PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kevyt maasturi 11-vuotiaalle?

Veloantti
08.09.2009, 08.09
Perheemme nuorimmaisen fillari pitäisi pistää ensi keväänä uusiksi ja pohdin tässä että olisiko foorumilla kokemusta, mistä ja minkämerkkisestä voisi löytyä mahdollisimman kevyt maasturi 11-v. pojjaalle? Katu-uskottavuus on tietysti tärkeä ominaisuus myös, yllätys, yllätys ;)

I.S
08.09.2009, 08.21
Perheemme nuorimmaisen fillari pitäisi pistää ensi keväänä uusiksi ja pohdin tässä että olisiko foorumilla kokemusta, mistä ja minkämerkkisestä voisi löytyä mahdollisimman kevyt maasturi 11-v. pojjaalle? Katu-uskottavuus on tietysti tärkeä ominaisuus myös, yllätys, yllätys ;)
No Saintilla on pieniä runkoja. Itse tilasin 9v pojalle No Saint Urian rungon, joka luultavasti tulee tällä viikolla. Kuvien perusteella se on hieno, eikä mikään älyttömän painava. Pojalle on siis tulossa se pienin runko eli 14,5". Täytyy laitella kuvia tänne, kunhan saamme pyörän kasaan.

M.P.
08.09.2009, 09.23

Minkäpituiselle pojalle pyörää haetaan ja, ennenkaikkea, millä budjetilla (200 vai 2000€)? Miksi mahd. kevyt (kisapyöräksikö tulossa?)? Entä, tuleeko pyörä oikeaan maastoajoon vai koulumatkoille ja pihasuditteluun? Haetaanko valmispyörää vai onko itse rakentaminen vaihtoehto? Noin isoille pojille on jo todella paljon vaihtoehtoja markkinoilla, joten toivomusten haarukointi auttaisi foorumilaisia auttamaan.

Meillä poika on 140 cm pituisesta asti ajanut 14.5" runkokoolla. Nyt ikää 11 ja pituutta 150, ja pyörä on näppärän kokoinen.

dILETANTTI
08.09.2009, 09.48
Jamis Exile SS JensonUsa (http://www.jensonusa.com/store/product/FR290A00-Jamis+Exile+Ss+Frame+2006.aspx):sta 140 dollaria 13" runko. Siihen keulaksi Kona P2 Evansilta (http://www.evanscycles.com/products/kona/project-2-triple-butted-mtb-fork--ec017291) 70 puntaa (tulee postikuluitta, kun tilaus yli 50 puntaa).

En tiedä onko tuo Jamiksen runko pieni, koska efektiivinen vaakaputki on 540 mm. On One Inbredissä 14" rungossa likimain sama mitta ja sitä pidetään pitkärunkoisena.

Jamis on siis yksivaihteinen ja teräsrunkoinen.

Niin tässä vinkissä idea oli siinä, että rakentaisi itse osista lapselle pyörän. Valmispyöristä ei ole hajua. Itseäni kiinnostaisi vähän ostaa tuo Jamis varastoon odottamaan.

esc
08.09.2009, 09.53
Itse olen katsellut Cube Acid 14":sta omalle pojalle. Kammet ja stemmin tosin joutuisi aluksi vaihtamaan pienempiin mutta siitä riittäisi pyörää muutamaksi vuodeksi.

Toinen (sekin hyvä) vaihtoehto olisi ostaa suosiolla uusi hyvä lasten pyörä ja luottaa siihen, että siitä saa vielä vuoden parin jälkeen hyvin rahaa takaisin. Ikävä kyllä heti kun pyörä on "lasten pyörä" niin osasarjat ovat ihan kuraa... vertaa nyt esim vaikka tuota Cubea ja saman valmistajan Kid 240/260:stä.

Teesaa
08.09.2009, 09.56
Konan rungot on ainakin pienissä koissa kevyitä, ja kun ne tuppaa sloupppaamaan myös aika paljon, niin nyt voisi mennä vähän isompikin runko, jolla voisi ajella sen pari vuotta kauemmin ennen siirtymistä täysikokoiseen.

Kona Firemountain? (http://bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=B09FM&listpos=0) ei olisi ainakaan hinnalla pilattu. Keulasta voi olla montaa mieltä, mutta perusajoon OK jos ei heti alppeja rassaa ylhäältä alas.

lansive
08.09.2009, 10.38
Miksi mahd. kevyt (kisapyöräksikö tulossa?)?

Mietipä hetki:

Juniori painaa 30 kiloa. Pyörä painaa 10 kiloa (lasten pyöräksi kevyt!).

Aikuinen painaa 80 kiloa, pyörä painaa 13 kiloa.

Aikuisella pitäisi olla 27 kiloinen jyrä, jotta pyörä olisi suhteessa saman painoinen.:eek:

Vieläkö on epäselvää miksi pyörän pitäisi olla kevyt?

Esa S
08.09.2009, 11.58
Tämä vaikuttaisi toimivalta peliltä maastoajoon:

http://www.kolumbus.fi/~w459068/photography/tdt09/img_7911.html
http://www.kolumbus.fi/~w459068/photography/tdt09/img_8175.html

Kuvat on siis lauantain Tour de Tampere maastopyöräilystä. Kuvien pyöräilijä on tietääkseni 10 vuotias, ja hän selvitti 5 tunnin puolikkaan tourin paikoin hyvinkin vaativaa maastopyöräilyä (kuvat alussa ja lopussa).

En nähnyt ajoa livenä, ajoin itse toisessa ryhmässä, mutta kuvien perustella tuossa pyörässä lienee aika hyvä malli, minkälainen junnun "isopyöräinen" eli 26 tuumainen maasturi pitää olla:
Mutkallinnen vaakaputki, pelkkä slouppaus ei riitä, jotta saadaan riittävästi tilaa jalkautumisiin pahassa maastossa. Muutenhan noissa pyörissä tai rungoissa ei niin isoja eroja ole, mahdollisimman kevythän se tietenkin saisi olla.
Meilläkin 24 tuumainen mennee vaihtoon vuoden parin sisään, joten siinä mielessä mielenkiintoinen keskustelu.

Ilmeisesti on kyse tästä pyörästä, 13" koossa:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=30547

Painoa ilmoitetaan olevan n. 12 kiloa, vähemmän saisi olla, mutta tuota luokkaa ne taitaa kaikki junnupyörät olla. Tai tämähän on naisten malli, sitä ei vaan parane sitten sanoa, jos pojalle tämmöisen hommaa ;)

higgins
08.09.2009, 13.50
Joo vaddu kun naapuri kymppivuotiaalle osti miesten M- koon Moongoosen, ja suuttui kun yllytin vaihtamaan s- kokoon: Pitäähän kasvuvaraa olla...

Tämä offtopic sorry, Higg

Petukka
08.09.2009, 15.25
Esa S on bongannut juuri oikean pyörän, se on hankittu Jukka V:n suosituksen perusteella R-techistä.
Toimii hyvin tuon kokoiselle kaverille (10v, 142cm) sekä satulasta, putkelta että jalkautuessa.
Painoa saisi olla vielä vähemmän mutta vaihtoehtoja siihen ei taida hevillä, ainakaan kohtuuhinnalla löytyä. Toisaalta painoa ja voimaa tulee kuskille lisää joten tilanne tulevaisuudessa hieman helpottunee...

