PDA

Näytä tavallinen näkymä : Michelin Aircomp Latex sisuri ja sen pumppaus

mantis
24.08.2009, 18.38
Tähän jorinaa kyseisestä ja ilmeisen yleisestä lateksi sisurista.

Ajomukavuus parani kyllä kummasti omasta mielestä butyyliin verrattuna. Siihen olen tyytyväinen.

Sen sijaan en ole tyytyväinen renkaan venttiiliin. Venttiilissä ei ole kierteitä joten ainakaan oma jalkapumppu ei meinaa pysyä kiinni tuossa sileässä venttiilissä. Saa hyvän hien päälle jo ennen kuin on päässyt lenkille. Vai onko olemassa jotain kikkoja tämän ongelman poistamiseksi?

Antti Kuitto
24.08.2009, 19.10
SKS:n pumpulla ei ole ollut mitään ongelmia, oiskohan pumppusi tiiviste vaihtokunnossa?

mantis
24.08.2009, 19.20
SKS:n pumpulla ei ole ollut mitään ongelmia, oiskohan pumppusi tiiviste vaihtokunnossa?

Siinähän se onkin, kun just sen vaihdoin ja schwalben prestojen kanssa toimii kuin unelma.

Pekka L
24.08.2009, 19.32
Saatsä pumpattua autonventtiiliin pumpullasi? Ruuvaa presta-adapteri siihen venttilinhatun jenkaan ja sitten ilmaa sisään. Lisäbonuksena, et saa prestan jenkatappia poikki vaikka yrittäisit;)

YT
24.08.2009, 19.33
Bilteman punpullakin menee hienosti.

Pyöräpummi
24.08.2009, 20.29
No problems, mutta käsipumpulla täytettäessä on muutama niksi tiedettävä. Pumpun suulake pitäisi olla aika hyvin suunnattuna venttiiliin, muuten venttiili ei avaudu.
Pumppaaminen sujuu hyvin kunhan osaa asettaa kätensä pumppuun niin että lihasten voimaa tulee optimaalisesti käyttöö. Se toinen käsi pitää pumppua paikkalla ja toinen "työntää" sylinteria.
Pumppaanin on oikeasta aika hauskaa puhdetyö.
Latex-sisurihan vuotaa sen verran että ennen joka lenkkiä pitäisi lisätä ilmaa.

Väittävät että Vredsteinin värjäämättömät lateksit olisivat vieläkin joustavammat kuin värjätyt.

mantis
24.08.2009, 20.30
No höh, kyl ny on sit miehes vikaa jos biltsunkin pumpulla menee... ----> lähtee ulos harjoitelemaan renkaan täyttöä.

PHI
24.08.2009, 22.20
Tähän jorinaa kyseisestä ja ilmeisen yleisestä lateksi sisurista.

Ajomukavuus parani kyllä kummasti omasta mielestä butyyliin verrattuna. Siihen olen tyytyväinen.

Sen sijaan en ole tyytyväinen renkaan venttiiliin. Venttiilissä ei ole kierteitä joten ainakaan oma jalkapumppu ei meinaa pysyä kiinni tuossa sileässä venttiilissä. Saa hyvän hien päälle jo ennen kuin on päässyt lenkille. Vai on olemassa jotain kikkoja tämän ongelman poistamiseksi?

Tuli mieleen, että jos pumpun suutin ei meinaa pysyä venttiilin ympärillä, niin kietaise venttiiliputkeen kapeasti esim. sähkömiehen teippiä. Näin saat syntymään pienen 'olakkeen', josta pumppusi suutin saa oivan tarttumakohdan. En ole moista kokeillut, mutta luulisi toimivan.

Toinen vinkki on se, että laske rengas täysin tyhjäksi ja paina peukalolla ulkorengas venttiilin kohdalta vannetta vasten, samalla kiinnittäen pumppusi suutin venttiiliin. Näin sisärenkaan venttiili tulee aivan ulos asti ja pumpun suuttimen saa painettua varmasti pohjaan saakka ennen sen lukitsemista. Ööö... toivottavasti sait selvää :eek:!

