PDA

Näytä tavallinen näkymä : Singular swift

Kyy
10.11.2009, 22.43
Otsikon mukainen runko olis mietinnässä vaan kaipaisin käyttökokemuksia. Ajatuksena olisi varustaa ensialkuun vaihteellisena ja 100mm keulalla vaan varmaan jossain vaiheessa muuttaisin sinkulaksi. Viehättää ulkonäkö ja muuneltavuus ja teräsrungon mukavuus. Kommentoikaa.

simojoki
10.11.2009, 22.53
Noita saa nykyään myös Special Bikesta, varmaan tiesitkin jo.

Kyy
10.11.2009, 23.52
Noita saa nykyään myös Special Bikesta, varmaan tiesitkin jo.
Siellähän se mieli muuttui ku rupateltiin, Nineria ensin meinasin..vaan on nuo jotenkin enemmän ajattoman oloisia nättejä pelejä? Paino tietty miinusta vaan jospa käyttömukavuus korvaisi sen?

M.L.
11.11.2009, 00.25
Special Bikessä voipi olla M-kokoinen uudenmallinen Swift ensihuollossa ja nastarenkaiden asennuksessa 18.11 - 26.11 välisenä aikana, voipi varmaan käydä ihmettelemässä. Käyttömukavuudesta tähän mennessä vain sen verran, notta ällös osta Brooksin antiikkinahkaisia istuimia - vievät kyllä ajomukavuuden ;-)

Näätä
11.11.2009, 02.11
Oulussahan voi pitää kohta Singularien kokoontumisajot. Jos XL ei ole liian suuri, niin voit koeponnistaa mun fillarin. Se ois sinkulana 100mm Reballa.

Kyy
11.11.2009, 02.12
Special Bikessä voipi olla M-kokoinen uudenmallinen Swift ensihuollossa ja nastarenkaiden asennuksessa 18.11 - 26.11 välisenä aikana, voipi varmaan käydä ihmettelemässä. Käyttömukavuudesta tähän mennessä vain sen verran, notta ällös osta Brooksin antiikkinahkaisia istuimia - vievät kyllä ajomukavuuden ;-)
Jostakin kuulin että noi brooksit vaatii jonkinlaisen "sisäänajon" ennenkuin muotoutuvat. En tosin aio brooksia itselle laittaa.

fob
11.11.2009, 09.19
Kaksi vuotta takana ja edelleen olen tyytyväinen. Tosin minulla on se tuotannosta poistunut vaihteellinen versio, jossa ei ole EBB-keskiötä. Lisää kokemuksia tuolla http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=29452

Mika K
11.11.2009, 09.39
Hienoa, että Oulussakin 29er kanta kasvaa, varsinkin sinkuloina. Minulla on sitten geometria vertailukohdaksi On One Inbred Ti 29er kokoa L, joka on siinä Singularin L- ja XL-koon välimaastossa, vaikka pituudeltaan onkin melko tarkkaan sen XL:n kokoinen..

Jostakin kuulin että noi brooksit vaatii jonkinlaisen "sisäänajon" ennenkuin muotoutuvat.
Näinhän se on ja riippuu aika paljon Brooksin mallista tuo sisäänajon pituus. Ne ohuempinahkaiset mallit muokkaantuu kohtuullisen helpolla, mutta esim. ne paksummat professional mallit on aika todella kovia ja vaativat oikeasti kilometreja ennenkuin alkaa tulemaan sopivaksi persiille ja nyt ei puhuta ihan muutamista sadoista kilometreistä ellei aleta aineilla penkkiä pehmentämään :)

Kyy
11.11.2009, 13.45
Joo, on mulla ollu tässä jo pari vuotta gary fisheri 29" ja kesästä vielä kaks gt-peace 9r;ia (yks pöllittiin ja hankin toisen tilalle). Alkoi vaan olla gt:llä ajo paljon kivempaa kun teräsrunko oikeesti on letkeämpi ajaa vaikka on täysjäykkä. Nyt on garyfisheristä tarkoitus kasata vaimolle hybridityylinen työmatkakulkine ja vaihtaa miljoonalaatikosta vanhat osat siihen takaisin. Ja fisheriin hankitut paremmat pärtsit siirtynee singulariin. Koko tulee olemaan M. Ilmeisesti ei kellään ole ainakaan huonoja kokemuksia Singulareista?

kianto
22.01.2010, 18.08
Kiinnostaisi kasailla filari tuollaisen swift rungon ympärille. Olisin halukas kuulemaan vinkkiä oikean kokoisen rungon valintaan. Itse olen 181 cm ja jalan sisämitta on n. 86 cm. Olisiko tuo L koko mielestänne passeli?

