PDA

Näytä tavallinen näkymä : Minulla on ilmeisesti pyöräkuume

puu-ukko
15.06.2009, 09.23
Olen ajellut viimeiset 30 vuottta tyytyväisenä Tunturi retkipyörälläni. Sellainen säkkäräsarvinen, 28 tuuman ja 32 millin kummeilla ja pienellä kovalla satulalla varustettu peli.

Nyt pari viikkoa sitten poikkesin pyöräkaupassa pumppua ostamassa. Siinä oli vähän jonoa ja aikani kuluksi katselin myynnnissä olevia pyöriä. Sattumoisin katseeni kiintyi Rossano Cross merkkiseen. Kun sitten olin pumppukaupat hieronut uteliaisuuttani kysäisin myyjältä tuosta pyörästä. Hän piti kymmenen minuutin uskottavan tuntuisen ja innostavan puheen Rossanon avuista.

No siinä heti se ei kummemmin hetkauttannut mutta vähitellen on asia alkanaut pyöriä miellessäni, kaivertaa vähän niinkuin autokuume. Huomaan keksiväni yhä uusia syitä miksi minun pitäisi vaihtaa mutta kun en ole ollenkaan varma olisiko vaihtaminen järkevää, tuollainnen Rossano maksaa kuitenkin toista tuhatta kysyn olisiko tämän lukijoissa joku enemmän kokenut joka voisi minua valistaa, rohkaista tai kehoittaa jäitä
hattuun?

Vaimolta olen jo kysynyt, vaikka olen uuden pyörän hintaa pyöristänyt vahvasti alaspäin en silltä taholta saa rohkaistusta pyöränvaihtoon.

Mitkä mahdollisesti olisivat Rossanossa (tai vastaavassa) ne aivan konkreettiset asiat joista kokisin hekkummaa tai edes vähäisempää onnea ja tyydytystä, mikä olisi paremmin verrattuna vanhaan Tunturiini?

Ajelen lumettomaan aikaan pari kolme kertaa viikossa 30 -60 km lenkkejä pääosin soralla. Pari kertaa kesässä myös muutaman sadan kilometrin vaellus.

elasto
15.06.2009, 09.33
Kyllä mä sanoisin, että toi hankinta on ihan oikeutettu jos olet viimiset 30 vuotta jo edellisellä ajanut. :D

kampipakka
15.06.2009, 09.37
Tuskin tältä palstalta saat jäitä hattuun:)

Mee ja koeaja se pyörä, valitse sopivan kokoinen ja lisävarustele lokarein. Viikon päästä ihmettelet miten et jo aikaisemmin vaihtanut fillaria...

Eikä tuo hinta ole paha, jos vertaa vaikka autokauppaan, tuon vertahan ne nykyään huutelee jo pelkkiä "toimituskuluja".

Santraginus
15.06.2009, 09.43
Kyllä mä sanoisin, että toi hankinta on ihan oikeutettu jos olet viimiset 30 vuotta jo edellisellä ajanut. :D

Juuri tällaista vahvistusta tältä foorumilta pitääkin saada :D!

Kyllä fillarit ovat muuttuneet melko paljon viimeisen 30 vuoden aikana. Jollei muuta, niin alumiinirungotkin saadaan tehtyä todella keveiksi, puhumattakaan hiilikuituihmeistä.

Suosittelen, että käyt vielä koeajamassa himoitsemasi fillarin (ja varmuuden vuoksi pari muuta), niin mielikuvituksesi alkaa loihtia toden teolla hyviä (teko)syitä fillarin vaihtoon :rolleyes:

Ja ainahan voit todeta, että suurin osa wanhan filetsun osista alkaa olla vaihtokunnossa, niin että työmäärä huomioiden taitaa tulla halvemmaksi ostaa uusi :D. Ei se nyt ihan oikeasti näin taida olla, mutta...

kmw
15.06.2009, 09.52
Mee ja koeaja se pyörä, valitse sopivan kokoinen ja lisävarustele lokarein. Viikon päästä ihmettelet miten et jo aikaisemmin vaihtanut fillaria...

... ja etulokariin riittävän iso ropiskeläppä.

*odottelee puu-ukon postauksia* :)

oPa
15.06.2009, 10.03
Voin ihan lämpimästi suositella Rossano Crossin ostamista. Itse ainekin tykkään ajella ko. pyörällä. Varoituksensanana kuitenkin, että se innostui ei sitten jää ainoastaan siihen pyöränhintaan, vaan siihen kaikkeen ehdottoman tarpeelliseen uppoaa kanssa muutama euro. Tosin 30 vuoden jälkeen tämän on myös ehdottomasti ansainnut. :)

JuPu80
15.06.2009, 10.34
Anna palaa : ) Fillari on aina hyvä sijoitus, kun ajattelee, että miten pitkään tuollainen kunnon mankeli kestää...

Kyllä ne vaimotkin sopeutuvat jopa useampaan putkikameliin : )

kpyora
15.06.2009, 10.41
Toinen varoitus: Älä hävitä sitä Tunturia! Teräsrunkoinen Tunturi voi olla ihan kelvollinen nostalgia-/kakkos-/baaripyörä. Niissä oli tosin hyvinkin monenlaisia runkoja, joista osa aika toivottomia.

Jos vaihdat alumiinirunkoiseen, niin osta sellainen, jossa on ainakin haarukka hiilikuitua. Aluhaarukat kun ovat kovia ajettavia.

Markkinoilla on Tuota Tunturiasikin vastaavia uusia pyöriä, kuten esimerkiksi SURLY LHT. Jos tiedät, mitä haluat, niin muutama paja (esim. pyorahuolto.com) osaa koota sinulle juuri sellaisen.

mutanaama
15.06.2009, 10.43
Tämähän on kuin Pro-ana sivusto laihduttajalle:cool:

EePee
15.06.2009, 10.45
Bicycle Aquisition Syndrome..

Joo, kirjoitit väärälle palstalle, jos haluat kuumeen laskevan. Tuo hankinta kuulostaa kuitenkin ihan oikeesti perustellulta ja järkevältä, niin ja todellakin - ansaitulta! Vaarana lienee vain se, että kun antaa pikkusormen, niin... "Miltähän tuo seuraava tuntuisi..?"

Olen itse onnistunut perustelemaan hankintoja sillä, kuinka paljon huonomminkin rahat voisi käyttää (harrikka, golf-osake, kurkusta alas ja sitä rataa...). Kotona perusteluni eivät ole tosin tehonneet. Siellä auttaa lahjonta, joten jossain vaiheessa joutunet ostamaan pyörän tai pari vaimollekin.. (silti kannattaa!) Sitäpaitsi viisaat vaimot kuitenkin pienestä metelistä huolimatta ymmärtää, että parempi se on, että ukko saa välillä vaihtaa harrastusvälineitä, eivätkä lähde vaihtamaan vaimoa.. :D

SuperD
15.06.2009, 12.56
Olen itse onnistunut perustelemaan hankintoja sillä, kuinka paljon huonomminkin rahat voisi käyttää (harrikka, golf-osake,...

