PDA

Näytä tavallinen näkymä : Satulatolppa valuu alaspäin

jer
31.05.2009, 21.08
Bianchin via nironen satulatolppa valuu ajettaessa hiljalleen alaspäin. Kiristin sen jopa tappiin mutta silti tolppa putosi tänäänkin sentin 20 kilometrillä, tolppa on liukaspintainen ja siinä on mitta-asteikko joten liikettä on helppo seurata. Olisiko kellään konstia jolla tolpan saisi pysymään paikallaan, tolppa on pinnaltaan hiilarijäljitelmää ja siten liukaspintainen.

znood
31.05.2009, 21.11
viimeinen keino on varmaan sitten laittaa toinen clamppi tolppaan siihen kohtaan mihin haluat sen jäävän(runkoclampin lisäksi), kaikenmoisia karhennus/kitkanlisäämisoperaatioita voi koittaa ennen sitä

VPR
31.05.2009, 21.17
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=35007

Tuolla oli just puhetta aiheesta, kyseessä kylläkin MTB mutta voisi auttaa Bianchissakin.

Dago
01.06.2009, 01.53
Tolppa taitaa olla hiilikuituinen joten osta hiilikuidulle tarkoitettua kitkatahnaa ja laita sitä tolppaan.

di luca
01.06.2009, 07.23
Joo ja älä kiristä "tappiin" vedin itse tuommosen putken omassa B:ssä ohjeen mukaiseen 10 nm:iin ja tuli halkeema putkeen. Siellä nyt Italassa miettivät laittavatko uuden.

Harryupp
01.06.2009, 07.59
Satulatolpan kiristimissäkin on eroja! Mulla kanssa tolppa valui alaspäin, mutta sitten laiton Campagnolon kiristimen ja nyt pysyy tolppa säädöissä. Jos on hiilikuitutolppa niin hiilikuituosille tarkoitettu asennustahna on hyvä käyttää.
Maasturissakin oli vastaava ongelma mutta Salsan pikalinkkukiristin lopetti ongelmat tyystin.

kontio
01.06.2009, 11.41
en ole itse koittanut kun ovat pysyneet ilmankin ylhäällä, mutta hiuskiinne ajaa kuulemma asian?

AK-76
01.06.2009, 13.52
Mulla juuri sama pyörä ja sama ongelma. Ostin asennustahnaa (assembly paste), tarkoitettu hiilikuitu/alumiiniasennuksiin. Sivelin tahnaa ohuelti satulatolppaan, kiristin ja nyt on pysynyt. Rikoin jo ensiasennuspultinkin siitä satulatolpan kiristimestä, ennen kuin luin foorumilta, että tahna voisi auttaa:o

IoD
01.06.2009, 13.57
Asennustahna auttoi niin ikään samaan ongelmaan Spessun hiilaritolpan & rungon välillä, ja sitä saa pienissäkin pakkauksissa.

orcatri
02.06.2009, 14.06
en ole itse koittanut kun ovat pysyneet ilmankin ylhäällä, mutta hiuskiinne ajaa kuulemma asian?
Tai hammastahna. Kuulemma.

Anaxagore
02.06.2009, 14.11
Via Nirone on täälläkin ja tolpan sai pysymään ylhäällä kun putsasi kaikki rasvat ym. kitkanvähentäjät välistä ja laittoi pepsodenttiä väliin. Sen jälkeen ei ole tolppa valunut milliäkään. :)

phebis
02.06.2009, 14.13
Omassa maasto-Scottissani alutolppa valui. Nykyään lainaan emännän hiuskiinnesprayta aina silloin tällöin... sitä suihkaus tolppaan ja ei oo sen koommin valunut. Kestää mielestäni useamman pesunkin.

Kaiken lisäksi takanatulijatkin saavat nauttia naisellisesta tuoksusta :D

LJL
17.03.2012, 20.04
Eih!! Nyt on sen verran pahoja tolpanvalumisongelmia, että pakko pyytää viisaammilta neuvoa, mitä seuraavaksi kannattaisi/uskaltaisi kokeilla.

