivat esiin.
Jos samaa mittaria käyttää lisäksi vaikka juoksemiseen niin taas saa säätää näytöt uudelleen, jos ei ole älynnyt tallentaa niitä juoksunäyttöjä vaikka kolmosruudulle. Tässä syy miksi hankin FR610:n.

Joo, ehkä tuossa on pointtia jos sitä laitetta käyttää kertyneen datan katseluun myös, itse teen kaiken sen kivasti webbiselaimella lenkin jälkeen. Eikö tuo 500 olisi vähän turhan kolho juoksumittariksi muutenkin? Tai ainakin itse vierastaisin noin ison möykyn kuskaamista. FR110:iä olen vähän katsellut. Tosin en ole vakuuttunut gps:n tarpeellisuudesta helsingin rantoja juostessa.

Jani R.
05.10.2011, 14.39
Eikö tuo 500 olisi vähän turhan kolho juoksumittariksi muutenkin? Tai ainakin itse vierastaisin noin ison möykyn kuskaamista. FR110:iä olen vähän katsellut. Tosin en ole vakuuttunut gps:n tarpeellisuudesta helsingin rantoja juostessa.

Ei se oikeastaan ole liian iso ja siihenhän saa sen 310XT-mallin rannekkeen ainakin Ebaystä ja parilta suomikauppiaaltakin. Olisin jatkanut sen käyttöä juoksussakin, mutta tuli kyllästyminen noiden ruutujen vaihteluun laji tai pyöräkohtaisesti.

Gekko
08.10.2011, 13.26
Hommasin tuohon viissataseen tuon rannetelineen. Ei tosiaan pahantuntuinen tuos ranteessa vaikka suurehko kelloon verrattuna onkin. Paino ei oo kuitenkaan paha.
Hyvä juoksussa, hiihdossa ja muussakin.

Paketissa tuli mukana kaksi kiinnikettä ja kellonremmi. Eli siis varalle toinen jos menee rikki. (tosin tuo remmi taitaa ensin rikkoontua)
Ja yksi pyöräntankokiinnike. (miksi?)

En oo vielä tositoimissa kokeillu mutta aivan asialliselta tuntuu. Ei irti ainakaan vahingossa lähde.

Cycledrophis
08.10.2011, 13.54
^Tuota sarjaa ei ole alunperin tehty edge 500 varten, siksi siinä on noita ylimääräisiä osia. Se remmisysteemi toimii kyllä hienosti ranteessa, mutta haluaisin että mittari siinä lukittuisi pystyasentoon; silloin sitä olisi mukavampi lenkillä lukea.

Jari

Gekko
08.10.2011, 15.54
^Tuota sarjaa ei ole alunperin tehty edge 500 varten, siksi siinä on noita ylimääräisiä osia. Se remmisysteemi toimii kyllä hienosti ranteessa, mutta haluaisin että mittari siinä lukittuisi pystyasentoon; silloin sitä olisi mukavampi lenkillä lukea.

Jari

Toisaalta mittari olisi vähän tiellä jos se olisi poikittain.

OJ
09.10.2011, 22.56
Meinasin vaihtaa 705 kolhosta viissataseen. Mielipiteitä vaihdon järkevyydestä? Garminin kaveriksi olisi tarkoitus hankkia SRM tässä talven aikana ja 705 eniten tökkii se, että sitä on vähän nihkeä käyttää esim. hiihtäessä.

Gekko
10.10.2011, 07.39
Meinasin vaihtaa 705 kolhosta viissataseen. Mielipiteitä vaihdon järkevyydestä? Garminin kaveriksi olisi tarkoitus hankkia SRM tässä talven aikana ja 705 eniten tökkii se, että sitä on vähän nihkeä käyttää esim. hiihtäessä.