Tsot tsot, eivät nämä ole mitenkään toisiaan poissulkevia ;)
"Harrikka" on tehty Itävallassa eikä golfia ehdi pelaamaan kun pitää jatkuvalla syötöllä ulkoiluttaa fillaria metsässä :)

yedi
15.06.2009, 15.01

MUTTA: Kun paholaiselle antaa pikkusormen voi koko käsi mennä...

Itse päivitin vähän alle 20 v. vanhan maastopyörän uuteen pari-kolme vuotta sitten. Hankinta oli varsin perusteltu, kun vanhaan ei enää löytynyt varaosia.

Uuden fillarin myötä ajeluinnostus karkasi käsistä :o. 1,5 v. sitten tuli hankittua täysjousto hankalampaan maastoajoon. Kokeilin tuolla täysjoustolla viime kesänä alamäkiajoa (=sairaan hauskaa). Tänä keväänä piti sitten hankkia alamäkipyörä, kun täysjouston kestokyky alkoi olemaan ylärajoilla.

Kuvitellun 1200 e pyöräpäivityksen hinnaksi on tullut useampi tuhat euroa. Lisäksi varmaan tonni-puolitoista on mennyt varusteisiin, varaosiin ja työkaluihin.

Joo, oli kannattava hankinta :D. Toisaalta hauskaa on ollut, kunto pysynyt kohtalaisena ja olen pysynyt poissa pahan teosta.

Edit: Maantie fillari on vuodelta -87. En uskalla koeajaa uudempaa versiota, kun tiedän jo miten siinä käy :o.

J.F
15.06.2009, 15.32
Vaimolta olen jo kysynyt, vaikka olen uuden pyörän hintaa pyöristänyt vahvasti alaspäin en silltä taholta saa rohkaistusta pyöränvaihtoon.

Tottakai hankit uuden fillarin.:p

Vaimolle voit sanoa että ei tämä ole uusi fillari vaan hankin vaan "uudet värikuoret tuohon vanhaan" Näin yksi kaverini sai uuden stereovahvarin hankinnan onnistumaan sen kummemmin selittämättä.:D

puu-ukko
15.06.2009, 16.11
Saamani asiantuntevan ja myötäelävän palautteen perusteella olen vakuuttunut että on minulle hyvä ja oikein hankkia uusi pyörä.
Päätös on väistämätön, ihan oikeasti kirjoittamistanne järkisyistä :D johtuen tarvitsen sen ja myös siksi että minua kohdanneeseen pyöräkuumeeseen ei muuta lääkettä löytyne. Että kiitosta vaan neuvoista ja kommenteista.

Käytännössä siirryn seuraavaan vaiheeseen eli miten hankin vaimon hyväksynnän hankkeelle.

oPa
15.06.2009, 16.21
Käytännössä siirryn seuraavaan vaiheeseen eli miten hankin vaimon hyväksynnän hankkeelle.

Onhan näitä vaihtoehtoja (ja aiheesta on myös oma ketjunsa):
- Ilmoitat hinnan kustannuksena per päivä sopivalle aikaperiodille.
Tässä tapauksessa siis kuoletetaan 2000e investointi ja 30 vuodessa => vain ~18cnt/pv
- Keksit jonkin huonomman investointi kohteen, niin hyväksyy pyörän helpommin.
- Ostat vaimolle kanssa samalla pyörän
- Moralisoit vaimon rahan kulutusta. (riskialtista)

Täyttävät aikalailla vanhat hyvät keinot: uhkailu, kiristys, lahjonta.

YT
15.06.2009, 16.23
Seksilakko

yedi
15.06.2009, 16.27
Onhan näitä vaihtoehtoja (ja aiheesta on myös oma ketjunsa):
- Ilmoitat hinnan kustannuksena per päivä sopivalle aikaperiodille.
Tässä tapauksessa siis kuoletetaan 2000e investointi ja 30 vuodessa => vain ~18cnt/pv
- Keksit jonkin huonomman investointi kohteen, niin hyväksyy pyörän helpommin.
- Ostat vaimolle kanssa samalla pyörän
- Moralisoit vaimon rahan kulutusta. (riskialtista)

Täyttävät aikalailla vanhat hyvät keinot: uhkailu, kiristys, lahjonta.

Ruikutusta! :rolleyes:

Mies vaan kertoo päätöksestään hankkia uusi pyörä, ei siinä tarvita mitään selityksiä.

samooja
15.06.2009, 16.29
CycloCross!!

Älä hävitä sitä tunturia!!!

higgins
15.06.2009, 16.30
Seksilakko

Montakos fillaria on arvon foorumilaisille tällä keinolla ostettu:seko: Higg

oPa
15.06.2009, 17.18
Ruikutusta! :rolleyes:

Mies vaan kertoo päätöksestään hankkia uusi pyörä, ei siinä tarvita mitään selityksiä.

Kuuluisia viimeisiä sanoja!

Tätä sitten seuraa se seksilakko ja mykkäkoulu, mutta eivät nuo haittaa kun itse on kuitenkin pyöräilemässä uudella pyörällä.

Keskiäkäinen lohjalainen
15.06.2009, 17.48
Olen ajellut viimeiset 30 vuottta tyytyväisenä Tunturi retkipyörälläni. Sellainen säkkäräsarvinen, 28 tuuman ja 32 millin kummeilla ja pienellä kovalla satulalla varustettu peli.
...
Ajelen lumettomaan aikaan pari kolme kertaa viikossa 30 -60 km lenkkejä pääosin soralla. Pari kertaa kesässä myös muutaman sadan kilometrin vaellus.

Noilla kilometreillä voit varsin uskottavasti sanoa Rouvalle että "Vanha on loppuun ajettu, ihan aikuisten oikeesti!" (Muista kuitenkin sanoa että vaimon käyttöikä on huomattavasti pidempi eikä vaihto kevyempään ja responsiivisempaan kilpamalliin ole millään tavalla ajankohtainen kun nykyinen on niin mukava arkikäytössä.)

Kun ostin itselleni maastofillaria, sanoin rouvalle että menen vähän katselemaan fillareita ja että yritän olla ostamatta mitään. Takaisin tultuani sanoin että yritys epäonnistui surkeasti.

Maantiefillarin ostettuani sanoin vain että sain sen halvalla (50% alennus vaan ei sittenkään aivan ilmainen...).

