PDA

Näytä tavallinen näkymä : Takkia hikiliikuntaan(maastopyöräily/hiihto)

Vertti83
19.09.2009, 11.42
Aluksi, kyllä, koitin söörtsillä etsiä jotakin samansuuntaista, ja jotakin sinneppäin löytyikin. Mutta liittyivät aiemmat triidit lähinnä jonkin tietyn merkkisiin kuteisiin, taikka sitten eri kangasmateriaaleihin. Siksipä siis uusi triidi...

Noniin mutta asiaan. Nyt kun kesä rupee oleen ohitte ja syksy tekee tuloaan, niin tarve asianmukaiselle vaatetukselle on kovasti tulossa ajankohtaiseksi.

Takki olisi siis tulossa pääasiassa maastopyöräilyyn, sekä jos tänne pohjanmaan lakeuksille lunta joskus siunaantuu, niin myös hiihtoon. Eli käytännössä kyseistä asustetta olisi tarkoitus käyttää lämpötiloissa -10°C ja +10°C väliltä. Takin ei tarvitse olla kovin paksu(joskaan ei myöskään liian ohut), lämmittävät kerrastot lisätään tarpeenmukaan takin alle. Liikunta on hyvin pitkälti hikiliikuntaa, joten hyvä hengittävyys on ehdoton vaatimus, jonkinlaisen tuulensuojan kuitenkin tarjoten. Hienoja materiaalien nimiähän piisaa nykyään vaikka ja kuinka, mutta uskoakseni jonkinlainen Soft Shell lienee tässä tapauksessa lähinnä sitä mitä haetaan...

Pyöräillessä mulla on aina reppu selässä, joten huppu ja erinäiset selkätaskut ovat ei-toivottjuja ominaisuuksia, kun taas "vahvistetut" olkapäät boonusta. Lisäksi kankaan tulisi olla jossakin määrin kestävää, jotta takki ei ole heti riekaleina jos metsikössä sattuu vähän kyntämään. Vedenpitävyys ei ole mikään vaadittava ominaisuus, mutta ei siitä toki haittaakaan ole jos sattuukin jossain määrin piskot pitämään ulkopuolella, eli kenties jotakin vettähylkiviä ominaisuuksia. Lisäksi takin tulisi olla mieluusti hyvin tyköistuva ja mieluusti joustavaa mallia varsin erilaisten käyttötarkoitusten takia(pyöräily vs. hiihto). Periaatteessa mitään taskuja ei tarvitse, mutta eipä sellaiset järkevästi sijoiteltuna varmaan haittaakkaan.

Listataampa vielä ominaisuuksia jonkinlaisessa tärkeysjärjestyksessä
1. tuulenpitävä
hengittävä
3. kangas kestävähköä
4. tyköistuva
5. jonkinlainen vedenpitävyys/hylkivyys
6. ei selkätaskuja/huppua

Olen koittanut paikallisista urheiluputiikeista(Vaasa) käydä katsastamassa valikoimaa, mutta valikoima on kyllä jotakin nihkeän ja olemattoman välistä. Viimeviikolla oli mahdollisuus poiketa pikaisesti Ideaparkin partioaitassa, missä testasin Milletin W3 Pro JKT takkia. Tuo vaikutti muuten ihan OK kalusteelta, mutta S kokoisena hihat jäivät aavistuksen lyhkäisiksi ja M koko oli sitten muuten liian iso. Myös 189e hintalappu vaikutti aavistuksen suolaiselta, mutta eipä tuo periaatteessa este ole jos takki muuten on laadukas, kestävä ja toimiva.

Eli nytten kaipaisin siis ehdotuksia eri takki merkeistä ja malleista, mitkä saattaisivat käyttötarkoitukseeni sopia. Lisäksi takkia pitäisi mieluusti päästä testaamaan jossakin ennen lopullista ostopäätöstä. Eli liikkeitäkin sopii suositella, liikuskelu on todennäköistä Hki-Tre-Vaasa-Turku väleillä.

H. Moilanen
19.09.2009, 13.38
Tuulenpitävästä ja hengittävästä voi valita vain toisen ominaisuuden. Tuulenpitävää ja samalla hengittävää materiaalia ei ole keksitty. Joissakin takeissa tuulenpitäviä ja hengittäviä materiaaleja on yhdistelty siten, että selkäpuoli, kyljet ja hihojen alapinnat ovat hengittävää matskua, muu tuulenpitävää.

Jos takkia meinaa käyttää pyöräilyssä, kannattaa yksintein unohtaa ulkoiluun tarkoitetut kuorivaatteet ja siirtyä tähyilemään pyöräilytekstiiliä. Ulkoiluun tarkoitetut kuorivaatteet eivät hengitä mistään, sillä niitä ei ole tarkoitettu kovaan hikiliikuntaan. Jos tälläistä vaatetta käyttää pakkasella hikoillessa, lopputulos on nopea kylmettyminen. Toisekseen takin selkämys voi jäädä lyhyeksi jollei takkia ole suunniteltu pyöräilyyn.

Itse käytän nyt tälläistä (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31989) takkia, aikaisemmin vastaava mutta eri merkkinen. Takki toimii alusvaatteen määrästä riippuen -20...+10 välillä pyöräilyssä, retkiluistelussa ja lenkkeilyssä. Kokeile mitä tahansa Shimanon takkia, niissä on kaikissa sama mitoitus, kuulemma.

marco1
19.09.2009, 13.46
Oma suosikki vastaavaan käyttöön on joku Campan takki mutta ei noista ota Tulliokaan selvää mikä malli se on... Joku Thermo jotain, softshell-tyyppistä matskua etuosa ja takaa vähän hengittävämpää mutta riittävän paksua kamaa.
Siinä on taskut takana mutta ne on just hyvät hiihtäessä koska suojaavat viimalle herkkää alaselkää ja repun kanssa niistä ei ole väliä koska reppu hiostaa kuitenkin.

Putkikameli
20.09.2009, 14.36
Oma valintani ajotakiksi on Löfflerin San Remo Windstopper. Valintaan johti juuri sen monikäyttöisyys. Takki soveltuu muuhunin kuin vain ajohommiin, esimerkiksi hiihtoon. Taskuja on hyvin ja mikä parasta hihat ovat reilun mittaiset.

Kuutio
20.09.2009, 20.17
Täältäkin pojot Löfflerin San Remo Winstopper -takille. Omaa takkiani en ole vielä hiihtolenkillä kokeillut, mutta pyöräillessä aivan ehdoton.

EePee
20.09.2009, 23.35
Pisteet ylipäätään windstopper tuotteille. Käytössä on sekä kuorimalleja että soft shelliä. Lajit pyöräily, hiihto ja juoksu. Merkit Löffler ja Gore Bike Wear. Jotkut soft shell takeissa käytettävät kankaat ovat muuten sen verran pehmeitä, että reppu saattaa jättää jälkeä. Ongelmasta pääse sillä, että hankkiutuu eroon repusta. Tavarat jonnekin muualle kuin reppuun, niin on pyöräilykin mukavampaa! :D

Samuli
21.09.2009, 00.12
Oma valintani ajotakiksi on Löfflerin San Remo Windstopper. Valintaan johti juuri sen monikäyttöisyys. Takki soveltuu muuhunin kuin vain ajohommiin, esimerkiksi hiihtoon. Taskuja on hyvin ja mikä parasta hihat ovat reilun mittaiset.

Hyvä takki on. Tänä vuonna tuo takki on ollut päällä useammin hiihtolenkillä kuin pyörälenkillä, mutta syksyä on vielä jäljellä.

Fin-76
21.09.2009, 00.25
Soft shellille täältä pojot. Catmandoon ohuella yleis-rotsilla jo fillaroitu ja hiihdetty muutama talvi. Menee muuten kovillakin pakkasilla ja myös alamäki-hiihtoon hyvä värkki.
Oikein pestynä (nikvax tai vastaava pesuaine) ja hoidettuna:
- hengittää huomattavasti paremmin kuin esim. Goretex
- hyvä vedenpitävyys (vesisateella omassa takissa saumat alkaa vuotaan noin 2-2½ tunnin kohdalla)
- lähes 100% tuulenpitävyys
- fillaroitu jopa -20 pakkasella, mikroflleceä ja teknistä alusasua vaan alle
- Hiihdetty mm. Pirkanhiihto (90 km)
- viikko Ylläksen keväthangilla + etelän alamäki-sessiot
- ulkoilussa yleisesti syys/kevät takkina jne.

