PDA

Näytä tavallinen näkymä : Osasarjan valinta maantiepyörään

NHB
19.11.2009, 23.50
Hankin hiljattain rungon, johon tarvitsisi talven kuluessa ruuvata osat kiinni. Enää tarvitsisi vain valita markkinoiden laajasta tarjonnasta joku sarja. Rungon BB30 keskiö vetää valintaa SRAMin suuntaa. BB30 kammilla 2010 Forcen ilmoitettu paino on hyvin kohtuulliset 1951 grammaa. Vaikka en ole erityisen intohimoinen grammanviilaaja, niin ero esimerkiksi 2010 Ultegraan on melko selvä. RED olisi tietenkin yksi vaihtoehto. Siinä olisi Zero Loss takavaihtajalle. Liekö tämä kovin merkittävä ero? Muut erot (muutama gramma ja keraamiset laakerit) taitavat olla aika pieniä. Kaupoissa tuo Forcen BB30-versio näyttää olevan aika harvinainen. Löytyyköhän sitä mistään tätä edullisempaan hintaan: http://www.jedi-sports.de/product_info.php/info/p2180_SRAM-Force-2-x-10-Gruppe-BB-30-2010.html

Toki perinnemerkkienkin osasarjat kiinnostavat. Campan Athena ja Chorus menisivät Forcen kanssa samaan luokkaan hintansa puolesta. Shimanolta Ultegra voisi tulla kysymykseen. Se taitaisi olla halvinkin. Keksiikö joku hyviä syitä jonku sarjan puolesta tai vastaan?

ppm
20.11.2009, 00.04
Cyclingnews julkaisi kestotestin (http://www.cyclingnews.com/reviews/shimano-ultegra-6700-group) uudesta Ultegrasta (6700). Painetussa mediassa on vilveljty vähän vastaavanlaisia kommentteja.

Samu Ilonen
20.11.2009, 08.43
Mietippäs mitä hyötyä on Forcesta vs. Rival? Varsinkin jos kammet on jotkut muut tai Force BB30. Red on "ihan" kivan mutta Forcen edut on jääneet mulle hiukan auki.

Shimanot on kyllä jääneet auttamatta jälkeen painon suhteen, uudessa Ultegrassa on viilattu vain ulkonäköä ja kaffojen muotoa siihen suuntaan mikä muilla on ollut jo iät+ajat. On uusi Ultegra selkeä parannut siihen mikä edellinen oli mutta silti...

Mun suosikki normikeskiörunkosettiin on Rival, Centaurin kammilla, Lienee kevyempi kuin normaali Force ja q-factor on kapiampi. Ultegran pakka ei ole kevein mutta niitä on ollut helposti saatavilla järkevillä välityksillä. SRAM pakat on kyllä keveitä....

OJ
20.11.2009, 08.55
Ultegran pakka ei ole kevein mutta niitä on ollut helposti saatavilla järkevillä välityksillä. SRAM pakat on kyllä keveitä....
Ultegra ei aina toimi alumiinisen kasettirungon kanssa. 12-23 on kyllä mun suosikki ja SRAM ei sitä tarjoa.

Samu Ilonen
20.11.2009, 09.11
Meillä on Ultegran pakkoja suurimmassa osissa pyöriä ja demokiekkoja. DT240/190 navoissa. Kannattaa sit kiristää kerralla kunnolla eikä välttämättä D-A lukkorenkaalla....Ensikesänä ajattelin kyllä ostaa repullisen 11-23 Red pakkoja, että kaikissa on samat.

DT:llä on oma runko Shimanon 10s mutta nykyään FFWD ei toimita sitä koska siihen ei nokkelasti sovi SRAM pakat. Mulla on kyllä sellanen tai pari jossain kiekoissa. Boorit on nääs korkeammat kuin SRAM/Shimano 8-9s. Eli shimanon 10s. on etvan horo 9s. runkoon ja taas kirotaan Virvelifirmaa....tana. Varmasti hyvä jos AINA olisi Shimpan pakat. Mutta mahdollinen ongelma johtuu kyllä aina huonosta kiristyksestä ja Shimanon pakasta eikä muusta.

12-25 (tai 12-23) on mun suosikki maantiepyörään, TT-fillariin 12-23. D-A 7900 11-21 on hyvä kun nakkaa 11-12:sen mäelle ja laittaa ekaksi tavalisen 12-piikkisen. Eli 12-21 jossa on 4 ti-ratasta ja 10-jaolla 9 lehteä. suorempi ketjulinja. Paras valinta TT-fillariin harrastajalle. 11th on vähän turha näin hennoilla jaloilla.

Tosin 7900 pakka tuntui myös hiukan ..setukselta, paino taitaa olla grammalleen sama kuin edellinenkin versio.

Shimanon osasarjat kannattaa kiertää varmuuden vuoksi kaukaan jos rungossa on mitään nykyaikaisia sisäisiä vaijerinvientejä. SRAM ja Campa pelaa yleensä niissä paremmin, järkevämmän ja vähemmän aran kaapelinvetosuhteen takia kuten Cycling news myös ilmoittaa. Mää otin ensivuoden S2 Cervelot siksi runkoina pääasiassa että niihin voi sit ruuvata Rivalia tai Rediä. Eikä tule Ultegra/D-A. S3:t on tietty Red pyöriä.

Myös Campan 11s on varmaan lisäpanostuksen paikka ensikesänä. Harmittaa vaan mulla on kymmenen settiä demokiekkoja että jotkut ei sopisi kaikkiin fillareihin...

Jotenkin alkaa oleen mitta täynnä näihin Shimanon "parannuksiin"....

Jousi
20.11.2009, 09.15
Uusimmassa CyclingPlussassa on kestotestissä/vertailussa Campa Athena, Shimano Ultegra 6700 ja Sram Force. Osasarjoja ei vertailla/arvostella varsinaisesti keskenään vaan vertailua tehdään enemmänkin kunkin valmistajan kalliimpiin sarjoihin.

Käväiseppä lehtipisteessä...

Samu Ilonen
20.11.2009, 09.46
Sen lehden testit on samaa tasoa kuin Bicycling:inkin. Ihan kivaa fiilistelyä ja lehdessä mainoistajien kamat pärjää aina. :D

GTCR
20.11.2009, 09.59
Sen lehden testit on samaa tasoa kuin Bicycling:inkin. Ihan kivaa fiilistelyä ja lehdessä mainoistajien kamat pärjää aina. :D

Oho! Nythän Samulta tulee pahaa juttua:D.

Jousi
20.11.2009, 09.59
Kuvat on kyllä hienoja. ;)

Junnuraita
20.11.2009, 10.57
Jos haet toimivuutta niin sitten valkkaat Sramin osasarjoista se mikä menee budjettiin.Jos taas budjettia piisaa niin ykköseksi nuosee RED.
Jos taas haluat toimivat ja edulliset niin Ultegra 6700.
Camppista en kyllä ottaisi jo vaan sen takia että takuu jutut tässä maassa nolla.
Rivalit kiinni ja myyt kammet pois ja hankit jotkut kevyeet ja hyvät kammet.Älä vaan osta ulkonäön perusteella.
Tosiiaan Force on vähän välinputooja mut uusi 2010 näyttää melkein kun Red.Eli olisiko niin että ensi vuonna tulee uusi RED??;)

Olli-Pekka Manninen
20.11.2009, 11.59
Jos rahaa löytyy niin ota RED. Niin mäkin tekisin mutta kun alkaa budjetti tulemaan vastaan, niin mun temporaasiin tulee DA:n palikoita jotka on aina hyviä ja joilla saa aina positiivista arvostusta lenkki-ihmisten keskuudessa. Siis niiden kanssa jotka syövät paljon makkaraa eivätkä niinkään aja pyörällä.

yedi
20.11.2009, 12.06
En ole ollut maantiepuolella ajelemassa uudemmilla osilla enää vuosiin, mutta onko olemassa muita maantiepuolen osasarjoja kuin Campagnolo? :rolleyes:

Pohjanpoika98
20.11.2009, 12.12
Jos haet toimivuutta niin sitten valkkaat Sramin osasarjoista se mikä menee budjettiin.Jos taas budjettia piisaa niin ykköseksi nuosee RED.
Jos taas haluat toimivat ja edulliset niin Ultegra 6700.
Camppista en kyllä ottaisi jo vaan sen takia että takuu jutut tässä maassa nolla.
Rivalit kiinni ja myyt kammet pois ja hankit jotkut kevyeet ja hyvät kammet.Älä vaan osta ulkonäön perusteella.
Tosiiaan Force on vähän välinputooja mut uusi 2010 näyttää melkein kun Red.Eli olisiko niin että ensi vuonna tulee uusi RED??;)

Onko näyttöä etteikö Campan takuut pelaa?
Keski-Euroopan nettikaupasta tilatuilla osilla voi olla vaikeampi juttu, mutta
luotan ainakin pohjalaiseen Wilier-kauppiaaseen, että jos
jotakin Campoissa ilmenee takuuaikana niin homma hoituu.

JT

PS- Kahdessa muussa pyörässä kiinni Shimanoa , hyvin pelaa myös...:)

KSi
20.11.2009, 12.39
Eräs fillarimyyjä/-korjaaja sanoi, että jos pyörän ottaa Campan Choruksilla, niin keskiöksi kannattaa valita esim. Sram Red keraamisella laakerilla sen oleellisesti paremman kestävyyden takia. Kammetkin tulee olla sitten jotain muuta kuin Ultra Torque.

Oliskohan Campa Chorus osilla oleva pyörä Sram Red kampisetillä tyylillisesti sekava.. lienee makuasia, mutta toimivat yhdessä täysin OK.

Kuulemma Campan Ultra Torque keskiölaakeri saatta mennä vaihtokuntoon jopa 4000km:n ajon jälkeen, pitääköhän paikkaansa?

NHB
20.11.2009, 12.40
Jos rahaa löytyy niin ota RED. Niin mäkin tekisin mutta kun alkaa budjetti tulemaan vastaan, niin mun temporaasiin tulee DA:n palikoita jotka on aina hyviä ja joilla saa aina positiivista arvostusta lenkki-ihmisten keskuudessa. Siis niiden kanssa jotka syövät paljon makkaraa eivätkä niinkään aja pyörällä.

Kysymys kuuluukin, että mitä vastiketta rahoilleen saa ostamalla REDin? Mitä kaikkea hyvää se tarjoaa vaikka halvempiin Sramin sarjoihin verrattuna? Eivätkö RED ja Da ole aika lähelle saman hintaisia?

