PDA

Näytä tavallinen näkymä : Karppaajakaverit

Sivut : [1] 2 3

hannupulkkinen
02.09.2009, 15.57
Taas uusi yritys päästä läskeistä.
Viikko vähillä hiilareilla.
Lenkit ovat mielenkiintoisia. Kun ei ole kovin paljon liahasglykogeeniä niin ATP-tuotetaan hapen avulla rasvasta. Kun yrittää ajaa hapettomasti niin siitäpä ei tulekkaan mitään. Meno loppuu hetkeksi. Aerobiset lenkin sujuvat mukavasti, mutta keskari tietenkin putoaa kun happivajeella ei voi ajaa.

96 oli painoa keväällä. Nyt 93 ja tavoite 85. Saas nähdä tuleeko taas pettymys. 20 vuotta olen laihduttanut ja lihonut olen sinä aikana 10 kiloa:rolleyes:
Eipä nyt voi lähteä soitellen sotaan, mutta yritetään.

Onko muuta karppaajakansaa foorumissa?
Kokemuksia.

jeijei
02.09.2009, 16.11
No itse en karppaa mutta olen tiedän kyllä muutaman. Mielestäni karppaus ei sovi laisinkaan pitkäkestoisempiin lajeihin lisukkeeksi. Toki satunnainen lyhyt pyrähtely ja salitreeni on varmaan jees mutta se fillari ei kyllä kulje sitten mihinkään.
Itse huomasin tämän aika hyvin kesällä, kun tuli ihan sattumalta syötyä hiilareita hyvin vähän ja perään painettu lenkille. Ei kulkenut vaikka kuinka yritti. Jotten nyt kuitenkaan puhu läpiä päähäni niin nuo kokeneemmat pakkiksen karppaaja-sedät juttelevat kyllä, että kestää hetken aikaa sopeutua siihen ettei elimistössä olekaan samalla tavalla hiilareita ja tovin jälkeen pitäisi myös aerobisen liikunnan sujua eri tavalla.

Laihduttamiseen voisi kyllä johtaa helpommin ihan se perinteinen miinus kaloreilla pyöriminen. Laskee päivittäin kalorit ja jää noin 500 miinuksen puolelle. Jos ihan syömättä jättää niin keho vetää säästöliekille eikä silloin tapahdu mitään järkevää.

hannupulkkinen
02.09.2009, 16.16
Laihduttamiseen voisi kyllä johtaa helpommin ihan se perinteinen miinus kaloreilla pyöriminen. Laskee päivittäin kalorit ja jää noin 500 miinuksen puolelle. Jos ihan syömättä jättää niin keho vetää säästöliekille eikä silloin tapahdu mitään järkevää.
Ei skulaa mulla. Arvaa kuinka kauan olen ollut pisimmän aikaa miinuskaloreilla.

Johan Moraal
02.09.2009, 16.20
Karppaajakaveriksi en ryhdy, mutta jotain kokemuksia on. Ei ihan karppauksen kanssa, vaan paleo dieetista (paleo diet). Kai se on vähän samaa, paitsi hiilareita saa ja pitää syödä kunhan ne tulevat vihanneksista (paitsi papuja ja herneitä) ja hedelmistä. Leipä ja muut jauhotuotteet kuten makaronit ym. sekä riisi, perunat ym "tiiviit hiilarit" on kiellettyjä. Hirveästi pitää syödä ja puputtaa salaattia ja hedelmiä, kanaa, kalaa ym rasvatonta lihaa. Hyvin laihduin kyllä, vaikka ei ehkä ekalla viikolla, muistaakseni siinä menee jokin aikaa että homma rupiaa toimimaan. Lopetin koko touhun kun en jaksanut enää kantaa sankokaupalla eväitä työpaikalle, sen verran sielläkin kaloreita palaa. Kuten sanoin, hyvin lahduin silloin, mutta en tiedä johtuuko se low carbista vai ihan siitä että on käytännössä hankalaa tai mahdotonta syödä esim 2500 kcal normaalin elämän + 2000 kcal lenkkeilyyn tarvittavaa kalorimäärää jos ei saa leipää, pottua, riisiä, pastaa ym ym.
Tsemppiä sinne yrittämään.:)

hannupulkkinen
02.09.2009, 16.50
Karppaajakaveriksi en ryhdy, mutta jotain kokemuksia on. Ei ihan karppauksen kanssa, vaan paleo dieetista (paleo diet). Kai se on vähän samaa, paitsi hiilareita saa ja pitää syödä kunhan ne tulevat vihanneksista (paitsi papuja ja herneitä) ja hedelmistä.
Tsemppiä sinne yrittämään.:)
Kuulostaa ihan samalta kuin ns. hyväkarppaus. Sitä minäkin yritän.
Kiitos kannustuksesta.

lansive
02.09.2009, 16.51
Ei skulaa mulla. Arvaa kuinka kauan olen ollut pisimmän aikaa miinuskaloreilla.

Arvaa kuinka kauan olet laskenut väärin. Kaikki laihduttaminen perustuu siihen, että syö vähemmän kuin kuluttaa. Syömisen vähentämiseen on sitten kaikenlaisia menetelmiä, jotka ovat enemmän tai vähemmän eksoottisia.

Jokainen tulkoon dieetillään laihaiksi. Tai sitten ei.

hannupulkkinen
02.09.2009, 16.54
Arvaa kuinka kauan olet laskenut väärin.
Jokainen tulkoon dieetillään laihaiksi. Tai sitten ei.
Mistäs minun laskutaitoni tiedät?
Et nähtävästi ole karppaaja. (ja kaveri :))

M.S
02.09.2009, 16.58
Kokeilin kerran, 12kg tais lähtee kahdessa kuukaudessa... Mutta kyllä ne tuli aika nopsaan takasin, kun siirtyi takaisin normaalille olut+pizza linjalle.

Teesaa
02.09.2009, 17.00
Mää tunnustaudun sellaiseksi hyväkarppaajaksi. Koitan välttää liikoja hiilareita, mutta jos joku nyt sushia tarjoaa, niin en sen riisin takia jätä syömättä. Ja aina kun mahdollista koitan valita sen terveellisemmän hiilarin. Salaattia ja wokkia menee niin että...munakkaita unohtamatta.

Paino laskenut "huipuista" sen 14 kg ja tavoitteena saada vielä 6-7 kg pois, että lukema olisi kaksinumeroinen ja alkaisi kasilla.

Kun aloittelin aikanaan, niin pari ekaa ritsalenkkiä meni niin, että en meinannut kotiin päästä. Niin loppuun meni energiat. Nyt menee jo sellainen 3-4h lenkkikin ihan OK. 90 min hölkkäkin menee OK, 60 min uinti (3 km ) ottaa lopussa aika tiukille energian kanssa. Juoda pitää ehkä enemmän kuin normaalilla ruokavaliolla.

Eli ajan kanssa tottuu erilaiseen energiantuottoonkin.

Henki Hieveri
02.09.2009, 17.45
Onko muuta karppaajakansaa foorumissa?
Kokemuksia.

Kas tässä. Menetin 75 kg karppauksella, mutta vähän on tullut takapakkia kesän aikana. :(
IMO, pyöräretkeilyä on vaikea toteuttaa karppiruokavaliolla.

ketju44
02.09.2009, 18.02
Kas tässä. Menetin 75 kg karppauksella,

:eek: :seko: :eek: Vai lähtikö elämänkumppani ?

JackOja
02.09.2009, 18.14
Meillä karpattiin jonkin aikaa kun vaimokulta (turhaan) hurahti hommaan. En jaksanut mitenkään tehdä kunnon (4h+) pyörälenkkejä, loppui vaan energiat. Pakko oli alkaa vetää hiilareita, puuroa, pastaa ja perunaa ja leipää taas. Lopulta vaimokin antoi periksi ja syö itsekin "hyviä" karppeja.

Minun kokemukseni mukaan karppaus ei sovi kestävyysurheilijalle.

hannupulkkinen
02.09.2009, 18.29
Minun kokemukseni mukaan karppaus ei sovi kestävyysurheilijalle.
Minä olenkin kestävyyelämätapailija. Katsotaan ja kokeillaan japäätetään sitten sopiiko minulle.
Sevverran on kokemusta elämästä ja panttaamisesta, että nuorempana se toimi hyvin että söi vähemmän kuin tienasi. Nyt ei yli vuoden miinuskaloreilla tippunut kuin muutama kilo.
Hiilareita tarvitaan, mutta jos syö sekaravintoa ja on miinuksella niin se on yhtä kärsimystä.(Nälkä on aina vieraana)Muutaman aikaisemman karppauskokemuksen mukaan nälkää ei tule, mutta en ole koskaan kokeillut vähähiilarista elämää tarpeeksi pitkään jotta elimistö tottuisi tuottamaan rasvasta ATP:tä helpommin kuin alussa.
Lenkkeilyn tuskaisuus sai aina syömään hiilareita ja se oli aina menoa.
Perinteistä miinuskaloridiettiä suosittelevat ovat yleensä henkilöitä, joiden aineenvaihdunta on nopeaa. Näin oli minullakin nuorena ja homma toimi.

Teoria ja käytäntö eivät kohtaa, joten nyt kokeilen käytännössä karppausta. Miinuskaloridiettiä olen siis jo kokeillut yli vuoden ja se ei sopinut minulle enää kun olen näin vanha. Vanha ei jaksa kärsiä.:)

JuPu80
02.09.2009, 19.42
Itse olen aina saanut kalorit ja kilot alas vähentämällä nimenomaan hiilihydraatteja. Ei siis mitään karppaamista, mutta itselleni on ollut psyykkisesti helpointa tinkiä se 500-1000 kaloria päivässä hiilareista. Lihat ja muut pitävät mulla nälän poissa. Joka aterialla on kuitenkin vähän hiilihydraattia (ja yleensä paljon salaattia.)

Taitaa nuo laihdutushommat olla tosi yksilöllisiä monessakin mielessä (psyykkisesti, fyysisesti ja sosiaalisesti.) Mulle vaikeinta on aina ollut motivaation löytyminen, koska oikeasti en juuri välitä, vaikka olisin pläski. Aina joskus kun motivaatio löytyy, itse laihduttaminen on mulle suht' helppoa.

Pekka L
02.09.2009, 19.44
Olet lääketieteellinen sensaatio jos paino ei tipu energiavajeella. Totuus on kuitenkin, että energiansaanti arvioidaan tai lasketaan lähes aina alakanttiin. Sen sijaan että alkaa kikkailla, niin Hannullakin lienee sen verran asiasta tietoa, että osaa tunnistaa omasta ruokavaliosta sen turhimman osan. Jättämällä tietyt jutut pois voi muutos olla isokin varsinkin jos ei korvaa sitä millään. Niitä ei tarvi olla kuin ehkä 2-3. Mitä ikinä se onkin. Pulla kahvin kanssa. Kalja illalla telkkarin ääressä. Metvursti leivän päällä jne. Jos se on päivittäistä, on muutos pitkällä aikavälillä iso.
Hiilareita on turha syyttää, kaikkea tarvitaan.

Mark
02.09.2009, 19.50
Jos ei vielä ole tuttu, niin karppaus.info -sivustoon kannattaa tutustua. Suht aktiivinen ja asiallinen keskustelufoorumi.

Itse kokeilin viime keväänä n. 7 viikkoa ja tuloksena -6 kg suht normaalista vartalosta. Pyörälenkeistä ei karppauksen aikana kokemusta, mutta juoksulenkit sujuivat aivan normaalisti. Alkuvaiheessa (ammattilaiset puhuvat kaiketi induktiovaiheesta) tietysti kesti hieman, että elimistö tajusi mikä on homman nimi.

Itsellä homma tyssäsi kuitenkin suht yksitoikkoiseen ruokavalioon; yleensä töissä eväänä aina salaatti kanalla/lihalla/kalalla. Alkoi siis tympiä. Nyt tosin miettinyt josko sitä taas aloittaisi.

hannupulkkinen
02.09.2009, 19.56
Minä en arvioinut energiavajettani vaan pidin päiväkirjaa ja laskin tarkaan kalorit. Niin voi olla, että ikääntyessä peruskulutis pienenee ja kun kalorilaskurit ovat teoreettisia ja toimivat keskiarvokansalaisten kulutuksen mukaan, niin minun 500-1000 kalorin vaje ei ollut riittävä.

Toinen asia on se, että mulla oli aina nälkä. En tykännyt siitä, että elämä oli turhan askeettista.

Karppaamiskokemukset ovat mulla olleet aina positiivisia. Siksi koitan sitä nyt ja pitkään. Niin ja tiedän monia jotka vannovat karppaamisen nimeen. Miksi en kokeilisi. Yksi syy?

hannupulkkinen
02.09.2009, 20.02
Itse olen aina saanut kalorit ja kilot alas vähentämällä nimenomaan hiilihydraatteja. Ei siis mitään karppaamista, mutta itselleni on ollut psyykkisesti helpointa tinkiä se 500-1000 kaloria päivässä hiilareista. Lihat ja muut pitävät mulla nälän poissa. Joka aterialla on kuitenkin vähän hiilihydraattia (ja yleensä paljon salaattia.)

Taitaa nuo laihdutushommat olla tosi yksilöllisiä monessakin mielessä (psyykkisesti, fyysisesti ja sosiaalisesti.) Mulle vaikeinta on aina ollut motivaation löytyminen, koska oikeasti en juuri välitä, vaikka olisin pläski. Aina joskus kun motivaatio löytyy, itse laihduttaminen on mulle suht' helppoa.
Tästä vois antaa viisi vihreää! Näin on minunkin mielestäni.
Lisäksi karppaamisella on selvä nopeuttava vaikutus rasvan palamiseen.
Onhan se selvääkin, että jos ei ole muuta polttoainetta kuin rasvaa ja proteiineja niin nehän ne palavat. Lisäksi insuliinitasot pysyvät vakaina ja insuliini on varastohormoni. Aina kun se on koholla ja ruokailun jälkeen se on niin nautitusta energiasta aika suuri osa varastoituu rasvaksi kehoon.

ville m
02.09.2009, 21.01
Tuntuu, että jokainen taho osaa perustella ruokavaliosuosituksensa niin hyvin, että tavallinen tallaaja voi olla ihmeissään, että mitä tässä on uskominen. Mun maallikon järki sanoo, karppauksessa, kuten Heikkilän opeissa, on vinha perä. Liika hiilari voi olla useassa tapauksessa syynä niin diabatekseen kuin ylipainoon. Oma kroppa piti vähähiilaridieettiä hyvänä ja olo tuntui tasapainoiselta. Vaan urheilu ei maistunut moisen ruokavalion aikana... Heikkiläkin pitää urheilua "vaarallisena rehkimisenä" ja suosittelee vain kevyttä hyötyliikuntaa. Itse tarvitsen päivittäisen pasta- & leipäannoksen ja tuntuukin, että ne pitävät pyörät pyörimässä. Tähän asti paino on pysynyt hyvin kurissa. Tosin selvä syy-yhteys hiilari/proteiini/rasva-suhteella on omaan painoon ja rasvaprosenttiin. Siis se perinteiden bodaridieetti puree parhaiten: hiilarit alas ja kevyttä liikuntaa.

Vaan oletkos kokeillut painojen nostelua? Sillä on ihmeellinen vaikutus elimistöön. Vaikka pyöräilykin kuluttaa kaloreita ja antaa aika hyvin vapauden syödä silloin kun huvittaa, nostaa punttien kolistelu tätä vaikutusta selvästi. Enkä tarkoita mitään otsa rypyssä bodailua, vaan järkevää muuta liikkumista tukevaa & kroppaa ylläpitävää lihaskuntoharjoittelua. Kroppaa voisi verrata rekkaan: iso vetoauto (lihakset) kuluttaa tyhjäkäynnilläkin paljon, kun taas pieni vetoauto ja iso perävaunu (rasvat) vähemmän.

hannupulkkinen
02.09.2009, 21.11
Siis se perinteiden bodaridieetti puree parhaiten: hiilarit alas ja kevyttä liikuntaa.

Vaan oletkos kokeillut painojen nostelua? Sillä on ihmeellinen vaikutus elimistöön.
9 vuotta kiertoharjoittelutyyppistä ja paikkaharjoittelua vähän liian raskailla painoilla. Tulos oli 5 kiloa lisää lihaksia yläkroppaan. Nyt olen käynyt vain satunnaisesti salilla ja repinyt vähän kahvakuulia silloin tällöin. Nii ja vedellyt TotalGymiä.
Koetan saada kevyen puntteilun nyt säännölliseksi.
Puntin nosto lisää kasvuhormonieritystä tehokaasti ja sehän taas toimii päinvastoin kuin insuliini - auttaa rasvanpoltossa.

pavel
02.09.2009, 21.26
Oma mielipide tähän kutkuttavaan aiheeseen on zone-dieetin tyyppinen ruokavalio. 30%/30%/30% tyylisesti ja makroja priorisoiden, eli esim hh:t aamupalan ja ennen kaikkea treenin yhteyteen (metabolinen ikkuna) -->sugarit lihikseen, ei rasvaksi.
Prodea ja rasvaa tasaiseen tahtiin. Vaikka Heikkilä ei käytä rypsäriä, niin se käy, niinkuin oliiviöljyt ym. Turha varmaan kuuluttaa kasviksista ja hedelmistä. Pitkällä aikavälillä koen tämän järkevimmäksi ruokavalioksi.

Itse asiassa juuri parhaillaan on luvussa Nutrient Timing (http://www.amazon.com/Nutrient-Timing-Future-Sports-Nutrition/dp/1591201411). Keskittyy enemmän siihen milloin syödään, ei niinkään mitä syödään (tästä tietoa löytyy jo). Täysin tieteelliselle pohjalle tehty opus, käy myös kestävyysliikkujalle.

Edit: Nii juu piti vielä sanoa, että ilman muuta kannattaa kokeilla karppauksta. Jos ei muuta jää käteen, niin oppiipahan taas uutta kropastaan. Kyllähän tuolla jo niin vankka näyttö on, että kyllä luulisi tehoavan!

ketju44
02.09.2009, 21.36
Tulos oli 5 kiloa lisää lihaksia yläkroppaan. .

Ei kai tuota voi pitää negatiivisena asiana ?

hannupulkkinen
02.09.2009, 21.47
Ei kai tuota voi pitää negatiivisena asiana ?
Hiihdossa pateista on tietenkin hyötyä, mutta ei Puijon huasteessa.;)

hannupulkkinen
02.09.2009, 21.49
Oma mielipide tähän kutkuttavaan aiheeseen on zone-dieetin tyyppinen ruokavalio. 30%/30%/30% tyylisesti ja makroja priorisoiden
Mihikäs se 10% - viinaksiin.;)

Edit: Nii juu piti vielä sanoa, että ilman muuta kannattaa kokeilla karppauksta. Jos ei muuta jää käteen, niin oppiipahan taas uutta kropastaan. Kyllähän tuolla jo niin vankka näyttö on, että kyllä luulisi tehoavan!
Jep! Näin tehdään.

NHB
02.09.2009, 23.26
Mun kroppaan toimii hyvin sellainen ruokavalio, jossa syön vain välimerihenkistä salaattia. Ei missään nimessä pelkkää vihreätä, vaan salaatti sisältää myös reilusti kalaa tai lihaa ja juustoa. Rasvaa tulee noista edellä mainituista ja oliiveista ja oliiviöljystä. Karppaamista tuo ei ole, koska tuoremehuja ja hedelmiä tulee nautiskeltua myös ihan tuntuvasti. Jotenkin tuo tuntuu olevan mulle kaikinpuolin parempi ruokavalio kuin perinteinen perunoilla itsensä täyttäminen. Olo on energisempi, fläsä katoaa, ilmavaivat vähenevät ja mun mielestä hyvä salaatti maistuukin oikein mainiolta. Monesti ihmettelen, miksi en kuitenkaan noudata tuota ruokavaliota koko ajan.

Myth
03.09.2009, 04.37
Isot hiilaripaukut olen myös jättänyt pois (peruna, riisi, vaalea leipä, pasta) ja kyllä paino tippui. Aamupalalle pekonia ja munaa. Nyt tulee syötyä jogurttia aamuisin ja välillä jotain moniviljaleipää joka ei ole ihan tummaa joten sitä hiilariakin vähän kertyy mutta ei samassa määrin kuin aiemmin. Epämääräiset turvotukset vatsan seudulta laski heti. Vähän pidemmän lenkin jälkeen mulla ainakin on sellainen hiilarinälkä joka kestää pari päivää. Silloin kyllä syön "paljon ja kaikkee" jotta jaksaa taas :) Muina aikoina yritän välttää hiilaripommeja jos mahdollista kun ne eivät pidä nälkääkään loitolla. Tää ainakin toimii mulla, osittainen dieetti :)

aprillia
03.09.2009, 06.41
En tiedä ketään, joka olisi itsensä lihavaksi syönyt pihvilla ja kasviksilla. Liiallisilla hiilareilla itsensä turvottaneita tiedän useita mm. itseni. Kun vähennän hiilareita ja syön enemmän lihaa ja kasviksia niin painoni putoaa eikä tarvitse kärsiä nälkää. Suurin ongelma on se, että olen sitä ikäluokkaa, joka on lapsesta pitäen totutettu suomalaiseen ravintoympyrään, jossa on liikaa hiilareita. Nythän tuota suositusta ollaan ymmärtääkseni muuttamassa vähemmän hiilareita sisältävään suuntaan.

pinna
03.09.2009, 06.44
Jep, täälläkin ollaan syömäti : pottua,riisiä,pastaa... ja ruisleipää
on aina syötykki. Vireystaso nousi ja närästykset lähti! paino ny
ei oo pahemmin tippunu mut ...lisäämällä liikuntaa niin kaisekin siitä sit.
Pihviä ja kasviksia, eihuono.:rolleyes:

Pekka L
03.09.2009, 06.51
Jaaha, nyt täällä syytetään jo ravintoympyrää läskeistä. Samaan kotimaiseen ravintosuositukseen kuuluu perinteinen lautasmalli. Nyt lapaa pystyyn rohkeasti. Kuka on lihottanut itsensä syömällä lautasmallin suositusten mukaan?
http://verneri.net/selko/uploads/RTEmagicC_lautasmalli.jpg.jpg

Kaikki kunnia esim. Henki Hieverille että on päässyt takaisin elävien kirjoihin, mutta jos kuvittelen että mun pitäisi lihoa 75kg = 160kg, vaatisi se ruokavaliota jossa olisi HIUKAN muutakin korjattavaa kuin hiilarit. Tuolla lautasmallilla se ei onnistu. Ikinä.

aprillia
03.09.2009, 07.10
Jos ravintoympyrässä on ollut kaikki kohdallaan, miksi sitä ollaan muuttamassa? Ei kai sitä huonompaan suuntaan muuteta.
Koska olen käynyt kouluni silloin kun oli Kekkonen, Neuvostoliitto ja kaksi tv-kanavaa, ja kaikki edellä mainitut olivat kuolemattomia ja ereytymättömiä, niin päähäni on iskotettu perunan ja leivän syönti. Lisäksi sellainen virheellinen käsitys tuolla peruskoulussa iskostettiin päähän, ettei leipä lihota vaan se mitä on sen päällä. Nyt aikuisena kun katselen mitä leipäpala sisältää kaloreita olen valmis väittämään, että liiallinen leipä lihottaa. Leivän päällä olevalla on marginaalinen merkitys, paitsi jos laittaa siihen paketillisen meetwurstia ja tuuman voita.

Pekka L
03.09.2009, 07.55
Koska olen käynyt kouluni silloin kun oli Kekkonen, Neuvostoliitto ja kaksi tv-kanavaa

Siihen aikaan vaalitenttejä veti mm. Leif Salmén. Häntä siteeraten: Ette vastannut kysymykseen.

...olen valmis väittämään, että liiallinen leipä lihottaa.

Olet täysin oikeassa. Liika ruoka lihottaa, valitettavasti:( Syöminen on kivaa, varsinkin hyvän ruuan syöminen. Se on toki subjektiivinen käsite, mitä itse kukin pitää hyvänä. Leipä ei ole niin hyvää, että sitä tulisi syötyä itse liikaa. Tottakai leivän laatuun on syytä kiinnittää huomiota > ravintoainetiheys.

Se mitä karppaajat ei tajua, tai ei halua tajuta, on se, että ruokavaliosta kun jotain poistetaan niin sitä ei täysin korvata toisella. Vai moniko heittää lautaselle 200g perunan sijaan 200g lisää lihaa? Tuskin moni. Ja kun sieltä jotain poistuu tietoisesti, putoaa myös energiansaanti. Ja sitä salaattia tulee varmasti syötyä lisää, kun se kerran sallitaankin. Ei se huono asia ole, ollenkaan, mutta katsokaas nyt oikein tarkkaan tuota lautasmallia vielä, josko se siitä avautuisi.

pinna
03.09.2009, 07.57
...Opettaja opettaa....oppilaat kuuntelee....

Pekka L
03.09.2009, 08.11
...Opettaja opettaa....oppilaat kuuntelee....

Oliko tämä 1. ilmoittautuminen, vai tulkitsinko väärin?

