PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vasemman käden sormet puutuu?

tappari
31.07.2009, 07.49
Elikkä ongelmana on ollut viikon ajan, vasemman käden pikkurillin ja nimettömän puutuminen:(. Käytän ajaessa hanskoja. Puristusvoima sormista vähentynyt oleellisesti. Sormet liikkuu hyvin kiinni ja auki, mutta sivuliikkeet kiinni ja auki ei toimi. Oiskohan aihetta mennä lääkäriin vai onko jollain ollut samanlaisia ongelmia ja ongelmaan ratkaisu?
Hyvistä neuvoista kiitollinen:)

pirkkob
31.07.2009, 08.41
Samalta kukkulalta: oletko kokeillut löysätä hanskoja ranteesta?
Ethän pidä kyynärpäitä lukossa? Onhan ranteesi suorassa linjassa ohjaustankoon? ;)
Suorassa ohjaustangossa minullakin helposti tulee puutumisia pikkusormeen. Olen korjannut asiaa siten, etten pidä ns. kunnolla kiinni tangosta kuin tarpeen tullen.
Kilpa- ja retkipyörässä tuota ei tule (kippuratangot). :D

villho
31.07.2009, 08.43
Kuinka uusi harrastaja? Mulla puutui harrastuksen alussa molemmat kädet - kotona teki maitopurkin nostaminenkin tiukkaa. Hommasin maastopyörään Ergonin tupit ja vaiva hellitti. Nykyään voisi ajella varmaan normaaleillakin tupeilla, kun on oppinut ajelemaan 'löysin rantein'.

JuPu80
31.07.2009, 08.45
Sulla on hermot kireellä : )

Elikkä toisin sanoen ko. sormia hermottava perifeerinen hermo on jostain kohtaa puristuksissa. Aika tavallinen vaiva, pinnekohta voi olla ranteessa, kyynärpäässä, hartian seudulla tai rangassa siinä kohtaa, josta yläraajaa hermottava hermojuuri tulee nikamien välistä ulos. Se, että vaiva rajautuu noin selkeästi kahteen sormeen, taitaa viitata siihen, että pinne on kyynärpäässä tai ranteessa (ulnaris-hermo.)

hannupulkkinen
31.07.2009, 08.48
Sormien puutuminen johtuu useinmiten niskoista. Kuudes niskanikama on lukossa kun nimetön ja pikkurilli puutuu ja viides jos keskisormi ja etusormi.
Vai oliko se päinvatsoin. Hierontaa ja venyttelyä. Minulla on viides nikama kulunut ja siellä on luupiikki niin aika-ajoin sormet puutuvat, mutta hyvä hieroja saa homman aina kuntoon. Sitten toinen syyy on rannekanavan ahtauma, mutta se onkin jo vaikeampi juttu. Tuo ulnarishermo sen puutumisen taitaa aiheuttaa.

tappari
31.07.2009, 10.23
Siis harrastajana "uusi", talvi ajettu crossarilla ja nyt maantietä. Tänään heitin nuo hanskat hyllylle ja kokeilen ilman. Voi olla että tuota kiekuraa tulee puristettua vähän liikaakin:eek: joten löysätään tuota otetta vähän...katsotaan... ehkä tuo on parasta mennää hoitooooo....n:)
Lääkiksen eepoksen mukaan: "Kyse on ulnaarishermon pinteestä. Tyypitapaus pyöräilijälle"
Onkos hoidosta sitten kellään tietoa?

zykkeli
31.07.2009, 10.38
Oma veikkaukseni on, että puutuminen lähtee joko hartioista/selästä tai sitten ranteesta.

Tuo kertomasi puritusvoiman jo noin totaalisestakin vähenemisestä viittaa kyllä siihen, juurikin tuo ulnaris hermo lieneee pahemminkin puristuksissa. Kyllä melkein lekurissa kävisin.

JiiH
31.07.2009, 10.39
Ajoasentoa kannattaa katsoa myös. Minulle tuli muinoin samoja vaivoja ensimmäisen maantiepyörän kanssa, kun ajoasento oli pielessä ja tuli liikaa painoa käsille. Silloin ainakin hoitona oli vain lepo.

