PDA

Näytä tavallinen näkymä : Shimano vapaarattaan kevyempi huolto

yedi
03.11.2009, 10.15
Tuossa ketjussa tuli esitettyä Shimano vapaarattaan huolto purkamalla vapaaratas osiin:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=36860

Tarpeellisia työkaluja ei välttämättä ole aina käsillä, joten seuraavassa vähän kevyempi huolto vapaarattaalle.

Tarvitaan:

-injektioruisku (20 ml)
-injektioneula 0,8 mm
-tiivisteen poisto työkalu (tai hakaneula, nuppineula, paperiliitin...)
-vaseliinia
-hammasharja
-liuotinta
-pulju/palju/astia

Vapaaratas on melko hyvin suojattu, joten sinne ei monesti ole kulkeutunut kauheasti likaa, joten rasvaus/öljyäminen silloin tällöin antaa vapaarattaalle lisää toiminta-aikaa. Uudehkosta (2-4 v) vapaarattaasta öljy/rasva on aika vähissä, joten huolto monesti kannattaa niin välttyy ongelmilta jatkossa.

Huollon periaate on: yleispuhdistus, navan puolen laakereiden puhdistus, vaseliinia laakereihin sekä öljyä kynsille ja hammaskehälle.

Vapaarattaan sisälmyksethän ovat tämän näköiset:

http://is.pinkbike.com/photo/4149/pbpic4149364.jpg

Eli navan puolelta alkaen; navan puolen laakerit ovat 2-3 mm päässä navan puolen reunasta, kynnet ja hammaskehä on n. 10 mm päässä navan puolen reunasta ja vapaarattaan ulommaiset laakerin ovat n. 20 mm päässä navan puolen reunasta (tuossa kohtaa, jossa noita renkaita on kierteen juuressa).

Ensin vapaaratas kannattaa puhdistaa huolella ulkopuolelta, että likaa ei kulkeudu työn aikana vapaarattaan sisälle.

http://is.pinkbike.com/photo/4234/pbpic4234146.jpg

Poistetaan navanpuolella oleva tiiviste sopivalla työkalulla. Myös oikaistu hakaneula tai nuppineulakin toimii. Työkalu kuljetetaan tiivisteen alle akselin puolelta, kuten kuvassa. Ulkokehällä on tiivisteen "huuli" ja se vaurioituu helpommin kun sisäkehä.

http://is.pinkbike.com/photo/4234/pbpic4234116.jpg

Navan puolen laakerit näyttävät tältä. Rasva on aika vähissä.

http://is.pinkbike.com/photo/4234/pbpic4234148.jpg

Pestään laakerin öljypohjaisella liuottimella, esim. poltto- tai dieselöljy. Öljypohjaisella siksi, että mahdolliset jäämät sekoittuvat öljyn ja vaseliinin kanssa ilman ongelmia. Vapaaratasta pitää pitää alaspäin koko ajan jotta liuotinta ei mene vapaarattaan sisälle.

Jos sisällä tuntuu olevan likaa/hiekkaa sisälle voi kaataa liuotinta ja pyörittelemällä vapaaratasta pitäen sitä navan puolen laakerin alaspäin likaa saa pois. Myös paineilma auttaa puhdistustyössä.

http://is.pinkbike.com/photo/4234/pbpic4234149.jpg

Laitetaan injektioruiskuun vaseliinia ja neula kiinni. 0,8 mm neula mahtuu vapaarataan sisään ja siitä vaseliini menee läpi joten kuten, 0,6 mm neulasta vaseliini menee jo huonommin. (muita kokoja en kokeillut, kun ne on varattu muuhun käyttöön :p)

Työnnetään neulaa n. 20 mm vapaarattaan sisään. Väkisin ei kannata työntää. Sieltä löytyy melko helposti välit joista neulan kärjen saa työnnettyä ulommaisiin laakereihin asti. Sitten vaan painetaan vaseliinia laakereille 2-3:sta eri kohdasta ja pyöritetään vapaaratasta välillä.