Suffeli
21.09.2009, 01.14
Kainaloissa vetoketjulliset tuuletusaukot ovat hyvät, itse pystyilee fillaroimaan auki-asennossa maantiella -8 asti, sitten ne joutuu sulkemaan.
Muuten, nykytakeissa oleva suuntaus, karttatasku toisen rinnan päällä on mielestäni täysin turha, ne voisi ompelimolla vaikka jotenkin poistattaa, kun ostaa uuden takin.

Proj.nro
21.09.2009, 07.46
Kainaloissa vetoketjulliset tuuletusaukot ovat hyvät, itse pystyilee fillaroimaan auki-asennossa maantiella -8 asti, sitten ne joutuu sulkemaan.
Muuten, nykytakeissa oleva suuntaus, karttatasku toisen rinnan päällä on mielestäni täysin turha, ne voisi ompelimolla vaikka jotenkin poistattaa, kun ostaa uuden takin.

Tarkanpa lämpötilan osaat sanoa :) Mites ilmankosteus ja tuuli? :rolleyes:

Asiasta, toi tasku olis mun mielestä loistava. Hyvä paikka vaikka setelille tai luottokortille, avaimelle. Kaikissa takeissa kun ei eile takaosastolla mitään vetoketjulla suljettavaa ja sieltä lähtee arvotavara aika helposti tuulen matkaan kun taskuja penkoo. Taskun siis tulisi olla pieni, maks 10cm sivu.

Alkuperäiseen kysymykseen, takki, jossa etupuoli WS shoftshelliä ja takaosa hengittävämpää, saa minun pisteet. Malleja ja valmistajia on monia, joista sitten valittavaksi jää paras leikkaus ja väri :)

randomm
21.09.2009, 08.12
Soft shellille täältä pojot. Catmandoon ohuella yleis-rotsilla jo fillaroitu ja hiihdetty muutama talvi. Menee muuten kovillakin pakkasilla ja myös alamäki-hiihtoon hyvä värkki.

En tiedä onko sama malli, mutta Budget Sportissa on/oli tarjouksessa lauantaina varsin pätevän oloista Catmandoon takkia 50e, mikä tarttui itsellä mukaan.

simojoki
21.09.2009, 10.23
http://78.41.241.199/data/internal/data/85/63/1236253491541/193416_1999_WS_Thermal_Jkt_1999_400_300_.jpg

Craftin WS Thermal Jacket (http://www.craft.se/products/?tx_mdb_pi1%5Bview%5D=viewLVL3&tx_mdb_pi1%5Blvl1%5D=Craft&tx_mdb_pi1%5Blvl2%5D=Layer%25203&tx_mdb_pi1%5Bpageid%5D=134000961&tx_mdb_pi1%5Blvl3%5D=Bike), paras pyöräilytakki mitä itse olen koskaan omistanut. Tossa on tosin selkätaskut, mutta noita löytää silloin tällöin todella kohtuu hintaan Prismoista/perus urkkaliikkeistä. Omani ostin aikoinaan Joensuun Prismasta 39 eurolla. :)

rhubarb
21.09.2009, 17.30
Kävin juuri tänään katsomassa Löfflerin San Remo Windstopperia, ja erittäin toimivanoloinenhan se oli. Selkäpuoli oli koostettu eri tekstiileistä hyvin hengittäväksi, tosin erillisiä avattavia sektioita ei ollut (irroitettavien hihojen lisäksi.)

http://www.loeffler.at/en/Products/Bike/Men/Jackets

Eli nytten kaipaisin siis ehdotuksia eri takki merkeistä ja malleista, mitkä saattaisivat käyttötarkoitukseeni sopia. Lisäksi takkia pitäisi mieluusti päästä testaamaan jossakin ennen lopullista ostopäätöstä. Eli liikkeitäkin sopii suositella, liikuskelu on todennäköistä Hki-Tre-Vaasa-Turku väleillä.
http://kallesport.fi Helsingin Haagassa. Hyllyssä useampia, tosin oma kokoni meni tilaukseen - korkeintaan 3 päivää luvattiin. Jos meinaat oikeasti matkustaa niin kannattanee soittaa sen pari päivää ennen niin varmistavat että on kokoa.

kykloman
21.09.2009, 20.56
Kappas täällähän olikin jo keskustelussa syysasusteet. Olisko muilla vinkkiä mistä päin Helsinkiä tätä Löfflerin takkia kannattaisi käydä katsomassa? Siis muualla kuin tuolla Haagassa, on hiukka väärässä suunnassa mulle toi Kallesport.

rhubarb
21.09.2009, 20.59
Intersporttien pitäisi myydä, Sellossa tosin sanottiin että saapuvat vasta kuun lopussa eivätkä olleet varmoja tuleeko nimenomaan myös noita pyöräilyversioita.

sorkan_fiba
21.09.2009, 22.28
Puhoksen Intersportista on tullut parina syksynä mukaan filokuteita. Tämän syksyn tarjonta on tsekkaamatta.

Vertti83
23.09.2009, 00.14
http://78.41.241.199/data/internal/data/85/63/1236253491541/193416_1999_WS_Thermal_Jkt_1999_400_300_.jpg

Craftin WS Thermal Jacket (http://www.craft.se/products/?tx_mdb_pi1%5Bview%5D=viewLVL3&tx_mdb_pi1%5Blvl1%5D=Craft&tx_mdb_pi1%5Blvl2%5D=Layer%25203&tx_mdb_pi1%5Bpageid%5D=134000961&tx_mdb_pi1%5Blvl3%5D=Bike), paras pyöräilytakki mitä itse olen koskaan omistanut. Tossa on tosin selkätaskut, mutta noita löytää silloin tällöin todella kohtuu hintaan Prismoista/perus urkkaliikkeistä. Omani ostin aikoinaan Joensuun Prismasta 39 eurolla. :)

Kävin testailees tälläistä S kokoisena paikallisessa Sportiassa kun sattui moinen löytymään. Takki vaikutti istuvan erittäin hyvin ja tuntui muutenkin mukavalta. Hintaa tuolla oli 99€. Menee ainakin vakavaan harkintaan...
Yksi mikä tuossa mietityttää, on se että miten hyvin nuo hartiat/käsien yläpuolet pitää tuulta ja kosteutta? Näyttäisi ja tuntuisi vähän siltä että tuosta hartioista menee heti vesi läpi, toki kumpaankin suuntaan... mutta miten on käytännössä?

Toisekseen mietityttää, että mitenköhän tuo selkätasku painaa? Kun pyöräillessä käytössä on tällainen Haglöfsin Endurance (http://www.addnature.com/assets/product_images/H/L_HAGLOFSENDURANCE_S07.jpg) reppu, jossa on varsin leveä tuo lannekiristysvyö ja sitä tulee yleensä pidettyä aika kireällä, tasku vaikuttaisi tulevan juuri siihen kohtaan...

Putkikameli
26.09.2009, 15.21
San Remossa on selässä ko.taskut, eivätkä ole ainkaan minua haitannet repun alla. Tuskin taskujen kangas on tuossa takissa sen paksumpi.

J.F
28.09.2009, 14.52
Tuollainen löytyy meikäläisen vaatekaapista ja päältäkin usein.:)

http://www.gorebikewear.se/remote/Satellite/PROD_KPHANE?landingid=1217492397731A

Täyttäisi varmaan vaatimukset vaikka siinä onkin taskut. Ei ne repun alla häiritse elleivät ole ihan täynnä tavaraa.

jusba_84
28.09.2009, 20.11
Ostin viime talvena ko. takin ja jouduin pettymään. Etupuolelta menee tuuli läpi että heilahtaa, hartioissa ei ainakaan ole tietoakaan mistään windstoppereista. En tiedä onko itselleni sattunut vain maanantaikappale,päällisin puolin vaikutti hyvältä ja istuvalta. Tais maksaa n. 40e alennuksesta. Itseäni ei niinkään selkätaskut haittaa vaikka reppua pidänkin lähes aina selässä, jäätynyt etupuoli senkin edestä...
Paras takki joka itsellä on ollut on Northwaven windstoppertakki jossa verkkovuori kyljissä ja irtohihat, jääny pentele vaan pieneksi.

rhubarb
28.09.2009, 20.36
Ostin sen Löfflerin San Remon, Kallesta sai hyvään sopuhintaan. Erittäin mukava on ollut, itseasiassa käyttänyt sitä ihan syystakkinakin. Tuntuu siltä että kestää pahemmatkin pakkaskelit, mutta kohtahan se nähdään!

mk
28.09.2009, 20.42
Ostin sen Löfflerin San Remon, !

