PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräilyvaatteiden pesu ja pesuaineet

mantis
03.08.2009, 08.16
Pesin tuossa pyöräilykamoja assoksen housujen mukana tulleella näyteaineella ja lopputulos oli sangen miellyttävä. Mietinkin millä noita kuteita voi hyvillä mielin pestä, kun assos-pesuaine maksaa n 1e/pesukerta?

Tavallista kirjopesuainetta on tullut käytettyä tähän asti mutta jotenkin mietityttää sen sopivuus kyseisille vaatteille.

IlkkaM
03.08.2009, 09.19
En tiedä onko tuossa pesuaineessa jotain joka voisi tuhota vaatteita, mutta huuhteluaine sen ainakin voi tehdä. On olemassa myös pesuainetta jossa on huuhteluaine mukana, enkä ole käyttänyt sitäkään urheiluvaatteille varmuuden vuoksi.

lansive
03.08.2009, 09.53
Kirjopesuaine, 30 astetta lyhennetyllä ohjelmalla ja ylimääräiset huuhtelut on meikäläisen vakioresepti pyöräilykamoille. Osan saisi pestä 40 ohjelmallakin, mutta en jaksa eritellä kun meidän perheessä niin harvoin saa pesukoneesta vuoron.

zykkeli
03.08.2009, 09.55
yleinen ohjeistus kaikille "teknisemmille" materiaaleille on se, että käytettäisiin nestemmäistä pesuainetta ja suhteellisen vähän. 40 astetta ja ei huuhteluainetta tai mitään valkaisuja.

Muutenkin pesemistä kannattaa rajoittaa. Monen vaatteen kanssa huuhtelu käytön jälkeen pidentää pesuväliä eikä heikennä materiaalin ominaisuuksia niin paljon kuin jatkuva peseminen.

Joihinkin materiaaleihin tuntuu haju tarttuvan jotenkin niin tiukkaan, ettei huuhteluilla ja hienovaraisilla pesuilla tule puhtaan tuntuista vaikka vaate käytännössä olisikin puhdas. Tällöin kannattaa kokeilla pakastamista! Huudeltu esim. urheilukerraston paita minigrip-pussiin ja pakkaseen päiväksi.

Tällaisia ohjeita on matkanvarrella tarttunut.

nga
03.08.2009, 10.05
Joihinkin materiaaleihin tuntuu haju tarttuvan jotenkin niin tiukkaan, ettei huuhteluilla ja hienovaraisilla pesuilla tule puhtaan tuntuista vaikka vaate käytännössä olisikin puhdas. Tällöin kannattaa kokeilla pakastamista! Huudeltu esim. urheilukerraston paita minigrip-pussiin ja pakkaseen päiväksi.

Mä komppaan eritoten urheilukerrastojen kohdalla pakastamista. Vielä kun kerraston materiaali on merinovillaa, niin se pysyy oikeastikin puhtaana tosi hyvin tuolla tavalla. Mä tosin pakastan aina yön yli, en vain tuntia.

MikeM
03.08.2009, 10.18
Mikä noissa huuhteluaineissa on haitallista?

kanttiinin tollo
03.08.2009, 10.28
Huuhteluaineet haurastuttavat elastaania. Eli se kankaan joustaminen loppuu ja kangas repeää käytössä helposti.

Ihan vaan MiniRisk:illä ja 40C keinokuituohjelmalla olen Candyssä noita kledjuja pyörittänyt. Puhtaaksi tulevat, siinäpä ne enimmät muutokset ennen/jälkeen pesun tilanteissa. Jos ei vaate kestä 40C keinokuituohjelmaa, tuskin se kestää kuumassa auringossa hikoiluakaan. Villaneuleet tietenkin sitten oma juttunsa.

maissi
03.08.2009, 10.31
Vaatteista löytyy pesulappu, jota noudattamalla ei yleensä voi mennä vikaan. Vaatevalmistajan testaama metodi, joka pitää vaatekappaleen kunnossa pitkään. Pesuaineena tosin kannattaa käyttää neutraaleja aineita.

Katila
03.08.2009, 10.36
Pesin tuossa pyöräilykamoja assoksen housujen mukana tulleella näyteaineella ja lopputulos oli sangen miellyttävä. Mietinkin millä noita kuteita voi hyvillä mielin pestä, kun assos-pesuaine maksaa n 1e/pesukerta?

Tavallista kirjopesuainetta on tullut käytettyä tähän asti mutta jotenkin mietityttää sen sopivuus kyseisille vaatteille.

Oliko pesuaineen kyljessä tuoteselostetta? Kiinnostaisi. Oliko nestemäistä pesuainetta?

Itse käytän tavallista nestemäistä, hajustamatonta kirjopesuainetta ja pesen 40 asteessa lähes joka käytön jälkeen. Mutta en ostakaan Assoksia vaan halvempia kamoja.

Huuhteluainetta ei missään nimessä!! Menee kuidut pilalle.

Archie
03.08.2009, 10.38
Mikä noissa huuhteluaineissa on haitallista?
Huuhteluaineet myös tukkivat teknisten vaatteiden huokosia sekä huonontavat niiden hengittävyyttä ja kosteudenpoistoa.

kmw
03.08.2009, 10.39
Hajuongelmia oli varsinkin talvihanskoissa, mutta tältä phoorumilta opin että etikkaliotus ennen pesua toimii. Hikiset paidat yleensä vain huuhdon kylmällä vedellä lenkin jälkeen. Sen kyllä huomaa kun huuhtelu ei enää riitä.

A.M.®
03.08.2009, 10.40
Mä olen käyttänyt huuhteluainetta sumeilematta ja vuosia, eikä spandexit ole paukkuneet. Poikkeuksena kuitenkin Gore ja Gore WS asut joihin eeeei saa käyttää mitään lisäaineita koska ne tukkivat hengittävät huokoset.

A.M.®
03.08.2009, 10.41
Nuo odourit saa alusasuista pois kuivattamalla ja tuulettamalla pyykin ulkona

leijona
03.08.2009, 11.01
PikaSerto 750 ml

Urheilutekstiilien ja kevyesti likaantuneiden vaatteiden tehokkaaseen pesuun
Serto-pesuainesarjan uutuus lisää vauhtia pyykinpesuun. Täysin uudentyyppinen nestemäinen PikaSerto puhdistaa tekstiilit tehokkaasti jo pikapesu-, vajaatäyttö- ja säästöohjelmilla, matalassakin lämpötilassa (30–60 °C). PikaSerto pesee hellävaraisesti esimerkiksi treenivaatteet sekä tuulta ja vettä hylkivät ulkoilupuvut, kuten Gore Texit. Herkät tekniset kuidut ja -kalvot eivät vahingoitu! Samoin puhdistuvat kevyesti likaantuneet työvaatteet toimistolta. Raikas ja mieto tuoksu sopii hien hajun neutralointiin.
Säästät aikaa, energiaa, vettä ja vaatteiden kuituja. PikaSerto jättää pyykin pehmeäksi, joten se soveltuu erinomaisesti urheilu- ja ulkoiluvaatteille, joiden kuiduille ei voi käyttää huuhteluainetta.
Kotimaiset Sertot ovat helliä myös ympäristölle. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/serto_ymparisto)
PikaSertolla vaatteet puhdistuvat nopeasti ja tehokkaasti:

pesee ja raikastaa hellävaraisesti urheilutekstiilit ja ulkoiluvaatteet
puhdistaa myös pika- ja vajaatäyttöohjelmilla, joten lempifarkut voi pestä vaikka yksinään
sisältää värisuojan

marco1
03.08.2009, 11.15
Mä olen käyttänyt huuhteluainetta sumeilematta ja vuosia, eikä spandexit ole paukkuneet.
Komppaan tätä, mun vanhimmat ajohousut lienevät 90-luvulta ja ovat vielä pinkeät ja joustavat huolimatta lukemattomista pesuista ties millä aineilla. Pöksyt on kovin kuluneet mutta kun ovat niin mukavat ettei raski heittää pois.

