Näytä tavallinen näkymä : Pyörävarkaus mitä tehdä (ohje)
Fillarivarkauksia on ilmeisemmin taas enemmän. Tässä jotain pientä ohjeistusta mitä tehdä, kun "vahinko" on sattunut. Tähänhän voisi kerätä myös kokemuksia korvauskäytännöstä ja vakuutuksista yleensä
Rikosilmoitus netissä
http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/suomi/rikosilmlomake
MUISTA kohdat
1. Jos tarvitset ilmoitusjäljennöksen esim. vakuutusyhtiötä varten, se tulee merkitä lomakkeelle. Rikosilmoituksen kuitin tuloste ei ole vakuutusyhtiön tarkoittama ilmoitusjäljennös.
2. Vaadi tekijälle rangaistusta raksi
3. runkonumero, muut tuntomerkit (naarmut, erikoisosat yms.)
Vahinkoilmoitus
Aktiavahinkovakuutus
http://www.aktiavahinkovakuutus.fi/epalvelupiste/lomakkeet/egendomsforsakring/fi_FI/omaisuusvakuutukset/
IF
http://www.if.fi/web/fi/henkiloasiakkaat/Vahingot/Omaisuusvahinko/Pages/default.aspx
Lähivakuutus
http://www.lahivakuutus.fi/FI/kotijaperhe/ilmoita_vahingosta/Esinejaomaisuusvahingot/Varkausmurtoilkivalta/Sivut/default.aspx
Nordea
http://www.nordea.fi/Henkil%C3%B6asiakkaat/Vahinkovakuutus/Lomakkeet/905662.html
Pohjola
https://www.pohjola.fi/pohjola?id=313511&srcpl=3
Tapiola
http://www.tapiola.fi/www/Yksityisasiakkaat/Vakuutukset/Vahinko_ja_korvaus/Omaisuusvahinko/etusivu.htm
Jos joku moderaattori tai aktiivinen kävijä copy pastettaa tämän oman threadinsä alle niin voisi olla helpompi kerätä tähän ekaan viestiin uusia linkkejä ja tehdä muutoksia.
Omat kokemukset, opetukset:
Jos on kiire, tee rikosilmoitus livenä Polliisiasemalla, säästät viikon. Netissä tehtynä ei oo noppee...
Oma kokemus tältä kesältä oli että Tampereella tehty sähköinen rikosilmoitus meni käsittelyyn seuraavana päivänä. Riippuu varmaan paljolti paikkakunnasta ja ajankohdasta, mutta oon itse erittäin tytyväinen Reinikaisten toimintaan.
Pyysin lisäksi ilmoitusjäljennöksen sähköisesti, PDF tipahti sähköpostiin hetimiten ja kelpasi printattuna Fennialle.
Fennia muuten vaatii pyörän vahinkoilmoitukseen lukon molemmat avaimet, joten se ilmoitus on pakko pistää snail-mailina.
lynxlynx
19.09.2009, 00.38
Kokemus vuodelta 2007. Pyörä pöllittiin duunista, vaijerilukoin telineeseen kiinnitettynä. Sähköinen r-ilmoitus, ilmoitus vakuutusyhtiöön (tapiola). Pyörän hankinta hinnasta ja ostopäivämäärästä haluttiin kuitti(kopio), osapäivitykset joita ei ollut paljoa, mittari, polkimet ym. pientä riitti summat. Avainten olemassaolosta riitti ilmoitus, ja 8pv. kuluttua oli rahat tilillä ja 2,5xkalliimpi pyörä kotona. Erotuksen joutui tosin itse maksamaan. Noin kuukausi myöhemmin poliisit soitti että pyörä oli löytynyt, kerroin saaneeni jo vakuutusrahat, jonka jälkeen kyseltiin vain rangaistusvaatimuksesta.
Mielenkiintoinen seikka muuten että monissa nykylukoissa on 3xavainta, ja 2 pitäisi löytyä!?
Sitä mä oon aina miettiny, että mitä tapahtuu pyörille jotka löydetään, mutta jotka v-yhtiö on jo korvannut?
Sitä mä oon aina miettiny, että mitä tapahtuu pyörille jotka löydetään, mutta jotka v-yhtiö on jo korvannut?
Poliisi huutokauppaa ne.
Eli ne ei mene minnekkään vakuutusyhtiön suureen holviin talteen...kukas ne rahat saa? Valtio vai vakuutusyhtiö?
Ilmeisti ainakin osa vakuutusyhtiöistä tarjoaa rahan sijasta uutta "vastaavan tasoista" pyörää tilalle? Onko kellään kokemusta mitenkä tällaisissa tapauksissa menetellään omavastuun kanssa: jos omavastuu esim. on 100 euroa, niin tarjotaanko 1000 euron pyörän tilalle 900 euron pyörää?
Onko ihmisillä kokemuksia itse kootun pyörän varkauksista. Oletteko itse laittaneet hinta-arviot vai aina hakeneet kaupasta?
Ilmeisti ainakin osa vakuutusyhtiöistä tarjoaa rahan sijasta uutta "vastaavan tasoista" pyörää tilalle? Onko kellään kokemusta mitenkä tällaisissa tapauksissa menetellään omavastuun kanssa: jos omavastuu esim. on 100 euroa, niin tarjotaanko 1000 euron pyörän tilalle 900 euron pyörää?
Itse sain uuden pyörän Fenniasta Hankintapalvelun kautta. Fennia antaa toimeksiannon Hankintapalvelulle, jotka sitten ottaa yhteyttä suhun. Hankintapalvelulla on sopimukset tiettyjen pyöräkauppojen kanssa, saavat melko hyvät alennukset pyöristä. Eli siis pyörän listahinta ei ole sama jonka sinä/vakuutusyhtiö/Hankintapalvelu maksaa. Käyt sitten katsomassa liikkeestä sopivan pyörän ja maksat omavastuun ja vanhan pyörän hinnaneron uuteen pyörään.
