PDA

Näytä tavallinen näkymä : Commencal Meta rungot

FoMoCo
12.08.2009, 12.29
Onko Commencal Metassa 5.5.3 ja 5.5.2 ihan sama runko??
Elikkä onko koko 5-sarjassa näin ollen sama runko??

troh
12.08.2009, 12.41
Onko Commencal Metassa 5.5.3 ja 5.5.2 ihan sama runko??
Elikkä onko koko 5-sarjassa näin ollen sama runko??
On ja ei.

09 rungot on kaikissa samanlaiset. 2010 tulee vaihtoehdoksi hiilikuituinen runko.

FoMoCo
12.08.2009, 14.15
Olisi pitänyt tarkentaa että kyseessä oli 2009 rungot.
Kiitos vastauksesta.

lai
12.08.2009, 14.31
Muistelen lukeneeni, että 2010 malliin tulisi perä hiilarista, mutta etukolmio säilyisi alumiinisena. Voi silti olla väärässäkin.

troh
12.08.2009, 15.08
Muistelen lukeneeni, että 2010 malliin tulisi perä hiilarista, mutta etukolmio säilyisi alumiinisena. Voi silti olla väärässäkin.
Commencalin webbisivu (http://www.commencal.com/news/bicycles_2010/rg_meta55_meta6_en.htm) on päivitetty jo ensivuoden malleilla. Sivustoa selaamalla jää sellainen kuva, että Meta 55 carbon on hiilarirungolla ja takahaarukalla. Team, Pro ja LTD on alumiinirungolla ja hiilaritakahaarukalla.

Kovasti houkuttelisi päivittää omaan 08-malliin uusi takahaarukka. Syyksi voisi kelvata vaikka ne maalivauriot ja drop-outin kolon taipuminen eräässä vähemmäntyylikkäässä ajosuorituksessa. Haarukat tulee kuulemma myyntiin erikseenkin ja melkein siedettävään ~400£ hintaan.

Kuntoilija
12.08.2009, 17.54
2010 Kokonaiset Meta-pyörät: yksi kokonaan muovia
yksi alurunko muoviperällä
kaksi halvemman pään Metaa kokonaan alua

Muovitakapää ilmeisesti tulee myyntiin päivitysvimmaisille.

Myytävä runkosetti eli entinen Vip on jatkossa Factory ja sisältää tuon koko muovirungon ja Thomsonin sijaan Eastonin satulatolpan ja
nyt pakettiin kuuluu myös Eastonin tanko ja Race facen stemmi.

greenman
12.08.2009, 20.58
2010 Kokonaiset Meta-pyörät: yksi kokonaan muovia
yksi alurunko muoviperällä
kaksi halvemman pään Metaa kokonaan alua

Muovitakapää ilmeisesti tulee myyntiin päivitysvimmaisille.

Myytävä runkosetti eli entinen Vip on jatkossa Factory ja sisältää tuon koko muovirungon ja Thomsonin sijaan Eastonin satulatolpan ja
nyt pakettiin kuuluu myös Eastonin tanko ja Race facen stemmi.

Mitähän semmonen kuttaperkka runkosetti tulee maksamaan. Olis se niin hianoo, kun toi 07 mallinen on jo todella painava. Vaikka ostaessa oli kevyt.

Kuntoilija
12.08.2009, 21.36
[QUOTE=greenman;1205332]Mitähän semmonen kuttaperkka runkosetti tulee maksamaan.

Englannissa yksi myy tuota settiä Foxin Talas 32 keulan kanssa
hintaan 2.700 puntaa eli ei ihan halpa. Taitaa tulla myyntiin
myös koko alumiininen setti tai alu/muoviperä setti, koska
noita vanhoja vip-settejä on ilm. myyty aika paljon ja hinta hyppy alumiinista koko muoviin on turhan kova monelle.

Samalla myyjällä koko muovinen Meta(pyörä) hintaa 3.500 puntaa ja Meta 55
LTD (pyörä)jossa muoviperä hintaa 2.800 puntaa.

Ja jos jotakin vuoden 2009 Metat kiinnostaa niin Merliniltä saa mm 5.5.3 kotiin tuotuna alle 1.350 euron se jo on halpa se.

greenman
12.08.2009, 22.08
Ja jos jotakin vuoden 2009 Metat kiinnostaa niin Merliniltä saa mm 5.5.3 kotiin tuotuna alle 1.350 euron se jo on halpa se.