Näissä jutuissa on merkillepantavaa sekin, että käytännössä aina vika on ruuassa jota on syöty. Ei koskaan itsessä.

pinna
03.09.2009, 08.15
Juupas eipäs taas .....mutta omaan kokemukseen nojaten
jättämällä nuo potut ym valkoset tuotteet pois, tuli ihan "ihku" olo.
joten näillä mennään, sano ope mitä sano.;)

J T K
03.09.2009, 08.22
Jos painoa haluaa tiputtaa reilusti, kannattaa olla tarkkana liikunnan laadun suhteen. Meinaan omat kokemukset viittaa siihen että jos tykkää kovasta kestävyystyyppisestä kuntoilusta, nousee energian tarvekin herkästi ja siinä tullaan äkkiä vedenjakajalle että missä tahdissa laihtuu vai laihtuuko ylipäätänsä?

Toki kiinteytymistä tapahtuu se on ihan selvä, mutta jos haluaa painoa pudottaa niin tarkkana sokerien suhteen, ei niinkään rasvojen joita mielestäni jopa ylikorostetaan. Tietty, jos sitä ylipainoa on tuhottomasti niin kaiken syömisen vähentäminen auttaa.

Mutta jos sokeriarvot sahaa laidasta toiseen, tulee herkästi syötyä liikaa ja väärin. Ja sen kovan reenin jälkeen ei saisi "palkita" itseään julmetulla evästyksellä..

Mikko
03.09.2009, 08.26
Minä en arvioinut energiavajettani vaan pidin päiväkirjaa ja laskin tarkaan kalorit. Niin voi olla, että ikääntyessä peruskulutis pienenee ja kun kalorilaskurit ovat teoreettisia ja toimivat keskiarvokansalaisten kulutuksen mukaan, niin minun 500-1000 kalorin vaje ei ollut riittävä.

Nyt meni yli ymmärryksen! Jos laskit omat kalorit pitkän aikaa, miksi käytit kulutuksesi arvioimiseen jonkin muun tekemää laskuria? Minäkin olen muutaman viikon pitänyt ruokapäiväkirjaa juuri tuon kulutuksen selville saamiseksi. Laskurit ovat täyttä huuhaata ja tarkoitettu aivan erityyppisille ihmisille.

buhvalo
03.09.2009, 08.32
...mutta jos haluaa painoa pudottaa niin tarkkana sokerien suhteen, ei niinkään rasvojen joita mielestäni jopa ylikorostetaan. ....
Mutta jos sokeriarvot sahaa laidasta toiseen, tulee herkästi syötyä liikaa ja väärin. Ja sen kovan reenin jälkeen ei saisi "palkita" itseään julmetulla evästyksellä..

Aika samaoilla linjoilla näiden molempien suhteen. Liskäksi vielä lisäisin että sen pikkuisen välipalaa 2h välein metodin sijaan kannaattaa kokeilla myös syödä vaikka vain 2-3kertaa päivässä mikäli fläsä on tiukassa. Jos "yleinen totuus" ei tuota tulosta, kannattaa se kyseenalaistaa ja kokeilla jotain muuta. Niin, ja kovan treenin jälkeen ei ole edes välttämättä hirveä nälkä, sen sijaan pitkän ja rauhallisen lenkin jälkeen on.

aprillia
03.09.2009, 08.45
Siihen aikaan vaalitenttejä veti mm. Leif Salmén. Häntä siteeraten: Ette vastannut kysymykseen.

En syytä ravintoympyrää lihomisestani, vaan kyllä olen itse ruokani suuhuni tunkenut. Mutta on se kumma, jos meidän ravintosuosituksemme ovat maailman parhaita, niin kansa vaan lihoo. Vikahan voi olla kansassakin, mutta voihan se olla jossakin määrin suosituksissakin.

Olet täysin oikeassa. Liika ruoka lihottaa, valitettavasti:( Syöminen on kivaa, varsinkin hyvän ruuan syöminen. Se on toki subjektiivinen käsite, mitä itse kukin pitää hyvänä. Leipä ei ole niin hyvää, että sitä tulisi syötyä itse liikaa. Tottakai leivän laatuun on syytä kiinnittää huomiota > ravintoainetiheys.

Se mitä karppaajat ei tajua, tai ei halua tajuta, on se, että ruokavaliosta kun jotain poistetaan niin sitä ei täysin korvata toisella. Vai moniko heittää lautaselle 200g perunan sijaan 200g lisää lihaa? Tuskin moni. Ja kun sieltä jotain poistuu tietoisesti, putoaa myös energiansaanti. Ja sitä salaattia tulee varmasti syötyä lisää, kun se kerran sallitaankin. Ei se huono asia ole, ollenkaan, mutta katsokaas nyt oikein tarkkaan tuota lautasmallia vielä, josko se siitä avautuisi.[/QUOTE]

Ymmärrän kyllä lautasmallin. Niitä on noita lautasiakin niin erikokoisia. On eri asia käyttää lautasmallia 16 cm läpimitan kuin 32 cm läpimitan lautasella. On olemassa tutkimuksia, joiden mukaan lautaskoolla on vaikutusta syömisen määrään. Isommalta lautaselta syödään enemmän kuin pieneltä. Olkaa varovaisia lautasmallienne kanssa.'
Miksi peruna on välttämätöntä? On todellakin mahdollista korvata tuo 200 gramman perunamötti 100 grammalla kasviksia ja 100 grammalla lihaa tai jopa 200 grammalla lihaa. Kaloreita tulee vähemmän ja nälkä karkottuu pidemmäksi aikaa kuin perunalla. Näin ainakin omien empiiristen kokemusten mukaan. Kun kaloreita tulee vähemmän kuin kuluttaa niin sitten sitä laihtuu. On se vaan kumma juttu.

pinna
03.09.2009, 08.49
Ja lisää tietoa/keskustelua :karppaus.info jos joku ei tienny/kiinnostui.

equilibrium
03.09.2009, 08.58
Kannattaa kokeilla, jos ajatus tuntuu itselle toimivalta. Pitkiä kovia treenejä ei takuulla jaksa ilman hiilareita, mutta eväänä esim. banaani ja tuhdisti täytetty ruisleipä toimivat takuulla. Oma ruokavalio on aika fiilispohjaista, ja tällä hetkellä paljon turhiakin roskahiilareita (koko perhe diggaa pastaruuista, ja ne on suth nopeita ja helppoja arjen keskellä). Pyrkimys on niitä vähentää, ja kausittain sen suhteen tsemppaa paremmin. Sokerit, valkoiset jauhot, peruna ja valkoinen riisi on varmasti pudottamisen arvoisia juttuja, jos haluaa tsempata painon suhteen.

Rasvanpolttolenkit ja kovat treenit kannattaa ajoittaa erikseen. Tai jakaa jopa kausiin. Jos nyt painonpudotus on tärkein juttu, niin keskity rauhassa yhteen asiaan äläkä yritä saada kaikkea heti. :) Aamurasvapoltto toimi mulla "hyväkarppikaudella" loistavasti. Raskauden jälkeisiä kiloja taisi tippua n. 10 kg yhden kevään aikana ruokavalion vahtimisella, ja aamun juoksulenkeillä ennen aamupalaa (eli 5-6 kieppeillä ennen duuniin lähtöä).

Kovasta treenistä ja varsinaisesta karppauksesta ei ole kokemusta, vk ja mk treenejä pidempikestoisina fillarilla tehdessä olen tankannut hiilareita surutta yrittäen maksimoida jaksamisen, vaikka painoa saisi kyllä vieläkin rauhassa tippua.

Perheellisen kannattaa panostaa suunnitteluun ja mielikuvitukseen, sillä yhteiset ruokailut ovat suuri kompastuskivi tai kannustin. Me löydettiin paljon uusia loistavia ruokia pakon edessä, kun kuopus oli pahasti allerginen viljalle, eikä edes leivänmuruja voinut olla koko talossa. Salaatit, wokit ja runsaat kasvislisäkkeet on sitä paitsi muutenkin mielettömän maukkaita ja terveellisä, eli vahinkoa ei kokeilustasi takuulla pääse syntymään. Mielenkiintoisia tuttavuuksia, terveellisiä välipaloja ja uusia ruokia takuulla tulee löytymään! Tsemppiä siis vaan kokeiluun!

Muutama kestosuosikki tuolla ruokavaliolinjalla tässä perheessä on esim. tonnikala-avocado-ruohosipuli-sashimi (kaikki kuutioiksi soija-wasabimarinaadiin - ja siis tuoretta raakaa tonnikalaa, ei purkitettua), punajuuriraaste-aurajuusto-jauhelihavuoka uunissa, puolikkaat punajuuret vuohenjuustolla, timjamilla ja pinjansiemenillä höystettynä uunissa; parsakaali kevyesti paistettuna seesamiöljyssä seesaminsiemenillä ja suolalla maustettuna (sopii loistavasti sekä lihan, että kalan kanssa) ja sitten kaikki mahdolliset salaatti ja wokkiyhdistelmät. Myös mungpapujen (tai muidenkin) idätystä kannattaa varsinkin talvisaikaan harkita ja toteuttaa. Saa kivaa vaihtelua salaatteihin ja wokkeihin ja paljon lisää vitamiineja ja hyvälaatuista proteiinia (itse en tykkää tunkea lihaa joka paikkaan). Runsasmarjaiset/hedelmäiset rahka-jugurttisekoitukset ovat myös suuressa suosiossa, niitä ei koskaan voi tehdä vaan omaan kuppiin. Smoothiet toimivat myös (esim. raskaan lenkin palauttavana), niihin saa proteiinilisää juuri rahkasta ja avocadosta varsin kätevästi (jos siis haluaa keskittyä ruokavalion puhtauteen ja välttää teollisia valmistuotteita).

Ohiampuja
03.09.2009, 09.09
punajuuriraaste-aurajuusto-jauhelihavuoka uunissa, puolikkaat punajuuret vuohenjuustolla, timjamilla ja pinjansiemenillä höystettynä uunissa; parsakaali kevyesti paistettuna seesamiöljyssä seesaminsiemenillä ja suolalla maustettuna
Eihän tuollainen teksti laihduta, tässähän tuli heti nälkä. :)

Pekka L
03.09.2009, 09.58
Kannattaa kokeilla....

Tässä on sisällöltään aika tervehenkistä tarinaa. Yksi oleellinen juttu joka monen kohdalla ontuu on juuri tuo suunnittelu. Miettimällä raaka-aineet ja niiden määrät etukäteen, juuri vaikka perheen kesken aterialle, tai yksineläjä voi tehdä ruuan ja päättää syövänsä siitä vaikka kolme kertaa. Noin määrä pysyy kurissa ja annoskoot oikeanlaisina.
Hyvä esimerkki voisi olla perunamuusi. Miettikääpä paljonko normi ravintola-annoksessa on sitä muusia siinä lautasella. Jos sitä pääsee nälkäisenä itse lautaselle lappamaan, on sitä siinä kolminkertainen määrä. Onko se perunan vika? Enkä minä ainakaan ole koskaan poistunut ravintolasta nälkäisenä. (en ole kylllä koskaan käynyt näissä Michelin-ravintoloissa, niissä voisi nälkä jäädäkin;))

Halimon
03.09.2009, 10.25
Karpaasithan kärähti jo kerran.

Joillakin foorumeilla lautasslahkolaiset ovat insuliinipäissään solvanneet ketoosissa leijuneita karppareita - ja toisinpäin. Uskonto, kevyenliikenteenväylät ja ruokavalio niistä saa aina peitsenvääntöä aikaan. Nyt vaan pääsee vegaanit ja muut fruittarit helpolla.

jaska
03.09.2009, 10.26
Periaatteessa millä tahansa toteutettu energiarajoitus pitäisi laihduttaa, mutta käytännössä tuo hiilihydraattien rajoitus tuntuu olevan tehokkain ja ehkä samalla myös helpoin noudattaa. Nälkä vaivaa vähemmän ja olo on parempi kuin vähärasvaisella dieetillä. Ja jostain syystä osa ihmisistä ei tunnu laihtuvan vähärasvaisen ruokavalion ja liikunnan yhdistelmällä, vaikka paperilla homman pitäisi toimia. Ainoa ongelma noissa vähän hiilihydraatteja sisältävissä ruokavalioissa on liikunnan, erityisesti vähän tehokkaamman liikunnan harrastaminen. Kovatehoinen liikunta tuotetaan hiilihydraattien avulla ja jos niitä ei ole käytössä niin suorituskyky ja palautuminen kärsivät. Ja paljon.

Vähähiilihydraattisella ruokavaliolla suorituskyky kärsii sitä enemmän mitä tyhjemmäksi hiilihydraattivarastot ovat hiipuneet. ja varastot on tyhjät, niin ennen suoritusta pitäisi syödä aika paljon hiilihydraatteja, jotta pystyisi tekemään kovatehoisen lenkin. Pari banaania ennen lenkkiä ei riitä. Hiilihydraattivarastot ovat noin 500 gramman suuruisia ja sitoessaan 3-kertaisen määrän nestettä, muutokset varastoissa selittävät normaalipainoisella helposti sellaisen 2-3 kilon painonvaihtelun. Painonvaihteluita kannattaa käyttää apuna varastojen tilan arvioimiseen. Käytännössä hiilihydraatteja rajoitettaessa esim. 100 grammaan/vrk, varastot tyhjenevät kevyesti liikkuessakin 2-3 päivässä. Esim. mulla varastojen ollessa täynnä, paino on noin 70 kg ja tyhjinä 67 kiloa. Ja jos painoni on aamulla 67 kiloa, ei kovatehoisesta liikunnasta kannata sinä päivänä edes haaveilla, ellei sitten tee jonkinmoista tankkausta.

Ongelman voi kuitenkin kiertää ajoittamalla hiilihydraatit liikunnan yhteyteen. Omien kokemuksien perusteella varastot pitäisi olla suhteellisen täynnä, jotta kova lenkki onnistuisi. Kevyempi peruskestävyyslenkki onnistuu vajaammilla varastoillakin. Jotta lenkit/treenaus sujuisi, hiilihydraattivarastot kannattaisi tankkauksen avulla täyttää vähähiilihydraattisella dieetillä kerran tai pari kertaa viikossa, vaikka laihdutus voi siitä hieman kärsiä. Esim. jos lauantaina haluaa tehdä kovan lenkin, niin esim. pe ja/tai la kannattaa syödä enemmän hiilihydraatteja. Jotta varastot täyttyisivät niin syötyjen hiilihydraattien määrä tulisi olla aika suuri, noin 400-500 grammaa/vrk yhden tai kahden päivän ajan. Jos haluaa, että myös tällaisina päivinä laihtuisi (olisi energiavaje), niin ruokavalion ei saisi sisältää paljon muuta kuin hiilareita eli sen pitäisi olla mahdollisimman vähärasvainen. Sopivan määrän arvioiminen vaatii alkuvaiheessa hieman ynnäilyä, mutta jatkossa sen voi vetää pitkälti näppituntumalla. Onneksi karkkipusseissa on nykyään tarkat ravintosisältötiedot ;) Jos tankkauksen tekee esim. perjantaina niin lauantain aamupaino antaa vinkkiä siitä, että onko tankkaus ollut riittävä. Jos lähtöpaino on esim. tuo mun 70 kg, niin tankkauksen jälkeen sen pitäisi olla kutakuinkin niissä lukemissa. Tietysti jos on laihtunut, niin hieman alempikin on ok.

hannupulkkinen
03.09.2009, 10.33
Nyt meni yli ymmärryksen! Jos laskit omat kalorit pitkän aikaa, miksi käytit kulutuksesi arvioimiseen jonkin muun tekemää laskuria? Minäkin olen muutaman viikon pitänyt ruokapäiväkirjaa juuri tuon kulutuksen selville saamiseksi. Laskurit ovat täyttä huuhaata ja tarkoitettu aivan erityyppisille ihmisille.

Kun arvioin omaa peruskulutusta niin tein sen http://kiloklubi.fi/ sivuston ovulla ja tämän avulla olen pitänyt ruokapäiväkirjaa säännöllisesti ja säännöttömästi jo toista vuotta.
Tarkoitin sitä, että kun kone arvioi minulle peruskulutuksen niin arvioiko se sen liian suureksi ja sitten kun pyrin päivittäisessä enegiansaannissa alittamaan peruskulutuksen ja liikunnan aiheuttaman kulutuksen noin 600-1000 kalorilla niin se olikin sitten liian pieni vaje.

Joka tapauksessa tuo sekaruualla toteutettu kalorivaje ei laihduttanut minua vuodessa kuin kolme kiloa ja aina kuitenkin oli nälkä. Henkisesti sitä ei kestä. Nyt ei ole tuota näläntunnetta kun vähentää hiilareita.

hannupulkkinen
03.09.2009, 10.51
Kiitti Jaska!
Painavaa asiaa, mutta jaska onkin ravitsemustutkija ja tohtorismiehii.

Agatha Sofia
03.09.2009, 11.02
Kun arvioin omaa peruskulutusta niin tein sen http://kiloklubi.fi/ sivuston ovulla ja tämän avulla olen pitänyt ruokapäiväkirjaa säännöllisesti ja säännöttömästi jo toista vuotta.
Tarkoitin sitä, että kun kone arvioi minulle peruskulutuksen niin arvioiko se sen liian suureksi ja sitten kun pyrin päivittäisessä enegiansaannissa alittamaan peruskulutuksen ja liikunnan aiheuttaman kulutuksen noin 600-1000 kalorilla niin se olikin sitten liian pieni vaje.

Joka tapauksessa tuo sekaruualla toteutettu kalorivaje ei laihduttanut minua vuodessa kuin kolme kiloa ja aina kuitenkin oli nälkä. Henkisesti sitä ei kestä. Nyt ei ole tuota näläntunnetta kun vähentää hiilareita.

Olisiko mahdollista että syödyn ruuan kalorisisällön arviointi ei ole ihan onnistunut? Minulla on takana kahdeksan kuukauden samantapainen projekti, ja kiloja on karissut 13. Laskurini sijaitsee osoitteessa http://keventajat.fi. Olen huomannut että vaaka on ruuan mittauksessa ihan ehdoton, muut mittausmenetelmät ovat todella epätarkkoja.

hannupulkkinen
03.09.2009, 11.04
Olisiko mahdollista että syödyn ruuan kalorisisällön arviointi ei ole ihan onnistunut? Minulla on takana kahdeksan kuukauden samantapainen projekti, ja kiloja on karissut 13. Laskurini sijaitsee osoitteessa http://keventajat.fi. Olen huomannut että vaaka on ruuan mittauksessa ihan ehdoton, muut mittausmenetelmät ovat todella epätarkkoja.

Eiku punnitsin ja varmuuden vuoksi lisäsin aina vähän kaloreita.
Kiloklubi on ilmainen, miksi maksaa keventäjille?:seko:

Agatha Sofia
03.09.2009, 11.05
Eiku punnitsin ja varmuuden vuoksi lisäsin aina vähän kaloreita.
Kiloklubi on ilmainen, miksi maksaa keventäjille?:seko:

Ei näyttänyt yhtä kivalta, eikä keventäjät ole edes kallis. Paikkarit on kallis ja sitäkin on joskus tullut kokeiltua.

Silloinhan arvio on pielessä jos lisäsit varmuuden vuoksi? Korvasitko liikunnassa kuluttamasi kalorit syömällä lisää?

hannupulkkinen
03.09.2009, 11.14
Silloinhan arvio on pielessä jos lisäsit varmuuden vuoksi? Korvasitko liikunnassa kuluttamasi kalorit syömällä lisää?
Näiden sivujen idea on se, että pantataan melko pienellä energiavajeella.
Perustelu on se, että muuten keho menee energiansäästötilaan.
Voiko vuoden olla energiansäästötilassa?
Jokin mätti- kuten sanottu vajeeni oli kokonaiskulutuksesta ja 500-1000 kilokaloria päivässä. Tuskaa.
Nyt pitää mennä syömään. Jaskan ohjeiden mukaan ;)

Agatha Sofia
03.09.2009, 11.17
Näiden sivujen idea on se, että pantataan melko pienellä energiavajeella.
Perustelu on se, että muuten keho menee energiansäästötilaan.
Voiko vuoden olla energiansäästötilassa?
Jokin mätti- kuten sanottu vajeeni oli kokonaiskulutuksesta ja 500-1000 kilokaloria päivässä. Tuskaa.
Nyt pitää mennä syömään. Jaskan ohjeiden mukaan ;)
Näinpä. Periaatteessahan se on yksinkertaista matematiikkaa, mutta käytäntö tuo sitten muutaman koukeron lisäksi. Kaikille ei toimi samat niksit. Toivottavasti karppaus tuo tuloksia!

geeni
03.09.2009, 11.42
Täällä yksi tuore VHH-uskovainen lisää. Läskiongelmia minulla ei ole, mutta pidän hiilihydraattien vähentämistä monin tavoin terveydelle edullisena.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Vähähiilihydraattinen_ruokavalio (http://fi.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4h%C3%A4hiilihydraattinen_ruokavalio)

Varsinkin tuo teoriaosuus kannattaa lukea ajatuksella. Paljon oleellisempaa asiaa kuin kalorien laskeminen.

Tässä myös mainio video jokaiselle, joka luulee tietävänsä jotain nykyisistä "virallisista" ravintosuosituksista:

http://video.google.com/videoplay?docid=4362041487661765149#

Lumppis
03.09.2009, 11.46
Mielestäni Suomalaisessa ravintoympyrässä ei ole juurikaan korjattavaa. Mielestäni ei voida syyttää perunaa, pastaa ja riisiä lihomisesta. Miettikääpä maita jossa esim. pastaa tai riisiä syödään paljon. Onko Suomeen verrattavaa ylipaino-ongelmaa? Mielestäni ei.

Luulen, että ongelmana täällä on enemmänkin liian suuret kerta-annokset. Syödään "kylkiä-myöden" ja illa sama uusiksi! Pienemmät kerta-annokset ravintoympyrän ohjeilla, ei pitäisi pahasti mennä pieleen.

Joku kirjoitti leivästä. Leipää ei kannata kokonaisuudessaan ottaa pois ruokavaliosta. Vaihtaa ennemmin sen vaalean leivän tummaan leipään.

Johan Moraal
03.09.2009, 12.03
Kiitos Jaskalle, tuosta on jo oikeasti apua. Jännä muuten, miten nämä ravintoketjut aina saavat "kiihkeitä" piirteitä. No, koirakin murisee kun tullaan kupin viereen kuolaamaan. Hyvää ruokahalua kaikille.

ville m
03.09.2009, 12.15
Luulen, että ongelmana täällä on enemmänkin liian suuret kerta-annokset. Syödään "kylkiä-myöden" ja illa sama uusiksi! Pienemmät kerta-annokset ravintoympyrän ohjeilla, ei pitäisi pahasti mennä pieleen.

Bull's eye! Tiedän monta tuttua, jotka tuskailevat kilojensa kanssa ja syövät suht. "normaalia, ruokaympyrämäistä" ruokaa, mutta vain 2-3 kertaa päivässä: hätäinen aamupala, tuhti päivällinen ja iltapala. Siinä se. Lounas ja välipalat puuttuvat tyystin! Aamupalan ja päivällisen välillä kroppa ehtii mennä säästöliekille niin, että on ihmeissään kun päivällisellä tärähtää kaksi lautasellista muusia & lihapullia.

hannupulkkinen
03.09.2009, 12.34
Kysymys Jaskalle:
Kun glykogeenivarastot ovat tyhjänä. Miten pitäisi tankata, että hiilarit todella varastoituisivat glukogeeniksi maksaan ja lihaksiin.
Minä menin syömään kinkkukiusausta kun ajattelen ajaa illalla vähän kovemman lenkin. Nyt on kuitenkin sellainen olo, että insuliini jyllää ja kaikki syömäni hiilarit menevätkin rasvasoluihin.
Kun tankkaa treeniä varten niin kannattaako silloin syödä vain hiilareita, joiden glygeeminen indeksi on alhainen vai onko sillä väliä?

eeppi
03.09.2009, 12.49
Itse elelen täysin näppituntumalla. Tosin vuosien aikana urheiluun sopivaksi todetulla näppituntumalla. Lenkit rullaa, nälkä ei ole ja paino on pysynyt kohdillaan.
Anyway, homma mun pöydässä menee siis siten, että aamulla, lounaalla ja ennen treenejä olevalla välipalalla lautaselle ladotaan voimakkaalla hiilaripainotuksella tavaraa ja treenien jälkeen painotus kääntyy niitä välttäväksi. Viimeisenä herkkuna illalla, mikäli tarpeen on jotain syödä, koetan jättää sen viimeisenkin sokerin pois. Eivätpähän seilaa sokeripalat yön aikana pitkin kylkiä ja mieti, että mihinkä makkaraan sitä tänään asettuisi:D
Yksinkertaista dieettiä on helppo noudattaa. En ikikuunapäivänä ole jaksanut yhtään grammaa laskea. Tiedän sen laskemattakin, että jos on vaikkapa kova ja pitkä treeni tulossa viikonlopulle, niin perjantaina huolehditaan riittävästä (hiilari-)ravinnosta. Yöllä ei saa tulla nälkä.

