PDA

Näytä tavallinen näkymä : tekniikkarullat vs. Harjoitusvastus

kumali
27.05.2009, 21.28
Sadepäiviä, talvea sun muuta ajatellen, kummasta olisi enemmän hyötyä maantiepyöräilyä ajatellen? Tarkoitus olisi vetää kesässä (kevät-syksy, kunnes pakkasta tai sepeliä) ainakin 5000 km ja pitää jollain se tatsi talven aikana. Minkälaista vastusta nuo rullat muodostavat? Onko se magneettivastus jota ainakin tacxin joistain malleista löytyy, toimivakin?
Tosiaan vertailumallina harjoitusvastus jossa takarengas isketään kiinni telineeseen ja kumin pinta "dynoa" vasten..

-A

edit. Pitävätkö kovaa meteliä? Tasoa tietokone vai pölynimuri? ;)

StantheMan
27.05.2009, 21.36
Minulla on molemmat - Elitet. Rullat hankin viime talveksi. Ääni molemmissa on vähäisempi kuin imurissa. Samaa tasoa molemmissa. Tekniikkarullilla ajaminen on "jännempää" ja jos jompikumpi pitäisi valita niin ne. Harjoittelun järkevyyden kannalta taas minun tapauksessani traineri on parempi väline. Voi keskittyä itse ajamiseen ja eikä tarvitse taiteilla pysyykö rullilla vai ei.

Hiillosmakkara
27.05.2009, 23.17
Osta ehdottomasti rullat. Perusteluni:

1) Ostin ensin vastuksen ja sitten rullat - enpä oo vastusta käyttänyt rullien hankinnan jälkeen

2) Rullilla ajaessa fiilis aika lähellä normaalia ajoa - vain tuulevastus puuttuu. Vastuksella ajaessa homma on taas helvetin tylsää junnaamista

3) Rullilla oppii rennon ajotekniikan ja pyörityksen - jos pyöritys on nykivää ja runtaavaa, niin huomaat sen välittömästi nypytyksenä rullilla tai välittömänä singahduksena pois rullilta

4) Rullilla on kiva vetää palauttavia "lenkkejä", kun ei tarvii polkee mäkeä tai vastatuuleen

5) Vastuksesta ei oo mitään muuta iloa, kuin että saa sitä vastusta - no sitä saa kyllä ihan tarpeeks normiulkolenkeiltä, joten lisävastusta sisäajosta vastuksella kukaan ei oikasti varmastikaan kaipaa

6) Rullilla voi kikkailla kaikenlaista - kokeilla maksimikampikierroksia, millä pysyy vielä rullilla, yhdellä kädellä ajoa, ilman käsiä, yhdellä jalalla ilman käsiä jne.

7) Fillari on helvetin helppo heittää rullille - vastuksen kanssa saa säätää tovin, ennenkuin homma toimii (ainakin pikalinkun vaihto mun vastuksessa, pyörän ruuvaus vastukseen kiinni, dynon säätö sopivaksi jne...ihan perseestä...

Tossa muutama peruste valita joka-tai akselilla rullat. Jaa niin, ne rullat on myös edukkaat. Ja mitään mangneettivastuksia niihin ei tarvii, vaikka sellaisiakin on kaiketi olemassa - rullilla rullaillaan, ei runtata. Vastatuuleen ja mäkiin ehtii runtata ihan tarpeeks muutenkin.

StantheMan
28.05.2009, 08.15
Eipä yllä olevaan ole juuri lisättävää - hieno perustelu. Tekniikkarullat ovat erittäin helppo- ja nopeakäyttöiset, sen takia minullakin harjoitusvastus on jäänyt vähemmälle käytölle.

pööräilijä
13.09.2011, 17.46
Otetaan tää esille nyt, kun syksy ja talvi puskee päälle.

Tarvis hommata uus treenilaite ja rullat ja uus treineri kamppailee keskenään. Mulla on jo ennestään Tacx sirius treineri, se on aika vetelä laite ajaa, ei muuta huonoo puolta. Jopa vastuksesta tykkään. Rullissa taas viehättäis tasapainotreeni ja kaikki hyvä mitä niiden käytöstä tulis. Taasen ne hyvät puolet just muuttuu huonoiks ?? jos esim pitäs leffaa kattoo tai säätää musiikkia soittimesta. Uus jäykempi runkonen treineri olis taasen tosi mieluinen ja turvallinen vaihtoehto, kuten Kurt tai Cycleops, näitä ei oo kukaan vielä haukkunut, ja sais paikallisesta.

Sitte olis vielä sisäpyöriä wattia ja c-opsia, mutta maksaa hunajaa.

Jos kattoo laitteiden huonoja hyviä puolia, kumpi voittaa kokonaisuutena ? Tietysti optimi olis ostaa molemmat, mutta ei ainakaan ennen rahakätkön löytöö varmaankaan onnistu.

fiber
13.09.2011, 19.44
Rullissa taas viehättäis tasapainotreeni ja kaikki hyvä mitä niiden käytöstä tulis. Taasen ne hyvät puolet just muuttuu huonoiks ?? jos esim pitäs leffaa kattoo tai säätää musiikkia soittimesta.
Mulla on fillari rullilla ikkunan edessä ja ikkunalaudalla läppäri. Siitä kuva, ja kun kuulokepiuhakin ylettää korvaan, niin kuulokkeista häiriötön ääni. Hauskin/älyttömin katseltava oli tunnin mittainen moottoritiellä ajoa kuvannut pätkä, jonka musiikkina oli Kraftwerkin Autobahn :)

pööräilijä
13.09.2011, 19.55
Aika rohkaiseva kommentti ! :) Cycleops rullat vastuksella voisi olla se juttu ... ? Mitenkäs paljon nää rullat pitää ääntä, vaikkapa 25km/h vauhdissa ? sellasessa kivassa PK-ajossa.

nga
14.09.2011, 16.37
Mitenkäs tuollaiset CycleOpsin vastukselliset rullat? Hajoaako hiilikuituisen rungon takahaarukka moisiin, niinkuin harjoitusvastuksen kanssa voi hyvinkin käydä. Vai voiko hifin fillarin laittaa noihin oikeasti huoleti kiinni? Vastus siis out of question.

pööräilijä
14.09.2011, 16.43
Kaikkee varmasti voi käydä, muttei cuben kuiturungot vielä oo rusahtanu, vaikka trainerissa ollukkin eikä niitä sais laittaa kiinni. eiköhän tuo ongelma talven aikana viimestään selviä, jos sen 100h tai jotain ajaa rullilla :)

järppä
14.09.2011, 23.35
Mitenkäs tuollaiset CycleOpsin vastukselliset rullat? Hajoaako hiilikuituisen rungon takahaarukka moisiin, niinkuin harjoitusvastuksen kanssa voi hyvinkin käydä. Vai voiko hifin fillarin laittaa noihin oikeasti huoleti kiinni? Vastus siis out of question.

Öööh... ei kai sitä fillaria noihin(kaan) rulliin mitenkään kiinni laiteta?

harpe2
20.09.2011, 19.08
Tuli tilattua tällaiset rullat Bike 24 :sta

Elite V-Arion Roller Cycletrainer

.The first roller with an innovative integrated resistance unit. Three inertial resistance levels provide an easy transition from no resistance for easy recovery rides or warm-ups, to low and high resistance for tougher workouts. It simulates real riding conditions. Sealed cartridge bearings for trouble free use a life-long.

Onko kokemuksia tästä keksinnöstä kellään?

di luca
21.09.2011, 12.46
Olen ajellut pari talvea. Tykkään niistä, enimmäkseen ajalen suurimmalla vastuksella ja säädän vaihteilla rasituksen. Olen melko kevyen sarjan kuski, joten oikeille reisihirmuille voi olla tarpeen laittaa riittävän iso eturieska, että saa kuormitusta. Mutta riittävillä kampikierroksilla kyllä tulee rasitusta lisää mukavasti ja ajotaito kasvaa kanssa.

harpe2
26.09.2011, 15.32
Tuli tilattua tällaiset rullat Bike 24 :sta

.The first roller with an innovative integrated resistance unit. Three inertial resistance levels provide an easy transition from no resistance for easy recovery rides or warm-ups, to low and high resistance for tougher workouts. It simulates real riding conditions. Sealed cartridge bearings for trouble free use a life-long.

Onko kokemuksia tästä keksinnöstä kellään?

Paketti tuli kuriirin mukana kotiovelle tänään. Perjantaina pääsee testaamaan, kerrotaan sitten ensifiilikset.

MikiV
27.09.2011, 23.00
Kyssäri vapaarullista:
Vaikuttaa siltä, että omista vapaarullista on menny laakerit ainakin yhden rullan osalta. Oletteko vaihdelleet noita laakereita onnistuneesti vapaarullista?

A R:nen
27.09.2011, 23.18
Itse olin harkitsemassa moista operaatiota (ehdin jo ottaa laakerit irti) mutta lopulta pelkkä voitelu riittikin sillä kertaa. Ihan standardit urakuulalaakerit ainakin omissa rullissani (jotkut 80-luvun kaiketi Elitet) oli sisällä.

MikiV
28.09.2011, 21.14
Itse olin harkitsemassa moista operaatiota (ehdin jo ottaa laakerit irti) mutta lopulta pelkkä voitelu riittikin sillä kertaa. Ihan standardit urakuulalaakerit ainakin omissa rullissani (jotkut 80-luvun kaiketi Elitet) oli sisällä.

Koetanpa siis itsekin jos pelkällä voitelulla selviäis. Kiitokset :)

Pyöräpummi
26.10.2011, 21.14
On kuin kaksi marjaa. Myös Eliten rullissa on Inside:lta patentoidut turvarissat estämässä etupyörän ajatumisen pois rullalta.
Arvosteluista päätellen Inside on kuitenkin se parempi. Elitestä puuttuu Insidessä olevat takapyörän varmentimet.
Insiden ongelma on että se täytyy tilata rapakon takaa jolloin kuljetuksen kustannus saattaa olla tuntuva.

Elite E-motion (http://www.bike-components.de/products/info/p23391_E-Motion-Freie-Trainingsrolle-.html)
Inside E-motion (http://www.insideride.com/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=32&Itemid=74)

Onkos jonkulla mahdollisesti kokemuksia kummastakaan näistä?

fiber
26.10.2011, 23.08
Ei ole kokemusta E-motioneista, mutta kylläkin etu- ja takapyörän ajautumisesta pois rullalta. Eipä tuossa ole koskaan sen kummempaa käynyt: vähän tömähtää ja heilauttaa mutta en ole kertaakaan kaatunut. Näyttää siltä kuin turvarullat nostaisi hinnan moninkertaiseksi, joten täältä ääni perinteisille. Mutta toki tilanteita ja makuja on monia.

PTM
27.10.2011, 08.57
...Insiden ongelma on että se täytyy tilata rapakon takaa jolloin kuljetuksen kustannus saattaa olla tuntuva...

Ko. firma ei myy noita tänne Euroopan puolelle suoraan eli tilauksen olisi mentävä amerikkalaisen osoitteen kautta.

järppä
27.10.2011, 09.22
Ko. firma ei myy noita tänne Euroopan puolelle suoraan eli tilauksen olisi mentävä amerikkalaisen osoitteen kautta.

Jos ei ole sopivia tuttuja rapakon takana, niin onnistuu se vaikka näin http://www.myus.com/

Pyöräpummi
27.10.2011, 20.24
Todennäköisesti siinä on käynyt niin että Elitelle lisensointi on aiheuttanut tilanteen, jossa Inside myy Eurooppaan.
Myykö noita Eliteitä kukaan muu kuin Velosport täällä Suomessa. Se on niin kallis siellä että siitä ei viitsi edes lähteä tinkamaan.

Rullat(tai traineri) pitäisi saada n. 3 viikon sisällä. Tacx Genius ei nähtävästi ole saatavilla kuin vasta ensi vuoden puolella. Vaikka tuon Insiden vemputtaisi rapakon takaa millä tavalla tahansa niin siihen menee aikaa ja rahaa.
Elite E-motion alkaa olla näistä syistä se vaihtoehto. Ei se poissulje ettenkö hankkisi vielä Tacx Geniustakin jossain vaiheessa.

Kun en ole koskaan ajanut rullilla niin vaikea tietää millä tavalla se sitten onnistuu.
Tietenkin sillä voi harjoitella tekniikka, mutta ensimmäisen olen ajatellut tehkä pk-lenkkejä ja katsoa samalla elokuvia.

Vilhelm V
27.10.2011, 21.13
Kun en ole koskaan ajanut rullilla niin vaikea tietää millä tavalla se sitten onnistuu.
Tietenkin sillä voi harjoitella tekniikka, mutta ensimmäisen olen ajatellut tehkä pk-lenkkejä ja katsoa samalla elokuvia.

Kyllä se varmaan onnistuu, kun meikäläiseltäkin onnistui tänä vuonna vaikka olen tämmöinen vanha pieru ja vähän arka kokeilemaan hasardilta tuntuvia uusia juttuja. Varsinkin maantiepyörä tuntui pysyvän rullilla saman tien aika stabiilisti. Ratapyörä, jossa on vähän tiukemmat kulmat on jo vähän jännempi rullilla, mutta senkin yhdistelmän kanssa onnistuin tulemaan sinuiksi. Eli siitä vaan!

Jani R.
27.10.2011, 21.16

Jos mä opin ajamaan rullilla, niin kyllä se onnistuu keneltä tahansa. Alussa tosin pitää ajaa eteisessä tai kapeassa käytävässä että ylettää koskea seinään jos horjahtaa.

VesaP
28.10.2011, 13.32
Eliten E-Motion rullat kiinnostaisi kait minuakin. Silleen niinqu Wattipyörän kaveriksi. Pari teknistä kysymystä tosin heräsi heti:

1) Onko radikaalisti hiljaisempi mitä Wattbike? Netistä löytyvien videoiden mukaan ainakin tuntuu että normaali puhe kuuluu ihan hyvin ajon aikana. Wattipyörällä siitä ei ole toivoakaan.
2) Miten paljon tuo 0-1-2 portainen vastus vastustaa? Onko jossain wattidataa esim 100rpm kampikierroksilla vaihteella XX, paljonko watit 0 tasolla? Paljonko 1 tasolla? Paljonko 2 tasolla?
3) Tuntuuko tuommosella ajo kovin gaylta kunnon ergon jälkeen?