Veloantti
08.09.2009, 15.59
Vau! Mahtava foorumi, kiitos paljon kaikille jo vastanneille. Toki lisääkin saa ehdotella ja tuoda uusia näkökulmia kehiin.

Itse maantiepyöräilyyn keskittyneenä, en oikein tätä maasturipuolta osaa ajatella kuin maalaisjärjellä. En tiedä esim. kuinka paljon aikuisten puolen jutuista on sovellettavissa junnupyörää harkitessa. Näissä viesteissä oli jo monta hyvää asiaa, joita en olisi tullut ajatelleeksi.

Poika ei kilpaile, ainakaan vielä. Toivottavasti innostuu sitten uuden pyörän myötä :) Tiedän vaan omasta kokemuksesta lapsuudestani, että kun pyörän selkään pääsi, niin metsäpoluille ja mäkiin veri veti välittömästi. Siksi ajattelin suosiolla maasturia. Mittaa miehellä nyt 142cm. Paljonko sitten keväällä, riippuu varmaan ruokavaliosta.

Keveyttä alleviivasin juuri siitä syystä josta tuossa yksi viesti jo tulikin, että junnun voimilla pyöräily ois kuitenkin kivaa ja vauhdikasta. Ne peruspyörät mitä olen nostellut ovat järjettömän painavan oloisia. Ihmeellisesti lapset saa ne kuitenkin liikkumaan lujaa. Haaveilin, että voisi sitten tehdä yhdessä vähän pidempääkin lenkkiä, jos kaverilla on kevyt pyörä jolla matka taittuu ilman hampaidenkiristelyä. Sen puitteissa hintaluokkakin saa olla jonkin verran, mutta varmaan mennee 500-700 euron haarukkaan, jos haluaa jotain valurautaista parempaa ja mikä ei kuitenkaan nosta liikaa verenpainetta, jos sille sattuu jotain. Voin vaan kuvitella että se makaa sitten ilman lukkoa lähikioskin ovenpielessä... :rolleyes:

Tuo vanha sananlasku tietysti vähän kaihertaa mielessä, että köyhällä ei ole varaa halpaan, sikäli tonne tonnin tietämille meneminen varmaan pidemmällä aikavälillä kannattaisi. Siinä olisi sitten pyörää pidemmäksi aikaa ja jälleenmyyntiarvokin säilyy varmaan paremmin. Cube näytti hyvin sopivan ainakin kuvassa tuolle pojalle... Pistää miettimään kyllä.

Rupeampa nyt näiden vihjeiden perusteella vähän jo katselemaan ja fundeeraamaan sopivaa lähestymistapaa. Kiitos vielä kerran jo näistä vinkeistä.

HiMa
08.09.2009, 20.11
Ihmeellisesti lapset saa ne kuitenkin liikkumaan lujaa.

Olen samaa mieltä :). Nyt oli sitten meidän poika (10v.) kokeillu nopeusennätystä koulumatkalla. Tasainen n. 200 m:n tienpätkä, osa soraa ja osa asfalttia - eilen meni vaan kuulemma 34km/h ja tänään 42km/ :eek:. Ei ois pitäny asentaa sitä mittaria...

Ja on ajettu polkuja ylös-alas ja kivikkoo. Jälkimmäisen kuvan kohtaa ei enää tunkata...
http://www.harbom.com/ajoN_262.htm
http://www.harbom.com/ajoN_263.htm
Pyöränä on Cube 240, kun pojalla ei ole vielä pituutta 26 tuumaselle tarpeeksi ja on sen verran huolimaton pyöränkäyttäjä ettei raskittu vielä siihen kovin paljoo euroja laittaa.

vema60
08.09.2009, 21.27
Kuski 8v 142cm
pyörä Cube260
Muistaakseni yli 12kg ilman polkimia

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=173&pictureid=1431

Keulaa en minä 85kg saa pohjaamaan.
Poika opettelee vasta tiellä ajamista, joten keulan toimivuudella ei vielä oo mitään väliä. Jos meinaa pienellä budjetilla toimivaa, niin sitten jäykkä keula tilalle.

blondi
08.09.2009, 21.45
Meillä neiti kohta 7 -v. on tykännyt Spessun Hotrockista. Se on olllut kevyt ja neiti on ihan kivasti vetänyt sillä maastossakin. Keulan pohjaamista en ole koetellut, mutta nätisti se ainakin laskeutuu painettaessa.

Tank Driver
08.09.2009, 21.51
Onko nyt ihan varma, että juniori tarvitsee maastopyörän?

Varmastikin cyclocrossari olisi parempi valinta. Entä mihin poika tarvitsee vaihteita?

J.F
08.09.2009, 22.02
Tai tämähän on naisten malli, sitä ei vaan parane sitten sanoa, jos pojalle tämmöisen hommaa ;)

Joo, siitä pitää rapsuttaa se tarra jossa lukee "Women like geometry" irti.:)

Veloantti
08.09.2009, 22.08

Varmastikin cyclocrossari olisi parempi valinta. Entä mihin poika tarvitsee vaihteita?

Joo, kyllä mä olen aika sata siitä maasturista. Itse ajelen CC:llä, että siinä mielessä tietysti komppaan ajatusta, mutta pojan pyöräily ei nyt vielä ole ehkä siitä varmimmasta päästä ja maasturin rungon muoto ja painopisteen alhaisuus varmasti toimii paremmin tässä vaiheessa. Vaihteita uskon kanssa kyllä tarvittavan, sen verran on maasturireitit mäkisiä tässä lähistöllä. Alamäkeen mennään välillä lujaa hiekkatietä ja ylös hitaasti trial-hengessä. Toinen iso syy vaihteille on tietysti sitten se katu-uskottavuus, niiiin rasittavaa kuin se onkin. "Monta vaihdetta?" on varmaan aina ensimmäinen kysymys, kun kaksi poikaa kohtaa polkupyörillä :) Ei siihen tietysti tarvitsisi mennä mukaan, mutta ajattelin, että pojan tulee lähdettyä pyöräilemään ihan eri tavalla, jos on alla peli josta voi olla vähänkin ylpeä. Näinhän se on vielä vähän itselläkin, heh. :D

Tank Driver
08.09.2009, 22.16
Joo, kyllä mä olen aika sata siitä maasturista. Itse ajelen CC:llä, että siinä mielessä tietysti komppaan ajatusta, mutta pojan pyöräily ei nyt vielä ole ehkä siitä varmimmasta päästä ja maasturin rungon muoto ja painopisteen alhaisuus varmasti toimii paremmin tässä vaiheessa. Vaihteita uskon kanssa kyllä tarvittavan, sen verran on maasturireitit mäkisiä tässä lähistöllä. Alamäkeen mennään välillä lujaa hiekkatietä ja ylös hitaasti trial-hengessä. Toinen iso syy vaihteille on tietysti sitten se katu-uskottavuus, niiiin rasittavaa kuin se onkin. "Monta vaihdetta?" on varmaan aina ensimmäinen kysymys, kun kaksi poikaa kohtaa polkupyörillä :) Ei siihen tietysti tarvitsisi mennä mukaan, mutta ajattelin, että pojan tulee lähdettyä pyöräilemään ihan eri tavalla, jos on alla peli josta voi olla vähänkin ylpeä. Näinhän se on vielä vähän itselläkin, heh. :D

Emmäollutosissanizori.

higgins
08.09.2009, 22.32
Varmastikin cyclocrossari olisi parempi valinta.