Kyseessä on siis uusi 26" jäykkiskuiturunko Grand Canyon CF (satulaputkessa tolpan sisäänmenokohdassa kaksi halkiota, edessä lyhempi ja putken takana pidempi, ks. kuva http://farm8.staticflickr.com/7049/6963930875_61774531c0_b.jpg). Rungon sisällä ei ole mitään alumiini-inserttiä tai vastaavaa, vaan silkkaa hiilikuitua. Alkuperäistolppa on Ritcheyn 27,2 x 350mm VCLS-hiilikuitutolppa, joka on pinnaltaan liukas kuin saippua. Klemmarina tällä hetkellä Controltechin kuvassa näkyvä järeä 20g kuituklöntti, jonka olen kiristänyt takaa. Tilasin eilen huvikseen Carbon-Ti:n alumiiniklemmarin, jonka voi estetiikan kärsimättä kiristää edestä, mutta tällä on tuskin (myönteistä) vaikutusta valumisasiaan. Lähtökohtana olen kuitenkin pitänyt sitä, että tolpan pitää pysyä ylhäällä mahdollisimman vähäisellä (8-10nm) klemmarin kiristämisellä, ja ylhäälläpysymisen tulisi syntyä kitkasta rungon ja tolpan välissä. En myöskään haluaisi laittaa minkäänlaista shimmiä rungon sisään, olen tähän liittyen vähän neuroottinen rungon rikkoontumisen kanssa (kokemusta on). Lisättäköön vielä, että kuski painaa ajokamoineen noin 80kg.

No niin. Eli olen nyt ajanut uudella rungolla n. 100km pääasiassa maanteitä, ja tolppa on valunut vähän tököteistä riippuen vauhtia ~5mm/20km. Olen tähän mennessä kokeillut…

1) …käyttää allamainittujen tököttien kanssa 400mm pitkää Syntacen P6-kuitutolppaa, jossa on hieman erilainen pinta kuin alkuperäistolpassa. Ajattelin että pidempi tolppa pysyisi paremmin ylhäällä, mutta ei vaikutusta. Syntace valuu yhtä paljon kuin samalle korkeudelle säädetty 50mm lyhyempi Ritchey.

2) …suihkuttaa tolppaan Effetto Mariposan Carbogrip -hiilikuituliimaa (http://www.effettomariposa.eu/en/products/carbogrip/). Ei auttanut mitään, tolppa valuu.

3) …laittaa tolppaan Loctiten Flex Gel Control -merkkistä pikaliimaa (sisältää: syanoakrylaattia), joka vaikutti miedommalta kuin jotkin muut Citymarketin vaihtoehdot. Vaikka voiteli tolpan kunnolla, se valui silti hitaasti alaspäin. Vaikutti siltä, ettei liima kuivunut kokonaan rungon sisällä, vaan jäi jotenkin märäksi. Yritin lämmittää runkoa kuumailmapuhaltimella, mutta ei vaikutusta liiman kuivumiseen.

4) …laittaa tolppaan edellistä järeämmältä vaikuttavaa 3M/Scotchin kontaktiliimaa (sisältää: heptaani ja heksaani, isomeerinen seos, metyylisykloheksaani, sykloheksaani). Tämä liima "rullaantui" jotenkin tunkiessani tolppaa sisään/kuivuessaan. Vaikka liima tuntui kuivuvan edellistä paremmin, ei se pystynyt pitämään tolppaa ylhäällä edes 12km testilenkillä.

5) …laittaa tolppaan Sensodynen hammastahnaa. Vaikutus suunnilleen sama kuin pikaliimoilla, eli ei pysynyt ylhäällä tämänpäiväisellä 20km lenkillä. Alkoi lisäksi "sulaa" kosteuden vaikutuksesta.

Tolpan oikea korkeus on tiedossa, joten puolestani tolpan voisi niitata kiinni niin lujaa kuin vain ikinä. Kuitenkin tolppa olisi syytä saada irti esim. lämmöllä, jos tolppa menee rikki, muutoin ei ole tarvetta irrotella/säätää tolppaa. Kysymykset: voiko/kannattaako yrittää jotakin vielä järeämpää liimaa? Voiko hiilikuitu materiaalina vahingoittua jostakin liimasta? Suosituksia tähän tilanteeseen? Kiitos!