Ja kissoille pitäs joku aita aina rakentaa treenin ajaksi laitteen ympärille. Ei tuommosella uskaltaisi ajaa jos katit hyörii vapaana siinä ympärillä. Käy vielä kissoille ohraisesti ja itsellekin kun ne tuuppaa mut nurin höyrytessään siinä.

Tämmöset rullat tuskin aiheuttaa pyörälle käytännössä yhtään mitään semmoista vääntöä ja rasitusta mihin pyörä ei normaalisti ulkona ajaessakin jo joutuisi. Toisin kuin trainerilla ajaessa.

Mää luulisin että koko kämpän väki (kaikki 18 jalkaa) kiittäisi ja kumartaisi jos äijä ajaisi enemmän tällä kuin tuolla mölytoosalla.

R.A.? Sulla luulis olevan kokemusta myös näistä rullista? Pystyykö rullilla ajaessa kattoo telkkaria kun sen ajon oppii kunnolla? Vai täytyykö sitä eturengasta kytätä kokoajan ettei "tipahda tieltä"?

Dr.J
28.10.2011, 14.18
E-motionista on kertynyt reilun parin kuukauden kokemus, kun ostin härvelin loppukesästä. Kokemusta muista rullista ei ole, ainoastaan Tacx Flow -trainerista, jolla olen tahkonnut kaksi edellistä rospuuttokautta. Ajotuntuma on traineriin verrattuna aivan omaa luokkaansa - Tacx:lla 1,5h treeni oli maksimi minkä hermot kestivät, kun taas Elitellä ajaa sujuvasti 2-3h pk-treeninkin. Väittäisin että oppimiskynnys aparaatin käyttöön ei ole kovin korkea ottaen huomioon että ilman aiempaa rullakokemusta pystyin 20min ajon jälkeen tekemään vetoja putkelta, ja tähänastisten n. 20 treenin aikana olen kerran tipahtanut laitteen päältä alas. En tosin ole yrittänytkään katsoa tv:tä tai tehdä muuta keskittymistä häiritsevää.

Vastauksina VesaP:n kysymyksiin:
1) melu on vähäinen, ja muodostuu lähinnä renkaiden huminasta. Itse rullat eivät pidä ääntä nimeksikään.
2) minulla ei ole wattidataa, mutta takapuolituntuman sekä syke- ja nopeusanturilukemien perusteella päättelen, että eliten 0-vastus tuntuu kuin ajaisi 1% laskua, 1-vastus tuntuu 2% nousulta ja 2-vastus 6-7% nousulta. 2-vastuksella ainakin kaltaiseni narujalka saa siten harjoitettua kohtalaisesti myös voimaa.

VesaP
28.10.2011, 14.26
Vastauksina VesaP:n kysymyksiin:
1) melu on vähäinen

2) 1-vastus tuntuu 2% nousulta ja 2-vastus 6-7% nousulta

Kiitos infosta! Tuo ykköskohta olis pop tosiaan! Ja nuo vastukset näyttää siltä että ihan riittävästi saa kyllä vastusta normiajoon. 6-7 prosenttia on jo riittävästi kyllä vaikka minkälaiseen normiajoon!

Eli noista spekseistä ei ainakaan jäisi sitten kiinni rullien hankinta.

Täytyy nyt miettiä mitä tekee. Tuo kissavaara vielä arveluttaa. Pienenpieni häkki laitteen ympärillä ei estä mitään ja isoa ei nyt ole mitään järkeä rakentaa keskelle olohuonetta... Ja ilmankaan suojaa ei uskalla ajaa.

Tykkääköhän btw korkealaippainen hiilikuitukehä kyttyrää niistä eturenkaan "tippumisestorullista". Tietysti jos se rulla osuu jarrupinnalle niin kait se kestää kun kestäähän se lujat jarrutuksetkin.

järppä
28.10.2011, 14.28
Pystyykö rullilla ajaessa kattoo telkkaria kun sen ajon oppii kunnolla? Vai täytyykö sitä eturengasta kytätä kokoajan ettei "tipahda tieltä"?

Pystyy. Itse asiassa ajaminen on paljon helpompaa, kun ei tuijota sitä eturengasta vaan nostaa katseen ylös kohti kaukaista horisonttia.

VesaP
28.10.2011, 14.36
Pystyy. Itse asiassa ajaminen on paljon helpompaa, kun ei tuijota sitä eturengasta vaan nostaa katseen ylös kohti kaukaista horisonttia.

Ok, eli sekin asia olis sit hyväksi.

Vaimolle ruusu kukkakaupasta ja ittelle E-Motion rullat netistä? Kumpikin sit tyytyväinen? :D

Pyöräpummi
29.10.2011, 17.23
Kelpaako Elite E-motionin kanssa tavalliset renkaat?
Ja jos ei niin mitä suosittelette käytettäväksi?

Mielelläni kannattaisin paikallisia liikkeitä mutta hinnat ovat jo korkealla että niistä ei viitsi alkaa edes tinkaamaan.
Bike-Discount.de:lla taitaa tulla sperrgut-maksu?

VesaP
29.10.2011, 18.45
Mielelläni kannattaisin paikallisia liikkeitä mutta hinnat ovat jo korkealla että niistä ei viitsi alkaa edes tinkaamaan. Bike-Discount.de:lla taitaa tulla sperrgut-maksu?

Huomioithan B-D:n tapauksessa että ainakin kuvan perusteella värkissä ei ole vastussäätöä vaan on pelkät "vapaat rullat". Esim CRC:ssä tai Velosportissa olevissa mainoskuvissa ainakin on vastussäätö ja hinta molemmissa about sama. Mutta sillä erolla että ainakin webisivujen mukaan Velossa värkkiä on varastossa, toisin kuin CRC:ssä.

Itse joudun skippaamaan laitteen kyllä sittenkin kissavaaran takia. Ei täällä kämpässä ole muuta hyvää ajopaikkaa kuin olohuone ja siinä ei uskalla ajaa kun tulee kissamuussia muuten kun nuo hullut juoksee kuitenkin pinnoihin heti.

di luca
29.10.2011, 21.14
Juu rullilla käy normirengas eikä ne kulukaan paljoa ulkoruokintaa enemmän.

Pyöräpummi
30.10.2011, 17.17
Huomioithan B-D:n tapauksessa että ainakin kuvan perusteella värkissä ei ole vastussäätöä vaan on pelkät "vapaat rullat". Esim CRC:ssä tai Velosportissa olevissa mainoskuvissa ainakin on vastussäätö ja hinta molemmissa about sama. Mutta sillä erolla että ainakin webisivujen mukaan Velossa värkkiä on varastossa, toisin kuin CRC:ssä.

Luulen että tuo johtuu ainoastaan siitä että sitä kuvaa ei ole päivitetty.
B-D:n sivulla (http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a39053/e-motion-rollentrainer.html?mfid=15)on sanottu "drei magnetische Widerstandsstufen" ja molemmissa siellä olevien videoiden aloituskuvassa näkyy selkeästi näkyy säätömahdollisuus. Videot ovat kopioitu alle.
B-D ilmoittaa että on kysymys mallivuodesta 2010-2011 ja nuo videot ovat vuodelta 2010.

http://www.youtube.com/watch?v=ZfLMLbepQlA&feature=player_embedded

http://www.youtube.com/watch?v=6Azyuc_3ouk&feature=player_embedded

Pyöräpummi
30.10.2011, 17.38
Itse joudun skippaamaan laitteen kyllä sittenkin kissavaaran takia. Ei täällä kämpässä ole muuta hyvää ajopaikkaa kuin olohuone ja siinä ei uskalla ajaa kun tulee kissamuussia muuten kun nuo hullut juoksee kuitenkin pinnoihin heti.

Saattaisiko mahdollisisesti auttaa se että laittaisit sinne pinnoihin sellaista näkyvää että tyhmempikin kissa tajuaa että siitä ei läpi mennä. Kissoilla on aivan uskomattomat refleksit.
Sinulla taitaa olla niitä kissoja niin monta että voit yhden "uhrata" jos nyt sitten saattuu käymään niin onnettomasti. Varasuunnitelmaksi jo mietit paikan josta voit saada välittömästi uuden kissan tilalle niin vaimokaan ei huomaa mitään.
Tietenkin levykiekoissa tuota ongelmaa ei tulisi laisinkaan. Sitä sitten voisi kokeilla yhden pöyräjumalille uhratun kissan jälkeen.

P.S Aina voi rakentaa pinnojen eteen suojan. Molemmille puolille kiekkoa "suojalevyt" ja niihin paikat josta ne voidaan "kiristää" kohden vasten pinnoja. Jätän yksityiskohdat toisten mietittäväksi, mutta näin sen periaatteessa voisi tehdä.

keppi
30.10.2011, 19.18
Liekö pinnat edes pahin paikka? Itseä hirvittäisi ketjut ja pyörivät rattaat. Äkkiä käpälä välissä, kun se vaihtaja vielä raksuttelee houkuttavasti..

VesaP
30.10.2011, 22.50
Sinulla taitaa olla niitä kissoja niin monta että voit yhden "uhrata" jos nyt sitten saattuu käymään niin onnettomasti. Varasuunnitelmaksi jo mietit paikan josta voit saada välittömästi uuden kissan tilalle niin vaimokaan ei huomaa mitään. Tietenkin levykiekoissa tuota ongelmaa ei tulisi laisinkaan. Sitä sitten voisi kokeilla yhden pöyräjumalille uhratun kissan jälkeen.

Jos tarkoituksesi oli olla vitsikäs niin anteeksi nyt vaan, oli aika mauton yritys. :(

Pyöräpummi
30.10.2011, 23.36
Jos tarkoituksesi oli olla vitsikäs niin anteeksi nyt vaan, oli aika mauton yritys. :(
Saattoi hyvin olla, pyydän anteeksi! Toivottavasti et pahoittanut mieltäsi!
Kuitenkin kaikkein parasta huumoria on se joka käy siellä hyvän mauan rajoilla. Uskon kuitenkin että täällä on niitä ketä se nauratti.
Ymmärrän hyvin että on niitä joille eläimet ovat hyvin rakkaita. Kuulun siihen sukupolveen joilloin eläinten hyötykäyttö oli tuiki tavallista ja eläimäinen oli ansaittava ruokansa kuten kissan oli pidettävä hiiret loitolla.
Siitä syystä laitan huumorilla ylenpalttista eläinten paapomista, joka minusta, anteeksi vaan, on aika huvittavaa.

Mitä tulee siihen alkuperäiseen ongelmaan pitää kissat loitolla uskon että kuitenkin löytäisit vastauksen. Parempi etten anna sen enempää neuvoja. Varmaan löydät ratkaisut halutessasi niin.

VesaP
31.10.2011, 10.36
Asia ok. Mutta pääasia että E-Motion rullat lienee kuninkaat alallaan! Nuo E-Motion videot mitkä oli linkitetty tuohon on Eliten omia mainosvideoita. Tietysti tuskin B-D pitäisi sivuillaan videota missä on eri tuote kuin myytävä tuote? Toisaalta onhan siellä itse tuotteen kuva jo väärä alunperin jos se kerta on uudempaa sarjaa myytävä tuote mikä kuvissa. No, jos olisin ostamassa niin laittaisin varmaan mailia ensin kauppaan ja kysyisin... Millään viitsisi alkaa palauttelemaan tuommosta homoisoa laatikkoa jos sieltä paljastuukin vääränmallinen kampe.

Pyöräpummi
31.10.2011, 21.06
Asia ok. Mutta pääasia että E-Motion rullat lienee kuninkaat alallaan! Nuo E-Motion videot mitkä oli linkitetty tuohon on Eliten omia mainosvideoita. Tietysti tuskin B-D pitäisi sivuillaan videota missä on eri tuote kuin myytävä tuote? Toisaalta onhan siellä itse tuotteen kuva jo väärä alunperin jos se kerta on uudempaa sarjaa myytävä tuote mikä kuvissa. No, jos olisin ostamassa niin laittaisin varmaan mailia ensin kauppaan ja kysyisin... Millään viitsisi alkaa palauttelemaan tuommosta homoisoa laatikkoa jos sieltä paljastuukin vääränmallinen kampe.

B-D vastasi että E-Motionissa on kolme resistanssitasoa, joten se kuva on vanhentunut.
Kerrottiin myös että rahti on ilmainen Suomeen, koska se maksaa 250 euroa. Kuitenkin on pieni epäilys että sperrguttiin voi varautua.

VesaP
01.11.2011, 10.04
Ja B-C vastasi etteivät toimita valitettavasti niin isoa pakettia suomeen.

No, B-D toimittaa, joten värkki tilattu. Ei saanut mielelleen rauhaa ennenkuin oli painanut OSTA namiskaa.

Seuraavaksi ostaa sit kissaportti ovettomaan oveen jolla otukset lukitaan treenihuoneen ulkopuolelle jotta isäntä voi vääntää illan rullilla sit.

Odotan innolla että:

1) Pääsee kokeilee osaako vielä ajaa rullilla. Viimeksi ajoin rullilla noin 19 vuotta sitten. Muistikuvat aiheesta on hatarat. Sen muistan että kaaduin kerran yksiön keittokomeron tiskipöydälle.
2) Pääsee vertailemaan watteja ajaessa eri vastustasoilla. Eli Powertap rules rullakäytössäkin! :)
3) Pääsee vertailemaan ajofiilistä Wattbikeen.
4) Miltä tuntuu taas treenata sisällä ilman korvatulppia!!! :)

Juskola
01.11.2011, 17.47
Pistin myös E-Motionin B-D:stä tilaukseen. Voi olla, että on taas yksi niistä euro/poljettu km-hankintoja, mutta toisaalta nekin kilometrit tulevat tällä massalla tarpeeseen.

J T K
01.11.2011, 19.05
1) Osaa, pientä pintaruosteen poistoa vaatinee :)
3) Varmasti hyvin erilainen, mutta täydentävät toisiaan!

Odotan innolla että...