Tällä tavalla homma toimii tietysti siksi, että signaalit pelaa. Nälkä, väsymys ja orastava energiavaje tuntuu ilmoittelevan itsestään aikalailla oikein. Ihan kusessahan tässä ollaan, jos aineenvaihdunta alkaa nopeasti muuttumaan tai lakritsan ravintosisältöä Pandan kabineteissa mennään muuttamaan;)

timoe
03.09.2009, 12.49
Mistäs minun laskutaitoni tiedät?
Et nähtävästi ole karppaaja. (ja kaveri :))

rauhaa pojat! Atomipommin teoreettisen perustan keksivät kemistit;
He Otto Hahnin johdolla pommittivat vähän neutroneilla uraania koeputkimittakaavassa ja ihmettelivät kun lopputukoksena syntyi jotain, joka painoi vähämmän, kuin mitä lähtöaineet, eivätkä keksineet, miksi.

Tämä on ainoa kerta kun tiedän että massaa on hävinnyt taivaan tuuliin...
Mutta kiusallista sinänsä, mihin se massa hävis selitti heille juutalainen naisfyysikko (tietenkään en muista nimeä) :fissiossa vapautui massaa energiaksi

E = mc toiseen siis eli massa ei voi hävitä mihinkään, se muuttuu vain energiaksi ja päinvastoin.....

Eli jos joku oikeasti on kalorivajausdieetillä ja paino ei muutu kyseessä on vastaavan tasoinen ihme, joku mättää yhtälössä joka on:

kalorin saanti miinus kalorin kulutus = painon muutos (joko plus, miinus tai nolla) Tämä on siis fysiikan lakien mukainen totuus.

Mutta siis Karppaaminen ja kestävyysliikunta:
Olen käsittänyt, että kyse on eri energiamuotojen hyötysuhteesta, vähän niinkuin polttaisiko kuivia koivulapeja vai lahoa kuusipuuta:

Sokerin palaessa aerobisesti atp saanto on parempi kuin sokerin palaessa anaerobisesti, ja rasvan palaessa aerobisesti on atp saanto huonompi kuin sokerin palaessa aerobisesti; siis samalla happimäärällä saadaan eniten atp-tä sokerin hajotessa aerobisella teholla liikuttaessa.

En tiedä olenko ymmärtänyt väärin, mutta luuloni on, että rasvanpolttoon ei tarvita karppausdieettiä, kun lenkki on tarpeeksi pitkä ja matalatehoinen, elimistö ottaa muutenkin energiaa rasvasta. Tn tietysti on pakko siirtyä polttamaan rasvaa jo aiemmin, jos sokeria ei lihaksissa ole.
Itselläkin on kokemusta siitä, että tehot lopahtaa kun on vetänyt pihviä ja vihanneksia muttei hiilihydraattia.

Ruokahalun ja syömiskäyttäytymisen säätely onkin sitten jo eri juttu?:)

Ohiampuja
03.09.2009, 13.34
Hyvä esimerkki voisi olla perunamuusi... ...Jos sitä pääsee nälkäisenä itse lautaselle lappamaan, on sitä siinä kolminkertainen määrä. ;)
Tämä on ongelma minun kohdalla, meikeläinen syö aika terveellisesti, mutta annoskoot on aikas reiluja. Käyn päivisin lounasravintolassa, seisovassa pöydässä. :rolleyes:

Pekka Sirkiä
03.09.2009, 14.14
Suosittelen sinulle, hyvä Hannu, erilaisten (absoluuttisten) rajoitusten sijaan monipuoliseen kasvisravintoon siirtymistä :) :D :cool:

Miksikään "tiukkapipoksi" ei kasvisruokavaliossa kuitenkaan tarvitse ryhtyä (ks. tarkemmin*). Käyttämäni kasvisruokavalion pääasiallinen sisältö lyhyesti seuraava:

omissa kokkauksissa käytetään ainoastaan kasvisreseptejä (vaikka vain viikonloppuisin) eli kevennetään selvästi omaa ruoanlaittoa, sekä
ylimääräisen energian eli "turhan" syömisen välttäminen. Ja päälle vielä
runsaasti pyöräilyä (etenkin huhti-lokakuussa).

Kasvisruokavalion kautta luontevasti tullut "kalorirajoitus" sekä riittävän pitkäkestoinen ja rasittava pyöräily ovat olleet allekirjoittaneen kohdalla toimiva yhdistelmä: v. 2000: 78 kg, v. 2009: 70 kg.

Samoin työpaikalla voi lounaan sijasta kerran tai useammin syödä salaatin (vaikka sitten tonnikala-*, broileri*-, juusto*- tms., jos ja kun ei muuta pääruokaa sitten myöhemmin illalla nauti). Myös kalan & kananmunien syöminen on "sallittua", ja jokunen leikkelekin saattaa "eksyä" leivän päälle (jossa käytän yleensä tahinia)...

Mielestäni pääasiallinen syy kansalaisten lihomiseen & sairastamiseen löytyy - paradoksaalista kyllä - työpaikka- ja oppilaitosruokailusta. Monilla työpaikoilla ja kouluissa kun syödään edelleen aivan liiallinen määrä kaloreita/po. jouleja/ ko. henkilön kulutukseen nähden. Työ-/kouluruoka on toki hyvää + monipuolista + energiamäärältään riittävää. Mutta kun sen lisäksi aivan liian moni napostelee rasvaisia & makeita välipaloja tv:tä katsoessaan iltaisin: makkaroita, leivonnaisia, keksejä, makeita juomia, pizzaa ym. ylimääräistä energiaa - joka useimmille on täysin tarpeetonta syömistä :mad: - niin ei mikään ihme, jos kansalle kiloja (ja sen myötä terveysongelmia) kertyy...

Edellä kuvattu pääasiallisesti kasviksiin siirtyminen & ruokailuvälien harventaminen (...ts. edellä paheksuttu napostelu kokonaan pois!!!) auttaa myös närästykseen :p Jostain syystä liiallista/ liian lyhyin väliajoin tapahtuvaa syömistä ja siitä johtuvaa, lievääkin ylipainoa ei koskaan tv:n närästyslääkemainoksissa muisteta kertoa närästyksen todelliseksi syyksi... M.O.T.

Muuta: Huomaa, että rasvoista (hyvät-/kovat-/piilorasvat) tulee energiaa enemmän kuin hiilihydraateista. Samoin monella päivittäinen (:seko:) olut, siideri, viini, jogurtit & makeat mehut & virvoitus- ym. juomat ovat varsinaisia "energiapommeja". -- Niiden sijaa käy kesällä esim. vissyvedellä jatkettu rypälemehu... tai jopa pelkkä vesi tai tee. Teehetki parin voileivän (ilman voita) kanssa riittää mielestäni hyvin illan "pääateriaksi".

j.k. Olen itse ollut myös juustolakossa (maitoa, btw, en käytä) pitkään... Pääosin kasvisravintoon siirtyneen ei tarvitse mitään ylenmääräistä tarkkuutta syömisessään toteuttaa: alkoholi, juustot, keksit, jugurtit, karamellit, suklaakin - joskin melko harvoin - ovat sallittuja*, kun muistaa...

...tärkeimmän eli itse kokattu kasvisravinto plus 3-4 krt viikossa reipasvauhtisia ja riittävän pitkiä (3-4-5 h) pyörälenkkejä, noin 70-120 km per lenkki :cool:

BONK
03.09.2009, 14.17
Käykääs katsomassa Pakkiksen foorumilta (www.pakkotoisto.com (http://www.pakkotoisto.com)) Ravinto-osiota. Siellä on käyty varsin tasokastakin keskustelua ruokavaliosta, dieetistä, hiilareista ja vaikka mistä.

Itse voin sen verran kertoa ruokailuun ja treenaamiseen liittyen, että hieman reilu kuukausi sitten aloitin seuraavanlaisen treeniohjelman:

- arkiaamuisin 45 minuuttia punttia
- illalla 30-60 minuuttia jumppaa (www.beachbody.com (http://www.beachbody.com) -> P90x)
- viikonloppuisin lepoa ja/tai rauhallisia, pidempiä fillari-, kävely- tai juoksulenkkejä
- hiilihydraattien vähentäminen roimasti, ei kuitenkaan nollaan eli leipää menee pari palaa päivässä yhä ja syön ruoan kanssa perunat, joskin pienempiä annoksia
- ruokarytmi tiiviiksi eli aamupala, välipala, lounas, välipala, illallinen säännöllisiksi ja välipalat lähes pelkkää proteiinia (rahkaa, banaania, protskujauhetta, maitoa, ...) tai kiireimmillään proteiinipatukka
- lounaaksi useimmiten yritän ottaa salaattia, iltakaljat ja viinit sekä makeiset, pullat ja muut mössöt jätin kokonaan (viikonloppuna tosin pitää parit ottaa...)
- normaaliravinnon lisäksi olen popsinut Omega-3, D3 ja CLA-kapseleita

En olisi IKINÄ uskonut, millaiset vaikutukset tällaisella muutoksella on jo seniori-ikään ehtineelle äijälle. Lihakset kasvaa, rasva sulaa, uni paranee jne. Itse uskon, että suurin juttu on nimenomaan hiilarien määrän tiputtaminen ja proteiinien määrän nostaminen sekä monipuolisen lihaskuntoharjoittelun lisääminen.

Nauroin (jopa hieman paskaisesti) kaverille, joka tuota P90x hommaa kehui viime talvena ja sanoin (näkemättä), että kyseessä on taas joku pilipalipelleshow tyyliin rahat-pois-hölmöiltä. Tilasin kuitenkin itse setin eBaysta (20 puntaa), kun ajattelin että nyt saa kesän jälkeinen kaljamasu kyytiä oikein kunnolla, keinolla millä hyvänsä. Eipä paljon naurattanut, kun jokaisen treenin jälkeen olin aivan totaalisen sippi, vaikka kuvittelin jonkinlaisessa kunnossa olevanikin. Jos tätä tahtia kroppa muotoutuu, niin jouluksi on lähtenyt keskikokoisen kinkun verran laardia kropasta.

Sen mitä tuossa jo moni sanoikin, niin kuittaan itsekin eli jos kuluttaa vähemmän kuin syö, lihoo ja toisin päin. Eri asia sitten on, mikä on paras tapa laihduttaa. Minulle, jolla ei ole niinkään väliä painokilojen vaan läskin määrä, tämä ohjelma ruokailunkin osalta, on parasta mitä olen kuunaan tehnyt.

jaska
03.09.2009, 14.20
Yleinen käsitys on, että jos lihasten ja maksan glykogeenivarastot ovat tyhjät, niin syödyt hiilarit varastoidaan ensisijaisesti sinne ja mahdollinen ylimäärä pukataan rasvasoluihin. Voi olla mahdollista, täyttä selvyyttä asiasta ei ole, että varastojen vajauksesta huolimatta osa varastoidaan rasvakudokseen. Esim. "nopeat" hiilarit varastoitaisiin helpommin rasvaksi kuin "hitaat". Jos haluaa varmistaa, että syödyt hiilarit päätyvät glykogeeniksi eikä rasvaksi, niin tankkauksen voi ajoittaa lenkin jälkeen - juuri työskennelleet lihakset ottavat niitä tehokkaimmin vastaan.

Käytännössä hiilihydraattien määrä on varastoja täytettäessä tärkeämpi kuin laatu. Helposti imeytyvät (urheilujuomat, mehut, limpparit, karkit, sokeri, pulla, höttö-leipä, jne.) täyttävät tosin varastot nopeammin ja samalla syntyvien pierujen määrä jää vähäisemmäksi kuin hitaammin imeytyvien hiilihydraattien lähteillä (täysjyvätuotteet, tumma riisi, jne.). Jos haluaa pelata varman päälle, niin nopeita liikunnan jälkeen ja muulloin hitaita.

Tuo olotilasi viittaa todennäköisimmin siihen, että a) suuri määrä ruokaa sitoo runsaasti verta mahaan, joka puolestaan on aivoilta pois ja b) suuri määrä hiilareita voi heitellä verensokeria, ja yhdessä aiheuttavat kuvaamasi velton olon. Tankkaus suht isoine ruokamäärineen aiheuttaa väliaikaisesti yleensä kaikkea muuta kuin energisen olon, vaikka varastot olisivatkin tyhjät. Ison aamupalan jälkeen itse olen ainakin valmis painumaan takaisin pehkuihin.

geeni
03.09.2009, 14.47
välipalat lähes pelkkää proteiinia (rahkaa, banaania, protskujauhetta, maitoa, ...) tai kiireimmillään proteiinipatukka

Sulla on vissiin jotain ihmebanaaneja ;)

Ola
03.09.2009, 14.57
Tässä on sisällöltään aika tervehenkistä tarinaa.

+1, koko ketju ollut mielenkiintoista luettavaa!

Onko se perunan vika?

Tämä oli kyllä nätisti sanottu perunasta! :D:D:D

eeppi
03.09.2009, 14.58
Samoin monella päivittäinen (:seko:) olut, siideri, viini, jogurtit & makeat mehut & virvoitus- ym. juomat ovat varsinaisia "energiapommeja". -- Niiden sijaa käy kesällä esim. vissyvedellä jatkettu rypälemehu...

Sen kummemmin päivittäisyyteen kantaa ottamatta täytyy sanoa ja pitää sanoa, että vissyvedellä jatkettu rypälemehu EI korvaa olutta, siideriä tai viiniä:D

Noihin muihin se kyllä pätee mainiosti.

J T K
03.09.2009, 15.00
b) suuri määrä hiilareita voi heitellä verensokeria, ja yhdessä aiheuttavat kuvaamasi velton olon.

Nostaa verensokeria, joka tuntuu väsymyksenä ja yleisenä "raskaana olona". Ainakin näin diabeetikkona..

hannupulkkinen
03.09.2009, 15.05
Sen kummemmin päivittäisyyteen kantaa ottamatta täytyy sanoa ja pitää sanoa, että vissyvedellä jatkettu rypälemehu EI korvaa olutta, siideriä tai viiniä:D

Noihin muihin se kyllä pätee mainiosti.

Olut, kuiva siideri ja kuivat viinit eivät ole energiapommeja.
Niiden lihottava vaikutus perustuu siihen, että maistissa ei välitä onko lihava vai laiha. (Mättöä):D

järppä
03.09.2009, 15.28
Ite tuli kokeiltua tuota ruokavalion tarkkailua ja treenin yhdistämistä keväällä. Täytyy sanoa, että paino putosi ihan normisapuskaa vetämällä, kun kiinnitti huomiota pariin perusasiaan:
-säännölliset ruoka-ajat, lisäsin sekä aamupäivä- että iltapäivävälipalat
-annoskoot maltillisiksi
-roskaruuan välttely (karkki, sipsit, alkoholi)

Keväällä treenaamisen kanssa homma oli pientä tasapainoilua ja laskeskelua. Ei sen takia, että olis syönyt liikaa, vaan jotta tuli syötyä riittävästi. Liian vähästä syömisestä treenipäivinä sainkin alkuun noottia oikein ravitsemusammattilaiselta, mutta kun asiaan kiinnitti huomiota niin homma alkoi toimimaan. Mulla tavoite-energiavaje oli lepopäivinä noin 500 kcal (arvio) ja treenipäivinä jonkin verran enemmän eli 500-1000 kcal haarukassa (arvio toki tämäkin) ...silti treenit kulkivat, paino laski ja olo oli mainio. Painon pudotus "Jaskan pulladieettiä" noudattaen oli kyllä oikeastaan kivaa - pullaa mulla menikin pari pitkoa parhaimmilla treeniviikoilla, kun piti kompensoida treenien energiavajetta. Sitten kun homma aloi toimimaan, niin hiilarivarastoja tuli täytettyä ja energiavajetta kompensoitua myös irtareilla ja joskus jopa suklaalla. Eikä tarvinnut kärvistellä nälässä käytännössä missään vaiheessa.

Kai tommosta hiilarien vähentämistä vois itekin koittaa jossain vaiheessa. Ei niinkään painon pudottamisen takia, vaan puhtaasta mielenkiinnosta siihen mitä oma kroppa sanoisi erilaisista ärsykkeistä. Siinä vois taas oppia tuntemaan itseään vähän paremmin. Eikä se toki isommin haittais vaikka pari kiloa lähtis siinä sivussa :rolleyes:

---

Pienimuotoista off-topikointia, mutta tänään tulee taas Sub TV:ltä (@ 21:00) hullunhauska realitysarja "Dieetit vaihtoon (http://www.sub.fi/ohjelmat/ohjelmakortit.shtml?75255)". Viikko sitten en meinannut pysyä sohvalla, kun vanupuikon näköinen naishenkilö ja 222 kg painoinen raavas alfauros vaihtoivat viikoksi ruokavalioitaan. Vetikö se mies nyt jonkun 7500 kcal/vrk sisäänsä, joten ihmekös tuo että oli vähän kasvanut.

geeni
03.09.2009, 15.35
-roskaruuan välttely (karkki, sipsit, alkoholi)

Kai tommosta hiilarien vähentämistä vois itekin koittaa jossain vaiheessa. Ei niinkään painon pudottamisen takia, vaan puhtaasta mielenkiinnosta siihen mitä oma kroppa sanoisi erilaisista ärsykkeistä.

Tuossahan sä sitä jo kokeilit...

järppä
03.09.2009, 15.38
Tuossahan sä sitä jo kokeilit...

Itse asiassa en, mutta toi oli kyllä ehkä aavistuksen harhaanjohtavasti sanottu. Hiilaria siis piisasi sapuskassa ihan ns. normisuosituksen mukainen määrä, mikä tässä topikissa on aivan liikaa :)

Karkit jäi (alkuun) pois energiavajeen saavuttamiseksi, mutta palasivat etenkin treenipäivien ruokalistalle hyvin nopeaan. Pulla on hyötysuhteeltaan yksi parhaista hiilarilähteistä, mutta siihenkin vähän kyllästyy kun vetää viikosta toiseen ;)

BONK
03.09.2009, 16.16
Sulla on vissiin jotain ihmebanaaneja ;)

Normi-Chiquitalla joutuu pärjäämään :D

PHI
03.09.2009, 17.40
Meikäläinen on ollut viimeiset 15 v. vegaani...ja absolutisti. Kahvia ja teetäkään ei tule juotua, koska koetan välttää turhaa kofeiinia. Tupakkikaan ei pala. Veriarvot ovat olleet tänä aikana erinomaiset, alhainen kolesteroli ja olo muutenkin vinttikoiramainen. Ei ylipaino-ongelmia. Pastaa tulee syötyä paljon ja muutenkin hiilareita...jotta pyörä sitten kulkisi kisoissa. Koskaan ei tarvitse nälästä kärsiä ja lihasmassaa kertyy halutessa turhankin helposti (tosin pyöräilijähän ei sitä liiemmin tarvitse ylävartalossa). Olen vegaani eettisistä, ekologisista ja fysiologisista syistä, tässä järjestyksessä.

Omaa valintaani en ole koskaan tuputtanut kenellekään, mutta aina suositellut lämpimästi sen kokeilemista.

Toimii minulla, kenties myös sinulla :)?

ketju44
03.09.2009, 17.43
Tyyyylsääääääää :rolleyes:

Kal Pedal
03.09.2009, 19.08
Minä olen ollut nyt muutaman viikon ilman perunaa, riisiä, pastaa, leipää jne. Rasvaista ruokaa vedän kyllä, esimerkiksi makkaraa, mutta viereen pelkkää salaattia. En ole nyt viime aikoina päässyt punnitsemaan itseni koska virallinen vaaka sijaitse punttisalissa jossa en yskän ja nuhan takia ole viitsinyt käydä. Mittanauha kuitenkin osoittaa että ohenemista vatsan seutuvilla on tapahtunut. Ajattelin jonkun viikon vielä jatkaa ja katsoa jos kutistuminen jatkuu. Jos jatkuu niin jatkuu karppaus. Pitkiä lenkkejä en ole päässyt vetämään yskä-syistä, joten karppaamisen vaikutus treenin pitää vielä arvioida.

Sidi2
03.09.2009, 19.37
1980 painoin 124kg. Aloitin painonpudotuksen ja 4kk myöhemmin paino oli 86kg. Siinä se käytännössä pysyi vuoteen 1996 jolloin poika syntyi. 2002 keväällä painoin 108kg. 22viikkoa myöhemmin paino oli 86kg. Nyt se on 87kg. 2002 en edes laihduttanut. Laskin kyllä kaloreita, jotta söisin riittävästi.

Minun painoni on aina noussut kahdesta syystä.

1. söin liikaa

2. join liikaa

Jos sinä lihot syödessäsi vähemmän kuin kulutat, ja se näyttää olevan nykypäivänä suomalaisten, ja varmaan muidenkin ominaisuus, olkaa varovaisia.
Kohta valtio ottaa teidät kiinni ja käy kuin Matrixissa.

Teistä tehdään voimalaitos, syötetään vähän heinää, ja te tuotatte virtaa siitä vatsamakkarasta.

Ps. Anteeksi etten jaksanut lukea ketjusta kuin pari viestiä, Suoli24 palstallahan tätä on jo riittävästi...

ketju44
03.09.2009, 19.39
Minä olen ollut nyt muutaman viikon ilman perunaa, riisiä, pastaa, leipää jne. Rasvaista ruokaa vedän kyllä, esimerkiksi makkaraa, mutta viereen pelkkää salaattia. En ole nyt viime aikoina päässyt punnitsemaan itseni koska virallinen vaaka sijaitse punttisalissa jossa en yskän ja nuhan takia ole viitsinyt käydä. Mittanauha kuitenkin osoittaa että ohenemista vatsan seutuvilla on tapahtunut. Ajattelin jonkun viikon vielä jatkaa ja katsoa jos kutistuminen jatkuu. Jos jatkuu niin jatkuu karppaus. Pitkiä lenkkejä en ole päässyt vetämään yskä-syistä, joten karppaamisen vaikutus treenin pitää vielä arvioida.

Pitäiskö kumminki kokeilla , ku voi makkaraa syödä :) Munia ja pekonia hmmmmmmm :p

Pekka L
03.09.2009, 20.37
minun painoni on aina noussut kahdesta syystä.

1. Söin liikaa

2. Join liikaa

jos sinä lihot syödessäsi vähemmän kuin kulutat, ja se näyttää olevan nykypäivänä suomalaisten, ja varmaan muidenkin ominaisuus, olkaa varovaisia.
Kohta valtio ottaa teidät kiinni ja käy kuin matrixissa.

Teistä tehdään voimalaitos, syötetään vähän heinää, ja te tuotatte virtaa siitä vatsamakkarasta.

:d :d

hannupulkkinen
03.09.2009, 20.59
Lounaan kinkkukiusaus riitti tasan 30 kilsaa ja sen jälkeen seinä.
20 kilsaa meni pelkällä tahdonvoimalla.
Alle aerobisen kynnyksen voi kyllä ajaa, mutta varsinkin anaerobinen vauhti tekee sen minuutissa minkä normaalisti nousut satäsen lenkin loppupuolella.
Erityisesti putkelta runtatessa tulee ihan stop. Hassun tuntusta.
Kauanko se induktiovaihe vaimikäsenytoli kestää.:seko: Kivaa kuitenkin oli.

Pekka L
03.09.2009, 21.05
Mielestäni pääasiallinen syy kansalaisten lihomiseen & sairastamiseen löytyy - paradoksaalista kyllä - työpaikka- ja oppilaitosruokailusta. Monilla työpaikoilla ja kouluissa kun syödään edelleen aivan liiallinen määrä kaloreita/po. jouleja/ ko. henkilön kulutukseen nähden. Työ-/kouluruoka on toki hyvää + monipuolista + energiamäärältään riittävää. Mutta kun sen lisäksi aivan liian moni napostelee rasvaisia & makeita välipaloja tv:tä katsoessaan iltaisin: makkaroita, leivonnaisia, keksejä, makeita juomia, pizzaa ym. ylimääräistä energiaa - joka useimmille on täysin tarpeetonta syömistä :mad: - niin ei mikään ihme, jos kansalle kiloja (ja sen myötä terveysongelmia) kertyy...

Tässä on todellakin paradoksaalisin juttu mitä olen pitkään aikaan lukenut. Energiaa ei kuluteta, syödään epäterveellisiä välipaloja ja kaiman mielestä silloin syy lihomiseen on koulu- ja työpaikkaruoka:eek:
Mieletöntä logiikkaa, ei voi muuta virkkaa.

EIKÖ TÄSSÄ YHTÄLÖSSÄ TODELLAKAAN OLE MUUTA KORJATTAVAA KUIN TUO RUOKA?

Henki Hieveri
03.09.2009, 21.06
Kaikki kunnia esim. Henki Hieverille että on päässyt takaisin elävien kirjoihin, mutta jos kuvittelen että mun pitäisi lihoa 75kg = 160kg, vaatisi se ruokavaliota jossa olisi HIUKAN muutakin korjattavaa kuin hiilarit. Tuolla lautasmallilla se ei onnistu. Ikinä.

161,8 kg. Minä olen metabolinen idiootti, lihon varmasti pullan tuoksustakin. Pyöräilyssäkin on se huono puoli, että reipas liikunta lisää ruokahalua. Minä en ole vielä löytänyt sellaista ruokavaliota, että olisin sopivasti laiha.

Meikäläinen on ollut viimeiset 15 v. vegaani...ja absolutisti. Kahvia ja teetäkään ei tule juotua, koska koetan välttää turhaa kofeiinia. Tupakkikaan ei pala. Veriarvot ovat olleet tänä aikana erinomaiset, alhainen kolesteroli ja olo muutenkin vinttikoiramainen. Ei ylipaino-ongelmia.

