PDA

Näytä tavallinen näkymä : Formula R1

Muusi
02.06.2009, 19.09
Ehtoota,

Itsellä on harkinnassa XC kulkineeseen ko. jarrut ja koittaisin tiedustella onko kellään kokemusta näistä jarruista? Kuinkahan helposti saa viriteltyä taakse 140mm jarrulevyn? Valmista adapteria ei ainakaan Formulalta löydy, mutta saako esim. Hopen 140mm adapterin taiteiltua paikalleen? Myöskin millainen mahdollisuus on laittaa Goodridgen letkut kiinni R1 jarruihin? Vai onko edes kannattavaa kun R1:ssa näyttäisi olevan jonkin sortin punosletkut jo valmiina?

Kiitos kaunis jo valmiiksi.

L.A.D.E
03.06.2009, 08.01
Yleensä 160 mm etuadapteri on takana 140 mm adapteriksi ok,esim avidilla yms...

Leku
03.06.2009, 08.16
Myöskin millainen mahdollisuus on laittaa Goodridgen letkut kiinni R1 jarruihin? Vai onko edes kannattavaa kun R1:ssa näyttäisi olevan jonkin sortin punosletkut jo valmiina?

Tuskin kannattaa, mikäli ei halua jotain värillistä letkua.

Tommonen punosletku on ainoastaan suurta huijausta, koska toi punos on kyllä vaan ihan puhtaasti kosmeettinen ulkokuori ja sisällä on sitten jotain muovia mitälie, mikä sen paineenkeston tekee. Sopii letkuja lyhennettäessä katsoa itse, kuinka tiukkaa tavaraa tommonen punos oikein on, mikäli joku ei usko.

Mä en ainakaan omasta mielestä saanut YHTÄÄN lisää tuntumaa noilla Goodridgeilla vrt. alkup Formulan musta muoviletku. Lisäksi vielä se, että toimivuudeltaan pidän tommosta Formulan(kin) helmiliitosta parempana kuin Goodridgen harrastamaa irtiruuvattavaa/uudelleenkäytettävää liitosta.

Koreamman ulkonäön saa tietty Goodridgeilla, kun on värillisiä kapineita, mutta anodisoitua alumiinia kun ovat, sopii olla ruuvatessa vähän varovainen.

http://i58.photobucket.com/albums/g266/nokianneule/DSC00002-5.jpg

Mitäs sitten parjattaisiin, päivä on vasta nuori. :rolleyes:

Leku
03.06.2009, 08.20
Ainiin.

Jos noitten R1:sten ilmaus, tai oikeastaan kahvan rakenne, on samanlainen kuin noissa Oneissa, niin kannattaa olla aika helläkätinen jos painat ilmatessa nesteet alhaalta ylös.

Kun painaa vähän liian lujaa/nopeasti, niin ainakin toi Onen kahva hengittää nesteet pihalle tuonne onton kahvan sisään. Ai mistä tiedän?

Näkyy se DOT:ti poistavan maalit ainakin tuosta Formulan kahvan clampista, mitähän kivaa tekee hiilikuitutangolle ajanmittaan... ei välttämättä mitään, mutta eipä viittis kokeillakaan.

pööräilijä
03.06.2009, 13.29
Ehtoota,

Itsellä on harkinnassa XC kulkineeseen ko. jarrut ja koittaisin tiedustella onko kellään kokemusta näistä jarruista? Kuinkahan helposti saa viriteltyä taakse 140mm jarrulevyn? Valmista adapteria ei ainakaan Formulalta löydy, mutta saako esim. Hopen 140mm adapterin taiteiltua paikalleen? Myöskin millainen mahdollisuus on laittaa Goodridgen letkut kiinni R1 jarruihin? Vai onko edes kannattavaa kun R1:ssa näyttäisi olevan jonkin sortin punosletkut jo valmiina?

