PDA

Näytä tavallinen näkymä : Etelä-Afrikka

luonto
10.09.2009, 23.01
Onko tietoa Etelä-Afrikan, täsmällisemmin Kapkaupungin fillarointimahdollisuuksista ja -skenestä?

Antti Salonen
11.09.2009, 01.26
Nimenomaan Etelä-Afrikan ei, mutta asustelin viime vuonna siinä pohjoisessa naapurimaassa Namibiassa pari-kolme kuukautta, ja siellä oli yllättävän paljon maantiepyöräilijöitä. Tuolla ainakin itse olisin kyllä uskaltautunut lenkille ihan ongelmitta, koska autoliikenne oli hyvin harvaa, mutta pyörää ei ollut mukana ja minkäänlaista vuokrausmahdollisuutta ei ollut havaittavissa. Päällystettyjä teitä oli harvassa, mutta esim. cyclocrossarilla olisi kyllä päässyt hyvinkin hienoille vuoristoteille. Suurin riski liikenteessä olivat villieläimet, joita oli joka paikka täynnä varsinkin auringon laskettua.

Parin pyöräilijän kanssa juttelin ja sanoivat, että Etelä-Afrikassa on pääsääntöisesti huomattavasti vilkkaampi liikenne ja liikennekulttuuri pyöräilijän kannalta melkoisen ikävä. Kapkaupunki ei välttämättä ole ihan pahimmasta päästä, ja ainakin turvallisuustilanne on parempi kuin monissa muissa paikoissa Etelä-Afrikassa. Vasemmanpuoleinen liikenne on oma lukunsa, mutta ainakin auton ratissa siihen tottui hyvin nopeasti.

Maulukka
11.09.2009, 05.49
Viime keväänä laitoin merkille, että Kapkaupungissa oli paljon fillaroitsijoita (ja lenkkeilijöitä muutenkin). Pääosin hyvää asfalttitietä (muistaakseni) ja korkeuseroja. Pientareita nyt ei nimeksikään, joten varovainen saa liikenteessä olla. Todella kauniita maisemia!!!

titaani
11.09.2009, 08.15
Ammattilaiset käyvät talvella harjoiuttelelemassa Etelä-Afrikassa aika paljonkin ja muistaakseni eräs herra Zabel kehuskeli paikkaa kovastikin.
Kapkaupungin ympäristössä on paljon pienempiä kaupunkeja, joissa on varmaan helpompi harrastella.

Pyöräpummi
11.09.2009, 19.34
Jokin aika sitten olin hyvin innostunut SA:sta pyöräilykohteena.

Kerättyäni tietoa paikallisista oloista tulin siihen johtopäätökseen että ainoa järkevä tapa pyöräillä niillä suunnilla on järjestetyt matkat. Tarkoittaa käytännössä sitä että turvallisuudesta on huolehdittu.

SA on yksi mailman väkivaltaisimmista maista, joka on kiistaton totuus.

Pyöräily voi olla vaarallista jopa sisätiloissa:

http://www.youtube.com/watch?v=dGxM8-k4zVI

Poku
11.09.2009, 20.10
Olin Cape Townissa pari viikkoa viime joulukuussa. Fillari ei ollut mukana kun päätin afrikan kierroksen sinne. Mun mielestä kaupunki sopii turvallisuustilanteen puolesta pyöräilyyn. Jos sunnittelee reitin etukäteen eikä aja minkään slummin läpi, niin ei liene ongelmia. Maantiepyöräilijöitä siellä olikin ihan kohtuullisesti liikkeellä. Johannesburgissa en ajelis kuin panssaroiduilla autolla. Sijaintinsa vuoksi säät vaan on kovin vaihtelevat niiden kesäaikaankin. Jos ei sada, niin ainakin tuulee kovaa. Mielenkiintoinen kaupunki, mutta suht syrjässä stadista.