Heh heh, katu- uskottavuus, please. Ei ne pappapolkusimilla polje, Higg

M.P.
08.09.2009, 22.35
Mietipä hetki:

Aikuinen painaa 80 kiloa, pyörä painaa 13 kiloa.

Aikuisella pitäisi olla 27 kiloinen jyrä, jotta pyörä olisi suhteessa saman painoinen.:eek:

Vieläkö on epäselvää miksi pyörän pitäisi olla kevyt?

Jepjep, tottakai junnupyörän pitää olla kevyt. Mutta että haetaanko tosissaan "mahdollisimman kevyttä"? Tarkoittaen vaikkapa Scottin vanhan hiilarirungon (joita nyk. saa satasilla) ympärille kasattua kisakireetä. Nyttemminhän on käynyt ilmi, että ei, ja hyvä niin.

Meidän esikoinen on ajellut pari-kolme vuotta Giant Trance:lla, painoa vapaa-aikakiekoilla tasan 13 kg, ja ihan mukavasti näyttää kulkevan enskahenkisessä ajossa kuin myös xc-kisa poluilla. Jos veloantin poika innostuu "oikeasta" maastoajosta, pitäisin tärkeänä, että pyörä on vakaa ajettava, antaa anteeksi virheitä ja kestää sitä rankaisua, mitä tuon ikäiset jo pystyvät jakelemaan. Trance:sta meni nyt talvea vasten vaihtoon puhki ajettu voimansiirto ja kaikki laakerit takapäästä :D.

Editoidaampa vielä kuva mukaan niin kokoa voi silmäillä. Pojalla oli mittaa kesällä 149 cm, rungolla 14.5", ja vaakaputkella sen verran vähän, että 45 mm stemmillä alkaa ohjaamossa olla vähän ahdasta (millit löytyy netistä...). Tätä vasten 13" Cube voi jäädä pieneksi aika piankin.

http://lh4.ggpht.com/_hQg4lrSwIs8/Sjgl4fgqPQI/AAAAAAAAAxc/Lbjk1kNGsyQ/s800/IMG_2134.jpg

hannupulkkinen
08.09.2009, 22.43
Pitäisikö eka maasturin olla jäykkis, jotta ajolinjat oppisi. Siis takajäykkis.

Veloantti
08.09.2009, 22.45
Emmäollutosissanizori.

Heh, ei kannata tosikolle ruveta vitsailemaan. Enhän mä tajua sellaisen päälle ;)

Tosin tossa yhdellä lauantailenkillä tuli vastaan isä ja tytär, oisko tyttö ollut jotain 12v ja molemmilla viimeisen päälle maantievermeet päällä ja Bianchit alla. Hienon näköistä oli. Eipä vaan taida viittiä poika vielä iskän kanssa lähteä kelaamaan asfalttia kolmeksi, neljäksi tunniksi vaan kuntoilumielessä. Heh. Laatuaika ei taitaisi kohdata kumpaakin osapuolta...

lansive
08.09.2009, 23.24
Entä mihin poika tarvitsee vaihteita?

Tätä muuten kannattaa miettiä tosissaankin. Meillä on kahdella vanhimmalla vaihdepyörät ja näistä vanhempi käyttää vaihteita siten, että aina on mahdollisimman raskas välitys ja meno vaikeaa ja hidasta. Pikkuveli pyörittelee sopivalla vaihteella ja vauhtia riittää. Olen miettinyt, että sinkulalla oppisi poika polkemaan vähän rivakammin kun olisi pakko vaan pyörittää lujempaa. Noh, seuraava pyörä on vasta parin vuoden päässä, josko siihen mennessä ehtisi vaihteiden käyttö avautua.

Pave
08.09.2009, 23.39
Tuossa olisi varmaankin kohtuullinen lähtökohta lapsen toiseksi tai kolmanneksi pyöräksi:

http://www.mtbturku.net/images/konnat/pave/Rewell_Ti_XXXS.jpg

En tullut tarkistaneeksi, mutta lienee 16" kiekoille.

Mutta mistä yhtenevät osat... :rolleyes:

I.S
13.09.2009, 21.16
No Saintilla on pieniä runkoja. Itse tilasin 9v pojalle No Saint Urian rungon, joka luultavasti tulee tällä viikolla. Kuvien perusteella se on hieno, eikä mikään älyttömän painava. Pojalle on siis tulossa se pienin runko eli 14,5". Täytyy laitella kuvia tänne, kunhan saamme pyörän kasaan.
Tänään saimme No Saintin Urianin kasaan ja kuvia koitetaan räpsiä huomenna päivänvalossa. Laadukkaan tuntuinen runko ja ensimmäisellä "varustuksella" painoa aika tarkkaan 11kg. Vielä saadaan jonkiverran painoa pois, kun iskän (mun) treenipyörästä "lainataan" osia :o

I.S
13.09.2009, 22.52
Tänään saimme No Saintin Urianin kasaan ja kuvia koitetaan räpsiä huomenna päivänvalossa. Laadukkaan tuntuinen runko ja ensimmäisellä "varustuksella" painoa aika tarkkaan 11kg. Vielä saadaan jonkiverran painoa pois, kun iskän (mun) treenipyörästä "lainataan" osia :o
Ja vielä pari kuvaa...

http://www.elisanet.fi/%7Ez629141/Kuvat/No%20Saint%201.JPG

http://www.elisanet.fi/%7Ez629141/Kuvat/No%20Saint%202.JPG

Antti Kuitto
22.09.2009, 19.36
Onpas tyylikäs pyörä ja etenkin nuo kammet.. ;) tuohan taisi olla ajossa hyvinkäällä?

I.S
22.09.2009, 20.38
Onpas tyylikäs pyörä ja etenkin nuo kammet.. ;) tuohan taisi olla ajossa hyvinkäällä?
Kyllä vain, Hyvinkäällä oli testissä ja kammet pyörivät kevyesti :)

lansive
22.09.2009, 21.07

Punnitsin pojan pyörän (Kona Hula) ja puntari heilahti 15 kiloon. Pyörässä toki on raskaat pistosuojatut renkaat (Schwalbe Black Jack), mutta on se silti painava kuin mikä.

Ommik
24.09.2009, 01.19
Meillä on seurassa useita SUNN merkkisiä pieniä 26 tuumaisia junnuille. Niitä myy MTB Centre Kangasalla. Ilmoittelivat meille että vielä olisi yksi kappale XS kokoisia. Noissa on jopa ihan toimivat keulat ja hinnat ovat olleet kohdallaan.