Hippo
07.01.2011, 21.27
Otsikko osuu nappiin, herätellään henkiin.

Ko. runko ja pyörä sen ympärillä kiikarissa, edessä on väistämättä jatkoa iänikuiselle kokokyselylle.
Ossaavatko pyörän jo omaavat antaa vinkkejä 187 cm pituiselle tulevalle kuskille, jonka jalkoväli jotain 90-92 cm luokkaa.
Veikkaisin kokoa L, onko eriäviä mielipiteitä?
Muuta huomioitavaa? Näitä taitaa jo kuitenkin olla aika läjä suomenmaalla, saako tuosta rauhallisen nautiskelupelin poluille ja hiekkakankaille.
Ajattelin etujousitettua ja monivaihteista, ei siis mitään liian yksinkertaista ja kaunista.
Antaa kuulua.

SingleSeppis
30.01.2011, 01.49
Parempi myöhään...Itsellä sinkulana joustokeulalla ja välillä täysjäykkänä. Oon tykänny todella paljon ja ei ole mitään negatiivista sanottavaa. L koko on varmaan ok vai joko ostit pyörän? Jos ajo on rauhallista niin turhaa hankkia joustokeulaa. Pyörän oma jäykkäkeula on varsin suodattava sekin, kannattaa ainakin kokeilla.

Näätä
30.01.2011, 13.28
Ite suosittelisin L-kokoa kans. Kiovan Dynamolla on varmaan vielä mun entinen XL Kempeleessä, joten kannattaa laittaa privaa mahdollisesta koeponnistuksesta.

Hippo
30.01.2011, 13.51
Tänjuuu. Ette työ myöhässä ole, hankintaprosessi edelleen meneillään. Sulalle maalle vasta aie saada pyörä alle, joten edetään harkiten.

Kyl mie myös tuohon L kokoon olen kääntymässä. Olen hitusen jäykkälonkkainen otus, joten en kaipaa kovin syvää muna-asentoa ajooni. Cyclocrossarissanikin on piirikunnan lyhyin stemmi ihan tästä johtuen. En kehtaa sen speksejä edes foorumeilla kertoa, minut haukutaan jälleen yhdeksi liian suuren rungon ostaneeksi. Ajan silti sillä tyytyväisen, se lienee pääpointti.

Special-Bikessä kävin Swiftistä jo rupattelemassa. Katsotaan onnaako sieltä kautta vai muualta.

Tämä tulee olemaan ensimmäinen oikea maastopyöräni. Haluan siitä itsepintaisesti sen näköisen, että tajuan kysessä olevan maastopyörä. Siksi joustokeula. Tai no, ei se nyt ihan ainut syy ole. Käyton myötä selvitkööt sitten onko pomppukeula turhuutta käytössäni.
-h

Kiovan Dynamo
30.01.2011, 20.55
Ite suosittelisin L-kokoa kans. Kiovan Dynamolla on varmaan vielä mun entinen XL Kempeleessä, joten kannattaa laittaa privaa mahdollisesta koeponnistuksesta.

Kyllähän se vielä löytyy ja sitä saa kyllä käydä kokeilemassa. Tällä hetkellä vielä ainakin hetken aikaa täysjäykkänä, ellen pulttaa tuota ylijäämä-Rebaa siihen kiinni joku ilta. Mutta en minä tuosta kyllä vaihdelenkkipyörää tekisi, turhaa kiusata itseään tuollaisella moukarilla, ellei tarvitse ss-ominaisuutta. Täysjäykkänäkin vaihteettomana versiona tuo painaa enempi, kuin mun 2x9 joustokeula-29. Ei mitään järkeä, kun maailma on täynnä asiallisiakin 29 vaihderaameja.