Keskiäkäinen lohjalainen
20.11.2009, 12.43
Cyclingnews julkaisi kestotestin (http://www.cyclingnews.com/reviews/shimano-ultegra-6700-group) uudesta Ultegrasta (6700).

Vai ettei takavaihtaja oikein toimi? Liikaa kitkaa ja liian pitkät vipujen liikkeet muka. Plääh. :(

Eipä ole henk.kohtaista käyttäjäkokemusta tuollaiset detaljit paljon häirinneet. Olen itse asiassa ollut erityisen tyytyväinen takavaihtajan toimintaan joskin kaikki muukin toimii erinomaisesti. Hinta-laatusuhde lienee shimpan tuotteista paras. Dura Acea en todellakaan pidä lisähinnan arvoisena.

jaakkoso
20.11.2009, 12.43
Tosin 7900 pakka tuntui myös hiukan ..setukselta, paino taitaa olla grammalleen sama kuin edellinenkin versio.

Tässä omat punnaukset lukitusrenkaineen.

7800 11-23: 175g
7900 11-23: 161g

erkkk
20.11.2009, 13.04
Onko näyttöä etteikö Campan takuut pelaa?
Keski-Euroopan nettikaupasta tilatuilla osilla voi olla vaikeampi juttu, mutta
luotan ainakin pohjalaiseen Wilier-kauppiaaseen, että jos
jotakin Campoissa ilmenee takuuaikana niin homma hoituu.

Ja mahdolliset campan takuuongelmat on? Shimanon kahva kun paukahtaa paskaksi niin pakko ostaa uus, Ultegra 250e, DA 360e. Campiksen pystyy helposti korjaamaan itse ja varaosia on ainakin tähän mennessä saanut Suomesta, kulut kympin pari. Niin eihän ne kahvat mene rikki, vasta kolmet shimanot menneet paskaksi tässä taloudessa ja neljänsiä ei tule. Campiksen kahvoja on tullut korjattua useampia ja jokainen pelaa edelleen.

Keskiölaakerit toki jatkaa alamäkeään sitten kasettikeskiön ilmestymisen, kertakäyttöyhteiskunnassahan tässä eletään.

Olli-Pekka Manninen
20.11.2009, 13.32
Kampiksessa on tuo korjattavuus aika hyvä pointti. Mulla oli 1996 recordin setti ja sillä ajettiin vuoteen 2007 ja yksi kahva remppa tarvittiin. Muuten osat toimi mui bien.

Taitaa DA:n kampisetti olla laakereineen yksi kevyimmistä ja jäykimmistä verrattuna muihin ratkaisuihin.

jeijei
20.11.2009, 14.06
Vai ettei takavaihtaja oikein toimi? Liikaa kitkaa ja liian pitkät vipujen liikkeet muka. Plääh. :(

Eipä ole henk.kohtaista käyttäjäkokemusta tuollaiset detaljit paljon häirinneet. Olen itse asiassa ollut erityisen tyytyväinen takavaihtajan toimintaan joskin kaikki muukin toimii erinomaisesti. Hinta-laatusuhde lienee shimpan tuotteista paras. Dura Acea en todellakaan pidä lisähinnan arvoisena.

Käyttäjät pääsääntöisesti tuntuvat olevan tyytyväisiä, vai johtuuko siitä etteivät paremmasta tiedä?
Pikemminkin tuntuu virvelitehtaan tuotteiden bashaamisen olevan muoti-ilmiö :rolleyes:

NHB
20.11.2009, 14.15
Taitaa DA:n kampisetti olla laakereineen yksi kevyimmistä ja jäykimmistä verrattuna muihin ratkaisuihin.

En tuosta keveydestä tiedä. DA kampisettin (170 mm) ilmoitetaan painavan 725 grammaa. Sram Force BB30 painaa vastaavasti valmistajan ilmoituksen mukaan 645 grammaa ja Red BB30 630 grammaa.

Olli-Pekka Manninen
20.11.2009, 14.46
En tuosta keveydestä tiedä. DA kampisettin (170 mm) ilmoitetaan painavan 725 grammaa. Sram Force BB30 painaa vastaavasti valmistajan ilmoituksen mukaan 645 grammaa ja Red BB30 630 grammaa.

Joo, näitä lukuja pitää osata lukea. Eli ilmoitellaan ilman ja kanssa keskiölaakerien. Eli DA ilmoittaa että se 170 mm kampi keskiölaakerien kanssa painaa sen 725 grammaa. Sram Red ilmoitetaan ilman keskiötä ja keskiön kanssa se painaa noin 760 grammaa. Valmistajan ilmoitus? Just, todella hienoa, niitä kannattaa uskoa. Fillareitten rungotkin aina hypetetään, että tämä painaa xxxx grammaa, mutta unohdetaan sitten mainita, että punnitun rungon koko oli 52 tai 48 ja sitten niissäkin on liukumaa molempiin suuntiin.

Mulle tuli tä vuoden Sram Red kammet 175 mm pitunisina uuteen maantiepyörään ja punnitsin ne kalibroidulla tarkkuuvaa'alla. Paino ei ollut lähellekään tuota 630 grammaa vaan reilusta yli 700. Rattaat oli 39 - 53.

DA kammet on kevyempiä kuin suurin osa kampiseteistä melko menevään hintaan. Hiilarikammet painaa lähes järestään enemmän muutamaa poikkeusta lukuunottamatta mutta toisaalta hiilari on kammissa vain sen vuoksi, että saa siistin näköisen pyörän. Mitään toiminnallisuutta sillä ei oikein taida olla.

NHB
20.11.2009, 15.07
Joo, näitä lukuja pitää osata lukea. Eli ilmoitellaan ilman ja kanssa keskiölaakerien. Eli DA ilmoittaa että se 170 mm kampi keskiölaakerien kanssa painaa sen 725 grammaa. Sram Red ilmoitetaan ilman keskiötä ja keskiön kanssa se painaa noin 760 grammaa. Valmistajan ilmoitus? Just, todella hienoa, niitä kannattaa uskoa. Fillareitten rungotkin aina hypetetään, että tämä painaa xxxx grammaa, mutta unohdetaan sitten mainita, että punnitun rungon koko oli 52 tai 48 ja sitten niissäkin on liukumaa molempiin suuntiin.

Mulle tuli tä vuoden Sram Red kammet 175 mm pitunisina uuteen maantiepyörään ja punnitsin ne kalibroidulla tarkkuuvaa'alla. Paino ei ollut lähellekään tuota 630 grammaa vaan reilusta yli 700. Rattaat oli 39 - 53.

DA kammet on kevyempiä kuin suurin osa kampiseteistä melko menevään hintaan. Hiilarikammet painaa lähes järestään enemmän muutamaa poikkeusta lukuunottamatta mutta toisaalta hiilari on kammissa vain sen vuoksi, että saa siistin näköisen pyörän. Mitään toiminnallisuutta sillä ei oikein taida olla.

Puhutko Redin GXP- vai BB30-versiosta? Tuo jäi mulle epäselväksi.

Pohjanpoika98
20.11.2009, 16.55
Käyttäjät pääsääntöisesti tuntuvat olevan tyytyväisiä, vai johtuuko siitä etteivät paremmasta tiedä?
Pikemminkin tuntuu virvelitehtaan tuotteiden bashaamisen olevan muoti-ilmiö :rolleyes:

Jep, sen verran olen minäkin kalastanut , että tiedän tämän virvelitehtaat virvelituotteet MYÖS laatukamaksi, ainakin paremmaksi kuin yhden daiwan ( yhtä kelaa vaihdettiin pojan kanssa takuuseen kaksi kertaa- kolmas on sitten kestänytkin jo 10 vuotta )

Kohta on muuten isoa muotia ajaa kalliilla cromo -retropyörillä, jossa on kiinni hienoja ja kestäviä wanhoja DA- ja Record-osia :cool:
JT

Rookie
21.11.2009, 03.18
Mulla on kanssa jonkin sortin jakobin painia osasarjan suhteen. Budjetti osasille on n. 5 hunttia ja alustavasti olen katsellut Sram rivalia, Campan velocea ja centauria tai Shimpan Ultegra SL:ää compi kammilla.
Kamat tulee Hussar:in (http://80.248.162.145/utra/servlets/ProductServlet?action=productInfo&productID=12206) runkon kiinni.

Olisko suosituksia?

Rookie

OJ
21.11.2009, 07.11
Ultegra SL = Ultegra 6600 vähän reippaammin koneistettuna.

Jos pitäisi nyt mennä kauppaan ostamaan osasarjaa, niin SRAM Rival tarttuisi mukaan ja siihen uudet kahvakumit Hudzilta. Mun kohdalla halvempikin osasarja toimii ihan riittävästi ja painolla ei näiden kamojen kanssa ole niin justiinsa. Mieluummin laitan ne eurot parempiin kiekkoihin kuin johonkin takavaihtajaan tms.

Kun mulle tarjottiin fillaria DA 7900 osilla oikein sopivaan hintaan, niin ei oikein voinut valkata ja nyt olen joutunut kärsimään Dura Acen himmeleillä Maaliskuusta alkaen. Kyllä ne Shimanskit toimii ja ongelmia tulee vasta kun kolaroi ja sitten voi laittaa uutta palikkaa alle.

Sakari Kyrö
21.11.2009, 11.51
Eräs fillarimyyjä/-korjaaja sanoi, että jos pyörän ottaa Campan Choruksilla, niin keskiöksi kannattaa valita esim. Sram Red keraamisella laakerilla sen oleellisesti paremman kestävyyden takia. Kammetkin tulee olla sitten jotain muuta kuin Ultra Torque.

Oliskohan Campa Chorus osilla oleva pyörä Sram Red kampisetillä tyylillisesti sekava.. lienee makuasia, mutta toimivat yhdessä täysin OK.

Kuulemma Campan Ultra Torque keskiölaakeri saatta mennä vaihtokuntoon jopa 4000km:n ajon jälkeen, pitääköhän paikkaansa?

Se että Campan Ultra Torque keskiölaakeri menee vaihtokuntoon 4000km ajon jälkeen kuulostaa kyllä ihan hatusta vedetyltä tiedolta. Itselläni ei koskaan ole ollut ongelmia Campan kampien kanssa. Toinen asia sitten onkin mikä tahansa FSA... FSA:ta en pyörään pistä mistään hinnasta.