-kyselee Lauri van der Turhautunut

xtrainer80
17.03.2012, 20.10
Mikset vaan yrittäisi kiristää pantaa hiukan kireämmälle? Vai onko tuo 8-10 nm valmistajan (klemmarin tai rungon) määrittämä ehdoton yläraja? Ehkä klemmarin ei tarvitsisi olla paljoakaan kireämmällä, niin alkaisi jo pysyä. Kuulostaa kyllä perin kummalta muuten, kun ei kuskikaan ole mikään poikkeuksellisen painava.

A.M.®
17.03.2012, 20.17
Tietysti vois laittaa Canyonille kyselyä, mitä tolppaa ne suosittelisivat. Toi on niin yleinen ongelma, jonka he ovat varmasti ratkaisseet jotenkin.
Yks kokeilu vois olla, että karhentaa tolpan siitä kohtaa missä clamppi on.
Nuista tököteistä voisi kokeilla venttiilihiomatahnaa (http://188.65.137.50/teraskonttori.fi/adeona/index.php?page=products&c=148967&e=2395&p=0)

Itsok
17.03.2012, 20.43
Muijalta hiuslakkaa. Reilunlaisesti rungon sisälle ja tolppaan kanssa. Omassa amuliini trekissä ei meinannut pitkä Thomsonikaan pysyä ylhäällä. Hiuslakka taisi auttaa parhaiten mitä tuli koitettua.

Jake_Kona
17.03.2012, 20.47
Valmistusvirheeltä tuntuu, jos putki valuu alas vaikka kuinka kiristää yms.
Joko rungon pystyputki liian jämerää tavaraa ( oliko siis hiilikuitua) l. estää klemmarin kiristymisen.
Tai satulaputki ulkohalkaisijaltaan liian kapoinen.
Metallihan aina joustaa enemmän kuin hiilikuitu ( kimmomoduli) ja kitkakin parempi metalli/metelli vs hiilari/hiilari.

J. Conrad
17.03.2012, 20.50
Loctite Super Attack. Laita siihen tolppaan collarin alle kerros. Anna kuivua. Älä laita pyörään. Laita toinen kerros. Anna kuivua. Tarvittava määrä kerroksia. Paksunee ja karhenee. Lopuksi kun on jo ahdas, laita kuivana paikalleen. Kiristä collar. Aja tyytyväisenä. Kerro muille. Hämmästele kun eivät uskalla tehdä samaa. Toimii.

kauris
17.03.2012, 21.09
Vaikka sanoit ettei shimmit innosta, niin mä olisin kokeillut just vaikka Koffin tölkistä ihan saksilla leikattua sopivan kokoistaq kavennusshimmiä tolpan ympärille lisätiukkuuden saamiseksi ennen kuin olisin alkanut kypsyttämään kuitutolppaa tai runkoa erilaisilla liimoilla tai kuumennellut runkoa kuumailmapuhaltimella. Vähemmän siis pelkäisin sopivan metalliliuskan aiheuttavan mitään murtumia kuin liimojen syövyttävän tai kuumennuksen aiheuttavan maalipinnan tai rungon materiaalin vaurioitumisen.

TERU
17.03.2012, 21.29
Minun kuitutolppa on elastinen kuin puutarhaletku, vähän liioitellen. Kun sen kiristää normaalisti, niin se kiristyy kymmenen minuutin tai kilometrin ajon jälkee uudelleen saman verran. Kerran vielä kiristystarkistus niin sitten pysyy paikallaan. Jos se käyttää irti, on samat temput tehtävä jälleen.

elasto
17.03.2012, 21.40
LJL: Ootko varma ettei tuo klemmari ole täysin paska?

Mullahan on periaatteessa Luxissa ihan samanlainen runko tosta kohtaa ja Procraftin SPC1 Carbon -klemmarilla pysyy hienosti hiilikuitutolppa ylhäällä (Syntace P6 Full Carbon). Toi 8-10nm on aika helvetisti jo klemmarille. Mulla lukee klemmarissa max. 6.5nm ja se on jollain 5-6nm muistaakseni kiristetty momenttiavaimen kanssa. Tolpan ja rungon värissä Syntacen tai Ritcheyn sellasta hiilariosille tarkotettua mönjää. Ei siis mitään suihketta vaan kunnon liisteriä. Mä en edes tiedä paljonko Canyon suosittelee tuohon runkoon klemmarin kiristysmomentiksi.

