PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kysymyksiä välityksistä?

time
03.05.2009, 17.08
Pyörässäni on edessä 39/53 ja takana 12/25 ja halusin vaihtaa etupäässä rattaat 34/50,mutta rattaiden vaihto ei onnistu kuin isomman osalta.
Kysymys kuuluukin että minkä kokoisen takapakan vaihdan saadakseni vastaavat välitykset nykyisillä eturattailla.
Toivottavasti ei ollut liian sekavasti selitetty.Kampia en viitsi alkaa vaihtelemaan ja pakan vaihto tulee halvemmaksi.

TERU
03.05.2009, 17.23
Ei ollut ollenkaan sekavaa. Monikolehtinen pakka on takana?

time
03.05.2009, 17.27
Ei ollut ollenkaan sekavaa. Monikolehtinen pakka on takana?
10 lehtinen

ketju44
03.05.2009, 17.29
En tiedä kuinka paljon sitten tarvitset 34 ratasta? Itsellä on 50/39 ja 12...25 enkä ole muuta tarvinnut. Jos sulla on kymppi takana , niin seuraava pakka on 13...29.

R.A.
03.05.2009, 17.39
28-alkuinen pakka on varmaan paikallaan.

0pa
03.05.2009, 18.00
39/29 ja 34/25 taitaa olla täysin vastaavia

TERU
03.05.2009, 18.02
Eturatas 53 T on melko iso, 53/12 antaa n.9,3 m maksimivälityksen. Pienimmäksi rattaaksi taakse 13 tai jopa 14 saattaisi sopia, joten aivan yhtä hyvin 28 tai 29 T sopisi suurimmaksi takarattaaksi ja silloin 39/53 kampisarja voisi jatkaa. Hyvä pyörähuoltoliike kasaa myös halutunlaisen pakan tosin tietyin rajoituksin.

time
03.05.2009, 18.10
Kiitos vastauksista pitää laittaa ensi viikolla 13/29 taakse ja kokeilla miltä tuntuu.

ellmeri
03.05.2009, 18.17
Kiitos vastauksista pitää laittaa ensi viikolla 13/29 taakse ja kokeilla miltä tuntuu.

Varmaankin keväälle viisas valinta,helpompi heittää tiukempi pakka sitten kun alkaa kulkemaan.

Juskus itekkin pähkäilin näitä asioita ja kasautin velo-sportissa pakkoja.

Tuuma mitoilla silloin pelattiin.;)
Nyt on sentit ja €urot vai miten se oli...:D hmmm täytyy tuumata.

Wilier
03.05.2009, 19.03
Takapakka, jossa on 29, vaatii kyllä keskipitkän takavaihtaja häkin, ainakin Campagnolon ohjeiden mukaan. Campallahan on myös 13-26 -pakka. Jos ison limpun voi vaihtaa 50:ksi, niin sitä suosittelen.

time
03.05.2009, 19.07
Takapakka, jossa on 29, vaatii kyllä keskipitkän takavaihtaja häkin, ainakin Campagnolon ohjeiden mukaan. Campallahan on myös 13-26 -pakka. Jos ison limpun voi vaihtaa 50:ksi, niin sitä suosittelen.
Siinä tapauksessa että vaihtaisin eturattaankin pakan lisäksi,kannattaa jo vaihtaa kammet,kun hintaa ei tule juurikaan enempää.

ketju44
03.05.2009, 19.16
Siinä tapauksessa että vaihtaisin eturattaankin pakan lisäksi,kannattaa jo vaihtaa kammet,kun hintaa ei tule juurikaan enempää.

Hetkonen? Iso eturieska maksaa 30...50e ja takapakka 70...100. Ei kai sillä kampia saa?

Ja heti korjaan : Saa , melkein http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=263

0pa
03.05.2009, 19.29

Kyllä aika moni ajaa ihan lyhyelläkin häkillä ilman suurempia ongelmia. Omaa kokemusta tästä ei kyllä ole.

time
03.05.2009, 19.34
Täytyy varmaan tarkistaa urheilupyörästä vielä toimivuus ja miettiä sitten mitä tehdä,vai tekeekö sitten mitään jos ei helposti onnistu.

higgins
03.05.2009, 21.24
Hetkonen? Iso eturieska maksaa 30...50e ja takapakka 70...100. Ei kai sillä kampia saa?
Ja heti korjaan : Saa , melkein http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=263

Ja ulkomailta saa satasella jo kotipostiin tuotuna kompakteja. Kesäajoon en kyllä 34:sta uudelleen ottaisi, olisiko 36/50 kiva normimaatiepakalla(11/13-25). HIgg

0pa
03.05.2009, 22.55
Ostin juuri kompaktit planet-x:ltä 45e ja sisälsi bb, 13-29 kasetti taitaa olla 39e. Ajattelin molemmat laittaa, niin jaksaa vetää kärryä perässä.