Omat UT-kammet ovat olleet omassa käytössä reilun 5000km ajan, ja entisen omistajan hallussa myös noin 5000km, eikä koskaan ole ollut huoltotarvetta pesun lisäksi.

Olen enemmänkin nähnyt että muuten RED-osasarjalla varustettuun pyörään on pistetty Campan kammet, mutta päinvastaista en koskaan.

Ihan huoletta kyllä ottaisin Choruksen kammet. Kampisarja on sitäpaitsi ainoa osa 11v Campaa joka ei ole muuttunut lisävaihteen tulon myötä, eli mitään lastentauteja ei ole.

jaakkoso
21.11.2009, 12.21
Itselläni on kanssa kokemusta eri merkeistä. Itse olen tullut siihen tulokseen, että jokaiselta merkiltä löytyy kyllä toimivaa tavaraa. Täällä pyörinyt viime vuosien aikana 6600, 7800, 7900, Record, Rival, Force ja Red. Kaikki on toiminut mielestäni tarpeeksi hyvin. Tulevana kesänä ajan kisat tiimipyörällä, jossa on 6700 ultegra. Varmasti riittävä kisailuun ja treenailuun Suomessa. Tällä hetkellä Campagnolo on ainut, jota en ostaisi ja tähän vain ja ainoastaan syynä on se, että saattaa syntyä pieniä vaihto-ongelmia, kun kaikki kiekot ovat shimanon kasetille. Muuten campan osat varmaan olisivatkin fillarissa, mutta eipä oo varaa alkaa uusimaan kiekkoja/vapaarattaan runkoja, kun kerta muutkin osasarjat toimivat riittävän hyvin näihin ajoihin.

NHB
21.11.2009, 16.28
Joo, näitä lukuja pitää osata lukea. Eli ilmoitellaan ilman ja kanssa keskiölaakerien. Eli DA ilmoittaa että se 170 mm kampi keskiölaakerien kanssa painaa sen 725 grammaa. Sram Red ilmoitetaan ilman keskiötä ja keskiön kanssa se painaa noin 760 grammaa. Valmistajan ilmoitus? Just, todella hienoa, niitä kannattaa uskoa.
Roadbike kesäkuu -09 vertaili osasarjoja. Verrataanpa mitattuja ja ilmoitettuja painoja:
7900: ilmoitettu 725 g, mitattu 746,5 g
Red GXP: ilmoitettu 760, mitattu 756 g

Näissä luvuissa on siis laakerit mukana. Tällaisen kommentin löysin:
My 175mm BB30 SRAM Red crankset weighed in at 666g including all bearings and hardware. http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?p=516949
Löysin myös toisen punnitustuloksen, joka oli 640 gramman luokkaa.

Sramin ilmoittamat painot vaikuttavat pitävän paikkansa varsin hyvin hyviin. Ihmettelen suuresti, jos tuo BB30 Red tai Force ei olisi selvästi kevyempi kun 7900.

apatceh
21.11.2009, 16.34
... Toinen asia sitten onkin mikä tahansa FSA... FSA:ta en pyörään pistä mistään hinnasta.

Hmm. Tästäkö johtuu se että cyclocrossarissani ja maastopyörässä kammet pyörivät ihan eri lailla. Maastopyörässä on Shimanon deore kammet ja joku sopiva keskiölaakeri (en tiiä minkä merkkinen, oisko shimano?). Kampia kun pyöräyttää taaksepäin niin pyörivät oiken kevyesti. Sitten cyclolla kun tekee samoin niin eipä pyörikkään niin nätisti. Oikeestaan pyörivät hirveen huonosti. Ovat pyörineet uudesta asti. Kammet ovat FSA:ta ja laakeri varmaan myöskin. Mitähä tuolle tekisi

NHB
21.11.2009, 17.24
Jos pitäisi nyt mennä kauppaan ostamaan osasarjaa, niin SRAM Rival tarttuisi mukaan ja siihen uudet kahvakumit Hudzilta.

Mitä parempaa noissa Hudzin kumeissa on?

jaakkoso
21.11.2009, 19.33
Tietenkin hienommat ja taitavat olla pitävämpää materiaalia.

Rookie
21.11.2009, 22.53
Sram Rival setti tuntus tässä vaiheessa kiinnostavimmalta, mutta milläköhän työkalulla laakerikupit kiristetään/avataan. Onko se sama kuin shimanon tai campan vastaava?
En löytänyt Sramille specsattua työkalua pikaisella selailulla parista kaupasta, shimpan ja campan vastaavat kylläkin löytyi.

Rookie

jaakkoso
21.11.2009, 23.10
Sama kuin shimanolla.

Rookie
22.11.2009, 00.42
Sama kuin shimanolla.
Okei, tänks!

Rookie

OJ
22.11.2009, 18.52
Mitä parempaa noissa Hudzin kumeissa on?
Ne ei ole yhtä löysät kuin Rivalin alkuperäiset. Tai siis näissä uusissa Rivaleissa se kahvakumi on vähän löysähköä mallia. Ihan kuin se ei kuuluisi kahvan kanssa yhteen. Bonuksena voi valkata vaikka valkoiset kahvakumit jos haluaa olla trendikäs.

NHB
22.11.2009, 23.16
Taitaa tosiaan olla niin, että Sramin osasarjojen välillä on melko vähän eroa. Valinta taitaa kohdistua Rivaliin. Kammiksi haluan kuitenkin BB30 Forcen tai Redin. Vaihtavatko kaupat kampia sarjaan vai pitääkö tilata kahdet kammet ja myydä toiset pois?

Nettikommenteissa moni on kehunut Sramin sarjojen toimivan paremmin Shimanon kejulla. Shimanon ketjulla kehuvat vaihteiden vaihtuvan paremmin ja toiminnan olevan hiljaisempaa. Onko kellään kokemuksia, ajatuksia tai mielipitäiteitä tästä?

http://www.yokozunausa.com/reactionkit.html
Noita testaajien kommentteja lukiessa tulee mieleen, että nuo ovat melkein pakko hankinta. Löytyykö ajatuksia näistä?

Samu Ilonen
23.11.2009, 09.14
Campan kampiin ei laakerit paljon maksa ja kaunis ajatus on että ei tarvita uusia laakerikuppeja aina kuten muissa "tavallisissa" kammissa. Ihan hyvin ne on kestänyt jos ei seisota vettä rungossa...meillä nyt 3x UT-kampia ajossa+yksi sellanen keskiö D-A kammissa kun alkuperäisen oli ihan kuraa. Ja yhet jemmassa ensikaudeksi mutta taitaa tulla Lightning crankesejä nuitten tilalle nyt.

Mulla on tossa 175mm Red kampia, 760g ja 175mm Record / Super-Record kampia 699-701g. Keskiöineen.

Mun syyt käyttää UT-kampia SRAM pyörissä:
-helppo ja nopea kammen vaihto, vain yksi pulttiauki. Vs. Shimano.
-10% kevyemmät. Record vs. Red
-kapeampi q-factor.
-halvat ja kestävät keskiölaakerit, helppo vaihtaa
-keraamipäivitys ei maksa paljoakaan keskiöön

Mää oon käyttönyt myös Campan ketjuja omissa SRAM:eissa keston ja painon takia.

KSi
23.11.2009, 11.12
Campa UT laakerin kestävyydessä ei ole yleisesti ollut ongelmia,
olen parista vastauksesta nyt näin ymmärtänyt (aiemmin kuulin ihan jotain muuta) ja uudet UT peruslaakerithan eivät tosiaan maksa kuin alle 25€. ks. linkki

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=26127

Hyvä niin, että ei tarvi tässä "projektissa" alkaa sekottelemaan osasarjoja kun kerran Campaa muutkin (paitsi jarrut KCNC -saa kommentoida).

NHB
23.11.2009, 11.14
Mun syyt käyttää UT-kampia SRAM pyörissä:
-helppo ja nopea kammen vaihto, vain yksi pulttiauki. Vs. Shimano.
-10% kevyemmät. Record vs. Red
-kapeampi q-factor.
-halvat ja kestävät keskiölaakerit, helppo vaihtaa
-keraamipäivitys ei maksa paljoakaan keskiöön
Kun vertaa Campan kampia Sramin BB30-versioon, niin tilanne muuttuu.
Keveys: Red BB30 painaa 10 % vähemmän kuin Record. Force BB30 on melkein yhtä kevyt kuin Red.
http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=63775&start=0
Q-factor: Sram ilmoittaa Q-factoriksi 145mm (sama kuin UT)
Laakerit: Sramin omat laakerit tykötarpeineen 25 euroa. Keraamisia vaihtoehtoja löytyy monen hintaisia.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=40333
Hinta: Force BB30 kammet ovat hinnaltaan varsin kilpailukykyiset.

Samu Ilonen
23.11.2009, 15.08
Juu, ja sit voidaan todeta että löytyy viä kevyempiäkin kampia.

:D

Mää en nyt hirveästi kommentoi BB30 kampia kun niiden sopivuus on viä aika vähäistä ja rungossahan on isommat kupit eli lisää painoa. Ne SRAM BB30 kammet on kyllä kevyet hintaan nähden.

Se Q-factori, mää mittasin sen. 3mm ero. Lukee siä SRAM:in sivulla varmaan viäkin Red braze on-etuvaihtajan painoksi 58g vaikka se on 71g, mikä on pirun iso heitto prosentuaalisesti. Että elä usko ihan kaikkea....

http://www.sram.com/node/59/brand/sram-road/src/series

Hans Opinion
23.11.2009, 16.18
Hans komppaa UT laakereiden hyvän keston, vanha Recordin laakerointi oli susi mutta tämä uusi kestää erittäin hyvin... ja uusia saa helmutilta edellä ilmoitettua halvemmalla. Noin 300h ajon (paljon putkelta/+80kg kuski) jälkeen ei UT klappaa eikä ääntele yhtään, aivan uuden veroiset. Samassa kyydissä ei Hansin alla ole kestänyt näin pitkään mikään laakeri... no tietysti 80-luvun Record mutta se painoi balttiaralla kilon...

Ihmettelen jos Sramin q-faktori olisi Recordin tasolla, paino on kyllä kohdillaan mutta ulkonäkö taas ei mielytä Hansia... täytyypä punnata hyllystä löytyvä 50/34-170mm kokoinen R11kampisetti, oliko kellään painotietoa punnittusta vastaavasta Redistä... löytyykö Rediä edes kompaktina?