Itselläkin nuo Misukan lateksit ja kylläpä oli huikea ero ajomukavuudessa butyyleihin verrattuna. Silkinpehmeästi menee:)!

mantis
24.08.2009, 22.54
Se on toi misukan presta jotenkin herkempi sille suuttimen asennolle, jotta pumppaus sujuu hyvin. Kyllä nyt sain homman toimii kun asettelin huolellisesti.

Phi, toi teippi-idea on kyllä koklaamisen siitä peukkua.

A R:nen
25.08.2009, 11.07
Tuli mieleen, että jos pumpun suutin ei meinaa pysyä venttiilin ympärillä, niin kietaise venttiiliputkeen kapeasti esim. sähkömiehen teippiä. Näin saat syntymään pienen 'olakkeen', josta pumppusi suutin saa oivan tarttumakohdan. En ole moista kokeillut, mutta luulisi toimivan.

Sähköteipin liima on liian heikkoa tuollaiseen, jos viritys ei jo ensimmäisellä pumppausyrityksellä lähde liikkeelle ja sotkeudu pumpun venttiiliin niin kolmannella viimeistään. Ilmastointiteipistä leikattu suikale voisi toimia paremmin.

PHI
25.08.2009, 12.28
Sähköteipin liima on liian heikkoa tuollaiseen, jos viritys ei jo ensimmäisellä pumppausyrityksellä lähde liikkeelle ja sotkeudu pumpun venttiiliin niin kolmannella viimeistään. Ilmastointiteipistä leikattu suikale voisi toimia paremmin.

Joo näin on.

orcatri
25.08.2009, 12.50
Saatsä pumpattua autonventtiiliin pumpullasi? Ruuvaa presta-adapteri siihen venttilinhatun jenkaan ja sitten ilmaa sisään. Lisäbonuksena, et saa prestan jenkatappia poikki vaikka yrittäisit;)
Minä käytän tuota menettelyä aina, vaikkei samasta sisurista kyse olekaan. Paljon paremmin pysyy pumppu tuossa autoadapterissa, ja prestakin säilyy ehjänä. Adapterin laitto ja poisto vie parikymmentä sekuntia, mutta sen ajan saa takaisin siinä, kun pumppausliitos ei vuoda. Adapteria paikalleen kierrettäessä pitää muuten sitten varoa, ettei samalla kierrä prestaa kiinni.

VesaP
25.08.2009, 13.11
Niiden venttiileiden kohdalla missä samaan ongelmaan olen oman pumppuni kanssa törmännyt, teen siten, että toisella kädellä pidän pumpun suutinta paikallaan venttiilin reiässä, ja toisella kädellä sit pumppaan. Kyllä se yhdelläkin kädellä sen 8bar saa tuupattua renkaaseen painetta, ainakin tuolla Blackburnin jalkapumpulla.

Toki on kivempaa jos/kun suutin pysyy itse paikallaan niin voi pumpata kahdella kädellä ja saa näinollen paremman "tatsin" pumpun kahvaan.

Edit-offtopic: on joskus tullut funtsittua että miten lujaa se venttiili lähtis tuubista lentoon jos jossain 11 barissa sen venttiilin jengat pettäs ja se venttiiliosa pääsisi irtipois siitä itse tuubista. Lähtis varmaan kuin luoti ja mihin ikinä osuskaan --> game over....

Heikki
20.04.2010, 16.35
Oletteko törmänneet ongelmaan, että Misukan lateksit hajoaa venttiilin juuresta? On aika turhauttavaa menettää ehjä sisuri pumpatessa. Näin on käynyt meikäläiselle jo useita kertoja. Pieni repeämä venttiilin ja kumiliitoksen rajapinnassa. Ja kun juuri tuota kohtaa sisurissa ei voi mitenkään edes paikata.
Blackburn jalkapumppu ja pumppaus, kuten Vesa tuossa yllä kuvailee eli toisella kädellä pitäen kiinni pumpun suuttimesta.
Jotakin tässä teen tietysti väärin?