PTM
01.11.2011, 19.21
Pistäpä Vesa kokemuksia palstalle E-Motionista, kun olet hieman testannut sitä. Itseäni kiinnostaa lähinnä vastuksen toimivuus harjoitteisiin ja rullien pitämä ääni. Oli alunperin jo aikoinaan tarkoitus tilata se alkuperäinen Amerikan versio, mutta eivät enää sitten myyneet tänne Eurooppaan, kun Elite oli juuri hankkinut lisenssin, mutta nyt voisi sitten hommata tuon Eliten, jos vaan äänitaso sopiva ja vastuksen toiminta on ok.

keppi
01.11.2011, 20.10
Ajaisiko nämä saman asian kuin e-motion? http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a51937/t1100-galaxia.html

VesaP
02.11.2011, 13.33
Pistäpä Vesa kokemuksia palstalle E-Motionista, kun olet hieman testannut sitä.

Juu, toki. Kunhan saan värkin ensin tänne jumalan selän taakse. Nyt se on hetki sitten postitettu Saksasta. Mennee varmaan se perinteinen viikko ennenkuin se on täällä.

Ja netistä löytyvien videoiden perusteella äänitaso itselle ainakin EI tule olemaan ongelma. Varmaan 90% hiljaisempi mitä tuo mun nykyinen sisätreenikampe. :) Mutta laitan siitäkin arviot sitten kun pääsen laitetta huudattamaan ekaa kertaa! Jotain wattidataakin sit voin mittailla eri vaihdekombinaatioilla ja eri vastustasoilla jollakin kadenssilla X.

Eli totaalisen epätieteellistä testitulosta tulossa parin viikon sisällä eetteriin! :)

BONK
03.11.2011, 13.23
Raporttia odotellessa... Itse olen *totaalisen kyllästynyt* spinning-pyörällä polkemiseen ja viime talvenkin se sai olla etupäässä pölyä keräämässä, joten jotain tarttis keksiä ja tämä vaikuttaa mielenkiintoiselle vaihtoehdolle.

keppi
03.11.2011, 18.45
Ajaisiko nämä saman asian kuin e-motion? http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a51937/t1100-galaxia.html

No pistinpä nyt ketjun yllyttämänä tilaukseen tämmöisen. Katotaan onnistuuko vanhalta vielä uuden oppiminen...

mehtä
04.11.2011, 13.09
No pistinpä nyt ketjun yllyttämänä tilaukseen tämmöisen. Katotaan onnistuuko vanhalta vielä uuden oppiminen...

Tulipa tilattua kans eilen sama laite -tosin hai paikista ku oli kympin edullisempi. Pitää ottaa ullakolta käyttön v. -91 Nishiki Olympic 14. Tai onko kokemuksia maastopyörällä rullilla ajosta? Toivottavasti tulee käytettyä laitetta tai pakkohan sitä on käyttää, ku tuli tilattua:)

BONK
04.11.2011, 13.29
Onnistuuko tuossa Vesan tilaamassa laitteessa vastuksen säätö vain nousemalla pyörän selästä ja käsin kääntämällä vai onko siinä kenties joku "kaukosäädin"?

VesaP
04.11.2011, 13.38
Onnistuuko tuossa Vesan tilaamassa laitteessa vastuksen säätö vain nousemalla pyörän selästä ja käsin kääntämällä vai onko siinä kenties joku "kaukosäädin"?

Manuaalista ja kuvista lukemalla/katsomalla väittäisin että EI onnistu kaukosäätö. Siinä valitaan manuaalisesti sormella alhaalta 0 tai 1 tai 2 ja sit loppu hienosäätö tehdään omilla sormilla vaihteista ja sääristä kadenssilla kammissa...

Tulis jo! Mutta kuppaa saksassa aina vain. Stna!

Edit: Eliten omilla sivuilla on ladattavissa tuohon manuaali pdf:fänä jos haluaa tutustua laitteen sielunelämään vähän tarkemmin. Tosin paras tutustumisjuttu on minun mielestä ollut se Eliten oma mainosvideo aiheesta. Siinä on hyvä jumputtava musiikkikin taustalla. Voiskin taas sadannen kerran katsoa sen... :)

Edit2: Onnistuskohan sen vastusnamiskan vääntely kengän syrjällä/klossilla niin ei tarviis edes nousta pyörän päältä pois, kuhan pysähtyy vain hetkeksi. Täytyy testailla sitten. Ei tietysti viitti hajottaa Sidien pornonkiiltävää pinnoitetta jollain terävällä namiskalla jos suoraan klossia ei saa käännettyä namiskaan päin.

Pyöräpummi
04.11.2011, 13.46
Tulipa tilattua kans eilen sama laite -tosin hai paikista ku oli kympin edullisempi.

Bike-Discount.de:ssä yli 250 euron tilaukset tulevat kuluitta. Tässä tapauksessa olisit joutunut lisämään jotain ketjua yms. mukaan saadaksesi edun.
Tosin tuo Tacxin Galaxia vaikuttaa kevyemmältä ja siltä että sen tulee osina ja siksi menee pienempää tilaan, mutta silti se saattaa olla sitä kokoa että jossain sen kuljettamisesta voidaan laskuttaa lisämaksu.
Elite E-Motion on iso ja painava paketti, jossa B-D:n ilmainen lähetys on etu. Muutenkin B-D pelittää hyvin.

mehtä
04.11.2011, 15.53
^ Eipä tullut katottua paljonko B-Dllä ois postikulut ollu. Eikä muutenkaan nyt muuta tilattavaa. Vajaa 14€ oli H-Bllä kulut ja vartti sitten tuli postia että olivat laittaneet sen matkaan DHLllä. Oon tyytyväinen ollut aiemminkin HBn toimintaan. Joskus jopa turhauttavan tiheään laittavat ilmoituksia tilauksen eri vaiheista.

di luca
04.11.2011, 21.55
Miten lie tuo vastussydeemi lähellä V-arion rullien vastusta, mekanismihan on nykyisissä toisenlainen? Eli suurimmallakaaan vastuksella vastus on lähinnä tasaisen tien luokkaa ja vaihteilla säädetään oikeesti tuo vastus. Mut oon kyllä tyytyväinen ja tuo Emotion kyllä tuntuu hyvältä, kun noilla kiinteillä putkelta ajo on semmosta taiteilua välistä (mut en oon tullu yli koskaan)

marmi
05.11.2011, 13.44
Mikä näistä?

CycleOps Aluminum rollers with resistance http://www.cycleops.com/en/products/rollers.html?page=shop.product_details&flypage=flypage_images.tpl&product_id=224&category_id=6

Elite V-Arion Parabolic Inertial Roller http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a12287/v-arion-parabolic-inertial-roller.html

Elite Arion Mag http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a54604/arion-mag.html

..vai joku muu vastuksellinen harjoitusrulla?

Kokeilin googlettaa testejä/vertailuja, mutta aika heikkoa.

Pyöräpummi
05.11.2011, 17.36
Eliten ja Tacxin uusimmissa rullissa on "liuku"-mekanismi. Rullat taitavat olla myös kokoontaitettavia, mutta on todennäköistä että siinä hävitään tukevuudessa.
Niille se on hyvä ominaisuus joiden pitää säilyttää niitä pienessä tilassa taikka kuljettaa autossa.

Eliten E-Motionissa on ei kokoontaitettava runko ja se on välittömästi käyttövalmis pakkauksesta kuoriutumisen jälkeen. Ihmettelen kuitenkin suuresti kuinka B-D voi toimittaa 20 kg:n ihmisen korkuisen möhkäleen ilmaiseksi kotiovelle.

keppi
05.11.2011, 20.27
^ Eipä tullut katottua paljonko B-Dllä ois postikulut ollu. Eikä muutenkaan nyt muuta tilattavaa. Vajaa 14€ oli H-Bllä kulut ja vartti sitten tuli postia että olivat laittaneet sen matkaan DHLllä. Oon tyytyväinen ollut aiemminkin HBn toimintaan. Joskus jopa turhauttavan tiheään laittavat ilmoituksia tilauksen eri vaiheista.

Bike-Discountista Tacx Galaxialle tuli postikuluja 5,95e, kun valitsi toimittajaksi DHL:n. En jaksanut kattoa oisko "tarvinnut" jotain muutakin samalla, että ois saanut hilattua yli 250e loppusumman :P

Postikulut perustuvat tietty toimittajasopimuksiin ja siihen, että mitä enemmän myydään niin sitä enemmän myydään...

Vecculiko
07.11.2011, 23.07
Laittakaapa kokemuksia Galaxiasta kun olette testailleet. E-motion olisi varmaan epäilemättä paras, mutta onko se 3xparempi kuin Galaxia. Sisällä ajelu ei ole oikein ollut minun juttu ja ei oikein viitsisi sijoittaa yli 500 euroa laitteeseen jolla ei välttämättä kauheasti tule ajeltua. Toisaalta en ole kyllä koskaan rullia edes kokeillut. Kuntopyörällä ja trainerilla olen yrittänyt ajaa, mutta ei pää oikein ole kestänyt puolta tuntia pidempää hinkata.

Iletys
07.11.2011, 23.42
Vastaan tähän väliin alkuperäiseen kysymykseen... Ei voi laitteita näitä laitteita verrata keskenään kun ovat ihan eri tarkoitukseen tehtyjä. Kysymys voisi ollakin, että kumpi pitää hankkia ensin? Siihen en osaa vastata. :)

VesaP
08.11.2011, 09.49
Tulis jo! Mutta kuppaa saksassa aina vain. Stna!

Ei kuppaa enää! Tänään näyttäs olevan postissa... :) Tosin en tiedä miten sen kotia saan. 23kg laatikko (paino ei ongelma) mutta paketin koko voi olla. Tuskin mahtuu nykyiseen autoon. No, onneksi farkkutaksit on keksitty jos loota ei uppoa V:n sisuksiin. :cool:

Ensitestit tosin jäänee vielä tältä päivältä ajamatta. Kissaportti ovikarmien väliin ei ole vielä tullut. Kuppaa jossain GLS:n syövereissä jossain suomen varastossa. Noh, jospa sekin tänään yritettäisiin jakaa ja löytyisi illalla jo postista!

Edit:

Netistä toki löytää paljon demovideoita näköjään tästä mutta tämä on yksi parhaista mitä löysin itse jos haluaa fiilistellä minkälaista "melua" tämä laite pitää:

http://www.youtube.com/watch?v=DmzDwACqBQ4&feature=related

Japania taitaa puhe olla mutta eihän sitä puhetta tarviikkaan ymmärtää...

Vecculiko
08.11.2011, 11.58
Netistä toki löytää paljon demovideoita näköjään tästä mutta tämä on yksi parhaista mitä löysin itse jos haluaa fiilistellä minkälaista "melua" tämä laite pitää:

http://www.youtube.com/watch?v=DmzDwACqBQ4&feature=related

Japania taitaa puhe olla mutta eihän sitä puhetta tarviikkaan ymmärtää...

Voi pirkale kun pistit tuon linkin tänne. Näyttää niin helpolta ja luonnolliselta tuo ajaminen E-motionilla. Pitäisikö sittenkin latoa tiskiin se 6 rahaa ja ostaa tuo. Laittakaapas molemmista, E-motionista ja Galaxiasta tänne käyttökokemuksia. Helpottaa varmaan sitten päätöksentekoa. Lähinnä kiinnostaa kuinka luonnollinen ajotuntuma laitteella saavutetaan ja onko ajaminen rentoa ts. ei tarvi jäkittää että lentää pihalle laitteesta.

Pyöräpummi
08.11.2011, 17.26
Ei kuppaa enää! Tänään näyttäs olevan postissa... :) Tosin en tiedä miten sen kotia saan. 23kg laatikko (paino ei ongelma) mutta paketin koko voi olla.

Kannattaa soittaa postiin josko he toisivat paketin Sinulle haluamanasi ajankohtana!
Tilaamalla DPD:llä, josta B-D:n systeemissä tulee 6 euron lisämaksu, tulee paketti nopeammin ja kotiovelle. DPD:lle voi soitella ja ilmoitella koska on paikalla vastaanottamassa tavaraa. Paketteja jaellaa iltajakelussa klo 16-21 välisenä aikana. Yksityishenkilöksi tulkitut hoidetaan tänä välinä.

Mielenkiinnolla odotamme raporttiasi. Odotukset ovat korkealla.

VesaP
08.11.2011, 21.31
Laite tosiaan tuli ja se sopi kuin sopikin sedan malliseen autoon. Joten laitos nyt purettuna mutta EI säädettynä. Eturullaa täytyy siirtää sentin verran eteenpäin. Se jää toiseen kertaan, kuten myös ensitestit. Tässä anyway muutama kuva aiheesta.

http://i8.aijaa.com/b/00582/9026590.jpg

http://i6.aijaa.com/b/00254/9026591.jpg

http://i8.aijaa.com/b/00583/9026593.jpg

http://i9.aijaa.com/b/00720/9026592.jpg

Pyöräpummi
09.11.2011, 19.38
Täytyy sanoa että Dogmassasi on positiivisesti kukkomaiset värit niin kuin teräsjalkaiselle pyöräilijälle sopiikin.
Kaiken lisäksi rullatkin sointuvat pyörän väriiin.
Kannattaisiko vielä hankkia alle matto, joka vähentäisi hieman ääniä ja suojelisi parkettia. Elitellä on väriharmoniaan sopivia oranssinpunaisia mattoja.
Vai pitäisikö ilmaista väri elitenpunaiseksi?
Tietenkin sitä mattoa voisi käydä hakemassa myös Etolasta tai jostain muualta jossa sitä myydään rullasta. Olisiko jonkulla vinkiä?

Minäkin pääsen pian kokeilemaan, mutta olen amatööri verrattuna Vesaan.

http://www3.bike-discount.de/pictures/xxl/22930.jpg

Pyöräpummi
09.11.2011, 23.47
Minäkin pääsen pian kokeilemaan, mutta olen amatööri verrattuna Vesaan.

Ikävä kyllä nyt on pakko lopettaa harjoittelu. Takarengas vinkuu ja välillä tulee muutakin kolinaa. Vinkumisen saa pois jos ei muuten niin rengasta vaihtamalla ja uskoisin että tuo kolinakin haihtuu pian.
Ei viitsi naapureitaa pelottaa että mikä helvetinkoneen ääni kaikuu.

Olen amatööri joten odotellaan Vesan testitulosta.
Alustava vaikutelma E-Motionista on laadukas.

Lukkis
10.11.2011, 03.53
Millainen tämä
on ollut käytössä?

VesaP
10.11.2011, 09.48
Olen amatööri joten odotellaan Vesan testitulosta.
Alustava vaikutelma E-Motionista on laadukas.

