PDA

Näytä tavallinen näkymä : MTB ja 2 eturatasta

elasto
22.08.2009, 21.40
Heitetääs ilmoille muutamia n00b-kysymyksiä. Eli tarkoituksena olisi vaihtaa jäykkäperäsessä maasturissa eteen vain kaksi ratasta kolmen sijasta, koska tota pienintä ratasta ei tule oikeastaan ikinä käytettyä ja olisi kiva saada ketjulinja sellaiseksi, että voisi melkeinpä mitä yhdistelmää tahansa käyttää.

Tällä hetkellä mulla on tällanen setuppi: Sram X.0. trigger vaihdevivut, X.0 takavaihtaja pitkällä häkillä, XT etuvaihtaja, XT:n kammet rattailla 22-32-44, XT pakka 11-32 ja XT ketju.

Oon miettinyt jos ton pikkurattaan poistaisi kokonaan tai sitten hommaisi uudet kammet, koska olen hieman himoinnut jotain kevyempää kampisettiäkin.

Tässä nyt siis muutama kysymys:

1. Jos irrotan vaan ton pienimmän rattaan, niin saako tota ketjulinjaa säädettyä paremmaksi vai pysyykö noi kaksi isointa ratasta tasan samassa kohtaa?
2. Voiko pitkähäkkistä takavaihtajaa käyttää jos on vaan 2 eturatasta?
3. Jos joutuu ostamaan lyhyempihäkkisen takavaihtajan niin toimiiko maantietakavaihtaja noilla vivuilla jos on maantiepakka?
4. Pitääkö tosta etuvaihdevivusta säätää jotain, jotta siinä olisi vaan kaksi napsahdusta tai onko se edes mahdollista?
5. Pitääkö etuvaihtajaa säätää jotenkin kahta ratasta varten tai toimiiko tollanen maastovaihtaja edes siinä tapauksessa?
6. Joutuuko ostamaan maantielle tarkotetun etuvaihtajan ja toimiiko se sitten taas maastovipujen kanssa?
7. Jos ostan Sramin XX-sarjan kampisarjan kahdella eturattaalla niin toimiiko ne rattaat ton 9 ketjun kanssa vaikka ovatkin suunniteltu 10 lehtiselle pakalle?

En ainakaan itse löytänyt hakua käyttämällä tätä aihetta koskevia ketjuja, joten linkittäkää vaan vanhempiin ketjuihin jos löydätte. Modet voivat siinä tapauksessa myös lukita tämän jos on turha.

Ohiampuja
22.08.2009, 22.13
1. Jos irrotan vaan ton pienimmän rattaan, niin saako tota ketjulinjaa säädettyä paremmaksi vai pysyykö noi kaksi isointa ratasta tasan samassa kohtaa?
Eiköhän ne pysy, ei ne siitä siirry. Eikä Q-factorkaan korjaannu.

2. Voiko pitkähäkkistä takavaihtajaa käyttää jos on vaan 2 eturatasta? Kyllä voi, mutta se on vähän turhaa. Lyhythäkkinen riittää.

3. Jos joutuu ostamaan lyhyempihäkkisen takavaihtajan niin toimiiko maantietakavaihtaja noilla vivuilla jos on maantiepakka? Kunhan pakassa ja vivuissa on sama määrä naksuja.

4. Pitääkö tosta etuvaihdevivusta säätää jotain, jotta siinä olisi vaan kaksi napsahdusta tai onko se edes mahdollista? Eiköhän se mene vaijerin kireydellä kikkailemalla. Vivusta on käytössä kaksi ekaa naksua, sitten vaihtaja törmää rajoittimeen ja liike lakkaa.

5. Pitääkö etuvaihtajaa säätää jotenkin kahta ratasta varten tai toimiiko tollanen maastovaihtaja edes siinä tapauksessa? Eiköhän se toimi.

6. Joutuuko ostamaan maantielle tarkotetun etuvaihtajan ja toimiiko se sitten taas maastovipujen kanssa? Samalla kun luopuu pikkurattaasta, voi luopua painavasta maastoetuvaihtajasta ja laittaa vaikka D-A:n etuvaihtajan.

7. Jos ostan Sramin XX-sarjan kampisarjan kahdella eturattaalla niin toimiiko ne rattaat ton 9 ketjun kanssa vaikka ovatkin suunniteltu 10 lehtiselle pakalle? Tätä uutta XX-sarjaa ei kuulemma kannata sotkea vanhoihin osiin. Laita vaikka FSA:n 2-lehti kammet.

Täsmennyksenä pitää mainita, että en ole tehnyt 2-lehtistä maasturia, mutta miettinut olen asiaa jokusen kerran. :)

Toisaalta tykkään, että se 22-piikkinen on siellä turvana, kun ketjut hyppii kovissa alamäissä...

pööräilijä
22.08.2009, 23.14
Oon kanssa pohtinu tätä 2ratas asiaa, ja hyvä että tällänen ketju tuli jonku tehtyä, miks tota uutta XX kampee ei vois käyttää:( olis ollu jos sopivat ratas jaokki.., ku tolle xt:n 22t rattaalle ei oo koskaa käyttöö, ja isoinki on just ja just. maastossa aina 32t käytös. noitakampia ku ei oo iha hirveesti nii mitähä malleja on ylipäätää, fsa, kcnc, agilis, muita?

elasto
22.08.2009, 23.27
http://www.bike-components.de/products/info/p21041_K-Force-Light-Ceramic-MegaExo-2-fach-Kurbelgarnitur.html <- Näitä ilmeisesti tarkoitit, Ohiampuja? Olisihan noi aika namut. Millä tavalla noissa eroaa toi rattaiden kiinnitys jos kerta noista XT:n kammista ei saa säädettyä sitä ketjulinjaa paremmaksi poistamalla pienimmän rattaan?

Mites kun noissa Sramin vivuissa on toi 1:1 ja Shimanossa 1:2 niin miten noissa maantietakavaihtajissa menee? Onko Sramin vipujen kanssa yhteensopivia vai kannattaiskohan ostaa X.0 takavaihtaja lyhyellä häkillä?

Tota etuvaihdevivun säätämistä en oikeen tajunnut. Jostain muistan lukeneeni, että siitä voisi jotenkin poistaa yhden naksun.

Mites noissa maantielle tarkotetuissa etuvaihtajissa sitten kun Shimanolta löytyy 34,9mm ja Campagnololta 35mm. Nykyinen XT on tollanen 34,9 joten haittaneeko toi millin ero mitään?

Juide
23.08.2009, 00.48
3. Jos joutuu ostamaan lyhyempihäkkisen takavaihtajan niin toimiiko maantietakavaihtaja noilla vivuilla jos on maantiepakka?

Eihän sitä joudu ostamaan, mutta sellainen toimii hieman paremmin kuin pitkähäkkinen. X.0 triggerit eivät käskytä minkäänmerkkistä maantievaihtajaa. X.0 takavaihtajaa saa myös lyhyellä häkillä mikä toimii hyvin myös maantiepakan kans, mutta se mediumhäkki on paras jos käyttää maastopakkaa.

4. Pitääkö tosta etuvaihdevivusta säätää jotain, jotta siinä olisi vaan kaksi napsahdusta tai onko se edes mahdollista?

Etuvaihtajan rajoittimet vain kohdilleen ja vaijeri silleen, että vipu on pikkurattaalla kun ketju on siinä pienimmällä eturattaalla. Ei sen kummempaa. Usein vaijeriin jää löysää kun ketju on pienemmällä, mutta mitäpä se haittaa.

5. Pitääkö etuvaihtajaa säätää jotenkin kahta ratasta varten tai toimiiko tollanen maastovaihtaja edes siinä tapauksessa?

Joissakin runko-kampisarja-vaihtaja -yhdistelmissä etuvaihtajan rajoitinruuvien liikerata ei riitä, mutta ruuvit voi vaihtaa vähän pitempiin jos ongelmia ilmenee. Lähinnä ongelmaa voi olla pienemmän rattaan kanssa, jos ketjulinjaa ei saa tarpeeksi kapeaksi.

6. Joutuuko ostamaan maantielle tarkotetun etuvaihtajan ja toimiiko se sitten taas maastovipujen kanssa?

Ei joudu, mutta huomioithan sen että maantie-etuvaihtajat on tehty aina alavetoiselle vaijerille. Toimivat kyllä maastovivuilla sen kahden rattaan verran, jotkut jopa kolmen. Mullaki on Epicissä X.0 vivut ja Dura-Ace 7900 etuvaihtaja 32-42 rattaiden kans. Hyvin toimii ja on kevyt.

7. Jos ostan Sramin XX-sarjan kampisarjan kahdella eturattaalla niin toimiiko ne rattaat ton 9 ketjun kanssa vaikka ovatkin suunniteltu 10 lehtiselle pakalle?

Kyllä hyvin todennäköisesti toimii.

Kahdessa rattaassa maasturissa ei ole sen kummempia kummallisuuksia, kunhan vain saa sen ketjulinjan tarpeeksi kapealle. Nykyisillä HT2/megaexo/yms keskiöillä ketjulinjan säätö onkin usein aika mahdotonta, mutta vanha kunnon nelikantti pelastaa tilanteen.

fsol77m
23.08.2009, 00.58
Heitetääs ilmoille muutamia n00b-kysymyksiä. Eli tarkoituksena olisi vaihtaa jäykkäperäsessä maasturissa eteen vain kaksi ratasta kolmen sijasta, koska tota pienintä ratasta ei tule oikeastaan ikinä käytettyä ja olisi kiva saada ketjulinja sellaiseksi, että voisi melkeinpä mitä yhdistelmää tahansa käyttää.

Tällä hetkellä mulla on tällanen setuppi: Sram X.0. trigger vaihdevivut, X.0 takavaihtaja pitkällä häkillä, XT etuvaihtaja, XT:n kammet rattailla 22-32-44, XT pakka 11-32 ja XT ketju.

Oon miettinyt jos ton pikkurattaan poistaisi kokonaan tai sitten hommaisi uudet kammet, koska olen hieman himoinnut jotain kevyempää kampisettiäkin.

Tässä nyt siis muutama kysymys:

muut rattaat pysyvät paikoillaan vaikka pienimmän irroittaa eli ei vaikuta millään tavalla

2. Voiko pitkähäkkistä takavaihtajaa käyttää jos on vaan 2 eturatasta?

voi käyttää.

maantie vaihtajat on erilaisia verrattuna mtb pakkaan/vpuihin eli ei toimi.

väännät vain etuvaihtajan rajoittimen niin ettet pysty käyttämään pienintä. itse vipuun ei tarvitse tehdä mitään.

väännät vain etuvaihtajan rajoittimen niin ettet pysty käyttämään pienintä. itse vipuun ei tarvitse tehdä mitään.

ei joudu ja toimii jos ostat.
mutta huomaa se että maantie vaihtajat on alavetoisia ja mtb vaihtajat taas kaikkea ala ja ylä vetoisen välistä. eli kaapeloinnin joudut muokkaamaan uusiksi tai sitten ei edes onnistu toisissa pyörissä.

voi olla että toimii ja voi olla ettei toimi... riippuu täysin rattaiden toleransseista yms

En ainakaan itse löytänyt hakua käyttämällä tätä aihetta koskevia ketjuja, joten linkittäkää vaan vanhempiin ketjuihin jos löydätte. Modet voivat siinä tapauksessa myös lukita tämän jos on turha.
suurin osa ko. tiedosta onkin ripoteltuna sinne tänne... haku ehkä olisi löytänyt jotain tai sitten ei :)

http://www.bike-components.de/products/info/p21041_K-Force-Light-Ceramic-MegaExo-2-fach-Kurbelgarnitur.html <- Näitä ilmeisesti tarkoitit, Ohiampuja? Olisihan noi aika namut. Millä tavalla noissa eroaa toi rattaiden kiinnitys jos kerta noista XT:n kammista ei saa säädettyä sitä ketjulinjaa paremmaksi poistamalla pienimmän rattaan?

laakerointi tapa muuttuu keskiössä mutta edelleen rattaat on kammessa kiinni joten vaikka irrotat pienimmän rattaan niin se ei vaikuta mihinkään.
ainoa järkevä tapa muokata ketjulinjaa ulkopuolisilla kuppilaakereilla joihin ko settikin kuuluu on säätää sitä keskiön alle tulevien prikkojen avulla mutta aivan mahdottomia säätöjä ei tuollakaan pysty tekemään sillä tuloksena voi olla rattaiden kiinniottaminen itse runkoon tms.

Mites kun noissa Sramin vivuissa on toi 1:1 ja Shimanossa 1:2 niin miten noissa maantietakavaihtajissa menee? Onko Sramin vipujen kanssa yhteensopivia vai kannattaiskohan ostaa X.0 takavaihtaja lyhyellä häkillä?

ei toimi sram ja shimano on lähes täysin epäyhteensopiva keskenään.
ei kannata niinkauan kunhan vanha x.0 toimii.

Tota etuvaihdevivun säätämistä en oikeen tajunnut. Jostain muistan lukeneeni, että siitä voisi jotenkin poistaa yhden naksun.

ei voi poistaa naksua.. etuvaihtajan rajoittimen säätö riittää.

Mites noissa maantielle tarkotetuissa etuvaihtajissa sitten kun Shimanolta löytyy 34,9mm ja Campagnololta 35mm. Nykyinen XT on tollanen 34,9 joten haittaneeko toi millin ero mitään?
ei haittaa yhtään mitään :)

Kahdessa rattaassa maasturissa ei ole sen kummempia kummallisuuksia, kunhan vain saa sen ketjulinjan tarpeeksi kapealle. Nykyisillä HT2/megaexo/yms keskiöillä ketjulinjan säätö onkin usein aika mahdotonta, mutta vanha kunnon nelikantti pelastaa tilanteen.

onnistuu.. ja itseasiassa todella helposti ht2/megaexo yms sillä vaikka ohjeet sanovat yleensä niin että kaksi spaceria vasemmalle ja yksi oikealle puolelle niin ketjulinjaa hakiessa voikin sopivasti säätää niin että laittaa vaikka kaikki kolme vain vasemmalle tai tekee ohjeen toistappäin eli kaksi spaceria oikealle puolelle missä rattaat ovat ja toimii 110% :)
tai jättää itse keskiöstä kaikki prikat pois ja laittaa 24mm sisähalkaisijaiset prikat itse kampiakselin ja keskiön väliin :)

elasto
23.08.2009, 01.10
fsol77m: Millä perusteella maantievaihtajat ei toimi maastovivuilla? Mun käsittääkseni maantie-etuvaihtaja toimii ainakin millä vivulla tahansa ja esim. Shimanon maantietakavaihtaja toimisi jos olisi vaan Shimanon maastovipu.

mantis
23.08.2009, 01.17
Pistän tähän omat kyssärit perään.

1. Toimiiko xt-etuvaihtaja sram x.0 kierrevaihtajien kanssa?
2. Mulle tulee x.9 takavaihtaja x.0 kahvojen kanssa ja xt-takapakka, toimiiko?

thnx

fsol77m
23.08.2009, 01.17
fsol77m: Millä perusteella maantievaihtajat ei toimi maastovivuilla? Mun käsittääkseni maantie-etuvaihtaja toimii ainakin millä vivulla tahansa ja esim. Shimanon maantietakavaihtaja toimisi jos olisi vaan Shimanon maastovipu.

aa... anteeksi erehdykseni.. etuvaihtajat toimii tietysti (jos vain voi kaapeloida alavetoiseksi) vipujen kanssa mutta takavaihtajat/vivut on se epäyhteensopiva joukkio :)

Pistän tähän omat kyssärit perään.

1. Toimiiko xt-etuvaihtaja sram x.0 kierrevaihtajien kanssa?

toimii

2. Mulle tulee x.9 takavaihtaja x.0 kahvojen kanssa ja xt-takapakka, toimiiko?

thnx
toimii.. (kunhan vain on 9 lehtinen takapakka)

elasto
23.08.2009, 01.53
aa... anteeksi erehdykseni.. etuvaihtajat toimii tietysti (jos vain voi kaapeloida alavetoiseksi) vipujen kanssa mutta takavaihtajat/vivut on se epäyhteensopiva joukkio :)
Kyllä mä olen nähnyt aika monta fillaria missä on esim. XTR vipu ja Dura Ace takavaihtaja + maantiepakka. :seko:

EDIT: Sen tiedän ettei noilla mun X.0 vivuilla toimi mikään maantietakavaihtaja, koska niissä on se 1:1 systeemi, mutta jos olisi Shimanon vivut niin mun käsittääkseni pitäisi toimia maantietakavaihtaja.

fsol77m
23.08.2009, 02.45
Kyllä mä olen nähnyt aika monta fillaria missä on esim. XTR vipu ja Dura Ace takavaihtaja + maantiepakka. :seko:

EDIT: Sen tiedän ettei noilla mun X.0 vivuilla toimi mikään maantietakavaihtaja, koska niissä on se 1:1 systeemi, mutta jos olisi Shimanon vivut niin mun käsittääkseni pitäisi toimia maantietakavaihtaja.

käsitinkin kysymyksen niin että sramin vipu ja shimpan vaihtaja.. toki shimpan vaihtajat kaikki toimii shimpan vipujen kanssa oli ne sitten xt:tä tai jotain muuta esim maantie sarjaa tms

H. Moilanen
23.08.2009, 07.03
Saa säädettyä. Keskiöstä laakerikupit irti. Oiken kupin alla on kaksi prikkaa (jos muhvi on 68mm) joista toisen voi siirtää vasemman kupin alle. 73mm muhvilla se ainoa prikka (oikean kupin alla) siirretään vasemmalle puolelle. Haittapuolena tietenkin koko kampisetin siirtyminen vasemmalle --> saattaa tuntua hölmöltä polkea.

haedon
23.08.2009, 08.03

Niin kuin H.Moilanen kertoi niin niitten sovitinrenkaiden puolta vaihtamalla onnistuu. Muutos on niin pieni ettei kampien siirtymistä vasemmalle huomaa polkiessa, mutta ketjulinja on parempi ja kaikki takarattaat käytettävissä molemilla eturattailla. Itse olen ajanut jo pari vuotta yhdellä/kahdella eturattaalla. 32/44 on ihan riittävä enkä näe syytä miksi tarvitsisi pienempää eturatasta. 32:ella jaksaa polkea niin jyrkkää mäkeä kuin renkaiden pito vaan riittää.

Ohiampuja
23.08.2009, 10.43
Juu, muistin väärin. Syyskuun MBA:ssa on juttu tuosta Sramin XX -sarjasta ja se olikin niin, että niitä XX-rattaita ei voi laittaa vaikka XTR-kampiin. Niissä on oma kiinnityssysteeminsä.
Ainakin Shimanolla vaihdevivut ja takavaihtajat käy ristiin. Esim joissain C-C pyörissä voi olla vaikkapa Ultegran kahvat ja XT takavaihtaja. Ja sitten muistaakseni jossain vanhassa MBA:ssa esiteltiin DH-kisapyörä, jossa oli Sramin maastovivut ja Red-takavaihtaja. Kunhan pakassa on yhtä paljon rattaita kun vivussa on naksuja.

Minun mielestä siitä 2-lehtisestä saisi parhaan hyödyn jos sitä Q-factoriakin pystyisi samalla kaventamaan, mutta se taitaisi vaatia kampien vaihtoa.
Se ketjulinja kapenee luonnollisesti, jos 22:n tilalle vaihtaa suurimman rattaan mikä mahtuu pyörimään. Muistaakseni ainakin 28 piikkisiä tehdään 64 mm pulttijaolla, ja sitten heittää 32 ja 44 rattaat pois ja laittaa siihen 32:n tilalle vaikkapa 40:n rattaan. Eli silloin se uloin ratas jää pois käytöstä.

Tämä PMP tekee monenlaisia rattaita, täältä pitäisi löytyä jokaiselle sopiva ratas. Tässä XT-kampiin tarkoitettu konversiosetti, tuollainen 40 / 28 olisi 29er:n sopiva.

http://www.pmpbike.net/bike.php/p-6x41x188/codsart-271/page-1/Transform-Kit-for-cranks-to-4-Arms-%28XT%29.htm

elasto
23.08.2009, 11.05
Toi PMP:n systeemi vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta.

Jos nyt kuitenkin ostaisi uudet kammet eli nämä:

http://www.bike-components.de/products/info/p21041_K-Force-Light-Ceramic-MegaExo-2-fach-Kurbelgarnitur.html

Niin onko noissa se ketjulinja nyt sitten automaattisesti sellanen mitä haluan eli koko pakkaa voi käyttää kummallakin eturattaalla?

Noiden lisäksi jos laittaisi sitten vaikka jonkun Campagnolon etuvaihtajan ja vaihtaisi takavaihtajan vaikka keskipitkällä häkillä varustettuun X.0 vaihtajaan.

o.j.
23.08.2009, 11.21
Kukaan ei kai ole vielä ehdottanut Middleburnia?

http://chainreactioncycles.com/Kits.aspx?ModelID=3345

tai

http://chainreactioncycles.com/Kits.aspx?ModelID=3352

Keskiövaihtoehdot 4-kantti ja ISIS...

o.j.
23.08.2009, 11.32
Tuli vielä mieleen, että uusi D-A takaavaihtaja (7900) _muistaakseni_ toimii eri vedolla kuin vanhat, eli ei olisi yhteensopiva. Voin olla toki räikeästi väärässäkin... Kannattaa kuitenkin tarkistaa jos semmoista meinaa laittaa. Aikaisemmin kaikki Shimanon vaihtajat ovat jutelleet keskenään sujuvasti.

