PDA

Näytä tavallinen näkymä : Bianchi Infinito

fiber
24.07.2009, 17.32
Keskustelut Infinitosta eli 928:n seuraajasta voisi jatkaa omassa ketjussaan.
Infiniton kotisivut täällä (http://www.bianchi.it/en/biciMese2009%20-%20Mese%2003/Intro.aspx). Bianchin 2009-malliston maantiepyörien geometriat pdf-tiedostona (http://www.bianchi.it/common/products2009/Download/Bianchi_Range2009_Geometries_Road.pdf).

Pari mietettä Infiniton geometriasta suhteessa 928 c2c:hen.

Ensimmäiseksi pistää silmään, että emäputki on yllättävän korkea. Mun 61-senttisessä 928:ssa se on 210mm, mutta Infinitossa 225mm (55-senttisessä 155mm/170mm). Kun olen meinannut poistaa toisen 5mm spacerin pois, niin mulle optimi olisi sentin vähemmän kuin Infinito ilman spacereitä.

Vaakaputki on Infinitossa vähän (5mm) pidempi kuin 928:ssa, joten itselleni saattaisi riittää 59cm runko.

Muuten geometriat vaikuttaa suurin piirtein samankaltaisilta. Infinitossa akseliväli on joitain millejä lyhyempi, mutta onko se sitten lainkaan herkempi kun kerran vaakaputki on suhteessa vähän pidempi?

Patterson
24.07.2009, 18.38
Eikös se rungon pituus oo just toisin päin, Infinito 5mm lyhempi?

fiber
24.07.2009, 18.51
Eikös se rungon pituus oo just toisin päin, Infinito 5mm lyhempi?

No totta on, harmi.

di luca
24.07.2009, 22.07
Päällisin puolin satulaputki ja takahaarukka näyttävät samalta muotoilulta, muutokset enemmän keulalla: emäputken seutu, suora viistoputki. Vaikka mulla on 928 C2C, niin kyllä Infinito on näöllisesti hienompi. Ei niin erikoisen näköinen. Ja painoo tietty vähemmän ja väittävät myös jäykemmäksi. Muuten uudessa Cycling Plussassa on tulossa koeajoarvio ja maistit on messeviä kertoo Bikeradarin ennakkojuttu.

Campela
24.07.2009, 23.08
Kovastihan tuo houkuttelisi.

Onko missään muuten esitetty tarkempaa arviota Infiniton saatavuudesta? Saksalainen Bianchionlinehan kaupittelee noita "3-4 päivän toimitusajalla", mutta se nyt ei erityisen uskottavalta kuulosta.

fiber
24.07.2009, 23.10
Kysyin meilillä 61-senttisen rungon saatavuutta: "is avaible immediately, the price is 1.890,-"

Timo W
24.07.2009, 23.22
Taitaa kerroin sille, että kohta fiiberi käskee infinitoa, olla pikkuhiljaa alle 1:n :)

Niin juu, näyttävän näköinen kulkine

Izoard
25.07.2009, 18.37
Vaikka mulla on 928 C2C, niin kyllä Infinito on näöllisesti hienompi.

Allekirjoitan tämän. Geometriakin näyttää itselleni paremmalta. Ehkä parin vuoden päästä...

fiber
30.07.2009, 09.11
Taitaa kerroin sille, että kohta fiiberi käskee infinitoa, olla pikkuhiljaa alle 1:n :)

Niin juu, näyttävän näköinen kulkine

Vähän kyllä pistää miettimään, pitäisikö päätyä 61-senttisen sijasta 59-senttiseen runkoon, jossa emäputki on kaksi senttiä matalampi eli 205 mm. Nyt 928:ssa on spacerien kanssa 220 mm.

Kun asetin geometriapiirrokset Photoshopissa päällekkäin, näyttää Infiniton emäputki alkavan alempaa (matalampi haarukka?) eikä sen mukaan putken yläreuna ole niin paljon ylempänä kuin millit väittävät. Voiko pitää paikkansa vai onko piirros epätarkka?

Epäilyksen Lohi
10.01.2011, 23.50
Nostellaan ylös. Millaisia kokemuksia porukalla on Infinitosta nyt kun niitä on hetken ollut jo markkinoilla?

PatilZ
26.01.2011, 19.30
Kokemusta on vasta runkosetin punnituksesta. Sen perusteella valmistajan ilmoittama paino pitää aika hyvin kutinsa:

osa, punnitus (valmistajan ilmoitus):
runko 1 056g koossa 53 (1080g, koko 55), sisältäen pullotelineen ruuvit
haarukka 364g (356g)

Mukana ohjainlaakeri + ekspanderi 91g ja satulatolpan panta 27g. Runkosetin kokonaispaino 1 538g

Kaikkinensa näyttää hyvältä ja kyllä tuosta kohtuu keposen pelin saa kasattua.

Bianchirookie
26.01.2011, 20.21
Hyviä kokemuksia, mutta ei ole oikein verrokkia kun on ensimmäinen maantiepyörä. Hienoa sillä on ajella, vaikka kiinnitettynä kurt r&r vastukseen. Alkuperäiset kiekot ajattelin kesäksi päivitellä, mutta vielä mietinnässä minkälaisiin.

mc7263
26.01.2011, 22.10
Tommonen tuli viime talvena-askarreltua.1885.n jälkeen ajomukavuus oli mannaa huono selkäiselle.Runko on 57"ja kuski 180cm.Haarukan kaula putkea lyhensin parin spacerin verran ja keväällä lähtee varmaan loputkin.Pyörä painaa tuossa kunnossa 6,72kg.Kilometrejä kertyi kesän aikana n.3500 ja olen kyllä ollut-tyytyväinen,varsinkin tuo ajomukavuus yllätti.Pisin päivä lenkki oli reilu 250km eikä selkä vihoitellut yhtään,niinkuin se teki1885.sella jo puolta lyhyemmällä lenkillä.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=617&pictureid=4640

di luca
26.01.2011, 23.12
Tuo Infinito on minusta hieno pyörä, vielä valko-celeste värityksellä kun olisi. Kokemusta on edeltäjästä 928 C2C:stä, joka myös mainio. Infinito on kehittyneempi kuin edeltäjä ja normaalimman näkönen. Nyt ajelen Cervelo R3:lla joka excellent... mutta tyyli puuttuu... ja sitä on B:ssa. Vähä niinku Ferrari vs Porshe ;) No onhan nuo eri tyylin pyöriä mut silti.

jaytski
27.01.2011, 09.28
Tommonen tuli viime talvena-askarreltua.1885.n jälkeen ajomukavuus oli mannaa huono selkäiselle.Runko on 57"ja kuski 180cm.