Talisker
04.05.2009, 08.02
Ja ulkomailta saa satasella jo kotipostiin tuotuna kompakteja. Kesäajoon en kyllä 34:sta uudelleen ottaisi, olisiko 36/50 kiva normimaatiepakalla(11/13-25). HIgg
Minulla on nyt toista kesää tuo välitys, 36/50 -11/25.
Toimii hyvin kotosuomessa ja normimäissä ulkomaillakin.
Yli 10%:iin nousuihin kaipaisin jo kevyempääkin.

kontio
04.05.2009, 12.11
Tämä ei ole sitten mainos eikä ilmoitus vaan ystävällinen vinkki: mulla olis 34/50 kampisetti joutilaana... Laita yv jos kiinnostaa. Tampereella siis.

time
04.05.2009, 19.28
Kaikki muut toimii,paitsi isolla eturattaalla ei mene takaa pienimmälle rattaalle.Jos ei säätämällä saa toimimaan niin Kammet sitten vaihtoon ja vanha pakka takaisin.
Kumma kyllä katollaan ollessa kaikki toimii,mutta ei ajossa.Pistin kontio viestiä sulle ja jos hinnoista sovitaan voin ostaa kammet,jos ei saada huomenna säätämällä kuntoon.

ketju44
04.05.2009, 19.32
No ei sen ainakaan noin pitäisi vaikuttaa :seko: Säädät vaan takavaihtajaa.

time
04.05.2009, 19.43
Mutta pitää turvautua osaavampiin ihmisiin.kun ei vaijerin säädöillä tapahtunut mitään ja siksi vien työmatkalla sup:iin uudelleen.

ellmeri
04.05.2009, 20.01
Eihän sitä vaijerista säädetäkkään vaan vaihtajan rajoitus ruuvia,on varmaan siinä ihan hilkulla menemään,puolikierrosta avaa.

znood
04.05.2009, 20.27
sramilta saa kätsyä 28-11 kymppipakkaa
oli cyclossa tuommonen, ihan hyvä pakka jos kaipaa pikkupäähän lisää välejä
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=13073

time
05.05.2009, 12.34
Sain ihan itse pikku kätösillä räpellettyä viimeisenkin vaihteen toimimaan ja toimiikin hienosti:)
Kunhan tästä paranee flunssasta niin pitää lähteä testaamaan mäkisempään maastoon uusia välityksiä.

ketju44
05.05.2009, 20.57
Sain ihan itse pikku kätösillä räpellettyä viimeisenkin vaihteen toimimaan ja toimiikin hienosti:)

Kannattaa opetella pikkusäädöt ja huollot tekemään itse. Ei ole mitään salatiedettä :)

time
06.05.2009, 20.47
Kannattaa opetella pikkusäädöt ja huollot tekemään itse. Ei ole mitään salatiedettä :)
Tarkoitus olisi tosiaan opetella ainakin vaihteiden säädöt,kunhan löydän sopivan opuksen mistä löytyisi vähän ohjeita.

ketju44
06.05.2009, 21.21
Polkupyörän huolto-opas. Löytyy muistaakseni ainakin honkkarista.

vema60
10.05.2009, 08.23
Kaverin maantiepyörään pitäs löytää pienemmäksi eturattaaksi 39 hampainen. Kammet on FSA.n kompaktit 110mm jaolla ja 10 pakalla. Onks kellään kokemusta mistä löytys?

Pekka L
10.05.2009, 09.08
BBB ainakin tekee 39-piikkistä 110 jaolla. Aika moni putka myy tuota merkkiä.

vema60
10.05.2009, 10.05
Käykös myös 9 eturatas? Esim tuolla ei mainita kumpaan sopii.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=35783

vema60
10.05.2009, 10.06
BBB ainakin tekee 39-piikkistä 110 jaolla. Aika moni putka myy tuota merkkiä.
Onko Shimano yhteensopiva myös FSA yhteensopiva?

kontio
10.05.2009, 11.53
youtube on hyviä ja vähemmän hyviä huolto-ohjeita täynnä, pistä hakusanoiksi jotain tyyliin rear mech adjustment tai derailleur adjustment

tuossa on ihan hyvä http://www.youtube.com/watch?v=SkzvfCaIbyQ

Pekka L
10.05.2009, 21.32
Onko Shimano yhteensopiva myös FSA yhteensopiva?

Kyllä.

Käykös myös 9 eturatas? Esim tuolla ei mainita kumpaan sopii.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=35783

Eturattaat on yhteensopivia 7-8-9-10 ketjulle.

Pikkuhukka
11.05.2009, 23.39
Olisi kysymystä jatkoksi tähän ketjuun. Mielessäni on välkkynyt cyclo-crossarini välityksiin kajoaminen, mutta en ole ihan varma, olenko menossa oikeaan suuntaan vai ihan metsään, joten pyytäisinkin neuvojanne.