Muko
20.04.2010, 16.47
Kuulostaa kovasti siltä, että vanteen reiän reuna on liian terävä. Siitä selviää kevyellä viilaamisella.
Tai sitten venttiiliaukko on liian suuri, ts. tarkoitettu Schraderille. Kuuleman mukaan on olemassa aukon pienennysholkkeja.
Näistä veikkaan ensimmäistä.

YT
20.04.2010, 16.48
No eipä ole mulla puhjennut kertaakaan ja olen punpannut niihin ilmaa useita satoja kertoja.

Shimaani
20.04.2010, 17.05
Oletteko törmänneet ongelmaan, että Misukan lateksit hajoaa venttiilin juuresta? ... Ei oo tuttu vika maantie lateksissa, eikä maastolateksissa prestalla pikku- tahi isossa reiässä tai schraderilla. Mahtaako Heikin venttiili olla mutterilla kiinni vanteessa?

Muoks:
Ai kyse oli vielä 14 postauksessa samasta kumista kuin ekassa viestissä...

klemola
20.04.2010, 17.15
Onko minulla niin parkkiintunut persus, kun en huomaa mitään eroa butyyli- sisärenkaalla (supersonic) ja lateksilla (michelin)? Sen olen kyllä huomannut,
että lateksi tuntuu pehmeältä, kun paine laskee niin nopeasti! Mutta jos paine on sama 7,5 bar esimerkiksi, niin ajo tuntuma on sama molemmilla sisureilla. Voiko moni nostaa heti käden pystyyn ja tunnustaa, että sokko testissä tunnistaisi eri sisärenkaat? Renkaina olen käyttänyt Michelinin Pro Race 2:sia ja nykyisin 3:sia.

StePe
20.04.2010, 17.44
Mahtaako Heikin venttiili olla mutterilla kiinni vanteessa?Ei taida Misukan lateksissa olla paikkaa mutterille. Oliskohan tuon rikkoontumisen syynä liian tiukka pumpun suulake, jota joutuu repimään irti venttiilistä?

Supersonic taitaa olla niitä ohuimpia butyylikumeja ja ei tuntumaltaan todellakaan kauheasti lateksikumista eroa.

Markku Silvenius
20.04.2010, 17.50
heh..meikäläisellä taas se mieltymys, että ne kierteelliset venttiilinvarret on uranuksesta ja tuo sileä venttiilin varsi se ainoa oikia. Pälli leviää niiden kierteellisten kanssa kun pumppu takertuu niihin. Silee toimii kuin ihmisen ajatus.

>klemola

ei se lateksin paine laske niin nopeasti, että sen huomaisi..tai sitten ajaa toooodella hiljaa :D

Samu Ilonen
20.04.2010, 18.37
Sanotaanko että Misukan latexi on tällä hetkellä ainoa latexi jota gummeihin tuuppaisin. Vaikka olisi minkämoiset vauhtiraidat suulla tai ei.

Heikki
20.04.2010, 19.07
Ei taida Misukan lateksissa olla paikkaa mutterille. Oliskohan tuon rikkoontumisen syynä liian tiukka pumpun suulake, jota joutuu repimään irti venttiilistä?

Ei ole kierteitä lateksi-Misukan venttiilirungossa, ei.

Nykyisen Blackburn'in jalkapumpun suulake kyllä lentää iloisesti omalla paineellaan irti venttiilistä, kun suulakkeen linkun vääntää auki.

Tokkopa Euruksissa venttiilinreikä on väärän kokoinen?

Entäpä jos kyse onkin siitä, että aina pumpun suulaketta venttiiliin työtäessä, venttiili samalla hieman painuu sisemmälle vanteseen (koska rengaspainetta ei juuri ole) ja tällöin tuo ongelmakohta vähitellen hankautuu päälirenkaan reunavahviketta vasten niin heikoksi, että rengas kestää enää esim 3 baarin paineen?

Jännää tässä on, että bytyylisisureilla samaa ilmiötä en muista.