Siinähän olisikin halpa runkopäivitys, tulisi kaupanpäälle myös iso läjä varaosia. :D

FoMoCo
13.08.2009, 09.25
[QUOTE=greenman;1205332]Mitähän semmonen kuttaperkka runkosetti tulee maksamaan.

Englannissa yksi myy tuota settiä Foxin Talas 32 keulan kanssa
hintaan 2.700 puntaa eli ei ihan halpa. Taitaa tulla myyntiin
myös koko alumiininen setti tai alu/muoviperä setti, koska
noita vanhoja vip-settejä on ilm. myyty aika paljon ja hinta hyppy alumiinista koko muoviin on turhan kova monelle.

Samalla myyjällä koko muovinen Meta(pyörä) hintaa 3.500 puntaa ja Meta 55
LTD (pyörä)jossa muoviperä hintaa 2.800 puntaa.

Kiitti vihjeestä, pitää kattoo mitä niillä on tarjota.
M-kokoinen runko on jo monessa paikassa loppu.

FoMoCo
13.08.2009, 09.50
Olen 178 pitkä niin M-koko taitaa olla sopiva Metassa??
Onko Metan omistajilla kommenttia tähän??

Sormi on jo tilaus napilla..... :o)

troh
13.08.2009, 10.07

Olen 183cm pitkäselkäinen ja L on hyvä 70mm stemmillä. Kai se sinulle on sitte M sopivin.

kauris
13.08.2009, 10.31

Minäkin sinuna M-koon valitsisin. Nim. 185 cm L-koon omistaja.

Patrik
13.08.2009, 11.05
Ehdottomasti M.

FoMoCo
13.08.2009, 12.13
Kiitos että vahvistitte oman käsitykseni.

Hannu S
13.08.2009, 16.49
Ei välttämättä ollenkaan Medium, aika lyhyitä noi Metat. Mulla oli M-kokoinen meta 5 joku kesä sitten, mutta nyt otin Meta 4:sen(tai siis super 4 nykyään) L-kokoisena, pituutta joku 175cm.

Kuntoilija
13.08.2009, 17.30
Itse olen persjalkainen 176 senttinen ja M kokoinen meta alla. 90 mm stemmi ja ei tunnu ohjaamo ahtaalta.

greenman
13.08.2009, 19.19
176 cm + M koko = täydellinen.

Edit: Mun stemmikin taitaa olla vain 70 mm

Jacque
13.08.2009, 22.35
179 cm + M kokoinen Meta 666. Tykkään.

Tmh
14.08.2009, 07.43
178cm ja M kokoinen Meta 70mm stemmillä.

au
14.08.2009, 08.13
Mulla on se Hannun mainitsema Meta 5, M-kokoa, kuski 174cm. Kannatin 60mm ja täsmää.

troh
14.08.2009, 08.17
Metan toptube saattaa olla lyhyt, mutta seat tube angle on sen verran "slack", että jos tolppaa on edes vähän näkyvissä, penkki menee riittävän taakse. Joissain kuvissa Kuiton Antilla näytti olevan setback-tolppa L-koon rungossa; en ymmärrä. Vika on kai mun päässä, kun tulokset todistaa setupin toimivuutta. Toisekseen, tykkään Metasta hieman lyhyemmällä ohjaamolla, kuin jäykkäperämaasturissa. Teoriaa en tiedä, mutta eksperimentaaliset kokeet tukevat nykyistä setuppia niin metassa, kuin jäykkäperäisessä.

vema60
14.08.2009, 09.15
178cm ja M kokoinen Meta 70mm stemmillä.
178cm ja L kokoinen Meta 70mm stemmillä. Olen kylläkin pitkäselkäinen (persjalkainen).

mutta seat tube angle on sen verran "slack", että jos tolppaa on edes vähän näkyvissä, penkki menee riittävän taakse. Joissa kuvissa Kuiton Antilla näytti olevan setback-tolppa L-koon rungossa; en ymmärrä. Vika on kai mun päässä, kun tulokset todistaa setupin toimivuutta.
Jep, vaikka mulla on lyhyet jalat, niin silti tolppa ilman setbackiä. Tosin mun ensimmäinen täpäri, jolla en hirveesti oo ajanu. Sen verran kuitenkin, että kyllä tuollaisellakin setupilla voi ajaa.
Meta 5.4 ja runko jo 3v vanha. En sitten tiedä paljokon geometria on tuosta muuttunu.

Tmh
14.08.2009, 10.18
178cm ja L kokoinen Meta 70mm stemmillä. Olen kylläkin pitkäselkäinen (persjalkainen).