En käytä kofeiinia lainkaan, pidän sitä hermomyrkkynä. Joskus juon alkoholia, melko harvoin, tosin.
Minusta vegaanit muistuttavat laiskiaisia: ruokavalio pistää liikkumaan hitaasti, mutta uinti onnistuu, kun suolikaasut kannattelevat.

Kokeilin "homodieettiä", jossa vähät hiilarit yhdistyvt niukkaan proteiiniin ja runsaaseen rasvaan, mutta rupesin lihomaan. Lopputuloksena arvelin nyt, että prodea ja hiilaria voi olla enemmän ja rasvaa vastaavasti vähemmän. Kulkee pyöräkin paremmin.

Johan Moraal
03.09.2009, 21.22
Lounaan kinkkukiusaus riitti tasan 30 kilsaa ja sen jälkeen seinä.
20 kilsaa meni pelkällä tahdonvoimalla.
Alle aerobisen kynnyksen voi kyllä ajaa, mutta varsinkin anaerobinen vauhti tekee sen minuutissa minkä normaalisti nousut satäsen lenkin loppupuolella.
Erityisesti putkelta runtatessa tulee ihan stop. Hassun tuntusta.
Kauanko se induktiovaihe vaimikäsenytoli kestää.:seko: Kivaa kuitenkin oli.

Nyt en ymmärrä. Onko kinkkukiusaus osaa karppaajan dieettiä? Mitäs ne perunansiukaleet? Vai otetaanko tämä niinku asteittain käyttöön?

hannupulkkinen
03.09.2009, 21.35
Nyt en ymmärrä. Onko kinkkukiusaus osaa karppaajan dieettiä? Mitäs ne perunansiukaleet? Vai otetaanko tämä niinku asteittain käyttöön?Katso edeltä tuo Jaskan ohje tehotreeniä varten. Kokeilin miltä tuntui lenkki kun söin vähän kiusausta.
Jos haluaa anaerobisesti ajaa niin kyllä niitä lihasglykogeenejä täytyy olla, mutta kokeillaan nyt miten kauan tottuminen vähähiilariseen vie vain tapahtuko sitä ollenkaan. Seuraavalle kovemmalle lenkille en ehkä tankkaa yhtään noita hiilareita.
Siis seurataampas mitä täällä kirjoitellaan:);)

Johan Moraal
03.09.2009, 21.43
Juu, enpä tainut huomata sitä, kun tänään on semmoinen päivä..
Oletkos tietoinen sellaisesta kirjasesta kuin The Paleo Diet for Athletes?, taimitesseoli. Kirjoittaja muistaakseni Friel mutta en varma ole. Sinulle on varmaan tuttu nä täntyyppiset jutut kun joskus ymmärsin että sulla on se Frielin kirja Veteraaniurheilusta, eiköhän se kirjoittaa siellä myös näitä ravintoasioita. Muistaakseni se jakaa tämän syömisen 4 eri aikaan, 1 lenkin aikana, 2 heti jälkeen, 3 väliaika 4 ennen lenkkiä. Eri tavalla täytyy syödä näissä eri vaiheessa. Ihan mielenkiintoista kyllä. Samantyypistä kyllä Jaskakin kirjoitti. Ehkä tä siun kiusaus oli yksinkertaisesti liian pieni:D

EDIT tuossa se on
http://www.trainingbible.com/joesblog/2007/04/weight-loss.html

Edit 2 aika huonosti taisin itse muistaa nämä asiat :-)

ketju44
03.09.2009, 22.08
Jos tuo Hannu tällä jotain saa aikaan , niin ehkä vois itsekin........

NKOTB
03.09.2009, 22.09

Erästä suurta ajattelijaa ja itseilmaisun mestaria lainaten: advanced shittii

Istumatyötä tekevillä täysikasvuisilla liian raskas ruokailu varmasti näkyy työtehossa, mutta jos sille wieninleikkeelle tarjotaan vaihtoehdoksi sipsipussia niin otan ennemmin wieninleikkeen.

mutanaama
03.09.2009, 22.47
Tuli ihan nälkä tätä lukiessa, ja piti hakea vähä kevyt-parmesaania välipalaksi (60%). Kukin tulkoot autuaaksi valitsemallaan dieetillä.

Sidi2
04.09.2009, 07.11
Meikäläinen on ollut viimeiset 15 v. vegaani...ja absolutisti. Kahvia ja teetäkään ei tule juotua, koska koetan välttää turhaa kofeiinia. Tupakkikaan ei pala. Veriarvot ovat olleet tänä aikana erinomaiset, alhainen kolesteroli ja olo muutenkin vinttikoiramainen. Ei ylipaino-ongelmia. Pastaa tulee syötyä paljon ja muutenkin hiilareita...jotta pyörä sitten kulkisi kisoissa. Koskaan ei tarvitse nälästä kärsiä ja lihasmassaa kertyy halutessa turhankin helposti (tosin pyöräilijähän ei sitä liiemmin tarvitse ylävartalossa). Olen vegaani eettisistä, ekologisista ja fysiologisista syistä, tässä järjestyksessä.

Omaa valintaani en ole koskaan tuputtanut kenellekään, mutta aina suositellut lämpimästi sen kokeilemista.

Toimii minulla, kenties myös sinulla :)?

161,8 kg. Minä olen metabolinen idiootti, lihon varmasti pullan tuoksustakin. Pyöräilyssäkin on se huono puoli, että reipas liikunta lisää ruokahalua. Minä en ole vielä löytänyt sellaista ruokavaliota, että olisin sopivasti laiha.

En käytä kofeiinia lainkaan, pidän sitä hermomyrkkynä. Joskus juon alkoholia, melko harvoin, tosin.
Minusta vegaanit muistuttavat laiskiaisia: ruokavalio pistää liikkumaan hitaasti, mutta uinti onnistuu, kun suolikaasut kannattelevat.

Kokeilin "homodieettiä", jossa vähät hiilarit yhdistyvt niukkaan proteiiniin ja runsaaseen rasvaan, mutta rupesin lihomaan. Lopputuloksena arvelin nyt, että prodea ja hiilaria voi olla enemmän ja rasvaa vastaavasti vähemmän. Kulkee pyöräkin paremmin.

Tuntiessani henkilökohtaisesti kyseisen laiskiaisen, Ötzissä viime viikolla 238km ja 5500 nousumetriä, 9h 13min, omassa kategoriassaan, ammattilaisten jälkeen n. 421. (Sarjassa 2000+) osanottajaa...

Koska julkinen herjaminen on kielletty, en kerro minkätyyppisenä ihmisenä minä pidän sinun tyyppistäsi ihmistä.

jaska
04.09.2009, 10.27
Hannu - veikkaan, että hiilarivarastot loppuivat ja vauhdikkaampi meno ei siksi enää onnistunut. Pk-vauhtia voi sitten varastojen loppumisen jälkeen nylkyttää, mutta noin karkeasti 1/3-1/2 puolet siihenkin vauhtiin tuotetaan normaalisti hiilareista. Riippuen hieman kunnosta. Jos on oikein harjaantunut rasva-diiseli (treenit ja ehkä ruokavalion seurauksena) voi pk-vauhti olla kutakuinkin sama riippumatta onko syönyt hiilareita vai ei. Jos kone on tottunut hiilareihin, niin jos niiden saanti karsitaan täysin, muistelisin lukeneeni, että kroppa oppii käyttämään rasvaa viikkojen-muutaman kuukauden aikana. Silloin jopa jonkinmoinen VK-vauhtikin voi luonnistua, mutta ymmärtääkseni ihan se MK-rypistys ei sopeutumisesta huolimattakaan onnistu. Veikkaisin siis, Hannu, että tyhjillä varastoilla lenkkisi tulee olemaan hidas, mutta raskas.

Ja kuten Järppä totesi, monin erilaisin keinoin voi niistä läskeistä päästä eroon. Tosin jonkin verran yksilöllisiä eroja on eli toisille jotkut toiset keinot näyttävän toimivan paremmin. Tärkeää olisi löytää itselle se sopivin ja helpoin. Laihduttaminen on suurelta osin psykologiaa eli se loppujen lopuksi on se tehokkain dieetti, mitä jaksaa tarkimmin ja pisimmän aikaa noudattaa.

Pekka L
04.09.2009, 10.50

Kerropa tuo muuten suunnistuksen maailmanmestarille. Heli Jukkola on vegaani.

hannupulkkinen
04.09.2009, 11.49
Ja kuten Järppä totesi, monin erilaisin keinoin voi niistä läskeistä päästä eroon. Tosin jonkin verran yksilöllisiä eroja on eli toisille jotkut toiset keinot näyttävän toimivan paremmin. Tärkeää olisi löytää itselle se sopivin ja helpoin. Laihduttaminen on suurelta osin psykologiaa eli se loppujen lopuksi on se tehokkain dieetti, mitä jaksaa tarkimmin ja pisimmän aikaa noudattaa.
Niin totta. Onkohan tällaisella ikääntyvällä hyypiöllä jotenkin erilainen aineenvaihdunta kun tuntuu, että laihtuminen on tosi hidasta.
Nuorempana oli ihan sama miten energiansaantia vähensi niin heti alkoi tulla tuloksia. Nyt sitten näyttää,että mitään ei tapahdu. Meneekö kroppa jotenkin energiansäästötilaan helpommin kuuskymmpisellä kuin puolet nuoremmalla. Liikuntamäärät ja tehot eivät ole pudonneet viimeaikoina kovinkaan paljon, mutta ehkä sitten enemmän tulee istuskeltua tietsikan ääressä ja liikunnan ulkopuolinen puuhailu on vähäisempää.

jaska
04.09.2009, 14.36
Kyllähän iän myötä aineenvaihdunta tahtoo muuttua vähän laiskemman puoleisemmaksi. Lisäksi iän myötä tuo käyttäytyminenkin tuppaa muuttua vähän laiskemman puoleiseksi, joten helposti tuossa kamppailua pläskiä vastaan jää alakynteen. Tasapelikin eli se, että pystyy estämään sen painon nousun, on joskus voitto.

Yleisesti mihinkään erityisemmin viittaamatta, mutta yleensä ihmiset ja erilaiset vempaimet yliarvioivat perusenergiantarvetta/kulutusta ja liikuntaan kuluvaa energiaa ja ihmiset puolestaan aliarvioivat sisään vedetyn energian määrää. Tämä osittain selittää sitä, että paperilla homman pitäisi toimia, mutta käytännössä kuitenkaan ei.

ketju44
04.09.2009, 16.28
Kyllähän iän myötä aineenvaihdunta tahtoo muuttua vähän laiskemman puoleisemmaksi.

Itse asiassa ei muutu. Lihasmassa vain pienenee jolloin aineenvaihdunta "hidastuu". Salitreeni auttaa aineenvaihduntaan , koska lihakset pitävät paremmin kokonsa.

timoe
04.09.2009, 16.34
tehdään pari oletusta:

1)Kyseessä on noin 50v keskimääräistä miestä kovakuntoisempi hemmo, joka polkee polkupyöräergometrilla kuntotestissä tulokseksi 300W

2)Hän heittää peruskuntolenkkinsä keskimäärin 2/3 tästä eli 200w keskiteholla

tunnissa on 3600 sec eli 3600sec x 200W = 720000Ws eli 720 kilojoulea.

3) oletetaan että hän on aika tottunut rasvanpolttaja, ja kykenee hyödyntämään 60% energiantarpeesta rasvasta (ja 40% hiilareista)

siis hän poltti tunnissa 0.6 x 720 kilojoulen verran rasvaa = 430 kJ/h

ja kun ihrassa on noin 37000 kilojoulea energiaa kilogrammassa:

37000:430 = 86 tuntia, siis melkoinen tuntimäärä;

4) oletetaan vielä, että pk lenkin jälkeen syke ei jää kauaksi koholle, eli unohdetaan jälkipolttoefekti.

ESIMERKIN TARKOITUS ON OSOITTAA, KUINKA VAIKEA ON LAIHDUTTAA PELKÄSTÄÄN LIIKKUMALLA, ON SYÖTÄVÄ JÄRKEVÄMMIN. Ei ole niinkään oleellista, mihin ruokavalioon uskoo, vaan se että ei syö liikaa.

Esimerkin vuoksi, hyvälaatuinen paistijauhelihahampurilainen = noin 430 kJ
eli 1 hampurilainen = 1 tunti pyöräilyä, elämä on valintoja:rolleyes:

ps tietysti laskut on jotenkin pielessä jostain kohdin, mutta kumotkaa vaan.

PSPS ei tää ihan pieleen mennyt! löysin kivan laskurin Kuopion yliopiston sivuilta (siinä lasketaan kokonaisenergian kulutusta, siis rasvat + hiilarit)

http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet/energycosts.pl (http://ffp.uku.fi/cgi-bin/energynet/energycosts.pl)

Sidi2
04.09.2009, 16.54
tehdään pari oletusta:

1)Kyseessä on noin 50v keskimääräistä miestä kovakuntoisempi hemmo, joka polkee polkupyöräergometrilla kuntotestissä tulokseksi 300W

2)Hän heittää peruskuntolenkkinsä keskimäärin 2/3 tästä eli 200w keskiteholla

tunnissa on 3600 sec eli 3600sec x 200W = 720000Ws eli 720 kilojoulea.

3) oletetaan että hän on aika tottunut rasvanpolttaja, ja kykenee hyödyntämään 60% energiantarpeesta rasvasta (ja 40% hiilareista)

siis hän poltti tunnissa 0.6 x 720 kilojoulen verran rasvaa = 430 kJ/h

ja kun ihrassa on noin 37000 kilojoulea energiaa kilogrammassa:

37000:430 = 86 tuntia, siis melkoinen tuntimäärä;

4) oletetaan vielä, että pk lenkin jälkeen syke ei jää kauaksi koholle, eli unohdetaan jälkipolttoefekti.

ESIMERKIN TARKOITUS ON OSOITTAA, KUINKA VAIKEA ON LAIHDUTTAA PELKÄSTÄÄN LIIKKUMALLA, ON SYÖTÄVÄ JÄRKEVÄMMIN. Ei ole niinkään oleellista, mihin ruokavalioon uskoo, vaan se että ei syö liikaa.

Esimerkin vuoksi, hyvälaatuinen paistijauhelihahampurilainen = noin 430 kJ
eli 1 hampurilainen = 1 tunti pyöräilyä, elämä on valintoja:rolleyes:

ps tietysti laskut on jotenkin pielessä jostain kohdin, mutta kumotkaa vaan.

Kuten olen 30v sanonut, jos haluat pudottaa helposti painoa, älä liiku, vaan makaa sohvalla syömättä. Liikunta tekee aloittelijalle niin helvetillisen nälän, ja kun hän vielä kuvittelee kuluttaneensa älyttömän paljon, ja lisäksi hän ei tietenkään laske mitään, vaikka syytä olisi... Eli vedettyään sauvoja perässään 40min, voi syödä hevosen...

On paljon helpompi jättää syömättä se iltapäiväkahvien wienerpulla, kun käydä ajamassa 25km tempo, jonka kulutus on suunnilleen sama kuin wienerin kcal. (Vanha ei osaa ajatella jouleja...)

Ehkä kaikkein paras neuvo on kuitenkin se, että syö suklaat ja pullat pimeässä yksin.

-pimeässä syödyt kalorit ei kerry vyötärölle.

-kun kukaan ei näe niin ne eivät myöskään kerry vyötärölle.

Pekka L
04.09.2009, 17.28
Liikunta yksin ei tosiaan kesää tee laihdutuksessa. Muuten passiivinen ihminen ei vuorokauden energiankulutusta paljon heilauta tunnin-parin lenkillä. Passivisella tarkoitan vaikka yhdistelmää ei-fyysinen työ ja kerrostaloasuminen (ei pihahommia jne.) eikä muita harrastuksia. Liikunnan muut vaikutukset sen sijaan on niin myönteisiä että se on ehdottoman tärkeää.

Timolla on muutama asiavirhe tosin spekulaatiossaan. Laardikerros ei ole 100% rasvaa (miten edes voisi olla...) ja sisältää energiaa n.7000kcal/kg eli reilu 29000kJ. Eikä sillä ole juurikaan merkitystä mistä se energia liikunnan aikana otetaan jos sitä ei korvata.

Pekka L
04.09.2009, 17.32
Itse asiassa ei muutu.

Kyllä se hidastuu. Elimistön uusiutuminen hidastuu vanhetessa ja sen vaatima energia vähenee. Nih.

Johan Moraal
04.09.2009, 18.15
Veteraani ja Vanha Jäärä väittelivät hidastuuku Vanhuksen Vaihdunta.
Kumpi on Oikeassa ?

Vitonen sanoo että Jäärä ei hidastu:D

ketju44
04.09.2009, 18.41
Kyllä se hidastuu. Elimistön uusiutuminen hidastuu vanhetessa ja sen vaatima energia vähenee. Nih.

Uusiutuminen kyllä , mutta aineenvaihdunn ei. Pidetään vain huolta , että meitin lihakset riittää. Viimeviikolla satuin kahteleen "näköradiosta" , kun tästä oikein amerikkalainen kertoi. NIIIH!!

Lainaus 1. " Lihaskudos kuluttaa paljon energiaa, kun sen sijaan rasvakudos kuluttaa vain vähän energiaa, sillä se ennen kaikkea varastoi sitä. "

Lainaus 2. "Ikääntyminen hidastaa aineenvaihduntaa"

- Se on totta, mutta vain hyvin, hyvin vähän. Vaikutus on prosentti tai kaksi kymmenessä vuodessa. Vasta 65-70 -vuotiaana tapahtuu merkittävämpä notkahdus, sitä ennen hidastumisella ei ole merkitystä.

finrandojin
04.09.2009, 18.54
Minä oon varmaan noita hyväkarppaajia kun syön kumminkin aamulla puuroa ja joskus iltaisin pari palaa leipääkin. Semmosta vaan tulin miettineeksi että rasvahan lienee erityisesti vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa tärkeää, ja minä en taida sitä nykyisellä ruokavaliollani paljoa saada. Japanissa ollessa tuli syötyä rasvaa todennäköisesti ihan tarpeeksi kun oli kielimuuri joka esti liian kyttäyksen, mutta kotimaahan palatessa rasvan välttely on kovin helppoa ja selkäytimeen jämähtänyttä. Nyt on kaikki joko vähärasvaista tai rasvatonta, enkä esim. ruuanlaitossakaan pahemmin öljyjä yms. käytä. Ainoastaan yliopiston ruokalassa syödystä lounaasta tulee rasvaa sen verran mitä siihen ruuanlaittoon on millonkin käytetty, plus toisinaan tulee laitettua teelusikallinen salaatinkastiketta vihanneksijen päälle. Pitääkö mun nyt ruveta siis lirauttelemaan öljyä aamupuuron sekaan tai heitellä siemeniä ruokien joukkoon, vai mitä pitäisi tehdä? Mitä kaikkea negatiivista liian vähästä rasvan saannista seuraa runsaasti proteiinia ja vähän hiilaria sisältävässä ruokavaliossa?

hannupulkkinen
04.09.2009, 19.14
Nyt on kaikki joko vähärasvaista tai rasvatonta, enkä esim. ruuanlaitossakaan pahemmin öljyjä yms. käytä. Pitääkö mun nyt ruveta siis lirauttelemaan öljyä aamupuuron sekaan tai heitellä siemeniä ruokien joukkoon, vai mitä pitäisi tehdä? Mitä kaikkea negatiivista liian vähästä rasvan saannista seuraa runsaasti proteiinia ja vähän hiilaria sisältävässä ruokavaliossa?
Hyvälaatuisia omega3 rasvoja pitää saada. (http://www.tohtori.fi/?page=4347287&id=4934606) Kevyttuotteissa on usein transrasvoja. Ilman rasvoja vitamiinit eivät imeydy. Transrasvat aiheuttavat syöpää.

J T K
04.09.2009, 19.25
Kokeile pähkinöitä, ovat hyvää tavaraa rasvojen suhteen.

Johan Moraal
04.09.2009, 19.37
_> Finrandojin

Jos syö vähärasvaista ruokaa, ja siitä syystä esim jättää (terveelliset) kasviöljyt ja rasvaisemmat kalaruuat pois, vaara ei ole kuviteellinen, että kolesteroliarvojasi ovat pielessä, kun tietämättä saatat syödä suhteellisen paljon kovia piilorasvoja. Eli juu, joskus on parempi lorauttaa vähän hyvää öljyä. Jos haluaa tinkkiä rasvoista, unohda mieluummin "vähärasvaiset juustot", "light makkarat" ym ym.

finrandojin
04.09.2009, 20.41
Hyvälaatuisia omega3 rasvoja pitää saada. (http://www.tohtori.fi/?page=4347287&id=4934606) Kevyttuotteissa on usein transrasvoja. Ilman rasvoja vitamiinit eivät imeydy. Transrasvat aiheuttavat syöpää.

No siis rasvattomia ovat lähinnä maitotuotteet, muut syömäni jutut ovat ihan itsestään vähärasvaisia. Tuo kevytmargariini pitäisi kyllä varmaan heivata johonkin, se on oikeastaan ainoa mistä epäilen saavani syöpärasvoja.

Kokeile pähkinöitä, ovat hyvää tavaraa rasvojen suhteen.

Juu, ovat itseasiassa ostoslistalla. Auringonkukansiemeniä löytyy jo, niitä voisi aina välillä ripsiä johonkin.

_> Finrandojin

Jos syö vähärasvaista ruokaa, ja siitä syystä esim jättää (terveelliset) kasviöljyt ja rasvaisemmat kalaruuat pois, vaara ei ole kuviteellinen, että kolesteroliarvojasi ovat pielessä, kun tietämättä saatat syödä suhteellisen paljon kovia piilorasvoja. Eli juu, joskus on parempi lorauttaa vähän hyvää öljyä. Jos haluaa tinkkiä rasvoista, unohda mieluummin "vähärasvaiset juustot", "light makkarat" ym ym.

Itseasiassa rakastan lohta ja kalaa yleensäkin ja syön niitä mielelläni aina kuin mahdollista. Tonnikala vaan istuu opiskelijabudjettiin paljon mukavammin, niin terveellistä rasvaa sisältävien kalojen syöntikertoja kertyy melko vähän. Voisin koittaa tähdätä siihen että pari kertaa viikossa söisi rasvaista kalaa. Juustoja (raejuustoa lukuunottamatta), makkaroita, kinkkuja yms. en syö kun en pahemmin leipääkään syö, saati sitten majoneesia ja kumppaneita.

Joka tapauksessa, hyvä tietää nuo terveyshaitat. Ne ovat usein minulle paras sysäävä tekijä muutokseen, eli ei siis muutakun härkää palleista heti kun seuraavaksi menee kauppaan. Saa antaa ostosvinkkiä että mitkä ruokaöljyt, pähkinät yms. on ravintoarvoiltaan parhaita (vaikka minullakin on kyllä asiasta melko vahva haju).

E.T.
04.09.2009, 21.13
Itseasiassa rakastan lohta ja kalaa yleensäkin ja syön niitä mielelläni aina kuin mahdollista. Tonnikala vaan istuu opiskelijabudjettiin paljon mukavammin, niin terveellistä rasvaa sisältävien kalojen syöntikertoja kertyy melko vähän.

Tähän on ihan pakko kommentoida että norjalainen kirjolohifilee maksaa esim. Prismassa kuutisen euroa kilo. Ihan jatkuva hinta. Tonnikalapurkkien kilohinta on ihan eri tasolla. Tuoreen tonnikalan kilohintaa et edes halua tietää. Helppoa ja mukavaa tosin on lapata tonnikalahiutaletta salaatin sekaan.

Pekka L
04.09.2009, 21.41
Vaikuttaisikohan useammankin suhtautumiseen rasvaan jos tietäisivät että aivojen koostumuksesta ~60% on rasvaa?

Leipämargariini ei sisällä transrasvaa. Sitä kannattaa käyttää.

liekittäjä
04.09.2009, 21.47
Skarpatkaa ny vähä kaverit! :D

finrandojin
04.09.2009, 21.52
Tähän on ihan pakko kommentoida että norjalainen kirjolohifilee maksaa esim. Prismassa kuutisen euroa kilo. Ihan jatkuva hinta. Tonnikalapurkkien kilohinta on ihan eri tasolla. Tuoreen tonnikalan kilohintaa et edes halua tietää. Helppoa ja mukavaa tosin on lapata tonnikalahiutaletta salaatin sekaan.

No kun olisikin joku iso kalatiskillä varustettu kauppa jossain lähellä. Hidastehan tuo toki vain on, ja ajattelin tuon hidasteen ylittää jo heti huomenna. Muistelin kyllä että kirjolohi olisi ollut väh. 8e kilolta, mutta vuoden poissaolo maasta saattaa toki vaikuttaa asiaan. Ja joo, tuoreesta tonnikalasta ei kyllä kannata puhua purkkiversion kanssa samana päivänäkään. Vaikka erinomaisen herkullista onkin. Olisi varmaan muutenkin parempi rajoittaa purkkiruuan syöntiä, eiköhän tuo tuore tavara ole aina terveellisempää.