GeeTee -takit ja muut kuorivaatteet on pesty oikeilla aineilla mutta niissäkin tulee jossain vaiheessa rajat vastaan - lopulta ulkokangas kuluu semmoiseksi etteivät ne kyllästettynäkään pidä kangasta kuivana kuin hetken (kalvo alla kyllä toimii niiltä kohdin joissa on ehjä).

Rusakko111
03.08.2009, 11.33
...olen käyttänyt teknisten kamojen (juoksu, hiihto, pyöräily ym.) pesuissa, myös Gore Texille. Tuntuu toimivan ja pullo maksaa alle 4 e marketeissa (esim. Prisma).

maissi
03.08.2009, 11.37
Komppaan sertoa.

Viitaten huuhteluainemiehiin. Kyllähän huuhteluainetta voi käyttää, eikä se välttämättä vaikuta vaatteisiin mitenkään. Se on vain vaatevalmistajan suositus. Tällä pestään kädet pois siitä, että jos vaate meneekin piloille, niin se on oma syysi, eikä vaatevalmistajan.

Tällä viestillä en kannusta kokeilemaan tai käyttämään huuhteluainetta. Jokaisella oma tapansa.

Haadi
03.08.2009, 11.52
Olen pessyt luontaistuotekaupasta saatavilla pesupähkinöillä kaverin vinkin perusteella.

Teemu Kalvas
03.08.2009, 12.02
Pesen pääsääntöisesti kaiken urheilukaman kolmessakympissä ihan tavallisella pesuaineella. Huuhteluaineiden käyttöä nyt en ymmärrä yleensä muutenkaan. Selkeästi jotkut kokevat siitä jotain hyötyä, kun pohtivat niiden käyttöä teknisissä kamoissa vasten valmistajan eksplisiittistä suositusta. Ei kuitenkaan kannata välttämättä kalliilla kamoilla lähteä temppuilemaan turhan päiten. Sitten harmittaa kun joku menee pieleen.

Pinttyneen hien pahimmanhajuiset osat ovat erilaisia thioleja, jotka saa kemiallisesti hajotettua millä tahansa miedolla hapolla. Etikka on ehkä se halvin ja helpoiten saatava ratkaisu. Se toimii erittäin hyvin, pieni määrä etikkaa riittää, kunhan saa vaatteen kasteltua siinä kokonaan ja antaa liota tunnin tai pari.

Pelkkä vesi ei ole lähelläkään samaa asiaa kuin pesuaineella pesu. Erityisesti housujen kanssa tuollaisessa syntyy hygieniariski.

Luulin että meillä pyörii pesukone paljon, mutta ei ole sentään tilanne niin paha että ei pesukonevuoroa saisi.

Ohiampuja
03.08.2009, 12.08
Muutenkin pesemistä kannattaa rajoittaa. Monen vaatteen kanssa huuhtelu käytön jälkeen pidentää pesuväliä eikä heikennä materiaalin ominaisuuksia niin paljon kuin jatkuva peseminen.
Eiköhän se ole päinvastoin. Kankaaseen jäävä hiki aiheuttaa enemmän haitaa, kun oikein tehty pesu. Ja kyllähän hikiset / likaiset vaatteet voivat aiheuttaa helpommin hiertymiä yms ongelmia. Itse pesen kaikki ihoa vasten tulevat vaatteet lähes joka lenkin jälkeen. Eli meikeläisen vaatekaapilla se tarkoittaa noin yhtä koneellista viikossa.
Aika monessa koneessa on nykyään urheilutekstiileille sopiva n 30 min lyhytohjelma.

hannupulkkinen
03.08.2009, 12.22
Mä olen käyttänyt huuhteluainetta sumeilematta ja vuosia, eikä spandexit ole paukkuneet. Poikkeuksena kuitenkin Gore ja Gore WS asut joihin eeeei saa käyttää mitään lisäaineita koska ne tukkivat hengittävät huokoset.
Coolmax ja muut siirtävät materiaalit eivät myöskään tykkää huuhteluaineista. Hyvähän se on että vaatteet eivät kestä ikuisuuksia. Saa ostaa uusia. ;)

maissi
03.08.2009, 12.22
Huuhteluaineiden käyttöä nyt en ymmärrä yleensä muutenkaan.

Huuhteluaineen tehtävä on tehdä pyykistä pehmeämpää ja vähentää sähköisyyttä, ettei jokainen karva ja nukka tartu päivän aikana esim. paitaan kiinni. Eli sillä tehdään vaatteesta vain miellyttävämpi pitää. Urheiluvaatteissa sitten eri juttu ja siihen en ota kantaa.

zykkeli
03.08.2009, 12.27
Eiköhän se ole päinvastoin. Kankaaseen jäävä hiki aiheuttaa enemmän haitaa, kun oikein tehty pesu. Ja kyllähän hikiset / likaiset vaatteet voivat aiheuttaa helpommin hiertymiä yms ongelmia. Itse pesen kaikki ihoa vasten tulevat vaatteet lähes joka lenkin jälkeen. Eli meikeläisen vaatekaapilla se tarkoittaa noin yhtä koneellista viikossa.
Aika monessa koneessa on nykyään urheilutekstiileille sopiva n 30 min lyhytohjelma.

Riippuu materiaalista ja vaatteesta.

Jos materiaali on luonnollisempaa tavaraa eli villaa tai silkkiä, eikä siis ihan pelkkää muovia niin jatkuva peseminen on turhaa ja liikaa asusteita kuluttavaa. Luonnonkuidut kun puhdistavat itse itseään.

Mitä sitten vaatteeseen tulee niin ajopaita menee meikäläisellä useamman kierroksen pelkällä huuhtelulla, mutta kalsarit pesuun joka kerran jälkeen:D

Silleen terveellä järjellä vedellen.

A.M.®
03.08.2009, 12.35
Luonnonkuidut kun puhdistavat itse itseään.

Paitsi puuvilla ;)

mandello
03.08.2009, 12.41
Mites muuten pesette kypärän? Ne pehmusteet ja hihnat kuitenkin ryytyy.
Olen itse upottanut nestemäistä pesuainetta sisältävään veteen muutamaksi tunniksi.
Etikkakylpy taitaisi sopia kypärällekin?