Jospa piipahtais kaupungissa noutamassa cc -kiekot, kunhan valmistuvat, niin vois kävästä samalla tuota takkia sovittamassa (http://www.pyorapojat.com/index.php?article_id=4118) :seko:

simojoki
28.09.2009, 20.49
Yksi mikä tuossa mietityttää, on se että miten hyvin nuo hartiat/käsien yläpuolet pitää tuulta ja kosteutta? Näyttäisi ja tuntuisi vähän siltä että tuosta hartioista menee heti vesi läpi, toki kumpaankin suuntaan... mutta miten on käytännössä?

Ko takissa on windstopperia kaikki muut paikat paitsi selkäosio, eli etuosa ja hihat kokonaan hartioita myöten on samaa windstopper kangasta.
Itse olen tykännyt, mutta esim muutama viesti takaperin nimim. jusba_84 näköjään ei.

jusba_84
28.09.2009, 21.15
höh mikähän tossa mun takissa sit on vikana:seko:
Toisella takilla pärjään paljon paremmin ja kyseessä siis vielä ohuempi windstopper-takki. Tuntuis että jostain saumoista edestä pääsee ajoviima läpi Craftin takissa. Maastossa tilanne ei ole varmaankaan niin paha kun viima on pienempi.

Hulk
28.09.2009, 22.15
Ostin sen Löfflerin San Remon, Kallesta sai hyvään sopuhintaan. Erittäin mukava on ollut, itseasiassa käyttänyt sitä ihan syystakkinakin. Tuntuu siltä että kestää pahemmatkin pakkaskelit, mutta kohtahan se nähdään!

Paljos Kallessa tuosta pyytävät?

Vertti83
28.09.2009, 23.43
Mistäs väki on noita Crafteja tarjouksesta ostellu jos noin etuisasti?

Paikallisissa puljuissa halvin(ja myös ainut) vastaan kävellyt hinta oli 99€, mutta jos tuota on 40 ekuun saanut jostaki niin kenties noita ostaisi sitten vaikka kaksin kappalein :o

rhubarb
28.09.2009, 23.55
Paljos Kallessa tuosta pyytävät?
Lapussa hinta taisi olla 200€, mutta itselle tuli ilmeisesti hymypoika-alennusta :p Pakettihintojakin varmasti saa yhdistettynä muihin vermeisiin, siinä yksi syy miksi pidän pienemmistä kaupoista.

Jazman
29.09.2009, 00.20
itse bongasin Yokon windstopper puvun intersportin alesta ja niitä oli vielä äsken partioaitassakin, mutta nyt on ale näköjään loppunut
http://www.partioaitta.fi/product_info.php?products_id=6624

tuota takkia myytiin puoleen hintaan pari viikkoa sitten...

nyt sillä on tullut ajeltua sateessa ja armottomassa tuulessa, 10 - 15 asteessa ja olen ollut erittäin tyytyväinen tuotteeseen
takki tuntuu lämpimältä, mutta ei kuumalta, sillä se hengittää todella hyvin, tuuli ei tule sitten yhtään läpi eikä myöskään sade (ainakaan 1+ h lenkillä)

jännityksellä odotan talvikelejä, kun ajattelin sillä pärjätä täällä etelän epätalvessa kanssa

[EDIT] tänään tuli testattua takkia viidessä asteessa, kosteassa ja tuulisessa säässä ja edelleen olen hyvin tyytyväinen ostokseen... nyt oli tosin alla hyvin ohkanen urheilukerrasto, mutta kun ilmat kylmenee, niin pitää kyllä etsiä lämpimämpää kerrastoa... niin ja joku pipo pitää kanssa löytää, meinas jo nuppi jäätyä tossa ilmassa

Jazman
14.10.2009, 00.08
Noniin... tulipa extremetesti Yokon Windstopper puvulle eteen tänään, kun Laajasalon rantoja kolutessa etupyörä kopsahti lehtien alla lojuvaan oksaan ja lähti sen sileän tien alta. Seuraus oli että kaaduin kyljelle ja liu'uin rantatörmää suoraan mereen...

Taskussa oli puhelin ja lompakko ja gps ja muuta sälää ja vähän kyllä hirvitti että meniköhän vedet läpi. Mutta eipäs menny! Ainoastaan hihan suu vähän kastu, muuten takki karisti vedet niskasta hetkessä ihan kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Kenkä ikävästi hörppäs vettä, mutta sille nyt ei voinut mitään. Ei auta edes goretex kun menee vettä suuaukosta sisään...

Sen verran vielä voin sanoa että kun asteita oli noin 1C kun lähdin lenkille, niin päätin iskeä miksofleecet alle ja kuumahan siinä tuli. Ei tarvi siis fleeceillä vasta kun pakkaskeleillä. Pysyn siis kannassani: täydet pisteet Yokon Windstopperille!

VPR
14.10.2009, 23.59
Tommosen (http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=44224) ostin kun kävin Jenkeissä viikonloppuna. Ei ollut kuuma eikä kylmä mutta takki kastui hieman sisäpuolelta, häiritsi pois ottaessa mutta kuivui nopeasti.

J T K
15.10.2009, 10.31
niin ja joku pipo pitää kanssa löytää, meinas jo nuppi jäätyä tossa ilmassa

Mä olen todennut hiihtopuolen varusteista sellasen ohkasen hiihtolakin toimivan loistavasti kypärän alla, korvat pysyvät suojassa kans.

Kemizti
15.10.2009, 10.57
niin ja joku pipo pitää kanssa löytää, meinas jo nuppi jäätyä tossa ilmassa
Tällainen (http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=225_30_31&products_id=4254&osCsid=kge3kb7bqmb5pdg8detckjgtv2) Löffler on itsellä, mainio laite..

rhubarb
15.10.2009, 13.22
Juu, kypärässä on itseasiassa oma talvipehmusteensa mutta tuo pipo on ollut jo pari viikkoa käytössä lähinnä sen takia että se peittää korvat. Viima varmaan tulehduttaisi aika nopeasti muuten.

Riksa
15.10.2009, 13.34
Mula on käytössä korvarukkaset (Ear mitts auf Englisch). Vaimo ne jostain osti kun valittelin että syksyllä alkaa korvia palella mutta pipo on vielä liikaa. Korvat kun tuntuvat ensimmäisenä kärsivän viilenevästä kesästä, pää kyllä kestää enempikin pakkasta.
Noita käytän +5 seutuvilla ja sitten buffia päähän kun pelkkä kypärä ei enää riitä. Normaaleja korvaläppiä joskus etsiskelin mutta en löytänyt, nuo ajaa saman asian.

Löyty hiano kuvakin, ihan pyöräilyaiheinen:

http://ep.yimg.com/ca/I/trisports_2071_236057668

- R

Jazman
15.10.2009, 13.56
Löysin jo lääkkeen pään jäätymiseen: puvun kanssa samaa sarjaa Yokon windstopper "pipo" (http://www.partioaitta.fi/product_info.php?products_id=7456), sellanen uimalakkimallinen mikä istuu hyvin kypärän alle ja vähän kylmempää ilmaa varten hankin vielä Prismasta silkkisen (100%) kommandopipon 5+ egellä...

Noilla tuntus pärjäävän pakkasissakin jo ihan kivasti.

p.s. tuli ihan ninjafiilis ku laitto ton mustan puvun+hanskat, kommandopipon ja lasit päähän :D

VPR
15.10.2009, 16.29
Mulla on kans Löfflerin pipa, http://www.loeffler.at/fi/Tuotteet/Bike/Men/Accessoires/4698-RAD-STRICKM%C3%9CTZE

Tänään oli normisukat, ajokengät, kengänsuojat, lyhyet kalsarit, pitkät kalsarit, normihousut, pitkähihanen, ajotakki, buffi, ajopipo, talvihanskat sekä lasit, pukeutuminen onnistui nappiin.