Itse olen katsellut samalla värityksellä. On kyllä mageen näkönen. Mietityttää tuo koko. Itse ajattelin 59" kokoa mutta olen 187 pitkä, inseam jtn 89 cm. Olet siis ollut tyytyväinen tuohon kokoon. Menisiköhän 61", se löytyis meinaan aika mainioon hintaan (999e) 2010 mallisena.

Bianchi sizing chart - Evanscycles (http://www.evanscycles.com/product_document/file/713/8c5/422/315/bianchi-road-bike-sizing-chart.pdf)

Testiajo olisi tietysti ratkaisu, mutta kun olen kiertänyt nyt kaikki helsingin liikkeet, ei infinitoa ole missään nähtävillä.

Velogi
27.01.2011, 10.58
On se kyllä nätti peli. Ehkä sitten joskus.

Niin ja SUP:ssia Nokialla niitä kyllä löytyy ihan livenä.

hannupulkkinen
27.01.2011, 12.25
Itse olen katsellut samalla värityksellä. On kyllä mageen näkönen. Mietityttää tuo koko. Itse ajattelin 59" kokoa mutta olen 187 pitkä, inseam jtn 89 cm. Olet siis ollut tyytyväinen tuohon kokoon. Menisiköhän 61", se löytyis meinaan aika mainioon hintaan (999e) 2010 mallisena.
Mulla on ihan samat mitat ja 59 vastaa nykyisen hyrrän Bianchi Carbon XL:n 58 mittoja. 61 on kyllä liian iso. Muutenkin pyörä kulkee kuin juna ja jos sitten ottaa vielä ison niin sehän kulkee kuin Pendoliino - kovaa ja suoraan, mutta mutkiin taivuttaminen voi vaatia peruuttamista välillä.;)

hannupulkkinen
27.01.2011, 12.28
Runkoa täytyy alkaa katsella. Shitmano näyttää olevan niin usein osasarjana, että valmista ei taida vähänkään paremmilla Campan osilla saada. Pahus kun tuo Carbon xl on vielä ihan ehjä, mitä nyt vähän auringon panema väriltään.

Epäilyksen Lohi
27.01.2011, 12.30
Itsekin olen harkinnut reissua Nokialle, kun ei millään tule ajettua vahingossakaan ohi työmatkoilla. Olisi 57 koon 105 -osainen alennuksellakin ainakin sivujen mukaan ja erittäin mielelläni ostaisin sen suomalaisesta kaupasta kunhan hintaero ei ole monia kymmeniä prosentteja. Tosin oma osto tapahtunee vasta loppukesästä kun on saanut ajettua sen verran että saa itseltään luvan hankkia uuden pyörän.

Epäilyksen Lohi
27.01.2011, 12.34
Runkoa täytyy alkaa katsella. Shitmano näyttää olevan niin usein osasarjana, että valmista ei taida vähänkään paremmilla Campan osilla saada. Pahus kun tuo Carbon xl on vielä ihan ehjä, mitä nyt vähän auringon panema väriltään.

Chorusta löytyy muualta kuin Suomesta ja Athenan kanssa löytyy myös Suomen listoilta.

PatilZ
27.01.2011, 14.51
Tommonen tuli viime talvena-askarreltua.1885.n jälkeen ajomukavuus oli mannaa huono selkäiselle.

*räpsy kauniista pyörästä*

Itse olen katsellut samalla värityksellä. ... se löytyis meinaan aika mainioon hintaan (999e) 2010 mallisena.

Hankin rukosetin tuohon mainioon 999;- hintaan ja väritykseksi valitsin sini-valkoisen. Yllättävänkin tyylikäs. Pyörään ripustetaan osiksi ilmeisesti osittain samanlaista komponenttia kuin mc7263 on asentanut. Kuvasta en erota ihan tarkkaan mitä Campan osaa (ja mitkä kiekot) siinä on.

sinänsä hauska yksityiskohta, että myös mulla 1885 on se väistyvä pyörä. Kyllä sillekin käyttöä löytyy perhepiiristä.

jaytski
27.01.2011, 15.34
Hankin rukosetin tuohon mainioon 999;- hintaan ja väritykseksi valitsin sini-valkoisen.

Hoiditko raamin saldenilta?

PatilZ
27.01.2011, 16.06
Hoiditko raamin saldenilta?

Jep

mc7263
27.01.2011, 16.21
Hankin rukosetin tuohon mainioon 999;- hintaan ja väritykseksi valitsin sini-valkoisen. Yllättävänkin tyylikäs. Pyörään ripustetaan osiksi ilmeisesti osittain samanlaista komponenttia kuin mc7263 on asentanut. Kuvasta en erota ihan tarkkaan mitä Campan osaa (ja mitkä kiekot) siinä on.

sinänsä hauska yksityiskohta, että myös mulla 1885 on se väistyvä pyörä. Kyllä sillekin käyttöä löytyy perhepiiristä.