Jep, vaikka mulla on lyhyet jalat, niin silti tolppa ilman setbackiä. Tosin mun ensimmäinen täpäri, jolla en hirveesti oo ajanu. Sen verran kuitenkin, että kyllä tuollaisellakin setupilla voi ajaa.
Meta 5.4 ja runko jo 3v vanha. En sitten tiedä paljokon geometria on tuosta muuttunu.

Teknisessä paikassa jalkautuessa varmaan kassit vaarassa...? :)

vema60
14.08.2009, 12.33
Teknisessä paikassa jalkautuessa varmaan kassit vaarassa...? :)
Jep, nuorempien miesten parempi ostaa matalampaa tai välttää teknisiä paikkoja. Itse olen käyttänyt pehmustettuja housuja.

Prestige
15.08.2009, 08.42
185cm ja L-kokoinen 2007 meta 90mm stemmillä just passeli. Ei setback tolppaa, mutta pitkät jalat niin että 350mm tolppa on maksimi korkeudessaan.

FoMoCo
21.08.2009, 09.04
Tuli sitten Meta tilattua.
Tällä kertaa kun sain hyvän tarjouksen Suomesta niin ajattelin että tuetaan Suomen pyörä-kauppoja kerrankin.
Toimitus piti tulla koti-ovelle. No tällä hetkellä pyörä on jossain Siwassa toisella puolella Turkua ja trackeri näyttää Vantaata.....Minulle ei ole ilmoitettu mitään. Itse sain selvitellä.....

Ehkä on pakko vaan siirtyä takaisin Englannin kauppohin.....

Tietenkin syy on lähettipalvelun eikä liikkeen mistä ostin pyörän mutta vaikka ilmoitin sinne niin ne totes vaan että tätä on tapahtunut aikasemminkin jne.

Tänään pitää hakea paketti Siwasta, toivottavasti menee autoon.....

yypy
21.08.2009, 16.53
Toimitus piti tulla koti-ovelle. No tällä hetkellä pyörä on jossain Siwassa toisella puolella Turkua ja trackeri näyttää Vantaata.....Minulle ei ole ilmoitettu mitään. Itse sain selvitellä.....
Kävi just sama juttu paitsi seurantakoodi ei toiminut ja siwa oli korttelin päässä. Kiekot odotteli varmaan viikon ennen, kuin rupesin soittelemaan.

Ruskon Mikko
23.08.2009, 15.52
Kilpailutin metapäivitykset tässä ja kärkeen kiilasi Merlin britanniassa, Meta 6.1. -09 rungolla, sekä Joplinin joustotolpalla hupaisat 791 euroa, rahti kotiovelle 19€ tykö!

Hi5:n hinta ois ollut 1120,- tarjouksella tämäkin. Nyt ei saanut Suomikauppa valitettavasti kannatusta meikäläiseltä.

http://www.merlincycles.co.uk/online-bike-shop-uk.html putiikissa on vielä tämän päivän aikana kirjautuneille online-ostoksille lisäalennus 10 pinnaa Commencaleista jo valmiiksi halpoihin taksoihin!

Miksa

FoMoCo
24.08.2009, 19.59
Eka lenkki heitetty Metalla. On kyllä mahtava pyörä. Pyörä oikein kerjää kovaa ajamista.... :o)

Mutta lenkin puolessa välissä rupesi takajousitus pitää aikamoista narinaa.
Kun nousi pyörän päälle ja laittoi painon nätisti satulan päälle niin iskari tai linkku piti naksuvaa narinaa varmaan 20 sekunttia. Ihan kun iskari jotenkin olisi hajalla tai joku venttiili iskarissa jumissa. Tämä ihan jouston alussa. Aika kova ääni.

Harmittaa heti viedä uutta pyörää huoltoon.

Kuntoilija
24.08.2009, 20.17
Katso ettei takajarrun letku ota kiinni linkkuun jouston liikkuessa, siitä lähtee narinaa. Ääntä lähtee myös jos linkun pultit on liian kireellä.

troh
24.08.2009, 21.06
Katso ettei takajarrun letku ota kiinni linkkuun jouston liikkuessa, siitä lähtee narinaa. Ääntä lähtee myös jos linkun pultit on liian kireellä.
Linkun pulttien kireys-teoriaan en usko, mutta tuo jarruvaijeri on ihan selvä tapaus. Korvasin sen alimman letkunpidinklipsun nippusiteellä, jolloin letku alkaa pysyä sopivan löysällä. Rungossa ja haarukassa on selvät jäljet ajalta ennen modausta.