Sitä en osaa sanoa että mitä tapahtuu omavastuulle jos valitset uudeksi pyöräksi vanhaa edullisemman mallin. Mutta kukas nyt niin tekisi? :D
...by the way. Vakuutusyhtiön korvaamat filot ovat vakuutusyhtiön omaisuutta, joita poliisi ei huutokauppaa. Poliisin huutokauppaamat konkelit ovat löytöpyöriä/ ritsattuja pyöriä, joille ei ole löytynyt omistajaa.
...eli edelleenkin olen tietämätön mitä näille filoille sitten tapahtuu? Heitetäänkö ne mereen vai huutokaupataan/annetaan vakuutusyhtiön johtajan kersoille joululahjoiksi?
Tikkurilassa on ainakin yks pulju, joka kauppaa vakuutusyhtiöiden lunastamaa/korvaamaa tavaraa. Joskus siellä ollut fillareita, mutta ainakin ne yksilöt on ollut silkkaa romua. Tosin joukossa ollut muutama merkkipyöräkin. Silkka arvaus; kauppaa henkilökunnalle/myy joppareille edulliseen hintaan.
Nappulakenka
19.09.2009, 19.05
...eli edelleenkin olen tietämätön mitä näille filoille sitten tapahtuu? Heitetäänkö ne mereen vai huutokaupataan/annetaan vakuutusyhtiön johtajan kersoille joululahjoiksi?
EsaJ vastasi jo sinulle eli ne pyörät, jotka päätyy poliisin käsiin huutokaupataan. Tottakai poliisi tarkistaa jokaisen pyörän ja jos löytyy rikosilmoitukseen kirjattu pyörä(runkonumero) se palautetaan omistajalle.
Nappulakenka
19.09.2009, 19.51
Ihanko totta? Omistaja kuitenkin lienee vakuutusyhtiö, jos alkuperäiselle omistajalle on jo korvattu filon hinta/annettu uusi pöörä. Vai pitäisiköhän tässä vielä odottaa korvauksen lisäksi, jos vaikka fillarikin vielä köytyisi, niin pääsisi kunnon korvauksille...:eek:
Mistäs poliisi tietää mikä pyörä on korvattua ja mikä ei? :rolleyes:
Silloin kun oma Trek 6000 lähti varkaiden mukaan poliisi setä sanoi, että tutkivat kaikista haltuun saaduista pyöristä runkonumerot ja jos omistaja löytyy rikosilmoituksen perusteella se palautetaan omistajalle eli ilmeisesti henkilölle joka rikosilmoituksen on tehnyt. Mun tapauksessa Pohjola sitä ei tehnyt vaan minä itse. Toisaalta enhän minä varsinaisesti mitään tiedä, koska ole vain yksi ihminen muiden joukossa pyörittämässä tätä oravan pyörää.
En siis oikeasti tiedä miten noiden korvattujen pyörien kanssa tapahtuu, mutta jos poliisi nyt luovuttaa kadun tallaajalle tämän varastetun pyörän takaisin niin rehellinen kansalainen ilmoittaa asiasta vakuutusyhtiöön. köh köh...
EDIT: vai meneekö se sit niin, että poliisi ensimmäisenä tarkistaa kaikista vakuutusyhtiöstä nämä runkonumerot? Jos se menee näin, niin vakuutusyhtiön omistamat kappaleet huutokaupataan suoraan.
Nappulakenka
19.09.2009, 20.09
Siitähän voisi melko helposti jäädä fakkiin :seko:
Paha sanoa kun ei ole kokemusta petoksen tekemisestä/kiinnijäämisestä.
Itseltä ja avokilta lähti Felt Q520 fillarit turkkusex messujen yhteydessä. Olivat 3 h messukeskuksen oven edessä 30 m pääovelta, vartijoiden edessä niin siitä lähtivät. Pyörät lukossa + kettingillä yhdessä. Siinä on varkailla ollu pokkaa ku kantaneet pois, sillä autoa ei siihen saa viereen ja ihmisiä pirusti.
Vakuutusyhtiö If ja rahat tilillä 4 päivän kuluessa varkaudesta. Itse vakuutuspäätöksen saamiseen meni 15 minuuttia kun aikasempi sähköposti jossa oli kopio rikosilmoituksesta, kuitesta ja takuutodistuksista oli kadonnu mystiseen bittiverkkoon.
Elikkäs kiitos siitä iffille ja eivät vaatineet mitään lisäselvityksiä ku tein selkeän mailin hintoineen yms. Olen siis erittäin tyytyväinen palveluun!
Noista vakuutusyhtiön korvaamista pyöristä: Velipojalta aikanaan varastettiin pyörä ja vakuutus korvasi. Neljän vuoden päästä varastettu pyörä löytyi ja velipojalle soitettiin löytötavaratoimistosta, että täällä on sulle kuuluvaa tavaraa. Meni hakemaan sitä tavaraa sitten (tässä vaiheessa hän ei tiennyt, että kyseessä on se pyörä) ja tiskillä sanottiin mistä tavarasta on kyse ja samalla alettiin kysellä, onko vakuutusyhtiö maksanut korvauksen. Veljeni ei kokeillut, tarkastavatko poliisit asian jostain vaan myönsi että vakuutusyhtiönhän se pyörä on. Poliisi soitti vakuutusyhtiöön, jonka edustaja koetti kaupata veljelleni pyörää, joka oli uutena noin 500 euron arvoinen ja joka oli jossain rosvon säiliössä kokenut vähän kovia. Oli pinnoja poikki, penkki rikki ja jotain kosmeettista vikaa. Kun veljeni ei halunnut ostaa sitä, vakuutusyhtiön edustaja soitti tunnin kuluttua ja tarjosi pyörää ilmaiseksi. Se kelpasi veljelleni. Voisin kuvitella, että vaikkapa 5000 euron arvoisen pyörän yhtiö voisi jo myydä eteenpäinkin, kun tuostakin koettivat tehdä kauppaa alkuperäisen omistajan kanssa.