Kiekot on Shamal ultrat ja osasarja on super-record11,paitsi jarrut on KCNC.n,satulatolppa 3T doric ltd,satula selle italia slr flow carbon ja tanko 3T ergosum team.Että jos pyörästä jotain vaihtaisin-ne olis kyllä nuo jarrut,Campat on tyylikkäämmät ja varmasti tehokkaammat.

timoe
14.02.2011, 12.01

http://www.bianchi-versand.de/artikelbereich/bianchi-rennraeder/bianchi-c2c-infinito.html

tojota
16.02.2011, 22.28
On se kyllä nätti peli. Ehkä sitten joskus.

Niin ja SUP:ssia Nokialla niitä kyllä löytyy ihan livenä.

Ostin kesällä SUP.stä linkin kuvan mukaisen ultegran osilla, hieno peli ,helppo ajaa entinen pyörä oli Bianchin via Nironen.Ainoa mikä vähän harmittaa on Fulcrumin tosi äänekäs vapaaratas tai siis se ääni kun ei pyöritä.
:D:D
http://www.odeeps.de/swf/ohh-mann-zoom.swf?image=http://www.odeeps.de/images/artikelbilder/bigs/2463882_Y1BF7I55XP.jpg

jaytski
17.02.2011, 11.50
Jep, tulipa vierailtua nokialta ja mukaan lähti myös celesten värinen infinito ultegran osilla. mm. Tanko, satula, kiekot menee uusiksi. Aivan mahtavan oloinen peli, miten tässä oikein jaksaa odotella kevättä.

PeeHoo
21.02.2011, 17.58
Pirsanan kakarat, nyt alkoi tehdä mieli uudempaa Bianchia...

Epäilyksen Lohi
11.04.2011, 21.31
Lähti sitten tänään Infinito Athenan osilla tilaukseen.
Odotellessa...

hannupulkkinen
11.04.2011, 22.31
Lähti sitten tänään Infinito Athenan osilla tilaukseen.
Odotellessa...
Onnea! Onneksi et mitään virveliosia hienoon runkoon halunnut ripustaa.
Millä kiekoilla?

Epäilyksen Lohi
11.04.2011, 22.43
Onnea! Onneksi et mitään virveliosia hienoon runkoon halunnut ripustaa.
Millä kiekoilla?

Fulcrumin vitoset siihen tulee vakiona.

E.T.
11.04.2011, 23.34
Upean näköinen pyörä, olisi ollut hyvä valinta tällaiselle uutta runkoa hakevalle selkävaivaiselle geometriansa puolesta. Uuden Cervelo R kolmosen reach 58 koossa on muuten vain 6mm pidempi ja stack on jopa jonkun millin korkeampi kuin Infiniton 59 koossa. Jäi nyt italialainen hankkimatta, hinta-laatusuhde tuossa on kyllä häkellyttävän hyvä. Mutta niin on Cervelossakin, niin olen ainakin omassa pikku päässäni asian ajatellut...;):)

hannupulkkinen
12.04.2011, 00.12
Mulla on tuo venäjä vähän huono, ettäs mitä tuo stack nyt sitten meinaa?

E.T.
12.04.2011, 00.20
http://www.competitivecyclist.com/frame/2011-bianchi-infinito-6657.html Tuolla on Bianchin kaavio josta asia selviää.

hannupulkkinen
12.04.2011, 01.03
http://www.competitivecyclist.com/frame/2011-bianchi-infinito-6657.html Tuolla on Bianchin kaavio josta asia selviää.
Entä suomeksi.
Pyörän virtuaalisella korkeudella on jotain merkitystä, mutta en ymmärrämitä tuo stack sitten mittaa. Kikkailua.

Antti Salonen
12.04.2011, 06.48
Entä suomeksi.
Pyörän virtuaalisella korkeudella on jotain merkitystä, mutta en ymmärrämitä tuo stack sitten mittaa. Kikkailua.
Se kertoo yksiselitteisesti sen, että kuinka korkealla stemmi vähintään on suhteessa keskiöön. Jokainen kokeneempi ajaja varmaankin tietää tai tuntee kuinka korkealle haluaa satulansa suhteessa keskiöön, ja toisaalta kuinka paljon satulaa alemmas haluaa tangon. Bianchin kaavion H (Stack) on paras tapa mitata rungon todellinen korkeus, koska siinä on otettu huomioon asiaan vaikuttavat seikat: keskiön korkeus, haarukan pituus että emäputken pituus.

Toinen Bianchin geometriakaaviossa oleva erittäin järkevä mitta on G (Reach), eli stemmin etäisyys keskiöstä vaakasuunnasta. Jokainen kokeneempi ajaja tietää tai tuntee myös sen, että kuinka kauas keskiön taakse haluaa satulansa, joten Reach kertoo parhaiten rungon todellisen pituuden. Vaakaputken pituus yksin ei kerro, koska sen kanssa pitää aina ottaa huomioon myös pystyputken kulma.

Nimenomaan nämä kaksi mittaa olisivat ne kaksi parasta vertailulukemaa eri runkojen välille, kunhan vain muutkin valmistajat aina ilmoittaisivat ne. Emäputken ja vaakaputken pituudet ovat turhan harhaanjohtavia.

(Tästä varmaan alkaa tappelu)

hannupulkkinen
12.04.2011, 08.27
Kun on rungon kulmat ja vaakaputken efektiivinen pituus selvillä niin kokenut ajaja tietää tarkalleen millainen runko on.

Bianchirookie
26.04.2011, 21.13
Minun Infinito näyttää tällaiselta muutaman osan vaihdon jälkeen. Muutama vielä tulossa rahatilanteen salliessa.

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img3017780.jpg

appmot
27.04.2011, 06.28
Kun on rungon kulmat ja vaakaputken efektiivinen pituus selvillä niin kokenut ajaja tietää tarkalleen millainen runko on.

Ja emäputken korkeus,ohjainkulma,haarukan pituus....
Kyllähän toi tangon korkeuskin tuntuu tuossa ajoasennossa.
Reach ja stack ovat kyllä pyörien kokoja vertailtaessa ylivoimaisen yksinkertaisia.
Eikös tätä samaa asiaa puitu jo tuolla maantiepyörän runkokoko-topicissa...

di luca
27.04.2011, 08.52
Minun Infinito näyttää tällaiselta muutaman osan vaihdon jälkeen. Muutama vielä tulossa rahatilanteen salliessa.