H.Å
31.07.2009, 10.39
Kaverilla oli samanlaisia oireita, korjaantui kun vaihtoi ergonomisemman stongan. Ranteet oli vanhassa hieman mutkalla, olisiko sitten painanut jotain hermoa ja siitä johtunut puutuminen.

NKOTB
31.07.2009, 10.48
Eihän tuo ole pelkästään ikävä asia. Mulla on tapana välillä istua vasurin päällä. Se on kuin vierasta sais.

Onko sulla muuten reppu selässä lenkillä?

tempokisu
31.07.2009, 10.54
Itsellä puutuu myös vasemman käden sormet, joskus 1-3 ja joskus 4-5 ja joskus kaikki. Ravistelen ja heiluttelen kättä, veri alkaa taas kiertää.
Niskalihasjännityksestä todennäköisimmin johtuu.
Pitkillä lenkillä myös kämmenet turpoaa, tulee sitä lihasjännitystä ja tangosta puristamista hieman liikaa.
Omalla asteikolla kuitenkin suhteellisen pieni vaiva kuitenkin...:o

JuPu80
31.07.2009, 10.55
Jos vaiva meinaa pitkittyä, niin lääkäriin kannattaa kyllä mennä. Kunnolla kroonistuessaan tuo on hankala hoidettava. Jos lääkäri viitsii kunnolla tutkia, niin samalla selviää, mistä kenkä kohtaa (hermo : )) puristaa. Hoitoina on ainakin lepoa, fysioterapiaa (neuraalikudoksen mobilisointi, ergonomia esim. toimistotyössä) ja pahimmassa tapauksessa leikkaus. Yleensä se ensimmäinen toimenpide on välttää niitä asentoja, jotka aiheuttavat puutumista. Siinä mielessä sen fillarin säätöjen tsekkaaminen on oikea konsti.

Fillarin säätöjen lisäksi kannattaa tarkkailla, missä asennossa ne ranteet ajaessa ovat. Oikea asento on mahdollisimman suora. Mutkalla olevat ranteet ovat myrkkyä, jos vaiva johtuu karpaalitunnelin ahtaudesta.

marco1
31.07.2009, 11.00
Toinen kierros tankonauhaa entisen päälle (toimii) tai sellaiset geelinauhat käyttöön (Deda tai Spessu ainakin tarjolla, ei omaa kokemusta mistään näistä).

Kiovan Dynamo
31.07.2009, 11.48
Fillarin säätöjen lisäksi kannattaa tarkkailla, missä asennossa ne ranteet ajaessa ovat. Oikea asento on mahdollisimman suora. Mutkalla olevat ranteet ovat myrkkyä, jos vaiva johtuu karpaalitunnelin ahtaudesta.

Hmm. Tätä täytyy varmaan itsekin katsoa. Mulla alkoi nimittäin oikean käden sormet puutumaan, kun vaihdoin kahvat krossariin. Jokin siinä ajoasennossa muuttui, mutta kovasti olen pohtinut, mikä.

hannupulkkinen
31.07.2009, 12.44
Hyvä hieroja hoitaa vaivan pois kerralla kunnes se taas uusii.
Lääkäri kuvailee ja meitii, määrää kymmenen kerran fysikaalisen hoidon ja rahaa kuluu seka kipuilijalta että yhteiskunnalta. Urheiluhieroja maksaa 40 euroa kerralta ja korkeintaan pari kolme hoitoa niin son siinä.

plehti
31.07.2009, 13.30
Mulla tuppaa olemaan kahta ongelmaa ajoasennossa käsien ja hartioiden osalta: hartiat lähtevät noudemaan kohti korvia ja kyynärpäät leviämään ulospäin. Ja seurauksena on käsien puutumista. Asia korjaantuu kun rentouttaa hartiat, vetää kyynärpäät haraltaan takaisin suoraan linjaan, muistaa pitää selän pyöreänä ja heiluttelee vähän aikaa sormia.

/ panu.