Pyöräpummi
12.09.2009, 15.24
Cape Town:ssa järjestetään mailman suurin pyöräilytapahtuma, josta oli juttua mm. Tour:ssa:
http://www.cycletour.co.za/index.aspx

YouTube:stä löydätte hakusanoilla Cape Town, Cape Flats, Tik, Crime, Violence, Gangs etc. esimakua millaista elämä siellä voi olla.
http://www.youtube.com/watch?v=Fb1Euv6zBOY
http://www.youtube.com/watch?v=lLtFUyBp3yg

Tik on aika paha ongelma joka saa jopa äidit tappamaan väkivaltaisia poikiaan:
http://www.youtube.com/watch?v=PDHlV2xzbl8

Voihan sinne mennä pyöräilemään, mutta taitaa olla porukkalenkit sovelian tapa harrastaa. Auton vuokraaminen on aivan välttämätöntä.

Annsu
13.09.2009, 08.16
Itse en uskaltaisi kyllä mennä yksin pyöräilemään edes Kapkaupungissa enkä välttämättä sen ympäristössä, mutta ehkä suuremmassa pyöräilyjoukossa kyllä. Useaan kertaan ko. paikassa vierailleena, meitä on yritetty ryöstää muutamaan otteeseen hyvillä ja nk. turvallisilla alueillakin. Tuloerot maassa yhä suuria, ja myös Capen eteläkärjestä löytyy lähes jokapaikasta nk. slummialueita, jolloin valkoisen miehen henki ei paljon paina - valitettavasti. Itse maasto ja ilmastohan sen sijaan on kuin luotu pyöräilyyn- kerta kaikkiaan upeita. Nk. valkoisten täyttämät merenranta lähiöalueet kuten: Hout Bay, Camps Bay, Muizenberg, Simonstown ja varsinkin Hyväntoivon niemen kansallispuiston aluehan on mitä kaunein paikka ajaa (samaa reittiä kulkee tuo yksi maailman suurimmista pyöräilytapahtumista kts. edellinen viesti). Turvallisin ja makein paikka kyllä tuo Hyväntoivonniemen - ja Constansian viinialueen maastot - ja rantaa myöden. Vau!. Siellä olen kyllä nähnyt muutamia pyöräilijöitä, yksinkin.
Ehkä joku maaliskuu pääsisi ajamaan tuon Capen pyöräilytapahtuman, varmasti yksi maailman upeimpia maaston ja maisemien takia.
Ja auton oven lukkoon, suosittelen.

Annsu
14.09.2009, 14.23
Kapkaupunkiin on turvallisin tutustua, jos rupeaa hirvittämään;) Ajelee samaa reittiä kun tuo Maailman suurin kuntoajo.

pölhö
11.03.2012, 11.25
Nostellaas vanhaa ketjua, kerta tuli ajankohtaisesti.

Missasin tuon massiivisen pyörätapahtuman, mutta parin viikon päästä on duunireissu Kapkaupunkiin ja aikatauluun mahtunee yksi vapaapäiväkin. Esim. tuo Bikemapista löytynyt reitti (http://www.bikemap.net/route/172595#lat=-34.14363&lng=18.40622&zoom=10&type=2) vaikuttaisi hienolta ja lisäksi paikan päällä näkyisi pyörän vuokraaminenkin olevan aika edullista.

Vaan ylläolevia viestejä lukiessa alkoi itsesuojeluvaisto herätä – onko tuolla oikeasti riskaabelia fillaroida yksikseen?