Mutta jos puhuttaisiin taas takeista.

goljat
15.10.2009, 20.06
Tuli tilattua shimanon takki http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31989 Kokoa XL. Oletin että se olisi sopiva, koska mun Haltin pyöräilytakki XL on aivan sopiva. Mutta tuo shimano onkin aivan liian pieni. Vai kuuluuko tuon olla sellainen makkarankuori? Microfeese alle, niin silloin vasta puristaa rinnan ympäriltä. Ihan mahdotonta käyttää. Että sama koko eri merkeillä ei olekkaan sama koko. Tai sitten toi mun ykkösharrastus kuntosali on leventänyt senverran hartioita ettei mikätähansa takki mahdukkaan päälle :D
Takkia ei ole muuta kuin päälle sovitettu, joten tästä jäi nyt jollekkin hyvä takki... :rolleyes:

Heksula
15.10.2009, 20.47
Tuli tilattua shimanon takki http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31989 Kokoa XL. Oletin että se olisi sopiva, koska mun Haltin pyöräilytakki XL on aivan sopiva. Mutta tuo shimano onkin aivan liian pieni. Vai kuuluuko tuon olla sellainen makkarankuori? Microfeese alle, niin silloin vasta puristaa rinnan ympäriltä. Ihan mahdotonta käyttää. Että sama koko eri merkeillä ei olekkaan sama koko. Tai sitten toi mun ykkösharrastus kuntosali on leventänyt senverran hartioita ettei mikätähansa takki mahdukkaan päälle :D
Takkia ei ole muuta kuin päälle sovitettu, joten tästä jäi nyt jollekkin hyvä takki... :rolleyes:

Shimanon koot on sopivia xl- koon japseille. Sama koskee myös kenkien kokoja. Haltin koot on taas isoimmasta päästä kokotaulukkoa. Mutta kyllä tuon mallisen takin kuuluu olla nakinkuori. :)

Ite ostin prismasta jonkun catmandoo softshell takin ilman mitään kalvoa. Alle kun laittaa milletin polartec fleecen niin on tuntunut ihan hyvältä. Eikä ollut edes kallis, maksoi 59.90e.

rhubarb
15.10.2009, 21.15
Onhan siinä uloimmassa takissa hyvä olla pikkaisen tilaa: mahdollistaa sekä lisävaatetuksen että ilmataskun muodostumisen.

goljat
15.10.2009, 21.35
Onhan siinä uloimmassa takissa hyvä olla pikkaisen tilaa: mahdollistaa sekä lisävaatetuksen että ilmataskun muodostumisen.

Juu pitäne myydä takki jossakin pois. Hihatkin tekee tiukkaa pelkä fleece alla. Ilmatilaa ei jää sitten yhtään.

wege
15.10.2009, 22.39

Tämän huomasin ite paikallisessa talvivaatteita sovittaessa... Löfflerilläkin koot ovat aika mielenkiintoisia! Tässä hieman vertailua:

kesäshortsit: 50 (M)
kesäpaita: 50 (M)
kesätakki: 50 (M)
talvihousut: 52 (L)
talvialukerrasto: 50-52 (M-L)
talvitakki: 54 (XL)

Aika miehekkäältä tuntuu ottaa kaksi kokoa isompi talvitakki... Ei vaan pienemmässä tuntunut rinnanympärys hyvältä sekä hihat olivat liian lyhyet. Takin alle btw tulee vain kaksi ohutta kerrastoa maksimissaan, niiden mukaan mitoitin. Omat mitat n. 176cm / 84kg. Sama kai se mitä lapussa lukee, kunhan vaatteet tekevät tehtävänsä, mutta miten löytää sopivat vaatteet ns. hakuammunnalla...

UPDATE:
jottei mene ihan offtopiciksi, niin Goren Soft Shell Windstopper -takki tuntuu kivalta ratkaisulta ainakin näillä -2 - +5 keleillä. Saa nähdä mitä kovemmat pakkaset sanovat, toki silloin tulle alle se toinenkin kerrasto.

GodFinger
16.10.2009, 22.08

Ite löysin kans männäviikolla täältä Hämeenlinnan Prismasta poistohintaiset Craftin pyöräilypaidan ja -shortsit, molemmat kesäkäyttöön ja molemmat hintaan 20 euroa (50 % alennus, poistossa kun olivat ) Ensi kesään...

Workunit
17.10.2009, 18.14
Jonkin näköinen softsell on haussa itelläkin. Tänään ostin jonkun tuulenpitävän "hälläväliä" merkkisen pyöräilytakin ja housut, ei ne kyllä ole nähneetkään softselliä.

Päädyin tämän päivän hankintaan, koska viime viikon aikana kokeilemani Yokon softsell-takit ja ajohousut sai kyllä toisiin ajatuksiin Softsell kamppeista. Budgetissa (Vantaa) testailin jotain softsell-takkia, niin ekasta jäi vetskari käteen, toisessa oli hihassa ihmeelliset öljyläikät ja siitä ratkes päälle laitossa selkäsaumat (kokeilin oikeaa kokoa). Ajattelin kolmannen kertovan totuuden ja käsien suoraksi ojentaminen ratisutti hartioita ja selkää nasevasti ja selkäsaumat sieltä ratkesi, mahtavaa ompelutaitoa. Housuissa oli ihan samaa viimeistelemättömyyden tuntua. Lisäksi jäi sellainen mielikuva, että varmaan kuluvat puhki ekalla ajolenkillä.

Tänään testasin jotain "astetta" parempaa yokon takkia Länsikeskuksen intersportissa (btw sama takki Jumbon interissä 60e kalliimpi). Siinä oli ihan samanlainen öljyläikkä tms. kuin budgetin takissa, vaikka takki olikin ihan eri sarjaa. Tästäkin kappaleesta kyllä selkasaumat rutisi, kun käsiä ojenteli ja selästähän ne ompeleet ratkeili, hyllyyn jäi sekin vaate.

Tänään kokeilin Goren phantom takkia ja se oli kyllä laadukkaan oloinen takki, tosin 180e hinta pakotti sen jättämään toistaiseksi kauppaan. Vaikka miten venytti ja vanutti, niin ei mistään kuulunut rutinoita ja nutinoita. Ajelen hetken tuolla tämän päivän hankinnallani ja laitan Goren Phantomin tilaukseen lähiaikoina.

Omista sovituskokemuksistani en todellakaan suosittele Yokon softsell takkia / WS ajotrikoita kenellekkään.

rhubarb
17.10.2009, 19.56
Tänään kokeilin Goren phantom takkia ja se oli kyllä laadukkaan oloinen takki, tosin 180e hinta pakotti sen jättämään toistaiseksi kauppaan.

Taisi Terry Pratchett kiteyttää asian parhaiten:
The reason that the rich were so rich, Vimes reasoned, was because they managed to spend less money.

Take boots, for example. He earned thirty-eight dollars a month plus allowances. A really good pair of leather boots cost fifty dollars. But an affordable pair of boots, which were sort of OK for a season or two and then leaked like hell when the cardboard gave out, cost about ten dollars. Those were the kind of boots Vimes always bought, and wore until the soles were so thin that he could tell where he was in Ankh-Morpork on a foggy night by the feel of the cobbles.

But the thing was that good boots lasted for years and years. A man who could afford fifty dollars had a pair of boots that'd still be keeping his feet dry in ten years' time, while the poor man who could only afford cheap boots would have spent a hundred dollars on boots in the same time and would still have wet feet.

This was the Captain Samuel Vimes "Boots" theory of socioeconomic unfairness.

[/sosiaalikommentaari]

Workunit
17.10.2009, 20.22
Taisi Terry Pratchett kiteyttää asian parhaiten:

[/sosiaalikommentaari]

Pratchettin Terry osaa sanoa monia muitakin asioita hienosti. ;)
Goren takki jäi tosiaan kauppaan ostettuani sen hälläväliä setin ja testaan sen ensin, toisekseen Phantomin hinta internetin ihmeellisessä maailmassa on dollareista euroiksi käännettynä n. 95€. Että takilla muutama kymppi liikaa hintaa.

Enkä vetänyt hernettä, koska oman postini tarkoitus oli lähinnä haukkua nuo Yokon kamppeet... :)

random5
17.10.2009, 20.34
Omista sovituskokemuksistani en todellakaan suosittele Yokon softsell takkia / WS ajotrikoita kenellekkään.

Lienee syytä tarkastella omaa sovitustyyliä jos kaikki takit paukkuu sovittaessa? Voin omasta kokemuksesta suositella lämpimästi ainakin Yokon softshell-pöksyjä kaikille talvipyöräilijöille. Ainoa ihmetyksen aihe on olkaimien välihihna, joka on normaalivartailoiselle ihmiselle aivan liian lyhyt ja muutenkin turha.

[/offtopic]

Workunit
17.10.2009, 21.09
Lienee syytä tarkastella omaa sovitustyyliä jos kaikki takit paukkuu sovittaessa? Voin omasta kokemuksesta suositella lämpimästi ainakin Yokon softshell-pöksyjä kaikille talvipyöräilijöille. Ainoa ihmetyksen aihe on olkaimien välihihna, joka on normaalivartailoiselle ihmiselle aivan liian lyhyt ja muutenkin turha.