Ai sulla on jo ajossa ko rullat! Oliko helppoa? Ekalla kertaa jo heti lukot kiinni ja menoksi? Kävitkö kyljelläsi kertaakaan? Mitäs tässä enää itse testailemaan kun sää olet jo sen tehnyt minunkin puolesta :) Nooh, laitan toki infoa kun pääsen koeajamaan. Ja taidat olla 10x enemmän pro mitä minä kyllä noin oikeasti. :cool:

Ja tuosta Eliten suojamatosta. En ainakaan minä tartte. Silmä ei oikein huomaa mutta tuo alunen minkä päällä tuo rullahässäkkä seisoo noissa minun kuvissa on juurikin muovimattoa (parketin näköistä tosin), ei parkettia. Parketti on sen muovimaton alla. :)

Eilen tuli kissaportti ja asensin sen oveen salikeikan jälkeen. Tänäänkään en taida keretä vielä koeajaa tuota kun täytyy kait taas mennä salille ennemmin. Mutta eiköhän tässä loppuviikon aikana joskus ainakin kerkee kokeilla lähteekö henki samantien kun ekan kerran polkasee... :o

Pyöräpummi
10.11.2011, 15.00
Ai sulla on jo ajossa ko rullat! Oliko helppoa? Ekalla kertaa jo heti lukot kiinni ja menoksi? Kävitkö kyljelläsi kertaakaan? Mitäs tässä enää itse testailemaan kun sää olet jo sen tehnyt minunkin puolesta :) Nooh, laitan toki infoa kun pääsen koeajamaan. Ja taidat olla 10x enemmän pro mitä minä kyllä noin oikeasti. :cool:

Minulle se ei ole ollut helppoa, mutta kyllä se siitä.
Kuitenkin luulen että ne joilla on muutenkin hyvä tekniikka voivat laittaa lukot kiinni ja alkaa polkemaan. Temppu on yrittää pitää poljenta mahdollisimman rauhallisena ja tasaisena. Tasapainohan säilyy ohjaamalla ja sen oppimisessa menee hieman aikaa rullilla. Auttaisi paljon jos joku toinen voisi hieman pitää takaa satulasta kiinni.

Odottelemme Vesa sinun arvokkaita kokemuksiasi.

Pyöräpummi
10.11.2011, 15.29
Millainen tämä
on ollut käytössä?

Todennäköisesti tarkoitat tätä (http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a12287/v-arion-parabolic-inertial-roller.html?mfid=15)? (http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a12287/v-arion-parabolic-inertial-roller.html?mfid=15)
Siitä on olemassa uudempi versio (http://www.bike-discount.de/shop/k1008/a54604/arion-mag.html) jossa vastus on magneettinen, kuten E-Motionissakin.

Arionit ovat kokoontaitettavia ja niissä ei ole liukuominaisuutta eikä etupyörän turvarullia kuten E-Motionissa, jotka ovat lisenssoitu amerikkalaiselta Inside E-motionilta (http://www.insideride.com/).

Liukuominaisuus tarkoittaa että rullat ja pyörä yhdessä liikkuvat edestakaisin antaen paremman tuntuman. Turvarullat taas estävät etupyörää ajautumasta ulos rullilta.

On ehkä vain ajan kysymys kun Elite lisenssoi tämän:

http://www.youtube.com/watch?v=HE1aDr81iAA&feature=related

Pyöräpummi
10.11.2011, 16.35
Minusta E-Motionissa kannattaa laittaa ehkä rullat hieman etäämmälle kuin laskennallinen arvo antaisi ymmärtää. Sitä ei tarvi välttämättä mitata vaan sen voi asettaa kokeilemalla niin että rullaväli on aavistuksen suurempi kuin fillarin akseliväli.

Kare_Eskola
11.11.2011, 00.33
Parasta on aloittaa oviaukossa. Mutta heti kun sujuu niin ympärille mahdollisimman vähän tavaraa. Toiselle puolelle pöytä ja se on siinä. Eikä todellakaan seinää eteen. Ennen pitkää rullilta putoaa, ja silloin on hauska jatkaa ajoa pikku kuminpolton jälkeen.

Niin, siis kun ajautuu reunaan ja uhkaa mennä ulos, niin jalkaa on paha laittaa maahan, kun on tuo 12 cm ekstraa. Parempi pitää jalat kiinni ja antaa mennä, ei se sen kummempaa ole kuin kanttarilta alas.

Äkkiseltään katsottuna nuo Eliten turvarullat näyttävät siltä, että ääritilanteessa ne estävät sekä etupyörän korjausliikkeen että rullilta alas ajon. Tuloksena takuuvarmasti turvalleen. Mutta voihan ne toimiakin, en ole kokeillut.

Samu Ilonen
11.11.2011, 08.30
Mää en omaa niin mahtavaa kokemusta, olen vasta opetellut ajaan rullilla hiljakseen. Mutta meillä on Taxc isot rullat ja Cyclops alumiinirullat. Taxc:iin tarttee ettiä vararemmi kun näyttää hapertuvan ripeästi mutta ei kai noita muovirullia muutenkaan saa jättää aurinkoon, ulkovelolla nääs. Tai jos haluaa että ne pysyy suorina. Pia on sen sijaan on ajanut molemmilla ja noi alumiiniset on kuulemman pikkasen helpommat ajaa, tosin vastus on inansa suurempi. Ja että noi kurvikkaan "turvat" rullat on nimensä mukaiset, idea ei käytännössä mene ihan niin kuin mainos sanoo. Mää jätin vielä ne kokeilematta koska toiset oli niin paljon matalammat että on aluksi sieltäkin könyämistä alas ilman lisäkorotusta. En rullilla ole aiemmin ajellut mutta jos velolla meinaa käydä, on pakko opetella että voi ajaa lämppäriä. Ja sisävelolle suuntautuvat reissut on tosi hauskoja, yhteislähdöt varsinkin... :D

Kare_Eskola
11.11.2011, 09.42
Yleensä kun ajan rullilta alas, ajan fiksillä. Siksi matka jatkuu.

Sen verran olen noilla kruisinut, että yhdellä jalalla ilman käsiä onnistuu, ja vaihto lennossa. Ai niin, ja lussukumisella tallbikella.

VesaP
11.11.2011, 09.57
Odottelemme Vesa sinun arvokkaita kokemuksiasi.

Noniin, eilen 1.5 tuntia ajettu! :)

Arvokkaista kommenteista en tiedä mutta tässä nyt muutamia huomioita....

Elikkä laite ensinnäkin on aika perkuleen iso. Meidän yhdistetty pyörä- ja kissanvessahuone on auttamatta liian pieni kaikkien romujen kanssa joten joutuu puuhastelemaan aikansa että saa kannettua puolet romuista ulos huoneesta jotta rullan saa sijoiteltua nätisti seinän vierelle. Ja tilan ahtaudesta johtuen eturengas sojoittaa toista seinää kohti muutaman kymmenen sentin päässä seinästä. No, tämä tilasijoitteluongelma ei ole Eliten vika, vaan oman kämpän.

No, kissaportti kiinni siis ja menoksi. Jännittää aika reilusti että mitenkähän menee kun jengi konttailee nettivideoilla urakalla. Mutta eipä tuossa mitään, ajattelin että jos pitää pyörän pystyssä niin kaikki sujuu ok niin niinhän se sujui. Nousta pyörän päälle istumaan, laittaa kengät lukkoon polkimiin. Tässä siis pidän oikealla kädellä kokoajan seinästä kiinni. Sitten vain alkaa polkemaan ja irroittaa käden seinästä --> voila! Siinä sitä rullilla ajetaan. Onhan se kiikkerää kuin perkele, mutta toisaalta, tuntuu todella luonnolliselta satulasta ajo verrattuna esim Wattbikeen. Wattipyörän ajotuntuma on täysi kymppi, mutta sehän on luonnollisesti "yhtä puuta" se ajotuntuma. Mutta rullilla kun ajaa niin pyörä elää just kuten maantielläkin. Hienoa!

No, about samantien iskin vastuksen 0-asennosta 2-asentoon eli siihen tykimpään asentoon. Jotta edes jotain vastusta saa. Sillä saikin vedettyä suht pienillä vaihteilla (=pienet kierrokset takarenkaassa) hyvän mun nykykunnolle sopivan perustreenin. Kun kadenssin piti jossain arviolta 95 pinnassa, ja vaihde oli "nelonen tai vitonen" niin watit oli jotain 200-220W powertapin mukaan. Keskisyke reenillä oli 205W ennen viiden minuutin 0-vastuksella tapahtunutta jäähdyttelyä.

Sain ajon aikana räplättyä Garminia stemmissä, sain juotua juomapullosta ja onnistuin jopa polkemaan seisaaltaan. Tosin tuo seisaaltaan polkeminen oli/on kaikkea muuta kuin rentoa. Polviin koski aikalailla kun yritti tasapainoilla putkelta ajaen ettei pyörä lähde vaeltelemaan. Kiikkerää sanoisin!

Mutta sitten se pahin asia näköjään tässäkin, MELU. Ei tämä niin hiljainen ollut mitä luulin sen olevan nettivideoiden perusteella. Perussuhina kuuluu, sen oletinkin kuuluvan. Mutta kuului aika voimakas NAKS NAKS NAKS kokoajan. Kun joudun ajamaan suoraan naapurin pahviseinän vieressä, pelkään että se nakset tai "pauke" kuuluu kyllä sinnekin asti. Rouwa sanoi että on tuo hiljaisempi mitä Wattbike, ja kissatkin pystyi toisessa huoneessa elelemään normaalisti eivätkä menneet hörhöiksi kuten Wattipyörällä ajaessa. Itseä tuokin melu kyllä häiritsee. Lähinnä siis se nakse. Kuulemma värkin yleisääniilme on kuin normaali pesukoneohjelma, ilman linkousta.

Luulin aluksi että se nakse johtuu suht kuluneesta tuubirenkaasta, mutta ei kait se siitä voi johtua. Paineita minulla oli vähän reilut 10 baria Continental Competition tuubeissa. Täytyisikö paineet olla jotenkin erit? Vai voiko se johtua venttiilinjatkeesta? Meinaan noista korkeaprofiilisista vanteista johtuen tuubissa on kiinni pitkä venttiilinjatko. Jos pidän pyörää kädessäni rungosta nostaen ja toisella kädellä pyöritän kampia niin selvästi koko pyörä hytkyy sitä mukaa kun kiekko pyörii (="painava" venttiilinjatko jumputtaa).

Mutta sitten epäilin että se "pauke" johtuu siitä magneettivastuksesta tai itse rullien rakenteesta.

Miten pyöräpummin rullat? Oliko sullakin semmoinen vittumainen pauke siinä ajaessa? Taisit mainita niin?

Mutta summa summarum, täytyy sanoa kuten Wattipyörästäkin, ääntä lukuunottamatta kuningaslaite lajissaan! Tässä äänestä äkkiseltään arvosana 7 asteikolla 4-10. Wattipyörä on 4. Entinen Tunturi T8 ergo oli 10! :)

Edit: Ainiin, unohdin kommentoida sitä liukuvaa kelkkaa minkä päällä pyörä lepää. Se kyllä antaa todella luonnollisen tuntuman ajoon kun ajaa satulasta. Pyörä elää sivusuunnan (normirullatoiminto) lisäksi myös pituussuunnassa. Se tuntui hyvältä kropassa. Luulisin että normirullilla ajo olisi paljon "kovemman" tuntuista tästä johtuen. Mielestäni tuo liukukelkkasysteemi on kyllä sen muutaman kymmenen prosentin kalliimman hinnan arvoista mitä joku kiinteä rulla maksaisi. Ja jos paljon ajaa niin luulisin että kroppa tykkää siitä kun pyörä elää pehmeästi joka suuntaan.

Edit2: Noista turvarullista. Kerran eilen onnistuin eturenkaan saamaan napsahtamaan siihen turvarullaan. Tapahtui kun yritin putkelta ajaa ja sit kun iskin perseen takaisin penkkiin niin eturengas muljahti sen verta paljon että napsahti siihen turvarullaan. Ainakin siinä tapauksessa systeemi toimi täysin kuin insinöörit oli suunnitellut. Nätti kosketus rullaan ja meno jatkui kuin ei mitään. Ilman sitä turvarullaa varmaan olisi eturengas tippunut rullalta ja ko puolella minne rengas olisi tippunut olisi ollut seinä edessä samantien --> olisi varmaan kipannut toiselle puolella kyljelleen lattialle. Nyt matka siis jatkui ongelmitta eteenpäin.

Mikko
11.11.2011, 10.03
Rullilta putoamista ei todellakaan tarvitse pelätä. Renkaat vain tippuu lattialle ja sen jälkeen tilanne on sama kuin ei olisi koskaan ajanutkaan. Jalka maahan ja suunnittelemaan millä renkaiden jäljet saa lattiasta pois. Kaarevat rullan reunat kuulostaa puhtaasti vaarallisilta. En ole kokeillut moisia.

En ole fiksillä rullilla ajanut eli mikä siinä saa matkan jatkumaan? En keksi syytä. Tonnin painoiset kammet?

Vecculiko
11.11.2011, 10.40
Kiitos Vesa E-motion kokemuksista. Nyt sitten voisi joku laittaa tulemaan vielä rapparia Tacxin Galaxista, niin pääsisi tekemään päätöksen ja tilaamaan.

VesaP
11.11.2011, 11.03
Kun kerkeän tässä joku kerta niin teen teille arvon kolleegat epätieteellisen listan että mitä watit näyttää seuraavan setin mukaan esim:

Kadenssi kaikissa 95. Vastus kaikissa asento 2.

vaihde 1 (välitys XX-XX), watit XXX
vaihde 2 (välitys XX-XX), watit XXX

jne...

Ja sama muillakin vastustasoilla eli 0 ja 1. Siitä voitte sit arpoa riittääkö värkin vastukset teidän tarpeisiinne. Eilen kokeilin niin jollain vähän isommalla vaihteella tuli jo reilut 400 wattia mittariin. Melu tosin alkoi olla sitä luokkaa että ei tuota viitti pahemmin huudattaa pitkään. Kunto TIETYSTI kestäisi vaikka viisi tuntia... (NOT):D Kait tuolla 1000 wattia vaikka saisi oikein isolla vaihteella mittariin jos vain taagia riittäisi ja naapurit olisi suotuisat kuuntelemaan ujellusta...