Sinun tapausessa viisainta lienee kuitenkin pitää vanha takavaihtaja tai vaihtaa lyhyempihäkkiseen vastaavaan (tai näin ainakin itse toimisin). Etuvaihtajan vaihto maantiemalliin saattaa aiheuttaa ns. säätämistä jos rungon vaijerivedot tulee yläkautta, alavedolla vaihto pitäisi mennä kivuttomasti.

mantis
23.08.2009, 11.38
Itse olen ajanut jo pari vuotta yhdellä/kahdella eturattaalla. 32/44 on ihan riittävä enkä näe syytä miksi tarvitsisi pienempää eturatasta. 32:ella jaksaa polkea niin jyrkkää mäkeä kuin renkaiden pito vaan riittää.

Mites 29" kanssa? Onko tuo 32/44 hyvä vai 22/36 sittenkin? Ajo on maastosta maantielle sekä talviajoa.

elasto
23.08.2009, 11.41
Tuli vielä mieleen, että uusi D-A takaavaihtaja (7900) _muistaakseni_ toimii eri vedolla kuin vanhat, eli ei olisi yhteensopiva. Voin olla toki räikeästi väärässäkin... Kannattaa kuitenkin tarkistaa jos semmoista meinaa laittaa. Aikaisemmin kaikki Shimanon vaihtajat ovat jutelleet keskenään sujuvasti.

Sinun tapausessa viisainta lienee kuitenkin pitää vanha takavaihtaja tai vaihtaa lyhyempihäkkiseen vastaavaan (tai näin ainakin itse toimisin). Etuvaihtajan vaihto maantiemalliin saattaa aiheuttaa ns. säätämistä jos rungon vaijerivedot tulee yläkautta, alavedolla vaihto pitäisi mennä kivuttomasti.

Takavaihtajan oon päättänyt pitää ennallaan, tai siis samanlaisena, mutta lyhyemmällä häkillä. Nyt pitäisi vaan miettiä, että lyhyt vai keskipitkä. Keskipitkä ilmeisesti kun maastopakkaa käytän? Tälläkään tuskin on mikään palava kiire, koska pitkä häkki ilmeisesti kuitenkin toimii kahdenkin eturattaan kanssa?

Tällä hetkellä etuvaihtajan vaijeri tulee ylhäältä päin, mutta olen ostamassa uutta runkoa missä se tulisi alhaalta, joten silloin voin varmaan samalla ostaa maantietuvaihtajan ja käyttää siihen asti tota vanhaa maastovaihtajaa.

Eli oikeastaan pelkkää uutta kampisarjaa olisin nyt alkuun ostamassa tai sitten säädän vaan noita nykyisiä ostamalla ehkäpä jonkun tollasen PMP:n tapasen systeemin. Nyt on vaan hieman epäselvää vielä ton ketjulinjan kanssa. Mitä tuo Q-Factor siis tarkoittaa? Noista FSA:n kammista lukee, että Q-Factor on 168mm ja "Kettenlinie" 48mm. En tosin löytänyt noista nykyisistä XT:n kammista vastaavaa dataa, joten en tiedä sitten onko se ketjulinja automaattisesti parempi noilla FSA:n kammilla mitkä on ilmeisesti suunniteltukin vain kahdelle eturattaalle kun niitä sellaisenaan myydään?

Liraren
23.08.2009, 12.06
Mulla on tällanen setup: Race Face Turbine LP compact nelikanttikammet, Race Face Taperlock titaaniakselinen nelikanttikeskiö 107 mm akselilla, Middleburnin SlickShift 32t ja 40t rattaat ja XTR FD M-970 etuvaihtaja. Rungon muhvi on 68 mm ja tuossa Tapelock-keskiössä on kauluksettomat kupit molemmin puolin, joten sen voi asentaa epäkeskeisesti ja ketjulinjan saa varmasti kohdalleen. Mulla on rataspuolen kupin reuna 1,5 mm muhvin sisässä ja toiselta puolelta tulee 3-4 mm yli.

Toimii.

o.j.
23.08.2009, 12.35
Takavaihtajan oon päättänyt pitää ennallaan, tai siis samanlaisena, mutta lyhyemmällä häkillä. Nyt pitäisi vaan miettiä, että lyhyt vai keskipitkä. Keskipitkä ilmeisesti kun maastopakkaa käytän? Tälläkään tuskin on mikään palava kiire, koska pitkä häkki ilmeisesti kuitenkin toimii kahdenkin eturattaan kanssa?
Pitkä häkki toimii, kuten aiemminkin on todettu. Siinä on vain vähän ylimääräistä kiristysvaraa ketjulle.

Eli oikeastaan pelkkää uutta kampisarjaa olisin nyt alkuun ostamassa tai sitten säädän vaan noita nykyisiä ostamalla ehkäpä jonkun tollasen PMP:n tapasen systeemin. Nyt on vaan hieman epäselvää vielä ton ketjulinjan kanssa. Mitä tuo Q-Factor siis tarkoittaa? Noista FSA:n kammista lukee, että Q-Factor on 168mm ja "Kettenlinie" 48mm. En tosin löytänyt noista nykyisistä XT:n kammista vastaavaa dataa, joten en tiedä sitten onko se ketjulinja automaattisesti parempi noilla FSA:n kammilla mitkä on ilmeisesti suunniteltukin vain kahdelle eturattaalle kun niitä sellaisenaan myydään?
Q-factor tarkoittaa kampien ulkoreunojen etäisyyttä toisistaan polkimien kiinnityspaikan kohdalta, joka siis määrittää kuinka leveälle polkimet tulevat (toki tähän vaikuttaa myös polkimien akselien pituus).

"Kettenlinie" eli ketjulinja tarkoittaa 3-rattaisissa kammissa keskimmäisen rattaan etäisyyttä rungon keskilinjasta. 2-rattaisissa ketjulinja määritellään rattaiden puoliväliin ja 1-rattaisilla luonnollisesti sen ainoan rattaan kohdalle. HT2-keskiöisten maastokampien ketjulinja on 50 mm eli pari milliä kampeampi näyttäisi olevan tuo FSA (pikkurattaat lienevät aika lailla samoilla kohdilla jos/kun tämä FSA on 2-rattainen).

Ohiampuja
23.08.2009, 13.29
Eihän niitä vaihtajia ole pakko vaihtaa, mutta käsittääksi silloin puolet projektin eduista jää käyttämättä. Eli kevyempi etuvaihtaja ja kevyempi/lyhyempi takavaihtaja. Esim etuvaihtajat XT 152 g, Ultegra 104 g.

Tuosta häkin pituudesta, Sramista en tiedä, mutta Shimano ilmoittaa takavaihtajan speksit selkeinä numeroina, esim lyhyt-XT.
Maximum Sprocket 34T, Minimum Sprocket 11T, Front Difference 22T, maximum Total Capacity 33T.

Jotenkin nuo ketjulinja jutut tuntuvat vähän hieromiselta. Mitä tuollainen 2 mm ero oikein vaikuttaa, kun sitä vertaa takapakan leveyteen, joka on n 35 mm? Eihän se taida vaikuttaa edes yhden rattaan vertaa... (piti mitata, 9-takapakassa ratasjako on noin 4 mm) Maantie-etuvaihtajien ketjulinja taitaa olla 43,5 mm, jos jotain vaikuttaa siihen säädettävyyteen...

Liraren
23.08.2009, 18.04
Kun ketjulinja vedetään niin sisään kuin saadaan, niin voi ihan hyvin ajaa vaikka iso-iso -yhdistelmällä, mitä ei normisysyteemeissä kyllä kannata harrastaa. Ja mitä kapeammalla jatalt on, niin sitä paremmin tulee tehoa verrattuna länkkäriasentoon.

Ohiampuja
23.08.2009, 18.35
Juu, tuon Q-factorin merkityksen ymmärrän kyllä. Mutta auttaako tuollainen 2 mm muutos ketjulinjassa tuohon iso-iso tilanteeseen käytännössä? Pitäisikö se ketjulinja saada lähemmäs maantielukuja, silloin se tilanne paranisi melkein kahden rattaan verran.

Mutta se rattaiden vaatima tila käy aika kapeaksi siinä takahaarukassa, kun tilaa pitäisi olla pulleille renkaillekkin...

elasto
24.08.2009, 01.19
Nyt tuntuu kyllä siltä, että tää homma alkaa menemään jo todella sekavaksi. Kauhealta säädöltä vaikuttaa noin pieneksi asiaksi.

http://www.pmpbike.net/bike.php/p-6x41x188/codsart-271/page-1/Transform-Kit-for-cranks-to-4-Arms-(XT).htm

Jos tollasen systeemin esim. ostaisi, niin auttaako se muka mitenkään siihen asiaan, että voisi niillä kummallakin eturattaalla käyttää koko pakkaa? Lähinnä mietityttää se, että kun eikös keskiratas edestä ole yleensä aikalailla keskellä sitä pakkaa kun päältäpäin katsoo sitä ketjulinjaa? Jos näin on niin millä tavalla toi eroaa siitä, että olisi ne rattaat isoimman ja kesimmäisen kohdalla eli pikkuratas vaan poissa? Tossa kun ne olisi pienimmän ja keskimmäisen kohdalla? Vai onko kyse enemmänkin siitä miten etuvaihtajan saa säädettyä? Eli pystyykö sen etuvaihtajan säätämään niin, ettei ketju ota etuvaihtajan häkkiin kiinni millään yhdistelmällä paremmin jos ne kaksi eturatasta on pienimmän ja keskimmäisen kohdalla verrattuna keskimmäiseen ja isoimpaan? Jos joku nyt tajusi mitä meinaan. Eihän tolla ketjulinjalla vissiin muuten mitään väliä ole kunhan se ketju ei osu etuvaihtajan häkkiin? Jos nyt oon edes jotenkin asian ytimessä, niin onko maantie-etuvaihtajissa se säätövara pienempi ja/tai koko häkkikin kapeampi kun ovat kahdelle eturattaalle suunniteltuja?

Ohiampuja
24.08.2009, 08.41
Nyt tuntuu kyllä siltä, että tää homma alkaa menemään jo todella sekavaksi. Kauhealta säädöltä vaikuttaa noin pieneksi asiaksi.
Ei sitä ketjulinjaa etuvaihtajan mahdollista hankausta varten viritellä, sen saa hoidettua vaikka Gripshifteillä. Mitä suoremmalla ketjulinjalla pystyy ajamaan, sitä vähemmän ketjut ja rattaat kuluu.

Mutta eiköhän suurin syy näihin 2 * 9 virityksiin, ole se kun kun isot ja vahvat pojat maailmalla ajaa noin, niin pitäähän sitä itsekin kokeilla. :)
Ja toinen syy on se gramman viilaus...

JiiH
24.08.2009, 08.50
Mutta eiköhän suurin syy näihin 2 * 9 virityksiin, ole se kun kun isot ja vahvat pojat maailmalla ajaa noin, niin pitäähän sitä itsekin kokeilla. :)

Toinen syy voi olla se, että pääsee eroon etuvaihtajan käytöstä maastossa. Vakio 22-32-44 -rattailla ainakin minulla käy niin, että 32-piikkinen on se normiratas, ja joskus joutuu ylämäkiin vaihtamaan pienimmälle. 22-piikkinen on taas liian pieni jotta voisi käyttää vain sitä, varsinkin kun pieni-pieni -yhdistelmät eivät oikein pelitä.

Kaksysissä 24-36 -setti (+rockring) toimii ainakin minulla hyvin. Pikkuratas toimii maastossa oikeastaan aina, ja takapakkaa tulee käytettyä paljon tasaisemmin kuin kolmella rattaalla. 36-piikkinen taas toimii siirtymärattaana. 26-tuumaisissa tuo yhdistelmä vastaisi varmaan suunnilleen 27-40 -settiä.

Midnight Walker
24.08.2009, 10.32
Itse en ole kymmeneen vuoteen käyttänyt sitä pienintä lehteä edestä, mutta aina se siellä on kuitenkin ollut, ihan suojana jos ketju sattuu tippumaan sinne. Yhtä hyvinhän sen kyllä sieltä voisi raapia pois tai siis muuttaa systeemit tuohon kahdelle eturattaalle. Suuri osa ajastahan tulee keskilehdellä ajettua, mutta myös isoin lehti on aika useasti käytössä. Täytynee tuon pikkulehden poisjättämistä harkita jos jossain välissä uuden pyörän nyt saa hankittua.

elasto
24.08.2009, 10.42
Ei sitä ketjulinjaa etuvaihtajan mahdollista hankausta varten viritellä, sen saa hoidettua vaikka Gripshifteillä. Mitä suoremmalla ketjulinjalla pystyy ajamaan, sitä vähemmän ketjut ja rattaat kuluu.

No mä olen kyllä aina halunnut olla iso ja vahva poika. Grammojakin tykkään viilailla. Ehkä mä otan sitten vaan ton pienimmän rattaan nyt aluksi tuolta helvettiin. Sitä voi pitää lenkeillä mukana ja käyttää heittotähtenä jos sattuu tulemaan ongelmia liikenteessä.

Ohiampuja
24.08.2009, 10.49
Toinen syy voi olla se, että pääsee eroon etuvaihtajan käytöstä maastossa.
Tästä olen samaa mieltä, 22-32 yhdistelmä ei ole oikein sopiva 29" maasturiin. Joskus olen mietiskellyt pelkästään yhtä etulehteä, kuten Redlinen (http://www.redlinebicycles.com/2009-redline/425/Redline_D660.jpg) 29:ssä.
Olisikohan joku 28-piikkinen soiva peli? Tai 26-36 voisi olla kanssa passeli...

JiiH
24.08.2009, 11.03
Tästä olen samaa mieltä, 22-32 yhdistelmä ei ole oikein sopiva 29" maasturiin. Joskus olen mietiskellyt pelkästään yhtä etulehteä, kuten Redlinen (http://www.redlinebicycles.com/2009-redline/425/Redline_D660.jpg) 29:ssä.
Olisikohan joku 28-piikkinen soiva peli? Tai 26-36 voisi olla kanssa passeli...

Ainakin paperilla 1*9 näyttäisi ihan hyvältä näiden 12-36 takapakkojen kanssa, mitä on tulossa markkinoille. Peruspolkulenkkeilyyn varmaan ihan mainio systeemi.

Ohiampuja
24.08.2009, 11.08
Yksi etulehti saattaa kaivata jonkinlaista ketjuohjuria...

Liraren
24.08.2009, 14.59

Mulla tärkein syy oli se, että 22-32-44 systeemissä 22t-ratasta en käyttänyt koskaan, 44t-ratasta jonkin verran mutta esim. kiihdyttäessä kovaa hyppäys 32 > 44 on tuntu liian isolta, jos piti saman vaihteen takaa. Nyt on välitykset kohallaan ku on 32/40 ja pakka on 11-32 ysilehtinen. Suurin osa ajosta menee 40t-rattaalla. Nyt kun myös eturattaat on vedetty niin lähelle runkoa kun voi, niin etuvaihtajan käyttö on aika minimaalista. Ketju ei ole huonossa asennossa pakan äärilaidoillakaan. Myöskään pienemmälle tai isommalle eturattaalle vaihtaminen ei aiheuta niin karua eroa kadenssissa. Pysyy jotenki paremmin rytmi ajossa.

No tulihan se painonpudotus siinä kylkiäisinä tietenkin.

Edit: Viime kesänä maastopyöräilyn aloittanut kaveri sanoi, että ei ole koskaan ajanut maastossa muilla kuin 32t-rattaalla. Syy sama yo. selityksessä.

elasto
31.08.2009, 16.12
Toimiiko maastovivulla sekä campan että shimanon maantie-etuvaihtajat?

simojoki
31.08.2009, 16.19
Sillon kun löyty vielä enempi vaihteita maasturista, niin viimeset kolme vuotta oli 38-28 eturieskat, joista 98% ajasta oli ketju tolla 38:lla. Jos joskus tulee tehtyä vaihdemaasturi, niin taitaa jäädä ketjuohjurin kans 1x9:ksi.

Ohiampuja
31.08.2009, 17.41
Jos joskus tulee tehtyä vaihdemaasturi, niin taitaa jäädä ketjuohjurin kans 1x9:ksi.
Tarkoitat varmaan 1 x 10? :rolleyes:

haedon
31.08.2009, 17.56

Vai onko se sitten jo 1 x 11 ne tulevat di2:set sun muut;).

simojoki
31.08.2009, 18.23
Öö en, tai jos sinä kauniina päivänä ei muuta ole saatavilla, niin kyllä. :)

(tai sit jos tekis yhen takakiekon tolla Alfinen navalla niin sais heleposti 1x8:n...)

Heku
01.09.2009, 13.29
Mulla oli 2*9 systeemi, mutta otin pienemmän edestä pois ku ei tullu käytettyä. Nyt poljen maastossa pelkällä 36t-rattaalla. Ketjuohjuri on tietty must tällaisella setupilla.

elasto
01.09.2009, 22.41

Osaisiko kukaan maantiepuolen kaveri tähän vastata? Mulla kun ei ole oikeen mitään hajua noista maantieosista...

mantis
01.09.2009, 23.57
Mä kerron jahka saan viritettyä sramin forcen x.0 vaihtajiin. Sillä välin joku muu voi kertoa etukääteen petynkö. ;)

Vertti83
02.09.2009, 00.16
Lainaampa hieman topiikkia, kun itsellä on hieman vastaavanlaatuisia suunnitelmia...

Eli pyöränä toimii Spessun Stumpy FSR jolla tulee lähinnä Vaasan kivikkoisissa metsissä ajeltua, joten isoa ratasta ei tule käytettyä käytännössä ollenkaan, ja pientäkin tosi harvoin. Tarkoituksena olis siirtyä nykyisestä 22/32/44 kofiguraatiosta 26/36/bashring konfiguraatioon, ja mieluusti siten että kummallakin eturattaalla pystyisi käyttää kaikkia takarattaita. Takana perus 11-34t 9-lehtinen...

Kysymyksiä mitkä lähinnä tulevat mieleen:

1. Ketjulinja, joka on tässäkin triidissä pullahtanut esiin. Onko edes mahdollista ja onko toisaalta mitään järkeä/käytännön hyötyä koettaa siirtää ketjulinjaa "ulommas"? Ilmeisesti näillä sovitinholkeilla onnistuisi? Tutkailin tilannetta ja näyttäisi olevan 73mm leveä tuo keskiön kohta rungossa ja jonkinlainen prikka näyttää kampien rattaiden puolella olevan...

2. Ketjujen lyhennys. Onko tähän jotakin nyrkkisääntöä miten paljon ketjuja saa tai kannattaa lyhentää? Miten tiukalla takavaihtaja saa olla? Riittääkö jos ketjun saa viriteltyä kiinni ketjun kulkiessa molempien päiden isojen rattaiden yli? Nyt tilanne on sellainen että jos on pienin eturatas käytössä niin kolmea pienintä takaratasta ei pysty käyttämään, koska takavaihtajan kiristysvara loppuu. Ei nyky konfigilla haittaa kun tuollaisia "ratas suhteita" ei tule käytettyä, mutta kun tulevaisuudessa vastaava pieni-pieni skenaario tullee vastaan...

Juuzo
02.09.2009, 01.45
Mulla on 26/36/bash ihan vaan sillä samalla yhdellä prikalla 73mm keskiössä ja pystyn käyttämään koko pakkaa molemmilla rattailla, tosin iso-iso yhdistelmä hieman rahisee etuvaihtajaan mutta todellisuudessa sitä ei juuri tule käytettyä. Mitä taas ketjun pituuteen tulee niin joku ohje taitaa olla siten, että ketju kiertää sekä edestä että takaa ison rattaan menemättä (siis menemättä takavaihtajan kautta) ja siihen lisätään kaks linkkiä. Itse mittasin viimeksi näin ja ihan hyvä tuli.

o.j.
02.09.2009, 09.44
Mitä taas ketjun pituuteen tulee niin joku ohje taitaa olla siten, että ketju kiertää sekä edestä että takaa ison rattaan menemättä (siis menemättä takavaihtajan kautta) ja siihen lisätään kaks linkkiä. Itse mittasin viimeksi näin ja ihan hyvä tuli.

Tuo on usein tällä(kin) palstalla esiintyvä ohje. Täysjoustossa kannattaa ottaa huomioon, että etu- ja takarattaiden välimatka saattaa muuttua perän joustaessa. Tällöin voi olla aiheellista jättää vielä yksi ylimääräinen linkkipari ketjuun. Asiaahan voi demonstroida vaikkapa irrottamalla iskarin toinen pää jolloin jousitusta on helppo liikutella.

Wasserträger
02.09.2009, 10.59
Osaisiko kukaan maantiepuolen kaveri tähän vastata? Mulla kun ei ole oikeen mitään hajua noista maantieosista...

Tuossa threadissa on ansiokas tutkielma ja viritys Shimanon etuvaihtavien maasto- ja maantieosien sotkemisesta:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=32065
Tarkkaan ottaen päinvastainen tilanne, eli maantie(tripla)kahvat ja maastoetuvaihtaja, mutta perusongelma ei kai muutu, että jo Shimanolla maasto- ja maantiesysteemit eivät toimi edessä noin vaan suoraan. Gripshiftillä pitäisi kai onnistua käskyttämään mitä tahansa etuvaihtajaa sen matkaa mitä kahdella rattaalla tarvii.