Vaikuttaisikohan useammankin suhtautumiseen rasvaan jos tietäisivät että aivojen koostumuksesta ~60% on rasvaa?

Leipämargariini ei sisällä transrasvaa. Sitä kannattaa käyttää.

Minä olen oikeastaan päässyt jo rasvakammostani eroon, kun ei tuolla ulkomailla elellessä voinut sitä niin tarkkaan enää kytätä. Vanhat tavat on vaan tiukassa niin tulee osteltua sitä rasvatonta kun kerran tuttu purkki jne. Ihminen on tapojensa orja, vai miten se menikään. Mutta niin, eikö edes tuommoinen uuberkevyt 30% keiju sisällä mitään omituisuuksia?

ketju44
04.09.2009, 21.57
Älkää ny kirjolohta ostako , kun merilohta ( kassikasvatus kai ) saa samaan hintaan. Aika paljon parempaa :)

YT
04.09.2009, 22.00
Miten voi olla syöminen noin vaikeaa, vaikka se on homma jonka ihminen ihan ensimmäiseksi oppii.

finrandojin
04.09.2009, 22.00
Tämä selvä, ostamma merilohta. Paitsi jos kirjolohi sattuu olemaan halvempaa. ;)

// YT, mulla ainakin johtuu syömiseen liittymättömistä syistä se, miksi se alun perin muodostui niin vaikeaksi. Nyt koitan syödä silleen kun kuntoilijan pitäisi ettei tule kremppaa, kun liuta allergioita ja kumppaneita rajoittaa syömisiä aika paljon.

ketju44
04.09.2009, 22.02
Ei oo niin isoo eroa kumminkaan.

Jipsu
04.09.2009, 22.57
Ei oo niin isoo eroa kumminkaan.

On isompiakin eroja. kassikala on kassikala ja paskalla ruokittu, oli lohi tai kirre.

Kalan pitää olla itse pyydettyä, niin ei tarvii arpoa onko se tuotu Norjasta eilen vai kaksi viikkoa sitten.

Kuha, taimen, järväri (saimaanlohi) ja kirjolohi ovat mahtavia makuelämyksiä vapaassa vedessä oleiltuaan ja luonnonravintoa nautittuaan. (Kaloista puheen ollen, myös hauki ja ahven toimivat, mutta niiden kanssa täytyy kikkailla enemmän. Niin ja lahna... Sitä vaan ei enää tahdo saada kunnollisena.)

Kalatiskiltä kannattaa ostaa vain kalakukkoa, jos makua ja tuoreutta haikailee.

ketju44
04.09.2009, 23.10
Ahven on kallista :(
Toisaalta , mikään ei todista etteikö itse kalasteltu lohi ole kassilohi. Karkaileehan niitä isot määrät. Kyllä se prisman lohi saa kelvata nyt sullekin ;)

E.T.
04.09.2009, 23.16
Ahven on kallista :(
Toisaalta , mikään ei todista etteikö itse kalasteltu lohi ole kassilohi. Karkaileehan niitä isot määrät. Kyllä se prisman lohi saa kelvata nyt sullekin ;)
Joo, älyttömän kalliita järvikalat. Kuhafilee yli 4 kymppii kilo. Herrojen herkku.
Työkaveri asuu maalla järven rannalla ja uistelee itte kalansa.:(

Jipsu
04.09.2009, 23.16
Sen todistaa vesistö. Eli ei prismatti ei kelpaa... Hyvä yritys kuitenkin. :)

hannupulkkinen
04.09.2009, 23.48
Itsekalastetut kalat ne vasta kalliita ovatkin.
Onneksi minulla on kala-allergia.;)

Jipsu
04.09.2009, 23.52
Onneksi minulla on kala-allergia.;)

Sittenpä en yritä lahjoa. ;)

equilibrium
05.09.2009, 07.14

Komppaan tätä. Tulisi kalliiksi lähettää se mies kalaan joka päivä! (Minä en tykkää kalastuksesta, jäisi kalatkin syömättä ja saamatta.)

Onneksi meillä ei ole kala-allergiaa, ovat namia.

Pekka Sirkiä
05.09.2009, 08.57
Muistutan mieliin sellaisen yksinkertaisen tosiasian, että kansalaisten kotioloissa tapahtuvaan, terveyttä haittaavaan käyttäytymiseen - tupakointi, ylensyönti, juopottelu - on erittäin vaikea puuttua.

(--Tietysti voisimme kuvitella Terveysfasistilandian, jossa terveysviranomaiset tekisivät kotirynnäköitä ja veisivät putkaan tai muuten "pakkohoitoon" esim. kotona alaikäisten lasten läsnäollessa tupakoivat/ juopottelevat vanhemmat... tai kaappaisivat mukaansa sohvalla lojuvat, sipsejä ja kaljaa kittaavat hannupulkkiset... ;) :D )

Sen sijaan työpaikka-, oppilaitos- ym. institutionaaliseen ruokailuun (mukaanlukien ravintolaruoka yleensä) on mahdollista, jopa lainsäädännöllisesti, vaikuttaa. Esim. wapauden tyyssijassa Amerikassa on määrätty eräin paikoin ravintolat kertomaan aterioidensa energiapitoisuudet...

Ehdotankin - edelleen (paradoksaalista)ajatustani kehitellen - kahta linjaa työ- ja oppilaitosten ruokaloihin:

Ensimmäinen linja palvelisi sellaisia henkilöitä, jotka eivät "tankkaa" illalla kotisohvalla tolkuttomasti lisäenergiaa. Tämän linjan ruoka-annokset (ravinto- ja energiasisältöineen) pysyisivät nykyisenlaisina.
Toisen linjan - sanokaamme tätä vaikka "kevyeksi linjaksi" - ruoka-annokset olisivat joka päivä (yllätys, yllätys... :p) pelkkiä salaatteja :eek: + ripaus terveellistä salaattikastiketta... Tämä linja olisi tarkoitettu niille kansalaisille, jotka haluavat viettää iltapuhteensa sohvalla, tv:n ja erillaisen naposteltavan (tai välipaloiksi näitä kaiketi kutsutaan; oikea nimitys kai olisi roskaruoan...) parissa.

Tuliko "paradoksaalisuus" tällä jatkokehittelyllä selvemmäksi... :seko: ;) :)

Pekka L
05.09.2009, 09.30
Kaunis ajatushan tuo, mutta toimivuuden suhteen olen hiukan skeptinen. Osa kansasta hallitsee syömisensä, osa ei. Eikä niitä jotka ei hallitse, voi siellä työpaikkaruokalassa pakottaa syömään jotain.

Voin mä silti heittää yhden esimerkin. Karmein mätisäkki mitä meidän ruokalassa käy, vetää joka päivä siellä pelkän mustan kahvin.

Henki Hieveri
05.09.2009, 09.36
Meneekö kroppa jotenkin energiansäästötilaan helpommin kuuskymmpisellä kuin puolet nuoremmalla.

Kyllä. Insuliiniresistenssi kasvaa kun ikää tulee.

hannupulkkinen
05.09.2009, 09.48
Meidän työpaikkaruokala on jo Pekan mallin mukainen.
Itsehän sitä voi päättää mitä lautaselleen laittaa.
Karppausmalli on lihakastiketta ja salaattia. Usein on vielä lämpimiä vihanneksiakin.

hannupulkkinen
05.09.2009, 09.49
Miten liikunta vaikuttaa insuliinivasteeseen?

ketju44
05.09.2009, 10.21
Miten liikunta vaikuttaa insuliinivasteeseen?

Liikunnan ansiosta haiman insuliinivaste glukoosille paranee.

Mistä lähteestä tämä väite on? Itse jonniin verran epäilen..................

timoe
05.09.2009, 10.57
Insuliinin tehtävä on toimia portinvartijana, joka päästää sokerin verestä lihassoluun käytettäväksi polttoaineena tai rasvasoluun muutettavaksi varastorasvaksi (triglyseridiksi)

Insuliiniresistenssissä "portin saranat ovat ruosteessa" ja sokeri ei pääse kunnolla soluun.

Syy seuraussuhde menee kai niin päin, että lihavuus ja liikkumattommuus aiheuttaa insuliiniresistenssiä, eikä niin, että vanhemmiten insuliiniresistenssin takia lihoisi.

On ilm esitetty, että iän myötä insuliiniresistenssi lisääntyisi, mutta myös, että jos iän myötä tapahtuneen lihoamisen vaikutus poistetaan, yhteyttä ei enää ole?

Rasva-aineenvaihdunnassa insuliinin tehtävänä on vaikuttaa veressä kiertäviin rasvahappoihin ja auttaa elimistöä varastoimaan ylimääräistä energiaa rasvakudokseen.

Proteiiniaineenvaihdunnassa insuliini lisää aminohappojen siirtymistä soluihin

ketju44
05.09.2009, 11.18
Syy seuraussuhde menee kai niin päin, että lihavuus ja liikkumattommuus aiheuttaa insuliiniresistenssiä, eikä niin, että vanhemmiten insuliiniresistenssin takia lihoisi.

Samaan kallistuisin.

Onkohan tämä topic lähtenyt jo pahastikin sivuraiteille :D ?

timoe
05.09.2009, 11.19
Mitä kaikkea negatiivista liian vähästä rasvan saannista seuraa runsaasti proteiinia ja vähän hiilaria sisältävässä ruokavaliossa?

paria ns essentielliä rasvahappoa elimistö ei itse kykene valmistamaan, eli niitä pitää saada ravinnosta, elimistö hoitaa loput. Siis hyvälaatuista kasvisöljyä; rypsi/rapsi/oliiviöljyä, rasvaista kalaa, that´s it.

Suositusten mukaan kononaisenergiansaannista 20-25% rasvasta. kun katsoo kaupasta ostamiaan ruoksi, niinen selosteissa huomaa että on niissä rasvoja kyllä,

Mutta kyse on laadusta, siis näiden essentiellien, eli välttämättömien saannista.

J T K
05.09.2009, 12.06
Insuliiniresistenssiin on kait kymmeniä syitä, ei mitään yhtä ja ainoata. Alkoholi, tupakointi, metabolinen oireyhtymä (jonka taustalla löytyy se liikkumattomuus yhtenä suurimmista tekijöistä)...

Insuliini on kuin "taksikuski" joka voimistaa glukoosin kulkua rasva- ja lihassolujen solukalvojen läpi. Solujen sisällä insuliini mm. tehostaa glukoosin varastoitumista glykogeeniksi ja rasvaksi.

Jos vanhemmuuttaan menettää lihasmassaa voi sillä olla vaikutusta siihen miten insuliini toimii. Eli lihasmassaa ylläpitämällä voi vaikuttaa sokeriaineenvaihdunnan toimintakykyyn ja sitäkautta parempaan hyvinvointiin.

hannupulkkinen
05.09.2009, 13.56
Samaan kallistuisin.

Onkohan tämä topic lähtenyt jo pahastikin sivuraiteille :D ?
Minusta nämä asiat kyllä kaikki liittyvät karppaamiseen.
Perusteita.

usko juntunen
05.09.2009, 14.17
;)..Työkaveri päivitti emännän- ja laihtui siinä rytäkässä 4kk:ssa 12kg!

aprillia
05.09.2009, 14.35
Minäkin olen kuulllut, että kun vaimon lisäksi hankkii tyttöystävän niin paino putoaa. Taitaa olla tehokkaampaa kuin karppaaminen. Muutoinkin elämään tullee täysin uutta jännitystä, ovatten pojjaat kertoneet. Konstia ei suositella heikkosydämisille eikä -hermoisille.

ketju44
05.09.2009, 14.57
Minusta nämä asiat kyllä kaikki liittyvät karppaamiseen.
Perusteita.

Menee liian vaikeaksi. Skarpakkaa karppaamista ;)

Pekka L
05.09.2009, 15.59
Palataanpa vielä tuohon kalaan. Kasvatettu kala on kyllä terveellisempää kuin vastaavan kokoinen vapaa kala. Se on kasvanut nopeasti, eikä ole kerryttänyt itseensä ympäristömyrkkyjä lähellekään sellaisia määriä kuin itse ruokansa perässä uinut.

Mutta kyyyllä se halvaksi tulee itse lohta kalastaa. Ei tarvi hommata kuin Buster XL, siihen 100hv nelitahtikone. Vapatelineet ja 10 saittaa. Sitten 5 pakillista eriväristä ja -kokoista Rapalaa, ym. ym:D
Tai sitten lähtee Tenojoelle, mutta maksa ei niitä reissuja kestä pidemmän päälle.

timoe
05.09.2009, 16.26
Taas uusi yritys päästä läskeistä.
Viikko vähillä hiilareilla.
Lenkit ovat mielenkiintoisia

tässä säikeen alku uudestaan...siis low carb + high cardio noin enklanniksi.

Kunnon paastotilassa lisäksi elimistö alkaisi muodostaa ketohappoja, mutta niiden käyttökelpoisuudesta ja hyötysuhteesta mulla ei ole liikunnan polttoaineena tietoa. Vaatii varmaan aika pahaa sisua treenata ja paastota, mutta silloin on pakko nauttia proteiineja, ettei lihakset ja aivot ala sulaa...eli nämä elimistö ottaa viimeisenä käyttöön polttoaineeksi, jos ei muuta ole saatavilla kalorin saannin ollessa selvästi kulutusta pienempi..

eli sitten ollaankin jo karppailemassa... tai keskitysleirillä tai nälkälakossa.

pavel
05.09.2009, 17.20
tässä säikeen alku uudestaan...siis low carb + high cardio noin enklanniksi.

Tutustu kirjaan Just Say No to Cardio ;) (http://www.bookplus.fi/kirjat/ballantyne%2c_craig/just_say_no_to_cardio-4857594)
Siinä on selkeästi esitetty miksi tehoharjoittelu on järkevään painonpudotukseen yksinkertaisesti paras ratkaisu.

"After your body exercises outside of it's comfort zone, it is forced to burn a lot of energy to repair your muscles and replenish the energy that was used. This may speed up the body's metabolism during recovery, burning fat and helpening you to lose inches"

Eli käytetään hiilarit liikunnan aikana-->pistetään vauhtia aineenvaihduntaan-->treenin jälkeen on enimmäkseen vain rasvaa energianlähteenä-->hyödynnetään kovan treenin tuoma insuliiniherkkyyden kasvu syömällä päivän hiilarit treenin jälkeen, jotta ruutia olisi seuraavaankin treeniin. Tuloksena lihaksia säästävä, järkevämpi laihtuminen.

Miksi ei pitkää cardiosessiota?

"It doesn't put turbulence on the muscles, and it doesn't lead to an increase in caloric burning after exercise. So while they do get a small benefit from burning some calories in the training session, if they don't workout at high enough intensity, they won't have a post-exercise metabolism boost often associated with high-intensity training workouts. Without this extra calorie burning , they won't lose body fat." -Craig Ballantyne, Master's of Science Degree in Exercise Physiology, CSCS

Leku
05.09.2009, 17.34
...burning fat and helpening you to lose inches"

Emmä haluu! Jäyccicsellä ajo cön ön silccaa curjuutta.

Siksipä tässä tankkaan julmetusti:
http://i58.photobucket.com/albums/g266/nokianneule/DSC00001-10.jpg

MacGyver
05.09.2009, 17.58
hmmm, lakupaloja -->ärrälle

pavel
05.09.2009, 18.10
hmmm, lakupaloja -->ärrälle

Mulla on juuri maistissa joku lakumix goes choco..kuppi tyhjenee yhtä sähäkkään ku löpö hummerissa.

Pekka Sirkiä
05.09.2009, 18.56
Lakritsissa on, btw, tuskin ollenkaan rasvaa eli selvästi vähemmän kuin esim. suklaassa... ;)

- - -

Kaloista, joita siis pitäisi syödä kahdesti viikossa, suositeltavimpia ovat ns. rasvaiset: lohi, siika, nieriä, makrilli, muikku tai silakka. Kuhassa, ahvenessa, seitissä, turskassa ja hauessa puolestaan rasvaa on vähän, muistuttaa Kuopion yliopiston ravitsemustieteen dosentti Ursula S. -- Lähde: Apteekin hyllyltä 3/09, s. 65.

- - -

En malta olla tässä siteeraamasta erästä +30 % liikapainoista (184 cm/118 kg) herraa, jolle lääkäri hänet tutkittuaan (47-vuotiaana kärsityn lievän sydänkohtauksen jälkeen) loihe lausumaan: "Kehotan teitä laatimaan testamenttinne, sillä sairautenne on vakava ja lähtö voi tulla milloin tahansa." -- Ko.herra jatkaa: "Painan tätä sanellessani (75-vuotiaana) 87,5 eli 30,5 kiloa vähemmän kuin taisteluni alkaessa noin 28 vuotta sitten. -- Aamuateriaani kuuluu kulhollinen raastettuja vihanneksia, talvella esim. porkkanaa, valkokaalia ja vähän omenaa. -- Lounaankin aloitan kulhollisella vihannesraastetta -- sitten laihaa lihaa tai laihaa kalaa -- sopivasti hapanta kaalia, mikä on jokseenkin taatusti kalorivapaata -- päivällisen jälkeen -- jonkun hedelmän ennen vuoteeseen menoa. -- Periaatteeni mukaan ei tässä maailmassa saa mitään ilmaiseksi, ei myöskään terveyttä. -- Terveyden eteen on tehtävä jotakin järjestelmällistä, jos mieli olla korkeassakin iässä tyytyväinen ja elämänhaluinen ihminen." -- Yrjö S., raatimies (kirj. v. 1959).

YT
05.09.2009, 19.03
Palataanpa vielä tuohon kalaan. Kasvatettu kala on kyllä terveellisempää kuin vastaavan kokoinen vapaa kala. Se on kasvanut nopeasti, eikä ole kerryttänyt itseensä ympäristömyrkkyjä lähellekään sellaisia määriä kuin itse ruokansa perässä uinut.

Ainakin norjalainen kassikala syöpi villeistä kaloista tehtyä rehua. Joten ihan samat ympäristömyrkyt sekin saa.

E.T.
05.09.2009, 19.11
Ainakin norjalainen kassikala syöpi villeistä kaloista tehtyä rehua. Joten ihan samat ympäristömyrkyt sekin saa.
Joo ja hyötysuhde on huono. Tarvittiinko kolme vai neljä kiloo rehukalaa että saadaan kilo lohta aikaseks.

Agatha Sofia
05.09.2009, 19.43
Joo ja hyötysuhde on huono. Tarvittiinko kolme vai neljä kiloo rehukalaa että saadaan kilo lohta aikaseks.
Juuripa tuon takia ei kasvatettu lohi oikein maistukaan enää. Siis ei niiden ympäristömyrkkyjen, vaan tuon heikon hyötysuhteen ja riistokalastuksen vuoksi.

Vepa
05.09.2009, 21.42
;)..Työkaveri päivitti emännän- ja laihtui siinä rytäkässä 4kk:ssa 12kg!

Kun kotoa puuttuu henkilö, joka tekee ruokaa ja ostaa kaappiin makeisia ja keksejä, niin väistämättähän siinä laihtuu. Näin mulle ainakin käy :)

Henki Hieveri
06.09.2009, 07.27
This may speed up

Niin, kun taas Ron Rosedale sanoo, että rankka urheilu lisää stressiä, jonka seurauksena elimistö varastoi läskiä.

Kal Pedal
06.09.2009, 10.00
Vihreät vastaan luonnonturmelijat -keskustelu nyt ainakin siirtyköön omaan ketjunsa. Mielummin luen tässä vinkkejä mitä saa syödä karppaajana ja mitä ei.

markkut
06.09.2009, 10.12
Mutta kyyyllä se halvaksi tulee itse lohta kalastaa...

Aiheen vierestä, mutta pakko laittaa tämä linkki: :D

http://www.venekimppa.com/PAGES/PAIN_IN_THE_ASS/statistiikka/statistiikka.html

"Tärpin saamiseen tarvitset odotteluaikana (Venekimpan veneellä) marginaaliset 264 litraa bensiiniä. Polttoaineeseen kuluu siten vain 300€ (1800mk)/kala. Samalla määrällä tavallinen maantieajossa 6,5 litraa kuluttava henkilöautokaan ei kulje kuin vaivaiset 4000 kilometriä. Autolla polttoaine ei riitä edes edestakaiseen matkaan Helsingistä Roomaan!

Kaikki mikä on kallista, on hienoa. Se mikä maksaa eniten, on kaikkein hienointa. Siksi on syytä laskeskella kalalle teoreettista hintaa. Jos vetäjien (2kpl/vene) vaatimaton keskituntipalkka on 20 euroa ja lohi iskee 53 tunnin välein, tulee palkkakuluja 106h x 20€ eli 2120€. Kun saatujen kalojen keskipaino on alle 4 kg voidaan palkka- ja polttoainekulut yhteenlaskien saada kilohinnaksi 500-600 euroa. Eikä tässä vielä kaikki. Laskelmaahan ei ole sisällytetty ainoatakaan kiinteää kulua; venettä, välinettä jne. Kun niitä ynnäilee, saadaan kalalle 700-1000 euron kilohinta.
Mainitsemalla asiasta Rasittava Rehvasteleva Naapurikin hiljenee. Sama tyyppi, joka ulkomaanmatkan jälkeen kertoilee kulinaarisista elämyksistään, muistaen aina mainita syömiensä aterioidensa hinnat. Ohimennen kerrot syöneesi kalaa, joka maksoi 1000€ kilo. Miehisyyttäsi korostaen kerrot vielä sen nauttimisen olevan vaarallisuudessa pallokalan syömiseen verrattava tapahtuma. Näet kuinka naapurin silmät alkavat pyöriä päässä kuin pulleat mehiläiset, tarinoinnin loppuessa siihen."

pavel
06.09.2009, 13.31
Niin, kun taas Ron Rosedale sanoo, että rankka urheilu lisää stressiä, jonka seurauksena elimistö varastoi läskiä.

Juu osa elimistön säätelyjärjestelmistä ei erota onko stressi fyysistä vai henkistä. Stressihän on tilapäisenä ilmiönä täysin tervetullut reaktio. Miten voit kehittyä esim. pyöräilijänä jos et aiheuta stressiä kropalle? Mutta kroonisempi stressi ei suinkaan ja siinä tapauksessa mahdollinen rasvan kertyminen nyt lienee vähiten kiinnostava asia siinä vaiheessa.

hannupulkkinen
06.09.2009, 15.25
Hapankaalilaatikko (http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=289) on ihkua karppausruokaa varsinkin kun lisää reseptiin 100 grammia juustoraastetta ja palijon pippuria. Chiliä niille, jotka siitä pitävät.
Niin ja Lidlin pienet bratwurstit paistettuna ja waisbieriä. Aah.. tätä karppaajan elämää.:D
Liiteristä saa muuten tuon hapankaalin halvalla purkissa. Se on syytä huuhdella lävikössä jos ei pidä kovin happamesta.

ketju44
06.09.2009, 16.26
Musta alkaa tuntuun , että karppaus ois joltain osin jopa hauskaa puuhaa :D Hapankaalin en koske pitkällä tikullakaan , mutta bratwursti.....................:p

hannupulkkinen
06.09.2009, 16.35
:D Hapankaalin en koske pitkällä tikullakaan , mutta bratwursti.....................:p
Kyllä varmomona nääs syät jos minä tarjoan.;)

Jipsu
06.09.2009, 18.14
Hapankaalilaatikko (http://karppaus.info/resepti/resepti.php?id=289) on ihkua karppausruokaa varsinkin kun lisää reseptiin 100 grammia juustoraastetta ja palijon pippuria. Chiliä niille, jotka siitä pitävät.

Heh, minulla on myös perversio nauttia hapankaalia chilin kanssa. Tähän mennessä en ole tohtinut avautua asiasta, mutta nyt rohkenen tulla kaapista.

Pisteet hapankaalille kaikissa muodoissaan! :)

finrandojin
06.09.2009, 19.59
Heh, minulla on myös perversio nauttia hapankaalia chilin kanssa. Tähän mennessä en ole tohtinut avautua asiasta, mutta nyt rohkenen tulla kaapista.

Pisteet hapankaalille kaikissa muodoissaan! :)

Toihan kuulostaa melkein korealaisten perussafkalta eli kimchiltä. (http://en.wikipedia.org/wiki/Kimchi) On muuten hyvää.

hannupulkkinen
07.09.2009, 08.30
Ensimmäinen karppausviikko. Maanantaipaino - 800 grammia. Ei ole nestettä ainakaan kokonaan. Edellisen viikon nimittäin olin jo normaalilla vähäkalorisella ruokavaliolla ja silloin nesteet vähenivät.

PeeHoo
07.09.2009, 08.45
Ei ihan puhdasoppinen ruoka, mutta kunnon Chili con Carne on ensinnäkin hyvää ja toiseksi siinä on enimmäkseen valkuaisaineita.

Eikä itse tehnynä maksa paljon mitään, vaikka ostaisi kunnollista lihaa. Purkkipapuja ei kannata mielestäni ostaa, koska ne on inhottavassa maustekastikkeessa. Kuivat pavut likoon 10 tunniksi ja reilun tunnin keittäminen. Aika helppoa.
Kaksi chilipalkoa maksoi 1,30 €.