[/offtopic]

Niin, pistin takin päälle vedin vetskarin kiinni ja nostin kädet eteen kokeillakseni hihojen pituutta. Siis ihan vain nähdäkseni, että riittääkö hihat / hanskat suojaamaan ranteita. Yleensä ajelen pyörällä kädet tangolla ja silloin ne on melko suorassa. Jos takin selkä / hartian seudun ompeleet/kangas ei tätä liikettä kestä, niin epäilen olevan muuhun käyttöön kuin pyöräilyyn. Toisekseen ovh. hinnaltaan 150euron takin luulisi kestävän käsien ojentelua. Muutenkin ne ompelujälki oli vähän heikonoloista. Toivottavasti nuo Yokon kappaleet oli muuten vain susia, koska uskoisin merkin olevan kuitenkin hyvä... Kuitenkin aika suosittu merkki pyöräilijöillä ja motoristeilla.

Yleinen vaatekokoni on s/m 46-50 ja sovittamani takit oli M-kokoa. kaikinpuolin hyvä koko, mutta ei kestänyt käsien ojentelua. Liekö sitten liian leveät hartiat vai mikä?

Onko sulla ne yokon pöksyt päällihousuina vai alempana kerroksena? Niiden kestävyyttä epäilen, kun ei niissä mitään paikkoja ollut persauksissa/haaroissa, että miten kestävät satulassa olemista? Ite kun kuvittelin niiden olevan "päällimmäinen kerros".

Joensuun prismassa oli muuten tuo craftin takki poistotarjouksessa, terveiset sinne suunnalle ;)

tine
24.10.2009, 10.50
Itse etsiskelin myös tuulenpitävää, hengittävää ja vettähylkivää takkia pyöräilyyn ja hiihtoon.

Päädyin ostamaan Gore Bike Wearin Phantom II takin:
http://www.tgstore.net/phantom-jacket-p-1477.html
Postikuluineen hintaa tuli 113euroa. Takki maksaa Suomessa jotain 180euroa.

Selässä on taskut, mutta jos ne ei liikaa haittaa voin suositella takkia. Pitää hyvin tuulen, hengittää mukavasti ja hylkii vettä. Vedenhylkimistä en ole vielä testannut perusteellisesti, mutta nettiarvioiden mukaan takki suoriutuu tästäkin operaatiosta mainiosti. Lisäbonuksena takissa on irroitettavat hihat, jolloin takista saa t-paitamallisen.

karhut
27.10.2009, 15.39
Ostin Lauttasaaresta Pyörähuollosta Löfflerin takin, tais olla tuo san remo, näyttää kuvissa just samalta. Reilun vuoden käytön jälkeen väitä elämäni parhaaksi takiksi. Hiostaa vähiten!
Talvella toimii kanssa loistavasti. Ja kestävä on. Meidän seurassa on tää niin monella, että se on jo virallinen seura-asu, ja aika paljon kaatuillaan kun enduroa ajetaan, niin takit on kuin uusia. Siis todella lujia.

Oli tää myös elämäni kallein takki, mutta nyt jälkeenpäin ei hinta harmita, sitä vastoin tyytyväisenä puen päälleni ja nautin menosta.

Hihoja voi availla vetskarista vauhdissakin, kun alkaa kainalot kostuun

apatceh
05.11.2009, 17.04
Onko kenelläkään kokemusta Haglöfsin Massif -takista?

Kävin tänään tuossa keskustan partiokaupassa ja kokeilen ko. takkia. Tuntui todella hyvälle jotta taijan hankkia semmoisen. Olisin jäänyt tinkaamaan kauppaan mutta kun heillä eikä Haglöfsin varastossa ollut vihreetä xl-kokoisena. Harmittaa vietävästi. Mustaa ja sinistä olisi ollut tarjolla mutta olen päättänyt että pyrin ostamaan muita kuin tummia vaatteita, ihan oman henkeni vuoksi :) Kuva takista. (http://www.webtogs.co.uk/Haglofs_Massif_Soft_Shell_Jacket_101447.html)

force115
05.11.2009, 18.04

Kävin tänään tuossa keskustan partiokaupassa ja kokeilen ko. takkia. Tuntui todella hyvälle jotta taijan hankkia semmoisen. Olisin jäänyt tinkaamaan kauppaan mutta kun heillä eikä Haglöfsin varastossa ollut vihreetä xl-kokoisena. Harmittaa vietävästi. Mustaa ja sinistä olisi ollut tarjolla mutta olen päättänyt että pyrin ostamaan muita kuin tummia vaatteita, ihan oman henkeni vuoksi :) Kuva takista. (http://www.webtogs.co.uk/Haglofs_Massif_Soft_Shell_Jacket_101447.html)

Itsellä on tuo haglöfsin reptile hood takki, eli tämä:
http://www.haglofs.se/prd/visaprod.asp?ID=1635&nid=1323&lang=en&CatNr=11060&CatNr2=&xCatNr=&NP=&Q=2&HMtrl=&Str=&show=&ak=&nid2=1372

Ja tuo ainakin toimi syksyllä ja kylmemmälläkin ilmalla pyöräillessä. Käytän kyseistä takkia myös muuhun ulkoiluun. Haglöfsin kamppeista on muutenkin jäännyt erittäin laadukas vaikutelma.

Vertti83
06.11.2009, 02.20
Kävin viimeviikonloppuna Helsingissä ja matkaan tarttui itäkeskuksen partioaitasta Marmotin Leadville takki, koska sattui olemaan tarjouksessa puoleen hintaan, eli hinnaksi muodostui varsin kohtuullinen 65€. Vielä en ole pyörän kanssa päässyt testaamaan, mutta "normaalikäytössä" takki vaikuttaa hyvin toimivalta ja istuvalta. Ainoa pikku miinus pitää antaa "vääränkätisestä" vetoketjusta, mutta ehkäpä sen kanssa pystyy elämään ;)

Viikonloppuna olisi tarkoitus lähteä pyöräilemään ja takkia testaamaan, eli sunnuntaina varmaan voinee sitten kirjoitella kokemuksia takin käytännön toimivuudesta :)

VPR
06.11.2009, 02.44
Ainoa pikku miinus pitää antaa "vääränkätisestä" vetoketjusta
Jenkkityylisestä? (Vedin oikealla puolella)

Vertti83
06.11.2009, 17.27

Kyllä, juurikin tämä... :rolleyes:

VPR
06.11.2009, 17.48
Mulla on kans Spessun rotsi semmonen ja lisäksi on yks nahkarotsi sillä, tottumiskysymys.

EsaJ
07.11.2009, 08.43
Mihin on kadonneet aidot kuoritakit, joissa ActiveShell kalvo Windstopperilta? Selkä on leikattu, eikä kestä yhtään vetoa. Takissa ei saa selkäosa olla ilman tuota tuulensuojamateriaalia, eikä kainalossa tuuletusta vetoketjuilla (eikös se tarkoita, että kalvo on huono, jos pitää olla erikseen tuuletusreijät??). Siellä selän takana se vasta pyörre käy ajettaessa. Softshell kuullostaa hiuga liian jöötiltä ja yleensä noissa takeissaon selkä ilman kalvoa. Selkäosan tulisi olla pidempi, että peittää varmasti alaselän ja häntäluut, muuten piru perii.

Apuva auttakaa "invaliidia"

E

H. Moilanen
07.11.2009, 09.34
Takissa ei saa selkäosa olla ilman tuota tuulensuojamateriaalia, eikä kainalossa tuuletusta vetoketjuilla (eikös se tarkoita, että kalvo on huono, jos pitää olla erikseen tuuletusreijät??).

Ei tarkoita. Sellainen kalvo, joka pitää tuulen ja veden, ei voi haihduttaa kosteutta lävitseen niin nopeasti kuin hikiliikunnassa kosteutta tuotetaan. Siksi niissä on erilaisia tuuletusratkaisuja.

EsaJ
08.11.2009, 10.53
Elikkä hiljaisuudesta päätellen kunnon kuoritakit on kadonneet markkinoilta......

E

MikeM
08.11.2009, 11.32
Jotain tälläistäkö haet? http://www.rei.com/product/788651

hannupulkkinen
08.11.2009, 11.34
Elikkä hiljaisuudesta päätellen kunnon kuoritakit on kadonneet markkinoilta......