Pistä celeste-tankoteippi, ei maksa paljon.

30 hampainen
10.06.2011, 15.17
Paljonkohan Infinito painaa 57 kokoisena ja 105 osilla? Lähinnä kiinnostaa tieto että onko yli vai alle 8 kiloa?

Keväällä hommasin cyclon ja nyt on kiireesti ostettava maantiepyörä ennen kuin alkuinnostus menee ohi.

Epäilyksen Lohi
10.06.2011, 15.41
Paljonkohan Infinito painaa 57 kokoisena ja 105 osilla? Lähinnä kiinnostaa tieto että onko yli vai alle 8 kiloa?

Keväällä hommasin cyclon ja nyt on kiireesti ostettava maantiepyörä ennen kuin alkuinnostus menee ohi.
Ei ole suora vastaus, mutta 57 Athenan osilla perustoimituksena, perusvirvelipolkimilla, kahdella pullotelineellä, Polarin mittarilla ja kadenssi- ja nopeusanturilla 8,33 kg

30 hampainen
10.06.2011, 15.52
Kiitos tiedosta, tarpeeksi kevyeltä kuulostaa. 57 on kai ainut järkevä koko minulle? pituuteni on 184cm. Kyttäilen hyviä tarjouksia ja parhaissa ei vielä tuota kokoa ole ollut saatavilla.

Epäilyksen Lohi
10.06.2011, 20.35
Kiitos tiedosta, tarpeeksi kevyeltä kuulostaa. 57 on kai ainut järkevä koko minulle? pituuteni on 184cm. Kyttäilen hyviä tarjouksia ja parhaissa ei vielä tuota kokoa ole ollut saatavilla.

Tarjouksia odotellessa moni hyvä kilometri jää ajamatta.

Pregasina
15.06.2011, 13.53
Mitäs eroa on Sempressä ja Infinitossa käytännössä ?

Epäilyksen Lohi
15.06.2011, 14.05
Mitäs eroa on Sempressä ja Infinitossa käytännössä ?
Ajoasento, vertaa geometrioita. Infinitossa on pidempi head tube, muistaakseni vähän lyhyempi top tube. Osasarjat ja muut kilkkeet erikseen. Infiniton rungon pitäisi suodatella hiukan paremmin tärinöitä, mutta kun olen ajanut vain yhden tunnin lenkin Semprellä, niin en viitsi kovin paljon arvioida.

MacEst
16.06.2011, 01.57

Tsekkaas Saldenilta ja pyydä tarjous meilillä. Saatat yllättyä suuresti

Nimim. Rahan keräys käynissä kanssa;)

Sprintrs
17.06.2011, 13.18
Infinito 105 -osilla hankittu ja ajettukin ensimmäinen neljänkympin lenkki. Edellinen pyörä Crescent Merxin rungolla ja Super Record osilla 30 vuoden takaa. On täydessä iskussa ja tonni takana tänäkin keväänä.
Infinitolla eka lenkki oli kyllä valitettavasti järkytys monestakin syystä.
Remmipolkimiin tottuneelle klossit eivät herättäneet ollenkaan luottamusta, tuntui varsinkin putkelta ajaessa, että varmasti lähtevät irti.
Ilmeisesti keskiölaakerit jurnuttaa, kun vähänkin pistää voimaa peliin. Liekö uuden pyörän ominaisuus?
Ja mikä ihme naksuu ja paukkuu? Takavaihteistoa epäilen, ja sitä yritin säätää saamatta aikaan mitään. Onko se vain totuttava ns. halvan osasarjan ominaisuuksiin?
Välitykset ovat näköjään tänä päivänä ihan uskomattoman harvat, pohjanmaan lakeuksille ei löytynyt yhtään sopivaa vaihdetta kun ketjujakin pitää sääliä.
Runko tuntui kyllä hyvältä ja jämäkältä. Luulin sen tuntuvan Cescentin jälkeen yliherkältä, mutta vakaastihan tuo kulki.
Ajoasentoa joutuu hieman säätämään, ohjainkannattimen pitänee vaihtaa vähän pidempään. 176 -pituisena otin 53 -senttisellä rungolla, joka Cressun jälkeen tuntuu pieneltä. Aikahan tuonkin näyttää miten pyörään tottuu.
No, oliko tässä mitään muuta kuin omaa kädettömyyttä ja taidottomuutta säätää pyörää. Muuten joutunee ensi kesäksi vaihtamaan Campan osiin.
Vaan ainakin se selvisi, että Cressu toimii ikäänsä nähden todella hyvin.
Se kun roikkui käyttämättömänä seinällä kylmässä tallissa toista kymmentä vuotta.

Sprintrs
17.06.2011, 22.36
Jatkan vielä kun toinenkin seitsemänkympin lenkki takana ja pyörää on tutkittu entistäkin tarkemmin. Olisiko kenellekään sattunut semmoista, että ketjut on sekundaa heti uutena? Huomasin vain parissa kohtaa ketjua, että välistä puuttui kokonaan rengas jota varmaan toiselta nimeltään joksikin kutsutaan. Varmaan tästä voisi johtua erinäinen jatkuva naksuminen ja pauke. Keskiö tuntuisi pyörivän vähän paremmin kuin eilen, mutta edelleen jurisee.
Polkimista muistui yllättäen mieleen, että niissä on varmaan kiristyssäätö ja semmoinenhan löytyi. Nyt jo vähän luottaa niihin.
Edelleen vahvistui käsitys, että 55 -senttinen runko olisi ollut sopivampi. Satula on takimmaisessa asennossaan ja silti käsiä pitää työntää eteenpäin.
Runkohan pyörässä tuntuu ihan hyvältä. Ehkä tästä kuitenkin saa itselleen käyttökelpoisen pyörän kunhan hieman vaihtelee osia ja tottuu siihen.

