PDA

Näytä tavallinen näkymä : Avid Elixir r, "vinkuminen"

Tepa
23.07.2009, 09.41
Eli oisko kenellläkään kokemuksia noista levareista, mulla on edessä ja takana 185millisset levyt ja muuten kyllä pelittää, mutta takajarru vinkuu kuin hullu, tai ei se mitään vinkumista enää ole kun satulassa ei voi edes istua jarrutettaessa kun se tärisee niin hitsisti! Edessä taas ei mitään vikaa, jos aiotte ehdottaa jarrupaloja ne on jo kokeiltu, on käristetty öljyt pois ja vaihdettu edestä toimivat palat, ei mitään. Myös levyt on vaihdettu ja jarrusatula on laitettu edestä taakse ja toisin päin ja silti se tärinä on vain takana, samoin on kokeiltu 2eri pyörää, kahta eri napaa, ja kaikkiin ruuveihin on laitettu kunnon lukitteet ja ei vaikuta. Mistähän mahtaa olla kyse? Ainut osa jota ei ole vaihdettu edestä taakse on adapteri kun ne ovat eri laiset, mutta ei kai se adapteri siinä voi täristä, vai? Kiitos kun jaksoit lukea tänne asti:). Pistäkää pliis jotain kommenttii, ollaan aika pulassa täällä...

Terwis
23.07.2009, 09.50
Itsellä on Elixin CX:t ja edessä 185mm levy.

Taitaa vinkumisen syy olla noissa paloissa. Vakiopalat vikisee kuivana ja jollottaa korviahuumaavasti märkänä.

Hoidoksi ehdottaisin EBC:n punaisia paloja. Pito paranee, kitinä vähenee mutta nuo kuluvat toooosi nopeasti verrattuna orkkiksiin.
Suomessa nuita myi muistaakseni R-Tech.

Nappulakenka
23.07.2009, 09.53
Normaali tekstinasu olisi kyllä riittänyt. Nyt mun unisia silmiä särkee..:mad:

Minkälainen se tärinä tarkalleen ottaen on? Hyvin olet jo itse käynyt eri mahdollisuuksia läpi, mutta tarkista vielä et pikalinkut/ja ruuvit on kunnolla kiinni. Voiko muuten rikkinäinen runko aiheuttaa tälläistä?

Tepa
23.07.2009, 09.53
Kiitti, voishan totakin kokeilla, edestä mä kyllä vaihdoin palat jotka ei edessä vingu ni taakse ja silti vinkuu, tai tärisee ennemminkin!

Tepa
23.07.2009, 09.55
Niin, se tärinä on sellasta että ei sillä voi edes jarruttaa, jos pistät taas renkaan melkein lukkoon se häviää mutta jos haluaisit tavallisesti jarruttaa niin ei sillä kyllä kehtaa kun ääni on niin kova ja kokopyörä menkein tärisee:D

Iglumies
23.07.2009, 09.56
Onhan taka-adapteri oikea, että jarrupalat ottaa oikeaan kohtaan levyä?

Tepa
23.07.2009, 09.57
Mut voishan se pyörästäkin johtua mutta on kokeiltu 2pyörässä ja molemmissa sama, toinen hiilari ja oma on giant joku xtc jäykkä peränen, keula on rokkarin Reba sl 100mm

Tepa
23.07.2009, 09.59
Juu, adapteri tuli mukana jarruissa, ja eikös noi avidit oo niitä itekseen keskittyviä että jättää vaan pultit läysälle ja jarru pohjaan ja kiinni?

zippo
23.07.2009, 09.59
Oletko kokeillut KoolStopin punaisia paloja?
Mäntien herkistys ja jarrupalojen kitkapintojen reunojen pyöristys santapaperilla.
Laita myös pikkasen liukastetta niiden CPS-prikkojen väliin niin jarrun keskitys onnistuu paremmin.Alu vasten alua pureutuu todella tiukkaan kiinni.
Osuuko jarrupalojen alareuna jarrusatulaan kiinni?Viilasin omista Elixirin jarrupalasta alareunan metallia hieman pois,nyt männät liikkuvat paremmin.

