PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kiekot cyclocrossariin

luonto
25.04.2009, 19.10
Jesh, eli tarvetta olisi uusille kiekoille. Nykyiset ovat surkeat, takana Alexrims Ace18 ja edessä Sunrims MZ14. Pinnoja iha v***sti en jaksa edes laskea, varmaan ainakin 32 :-D

Pyörää käytän työmatkoihin ja yleiseen urbaanirullailuun, tykiteltyäkin tulee ja vähän hypittä kanttareita yms. Vähän käyn myös maastossa. Pyörä siis Kona Jake 2006.

Vaatimukset:
- Kestävät
- Kevyet
- Tyylikkään mustat
- Järkevän hintaiset

...Eli perussettiä. Mutta pointti on ettei mitään maantie- tai yyberkilpakiekkoja, koska tulevat jokapäiväiseen käyttöön.

Mietin Mavicin Speedcityjä... Onko kokemuksia? Olen nähnyt myös Mavic Open Pro:ta cc-fillareissa, mutta mahtaako kestää? Painan ~90kg ja joskus myös kantamuksia mukana.

Kiitos jo etukäteen!!

znood
25.04.2009, 19.13
Mavicin aksiumit.. Halvat, kestävät ja ihan toimivat.

luonto
25.04.2009, 19.31
"Use only on a road bike. Any other use (such as on a tandem, cyclo-cross bike, or off-road use...) is strongly inadvisable, is the sole responsibility of the user and voids the Mavic warranty. " :-D

Mahtaako kestää noi tosiaan vähän raffimpaa urbaaniajoa ison miehen alla?

di luca
25.04.2009, 20.26
Mulla on ollu tosi hyvät, kuten myös vanhat cxp21:set. Mut painoo mul on 67 kg. Mut moni on Aksiumeja kehunu täälläkin.

delfin
25.04.2009, 21.59
pisteet aksiumeille ite 90 kiloo ja huoleton ajotyyli

china
25.04.2009, 22.14
Joo, Aksiumit on hintaansa nähden tosi hyvät kiekot.

lindeju
26.04.2009, 01.28
Aksiumit ovat ihan soivat pelit, kuten myös Shimanon WH-RS20:et jotka ovat vielä kevyemmät ja halvemmatkin.

Muoks: no joo, en ole ihan varma noiden Shimanoiden soveltuvuudesta kanttarihyppelyyn tms. koska pinnoja on aika vähän.

pacman
27.04.2009, 07.19
Kyllä Open Prot tuon painoisen alla kestää. Tosin itse laittaisin taakse CPX33 ja pinnoja kiekkoon vähintään 32. Mieluummin 36.

Speedgoat
18.03.2011, 13.54
Kierrätetäänpä vanhaa otsikkoa....

Olen ostamassa CC-fillaria ja päätymässä kaiketi Cannondalen CAADX 105:een. Ainoa valittamisen aihe nettireviewssa tuntuu olevan kiekot. Pikkuisen heikko speksi ja vähän kovan sorttiset.

Hubs
Front: Formula RB51, Rear: Formula RB52 (157/377g)

Rims
Maddux DRX 6000, 32-hole (495 g)

joista nopeasti laskeskellen päädytään painoihin 910/1130, eli tuossa olisi varaa myös keventämiseen. Mikä vannejarrullinen kiekkosatsi olisi a) kevyempi b) mukavampi? Painoa kuskilla on 85 kg ja kiekot tulevat sekalaiseen käyttöön 70% maantie 20% soratie/ulkoilutie 10% polut. Painotus kestävyydessä keveyden ohi. Foorumia selaillessa on tullut vastaan Mavicin Aksiumit, Fulcrum Racing xc5, mitä muuta olisi?

Janu
18.03.2011, 18.28
Miulla on maantiefilossa Mavicin Ksyrium Elitet ja vaikkei sillä nyt tuu varsinaisesti yritettyä mitään rankempaa paukutusta, päinvastoin, mutta muutaman kerran on meinannu hampaat pudota suusta, kerran tärähti niin, että kuski pomppasi ilmaan ja kaatui stongan yli katuun. Kiekot eivät ole olleet moksiskaan. Laittaisin ainakin itse ihan huoletta syslorossariin jos vaan muuten passaavat.