Dalmore
03.08.2009, 12.50
PikaSerto 750 ml

Urheilutekstiilien ja kevyesti likaantuneiden vaatteiden tehokkaaseen pesuun
Serto-pesuainesarjan uutuus lisää vauhtia pyykinpesuun. Täysin uudentyyppinen nestemäinen PikaSerto puhdistaa tekstiilit tehokkaasti jo pikapesu-, vajaatäyttö- ja säästöohjelmilla, matalassakin lämpötilassa (30–60 °C). PikaSerto pesee hellävaraisesti esimerkiksi treenivaatteet sekä tuulta ja vettä hylkivät ulkoilupuvut, kuten Gore Texit. Herkät tekniset kuidut ja -kalvot eivät vahingoitu! Samoin puhdistuvat kevyesti likaantuneet työvaatteet toimistolta. Raikas ja mieto tuoksu sopii hien hajun neutralointiin.
Säästät aikaa, energiaa, vettä ja vaatteiden kuituja. PikaSerto jättää pyykin pehmeäksi, joten se soveltuu erinomaisesti urheilu- ja ulkoiluvaatteille, joiden kuiduille ei voi käyttää huuhteluainetta.
Kotimaiset Sertot ovat helliä myös ympäristölle. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/serto_ymparisto)
PikaSertolla vaatteet puhdistuvat nopeasti ja tehokkaasti:

pesee ja raikastaa hellävaraisesti urheilutekstiilit ja ulkoiluvaatteet
puhdistaa myös pika- ja vajaatäyttöohjelmilla, joten lempifarkut voi pestä vaikka yksinään
sisältää värisuojan

Ehdottomasti täydet pisteet tälle, tyytyväinen käyttäjä jo pitemmän aikaa.

A.M.®
03.08.2009, 12.58
Olen itse upottanut nestemäistä pesuainetta sisältävään veteen muutamaksi tunniksi.

Noin upottamalla minäkin pesisin. Sitten huuhtelu runsaalla vedellä.

Etikasta en osaa sanoa, liuotinhan se ei ole, joten kypärälle siitä tuskin on haittaa?

Johan Moraal
03.08.2009, 13.17

Mukana suihkuun. Pehmikkeet on jo entiset, eikä niitä tarvita muutenkaan, sen verran luonnonkuitua päässä vielä on.

Nappulakenka
03.08.2009, 13.29
Juuri tuossa aamulla kun tulin töistä, niin tuli pestyä pehmusteet ja hihnat lämpimällä vedellä ja fairylla. Sen jälkeen vain runsas huuhtelu :) Hyvin lähti kaikki sonta ja vesi muuttui mustaksi. Nyt pehmusteet ja hihnat tuoksuu sitruunalle :D

Ohiampuja
03.08.2009, 14.19
Silleen terveellä järjellä vedellen.
Juu, ehdottomasti. Minä tarkoitin nimenomaan näitä nykyaikaisia muovijohdannaisia. :)

Noita luonnonkuituja pitäisi varmaan käsitellä varovaisemmin. Minä vaan olen niin tyytyväinen näihin nyky-hömpötyksiin, että liikunnassa / retkeilyssä käytän pelkästään niitä...

Ja kypärän olen pessyt suihkussa shampoolla. :rolleyes:

Katila
03.08.2009, 14.21
Huuhteluaineet vähentävät sähköisyyttä ja sulkevat kuituja. Urheilutekstiileissä moinen huonontaa esim. hiensiirtokykyä. En suosittele huuhteluaineita ollenkaan, paitsi lakanapyykille :)

Kypärän pesen kädellä ja marseille-saippualla sisäpuolelta. Ulkopuolelle toistaiseksi on riittänyt vesihuuhtelu ja tiskiaine.

Marseille-saippualla olen muuten saanut nyrkkipyykissä hyvin pyöränrasvan pois puuvillahousuilta. Suosittelen.

Lisäys: villalle ja silkille entsyymitöntä, nestemäistä pesuainetta, esim. Serto.

Teemu Kalvas
03.08.2009, 14.42
Saippualla lähtee pyöränrasva suunnilleen mistä vain. Pitkällisten kokeiden tuloksena en nykyään viitsi vaatteista millään muulla edes yrittää. (Metalliin voi käyttää sellaisia myrkkyjä jotka sulattaisi vaatteet saman tien.) Vaimo tekee näitä hankalia tapauksia varten ihan erilliset saippuat, joissa ei ole mitään lisäaineita tai ylimääräisiä rasvoja (joita ihmisten pesemiseen tehtyihin saippuoihin tulee aina laitettua).

mantis
03.08.2009, 14.56
Oliko pesuaineen kyljessä tuoteselostetta? Kiinnostaisi. Oliko nestemäistä pesuainetta?

Itse käytän tavallista nestemäistä, hajustamatonta kirjopesuainetta ja pesen 40 asteessa lähes joka käytön jälkeen. Mutta en ostakaan Assoksia vaan halvempia kamoja.

Huuhteluainetta ei missään nimessä!! Menee kuidut pilalle.

Tuommonen löytyi nettisivulta:
http://www.assos.com/active%2Dwear%2Dcleanser/ActiveWearCleanser_de.pdf

Oli nestemäistä pesuainetta. Enkä ole minäkään huuhteluainetta käyttänyt.

Tuo serto vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta - pitää kokeilla sitä.

MikeM
03.08.2009, 15.01
Tällaista kauppaavat täälläpäin urheiluliikkeissä. On toiminut ihan hyvin, hintaa n 12€ pullo. http://www.holmenkol.com/produkte/bike

nure
03.08.2009, 15.01
Aikoinaan suositeltiin ainakin säämiskällisille vaatteille Marseille ( Chat ) saippuaa käsinpesuun mutta on aika jo juossut ohi synteettisineen ...

YT
03.08.2009, 15.07
Otan kypärästä remmin ja pehmusteet irti ja pesen ne muun pyykin joukossa.

Teemu Kalvas
03.08.2009, 15.07
Aikoinaan suositeltiin ainakin säämiskällisille vaatteille Marseille ( Chat ) saippuaa käsinpesuun mutta on aika jo juossut ohi synteettisineen ...

Bulkki- synteettiset tensidit on saippuaa parempia vain hinnassa, ja tämän takia ne ylipäänsä keksittiin. Erikoisvalmisteet voi ollakin parempia, mutta sitten on turha odottaa saavansa halpaa. Vrt. ym. Assoksen pesuaineet.

Oatmeal Stout
03.08.2009, 15.27
Riippuu materiaalista ja vaatteesta.

Jos materiaali on luonnollisempaa tavaraa eli villaa tai silkkiä, eikä siis ihan pelkkää muovia niin jatkuva peseminen on turhaa ja liikaa asusteita kuluttavaa. Luonnonkuidut kun puhdistavat itse itseään.

Mitä sitten vaatteeseen tulee niin ajopaita menee meikäläisellä useamman kierroksen pelkällä huuhtelulla, mutta kalsarit pesuun joka kerran jälkeen:D

Silleen terveellä järjellä vedellen.:seko:
Mihin Sinä kalsareita pyöräillessä tarvitset? Käytät rättinä?

zykkeli
03.08.2009, 15.33
:seko:
Mihin Sinä kalsareita pyöräillessä tarvitset? Käytät rättinä?

Yritän estää niillä kakkaa tippumasta lahkeesta:eek: En todellakaan aina pyöräile spandexeissä.

Nappulakenka
03.08.2009, 16.33
Otan kypärästä remmin ja pehmusteet irti ja pesen ne muun pyykin joukossa.
Kannattaako noi pehmusteet ja vaikka remmit laittaa pesupussiin jos niitä haluaa koneessa pestä?

Oatmeal Stout
03.08.2009, 17.22
Yritän estää niillä kakkaa tippumasta lahkeesta:eek: En todellakaan aina pyöräile spandexeissä.
Minä taasen en pyöräile paskoessani, helppoa ja yksinkertaista yksinkertaisille :)

Katila
03.08.2009, 18.09
Kannattaako noi pehmusteet ja vaikka remmit laittaa pesupussiin jos niitä haluaa koneessa pestä?