Kiitos kaunis jo valmiiksi.

mulla on tollaset R1 valkosena, kokemusta on vaan kisaamisesta ja lenkeiltä, remonttia en oo vielä tehny. tehoo jarruis on paljon. letkuissa ei oo ainakaa mun mielestä syytä vaihtaa paitti jos väriä haluaa:rolleyes:. tein vähä tutkimusta ku ei täs muutakaa ollu niin; shimanon etu 160mm adapterissa luki että taakse 140mm levylle sopis, kaikkiin reikiin sopi niin jarruis ku rungossaki, etten nää syytä miks ei sopis hopenkin adapterilla ja ainaha prikoilla pystyy vähä sääteleen. oon suunnitellut keventää levyista ku vakoi 180mm olis varaa ottaa pois.

Muusi
03.06.2009, 20.37
Mitenkäs noissa sitten onnistuu itse letkun irroitus ja lyhennys? Rungon läpiviennit ovat sellaiset että letkun joutuu irroittamaan jotta saa paikalleen.

pööräilijä
04.06.2009, 00.56
hmm, takana on sellanen mutteri kiinnitys,
http://media.cube.eu/bikes/details/details_big/Stereo_rot_d.jpg
mikä lie oikee nimi ollakkaan, kahvasta en oo kattonu, itse en rupeis hommaa tekeen, koska vaikuttaa kimurantilta:o
mutta jos osaa nii kai noiki saa helposti lyhennettyä ja sovitettua paikoillee

Ommik
26.02.2010, 13.17
Hyvät ystävät, olisiko jollakulla kokemusta Formula R1 jarrujen letkun vaihdosta? Jäipi linkun väliin ja kului huonoon kuntoon. Olen odotellut, että ChainReactionCyclessä tulisi varastoon vaihtokittejä, mutta huonolta näyttää.

Siis,

- voiko vanhasta letkusta käyttää osia ja ostaa vain letkua?
- Mistä letkun päihin soveltuvat hilut, jos pitää vaihtaa?
- Muita hyviä ideoita?
- Tekeekö joku etelässäpäin asiantuntemuksella & kohtuuhintaan?

Sakari Kyrö
26.02.2010, 15.23
Hyvät ystävät, olisiko jollakulla kokemusta Formula R1 jarrujen letkun vaihdosta? Jäipi linkun väliin ja kului huonoon kuntoon. Olen odotellut, että ChainReactionCyclessä tulisi varastoon vaihtokittejä, mutta huonolta näyttää.

Siis,

- voiko vanhasta letkusta käyttää osia ja ostaa vain letkua?
- Mistä letkun päihin soveltuvat hilut, jos pitää vaihtaa?
- Muita hyviä ideoita?
- Tekeekö joku etelässäpäin asiantuntemuksella & kohtuuhintaan?

Tuolta löytyy palaset... (http://www.probikeshop.fr/vtt-freeride-enduro-dh/p60992/FORMULA-THE-ONE-MEGA-R1-Brake-Hose-Connection-Kit/product_info.html)

Itse sain omat R1:set toissapäivänä, ja katsoin vierestä kun mekaanikko pätkäsi letkut, pisti uudet hilut katkaistuun letkuun ja laittoi uudestaan kiinni. Ylimääräinen Brake hose connection kit oli molempien jarrujen mukana.

Näytti aika yksinkertaiselta prosessilta eikä mitään erikoistyökaluja ollut käytössä. Lopuksi sitten neulamaisen ohuella ruiskulla vähän kahvassa olevan ilmausreiän kautta lisää nestettä sisälle, ruuvi kiinni, pientä jarrukahvojen painelemista. Pari kertaa tuo muutaman tipan nestettä lisääminen, ja hyvin toimii.

Katkaistujen letkujen kanssa etujarru oli 170g (ilman pultteja), ja takajarru 186g. Ei paha... Melkein 100g per pää kevyemmät kuin Hayes Stroker Trail.

heccu
27.02.2010, 00.10
myös täältä löytyy R1een osat
http://www.bike-components.de/products/info/p18553_Anschlussstueck-Kit-The-One---Mega---R1.html

Sakkeri91
27.02.2010, 00.13
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=10505

Samallahan tuota vaihtaa kivemman värisen ja paremman letkunkin.