Tietysti vois laittaa Canyonille kyselyä, mitä tolppaa ne suosittelisivat. Toi on niin yleinen ongelma, jonka he ovat varmasti ratkaisseet jotenkin.
Yks kokeilu vois olla, että karhentaa tolpan siitä kohtaa missä clamppi on.
Nuista tököteistä voisi kokeilla venttiilihiomatahnaa (http://188.65.137.50/teraskonttori.fi/adeona/index.php?page=products&c=148967&e=2395&p=0)
Tuo Ritcheyn tolppa mistä Lauri puhui on tuon rungon mukana tuleva tolppa eli eiköhän sen pitäisi käydä. Ainoa mikä eroaa vakiokokoonpanosta on tuo klemmari, jotein eiköhän vika liene siellä.

Valmistusvirheeltä tuntuu, jos putki valuu alas vaikka kuinka kiristää yms.
Joko rungon pystyputki liian jämerää tavaraa ( oliko siis hiilikuitua) l. estää klemmarin kiristymisen.
Tai satulaputki ulkohalkaisijaltaan liian kapoinen.
Metallihan aina joustaa enemmän kuin hiilikuitu ( kimmomoduli) ja kitkakin parempi metalli/metelli vs hiilari/hiilari.
Ootko nyt ihan tosissasi? Onko sulla koskaan ollu hillarirunkoa tai mitään hiilikuituosaa? Kyllä ne joustaa. Toisin kun metalli, niin ne palautuu takasin muotoonsa.

J T K
17.03.2012, 21.54
Mulla valui maastopyörän alumiini tolppa alumiinirungossa pron kapeahkolla klampilla, eikä auttanut kiristykset. Vaiva hävisi kun vaihdoin tilalle leveämmän (ja hienomman) Hopen valmisteen. Laitoin myös hammastahnaa putkeen.

Jake_Kona
17.03.2012, 21.56
Juuri se ominaisuus että hiilikuitu palautuu alkuperäiseen asemaansa estää tehokkaan puristusvoiman satulatolppaan.
Klemmarin tulee voittaa tämä vastavoima koko ajan. Jos klemmaripulttia ei voi kiristää yli tämän vastavoiman ei se kiristä silloin.
Kun taas metalli joustaa ja jää siihen asemaan.
Siinä mitään hiilikuitupyöriä tarvita että sen tajuaa.

elasto
17.03.2012, 22.01
Ei sillä hiilikuidulla mitään supervoimia pitäisi olla eli ei se mitään pulttia ala kiertämään takaisin auki siihen kerääntyneellä energialla. Itse en mikään fysiikan tohtori ole, mutta kokemuksesta voin sanoa, että tarpeeksi leveältä puristava ja toimiva klemmari vaan oikean mönjän kanssa pitäisi pitää sen tolpan ylhäällä.

TuH
17.03.2012, 22.32
Mulla oli täsmälleen sama ongelma kuin LJL:llä (Lookin runko, FSA:n tolppa, molemmat hiilikuitua). Fillariosan Markus ratkaisi valumisen nohevasti karhentamalla tolppaa (naarmuttamalla lakkausta tolpan juuresta). Ei ole valunut sen jälkeen milliäkään. Ilmeisesti tietyn tyyppinen lakkaus voi tehdä hiilikuitutolpasta aika liukkaan...

Toinen vaihtoehto on Ritcheyn Liquid Torque, pasta, joka on varta vasten suunniteltu lisäämään kitkaa hiilikuitutolpan ja rungon väliin.

LJL
18.03.2012, 11.59
Suuri kiitos vastauksista!

Mikset vaan yrittäisi kiristää pantaa hiukan kireämmälle?