Paree varmaan pussittaa, niin ei häviä eikä sotkeudu muun pyykin sekaan. Pienet sukatkin laitan pesupussiin.

Nappulakenka
03.08.2009, 18.47
Paree varmaan pussittaa, niin ei häviä eikä sotkeudu muun pyykin sekaan. Pienet sukatkin laitan pesupussiin.
Mä ajattelin lähinnä etteivät kulu turhaa jne, mutta toki tuokin(sotkeutumisen estäminen) on ihan järkevä syy pussittamiseen :)

-OTSO-
03.08.2009, 19.08
Sakemannit ovat tästä pyykkiasiastakin jo kirjoitelleet artikkelin. Tour Magazin 1/2006:
http://www.tour-magazin.de/?p=228

Katila
04.08.2009, 08.53
Tuommonen löytyi nettisivulta:
http://www.assos.com/active%2Dwear%2Dcleanser/ActiveWearCleanser_de.pdf

Oli nestemäistä pesuainetta. Enkä ole minäkään huuhteluainetta käyttänyt.

Tuo serto vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta - pitää kokeilla sitä.
Ok. Alkoholeja näyttäisi sisältävän ja pienen määrän myös entsyymejä. Entsyymit tehoavat hyvin valkuaisiainepitoiseen likaan, mm. hikeen. Jos tuntuu, että tarvitsee Sertoa stydimpää ainetta, niin sitten kannattaa kokeilla nestemäistä Omoa tai Luvilia. Nimenomaan nestemäisiä pesuaineita, ei pulvereita.

Tossa tietoa Sertosta http://www.serto.fi/serto_pyykinpesuneste.

Ohiampuja
04.08.2009, 09.35
Jos tuntuu, että tarvitsee Sertoa stydimpää ainetta, niin sitten kannattaa kokeilla nestemäistä Omoa tai Luvilia. Nimenomaan nestemäisiä pesuaineita...
Onkos näissä pesuaineissa oikeasti eroja? Minä olen aina luullut että ne ovat "samaa tavaraa, mutta eri paketissa" Mutta olenkin siis ollut väärässä, eli niistä löytyy jotain teknisiä/kemiallisia erojakin? Minulla taitaa olla jotain Arielia, S-marketin halpaa, perustavaraa...

Oatmeal Stout
04.08.2009, 10.02
Onkos näissä pesuaineissa oikeasti eroja?
Minä ainakin saan allergiaoireita eräistä hajustetuista ja värjätyistä pesuaineista ja etenkin niillä pestyistä ajovaatteista, asia josta ahteri kiittää :D

Elmiira
04.08.2009, 10.07
Ukon ja mun ajovaatteet dunkkaa joskus kuolemalle, joten oon liottanut ne etikkavedessä (mukaan vaikka jotain eteeristä öljyä, greippi ei muuten toimi kauheen hyvin..) ja sitten pesu normaalisti kirjopesuna +30/+40 riippuen vaatteesta. Toi on ollut ainoa keino kuinka keinokuitusista vaatteista saan hajun veke. En tiedä sitten mitä pidemmän päälle tuo perusväkiviinaetikka tekee vaatteille, mutta usean kuukauden kokemuksella värit pysyy, samoin spandexin joustavuus.

Katila
04.08.2009, 10.19
Onkos näissä pesuaineissa oikeasti eroja? Minä olen aina luullut että ne ovat "samaa tavaraa, mutta eri paketissa" Mutta olenkin siis ollut väärässä, eli niistä löytyy jotain teknisiä/kemiallisia erojakin? Minulla taitaa olla jotain Arielia, S-marketin halpaa, perustavaraa...
Eroja on. Kannattaa lukea paketin kyljestä tuoteseloste. Itse en osta zeoliittia ollenkaan (mutta se ei tarkoita etteikö meillä sitä pesupulverista löytyisi :rolleyes:) ja suosin aina, kun mahdollista nestemäisiä pesuaineita. Ne liukenevat veteen kaikkein parhaiten ja jättävät oikein annosteltuina vähiten pesuainejäämiä vaatteisiin.

Pesupulveria käytän vain lakanapyykkiin ja vastaavaan, valkaisuaineita sisältävää.

Ja huom. halpa ei aina välttämättä ole sitä huonointa! Joskaan ei kallis parasta....

Ja jotta tää ei mene fosfaatti-lannoite-ympäristön rasite -keskusteluksi, niin taajama-alueella fosfaateista saadaan 95 % talteen. Siitä ei aiheudu sen enempää ympäristön kuormitusta kuin zeoliitistakaan, päin vastoin.

mantis
04.08.2009, 11.26
Ukon ja mun ajovaatteet dunkkaa joskus kuolemalle, joten oon liottanut ne etikkavedessä (mukaan vaikka jotain eteeristä öljyä, greippi ei muuten toimi kauheen hyvin..) ja sitten pesu normaalisti kirjopesuna +30/+40 riippuen vaatteesta.

Sama muuten toimii jos pesukone stinkkaa epämiellyttävältä. Tyhjäpesu jossain 70-90C etikkakuormalla poistaa kummasti hajuja ja jäämiä koneesta.

Ohiampuja
04.08.2009, 15.03
Kuinka paljon sitä etikkaa käytetään? Eli 10 litraa ämpäriin vettä, niin paljonko sitä etikkaa pitää sinne lorauttaa?

Eteerisiä öljyjä? Käykö Shimanon levareissa käytetty öljy?:p Eikös ne liity ihan muihin hommiin. ;)

JackOja
04.08.2009, 15.21
...Onkos näissä pesuaineissa oikeasti eroja? Minä olen aina luullut että ne ovat "samaa tavaraa, mutta eri paketissa"...

Höpsis, voihan fillareitakin ostaa biltemasta tai hobbyhallista... tai sitten oikeasta pyöräkaupasta. On eroa, on.

...Minulla taitaa olla jotain Arielia, S-marketin halpaa, perustavaraa...

S-market!!! Ariel!!! Ensin ostaa monen tonnin pyörän ja sitten pesee arielilla pyykit? :eek:

Noh, saahan siitä poonukset...

:rolleyes:

Ohiampuja
04.08.2009, 15.34
S-market!!! Ariel!!! Ensin ostaa monen tonnin pyörän ja sitten pesee arielilla pyykit? :eek:
Tämä oli hyvä. :)
Anteeksi maalaisuuteni, pitää seuraavaksi kysyä myyjältä, että mitä pesuainetta hän suosittelee XT-osaisen maasturin kuljettajan vaatteille. Ja voiko sitä käyttää maantielenkillä likaantuneille vaatteille. :D

Campela
04.08.2009, 15.45
Tämä oli hyvä. :)
Anteeksi maalaisuuteni, pitää seuraavaksi kysyä myyjältä, että mitä pesuainetta hän suosittelee XT-osaisen maasturin kuljettajan vaatteille. Ja voiko sitä käyttää maantielenkillä likaantuneille vaatteille. :D

Voitko samalla kysyä mitä pesuainetta myyjä suosittelee Campagnolon osille? Tai siis vaatteille.

Elmiira
04.08.2009, 15.55
Kuinka paljon sitä etikkaa käytetään? Eli 10 litraa ämpäriin vettä, niin paljonko sitä etikkaa pitää sinne lorauttaa?

