PDA

Näytä tavallinen näkymä : pyörän pesu

Sivut : [1] 2

zuinde
01.09.2009, 15.04
Olen kuullut että Pyörää EI saisi pestä painepesurilla?

Itse suihkutan OLMO pyörääni aikan huoleti painepesurilla - mikä voi vaurioitua?

Mr. Kape
01.09.2009, 15.06
Laakereihin ei saisi osoittaa painetta, ne on vain roiske suojattuja. Eli niihin ei saisi päästä vettä.

Itse pesen puutarhaletkulla.

J T K
01.09.2009, 15.31
Siinäpä se tuli, navat ja laakerit siinä ovat eniten vaarassa. Rättiä/harjaa/sientä kehiin, vettä sankoon ja mietoa pesuainetta sekaan, hammasharjakin on kätsy kapine näissä putsaushommissa. Ja huuhtelu tosiaan ilman painetta.

mantis
01.09.2009, 15.58
Mä olen käyttänyt kukkien kasteluun tarkotettua ruiskupulloa, mutta varonut ruiskuttamasta suoraan napoihin. Ensin yleiskastelu, sitten pinelineä ja hankausta ja lopuksi ruiskulla huuhtelu. Lähtee jähmeämpikin kakka pois.

dirtyrider
01.09.2009, 15.59
Mä olen käyttänyt kukkien kasteluun tarkotettua ruiskupulloa, mutta varonut ruiskuttamasta suoraan napoihin. Ensin yleiskastelu, sitten pinelineä ja hankausta ja lopuksi ruiskulla huuhtelu. Lähtee jähmeämpikin kakka pois.

Sama täällä, Bilteman ruiskua apuna käyttäen.
Eiköhän tästäkin saada vielä Pineline-Tolu väittely.. :p

kykloman
02.09.2009, 16.22
Ite monta vuotta pesin fairylla, mutta sitten kokeilin näitä Weldtiten pyöränpesunesteitä ja ei ole paluuta enää mihinkään "budjettituotteisiin". Varsinkin Citrus Degreaser on aivan huippua - pieni suihkaus rasvaiselle pinnalle, huuhtelu vedellä ja sillä selvä! Hintaahan tulee toki enemmän kuin perustököteille mut ... mä oon jo niin vanha että en mä jaksa enää viritellä ja säätää... It Just Works! Eli kevyt suihkuttelu kunnollisella pesuaineella ja sitten huuhtelu vaikka saavista kaatamalla. Muuta ei tarvita ja tällä metodilla erittäin harvoin tarvitsee tarttua edes harjaan, ainakaan mun ajamisilla.

CRC:stä löytyy järkeviä kokoja järkevään hintaan näitä Weldtiten tuotteita. Muun tavaran mukana postikulutkin pysyy kohtuullisina.... Suosittelen!

lansive
02.09.2009, 17.15
Eiköhän tästäkin saada vielä Pineline-Tolu väittely.. :p

Ite monta vuotta pesin fairylla, mutta sitten kokeilin näitä Weldtiten pyöränpesunesteitä ja ei ole paluuta enää mihinkään "budjettituotteisiin". Varsinkin Citrus Degreaser on aivan huippua - pieni

Tolu (http://www.puhdaskoti.fi/tuotesivu?id=1681328&group=4.0)

Sinun siirtosi! :D

tane
03.09.2009, 09.14
Biltemasta suihkutettavaa pyöränpesuainetta, harjasetti sekä 3,9 euron "painepesuri". Alle parinkympin panostuksella sitä tulee pyöriä puhdisteltua. Suht vaivatonta ja nopeaa sekä ainakin meikäläisen silmään jälki riittävän hyvää.

Archie
03.09.2009, 09.16
Fairy saattaa tosiaan kuulostaa hyvältä pesuaineelta fillarille ja vaikka autolle, mutta se sisältää tosiasiassa karmeat määrät suolaa. Ei ihan hirveän hyvä metallisille osille.

Ohiampuja
03.09.2009, 09.32
Netissä selailee noita Pro-tallien valokuvia, niin kyllähän ne proffien pyörät painepesureilla pääosin pestään. Tietysti siinä hommassa pitää olla järki päässä, sitä painetta ei saa suunnata laakereihin, eli napoihin, keskiöön ja ohjainlaakeriin.

Itse en pese pyöriä painepesurilla koskaan...

higgins
03.09.2009, 11.16
Itse en pese pyöriä painepesurilla koskaan...

Ketju ainakin puhdistuu irtojyväsistä hienosti painepesurilla, Higg

lansive
03.09.2009, 11.24
Netissä selailee noita Pro-tallien valokuvia, niin kyllähän ne proffien pyörät painepesureilla pääosin pestään. Tietysti siinä hommassa pitää olla järki päässä, sitä painetta ei saa suunnata laakereihin, eli napoihin, keskiöön ja ohjainlaakeriin.

Painepesurin käyttöön on hyvänä syynä varmasti vesijohtoverkon paine, joka ei välttämättä tuolla Euroopassa ole ihan sama kuin täällä. Täällä Suomessa riittää monessa paikassa sen verran paljon painetta, että puutarhaletkullakin saa jo hyvää jälkeä aikaiseksi. Lisäksi niillä on kuitenkin hieman erilainen armaada mekatsuja hoitamassa sitä kalustoa kuin suomalaisella harrastajalla. Voisi veikata, että noissa pyörissä huolletaan navat useammin kuin täällä Suomessa pestään pyörät.

En minäkään painepesuria käytä, vaan ihan letkulla huuhtelen. Auton toki pesen painepesurilla silloin kun ylipäänsä jaksan.

equilibrium
03.09.2009, 11.30
CRC:stä löytyy järkeviä kokoja järkevään hintaan näitä Weldtiten tuotteita. Muun tavaran mukana postikulutkin pysyy kohtuullisina.... Suosittelen!

Sait ylipuhuttua, pitää kokeilla.

Mut on koulutettu pesemään fillari laakereita ja napoja säästäen. Ketjut ekaks irti ja pesuun liuottimeen (ei sinne, missä edellisen pesun jäljiltä jo likaiset töhnät on, vaan siihen puhtaaseen pulloon), sitten fillari pesupukkiin ja kiekot irti. Isommalla harjalla yleispesu pesunesteellä, pienemmällä harjalla pikkurakoset, kuten jarrupalojen välit jne. Huuhtelu hellästi sienellä. Kuivaus ja kiillotus rätillä (tai aurinkokin kelpaa, mutta mielestäni jättää kurjat kuivumisjäljet). Moottoripyörävahaa on välillä tullut vetäistyä suojaksi. Fillarille varmasti omatkin vahansa, mutta johonkinhan tuo prtkälle ostettu vaha pitää käyttää, kun sellaista ei enää ole. Kiekot pestään erikseen ja lykätään lopuksi kiinni. Ketjut rasvataan tippapullolla, mutta se on yleensä ollut miesten hommaa.

Naapurit tykkää, kun parin viikon välein on mies tai minä etupihalla fillaria hinkkaamassa. Hieman saa kommentteja asiasta kuulla, mutta mitäpä siitä. Samalla vaivalla menee hyvänä päivänä perheen muutkin pyörät ja kärryt, joskus tosin vaan oma.

Hyvät välineet (mitkä tahansa) ovat mielestäni hyvän huollon arvoisia. Aina ei aikaa meinaa löytyä, mutta yrittää silti sopii.

drop
03.09.2009, 11.45
Fairy saattaa tosiaan kuulostaa hyvältä pesuaineelta fillarille ja vaikka autolle, mutta se sisältää tosiasiassa karmeat määrät suolaa. Ei ihan hirveän hyvä metallisille osille.

Liittyyköhän tämä nyt siihen Englantilaisten tapaan olla huuhtelematta astioitaan...

Nappulakenka
03.09.2009, 13.00
Mä olen käyttänyt jotain DirtWash punaista litkua. Se on todella riittoisaa ja puhdasta tulee :) Olen hankkinut sitä lähi BP:stä(Friisilä), mutta jos joku tietää halvemman paikan niin kertokaa ihmeessä.

Archie
03.09.2009, 19.56
Liittyyköhän tämä nyt siihen Englantilaisten tapaan olla huuhtelematta astioitaan...
Nyt täytyy sanoa, että kaikkien muiden juttujen lomassa englantilaisten astianpesukulttuuri on kyllä mulle täysin vieras asia.

Huuhtelematta? Ei kai sentään? :eek: Kuivauskaappi on suomalainen keksintö, mutta että joku ei huuhtelisi astioita. Käsittämätöntä. Toisaalta, voihan hyvin olla että Lucas valmistaa myös vesihanoja ja tiskikoneita?

Enisei, älkää käyttäkö astianpesuaineita pyörien tai autojen pesemiseen. Väärää kamaa (suolaa), kuitenkin väärä määrä (liikaa), ja väärään paikkaan (ulos, pihalle). Suosikaa niitä biohajoavia, tarkoitukseen tehtyjä kamoja.

Wallu
03.09.2009, 20.11
Jep, astianpesuaineita käytettiin joskus 70-luvulla... ja tarviiko sitä pesuainetta ollenkaan, ainakaan aina? Minä olen vain huuhdellut, välillä harjan kanssa, aina heti metsälenkin jälkeen jos on kovin paskastunut.

Agatha Sofia
03.09.2009, 21.14
Nyt täytyy sanoa, että kaikkien muiden juttujen lomassa englantilaisten astianpesukulttuuri on kyllä mulle täysin vieras asia.

Huuhtelematta? Ei kai sentään? :eek: Kuivauskaappi on suomalainen keksintö, mutta että joku ei huuhtelisi astioita. Käsittämätöntä. Toisaalta, voihan hyvin olla että Lucas valmistaa myös vesihanoja ja tiskikoneita?

No ei ne niitä ihan sellaisenaan kaappiin laita. Fairypesun jälkeen astiat kuivataan pyyhkeellä, ja kun se tehdään kunnolla on jälki jopa parempaa kuin meidän teinien normitiskaus.

NinjaSamu
04.09.2009, 01.20

Mäntysuopa!

NinjaSamu
04.09.2009, 01.25
No ei ne niitä ihan sellaisenaan kaappiin laita. Fairypesun jälkeen astiat kuivataan pyyhkeellä, ja kun se tehdään kunnolla on jälki jopa parempaa kuin meidän teinien normitiskaus.
Siis sielläpäin astiat dipataan saippuaveteen ja pyyhkästään liinalla. Sillä samalla saippuaisella ja paskasella rätillä siis. Kuivassa pinnassahan ei bakteerit kauaa lisäänny mutta silti. Tiskikone on rokrok.. jarrulevyt, rataspakat, yms peseentyy kätevästi tarvittaessa.

di luca
04.09.2009, 06.45

Kyllä engelsmannit laittaa astiat suoraan kaappiin, oon nähny omin silmin!:eek:

Agatha Sofia
04.09.2009, 09.40
Kyllä engelsmannit laittaa astiat suoraan kaappiin, oon nähny omin silmin!:eek:
Ehkä niitä engelsmannejakin löytyy moneen junaan ihan kuin meitä suomalaisiakin. Minun engelsmanni-landladyni valutti astiat ja kuivasi ne sitten puhtaaseen pyyhkeeseen.

Mielestäni suomalainen tapa kastaa astia tiskiveteen, huitaista ympyrä tiskiharjalla ja sitten huuhtelu lorauksella vettä hanasta voi tuottaa paljon likaisemman tuloksen. Kaiken voi tehdä hyvin tai huonosti.

Archie
04.09.2009, 13.11
Onneksi tämä ei mennyt offaroinniksi. Lauseeni "kuivauskaappi on suomalainen keksintö" sisälsi muuten sen olettamuksen, että muualla astiat kuivataan pyyheliinalla, eikä niitä laiteta märkinä ja valuvina sinne kaappeihin...:rolleyes:

Mäntysuopa!
Ei, ei ja ei. Mäntysuovan yksi tärkeimpiä ainesosia on natriumkloridi, joka on...mites tän nyt nätisti sanoisi...ruokasuolaa. En viitsisi suolaliuoksella pyörääni huuhdella. Tolussa kyseistä ainetta ei muuten ole, mutta silti käyttäisin sitä mieluummin vessan pesemiseen.

Nyrkkisääntö noiden pesuaineiden kanssa on: mitä paksumpaa tavaraa, sitä enemmän siinä sitä suolaa on.

Teemu Kalvas
04.09.2009, 14.29
Öh, miksi ihmeessä mäntysuopaan ja fairyyn sisältyy suolaa? Auttaako se yhtään minkään pesemisessä?

BadRobot
04.09.2009, 14.35

Sama resepti. Vaan kakkahommiiin en ota kantaa.:cool:

Archie
04.09.2009, 15.06
Öh, miksi ihmeessä mäntysuopaan ja fairyyn sisältyy suolaa? Auttaako se yhtään minkään pesemisessä?Voisi kuvitella, kysyin kaveriltani Internet "Google" Wikipedialta, joka loihe lausumaan että:

"Suurin osa tuotetusta ruokasuolasta käytetään kuitenkin kemianteollisuuden raaka-aineena. Sitä tarvitaan lähes kaikkien muiden natriumin (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Natrium) yhdisteiden, samoin kloorin (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Kloori) ja sen yhdisteiden valmistukseen. Esimerkkeinä tärkeistä natriumia sisältävistä tuotteista, joiden valmistukseen sitä käytetään, voidaan mainita saippua (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Saippua) ja muut pesuaineet (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Pesuaine), samoin sooda (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Sooda), jota tarvitaan myös lasin (http://www.fillarifoorumi.fi/wiki/Lasi) valmistuksessa."

Nappulakenka
24.09.2009, 18.52
Tuli tuossa sähköpostia Probikekit:stä. Niille on tullut Muc-Off tuotteita (http://www.probikekit.com/display.php?cat=Muc-Off%20Cleaning%20Products&START=0&LIMIT=13) myyntiin. Itse olen nyt käyttänyt Dirtwash litkua ja maksanut siitä 22€/litra lähikaupassa. Muc-Off litku lähtee 6,29£/litra eli taitaa pesuaineet tulla Briteistä tästä lähtien...

--SJP--
24.09.2009, 19.02
Hmm, mä olen pessy tähän asti Fairyllä, mutta ehkä sitten vaihdan vaikka TOLUun:D Kannattaako sitä lantrata veteen ja sitten sienellä & harjalla putsata, vai?

Kugelschreiber
24.09.2009, 19.12
Pineline on ihan jees. Baut 8 euroo litran pullo, riittää tarpeeks kauan, sillä laimennussuhde on 1/5-200.

pelichio
24.09.2009, 19.44
Olen käyttänyt Muc-offia ja Weldtite Dirtwashia. Dirtwashilla oli todella ikävän tuntuista pestä pyörää sisätiloissa (suihkussa). Pesuainetta suihkiessa piti pidättää hengitystä ja lähteä huoneesta pariksi minuutiksi, jottei saanut astmakohtausta tai yskinyt itseään muuten vaan hengiltä. Muc-off kai vaahtoaa paremmin, siitä ei lähde niin paljoa hienoa sumua eikä sillä peseminen ole niin tuskaa. (Minkään pesuaineen hengittäminen on tuskin terveellistä, tuntui se ikävältä tai ei.) Muc-off on biohajoavaa, Dirtwash-pullosta en vastaavaa merkintää löydä. Ei ole Muc-offin puhdistusominaisuuksissakaan valittamista. Ainakin toistaiseksi käytän Muc-offia. Muita pesuaineita joutuu käyttämään hätävarana, jos pullo pääsee yllättäen loppumaan.