Frank
31.07.2009, 13.59
Mulla puutuu sormet jatkuvasti.
Noin nelisen vuotta sitten jouduin lopettamaan puutumisoireiden ja kipujen takia maantiepyöräilyn kokonaan. Vaihdoin maastoon, mutta ei sekään ollut oikein hyvä. Kun tarpeeksi monta lääkäriä oli määrännyt lihasrelaksantteja, tulehduskipulääkkeitä, hierojaa, fysikaalista hoitoa jne. menin lopulta tuohon kaikkeen kyllästyneenä kunnon lääkärille, joka passitti suoraan magneettikuviin ja diagnoosi oli kaularankaoireyhtymä eli suomeksi kuluneet nikamat.
Hoitoksi määräsi venytyshoitoa, tarvittaessa relaksantteja ja punttisalia.
Vuoden salitreenin jälkeen alkoivat oireet vähetä ja nyt olen taas pari vuotta pystynyt ajamaan maantielläkin.

Ajaessa pitää tarkkailla tuota ajoasentoa hyvinkin tarkkaan. Hartijoiden jännittäminen puuduttaa sormet todella tehokkaasti, tosin mulla puutuu myös puoli naamaa ja toinen hartia, samoin alhaalta kiinnipitäminen koska silloin niskan kulma muuttuu liian taka-asentoiseksi.

TetedeCourse
31.07.2009, 16.45
Mulla oli pari kesää sitten sama juttu, sormet puutu ajaessa - ostin kunnon ajohanskat ja vaiva katosi

http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=39544

time
31.07.2009, 16.55
Itsellä alkoi oikean käden sormet hieman puutumaan pyörän vaihdon jälkeen.Tanko on erilainen kuin ennen ja oli hieman enemmän oikeassa reunassa,.Myös satula oli taaempana ja ylempänäSiirsin tangon keskelle,laskin satulaa ja siirsin eteenpäin ja kas kummaa,näiden toimenpiteisden jälkeen ei enää sormet puutuneet.

timoe
31.07.2009, 17.10
Elikkä ongelmana on ollut viikon ajan, vasemman käden pikkurillin ja nimettömän puutuminen:(. Käytän ajaessa hanskoja. Puristusvoima sormista vähentynyt oleellisesti. Sormet liikkuu hyvin kiinni ja auki, mutta sivuliikkeet kiinni ja auki ei toimi. Oiskohan aihetta mennä lääkäriin vai onko jollain ollut samanlaisia ongelmia ja ongelmaan ratkaisu?
Hyvistä neuvoista kiitollinen:)

Turha mennä veikkailemaan mitään, mutta periaatteessa vaiva voi johtua mistä vaan kohdasta; niskanikamista, kaularangan välilevystä, tai hermosta väliltä selkäydin-sormi...on tyyppikohtia jossa tyyppivaivoja.

Vanhoilla ihmisillä on kulumia tietysti enemmän kuin nuorilla. Mutta kun vain toinen puoli puutuu, niin tekisi mieli kyllä kysyä myös, onko ajoasento ok myös siinä mielessä, että ohjaustanko on yhtä lähellä kumpaakin kättä (eli suorassa; pienikin ero voi ehkä vaikuttaa??)? Onko mitään muuta tullut tehtyä, mikä jumittaisi niskat, ja pyöräily olisi vain "piste i.n päälle"

Onko kalustossa tapahtunut muutoksia?( pidempi ohjainkannatin tai matalampi ajoasento)?

Onko ajomäärissä tapahtunut muutoksia, edelsikö tavallista runsaampi ajo?

Joskus käsi lamaantuu jos sammuu juovuksissa sen päälle, mutta se pitäisi palautua nopeasti.

Jos sivuliike ei parissa päivässä palaudu mene lääkäriin

Ylva Hubatsa
31.07.2009, 17.56
Minulla ei ongelmia ole ollut, mutta siitä huolimatta vaihdoin ergokahvat suoraan tankoon.
Mulla tahtoo ranteet aina kääntyä mutkalle, ergot ehkäisee tämän todella tehokkaasti.
Joskus pitemmillä lenkeillä saattaa pikkurillissä olla pientä kihelmöintiä, mutta vaihtaa otetta hetkeksi niin tunne häipyy.
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=3578;group=64 ;page=1;pid=90;menuid1=2;menuid2=0;mid=0;pgc=0
Kunhan höpöttelen, asiasta mitään tiedä.