Eteerisiä öljyjä? Käykö Shimanon levareissa käytetty öljy?:p Eikös ne liity ihan muihin hommiin. ;)

10 litran ämpäri, ja sitten nuuhkastaan vaatteita ja sen jälkeen sellanen loraus, ehkä noin 1 dl. Ei liene niin justiinsa, onko vesi kylmää vai kuumaa. Yhteen ämpäriin menee ainakin pari ajopaitaa.

Joskus oon myös käyttänyt etikkaa huuhteluaineena :), mutta siihen hommaan oikeesti tarvii jotain hajustinta (5-6 tippaa). Tietty parempi sen etikan pistos nenässä kuin hien... kai :).

edit: liotus on kestänyt 12-24h

hunvo
05.08.2009, 13.55
Yks korkillien tavallista mäntynestesaippua tekee ihmeitä esipesuaineena. Sitten tavellinen pesuaina ja ilman huuteluainetta on minun resepti.
Tosin välillä tuntuu ettei riitä mikään. Toi etikka pyöritys pitää koittaa. Välillä saa tosiaan yllärin kun erehtyy pyörittämään vaikka lakanat treenivehkeiden jälkeen.

mantis
16.08.2009, 10.21
Sama muuten toimii jos pesukone stinkkaa epämiellyttävältä. Tyhjäpesu jossain 70-90C etikkakuormalla poistaa kummasti hajuja ja jäämiä koneesta.

Korjataan tähän vielä että se suositeltu tapa on käyttää apteekista saatavaa sitruunahappoa, mutta kyllä tuo etikkakin toimii.

Santraginus
16.08.2009, 11.02
..Kankaaseen jäävä hiki aiheuttaa enemmän haitaa, kun oikein tehty pesu...

Samaa väitti eräs urheiluvälinekauppias. Suositteli ajovaatteiden pesua mahdollisimman pikaisesti ajolenkin jälkeen. Ilman huuhteluainetta ja valkaisuaineita.

Juice
16.08.2009, 14.22
zeoliititon tavallinen pesujauhe. puoliannosta ja max 40c
Hyvä tulee.

Santraginus
16.08.2009, 14.27
zeoliititon tavallinen pesujauhe. puoliannosta ja max 40c
Hyvä tulee.

Jos heittää "umpimähkään" ajokamoja pesuun, kannattaa rajoittaa pesulämpötila 30 asteeseen. Joissain vaatteissa näkyy olevan moinen rajoitus.

Elmiira
16.08.2009, 15.08
Jos heittää "umpimähkään" ajokamoja pesuun, kannattaa rajoittaa pesulämpötila 30 asteeseen. Joissain vaatteissa näkyy olevan moinen rajoitus.

Joo, kannattaa noudattaa sitä 30 asteen sääntöä, jos ei ole varma mitä matskua on pesemässä.

Nim. meillä oli XL-kokonen villanen de rosa-paita, nyt meillä on xs-kokoinen de rosa -paita ja vihainen mies. Mies on jo leppynyt.

ps. meinasi pyykkiosastolla päästä parku kun nostin sen nuken vaatteen koneesta pois..se prkl livahti keinokuitusten sekaan.. pyykkien lajittelu ois kans ihan kannattava teko.

Santraginus
16.08.2009, 15.20
...ps. meinasi pyykkiosastolla päästä parku kun nostin sen nuken vaatteen koneesta pois..se prkl livahti keinokuitusten sekaan.. pyykkien lajittelu ois kans ihan kannattava teko.

Pyykin lajittelu olisi varmaan ihan hyvä idea, mutta vaatii käytännössä aika paljon tilaa. Kunnollinen kodinhoitohuone on kuitenkin melkoista ylellisyyttä. Varmaankin moderneissa omakotitaloissa moinen rupeaa olemaan yleinen.

nilakka
17.08.2009, 16.14
Kunhan muistatte myös,että zeoliitti on haitallista myös koneelle,saati sitten vaatteille.
Käytän zeoliititonta,miedosti hajustettua pesujauhetta,jos nestemmäistä ei ole saatavilla.
Fairy ei ole ollenkaan huono idea kun sehän tunnetusti poistaa rasvaa.
Sillä pesen mm isännän lippikset,joihin oli tullut sellainen rasva/hiki-kuviointi.
Ja lähtihän se.

Pidempään käytössä olevat kalvovaatteet voi elvyttää noilla kyllästeillä ja suihkeilla,joita saa ainakin retkeilykaupoista.
Sitten vesi taas pisaroituu pintaan,eikä imeydy suoraan pintakankaaseen.
Ovat vaan mielestäni aika tyyriitä.

Bomb
17.08.2009, 16.51
Kyllä täytyy sanoa, että etikkakäsittelyn teho yllätti. Itsellä osa paidoista haisi jo parin metrin päähän heti pesun jälkeen kuivuttuaan, mutta yhden n. 24h etikkaliotuksen jälkeen sai olla tarkkana haistoiko mitään nenä kiinni paidassa. Loistovinkki!

wanderer
17.08.2009, 16.58
Zeoliititonta, kun kerran kunnallisen jätevedenkäsittelyn piirissä olen.
Ja vielä mieluiten nestemäistä.
Näistä esimerkkinä suomalaiset Serto-tuotteet...

HeliT
17.08.2009, 18.34
Meillä pestään ajokamat Ecoverin nestemäisellä pesuaineella 40 asteessa. Craftin aluspaidat pestään ajoittain 60 asteessa pesuohjeen mukaan. Zeoliittia sisältäviä pesuaineita ei kannata mielestäni käyttää mihinkään, ne hajottavat pesukoneen ja jättävät vaatteisiin jämiä.
Ketjurasvat lähtevät esim. työmatkavaatteista sappi- tai oliiviöljysaippualla.

Ohiampuja
17.08.2009, 21.35
Nim. meillä oli XL-kokonen villanen de rosa-paita, nyt meillä on xs-kokoinen de rosa -paita...
Kuinka kuumassa sen olisi saanut pestä ja kuinka lämpöiseen se joutui? Ettet vaan tehnyt sitä tahallasi, halusit pienentää sen paidan itsellesi. ;)

Elmiira
17.08.2009, 22.00
Kuinka kuumassa sen olisi saanut pestä ja kuinka lämpöiseen se joutui? Ettet vaan tehnyt sitä tahallasi, halusit pienentää sen paidan itsellesi. ;)

Piti olla 30, mut meni 40 asteessa.. :o.

Joskus aattelin et pesen sen silleen et siitä tulee mulle sopiva. Meni sekin suunnitelma sit vähän reisille :D

Katila
17.08.2009, 22.02
Hey, nyt on tullut Sertolta uusi nestemäinen pesuaine nimenomaan urheilutekstiileille ja pikapesuohjelmille, PikaSerto. Ei sovellu villalle eikä silkille (sisältää entsyymejä). Toimii matalissa lämpötiloissa. En ole vielä ehtinyt kokeilla, mutta lupaavalta kuulostaa.

Yleisesti ottaen tekstiilinvalmistajat antavat turhan alhaisia lämpötilasuosituksia "varmuuden vuoksi". Meillä pestään kaikki urheilukamat 40 asteessa (jotkut jopa 60:ssa).

Villa on asia erikseen. Se voi mennä pilalle sen takia, että tuote on pesty yli 30 asteessa, väärällä pesuaineella tai ko. villatuote ei ole tehty kestämään konepesua ollenkaan. Kannattaa tarkistaa jo ostovaiheessa, että tuotteen voi laittaa koneeseen. Koneiden villapesuohjelmat lämmittävät veden hitaasti kutistumisen ehkäisemiseksi ja vatkaavat vaatteita mahdollisimman vähän.