Muusta osaa sanoa mutta kooltaan tuo viissatanen ainakin on aika kätevän kokoinen.

zeizei
10.10.2011, 08.13

500 on tosiaan kätevämmän kokoinen ja kalorilaskenta tarkempaa. Muuten 705 on parempi. Valikot aukeaa 705:ssa nopeammin ja ovat helpommin käytettäviä. Toki karttaominaisuus on myös mukava, jos sitä tarvitsee edes joskus.

Itse tein saman vaihdon, kun 705 meni jumiin. Nyt jos olisin samassa tilanteessa niin ostaisin 800:n. Jos on tarvetta pienemmälle fillarilaitteelle eikä käytä karttoja niin sitten tuo 500 on kyllä ihan pätevä laitos. Joku rannemalli ja 800 yhdessä olisi varmaan hyvä kombo, voisi valita aina laitteen lajin ja tarpeen mukaan.

zeizei
10.10.2011, 08.28

500 on tosiaan kätevämmän kokoinen ja kalorilaskenta tarkempaa. Muuten 705 on parempi. Valikot aukeaa 705:ssa nopeammin ja ovat helpommin käytettäviä. Toki karttaominaisuus on myös mukava, jos sitä tarvitsee edes joskus.

Itse tein saman vaihdon, kun 705 meni jumiin. Nyt jos olisin samassa tilanteessa niin ostaisin 800:n. Jos on tarvetta pienemmälle fillarilaitteelle eikä käytä karttoja niin sitten tuo 500 on kyllä ihan pätevä laitos. Joku rannemalli ja 800 yhdessä olisi varmaan hyvä kombo, voisi valita aina laitteen lajin ja tarpeen mukaan.

Gekko
13.10.2011, 11.37
Pieni puute taas huomattu mittarissa. (niille jotka käyttävät myös juoksussa)
Mittaria ei saa näyttämään juoksunopeutena min/km. Ainoastaan km/h.

Minulle ei tuo haitta ole kun tuo km/h on mun mielestä loogisempi mutta jotka enemmän juoksevat niin saattavat kaivata...

Toki varmaan ne jotka enemmän juoksevat ovat valinneet forerunnerin. Silti ihmettelen ettei tuota ominaisuutta ole laitettu. Ei se luulisi vaikea rasti olevan...softamuutos...

Baboon
19.10.2011, 14.23
Mulla oli se sykeongelma, jossa laite vähentelee jopa -15 lyöntiä keskisykkeistä lenkin jälkeen. Laite ollut huoltoreissussa vajaa kolme viikkoa ja tänään tuli tieto, että saan uuden tilalle. Ensin tuli tieto, että laitteessa vanha ohjelmisto ja uuden ohjelmiston pitäisi korja tuo ongelma. Ei sitten korjannutkaan. Joka tapauksessa hyvä, että lähettävät uuden laitteen. Ja sykevyö on toiminut nyt moitteetta 310:n kanssa vauvaöljyn kanssa. Kaikilla vaatteilla :) Laite oli ilmeisesti vm.2009 ja siinä kaikki uusimmat päivitykset....

kaakku
16.11.2011, 17.13
Kasisatanen olisi siinä mielessä hieno kapine että siihen pystyisi tallentamaan muiden jakamia reittejä. Sama toki hoituu kännykällä (itsellä käytössä Androidilla varustettu ZTE Blade):

https://lh5.googleusercontent.com/-RNZHNNjf_4A/TrkuSzXoJbI/AAAAAAAAAZo/jpWqXPWHFoY/s640/tiistai%20011.JPG
Huonona puolena pitää aina risteyksissä ja epäselvissä paikoissa ottaa puhelin esiin taskusta. Täytyisi kai jonkinlainen teline hankkia. Itse käytän apuna maastoajossa.

Pystyy Edge 500:llakin, mutta siinä taitaa olla ainoastaan seurattava viiva, ei katuja yms.

Kännykkähän olisi pyöränavigaattorina graafisesti ylivoimainen, mutta jos näyttöä ja taustavaloa pitää koko ajan päällä niin eihän se akku hirveän kauan kestä.