NHB
23.11.2009, 18.01
Mää en nyt hirveästi kommentoi BB30 kampia kun niiden sopivuus on viä aika vähäistä ja rungossahan on isommat kupit eli lisää painoa. Ne SRAM BB30 kammet on kyllä kevyet hintaan nähden.

Se Q-factori, mää mittasin sen. 3mm ero.

Tokihan isompi koko tuo painoa, mutta toisaalta BB30-keskiön rakenne on luontaisesti tukevampi, joka saattaa kompensoida tilanteen. Ainakin markkinoilla on keveitä BB30-runkoja.

Mittasitko muuten ulkoisille laakereille tarkoitetun Redin q-factorin? Se kun on ilmoituksenkin mukaan viisi milliä suurempi kuin BB30-version (150 vs. 145 mm). Jos ulkoisilla laakereilla q-factor olisi 3 milliä suurempi kuin UT:ssa, niin lienee aika todennäköistä, ettei BB30-versio ole ainakaan leveämpi kuin UT.

OJ
24.11.2009, 18.11
Mitäs merkkejä niitä on, jotka käyttää BB30 keskiötä? On niitä jäykkiä/kevyitä runkoja ilman BB30 keskiötäkin ja varmaan tiheämmässä kuin kuskeja, jotka tarvitsevat BB30 systeemin lisäämää tukevuutta. Eikä mahdollisimman kapea Q-factor sovi kaikille.

MikiV
24.11.2009, 18.17
Ainakin Cannondale ja BH.

Weightweeniesin sivuja kun lukee niin tuntuu, että noita Cannondalen SI SL Hollowgram-kampia pidetään tällä hetkellä parhaimpina BB30-kampina.

OJ
24.11.2009, 18.19
Ainakin Cannondale ja BH.
Ois varmaan pitäny aloittaa lista. Spessu, Focus, Lynskey, Moots, Look(?) ja Van Dessel nyt ovat ainakin BB30.

NHB
24.11.2009, 20.43
Suomessa tunnettuja BB30 runkojen valmistajia ovat myös Lapierre ja Merida.

NHB
24.11.2009, 20.59
Mitäs merkkejä niitä on, jotka käyttää BB30 keskiötä? On niitä jäykkiä/kevyitä runkoja ilman BB30 keskiötäkin ja varmaan tiheämmässä kuin kuskeja, jotka tarvitsevat BB30 systeemin lisäämää tukevuutta. Eikä mahdollisimman kapea Q-factor sovi kaikille.

Itse en kyllä ymmärrä, miksi BB30-keskiötä pitäisi yrittää väkisin todistella huonoksi. Ei se varmasti mikään oikotie onneen ole. Ero painoissa ja jäykkyyksissä eivät varmastikaan ole valtavia. Mutta ei se ole ainoa hyvä puoli. Siitä puuttuvat ylimääräiset kitinät ja napseet, mitä monella tuntuu ulkoisten laakerien kanssa olevan haitaksi asti. Paksumpi akseli helpottaa myös kampien kiinnittämistä akseliin. Sen rakenne on yksinkertaisempi eikä siinä ole kierteitä jotka voisivat hajota. Laakerit ovat paremmin suojassa lialta. Laakerit ovat isommat. Yksinkertaisuuden ja luotaisesti jäykemmän rakenteen ansiosta kevyet ja jäykät kammet eivät välttämättä ole kovin kalliita. Sramin Force todistaa tämän. Jos kapea Q-factor haittaa, niin sitä on helppo leventää. Kampien rajoittaman alarajan alle on hiukkasen hankalampi mennä. Luulisi tuossakin olevan oikeutusta BB30:n olemassaololle.

OJ
24.11.2009, 21.34
Itse en kyllä ymmärrä, miksi BB30-keskiötä pitäisi yrittää väkisin todistella huonoksi. Ei se varmasti mikään oikotie onneen ole. Ero painoissa ja jäykkyyksissä eivät varmastikaan ole valtavia. Mutta ei se ole ainoa hyvä puoli. Siitä puuttuvat ylimääräiset kitinät ja napseet, mitä monella tuntuu ulkoisten laakerien kanssa olevan haitaksi asti. Paksumpi akseli helpottaa myös kampien kiinnittämistä akseliin. Sen rakenne on yksinkertaisempi eikä siinä ole kierteitä jotka voisivat hajota. Laakerit ovat paremmin suojassa lialta. Laakerit ovat isommat. Yksinkertaisuuden ja luotaisesti jäykemmän rakenteen ansiosta kevyet ja jäykät kammet eivät välttämättä ole kovin kalliita. Sramin Force todistaa tämän. Jos kapea Q-factor haittaa, niin sitä on helppo leventää. Kampien rajoittaman alarajan alle on hiukkasen hankalampi mennä. Luulisi tuossakin olevan oikeutusta BB30:n olemassaololle.
BB30 asentaminen on hankalampaa kuin minkaan muun keskiosysteemin ja siksi haluankin kyseenalaistaa, etta ovatko noi edut niin merkittavia, etta toi systeemi lyo muut laudalta. Samalla tavalla se BB30 napsuu ja natisee kuin kierrekupilliset systeemit tai vaikkapa BB86. Kierteettomyys on kylla hyva asia, muttei BB30 systeemin yksinoikeus. Ja hyvaksi asiaksi voi laskea myos uusien tyokalujen tarpeen, mutta vain siina tapauksessa jos tyokaluporno kiinnostaa.

Ma en kykene innostumaan noista SRAM/Truvativ kammista ihan viela.

Ja eikos Lapierre ole Shimanon systeemilla liikkeella?

Hans Opinion
25.11.2009, 11.27

Jeps, ja sähköisellä sellaisella... tietysti kampiin tämä ei vaikuta mutta eiköhän nekin ole isompaa Ässää.

Samu Ilonen
25.11.2009, 12.42
Koska tää yhteensopivuus topic on mennyt aika painopohjaiseksi niin sopinee nääkin tänne:

(siitä yhteensopivuudesta, ainoastaan DA 7900 vaatii vain yhden vivun vaihdon jota saa erillisenä tai valmiina)

Ciamillo GLS 207g valko-punaisena ja Gravitas D-a kuitupaloilla 168g, vakioilla 172g. Kevyemmillä jarrugummeilla lähtisi 10-20g...esim Corima mutta nää on tehty toimimaan....

http://www.signature.fi/images/ZGRED.JPG

http://www.signature.fi/images/ZGG.JPG

Leku
25.11.2009, 12.45
Hui, onpa häijy kallo kirjailtu kylkeen - noiden on pakko olla hyvät.

Olli-Pekka Manninen
25.11.2009, 13.37
Sillä kallolla mitään merkitystä ole. Ne on mustat -> niiden on oltava hyvät.

Samu Ilonen
25.11.2009, 14.05
Juu, ja mustana noi GLS:t on 0,5g kevyemmät.

NHB
25.11.2009, 17.05
BB30 asentaminen on hankalampaa kuin minkaan muun keskiosysteemin ja siksi haluankin kyseenalaistaa, etta ovatko noi edut niin merkittavia, etta toi systeemi lyo muut laudalta. Samalla tavalla se BB30 napsuu ja natisee kuin kierrekupilliset systeemit tai vaikkapa BB86. Kierteettomyys on kylla hyva asia, muttei BB30 systeemin yksinoikeus. Ja hyvaksi asiaksi voi laskea myos uusien tyokalujen tarpeen, mutta vain siina tapauksessa jos tyokaluporno kiinnostaa.

Ma en kykene innostumaan noista SRAM/Truvativ kammista ihan viela.

Miksi muut standardit pitäisi löydä laudalta? BB30 on vain yhdellä tavalla hoidettu kampien laakerointi. Jotenkin ihmettelen monen foorumilaisen tapaa käsitellä koko aihetta. Joku oli opettamassa mua lukemaan ja toinen kertoo kuinka lähdekritiikkini ei toimi. Kumpikaan näistä "opettajista" ei kuitenkaan edes viitsi vastata, että ovatko edes mittailleet sitä tuotetta mistä puhutaan. En tosiaankan väitä, ettenkö voisi olla täysin väärässä. Tietoahan mä olen tässä etsimässä. Mutta kun ilmoititte asianne hieman epätarkasti, niin kai voitte tarkentaa sen verran, että tiedämme kaikki mistä osista puhutte.

Ei taida ulkoisetkaan laakerit ihan sormivoimin asentua, vaan työkaluja niidenkin kanssa käytetään. Tekeekö se ulkoisista laakereista sitten jotenkin huonompia? Ei mun mielestä. Jotenkin en jaksa alkaa kovin tunteelliseksi ja aukoa päätäni jostain työkalupornosta näin tylsässä aiheessa. Keskustelemme kuitenkin vain laakereista...

Jos BB30:n saa ääntämään, niin asennuksessa pitää kyllä tunaroida jotain pahasti tai keskiö pitää olla tehty aika surkeasti. Siinä kun ei ole paljon muuta kuin pelkkä laakeri akselin ja rungon välissä. Ehjä laakeri pitää aika pientä ääntä.

Lepierren muistin tosiaan väärin. Itse en odotakkaan kampien olevan mitenkään innostavia. Mulle riittää se, että ne ovat kohtuullisen jäykät, kevyet ja mahdollisimman halvat. Harrastajat netin palstoilla tuntuvat kuitenkin kirjoittavan plajon tässäkin yhteydessä mainituista Cannondalen kammista. Ehkä ne voisivat innostaa sinua riittävästi.

Samu Ilonen
25.11.2009, 17.19
Mää oon joskus laittanut just Cannarin BB30:ia. Minusta hieno ja toimiva systeemi. Ei silti varsinaisesti suurin syys ostaa mitää runkoa mutta sanotaan että ei minua estäisi ostamasta sellaista runkoa jossa on moinen. BB30 on minusta selkeästi järkevin tulevaisuudessa, tosin tarttee nyt katto millaisa noi uudet press fit-systeemit on Shimanon puolelta. BB30 vetää puoleensa simppeli rakenne, suora spyderi ja mahdollisesti kapea Q-factor.

Rauhaa, HMB. Elä vedä hernettä nuin herkästi....