Ikämies-61
31.07.2009, 20.52
Mulla oli pari kesää sitten sama juttu, sormet puutu ajaessa - ostin kunnon ajohanskat ja vaiva katosi

http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=39544
Ennen kuin lähtisin nikamia pistämään uuteen järjestykseen niin varmistaisin ettei ongelma tosiaan johdu ajohanskoista. Ajaessa kun nyt kuitenkin joutuu nojaamaan tankoon, jolloin käsi väkisinkin painuu ajon aikana syvemmälle hanskaan ja hanska alkaa puristaa sormien välejä jolloin verenkierto sormissa heikkenee. Itselläni on tästä johtuvaa puutumista ja siihen saa ajon aikana helpostusta välillä ravistelemalla räpylää. Niin hyviä hanskoja en ole vielä löytänyt, että ongelmasta olisi päässyt kokonaan eroon.

Kal Pedal
01.08.2009, 08.42
Kiinnostava ketju. Juhannuksena poljin kuntoajon Norjassa, pituutta 540km. Jossain vaiheessa siellä tuntui puolet sormista hävinneen, eli puutuneen niin että tunto hävisi. Jälkeenpäin ei voinut käyttää veistä ja haarukkaa jne. Nämä kuulunevat asiaan, mutta se mikä vähän huolestuttaa on että vasen pikkurilli ei vieläkään ole tullut kunnolla takaisin. On se selkeästi parempi, mutta samalla selkeästi edelleen oudon oloinen. Niska on kipeä kanssa. Kävin hierojalla joka sanoi että yksi yläselän lihas on liki krampissa, sen jälkeen tuli loma-ajat enkä ole käynyt uudestaan. Pitkiä lenkkejä en ole tehnyt Norjan jälkeen, mutta parin tunnin väännön jälkeen kädet särkee ihan eri lailla kun ennen- se toki menee ohi nopeasti. Pitäisikö mennä heti lääkäriin vai jatkaa hieronnalla?

Mika Hollström
01.08.2009, 09.18
Minulla sormien puutuminen loppui, kun vaihdoin jäykempipohjaisiin ajokenkiin :-) Uskoo ken tahtoo, mutta näin vain kävi.

tmile
01.08.2009, 09.30
Mulla puutui heinäkuussa 190km päivämatkalla vasemman kämmenen alaosa, pikkurilli ja nimetön. Ajoin ilman hanskoja ja ajoasento on ehkä hieman etukeno kun runko on pari senttiä optimia pienempi. Täytyy veronpalautuksilla tilata uusi pyörä.

Lyhyemmillä matkoilla ja geelipehmustetuilla hanskoilla en ole puutumista havainnut, pidän käsiä paljon eri asennoissa, esim. väärin päin yläotteella. Venyttelen aina myös niskat ja kädet pidempien lenkkien pysähdyksillä.

Ohiampuja
01.08.2009, 16.26
Meikeläinen taas kauppaa tätä hakua. :)
Tässä pari vuotta vanha ketju lähes samasta aiheesta.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=24673&highlight=puutuu&page=2

Mutta minulla puutumiseen on vaikuttanut ajoasennon säätö, ohjaustankoon geelilätkät ja siihen päälle toiset tankonauhat. Mielestäni tärinäkin herkistää puutumiselle, hyväkuntoisella tiellä saa ajaa paljon pidempään, kuin vanhalla, huonokuntoisella tiellä. Joskus mielessä kävi, että auttaisiko jos vaihtaisi eturenkaan selkeästi leveämpään, jossa voisi pitää matalampaa painetta.

Niin, ja hyvät geeli-hanskatkin auttoivat...

Ps. Tuo JuPu80 taitaa olla perillä näistä asioista, mitäs osaat sanoa tästä etusormi-keskisormi puutumisesta. Onko se tämä medianus-hermo, vai millä nimellä sitä nyt sanottiin.

Pistachio
01.08.2009, 20.16
Kuulostaa kyllä kovasti karpaalitunnelisyndroomalta.Kannattaa varmaankin kääntyä lääkärin puoleen.