Sanoisin, että jos tällaisesta haluaa todella hyvän, niin pitää vaihtaa lyhyemmät kammet ja stemmi, kaventaa ohjaustanko ja voisi pistää pari kepeempää putkiosaakin. Mutta nämähän lienevät selviä juttuja foorumilaisille..
Hyvinkäällä oli sunnuntain kisoissa paljon junnuja, ja kalusto oli useimmilla kohdallaan.

Lasten pyörään kannattaa satsata!

XC-guy
24.09.2009, 08.43
...Lasten pyörään kannattaa satsata!

Rungonkin voi rakentaa itse kun oikein rupeaa satsaamaan :) Tuossa on yksi esimerkki (http://koti.mbnet.fi/andhol/mosquito.htm). Runkoputket ovat Zonaa, ja painoa rungolla on 1470g. Runko on tehty 24" vanteille, mikä rajaa osatarjontaa turhan tehokkaasti. Ainoat ontelovanteet mitkä löysin oli Sun Rhyno Lite:t, mutta pitäisi ainakin olla "pikkupojankestävät" (lue: pomminkestävät :) ) Rengastarjontakin on vaatimaton, joustohaarukasta nyt puhumattakaan. Tällä hetkellä pyörässä on itse tehty jäykkä keula ja pyörä on uskomattoman hauska ajettava.

Ommik
24.09.2009, 13.04
:eek: :eek: :eek: :eek: ... :p ... :D

Hanski
25.09.2009, 11.03
Punnitsin pojan pyörän (Kona Hula) ja puntari heilahti 15 kiloon. Pyörässä toki on raskaat pistosuojatut renkaat (Schwalbe Black Jack), mutta on se silti painava kuin mikä.

Valitettavan yleistä tuo on, ettei ilmotetut painot pidä alkuunkaan kutiaan, etenkään lasten pyörien kanssa - jos on ilmotettukaan. Ja niin asiaa se aiempi postauksesi noista painoita kun vaan olla voi. Meillä vaikutti kevennys 14 -> 12kg ihan oleellisesti muksun ajamisiin.

Vielä yksi iso harppaus tuli renkaiden vaihdolla: renkaiden paino putosi 670g/kpl -> 350-355g/kpl ja vaikka kyseisillä renkailla ei minun allani ollut rullaavuudessa mitään eroa, alle 30-kiloisen alla ero oli suuri. Tätä oikein testattiin lähtemällä samaan alamäkeen rinnakkain samalla alkunopeudella ja toistemme pyörillä ristiin, ennen ja jälkeen vaihdon.

Kyseiset muksun pyörään erinomaiset renkaat on Contin Twisterit Supersonicina 47-559. Ja pito juurissa ja kivissä on myös erinomainen, ajettu 1,5bar 90/120g/kpl sisärenkailla, yksi rengasrikko. 1500km:stä maastossa n. 300. Kiellettiin heti alkuunsa (hintaa kymmenen happisrenkaan verran) lukkojarruttelut koulu- yms. -matkoilla ja käskyä näyttää noudatetun hyvin, joten eiköhän se ole hankittava ens keväänä uudet samanlaiset...

Mike
25.09.2009, 12.15
Itse etsin pitkään tyttärelle (12 vuotias) fillaria. Tavoitteena oli hankkia kohtuu fillari jossa olisi mielellään ilmakeula ja eikä painoa liikaa.

Päädyin tällaiseen:

http://www.merlincycles.co.uk/custom-mountain-bikes/commencal-mountain-bikes/commencal-combi-deluxe.html

Oli omasta mielestäni hinta/laatu suhteeltaan paras. Saa nähdä pitääkö luvattu paino paikkaansa?

Fillari on nyt matkalla Suomeen, perillä ehkä jo tänään :)

Hanski
26.09.2009, 00.17
Osia katsellen luvattu painohan on ihan realistinen. Ei muuta kuin kevyempää rengastusta alle ja se on siinä ;) Meitin likan pyörä on tosin täpäri, mutta sen kanssa pidetty budjettilinjaa painonpudotuksessa, eli esim. kiekoista saisi vielä pois puoli kiloa helposti.

Lasten pyörissä myös jarrut on metka homma, Cantikahvat (LX) ja V-jarru saa paljon suuremman suosion kuin mikään levyjarru. Timen, Avid'n tai Aurigat nestejarrut ei saaneet yhtään kiitosta, heiskan MX-2 ja halppis-Promax on sitä saaneet. Promax'n ongelma on jatkuvasti uusittava vaijeri (kihnaa säiettä poikki lähelle säädettynä) ja vakiopaloilla 100-300km välein säätäminen. Heiskaa ei tarvitse säätää yhtä usein, mutta syy lienee kovemmassa palassa, ei saa kuulemma "pyssään etujarrulla".

Metkaa siksi, että mulla Auriga toimii mainiosti, Promax:lla ei saa etusta edes lukkoon ja MX-2 tuntunu (edessä) yhtä hyvälle kuin BB5. Sormivoimat jne. ei selvästikään mene suhteessa painoon. Ongelmaa kasvattaa sekin, ettei muksuilla ole samalla lailla kokemusta ja näkemystä. Surkeeta huomata tenavan pyörässä jossain milli klappia ja kommentti "no on se ny kolissu mut kaikkien muittenkin pyörät kolisee". Ikinä ei juttujen perusteella tiedä onko jossian vikaa vai ei, kun esim. vaihteet ei toimi ja totuus onkin että vaihdetan polkematta ja sitten "poukkoilee".

lai
26.09.2009, 09.00
Merlinillä olisi edullista 13" runkoa tarjouksessa.
http://www.merlincycles.co.uk/mountain-bike-frames/sale-frames/merlin-dual-frame.html

Tomi

XC-guy
27.09.2009, 21.15
...
Lasten pyörissä myös jarrut on metka homma, Cantikahvat (LX) ja V-jarru saa paljon suuremman suosion kuin mikään levyjarru. Timen, Avid'n tai Aurigat nestejarrut ei saaneet yhtään kiitosta, heiskan MX-2 ja halppis-Promax on sitä saaneet. Promax'n ongelma on jatkuvasti uusittava vaijeri (kihnaa säiettä poikki lähelle säädettynä) ja vakiopaloilla 100-300km välein säätäminen. Heiskaa ei tarvitse säätää yhtä usein, mutta syy lienee kovemmassa palassa, ei saa kuulemma "pyssään etujarrulla".

Metkaa siksi, että mulla Auriga toimii mainiosti, Promax:lla ei saa etusta edes lukkoon ja MX-2 tuntunu (edessä) yhtä hyvälle kuin BB5. Sormivoimat jne. ei selvästikään mene suhteessa painoon. Ongelmaa kasvattaa sekin, ettei muksuilla ole samalla lailla kokemusta ja näkemystä. Surkeeta huomata tenavan pyörässä jossain milli klappia ja kommentti "no on se ny kolissu mut kaikkien muittenkin pyörät kolisee". Ikinä ei juttujen perusteella tiedä onko jossian vikaa vai ei, kun esim. vaihteet ei toimi ja totuus onkin että vaihdetan polkematta ja sitten "poukkoilee".