OJ
25.11.2009, 18.16
Miksi muut standardit pitäisi löydä laudalta? BB30 on vain yhdellä tavalla hoidettu kampien laakerointi. Jotenkin ihmettelen monen foorumilaisen tapaa käsitellä koko aihetta. Joku oli opettamassa mua lukemaan ja toinen kertoo kuinka lähdekritiikkini ei toimi. Kumpikaan näistä "opettajista" ei kuitenkaan edes viitsi vastata, että ovatko edes mittailleet sitä tuotetta mistä puhutaan. En tosiaankan väitä, ettenkö voisi olla täysin väärässä. Tietoahan mä olen tässä etsimässä. Mutta kun ilmoititte asianne hieman epätarkasti, niin kai voitte tarkentaa sen verran, että tiedämme kaikki mistä osista puhutte.

Ei taida ulkoisetkaan laakerit ihan sormivoimin asentua, vaan työkaluja niidenkin kanssa käytetään. Tekeekö se ulkoisista laakereista sitten jotenkin huonompia? Ei mun mielestä. Jotenkin en jaksa alkaa kovin tunteelliseksi ja aukoa päätäni jostain työkalupornosta näin tylsässä aiheessa. Keskustelemme kuitenkin vain laakereista...

Jos BB30:n saa ääntämään, niin asennuksessa pitää kyllä tunaroida jotain pahasti tai keskiö pitää olla tehty aika surkeasti. Siinä kun ei ole paljon muuta kuin pelkkä laakeri akselin ja rungon välissä. Ehjä laakeri pitää aika pientä ääntä.

Lepierren muistin tosiaan väärin. Itse en odotakkaan kampien olevan mitenkään innostavia. Mulle riittää se, että ne ovat kohtuullisen jäykät, kevyet ja mahdollisimman halvat. Harrastajat netin palstoilla tuntuvat kuitenkin kirjoittavan plajon tässäkin yhteydessä mainituista Cannondalen kammista. Ehkä ne voisivat innostaa sinua riittävästi.
Oletin sun aikaisempien kirjoitusten perusteella, että liputat BB30 paremmuuden puolesta ja jos runkoa lähtee valkkaamaan keskiöstandardin mukaan, niin keskiön pitäisi olla ylivertainen muihin systeemeihin nähden.

Campa suosittelee kuppien kiristämistä ihan sormivoimin jos keskiön pinnat on oiottu. Lähinnä noilla työkaluilla tarkoitin keskiön pintojen rotsaamiseen tarkoitettua työkalua ja laadukasta laakeriprässiä. Hintaa tulee varmaan lähemmäs 1000€. Tietty ulkoistenkin laakerien asennuksessa olisi hyvä oikoa tai ainakin tarkistaa keskiö pinnat, mutta BB30 on paljon herkempi kaikille pikkuseikoille. Ja kun vesi hakee tiensä sinne laakerin ja rungon väliin, niin se alkaa pitämään meteliä ennemmin tai myöhemmin. Tätä voi tietty minimoida keskiön avaamisella jokaisen sadeajon jälkeen.

Ja työkaluporno on jopa pyöräpornoa arvostetumpi pornon alajaos, mutta kaikkia ei työkaluporno kiinnosta. Cannondalen kammet vaikuttavat kyllä oikein hyviltä.

Pitää katella mitä tuleman pitää kun tähän asti Cannondale on ainoa kosketus BB30 keskiöihin, mutta otettiin Focus valikoimiin ensi kaudeksi ja sieltä löytyy BB30 kamaa vähän joka fillarista.

Rookie
25.11.2009, 18.46
Sram Rival osasarjat pistettiin sitten kaverin kanssa tilaukseen (meillä siis identtiset pyörä projektit), sais tulla jo että pääsisi hiplaileen, vaikkei runkosetkään ole vielä tullut.

Mutta jotta saisin jo mielikuva harjoitteet kasauksesta menemään oikein ;) ennen varsinaista kokoamista niin kyselen jo tässä vaiheessa että onko rasvalla väliä mitä laakeerikuppien kierteeseen sipasee, vai käykö ihan perus vaseliini?

Ei tässä vaiheessa muuta...

Rookie

NHB
25.11.2009, 19.38
Mää oon joskus laittanut just Cannarin BB30:ia. Minusta hieno ja toimiva systeemi. Ei silti varsinaisesti suurin syys ostaa mitää runkoa mutta sanotaan että ei minua estäisi ostamasta sellaista runkoa jossa on moinen. BB30 on minusta selkeästi järkevin tulevaisuudessa, tosin tarttee nyt katto millaisa noi uudet press fit-systeemit on Shimanon puolelta. BB30 vetää puoleensa simppeli rakenne, suora spyderi ja mahdollisesti kapea Q-factor.

Rauhaa, HMB. Elä vedä hernettä nuin herkästi....

Et sitten ilmeisesti halua paljastaa, kumpaa Redin versiota olet mitannut. Herneitä ei ole nokassa, mutta aika erikoisena pidän tuollaista tapaa vaieta.

Samu Ilonen
25.11.2009, 19.47
No, no, cool down. uskotaan että saat rähinän pysyyn kenen tahansa kanssa, soon kovin helppoa netissä. :D :D :D

Määhän jo sanoin aiemmin että mulla on kaikki 6 settiä Rediä normikeskiölle. Red:issä on ne prikat kammissa mutta en kyllä ole aina käyttänyt omissa niitä. Ne lisää millin molemmille pualille.

NHB
25.11.2009, 20.07
Oletin sun aikaisempien kirjoitusten perusteella, että liputat BB30 paremmuuden puolesta ja jos runkoa lähtee valkkaamaan keskiöstandardin mukaan, niin keskiön pitäisi olla ylivertainen muihin systeemeihin nähden.
Keskustelun kolme ensimmäistä lausetta: "Hankin hiljattain rungon, johon tarvitsisi talven kuluessa ruuvata osat kiinni. Enää tarvitsisi vain valita markkinoiden laajasta tarjonnasta joku sarja. Rungon BB30 keskiö vetää valintaa SRAMin suuntaa."

Eli runko on valittu ja hankittu jo. Osat ovat vielä kaupassa.

Campa suosittelee kuppien kiristämistä ihan sormivoimin jos keskiön pinnat on oiottu. Lähinnä noilla työkaluilla tarkoitin keskiön pintojen rotsaamiseen tarkoitettua työkalua ja laadukasta laakeriprässiä. Hintaa tulee varmaan lähemmäs 1000€. Tietty ulkoistenkin laakerien asennuksessa olisi hyvä oikoa tai ainakin tarkistaa keskiö pinnat, mutta BB30 on paljon herkempi kaikille pikkuseikoille. Ja kun vesi hakee tiensä sinne laakerin ja rungon väliin, niin se alkaa pitämään meteliä ennemmin tai myöhemmin. Tätä voi tietty minimoida keskiön avaamisella jokaisen sadeajon jälkeen.
Miksi BB30-keskiötä tarvitsisi koneistaa? Ei kai laakerin ja pesän väliin edes pääse vettä, jos muistaa laittaa tätä väliin:
http://pms.nebula.fi/kuvasto/kuvat/641.jpg

Samu Ilonen
25.11.2009, 20.33
Muista sit että hiilarirungosta pirun ison ja ohuen leekerin irroitus on hiukan eri kuin jostain venakkostandardin mukaisesta sorvista noin niinkuin oikiassa mualmassa. Ei lämpöä ja voimaakin voi antaa vähempi. Eli ota sit uber-löysää Logua tai mielummin vassua.

OJ
25.11.2009, 23.21
Keskustelun kolme ensimmäistä lausetta: "Hankin hiljattain rungon, johon tarvitsisi talven kuluessa ruuvata osat kiinni. Enää tarvitsisi vain valita markkinoiden laajasta tarjonnasta joku sarja. Rungon BB30 keskiö vetää valintaa SRAMin suuntaa."

Eli runko on valittu ja hankittu jo. Osat ovat vielä kaupassa.

Miksi BB30-keskiötä tarvitsisi koneistaa? Ei kai laakerin ja pesän väliin edes pääse vettä, jos muistaa laittaa tätä väliin:
http://pms.nebula.fi/kuvasto/kuvat/641.jpg
Paasi unohtumaan, etta runko on hankittu jo. Valinta on paljon yksinkertaisempi tossa vaiheessa.

Mina en laittaisi lukitetta keskioon Samun mainitsemista syista. Jos keskiolaakerin voisi odottaa kestavan runkoa pidempaan, niin siina tapauksessa voisin liimata laakerit runkoon. Mina en myoskaan luottaisi pintojen suoruuteen ja jos pinnat eivat ole suorat, niin laakereita ei valttamatta saa suoraan ja ne hajoavat nopeammin. Eli ei niita aina tarvitse koneistaa ja 95% tapauksista ei tarvitse kuin jaystaa ihan pikkuinen lastu pois, mutta suoruuden tarkastaminen tai se pieni koneistaminen ei onnistu ilman kunnon tyokalua. Cannondale vaittaa niiden keskioiden olevan taydellisia, mutta paikallisen kanuuna-kaupan mekaanikoille oli kuitenkin Cannondalen koulutuksessa neuvottu tarkastamaan asia ennen keskion asentamista.

Tomi L.
25.11.2009, 23.29
Eli ei niita aina tarvitse koneistaa ja 95% tapauksista ei tarvitse kuin jaystaa ihan pikkuinen lastu pois, mutta suoruuden tarkastaminen tai se pieni koneistaminen ei onnistu ilman kunnon tyokalua. Cannondale vaittaa niiden keskioiden olevan taydellisia, mutta paikallisen kanuuna-kaupan mekaanikoille oli kuitenkin Cannondalen koulutuksessa neuvottu tarkastamaan asia ennen keskion asentamista. Mutta ihan samalla tavallahan ulkopuolisilla laakereillakin tarvii suoristaa muhvi. Omasta mielestäni on turhaa sekottaa tähän työkaluja, ei kai kukaan osta melkeen tonnin työkalua sen takia että voi asentaa keskiön runkoon. Paikallinen pyöräkauppias tekee sen parilla kympillä. BB30 keskiöiden kanssa en ole vielä kertaakaan törmännyt mihinkään ongelmiin, ulkopuolisilla laakereilla ongelmia ei jaksa edes laskea, neliskanteilla sama homma. Toki johtuu siitäkin että kahta jälkimmäistä on liikkeellä moninkertanen määrä, mutta silti.

