Näytä tavallinen näkymä : Vedenpitävät pyöräilykengät maastoon?
Kesä antaa vähitellen periksi syksylle ja kurakelit vain yleistyvät. Nykyiset Sidit ovat mallia "harva verkko" eikä niillä tarkene syyssäässä.
Otan vastaan vinkkejä Suomessa myynnissä olevista säänkestävistä maastopyöräilykengistä, joilla pärjäisi lumentuloon saakka. Koleana sadepäivänä niillä voisi ajella kesälläkin.
Talven tullen siirryn flättipolkimiin ja joko maihareihin tai vaelluskenkiin, joten talviominaisuuksilla ei ole niin väliä.
itse tilasin shimanon gorekengät, hintavat kyllä ovat mutta katsotaan miltä tuntuvat:)
itse tilasin shimanon gorekengät, hintavat kyllä ovat mutta katsotaan miltä tuntuvat:)
Mistä kaupasta noita saa Suomessa? Pitäisi päästä kokeilemaan ennen ostoa.
nippelistä tilaamalla ainakin, ei ollu vielä hyllyssä ainakaan koekenkiä...
noh mulla on shimanon koot tiedossa, otin talveksi yhden koon isomman kun normaalikenkä että sopii sukkasia lisää väliin :)
Kauppaveljiltä ostin viime vuonna Shimanon SH-MW80 popot. Hyvät ovat, tosin GoreTex ei ulotu nilkkaan asti, vaan siinä on pelkkää neopreenia. Täällä eteläisen Suomen epätalvessa noilla pärjää läpi vuoden jos vaan jättää vähän varaa paksummille sukille.
Kannattaa soittaa etukäteen ja kysyä mitä kokoja on hyllyssä, niin ei tule hukkareissua.
Pitääpä viikonloppuna pistäytyä sekä Kauppaveljillä että Velosportissa katsastamassa valikoima.
Shimanon Gore-texeillä kesät talvet satoi tai paistoi..
Shimanon Gore-texeillä kesät talvet satoi tai paistoi..
Simpan gorea on nykyisin kahta mallia, erinomaiseksi yleis- ja maastopyörävaelluskengäksi havaittu, jo lähes legendaksi muodostunut MT90 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7561) (uudempi malli (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=22311)) ja uudehkona mallina MT60 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31538).
Simpan gorea on nykyisin kahta mallia, erinomaiseksi yleis- ja maastopyörävaelluskengäksi havaittu, jo lähes legendaksi muodostunut MT90 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7561) (uudempi malli (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=22311)) ja uudehkona mallina MT60 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31538).
Ohan MW80:setkin (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31693) Gorea...
Muita pitäviä kenkiä mm. Northwaven Celsius (Gore -vuori) ja Spessun Defroster (pyorahuolto.com myy). Sidin talvimalleissä taitaa olla jonkinlainen vuorikin Goren lisäksi?
Marsusram
18.08.2009, 15.20
Shimpan MW80 kengät on syksyllä turhankin lämpimät ja kolhot, talvella niissä tarkenee hyvin pakkasilla ja loskalla.
Spessun kenkä on syyskeleihin sopivan napakka kenkä, mutta varpaat ei niissä pakkasia kestä ilman päällisiä.
Molemmat taisin ostaa Bestbrakesin tarjouksista.
star trek
18.08.2009, 16.45
Nämä on hyvät ja jos koko sopii niin tuolta saa halvalla. http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=635
Ite pidän näitä kyllä talvikenkinä.
Valtteri_
18.08.2009, 17.33
Mulla on viime syksystä olleet tommoset SH-MW80 ja helvetin tyytyväinen olen ollut. Ei tuu kylmä jaloille pitkilläkään reissuilla. Oon myös käyttänyt kesällä sillon kun on satanut paljon. Oon koko ikäni käyttänyt maihareita, joten ei ole ollut sopeutumisvaikeuksia tommoseen vähän lämpimämpään kenkään. Toki noilla kesäsateilla hikoilee, mutta vähemmän sitä nestettä on jaloissa noiden kanssa kuin mun verkkorakenteisissa kesäkengissä.
Kärjessä on aika tyly suoja, mikä sopivien sukkavalintojen kanssa pitää varpaat lämpimänä niin kovalla pakkasella mitä täällä etelässä nyt ehti tulla. Pakkasella ei tosin paljoa yli 2 tunnin lenkkejä tullut tehtyä.
Täysnapakkaa istuvuutta ja kovaa pohjaa noiden kanssa on turha toivoa, mutta toisaalta eipähän ole ongelmaa pitää noita jalassa silloinkin kun nousee pyörän selästä.
Jos tollaset hankkii, niin ei turhaan tarvitse normikengillä talvellakaan ajaa. Jos vaan sietää noiden ihan vitun hirveän kamalaa ulkonäköä.
Ohan MW80:setkin (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=31693) Gorea...Jaa joo, nuo talvisaappaat unohtui... :o
Shimpan MW80 kengät on syksyllä turhankin lämpimät ja kolhot, talvella niissä tarkenee hyvin pakkasilla ja loskalla.
Spessun kenkä on syyskeleihin sopivan napakka kenkä, mutta varpaat ei niissä pakkasia kestä ilman päällisiä.
Molemmat taisin ostaa Bestbrakesin tarjouksista.
Eroaako MW80:n ja Spessun (Defrosterien, otaksun) kokopolitiikka miten? Meikäläisen Defrosterit on kokoa 46 ja jalkaan mahtuu ohuehko sukka. Tilaanko saman koon MW80:t vai suosiolla kokoa 47?:seko:
Noi spessut ei nimittäin tosiaan ole mitkään erityisen lämpimät monot...:(
Specialized defroster oli erinomainen valinta viime talveksi. Hyvin vedenpitävä ja sopii lyhyille (alle 10km) matkoiksi myös lämpimälle säälle. Lesti tuntui aluksi omituiselta, mutta totuttelun jälkeen se oli jopa parempi kuin Sidi.
Yli 30km reissuja en noilla ajanut eli en osaa sanoa millaisia pakkasia ne oikeasti kestävät, mutta -20 asteessa ei ainakaan lyhyillä matkoilla ollut mitään ongelmaa.
Marsusram
18.08.2009, 19.56
Eroaako MW80:n ja Spessun (Defrosterien, otaksun) kokopolitiikka miten? Meikäläisen Defrosterit on kokoa 46 ja jalkaan mahtuu ohuehko sukka. Tilaanko saman koon MW80:t vai suosiolla kokoa 47?:seko:
Noi spessut ei nimittäin tosiaan ole mitkään erityisen lämpimät monot...:(
Defrosterit on mulla 44 ja MW80 on 45 kokoa (myös 44 sovitin).
Spessut on sen verran tyköistuvat keskeltä, ettei sisään lisäsukkaa mahdu, varpailla on tilaa, kärki on leveämpi. Hyvät polkea.
Shimanoihin taas ei lisäsukkaa tarvitse lämmikkeeksi, vaikka leveyttä onkin, säätöremmeillä saa kireämmälle etteivät pyöri jalassa.
Shimanon Sh-MW02 Gore kengillä ajellut ympäri vuoden kylmillä ja kosteilla keleillä muutaman vuoden. Hyvät on olleet ja seuraavana ostan tollaset MW80:set.
Nappulakenka
19.08.2009, 08.29
Mites kenkäsuojien käyttäminen? :o
No luisteluhan on toki mukavaa kesäkelilläkin...
Noista kenkien lämpimyydestä sen verran ettei mun NW:n Celsiukset kovin lämpimät talvella ole mutta hiostavat kesäkelillä enemmän kuin nuo Shimanon W100:set jotka on sadekelin kenkinä...... :rolleyes:
Ja kuskistahan se on kiinni millä tarkenee, mulla palelee jalat aina.
Ei kestä maastoajoa...
Minulta ääni Spessun Defrostereille, loistavat kengät! Kokona minulla 44, Shimpassa 45.
Juu ei tule kengänsuojia minulle.
Noi Shimanon vaelluskengän näköiset olisivat lähinnä tarvetta, mutta Spessut ja Sidit pitää tarkastaa varmuuden vuoksi. Urheilupyörän Shimanotarjous oli kyllä hyvä, mutta aivan liian pienet. Sopiva koko on valmistajasta riippuen 45 - 48. Myyköhän kukaan Suomessa Northwaven kenkiä?
Teenpä soittokierroksen Kauppaveljille, Velosportiin ja Pyörähuoltoon.
Ohiampuja
19.08.2009, 10.05
Tuo Shimpan MT90 tai NW:n Expedition hiukan kiinnostaisi...
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=35521
Marsusram
19.08.2009, 10.11
Intersportti on Northwaven maahantuoja, mutta pitää vain muutamia malleja hyllyssä. Niistä NW Mission ei pidä vettä kuin sisällään..:D
Celsiusta ja Expeditionia ei ole näkynyt.
Noi Shimanon vaelluskengän näköiset olisivat lähinnä tarvetta, mutta Spessut ja Sidit pitää tarkastaa varmuuden vuoksi.
Probikekitin SIDitarjous näyttää olevan vielä voimassa reilun 3h (edit: koko 44 näyttää olevan loppu, muita vielä on)... Mulla on Diablo GTX, johon olen varsin tyytyväinen.
http://www.probikekit.com/_img_200x256/F0028.jpg
Mulla on myös ollu käytössä Shimpan MW80:t noin vuoden. Ainoa valituksen aihe löytyy siitä neopreenisuojasta. Kun ajelee rospuuttokelillä yli parin tunnin lenkkiä WS sukkiksilla joissa on takaosa trikoota, alkaa vesi jossain vaiheessa valumaan varresta sisään. Onko muilla ollu samoja ongelmia?
Pitänee testailla taas lisää kunhan kelit huononevat. Yks juttu mitä olen miettiny, joka pitää testata on sukan vaikutus. Nääs jos on sen verran korkea sukka, että sen varsi yltää säärtä pitkin tuon neopreenisuojan yläpuolelle, alkaako sukka toimimaan kosteuden siirtäjänä alaspäin kohti kenkää kun tuo trikoo ei tietenkään vettä pidä lainkaan.
Ei ole kenkiä Helsingin kaupoissa:(
Psst... Best Brakesilla on Shimanon SH-MW02 tarjouksessa, 89 e. Nettisivuilta löytyy koot 40-41, liekö myymälän nurkissa muita, mutta ainakin vähän pienempi jalkaisille tuolta gore-tex-popot oivaan hintaan.
Defrostereita löytyi hyllystä ainakin bike-companystä, kun viimeksi kävin.
Kaikki ehdotetut soitin läpi perjantaina: ei kenkiä varastossa. Muutamassa kävin lauantaina varmistamassa. Eipä jäänyt mitään haaviin.
Ajelin viime talven näillä:
http://www.northwave.com/eu/shoes_det.php?itemid=30&catid=4&area=4
Yleisestä linjasta poiketen maantieklosseilla. Eipähän metallinen spd-klossi hohkanut pakkasessa kylmää kengän pohjan läpi. Uskomattoman hyvä ja lämpöinen kenkä, ainakin omaan jalkaan. Niin ja kengänsuojat olivat aina ajaessa kengän päällä...kovalla pakkasella Sportfiren karvasuojat...siksi kengät näyttävät talven kovan käytön jälkeen edelleen kuin uusilta.
Edit. Ai joo, maastokenkä oli hakusessa...no sitten varmaan sama kenkä maastoversiona.
nyt sain noi shimanon kasikymppiset, hengittävät mukavasti niin voi ajella lämpimämmälläkin...
Tällaset :)
http://www.maanpuolustusyhtio.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=32300
Saaks noihin SPD:t kiinni?
Kenelläkään kokemusta Shimanon MP66 "Freeride"-kengästä? Lupaavat mudan, lian ja veden pysymistä ulkopuolella, hintakaan ei olisi paha.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7610
Valkoinen väri on myös plussaa, tosin pysyvät valkoisena ehkä n. viikon näin syksykeleillä...;)
Saaks noihin SPD:t kiinni?
Ei varmaa saa.. Kysyisinkin aloittelijana että käytetäänkö tollasia lukkopolkimia paljonkin maastossa? Eikös se ole aika hankalaa ja vaarallistakin, miten jalan saa pois siitä? Minä kun en ole ikinä edes nähnyt tollasia...
Itselläni on tollaset Haix:it vuosia sitten hommattuna ja mietin olisko ne hyvät syksyksi ja talveksi metsäpoluille.. mahdollisimman kevyet olisi tietysti parhaimmat. Aika matalia noi fillarikengät, siinähän menee vesi nilkasta kun jossain suossa rypee ;)
Ei varmaa saa.. Kysyisinkin aloittelijana että käytetäänkö tollasia lukkopolkimia paljonkin maastossa? Eikös se ole aika hankalaa ja vaarallistakin, miten jalan saa pois siitä? Minä kun en ole ikinä edes nähnyt tollasia...
Itselläni on tollaset Haix:it vuosia sitten hommattuna ja mietin olisko ne hyvät syksyksi ja talveksi metsäpoluille.. mahdollisimman kevyet olisi tietysti parhaimmat. Aika matalia noi fillarikengät, siinähän menee vesi nilkasta kun jossain suossa rypee ;)
Ajaako joku maastossa ilman lukkopolkimia :seko:
Nopeesti ne kengät irtoo polkimista tarvittaessa.
http://lh3.ggpht.com/_SkQ3tDd7h18/Spk38PmZ2xI/AAAAAAAABIU/30HuGdFMEqY/s128/20090829_74.JPG
Tuossakin kengät jo irti ja kaveri laskeutui jaloilleen.