Vepa
15.06.2009, 20.38
Kokemuksesta voi kertoa ruokahalun kasvavan syödessä. Ostin viime vuonna kolmen hengen perheeseen kuusi (6) uutta polkupyörää ja tänä keväänä vielä yhden lisää.:eek::D

apatceh
15.06.2009, 21.03
Kokemuksesta voi kertoa ruokahalun kasvavan syödessä. Ostin viime vuonna kolmen hengen perheeseen kuusi (6) uutta polkupyörää ja tänä keväänä vielä yhden lisää.:eek::D

Ja mulla kaikki valitti ku ostin kaksi. Näköjään tää on suhteellista :)

Mut keskustelun avanneelle: osta uusi kun siltä tuntuu, epäröinti ei kannata sillä se harmittaa myöhemmin.

crued71
15.06.2009, 21.58
Jep... ilman muuta ostoksille ja heti :-)

Meillä on mennyt pyörähankinnoissa homma jo siihen pisteeseen, että emäntä ei jaksa enää kuunnella selityksiä... kuulemma hankinta joka tapauksessa tehdään ennemmin tai myöhemmin väsytystaktiikan turvin, joten miksei sitten anna periksi jo het alkuunsa. Säästyy aikaa ja hermot... on tuo oiva emäntä :-D

AnttiL
15.06.2009, 22.06
Kuten muut jo varoitteli, tänne kun rekisteröityy niin se on sitten mennyttä miestä :D
Ostat fillarin ja sanot vaimolle et nyt meitä on yksi lisää parisängyssä :rolleyes:
Siinä näkee onko suhde kunnossa :D:D

kpyora
15.06.2009, 23.06
Tähän aikaan iltaa on pakko kysyä, mistä löytäisi sellaisen vaimon, joka ei aina kysele pikkuasioiden perään :D

oPa
15.06.2009, 23.10
Tähän aikaan iltaa on pakko kysyä, mistä löytäisi sellaisen vaimon, joka ei aina kysele pikkuasioiden perään :D

Varmaan jostain ulkomailta moisen voisi tilata. Kotimainen tuotanto on vähän sellaista laatua että tuppaa kitisemään. :D

YT
15.06.2009, 23.19
Varmaan jostain ulkomailta moisen voisi tilata. Kotimainen tuotanto on vähän sellaista laatua että tuppaa kitisemään. :D
Luulisi, että niin hyvässä rasvassa olevat eivät kitise.

samooja
16.06.2009, 00.37
Ei se ole naisen syy jos vika on meissä miehissä.

kmw
16.06.2009, 00.56
Tsot tsot, eipä haeta syyllisiä vaan ketjun avaaljale hyvä villari :)
Matsku alkaa sopia perhesuhdeosastoon http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=35243

Esko
16.06.2009, 02.13
Kuten muut jo varoitteli, tänne kun rekisteröityy niin se on sitten mennyttä miestä :D

Mahtaakohan minussa olla jotain perustavanlaatuisesti vialla? Sen jälkeen kun rekisteröidyin tänne reilut yhdeksän vuotta sitten, olen ostanut vain yhden "uuden" pyörän. Ja se oli käytetty Tunturi ATB, jonka sain 20 eurolla. Oikein nolottaa tunnustaa, mutta taloudessa ei ole edes sitä hellasäröä, jolla ostosten puutetta voisi perustella. :(

fiber
16.06.2009, 12.47
Mitkä mahdollisesti olisivat Rossanossa (tai vastaavassa) ne aivan konkreettiset asiat joista kokisin hekkummaa tai edes vähäisempää onnea ja tyydytystä, mikä olisi paremmin verrattuna vanhaan Tunturiini?

Kun vaihdoin parikymmentä vuotta vanhasta uuteen, rungon oikeanlainen jäykkyys oli se suurin muutos. Ylämäet putkelta ja kovavauhtiset alamäet menivät ihan eri malliin kuin ennen. Työmatkapyöräilystä kehittyi pian harrastus, kun oli hyvä fillari alla.

Sen verran laittaisin jäitä hattuun, että vertaisin muutamaa eri fillaria sekä foorumin keskusteluiden että oman ajotuntuman kautta. Kokeile siis edes puolen tunnin verran ennen kuin ostat. Muilta osin sitten onkin mahdotonta antaa neuvoa - on niin parisuhdekohtaista onko yhteiset rahat, onko molemmilla mahdollisuutta harrastaa, kuinka keskeinen harrastus on kyseessä ja mistä asioista neuvotellaan jne... joku jo linkittikin tuonne perhekeskusteluun.

H. Moilanen
16.06.2009, 16.58

Niillä kaikilla on jo tyttöystävät.

Akrim
16.06.2009, 17.40
Meillä menee kyllä niin päin että miehelle joutuu sanomaan: Osta jo ettei enää tartte ruikuttaa :D

jmv83
16.06.2009, 18.53
Mutta jos wanhassa on perstuntuma kohillaan niin miksi vaihtaa... no... jos runko alkaa olemaan jo melto niin ei kun uutta peliä alle.

Ja niin kuin aiemmin on sanottu niin alumiinirunko on kova ajaa... itse korjaisin tuon isommilla renkailla... monien nykyisten pistosuojattujen renkaiden max paineet on 2bar enemmän kuin perusrenkaiden, joten jos laitat vähän isommat kumit alle ei rullaavuus siitä kärsi...

higgins
16.06.2009, 20.04
Ja niin kuin aiemmin on sanottu niin alumiinirunko on kova ajaa... itse korjaisin tuon isommilla renkailla... monien nykyisten pistosuojattujen renkaiden max paineet on 2bar

Niin, 28mm ja 8 bar, eikä yhtään alle. Renkaiden max paino 300gr/ rengas maantieajossa, Higg

jmv83
16.06.2009, 20.30
Niin, 28mm ja 8 bar, eikä yhtään alle. Renkaiden max paino 300gr/ rengas maantieajossa, Higg

ketjun aloittajan pääasiallinen ajo oli 30-60km lenkkejä pääosin soralla... joten sellaset 38-42mm renkaat 5bar paineilla...

samooja
16.06.2009, 22.29
Mistä te keksitte noita ohjeita?

Loma-aika... ihan järkevää keskustella vaimon kanssa aiheesta. Jos minulla olisi vaimo, niin en tiedä mitä sanoisin jos se pistäis 2tonnia tukankihartimeen minulta kysymättä.

Joo, niin oli joo...

kpyora
16.06.2009, 23.48
ketjun aloittajan pääasiallinen ajo oli 30-60km lenkkejä pääosin soralla... joten sellaset 38-42mm renkaat 5bar paineilla...

Renkaiksi 32mm max ja taakse täydet paineet sekä eteen puolikas alle. Käytännössä kaiketi tuollaine 7 bar taakse ja 6,5 eteen. :rolleyes:

Olisin huolissani tuosta renkaiden viiltosuojauksesta. Jos sora on sepeliä, niin silloin normaalirengas ei tahdo kestää. Jos taas kyse on tavallisesta hiekkatiestä, niin siinä menee kyllä 23mm tuubikin. :p

Tämä on vahva käsitykseni lienee :D

Santraginus
17.06.2009, 08.18
Renkaiksi 32mm max ja taakse täydet paineet sekä eteen puolikas alle. Käytännössä kaiketi tuollaine 7 bar taakse ja 6,5 eteen. :rolleyes:

Olisin huolissani tuosta renkaiden viiltosuojauksesta. Jos sora on sepeliä, niin silloin normaalirengas ei tahdo kestää. Jos taas kyse on tavallisesta hiekkatiestä, niin siinä menee kyllä 23mm tuubikin. :p

Tuohon(kin) :) käyttöön hyvä kompromissi lienee 30-622 Schwalbe Marathon Racerit, joissa on jonkin verran kuviota pinnassa, on pistosuojaus ja rullaavat mukavasti olematta silti järkyttävän epämukavat. Ja työmatkapyöräilijälle bonuksena heijastinnauhat kyljissä sekä ainakin luvattu pitkä kulutuskesto, ovathan enemmän touring- kuin racing-renkaat.