Nykytilanteessa crossarini välitykset ovat, edessä rattaat 34/50 takana 12-25t kymppipakka. Homman nimi on sellainen että käyttämälläni rengastuksella (37mm leveät kumit) tahtoo polkeminen keskittyä pääosin pienelle eturieskalle (34T), koska 50 hampaisella ajo meinaa olla tällaiselle vätykselle turhan raskasta, ainakaan jos halutaan pyörittää edes hieman sillä tavalla kuin tarkoitus on, eikä runtata hitailla kierroksilla. Suurimpia vaihteita en pysty hyödyntämään juurikaan, pitkiä alamäkiä lukuunottamatta.

Olen ajatellut että saisin noita takapakan vaihteita tehokkaammin käyttöön, jos vaihtaisin eteen 50 hampaisen rattaan tilalle 46-hampaisen (vai olisiko jopa 44T mielestänne parempi valita?) rattaan. Ollaanko tässä nyt menossa ihan ojasta allikkoon? Meneekö välitykset jo liiaksi päällekkäisiksi?

Kampisarja on FSA Gossamer 110BCD pulttijaolla (5 pulttinen). Voinko siis olettaa että esim http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=35783 46-hampainen ratas kävisi yhteen suoraa nykyisten kampien ja tuon 34-hampaisen kanssa? Vai pitääkö molemmat rattaat vaihtaa tietyn kokoisiin.:seko: Käykö noiden kanssa yhteen jonkun toisen valmistajan 110 jaolla olevat rattaat vai ei? Paljon kysymyksiä, toivottavasti saan edes osaan vastauksen palstan asiantuntevilta ihmisiltä!:)

higgins
12.05.2009, 10.42
Homman nimi on sellainen että käyttämälläni rengastuksella (37mm leveät kumit) tahtoo polkeminen keskittyä pääosin pienelle eturieskalle (34T), koska 50 hampaisella ajo meinaa olla tällaiselle vätykselle turhan raskasta, ainakaan jos halutaan pyörittää edes hieman sillä tavalla kuin tarkoitus on, eikä runtata hitailla kierroksilla. Suurimpia vaihteita en pysty hyödyntämään juurikaan, pitkiä alamäkiä lukuunottamatta.

Käytätäkö pikkueturattaalla tosiaan niitä suurimpia paria takaratasta kuinka usein? Poljetko myös talvella?

Itseä vähän tämä 34 edessä ärsyttää, tulee PALJON näitä kaksi klikkausta vasemmalla ja samaan aikaan kaksi klikkausta oikealla jotta vaihteet vaihtuvat loogisesti vain "pykälän" kerrallaan.

Mutta jos se 50 on liian iso, niin hommaa vaan se 48. Itse kyllä pientä ratasta olen tilaamassa 36-38- linjalta, Higg

kontio
12.05.2009, 10.45
Käy FSA vallan mainiosti.
Riippuu siitäkin,mikä takavaihtaja sulla on käytössä. Maantievaihtaja ei yleensä siedä kuin 28 piikkisen ykkösvaihteen. Eli jos (ja tod.näk. kun) on maantievaihtaja takana niin ehdottoman hyvä ratkaisu tuo 44/46 piikkinen. Jos on maastovaihtaja takana, sitten voi miettiä jotain 14-34 pakkaa mutta jos nykyinen 34+12-25 on sopiva käyttöösi niin en näkisi syytä kajota pakkaan,vaikka sinne se 28+ saisikin.

Cycloissa taitaa usein olla joku 13-32 maastovaihtajalla, ja 34/50 maantievaihtajalla.

Isäpapalla tuommoinen 34/50+12?-32 kombinaatio ja sanoi että vois vieläkin pienempi ykkönen olla. Tiedä mitä se tekee, ajaa satulasta vetoja UKK:n nousuun Kaupin hiihtoladulla?? ( ehkä 20m nousua 50m matkalla) =D

Tuo FSA:n eturieska on niin edullinen, että osta pois. Kai se 44 on parempi, mieluummin loppuu välit kesken alamäkeen kuin että jää koko ratas usein käyttämättä...? cyclomiehet some comments?

tle88
12.05.2009, 11.42
Suomen urheilupyörä on hyvä liike, ja sieltä on saanut hyvää palvelua.
Silleen mietin, että viitsinkö laittaa tuota seuraavaa näkyviin:

http://www.velo-motion.com/index.php?cat=c13_Cranksets.html

Tuure

-.-

Joku pisti aiemmin tuon linkin... jos postikulut ovat tosiaan vain kympin, niin
hinnat ovat melko kilpailukykyisiä.

higgins
12.05.2009, 12.49
Isäpapalla tuommoinen 34/50+12?-32 kombinaatio ja sanoi että vois vieläkin pienempi ykkönen olla.
Kai se 44 on parempi, mieluummin loppuu välit kesken alamäkeen kuin että jää koko ratas usein käyttämättä...? cyclomiehet some comments?