Kal Pedal
02.08.2009, 18.06
Nojoo, ainahan kädet pikkaisen puutuu pitkillä matkoilla, mutta ravistelemalla siitä olen päässyt. Nyt uskon kuitenkin että vaiva liittyy niskaan/yläselkään- koko se alue on nimittäin kumman tunnoton ja samalla kosketusherkkä (jos molemmat nyt on yhtäaikaa mahdollisia). Pitää huomenna tilata aika hierojalla ja katsella sitten.

Jake Blues
03.08.2009, 22.01
Mulla auttoi osasarjan vaihto. Siinä toisessa merkissä käsi on montussa ja estää verenkierron. Toisessa merkissä käsi lepää tasaisella ja suoralla osalla ja veri kiertää.

pavel
04.08.2009, 08.07
Kuulostaa kyllä kovasti karpaalitunnelisyndroomalta.Kannattaa varmaankin kääntyä lääkärin puoleen.

Lähes 100% varmuudella ei ole. Ohiampujan mainitsema medianus hermottaa pääasiassa peukalosta keskisormeen ja on ainoa hermo joka kulkee rannekanavan kautta. Siksi teilaisin rannekanavan ahtauman (karpaalitunnelisyndrooma) listalta.

Aiempien hoitovinkkien lisäksi omatoiminen ja hyväksi todettua "hermopumppausta" kannattaa kokeilla.
Yritän selittää: Vie vaivaava käsi suoraksi sivulle vaakatasoon-->ota toisella kädellä kiinni kipukäden nimettömästä ja pikkurillistä-->venytä nimetöntä ja pikkurilliä alaspäin-->pitäisi tuntua ehkä ikävänkin tuntuinen venytys koko käden matkalta. Venytystä voi tehostaa taivuttamalla päätä terveen käden puolelle. Venytys tapahtuu pumppailemalla, eli ei pitkäkestoisena venytyksenä. Esim. 2-5sek venytys ~5-10 kertaa ja tämän voi tehdä useina kertoina päivässä. Toimii yhtälailla medianushermon hermottavien sormien kanssa.

Tuossa muutama viikko sitten iäkkäämpi tuttava, ei pyöräilijä, kärsi samoista vaivoista ja hänen vaivansa ainakin helpottui noilla venytyksillä aika nopsasti.

Päivänselvää on, että kannattaa ottaa selville vaivan syy eikä ainoastaan tyydy hoitamaan vaivaa.

hannupulkkinen
04.08.2009, 08.58
Aiempien hoitovinkkien lisäksi omatoiminen ja hyväksi todettua "hermopumppausta" kannattaa kokeilla.
Yritän selittää:

Päivänselvää on, että kannattaa ottaa selville vaivan syy eikä ainoastaan tyydy hoitamaan vaivaa.

Kiitos! Oisko kuvaa jossain saatavana kun mun oikea käsi ei yletä vasemman sormiin jos vasen on suorana sivulla.
Olenkin kaivannut jotain venytystä vaivaan kun se on mulla aika usein. Hieronta on siihen auttanut ja mulla se johtuu selvästi niskoista ja olkalihaksista.

Kal Pedal
04.08.2009, 09.00
Soitan taustalla ja pidän rytmin koossa.

pavel
04.08.2009, 09.29
Kiitos! Oisko kuvaa jossain saatavana kun mun oikea käsi ei yletä vasemman sormiin jos vasen on suorana sivulla.
Olenkin kaivannut jotain venytystä vaivaan kun se on mulla aika usein. Hieronta on siihen auttanut ja mulla se johtuu selvästi niskoista ja olkalihaksista.

En kyllä tähän hätään löytänyt kuvaa mainitsemastani venytystavasta. Mutta sormet voi laittaa myös johonkin oven karmiin/kulmaukseen ja hakea siitä sopivaa venytystä. Se on alkuun nimenomaan hakemista, kättä vähän takaviistoon, ylöspäin, alaspäin jne. Tässä kun itse sitä kokeilin, niin vaivattomampi tämä keino on.

Kyllä sen huomaa kun hermo venyy ja sitä vähän herättelee. Tunne on sama jalassa kun venyttää jalka suorana takareittä ja alkaa polvitaipeessa tuntua, varsinkin kun taittaa nilkkaa ylöspäin.