Tuo on kyllä ihan totta. Itse toteutin tuon mainitsemani 24" kiekoilla varustetun jäykkiksen vannejarruilla juuri siitä syystä että halvoista levyjarruista ei ole kuin huonoa kokemusta. Nyt tekisin kyllä runkoon levyjarrukiinnikkeet eikä välttämättä v-jarrutappeja ollenkaan. Näin, siitäkin huolimatta että v-jarrut on todettu turhankin tehokkaiksi 11-vuotiaan tarpeisiin :)

lansive
28.09.2009, 01.06
Surkeeta huomata tenavan pyörässä jossain milli klappia ja kommentti "no on se ny kolissu mut kaikkien muittenkin pyörät kolisee". Ikinä ei juttujen perusteella tiedä onko jossian vikaa vai ei, kun esim. vaihteet ei toimi ja totuus onkin että vaihdetan polkematta ja sitten "poukkoilee".

Minä olen tolkuttanut lapsille, että pitää sanoa jos pyörä pitää ääntä tai ei toimi odotetusti tai toimii eri tavalla kuin ennen. Hyvin on mennyt perille ja kalusto pysynyt kunnossa. Toki tulee vääriäkin hälytyksiä, mutta olen tehnyt selväksi, että fillari voi olla poissa käytöstä pari viikkoa jos jättää viat kertomatta (odotellaan varaosia kun jotain oikeasti hajosi kun ei välitetty).

Ommik
30.09.2009, 01.42
Joo, ja sitten kun ne tulee tohon 14-15 vuoden ikään, vastaukset muuttuvat vielä vaikeaselkoisemmiksi. Ja ne ajaa niin lujaakin, ettei niitä saa kiinni. Ja niiden pyörät on niin isoja ettei niitä voi itse koeajaa.
12 vuotiaasta ylöspäin ne saattaa kasvaa pari vuotta sentin kuukaudessa - saa olla skarppina runkokokojen kanssa.

Hanski
30.09.2009, 22.15
Musta tenavan on ihan hyvä oppia yhden sormen jarrutus ja silloin juurikin noi cantikahvat on erinomaiset. Tenavan keulassa ei V-jarrun mahdollisuutta ole. Oma näkemykseni jarruista ylipäänsäkin on, että edessä voi olla vaijeri, takana mieluummin neste. Ihan siksi että yksmittasta vajerin kuorta ja vaijeria saa myös huoltaa koko ajan, rasvata tai uusia. Jos vaijeria on vapaana, vielä enemmän. Vannejarruissa on ehkä suurin ongelma niiden tasapainotus, joka muuttuu koko ajan - ihan pikkasen, mutta kun tenavan sormen liike kahvassa, kahva sormen toisen nivelen suoraan kulmaan säädettynä on lk. 10mm, pitää ne palat olla tosi lähellä jarrupintaa. Tenavan pyörän jarrut ei kai voi olla liian tehokkaat? Vai miten ne sitten oppisi oikeasti jarruttamaan?

lai
03.10.2009, 08.34
Tässä olisi Salsa Ala Carte 12" "edullisesti".
http://www.wiggle.co.uk/p/PriceDrop/12/Salsa_Ala_Carte_Frameset_2008/5360038219/

Tomi

torvinen
05.10.2009, 09.59
Meillä nuorineiti (5,5 v.) haluaa erottua joukosta ja seurata isän esimerkkiä eli "jos metsään haluat mennä nyt, niin todella yllätyt..." Kiersin JKL:n kaikki fillariliikkeet ja etsin 6 v:lle ensi kevääksi 20" "maasturia"..No eihän semmoisi tehdä kuin pojille oli vastaus. Nyt kuitenkin odotetaan josko tämmöinen Corratec saataisiin http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_47&products_id=1566&zenid=435dc299bd9b8c6077a075103be4a9fe
tai muuten suunnattava UK:n nettikauppaan. Kävin SFtukussa hiplaamassa 24" versiota ja vaikutti kyllä ekaksi mtb:ksi aikas hyvältä..juuri tuon painonkin puolesta. Tyttö ainakin odottaa, että pääsee muuallekin kuin pelkkää korttelirallia pörräämään...menee nytkin kuin olis vihtahousu perässä. Ja "sit mulla olis 14 vaihdetta ja käsijarrut, vau"

lansive
20.10.2009, 14.00
Tämmöistä pyörää ajattelin kasailla pojalle tässä talven aikana.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=141&pictureid=2560

Osalista on valikoitunut vähän sen mukaan mitä sattuu olemaan ennestään ja muissa on sitten pyritty saamaan kohtuulliseen hintaan kevyttä osaa. Osa noista painoista on arvioita ja osa on valmistajan sivuilta.

Kammet on tarkoitus olla 165 milliset, niin ovat suhteellisen järkevän mittaiset tuollaiselle noin 11-vuotiaalle pojalle. Gripparit on valittu mukaan siksi, että ei tuon ikäisellä oikein sormet riitä liipaisimien käyttöön.

Hyviä parannus- ja muutosehdotuksia otetaan vastaan, sekä tietysti jos jollakin on nurkissa projektiin sopivaa käytettyä mutta ehjää kamaa, niin YV:tä saa mielellään laittaa.

Pyörää ei tehdä yhdelle lapselle, vaan sen pitäisi kestää useammankin lapsen käytössä, eli odotettavissa oleva käyttöikä pyörälle tulee olemaan lähemmäs kymmenen vuotta.:eek: Siksi tuohon listalle on otettu vähän sellaisiakin osia joita ei junnupyörissä yleensä näe.

Smu
20.10.2009, 14.33
Mielenkiintoinen säie tämä, asia kun on meilläkin ajankohtainen. Poika on ajellut tyytyväisenä Islan 24":lla, ja yksi vaihtoehto olisi saman putiikin 26" MTB-versio http://www.islabikes.com/bike_pages/creig26.html liekö kellään käytännön kokemusta tuosta? Kiekot on vähän kysymysmerkki mutta keula lienee kohdillaan. Intoa himmentää kyllä myös se, että ainakin viime tietämällä postikulut noille isommille pyörille on Islalta korkeat. Toinen vaihtoehto on sitten se itse rakentelu, siinä tapauksessa voisi tulla kysymykseen tuo Inbred tai NoSaint.

lansive
20.10.2009, 18.57
Poika on ajellut tyytyväisenä Islan 24":lla, ja yksi vaihtoehto olisi saman putiikin 26" MTB-versio http://www.islabikes.com/bike_pages/creig26.html liekö kellään käytännön kokemusta tuosta? Kiekot on vähän kysymysmerkki mutta keula lienee kohdillaan.