Kertokaas miten tuo GPS-jäljen seuraaminen Edge 500:lla toimii. Kuva ois myös kiva.

Cycledrophis
16.11.2011, 17.23
Toimiihan se ihan ok, muttei sillä metsässä kuljeta. Toimii minusta parhaiten muistin tukena. Eli katsoo mieleisensä reitin kartalta ja siirtää sen Edgeen ja seurailee siitten vain viivaa. On oikein toimiva maantiepyörällä oudoilla teillä.

Jari

Anaxagore
16.11.2011, 18.06
Toimiihan se ihan ok, muttei sillä metsässä kuljeta. Toimii minusta parhaiten muistin tukena. Eli katsoo mieleisensä reitin kartalta ja siirtää sen Edgeen ja seurailee siitten vain viivaa. On oikein toimiva maantiepyörällä oudoilla teillä.

Jari

Henk. koht oon sitä mieltä että ei toimi ok. Ei edes tiellä. Edge 500:ssa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi tehoa pyörittämään karttanäyttöä (eli pilkkuviivaa).

Olen kokeillut tuota pilkkuviivaa navigointiin risteyksiä sisältävillä alueilla ja sijainti laahaa niin paljon jäljessä että ominaisuus on käyttökelvoton.

Jos tuota ominaisuutta tarvitsee niin kannattaa hankkia 705 tai 800 mieluummin. Tuosta nimenomaisesta syystä vaihdoin oman 500:n aikanaan 705:een.

Cycledrophis
16.11.2011, 18.12
^Niin, ei se ole navigaattori. Mutta muistin tukena hoitaa hommansa ja kertoo mistä risteyksestä käännytään.

Jari

Vepa
16.11.2011, 20.50
https://lh4.googleusercontent.com/-vkUXjgDLKq0/Tg4lnUJsERI/AAAAAAAADkw/jk-40FhzIu4/s640/01072011140.jpg

kaakku
16.11.2011, 21.59
No mutta tuohan ajaa asiansa paremmin kuin hyvin.

Gekko
18.11.2011, 17.01
Joo, tuo olis kyllä kiva tietää tuo, että miten viissataseen tuo reitti laitetaan? Ja kuinka tuo navigointi päälle.

fob
18.11.2011, 17.22
Yksinkertainen ihmettelee: Miksi puna-musta Edge 500 on järjestään muutaman kympin kalliimpi kuin sini-valkoinen? Onko käytössä kalliimmat väri vai jotain syvempiä eroja?

Cycledrophis
18.11.2011, 18.12
se on se course toiminto. Voit muuttaa vaikka Garmin connectissa jonkun vanhan lenkin reitiksi ja ladata sen sitten. Uusi reittejä voi sitten tehdä vaikka http://bikeroutetoaster.com

E (http://bikeroutetoaster.com/)dge 500 ei ole navigaattori, mutta valmiita reitejä voi seurata

Jari

VPR
18.11.2011, 21.13
Puna-musta on uusi väri, sini-valkoinen on ollut alusta asti mukana.

Gekko
19.11.2011, 12.35
Yksinkertainen ihmettelee: Miksi puna-musta Edge 500 on järjestään muutaman kympin kalliimpi kuin sini-valkoinen? Onko käytössä kalliimmat väri vai jotain syvempiä eroja?
Mä ostin tuon puna-mustan, vaikka kalliimpi olikin. Ei siinä mitään toiminnallisia eroja tosiaan oo mutta aivan he***tin hyvän näköinen! :D

snowfake
19.11.2011, 13.13

Amazonissa näköjään 147,99 vs 199,99 puntaa, aika suuri ero väristä :) Amazonista kun kyttäsin Forerunneria, tuntui myös että se hinta heilahteli vähän päivästä riipuen muutaman punnan suuntaan tai toiseen :)

MAS
19.11.2011, 13.59
se on se course toiminto. Voit muuttaa vaikka Garmin connectissa jonkun vanhan lenkin reitiksi ja ladata sen sitten. Uusi reittejä voi sitten tehdä vaikka http://bikeroutetoaster.com

http://ridewithgps.com/ toimii myös reittisuunnittelussa ja oman omaan makuuni aavistuksen näppärämpi kuin tuo BikeRouteToaster, vaikka kyllä sekin toimii.