Pitää paremmalla ajalla kaivella jotain kuvaakin.

tappari
04.08.2009, 10.00
Jaahas, täytyypi tuotakin sitten kokeilla. Puutuminen on kyllä vähän helpottanut uusimalla hanskat, mutta jatkuu silti vielä.
Mites päin siis tuo kipeä käsi pitää olla? kämmen ylös-?, alas-? vai eteen päin:seko:

hannupulkkinen
04.08.2009, 10.06
http://www.jarmosalow.com/venyttely/jarmo%20031v.jpg

Jotain tällaista?

pavel
04.08.2009, 21.10
Jaahas, täytyypi tuotakin sitten kokeilla. Puutuminen on kyllä vähän helpottanut uusimalla hanskat, mutta jatkuu silti vielä.
Mites päin siis tuo kipeä käsi pitää olla? kämmen ylös-?, alas-? vai eteen päin:seko:
No sanotaanko kämmen ylöspäin tai eteen/vasempaan suuntaan..eli siis kun venytettäessä taitat rannetta kämmenselän suuntaan. Joo ei varmaan kukaan saanu taas selvää :)

Jotain tällaista?

Esimerkiksi. Tosin itse lähtisin hakemaan aina yhden hermon venytystä kerrallaan.Vain oma mielipide, monet tavat toimivat.

Löysin muuten sattumalta aika mielenkiintoisen linkin (http://www.hughston.com/hha/a_15_3_2.htm).
Tuon artikkelin mukaan vaivalla on jopa diagnoosi, handlebar palsy. Lyhyesti koostettuna tankoon nojatessa ranteen nimettömän puolelle aiheutuu venytystä ja yliojentumista, etenkin ajettaessa maantietykin alaotteella. No tämähän todettiin täällä jo moneen otteeseen mutta heitinpähän tuon linkin kiinnostuneille ja onhan tuossa juttua myös siitä rannekanavan ahtaumasta.

Tapio
05.08.2009, 16.16
Tarkoitus oli itsekin kysellä hiukan samasta aiheesta eli molempien käsien pikkulillin ja nimettömän voimattomuudesta ja noihin sormiin liittyvien lihasten tai jänteiden kipeytymisestä mutta ei kuitenkaan puutumisongelmaa. Arvaan kyllä itsekin syyn kun on tullut ajettua uudella maastofillarilla aika paljon ja nuo kyseiset sormet joutuu kovalle rasitukselle ylämäissä ja teknisessä maastossa kun ajaa jatkuvasti etusormi jarrukahvalla eli kaikki vetovoima kohdistuu pääosin noille pienimmille sormilleja ovat siitä syystä varmasti ylirasittuneet. Tarkoitus on nyt pitää muutama lepopäivä putkeen ja katsoa palautuuko sormivoimat.
Mutta kun tässä ketjussa kerran puhutaan sormien puutumisesta niin tiedän kyllä mistä puhutaan koska olen itse käynyt läpi sen viimeisimmän hoitokeinon eli leikkauksen jossa mun (ei välttämättä kaikkien muidenkin) ongelmakohta, niskan 5-6 väli, jäykistettiin ja tehtiin siten hermoille lisää tilaa. Kannatti käydä leikkauksessa sillä nyt oon 2 vuoden jälkeen 99,5% kunnossa ja ilman leikkausta olisin varmaan aika huonossa jamassa. Mulla oli oireina vasemman käden kahden pienimmän sormen puutuminen ja oikean käden peukalon puutuminen, hartia ja niskasärkyjä, kasvojen ajottaista puutumista, huimausta ja jotain muitakin kummallisia oireita. Syynä ei ollut pyöräily vaan yleinen huono ryhti ja eteenpäin työntynyt pää ja vuosien saatossa saadut äkilliset kovat rasitukset niskan alueelle.
Siispä melkein väittäisin ilman lääketieteellistä koulutusta ettei ketjun aloittaja oireet johdu niskasta vaan ehkäpä hermot ovat pinteessä lähempänä puutuvia sormia siis ehkäpä ranteessa.