Olen kiristänyt clamppia niin paljon kuin uskallan, voi olla että joku uskaltaisi enemmänkin… Mutta olen siis kertaalleen joutunut takuuvaihdattamaan rungon, kun satulaputkeen ilmestyi halkeama. Se, mistä syystä halkeama ilmestyi, saattaa liittyä tähän ongelmaan, joten varmuuden vuoksi haen nyt muuta ratkaisua kuin voiman lisäämistä (ei sitä tiedä kuinka kauan Koblenzin pojilla riittää urheiluhenkeä). Vaihdan nyt klemmaria, katsotaan paljonko sitä viitsii kiristää ja tuleeko muutosta asiaan.

Yks kokeilu vois olla, että karhentaa tolpan siitä kohtaa missä clamppi on.Nuista tököteistä voisi kokeilla venttiilihiomatahnaa

karhentamalla tolppaa (naarmuttamalla lakkausta tolpan juuresta). Ei ole valunut sen jälkeen milliäkään. Ilmeisesti tietyn tyyppinen lakkaus voi tehdä hiilikuitutolpasta aika liukkaan...

Olen karhentanut tolppaa vähän sisäänjäävältä osalta. Enempää ei viitsisi, kun eikös tolpan halkaisija kirjaimellisesti pienenny tästä operaatiosta?? Voisin laajentaa noihin "toisen asteen" tökötteihin siinä vaiheessa, jos clampin vaihtaminen ei auta asiaa.

Hiuslakka taisi auttaa parhaiten mitä tuli koitettua.

Edellisen rungon kanssa tuli jo tätäkin kokeiltua, ei valitettavasti toiminut sen paremmin kuin muutkaan tähänastiset mönjät.

Loctite Super Attack. Laita siihen tolppaan collarin alle kerros. Anna kuivua. Älä laita pyörään. Laita toinen kerros. Anna kuivua. Tarvittava määrä kerroksia. Paksunee ja karhenee. Lopuksi kun on jo ahdas, laita kuivana paikalleen. Kiristä collar. Aja tyytyväisenä. Kerro muille. Hämmästele kun eivät uskalla tehdä samaa. Toimii.

Tämä metodi voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen juttu, kun liimat tuntuvat joko jäävän märiksi taikka rullaantuvan pois, kun tolpan tunkee heti liimoineen sisään. Tavallaanhan ajaa saman asian kuin shimmi, joskin vähän elastisemmin. Taidan testata tätä uuden clampin kanssa, jos muuten ei toimi.

Vaikka sanoit ettei shimmit innosta, niin mä olisin kokeillut just vaikka Koffin tölkistä ihan saksilla leikattua sopivan kokoistaq kavennusshimmiä tolpan ympärille lisätiukkuuden saamiseksi ennen kuin olisin alkanut kypsyttämään kuitutolppaa tai runkoa erilaisilla liimoilla tai kuumennellut runkoa kuumailmapuhaltimella. Vähemmän siis pelkäisin sopivan metalliliuskan aiheuttavan mitään murtumia kuin liimojen syövyttävän tai kuumennuksen aiheuttavan maalipinnan tai rungon materiaalin vaurioitumisen.

Joo ei tuo lämmittäminen ole kovin hyvä idea, ei mitään apua enkä viitsinyt yli 90°C lämpötilaa edes käyttää. Kuten sanoin tuossa yllä, että edellinen runko meni vaihtoon, niin nyt ei vaan yksinkertaisesti uskalla laittaa shimmiä, eikä tietysti myöskään mitään tököttiä josta voi olla vahinkoa. Toivon hartaasti ettei noista pikaliimoista nyt ollut mitään kummempaa vahinkoa, ainakin tolppa jakselee hyvin ja rungosta mönjät ovat irronneet (tällä hetkellä siellä muhii hammastahnaa)

LJL: Ootko varma ettei tuo klemmari ole täysin paska? - - Tolpan ja rungon värissä Syntacen tai Ritcheyn sellasta hiilariosille tarkotettua mönjää. Ei siis mitään suihketta vaan kunnon liisteriä.

Toinen vaihtoehto on Ritcheyn Liquid Torque, pasta, joka on varta vasten suunniteltu lisäämään kitkaa hiilikuitutolpan ja rungon väliin.

