PDA

Näytä tavallinen näkymä : Rallattava/kraklattava ääni

Haadi
29.05.2009, 11.05
Moi.
Pyörästäni Trek 7.9 FX kuuluu ajaessa rallattava/kraklattava ääni.
Olen yrittänyt paikallistaa ääntä ajaessa huonoin tuloksin.
Tasaisella pyörittäessä ilman vetoa hiljenee huomattavasti, veto päällä voimistuu.
Otin ketjut pois, pyöritin kampia, kammet äänettömät.
Purkasin/putsasin takarissat, ketjut, takapakan.
Ketjut takas, pyöritystä pyörä pukilla, ääni tuntuis kuuluvan rissojen suunnalta.
Pyörällä ajettu alle tonni.
Kaikki vaihteet toimii moitteettomasti.

formulastara
29.05.2009, 11.52
Mulla taas on ollut sellainen rallattava/ujeltavahko ääni alusta asti vuoden 2007 Trek 4500-mallissa, kun vauhtia on reilusti. Olen paikallistanut äänen takanavan seutuville, mutta huollossa Bike Planetissa eivät löytäneet mitään vikaa. Liekö edes tajunneet koko ääntä, mutta se kuuluu varsin selkeästi etenkin vapaalla rullatessa, jos ääntä heijastava seinä on oikealla puolella ajoväylää. Ei siitä siis muuta haittaa ole, kuin se, että se kuulostaa "laaduttomalta". Takanapa on Shimano 475 tms, vaihtaja deore ja pakka sram9-lehtinen -jos niillä nyt jotain tekemistä asian kanssa on. Jarru ei ainakaan laahaa vanteeseen.

mjh78
29.05.2009, 12.54
Moi.
Pyörästäni Trek 7.9 FX kuuluu ajaessa rallattava/kraklattava ääni.
Olen yrittänyt paikallistaa ääntä ajaessa huonoin tuloksin.
Tasaisella pyörittäessä ilman vetoa hiljenee huomattavasti, veto päällä voimistuu.
Otin ketjut pois, pyöritin kampia, kammet äänettömät.
Purkasin/putsasin takarissat, ketjut, takapakan.
Ketjut takas, pyöritystä pyörä pukilla, ääni tuntuis kuuluvan rissojen suunnalta.
Pyörällä ajettu alle tonni.
Kaikki vaihteet toimii moitteettomasti.

Varmistapa ettei takavaihtajan ylempi rissa ota kiinni tai ole liian lähellä takapakan rattaita. http://www.sheldonbrown.com/derailer-adjustment.html - avainsana on "B-tension" tai "Angle adjustment".

Tomi L.
29.05.2009, 19.43
Vaihteiden säädöt. kokeile pyöritellä pikasäätöruuvia molempiin suuntiin vaikkapa puoli kierrosta, veikkaan että ääni ainakin hiljenee. Se vaihteiden toimiminen ei vielä takaa sitä ettei ääntä kuuluis.

znood
29.05.2009, 20.15
vapaarattaan kynnet ruosteessa ?

vikapu
29.05.2009, 20.37
Minun pyörästäni vastaava vika hävisi 1. huollon yhteydessä, kun pinnat kiristettiin.

A.M.®
29.05.2009, 20.41
Kaikilla vaihteilla vai jollain tietyllä?

Mulla ketju pitää yleensä 12 piikkisellä rallattavaa ääntä. Ei muilla.

Vinski
29.05.2009, 22.26
Joku jo edellä viittasikin siihen, että ketju ottaa seuraavaksi suurempaan takarattaaseen. Elikkä vaijeria tulee hiukka löysätä. Sen verta kuitenkin vain, että lakkaa ottamasta, niin nousee kivasti isoimmallekkin rattaalle.

Vepa
29.05.2009, 23.55
Mulla pienimmällän vaiihteella kuulunut raklatus poistui vaihtamalla kulunut ketju uuteen. Takavaihtajan ylimääräinen liike oli silmin selvästi havaittavissa, kun ketjurulla jäi kantamaan rattaan hampaan päälle.