IHD
11.03.2012, 12.22
E-Afrikassa (lähinnä Western Capessa) useamman kerran ristiin rastiin autolla reissaanneena emme ole koskaan kohdanneet mitään ongelmia. Tietty kannattaa pitää mielessä etteivät kaikki alueet ole
turvallisia ja ettei liiku pimeän aikaan - etenkään viikonloppuisin (rattijuoppoja, etenkin maaseudulla), eli perusjärki mukaan. Liikenne (vasemmanpuoleinen) on aika vilkasta ja maanteillä ajetaan kovaa,
pientaretta käytetään yleisesti päästämään takaata tuleva nopeampi liikenne ohi. Capen Townin liikenne on sujuvaa, tiet erittäin hyväkuntoiset. Tuo retti on kyllä upea maisemareitti, mutta esim. Chapmans Peakin ja Hout Bayn välinen osuus on paikoin melko kapea ja mutkainen joten varovainen kannattaa olla. Ja huomaa että tuuli (Cape Doctor) voi olla erittäin kova paikoitellen ( jopa yli 20 m/s) jos sattuu kohdalleen- tosin yleisin se on kesällä marras-helmikuun välisenä aikana. Itse en ole fillarilla tuolla vielä ajanut (kun on pääpaino ollut vesiurheilussa ja vaelluksessa) mutta mieluummin ottaisin kyllä maastofillarin alle. Capen alueellakin pitäis olla hienoja reittejä. Kannattaa googlettaa paikallisia fillariseuroja ja kysellä lisätietoja ja vaikka lenkkiseuraa- ihmiset ovat avuliaita ja maa on todellakin vierailemisen arvoinen. Mitään kulttuurishokkia on turha odottaa- Western Cape on kaiken kaikkiaan hyvin "eurooppalainen" ;)

pölhö
18.03.2012, 08.53
Torstaina lähtö...

Kirjauduin paikalliselle fillarifoorumille (www.thehubsa.co.za) kysymään vinkkejä ja sieltä tuli saman tien yksäriä reitin turvallisuudesta ja kutsuja kimppalenkille :)

Lupasivat myös ehdottaa juoksureittejä (olen siis semmoinen triseksuaali...), uimarannoista en sentään udellut. Ja mikä muikeinta, molemmat vastaajat muistivat - toki täysin subjektiivisesti - huomauttaa, että tuo Cape Pointin kierros on maailman kaunein pyöräreitti.

Nyt prkl, jos duunikuviot siellä muuttuvatkin niin, että vapaapäiville ei jäisi aikaa...

pölhö
28.03.2012, 19.34
No huh-huh. Aivan järjettömän hieno reitti. En ajanut koko pätkää, mutta ajamani osa oli kyllä jotain aivan mieletöntä. Ajelin pätkän seurassa ja pätkän yksin ja OK meni. Muutamassa paikassa kyllä kävi mielessä, ettei olisi hotsittanut joutua pysähtymään vaikka rengasta paikkaamaan...

tommi2
03.01.2017, 12.23
ylös vanhaa aihetta.. olen luultavasti menossa Kapkaupunkiin ensi tai seuraavana kesänä. muutama kysymys:
- mistä kannattaisi kattoa vuokrapyörää?
- miten Kapkaupungin turvallisuus päivällä/pimeällä? siellä kun on kesällä talvi ja pimeä tulee noin 18 jos oikein katsoin, funtsin että joutuuko illat olemaan hotellilla? onko esim. Greenpoint ja Sea Point turvallista turistialuetta.

kaikki muukin käytännön vinkki otetaan mielellään vastaan. pojan kanssa olen menossa (no, se on 22v, partainen mies) niin turvallisuus mietityttää erityisesti.

okahkonen
03.01.2017, 12.39
En tiedä, mutta maaliskuussa olen menossa selviättämään. Tarkoitus kuskata oma pyörä mukaan.

tommi2
03.01.2017, 12.44
pistä ihmeessä raporttia, jos elävänä takaisin selviät (okei, huonoa huumoria, mutta jotkut lähteet ovat kohtuu kurjan kuvan luoneet ko. paikasta). tosin siihen mennessä lienen jo oman päätökseni tehnyt, ainakin jos ensi kesänä menen. painotus ei ole fillaroinnissa minulla, lähinnä valkohaita oltaisiin menossa katsomaan.

okahkonen
03.01.2017, 14.04
pistä ihmeessä raporttia, jos elävänä takaisin selviät (okei, huonoa huumoria, mutta jotkut lähteet ovat kohtuu kurjan kuvan luoneet ko. paikasta). tosin siihen mennessä lienen jo oman päätökseni tehnyt, ainakin jos ensi kesänä menen. painotus ei ole fillaroinnissa minulla, lähinnä valkohaita oltaisiin menossa katsomaan.

Jep. Meillä ohjelmassa viikko ohjattua fillarointia.