Linkun pulteilla on vastakappaleet. Pulttien kireydellä ei pysty säätämään laakerien välystä, eikä siten myöskään rikkomaan laakereita. Löysälle jättäminen alkaa varmasti syödä vastinpintoja aikojen kuluessa.

Kuntoilija
24.08.2009, 22.07
[QUOTE=troh;1214908]Linkun pulttien kireys-teoriaan en usko,

Oma Meta piti ääntä, mutta kun yhtä pulttia ihan hitusen avasi niin
narina lakkasi. Pultin aluslevy sitä ääntä päästi liian kireällä olleessaan
jouston liikkuessa.

FoMoCo
25.08.2009, 07.39
Pitää vähän tarkistella tota linkkua tänään.

FoMoCo
25.08.2009, 19.13
Kävin linkun läpi periaatteella yksi nivel kerralla vähän auki ja ihmettelyä ja sitten takaisin kiinni. Ei loppunut narina.
Sitten uusi yritys samalla periaatteella mutta tällä kertaa reilusti auki ja taas ihmettelyä. Nyt löytyi. Ylin nivel piti narinaa. Kiristin takaisin "momenttiin" ja ainakin nyt on hiljaa, toivottavasti myös pysyy.

troh
25.08.2009, 19.59
Nyt löytyi. Ylin nivel piti narinaa. Kiristin takaisin "momenttiin" ja ainakin nyt on hiljaa, toivottavasti myös pysyy.
Katsoitko sen jarruletkun kireyden takaswingin päällä? Se on vaan löystynyt samalla, kun säädit linkkuja ja kiristyy ensimmäisellä lenkillä, :o ellet "lukitse" letkua eturungon puolelta jotenkin.

Mike
09.11.2009, 00.47
En ole mielestäni foorumilla nähnyt keskustelua Metan hajonneista rungoista?

2009 rungoissa on selvä valmistusvika ja niitä on katkeillut suuria määriä. Eilen surukseni huomasin että oma runko on kohdannut tämän saman kohtalon. Satulaputki on haljennut vaakaputken liitoksen yläpuolelta juuri samalla lailla kuin muutkin. Oheisessa kuvassa näkyy:

http://www.aijaa.com/v.php?i=5222427.jpghttp://www.aijaa.com/img/b/00098/5222427.jpg

Kv foorumeiden mukaan Commencal olisi nyt korjannut tämän vian 2010 mallissa ja vaihtavat hajonneet rungot näihin. Nyt vihreä mörkö purkuun ja lähetettävä viimeiselle matkalleen. Harmi vaan että 2010 malli ei yhtä törkeän värinen :mad:

Onko muita kohtalotovereita?

drop
09.11.2009, 08.08
Mäkin olen kummastellut näiden viestien puuttumista. Ymmärsin että 2010 rungot valmistetaa ihan toisella tehtaalla? Kannattaa varmaan pyrkiä saamaan suoraan semmoinen tilalle...

Patrik
09.11.2009, 10.16
Ne puuttuu ehkä sen takia ettei niitä nyt kuitenkaan niin hirvittävästi oo ratkennu.
Mulla hajosi vm. -07 ja nimimerkillä Prestige -06 ja niistä mainittiin täällä.
Kaikki hajonneet -09:t korvataan -10:llä. Tehdas on vaihtunut, mutta aika näyttää oliko siitä hyötyä. Kaikkea ei voi laittaa tehtaan piikkiin. Ei luulisi olevan vaikeaa saada 3,5-kiloinen trailirunko kestämään trailiajoa.

Heikki K
09.11.2009, 10.37
Minulla ratkesi -09 Meta kesällä samasta kohtaa. Korvaava runko tuli kiitettävän nopeasti Tarmo-lähikauppiaan kautta. Tosin tuo takuurunkokin on vielä 09-mallia, joten seuraavaa repeämistä odotellessa...

Tmh
09.11.2009, 12.04
Kesä on tullut ajettua enskaa M-kokoisella 09 Metalla ja ei vielä ongelmia(kop, kop). Olisko ollut myös niin että tuo ratkeaminen vaivasin enemmän L ja XL kokoisia runkoja? Ja vielä jopa niin, että jotain tiettyjä valmistuseriä.

Kovasti ovat vakuutelleet että tehtaasta johtuvasta valmistusviasta johtuisivat nuo ratkeilut ja Commencal Clubin foorumilla noista on ollut aika paljon puhetta. Toisaalta jos rungossa olisi jotain hitsaukseen liittyviä valmistusongelmia luulisi runkojen ratkevan myös muistakin hitsisaumoista ja tuotteet tai ainakin tietyt erät täytyisi vetää pois markkinoilta (ainakin Jenkeissä). Mutta kuulemma nuo ratkeilut ovat vielä ihan standardien sisällä.