Hiillosmakkara
02.08.2011, 23.38
Oletteko törmänneet ongelmaan, että Misukan lateksit hajoaa venttiilin juuresta? On aika turhauttavaa menettää ehjä sisuri pumpatessa. Näin on käynyt meikäläiselle jo useita kertoja. Pieni repeämä venttiilin ja kumiliitoksen rajapinnassa. Ja kun juuri tuota kohtaa sisurissa ei voi mitenkään edes paikata.
Blackburn jalkapumppu ja pumppaus, kuten Vesa tuossa yllä kuvailee eli toisella kädellä pitäen kiinni pumpun suuttimesta.
Jotakin tässä teen tietysti väärin?

Juurikin tähän ongelmaan olen itsekin törmännyt varmaan 10 kertaa ja mietin butyyleihin siirtymistä. Vanteena on Campan Zondat ja ulkogumeina Michelin Pro 3 Raaserit. Pitääpä tutkia nuo venttiilin reijän reunat, liekkö terävät. Mulla puhkee monesti niin, että kun työnnän pumpun syvälle venttiilin ympärille jotta se pysyy siinä kunnolla kiinni (ja siinä samalla siis venttiili painahtaa samalla voimakkaasti sisäänpäin) ja painasen ekan kerran, niin sillon mossahtaa.

Betonireisi
16.08.2011, 23.10
Tilailin tuossa uusia päällykumeja ja ajattelin samalla ottaa noita lateksi sisureita kun niitä niin kovasti kehutaan. Paketti tuli ja mukana kauniita Misukan vihreitä lateksikumeja, rengashommiin ja......2 sisuria meni puhki pumppausvaiheessa ( paineet 5-7 bar välillä), yksi kesti n. 4 min ja pamahti, vanne, vannenauha ja rengas olivat puhtaita ja ehjiä!! Hiukan pisti keittämään, kokeilin perinteistä butyyliä samoille vanteille ja kiekoille, eikä mitään ongelmia!! Enkä oikein jaksa uskoa mihinkään asennusvikaankaan, en nyt kuitenkaan ekaa kertaa ole rengashommissa. Lienee turha tehdä noista mitään reklamaatiotakaan, menee kuitenkin valmistajan/myyjän mielestä väärän asennuksen piikkiin? No, ajattelin että eihän tuon nyt sinänsä iso juttu ole, voihan sen sisurin aina paikata. Paskat, ainakaan Tampereen kokoisessa kaupungissa suurimmat alan erikoisliikkeet eivät olleet kuulleetkaan lateksipaikoista, hyvä kun tiesivät lateksi sisureiden olemassa olosta. Tossa odottais nyt 3 sisuria paikkausta, jos vaan jostain löytäis paikkoja. Lähden ens viikolla New Yorkiin, ehkä sieltä löytyy?

Toinen pikku juttu, tiedossa oli että lateksit ei pidä paineita kovinkaan pitkään. Sain varustettua yhden pyörän latekseilla ilman puhkeamisia, paineet 8,5 bar ja lenkille. 2,5 tunnin ajon jälkeen toisessa oli enää jotain 4 bar, toinen edelleen 8,5. Tsekkasin tilanteen nyt 2 päivää myöhemmin, toinen rengas täysin tyhjä ja toinen edelleen n. 8 bar. Melkoisia laatueroja?

Muutenhan noilla oli kiva ajaa, oli jotenkin "pehmeämpi" ja paremmin rullaava?

A.M.®
16.08.2011, 23.36
Enpä tiedä mistä puhkeilu johtuu, mutta latexeja ei tosiaankaan voi paikata

StePe
16.08.2011, 23.49
Enpä tiedä mistä puhkeilu johtuu, mutta latexeja ei tosiaankaan voi paikataKun en ole tuota tiennyt, niin olen paikannut latekseja ihan normipaikoilla tai useammin liimaamalla renkaasta leikatun lateksilumin palan rikkoontuneeseen kohtaan.

Ville_N
16.08.2011, 23.54
Betonireiden sisurit kuulostavat kyllä vialliselta erältä jo pelkästään paineiden pitämisen kannalta. Onkohan laadunvalvonta ollut lomilla?