http://is.pinkbike.com/photo/4234/pbpic4234150.jpg

Laakerikuulia on tietenkin yksi vähemmän kuin kehälle mahtuu. Työnnetään laakerikuulat vaikka ruuvimeisselin kärjellä niin, että saadaan yhden kuulan väli esiin. (ehdin jo laittamaan laakereihin vaseliinia, mutta tässä vaiheessa noissa laakereissa ei pitäisi vielä olla vaseliinia!)

http://is.pinkbike.com/photo/4234/pbpic4234152.jpg

Laitetaan välistä öljyä vapaarattaan sisään. Tämän tarkoituksena on valua sisään voitelemaan vapaarattaan kynsiä ja hammaskehää. Öljyä voi laitta 2-3:sta kohtaa muutaman tipan, välillä on taas hyvä pyöritellä vapaaratasta, jotta öljy menee sopiviin paikkoihin.

http://is.pinkbike.com/photo/4234/pbpic4234153.jpg

Vaseliinia navan puolen laakereihin.

http://is.pinkbike.com/photo/4234/pbpic4234154.jpg

Tiiviste takaisin paikoilleen.

Tämä kevyempi huolto ei tietenkään vastaa osiin purkamista. Mutta varmaankin antaa lisäkilometrejä ja vapaaratas toimii paremmin esim. talvella.

kanttiinin tollo
03.11.2009, 13.20
Loistava opas, vaikka joku valokuvien syvyysterävyydestä jotain väsynyttä nälvisikin. Antaisin propseja jos foorumisofta sen vaan sallisi...

Palttiarallaa samaan tyyliin itsekin olen lähes kuolleeksi asti päässeitä napoja pelikuntoon kaupunkiajoon huoltanut.

NS Bikesin takanapaa tosin ei pelastettu edes tällä, eikä millään muullakaan paitsi koko navan vaihdolla (toisen merkkiseen), varaosia kun ei ole olemassa.
Kerrassaan mahtavaa tuotekehittelyä, joo..

yedi
03.11.2009, 13.37
... vaikka joku valokuvien syvyysterävyydestä jotain väsynyttä nälvisikin...

Terävyys on kai melkein kohdallaan alueella, jota yritin kuvata. Muu jää vähän epäselvemmäksi. Isoa aukkoa tuli käytettyä, kun oli vähän hämärää ja rengassalama puuttuu, eli tuli kuvailtua heikon kattovalon varassa. Valotusaikaa olisi voinut tietysti jatkaa, mutta sitten olisi voinut (liuotin valintatestien aiheuttama:o) vapina näkyä liikaa kuvissa.

JackOja
03.11.2009, 13.40
Terävyys on kai melkein kohdallaan...

Kyllä. Ne ovat hyviä juuri noin. Oleellinen välittyy.

Silti joku varmaan vielä vässyttää :rolleyes:

asb
03.11.2009, 13.52
Kun te sitä lässytystä niin kovasti haette, niin lässytetään sitten, perkele: lässyn lässyn syvyysterävyys ja muuta aiheeseen kuulumatonta potaskaa.

Eli on se jumalauta kummaa, kun ihan hyvä topicci pitää pilata pre-emptiivisellä metavalituksella. Miettikää ny vähän.

Tommone kans, ettei lukijoilla mee ihan paskat housuun :).

yedi
03.11.2009, 14.07
Eihän tuossa kukaan kai vielä mitään valittanut. Oli kai vain epäilys, että jollakin saattaa olla sanomista.

Eikä minua parannusehdotukset, valitus, kommentit, solvaus tai muukaan vastaava itketä. Tein mitä tein, jos ei jollekin kelpaa, niin voi siitä sanoa. Aina parantamisen varaa löytyy :).