Nosti pyörän ylös ja jatkoi matkaahttp://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
Ajaako joku maastossa ilman lukkopolkimia :seko:
Niin olen kuullut, mutta en koskaan nähnyt ;)
Mutta kyllä ne lukot ovat aivan ehdottomat varusteet niin tehon kuin turvallisuuden kannalta.
Sen jälkeen kun on lukkohin päässyt sisään, tuntuu työmatkatkin melko holotna polkea ilman kiinteää yhteyttä fillariin :)
Siksi aina lukot. arkipyörään ehkä toispuoleiset, mutta muuten aina!
Jaa...tää on kaikki täysin uutta minulle :)
Mitäs sitten pitää hommata että pääsee kokeilee?
Polkimet, kengät ja jotkut ihmeen klossit vissiin kun tutkailin noita sivuja.
Oli jotain kääntyviä ym. Mitkä kannattaisi hommata ?
Varmaan paras alussa hommata noi toispuoliset Shimanon PD-M324:t, niillä mäkin yhä ajan vaikka lukkiksilla ajettu koko 2000-luku. Polkimien mukana tulee klossit ja sit vielä kengät jotka sopii ko. klosseihin, kunhat et hanki maantiekenkiä ja maastoklosseja tai toisin päin niin ei pitäisi olla ongelmia.
Toispuoleiset...siis onko lukko vain toisessa polkimessa, ja toinen poljin on ihan tavallinen? Miksi näin? Oon ihan pihalla...
Toispuoleiset...siis onko lukko vain toisessa polkimessa, ja toinen poljin on ihan tavallinen? Miksi näin? Oon ihan pihalla...
Molemmissa polkimissa toisella puolella lukot ja toinen flätti :http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=5937
No niinpä tietysti, järki ei välillä pelaa ;)
SH-MT90 ja PD324 varmaan toimiva pari? Suomen Urheilupyörässä kengät tarjouksessa.
Joenranta
31.08.2009, 11.38
Ostin hiljattain Shimanon kenkien suojaksi Löfflerin sadesuojat ja olen ollut niihin tyytyväinen varsinkin, kun niissä on riittävän pitkät varret.
...Shimanon kenkien suojaksi Löfflerin sadesuojat ja olen ollut niihin tyytyväinen...
Älä vaan mene maastoon ajamaan tai ne hajoaa. Olen pahoillani :(
No niinpä tietysti, järki ei välillä pelaa ;)
SH-MT90 ja PD324 varmaan toimiva pari? Suomen Urheilupyörässä kengät tarjouksessa.
Toimii jos toi kengän koko on sopiva, ei näyttäny olevan paljoo vaihtoehtoja
Näytti olevan sopiva 42, ei muuta kuin tilaukseen...
Kiitokset vinkeistä!
kanttiinin tollo
31.08.2009, 12.31
Kenelläkään kokemusta Shimanon MP66 "Freeride"-kengästä? Lupaavat mudan, lian ja veden pysymistä ulkopuolella, hintakaan ei olisi paha.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7610
Valkoinen väri on myös plussaa, tosin pysyvät valkoisena ehkä n. viikon näin syksykeleillä...;)
Toivotaan, että hyvin pian on kokemuksia. Paketti ainakin on seurannan mukaan jo maassa ja vanhoista kengistä repeää päälinahkat sitä tahtia, että kohta tippuu pohja...
Toivotaan, että hyvin pian on kokemuksia. Paketti ainakin on seurannan mukaan jo maassa ja vanhoista kengistä repeää päälinahkat sitä tahtia, että kohta tippuu pohja...
Laitahan tietoa, miten koot osuvat. Näyttäis vielä olevan kokoa 42 varastossa, voisi olla itselle lähinnä totuutta.
Bike24 sivuilla oli Shimono-kenkien yhteydessä teksti:
Please note: Shimano shoes are quite small. We strongly recommend to take one size larger than usual.
Onkohan tilaamani MT90 kokoa 42 nyt sitten liian pienet :(
Todennäköisesti...:(
Shimanon kokoasioista on ollut jonkun verran keskustelua täälläkin.
Itsellä on 43 ja normikenkä on 42. Tosin malli on eri.
Mulla on yleensä 44/44,5/45 ja Shimpan 45 on hyvä, malli M086L.
Proj.nro
01.09.2009, 09.15
Joo eipä se aina taida mennä niin yksiselitteisesti normi+1=sjimano. Itselläni kahdet shimanot ja yhdet sidit, kaikki 45.
Mun normikengän koko on 42-43 ja Shimanon ajokengät (R085) ovat 44:et, joissa pidän vielä erillistä teetätettyä pohjallista. Yleis/spinningkenkä SH-M038 on kokoa 42 ja tosi napakka. En älynnyt silloin viisi-kuusi vuotta sitten että numeroa isompi olisi parempi...joten eipä mennyt aikaakaan kun piti ottaa nauhat veks kokonaan, pelkällä yläsolkitarralla olen ajellut.
Että kyllä Shimanon kengät tuppaa olemaan lestiltään sellaiset että normia isommat on syytä valita.
Itselläni on talvikenkänä MT90, jalka kokoa 42 ja tämä kenkä kokoa 43. Käytän kengässä huopapohjallista ja tämän kanssa ei mahdu villasukkaa, mutta jykevä vaellussukka mahtuu. Siksi oma suositukseni on Shimpan talvikengäksi väh. kaksi numeroa omaa jalkaa isompaa.
No voi kökkö...olisivat voineet Suomen Urheilupyörässä mainita asiasta kuten Bike24:ssa :( En olisi tehnyt tilaustalaisinkaan kun kokoja ei ollut 41 ja 42. Muutenkin noi postituskulut älyttömät.
Mites MW02:set? ei kai ole hirveitä villavuoria? Syksy/talvi käytöön ja miksei kesäkin, olisi tarkoitus. Ja olen sen verran lämminverinen etten ymmärrä urheiluasusteissa mitää ylimääräisiä villoja. Ei suksimonotkaan ole mitenkään hirveän toppattuja-
MW02:sia siellä näyttäs olevan jos vaihtais niihin kokoa 43.
kanttiinin tollo
01.09.2009, 12.08
Laitahan tietoa, miten koot osuvat. Näyttäis vielä olevan kokoa 42 varastossa, voisi olla itselle lähinnä totuutta.
No niiiiin...
Northwave ja DMT on kokona 44 meikäläiselle reiluja, mutta ok eli mahdollisuus villasukkaan löytyy. Mavicin 44 on hieman lyhempi ja kapeampi, mutta sekin menee kesäkäytössä ihan täysillä. Tää Shimpan MP66 kokona 44 on pituudeltaan tuota Mavicia vastaava, mutta hiukan leveämpi.. eli toimii.
Nauhat on ihan kunnon jöötiä ja niillä kenkä sitoutuu jalkaan kuten kuuluukin, siihen sitten tuo tarrasuojalärpäke päälle. Pohja on yksi miljoona kertaa paremman tuntuinen maastokäyttöön kuin Northwaveissa ollut kovamuovinen hengenvaarallinen liukastelukuvio. Ja kengät näyttää ihan pirun hyvälle.. pakko päästä ajamaan! Isoin miinus toistaiseksi tulee Marzocchin FiveTen kenkien kenkälaatikkoon verrattuna... Shimpan kenkäboksi on paljon tylsemmän näköinen, ei ollenkaan niin cool. :D
Arvoisa Tollo, kiitoksia näistä. Kuulostaa siltä, että ainakin vakavasti harkitsen kyseisten monojen hankintaa. Valkoinen väri arveluttaa kyllä syksyn kurassa, kai nuo pyyhkimällä lähtee suht siistiksi kuitenkin.
hannupulkkinen
01.09.2009, 14.11
Ei suksimonotkaan ole mitenkään hirveän toppattuja-
Kyllä monot ja popot ovat ihan eri asia. Hiihtäessä jalkaterä liikkuu ja veri kiertää niissä hyvin. Pyöräillessä ei. Hiihtäessä jalkineeseen ei tule samanlaista vetoa kuin pyöräillessä ja loska ei lennä.
Talvella tarvitaan karvoja, mutta voihan ne laittaa kengän päälle.
Kannattaa ottaa huomioon, että myös ilmasto, mihin kengät ovat suunniteltu, ovat hyvinkin erilaiset.
'Talven' määritelmä, tai ehkä paremminkin sanottuna sen fyysinen olomuoto, on huomattavasti erilainen euroopassa kuin täällä susirajalla. :)
[QUOTE=hannupulkkinen;1221644]Kyllä monot ja popot ovat ihan eri asia. Hiihtäessä jalkaterä liikkuu ja veri kiertää niissä hyvin. Pyöräillessä ei. Hiihtäessä jalkineeseen ei tule samanlaista vetoa kuin pyöräillessä ja loska ei lennä.
En usko ennen kuin näen ja koen :rolleyes: Kyllä se veri sielläkin kiertää, niin kuin muuallakin ruumiissa, eri asia jos seisoo eikä tee mitään.
Enkä kyllä yli kymmenen asteen pakkasessa polje kuin tohon kauppaa, ehkä en yli viiden. Eikä täällä etelässä juurikaan enää sellaisia pakkasia koe ;)
.... Eikä täällä etelässä juurikaan enää sellaisia pakkasia koe ;)
F****** Ilmastonmuutos. :mad:
Toiset syyttää auringonpilkkuja, toiset ihmisten puuhasteluja :(
[QUOTE=hannupulkkinen;1221644]Kyllä monot ja popot ovat ihan eri asia. Hiihtäessä jalkaterä liikkuu ja veri kiertää niissä hyvin. Pyöräillessä ei. Hiihtäessä jalkineeseen ei tule samanlaista vetoa kuin pyöräillessä ja loska ei lennä.
En usko ennen kuin näen ja koen :rolleyes: Kyllä se veri sielläkin kiertää, niin kuin muuallakin ruumiissa, eri asia jos seisoo eikä tee mitään.
Enkä kyllä yli kymmenen asteen pakkasessa polje kuin tohon kauppaa, ehkä en yli viiden. Eikä täällä etelässä juurikaan enää sellaisia pakkasia koe ;)
Hannupulkkinen puhuu asiaa.http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
Varmaankin yksilöllistä miten veri kiertää, mut mulla ainakin -10-15C pakkasella menee n.45min ennenkuin alkaa jalat lopettaa palelemisen.
Sama pätee mulla myös sormiin:(
Pitäis aina lämmitellä hyvin ennen lenkkia:rolleyes:
Metsä ajelut sujuu hyvin tonne -20C asti, siellä kun ei ole samanlaista viimaa kuin aukealla.
Tällä meilläpäin ainakin on tosi hyvät talvipolut:)
Bike24 sivuilla oli Shimono-kenkien yhteydessä teksti:
Please note: Shimano shoes are quite small. We strongly recommend to take one size larger than usual.
Onkohan tilaamani MT90 kokoa 42 nyt sitten liian pienet :(
Saa luvan mennnä, vähä varpaat ottaa kii ja puristaa... mut kai ne vähä muotoutuu, ja jos vaihtais ton pohjallisen tai ottais kokonaan pois.
Onhan ne kevyemmät kuin 43, joka gramma talteen ;)
hannupulkkinen
01.09.2009, 19.22
No ensitalvenahan saat kokea. Älä palelluta pottujasi.;)
Ostan sitten uudet popot jos alkaa paleltaa :)
Mutta nyt, anteeksi tyhmyyteni, kiinnitystapit on SM-SH56 ja ohjeen mukaan ne voidaan vapauttaa myös nostamalla ylöpäin. Ne eivät sovellu ajotapaan jossa polkimia nostetaan ylöspäin eikä hypätessä.
Onko nyt väärät kiinnitystapit maastoajoon?
Ja en taas ymmärrä, eikös noiden lukkopolkmien tarkoitus ole saada voimaa myös ylöspäin polkiessa??
Kyllähän ne lähtee jos vetäsee oikein kovaa, esim jos vetää OTB:n niin pyörä ei tule perässä vaan irtoaa jaloista. Tavallisessa mäen kiipeämisessä ym. pysyy hyvin kiinni.
Kiinnitystapit on muuten Shimanon oma, mielenkiintoinen termi klosseille.
Saa luvan mennnä, vähä varpaat ottaa kii ja puristaa... mut kai ne vähä muotoutuu, ja jos vaihtais ton pohjallisen tai ottais kokonaan pois.
Kuulostaa kovin tutulta... Kokemuksen syvällä rintaäänellä: palauta ja osta sopivan kokoiset. Jos varpaat on puristuksessa, niin veri ei kierrä, ja kylmä tulee. Paksumpi sukka vain pahentaa tilannetta. Been there, done that, ja halvalla myin vähän käytetyt popot...
Kyllähän ne lähtee jos vetäsee oikein kovaa, esim jos vetää OTB:n niin pyörä ei tule perässä vaan irtoaa jaloista. Tavallisessa mäen kiipeämisessä ym. pysyy hyvin kiinni.
Erehdyinpä joskus aikoinaan tuollaisetkin ostamaan. Ajattelin, että menevät hyvin työmatkapyörässä (crossari). Kun oli pari kertaa rotwallin ylityshypyn jälkeen päätynyt munien varaan vaakaputkelle, niin lähti noi klossit hevon nevadaan.
