PDA

Näytä tavallinen näkymä : Sykemittareista ( Polar vs. Suunto)

Sivut : [1] 2 3

steelmän
11.05.2009, 21.23
Olen tähän asti ollut Polarin vankkumaton käyttäjä ( Sport Tester -92 palvellut hienosti tähän asti/ pantoja mennyt kolmet) mutta tässä sopivan tarjouksen lävähtäessä Suunnon t4c-mallista meinasin että what's the fuck ( eli sen kummempia tutustusmisia nettisaittien kautta) ja se lähti mukaan. Ja kotiin päästessä huomasin että kyllä olisi aika vaikea ohjelma pyörittää, vielä kun ohjeet eivät olleet ihan täsmälliset (?) en saannut mittaria päivitettyä tiedoillani .... tuntui siltä että se olisi keittänyt kahveetkin helpommalla kun ottanut pulssin seurantaan. No saatiinhan se pulssi sentään näkymään. Muutamana päivänä vielä sitä ohjelmointia ihmettelin ja ei helkuta, ei onnannu! Sitten 6:na päivänä liikkeeseen käymään ja ihmettelemään kuka on 'tyhmä' kun ei onnaa, ei ollut ketään mittaria varsinaisesti tuntevaa paikalla (jälleenmarkkinointi huom!!!!) mutta yksi kaveri muisti että sillä Mode-nappulalla on kaksi toimintoa, normaali lyhyt painallus sykeohjelmaan siirtymisessä, ja pitkä painallus päivitysten tekemiseen .... ''''kele, ei sitten kunnon mainintaa tästä ohjekirjasessa .....
No eipä mitään, mittarissa tosi hienot ohjelmat ja mahdollisuudet kun oppii käyttämään mutta pintaan nousi jo ensimmäisen lenkin jälkeen kysymys onko laite yhtä laadukas kuin kopan päällä seisova 447 e hintalappu antaa ymmärtää ( no eihän siitä kukaan tommosia kyllä maksa ..) sillä kello-osan lasi ( vai mitä lie muovia) oli saannut jo pahasti siipeensä, siinä oli selvästi yksi pitkä syvä + pari pienempää naarmua ..... ei voi olla totta .... yksi lenkki ... ja 'lasi' jo paskana ....... Sport Testerini käyttötunnit ovat arviolta 3000 tunnin luokkaa, ollut harjoitus ja vähemmän kliineissä kisatunnelmissa, ja ei naarmun naarmua.

Laite lähti Suunnolle käymään kysymyksen 'onko tämä 447 euron väärti' kera.

Kai maar siitä kiinapelistä ois seuraavaksi jäännyt 'kromit' kellonpohjasta käteen ....

Muilla yhtähyviä kokemuksia?

Taidan mennä ostamaan 4:n pannan vanhaan peliini.

Iglumies
11.05.2009, 22.27
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1135486&postcount=28

steelmän
11.05.2009, 22.37
Ois näköjään pitänyt malttaa ja katsoa käyttäjien kokemuksia, p ' ' ' a mikä p ' ' ' a.

Taidan ottaa rahat ulos, paitti jos ne kyhää siihen lasisen kannen ( heh heh, sitä saa odottaa), 'kehitys'maasta ostettu 35 egen Casion (siistin juhla-) kellon lasikin kestää
n. triljoona kertaa enemmän rasitusta kuin tämä p ' ' ' a.SPOT.

Fin-76
11.05.2009, 22.45
Ois näköjään pitänyt malttaa ja katsoa käyttäjien kokemuksia, p ' ' ' a mikä p ' ' ' a.

Taidan ottaa rahat ulos, paitti jos ne kyhää siihen lasisen kannen ( heh heh, sitä saa odottaa), 'kehitys'maasta ostettu 35 egen Casion (siistin juhla-) kellon lasikin kestää
n. triljoona kertaa enemmän rasitusta kuin tämä p ' ' ' a.SPOT.
*Huutonaurua*
Kuullostaa jotenkin tutulta, samanlainen toosa nakuttaa ranteessa ja "lasi naarmuilla". Tätä voisi suositella vaikka v1##umaiselle naapurilla ;)

ahmaniemi
11.05.2009, 22.58
Mulla on ollut Suunnon T3 pari vuotta, jonka aikana se ollut pari kertaa "korjattavana" ja kerran vaihdettu uuteen. Tuntuma on, että ongelmat on aina olleet softapuolella. Sykkeet vaan katoaa, eikä mikään resetointi tai patterin vaihto enää auta ... Toisaalta DHL on aina laitteen hakenut töistä huoltoon ja tuonut sen sinne aina takaisin - ihan jees palvelu.

Ominaisuuksiltaan / toiminnoiltaan laite on tälläiselle aktiiviharrastajalle ihan OK, mutta sen luotettavuus on kyllä ollut todella heikko. Mutta toistaiseksi laitetta tulee vielä käytettyä kun takuu on voimassa.

Niin ja se lasi tai muovi on todella pehmeää ... ensimmäinen laite oli jo muutamien kuukausien jälkeen ihan naarmuinen. Sitten kun tuli takuuna uusi, piti mennä ekalla lenkillä kaatumaan asfaltilla sen kello-osan päälle ...

Joenranta
11.05.2009, 23.34
Kyllä tästä Suunnosta näyttää parran pärinää riittävän. Minulla tuli hyvän talven ansiosta lähes 2000km hiihtoa ja asiallisesti joka lenkillä oli Suunto T 3:n sykemittari ja GPS-POD. Pattereita piti vaihtaa muutaman kerran GPS:ään. Sekin oli joustavaa, kun älysin alkuvaiheessa ostaa pattereiden latausulaitteen, mikä on tosi kätevä systeemi. Rannetietokone alkoi loppua viimeisillä hiihtolenkeillä.Vaihdatin siihen patterit kellosepänliikkeessä ja asia oli sillä selvä. Vain kellonaika ja päiväys tarvitsi asentaa itse uudelleen. Nyt kun pyöräilen, en käytä GPS-Pod:ia, kun hyvä ja monipuolinen polkupyörän mittari antaa tarkat vastaavat tiedot. Sensijaan Suunnon sykemittari on pyöräillessä hyvä olemassa.
Uskon edelleen Suunto T 3:een ja käsittääkseni minulla on se Suunnon uudempi sykevyö, jossa ei ole niitä aikaisempien mallien penikkatauteja.

MikMy
12.05.2009, 01.04
Ollut Suunnon T3 jo toista vuotta ranteessa yötä päivää ja olen kyllä ollut enemmän kuin tyytyväinen siihen.Kaiken lisäksi tyylikäs ja siro.Kun patterit alkaa loppumaan niin kestää hiukka pitempään ennenkuin se löytää sykkeet,ja pattereita olen vaihtanut parikertaa vuodessa.http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

Mikzu
12.05.2009, 02.59
Mulla ollu Suunto t6 reilut puoltoista vuotta. Kävi uudenvuoden jälkeen korjauksessa kun ei löytäny sykevyötä, tosi tavallinen ongelma Suunnolla. Sain comfort-vyön vanhanmallisen tilalle ja sehän hymyilytti :)
Olen ollut äärimmäisen tyytyväinen laitteeseen.
Ja teekutosen lasia on ainakin vaikea naarmuttaa kun on jotain ihme safiiria.
Ja kyllä uudet polarit on aikalailla samalla tasolla käytettävyydessä hienoine ohjelmineen ja miljoonine nappuloineen.

kojak
12.05.2009, 09.06
Minulla on suunnon t3 ja eipä siinä ongelmia ole ollut.

Yhdessä välissä laite kärsi sykkeiden häipymisestä, mutta se taisi olla minun aineenvaihdunnastani ja hiestäni kiinni, koska kun ostin apteekista ultraäänigeeliä ja pistän sitä nahkaani sykeantureiden kohdalle, vaivat katosivat ja ovat pysyneet poissa.

Kannattaa kokeilla, jos mittauksessa häikkää. Pullo maksoi 5 euroa (150 milliä) ja sitä on vuoden käytön jälkeen noin. 95 % jäljellä.

simojoki
12.05.2009, 09.44
...onko laite yhtä laadukas kuin kopan päällä seisova 447 e hintalappu antaa ymmärtää ( no eihän siitä kukaan tommosia kyllä maksa ..)
Missä tuota kaupataan moisella hintalapulla? :D Toihan on ~150€ värkki.
Itsellä on ollut Suunnon Metron kohta 8 vuotta joka päivä ranteessa, enkä ole vielä valittamisen aihetta löytänyt.

kervelo
12.05.2009, 10.10
Suunnon laitteissa tuntuu olevan aika isoja yksilöeroja. Oma T6-mittarini on ollut käytössä paria lenkkiä vaille 1500 tuntia, eikä koko aikana ole ollut mitään paristonvaihtoa suurempia remontteja. Toinen taloudessamme oleva T6 puolestaan on ollut käytössä vasta muutaman sata tuntia, mutta sen kanssa on ollut ongelmia alusta lähtien ja pantojakin on vaihdettu taajaan.

JJHL
12.05.2009, 10.16
Ja teekutosen lasia on ainakin vaikea naarmuttaa kun on jotain ihme safiiria.
Täällä on ollut t6 käytössä kohta 3 vuotta eikä edelleenkään yhtään naarmua lasissa. Ja tietääkseni uusissa t6c:issä on sama materiaali. Kumma ettei sitä ole voinut käyttää myös t3 ja t4:ssä, kun niissä ei ole edes näyttöä kiertävää korkeampaa kehää? Suunto ilmoittaa muuten t6c:n materiaaliksi "mineral crystal glass" mutta t4c:lle tietoa ei löydy

EePee
12.05.2009, 10.17
Suunto T3 GPS-podin kanssa on pelittänyt moitteetta vissiin 2,5 vuotta. Jos joskus aika jättää, ostan uuden. Polarin kanssa oli takavuosina vaikka minkälaisia ongelmia, hukkasi sykkeet kesken lenkin jne..

Kellon lasista sanottu on totta. T3:n muoviplexi on todellakin töröllä ikään kuin odottamassa vahinkoja ja vielä pehmeää kuin mikä. Mulla kello hipaisi heti uutena seinää ja sain hillittömät naarmut koko näytön poikki. Harmitti vietävästi, kunnet löysin netistä PolyWatch -nimisen tahnan. Saapastehdas suositteli samaa ainetta puhelimen näytön naarmujen korjaamiseen.

Tippa tahnaa, hinkkaus ja plexi on kuin uusi. Ihme aine, suosittelen. Samaa voinee käyttää muuhunkin vastaavaan. Ei mielestäni sisällä hioma-aineita, vaan täyttää naarmut, eli lienee jonkinlaista vahaa tms. Helsingissä myy Kellonosat Oy Kalliossa (kellonosat.fi). Kannattaa muutenkin käydä, ainakin jos hienomekaniikka yhtään kiinnostaa..:D

steelmän
12.05.2009, 10.29

Turussa Länsikeskuksen Intersportin lasihyllyssä laatikot ovat varustettuja moisella hintalapulla ....

Kivi
12.05.2009, 10.44
Huh huh, on kyllä hinnalla raiskattu. Missäköhän hinnoissa T_kutoset tuolla puljussa pyörii? 800 € ?

Omaan Suunnon sykemittariin olen ollut tähän asti tyytyväinen. Ei tosin vielä montaa kuukautta takana, eli saa nähdä jatkuuko ilo. Training manager oli positiivinen yllätys.

pavel
12.05.2009, 11.04
Olikohan huhupuhetta vai muistanko väärin, mutta sellainen mielikuva on, että T6-mallit (tai ylipäätään prameemmat) valmistetaan ihan täällä kotimaassa...kun taas ns. massamittarit, kuten T3/T4 siellä missä väkeä on paljon ja pakokaasu täyttää ilman. Tälläkin lienee tekemistä laatuerojen kanssa.

steelmän
12.05.2009, 11.16
Olikohan huhupuhetta vai muistanko väärin, mutta sellainen mielikuva on, että T6-mallit (tai ylipäätään prameemmat) valmistetaan ihan täällä kotimaassa...kun taas ns. massamittarit, kuten T3/T4 siellä missä väkeä on paljon ja pakokaasu täyttää ilman. Tälläkin lienee tekemistä laatuerojen kanssa.

Välttämättä tuollahan ei ole vaikutusta sinänsä materiaaleihin ( ja niitten laatuun) mutta
jos joka osatekijä halutaan viedä hinnaltaan äärimmilleen ( siis alas) niin tulos taitaa olla
tämä :-(

Heittäkää joku saitti jossa perushinta on joku muu kun tuo karmaiseva 447 e .....

Itse kyllä yleensä teen vertailevaa tutkiskelua, nyt kait 'vanhempana' ei enää jaksa .....
eikä ole enää niin euron päällekkään joskin aivan härskiä jos yleisesti peli lähtee mukaan
alle 200 egen (noinhan minäkin sen sain) ja toiset pitää tommosia hintaa yllä ..... kiasus ..... kerrankin kun tekee kauppaa ilman kovempaa vääntöä niin käy näin ....

marco1
12.05.2009, 11.29
http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/82186 tai varuste.net tai http://www.scandinavianoutdoorstore.com/mittarit-kompassit-ja-gps/sykemittarit/t4c/

Odotukset 500e mittarilta erilaiset kuin parinsadan mittarilta? Pitäiskö olla?
Mittarin asetusten tekeminen ei pitäisi olla vaikeaa lukutaitoiselle, muu kritiikki kyllä paikallaan (lasi, vyöt hajoaa ja vielä kalliit lisäosat)

steelmän
12.05.2009, 11.54
Mittarin asetusten tekeminen ei pitäisi olla vaikeaa lukutaitoiselle, muu kritiikki kyllä paikallaan (lasi, vyöt hajoaa ja vielä kalliit lisäosat)

Jaaha, eli kerran ilman vertailua liikkeellä ja sitten TÄMMÖINEN osuma .... ihan idiootti olo ...
joskin hinta oli kuitenkin alle 200 ..... voi olla että lukutaitoiselle se ohjelmoisti ei oo vaikeeta,
toi oli kyllä varsinainen 'yllätyssektori' että siinä Mode-nappulassa oli lyhyt ja pitkä painallus!

Hammer
12.05.2009, 12.09
Muissakin napeissa on pitkällä ja lyhyellä painalluksella eroja. mm näppäinlukon saa päälle pitkällä painalluksella. TE luvun tai sykkeen vaihto tapahtuu myös pitkällä painalluksella .. hämäävästi tosin samasta napista kello tilassa rupeaa T4 huhuileen tietokonetta.

Ei minunkaan yhteiselo T4:sen kanssa ihan ongelmatonta ole ollut. Mutta T4:sen valmentaja toiminto on niin loistava, eikä vastaavaa toimintoa pienellä etsimisellä ole muualta löytynyt, että olen loppujen lopuksi kohtuu tyytyväinen laitteeseen.

Kivi
12.05.2009, 14.24

Kyllä näyttäisi T6-laatikossa olevan tarra joka uhkaa tekstillä "Made in Finland".

Gps-podista ei vastaavaa infoa löytynyt...

steelmän
12.05.2009, 21.39
Josko tosiaan jatkaisi 'matkaa' sport testerin kera: mistä saa edukkaasti Polarin Wear Link:in
( ei koodattu)?

Off topic: tytär pyysi kirjoittamaan tähän INDICA - Ihmisen lento!

Stags
12.05.2009, 23.08
Turussa Länsikeskuksen Intersportin lasihyllyssä laatikot ovat varustettuja moisella hintalapulla ....
Eikös tota t4 c mallia myyty jokin aika sitten tuolla gps podin kanssa alle 200 euron.
Vuoden ollut t3 podin kanssa käytössä ja hyvin pelaa naarmuja hieman myöskin lasissa.

Fin-76
12.05.2009, 23.17
Eikös tota t4 c mallia myyty jokin aika sitten tuolla gps podin kanssa alle 200 euron.
Vuoden ollut t3 podin kanssa käytössä ja hyvin pelaa naarmuja hieman myöskin lasissa.Intterit möi Nordic Sport Packiä, jossa T4 ja GPS, hintaan 199 ja siihen vipuun minäkin menin...kaduttaa vieläkin, vaikka samalla rahalla olen "saanut" jo toisen rannelaitteen ja pari sykevyötä. Mutta kun ei pelaa, niin ei pelaa... Pitää oikein koputtaa puuta, kun viimeinen kokoonpano on pelannut reilun kuukauden moitteetta...noo mitä nyt se naarmuinen lasi ketään haittaisi :rolleyes:

Kosti K.
12.05.2009, 23.36
Viime joulukuussa hankittu t4c GPS Pack on toiminut oikein hyvin. Alussa meni vain aikaa valikoiden ja toimintojen opetteluun, kun olin tottunut Polarin toimintatapoihin. Minultakin meni pitkään, ennen kuin tajusin painaa mode-nappia pitkään päästäkseni perusasetuksiin. Ohjekirjankin luin, joten voisi siinäkin olla jotain parannettavaa. Toinen ikävä juttu alussa oli se, että lenkille lähtiessä tallennus piti erikseen käynnistää. Pari kertaa ehti ajaa hyvän matkaa, ennen kuin tajusi painaa starttia.

Omalla kohdallani Suunto on ollut luotettavampi kuin Polar CS300. Polar kävi ensimmäisen puolen vuoden aikana pari kertaa huollossa.

Miten teillä muilla on toiminut GPS-podi pyöräillessä? Meinaan vaan sitä, että kun ostin laitteen Intersportista, niin myyjä jämäkästi väitti, ettei gepsi "pysy mukana" pyöräilynopeuksissa. Kehotti ostamaan Bikepodin ja niin teinkin. Nyt harmittaa tuo turha ostos, koska minun käytössä GPS on toiminut luotettavasti myös pyöräillessä - myös kiihdytys ja jarrutus -tyyppisessä kaupunkiajossa. Liekö myyjän tieto oli peräisin vanhemmista versioista?

Hammer
12.05.2009, 23.46
Intterit möi Nordic Sport Packiä, jossa T4 ja GPS, hintaan 199 ja siihen vipuun minäkin menin...kaduttaa vieläkin, vaikka samalla rahalla olen "saanut" jo toisen rannelaitteen ja pari sykevyötä. Mutta kun ei pelaa, niin ei pelaa... Pitää oikein koputtaa puuta, kun viimeinen kokoonpano on pelannut reilun kuukauden moitteetta...noo mitä nyt se naarmuinen lasi ketään haittaisi :rolleyes:

No myyppäs se paska settis mulle .. minä saan gps mokkulan ja vaimo saa sykemittarin ..

Fin-76
12.05.2009, 23.48
Suunnon GPS näyttää matkan "vähän sinnepäin".

- Pirkanhiihto, joka matkaltaan oli luokkaa 86 - 87 km, Suunnon GPS näytti rehvakkaasti reilua 90 kilsaa (olisko ollut 92 tai jotain). Tauoilla en varmasti yli 200 metriä tepastellut.
- Juoksu radalla cooperin testissä GPS:n matka meni reilun suoran verran minua edellä
- Pyöräillessä muutaman prosentin sisällä "totuudesta" (vrt. langallinen pinnamagneettimittari, jota pidän hyvin luotettavana)
Häiriöt on oma lukunsa...
http://lh6.ggpht.com/_xkIjWvZIijs/SXoy-pi5DiI/AAAAAAAABaM/sFTyl-PzHaY/s576/IMG_1105.JPG

steelmän
13.05.2009, 10.36
No myyppäs se paska settis mulle .. minä saan gps mokkulan ja vaimo saa sykemittarin ..

Jos heebeli jää mulle pyörimään niin voisin kait myydä sen .... joskin minulla on nyt sellainen
'vahva tunne' että haluavat 3 x IM finisher:in tyytyväiseksi ja paluupostissa tulee laite kunnon lasilla ( heh heh, ...) eli joku 'parempi' malli ....

Kivi
13.05.2009, 15.29
Viime joulukuussa hankittu t4c GPS Pack on toiminut oikein hyvin. Alussa meni vain aikaa valikoiden ja toimintojen opetteluun, kun olin tottunut Polarin toimintatapoihin. Minultakin meni pitkään, ennen kuin tajusin painaa mode-nappia pitkään päästäkseni perusasetuksiin. Ohjekirjankin luin, joten voisi siinäkin olla jotain parannettavaa. Toinen ikävä juttu alussa oli se, että lenkille lähtiessä tallennus piti erikseen käynnistää. Pari kertaa ehti ajaa hyvän matkaa, ennen kuin tajusi painaa starttia.

Omalla kohdallani Suunto on ollut luotettavampi kuin Polar CS300. Polar kävi ensimmäisen puolen vuoden aikana pari kertaa huollossa.

Miten teillä muilla on toiminut GPS-podi pyöräillessä? Meinaan vaan sitä, että kun ostin laitteen Intersportista, niin myyjä jämäkästi väitti, ettei gepsi "pysy mukana" pyöräilynopeuksissa. Kehotti ostamaan Bikepodin ja niin teinkin. Nyt harmittaa tuo turha ostos, koska minun käytössä GPS on toiminut luotettavasti myös pyöräillessä - myös kiihdytys ja jarrutus -tyyppisessä kaupunkiajossa. Liekö myyjän tieto oli peräisin vanhemmista versioista?

Kyllä tuntuu pyöräilynopeuksissa toimivan. Ja jälkeenpäin tarkasteltuna nopeudet vaikuttaa realistisilta, ei ole ainakaan mitään äkkinäisiä nopeuden muutoksia, eli piikkejä. Paitsi kun astut sisätiloihin, niin nopeus saattaa loikata sinne viiteenkymppiin, tai muihin absurdeihin lukemiin. Tämä tosin ymmärrettävää, ottaen huomioon miten se nopeus mitataan.

Metsässä pääsääntöisesti ajelen, eikä kertaakaan ole podi hukannut satelliitteja.

Stags
13.05.2009, 21.03

Mulle taas myyjä sanoi että suunnon gps pysyy pyöräillessä mukana ,mutta polar vaatii pyörään oman autolla ajaessa kerran testailin nopeus heittää auton mittariin n.5-10km/H kun ajelee kahdeksaa kymppiä.
Pyöräillessä oon muutaman kerran käyttänyt näyttää suurin piirtein saman kuin mittari.

steelmän
14.05.2009, 08.51
Itsellä on ollut Suunnon Metron kohta 8 vuotta joka päivä ranteessa, enkä ole vielä valittamisen aihetta löytänyt.

Tuli tässä vielä mieleen että kyseinen hinnoittelu on kyllä tuotteen valmistajallekin hieman
problemaattinen, se on ymmärrettävissä että (kulurakenteen yms. vuoksi) hinnat vaihtelee
joitakin prosentteja (jopa kymmeniä ..?) mutta että sitten jopa satoja prosentteja ......
Kuten joku aiemmin mainitsikin oletusarvo 500 egen pelille on tietty eri kuin 200 egen mutta
kenen on loppujen lopuksi vastuu? Tottakai kuluttajallakin on joku vastuu mutta jos ihan kaikkea hinnoittelua alkaa epäilemään niin ei saa mitään ostettua.

Hammer
14.05.2009, 09.46
ei nää kaiken maailman noklu ja atitas tuotteet ainakaan helpota kuluttajan valintaa.

Puhumattakaan merkkituotteiden laadun rapautumisesta kun haetaan koko ajan sitä halvinta tuotantomallia.

Tosiasia on että tämä paskan myyminen täydellä hinnalla ohjaa väkisin hankintojen supistamiseen. Itse ainakin olen huomannut kynnyksen hankkia heebeli xyz laskeneen roimasti viime aikoina. Juurikin tästä epävarmuudesta, onko tää nyt hyvä? Jätän mielummin hankkimatta.

Hintavertailu on taas nykyään aika helppoa, tietyissä tuotteissa. Mutta kun se hinta on vaan osa sitä tuotetta, ja osto prosessia. Kokonaisuuden vetailu on mennyt hankalammaksi.

steelmän
14.05.2009, 23.06
Viikko mennyt siitä kun mittari lähti pojille katsottavaksi .... jotenkin semmonen olo että
huomenna puhelin soi .... katotaan mitä soopaa sieltä saa kuulla ....