Kusetus ei kannata. Seuraukset voivat olla nimittäin aika tylyt. Naamataulu ja muut henkilökohtaiset tiedot poliisin arkistogalleriaan, jotka voivat vaikuttaa jatkossa esimerkiksi työnhaussa - firmat kun teettää nykyisin mielellään turvallisuusselvityksiä firmaan hakevista tyypeistä. Voitte arvailla minkälaisen painoarvon turvallisuusselvitys saa arvioitaessa hakijan luotettavuutta yms.
dirtyrider
20.09.2009, 14.06
Kusetus ei kannata. Seuraukset voivat olla nimittäin aika tylyt. Naamataulu ja muut henkilökohtaiset tiedot poliisin arkistogalleriaan, jotka voivat vaikuttaa jatkossa esimerkiksi työnhaussa - firmat kun teettää nykyisin mielellään turvallisuusselvityksiä firmaan hakevista tyypeistä. Voitte arvailla minkälaisen painoarvon turvallisuusselvitys saa arvioitaessa hakijan luotettavuutta yms.
Jep, samaa mieltä. Petos kun ei ole kovin iso meriitti poliisin kautta saatavassa "CV:ssä". Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää... :)
Omakohtaisia kokemuksia
Pyysin rikosilmoituksesta postitse ilmoitusjäljennöksen. Viikossa napsahti jäljennös.
IF vakuutusyhtiön toiminnasta. Vastaus käsittelyyn otosta ja lisätieto pyyntö tuli heti maanantaina (tein vahinkoilmoituksen pe iltana). Korvauspäätös tuli viikon päästä. 3vuotta vanhasta pyörästä ikävähennystä kahden vuoden osalta yht.18% . Ilmeisesti tätä ei olisi tullut jos olisi ollut esittää huoltokuitteja yms.
(vakuutus laajennettu kotivakuutus, avaimia tai kuitteja ei tarvetta lähetellä)
dirtyrider
21.09.2009, 21.46
3vuotta vanhasta pyörästä ikävähennystä kahden vuoden osalta yht.18% . Ilmeisesti tätä ei olisi tullut jos olisi ollut esittää huoltokuitteja yms.
Ei taida vakuutusehdoissa olla mainintaa huoltojen vaikutuksesta pyörän arvoon.. Tosin tiedä sitten, miten ottavat huomioon jos "huollossa" on laitettu uutta palikkaa (kevennysosaa?) riittävästi..
KaisaTheKissa
22.09.2009, 08.40
Polkupyörän ainoa oikea säilytyspaikka on joko keittiö tai eteinen. Hyvin on tähän saakka toiminut eikä yhtään pyörää ole varastettu. Muunlainen kokeileminen voi tulla kalliiksi eli jos pyörä on vaikka kolme vuotta vanha, niin siitä sitten about 30% arvosta pois ja sitten vielä käsiraha. No, kahden tonnin fillarissa tämä tarkoittaa, että itse joutuu maksamaan 700 euroa jotta saa samanlaisen pyörän tilalle joka on kyllä tuhottoman paljon, varsinkin jos ajattelee asian niin, että ei olisi vaihtamassa uuteen lähiaikoina.
Toisaalta, tässä valossa vakuutuksien arvonalennuksesta on vähän turha marista koska kyseisestä pyörästä saisi myymällä huomattavasti vähemmän massia, oli miten hyvässä kunnossa tahansa joten se varastetuksi tuleminen on sitten vähän kuin taivaanlahja. Ja vähän mitä olen välillä katsellut kaikenlaisia varastettu-palstoja, niin tuntuu, että jotkut jättää niitä pyöriään ja vekottimiaan tahallaan sellaisiin paikkoihin josta ne vietäisiin vakuutusrahojen toivossa. Ja kun tämän tempun toteutumistodennäköisyys on hesassa 100% niin aika varmaa massia eikä oma "tyhmyys" ole rangaistavaa. Toisaalta Mikkelissä ei toimi. Oma CC-pyörä oli koko kesän lukitsemattom ana kerrostalon edessä lukko auki (siis vahingossa).
KaisaTheKissa
22.09.2009, 08.47
Jep, samaa mieltä. Petos kun ei ole kovin iso meriitti poliisin kautta saatavassa "CV:ssä". Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää... :)
Tämäkin on varmaan hyvin tapauskohtaista. Samahan se on luottotietojen kanssa että voihan luotonantaja antaa lainaa vaikka on miten tiedot viturallaan. Ei ne mitään automaattisia hylkäysperusteita ole. Ja mitä poliisilta saataviin listauksiin tulee, niin ei niissä näy läheskään kaikki rikokset joita on aina tehnyt koska osa jutuista vanhenee jo rekistereissäkin ja selvitykseen tulee muutenkin vain tarpeelliset tiedot. Vanhentuneita tietoja saa käyttää jos tähän on erityisen painava syy mutta en usko että vakuutuspetos nyt kuitenkaan on erityisen vakavaa verrattuna esimerkiksi johonkin muihin rötöksiin joita saattaisi elämänsä aikana tehdä.
Kuitenkin on melko iso ero onko kaveri pettänyt vakuutusyhtiötä opiskelijana 300 euron arvosta vai kusettanut varastorakennuksen palossa 150 000.
Ei taida vakuutusehdoissa olla mainintaa huoltojen vaikutuksesta pyörän arvoon.. Tosin tiedä sitten, miten ottavat huomioon jos "huollossa" on laitettu uutta palikkaa (kevennysosaa?) riittävästi..
12 vuotta sitten kun joku ryökäle varasti(oli kahdella lukolla, mutta sahas kaiteen poikki jossa oli rungosta kiinni) mun 6v vanhan maasturin niin sain mielestäni ilman ikävähenyksiä. Oli osottaa vuosihuollot lähes vuosittain nyt kun on tullut itse rempattua ainakin tuota kakkosfillaria niin ei ollut huoltokuitteja :(
tosin tämäkin on saattanut muuttua vakuutusehdoissa ja "manuaaliahan" ei lueta ;)
Suosin kanssa fillarin säilytyspaikkana eteistä ja työhuonetta :). Käyttöfillarikin pitää olla minkä voi jättää kaupan, urheiluhallin yms. eteen (mut ne *ulkvistit vie nekin)
Olen ostamassa käytettyä polkupyörää. Miten suojaan fillarin varkaudelta? Eli pyydänkö myyjältä kuitin vai pitääkö olla alkuperäisiä todistuksia?