Kuulostaa kovin tutulta... Kokemuksen syvällä rintaäänellä: palauta ja osta sopivan kokoiset. Jos varpaat on puristuksessa, niin veri ei kierrä, ja kylmä tulee. Paksumpi sukka vain pahentaa tilannetta. Been there, done that, ja halvalla myin vähän käytetyt popot...
Oikeassa olet, täytyy palauttaa ne mutta mitkä tilalle...noi tuntuivat muuten niin hyviltä :(
Ostan sitten uudet popot jos alkaa paleltaa :)
Mutta nyt, anteeksi tyhmyyteni, kiinnitystapit on SM-SH56 ja ohjeen mukaan ne voidaan vapauttaa myös nostamalla ylöpäin. Ne eivät sovellu ajotapaan jossa polkimia nostetaan ylöspäin eikä hypätessä.
Onko nyt väärät kiinnitystapit maastoajoon?
Jep, SH-51 aukeaa vain sivulle. On uutena musta ja kuluu käytössä kiiltäväksi. Klossia uusiessa saattaa vähän hämätä, kun toi 56-klossi taitaa olla semmonen kiiltävä jo uutena. Piti asiasta kerran väitellä kauppiaan kanssa kun halusin ne mustat.
Oikeassa olet, täytyy palauttaa ne mutta mitkä tilalle...noi tuntuivat muuten niin hyviltä :(
Mun vinkki on ottaa kaks numeroa isommat. Jos 42 oli varpaat kärjessä, niin "oikea" koko kesäkenkään on tn. 43 ja talvikenkä saa olla siitä ainakin yhden numeron suurempi, mahtuu sukkia sisään ja jää vielä ilmaa ympärille. Siis 44. On vähän kolho, mutta ei palele niin helpolla.
Niin, mun jalan oikea US koko on 9 urheilujalkineissa, olishan se 44 shimanon kokotaulukon mukaan yhtä paljon liian iso kuin nämä 42:set pienet. Pahus kun pääsis sovittelee... Helsingin Urheiluvälineessä on näköjään myynnissä noita MT-90:siä, täytyy huomen soittaa mitä kokoja siellä olisi.
Kuitenkin käyttö olisi enempi syskyä ja kevättä, ja kun täällä etelässä ei talvea ole kuin muutama viikko niin ei niitä villasukkia paljoa luulisi tarvitsevan.
Joo-o, ihmetyttää noi Shimanokenkien koot, kävin kokeilemassa Urheiluvälineessä... ja jossakin mallissa oli 44:nenkin sopiva koko. Että tuntuu siltä ettei noita voi oikein sovittamatta ostaa.
No laitoin 42:set vaihtoon 44:iin, toivotaan etteivät ahista ;)
Kyllä mä sanoisin että mitään kenkää ei kantsis ostaa ilman sovittamista ;)
Mutta eiköhän 44:et ole passelit.
Näinhän se on...eikä oikeestaan kannata ostaa mitään näkemättä tai kokeilematta.
Sattuuko kukaan tietämään jotain nettikauppaa mistä saisi noita spessun kenkiä sopuhintaan?
Sattuuko kukaan tietämään jotain nettikauppaa mistä saisi noita spessun kenkiä sopuhintaan?
Monet kaupat ei myy toiseen maahan Spessun määräysten johdosta mutta esim. bike24.de taitaa toimittaa ihan normaalisti.
Mä oon hämmästykseni huomannut, että myös tuolta (http://www.porvoonpyorakeskus.fi/) kannattaa kysyä hintaa... tosin se nyt on mun lähikauppa joka tapauksessa eikä nettikauppa lainsinkaan :o
Mää ainakin olen parina viime vuonna ostanut Spessun kenkiä ihan liikkeestä Suomessa samalla hintaa kun maailmalla myydään ;)
Nyt on kokoa 44 SH-MT90:set ja ei sinne kyllä villasukkaa mahdu, kokeilin ja puristaa sivuilta... paksu urheilusukka ehkä kylläkin, että aika sopivat 42:sen jalkaan. Onneksi vaihdoin :)
No tilasin klossit SH51 samaan kyytiin, mutta sainkin SH56... muuten meni kaupat ja vaihdot ihan hyvin Suomen Urheilupyörän kaa.
Marsusram
03.09.2009, 20.48
Shimanon lestit on aika kapeita. Ei sinne kenkään paljoa tarvii eikä kannata sukkia tunkea. Tarkenee kunhan sukka pysyy kuivana ja lämmin veri kiertää.
Nilkka pitää suojata ekana, ettei varpaita palele. Olen käyttänyt villaisia nilkanlämmittimiä menestyksellä (pelkkä sukanvarsi ja kuminauha).
kanttiinin tollo
03.09.2009, 22.31
Positiivisia kokemuksia Shimanon MP66:sta. Tänään kengät olivat jalassa hiukan vajaat viisi tuntia ja epäilykset liian löysästä pohjasta voi unohtaa.
Eivät kovin kauaa tuolla mudassa puhtaan valkoisina pysy, mutta tuntuvat puhdistuvan aikast hyvin. Lisäksi se mitä todella näistä hain eli pito kallioilla jalkautuessa - aivan eri luokkaa kuin vanhoissa kovamuovipohjaisissa Northwaveissa. Kohtalaisen syvällä voi kahlatakin ilman, että tulee vettä kenkään. Toistaiseksi en ole siis saanut vettä kengän sisälle.
Ja se mitä epäröin hieman olivat nauhat. Hiton paljon paremmin se kenkä vaan nauhoilla jalkaan istuu kuin kolmella tarralla tai kahdella tarralla ja räikällä kiristettynä... ei voi mitään, näin vaan on.
Naurettavan hyvät kengät siihen hintaan mihin CRC näitä myy. Ja koko/lesti tosiaan poikkeaa Shimanon normaalista, eli nämä ovat lähempänä todellisuutta ilmoitetun kokonsa kanssa.
MP66W kengät vedetty tänään paketista, komppaan edellistä kehuissa. Kenkä on lestiltään leveä, eli siis itselleni täydellinen muoto. Jalassa tuntuma on melkeinpä skeittikenkää muistuttava, mutta jämäkkä pohja vakuuttaa kyllä. Tunnin verran ehdin noiden kanssa ajella, eikä ollut kengät hiestä märkänä vaikka voisi kuvitella tuollaisen mallin kanssa. Kaikenkaikkiaan hieno ostos kyllä, joka sentin arvoinen.
Niin, ja koko oli omassa sen 42 kun normaalikengissä tuppaa olemaan sekä 41 että 42, eli ei se paljon ainakaan normikenkää lyhyempi ollut.
Miten shimanon koko menee noissa SH-MW80 -mallissa, eli onko lesti kuten muissakin malleissa? Suomesta kyseistä kenkää ei tunnu löytyvän, mutta itselläni on ollut alkukesän alennuksesta ostetut Shimanon SH-MT-41, eli koko on tiedossa jos lesti vain on sama. Nyt parin lenkin ajan on sivujen verkoista tullut kaikki kosteus läpi ja syksyn mittaan ois jalat mukava pitää kuivina ja tilaus olisi viittä vaille valmis kunhan saisin varmistuksen että totuttu koko myös pitää.
Samoin kysyisin kyseistä kenkää käyttäviltä että millainen pohja SH-MW80 on? Onko kovinkin liukas ja pitääkö esim. märällä kalliolla yms.?
(http://www.kauppaveljet.fi/tuote/1163/)
greenman
10.09.2009, 21.36
Miten shimanon koko menee noissa SH-MW80 -mallissa, eli onko lesti kuten muissakin malleissa? Suomesta kyseistä kenkää ei tunnu löytyvän, mutta itselläni on ollut alkukesän alennuksesta ostetut Shimanon SH-MT-41, eli koko on tiedossa jos lesti vain on sama. Nyt parin lenkin ajan on sivujen verkoista tullut kaikki kosteus läpi ja syksyn mittaan ois jalat mukava pitää kuivina ja tilaus olisi viittä vaille valmis kunhan saisin varmistuksen että totuttu koko myös pitää.
Samoin kysyisin kyseistä kenkää käyttäviltä että millainen pohja SH-MW80 on? Onko kovinkin liukas ja pitääkö esim. märällä kalliolla yms.?
Itse ostin saman kokoiset (45) kuin muutkin shimanon kengät. Saattaa olla jopa aavistuksen tilavammat kärjestä kuin kesäkengät.
Käyttökokemuksia ei vielä ole, mutta mukavan karkea kuvio näkyisi olevan pohjassa. Ja muutenkin tuntuu olevan ihan käypänen kalossi. Tulis vaan nyt nopeasti jo sitä loskaa.
Itse ostin saman kokoiset (45) kuin muutkin shimanon kengät. Saattaa olla jopa aavistuksen tilavammat kärjestä kuin kesäkengät.
Käyttökokemuksia ei vielä ole, mutta mukavan karkea kuvio näkyisi olevan pohjassa. Ja muutenkin tuntuu olevan ihan käypänen kalossi. Tulis vaan nyt nopeasti jo sitä loskaa.
Kiitos, uskallanpa sitten laittaa kyseiset kalossit tilaukseen.
Ja se mitä epäröin hieman olivat nauhat. Hiton paljon paremmin se kenkä vaan nauhoilla jalkaan istuu kuin kolmella tarralla tai kahdella tarralla ja räikällä kiristettynä... ei voi mitään, näin vaan on.
Itse olen aivan samaa mieltä. Olin jo jonkin aikaa harkinnut Shimanon MW80 -kenkäparin ostoa ja lopulta niitä tilatessa itseäni arvelutti juuri nauhojen puute. Omissa (myöskin shimanon) kesäkengissä on nauhat ja pidän kuinka tasaisen tiukkaan ne saa jalkaan kiinni koko nauhoituksen mitalta. Kuitenkin olin vailla vedenpitävää kenkää ja kun parin syksyisemmän lenkin aikana vesi tuli heti lenkin alussa sivuverkoista läpi päätin oitis tilata MW80:t. Päättelin että pysyyhän moni muukin malli ilman nauhoja jalassa.
Uudet MW80:t saapuivat viime viikolla ja vaikka ne ovat alkutuntumaltaan hyvät, on ensituntuma se ettei kolmella tarralla sitä kenkää vain saa yhtä hyvin kiinni kuin nauhoilla. En tosin ole niillä vielä päässyt lenkkiäkään ajamaan, mutta jotenkin nauhattomuus ei vain anna samaa napakkuutta istuvuuteen kuin mitä nauhoilla saavuttaa. Muuten Shimanon lesti istuu omaan jalkaan erinomaisesti ja kenkä itsessään tuntuu lämpimiltä. Pitää nyt kokeilla niitä muutaman lenkin ajan ennen kuin uskaltaa sanoa niistä mitään alkutufiilistelyä konkreettisempaa.
Mulla on normikenkinä SH-MT41 koko 43. Nyt SH-MW80 talveksi kokoa 44. Ainakin itselleni 43 tuntui ehdottomasti liian pieneltä. Tarrakiinnitys on yhden testilenkin perusteella ihan toimiva.
Anaxagore
29.09.2009, 11.35
Mulla on SIDIn Diablo Gore-tex -kengät. Toimii jo lämpöisilläkin keleillä (olen ajanut näillä kesällä), ja talvella paksumpaa sukkaa laittamalla olen hyvin tarennut -15° pakkasillakin. Lesti on leveämpi kuin shimanossa. Mulla on omat kooltaan 45 (tilaa sukille) ja kesä-shimanoissa puolestaan 44. Tuttua lainaten: "harmi ettei tullut ostettua aiemmin".
SIDIt on tyylikkäät ja toimivat. Pieni mutta: jos on tullut tilanne "kumisaapas hörppää vettä" niin kuivuminen on hidasta ja saattaa muodostaa hajua kenkään. Olen pariin otteeseen pistänyt pyörimään kengät pyyhkeiden kanssa pesukoneeseen, jolloin nuo tulevat raikkaaksi ja puhtaiksi ja lisäksi kuivuvat nopeammin. :) 1,5 vuotta olen noita käyttänyt ja ovat edelleen uudenveroiset.
Vääräjalka
07.10.2009, 08.43
No nyt meni hermot kesäkenkien ja kengänsuojien kanssa. Shimanoja en jalkaani tunge. Normi kengät on kokoa 43,5-44 riippuen mallista ja 45 shimano on liian kapea.
Hakusessa siis sovituksen kanssa joko Sidi Diablo tai Northwave Celsius, miksei myös spessu, jos ovat leveitä lestiltään. Velosportissa ei Diabloa ole tällä hetkellä oikean kokoisena (44-45). Mistäs pääkaupunkiseudulla voisi kuvitella löytävänsä noita kenkiä. Google ei toistaiseksi ole osannut auttaa.
Kiittäen ja kumartaen Oikean Tiedon Lähteelle
...miksei myös spessu... Mistäs pääkaupunkiseudulla voisi kuvitella löytävänsä noita kenkiä...
System1, Bike Company, pyörähuolto.com...
Vääräjalka
07.10.2009, 16.16
Soittelin Northwaven maahantuojalle eli Keskolle. Eivät pidä mallistossa Celsiusta. Suomessahan GTX kenkä on täysin turha, kukaan ei niitä osta, ei kannata tuoda maahan.