Ei tuossa iässä taida vielä olla joustokeulasta paljon iloa. Itsekin mietin jotakin Rebaa omaan projektiin, mutta painaahan se kumminkin jotakin 800 grammaa enemmän kuin jäykkä (on niitä jäykkiä kevyempiäkin), ja on lisäksi paljon herkempi kapistus. Pyörällä pitää kumminkin ajaa kaikki koulumatkat yms. eikä ole oikein mukavaa jos joku kateellinen naarmuttaa liukuputket tai repii säätönamikat irti.

Mike
20.10.2009, 21.05
Itse etsin pitkään tyttärelle (12 vuotias) fillaria. Tavoitteena oli hankkia kohtuu fillari jossa olisi mielellään ilmakeula ja eikä painoa liikaa.

Päädyin tällaiseen:

http://www.merlincycles.co.uk/custom-mountain-bikes/commencal-mountain-bikes/commencal-combi-deluxe.html

Oli omasta mielestäni hinta/laatu suhteeltaan paras. Saa nähdä pitääkö luvattu paino paikkaansa?

Fillari on nyt matkalla Suomeen, perillä ehkä jo tänään :)

Tällainen tuli ja tytär on tyytyväinen :)

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/%3Ca%20href=http://www.aijaa.com/v.php?i=5111201.jpg%20target=_blank%3Ehttp://www.aijaa.com/img/b/00903/5111201.jpg[IMG]http://www.aijaa.com/img/b/00903/5111201.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5111201.jpg)

http://www.aijaa.com/v.php?i=5111201.jpg

lansive
21.10.2009, 08.41
Tällainen tuli ja tytär on tyytyväinen :)
http://www.aijaa.com/v.php?i=5111201.jpg

Ja pyörän paino oli?

troh
21.10.2009, 09.15
Ja pyörän paino oli?
Veikkaan, ettei ole erityisen kevyt. Commencal owners clubista lainattua: "Looking a race light XC bike? Look elsewhere. Looking a bike to tear up your local trail on? And lets face it, that’s most of us are looking for, then look a little closer at Commencal." Teksti viittaa uuteen pitkäkeulaiseen jäykkäperään, mutta sopii yleisesti brandiin. Hienon fillarin tytär on saanut ja profiilikuvan mukaan isänsäkin on osannut huolehtia omasta osuudestaan.

Hanski
25.10.2009, 10.22
Kyllä Lansiven muksu on onnellisessa asemassa ;)

- meillä on tenavan hanskakoko 4 ja hyvin on kyllä pystynyt käyttämään noita vanhan mallisia LX-liipasimia, sekä oman pyöränsä remontissa ollessa nykyisen pyöräni Sun Race ja SRAM X.3 vastaavia.
- tuon painoinen satula ei varmaan ole vielä yhtään pehmeä, 100g kevyempinä lienee tarjolla yhtä "mukavia" ja n. samaan rahaan?
- V-jarrujen kanssa saa samaan rahaan kevyemmät kiekot ja V-jarrut lk. alle 200g/pää
- Polkimissa aika lailla painoa, mutta ei siinä säästä kuin 100g jos haluaa huollettavat, 150g kertakäyttöiset muoviset (no, halpoja ainakin)
- Renkaat, Contin Twisterit ehdottomasti, UST:na pari meillä 705g, rullaa hyvin, pitää hyvin, kestää kohtalaisesti (tietty ne Bilteman 1kg kpl renkaat kestäis varmaan kolminkertaisesti, mutta tarkotushan oli tehdä HYVÄ ja KIVA pyörä)

Nurkissa on vähän sitä sun tätä käytettynä ja jemmattuna vastasen varalle. Pistä viestiä mitä puuttuu. Liikkeen kautta tietty uuttakin tarpeen mukaan.

Joku kommentoi joustokeulasta... no ehkä pitäisi ajaa ensin jäykällä, ettei kippaisi etukautta ympäri sitten kun 100mm jouston jälkeen koittaa sitä kaverin jäykkää, muita syitä en siihen jäykkään keksikään. Tietysti jos vaihtoehtona on joku väljä (tai kohta väljä) vaseliini-elastomeeri-joustokeulan-irvikuva, on se jäykkä parempi. Meillä on ollut jo pidempään aktiivisena koko 100mm ja tenava osaa jo itse sanoa onko paineet sopivat, analyysi tosin on valitettavasti vielä vain että "tökkii/tökkää". Nyt on opittu ettei niitä paineita nostella kun osabaareja kerrallaan -> kesän aikana nostettu yhteensä aika tarkkaan 1bar.

stenu
25.10.2009, 12.21
Ajattelin kantaa korteni kekoon minäkin. Meillä on tuollainen vanha, 90-luvun lopun CroMo-Kona ajanut junnupyörän virkaa menestyksekkäästi jo monta vuotta. Runko on 16":nen, Konan sloupatulla geometrialla vastaa ehkä jonkun toisen valmistajan 15":sta. Pyörä löytyi aikoinaan huuto.netistä edullisesti (150€) ja hyväkuntoisena. Varastossa oli ylimääräistä osaa sen verran, että alkuperäisten, 36-puolaisten kiekkojen tilalle vaihdettiin vähän kevyemmät, suora tanko vaihtui raiseriin ja nimettömät V-jarrut Deoreen Kool-Stopin paloilla. Mutta pyörä olisi siis jäänyt ihan kohtuuhintaiseksi, vaikka nuo vaihdetut osat olisi joutunut ostamaankin.

http://farm1.static.flickr.com/220/535687084_2d0f508faa_b.jpg

Alkuperäisellä, 24-vaihteisellä STX-voimansiirrolla ja teräsrattaisilla kammilla pyörän paino oli tuolloin noin 11 kg. Ensimmäinen kesä meni muistaakseni kokonaan jäykällä keulalla ja Ida ajoi sillä jonkun minimarathonin ja taisi mennä Tahkon 25:nenkin. Joustoksi riitti hyvin teräsrunko ja -haarukka. Kun vauhtia alkoi tulla lisää, jäykän keulan tilalle vaihtui 80 millinen SID.

http://farm4.static.flickr.com/3200/2424981417_56e9080757_b.jpg

Myöhemmin vielä vanha STX-voimansiirto päivitettiin uudempaan, putkiosat ja satula vaihtuivat vähän kevyempiin ja kiekot Mavicin Crossrideiksi. Pyörän painoksi jäi 2,1" Racing Ralpheilla vähän reilu 10 kg. Ida on nyt jo 15 ja pyörällä on vuosien mittaan ajettu lenkkiä, Tahkoja, marathoneja, XC:tä, MTBCF:n junnuajoja jne. ja olen yrittänyt ehdottaa, että jos vaihdettaisiin se johonkin vähän modernimpaan, mutta ei - nykyinen on kuulemma niin kiva!

lansive
25.10.2009, 19.29
Kyllä Lansiven muksu on onnellisessa asemassa ;)

Hys. Ei saa kertoa - vaimolle ainakaan, kun samalla kertaa päivittyy minunkin pyöräni.;)

- meillä on tenavan hanskakoko 4 ja hyvin on kyllä pystynyt käyttämään noita vanhan mallisia LX-liipasimia, sekä oman pyöränsä remontissa ollessa nykyisen pyöräni Sun Race ja SRAM X.3 vastaavia.