Edit: puukkoa näköjään jo tulikin, hih hih.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/reputation/reputation_neg.gif Shimano vapaarattaan... (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=1271371#post1271371) 03.11.2009 12.53 Punkkua siitä pre-emptiivisestä metalässytyksestä.

marco1
03.11.2009, 14.15
Riittävän hyvät kuvat. Tuon voi toki myös tehdä uudelle vapaarattaalle ennen käyttöä.

usko juntunen
23.11.2009, 22.16
Loistavaa TSI-meininkiä! Ne paljon parjatut jonot keväisin pyöräkorjaamoissa lyhenee merkittävästi noilla ohjeilla..;)

Nappulakenka
25.01.2010, 11.57
Lähden kohta hakemaan pari ruiskua ja noita neuloja apteekista, mutta mites ton vaseliinin kanssa? Mulla kun ei ole sellaista, mutta kaapista löytyy lithiumrasvaa(mallia Biltema), niin voinko käyttää sitä noille laakereille ja muutenkin vapaarattaan rasvaamiseen? Jos se ei ole suositeltavaa/tai se on liian paksua, niin mistä ja mitä kannattaa etsiä. Haen sitten samalla reissulla, niin jos tuon sais kuntoon..

lansive
25.01.2010, 13.19
Lähden kohta hakemaan pari ruiskua ja noita neuloja apteekista, mutta mites ton vaseliinin kanssa? Mulla kun ei ole sellaista, mutta kaapista löytyy lithiumrasvaa(mallia Biltema), niin voinko käyttää sitä noille laakereille ja muutenkin vapaarattaan rasvaamiseen? Jos se ei ole suositeltavaa/tai se on liian paksua, niin mistä ja mitä kannattaa etsiä. Haen sitten samalla reissulla, niin jos tuon sais kuntoon..

Laakereille se litiumrasva sopii oikein hyvin, mutta itse mekanismin voiteluun tietysti öljyä. Minulla oleva Motonetistä ostettu litiumrasva on paljon ohuempaa kuin muuten yleiskäytössä oleva laakerivaseliini ja vesivaseliini (nekin samasta paikasta), joten pitäisi mennä helposti neulalla takimmaiseen laakeriin asti.

Nappulakenka
25.01.2010, 15.05
Laakereille se litiumrasva sopii oikein hyvin, mutta itse mekanismin voiteluun tietysti öljyä. Minulla oleva Motonetistä ostettu litiumrasva on paljon ohuempaa kuin muuten yleiskäytössä oleva laakerivaseliini ja vesivaseliini (nekin samasta paikasta), joten pitäisi mennä helposti neulalla takimmaiseen laakeriin asti.
Kiitos lansive, kävin matkalla pyörähtämässä Biltemassa ja ostin varoiksi tuollaista rullalaakerirasvaa(36-414) joka oli tuubissa. Kiitos muuten vielä siitä Mavic-linkistä toisessa topikissa :) Huomasin tuossa myös, että tuo vapaaratas on mallia "ei aukea" ja kun otin navan puoleisen tiivisteen pois, niin laakeri ovat kuivan näköiset/rasvasta tietoakaan. Aikasempaa kokemustahan mulla ei näistä ole, mutta voisin veikata sen oudon äänen johtuvan rasvan puutteesta/vähäisestä määrästä.

Mitä tarkoitetaan 0.8 mm neuloilla? Eivät millään ymmärtäneet Apteekissa kun yritin selittää, joten antoivat 18G x 1.5"/1.2 x 40 mm neuloja. No kaipa tuo homma noilla hoituu..

Ohiampuja
25.01.2010, 15.37
Eivät millään ymmärtäneet Apteekissa kun yritin selittää...
Minä ostin joskus apteekista talkkia sisureiden asennukseen. Sekin aiheutti ihmetystä henkilökunnassa, että polkupyörään talkkia. :)

lansive
25.01.2010, 16.55
Mitä tarkoitetaan 0.8 mm neuloilla? Eivät millään ymmärtäneet Apteekissa kun yritin selittää, joten antoivat 18G x 1.5"/1.2 x 40 mm neuloja. No kaipa tuo homma noilla hoituu..

0.6 mm = 23G
0.8 mm = 21G
1.0 mm = 19G
1.2 mm = 18G
1.6 mm = 16G

En kyllä muista mitä kokoja minulla on, kun itse olen joskus apteekista ostanut, niin lähinnä niillä on ollut ongelmia löytää tarpeeksi isoja. Ihmisiä kun ei tuollaisilla rautanauloilla pistetä ja eläinlääkärit hommaavat tavaransa tukusta.