Ja sitten niitä teräksen mukavuusjuttuja ei kannata edes tarjota selitykseksi tuon raamin kohdalla. Tuolla jäykkyydellä se häviää siinäkin kategoriassa Salsalle aivan mennen tullen...

Hippo
30.01.2011, 21.58
Euh, täsä tuli nyt K.Dynamon sanojen myötä masennus päälle halujeni suhteen.
Inbreadi on ollut toinen vaihtoehtoni, pittääkö täsä taas avata aivoriihi uudestaan. Vaihtoehtojahan on tietty enemmän kuin kukaan tarvitsee, jotenkin ne on kuitenkin rajattava. Mtbr ym. palstoja lukiessa olin saanut kuvan jotta kyseessä olisi aivan kyvykäs menopeli.
Ymf. Painun kammioon ajattelemaan.

juminy
30.01.2011, 22.06
Ite aiheesta en tiedä mitään, mut mun mielestä ihan aiheellista kyseenalaistaa kaikenlainen teräksen hehkutus ja mystifiointi. Mullon lähinnä rautapyöriä itellä tosin, mut en osaa sanoa onko niissä oikeasti mitään ideaa (onhan ne kivan näkösiä). Kaikenlaisia juttuja jos lukee, niin kyllähän kaikki kehuu omiaan. Ite tässä vähän melkeen harmittelen, että olis pitäny ostaa toi viimesin alumiisena kun semmonenkin versio olis ollu saatavilla. Olishan sen voinu aina hävittää johonkin juomatölkkikeräykseen, jos ei olis ollu hyvä. Vähän veikkaan, ettei olis tullu hävitettyä.

Kare_Eskola
30.01.2011, 22.20
Swift on nätisti toteutettu versio teräsmaasturista. Maukkaan näköinen ja pikkutestin perusteella sopivan jäykkä että liikkuu polkemalla eteenpäin.

Pyörässä on monia muitakin arvoja kuin rungon paino, ja jos haluaa Swiftin niin ostaa Swiftin (niin se Dynamokin teki). Rohkenen sanoa että parinkymmenen vuoden päästä lelumiinibulkkirungolla ei ole mitään arvoa, kun taas hieno teräsrunko kääntää edelleen katseita ja on hyvä ajaa.

Inbredistähän on se astetta äkseempi lelumiiniversio Scandal - molemmat susirumia Swiftiin verrattuna, mutta niiden välillä pääsee spekuloimaan materiaalia. Scandal on kevyehkö ja mukava mutta löysä. Tulee fiilis että ennen pitkää losahtaa.

hannupulkkinen
30.01.2011, 22.23
Ite aiheesta en tiedä mitään, mut mun mielestä ihan aiheellista kyseenalaistaa kaikenlainen teräksen hehkutus ja mystifiointi. On olemassa teräspyöriä ja teräspyöriä.

Hippo
30.01.2011, 22.39
Täällähän alkoi säpinä käydä.
Kyllä se vaan teräs jostain syystä kiehtoo. Totta on, että Inbred ei ulkomuodoillaan aivan samalla tavalla juuri minua kiehdo kuin tuo Swift, mutta onhan siinä sata muutakin asiaa kuin vain ulkonäkö. Esim. jokunen sata euroa.

Aikomuksena on hankkia yksi maasturi pitkäksi ajaksi, ei niinkään pyörää vain tähän hetkeen. Minoon niin jäykkämielinen ja taantunut tollo, että jatkuva vaihtaminen ja vehreämmän ruohon etsiminen tuskin tulee kyseeseen. Hankin jotain jolla pääsen harrastamaan ja tyydyn siihen. Kattellaan kuin äijän käy.

Kiovan Dynamo
31.01.2011, 11.29
Swift on nätisti toteutettu versio teräsmaasturista. Maukkaan näköinen ja pikkutestin perusteella sopivan jäykkä että liikkuu polkemalla eteenpäin.