Luulen että olet oikeilla jäljillä tuon klemmarin suhteen, eli se on todennäköisesti täysin paska ja myös suurin syy näihin ongelmiin. Jos ei oikeasti meinaa edes (näppituntumalla) 15 newtonilla pysyä, niin ei ole kaikki ihan niinkuin pitää. Uusi klemmari on tilattu, katsotaan auttaisiko se asiaa. Tuollainen kunnon liisteri kuulostaisi juuri oikealta, täytynee pistää sellaista tilaukseen!

Homma etenee siis erilaisen klemmarin kokeilemisella ja "merkillisen" hiilikuitumöhnän metsästämisellä. Täytynee siihen saakka ajella valuvalla tolpalla ;)

-Lauri

TuH
18.03.2012, 14.31
Olen karhentanut tolppaa vähän sisäänjäävältä osalta. Enempää ei viitsisi, kun eikös tolpan halkaisija kirjaimellisesti pienenny tästä operaatiosta?? Voisin laajentaa noihin "toisen asteen" tökötteihin siinä vaiheessa, jos clampin vaihtaminen ei auta asiaa.

Jos muistan Fillariosan Markuksen puheista oikein, hän vetäisi ihan pitkät X-malliset karhennukset tolpan vesirajan alle. Mahdollisesti "vähän" karhentaminen ei siis tuota parasta mahdollista lopputulosta. Mutta jos se clampin toimivuuskin epäilyttää, niin ei ehkä kannata liian radikaalisti tolppaa lähteä tärvelemään.

Homma etenee siis erilaisen klemmarin kokeilemisella ja "merkillisen" hiilikuitumöhnän metsästämisellä. Täytynee siihen saakka ajella valuvalla tolpalla

Ritchey Liquid Torqueta voi tilata yksilöpakattuna muun muassa Probikekitistä. Pitäisi maksaa noin neljä euroa Suomeen toimitettuna.

kolistelija
18.03.2012, 14.38
Mulla on Finish Line Carbon Grip (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;menu=1000,185,190;pro duct=10479) nimistä soossia tuubimuodossa. Maksoi muistaakseni alle kympin ja tuubi naurettavan suuri kun miettii miten vähän sitä tarvitsee, riittänee niin pitkäksi aikaa että ehdin hävittää tuubin.
Se on toiminut mestyksekkäästi kuitu/kuitu ja liukas lakka/alu/huono klemmari yhdistelmillä ilman ongelmia.

EDIT:
Linkin tuubi on hieman eri näköinen ja niminen mutta oletan että kyseessä on sama tavara...

xtrainer80
18.03.2012, 14.52
Mulla on kolistelijan kanssa samaa tavaraa Scotin kuiturungon ja Ritcheyn kuitutolpan välissä, ja on pysynyt paikallaan kuin tauti. Suosittelen myös.

Jani73
18.03.2012, 17.08
Venttilinhiomatahnassa saattaa olla öljyä joukossa. Siinä on se huono puoli, että se imeytyy hiilikuituun.

Kuivumisen kannalta parasta pikaliimaa on ohut pikaliima (http://www.hobbypeople.com/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=34_1_2&products_id=4102), se on kuin vettä ja kuivuu lähes silmänräpäyksessä. Paksumpia pikiksiä voi kuivattaa nopeammin käyttämällä ns kickeriä, myös vettä voinee käyttää samaan tarkoitukseen esim sumutinpullosta ruiskuttamalla. Ohuesta pikiksestä toki tulee aika ohut kerros, joten se voi vaatia pari lisäkerrosta, mutta eihän tässä mitään kymppien täytteitä olla tekemässä.

Laitoin tuota FSA:n asennustahnaa (http://www.bikeshop.fi/FSA_Carbon_asennustahna/ekauppa/pLU4600/) yhteen alutolppaan, niin sen sisältämät mikropartikkelit irrotti maalipinnankin siitä tolpasta.

Tolpaa karhennettaessa ja runkoputken päällä olevaa klemmaria käytettäessä puristus ei varmaan kovin monen millin matkalla kohdistu satulatolppaan, joten karhentamatonta pintaa ei juurikaan parane laittaa satulaputken sisään?!