...Tarkoituksena olis siirtyä nykyisestä 22/32/44 kofiguraatiosta 26/36/bashring konfiguraatioon,...

1. Ketjulinja, joka on tässäkin triidissä pullahtanut esiin. Onko edes mahdollista ja onko toisaalta mitään järkeä/käytännön hyötyä koettaa siirtää ketjulinjaa "ulommas"? Ilmeisesti näillä sovitinholkeilla onnistuisi? Tutkailin tilannetta ja näyttäisi olevan 73mm leveä tuo keskiön kohta rungossa ja jonkinlainen prikka näyttää kampien rattaiden puolella olevan...

Periaatteessa voi ainakin johonkin rajaan asti, uusi kasettikeskiö pidemmällä akselilla ja näissä uudemmissa systeemeissä noilla prikoilla säädetään ketjulinjaa (ymmärtääkseni, mulla on vielä kaikissa kasetti- tai kellokeskiö). Kannattaako on sitten eri juttu, ainakin itse pyrkisin ennemminkin kaventamaan polkemisen kannalta. Jotain 27-29/40-42 -settiä olen itsekin miettinyt, mutta juuri tuo ketjulinja potkii vastaan. Alle 32:lla pikkurattaalla kun triplakammista joutuu nimenomaan käyttämään ne sisemmät kaksi paikkaa eikä ulompia, niin ketjulinjaa pitäisi siirtää väärään suuntaan. Enkä ole itse asiassa ihan tarkkaan edes katsonut että miten 28 näyttäisi mahtuvan chainstayn viereen nykykeskiöllä.

Omaan käyttöön 32 pienempänä on hiukan turhan iso, kyllä sillä mennään mutta pidemmillä lenkeillä se ei ole oikein taloudellinen. Tahkolla tuli kokeiltua käytännössä kun paha chainsuck ruhjoi pikkurattaan jo alkuvaiheessa. Eka kiekka meni hyvin niin että kevein välitys oli 32-32 mutta toisen loppupuolella ei enää oikein tultu jyrkissä paikoissa. No, sainpahan tekosyyn miksi tasatuntitavoite ylittyi muutamalla minuutilla ...

Kammet nyt tosin ovat jo valmiiksi Middleburnit, joissa tuo triplaspider ei ole kiinteä osa kampea vaan kiinni lukkoprikalla joten sen voisi vaihtaa suoraan noihin: http://www.middleburn.co.uk/chainrings_duo.php.
En löytänyt speksiä että mikä duo:n ketjulinja on, pitäisi vissiin ostaa rattaat ja katsoa miltä näyttää onko tarvetta tai mahdollisuutta lyhentää keskiötä. Maalaisjärjellä ajatellen loogista voisi olla, että duo:n rattaat olisivat jo valmiiiksi vastaavaan triplespiderin keskimmäisen rattaan kahta puolin eli about takapakan keskellä ? Tai sitten ei :)

Juide
02.09.2009, 13.19

Kaikki yhdistelmät toimii, kahdella rattaalla ei mitään ongelmia. Pienemmällä rattaalla saattaa kombinaatiosta riippuen etuvaihtajan vaijeri olla vähän löysällä mutta mitäpä se haittaa. Kyllä on myös tupla-Record nähty toimivana kolmen eturattaan ja gripparin kanssa, mutta se vaatii jo tarkkaa säätämistä.

-->Wasserträger
Middleburnin Duo-rattaiden ketjulinja on sitten sama kuin siinä kolmelle rattaalle tehdyssä spiderissäkin, eli esim. 32-42 Duo-rattaat ovat juuri samoissa kohdissa kuin 32 ja 42 laitettuna ns. perinteiseen spideriin. 5p-compact pulttijaolla saa 29-hampaisen siihen isommalle pulttikehälle.

Middleburnin kahdelle rattaalle tehdyissä spidereissä ketjulinja on sitten muutaman millin leveämpi kuin edellä mainituissa...

elasto
02.09.2009, 22.03
Tuossa threadissa on ansiokas tutkielma ja viritys Shimanon etuvaihtavien maasto- ja maantieosien sotkemisesta:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=32065
Tarkkaan ottaen päinvastainen tilanne, eli maantie(tripla)kahvat ja maastoetuvaihtaja, mutta perusongelma ei kai muutu, että jo Shimanolla maasto- ja maantiesysteemit eivät toimi edessä noin vaan suoraan. Gripshiftillä pitäisi kai onnistua käskyttämään mitä tahansa etuvaihtajaa sen matkaa mitä kahdella rattaalla tarvii.

Mulla on Sramin X.0 triggerit.

koppihelsinki
02.09.2009, 23.42
Mulla oli 2*9 systeemi, mutta otin pienemmän edestä pois ku ei tullu käytettyä. Nyt poljen maastossa pelkällä 36t-rattaalla. Ketjuohjuri on tietty must tällaisella setupilla.

Kyllä. 1x9 on mainio yhdistelmä ainakin täällä Keskuspuiston kulmilla. Itsellä 32 edessä e.13 ohjurilla, 11-32 takana.

Paitsi että homma toimii, niin setti mielestäni myös näyttää hyvältä.

Crew
03.09.2009, 10.14
Itselläni on 26-tuumaisessa Cannondalen omat kaksilehtiset kammet 29-44 rattain ja takana 11-34.
Yhdistelmä mahdollistaa molemissa ääripäissä ristiin ajamisen eli sopii huolimattomallekin. Iso eturatas sallii sileällä vahdikkaan polkemisen ja 29-34 riitti ainakin minulla cape epicin mäkiinkin, vaikka ajoparini Eepo nauroikin matalille pyöritysnopeuksille. 32-eturattaalla ei kyllä enää jyrkät pitkät mäet nouse meikäläisellä, Helsingin Keskuspuiston ja Paloheinä-Malminkartano-seudun mäet toki.
FSA:n ja Cannondalen valmisvaihtoehdot ovat kalliita mutta hyviä, tavallisissa maantiekompaktikammissa menee välitykset isoksi. Näillä sivuilla usein mainitun gurun Tonin mukaan Extraliten rattailla voisi pyrkiä vastaavaan, kampien leveys ei silloin tietenkään muutu.

A.B.
03.09.2009, 11.03
Mulla on taas 29er:ssa nyt 26-36 eturattaat (takana 11-32, mutta kun aika jättää tuosta niin laitan 11-34). Aiemmin mulla oli 22-36, mutta Tahko-MTBn perusteella kun El grande nousi kahdesti ajamalla, niin välityksen täytyy olla liian kevyt mun normi-lenkeille (SLX kahden rattaan vaihtaja, joka on speksattu tuollaiselle 14 hampaan erolle). ;) Kunhan vaan jossain välissä kukkarosta löytyy matin sijaan muutaman extra euro niin vaihdan isommankin 39:ksi tai 40:ksi ja siihen sopivan bashringin.

elasto
03.09.2009, 22.27
Katselin tänään noita maantie-etuvaihtajia ja ainakin kaikissa Campan vaihtajissa luki, että minimi eturattaan koko 34 hammasta. Eli vieläkin on epäselvää mikä vaihtaja toimii mun tulevalla setupilla joka on siis tämä:

Nämä kammet rattailla 29/44.

http://www.on-one-shop.co.uk/acatalog/CSFSMEKFLMT1704429.jpg

Etuvaihtajaa pitäisi käskyttää Sram X.0 triggeri.

http://www.bike-components.de/images/product_images/popup_images/12620_88_sram_x.0_esp_trigge.jpg

Vaijeri kulkee alakautta ja vaihtaja tulee runkoon kiinni 34,9mm pannalla. Mikä maantie-etuvaihtaja siis käy ja mikä ei?

Anaxagore
03.09.2009, 23.22
Katselin tänään noita maantie-etuvaihtajia ja ainakin kaikissa Campan vaihtajissa luki, että minimi eturattaan koko 34 hammasta. Eli vieläkin on epäselvää mikä vaihtaja toimii mun tulevalla setupilla...

Vaijeri kulkee alakautta ja vaihtaja tulee runkoon kiinni 34,9mm pannalla. Mikä maantie-etuvaihtaja siis käy ja mikä ei?

Olisiko kolmelle eturattaalle tarkoitettu maantie-etuvaihtaja mikä sopisi kuvaukseen? Niissä ainakin näyttäisi riittävän tuota kapasiteettia suurellekin hammasmääräerolle.

elasto
03.09.2009, 23.49
Olisiko kolmelle eturattaalle tarkoitettu maantie-etuvaihtaja mikä sopisi kuvaukseen? Niissä ainakin näyttäisi riittävän tuota kapasiteettia suurellekin hammasmääräerolle.

Saattaa olla. Mä sain kumminkin sellasen käsityksen, että ihan tollanen kahdelle rattaallekin tarkoitettu maantie-etuvaihtaja kävisi. Mitenköhän tarkkoja noi rajotukset on? Lieneeköhän enempi säätökysymys? Mulla kun ei kauheesti noista maantiepuolen osista ole hajua...

Juide
04.09.2009, 11.35
Ei se pienimmän rattaan hammasluku merkkaa maastopyörän tapauksessa mitään, koska vaihtajan paikkaa korkeussuunnassa voi säätää. Tarkoittaa lähinnä sitä, että maantierungon korvakkeeseen laitettuna ketju voi osua pienillä takarattailla vaihtajan häkin alareunaan mikäli ratas on pienempi kuin 34.

Kahden rattaan vaihtaja vaan kehiin. Ei ongelmia. Red-vaihtajaa on vähän löysäksi sanottu, mutta Record tai D-A on varmasti hyviä. Jos käytät 9-ketjua, se saattaa 10- tai 11-ketjulle tehtyyn etuvaihtajan häkkiin olla vähän ahdas ja rahnuttaa laidoilla. Asiastahan selviää laittamalla 10-ketjun alle, ja taas pyörä keveni. Tai voi koittaa vähän levittää häkkiä...

Hiilari
04.09.2009, 15.25
Yksi etulehti saattaa kaivata jonkinlaista ketjuohjuria...

Tai sitten Shimanon Alfine sisä- ja ulkopuolisilla levyillä http://www.bike-components.de/products/info/p15468_Alfine-Kurbelgarnitur-FC-S500-Hollowtech-II-mit-Kettenschutzring.html Ei ehkä äärimmäistä hifiä (paino tasan kilon laagerin kera) mutta reilusti alle satasen hintaisena hinta-laatusuhteeltaan aika kova setti. Yhden tuollaisen 1x9 projektin tein kaverille. Ainoa modaus oli että sisemmän ketjusuojalevyn sisäreunaa piti dremelillä vähän hioa että ketju ei osu siihen isoimmalla takarattaalla. Toki 39 lehtinen on aika iso juurakossa rypemiseen, eikä Alfinen pulttikehällä juuri sitä pienempää saa edes kiinni.

siippou
04.09.2009, 21.12
1x9 käytössä myös täällä. Metikössä enimmäkseen mennään ja 34 eturatas 11-32 takapakka yhdistelmä toimii/riittää vallan mainiosti. Ketjuohjurina mrp:n 1.x

http://farm3.static.flickr.com/2472/3887812496_a39f31b9a7_o.jpg

t-man
07.09.2009, 14.48
Tuli sitten tuollaiset FSA:n hiilarikammet hommattua On-Onelta, kun niin kovan tarjouksen olivat heittäneet ilmoille...tulivat nyt vaan mokomat postiin ni pääsis testaamaan...odottavan aika on pitkä...

simojoki
07.09.2009, 15.14
Noihin FSA:n kampiin jos mielii uusia rattaita, niin vaihtoehdot taitaa jäädä melkeinpä tähän Controltechin settiin (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=30179). Itse ainakin ostaisin tuosta heti pois yhden 40-29 nipun, jos laittaisin ko tarjouskammet.

t-man
07.09.2009, 17.12
Noihin FSA:n kampiin jos mielii uusia rattaita, niin vaihtoehdot taitaa jäädä melkeinpä tähän Controltechin settiin (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=30179). Itse ainakin ostaisin tuosta heti pois yhden 40-29 nipun, jos laittaisin ko tarjouskammet.

Eikö nämä sitten käy?:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=4006

ja

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=35780

simojoki
07.09.2009, 17.39
Tuosta jälkimmäisestä linkistä käy nuo 94mm jaolla olevat isot rieskat, muut ei.

Wertikal
08.09.2009, 22.18
Hei,

Sainpa kimmokkeen tästä threadista ja toteutan maasturiini tuon saman!

Takana 11-34 ja nyt edessä 22-32-44
Kaipaan kyllä sen 22 rattaan, kun en viitsi taluttaa ylös sykkeen ollessa +180 niin mieluummin hoipun pyörän päällä..

Isoin siis pois, kun sitä niin vähän käytän. Bashring tilalle. Jees. Ei vaikeeta.

Mut kumpi ratas isommaksi 34 vai 36?
Onko 22-34 liian lähekkäiset?
Loppuuko vällärit kesken?
Onko taas 22-36 liian iso harppaus? Meneekö vaihteet jo melkein peräkkäin?

Mikäpä olis kokeneempien vinkki?

Liraren
08.09.2009, 23.08
Kestäskö sulla Wertikal olla yhtään isompi se pienempi ratas? Esim. jotain 26-28 ja isompi 38-40. Nuilla tuntus, että pääsis tuolla pakalla sekä puuhun että lujaa.

Pave
08.09.2009, 23.16
Ajelin pitkään Salsan 38/28 rattaat + bashguard Middleburnin (ATB 110mm) kammilla ja takana 11-34 pakka. Täkäläisiin maastoihin tuo tuntui ideaalilta välitysarsenaalilta. Toimi myös Tahkolla!

Tällä kaudella olen tietyistä syistä joutunut palaamaan taas normi 3x9:iin. Turhan pikkurattaan mukana kantamista enemmän minua harmittanee kuitenkin se pitkän ketjun aiheuttama alituinen räminä, kilinä ja kalke. :rolleyes:

elasto
09.09.2009, 01.22
Tuli sitten tuollaiset FSA:n hiilarikammet hommattua On-Onelta, kun niin kovan tarjouksen olivat heittäneet ilmoille...tulivat nyt vaan mokomat postiin ni pääsis testaamaan...odottavan aika on pitkä...

Millon sun kammet on lähteny? Mä tilasin noi joskus kuun vaihteessa ja ne on lähetetty 2.9. Seurannan mukaan viiminen tieto on 4.9. Köpiksessä. Toivottavasti tällä viikolla ehtisi perille.

t-man
09.09.2009, 09.45
Tilasin 1.päivä ja 3.päivä oli köpiksessä. Sieltä Helsingissä 7.päivä hieman puolenyön jälkeen. Kuopiossa seuraava päivänä aamuyöstä ja kuriiri toi duunipaikalle puolenpäivän aikaan. Kohtuunopeaa siis vaikka oli v-loppu välissä :) Kammet on nyt kiinni ja kovasti polttelisi päästä tahkolle testaamaan miten mäet nyt nousee...kunhan säät ensin sallisi, siellä kun on kohtuu persiistä kosteella rymytä.

t-man
09.09.2009, 17.49
Liikkuu muuten kohtuu hyvin...kohta saattaa ilmestyä myyntiin vuoden ajetut XTR-kammet reilun kuukauden ajetuilla chris kingin laakereilla ;)

simojoki
09.09.2009, 17.52
Kai käytit kampisettiä puntarilla keskiökuppeineen, mitä ne oikeasti paino?

t-man
09.09.2009, 19.12
Kai käytit kampisettiä puntarilla keskiökuppeineen, mitä ne oikeasti paino?

Toki: vanha XTR (putsattuna) chris kingin keskiöllä aika tasan 800 g ja uutukaiset FSA:t kaikkine kiinni tulevine hilppeineen (ei siis avaruudettimia mukana) 723 g. Pitää nyt katella hetkinen kauanko nuo FSA:n keraamiset laakerit kestää...oon lukenu juttuja, että rupeavat laahaamaan nopsaankin. No ainahan tilalle voi sitten heittää nuo kingit :rolleyes:

elasto
15.09.2009, 19.08
Tänään kävin hakemassa uudet kammet. Aika päheet.

http://elasto.org/radon/fsa1.jpg

http://elasto.org/radon/fsa2.jpg

Ohiampuja
15.09.2009, 20.22
Kun pistät setin paikalleen, niin mittaa ja kerro kuinka lähelle takahaarukkaa tuo 29-pikkuratas tulee. Ja tietysti se maantie-etuvaihtajan virityskokemus kiinnostaa kanssa. :)

elasto
15.09.2009, 20.32
Kun pistät setin paikalleen, niin mittaa ja kerro kuinka lähelle takahaarukkaa tuo 29-pikkuratas tulee. Ja tietysti se maantie-etuvaihtajan virityskokemus kiinnostaa kanssa. :)

Ruuvailen nämä uudet kammet vasta uuteen runkoon kiinni minkä hommaan talven aikana. Nykyisessä vaijerit kulkee yläkautta joten maantievaihtajan käyttö ei käsittääkseni onnistu. Uudessa taas kulkee alakautta. Oli pakko ostaa noi vaan odottamaan sen takia kun niin halvalla sai.

marco1
15.09.2009, 21.09
Nykyisessä vaijerit kulkee yläkautta joten maantievaihtajan käyttö ei käsittääkseni onnistu.
Jossain on näkynyt semmoinen konversiokalikka joka muuttaa alavetoisen maantievaihtajan ylävetoiseksi, olisko ollut joku ww -palstoista...

Liraren
15.09.2009, 22.30
Pithän se kattoa, mulla painaa 721 g RaceFace Turbine LP- kammet, RaceFace Taperlock titanium -nelikanttikeskiö ja Middleburn SlickShift 40t & 32t -rattaat. Aika vähän jää eroa nykyvehkeisiin nuilla mun antiikkisillakin.

Puavo
15.09.2009, 22.47
Siinä on noissa se ongelma, että keskiö saattaa kestää kymmeniätuhansia kilometrejä. Joutuu perustelemaan keraamiset laakerit eri tavalla.

Juide
16.09.2009, 19.02
Jossain on näkynyt semmoinen konversiokalikka joka muuttaa alavetoisen maantievaihtajan ylävetoiseksi, olisko ollut joku ww -palstoista...

http://bike-components.de/products/info/p19181_Toppull-Konverter.html

t-man
18.09.2009, 10.33
Eikös noihin FSA:n 2x9-kampiin tarvitse 58 millin pulttijaolla olevan pienen rattaan (katsoin FSA:n sivuilta ja siellä oli merkattu 2x9:lle 94mm/58mm) Mietin vaan, että toi 29 hammasta saattaa olla tietyissä tahkon nousuissa ainakin vielä liikaa itselle (22:llakin tekee joskus tiukkaa :rolleyes:) niin eikös silloin tämä kävisi pieneksi rattaaksi:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7067

Kiovan Dynamo
18.09.2009, 12.18
Eipä näytä ainakaan Elaston kammissa olevan granny-rattaalle reikiä... Kannattaa varmaan pitäytyä perinteisissä triplakammissa, jos noin pieniä tarvitsee.

Ainiin, elämän pieniä oppitunteja 2x9 -systeemin rakentamisesta. Middleburnin RS8:ja ei saa asennettua LX 73/107mm keskiöön, kun keskiön rataspuolen laippa ottaa spideriin kiinni ennen, kuin akseli kiristyy kampeen. Perkele. Uutta keskiötä metsästämään, pidempi akseli ei ole ratkaisu, koska sitten on jo sama ajaa noilla vanhoilla XTR:illäkin.

Liraren
18.09.2009, 13.50
Ihime systeemi. Eikö tuo 94/58 oo 5-pulttinen compact yleensä ja tuossa on 4-pulttinen. Tä? Onnea rattaiden löytämiseen. Tai no löytyyhän niitä, FSA:lta.

t-man
18.09.2009, 18.47
[QUOTE=Kiovan Dynamo;1235950]Eipä näytä ainakaan Elaston kammissa olevan granny-rattaalle reikiä...[QUOTE]

Siis meinasin ottaa tuon 29-rattaan veke ja laittaa tilalle 22:n...ja tosiaan 5-pulttisia olisi vaikka kuinka tarjolla, mutta 58mm:iä 4-pulttisia ei hirveästi ole, edes FSA:lla :) tai on nyt noita 29-hampaisia, mut siinä ei paljoa päästä puuta pidemmälle...ehkä pitää vaan reenata kovemmin, että tahkon pääsee 29:llä läpi :D

Liraren
19.09.2009, 00.05
Jos katsot t-man tarkkaan, niin ne pultit on 29t-rattaassa jo niin lähellä hampaita, että jos olis yhtään pienempi, niin ei sitä voisi kiinnittää. 22t rattaassa kiinnitysreiät olis jo rattaan ulkopuolella.

elasto
19.09.2009, 10.25
Eikös noihin FSA:n 2x9-kampiin tarvitse 58 millin pulttijaolla olevan pienen rattaan (katsoin FSA:n sivuilta ja siellä oli merkattu 2x9:lle 94mm/58mm) Mietin vaan, että toi 29 hammasta saattaa olla tietyissä tahkon nousuissa ainakin vielä liikaa itselle (22:llakin tekee joskus tiukkaa :rolleyes:) niin eikös silloin tämä kävisi pieneksi rattaaksi:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7067

Jos katsot t-man tarkkaan, niin ne pultit on 29t-rattaassa jo niin lähellä hampaita, että jos olis yhtään pienempi, niin ei sitä voisi kiinnittää. 22t rattaassa kiinnitysreiät olis jo rattaan ulkopuolella.