Edit: Rouwa ilmoitti että tuo "hiljaisempi kuin Wattbike" täytyy muuttaa kuulemma "PALJON hiljaisempi kuin Wattbike". :)

StePe
11.11.2011, 12.25
Kun kerkeän tässä joku kerta niin teen teille arvon kolleegat epätieteellisen listan että mitä watit näyttää seuraavan setin mukaan esim:

Kadenssi kaikissa 95. Vastus kaikissa asento 2.

vaihde 1 (välitys XX-XX), watit XXX
vaihde 2 (välitys XX-XX), watit XXXOlisi varmaan yksinkertaisempi tehdä taulukko nopeuden mukaan - ei se välitys siihen vastukseen vaikuta (renkaan tyyppi ja paine sen sijaan enemmän).
Esim. Open Corsilla 60 km/h 10 barilla vaatii n. 250 W Tacxin halpisrullilla. Contin 4-seasoneilla 8 barilla samalla nopeudella taisi olla suunnilleen 460 W.

Melutaso rullilla on pitkälti renkaista kiinni. Suunnilleen loppuun kulutettu Open Corsa CX vähän suhisee rullilla. Täysin sliksit renkaat (esim. Misukan Pro Racet tai Schwalbe Ultremot) ovat yleensä suhteellisen hiljaisia.
Kerran erehdyin rullille Open Corsa KX:llä ja ulina oli sen verran sietämätöntä, että joutui jättämään pyörityksen lyhyeen (öpieni ero CX:N ja KX:n kuvioinnissa vaikuttaa yllättävän paljon meluun, mutta ei vastukseen).

Mitenkähän paljon helpommaksi putkelta ajo muuttuisi E-Motionin tai Galaxian tapaisilla rullilla? Noilla halpisrullilla se ei ainakaan ole helppoa. Jos noilla edistyksellisemmillä vaihtoehdoilla saavuttaisi jotakin etua, niin se olisi jo riittävä peruste uusien hankkimiseen.

BONK
11.11.2011, 12.32
Kiitokset raportista Vesa! Pitänee tiedustella joulupukin pajan tilannetta, olisiko siellä kenties kyseistä laitetta varastossa. Mulla olisi nimittäin aivan loistava paikka tuolle jo katsottuna ja mielikuvaharjoittelua suoritettuna, mutta ymmärrän toki kotiväen skeptisyyden kun katsoo turhan panttina makaavaa spinning-pyörää...

VesaP
11.11.2011, 12.51
Esim. Open Corsilla 60 km/h 10 barilla vaatii n. 250 W Tacxin halpisrullilla. Contin 4-seasoneilla 8 barilla samalla nopeudella taisi olla suunnilleen 460 W.

Mulla muistaakseni eilen Garmin näytti nopeudeksi joku 25km/h vain kun mittarissa oli joku 210 wattia? :eek: (Renkaina Contin kulutetut Competitionit, paine joku 10.2bar) Ihmettelinkin niitä nopeuksia mitkä Garmin vissiin ottaa suoraan Powertapista, että jo on alhaiset. Ulkona tasaisella tiellä tuolla 210 watilla menisi >30km/h tai ainakin tuota kolmeekybää kyllä. Muistaakseni kesälläkin kerran erehdyin ajamaan ulkona siten että Garmin otti nopeuden Powertapista GPS:sän sijaan, ja keskari oli vähän yli 20 km/h vaikka olevinaan ajoin "kunnolla".

Melusta vielä niin itse se rullien ujellus olisi vielä ihan jees (varsinkin pienemmillä kierroksilla, kovaa ajettaessa se ulinakin muuttui aika radikaalisti kovemmaksi) mutta se nakse/pauke mikä siitä kuului ärsytti aavistuksen kyllä. Tosin ajan nyt ns. tyhjässä huoneessa missä kaikuukin helkutisti ja että vittumaisen naapurin äijän ja rullien välissä on semmoinen pahviseinä vain mistä pierukin kuuluu melkein läpi. Näen jo sieluni silmissä sen hakkaavan kohta seinää jollain tai tulevan avautumaan pihalla aiheesta.

Jos putkelta ajo on normirullilla tuommosen pitkänmatkanmestarin kuin StePen mielestä vaikeeta niin minä en uskaltaisi sitten edes yrittää moista normirullilla kun tuolla Elitelläkin se oli _vaikeeta_. Wattipyörällä ON helpompi vetää putkelta! :D

Pyöräpummi
11.11.2011, 15.46
Vesalta eriomainen arvio rullista!

Huomatkaa kuinka nopeasti hän on oppinut ajamaan niillä. Muutaman kerran päästä ajaminen on tosi helppoa. Niinkuin saatoin odottaa Vesa ajoi suuremmilla vastuksilla. Voima ja taito ovat parempia kuin minulla. Silti minäkin olen oppinut aika nopeasti ajamaan niillä eikä ole aikaisempaa kokemusta rullilta. Minullakin tuntui hieman polvien jänteissä, mutta laitan se opetteluvaiheen piikkiin.

Testasin niitä turvarullia oikein kunnolla ja ne todella toimii estäen rullilta ulosajon. Sen lisäksi että kelkkasysteemi tuo hyvän ajomukavuuden ja tuntuman todennäköisesti estää ns. yliajoa rullilta, koska ensimmäistäkään kertaa sitä ei tapahtunut.

Melu ei ajaessa haitannut yhtään, mutta sitä voidaan vähentää valitsemalla oikeanlainen rengas. Minulla on Tacxin oranssinen traineri-regas, jossa on pituussuuntaisia uria. Ehkä kokeilen sitä. Onhan Elitellä sellainen punainen. Nyt takana paikalla olevassa Contin GP 4000 s:ssä on sivulla kuvioita jotka saattaavat aiheuttaa jonkin verran ääntä.

Pisteitä antaisin enemmän kuin Vesa.
Laite on ehdottomasti hankinnan arvoinen.
Tietääksi Euroopassa ei ole myynnissä muuta laitetta jossa on tuollainen kelkkasysteemin kuin Elite E-Motionissa, joka on lisenssoitu amerikkalaiselta Inside E-Motionilta.
Edit: Tacxin Galaxiassa näyttää olevan jonkunlainen liuksysteemi. Pitäisi katsoa joku video miten se oikein toimii. Toivottavasti koska hinta on hyvin edullinen.

YouTubessa on videoita kuinka tee-se-itse miehet ovat amerikassa imitoineet Inside
E-Motion idean itserakentamaansa laitteensa. Insiden laite on yleensäkin saanut erittäin hyviä arvioita käyttäjiltä.

Jos lantion alueen lihaksisto toimii hyvin on rullillakin ajon oppiminen helpompaa.
Siis vinot vatsalihakset, poikittainen vatsalihas, Iliopsoakset yms.

keppi
11.11.2011, 20.06
Tässä raporttia Tacx Galaxiasta:

Ikuna en ole rullilla ennen ajanut, mutta nyt on Galaxialla rullaneitsyys menetetty. Testiä vaikeutti hemmetin kipeä nilkka, jonka teloin viikkoa aikaisemmin sulkapallossa (en saa lukkopolkimia auki toisella jalalla kuin ns. väärään suuntaan kiertämällä).

Rullat oli suht helppo kasata, kun malttoi lukea ohjeet. Pyörän pituuden säätäminen on jonkin verran työlästä, mutta sitä nyt ei varmaan tarvitse kuin kerran tai pari tehdä kokeilujen jälkeen. Omalla 50cm C2C Bianchilla taisi mennä lyhimpään asentoon, mutta harkitsen josko kokeilisi yhtä pidemmässä asennossa niin saisi etupyörän vakaammaksi. Putkien sovitukset ovat tiukat, eli kokoonkasaaminen ei ole vaivatonta vaan vaatii voimaa. Itselläni ei ole ongelma, kun saavat lojua avatussa tilassaan varastossa. Sitä en tiedä olisiko eturullaa pyörittävän kuminauhan kannalta järkevämpi vähän pistää kasaan niitä?

Harjoittelun aloitin pesuhuoneen 70cm leveän oven karmien välissä, sai hartioilla nojailtua sopivasti. Tekniikan oppi noin minuutissa. Kymmenisen minuuttia kun oli ajellut homma sujui vaivatta, kunhan malttoi vähän keskittyä. Varsinaisia tippumisia ei tullut, se kaareva rulla ilmeisesti vähän auttaa siihen, mutta joitakin kertoja tuli horjahdettua keskittymisen herpaannuttua ja jalka haki maata. Rullille tulee korkeutta jonkin verran, joku koroke on kiva olla vieressä - varsinkin tämmöiselle ei niin notkealle miehen ketaleelle.

Yhden varsinaisen "treenin" olen nyt ajellut, tunnin verran putkeen. Satulasta ajelin, putkelta uskalsin kerran kokeilla ja ihan onnistuneesti, mutta todella jännittynyt olo oli putkelta hissuteltaessa. Lähti helposti putkella ajaessa vaeltamaan sivusuunnassa, joka tosin varmaan huonon tekniikan vika eikä rullien. Pyörä kuitenkin pysyi satulasta ajettaessa rullien päällä hyvin ja keinumekanismi teki ajosta rentoa eikä tarvinnut pelätä, ettäkö pyörä hyppäisi pois eteen tai taaksepäin.

Melua noista tulee, sanomattakin selvää. Vaimo sanoi seinän taakse kuulevansa, kun varastossa rullailin menemään. Rullaillessa pystyin katselemaan leffaa samalla (Johny English). Tommoset Dellin purkkikajarit piti olla liki täysillä, että sai puheesta selvää. Ja siitä volyymista: suhina/vonkuna kuulemma kuului seinän läpi, mutta leffan äänet ei.

Reenin ajoin tiukasti seinän vieressä ja toisella puolella oli työkalupakki korokkeena, johon saatoin jalalla ottaa tukea rullaamisen aloittamiseen ja lopettamiseen. Joitakin kertoja keskittyminen herpaantui mutta vain yhden kerran meinasin olla kyljellään vieressä olevien puutarhatuolien päällä, kun en saanut kipeän nilkan vuoksi jalkaa irti lukosta refleksinä...

Keinumekanismi on pop, mielestäni ei merkityksellistä miten se on toteutettu. Veikkaisin Tacxin systeemin olevan varsin toimiva verrattuna Eliteen (kokeilematta).

Vastusta noissa ei saa säädettyä, mutta tämmöiselle puolikuntoiselle ihan tarpeeksi on vastusta.. hien sai pintaan ja hengästyskin iski. Vastus vähän kasvaa, kun pistää isompaa vaihdetta silmään, samalla tietty melukin. Kovakuntoiselle varmaan voisi vastus olla paikallaan...

Hommasin nämä nyt talvea vasten ja alustavasti nilkan kuntoutusta varten, jos sitä tulevaisuudessa aletaan leikkelemään. Nyt vielä terveenä saisi reenattua tekniikan kuntoon niin onnistuu sitten puolikuntoisenakin rullailu staattisissa oloissa.

Edit: kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen hankintaan. Paljon mielenkiintoisempaa näillä on ajella kuin trainerilla tai kuntopyörällä. Kovien harjotteiden teko on vaikeampaa kuin ergometrillä säädettävän vastuksen puuttuessa.

Kysymyksiä saa esittää :)

eddymerckx
12.11.2011, 00.18
Todella mielenkiintoista nykyään, et rulliin saa valmiiksi vastuksen. Ei ollut aikoinaan näitä kaupan. Pitää varmaan hankkia. Mua ei vois vähempää kiinnostaa kuin ajaa kiinteällä vastuksella. Ostin viime talvena LeMondin systeemin. Laitteessa ei ole vikaa mut mulla on tullut aikoinaan tunnit täyteen noilla. Jos pystyt pyörittämään n 100 r/min ilman käsiä ja ajamaan putkelta, sanoisin, et tekniikka on kohdallaan. Vielä kun spurttaat kevyellä välityksellä n 140/min. Se on siinä. Sen jälkeen voit keskittyä fyysisen puoleen. Kesällä huomaat kierroksien nousseen.

Kare_Eskola
12.11.2011, 12.10
Aina epäilyttää tämän kommentin jälkeen, onko sanoja/kirjoittaja ikinä edes ajanut fiksillä.

Pyöräpummi
12.11.2011, 14.32
En rullilla ole aiemmin ajellut mutta jos velolla meinaa käydä, on pakko opetella että voi ajaa lämppäriä. Ja sisävelolle suuntautuvat reissut on tosi hauskoja, yhteislähdöt varsinkin... :D

Mistäköhän näitä sisäveloja löytyisi? Mekin voitaisiin laittaa rahamme pyörämatkailuun sen sijaan että tuhlaisimme niitä pyöriin ja osiin.

klemola
12.11.2011, 14.52
Minulla piti melkoista naputusta korkealaippaiset kuitukiekot rullilla, ja syy oli nimenomaan venttiilin jatkot. En ymmärrä miksi ne napsuivat nimenomaan rullilla ajaessa eikä tiellä huomannut mitään.
Joka tapauksessa homma hoitui irrottamalla jatkot. Jos ei ole mahdollista irrottaa niitä venttiilin jatkoja ( esim. Vittorian pitkät vaihto venttiilit) niin voi koittaa teipata ne kiinni, etteivät kolise reiässään.

Mikko
12.11.2011, 14.55
Olen ajanut fiksillä, mutta en silti keksi mikä saa matkan jatkumaan rullilta pudotessa. Kerro toki. Pyörimisenergiat ovat yksinkertaisesti liian pieniä.

Pyöräpummi
12.11.2011, 15.12
Minulla piti melkoista naputusta korkealaippaiset kuitukiekot rullilla, ja syy oli nimenomaan venttiilin jatkot. En ymmärrä miksi ne napsuivat nimenomaan rullilla ajaessa eikä tiellä huomannut mitään.
Joka tapauksessa homma hoitui irrottamalla jatkot. Jos ei ole mahdollista irrottaa niitä venttiilin jatkoja ( esim. Vittorian pitkät vaihto venttiilit) niin voi koittaa teipata ne kiinni, etteivät kolise reiässään.

Saattaisiko renkaan/rullan kosketuspinta aiheuttaa erilaisen muodonmuutoksen renkaaseen, joka taas laittaa venttiiliputken liikkeelle?

keppi
12.11.2011, 22.58
Jos kiekot painaa 2-3kiloa ketale (yläkanttiin) ja kuski painaa 75-100kg niin laskukaavaa osaamatta sanoisin ja vahvalla mutulla, että melkomoiset kierrokset pitää renkaissa olla, että mihinkään se lähtee siitä. Laskekaas joku näppärä, että kuinka kovat?