Itse olen moisilla ajellut jokusen sata kilometria edessä 6,5 bar ja takana 7 bar paineilla. Itselläni elopainoa on rapiat 80 kg.

oPa
17.06.2009, 09.45
Eihän tuo renkaiden vaihtaminen kallista puuhaa ole, mutta tuossa alussa mainitussa Rossanossahan on vakiona jo Schwalbe Marathon 32. Hieman huonompi rullaamaan varmasti kuin Marathon Racer, mutta aika mukavasti noillakin on maantiellä ajellut. Mitä vähän hiekkatiellä olen toistaiseksi ajellut, niin en silti miksikään valtavaksi nautinnoksi kyseisiä renkaita tunnusta. Tuollaisilla suhteellisen tasaisilla lenkkipoluilla kyllä toimivat hyvin ja ovat mukavat.

ykköseero
17.06.2009, 10.19
Joo, vaihdoin Jaken ensiasennus-continentalspeedkingit (35) Marathon Supreme 32:iin, jotka oikeasti ovatten 30mm leveät.
Maantiellä aivan oivat, ja sorallakin tosiaan kai niin mukavat kuin tuommoset voi olla. Ainakin kestävät tavallisen soratien.

Kumma hinku toisten tiekuntien levitellä sepeliä ihan hyville sorateille, ilmeisesti niiden muutaman rospuuttopäivän pelosta, mitä täällä etelässä (Karjalohja) keväällä on. Auton alla mukava, mutta pyörällä yhtä helvettiä. Niska ja selkä kipeytyy kun jännittää koko ajan että miten nämä kaikki kivet väistää.
Paikoin sepeli on vielä sellaista isoa puolen nyrkin kokoista rompoolia. Prkl.

Muuten kun hyvä, kuiva soratiehän on mitä mainioin alusta; sileä ja kova, parempi kuin huono asfaltti. Ja maisemat, jos joku niitä ehtii ja huohotukselta pystyy katselemaan on sorateiden varsilla usein aika kivoja.

Ainii, ja aiheesta sen verran että kun aika sama tilanne oli aloittajan kanssa täsä kuukausi toista sitten ja silloin cyclocrossi tuntui ihan nappivalinnalta, ja on sitä kyllä vieläkin, mutta maantiepyöräkin olis saman asian ajanut, siis mulla. Mutta onhan se ihan mukava että on optiot tarakkaa ja lokareita varten, jos sitä innostuu reissuun lähtemään.

kahuda
17.06.2009, 23.25
Kerronpa tässä omasta vastaavasta dilemmasta. Omistin pari vuotta vanhan Tunturin "city maasturin" ja pyöräkaupassa pyöriessäni olin jo jonkin aikaa yrittänyt löytää järkisyytä hankkia maantiepyörä. Hintaluokka oli ihan sieltä alapäästä n. 700 €, tosin tästä on aikaa jo lähes kymmenen vuotta. En millään saanut päätöstä tehtyä, ja taas kerran tulin kotiin kaupasta ilman pyörää.

Autosta noustessani ihmetelin että mitä se naapurin isäntä pasteeraa siinä pihalla. Oli sen näköinen että sillä oli jotain asiaa mutta ei meinannut saada sanottua. Hetken päästä se kuitenkin rohkaisi itsensä ja kipaisi sisältä uuden hiilikuituisen driverin, siis golfmailan. Kehui että sai sen tosi halvalla, hieman yli 500 €, ja nyt pitäisi pallon lentää pitkälle ja suoraan.

En tainnut sanoa sille mitään, hyppäsin autoon ja ajoin tuhatta ja sataa takaisin pyöräkauppaan, ja ostin ko. kilpurin.

Tarinahan ei tietenkään päättynyt tähän, vaan muutaman vuoden jälkeen harmittelin kun en ostanut parempaa, ja taas ei meinannut löytyä järkisyitä pyörän vaihtoon. Mutta lopulta totesin että liika järkevyys tappaa intohimon ja hankin uuden paremman, kevyemmän ja kauniimman...

Eli ei kun kauppaan.

higgins
17.06.2009, 23.48
Mutta lopulta totesin että liika järkevyys tappaa intohimon ja hankin uuden paremman, kevyemmän ja kauniimman...

Parempi vaihtaa silloin tällöin fillaria kuin vaimoa:p Toisaalta tällä naamalla tuo fillarin vaihto on huomattavasti helpompaakin;)
Higg

puu-ukko
18.06.2009, 20.03
Vakuutellakseni vaimoani pyöräilyharrastukseni vakavuudesta (siis että saisin luvan uuden pyörän ostoon) laitoin vanhan Tunturini autoon ja ajoin Ylistaroon. Sieltä sitten ajelin pyörällä Lapuan, Kauhavan, Lappajärven kautta Alajärvelle (140 km). Jotenkin onnistuin hotellin pihassa tiputtamaan pyörälaukussa olevan koukun takarattaisiin ja kun sitten talutin pyörää kuului "kronks". Ylimääräinen osa oli lohkaissut takavaihtajan mekanismin irtipoikki.
Vietin illan synkkydessä, puntaroin taksikyytiä, liftaamista jne päästäkseni autolleni. Majapaikkani henkilökunta kertoi että kylällä on pyöräkauppa, laitoin pientä toivoa siihen.

Aamulla talutin siipirikon pyöräni sinne ja esitin asiani pyörämyyjälle. Hän valitteli että ei ehdi ja sitäpaitsi ei noin vanhaan pyörään edes tarvittavia osia löydy. Minä kuitenkin kerroin tarinani ja synkän tilanteeni hänelle, kauhistelin taksihintoja ja huonoja ilmoja, taisin vähän kehua Alajärven menetystä pessäpallossakin. Mies ei sanonut mitään mutta lähti vaivihkaa tutkimaan varastojaan palasi uusi takavaihtaja kädessään ihmetellen että kuinka sellaisen löysikin ja hiljaa jupisten asensi sen pyörääni. Ja hienosti pelitti, ajelin tyytyväisenä hirvittävässä vastatuulessa autolleni (90 km).

Mitä tästä opimme? Ensimmäiseksi että maaseudulta löytyy hienoa palvelualtiutta. Jos satutte ajamaan Alajärven ainoan pyöräkaupan ohi käykää ihmeessä toteamassa. Remontin hintakin oli niin halpa että vaikka olen sangen nuuka ja taipuvainen jopa tinkimään annoin 1o euroa extraa.