Jep, joten ei muuta kun t-man salille kyykkäämään! Nää ei ole mitkään kyniskammet.

Itse hommasin nää kammet juurikin sen takia kun 22t ratasta ei tule koskaan käytettyä. 32/44 olis jopa mennyt, mutta kaipa tuo 29t on ihan hyvä varmuuden vuoksi.

Vertti83
19.09.2009, 11.46
Tänään kävin hakemassa uudet kammet. Aika päheet.
http://elasto.org/radon/fsa2.jpg

Heräsikin kysymys mieleeni tuossa, että mitenköhän mahtaa päheille hiilarikammille käydä, jos/kun kammen pää iskeytyy metsässä rymytessä kiveen kunnolla? Onko tuollaiset heti entiset, vai onko tuolla päässä mahdollisesti jotakin metallista vahviketta suojaamassa em. tilanteiden varalle..?

ottojussi
21.09.2009, 10.09
Tämän viestiketjun innoittamana sain päätökseen kesän kestäneet pohdiskelut uusien eturattaiden hankinnasta. Eteen tuli perinteisten 22-32-44-rattaiden tilalle 26-38-rattaat ja taakse vaihtui samalla 11-34 pakan tilalle 11-32 pakka. Testilenkin perusteella vaihdos oli jopa parempi kuin olin odottanut. Sopivan välityksen sai huomattavasti helpommin käyttöön ja ketjulinja oli keskimäärin suorempi kuin vanhalla setupilla. Tulipahan samalla huomattua takapakan välitysten erot käytännössä. Nykyisellä kunnolla loivempi piirteiset reitit on miellyttävämpiä ja sellaisille uusi pakka tuntui sopivan vanhaa paremmin.

Kiovan Dynamo
23.09.2009, 11.25
Eilen illalla sain viimein Salsaankin ripusteltua uudet kammet ja eturattaat paikalleen:
- Race Face Taperlock 107mm teräsakselilla
- Middleburn RS8, 5-pulttisella kompaktispiderillä
- TA:n 29 ja 38 -hampaiset rattaat. (Nelikymppisenkin kävin tänä aamuna dyykkaamassa erään kerrostalon roskiksilta, mutta se onkin jo aivan toinen tarina.)
- Vanha 105-maantie-etuvaihtaja.

Kävin illalla ajelemassa korttelin ympäri ja aivan hyvin tuntui säädöt pelaavan, tänään maastolenkille testailemaan paremmin käytännössä.

2g tuli kampi+keskiö -setillä takkiin XTR:n 22-32-44 kammilleja HTII -keskiölle (788g --> 790g), mutta vastaavasti etuvaihtaja oli 45g kepoisempi, kuin Sramin X.9. Eli siinäkin suhteessa pelkästään positiivista kehitystä.

Samu Ilonen
23.09.2009, 11.31
FSA:llä on vissin uusi "standardi" 386, taisi olla 27/40 rattaat. 3-pulttinen kiinnitys. En kattonut kovin tarkkaan mutta messuilla noita oli.

t.j.k
24.09.2009, 18.11
1x9 käytössä myös täällä. Metikössä enimmäkseen mennään ja 34 eturatas 11-32 takapakka yhdistelmä toimii/riittää vallan mainiosti. Ketjuohjurina mrp:n 1.x

Mistäs olet mrp:n hommannut? CRC:llä näyttää kuuluvan valikoimaan, vaan ei näytä olevan varastossa.

siippou
26.09.2009, 08.32
Mistäs olet mrp:n hommannut? CRC:llä näyttää kuuluvan valikoimaan, vaan ei näytä olevan varastossa.

Heinäkuussa CRC:ltä tilasin, tosin taisin saada viimeisen kun saldo muuttu heti tilauksen jälkeen "not in stockiksi"

Noob
09.05.2010, 20.20
Itselläkin alkaa nyt näyttämään että joutuu vaihtamaan 2 x 9 systeemiin. Jotenkin päätynyt 28 / 38 rattaisiin, mistähän noita saisi XT-kampisettiin(M770)?
Ideana olisi siis korvata iso ratas bashilla ja vaihtaa muut rattaat isompiin sekä siirtää yksi prikka rattaiden puolelle kuppien alta. Noilla toimenpiteillä pitäisi kai olla suunniillen kaikki takapakan rattaat käytettävissä molemmilla eturattailla?

Käykö esim. tämä xt-kampiin?

http://www.bike-components.de/products/info/p18657_Kettenblatt-MTB-Trekking-4-Arm--stahl--64-mm-Lochkreis.html

Kiitos etukäteen.

Raikku
13.06.2010, 21.06
Mietin että jos vanhasta maastiksesta ottaisin pienimmän rattaan pois. XT HT II(ens.sukupolvi) kammet 44-32-22 rattailla. Onko niin että kun nyt keskiössä rattaiden puolella kaksi ja toisella puolella yksi prikka että ne pitäisi laittaa toisinpäin jos vain 2 ratasta. Pyörästä kun tulee citypyörä 2.1-slikseillä(Sidi kyllä pysyy kiinni).

Ohiampuja
13.06.2010, 21.46
Kyllähän se ketjulinjaa 2,5 mm korjaisi. Kunhan rattaat ja kammet mahtuu hyvin pyörimään...

S.T.T
14.06.2010, 20.47
Mulla on nykyään käytössä 2x9 29/42 (KCNC kammet) ja 11-32 pakka. Tyytyväinen olen ollut vanhaan 32/44 kampi satsiin verrattuna (XT kammet joista pikku rataspoistettu). Vanhat vivutkin sai toimimaan oikein hyvin kaks lehtisillä kammilla. Sääti vain toppari ruuvit sopivaks. Pikku rattaan naksauksella ei tapahdu muuta kuin vaijeri löystyy, senkin sais pois siirtämällä aloituksen ns. pikkurattaalle. Eli mulla on XT vivut kolmelle eturattaalle ja XT etuvaihtaja. Ei tääl etelä-suomessa tarvii 22 piikkistä missään.

TimoF
15.06.2010, 19.07
Ei tääl etelä-suomessa tarvii 22 piikkistä missään.

Mutta jos piipahtaa vaikka Vuokatissa sitä tulee ikävä :eek:

JackOja
16.06.2010, 08.07
...Ei tääl etelä-suomessa tarvii 22 piikkistä missään.

Vai niin... mä käytän sitä eniten joka maastolenkillä :o

Tarviiko polkupyörässä levyjarruja ja jousituksia Suomessa?

elasto
16.06.2010, 11.10
Kyllä levyjä ja joustoa jonkun verran tarvii. Sulla ei vaan ole voimaa tarpeeks jaloissa tai ajat liian hiljaa. ;)

t-man
16.06.2010, 12.16
Hyvä sieltä etelä-suomesta huudella :D tervetuloo vaan puijolle tahi tahkolle...tai kyllähän ne pääsee 32-piikkiselläkin siinä missä 22:lla, mutta kyllähän se ny on vasaralla sormeen hakkaamista :)

S.T.T
16.06.2010, 12.25
Hyvä sieltä etelä-suomesta huudella :D tervetuloo vaan puijolle tahi tahkolle...tai kyllähän ne pääsee 32-piikkiselläkin siinä missä 22:lla, mutta kyllähän se ny on vasaralla sormeen hakkaamista :)

Kyllä mä rukalla ollesani ajoin mielummin 32 piikkisellä. Mun mielestä 22 piikkisellä menee kauheeks pyörittämiseks ja kävellen pääsis nopeemmin.:D

elasto
16.06.2010, 12.45

Kiitoksia kutsusta. Heinäkuussa nähdään Tahkolla ja siellä pyörittelen 29/44 rattailla edessä ja 11-32 pakalla.

t-man
16.06.2010, 13.51
No makuasioita sano Laitilan Pete ku paskaa söi, mut siis harvoin sitä tulee kihnutettua pienimmällä välityksellä...kuten sanottu niin kävellen pääsee helpommin :) se 22-piikkinen nyt on itelle ainakin se henkinen tuki ja turva jolle voipi napsauttaa sitten kun mäessä mennään punaisella ja pahasti ;)

xtrainer80
06.10.2010, 11.08
Kiitoksia kutsusta. Heinäkuussa nähdään Tahkolla ja siellä pyörittelen 29/44 rattailla edessä ja 11-32 pakalla.

Mulle tulossa rattaiksi 29/42. En nyt saa päätettyä, kumpi pakka olisi sopivampi, 11-32 vai 11-34. Onko tuosta mitään haittaa jos "varmuuden vuoksi" laittaa 11-34. Onko siinä keveimmässä välityksessä isokin ero verrattuna 11-32:een... Miten muuten eroaa. En ole ajanut aikaisemmin kuin 11-32 pakalla.

elasto
06.10.2010, 11.25
Mulle tulossa rattaiksi 29/42. En nyt saa päätettyä, kumpi pakka olisi sopivampi, 11-32 vai 11-34. Onko tuosta mitään haittaa jos "varmuuden vuoksi" laittaa 11-34. Onko siinä keveimmässä välityksessä isokin ero verrattuna 11-32:een... Miten muuten eroaa. En ole ajanut aikaisemmin kuin 11-32 pakalla.

Mulla on molemmat pakat. Se 11-34 on ihan varmuuden vuoksi. Onhan se ihan kätevä varmaan esim. Tahkolla vaikka viimeksi sen 11-32 pakalla ihan onnistuneesti ajoin. Kaikki mäet meni ylös missä hapenottokyky riitti. Jaloista ei jäänyt missään kohtaa kiinni, mutta mulla onkin ehkä hieman keskivertoa enempi voimaa jaloissa. Ensi vuonna voisi ehkä varmuuden vuoksi tosiaan laittaa sen 11-34 pakan, niin säästyy vielä enempi voimia. Eli itse ottaisin ehkä varmuuden vuoksi sen 11-34 pakan jos on tarkotus ajaa isojakin mäkiä ylös. Ainoa miinus on hieman isommat hypyt välityksissä, joka saattaa hieman häiritä jossain siirtymillä, mutta kyllä siihen tottuu.

xtrainer80
06.10.2010, 11.30
Mulla on molemmat pakat. Se 11-34 on ihan varmuuden vuoksi. Onhan se ihan kätevä varmaan esim. Tahkolla vaikka viimeksi sen 11-32 pakalla ihan onnistuneesti ajoin. Kaikki mäet meni ylös missä hapenottokyky riitti. Jaloista ei jäänyt missään kohtaa kiinni, mutta mulla onkin ehkä hieman keskivertoa enempi voimaa jaloissa. Eli itse ottaisin ehkä varmuuden vuoksi sen 11-34 pakan jos on tarkotus ajaa isojakin mäkiä ylös. Ainoa miinus on hieman isommat hypyt välityksissä, joka saattaa hieman häiritä jossain siirtymillä, mutta kyllä siihen tottuu.

Uskoisin kyllä että 11-32 riittää minullekin (täällä Pohjanmaalla helpostikin), Tahkolla en ole ajanut joten siitä en osaa sanoa. Taidan kuitenkin ensi alkuun laittaa 11-34, ja päivittää sitten tiukempaan jos siltä tuntuu. Eihän esim. XT:n pakat ole kovinkaan kalliita. Eri asia jos haluaa hifistellä ja laittaa XTR:n/jonkin titaanipakan.

elasto
06.10.2010, 11.34
Heh, joo mulla just on pari XTR:ää. :D Kyllähän niiden hinta hieman kirpasee. Tosiaan varmaan 11-32 riittäisi tasasemmalla, mutta eipä siitä nyt kauheasti mitään haittaakaan ole jos laittaa aluksi 11-34 pakan. Täälläkin riittäisi varmaan joku 11-28 pakka kun löytyy tyyliin kaks mäkeä ja nekin voisi vaan kiertää. :D

IncBuff
29.01.2011, 20.51
Olen ajatellut laittaa maasturiin 2x9:n kun 22:ta ei juuri tarvitse paikallisissa maastoissa ja 44 on myös suhteellisen turha näillä jaloilla. Toisaalta tulee käytyä Syötteellä ja muissa mäkisimmissä maastoissa ajelemassa kesällä niin haluaisin 32:sta pienemmänkin eturattaan olevan tarjolla. Ajattelin laittaa 26-36 setin, jolloin tuo pienempi ratas voisi olla käyttökelpoinen paikoitellen kotimaastoissakin.

Mitä tässä nyt pitää ottaa huomioon? Kammet on SLX:t 22-32-44 setillä. Shimanon omat SLX rattaat on varmaan ihan riittävän hyvä vaihtoehto sunnuntai-kuskille. Saako tuon systeemin järkevästi toimimaan muita osia vaihtamatta kunhan vain säätää etuvaihtajaa sen verran että shifterin viimeinen kliksu ei tee mitään? Mites ketjulinja?

Pekka L
29.01.2011, 22.30
Kyllä se noilla osilla pelaa. Keskirattaalla voi ihan hyvin ajaa pakan pienimmällä rattaalla, mutta kyllä maasturissa 36-11 aika harvoin tarvittu välitys on. Eli ketjulinjasta ei tarvi stressata. Etuvaihtajaa kannattaa pudottaa alaspäin niin paljon kuin mahdollista, vaihtaa paremmin ja toimii myös paremmin ketjunohjurina. Ja tosiaan, yläruuvi vaan piukkaan niin ei nouse kolmatta pykälää.
Mulle tuli just uuteen pyörään SLX-kammet 26-36-48 rattailla, joista isoin korvataan BBG:n bashringillä. Näin se menee helpommin;) Tosin vaihtanen osin painosyistäkin 26 teräsrattaan (59g) alu-24:ään (~25g)

Terwis
30.01.2011, 22.16
KCNC 29 / 42 ja 11-32 on riittänyt joka mäkeen joita kannattaakaan yrittää ajaa.
Pienemmillä väleillä jos sitkuttaa niin kävellen menee nopeammin.

Tahkolla ajettiin pari kertaa kaikki muuta paitti se kinahmi 2 jota tuskin ajetaan millään välityksillä.

42 edessä ja 11 takana kyllä riittää kovempaankin vauhtiin.

Olenkin alkanut miettimään sramin 10-vaihteisia X 0 kampia.
Toimiiko 9 ketjulla. Elikkäs onko rattaat lähempänä toisiaan että alkaisi ketju hankaamaan tms.
10- vaihteinen x0 etuvaihtaja toimii mainiosti 9 ketjulla.

Ohiampuja
30.01.2011, 22.30
KCNC 29 / 42 ja 11-32 on riittänyt joka mäkeen joita kannattaakaan yrittää ajaa. Pienemmillä väleillä jos sitkuttaa niin kävellen menee nopeammin.
Minulle ei tälläisenä ripakinttuna 29-piikkinen riitä. Esim viime syksynä ajeltiin soilla, joilla 22:n oli tarpeeseen. Kävely oli ollut nopeampaa, mutta jalat olisi kastuneet.

Kastui ne kyllä muutenkin. :)

IncBuff
30.01.2011, 23.01
Kyllä se noilla osilla pelaa. Keskirattaalla voi ihan hyvin ajaa pakan pienimmällä rattaalla, mutta kyllä maasturissa 36-11 aika harvoin tarvittu välitys on. Eli ketjulinjasta ei tarvi stressata. Etuvaihtajaa kannattaa pudottaa alaspäin niin paljon kuin mahdollista, vaihtaa paremmin ja toimii myös paremmin ketjunohjurina. Ja tosiaan, yläruuvi vaan piukkaan niin ei nouse kolmatta pykälää.

Jeps. Kiitos vastauksesta. Pitää kevääseen mennessä tilailla uudet rattaat. Taidan tyytyä teräksisiin ja testata miltä se meno tuntuu tuollaisilla välityksillä. Tuossa fillarissa on sen verran paljon muutakin painavaa palikkaa ettei ylimääräinen 30g per eturatas tunnu enää missään :D

JackOja
31.01.2011, 09.26
...Olenkin alkanut miettimään sramin 10-vaihteisia X 0 kampia.
Toimiiko 9 ketjulla.....

Jossain viime vuoden loppupuolella oli WMB:ssa laajahko kampisettitesti... siinä kokeilivat 10- kampisettejä ristiin 9-ketjujen ja pakkojen kanssa ja totesivat, ettei ollut ongelmaa minkään kanssa.

Pave
31.01.2011, 11.04
Ajelin pitkään Salsan 38/28 rattaat + bashguard Middleburnin (ATB 110mm) kammilla ja takana 11-34 pakka. Täkäläisiin maastoihin tuo tuntui ideaalilta välitysarsenaalilta. Toimi myös Tahkolla!

Tällä kaudella olen tietyistä syistä joutunut palaamaan taas normi 3x9:iin. Turhan pikkurattaan mukana kantamista enemmän minua harmittanee kuitenkin se pitkän ketjun aiheuttama alituinen räminä, kilinä ja kalke. :rolleyes:No nyt on kahteen pyörään nuo hyväksi todetut 28/38T. Pienimmällä välityksellä nousee vaikka minne, 38-11 puolestaan antaa satasen kadenssilla jo vähän päälle neljäkymppiä, riittää.
Kolmannessa pyörässä on pikaisesti korvattu 44T bashringillä, jäljellä alkuperäiset 22/32T kun ei sattunut olemaan sopivia vaihtureita hyllyssä. 11-34T pakalla tuo jää turhan tiheäksi, mutta kyllä silläkin pärjää suuremmat alamäet rullaillen.

Ohiampuja
17.06.2011, 12.51
Ei oikein 1 x 9 setti tahdo 29.ssä riittää, joten tarvitsen tuon pikkurattaan eteen 32:n kaveriksi. Ja vaihtamisen ajattelin hoitaa maantievaihtajalla, niin kuinkas hyvin tuo maantievaihtajan konvertteri oikein pelaa? Tai miten se oikein asennetaan, voisiko sen tehdä helposti itsekin?

Eli siis maantievaihtajasta ylävedolla toimiva...

http://www.bike-components.de/products/info/p19181_Toppull-Konverter.html

Ps. Näin sanoi Googlen kääntäjä; "Täydellinen selitys: Downpull: juna siirtyy pienempi, sillä on yhteinen rotu."

lansive
17.06.2011, 13.06
Ei oikein 1 x 9 setti tahdo 29.ssä riittää, joten tarvitsen tuon pikkurattaan eteen 32:n kaveriksi.

Onko takana jo 12-36 pakka? Sillä pitäisi päästä aika tarkkaan samaan välitykseen, mitä 26:lla 32/32 välityksellä.

Ana75
17.06.2011, 13.14
Onko tietoa, että tekeekö mikään/kukaan rattaita näihin uusiin Sramin 10-kampiin (X.7, X.9 ja X.0) joissa pulttijako on 120/80? Luulisi, että esim. TA tekisi, mutta en minä ainakaan huomannut.

Ohiampuja
17.06.2011, 13.21
Kyllä, takana 12-36 pakka ja edessä 32-piikkinen etulehti, mutta kun ei se tahdo riittää. Eilenkin ajettiin koko lenkki käytännössä 3 isoimmalla rattaalla, lenkin keskari on 11,5 km/h. Minun voimilla noita Jämsän Haapajoen Päitsiuria ei pysty kovempaa ajamaan...

elasto
17.06.2011, 13.32
Onko tietoa, että tekeekö mikään/kukaan rattaita näihin uusiin Sramin 10-kampiin (X.7, X.9 ja X.0) joissa pulttijako on 120/80? Luulisi, että esim. TA tekisi, mutta en minä ainakaan huomannut.

http://www.r2-bike.com/Lochkreis-80-120-mm_1

Ana75
17.06.2011, 13.44

Thanks! :)

Itsok
17.06.2011, 13.54
Kyllä, takana 12-36 pakka ja edessä 32-piikkinen etulehti, mutta kun ei se tahdo riittää. Eilenkin ajettiin koko lenkki käytännössä 3 isoimmalla rattaalla, lenkin keskari on 11,5 km/h. Minun voimilla noita Jämsän Haapajoen Päitsiuria ei pysty kovempaa ajamaan...

Olisko paha jos etsisi eturattaaksi pienemmän rattaan? Vai loppuuko sitten liian usein välitykset? Jossain on tullut vastaan ainakin 28 ja 30 hampaisia keskirattaan paikalle.

MacGyver
17.06.2011, 13.57
Ei oikein 1 x 9 setti tahdo 29.ssä riittää, joten tarvitsen tuon pikkurattaan eteen 32:n kaveriksi. Ja vaihtamisen ajattelin hoitaa maantievaihtajalla, niin kuinkas hyvin tuo maantievaihtajan konvertteri oikein pelaa? Tai miten se oikein asennetaan, voisiko sen tehdä helposti itsekin?

Eli siis maantievaihtajasta ylävedolla toimiva...

http://www.bike-components.de/products/info/p19181_Toppull-Konverter.html

Ps. Näin sanoi Googlen kääntäjä; "Täydellinen selitys: Downpull: juna siirtyy pienempi, sillä on yhteinen rotu."