...Miten suojaan fillarin varkaudelta? Eli pyydänkö myyjältä kuitin vai pitääkö olla alkuperäisiä todistuksia?
Ei ne kuitit ja todistukset varkautta estä :seko:
Varkauden uhkaa hillitsee pyörän säilyttäminen kunnolla lukitussa tilassa ja/tai kunnolla lukittuna johonkin kiinteään rakenteeseen.
Suojataksesi itsesi varastettuun tavaraan ryhtymisestä pyydä edes nähdäksesi alkuperäinen ostokuitti. Tarkista runkonumero.
Joo, eli tarkoitus oli kysyä vakuutuksen kannalta noista asioista. Ei oikein viesti välittynyt ruudulle. :)
vanha nopsan 'harjoituskilpapyörä' vietiin. uuden samanlaisen hinnaksi arvioin 800,-. noin pari kuukautta ja vakuutusyhtiös (tai siis pankki, aktia) ilmoitti, että ei korvausta, kun on niin vanha. buu.
Onko ihmisillä kokemuksia itse kootun pyörän varkauksista. Oletteko itse laittaneet hinta-arviot vai aina hakeneet kaupasta?
Kaverin TREK päivitettiin paremmilla osilla vaihtajat,jarrut ja vanteet ja jotain pientä,jo rupes varkaille kelpaamaan.:mad:
Korvaus oli kohtuullinen ja BB:stä uutta mentiin hakemaan ;) .
PetteriY
24.01.2011, 21.16
Oma CC-pyörä oli koko kesän lukitsemattom ana kerrostalon edessä lukko auki (siis vahingossa).
Kuka varas nyt CC-pyörän huolisi ? :) Hankalat kippurasarvet, varmaan lukkopolkimetkin ja kova satula. Omaani olen kyllä lukossa monesti pitänyt, mutta Bilteman kolmen euron vaijerilukko on siihen aivan riittävä - melkein jo liiottelua.
Kuka varas nyt CC-pyörän huolisi ? :) Hankalat kippurasarvet, varmaan lukkopolkimetkin ja kova satula. Omaani olen kyllä lukossa monesti pitänyt, mutta Bilteman kolmen euron vaijerilukko on siihen aivan riittävä - melkein jo liiottelua.
Komps. Ei munkaan edellinen krossari kenellekään kelvannut, vaikka lukkona oli sellainen lyijykynän paksuinen vaijerihärpäke. Eikä tosiaankaan ollut mihinkään kiinteään pultattuna.
Kannontale
11.06.2011, 11.54
Mitkä on tämän päivän trendit pyörävarkauksissa: ketkä varastavat pyöriä, mitä niille tehdään, puretaanko osiin vai myydäänkö eteenpäin sellaisenaan jne? Eli kannattako edes yrittää etsiä lähitienoon pyörätelineistä vai onko pyörä jo kaukana toisella puolella suomea?
H. Moilanen
11.06.2011, 15.53
Riippuu pyörästä, kannattaako lähteä etsimään. Joku mummin voi kelvata jollekkin tilapäiskulkineeksi joka hylätään, mutta arvokkaammat taitavat päätyä osiksi ja myyntiin.
Riippuu pyörästä, kannattaako lähteä etsimään. Joku mummin voi kelvata jollekkin tilapäiskulkineeksi joka hylätään, mutta arvokkaammat taitavat päätyä osiksi ja myyntiin.
Mitenköhän tämä: http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/harvinaisempi_polkupyora_katosi_autotallista/?ref=tf_iOKboksi_p2
-Lauri
Metsänpeikko
13.06.2011, 13.36
Ja kannattaa tehdä se rikosilmoitus mahdollisimman nopeasti, niin pyörällä ja tekijällä on edes pieni mahdollisuus jäädä kiinni raja-asemalla, mikäli sitä ollaan kuskaamassa esim. venäjälle.
Mielenkiintoinen seikka muuten että monissa nykylukoissa on 3xavainta, ja 2 pitäisi löytyä!?
Keskustelin tästä kerran vakuutusyhtiössä. Kyselin, että mitäs, kun mulla on tuo numerolukko? Tuodaanko se numerosarja kahdelle lapulle kirjoitettuna? Sanottiin, että ostokuitti lukosta ja luotettava selitys sen kestävyydestä riittää.
Eihän tuo avaimien tuominen vakuutusyhtiöön enää nykyaikana todista mitään, koska vaijerilukon avaimen saa pois itse lukosta silloinkin, kun lukko on esim. kotona pöydällä tai vaakaputken ympäri kierrettynä. U-lukoissa tilanne on vähän toinen.
Oma kokemukseni pyörävarkaudesta kuluvalta kesältä:
Vuoden vanha fillarini, Tunturi T210, varastettiin lukitusta pyörävarastosta lomieni aikana ja heinäkuussa sitten havaitsin tuon asian.
Tein rikosilmoituksen perjantaina netissä poliisille, josta seuraavana maanantaina tuli postilaatikkoon kopio tutkinta-ilmoituksesta. Seuraavana päivänä postin kautta toimitettiin jo tutkinnan päätös, jossa todettiin:
"Jutun tutkinta on toistaiseksi keskeytetty. Teon tekijää ei ole saatu toistaiseksi selvitettyä. Esitutkintaa jatketaan, mikäli asiaan saadaan uutta, tutkintaa edistävää näyttöä."