Isä nitro
07.04.2011, 13.21
Tämä ketju on aloitettu joskus vuonna 2007 ja ihan samaa päivitystä kaipailen cyclokrossiini Speedgoatin vanavedessä korostaen minäkin kestävyyttä. Metsään ja maantielle on omat kiekkonsa, mutta nyt etsin perusperuskiekkoa työmatkoihin ja rennompaan menoon.

Aksiumeja on täällä kehuttu, ja omani olen jo ajanut käytännössä loppuun. Eipä näistä ole keneltäkään mitään negatiivista kuullut ja tyytyväinen olen ollut minäkin, mutta nyt haluan vaihtelun vuoksi kokeilla toista merkkiä. Tällä kertaa haluaisin myös ihan perinteiset irtokuulalaakerit. Pidän pyörieni huoltamisesta, ja periaatteeni mukaisesti kaikki on voitava avata ja sen jälkeen kasata... eli ilmeisesti tällaista tavaraa löytyy Shimanolta (esim. WH-RS20t)? Nämäkin joku taisi mainita. Entä mitä mieltä ollaan 5/7 Fulcrumeista tai Campan halvimman pään renkaista (kuten Khamsin)? Ja huomasinkin juuri, että kummaltakin firmalta (Campa ja Fulcrum) löytyy cc-käyttöön omat vanteensa. No, 200 euroa voisi olla settibudjetin kattona.

Ohiampuja
07.04.2011, 13.42
Mites Shimpan RS30?

http://www.bike-discount.de/shop/k632/a46820/wh-rs30-wheel-set.html?mfid=43

Jazman
07.04.2011, 14.11
Omat Aksiumit ovat kestäneet hyvin jopa parit kisat ja kuskilla on talvivarustuksessa lähes 100kg painoa. Crossariin oikein hyvä valinta.

Ei nekään tosin kaikkea kestä... täysistä vauhdeista kun ajaa tolppaa päin, niin saa etuvanteen katki. Nim. kokemusta on.

di luca
07.04.2011, 14.19
Eastonilla on myös hyviä kiekkoja edukkaasti, mutta en tiiä millaiset laakerit niissä on.

mantis
07.04.2011, 15.13
Mä sanoisin että jos itse kasaa niin laittamalla cpx33+comp+record/dura ei voi kauheasti mennä pieleen. Kaikista kolmesta löytyy kokemusta, ei tosin samassa paketissa.

Mulla on fixissä noi cpx33 kehät, comppien kanssa ja ne on ainakin saanu pyöräpoolossa sun muussa semmoista rääkkiä mitä normi kiekot ei koskaan nää. Hyvin on kestäny, tosin pari pinnaa on vähän vääntynyt kun niitä on hakattu täysii mailan kanssa ;)

TuH
07.04.2011, 15.47
Jos tehdaskiekot olla pitää, niin Fulcrum on lanseerannut Fulcrum Racing -sarjan kiekoistaan erityisiä CX-malleja:

http://www.fulcrumwheels.com/jspfulcrum/productsdetail.jsp?productid=38&varid=60&lang=en&world=road

Kemmi
07.04.2011, 16.02
Omat Aksiumit ovat kestäneet hyvin jopa parit kisat ja kuskilla on talvivarustuksessa lähes 100kg painoa. Crossariin oikein hyvä valinta.

Ei nekään tosin kaikkea kestä... täysistä vauhdeista kun ajaa tolppaa päin, niin saa etuvanteen katki. Nim. kokemusta on.

Noi on vaan sellaset, että heti jos ajaa muualla kuin asvaltilla niin saa olla oikomassa vannetta.

Heikki Vierelä
07.04.2011, 17.19
Mulla aksiumit kesti ihan hyvin, painoa sata, ajelin niin maantietä kuin hiekkatietä. Tarrat pois vaan niin tulee stealthit.