Tepa
23.07.2009, 10.02
Kiitti, tossa oli monta hyvää ideaa, pitää koittaa, ja saattaa se ottaa alareunasta kiinni, ja siinä on viel sellanen että kun annat pyörän olla yön käyttämättömänä muutama (2-3) jarrutusta toimii ihan ok mut sit alkaa taas tärinä D:

zippo
23.07.2009, 10.06
pyörän olla yön käyttämättömänä muutama (2-3) jarrutusta toimii ihan ok mut sit alkaa taas tärinä D:
Jarrussa todnäk ilmavaivoja.

Tepa
23.07.2009, 12.13
aiheuttaisiko se tärinän? ja miten n.1kuukauden vanhat jarrut voivat jo nyt tarvita ilmausta?

ePa
23.07.2009, 12.52
Ei ne oo Avidit, jos ne ei vingu...

Nimim. sama onkelma (feature). Ja hieman jo *****taa.

lansive
23.07.2009, 13.17
Avidin keskityssysteemi on kyllä hyvä, mutta sen kanssa pitää olla huolellinen ja laittaa rasvaa niiden kuppilevyjen väleihin, että ne pyörivät eikä jarrusatula käänny kun ruuveja kiristää. Luultavasti tärinä tulee keskityksen epäonnistumisesta. Paljonhan sen ei tarvitse pielessä ollakaan kun jo täristää.

Vinkumisen määrään vaikuttavat levyt. Minulla on Avidien parina Hayesin ja Tektron levyjä ja noista Hayesit vinkuvat enemmän vaikka ovatkin avoimemmat.

topiter
23.07.2009, 13.38
Omat Avidit (kaikki) vinkuu kuin pienet pennut, mikäli jarrusatula on hiemankaan vinossa. Kun keskityksen tekee kunnolla, vaikkapa käyntikorttia shimminä käyttäen, hiljenee ne oleellisesti. Toinen mikä vaikutti huomattavasti oli BF Goodridgen sintteripaloihin siirtyminen. EBC:n palat oli ainakin omalla kohdalla aika meluisat, mutta eipä niiden aikaan tullutkaan noin hifisti tehtyä keskitystä.

villho
23.07.2009, 14.38
Vaihdoin omaan Focukseeni Avidin Juissi 7:t ja ensiasennuspaloina olleet sintratut palat pitivät julmetunmoista meteliä. Ostin sit EBC:n orgaaniset palat ja ulina loppui siihen.

Tepa
24.07.2009, 09.29
Sain tämän ehkä ratkaistua, en kyllä tiedä vieläkään mikä se vika on mutta, laitoin kiristyspulttien välillemetalli liuskan johon pulttasin 4mutteria ja nyt jarrut toimivat tosi hyvin! Kenties se värinä kulkeutuu niihin muttereihin eikä ala täristämään jarrulevyä?

Suffeli
24.07.2009, 12.07
Miulla oli myös Elixir r taka185 ja samaa ongelmaa, täristi & yleistä levynsoittoa/hinkkausta tällöinsilloin. Vaihdoin taakse 160(Avid:n mekaanisista) ja ongelmat poistuivat kokonaan. Tein samat hommat myös eteen, vaikka siellä ei suurempia ongelmia ollutkaan. Takahaarukka "joustaa" jonkin verran ja 185-levy on kevennetty aikasta paljon, joten se tekee varmaan samaten. Jartsat ovat kiinni jäykässä29filossa.

Tepa
24.07.2009, 20.37
Kiva, en ole siis ainut tuon ongelman kanssa:D No itse haluan paljon tehoa ja pidän sen 185mm kun nuo mutterit kerran auttavat. Olisihan kuitenkin kiva keksiä syy tuohon.

Noob
16.09.2009, 19.40
Laitetaans kysymys vanhan topicin alle niin ei tule montaa aihetta elixir r jarruista.

Kyseessä on n. 100km ajettu jarru. Alkuun takajarrun tuntuma oli selkeesti erilainen kuin etummaisen. kahva tuli selkeästi lähemmäs tankoa, lähes kiinni, ennen kuin takarengas alkoi menemään lukkoon. Ilmeisesti jarrupaloissa tai jossain on joku automaattisäätö koska muutaman lenkin jälkeen kahva "kovettui" ja jarrut alkoivat toimimaan normaalisti pienellä kahvan liikkeellä.
Tänään mettälenkillä alkoi kunnolla runtatessa kuulua stemmin suunnalta äänekäs yksittäinen naksahdus. Epäilin ohjausleekeriä joten hyppäsin pois satulasta, menin fillarin eteen, eturengas jalkojen väliin, jarrut pohjaan ja vetkuttelua eri suuntiin mutta ei tuntunut löysää mihinkään suuntaan.
Kun lähdin jatkamaan matkaan oli takajarrukahva mennyt taas veltoksi, eli kahva tulee nyt lähes kiinni stongaan kun jarruttaa ja takajarru on siis aika tehoton.
Voiko olla että naksahduksen syytä etsiessäni kun jarrut olivat pohjassa suht pikään, aktivoitui joku automaattisäätö vai haukkaskohan jarrut ilmaa?