Pregasina
17.06.2011, 23.00
Hmm kuulostaa mielenkiintoiselta nuo sun ensimmäiset käyttökokemukset. Olen myös itse vakavasti harkinnut Infiniton hankkimista. Kuulostaa kyllä jotenkin uskomattomalta, että tuon hintaisessa pyörässä on vielä kuvaamasi kaltaisia fiboja. Itselläni toisena vaihtoehtona on Sempre. Pitää miettiä vielä haluanko noita 105 osia sittenkään. Runkokoosta oli myös hyvä tietää että 53 tuntuu pieneltä itse olen myös 176cm, joten jos päädyn Bianchiin pitää testata 55 koko.

Epäilyksen Lohi
18.06.2011, 07.56
Kuulostaa lähinnä huonolta kokoamiselta. Mitkä ketjut siinä sitten on, onko ne Shimanon omat?
Takaisin liikkeeseen kiukuttelemaan jos ostit kivijalasta.

time
18.06.2011, 08.54
Toi koko kuulostaa aika pieneltä kyllä myös.Mulla mittaa 177 cm ja 55 senttinen oli pieni.Joutui nostamaan satulan liian ylös.Tosin mulla on pitkät jalat.

Raijkaard
18.06.2011, 11.50
Varmaan tästä voisi johtua erinäinen jatkuva naksuminen ja pauke. Keskiö tuntuisi pyörivän vähän paremmin kuin eilen, mutta edelleen jurisee. Polkimista muistui yllättäen mieleen, että niissä on varmaan kiristyssäätö ja semmoinenhan löytyi. Nyt jo vähän luottaa niihin.
Edelleen vahvistui käsitys, että 55 -senttinen runko olisi ollut sopivampi. Satula on takimmaisessa asennossaan ja silti käsiä pitää työntää eteenpäin.

Sua vaivaa nyt kyllä menneisyyden haamut. Fillari on väärin koottu, jos keskiö paukkuu ja joudut jotenkin varomaan ketjuja. 105 sarjana on sitä tasoa, ettei sen kanssa tartte kuulosuojaimia käyttää. Vie se nyt sinne kauppaan takaisin ennen kuin pyörästä oikeasti hajoaa jotain ja ostat samalla sen lyhkäsemmän stemmin.

hannupulkkinen
18.06.2011, 12.29
Infiniton 53 ja 55 senttisen rungon erot nyt eivät kamalan suuria ole.

Efektiivinen vaakaputki, eroa 1,5 senttiä
Reach(keskiön ja ohjauslaakerin välinen mitta horisontaalisesti), eroa 6 milliä
Ei tuossa stackissakaan(keskiön ja satulanputken yläpään horisontaalinen ero) ole kuin 1,6 sentin ero.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos pyöristä haluaa saada saman kokoiset ajajalle, täytyy stemmin olla 1,5 pidempi pienemmässä rungossa,
ja satulan 1,6 senttiä taaempana pienemmässä rungossa.

Kumpikaan säätö ei tuota isoja ongelmia, jos oikea stemmin pituus isommassa rungossa ei ole yli 11,5 senttiä, eli pienssä stemmin pituudeksi ei tule yli 13 senttiä ja satulan oikea paikka on isommassa rungossa noin satulan keskellä ts. ei tule pienemmässä rungossa liian taakse niin, että satula notkuu sillä istuttaessa.
Jos hankkiin taakse taivutetun satulaputken niin homma on vielä helpompi, mutta en usko edes sitä tarvittavan.

Ajotuntuma pienessä rungossa voi olla erilainen kuin isossa jos stemmin pitää olla yli 12 senttinen ja satulan säädettynä niin taakse kuin mahdollista. En usko että näin on ja siksi luulen, että ajotuntumakin on lähes samanlainen kun pienempi pyörä säädetään oikeisiin mittoihin.
Satulan korkeuskin on todella tärkeä asia. Kun satulaa nostetaan niin etäisyys ohjaustankoon kasvaa.

Lisäksi pientä pyörää voidaan jatkaa laittamalla siihen tanko jonka reach eli ulottuma on iso. Jotta voisi antaa säätöohjeita pitäisi tietää:
Nykyinen stemmin pituus ja tangon reach sekä missä kohtaa satula on kannattimessa kun sen etäisyys keskiöstä on oikein säädetty ja kuinka korkealla satula on.

Pyörä pitää säätää oikein ja niitä ohjeitahan on netti täynnä.

Sitten noihin rohinoihin. Simanon säädöt ovat tarkkoja ja en oikein luule, että rohinat tulevat keskiöstä siksi,että se olisi rikki. Jos siinä on ulkoiset laakerit niin onhan mahdollista, että ne on kiristetty väärin. Oiken säädettynä ne ovat uutena mieluummin vähän jäykästi pyörivät kuin liian löysät. Pyörivyys paranee muutaman satasen jälkeen.
Jos siinä on normaalilaakeri ja Isis niin sitten se voi olla rikki.

Luulenpa rohinoiden tulevan siitä, että etuvaihtajan häkki hankaa ketjua tai siitä, että hampaiden ja ketjun yhteensopivuus ei ole oikea.
Minusta rohina on suurempi myös kun käyttää vahaa tai liian ohutta öljyä.