Nykyisessäkin pyörässä oli alkuun liipaisimet, mutta ei niiden kanssa homma sujunut. Grippareilla tuli ihan toinen ote ajoon. Täytyy ehkä tehdä taas ergonomiakokeita ja katsoa josko liipaisimet sopisivat.

- tuon painoinen satula ei varmaan ole vielä yhtään pehmeä, 100g kevyempinä lienee tarjolla yhtä "mukavia" ja n. samaan rahaan?

Tuo on aika sohva ja löytyy valmiiksi laatikosta, joten ei mene ihan heti vaihtoon.

- V-jarrujen kanssa saa samaan rahaan kevyemmät kiekot ja V-jarrut lk. alle 200g/pää

Kiekot ovat valmiina ennestään ja luovuttajana toimii nykyinen kioskisinkulani. V-jarruja kyllä mietin, koska kiekoissa on jarrupinnatkin valmiina. Toisaalta noiden pitäisi sitten kestää vuosia ympärivuotista käyttöä, joten vannesorvit ehkä jäävät nyt taakse.

- Polkimissa aika lailla painoa, mutta ei siinä säästä kuin 100g jos haluaa huollettavat, 150g kertakäyttöiset muoviset (no, halpoja ainakin)

Onhan niissä, mutta kun ei lukkopolkimiakaan ihan vielä voi laittaa. Poljinasia on vielä auki ja sopivampaa vaihtoehtoa kyllä katsotaan. En ole mitään kertakäytön kannattaja, joten huollettavuus olisi tietysti plussa.

- Renkaat, Contin Twisterit ehdottomasti, UST:na pari meillä 705g, rullaa hyvin, pitää hyvin, kestää kohtalaisesti (tietty ne Bilteman 1kg kpl renkaat kestäis varmaan kolminkertaisesti, mutta tarkotushan oli tehdä HYVÄ ja KIVA pyörä)

Renkaatkin on jo olemassa. Nuo Black Jackit olivat kevyet - siinä 750 grammaa per kappale joten ne saavat nyt kelvata.

Nurkissa on vähän sitä sun tätä käytettynä ja jemmattuna vastasen varalle. Pistä viestiä mitä puuttuu. Liikkeen kautta tietty uuttakin tarpeen mukaan.

Kiitoksia. Laittelen lähiaikoina viestiä. Onneksi on talvi aikaa kyttäillä tarjouksia keräillä osia. Keväällä vasta pitää olla valmista.

Joku kommentoi joustokeulasta... no ehkä pitäisi ajaa ensin jäykällä, ettei kippaisi etukautta ympäri sitten kun 100mm jouston jälkeen koittaa sitä kaverin jäykkää, muita syitä en siihen jäykkään keksikään.

Jäykkä kuitukeula on ennestään olemassa, niin siinä varmaan pysytään. Kuski on kuitenkin vielä muutaman vuoden sen verran kevyt, että kunnolla toimivaa keulaa tuskin tuohon löytyy. Ilmakeulat ehkä, mutta niitä ei sitten voi pitää käyttöpyörässä kun koulun pihassa voi tulla ikävä yllätys. Pyörä on tarkoitus saada näyttämään paljon halvemmalta kuin se oikeasti on, niin se pysyy paljon paremmin ehjänä koulussakin. Rungon maalaus ennen käyttöönottoa on vielä em. syystä mietinnässä.

Juha Jokila
26.10.2009, 22.15
http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/kuvat/fillarit/Cannondale_F2_feminine_02.JPG

http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/kuvat/fillarit/Cannondale_F2_feminine_03.JPG
Meijän tytär sai tällaisen tuossa pari tuntia sitten. On sitten varaa valita ajaako tuolla tai sitten tällisella (http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/kuvat/fillarit/Kona_Jake_2-4_2006.jpg), tai tällaisella (http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/kuvat/fillarit/makena_01.jpg). Kyllä oli hymy herkässä tihkusateesta huolimatta pihaa kiertäessä. Tuo Rock Shox Dart 3 keula olis kohta niinko ylimääränen.

lansive
27.10.2009, 10.02
Meijän tytär sai tällaisen tuossa pari tuntia sitten.

Onko pyörä jo käynyt puntarissa? Vähän tässä edelleenkin arvuuttelen ostaako kokonainen pyörä jota lähtee muokkaamaan, vai alkaako ihan kokonaan osista.

Tuo Rock Shox Dart 3 keula olis kohta niinko ylimääränen.

Minulla on Dart 2 ylimääräisenä. Vaihdetaanko päittäin?:D

Mitä Dartin tilalle tulee?

Juha Jokila
27.10.2009, 17.28
Onko pyörä jo käynyt puntarissa?

Mitä Dartin tilalle tulee?
Ei mulla ole kunnon vaakaa, mutta henkilövaakalla sain noin 12,5 kg. Aika paljon painaa. Keulasta ajattelin yrittää lohkasta 600-750 g pois, mutta mitään en ole tilannut vielä. Halusin ensin katsoa mikä tuo Dart on miehiään. Siinä on pehmee jousi. Hyvä ehkä jossain 50-60 kg hujakoilla ja likka on vasta reilu 30 kg. Keula on onneksi vähän herkistynyt käsin painelemalla. Tietty joku vois suositella jotain kevyttä 80-100 mm ilmajousikeulaakin.

Muuten mennään originaaleilla osilla, jotka vaikuttaa kaikki oikein laadukkailta hintaisekseen. Ilman purkamista ja osien erikseen punnitsemista en osaa sanoa olisiko jossain muualla hapoja grammoja. Renkaat nyt tietty on aina helppo keventää tai vaihtaa tarpeiden mukaan. Originaalit on yleisrenkaat koulumatkoihin ja vähän kaikkeen muuhunkin. Tiheät isot nappulat ja kumi tuntuu pitävälle.

Ite olen kasannut viime aikoina kolme fillaria ylijäämäosista, niin ei niitä osia ollut enää jäljellä yhtään. Oli niin kuin pakko ostaa kokonainen fillari. Ja muutenkin tuossa hintaluokassa (600€) on aika vaikea kasata irto-osista mitään järkevää ja KAUNISTA.

lansive
28.10.2009, 23.20
Ite olen kasannut viime aikoina kolme fillaria ylijäämäosista, niin ei niitä osia ollut enää jäljellä yhtään. Oli niin kuin pakko ostaa kokonainen fillari. Ja muutenkin tuossa hintaluokassa (600€) on aika vaikea kasata irto-osista mitään järkevää ja KAUNISTA.