E

Kunnon kuoritakkeja ei ole koskaan ollutkaan markkinolla. Hyvä vedenpitävyys ja hyvä hengittävyys on mahdoton yhdistelmä.

Sofselleistä ehkä löytyisi hyvä takki hikiliikuntaankin. Minulla on Wintexsistä tehty: http://www.urheiluareena.fi/images/5061%20Isowind%20takki.jpg

Urheiluareenan takki esimerkiksi on hyvä.

Hiihdossa ei kuoritakkia tarvita vaan mikrokuituinen on hyvä.
Muutamia vuosia sitten tehtiin lämmittelyasuja windstopperista, mutta nykyisin niin, että windstoppew on vain etupuolella.

EsaJ
08.11.2009, 11.41
Vedenpitävyyttä en tarvii, en aja sateessa.

Mulla oli Löffleriltä täydellinen malli, ympäriinsä windstopper, ohut kuoritakki ja hengittävä (active shell). Ainoo takki, jossa meikäläinen viihtyi tunteja maastolenkillä, eikä siirtymilläkään kylmä yllättänyt. Riittävän pitkä takaa, eli meni yli puolenvälin pakaroita. Alla käytin hikialuspaitaa ja ohuen ohutta fleecepaitaa. Se takki vaan meni ja repes käytössä.

Nyt ei meinaa tilalle löytyä mitään vastaavaa.... On vaan kaiken maailman edestä kalvotettuja malleja tms.

ErkkiM
08.11.2009, 22.54
Ai, yankee style? ""Ennenvanhaa naisten takeissa oli vetskari toisella, eli väärällä puolelle.... -J

torvinen
11.11.2009, 17.56
Tuommoinen tuli juuri tilattua http://www.merlincycles.co.uk/cycle-clothing/cycling-outer-jackets/altura-night-vision-evo-jacket-black.html Ainakin kehuja saanut myös täällä.

ErkkiM
11.11.2009, 19.04
Tuommoinen tuli juuri tilattua http://www.merlincycles.co.uk/cycle-clothing/cycling-outer-jackets/altura-night-vision-evo-jacket-black.html Ainakin kehuja saanut myös täällä.
Minkä kokoisen ja minkä kokoiselle ruholle (pituus, vyötärö, käsivaren pituus)?
Tuommoinen tekisi itsekin mieli hankkia kun ei mistään löydy Craftin Thermal Jackettia - joka hyvin edukas passeli laatuvedin on...
-E

torvinen
11.11.2009, 20.07
L-kokoisen takin tilasin lähinnä tuon rinnanympärysmitan perusteella eli 101-109 cm (jollain toisella sivulla oli mittoja) ja pituutta on 180 cm ja vyötärö jotain 90 cm. Hihat pitäis olla riittävän pitkät.
Täällä lisää pohdintaa http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=33150

pethe
25.11.2009, 15.25

Nyt on kokemusta parin lenkin verran, ostin tuon kun en muuta päällemahtuvaa meinannu löytää. Tosin en ainakaan vielä kadu ostostani, näillä +5 keleillä pärjänny ihan hyvin kolmen tunnin lenkin alla tekninen teepaita ja pitkähihainen pyöräilypaita. Eikä tullu edes kuuma. Ootellaan nyt niitä pakkasia..

apatceh
25.11.2009, 18.19
Nyt on kokemusta parin lenkin verran, ostin tuon kun en muuta päällemahtuvaa meinannu löytää. Tosin en ainakaan vielä kadu ostostani, näillä +5 keleillä pärjänny ihan hyvin kolmen tunnin lenkin alla tekninen teepaita ja pitkähihainen pyöräilypaita. Eikä tullu edes kuuma. Ootellaan nyt niitä pakkasia..

Päädyin kumminkin halvempaan Haglöfsin takkiin, tuohon Cobraan. Ei ole windstopper mutta jotain Polartecin Powershield-joustavaa kangasta joka pitää 98% tuulen. Ainoa vika vain on se että se on takaakin samaa kangasta joten ei oikein hirveästi hengitä. Mut tarpeeksi kumminkin.

kojak
29.01.2010, 14.05
Kuopiolaisten kannattaa suunnata nyt Prismaan, sillä siellä oli Craftin kamppeita 50-70 % alennuksessa.

Active Rain Jacket oli 70 prossaa (89 ovh) ja kokoja oli vielä hyvin. Muutama performance rain jacket oli myös (99 ovh).

Sitten oli PR strech shell juoksutakkia 50 prossaa (89 ovh).

Keskustan sokoksella on ws thermal winter jacket 50 prossaa, mutta enää pari takkia jäljellä L-kokoa.

Prismassa niitä takkeja oli vähän siellä sun täällä eri telineissä, niin että kannattaa kierrellä.

gts/R
13.12.2011, 18.20
Nostetaanpas vanhaa ketjua kun osoittautui hyödylliseksi ainakin omiin tarpeisiin. Hankin Löfflerin San Remo -rotsin talven työmatka- ynnä muihin ajoihin sekä hiihtoon ja juoksuun. Ja on kyllä varsin toimiva paketti. Erittäin kevyt, juuri tarpeellinen määrä taskuja (avoin selkätasku + rintatasku vetskarilla), talviliikuntaan sopivasti hengittävä materiaali ja tarpeeksi pitkä selästä ja hihoista. Plussana vielä kevät- ja syyskeleillä irroitettavat hihat. Ainoa miinus on se, että olisin kaivannut myös kiristettävää helmaa, mutta onneksi koko on sopiva. Hinta on tietysti tyyris, mutta jos tämä palvelee yhtä monta vuotta kuin Löfflerin monta vuotta vanha hiihtotakki, niin on kyllä sen väärti.

Leku
15.12.2011, 09.56
Jopas on rätit kehittyneet, siis laminaatit. Ostin ittelleni joululahjaksi Gore Bike Wearin Fusion GT AS takin (http://www.gorebikewear.com/remote/Satellite/PROD_JGFUSI?landingid=none) ja kojeistin sen mainostettua erinomaista hengittävyyttä eilen tunnin juoksulenkillä.

Takkihan on itsessään varsin minimalistinen, tyyliin ei turhia taskuja (rintatasku verkkokankaalla löytyy) eli moninkertaisia kankaita, ei tuuletusräppänöitä kainaloissa, hihat ja helma pitkät ja leikkaus toodella slim-fit. Käyttökelpoinen huppu kummiskin löytyy.

Lumppu on askarreltu tästä Goren Active Shellistä (http://www.gore-tex.co.uk/remote/Satellite/content/product-technologies/garments/active-shell), mikä on 3-kerros laminaatti, eli takkiin ei tarvitse enää ommella ihoa vasten tulevaa erillistä vuorta. Ihotuntuma on ei-muovinen.

Hämmästys oli lenkin jälkeen helvetillinen, kun tässä epätieteellisessä testissä olo oli vähemmän hikinen kuin Löfflerin windstopper takin kanssa riehuessa, eikä merkittävästi erilainen edes johonkin Dobsomin juoksutakkiin verrattuna. Hiki oli tietysti, muttei semmoinen kylmä sauna, kuten jollain Enduran Luminite-takilla liikuttaessa (pitää veden ulkona ja sisällä).

Huono puoli on tietty hinta. Sitä nimittäin on, vaikka kuinka oli -20%.

Vuti
15.12.2011, 10.21
Täältä toinen suositus Goren Active Shellille, itsellä Haglöfsin Endot olleet nyt pari kuukautta käytössä. Pari vuotta vanhat samanhintaiset Windstopperit lähtivät talosta parin lenkin jälkeen.

Active Shell siis täysin veden/tuulenpitävä, mutta hengittää paperilla paremmin kuin Goren WS. Kääntöpuolena tuossa on kyllä se, että hengittää kaiken lämmön ulos, joten helevetin kylmä tulee jos ei ole liikkeessä.

JackOja
15.12.2011, 13.49
Jopas on rätit kehittyneet.. Gore Bike Wearin Fusion GT AS takin (http://www.gorebikewear.com/remote/Satellite/PROD_JGFUSI?landingid=none) ...
Hämmästys oli lenkin jälkeen helvetillinen...