Siipä 53 ja 55 senttisissä rungoissa ei ole niin isoa eroa, että sitä ei voisi osia vaihtamalla ja pyörää oikein säätämällä korjata.
Jos pyöräliike on myynyt Sinulle väärän kokoisen pyörän, sen tulee vaihtaa se isompaan tai vaihtaa siihen osat, jotka tekevät pyörästä sopivan.
Jos olet itse vastoin liikkeen suosituksia päätynyt väärään kokoon niin sitten säätäminen tapahtuu sinun kustannuksellasi.

hannupulkkinen
18.06.2011, 12.50
kenellekään sattunut semmoista, että ketjut on sekundaa heti uutena? Huomasin vain parissa kohtaa ketjua, että välistä puuttui kokonaan rengas jota varmaan toiselta nimeltään joksikin kutsutaan. Varmaan tästä voisi johtua erinäinen jatkuva naksuminen ja pauke. Keskiö tuntuisi pyörivän vähän paremmin kuin eilen, mutta edelleen jurisee.
Eihän se ole mahdollista, että ketjusta puuttuu lenkki. Eihän ketjua näin voida kasata. Mitähän oikein tarkoitat.
Ketjuilla on eroja ja Shimanon ketjut eivät ole kaikkein hiljaisimpia.

Polkimista muistui yllättäen mieleen, että niissä on varmaan kiristyssäätö ja semmoinenhan löytyi. Nyt jo vähän luottaa niihin.
Oletko ottanut huomioon sen, että lukkopolkimissa kanta liikkuu muutaman asteen molempiin suuntiin ja näinhän pitää ollakin jotta polvet eivät joudu liialliselle rasitukselle. Kiristyssäätö vaikuttaa vain siihen millä voimalla saat jalan irti polkimelta. Kyllä kenkä polkimessa pysyy vaikka kanta liikkuukin. Alussa voi olla oudon tuntuista.

Runkohan pyörässä tuntuu ihan hyvältä. Ehkä tästä kuitenkin saa itselleen käyttökelpoisen pyörän kunhan hieman vaihtelee osia ja tottuu siihen.
Tuossa edellisessä vastauksessa koitin valistaa, että 55 ja 53 senttisen rungon erot eivät ole niin suuret, että pienemmästä rungosta ei saataisi Sinulle sopivaa.

fiber
18.06.2011, 13.31
Eihän se ole mahdollista, että ketjusta puuttuu lenkki. Eihän ketjua näin voida kasata. Mitähän oikein tarkoitat.
Ketjuilla on eroja ja Shimanon ketjut eivät ole kaikkein hiljaisimpia.

Mitähän mahtaa hannupulkkinen itse tällä tarkoittaa? Ei Shimanon 105-ketjut pidä minkäänlaista pauketta tai napsahtelua, jos ne ovat kunnossa eivätkä ihan öljyttä.

Vecculiko
18.06.2011, 13.50
Lisäksi pientä pyörää voidaan jatkaa laittamalla siihen tanko jonka reach eli ulottuma on iso. Jotta voisi antaa säätöohjeita pitäisi tietää:
Nykyinen stemmin pituus ja tangon reach sekä missä kohtaa satula on kannattimessa kun sen etäisyys keskiöstä on oikein säädetty ja kuinka korkealla satula on.

Niin tämäkin tangon reachin vaikutus on itsestään selvää kun sen on kerran kantapään kautta oppinut. Nimimerkki ensimmäisen maantiepyöräprojektin talvella kasannut ja siihen vääränlaisen tangon laittanut ts. oli liian pitkä reach. Juuri äsken vaihdoin toisen tangon ja ohjaamo lyheni 2cm. Aika suuri vaikutus. Nyt pyörä tuntuu juuri oikean kokoiselta:).

hannupulkkinen
18.06.2011, 15.38
Mitähän mahtaa hannupulkkinen itse tällä tarkoittaa? Ei Shimanon 105-ketjut pidä minkäänlaista pauketta tai napsahtelua, jos ne ovat kunnossa eivätkä ihan öljyttä.
No ihan sitä mitä sanoin. Shimanon ketju ei ole kaikkein hiljaisimpia vaikka se on oikein säädetty. Mutta ei se nyt mitään kamalaa meteliä pidä, mutta Sramin ja Campan ketjuihin verrattuna se on äänekkäämpi.
Shimpan ketjujakin on erilaisia. Jotkut, yleensä halvemmat, pitävät enemmän ääntä. Reikäpinniketjut ovat yleensä aika äänekkäitä riippumatta valmistajasta.

Sprintrs
18.06.2011, 23.08
Siis ketjujen jokaisen niitin kohdalla välissä on pyöreä rengas, joka ketjun kahdesta kohtaa puuttuu. Maanantaina fillariliikkeestä haen uudet kettingit ja saan kokeiltua pyörää taas.

Vanhana 80 -luvun kilpapyöräilijänä en ihan ummikko ole näissä asioissa. Olen mm. hankkinut jo silloin Olmon aika-ajopyörääni Lookin ensimmäisiä versioita lukkopolkimista. Ne eivät antaneet yhtään periksi ja polvet kipeytyivät väkisinkin pidemmillä lenkeillä. Polkimet ovat myöhemmin kokonaan jääneet käyttämättä.
Nykyisissä Shimanon lukkopolkimissa tuntui olevan väljyyttä sitten liiankin kanssa, kengät nuljuivat ilman mitään tuntumaa. Kiristämällä tuntuma selvästi parani.

Pyörässä on 11-senttinen ohjainkannatin, eli varmaan pitänee hankkia 13 -senttinen. Vanhan oppaan mukaanhan tangon pitäisi peittää etuakseli ylhäältä katsottaessa. En ole kuvitellutkaan, että se jäisi myyjän kustannettavaksi vaikka ei sieltä päin erikoisia suosituksia tullutkaan.

Vähän turhan kärkkäästi tuli tänne kirjoiteltua kun pyörä on kuitenkin viimeisen päälle hieno. Ekan lenkin jälkeen vain tuntui siltä, että nostan sen olohuoneen seinälle koristeeksi ja jatkan Cressulla. On muuten hankittu samasta paikasta, mistä tämä Infinitokin.