Soitin saman tien vakuutusyhtiölle (Fennia), johon en ollut vielä aikaisemmin yhteydessä. Kyselivät lähinnä henkilötiedot ja kuvauksen tapahtuneesta sekä rikosilmoituksen numeron. Tämän jälkeen sieltä ehdotettiin hankintapalvelujen toimittavan uuden vastaavan pyörän minulle, joka tässä tapauksessa olisi Tunturi TR300, koska edellisen mallin tuotanto oli lopetettu. Kuluja maksaisin luonnollisesti kotivakuutuksen omavastuu-osuuden verran. Mielenkiintoista on, etteivät olleet kiinnostunut missään vaiheessa ostokuitista tms, vaikka sellainen mulla olikin tallessa.
Vakuutusyhtiöstä sanoivat lopulta hankintapalvelujen olevan yhteydessä samana päivänä ja sopivan siinä käytännön toimituksesta.
Yhteenvetona voisin sanoa, että ripeää toimintaa ja nyt mielenkiinnolla odottelen, koska saan uuden fillarin alle! :)
Olipas tapaus eilen. Veli soitteli, että crossari varastettiin rautatieasemalta. Oli ollut sisällä ostamassa lippua noin 10 minuutin ajan. Sillä aikaa lukko oli siististi katkaistu.
Pari tuntia tästä olin tulossa studiolta pois kaverin kyydillä ja bongasin auton ikkunasta parivaljakon ja toisella jampalla oli alla veljen crossari. Tunnistin pyörän välittömästi. Siinä sitten u-käännös ja perään. Soitto poliiseille ja kohta oli partio paikalla. Piri-Einarit autoon ja pojiltahan löytyikin siinä sitten pihdit ja muuta pöllittyä tavaraa kuten satuloita yms. Toisella oli alla maastopyörä, joka sekin oli varastettu.
Poliisit uskoivat, että pyörä oli veljeni (tässä vaiheessa omistaja oli jo itse paikalla) ja se saatiin heti takaisin. Etulaukun ja mittarin pidikkeet olivat hävitetty, mutta muuten pyörä oli ihan kunnossa. Kerrankin tällainen tuuri.
Kyselen nyt täältä kun aihe liippaa tarpeeksi läheltä. Ostin juuri ovh 1300 e pyörän. Säilytys on omassa kämpässä ja kun pyörä on ulkona, olen siihen kosketusetäisyydellä jatkuvasti. Poikkeuksena jos käyn porukoiden luona, siellä uskaltanen jättää pyörän lukitsematta omakotitalon pihaan, joka on pihatien päässä maaseudulla. Näin ajattelin tän pyörän kanssa toimia, koska kyseessä kuitenkin arvokas menopeli.
Mahtaako tuon hintainen pyörä kuulua jonkin perusvakuutuksen kuten kotivakuutus piiriin, vai pitäiskö se vakuuttaa ihan erikseen? Tosin aikomus on edellä mainittujen ehtojen mukaan toimia, mutta ei sitä koskaan tiedä jos tulee tilanne, että pyörän joutuu jonnekin jättämään. Esimerkiksi tulevaa Tour de Helsinkiä mietin. Katselin sivuilta kuvia, jossa fillareita oli lepäämässä stadikan nurmella kenenkään niitä vahtimatta. Uskaltaako tuolla jättää pyörän sinne lojumaan siksi aikaa kun tekee jotain muuta (käy syömässä tms.) vai onko ainoa oikea tapa polkea maalista autolle ja lukita pyörä sinne ja sitten vasta lähteä katselemaan mitäs muuta kisapaikalla tapahtuu?
Onko noissa pyörissä runkonumerot ns. oletuksena, vai onko se erikseen ostettava/hankittava varkaussuoja?
Jos kotivakuutus ei kata tuonhintaista, lukitussa asunnossa säilytettyä pyörää, niin vaihda vakuutusyhtiötä :P Parhaiten asia selviää lukemalla vakuutuskirjasta ja -ehdoista tai kysymällä vakuutusyhtiöltä. Sisällä asunnossa säilytetty pyörä on samalla tavalla koti-irtaimista kuin vaikkapa televisio, joten jos joku sen keikkaa niin sitten vakuutusyhtiön puheille, yleensähän kotivakuutusten korvauskatot irtaimistolle ovat kymmenissä tuhansissa.
Jos pyörän joutuu jättämään jonnekin, niin joko valvottuna tai asiallisella lukolla lukittuna. Jälkimmäinen voi tietysti maantiepyörän kyseessä ollessa olla hieman haastavaa.
Runkonumeron pitäisi löytyä keskiömuhvin (bottom bracket shell) alapinnasta, eli käännä fillari ympäri ja katso kampien kohdalta rungosta. Erillisistä varkaussuojista (SmartSafety) yms ei juuri ole hyötyä, näistä löytyy täältäkin keskustelua (haulla tai Googlella löytyy).
TdH-kysymyksiin osaa varmasti vastata joku tapahtumassa ollut...
Ei se polkupyörä yleensä ole irtaimistoa vaikka kämpän sisällä olisikin. Se on silti polkupyörä ja useissa perus kotivakuutuksissa, kuten IF:llä se korvataan vain 1000 euroon asti. Mulla on tällä hetkellä IF:n laajaplus, jossa korvataan 5000 euroon asti jokainen fillari. Autoon en jättäisi fillaria, koska yleensä autosta varastettua fillaria ei kotivakuutukset korvaa.
Täytyy sen verran kommentoida, että kyllä kotivakuutus korvaa...pari viikoa sitten vietiin koko joukkueen pyörät Tallinnassa. Meiltä meni myös pyörä.
Meidän kotivakuutus korvaa matkatavaroita ulkomailla 12.135€ asti, mutta jos anastus tehdään autoon, korvaus on max. 2000€.
No asiasta aikamme väännettyä vakuutusyhtiön kanssa, olivat tehneet päätöksen, että pyörä korvataan + muut varastetut tavarat aina 2000€ asti.
Muutoin olisimme jatkossa nostaneet pyörät yön ajaksi hotellin edustalle.
Silloin kun vakuutus korvaa täydestä arvosta.