Aikamoinen myyntipuhe. :D

jokze
25.09.2009, 10.04
Fairyä ja painepsurilla päälle - kylä lahtee !

janneko
25.09.2009, 16.42
Olen käyttänyt Muc-offia ja Weldtite Dirtwashia. Dirtwashilla oli todella ikävän tuntuista pestä pyörää sisätiloissa (suihkussa). Pesuainetta suihkiessa piti pidättää hengitystä ja lähteä huoneesta pariksi minuutiksi, jottei saanut astmakohtausta tai yskinyt itseään muuten vaan hengiltä. Muc-off kai vaahtoaa paremmin, siitä ei lähde niin paljoa hienoa sumua eikä sillä peseminen ole niin tuskaa. (Minkään pesuaineen hengittäminen on tuskin terveellistä, tuntui se ikävältä tai ei.) Muc-off on biohajoavaa, Dirtwash-pullosta en vastaavaa merkintää löydä. Ei ole Muc-offin puhdistusominaisuuksissakaan valittamista. Ainakin toistaiseksi käytän Muc-offia. Muita pesuaineita joutuu käyttämään hätävarana, jos pullo pääsee yllättäen loppumaan.

Aikamoinen myyntipuhe. :D

Muc offilla lähtee ketjurasva rungosta hyvin, mutta aine ei ole kovin riittoisaa. Litra kuluu melko nopeaa :(

tmile
25.09.2009, 17.04
Täällä on muistaakseni aiemminkin mainittu Würth Pineline -pesuaine, ostin 4l kannun Tokmannilta, n. 29€, ja tuota pitää vielä laimentaa 1:10-1:40 suhteessa. Riittää useaksi vuodeksi.

Kannan pyörän kylpyhuoneeseen, suihkutan ensin lämpimällä vedellä, sitten pesen liat pois pinelinellä ja tiskiharjalla. Aikaa menee ~30min ja tuon jälkeen rattaat ja ketjutkin kimaltavat kuin uudet eikä tarvitse purkaa tai säätää mitään.

lansive
25.09.2009, 23.23
Fairyä ja painepsurilla päälle - kylä lahtee !

Ainakin laakerit vaihtoon.

bartagma
26.09.2009, 00.56
Pineline saa mun äänen osille ja Shimanon bikewash tai auton vahashamppoo rungolle ja putkiosille. Jarrulevyille ja paloille Crc BRÄKLEEN. näil mennää kotona ja duunis.
Astiat pestään fairylla ja levitetään renkaanpäälle et selviää vuotaako tubeless.

--SJP--
26.09.2009, 09.45
Imeisesti Pinelinestä tai Tolusta ei ole mitään vahinkoa rungon pinnoille ym, vai? Voiko noilla siis huolettomasti pestä niin alumiini, kuin kuituiset palikat?

jeijei
26.09.2009, 10.21
eipä ole ei..kyllä nuo tavallisimmat aineet menee hyvin. Kunhan ei painepesurilla laakereille levitä ;)

juseh
26.09.2009, 11.04
Imeisesti Pinelinestä tai Tolusta ei ole mitään vahinkoa rungon pinnoille ym, vai? Voiko noilla siis huolettomasti pestä niin alumiini, kuin kuituiset palikat?
Pineline on ihan ok, kunhan ei tee liian vaffaa seosta. Jollakin 1:5 sotkulla meinaa kumeista lähteä tekstit leviämään.

--SJP--
26.09.2009, 14.38
Joo, Tolua nyt päätin ostaa, täytyy sitä tehdä ohjeen mukainen seos... Tänks vinkeistä :)

TeeCay2
26.09.2009, 21.44
Itse käytin viimeksi tänään TurtleWax:n liukkaria, harjaa ja perään Bilteman 2€ ruiskupullosta vettä. Hyvä tuli. :)

bog
29.09.2009, 09.29
Ääni mäntysuovalle!

Elmiira
29.09.2009, 10.31
Koska en etsinnöistä huolimatta ole löytänyt Pinelineä, niin hyvänä korvikkeena on ollut tarjoustalon mäntysaippua. Bilteman ketjupesuriin ko tavaraa raakana ja 5min pyöritys ja oh, ketjut on kuin uudet. Pitää vaan muistaa huuhdella ne kunnolla, ettei korroosiopeikko iske. Sama aine toimii myös ihan runkoon, kiekkoihin.. renkaisiin :).

Riksa
29.09.2009, 10.45
Kaappaan pesuainekeskustelun ja kyselen seuraavaa:

Onko kokemuksia höyrypesurista, rikkooko paikat vai onko kyseessä Graalin malja pa*kaisen pyörän veljeskunnalle?

Biltsusta näytti löytyvän edulliseen eurohintaan (=25) moinen vempain.
Paineistetun höyryn luulisi irroittelevan pahimmat rasvat ja oravat yms ketjuista ja rattaista. Painetta ei ole hurjasti ja höyry ei kovin pitkälle lennä joten tuolla luulisi säästävänsä laakerit yms verrattuna painepesuriin.

- R

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/84/huge/84-059_h.jpg

- R

J.F
29.09.2009, 11.04
Tuohan voisi olla kiva laite pyöränpesuun. En sitten tiedä miten eri laakereiden rasvat reagoivat kuumaan höyryyn? Mutta ehkä se ei ole niinkään kuumaa enää siinä vaiheessa kun pyörän pinnoille osuu... Jos jollain kokemusta minäkin kuulisin mielelläni.

dirtyrider
29.09.2009, 13.38
Koska en etsinnöistä huolimatta ole löytänyt Pinelineä..

Ei nyt aivan sun naapurissa, mutta omani ostin Espoon Minimanista kun olin Friisilän Bike Planetista ajelemassa pois...

Miqu
29.09.2009, 14.34
Pinelinea tai tilkka fairya veden sekaan pyörän pesuun. Jahka ehdin niin fillarireissuja varten pitää autoon hommata tälläinen:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=34761

http://www.mobiwasher.co.uk/

poppeli
29.09.2009, 15.49
Kannan pyörän kylpyhuoneeseen, suihkutan ensin lämpimällä vedellä, sitten pesen liat pois pinelinellä ja tiskiharjalla. Aikaa menee ~30min ja tuon jälkeen rattaat ja ketjutkin kimaltavat kuin uudet eikä tarvitse purkaa tai säätää mitään.

Kun omaan kylpyhuoneeseen ei pyøra mahdu, pitæisikøhæn ottaa taloyhtiølttæ viikottainen saunavuoro ja pestæ pyøræ siellæ.. :rolleyes:

Pahoittelen noita æ ja ø- kirjaimia. Tanskalaisen kirjaston koneessa ei ole kuin paikallinen næppæimistø. :o

Hylje
30.09.2009, 12.48
...
Kannan pyörän kylpyhuoneeseen, suihkutan ensin lämpimällä vedellä, sitten pesen liat pois pinelinellä ja tiskiharjalla...

Mites saat kylpyhuoneen puhtaaksi tuon operaation jälkeen..? :seko:

Talviaika lähestyy ja nyt on pyöränpesuongelma edessä. Olen ollut tähän asti onnekas ja voinut ajaa kesät talvet suht' puhtaalla pyörällä. Kerrostaloasuntomme vieressä on ollut lastenvaunuvarasto, jossa suihku. Mikäs sen kätevämpää - pyörä on suihkutettu kurasta ja lumesta puhtaaksi ja viety sisälle kuivumaan. Nyt olemme muuttaneet ja tarjolla on kylmä- tai lämmin pyöräkellari, ilman suihkua. Pyörät eivät mahdu asunnon sisätiloihin ilman erityisjärjestelyjä. Aina ei asuntoa voi valita pyörän ehdoin vaikka pitkään sitä yritettiinkin.

Pitääkö ostaa Bilteman tms. suihkupullo ja tehdä alkoholia sisältävä pesusekoitus ja suihkutella pihalla, vai olisiko kellään parempia ideoita. Ainakin rattaat, ketjut ja levyjarrut pitäisi saada pysymään melko puhtaana muutoin ajamisen ilosta katoaa jotain.

znood
30.09.2009, 14.05
periaatteessa jos pelkät ketjut ja rattaat pitää saada pysymään puhtaana riittää liuotinaine, kannu vettä ja ketjuöljy

lansive
30.09.2009, 14.15
Pahoittelen noita æ ja ø- kirjaimia. Tanskalaisen kirjaston koneessa ei ole kuin paikallinen næppæimistø. :o

OT: Josta löytyy muuten mykkä näppäin josta tulee ~"^ eli ensin siitä ja sitten a tai o perään ja kas kummaa - suomalaiset kirjaimet.

Saunavuoro fillareille voisi olla kova juttu joka tapauksessa.

Riksa
02.10.2009, 20.37
Onko kokemuksia höyrypesurista, rikkooko paikat vai onko kyseessä Graalin malja pa*kaisen pyörän veljeskunnalle?

Innostuin sitten ostamaan tuon vempaimen, havainnot (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=36750) löytyvät Varusteet-osiosta.

- R

mutanaama
02.10.2009, 21.43
Kerran kokeilleena pumppuruiskua, voi sitä ihan hyvin suositella. Tommonen viiden litran pönikkä täyteen kuumaa vettä, ja pikkasen pesuainetta, niin hyvin lähtee pahimmat. Vielä kun jaksais ottaa mukaan auton takaronttiin, niin tulis käytettyäkin.

Nappulakenka
14.10.2009, 17.34
Nyt mä ymmärän tuon Pinelinen tehon :D Taitaa pyörän pesu jatkossa hoitua sillä.

Toisiaan tänään testasin ekan kerran tuota Pineline tehopesua. Tyttöystävän pyörä on 90-luvun Tunturin Matrixx -maastopyörä, eikä siitä hirveän hyvää huolta ole pidetty. Tosin mitä pesun aikana katselin, niin ei sillä hirveästi kilometrejä ole alla. Liikaa kuitenkin oli eli vanhaa kuivunutta ja pinttynyt linkaa, voimansiirto todella likainen, mustaa mönjää, kaikesta rasvasta, pölystä jne. Vannejarrut tarkemmin cantileverit ja vanteet ja erityisesti jarrutuspinta ihan törkeän likainen. Runko oli suurimmalta osin puhdas eli pesu keskittyi pääosin jarruihin, vanteisiin sekä voimansiirtoon.

Harmi kun ei ole laittaa ennen ja jälkeen kuvaa, mutta nyt pyörä on lähes uuden veroinen/näköinen. Paha kuitenkin verrata uuteen, koska ei ole mitään hajua miltä tuo on uutena näyttänyt. Vanteet kiiltää ja etenkin olen todella tyytyväinen tuohon jarrutuspintaan(99% liasta ja moskasta lähti pois). Ne ovat siis melkein kuin uudet. Voimansiirto myös putipuhdasta ja ketjut kiiltää :)

Halpaakin tuo aine, joten erinomainen vaihtoehto :) Vinkkinä ihan muillekin opiskelijoille ;)

Ohiampuja
14.10.2009, 21.45
OT: Josta löytyy muuten mykkä näppäin josta tulee ~"^ eli ensin siitä ja sitten a tai o perään ja kas kummaa - suomalaiset kirjaimet.
OT jatkuu, kiitos vinkistä!

jannevaro
15.10.2009, 09.34
Saako Turussa jostain tuota Pinelineä?

Tank Driver
15.10.2009, 09.43
Saako Turussa jostain tuota Pinelineä?

Eiköhän sitä saa lähes jokaisesta suuremmasta tavaratalosta, halpamarketista ja useimmista autotarvikeliikkeistä. Kannattaa kokeilla myös maatalousalan liikkeitä, usein niissä edullista.

GodFinger
17.04.2010, 20.05
Juu, mäkin vannon Pinelinen nimeen! Jos vielä joku etsiskelee niin koko nimi on Würth Pineline Tehopesu, ja ainakin Prismoissa ja Tarjoustaloissa löytyy.
Tänään pesin (ja vielä saunan jälkeen) Pyörän kaikesta talvenjälkeismoskasta. Puhtaaksi lähti niin ketjut, rattaat kuten ketjuöljyroiskeinen takavannekkin. Suihkutin vielä Lidlin keittiön rasvanpoistoainetta, joka tuli oranssissa suihkepullossa. Sillä lähti muuten yllättävän helposti valumaan kaikki vanha ketjuöljy rataspakasta ja ketjuista. Suosittelen noin niinkuin ekaksi teoksi ennen koko pyörän pesua.
Saunanjälkeisessä pesuhuoneessa kun oli trooppinen ilmastokin, niin tuli hikeäkin valuteltua. :D Tuon Pinelinepesun jälkeen ei muuten välttämättä tarvi edes pestä pesuhuoneen lattiaa, niin hyvin lähti.

Kun pyörä on kuivunut niin laitan Korrekit pintaan!

Manninej
17.04.2010, 21.04
Tänään tuli jälleen kerran todettua "MutaLinen" ehdoton voima. 5h vuorottelen mutaa ja hiekkaa, sekä muutama vesipulautus ja voimansiirron osat kiilsi vesihuuhtelun jälkeen kauniimmin kun paketista otettaessa. :rolleyes:

ibos74
18.04.2010, 08.44
[QUOTE=Archie;1223770]Nyt täytyy sanoa, että kaikkien muiden juttujen lomassa englantilaisten astianpesukulttuuri on kyllä mulle täysin vieras asia.

Vanhanliiton britit eivät todellakaan huuhtele astioita. Liina käteen ja kuivaksi pesuaine pinnassa.:D Kaipa tämä tapa siirtyy sukupolvelta toiselle.:seko:
Ehdottomasti biohajoava tuote pyörän pesuun.:)

Jeegu
18.04.2010, 10.04
Miten Pineline eroaa mäntysuovasta? Molempien pääraaka-aine on ymmärtääkseni mäntyöljy tms.

haksu
18.04.2010, 10.32
Miten Pineline eroaa mäntysuovasta? Molempien pääraaka-aine on ymmärtääkseni mäntyöljy tms.

Ensinnäkin käyttöalueet eroavat:
- Pineline tehopesu: Ajoneuvokaluston pesukoneet ja –linjat sekä yleispuhdistus.
- Mäntysuopa: Kevyemmät pesutarkoitukset (+hyönteisten ja punkkien torjuntaan).

Pineline pH-arvo on noin 10, ja se sisältää nitrilotrietikkahappoa alle 5 %, nonionisia tensidejä 15 – 30 %.....

Mäntysuovan selostetta en löytänyt, mutta jokatapauksessa,
pineline on "vähän" järeämpää kamaa kuin mäntysuopa,
noin selvällä Suomen kielellä sanottuna.

H. Moilanen
18.04.2010, 10.32

Kaikilta muilta osin.

Ohiampuja
18.04.2010, 11.21
Niin kuin viski oluesta, tai konjakki punaviinistä. :)

GodFinger
18.04.2010, 11.34
[QUOTE=Archie;1223770]Nyt täytyy sanoa, että kaikkien muiden juttujen lomassa englantilaisten astianpesukulttuuri on kyllä mulle täysin vieras asia.