Itsellä Campagnolon vannenauhattomilla kiekoilla ja 23mm Contin GP4000S kumeilla paineet putoaa noin 1bar/24h. Samoilla sisureilla on nyt ehditty ajaa 2000km, sekä vaihtaa renkaat edestä ja takaa päittäin (jos kauden loppuun pääsisi samoilla kumeilla).
Renkaita asennellessa on tullut väännettyä kumit päälle ja pois muovisilla rengastyökaluilla sekä rengasta leivottu pienellä paineella, ettei jää ryppyjä tai kiertymiä.
Käytetty lateksisisuri oli venynyt joka suuntaan selvästi, joten asettelun kanssa sai olla hieman varovaisempi.
Tällä hetkellä luotto lateksiin on 100% eikä butyyli kelpaa tällä hetkellä kuin varasisuriksi.

Blackburnin pumppu pysyy venttiilinvarressa, kunhan suuttimeen ei ole päässyt männän voitelurasvaa. Itse olen kerran rassannut sen puhtaaksi kun rasvaa eksyi letkua pitkin suuttimeen asti.

Vilhelm V
17.08.2011, 06.43
Kun en ole tuota tiennyt, niin olen paikannut latekseja ihan normipaikoilla tai useammin liimaamalla renkaasta leikatun lateksilumin palan rikkoontuneeseen kohtaan.

Joo sama täällä. Pari onnistunutta kokeilua on tullut tehtyä lateksikumin paikkauksesta tänä kesänä. Paikkana pala vastaavaa lateksikumisisuria ja liimana syanoakrylaattipikaliima. Liimattavat pinnat olen puhdistanut etanolilla ennen operaatiota. Sitten liimaa molemmille pinnoille, ohut paperi paikan päälle, ja sen jälkeen tunniksi levyjen ja ruuvipuristimien väliin. Tuon paperinpalan merkitys on se, että syanoakrylaatti ei ottaisi kiinni puristaviin levyihin kuivumisen aikana. Jos niin pääsee käymään niin kumi helposti repeytyy puristimia irroitettaessa.

A.A
17.08.2011, 07.14
Enpä tiedä mistä puhkeilu johtuu, mutta latexeja ei tosiaankaan voi paikata

Mä olen paikannut niitä aivan normipaikoilla, tuntuu että lateksit on helpompi/parempi paikata kuin butyylit. Lateksihan on kumia ja liima on kumin vulkanointioainetta, butyylit taasen sisältävät joskus jotain muita aineita kuin kumia, jolloin kumin vulkanointiaine ei "tartu" yhtä hyvin.

Betonireisi
18.08.2011, 23.31
Noniin, nyt on laitettu yksi lateksi muhimaan ihan normi paikalla, nopeasti tyhjentyvä laitettu seurantaan (ei siinä ainakaan reikää ollut) ja otettu taas uusi sisuri kokeiluun.......ei ole ainakaan vielä puhjennut/tyhjentynyt (tunnissa). Aamulla tien päälle......

Shimaani
19.08.2011, 00.31
Kun en ole tuota tiennyt, niin olen paikannut latekseja ihan normipaikoilla tai useammin liimaamalla renkaasta leikatun lateksilumin palan rikkoontuneeseen kohtaan. Hiito. Sitkun lateksi posahtaa niin otan sisurinvaihdon jälkeenkumin talteen ja paikkaan kotonassa. Tähän asti olen luullut että lateksikumi on laakijaraato ja laittanut kumin roskiin joka kolmas vuosi. Kun en osaa niin en osaa

Betonireisi
19.08.2011, 17.26
Eilen laitettu uusi sisuri räjähti 30 km jälkeen niin että vieläkin tinnittää. Onneksi ei ollut vauhtia juuri yhtään, laitoin lennosta butyyliä tilalle ja matka jatkui. Uskaltaako noilla edes ajaa, ei taida lateksi sopia kuin ehkäisyyn?