E.T.
18.06.2011, 23.34
Olen mm. hankkinut jo silloin Olmon aika-ajopyörääni Lookin ensimmäisiä versioita lukkopolkimista. Ne eivät antaneet yhtään periksi ja polvet kipeytyivät väkisinkin pidemmillä lenkeillä. Polkimet ovat myöhemmin kokonaan jääneet käyttämättä.
Mullakin oli joskus tuollaiset. Muistaakseni niihin sai punaisia klosseja jotka vähän sallivat sivuttaisliikettä. Kaverilla muuten oli kanssa Cressu Merckxin rungolla ja itselläkin ihan oikea Merckx. Olivat aikansa aatelia. Tämä nyt ei kyllä liity asiaan että jatkakaa vaan....

hannupulkkinen
18.06.2011, 23.39
Infinito on jo malliltaan sellainen, että se on tarkoitettu vähän pystynpään ajoasentoon. Sitä ei ole tarkoitettu kilpapyöräksi vaan leppoisaan pitkänmatkan ajoon. Siksipä tuo navan peittyminen tangon taakse yläotteelta ei välttämättä ole tarpeen. Vanha ohje on myös, että navan pitäisi näkyä alaotteelta tangon etupuolelta. Infinitossa riittänee se, että alaotteelta napa peittyy tangon taakse ja yläotteelta se näkyy tangon etupuolelta puoliksi.

E.T.
18.06.2011, 23.49
Ei siinä Infinitossa nyt niin korkea tötterö ole etteikö sillä kisaa ajaisi. Omassa Cervelo R kolmosessa (58) on 20 cm tötterö ja sillä mallilla on kuulemma ammattimiehet voittaneetkin jotain kisoja mm. joku pohjoisen helvetti.;):)

Sanoisin että tämän mallin rungot mahdollistavat kyllä leppoisamman köröttelyn, siksi tuon ostinkin. Eikös sen italoihmeen pitäis olla ihan kevyt ja jäykkäkin...? Ja kyllä omassa kervelossa napa jää just tangon taakse ja koko on ihan oikea.....ainakin peräti Girossa muistaakseni ollut Infinitoa käytössä joskus...

hannupulkkinen
18.06.2011, 23.53
Tuo tangon taakse ohje on vähän vanhanaikainen ja huono kun se ei ota tangon reachia ollenkaan huomioon.
Kai sitä infinitolla ajaa kilpaakin, mutta ei se ole tarkoitettu normaaleihin kilpailuihin vaan pitkään ajoon. Rannikolta rannikolle kilpailuja vartenhan se kai alunperin suunniteltiin tai näin sitä jenkeissä mainostetaan.
Mikä ihmeen pohjoisen helvetti sillä on voitettu? Ei ainakaan Paris-Roubaixia.
Bäckstedt voitti kisan titaanista tehdyllä Bianchilla, joka ei ollut Infinito, jota ei silloin vielä edes ollut olemassa.

E.T.
19.06.2011, 00.05
Mikä ihmeen pohjoisen helvetti sillä on voitettu? Ei ainakaan Paris-Roubaixia.
Bäckstedt voitti kisan titaanista tehdyllä Bianchilla, joka ei ollut Infinito, jota ei silloin vielä edes ollut olemassa.Semmoinen heppu kun Van Summaren voitti 2011 Paris-Roubaixin ja eikös Garmin-Cervelo aja Cerveloilla ja ellen ole ihan sokee niin alla oli R3. Katsoin kisan ihan silmällä suorana töllöstä.

Jostain muistan lukeneeni että infinitoja, siis näitä kuituisia olis ollut Girossa mutten jaksa penkoa. Ja se c2c on ihan mainostemppu, kyllä niillä voi ajaa ihan pikkulenkkejäkin ja voittaa vaikka pohjoisen helvetin jos jalkaa on.;)

ps. omassa rungossa muuten kokolapussa lukee: Winner Paris-Roubaix......

hannupulkkinen
19.06.2011, 00.32
Semmoinen heppu kun Van Summaren voitti 2011 Paris-Roubaixin ja eikös Garmin-Cervelo aja Cerveloilla ja ellen ole ihan sokee niin alla oli R3. Katsoin kisan ihan silmällä suorana töllöstä.

Jostain muistan lukeneeni että infinitoja, siis näitä kuituisia olis ollut Girossa mutten jaksa penkoa. Ja se c2c on ihan mainostemppu, kyllä niillä voi ajaa ihan pikkulenkkejäkin ja voittaa vaikka pohjoisen helvetin jos jalkaa on.;)

ps. omassa rungossa muuten kokolapussa lukee: Winner Paris-Roubaix......
Sorry! Luin huonosti. Kervelolla ja juuri tuolla R3 pyörällä taisi Summeren ajaa, mutta ei infinitolla ole kyllä isoja kisoja voitettu.
Saman tyylisiä pyöriähän nuo ovat, mutta vertaapa tarkkaan geometriaa
niin huomaat erojakin olevan. Eivät ehkä kovin merkittäviä.

E.T.
19.06.2011, 00.43
Sorry! Luin huonosti. Kervelolla ja juuri tuolla R3 pyörällä taisi Summeren ajaa, mutta ei infinitolla ole kyllä isoja kisoja voitettu.
Saman tyylisiä pyöriähän nuo ovat, mutta vertaapa tarkkaan geometriaa
niin huomaat erojakin olevan. Eivät ehkä kovin merkittäviä.Joo onhan noissa pikku eroja. Hyvä että tulee tällaisia pyöriä markkinoille, kun tuolle geometrialle on tarvetta ihan selvästi. Usein kun näkee melko nipun speisereitä stemmin alla. Eipä se mun vauhtiin ole vaikuttanut, kun nyt tanko on parikolme senttiä korkeammalla. Kovemmilla kyydeillä voi olla toisin. Cervelolla taisi olla idea se että proffa voi laittaa miinusstemmin niin saa aerompaa asentoa ja samalla jäykemmän etupään.