Vanhanliiton britit eivät todellakaan huuhtele astioita. Liina käteen ja kuivaksi pesuaine pinnassa.:D Kaipa tämä tapa siirtyy sukupolvelta toiselle.:seko:
Ehdottomasti biohajoava tuote pyörän pesuun.:)

Juu, kuivauskaappi on vissiin kotimainen työtehoseuran keksintö 50-luvulta, ja kätevyyttä ei voi kyllä epäillä. Englantilaiset tosiaan kuivaa astiat, laittaa ne suoraan kaappiin huuhtelematta. Jenkkilässä ja muualla on usein tiskialtaan edessä ikkuna, ja jos ei astioita kuivata saman tien, niin niille on yleensä tilaa vievä kuivausteline tiskialtaan vieressä. Molemmat häviävät kuivauskaapille 100-0, kun ajatellaan, miten kaikki astiat saa kätevästi piiloon ja tilaa viemästä...

tmile
18.04.2010, 11.56
Englantilaiset tosiaan kuivaa astiat, laittaa ne suoraan kaappiin huuhtelematta.

Eikös kone hoida tuollaiset, ainakin meillä astiat ovat tulleet astianpesukoneesta täysin kuivina yli vuosikymmenen. Kuivauskaapin ritilästä on lähinnä haittaa.

GodFinger
18.04.2010, 14.48
Eikös kone hoida tuollaiset, ainakin meillä astiat ovat tulleet astianpesukoneesta täysin kuivina yli vuosikymmenen. Kuivauskaapin ritilästä on lähinnä haittaa.

Ne ovat onnellisia keillä on tiskari. Iteltäkin löytyy. Siellä on joskus tullut pestyä rataspakkaa ja ketjuakin. Mutta jämähtänyt öljytahna ei lähtenyt yhtä helposti kuin pineline+pesuharja. myös pulloharja oli kätevä apu pyörän pesussa, sillä pääsi aika hyvin ahtaisiinkin paikkoihin.

No tänään sitten oli pyörän rungon vahauksen vuoro. ja kun kävelin pesuhuoneeseen, oli yllätys moinen! Pineline oli irroittanut ketjuista öljyt todella hyvin, jopa niin että marketin halpaketju oli osittain ruostunut! Noo, pintaruostetta, mika saatiin katoamaan uudella ketjuöljyllä. Nyt tuli moisena käytettyä Bilteman X4 multispraytä, joka jätti ketjutkin kirkkaan kiiltäviksi.

Jeegu
18.04.2010, 17.53

Joo, kiitos vastauksista ... kysymys taisi kuulostaa vähän tyhmältä... molempia on kyllä tullut käytettyä oikeisiin ja vääriin käyttökohteisiin, töissä ja vapaa-ajalla. Sinänsä tuttuja aineita.

Samaa tavaraa "tislattuna" ja lisäaineistettuna siis...

tvo
20.04.2010, 00.08
Varsinkin Citrus Degreaser on aivan huippua - pieni suihkaus rasvaiselle pinnalle, huuhtelu vedellä ja sillä selvä! Hintaahan tulee toki enemmän kuin perustököteille mut ... mä oon jo niin vanha että en mä jaksa enää viritellä ja säätää... It Just Works! Eli kevyt suihkuttelu kunnollisella pesuaineella ja sitten huuhtelu vaikka saavista kaatamalla. Muuta ei tarvita ja tällä metodilla erittäin harvoin tarvitsee tarttua edes harjaan, ainakaan mun ajamisilla

Noniin... Putsasin pyörästä sitten takapakkaa tuolla Citrus Degreaserilla (jota jostain syystä oli kaapissa, lie ollut joskus heräteostos BP:n kassajonosta). Kaikki skeida ei sillä lähtenyt, ja hammasharjalla hinkatessa tuntui vain leviävän. Lisäksi pakasta lattialle tippunut degreaser jämähtikin sitten kaakelilaattaan kiinni, eikä lähtenyt muulla kuin degreaser-suihkutuksella. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia, vai Enkö Vaan Osaa?

Also: Mites filon kertaputsaus astianpesuaineella ja tiskiharjalla, pitäisikö laakerit nyt avata, kuivata, rasvata ja pistää paikoilleen, vai pitävätkö niiden tiivisteet ei-paineistetun veden ja tiskiaineen ulkona?

pena57
20.04.2010, 11.02
Itse olen käyttänyt Pinelineä (Turusta olen hommannut Motonetistä) jonka olen levittänyt Bilteman halvalla painepullolla, ja huuhtonut painepesurilla. Meni mutkikkaaks, mutta nopea ja helppo systeemi.

Sitä painepesuria käytettäessä sit pitää olla järki mukana. Mikä pakko sillä on suihkuttaa ihan vierestä suoraan laakeriin. Ainakin mun max. 120 barin pesurilla jo 50 cm etäisyydeltä voi pestä vaikka kädet. Lisäksi mun pesurissa on säädettävä suihkun paine. Heittäkää ne turbosuuttimet mäkeen, niillä ei tee muutenkaan mitään.

OT:

Sen tiedän, mitä yhtäläistä on oluella ja viskillä, mutta PUNAviini ja konjakki? Konjakki tehdään valkoviinistä :):):)

tiger
20.04.2010, 18.26
Viimeksi pesin Muc-Off:illa ja tulos oli hyvä. Sitä ennen Pineline:llä, samoin hyvä. Taidanpa käyttää Muc-Off:in loppuun ja sitten Pinelineä, se kun on niin halpaa ja sitä saa läheltä lisää. Eipä tuo Muc-Off:kaan hirveän kallista ole, mutta kun Englannista pitää tilata.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=520

PS. Tämä threadi on muuten ihan väärässä ryhmässä alunperin. Ylläpito voisi siirtää esim Yleisiin Jorinoihin jos viitsii/mahdollista

kykloman
27.04.2010, 19.54

Tuli tässä pyörää talven jäljiltä pestessä tämä vanha ketju mieleen. Mulla oli taas pesunesteet loppu, niin lähdin lähikaupasta etsimään Pinelineä. Ei sitten ollut (taaskaan) ja ostin nyt sitten tätä tätä Tolua. Noh. Näkemykseni on, että Tolun pesuteho on pikkuisen Fairya parempi, mutta eihän tällä aikuinen mies jaksa rassata kun on kunnollisiakin aineita olemassa. Käytin vahvaa 1/2 desiä litrassa annostusta, mut eihän tällä ole mitään isompaa vaikutusta rasvoihin esim. ketjuissa ja hammasrattaissa, ellei sitten ryhdy harjan kanssa riehumaan.

Edelleen Weldtiten Citrus Degreaser (tai mikä tahansa nimenomaan ketjurasvojen poistoon tarkoitettu "pro-tökötti" näitä löytyy joka huoltsikalta näitä chain cleanereita) hakkaa Tolun mennen tullen, ei nämä ole edes samassa liigassa! Ei lähelläkään!

Seuraavaksi sitten pitää jostain (Prismasta?) kaivaa toi Pineline esiin ja kokeilla sitä. Mut kyllä mä sanon että nää oikeat pesunesteet hakkaa ainakin Fairyn ja Tolun mennen tullen. Aivan eri teholuokan aineita nämä kunnolliset degreaserit. Oikeilla aineilla ei tosiaan tarvi hangata/harjata yhtään, suihkuttaa vaan ja huuhtelee. Eron Fairyyn jne näkee heti, yhdellä suihkauksella.

Tolun kunniaksi sanon että se toimi kyllä ihan OK ketjunputsauskoneessa a'la Biltema. Kyllä sillä ketjuputsarilla ketju melko hyvin kirkastui Tolullakin.

Nappulakenka
27.04.2010, 20.00
Mistä Espoon jengi on löytänyt Pineline Tehopesua? Minimanista sitä sai aikaisemmin, mutta sitä kun ei enää ole, niin mistä seuraavaksi. Omenan Prismassa sitä ei ainakaan ollut...

kykloman
27.04.2010, 20.07
Jaa-a, oliskohan syytä tilata Kärkkäiseltä? Kuvassa on kyllä painepesun tonkan kuva, mutta se on sivuilla eri tuotteena.

Pineline Tehopesu (https://www.karkkainen.com/webapp/wcs/stores/servlet/ResolveUrl?urlToResolve=ProductDisplay%3fcatalogId %3d10101%26storeId%3d10551%26productId%3d169631%26 langId%3d-11&fromSearch=true") Kärkkäiseltä.

HarryH
27.04.2010, 20.12
Mistä Espoon jengi on löytänyt Pineline Tehopesua? Minimanista sitä sai aikaisemmin, mutta sitä kun ei enää ole, niin mistä seuraavaksi. Omenan Prismassa sitä ei ainakaan ollut...

Ainakin viime vuoden puolella löytyi vielä Suomenojan Tarjoustalosta

Nappulakenka
27.04.2010, 20.16
Ainakin viime vuoden puolella löytyi vielä Suomenojan Tarjoustalosta
Martinsillan Tarjoustalo? ;) Kiitos vinkistä, täytyy käydä katsomassa ja ottaa 5 litran kanisteri jos löytyy. Tuli just mieleen, että vois varmaan vilkaista K-raudan ja Bauhaussin myös.

HarryH
27.04.2010, 20.17
Martinsillan Tarjoustalo? ;) Kiitos vinkistä, täytyy käydä katsomassa ja ottaa joku isompi kanisteri vaikka 5 litraa. Tuli just mieleen, että vois varmaan vilkaista K-raudan ja Bauhaussin myös.

Juu, tuota Martinsiltaa tarkoitin

HC Andersen
27.04.2010, 20.25

Autovaraosaliikkeet myy sitä takuuvarmasti

Pisami
27.04.2010, 22.09
Pinelineä on ainaskin (Joensuun) Tokmannissa. Uskoisin että on muissakin ko. ketjun paikoissa ja Tarjoustalohan oli jo mainittu. Itse en vielä ostanut, mutta luin pakkausselostetta ja minua huvitti aineen riittoisuus: siinä muistaakseni suositeltiin alle prosentin seoksia :D 4 litran purkista saa reilusti yli 500 litraa pesunestettä eikä sitä kauheasti kulu kerralla :p

Würthin esitteestä:
Käyttöliuos: yleispuhdistus 0,5-1%, vaikea lika 5-20%

VPR
27.04.2010, 23.02
Martinsillan Tarjoustalosta ostin oman Pineline-pulloni viime vuonna.

kykloman
28.04.2010, 15.06
Eipä ollut Pinelineä lähiprismassa eikä Tarjoustalossa. Seuraava ehdokas olisikin sitten Biltema ja:

Rasvan Kylmäpoistoaine (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=36460.htm&tuote=36460) tai
Rasvan kylmäpoistoaine Bio (http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=361713.htm&tuote=361713)

Näistä ensimmäistä saa myös 4 litran tonkassa. Mitähän maalipinnat tykkää tällaisista?

H. Moilanen
28.04.2010, 15.09
Näyttää ihan normaalilta liuotinpesuaineelta tuotekuvauksen mukaan. Mitä maalipinnat tuollaisesta yleensä tykkäävät?

kauris
28.04.2010, 15.20
Itse kävin viikko sitten Espoon Muuralan (edit: korjattu oikeaksi paikaksi) Motonetissä katsomassa pinelineä, jota olen sieltä ennenkin ostanut. Eipä löytynyt hyllystä, joten lähdin metsästämään myyjää. Tällainen ihmetys sitten löytyi ja myyjä katsoi koneelta, että tuotetta olisi pitänyt olla huimat 2 purkkia hyllyssä. Ei sitten kuitenkaan löytynyt. Tänään meinasin mennä paikan päälle uudelleen mutta huomasin tarkistaa asiaa motonetin nettisivuilta ja samaa 2 kpl varastosaldoa näyttää edelleen. Soittaakin koitin mutteivät vastanneet puhelimeen. Vantaalla olisi koneen mukaan ehkä jopa 6 kpl. Mikä sitten lienee totuus... Käsittämätöntä, että tuotetta ei saa tilattua lisää. En huomannut myyjää erikseen kehottaa tilausta tekemään mutta olisi varmasti pitänyt. Ei yksittäistä myyjää taida hirveästi kiinnostaa. Vai onko kyse muka siitä, että tuote olisi maahantuojalta loppu.

sori avautumisesta.

edit 2: Muuralan motonetin vieressä on muuten joku wurth-center. Olen kuullut, että eivät välttämättä myy yksityilelle mutta voishan sitä käydä kokeilemassa. Yllättävän hankalasti ne siirtyy sieltä joka tapauksessa viereiseen rakennukseen eli motonettiin.

Jäbä
28.04.2010, 15.22
Itse kävin viikko sitten Espoon Suomenojan Motonetissä katsomassa pinelineä, jota olen sieltä ennenkin ostanut. Eipä löytynyt hyllystä, joten lähdin metsästämään myyjää. Tällainen ihmetys sitten löytyi ja myyjä katsoi koneelta, että tuotetta olisi pitänyt olla huimat 2 purkkia hyllyssä. Ei sitten kuitenkaan löytynyt. Tänään meinasin mennä paikan päälle uudelleen mutta huomasin tarkistaa asiaa motonetin nettisivuilta ja samaa 2 kpl varastosaldoa näyttää edelleen. Vantaalla olisi ehkä jopa kuusi. Mikä sitten lienee totuus. Käsittämätöntä, että tuotetta ei saa tilattua lisää. En huomannut myyjää erikseen kehottaa tilausta tekemään mutta olisi varmasti pitänyt. Ei yksittäistä myyjää taida hirveästi kiinnostaa. Vai onko kyse muka siitä, että tuote olisi maahantuojalta loppu.

sori avautumisesta.
Suomenojan tarjoustalosta ostin pari litraa jokin aika sitten. Siellä sitä oli ainakin hyllyssä ihan hyvin.

kauris
28.04.2010, 15.22
Martinsillan Tarjoustalosta ostin oman Pineline-pulloni viime vuonna.

Myyrmäen Tarjoustalossa ei sitten muuten ole. Tarkistin eilen.

Mara
28.04.2010, 15.28
Käytin joskus auton esipesussa pahimmilla keleillä tuota Bilteman rasvan kylmäpoistoainetta. Se on ns. kova liuotin ja haisee aika voimakkaalle, toki tehokaskin. Pinelineen siirryttyäni, en silti ole purkkiakaan muuta tehokasta pesuainetta tarvinnu. Tuo Bilteman Bio rasvanpoistoaine voisi nimestä päätellen olla jotain Pinelinen tyyppistä, mutta mitään kokemusta minulla ei asiasta ole.

Tarjoustalosta mä olen aina Pinelinet ostanut.

lmfjarm
28.04.2010, 16.13
mroo,
notta miekin kävin eilen Pinelineä Espoon Motonetista etsimässä ja ei löytynyt edes myyjän avustuksella. Valistin myyjää aineen erinomaisuudesta ja kovasta kysynnästä ja hemppa pani tilaten 10 litran pulloa ja 10 4l pänikkää sinne. Tiedä sitten milloin tulee ?

Notta niitä odotellessa onko mistään esim. Espoon alueelta VARMAA havaintoa ko. aineesta ?

- Jamo -

H. Moilanen
28.04.2010, 16.29
Muuralan motonetin vieressä on muuten joku wurth-center. Olen kuullut, että eivät välttämättä myy yksityilelle mutta voishan sitä käydä kokeilemassa. Yllättävän hankalasti ne siirtyy sieltä joka tapauksessa viereiseen rakennukseen eli motonettiin.