Nappulakenka
26.01.2010, 11.18
Yritin tuossa nyt laitella noita mömmöjä tuonne, mutta sama ongelma tuntuu vaivaavan. Eteenpäin polkiessa kaikki toimii hienosti, mutta kun rullaa niin tuntuu siltä kuin vapaaratas yrittäisi ottaa kiinni. Tuntuu sellaista nykimistä välillä. Tuliko laitettua huolimattomasti öljyt/rasvat vai alkaako tuo vapaaratas olemaan loppu? Ei sen vielä pitäisi olla, koska ikää vasta reilu vuosi :D

lansive
26.01.2010, 11.33
Kokeile käsin pyörittää vapaaratasta eteen- ja taaksepäin. Shimanon vapaarattaasta kuuluu (ja tuntuu) ehjänä ihan selvä kolahdus kun kynsi ottaa kiinni. Aika herkästi sen pitäisi pyöriä muutenkin.

yedi
26.01.2010, 16.43
antoivat 18G x 1.5"/1.2 x 40 mm neuloja. No kaipa tuo homma noilla hoituu..

Tuossahan koko on kauttaviivan jälkeen mainittuna. Halkaisija 1,2 mm ja pituus 40 mm.

Nuo "länsiv":n listaamat G:t on (American) Wire Gauge:ja:

http://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

(amerikkalaiset on niin tyhmiä, että mittojen käsittely ja desimaalit tuottavat monelle ongelmia joten käyttävät kokonaislukuja)

Eli kai gaugena ilmoitetaan neulan sisähalkaisija, mutta milleinä ulkohalkaisija.

Itse kokeilin lithium rasvaa vapaarattaan laakereihin. Minun versio oli liian jäykkä ja pakkasella rataspakka halusi pyöriä vapaalla navan kanssa samaan tahtiin. Pesin litium rasvan pois laakereista ja laitoin tilalle normivaseliinia.

Nappulakenka
26.01.2010, 17.00
Tuossahan koko on kauttaviivan jälkeen mainittuna. Halkaisija 1,2 mm ja pituus 40 mm.

Keltanokkana liikkeellä ja ajatuksenjuoksu ei silloin aina ole toivotunlainen :D Luulivat mua Tapiolassa muutenkin narkkariksi koko aika, niin en kauaa siinä viittinyt olla. Ajelin äsken Lepuskin suunnalla, niin käväsin siinä samalla sit apteekissa ja asiakaspalvelu oli ihan erilaista :) Tuli sitten hetki keskusteltua erään nuoren farmaseutin kanssa ja ostin toisen ruiskun(jarrujen ilmausta varten) sekä yhden 0,7 mm neulan, kun heillä oli valitettavasti 0,8 mm neulat loppuneet.

Itse kokeilin lithium rasvaa vapaarattaan laakereihin. Minun versio oli liian jäykkä ja pakkasella rataspakka halusi pyöriä vapaalla navan kanssa samaan tahtiin. Pesin litium rasvan pois laakereista ja laitoin tilalle normivaseliinia.

Täytyy katsella miten tuo toimii ja nythän on sopivat pakkaset -21 :D Olisi kyllä mielenkiintoista avata tuo vapaaratas, mutta sitä ei saa auki. Siinä ei meinaan ole noita leikkauksia/uria sille Shimanon työkalulle :(

Kiitos yeti, erittäin hyvistä ohjeista :) Ensikertalaisen(vapaaratas ekaa kertaa kädessä) oli helppo seurata niitä :)

yedi
26.01.2010, 17.09
Keltanokkana liikkeellä ja ajatuksenjuoksu ei silloin aina ole toivotunlainen :D Luulivat mua Tapiolassa muutenkin narkkariksi koko aika, niin en kauaa siinä viittinyt olla.

Sama tuntuu olevan aina oletus kun itse käyn neuloja hakemassa. Kerran sattui edelle kaveri, joka osti yhden neulan ja vähän eri tarpeeseen näytti menevän se neula :(.