Tuntsan Palo
14.05.2009, 23.45
Jos Suunnon T-sarjalle haluaa reilun 50% alennuksen niin kannattaa etsiä lähipiiristä Diners Clubin haltija, tai hommata itse ko kortti ja vinguttaa sen verran, että saa 1000 rewards-pistettä.

T6c maksoi siinä 200€ kun hommasin, T4c taitaa olla 100€.

Blackspirit
15.05.2009, 18.08
Itse ostin n. 2kk sitten rs800cx polarin gepsipodin kanssa. Rahaa siihen ostokseen sai menemään mukavasti mutta laite on kyllä toiminut kuin unelma lajissa kuin lajissa. Käyttöä on pyöreästi 5 kertaa viikossa eikä minkäänlaista ongelmaa ole esiintynyt. Vyöt ja muut tuntuvat laadukkailta eikä hierrä kyllä tippaakaan. Pistin kerralla rahaa kunnon laitteeseen kun mm. juoksijan foorumilla haukutaan nuo suunnon sekundalaitteen alimpaan helvettiin.

steelmän
15.05.2009, 22.14
Olis pitänyt kyllä hieman pohjustaa tuota (extempore) mittarinostoreissua ..... uudesta
Polaristahan minä olin kiinnostunut mutta myyjä kysyi että täytyykö sen olla Polar ja enhän
minä siihen osannut ei sanoa.

Toivottavasti ei tartte sitä Suuntoa enää käyttää .... siis ostan uuden pannan vanhaan
Polariin ja peli voi jatkua ...

steelmän
17.05.2009, 19.26
Käväsin tuossa eräässä toisessa Intersportissa ja mieleeni tuli tämä annettu vertailusivu

http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/82186 tai varuste.net tai http://www.scandinavianoutdoorstore....emittarit/t4c/

Noissa tosiaan hinta alle 200 egen maininnalla ' GPS Pod/ PC Pod yhteensopivuus' ( ei siis sisällä niitä), oma setti sisälsi nuo eli hinta ei ollutkaan hassumpi ....

Tässä tuli meileen ajatella 30 donan Audi A3:sta ja 60 donan A6:sta, on tosi että kyseessä
ovat ihan eriluokan pelit mutta voiko sen varjolla tehdä A6:n tuulilasista 'normaalin' mutta
A3:n ( koska puolet halvempi) niin tuulilasi voisikin olla 'puolet huonompi'? Ei perkula!

Miltei ostin jo Polariin uuden Wear-Linkin .... täytyy nyt odotella hetki .....

oPa
18.05.2009, 13.53
Käväsin tuossa eräässä toisessa Intersportissa ja mieleeni tuli tämä annettu vertailusivu

Noissa tosiaan hinta alle 200 egen maininnalla ' GPS Pod/ PC Pod yhteensopivuus' ( ei siis sisällä niitä), oma setti sisälsi nuo eli hinta ei ollutkaan hassumpi ....

Tsekkaappa vielä vaikka Intersportin sivulta sykemittarikuvasto:
Suunto T4c (pelkkä mittari) 199,-
Suunto T4c + foot pod 179,-
Suunto T4c + gps pod 269,-
GPS podi 149,-
Hinnat tosiaan noin, että juoksupodilla on halvempi kuin pelkkä mittari.

Yleensä näissä mittareissa kalliimpi hinta tarkoittaa että sielä tulee ominaisuuksia enemmän mukaan. Mikäli haluaa nähdä sykkeen, matkan ja nopeuden, niin tuollainen ~250e setti riittää (ja halvemmallakin pääsee jos ostaa erikseen sykemittarin ja pyöränmittarin).

Itsellä on kanssa viritettynä pyörään Polarin RS800CX + speed sensor + cadence sensor + G3 GPS. Noiden kanssa on mukava mennä ja dataa on lenkkien jälkeen enemmän kun pystyy ymmärtämään. :)

TURISTI
18.05.2009, 14.43
Itsellä on kanssa viritettynä pyörään Polarin RS800CX + speed sensor + G3 GPS. Noiden kanssa on mukava mennä ja dataa on lenkkien jälkeen enemmän kun pystyy ymmärtämään. :)

Haluan tommosen setin, mistä saan sen halvimmalla? Tarvitseeko tuohon jonkun tiedonsiirtopalikan (irda, USB yms.) vai tuleeko se rannelaitteen mukana?
Ei mitään "super" edukkaita paikkoja tunnu löytyvän.

oPa
18.05.2009, 15.06
Haluan tommosen setin, mistä saan sen halvimmalla? Tarvitseeko tuohon jonkun tiedonsiirtopalikan (irda, USB yms.) vai tuleeko se rannelaitteen mukana?
Ei mitään "super" edukkaita paikkoja tunnu löytyvän.

Menee offtopic. Kotimaasta on turha hakea mistään halvemmalla. Kaikissa liikkeissä on sama hinta. Saksasta (mm. bike24) kannattaa tsekata RS800CX PTE Premium edition, siinä on noi kaikki.

TURISTI
18.05.2009, 15.12
Tattista. Bike24:ssa myös tuo "multisport" yms. setti, jossa USB0G3 GPS, siihen kun lisää erikseen tuon speed sensorin, niin hinta jää vielä hieman alle 500€...
...viittisköhän tilata?

plr
18.05.2009, 23.21
Noin kuukauden vanha Polarin RS800CX + G3 GPS lähtevät huomenna toisen kerran takuuhuoltoon. Laitteen matkanäyttö jämähtää paikoilleen 100-200 metrin matkan jälkeen. Eli muu vaikuttaa toimivan, mutta koko pyörälenkin ajan matkanäytössä on esim. 0.15km. On harvinaisen ärsyttävä vika laitteessa.

Ensimmäisessä takuuhuollossa vaihdettiin G3 GPS, josta Polar oli löytänyt jonkin vian. Saa nähdä mitä nyt löytyy. Takuuhuolto oli kyllä nopea, mutta eipä siitä ole iloa jos vikoja ei korjata.

TURISTI
19.05.2009, 08.56
Jaahas, siis samaaa bashaa noi Polaritkin kuin Suunnot? Pitänee vielä harkita vaihtoa...

oPa
19.05.2009, 09.17
Nuo G-sensorit saattaa olla hieman ongelmallisia. Niiden kanssa on pakko hyväksyä, että sateliitit eivät löydy kovin nopeasti vaan joutuu odottelemaan hetken pihalla paikallaan ennenkuin lähtee liikkeelle. Tietysti maanantai kappaleita on myös joukossa, mutta aika usein patterinvaihto on se korjaus mikä tarvii tehdä.

Itselle ei vielä yhtään toimimatonta Polar tuotetta ole osunut käsiin ja noita löytyy kuitenkin muutamia pöytälaatikosta.

steelmän
19.05.2009, 17.35
Mielestäni vehkeet ovat menneet liian teknisiksi ( siten saatu kysyntä ylläpidettyä ?) sillä
ei vanhemmat laitteet olleet heti korjaamoilla .... Esim. oma 10 v. vanha autoni on käynnyt ja kukkunut ainoastaan yhden vian saattamana ( pelkääjän puolen sähkölukko ei toimi) mutta nämä nykyiset kaiken 'himpan pimpan' omaavat vehkeet ovat paljon herkemmin korjaamolla
pelti auki. Kännykän perustoimi eli soittaminen on joissain vehkeissä jo vaikeampaa kuin kahveen keitto.

Polarin Sporttester ( vm. -92) on pelannut tähän asti moitteetta ( vaikka olen paristotkin vaihtanut itse), pantoja on vaan mennyt muutama.Eipä siinä kyllä sitten ole mitään 'kummallisia' toimintojakaan mutta pelaa vaan.

plr
20.05.2009, 00.36
Nuo G-sensorit saattaa olla hieman ongelmallisia. Niiden kanssa on pakko hyväksyä, että sateliitit eivät löydy kovin nopeasti vaan joutuu odottelemaan hetken pihalla paikallaan ennenkuin lähtee liikkeelle. Tietysti maanantai kappaleita on myös joukossa, mutta aika usein patterinvaihto on se korjaus mikä tarvii tehdä.

Tämä ongelma tuskin liittyy satelliittien löytymiseen tai paristoihin. Laite näytti koko reilun 80 kilometrin lenkin ajan ajonopeuden ja reittikin oli tallentunut laitteeseen, kun siirsi harjoituksen ProTraineriin tietokoneelle. Matkamittari on jumissa rannetietokoneessa eikä nopeuskäyrää tai ajetun matkan pituutta löydy ProTrainerissa siirron jälkeen. Lenkin jälkeen ProTrainer näytti, että paristo on "vihreällä" eli virtaa lienee ollut hyvin tarjolla.

steelmän
20.05.2009, 15.34
Soitto tuli ja enempiä vuodattelematta voisi sanoa (itse itseäni lainaten / lue sarjan viesti 28)
että kyllä tyttärenikin on joutunut huomaamaan että olen Itämaan tietäjä .....

steelmän
20.05.2009, 23.09
No nyt siis vuorossa t6c ja ei ne ohjeet edeelleenkään mitään päivityksiä auttaneet, soitin
oikein 'help desk':iin ja sieltäkin ne sanoi että 'palautetta niistä on tullut' .... kuulemma
ryhmä tekemässä uusia ohjeita oli pystyssä jo. Kun oikein pyysi ensimmäisiin komentolauseisiin
'suomennosta' niin eihän ne mitään kuvanneet, vain se mitä palveleva henkilö sanoi vei asiaa
eteenpäin ... eli nyt mittari päivitetty.

Mosse
26.05.2009, 11.46
Itsellä on kanssa viritettynä pyörään Polarin RS800CX + speed sensor + cadence sensor + G3 GPS.
Tarvitseeko tuon G3 GPS:n lisäksi vielä speed sensorin, eikö gepsilläkin saa nopeuden mitattua?

oPa
26.05.2009, 12.00
Tarvitseeko tuon G3 GPS:n lisäksi vielä speed sensorin, eikö gepsilläkin saa nopeuden mitattua?

Ei tarvi. Mulla nyt on speed myös kiinni, niin se mittaa matkan ja nopeuden. GPS sitten hoitaa reitin tallentamisen. Tarkkuudessa noilla saattaa tulla hieman eroa, koska GPS ei taida pahemmin huomioida maastomuotoja. Speed taas mittaa tarkalleen kuinka paljon rengas on pyörinyt matkan aikana.

Munamankeli
05.06.2009, 14.57
Itse ostin n. 2kk sitten rs800cx polarin gepsipodin kanssa. Rahaa siihen ostokseen sai menemään mukavasti mutta laite on kyllä toiminut kuin unelma lajissa kuin lajissa. Käyttöä on pyöreästi 5 kertaa viikossa eikä minkäänlaista ongelmaa ole esiintynyt. Vyöt ja muut tuntuvat laadukkailta eikä hierrä kyllä tippaakaan. Pistin kerralla rahaa kunnon laitteeseen kun mm. juoksijan foorumilla haukutaan nuo suunnon sekundalaitteen alimpaan helvettiin.

No juu, mutta kyllä Polarin 800 -sarjassakin on maanantaikappaleita ja muuta paskaa. Oma kokemus on RS800sd kouluarvosanalla 7 1/2.
Laite toimii 95% varmasti mutta esim. kauden pääkisassa juoksupodi sekosi ja näytti johdonmukaisesti vääriä lukemia, mikä hankaloitti tavoitteeseen pääsyä - maaliin pääsin toki.

Sain juuri Sunnto t6c Red Arrowin. Pitää panna kovaan testiin kunhan sää selkenee. Mekaaninen laatu(tuntuma) on Polaria parempi, muuta en osaa tässä vaiheessa sanoa.

steelmän
06.06.2009, 21.44
Nyt parin soittokerran Suunnon help desk:iin alkaa mittari pyöriä ...... ihan pätevän tuntuinen on tämä t6c, kalorikulutus on jännä nähdä mutta millähän kaavalla sekin on laskettu ....
gps-toiminto on vielä testaamatta, pyörissä ei ole mittareita tällä vuostuhannella ollut ( vaikka monet ovat hyllyllä valmiina asennettavaksi :-) joten vois olla ihan kiva 'stadi' kattoa
matkaa ja vauhtia tuon avulla.

Feltti
07.06.2009, 00.50
Meikäläisellä on kanssa T6C ja bike pod ja ihan mukavasti on toiminut. Latailen aina lenkin jälkeen tiedot koneelle ja zoomailen eri lukemia. Ihan mukava seurailla miten kunto kehittyy ja missä vaiheessa lenkkiä on tullut korkeimmat sykkeet ja huippunopeudet.

Mulla oli 7 vuotta juoksukäytössä Polarin M52 mittari ja ei ole siitäkään pahaa sanottavaa. Paristojen vaihto oli tosin välillä rasittavaa, kun piti mennä Polarin valtuuttamaan liikkeeseen vaihtamaan ne ja välillä mittari jäi pyörimään pariksi kuukaudeksi pöydälle, kun ei jaksanut mennä vaihdattamaan. Nykyisessä Suunnossa tämän homman voi tehdä itse. Tosin ei noita pariston vaihtoja nyt niin usein tarvi tehdä, joten on aika pieni vaiva, jos sen vain saa aikaiseksi. Eli peiliin voi katsoa tässäkin asiassa.

Molemmat firmat tekevät mielestäni ihan laadukkaita vehkeitä, joten mitään suurempaa eroa en lähde firmojen välille tekemään. Itselläni on ollut ehkä hyvää tuuria, kun on osunut ehjiä laitteita kohdalle.

Mulla oli käytässä pari kuukautta GPS pod, mutta päätin myydä sen pois kun urheilen välillä aika peitteisessä maastossa, eikä signaalit löydä perille. Bike podilla ja foot podilla saa meikäläisen käytössä varmempia tuloksia. Eiköhän noi GPS:t vielä kehity paremmiksi muutaman vuoden aikana.

Touho-serkku
07.06.2009, 11.47
ihan pätevän tuntuinen on tämä t6c, kalorikulutus on jännä nähdä mutta millähän kaavalla sekin on laskettu .

Terve teräsmies!

Ilman sen suurempia ihmettelyjä TIETOa energian kulumisesta sykkeen funktiona löytyy:
http://www.firstbeat.fi/files/ACSM_2005_kcal.pdf
ja
http://www.firstbeat.fi/files/Energy_Expenditure_Estimation.pdf

steelmän
07.06.2009, 16.03
Täytyypi katsella tuota kun veri virtaa päässä paremmin, äsken kun vielä suht' kovan
viikon päätteeksi vielä imi 'aivonesteet' ulos 2000 kcal pyörätreenillä niin ei oikein keskittymiskyvyssä riitä ... B-)

steelmän
09.06.2009, 21.43
Josko tosiaan jatkaisi 'matkaa' sport testerin kera.

No nyt ties monennettako kertaa paristoa vaihtaessa ( sain 'suoran' toimituksen vanhoja pantoja) ranneke jäi johonkin jumitilaan ..... ei mikään kestä ikuisesti .. :-)

steelmän
10.06.2009, 18.07
No nyt ties monennettako kertaa paristoa vaihtaessa ( sain 'suoran' toimituksen vanhoja pantoja) ranneke jäi johonkin jumitilaan ..... ei mikään kestä ikuisesti .. :-)

En osunut eilen kaikkiin nappuliin yhtäaikaa - tänään kokeilin vielä uudestaan - AVOT:Sport Tester -92 rulaa taas !!!

cujo
09.07.2009, 22.44
Moikka!

Olen tässä tutkaillut erinäköisiä mittari vaihtoehtoja ja kiinnitin huomioni polarin cs400 mittariin. Onkohan siinä rannenauhaa olemassakaan vai onko pelkkä pyörään kiinnitettävä malli???
Tämä typerä kysymys johtuen siitä, että en ole mittaria kuvissa nähnyt rannenauhalla ja tänään paikallisessa intersportissa kysymykseeni en saanut vastausta, koska kyseistä mittaria saa vain tilauksesta. Ja myyjä ei osannut antaa rannekiinnityksestä varmaa tietoa. Suunnon mittareita olen kanssa tutkaillut, mut toi CS400 alkoi kiinnostamaan näistä merkeistä eniten.

oPa
09.07.2009, 23.16
Moikka!

Olen tässä tutkaillut erinäköisiä mittari vaihtoehtoja ja kiinnitin huomioni polarin cs400 mittariin. Onkohan siinä rannenauhaa olemassakaan vai onko pelkkä pyörään kiinnitettävä malli???
Tämä typerä kysymys johtuen siitä, että en ole mittaria kuvissa nähnyt rannenauhalla ja tänään paikallisessa intersportissa kysymykseeni en saanut vastausta, koska kyseistä mittaria saa vain tilauksesta. Ja myyjä ei osannut antaa rannekiinnityksestä varmaa tietoa. Suunnon mittareita olen kanssa tutkaillut, mut toi CS400 alkoi kiinnostamaan näistä merkeistä eniten.

Pelkästään tankoon tarkoitettu tuo. Mikäli tarvitset pyöräilymittarin minkä saa myös ranteeseen niin Polarilta CS300 tai RS800CX.

Järvinen
19.11.2009, 16.38
Sattuuko löytymään tietoa, montaako erillistä nopeusanturia voi käyttää tuon RS800CX:n kanssa? Olisi kiva saada kolmeen pyörään nopeusanturi. Suunnossahan pelkkiä nopeusantureita voi parittaa ainakin kolme ja Gepsin kanssa en jaksa enää pelailla.

H. Moilanen
19.11.2009, 21.17
Sattuuko löytymään tietoa, montaako erillistä nopeusanturia voi käyttää tuon RS800CX:n kanssa?

Käsittääkseni rajaton määrä, koska noita ei (ainakaan CS300:ssa) pariteta mitenkään. Signaalin lyhyt kantomatka pitää huolen siitä, ettei mene signaalit sekaisin naapurin kanssa.

Tessu-
20.11.2009, 22.46
Suunnosta tippuu ruuvit. Takuuhuoltosysteemi on hankala, hidas ja epävarma.

En osta itse enää ikinä Suuntoa. em. syistä.
nm. T3c, vector ja Core.

jojo^^
20.11.2009, 23.50
Tsekkaappa vielä vaikka Intersportin sivulta sykemittarikuvasto:
Suunto T4c (pelkkä mittari) 199,-
Suunto T4c + foot pod 179,-
Suunto T4c + gps pod 269,-
GPS podi 149,-
Hinnat tosiaan noin, että juoksupodilla on halvempi kuin pelkkä mittari.

Noi paketit käsittääkseni Intesportin ja heidän yhteistyössä tehty. Tuo nelonen on kuitenkin yksinään selkeesti vähemmän suosittu kuin kolmonen. Nelosessakin saattaa olla pikku hiljaa väritkin vaihtumassa.

Sivuan tässä muitakin tässä topicissa mainuttuja asioita:

Tämä "naarmuuntumisongelmaan" on helppo ratkaisu. Suuntoa myyvistä liikkeistä suurimmasta osasta löytyy siihen näyttöön tarkoitettua ainetta ja peittää ne pienet naarmut ja häivyttää isompia. Oikeasta kulmasta kun katsoo niin naarmuja hädin tuskin näkee ja näyttö kiiltää. Menet ostokuittisi kanssa ostoliikkeeseen niin todennäköisesti hoitaa ongelman ilmaiseksi. Muuten ehkäpä vitosella.

Toiseksi tämä ikuinen laatutaistelu. Uskokaa tai älkää niin yhtälailla reklamoidaan näitä suuria merkkeja. Toisella on valtuutettuja huoltoja ympäriinsä ja toisetkin voidaan hoitaa internetin ja lähetin kautta. Toki helppoa on viedä ostoliikkeeseen.Ja toinen juttu mikä koskee kumpaakin merkkiä... Uskokaa tai älkää niin suuri osa näistä reklamaatiotilanteista (sykevyö/lähetin ei toimi tai jopa "tää kello vaan pimeni), johtuu siitä että ei tajuta vaihtaa niitä pattereita. Oma osansa on ne jotka eivät vaivaudu niitä käyttöohjeita lukemaan. Nykypäivänä nämä erinäiset sensorit saattavat olla joillekkin liian hankalia jos ei niitä ohjeita lue. Sori vaan etenkin keski-ikäiset miehet. Ei tarvi laittaa sit punaista, koska asiasta on omakohtaisia kokemuksia vastapuolella. Toki tätä esiintyy muissakin ryhmissä.

jojo^^
21.11.2009, 00.02

Ei tainnu tulla vastausta tuohon hinta kysymykseen, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan. Tuo 447,- tulee T4c:n 199,-, GPS-podin 149,- ja PC-podin 99,- yhteishinnasta. Tuotahan on näkyny useesti sisäänvetotuotteena monessa Intersportissa ja milloin missäkin tempauksessa.

Järvinen
21.11.2009, 00.13
Käsittääkseni rajaton määrä, koska noita ei (ainakaan CS300:ssa) pariteta mitenkään. Signaalin lyhyt kantomatka pitää huolen siitä, ettei mene signaalit sekaisin naapurin kanssa.

Tuohan kuulostaa äkikseltään hyvältä, mutta... Mites laite haistaa mikä anturi on kiinni maasturissa ja mikä maantiepyörässa (erot renkaan kehän pituudessa)? Vai onko tuossa jotenkin erilainen systeemi jota en vaan tajua?

Iglumies
21.11.2009, 00.19
Toiseksi tämä ikuinen laatutaistelu. Uskokaa tai älkää niin yhtälailla reklamoidaan näitä suuria merkkeja. Toisella on valtuutettuja huoltoja ympäriinsä ja toisetkin voidaan hoitaa internetin ja lähetin kautta. Toki helppoa on viedä ostoliikkeeseen.Ja toinen juttu mikä koskee kumpaakin merkkiä... Uskokaa tai älkää niin suuri osa näistä reklamaatiotilanteista (sykevyö/lähetin ei toimi tai jopa "tää kello vaan pimeni), johtuu siitä että ei tajuta vaihtaa niitä pattereita. Oma osansa on ne jotka eivät vaivaudu niitä käyttöohjeita lukemaan. Nykypäivänä nämä erinäiset sensorit saattavat olla joillekkin liian hankalia jos ei niitä ohjeita lue. Sori vaan etenkin keski-ikäiset miehet. Ei tarvi laittaa sit punaista, koska asiasta on omakohtaisia kokemuksia vastapuolella. Toki tätä esiintyy muissakin ryhmissä.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1135486&postcount=28
Tätähän minäkin, ettei se nyt noin huono olekkaan - käyttäjän vika.

PaH
21.11.2009, 19.34
Ottamatta sen kummemmin kantaa muihin aiemmin esittyihin kommentteihin, omat kokemukset kertovat et sekä Suunnolla että Polarilla tuotteiden laatu vaihtelee. Maanantaikappaleita löytyy kaikista malleista molemmilta, samoin kummallakin on enemmän "keskeneräisiä" malleja ja sitten niitä vähemmän ongelmallisia. Jos mittaria hankkii, kannattaa katsastaa kuinka paljon minkin mallin ongelmista palstoilla puhutaan - aika suora laatumittari tuo. Suomessa ehkä paras lähde tuohon löytyy http://www.seponkotisivut.com/vb/index.php ja sieltä Mittarit- osio.

Itse käytän tätänykyä Suunnon T6c:tä, 07/2007 lähtien ollut kädessä lähes aina ja mitattuja treenejä noin 2000 h. Toinen vyö menossa, käytän Comfort-beltiä. Resetoitunut kerran mystisesti. Toimii. Tietojen siirto PC:lle ongelmatonta ja koska käytössä Training Managerin jatkeena Firstbeatin Athlete, näkee mittauksen virhe-%:n - paristojen himmeneminen ja muut hiljalleen generoituvat ongelmat näkyvät tuolta hyvin. Edellinen mittari oli samoin Suunto, X6HR. Sellainen esituotantosarjan kappale jossa oli kaikki ammoiset mittarin rungon löysyydestä johtuvat ongelmat. Kiva kapine sekin, vaihtoin ihan tuon R-R- mittauksen takia. Sitä ennen Polarin S625X, joka sekin toimi fine, IR-purku vaan oli välillä hankalampaa kuin rakettitiede ...
Paremmalla puoliskolla nyt Polarin RD800, käynyt Kempeleessä kai kolmesti. Polar on PC-softan puolella valovuoden edellä Suuntoa ja GPS:n herkkyys on S:a parempi, mut vähemmillä ongelmilla S:n kanssa elää - this is my 2cents :)

H. Moilanen
21.11.2009, 22.45
Tuohan kuulostaa äkikseltään hyvältä, mutta... Mites laite haistaa mikä anturi on kiinni maasturissa ja mikä maantiepyörässa (erot renkaan kehän pituudessa)? Vai onko tuossa jotenkin erilainen systeemi jota en vaan tajua?
Laitteeseen voi tallentaa renkaan kehämitan kahdelle eri pyörälle ja lenkkiä aloittaessa valikoista voi valita kummalla pyörällä ajaa. Kehämitta-asetus on helppo ja nopea muuttaa jos tarvitsee useampia pyöriä käyttää.