Kyllä tuo palikka ainakin Ultegra-vaihtajalla ja X0-grippareilla toimii hyvin kahdella eturattaalla. Asennuksen näkee tuosta kuvasta (ei oma pyörä):

http://img20.imageshack.us/img20/2803/16022011585.jpg

H. Moilanen
17.06.2011, 17.58
Onko takana jo 12-36 pakka?

Kukas noita tekee ja mistä niitä saa?

xtrainer80
17.06.2011, 18.10
Kyllä tuo palikka ainakin Ultegra-vaihtajalla ja X0-grippareilla toimii hyvin kahdella eturattaalla. Asennuksen näkee tuosta kuvasta (ei oma pyörä):

Hyvä jos toimii, itse tilasin aikanaan myös tuon konvertterin DA maantievaihtajalle (ja X.0 gripparit myös), mutta konvertteri oli liian lyhyt eli siinä ei ns. vipuvarsi riittänyt. Vaihtaja kyllä nousi isommalle eturattaalle kun hampaat irvessä käänsi kahvasta, mutta ei pysynyt ylhäällä. Korjasin ongelman tekemällä tuon palikan mallin mukaan 5 mm pidemmän version. Sen kanssa on toiminut hienosti.

PaH
17.06.2011, 20.46
Kukas noita tekee ja mistä niitä saa?

xx - 36 / 9-pakkoja ? Shimanolla on yks, HG-61. Action-tec ameriikassa tekee titamiinista aina 39:iin asti,
mut noi maksaa. Jos itte tarvitsisin 36:sta, niin käyttäisin FRM konversio-settiä (http://www.on-one.co.uk/i/q/CAFRM36T/frm-36t-cog-cassette-converter) SRAMin 32T P990:iin tai
Shimanon XTR-pakkaan. Toimii, ittellä parissa kiakkosetissä tuo ja vapaarattaat voi hyvin. Iibeissä on
muitakin vastaavia konversiosysteemejä ajoittain tarjolla, mutta niistei oo kokemusta.
Btw, jos tuota FRM:n systeemiä haluat kokeilla, niin laita yv, mullon hyllyssä jokunen joutava.

MacGyver
17.06.2011, 21.13
Hyvä jos toimii, itse tilasin aikanaan myös tuon konvertterin DA maantievaihtajalle (ja X.0 gripparit myös), mutta konvertteri oli liian lyhyt eli siinä ei ns. vipuvarsi riittänyt. Vaihtaja kyllä nousi isommalle eturattaalle kun hampaat irvessä käänsi kahvasta, mutta ei pysynyt ylhäällä. Korjasin ongelman tekemällä tuon palikan mallin mukaan 5 mm pidemmän version. Sen kanssa on toiminut hienosti.

Juu, tuo vipuvarren lyhyys on kyllä totta: kolmelle eturattaalle tuo ei enää riittäisi, mutta tosiaan triplakampien kahden pienimmän rattaan välillä tuo toimii. Vipuvartta saa pidennettyä vähän vaijerin asettelulla, kuten tässä omassa tapauksessa. Eli ei asettele tuota vaijeria heti menemään prikan alle:

http://farm4.static.flickr.com/3049/5842584535_f28fd38194_b.jpg

Ana75
18.06.2011, 11.29

Kai nuo rattaat käy myös X.7 kampiin vaikka tuossa ei sitä mainita?

Toinen kyssäri liittyen rattaisiin niin käyköhän X.7 kampien rattaat X.0/X.9 kampiin vai onko noissa muutakin eroa kuin pelkkä ulkonäkö?

elasto
18.06.2011, 12.59
Kyllä niiden pitäisi myös X.7 kampiin mennä, koska niissä on myös tuo 120/80mm pulttijako. Mun tietääkseni ei pitäisi olla myöskään mitään estettä sekoittaa Sramin omia rattaita ristiin noissa kammissa missä on sama pulttijako, koska niiden spiderit ja rattaat näyttää olevan muotoilultaan identtiset.

gts/R
30.08.2011, 10.47
Lainataanpas ketjua. Uudessa 29-maasturissa on 2x10 vaihteet (X.7, X.9, Fsa Afterburner 27/39). Kun haluan käyttööni X.0 -gripparit, jotka siis ovat 9-vaihteille, tulee minun tehdä mitä?

a) modata x.0-grippari toimimaan 10-vaihteisena? Onko tästä edes olemassa toimivia ja kestäviä virityksiä?
b) uusia pakka, takavaihtaja ja ketju 9-vaihteiseksi. Toimiiko nykyinen etuvaihtaja & -rattaat tällöin vai tuleeko ongelmia leveämmän ketjun myötä?
c) uusia koko voimansiirto 2x9:ksi? Esim. x.9 / x.0 kautta linjan. Se kalliimpi vaihtoehto.
d) unohtaa koko asia :seko:

Se toinen juttu mikä vähän kummastuttaa on välitysten riittävyys 2x9-vaihteilla. Jos tällä hetkellä kevein välitys on 27-36, on siinä jo harppausta vanhan 26" maasturin 22-32:een. 2x9:ssä kevein välitys olisi mahdollisesti 27-34, jolloin eroa vanhaan olisi entistäkin enemmän. 29" pyörä on tosiaankin aivan uusi tuttavuus, joten en osaa lyhyen ajokokemuksen jälkeen sanoa sitä, miltä nykyiset välitykset tuntuvat pikkupyörän välityksiin. Mutta ainakin Laajavuoren maratonissa 22-piikkinen eturatas oli kovassa käytössä, joten hieman epäilyttää reisien voimantuoton riittävyys.. Toki sitähän on aikaa harjoittaa koko pimeä talvi.

LJL
30.08.2011, 13.43
Lainataanpas ketjua. Uudessa 29-maasturissa on 2x10 vaihteet (X.7, X.9, Fsa Afterburner 27/39). Kun haluan käyttööni X.0 -gripparit, jotka siis ovat 9-vaihteille, tulee minun tehdä mitä?

a) modata x.0-grippari toimimaan 10-vaihteisena? Onko tästä edes olemassa toimivia ja kestäviä virityksiä?
b) uusia pakka, takavaihtaja ja ketju 9-vaihteiseksi. Toimiiko nykyinen etuvaihtaja & -rattaat tällöin vai tuleeko ongelmia leveämmän ketjun myötä?
c) uusia koko voimansiirto 2x9:ksi? Esim. x.9 / x.0 kautta linjan. Se kalliimpi vaihtoehto.
d) unohtaa koko asia :seko:

Se toinen juttu mikä vähän kummastuttaa on välitysten riittävyys 2x9-vaihteilla. Jos tällä hetkellä kevein välitys on 27-36, on siinä jo harppausta vanhan 26" maasturin 22-32:een. 2x9:ssä kevein välitys olisi mahdollisesti 27-34, jolloin eroa vanhaan olisi entistäkin enemmän. 29" pyörä on tosiaankin aivan uusi tuttavuus, joten en osaa lyhyen ajokokemuksen jälkeen sanoa sitä, miltä nykyiset välitykset tuntuvat pikkupyörän välityksiin. Mutta ainakin Laajavuoren maratonissa 22-piikkinen eturatas oli kovassa käytössä, joten hieman epäilyttää reisien voimantuoton riittävyys.. Toki sitähän on aikaa harjoittaa koko pimeä talvi.

Sramin X0-gripparit ovat Sramin 9-systeemin (1:1) välitykselle, joten takavaihtajan tulisi olla mielestäni 9-vaihtaja. Se, saako kyseisen vaihtajan viritettyä 10-pakalle sekä viilattua vaihteensiirtäjään yhden ylimääräisen pykälän, on mielestäni aika kyseenalaista mutta kaiketi mahdollista. YouTubesa olen kyllä nähnyt joitain videoita joissa homma on saatu pelittämään (hakusanaksi "10 speed grip shifter" tms). Etuvaihtajan valmistajalla ei ole väliä, tai sillä onko se 10- vai 9-systeemille, välitys on tietääkseni kaikissa sama ja toimii X0-grippareilla. Ehdottaisin varovaisesti vaihtoehtoa d), sillä vaiva saada nykyiset X0-gripparit toimimaan 10-systeemissä on varmasti melko suuri, ja voi tulla suht kalliiksi, jos jokin menee pieleen.

Olen itse ajanut tyytyväisenä tähän saakka yhdistelmällä Sramin X0 9sp-gripparit, Sramin X0 9sp -takavaihtaja, Shimanon XTR M970 -etuvaihtaja 9sp, Shimanon XT 9sp -pakka, Shimanon XTR 10sp -ketju sekä Shimanon XT 10sp -triplakammet. Jos UPS:ään on uskominen, siirryn torstai-iltapäivällä Sram XX-aikaan uuden Canyonin saapuessa.

Odottelen innolla X0/XX 10sp -grippareiden saapumista markkinoille, vaihdan triggereistä niihin heti kun mahdollista.

-Lauri

LJL
30.08.2011, 13.57
Vielä sellaista tuli mieleen, että aika paljon kysymääsi liittyvää on käyty läpi täällä: http://forums.mtbr.com/weight-weenies/sram-xx-gripshift-shifters-563544-6.html

Dura-Acen 10sp aika-ajovaihtajat yhdistettynä Paul's Thumbiesiin (http://www.paulcomp.com/thumbies.html) ovat mielestäni vielä X0-gripparien tuunamistakin viihdyttävämpi (ja kevyempi) keksintö. ;) Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä.

-Lauri

gts/R
30.08.2011, 15.17
Sramin X0-gripparit ovat Sramin 9-systeemin (1:1) välitykselle, joten takavaihtajan tulisi olla mielestäni 9-vaihtaja. Se, saako kyseisen vaihtajan viritettyä 10-pakalle sekä viilattua vaihteensiirtäjään yhden ylimääräisen pykälän, on mielestäni aika kyseenalaista mutta kaiketi mahdollista. YouTubesa olen kyllä nähnyt joitain videoita joissa homma on saatu pelittämään (hakusanaksi "10 speed grip shifter" tms). Etuvaihtajan valmistajalla ei ole väliä, tai sillä onko se 10- vai 9-systeemille, välitys on tietääkseni kaikissa sama ja toimii X0-grippareilla. Ehdottaisin varovaisesti vaihtoehtoa d), sillä vaiva saada nykyiset X0-gripparit toimimaan 10-systeemissä on varmasti melko suuri, ja voi tulla suht kalliiksi, jos jokin menee pieleen.

Olen itse ajanut tyytyväisenä tähän saakka yhdistelmällä Sramin X0 9sp-gripparit, Sramin X0 9sp -takavaihtaja, Shimanon XTR M970 -etuvaihtaja 9sp, Shimanon XT 9sp -pakka, Shimanon XTR 10sp -ketju sekä Shimanon XT 10sp -triplakammet. Jos UPS:ään on uskominen, siirryn torstai-iltapäivällä Sram XX-aikaan uuden Canyonin saapuessa.

Odottelen innolla X0/XX 10sp -grippareiden saapumista markkinoille, vaihdan triggereistä niihin heti kun mahdollista.

-Lauri

Nojoo, en pitänyt itsekään kovin todennäköisenä tuon X.0 -gripparin -> 10spd modauksen mahdollisuutta ja pidän todennäköisenä, että jos kerran gripparin haluaa, niin täytyy siirtyä 9-systeemiin. Mitenkäs vaihtoehto b, eli pelittääkö FSA:n 10spd kammet (eturattaat), jos voimansiirto muuten on 9-spd (ketju, takavaihtaja, pakka)?

10spd-gripparin saapumisesta on spekuloitu ketjussa: http://forums.mtbr.com/sram/wanted-10-speed-gripshift-xx-xo-i-e-gripshift-origins-sram-652581.html
Kaikki on toistaiseksi huhujen asteella, eikä mitään varmaa tietoa ole Sramin suunnasta saatu.

LJL
30.08.2011, 16.24
Nojoo, en pitänyt itsekään kovin todennäköisenä tuon X.0 -gripparin -> 10spd modauksen mahdollisuutta ja pidän todennäköisenä, että jos kerran gripparin haluaa, niin täytyy siirtyä 9-systeemiin.

Sramin tapauksessa kyllä, mutta onhan toki olemassa esim. Recon-merkkisiä grippareita 10-systeemille: http://www.r2-bike.com/MTB-Recon-Shimano-grip-shift-2 Noiden toiminnasta käytännössä en ole kylläkään lukenut mitään positiivista, joten en aio ainakaan tällä hetkellä uhrata 100€ todetakseni, että triggerit ovat parempi kompromissi. Mielummin odottelen Sramin omia 10sp-grippareita.

Mitenkäs vaihtoehto b, eli pelittääkö FSA:n 10spd kammet (eturattaat), jos voimansiirto muuten on 9-spd (ketju, takavaihtaja, pakka)?

10sp kammet vaatinevat 10sp ketjun (ainakin Shimanon Dyna-Sys-10sp kammet/eturattaat vaativat HG-X-10sp ketjun). Meikällä ollut siis edellä mainittu yhdistelmä 9sp-vaihteensiirtäjät, 9sp-pakka, 9sp-takavaihtaja, 10sp-ketju ja 10sp-eturattaat, ja hyvin on toiminut. Sitä tietenkään ei voi luvata, että kaikkien valmistajien (esim. FSA:n) kaikki palikat toimisivat yhdessä. Kokeilemalla se selviää. Mulla ollut siis Shimano Sramin takavaihtajaa ja grippareita lukuunottamatta.

10spd-gripparin saapumisesta on spekuloitu ketjussa: http://forums.mtbr.com/sram/wanted-10-speed-gripshift-xx-xo-i-e-gripshift-origins-sram-652581.html
Kaikki on toistaiseksi huhujen asteella, eikä mitään varmaa tietoa ole Sramin suunnasta saatu.

Vesi kielellä jäädään odottelemaan. Siihen asti triggereillä!

-Lauri

gts/R
30.08.2011, 16.44
Sramin tapauksessa kyllä, mutta onhan toki olemassa esim. Recon-merkkisiä grippareita 10-systeemille: http://www.r2-bike.com/MTB-Recon-Shimano-grip-shift-2 Noiden toiminnasta käytännössä en ole kylläkään lukenut mitään positiivista, joten en aio ainakaan tällä hetkellä uhrata 100€ todetakseni, että triggerit ovat parempi kompromissi. Mielummin odottelen Sramin omia 10sp-grippareita.

Samoin. X.0 -gripparit toimivat niin hienosti.

10sp kammet vaatinevat 10sp ketjun (ainakin Shimanon Dyna-Sys-10sp kammet/eturattaat vaativat HG-X-10sp ketjun). Meikällä ollut siis edellä mainittu yhdistelmä 9sp-vaihteensiirtäjät, 9sp-pakka, 9sp-takavaihtaja, 10sp-ketju ja 10sp-eturattaat, ja hyvin on toiminut. Sitä tietenkään ei voi luvata, että kaikkien valmistajien (esim. FSA:n) kaikki palikat toimisivat yhdessä. Kokeilemalla se selviää. Mulla ollut siis Shimano Sramin takavaihtajaa ja grippareita lukuunottamatta.

Enpäs tullut edes ajatelleeksi tuota 10sp-ketjun mahdollisuutta. Sillä ainakin toimisi nykyiset kammet ja eturattaat joten säästyisi se suurin ostos. Tällöin riittäisi kun hankkisi 9-sp pakan, takavaihtajan sekä gripparit. Sitten jää ainoaksi ongelmaksi nuo välitykset ja niiden riittävyys tai riittämättömyys. Ja sehän selviää kokeilemalla.

elasto
30.08.2011, 23.27
Tosiaan grippareiden lisäksi pelkkä takavaihtajan ja takapakan vaihtaminen riittää.

Mulla on käytössä nuo X.0 gripparit, X.0 9spd takavaihtaja, XG-999 11-32 9spd pakka, KMC X10SL ketju, X.0 2x10 26/39 kammet ja XX etuvaihtaja. Aikamoinen sekasikiö siis ja hyvin toimii.

Raikku
31.08.2011, 08.54
Tuli mieleeni että pystyisikö Hybridistä tekemään "2-eturattaallisen"(?)
Mitenkähän pitäisi XT:n 44-32-22 kammet(HT II) virittää että olisi ketjut yms oikeassa paikassa.

Takana varmaan sitten joku 11-30/32 olisi ok?

t-man
31.08.2011, 08.56
Mulla taasen on voimansiirto ysiä (x.o-takavaihtaja, xtr-takapakka, dura-ace 7900 etuvaihtaja ja TA chinook eturieskat 2 kpl) lukuunottamatta ketjua, mikä on kmc:n x10 sl ja toimii hyvin

t-man
31.08.2011, 08.59
Tuli mieleeni että pystyisikö Hybridistä tekemään "2-eturattaallisen"(?)
Mitenkähän pitäisi XT:n 44-32-22 kammet(HT II) virittää että olisi ketjut yms oikeassa paikassa.

Takana varmaan sitten joku 11-30/32 olisi ok?

No mulla on xtr:n kampiin laitettu 2-rattaallinen setuppi, nopeiten tuon tekee, kun heivaa isoimman rattaan veke ja säätää etuvaihtajan rajoitinruuvista ettei käytä sitä viimeistä vaihdetta. Tosin 32-hampainen on kovin pieni "isoimmaksi" joten halutessaan kannattaa miettiä tyyliin 24-36/26-38 tai vastaavia vaihtoehtoja eturieskoiksi.

gts/R
31.08.2011, 21.47
Noniin tänään tuli urakoitua voimansiirto uusiksi ja 2x10:n tilalla on nyt 2x9 -systeemi. Ainakin "talliolosuhteissa" pelittää hienosti, ensimmäinen kunnon testilenkki jää huomiseen.

Uusi voimansiirto on siis yhtä kuin X.0 -gripparit, X.0 9sp-takavaihtajan, Sram 991(?) 11-32 9sp-pakka, KMC 10-sp-ketju ja FSA 27/39 10sp-eturattaat. Kovasti on samanlainen setti kuin Elastolla, tosin aivan sattumalta, osat kun on kaikki vanhoista pyöristä :)

Ja vaikka etuvaihtajaa komentava X.0-grippari on 3-pykäläinen, niin se kyllä ohjaa kahden eturattaan settiä vallan hienosti, kunhan etuvaihtajan rajoittimet on säädetty oikein.

Täytyy huomenna ajella Joupiskaa ylös joka suunnasta, jotta saa edes vähän osviittaa siitä, miten pienimmällä 27-32 -välityksellä pärjää, vai joutuuko suosista hankkia edes 34-piikkisen suurimmaksi takarattaaksi.

Itsok
31.08.2011, 22.24
wot. Onkos nykyisin X.0 etugrippari vaan kolmepykäläinen? Mun tuoreimmat gripparit on vuodelta 2008 ja niis on vielä tosi monta pykälää, tyyliin jokaisen vaihteen välissä kolme tjsp.

gts/R
31.08.2011, 22.49
Noniin. Ilmaisin itseni ala-arvoisesti. Tarkoitus oli sanoa, että X.0 -grippari on siis tarkoitettu kolmelle eturattaalle. Pykäliähän siinä on vaikka kuinka monta.

Juide
31.08.2011, 23.50
Olen siinä käsityksessä, että X.0 etugripparin pykälän vaijerin vedon pituus käy suoraan Sramin 10-takavaihtajalle ja 10-pakalle. En tiedä onko gripparissa pykäliä juuri oikea määrä jotta saisi kaikki vaihteet päälle. Vedon pituudenhan voi kuitenkin helposti itse kukin osia omistava kokeilla.

Erään henkilön tiedän tehneen kohtalaisella virittelyllä toimivan 10-gripparin oikealle kädelle käyttämällä sopivia etugripparin osia + lisäksi pientä hienomekaanista työstöä ja värkkäystä.

Janu
01.09.2011, 15.30
Ehkä tää sopii tähän ketjuun, en viitsinyt uuttakaan aloittaa. Eli. Wanha 3x9 voimansiirto alkaa olla totaalisen finaalissa ja siirtyminen 2x10 kiinnostaa. Sram ja Shitmano kelpaa molemmat, mutta se mihin olen jumittunut on kammet.

Uudet äksteet ois toki kustannustehokas ratkasu eikä kauheat ankkuritkaan, mutta.. ne o nii rumat. Alunperin mulla oli wanhassa gigantissa RaceFace Turbine LP:t ja nyt ilokseni Turbine on kokenut jälleentulemisen. Ois komiat eikä tulis joka mutkassa vastaankaan. Painokin about siedettävä, mutta hintaa jo melkein tuplaten XT:n verrattuna. Hmm. Ja jos haluaa kevennellä niin pienellä lisäpanostuksella saa XX:t. BTW, onko jotain mitä en tajua vai miks X0 kampisatsi on käytännössä samahintanen ku XX, mutta painaa n. 50g enemmän?

Pitkän lätinän jälkeen itse pihviin, eli mitä kampia seurakunta suosittelee jos kampisatsin (i.e. kammet rattaineen ja keskiöineen) pyritään pitämään max. n. 300 eurossa?

t-man
04.09.2011, 19.36
Jos kantti kestää lyhyillä kammilla, niin tästä 170 milliset: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=69166

Vaihtelee sitten rattaat mielensä mukaan...luulis TA:lta löytyvän sopivaa rinkulaa

Hepe
04.09.2011, 19.52
Fun-worksin s-light (710g incl.bb) 40/29 rattailla yli vuoden kovassa käytössä ja hyvin on kestäny, actionsports Saksanmaalla myy 199€:lla(keraaminen laakeri kuuluu kampisarjan hintaan). Turha maksaa sramin tai shitmanon kammista lähes puolta enemmän, lisäksi eturattaita saa erikseen muitakin kokoja, jos välitykset ei miellytä.

nicce
05.09.2011, 07.37
En ole ainakaan vielä huomannut, että joku olisi bongannut eli SRAMilta tulossa XX-gripparit

http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCWhatsNewDetail.jsp?article=9852&refp=USHome&menuItemId=8738&articleType=CompanyNews
---klip---

During the week leading up to the race, Jaroslav had tried out different combinations of front chainrings including a single ring ranging from size 34 to 36, but he chose to race with a 2x10 (39/26) on SRAM XX rings. He also used brand new SRAM 10-speed Grip Shifters after deciding he liked how precisely they worked.