Nappulakenka
30.01.2010, 17.29
Kokeile käsin pyörittää vapaaratasta eteen- ja taaksepäin. Shimanon vapaarattaasta kuuluu (ja tuntuu) ehjänä ihan selvä kolahdus kun kynsi ottaa kiinni. Aika herkästi sen pitäisi pyöriä muutenkin.
Eteenpäin pyörittäessä nappaa hienosti kiinni ja kun pyörittää taaksepäin, niin rullaa pääosin hyvin, mutta ottaa aina yht.äkkiä vähän kiinni/tai jää totaallisesti jumiin. Sit kun voimalla yrittää pyörittää taaksepäin se lähtee taas rullaamaan, mutta sellaista jatkuvaa tökkimistä on havaittavissa.

Jos tuon saisi auki olisin tehnyt sen jo aikaa sitten.. Kuinka paljon uudet vapaarattaan maksaa tuohon Deoren napaan vai onko sillä edes väliä kunhan kiinnitys on sama?

Hermot rupeaa menemään, mutta onneksi on toinen kiekkosetti, joten tästä ei aiheudu haittaa ajamiselle :)

mjh78
30.01.2010, 21.11
Kuinka paljon uudet vapaarattaan maksaa tuohon Deoren napaan vai onko sillä edes väliä kunhan kiinnitys on sama?

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=1161

Deore näyttäis olevan tuolla 16.73€. Paikallisesti vissiin parin kympin tienoilla.

irraH
31.01.2010, 22.25
Onpas hyvät ohjeet, tosin olisi pitänyt huomata tämä topic jo aikaisemmin, kun di lucan kanssa tuossa päivällä putsattiin tuota vapaaratasta.

Taitaa joka tapauksessa mennä uuden hankinnaksi kun meinaa välillä tökkiä pesusta huolimatta.:(

aol70
31.01.2010, 23.14
Tässäpä yksi versio vapaarattaan talvihuolloksi:

1) Irroitetaan vapaaratas
2) Poistetaan pölysuojat
3) Asetetaan vapaaratas puhtaaseen pilttipurkkiin, jossa on kansi tallella
4) Kaadetaan tärpättiä pilttipurkkiin ja suljetaan kansi
5) Heilutetaan kevyesti (pilttipurkki ei kestä kovaa heilutusta) ja annetaan seistä vaikkapa tunnin
6) Heilutetaan uudelleen ja kaadetaan likainen tärpätti pois
7) Toistetaan kohdat 5 - 6 kunnes tärpätti ei tule enää mustaksi
8) Annetaan vapaarattaan valua talouspaperin päällä jonkin aikaa
9) Laitetaan vapaaratas takaisin pilttipurkkiin
10) Kaadetaan pilttipurkki täyteen synteettistä moottoriöljyä
11) Suljetaan kansi
12) Asetaan pilttipurkki isoon laakeaan astiaan
13) Kuumennetaan vettä vedenekeittimellä ja kaadetaan vesi astiaan, jotta öljy saadaan erittäin notkeaksi
14) Otetaan purkki (hansikkailla) käteen ja heilutellaan kevyesti ylös alas
15) Annetaan purkin jäähtyä ja laitetaan lopuksi pakkaseen ulos tai pakastimeen
16) Otetaan jäätävä vapaaratas öljystä ja pyyhitään nopeasti puhtaaksi
17) suoritetaan kuulalaakerien voitelu vaseliinilla/ruiskulla
18) Kiinnitetään pölysuojat ja ruuvataan paikoilleen (oikeassa järjestyksessä)

Tämän jälkeen ajo onnistuu vaikkapa -25 asteen pakkasessa ilman ongelmia. Jäähdytyksen tarkoitus on saada mahdollisimman paljon öljyä pysymään vapaarattaan sisällä ennen tiivisteiden kiinnittämistä ja paikalleen asennusta.

katuhaukka
16.12.2010, 04.18
Yritin ruiskuttaa vapaarattaaseen uudet vaseliinit sisään ja poistaa sinne kertyneen kosteuden aloituspostauksen kertomalla tavalla. Yritykseksi jäi, koska FH-M475 -mallisessa navassa ei ollut kuvassa näkyvää tiivistettä ollenkaan, joten ei sinne saanut neulaakaan mihinkään väliin mahtumaan. :seko:

Huuhtelin vapaarattaan sisältä vanhat vaseliinit ja öljyt pois dieselillä ja laitoin ohutta öljyä tilalle. Pakkasilla tapahtunut jäätyily katosi. :)