E.T.
25.11.2009, 23.37
ulkopuolisilla laakereilla ongelmia ei jaksa edes laskea, neliskanteilla sama homma.
Tällaisilla olen ikäni ajellut, eikä koskaan ongelmia. Varmaan asentanut ne jotenkin väärin.:o

Tomi L.
25.11.2009, 23.40
Tällaisilla olen ikäni ajellut, eikä koskaan ongelmia. Varmaan asentanut ne jotenkin väärin.:o
Jep. Tarkotin juurikin sitä että kaikkissa maailman ulkolaakereissa ja neliskanteissa on jotain vikaa, isiksestä puhumattakaan. Ja vastaavasti yhdessäkään BB30:ssa ei ole mitään ongelmia. Jos olet tosiaan ajanut muulloinkin kun aurinkoisella kelillä ja kilometrejä tullut yhdelle keskiölle enemmän ku viis tonnia etkä tosiaan ole koskaan vaihtanut keskiötä ni kyllä sitten on pitänyt käydä hyvä tuuri.

E.T.
25.11.2009, 23.50
Jep. Tarkotin juurikin sitä että kaikkissa maailman ulkolaakereissa ja neliskanteissa on jotain vikaa, isiksestä puhumattakaan. Ja vastaavasti yhdessäkään BB30:ssa ei ole mitään ongelmia. Jos olet tosiaan ajanut muulloinkin kun aurinkoisella kelillä ja kilometrejä tullut yhdelle keskiölle enemmän ku viis tonnia etkä tosiaan ole koskaan vaihtanut keskiötä ni kyllä sitten on pitänyt käydä hyvä tuuri.
Öh..nyt cannarissa record kestänyt jo noin 20 tonnii ja kyklossa centaur noin 15 tonnii.. olisko kumpikin kerran aukastu ja laitettu rasvaa lisää... enkä usko että tuurista kysymys...en kauheesti kattele akkunasta kun lähen lenkille...:)

Tomi L.
25.11.2009, 23.53
Öh..nyt cannarissa record kestänyt jo noin 20 tonnii ja kyklossa centaur noin 15 tonnii.. olisko kumpikin kerran aukastu ja laitettu rasvaa lisää... enkä usko että tuurista kysymys...en kauheesti kattele akkunasta kun lähen lenkille...:)Kyä mää sanosi et on tuuri käyny. Hyvät kappaleet löytyny tai sitten ajat sen verran sipposasti ettei keskiö joudu rasitukselle. Mut hyvä että on kestäny, kaikilla ei kestä.

NHB
26.11.2009, 00.02
Lujalla Loctitella asennetut laakerit on varmasti erittäin hankala saada hiilarirungosta ehjänä irti. Hyvin kosteutta kestävä ja pintoihin tiukkaan tarttuva vassu on varmastikin hyvä ratkaisu keskiöihin, joiden sovite on kunnossa.

E.T.
26.11.2009, 00.10
Kyä mää sanosi et on tuuri käyny. Hyvät kappaleet löytyny tai sitten ajat sen verran sipposasti ettei keskiö joudu rasitukselle. Mut hyvä että on kestäny, kaikilla ei kestä.
Pikku hiljaa täällä vaan körötellään..nastalenkin keskari tais olla vaan 25,5 viime pyhänä ja kun nokian kallioilla käyty niin se Mustavuorikin talutettu vaan ylös...

Pirkka
26.11.2009, 00.11
Kyä mää sanosi et on tuuri käyny. Hyvät kappaleet löytyny tai sitten ajat sen verran sipposasti ettei keskiö joudu rasitukselle. Mut hyvä että on kestäny, kaikilla ei kestä.Mulla kai sitten vielä parempi tuuri keskiön kanssa mun ikuvanhassa maantiecännärissä, jolla on ajettu vähintään 35000 km samalla keskiöllä ilman huoltoa. Väljää ei ole ilmestynyt, kammet ovat pysyneet tiukassa. Ei ole edes tietoa minkä typpinen keskiö tämä on.

E.T.
26.11.2009, 00.16
Mulla kai sitten vielä parempi tuuri keskiön kanssa mun ikuvanhassa maantiecännärissä, jolla on ajettu vähintään 35000 km samalla keskiöllä ilman huoltoa. Väljää ei ole ilmestynyt, kammet ovat pysyneet tiukassa. Ei ole edes tietoa minkä typpinen keskiö tämä on.
mutta vaihdevaijeri siitä ikuvanhasta menee poikki ainakin kerran kesässä.;):)

Pirkka
26.11.2009, 00.20
mutta vaihdevaijeri siitä ikuvanhasta menee poikki ainakin kerran kesässä.;):)Se kestää vain 5 tonnia, koko fillarin heikoin osa, renkaatkin kestävät paremmin. Saattaa olla kahvassa joku mikä syö vaijerin.

OJ
26.11.2009, 00.32
Mulla taitaa olla vanhan fillarin Ultegran keskiolla yli 20 tonnia takana, joista ihan vahintaan kymppitonni ulkona. Laitoin siihen lokarit viime kevaana, etta voisin kayttaa sita kurakelin fillarina. Laakeri toimii kuin uusi ja keskiosta on vain kierteet putsattu.

Kuinka monessa pyorakaupassa on BB30 koneistukseen sopivat tyokalut? Perusmallin tyokalut loytyvat varmaan useammastakin pajasta.

Hiilikuiturunkojen valmistajat naista press-fit keskioista kylla hyotyvat kun keskion voi oikaista ihan loppuvaiheessa ja vaikka keskiomuhvi meneekin vahan vinoon, niin ei haittaa. BB30 runkojen pitaisi olla normirunkoa halvempia.

Tomi L.
26.11.2009, 00.40
Kuinka monessa pyorakaupassa on BB30 koneistukseen sopivat tyokalut? Perusmallin tyokalut loytyvat varmaan useammastakin pajasta.
Niin joo, tämä nyt ei tietty tullu mieleen. Toisaalta en oikein ymmärrä minkä takia ne pitää oikasta. BB30:ssahan ei mikään osa osu muhvin reunaan vaan laakerit painetaan sisällä olevia jousiprikkoja vasten ja siihen päälle kasataan prikat. Niitä jousiprikkoja onkin sitten vähän vaikeampi suoristaa ja pitää kai vaan toivoa että osaavat koneistaa ne urat suoraan.

NHB
26.11.2009, 01.06
Eli ei niita aina tarvitse koneistaa ja 95% tapauksista ei tarvitse kuin jaystaa ihan pikkuinen lastu pois, mutta suoruuden tarkastaminen tai se pieni koneistaminen ei onnistu ilman kunnon tyokalua. Cannondale vaittaa niiden keskioiden olevan taydellisia, mutta paikallisen kanuuna-kaupan mekaanikoille oli kuitenkin Cannondalen koulutuksessa neuvottu tarkastamaan asia ennen keskion asentamista.
Millaisella käsityökalulla on edes mahdollista järkevästi koneistaa laakerin kohdistumiseen vaikuttavat pinnat riittävän tarkasti? Pikainen googlaus ei tuottanut osumia. Perinteisestä keskiputken päätypintojen oikaisustahan ei taida olla mitään hyötä BB30:ssä. Vai olenko väärässä? Ainoat tarkemmat mitat ovat ymmärtääkseni laakeripesän sisäpinta ja lukkorenkaan ura. Jotenkin tuntuisi riskialttiilta lähteä sorvaamaan laakeripesän sovitetta väljemmäksi. Sovitteen väljentäminen voi helposti altistaa ääni- ja muille ongelmille.

Joku taisi moittia BB30:n olevan hankala huollettava. Tästäkin näkyy olevan eriäivä mielipide: "Finally, servicing a BB30 system is relatively simple, although we do have to stress that it’s important to use the right tools (available from FSA in either consumer or professional versions). It’s also quicker and easier to service the bearings than on a standard BB system."
http://www.bikeradar.com/gear/category/components/cranksets/product/sl-k-light-bb-30-09-33436

Samu Ilonen
26.11.2009, 10.11
Musta ehkä huonoimmat keskiöt on melkein kaikki ISIS keskiöt. Sit 4-kantti Record oli kanssa mulla aika lyhytikäinen. Kuulemma johtui mun painosta, sanoi paikallinen Campa kauppias. Chorus kyllä kesti paremmin samassa rungossa joten tiedä sitten...

No anyway. Minusta hienoin juttu olisi että päästäisiin eroon BB90 ja muista vastaavista jossa on leveä muhvi ja kaareva spyderi. Eli jos saisi standardin vaikka kaikkiin runkoihin BB30 malliseksi, vaikka huomiseksi, kiitos.

kyllä mää voin elää vielä muidenkin standardien kanssa, mieluiten UT ja SRAM kampien kanssa jossa kammet saa irti yhdellä pultilla ja on hyvät keskiöt. Shimanot ei nappaa millään....

Ohiampuja
26.11.2009, 11.16
Eli ota sit uber-löysää Logua tai mielummin vassua.
Tuo Uber-löysä Loctite on ihan kelpo valinta moneenkin paikkaan. Esim se alu-osille tarkoitettu 222 on käyttökelpoinen aine. Sen avausvoima on muistaakseni 6 Nm, eli aika matala. Mutta se estää hyvin kaikenlaisen ruostumisen tai hapettumisen liitospintojen välillä.

Tietysti vaseliinikin on hyvä aine, mutta löysällä Loctitella kiinnitetty osa voi irrota vuosien päästä helpommin, kuin "paljaana" asennetut osat.

Näiden liimojen kanssa pelatessa on syytä tietää, että mistä purkista mihinkin käyttöön. Sellaisella " Ihan sama, laita mitä tallista löytyy" -asenteella voi tulla murheita. :)

OJ
26.11.2009, 17.29
Millaisella käsityökalulla on edes mahdollista järkevästi koneistaa laakerin kohdistumiseen vaikuttavat pinnat riittävän tarkasti?
FSA:lta löytyy työkalu tohon. Se sopii Parkin BFS-1 kahvaan.

SeWentwenty
26.11.2009, 18.40
Vaikuttaa mielenkiintoiselta sarjalta tuo Rival. Oon ihan kassalla noitten keskio hommien kanssa. Mitä jos haluaisin laittaa Colnagoon esim tän: http://www.bike-components.de/products/info/p21256_Rival-Gruppe-2x10-ohne-Naben-Modell-2010.html

Tomi L.
26.11.2009, 19.59
FSA:lta löytyy työkalu tohon. Se sopii Parkin BFS-1 kahvaan. Ilmeisesti jyrsii ainoastaan muhvin sisäpinnat? Eli ei koske siihen jousiprikan uraan? Edelleen olen sitä mieltä että pitää vaan luottaa valmistajan työnlaatuun. Jos se jousiprikka on vinossa ni ei auta jos muhvin sisäpinta on suora, luulisin sen vääntävän laakeria silti vinoon. En tiedä.