Popper
14.04.2011, 13.03
Millaisia renkaita/paineita pidätte krossareidenne aksiumeissa, kun noin hyvin kestävät isommankin polkijan alla, ja maastossakin? Saako pitää kapeampaa kumia ja pumpata kovaksi?

Itse ajan pääasiassa maanteillä, mutta maastoonkin tulee välillä poikettua, enkä ehkä riittävästi huomioi aina kanttareitakaan. Nykyinen takakiekko (Alex AKX R2.0) on pariin kertaan rihdattu, ja tuntuu menevän helpommin ja helpommin kieroksi, eli uuteen vaihto taitaa olla edessä. Aksium olisi mielessä minullakin :)

Ski
14.04.2011, 14.55
kellään näitä ?
http://www.bike24.net/1.php?content=8;product=6904;menu=1000,4,123,30

JackOja
14.04.2011, 15.05
↑ noi on Tricross Compin ensiasennuskiekot ilman "SL"-merkintää, DT Comp-pinnoilla. ~Parisataa grammaa kevyemmät nuo SL:t.

Ei ole pahaa sanottavaa, pysyneet suorana vaikka ovat saaneet kovaakin käsittelyä. Vapaaratas on meluisa - raksuttaa kunnolla, mikä on mulle ainakin plussaa. Pikalinkut on laadukkaan oloiset.

Et sää noita saa sitten tuolta ostettua kylläkään, mutta ~samaan hintaanhan noi saa kotimaastakin.

Kiovan Dynamo
14.04.2011, 15.07
Millaisia renkaita/paineita pidätte krossareidenne aksiumeissa, kun noin hyvin kestävät isommankin polkijan alla, ja maastossakin? Saako pitää kapeampaa kumia ja pumpata kovaksi?

80kg / 35mm / 4bar. Noilla spekseillä Aksiumit kestivät ihan mitä vaan. Olivat vaan tarpeettoman järeät muuten noin heppoiseen pyörään.

Jos nyt pitäisi lähteä tekemään kiekkoja krossikäyttöön, niin varmaankin se olisi tuolla mantiksen reseptillä aika pitkälti. Ehkä laittaisin kuitenkin navoiksi jotain maastossakin hyväksi havaittua... ;)

Hääppönen
14.04.2011, 16.11
Saisiko joltain osaajalta reseptiä levarillisiin cc-kiekkoihin (Avid, kuudella pultilla, 160mm levyt (jos tällä nyt on mitään merkitystä)). Kevyet, kestävät kiekot. Kesäajeluun sadekeleille maantielle (tarkoitus laittaa 23-28mm renkaat). Kuskin paino <85. Eli täydellinen ostoslista osista. Tarkoitus kasata itse. Toki tietysti, jos edukasta löytyy valmiina kiekkoina, sekin käy.

pipa39
14.04.2011, 23.14
Aksiumit ovat ihan soivat pelit, kuten myös Shimanon WH-RS20:et jotka ovat vielä kevyemmät ja halvemmatkin.

Muoks: no joo, en ole ihan varma noiden Shimanoiden soveltuvuudesta kanttarihyppelyyn tms. koska pinnoja on aika vähän.

Tietämättömänä kysyn shimanon RS 10 :stä...
Onko nuo kestävät ja mihin painorajaan suunnilleen.
Uudessa JTS:ssa ovat nuo vakiona.

Popper
15.04.2011, 00.12
80kg / 35mm / 4bar. Noilla spekseillä Aksiumit kestivät ihan mitä vaan.

Hmm.. Aikalailla leveiltä ja löysiltä vaikuttavat ;) Kun tosiaan ajan lähes pelkästään maantietä, ja tottunut maantiekumeihin ja -paineisiin. Ei ilmeisesti ihme, että rihtauksen tarve on lisääntynyt nykyisessä takakiekossa, kun olen aika huoletta päästellyt työmatkan soraosuudenkin lähes 8 barin paineilla.