Mitä tehdä?

Hilfe

PohjonenZen
15.12.2009, 01.48
Toivottavasti sekaan mahtuu myös yksi kysymys CR jarruista.

Vaihoin jäykkikseen 160mm levyt molempiin päihin. Takana palojen keskittäminen onnistu ongelmitta ja jarru toimii hyvin. Edessä homma ei sitten toiminutkaan yhtä jouhevasti. En saanu millään keskitettyä paloja kunnolla, koko ajan laahas hemmetisti. Aikani ihmeteltyäni ja jarrua purettua tulin siihen lopputulokseen, että vasemman (ei renkaan) puoleinen mäntä on totaalisen jumissa tai liikkuu todella vähän. Pysy koko ajan pohjassa eikä noussu mihinkään. Oikeen puoleinen mäntä näytti liikkuvan hienosti ylös ja alas.

Mitäs kyseiselle ongelmalle vois tehä kotikonstein? Olis hieno homma, jos pystyis ite korjaileen vian, ettei tartte lähettää jarruja Sakemanneille ihmeteltäväks. Takuu on edelleen voimassa, kun jarrut on kesällä ostetut. Kiitti jo etukäteen, jos joku osaa antaa hyviä neuvoja.

-Mikko

Gekko
15.12.2009, 08.55

Vaihoin jäykkikseen 160mm levyt molempiin päihin. Takana palojen keskittäminen onnistu ongelmitta ja jarru toimii hyvin. Edessä homma ei sitten toiminutkaan yhtä jouhevasti. En saanu millään keskitettyä paloja kunnolla, koko ajan laahas hemmetisti. Aikani ihmeteltyäni ja jarrua purettua tulin siihen lopputulokseen, että vasemman (ei renkaan) puoleinen mäntä on totaalisen jumissa tai liikkuu todella vähän. Pysy koko ajan pohjassa eikä noussu mihinkään. Oikeen puoleinen mäntä näytti liikkuvan hienosti ylös ja alas.

Mitäs kyseiselle ongelmalle vois tehä kotikonstein? Olis hieno homma, jos pystyis ite korjaileen vian, ettei tartte lähettää jarruja Sakemanneille ihmeteltäväks. Takuu on edelleen voimassa, kun jarrut on kesällä ostetut. Kiitti jo etukäteen, jos joku osaa antaa hyviä neuvoja.

-Mikko
Mun pyörässä avidien jarrusatulaa ei saanu millään keskitettyä kunnolla. Aina toinen paloista laahas. Huomasin että satulan liikkumavara oli aivan toisessa reunassaan. (en kyllä ymmärrä miksi mitoitukset voi heittää noin)
Eihän siinä auttanut kun ottaa pyöröviila ja vähän viilata jarrusatuloiden reikiä suuremmaksi toiseen suuntaan. Sitten keskitys onnistui. (ei ollu suuresta mitasta kiinni)

Sulla voi olla sama juttu. Kun satula on aivan toisessa laidassa jo valmiiksi. Toinen pala laahaa kokoajan ja luonnollisesti sen puolen mäntä ei liikukkaan.

m e r k s
15.12.2009, 10.16

-Mikko

Miten olisi jarrujen herkistäminen (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1167699&postcount=160) - tästä on kahta koulukuntaa että saako sinne mäntien väliin ujuttaa mitään ainetta, mutta itse olen Maguroitani viritellyt niiden omalla jarrunesteellä... juurikin tuo on ollut oireena, että toinen mäntä jumittaa, ja tällöin keskitystä yrittäessä liikkumavaraa toiseen suuntaan ei ole ollut. Itse en kyllä lähtisi ihan heti viilailemaan. :seko:

lansive
15.12.2009, 10.19
Minulla ainakin vajaan vuoden käytön jälkeen alkoi takapäässä sylinteri jumittamaan toiselta puolelta. Vaatii vain vähän puhdistusta, öljyä ja herkistelyä. Palat pitää muistaa ottaa pois ennen hommaa, että mahtuu paremmin tekemään töitä, eikä mene öljyä väärään paikkaan.