Exluossa
07.10.2009, 19.21
Miten olisi nämä
http://www.bike-discount.de/shop/k680/a10872/artic-mtb-winterschuh.html
Jotkin testi voittajat vielä.. eikä pahakaan hinta
Soittelin Northwaven maahantuojalle eli Keskolle. Eivät pidä mallistossa Celsiusta. Suomessahan GTX kenkä on täysin turha, kukaan ei niitä osta, ei kannata tuoda maahan.
Aah! Kesko, tuo pienen ihmisen suuri ystävä...
Vääräjalka
08.10.2009, 19.03
Miten olisi nämä
http://www.bike-discount.de/shop/k680/a10872/artic-mtb-winterschuh.html
Jotkin testi voittajat vielä.. eikä pahakaan hinta
Voiko niitä sovittaa jossain?
Kaikkeahan saa netistä tilattua, mutta oma jalka on sen muotoinen etten osta kenkiä sovittamatta. Lakettelumontkin ostin Surefootista (http://www.surefoot.com).
Kävin nyt sitten hakemassa Spessun Defrostit Bike Companysta. Selkeästi parempi lesti kuin Shimanossa ja Sidissä. Vois olla ehkä vähän leveämpikin.
Useasta nettikaupasta luvataan, että tuotteen voi vaihtaa jos se on vääränkokoinen, kannattaa katsella ne toimitusehdot. Saattaa tietysti joutua maksamaan vähän postimaksua, mutta nämä Suomen kokeiltavissaolevat valikoimat ovat kuitenkin aika pienet.
Jos et vielä oo ostanu muualta niin käy ihmeessä kysymässä lähikaupastas.
Viertolalta sain Euroopan halvimman hinnan Defrostereille.
Jos et vielä oo ostanu muualta niin käy ihmeessä kysymässä lähikaupastas.
Viertolalta sain Euroopan halvimman hinnan Defrostereille.
Mistä tämän Viertolan löytää?:seko:
Mistä tämän Viertolan löytää?:seko:
Pieni pyöräliike Vaasassa.
Ajattelin, että vedenpitävät popot pitäää saada. Helpottaisi mieltä, jos ei koko syksyä ja talvea tarvitsisi askarrella kengänsuojien kanssa. Sidin Dominator on sopiva koossa 43 wide. Pitäisiköhän tosta Shimpasta olla 44, jotta talvella mahtuisi vähän paksumpikin sukka kyytiin? Vai onko tuossa vaelluskengässä lesti reilumpi kuin tavallisissa pyöräilykengissä?
http://static.bike-components.de/images/product_images/info_images/23053_9_shimano_sh-mt_91_abe.jpg
Pysyykö noissa muuten vesi ulkopuolella oikeasti?
Anaxagore
15.09.2010, 13.50
Ajattelin, että vedenpitävät popot pitäää saada. Helpottaisi mieltä, jos ei koko syksyä ja talvea tarvitsisi askarrella kengänsuojien kanssa. Sidin Dominator on sopiva koossa 43 wide. Pitäisiköhän tosta Shimpasta olla 44, jotta talvella mahtuisi vähän paksumpikin sukka kyytiin? Vai onko tuossa vaelluskengässä lesti reilumpi kuin tavallisissa pyöräilykengissä?
http://static.bike-components.de/images/product_images/info_images/23053_9_shimano_sh-mt_91_abe.jpg
Pysyykö noissa muuten vesi ulkopuolella oikeasti?
Jos sidit on tuttuja popoja niin voin suositella Diablo GTXiä. Siinä on normaalilestissäkin leveämpi lesti. Shimanosta mulla käy kesäkengässä 44, mutta sidin diablosta 45 jolloin sinne sopii myös villasukkaa.
Talvi tulee ja olen yrittänyt metsästää jostain 43 kokoista Specialized Deforst tossua. Pistin mailia BikeCompanyyn (http://www.bikecompany.fi), System1:een (http://www.system1.fi) ja Larun Pyörähuoltoon (http://www.pyorahuolto.com), mutta 43 koko oli niistä loppu. Onko jotain muuta mestaa, josta kannattaa metsästää Defrostia? Vai onkohan Defrostia valmistus lopetettu, kun sitä ei ole missään?
Kiitsa! :-)
Talvi tulee ja olen yrittänyt metsästää jostain 43 kokoista Specialized Deforst tossua. Pistin mailia BikeCompanyyn (http://www.bikecompany.fi), System1:een (http://www.system1.fi) ja Larun Pyörähuoltoon (http://www.pyorahuolto.com), mutta 43 koko oli niistä loppu. Onko jotain muuta mestaa, josta kannattaa metsästää Defrostia? Vai onkohan Defrostia valmistus lopetettu, kun sitä ei ole missään?
Kiitsa! :-)
Foxcomp. Ainakin Turun myymälässä on kenkiä hyllyssä. Kokoja en ole katsellut kun itsellä on jo nuo.
Privileged
03.10.2013, 20.29
Sellon Pyörä http://www.sellonpyora.fi/tuote/378
Kävin ostamassa lähikaupasta Vaude Termatic -kengät. Koeajo on vielä tekemättä. Kehuivat vedenpitäviksi. Simpan mt91 ei mahtunut jalkaan. 48 oli vähän pienempi kuin Vauden 46.
nuubiainen
03.10.2013, 22.03
Vai onko tuossa vaelluskengässä lesti reilumpi kuin tavallisissa pyöräilykengissä?
Mulla on muut Shimanot olleet 45 ja vaelluskengästä otin 46. Oli hyvä valinta, nimenomaan paksua sukkaa ajatellen. Mielestäni kenkä ei ole erityisesti reilumpi kuin muut Shimanot.
Vaikuttaa aika hyvin vedenpitävältä kengältä, en muista että parin vuoden käytössä olisi kertaakaan vesi tullut läpi. Tosin varsi on leikattu takaa melko alas, joten sadevesi tai roiskeet voivat sinne päätyä.
Marcolli
03.10.2013, 22.50
Säärystimien kanssa voi Shimanon gore-kenkää
käyttää vaikka kahluusaappaina ja jalat pysyy 100% kuivina. Ilman säärystinta kovassa vesisateeessa tai muuten erittäin märissä olosuhteissa gore- kengistä ei ole paljoakaan hyötyä, koska vesi todellakin menee varrensuusta sisään.
Onko mistä/minkälaisia säärystimiä käytössä?
Onko säärystimistäkään apua, jos niihinkin pääsee vesi valumaan? Toisaalta umpisäärystimet ei toimi klossien kanssa.
Kare_Eskola
04.10.2013, 08.19
Kyllä vedenpitävät vaellussäärystimet ovat ainakin minulla lisänneet kuivaa & lämmintä ajoaikaa talven paskakeleillä. Bonuksena se että voi ajaa shortseissa.
http://www.scandinavianoutdoorstore.com/media/productimages/deuter-altus.jpg
käyttää vaikka kahluusaappaina ja jalat pysyy 100% kuivina.
Tällaisesta säärystimestä kiinnostais kyllä nähdä kuva! Kenen valmistama, mikä malli, mistä saa? Kaikenlaisia säärystimiä on nähty ja käytetty, mutta ei ikinä sellaisia millä voi vedessä kahlata.
Bomba mulla oli ainakin berghausin goresäärystimet mistä ei muuten ihan hetkessä mennyt vesiläpi.. Hyvä kenkä ja kun säärystimen suu kiinniittyy tarpeeksi tiukasti kenkään, niin ei siitä ihan hetkessä mene vesi läpi ja pienet ylitykset menee helposti :)
Kävin ostamassa lähikaupasta Vaude Termatic -kengät. Koeajo on vielä tekemättä. Kehuivat vedenpitäviksi. Simpan mt91 ei mahtunut jalkaan. 48 oli vähän pienempi kuin Vauden 46.
Ensimmäinen lenkki takana, maantietä 49 km. Lähtiessä lämmintä 5 astetta ja kotiin tullessa 9. Hyvin tarkeni, välillä tuntui jopa hiostavan. Pohjat ovat jäykimmät mitä koskaan on ollut minun kengissäni, joten putkelta ajaminen tuntui jopa oudolta.
Kuva (http://www.vaude.com/out/pictures/generated/product/9/1024_1319_75/20275_010_d_2.jpg)
arctic biker
05.10.2013, 16.45
Fob. Vauden kenkienhän pitäis olla vesitiiviit? Käypä kengät jalassa vesipaljussa testaamassa? Ihan oikeissa pakkaskeleissähän tuo ei ny nokonuukaa ole mutta kiinnostas tietää.
arctic biker
05.10.2013, 16.51
käyttää vaikka kahluusaappaina ja jalat pysyy 100% kuivina.
Sen verran monta vuotta olen kairassa kulkenut Gorevaelluskengillä ynnä hyvillä säärystimillä että huuhaata väittää sataprosenttista kahluukestoa.
Fob. Vauden kenkienhän pitäis olla vesitiiviit? Käypä kengät jalassa vesipaljussa testaamassa? Ihan oikeissa pakkaskeleissähän tuo ei ny nokonuukaa ole mutta kiinnostas tietää.
Oota hetki.... Lähtee kylpyhuoneeseen etsimään paljua.
Seisoin paljussa kengät jalassa 8 min, vettä noin 5 cm. Ei kastunut jalat. Jätin kengät paljuun kellumaan pitkäaikaistestaukseen.
Onko mistä/minkälaisia säärystimiä käytössä?
Ollu ihan Varustelekan femman Sveitsin armeijan (?) .. hiihtäessä ja hangesa menee, fillarillakin mutta vähän raskaat ja leveet kun ottaa reuna kampiiin kiinni ellei fläteillä leveesti polje tai saa trimmattua .. mutta hinta laatu suhde 11/10
Kävin nostamassa Vaudet paljusta. Olivat edelleen sisältä kuivat.
Ollu ihan Varustelekan femman Sveitsin armeijan (?) .. hiihtäessä ja hangesa menee, fillarillakin mutta vähän raskaat ja leveet kun ottaa reuna kampiiin kiinni ellei fläteillä leveesti polje tai saa trimmattua .. mutta hinta laatu suhde 11/10
Itselläni on nämä varustelekan säärystimet käytössä: http://www.varusteleka.fi/fi/product/brittilaiset-gs-saarystimet-vihreat-kaytetyt/12000
Puuvillaa toki, mutta käsitelty vedenpitäviksi. Ei kastu nilkat eikä tule viima läpi. Toki nuo ovat sodanväriset eli eivät ihan kaikkien vaatteiden kanssa välttämättä sovi, mutta olen tykännyt.
arctic biker
06.10.2013, 09.27
Kävin nostamassa Vaudet paljusta. Olivat edelleen sisältä kuivat.
Tätä minä kutsun asiallliseksi tuotetestaukseksi! Kovasti kiitoksia Fob.
Ensimmäinen lenkki takana, maantietä 49 km. Lähtiessä lämmintä 5 astetta ja kotiin tullessa 9. Hyvin tarkeni, välillä tuntui jopa hiostavan. Pohjat ovat jäykimmät mitä koskaan on ollut minun kengissäni, joten putkelta ajaminen tuntui jopa oudolta.
Kuva (http://www.vaude.com/out/pictures/generated/product/9/1024_1319_75/20275_010_d_2.jpg)
Testi jatkuu:
Kovapohjaisina ovat hitusen liukkaat nollakelillä kivikossa. Viiden tunnin lenkki nollakelissä kesävaellussukat jalassa ei saanut varpaita kylmenemään.
Jos sidit on tuttuja popoja niin voin suositella Diablo GTXiä. Siinä on normaalilestissäkin leveämpi lesti. Shimanosta mulla käy kesäkengässä 44, mutta sidin diablosta 45 jolloin sinne sopii myös villasukkaa.
Sidin Diablot ovat omiaan Italian talvessa. Olen vaihtanut niihin huopapohjalliset ja tilaa on paksummalle sukalle ja silti on kylmä.
syklopaatti
18.10.2013, 23.04
Mistä noita saa.? Sportia? Leo? Puijon pyörä?
StantheMan
19.10.2013, 07.12
Forte, tietääkseni.
Kuten Stan jo kirjoittikin: http://www.fortesport.fi/, KYSin vieressä Kuopiossa. Ulkomaan nettikaupastakin saa, mutta ostohetkellä paikallinen oli edullisin ja halusin jättää eurot kotiseudulle. Ja sain kerralla oikean kokoisetkin.
Sidin Diablot ovat omiaan Italian talvessa. Olen vaihtanut niihin huopapohjalliset ja tilaa on paksummalle sukalle ja silti on kylmä.
Helskutin hyvät kengät ajaa, mutta kylmät ne on. Pari talvea noilla varpaitani palelluttanut, enää ei tuu kesää. Mutta siis ajotuntumaa voi suositella!
mhelander
19.10.2013, 20.59
Ulkomaan nettikaupastakin saa, mutta ostohetkellä paikallinen oli edullisin ja halusin jättää eurot kotiseudulle.
En jaksanu lähteä aamulla kauppojen ruuhkiin ja kun B-D muistutti maililla että 43 kokoa on taas saatavilla niin laitoin tilausta sisään.
Eiköhän odotusaikana pärjää kuten tähänkin asti kesämaantiekengillä ja neopreeni & karvasuojilla.
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
Helskutin hyvät kengät ajaa, mutta kylmät ne on. Pari talvea noilla varpaitani palelluttanut, enää ei tuu kesää. Mutta siis ajotuntumaa voi suositella!