Pyörässä on monia muitakin arvoja kuin rungon paino, ja jos haluaa Swiftin niin ostaa Swiftin (niin se Dynamokin teki). Rohkenen sanoa että parinkymmenen vuoden päästä lelumiinibulkkirungolla ei ole mitään arvoa, kun taas hieno teräsrunko kääntää edelleen katseita ja on hyvä ajaa.

Inbredistähän on se astetta äkseempi lelumiiniversio Scandal - molemmat susirumia Swiftiin verrattuna, mutta niiden välillä pääsee spekuloimaan materiaalia. Scandal on kevyehkö ja mukava mutta löysä. Tulee fiilis että ennen pitkää losahtaa.

Tässä on paljon totta, Kare on jälleen asian ytimessä. Juurikin yllämainituista syistä Swift on varastossa ja todennäköisesti pysyykin siellä. Se nopeampi pyörä on sitten erikseen... :)

Niin, ja tuossa Singularissa on aivan hemmetin hyvä tuo EBB. Ei minkäänlaisia rutinoita, eikä ritinöitä koko aikana. Helppo säätää ja pysyy säädöissään.

brewster
31.01.2011, 11.37
Jostakin kuulin että noi brooksit vaatii jonkinlaisen "sisäänajon" ennenkuin muotoutuvat. En tosin aio brooksia itselle laittaa.

Oma kokemus noista brookseista on että on loistava ja ensisijainen valinta jos on melko pysty ajoasento mutta matalassa ajoasennossa käy penishermolle aika pahasti. Sisäänajo ei tuota helpota.

SingleSeppis
31.01.2011, 22.48
Tänjuuu. Ette työ myöhässä ole, hankintaprosessi edelleen meneillään. Sulalle maalle vasta aie saada pyörä alle, joten edetään harkiten.

Kyl mie myös tuohon L kokoon olen kääntymässä. Olen hitusen jäykkälonkkainen otus, joten en kaipaa kovin syvää muna-asentoa ajooni. Cyclocrossarissanikin on piirikunnan lyhyin stemmi ihan tästä johtuen. En kehtaa sen speksejä edes foorumeilla kertoa, minut haukutaan jälleen yhdeksi liian suuren rungon ostaneeksi. Ajan silti sillä tyytyväisen, se lienee pääpointti.

Special-Bikessä kävin Swiftistä jo rupattelemassa. Katsotaan onnaako sieltä kautta vai muualta.

Tämä tulee olemaan ensimmäinen oikea maastopyöräni. Haluan siitä itsepintaisesti sen näköisen, että tajuan kysessä olevan maastopyörä. Siksi joustokeula. Tai no, ei se nyt ihan ainut syy ole. Käyton myötä selvitkööt sitten onko pomppukeula turhuutta käytössäni.
-h
Mulla size-M ja saa käydä koeajolla.

Hippo
03.02.2011, 23.26
... vinkkejä 187 cm pituiselle tulevalle kuskille, jonka jalkoväli jotain 90-92 cm luokkaa. Veikkaisin kokoa L ...

Itse itselleni vastaten, kenties jollekin muullekin avuksi; Yllämainituin mitoin, XL on liian iso. Eli alkuperäinen veikkaus pitää paikkansa.
Kiitos tästä selvityksestä kuuluu Kempeen suuntaan, Kiovan Dynamon pyörävarasto taitaa toimia hyvinkin koko pohjoisen Suomen koeajokeskuksena. Sieltä se vastaus itsellekin löytyi, tattis.

Alkaa L -kokoisen rungon metsästys.

-h

mako
05.03.2011, 22.02
Löytyykö netin kautta tarjouksia Swiftistä, vaikka pelkästä rungosta? Myös L-koko hakusessa.

Hippo
28.05.2011, 00.25
Pyörä alkaa olla valmis.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=360&pictureid=6044

Mukava projekti kaiken kaikkiaan. Ajokokemuksetkin varsin mieltäylentäviä.