Noilla 34/32- väleillä kiipeää jo puuhun. Ja 44 on kyllä liian pieni, 48 hyvä tai jos hirvittää niin 46, Higg

TERU
12.05.2009, 15.03
Kymppipakkoja ei ole toistaiseksi maastokokoa, eli max. 32 tai 34 T ei ole valmiina. Muutoin olen higginsin linjoilla suuremman eturattaan koosta. Mutta onko pienempi sopivan kokoinen? Minä ajan samankaltaisella pyörällä, joka on retkityyliin kesytetty, pienempi eturatas on 36 T. Pidän siitä ja sillä tulee ajetuksi paljon.

kontio
12.05.2009, 16.11
48 hyvä tai jos hirvittää niin 46, Higg

Oma subjektiivinen näkemykseni, ettei kahden hampaan takia kannata alkaa vaihtamaan eturieskaa. 46 sitten vois olla se mun ja higginsin kompromissi =D

lansive
12.05.2009, 16.47
Olen ajatellut että saisin noita takapakan vaihteita tehokkaammin käyttöön, jos vaihtaisin eteen 50 hampaisen rattaan tilalle 46-hampaisen (vai olisiko jopa 44T mielestänne parempi valita?) rattaan. Ollaanko tässä nyt menossa ihan ojasta allikkoon? Meneekö välitykset jo liiaksi päällekkäisiksi?

Minulla on tripla maastokammet edessä, ja niissä on 48-36-26 rattaat. Pienin on varattu peräkärryn vetoa varten, eikä sitä normaaliajossa koskaan tule käytettyä. Noihin olen ollut tyytyväinen kun meikäläisen kunnolla ei vielä isompaa ratasta juuri eteen voi laittaa.

Ai niin, takana on 12-23 ysipakka.

higgins
12.05.2009, 20.44
Oma subjektiivinen näkemykseni, ettei kahden hampaan takia kannata alkaa vaihtamaan eturieskaa. 46 sitten vois olla se mun ja higginsin kompromissi =D

Menkööt. Vaikka itsellä muutos 53>50 oli kyllä melko suuri. Nyt tulee käytettyä pakkaa melko monipuolisesti isorieskalla. Ainut tosiaan mikä ärsyttää on ero 34/50 ja se klikkailun määrä molemmilla vaihtajilla samanaikaisesti jotta jouhea eturatasvaihto onnistuisi, Higg

Pikkuhukka
12.05.2009, 23.03
Riippuu siitäkin,mikä takavaihtaja sulla on käytössä. Maantievaihtaja ei yleensä siedä kuin 28 piikkisen ykkösvaihteen. Eli jos (ja tod.näk. kun) on maantievaihtaja takana niin ehdottoman hyvä ratkaisu tuo 44/46 piikkinen. Jos on maastovaihtaja takana, sitten voi miettiä jotain 14-34 pakkaa mutta jos nykyinen 34+12-25 on sopiva käyttöösi niin en näkisi syytä kajota pakkaan,vaikka sinne se 28+ saisikin.

Cycloissa taitaa usein olla joku 13-32 maastovaihtajalla, ja 34/50 maantievaihtajalla.

Kiitokset kommenteista kaikille! Mukavaa, että neuvoja ja mielipiteitä löytyy. Tosiaankin tilanne on sellainen, että minulle tuo 34 eturatas sopii ihan kivasti. Tasamaalla kasvaneella miehellä on vielä tekemistä jotta saadaan mäkikuninkaan pilkkupaita valloitettua. Eli mäkien nousuja ajatellen tuo 34 on ihan sopiva mielestäni. Takapakkaa en viitsisi vielä vaihtaa, kun tuolla on vielä niin paljon kilometrejä jäljellä ja ainoastaan pienimmät takapään rattaat (eli isoimmat vaihteet) on vähemmällä käytöllä, joten minusta olisi silloin loogista keventää sieltä "yläpäästä" eli eturieskaa kevyemmäksi, jolloin saadaan koko pakka tehokkaampaan käyttöön. Takana tosiaan on maantievaihtaja (Ultegra 10) ja pakka, jotka toimivat hyvin, enkä koe tarpeelliseksi sitä osastoa alkaa sotkemaan.

Tuosta eturattaan koosta täytyy vielä käydä pohdintaa, mutta 46 on vahvoilla. 50-> 48 on mielestäni niin olematon muutos, etten usko sen autuutta tuovan, 44-hampaisesta ei osaa sanoa, onko jo liian iso pudotus. Toki 36&46 olisi oiva yhdistelmä, mutta jollei Viking-lotto tuo helpotusta tilanteeseen, lienee tyydyttävä vain toisen rattaan vaihtoon :D.

itu
13.05.2009, 09.58
Jotenkin minusta edellisen keskustelun perusteella tuntuu, että rattaan koko on useimmilla jonkinmoista arpomista. Omalla kohdalla olen ratkonut asiaa taulukolla, jossa on ratasvaihtoehdot ja ne vertautuvat suoraan nopeuksiin halutuilla kampikierroksilla. Siis esimerkiksi sataa kierrosta kohden nopeus tietyllä vaihteella on X km/h.