VesaP
13.11.2011, 19.58
Minulla piti melkoista naputusta korkealaippaiset kuitukiekot rullilla, ja syy oli nimenomaan venttiilin jatkot....

...niin voi koittaa teipata ne kiinni, etteivät kolise reiässään.

Kiitän ja kumarran! Tämmöinen oheinen setuppi lopetti kokonaan paukkeen! Nyt suhisee vain! :cool: Toki huomaa että edelleen vähän jumputtaa mutta sen tuntee enää persuksissa, rullat ei pauku enää. Korkeintaan vähän tärisee lattiaa vasten hienoa tärinää, muttei pauku! :cool:

http://i11.aijaa.com/b/00121/9052215.jpg

http://i11.aijaa.com/b/00301/9052201.jpg

Pyöräpummi
21.11.2011, 18.12
Sinulla näyttää olevan aavistuksen verran isompi pyörä, mutta silti minulla on eturulla yhden pykälä edempänä. Olen kokeillut ja ajaminen tulee rauhallisemmaksi kun laitoin rullan edemmäksi.
Ohjehan saanoo ainoastaan että rullien välin pitää olla minimissään akselivälin mittainen.

http://i6.aijaa.com/b/00254/9026591.jpg

Pexi
21.11.2011, 18.46

Kadenssi 95. Vastus asento 0. Continental GP4000S.
Nopeus km/h, W
60, XXX
55, XXX
50, XXX
45, XXX
jne...

Ja sama muillakin vastustasoilla eli 1 ja 2. Ja samat setit Vittorioilla.

^ Editoin taannoista vaalilupaustasi, josta nyt näin ystävällisesti muistutan. Kansa odottaa tutkimustesi tuloksia... :D

Terveisin nimimerkki "toistaiseksi mustelmaton".

Oatmeal Stout
21.11.2011, 18.48
Voisiko joku toinen joka ajaa rullilla fiksillä kertoa onko matka jatkunut vauhdilla eteenpäin rullilta putoamisen jälkeen?
Noitahan sinkoilee seinille lähes päivittäin Liikuntamyllyssä, kun ratapyöräilijät harjoittelevat - ihmetyttää mistä niitä sinne aina sikiää maanantaisin, torstaisin ja perjantaisin rullineen.

keppi
21.11.2011, 18.55
Tuossa päivänä eräänä tipahti vihdoin vahingossa eturengas rullilta, eikä kyllä meinannutkaan singahtaa fillari yhtään mihinkään. Myth busted.

VesaP
24.11.2011, 17.40
Kansa odottaa tutkimustesi tuloksia... :D

Ok. Piti keskeyttää 24, Season 7 putki (Jack Bauer RULES!) VAIN sitä varten että kansa saa tuloksia (olen lomaviikolla siis makaamassa sohvalla)... :p

Eli ohessa nyt Elite E-Motion rullien vastustaulukkoa. Pyöränä Pina Dogma, välitys "11-vaihdetta" (en muista mikä pakka takana on), renkaat Continental Competition tuubit (10 bar paineella), takarengas kulunut sileäksi. Kadenssi arviolta 95 pinnassa. Watit mitattu FFWD F5R Powertap kiekolla. Kuskina jo parhaat aikansa nähnyt wannabe-pyöräilijä joka ajaa kovemmin netissä foorumilla mitä maantiellä asfaltilla. Edessä ketjut oli pienemmällä limpulla kokoajan. Isolla eturieskalla watit olisi sitten toki vielä aika selvästi isommat.

Testi tehty pikaisesti ja jokaisen arvon kohdalla voi olla +-10W (tai sanotaan nyt +-5W tai jotain sinnepäin) heittoa sillä en jaksanut kalibroida jalkojani jokaisen stepin kohdalla erikseen vaan laitoin HTC kännykkäni Voice Recorder ohjelman nauhoittamaan rullien vierellä ja huutelin sinne tuloksia sitä mukaa kun vaihteita uusia kehiin laitoin. Sitten kännykästä kuuntelemalla tein tämmöiset hienot excel kaaviot. Joten olkaa hyvä! Kait tuosta nyt jotain osviittaa saa...

http://i3.aijaa.com/b/00031/9110809.jpg

http://i1.aijaa.com/b/00692/9110810.jpg

VesaP
24.11.2011, 17.46
Sinulla näyttää olevan aavistuksen verran isompi pyörä, mutta silti minulla on eturulla yhden pykälä edempänä.

Kuten varmaan tarkkasilmäiset lukijamme huomasivat että tuon kuvan yläpuolella muistaakseni oli teksti että pyörä aseteltu rullien päälle vain kuvaustarkoitusta varten ja että rullien säätö on vielä tekemättä. Taisin mainita siinä että rulla tulee siirtymään yhtä pykälää edemmäksi ainakin tuosta ennen ensimmäistä ajokertaa. :)

Ja voiko jollain olla vielä PIENEMPI pyörä mitä minulla? Jos ottaa siis huomioon myös kuskin pituuden ainakin... :eek:

Pyöräpummi
24.11.2011, 19.12
Kuten varmaan tarkkasilmäiset lukijamme huomasivat että tuon kuvan yläpuolella muistaakseni oli teksti että pyörä aseteltu rullien päälle vain kuvaustarkoitusta varten ja että rullien säätö on vielä tekemättä. Taisin mainita siinä että rulla tulee siirtymään yhtä pykälää edemmäksi ainakin tuosta ennen ensimmäistä ajokertaa. :)

Sittenhän olet oikea mestari näissä asioissa, koska olet huomannut valistaa meitä tuollaisessa tärkeässä yksityiskohdassa.
Olet ennakoinut sen että joku saattaa katsoa sitä asteikkoa siitä kuvasta, siitä huolimatta se jää suurimmalta osalta snaijaamatta.
Minulta jäi huomiomatta oleellista. Toivon että se ei tuottanut suurta harmia.

,
Ja voiko jollain olla vielä PIENEMPI pyörä mitä minulla? Jos ottaa siis huomioon myös kuskin pituuden ainakin... :eek:

Minulla on S-koon Giantti, jonka akseväli on 974 mm (suoraan mittataulukosta) ja nyt rullienvälin lukema on asetettu 1024 millimetriin, joka tuntuu hyvälle.

Kyllä sinulla on varmasti pituuten nähden pieni runko.

Jake_Kona
24.11.2011, 19.18
Varmaan olet usein kuullut kommentin. Minä taas usein olen kuullut tuon "matka jatkui tiskipöytää päin" tarinan. Hieno tarina, mutta vain tarina.

Tai sitten mä en vaan osaa. Kiinteäkin kaatuu vaan sivulle tai jää sivuraudan päälle seisomaan.

Voisiko joku toinen joka ajaa rullilla fiksillä kertoa onko matka jatkunut vauhdilla eteenpäin rullilta putoamisen jälkeen?

Myytinmurtajissa oli osio jossa kokeiltiin lentävää lähtöä pyörällä. Vaikka polkisi kuinka ei se siitä mihinkään sinkoudu. Koska pyöräilijän kehon massa ei kiihdy poljentavoimasta mihinkään. Ei edes autolla saada äkkinäistä kiihtyvyyttä vaan moottori sammuu tai pyörä sutii nanosekunnin.

järppä
25.11.2011, 11.25
Kiitän ja kumarran! Tämmöinen oheinen setuppi lopetti kokonaan paukkeen! Nyt suhisee vain! :cool:

Vähempikin teippi riittää :D

https://lh4.googleusercontent.com/-6SFBJGLz3pY/Ts9P4CagGdI/AAAAAAAABIU/UwR_3JKw6wQ/s800/2011-11-25%25252010.20.13.jpg

wanderer
25.11.2011, 11.41
Lisää offaria.
Naputuksen vaimentaa myös kontaktimuovin siivulla tai vastaavalla läpinäkyvällä teipillä. Painaa teipinpalan venttiilistä läpi.
Vesan venttiilinjatkot on pikkaisen pitkän puoleiset?

Wannabe pyöräilijä
01.12.2011, 22.05
Kommenttien innoittamana päätin itsekkin ostaa rullat, ja tänään tulivat. Itse en raaskinut laittaa suuria summia E-motioniin, ja dhl:n lähetti toikin Tacxin "halppis" antareskin. Rullilla ajon opettelu tuntuu siltä, kuin opettelisi ajamaan pyörällä uudelleen. Mutta kyllä tänään puolituntia sain tuota ajettua.

Vecculiko
02.12.2011, 23.06
Tacx Galaxialla ensimmäinen tunti poljettu. Oli kyllä yllättävän vaikeaa eka 10min. Tuntui ettei hommasta tule yhtään mitään. Sitten kun uskalsi laittaa molemmat kädet kahvoille ja polkaista vauhtiin, niin alkoi homma sujumaan. Taisin kyllä siitä huolimatta tipahtaa rullilta ainakin 5 kertaa kun vaihdoin asentoa. Eipä tuossa kuinkaan käynyt. Eturengas vaan tipahti rullalta ja pyörä pysähtyi siihen. Täytyy varmaan siirtää eturullaa vielä eteenpäin, nyt se on selvästi etupyörän takana. Jospa vakauttaisi etupäätä.

Kyllähän tuolla on paljon parempi ajotuntuma kuin trainerilla. Ei tuntunut missään vaiheessa puuduttavalta niin kuin trainerilla alkaa tuntua jo viimeistään puolen tunnin päästä. Vastuksen puuttuminen vaan tekee hommasta niin helppoa, että ei tunnu oikein missään tunnin pyöräily. Jospa tuolla kuitenkin saisi vähän kehitettyä kadenssia talven aikana.

Ääntä tuosta lähtee ihan riittävästi. Tulisikohan yhtään hiljaisempi jos heittäisi traineri renkaan taakse.

Polla
02.12.2011, 23.35
Ääntä tuosta lähtee ihan riittävästi. Tulisikohan yhtään hiljaisempi jos heittäisi traineri renkaan taakse.

Äla missään nimessä laita traineri rengasta alle, sitä ei ole siihen käyttöön suunniteltu. Mitkä kumit sulla on nyt alla? ainakin Schwalben ZX ovat melko äänettömät.

Vecculiko
03.12.2011, 00.04
Niin tuli kyllä itselläkin mieleen, että taitaisi olla aika liukas tuollainen traineri rengas. Nyt on Contin GP4000S, jossa taitaa olla aika kova kumiseos. Kiitos vihjeestä, täytyypä kokeilla noita Schwalben ZX:ia, kun tuollaiset on noissa toisissa kiekoissa.

Polla
03.12.2011, 01.02
Niin tuli kyllä itselläkin mieleen, että taitaisi olla aika liukas tuollainen traineri rengas. Nyt on Contin GP4000S, jossa taitaa olla aika kova kumiseos. Kiitos vihjeestä, täytyypä kokeilla noita Schwalben ZX:ia, kun tuollaiset on noissa toisissa kiekoissa.

Ollos hyvä. Ja tosiaan, jos tuntuu ajo liian kevyeltä niin itse kun laitan 50/12 ja ~120 rpm niin alkaa olemaan kaukana helposta ja mukavasta. Rullat soveltuvat hyvin intervalli treeneihin.

Mielenkiinotoiset nuo galaxia rullat! Miten muovisen oloinen tuo jousto osa on vai luuletko että kestää käytössä pidempäänkin ennen kuin hajoaa?

VPR
03.12.2011, 15.33
Jos tuntuu kevyeltä niin lisää kadenssia vaan.

Iletys
03.12.2011, 19.42
Vaikka E-motionin "kelkka" helpottaa putkelta ja ilman käsiä ajoa, niin kerron nyt vaan, että kyllä muutaman tunnin harjoittelulla tavallisillakin rullilla perseen penkistä ylös saa ja kädetkin irtoaa tangosta. Tämä ihme tapahtui tänään. Ei siitä kyllä vielä harjoittelumuodoksi ole, mutta hauska tunnehan tuo on. Vai treenaako joku oikeesti rullilla putkelta?

Vecculiko
03.12.2011, 20.10
Ollos hyvä. Ja tosiaan, jos tuntuu ajo liian kevyeltä niin itse kun laitan 50/12 ja ~120 rpm niin alkaa olemaan kaukana helposta ja mukavasta. Rullat soveltuvat hyvin intervalli treeneihin.

Mielenkiinotoiset nuo galaxia rullat! Miten muovisen oloinen tuo jousto osa on vai luuletko että kestää käytössä pidempäänkin ennen kuin hajoaa?

Jotain kovamuoviahan ne on. Akseli varmaan on metallista. Onhan tuo Tacx iso tekijä tällä alalla, luulisi osaavan tekevän kestäviä laitteita. Tuon keinun kyllä tuntee ajaessa kun runttaa vähän lujempaa vauhtia.

Polla
03.12.2011, 22.15
Vaikka E-motionin "kelkka" helpottaa putkelta ja ilman käsiä ajoa, niin kerron nyt vaan, että kyllä muutaman tunnin harjoittelulla tavallisillakin rullilla perseen penkistä ylös saa ja kädetkin irtoaa tangosta.

Toki saa, mutta itse alan aika pahasti puutumaan 2 tunnin rulla sessioissa, voi toki olla että jännitän liikaa/en vaan osaa. Mutta kotiin olis kiva saada vähän eri tyyppiset rullat jotka elää alla --> pidempää lenkkiä. Tosin en tiedä elävätkö liikaa alla kun vetoja ajaa? Eli kärsiikö pyöritys.

klemola
03.12.2011, 23.26
vastuksettomaan rullaan saa toki hieman hien tuottoa lisää, laskemalla renkaista paineita. Heleppo homma.

Iletys
03.12.2011, 23.50
Toki saa, mutta itse alan aika pahasti puutumaan 2 tunnin rulla sessioissa, voi toki olla että jännitän liikaa/en vaan osaa. Mutta kotiin olis kiva saada vähän eri tyyppiset rullat jotka elää alla --> pidempää lenkkiä. Tosin en tiedä elävätkö liikaa alla kun vetoja ajaa? Eli kärsiikö pyöritys.