Palveli myös alkuperäisessä tarkoituksessaan, luulen että lupa uuden pyörän hankkimiseen on aimo askelen lähempänä.

Ja vielä senkin opin että parin päivän pyöräretki aurinkoisella joskin tuulisella Pohjanmaalla ei ole hassumpi kokemus.

kpyora
18.06.2009, 23.14
Niillä kaikilla on jo tyttöystävät.

Joo, noin sanoi yksi vanha tyttöystäväni, kun lempatessaan minut totesi, että hänen siskonsa... :p Eikä siinä siskossakaan ollut mitään vikaa :rolleyes:

plehti
18.06.2009, 23.59
Vsitäpaitsi ei noin vanhaan pyörään edes tarvittavia osia löydy.

Tässä sinulle vahva perustelu uuden pyörän ostamiselle: Uuden pyörän hankinta säästää selvää rahaa - ei mene rahaa hotelliin ja taksimatkaan, kun uuteen pyörään saa varaosia. Ja lisäksi kyllä vaimo ymmärtää, ettei rakasta aviomiestä voi jättää ulos kylmään vesisateeseen vanhan pyörän kanssa, johon ei saa edes varaosia...

/ Panu.

P.s. Ja kyllä 30 vuodessa pyörät ovat aikaslailla kehittyneet, uuden pyörän hankittuasi ihmettelet miten ihmeessä pystyinkään ajamaan vanhalla niin pitkään...

peki
20.06.2009, 22.57
Saamani asiantuntevan ja myötäelävän palautteen perusteella olen vakuuttunut että on minulle hyvä ja oikein hankkia uusi pyörä.
Päätös on väistämätön, ihan oikeasti kirjoittamistanne järkisyistä :D johtuen tarvitsen sen ja myös siksi että minua kohdanneeseen pyöräkuumeeseen ei muuta lääkettä löytyne. Että kiitosta vaan neuvoista ja kommenteista.

Isot pojat sanoivat, että vaimolta on helpompi saada anteeksi kuin lupa.

puu-ukko
02.07.2009, 22.39
Paljon rohkaisevan palautteen vakuuttamana ostin sitten uuden pyörän (Nishiki Cross Road). Ratkaiseva oli Peki:n viisaus "vaimolta on helpompi saada anteeksi kuin lupa". Saas nyt nähdä.
Kiinnostaneeko nyt eli ei kirjoitan pari riviä tuntemuksista kun saan vähän perstuntumaa uuteen pyörään.

peki
04.07.2009, 01.33
Nyt kun olet saanut ns. pään auki, niin halutessasi päivittää fillaria; turvallisuusasiat menevät tosi hyvin läpi. Jos haluat esim. paremmat jarrut tuohon pyörään, niin kannattaa vedota jarrutusmatkan lyhenemiseen. "Kultaseni, se 30 cm jarrutusmatkan lyhentyminen voi merkitä sitä, että että siviilisäätysi pysyy rouvana, eikä muutu leskeksi ja lapset orvoiksi". Nastarenkaisiin käy sama perustelu.

Fillarin ympärivuotista käyttöä voi aina perustella ilmastonmuutoksen torjumisella. Mikäli esitetään epäilyä pyörän soveltuvuudesta talvikäyttöön, kannataa heti käyttää tilaisuus hyväksi ja hankkia talveksi talvipyörä. Tai ainakin talvikiekot. Talvikiekotkin kannattaa hankkia siten, että "vahingossa" ostaa sikakeveät kiekot, jotka siis oikeasti tulee kesäkäyttöön maantielle. Nämä kannattaa ehdottomasti ostaa tai olla ostavinaan "ulkomaisesta nettikaupasta", joihin "ei tietenkään voi mitään palauttaa tai ainakaan sieltä ei mitään rahoja kovin helposti saa takaisin tai jos saakin niin ei ainakaan kaikia rahoja ja rahditkin sinne Saksaan maksaa vaikka mitä". Sitten hankitaan se oikea 3-ristiin puolattu, kuitenkin alle 1900 g painava, kiekkosatsi talvikäyttöön.

Talvikäytöllä voi sitten perustella sikatehokkaiden valojen hankintaa: "Tuolla pimeydessä pitää näkymisen lisäksi myös nähdä mihin ajaa, "ethän toki halua että kaadun ja loukkaannun ja jopa menehdyn ajaessani surkeilla valoilla ulos tieltä tai johonkin tiellä olevaan esteeseen tai se siihen pyöräreitin varrella olevaan tarhaan tenaviaan kuskaava, kaahava, V70:n ääliökuski, ei näe minua ja ajaa päälle, kun viimeksikin maanataina jouduin tekemään lukkojarruksen sen tohelon takia". Noiden pyöräilyn vaarojen korostamissa kannattaa kuitenkin pitää joku raja; muuten voi tulla ehdotuksia koko pyöräillyn hylkäämisestä. Tähän voi vastata vetoamalla hankittuun kalustoon sitoutuneen pääoman järkevällä käytöllä: "Nää vehkeet menee murto-osalla hankintahinnastaan , jos näitä rupeaa käytettynä myymään. Ja käyttöä varten nämä on hankittu. Jos nämä olis myyntiä varten hankittu, olisin pyöräkauppias."

Terveyteen kannattaa myös aina vedota, varsinkin jos sattu olemaan hieman ylipainoa (kuten minulla, eikä pelkästään hieman). Netistä löytyy vaikka kuinka paljon laskureita, joiden avulla on helppo todistella tulevaa laihtumistaan pyöräilyn avulla. Jos tulee ehdotuksia juoksemisen kaloria kuluttavasta vaikutuksesta, niin voi aina vedota siihen että "fillarointi ei rasita niveliä samalla tavalla iskevästi kuin juoksentelu ja sitäpaitsi fillarilla näkee enemmän samassa ajassa kuin juosten ja kesällä ei ole niin kuumakaan kun ajoviima viilentää ja ötökätkään ei syö. Mie en sitten niin yhtään kestä niitä ötököitä, en kyllä mee ollenkaan ulos liikkumaan jos niitä on yhtään".

En minä sillä, että olisin noista mitään käyttänyt:-)

Jazman
04.07.2009, 02.05
Terveyteen kannattaa myös aina vedota, varsinkin jos sattu olemaan hieman ylipainoa (kuten minulla, eikä pelkästään hieman). Netistä löytyy vaikka kuinka paljon laskureita, joiden avulla on helppo todistella tulevaa laihtumistaan pyöräilyn avulla.

alleviivaan tuon...
itse poltin yli 10kg viime vuonna pyöräteillä, kun tuo pyöräkärpänen puraisi ja aloin sotkemaan useamman kerran viikossa noin 20km lenkkejä

nyt on paino pysynyt aika samoissa lukemissa ja kunto kohentunut, jopa niin että rouva on ollu ns. äimän käkenä ;)

ilkkako
05.07.2009, 01.19
Meillä menee kyllä niin päin että miehelle joutuu sanomaan: Osta jo ettei enää tartte ruikuttaa :D

Jaaha, täällähän voi keskustella perheen kesken... :)

Täytyy kyllä sanoa vaimon puolustukseksi ja lompakon kauhuksi, että monta fillarin osaa olisi jäänyt hankkimatta ilman kannustusta.

dakar-xam
05.07.2009, 09.12
Melekosia hellasäröjä teillä, jos harrastusvälineiden hankinta on noin monimutkainen operaatio. :eek: Meillä molemmat ostaa mitä haluaa, eikä tarvii pelätä kotona nousevaa hirmumyrskyä.