GodFinger
09.01.2010, 01.39
Etsiskelen tässä sykemittaria pyöräily- ja juoksuharrastukseen, en hae sitä kalleinta mahdollista, mutten mitään basic-malliakaan. Sanokaa mikä toi Sigma on laatujansa. Samalta tekijältä kuin ne suositut cyclokompuutterit. Lueskelin jo käyttöohjettakin sigman nettisivuilla, ja vaikuttaa aika lupaavalta:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7977
vai olisko se tää Polari:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=37639
vai peräti tää:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=39065

Sain entiseltä työnantajalta aikanaan lahjaksi Suunnon T1:sen, mutta sen käyttöliittymä tuntui vain jotenkin sekavalta. Olen sittemmin poistanut sen huuto.netissä...

marco1
09.01.2010, 11.41
Minulla oli Sigman Fitwatch joka hintaansa nähden oli riittävän hyvä (B-D:n hinnoilla (http://www.bike-discount.de/shop/m8/k346/pulsmesser.html) ainakin) mutta ainakin tuossa vanhemmassa mallissa käyttöliittymä oli paljon kökömpi kuin Suunnoissa, Polarista puhumattakaan.

tane
11.01.2010, 14.12
Sykkemittarin näyttö kantsii suojata tälläisella:
http://www.kivenalla.fi/index.php?act=tuotecat&category_id=11

Asentelin tuollaiset T3c ja T4c malleihin. Asennus on vain aluksi hiukka hankala että oppii systeemin. T3c malliin se onnistui jo hyvin, tuo on onnistuessaan tosiaan invisible. T4c malliin jäi pikku roska väliin ja sen vuoksi vedin sen vielä uusiksi, kestää jokusen päivän että näkee lopullisen tuloksen. Sinällään hyvä puoli että asennuksen voi ottaa uusiksi ties kuinka monta kertaa. Ei pitäis tulla naarmuja näyttöön enää tuon kanssa... Suosittelen!

tane
11.01.2010, 14.18
T3c mulla on ollu käytössä 2009 toukokuusta lähtien. Viime vuoden lopulla tuli jotain häikkää, eli ei mitannu kunnolla sykettä (sama lukema jähmettyi näyttöön) sekä kadotti sykevyön. Pesin saippuavedellä tämän kosketuspadin ja sitten huomasin että sykevyö oli löystynyt melkopahasti. Tämän tunauksen jälkeen taas pelitti hienosti sen mitä testikäyttää kokeilin. Pitää katsoa koska ehtii kunnolla tositoimissa käyttämään tuota taas...

nicce
12.01.2010, 09.03
Suosittelen tutustumaan myös Garminin GPS-pohjaisiin laitteisiin. Itse vaihdoin suunnosta 310XT-malliin pitkällisen jahkailun jälkeen eikä ole kyllä enää paluuta. GPS on aina mukana kun ei tarvitse kantaa erillistä palikkaa ja laitteen näyttöön saa juuri ne tiedot mitä haluaa katsella (viidelle eri lajille).

Omasta mielestäni kannattaa olla sellainen malli missä saa datat siirrettyä koneelle, koska niitä on ihan kiva tutkiä jälkikäteen ja ainakin itse saa vähän lisämotivaatiota jos vaikka jollain viikolla on treenit jäänyt vähiin. Polarilla, Suunnolla ja Garminilla on kaikilla ihan järkevät softat.

omia valintaperusteita:
- Harjoituspäiväkirja on paljon täsmällisempi kun saa matkat talteen (juoksu, hiihto, melonta tms. lajit missä ei ole matkamittaria yleensä mukana)
- Reitin tallentaminen on kiva ominaisuus (sulkee Suunnon GPS-podit pois)
- Mac-tuki (Polarin 800CX GPS-podilla olisi kyllä varmaan hyvä)

Suunnon T3c on kyllä ihan hyvä perus-sykemittari, mutta niissä on ollut kyllä luvattoman paljon laatuongelmia - itselläni meni 2 mittaria vaihtoon ja vaimolla 1. Tosin sen jälkeen kun sykevyö vaihtui tähän uuteen pehmeään versioon ei ongelmia ole ollut.

kervelo
12.01.2010, 09.34
Garmineita treenikäyttöön hankittaessa kannattaa huomioida, että niiden sykemittaus ei ole ns.RR-tasoa (syke-sykkeeltä/sykeintervalli), kuten Suunnoissa ja Polareissa. Näin esimerkiksi Firstbeatin ohjelmilla ei pysty noita syketietoja jälkikäteen analysoimaan.

Itse olen jännityksellä odotellut, kumpi tuote ilmestyy markkinoille ensin: RR-sykettä mittaava Garminin treenilaite vai ANT+Sport -yhteystapaa käyttävä Suunnon treenilaite.

Ohiampuja
12.01.2010, 09.36
Suosittelen tutustumaan myös Garminin GPS-pohjaisiin laitteisiin...Reitin tallentaminen on kiva ominaisuus...
Eli kuinka tämä pelaa? Onnistuuko se tälläiseltä keski-ikäiseltä tumpulalta?

Täällä kun lukee näitä reitti-juttuja ja kerrotaan kaikenlaisista konvertoinneista ja vikuroinneista ties mihin Google-maps muotoihin, niin minä putoan kelkasta siinä samassa. Minulle nuo reittitiedot pitää antaa yhdella helpolla ohjelmalla ilman IT-tuunausta. :)

Tupe
12.01.2010, 10.22
Hankin Suunnon t4c:n syksyllä. Ennen oli Polar S150. Suunnon vehje tuntuu kyllä käsissä parempilaatuiselta kuin vanha Polar.

Tosin Suunnon huonona puolena on patterien huono kesto. Comfort-sykevyöhön piti vaihtaa patteri nyt jo. Kysyin asiaa Suunnolta ja patterin kesto kuulemma noin 200 h eli aika vähän. Sitä saa minunkin vähäisillä reenimäärillä olla vaihtamassa ainakin kerran vuodessa.

GPS-podissa patterin luvataan kestävän vähintään 10 h huoneenlämmössä. Eli jälleen aika vähän.

Vertailun vuoksi: Polarin värkki on ollut käytössä 6-7 vuotta. Sykevyö on vaihdettu kerran ja rannelaitteeseen vaihdatin uuden patterin viime vuonna.

nicce
12.01.2010, 11.49
Eli kuinka tämä pelaa? Onnistuuko se tälläiseltä keski-ikäiseltä tumpulalta?

Täällä kun lukee näitä reitti-juttuja ja kerrotaan kaikenlaisista konvertoinneista ja vikuroinneista ties mihin Google-maps muotoihin, niin minä putoan kelkasta siinä samassa. Minulle nuo reittitiedot pitää antaa yhdella helpolla ohjelmalla ilman IT-tuunausta. :)

Eli selvennetään vielä - Garmin 310XT:een ei saa tallennettua mitään reittiä eikä siinä ole karttapohjia tms. Mutta se siis tallentaa kuljetun reitin ja reittiä voi katsella esim. Garmin Connect palvelusta (jonne harjoituksen tiedot synkronoituvat todella lähes itsekseen) ja niitä voi myös katsella Google Mapsista. Ja varmasti onnistuu vaikka ei mikään datavelho olekaan.

Sykkeenmittausominaisuuksissa Garminin laitteet jäävät tosiaan jälkeen Polarissa ja Suunnosta ja ovat aika perustasoa, mutta itse en ole tarvinnut tuota sykevälianalyysia.

Garminhan on lisensoinut firstbeatiltä jo sykkeeseen perustuvaa kalorinlaskentaa niin eiköhän se ole vain ajan kysymys kun saavat tuon sykevälimittauksenkin hankittua, koska eikös Suuntokin käytä Firstbeatin teknologiaa tuossa sykevälimittauksessa...

Ohiampuja
12.01.2010, 12.03
Eli selvennetään vielä - Garmin 310XT:een ei saa tallennettua mitään reittiä eikä siinä ole karttapohjia tms. Mutta se siis tallentaa kuljetun reitin ja reittiä voi katsella esim. Garmin Connect palvelusta (jonne harjoituksen tiedot synkronoituvat todella lähes itsekseen) ja niitä voi myös katsella Google Mapsista. Ja varmasti onnistuu vaikka ei mikään datavelho olekaan...
Kiitos, voiko sitä reittidataa jakaa kavereille linkkinä tai sähköpostilla? Jokunen kaveri on kysellyt Himoksen suunnan reiteistä ja olisihan se kiva jos nuo omat rutiinireitit voisi lähettää kysyjälle. Jos niiden avulla joku vaikkapa saisi Himoksen lomastaan enemän irti. :)

jaakkoso
12.01.2010, 12.37
Juuri tuon garmin connectin kautta homma onnistuu helposti.

SammyB
12.01.2010, 13.47
Minulle saapuu huomenna tuo Forerunner 310XT.
Vertailukohtana on T6:nen joka on aktiivi käytössä ollut kuutisen vuotta. GPS-podia olen rinnalla käyttänyt.
Suunnossa ei ole ollut mitään moitittavaa, nyttemin alkanut ilmeisesti vanhuuden ja käytön aiheuttamat oireet vain vaivata.
Hauskaa ja kiinnostavaa kokeilla jotain aivan uutta konseptia.

MikiV
12.01.2010, 22.48
Tänään tuli oma 310XT ja huomenna pistetään laite testiin:).

steelmän
12.01.2010, 23.11
[QUOTE=Tupe;1321440]Hankin Suunnon t4c:n syksyllä. Ennen oli Polar S150. Suunnon vehje tuntuu kyllä käsissä parempilaatuiselta kuin vanha Polar.

QUOTE]

Mites Suunnon linssi voi? Itselleni tuli 'pupu' pöksyyn kun parin kokeilukerran jälkeen huomasin että on ihan naarmuilla koko 'lasi' ( mikä lie pehmomuovi .. :-( siinä missä
17 v. 'sodissa' ollut -92 Sport Tester ei omannut naarmun naarmua.

Onko kaikki nykyään paskaa mitä myydään?

Ostin uuden pussittoman pölyimurin vajaat 10v. palvellen tilalle, tehot pääkoneessa nousseet mutta uusi ei saa pientä kiven palasta imettyä sisäänsä, ' ' ' kele mitä sontaa, täytynee viedä se vanha kait korjattavaksi ja uusi takaisin kauppaan.

Niin se lähti Suuntokin, ja taas mennään Polarilla.

Speedgoat
12.01.2010, 23.33
Kysyin asiaa Suunnolta ja patterin kesto kuulemma noin 200 h eli aika vähän. Sitä saa minunkin vähäisillä reenimäärillä olla vaihtamassa ainakin kerran vuodessa.

GPS-podissa patterin luvataan kestävän vähintään 10 h huoneenlämmössä. Eli jälleen aika vähän.

Vertailun vuoksi: Polarin värkki on ollut käytössä 6-7 vuotta. Sykevyö on vaihdettu kerran ja rannelaitteeseen vaihdatin uuden patterin viime vuonna.

Suunto on siitä kohtaa hauska, että siihen saa vaihdettua sen pariston itse á 1.2€, kun Polariin se on luokassa 10 € per laaki ja sykevyöstä vielä enemmän. Omaan polariin piti vaihtaa patteri bout 3 vuoden välein ja se piti vielä viedä johonkin kellokauppaan sitä varten.

steelmän
12.01.2010, 23.36
Suunto on siitä kohtaa hauska, että siihen saa vaihdettua sen pariston itse á 1.2€, kun Polariin se on luokassa 10 € per laaki ja sykevyöstä vielä enemmän. Omaan polariin piti vaihtaa patteri bout 3 vuoden välein ja se piti vielä viedä johonkin kellokauppaan sitä varten.

Ei se maksa enempää siihen Polariinkaan, tai ainakaan mulle, olen vaihtanut AINA ite.

Kosti K.
12.01.2010, 23.46
Hitto, minua vieläkin korpeaa, kun vuoden 2008 lopulla t4c:n GPS-pakettia ostaessani Intersportin myyjä kiven kovaan väitti, että GPS-podi ei toimi pyöräilykäytössä. Ei kuulemma "pysy perässä". Sitten tietenkin ostin Road Bike Podin, jotta pyöräilykin onnistuisi. Hyvin on gepsi pysynyt perässä ja Road Bike Pod ollut täysin käyttämättä. 60 euroa meni aika lailla hukkaan. Tämä on varmaan sitä myyjän ammattitaitoa, josta asiakkaat saavat maksaa tuotteen hinnoissa. Tuon jälkeen olen ottanut itse selvää ja ostanut netistä. :mad:

Kuitenkin t4c on toiminut minulla ihan hyvin, ainakin tekniikan kestävyyden osalta. Kuten aloitusviestin kirjoittajalla, oli minullakin aluksi vaikeuksia oppia Suunnon logiikkaa valikoiden ja asetusten muuttamisen osalta. Valmennustoiminnon käyttö on jäänyt aika satunnaiseksi. On vähän tuntunut siltä, että se aliarvio kuntoani. Se varmasti toimisi paremmin, jos treeniksi laskisi myös kaikki kauppapyöräilyt ja sellaiset, mitä minä en ainakaan tee. Olen myös miettinyt, että voisiko laite olla speksattu rapakuntoiselle, juuri liikuntaharrastuksen aloittaneelle henkilölle, minkä vuoksi se ei sitten kunnolla toimi aktiivisesti liikuntaa (tai tiettyä lajia) harrastavan käytössä. Mene ja tiedä.

Puolen vuoden käytön jälkeen paristo loppui kesken lenkin, vaikka hiipuvan pariston symbolia ei näytölle ehtinyt koskaan tullakaan. Sykevyöhön vaihdoin pariston ensimmäisen kerran viime marraskuussa, mutta edelleenkin sykearvot näyttävät välillä katoavan. Pitää seurata tilannetta. GPS-podilla menee joskus järjettömän kauan satelliittien löytämiseen. Aina ei tunnu kovin mukavalta seisoskella minuuttitolkulla pihalla ja odotella. Ja jos lähtee liikkeelle, niin sitten satelliitteja ei ainakaan löydy. En ole ollenkaan varma, ostaisinko tuotetta uudelleen, jos nyt pitäisi valinta tehdä. Vähän on tullut sellainen maku, että tuotteen tekniikka on joko vanhanaikaista tai koettelematonta.

lansive
13.01.2010, 01.43
Rannekello sanoi sopimuksen irti ja ajattelin korvata sen jollakin halvemman pään sykemittarilla. Satunnaisesti tulee käytyä suunnistamassa tai muuten liikkumassa ilman fillaria, ja silloin olisi mukava saada vähän syketietoakin kerättyä. Mitään GPS tai jalka-anturia en kaipaa.

Onko kokemusta Polarin RS100 tai FT7 malleista? Entä Suunnon vastaavat?

lelldar
16.01.2010, 20.05
Mulla on toi rs100 ollut käytössä kolme vuotta. Paristot vaihdettu reilun kahen vuoden jälkeen rannelaitteesta. Rannelaitteen "lasi" eli pehmeä muovi on aika naarmunen mutta läpi näkee vielä. Pari nappia irtosta laitteesta, uuden kuoren vaihto oli aika suolanen mutta normaalissa käytössä ei varmaan pitäis irrota, tetsatessa kyllä ;).

Itse sykkeen mittaus on kyllä toiminut hyvin niin juostessa, hiihtäessä kun pyöräillessä voimalinjojenkin alla. Toimintoja ei ihmeesti ole mutta kierrosajat, sykerajat ja intervalliajastimet on. Hintasekseen ihan toimiva peruslaite.

PyöräIle
16.01.2010, 23.43
Tuosta Suunnon GPS-podin sopimisesta pyöräilyyn: Itselläni on T3C + GPS sekä CX-pyörässä kiinni Sigman mittari. Eroa matkanäyttämässä noiden välillä on yleensä alle prosentti, ja nopeusnäyttämäkin pyörii samalla kilometriluvulla kymmenysten heittäessä, riippuen tietysti nopeudenpäivityssyklistä. Maastopyöräilystä en osaa sanoa, koska käytän siinä pelkkää sykemittaricomboa.

t3c:n ensiasennusparisto muuten kesti 130h, sykevyöhön vaihdoin samalla. Gps kestää noin 12h yksillä paristolla. Honkkarissa CR2032:t maksavat 50c/kpl ja pariston voi vaihtaa kolikon avulla, joten tuo kesto ei ole ongelma.

PHI
16.01.2010, 23.52
Mulla on ollut Polar CS600 nyt parisen vuotta. Toimii moitteetta. Ranteeseenkin sen saa näppärästi erillisellä rannekkeella. Todella tyytyväinen olen ollut.

haedon
18.01.2010, 18.46
Mitenkäs tuosta Polarin proTrainer-ohjelmasta saa johonkin karttaohjelmaan siirrettyä reitin nähtäville? Suoraan onnistuu vain johonkin Google Earthiin.

PHI
18.01.2010, 19.15
Mitenkäs tuosta Polarin proTrainer-ohjelmasta saa johonkin karttaohjelmaan siirrettyä reitin nähtäville? Suoraan onnistuu vain johonkin Google Earthiin.

Ei mitään hajua, mulla kun ei ole tuota GPS-versiota mittarista.

Nappulakenka
18.01.2010, 19.18
Umm.. no siis jos sieltä Protrainerin kansiosta(C:\Program files\Polar\Polar ProTrainer\person's name/jne...) löytyy .gpx tiedosto, niin reitin pystyy laittamaan melkein mihin tahansa karttaohjelmaan. Pitää nyt kuitenkin kysyä, että mitä vikaa Google Earthissä on jos haluat vain katsella ja mihin karttaohjelmaan haluat reitit näkyville?

Jos haluat esim. jakaa reittejä täällä tai muuten kavereille, niin Everytrail (http://www.everytrail.com)ia voin suositella :) Reitin lisäämiseen riittää, että sinulla .gpx tiedosto..

haedon
18.01.2010, 19.50
Jos haluat esim. jakaa reittejä täällä tai muuten kavereille.....
joo, sellaista vähän aattelin niin saa evidenssiä pyörälenkeistä heiteltyä välillä mm tännekin. Onhan siinä vaihtoehtona joku GXP-katseluohjelma, mutta sellainen pitäisi itse ilmeisesti jostain kaivella ja asennella. Ajattelin että oli aika jees, jos sais sen reitin näkymään mm Google Maps-palvelussa.

Nappulakenka
18.01.2010, 20.13
joo, sellaista vähän aattelin niin saa evidenssiä pyörälenkeistä heiteltyä välillä mm tännekin. Onhan siinä vaihtoehtona joku GXP-katseluohjelma, mutta sellainen pitäisi itse ilmeisesti jostain kaivella ja asennella. Ajattelin että oli aika jees, jos sais sen reitin näkymään mm Google Maps-palvelussa.
Mulla on ainoastaan kokemusta tuosta Everytrailin palvelusta ja voin kyllä suositella sitä. Luot vain tunnuksen palveluun ja voit alkaa lisäämään uusia reittejä :)

haedon
18.01.2010, 20.48
Joo, löysin tollasen EasyGPS-ohjelman, josta ei kyllä löytynyt Polaria listalta, mutta reitin sai kuitenkin avattua ProTrainerilla. Sillä onnistuu ilmeisesti siirtäminen Google Mapsiin.

Kalasi
18.01.2010, 21.45
Mulla on ollut Polar CS600 nyt parisen vuotta. Toimii moitteetta. Ranteeseenkin sen saa näppärästi erillisellä rannekkeella. Todella tyytyväinen olen ollut.
Mistähän näitä rannekkeita saa? Polarin sivuilta en löytänyt niin että lieneekö jonkun muun valmistamia?

PHI
18.01.2010, 22.13
Mistähän näitä rannekkeita saa? Polarin sivuilta en löytänyt niin että lieneekö jonkun muun valmistamia?

Mistähän sen nyt ostin...venttaas, pitää funtsata hieman...

Edit: Kyllä se oli ihan kotoisesta Velosportista.

Kalasi
18.01.2010, 22.27
Mistähän sen nyt ostin...venttaas, pitää funtsata hieman...

Edit: Kyllä se oli ihan kotoisesta Velosportista.
Ei ollut Velosportin sivuilla,täältä on vähän turhan pitkä matka käydä liikkeessä ostamassa...tai no.. voihan sitä puhelimellakin kysyä.

TMS
18.01.2010, 22.55
Ei ollut Velosportin sivuilla,täältä on vähän turhan pitkä matka käydä liikkeessä ostamassa...tai no.. voihan sitä puhelimellakin kysyä.

Saksasta näyttäs löytyvän bike24:sta (http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=8174;group=96;page=2;ID=53 775eae8f37d4e82999dd20a53daff8), jos ei odottelu haittaa. Ja taitaa olla aika suolaiset postimaksut.

Kalasi
18.01.2010, 23.25
Saksasta näyttäs löytyvän bike24:sta (http://www.bike24.com/1.php?content=8;product=8174;group=96;page=2;ID=53 775eae8f37d4e82999dd20a53daff8), jos ei odottelu haittaa. Ja taitaa olla aika suolaiset postimaksut.
Kiitos vinkistä, tilasin samantien. 30€ postimaksuineen.

Ohiampuja
19.01.2010, 00.11
Pitäisi olla Polarin tekemä, käytetään hevospuolella...

karnu
19.01.2010, 11.22
Itseltä löytyy Suunnon X6HR ja avokilta Polarin RS200 footpodilla. Hintaa molemmilla ollut suunnilleen saman verran, koska toi Suunto löytyi -40% alesta. Molemmat ihan hyviä tuotteita, joskin tuotteiden ominaisuudet vaihtelevat sen verran että keskenään emme voisi noita vaihtaa. Polaria olenkin käyttänyt vain mielenkiinnosta testailumielessä, enkä voi ihan kattavaa vertailua siksi antaa. Muutama sananen kuitenkin.

Polar sopii paremmin juoksemiseen ja syketoiminnot toimii suht häiriöttömästi isommassakin porukassa. Toisin kuin mun Suunto, joka ottaa häiriösykkeitä aika herkästi joka paikasta. (Mulla on epäilys, että mun X6HR on jotain vanhaa sarjaa, siinä on jotain tuollaisia pikku bugeja.) Käyttöliittymä on Suunnossa mun mielestä parempi, joskin osin tottumiskysymys.

Suunnon saa helposti kiinni PC:hen ja itse laitteen muistiinkin mahtuu suht paljon dataa. Jo ihan suoraan mittarin kautta saa suht näppärästi katsottua millä sykkeellä jne. mentiin missäkin kohdassa, mutta PC:lle tuotuna toi tieto on vielä helpommin analysoitavissa. Oma lisänsä, mitä itse käytän paljon, on Suunnossa olevat säätoiminnot. Ei liity vuorikiipeilyyn tai muuhun kuntoiluun, vaan on mainio ominaisuus vesillä ollessa. Nämä ominaisuudet tosin vaikuttavat siihen, että Suunto syö paljon pattereita, ja nuukana miehenä halpispattereiden käyttö johtaa siihen, että kello hyytyy joskus äkisti, varsinkin kosteassa ja viileässä. Testattu on. Polar sen sijaan tuntuu toimivan tyydyttävästi jopa uidessa.