Ei vain millään viitsisi vaihtaa maastompaa rengasta ja alentaa painetta puoleen, kun sorapolkua on 300 m 13 kilometrin matkasta. Koko maantieosuus hidastuisi huomattavasti.

OJ
15.04.2011, 05.39
Hmm.. Aikalailla leveiltä ja löysiltä vaikuttavat ;) Kun tosiaan ajan lähes pelkästään maantietä, ja tottunut maantiekumeihin ja -paineisiin. Ei ilmeisesti ihme, että rihtauksen tarve on lisääntynyt nykyisessä takakiekossa, kun olen aika huoletta päästellyt työmatkan soraosuudenkin lähes 8 barin paineilla.

Ei vain millään viitsisi vaihtaa maastompaa rengasta ja alentaa painetta puoleen, kun sorapolkua on 300 m 13 kilometrin matkasta. Koko maantieosuus hidastuisi huomattavasti.
Ei taida olla toi hiekkatieosuus mikä kiekot kakkii. Mulla on suunnitelmissa ajaa sunnuntaina noin 90 km pelkkää hiekkatietä ja saa luvan mennä taas tänäkin vuonna 26 millisillä maantiekumeilla.

Cyclocrossariin tuubikiekot tai noi DT/DA/Record/Open Pro/Comp kiekot.

Rossifumi
24.04.2011, 11.47
Hei! Laitetaas tähän jatkoksi aloittelijan kysymyksiä.
Ajatuksena olisi siis hankkia omaan Nishiki Cross Roadiin maantie käyttöön uudet kiekot ja siirtää vanhat leveämmällä kumilla hiekkateille yms. käyttöön.

Mitähän kaikkea tarvitsisin, että kiekkojen vaihto onnistuisi ilman suurempia säätämisiä?

Hankintalista siis ainakin: Kiekot, jarrulevyt ja takapakka. Tarvitaanko vielä jotain muuta? Asettuuko takapakka automaattisesti samalle kohdalle alkuperäisen kanssa, ettei vaihtajaa tarvitse kiekon vaihdon yhteydessä säätää?
Mitens jarrulevyjen kiinnitys kiekkoihin?
Muita mahdollisia yhteensopivuus ongelmia?

Kiitoksia kaikille, jotka jaksavat meitä aloittelijoita auttaa. ;)

UKK
25.07.2011, 15.56
Hei! Laitetaas tähän jatkoksi aloittelijan kysymyksiä.
Ajatuksena olisi siis hankkia omaan Nishiki Cross Roadiin maantie käyttöön uudet kiekot ja siirtää vanhat leveämmällä kumilla hiekkateille yms. käyttöön.

Mitähän kaikkea tarvitsisin, että kiekkojen vaihto onnistuisi ilman suurempia säätämisiä?

Hankintalista siis ainakin: Kiekot, jarrulevyt ja takapakka. Tarvitaanko vielä jotain muuta? Asettuuko takapakka automaattisesti samalle kohdalle alkuperäisen kanssa, ettei vaihtajaa tarvitse kiekon vaihdon yhteydessä säätää?
Mitens jarrulevyjen kiinnitys kiekkoihin?
Muita mahdollisia yhteensopivuus ongelmia?

Kiitoksia kaikille, jotka jaksavat meitä aloittelijoita auttaa. ;)

Tällaista on keväällä kysytty, mutta keskustelu on hiljentynyt. Samoja asioita pohdin, joten nostan tämän ylös. Haullakaan en vastauksia löytänyt.

Workunit
08.09.2011, 23.07
Hyödynnän tätä samaa ketjua avaamatta uutta ketjua samoille kysymyksille. Käytin foorumin hakua, mutten löytänyt vastausta cx kiekoista.
Kuskin paino n.70kiloa, käyttötarkoitus rospuuttokelit, työmatkat asvalttia, jonkun verran hiekkateille syksyllä ja mahdollisesti crossailun rymistelyä. Yksillä kiekoilla ajattelin pärjätä, koska maantieajoon on toinen fillari.