Ommik
28.02.2010, 21.57
Seurasin Sakkerin neuvoa ja vaihdoin tilauksen tuohon, osin konservatiivisella värivalinnalla. Kiitos vinkeistä!

JHi
30.06.2010, 12.57
Tarkoituksena oli vaihtaa jäykkäperäisestä Formula RX:n jarrut täpäriin, mutta ongelmaksi muodostui kahvan kiinnitys tankoon. Canyonin täpärissä kun on Sram X9 -vaihtajat, jotka kiinnittyvät jarrukahvan vastakappaleeseen. Oron pultit taas ovat pienemmät kuin RX:n, joten vaihto ei onnistunut ilman vastakappaleidenkin vaihtoa, sillä RX:n pultit eivät mahtuneet Oron vastakappeleen rei'istä.

Onko tietoa siitä, millaisilla pulteilla R1:n tai The Onen kahva kiinnittyy? Toisin sanoen jos ostan vastakappaleen (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,2,116;produ ct=14055), joka on tarkoitettu R1:lle tai The Onelle, niin kelpaako myös RX:lle? Lähinnä siis pultinreikien pitäisi olla riittävän isot, muistaakseni 5 tai 6 mm. Vai löytyykö jostain parempaa tarviketta?

Raikku
10.07.2010, 09.15
Kysymys: voinko käyttää näitä levyjä R1:sten kanssa?
http://www.merlincycles.co.uk/mountain-bike-disc-brake-spares/ashima-disc-brake-rotors/ashima-rotors.html

Tuollaiset puna/teräksisinä kiinnostaisi(180 ja 160mm)
e. löysinkin noiden testistä maininnan että sintratut palat olisivat ehdoton vaatimus noiden kanssa...

Erno
10.07.2010, 09.56
Tommonen punosletku on ainoastaan suurta huijausta, koska toi punos on kyllä vaan ihan puhtaasti kosmeettinen ulkokuori ja sisällä on sitten jotain muovia mitälie, mikä sen paineenkeston tekee. Sopii letkuja lyhennettäessä katsoa itse, kuinka tiukkaa tavaraa tommonen punos oikein on, mikäli joku ei usko.

Kyllä se teräspunos siinä ihan asiasta on. Vähemmän letkunpullistumaa tarkoittaa pienempää letkutilavuutta, jolloin ei synny niin suurta painehävikkiä. Ja se letkuhan laajenee koko pituudeltaan, pienikin halkaisijan muutos aiheuttaa aika suuren tilavuudenmuutoksen.

Enemmän se on siinä sitä varten, että paljon jarrutellessa jarrunesteet lämpenevät, jolloin letkutkin pehmenee. Punos ei anna yhtä nopeasti periksi.

Moottoripyörissä rata-ajossa nesteiden lämpeäminen on ongelma, mutta tuleeko tällaista sitten fillarilla vastaan muualla ko DH:ssa? Itse kun en mitään DH:ta aja, en tiedä paljonko ne jarruja käyttää. Luulis että aika paljon :p

pööräilijä
10.07.2010, 09.59
Sen ainakin tiiän ettei sintrattuja paloja saa laittaa R1:siin. Ja noiden levyjen lämmön siirto ominaisuudet eivät ole parasta A-ryhmää. Laitoin jäykkikseen ashiman levyn taakse ja "sisäänajoin" sitä tossa asvaltti tiellä sellaisia 20km/h pyrähdyksillä ja puolen minuutin jälkeen oli aivan kuuma. Jarruina olivat Formula K18. Sitten ajelin sappeessa alamäkee eikä R1 jarrut ja R1-levyt kuumenneet juurikaan kuin haaleaksi/lämpimäksi. Jos kuskilla on massaa edes vähäsen ja ajat muutakin kuin ylämäkee, en ottaisi noita levyjä vaikka hienot onkin, varsinkin jos haluaa jarruttaa, huhu puheta oon kuullut eräältä tuttavalta että laskujen lopussa alkaisi noiden levyjen takia teho häviämään. Myöskin hänellä oli R1 jarrut. Ajo molemmilla XC/XCM.