Aa, kiva tieto kun tuo sama housuna (http://www.tgstore.eu/fusion-pants-p-3549.html) on pikkusen ollut harkinnassa.

marco1
15.12.2011, 14.15
Ostin joku aika sitten Salomonin softshell -takin syystalvimaastopyöräilyyn noin ja vähästä testailusta huolimatta vaikuttaa lupaavalta tuotteelta etenkin materiaaliltaan. Mitoitus on ehkä vähän väljä keskiruhosta mutta koskapa alunperin suunnittelemani Montanen Dyno Jacketin mitoituksesta oli liikaa vaihtelevia tietoja niin nappasin sitten tuon lähikaupasta.

Tuota Intrepid Apparelin takkia (http://www.intrepidapparel.co.uk/ultimate-mtb-softshell-jacket) on kehuttu brittimediassa mutta sama kokoarpominen siinäkin olisi.

Tupe
15.12.2011, 14.47
Aihetta sivuten:

http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/1194710443414/artikkeli/tama+vaatevalmistajien+lupaus+on+humpuukia+kulutta jia+huijataan+perusteellisesti+.html

Tuon olen itsekin huomannut. Ostin yhden hopealla käsitellyn alusvaatekerraston. Ensimmäisen lenkin jälkeen se haisi yhtä hirveältä kuin muutkin. Olisi varmaan pitänyt reklamoida, mutten jaksanut.

timpe
16.12.2011, 10.23
Jopas on rätit kehittyneet, siis laminaatit. Ostin ittelleni joululahjaksi Gore Bike Wearin Fusion GT AS takin (http://www.gorebikewear.com/remote/Satellite/PROD_JGFUSI?landingid=none) ja kojeistin sen mainostettua erinomaista hengittävyyttä eilen tunnin juoksulenkillä.

Huono puoli on tietty hinta. Sitä nimittäin on, vaikka kuinka oli -20%.

Tämä kiinnostaa itseäkin, hakusessa on ollut tuo Löfflerin San Remo. Joskus sitä sovittelin, mutta en silloin malttanut ostaa hinnan takia. Pidin sitä mukavana, kun se oli ohutta venyvää windstopperia, joten oli erittäin mukava päällä. Onkos tämä Fusion gore-tes AS myös joustavaa materiaalia, vai enemmänkin sadetakkityyppinen venymätön kangas? Kuinka lämmin tuo on, meneekö tarvittaessa myös kesäkelillä sadetakkinä? Ei kuitenkaan taittune taskuun.

Goren kokotaulukkoa katselin ja rinnanympäryksen puolesta olisin XL, muuten L. Pituutta 182, paino 80 kg, kommentteja istuvuudesta myös kaipailisin.

Lisäksi tietenkin mahdollisia vinkkejä ostopaikoista, wiggle ja tgstore on toistaiseksi itse tullut katottua.

jukra
18.12.2011, 16.59
Itse oon tykästyny noihin Haltin Hoppu takkeihin ja varusteisiin. Viime vuonna ostin takin ja housut, muutama viikko sitten hain vielä toisen irtotakin kun tuo eka on niin kovassa käytössä.

Vaikka nuo virallisesti maastohiihtoon onkin niin menee pyöräilyssäkin ihan kivasti, juoksulenkilleki kehtaa laittaa. Sitä vähän ihmettelin kun viime vuoden malli (http://www.ulkoilukauppa.com/miesten-vaatteet/hiihtopuvut/hoppu-jacket/) on paksumpaa softshelliä kun tämän vuoden malli (http://www.intersport.fi/groups/maastohiihto/vaatteet/56399899.html) ja ovat samalla poistaneet kuulokereiän vuoresta mutta kaippa sen saksilla saa tehtyä. Toisaalta uudessa mallissa on ristiselän kohdalle tullut ilmareiät, pelkäsin että pyöräillessä päästäis kylmää selkään tuolta mutta reppu peittää hyvin tuon alueen ja hiihtäessä reiät tuo kaivattua viilennystä.

Jake_Kona
18.12.2011, 23.03
Paras takki on mikä tahansa kalvotakki tai fleetsi ihan kelin mukaan.
Ohut takki alle sopivasti paitoja.

8 1/2
18.12.2011, 23.48
http://www.haglofs.com/productimages/resized/601507/601507a26/main_normal.png

Voin suositella, hengittää hyvin ja on kevyt, Haglöfs Endo. Oon testannut pari kertaa nyt noin +1- -1C lämpötiloissa maastossa ajaessa. Vaikuttaa erinomaiselta.

Janu
19.12.2011, 13.44
Mjahas. Onkos tuo Active Shell nyt sitten jo lähempänä sitä mitä texmexin piti alunperinkin olla, eli vedenpitävä, mutta hengittävä (muutenkin kuin paikalla seistessä)?

HiMa
19.12.2011, 13.58
Vinkki naisten takista!
Hankin Odlon Hurricane W -pyöräilytakin viime viikolla. Hyvin toimii hiihtolenkilläkin ohuen pitkähihaisen teknopaidan kanssa (tänään nollakelissä). Kerrankin takki, jossa on tarpeeksi pitkät hihat! Takissa on takataskut, ei muita taskuja. Edestä tuulenpitävä ja selkäosassa hyvin hengittävä kangas (osittain rei'itetty).

http://www.fortesport.fi/pyöräilytakki_odlo_hurricane_w_pr_410111.html

zeizei
19.12.2011, 17.52
Kannattaa sitten huomioida, että on olemassa Windstopper Active Shell ja GoreTex Active Shell. Jälkimmäinen on vedenpitävä, edellämainittu ei. Tuo WS Active Shell soveltuu ainakin todella hyvin hikiliikuntaan. Hengittää hyvin, pitää tuulen ja hylkii vettä. On aavistuksen hengittävämpi kuin WS Soft Shell ja siten mukavampi hikiliikuntaan syksyllä ja keväällä. Ihan pakkastalvella sitten vasta päällä Soft Shell.

8 1/2
20.12.2011, 00.57
Mjahas. Onkos tuo Active Shell nyt sitten jo lähempänä sitä mitä texmexin piti alunperinkin olla, eli vedenpitävä, mutta hengittävä (muutenkin kuin paikalla seistessä)?
Todennäköisesti kyllä joo, tuo Windstopper Active Shell hengittää aika lailla samalla tapaa oman kokemuksen mukaan (ehkä hiukan paremmin), muttei pidä vettä. Kuitenkin nyt testattuna tuo Endo oli tosi hengittävä ja en olisi ehkä edes itsekään ennen käyttöä uskonut niin hyväksi. Vertailun vuoksi jalassa oli märällä lumisadekelillä Jack Wolfskinin jotakin omaa kangasta olevat vedenpitävät housut ja yläosana Haglöfs Endo. Housut pitivät veden täydellisesti sisällä ja ulkona (täysin läpimärät sisältä hiestä siis), mutta Endo hengitti ja samalla piti veden ulkona..eli kohtalainen mukavuusero hikiliikuntaa ajatellen.

Maaku470
20.12.2011, 01.43
Olen ajellut Haglöfs Endolla (takki ja housut) tämän syksyn pahimmat sadepäivät ja mielestäni se on goreksi hyvin hengittävä. Mutta kyllähän sekin jonkin verran kastuu sisältä, ainakin mulla. Takki tuntuu mukavammalta kahdella ohuella teknisellä aluspaidalla, jolloin kosteus ei tiivisty suoraan takin sisäpintaan.

Erittäin kevyt ja pakkautuu hämmästyttävän pieneen tilaan. Liikkuvuus, huppu ja hihan suut hyvät. Rintatasku ei pidä vettä (jotta hengittää paremmin) -> kunnon sateessa kännykkä kannattaa laittaa suojapussiin; opittu kantapään kautta ;-)

Vuti
20.12.2011, 09.30
Paperillahan tuo Endo eli Gore Active Shell-kama hengittää huomattavasti paremmin kuin WS ja tämä kyllä huomattu itse käytännössä.

IHD
20.12.2011, 10.33
Saksalaisen Outdoor-lehden testien mukaan Gore Active Shell ei pitäisi vettä kunnolla jos kankaalle tulee painetta esim. repun hihnoista. Onko käytännön kokemusta asiasta ?

Kiinnostaisi korvata nykyinen Gore Paclite takki jollakin huomattavasti paremmin hengittävällä takilla ja joku Active Shell näyttäisi ainakin teoriassa oikein hyvältä vaihtoehdolta. Paclite kyllä pitää veden ulkona kovallakin sateella mutta kun takin pinta kastuu se hengittää yhtä hyvin kuin muovikassi ja rotsi kostuu hiestä sisältäpäin..Torayn Dermizax-matskusta tehdyillä housuilla on vähän samantapainen ominaisuus sillä erotuksella että se tuntuu hengittävän aavistuksen paremmin mutta pitemmän aikaa sateessa (tunteja) ja tuulessa kangas alkaa päästämään vettä läpi. DWR käsitelty Goren windstopper toimii suhteellisen mukavasti kevyessä sateessa mutta kovemmalla sateella vesi alkaa tulemaan läpi.. tuntuu siltä että vedenpitävyys ja hengittävyys on edelleenkin lähes mahdoton yhdistelmä :) Ei viittis investoida 250 € rotsiin ja todeta ettei hommat toimi kuin teoriassa..