Ohiampuja
17.08.2009, 22.20
Piti olla 30, mut meni 40 asteessa.. :o.
Jaa että 10 astetta merkkasi noin paljon? No, se villa on aika herkkä...

Mutta sama täällä, kaikki urheiluvaatteet tulee pestyä 40 eikä ne ole siitä miksikään menneet. (Paitsi yksi Craftin hiihtopipo, mutta se pieneni just vanhemmalle tytölle sopivaksi.)

Mikrometri
18.08.2009, 23.13
Serto Pikapesuohjelmiin ja urheilutekstiileiile.
Sillä minä olen joka päivä yhden koneellisen pessyt.
Lapista tultua olen pärjännyt kaksilla normisukilla ja yksillä fillarisukilla.
Ei ole vielä tarvinnut laatikolle mennä. Hyvin on kestäneet.
Joka päivä on kyllä Siemens pyörinyt.

Yhrenkään pesun unohtaa niin sukat haisee. Kerta riitti.

Mikrometri
18.08.2009, 23.24
Onhan siinä se harmi että joka päivä pitää pyykki pestä mutta joka aamu on varmasti puhtaat sukat kun ne on eilen pesty.
Eikä tarvise aamulla etsiä kun muistaa että mihin ne jätti kuivamaan.

Iglumies
18.08.2009, 23.49
Onhan siinä se harmi että joka päivä pitää pyykki pestä mutta joka aamu on varmasti puhtaat sukat kun ne on eilen pesty.
Eikä tarvise aamulla etsiä kun muistaa että mihin ne jätti kuivamaan.
Mäkin päälle?

A.M.®
19.08.2009, 00.09
Tuossa on yksi zeoliititon vaihtoehto

http://www.softcare.fi/fi_pyykinpesuinfo.html

alli
19.08.2009, 08.17
Ketjurasvat lähtevät esim. työmatkavaatteista sappi- tai oliiviöljysaippualla.Kiitos vinkistä, kroppaan käyttämäni oliivisaippua tehosi hyvin siivousämpäriin pyöränpesusta jämähtäneeseen rasvasotkuun.

p bonk
19.08.2009, 08.52
Jaa että 10 astetta merkkasi noin paljon? No, se villa on aika herkkä...

Merkkaa se. Ai mistäkö tiedän... Väsyneenä vahingossa valittu 30 asteen hienopesu huovutti ja kutisti villaa hienosti. Jos olisin vääntänyt koneen valitsimen vasemmalle 40 asteen villapesusta, olisi tulos ollut toivottu 30 asteen villapesu. Väänsin oikealle.

Urheilukamat menevät meillä 40 asteen sporttiohjelmalla, jonka sakemanni on Siemensiin suunnitellut. Pesuaineena neste (usein Ecover). Kalvovaatteita olen elvyttänyt niille tarkoitetuilla aineilla ja tulos on ollut hyvä- seuraavaksi kokeilen uuden koneen varta vasten siihen kehittettyä ohjelmaa, joka ensin pesee ja sitten lisää sen kyllästeen.. Peruspesuaineena meillä on zeoliitittomia aineita sekä värilliselle että valkoiselle pyykille. Zeoliitista (savi) jää jäämiä pyykkiin ja koneeseen. Jälkimmäinen haisee ja voi kuluttaa konetta. Paitapyykissä käytän hajusteetonta huuhteluainetta, sillä silloin silittäminen on helpompaa. Lakanat menevät pesulaan, kun niiden kuivaukselle ei oikein ole tilaa ja kun ne mankeloidut lakanat ovat niin kivan sileät.

Fairy tai muu saippua on hyvä ase rasvan ja tahranpoistoon.

Elmiira
20.08.2009, 10.04
...
Ketjurasvat lähtevät esim. työmatkavaatteista sappi- tai oliiviöljysaippualla.

Joo, nestemäinen sappisaippua on aika hyvää tavaraa. Jos sitä saisi vaikka litran pulloissa, niin avot :).

Juice
20.08.2009, 21.36
Allergo+ on todella pro pesujauhe. Hyvä ja halpa, vihdoin yhdessä.
8 kg sanko, maksaa siinä 40 mutta mutta, tavaraa käytetään yli puolet vähemmän.
ainoa - on (ei myydä kaupassa), toisaalta tilataanhan kaikki muukin sälä jo netistä.
ps. on zeoliititon, ja sama aine kirjo ja valko pyykille. Mukana koneenpuhdistusaine ja pesun tehostaja, eli valkaisuaine/ tahranpoistaja.:)

Handel
20.08.2009, 22.19
Jos haluaa ekoilla niin ainakin ruohonjuuresta saa pesupähkinöitä. Ei sisällä hajusteita. Puhdasta on tullut. Rasvatahroihin sappisaippuaa niinkuin joku jo mainitsikin.

karhunpoika
20.08.2009, 22.38
Allergo+ on todella pro pesujauhe. Hyvä ja halpa, vihdoin yhdessä.

Piti oikeen käydä kylppäris tarkistamas, Allegro+ on oikea nimi.
Parin viikon perusteella toimivaa ainetta, pyykki on todella hajutonta ton jäljiltä.

p bonk
21.08.2009, 11.00
Joo, nestemäinen sappisaippua on aika hyvää tavaraa. Jos sitä saisi vaikka litran pulloissa, niin avot :).

Eikö mikään ekokaupoista (Ruohonjuuri, Ekolo tms.) myy sitä jostain kanisterista omaan pulloon? Saahan niissä tankata ainakin Ecoverin tuotteita.

Katila
21.08.2009, 13.02
Jos haluaa ekoilla niin ainakin ruohonjuuresta saa pesupähkinöitä. Ei sisällä hajusteita. Puhdasta on tullut. Rasvatahroihin sappisaippuaa niinkuin joku jo mainitsikin.
Pesupähkinöillä saa muistaakseni marttojen pesutestin mukaan yhtä puhdasta jälkeä kuin jos pesisi ilman pesuainetta.

tempoilija
21.08.2009, 13.30
Itse pesen kaikki ihoa vasten tulevat vaatteet lähes joka lenkin jälkeen. Eli meikeläisen vaatekaapilla se tarkoittaa noin yhtä koneellista viikossa.

Siis seisotat maastossa ryvetettyjä ajovehkeitä 5-6 päivää ennen pesua? Mahtaa olla mojovat aromit.

Mä komppaan eritoten urheilukerrastojen kohdalla pakastamista.

Minä olen ratkaissut tämän hankkimalla riittävän laadukkaita alusvaatteita, jotka saa pestä 90 asteessa. Tuntuvat nuo paremman pään Mäserit ja Löfflerit vielä kestävänkin ikuisesti, eivätkä hankaa edes juoksumaratonilla.

Sen sijaan kiinnostaisi tietää, uskaltaako hiilaripohjakisakenkiä pakastaa?

karhunpoika
21.08.2009, 20.38
Sen sijaan kiinnostaisi tietää, uskaltaako hiilaripohjakisakenkiä pakastaa?

Tästä (http://www.detria.fi/web/index.php?id=396) on hyviä kokemuksia kenkien hajunpoistossa. Viikon ajan suihkaus päivässä kenkiin teki kymmenen vuotta vanhoista maihareistakin hajuttomat. Ja toimii myös muihin varusteisiin joita ei voi pestä.