Eivät myy yksityisille. Motonetin jakelulogistiikka ei ihan toimi noin yksinkertaisesti, että W-mies kantaa naapurin Mätänettiin tavaraa...

makkeli
28.04.2010, 17.08
Tuo Bilteman Bio rasvanpoistoaine voisi nimestä päätellen olla jotain Pinelinen tyyppistä

Joo on se hiukan sinne päin, mutta Bilteman Biota ei laimenneta, joten sen teho on aika onneton verrattuna Pinelineen.

HarryH
28.04.2010, 18.09
Martinsillan Tarjoustalosta löytyy Pinelinea, sieltä vaan hakee jos on tarvis (kävin siellä tänään ja oli puoli lavaa 4l "purkkeja")

kauris
28.04.2010, 21.23
Juu sieltä löytyi! Kiitos vinkistä. Oli 1 litran, 4 litran ja vielä isompia olisko ollut 10l, päniköitä. Ostin 4 litraisen. Sen saa autoihin ja pyöriin ehkä kulumaan kesän aikana. Talveksi ei viitsi isoja kanistereita niin hankkia, kun aine ei kestä pakkasta ja varastoiminen on hankalampaa. Oli muuten melko eri kokoinen tarjoustalo kuin aikaisemmin vierailleeni Espoon keskuksen ja Myyrmäen vastaavat kaupat.

On se vaan kumma kun joka kesä saa pohtia samaa ongelmaa eli Pinelinen saatavuutta :) Tähän mennessä olen ostanut sitä ainakin Minimanista, Prismasta, Agrimarketista, Motonetista ja nyt Tarjoustalosta. Eri vuonna eri kaupoista.

AVA
29.04.2010, 09.25
Vantaan Porttipuiston Tarjoustalosta (Ikean lähellä) saa ainakin Pineline Tehopesua. Litraiset annokset olivat loppu, mutta 4 litraisia löytyy.

kykloman
01.05.2010, 00.55
Hurrah! Löytyi 4L Pineline Tehopesu... nyt koko pyöräilykansa pyhälle matkalle kohti Mäntyharjun Minimania! Sieltä löytyy! Kauppa on kätevästi Mäntyharjun aseman vieressä, kannattaa tulla kauempaakin esim. Helsingistä niinkuin itse tulin :D

di luca
01.05.2010, 08.43
Tulipahan mieleen, kun Pinlineä suitsutetaan monessa ketjussa, et jos vahaa pyörän, lähtee myös vahat pois Mäntypesulla.

ePa
01.05.2010, 09.03
Itseasiassa ei lähde, jos pitää liuoksen laimeana eikä anna pesuaineen kuivaa pinnalle.

Auto tulee esi pestyä ~viikottain PL seoksella ja ainaki vielä eilen pinta helmeili. Edellinen kunnollinen vahaus on tehty viime syksynä.

Coolhand
12.08.2010, 19.52
Onko kellään kokemusta tällaisesta Bilteman ketjujen pesuvälineestä: http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/27/huge/27-042_h.jpg (Tuotenumero 27042)? Onko lelu vai käyttökelpoinen?

di luca
12.08.2010, 20.36
Ihan samonlaisia nuo kait on. KMC:n ketjunhuolto-ohjeessa muuten ei suositeltu pesureita, vievät voiteluaineen ketjun nivelistä.

jartsuli
13.08.2010, 00.49
Ääni myös pinelinelle, (ketjupesuri & pikkuinen vati & tiskiharja & vessan käsisuihku.. all you need)

ketjupesurista en luopuisi, niin hemmetin työläs vaihtoehto se ketjun irroitus & liotus tinnerissä... ... huoh

ja kyllä hohtaa :)

Velogi
13.08.2010, 08.27
Onko kellään kokemusta tällaisesta Bilteman ketjujen pesuvälineestä: http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/27/huge/27-042_h.jpg (Tuotenumero 27042)? Onko lelu vai käyttökelpoinen?

Mulla on toi ja teen sillä "väliputsaukset" silloin kun en irroita ja liuota ketjua kunnolla. Ihan toimiva systeemi.

mjh78
13.08.2010, 21.41

Käyttökelpoinen lelu :) Tulee ihan hyvää jälkeä mutta aika rimpulalta tuntuu.

Ja täältä kans lisä-ääniä Pinelinelle ja wanhalle tiskiharjalle.

peikonen
13.08.2010, 21.48
+1 pinelinelle...

rhubarb
13.08.2010, 22.52
Veikkaan että tämä Pineline on keksitty juttu nöösien huijaamiseksi. Noin erinomainen aine ja aina löytyy vain jostain Tyräkurpan Kotiseutumarketista jonne hyväuskoisia lähetetään.

elosalama
13.08.2010, 23.09
Veikkaan että tämä Pineline on keksitty juttu nöösien huijaamiseksi. Noin erinomainen aine ja aina löytyy vain jostain Tyräkurpan Kotiseutumarketista jonne hyväuskoisia lähetetään.

Pinelinen metallipesussa on vielä enemmän dägää. En kerro mistä sitä saa.

magnuken
14.08.2010, 01.22
Tartteeko ajoakku irroittaa tai muita sähköverneitä suojata ennen sitä sinun "huippusalaista" Pinelineä pesuasi? Pitäisikö naamavärkki suojata,vai pureeko se Pislinesi myös siihen?

Ohiampuja
14.08.2010, 11.15
Tässä linkki Pineline tuotesettiin, ettei homma mene liian helpoksi. :)

Yleisin fillareihin käytetty aine taitaa olla tuo Tehopesu. On siellä paljonkin kovempia tuotteita, mutta niitä ei kannata käyttää, esim Moottoripesu, pH 13,5. Tuo perustason Tehopesu riittää pyöriin aivan hyvin...

http://www.pineline.info/tuotelista.php?ulkoasu=0&kieli=0

xtrainer80
14.08.2010, 12.39
Tämä on myös ihan pätevää ainetta:

http://www.solmaster.fi/home/fi/tuotteet/kuljetuskaluston-pesuaineet/as-40-tehopesu-biohajoava-luonnonoljytiiviste/

Löytyy ainakin Agrimarketeista.

Lenkin jälkeen huuhtelen isoimmat kurat pois vesiletkulla, suihkutan pesuaineliuoksen bilteman painepullosta (vai mikä se oikea nimi on) ja lopuksi huuhtelu. Helppoa kuin mikä ja lika lähtee.

rhubarb
20.08.2010, 22.45
Ilmeisesti moni pesee pyörää suihkutiloissa tms. Itse en ole uskaltautunut tuohon kun tuumin että kaakelilattiaan/massaan tai johonkin putkistoon jäisi öljyä. Ilmeisesti tuo nyt ei kuitenkaan liene ongelma tai ainakin samoilla pesuaineilla lähtevät?

H. Moilanen
21.08.2010, 07.15
Jos saat fillarista öljyn irti, saat sen myös kaakelista.

Mitä ihmettä öljyklimppi haittaa viemäriputkessa?

J.F
21.08.2010, 09.51
Pineline, lukeeko siinä tönikässä että on painepesurille? Tällaisen purkin näin kaupassa mutta en uskaltanut ostaa juuri tuon painepesuri tekstin takia. Onko sama aine?

Nappulakenka
21.08.2010, 09.59
Ei tuossa Pineline Tehopesu -pullossa puhuta mtn painepesurista, mutta jos se toimii Ikean suihkepullossa, niin eiköhän se toimi painepesurissakin :D Sitä paitsi pesunesteen käyttöalueksi mainitaan mm. ajoneuvokalusto, traktorit, maatalous- ja maansiirtokoneet, veneet jne. Hulluksihan sitä tuli jos tuollaisia pitäisi ämpärin ja harjan/sienen kanssa pestä :D

J.F
21.08.2010, 10.21
Sitä paitsi pesunesteen käyttöalueksi mainitaan mm. ajoneuvokalusto, traktorit, maatalous- ja maansiirtokoneet, veneet jne. Hulluksihan sitä tuli jos tuollaisia pitäisi ämpärin ja harjan/sienen kanssa pestä :D

No niin varmaan. :D

En muista lukiko siinä "Tehopesu". Pitääpä tsekata seuraavan kerran kun sinne menen.

Tauno
21.08.2010, 11.02
Hulluksihan sitä tuli jos tuollaisia pitäisi ämpärin ja harjan/sienen kanssa pestä :DNo, vuosikaudet on sillä tullut mm. asuntoautoa pestyä. Painepesuri on kielletty kokonaan tiivisteiden rikkoutumisvaaran takia. Isompi harja vaan käyttöön ja pitkä varsi. Katon pesu on sitä kovinta hommaa :eek:

VanDamme
21.08.2010, 11.14
Kaikki ovat niin liikuttavan yksimielisiä Pinelinen hyvyydestä. Onhan se hyvää ja halpaa... kuin saippua, mutta mutta, rahalla saa parempaakin: Motorex Bike Clean. Spray pullokin tulee kaupan päälle :D

J.F
21.08.2010, 11.18
No, vuosikaudet on sillä tullut mm. asuntoautoa pestyä. Painepesuri on kielletty kokonaan tiivisteiden rikkoutumisvaaran takia. Isompi harja vaan käyttöön ja pitkä varsi. Katon pesu on sitä kovinta hommaa :eek:

No tulitko hulluks? :seko:

H. Moilanen
21.08.2010, 14.30
Pineline, lukeeko siinä tönikässä että on painepesurille?

Missä Pinelinessä? Tehopesua en suosittele pesurin shamppoosäiliöön, on liian kuivaa tavaraa. Painepesu puolestaan sopii sinne. Heavy Duty:n kanssa ei edes tarvita harjaa.

Anaxagore
24.08.2010, 08.25
Ilmeisesti moni pesee pyörää suihkutiloissa tms. Itse en ole uskaltautunut tuohon kun tuumin että kaakelilattiaan/massaan tai johonkin putkistoon jäisi öljyä. Ilmeisesti tuo nyt ei kuitenkaan liene ongelma tai ainakin samoilla pesuaineilla lähtevät?

Öljyiset mutaklimpit ym. lähtee kaakeleista CRC 5-56:lla tai WD-40:llä. Ei jää mitään jälkiä. :)

leecher
24.08.2010, 08.29
Missä Pinelinessä? Tehopesua en suosittele pesurin shamppoosäiliöön, on liian kuivaa tavaraa. Painepesu puolestaan sopii sinne. Heavy Duty:n kanssa ei edes tarvita harjaa.
Pineline tehopesuna 50% seos, normipesu 20% seos. Tuo riittää ja tehoaa mainiosti. Ei kuivaa paikkoja liiaksi noin sekoitettuna.

rhubarb
24.08.2010, 23.46
http://img843.imageshack.us/img843/336/basquepearlclean.jpg

No näinhän se kävi. Hätävarana sadelenkin "yllätettyä" ihan Fairyllä lähti kurat. Kuivukoon hetken, sitten öljyä ketjuun yön ajaksi, sitä en jaksa pestä ennen huomista.

Musashi
24.08.2010, 23.51
Onko joku nähnyt Pinelinea Prismassa? Milläköhän osastolla tuo on siellä?

entomppa
25.08.2010, 01.27
Kevyesti likaantuneen pyörän putsaaminen on onnannut Lidlin W5 Multi-Surface Wipeillä. Tuollaisia puhdistusliinoja joilla on näppärä pyyhkiä pöly ja hiki pois pyörän päältä.

Ei montaa euroa tainnut olla hintaa 80 kappaleen paketilla ja olohuoneessa voi pyyhkäistä. Vanha lakana on kyllä pyörän alla mutta noilla saanee tarvittaessa roskaamattakin putsattua.

Tauno
25.08.2010, 07.51
Onko joku nähnyt Pinelinea Prismassa? Milläköhän osastolla tuo on siellä?Käsittääkseni sitä ei löydy Prismasta eikä myöskään Citymarketista. Olen ostanut Tarjoustalosta. Eikös Tammerforssiinkiin juuri avattu Tarjoustalo jonnekin?

St0neyNut1
18.04.2011, 20.28
Dodiin tulipahan taas kerrankin kunnolla pestyä pyörä. Vanteet irti, akselit irti ja pyörä nurinpäin suihkun lattialle :) Siittä ihana yhteis suihku pyörän kanssa käyttäen Shimanon Bike Washia, Degreasia ja Park Toolsin pyörän pesu harja settiä. Toki en itseni pesuun noita käyttänyt :D Nyt on pyörä kuivumassa parvekkeella kevät auringossa, että voi rasvat laittaa siihen ennen yötä.

PS: Onneksi on tuo naiseni töissä niin ei tule kettuilua pyörän kanssa suihkussa käymisestä.

Polla
18.04.2011, 21.47
Kenelläkään varmoja havainto pinelinestä pk-seudulla? Minne kannattaa mennä ostoksille? En jaksa kaikkia kauppoja kävellä läpi.

eskoaa
18.04.2011, 22.26
Kenelläkään varmoja havainto pinelinestä pk-seudulla? Minne kannattaa mennä ostoksille? En jaksa kaikkia kauppoja kävellä läpi.

Tarjoustalosta(Hyrylä) olen viimeksi ostanut.

Risto Koivunen
18.04.2011, 22.33
Tarjoustaloissa vaan tuppaavat nuo myymäläkohtaiset tuotevalikoimat vaihtelemaan aika suuresti. Suurimmista myymälöistä (esim. Vantaan Tammisto) saattaisi löytyä parhaiten?

Pitäisiköhän käydä vähän itsekin hankkimassa tuollaista tököttiä kokeiltavaksi niihin sitkeämpiin likoihin. Taitaisi olla piakkoin vähän perusteellisemman kevätpesun pyörille.

xtrainer80
19.04.2011, 13.53
Suureksi yllätyksekseni löysin Pinelinea täältä Senäjoeltakin, halpissekatavarakauppa Sopurahasta.

Pastu
19.04.2011, 14.31
Kenelläkään varmoja havainto pinelinestä pk-seudulla?
Tänään hain Tammiston Tarjoustalosta

rjrm
19.04.2011, 17.08
Suureksi yllätyksekseni löysin Pinelinea täältä Senäjoeltakin, halpissekatavarakauppa Sopurahasta.

Miten Pineline eroaa mäntysuovasta? Ja editoinpa sitten jatkoksi, kun hoksasin vähän käyttää hakua. Eli jonkun mukaan mäntysuopa olisi samankaltaista mutta miedompaa ainetta.

Kaapista löytyi tyhjä Vim-pullo tms. Siihen kun laitto vähän autonpesuainetta á la Biltema, ja suhauttelin pyörän sillä, niin jo lähti lika. Huuhtelua vedellä ja pahimmista paikoista sienellä putsausta. En millään ymmärrä, mihin tarvitaan sähköllä toimivia painepesureita, kun Vim-pullokin kelpaa. Ja siitä saadaan pesuliuosta puristamalla jarrukahvamaista kahvaa.

Ketjupesurinkin omistan. Kokeilin sitä ensimmäistä kertaa siten, että laitoin nesteeksi lamppuöljyä. Eli sitä samaa, jossa vaihtoketju lillii kun toinen ketju on kierrossa. Tulihan sillä puhdasta. Haittapuolena oli se, että lattialle piti laittaa riepuja, johon lamppuöljyä roiskui ja valui pesurin aukkojen kautta ja ketjustakin. Sitten kuivausta ja varovaisesti vahaa ketjuun. Näin nyt keväällä. Aiemmin olen ketjun putsannut teflonsprayhin kostutetulla rievulla. Puhdasta silläkin on tullut.