Pitempiä reittejä kun Edge 500:lla ajelee tuolla "Do Course" toiminnolla niin on syytä tietää pari juttua: Miten pitemmälle reitti etenee niin sitä herkemmin se crashailee (myös uusimmalla firmware sw:lla) ja välillä hukkuu reittiviiva. Ekaan auttaa buutti (ja kantsii muistaa painaa sitten buutin jälkeen taas uudestaan start-nappulaa!) ja toiseen manuaalizoomaus eli kartta-näytössä painaa power nappulaa kerran ja sitten ylös-alas napeilla säätää zoomin ja kuittaa enterillä. Edes takaisin kun vekslaa niin tähän asti on aina kadonnut reittiviiva palannut takaisin.

Ei tuo siis noine ominaisuuksineen ja vikoineen nyt ihan se paras apuväline suunnistamiseen ole, mutta kuitenkin sen verta hyvä, että en ole maantie- ja cycloreissuilla tuntemattomille teille jaksanut enää mukana mitään varsinaista navigaattoria kantaa. Apuna tosin on usein ollut puhelin jossa Google Maps. Maastossa suunnistamiseen tuo Edge sopii jo sitten huomattavasti heikommin, ainakin jos yhtään on hankalampaa polkuverkostoa navigoitavaksi.

snowfake
19.11.2011, 14.35
Maastossa tuota omaa edgeä tuli kokeiltua siten että antaisi "yleisen suunnan" mihin koittaa navigoida, ja siellä metsässä sitten etsii ne polut. Oli kuitenkin jonkin verran epäkäytännöllistä, joten pidättäydyn jatkossa vain endomondon karttatoiminnossa jota katsoo silloin kun eksyy :)

Maantiellä tuo edge on kyllä kätevä, kun ne risteykset ovat aika selkeitä. Itselläni ei tuota Edge 500 ole, mutta tuo Forerunner 305 näyttää navigoinnin osalta täysin samalta. Sen kun kiristelee tankoon vanupalan kanssa niin kyllä aina reittiä on saanut seurattua.

Anaxagore
22.11.2011, 13.13
^Niin, ei se ole navigaattori. Mutta muistin tukena hoitaa hommansa ja kertoo mistä risteyksestä käännytään.

Jari

Pakko hieman takertua tähän ominaisuuteen :) sillä MASin postaus komppaa omaa näkemystäni Edge 500:n course-toiminnallisuudesta. Muistin tukenakaan tuo ei oikein toimi kun toiminnon luotettavuus on mitä on. Ja lisäksi paljon risteyksiä sisältävällä alueella sijainti laahaa usein niin paljon todellista sijaintia jäljessä että oikea risteys tulee turhan helposti missattua.

http://ridewithgps.com/ toimii myös reittisuunnittelussa ja oman omaan makuuni aavistuksen näppärämpi kuin tuo BikeRouteToaster, vaikka kyllä sekin toimii.

Pitempiä reittejä kun Edge 500:lla ajelee tuolla "Do Course" toiminnolla niin on syytä tietää pari juttua: Miten pitemmälle reitti etenee niin sitä herkemmin se crashailee (myös uusimmalla firmware sw:lla) ja välillä hukkuu reittiviiva. Ekaan auttaa buutti (ja kantsii muistaa painaa sitten buutin jälkeen taas uudestaan start-nappulaa!) ja toiseen manuaalizoomaus eli kartta-näytössä painaa power nappulaa kerran ja sitten ylös-alas napeilla säätää zoomin ja kuittaa enterillä. Edes takaisin kun vekslaa niin tähän asti on aina kadonnut reittiviiva palannut takaisin.