Pyörä ja kaikki muutkin harrastusvälneet kuuluu koti-irtaimistoon, eikä niitä tarvitse vakuuttaa erikseen. Ei edes ulkomailla. Näin ainakin Tapiolassa.
IF:llä on ainakin luokiteltu kodin irtaimisto, harrastusvälineet ja polkupyörät kaikki erikseen. Eli polkupyörä ei mene esim. harrastusvälineenä. Polkupyörien korvauksiin on ihan omat pykälänsä. En muista mikä vakuutusyhtiö oli kyseessä, mutta tosiaan auton sisältä varastettua fillaria ei korvattu. Jos olisi ollut ulkona auton kylkeä vasten nojaamassa jollain fiskarsin saksilla leikattavalla vaijerilukolla kiinni takarenkaan ympäri, niin olisi korvattu. Kannattaa aina kuitenkin varmistaa sieltä juuri omasta vakuutusyhtiöstä nuo ehdot ennen kuin mitään edes mahdollisesti pääsee tapahtumaan.
pari viikkoa sitten iltapäivällä multa vietiin valvontakameran alta uniikkissa kunnossa oleva 30v vanha tunturi vip :mad:
ei siinä näemmä kauaa mene kun pyöräyttää vaijerin jollakin poikki, kävi ensin katseleen pihan muutkin pyörät, sitte lopuksi muka laittaa hupun päälle ettei tunnistettas, vaikka minuutin verran lärvi loistanut kamerassa buahahahah. materiaali poliisille (vahtimestari->vartiointiliike->poliisi) ite ei saanut videofilua matkaan.
Mun vakuutusyhtiö nappasi pisteet himaan.
Pyörä vanhaan runkoon liikkeessä kalliilla koottu fiksi, ilmoitin rungon hinnaksi muistista 100 € ja laitoin liikkeen kuitista kuvan (osat 430, työ 100). Alle vuorokaudessa sain paluuviestin, että hyvitys tulee 630 €:sta, omavastuu alennettu jonkun minkä lie edun vuoksi 80 euroon ja tilille on jo matkalla 550 €.
Ei mitään kysymyksiä lukon laadusta, onko pyöräteline valvottu, ovatko osat kuluneet tms.
Kyseessä siis tämä ajokki: http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=43520
Ei tartte heti vaihtaa vakuutusyhtiötä.
Äsken piti lähteä pyöräilemään ja sitä fillaria ei siellä kellarikomerossa sitten ollutkaan! Kellarikomeroihin menevä ovi on metallia ja murtosuojattu, lisäksi oven edessä on valvontakamera, kellarikoppien seinissä levyt, ylhäällä n. 40cm kanaverkkoa, josta jollain peilillä tiirustamalla näkee varmaan sisällön. Lukot on sarjoitettu, mutta heikkolenkki on ne metallirinkulat, joihin lukko kiinnitetään ovissa, ja nämä metallirinkulat oli sahattu. Tietenkään en oo tarkastanu vakuutusyhtiön ehtoja etukäteen, mutta rupes mietityttää että pitäiskö tullaisessa tilassa olla vielä pyörä lukittuna että saa korvauksen? Kokemuksia?
Ifillä oli maininta, että kellarivastaossa oleva irtaimisto korvataan 3500 euroon asti, ellei muuta ole sovittu.
Käsittääkseni pyörä ei tarvitse olla lukossa, jos tilan lukitus on omassa hallinnassa, eli pyörä ei ole talon yleisessä pyörävarastossa.
Äsken piti lähteä pyöräilemään ja sitä fillaria ei siellä kellarikomerossa sitten ollutkaan! Kellarikomeroihin menevä ovi on metallia ja murtosuojattu, lisäksi oven edessä on valvontakamera, kellarikoppien seinissä levyt, ylhäällä n. 40cm kanaverkkoa, josta jollain peilillä tiirustamalla näkee varmaan sisällön. Lukot on sarjoitettu, mutta heikkolenkki on ne metallirinkulat, joihin lukko kiinnitetään ovissa, ja nämä metallirinkulat oli sahattu. Tietenkään en oo tarkastanu vakuutusyhtiön ehtoja etukäteen, mutta rupes mietityttää että pitäiskö tullaisessa tilassa olla vielä pyörä lukittuna että saa korvauksen? Kokemuksia?
Oliko muualla murron jälkiä, vai pelkästään metallirinkuloissa? Ja kantsii kysellä heti sitä valvontakameran tallennetta, ettei siihen päällekirjoiteta niinkuin muutamassa tapauksessa on käynyt.
Oliko muualla murron jälkiä, vai pelkästään metallirinkuloissa? Ja kantsii kysellä heti sitä valvontakameran tallennetta, ettei siihen päällekirjoiteta niinkuin muutamassa tapauksessa on käynyt.
pitää
ilmeisesti riittää että hinta-arvio, liitteeksi läjä kuitteja (ne kaikki) ja yleensä menee omalla arviolla läpi, eivät jaksa plarata?
Ehkä alkuperäinen kysyjä oli jo ratkaissut asian ;)
Enivei, näin meillä itähelsingissä:
Pojan (silloin n. 15v) fillari varastettiin paikallisen ostarin pihasta, pyörä oli vaijerilukolla kiinni toisessa fillarissa ja vaijerilukko oli leikattu poikki. En nyt ruvennut vielä siinä vaiheessa soittelemaan poliisille tai muutakaan, kun ei ne tuonne itään uskalla kuitenkaan tulla. Kokemusta on auton osalta. Kierreltiin sitten vähän paikkoja, jos pyörä tulisi vaikka vastaan. Ei tullut.