Muita ääntelykohteita ovat olleet:
- keskivaihtajan vaijerin pää otti kampeen kiinni
- pikalinkun muovinen kahva rämisi tärinästä
- satulatolppa

Haadi
30.05.2009, 05.26
Varmistapa ettei takavaihtajan ylempi rissa ota kiinni tai ole liian lähellä takapakan rattaita. http://www.sheldonbrown.com/derailer-adjustment.html - avainsana on "B-tension" tai "Angle adjustment".

Koitin hieman säätä, ei vaikutusta.
En ole näistä kaikissa säätöhommista ihan perillä.

Haadi
30.05.2009, 05.28

Suurinta ääntä lähtee ku eturatas on pienimmällä

Haadi
30.05.2009, 05.29
vapaarattaan kynnet ruosteessa ?

Säilytys tallissa, ei ajettu sateessa, pesty kerran.

Haadi
30.05.2009, 05.33
Mulla pienimmällän vaiihteella kuulunut raklatus poistui vaihtamalla kulunut ketju uuteen. Takavaihtajan ylimääräinen liike oli silmin selvästi havaittavissa, kun ketjurulla jäi kantamaan rattaan hampaan päälle.

Muita ääntelykohteita ovat olleet:
- keskivaihtajan vaijerin pää otti kampeen kiinni
- pikalinkun muovinen kahva rämisi tärinästä
- satulatolppa

Tulevalla viikolla koitan toisella ketjulla.
Nyt Shimanon CN-5600 10 ketju, kokeilisinko toista (parempaa)

Vepa
30.05.2009, 09.04
Tulevalla viikolla koitan toisella ketjulla.
Nyt Shimanon CN-5600 10 ketju, kokeilisinko toista (parempaa)

Mittaa se ketju, niin tiedät kulumisasteen. Itse käytän tulkkina tätä http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=5&item=CC-2

Pyöräni ketju Shimano ultegra CN-6600 oli vaihtokunnossa jo 1700 km ajon jälkeen.

Iglumies
30.05.2009, 10.13

Tässä taitaa olla vastaus ongelmaasi.

Vinski
30.05.2009, 10.23
Ja isoin takaratas? mjh78 on todennäköisesti ongelman ytimessä. Elikkä silloin pitäisi koittaa kiristää (myötäpäivään) sitä B-tension -ruuvia. Suunta on ajanoloon tämä johtuen ketjun venymisestä. Jos se on tehnyt sitä toleranssien yli, niin ketju on vaihtokunnossa, kuten Vepa uumoili.

Kuten Sheldonkin tuossa edellä linkitetyllä sivulla mainitsi, niin rissa kannattaa (uudella kettingillä) säätää (B-tension) kuitenkin mahdollisimman lähelle ratasta vaihteiden moitteettoman toiminnan kannalta.

Vinski
30.05.2009, 10.42
En ole näistä kaikissa säätöhommista ihan perillä.
Pienet liikut ja tsekkaus. Kaikki nivelet kannatta norjistaa ohuella öljyllä ja klenksuttamalla muutaman kerran edestakaisin.

Haadi
30.05.2009, 12.56
Pienet liikut ja tsekkaus. Kaikki nivelet kannatta norjistaa ohuella öljyllä ja klenksuttamalla muutaman kerran edestakaisin.

Onko aseöljy liian norjaa, löytyis kyllä Pinco:n teflon sprayta:kin.

Haadi
30.05.2009, 13.01
Ja isoin takaratas? mjh78 on todennäköisesti ongelman ytimessä. Elikkä silloin pitäisi koittaa kiristää (myötäpäivään) sitä B-tension -ruuvia. Suunta on ajanoloon tämä johtuen ketjun venymisestä. Jos se on tehnyt sitä toleranssien yli, niin ketju on vaihtokunnossa, kuten Vepa uumoili.

Kuten Sheldonkin tuossa edellä linkitetyllä sivulla mainitsi, niin rissa kannattaa (uudella kettingillä) säätää (B-tension) kuitenkin mahdollisimman lähelle ratasta vaihteiden moitteettoman toiminnan kannalta.