Ohiampuja
21.08.2009, 21.25
Siis seisotat maastossa ryvetettyjä ajovehkeitä 5-6 päivää ennen pesua? Mahtaa olla mojovat aromit.
No riippuu vähän lenkistä, ei ne joka lenkillä nyt niin ryvettymään pääse. Tuntuu luonnonvarojen tuhlaukselta, jos vaan kahta paitaa ja yhtä housua peseskelee. Sitten kun koneen saa edes puolilleen, niin se peseminen tuntuu tarkoituksenmukaiselta...

Elmiira
21.08.2009, 21.37
Pesupähkinöillä saa muistaakseni marttojen pesutestin mukaan yhtä puhdasta jälkeä kuin jos pesisi ilman pesuainetta.

Samoja kokemuksia pesupähniköistä. Jos ei ole mitään hajustinta mukana, niin ei-niin-puhtaan pyykin lisäksi, mukaan tuli vielä spesöl odöör.
Puhtaampaan lakanapyykkiin ne varmaan sopii. Meidän talouden ajovaatteita en enää pähkinöillä pese :).

Katila
25.08.2009, 11.38
Tämä ei millään tavalla liity pyöräilyvaatteiden pesuun, mutta kerronpa silti vinkin. Koskee etikkaa, josta täällä on kirjoiteltu.

Eilen putsasin uunia ja sain sen järkyttävän saippuatytinän (punainen pesuainepullo, jossa keltainen muoviharjatupsu päällä = erittäin tehokas uunin putsari) pois lisäämällä huuhteluaineeseen etikkaa. Paljaalla vedellä huuhdottaessa ko. pesuaine vain vaahtosi ja vaahtosi ja vaah... Siis etikkaa huuhteluveteen, niin pesuaine poistuu :) Uuni kiittää & kiiltää.

Kiitos, anteeks ja näkemiin.

zykkeli
25.08.2009, 11.57
Eikö mikään ekokaupoista (Ruohonjuuri, Ekolo tms.) myy sitä jostain kanisterista omaan pulloon? Saahan niissä tankata ainakin Ecoverin tuotteita.

Mielestäni ainakin Ruohonjuuri myy pesuaineita omiin pulloihin/astioihin.

Ja mitä sitten pesupähkinöihin tulee niin meillä pyörii oikeastaan kaikki pyykki näillä ja hyvin puhdasta tulee. Niitä todella haastaviakin tahroja löytyy kun lapsiperheen arkea eletään, joten voin suositella.

vema60
27.08.2009, 22.06
:eek:
Hyvä juttu, täytyypä laittaa vähän pesuainetta ja jättää nuo pähkinät ostamatta.

Ohiampuja
28.01.2010, 15.35
Otin kaapista Löflerin pitkät kalsarit eilen jalkaan, kun oli niin pirun kylmä. Töiden jälkeen otin rarkut pois ja ihmettelin kun kalsarit on ihan "pölyiset". Mitä enemmän niitä hankasin tai ravistelin, niin sen pölyisemmäksi ne muuttuivat. Olikohan tuo vaalea pöly jotain pesuainejäämää, joka ei ollut huuhtoutunut kunnolla pois. Pesuaineena on ollut joku nestemäinen, oliko se nyt fosfaatti vai zeoliitti-vapaa, en muista enää...

Sekin valkattu tämän foorumin ohjeiden mukaan. :)

scf_
28.01.2010, 20.29
Oliskohan vain näin talvella varsinkin herkästi kuivunutta ihoa, joka on irronnut ja tarttunut tekstiiliin tjsp.

Ohiampuja
28.01.2010, 21.08
No tuokin kävi kyllä mielessä...

lansive
28.01.2010, 22.36
Kyllä se on ihan aitoa ihmisnahkaa. Minulla kun on atooppinen iho, niin erityisen tutuksi on tullut tämä vaiva. Lyhkäisetkin kalsarit on "pölyssä" päivän jälkeen.

Kannattaa muuten rasvata omaan nahkaansa talvella. Kyllä iho kuivuu näillä keleillä vaikka ei mitään erityistä vaivaa olisikaan.

GodFinger
02.03.2010, 13.46
Kerran olen pessyt syksyllä ostamani Madisonin Stellar-takin,
( http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=36550 ) pesin sen normi nestemäisellä pesuaineella hienopesuohjelmalla 40 asteessa, ja minusta takki jotenkin pehmeni hieman. Voiko kyseessä olla jotenkin jonkun suoja-aineen huuhtoutuminen vai pehmeneekö takit jotenkin muuten pesussa? Takista lähti samalla sellainen hienohko liuottimen haju pois...

pelichio
19.05.2011, 16.46
Tuli tämmönen eteen, onko kukaan käyttänyt teknisten vaatteiden kanssa?
http://www.ecozone.com/p_Ecoballs150_h.html

Monikäyttöset pesupallot, jotka "ei sisällä pesuaineita". Toimii parhaiten vajailla koneellisilla. Pikaisen googletuksen perusteella kotiäidit ovat olleet tyytyväisiä, joskin pahimmat tahrat eivät lähde vaatteista. Voisi sopia urheiluvaatteiden pesemiseen, kun niissä on harvemmin mitään rasvatahroja.

Jalgratas
19.05.2011, 18.27
Tuli tämmönen eteen, onko kukaan käyttänyt teknisten vaatteiden kanssa?
http://www.ecozone.com/p_Ecoballs150_h.html

Monikäyttöset pesupallot, jotka "ei sisällä pesuaineita". Toimii parhaiten vajailla koneellisilla. Pikaisen googletuksen perusteella kotiäidit ovat olleet tyytyväisiä, joskin pahimmat tahrat eivät lähde vaatteista. Voisi sopia urheiluvaatteiden pesemiseen, kun niissä on harvemmin mitään rasvatahroja.

Meidän taloudessa tommosia palloja on muutaman kuukauden pyöritelty ihan kaikkien pyykkien kanssa. On niillä puhdasta tullu, myös pyöräilyvaatteista.

HaRaXz
19.05.2011, 21.37
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/44337/dbcst/Ecozone-EcoBalls-150-pesuainepallo

Tuolta löytyy. Pitää varmaan tilata ja kokeilla. Noi tekniset asusteet on suht herkkiä pesuille ja aineille.

pelichio
20.05.2011, 08.00
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/44337/dbcst/Ecozone-EcoBalls-150-pesuainepallo

Tuolta löytyy. Pitää varmaan tilata ja kokeilla. Noi tekniset asusteet on suht herkkiä pesuille ja aineille.

Tuon takia vähän epäilyttää toi pallo, jos siinä on jotain muuta mikä pilaa/kuluttaa erityisesti teknisiä vaatteita.

marco1
20.05.2011, 08.17
Nuo pesupallot ja muut esineet pesukoneessa lisää toki pesun aiheuttamaa mekaanista kulutusta joka etenkin ohuelle kalvovaatteelle on myrkkyä.
Toisesta päästä kun säästää niin toisesta kuluttaa enemmän...

Raikku
20.05.2011, 12.44
Aika vaikeeksi menee jos ei kamoja voi normaalisti pestä. Itse olen ihan 30(vai oliko 40?) asteessa pessyt normaali neste-omolla(toki tämä sellaiseen perus-palloon) millä muutkin vaatteet pesen. Tosin noihin fillarijuttuihin en ole huuhtista laittanut kun siitä niissä erikseen varoitetaan.