Tasmania
17.08.2009, 10.58
Kokeilin alamäkiajoa alpeilla. Olen alamäkiajossa aloittelija. Ajoin 8” täysjoustopyörällä, crossihanskat kädessä, etusormi jarrulla- 2pv + 2pv yhden päivän tauolla pari viikkoa sitten. Alamäkivertikaalia päivässä 5000-7000m. Huomasin ensimmäisen päivän jälkeen, etten pystynyt solmimaan kengännauhoja tai kääntämään auton virta-avainta. Ajattelin, että kädet/lihakset ovat vain pehmeät "uudesta" ajamisesta/lajista. Eli vaiva on siis sormien kömpelöityminen (eli koordinaatio) ja sormivoimien selkeä heikentyminen esim ns pinssiotetta käytettäessä.

Tultuani alpeilta kotiin, ymmärsin, että kyseessä on hermostollinen vaiva, joka ilmeni siis suoraan koordinaation puutteena ja voimattomuutena. Ei pistelyä, puutumista, kipua tai tunnottomuutta. Luultavasti kunnon hermojen pinnetila melko symmetrisesti molemmissa käsissä. Olen ajanut joskus MTB jäykkiksellä Suomen läpi ja tuolloin katosi kokonaan tunto oikeasta peukalosta, mutta ongelma ei vienyt sormivoimia tai aiheuttanut sormikoordinaation puutetta. Tunto palautui parin viikon kuluessa.

Sormien ko. tila on jatkunut nyt pari viikkoa. Kävin "avaamassa" kädet viikko sitten hierojalla ja syön tällä hetkellä vahvaa tulehduskipulääkekuuria, joka olisi varmaankin pitänyt aloittaa heti ensimmäisen ajopäivän jälkeen.

Pitkän sepustuksen jälkeen kysymys kuuluu, onko foorumilla ketään pätevää "pyöräilevää neurologia tai vastaavaa osaajaa", jolla olisi laajempaa tai kokonaisvaltaisempaa tietoa/kokemusta asiasta. Toisaalta olisi mukava tietää, jos joku jolla on omakohtaisia kokemuksia tietää, kuka voisi auttaa.

Tapio
21.08.2009, 20.14
Joo, nyt mäkin oon tehny oman päätelmän mun pienimpien sormien voimattomuudesta ja kivuliaisuudesta koska eipä voimat palautunutkaa ihan muutaman päivän tauon aikana vaan meni noin pari viikkoa ja olivat hiukan arat vielä kolmen viikon jälkeenkin. Eli mulla on varmaan se ulinaarishermo ärtyny josssain tossa kämmenen alueella. Ajopaussin aikana hommasin tämmöset kahvakumit http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=35357
ja ainakin heti ekan lenkin jälkeen ei sormissa tunnu pahalta. Ja sit tolla Ergonilla on niitä platform-kahvakumeja mitkä olis varmaan vieläkin parempia aroille sormille ainakin arvostelujen mukaan mutta mä nyt päädyin ostamaan tommoset edellämainitut.

Highlander
26.08.2009, 08.59
Mullakin oli taas alkukesästä tuota vikaa että pikkurillit puutu. Nyt kun olen käyttänyt hyvillä kämmen pehmusteilla varustettuja, materiaaliltaan neopreenia muistuttavia sormikkaita niin ongelma on poistunut kokonaan.

TunkkiPuolikas
26.08.2009, 09.19
Kyse voi olla myös niskaongelmasta.
Pikkusormi ja nimetön puutuvat myös ,jos kaula-ja rintarangan alueella, siis seitsemännen kaulanikaman ja ensinmäisen rintanikaman kohdilla on ongelmaa. Itselle tuttu ongelma maantiepyörällä ajettaessa. Ja myös työssäni näen aika usein.
Mutta toki voi olla ongelma myös kyynärvarren alueella ja kyseinen vaiva kuvataan usein kirjallisuudessa nimenomaan pyöräilijöillä.

Ohiampuja
02.02.2011, 20.27
Kyse voi olla myös niskaongelmasta.
Alkoi oma sormien puutuminen jo haittaamaan työkykyä tietokoneen äärellä, joten piti työterveyden eli Mehiläisen kanssa kaivella syytä puutumiseen.