Itte en ainakaa mitää sintteripaloja laittanu, ihan normi Formula K18 tarvikepalat

Raikku
10.07.2010, 10.19
Siis Ashiman levyjen testeissä sanovat että nimenomaan pysyvät viileämpinä kuin valmistajien omat levyt(?)

rav
10.07.2010, 10.46
Testeistä ja huhuista ei kovasti tietoa, mutta nyt on n. 700km takana ashiman levyillä, R1:llä ja vakiopaloilla (160mm / 140mm levyt). Merkittävää palojen kulumista en ole havainnut, enkä havainnut myöskään tahkolla 120km kiekalla missään vaiheessa jarrujen häipymistä. Jatkan testailua, tähän mennessä olen ollut setuppiin siis vallan tyytyväinen :)

elasto
10.07.2010, 11.40
Mä ajoin Tahkolla 60km myös tollasilla Ashiman 160mm levyillä ilman ongelmia. Jarruina Avid Juicy Ultimate ja paloina ihan tavalliset palat. Eipä noissa jarruteho ihan samaa luokkaa ole mitä Avidin alkuperäisillä levyillä, mutta riittävä mun ajoon.

haedon
18.09.2010, 23.19
Tuossa illan ratoksi päätin lyhentää ja ilmata R1-hidastimet. Etujarru meni ihan ilman ongelmia, mutta takajarrua ilmatessa alkoi öljyä tulla tangon välistä. Irrotin kahvan kokonaan ja sieltähän öljyä suihkusi pienestä reiästä takakannessa. Reikiä on siellä yhteensä neljä. Googlettamalla selvisi että on ollut ongelmia tuon takakannen vuodon kanssa. Täytyypi lähettää Formulalle korjattavaksi eli takakansi vaihdetaan uuteen.
Keskustelua mm. tässä:http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=584432

iMD
23.09.2010, 11.57
Onko R1:n omistajilla ollut ongelmia jarrujen vinkunan kanssa? Minulla on nuo Cuben täpärissä vuoden verran alla olleet ja oikeastaan uudesta asti on tuota vinkunaa jarruttaessa ollut. Olen kokeillut netin ohjeilla paloja säätää ja jarrulevyjä oikoa ilman tulosta. Rtechin kaveri oli sitä mieltä, että ainahan levyjarrut kitisee :). Ei tuo nyt sinällään paljoa haittaa mutta kävi mielessä olisiko esim. palojen vaihdosta helpotusta tuohon kitinään?

pööräilijä
23.09.2010, 12.51
Nyt kun otit puheet, niin mulla kitis takalevy tossa loppukesästä ja aattelin, että palat ois lopussa. No katoin niitä, oliha ne priimakunnossa vielä, mutta eivät keskellä. Eli levy pääsi syömään jarrusatulaa, ja kai se magnesiumia vastaan hinkkaava teräslevy pahaa ääntä pitää. En oikei kikka kutosia alkany vääntää vaan otin ne 70% käytetyt palat pois ja laitoin uudet tilalle. Vähäni mekkala. Ota palat pois ja kato onko satulasta hävinnyt materiaalia. Mutta itte menisin uudestaa R-techii ja pyytäisin tekeen asialle jotai. Mutta tumpelo oon:o

haedon
23.09.2010, 12.52
Mulla piti ensimmäistä tuotantoerää olevat R1:set sellaista hiljaista vinkunaa. Uudemmat ei.