Meni pari päivää ja poika ilmoitti, että varkaasta oli havainto, kun oli sen toisen fillarin omistajan isonveljen "tuttu" ja paikallinen häirikkö (taitaa istua nyt Siwan murtoa). Oli ilmestynyt "paikoille" uutukaisen fillarin kanssa. Fillarin, jonka tämä isoveli muisti nähneensä poikani hallussa. Mietin sitten, että mitä tehdä: tehdäkö rikosilmoitus vai kärsiäkö homma nahoissaan (siis fillari oli muutaman satasen hintainen GT Avalanche 3.0). En ehtinyt tehdä mitään, kun tämä isoveli soitti, että fillarin voi tulla hakemaan häneltä. Oli nähnyt poikani fillarin tämän Siwa-sankarin parvekkeella, joka sattui olemaan ensimmäisessä kerroksessa. Emme ehtineet hakea kotietsintälupaa, joten fillari oli vain noudettu takaisin.
Kiitin omatoimisuudesta ja sen jälkeen kun foinikialaiset keksivät rahan, myös palkitsemisesta on tullut helpompaa. Loppunäytöksenä tilasin fillariin uuden lukon (http://www.kryptonitelock.com/Pages/ProductInformation.aspx?PNumber=999485).
Päätin laittaa nyt jollekin nettipalstalle ilmoituksen varastetusta pyörästä rungon numeroineen, jos joku sattuisi löytämään ja googlaamaan rungonnumeron avulla. Eli varastettu Länsi-Pakilasta 18.12.2014 nuorten KTM Chicago 26" musta/oranssi/valkoinen maastopyörä. Rungonnumero K30247070. Voi ilmoittaa numeroon 0405322137 tai tero.kruth<at>gmail.com.
Päätin laittaa nyt jollekin nettipalstalle ilmoituksen varastetusta pyörästä rungon numeroineen, jos joku sattuisi löytämään ja googlaamaan rungonnumeron avulla. Eli varastettu Länsi-Pakilasta 18.12.2014 nuorten KTM Chicago 26" musta/oranssi/valkoinen maastopyörä. Rungonnumero K30247070. Voi ilmoittaa numeroon 0405322137 tai tero.kruth<at>gmail.com.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=43752
Varastetut pyörät
Toi ketju lienee parempi paikka. [emoji6]
Ostin uuden (käytetyn) pyörän ja hämmästyin kun keskiömuhvin alla onkin kaksi numerosarjaa. Eikös voimansiirron puoleinen ole runkonumero?
tempokisu
07.06.2018, 13.29
No kun mun Colnago täältä töistä varastettiin, ei ollu oikein muuta mahdollisuutta kun kävellä sukkasillaan ( pirulaiset vei kengätkin) poliisiasemalle, ja pyysin heitä ystävällisesti jos voisivat kuskata mun kotiin.
He kuskasi, toivoin ettei ihan koko pihaparlamentti olisi pihalla. Mutta oli. En selitelly, siinähän ihmettelivät. Tulipahan varmaan juoruilun aihetta...
maalinni
07.06.2018, 19.46
ilmeisesti riittää että hinta-arvio, liitteeksi läjä kuitteja (ne kaikki) ja yleensä menee omalla arviolla läpi, eivät jaksa plarata?
Tytöltä pöllittiin pyörä, ostettu xxl:stä hintaan 399. Laskin että siihen oli ruuvattu osia 600€ arvosta. Vakuutus pyyti kuitin vain fillarista. Vielä odotan korvaussummaa, mutta vähän aavistelen että osista ei tule mitään.
maalinni
12.06.2018, 18.11
Kaikki osat korvattiin eli kannattaa pitää kuitit tallella (tosin niitä ei osien puolesta edes kysytty).
Onko mahdollista saada jostain pyörän runkonumeroa kuittia vastaan selville, jos pyörä on varastettu eikä ole kerinnyt vielä numeroa ottamaan talteen?
Joskus harvoin saattaa löytyä pyöränpapereista
Joskus harvoin saattaa löytyä pyöränpapereista
Katsoin manuaalin läpi eikä löytynyt. Kai noissa jokin yksilöinti on oltava, jos omistajalla on kuitti, ohjekirja yms romppeet.
hphuhtin
31.08.2019, 18.39
Kuitissako ei lue?
JohannesP
31.08.2019, 18.45
^ Ehkä valmistajalla voi olla jotakin infoa mitkä sarjanumerot lähetetty mihinkin maahantuojalle. Kuitenkin vaikea kuvitella, että maahantuoja tai varsinkaan myyjä pitäisi kirjaa. Valitettavasti voisin veikata, että peli ns. menetetty vaikka myyjältäkin kysyisi.
Ehkä vakuutusyhtiö voi jotakin summaa tarjota hyvänä päivänä jos sulla on tarkat kuvat lisävarusteineen, joista pyörän voi selvästi yksilöidä muista. Todennäköisesti silti vetoovat vain sarjanumeron puuttumiseen. Muistaakseni täällä oli joskus esimerkki pyörästä joka oli itse rakennettu ja kuitit tallessa kaikista osista valokuvien kera eli pyörä oli helposti tunnistettavissa samaksi. Silti vakuutusyhtiö kaiketi jätti korvaamatta runkonumeron puuttuessa.
Kuitissako ei lue?
En saanut kuin sen normi lämpöpaperikuitin ja eihän sellaisiin paljon pyörän tietoja tule.
Riippuu ihan myyjästä jaksaako ne ottaa niitä ylös.
Verkkokaupan silverbackeis ei ainakaan ole mitää runkonumeroa kuiteissa/kirjoissa. Tulevat tehtaan paketeissa.
XXL:n whiteissa oli tarra liimattu pyörään ja toinen puolisko tarvikelaatikossa.
rtech:ssä oli erillinen "kasauslista" ja siinä runkonumero.
Tullu tavaksi aina valokuvata runkonumero talteen ja pyörä muutenki
^ Ehkä valmistajalla voi olla jotakin infoa mitkä sarjanumerot lähetetty mihinkin maahantuojalle. Kuitenkin vaikea kuvitella, että maahantuoja tai varsinkaan myyjä pitäisi kirjaa. Valitettavasti voisin veikata, että peli ns. menetetty vaikka myyjältäkin kysyisi.