Sitä paitsi mä olisin tosi onnellinen, jos mies ilmoittaisi ostaneena hienon pöörän. Se tarkoittaisi sitä, että sen nykyinen pyörä, karmivaakin karmivampi Nopsa häviäisi tuolta varastosta. :D

kolajuoma
05.07.2009, 10.49
Itellekki nous pyörä kuume (kiitos kaverin) ja kotona tuli vähän hellasäröä kun ilmotin löytäneeni 450e pyörän minkä ajattelin ostaa (joka tosin osottaui huonoksi ja jäi ostamatta), hieman mietintään sitten ja ilmoitin myöhemmin että otankin kalliimman ja paljon paremman (Spessun tricross single) siitä sitten vain kohautettiin olkapäitä enää vaikka hinta lähes tuplautui. Huomenna sitten hakemaan uutukaista.

edit: nii hyvä peruste oli että sain sen 200e alennuksella siitä mikä sen hinta olisi pitänyt ollla keväällä :D

Jann
06.07.2009, 23.31
Minulla on polkupyora. Se on retkipyora. Se sopii kayttotarkoituksiini (jotka ovat 25 km tyomatka silloin talloin ja kersan kuljetus kyydissa viela harvemmin) taydellisesti. Pyorani on pari vuotta vanha. Silla ei ole hirveasti ajettu, joten se on hyvakuntoinen. Ainoastaan isoin eturatas on hieman kiero, mutta vaihteita saatamalla sai hairitsevan rohinan poies.

Koska tyomatka sujuu niin mallikkaasti, niin ajattelin tassa lomillani polkaista mummolaan. Sinne on matkaa reilut 100 kilometria. Luottamus matkan taittumiseen on vahva. Ainoana huolenani oli berberin kestavyys. Rupesin siis miettimaan pyorailyhousujen hankkimista. Huomasin etta ovat kalliita. Yli satasen jopa useimmat. Talta kirotulta foorumilta sain lukea, etta halvimpia housuja ei kannata ostaa. Joku seetanan neropatti keksi myos kirjoittaa, etta retkisatula hiertaa joka tapauksessa, vaikka olisi kuinka hienot ja setan hyvaksymat steryleenit.

Rupesin siis miettimaan satulan vaihtoa. Satulatpa ne vasta ovatkin kalliita. Herra Visa kaipaa vielakin saataviaan parin viikon takaiselta ulkomaan reissulta ja vuokranantajakin ilahtuisi varmaan edes lyhennyksesta. ..Jotenkin kuitenkin unohdin kurjan talouspoliittisen tilanteeni ja rupesin miettimaan kannattaako tuommosta ikavaa retkipyoraa ruvetakaan paivittelemaan. Mummolaanhan tassa kuitenkin ollaan menossa! Veljenkin haastoin matkaa polkemaan. Veljella on Cannondalen Iron Man pyora. Se nayttaa ja tuntuu jotenkin menevammalta siina mun Inseran vieressa.. ..Joku tolvana toisella foorumilla oli sijoittanut jarkyttavan summan rahaa johonkin halvatun zyklo korssariin. Typeraa..

Sitten napsahti paassa. Pyorahuoltoon lauttasaareen heti paikalla testaamaan vaan jotain ccpyoraa. Koko pitka viikonloppu taalla 180 sivuista cc ketjua lukeamassa. Tanaan lahin ennen kuin kaupat aukes kymmenelta kierrokselle. Seittemalta olin takasin. 6 kauppaa ehin kiertaa. Kymmenkunta testiajoa suorittaa. Aivan jarjetonta touhua. Hyva etta lounastamaan maltoin valissa menna..

Laskeskelin etta, jos nyt lakkaan syomasta, niin tonnin verran voin pyoraan laittaa oheistuotteineen ja saan silti vuokrat kunnialla maksttua ja visalaskunkin sit joskus, ehka jopa ajallaan.. No eihan se tonni riita edes konkeliin. Tassa muutamia lemppareitani talta paivalta:
http://www.velosport.fi/index.php?main_page=popup_image&pID=1369&zenid=efd9a988da3ed80ac2aa17447f4362d0 Oikein kivan nakoinen. Oikein kivat osat. Oikein kova penkki. Jos tosta jotain ikavaa haluaa hakemalla hakea, niin 500 e ylittyy budjetti jo pelkasta pyorasta. Eika silti taida olla ultegraa kaikki osat.

Focus MARES EXPERT 20-G Ultegra, larun pyorassa 1300e. Nyt olis sit kaikki niin ultegraa, niin ultegraa. Tamakin ihan kivan nakoinen. Kiva silla oli myos sotkea menemaan. Vaihteet tosiaan sano vaan naps, naps. Ei ollenkaan ollu sita rohinaa valissa. Vaihteet myos pysyivat paikallaan ja etuvaihtajakin teki tosiaan tyota kaskettya, eika vasta sitten kun sekunti tolkulla koittaa vaantaa koko jarrukahvaa irti. Miinuksena hinta joka ylittaa pelkan pyoran osalta budjetin 300 e.

En ymmarra miksi ma oon niin viehtynyt tahan: http://www.pyorahuolto.com/img.php?id=21&type=maantie&n=1 Ei ollu hauskin ajettava. Vaihteet aivan hanurista noiden parempien jalkeen (oli viimeinen mita koitin tanaan). Hinta ei juurikaan sen edullisempi, kuin muidenkaan vastaavien. 200 yli budjetin. Todennakoisesti korkeampi ajoasento vaan miellytti retkipyoraan tottunutta.

Huvikseni vaan kokeilin tammosta, vaikka se oli vahan liian pienikin: http://www.pyorahuolto.com/img.php?id=30&type=maantie&n=3 Tai kai se oli tuo. Punanen se ainakin oli. Mummot lauttasaaressa ihmettelee varmaan vielakin, jotta mika kumman venakkofani vetaa hullun lailla hiekkatieta naama hangon keksina. Eihan se hymy meinannu lahtea korvista millaan. Koeajon jalkeen piti menna pihalle rauhottumaan ja antaa sto.. ..mielialan laskea.
Siis munhan oli tarkoitus hankkia vaan parempi mankeli rauhaisaan tyomatka-ajoon ja kayda samaisella vehkeella mummolassa. Nyt rupesin pikkasen miettimaan, jos vaikka kavis joskus tekemassa sita mihin nuo cc-pyorat on tarkoitettu. Kiipeis vaikka puuhun noin ens alkuun..