Hans Opinion
27.11.2009, 10.54
Vaikuttaa mielenkiintoiselta sarjalta tuo Rival. Oon ihan kassalla noitten keskio hommien kanssa. Mitä jos haluaisin laittaa Colnagoon esim tän: http://www.bike-components.de/products/info/p21256_Rival-Gruppe-2x10-ohne-Naben-Modell-2010.html

"Poljinlaakerista:
- Road Team GXP poljinlaakerista BSA
- Vasen ja oikea varustettu kuori on valmistettu kiillotetusta ruostumattomasta teräksestä laakerit
- Vaadi 78% vähemmän energiaa
- Vähemmän alttiita likaa ja kosteutta ja selviytyä asianmukaisesti huolehtia toisistamme poljinlaakerista
- Varastointi: Gedichtetes teollisuus laakerit"

Google kääntäjän suomennoksessa oleellista on tuo BSA eli brittikierre. Tsekkaa onko Colnagossa tämmöttis kierre niin homman pitäisi olla sillä selvä.
BSA on vallitseva kierre-zydeemi nykyrahmeneissa mutta jos Colnagosi on klassikko-mallia niin siinä voi olla mitä vain (luultavasti italo-jenkaa).

NHB
27.11.2009, 10.56
Ilmeisesti jyrsii ainoastaan muhvin sisäpinnat? Eli ei koske siihen jousiprikan uraan? Edelleen olen sitä mieltä että pitää vaan luottaa valmistajan työnlaatuun. Jos se jousiprikka on vinossa ni ei auta jos muhvin sisäpinta on suora, luulisin sen vääntävän laakeria silti vinoon. En tiedä.
FSA:n sivuilta löytyy kaksi viittausta tähän aiheeseen. Englanninkielisten sivujen asennusohjeista löytyy tällainen ohje:

Preparation:
1. Ensure that Bottom Bracket (BB) shell (0) is clean and free of metal chips, dirt and excess paint.
2. Apply a thin layer of grease to the inside surface of the bottom bracket shell.
Note: Do not face or machine BB shell. It is not necessary for BB30 system.

http://www.fullspeedahead.com/downloadfly.aspx?download=downloads/FSA_BB30Install.pdf (http://www.fullspeedahead.com/downloadfly.aspx?download=downloads/FSA_BB30Install.pdf)

Taiwanin sivujen ohjeesta löytyy taasen tällainen kommentti:
1. Use FSA BB30 reaming tool (#EE069) to ensure the Bottom Bracket (BB)shell ⓞ is clean and free of metal chips, dirt and excess paint.
http://www.fullspeedahead.com.tw/tw/download.php?language=EN&download=135

Eipä tuo työkalu näytä olevan tarkoitettukaan muuhun kuin lian ja maalin poistoon. Mun rungossa pinnat oli koneistettu kyllä sen verran siististi, että niistä ei noita liity. Jos laakeripesään olisi maalia päässyt valumaan, niin se kyllä varmasti kannattaa poistaa. Maksaisinko tähän tarkoitetusta työkalusta kiloeuroa? En varmasti maksaisi.

Edelleenkään en oikein usko, että BB30 keskiötä kannattaisi jälkeenpäin koneistaa. Käsityökaluilla ei pääse edes kovin hyvään tarkkuuteen. Toisaalta koneistaminen väljentää laakerisovitteen. Se on ainakin varma tapa hankkia ongelmia. Cannondale kieltää homman kokonaan ja FSA sanoo ettei BB30 keskiöitä tarvitse työstää. Maali ja lika sitävastoin varmasti pitää poistaa, mutta siihen ei nyt mitään erikoistyökaluja tarvita. Koneistaminen tulisi kyseeseen lähinnä silloin, jos pesän sovite on koneistettu alunperin liian tiukaksi. Siinä tapauksessa en kyllä itse alkaisi hankkimaan rungon hintaista työkalua, koska viallisen tuotteen korjaaminen on ilmiselvästi valmistajan vastuulla.

Samu Ilonen
27.11.2009, 11.20
Jos se jousiprikka on vinossa ni ei auta jos muhvin sisäpinta on suora, luulisin sen vääntävän laakeria silti vinoon. En tiedä.

Luusin että se jousiprikan voima ei riitä mihinkään vinokampeumaan vaan aksilan/rungon laareripesän pinnat määrää suoruuden. Se jousiprikka painaa leeriä muistaakseni akselin pintaa kohden joten sen suoruus määrää laakerin asennon. Riippuu tietty toleroinnista, kummassa on tiukempi, rungossa vai aksilassa...toivottavasti rungossa, mutta vain inan. Cannarissa taisi olla vain seekerit yms. perän pohjalla pohjaksi mutta koska laakerin halkaisia on niin suuri, se vinossa oleminen on jo vaikeampi temppu. Toisaalta on tässä nähty erimerkkisiä kuiturunkoja joiss muhvin "pitäsi" olla suora tehtaalta ja osa on ollut kaukan siitä. Eräissä merkeissä kun keskiömuhvi irtoaa ja ole korjannut niitä niin rotsaan ne sen jälkeen ja välillä kyllä on ihan savottaa...työkaulut on kyllä just tota Parkin kilo-€ kamaa mikä on vähän pakko. Ei niillä halvoilla uskaltaisi vetää siivuja.

Sanoisin kyllä että BB30 on joko kerrasta kunnossa tai edessä on rungon vaihto. Voi tietty huumori kukkia jos sattuu olee vähän alimittainen muhvi tai maalia täynnä mutta sit vaan runko takaisin kauppaan, missä se sit lieneekin. Voimakasta prässäystä ei kannata edes ajatella koska muhvin reunat on niin ohuet.

villef
02.12.2009, 11.53
Väännetäänpä keskiökeskustelusta oikein aiheeseen..

Kokemuksia 11spd osasarjasta? Vaihteiden säädöt yms. miten esim. vaijerin venyminen vaikuttaa?

Ja heitetään paha kyssäri, kumpaa suositellaan, Athenaa vai Ultegraa?
Ja siis olen ajanut sekä Campalla että Shimanolla, joten turhat Shimano on shittiä jutut voi suosista jättää pois, vaan ihan perusteluja.

OJ
02.12.2009, 17.54
Väännetäänpä keskiökeskustelusta oikein aiheeseen..

Kokemuksia 11spd osasarjasta? Vaihteiden säädöt yms. miten esim. vaijerin venyminen vaikuttaa?

Ja heitetään paha kyssäri, kumpaa suositellaan, Athenaa vai Ultegraa?
Ja siis olen ajanut sekä Campalla että Shimanolla, joten turhat Shimano on shittiä jutut voi suosista jättää pois, vaan ihan perusteluja.
Mulla ei ole elvaa omassa fillarissa, mutta noita jokusen setin asentaneena/säätäneenä väittäisin, että noi on helpompi tai yhtä helppo säätää kuin Campan kymppisetit. Jos vaivaudut vähän koeponnistamaan vaijerita ja kuoria, niin ei venyminenkään ole mikään ongelma.

Athena on varmaan ihan hyvä, mutta niin on uusi Ultegrakin. Molemmilla päästelee ihan iloisesti.

Ja tosta keskiöstä. Pitää varmaan ilmoitella Canuunan porukoille, että ei niitä keskiöitä tarvitse rotsailla ainakaan niillä kaluilla mitä siihen tarkoitukseen on valmistettu. Hemmetti...ehkä Specializedillakaan ei olla tästä tietoisia, pitää kysellä. ;)

tle88
02.12.2009, 20.15
Lainaus säikeen alkupäästä puolentoista viikon takaa: " Kohta on muuten isoa muotia ajaa kalliilla cromo -retropyörillä, jossa on kiinni hienoja ja kestäviä wanhoja DA- ja Record-osia. "

Kohta ? <- Se aikahan on menossa juuri nyt. 8-)

Tuure

-.-

Aina se muuten säpsäyttää, kun kilpapyörää tituleerataan "muotipyöräksi".

NHB
03.12.2009, 14.23
Ja tosta keskiöstä. Pitää varmaan ilmoitella Canuunan porukoille, että ei niitä keskiöitä tarvitse rotsailla ainakaan niillä kaluilla mitä siihen tarkoitukseen on valmistettu. Hemmetti...ehkä Specializedillakaan ei olla tästä tietoisia, pitää kysellä. ;)

Onko sun mielestäsi turvallista mennä väljentämään laakerin sovitetta? Entäpä luuletko, että käsityökaluilla päästään parempaan tarkkuuteen kuin "oikeilla" työstökoneilla?

Mikä työkalu on tarkoittu BB30:n "rotsaamiseen"? FSA ilmoittaa oman työkalunsa olevan tarkoitettui maalin ja muiden epämääräisyyksien poistamiseen.

OJ
03.12.2009, 17.29
Onko sun mielestäsi turvallista mennä väljentämään laakerin sovitetta? Entäpä luuletko, että käsityökaluilla päästään parempaan tarkkuuteen kuin "oikeilla" työstökoneilla?

Mikä työkalu on tarkoittu BB30:n "rotsaamiseen"? FSA ilmoittaa oman työkalunsa olevan tarkoitettui maalin ja muiden epämääräisyyksien poistamiseen.
En ole ingenjööri ja siitä syystä luottaisin rungon suunnitelleiden henkilöiden ohjeistukseen. Ne kerrat, mitä mä olen tota työkalua käyttänyt, niin se on jäystänyt alumiinia vain olemattoman pienen määrän eikä todellakaan tasaisesti muhvin ympäri. Ehkä on tullut vaan telottua noi rungot ja ton työkalun käyttösuositus on valmistajien salajuoni runkojen myynnin lisäämiseksi. Tai ehkä sekä työstäminen että ei työstäminen toimii.

Samu Ilonen
03.12.2009, 19.17
Elä nyt, ihan turhaan ne tehtaan edustajat teidänkin putiikissa käyvät selostamassa sellasia juttuja....kai niitteenkin vaan pitää tekemistä keksiä? :D :D :D

NHB
03.12.2009, 23.05
En ole ingenjööri ja siitä syystä luottaisin rungon suunnitelleiden henkilöiden ohjeistukseen. Ne kerrat, mitä mä olen tota työkalua käyttänyt, niin se on jäystänyt alumiinia vain olemattoman pienen määrän eikä todellakaan tasaisesti muhvin ympäri. Ehkä on tullut vaan telottua noi rungot ja ton työkalun käyttösuositus on valmistajien salajuoni runkojen myynnin lisäämiseksi. Tai ehkä sekä työstäminen että ei työstäminen toimii.