Ketjulla (pyörällä) ajettu vasta 970 kilsaa oisko jo kulunut.
Olen yrittänyt ajaa pyörittämällä en rusmovalla tyylillä kuten kaverini.

Vastauksista varmaan ilmenee että olen vasta aloitellut pyöräilyharrastusta.

kmw
30.05.2009, 13.13

...ja edessä on +53t ja runko laulaa onnesta?:D

higgins
30.05.2009, 13.20
Ketjulla (pyörällä) ajettu vasta 970 kilsaa oisko jo kulunut.
.

Kyllä maantiellä jos välillä ketjua puhdistelee rätillä/ öljyää pitäisi 2000-2500 km mennä ennen kuin 1:n prosentin ( joku sanoo 1,25pros) kuluma eli vaihtoraja yllättää, eli joku muu kuin ketjut nyt... Higg

Vinski
30.05.2009, 18.08
Onko aseöljy liian norjaa.
Todennäköisesti toimii hyvin. Itse käytän tarkoitukseen pyöräilykäyttöön "sofistikoituja" teflonilla terästettyjä pulloöljyjä. Kauppanimikkeitä muun muassa Weldtite TF2 Plus Dry Lubricant with Teflon ja Finish Line Dry Teflon Lube.

formulastara
01.06.2009, 11.39
No mikäs se rällättävä ääni takanavan seutuvilta voisi olla, kun en polje, vaan rullaan vapaalla ja suht-kovassa vauhdissa?

eupa
10.05.2011, 11.23
Noniin nyt päästiin itsekkin rallatuskerhoon. Eli ketju pitää tod.näk takavaihtajan/takapakan seutuvilla "rallatusääntä" Trekin fuel ex 8:ssa.

Rallatus alkoi oikeastaan heti "keväthuollon" jälkeen. Huollossa irroitin ketjut + pesin ne. Putsasin vaihtjan+rissat ja takanapakin rasvattiin.

Nyt ilmeisesti joku säätö on pikkuisen pielessä, kun aloitti tuon rallatuksen.
Ääni ei kuulu juurikaan pienimmällä eturattaalla. Mutta keskirattaalla ja eritoten isollla rieskalla ääni kuuluu.
Tuli mieleen,että voisko ketjun kulkusuunnalla olla vaikutusta. Pikalukko kejusta löytyy, mutta ketju voi hyvinkin olla eri päin, mitä ennen putsausta.

Mistä kannattais aloitaa säätö?

lansive
10.05.2011, 12.47
Mistä kannattais aloitaa säätö?

Park Toolin sivuilta... (http://www.parktool.com/blog/repair-help)

Onhan ketju vielä järkevissä mitoissa, eikä liiaksi venynyt?

rjrm
10.05.2011, 12.58
Noniin nyt päästiin itsekkin rallatuskerhoon. Eli ketju pitää tod.näk takavaihtajan/takapakan seutuvilla "rallatusääntä" Trekin fuel ex 8:ssa.

Tarkistapa ensimmäisenä, että ketju kulkee oikeasta paikasta. Ketjua asennettaessa voi helposti käydä niin, että ketju on asennuksen jälkeen väärin. Takavaihtajan alapuolella on ne kaksi pientä hammasratasta, kutsuttakoon vaikka "rissoiksi" nyt, kun en parempaa nimeä tiedä. Jos ketjua pujoteltaessa on huolimaton, ketjun voi asentaa kulkemaan takavaihtajan häkin ulkopuolelta sen sijaan että se kulkisi häkin ja rissan välissä rissaa pitkin.
Eli ketju menee häkin alapuolelta.