Jake the snake jai ikavasti testaamatta kun ei ollu passelia kokoa kauppaveljeksilla koeajettavana. Sekaan ei kyl mun budjettiin mahdu..

Vaan eikohan me nyt laiteta budjetit uusiks. Herra visan kanssa on sovittu, etta perjantaina voitais pyora hakea. Roihuvuoressa vois viela kayda suhailemassa paikallisen huollon anti, ja joku Bianci olis ehka kiva kokeilla myos. Eikos inttersportissakin joku konkeli ollut kaupan? Oliskos muita ehtotuksia?

Nii, ja voinhan ma tehda niin kuin yks kaveri ehdotti, etten osta mitaan. Kayn vaan koeajelemassa kaikkia kivoja pyoria silloin kun mieli tekee:).

Pahoittelut kirjoitusasusta ja typoista. Rasittava p@5k@ taa kannettava.. ..eikun loisto pelihan tama. Viimevuoden aceri. Thaimaasta ostettu. Haluisko joku vaihtaa tan koon 54 cyclocrossariin? Tai kaytettyihin henkseleihin? Ihan sama mika koko.

puu-ukko
23.07.2009, 09.10
Saamani palautteen vakuuttamana hankin muutama viikko sitten 30 vuotiaan Tunturini tilalle uuden cyclocrossin (Nishiki Cross Road). Niinkuin monet kirjoittajat valistivat olen saanut havaita ovat pyörät kehittyneet. Uusi pyörä on siivittänyt harrastukseni aivan uusiin mittoihin ja nautinnnon ja hyvänolon tunne on vertaansa vailla. Nytkin eilisen ja toissapäivän aikana poljin hekkumoissani 300 kilomterin taipaleen.
Pyöräilyintoni on saavuttanut sellaiset mitat että nyt yltiöpäisyydesssäni harkitsen oikeiden pyöräillykenkien ja klossipolkimien hankintaa.

Siinä miten vaimolta sain suostumuksen (hänen) mielestään kalliin pyörän ostoon ovat tämän palstaan neuvot suuresti auttaneet. Olen parhaita niistä hänelle ääneen lukenut. En tosin ole aivan varma heltisikö lupa yksinomaan vinkkien pohjalta vai siksi että hän väsyi kuunntelemaan jatkuvaa marinaa aiheesta.

Keskiäkäinen lohjalainen
23.07.2009, 13.17
Pyöräilyintoni on saavuttanut sellaiset mitat että nyt yltiöpäisyydesssäni harkitsen oikeiden pyöräillykenkien ja klossipolkimien hankintaa.

Samalla kauppareissulla voit sitten hankkia myös oikeat pyöräilyhousut (sellaiset topatut) sekä paidan, takin ja hanskat. Jo vain siirtyy taas nautinto ulommalle orbitaalille. Vähän ajan päästä lähinnä vaan manailet, miksi et päivittänyt fillariasi ja ajovarusteitasi jo 20 vuotta sitten :-) Minulle kävi niin. Bianchi + Löfflerin kuteet on aivan eri asia kuin Tunturi + Verkkarit.

conard
26.01.2010, 13.03
Saamani palautteen vakuuttamana hankin muutama viikko sitten 30 vuotiaan Tunturini tilalle uuden cyclocrossin (Nishiki Cross Road).

Mainitsit ensimmäisessä viestissäsi, että Rossano herätti alun perin mielenkiinnon. Kertoisitko, miksi päädyit Nishikin Cross Roadiin sitten loppujen lopuksi? Itsellänikin olisivat nuo pyörät kiinnostuksen kohteena.

Ja koska kaivoin vanhan ketjun (käytin hakua), niin joku muukin voi kommentoida noiden pyörien hyviä tai huonoja puolia. Cross Roadista löytyi haulla aika huonosti infoa.

pena57
27.01.2010, 11.00
Varoitan sinua puu-ukko. Pyöräkuume on tarttuva ja leviävä tauti. Minunkin vaimo vastusti aluksi uuden maantiefilon hankkimista, kun se on niin kalliskin ... Sopivasti pyöristämällä hintaa alaspäin sain hänet puhuttua ympäri.
Nyt on sit varmaan iskenyt taudin kakkosvaihe. 3000km eli reilun kesän ajettu pyörä tarttis päivittää, ja rahaa palaa. On se kumma, kun vanhalla Nopsalla ajelin tyytyväisenä yli 20 vuotta eikä ollut tunnettakaan, että olisi tarvinnut jotenkin uusia. Sitten meni taka-akseli vääräksi, ja sen metsästämisessä sit olikin hommaa, ja tuttu pyöräkauppias sanoi, ettei näihin oikein saa enää mitään osia, niin sitten päädyin uuteen.( Nopsa toki edelleen cruisailukäytössä)
Nälkä siis kasvaa syödessä, ja niin kuin kaikissa harrastuksissa, rahaa palaa juuri niin paljon kuin on varaa, ellei vähän enemmän. Mutta kivaa on

syklopaatti
27.01.2010, 13.00
Varoitan sinua puu-ukko. Pyöräkuume on tarttuva ja leviävä tauti.
Komppaan. Mäkin ostin viime kesänä käytetyn ikivanhan maastopyörän. Aattelin ,että tällä ajaa pitkään. P-skan marjat. Ei menny kun kuukausi niin ostin yli tonnin jäykkäperän ja ny tuli hankittua hiilari maantierunko johon pitäs osat ostaa ja kasata se. Seuraavaks projektiks meinasin hommata vähän järeemmän all-mountain/free täpärin. Rahaa palaa ,mutta se on sen arvoista.:) Tähän tautiin ei taida olla lääkettä:cool:.

Juha_H
27.01.2010, 14.54
Ainoa lääke on hankkia niin hyvä ettei tarvitse haaveilla paremmasta. Rahaa palaa todella iloisesti mutta pääsääntöisesti huomattavasti vähemmän kuin sen tavanomaisemman autokuumeen hoidossa. Itse olen kasailemassa tänätalvena yli 4 kertaa arvokkaampaa maantiefillaria kuin mikä on ollu kalleimman omistamani auton arvo :) Kun ajelee autoilunsa "romuilla" niin jää harrastehankintoihin paaaaljon mukavemmin rahaa.

runttaaja
31.05.2014, 10.09
Viime päivät olen vimmatusti yrittänyt keksiä syytä hommata uutta runkoa / pyörää ympärivuotiseen työmatka-ajoon keskuspuiston hiekkateille. Ongelma on siinä etten keksi parempaa vaihtoehtoa kuin nykyinen pyöräni joka on 29 inbred alfine navalla ja surlyn jäykällä keulalla.

Puolitoista vuotta sitten kasasin sen "ikuiseksi" laitteeksi mutta voi voi kun nyt on rungosta lähtenyt pieniä paloja maalia ja se on vähän tylsän värinenkin. Lisäksi keulasta on sahattu cantitapit irti ja siksi sekin voisi olla esteettisempi. Onhan tässä jo riittävästi syytä?