Jousi
20.05.2011, 12.54
Normaalipesulla mennä meidän taloudessa. Hajusteeton (sensitive) pesuaine, ohjelmaksi tekokuitu ja asteiksi 60. Mä oon tullu siihen tulokseen että hiki melkeinpä vaati ton 60 astetta lähteäkseen pois. Hyvin on ajokamat kestäny vaikka melkein joka lapussa lukee 30.

Saa olla eri mieltä.

HeliT
20.05.2011, 13.04
Hajusteeton (sensitive) pesuaine, ohjelmaksi tekokuitu ja asteiksi 60. Mä oon tullu siihen tulokseen että hiki melkeinpä vaati ton 60 astetta lähteäkseen pois. Hyvin on ajokamat kestäny vaikka melkein joka lapussa lukee 30.

Saa olla eri mieltä.
Olen osittain samaa ja osittain eri mieltä. Tekokuituiset urheilukerrastot yms. alkavat haista äklölle jos niitä pesee vain 30 tai 40 asteessa. Craftin kamoja saa ohjeidenkin mukaan pestä kuumemmassa. Meillä on pesty muitakin.
Ajohousuja ja GoreTeX-kamoja en sen sijaan pesisi yli 40 asteessa.
Pesuaineina meillä on lenkkikamoille Ecoverin neste. Gore-kamoille käytetään NixWaxin TechWashia (jota monet ovat morkanneet hifistelyksi).

Nufan
20.05.2011, 13.26
35°C käsipesuohjelmalla ja hienopesuaineella tullut lenkkikamat pestyä joka lenkin jälkeen.
Ja ainakaan itsellä ei ole ylimääräisiä hajuja jäänyt.
Mutta hien haju onkin yksilöllinen asia. Hyvinkin mahdollista, että jonkun täytyy siinä 60°C pestä vaatteet.

Jousi
20.05.2011, 13.38
35°C käsipesuohjelmalla ja hienopesuaineella tullut lenkkikamat pestyä joka lenkin jälkeen.
Ja ainakaan itsellä ei ole ylimääräisiä hajuja jäänyt.
Mutta hien haju onkin yksilöllinen asia. Hyvinkin mahdollista, että jonkun täytyy siinä 60°C pestä vaatteet.
Haju lähtee kyllä, ainakin mulla, oon itseasiassa aika "hajuton kaveri". Mutta "tahrat" vaativat monesti 60. Alle 60:ssä pestyt ajopaidat, etenkin vaaleat, jäivät monesti "läiskikkäiksi" kun katsoi valoa vasten...

gobbif
04.11.2011, 18.56
Merinoja tunnetusti pestään harvoin ja tuuletetaan usein. Oma one-one:n merinovillainen pitkä ajopaita sai ensipesun normaalissa 40 ohjelmassa muun pyykin seassa. Muut mun merinot ovat kestäneet tuota. Mun koko on reilu 180cm ja One-one:n paita oli muuttunut silmämääräisesti arvioiden lasten kokoon noin 110cm. Venyttelin tuota heti vähän isommaksi ja nyt on passeli koko 7v pojalleni.

Mulla menee kaikki normaaliin pesuun ja tekniset ajoittain 60 ohjelman läpi. Ihan sama lukeeko lapussa vaikka 30. Jos joku ei kestä tuota, se ei ole minua varten ja ostan sitten jotain muuta tilalle.

opapopa
06.11.2011, 00.40
Olen pessyt kamat 60 asteessa ja mitään ei ole vaatteille tapahtunut vaikka lapussa lukeekin max +40c. Pölypunkit ja bakteerit vaativat sen +60c jotta kuolevat.

aris
06.11.2011, 02.23
Itse pesen lähes aina urheiluvaatteet 32minuutin pesuohjelmalla 30c asteessa. Kahden vuoden aikana vaatteet on ollut hajuttomia ja puhtaita. Käytän myös hajuttomia(sensitive) nestemäisiä pyykinpesuaineita. Liekö mitää vaikutusta, mutta eipä haise vaatteet pesuaineelle. Jotkut normaalissa käytössä olevat T-paidat on paljon huonommassa kunnossa kuin urheilukamppeet. Normaali pyykki menee 40c ja pidempi ohjelma. Joten lienee laadullakin paljon vaikutusta tohon pesemiseen. Ja normi kamppeet menee samalla pesu litkulla.

LJL
06.11.2011, 08.50
Pölypunkit

Öö… Pölypunkkeja et kyllä pyöräilyvaatteistasi löydä.

"Nykykodeissa pölypunkit ovat erittäin harvinaisia, koska keinokuidut ja kuiva huoneilma ovat niille huono elinympäristö. Suomessa niitä tavataankin lähinnä vain vanhoissa navetoissa." (http://fi.wikipedia.org/wiki/Pölypunkit)

Itse pesen tekniset vaatteet aina 30°:ssä Omon nestemäisellä. Puhdasta on tullut eivätkä löyhkää.

-Lauri

Knut
06.11.2011, 20.20
Lisään aika-ajoin huuhteluainelokeroon etikkaa, sillä kun saa hien hajun pois vaatteista.

mpesu
07.11.2011, 13.10
bakteerit

Jotenkin tuli taas markkinointiosaston vedätys mieleen kun pyykinpesunaineisiin ilmestyi mainintoja "hygieenisestä" pyykistä ja bakteereista. Onhan se toisaalta totta, että bakteeritoimintahan se siellä vaatteessa sitä hajua aikaansaa. Mut jos ei haise, ei varmaankaan tarvi pyrkiä mihinkään steriiliin pyykkiin :eek:.

Minä puollan tuota jo mainittua etikkaa huuhteluaineena menetelmää ja tarpeen vaatiessa ruokasoodavedessä liottamista. Soodalla saa sukattomassa käytössä haisemaan ruvenneet kengätkin pelastettua.

Willie
07.11.2011, 17.41
Olen pessyt kamat 60 asteessa ja mitään ei ole vaatteille tapahtunut vaikka lapussa lukeekin max +40c. Pölypunkit ja bakteerit vaativat sen +60c jotta kuolevat.

Kerran sattui hassunhauska tapaturma ja pesin +40C pyykit +90C:ssä. Onneksi kaikki olivat mustia, väriä oli lähtenyt varmaankin jostakin puuvillaisesta jonkin verran, mutta esim. Goren pyöräilyshortsit jotka pitäisi pestä ohjeen mukaan +30C:ssä eivät menneet miksikään.

Ja yhdet sisäpelishortsit olen saanut satunnaisella käytöllä parissa vuodessa sellaiseen kuntoon, että niistä ei haju lähde vaikka miten pesisi. Pitää varmaan viedä ne Ekokemille hävitettäväksi...:D

Bomb
16.10.2012, 22.15
Liota etikassa niitä shortseja, jos ne on vielä tallessa :)

Noston syy on koittaa, josko Allegro+:n käyttäjä tätä vielä lukisi. Vieläkö käytätte ko pesuainetta? Vieläkö olette tyytyväisiä?

ppikkupe
16.10.2012, 23.03
Sertoa käytetään ja ollaan tyytyväisiä. Jauhetta pesukonepesuun ja nestemäistä päivittäiseen treenin jälkeiseen huuhtaisuun. Ei ihmeellistä jälleenmyyntiverkostoa vaan saa ostaa suoraan lähimarketista.