Ei tuo siis noine ominaisuuksineen ja vikoineen nyt ihan se paras apuväline suunnistamiseen ole, mutta kuitenkin sen verta hyvä, että en ole maantie- ja cycloreissuilla tuntemattomille teille jaksanut enää mukana mitään varsinaista navigaattoria kantaa. Apuna tosin on usein ollut puhelin jossa Google Maps. Maastossa suunnistamiseen tuo Edge sopii jo sitten huomattavasti heikommin, ainakin jos yhtään on hankalampaa polkuverkostoa navigoitavaksi.

fiber
11.12.2011, 18.13
Edge 500 näyttää jyrkkyyden ajon aikana, mutta miten pystyn tarkastelemaan sitä Garmin Connectista? Rupesi kiinnostamaan paljonko oli prosentteja Malminkartanon täyttömäen jyrkemmällä reitillä. Kyseessä siis tämä http://connect.garmin.com/player/133906705 ja tuossa 1h30min kohdalla.

Iletys
11.12.2011, 19.40
Edge 500 näyttää jyrkkyyden ajon aikana, mutta miten pystyn tarkastelemaan sitä Garmin Connectista? Rupesi kiinnostamaan paljonko oli prosentteja Malminkartanon täyttömäen jyrkemmällä reitillä. Kyseessä siis tämä http://connect.garmin.com/player/133906705 ja tuossa 1h30min kohdalla.

Garmin Connectista en tuota toimintoa ole löytänyt. Garmin Training Centerillä pystyy katsomaan.

fiber
11.12.2011, 22.07
Hyvä idea, mutta GTC kaatuu aina kun yritän tuoda treenejä 500:sta. Toimiiko Mac-versio muilla?

Iletys
12.12.2011, 09.01
Hyvä idea, mutta GTC kaatuu aina kun yritän tuoda treenejä 500:sta. Toimiiko Mac-versio muilla?

Mäkki on mullakin. Ootko hakenut päivityksen netistä? Se on kyllä aika surkea ohjelma, mutta parempi se on käppyröiden suunnitteluun kuin connect,

fiber
12.12.2011, 12.15
Hain juuri eilen :/
Onko sullakin uusin versio Snow Leopardista eli 10.7.2 ?

pethe
12.12.2011, 12.28
Mulla tuo Training Centerin vanhempi 3.1.4 versio on toiminu kaatuilematta Snow Leopardin 10.6.8 version kanssa.

Jenkkakahva
14.12.2011, 23.32
MapMytracks (http://www.mapmytracks.com/explore/activity/340457#mapcontrolsbutton):lla pystyy jollain tarkkuudella katteleen nousukulmaa. Tää nyt on tietysti taas vähän kikkailua GC:n kehitystä odotellessa...
(Kohta elevation start/finish)

Nappulakenka
18.02.2012, 10.42
Onko muilla 500:sen omistajilla ongelmia gps:n jäljen laadussa? Kun mitataan gps:llä, niin eihän tuo jälki koskaan ole täydellinen, mutta torstaina hiihdetyn lenkin jälki on kyllä sellaista sotkua (http://connect.garmin.com/activity/150353542), että huh huh. Ilma tuolloin oli aivan loistava, pääosin kirkasta eikä edes satanut lunta. Olen käyttänyt Garminissa sekunnin välein tapahtuvaa tallennusta ja esimerksiksi 10pv (http://connect.garmin.com/activity/147878920) aikaisemmin tehty lenkki on paljon selkeämpi. Tässä on muutenkin tullut hiihdettyä tuota Lepuskin n. 5 km lenkkiä ja gps jäljissä on todella suuria eroa, enkä tajua miksi.

Pitäisikö kokeilla "älykästä" tallentamista vai onko jollain jotain muuta vinkkiä? Toki noita jälkiä pystyy jälkikäteen muokkaamaan, mutta..