Laskukaava on seuraava:

rpm x 60 x eturatas x kehäpituus [m]

Tämän kun murjaisee taulukkolaskentaohjelmaan, saa nopeustaulukon. Esimerkkikaava Exceliin on siten =$C$33*60*C$4*$D$33/($B5*1000), jossa rivillä neljä on eturattaat (22 - 55), pystyrivillä B on takarattaat (10 - 34), C33 = rpm ja D33 = kehäpituus eli kiekon ympärysmitta metreinä. Kertoimet muuttavat nopeuden kilometreiksi tunnissa: rpm * 60 = rph ja kehäpituus * 1000 = km.

Panin dollarit tuohon kaavaan, jotta kaavan voi Excelissä kätevästi kopioida solusta toiseen. Kadenssi ja kehäpituus ovat erillisissä ruuduissa, jotta niitä voi helposti vaihtaa.

Tällä työkalulla olen osannut valita rattaita ja pakkoja erilaisiin käyttötarkoituksiin.

orcatri
13.05.2009, 11.52
http://sheldonbrown.com/gears/

Pikkuhukka
14.05.2009, 11.29

Tätä laskuria itsekin olen koittanut tutkia ja ainakin tämän perusteella tuo haikailemani eturatas-juttu ratkeaisi parempaan päin. Tokihan olisi mukavaa päästä testailemaan erilaisia välityksiä ihan live-tilanteessa, mutta siihen ei valitettavasti ole mahdollisuutta.

Sakari Kyrö
15.05.2009, 17.20
Looginen ei aina välttämättä ole todellisuudessa kevyempi.

Pitkään ajoin kompaktikammilla, 34 pienellä eturattaalla, ja 25 isolla takarattaalla, ja luulin että jalat ei ole tarpeeksi vahvat 39/25 välityksellä ajoon vuoristossa.

Sitten kokeilin nykyistä pyörääni 39/25 minimivälityksellä, ja paluuta ei ole.

Mäet tuntuu, omasta mielestä, yhtä raskailta 34/25 välityksellä kuin 39/25 välityksellä. Suurin ero on että vauhti on pari km/h pienempi.

Jokaisella on se oma rytmi, jolla mäkiä on mukava nousta, ja itselläni ainakin on taipumusta lähes joka mäessä ennemmin tai myöhemmin päätyä sille isolle takarattaalle. Tietyissä mäissä 39/25 ja 53/25 välitys väsyttää jalkoja yhtä paljon, mutta pienellä limpulla matka taittuu noin 16km/h vauhdilla, ja isolla limpulla yli 20km/h vauhtia. Isolla limpulla vastusta toki on enemmän, mutta yllättävän moni mäkee menee hyvin, vaikka sitä itse epäilisikin.

Omasta mielestä korkean kadenssin aiheuttama sykkeiden nopeampi nousu on suorituksen kannalta raskaampaa, kuin polte reisissä isommasta välityksestä.
Seuraan myös orjamaisesti keskinopeuksia, mutta jos pyöräilyä harrastaa puhtaasti nautinnon takia, eikä vauhti ole pääasia, on kompaktikammet paremmat. Sen takia suurin osa keskitason fillareista nykyään onkin vakiona varustettu 34/50 eturattailla.

orcatri
15.05.2009, 21.29
Komppaan edellistä. Tuntuu,että vaikka välitys olisi sama, niin isommilla limpuilla fillari kulkee paremmin. Kokeilkaa vaikka ajaa koko lenkki isommalla eturieskalla (53), niin saatatte oivaltaa.

higgins
15.05.2009, 21.55
Mäet tuntuu, omasta mielestä, yhtä raskailta 34/25 välityksellä kuin 39/25 välityksellä. Suurin ero on että vauhti on pari km/h pienempi.

Asiaa! Kaikkein hassuimman näköistä on tiuhalla kadenssilla ei- niin - jyrkkään ylämäkeen pikkuetusella polkevat maasturikuskin. Ja minä runttaan heittämällä ohi, ja minun tuntevat tietävät, että se ei ole hirveän nopeaa...
Eli ylämäkeen mennessä kannattaa pari asiaa muistaa:
1. EI kannata jo tasaisella ennen mäkeä sitä pienintä mahdollista vaihdetta laittaa.
2. Kadenssi ei ole tarvis olla koko mäen matkaa yli 100;)
3. Saa nousta putkellekkin jossain vaiheessa mäkeä, ei tarvitse tikuttaa...

Paraskin puhuja 34/50- rattaillaan (Funtsaa josko ostaisi 36- vai 38- eturattaan. se talvi mietityttää, muuten ilman muuta 38) , Higg

Pikkuhukka
18.05.2009, 13.17

Pitkään ajoin kompaktikammilla, 34 pienellä eturattaalla, ja 25 isolla takarattaalla, ja luulin että jalat ei ole tarpeeksi vahvat 39/25 välityksellä ajoon vuoristossa.

Sitten kokeilin nykyistä pyörääni 39/25 minimivälityksellä, ja paluuta ei ole.