PHI
19.08.2011, 22.24
Meikä vaihtanut Misukan A1-lateksit edestakas pyörään varmaan 15 kertaa ja kertaakaan ei ole puhjennut kolmen vuoden aikana. Ei asentaessa eikä ajaessa. Kyllä teillä on nyt siinä asennuksessa vikaa, jos koko ajan puhkeaa. Nih.

StePe
19.08.2011, 22.42
Meikä vaihtanut Misukan A1-lateksit edestakas pyörään varmaan 15 kertaa ja kertaakaan ei ole puhjennut kolmen vuoden aikana. Ei asentaessa eikä ajaessa. Kyllä teillä on nyt siinä asennuksessa vikaa, jos koko ajan puhkeaa. Nih.Pakko olla samaa mieltä. Tänä vuonna yhdestä vanhasta renkaasta venttiili irtosi (eli osui kohdalle Misukan lateksin tyyppiongelma), mutta muita vaurioita ei ole sattunut. Muutama vuosi sitten räjäytin yhden huonosti asennetun pumpatessa (ihan vaan testin vuoksi suunnilleen tarkoituksella - ja piti saada paikkamateriaalia muita renkaita varten:D).

E.T.
19.08.2011, 23.25
Eipä ole minultakaan lateksi koskaan puhjennut. Pari kolme venttiilivikaista on tielle sattunut. Eipä taida lateksisisurista kuitenkaan olla pikapuoliin väylille levitettävän tappasepelin selättäjäksi.:(

Betonireisi
20.08.2011, 00.05
Ei perskule, ei jaksa uskoa että olisin yhtäkkiä asentanut 4 rengasta niin huonosti että kaikki laukeavat käsiin? Vielä kun olen ollut noissa asennuksissa extra varovainen heti ekan puhkeamisen jälkeen. Tilasin Saldenilta 6 noita sisureita ja yksi on vielä hengissä, taisi olla vanhan varaston tyhjennys tyhmälle suomalaiselle. Tämän päiväinen räjähtäminenkin tapahtui kesken lenkin täysin puhtaalla asfaltilla (kävin oikein erikseen tarkistamassa paikan jälkeenpäin) ja ulkokumissa ei ollut mitään hajuakaan mistään läpäisystä, alla ovat ihan uudet open corsa evot. Jytky tuli kyllä kovaa, ulkokumi putosi kokonaan pois vanteelta, sisurin riekaleet kiertyvät etunavan ympärille ja jarrupalakin kääntyi! Kohdalla olleilta koululaisilta tuli varmaan kuset housuun. Aika jännä muuten että se yksi joka hukkasi paineita jo lenkin aikana, on nyt roikkunut tuossa silmän alla vuorokauden ja mitään muutosta ei ole tapahtunut, ilma pysyy hyvin......ei ilmeisesti siedä ulkokumia päällensä ;-)

Tiedä noista, huonot on kokemukset so far, mutta yritetään nyt vielä.....

YT
20.08.2011, 07.38
Se ulkokumi on hypännyt ensin pois vanteelta ja sitten sisäkumi on vasta räjähtänyt. Sisäkumi on ollut ulkokumin reunan ja vanteen välissä ja ajaessa se on elänyt sen verran, että siihen sisäkumiin syntyneeseen "pussiin" on päässyt ilmaa. Se on sitten nostanut päälikumin pois vanteelta ja sisuri on päässyt kurkkaamaan ulkoilmaa. Räjähdys johtuu siitä, että paine purkautuu erittäin nopeasta. Jos päälikumi on kunnolla vanteella, niin sisäkumi ei räjähdä vaan suhisee tai suhahtaa tyhjäksi.

Betonireisi
20.08.2011, 09.48
Se ulkokumi on hypännyt ensin pois vanteelta ja sitten sisäkumi on vasta räjähtänyt. Sisäkumi on ollut ulkokumin reunan ja vanteen välissä ja ajaessa se on elänyt sen verran, että siihen sisäkumiin syntyneeseen "pussiin" on päässyt ilmaa. Se on sitten nostanut päälikumin pois vanteelta ja sisuri on päässyt kurkkaamaan ulkoilmaa. Räjähdys johtuu siitä, että paine purkautuu erittäin nopeasta. Jos päälikumi on kunnolla vanteella, niin sisäkumi ei räjähdä vaan suhisee tai suhahtaa tyhjäksi.