Joo. Toinen noiden vika on liukas pohja, kuten kaikissa Sideissä, joissa pohjan nappuloita ei voi vaihtaa. Liukkaalla jalkautuessa jotkut hokkaritkin ovat varmaan pitävämmät.
Ketjureaktio
21.10.2013, 14.11
Diadora Polaris (http://www.bike-discount.de/shop/k1038/a85206/polaris-2-mtb-winter-shoes.html) kestää hyvin vettä, tämäkään vedenpitävä kenkä ei ole lämmin koska siinä ei ole toppausta mutta paksuilla sukillahan se lämpö tehdään. Itselläni koko 44 ja jalan koko 42,5.
Jos jotain negatiivista hakee niin omani on tuosta edellinen malli ja siinä tuo ylempi osa sträppiä on suunniteltu vähän tohelosti, lisäksi kenkä ei ole ylös asti vedenpitävä vaan tuohon jalkapöydän päälle asti. Aikalailla kuivana on silti pysytty aina roiskevedestä huolimatta (maasto + kaupunki).
arctic biker
21.10.2013, 17.24
Eiköhän odotusaikana pärjää kuten tähänkin asti kesämaantiekengillä ja neopreeni & karvasuojilla.
Jotain hyötyä niin helanderista kuin tempokisusta. Mullahan on jemmassa cännärin ylikokoiset mokkanahkakengät anno domini 2001 tai jotain. Ja kun aloin testaamaan niin Simpan sadesuojat ynnä päälle Rosen vahingossa tilatut ylikokoiset neoreenit ja kenkiin mahtuu hopeafoliopohjallinenkin, folio jalkapohjaan päin tieten ja alu- ynnä villasukka. Ovat vissiin nahkakengät hieman venyneet. Kolme-neljä tuntia nollakelissä, olin varsin yllättynyt ettei varpaita kylmäny. Tää kaksien kengänpäällisten käyttö siis hoksaamattomia ajatellen.
mhelander
25.10.2013, 19.23
^ :)
Mun Vaudet oli töiden jälkeen kotona odottelemassa ja pitihän heti sovittaa. 43 on yhtä tilava kuin NW Fahrenheit tai simpan maantiekengät.
Kierrätin niihin tuoreemmat Atac klossit, vielä kun ehtis tuonne ulos märkään niitä testaamaan.
mhelander
27.10.2013, 20.37
No nyt on pistetty fob:n testi paremmaksi... ajoin reippaat 50 kilsaa mettässä tihkusateessa, jotain +3 lämmintä ja vähän tuuleskeli.
Heti aluksi oli selvää että Vaudet on lämpimät. Ja tukevat, piti vähän löysätä pian remmejä. Tukevat on, toimii.
Lopulta löysin itseni märän polun päästä suon reunalta, vaihtoehdot palata ja ajaa pitkä kiertolenkki tai kiertää kävellen suon reunaa. Aattelin että testataan sitten kengät kunnolla ja lähdin työntämään... välillä mentiin nilkkoja myöten vedessä, jalat pysy kuivana. Sitten ojaa ylittäessä toinen kenkä hörppäsi ja en saanut kaikkia kaadettua varresta pois. Sukka vähän kastui, silti ei tullut kylmä.
Sanoisin että loistohankinta. Ei edes mun makuun ole pohjastaan liukkaat.
arctic biker
28.10.2013, 18.43
Paketti tuli mullekin ja tossa arvon laittaisko Termatic-kenkiin (46) klossit kiinni. Joitten asentamisessa se riesa etten ihan niin taakse saa kuin haluaisin. Ylikokoisissa kengissä ei niin harvinainen juttu, mikäli takapainoista klossin asennusta suosii.
No 45:ssa olis ollut päkiän ja varpaittenkin tila liian kapea. Näissähän on vain kaksi tarranauhaa ja ohkaisella sukalla en saa kantapäätä riittävän tukevasti paikalleen. Kolmaskin velcrotarra on mutta se kiristää vain varrensuun neopreenia.
43-koon lisäpohjallisella nakottaa nyt kantapääkin jotenkuten tukevasti!
Ja hitot, klossit kiinni, alle satasella kuiten sain. Hommaan sitten vaikka Shimanon MW81 kengät 45 koossa. Mullehan kesäsimpan 44Wide on muuten istuva mutta millin pari liika lyhyt.
4 tuntia Vauden kengillä. Lämpötila -1...+3, jalassa kesäsukat. Varpaat tarkeni.
Käy nyt ab koelenkillä ja kerro kokemukset.
arctic biker
29.10.2013, 17.57
Eilen tommosta klossien testiajelua. Kuin arvasinkin asennuksesta, niin taakse kuin saa ja niin sisään kuin säätövara riittää. Tänään ny pidempää koestusta. Muutama asia mulle kirkastui. Talvilukkokengät saa ja pitää olla pykälää isommat kesätossuja aatellen mutta kaksi numeroa kookkaampi on sitten maksimi. Menee muuten koko lukkiksen idea sitten perseelleen. Vähintään kolme velcrotarraa tai sitte paras kaikista. Vanhan ajan kengännauhat.
Näissä Termaticeissa on vain kaksi ja jos sen ylemmän kiristää kunnolla niin alkaa mun päkiää painamaan.
Experimentoin nilkkaa tukevalla irtohihnalla, kohtuudella auttoi, testissäni ajoin toisessa kengässä tuella ja toisessa ilman. Eli olenko tyytyväinen. Kyllä olen koska Fob ja Helanderi ovat vesitiiviyden testanneet ja se mun syksyn projektissa on tuiki tärkeää että voin maastoon piipahtaa jalkaisin tiedustelemassa. Kengän istuvuuteen en täysin! Satasen hintaan aivan hyvä ostos ja jos tommoseen -10 asti pystyn näillä ajamaan niin olen aivan tyydytetty.
arctic biker
31.10.2013, 20.20
Nyt on Termaticit nähneet Karjalan kankaita rapian sata kilsaa enemmän. Vasemman jalan ylempi Velcro tai jotain painaa päkiää, fittu. Kengät on ny uunin päällä, alan aamulla tutkimaan mikä siellä kipua aiheuttaa. Ja edelleenkin samaa mieltä koosta, talvikenkä maksimissaan 2 numeroa isompi kesäseen verrattuna, muuten menee koko lukkiksen idea hukkaan.
Parina päivänä olen syksymärässä metässä noilla kävellytkin ja itte kenkähän pitää vettä täysin, säärystimet mun käyttötarpeessa on ihan pakolliset. Tään päivänen neljä tuntia nollakelissä ohkasella Teseman merinosukalla meni ihan hienosti aatellen mun erinomasen kylmänarkoja jalkoja.
Pikkasen parempaa kantapään paikallaan pysyvyyttä vieläkin halajan, toisaalta mun pyöritystekniikalla nääkin piisaa.
Vaude Termatic RC raporttia jatkuu:
Eilen reilu 4 tuntia sumuisessa säässä hiekkateillä ja vähän maastossakin osoitti, että huonoillakin sukilla minun jalkani säilyvät lämpimänä. Lämpötila oli +1..+2.
Hyvin pitävät vettä eikä jalat kastu. Minun jalassani pysyvät hyvin enkä ole huomannut ab:n mainitsemia kantapääongelmia. Pohjankuvio kerää muutamaan koloon kaiken irtiolevan isänmaan, puhdistamiseen olen käyttänyt tiskiharjaa. Pohjat ovat jäykät, joten jalkapohja ei väsy pitkälläkään lenkillä. Kylmemmille keleille olen suunnitellut hankkivani foliopohjalliset.
Tähän mennessä olen ollut tyytyväinen. Ajokilometrejä on kertynyt reilu 200.
Pakkaskeliä odotellessa, jospa sitä ensi viikonloppua saisi sitäkin herkkua.
Sidin Goretex talvimaastokengät. 100% waterproof. My ass... Reilu tunti vesisateessa niin sai KAATAA toisesta kengästä vedet pois. Toinen kenkä oli vain märkä, ei lainehtiva. Kenkien päällä Urheiluareenan vettä pitämättömät thermosuojat (lähinnä windtexiä). Ei hjyvä.
Suomen talvi (syksy/kevät) sucks. Täällä ui korviamyöten heti vedessä ja paskassa kun kesä on ohi.
Kontiot ja Flätit. Pysys kuivana, mitä nyt vähän hikoais kait...
Edit: Tässä testissä jalassa oli Craftin sadehousut.Eli vesi ei päässyt valumaan kenkään varren yläosasta ainakaan suoraan. Tänä aamuna jatkoin testejä painamalla Volvon webaston lämpenee peiton alta kaukosäätimellä. Ei kastunut eikä tullut kylmä ajaessa duuniin. :)
Kontiot ja Flätit. Pysys kuivana, mitä nyt vähän hikoais kait...
Tällä mennään.
Toiset väittää, että jalat ei kestä tuota yhdistelmää. Mulla on paksun villasukan kanssa mennyt ongelmitta ainakin 4 tuntia tauotta. Villasukka imee tuon ajan kosteuden ja on jalka pysyy kuivana ja lämpimänä.
Polkimet jotka tukee mun lättäjalkaakin riittävästi on suunnilleen tämännäköisiä:
http://litbimg8.rightinthebox.com/images/176x176/201305/kkijno1369126647672.jpg
Lisäksi tietysti pitää pitää huolta, että housunlahje on saappaan varren päällä. Muuten menee lahjetta pitkin varresta sisään.
Tällaiset on esimerkki huonosta, painaa jalkaa ja on epämukavat:
http://litbimg4.rightinthebox.com/images/384x384/201203/skmjgs1332386470922.jpg
Mahtaakohan oikeasti oikeasti vedenpitäviä ajokenkiä ees olla muuta kun noi kumpparit? :rolleyes: Sellaiset mitkä pitäisi jalat kuivina vaikka hyppäisi pyörineen suohon. ;) Nykyään ´´vedenpitävä´´ ratkaisu on, että kastelee varpaat jo lenkin alussa ja ajaa niin kauan kun niitä pystyy liikuttamaan, suihkussa sitten kärsitään. ;)
Kuulin jotain huhua sellaisesta nanotekniikkaan pohjautuvasta suihkeesta, jolla käsiteltynä kengät kuin kengät saisi vedenpitäväksi, mutta silti hengittäväksi, onko kukaan muu kuullut?
Suutariliikkeessä ilmeisesti olisi kaupan?
Mahtaakohan oikeasti oikeasti vedenpitäviä ajokenkiä ees olla muuta kun noi kumpparit? :rolleyes: Sellaiset mitkä pitäisi jalat kuivina vaikka hyppäisi pyörineen suohon. ;) Nykyään ´´vedenpitävä´´ ratkaisu on, että kastelee varpaat jo lenkin alussa ja ajaa niin kauan kun niitä pystyy liikuttamaan, suihkussa sitten kärsitään. ;)
Tänään ajoin kumppareissa yli 70km, +1C lämpötila, vettä ja räntää sataen, olipas mielenkiintoista kun 15km jälkeen oli jalat täysin märät, kumpparit on niin vanhat, etteivät ne enää oikein tunnu vettä pitävän ulkopuolella ja liki 4kg metsurinsaappaita ei huvittanut käyttää noin pitkää matkaa ylämäkiä kiipeillessä, tosin ne eivät olisi vuotaneet.
Varpaita ei pystynyt liikuttelemaan, tosin ei ollut tuntoa muutenkaan jäljellä tuon kuurin jälkeen, kävelykään meinannut sujua, joten kevyet, kastumattomat ja -20C keliin riittävät kengät olisi optimi, tietty alle 50 eurolla, niin, ei mahdollista tietenkään.
Mulla kun on nuo varvaskoukut, niin ei tarvitse mitään hifistelykenkiäkään, mutta silti ei tahdo mulle sopivalla hintaa löytyä, tosin ei noilla muilla kriteereilläkään, helpointa pistää vähän eristeitä metsurinsaappaisiin ja kokea suurempi treenin teho.
Vedenpitävät ja hengittävät käsineetkään ei olisi kovin paha olla.
mhelander
04.11.2013, 22.55
Hyvin tarkenee -1 C lumisateessa ja tuulessa Vauden kengillä. Jalassa ohuin kesäsukka.
keski-ikäinen
05.11.2013, 03.22
Kuulin jotain huhua sellaisesta nanotekniikkaan pohjautuvasta suihkeesta, jolla käsiteltynä kengät kuin kengät saisi vedenpitäväksi, mutta silti hengittäväksi, onko kukaan muu kuullut?
Onkohan Collonil Nano Tech kyseessä? Tuota paikallinen suutari suositteli minulle nupukkinahan kyllästämistä ja hoitoa varten, kun kysyin jotain hoitoainetta Shimanon MT-91-kenkiä varten.
arctic biker
05.11.2013, 10.32
285 km Vaude Termaticeilla. Kyllä nämä vettä pitää, sen verran monesti olen tiedustelumielessä metsän puolelle märkään heinikkoonkin jalkautunut. Mulla on kantapää vissiin siroa mallia, toisaalta Saksan isot lehdet arvioinneissaan ovat yksimielisesti kantapään kohtaa tilavana pitäneet. Tietenkään lievästi ylikokoiselta kengältä ei voi vaatikaan jalan tarkkaa istuvuutta.
Fobin kanssa muutoin olen samaa mieltä. Sinänsä varsin ihana tunne kun kengät ja jalat säilyy kuivina! Miinus tietysti hiestyminen, eihän mikään kalvosysteemi pysty kaikkea kosteutta ulos pukkaamaan. Merinosukat ja pidemmällä, >4 tuntia, reissulla sitten vaihtosukat matkaan.