EBB:n suhteen voisi joku viisaampi neuvoa: Onko sille olemassa jokin optimaali asento, kun käytössä on vaihteistettu kokoonpano? Ala-asento (klo 6) ei sopinut etuvaihtajan asentamisen suomien rajoitteiden vuoksi, joten laitoin sen satulaputken suuntaan ~luoteeseen. Piileekö asiassa jokin totuus jota en hoksaa?
Samaisesta mutikasta ja sen säätöruuvien kireydestä voisin myös kysyä. Kuinkas kireälle ne sopii runtata. Kiriessä nimittäin tuntui, että sieltä ei tullut selkeää seinää vastaan. Eipä silti, paikallan se on pysynyt, mutta otan mielelläni vastaan oppia, jotta en ainakaan epäosaamisessani paikkoja rikkoisi. Vedetäänkö niin kauan, että ruuvi ei enää sormivoimin käänny, vai?

Zei
28.05.2011, 12.36
Pyörän oma jäykkäkeula on varsin suodattava sekin, kannattaa ainakin kokeilla.

Ääni täältä jäykälle keulalle.

Mulla on ollu Swift SS näissä eri set-upeissa:

- Vaihteellinen 3 x 9 joustokeulalla, Fox 29er 100mm (oli sellanen Pyörähuollon viritys, että vaihteet sai tohon sinkularunkoon)...ajoin Tahkon 60km 2008 vaihteellisena, minkä jälkeen ollu sinkulana

- Täysjäykkä sinkula (2,35 Panaracer Rampage renkailla)

- Sinkula joustokeulalla (sama Fox 100mm), Maxxis Ignitor 2,1:llä

- Talvifixi,täysjäykkä 32-15 välitys, 45mm "monster-cross" renkaat, velosolo-ratas viritys takana (ratas pultattuna levyjarrun kiinnitykseen suoraan ja kiekko käännettynä normaalista toisinpäin)

Näistä eri versioista toi täysjäykkä ja sinkula on tolle rungolle jotenkin paras kombo. En tiedä toimisto 80mm keula paremmin, mutta tuolla 100mm keulalla kyllä ajaa ihan mistä vaan, mutta jotenkin pyörä on vaan hauskempi/käsiteltävyydeltään parempi tuon oman jäykän keulan kanssa, oisko sitten off-setin kanssa tekmistä (Foxissa muistaakseni 44mm ja oisko tässä Singularin omassa keulassa vähän enemmän vielä?). Jouston puute rankasee tietty pahoissa juurakoissa ja kivikoissa, mutta varsinkin nyt kun täysjousto vielä rinnalla, niin täysjäykällällä ajossa on ihan oma viehätyksensä.

Neljäs kesä lähössä rungolla ja olen ajanut sillä vuoden ympäri. Käytön jäljet alkavat näkyä jo, mutta muuten pelaa edelleen hienosti.

Mika K
29.05.2011, 16.35
Tallissa ei nyt yhtään 29eria ja kesä tulee, aika outo fiilis etten sanoisi. Pitänee tuo KD:n eXtraLäski Swift koeponnistaa ellei nyt jaksa vääntää tuosta Surlyn CC:sta jotain kunnon monsteria ;)

Hippo
08.07.2011, 20.03
Tervapääsky havaittu hieman virallista esiintymisaluettaan pohjoisempana.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=360&pictureid=6263
Kyseessä Pöyrisjärven seutu, josta enemmän Lapin polut -ketjussa, Pyörämatkailun puolella.
Mukavasti se kulki täysjäykkä nuissakin maisemissa. Vaan mistä sen tietää kuinka hyvin olisi kulkenut jos alla olisi ollut jousitetumpi ratkaisu. Tällä kertaa kuitenkin näin. Vierellä matkan kulki pienempirenkainen etupehmennetty ja samaan aikaan oltiin perillä. Tasapeli 26 vs 29 taistelussa siis.

Hippo
06.04.2012, 19.16
Oululainen Special Bike kertoo fb -sivullaan tarjoavansa otsikon mukaisen pyörän kompliittina vaihteilla ja joustokeulalla (jäykkä mukaan myös) hintaan 999€. Käsittääkseni koko M runko.
Siinäpä oiva tarjous jos haussa on mainio monitoimipyörä. Poimikaahan pois.