Henki Hieveri
07.09.2009, 11.40
Toihan kuulostaa melkein korealaisten perussafkalta eli kimchiltä. (http://en.wikipedia.org/wiki/Kimchi) On muuten hyvää.

Jep, opin syömään tuota paljaaltaan Los Angelesissa. On hiukka tulista.

finrandojin
07.09.2009, 17.28
Jep, opin syömään tuota paljaaltaan Los Angelesissa. On hiukka tulista.

No eikä oo kun just sopivaa. Vai sitäkö juuri meinasit? Meinaan kun minä en hirveän tulisista ruuista kauheasti perusta (esim. thaimaalainen perinneruoka Thom Yam Khun vaimitenseoli), mutta korealaisruokien kanssa ei koskaan ollut ongelmia. Vaikka kaipa tuo tulisuus riippuu siitäkin että kuka ja miten tekee. Herkkua joka tapauksessa. :)

Metsähiippari
07.09.2009, 22.43
Karppauksesta en tiedä mitään, mutta vuosi sitten kesällä mittautin rasvaprosentiksi 4,2%, 191/72.

-muutama yli 12h/vko treeniviikko takana
-ravinto pahasti miinuksella muutaman viikon ajan

Harjoitusmuotoina juoksu ja suunnistus.
Ei, ei kulkenut.

Useamman vuoden peräkkäin kun laittaa lenkkarit tai pyöräilykengät jalkaan 400 kertaa vuodessa, niin ei tarvitse pähkäillä mielessään mitään karppauksia, vaan aineenvaihdunta on sitä luokkaa, että on melkein aivan sama, mitä suustansa sisään laittaa. Pitkät pidempinä ja kovempina, ja kovat kovempina ja pidempinä.

Junnu 75
08.09.2009, 08.28
Ensimmäinen karppausviikko. Maanantaipaino - 800 grammia. Ei ole nestettä ainakaan kokonaan. Edellisen viikon nimittäin olin jo normaalilla vähäkalorisella ruokavaliolla ja silloin nesteet vähenivät.

Maanantaipaino miinus yksi kilo.
Sama juttu mulla eli olen tässä ollut hieman vähemmillä kaloreilla jo parisen viikkoa, sen mitä uskalsi vähentää ennen kisakauden päätöstä.
Nyt on maantiet ja tempot ajettu ja voi ottaa vähän kovemmalla kädellä tämän painonhallinnan.
En ole varsinaisesti karpannut mutta olen järkeistänyt hiilareiden syöntiä ja korvannut suuren osan perunasta ja pastasta kasviksilla.
Kaurapuuroa tulee syötyä aamuisin ja ruisleipää jonkin verran, välipaloiksi sekä illalla hedelmiä ja raejuustoa, karkit jne on jääneet pois jo kesäloman jälkeen.
Ylipainoa ei ole normaaleilla taulukoilla (183/83) mutta pitäisi nitistää muutama kilo että kulkisi varsinkin ylämäet paremmin ja edes näyttäisi pyöräilijältä.

Aikaisemmin olen ilmeisesti mättänyt hiilaria ihan liikaa, nyt vähentämisen jälkeen paino on alkanut pudota hiljalleen ja olo on parempi, ei ole turvotusta enää.

hannupulkkinen
08.09.2009, 09.56
Karppauksesta en tiedä mitään, mutta vuosi sitten kesällä mittautin rasvaprosentiksi 4,2%, 191/72.

-muutama yli 12h/vko treeniviikko takana
-ravinto pahasti miinuksella muutaman viikon ajan

Harjoitusmuotoina juoksu ja suunnistus.
Ei, ei kulkenut.

Useamman vuoden peräkkäin kun laittaa lenkkarit tai pyöräilykengät jalkaan 400 kertaa vuodessa, niin ei tarvitse pähkäillä mielessään mitään karppauksia, vaan aineenvaihdunta on sitä luokkaa, että on melkein aivan sama, mitä suustansa sisään laittaa. Pitkät pidempinä ja kovempina, ja kovat kovempina ja pidempinä.
Helppo sitä on jeesustella. Ole onnellinen, että jaksat ja voit lenkkeillä noin paljon ja sinulla ei ole paino-ongelmaa, ehkä vähän alipainoa.
Kun et ole karppaajakaveri niin anna meidän karpata rauhassa.

foxi
08.09.2009, 12.07
Olen karppaillut helmikuusta 09 lähtien ja hyvin menee rasvaa ( mm.kookosrasvaa).
Nyt vähän lipsunut toi hiilarimäärä joten paino on jumittanut paikoilleen. Välillä olin ketoosissa ja olo oli mahtava mutta vaatii selkärankaa paljon ja ihminen on heikko.
Karpatessa ei ole tarkoitus olla aliravittu tai nälkäinen vaan tarkoitus on korvata hiilarit rasvalla. Mutta jos pelkäät rasvaa (ei rypsiöljy) niin varmasti menee pieleen.
Eli Puskan opeilla mennään puskaan :-)

ketju44
08.09.2009, 16.04

Ruipelo sanon minä! Millä sää juokset kun ei oo lihaksia? Nahaksillako :D ?

timoe
08.09.2009, 19.25
Olen karppaillut helmikuusta 09 lähtien ja hyvin menee rasvaa ( mm.kookosrasvaa).
Nyt vähän lipsunut toi hiilarimäärä joten paino on jumittanut paikoilleen. Välillä olin ketoosissa ja olo oli mahtava mutta vaatii selkärankaa paljon ja ihminen on heikko.
Karpatessa ei ole tarkoitus olla aliravittu tai nälkäinen vaan tarkoitus on korvata hiilarit rasvalla. Mutta jos pelkäät rasvaa (ei rypsiöljy) niin varmasti menee pieleen.
Eli Puskan opeilla mennään puskaan :-)

Kookosrasva on kovin ravintorasva maailmassa. Siinä on yli 90 prosenttia tyydyttyneitä rasvahappoja. Se on pitkän päälle suurina määrinä nautittuna paha verisuonille; edistää niiden kalkkeutumista.

Itse rakastan lorottaa surutta laadukasta oliiviöljyä salaattiin (BMI 20.2)...Periaatteessa rypsi olisi vielä parempaa? mutta maku ei yhtä hyvä mun mielestä.

pavel
08.09.2009, 19.41
Kookosrasva on kovin ravintorasva maailmassa. Siinä on yli 90 prosenttia tyydyttyneitä rasvahappoja. Se on pitkän päälle suurina määrinä nautittuna paha verisuonille; edistää niiden kalkkeutumista.

Ei timoe taas meni metsään ;)

Taikasana on keskipitkä (http://www.cocovishop.com/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Spray/Categories/%22KOOKOS%C3%96LJY%20TIETOA%22/%22Neitsytkookos%C3%B6ljy%20painonhallintaan%21%22 ) rasvahappo (http://www.cocovishop.com/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Spray/Categories/%22KOOKOS%C3%96LJY%20TIETOA%22/Terveysvaikutteet).

Tuosta (http://www.cocovishop.com/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Spray/Categories/%22KOOKOS%C3%96LJY%20TIETOA%22/%22Neitsytkookos%C3%B6ljy%20ja%20kolesteroli%21%22 ) vielä hyvää asiaa kolesterolista.

foxi
08.09.2009, 20.41
toiset pelkää tyydyttynyttä rasvaa ja käyttää mieluummin rypsiöljyä(hyvää ehkä traktorissa). Eikä rasva kalkkeuta verisuonia vaan sokeri.

mandello
09.09.2009, 09.10
Käytän kookosrasvaa eniten paistaessa ja myös pirtelöissä. Kookosrasvassa paistetut kanafileet saa mukavan, aavistuksen pähkinäisen maun. :)
Oliiviöljystä muistan jostain lukeneeni että menettää ominaisuuksiaan paistettaessa.

timoe
09.09.2009, 10.41
Ei timoe taas meni metsään ;)

Taikasana on keskipitkä (http://www.cocovishop.com/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Spray/Categories/%22KOOKOS%C3%96LJY%20TIETOA%22/%22Neitsytkookos%C3%B6ljy%20painonhallintaan%21%22 ) rasvahappo (http://www.cocovishop.com/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Spray/Categories/%22KOOKOS%C3%96LJY%20TIETOA%22/Terveysvaikutteet).

Tuosta (http://www.cocovishop.com/epages/Kaupat.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Spray/Categories/%22KOOKOS%C3%96LJY%20TIETOA%22/%22Neitsytkookos%C3%B6ljy%20ja%20kolesteroli%21%22 ) vielä hyvää asiaa kolesterolista.

Joo voin olla väärässäkin, ei se haittaa, mutta asiat ei ole niin yksiviivaisia, ruokavalion ja elämäntapojen ja riskitekijöiden kokonaisuus ratkaisee :)

tän löysin parin min hakemisella; keskipitkissäkin on eroja?

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10948851?ordinalpos=18&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

ps pistän itsekin joskus pannulle kookosmaitoa, ja vastustan liikaa ryppyotsaista ehdottomuutta, että rauhaa ja hyvää ruokahalua...

Schöne Scheisse
09.09.2009, 11.59
Itse rakastan lorottaa surutta laadukasta oliiviöljyä salaattiin (BMI 20.2)...Periaatteessa rypsi olisi vielä parempaa? mutta maku ei yhtä hyvä mun mielestä.

En ole kulinaristi, mutta mauissa on eroja ja myös kylmäpuristettujen rypsiöljyjen mauissa. Esim. Pirkka on hedelmäisempää kuin Rainbow ja Virgino pähkinäisempää kuin Rainbow. Asialla on merkitystä myös murkinoitsijalle, joka vain lorottaa niitä kaurapuuroonsa, salaattiinsa tai leipänsä päälle.

PS en ole karppaajakaan, mutta hiilihydraattien suhteen olen aina ollut taipuvainen uskomaan sanontaan "aamulla kuin kuningas, illalla kuin kerjäläinen". (Johon lisäisin: "ja urheilijalle aina kulloisenkin tarpeen mukaan".)

equilibrium
09.09.2009, 15.18
Jos kaipaa pähkinäistä makua esim. kanafileen pintaan, salaattiin tai wokkiin kookosrasvalle paljon terveellisemmin sen saa esim. seesamiöljystä. Niistäkin on kahta eri versiota, paahdettu ja ei paahdettu. Paahdetussa enemmän makua, mutta paahtamaton on myös namia ja se on tietenkin terveellisempää.

Pekka Sirkiä
12.09.2009, 18.55
Nostan mainiota aihetta...

Lukekaapa aineenvaihdunnan myyteistä (http://www.huoltamo.com/?page=7220367&id=8326353) ym.

Nightie
12.09.2009, 19.04
Nostan mainiota aihetta...

Lukekaapa aineenvaihdunnan myyteistä (http://www.huoltamo.com/?page=7220367&id=8326353) ym.

Ensimmäiseen sopii tämä:
http://www.tekniikkatalous.fi/kemia/article324804.ece

PyöräIle
22.09.2009, 14.16
Kuinka on hannupulkkisen karppaus jatkunut, onko vielä liian aikaista antaa arvioita tehosta?

hannupulkkinen
29.09.2009, 10.11
Kuinka on hannupulkkisen karppaus jatkunut, onko vielä liian aikaista antaa arvioita tehosta?
Tänä aamuna oli -3 kiloa aloituksesta. Muutama sata grammia tippuu joka viikko vaikka syön kun on nälkä. Noudatan Jaska Mursun ohjetta niin, että niinä päivinä kun en aja tai ajan vain lyhyen pk-lenkin en syö ollenkaan hiilihydraatteja. Jos tiedossa on pitkä lenkki tai muu raskaampi juttu niin tankaan edellisenä iltana jonkin verran hiilareita ja pidän lenkillä maltodekstriinijuomaa mukana.

Pelittää siis, mutta hidasta homma on. Vatsan toimimiseksi syön joka aamu vähän mysliä ja sokerijuurikaskuitua jogurtin kanssa.
Kun syö vähän hiilihydraatteja niin nälkä pysyy poissa hyvin ja se selittänee laihtumisen. Vuorokauden kokonaisenergiansaanti on pienempi karpatessa kun näläntunnetta ei ole,

Johan Moraal
29.09.2009, 12.39
Tänä aamuna oli -3 kiloa aloituksesta. Muutama sata grammia tippuu joka viikko vaikka syön kun on nälkä. Noudatan Jaska Mursun ohjetta niin, että niinä päivinä kun en aja tai ajan vain lyhyen pk-lenkin en syö ollenkaan hiilihydraatteja. Jos tiedossa on pitkä lenkki tai muu raskaampi juttu niin tankaan edellisenä iltana jonkin verran hiilareita ja pidän lenkillä maltodekstriinijuomaa mukana.

Pelittää siis, mutta hidasta homma on. Vatsan toimimiseksi syön joka aamu vähän mysliä ja sokerijuurikaskuitua jogurtin kanssa.
Kun syö vähän hiilihydraatteja niin nälkä pysyy poissa hyvin ja se selittänee laihtumisen. Vuorokauden kokonaisenergiansaanti on pienempi karpatessa kun näläntunnetta ei ole,

Cool!!:)

Ola
29.09.2009, 14.57
Noudatan Jaska Mursun ohjetta niin, että niinä päivinä kun en aja tai ajan vain lyhyen pk-lenkin en syö ollenkaan hiilihydraatteja.

Siis aivan nollalinja hiilareiden kanssa, ei hedelmiä ei mitn?

Pelittää siis, mutta hidasta homma on.

Kuulostaa oikeastaan aika hyvältä, olen nähnyt rajuja painonpudotuksia joissa tuloksia on vaikea säilyttää, eli paino heiluu ylös alas kymmeniä kiloja, ei tunnu aina niin terveeltä. Tsemppiä!

hannupulkkinen
29.09.2009, 15.15
Siis aivan nollalinja hiilareiden kanssa, ei hedelmiä ei mitn?

Aamulla kolme ruokalusikallista mysliä ja töistä tullessa pari hedelmää, jos on paha olo.

Kuulostaa oikeastaan aika hyvältä, olen nähnyt rajuja painonpudotuksia joissa tuloksia on vaikea säilyttää, eli paino heiluu ylös alas kymmeniä kiloja, ei tunnu aina niin terveeltä. Tsemppiä!

Joo! Ehkä kyseessä on pysyvä ruokavaliomuutos kun vaikuttaa siltä, että hiilareita ei tarvitse päivinä joina ei ole liikuntaa.

Junnu 75
30.09.2009, 09.11

Samat jutut täällä, painoa on lähtenyt 2-3kg vähän riippuen punnitusajankohdasta vaikka en ole kisakauden jälkeen tehnyt lenkkiä kuin ihan ulkoilumielessä.
Ja mikä tärkeintä paino tuntuu lähteneen oikeista paikoista rasvan muodossa, lihakset yritän pitää syömällä laadukasta proteiinia, välipaloiksi menee pari 200g purkkia raejuustoa päivässä.
Viime torstain Vierumäen testissä rasva% oli 12.9 eli on tässä vielä mistä lähteä.
Aamulla syön kaurapuuroa (siitä en luovu), lounaalla en syö hiilihydraatteja juurikaan vaan salaattia ja sen kanssa lihaa, kalaa tai kanaa.
Kotona tulee syötyä töiden jälkeen joskus vähän hiilareita, illalla ainoastaan jotain vähän hiilareita sisältävää kevyttä.

Parina sunnuntaina olen ollut porukkalenkillä n. 4,5h ilman aamupalaa ja lenkin aikana juonut pelkkää vettä. Hyvin on energiat riittäneet.

bere
30.09.2009, 09.37
Nyt ajattelin vetää täs ns "hyvä karppia" ja "syö vähemmän kuin kulutat" dieettiä, eli liikuntaa lisää ja annoskokoa alas. Koitan myös syödä vähemmän hiilareita. Katsellaan miten etenee, jos ei vauhti tyydytä niin ketoosia peliin.

Lisäksi täällä tuntuu porukoilla menevän eri kookosrasvat sekaisin, se extra virgin kookosrasva (http://www.organicfacts.net/organic-oils/organic-coconut-oil/health-benefits-of-coconut-oil.html) on tosi tosi terveellistä, päinvastoin kuin esim kaupassa myytävä koneellisesti käsitelty cocoa.

Pekka L
11.11.2009, 06.37
Kuis tässä nyt näin? Samalla kalorimäärällä sama lopputulos, toisilla vaan vähän vaikeampi elämä:D
http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2009111010576965_lh.shtml

J T K
11.11.2009, 13.50
Nii-in.

Mutta, härmässähän pitää kaikki tehdä kivun ja kärsimyksen kautta että...;)

hannupulkkinen
11.11.2009, 14.48
Ketoosissa ei tietenkään ole mukavaa, mutta hyväkarppaus on eriasia.
Ketoosiin saakka ei tarvitse mennä, mutta kun vähentää hillareita nii ei ole kovin nälkä ja voi syödä vähemmän.
Treeniä ennen ja sen jälkeen voi syödä hyviä hiilareita ja kas rasvat vähenevät hitaasti, mutta lihakset eivät.

ketju44
11.11.2009, 16.33
Nii-in.

Mutta, härmässähän pitää kaikki tehdä kivun ja kärsimyksen kautta että...;)

Ostin nuorena miehenä proteiinia ja vakuuttavin oli protsku , joka oli kaikkein paskimman makuinen :)

Johan Moraal
28.01.2010, 22.48
Bradleyn kanssa biitsikuntoon (http://www.bikeradar.com/road/fitness/article/nutrition-lose-the-pounds-to-gain-speed-and-power-24762).

PHI
28.01.2010, 23.06
Bradleyn kanssa biitsikuntoon (http://www.bikeradar.com/road/fitness/article/nutrition-lose-the-pounds-to-gain-speed-and-power-24762).

Miten tämä liittyy karppaukseen? Kyllähän Wiggins hiilareita vetää.

Johan Moraal
28.01.2010, 23.28
Miten tämä liittyy karppaukseen? Kyllähän Wiggins hiilareita vetää.

No kun tämä oli tuorein laihdutustopiikki joka mieleen juolahti. Kai tämä nyt tähän sopii.

Premnas
24.02.2010, 23.46
Täälläkin yks karppaaja. Pari kertaa kokeilleena, repsahtaneena ja takaisin palanneena.

Ruokaympyrässä ei olisi varmaan muuten vikaa, mutta kun sitä ei pysty noudattamaan (siinä kun on annettu aika paljon painoarvoa viljoille, joita vilja-allergikko ei voi "hyödyntää" millään tavalla +tärkkelyksille, joita niitäkään ei pysty).

Entä mitäs sanotte siihen, miten voi laihtua, vaikka saisi päivittäin energiaa 2000-2500kcal? Vaikka "peruskulutuksen" pitäisi kai olla joku 1700? Täällä syödään surutta rasvaa (sitähän ei tarvitse kilotolkulla syödä, vähemmästäkin lähtee nälkä). Päivittäin varmaan 30-40g hh, vähint. 70g prot. ja vaihtelevasti rasvaa, ehkä 120-200g. Tällä ollaan hoikennuttu kiitettävästi. Jos vertaa kiloja sentteihin, aivan naurettavaa. Kilot eivät kerro, vaatteet kyllä.

Pyöräilykään ei ole häiriintynyt karppauksesta (vaikka en olekaan mikään kilpapyöräilijä vaan ihan tavallinen melkeen-joka-päivän-ajelija). Päin vastoin, tuntuu että energiaa riittää pitemmäksi aikaa eikä purkaannu heti. Jos on syönyt jotain sokerisempaa (mitäköhän se sit olisi, ehkä tummaa suklaata tai vastaavaa), huomaa kyllä että jaloissa on semmonen kutkuttava tunne, joka on pakko päästä purkamaan. Sillon tarvitsee hiukan runtata pyörällä kovemmin ja tunne häviää.

Sokerista ja tärkkelyksistä ei saa muuta kuin hyvin levottoman olon.

Nightie
02.03.2010, 08.39
Mää kokeilen kans. Tämän maaliskuun jos koittaisi välttää tärkkelystä mahdollisuuksien mukaan.

Ehkäpä pääasiallisena motivaationa se että nitkahtaminen on hieno kokemus, jonka haluaa kokea yhä uudelleen. Yleensä se vaatii usean tunnin ajelun jonnekin kauas liian kovavauhtisessa seurassa, mutta nyt ei tartte ajaa kun lähipolun päähän ja olo jo kuin Ylöjärvellä.

buhvalo
05.03.2010, 16.11
Kuis tässä nyt näin? Samalla kalorimäärällä sama lopputulos, toisilla vaan vähän vaikeampi elämä:D
http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2009111010576965_lh.shtml

http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2010030511246587_lh.shtml

Kuis tässä nyt näin? Voisko kuitenkin olla ettei myöskään aineenvaihdunnallisesti ole vain yhdentyyppisiä ihmisiä.:rolleyes:

Pekka L
05.03.2010, 18.24
http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2010030511246587_lh.shtml

*käärii hihoja ja etsii partaveistä*

buhvalo
05.03.2010, 18.43
*käärii hihoja ja etsii partaveistä*

Tuolla pääsee turhista kiloista... Ja mikä parasta tuo toimii yksiselitteisesti kaikille samoin.

geeni
05.03.2010, 19.03
Ehkäpä pääasiallisena motivaationa se että nitkahtaminen on hieno kokemus, jonka haluaa kokea yhä uudelleen. Yleensä se vaatii usean tunnin ajelun jonnekin kauas liian kovavauhtisessa seurassa, mutta nyt ei tartte ajaa kun lähipolun päähän ja olo jo kuin Ylöjärvellä.

Jännästi ne voimat loppuu kuin seinään siinä vaiheessa, kun hiilaritankki on tyhjä.

buhvalo
05.03.2010, 19.14
Jännästi ne voimat loppuu kuin seinään siinä vaiheessa, kun hiilaritankki on tyhjä.

No paljonko se vauhti sitten putoaa, mitenkä tuo määritellään.

Mikko
05.03.2010, 20.54
Entä mitäs sanotte siihen, miten voi laihtua, vaikka saisi päivittäin energiaa 2000-2500kcal? Vaikka "peruskulutuksen" pitäisi kai olla joku 1700?

Siihen ei voi muuta sanoa, kuin että mistä olet moisen luvun keksinyt. 1700kcal on niin pieni määrä, että sillä kuolee ja kuihtuu jokainen normaali aikuinen ihminen.

Pekka L
10.03.2010, 08.36
Nyt kun täällä on päästy tämän laatuaviisin uutisoinnin makuun, niin tässä paljon mieluisampia uutisia:)
http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2010031011270362_lh.shtml

Tossa sen sijaan ihan asiallinenkin juttu.
http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2010030911265587_lh.shtml
"Ota vastuu syömisistäsi"
Niinpä. Siinä se suurin kynnys monelle. On kovin helppoa syyttää hiilihydraattia tai rasvaa tai geenejä ja dna:ta, sen sijaan että katsoisi peillin ja näkisi sieltä että kukas se kaiken sen ruuan sinne leipäläpeen mättääkään.

No paljonko se vauhti sitten putoaa, mitenkä tuo määritellään.

Kun nopeille lihassoluille ei ole tarjota energiaa, eli glykogeenia, vauhti putoaa väkisin. Sen näkee siitä että vaikka kuinka yrittää puristaa lisää vauhtia, syke ei vaan nouse kun kaikki energia tuotetaan puhtaan aerobisesti. Ei edes ylämäessä. Tuollainen 4h hiihtoa omalla maksimivauhdilla riittää tuohon kokemukseen, esimerkiksi. Been there, done that.

pethe
10.03.2010, 09.10
Itse olen enempi tai vähempi karppailut vuodesta 2004. Tiukalla niukkahiilarisella tiputin 25kg aikoinaan, ja vieläkin on helppo vetää se muutama kilo tiukalla ketodieetillä pois. Nykyisin liikunnan lisäännyttyä myös tuo hiilarimäärä on kasvanut sinne liki Virallisen vähimmäissuosituksen mukaiseen 50% energiasta. Yllätys onkin se ettei siihen kovin paljoa pottua, pastaa tai leipää voi vetää. Jos peruskulutus on 2000 kCalin hujakoilla, niin jos syö pottua ruuaksi, niin eipä siihen paljoa ruisleipääkään kärsi vetää. Itse luulenkin en tuohon painoepidemiaan on suosituksia suurempi syy tuo ravintopropakanda jota kaikki leipätiedotukset ja perunatiedotukset viljelee.

Tosin karppaamallakin on mahdollista menestyä urheilussa, esimerkkeinä nyt Vancouver-mitalistit Adam Malyz ja Björn Ferry

Pyöräpummi
12.03.2010, 15.45
Nyt on suuri motivaatio karpata kesässä noin 5 kg:tä ja on myös mahdollisuus hyviin harjoituksiin ja diettiin.
Kaikki hyvät neuvot ovat tarpeen. Pitäisi olla sen verran kiveksiä että tämänkin pitäisi onnistua aika kivutta.

Syön hyvin terveellisesti, mutta ruokahalu on suurempi kuin liikuntaan käytetty energia. Vältetään nopeita hiilareita ja rasvaa. Tällä hetkellä rasvat jää ehkä liiankin vähälle.