Onkohan Collonil Nano Tech kyseessä? Tuota paikallinen suutari suositteli minulle nupukkinahan kyllästämistä ja hoitoa varten, kun kysyin jotain hoitoainetta Shimanon MT-91-kenkiä varten.
Paljon mahdollista, jos se vaan pistää nahan hylkimään vettä, niin varmaan moinen aine kyseessä, kiinnostaisi kokeilla noihin talvikuomiin, jos saisi ne hylkimään vettä, aika onnettomat ne tosin muutoinkin on, mutta ei ole parempiinkaan pelimerkkejä ollut.
Kappas, mielenkiintoinen ketju! Sen verran voin jakaa omia kokemuksia, että tänä syksynä oon löytänyt ensimmäisen kombon, jolla pysyy jalat kuivana yhtäjaksoisessa kaatosateessa ainakin n. 20km. Siis kevyessä maastokäytössä.
Eli yhtälö on Laken 302:t, jotka olen käsitellyt kosteussuojavoiteella + Gore Bike Wearin goretex-kengänsuojat + goretex-housujen puntit kengän varren yli, ei sisään sullottuina. Oman kokemuksen mukaan enin "irtovesi", jota sitten saa kaataa myöhemmin kengästä, tulee sisään varresta.
Henkilökohtaisesti en usko että mikään pyöräilykenkä kestää rutikuivana kaatosateessa paljonkaan yli 1h ajan tai 20km matkan ilman jotakin kengänsuojia. Intressipunnintaa täytyy käyttää siinä, kokeeko tärkeämmäksi kengänsuojista (= niiden aiheuttamasta ketutuksesta) erossa pysymisen, mikä voi maastossa olla ihan perusteltua, vaiko jalkojen/kenkien kuivana pysymisen.
Goretex-sukka on kanssa ihan kätevä jos kenkä kaikesta huolimatta kostuu, käytän kesäkenkien kanssa goretex-sukkaa kun sataa. Ainakin Shimanon kesäkenkä ottaa kengänpohjan/klossinreikien läpi kosteutta sisään vaikka olisi kengänsuojat.
arctic biker
06.11.2013, 19.36
Henkilökohtaisesti en usko että mikään pyöräilykenkä kestää rutikuivana kaatosateessa paljonkaan yli 1h ajan tai 20km matkan ilman jotakin kengänsuojia.By LJL
En aivan kaatosateessa ole päässy vielä koestamaan mutta sen verran hyvin täälläpäin on ihan maahan asti vettä tullut jotta noilla neljän tunnin reissuilla joilla kohtuullista mettässä kävelyäkin on myös tullut harrastettua niin voisin tällä kokemuksella olla eri mieltä mitä Vauden kenkiin tulee. Tietystikin (sade)ajohousujen lahkeitten pitää olla riittävän pitkät ja toki hyvät säärystimet auttaa. Niinkin hauska detalji kuin riittävän pitkä etulokari on merkittävä asia! Mietippä Lauri kuin vesisuihku sieltä etupyörästa tulee, oikein nätisti takaviistoon ylöspäin nilkkaa kohden. Ja äkkiä se vesi kengänvarren kautta tiensä löytää...
Markku Lehikoinen
07.11.2013, 11.31
Ostin taannoin Bike planetin loppuunmyynnistä Mavicin talvikengt.
Pitää vettä, voi tallustella kuralätäköissä, mukavat jalassa, hyvät polkea ja
kävellä. Toimii hyvin CB:n candyjen kanssa. Lämpö riittää pikkupakkasille
asti perus sukalla. Potentiaalinen vika piilee kiinnityksessä, vain tarrat, ei
solkia tai nauhoja. Jossain vaihessa noista loppuu pito.
Craftin housuissa lahkeet yltää nilkan päälle, ei ole vuotanut yläkauttakaan.
Ainoa jäljellä oleva koko ei käynyt talvikäyttöön, villaa ei mahdu.
Syyssesongille kuitenkin oiva ostos.
Pakkasille sitten vaelluskengät, äidin kutomat villasukat ja lättypolkimet.
Markku Lehikoinen
Hissitolppa
08.11.2013, 18.03
Mä taas veikkaisin tämän kaman olevan kyseessä http://www.youtube.com/watch?v=DZrjXSsfxMQ
arctic biker
08.11.2013, 19.34
Craftin housuissa lahkeet yltää nilkan päälle, ei ole vuotanut yläkauttakaan.
Ainoa jäljellä oleva koko ei käynyt talvikäyttöön, villaa ei mahdu.
Syyssesongille kuitenkin oiva ostos.
Pakkasille sitten vaelluskengät, äidin kutomat villasukat ja lättypolkimet.
Markku puhuu toden sanoja ainakin osittain, Vauden drop housuissa riittää myös lahkeen pituus kengän varren päälle. Pienen velcrotarrakohennuksen jälkeen lahkeet istuvat myös asiallisesti. Teippasin uuden ompeleen reiät.
Näytin paikalliselle suutarille joka neito tosin vasta opiskelee alaa, kuinka Vauden kenkiin saa tarvitessa tarrapinnat uusittua, mallailtiin ompelukoneen äärellä miten mahtuu. Kyllä saa.
Mulla jää ny tää välikausivaihe Meindlin Gorevaelluskengillä väliin. Oikeilla pakkasilla sitten flätit ja ylikokoiset Mckinlayt. Ja kaupan merinoseossukkia. Kattelin jotta jos nuin niinkuin tarvista niin Alico Ultraa löytyy Sipoon melontafirmasta. Täysnahkakenkä edulliseen hintaan. Yhet noita Ultria mulla ollutkin ja taitaa ne olla kuopuksella vieläkin rospuuttokenkinä käytössä.
Jopotuinen
08.11.2013, 21.18
*nips* Oikeilla pakkasilla sitten flätit ja ylikokoiset Mckinlayt. Ja kaupan merinoseossukkia. *nips*
Mää ajelen talvisin vallan patikkakengissä, pulmana ollut pohjan läpi tullut kylmä. Sitten ostin Liiteristä jotkut ihme foam "anatomia" pohjalliset - ja avot, että tuli hyvät! Ovat siis kenkien omienpohjallisten lisänä. Ahtaathan nuista tuli, mutta pohjastaan lämpimät. Seuraavaksi kylmä alkoi tulla jalkaterän päälipinnasta, eli jotain tuulensuojaa siihen sitten hirmupakkasilla. Vaikka XXXL villasukka sitten siihen päälle, kunhan viima pois pinnasta jotenkin.
Sähköpohjallisetkin 3x1,5 v ehdin jo tuossa hankkia ja ne tuunaten 4x1,2 v akuille.
Pintalämmöissä ja kestossa selkeä petraus, käytännön kenttäkokeita niillä ei sitten koskaan tehnyt, kun noi liiterin pohjalliset toivat kaivatun parannuksen.
Hissitolppa
09.11.2013, 07.57
Tuli noi Shimanon MT-91 kengät hommattua jotka kyllä on aivan verrattomat. Ensimmäiset joissa klossi ei kolise lähes ollenkaan maahan kävellessä. Tottakai kallioilla saa olla hivenen varovainen mutta olen kyllä ollut todella tyytyväinen. Se vaan tuppaa valumaan se vesi säärtä pitkin kenkään oikein sadekelissä kaikki lammikot läpi ajettuna on fiilis kuin ajaisi pienet akvaariot jaloissa. Ei päästä vettä sisään eikä ulos. :D Onko jotain vinkkejä joilla saisi tuon kengän suu aukon "peitettyä"? Tuli vanhoista neopreenisukista leikeltyä pohjat pois ja kokeilin varsia käyttää tuossa mutta ei ne sitä veden määrää ulkona pitäneet kovinkaan kauaa. Trikoo pöksytkin on niin niukkaa mallia ettei riitä varren päälle sitten millään.
Shimaani
09.11.2013, 09.35
^Säärystimet.
muok:
mää käytän tommottisia, ovat sopivan hillityn väriset
http://www.mustijamirri.fi/image_view.php?name=2%2F023062.jpg
mustijamirri myy 40€ hintaan
Hissitolppa
09.11.2013, 09.51
Ihan pätevä vinkki. Mitenköhän tuota en tullut edes ajatelleeksi. Tai siis jotain tuommoista oli mielessä mutta sana säärystin ei tullut mieleen. Tuossahan olis ihan siedettävän hintainen ja fiksun näköinen heti tyrkyllä kun hieman googletteli.
http://www.varuste.net/Icebug+Gaiter
Onko kokemuksia tuosta tai onko suositella jotain mallia? Mielellään ei hirveästi tuon hintaluokan yli.
Kare_Eskola
09.11.2013, 10.09
Itse olen loska- ja talvipyöräilyssä HC-keleillä käyttänyt tavallista, pitkää, vedenpitävää vaellussäärystintä. Lisää vedensietoa ja lämpimyyttä rajusti.
Icebug näyttää kyllä sirommalta.
Varustelekasta vitosella...
4 tuntia Vauden kengillä. Lämpötila -1...+3, jalassa kesäsukat. Varpaat tarkeni.
Käy nyt ab koelenkillä ja kerro kokemukset.
Vajaa viisi tuntia -1...-3 asteen pakkasessa ja klossin kohdalta tuli kylmä läpi. Jalassa syyskelien vaellussukat. Pitänee hankkia lämpimämmät pohjalliset ja siirtyä talvisukkiin. Pahempi ongelma on klossin ympärille kertyvä lumi, joka loppumatkasta esti lukkojen käytön. No opinpa sen, ettei kannata jalkautua lenkillä...
mhelander
24.11.2013, 18.12
No onpas eroja koipien ja kenkien yhteistoiminnassa.
Mun Vaudet oli -2 kelissä jo liian kuumat kun jalassa ole ohuet merinovillaiset sukat. Ihan ok kesällä käyttämieni Lidl:n ohuiden juoksukompressiosukkien kanssa.
Tänään on kylmempää ja lunta 10-15 cm paikasta riippuen. Raportoin jos jaksan ja saan käytyä lenkillä. Time Atac klossit ja polkimet on kyllä tähän asti toimineet lumessa ja sohjossa. Ei tule kylmäkään johtumalla läpi, taien ainakaan ole huomannu.
http://www.varuste.net/Icebug+Gaiter
Onko kokemuksia tuosta tai onko suositella jotain mallia?
Toimivat joo mutta alkuperäiseen tarkoitukseensa (juoksukengän suojaus) paremmin kuin talvipyöräilykengän suojana. Ovat sen verran pienet että vähän hankaluuksia oli Celsiuksien kanssa.
Vajaa viisi tuntia -1...-3 asteen pakkasessa ja klossin kohdalta tuli kylmä läpi. Jalassa syyskelien vaellussukat. Pitänee hankkia lämpimämmät pohjalliset ja siirtyä talvisukkiin. Pahempi ongelma on klossin ympärille kertyvä lumi, joka loppumatkasta esti lukkojen käytön. No opinpa sen, ettei kannata jalkautua lenkillä...
Takennetaanpa sen verran, että ensimmäiset kolme tuntia meni mukavasti enkä huomannut mitään ongelmia lämmön puolesta. Kun viides tunti alkoi, kylmyys haittasi jo ajoa.
mhelander
25.11.2013, 09.03
^ itse ajoin eilen -6C tyynellä kelillä kahden tunnin lenkin, jalassa ohuet merinovillaiset sukat. OK lämpötilat, viimeinen puolituntinen vähän viileempi muttei kylmä.
Voisin kuvitella että kun on näinkin hyvin vettä pitävä niin vähäisenkin hikoilun kosteuden poisto ontuu vähän, verrattuna vaikkapa NW:n Fahrenheit kenkään. Pitäis vissiin niilläkin käydä ajamassa, muistelua kun tämä on viime ydintalvelta...
Tuli noi Shimanon MT-91 kengät hommattua jotka kyllä on aivan verrattomat. ...
http://www.varuste.net/Icebug+Gaiter Onko kokemuksia tuosta tai onko suositella jotain mallia? Mielellään ei hirveästi tuon hintaluokan yli.
Mulla on ollut tämä yhdistelmä käytössä syksyisin ja keväisin märässä maastossa ja olen ollut tyytyväinen. Enimmät roiskeet ja lahjetta pitkin valuvat vedet pysyvät poissa. Ihan mahdottomia eivät tosiaan kestä, kun kengällä on kokoa (mulla 47) ja säärystintä joutuu venyttämään aika paljon jotta remmit saa kenkien alle. Toinen kengän alta menevistä remmestä repesi irti vuoden käytön jälkeen, mutta suutarilla sai senkin korjautettua.
Vauden Termaticit tuli tilattua ja saapuivat tänään. Ympäristöystävällisesti rakenneltu laatikosta otettu uusi pyöräilykenkä ja astma eivät kuitenkaan kulje näköjään aina käsi kädessä. Jumaleisson mikä löyhkä kämpässä! PrimaLoft-, Sympatex- ja Cleansport NXT-teknologiat kenkiin yhdistettynä ovat tässä tapauksessa yhtä kuin parvekesäilytys uusille virsuille ainakin ensimmäiseksi yöksi.
mhelander
28.11.2013, 01.07
^ mulla on edelleen tallissa jossa ilma vaihtuu. Lenkin jälkeen saavat yön yli kuivua tuulikaapin lattialämmössä. Aamulla takaisin talliin.