Kestävyydestä antaisin pojot Suunnolle, siitä huolimatta että sykevyö meni alle vuodessa poikki, vaihdettiin takuuna. Takuujutun hoidosta muutenkin pisteet Suunnolle, nopeasti ja kivuttomasti hoitui. Kaiken rypemisen jälkeen Suunnon runko ja lasi ovat selvinneet hämmästyttävän vähillä naarmuilla. Polar ja etenkin sen "lasi" sen sijaan on aika kivikossa pyöritellyn näköinen, vaikka voin vannoa että tota on pidetty huomattavasti siistimmin.

tane
20.01.2010, 15.14
Toki safiirilasi kestää paremmin mitä muovi. Mutta edelleen suosittelen tuota invisible shieldiä laitettavaksi muoviseen sykemittarin näyttöön, koska se ei maksa kuin 10 euroa mutta sillä suojaa pätevästi näytön. Hyvä puoli myös se ettei sitä suojaa näe silmällä lainkaan, eli se on näkymätön. Kannattaa katsoo youtubesta videojutut tästä aiheesta.

Lähti T3c suunnolle takuuhuoltoon. Patterin vaihdon ja uudelleen parituksen jälkeen syke näkyi vain 2-3 min ja sen jälkeen vain HR. Ei vissiin ole loppuun asti suunniteltuja nämä comfort beltitkään :-(

ToniR
20.01.2010, 15.26
Mulla sama vika kuin tanella, tosin malli on T4. Näyttääkin olevan vielä onneksi takuuta pari kuukautta jäljellä.

kojak
20.01.2010, 22.32
Lähti T3c suunnolle takuuhuoltoon. Patterin vaihdon ja uudelleen parituksen jälkeen syke näkyi vain 2-3 min ja sen jälkeen vain HR. Ei vissiin ole loppuun asti suunniteltuja nämä comfort beltitkään :-(

MInulla meni kanssa yksi comfort-sykevyö samaan tilaan. Lähetin asiasta kyselyn Suunnolle sähköpostilla ja pyysivät vyön sarjanumeron. Sitten pistivät minulle vain uuden vyön postiin ja sain pitää vanhan.

Huomasin, että liittimet olivat vaihtuneet uudessa sykevyössä ja jotain muuta pientä. Uusi vyö on toiminut ilman ongelmia (toistaiseksi) reilut puoli vuotta.

Tuntuvat olevan hiukan kulutustavaraa. Yksi, jota voit vielä kokeilla, on ultraäänigeeli, jota pistät rintaan mittausanturien kohdalle.

"Aquasonic 100 ultrasoundmission gel, Parker Laboratories, Inc" lähimmästä apteekista. 0.25 litran purkki on minulla kestänyt jo toista vuotta ja maksoi noin 5 euroa. Parantaa sykemittarin toimintaa huomattavasti.

tane
21.01.2010, 09.06
MInulla meni kanssa yksi comfort-sykevyö samaan tilaan. Lähetin asiasta kyselyn Suunnolle sähköpostilla ja pyysivät vyön sarjanumeron. Sitten pistivät minulle vain uuden vyön postiin ja sain pitää vanhan.

Huomasin, että liittimet olivat vaihtuneet uudessa sykevyössä ja jotain muuta pientä. Uusi vyö on toiminut ilman ongelmia (toistaiseksi) reilut puoli vuotta.

Tuntuvat olevan hiukan kulutustavaraa. Yksi, jota voit vielä kokeilla, on ultraäänigeeli, jota pistät rintaan mittausanturien kohdalle.

"Aquasonic 100 ultrasoundmission gel, Parker Laboratories, Inc" lähimmästä apteekista. 0.25 litran purkki on minulla kestänyt jo toista vuotta ja maksoi noin 5 euroa. Parantaa sykemittarin toimintaa huomattavasti.

Enään ei ehdi kokeilla mitään, DHL haki vyön ja mittarin eilen. Sen huomasin että miedolla saippualla kun pesi nämä padit niin toimi hetken kunnolla. Sen jälkeen edes saippuointi ei auttanut. Mutta kiitos vinkistä, pitänee kokeilla tuota geeliä jatkossa...

Tuo vyö kesti noin 7 kk.

Olisivat tosiaan suosiolla lähettäneet vain postissa uuden, vaan käyhän se näinkin...

ToniR
22.01.2010, 15.29
No niin, DHL kävi täälläkin ja haki Suunnon. Katsotaan miten käy...

ToniR
04.02.2010, 09.09
Uusi sykevyö tuli vanhan tilalle. Näyttäisi olevan uudempaa mallia. Katsotaan miten kauan se kestää.

MPI
04.02.2010, 11.18
Mulla on ollut parin viikon verran käytössä Polarin RS800CX PTE multisport paketti, joka lähti noin Italian Ebaysta kotiovelle toimitettuna n. 320 €. Entinen mittari oli Suunnon T3c. Suunto kiukutteli sykkeen kanssa. Polari ei ainakaan vielä ole tehnyt sitä kertaakaan. GPS podi G3 toimii hyvin. Noita kadenssi ja nopeusantureita en varmaan tule käyttämään. Lisäksi harjoitusten siirtäminen läppärille infralla toimii infralla moitteettomasti. Olen ollut hankintaani hyvin tyytyväinen. Tällä hetkellä kokemusta vain hiihtokäytössä tosin. Reitin siirtäminen Googlen Earthiin Pro Trainerista yhdellä napin painalluksella toimii myös hyvin. Lisäksi tuo treenien tekeminen ja niiden siirto onnistuu hyvin.

tane
04.02.2010, 11.18
Uusi sykevyö tuli vanhan tilalle. Näyttäisi olevan uudempaa mallia. Katsotaan miten kauan se kestää.

Joo sama homma minulla, näyttäisi olevan hieman kehitelty versio tuo uusi sykevyö. Oletko jo ehtinyt testaamaan että toimiiko? Saa nähdä jos vkonloppuna ehtisi tuota jo kokeilemaan...

ToniR
04.02.2010, 15.00
En kokeillut muuta kuin sohvalla ja kyllä se mulle sykkeen antoi.
Eli elävien kirjoissa ollaan taas :)

steelmän
04.02.2010, 15.27
On surkeaa luettavaa toi Suuntojen vikaisuus, Polar:in vanhat prässätyt sykevyöt ne vaan pelaa 5-10 kunnes patteri on kaput ..... B-) Eli mennään jatkossakin Polarin Sport Tester:illä (vm.92) joskin Garminin tuotteet on alkanut hieman kiinnostamaan ......

tane
05.02.2010, 08.56
On surkeaa luettavaa toi Suuntojen vikaisuus, Polar:in vanhat prässätyt sykevyöt ne vaan pelaa 5-10 kunnes patteri on kaput ..... B-) Eli mennään jatkossakin Polarin Sport Tester:illä (vm.92) joskin Garminin tuotteet on alkanut hieman kiinnostamaan ......

Puhut vähän mutta asiaa! Itse ostin Suunnon kun kuvittelin että uusi syökevyö olisi jo saatu toimivaksi. Btw, mistä Polarin kellosta muuten löytyisi TE (training effect) tyyppinen toiminto? Tuo on ollut ihan bueno feature ja siitä en haluaisi luopua.

Keskiäkäinen lohjalainen
05.02.2010, 10.13

Mullakin hajosi T4 (ilmeisesti vyö) reilun puolen vuoden käytön jälkeen. Takuuhuollossa vaihtoivat sekä kompuutterin että vyön. Taas toimii.

PaH
05.02.2010, 10.19
Btw, mistä Polarin kellosta muuten löytyisi TE (training effect) tyyppinen toiminto? Tuo on ollut ihan bueno feature ja siitä en haluaisi luopua.

Eipä taida löytyä reaaliaikaisen EPOC:n laskentaa sellaisenaan Polarilta ensinkään. Niissä malleissa joissa on mahdollisuus syke-sykkeeltä (R-R) tallennukseen, saa datasta esim. Firstbeatin softilla tuon TE:n esille, mutta vasta jälkikäteen.

kervelo
05.02.2010, 10.39
Aiheen vierestä:
steelmän voisi varmaankin korjata tämän ketjun otsikon, koska keskustelu liittyy enimmäkseen kuitenkin sykemittareihin eikä pulssimittareihin.

Sykemittarit mittaavat sydämen sähköistä toimintaa (EKG), kun taas pulssimittarit nimensä mukaisesti ainoastaan pulssia. Noita pulssimittareita ei taida enää edes löytyä myynnistä. Polar ja Suunto ainakaan eivät niitä valmista.

Cycledrophis
05.02.2010, 11.00
Suunto vs Polar
Olen käyttänyt Suunnon laitteita nyt noin 4 vuotta ja edessä alkaa olla aika uuden hankkimiseen. Mikään Suunnon tai Polarin laitteista ei kumminkaan tällä hetkelää täytä kaikkia vaatimuksia, joten valinta onmpi vaikea. Haluaisin omalta laitteeltani vähintään
1. Tietojen tuonti harjoituspäiväkirjaan (kuten Suunto Training Manager Lite)
2. Podit: Hiihtoon Gps, Juoksuun, Pyöräilyyn (nopeus, kadenssi, 2 pyörää ja traineri)
3. Kunnollinen näyttö pyöräilykäyttöön sisältäen tehonmittauksen näytön
Kivoja asioita olisi myös
1. Reitin tallennus
2. Tallentava sykevyö (uinti, palautuminen)
3. Erillinen näyttö pyöräilyyn ja juoksuun
4. Podien yhtäaikainen käyttö esim gps ja nopeus
5. Erillinen valmennusohjelma omin muokkauksin vrt. Firstbeat
Mitähän tässä pitäisi tehdä? Odottaa Suunnon uutta (t7?) mallia vai ostaa useampi härpäke?

Jari

Hammer
05.02.2010, 11.29
Joo sama homma minulla, näyttäisi olevan hieman kehitelty versio tuo uusi sykevyö. Oletko jo ehtinyt testaamaan että toimiiko? Saa nähdä jos vkonloppuna ehtisi tuota jo kokeilemaan...

Saisiko tästä kehitellystä versiosta pilkuntarkkaa kuvaa näkyville?

Vois vertailla omaa comfort vyötä kuvaan.

steelmän
05.02.2010, 12.00
Aiheen vierestä:
steelmän voisi varmaankin korjata tämän ketjun otsikon, koska keskustelu liittyy enimmäkseen kuitenkin sykemittareihin eikä pulssimittareihin.

Sykemittarit mittaavat sydämen sähköistä toimintaa (EKG), kun taas pulssimittarit nimensä mukaisesti ainoastaan pulssia. Noita pulssimittareita ei taida enää edes löytyä myynnistä. Polar ja Suunto ainakaan eivät niitä valmista.

Jaa kato mä olinkin ite aloittanut tän ketjun, ja asiaa sen paremmin tuntematta näemmä oikealla otsikolla, en meinaa ole tiennyt että on erikseen pulssi- ja sykemittarit, mutta aina voi näemmä oppia lisää.

Mut silti Sport Tester RULES ! ! ! (Yk's hemmo pysty toimittamaan mulle muutaman uuden koodaamattoman vyön ..... mulla siis vikavapaa mittari till death us apart? Voin jokusen myydä jos kiinnostaa ...).

Markku Liitiä
05.02.2010, 12.34
Otsikko muutettu ketjun aloittajalta lupaa kysymättä. Jatkakaa keskustelua - pulssimittareista kiinnostuneet voivat aloittaa uuden ketjun/säikeen/vaikkaminkä!

T. Mode

Johannes
05.02.2010, 12.45
2007 ostin T6c mallin. Laita on pelannut yllättävän hyvin vaikka on ollut kovassa käytössä. Pari remmiä on vaihdettu, kun nasta on murtunut.
Ainut mihin en enää ole tyytyväinen on softa Training Manager. Se alkaa olla vanhanaikainen. Nykypäivää olisi karttaohjelmat.
Onko tietoa uusien mallien tulosta?

tane
05.02.2010, 12.56
Saisiko tästä kehitellystä versiosta pilkuntarkkaa kuvaa näkyville?

Vois vertailla omaa comfort vyötä kuvaan.

Äkkiseltään ihan samannäköinen se on kuin se vanhakin. Erona vanhaan siinä oli joku tarra jossa luki jotain mitä en nyt muista. Mutta jos asia kiinnostaa niin pistä yv:llä sähköpostiosoite niin laitan mailitse kuvan siitä.

Mikakoo
29.05.2010, 12.08
Vaimo määräsi minut hommaamaan edullisen sykemittarin eli hintaluokka alle 100€. Ajattelin sitä käyttää samalla itekki. Minkä ostan? kertokaa viisaammat.

fsol77m
29.05.2010, 13.05
Vaimo määräsi minut hommaamaan edullisen sykemittarin eli hintaluokka alle 100€. Ajattelin sitä käyttää samalla itekki. Minkä ostan? kertokaa viisaammat.

suunto t1 á 59€
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=1444&productId=459954&shopId=10006&findPath=true&compartmentId=10045&categoryId=3134919&catalogId=1444&ddkey=CategoryDisplay
tai sitten joku näistä...
http://www.netanttila.com/webapp/wcs/stores/servlet/CatalogSearchResultView?storeId=1444&searchTerm=suunto&searchTagName=hakutulos_pika&jspStoreDir=Anttila&shopId=&catalogId=1444&ddkey=Search

Samuli C
29.05.2010, 13.45
Joo, sinuna jättäisin Halvimman mallin kauppaan. Minulla oli tuollainen Suunnon T1 mittari, ihan hyvin pelitti kaksi vuotta, kunnes sekosi täysin. Lasi oikein kerjää naarmuja, ja miulla onkin linssi niin sumeana, ettei meinaa läpi nähdä. Pariin kertaa on myös ranneke katkennut, vaihto taisi olla 20e...

Itse oottelen, että omatunto antaa luvan santsata T6c:hen...

YT
29.05.2010, 13.47
Siinä Lidlin sykemittarissa on hinta/laatu kohdillaan. Tosin ennen se maksoi 20 ja nyt taitaa olla jo 25.

TetedeCourse
29.05.2010, 13.58

"Määräsi" ...!

Tossa teille molemmille sopiva :cool:

http://i529.photobucket.com/albums/dd332/JiminPoppoo/zumba%20ja%2024/sykemittari-1.jpg

Mikakoo
30.05.2010, 08.27
"Määräsi" ...!

Tossa teille molemmille sopiva :cool:

Ai kirjoitteletko sääki tuonne Me Kaksi foorumille?:rolleyes:

Ohiampuja
16.06.2010, 22.01
Nyt pitää kehaista Polaria. Lähetin CS300 mallin Kempeleeseen huoltoon ja uusi etukansi + paristo pitäisi tulla alle 30 euron.

Nykyään on aika harvinaista, että laitteiden korjaaminen on taloudellisesti kannattavaa. Monessa härvelissä ihan pikkuremppa lähestyy uuden laitteen hankintahintaa, joten korjaaminen ei oikein kannata.

Hienoa että Polar on hinnoitellut huollot järkevälle tasolle. Huolto ei taida olla kovin tuottoisaa, mutta kyllä se brändiä hienosti tukee. :)

tzege
06.07.2010, 13.28
Juuri tuon garmin connectin kautta homma onnistuu helposti.

:)Tarviiko vielä tätä jakoa varten asentaa lisäpalikka koneelle?? Mulla ei ainakaan näy "Jaa" painike aktiivisena koneella.

Paperino
19.07.2010, 23.20
Onkos foorumilla muita Polar CS 500:n käyttäjiä? Päädyin sitten ostamaan kyseisen mallin ensimmäiseen maantiepyörääni, hinta sieppasi kyllä sydämestä aika lailla. Reilun viikon ja parin sadan kilometrin jälkeen kaikki on sujunut mukavasti, langattomat anturit ovat aina löytyneet ja kilometrit ovat kertyneet mittariin kuten kuuluukin. Hieman hämmentää sykemittarin lukemat, mutta ehkä se johtuu siitä että en ole ennen sykemittaria käyttänyt. Lenkkien keskimääräinen syke on yleensä siinä 150–160 bpm, mikä tuntuu näin nöösille aika kovalta, mutta kaipa se pitää paikkansa. Laitteen näyttö on mukavan iso ja muotoilu ihan ok. Tiettyjen mittaausarvojen laijtteleminen omille sivuilleen on välillä vähän epäloogista omaan makuuni, harmi että käyttöliittymää ei voi mitenkään muokata.

Pyyhkeitä Polar saa siitä, että mukana ei tule mitään vempelettä millä ladata treenitiedot tietokoneelle, vaan pitäisi vielä erikseen ostaa jokin DataWind-mokkula tms. On se nyt saakutti kumma, kun maksaa 290e mittarista ja sitten muka täytyisi hankkia vielä erikseen ihan perustason tarvike.

All in all, laite on tuntunut vakaalta käytettävältä tähän asti, pientä parannettavaa löytyisi, mutta mikäpäs nyt täydellistä olisikaan.

Reiska79
01.08.2010, 12.23
Onko porukalla suosituksia sykemittariksi meikäläiselle? Olen voimailun ohella aerobista kuntoa kohottamaan alkanut kuntoilija, jolle kesäisin ykkösharrastukseksi on alkanut nousta fillarointi. Jonkun parinkympin halpamittarin ostin taannoin ihan kokeeksi, että pääsin sykettä vähä seurailemaan ja näin tuleeko moista vermettä edes käytettyä.

Nyt kun olen todennut kapistuksen käyttökelpoiseksi, niin voisin päivittää mittarin uudempaan. Mittari saisi olla monikäyttöinen niin, että menisi mukana niin pyörä- kuin juoksulenkilläkin. GPS-ominaisuus olisi myöskin suotava.

Polarin perusmalleja aloin katsella ensin, mutta aloin vierastaa niitä, koska niissä tuntuu olevan jotain personal trainereita sisäänrakennettuna. Itselläni tulee vedettyä pari kertaa viikossa hermostolle kovat voimatreenit, joiden aikana en mittaria oikein voi pitää - ja jotka (treenit) toisaalta vääristänevät jotenkin suositeltavia treenejä. Selvennystä sen verran, että epäilen mittarin kestoa salilla, jos toista sataa kiloa pompauttaa penkissä mittarin päältä ilmaan - eikä tuntune mukavalta rinnassakaan se mittari siinä välissä. Samoin nuo salitreenit vetävät ainakin minulla kehon huomattavasti kovemmalle kuin aerobinen (nostamatta sykettä samaan tapaan) - ja sikäli varsinkin jos mittaria ei noissa treeneissä pidä paikallaan, niin epäilisin saavani mittarin PT:n avulla itseni aika äkkiä ylikuntoon(?). Onkohan tässä funtsailussa mitään todellisuuspohjaa?

Eli mikä olisi hyvä perusmittari, josta näkisi sykkeen, nopeuden ja mielellään reitinkin? Jos lenkit saisi vielä helposti tallennettua vaikka PC:lle kaikin em. tiedoin, niin vielä parempi.

Reiska79
01.08.2010, 18.59
Long story short: hakusessa hyvä perusmittari, joka kestää käyttöä ja josta saa sykkeen ja mielellään nopeus- ja sijantitiedot muistiin PC:lle. Ja saisi olla sellainen multisport-malli, että menee juostessakin. Ehdotuksia?

Ps. edellinen viesti meni jaaritteluksi...

Edit. Mitä halvempi, sitä halvempi. ;)

skela
01.08.2010, 21.51
Long story short: hakusessa hyvä perusmittari, joka kestää käyttöä ja josta saa sykkeen ja mielellään nopeus- ja sijantitiedot muistiin PC:lle.
Garmin Edge 705 (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=31228).

Ja saisi olla sellainen multisport-malli, että menee juostessakin.
On siinä jalankulkureitityskin. :) Ellet kaipaa karttaa, niin sitten varmaan jokin GPS-rannekello. Ainakin Garmin Forerunnerit saa myös ohjaustankoon kiinni. Garminin sykevyön perusmalli on minulla toiminut, kun mittari on ollut sykevyön etupuolella. Taakse (perhepyörän pelkääjänpaikoille) se ei jaksa lähettää kovin pitkälle.

oPa
02.08.2010, 10.32
Polarin perusmalleja aloin katsella ensin, mutta aloin vierastaa niitä, koska niissä tuntuu olevan jotain personal trainereita sisäänrakennettuna.

Polar personaltrainer on nettipalvelu minne mittarin datat voidaan siirtää. Toki mittareista löytyy kunto-ohjelmia, mutta niistä ei tarvitse välittää tuon taivaallista jos ei halua.

Eli mikä olisi hyvä perusmittari, josta näkisi sykkeen, nopeuden ja mielellään reitinkin? Jos lenkit saisi vielä helposti tallennettua vaikka PC:lle kaikin em. tiedoin, niin vielä parempi.

Tässä mennään ehkä vähän hankalaan yhtälöön. Tarvitaan iso kasa ominaisuuksia pienellä hinnalla. Perusmittari näyttää sykkeen, perusmittari + gps tuo nopeuden ja matkan mukaan, mutta jotta saisi reitin tallennettua niin tarvitsee jo hieman kalliimman laitteen.

Polar RS800CX + G3 ja Garmin Forerunner 310XT saattavat olla halvimmat mitkä vastaavat tähän tarpeeseen. Mikäli reittiä ei tarvitse tallentaa ja kadenssi, yms pyöräily ominaisuuksille ei ole tarvetta, niin esim Polar RS300X G1.

Reiska79
02.08.2010, 14.34
Juu, ei missään nimessä tuollaisia 400 € mittareita, Työkaverilla taisi olla tuo Garminin 310XT ja kehui, että saa reittitiedot koneelle. Sedälläni taas taisi olla se vanhempi Forerunner 305 ja käsitin, että siinäkin saa kaikki tiedot (paitsi ilmeisesti sijainnit?) siirrettyä koneelle. Ajattelin vain, että varmasti jo nykyisissä halvemmissakin malleissa alkaa noita ominaisuuksia olemaan, jos kerran 305:ssäkin - mutta ei kai sitten.

Joku tuollainen 250 € malli (sykevöineen, gps-mokkuloineen jne.) se mittari saisi olla. Ainakin nyt sitten nopeus, matka ja syke (hetkellinen, max & keski- kaikista). Suunto on poissuljettu lukemieni haukkumisten perusteella. Mutta kun Polarilla ja Garminillakin on noita malleja tuossa hintaluokassa "ihan riittävästi" pystymetsästä vedetylle kaverille. Ja kotisivuilla ominaisuuksista on joko kerrottu "vähän sinne päin", tai sitten niitä ominaisuuksia ei ole kovin paljon noissa mittareissa. Ja kaikki tekniset termit eivät välttämättä mene edes jakeluun kertalukemisella.

Mutta siis varmatoiminen mittari em. spekseillä tuohon 250 €:n tuntumaan yo. spekseillä hakusessa. Se koneelle siirrettävä reittitieto jääköön pois - ja tien päällä en karttaa tarvi missään nimessä.

oPa
02.08.2010, 15.44
Mutta siis varmatoiminen mittari em. spekseillä tuohon 250 €:n tuntumaan yo. spekseillä hakusessa. Se koneelle siirrettävä reittitieto jääköön pois - ja tien päällä en karttaa tarvi missään nimessä.

RS300X + G1 (http://www.sport-tiedje.com/polar/rs300x_multi.htm) + Flowlink (http://www.sport-tiedje.com/polar/polar_flowlink.htm) = ~250€
tai
FT60 + Flowlink (http://www.sport-tiedje.com/polar/ft60_flowlink.htm) + G1 (http://www.sport-tiedje.com/polar/g1_gps_sensor.htm) = ~300€

Kannattaa ihan paikallisessa intersportissa käydä katsomassa jos löytyy RS300X paketti hyllystä, sillä netistä tilamaalla ei välttämättä kauheasti säästä. Pyöräilymittareitahan nämä yllä olevat eivät ole, joten kadenssia tai nopeuden mittausta renkaasta ei saa ominaisuuksina.

bebraw
02.08.2010, 17.04

Sports Tracker + Polar Bluetooth-sykevyö on ihan asiallinen. Softa on ilmainen ja toimii tuoreehkoissa Nokialaisissa (sopiva malli irtoaa n. 100 e:n budjetilla). Vyö irtoaa n. 70 euron hintaan täältä (http://www.sports-tracker.com).

Itse olen käyttänyt kyseistä komboa pari vuotta tyytyväisenä. Jos puhelin sattuu olemaan Android-pohjainen, kannattaa vilkaista Zephyrin (http://www.zephyr-technology.com/) vöitä ja vaikka sportstracklive (http://www.sportstracklive.com/)-softaa.