TERU
20.03.2012, 16.32
Minun kuitutolppa on elastinen kuin puutarhaletku, vähän liioitellen. Kun sen kiristää normaalisti, niin se kiristyy kymmenen minuutin tai kilometrin ajon jälkee uudelleen saman verran. Kerran vielä kiristystarkistus niin sitten pysyy paikallaan. Jos se käyttää irti, on samat temput tehtävä jälleen.

Eikö kenelläkään muulla ole tällaista "kaksoiskiristettävää" tolppaa? Kaksi kertaa kiristämällä oma tolppani on pysynyt siinä mihin se on asennettu. Kertakiristyksellä se valuu 50 km lenkillä runsaan sentin alas.

LJL
21.03.2012, 14.22
Eikö kenelläkään muulla ole tällaista "kaksoiskiristettävää" tolppaa? Kaksi kertaa kiristämällä oma tolppani on pysynyt siinä mihin se on asennettu. Kertakiristyksellä se valuu 50 km lenkillä runsaan sentin alas.

En ihan päässyt kärryille johtoajatuksesta, tarkoititko tuossa ensimmäisessä viestissäsi "kun sen kiristää normaalisti, niin se kiristyy kymmenen minuutin tai kilometrin ajon jälkee uudelleen saman verran" asemasta sanoa "se löystyy kymmenen minuutin tai kilometrin ajon jälkee uudelleen saman verran"? Ei minulla ole kiristäjä itsessään löystynyt, tai en ainakaan ole kiinnittänyt siihen huomiota. Jos näin käy ja tolppa siksi valuu, olisiko syytä käyttää kiristäjänpultissa kierrelukitetta tai vaihtaa koko clamppi?

Sen verran päivitystä omaan tilanteeseen, että Carbon-Ti:n X-Clamp 3 saapui ja piti tolppaa ylhäällä aikaisempaan verrattuna aivan loistavasti eilisellä ~40km kuralenkillä. Ei valunut kuin ihan muutaman millin, mikä sekin johtunee siitä, että en käyttänyt nyt alkuun uuden kiristäjän kanssa kuin sitä huonoksi havaittua Carbogrip-spraytä. Eli suositusten mukaisesti tilaamaani Finish Line Carbon Grippiä vielä odotellaan (matkustaa parhaillaan Hampurissa), uskallan jo tässä vaiheessa veikata että hyvällä clampilla ja kunnon möhnällä ongelmat tulevat 100% kuntoon.

Kiitokset kaikille runsaasta konsultaatiosta!

-Lauri

TERU
21.03.2012, 16.00
Yritin sanoa juuri niinkuin sanoin. Kun satulatolpan asentaa ja kiristää kiristimellä, niin sen voi hetken kuluttua kiristää uudelleen, tai se TÄYTYY kiristää toseen kertaan, jotta se ei lähtisi liukumaan ajon aikana. Metallitolpat eivät käyttäydy ollenkaan näin, vaan kertakiristys riittää. Onkohan minulle sattunut erikoistolppa?

LJL
21.03.2012, 16.13
Yritin sanoa juuri niinkuin sanoin. Kun satulatolpan asentaa ja kiristää kiristimellä, niin sen voi hetken kuluttua kiristää uudelleen, tai se TÄYTYY kiristää toseen kertaan, jotta se ei lähtisi liukumaan ajon aikana. Metallitolpat eivät käyttäydy ollenkaan näin, vaan kertakiristys riittää. Onkohan minulle sattunut erikoistolppa?

Aa, no nyt viimein tajusin. Kuulostaisi siltä ettei ongelma liity satulatolppaan, vaan siihen satulaklemmariin. Vai oletko nimenomaan havainnut saman ilmiön käyttäessäsi samaa runkoa ja klemmaria, mutta alutolppaa, eikä ongelmaa esiintynyt? Hyvin mystillistä!

-Lauri

TERU
21.03.2012, 16.36
EI, ei vaan mielestäni kuitutolppa kuristuu kuin kaula hirtettäessä, metallihan ei tietenkään näin käyttäydy. Samassa rungossa samalla kirstimellä metallitolppa pysyy yhdellä kiristyskerralla. Alurunkoinen on pyöräkin. Hienon erikoistolpan olen saanutkin!