Leku
20.12.2011, 11.31
Ei tuota Outdoor-lehden testiä löydy mistäänpäin verkkoa? Kiinnostaisi lukaista, että miten ovat (yrittäneet) testata.
Eikö tuolle laminaatille kuitenkin luvata ties-kuinka-paljon vesipilaria, että jos rinkassa on pari telamiinaa viikon muonien ja muiden varusteiden lisäksi, niin miksei se vesi voisi teoriassa läpi tunkeakin.
Oma selitys sen tarkemmin asiaa miettimättä kuitenkin olisi, että mikään kangas ei enää hengitä siitä kohden, kun sitä painetaan ruumista vasten tiukasti (repun hihnat) ja tämä "läpi tunkenut vesi" on vaan tiivistynyttä hikeä.
Ainakaan toistaiseksi ei vesi ole tullut sisään satulan ja persiin välistä, tosin pinta-ala onkin suurempi kuin hihnan alla...

Ihmiset nyt yleensäkin hiukan sekoittavat asioita siinä mielessä, että useimmille vedenpitävyys tarkoittaa juuri tätä päälliskankaan vedenhylkivyyttä. Sitten kun kangas on kastunut, tulkitaan takki vedenpitävyytensä menettäneeksi, vaikka tosiasiallisesti välissä on vielä Goren vuotamaton kelmu.
No joo, siinä vaiheessa kun se päälliskangas on kyllästetty vedellä, vesihöyrykään ei kyllä enää siirry toivottuun suuntaan. Asiaa sopii demota suihkussa, vetää tyynyliinan päähän ja kokeilee hengittämistä märän kankaan läpi. Kyllä, olen kokeillut ja huonoa oli. :seko:

Tosiasia tottakai on, että paras kalvo on ei-kalvoa-ollenkaan, sikäli kun ilman toimeen tulee.

IHD
20.12.2011, 13.10
Ei tuota Outdoor-lehden testiä löydy mistäänpäin verkkoa? Kiinnostaisi lukaista, että miten ovat (yrittäneet) testata.
.

Tuossahan noista on juttua: http://www.outdoor-magazin.com/test/jacken/active-shell-dermizax-dry-q-co-dreilagenjacken-im-test-2011.582847.3.htm

jarit
20.12.2011, 23.20
http://www.haglofs.com/productimages/resized/601507/601507a26/main_normal.png

Voin suositella, hengittää hyvin ja on kevyt, Haglöfs Endo. Oon testannut pari kertaa nyt noin +1- -1C lämpötiloissa maastossa ajaessa. Vaikuttaa erinomaiselta.

Tämä kyllä olisi ihan sävy-sävyyn lime-värisen Cruzin kanssa :)
Just alkaa sopivasti nykyinen Haglöfs Reptile Hood -softshell olemaan päivityksen tarpeessa.

JTG
20.12.2011, 23.42
Polartec NeoShell lienee markkinoiden entistä ykköstä eVentiä vieläkin parempi kalvotus. Polartecia Löytyy mm. RAB ja Patagonia releistä. Nevö hööd? No ne jotka viettävät aikansa vuorilla ja maailman turuilla ja toreilla käyttävät laajalti noita merkkejä. Poislukien tietysti nämä sponsoroidut "the pole"-vaeltajat yms.

ei ole itselläni mitään kokemusta huippukalvoista (paitsi "ihan hyvä" sudennahka texapore-kalvolla), mutta ketju jossa kehutaan vuoronperään omaa hobby hallin helly hanssenia ja erätukun jahti pukua ei oikein anna mulle mitään. no ei ehkä sentään....

kerran osui silmään Maasika Samulin juttu releistä, joten kaivampa tärkeimmät tähän:

"
Olen ollut todella innostunut eVentistä Gore-Texin jälkeen - hengittävyys on aivan toista luokkaa ja ennen kaikkea, tuotteet ovat kevyitä.......
Alppiolosuhteissa olen ehdottomasti suosinut softshelliä ja suosikkini on ollut Rabin Fusion Jacket. Vastaavaan tarkoitukseen on nyt tulossa Polartecin uudesta Neoshellistä valmistettu Stretch Neo Jacket, jolta odotan paljon."

koko juttu:
http://www.camu.fi/etusivu/blog/1360/alpinistin-muotireleet-mita-ylle-alppireiteille

Maasika kuitenkin on sen luokan kaveri, ettei kyse ole mistään "pärjäsin ihan hyvin tunnin sateessa"-jutuista, vaan varmaan valitsee releensä niiden toimivuuden perusteella jopa henkensä pitimiksi, (joita myös myy: muna/kana!?) Sitäkään en tiedä, että onko 19.9.2011 päivätty juttu ajalta ennen Goren ActiveShelliä, tai ilman hänen kokemuksiaan siitä. Ihan kivaa luettavaa jokatapauksessa, vaikkei fillarivaatteita yksi-yhteen olekkaan.

JTG
28.01.2012, 02.22
Löyttyyköhän vertailuja käyttäjiltä kokemuksia eri kalvoista hengittävyyden ja vedenpitävyyden väliltä?
Erilaiset vertailevat kokemukset kiinnostavat oinaan lailla!

marco1
28.01.2012, 13.44
Löyttyyköhän vertailuja käyttäjiltä kokemuksia eri kalvoista hengittävyyden ja vedenpitävyyden väliltä?
Kokemusta on varmaan kymmenestä eri materiaalista softshell-kuoritakki -akselilla ysäriltä alkaen mutta ei oikein pysty antamaan suoraa vertailua mm. noiden Goren mallinimien vaihduttua. Vanhat Goren softsellit ei juurikaan hengittele mutta kastuvat pinnalta aika helposti, toisaalta joku GoreTex XCR ei tunnu kastuvan läpi millään mutta kulutuskestävyys ei ole kovin hyvä. Muutenkin ohut kuori voi olla hyvinkin kylmän tuntuinen kun kaikki aluskerrokset on hikoiltu kylmäksi ja toisaalta verkkovuori vaikuttaa kosteuden siirtoon hyvinkin paljon.
Kysymättä kerron että katselisin vaatetta kokonaisuutena ennemmin kuin pelkkää kalvon materiaalia.

Leku
28.01.2012, 14.09
Kyllä Haltin Drymax stretch on kalvojen ykkönen, ostakee ostakee.

Itte kiipesin justiinsa Annapurnalle K-kakkosen samalla huiputtaen ja tuumasin, että ompas tämä Rabin Stretch Neoshell kuin tehty huikeisiin siekailuihin, tuskin olisin muila kalvoilla järjissäni pysynyt. Vai kävinkö sittenkin vaan baarissa aklimatisoitumassa tulevan kesän koitoksiin. Kuvitelkaa nyt, johan iso olutkin maksoi kuuskakskytä. Meinas puskee hiki ottalle, mutta onneksi huikaisevan hyvin kosteutta rohmuava superkalvo avitti jälleen.

Juha_H
28.01.2012, 14.17
eVent taitaa viedä muita kalvoja aika lailla 6-0 ainakin tämän U.S. armyn testin mukaan http://www.shelby.fi/tips/breathability.pdf . Vedenpitävyyttä löytyy 30 000mm joten senkään puolesta lyöjiä ei taida hirveitä olla. Harmi että Gorea pidetään niin kuningastuotteena, että eVent-kalvollisia vaatteita löytyy lähinnä vuorikiipeilyyn erikoistuneilla merkeillä, eikä hikiliikuntaan vaatteita tekevillä. Perus hikiliikkuja kun varmasti valitsee tutumman Goren kuin jonkun ihme eVentin.

Mutta yhden eVent-kalvollisen kuoritakin omistavana voin sanoa, että ei tuokaan mikään ihmetuote ole hengittävyyden suhteen ja edelleen paras vaate on softshell jossa on WS- tai vastaava kalvo suojaamassa etupuolta ja hartioita. Tuo yhdistelmä pitää lämmön kohtuullisesti sateellakin eikä ole samantien läpimärkä hiestä.