Sprintrs
21.06.2011, 16.32
No niin, ketjuistahan se vika löytyi, nyt pyörii ilman naksutuksia. Keskiökin on paljon hiljaisempi kuin uutena, tai sitten olen vain tottunut siihen.
Välitykset kun saan vielä noista alppivälityksistä Suomen vuoriolosuhteisiin sopivaksi ja ohjainkannattimen vähän pidemmäksi, niin viiskymppisten suomenmestaruus on varma.:)
Cressussa näytti tuo vaakaputken pituus horisontaalisesti? mitattuna lähes 3 senttiä pidemmältä. Ilmankos Infinito vähän ahtaalta tuntui.

Vaan piru, että on hieno pyörä. Miten tuota raaskii ulkoiluttaa sateisina päivinä?:rolleyes:

TERU
21.06.2011, 18.02
Cressussa näytti tuo vaakaputken pituus horisontaalisesti? mitattuna lähes 3 senttiä pidemmältä. Ilmankos Infinito vähän ahtaalta tuntui.

Noin ne olivat nuo vanhat oikeankokoiset rungot. Nyt riittävän jäykän oikeankokoisen rungon pituus on pienempi. Iso muutos tuossakin asiassa. Mielestäni valitsemasi koko on oikeampi, vaikka 55 cm kokoinenkin olisi sopinut. Stemmillä lopullinen säätö, kun muutama tuhat on mittarissa. Jo sentin pidennys vaikuttaa paljon.

Onnea uudelle pyörälle!

zifo
11.12.2011, 17.45
Piti ostaa ensimmäinen maantiepyörä vasta ensi keväänä, mutta nyt kävi näin ja Infinito Ultegran- setillä tuli ostettua ennakoitua aikaisemmin. Fillarikaupassa haahuillessa sattui oikean kokoinen ja värinen(celeste) eteen ja se oli siinä sen enempiä
miettimättä. Nyt kun on koko talvi aikaa tuunata tota, niin pari kysymystä:

Pahviläpyskä, jossa on sarjanumero mainittu hävisi. Runkonumero on Bianchin mukaan "the frame code is on the internal parts of the left rear vertical drop out".. Pitääkö purkaa jotain, etttä toi löytyy ja mistä löytyy, jotta voi regata
Bianchin sivuille.
Miten kahvoissa olevat kumiset osat saa irti ja voi vaihtaa toisen värisiin hajottamatta mitään?
Jostain testeistä luin, että noissa on yleensä mukana vanteet, jotka kannattaa laittaa vaihtoon. Toi tuli Shimanon WH-6700 tubeleseilla, onko nämä millaiset?
Onko noita muita palikoita jotain syytä vaihdella, esim. sais grammoja veke;) Satulatolppa: fsa sl-k, penkki joku fizik, stemmi ds-190, stonga vissii fsa compact. Muissa lukee joko ultegra tai Bianchi. Polkimia ei ole vielä tarvinnut hommata keleistä johtuen:(

ts

TuH
11.12.2011, 18.07
Onneksi olkoon, Infinito on komea pyörä!

Olisikohan se runkonumero luettavissa yksinkertaisesti niin, että otat takakiekon irti?
Shimanon WH-6700-kiekot eivät ole lainkaan huonot, tuskin niitä ensimmäisenä kannattaa pois vaihtaa. Sen sijaan ulkorenkaiden vaihto kevyempiin ja vauhdikkaampiin voisi olla paikallaan, jos ne ovat jotain halvempaa sorttia.

Putkiosat taitavat olla ihan perustason osaa. Kai siinä 100-200 grammaa voisi säästää, jos ne kevennysosiin vaihdat. Eri asia sitten, onko se kauhean mielekästä rahan käyttöä. Jos FSA:n ohjaustanko ei ole hiilikuitua, niin sen päivittäminen voisi tietysti olla paikallaan. Tosin sitä ennen suosittelen, että hankit vähän ajokokemusta lisää, että tiedät tykkäätkö ajaa tuollaisella helpomman otteen kompaktitangolla vai kisahenkisemmällä syvän dropin stongalla.

Sama juttu satulan osalta, aja se ensin sisään ja harkitse vasta sitten, että pidätkö siitä vai et. Jos se Fizik on mallia Aliante, niin siitä et kevennä grammoja kuin mukavuuden kustannuksella. Huomaa, että celesten värisissä satuloissa on tosi niukasti valinannvaraa ja hinnoissa älyttömästi ilmaa.

zifo
15.12.2011, 09.44
>Olisikohan se runkonumero luettavissa yksinkertaisesti niin, että otat takakiekon irti?

Jep, sarjanumero löytyi vasemmalta rungon sisäpuolelta siitä mihin rengas tulee kiinni.

>Shimanon WH-6700-kiekot eivät ole lainkaan huonot, tuskin niitä ensimmäisenä kannattaa pois vaihtaa. Sen sijaan ulkorenkaiden vaihto kevyempiin ja vauhdikkaampiin voisi olla paikallaan, jos ne ovat jotain halvempaa sorttia.

Näyttää olevan Michelin race 2 pro renkaat kiinni.

>Sama juttu satulan osalta, aja se ensin sisään ja harkitse vasta sitten, että pidätkö siitä vai et. Jos se Fizik on mallia Aliante, niin siitä et kevennä grammoja kuin mukavuuden kustannuksella. Huomaa, että celesten värisissä satuloissa on tosi niukasti

Aliante on. Täytyy jättää tuunaukset sikseen ja odotella ajokelejä:)

ts

TERU
15.12.2011, 14.38
Ainoa minkä voisi kannattaa ajatellakaan uudekseltaan muuttaa on pienempi eturatas isommaksi, joko 36 tai 38 T. Hankin viime keväänä hyvin oman vaatimustason täyttävän alumiinipyörän ja vaihdoin heti uutena 38 T rattaan, kun omasta ympäristöstä Alpit puuttuvat. Nyt on hyvä ajokausi takana, uusia edessä, muutoin - kuitutolppa satulalle alumiinirunkoon tekee pienen ihmeen, Infinitossa sekin vakiona.

Onnea uudelle pyörälle!