---klip---

gts/R
05.09.2011, 09.56
En ole ainakaan vielä huomannut, että joku olisi bongannut eli SRAMilta tulossa XX-gripparit

http://www.specialized.com/fi/en/bc/SBCWhatsNewDetail.jsp?article=9852&refp=USHome&menuItemId=8738&articleType=CompanyNews
---klip---

During the week leading up to the race, Jaroslav had tried out different combinations of front chainrings including a single ring ranging from size 34 to 36, but he chose to race with a 2x10 (39/26) on SRAM XX rings. He also used brand new SRAM 10-speed Grip Shifters after deciding he liked how precisely they worked.

---klip---

Erittäin hyvä uutinen! Mutta tuossahan ei sanota, että 10sp-gripparit olisivat juuri XX-sarjaa, vaikka todennäköisesti näin onkin.

LJL
05.09.2011, 13.11

---klip---

---klip---

Khyllä. Tämä oli loistava uutinen, nimimerkillä alle viikon XX-triggereitä (kaikki kunnia sinänsä hienoille vaihteensiirtäjille) naputelleena kaipaan X0-grippareiden tuntumaa. Kysehän on makuasiasta, mutta oma maku ja ajotyyli nojailee vahvasti grippareiden suuntaan. Kunpa tulisi 2012 mallistoon nuo Sramin 10-gripparit.

-Lauri

LJL
05.09.2011, 13.16
http://img827.imageshack.us/img827/7673/spyshotsram10speedgrips.jpg
Löytyihän näistä jo kuvakin <3

-Lauri

naukku
12.10.2011, 15.56
Varmitukseksi vielä kyselen että minkä mittainen häkki takavaihtajaan seuraavalle kokoonpanolle:

kammet: Shimano Deore XT, 26/38 10s
takapakka: Shimano HG81 11x36 10s
takavaihtaja: Sram X.0 10s

MRa
12.10.2011, 20.24
Olipas vaikee löytää tietoo noista SRAM:n eri häkkien kapasiteetista. Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Derailleur_gears)kertoo SRAM long = 43T; medium = 37T; short = 30T. Nopeasti laskien sulla tulee hampaiden määräksi 38-26+36-11 = 12+25=37. Eli medium riittää justihinsa.

Two-Shoes
02.11.2011, 12.05
Onkos noilla 10 ja 9 lehtisille tarkoitetuilla etuvauhtajilla käytännössä mitään eroa? Itsellä takana 9 pakka mutta tuppaa aina jompaan kumpaan etuvaihtajan reunaan hinkkaamaan ketjut jos haluaa säädöt niin että kaikki vaihteet toimii. Mietin josko 2x10 etuvaihtajan häkki olisi edes vähän leveämpi..

marco1
02.11.2011, 12.12
Onkos noilla 10 ja 9 lehtisille tarkoitetuilla etuvauhtajilla käytännössä mitään eroa? Itsellä takana 9 pakka mutta tuppaa aina jompaan kumpaan etuvaihtajan reunaan hinkkaamaan ketjut jos haluaa säädöt niin että kaikki vaihteet toimii. Mietin josko 2x10 etuvaihtajan häkki olisi edes vähän leveämpi..
On selvä ero käytössä, häkki on leveämpi ja lyhyempi (joissakin tuo renkaalle lisää tilaa). Ja lisäksi nuo SLX:t on puoli-ilmaisia.

Two-Shoes
02.11.2011, 12.41
Saa heittää linkkiä jos jossain on erityisen hyvässä tarjouksessa kyseisen laista vaihtajaa :)

Ohiampuja
02.11.2011, 14.56
Tuolla on tuollainen SLX Down Swing 2-lehtiselle setille.

Minua kiinnostaa tuo vaihtajan "korkeus" eli siis kiinnityspannan asema häkkiin verraten.

Jos teillä on filossa tuollainen asennettuna, niin mikä on etäisyys kiinnityspannan yläreunasta keskiönkeskelle. Tämä tietysti hiukan riippuu isoimman rattaan koosta...

http://www.bike-discount.de/shop/k1201/a45887/slx-front-derailleur-fd-m667-down-swing.html

marco1
02.11.2011, 18.07
Minulla on tuo kahden rattaan SLX vanhan mallin Direct mountissa (stripped e-type) joten ei valitettavasti pysty vastaamaan. Mutta hyvä se on ja B-D:n hinta lienee ihan kohtuullinen.

Shimaani
02.11.2011, 22.03
... mikä on etäisyys kiinnityspannan yläreunasta keskiönkeskelle... Tiitussa 34T eturatas ja vasemmalta puolen rullamitalla (ei Stanley) venytettynä matkaa pannan yläreunasta keskelle kammessa olevaa reikää on noin 143mm. Se etuvimpautin on ihan *piip* hyvä, osta osta.:)

Pekka L
03.11.2011, 07.24
Hyvä kysyä etukäteen tuota vaihtajan soveltuvuutta.

t.nim. top swing laatikossa.

(Ja jos Suomesta saa 34€:lla niin onx mittän väliä mitä muualla maksaa)

Two-Shoes
03.11.2011, 12.45
Hyvä kysyä etukäteen tuota vaihtajan soveltuvuutta.

t.nim. top swing laatikossa.

(Ja jos Suomesta saa 34€:lla niin onx mittän väliä mitä muualla maksaa)

Vaikka suomessa maksais 34€ niin tuntuu että helpommin ja nopeammin saa sitä mitä haluaa jos tilaa netistä, postimaksutkin tod.näkösesti samat tai jopa pienemmät kun suomesta tilatessa..

Ketjureaktio
03.11.2011, 13.23
Minulla on nyt 2*9 setuppi, rattaat 22/32 & 11-36. Ajattelin jättää kolmannen rattaan laittamatta jatkossakin, mutta välitykset käyvät liian lyhyeksi esim. Tahkon kaltaisia tapahtumia ajatellen. Tuossa on Race Facen kammet, varmaankin siihen saa isompia keskirattaita, esim. 36:sta. Osaatteko sanoa että mikä on maksiminousu jonka eturattaat & vaihtaja jouhevasti hanskaa? Nyt ero rattaiden välillä on 10 piikkiä, tekeekö esim. 14 piikkiä vaihtamisista tuskaa?

Pekka L
03.11.2011, 13.34
Vaikka suomessa maksais 34€ niin tuntuu että helpommin ja nopeammin saa sitä mitä haluaa jos tilaa netistä, postimaksutkin tod.näkösesti samat tai jopa pienemmät kun suomesta tilatessa..

Jos "netistä" tarkoitetaan ulkomailta, niin sitten. Oman käsityksen mukaan tuolta onnistuu myös ns. netistä tilaaminen. Ja jos nyt tilaat, niin vannomatta paras, mutta veikkaan että osa on huomenna sulla.
http://www.hi5bikes.fi/

Kokemuksia firmasta omassa topikissa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?38561-Hi5bikes).

Minulla on nyt 2*9 setuppi, rattaat 22/32 & 11-36. Ajattelin jättää kolmannen rattaan laittamatta jatkossakin, mutta välitykset käyvät liian lyhyeksi esim. Tahkon kaltaisia tapahtumia ajatellen. Tuossa on Race Facen kammet, varmaankin siihen saa isompia keskirattaita, esim. 36:sta. Osaatteko sanoa että mikä on maksiminousu jonka eturattaat & vaihtaja jouhevasti hanskaa? Nyt ero rattaiden välillä on 10 piikkiä, tekeekö esim. 14 piikkiä vaihtamisista tuskaa?

Mulla on yhdessä pyörässä 24-36 kammet ja se toimii ainakin moitteetta. 22-36 välitys tuntuu muutenkin ylilyönniltä. Taluttamalla pääsee kovempaa.

Two-Shoes
03.11.2011, 14.07
Jos "netistä" tarkoitetaan ulkomailta, niin sitten. Oman käsityksen mukaan tuolta onnistuu myös ns. netistä tilaaminen. Ja jos nyt tilaat, niin vannomatta paras, mutta veikkaan että osa on huomenna sulla.
http://www.hi5bikes.fi/

Kokemuksia firmasta omassa topikissa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?38561-Hi5bikes).

Mulla on yhdessä pyörässä 24-36 kammet ja se toimii ainakin moitteetta. 22-36 välitys tuntuu muutenkin ylilyönniltä. Taluttamalla pääsee kovempaa.

No joo, menee Off topic:iksi mutta kalliimpi osa ja kalliimmat postikulut. Niin en nää syytä tilata Suomi kaupasta.

Ohiampuja
03.11.2011, 14.44
Tiitussa 34T eturatas ja... matkaa pannan yläreunasta keskelle kammessa olevaa reikää on noin 143mm.
Voi voi, minulla on rungossa vapaata tilaa noin 130 mm, kun keskiön keskeltä mitataan. Eli top-swing vaihtajalla on mentävä.

22-36 välitys tuntuu muutenkin ylilyönniltä. Taluttamalla pääsee kovempaa.
Minulla on 29:ssä kanssa edessä 22-32 rattaat ja takana 12-36 pakka. Taluttamalla voi päästä kovempaa, mutta hidaskin ajaminen on mukavampaa. :)

Toisekseen maantainakin ryvettiin metikössä lamput päässä, niin pääosa lenkistä tuli ajettua 22-piikkisellä lehdellä. Olen heikko, hidas ja märkä upottava metsä on aika raskas. :D

sakuvaan
03.11.2011, 15.07

Entäpä jos onkin jos pöörä onkin 29er (jos maastureista puhutaan), hups, vällärit onkin yhtäkkiä pidemmät 22'lla mitä 24'llä on 26 tuuman kiekoilla..

Kiovan Dynamo
03.11.2011, 15.20
No, sittenkin se 22 on pikkuisen ylilyönti. Varsinkin jos takana on tarjolla 36:sta.

Ketjureaktio
03.11.2011, 15.42
Nyt pitää oikein tarkistaa, luultavasti se on siis 34-pakka eikä 36. Eniveis, ironisesti tuota pienintä välitystä 22-34/36 tarvitsee juuri siellä missä ei halua taluttaa, eli niissä tiukimmissa paikoissa. Ainakaan mun jalat ei pysty aina puristamaan toiseksi pienimmällä, ja vauhtia ei voi aina pitää. Tiukassa paikassahan repiminen ei ole hyvä asia, pito häviää nopeasti ja tulee stoppi - optimivetoalueella ajaminen kierroksilla toimii paremmin.

Eniveis, mahtaiskohan tuommoinen 22-36-yhdistelmä edessä toimia? Varmaan rattaiden pitäisi olla myös "samaa sarjaa" keskenään, kai nuo nousut niissä on suuniteltu toimimaan tietyllä tavalla.

JackOja
03.11.2011, 15.50
......mahtaiskohan tuommoinen 22-36-yhdistelmä edessä toimia?

Mahtais...

Varmaan rattaiden pitäisi olla myös "samaa sarjaa" keskenään, kai nuo nousut niissä on suuniteltu toimimaan tietyllä tavalla.

Ei tarvii. Eihän se nouse kuin sille isommalle. Pikkurattaassa ei oo ramppeja.

Ketjureaktio
03.11.2011, 15.59
Mahtais...

Ei tarvii. Eihän se nouse kuin sille isommalle. Pikkurattaassa ei oo ramppeja.

Tai siis jos käytössä on kaksi pienintä eturatasta, keskimmäinen tarvinnee rampit. Näköjään noita saa irtorattaina, ei vaan samaa väriä (tuolta): http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=4322

JackOja
03.11.2011, 16.06
Tai siis jos käytössä on kaksi pienintä eturatasta, keskimmäinen tarvinnee rampit....

Nimenomaan. Se ratas, jolle noustaan, pitää olla rampillinen. Ja kolmen eturattaan systeemissä kaks isointa pitää olla (mielellään, sanovat valmistajat) samaa sarjaa. Ei se rampiton pikkuratas tiedä minkä valmistajan rattaalle ketjun pitäis nousta.

Ei kai sitä isompaa ratasta voi "keskirattaaksi" sanoa jos on kahden rattaan systeemi? Se on se "isompi".

Ketjureaktio
03.11.2011, 16.14
Ollaan varmaan samaa mieltä asiasta, sanat ei vaan kohtaa ;)

Siis kyseessä on normi 3 rattaan kampi, josta on jätetty isoin ratas pois. Nyt on tarkoitus uusia keskiratas, ja sen täytyy siis olla rampillinen. Kutsun sitä keskirattaaksi, koska 3 rattaan kampeen myytävät (ainakin tässä tapauksessa) rattaat ovat kaikki erilaisia kiinnitykseltään, ne ovat siis pienin, keskimmäinen ja uloin.

Ohiampuja
03.11.2011, 16.17
No, sittenkin se 22 on pikkuisen ylilyönti. Varsinkin jos takana on tarjolla 36:sta.
No en sanoisi noin, minusta se on oikein sopiva. Vaikka en sitä 36 piikkistä takana käytä, niin ne 2-4 ratasta siitä alas päin osuu paremmin hollille.

Ja se voi säästää kiekkoja pahassa paikassa, kun ei tarvi käyttää sitä isointa. Eipähän putoa ketjut pakan ja pinnojen väliin...

Two-Shoes
03.11.2011, 16.58
No en sanoisi noin, minusta se on oikein sopiva. Vaikka en sitä 36 piikkistä takana käytä, niin ne 2-4 ratasta siitä alas päin osuu paremmin hollille.

Ja se voi säästää kiekkoja pahassa paikassa, kun ei tarvi käyttää sitä isointa. Eipähän putoa ketjut pakan ja pinnojen väliin...

Eihän ketjut sinne väliin tipu jos vaan on vaihtajan rajottimet säädetty oikein

sakuvaan
03.11.2011, 17.02
Nyt pitää oikein tarkistaa, luultavasti se on siis 34-pakka eikä 36. Eniveis, ironisesti tuota pienintä välitystä 22-34/36 tarvitsee juuri siellä missä ei halua taluttaa, eli niissä tiukimmissa paikoissa. Ainakaan mun jalat ei pysty aina puristamaan toiseksi pienimmällä, ja vauhtia ei voi aina pitää. Tiukassa paikassahan repiminen ei ole hyvä asia, pito häviää nopeasti ja tulee stoppi - optimivetoalueella ajaminen kierroksilla toimii paremmin.

Eniveis, mahtaiskohan tuommoinen 22-36-yhdistelmä edessä toimia? Varmaan rattaiden pitäisi olla myös "samaa sarjaa" keskenään, kai nuo nousut niissä on suuniteltu toimimaan tietyllä tavalla.

Kuten aikaisemmin, SLX 2x9 kampisetit on 22-36+bash vakiona, nousurampit/niitit tarvii vain ylöspäin vaihtaessa isommalle rattaalle...

PMT
03.11.2011, 19.48
Tuo kahden rattaan kobinaatio 22/36 on varmasti monellekin hyvä,mutta suosittelisin 24 tai 26/36 jolloin ei hyppäys yölöspäin ole niin dramaatisen suuri, itselläni on käytössä SLX kaksrattaisella ja vaihdoin heti 26 hapaisen pikurattaan, koska silloin ei ole turhaa tiheätä välitystä jolla ei kuitenkaan pääse senvaikeampaa ja jyrkepää mäkeä toisekseen esim juurakkoisessa ja kivisessä mäessä ei ole toivoakaan kiivetä 22- 34 välityksellä koska tuolla välityksellä ei saakuin virintänopeuden ei pysty keventämään keulaa esteen päälle.

Iglumies
03.11.2011, 19.53
Olen itse päätynyt 26/32 kombinaatioon 34 takapakalla, joskus harvoin työmatkalla kaipaisi hiukan isompaa eturatasta, mutta ei metsässä.

Ketjureaktio
08.11.2011, 14.21
Ajelin työmatkalla Helsingin Paloheinän huipulle sitä jyrkintä hiekkatienousua, ei puhettakaan että olisin ajanut pienintä suuremmalla vaihteella (etu 22, taka 34). Onko paikka tuttu niille jotka mainitsivat että tuo on liian lyhyt välitys minne tahansa? Olisi mielenkiintoista tietää millä vaihteella ko. pehmeä ja jyrkkä, pitkähkö mäki sujuu, niin saan treenille vähän tavoitetta ;)

kolistelija
08.11.2011, 14.36
Ajelin työmatkalla Helsingin Paloheinän huipulle sitä jyrkintä hiekkatienousua, ei puhettakaan että olisin ajanut pienintä suuremmalla vaihteella (etu 22, taka 34). Onko paikka tuttu niille jotka mainitsivat että tuo on liian lyhyt välitys minne tahansa? Olisi mielenkiintoista tietää millä vaihteella ko. pehmeä ja jyrkkä, pitkähkö mäki sujuu, niin saan treenille vähän tavoitetta ;)
Kyllä se ylös meni 24/32 välityksellä. Nimimerkillä "mäkimies".. :p

Vastaan siis että 26 eteen ja 34 taakse riittänee omaa käyttöön jos joskus päädyn vaihtamaan tupliin. Tällä hetkellä XT kampien isoin ratas toimii muutenkin bashringinä joten samapa tuo olisi muutta tuplaksi. ;)

Ketjureaktio
08.11.2011, 15.02
Noniin, eli tavoitetta siinä. Meneekö tuo satulassa istuen vai seisovilteen "repien"? Se loppuhan siinä mutkan takana on tiukempaa, alkupätkä menee toki isommalla mutta ihan loppuun en ole tainnut koskaan vetää kuin pienimmällä. Yrityksen puutetta?

marco1
08.11.2011, 17.23
Hassusti näissä väännöissä keskitytään noihin ääriyhdistelmiin ja niiden mahdolliseen tarvitsemiseen.

Bash/34/22 x 11-34 oli eniten käytetty setti maasturissa tänä kesänä ja se jäi pari kertaa liian lyhyeksi maastossa. Tykkäsin kyllä paljon siitä että keskirattaalla sai ajaa suurimman osan ajoista ja sitten oli vielä pelastusrenkaana 22 jolla tuli välillä ajeltua ylämäkiä viittä vaille koko pakan leveydeltä. 34-hampaista takaratasta ei montaa kertaa tullut käytettyä 22:sen etusen kanssa mutta kyllä 34:sen eturattaan kanssa se tuli hyvinkin käytetyksi.

Kannattaa kokeilla niitä vaihtoehtoja (jaksaisipa itsekin... ).

mteebee
08.11.2011, 18.23
Silloin kun mulla oli 22 eturattaana sitä ei tullut käytettyä juuri yhtään, koska paikkoja joissa olis tarvinnut 22-34 yhdistelmää on tosi vähän pk seudulla ja silloinkin kun käyttöä olisi, ei renkaiden pito riitä tai juurien/kivien ylitys käy turhan vaikeaksi. Sen sijaan 24. piikkistä tulee oikeasti käytettyä vaikka ero on vain pari piikkiä. Mulla siis 34/24 edessä, ei ihan tavallisin yhdistelmä mutta onhan noi muutkin osat fillarissa valittu omien mieltymysten mukaan,niin miksi ei rattaatkin.

sakuvaan
08.11.2011, 18.25
Sattumoisin mullakin on 22/34, syystä että pyöran runkoon ei voi laittaa 22/36.. ketju ottaa pivottiin kiinni.. :D, kauheesti noilla rieskoilla on tosin päällekkäisiä välityksiä.

Ketjureaktio
09.11.2011, 10.29
Mielenkiintoinen pointti "sakuvaan", täytyypä tsekata ennen tilausta että 36:nen ei ota takahaarukkaan kiinni! 34:nen tuohon luultavasti ainakin mahtuu, ja saahan sillä jo vähän lisää vauhtia siirtymiin.

Muuten näyttää siltä että on erilaisia ajotapoja, osa ehkä rykäisee vauhdilla niin pitkälle kuin pääsee ja taluttaa loput, itse käytän intin maastoajoleireillä opittua maastoajotekniikkaa - mennään kokoajan opitmiväännöllä eli keskikierroksilla. Liian isoilla välityksillä tapahtuvat repäisyt kadottaa helposti pidon ja edessä on äkkipysäys. Tietenkin jos vauhtia pystyy pitämään enemmän, niin pysäys ei ole niin lähellä koska kuten tunnettua, vauhti korjaa virheet. Ei tosin yleensä ylämäessä...

Mulla on pienimmällä 22-34 välityksellä kyllä käyttöä pk-seudullakin jossa melkein kaikki ajo tapahtuu.

Pekka L
09.11.2011, 17.27
Riippuu paljon pyörästäkin mikä välitys on järkevä.
Mulla on kolme maastopyörää, kaikissa 2 eturatasta.
Jäykkäperässa 26/36 kammet, 28-11 pakka.
Joustojäykkiksessa (100mm täpäri) 24/36 kammet, 32-11 pakka.
Täysjoustossa 22/32 kammet, 32-11 pakka.

Pyörien painot n.9kg, n.12kg ja +16kg.
Kummasti kun tolla 9-kilosella jaksaa polkea ylämäkeä 26-28 välityksellä, täysjoustolla jo kuolisi.
Mitä siirtymävauhtiin tulee, niin 36-11 tuumilla tultiin kerran asvalttia myötätuuleen 44km/h. Piisaa mulle.