Ehkä vakuutusyhtiö voi jotakin summaa tarjota hyvänä päivänä jos sulla on tarkat kuvat lisävarusteineen, joista pyörän voi selvästi yksilöidä muista. Todennäköisesti silti vetoovat vain sarjanumeron puuttumiseen. Muistaakseni täällä oli joskus esimerkki pyörästä joka oli itse rakennettu ja kuitit tallessa kaikista osista valokuvien kera eli pyörä oli helposti tunnistettavissa samaksi. Silti vakuutusyhtiö kaiketi jätti korvaamatta runkonumeron puuttuessa.
Näinpä. Tässä tapauksessa varas oli nopeampi minua. Pyörä kerkesi olla pari viikkoa.
Ei minulta mitään runkonumeroita kyselty, kun tein vahinkoilmoituksen vaimon varastetusta pyörästä. Oli kylläkin vanha pyörä ja korvaus pieni.
Jpkainulainen
01.09.2019, 00.58
Kahdesta varastetusta useamman tuhannen euron pyörästä olen saanut korvaukset, mitään runkonumeroita ei ole vakuutusyhtiön toimesta kyselty eikä niitä ole kuiteissakaan näkynyt.
Runkonumeron merkitys on siinä, että kun poliisi löytää fillareilta joltain narkilta, niin milläs osoitat, että se musta Canyon on nyt sinun kun niitä ilmoitettu varastetuksi +30 kpl.
Sama homma jos löydät sen Torista myytävänä samana iltana. Ei huutoäänestys auta jos et pysty osoittamaan, että se oikeesti on sinun.
Ne mee sitten Poliisin huutokauppaan.
Noin vuosi sitten virittelin tällaisen "palvelun": http://pprekisteri.000webhostapp.com/
Eli pyörästä katsotaan runkonumero, tehdään sen mukainen sähköpostilaatikko gmailiin, jolloin kuka tahansa pyörän löytänyt (poliisi tai joku muu) voi lähettää sähköpostia omistajalle (pyörän osoitteen kautta). No ei tämä ihan ole lähtenyt lentoon, kun en jaksanut paljoa mainostaa, 31 kpl pyöriä vasta rekisteröity, jos laskuriin voi uskoa.
Mutta saa vapaasti käyttää, tuleepahan laitettua pyörien runkonumerot ainakin johonkin talteen.
Katsoin manuaalin läpi eikä löytynyt. Kai noissa jokin yksilöinti on oltava, jos omistajalla on kuitti, ohjekirja yms romppeet.
Manuaalissa tuskin olisi ollutkaan, sehän on aika universaali lisäosa. Kenties tarra takakannessa ?
Mtbshopista ostaessa sai kuitin, jossa omat tiedot, pyörän tiedot ja runkonumero ja mahdollisesti lisätarvikkeet listattuna ja hinta. Maksukuitin lisäksi siis. Pyörässä myös tarra, jossa oli tietoja (nyt kuluneet pois) ja rungossa toki keskiön alla runkonro.
Eri käytäntöjä näemmä...
Eipä näistä fillarien(kaan) gps-paikantimista taida olla suuremmin iloa ainakaan fillarin takaisinsaamisessa. Uutinen koskee ruohonleikkuria, mutta konsepti ja lopputulema sama...
Espoolaiselta Julius Pekarilta varastettiin robottiruohonleikkuri ja hän tiesi, mihin se vietiin: Poliisi ei voinut tehdä mitäänhttps://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006224640.html
Veljeltä vietiin fillari turussa ja se bongas sen tori.fi.
Virittivät sille ansan tuttavien kans muka osto aikeissa. Kuvasivat koko touhun. Yks eka tarkisti runkonumeron ja sit hälytti muut paikalle. Varas selitteli ja sit pinkas karkuun.
Soittivat poliisit ja ne sai sen 10min päästä kiinni.
Tää meni kyllä hyvin
Mutta onhan se harmi että kansalaiset joutuu ite uhrautumaan jos haluavat omaisuuttaan takasi
Mielenkiintoinen seikka on myös se, että nykyään löytyy lukkoja joissa numerosarja eikä avaimia lainkaan. Ei löydy avaima ei.
Eipä näistä fillarien(kaan) gps-paikantimista taida olla suuremmin iloa ainakaan fillarin takaisinsaamisessa. Uutinen koskee ruohonleikkuria, mutta konsepti ja lopputulema sama...
Espoolaiselta Julius Pekarilta varastettiin robottiruohonleikkuri ja hän tiesi, mihin se vietiin: Poliisi ei voinut tehdä mitään
https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006224640.html
hyvinhän se tuossa tapauksessa toimi.
Jpkainulainen
05.09.2019, 17.37
Parempi vaan ettei löydy, otan mieluummin vakuutusyhtiöltä uuden kuin oman sen jälkeen kun se on ollut narkin hallussa ties millaisella pidolla. Dilemma sinänsä, kun samalla olisi kiva saada rosvoja vastuuteen teostaan. Kaikkea ei vissiin voi saada.
Niin. Saako ne edes mitää rangaistusta moisesta?
ikispessu
05.09.2019, 19.58
Ei. Pyörien varastelu on osittain juuri siksi niin suosittua että siittä ei seuraa käytännössä mitään rangaistusta, toisin kuin vaikkapa myymälävarkauksista
Parempi vaan ettei löydy, otan mieluummin vakuutusyhtiöltä uuden kuin oman sen jälkeen kun se on ollut narkin hallussa ties millaisella pidolla. Dilemma sinänsä, kun samalla olisi kiva saada rosvoja vastuuteen teostaan. Kaikkea ei vissiin voi saada.
Sakot saavat jotka tietysti menee ulosottoon muiden joukoksi. Eli ei mitään seuraamuksia jos on jo tarpeeksi syvällä...
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tonnien-arvoista-pyoraa-oltiin-juuri-lastaamassa-varkaiden-kyytiin-kun-omistaja-paasi-keskeyttamaan-teon-kiitos-kuuluu-gps-paikannuslaitteelle-ilmeisen-kayttokelpoinen/7545008#gs.396n1m
positiivisempi gps tapaus
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.