Ei ne pahemmalle haise kuin uudet Contin kumet mutta liikaa naisväelle.
Sent from my Z1 using Tapatalk
Itse miettinyt noita vaudeja kanssa...jo ihan niiden edullisen hinnan vuoksi. Mitä luulette?, tarkeneeko noilla ajaa -15asteessa pari tuntia jos lisää kenkään akkukäyttöiset lämpöpohjalliset ja paksun sukan(onko kokemuksia). Varpaat ei mitään älyttömän palelevaa sorttia ole mutta mikään lämminverinenkään en ole😄. Mihinkään wölfhammereihin ei ole varaa ja tässä pohdin että kannattaako laittaa melkein satku lisää Northwaveihin tai vastaaviin.
Tää meni nyt vähän talvikenkäilyn puolelle.
Markku Lehikoinen
01.12.2013, 20.10
Ostin taannoin Bike planetin loppuunmyynnistä Mavicin talvikengt.
Pitää vettä, voi tallustella kuralätäköissä, mukavat jalassa, hyvät polkea ja
kävellä. Toimii hyvin CB:n candyjen kanssa. Lämpö riittää pikkupakkasille
asti perus sukalla.
Lisähavainto. Tänään siirtymällä oli tien pinnassa ohut jääkalvo. Ei pahinta lajia, Ardenteilla pystyi
ajamaan, kunhan ei hötkyillyt. Mietintätauolla jalkautuessa tulikin yllätystanssiaskelia,
eihän nuo pidä yhtään mitään. Klossit sentään raapi sen verran, ettei käynyt nolosti.
Pyörän päälle nuosukin piti tehdä taiten ja varovasti.
Vaimo lampsi vaelluskengillään ihan sujuvasti.
Siis mainio syyskenkä, mutta ei jääkelille.
Markku Lehikoinen
Vaude-raporttia. Ostin Lidlistä alupohjalliset, kaksi paria eurolla. Sunnuntain lenkki vesisohjossa, lämmintä kaksi astetta. Reilu kaksi tuntia meni erittäin mukavasti, jalat pysyivät kuivana ja lämpimänä. Yllättäen kenkä ei oli sikaliukas märällä jäälläkään, mutta en kutsuisi sitä pitopohjaksikaan.
Kyselen pientä vinkkiä kenkien hoitoon liittyen.
Lumettoman talven huonona puolena mainittakoon tuon kura-, muta- ja savivellin joka sattuu kerääntymään tietenkin kenkiin.
Eilispäivän lenkin jäljiltä kengät täysin *askaset.
Millä te oletten kenkiänne putsailleet?
Mieleeni tulee yksinkertaisesti kostealla pyyhkeellä tai paperilla pyyhkiä niin paljon vaan kuin lähtee ja lopuksi nahalle hoitoainetta.
Tietysti verkon kohtaa tollasella rätillä ei saa täysin puhtaaksi.
Onko joku pessyt ihan reilusti koneessa tai suihku+harja tyyppinen täyspesu?
En viittis väärillä menetelmillä pilata kenkiä.
Millaiset kengät on kyseessä?
Miksi tehdä asioista niin vaikeita? Olen omia suihkuttanut vesisuihkulla tai joskus harannut kuivaa rapaa pois.
Shimanon peruskauraa olevat XC30 MTB kengät.
mhelander
30.12.2013, 21.59
Ainakin Vauden kengät pesen letkulla samalla kuin pyöränkin. Kuivuttuaan harjaan enimmät jääneet kiintoaineet veks, yleensä ovat pohjassa.
Sunnuntaina olin noilla melkein viisi tuntia liikenteessä, märkää ja välillä tihkusadettakin oli, jotain +3 lämmintä ja puuskatuulta. Ei kylmät, paremminkin kuumat. Ohuet kesäsukat oli jalassa.
Näillä Termatic RC kengillä kyllä ajaa, oliskohan jo päälle tonni ja edelleen tyytyväinen. Kun tulis vielä pakkasia niin näkis miten hyvin tarkenee ja paljonko auttaa nanogel-pohjalliset ja kahdet merinosukat ennen karvasuojia...
Suihkun kautta siis.
Tosta säälistä puheenollen näin hiukan offtopiccina, omat motocrossi saappaat pesen painepesurilla ;) Mutta ovat toki hiukan eri materiaalia.
Shimaani
30.12.2013, 23.33
Onko se vesi pidettävä sisä- vai ulkopuolella?
Tuleeko varttituumaisella puutarhaletkulla parempi pesutlos kuin puolituumaisella?
mhelander
31.12.2013, 00.17
^ Jos mua tarkoitat niin mitä väliä ? Muutenkin pesen kalustoa vain jos suussa maistuu suola lenkin jälkeen eli olen ajanut suolatulla tiellä. Eli ehkä kourallisen on pesukertoja tälle vuodelle mun neljälle pyörälle.
Vaude:n kengät on ensimmäiset jotka voi pestä letkulla jalassa ilman sukkien kastumista. Samaa ei voi sanoa NW:n Fahrenheit popoista...
Hissitolppa
31.12.2013, 06.34
Shimanon MT-91:n kanssa nyt mutakeleissä aina lenkin jälkeen suihkun kautta. Ei kerkeä se kura kuivua niin lähtee todella helposti irti.
Edelleen enemmän kuin tyytyväinen noihin. Pitää todellakin vettä ja ovat omaan käyttöön varmasti tarpeeksi lämpimät. Vaikka täällä etelässä nyt ei kovin kylmiä kelejä ollutkaan. Joku -8c taitaa olla tämän talven kylmin keli jossa useamman tunnin lenkin heitti ihan perus sukalla ilman mitään ongelmaa. Myös pohjan pito on todellakin hyvä ja kävely miellyttävää. Ei tosiaan mitään huonoa sanottavaa.
Minä taas lauantaisen Helsinki 2000 - lenkin jälkeen annoin MT-91:t kuivua ja jäykähköharjaisella harjalla harjailin pois kurat. Helpompaa kuin lotrata veden kanssa ja vasta sen jälkeen harjailla.
Vauden kengät pesen suihkun alla juuriharjalla, jotta lähtee kaikki kura ja muta pois. Kuivaus ilman pohjallisia hyvin tuulettuvassa tilassa.
edelleen olen tyytyväinen näihin kenkiin. Sää on ollut tänä syksynä loistava pyöräilyn kannalta. Pitänee taas lähteä ajamaan.
arctic biker
14.01.2014, 20.32
Jokunen lenkki Vauden Termaticeilla oikein pakkasellakin, nyt -12C kelissä. Rosen halvimman hintaluokan neopreenipäällisten kanssa olen selvinyt ilman paleltumia, rajoilla nyt mun verenkierron suhteen toki olen. 2-3 tuntia tänään oli oikein mieluista, pikaisia kauppakäyntejä kuin Teboilin baarissa piipahdus.
mhelander
14.01.2014, 22.26
Mulla tuli satasen lenkki sunnuntaina -13 oli lähtiessä sekä jotain 6-7 m/s tuuli. Ulkona kaikkiaan jotain 5 ja puoli tuntia, ei taukoja sisällä. Ei suojia, jalassa paksummat merinovillasukat.
Vastatuulessa kylmäsi varpaita, myötäsellä ei. Kun ajan kengänpohjat edellä niin seuraavaksi ne aerogel-ihmepohjalliset testataan.
Ja minäkin edelleen tyytyväinen, about yhtä hyvin tarkenee näillä kuin NorthWave Fahrenheit popoilla.
mhelander
15.01.2014, 18.25
Seuraavaksi pakkastestiä, ulkona -19 ja hieno tuulenhenkäys, pakastunee lisää myöhemmällä.
En ehdi ulos kuin ennen saunaa mutta tein pikaiset verrokkitestit sisällä aloittamalla aerogel-pohjallisella toisessa kengässä ja jalassa ohuet ja paksummat merinovillaiset sukat. Normipohjallinen on solumuovia ja päältä tekstiiliä jonka alla näyttäisi olevan folio, reunat muotoiltu kuten lenkkareissa. Aerogel antaa enemmän tilaa paksummalle sukkakerrokselle ja tuntui heti alusta lämpimämmältä.
Seuraavaksi toiseenkin aerogel ja toiseen jalkaan klasun Heatholders pörrösukka. Tämä tuntuu lämpimmältä, mukavammalta ja vähemmän puristavalta kuin 2x merinosukat.
Sitten toviksi toiseenkin koipeen pörröt ja sitten viimeiseksi toiseen tarjouksesta hankittu Columbian paksu muotoiltu merinovillasukka, joku vaelluskäyttöön tarkoitettu. Tämä tuntui nopeimmin lämpimältä ja heti mukavalta.
Lenkille siis viimeisimmällä varustuksella eli kengät ilman suojia, aerogel pohjalliset ja pelkät Columbian sukat.
mhelander
16.01.2014, 15.31
Sitten sitä raporttia...
Seuraavaksi pakkastestiä, ulkona -19 ja hieno tuulenhenkäys, pakastunee lisää myöhemmällä.
No ei se sitten pakastunut kunnolla, -20 C oli lähtiessä ja -21 palatessa... pieni tuulenhenkäys oli vastaisena mennessä ja myötänen pääosin palatessa.
Noh, vartin kohdalla piti pysähtyä jotta sain jumpattua sormiin veren kiertämään, kädessä oli kylmän kelin pitkävartiset laskettelusormikkaat. Ja jokusen kerran rakkoa piti tyhjennellä, ei olis pitäny juoda kolmea kahvikupillista ennen lenkkiä...
Lenkille siis viimeisimmällä varustuksella eli kengät ilman suojia, aerogel pohjalliset ja pelkät Columbian sukat.
Ja tämähän toimi. Tasan tunnin kohdalla oli jalat vielä riittävän lämpöiset mutta oli pakko pysähtyä lämmittelemään... nimittäin takareidet ja pakarat oli ottaneet pintakylmää liikaa.
Ajoasennon ongelma... joten hetken lölkyttelyn, ravistelun ja taputtelun jälkeen jatkoin matkaa ja päätin ajaa max 21 km/h vauhtia joka johti sykkeen laskuun 15-20 iskua ja sitten alkoi sormia palella ja kengät tuntuivat vain vähän viileiltä.
Sanoisin että kyllä näillä kengillä ainakin 08-lenkin hoitelee sen noin 2h kahvitaukoon asti ja 15-30 minsaa kun lämpimässä sitä hörppii selviää myös loput 2h. Hintaansa nähden aivan riittävän hyvät talvikengiksi tällä kombinaatiolla.
Tuohon kun vielä lisää ohuet merinovillasukat alle, tai pitää vielä testa nuo Heatholders -sukat onko lämpimämmät, ja tarvittaessa karvasuojat niin tuskin tulee niin kylmä koskaan etten pystyisi lenkkejäni tekemään.
arctic biker
16.01.2014, 17.20
Minä löysin rajani Termatic-kengille. 45 kilsaa, melkein 2 tuntia ja -15C. Ei nyt vielä juuri kylmä ollut mutta kun Teboilin baari sattu kohalle. Seuraava 15 kilsaa oli muuten ok mutta pari viimestä kertoi että neopreenisuojista huolimatta -12C on mun limiitti. Ja oikein hyvä näinkin, en ois ikinä uskonutkaan. Taitaapa crossari säilyäkin lukkopedaalisena:)
Panin se ku vaan piruuttaan nuo Aerogel-pohjalliset tilaukseen. Ohuehkot solumuoviset alufolioidut ja lampaannahkaiset kavereinaan on ollut parikin vuotta. Mitä Helanderi tykkäsit aerogeleistä?
mhelander
16.01.2014, 18.11
Oon aikanaan raportoinu toiseen ketjuun jossa niistä jeesusteltiin että eivät tuoneet lisälämpöä NW Fahrenheit kenkiin mutta -15 lauhemmalla ajoin kevään ne kesäkengissä, jalassa tarpeen mukaan merinovillasukkia ja päällä karvasuojat.
En pitänyt siis keväällä juurikaan NW:n kenkiä, kokeilin niiden pohjallisia myös kesäkenkiin mutta eivät pärjänneet aerogel-pohjallisille.
arctic biker
21.01.2014, 22.33
Aerogel-pohjallisia nyt pari kertaa koestanut. Eihän nuo maailmaa kaatavat ole mutta noin varvastuntumalla ihan pikkasen häviävät tai ovat tasoissa mun vanhalle kahden pohjallisen systeemille. Toisaalta tilaa tuli sillai lisää että voin käyttää nyt ohutta Teseman merinoseossukkaa alla paksumman kanssa.
25 ekun investointi ei siis mennyt hukkaan, tämän päiväinen testaus kertoo että -15C kelissä selkeesti myöhemmin alkoi varpaissa kylmältä tuntumaan. Yliään kun luen kuin muut pärjäävät niin eihän mun varpaat niin kylmänarat taija ollakkaan. Surkeesti kyllä häviän Helanderille ja izmolle, nyyh. Toisaalta lukkokenkäseasonini on jatkunut aivan yllättävän pitkään. Olen oikein tyytyväinen.
Unsteady
04.05.2014, 17.28
Kestääkö muilla spessun defrosterit miten hyvin vettä? Iten olen ajanut pari lenkkiä sateella noilla ja kummallakin kerralla kengät ovat olleet läpimärät, vaikka toisella kerralla käytin suojiakin päällä. Ja kuivuminenhan noilla kestää pitkään kun vuoret yms. on vetäneet itsensä läpimäriksi.