Jokaisella on se oma rytmi, jolla mäkiä on mukava nousta, ja itselläni ainakin on taipumusta lähes joka mäessä ennemmin tai myöhemmin päätyä sille isolle takarattaalle. Tietyissä mäissä 39/25 ja 53/25 välitys väsyttää jalkoja yhtä paljon, mutta pienellä limpulla matka taittuu noin 16km/h vauhdilla, ja isolla limpulla yli 20km/h vauhtia. Isolla limpulla vastusta toki on enemmän, mutta yllättävän moni mäkee menee hyvin, vaikka sitä itse epäilisikin.

Omasta mielestä korkean kadenssin aiheuttama sykkeiden nopeampi nousu on suorituksen kannalta raskaampaa, kuin polte reisissä isommasta välityksestä.
Seuraan myös orjamaisesti keskinopeuksia, mutta jos pyöräilyä harrastaa puhtaasti nautinnon takia, eikä vauhti ole pääasia, on kompaktikammet paremmat. Sen takia suurin osa keskitason fillareista nykyään onkin vakiona varustettu 34/50 eturattailla.

Tämä ajautui nyt vähän eri ladulle kuin tarkoitin, sillä mitään ongelmaa mäen nousussa etenkään tuon 34-hampaisen kanssa ei ole, vaan lähinnä se, ettei minun tule tuolla cyclo-crossarilla ajettua niin lujaa että 50/12 välitykselle olisi yhtään mitään käyttöä, korkeintaan jossain sikapitkässä alamäessä, jonka kyllä pääsisi alas polkemattakin.:rolleyes:
Ja kun en kilpaa aja, noilla huippunopeuksilla eikä keskinopeuksilla ole suurempaa vaikutusta elämääni, niillä ei oikein edes kotona voi kehuskella... Ja kuten yritin ilmaista jo ekassa aiheen viestissäni niin tuo voimalla runttaaminen ei kiinnosta, osaksi vasemman polven takia joka tapaa kipeytyä väkisin runtatessa (vanha vamma joka muistuttaa olemassa olostaan yli kohtuuden rasitettaessa).
Mielestäni siinä taas ei ole erityisesti mitään järkeä, että 3-suurinta välitystä on täysin vailla käyttöä sen takia, että ei ole muodikasta vaihtaa etuvälitystä pienemmäksi. Voin tietty olla väärässä, mutta luulen ettei tuo alle neljänkympin sijoitus uuteen eturattaaseen välttämättä kauheasti kaivelisi vaikkei se minusta "kylän kovinta kyklokrossarikuskia" tekisi.;)

Ilman herneitä ja palkoja...

ketju44
18.05.2009, 14.47
Mielestäni siinä taas ei ole erityisesti mitään järkeä, että 3-suurinta välitystä on täysin vailla käyttöä sen takia, että ei ole muodikasta vaihtaa etuvälitystä pienemmäksi. .....

Ilman herneitä ja palkoja...

Vaihda limppu sellaiseksi , kun uskot itsellä olevan tarvis. Itse hinkkasin 53 eturattaalla yli 14v , kun prokuskit ajaa kans :D. Toinen moka oli yrittää viimeiset 3v ajella 90...100 kampikierroksilla ; Ei vaan pysty :( . Siinä 80 kierokset ja voimaa sopivasti ;) Niillä välityksillä ajan minkä ajan ( Ja suzukilla loput )).

Ohiampuja
18.05.2009, 15.27
Juu, tämä välitysten kasaaminen on muutakin kuin pelkää hammasmatematiikkaa. Maantiepyörässä minulla on 39 / 50 eturattaat ja crossarissa 36 / 46 rattaat.
Käytännössä ero ei ole kovin suuri, välillä tuntuu että maantiepyörässä olisi jopa kevyemmät välitykset kuin crossarissa...

di luca
18.05.2009, 17.12
Allekirjoitan edellisen, muuten samat välykset, paitsi crossi 34/46.

Relg
18.05.2009, 22.30
Onkohan tyhmä kysymys, mutta. Avopuolison perus 3vaihteiseen Tunturiin tarvittaisiin isommat välitykset, kuulemma 3 vaihteella jo 25km/h nopeudessa pyörii jalat liian lujaa eli isompaa ratasta eteen vai mikä avuksi? Ja tuleeko mitä esteitä murheita matkaan jos tällaista alkaa tekemään, kerokaahan viisaammat?

lansive
18.05.2009, 22.42
Onkohan tyhmä kysymys, mutta. Avopuolison perus 3vaihteiseen Tunturiin tarvittaisiin isommat välitykset, kuulemma 3 vaihteella jo 25km/h nopeudessa pyörii jalat liian lujaa eli isompaa ratasta eteen vai mikä avuksi? Ja tuleeko mitä esteitä murheita matkaan jos tällaista alkaa tekemään, kerokaahan viisaammat?

Ei kun pienempi taakse. Se ratas irtoaa sieltä yhden rengasokan irroittamalla. Junioirin 3-vaihteiseen kun vaihdoin uuden takarattaan niin se maksoi ruhtinaalliset 7 euroa paikallisessa pyöräkaupassa.

Eturattaan vaihto on varmasti hankalampi ja kalliimpi.

mjh78
18.05.2009, 23.28
..kuulemma 3 vaihteella jo 25km/h nopeudessa pyörii jalat liian lujaa..