Reiska79
02.08.2010, 19.30
Sports Tracker + Polar Bluetooth-sykevyö on ihan asiallinen. Softa on ilmainen ja toimii tuoreehkoissa Nokialaisissa (sopiva malli irtoaa n. 100 e:n budjetilla). Vyö irtoaa n. 70 euron hintaan täältä (http://www.sports-tracker.com).

Itse olen käyttänyt kyseistä komboa pari vuotta tyytyväisenä. Jos puhelin sattuu olemaan Android-pohjainen, kannattaa vilkaista Zephyrin (http://www.zephyr-technology.com/) vöitä ja vaikka sportstracklive (http://www.sportstracklive.com/)-softaa.

Tuota itsekin ensin ajattelin, kun ilmeisesti tuossa omassa E75:ssä hyvinkin sports tracker pelittäisi. Mutta työkaveri sanoi että Sportstrackerilta on loppumassa tuki tjs., joka kuulemma tarkoittaisi, että ei ole enää jatkossa käyttökelpoinen(?). Minä en näistä tiedä, mutta tällaista kuulin...

Edit. Onko paskapuhetta tuo, että Sports Trackeria ei jatkossa pystyisi käyttämään luurissa?

steelmän
02.08.2010, 19.52
Joku tuollainen 250 € malli (sykevöineen, gps-mokkuloineen jne.) se mittari saisi olla.

Gigantti ilmos alkukesästä juurikin sitä Garminin 305:sta 179 egeen ..... (maailmalta saa 310 XT:tä n. 300 egeen)

bebraw
02.08.2010, 20.04
Tuota itsekin ensin ajattelin, kun ilmeisesti tuossa omassa E75:ssä hyvinkin sports tracker pelittäisi. Mutta työkaveri sanoi että Sportstrackerilta on loppumassa tuki tjs., joka kuulemma tarkoittaisi, että ei ole enää jatkossa käyttökelpoinen(?). Minä en näistä tiedä, mutta tällaista kuulin...

Edit. Onko paskapuhetta tuo, että Sports Trackeria ei jatkossa pystyisi käyttämään luurissa?

Sportstrackerin tilanne oli tovin aikaa hieman hämärä. Alun perin projekti oli Nokian Beta Labsissa. Sittemmin projekti irtaantui Nokiasta ja Sports Tracking Technologies (STT) Ltd syntyi. Pari vuotta kehitys polki näin käyttäjän näkökulmasta paikallaan.

STT ylläpitää ja kehittää Sportstrackeria aktiivisesti. Se mm. julkaisi ohjelmistosta uuden version tänä keväänä. Tällä hetkellä www-puoli on työn alla, mutta ainakin STT:n sivuston mukaan sen pitäisi ruveta toimimaan jälleen jossain vaiheessa (toivottavasti pian! :) ).

Tuntuisi jotenkin hassulta jos yritys päättäisi pudottaa jonkin jo tuetun mallin tuettujen listalta. Toki asiaa voi kysyä suoraan yritykseltä.

magnuken
02.08.2010, 21.42
Joku tuollainen 250 € malli (sykevöineen, gps-mokkuloineen jne.) se mittari saisi olla. Ainakin nyt sitten nopeus, matka ja syke (hetkellinen, max & keski- kaikista). Suunto on poissuljettu lukemieni haukkumisten perusteella. Mutta kun Polarilla ja Garminillakin on noita malleja tuossa hintaluokassa "ihan riittävästi" pystymetsästä vedetylle kaverille. Ja kotisivuilla ominaisuuksista on joko kerrottu "vähän sinne päin", tai sitten niitä ominaisuuksia ei ole kovin paljon noissa mittareissa. Ja kaikki tekniset termit eivät välttämättä mene edes jakeluun kertalukemisella.

Garminilta ilmestyi hiljan uusi pieni Forerunner 110 käsimittari, joka siis on tarkoitettu lähinnä juoksuun. Se kustantaa edullisimmillaan noin 190 euroa europpalaisissa verkkokaupoissa.

Tämä laite mittaa siis sykkeet, matkan ja nopeuden ja lisäksi tallentaa jäljen, jonka voi siirtää nettiin tai esim. SportTrack PC-ohjelmalle. Laite on siis toiminnoiltaan hieman yksinkertaistettu FR 310XT. Tähän uuteen laitteeseen ei esim. voi liittää fillarikäyttöä varten nopeus/kadenssi tai voima-antureita.

Ikämies
03.08.2010, 14.34
Tuli hommattua muutama vuosi sitten Suunnon halvin malli T1. Laite toimi hyvin noin vuoden verran, kunnes vanhan mallinen muovinen sykevyö alkoi reistailemaan. Toisella korjauskerralla oli tarkoitus hoitaa korjaus suoraan Suunnon kanssa. Olin kuitenkin hukannut ostokuitin ensimmäisen korjauksen yhteydessä ja Suunnolta ilmoittivat että sarjanumeron mukaan laite olisi yli 2 vuotta vanha, eikä takuu olisi enää voimassa. Myyjäliikkeen avustamana sain laitteen kuitenkin korjautettua, koska olin ostanut laitteen vuosi aiemmin. Takuuna Suunto lähetti kokonaan uuden setin, vyö oli uudempi soft-mallinen.

Vuosi sitten tuli hankittua Polar CS 400 (http://www.sport-tiedje.com/fi/polar/sportuhren.htm) Tämä siksi että Polarin mallin saa suoraan kiinni fillarin stongaan. Siitä on helpompi katsella arvoja reaaliajassa kuin ranteesta metsäpoluilla pujotellessa. Hiihtäessä sama juttu, jolloin laitan mittarin taskuun lenkin ajaksi ja puran tiedot lenkin jälkeen.

CS 400 hinnat ovat kuin apteekin hintoja Suomessa, 300 eur. Ostin mittarin saksalaiselta nettimyyjältä Sport Tiedjeltä, jonka suomenkieliset sivut on linkissä. Hinta oli noin 185 euroa. Hinta oli muutaman euron kalliimpi kuin heidän sivuillaan mainittu 179 eur, koska he sovelsivat kuulemma minuun Suomen ALV:a. Kalliimpi hinta oli kyllä selvillä ennen kuin painoin Tee tilaus-nappia. Viime viikolla ostin ajolasit vahvuuksilla ja ainakin englantilaiset käyttivät kohdallani heidän omaa edullisempaa ALV:ta, joten en tiedä kumpi käytäntö on oikein. Joka tapauksessa säästö oli huomattava kun ostin Polarin netistä (sama myös aurinkolasien suhteen). Jos tilaat Sport Tiedjeltä, jota suosittelen, niin laita toimitusosoitteeksi sellainen johon voivat toimittaa paketin ns. virka-aikana.

Polarin sykevyö alkoi reistailemaan tänä kesänä. Lähetin sykevyön Polarille ja sain tilalle uuden. Ei mitään ongelmia ostopaikan tai takuun suhteen.

CS 400 mukana tulee hyvä treeniohjelmisto (päiväkirja) joka ladataan tietsikalle. Ongelma on se että jotta voit ladata tiedot mittarilta koneeseen, tulee hankkia erillinen noin 40 euron arvoinen infrapunakaapeli. En tiedä toimisiko halvemmat kaapelit, ne joissa ei lue Polar. Joka tapauksessa tässä on lievää huijauksen makua, kun huomaat laitteen ostettuasi että tarvitset vielä kaapelin.

Sekä Polarilla että Suunnolla on kahden vuoden takuut. Omien kokemusteni mukaan molempien takuuasiat ovat toimineet hyvin. Polarin Help-deskistä olen kysellyt joitain asioita, vastaukset ovat tulleet saman tien.

Noista pehmeistä sykevöistä voisi sanoa että niitä tulee ihan oikeasti pestä pesukoneessa aina välillä. Kyse ei ole vain hygieniasta, vaan vyö menettää hien vuoksi johtavuuttaan. Muista poistaa vyöhön neppareilla kiinnitetty palikka, ennen pesukoneeseen laittoa.

dirtyrider
03.08.2010, 14.41
Noista pehmeistä sykevöistä voisi sanoa että niitä tulee ihan oikeasti pestä pesukoneessa aina välillä. Kyse ei ole vain hygieniasta, vaan vyö menettää hien vuoksi johtavuuttaan. Muista poistaa vyöhön neppareilla kiinnitetty palikka, ennen pesukoneeseen laittoa.

Täällä ainakin rispaantuu nuo Suunnon Comfort vyöt, vaikka niitä ei koneessa pestäkään. Huuhdellaan vain käytön jälkeen. Toinen jo menossa, eka meni takuuseen pätkimisen takia, mutta molemmissa sama ongelma tuon kuminauhan kanssa. Näyttäisi siltä, että tuon kuminauhan pää ei ole kunnolla kiinni siinä klipsissä, liimaukset tms. pettää.

Tässä juuri lähdössä ostamaan puoliskon T3C:hen paristoa, jos ostaisi tällä kertaa vähän laadukkaamman. 5 kpl paketti halpis nappiparistoja meni aika nopeaan.

Narujalka
03.08.2010, 15.17
Claes Olssonilta ostettu infrapunalukija tulee hyvin juttuun Polarin mittarin kanssa(CS600). Hinta oli reilusti alle 20 egeä.

PHI
03.08.2010, 18.12
Claes Olssonilta ostettu infrapunalukija tulee hyvin juttuun Polarin mittarin kanssa(CS600). Hinta oli reilusti alle 20 egeä.

Mulla on myös tuo sama lukija. Pelannut upeasti. Nopeakin on.

Reiska79
03.08.2010, 20.05
Ikämiehellä oli kyllä viikon vinkki!

Tuo CS400 voisi olla hyvinkin potentiaalinen vaihtoehto, kun alle 200 €:lla taitaisi saada suorituskykyä noin 300 €:n edestä. Tarviiko tuohon tilata jotain lisätilpehööriä, jos haluaa nopeus- ja korkeusnäytön toimimaan? Entä onnistuuko tuolla siirtää dataa PC:lle ja/tai Sports Trackeriin - ja tarviiko siihenkin lisälaitteita? GPS-lähetintä tässä ei taida olla(?), mutta siirtääkö tuo vyö siis tiedot Sports Trackeriin?

Potentiaalinen ostos joka tapauksessa...

Edit. Pahoittelut aloittelijan ymmärtämättömyydestä...

dirtyrider
03.08.2010, 20.26
Tuo CS400 voisi olla hyvinkin potentiaalinen vaihtoehto, kun alle 200 €:lla taitaisi saada suorituskykyä noin 300 €:n edestä. Tarviiko tuohon tilata jotain lisätilpehööriä, jos haluaa nopeus- ja korkeusnäytön toimimaan? Entä onnistuuko tuolla siirtää dataa PC:lle ja/tai Sports Trackeriin - ja tarviiko siihenkin lisälaitteita? GPS-lähetintä tässä ei taida olla(?), mutta siirtääkö tuo vyö siis tiedot Sports Trackeriin?

Nyt taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin...

CS 400 mukana tulee hyvä treeniohjelmisto (päiväkirja) joka ladataan tietsikalle. Ongelma on se että jotta voit ladata tiedot mittarilta koneeseen, tulee hankkia erillinen noin 40 euron arvoinen infrapunakaapeli. En tiedä toimisiko halvemmat kaapelit, ne joissa ei lue Polar. Joka tapauksessa tässä on lievää huijauksen makua, kun huomaat laitteen ostettuasi että tarvitset vielä kaapelin.
Ts. Nokia (+Polarin sykevyö) = Sports Tracker (tai Enmondo jne) TAI CS400 (ilman gps toimintoa) + treeniohjelmisto

oPa
03.08.2010, 23.49
I

CS400 kohdalla alkaa valitettavasti ikä painaa, kun huomioidaan että uusi CS500 maksaa sitten tuon 300€. Kyseessähän on tosiaan pyöräilymittari, eikä multisport malli. Sopii hyvin pyöräilyyn, mutta juoksulenkillä ei täysin palvele tarkoitustaan, varsinkin kun mahdollisuus mitata nopeutta puuttuu (ei GPS yhteensopivuutta).
Nopeusanturi tulee tuossa paketissa mukana ja samalla voi tilata myös kadenssianturin tuolta (~30€), mikäli sille tarvetta tuntee. Infrapuna palikan sitten hakee tosiaan clas ohlsonilta tai muusta halpahallista. Korkeusnäyttö perustuu paineanturiin joka on mittarissa sisällä. Ei vaadi mitään lisähilpettä. Lisäksi kannattaa huomioida että tuossa on suhteelisen pieni muisti, joten joka lenkin jälkeen täytyy datat siirtää koneelle mikäli tallentaa kaikki datat lenkiltä.
Treeniohjelmat, eli tuo Polar ProTrainer 5 on ihan kätevä, mutta vaatii syventymistä että oppii mitään suurempaa hyötyä irti saamaan. Itseltä ko. ohjelma löytyy myös, mutta tyydyn yleensä siirtämään vaan datat tuonne polarpersonaltrainer.com:iin.

Meiltä CS400 löytyy tyttökaverin pyörästä, mutta laatikossa löytyy myös eri mittari juoksulenkkejä ja salilla käyntiä varten. Itse jos olisin nyt ostamassa vain yhtä mittari niin valitsisin jonkun muun, varsinkin jos pyöräily ei ole se 1. laji mistä pitää kaikki data irti saada.

P.S. En ole testannut, mutta jotain huhua kuullut että tuo BT lähetin söisi aika tehokkaasti virtaa. Pattereita siis saa vaihtaa hieman tiheämmin.

rhubarb
04.08.2010, 00.45
CS400 kohdalla alkaa valitettavasti ikä painaa, kun huomioidaan että uusi CS500 maksaa sitten tuon 300€.

Vähän aiheen vierestä (;)), Garmin Edge 500 kadenssimittarilla ja sykevyöllä kustantaa kotimaassakin <300€. GPS sisäänrakennettu, näytöt kustomoitavissa jne. Vain pyöräilykäyttöön.

Reiska79
04.08.2010, 08.01
Nyt taitaa mennä puurot ja vellit sekaisin...

Huomasinkin kirjoittaessani olevani melko ulapalla.

Ts. Nokia (+Polarin sykevyö) = Sports Tracker (tai Enmondo jne) TAI CS400 (ilman gps toimintoa) + treeniohjelmisto

Tämän selvennyksen jälkeen pysyy vellit taas loitolla mun puurolautaselta.

Ikämies
04.08.2010, 09.50
Opa antoikin hyvät kommentit Reiskalle, eli CS 400 alkaa olemaan jo hieman vanhaa mallia, tosin minua se ei ole haitannut. GPS palikkaa siihen ei saa, mutta itse en tarvitse sitä koska lajeina on maastopyöräily ja hiihto. Pyöräiltyä tulee pääosin metsäpolkuja ja ainakin Intersportin kauppias väitti että polut ei näy kartalla. Kuljetun matkan näkee suoraan mittarilta. Hiihdossa taas reitit ja matkat ovat tuttuja. Tosin tässä GPS auttaisi matkan mittauksessa jos hiihtelisi muualla.

Mielestäni nopeus on epäoleellinen tieto metsäfillaroinnissa. Sen sijaan "rataprofiili" on mielenkiintoinen tieto. Tämähän ei ole aivan tarkka koska alamäkeen menet nopeammin kuin ylämäkeen (vaaka-akselilla on aika). Myös hiihdossa tämä on hyvä tieto. Mittari kertoo myös nousut ja laskut ja kulmat silloin kun sinulla on anturi kiinni fillarin haarukassa, ei siis hiihdossa jos on pelkkä mittari taskussa. Sykkeet ja en.kulutukset tulee kaikissa tapauksissa.

Lisäpalikkana tarvitset poljinnopeusanturin (kadenssi) jos sellaisen haluat. IP-kaapeli tiedon siirtoon on pakollinen lisävaruste (Claes Ohlson), koska 1 sek tallenennusvälillä mittarille mahtuu vain n. 5 tunnin treeni.

Tuon GPS asian olen hoitanut siten että minulla on pyöräillessä Nokian kännykkä mukana jossa on GPS. Jos tulee tilanne että olen "eksynyt", niin katson kännykästä missä olen ja minne pitäisi mennä. Ei ole kylläkään ollut tarvetta näillä tutuilla poluilla. En kyllä lähtisi ilman kännykkää metsälenkille, sillä se on pakollinen turvallisuusväline hätätapauksessa - kokemusta on.

J T K
04.08.2010, 17.22
Noin 200h käytössä ollut Suunto T3C alkoi kadottamaan sykettä, tai jumitti lukemaa sun muuta mukavaa. Lähti tänään tutkittavaksi, softavikaa veikkailtiin...lienekkö ärtsy hiki syövyttäny lähetinpannan sisukset ;)?

haedon
04.08.2010, 17.28
:rolleyes:Kyllä noissa Polareissakin tuntuu olevan nykyisin koko ajan jotain vikaa. Pitikin lähteä talvella kulutushysteriaan syövereihin mukaan ja hankkia vanhan kunnon Sport Tester vuosimallia -90 tilalle RS800Cx:nen.

oPa
04.08.2010, 18.02
Noin 200h käytössä ollut Suunto T3C alkoi kadottamaan sykettä, tai jumitti lukemaa sun muuta mukavaa. Lähti tänään tutkittavaksi, softavikaa veikkailtiin...lienekkö ärtsy hiki syövyttäny lähetinpannan sisukset ;)?

Nuo sykevyöt kulutuskamaa niin Polarilla kuin Suunnollakin. Mukavuudesta joutuu hieman kärsimään. Se että jos kerran vuoteen joutuu uusimaan yhden 15€ vyön niin ei taas tässä harrastuksessa tunnu missään. Sisureihinkin menee enemmän rahaa vuodessa. :D

:rolleyes:Kyllä noissa Polareissakin tuntuu olevan nykyisin koko ajan jotain vikaa. Pitikin lähteä talvella kulutushysteriaan syövereihin mukaan ja hankkia vanhan kunnon Sport Tester vuosimallia -90 tilalle CX800:nen.

Yksilöitä selkeästi. Oma RS800CX on kestänyt ties vaikka ja mitä. Pyöräilyä, salibandyä, laskettelua, nyrkkeilyä, jne.. Perusongelmainen rannekekin on vieläkin alkuperäinen. Tämähän on vielä mukava tuote kun irda pulikka tulee ihan pakkauksessa mukana. :)

haedon
04.08.2010, 18.14
....Tämähän on vielä mukava tuote kun irda pulikka tulee ihan pakkauksessa mukana. :)
Joo onhan se ihan kiva, varsinkin kun sekin toimisi edes joskus:(. Mutta oikeasti näissä uusissa mittareissa ei ole tapahtunut edistystä kahdessakymmenessä vuodessa, päin vastoin. Jos nyt jotain turhia lisäominaisuuksia on, mutta niiden vastapainona mittari näyttää osan lenkistä mitä sattuu lukemia, kun ei muka ole tarpeeksi kostea vyö. Jostain syystä Sport Tester näytti aina oikeaa lukemaa, vaikka kostutusta tarvinnut edes tehdä.

jojo^^
04.08.2010, 20.51
Long story short: hakusessa hyvä perusmittari, joka kestää käyttöä ja josta saa sykkeen ja mielellään nopeus- ja sijantitiedot muistiin PC:lle. Ja saisi olla sellainen multisport-malli, että menee juostessakin. Ehdotuksia?

Edullisin malli sisäänrakennetulla gps:llä ja sykeominaisuuksilla taitaa olla Garminin 110 ja hintaa on se 249,-. Miesten mallilla ollut vähän huono saatavuus.

http://www.garmin.fi/product_info.php?cPath=99&products_id=1045

magnuken
04.08.2010, 22.44
Edullisin malli sisäänrakennetulla gps:llä ja sykeominaisuuksilla taitaa olla Garminin 110 ja hintaa on se 249,-. Miesten mallilla ollut vähän huono saatavuus.

Pari kymppiä edullisemmin sen saa sykevyöbundlena esim. Handecistä, jos viitsii ulkomaan verkkokaupasta tilata. Siis hintaan noin 200€ + postimaksu. Marinean kivijalkakaupasta tuon todennäköisesti saa samaan hintaan kuin Handtecistä postimaksuineen sitten kun ottavat sen repertuaariinsa.

Reiska79
09.08.2010, 15.26

No mites on käytettävyys ja ominaisuudet, jos vertaa Garminin 110:tä Polarin sykevyöhön ja Sports Trackeriin?

Periaatteessa tuo 110 vois olla OK. Joskin äkkiseltään Sykevyö + Sports Tracker yhdistelmän ainoa ongelma on, että joutuu kanniskelemaan kännyä myös juostessa, joka ei ole tähän asti ollut tapana.

Stags
09.08.2010, 16.05
Joo tuttu ongelma itellä ollut kaksi kertaa huollossa molemmilla kerroilla ei tehty muuta kuin vaihdettiin lähettimen vyö eipä auttanu.Ensi alkuun laite toimi ihan ok ,mutta noin puolen vuoden käytön jälkeen alkoi ongelmat eikä enää toimi millään kunnolla.Ongelmat näyttää nyt ratkenneen ostin garminin mittarin :D.

kojak
09.08.2010, 18.46
Alkaa minullakin mennä hermot Suunnon (3Tc) kanssa. Yksi sykevyö on jo vaihdettu ja tänään lähti molemmat takuuhuoltoon, sillä kello-osaa ei saanut enää "paritettua" sykevyöhön ja kello ei löytänyt enää vyötä kuin hyvin harvoin. Ja paristot on vaihdettu yms, joten siitä ei ole kiinni.

Lisäksi kello antoi välillä sykenäyttöä, vaikka sykevyö ei ollut paikoillaan ja pyöreä lähetinosa oli irti rintanauhasta.

Ennen lopullista sippausta ilmeni sellaista, että saattoi mennä hyvin pitkään, ennen kuin yksikään kalori oli laitteen mukaan kulunut yms. Samoin sykemittaus jumitti aluksi, eli se näytti vaikkapa 93 sykettä, vaikka syke oli varmasti 150. Sykkeen mittauksen keskeytys ja uudelleen aloitus pari kertaa paransi vaivan, mutta aika tuskaista on käyttäminen moisella keplottelulla.

FoMoCo
17.08.2010, 23.09
Suunto T3d ja GPS Pod ollut käytössä nyt viisi päivää.
Harjoitusaikaa on kertynyt noin kuusi tuntia.

Nopeasti löytää Podin sekä sykevyön. GPS ei tajua korkeutta mikä oli mulle yllätys joten kuljettu matka ei ole ihan tarkka. T6d korjaisi tämän ongelman mutta hintaa on reilusti enemmän. GPS podi ei myöskään piirrä reittiä.
Toimii pyöräilyssä ihan OK nopeusmittarina, ei mikään mahdoton viive.
Podi on vähän herkkä siitä missä se on mutta on toiminut hyvin taskussa tai laukun päällä.

Movescount palvelu on mukava ja siirto toimii todella hienosti Movestickin kanssa.

Tavoitteena olisi että tällä kokoonpanolla saisi mitattua maastopyöräilyn, maantiepyöräilyn, juoksulenkit ja hiihtokilometrit.
Tarvittaessa sitten reitit Sport Trackerin kanssa talteen.

Velogi
19.08.2010, 09.34

Noita näyttää löytyvän ainakin Tampereen Intersporteissa

Olli-Pekka Manninen
19.08.2010, 09.39
Mulla oli tossa jonkun aikaa käytössä Polarin pyöräilymittari kadenssilla ja täytyy sanoa että hyvin pitkälle täyttä kuraa. Aikaisemmin polarin mittarit toimi hyvin, ei mitään ongelmia, mitä nyt sitä pakollista sykkeitten ajoittaista paskahalvausta jota ilmeni jossain tempoajossa vissiin ajopaidan läpsytyksestä.