Kyllä täällä on ainakin pysynyt kuivana vaikka muutaman kerran astunut vartta myöden lätäkköön.
Ja pitäishän niiden olla vedenpitävät.
Vesi valuu jalkaa pitkin aika tehokkaasti.
usko juntunen
04.05.2014, 20.57
Kestääkö muilla spessun defrosterit miten hyvin vettä? Iten olen ajanut pari lenkkiä sateella noilla ja kummallakin kerralla kengät ovat olleet läpimärät, vaikka toisella kerralla käytin suojiakin päällä. Ja kuivuminenhan noilla kestää pitkään kun vuoret yms. on vetäneet itsensä läpimäriksi.
Ei kovin hyvin. Heikko kohta noissa on nauhoituksen seutu, siinä kun ei ole yhtenäistä "sukkaa" vai mikä iltti se nyt onkaan. Hommasin Defrosterin kaveriksi tällaiset sukat. http://www.fortesport.fi/tuote/urheilusukka-sealskinz-thin-mid-length-vedenpit%C3%A4v%C3%A4-sukka/100300/ 41.5 numeron jalkaan M-koko just passeli. Noilla selviää kuivin jaloin syvemmissäkin vesissä.
Ääni Sealskinzin sukille.. Olen käyttänyt noita thin midejä tavallisten maastokenkien kanssa nollan yläpuolisilla vesikeleillä, ja nollan ympäristön keleillä muutenkin (kun suojaavat nilkan samalla ajoviimalta). Yleensä tuolloin jalassa päällimmäisenä Shimanon XC50N joka on päällirakenteltaan suljettu eli pitää tuulta ja vähän vettä itsessäänkin (kunnon sateessa tai pulatesa toki vettyy).
Bansku81
02.11.2014, 21.39
Ostin tuossa heti alkuun Bontrager SSR kengät mitkä sopii flätti polkimillekin, mutta tänään kun olin ajamassa teknisessä maastossa, kivikoissa, kallioilla, risukoissa, ojissa jne. mihin nyt satuttiin eksymään niin jalassa olleet Salomonin XA pro mid gtx maastolenkkareilla oli kyl parempi pito flätti polkimilla johtuen pehmeämmästä pohjan materiaalista. Myös tuntuma polkimiin/pyörään oli parempi ja sen lisäksi jalalla tukea ottaessa pito on ihan toista maata verrattuna noihin pyörä kenkiin. Eli olisiko olemassa kenkää flätti polkimelle, joka pitäisi vettä, olisi mid korkuinen, riittävä pito myös kävellessä? Vai pitäisikö vain ajella noilla Salomoneilla? Mahtaako nuo nukeproof electron polkimet vain tuhota noiden tavallisten kenkien pohjat kuinka helposti?
Edit. Jotain tällaista ku ois vedenpitävänä:
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/five-ten-impact-2-hi-mtb-shoes-2014/rp-prod116142
Needleman
22.08.2018, 21.37
Onko suosituksia syys ja kevätkelien pyöräilykengiksi? Kesäkenkien päälle kaipaan jo nyt kengän suojaa ja ei taas jaksais puolta vuotta pelata niiden pussien kans ennen kun siirtyy talvikenkiin
Onko suosituksia syys ja kevätkelien pyöräilykengiksi? Kesäkenkien päälle kaipaan jo nyt kengän suojaa ja ei taas jaksais puolta vuotta pelata niiden pussien kans ennen kun siirtyy talvikenkiinMä oon tykänny Shimanon SH-MW7n edeltäjistä. Goretexia, pitää veden mut ei oo kuumat.
Sent from my Nokia 8 Sirocco using Tapatalk
Mulla on ollut Spessun frosterit mutta en ole tykännyt. Ovat toki jo vanhat mutta niissä pohja on tosi kovaa ja siten liukasta muovia, eivät hengitä tarpeeksi hyvin, reuna päättyy nilkassa sellaiseen kohtaan että vähän tuntuu välillä ärsyttävältä ja ei ne lämpimätkään talvikäyttöön ole. Syksykäyttöön toki. Vedenpitävyyskin on varmaan aikaa sitten kadonnut.
Minulla on nyt parhaillaan tulossa kaupasta siksi (ohuet) tuulen- ja vedenpitävät sukat, joilla ajattelin pidentää kesäkenkien käyttöaikaa.
http://www.wiggle.co.uk/sealskinz-super-thin-pro-hydrostop-ankle-socks/
(musta L- koko tällä hetkellä 27 euroa.)
Tarvittaessa sitten kylmällä päälle lämmikkeeksi ne sinänsä rasittavat kengänpäälliset.
Ja sitten pakkasen tultua kunnon talvikengät jalkaan eli Laken mxz 303
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/415/715055/lake-mxz-303-shoes-36
Mä oon tykänny Shimanon SH-MW7n edeltäjistä. Goretexia, pitää veden mut ei oo kuumat.
Noi olis aika hyvässä alessa näköjään heti ekassa kaupassa, jota vilkaisin
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-sh-mw7-gore-tex-r-mtb-winter-shoes-454092
Mullakin Laket mut vaatii kunnon kylmän kelin että niitä voi käyttää.
Sent from my Nokia 8 Sirocco using Tapatalk
arctic biker
23.08.2018, 19.25
Ääni Sealskinzin sukille.. Olen käyttänyt noita thin midejä tavallisten maastokenkien kanssa nollan yläpuolisilla vesikeleillä, ja nollan ympäristön keleillä muutenkin (kun suojaavat nilkan samalla ajoviimalta). Yleensä tuolloin jalassa päällimmäisenä Shimanon XC50N joka on päällirakenteltaan suljettu eli pitää tuulta ja vähän vettä itsessäänkin (kunnon sateessa tai pulatesa toki vettyy).
Minusta tuli viime lokakuussa Sealkinz uskovainen. Ajoin hautajaisiin Iisalmeen pitkän kaavan kautta. Normi Shimanon kesäkengät,numeroa isommat kuin kisakireeni ja yksiä sukkia käytin. Vettä tuli miinus yksi päivä ei, +3 viiva +7 lämpöä, teltta tai laavu miinus yksi yö Rautavaaralla hotellissa. En enää kaipaa vettäpitäviä ajokenkiä. UGH.
KotooTöihin
23.08.2018, 19.42
Lyhyellä lenkillä ei varmaan jalkojen kastumisella ole edes merkitystä. Loska-aikana flattipolkimet ja kunnon turvakengät. Pysyy jalat kuivana ja riittävän jäykät ajamiseen.
Onko suosituksia syys ja kevätkelien pyöräilykengiksi? Kesäkenkien päälle kaipaan jo nyt kengän suojaa ja ei taas jaksais puolta vuotta pelata niiden pussien kans ennen kun siirtyy talvikenkiin
Tähän kaipailen itsekin vinkkiä. Syksyksi vedenpitävää kenkää maastoon ja työmatkalle cyclolla. Eli vähän kevyempi ja liikkuvampi kuin Wölvhammer. Ne menee jalkaan pakkasilla läskeillessä.
Missä pk-seudulla pääsisi kokeilemaan Japantheria? Olisiko ne mun käyttöön sopivat? Muualla ehdotettiin MX145:iittä ja sitä pääsisi kokeilemaan ylävitosessa. Paikallisessa kivijalassa ei ollut MW7:stä sopivaa kokoa kokeiltavaksi. Sealskinz-sukkaakin ajattelin kokeilla.
Ääni MX145:lle ja erityisesti pohjan hypergrip on mukava lisä.
Marsusram
28.08.2018, 23.58
Mulla on ollut Spessun frosterit mutta en ole tykännyt. Ovat toki jo vanhat mutta niissä pohja on tosi kovaa ja siten liukasta muovia, eivät hengitä tarpeeksi hyvin, reuna päättyy nilkassa sellaiseen kohtaan että vähän tuntuu välillä ärsyttävältä ja ei ne lämpimätkään talvikäyttöön ole. Syksykäyttöön toki. Vedenpitävyyskin on varmaan aikaa sitten kadonnut.
Ensimmäinen Defroster versio olikin lähinnä märän plussakelin kenkä, vedenpitävyys ainoa etu kesäkenkään verrattuna.
Uudempi versio on parantunut kaikilta vanhemman mainituilta puutteilta. Toimii jo talvikenkänäkin tuplapohjan ja eristyksen ansiosta.
Noista ehdotetuista toimivista malleista kannattaa kokeilla omalle lestille sopivimmat, niissä tuntuu olevan tuntuvia eroja.
Hommasin tänään lukkiskengät joilla pärjäisi ainakin syksyn ja kevään miinusasteiset/koleat/ märät ajopäivät.Jep hyvät kengät ja luntakin tuli taivaalta kevyesti klossin trimmauslenkillä rekvisiitaksi.
https://ep1.pinkbike.org/p5pb16514381/p5pb16514381.jpg
arctic biker
02.11.2018, 20.01
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-sh-mw5-mtb-winter-shoes-529971
Näin se mieli muuttuu, tuli nuo hommattua enkä kadu. Jopa mun leveään Shimanokielelellä Widelestiä kaipaavaan jalkaan istuvat. Toki Sealkinzin sukat eivät paskempi homma ole sikäli kuin kenkiin mahtuvat ja plussan puolella ollaan, niin siis mun jaloille.
Nyt kun rapian viikon käyttöä takana niin jos lestin oisin tiennyt ja tämän asiallisen vedenpitävyyden niin nää tieten:https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-sh-mw7-gore-tex-r-mtb-winter-shoes-798358
PETEBJ75
23.02.2020, 07.49
Eilen parin tunnin metsälenkillä tulin siihen tulokseen, että Laken 304 eivät pitä vettä juuri ollenkaan. Klossien kohdalta tulee vesi ensimmäisenä läpi ja hiukan myöhemmin päältä. Reissun jälkeen kengat oli täynnä vettä. Onneksi ne on sentään lämpimät[emoji16]
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
pystykorva99
02.04.2022, 09.35
Itse kaipailisin kumisaapastyylistä kenkää lukkopolkimeen. Ei olisi joku sattunut keksimään? Tavan kesä- talvimalleja kyllä löytyy ja niihin erinäisiä säärystimiä, mutta kumpparin helppous viehättäisi. Käyttö sellaisilla reiteillä joilla tunkataan paljon ja velliä menee joka väliin. Nauha- ym tsydeemejä saa putsata leikan jälkeen viikon.
maalinni
02.04.2022, 13.37
Eilen parin tunnin metsälenkillä tulin siihen tulokseen, että Laken 304 eivät pitä vettä juuri ollenkaan. Klossien kohdalta tulee vesi ensimmäisenä läpi ja hiukan myöhemmin päältä. Reissun jälkeen kengat oli täynnä vettä. Onneksi ne on sentään lämpimät[emoji16]
Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla
Saiskohan klossien kohtaa tiivistettyä kengän sisältä jotenkin? Jesaria tai jotain liimaa?
Mönkiäinen
04.06.2022, 12.10
Minä olen tiivistänyt sikaflexillä niin voi kävellä edes vähän kosteassa maastossa. Pitäisi kyllä löytää hyvät goretexit kun ajelee pitkässä heinikossa tai työmatkaa sateessa niin aina on sukat märät. Hirveästi ei ole valinnanvaraa kevyemmissä goreissa.
Miten olisi kosteudenpitävä sukat? Ongelmana vain näissä on että kosteus tulee joko ulkoa- tai sisältäpäin.
Mönkiäinen
04.06.2022, 12.25
Kengät on kuitenkin vielä märät jos kunnolla kastuu vaikka paistaisi jo aurinko työpäivän päätteeksi.
Miten olisi kosteudenpitävä sukat? Ongelmana vain näissä on että kosteus tulee joko ulkoa- tai sisältäpäin.
Tämä!
Omien kokemuksien mukaan kengät on vedenpitävät vain silloin, kun jalassa on vaikkapa sealskinz vedenpitävät sukat :D
Keväälle kevyemmät Gore-tex kengät olisi kyllä paikallaan. Tuota vedenpitävyyttä saisi olla lähinnä siksi että pystyisi suossa vähän astumaan mättäälle ilman että kenkä imaisee kaiken heti sisään.
0-15C pystyy ajelemaan Northwave Celsius XC Arctic GTX kengillä, mutta sen jälkeen alkavat olla liian raskaan oloiset jalassa. Sealskinzin puolipitkät lämpimän kelin sukat kyllä löytyy. Ajavat asian niin kauan kun pysyvät ehjinä, mutta eivät ole erityisen mukavat jalassa. Tulee käytettyä lähinnä syksyllä flateilla ajaessa. Silloinkin merinosukka alla niin ovat mukavemmat jalalle.
Onko kukaan päässyt vertailemaan Northwave Celcius XC Arctic ja Celcius XC kenkiä? Arctic versiossa on lämpimämpi vuoraus, mutta olisiko tuo perus Celcius XC sen verta ohuempi että kannattaisi tilata.
Tämä!
Omien kokemuksien mukaan kengät on vedenpitävät vain silloin, kun jalassa on vaikkapa sealskinz vedenpitävät sukat :D
tämä toimii, antaa vaan sukan täyttyä vedellä ja siitä tulee märkäsukka. kun se on täynnä alkaa vesi lämmetä ja homma jatkuu. jalkaterä on vaan
aikas ryppynen pitkän lenkin jälkeen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.