Kävin tänään hakemassa Okkalta 14 tuuman No Saint Urianin ja siihen jäykän alumiinikeulan. Nyt sitten alkaa kaikkien muiden osien kerääminen. Runko oli kahdella ei vaa'alla punnittuna 1785 grammaa:eek:. Maalikerros oli kyllä aika paksu, joten ei ihme jos menee vähän yli valmistaja ilmoituksesta. Haarukka oli lyhentämättömänä 870 grammaa, ja mittaan katkaistuna jää varmaan 700 gramman tienoille. Laatikoita kaivelin ja aika hyvin löytyi osia. Ei kyllä mitään erityisen keveitä, mutta kumminkin. Jos nyt vielä sijoittaisi noihin juniorille paremmin sopiviin 165 millisiin XT-kampiin, niin samalla tulisi sitä kaivattua painon säästöä. Nyt löytyneillä osilla pitäisi mennä vähän alle 11 kilon.

Jos joku on nähnyt 165 millisiä edullisia triplakampia, niin saa kertoa.

Edit: runko olikin 16 tuumainen. Ei siis ihme ettei paino ollut sitä mitä piti. Täytyy mennä valittamaan huomenna.

juzmo
03.12.2009, 11.46
http://juzmo.pp.fi/NoSaint.jpg

Rakentelinpa pojalle joululahjaksi tälläisen pyörän. Aika painavahan siitä tuli n. 11kg. Gripit puuttuu vielä. Keula on vähän järeä, vaikkakin suht kevyt on. Pitää vielä miettiä vaihdanko sen johonkin lyhyempään.

marco1
03.12.2009, 12.11

Nuo lienee halvimmasta päästä vaikka isoimman paikalla onkin bash: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=12730 (€65.88 laakereineen on päivän hinta) mutta ovat takuulla painavat.
170mm triplakampia saakin jo reilulla parillakympillä CRC:stä mutta niissä on huonot teräsrattaat ja painoa kotitarpeiksi. Yhdessä pyörässä on jotkut FSA:n halpikset, siitä kokemukset.

juzmo
03.12.2009, 12.34
Minä laitoin tuohon 14" NoSainttiin nuo Spectran kammet, ovat kyllä painavat, mutta pituus on hyvä 152mm. Hinta oli pyörähuollossa vähän yli 30€ keskiön kanssa.

lansive
03.12.2009, 12.43
Spektra on kyllä tuttu. Sellaiset on vaihtumassa toiseen junnupyörään. Tuohon pyörään halusin jo vähän pidemmät kammet. Projektiin tuli sitten lopulta ne XT kammet, kun sellaiset kohtuullisen edullisesti CRC:ltä löytyi.

Enää odotellaan jarruja saapuviksi. Alunperin piti laittaa Tektron hydrauliset, mutta lopulta päädyin Avidin BB-7 mekaanisiin, kun ilkivaltatapauksissa on vähän helpompaa ja halvempaa kun ei tarvitse letkuja alkaa vaihtamaan. Ei meidän kylällä pyöriä kyllä ole pahemmin sabotoitu, mutta voihan tuo herättää intohimoja.

Sen verran ajattelin viritellä runkoa, että leikkaan mustasta heijastinteipistä noihin kirjaimiin sisäosat, niin pitäisi olla varsin vinkeän näköinen pimeässä.

juzmo
03.12.2009, 12.50
Sen verran ajattelin viritellä runkoa, että leikkaan mustasta heijastinteipistä noihin kirjaimiin sisäosat, niin pitäisi olla varsin vinkeän näköinen pimeässä.

No tuohon onkin hyvä idea. Juuri eilen kävin hakemassa teippiä ja suunnittelin miten sitä tuohon laittaisi. Kiekkoihin ajattelin myös vähän jotain laittaa.

lansive
26.01.2010, 12.18
Lopulta alkaa olla uusi No Saint kasassa. Painoa tuli n. 11 kiloa polkimien ja lokasuojien kanssa (nastarenkailla). Keula on toistaiseksi jäykkä alumiininen, mutta jahka saan pari ebay-hankintaa kunnostettua, niin tilalle tulee RS Sid.

I.S
06.04.2010, 09.14
http://www.elisanet.fi/%7Ez629141/Kuvat/Cube.jpg

Tällainen tuli Cubesta, Poitsu tykkää :)

lai
04.05.2010, 19.18
http://i5.aijaa.com/b/00459/6161036.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=6161036.jpg)
Tässä oma näkemys asiasta. Ei paljon uutta osaa tarvinut ostella. Alle 100€ kului rahaa. Satula on kauhea, ja vaihtuu parempaan kuskikin jo siitä valitti. XT cantilever combokahvat antaa aika hyvin jarrutustehoa noihin jarruihin. Puntarissa ei olla käyty mutta 12 kg pitäisi alittua.

lansive
07.05.2010, 10.43
Lopulta alkaa olla uusi No Saint kasassa. Painoa tuli n. 11 kiloa polkimien ja lokasuojien kanssa (nastarenkailla). Keula on toistaiseksi jäykkä alumiininen, mutta jahka saan pari ebay-hankintaa kunnostettua, niin tilalle tulee RS Sid.

Nyt on joustokeulakin paikallaan.

Painoa pyörällä 13,3 kiloa, kun mukana on runkolukko, lokarit, polkimet ja seisontatuki. Ihan siedettävä paino, kun mitään erityistä kevennystä ei ole tehty. Ilman koulumatkavarustusta paino jää edelleen siihen 11 kilon tuntumaan.

maanma
22.07.2013, 10.58
Onkohan kukaan tehny niin radikaalia ratkaisua, että olisi ostanut rungon 26" (tai jopa 28") renkaille, mutta laittanut siihen 24" (tai jopa 22") renkaat tai kokoja miksaten.

Sitten myöhemmin voi laittaa isommat kun kasvu vaatii. Tai ottaa rungon omaan käyttöön, jos muksulle ei enää kelpaa.

Tietysti tuo merkitsee aluksi napavaihteita ja levyjarrua (sekä ehkä pienempiä kampia). Sopivan mallisella rungolla voisi toimia.

maalinni
22.07.2013, 11.42
Kuulostaa aika huonolta idealta. Miksei voi ostaa muksulle oikean kokoista pyörää? Itse en ainakaan haluasi ajaa millään 30" rungolla jossa on 26" kiekot :)

lansive
22.07.2013, 12.31
Kuulostaa aika huonolta idealta. Miksei voi ostaa muksulle oikean kokoista pyörää? Itse en ainakaan haluasi ajaa millään 30" rungolla jossa on 26" kiekot :)

Siis ei kyse ole väärän kokoisesta pyörästä, vaan ihan järkevästä ideasta. Minulla on juuri tuollainen projekti meneillään kun muuten tulee helposti harppaus turhan suureksi kiekkojen koon vaihtuessa (kokemusta on). Tämä siis toimii vain ja ainoastaan pienimmällä 26" tuumaisella rungolla.

Ei tuolla tavalla mitään vuosikymmenen pyörää pysty juniorille ostamaan, eikä ainakaan säästämään rahaa. 24 tuumaisia levyjarrukiekkoja ei löydy edullisesti, tai ovat jotakin sikapommituksen kestäviä trial-kiekkoja. Itse kun kasaa niin pysyy kustannukset edes vähän aisoissa, jolloin pystyy ostamaan vähän laadukkaampia osia ja pyörän paino pysyy jotakuinkin järkevänä.