Kemizti
18.02.2012, 11.45
tota jäljen siirtymistä säännöllisesti vähän eri paikkaan vois koittaa selittää satelliitin siirtymisellä ja sillä, että oot kokoajan kuitenkin "kiinni" samasa satelliitissa..

uskoo ken tahtoo, mutt ite huomannu samaa efektiä kun vaikka ajaa samaa paikkaa monta kertaa..

ja tuo ylläoleva siis _ihan täysin mutua ja maalaisjärkeilyä_

fiber
18.02.2012, 12.45
Viime aikoina on oma viissataseni ruvennut oikomaan mutkia aika lailla, ja liikkeelle lähdettäessäkin voi mennä kilometri ennen kuin jälkeä alkaa piirtymään, vaikka satelliittiyhteys on jo saatu. Sama duunireittikin näyttää tuottavan eri päivinä erinäköistä jälkeä, mutta enimmäkseen tosiaan huonompaa kuin ennen. Tuo hiihtoreitin sotku näyttää ihan tutulta.

Onko kyseessä sitten softapäivitys vai laitteen signaalivastaanoton heikkeneminen, vaikea sanoa. Kun nyt myös start/stop-painike on ruvennut reistailemaan, on aika miettiä hankkiako uusi samanlainen vai siirtyäkö johonkin toiseen mittariin.

Nappulakenka
18.02.2012, 13.10
Periaatteessa vois tyhjentään kaikki harjoitukset laitteesta, palauttaa tehdasasetukset ja päivittää tämän jälkeen laite uudestaan.

Testasin tossa tasan viikko sitten tuttavan GlobalSat BT 338x dataloggeria ja jälki näytti tältä (http://www.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=1446515), kun taas 500:nen jälki tältä (http://connect.garmin.com/activity/149342592). Vaikka 500:lla oli hyvä päivä, niin onhan tuon data loggerin jälki ihan eri planeetalta. Ei voi kuin sanoa, että isoja eroja laitteiden välillä, niin suorituskyvyssä kuin hinnassakin.

J_K
18.02.2012, 15.46
Viime aikoina on oma viissataseni ruvennut oikomaan mutkia aika lailla, ja liikkeelle lähdettäessäkin voi mennä kilometri ennen kuin jälkeä alkaa piirtymään, vaikka satelliittiyhteys on jo saatu.

Samanlaisia ongelmia oli viime kesänä kun en ollut muistanut tyhjentää harjoituksia muistista, muistin kun tyhjensi niin matka alkoi kertymään heti lähdöstä, laitteessa ei yksikertaisesti riitä laskentateho.
Nykyään olen tyhjentänyt harjoitukset tietokoneelle kerran tai kaksi viikossa ja ongelmia ei ole ollut ja myös uusien harjoitusten siirto training centeriin ja garmin connectiin sujuu nopeammin.

Portti
19.02.2012, 11.28
Onko muilla 500:sen omistajilla ongelmia gps:n jäljen laadussa? ...

Ihan samanlaista ongelmaa minullakin 500:ssa. Aiempaan FRWD:iin verrattuna Garminin GPS-jälki on huomattavasti epätarkempaa ja kulkee melko usein polun vieressä ja jos samaa reittiä kulkee kahteen suuntaan niin GPS-jälki kulkee samantyyppisesti toiseen suuntaan eri kohdassa kuin sinullakin. Lähtö/maalipaikan korkeuksissakin on usein aika isoja eroja (toisin kuin FRWD:ssä). Eipä ole hirveän vakuuttava mittari ollut tuo Edge 500.

N.N.
19.02.2012, 23.52
Bike Settingsin alta löytyy Heart Rate, sen alta HR Zones: Max heart rate on kohdallaan, mutta miten lisätään Resting-sykearvo?