RM

jukra
20.04.2011, 08.51
Pinelineä (myös nimellä WÜRTH Tehopesu) löytyy ainakin Minimaneista (SJK ja Ideapark). Ostin viime kesänä 4 litran pötin Ideaparkin Minimanista, tavaralla pestään autot ja filot.. joskus kämpässäkin jotain vaikeampia tahroja.
Jotkut HongKong halpakaupat myy myös ja Prismoistakin löytyy vähä päivästä riippuen ainakin sitä litran pöttiä.

Jotkut kehuu (ainakin autojen kanssa) tuota Solmasterin Tehopesua (http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-3522). En ole kokeillut mutta pitäisi olla yhtä jytkyä tavaraa kuin pineline.

gts/R
20.04.2011, 09.52

Hyllykallion minimanista löytyy myös.

micoz
20.04.2011, 10.00

Viikon takainen havainto, Puuilo Vantaa.

VesaP
20.04.2011, 10.00

Pollalla kun pyörä liikkuu niin polkase Klaukkalaan. Cittarin takana olevassa Tarjoustalossa noita on. Tai ainakin oli kun viimeksi omat pulloni ko myrkkyä sieltä ostin. Siellä on myös Wurthin käsienputsaus-mömmöä. Voittaa saippuan satanolla öljyisten käsien pesussa. Ja käsiystävällisempää mitä aikaisemmin käyttämäni pesupulveri...

turot
20.04.2011, 11.31
Siellä on myös Wurthin käsienputsaus-mömmöä. Voittaa saippuan satanolla öljyisten käsien pesussa. Ja käsiystävällisempää mitä aikaisemmin käyttämäni pesupulveri...

Minä olen kyllä ikäni pessyt öljyiset käteni voilla (!) ja hyvin toimii.

tiger
20.04.2011, 14.00
Itsekin olen käyttänyt Pinelinea alumiinisen maasturini pesussa. Miten on, sopiiko myös hiilarifillarin pesuun, eli onko turvallinen hiilikuidulle?

J.F
20.04.2011, 14.02
*Hakee popcornia*

orcatri
20.04.2011, 14.04
Niin. Hiilari pestään popcornilla. Mulle myös!

YT
20.04.2011, 14.11
Lenokoneethan on nykyään osittain hiilikuitua ja jollain ne pestään. Siitä, kun viimeksi pesin lentokoneen on kohta 30 vuotta ja silloin ne oli alumiinia. En tosin muista millä ne pestiin ja vahattiin, mutta ikkunat kiillotettiin perspex polish nimisellä aineella.

daemonsultan
20.04.2011, 14.56
Siellä on myös Wurthin käsienputsaus-mömmöä. Voittaa saippuan satanolla öljyisten käsien pesussa. Ja käsiystävällisempää mitä aikaisemmin käyttämäni pesupulveri...
Käsien pesuun passelia on CRC:n olikosse Super Hand Cleaner. Joka tapauksessa tuubikamaa, jossa on mukana lanoliinia eli ei kuivata käsiä.

Mä ostin pyörän pesuun Pedro's Green Fizz:ä ja on toiminut hyvin. Suihkupullo ja tavara vaahtoaa itsekseen. Antaa vaikuttaa hetken ja huuhtelee esim. märällä sienellä pois tai suihkuttaa. Rasvaa joutuu hankaamaan eli siihen ei ihan suoraan iske. Tämä havaittiin myös bikeradarin testissä. Mutta yleisesti ottaen ok tavaraa ja eko-frendliä, eli voi pestä huoletta vaikka takapihalla.

rjrm
20.04.2011, 16.17
Niin. Hiilari pestään popcornilla. Mulle myös!

Oulun kaupungintalon parketti pestää halkaistulla ranskanleivällä.
(ihan oikeasti)

RM

Pisami
21.04.2011, 00.22
Oulun kaupungintalon parketti pestää halkaistulla ranskanleivällä.
(ihan oikeasti)

RM
Joita sitten jaetaan ruokajonossa?

Risto Koivunen
21.04.2011, 00.57
Jos aiotte hinkata pyörän runkoa pop cornilla, niin kannattaa varmaankin jättää paukkumaissista suola pois.

Risto Koivunen
24.04.2011, 21.27
Pinelineä (myös nimellä WÜRTH Tehopesu) löytyy ainakin Minimaneista (SJK ja Ideapark). Ostin viime kesänä 4 litran pötin Ideaparkin Minimanista, tavaralla pestään autot ja filot.. joskus kämpässäkin jotain vaikeampia tahroja.
Jotkut HongKong halpakaupat myy myös ja Prismoistakin löytyy vähä päivästä riippuen ainakin sitä litran pöttiä.

Ainakaan paikallisesta Prismasta (joka mainostaa olevansa Suomen/Pohjoismaiden/Aurinkokunnan suurin) ei näyttänyt löytyvän eilen mitään Würthin puhdistusainetta, ainoastaan hyllymetreittäin erilaisia Korrek-aineita.

Muutenkin vähän erikoinen valikoima, kun pyörätarvikeosastolla katselin rengashyllyä: jostakin syystä sinne oli otettu kourallinen Continentalin 23 mm maantieulkorenkaita (jotakin folding-mallia), mutta kapein sisäkumi mitä löytyy on sitten saman valmistajan Tour Slim (28-37 mm), vaikka eräässä toisessa pääkaupunkiseudun Prismassa on myös Contin Race-sisureita (18-25 mm). Ei jaksa ymmärtää.

sakuvaan
25.04.2011, 00.43
Mä siirryin pinelinestä Muc-Offiin, se on kivan pinkkiä ja ei dunkkaa niin pahalle kuin pineline, ja toimii yhtä hyvin ellei paremmin kuin pine..

Polla
25.04.2011, 07.31
Pollalla kun pyörä liikkuu niin polkase Klaukkalaan.

Reppu selässä Klaukkalaan ja takaisin :eek: Muuten kyllä mutta mun hyvin neitimäisen luonteen omaava selkäni sanoisi sopimuksen irti hyvinkin pian :D

Nappulakenka
25.04.2011, 07.41
Reppu selässä Klaukkalaan ja takaisin :eek: Muuten kyllä mutta mun hyvin neitimäisen luonteen omaava selkäni sanoisi sopimuksen irti hyvinkin pian :D
Eikö siinä Kaisaniemen Tarjoustalossa ole Pinelineä? Jos ei, niin sit voi tulla käymään tossa Olarin Tarjoustalossa.

Mä tykkään Pinelistä oikeastaan sen halvan hinnan ja monikäyttöisyyden takia. Sillä kun pesee pyörän lisäksi mm. parvekkeen/terassin(kalusteineen), auton, veneen, kylppärin kaakelit, kalkkitahrat lähtee myös tehokkaasti ja hanoista muuten saa todella kiiltävät :D

Risto Koivunen
25.04.2011, 11.16

Saisikohan litran Pineline-pullon mahdutettua juomapullotelineeseen? :seko:

Tietysti pitää olla varovainen ettei ota kotimatkalla väärästä pullosta huikkaa. :eek:

jartsuli
25.04.2011, 11.51
Hämeenlinnassa pinelineä on ainakin tarjoustalossa, on ollut aina vähintään lavallinen niitä 4l pöniköitä.. luulis löytyvän tarjoustaloista muualtakin.

Risto Koivunen
25.04.2011, 20.59
Saisikohan litran Pineline-pullon mahdutettua juomapullotelineeseen? :seko:

Sain mahdutettua aina yhtä katu-uskottavan litran Sinol-pullon alumiiniseen juomapullotelineeseeni. Onkohan tuo Pineline-pullo saman muotoinen?

Epäilyksen Lohi
25.04.2011, 22.41
Kuinka perusteellisesti pesette maantiepyörät sadelenkin jälkeen kun kuraa on kaikki välit täynnä? Laitatteko takapakan, eturattaat ja jockey wheelit (mikähän näiden suomenkileinen nimi on?) osiin vai pesettekö vain paikallaan ne? Kuinka usein muuten otatte kunnon pesua varten kyseiset osat irti?

Rollo Tomasi
26.04.2011, 21.22
Ostin kokeeksi Motorexin BikeClean nanohöpöhöpöbiohajoava ihmeainetta ja Bike Shine vahaa suositusten perusteella. Aika hiton hyvää varsinkin tuo puhdistusliemi. Hakkaa kyllä muut aikaisemmin kokeillut liemet. Tuota kun suitsuttaa, antaa hetken vaikuttaa ja tuikkaa vettä päälle, niin avot. Skönde lähtee pakasta ja ketjuistakin hinkkaamatta. Maantiepyörillä vaan kokemusta toki, rajun kurakuorrutuksen poistamiseen soveltumisesta en tiedä.

Vaha oli helppo levittää ja kiillottaa, eikä ole ainakaan huonompaa kuin autovahat. Ei tartu möhjö niin lujasti kiinni.

tunkkireisi
07.05.2011, 22.51
Pinelinet sun muut mäntysuovat ovat aika vaatimattomia aineita,

Tämä aine, Solmaster AS40 (http://www.solmaster.fi/home/fi/tuotteet/kuljetuskaluston-pesuaineet/as-40-tehopesu-biohajoava-luonnonoljytiiviste/) pesee puhtaaksi asti.

tapioveihola
09.05.2011, 22.02
Täällä on muistaakseni aiemminkin mainittu Würth Pineline -pesuaine, ostin 4l kannun Tokmannilta, n. 29€, ja tuota pitää vielä laimentaa 1:10-1:40 suhteessa. Riittää useaksi vuodeksi.

buahaahaa, tuli makoisat iltanaurut. ei siis mitenkään ivallisesti vaan ihan hyvällä mielellä kun ajattelin kuraista pyörää pesuhuoneessa. onko täällä paljonkin väkeä, jotka pesee fillarin sisällä kylpyhuoneessa?

H. Moilanen
09.05.2011, 22.07
buahaahaa, tuli makoisat iltanaurut. ei siis mitenkään ivallisesti vaan ihan hyvällä mielellä kun ajattelin kuraista pyörää pesuhuoneessa. onko täällä paljonkin väkeä, jotka pesee fillarin sisällä kylpyhuoneessa?
Kerrostaloasujilla ei usein ole muutakaan vaihtoehtoa.

kolistelija
09.05.2011, 22.10
Ihan mukavasti tuo maantiepyörä puhdistuu kylppärissä. En tosin asu kerrostalossa... :p

Jani R.
09.05.2011, 22.10

Kokeilin tuota perjantaina ja ihan hyvin maantiepyörän vähäiset pölyt voi kylppärissä pestä.

alspe
09.05.2011, 22.34

Miten olis kuuma pesuvesi ämpäriin ja harja käteen "parkkipaikalle" ? Toiseen ämpäriin puhdas vesi. Mä olen pessyt autoakin kerrostalo-olosuhteissa sillä tavalla, en ajanut rappusia ylös kylppäriin.:)

aade
09.05.2011, 23.42
Taloyhtiölle ihan kivaa laskua tulee samalla kun pitää imu-autolla sitten viemärit aukaista hiekasta... No sitä vartenhan sitä vastiketta maksetaan.

rhubarb
10.05.2011, 00.01
Taloyhtiölle ihan kivaa laskua tulee samalla kun pitää imu-autolla sitten viemärit aukaista hiekasta... No sitä vartenhan sitä vastiketta maksetaan.

Onkohan laskettu paljonko joku temmellysikäinen kuljettaa hiekkaa sisään vuodessa? Tai futiksenpelaaja? Tai ratsastaja? Tai juoksija?

H. Moilanen
10.05.2011, 07.17
Miten olis kuuma pesuvesi ämpäriin ja harja käteen "parkkipaikalle" ? Toiseen ämpäriin puhdas vesi.
Juu, ei kiitos. Varsinkaan talvella.

H. Moilanen
10.05.2011, 07.19
Viemäriin menee jokaisen savella käynnin yhteydessä huomattavasti potentiaalisempi tukoksen aiheuttaja, kuin mitä fillarista irtoava hiekka.

Nufan
10.05.2011, 08.35
Mulla on tälläinen pesuprosessi.

Würth pineline tehopesua 1:10 laimennuksella suihkupulloon.
Sillä suihkuttelen pahimmat paikat. antaa vaikuttaa vähän aikaa ja huuhtelee puutarhaletkulla pyörän.
Ämpäriin samaa pinelineä laimeammalla seoksella ja pesen harjan ja sienen kanssa ja taas huuhtelu.

maalinni
10.05.2011, 08.36
Ei kai se pyörä talvella likaannu? Minun fillariin ei ainakaan tartu muuta kuin lunta ja jäätä.

Ketjureaktio
10.05.2011, 10.27
Hei, ehkä lappeen Rannassa... pääkaupunkiseudulla riittää suolaa, sohjoa, kakkaa, hiekkaa jne.

rjrm
10.05.2011, 13.01
onko täällä paljonkin väkeä, jotka pesee fillarin sisällä kylpyhuoneessa?

Todennäköisesti enemmän kuin arvaatkaan, joten hyvät naurut vaan sulle. Pyörän peseminen lämpimässä on kivaa verrattuna ulkona pesemiseen.

RM

gobbif
10.05.2011, 21.21
Etenkään talvella runsaammin jäätä keränneen fillarin sulattelu ja pesu ulkona ämpärin kanssa ei toimi. Kylppärissä sulattelu sen sijaan toimii ja samalla kun joutuu huuhtaisemaan lattian, tulee fillaristakin puhdas. Kesällä puutarhaletku on toki kätevämpi, jos sattuu olemaan sellainen tarjolla.

alspe
11.05.2011, 11.50
Etenkään talvella runsaammin jäätä keränneen fillarin sulattelu ja pesu ulkona ämpärin kanssa ei toimi. Kylppärissä sulattelu sen sijaan toimii ja samalla kun joutuu huuhtaisemaan lattian, tulee fillaristakin puhdas. Kesällä puutarhaletku on toki kätevämpi, jos sattuu olemaan sellainen tarjolla.

Miten paljon jäätä voi oikeasti pyörään kertyä jossa tunnetusti on aika vähän pinta-alaa? Siis omien kokemusten mukaan vedellä pystyy pesemään hienosti pakkasessakin kunhan vesi on tulikuumaa. Se sulattaa mitä vaan eikä edes jäädy pyörään/peltiin/metalliin. Tietysti jos pyörän raahaa muutenkin sänkyynsä niin sen voi pestä suihkussa, mutta kyllä mä väittäisin että ämpärillisellä tulikuumaa pesuvettä + hyvä harja niin jo lääppii aika kivaksi fillarin ulkona ja vaikka pakkasessa.

tapioveihola
11.05.2011, 19.49
Todennäköisesti enemmän kuin arvaatkaan, joten hyvät naurut vaan sulle. Pyörän peseminen lämpimässä on kivaa verrattuna ulkona pesemiseen.

RM

Itse asuin entisessä elämässäni kruununhaassa ja kuskasin Olmoa aina sisälle eteiseen, mutta kyllä pihalla pesin. ei tullut mieleen että olisi likaisen pyörän laittanut pystyyn suihkukaappiin ja mennyt itse uimahousuissa perään.. hih..

kuten sanoin, naurut eivät olleet vahingoniloiset, vaikka nyt on talossa ja autotallissa tilaa huru mycket.