Olen katsellut El Mariachia, Kona Unittia ja Genesiksen high latituden 2013 vuoden upean pronssista runkoa. Reynoldsin 520 teräsputket tai Salsan japanilainen kolmoisohennettu teräs toisivat varmasti uuden onnen elämääni verrattuna on onen rautaan... Välillä olen virtuaalikasannut On one lurcheria kun olisi hieno ja halpa hiilarirunko.

Pistäisin joko kompliittiin alfine navan tilalle ja vanhan pyörän myyntiin / vaihtaisin vaan rungon ja keulan vanhaan. Kaipa tuo kasaamani inbred menisi melko hyvin kaupaksi?
Voisiko joku perustella puolestani miksi tarvitsen uutta kalustoa ja löytyykö ylipäätään parempaa vehjettä ympärivuotiseen työmatkakäyttöön?

Mietin myös vanhan rungon maalaamista mutta pelkään että jälki ei tyydytä ja tämä laastari irtoaisi melko nopeasti.

Jenkka
31.05.2014, 11.22
Nyt helpotti...sain sen verran itsestäni irti, että hain muutossa toissavuonna jälkeen jääneen vanhan dbs teräsrunkoisen pappapyörän takaisin kotiin. Oli eilen kiva kruisalla nostalgisesti pubin kautta himaan...

Justiina
31.05.2014, 12.22
Voisiko joku perustella puolestani miksi tarvitsen uutta kalustoa

Meidän perheessä on päädytty toteamaan, että "mutku mä haluuuuun" on aivan riittävä peruste. Järkeä ei näissä fillaritouhuissamme ole enää aikoihin ollut eikä enää viitsi käyttää kallista aikaa rationaalisten perusteluiden keksimiseen (kun senkin ajan voi käyttää speksaamiseen ja nettikauppojen pläräämiseen).

stenu
01.06.2014, 09.45
...Olen katsellut El Mariachia, Kona Unittia ja Genesiksen high latituden 2013 vuoden upean pronssista runkoa. Reynoldsin 520 teräsputket tai Salsan japanilainen kolmoisohennettu teräs toisivat varmasti uuden onnen elämääni verrattuna on onen rautaan... Välillä olen virtuaalikasannut On one lurcheria kun olisi hieno ja halpa hiilarirunko...

Mä voin toimia kuumetta alentavana tässä tapauksessa - ihan hirveesti ei Runko On Onesta parane "kolmoisohennettuun" Salsaan tms. vaihtamalla. Samanlaisia noin 2,5 kilon runkoja nuo ovat kaikki ja Reynoldsin 520:kin lienee käytännössä samaa kamaa kuin On Onesi 4139 CroMo. Sorry, jos pilasin päiväunesi :)

Mutta jos haluat kuumettasi edelleen kasvattaa, niin kannattaa katsella vaikkapa Pohjois-Italian suuntaan Gasventinovelle. Sieltä saa käsin hitsattua Columbuksen Zonaa melkeinpä samalla rahalla ja sitten aletaankin puhua jo ihan toisen tason rungosta. http://www.gasventinove.com

arctic biker
01.06.2014, 11.06
Tuolta http://gravelgrindernews.com/raleigh-tamland-two-on-test/
jäi mieleen tämä:

The Tamland is made from steel, Reynolds 631, to be exact. Raleigh went to Reynolds when they were developing the Tamland with the intentions of using an 853 tube set. However; it was changed to 631 on the insistence of Reynolds when they learned it was to be a more vibration reducing design for gravel. 853 being deemed too stiff for the application.

runttaaja
01.06.2014, 14.40
Mä voin toimia kuumetta alentavana tässä tapauksessa - ihan hirveesti ei Runko On Onesta parane "kolmoisohennettuun" Salsaan tms. vaihtamalla. Samanlaisia noin 2,5 kilon runkoja nuo ovat kaikki ja Reynoldsin 520:kin lienee käytännössä samaa kamaa kuin On Onesi 4139 CroMo. Sorry, jos pilasin päiväunesi :)

Tämä oli kyllä aika lailla tiedossa mutta toivoin ettei näin olisi. Pakko löytää jotain parempaa jotta voi sitten itselleen perustella että minähän tarvitsen tuon koska se on paljon parempi kuin tämä vanha. Gasventinove oli muuten hyvä vinkki ja tarvitsisin ehdottomasti tuon stambek 29:n mutta dropoutit oli vain vaihdepyörälle. Ehkä sitä pitää sitten tyytyä vaikka hiilarikeulaan koska parempi ja kevyempi ja nopeammin töihin:rolleyes:

stenu
01.06.2014, 17.24
Stambekkiin saa myös EBB:n tai sliderit, ihan kumpi vaan on enemmän mieleen... :)

https://farm8.staticflickr.com/7308/13602296094_651c701ffc_b.jpg

Tuohon Raleighin Reiskapropagandaan en ihan usko. Kuulostaa lähinnä huonolta selitykseltä sille, että ovat päätyneet edullisempaan putkeen :). Jos olisi 631- ja 853-rungot, joissa putkien seinämät olisi saman vahvuiset saattaisi vielä ehkä jollain tapaa pitää paikkansa, mutta silloinkin ero olisi varmasti niin pieni, että pitäisi olla varsinainen rinsessa niitä vertailemassa. Todellisuudessa kuitenkin 853-putki on yleensä ohuempaa, jolloin se myös myötää enemmän, on kevyempi ja silti kestävämpi kuin 631.

runttaaja
01.06.2014, 18.01
On niin helevatan sekavat noi gasventinoven kotisivut ettei sieltä oikein löydä mitään tietoa. Vain osa sivuista on käännetty englanniksi mutta uskotaan että natiivi italialainen saa tilattua rungon minkälaisena vaan:) Itse en noista sivuista riittävästi ymmärrä.

stenu
01.06.2014, 18.23
...mutta vastailevat sähköposteihin ihan ymmärrettävällä tönkeröenglannilla.

arctic biker
01.06.2014, 19.13
Tuota pitikin jo pikkaisen kuukkeloida, onhan tää tietysti vanha tarina, en löytänyt teknisesti parempaa, sorry. http://www.habcycles.com/m7.html

stenu
01.06.2014, 20.31
Tai sitten asian voi ratkaista näin (http://www.woldcycles.co.uk/bicycles/production/elm-howies-edition): Kasiviiskolmosesta etukolmio ja Columbuksen Lifeä takahaarukka. (Tuo nostaa pientä kuumetta täällä päin... :))

arctic biker
01.06.2014, 20.55
Jotenkin mullon käynyt että osat miinus yksi cantijarru sekä 9v että 10v kahvoilla löytyis. Pienen pientä kuumotusta lähinnä Cross-Checkiä kohtaan alan tuntea. Muutenhan tuo heräte-ostoksena aikoinaan tullut käytetty Maverick kelpais mutta on turhan iso ja vain maantierengasta taakse huolii. Toivotaan hyvää puolukkavuotta.