Ongelmia oli mun mittarissa joka saralla. Kadenssi näkyi kyllä ihan hyvin mutta nopeus heitteli ja välillä sitten hävisi kokonaan. Samoin kokonaismatka heitti ihan kunnolla eli jos ajoi 60 km/h niin matka oli jotain 45 mutta se johtui siitä että nopeus hävisi. Samoin sykkeet heitteli ja välillä hävisi ihan kokonaan. Tämä johti siihen että heitin mittarin vöineen kesken lenkin tuossa kesän alussa metsään. Polarin mittaria ei toista kertaa mulle enää tule ellen löydä sitä perusmalli vuodelta 99 joka toimi aina.

Velogi
19.08.2010, 10.25
Mulla oli tossa jonkun aikaa käytössä Polarin pyöräilymittari kadenssilla ja täytyy sanoa että hyvin pitkälle täyttä kuraa. Aikaisemmin polarin mittarit toimi hyvin, ei mitään ongelmia, mitä nyt sitä pakollista sykkeitten ajoittaista paskahalvausta jota ilmeni jossain tempoajossa vissiin ajopaidan läpsytyksestä.

Ongelmia oli mun mittarissa joka saralla. Kadenssi näkyi kyllä ihan hyvin mutta nopeus heitteli ja välillä sitten hävisi kokonaan. Samoin kokonaismatka heitti ihan kunnolla eli jos ajoi 60 km/h niin matka oli jotain 45 mutta se johtui siitä että nopeus hävisi. Samoin sykkeet heitteli ja välillä hävisi ihan kokonaan. Tämä johti siihen että heitin mittarin vöineen kesken lenkin tuossa kesän alussa metsään. Polarin mittaria ei toista kertaa mulle enää tule ellen löydä sitä perusmalli vuodelta 99 joka toimi aina.

No voi perskuta, just kun olin ajatellut ostaa Polarin CS300:n. Sehän ei tosin ole pelkkä pyörämittari vaan toimii muuallakin sykemittarina. Polareita minulla on historiassa ollut muutama ja olen ollut niihin ihan tyytyväinen. Nyt olen liikkunut muutaman vuoden ilman sykemittaria ja noissa uusissa malleissahan on kaikenlaisia uusiakin ominaisuuksia - tuovatko sitten vikaherkkyytäkin.

Jos innostuisi noihin nettipalveluihin niin onko mahdollista yhdistää jossakin esim. Polarin syke- ja nopeustiedot Nokian Sports trackerin GPS reittiin? Tuo Polarin CS300:han ei sisällä GPS optiota. Vai sopiiko jokin Polarin normimittareiden vöistä yhteen Nokian Sports trackerin kanssa?

Joenranta
19.08.2010, 11.30
Tämä Polarin ja Suunnon vertailu näyttää jatkuvasti keskusteluttavan. Olen tällä palstalla kommentoinut joskus aikaisemmin. Olen menestyksellisesti käyttänyt jo varsin pitkään Suunon T3:sta ja GPS-Podia. GPS-Podia tarvitsen vain hiihdossa, koska minulla on pyöräillessä hyvä Sigman mittari. Kun erityisesti keskusteluttaa Suunnon sykevyö, niin kerron, että minulla on sama sykevyö toiminut koko ajan erinomaisesti. Sehän tiedetään, että Suunnolla oli aikaisemmin ongelmia sykevöiden kanssa, mutta ei enää hetkeen, kun vyöt ovat parantuneet. En tiedä, tietävätkö epäonniset Suunnon sykevyön käyttäjät sitä, että sykevyö täytyisi silloin tällöin lämpimällä vedellä ja saippualla pestä. Edelleen suositellaan, että käytön jälkeen olisi hyvä sykevyöstä irrottaa mittari. Tämän neuvoi minulle valtuutettu sykevyön patterin vaihtaja.Hän perusteli tätä sillä, ettei kosteutta mene mittariin.

Olli-Pekka Manninen
19.08.2010, 11.46
Mun ajatus on nykyään että miksi ihmeessä ostaisi hypohypo mittarin kaikkine ominaisuuksineen kun voi ostaa 20 ekun sigma pyörämittarin ja jonkun halpaperussykemittarin. Varsinkin kun polarin pyörämittareissa ei tule enää ranneketta mukana kuten ennen enkä tiedä saako sitä edes ja vaikka saisi, niin käyttöliittymä on silti pyörämittari eikä niinsanottu perinteinen sykemittari eli sitä ei miellään käyttäisi esimerkiksi rannekellona. Eli nyt ne on jo liian erikoistuneita. Jos nyt pitäisi ostaa polarin sykemittari, niin se olisi joku perusjuoksumalli tai sitten ihan peruskuntoilijamalli.

Loppupeleissä en keksi mitään syytä minkä vuoksi ne pitää ängetä kaikki samaan pakettiin paitsi sen että jos haluaa laittaa käyriä nettiin tai muuten niitä tarkastella.

Kale
19.08.2010, 12.58
... En tiedä, tietävätkö epäonniset Suunnon sykevyön käyttäjät sitä, että sykevyö täytyisi silloin tällöin lämpimällä vedellä ja saippualla pestä. Edelleen suositellaan, että käytön jälkeen olisi hyvä sykevyöstä irrottaa mittari. Tämän neuvoi minulle valtuutettu sykevyön patterin vaihtaja.Hän perusteli tätä sillä, ettei kosteutta mene mittariin.

Miten tuosta vyöstä irroitetaan mittari? Tarkoitatko sitä lähetin osaa ja comfort vyötä? Mulla on se vanhan mallin sykevyö missä on se kova osa noin parikymmentä senttiä ja lähtee aina itsekseen siitä hihnasta irti kun laittaa kuivumaaan tai suunnon omaan pussiin tai oikeestaan ihan mihin vaan. Ja ongelmia ei edelleenkään ole sykkeen kanssa ollut, ongelmaton yksilö siis.

Stags
19.08.2010, 16.04
Tämä Polarin ja Suunnon vertailu näyttää jatkuvasti keskusteluttavan. Olen tällä palstalla kommentoinut joskus aikaisemmin. Olen menestyksellisesti käyttänyt jo varsin pitkään Suunon T3:sta ja GPS-Podia. GPS-Podia tarvitsen vain hiihdossa, koska minulla on pyöräillessä hyvä Sigman mittari. Kun erityisesti keskusteluttaa Suunnon sykevyö, niin kerron, että minulla on sama sykevyö toiminut koko ajan erinomaisesti. Sehän tiedetään, että Suunnolla oli aikaisemmin ongelmia sykevöiden kanssa, mutta ei enää hetkeen, kun vyöt ovat parantuneet. En tiedä, tietävätkö epäonniset Suunnon sykevyön käyttäjät sitä, että sykevyö täytyisi silloin tällöin lämpimällä vedellä ja saippualla pestä. Edelleen suositellaan, että käytön jälkeen olisi hyvä sykevyöstä irrottaa mittari. Tämän neuvoi minulle valtuutettu sykevyön patterin vaihtaja.Hän perusteli tätä sillä, ettei kosteutta mene mittariin.
LOL pitäiskö ne uutenakin sit pestä ,kun huollosta tuli eikä toimi ja aikaa ei ole kuin kuukaus että se niistä aikaisemmista ongelmista.Sinällään outoa että muijalla tuntuu toi mun mittari toimivan liekö sit vika mun ruhossa :).

marco1
19.08.2010, 16.09
Ei kyllä kannata turhanpäiten irrotella lähetintä Suunnon comfort-vyöstä - kiinnitysklipsit hajoaa muutenkin liian helposti.
Muuten on toiminut ihan kohtuullisesti tämä t4c.

TunkkiPuolikas
19.08.2010, 16.18

Sen jälkeen ,kun tuli nuo joustavat sykevyöt Suunnolta, ei ole ollut kyllä minkäänlaista ongelmaa niiden kanssa. Sykkeet näkyy ja toimii vaikka en edes huolla niin kuin pitäisi. Tosin myös Polarin vastaavanlaisen tullessa markkinoille aikoinaan, paransa sekin tomivuuttaan.
Mulla on ollut mittari vuodesta-84 ja neljää eri merkkiä, Polareita 4 ja 2 Suuntoa. Ei ole tahtonut kunnolla pelittää mitkään ennen noita vyöuudistuksia. Monet testitilanteetkin meni pommiin vaikka oli tarjolla kalleimpia malleja Polarilta.
Nyt siis toimii kuin junan vessa:)

Mick
19.08.2010, 19.05
Olen entinen Polarin käyttäjä (pari kpl) mutta vuosi sitten kun Polar hajosi niin hankin Garmin405CX:n (w/HRM+ANT stick). Myyjä suomesta verkkokauppa Lohenette.fi, jolla on noutopiste Espoossa työmatkan varrella. (Uusi Polar tuli takuuseen mutta sitä käytetään "rymykellona" semmoisissa duuneissa joisa Garminia kävisi sääliksi. Polarin takuu on hyvä ja toimii nopeasti.)

Syy Garminin hankintaan oli jotta tuo GPS oli sisäänrakennettu enkä halunnut erillistä GPS-podia käyttää.

Omakohtaisella kokemuksella voin sanoa että laite toimii hyvin enduromoottoripyöräilyssä, motocrossissa, juoksussa ja pyöräilyssä (maantie+MTB).

Datan siirto PC:lle (tarkemmin nettiin GarminConnect-palveluun) sujuu helposti ja treenejä/kisoja voi fiilistellä jälkeenpäin kotona. Treenejä voi myös suunnitella PC:llä ja ladata sitten Garminiin, mutta en ole tuntenut tarvetta tuohon.

Nyt myöhemmin täydensin laitetta kadenssisensorilla, mutta tuo on aika turhaa hifistelyä - hukkainvestointi...

Miinusta on vähän, mutta mainitaan tässä:
- kosketuskehän käyttöön pitää totutella ja se naarmuuntuu helposti, joka tosin on pelkkää kosmetiikkaa
- väljällä lepattavalla urheilupaidalla kevyesti juostessa näyttää joskus sykkeet liian suureksi, ongelma siis ainoastaan juostessa kevyttä pk-lenkkiä lepattavalla urheilupaidalla
- joku voi kokea painon suureksi ja toiminta-ajan GPS:n kanssa lyhyeksi (itsellä tosin GPS kesto 7h endurokisan jälkeen OK ja latausta jäljellä 20%),
- uinnissa sykelukemat pätkii (toimiiko millään muullakaan laitteella?) ja GPS-signaali häviää jatkuvasti -> mittaa matkan ihan pieleen (Joroisten 1.9km uinti oli Garminin mielestä ~6km)

Loistokapistus, helppo käyttää enkä vaihtaisi muuhun laitteeseen! Hukkaisin kuitenkin heti sen irrallisen GPS-podin...

Jaa niin vielä: Garminin kalorimittaus menee jollain eri algoritmillä kuin Polarissa sillä kulutuslukemat ovat huomattavasti alhaisemmat, mutta ketä ne oikeasti kiinnostaa...?

Loortti
20.08.2010, 09.50
Itsellä ollut tuo uusin kilpamalli suunnolta eli t6d nyt käytössä noin 3 kk. Toistaiseksi ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia laitteen kanssa, niin käytössä kuin tietokoneanalyyseissä tai tallennetuissa datoissa. Sykevyö on ns uudentyyppinen jota ei kyllä voi sanoa edes kunnolla huomaavan käytössä. Käyttö ollut kuntosalia, pyöräilyä, golfia, ammuntaa yms.

GPS podia ei toistaiseksi yhdistelmässä ole, mutta saattaa ilmaantua lähiaikoina.

Eli toistaiseksi voin hyvinkin suositella henkilölle, joka haluaa nähdä oikeasti paljon hyödyllistä tietoa omasta treenauksestaan niin treenin aikana kuin jälkikäteenkin. Mikäli jotain oikkuja ilmaantuu niin ilmoittelen kyllä.

J T K
20.08.2010, 09.54
Uuden mallin sykevyötä tuli kyllä pestyäkin saippuavedellä silloin tällöin, joten ei se siitä ainakaan jäänyt kiinni. Kohtapuoliin pitäisi tulla tuomio mistä homma kiikasti.

FoMoCo
20.08.2010, 10.57
No voi perskuta, just kun olin ajatellut ostaa Polarin CS300:n. Sehän ei tosin ole pelkkä pyörämittari vaan toimii muuallakin sykemittarina. Polareita minulla on historiassa ollut muutama ja olen ollut niihin ihan tyytyväinen. Nyt olen liikkunut muutaman vuoden ilman sykemittaria ja noissa uusissa malleissahan on kaikenlaisia uusiakin ominaisuuksia - tuovatko sitten vikaherkkyytäkin.

Jos innostuisi noihin nettipalveluihin niin onko mahdollista yhdistää jossakin esim. Polarin syke- ja nopeustiedot Nokian Sports trackerin GPS reittiin? Tuo Polarin CS300:han ei sisällä GPS optiota. Vai sopiiko jokin Polarin normimittareiden vöistä yhteen Nokian Sports trackerin kanssa?

Mulla on neljä vuotta ollut CS 300 käytössä ja olen tallentanut reitit Sports Trackerin kanssa. en tiedä onko mahdollista vielä exportat reiti Sports Trackerista.
Sports Trackeriin sa nykyään Bluetooth sykevyön.

Osta minulta hyvässä kunnossa oleva CS300 halvalla....

Velogi
28.08.2010, 14.32
Osta minulta hyvässä kunnossa oleva CS300 halvalla....

Tarkemmin katsellen aika vanhanaikainen tuo CS300 Sonic Linkkeineen kaikkineen...

Myös Garmin 110 HRM viehättää koska siinä on samassa myös GPS. Löytyykö siitä foorumilta kokemuksia ja esim. jaettavaksi Garmin conncet trackia?

J T K
30.08.2010, 11.31

Ei voi kehua kovin nopeaksi toimitusaikaa (neljä viikkoa) tälle tutkimukselle...:(

No, tänään sain mittarin, tai oikeastaan uuden sellaisen takaisin. Käsitin että t3c:n softa oli seonnut, tilalle tuli uusi versio t3d kun kuulemma c:tä ei enää valmisteta. Sykevyö vaihtui kans ja on nyt dualbelt.

Velogi
09.09.2010, 08.41
Löytyykö mielipiteitä/ kokemuksia Garmin connect vs. Polar personal trainer. Eli ko. softien painotuseroista ja kokemuksista olisin kiinnostunut.

TetedeCourse
09.09.2010, 09.30
Lopetin keväällä Polar Personal Trainerin käytön runsaan 6 vuoden jälkeen ja siirryin Garminin vehkeiden ja samalla Garmin Connectin käyttöön...

Polarin PPT:hen vein tiedot Polarin CS400- ja RS400-mittareista - Garmilta on nyt käytössä Edge 500- ja FR60-mittarit..

Syy, miksi lopetin Polarin PPT:n käytön oli pääasiassa se ettei se tuntunut kehittyvän - no tulihan sinne nyt tuo training load -ominaisuus...toinen syy oli, että halusin GPS-jälkeä mittaavan mittarin ja Polar ei tuossa oikein vakuuttanut...lisäksi Garminin käyttämä ANT+ standardi luo uusia mahdollisuuksia..

Mutta asiaan: PPT vs. Garmin Connect..

Polar personal trainer:

+ training load
+ harjoitusohjelmat
+ challenges

- vanhahtava ulkonäkö
- rajoittuneet raportointi ominaisuudet - esim kahden eri vuoden harjoitusten vertailu on yhtä tuskaa
- harjoitusten exporttaus muihin raportointi-/analysointi softiin(XML-muoto on huonosti tuettu - RunningFreeOnline (entinen RunSaturday) -palvelu väsäsi pyynnöstäni upload featuren, jolla voi noita Polarin PPT xml-tiedostoja ladata tähän palveluun))
- ei harjoitusten jakomahdollisuutta esim FB:ssa tms
- filtteröinnin puute

Garmin Connect:

+ reipas ja raikas ulkonäkö
+ harjoitusten ja raporttien exporttaus mahdollisuudet
+ jako mahdollisuus FB:ssa tms
+ goalsin asettamismahdollisuus
+ kehitetään aktiivisesti (tosin osa kehitysporukasta irtisanottiin/irtisanoutui, joten jatkosta ei voi tietää)

- health (vain painon voi asettaa manuaalisesti, ei muita terveystietoja ja mitään ei voi poistaa!!)
- goalseja voi asettaa vain max kk:ksi

Ei tuo Connect kuitenkaan mikään onnela ole - käytän myös RunningFreeOnline (http://www.runningfreeonline.com/Splash)a ja Zonefivesoftwaren SportTracksia (http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/)

Tuossa lyhykäisesti jotain jota putkahti mieleen - muut voivat jatkaa ..;)

plr
15.09.2010, 19.01
Polar RS800CX tuli huollosta. Lähetin vehkeen korjattavaksi, koska mittari hukkasi sykkeitä (näytti sykkeiksi nollaa). Tilanne paheni, kunnes sykkeitä ei saanut enää lainkaan näkyviin. Huoltoraportissa kerrotaan, että elektrodivyöstä on todettu seuraava vika: "Elektrodin johtavuus heikko - Sähköinen vika neppariliitoksessa". Raportissa muistutetaan myös lähettimen irrottamisesta elektrodivyöstä aina käytön jälkeen nepparihapettumien välttämiseksi sekä vyön pesusta säännöllisesti.

Samalla kerralla korjattiin jumiutunut nappi, jonka käyttö vaati turhan paljon voimaa.

G3 GPS -sensoristakin oli löytynyt heikko paristokontakti, mutta huoltoraportista ei käy ilmi onko sille tehty jotakin.

Toivottavasti nyt taas toimii.

Hauska juttu muuten, että kun käytin vanhaa Polar S710i -mittaria reilun viikon huollon aikana, niin en juuri kaivannut RS800CX:ää. S710i on todella paljon nopeampi käyttöliittymältään kuin RS800CX. RS800CX tuntuu hitaalta nyt kun sen sai takaisin.

Harmi, että RS800CX ei osaa näyttää tehoa polkupyörän W.I.N.D.-tehomittarilta. Minusta huippumallissa saisivat olla kaikki ominaisuudet mukana. Asiahan on niin, että pyörässä saa luvan riittää yksi mittari, joten kun joskus ostan seuraavan mittarin, siinä pitää olla "kaikki". Nyt voi käydä niin, että jos/kun hommaan tehomittarin, niin vaihtuu samalla sykemittari.

PHI
15.09.2010, 20.05
Takana 1000h käyttökokemus Polar CS600. Kerran vaihdettu sykevyö uudemman malliseen.Täysin häiriötön käyttö. Ei häröile junaratojen lähellä eikä staattisesta sähköstä, kiitos W.I.N.D. lähetinprotokollan. Toiminut todellakin kuin se kuuluisa junan vessa.Lenkin jälkeen joka kerta vyö huuhdeltu ja neppari irroitettu (huuhdeltu myös).

Polar Pro Trainer vastaa ainakin meikäläisen kaikkiin mahdollisiin tarpeisiin treenidataan liittyen. Itsellä ei ole tarvetta nykyaikana niin muodikkaaseen treenien jakamiseen verkossa ja GPS:sään. Välillä tuntuu siltä, että nämä kaksi asiaa ovat nousseet sykemittarin tärkeimmiksi ominaisuuksiksi. Aika ihmeellinen priorisointi mielestäni. Itselle on tärkeintä saada tietoa siitä, mitä kehossani treenin aikana tapahtuu, eikä se, missä liikun (tämän nyt tiedän ilman GPS:sääkin).

Sitten kun tästä aika jättää, voi katsella seuraajaa, oli se sitten Polar tai joku muu.

PHI
15.09.2010, 20.08
Lopetin keväällä Polar Personal Trainerin käytön runsaan 6 vuoden jälkeen ja siirryin Garminin vehkeiden ja samalla Garmin Connectin käyttöön...

Mitä kaikkea harjoitusdataa tuo Garminin ohjelma tallentaa? Kuinka se esitetään graafisesti? Lähinnä kiinnostaa vertailu Polar CS600+Pro Trainer 5.

TetedeCourse
15.09.2010, 20.20
Mitä kaikkea harjoitusdataa tuo Garminin ohjelma tallentaa? Kuinka se esitetään graafisesti? Lähinnä kiinnostaa vertailu Polar CS600+Pro Trainer 5.

Kato tosta: http://connect.garmin.com/features

PHI
15.09.2010, 20.33
Kato tosta: http://connect.garmin.com/features

Kiitti Tete. Pikaisesti vilkaistuna näyttää aika pelkistetyltä ohjelmalta verrattuna Polarin vastaavaan. Taitaa pääpaino softassa olla sykeanalyysin sijaan tuolla GPS puolella. Onko näin?

TetedeCourse
15.09.2010, 20.41
GPS on tosiaan hallitseva - sykkeestä ei käyrän ja ka:n lisäksi paljon muuta irtoa. Sen vuoksi käytänkin Sport Tracksiä, josta saan mm harjoitusvaikutuksen ja muutakin irti.

Sykemittaus ja sen analysointi on Polarin vahvuus ja GPS taasen Garminin ..

MakeK
17.09.2010, 09.05
Moro!

Polar ei valmista enää S-sarjan nopeusanturia (mm. S6xx ja S7xx sarjan mittarit). Mielenkiintoinen veto, kun mittareita oli vielä myynnissä joitakin kuukausia sitten... ja taitaa tuota S725X-sarjaa olla myynnissä vielä jossain Günterin kaupassa. Nyt noihin mittareihin ei saa enää lisätarvikkeita ja varaosia. Nopeusmittarit kun tuuppaa olee hiukan kulutustavaraa. Toivottavasti edes itse mittarin huolto pelaa... näin uskon.

Sanosko että on erittäin syvältä tämä Polarin nykyinen "osta uus mittari joka toinen vuosi" -strategia.

Polarin vahvuushan on ollut tuossa ProTrainer-ohjelmassa (ja vanhoissa mittareissa), eli harjoitustietojen analysoinnissa.
Pitää alkaa kartottaa muita hyviä vaihtoehtoja...

t:Make

MakeK
17.09.2010, 09.11
...Hauska juttu muuten, että kun käytin vanhaa Polar S710i -mittaria reilun viikon huollon aikana, niin en juuri kaivannut RS800CX:ää. S710i on todella paljon nopeampi käyttöliittymältään kuin RS800CX. RS800CX tuntuu hitaalta nyt kun sen sai takaisin.

Itsekin tuli hankittua joskus tuo RS800G3, mutta eipä tuota mittaria ole juuri tullut käytettyä. Toimii lähinnä varamittarina. Vanha sotaratsu 720i rulez!

Harmi, että RS800CX ei osaa näyttää tehoa polkupyörän W.I.N.D.-tehomittarilta. Minusta huippumallissa saisivat olla kaikki ominaisuudet mukana. Asiahan on niin, että pyörässä saa luvan riittää yksi mittari, joten kun joskus ostan seuraavan mittarin, siinä pitää olla "kaikki". Nyt voi käydä niin, että jos/kun hommaan tehomittarin, niin vaihtuu samalla sykemittari.

Tää on just sitä samaa mistä tuossa edellisessä viestissä vaahtosin. On jotenkin hullua, että tuohon RS800-mittariin ei käy toi WIND-nopeusanturi. Sitä varten pitäis ostaa RS800CX... just joo...

Ja jotta pysytään aiheessa, niin täytyy todeta että Suunnon mittareista mulla ei ole juuri mitään kokemusta. Toimivia pelejä varmasti - toteutettu hiukan eri logiigalla. Onks Suunnolla samanlaisia "markkinointi kikkailuja" kuin Polarilla?

Ohiampuja
17.09.2010, 09.29
Vanha muovinen Polarin lähetinpanta kesti noin 9 vuotta ja nyt tämä tekstiilivyö aloitti renaamisen puolenvuoden käytön jälkeen. Manasin jo tätä taantuvaa kehitystä, kun kuitenkin varmuuden vuoksi vaihdoin siihen pariston.

Nyt se toimii taas hienosti. :)

Ps. Syököhän tuo tekstiilipanta patteria enemmän kuin se muovipanta? Se vyö/anturit pysyy märkänä monta tuntia lenkin jälkeen, joten onkohan siinä "virta päällä" pitkän aikaa jos ei hoksaa napsauttaa sitä lähetinyksikköä irti.

oPa
17.09.2010, 09.36
Moro!
Polar ei valmista enää S-sarjan nopeusanturia (mm. S6xx ja S7xx sarjan mittarit). Mielenkiintoinen veto, kun mittareita oli vielä myynnissä joitakin kuukausia sitten... ja taitaa tuota S725X-sarjaa olla myynnissä vielä jossain Günterin kaupassa. Nyt noihin mittareihin ei saa enää lisätarvikkeita ja varaosia. Nopeusmittarit kun tuuppaa olee hiukan kulutustavaraa. Toivottavasti edes itse mittarin huolto pelaa... näin uskon.