Epäilyksen Lohi
11.05.2011, 21.37
Itse asuin entisessä elämässäni kruununhaassa ja kuskasin Olmoa aina sisälle eteiseen, mutta kyllä pihalla pesin. ei tullut mieleen että olisi likaisen pyörän laittanut pystyyn suihkukaappiin ja mennyt itse uimahousuissa perään.. hih..

kuten sanoin, naurut eivät olleet vahingoniloiset, vaikka nyt on talossa ja autotallissa tilaa huru mycket.

Toiset meistä vain rakastavat pyöriään enemmän kuin toiset. Jos haluaa jakaa suihkun ja aviovuoteen fillarinsa kanssa, niin se sallittakoon. Ainakin minun liberaalihko maailmankatsomukseni kestäisi ihan hyvin jos naapurilla olisi herkkä suhde pyöränsä kanssa.

jartsuli
03.09.2011, 21.08
Pesinpäs äsken ensimmäistä kertaa elämäni ensimmäisen maantiesykkelin (planet x sl pro carbon ultegran palikoilla) kun se saikin 70km matkan vettä ja kuraa päällensä. Yllätykseksi huomasin että vettä meni jostain rungon sisään :D No poishan se sieltä helpoiten tuli ottamalla satulaputki irti ja kääntämällä ylösalaisin, mutta nyt ihmetyttää että mistä vesi runkoon meni.. oiskohan se löytäny reittinsä jarruasetelman kiinnitysreiästä .. ihan outo juttu :D

Pesu meni ihan samallai kuin muutkin kerrat, pineline & wc-käsisuihku ja tiskiharjalla rataspakka & kammet.. noihin jarruihin kyllä ruuttasin ihan kunnolla vettä, halusin ettei sinne jää hiekanjyviä hinkkaamaan.

Velogi
03.09.2011, 21.38
Onkohan laskettu paljonko joku temmellysikäinen kuljettaa hiekkaa sisään vuodessa?

Toi on kyllä TODELLA paljon - ainakin meillä.

magnuken
03.09.2011, 22.48
Tämä kylppärissä pyörän peseminen on todellakin monille fillaroitsijoille se ainoa järkevä tapa jos kerrostalossa asutaan. Siis aivan samoin kuin sen fillarin kantaminen omaan kämppään / parvekkeelle.

Tuon pyörän pesun kun tekee suunnilleen jokaisen lenkin jälkeen kylppärissä, niin ei siitä mitään pahoja sedimenttikerrostumia taloyhtiön viemäriputkistoon aiheudu! Sen orgaanisen aineen kertymä fillariin vaikkapa 100 km lenkin jälkeen noin 3-4 tunnin aikana voi olla mitätön verrattuna kokonaisen työpäivän ajan duunissa hikihatussa huhkineeseen duunariin!

Ja sama koskettaa myös epäorgaanisia aineita, mistä yleensä ei suurempaa välitöntä haittaa ole!

Miqu
03.09.2011, 22.55
Tässä vinkkiä kerrostaloasujille, joihin itsekin lukeudun:
http://www.mobiwasher.co.uk/
Kannettava (pien)painepesuri on todella näppärä ja sillä irtoaa
tuoreet kurat ja varsinkin pölyt helposti. Ja harjaahan voi aina käyttää
lisäksi.

Kylppärin kaakelien saumoihin tarttuva pyörästä irtoava ketjuöljy alkoi ajanmittaan jättämään
ikävästi jälkensä...

EsaJ
04.09.2011, 08.44
kyllä pyörässä pitää pikkasen likaa olla. Menee katu uskottavuus muuten.... Eihän se mikään koriste esine ole....

substitute
04.09.2011, 12.37
Pakko mainita, että läheskään jokaisen kerrostaloasunnon kylppäriin ei kyllä fillaria mahdu pesemään. Niissä asunnoissa, joissa itse olen asunut, tai muuten pitkiä aikoja oleillut, on ainoa vaihtoehto ollut piha. Härski Hartikainen käyttäisi tietysti taloyhtiön saunan pesutiloja mutta itellä ei ihan pokka riitä siihen. Piha kutsuu siis. Tollanen pieni ruiskukannu vois olla kyllä hyvä ostos.

Slim_Jim
13.12.2011, 19.55
Viikonloppuna kutsuu talon piha ja pyörän puhdistusrupeama.
Se vaan vähän mietityttää että tämä on sen verran railakasta asuinaluetta että se pyörä ei siinä pihalla välttämättä säily edes sen vertaa kun kipaisen kämpästä hakemaan toisen ämpärillisen kuumaa vettä.
Saati Muc-Offin pesuaineet, joku spuge ne kuitenkin kekkaa ja ajattelee juoda lähimetsässä.
Kylppäriin ei pyörä mahdu, ja muutenkin pistää potuttamaan kaakelien väliin tarttuva paska jota joutuu kloriitilla pesemään.

Jake_Kona
13.12.2011, 20.21
Semmoiseen parin litran pumpattavaan paineruiskuun laittaa erittäin laimeaa pesuaineseosta. Mielellään autoshampoota ( vahalla)
Annan sen vaikuttaa muutaaman minuutin ja jos ei paljon lian mukana hiekkaa ja kiviä harjan kanssa perässä.
Mikroliinalla ylimääräinen lika pois ja uusintakierros suihkepullosta ja harjasta.
En aina viitsi loppuhuuhdella. Siksi laimea sekoitus.Talvella mixiin mukaan vielä lasinpesunestettä, ettei jäädy.

En aja mutakuopissa vaan teillä. Joten ei se nyt hirveästi likaannukkaan.

Motörhead
02.01.2012, 19.12
Koitin kyyläillä tätä ketjua enkä löytänyt tietoa siitä että kun olen uusi käyttäjä jarrulevyjen parissa niin mitä pitää varoa kun pesee esim pinelinellä jarrulevyjen ympäriltä/läheltä? Rasvahan oli ainakin pahin mahdollinen mutta onko muuta tietämisen arvoista?

telliv
02.01.2012, 19.25
Koitin kyyläillä tätä ketjua enkä löytänyt tietoa siitä että kun olen uusi käyttäjä jarrulevyjen parissa niin mitä pitää varoa kun pesee esim pinelinellä jarrulevyjen ympäriltä/läheltä? Rasvahan oli ainakin pahin mahdollinen mutta onko muuta tietämisen arvoista?

Kerta pinelinellä olet sotkemassa niin eipä siinä oikeastaan mitään tarvii varoa, kyseisellä aineella nimittäin lähtee kaikki jarrunesteistä lähtien veks jos niitä nyt sattuu levyille/jarrupaloille menemään.

Teesaa
02.01.2012, 19.31
Kastelukannuun (15 litrainen) kuumaa vettä hanasta, kohtuupieni kaatonokka tuossa on, ja kannu riittää koko maastopyörän huuhtelemiseen lenkin jälkeen. Pakko huuhdella aina heti, muuten jämähtää.

Pyörät (MTB ja maantie) pesen silloin kun ovat selvästi likaiset.

suurtumpelo
02.01.2012, 20.19
Mielenkiintoinen ketju, joten kerrompa myös oman fillarinpesutavan. ;)

CC-pyörä
Keväällä, kun tiet ovat puhdistuneet talven sotkuista.
- kiekot, vaijerit, ketju ym. irti rungosta pesu ja puhdistus pienimmästäkin liasta(harjat, pineline ja mikrokuituliinat apuna).
- kuivaus ja vahaus merssumiehen lahjoittamalla "autoglym ultra deep shine"-vahalla.
- Seuraavaan kevääseen saakka pyrin selviämään lämpimällä vedellä ja bilteman käsipumpattavalla-pesuruiskulla + pehmeillä harjoilla

- Pakan ja eturattaat puhdistan toisinaan pineline'lla mutta varon suihkimasta runkoon tai ketjuihin tuota.(mm. kiekot irti)
- Ketjun puhdistukseen käytän CRC bräkleen'ia ja puuvillakangasta.

Maantiepyörä

Muuten melko sama kuin yllä, mutta puhdistus ja vahaus talvella.
Tällä hieman vältetään ajoa niissä pahimmissa keleissä, joten pesutarve aika olematon. Kosteaa liinaa joskus roiskeisiin(juomapullo yms.).

Vanha kurakelien maantiepyörä

Ei niin väliä, kunhan suurimmat loat irtoaa.

jesh
03.01.2012, 01.48
Tuo Bilteman 45-561 eli 20 euron jalkapumpun näköinen ruisku on yllättävän hyvä peli. Pari-kolme litraa vettä riittää maastolenkin jälkeen. Painetta on riittävästi irtomoskan irroittamiseen. Yllättävän nopeasti pumppaa tarvittavan "työpaineen", ja se riittää koko operaatioon. Jos omistaisin painepesurin niin silti käyttäisin tuota käsipeliä, tuolla vaivalla ei kerrostaloasuja rupeaisi roikkaa vetelemään.

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Puutarhatyovalineet/Valineet/Paineruisku-45561/

Sitten se henk koht näkemys itse pesusta, oon käyttänyt pelkkää vettä, laakereita yms tiivisteitä varoen/vältellen, muuten lähinnä irtomoska pois paitsi liukupinnat ja ketjut tarkemmin puhtaaksi. Sen jälkeen tippa öljyä jokaiseen ketjun niveleen. Menee about 10min. Sama jokseenkin jokaisen kosteamman lenkin jälkeen. Pyörä on käpistelty jollain tavallisella autovahalla uutena. Eihän siitä rungosta kiiltävä tule, mutta sillähän ei ole toiminnallista merkitystä.

PHI
03.01.2012, 02.16
Miten paljon jäätä voi oikeasti pyörään kertyä jossa tunnetusti on aika vähän pinta-alaa?...

Välillä melko paljon :):

http://carbonio.kuvat.fi/kuvat/Piilotetut/Omat+linkitys+kuvat/Kopio+_IGP2797.JPG/_big.jpg?hash=61039

Nappulakenka
03.01.2012, 07.55
Välillä melko paljon :):

Luminen pyörä (http://carbonio.kuvat.fi/kuvat/Piilotetut/Omat+linkitys+kuvat/Kopio+_IGP2797.JPG/_big.jpg?hash=61039)

Hmm.. tuo lisää jo ihan kohtuullisesti lisäpainoa/-vastusta :D

Zarni
03.01.2012, 13.21
Miten paljon jäätä voi oikeasti pyörään kertyä jossa tunnetusti on aika vähän pinta-alaa?Toissapäivän muta/lumi/pakkaslenkin jälkeen punnitsin huvikseni pyörän. Ylimääräistä painoa, joka oli suurimmaksi osaksi kertynyt vanteisiin, oli noin kolme kiloa!
Toki kyseessä oli läskipyörä 82 milliä leveine vanteineen...

http://www.liukkonen.net/mtb/pugsley/mopsi41.jpg
Tässä ollaan vasta alkuvaiheessa massan rakentamisessa...

waariz
27.03.2012, 15.49
Onko kokemuksia noista Bilteman tai Motonetin paineruiskuista. Lenkin jälkeen jos saisi suurimmat kurat katupyöristä huuhdottua pois. Riittääkö nuo pienemmät versiot mihinkään vai olisiko parempi olla tuollainen isompi? Pikkasen kovempaa painetta saisi isommasta ja suurempaan pesuunkin riittäisi vesi. Saako noissa säädettyä sitä veden tuloa ruiskusta sumuun?

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Puutarhatyovalineet/Valineet/Paineruisku-45561/

lansive
27.03.2012, 16.17

Tuollaisella minä pesen pyörät. Hyvin toimii ja suutinta saa säädettyä. Täydellä tankillisella huuhtelee pari kunnolla kuraista pyörää ihan perusteellisesti.

am8119
27.03.2012, 16.24
Riittääkö tuossa paine hyvin ?

lansive
27.03.2012, 16.26
Pyörän pesuun riittää. Ei sillä pinttynyt piki irtoa, mutta ei ole tarkoituskaan. Painetta on juuri sopivasti, joten uskaltaa pestä paikoista joihin ei painepesurilla ole asiaa.,

Fuuga
27.03.2012, 16.45
Minä pesen nesteellä varsin harvoin pyörää (pl. ketjut, rattaat ja vaihdinmekanismit). Hyvin on riittänyt lenkin jälkeen kuivatus tallissa ja sen jälkeen pehmeähköllä autoharjalla sively yltympäriinsä. Tiukemmat tavarat sitten rätillä.

Viklo
13.05.2012, 23.09
Nesteen hobbycleaner itsepesu 2e kerta ja jos kerran kesässä viittii vahata niin autoglymin puna+kulta. Samalla kaavalla pesen myäs nelipyöräsen :)

frp
14.05.2012, 10.12
Kannattaakohan tuollaista matta(lakattu??)pintaista mustaa hiilikuiturunkoa vahata vai tuleeko se hullun näköiseksi?

EsaJ
14.05.2012, 10.27
Kannattaakohan tuollaista matta(lakattu??)pintaista mustaa hiilikuiturunkoa vahata vai tuleeko se hullun näköiseksi?

Matta katoaa, saattaa läikittyä.

Torres
14.05.2012, 11.10
Mulla on myös matta(musta) runko. Hyvän näköinen, mutta niin herkkä kaikille raapaisuille ja hankauksille. Ei varmaan ihan äkkisältään löydy mitään mattapinnalle tarkoitettua vahaakaan. Pahuksen autot, kun tuppaavat olemaan kiiltäväpintaisia. Pitänee ensin kokeilla jonnekin huomaamattomaan paikkaan, kuten rungon alapintaan pienelle alueelle.

pmw
14.05.2012, 15.22
Alkuperäiseen viestiin muuten mainitseminen omasta kokemuksesta:

Olen pessyt joka pyörän painepesurilla viitisen kertaa vuodessa 7 vuoden ajan. Ja ihan kunnon teholla, takahaarukasta vähän lähtenyt maalia, muuten ei mitään ongelmaa. Mutta tämä vain oma kokemukseni.

EsaJ
14.05.2012, 15.50
Alkuperäiseen viestiin muuten mainitseminen omasta kokemuksesta:

Olen pessyt joka pyörän painepesurilla viitisen kertaa vuodessa 7 vuoden ajan. Ja ihan kunnon teholla, takahaarukasta vähän lähtenyt maalia, muuten ei mitään ongelmaa. Mutta tämä vain oma kokemukseni.

Siinä on riskinsä. Laakeripesät, iskarin stefat saattavat ottaa vettä sisäänsä. Vähemmälläkin paineella lähtee, kunhan käyttää harjaa, tai pesee tuoreeltaan.... No, jokainen tavallaan...

zeizei
14.05.2012, 16.01
Varsinkin kun maasturille voi tulla saman verran pesukertoja pelkästään loka-marraskuun aikana niin alkaa linkun laakerit olla kovilla, jos painepesurilla laskee.

Hattu
14.05.2012, 18.19
Minkähän sortin pesuainetta tommoseen ketjupesuriin kannattaisi hommata, kun toi mukana tullut pääsi loppumaan. (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=32389) Tuota oli mukana vaan varmaan löytyy hinta-laatusuhteeltaan parempaakin tavaraa vai? Ja mielellään ainetta mitä löytyy suhteellisen helposti kaupan hyllyltä ettei tarvihtisi tilata mistään.

lefa42
14.05.2012, 19.16
Itse laitoin hieman laimennettua RK-24 pesuainetta, sopii raakana raskaankaluston moottoreiden pesuun, 2 korkillista/10l käy autonpesuun. Onkohan tuo 5 vai 10 litran kannu ja hinta joitakin kymppejä.