Mihin pintoihin saat keskitettyä tuon avartimen niin hyvin, että tarkka avartaminen on mahdollista?

Mikä valmistaja suosittelee tuon käyttöä? Spessun suositus on tämä: "Caution! Do not face or ream bottom bracket shell! This can possibly prevent proper installation of the crank. Your Specialized frame does not require any Bottom Bracket shell pre-installation preparation, all surfaces have been precisely machined to specific tolerances at the factory for proper interface with the S-Works Carbon crankset."
http://cdn.specialized.com/OA_MEDIA/pdf/manuals/010%20CEN%20S-Works_RD_Carbon_Crank_r1.pdf

Tässä taasen Cännäri: "CAUTION
Do not face, mill or machine the BB30 bottom bracket shell ."
http://www.cannondale.com/asset/iu_files/techcenter/2008_hollowgram_sl_crank_owners_manual_supplement_ en.pdf

FSA:n suositus olikin jo tuossa ylhäällä.

Ohiampuja
04.12.2009, 09.47
Itse en tiedä asiasta mitään, mutta kommentoinpa silti. :rolleyes:

Tavallisen kierremuhvin koneistus tehdään siihen muhvin päähän, ei varsinaiseen laakeripesään. Mutta tehdäänkö tämä BB30-keskiön koneistus siihen laakeripesään?

Jos näin on, niin itsekin suhtaudun kriittisesti tuollaisten laakeripesien "koneistamiseen" käsityökaluilla. Sopivan ja väljän laakeripesän ero kun ei ole montaa sadasosa-milliä. Joten riski sen laakeripesän pilaamisen on ihan todellinen.

Ps. Esimerkkinä 50-80 mm laakeripesän H7 toleranssi on 0,00 - 0,03 mm.

Noh, nythän tämä karkaa tästä osasarja-aiheesta tälläiseen näpertelyyn. :o

Pekka L
04.12.2009, 12.29
Millä tavalla tuollaiset ulkopuoliset laakerit kannattaisi asentaa että ne saisi ajamalla hajalle? Yhtäkään en oo saanu pas2, ajattelin että olisin uskottavampi kuski jos sais keskiön rikki:o Yhtäkään muhvia en ole myöskään rotsannut. Ykköspyörän laakerilla on yli 10000km takana ja esim. Hyvinkäällä tuli vettä ku esterin /ceestä x2 ja ihan kohtuu reippaastikin ajettiin aina välillä...
Neljässä pyörässä tommoset on.

OJ
04.12.2009, 17.55
Mihin pintoihin saat keskitettyä tuon avartimen niin hyvin, että tarkka avartaminen on mahdollista?

Mikä valmistaja suosittelee tuon käyttöä? Spessun suositus on tämä: "Caution! Do not face or ream bottom bracket shell! This can possibly prevent proper installation of the crank. Your Specialized frame does not require any Bottom Bracket shell pre-installation preparation, all surfaces have been precisely machined to specific tolerances at the factory for proper interface with the S-Works Carbon crankset."
http://cdn.specialized.com/OA_MEDIA/pdf/manuals/010%20CEN%20S-Works_RD_Carbon_Crank_r1.pdf

Tässä taasen Cännäri: "CAUTION
Do not face, mill or machine the BB30 bottom bracket shell ."
http://www.cannondale.com/asset/iu_files/techcenter/2008_hollowgram_sl_crank_owners_manual_supplement_ en.pdf

FSA:n suositus olikin jo tuossa ylhäällä.
Olen väärässä ja olen asentanut BB30 keskiöt väärin. NHB on oikeassa.

NHB
24.02.2010, 16.13

Kammet (Force 2010 BB30 compact) tulivat ja punnitsin niiden painoksi tasan 606 grammaa ilman laakereita. Vaan tarkkuus on 2 gramman sisällä. Taitaa olla niin, että tässä kannatti lukea asiat niin kuin ne kirjoitettiin.

steelmän
24.02.2010, 18.41
Offaria tai ei, meikän v. 97 maantietsykääni asennettu D-A 4-kanttikeskiö on palvellut moitteetta tähän asti ( ajoa muutama tuhat /vuosi = round 40 - 50 tkm täynnä).

NHB
25.02.2010, 22.04
Näyttää siltä, että Sram ei kovin pahasti valehdellut q-factorinkaan suhteen. Mittasin sen olevan 145-146 milliä ilman mukana toimitettavia aluslaattoja. Niiden yhteenlaskettu paksuus on jonkin verran alle 2 milliä. Voi olla, että momenttiin kiristettynä mitasta lähtisi vielä vähän pois. Painon, q-factorin ja hinta näyttävät olevan oikein hyvässä suhteessa. Eiköhän se jäykkyyskin ole suurin piirtein ilmoitetun verran tavanomaista versiota parempi.

Vielä pari kuvaa punnituksista:

https://dl.dropbox.com/u/691764/oikoluku.JPG
https://dl.dropbox.com/u/691764/sanakoe.JPG

Samu Ilonen
26.02.2010, 00.25
Paljonkos laakerit oli? SKF ilmoittaa 54g/pari.=606+54=660g? Eli jää -40g alle 175mm Record-kampien. Rungossa tosin tulee takaisin sit jonkun verran...

BTW, entäs runko? Ja mikä runko....?

Systeemipaino ratkaisee kuitenkin. Ja sama menee jäykkyyden kanssa. Kapealla olevat laakerit ei nyt ole se ihan paras ratkaisu vaikka aksila on kapia ja spyderi suoraviivainen.

Ana75
26.02.2010, 10.04
Kammet (Force 2010 BB30 compact) tulivat ja punnitsin niiden painoksi tasan 606 grammaa ilman laakereita. Vaan tarkkuus on 2 gramman sisällä.

Onkohan noissa Forcen kammissa painoeroa vrt. 2010 vs. vanhemmat mallit?

NHB
26.02.2010, 11.27
Onkohan noissa Forcen kammissa painoeroa vrt. 2010 vs. vanhemmat mallit?

Ymmärtääkseni Forcen BB30 versio on kauden 2010 uutuus.Se tuo mukanaan ison eron painossa mutta eipä eri laakereilla olevia kampia kannata verrata keskenään. Ulkoisilla laakereilla olevat Red ja Force 2010 kammet tuskin poikkeavat viimevuotisista.

NHB
26.02.2010, 14.35
Paljonkos laakerit oli? SKF ilmoittaa 54g/pari.=606+54=660g? Eli jää -40g alle 175mm Record-kampien. Rungossa tosin tulee takaisin sit jonkun verran...

BTW, entäs runko? Ja mikä runko....?

Systeemipaino ratkaisee kuitenkin. Ja sama menee jäykkyyden kanssa. Kapealla olevat laakerit ei nyt ole se ihan paras ratkaisu vaikka aksila on kapia ja spyderi suoraviivainen.

Kuinkahan yksiselitteinen tuo rungon painon kasvaminen BB30:n vuoksi on? Viimeisintä Tourin testiä käsittelevässä keskustelussa tuli esiin Parlee Z5:n paino, joka vaikuttaa varsin pieneltä. Olikohan jopa testin kevein runko? Ainakin se on Storckia selvästi keveämpi. Parlee listaa aiheeseen liittyen muutaman kevennyskohteen. Ainakin he ovat listanneet BB30:n runkoa keventäväksi tekijäksi: http://www.parleecycles.com/z5/

Samassa Testissä toinen ilmeisen Spessun TArmac SL3 oli paras jäykkyyden suhteessa painoon. Siinähän BB30 keskiössä ei ole ollenkaan metallia. BB30 laakerien ja keskiön välissä on vain muutaman gramman keveyksiset muoviholkit. Sisäpuolella on hiilikuiturvoituksia vahvistamassa aluetta. Kuulostaa mun korvaan siltä, että tuota keveämpää toteutusta on hankala tehdä.

Mitä haittoja tulee kapeammalla olevista laakereista?

Ana75
15.03.2010, 13.49
Onko Sramin Red-sarjassa mitään eroa (toiminta, painot) 2009 vrt. 2010? Kammetkin tulisivat ulkopuolisille lakruille.

Ana75
18.03.2010, 12.38
Onko Sramin Red-sarjassa mitään eroa (toiminta, painot) 2009 vrt. 2010? Kammetkin tulisivat ulkopuolisille lakruille.

Ilmeisesti ei ole eroa, kun kansa on hiljaa...:seko:

AK-87
17.06.2013, 11.54
Topikki liippaa riittävän läheltä, niin kysytäänpä täällä:

Onko (sähköttömissä) osasarjoissa tapahtunut maantiepuolella jotain merkittävää kehitystä muutaman viime vuoden aikana? Lähinnä kiinnostaa Shimanon 105 sarja, mutta muutkin about samantasoiset voi tulla kyseeseen.

jjyrki
17.06.2013, 11.59
105 oli aikaa sitten 9-nopeuksinen, nyt muutaman vuoden ajan kymppi. Ja 105:n piuhat ovat siirtyneet tankonauhan alle.
Rungoissa muutoksia on tapahtunut varsinkin keskiöissä mutta vanhaan kunnon 68mm BSA-keskiöön löytyvät aina sopivat, helposti asennettavat laakerit ja kammet.

kukavaa
17.06.2013, 15.07
mitenköhän on yhteensopivuus hommien kanssa. itse tekisi mieli saada vaihtajanpiuhat 6600-sarjan ultegroista piiloon. eli onko tässä jossain valissä tapahtunut vaihtajannaksu tai jarruttelu tyyppisiä vaihdoksia? esim nuo uudet 105set voisivat sopia budjettiin.

jjyrki
17.06.2013, 15.24
Shimanon 10-nopeuksiset maantieosat toimivat sekaisin kimppaan kunhan STI-kahvojen naksujen ja takapakan lehtien määrä vastaavat toisiaan. (Triplakampi vaatii tietenkin kolmipykäläisen vasemman kahvan). Nykään kaikki Tiagrasta ylöspäin ovat 10-systeemiä p.l. uudenuutukaiset Dura-ace-11- ja Ultegra-11-sarjat.