Okei, en ala väittämään vastaan........uskomattomalta se vaan tuntuu että olis kestänyt 30 kilsaa väärin asennettuna. Täytyy alkaa reenaamaan renkaan laittoa.

Vecculiko
20.08.2011, 11.10
Mulla myös huonoja kokemuksia latekseista. Kovasti olen yrittänyt niitä tänä kesänä käyttää, mutta tuntuvat räjähtelevän todella helposti verrattuna esim. contin butyyli kumeen. Vaihdoin nyt alle ultremon zx renkaat ja noilla on ajotuntuma niin hyvä butyylien kanssa, että en välttämättä noita latekseja enää kaipaa. Todella vittumaista kun porukkalenkillä menee rengas puhki juuri kun ollaan päästy vauhtiin ja jengi joutuu venaa kun rengas räjähtää. Tänä kesänä on porukkalenkillä käynyt näin jo 3 kertaa noiden lateksien kanssa, lisäksi vielä muutama puhkeaminen omilla lenkeillä. Butyylin kanssa taitaa olla vain yksi rengasrikko kun lasi meni läpi päällyrenkaasta. Ei varmaan ihan sattumaa. Voi olla tietenkin että en noita osaa asentaa vaikka kuinka huolellinen yritän olla. Ajokilometrejä n. 7tkm tänä kesänä.

A.A
20.08.2011, 20.27
Michelinin Aircomp A1 Latex 23mm on jo kooltaan aika iso, ei siis mikään ihan ohut putki, kun sen on laittanut paikalleen on syytä tarkistaa erittäin pienellä paineella, ettei ole jäänyt päällirenkaan reunan alle. Käy koko rengas läpi molemmilta puolilta näin: Työntelet peukaloilla päällirengasta niin että näet sinne vanteen ja päällirenkaan väliin. Molemmilta puolilta täysi kierros. Jos näkyy, paineet pois ja yritetään saada se rengas kokonaan sinne sisärenkaan alle. Ja sama tarkistuskierros uudestaan. Niin monta kertaa että varmasti ei ole välissä.

Butyylihan pysyy siellä paljon helpommin, varsinkin sellainen pikkurillin paksuinen...

Shimaani
20.08.2011, 20.59
eikös tuo ole ihan normi proseduuri sisäkumia asenneltaessa - oli se sit butiilia tahi lateksiumiinia?

Oikeesti, noinhan se tehdään oikein. Kun ulkokumissa on tarpeeksi talkkia niin sisäkumi liukuu paikalleen tosi helposti. Tienlaidassa lenkkiporukka sit vaan odottaa niin kauan että homma on tehty ihan rauhassa kunnolla tai ne odottaa ihan kohta uudestaan.

Nimim.
lateksista en luovu

Coasting
20.08.2011, 22.11
Latexilla ajanut vuosia ilman ongelmaa. Tänään tuli eka probleema kun piti maasturiin asentaa Kojakit.
Airkomppi taitaa olla 1.9-2.1 kokoinen ja Kojak 1.35".
Oli sairaan vaikea saada tungettua sisään samalla kun muutenkin tiukka gummia ahtaa vanteelle. No sinne se meni ja ainakin vielä pysyy ilmat. Löytyykö muita hyviä 26" sisureita alle 1½" renkaille?

Coasting
28.08.2011, 23.04
Onpahan tänään uusi kokemus. Piti pumpata fillarit täyteen päivän koitosta varten ja pumppasin eturenkaan. Kesken takarenkaan pumppauksen eturengas pamahti. Ja siis PAMAHTI että korvat meni lukkoon. Painetta 6 bar. Latex letku halki noin 30 cm ja rengas tippui vanteelta. Nyt pitää metsästää sopivan kokoiset letkut kojakeihin. Tuo liian iso letku oli varmaan jäänyt huonosti johonkin. Pienemmillä paineilla oli kestänyt joitain kilsoja.