Marsusram
23.09.2010, 14.19
Onhan nuo enenevässä määrin pitäneet sellaista kurluttavaa ääntä.
Eivät vongu tai kilju kuten monet muut märillä levyillä. Tehot ei ole hävinneet.
Pitäisi kai palat pian vaihtaa, levyt putsata jne. Luulisin että hiljenee sillä. (If it ain't broken, don't fix it..)
Ehkä sitten talvella viitsii rempata.
Täytynee kuitenkin täydentää varaosapakkia ja kattella kaupoista paloja.

jarit
24.09.2010, 09.19
Mulla on Cubessa RX:t ja kitinä / jollotus / kurlutus whatever metelöinti on pahaa. Olen putsannut levyt n-kertaa Biltsun tinnerillä, Breke cleanerillä jne. Paloja vaihtelin ja putsailin mutta ei auttanut, joten päädyin siihen että ei tämä johdu rasvaisista jarrupaloita tai levyistä.
Vaihdoin kokeeksi eteen jarrupalat EBS:n vihreisiin ja se auttoi vähän. Kuitenkin päädyin heivaamaan edestä ja takaa RX:t jarrulevyt menemään ja laitoin tilalle Hopen jarrulevyn. Olen siis testaillut näitä eri kombinaatiolla ja viime viikon on olen ajellut vihreät palat edessä ja sintratut takana, Hopen 183mm levyt molemmissa päissä. Etupää on hiljainen, takaa vinkuu vähäsen.

Hopen levy + vihreä pala tuntuu siis hyvälle: jarruihin tuli "tuntuma", siinä missä kun RX-levy+sintrattu pala oli vähän liian on-off jarru, sen vinkumisen lisäksi. Tuntuu hassulle, mutta mielestäni vika /ominaisuus kohdentuu tuohon RX-levyyn joka jostain syystä vaikuttaa metelöinnin syyltä. RX levy oli suora kun otin ne pois, joten syy ei löydy oikein sieltäkään. Samoin RX-palat olivat viellä hyvässä kunnossa kun vaihdoin ne pois.

Toistaiseksi siis vaikuttaa hyvällä..tänään täytyy hakea vielä kaupasta vihreät palat taakse.
RX on hyvä ja ottava jarru, mutta pientä tuunaamista tämä on vaatinut että saa haluamansa jarrutus tuntuman.

viskaali
12.04.2013, 12.19
Kertokaa viisaammat, miten toimia. Rupesin vaihtamaan R1 kuluneet jarrupalat uusiin. Irrotin hyvin kuluneet vanhat palat ja totesin jarrusatulan mäntien olevan ulkona. Työnsin männät koloihinsa, jonne ne ihan ok menivät. Uusia paloja sisään ja huomasin, että männät puskeneet jonkin verran takaisin ulos ja jos uudet palat laittaa paikoilleen niin laikka ei mahdu väliin. Löytyykö jostain ruuvia tms. millä palojen väiin saisi lisää "tilaa"?

Tmh
12.04.2013, 13.15
Liikaa nestettä systeemissä. Avaa kahvasta ilmausruuvi, laitaa rätti suojaksi ja paina männät sisään. Varmistaa että nestepinta ilmausruuvin reiässä on ihan tapissa. Lisää tarvittaessa ja sitten ruuvi kiinni. Pitää vaikka siellä mäntien välissä jotain muovipalikkaa koko toimenpiteen ajan. Toki ilmauskin vois olla hyvä suorittaa jos edellisestä kerrasta on jo aikaa. Huomannut että Formuloiden ilmauksessa tärkein vaihe on: kahva painaa kiinni ja lukita siihen asentoon. Tämän jälkeen satulassa olevalla ruiskuilla imaista loukkuun jäänyt ilma. Sinne jää muuten yllättävän paljon ilmaa vaikka kuinka siirtelee nestettä ruiskusta toiseen.

Jos vain painelee mäntiä voimalla sisään järjestelmän ollessa suljettu vaurioituu kahvasta helposti se paisuntasäiliön kalvogummi tai päästää nestettä sen väärälle puolelle ja alkaa pukkaamaan nestettä sinne stogan väliin sieltä takakannen pikkurei'istä.

viskaali
12.04.2013, 15.59
kiitos Tmh hyvistä vinkeistä.