Tutkimuksista päätellen käsissä on kaikki suht' OK, mutta käteen menevät hermot ovat pinteessä tuossa kaularangan alueella, olikohan se joku 5-6 väli tms. Monenlaisia jumppa ja venytysohjeita sain tuohon kaulan alueelle. Kerroin sitten tuosta maantiepyörän päällä tapahtuvasta puutumisesta, niin fysioterapeutti uskoi, että sekin johtuu tuosta kaula-alueen ongelmasta.

Kuulostaa kyllä loogiselta, kun geelihanskat, geelinauhat ja muut käsien pehmikkeet eivät ole auttaneet. Pitäisi opetella ajamaan pyörällä jotenkin niska ryhdikkäämmässä asennossa, eikä saisi roikottaa päätä ja leukaa alaspäin. Kuinka lie onnistuu, pitää keväällä kokeilla...

Eli siis kaikki käsien puutumiset ei välttämättä johdu käsistä. Suosittelen etsimään syytä ammattilaisten kanssa. :)

usko juntunen
02.02.2011, 20.52
... Sitten toinen syyy on rannekanavan ahtauma, mutta se onkin jo vaikeampi juttu. Tuo ulnarishermo sen puutumisen taitaa aiheuttaa.
Leikkausjonossa ollaan! Molemmissa käsissä tikustelua ja puutumista varsinkin öisin niin että haittaa ajoittain nukkumista. Panttasin tutkimuksiin menoa kun luulin vaivan olevan kaikuja parin vuoden takaisesta OTB:sta. Hermoratatutkimuksessa vika paikallistettiin rannekanaviin.

MutaMika
02.02.2011, 22.20
Minulla käsien puutuminen ajaessa loppui ergonin (gx1) kahvoilla.

Viimme kesänä halusin keventää pyörää ja vaihdoin ergonit hetkeksi maantiepyörän tankonauhaan maasturissa ja niinhän se puutuminen taas palasi vähänkin pidemmällä lenkillä. Huono kevennys ja ergonin ankkurit äkkiä takaisin pyörään...

Jos nimenomaan maastopyöräillessä pidemmillä lenkeillä kädet puutuu niin noita kannattaa kokeilla. Muihin ongelmiin noista ei liene apua.

Paakku
03.02.2011, 10.29
Oman kokemukseni mukaan jos esim. pikkurilli puuttuu vika ei ole pikkurillissä, vaan oire on yhteydessä ryhtiin - pää voi olla eteen työntynyt ja hartiat voi olla eteen työntynyt, lantio voi olla vinossa ja kiertynyt sekä jalkaterät voi osoittaa sivulle kuin Aku Ankalla. Lääkkeenä on sopiva liiketerapia, jolla saadaan nivelet ja selkäranka neutraaliin asentoon.

hannupulkkinen
03.02.2011, 10.49
Oman kokemukseni mukaan jos esim. pikkurilli puuttuu vika ei ole pikkurillissä, vaan oire on yhteydessä ryhtiin - pää voi olla eteen työntynyt ja hartiat voi olla eteen työntynyt, lantio voi olla vinossa ja kiertynyt sekä jalkaterät voi osoittaa sivulle kuin Aku Ankalla. Lääkkeenä on sopiva liiketerapia, jolla saadaan nivelet ja selkäranka neutraaliin asentoon.
Ihan hyvä huomio, mutta jos luet mitä aikaisemmin asiasta on kirjoitettu tulet yllättymään ;)

mkp
21.10.2015, 22.36
Mulla puutui myös vasemman käden sormet, kun siirryin sisälle trainerikauteen. Ajohanskat oli käytössä. Tänään jätin hanskat pois eikä puutumista enää esiintynyt eli hanskat siis painaa jotenkin. Ongelmaksi taas muodostui se, että kun sisällä hikoilee kuin sika, niin tankonauhasta tuli helkutin liukas ja se haittasi sitten treeniä.

Kokeneemmilta kysynkin, että löytyykö sellasta bartapea, joka ei tulis niin liukkaaksi hiestä kuin tollanen synteettinen muovinauha. Vai kannattaako ostaa isommat ajohanskat ja kokeilla, josko se auttais. Toi nauha sais kuitenkin olla aika pehmeää, jos ilman hanskoja meinaa ajaa tai sittehän voi tietty vetää sitä nauhaa kaksikin kerrosta eri materiaaleilla, mikäli siitä olis jotain hyötyä.