Liittyy topikkiin sekin, että mä en välttämättä täysin tajua, kun välillä ns. kevennyspyörissäkin näkee kun on s44t4n4llinen eturieska(t) ja 11-32 pakka.
Molempia kun pienentää, niin pyörä sen kun kevenee? Tietty jos haluaa polkea kuuttakymppiä.

juminy
09.11.2011, 19.25
32:32 on vähän liian pitkä joissain nousuissa, muttei silti helposti tule vaihdettua 22:een ennenkuin jalat on ajettu alta. Vois jaksaessaan kokeilla 32:34:sta. Ja 26:sta 22:en tilalle. Josko sille sitte olis käyttöä, nyt tulee käytettyä pientä tosi vähän. Ehkä 32:34 veisi koko pienen rattaan tarpeen mennessään. Periaatteessa parempi olis 30:32, mutta kun ei jaksa pelata spessukamojen kera. Sen verran on hidasta meno, ettei missään olosuhteissa ole vauhti loppunut 32:11:sta. Ei edes melkein. Olikohan se herra Ajomies kun sano, että välitykset on vähän niinku kalsarit, että niitä voi vaihtaa, muttei kovin usein jaksa. Vai oliko se jotain henkilökohtaisista mieltymyksistä, en nyt tähän hätään muista...

Silloin kun isopyöräsinkuloilla tuli ajettua, niin range oli 32:21...32:18, joista 21 oli ihan sopiva johonkin Hallainvuorelle. Tosin ei se sinkula ollut sopiva peli mulle.
Niin on minäkii tullu siihen ikkään, että jäykissä sinkuloissa ei viehätä mikkään...

hemppa
09.11.2011, 19.47
Mulla on 11-36 (kymppipakka) takana ja 24-32 edessä. 24:36:sta en oo varmaan koskaan edes kokeillu. Pärjäisin varmaan pelkällä 30 eturattaalla, mutta ei sellasia taida ollakaan..

zippo
09.11.2011, 19.59
30 piikisiä,Extralight,Widget(fillariosasta) ja Homebrew Components suoraan vamistajalta.

LJL
09.11.2011, 20.14
Pärjäisin varmaan pelkällä 30 eturattaalla, mutta ei sellasia taida ollakaan..

Onko sinulla 104/64mm vai 120/80mm kammet? Specialites TA tekee sekä 64mm/30t- (http://r2-bike.com/TA-Specialite-Kettenblatt-chinook-30_1) että 80mm/30t-ratasta (http://r2-bike.com/TA-Specialite-Kettenblatt-30Z-LK80_1), mutta ei 104mm/30t.

Voiko (olemattomasta) 104mm/30t tarjonnasta päätellä, ettei niitä ole edes fyysisesti mahdollista tehdä, vaan 32t on pienin? 120mm/30t lienee täysi mahdottomuus.

-Lauri

hemppa
09.11.2011, 20.26
Shimanon SLX kammet käytössä, eli eikös se oo 104/64(?)

LJL
09.11.2011, 20.37
Shimanon SLX kammet käytössä, eli eikös se oo 104/64(?)

Shimanon sivujen mukaan SLX:n bolt circle diameter 104/64mm. Eli vaikuttaisi siltä, että pikkurieskaksi saat 30t-rattaan, mutta 104mm paikalle (ainoaksi rattaaksi) ei onnistu. Saattaa olla ketjunlinjan kannalta aika köyhä idea ajaa pelkällä pikkurieskalla?

-Lauri

Pave
09.11.2011, 20.45
Mitä siirtymävauhtiin tulee, niin 36-11 tuumilla tultiin kerran asvalttia myötätuuleen 44km/h. Piisaa mulle.28/38 - 11-34 on toiminut mulla joka paikassa noissa 13-15 kg 26" täpäreissä. Yhteen pyörään on jäänyt alkuperäisestä karsittu 22/32 - 11-34 ja se ei tahdo riittää maantiealamäissä, jopa hyvässä myötäisessä tasamaalla.

Tarkoituksena olisi kokeilla seuraavaan vähän raskaampaan (n. 15-16 kg ?) projektiin 24/36 - 11-34:ää.

marco1
09.11.2011, 20.48
Kattokaas nyt tuosta ylhäältä Zipon luettelemat valmistajat ennen johtopäätöksiä, esim. http://www.extralite.com/Products/octaramps_anglo.htm löytyy noita kolmekymppisiä.

PaH
09.11.2011, 21.06
Jälkiwiisasteluna vielä zipon listaan - Homebrew Components taitaa tehdä 30T rattaita vaan 80bcd / 88bcd / 94bcd-
jaoilla, 104:sta ei sieltä löydy. Tekevät sen sijaan älskin hyviä titamiinirattahia 31T / 32T jne kokoina normi 4-pultti /104bcdnä.

Mut Andersen Machine tekee 30T:tä, mahtaa olla paras viritys jos 30:n haluaa normikampiin. Sweduissa on myös narikka nimeltä Experimental Prototype, jotka väsää titaanista rattaita, 30T:tä saa sieltäkin jos pyytää.

LJL
09.11.2011, 21.09
Kattokaas nyt tuosta ylhäältä Zipon luettelemat valmistajat ennen johtopäätöksiä, esim. http://www.extralite.com/Products/octaramps_anglo.htm löytyy noita kolmekymppisiä.

Kylläpäti kyllä, pientä jäätyilyä, kun yhdistin Extraliten Octarampin mielessäni tähän systeemin: http://r2-bike.com/bilder/produkte/gross/2419_2.jpg.

Tämä selvä :D

-Lauri

hemppa
09.11.2011, 21.36
Pätevän oloisia kyllä noi EL:n octarampit, mutta 50 euroa on liian kova hinta vain siitä että pääsis eroon pikkurattaasta. Eli jatketaan etuvaihtajan kanssa, tai sitten lisää treeniä että pääsee sen isoimmankin mäen ylös 32t:llä..

PaH
09.11.2011, 21.51
Pätevän oloisia kyllä noi EL:n octarampit..

Ei oo. Näyttää kivalta jep. Mut "vakavahenkisessä" maastokäytössä tai tälläisten osaamattomien käsissä
noi hiukan foliota paksummat rattaat ei kestä.

LJL
09.11.2011, 21.59
Ei oo. Näyttää kivalta jep. Mut "vakavahenkisessä" maastokäytössä tai tälläisten osaamattomien käsissä
noi hiukan foliota paksummat rattaat ei kestä.

Mites titaanirattaat, onko kokemuksia?

-Lauri

PaH
10.11.2011, 08.46
Mites titaanirattaat, onko kokemuksia?
-Lauri

Titaanirattaista edessä? Juu. Mun pointsit menee noille Homebrew Componentsin titamiinirattaille. Experimental
Prototype tekee niitä kanssa, mut se on enempi sellaisia kevennysrattaita - painoa en tiedä mut vähän,
paksuus taitaa olla parin millin luokkaa. Varmaan kestää, mut niin paljoa en oo noilla ajanu et tietäisin.
Actiontec:in ti-rattaista ei oo ittellä kokemusta. Saattaa niitä tehdä vielä joku muukin.

Mut noi Homebrew Componentsin rattaat on pyöriny 1x9-systeemissä keväästä alkaen ja ajoa on kertyny
paljon. Aloitin 31T:llä mut vaihdoin aika pian 32T:n. Pari iltaa sit vaihdoin ko. rattaan toisiin kampiin (on siis
104bcd/4) ja kun rattaan puhtaaks pyyhki, ei sitä juuri uudesta erottanu eli kulutuskestävyys on amuliiniin
verrattuna ihan eri luokkaa. Mullon taco-mallin bashi joten suoria venttejä rattaaseen ei oo tullu. Ramppeja
tuossa ei oo, mut tekevät kai rampillisiakin. Paksuutta on tukevan alu-rattaan verran ja hampaat on hienosti
muotoiltu - äänetön ja ongelmaton.

Yhden tollasen hinnalla saa kai samasta sylttytehtaasta kolme ihan samannäköistä alumiiniratasta, joten
hankinnan järki jäänee kunkin arvioitavaks - mut kai sitä fillarissa pitää ees yks titamiiniosa olla :o

Muoks: Ainakin noilla pajoilla (HC / EP) titaanirattaat on tilaustavaraa eli ilmeisesti tekevät niitä sitä mukaa
kun joku ostaa, toimitusajat lienee luokkaa ~2kk

Ketjureaktio
10.11.2011, 11.35
Testailin huvikseen iltalenkillä isompia välityksiä, kyllä sitä kummasti ajelee jyrkkää hiekkamäkeäkin totuttua isommilla välityksillä kun lukitsee keulan ja ajaa seisovilteen. Pitoa riittää karkeissa syysnakeissa. Mutta esim. Vantaanjoen Pikkukosken ja Veräjämäen välissä olevan kevyenliikenteen tunnelin tuntumasta lähtevä kivikkoinen nousu meni 22-32:lla, enkä oikein näe että pääsisin kivikkoista nousua isommalla, ajosta lähtee hallinta jos yrittää pitää liikaa vauhtia juurakko- & kivikkonousussa.

Paloheinän mäki jäi kokeilematta.

Liraren
10.11.2011, 16.26
Mullon täällä Oulun korkeuksilla jäykkäperäsessä XC-pyörässä edessä 32 ja 40 ja pakka on 11-32. Riittää jokapaikkaan täällä. Enemmän tulee ajettua 40-rattaalla. Laajavuorella maratonissa ois kaivannu lyhempää välitystä siinä vaiheessa, kun rupes reissu painamaan. Oonki miettiny, että laittas 30-42 eteen ja 11-34 pakan, niin pärjää jokapaikassa. Joskus nimittäin koirapyöräilyssä joutuu ajaan 40/11 -yhdistelmällä ja se ei kuulosta pitemmän päälle hyvältä.

Tuolla 32/32 vöityksellä pääsee kyllä kaikki mäet ylös, mutta jos niitä mäkiä rupeaa olemaan enemmälti ja pitkiä, niin mun tikkureisistä alkaa loppumaan paukut. Senkihän sais tietenki reenamalla pois.

Kiovan Dynamo
10.11.2011, 22.26
Tuolla 32/32 vöityksellä pääsee kyllä kaikki mäet ylös, mutta jos niitä mäkiä rupeaa olemaan enemmälti ja pitkiä, niin mun tikkureisistä alkaa loppumaan paukut. Senkihän sais tietenki reenamalla pois.

Eikä sun jaloilla tarvis edes paljoa reenailla. Näilläkin naruilla meni viime kesänä 30/34 -välityksellä ja 29" kiekoilla paljon hehkutetut Kinahmit ja El Grandetkin ajamalla ylös. Onhan sitä joskus heitetty apupyörätkin pois ja opeteltu ajamaan... ;)

Ketjureaktio
11.11.2011, 10.46
Toiset meistä on siis bensakoneita, toiset dieseleitä. Toiset kulkee kierroksilla, toiset väännöllä ;)

Kinahmilla pääsen puoleen väliin 22-34:lla, sitten menee keulimiseksi tai pomppaa reitiltä kivikossa. Grande menee tokallakin kierroksella ylös 22-32(?toiseksi suurin takaratas). Tahkoa silmälläpitäen nimenomaan haen sitä sopivampaa keskiratasta, 32:lla ei liene asiaa alle 4 tunnin aikoihin kun tarvitaan 35-50 km/h ajoa (alkupeloton, kinahmin jälkeinen soramaantie). Lenkeillä tuo 32:nen edessä riittää kun metsäpätkien jälkeen kuitenkin tasoitellaan ja tuolla pystyy pitämään arviolta 25 siirtymävauhtia.

Täytyy ehkä alkaa maltillisesti kasvattaa voimaa ja vauhtia nousuihin, jos se tois taas tähän lajiin uuden aspektin kun on kolmattakymmenettä vuotta jo ajeltu ;) Toisaalta voimatreeni on raskasta ja hidasta, en uhraa heikkoja polviani alkamalla repimään, mutta ehkä sitä voi pykälän aina kasvattaa välitystä totutusta...

Liraren
11.11.2011, 14.14
Sepä se on myöskin tuo keuliminen, joka on jääny pois ylämäissä, kun ei ole 32 pienempää ratasta edessä tarjolla. Pakko pyörittää ja vääntää tasaisesti (jos sitä voimaa siis olis) pienemmillä kierroksilla ja keula ei pomppaa pystyyn joka töyssystä, juuresta tai kivestä, mitä mäessä on. Muistan kun 22:lla eturattalla se mäennousu oli semmosta kimpoilua sivusuunnassa... Kaveri osti vasta pyörän ja alko mun kans ajamaan. Valitellu sitä, että tiukoissa nousuissa meinaa mennä selälleen, kun on 22 päällä ja joutuu antamaan vaikka yhtäkkiä lisää voimaa. Annoin ohjeeksi olla laittamatta sille 22:lle.

syklopaatti
11.11.2011, 14.24
Shimanon uusissa 10 speed kammissa on grannynä 24 hampainen. Siit mie tykkään. selkeesti parempi kun 22.

LJL
11.11.2011, 16.00
Shimanon uusissa 10 speed kammissa on grannynä 24 hampainen. Siit mie tykkään. selkeesti parempi kun 22.

Samaa mieltä. Pikkurieskan muutos 22t:stä 24t:hen oli hyvä parannus, mutta koska 24:kin on tuntunut välillä vähän turhan pieneltä, olen ajatellut kokeilla laittaa 26t:n pikkurieskaksi. Pakkana siis 9sp 11-32. Saa nähdä onko tuo 26t edessä 32t takana liian raskas välitys alle 11kg -täpäriprojektiin (Canyon Lux MR). Tulevan kauden aikana Tahkon 60km olisi tarkoitus ajaa ainakin tuolla täpärillä, muut mahdolliset kisa-ajot jäykkiksellä, jossa pienin välitys on aika löllö 27:36 :)

-Lauri

LJL
11.11.2011, 16.05
Titaanirattaista edessä? Juu. Mun pointsit menee noille Homebrew Componentsin titamiinirattaille.

Edessä juuri. Hyvä kuulla noita kokemuksia, jos hifistys-ostossormi joskus erehtyy hairahtamaan.

-Lauri

Edeus
30.11.2011, 11.45
Luin koko ketjun läpi mutta laho pää unohti melkein kaiken oleellisen, joten jäi vähän kysyttäviä.

Onko nää Race Facen eturattaat kuinka kestäviä?

Tällä hetkellä 11-36 pakka ja edessä 24/32/42. Eikä Välitykset tunnu oikein missään luontevilta.
Metässä joutuu veivaamaan 24/32 väliä ja siirtymillä 32/42.

Laskeskelin sitten itekseni että yläviitosesta laittas rallinaaman rattaita eteen 26/36 noihin omiin xt kampiin.
Kattos sitten että roikottaako 42 lehtee paikoillaan vai karsiiko pois.

Onko mun pohdinnoissa mitään järkeä?

Pave
30.11.2011, 12.18
... Pakkana siis 9sp 11-32. Saa nähdä onko tuo 26t edessä 32t takana liian raskas välitys alle 11kg -täpäriprojektiin (Canyon Lux MR). Tulevan kauden aikana Tahkon 60km olisi tarkoitus ajaa ainakin tuolla täpärillä...En usko, sillä 13+ kg jyrillä ei ole ollut ongelmia Tahkolla 11-34 / 28/38T yhdistelmälläkään. Mitä tuli tänä vuonna Tahkolla tuommoista pari-kolme kiloa kevyempää XC-täysjoustoa testattua, niin se kuitenkin suorastaan lentää mäkiä ylös, saa käyttää vielä pykälää tai paria isompaa välitystä verrattuna noihin 13 kg trail-täysjoustoihin.

Tomsson
30.11.2011, 12.22
Mulla on pikku- ja keskirattaissa SLX:n vakiot "ääripäät" eli 22t/36t, ja ihan hyvä pari. Menee välkät ristiin reilusti. Toiseen fillariin tein Deoren kampisettiin saman parin samalla kun poistin käsijarrurattaan. Grannylläkään ei pääse mettässä vaihtamaan takaa kovin isolle kun taas siirtymillä ja metsäteillä voi sitten heittää tuota 36t:tä pesään ja ei sellaista myötätuulta ole vielä tullut, että kaikkein pisintä välkkää mitä tuo antaa voisi oikeasti käyttää. Pakka perus 11-34. Kyllä sieltä monasti täytyy se nöösein 22-34 pari kaivaa esiin kun fläteillä vetää jotain rajatapausnousua. Lukoilla voisi päästä mäet naksua paria isommallakin grannyllä, mutta mitä sitä suotta niin kauan kun lenkkien keskinopeus siirtymät mukaanlukien on 11km/h. Täällä litteällä seudulla kun varsin harvoin saa ilmaisia metrejä :)

Ketjureaktio
30.11.2011, 12.26
Testailtu "uutta ja raskaampaa" tyyliä, vaikuttaa siltä että 32-34 välityksellä pärjää useimmat niistä paikoista joita on tullut ajettua 22-34:lla, joten hyvä että tuli tähän ketjuun tartuttua. Ketjulinja vaan vetää aika paljon sivuun. Jousitustakin piti jäykentää, joten onko tässä tullut vauhtia ajoon vai kylmäkö se vaan iskaripaineita vaivaa...

CRC:ltä sai kammet kahdella rattaalla alle rattaiden hinnalla, joten nyt tulee siis 24-36 eteen vanhojen 22-32 sijaan. Jos homma toimii niin näillä mennään Tahkot, tavoitteena ajaa grande (kenties molemmilla kierroksilla) ja päästä kuitenkin kuuman ryhmän vauhtiin alussa (sekä pystyä pitämään järkevää vauhtia hiekkamaanteillä).

thunder
30.11.2011, 12.37
Luin koko ketjun läpi mutta laho pää unohti melkein kaiken oleellisen, joten jäi vähän kysyttäviä.

Onko nää Race Facen eturattaat kuinka kestäviä?

Tällä hetkellä 11-36 pakka ja edessä 24/32/42. Eikä Välitykset tunnu oikein missään luontevilta.
Metässä joutuu veivaamaan 24/32 väliä ja siirtymillä 32/42.

Laskeskelin sitten itekseni että yläviitosesta laittas rallinaaman rattaita eteen 26/36 noihin omiin xt kampiin.
Kattos sitten että roikottaako 42 lehtee paikoillaan vai karsiiko pois.

Onko mun pohdinnoissa mitään järkeä?

Itse laitoin pari viikkoa takaperin juurikin xt-kampiin Racefacen 26/36 rieskat 11-32 pakalla. Toimii kun junan vessa. Välitykset sopii kun nenä päähän meikeläiselle. Suurempaa eturatasta en kaipaa, koska 11-36 välitystäkään ei ole juuri tullut käytettyä, kun siirtymillä alamäessä. Toisaalta pienintä mahdollista välitystäkään ei ole juuri tullut käytettyä.
Normiajossa itseasiassa voisin kokeilla pelkkää 32 ratasta eteen ja 11-36 taakse. Laitoin nyt kaksi ratasta eteen ihan noita Tahkoa yms. varten, kun siirtymillä tarvii vauhtia ja toisaalta kun voimat loppuu, on mukavampi hinkata pienellä vaihteella mäkiä ylös.

En punninnut noita rattaita, mutta käsituntumalla XT-rattaat tuntui kevyemmiltä kun nuo Racefacen vastaavat.

Edeus
30.11.2011, 16.47
Itse laitoin pari viikkoa takaperin juurikin xt-kampiin Racefacen 26/36 rieskat 11-32 pakalla. Toimii kun junan vessa. Välitykset sopii kun nenä päähän meikeläiselle. Suurempaa eturatasta en kaipaa, koska 11-36 välitystäkään ei ole juuri tullut käytettyä, kun siirtymillä alamäessä. Toisaalta pienintä mahdollista välitystäkään ei ole juuri tullut käytettyä.
Normiajossa itseasiassa voisin kokeilla pelkkää 32 ratasta eteen ja 11-36 taakse. Laitoin nyt kaksi ratasta eteen ihan noita Tahkoa yms. varten, kun siirtymillä tarvii vauhtia ja toisaalta kun voimat loppuu, on mukavampi hinkata pienellä vaihteella mäkiä ylös.

En punninnut noita rattaita, mutta käsituntumalla XT-rattaat tuntui kevyemmiltä kun nuo Racefacen vastaavat.

Tää oli sen verta vakuuttavaa tekstiä että päätös on viimeistelty.
26/36 lähen liikkeelle, tilailen sitten lisää jos tulee tarvis.

Muutamien grammojen säästöllä ei ole ihan niin suurta merkitystä tässä vaiheessa pyöräilyä.
Optimit välitykset on paljon korkeammalla to do listalla.

Tämä on välineurheilua parhaimmillaan tämä.

LJL
30.11.2011, 17.24
En usko, sillä 13+ kg jyrillä ei ole ollut ongelmia Tahkolla 11-34 / 28/38T yhdistelmälläkään. Mitä tuli tänä vuonna Tahkolla tuommoista pari-kolme kiloa kevyempää XC-täysjoustoa testattua, niin se kuitenkin suorastaan lentää mäkiä ylös, saa käyttää vielä pykälää tai paria isompaa välitystä verrattuna noihin 13 kg trail-täysjoustoihin.