Eihän noita S725X mittareita ole tehty enää reiluun 1,5 vuoteen. Käytännössähän kuitenkin Polarilla pitäisi olla viideksi vuodeksi tuki olemassa jo lopetetuille malleille, eli ottamalla yhteyttä vaan Polarin huoltoon/asiakastukeen niin luulisi sensoreita saavan hankittua.
Itsessäänhän tuo S-sarja taisi tulla teknologiana tiensä päähän, joten ei kai siinä silleen mitään yllättävää ole että se lopetettiin. Ihan normaalia toimintaa toteasin.

On täälläkin aiheesta joskus keskusteltu, että teoriassahan noihin pystyy myös patterin vaihtamaan. Nätisti kun avaa tuon sensorin kotelon niin sisältä löytyy ihan standardi paristo, minkä voi vaihtaa. Haasteellisempi juttu onkin vaan sitten saada tuo vesitiiviisti kasaan. Tai sitten vaan tilaa Gunteriltä noita itselle varastoon ja toivoo että paristot eivät kuole varastoidessa.

Niin ja RS800 ja RS800CX on eri tuotteita. Uudempaan tuotteeseen on vaan lisätty fillarointiin sopivia ominaisuuksia.

Ps. Syököhän tuo tekstiilipanta patteria enemmän kuin se muovipanta? Se vyö/anturit pysyy märkänä monta tuntia lenkin jälkeen, joten onkohan siinä "virta päällä" pitkän aikaa jos ei hoksaa napsauttaa sitä lähetinyksikköä irti.

Syö. Itse yleensä napsautan toisen nepparin aina irti kun nappaan pannan pois päältä. Käytännössähän tuo pitää pestä aina lenkin jälkeen, jotta se toimisi jatkossakin, niin ei tuota unohtelua kovin usein pääse käymään.

juseh
17.09.2010, 09.55
Suunnon takuuhuollon toimivuudesta pitää todeta sen verran, että ainakin omalla kohdalla on toiminut ihan hyvin. T3:ssa alkoi taas sykkeen löytäminen mennä vaikeaksi, joten lähetin rojut sitten "viimeiselle matkalle" huoltoon. Takuu oli livahtanut puoli vuotta pitkäksi. Odottelin kustannusarviota, mutta sainkin suoraan uudet kamat. T3 päivittyi T3d:ksi.

Itse laitteen toimivuus ei vaan aina ole ollut kovin vakuuttavaa...:rolleyes:

MakeK
17.09.2010, 10.17
Eihän noita S725X mittareita ole tehty enää reiluun 1,5 vuoteen.

Tuosta en tiedä kun en oo töissä Polarilla, mut kaupan hyllyissä noita oli ainakin keväällä.

Eihän noita S725X mittareita ole tehty enää reiluun 1,5 vuoteen. Käytännössähän kuitenkin Polarilla pitäisi olla viideksi vuodeksi tuki olemassa jo lopetetuille malleille, eli ottamalla yhteyttä vaan Polarin huoltoon/asiakastukeen niin luulisi sensoreita saavan hankittua.

Yritettiin tilata nopeusanturi Polarilta paikallisen Sportian kautta. Vastaus oli, että ei oo - ei tuu. Pitäis ihan testata, et lähettäis huoltoon yhden hajonneen anturin. Löytyisköhän huollon puolelta varaosia...?

On täälläkin aiheesta joskus keskusteltu, että teoriassahan noihin pystyy myös patterin vaihtamaan. Nätisti kun avaa tuon sensorin kotelon niin sisältä löytyy ihan standardi paristo, minkä voi vaihtaa. Haasteellisempi juttu onkin vaan sitten saada tuo vesitiiviisti kasaan. Tai sitten vaan tilaa Gunteriltä noita itselle varastoon ja toivoo että paristot eivät kuole varastoidessa.

Paristoja on tullut noihin vaihdettua ilman ongelmia. Mut noita kuoria on hajonnut maastopyörässä muutamia. Ja nyt kun pyöräperhe sai uuden jäsenen, niin tuli tarve uudelle anturille.

Kävin läpi n. 20 nettikauppaa ja kaikissa noissa oli "SoldOut/Discontinued". Bike24.net:stä löytyi vielä, joten laitoin heti tilaukseen 3 kpl.

-Make

plr
18.09.2010, 12.52
Niin ja RS800 ja RS800CX on eri tuotteita. Uudempaan tuotteeseen on vaan lisätty fillarointiin sopivia ominaisuuksia.

Minua kiinnostaisi tietää miksi RS800CX:stä on jätetty pois W.I.N.D.-tehoanturin käyttömahdollisuus. Anturin luku on puhtaasti laitteen firmwaresta kiinni eli "ominaisuus" täytyy olla tietoinen päätös Polarilta.

GPS oli hieno parannus, koska nyt hiihto-, suunnistus-, vuokrapyörä-, jne. kilometrit ja reitit tallentuvat laitteeseen. Aivan erityisen mukavaa on jälkikäteen katsella missä sitä on tullut hortoiltua iltarasteilla.

haedon
22.09.2010, 20.54
Taas päivän lenkillä Polar RS800CX:än sykevyö alkoi ottaa sykettä noin 40 minuutin ajon jälkeen. Vaikka kastelee lähtiessä niin kun ei tähän aikaan vuodesta juuri hikoa niin näyttää jotain yli 200-lukemia, vaikka peekoolla mennään. Veetuttaa kun ei millään lenkillä saa todellisia keskisykeitä tuon takia, mutta näkeehän ne tietysti suurin piirtein ProTrainerissa.

plr
22.09.2010, 22.17
Muistan kerran nähneeni Polar RS800CX:llä tuollaiset ylikorkeat sykkeet. Jossakin vaiheessa lenkkiä sykenäyttö palautui normaaliksi eikä sen jälkeen ole ongelmaa esiintynyt. Häiriön syy jäi epäselväksi.

Enemmän harmitusta aiheutti tämä nollasykkeiden näyttö. Ajoin (tai yritin ajaa) 15 minuutin intervalleja AnK:lla ja mittari näytti välillä todellisia sykkeitä, sitten nollaa, sykkeitä, nollaa, jne. Tuolla hetkellä tuntui siltä, että mittari lentää kohta jorpakkoon.

Keskimäärin mittari on toiminut aika hyvin, mutta luotettavuudessa on varaa parantaa.

jojo^^
22.09.2010, 22.49
Pitäis ihan testata, et lähettäis huoltoon yhden hajonneen anturin. Löytyisköhän huollon puolelta varaosia...?

Voi olla että juuri huoltoja/reklamaatioita varten on jätetty jokunen kappale. Näin on esimerkiksi eräs toinen firma erään tuotteensa kanssa toiminut. Eli jos/kun ei ollut tilannut riittäväksi tavaraa moneksi kuukaudeksi niin sit myytiin lopuksi ei oota koska seuraavaa erää ei saanut valmistettua aikaisemmin. Huoltoja/reklamaatioita varten oli jätetty sopiva määrä jemmaan kunnes uusi erä tulee... Eli vaikka niitä huollosta jokunen löytyy niin ne on sit tarkoitettu niitä huollettavia varten eikä myyntiin.

oPa
23.09.2010, 09.50
Eli vaikka niitä huollosta jokunen löytyy niin ne on sit tarkoitettu niitä huollettavia varten eikä myyntiin.

Itsellä on taas joistain firmoista kokemuksia, että huollosta saa ostettua varaosia jo lopetetuille tuotteille. Tässä tapauksessa voisi siis olettaa että sensoreita saisi ostettua huollosta bulkkina. Kuten aikaisemminkin todettua niin asia varmaan selviäisi soittamalla Polarin asiakastukeen. Mikäli vain foorumeille kirjoittelu onnistuu, niin Polarillahan on oma foorumi. ;)

Touho-serkku
23.09.2010, 10.28
Minua kiinnostaisi tietää miksi RS800CX:stä on jätetty pois W.I.N.D.-tehoanturin käyttömahdollisuus. Anturin luku on puhtaasti laitteen firmwaresta kiinni eli "ominaisuus" täytyy olla tietoinen päätös Polarilta.
Jos tuo masiina meinaa tallennella paikkatiedot GPS:stä ei firmiksen "päivitys" paljoo auta jos piillä ei ole yksinkertaisesti tilaa ja jos vielä leikitään monilla UI:n kielillä on muisti aika ähkynä.

Taas päivän lenkillä Polar RS800CX:än sykevyö alkoi ottaa sykettä noin 40 minuutin ajon jälkeen. Vaikka kastelee lähtiessä niin kun ei tähän aikaan vuodesta juuri hikoa niin näyttää jotain yli 200-lukemia, vaikka peekoolla mennään. Veetuttaa kun ei millään lenkillä saa todellisia keskisykeitä tuon takia, mutta näkeehän ne tietysti suurin piirtein ProTrainerissa.

Sun hien mukana tulevat mineraalit muodostaa kalvon sykevyön antureille, jos et pese sitä pois yli 40Cn lämmössä sekä/tai harjaa sitä puhtaaksi. Se hiukan liukenee hien kanssa koska iho-anturin ambientti nousee yli 40Cn (eli alkaa toimimaan hielle ja lämmölle altistuessa) mutta jähmettyy heti kun otat vyön pois. Mulla toimii Suunnon CB:lle kynsiharja ja huuhtelu kuumalla vedellä: AINA TOIMII.
Ja toki jos oot käyttänyt sitä jo koneessa/pesussa voit kaikki toiveesi heittää...

haedon
23.09.2010, 12.51
...Mulla toimii Suunnon CB:lle kynsiharja ja huuhtelu kuumalla vedellä: AINA TOIMII.
Ja toki jos oot käyttänyt sitä jo koneessa/pesussa voit kaikki toiveesi heittää...
No mähän pesen aina haalealla vedellä pikaisesti lavuaarissa. Eli täytyy siis pessä kunnolla kuumalla vedellä ja harjalla. koneessa ei ole tullut pestyä. Samalla tavalla oli joskun muijakaverin muovipantaisessa Polarissa. Näytti vasta jonkun ajan kuluttua todellisia lukemia. Vanha 90-vuoden SportTester kuitenkin kävi ja kukkui melkein 20 vuotta pelkällä huhtelulla ja muutamalla huollolla.

FoMoCo
23.09.2010, 13.15
Ei toiminu Suunnon GPS Pod Ranskassa.
Joku muu havainnu tämmöstä ulkomailla??

magnuken
23.09.2010, 13.38
Eipä ole vielä tullut vastaan tilannetta etteikö gps olisi ulkomailla toiminut! Gepsihän toimii kutakuinkin kaikkialla maapallolla.

Mutta, kun gepsiä siirtää satoja tai tuhansia kilometrejä, niin voi kestää huomattavasti normaalia kauemmin ennen kuin se saa fiksin satelliitteihin. Annoitko sen podin olla pitkän aikaa rauhassa avarassa paikassa?

Cycledrophis
23.09.2010, 15.08
Tämä on tyypillinen "vika". Suunnon GPS podilta on mennyt joskus yli puoli tuntia ennenkuin sateliitit ovat löytyneet, jos sitä on siirretty vaikka vaan sata kilometria virrattomana. JOskus myös Lapin hiihtoreissuilla on löytynyt katvealueita, jonka jälkeen ei heti löydy sateliitteja.

Jari

plr
23.09.2010, 20.19
Jos tuo masiina meinaa tallennella paikkatiedot GPS:stä ei firmiksen "päivitys" paljoo auta jos piillä ei ole yksinkertaisesti tilaa ja jos vielä leikitään monilla UI:n kielillä on muisti aika ähkynä.

Jos tämä on selitys, niin se on hyväksyttävä. Polarilla onkin sitten seuraava toimenpide päivittää laitealusta sellaiseen, jossa on riittävästi muistia. Samalla kannattaa vaihtaa myös nopeampi CPU, koska käyttöliittymä tahmaa tällä nykyisellä.

.. Näköjään varsinainen polkupyörälaite CS600X ei lue juoksusensoria eikä tallenna korkeuskäyrää. Jos se käyttää samaa rautaa kuin RS800CX, niin voi tosiaan olla, että laitteessa ei ole tarpeeksi kapasiteettia tehdä kaikkea.

KriHa
08.11.2010, 16.30
Kokemuksia Garminin sykemittareista GPS-fiitserillä? Esim. mallit 305 tai 110?
http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=602 (http://www.marinea.fi/shop/product_catalog.php?c=602)

Suosituksia yleensäkin sykemittareista, hintaluokka parin sadan egen hujakoilla. Käyttö juoksu/fillarointi/hiihto/kävely.

FoMoCo
19.11.2010, 00.12
Eipä ole vielä tullut vastaan tilannetta etteikö gps olisi ulkomailla toiminut! Gepsihän toimii kutakuinkin kaikkialla maapallolla.

Mutta, kun gepsiä siirtää satoja tai tuhansia kilometrejä, niin voi kestää huomattavasti normaalia kauemmin ennen kuin se saa fiksin satelliitteihin. Annoitko sen podin olla pitkän aikaa rauhassa avarassa paikassa?

Tämä on tyypillinen "vika". Suunnon GPS podilta on mennyt joskus yli puoli tuntia ennenkuin sateliitit ovat löytyneet, jos sitä on siirretty vaikka vaan sata kilometria virrattomana. JOskus myös Lapin hiihtoreissuilla on löytynyt katvealueita, jonka jälkeen ei heti löydy sateliitteja.

Jari

Tiedän mite GPS toimii joten tämä oli yllätys että se ei saanut yhteyttä.
Mielestäni mulla oli se päällä kaksi kertaa koko ajan noin tunnin lenkillä ja tarkistin vielä moneen kertaan että se ei ole saammunut tai onks jo satelliitit löytyneet.
Ehkä Podi sitten vaan oli hukassa....

Reiska79
25.11.2010, 16.18
Onko kellään kokemuksia Polarin CS300:sta tai RS300X:stä? Alustavasti olen ajatellut laittaa toisen noista kahdesta. Käyttötarkoitus on talvisaikaan täysin lenkkeilyssä, "siirtymäkaudella" 50 / 50 ja kesällä noin 70 / 30 pyöräilyn hyväksi (vs. lenkkeily). Äkkiseltään katsottuna CS:ssä näytti olevan enemmän ominaisuuksia ja taitaa olla noista kahdesta se tuoreempi malli. Mutta onko muilla käyttökokemuksia näistä?

Toinen kysymys liittyen gps:ään. Elikkäs olen nyt juoksennellut alkusyksyllä pari kertaa oma nokialainen taskussa ja samalle lenkille luuri näytti matkaksi peräkkäisillä reissuilla esim. 8,2 km ja 9,6 km! Olen tuon reissun juossut enimmäkseen ihmisten ilmoilla, joskin osaksi pururadalla, mutta en missään aarniometsässä. GPS-tiedot olen ottanut oman E72:n valmiista ohjelmistosta, eli mitään Sports Trackeria ei luurissa ole (ei varmaan pitäisi kuitenkaan tarkkuuteen vaikuttaakaan).

A) Voiko olettaa, että jossain Polarin mittarissa gps on tarkempi kuin Nokian luurissa?

B) Onko tuollainen ~15 %:n heitto peräkkäisillä lenkeillä matkan pituudessa normaalia gps:llä mitattuna, jos reitti on sama?

timppa_234
25.11.2010, 17.41
Polarin eroihin en osaa sanoa mutta jos pidät Polaria ja Nokiaa samassa paikassa niin niiden gps on about yhtä herkkä. Mutta jos vastaanotin on taskussa niin herkkyys putoaa jonkun verran.

Mulla oli kesällä vierekkäin N79 ja mekaaninen fillarinmittari. Jos reitti kulki normaaleilla, vähintään 10 m leveillä kaduilla niin matkamittari näytti aika tarkkaan samaa. Jos taas ajettiin kapeampaa, puitten reunustamaa ränniä niin Nokia näytti selvästi vähemmän.

Tupe
26.11.2010, 10.15
Ostin t4c:n syksyllä reilu vuosi sitten. Mittari jumittui aina, kun vaihtoi vaatteita mittauksen ollessa käynnissä. Rannelaite ja sykevyö vaihdettiin takuuseen keväällä ja ongelma hävisi. Vaan nyt ongelma toistui jälleen.

Ikäviä piirteitä on käyttöliittymä, joka muistuttaa jotain 1990-luvun alkupuolen Linuxia. Näytön info on osin liian pienellä. Taustavalo toimii miten sattuu. Lisäksi se värkki syö pattereita kuin heinää. Tuntuu, että pattereita saa olla koko ajan vaihtamassa, vaikken tosiaan ole mikään super-hyper-aktiivikäyttäjä.

Minulla on ollut se käsitys, että Suunto tekee laadukkaita tuotteita, mutta ilmeisesti käsitys on väärä. Täyttä roskaa näyttävät olevan. Kyllä nyt jumaliste 250 eurolla pitäisi saada edes toimiva laite.

Vai onko Suunnot niin kalliita siksi, että jokaista myytyä laitetta varten pitää varata toinen laite takuuvaihdokiksi sekä laskea lähettipalvelut ja huoltohenkilön työaika päälle?

Tupe
26.11.2010, 10.23

Kannattaa myös odotella paikallaan, että se löytää ne satelliitit. Kestää nimittäin aivan helveten kauan, jos vaan tuikkaa gps:n käyntiin ja lähtee ajamaan.

GPS:n löytäminen tuntuu hidastuvan myös silloin, kun patterit alkaa väsyä.

Itse ostin perinteisen langallisen pyörämittarin, kun alkoi tuo GPS Pod kiristämään vannetta aika pian. Hiihtäessä sitä ehkä voisi jaksaa vielä käyttää.

Koko vehkeen luotettavuuskin tuntuu vähän heikolta, kun se ilmoittelee maksiminopeuksiksi yleensä yli 400 km/h lukuja. Ilmeisesti se sekoilee, jos pysähtyy hetkeksi paikoilleen tjtn.

JackOja
26.11.2010, 10.40
B) Onko tuollainen ~15 %:n heitto peräkkäisillä lenkeillä matkan pituudessa normaalia gps:llä mitattuna, jos reitti on sama?

On normaalia. GPS:n nopeus- ja matkamittaus ei ole kovinkaan tarkka.

...luotettavuuskin tuntuu vähän heikolta, kun se ilmoittelee maksiminopeuksiksi yleensä yli 400 km/h lukuja. Ilmeisesti se sekoilee, jos pysähtyy hetkeksi paikoilleen tjtn.

Kadottaa signaalin hetkeksi ja löytää itsensä vaikkapa sekunniksi 300 metrin päähän ja takaisin... ihan normaalia GPS:n toimintaa. Nopeus- ja matkamittaus GPS-satelliitteihin perustuen ei ole kovinkaan tarkka.

miq
26.11.2010, 10.56

Jari

Vaimo valitettellut kans tuota samaa todella hidasta satellitti fixiä. Toinen ärsyttävyys on kuulemma ollut lenkin aikana satelliitin "hukkuminen". Nämä siis tuolla G1 sensorilla, G3 varmaan parempi. Mittarina RS300X.

Nämä ovat sitten johtaneet siihen että käyttää nokialaista yhdessä endomondon tai sports trackerin kera.

EDIT: yksi ominaisuus mitä muuten tuossa RS300X mallissa kaipaan on puuttuvat asetukset (sukupuoli, ikä, paino, pituus jne.) kahdelle eri käyttäjälle. Meillä on myös polarin perusmalli josta nämä toiminnot löytyvät.

Tupe
26.11.2010, 11.37
GPS:n nopeus- ja matkamittaus ei ole kovinkaan tarkka.

Itse olen samaa miettinyt. Ihan maalaisjärjelläkin on selvää, että GPS:ssä on enemmän virhelähteitä kuin vaikkapa tavallisissa pyörän matkamittareissa. GPS vaatii toisiinsa synkronoituja taivaalle paiskattuja atomikelloja yms. jokapojan tekniikkaa sekä päälle pirunmoista laskentaa.

Pyörän matkamittari on yksinkertaisesti kierroslaskuri. Nehän saa kalibroitua alle 2 prosentin tarkkuuteen pelkällä mittanauhalla.

EDIT: Jos olisi rajattomasti aikaa, niin voisi toki kaivaa netistä sen ohjeen, millä saa Suunnon GPS Podista mittauspisteet ulos. Niitä voisi sitten piirtää kartalle ja katsoa, mitä roskaa sieltä oikein tuleekaan.

magnuken
26.11.2010, 12.39
Maantiellä ja pyöräteillä pääsen noilla Garminin urheiluvehkeillä (310XT ja Edge-500) noin 1% tarkkuuteen, välillä alle toisinaan yli. Mutta esim. jalkaisin metsässä liikuttaessa tuolla 310XT kellolla, niin matkan mittauksen tarkkuus mitä ilmeisemmin heikkenee huomattavasti.

Nuo maantiematkat olen mitannut hyvin tarkasti kalibroidulla perinteisellä fillarimittarilla (VDO). Sellaisen kun malttaa kalibroida tarkasti niin päästään jopa 0,1% tarkkuuteen.

Hammer
26.11.2010, 13.31
Ostin t4c:n syksyllä reilu vuosi sitten. Mittari jumittui aina, kun vaihtoi vaatteita mittauksen ollessa käynnissä. Rannelaite ja sykevyö vaihdettiin takuuseen keväällä ja ongelma hävisi. Vaan nyt ongelma toistui jälleen.

Ikäviä piirteitä on käyttöliittymä, joka muistuttaa jotain 1990-luvun alkupuolen Linuxia. Näytön info on osin liian pienellä. Taustavalo toimii miten sattuu. Lisäksi se värkki syö pattereita kuin heinää. Tuntuu, että pattereita saa olla koko ajan vaihtamassa, vaikken tosiaan ole mikään super-hyper-aktiivikäyttäjä.

No täytyy sanoa että usko on ollut koetuksella, mutta jossakin vaiheessa oivalsin asian ytimen. Jos kerta tuotekehitys tehdään asiakkaiden avulla niin laitetaan asiakapalvelu töihin. Vuodesta 2007 minulla on ollut 8:n suunto T4 sarjalaista. Mallit päivittyneet tasaseen tahtiin, nyt T4c malli menossa. Takuu huolto on toiminut erinomaisesti, DHL henkilöstö on tullut tutuksi. Kahden vuoden takuu tuntuu alkavan alusta kun kellon sarjanumero vaihtuu, mikä on ihan oikein mielestäni. Kyllä useamman satasen laite täytyy kestää 2v ilman huoltoja, toki patterit pitää vaihtaa säännöllisesti.

Pattereita laite tosiaan syö vauhdilla, varsinkin jos sinulla on useampi podi yhtä aikaa käytössä. Fillari podi ja sykevyön kanssa vaihdan patterit keskimäärin 150 tunnin välein,ja manuskan mukaan pitäisi 300 tuntia kestää. Tosin tässäkin on selkeesti tapahtunut muutos parempaan malliston kehittyessä.

Itse pidän T4c:n käyttöliittymää loistavana, ajatellen mikä määrä toimintoja laitteessa on on ne mahdutettu hyvin viiden napin taakse. Nopeusnäytössä on yhtä aikaa syke TE luku, sykerajat, nopeus, suorituksen kesto ja valinnainen lisätieto. Paljon tietoa ja nopeesti hahmotettavassa muodossa. Täytyy tosin myöntää että tätä naputellaan linux läppärillä ;).

Comfort vyö on pysynyt kohtuullisessa iskussa kun olen sen lavuaarissa antanut liota pesuaineen kera pari kolme tuntia ja huuhdellut kuumalla vedellä tämä operaatio on tehty kerran viikkoon. Lenkiltä tultaessa huuhtasen vyön haaleella vedellä ja ripustan kuivumaan ilman podia. Selkeesti huomattavissa antureiden pinnassa "kalvo" jos liotus hoito unohtuu, lisäämpä tuon kynsiharja osion täällä olleiden vinkkien pohjalta, tais ne vinkit tosin olla polarin mittarille.