Gekko
15.12.2009, 14.09
itse olen Maguroitani viritellyt niiden omalla jarrunesteellä... juurikin tuo on ollut oireena, että toinen mäntä jumittaa, ja tällöin keskitystä yrittäessä liikkumavaraa toiseen suuntaan ei ole ollut. Itse en kyllä lähtisi ihan heti viilailemaan. :seko:
Kyllä mulla ainakin se viilaaminen auttoi...Mittavirhehän tuo on valmistajalta...joko keula tai jarrut.
Kun ne männät ei tosiaan ollu jumissa. Aivan uudet jarrut.
Ei tuo reijän suuremmaksi viilaaminen nyt mikään vaarallinen homma oo. Ainetta tarttee ottaa korkeintaan puolimilliä ja auttaa.
Ja vielä tulee kevennystäkin kaupanpäälle...;)

xtrainer80
12.04.2010, 21.51
Mun pyörässä avidien jarrusatulaa ei saanu millään keskitettyä kunnolla. Aina toinen paloista laahas. Huomasin että satulan liikkumavara oli aivan toisessa reunassaan. (en kyllä ymmärrä miksi mitoitukset voi heittää noin)
Eihän siinä auttanut kun ottaa pyöröviila ja vähän viilata jarrusatuloiden reikiä suuremmaksi toiseen suuntaan. Sitten keskitys onnistui. (ei ollu suuresta mitasta kiinni)

Sulla voi olla sama juttu. Kun satula on aivan toisessa laidassa jo valmiiksi. Toinen pala laahaa kokoajan ja luonnollisesti sen puolen mäntä ei liikukkaan.

Täällä myös alkaneet elixir ärrät laahata, vaikka satulat on keskitetty ties kuinka monta kertaa. Ei kylläkään laahaa kovin pahasti, mutta äänestä kuulee että levyt ottaa kiinni. Pitänee yrittää myös tuota viilahommaa, jos ei muu auta.

Niin ja tuo jarrujen ulina kun ne ovat märät on jotain aivan järkyttävää, pakko oli tulla pois lähimetsän kallioilta kun ei yksinkertaisesti kehdannut ajaa kun siinä oli talojakin suht lähellä. Auttaiskohan jos jarrulevyt puhdistaisi jollain rasvanpoistajalla, vai voiko tuolle tehdä mitään? Menee kyllä jarrut vaihtoon jos tää tämmöistä on. :seko:

JackOja
13.04.2010, 08.26
Täällä myös alkaneet elixir ärrät laahata, vaikka satulat on keskitetty ties kuinka monta kertaa...

Herkistä männät.

Niin ja tuo jarrujen ulina kun ne ovat märät on jotain aivan järkyttävää...

Vaihda jarrupalat.

Mannavelli
27.09.2011, 09.48
Vinkuuhan ne välillä kivasti, mutta käytän säiettä toiseen kysymykseen...

Eli, jarrujen keskittäminen siis, tapahtuuko se yksinkertaisesti jarrusatulan pulttien löysäämisellä, kahvan pumppamisella, kahvan pohjaan painamisella ja kiristämällä? Vai onko siine jokin muu keksitysruuvi tms.? Vuosimalli on 2011.

zeizei
27.09.2011, 10.53
Eli, jarrujen keskittäminen siis, tapahtuuko se yksinkertaisesti jarrusatulan pulttien löysäämisellä, kahvan pumppamisella, kahvan pohjaan painamisella ja kiristämällä?

Juurikin näin. Aina ei tosin onnistu kuin elokuvissa. Parhaaseen tulokseen olen itse päässyt laittamalla siivut käyntikortista molemmin puolin levyn ja palan väliin ja sitten kiristys. Valolla vastapuolelta sohottaen voi myös tarkistaa, että pala on todella irti levystä, kun jarrua ei paineta.

Mannavelli
27.09.2011, 11.16
Tattis! Onneksi ei mitään shimmilevyjä tarvitse laittaa. Se on rasittavaa puuhaa...

A.M.®
27.09.2011, 11.27
http://www.youtube.com/watch?v=x1kezXQVnLY&feature=results_video&playnext=1&list=PL7B27F4BECFB050FB

Se on kovin helponnäköistä BB seiskoilla