Ja tuota siis löytynee maatalous/autovaraosa tms. myymälöistä.

Halloo halloo
14.05.2012, 19.29
Pineline Tehopesu lienee suositelluin aine. Ainakin HongKongeista saa 4l pönikkää.

Quedo
14.05.2012, 20.31
Ei varmaan ihan äkkisältään löydy mitään mattapinnalle tarkoitettua vahaakaan. Pahuksen autot, kun tuppaavat olemaan kiiltäväpintaisia. Pitänee ensin kokeilla jonnekin huomaamattomaan paikkaan, kuten rungon alapintaan pienelle alueelle.

Moottoripyöräfoorumeilla on jonkin verran juttua mattapintojen hoitamisesta. Toisaalla sanovat että pesu fairyllä ja ei vahoja mutta jossain joku totesi että Autoglymin Bumper care (http://autoglym.fi/product-proddetail.asp?v06VQ=EDJG) olisi oikeaa tavaraa kunhan pinta on sileä.

Kertokaahan kokemuksia jos ehditte testaamaan!

--sami

substitute
17.05.2012, 12.48
Minkähän sortin pesuainetta tommoseen ketjupesuriin kannattaisi hommata, kun toi mukana tullut pääsi loppumaan. (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=32389) Tuota oli mukana vaan varmaan löytyy hinta-laatusuhteeltaan parempaakin tavaraa vai? Ja mielellään ainetta mitä löytyy suhteellisen helposti kaupan hyllyltä ettei tarvihtisi tilata mistään.

Jos lähettyviltä löytyy Biltema, niin sieltä http://biltema.fi/fi/Autonhoito/Pesu-ja-puhdistus/Puhdistus/Biorasvanpoistoaine-361713/

Täällä foorumilla tuota suositeltiin ja nyt perin putsauksen perusteella voin itsekin suositella.

Terpake
20.05.2012, 12.03
Mä siirryin pinelinestä Muc-Offiin, se on kivan pinkkiä ja ei dunkkaa niin pahalle kuin pineline, ja toimii yhtä hyvin ellei paremmin kuin pine..

Ja on vielä biohajoavaakin, joten istuu ekologisen fillaristin arvoihin kuin nenä päähän :)

Poy
21.05.2012, 10.25
Entä jos laittaa ämpäriin autoille tarkoitettua shamboota (jossa ei ole vahaa) ja sitten pesee sienen kanssa? Löytyis varastosta turtlex (tai jotain) merkkistä ainetta.

Kuutio
21.05.2012, 10.55
^ Kyllä pyörän voi auton pesuaineella pestä, mutta ei se ketjutörkyihin oikein pure.

Muistaakseni kokeilin Cuben mustaan anodisoituun runkoon Turtlen bumper carea, eikä se siitä miksikään mennyt. Mutta koska lopputulos ei ollut anodisoinnista johtuen niin säihkyvä, niin jätin sen sitten pelkkään pesuun. Olen nyt reilun pari vuoden ajan pessyt muut pyöräni Mothersin pesuaineella ja vahannut Collinitella, jälki on upeaa. :cool:

Tirppa
24.05.2012, 20.48
nyyppäkysymyksiä:

Ostin tommosen Bilteman paineruiskuhärdellin. Tuolla varmaan uskaltaa täpäriä pestä melkein paikasta kun paikasta. Suihku on todella hieno ja tuskin tohon kummallisia paineita saa pumpattua?

Tuleeko mun lisäks aina ruiskia rasvaa (teflon rasvaa) pesun jälkeen jos en käytä mitään rasvaa poistavia aineita? Kuivaillu oon pyörän aina pesun jälkeen ja isoimmat p*skeet rapsutellu harjalla pois rattaista ja ketjuista.

CamoN
24.05.2012, 21.42
Tuleeko mun lisäks aina ruiskia rasvaa (teflon rasvaa) pesun jälkeen jos en käytä mitään rasvaa poistavia aineita? Kuivaillu oon pyörän aina pesun jälkeen ja isoimmat p*skeet rapsutellu harjalla pois rattaista ja ketjuista.

Riippuu tietysti siitä miten paljon ja millä voitelet liikkuvia osia. Jos voitelet vaikka ketjua kevyellä teflon-öljyllä, kannattaa ketju kuivata pesun jälkeen, voidella ja kuivata edelleen jolloin ketjuun jää mahdollisimman vähän vettä ja ainoastaan riittävä määrä voiteluöljyä, joka ei roisku muualle ja yrittää parhaansa mukaan pitää lian sekä veden loitolla ja vähentää linkkien välistä kitkaa.

Tirppa
24.05.2012, 21.53
Riippuu tietysti siitä miten paljon ja millä voitelet liikkuvia osia. Jos voitelet vaikka ketjua kevyellä teflon-öljyllä, kannattaa ketju kuivata pesun jälkeen, voidella ja kuivata edelleen jolloin ketjuun jää mahdollisimman vähän vettä ja ainoastaan riittävä määrä voiteluöljyä, joka ei roisku muualle ja yrittää parhaansa mukaan pitää lian sekä veden loitolla ja vähentää linkkien välistä kitkaa.

Juu... satkun jälkeen jo jonkun verran kuuluu olevan hiekkaa tuolla ketjujen linkeissä. Täytyy lueskella noita ketjujen-rasvausketjuja tarkemmin ja hommata jotain kunnon rasvaa tuohon ketjuun.

veekoo
24.05.2012, 21.56
... jos en käytä mitään rasvaa poistavia aineita? Kuivaillu oon pyörän aina pesun jälkeen ja isoimmat p*skeet rapsutellu harjalla pois rattaista ja ketjuista.

Koska tärkeintä on tietysti saada p*skat pois rattaista, vaihtajista ja ketjuista (muusta pyörästä ei niin väliä), niin sinne erityisesti kannattaa käyttää jotain sopivaa pesuainetta (Pineline, AS40 tehopesu tms.). Rasvoja menee tietysti samalla, mutta ketjuthan on helppo rasvata uudelleen kunhan pahimmat vedet on kuivuneet.

Ja joo: paineruiskulla et saa niin paljon painetta, että siitä kannattaisi olla huolissaan. Voimansiirtoon saa ruiskia niin paljon puhdasta vettä kuin sielu sietää.

Tirppa
25.05.2012, 10.12
Ei ihan auennu vaikka kuinka yritin selvitellä.. irrottaako Muc Off nano tech bike cleaner myös rasvan?

pelichio
25.05.2012, 13.00
Ei ihan auennu vaikka kuinka yritin selvitellä.. irrottaako Muc Off nano tech bike cleaner myös rasvan?

Ilmeisesti Muc Off ei ole varsinainen degreaser, mutta itse olen käyttänyt sitä pyörän ja rasvaisten osien pesuun. Ainetta kuluu mielestäni aika runsaasti ketjuja ja rattaita putsatessa, mutta puhdasta tulee. Riippuu tietenkin siitä miten pedantti jynssääjä on. Lisäksi Muc Off on siinämielessä käyttäjäystävällistä kamaa, ettei siitä saa hengitysvaikeuksia jos esim. sisätiloissa suihkii pullosta menemään.

Justiina
25.05.2012, 17.36
Kiitos tämän ketjun, ostoslistalle päätyi ehdottomasti tuo Bilteman "köyhän miehen kompura". :) Mutta jos fillarin pesun haluaa tehdä mahdollisimman helpoksi eikä puljata useiden eri vesien kanssa, niin millaista pesuainetta kannattaisi veden sekaan lorauttaa, jotta ei tarvitsisi erikseen huuhdella, mutta jolla lika irtoaisi paremmin kuin pelkällä vedellä? Olisiko käsitiskiaine hyvä? Ja pesun jälkeen kevyt voitelu ketjuille mikäli tarvis? Pesut tulee tapahtumaan kerrostalon pihalla, joten mitään hirveitä ympäristömyrkkyjä voimakkaina liuoksina en tohtisi käyttää, vaikken mikään erityisen vihertävä olekaan.

Kartturi
25.05.2012, 17.55
Olen siäli yrittänyt tehdä kanssa pesun helpoksi että olen käyttänyt ihan Bilteman biohajoavaa rasvanpoistajaa sekä ketjupesurissa että suihkutellut sitä pyötän enemmän pikeentyneihin paikkoihin ja pessyt soveltuvalla autosahmpoolla, nyt sattuu löytymään Auto Glymin Bodywork Shampoo Conditioneria, mutta käyttöpyörään käy varmasti myös mikä tahansa Korreke tai lähimarketin/huoltiksen hyllystä löytyvä shampoo. Boilteman liuotin ei ole oikein erinomaista, mutta kyllä sillä ketjut pudistuu eikä tarvi arastella ihmeemmin käyttöä pihallakaan.

Prosessi silloin harvoin kun pesen koko pyörän on about sellainen että otan sangon kuumaa vettä, vien pyörän pihalle ja suihkuttelen pikeentyneet paikat liuottimella, sekoin shampon veteen kun liotin hetken vaikutaa. Ei kannata antaa sen kuivua pintaan, vaan sitten vaan reippaasti pyyhin sitten melko ripesäti tiskiharjalla paikat läpi ja kaadan loput vedet pyörän päälle ikäänkuin huuhteluna. Jos jaksaa niin ahen sangon puhdasta vettä ja huuhtelen sillä. Ketjut pesen erikseen ja useammin bilteman pesurilla kun niisä alkaa kuulua rahinaa ja putsaan pakan parkin harjalla ja vanhasta paidasta leikatuilla suikaleilla ja kuivaan ne puhtaalla kankaalla. Lopuksi tiputan bilteman ketjuöljyä säästeliäästi about jokaiseen ketjun rullaan.

Olen tietoinen siitä että erityisesti ketjujen voitelusta voi tehdä taidetta, mutta nuo perusöljyt ovat toimineet minulle kesät talvet ihan asiallisesti, joskus menee hyvästikkin matkaa ennekuin tarvi mitään tehdä.

Torres
27.05.2012, 14.59
Kylvettääkö porukka ketjuja esim. tinnerissä tai sinolissa, jotta saa rasvamömmöt irtoamaan? Varsinkin nuo teflonöljyt tuntuvat olevan ihan tajuttoman tiukassa ketjujen pinnassa. Meinaan, että voiko tuollaisesta kylvettämisestä olla jotain haittaa ketjuille?

Mattapintainen runko on muuten aika kelju. Kaikki rasvojen ja pesuaineiden jäämät näkyvät siinä todella hyvin. Naarmuuntuu myös luvattoman helposti. Mahtaisikohan täällä aiemmin mainittu mattapintojen viimeistelyvoide olla oikeasti hyvää tököttiä..

Pesin kammet ja rataspakan Cif Creamilla. Toimi todella paljon paremmin kuin Fairy, joka vain levitti mustaa öljyä ympäriinä. Cifiä rättiin/harjaan, putsaus ja huolellinen huuhtelu vedellä, toimii.

Edit. Hyvin se sinolissa kylvettäminen toimi. Kannelliseen astiaan sinolia, ketjut perään ja käy välillä vähän ravistelemassa, lopuksi rätillä kuivaus/putsaus. Astian pohjalle jäi melkoinen määrä mustaa muhjua. Eipä rahisee enää ketjut väännellessä.

HraMoss
31.05.2012, 20.12
Sanottakoon nyt PineLinestä vielä; jos sitä joku vielä etsii, että Helsingin keskustan alueella sitä saa Eerikinkadun/Kalevankadun RTV:stä litran pulloissa vajaan 7 euron hintaan.

IncBuff
31.05.2012, 20.41
Ostin Clas Ohlsonilta tuollaisen käsikäyttöisen paineruutan. Helpottaa kyllä pyöräilijän elämää kerrostalossa reilusti hintansa verran. Olisi pitänyt ostaa aikaisemmin.

arctic biker
31.05.2012, 20.44
Pekka L taisi toisella säikeellä kertoa ketjunpesun syvimmän olemuksen... Ainakin hyvän näkemyksen. Muuten pyörä puhdistuu ihan fairylla ja vedellä. Idea tieten se ettei päästä fillaria kovin paskaseksi.

Fairy, joka vain levitti mustaa öljyä ympäriinä.
Silloin sitä mustan mömmön aiheuttajaa on levitetty liikaa tahi väärää öljyä...

Justiina
31.05.2012, 21.26
Ostin Clas Ohlsonilta tuollaisen käsikäyttöisen paineruutan. Helpottaa kyllä pyöräilijän elämää kerrostalossa reilusti hintansa verran. Olisi pitänyt ostaa aikaisemmin.

Ohlsonin sivuilla on kaksi erilaista, kumman ostit ja onko hyvä? Toiseen menee ilmeisesti vain 5 litraa vettä vaikka tilavuudeksi sanotaankin 7 litraa... Olisin ostanut Bilteman vastaavan, olisi 8-litrainen, mutta ne olivat loppu.

IncBuff
31.05.2012, 21.31
Tuon kalliimman. Halvempi oli loppu Oulun myymälästä ja en jaksanut viisi euroa halvemman hinnan perässä lähteä Biltemaan Kempeleeseen. Viisi litraa tosiaan on max. täyttö vaikka 7l muka vetää, mutta tuolla määrällä pesee helposti maastopyörän kertaalleen ja ihan tukevan oloinenkin.

Halloo halloo
31.05.2012, 21.56
Sanottakoon nyt PineLinestä vielä; jos sitä joku vielä etsii, että Helsingin keskustan alueella sitä saa Eerikinkadun/Kalevankadun RTV:stä litran pulloissa vajaan 7 euron hintaan.

Kiitos vinkistä. Ei ole tosin vielä 4l syksyllä hankittu pönikkä loppunut.

VeeVee
30.06.2012, 15.19
Olen pesemässä takavaihtajaa kunnolla ensimmäisen kerran ja katselin pari videota juutuubista. Ketjut on jo irti joten helpostihan tuon vaihtajankin saisi pois, mutta ei liene tarpeellista. Jos käytän pesemiseen jotain rasvanpoistajaa, niin pitäisikö liikkuvat osat rasvata jollain kunnollisella aineella? Käykö siihen vaseliini? Öljy varmaan liian ohutta. Vähän epäilen sitä, mutta aika vähän kokemusta näistä hommista. No, kai tuon saisi aika puhtaaksi pinelinellakin.

Itsok
30.06.2012, 15.46
ohut öljy käy hyvin. Esim teflonsuihke on hyvä. ei kerää jatkossa ihan niin paljon paskaa ja voitelee kuitenkin riittävästi

keijo vaan
21.07.2012, 15.17
Nyt saa Pinelineä Pankkikortilla joka jätkä Espoo Muuralan Würth centeristä, kävin hakemassa. Ei tarvitse siis olla yritystä.

Gibsy
21.07.2012, 16.36
käsikäyttöinen paineruuta
Suomentaisitko? :D

IncBuff
21.07.2012, 17.06
Suomentaisitko? :D
En ees yritä mutta kuva varmaan auttaa http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=38-8683

jus22
25.08.2012, 00.47
Hei,
muistelisin että tässä ketjussa on päivitelty mattapintaisten pyörien puhtaana pitoa.
Ostin itse mattapintaisen Focus-pyörän keväällä ja nyt alle tuhannen kilometrin kohdalla huomasin, että jarru- tai vaihdevaijerit ovat hioneet maalipinnan pois haarukan yläpuolelta. Onko tuo normaalia vai reklqamaation paikka? En ole vahannut tms runkoa, ja pyörä on pesty kunnolla viimeksi ensihuollon yhteydessä.