Kovasti ovat vakuutelleet että 2010 rungot olisi tehty toisessa tehtaassa ja kaiken puolin parempia(yllätys, yllätys). Ei tuota ongelmakohdan suunnittelua ainakaan niin älyttömästi ole 2010 mallissa muutettu että saas nyt nähdä... Itse en ainakaan aio mitenkään säästellä tuota omaa fillaria vaan ajan sillä ihan normaalisti. Jos ratkeaa niin sitten ratkeaa. Sitten koitetaan takuun toimivuutta ja näköjään 2010 mallia.

Kuinka porukalla on muuten sopineet nuo satulatolpat 09 runkoihin? Omassa on ainakin rungossa hivenen liian suuri halkaisija. On lähempänä 27.4:ää. Tolppa hölskyy aika vapaasti reiässä enkä usko tuon olevan mitenkään hyväksi rungolle. Kaljatölkistä tein heti shimmin väliin ja nyt on sellainen normaali tiukka.

troh
09.11.2009, 12.20
Minun 2008 L-koon Meta 5 ei ole ratkennut mistään. Sillä on toki ajettu pääosin XC:tä. Sille en mitään mahda, että mäen nousun jälkeen tuppaa tulemaan alamäki. Kaikenlaisia käytön jälkiä alkaa rungossa jo olemaan, joten takuuvaihto olisi mukava; erityisesti 2010 vuosimalliin. Mutta kun ei ole mitään syytä vaatia takuuvaihtoa, niin en oikein kehtaa mennä valittamaan. Pyörän ostin paikallisesta liikkeestä, joten varmaan se takuuvahtokin onnistuisi siellä. Vai joko takuu umpeutui 2007 marraskuussa myydystä pyörästä? :o

Nikeairmax78
12.11.2009, 18.23
Mulla meni kaksi 2009 meta 5.2 runkoa takuuseen murtumien takia ja nyt valkoinen 2010 team käytössä. Odotan viikonloppua jotta sitä pääsis testaamaan. Runko on vähän muuttunut ja erittäin hyvältä vaikuttaa. Toivottavasti kestää.

rocksted
25.09.2011, 11.01
Lainaan vanhaa topiccia kavalasti: Mites tuon linkun ja haarukan yhdistävän nivelen pitäisi olla? Huomasin siinä juuri pientä klappia, mutta kun yritän kiristellä niin pultti pyörii vaan eikä mitään tunnu kiristyvän ollenkaan. Lisäks toisella puolella (nondriveside) ei ole pulttia/mutteria/mitään - normaalia? Olen ihmetellyt aiemminkin tätä niveltä kun muttereita kiristelin, mutta tätä ennen ei ole ilmennyt minkäänlaista klappia, ja nyt se tuntui ilmestyvän aivan yhtäkkiä. Kyseessä on 2010 55 Ltd -malli.

JanneR
25.09.2011, 11.45
Lainaan vanhaa topiccia kavalasti: Mites tuon linkun ja haarukan yhdistävän nivelen pitäisi olla? Huomasin siinä juuri pientä klappia, mutta kun yritän kiristellä niin pultti pyörii vaan eikä mitään tunnu kiristyvän ollenkaan. Lisäks toisella puolella (nondriveside) ei ole pulttia/mutteria/mitään - normaalia? Olen ihmetellyt aiemminkin tätä niveltä kun muttereita kiristelin, mutta tätä ennen ei ole ilmennyt minkäänlaista klappia, ja nyt se tuntui ilmestyvän aivan yhtäkkiä. Kyseessä on 2010 55 Ltd -malli.

Eli http://www.commencal.com/web_bicycles/techbook/commencal_techbook_2010_fr.pdf sivu 62 räjäytyskuvassa osat 16, 5, 13 ja 6? Ymmärsinkö paikan oikein? Mulla on ainakin siitä ne ruuvit (16) katkeilleet varmaan kolme kertaa. Jos tästä kyse, niin voi olla aavistuksen vaarallista ajella.

rocksted
25.09.2011, 12.43
No sielläpä se räjäytyskuva tietenkin oli mitä oon ettinyt. Juurikin tuo paikka. Näyttäisi siltä että sieltä on hyvinkin ropissut osia matkanvarrelle.

Edit. Katkihan se ruuvi sieltä oli.
http://gallery.me.com/terolaine/100019/IMG_5091/web.jpg?ver=13169454180001