VPR
20.02.2012, 00.49
Garmin Connectista asetukset ja sitten send to device.

fiber
20.02.2012, 08.08
Nykyään olen tyhjentänyt harjoitukset tietokoneelle kerran tai kaksi viikossa ja ongelmia ei ole ollut ja myös uusien harjoitusten siirto training centeriin ja garmin connectiin sujuu nopeammin.
Miten olet tyhjentänyt? Kun valitsen "Historia > Poista > Kaikki yht.", ei mitään poistu, vaan tietokoneeseen kytkettäessä näkyy kaikki vanhat aktiviteetit. Riittääkö, että tyhjentää Activities-kansion tietokoneen kautta? Hard reset ei kiinnosta, jollei ole pakko.

Jenkkakahva
20.02.2012, 08.26
Miten olet tyhjentänyt? Kun valitsen "Historia > Poista > Kaikki yht.", ei mitään poistu, vaan tietokoneeseen kytkettäessä näkyy kaikki vanhat aktiviteetit. Riittääkö, että tyhjentää Activities-kansion tietokoneen kautta? Hard reset ei kiinnosta, jollei ole pakko.
Olen käyttänyt toimintoa "Historia > Poista > Kaikki.toiminn.", joka kyllä toimii. Kokeilin tuota "kaikki yht" -toimintoa, eikä se tosiaan poista toimintoja....olisko bugi.

fiber
20.02.2012, 08.51
Kokeilin nyt myös tuota, mutta siellä ne kaikki aktiviteetit on edelleen. No, poistin nyt tietokoneen kautta.

J_K
20.02.2012, 10.10

Olen kopioinut activities-kansion sisällön tietokoneen kovalevylle varmuudeksi talteen ja sitten poistanut tietokoneen kautta kansion sisällön. Muuta tyhjennystapaa en ole käyttänyt ja tuolla tavalla ne tiedostot on tulevaisuudessa tarvittaessa vielä käytettävissä.

fiber
20.02.2012, 19.32
Tyhjensin tosiaan kytkemällä laitteen Macciin ja viemällä tiedostot roskikseen. Nyt sitten tänään ajettujen matkojen tiedostot ovate rikki. Garmin Connect: "One of your files was not accepted by the system. Please contact Support for assistance." Myöskään Trainingpeaks ei niitä lue. Ei kai auta kuin hard reset?

Jenkkakahva
20.02.2012, 19.58
Tyhjensin tosiaan kytkemällä laitteen Macciin ja viemällä tiedostot roskikseen. Nyt sitten tänään ajettujen matkojen tiedostot ovate rikki. Garmin Connect: "One of your files was not accepted by the system. Please contact Support for assistance." Myöskään Trainingpeaks ei niitä lue. Ei kai auta kuin hard reset?
Saiskohan ne fileet vielä palautettua? Avaa roskakori, valitse tiedostot ja palauta tsjp. Ainakin PC:llä onnistuu.
Kokeilin vielä oliko aiemmin mainitsemani toimintojen poisto onnistunut, ja kuinka ollakkaan toiminnot olivat kuitenkin edelleen mittarissa:seko:
. Tein vielä uudelleen "Historia > Poista > Kaikki.toiminn.", ja nyt activities hakemisto vasta tyhjeni.:seko: Aiemmin tämä on aina toiminut kerrasta.

fiber
20.02.2012, 20.02
En tarvitse niitä vanhoja tiedostoja, mutta kun tyhjennyksen jälkeen uusista näyttää tulevan sekundaa... no, ei tuo sykerajojen syöttö iso asia ole, joten resetoin kun ehdin. Nyt katolle jälkiverryttelyyn.

Jenkkakahva
20.02.2012, 20.23
Arvelin virheilmoituksen perusteella, että olisit poistanut toimintojen mukana jotakin ohjaustiedostoja tms. ja lähinnä niiden palauttamista tarkoitin.