KestreL
25.08.2012, 01.51
Lähtee ne maalit rungosta kuin rungosta oli pinta mikä tahansa ku vaijerinkuoret hankaa. Itse oon suojannut rungot Lizard Skinin patcheillä (http://www.hi5bikes.fi/~msUpx0000001/?Y999=PIF&Y104=LS-POLDS2).

dirtyrider
25.08.2012, 11.20
Lähtee ne maalit rungosta kuin rungosta oli pinta mikä tahansa ku vaijerinkuoret hankaa. Itse oon suojannut rungot Lizard Skinin patcheillä (http://www.hi5bikes.fi/%7EmsUpx0000001/?Y999=PIF&Y104=LS-POLDS2).

Juuri eilen vedin 3M:n kiveniskuteippiä viistoputken ja satulaputken suojaksi, kun oli jarruvaijerin kuori alkanut naarmuttamaan pintaa. Tuota saa metrin samalla hintaa mitä tuo LS maksaa ja voi leikellä sen kokoiset ja muotoiset laput kuin tarvis. Eikös jotkut ole vuorannut lähes koko rungon tuolla kiveniskuteipillä. Tietysti mattapinta ole enää matta kun sen teippaa umpeen.. :rolleyes:

Tähän asti eletty Bilteman 5L ja 8L:n "painepesureilla". Nykyisessä kämpässä on taloyhtiön autonpesupaikka, josta mukava huuhdella suoraan lenkin jälkeen irtotavara pois ja jos intoa, niin käydä pesemässä Pinelinella ja harjalla ihan kunnolla.

JohannesP
27.08.2012, 03.25
Voiko esim Rivalin kahvoissa lähtee jokin ruostumaan sisältäpäin kun ei ole mahdollisuutta kuivata paineilmalla? Oon pesun jälkeen kuivannu suurimmat rätillä ja sen jälkeen jättäny kuivumaan itsekseen. Nyt huomasin et satulatolpan ruuvin kanta oli ruostunut josta tuli mieleen onko varsinkin kahvojen sisällä kuinka ruostuvia osia mitä pitäisi varoa?

Sekin jäänyt hiukan epävarmaksi tarviiko ketjujen lisäksi mahdollisesti muut osat rasvausta normaalin pesun jälkeen?

dirtyrider
27.08.2012, 07.46
Voiko esim Rivalin kahvoissa lähtee jokin ruostumaan sisältäpäin kun ei ole mahdollisuutta kuivata paineilmalla? Oon pesun jälkeen kuivannu suurimmat rätillä ja sen jälkeen jättäny kuivumaan itsekseen. Nyt huomasin et satulatolpan ruuvin kanta oli ruostunut josta tuli mieleen onko varsinkin kahvojen sisällä kuinka ruostuvia osia mitä pitäisi varoa?

Sekin jäänyt hiukan epävarmaksi tarviiko ketjujen lisäksi mahdollisesti muut osat rasvausta normaalin pesun jälkeen?

Eiköhän nuo pääse sateellakin kastumaan samalla tavalla. Paineilmaa ei kannata varmaan testata, menee *skat vain syvemmälle kahvan sisään. Ketjujen _öljyäminen_ pesun yhteydessä pitäisi riittää. Jos epäilyttää, niin voi nuo kahvat vuorata foliolla ennen pesua.. :rolleyes: j/k

mehukatti
27.08.2012, 10.20
Biltemaan (Vantaalle) on tullut taas lisää niitä isoja käsikäyttöisiä ruiskupulloja, tällä kertaa punaisia kun edelliset oli keltaisia. Toi on kyllä loistava tuote niille, jotka haluu pestä pyörää kerrostaloympäristössä. Paine riittää enemmän kuin hyvin pyörän pesuun ja tankki on tarpeeksi iso. Eikä myöskään kannata heittää sitä pulloa hajotessa pois, sillä ainakin pumppumekanismin saa korjattua suhteellisen helposti. Sieltä sisältä aukee vaan varren mutteri, jossa ne palikat on kiinni. Oireena se, että kahva lyö tyhjää (tai jää käteen) eikä saa sisään painetta. Uudelleenkokoominen ruuvilukitteella auttaa. Ei todellakaan kannata miettiä jotain kalliita akkukäyttöisiä painepesureita, kun toi Bilteman ratkaisu maksaa pari kymppiä.

lansive
27.08.2012, 10.43
Tuohon Bilteman kannuun kun poraa kylkeen 13 mm reiän, johon laittaa auton tubeless-venttiilin, niin siihen voi iskeä kompuralla paineet sisään. Kätevää varsinkin jos autolla pitää kuskata pyörää, kun voi 12V kompuralla nakuttaa painetta ja pyörän saa helposti pestyä. Tuolla virityksellä on käytössä täydet paineet koko ajan, ja pyörä tulee äkkiä puhtaaksi.

Tässä kuva virityksestä (kuvassa Motonetin vastaava ruisku omatekoisella suuttimella).

http://veijon.otokset.fi/kuvat/Sekalaiset/2012-07-20+21.22.31.jpg/small

jalkkis
27.08.2012, 14.45
Biltemaan (Vantaalle) on tullut taas lisää niitä isoja käsikäyttöisiä ruiskupulloja, tällä kertaa punaisia kun edelliset oli keltaisia. Toi on kyllä loistava tuote niille, jotka haluu pestä pyörää kerrostaloympäristössä. Paine riittää enemmän kuin hyvin pyörän pesuun ja tankki on tarpeeksi iso. Eikä myöskään kannata heittää sitä pulloa hajotessa pois, sillä ainakin pumppumekanismin saa korjattua suhteellisen helposti. Sieltä sisältä aukee vaan varren mutteri, jossa ne palikat on kiinni. Oireena se, että kahva lyö tyhjää (tai jää käteen) eikä saa sisään painetta. Uudelleenkokoominen ruuvilukitteella auttaa. Ei todellakaan kannata miettiä jotain kalliita akkukäyttöisiä painepesureita, kun toi Bilteman ratkaisu maksaa pari kymppiä.

Täältä kans puoltoääni piilteman käsikäyttöiselle ruiskupullolle, sille keltaiselle. Toimii hyvin pesuaineseoksen (Pinelinen) levittäjänä. Tuon korjaamisen totesin myös. Ihmettelin aikani saako masiinasta enää kalua mutta sitten huomasin, että männän saa purettua auki kiertämällä sylinterin irti kahvasta. Mutteri takaisin paikoilleen ja sitten vaan pesuhommiin.

Pesu ei voisi olla paljon suoraviivaisempaa. Pesuaineen ruiskutus kuivaan fillariin, hetken vaikutus ja sitten huuhtelu puutarhaletkun liitetyn kahvan flat-suihkulla. Peruspesuun en tartte muuta. Vanteita pesen välillä rätillä, jos ovat törkysen näköisiä ja takavaihtajan rissoja aina silloin tällöin tarpeen mukaan.

Kokeilin aikani liotella ketjuja parissa eri astiassa dieseliä mutta ei jaksa enää ainakaan kovin usein. Yleensä pyyhin ketjut rätillä, jossa on pesuainetta, huuhtelen, kuivaan ja sitten uudet telfonit pintaan.

Oksanen
01.09.2012, 15.53
Tuommoista ostin messuilta http://www.finn-elox.fi/tuotteet/kasviljypesuaineet
Saa nähdä minkälaista ainetta on.

H. Moilanen
01.09.2012, 19.55
Tuommoista ostin messuilta http://www.finn-elox.fi/tuotteet/kasviljypesuaineet
Saa nähdä minkälaista ainetta on.

Jaa mitä näistä? Sivulla on neljä tuotetta.

Optima on empiiristen tutkimusten mukaan lähellä Tehopesua
Optima Pro puolestaan on lähellä Tehopesu HD:ta. Vai oliko se pelkkä Heavy Duty. Pineline-tuote kuitenkin.

Oksanen
01.09.2012, 20.38
^sori. Elikkäs tuota ensimmäistä. Jos sillä ei muuta tee, niin kyllä sillä ainakin tuota super majoria pesee...

Edit: eli ensimmäistä mitä tuolla sivustolla oli eli Trefoil Raskaspesu

dirtyrider
16.04.2013, 17.33
Lähdin ostamaan Pineline Tehopesua siinä toivossa, että Konalan Motonetissä tai IKH:lla sitä olisi, mutta vesiperä molemmissa. Samoin em. puljussa aiemmin myyty testivoittaja Solmaster AS40 (http://www.solmaster.fi/home/fi/tuotteet/kuljetuskaluston-pesuaineet/as-40-tehopesu-biohajoava-luonnonoljytiiviste/) pesuaine. Motonetissä oli iso kanisteri jotain Motex Tehopesua, muttei viitsinyt raahata edes testiin..

Vinkkejä ostopaikoista (Pineline/Solmaster) täällä Länsi-Helsingin suunnalla, ettei tarvisi järjettämän kaukaa sitä ajaa repussa kotia. Edellinen joskus 2005 Friisilän Tarjoustalosta hankittu Pineline kanisteri loppui jo tuossa talvella. Pitäjänmäen Eurobikerilta (http://www.eurobiker.fi/varaosat-tarvikkeet-pesu-ja-kiillotustarvikkeet-muc-off-1-litra-p-6247.html) saisi Muc-Offia ensi hätään, mutta Pineline huomattavasti halvempaa litrahinnalta ja ainakin hyvät kokemukset. Hi5Bikelta saisi melkein samaan hintaan täydennyspullonkin, mutta jos löytäisi jompaa kumpaa edellä mainituista.

Jos ei muu auta niin, pakko se on lähteä kauemmas hakemaan, joten vinkkejä?

Itsok
16.04.2013, 17.36
Olisinkohan joskus mansessa nähny pinelinea ihan Prismassakin?
Ainakin Kuljun Kartanossa oli. Kantsii kattoo Puuilo, tokmann ja mitä näitä vastaavia kauppoja onkaan.

dirtyrider
16.04.2013, 17.42
Olisinkohan joskus mansessa nähny pinelinea ihan Prismassakin?
Ainakin Kuljun Kartanossa oli. Kantsii kattoo Puuilo, tokmann ja mitä näitä vastaavia kauppoja onkaan.

Puuilon, eikä Tokmannin verkkokauppa ainakaan tunne kyseisiä tuotteita, vaikka muita liuotinpesuaineita on valikoimassa. Googletuksen perusteella Prismakaan enää myy Pinelinea. Ei viitsisi ihan sokkona juosta (ajaa) kauppoja läpi. Huomenna vielä kaikki toivo Kaisaniemen Tarjoustaloon keskustan reissulla.

Solmasteria saisi kait Agrimarketista, mutta lähin taitaa olla Hyvinkäällä.. Ja Googlen perusteella, joku olisi RTV:ltäkin tuota saanut tilattua erikseen?

telliv
16.04.2013, 17.57
Vähiin on käyny Pinelineä myyvät kaupat vuosien mittaan, mutta läheisestä Maxi Makasiinista sitä vielä löytyy vaikkei sitä itse verkkokaupassa näy eli http://www.toknet.fi .

dirtyrider
16.04.2013, 18.01
Vähiin on käyny Pinelineä myyvät kaupat vuosien mittaan, mutta läheisestä Maxi Makasiinista sitä vielä löytyy vaikkei sitä itse verkkokaupassa näy eli http://www.toknet.fi .

Joutuu ehkä tuon Maxi Makasiinin jättämään Tahkon reissuun.. :rolleyes:

Löytyihän se lista Solmaster jälleenmyyjistä, kun otti silmän käteen..
http://www.solmaster.fi/home/fi/jalleenmyyjat/uusimaa-ja-ita-uusimaa/

Privileged
16.04.2013, 18.17
Vantaalla Porttipuiston Tarjoustalossa ainakin ollut isot määrät Wurthin Pineline Tehopesua.

jame1967
17.04.2013, 17.17
Kyllä täällä Kyröskoskella ainakin löytyy Pinelineä Tokmannista .

dirtyrider
17.04.2013, 22.24
Onneksi ei tullut hukkareissu stadiin, vaikka Kaisaniemen Tarjoustalo olikin vesiperä. Solmasterin jälleenmyyjäsivuilta Kalevankadun RTV suunnaksi, eihän siellä tosin sitä AS40:tä ollut, mutta sentäs Pinelinea vajaan 9e litrahintaan. 4L kanisteri olisi ollut 30e!, joten laiskana ja skottilaisena jätin hyllyyn. Huomenna vielä Eurobikerilta Muc-Off suihkepulloineen testiin, kun sitäkin oli näissä topiceissa kehuttu. Saa suoraan vertailla Pinelinen kanssa.

jss1
18.04.2013, 14.13
Onkos tämä Pineline kotimainen keksintö? Ei tunnu löytyvän Saksasta vaikka Saksalaisesta firmasta kyse.

dirtyrider
18.04.2013, 16.50
Onkos tämä Pineline kotimainen keksintö? Ei tunnu löytyvän Saksasta vaikka Saksalaisesta firmasta kyse.

Puhutko Würthistä (http://www.wurth.fi/site/fi/home/wurth_oy/yritysesittely_1.html) vai Pinelinesta (http://www.pineline.fi/?page_id=1963)?

Eikös Würth hoida vain logistisen ja jakelupuolen..

timpe
19.04.2013, 08.48
Lähdin ostamaan Pineline Tehopesua siinä toivossa, että Konalan Motonetissä tai IKH:lla sitä olisi, mutta vesiperä molemmissa. Samoin em. puljussa aiemmin myyty testivoittaja Solmaster AS40 (http://www.solmaster.fi/home/fi/tuotteet/kuljetuskaluston-pesuaineet/as-40-tehopesu-biohajoava-luonnonoljytiiviste/) pesuaine. Motonetissä oli iso kanisteri jotain Motex Tehopesua, muttei viitsinyt raahata edes testiin..

Jos ei muu auta niin, pakko se on lähteä kauemmas hakemaan, joten vinkkejä?

Ei nyt sua varsinaisesti auta, mutta Tampereelta löytyy solmasteria ainakin k-raudasta nekalan rauta-otrasta. Pk-seudun k-raudoista en sit tiedä.

jannevaro
19.04.2013, 15.13
Jess, Turun Tarjoustalosta löytyi iso kannu Pinelineä 15€! Viikonloppu pelastettu!

substitute
19.04.2013, 15.24
Ei nyt sua varsinaisesti auta, mutta Tampereelta löytyy solmasteria ainakin k-raudasta nekalan rauta-otrasta. Pk-seudun k-raudoista en sit tiedä.

Tämäkään ei auta ekaa kysyjää, mutta näin Pinelineä, tuota himoittua mäntyjen nektaria, hyllyssä Pirkkalan Hong Kong -tavaratalossa.

Burana
28.04.2013, 18.15
Kuinka laimeaksi olette pistäneet AS40:n noihin Bilteman jne käsipumppuihin?

Jekurantodistaja
03.05.2013, 12.16
Vantaan Porttipuiston Tarjoustalosta löytyi Pinelinea, hintaa tais olla about 16e/4L kannu ja painepesurilitkua oli kans.

keski-ikäinen
03.05.2013, 12.45
Työkalusarjan mukana tuli tommonen ketjupesuri. Voiko tonne sisään laittaa ihan vaikka fairy- tai mäntysuopaliuosta vai pitääkö olla nimenomaan Pinelineä? Mitens Tolu?