Hommatkaa ny ihmeessä emännälle uus pyörä jos se noin kovaa menee mummotunturilla ;)

Pekka L
19.05.2009, 06.26
Junioirin 3-vaihteiseen kun vaihdoin uuden takarattaan niin se maksoi ruhtinaalliset 7 euroa paikallisessa pyöräkaupassa.

Kirjaimellisesti. Just juttelin työkaverin kanssa, oli tehnyt saman tempun omaan pyörään. 3€ maksoi ratas, joka on ns. käypä hinta. Saman maksoin taannoin itsekin. Saa sillä erotuksella vaikka 5 litraa maitoa, se on hyvää palautusjuomaa:D
Mutta pikkusälässä ei niin huomaa vaikka pyytäisi yli kaksinkertaista hintaa.

Relg
19.05.2009, 08.44
Hommatkaa ny ihmeessä emännälle uus pyörä jos se noin kovaa menee mummotunturilla ;)

Tänä keväänä vasta uusi perus Tunturi sille ostettiin, yritin ehdotella jos hieman enemmän vaihteita olisi ollut mutta sanoi ettei tarvii. Antaa nyt tän kesän polkea tuolla pelilla jos sitten seuraavaksi kesäksi vähän erityylistä fillaria..

Mutta kiitos taas nopeista vastauksista kaikille. :)

lansive
19.05.2009, 09.38
Kirjaimellisesti. Just juttelin työkaverin kanssa, oli tehnyt saman tempun omaan pyörään. 3€ maksoi ratas, joka on ns. käypä hinta. Saman maksoin taannoin itsekin. Saa sillä erotuksella vaikka 5 litraa maitoa, se on hyvää palautusjuomaa:D
Mutta pikkusälässä ei niin huomaa vaikka pyytäisi yli kaksinkertaista hintaa.

OT: Montako kilometriä ajat autolla kymmenen senttiä halvemman kahvipaketin takia?:rolleyes:

Pekka L
19.05.2009, 12.32
En metriäkään, mutta pointti oli että kyseisessä puljussa on katteet ns. kohdallaan.

Santraginus
11.06.2009, 14.24
..ettei minun tule tuolla cyclo-crossarilla ajettua niin lujaa että 50/12 välitykselle olisi yhtään mitään käyttöä, korkeintaan jossain sikapitkässä alamäessä, jonka kyllä pääsisi alas polkemattakin.:rolleyes:..
Mielestäni siinä taas ei ole erityisesti mitään järkeä, että 3-suurinta välitystä on täysin vailla käyttöä sen takia, että ei ole muodikasta vaihtaa etuvälitystä pienemmäksi. ...

Löysin viimeinkin tämän oikean viestiketjun :). Pikkuhukka ei olisi voinut asiaansa juuri paremmin esittää: näkemykseni myötäilee edellä esitettyä.

Sain tänään näppeihini FSA Pro 46T eturattaan. Jahka muitten kiireitteni jälkeen saan rattaan vaihdettua cc-fillariini, jää nähtäväksi, kuinka paljon etukäteislaskelmani välityksista menivät metsään / osuivat kohdalleen :D.

Mahdollisesti pienemmän eturattaan voisi vaihtaa 34-->36T, mutta mahtaako moisella kokoerolla olla juurikaan merkitystä, tuskin.

MarkC
03.07.2009, 15.34
Moi. Mul on Sramin rival compacti kammet eli 50/34. tarkotus ois vaihtaa ainaki toi pikku ratas isompaan 36 tai 39, Sehän pitäisi onnistua? Mutta tota isompaa 50 --> 53 ei tiesti voi vaihtaa kuin koko kampi satsilla? oonko oikeassa? Entä nuo campagnolo rattaiden yhteensopivuus Sramin kans.. eikös Shimano/Sram ole kuin yhtä ja sitte campa rattaat erikseen?

Ohiampuja
03.07.2009, 15.50
Kyllä compactiin ison limpunkin pystyy vaihtamaan. Tässä FSA:n setti Bike24 sivuilta. 52 näyttää olevan suurin...
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=8354;group=16 ;page=1;pid=122;menuid1=4;menuid2=0;mid=0;pgc=435

MarkC
03.07.2009, 16.20
Oikeassa olet. 52/36 on kai isointa mitä 110mm kampiin saa kiinni. Sramilta löytyy myös nuo rattaat erikseen myynnistä.

MarkC
04.07.2009, 08.59
Osaisko joku valaista käykö rivalin kampiin redin rattaat? eihän siinä pitäis olla mitään ongelmaa. Noilla Red/force/Rival rattailla vain ei ole käytännössä mitään hintaeroa siis 110 compatki kampiin vaihtaisin tuon 34-->36.