N.N.
20.02.2012, 23.04
Garmin Connectista asetukset ja sitten send to device.

juurikin noin se onnistui - kiitokset VPR!

fiber
25.02.2012, 20.14
Nyt on taas Garmin "järjissään". Aluksi ei edes hard resetin jälkeen selainpohjaiset Garmin Connect ja Trainingpeaks tunnistaneet tiedostoja. Homma alkoi toimia, kun otin laitteeseen yhteyden Garmin Training Center -softalla (Macciversio). Se näytti, että yksi tiedosto oli vioittunut ja muut kunnossa. Tämän jälkeen myös selainpohjaiset alkoivat lukea tiedostoja.

Tyhjennyksen ja resetoinnin jälkeen mittari on huikean nopea ja gps-jälkikin on taas tarkkaa. Kun vielä saisi start/stop-napin kontaktin kuntoon. Mitähän mahtaa maksaa huollossa...

fiber
03.03.2012, 17.51
Muistelen joskus nähneeni foorumilla ohjeet miten Garminiin tallennettu harjoitus splitataan, mutta ei osu googlella silmiin. Apuja? Pitäisi saada tänään tallennetusta tiedostosta leikattua puolen tunnin verran sälää pois ja tallennettua sitten Trainingpeaks.comiin.

leecher
04.03.2012, 23.19
Muistelen joskus nähneeni foorumilla ohjeet miten Garminiin tallennettu harjoitus splitataan, mutta ei osu googlella silmiin. Apuja? Pitäisi saada tänään tallennetusta tiedostosta leikattua puolen tunnin verran sälää pois ja tallennettua sitten Trainingpeaks.comiin.

Tarvitsee muistaakseni tehdä garminin omalla koneelle asennettavalla softalla. Training Center tai jotain taisi olla softan nimi. Joskus tuota kokeilin, ei mennyt niin kuin strömsössä.

wanderer
08.03.2012, 12.36
Connectiin tullut vähän parannuksia:
http://www.dcrainmaker.com/2012/03/twofer-significant-garmin-connect-power.html

Ja lisäks viissataseen pitäis olla tulossa TSS/NP/IF -laskenta, lienee firmispäivitystä luvassa.

VPR
26.03.2012, 19.48
Piti saada mittari tangon eteen koska a) se on magee siinä b) näkee putkelta ajaessa c) ei tartte kattoa tiehen vaan vain vilkaista hieman alaviistoon. Väänsin siis tollasen stemmin pultteihin tulevan telineen ultrakevyestä ruostumattomasta teräksestä:

http://img.photobucket.com/albums/v77/IndyVille/cervelo_s1_garminteline.jpg

fiber
26.03.2012, 20.41
Kuvittelin, että Garminissa olisi vain vuoden takuu. Maahantuoja kuitenkin kertoi sen olevan kaksi vuotta. Laitoin mittarin huoltoon ja uudenkarhea vaihtolaite oli postilaatikossa neljän päivän kuluttua. Hyvää toimintaa!

rhubarb
26.03.2012, 20.41
Se on hieno.

Kivelae
26.03.2012, 21.02
Se on hieno.

+1

Edit: Oliskos muuten lisäkuvia siitä miten oot taivutellut sen pellin sinne pulttien taa?

VPR
26.03.2012, 21.54
Tämmöinen alapuolelta:

http://img.photobucket.com/albums/v77/IndyVille/cervelo_s1_garminteline_ala.jpg

Viisi milliä pidemmät pultit ja seitsemän prikkaa / pultti välissä.

Kivelae
26.03.2012, 22.34
Kiitos, tuo selventää paljon. Taikasanat tais olla just ne seitsemän prikkaa, että se nousee stemmin pyöreän osan etupuolelle.
Joutuu ehkä jotain vastaavaa virittelemään, tuo nimittäin ON ihan tosi magee.

leecher
27.03.2012, 08.59
Vastaavan tyyppinen teline löytyy valmiina joltain valmistajalta, kun vain muistaisi missä moiseen törmäsin. Olisiko ollut joku linkki DC rainmakerin sivuilla.