Todennäköisesti pääsen ajamaan 4-5 viikossa keskimäärin 3 h tuntia kerrallaan riippuen sateisuudesta. Ehkä päästään tuossa Huhtikuun puolissa välissä ensimmäisille lenkeille ja Toukokuun puolivälissä jo ollaan normaalissa rutiinissa. Ensimmäinen harjoituskuukausi on ongelmallinen pölyn takia. Paljonko se häviää kun mennään maalle päin?

Pitäisikö lenkin aikana jättää se nautinnollinen kahvitauko (ilman pullaa) pois?
Pitäisikö lenkin aikana käyttää ollenkaan nopeita hiilihydraatteja? Olen tykännyt Clif Shot Bloks:ja, joita käyttämällä ei tarvitse urheilujuoman kanssa läträtä vaan pelkkä vesi pullossa riittää.

Lenkin jälkeen olen tottunut nauttimaan ns. palautusaterian, joka enimmäkseen on nopeita hiilihydraatteja. Ehkäisee väsymyksen ja elimistön palautuminen nopeutuu.

Täälläkin on hiukan vihjattu että tavalla tai toisella elimistön rasvanpoltto pitäisi olla korkealla tasolla. Olen nähnyt käyriä, joissa harjoituksen edetessä rasvanpolton osuus yleensä kasvaa. Tästä tulee mieleen että harjoitusten pidentäminen olisi tehokas tapa vähentää painoa. Siis että nosto 3->4 tuntiin saattaisi olla hyvä sillä viimeisellä tunnilla on voimakas vaikutus.
Tämä kaikki tietenkin sillä edellytyksellä että katsotaan mitä sinne suuhun laitetaan.

Kaikki neuvot otetaan kiitollisena vastaan. Kuitenkin ne ketoosijutut ei nyt taida tällä kertaa olla minua koskevia.

Mrk70
13.03.2010, 09.19
Kokoaisenergiankulutukseen tuolla kahvitauolla ei ole väliä, mutta ihan mutulla sanoisin, että jos kerta rasvanpoltto alkaa tehostua mitä kauemmin lenkki kestää, niin tuo kahvitauko hieman laskee sitä rasvan käyttöä energiana tauon jälkeen.Voin olla toki väärässäkin.
Tuohon palautusateriaan kannattaa lisätä proteiinia, jos sitä ei siinä ole. Hyvä palautusateria on esim tonnikala-tai kinkkuvoikkari, tai miksei ihan valmis palautusjuoma jos tykkää sählätä niitten kanssa. Palautussapuskasta ei siis tartte kokonaan luopua, mutta vähennä siitä hiukan hiilihydraatteja ja lisää siihen proteiinia.
Lenkin aikana ei mielestäni kannata käyttää urheilujuomia jos tarkoituksena on laihduttaa. Ne ovat muutenkin pitemmän päälle epäterveellisiä hampaille,joten ei niitä kenenkään välttämättä kannata harjoituksissa säännöllisesti litkiä. Vähän voi hiilareita nauttia jossain vaiheessa lenkkiä jos kokee että siitä on apua fyysisellä tai henkisellä puolella.

Musashi
13.03.2010, 10.51
Multa ei ainakaan onnistu 3 h maantiefillarilenkin teko ilman hiilareita mitenkään. Tai toki onnistuu mutta tuntuu todella pahalta ja tehot jää melko pieneksi. Karppaus ja kestävyysurheilu ei sovi ainakaan mun kropalle.

Premnas
13.03.2010, 15.16
Siihen ei voi muuta sanoa, kuin että mistä olet moisen luvun keksinyt. 1700kcal on niin pieni määrä, että sillä kuolee ja kuihtuu jokainen normaali aikuinen ihminen.

Kuolee? Ei kai nyt sentään. Keskivertokokoinen nainen, joka ei tee raskasta työtä eikä ole himoliikkuja, pyörii energiankulutuksen kanssa varmaan jossain noilla nurkilla. 1700 on varmaan hiukan alakanttiin, sillä jos se samainen nainen lähtee vaikka lenkille niin pakostahan energiaa kuluu. Olisiko tasan 2000 sitten parempi? Mikä sitten on "normaalin" aikuisen ihmisen kulutus? Vaikka itse en kyllä jaksa liikaa vouhkata noista kaloreista, muuta kuin pistää ärsyttämään kun sanotaan että energiansaantia pitää vähentää jos haluaa laihtua. Eihän sitä tappiin asti voi vetää. Jos ihminen syö jo just jotain 1500kcal niin ei kai siitä voi enää vähentää. Vai oliko se 2000kcal se täystekemättömyys-kooma -taso?

Olen huomannut, että jos tankkaa vähänkään enempi hiilareita ja lähtee reissuun, ei jaksa. Jos taas ei tankkaa niitä hiilareita kuin vähän ja loput proteiinista ja rasvasta, jaksaa. Hiilihydraateista tulee sellainen "repivä" energia, tekee mieli runtata pyörän kanssa, kun taas rasvasta tasainen, ja vaikka juuri luuli väsähtäneensä, palautuukin heti seuraavaksi ja jaksaa taas.

Pyöräpummi
13.03.2010, 16.40
Toivoisin että tämä säie pysyisi miehisenä ja naiset voisi laittaa oman otsakkeensa. Sukupuolet vaan ovat fysiologialtaan niin paljon erilaisia.

Toiseksi olisi hyvä erottaa nopeat ja hitaat hiilarit kun niistä kerran puhutaan. On oleellinen ero siinä kuinka ne toimivat.

Kolmanneksi hiilaripalamisen "liekkiä" tarvitaan aina rasvan polttamisessa paitsi ketoosissa, johon perustuvat dietit voisi laittaa omaan säikeeseensä.

Neljänneksi urheilujuomien hapokkuudessa on eroa. Marlin Isotonic-nestetiiviste on ehkä kaikkein ystävällisin hampaille. En ole huomannut että sillä olisi ollut vaikutusta hampaisiin.

Mielenkiintoinen kysymys on etukäteen tankkaaminen, josta on kirjoitettu aika paljon nimenomaan huippusuorituksia ajatellen. Tulee mieleen strategia jossa ennen pitempää lenkkiä nautitaan oikea kunnon ateria niin että sitä energiaa vapautuisi sitä mukaa kun elmistö ruokaa sulattaa.
Tässä olisi se etu että insuliinin eritys pysyisi vakaana, jos vain olisimme syöneet matalan glykeemi-indexin ruokaa.
Tietenkin kunnon ateria aiheuttaa verenkierron vilkastumisen ruansulatuselimössä, joka taas on pois lihaksistosta. Mutta onko sillä suhteellisen pienellä ajalla mitään väliä koskien pitempää lenkkiä? Ja myöskään onko sillä väliä jos kerran ei ole tarkoitus ajaa huipputehoilla.
Vai onko sittenkin kaikkein paras tapa tankata pikku hiljaa lenkin aikana riittävän matalan (?) glykeemi-indeksin omaavia välipaloja, tukeakseen mahdollisimman korkeaa rasvanpolttoa?

Olen vieläkin epätietoinen siitä mikä olisi paras strategia.

Sekin on tullut mieleen että elimistömme ovat yksilöllisiä jo sillä että toisilla ruuansulatuselimistö on kookkampi ja kykenevämpi. Varsinkin ehkä niillä joilla on miehinen rakenne eli suhteessa lyhyet jalat. Mitähän ravintotieteilijät tästä sanoo?
En hae tällä sitä että siinä olisi tekosyy painon kertymiselle vaan sitä mitä eroa pitäisi olla dietissä ja sen annostelussa.

hannupulkkinen
28.01.2011, 14.21
Jokin aika sitten telkusta tuli mielenkiintoinen dokkari. Siinä oli koe ja kontrolliryhmä. Kontrolliryhmä hakkasi sokerijuurikkaita nurin samanlaisella palstalla kuin koeryhmä, mutta vain vettä juomalla. Koeryhmä joi vettä ja sen lisäksi huuhteli suunsa sokeripitoisella nesteellä, mutta sylki tämän makea nesteen heti pois.
Koeryhmä pani noin 10 prosenttia enemmän juurikkaita nurin kuin kontrolliryhmä samassa ajassa.
Jospa karpatessa lenkin aikana nauttisi vettä ja huuhteli panis suut makiaksi, niin kulkisiko lenkki paremmin kuin vain veden kanssa.:seko:
Täytyy ensi kesänä kokeilla pitkillä pyörälenkeillä.
Talvella minä palellun, jos ei ole urheilujuomaa mukana parituntisilla lenkeillä.

Polla
28.01.2011, 14.55
Koeryhmä joi vettä ja sen lisäksi huuhteli suunsa sokeripitoisella nesteellä, mutta sylki tämän makea nesteen heti pois.

vaikka sen nesteen sylkee heti pois niin jonkin verran nestettä jää suuhun ja tämä imeytyy suun limakalvojen kautta elimistöön. Eli nopeita sokereita on toinen ryhmä vedellyt testissä ;)

Frank
29.01.2011, 10.58
Muistin täällä olevan tällaisenkin topikin.
Olen jo useamma vuoden noudattanut hyväkarppausta, mitä nyt silloin tällöin repsahtanut. Närästys on loppunut melkein kokonaan ja muutenkin jaksaa paremmin.

Aloitin vuoden vaihteessa kokeiluna alakarppauksen, eka viikko maks. 20g hh/päivä, toka viikko 30-40g, kolmas noin 50g ja nyt neljäs viikko on mennyt noin 100g hh/päivä.
Paino oli lähtiessä 82kg ja vatsan ympärys 98cm. Nyt neljän viikon jälkeen paino oli aamulla 78.6kg ja vatsa 95.5cm. Jotain on siis tapahtunut.
Alkuun lenkit, lähinnä hiihto, oli aika rankkaa. Yli 10km:n lenkeillä meinasi, tai ei meinannut vaan loppui, energiat ns. kesken. Maanantaina kävin fillarilla parin tunnin maastolenkin ja nyt sujui enemmän kuin hyvin. Lenkin jälkeen ei ollut mitenkään väsynyt olo ja koko lenkin jaksoi ajaa ilman sen ihmeempiä hyytymisiä.

Tästä eteenpäin jatkan taas hyväkarppauksen parissa, sen suuremmin kuitenkaan laskematta hiilareita. Ihan mielenkiintoinen kuukauden kokeilu on kyllä ollut, paljon on taas oppinut uutta elimistöstä. Ja ruokapäiväkirjan pitäminen on ollut antoisaa, näkee kongreettisesti mitä suuhunsa on laittanut, koska ja mitä määriä. Suhteellisen vähällä sapuskalla on pärjännyt, välillä oikein hämmästelee illalla sitä, kuinka vähän on tullutkaan syötyä. Mutta kun ei ole ollut nälkä niin ei ole tarvinnut juosta jääkaapilla koko ajan.

hassipo
05.02.2011, 12.26
Mä voisin vetää tähän väliin kanssa kokemuksia. Talvella tulee likkuttua tosi vähän. Minun ei tarvitse tankata pastaa ja puuroa, kun en talvella jaksa lenkkeillä - en ole taas sopeutunut tähän pohjoisen ilmastoon. Tällaisilla kausilla, kun liikunta jää pois ohjelmasta, jätän myös viljat ja jauhot pois. Syödään vihanneksia. Tämä oikeasti myös sen takia, että kalorit jäävät väkisinkin alas, kun jätän viljatuotteet pois. Toki katson rasvan käyttöä, oliiviöljy aamulla on se mun juttu.

Kolmen ja puolen tunnin lenkki ilman hiilareita oli kuitenkin viikko sitten aikamoista tuskaa. Siis voimat loppuivat kuin seinään, jaloista ei vaan irronnut mitään. No siinä sitä sitten mentiin, mutta ei siinä nyt niin nautinnosta puhuttu.

Kevät tulee treenimäärät nousee, silloin nousee myös hiilihydraattien määrä lautasella. Käytännössä katson tämän höpötyksen niin, ettei kehoni ehdi talviaikaan kuluttamaan normaalia hiilari määrää, tämän seurauksena paino nousee. Kun hiilarit ja sitä kautta kalorit pysyy alhaalla, ei ole keväällä sitä ylipainoa kertynyt. En silti ota kaloreita rasvasta tai öljystä.

Mutta päivänselvä asia: Pitkäkestoinen liikunta ilman hiilihydraatteja on aivan helvetin tyhmää.

A.A
05.02.2011, 13.20
Aloitin vuoden vaihteessa kokeiluna alakarppauksen, eka viikko maks. 20g hh/viikko.

Ihan vaan , mielenkiinnosta mitä sä syöt saadaksesi hiilihydraatit pysymään alle 20g viikko?

Pieni lista elintarvikkeista jos ei mene liian henkilökohtaiseksi? Kiitos!

Ossipoika
05.02.2011, 16.59
Ihan vaan , mielenkiinnosta mitä sä syöt saadaksesi hiilihydraatit pysymään alle 20g viikko?

Yleensä jos noin vähään hiilarimäärään pystyy tai pyrkii syömään, niin vaatii melkosta suunnittelua... Pelkät vihannekset tekee jo ton 20g/vko.

En tiedä olisko kuitenkin ollu 20g/pv ollu tarkotus syödä hiilareita, näin se yleensä tehdään :)

A.A
05.02.2011, 17.27
Yleensä jos noin vähään hiilarimäärään pystyy tai pyrkii syömään, niin vaatii melkosta suunnittelua... Pelkät vihannekset tekee jo ton 20g/vko.

En tiedä olisko kuitenkin ollu 20g/pv ollu tarkotus syödä hiilareita, näin se yleensä tehdään :)

Joskus vuosia sitten lueskelin tuolla suoli24 karppaajapalstalla silloisen ja varmaan nykyisenkin karppaajagurun juttuja, silloin kiril nimimerkillä, myöhemmin omalla nimellään k.m on kirjaimet. Kaveri veti juuri jotain 20g hh/vrk, kun sain häneltä vrk:n syömiset ne olikin oikeasti n. 150g/vrk. Oli kovasti yllättynyt, kun ei ollut tiennyt että omenoissa on hiilihydraattia.

Frank
05.02.2011, 17.27

Juu, siis 20g / päivää kyllä tarkoitin, oli näköjään sattunu pieni kämmi:o. Jos tosiaan meinaa tuon määrän saada pysymään viikossa, ei suuhun paljoa saa laittaa vettä kummallisempaa.
Kiitoksia vaan tarkkaavaisuudesta.

Frank
05.02.2011, 17.35

Aamupalat meni partis-pekoni-kananmuna linjalla aika pitkälti. Päivällä tuli syötyä salaattia jossa oli salaattia, kurkkua, tomaattia ja parikaa sekä fetaa, leipäjuusto tai raejuustoa vaihtelevasti. Kokolihaa tuli myös paistettu ja sen kanssa salaattia. Yhtenä päivänä söin lohta ja mahtui mukaan myös annos kebabbia salaatilla. Tuo kebu oli ekan viikon perjantaina. Sitä en tiedä, paljonko siinä hiilareita on todellisuudessa. Lihakastikkeen jätin pois mutta majoneesia oli kyllä.

En siis laskenut ihan tarkkaan kaikki määriä mitä söin, joten ihan varmasti en voi sanoa, menikö joka päivä alle 20g. Mutta yritin ainakin.

A.A
05.02.2011, 17.48
Aamupalat...

Pikaisella katsomisella voi hyvinkin olla alle 20g hh/vrk

Teesaa
05.02.2011, 20.47
Mulla on nyt vuodenvaihteesta mennyt karppaamalla paino alas 5 viikossa sellaisen 8 kg. Siitä varmaan nestettä 3 kg, kun hiilarit ei sitä sido. Reaalinen painonpudotus on siis noin kilo ja viikko. Hiilarit tasolla 40g viikkoa ja zekkaan Ketostix tikuilla aamuisin, että ei mene ihan kovin syvälle ketoosiin, vaan ikäänkuin ui siinä pinnalla.

Tässä kituuttaessa ei juurikaan tee mieli urheilla muuta kuin satunnainen pikkulenkki lumikengillä tai sulkismatsi broidin kanssa - 45 min lenkki juosten tai ritsalla menee suht OK, mutta sen päälle menevä aika on aika tuskaa. Kunhan maantiekelit alkaa, niin on tarkoitus alkaa syödä hiilareita ennen lenkkiä ja tietty sen aikana.

Maaliskuu on tarkoitus ajaa pelkästään periaatteella "satulassa vietetty aika ei mene turhaan, psyy. Huhti-toukokuu sitten pelkkää pidempää PK lenkkiä (ja myös juosten) ja sitten toukokuusta eteenpäin ihan ohjelman kanssa kohti Joroisia.

Suuri viisaus viime vuodesta havainnoituna - aika ei vaan parane, ellei mies kevene.

ketju44
06.02.2011, 12.45
Mitäs te karppaajat muuta juotte , kuin vettä ? Kevyt limut tai muuta ?

janne68
06.02.2011, 13.12
Mitäs te karppaajat muuta juotte , kuin vettä ? Kevyt limut tai muuta ?
Meitsi vetää kevytlimua ja sit light -mehua(sokeritonta tietenkin).

janne68
06.02.2011, 13.24
Vihreät vastaan luonnonturmelijat -keskustelu nyt ainakin siirtyköön omaan ketjunsa. Mielummin luen tässä vinkkejä mitä saa syödä karppaajana ja mitä ei.
www.karpit.net (http://www.karpit.net) Tolla pääsee hyvin alkuun.

VeloMontana
09.02.2011, 09.07
Mä olen nyt välttänyt hiilareita reilut 6 vuotta. Paino tippui alussa parikymmentä kiloa ja on pysynyt aika tarkaan samana sen jälkeen. Pyöräilyyn hurahdin vasta ruokavaliomuutoksen jälkeen ja hyvin toimii. Vauhti ei lenkeillä ole kova, sen myönnän, mutta viikossa kilsoja on parhaimmilaan tullut noin tuhat ja pisimmät päivämatkat kahdensadan kilometrin molemmin puolin. Maantiepyörällä mennään ja mukana on 15 kiloa retkikamaa. Karppaus sopii siis ainakin minulle.

Liraren
09.02.2011, 09.58
Mää kans karppaan. Syön pirusti lihapiirakoita. Lähinnä töissä löunaaksi.

Kugelschreiber
09.02.2011, 13.37
Mää kans karppaan. Syön pirusti lihapiirakoita. Lähinnä töissä löunaaksi.

Kannattais jättää vähemmälle. Niissä on reippaasti hiilareita. Sit ku verensokeri heittelee ylös alas, ni kirjotellaan mitä sattuu :p

tempokisu
09.02.2011, 15.06
Olet lääketieteellinen sensaatio jos paino ei tipu energiavajeella. Totuus on kuitenkin, että energiansaanti arvioidaan tai lasketaan lähes aina alakanttiin. Sen sijaan että alkaa kikkailla, niin Hannullakin lienee sen verran asiasta tietoa, että osaa tunnistaa omasta ruokavaliosta sen turhimman osan. Jättämällä tietyt jutut pois voi muutos olla isokin varsinkin jos ei korvaa sitä millään. Niitä ei tarvi olla kuin ehkä 2-3. Mitä ikinä se onkin. Pulla kahvin kanssa. Kalja illalla telkkarin ääressä. Metvursti leivän päällä jne. Jos se on päivittäistä, on muutos pitkällä aikavälillä iso.
Hiilareita on turha syyttää, kaikkea tarvitaan.

:o kiitos, Suurtietäjähän sen tietää jos kuka. Mulla on aivan varmana energiavaje koko ajan, mutta paino ei kyllä oikein tipu. Senttejä on lähtenyt vyötärötä kyllä, ja sehän se tärkein asia onkin. Mitä väliä sillä painolla on?
Tavallinen syöminen:
- lenkillä puoli banaania, 1 suklaakonvehti pieni, jokunen viinirypäle?
- lenkinjälkeen 1ruispala, voita noin 2nappia
- päivällä ehkä puoli banaania jos oon töissä
- illalla 2 ruispalaa voita yht noin 5nappia. metvurstisiivu, juustosiivu. koskenlaskijaa 4cm tai raejuustoa teekupinverta. Marjoja.
- puolikas-1pullo keltaista jaffaa ja 200g suklaata
Tavallinen ajaminen on 6-7h lenkki. Jos en aja lenkkiä, suklaata menee vähemmän ja leipää kans.

Enenpää ei oikein syö kun ei ole nälkä ja tulee paha olo jos syö enempi.
Leivänpääliset voi jättää poiskin, ja osa voista tulee becelinä. Tässä ei mielestäni ole liikaa, ja jotain "nautittavaa" suuhunpantavaa pitää olla.
Mitään pullaa yms. ei syö, en käytä alkoholiakaan.

Jos "Henki Hieveri" on menettänyt 75kg painostaan, niin nimimerkki on todella osuvasti laitettu. :rolleyes:

Prinsessa
10.02.2011, 22.54
:o kiitos, Suurtietäjähän sen tietää jos kuka. Mulla on aivan varmana energiavaje koko ajan, mutta paino ei kyllä oikein tipu. Senttejä on lähtenyt vyötärötä kyllä, ja sehän se tärkein asia onkin. Mitä väliä sillä painolla on?
Tavallinen syöminen:
- illalla 2 ruispalaa voita yht noin 5nappia. metvurstisiivu, juustosiivu. koskenlaskijaa 4cm tai raejuustoa teekupinverta. Marjoja.
Tavallinen ajaminen on 6-7h lenkki. Jos en aja lenkkiä, suklaata menee vähemmän ja leipää kans.

Enenpää ei oikein syö kun ei ole nälkä ja tulee paha olo jos syö enempi.
Leivänpääliset voi jättää poiskin, ja osa voista tulee becelinä. Tässä ei mielestäni ole liikaa, ja jotain "nautittavaa" suuhunpantavaa pitää olla.
Mitään pullaa yms. ei syö, en käytä alkoholiakaan.

Jos "Henki Hieveri" on menettänyt 75kg painostaan, niin nimimerkki on todella osuvasti laitettu. :rolleyes:

En yhtään ihmettele, että tolla ruokavaliolla ei ole paino tippunut. Ja kovin on kaukana topicista toi setti, ennemmin kuuluis sarjaan "täyspäiväinen hiilaritankkaus" :rolleyes:

Karppaus vaatii kyllä mielenlujuutta ja iso käsi teille, jotka sitä pystyvät sitä noudattamaan!

PHI
10.02.2011, 23.14
En yhtään ihmettele, että tolla ruokavaliolla ei ole paino tippunut. Ja kovin on kaukana topicista toi setti, ennemmin kuuluis sarjaan "täyspäiväinen hiilaritankkaus" :rolleyes:

Karppaus vaatii kyllä mielenlujuutta ja iso käsi teille, jotka sitä pystyvät sitä noudattamaan!

Ei pidä paikkaansa. Kisulla on energiakulutus pitkien lenkkien plus perusaineenvaihdunnan takia varmaan luokkaa 5-6000 kcal/vrk ja tuossa ruokalistassa ei ole puolia noista kaloreista.

Karppauksesta sen verran, että sen noudattaminen on yksinkertaisesti ekologisesti täysin kestämätön idea. Miettikää nyt vähän. Tälläkin hetkellä maailman lihantuotanto on yksi suurimmista ympäristöä rasittavista tekijöistä ja luonnon kannalta täysin kestämättömällä tasolla. Nyt kun kaikki sitten alkaisivat karppaamaan, niin lihankulutus moninkertaistuisi entisestään, samoin kuin ympäristötuhot.

Tulevaisuudessa ihmiskunnan on siirryttävä väistämättä kasvisruokavalioon, jos kaikki asukkaat halutaan ruokkia kestävällä tavalla. Vaihtoehtoja ei ole.

Ugh.

Prinsessa
10.02.2011, 23.21
Ei pidä paikkaansa. Kisulla on energiakulutus pitkien lenkkien plus perusaineenvaihdunnan takia varmaan luokkaa 5-6000 kcal/vrk ja tuossa ruokalistassa ei ole puolia noista kaloreista.

Ugh.

Mä tarkoitinkin, että vaikka kulutus on huimaa, niin jokuhan pitää mättää, ettei paino laske. Ja tässä tapauksessa se on juurikin tuo ruoka/ruokailurytmi/ruoattomuus (mun oman mittapuun mukaan), mikä mättää.

En lähde kiistelemään, ja poistun nöyrimmästi takavasemmalle häiritsemästä herrain karppausta. Hyvin te vedätte!

jaska
10.02.2011, 23.23
Mää taas tajua, ovatko pari edellistä viestiä kirjoitettu ihan tosissaan...

jos tuon mukaan syö niin energiaa tulee yhteensä nippa-nappa 1500 kcal per päivä. Kulutus puolestaan on jotain 1500 kcal (peruskulutus pienelle naiselle), ja jos lenkillä kuluttaisi vaikka 400 kcal/t, niin 2400-2800 kcal, niin päivittäinen kulutus olis suunnilleen vähintään jotain 4000 kcal luokkaa. Tolla energiamäärällä mun mielestä ei jaksa korkeintaan kuin vähän räpytellä silmiä...

Tavallinen syöminen:

jaska
10.02.2011, 23.25
Ok, prinsessan osalta ei siis ollut. Jos kulutus on tuota luokkaa ja syönti noin aneemista, niin pitkään jatkettuna elimistö on kyllä melkoisen pahasti sekaisin laihtui sitten tai ei.