Huono selostus... mutta toivottavasti ymmärrät. Tämmöisen asennuksen olen kerran nähnyt. Pyörä toimi, mutta äänsi.
RM

Nufan
10.05.2011, 13.02
Takavaihtaja rissojen välissä on sellainen tappi siinä häkin toisessa puolikkaassa kiinni.
Ketjun voi asentaa kulkemaan sen väärältä puolelta.
nimimerkillä kokemusta on. :D

eupa
10.05.2011, 13.06
Lansivelle voisin vastata, että osaan kyllä kuukkelia käyttää, enklantikin onnistuu ja Park Toolin sivut ovat tutut. Lähinnä hain kysymykselläni sitä, että onko olemassa mitään "yleistä" virhettä mikä tuon rallatuksen yleensä aiheuttaa....Tuo rissajuttu oli ihan hyvä huomio. Ketju kulkee kuitenkin ihan oikein rissoissa ja rissojen laakerointi tarkastettu huollon yhteydessä. oliskos vaan olla takavaihtajan säädöistä kiinni?

Edit. Ketju on noin 1000km ajettu. Voiskos muka olla jo liian venynyt? Mitannut sitä en ole....

lansive
10.05.2011, 13.12
Edit. Ketju on noin 1000km ajettu. Voiskos muka olla jo liian venynyt? Mitannut sitä en ole....

Shimanon ketju venyi minulla hylkyrajan yli noin 500 kilometrin ajolla. Hyvin siis voi olla liiaksi venynyt. Kun ylimääräinen kökkö on poissa välistä niin pääsee äänetkin paremmin ilmoille.

eupa
10.05.2011, 13.21
Shimanon ketju venyi minulla hylkyrajan yli noin 500 kilometrin ajolla. Hyvin siis voi olla liiaksi venynyt. Kun ylimääräinen kökkö on poissa välistä niin pääsee äänetkin paremmin ilmoille.

Oho. Pitää tämäkin nyt sitten tarkistaa kun kotiin pääsee. mikäs olikaan raja ysiketjulla, jonka jälkeen kannattaa ketju heivata?

lansive
10.05.2011, 13.34
Oho. Pitää tämäkin nyt sitten tarkistaa kun kotiin pääsee. mikäs olikaan raja ysiketjulla, jonka jälkeen kannattaa ketju heivata?

Itse käytän ketjumittaria, jossa on 0.75% ja 1% venymät valmiiksi. Jos linkin pituus on yksi tuuma, niin jossakin 2 millin kohdalla pitäisi olla hylkyraja kymmenelle linkille.

eupa
10.05.2011, 13.51
Taitaa olla viisainta tilata itsellenikin tuollainen mittari. Näyttäis park toolin tulkki irtoavan kympillä CRC:ltä
-> tilaukseen

rjrm
10.05.2011, 19.29

No onhan se kumma, jos 105:n ketju on jo liiaksi venynyt. 2000km kohdalla nakkasin 105:n ketjun pois, vaikka venymä ei ihan ollut vielä vaihtorajalla. Mutta kun noita on uusia tilalle laittaa, niin samapa tuo.

RM

CC-Ryder
10.05.2011, 22.14
Kyllä ne shimanon ketjut voi venähtää yllättävänkin nopeasti,varsinkin maastokäytössä.

Itselläni meni shimanon paras xtr/dura-ace ketju vaihtokuntoon 600km jälkeen.Ajot kisaa ja kovaa
treeniä,tahko 180km ym.

Normi kestoikä xt:n ketjulle sekalaisessa maastoajossa ollut n.1000km.
Campa c9 ketjulle n.2000km maastoajossa.

Maantiellä campa chorus 10 ketju n.6000km kestoikä 3 ketjun kokemuksella.

Proj.nro
11.05.2011, 12.57
Jatkan tästä, kun omat keinot alkaa olla käytetty. Keskiön seudulta tai jostain alhaalta (voi tulla takaakin, Campa 10) kuuluu rusahtelevaa ääntä. Kevyesti pyörittäessä on hiljainen, mutta runtatessa tai voimakkaasti pyörittäessä rusahtelee. Sekä satulasta että putkelta. Kaikki on kireällä, keskiön laakerit ihan liukkaat, ei murtumia kammissa. Ääni ilmestyi suurin piirtein kiekkojen vaihdon (ksyrium elite) jälkeen. Kyse ei ole ketjun hankaamisesta tai muuten ketjuäänistä.