Ok! Uudet XT/M770-kurbelit ja Tison 104mm/42t (http://r2-bike.com/Tiso-Kettenblatt-42-Zaehne-4-Loch_1 ) löytyvät uuteen fillariin jo valmiiksi, taidanpa siis pistää tilaukseen suunnittelemani Tison 104mm/34t:n (http://r2-bike.com/Tiso-Kettenblatt-34-Zaehne-4-Loch-Chain-Ring_1) ja EP 64m/26t:n (http://r2-bike.com/EP-Kettenblatt-LK64-26Z_1). Mutta tästä eteenpäin vaikenen tässä ketjussa, kun aion laittaa sen kriittisen kolmannen rieskan ;)

-Lauri

Edeus
12.12.2011, 23.56
Nyt se on sekasikiöhirviö tehty, nimittäin tuo halvennuksesta ostettu e.thirteenin supercharger bash on uskomattoman roheen kokonen XC pyörään, plus shimpan DX polkimet.
Noh roikkukoot nyt paikallaan tyylipoliisien kiusaksi. Aloin kylläkin jo suunnittelemaan alumiinistä suojaa, joko lastuamalla tai laserilla polttamalla.

Asiaan. Tällä hetkellä paikoilllaan XT 24T ja Racefacen 36T. Rallinaama sanoo ettei niiden rattat sovi 770 XT kampiin kun on eri paksuset rattaat erilaisilla rampeilla tai jtn ja ovat vielä 9spd.
Noh ei sitten niin mitään yhteensopivuus ongelmia ainakaan nuin kun pikku ratas on shimppa. Tosin tässä saattaa vaikuttaa se kun nyt on välitykset rattaallaan mieluisat niin eturatasta ei tule vaihdettua kovinkaan usein, siistymät 36 ja rymyämiset 24. Eturattaat on ranjonissa vielä sen verta ulkona että viittii pikkurattaalla käyttää koko pakan. Uloimmalla ei viiti, joten helpottu tilanne siltäkin osin kun sitä ei enää olee

SLX 26T tulossa postissa jossain päin maailmaa, saattaapi olla että pääsee pyörään paikoilleen vasta ensi kesäkaudelle.
Tuntuu tuo pienempi soveltuvan ainakin näin alkutalven haastaviin polkuolosuhteisiin tottumattomalle aika hyvin.

Tyytyväinen olen valintaani tehdä 2X10 setti.
Ehkä kyll hivenen käy mielessä että kesällä vois puottaa jopa 32T etusella 1x10, mutta nää nyt on vaan näitä lakeuden aiheuttamia hourailuja, eiköhän yks reissu kotoisaan keskiseen suomeen tuo järjen päähän ja etusia säilyy useampi.

Edit. Annoin väärää tietoa. 26T ratas onkin XT, mitenköhän ajatuksissani mää oon osia tilaillu.

Johan Moraal
17.12.2011, 17.59
Nyt kun vanha Lx kammet ovat ihan ihan lopussa niin jotain pitäisi tehdä. Taitaa olla aika vanhanaikaista hommata enää mitään 3x systeemiä. Muut osat kyllä vielä toimii ihan ok. Olen kuullut että joku 3x vaihtaja ei oikein nätisti toimi jonkun 2x10 kammen kanssa eli etuvaihtaja joudun varmaan uusimaan. Mutta sitten, käykö se minun (aika uusi) x.0 esp (3x9) etuvaihtajarippari sellaisen uuden esim xt 2x10 etuvaihtajan kanssa?

PaH
17.12.2011, 20.28
[QUOTE=Johan Moraal;1752435... Mutta sitten, käykö se minun (aika uusi) x.0 esp (3x9) etuvaihtajarippari sellaisen uuden esim xt 2x10 etuvaihtajan kanssa?[/QUOTE]

Käy se. Hiukan voi olla tarkka säädettävä mut on sen muutkin saanu pelaamaan.

elasto
18.12.2011, 18.48
Ei mun tarvinnut ainakaan säätää mitään X.0 3x9 grippareiden ja XX 2x10 etuvaihtajan kanssa. Se grippari naksuttelee vaan ykkösen ja kakkosen välissä eikä mene sinne kolmoselle.

Johan Moraal
18.12.2011, 21.14
-> ja ->>
kiitoksia, nuo ovat rauhoittavia tietoja:). Nyt pitäisi vielä päättää viitsinkö siirtyä 2x9 maailmaan, kun vähän pelottaa jotta jalka loppuu viimeisesä mäessä:o

elasto
19.12.2011, 00.08
Laittaa vaan tarpeeks pientä välitystä, niin kyllä ne mäet nousee. :) Mulla on Sramin X.0 2x10 kammet 26/39 rattailla ja Sramin XG-999 11-32 pakka. Tuossa tuo pienin välitys eli 26+32 on sama kuin perinteisessä 22/32/44 + 11-32 3x9 -välityksissä toisiksi pienin välitys eli 22 + 28.

Johan Moraal
19.12.2011, 00.23
Joo tulin vähän samaan tulokseen. Minä vaan tarvitsen sen 22/32 ainakin lenkin loppupuolella kun täällä noita p*skamäkejä ja viidenkympin kerhossa ollaan jo:) No voinhan minä hommata joku 11-34 pakan. Kuhan nyt kahotaan...

hohhoja (http://kansalaisen.karttapaikka.fi/karttalinkki/karttalinkki.html?view=show&x=596929&y=6857714&sc=8000&text=22%2F32&action=link&srs=EPSG%3A3067&e=596923&n=6857712&scale=8000&tool=merkitse&styles=normal&lang=fi)

Pave
19.12.2011, 10.32
Aloin kylläkin jo suunnittelemaan alumiinistä suojaa, joko lastuamalla tai laserilla polttamalla. Kuusi piikkiä suuremmasta loppuunajetusta eturattaasta kun leikkelee ja hioo piikit sileäksi, niin tuloksena kevyt ja asiansa ajava bashring. Eli jos pyörässä kiinni esim. 36T, niin 42T on soppeli aihio. Kierrätys kunniaan! :D

FRE_A_K
07.01.2012, 12.45
Päivää, en jaksa ruveta lukemaan koko ketjua...

Joten kysyn, että onko keneltäkään kokemusta toimiiko systeemi:
- SLX e-type 3x10 etuvaihtaja
- X.0 takavaihtaja (keskipitkä häkki)
- SLX kammet (26t ja 38t)
- Sram 970 (11-32pakka)
- 9v ketju

Lähinnä tarkoitan, että toimiiko tuo etuvaihtaja noiden rattaiden kanssa???
(Kun on e-tyyppi vaihtaja ja normaalia isommat rattaat triple-kammissa...)

H. Moilanen
07.01.2012, 12.59
Ei pitäis olla ongelmaa, kunhan etuvaihtajan korkeus suhteessa rattaisiin on kohdallaan.

Panos
10.01.2012, 15.15
Vuoden verran olen kahdella eturattaalla tyytyväisenä ajellut. Omille reisille sopiviksi välityksiksi on isopyörässä osoittautuneet 26/34 eturattaat ja 11-34 takapakka.

Ainoa ja ikäviä tilanteita aiheuttanut ongelma on ollut pienellä eturattaalla hyppivä ketju epätasaisella alustalla reilummin runtatessa. Luulisin tämän johtuvat siitä, että hyppivä ketju tarraa isompaan eturattaaseen, jolloin kammet lyö tyhjää ja kuski kiroaa. Ketju ei yleensä edes putoa rattailta tapahtuman seurauksena. "Ominaisuuden" kanssa on oppinut elämään mutta miten siitä pääsisi eroon. Ite oon miettiny et ehkä eturattaiden kokoero on liian pieni tai mahdollisesti takavaihtaja alkaa olla aikansa elänyt. Entä voisko joku rampiton sinkulaeturatas korjata tilannetta ja toimiiko sellanen etuvaihtajan kanssa?

Uutta etuvaihtajaa olen kanssa katsellut. Kolmelle eturattaalle tarkoitetun vaihtajan häkki on sen verran korkea, että se ottaa chainstayhin kiinni, mikäli sitä yrittää laskea riittävän alas. Nyt pyörässä on kiinni 2x10 topswing SLX, joka vaihtaa kyllä erittäin hienosti. Siinä vaan häiritsee sen suuri koko ja se, että se on lähes kiinni takarenkaassa. Mikähän vois olla vähän sirompi vaihtoehto tuolle SLX:lle?

sakuvaan
10.01.2012, 15.40
ootko varma ettei vapaaratas lyö tyhjää?

Itse vaihdoin SRAM 2x10 x9 etuvaihtajan eteen ja se on todella pieni ja vaihtaa kuin ajatus 24-34 ratascombollakin.

Panos
10.01.2012, 16.10
En usko vian olevan vapaarattaassa. Ongelmaa on esiintynyt kaksilla kiekoilla mutta ei koskaan isolla eturattaalla ajessa.

gts/R
10.01.2012, 16.11
Mulle on tulossa keväällä uusi isopyörä, jossa on vakiona Sramin S2210 BB30 -kammet (ilmeisesti X.0:n OEM-versio tai jotain sinneppäin), ja niissä 26/39 -rattaat. Tiedän jo nyt, että näillä reisillä ei tuolle 39-eturattaalle ole mitään käyttöä, joten onko järkevää vaihtaa se suosiolla pienempään? Jos on, niin mitä tällöin pitää ottaa huomioon? Ei oo tähän asti tarvinnu yksittäisiä eturattaita vaihdella, joten muutama aloittelijan kysymys.

1. Mistä tiedän minkä valmistajan ja millaiset rattaat tuon nykyisen tilalle käy?
2. Tarvitsenko jotain muita työkaluja kuin perus ruuvi- / torx- / kuusiokoloavaimet?
3. Minkä kokoinen ratas tuohon sitten on järkevä laittaa? Jos pienempi on 26-piikkinen niin onko joku "minimikoko" mitä pienempää ei kannata isoksi rattaaksi laittaa? Stetsonista heitettynä joku 34 tai 36 voisi olla sellainen, jota tulisi joskus käytettyäkin.
4. Pitääkö etuvaihtajaa säätää? Voiko etuvaihtajan toiminnassa tai vaihtamisessa yleensä tulla jotain ongelmia?
5. Yksittäin ostettuna tuollainen eturatas on tietysti suhteettoman kallis, joten olisiko sittenkin järkevämpää uusia koko kampisarja tai olla uusimatta yhtään mitään?

mehukatti
10.01.2012, 16.50
Ootko ottanut huomioon, että takana luultavasti tuossa 2x10 setissä on ns. wide range pakka, jossa isoin takaratas on 36t. Ei 39-36 välitys oo mikään erityisen jäykkä. Mun mielestä siis ei kannata panikoida tuosta isoimman rattaan koosta, vaan luottaa siihen, että viisaammat on speksannu tuon 2x10 voimansiirron välitykset kohdalleen. Ja jos vaihtaisit tuon 39 eturattaan pienempään, niin sitten sulla ei olis tarpeeksi jäykkiä välityksiä kovempivauhtiseen ajoon.

MacGyver
10.01.2012, 17.01
Pulttijako noissa kammissa taitaa olla 80/120, joten isomman rattaan paikalle ei kovin pieni ratas mahdu. Oisko joku 38 pienin...

arctic biker
10.01.2012, 17.35
Ootko ottanut huomioon, että takana luultavasti tuossa 2x10 setissä on ns. wide range pakka, jossa isoin takaratas on 36t. Ei 39-36 välitys oo mikään erityisen jäykkä. Mun mielestä siis ei kannata panikoida tuosta isoimman rattaan koosta, vaan luottaa siihen, että viisaammat on speksannu tuon 2x10 voimansiirron välitykset kohdalleen. Ja jos vaihtaisit tuon 39 eturattaan pienempään, niin sitten sulla ei olis tarpeeksi jäykkiä välityksiä kovempivauhtiseen ajoon. Itte oon ajanut 42/28 ja 11-36 takapakalla
kesän, toki 26tuumasella, eli mehukatti puhuu asiaa. Eli ei kannata tehdä pulmaa asiasta kun ei vielä ees tiijä onko se pulma.... ja itte rimppanen ikämies ja vielä vakava tauti... Asiaan liittyen etuvaihtajan häkin korkeus isoon eturattaaseen nähen ei niin kovin kriittinen ole, vaihon nyt talveksi X9 2x10 etuvivulle vanahan deoren, X9 etuvaihtajan säädöt ei riittänyt deoren 3;n rattaan kammille joista pienn ratas poissa. vipu/etuvaihtaja yhdistelmät on aika lojaali asia melekein kaikki toimii

sakuvaan
10.01.2012, 17.38
No eipä välttämättä ole ihan sama, esmes SLX 3 rieskalle tarkoitettu häkki oli auttamatta liian iso ja ketjut yli kammen puolelle jatkuvasti koska häkki oli yksinkertaisesti liian iso, muuttuva asia tässä oli bashin vaihtuminen ISCG tacoon joka aikaisemmin esti ketjujen tippumisen.

arctic biker
10.01.2012, 18.42
Hain asiasta tehen tallilta X9 kahen rattaan etuvaihtajan ja Deoren 3x9 etuvaihtajan. Toki X9:n häkki on kapeampi kuin deoressa. loogista, ohan se tarkoitettukin kapeammalle ketjulle. Mutta jos etuvaihtaja heittää ketjut "yli" silloin on kyseessä vain säätövirhe. Sakuvaan on hyvä' ja palaa asian ytimeen.

arctic biker
10.01.2012, 18.51
Panos.
Vastaava ongelma oli paikallisella pyöräkorjaamolla, sitä yritettiin miehissä miettiä ja minäkin olin jotain tulukuttamassa. Pyörään vaihettiin lopulta uuvet eturattaat ja ketjut ja takavaihtaja, joka Xt on muuten mulla nyt ja mun mielestä ihan ok. ongelma hävis. Shimanoa kaikki.

sakuvaan
10.01.2012, 18.56
Hain asiasta tehen tallilta X9 kahen rattaan etuvaihtajan ja Deoren 3x9 etuvaihtajan. Toki X9:n häkki on kapeampi kuin deoressa. loogista, ohan se tarkoitettukin kapeammalle ketjulle. Mutta jos etuvaihtaja heittää ketjut "yli" silloin on kyseessä vain säätövirhe. Sakuvaan on hyvä' ja palaa asian ytimeen.

Olet väärässä.

Ei muuta.

arctic biker
10.01.2012, 18.57
Luulisin tämän johtuvat siitä, että hyppivä ketju tarraa isompaan eturattaaseen silloinhan siinä ison eturattaan sisäpinnalta löytyy jälki. en usko. Mun vanhassa maantievehkeessä on 7pakka ja 10kammet joissa
rattaat lähempänä toisiaan kuin vanhemmissa. eessä pikkuratas ja takana pienin niin ketju hinkkaa ison etusen sisälaitaan, ei kuiten hypi.

arctic biker
10.01.2012, 19.43
Olet väärässä.

Ei muuta.
niinpä tieten.

Eros
11.02.2012, 10.41
vanhaan 9x2(3) systeemiin XT:n 780 kampisarja 2:lla rattaalla, toimiiko samojen vipujen kanssa?

LJL
11.02.2012, 10.53
vanhaan 9x2(3) systeemiin XT:n 780 kampisarja 2:lla rattaalla, toimiiko samojen vipujen kanssa?

Eli etu- ja takavaihtaja sekä vaihteensiirtäjät pysyvät samoina…? Ei pitäisi olla mitään ongelmaa.

-Lauri

FRE_A_K
11.02.2012, 11.50
X.O grippisiirtimillä kokonaisuudesta tuli mielekäs ajettava. Kesäksi 11-34 pakka. Edessä 28-38.

http://img12.imageshack.us/img12/50/p2070053.jpg

AnttiL
12.02.2012, 19.35
Nyt asiaa tällekkin ketjulle.
Ededdä 24/36 rattaat, heitin rockringin (tahi mikä liekkään) pois.
Mutta nyt heitti sitten vitjat kammenpuollelle rattaan yli alamäessä, ei hyvä.
vaihtaja top svingi.
alemmas ei pysty tiputtamaan kun saattaa, jos jousitus menee ääriasentoon kolahtaa takas svingin nivelöintiin.
Taas toisenmallisessa vaihtajassa on vikapuolella tuo vaijerin kiinnitys, menee vaijeri aika vinossa.
Ja onko noissa 2x etuvaihtajissa isokin ero 3x vaihtajiin?
Joten kuinka on pysyny vitjat isolla rattaalla, vaikka tuossa ylläolevassa kuvassa?
Joutuuko sen muovirinkulan heittaa takas suosiolla.

PMT
12.02.2012, 20.09
SLX kahden rattaan vaihtaja toimii moitteetta ja helppo säättää kun tuota kolmenrattaan vaihtajaa saa vähän väliä säätää, kokeillut molempia ja siirtynyt käyttämään Hammersmittiä vaihtaa kuin ajatus ilman minkäänlaisia viivytyksiä.

sakuvaan
12.02.2012, 21.49
Nyt asiaa tällekkin ketjulle.
Ededdä 24/36 rattaat, heitin rockringin (tahi mikä liekkään) pois.
Mutta nyt heitti sitten vitjat kammenpuollelle rattaan yli alamäessä, ei hyvä.
vaihtaja top svingi.
alemmas ei pysty tiputtamaan kun saattaa, jos jousitus menee ääriasentoon kolahtaa takas svingin nivelöintiin.
Taas toisenmallisessa vaihtajassa on vikapuolella tuo vaijerin kiinnitys, menee vaijeri aika vinossa.
Ja onko noissa 2x etuvaihtajissa isokin ero 3x vaihtajiin?
Joten kuinka on pysyny vitjat isolla rattaalla, vaikka tuossa ylläolevassa kuvassa?
Joutuuko sen muovirinkulan heittaa takas suosiolla.

On. Esmes SRAM x9 vaihtajien häkki on 5mm kapeampi ylhäällä, se on paljon.

Häkin korkeus on kanssa paljon pienempi.

Ite poistin kaikki bashit ja vaihdoin tilalle kahteen pyörään X9 2x10 ja ei enää heitä yli.

Exluossa
28.02.2012, 20.29
Siirryin viime kesänä 2x9 systeemiin. Kammet KCNC 29/42, takapakka 9 rattaan 11-34, ketju ysille, X0 3 x 9 trikkerit, etuvaihtaja LX e-type 3 x 9. Nyt olis haluja päästä eroon tuosta vanhasta Lx:n etuvaihtajasta. Käsittääkseni voisin laittaa tilalle tuommoisen 2x9:lle tarkoitetun SLX Front Derailleur FD-M665 Top Swing. Mutta samalla tekis mieli hakea kunnolla kevennystä. Kysymys olisikin, että toimisiko myös esim tämä? XX Front Derailleur Low Clamp, Bottom Pull? Eli 2x10:lle tarkoitettu vaihtaja. Runko on cannarin profeetta ja siinä takasvingin ja isoimman eturattaan väli rajoittaa aika paljon. vaijerin veto tulee alhaalta. Alkuperäinen etuvaihtaja proffassa on E-type, eli keskiökiinnitteinen, varmaaankin tuon pienen tilan takia, mutta olen nähnyt siihen laitettavan myös XTR topswing vaihtajan, mahtuu juuri ja juuri.

Exluossa
01.03.2012, 19.53
Kysymys olisikin, että toimisiko myös esim tämä? XX Front Derailleur Low Clamp, Bottom Pull? Eli 2x10:lle tarkoitettu vaihtaja.
Kokeillaan näin, lyhyt versio

LJL
01.03.2012, 20.02
Kokeillaan näin, lyhyt versio

Hetkonen hetkonen! Olethan mitannut että alapanta mahtuu runkoosi? Näyttää alapanta-XX-vaihtaja olevan maksimissaan 34,9mm. Kannattaa muistaa, että alapanta tulee sitten aika alas.

-Lauri

Exluossa
01.03.2012, 21.47
Pannan ympärysmitta kyllä riittäis, se on 31,8. Pitäis tietää esim. paljonko on mittaa pannan alalaidasta häkin ylälaitaan? Käsittääkseni 2x10 etuvaihtaja menis 3x9 vaihtajilla. Mutta sopiiko? Oletan, että jos XTR:n top swing 3x9 vaihtaja menee, niin miksei XX low clamp?

AnttiL
01.03.2012, 22.12
Sattumoisin löytyy ylä ja alapannalla varustettuja vaihtajia kotoota.
Saat Exluossa ne lainaan jos into riittää kokeilemaan, tosin eivät ihan xtr tasoa mutta näkis miten istuu?

arisaast
04.09.2012, 22.16
Miten olette hoitaneet tuon pulttiasian kun tehdään konversio 3x9 -> 2x9. Kammet on Shimanon slx:t. Eli kahden ulomman rattaan pultteja pitäisi lyhentää ilmeisesti. Hoituuko tuo rautasahalla vai myydäänkö tuohon tarkoitukseen valmiita pultteja? Kun nuo rattaat pitää kuitenkin tilata varmaan Saksasta niin pultit tulisi näppärästi varmaan siinä samalla.

edit: onko nämä single ring -pultit sopivia tuohon käyttötarkoitukseen?

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=66378

Kare_Eskola
04.09.2012, 22.28
Laita bashring niin käy vanhat pultit ja voit ajaa kivien yli.

Jos olet outo etkä halua bashia niin sitten nuo pultit käyvät, mutta rautasahakin käy.

arisaast
06.09.2012, 11.26
Runko on siis on onen whippet. Tuli lueskeltua MTBR:aa ja bikeradaria, josta kävi ilmi että vaikka on one suosittelee double chainsettiä, ei tripla muunnettuna tuplaksi ilmeisesti mahdu pyörimään. Mutta orkkis double chainset on ilmeisesti suunniteltu hieman eri tavalla? Ei ole koskaan tullut nähtyä originaalia tuollaista.