Joo. Itselle tunti on jo ihan maksimi. Ei ole mielekästä enempää rullailla. Tekniikkaa noilla vaan hakee. Yhdellä jalalla pyörittelyä ja vähän kadenssin vaihtelua. Mä luulen, että jos väsyneenä tuolla treenaa, niin tekniikka alkaa jo kärsimään. Eli lopettaa hyvän sään aikaan.
Vastuksella sitten pidemmät "lenkit". Telkkari päälle ja sykepiippaus mittarista päälle (siis sykkeelle alaraja)

Polla
04.12.2011, 00.42
Joo. Itselle tunti on jo ihan maksimi. Ei ole mielekästä enempää rullailla. Tekniikkaa noilla vaan hakee. Yhdellä jalalla pyörittelyä ja vähän kadenssin vaihtelua. Mä luulen, että jos väsyneenä tuolla treenaa, niin tekniikka alkaa jo kärsimään. Eli lopettaa hyvän sään aikaan.
Vastuksella sitten pidemmät "lenkit". Telkkari päälle ja sykepiippaus mittarista päälle (siis sykkeelle alaraja)

Joo no mä tulin siihen tulokseen että traineria pää ei kestä joten juuri noi elävät rullat voisi toimia mulla. Vaikeaa, olispa kevät. Tai Espanja. Tai jotain.

MutaMika
04.12.2011, 18.49
Tänään kokeilin paljonko vastusta saa aikaan Tacx Antares perusrullilla. 85 kadenssilla n. 110W - 330W oli tehot kun meni 11-27 pakan läpi 53 eturieskalla. Renkaat tarkoituksella halvimmat mahdolliset (Schwalbe Lugano, 25mm) toivoen että rullaavat huonosti ja tietysti vielä painavilla perussisureilla. Paineet vain 3,5bar.

Eli noilla eväillä vastus riittää mun reisille aika koviinkin vetoihin kun kadenssinkin pitää vielä nostaa korkeammaksi ja kenties vieläkin alempia paineita kokeilla. Varmaan järkevillä kadensseilla voi 400W hätyytellä tuollakin.

MutaMika
04.12.2011, 19.15
Ompa hyvä että ostin hyvät (siis surkeat) renkaat. Ei netistäkään juuri suosituksia löytynyt kun hain googlella huonoiten rullaavia maantiepyörän gummeja tuohon hommaan :) Ei vielä vanteet kolisseet mun 68kg painolla...

Vecculiko
04.12.2011, 19.16
Tänään kokeilin paljonko vastusta saa aikaan Tacx Antares perusrullilla. 85 kadenssilla n. 110W - 330W oli tehot kun meni 11-27 pakan läpi 53 eturieskalla. Renkaat tarkoituksella halvimmat mahdolliset (Schwalbe Lugano, 25mm) toivoen että rullaavat huonosti ja tietysti vielä painavilla perussisureilla. Paineet vain 3,5bar.

Eli noilla eväillä vastus riittää mun reisille aika koviinkin vetoihin kun kadenssinkin pitää vielä nostaa korkeammaksi ja kenties vieläkin alempia paineita kokeilla. Varmaan järkevillä kadensseilla voi 400W hätyytellä tuollakin.

Pitihän se kokeilla. Kyllä vaan tuntui raskaammalta kun pudotti paineet 3bar. Tuolla saa jo vähän raskaampaa vetoharjoittelua tarvittaessa. Tehomittaria ei kylläkään ole, joten en osaa sanoa kuinka paljon vastus kasvaa verrattuna täysillä paineilla ajamiseen, mutta mielestäni selvä ero. Tämähän kelpaisi melkeen niksipirkkaan, halpa vastussäätö.

Todella nopeasti oppi muuuten ajamaan Galaxialla kun oli ensin saanut säädöt kohdallaan. Ensimmäisellä kerralla oli aivan liian lyhyelle säädetty, nyt kun on oikean mittainen, niin paljon vakaampi ajaa. Itsevarmuuden kasvaessa piti jo kokeilla putkelta ajamista. Ei ole ihan helppoa. Vaatii vielä todella keskittymistä, lähtee helposti vaeltamaan sivusuunnassa ja hetken päästä voimistuva heiluriliike heittää rullalta.

keppi
04.12.2011, 23.00
Galaxiat vaikuttavat asiallisilta. Kiristysmekanismit ovat molemman puolen putkissa ja rullat ja keinumekanismi vaikuttavat silmämääräisesti laadukkailta. Sisäkkäisten putkien sovitukset ovat todella tiukat myös -> hyvä juttu, mutta pituussäätö ei ole kevyttä (ei haittaa, jos ei tartte joka kerta painaa läjään jonnekin jemmaan).

VesaP
10.12.2011, 21.00
Äsken tekaisin vähän lisää dataa tuoho Eliten E-Motion rullien vastustaulukkoon. Eli otin vastuksella 0 ja 1 isommalla eturattaalla nuo wattilukemat about kadenssilla 95. Otan joskus myöhemmin tuon tujuimman setin eli isompi eturatas ja vastus 2.

http://i10.aijaa.com/b/00826/9192604.jpg

http://i2.aijaa.com/b/00122/9192605.jpg

SaharaK
13.02.2013, 21.44
Nostetaanpas vuoden vanhaa keskustelua uudestaan tapetille.

Itseäni on alkanut kiinnostaa myös noi tekniikkarullat. Toisaalta olen jo jonkin aikaa miettinyt wattbiken hommaamista (rahat ei vain ole riittänyt, joskin nyt voisi tilanne olla valoisampi sen suhteen).

Kaipaisinkin (lisää) asiantuntevaa ja perusteltua mielipidekeskustelua aiheesta rullat vs. ergo (vs. harjoitusvastus) harjoitusvälineenä. Wattbikessä tuntuisi olevan omat etunsa rulliin verrattuna ainakin siinä, että sillä mahdollisesti pystyy tekemään kovempitehoisempia reenejä kuin rullilla (ainakin turvallisemmin). Lisäksi se olisi aina ready-to-go. Edelleen kiinnostaisi tietää, onko (lähinnä) harrastelijakäytössä mitään etua wattbiken mittaamien parametrien vs. esim. elite e-motion rullien mittamien parametrien lukemisesta.

Toisaalta tekniikkarullien käytöllä saisi ilmeisesti kaikkein luonnollisimman ajotuntuman aikaiseksi. Lisäksi hinta jäisi alhaisemmaksi kuin esim. wattbiken hankkiminen. Erityinen mielenkiintoni tekniikkarullien osalta kiinnittynee ehkä siihen, että pystyykö niillä tekemään riittävän kovatehoisia reenejä (vrt. wattbike). Sitten jos elämän haluaa oikein risaiseksi heittää, niin voisi harkita eliten real e-motion rullia tietokoneen ja riittävän kokoisen näytön kanssa - pystyisi nauttimaan virtual training reiteistä (sikäli kuin nuo softat ja automaattisesti säätyvät vastuksen muutokset sitten toimii - konseptina kyllä kiehtova)

Vastuksien osalta olen tullut vähän siihen tulokseen, että hommaan sitten kunnollisen ergon mieluummin kuin trainerin. Perusteluja harjoitusvastuksien käytölle saa toki esittää. Ensi sijalla kuitenkin itselläni nykyisellään rullat tai kunnon ergo.

Sitten vielä jokunen spesifimpi kysymys jokaiselle (ystävällinen HUOM! VesaP), jolla kokemusta kunnon ergosta (esim. wattbike) ja rullista (itselläni ei kokemusta toistaiseksi kummastakaan :) )
1) Jos pitäisi valita kunnollisen ergon (esim. wattbike) ja kunnollisten rullien välillä, kumman ottaisit? Perustelut.
2) Kummalla tekisit ennemmin peruskuntoharjoittelua?
3) Kummalla tehotreenejä?
4) Kumpaan kyllästyy nopeammin, jos kumpaankaan?

PeeHoo
16.02.2013, 18.16
Paljonko vastus lisääntyy, jos rulliin lisää toisen kuminauhan? Tacxissa sellaisen saa näköjään kumpaankin reunaan.

Nufan
16.02.2013, 19.05
Vuokraa wattbike, niin sen jälkeen kyllä tiedät mihin siitä on.

SaharaK
17.02.2013, 13.39
Nufan: Olen kyllä harkinnut wattbiken vuokraamista.

Uskoisin sinänsä wattbiken (muiden kirjoittamien kokemusten perusteella ainakin) olevan ihan pätevä reeniväline. Toisaalta sitten pitäisi päästä rinnalle kokeilemaan joitain kunnon tekniikkarullia, jotta osaisi vertailla mikä itselle sopii parhaiten. Niinpä ajattelin kysyä tueksi sellaisten urhojen mielipiteitä näiden vempaimien eroavaisuuksista ja mahdollisesta keskinäisestä paremmuudesta, joilla on kokemusta molemmista...

steelmän
17.02.2013, 14.34
Kyllähän tuolla on paljon parempi ajotuntuma kuin trainerilla. Ei tuntunut missään vaiheessa puuduttavalta niin kuin trainerilla alkaa tuntua jo viimeistään puolen tunnin päästä. Vastuksen puuttuminen vaan tekee hommasta niin helppoa, että ei tunnu oikein missään tunnin pyöräily. Jospa tuolla kuitenkin saisi vähän kehitettyä kadenssia talven aikana.

Itselläni ollut rullat jo n. 20 v. mutta ei ikuna traineria, ehkä tuosta trainerista saisi paremmin (?) tehoja irti mutta itselleni näin kuntoilevana triatleetikkona nuo tehot eivät ole 'se' juttu näin talvikaudella, riittää tosiaan kun se itse tuntuma ja tekniikka pysyisi hanskassa, niitä tehoja voin sitten kokeilla altaalla tai juostessa.

Rullissa tuo n. luonnollinen ajotapahtuma on ainakin mulle se juttu, itsessään se rullilla pysyminen on aina aluksi hieman hankalaa mutta kyllä se siitä lähtee, kiekkojen täytyy pyöriä sopivasti jotta saadaan aikaiseksi sopiva pystyssä pysymistä auttavaa hyrrävoima, itse ajan ongelmitta myös aika-ajoasennosta mutta aika kyykyttävää on ollut nähdä pro-kuskien vaihtavan paitaa rullilla ajaessaan .

Lasol
17.02.2013, 15.41
Saahan rulliinkin vastuksia. Tosin ei varmasti niin suurta vastusta kun noilla muilla. Ei kai se toinen kuminauha tuo (lähes) ollenkaan vastusta, estää vaan sutimista. Ei renkaan sutimista vaan rullien. Tekniikkarulliksi kai kutsutaan koska tuolla vehkeellä on pyörityksen oltava ainakin suunnilleen oikeaa muuten ajo on pomppivaa. Trainerilla saa ainakin ajettua tehoreeniä samalla tavalla kun tielläkin, tosin ei ihan kyykkymaukkaa kylläkään, pyörän runko ei välttämättä tykkää sivuittaisesta repimisestä mitä voi ilmetä viimesten wattien puristamisessa. Veekoota varsin mallikkaasti voi tehä. Wattipyörä on saletisti paras vaihtoehto mutta myös selkeästi kallein. Antaa dataa mm pyörityksen tehoalueesta ja voi vetää tosi hyvin erilaisia reeniohjelmia.

Ite ajan suurimman osan sisäajoista jollain 90-luvun alun kuntopyörällä. Riittää mulle, en halua dataa ja ajan vaan peekoota. Sykemittaria toki käytän. Trainerissa on kanssa pyörä kiinni talvet, mutta sillä vähemmän kun kuntopyörällä. Rullat lahos viime talvena vanhuuttaan.

VesaP
18.02.2013, 10.59
Sitten vielä jokunen spesifimpi kysymys jokaiselle (ystävällinen HUOM! VesaP), jolla kokemusta kunnon ergosta (esim. wattbike) ja rullista (itselläni ei kokemusta toistaiseksi kummastakaan :) )
1) Jos pitäisi valita kunnollisen ergon (esim. wattbike) ja kunnollisten rullien välillä, kumman ottaisit? Perustelut.
2) Kummalla tekisit ennemmin peruskuntoharjoittelua?
3) Kummalla tehotreenejä?
4) Kumpaan kyllästyy nopeammin, jos kumpaankaan?

1) Jos olisi hyvä treenitila missä ajaa eikä tarviisi välittää hajoavasta kuulosta, ottaisin Wattbiken. Se on ollut kaikista ajamistani sisäharjoittelulaitteista se paras. Paras ajotuntuma. Vastusta saa enemmän kuin jaksaa ajaa. Kaikenkaikkiaan paras. Ainut että minun korville se oli liian kovaääninen laite, varsinkin kun täytyi ajaa olohuoneessa. Mutta jos ääni ei haittaa niin osta WB.

2) WB:llä tekisin peruskuntoharjoittelun. Sillä pystyy ajamaan rennosti kun ei tarvii pelätä että pyörä kaatuu/tippuu rullilta/hajoaa traineriin.WB:llä pystyy rentouttamaan persusta parhaiten pitkillä sisäsessioilla kun voi roikkua pyörän päällä miten sattuu ja venytellä itseään samalla.

3) Ja sama tähänkin. WB ei hajoa vaikka rehtoisit mitenkä. Ja isot pojat vetää WB:llä kait >2000 watillakin, joten vastusta/tehoja riittää. Näin "ei taviksillekin" :) Tosin, jos meinaat vetää vetoja pelkästään penkistä istuen, sitten se on mielestäni about sama onko alla myös traineri tai nuo Eliten E-Motion rullat. Molemmilla saa vastusta aivan riittävästi tiukkoihinkin vetoihin. Aivan, siis myös noilla rullilla. Kuten tuolta ylhäällä kertomasta taulukostani käy ilmi, pienellä etulimpulla sai jo vajaat 500 wattia tehoja. Ja varmaan 50-100 enemmän vielä jos iso limppu käytössä. Joku 600W riittänee jo ainakin minunlaiselle siimareidelle vetojen tekemiseenkin. Toki tuolla Eliten trainerilla saa kovemmat tehot vielä, mutta rullilla sentään pyörä ei hajoa alle vaikka miten reuhtoo. Korkeintaan tiput rullilta.

4) Kaikkiin kolmeen (WB, rullat, traineri) kyllästyy tai ei kyllästy. Se on ihan motivaatiosta kiinni. Nyt itse jaksaisi ajaa milläkään, mutta se ei johdu laitteiden heikkoudesta, vaan velliperseilystäni. Jos taas on motivaatiota, kaikilla noilla on ilo vetää reeniä huoneen nurkkaa tuijottaen. Kaikki on omista aivoista kiinni.