M.H.
09.07.2009, 10.32
Minulla on nyt toista kesää tuo välitys, 36/50 -11/25.
Toimii hyvin kotosuomessa ja normimäissä ulkomaillakin.
Yli 10%:iin nousuihin kaipaisin jo kevyempääkin.
Mulla on pohdinnassa, että uskaltaisiko vaihtaa tuohon 11/25 kun nyt on 11/32 ja edessä 36/50. Onkohan tuossa liian iso harppaus? Tai ehkäpä 11/28? Te, jotka olette tehneet ko operaation, niin laittakaahan kokemuksia pakkojen erosta, kiitos.

Nykyisellä pakalla pikkurattaat on kahden välein. Kun vaihtaa, niin kampikierrokset nousee/laskee liikaa, ja vauhti/rytmi kärsii. Tuo on alkanut jopa vähän vaivaamaan.

di luca
09.07.2009, 10.55
Moi. Mul on Sramin rival compacti kammet eli 50/34. tarkotus ois vaihtaa ainaki toi pikku ratas isompaan 36 tai 39, Sehän pitäisi onnistua? Mutta tota isompaa 50 --> 53 ei tiesti voi vaihtaa kuin koko kampi satsilla? oonko oikeassa? Entä nuo campagnolo rattaiden yhteensopivuus Sramin kans.. eikös Shimano/Sram ole kuin yhtä ja sitte campa rattaat erikseen?

Kyllä 110mm jakoon pitäis löytyä 39 mm rattaita. Ja 52 myös löytyy ja käy. Kaikkiaan tuo kompakti on monipuolisuutensa vuoksi parempi satsi tavan polkijalle. Kovalla voimalla varmaan kuitenkin pienempi jako ei ole yhtä tukeva isoilla rattailla.

A R:nen
09.07.2009, 11.06
TA tekee 110 mm rattaita 61T (ja pienempiä rattaita 46T/40T) saakka.

Santraginus
09.07.2009, 11.06
..Mahdollisesti pienemmän eturattaan voisi vaihtaa 34-->36T, mutta mahtaako moisella kokoerolla olla juurikaan merkitystä, tuskin.

Välitys = keskiöhammasluku / takahammasluku

Hahmottelin välitysten muutosta, kun eturattaat ovat nyt 34/46.
Takana 12-13-14-15-16-17-19-21-24-27.

34T: 2,8 2,6 2,4 2,3 2,1 2,0 1,8 1,6 1,4 1,3
36T: 3,0 2,8 2,6 2,4 2,3 2,1 1,9 1,7 1,5 1,3
38T: 3,2 2,9 2,7 2,5 2,4 2,2 2,0 1,8 1,6 1,4

46T: 3,8 3,5 3,3 3,1 2,9 2,7 2,4 2,2 1,9 1,7

Osa 34-->36 muutoksista katosi pyöristysvirheeseen...

Nopeudet 90 1/min kadenssilla (172,5mm; 28-622mm)
34T: 32,7 30,2 28,0 26,1 24,5 23,1 20,6 18,7 16,3 14,5
36T: 34,6 31,9 29,7 27,7 25,9 24,4 21,8 19,8 17,3 15,4
38T: 36,5 33,7 31,3 29,2 27,4 25,8 23,1 20,9 18,3 16,2

46T: 44,2 40,8 37,9 35,4 33,2 31,2 27,9 25,3 22,1 19,6

Näyttää tosiaan siltä, ettei pikkueturattaan muutos 34T-->36T ole ehkä järkevää. Pitäisi sitten melkeinpä laittaa 38T. Siitäpä herääkin kysymys, onko sitten enää mielekästä käyttää 46T isompaa eturatasta...

Parempi varmaankin pysytellä nykyisissä, tai sitten joskus tulevaisuudessa, jos "koneen" vääntöarvot sattuisivat paranemaan, vaihtaa 38/50T eturattaat. Toivossa on hyvä elää, muttei Toivon kanssa, sanoi lapamato :D.

Tuomo-boy
05.06.2013, 10.07
Nyt ollaan peruskysymysten äärellä, kun olisi tarpeen saada uusi kymppipakka asennettua käytettynä ostetulle vanteelle. Vanteista on toistaiseksi vain kuva:
https://lh6.googleusercontent.com/-ZgG8cIS5x1I/Ua7gnDW7NdI/AAAAAAAAAAs/hx-46J9nvx0/s126/Fulcrum%2520Race%25207.jpg

Kysynkin siis, mitkä työkalut ja osat on tarpeelliset saadakseni pyörän ajoon näillä kaluilla?

Pyörä on Rossano Cross, vanhat kiekot jää vaihtovehkeiksi, joten pikalinkut uusille kiekoille varmaan kuuluu ostoslistaan. Entäs rataspakan lukkorengas, tuleekohan sellaista pakan mukana? Menisiköhän se tavoitekireyksiin ilman momenttiavainta... Lukkorengas tietty tarvitsee oman hylsynsä jokatapauksessa.

Onko muita osia jotka voisi puuttua?
Entäs pakan ja vanteen keskiön käsittely, kannattaako uudelle pakalle antaa tärpättikylpy tms vai meneekö suoraan ajoon? Annanko painepesurilla vettä laakereille? :) No se jääköön tekemättä.