Kugelschreiber
11.02.2011, 09.26
Karppauksesta sen verran, että sen noudattaminen on yksinkertaisesti ekologisesti täysin kestämätön idea. Miettikää nyt vähän. Tälläkin hetkellä maailman lihantuotanto on yksi suurimmista ympäristöä rasittavista tekijöistä ja luonnon kannalta täysin kestämättömällä tasolla. Nyt kun kaikki sitten alkaisivat karppaamaan, niin lihankulutus moninkertaistuisi entisestään, samoin kuin ympäristötuhot.

Tulevaisuudessa ihmiskunnan on siirryttävä väistämättä kasvisruokavalioon, jos kaikki asukkaat halutaan ruokkia kestävällä tavalla. Vaihtoehtoja ei ole.

Ugh.

Sulla on menny jauhot ja ryynit sekaisin. Tai pikemmin proteiinit ja rasvat.

Karppaaja kun elää lähinnä rasvalla, ja vaikka Neste Oil kuulemma puristaakin sitä orankeista jossain Sumatralla tjsp, niin rasvaa saa myös kasvikunnan tuotteista. Niistä saa myös proteiinia: esimerkiksi soijapavuissa ja pähkinöissä on enemmän proteiinia sataa grammaa kohti kuin jauhelihassa.

Eli ihan rautalangasta väännettynä: karppaaminen ei ole sama asia kuin yletön lihansyönti. Tutustu ensin vaikka johonkin asiaa käsittelevään kirjaan (suomalaisista mm. Antti Heikkinen on kirjoittanut vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta) ja kirjoittele vasta sitten suuria totuuksias.

Polla
11.02.2011, 09.43
Eli ihan rautalangasta väännettynä: karppaaminen ei ole sama asia kuin yletön lihansyönti. Tutustu ensin vaikka johonkin asiaa käsittelevään kirjaan (suomalaisista mm. Antti Heikkinen on kirjoittanut vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta) ja kirjoittele vasta sitten suuria totuuksias.

Mä vaittäsin että 90% karppajista vetää liha dietillä. Saa osoittaa vääräksi.

Ja onhan se kisu laihtunut, niin ainakin painonhallinta topiciin kirjoitti. Ite oon huomannut että kun ittensä kanssa on päivästä päivään niin ei sitä laihtumista huomaa. Mulla se vaati visiitin farkkukauppaan ennen kun oikeesti tajusin miten monta senttiä on lähtenyt vaikka olo on edelleen aika läski. Ne kilot on vaan päässä, ja mielikuvan muuttaminen itsestään on aika pirun vaikeaa. Kaverit kehuu että ootpas sä timmissä kunnossa ja ite tuijottaa peiliin ja toteaa miten tuolla ja tuolla on vielä rasvaa...

ei muuta. :)

Kugelschreiber
11.02.2011, 10.21
Mä vaittäsin että 90% karppajista vetää liha dietillä. Saa osoittaa vääräksi.

Karppausfoorumilta "Mitä söit tänään aamiaiseksi":

http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=1&t=49306

ja "Mitä söit tänään pääruoaksi":
http://karppaus.info/forum/viewtopic.php?f=1&t=48556

Jep. Et ole vallan väärässä. Aika moni vettä lihaa, kananmunia ja maitotuotteita isolla kädellä, mutta em. eläinkunnan tuotteet onkin kaupassa verrattain halpoja.

Mutta vaikka lihan ja maitotuotteiden hinta tuplaantuisi, niin harva karppaaja nälkään kuolisi. Kasvispainotteisempaa ruokavaliota näkyy noissakin viestiketjuissa enemmän kuin sen 10% verran, koska esimerkiksi kukkakaali ja kesäkurpitsa imevät itseensä oikein mukavasti vaikkapa rypsi- tai oliiviöljyä :)

Jaa, taidanpa mennä syömään vähän paistettua lanttua pähkinöiden sekä salaatin kera, niin saan tuntea itseni hetken aikaa paremmaksi kuin muut ;)

EDIT Tuosta vielä vähän modernimpaa ruokapyramidia. Mun ymmärryksen mukaan (saa korjata, jos on paha asiavirhe) aika lähellä ns. hyväkarppausta, jossa hiilihydraatteja ei suorastaan vältellä, mutta tarkkaillaan kuitenkin. Punainen liha on myös aika pienessä osassa:

http://img842.imageshack.us/img842/8468/ruokapyramidi.jpg (http://img842.imageshack.us/i/ruokapyramidi.jpg/)

Suomalaisessa "virallisterveellisessä" ruokapyramidissahan pohjalla on eritoten leipä ja peruna eli loppupeleissä sokeri. Jos ette usko, niin menkää ulos ja katsokaa minkä näköistä porukkaa siellä lyllertää (tai istuu peltiarkuissaan) :eek:

A.A
11.02.2011, 14.28
Olisi mielenkiintoista tietää kuinka moni oikeasti syö ja tarkkailee jotain ruokaympyrää tai kolmiota.

Tai syö niinkuin virallinen tai joku toinen taho suosittelee.

Jos syö niin kuin virallinen taho suosittelee, 50%-60% päivittäisestä kcaltarpeesta tulee hiilihydraateista. Laskeeko ihmiset muka päivittäin tai viikottain paljonko he ovat saaneet Kcaloreita hiilihydraateista, proteiineista tai rasvoista, ja sitten laskevat siitä näiden prosenttiosuuden kokonaiskcal saannista? Sitähän tuo suositus tarkoittaa. Eli jos joku sen tekee, kertoisiko miten sen tekee?

forlon
11.02.2011, 15.21
Virvoitusjuomat, myös kevytversiot kannattaa jättää kokonaan pois eikä ainoastaan aspartaamin tai fosforihapon (kolajuomat) vuoksi, vaan myös siksi että ne ohutsuolessa tulkitaan makeaksi ja insuliinituotanto nousee, joka puolestaan saa rasvat varastoitumaan.

Drink More Diet Soda, Gain More Weight?
http://www.webmd.com/diet/news/20050613/drink-more-diet-soda-gain-more-weight

geeni
11.02.2011, 15.26

Mää kyllä sanoisin ennemminki, että väestönkasvu on pysäytettävä, monista muistakin syistä. Vaihtoehtoja ei ole.

Kugelschreiber
11.02.2011, 15.27
Tai syö niinkuin virallinen tai joku toinen taho suosittelee.

Monet ainakin yrittää syödä virallisterveellisesti. Sitten napsitaan välipaloja, kun hiilarihöttö ei pidä nälkää poissa, ja paisutaan kuin pullataikina.

Franz_Koopa
11.02.2011, 15.37
ihan pimeeksi menny nää keskustelut. (ruis)leipää syömällä lihoo? no varmaan jos syö mahottomasti, mutta täytyy olla aika urpo jos ei ole sen vertaa itsekuria.

Antti Kuitto
11.02.2011, 15.49
Monet ainakin yrittää syödä virallisterveellisesti. Sitten napsitaan välipaloja, kun hiilarihöttö ei pidä nälkää poisa, ja paisutaan kuin pullataikina.

En ole jaksanut kauheasti tätä ketjua lukea, mutta heitän nyt kuitenkin kyssärin, että vaikka tulee syötyä paljon hiilareita ja välipalojakin (jos vain mieli tekee), niin jostain syystä en kuitenkaan ole paisunut aivan järkyttäviin mittoihin? Miksi siis jättäisin hiilarit vähemmälle?

ps. kunnon itse tehty iso pizzahan taitaa olla hiilarihöttöä parhaimmillaan ja tuntuu kyllä minusta pitävän ihan hyvin nälän poissakin.. :p

Kugelschreiber
11.02.2011, 16.11
En ole jaksanut kauheasti tätä ketjua lukea, mutta heitän nyt kuitenkin kyssärin, että vaikka tulee syötyä paljon hiilareita ja välipalojakin (jos vain mieli tekee), niin jostain syystä en kuitenkaan ole paisunut aivan järkyttäviin mittoihin? Miksi siis jättäisin hiilarit vähemmälle?

ps. kunnon itse tehty iso pizzahan taitaa olla hiilarihöttöä parhaimmillaan ja tuntuu kyllä minusta pitävän ihan hyvin nälän poissakin.. :p

Jos liikkuu tarpeeks, ni harvemmin lihoo kun hiilarit palaa sitä mukaa kuin ne tuleekin? Eli eipä sulla varmaan olekaan sen suurempia syitä jättää hiilareita vähemmälle, paitsi jos ruuansulatus vaivaa. (Niinku mulla vaivas. Laktoosi-intoleranssiakin epäilin, mutta syynä taiskin olla leipä ja peruna.)

Ps. Kunnon itse tehdyssä pizzassa on kyllä sitä rasvaakin ihan tarpeeks, eihän se muuten olis kunnollista ;)

...jopas sitä nyt tuli aktivoiduttua. Entisen läskin traumoja, luulen ma :(

A.A
12.02.2011, 09.14
Monet ainakin yrittää syödä virallisterveellisesti. Sitten napsitaan välipaloja, kun hiilarihöttö ei pidä nälkää poissa, ja paisutaan kuin pullataikina.

Moni puhuu syövänsä niin ja niin mutta se kysymys oli (ks.edellinen viestini) miten ne laskee ne prosentit?

Mulla on vk tunnit nykyään lähellä nollaa, ja jonkun mielestä voisi sanoa että syön aikaste paljon hiilihydraatteja ja joidenkin mielestä olen kukkakeppi, eikä vähiten omasta mielestäni. Aikanaan mullakin oli se 38kg ylipainoa, enkä ole koskaan syyttänyt siitä geenejä, hiilihydraatteja, proteiineja, rasvoja, painavia luita yms. Mä vaan söin ja join liikaa, liikaa, liikaa, liikaa ja vielä kerran liikaa.

Ja kyllä se "hiilarihöttö" mulla pitää nälän hyvinkin poissa. Hiilihydraattejakin on niin erilaisissa tuotteissa, ei mulla pääse koskaan tulemaan nälkä, kun aina oon syöny ennen sitä.

Kugelschreiber
12.02.2011, 10.44
Moni puhuu syövänsä niin ja niin mutta se kysymys oli (ks.edellinen viestini) miten ne laskee ne prosentit?

Mulla on vk tunnit nykyään lähellä nollaa, ja jonkun mielestä voisi sanoa että syön aikaste paljon hiilihydraatteja ja joidenkin mielestä olen kukkakeppi, eikä vähiten omasta mielestäni. Aikanaan mullakin oli se 38kg ylipainoa, enkä ole koskaan syyttänyt siitä geenejä, hiilihydraatteja, proteiineja, rasvoja, painavia luita yms. Mä vaan söin ja join liikaa, liikaa, liikaa, liikaa ja vielä kerran liikaa.

Ja kyllä se "hiilarihöttö" mulla pitää nälän hyvinkin poissa. Hiilihydraattejakin on niin erilaisissa tuotteissa, ei mulla pääse koskaan tulemaan nälkä, kun aina oon syöny ennen sitä.

Esmes Finelin sivuilta (http://www.fineli.fi/)löytyy elintarvikkeiden koostumustietopankki. Sen avulla pystyy laskemaan prosentit noin suunnilleen. Ja tietysti jos tekee kotiruokaa, ravinnon koostumuksen voi laskea ihan tarkkaankin. Se on kyllä aikaavievää, jos joka päivä alkaa laskeskelemaan, ja harva varmaan niin edes tekee (itse lasken silloin tällöin ihan huvikseni, että mitäs sitä on taas tullu syötyä > että tulee itseasiassa syötyä tarpeeksi).

Hiilarihötöllä viittasin vaaleaan leipään, leivonnaisiin, karkkeihin, 0 prosenttia rasvaa-sokerijugurtteihin, ym. välipaloihin. Ja niihin pirun energiajuomiin joita nuoriso imee ku pikkulapset tissiä. Ja tosiaankin jos sulla pitää hiilarit nälän loitolla ja painon kurissa, niin sen parempi sulle :) Kaikilla se ei toimi :eek:

janne68
12.02.2011, 11.45
Sulla on menny jauhot ja ryynit sekaisin. Tai pikemmin proteiinit ja rasvat.

Karppaaja kun elää lähinnä rasvalla, ja vaikka Neste Oil kuulemma puristaakin sitä orankeista jossain Sumatralla tjsp, niin rasvaa saa myös kasvikunnan tuotteista. Niistä saa myös proteiinia: esimerkiksi soijapavuissa ja pähkinöissä on enemmän proteiinia sataa grammaa kohti kuin jauhelihassa.

Tähän sama;Mulla ei ole lihansyönti lisääntynyt.Hiilareiden tilalle on tullu kasvikset.Elokuusta paino pudonnu -22kg.

A.A
12.02.2011, 12.07
Esmes Finelin sivuilta (http://www.fineli.fi/)löytyy elintarvikkeiden koostumustietopankki. Sen avulla pystyy laskemaan prosentit noin suunnilleen. Ja tietysti jos tekee kotiruokaa, ravinnon koostumuksen voi laskea ihan tarkkaankin. Se on kyllä aikaavievää, jos joka päivä alkaa laskeskelemaan, ja harva varmaan niin edes tekee

Tuo Fineli nimenomaan ollut tiedossa iät ajat.

Nimenomaan suunnilleen.

Kaikki vaan vaikuttavat tietävän noi prosentit mukamas hyvinkin tarkkaan, vaikka kuten itse totesit: "Se on kyllä aikaavievää, jos joka päivä alkaa laskeskelemaan, ja harva varmaan niin edes tekee"

A.A
12.02.2011, 12.08
Ja tosiaankin jos sulla pitää hiilarit nälän loitolla ja painon kurissa, niin sen parempi sulle :) Kaikilla se ei toimi :eek:

Nimenomaan. Minä vain en ole ollut julistamassa mitään puoleen enkä toiseen.

A.A
12.02.2011, 12.13
Hiilarihötöllä viittasin vaaleaan leipään, leivonnaisiin, karkkeihin, 0 prosenttia rasvaa-sokerijugurtteihin, ym. välipaloihin. Ja niihin pirun energiajuomiin joita nuoriso imee ku pikkulapset tissiä. Ja tosiaankin jos sulla pitää hiilarit nälän loitolla ja painon kurissa, niin sen parempi sulle :) Kaikilla se ei toimi :eek:

Nämä menee vain aina saman otsikon alle. Vasta useamman viestin jälkeen erotellaan ylläolevat ja jotkut muut.

En minäkään pahemmin syö:
-vaaleaa leipää
-leivonnaisia
-karkkia
-en ikinä en syö vähärasvaisia ja vähäkalorisia. Paitsi rasvatonta maitoa kun se on vaan mielestäni parempaa kuin rasvaisemmat kermasta puhumattakaan... (Nyt voitte sitten kertoa kuinka väärässä olen, teillähän on parempi maku kuin minulla...)
-energiajuomia

A.A
12.02.2011, 13.42
Tyylihän on yleensä tämä:

Perusviesti ja sanoma (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1552486&postcount=473)

Mikä siinä on että nää tyypit ja C-fanaatikot jotenkin tuntuu aina julistavan sitä ainoaa totuutta?

forlon
12.02.2011, 15.14

Perusviesti ja sanoma (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1552486&postcount=473)

Mikä siinä on että nää tyypit ja C-fanaatikot jotenkin tuntuu aina julistavan sitä ainoaa totuutta?

Se kun vain toimii ja kivutta jopa noinkin radikaalissa muodossa (yli 1000 kcal alle päivän tarpeen). On ihmiselle paljon helpompi vastustaa sokeria kuin nälkää, siinä se homman ydin piilee.

Vaikka aloitin tämän nyt suhteellisen hoikkana, niin tulokset näkyvät jo ensimmäisten päivien jälkeen.

Kilo varantoa lähtee aina kuuden päivän aikana näkemättä siis nälkää ja erityisesti liikkumatta.

Liikunnan ja painonhallinnan yhteys on melko triviaali ja jopa päinvastainen:
http://www.cbsnews.com/stories/2009/08/27/earlyshow/health/main5269114.shtml

Jos haluaa liikunnalla vähentää rasvakudosta, kannattaa harrastaa sitä niin, että se nostaa testosteronitasoja. Ne saa ylös maksimisuoritteilla. HIIT (High Interval Intensity Training) ja kova voimaharjoittelu siis kehiin. Testosteroni polttaa rasvaa ja lihasten korjaaminen HIIT-harjoittelun jäljiltä vie energiaa.

Kugelschreiber
12.02.2011, 15.30

Heh, kyllähän koira luuhun tarttuu kun sitä tarpeeksi monta kertaa tarjotaan.

Tuo sun viimeinen viesti ei selvästikään ollut rakentavassa hengessä lähetetty, joten sitä en viitsi alkaa sen enempää kommentoimaan.

Pureskele kuitenkin joutoaikanasi tätä: 1970-luvulla ravintosuosituksissa alettiin varoitella rasvasta ja kehotettiin täten käyttämään enemmän hiilihydraatteja. Nykyään suomalaiset ovat kuitenkin lihavampia kuin koskaan. Voi olla, että nämä kaksi asiaa eivät liity sataprosenttisesti toisiinsa, mutta kyllä niillä varmaan joku yhteys on.

Jotain virheitä mäkin tein tässä langassa. Ensimmäinen oli se, että menin kommentoimaan siihen lihapiirakkajuttuun yhtään mitään. Toinen oli se, että tuli hieman ylimielisesti kommentoitua PHI:n viestiä. Missään vaiheessa en kuitenkaan julistanut omaa näkemystäni ainoana totuutena tyyliin hallelujaa ja aamen. Tosin "virallisterveellisen" ja "hiilarihötön" kanssa mulla meni omat lantut ja nauriit sekaisin, olisi pitänyt katsoa tarkemmin mitä kirjoittaa.

Omalta kohdaltani voin kuitenkin kertoa seuraavan henkilökohtaisen ilosanoman, että kun lopetin viljatuotteiden, perunan ja makeisten syönnin, ja korvasin ne juureksilla, pähkinöillä ja rasvalla, on tapahtunut seuraavaa: nälän tunne on vähentynyt, painoa on lähtenyt 4 kiloa kuudessa viikossa (vyötäröltä useampi sentti) ja ruoansulatus toimii paremmin kuin miesmuistiin (maitotuotteetkaan eivät saa enää mahaa sekaisin). Toki, jos kuolen viiskymppisenä sydäninfarktiin, niin ylläolevan voi kirjoittaa hautakiveeni.

Jäikö mun kommenteista vielä jotain kysyttävää, koetan vastata asiallisiin kysymyksiin parhaani mukaan :)

forlon
12.02.2011, 16.11
Kolme ateriaa + välipalat päivässä -suositus on myös myytti painonhallinnan suhteen. Se ajaa vain helposti nälkään.

Jokainen voi kokeilla vähentää aterioiden määrää kahteen päivässä (1 varsinainen ateria, brunssi + hedelmät) ja huomata miten nälkä on historiaa. Koko homman idea on tietysti, että aterioiden pitää olla koostumukseltaan sellaisia, että nälkää ei muodostu. Eli niissä pitää olla paljon kuitua, rasvaa ja proteiinia, minimaalisesti hiilihydraatteja ja nekin hitaina.

Lisäksi kannattaa muistaa, että toisella aterialla kannattaa syödä hedelmät, toisella kaikki muu. Näin hedelmät eivät jää käymään mahalaukkuun odottaessaan vuoroaan hajotusprosessissa. Toisaalta niissä oleva sokeri ei sitten nosta insuliinia ja saa rasvoja varastoitumaan.

A.A
12.02.2011, 16.16
Itse asiassa en viitsinyt lukea viestiäsi 3 lausetta pidemmälle, vaikka sinusta voi tuntua oudolta mutta kaikki nuo on väkisin kuultu niin moneen kertaan, ettei jaksa enää.

"Heh, kyllähän koira luuhun tarttuu kun sitä tarpeeksi monta kertaa tarjotaan."

Ja tämä oli se ainoa syy miksi minä tähän ketjuun tulin sotkemaan. Nyt poistun häiritsemästä.

Ps. Katso suoli24 palstalta sieltä vhh-puolelta nimimerkki koojiipistemattila, ennen kiril. Miehellä 14000+ ja 5000+ viestiä käytännössä samasta asiasta. Kyllä hänkin fanaattiselta vaikuttaa...:D

No luinhan mä sen sitten loppuun. Mullakin on aamukakki juuri sopivalla koostumuksella, rouhii kivasti suolta eikä ole löysää.

Kugelschreiber
12.02.2011, 16.22
Ja mä kun yritin keskustella asiallisesti. On tää taas niin kova paikka herkälle sielulleni :D

A.A
12.02.2011, 16.23
Mä taas en edes yrittänyt.

järppä
12.02.2011, 16.50
Se kun vain toimii ja kivutta jopa noinkin radikaalissa muodossa (yli 1000 kcal alle päivän tarpeen). On ihmiselle paljon helpompi vastustaa sokeria kuin nälkää, siinä se homman ydin piilee.
...
Kilo varantoa lähtee aina kuuden päivän aikana näkemättä siis nälkää ja erityisesti liikkumatta.

...avainsana on liikkumatta. Liikupa 15h/vko (muutakin kuin eläkeläisten keppijumppaa), niin tilanne on aavistuksen eri.

Omalta kohdaltani voin kuitenkin kertoa seuraavan henkilökohtaisen ilosanoman, että kun lopetin viljatuotteiden, perunan ja makeisten syönnin, ja korvasin ne juureksilla, pähkinöillä ja rasvalla, on tapahtunut seuraavaa: nälän tunne on vähentynyt, painoa on lähtenyt 4 kiloa kuudessa viikossa (vyötäröltä useampi sentti) ja ruoansulatus toimii paremmin kuin miesmuistiin (maitotuotteetkaan eivät saa enää mahaa sekaisin).

Mä olen pudottanut 4 kiloa kuudessa viikossa syömällä aivan pirusti pullaa ja muuta hiilarimättöä. Ja oikeastaan kaikkea muutakin mitä kaupasta saa. Ainoa kama mitä en ole tänä aikana pistellyt on pikaruoka kaikissa muodoissaan ja alkoholi. Oleellista tässä on ollut vain ja ainoastaan se, että ruuan kokonaisenergiamäärä on ollut pienempi kuin perusaineenvaihdunnan ja liikunnan yhteiskulutus. Eikä ole tarvinnut kärsiä nälkää.

Kolme ateriaa + välipalat päivässä -suositus on myös myytti painonhallinnan suhteen. Se ajaa vain helposti nälkään.

Jokainen voi kokeilla vähentää aterioiden määrää kahteen päivässä (1 varsinainen ateria, brunssi + hedelmät) ja huomata miten nälkä on historiaa. Koko homman idea on tietysti, että aterioiden pitää olla koostumukseltaan sellaisia, että nälkää ei muodostu.

Tää on kanssa semmoinen asia, ettei kannattaisi liikaa yleistää. Mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella... Erilaisia ruokarytmejä kannattaa kokeilla ja käyttää sitä mikä itsestä tuntuu paremmalta. Välttämättä se kotona opittu ei ole itselle optimaalinen.

forlon
12.02.2011, 17.01
Se että miksi osa voi olla asian suhteen fanaattisia, johtuu siitä, että näillä ihmisillä todennäköisesti on vahva subjektiivinen kokemus metodin toimimisesta, kivuttomasta, mutta merkittävästä ja pysyvästä painonlaskusta. Sitten jos viralliset ravintosuositukset edelleen opponoivat heidän näkemystään, niin se helposti saattaa laittaa nämä ihmiset ajattelemaan, että päätösten takana on esim. poliittinen salaliitto ja se tietysti halutaan tuoda julki.

Vähärasvainen ruokavalio oli toki poliittinen päätös, jolle ei löytynyt aitoa tieteellistä perustetta, lähinnä vain hyvin järkeenkäypä hypoteesi. Kannattaa katsoa tuo laittamani video, jos haluaa avata silmiään:
http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6-oM

ketju44
12.02.2011, 17.21
Tähän keskusteluun ois hieno alkaa vittuileen ihan "satasella" :D Sais hyvän mielen loppu kuulle. Jätetään nyt kuitenkin :)

A.A
12.02.2011, 17.56
Ja mä kun yritin keskustella asiallisesti. On tää taas niin kova paikka herkälle sielulleni :D

Nöyrä Anteeksipyyntöni Kugelschreiberille.

Vähän taustaa avautumiselleni, mikä ei kylläkään oiketa vittuiluuni:

Tuosta vhh:laisten tausta laihdutusjutusta eli Atkinsin dieetistä jo -70 luvun lopulta asti kuulleena, ja nykypäivänä työkaverin puolelta tasaisin väliajoin päivitetytyä tietoa saaneena.

Eli työkaveri tasaisin väliajoin kertoo kuinka hän on saavuttanut onnen ja terveyden seuraamalla Heikkilää, suurta Jumalaa. (Ihmetyttää kyllä se, miksi hän on vieläkin minun silmissäni ns. "läski".)

Itse yritän haukotella ja olla välinpitämättömän oloinen... Ja todeta ettei mulla ole mitään ongelmaa ollutkaan...

Aina se luento loppuu kolmeen kehotukseen, kuinka munkin kannattaisi kokeilla...

Kugelschreiber
12.02.2011, 18.13
^Asia pihvi.