Suunto julkaissut näemmä T4d mallin toivottavasti ei mee takuu umpeen nykysestä ni saapi testata senkin.

JaakkoRa
26.11.2010, 23.23
Itselläni on ollut Suunnon T6D mittari elokuusta lähtien. Laite on pelittänyt loistavasti. Päädyin Suuntoon, koska sen käyttöliittymä päihittää Polarin 800 - mittarin mielestäni mennen tullen. Nämä ovat kuitenkin makuasioita...

Aluksi mietin Garminin laitteita esim. pyöräilyyn, mutta esim. Suunnon etuna on se, että se antaa paljon enemmän tietoa itse suorituksesta (esim. VO2, Epoc, Sykevälivaihtelu yms). Toki vastaavat tiedot saa myös Polarista (pl. Epoc).

Mittari on sopinut hyvin pyöräilyyn, juoksuun, hiihtoon yms. Eli monikäyttöisyys on valttia. Myös Movescount on osoittanut hyväksi treenipäiväkirjaksi, jota pääsee katselemaan netin avulla kaikkialta.

FoMoCo
26.11.2010, 23.33
Itselläni on ollut Suunnon T6D mittari elokuusta lähtien. Laite on pelittänyt loistavasti. Päädyin Suuntoon, koska sen käyttöliittymä päihittää Polarin 800 - mittarin mielestäni mennen tullen. Nämä ovat kuitenkin makuasioita...

Aluksi mietin Garminin laitteita esim. pyöräilyyn, mutta esim. Suunnon etuna on se, että se antaa paljon enemmän tietoa itse suorituksesta (esim. VO2, Epoc, Sykevälivaihtelu yms). Toki vastaavat tiedot saa myös Polarista (pl. Epoc).

Mittari on sopinut hyvin pyöräilyyn, juoksuun, hiihtoon yms. Eli monikäyttöisyys on valttia. Myös Movescount on osoittanut hyväksi treenipäiväkirjaksi, jota pääsee katselemaan netin avulla kaikkialta.

Toimiiko toi T6D:n korkeusmittari miten hyvin??
Saako Movescount:iin käyrää?

Cycledrophis
26.11.2010, 23.42

Yhtä surkeasti kuin kaikkki muutkin, jotka perustuvat ilmanpaineen mittaamiseen. Movescountiin saa käyrän.
Jari

Hääppönen
27.11.2010, 08.49
Lukematta koko ketjua: onko Polar CS 600 lähellä loppuaan, kun eilisellä lenkillä vaihteli itsekseen näyttönäkymiä. Ei auttanut, vaikka koitin pakottaa "speed"-näytön päälle:mad:. Tietokoneelle tulosti kuitenkin ihan uskottavat lukemat lenkistä. Ps. Mittari kotiutui n. 1,5 vuotta sitten, onko tämä Polarin elinkaari?

A.A
27.11.2010, 09.50
Yhtä surkeasti kuin kaikkki muutkin, jotka perustuvat ilmanpaineen mittaamiseen. Movescountiin saa käyrän.
Jari

Polarin mittarit ainakin toimivat käsittämättömän hyvin vaikka toimivat nimenomaan ilmanpaineeseen perustuen. Lähtötaso tietysti heittelee riippuen ilmanpaineesta, eli sään kehittymisestä. Mutta jos lähtötason kalibroi niin esimerkkinä Gran Canarialla hotellila kalibroitu mittari korkeus 10m ja vuorella korkeuden osoittava "liikennemerkki" 960m ja ero on pari metriä, niin ihmetyttää kuinka tarkka kalvo siinä voi olla.

Linnanmäellä tuli testattua TopShot? laitteessa, siinäkin reagoi parissa sekunnissa.

GPS pohjaiset arpoo mitä sattuu ja Suunnosta en tiedä kun en suunnista.

JaakkoRa
27.11.2010, 09.59

Joku sanoi että surkeasti, mun mielestä pelittää ihan hyvin. Ainakin itselläni oman pururadan käyrät piirtyvät oikein. Ainakin jos niitä vertaa karttatietoihin tai netin käyriin... Korkeusmittarinhan voi kalibroida, joka varmasti auttaa asiassa.

Movescounttiin saa käyrät ja korkeustietoja voi katsella tietyiltä jaksoilta (esim. suorituksen keskiosa) tai sitten koko suorituksen ajalta.

Cycledrophis
27.11.2010, 12.03
Olette ihan oikeassa eli jos sää ei muutu ja mittaukset tehdään lyhyen ajan sisällä. Tällöin mittaus n ihan ok. Mutta usein tarve on esim 5h pyörälenkille, jolloin jo ilmanpaineen vaihtelut sotkevat koko homman ja datasta tulee roskaa.

Jari

magnuken
27.11.2010, 12.55
Jos pääasiassa fillaroi vakioreittejä niin kannattaa reitin varrelta tallentaa mittariin muutama referenssipiste jonka korkeuden on muista lähteistä selvittänyt. Näin mittari aina kalibroi ilmapuntarinsa tullessaan tällaisen pisteen lähelle. Tämä ominaisuus löytyy ainakin Garminin Edge malleista.

Samuli C
27.11.2010, 13.56
Itselläni on ranteessa tuo Suunto T6d-malli ja vähän olen sen piirtämään korkeuskäyrää seurannut. Tarkaksi sitä ei voi missään nimessä sanoa, lyhyen pyörämatkan jälkeen käydä on piirtynyt vastaamaan maastoa aika hyvin. Pidemmillä matkoilla en sitten tiedä, kun mittarilla menee puoli tuntia tajuta, että olen sisällä.

Cycledrophis
27.11.2010, 17.44
Nokian puhelimiin käyvä Sports Tracker osaa tuon korkeushomman aika hyvin. Laskee sen ilmeisesti GPS:stä, tarkkuudesta ei kyllä ole mitään hajua.

A.A
27.11.2010, 21.48
Olette ihan oikeassa eli jos sää ei muutu ja mittaukset tehdään lyhyen ajan sisällä. Tällöin mittaus n ihan ok. Mutta usein tarve on esim 5h pyörälenkille, jolloin jo ilmanpaineen vaihtelut sotkevat koko homman ja datasta tulee roskaa.

Jari

Polar Pro Trainer 5 ohjelmassa on se virheenkorjauslehti. Siitä lähtökorkeus ja jos treeni loppuu samaan paikkaan niin ruksi kohtaan loppusamaan korkeuteen, tai jotain sinnepäin. Ei se paljoa heitä. Jä mä sentään olen aivan saatananmoinen pilkunnussija.:D

Ohiampuja
28.12.2010, 23.06
Nyt Polarin CS300 mittarissa sekoilee kalorit.

Olen tehnyt saman 19 km hiihtolenkin nyt 6 kertaa. Kaikilla lenkeillä aikaa on mennyt noin 2 tuntia ja lenkkien syke ka:t ovat välillä 134-147 ja maksimit 170 ja 180 välissä.
Ja nyt sitten tänään lenkin kesto vakio 2 tuntia, sykkeet 141 / 163, mutta kalorit vain 621 kcal. Kaikilla muilla lenkeillä kulutus on ollut 1365-1747 kcal.

Mistähän tuollainen muutos voisi johtua, ei kai pelkkä maksimisykkeen ero tuota voi aiheuttaa? Mutta nyt kun muistelee, niin näyttiköhän sykekenttä pelkkää viivaa jossain vaiheessa. Sekkari on kyllä käynyt normaalisti...

Ohiampuja
02.01.2011, 22.25
Pitäisi taas hiukan päivittää sykemittaritietämystä.

Eli hakusessa on siis rannelaite, koska n 30 % kuntoilusta tulee muualta kuin pyörän päältä. Haluttuja ominaisuuksia on harjoituksen tallennus ja fillarointi "mahdollisuus". Polarilla käsittääkseni hyvät tallennusominaisuuden löytyvät RS400 ja RS800 malleista, mutta polkupyöräominaisuuksia ei löydy kuin CS300 ja RS800 malleista. Tuosta CS300:sta ei taas löydy häävejä tallennus-juttuja.

RS800 olisi kyllä oiva, mutta se hinta. :o

Nyt sitten löysin tuollaisen RS300X mallin, onko tuosta foorumilaisilla kokemuksia. Se ei käy suoraan filo-käyttöön, vaan vaatii GPS-podin kaverikseen...
RS300X http://www.polar.fi/fi/tuotteet/kohota_kuntoasi/juoksu_multisport/RS300x
GPS podi http://www.polar.fi/fi/tuotteet/lisatarvikkeet/g1_gps_sensori

BONK
02.01.2011, 23.05
Pitäisi taas hiukan päivittää sykemittaritietämystä.

Eli hakusessa on siis rannelaite, koska n 30 % kuntoilusta tulee muualta kuin pyörän päältä. Haluttuja ominaisuuksia on harjoituksen tallennus ja fillarointi "mahdollisuus". Polarilla käsittääkseni hyvät tallennusominaisuuden löytyvät RS400 ja RS800 malleista, mutta polkupyöräominaisuuksia ei löydy kuin CS300 ja RS800 malleista. Tuosta CS300:sta ei taas löydy häävejä tallennus-juttuja.

RS800 olisi kyllä oiva, mutta se hinta. :o

Nyt sitten löysin tuollaisen RS300X mallin, onko tuosta foorumilaisilla kokemuksia. Se ei käy suoraan filo-käyttöön, vaan vaatii GPS-podin kaverikseen...

Jos Polar ei ole ihan "must", niin suosittelen Garminia - vaikkapa tuo Forerunner 410. Itselläkin oli ennen kaikki Polar/Suunto-vempeleet ja mittareita useampiakin, mutta Garminin (405) hankinnan jälkeen totesin, että enpähän ala enää Polarin kanssa leikkimään. Garmin on pelannut kesät-talvet kuin se kuuluisa junan vessa, eikä tarvitse asennella mitään ylimääräisiä kikkuloita. Käyttö juoksu/hiihto/fillarointi/lumikenkäily/... eli yksi laite sopii jotakuinkin kaikkialle.

Ohiampuja
02.01.2011, 23.17
Jos Polar ei ole ihan "must", niin suosittelen Garminia - vaikkapa tuo Forerunner 410.
Mites tuo latailu? Polarissa tykkään siitä, että se pelaa sen vuoden verran ilman huolehtimisia, mutta Garminin kanssa pitää olla laturipiuhat reisussa mukana. Onhan näitä paristolla toimivia USB-virtalähteitä kyllä olemassa Lapin-reissuja varten, mutta kuitenkin...

BONK
03.01.2011, 00.24
Mites tuo latailu? Polarissa tykkään siitä, että se pelaa sen vuoden verran ilman huolehtimisia, mutta Garminin kanssa pitää olla laturipiuhat reisussa mukana. Onhan näitä paristolla toimivia USB-virtalähteitä kyllä olemassa Lapin-reissuja varten, mutta kuitenkin...

About 8 tuntia tuossa 405:ssa GPS-tallentavaa treeniä kestää akku. Eli meikäläisen normikäyttöön akun kapasiteetti riittää yllin kyllin. Ajallisesti pidemmillä jotoksilla tuo ei tietenkään riitä, jos haluaa jatkuvaa tallennusta ja sama ongelma on tietysti kaikilla rannetietokoneilla.

Markku Silvenius
03.01.2011, 09.29
Ohiampuja, etsi jostain Polarin CS400. Siinä aika huippuominaisuudet edullisesti ja Polarilla on edukas ranneke, millä sen saa käteen kuten rannekellon.

Ohiampuja
03.01.2011, 11.46
Taitaa olla väkisin niin että täydellistä tuotetta ei löydy. Kaikki GPS:ää käyttävät multi-mittarit syövät sähköä melkein samanlailla, on se sitten Garmin tai Polar...

Eli nyt pitäisi tehdä se valinta kumpaa noista arvostaa. Monikäyttöisyyttä vai pitkää "latausväliä". :rolleyes:

Jos ostaisi kunnon mittarin, esim RS400:n ja antasi kännykän hoitaa tuon matkanmittauksen...
http://www.bike-discount.de/shop/k1048/a5671/rs400.html?mfid=51

Cycledrophis
03.01.2011, 11.51
Kännykässä akku ei riitä kuin muutaman tunnin lenkkiin

magnuken
03.01.2011, 12.42
Tuolla Forerunner 310XT vehkeellä pääsee kokemukseni mukaan lähes 20 tunnin käyttöaikaan. Tämä riittää jo hyvin monille ja lisäksi tuossa vehkeessä on hyvä monilajituki. Samoin esim. fillarimittari Edge 500:ssa on liki yhtä pitkä akun kesto, eli 18 tuntia.

timppa_234
03.01.2011, 14.48
Kännykässä akku ei riitä kuin muutaman tunnin lenkkiin

Nuukian akku riittää huomattavasti pitempään, jos lataa kaikki tarvittavat kartat puhelimen muistiin ja disabloi GPRS:n.

SportsTracker sykevyöllä on oikein mainio kapine fillarikäytössä.

marco1
03.01.2011, 15.44
Nuukiaan voi laittaa lisävirtaa ulkoisella paristokotelolla jos lenkki on kovinkin pitkä.

Mutta tietäiskö joku löytyykö jostain Hki:n keskustasta Polarin Wearlink -vyötä pienessä XS - S -koossa? Menen myöhemmin tänään käymään noissa isoimmissa urheilukaupoissa mutta myös vinkit ovat tervetulleita.

Kuutio
03.01.2011, 21.03
Mulla on ollut tämä kyseinen mittari vajaa 3 kk. Ihan hyvä peli, mutta en voi varauksetta suositella. Ainakin itellä on käynyt niin, että podilla kestää välillä tosi kauan löytää sateliitti, vaikka olen ihan taivasalla avoimella paikalla. Välillä mittaa matkat ihan ok, mutta esim. eräällä 10 km hiihtolenkillä mittasi matkaksi alle 6 km (ei ihan osu siihen luvattuun muutaman prosentin virhemarginaaliin). Pari kertaa on tarjoillut sykelukemaksi yli 200, vaikka en ollut tehnyt mitään, enkä ollut minkään häiriötekijän lähellä. Plussaa siitä, että podi on pienehkö ja sen saa laitettua myös repun tai rinkan rintaremmin.

Saahan tuota pakettia ihan kohtuu edullisesti ja varmasti ajaa asiansa, mutta ehkä jotain muuta niin kuin tässä on muissa viesteissä jo ehdoteltukin.

Ohiampuja
04.01.2011, 09.09
Vanha muovinen Polarin lähetinpanta kesti noin 9 vuotta ja nyt tämä tekstiilivyö aloitti renaamisen puolenvuoden käytön jälkeen. Manasin jo tätä taantuvaa kehitystä, kun kuitenkin varmuuden vuoksi vaihdoin siihen pariston.

Nyt se toimii taas hienosti. :)

No niin, kaikki Polarin renaamiset taisi johtua TAAS tuosta lähettimen paristosta. Biltemasta ostettu patteri kesti 2.5 kuukautta. Vaikka joka käytön jälkeen olen napsauttanut lähettimen toisen nepparin auki, että virtapiiri aukeaa. :(

JackOja
04.01.2011, 09.21
...Biltemasta ostettu patteri kesti 2.5 kuukautta...

No eipä yllätä mitenkään :rolleyes:

Hyvä että asia selvisi.

dauppi
04.01.2011, 12.51
Polarin ohjeissa (kuka niitä lukee?) sanotaan nimenomaan ottamaan molemmat nepparit auki ja huuhtomaan sekä lähettimen että vyön vedessä. Välillä vyö kannattaisi myös pestä pesukoneessa. Jos nämä jättää tekemättä hapettaa hiki vähitellen vyön ja lähettimen väliset liitännät eikä virta enää kulje. Itse olen vain pessyt vyön hanan alla vähän saippuaa käyttäen ja vyö toimii edelleen hyvin. Mittarilla taitaa olla ikää kohta neljä vuotta, enkä ole edes paristoa vaihtanut lähettimeen. Käyttö ei tosin ole hirveän aktiivista, koska useimmiten harrastan mieluummin ilman mittareita.

marco1
04.01.2011, 13.01
Mutta tietäiskö joku löytyykö jostain Hki:n keskustasta Polarin Wearlink -vyötä pienessä XS - S -koossa?
Löytyi ihan normaalisti, jostain syystä ennen joulua ei muutamassa paikassa oltu kuultukaan tästä versiosta. Kiireapulaisia vissin...

Ohiampuja
05.01.2011, 22.07
No niin, kaikki Polarin renaamiset taisi johtua TAAS tuosta lähettimen paristosta. :(
Turha toive, on se mittarikauppaan mentävä...

donM
05.01.2011, 23.40
Olen sattumoisin kuullut käyttäjien palautteita Polarin, Suunnon ja Garminin GPS-systeemeistä. Itse olen myös päässyt kokeilemaan fillarikäytössä Suunnon T3C mittaria gepsillä. Laite toimi metsässä noin 3 sekuntia, kunnes pimeni iäksi. Laitteissa oli pakasta vedetyt paristot. Päätelkää siitä. Muutenkaan kommentit eivät ole olleet järin ylistäviä.
Myös Polarin GPS:sta olen kuullut negatiivista juuri tarkkuudesta ja laitteen luotettavuudesta: yhteys satelliittiin on ajoittain onneton, hitaammissa nopeuksissa laite antaa epäluotettavia tietoja ja gepsin paristoa saa vaihtaa tuon tuosta.
Garminista olen kuullut parasta palautetta. Tuntuu olevan suhteellisen luotettava, vaikkakin laitetta saa kuulemma latailla melko usein. Lisäksi Garminit ovat todella rumia kapistuksia esineinä, jos se nyt ketään liikuttaa.
Summa summarum: markkinoilla olisi tilaa jollekin kevyelle, luotettavalle, aurinkoenergialla toimivalle, pienelle, toimivalle, kauniille ja tarkalle GPS-järjestelmälle. Anyone?

TuH
06.01.2011, 00.33
Garminista olen kuullut parasta palautetta. Tuntuu olevan suhteellisen luotettava, vaikkakin laitetta saa kuulemma latailla melko usein. Lisäksi Garminit ovat todella rumia kapistuksia esineinä, jos se nyt ketään liikuttaa.

Garminin sykemittarit ovat kieltämättä melko kolhoja, mutta varsinaiset pyörätietokoneet (Edge 500, 605, 705, 805) ovat sangen asiallisen näköisiä. Ne ovat myös rakenteeltaan jämäkän oloisia, toisin kuin monet muut halvan muoviset pyörämittarit. Eikä lataustarvettakaan kannata liioitella. Jos viikolla ajaa lyhyitä lenkkejä ja viikonloppuna vähän pidempiä, niin siihen nyt mahtuu ehkä yksi latauskerta väliin, eikä aina sitäkään.

TunkkiPuolikas
06.01.2011, 00.36
Garminin sykemittarit ovat kieltämättä melko kolhoja, mutta varsinaiset pyörätietokoneet (Edge 500, 605, 705, 805) ovat sangen asiallisen näköisiä. Ne ovat myös rakenteeltaan jämäkän oloisia, toisin kuin monet muut halvan muoviset pyörämittarit. Eikä lataustarvettakaan kannata liioitella. Jos viikolla ajaa lyhyitä lenkkejä ja viikonloppuna vähän pidempiä, niin siihen nyt mahtuu ehkä yksi latauskerta väliin, eikä aina sitäkään.

Kun sitä tietoa siirtää tietokoneelle, niin latautuu siinä samalla. Ei ole ollut suuri vaiva.

magnuken
06.01.2011, 00.38
Summa summarum: markkinoilla olisi tilaa jollekin kevyelle, luotettavalle, aurinkoenergialla toimivalle, pienelle, toimivalle, kauniille ja tarkalle GPS-järjestelmälle. Anyone?

Itse olen käytttänyt gepsejä ihan sieltä 1990 luvun alusta sen jälkeen kun R. Reagan vapautti Jenkkien Navstar sydeemin siviilikäyttöön ja Garmin toi ne ensimmäiset kuluttajille suunnatut pollaavat laitteet markkinoille. Eli, en voi muuta kuin todeta, että kyllä Garmin on ollut ihan alusta saakka se alan johtotähti, toki unohtamatta Magellan, Atlas, DeLorme ja jokunen muukin.

Jos palataan noihin Garminin "urheilukellovehkeisiin", niin paras akkukesto lienee nykyisin FR 310XT vehkeessä. Siinä akku kestää gepsi päällä noin 20 tuntia. GPS sammutettuna kuukauden pari.

Laitteen kauneus (rumuus) on tietenkin katsojan silmissä, mutta esim. noi hieman toiminnoiltaan rajoitetuimmat Forerunnerit ovat mielestäni jo melko siroja, siis 110 ja 210 rannegepsit:

http://forerunner110gps.com/wp-content/uploads/2010/03/forerunner-110-garmin.jpg

Toki toivomallesi ihannelaitteelle markkinoilla olisi tilaa! Ongelma on vain se, että on erittäin haastavaa pienentää nykyisestään niin virrankulutukseltaan kuin kooltaankin niitä GPS-vastaanotinmoduuleja. Käytännössähän noita GPS-vastaanottimia näissä kuluttajalaitteissa hallitsee nykyään firma CSR SiRFstar vastaanottimineen sekä sitten ammattilaitteissa kova sana on suomalainen Fastrax omine hyvin pitkälle kehitettyine gps-moduuleinen. Mutta nämä ovat siis aivan liian arvokkaita tällaisiin muutaman sadan euron kulutusvehkeisiin!

BONK
06.01.2011, 11.30
Kun sitä tietoa siirtää tietokoneelle, niin latautuu siinä samalla. Ei ole ollut suuri vaiva.

Meillä päin sähkölaitteet ovat myös viime aikoina latautuneet ihan ilman valvontaa ja läsnäoloa, jopa öisin :D

Toki Garminissakin on vielä parannettavaa, mutta tällä hetkellä ei valitettavasti akselilla Suunto/Polar ole tarjota kilpailukykyistä GPS-ratkaisua. Sitten jos puhutaan pelkästä sykemittarista, niin tilanne on toki toinen.

Jhei
06.01.2011, 18.48
Onko kenelläkään käytännön kokemusta Globalsat GH-625M GPS-sykemittarista?

http://www.gpspassion.com/FORUMSEN/topic.asp?TOPIC_ID=109131

Näyttää olevan ainakin hintansa puolesta kilpailukykyinen Garminin laitteille. Näyttäis halvimmillaan löytyvän Suomesta n. 130 eurolla.

Haka
06.01.2011, 22.35
^tuohon yllä kysyttyyn en valitettavasti osaa vastata, sorry

mutta

mitäs porukka käyttää voiteluun sykevyön anturin ja ihon välissä (geeli, vesi, aivolima, jokumuu) ?

Urheilukerraston polyesteri kun imaisee ne pari vesitippaa pois ja syke ei tällöin kuivana tallennu, kunnes puolen tunnin jälkeen kun on jo täys hiki päällä. Geeliä en jaksais ostaa kun lämpimämpinä vuodenaikoina ei tätä ongelmaa ole ollut. Toimiiko joku voide/rasva jota jo valmiiksi löytyis kaapista?

rhubarb
06.01.2011, 22.52
Urheilukerraston polyesteri kun imaisee ne pari vesitippaa pois ja syke ei tällöin kuivana tallennu, kunnes puolen tunnin jälkeen kun on jo täys hiki päällä. Geeliä en jaksais ostaa kun lämpimämpinä vuodenaikoina ei tätä ongelmaa ole ollut. Toimiiko joku voide/rasva jota jo valmiiksi löytyis kaapista?

:seko: Eihän se kerrasto sinne väliin tule? Remmin pitäisi olla sen verran tiivis että pysyy ihoa vasten, joten ihan ekaksi kyllä kannattaisi tarkistaa asettelu jne. Tietysti jos sittenkin on ongelmaa niin sitten ei kai vaihtoehtoa ole.

Haka
06.01.2011, 23.04
Joo, kiristystä vois koittaa. Ei ole kangasta välissä - mikä lie kapillaari-ilmiö kun ekasta tipasta ottaa imuun