Jos olisi kunnon treenitila, niin ottaisin nuo kaikki. Ajaisin ihan fiiliksen mukaan milloin milläkin. Saisin sisätreeniin vaihtelua ja se motivaatio ehkä pysyisi paremmin yllä.

SaharaK
18.02.2013, 14.13
Kiitos VesaP:lle selkeistä vastauksista annettuihin kysymyksiin.

Itselläni on käytössä kellaritila, missä WB:n ääni ei haita ainakaan muita ihmisiä (itsekin on kyllä tottunut jokseenkin kaikenmoiseen möykkään). Ainoa rajoittava tekijä voi olla tilanpuute (kun on kaikenlaisia muita romuja, joita pitäisi kanssa saada mahtumaan samaan tilaan), tässä mielessä wattbike veisi tietysti käytössä pienemmän tilan kuin fillari rullilla. VesaP, osaisitko muuten omasta kokemuksestasi käsin kommentoida wattbiken vastusmekanismia siitä näkökulmasta, että jotkut tahot (ainakin jossain ulkomaisilla foorumeilla) väittävät vastuksen (erityisesti magneettivastus) säätyvän liian voimakkaasti; toisin sanoen juuri oikeaa vastusta on hankala löytää (epäluonnollisuus suhteessa ulkona pyöräilyyn, esim. mäkiajo). Oletko itse huomannut tällaista ominaisuutta/ongelmaa? Muutenhan ilmeisesti, kuten olet aiemmin jo todennut, on ajotuntuma sinänsä oikeinkin hyvä WB:ssä. (Toivottavasti ei mene pahasti off-topiciksi tämä; no liittyyhän tämä sisäharjoitteluvempainten ominaisuuksiin ainakin)

Pitänee varmaan ruveta pistämään vakavaan harkintaan WB:n hankkiminen (vuokraus ja/tai osto).

VesaP
18.02.2013, 14.42
tässä mielessä wattbike veisi tietysti käytössä pienemmän tilan kuin fillari rullilla.

Tuo WB:kin on kyllä aikamoinen kolossi sitten lattialla. Mutta ulkomuistista väittäisin että vähemmän se silti neliöitä lattialta vie mitä esim E-Motion rullat. Vähiten lattiatilaa vie Traineri+Kilpuri setuppi kyllä. Itselläkin rullat jääneet luvattoman vähäiselle käytölle kun joutuisi tyhjentämään koko ko huoneen missä niillä pitäisi ajaa. Trainerilla riittää kun vetäsee suojahupun pyörän päältä ja pistää menoksi.

VesaP, osaisitko muuten omasta kokemuksestasi käsin kommentoida wattbiken vastusmekanismia siitä näkökulmasta, että jotkut tahot (ainakin jossain ulkomaisilla foorumeilla) väittävät vastuksen (erityisesti magneettivastus) säätyvän liian voimakkaasti; toisin sanoen juuri oikeaa vastusta on hankala löytää (epäluonnollisuus suhteessa ulkona pyöräilyyn, esim. mäkiajo). Oletko itse huomannut tällaista ominaisuutta/ongelmaa?

Magneettivastusta toki voi säätää vaikka millin kerrallaan, mutta tosiaan jos haluaa nostaa tehoja just XX wattia pelkällä magneetilla, se voi olla haastavaa. Ennemmin jos tarve on nostaa watteja juuri haluttu määrä, suosisin ehkä sen ilmavastuksen käyttöä. Siinä käyttöskaala/asteikko on pitempi, joten siitä löytynee helpommin haluttu tarkempi vastussäätö. Säätää ensin magneetilla silleen about kohdalleen vastuksen ja sit viilaa ilmajarrua millejä/senttejä sinne tänne. Jos haluaa niin ilmajarrun viereen voi laittaa maalarinteipillä omia asteikkoja. Esim vetää yhden teipinsiivun johon kirjoittaa ylös vaikka 3 (mikä kuvastaa magneettijarrun asetusta) ja sitten ilmajarrun eri kohtiin kirjoittaa valmiiksi watit mitä näyttää omalla poljinrytmillä. Esim ilmajarrun 1 kohdassa olis vaikka 200W, 2 kohdassa 240W jne... Siitä voi sit vaikka taju kankaalla säätää vetojen aikana ilmajarrua halutun wattimäärän kohdalle.

Jos haluaa pitää pyörän melun edes vähän siedettävänä, säätää magneetit "tappiin" ja ajaa ilmavastus nollilla :)

Nufan
18.02.2013, 15.55
Toi on kyllä luvattoman huono säätöinen tuo Magneettivastuksen säätö Wattbikessa.
Ilmajarrulla on tullut itse ajeltua napit korvissa, niin ei häiritse itseä.

Niin ja Kurtin kinetic Road Machineen en Wattbiken vuokraamisen jälkeen ole koskenut.

PedroK
27.09.2013, 09.54
Osaako joku kertoa kummoista melua tuollainen Tacx Galaxia pitää? Ajattelin hommata talveks tuollaisen ja mietin vaan, että mihin huoneeseen mahdutan ne.

kauris
17.02.2014, 13.55
Jahas, tämä ja se toinen useampisivuinen rulla-topic lukaistu läpi. Varsinkin toisessa ketjussa useampi sanoi Taxcin muovirullien muuttaneen muotoaan siten, että heittoa tulee. linkki: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?29418-Tekniikkarullilla-ajelu&p=1508109#post1508109 Tästä seuraa se, että ääni nousee ja ajo ei ole tasaista. Auringonvalossa ajoahan ne eivät kestä mutta joku kertoi sisävarastoinnissa ja käytössäkin ajan myötä rullien menettäneen muotoaan. Viestit olivat kuitenkin jo useamman vuoden vanhoja. Onko porukoilla edelleen ilmennyt tällaista ongelmaa? Tästä ongelmasta johtuen kehuttiin alumiinirullia (Kreitler ja Cycleops) mutta niissä on toki hintaakin. Pienellä googlauksella Probikekitillä olisi ilman vastusta olevat Cycleopsit 240 euroa (ei postikuluja) ja crc:ltä löytyisi Cycleopsin magneettijarrullinen malli 329,49 eurolla (ei myöskään postikuluja). http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/cycleops-aluminum-roller-with-resistance-unit-/rp-prod88559
Jälkimmäinen minulle ehkä järkevimmiltä kuulostava vaihtoehto tällä hetkellä mutta toki jarruttoman mallin hinta on selvästi edullisempi. Olishan se hienoa esim. mökillä nostaa rullat pihanurmikolle ja ajaa taivasallakin ja siksi alumiinirullat houkuttaisi. Samalla voi vahtia ettei lapset huku järveen mitä ei voisi tehdä lähtemällä pyörällä ihan lenkille tai ajamalla sisätiloissa. Näkyy olevan elinikäinen takuukin cycleopsin rullille.

Samulla taisi olla cycleopsit ainakin käytössä (vai onkohan myynnissäkin, voin ottaa tarjouksen)? Mietin onkohan jarrullisen mallin alin vastusteho yhtä alhainen kuin jarruttoman? Haen siis sitä, että saako jarrullisella mallillakin ajettua alhaisimmalla jarrulla erittäin kevyttä palauttelupyörittelyä? Toisaalta minkähänlainen vastus jarruttomalla mallilla olisi 50 / 11 välityksellä? Renkaat toki vaikuttavat ilmeisen paljon mutta riittäisköhän tuollakin vastusta ihan kylliksi tällaiselle harrastelijakuskille.

VesaP taas on tykännyt E-motioneistaa ja niissä on hyvää se liikkuva kelkka mm. Ne eivät kuitenkaan tulisi kyseeseen, koska rullat tulisi saada pakattua kuitenkin ison perheauton tavaratilan kokoiseen pakettiin helppoa kuljettamista varten. Niidenkin rullien kestävyys verrattuna alumiinisiin on tietty toinen miinus.

sledgehammer
17.02.2014, 15.09
Mä ostin käytetyt rullat ja trainerin. Molemmilla ajelen viikottain. Noissa rullissa (Tacx T1200) ei tosiaan oo sen kummempia vastuksia, ei oo swingiä eikä edes parabolisia rullia. Silti ajavat asiansa ihan hyvin. Painavat paljon ja ovat jämerän oloiset. Noilla on hyvä ajella semmoista palauttavaa treeniä. Esimerkiksi pitkän juoksulenkin jälkeisenä päivänä koivet aukeaa mukavasti rullilla. 53-11 välityksellä alkaa vähän löytymään jo vastustakin, muttei mitään traineriin verrattavaa. Trainerilla olen ajanut sitten raskaampia treenejä, vetoja yms. On ihan perus tacx swing magneettivastuksella. 50e koneeksi tosi hyvä :D

The Wire DVD boksi on hyvä reenikaveri jos pollarisarjat kiinnostaa :D Jaksot kestää tunnin ja ainakaan noi mun rullat ei pidä niin kovaa ääntä, etteikö tuota voisi seurata samalla läppäriltä. Eikä katsottava lopu kesken koko talvena :D Mulla rullien alla on Tacx:n matto. Se saattaa vähän vaimentaa meteliä. Lisätangoilta ajaminen oli alkuun kyllä aika metkaa rullilta, mutta nyt se menee ihan ok läppäriä katsellessakin. Mun traineri ja rullat pitää aika samanlaista ääntä. Traineri saattaa olla ehkä aavistusen äänekkäämpi, muttei noissa suurta eroa ole. Makkarissa poljin eilen illalla, kun olin saanut kersat nukkumaan, eikä ne siihen ainakaan heränneet. Taitaa olla pari seinää välissä. Molemmille on siis käyttöä. Sitten kun rullilla oppii ajamaan hyvin, voi olla, että hyvillä vastuksellisilla rullilla saisi kaiken yhdessä paketissa. Ehkä. Ne tosin maksaa ihan saman, kuin hyvät vapaat rullat ja traineri yhteensä.

http://cdon.fi/elokuvat/the_wire_-_langalla_-_complete_series_(24_disc)-13546194

anttius
21.02.2014, 20.43
Signaturelta löytyi ainakin vastullista mallia, hinta 300e

kauris
21.02.2014, 22.01
Samassa sitten mennään kuin crc:stä postikuluineen tällä hetkellä tarjolla olevan -10% kanssa. Hyvä tietää jos vaikka sais sen jonkun kaverin kyydissä tulee tänne Espoon suuntaan. Matkahuollon postikulut rullille eivät liene nimittäin pienet.

kauris
22.05.2014, 14.12
Jahas, tämä ja se toinen useampisivuinen rulla-topic lukaistu läpi. Varsinkin toisessa ketjussa useampi sanoi Taxcin muovirullien muuttaneen muotoaan siten, että heittoa tulee. linkki: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?29418-Tekniikkarullilla-ajelu&p=1508109#post1508109 Tästä seuraa se, että ääni nousee ja ajo ei ole tasaista. Auringonvalossa ajoahan ne eivät kestä mutta joku kertoi sisävarastoinnissa ja käytössäkin ajan myötä rullien menettäneen muotoaan. Viestit olivat kuitenkin jo useamman vuoden vanhoja. Onko porukoilla edelleen ilmennyt tällaista ongelmaa? Tästä ongelmasta johtuen kehuttiin alumiinirullia (Kreitler ja Cycleops) mutta niissä on toki hintaakin. Pienellä googlauksella Probikekitillä olisi ilman vastusta olevat Cycleopsit 240 euroa (ei postikuluja) ja crc:ltä löytyisi Cycleopsin magneettijarrullinen malli 329,49 eurolla (ei myöskään postikuluja). http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/cycleops-aluminum-roller-with-resistance-unit-/rp-prod88559
Jälkimmäinen minulle ehkä järkevimmiltä kuulostava vaihtoehto tällä hetkellä mutta toki jarruttoman mallin hinta on selvästi edullisempi. Olishan se hienoa esim. mökillä nostaa rullat pihanurmikolle ja ajaa taivasallakin ja siksi alumiinirullat houkuttaisi. Samalla voi vahtia ettei lapset huku järveen mitä ei voisi tehdä lähtemällä pyörällä ihan lenkille tai ajamalla sisätiloissa. Näkyy olevan elinikäinen takuukin cycleopsin rullille.

Samulla taisi olla cycleopsit ainakin käytössä (vai onkohan myynnissäkin, voin ottaa tarjouksen)? Mietin onkohan jarrullisen mallin alin vastusteho yhtä alhainen kuin jarruttoman? Haen siis sitä, että saako jarrullisella mallillakin ajettua alhaisimmalla jarrulla erittäin kevyttä palauttelupyörittelyä? Toisaalta minkähänlainen vastus jarruttomalla mallilla olisi 50 / 11 välityksellä? Renkaat toki vaikuttavat ilmeisen paljon mutta riittäisköhän tuollakin vastusta ihan kylliksi tällaiselle harrastelijakuskille.

VesaP taas on tykännyt E-motioneistaa ja niissä on hyvää se liikkuva kelkka mm. Ne eivät kuitenkaan tulisi kyseeseen, koska rullat tulisi saada pakattua kuitenkin ison perheauton tavaratilan kokoiseen pakettiin helppoa kuljettamista varten. Niidenkin rullien kestävyys verrattuna alumiinisiin on tietty toinen miinus.

Cycleopsin alurullat magneettivastuksella laitettu tilaukseen hetki sitten crc:ltä. Ovat 40 % alennuksessa, ei postikuluja ja may-koodilla vielä 10 euroa lisäale. Noin 256 euroa jäi siis hinnaksi. Oli jo niin edullinen, että oli pakko ostaa. Ei muuta kuin pihalle aurinkoon rullailemaan, jos kotoa ei ehdi lenkille lähteä tai lapsia pitää pihalla /kotona / mökillä samalla vahtia.

Warlord
10.06.2014, 21.17
Ostin Fillaritorilta käytetyt Tacx Antares- rullat trainerin kaveriksi. Kysymys käytöstä:

Onko etuakselille paras sijainti rullan keskipisteen päällä vai hieman sen takana, kuten nettiviisaat neuvovat vakauden lisäämiseksi?

kauris
10.06.2014, 21.20
Cycleopsin manuaali käskee laittamaan juuri akselin etupuolelle etummaisen rullan.