CamoN
21.03.2012, 19.04
EI, ei vaan mielestäni kuitutolppa kuristuu kuin kaula hirtettäessä, metallihan ei tietenkään näin käyttäydy. Samassa rungossa samalla kirstimellä metallitolppa pysyy yhdellä kiristyskerralla. Alurunkoinen on pyöräkin. Hienon erikoistolpan olen saanutkin!

Mutta jos tolppa puristuu ainoastaan siitä klemmarin kohdalta, miten se voi silti valua alaspäin? Työntyykö se sitten siitä klemmarin puristuksen läpi kuin rasvattu sormi hieman liian pienestä sormuksesta? Tietysti se puristuminen tapahtuu hyvin pienessä mittakaavassa mutta siitä huolimatta kuidut kuulostaa yllättävän pehmeiltä ja helposti kasaan puristuvilta jos ne käyttäytyy oikeasti noin.

kolistelija
21.03.2012, 19.12
En minäkään tuota kuitutolpan kokoonpainumista purematta niele. Eikös sen pitäisi muutenkin palautua samantien ennalleen muodnmuutoksen jälkeen, eli paine ei vähene vaikka muoto hieman muuttuisikin?

Moni muu asia voi kyllä tuollaista aiheuttaa, kuten lika kierteissä, mutterin kannassa ym...

TERU
21.03.2012, 19.32
Työntyykö se sitten siitä klemmarin puristuksen läpi kuin rasvattu sormi hieman liian pienestä sormuksesta?

Jotain tuollaista epäilen. Putki on liukas, lasinkirkas pinta ja mukavan ajotuntuman antava. Ei se kädessä kuitenkaan mitenkään pehmeältä tunnu. Tuplakiristyksen jälkeen pysyy asetuksessaan vaikka miten kauan ajaa. Vois tuota kiristystapaa kokeilla joku toinenkin vajoavan putken omistaja.

kolistelija
21.03.2012, 19.34
Käytä vaan sanaa "jälkikiristys" niin kansa ymmärtää... ;)

Itsok
21.03.2012, 21.16
Oon kuullut joskus aiemminkin muissa yhteyksistä näitten kuituosien kanssa jälkikiristyksestä. Sillon taisi olla tangosta puhe. Ja se kaveri tietää kuidusta paljon ja kuituosista paljon.

Samuli
22.03.2012, 11.12
Sen verran päivitystä omaan tilanteeseen, että Carbon-Ti:n X-Clamp 3 saapui ja piti tolppaa ylhäällä aikaisempaan verrattuna aivan loistavasti eilisellä ~40km kuralenkillä. Ei valunut kuin ihan muutaman millin, mikä sekin johtunee siitä, että en käyttänyt nyt alkuun uuden kiristäjän kanssa kuin sitä huonoksi havaittua Carbogrip-spraytä. Eli suositusten mukaisesti tilaamaani Finish Line Carbon Grippiä vielä odotellaan (matkustaa parhaillaan Hampurissa), uskallan jo tässä vaiheessa veikata että hyvällä clampilla ja kunnon möhnällä ongelmat tulevat 100% kuntoon.

Kiitokset kaikille runsaasta konsultaatiosta!

-Lauri

Kokeilitko hiuslakkaa?

LJL
22.03.2012, 12.16
Kokeilitko hiuslakkaa?

Mulla ei ole kuin hiusgeeliä (jota on kokeiltu huonolla menestyksellä) :D Odottelen discountista tilattua Finish Line Carbon Grippiä, toivon mukaan tulee huomenna.

-Lauri

Jari Kulmala
25.05.2012, 07.07
Mä ostin Park Toolin töhnää. http://sellonpyora.fi/tuote/439
Nyt yhden 3-tuntisen iltalenkin aikana maantiepyörän satulatolppa (hiilikuitu/hiilikuitu) ei valunut (sunnuntaina valui 3 milliä parin tunnin kisan aikana).

El-Carpaso
25.05.2012, 17.46
Aikoinaan laitoin hammastahnaa eikä tolppa oo liikahtanutkaan vuoteen... Tietenki ongelmia saattaa syntyä siinä kohtaa jos tolppaa pitää liikuttaa johonkin suuntaan.