Hankinnassa maksimissaan 200euron kiekot cycloon entisen takakiekon annettua periksi ilmeisesti navan huoltomattomuuden johdosta ja pahimmoilleen missasin juuri päättyneet alet. Katselin nopeasti tietämieni helsinkiläisten puotien sivuja ja näyttäisi olevan ei-oota tai tässä hintaluokassa n. 20-40% kalliimmat hinnat, esim. Aksiumit n.70-90euroa kalliimmat.

Listalla on seuraavat parit ja kaikki ovat siis alle 200e ja järjestys halvimmasta kalleimpaan. Lähinnä kokemuksia noista CX malleista, ei näyttänyt haulla löytyvän.
Campagnolo Khamisin CX (140e)
Fulcrum racing 7cx (149e)
Mavic aksium (165e)
Campagnolo Vento Reaction CX (179e)
Fulcrum racing cx 5 (199e)

Aksiumia on kehuttu paljon ja siitä on saanut lukea pelkkää hyvää. lähinnä se, että onko esim. tuo vento cx tai Fulcrum5 cx jotenkin oleellisesti varmempi cx merkinnän takia kuin samainen kiekkopari ilman CX merkintää? Pinnoja näyttäisi olevan enemmän. Jostain syystä olen itse kallistumassa Venton ja Fulcrum 5 kannalle. En tiedä johtuuko se vain ajattelumallista "no ei nyt ainakaan halvimpia", tykkään myös campan ulkonäöstä...

Vecculiko
08.09.2011, 23.31
Miulla on maantiefilossa Mavicin Ksyrium Elitet ja vaikkei sillä nyt tuu varsinaisesti yritettyä mitään rankempaa paukutusta, päinvastoin, mutta muutaman kerran on meinannu hampaat pudota suusta, kerran tärähti niin, että kuski pomppasi ilmaan ja kaatui stongan yli katuun. Kiekot eivät ole olleet moksiskaan. Laittaisin ainakin itse ihan huoletta syslorossariin jos vaan muuten passaavat.

Komppaan. Laitoin elitet Trekin XO-1:een ja pyörällä on nyt ilo ajaa. Kokonaispainokin alkaa nyt 8:lla.

AION
12.09.2011, 15.36
Ja täällä ilmottautuu yks kaveri kuka on tuhonnut Aksiumit maantiellä alle 3000Km ajolla.

Tai siis kerran jo ollut rihdattavana ja nyt pitäs mennä uudestaan. Takana pari milliä sivuttais vispiä ja korkeus vispiä yhessä kohdassa vähäsen. Myöskin jarrupintaan olen jonkun kuhmun saanut.
Vapaaratas on myös aika jäykkä, taaksepäin pyörittämällä lähtee kiekkokin hiljalleen mukaan.
Myös vapaa pyörivyys on noin 1/4 siitä mitä etukiekko pyörii.

Ajotyyli on suhteellisen huoleton mutta yritän kyllä siesoa / keventää kaikki isommat montut.

Maanantai kappale? Tai pinnat liian löysällä?

robink
12.09.2011, 15.42
Omat easton circuitit, jotka nykyään vastaavat ea70 sl:ää ovat pysyneet 3 vuoden ja n. 10000km aikana hyvin suorina. Yksi pinna tosin meni poikki putkelle noustessa, mutta pinnan vaihdon jälkeen kaikki pelaa niinkuin ennen.

Eri paikoissa näitä on käytetty paljon cyclorossareissa, ja esimerkiksi cuben x-racessa taitaa pykälän verran halvemmat ea70 kiekot olla.

jjyrki
12.09.2011, 16.10
Ekassa road-pyörässäni oli Fulcrum 7:t jotka myin kiireesti pois sen jälkeen kun oli yhden kerran päästellyt alamäessä hieman reippaampaa vauhtia.

No, nyt tuli krossarissa jälleen ensiasennus-Fulcrum 7:t ja kyllähän noilla hiekkapohjaisia ulkoilureittejä ajelee. Aluksi ärsytti tuo vapaarattaassa asustava italialainen jänisräikkä mutta olen oppinut huomaamaan sen hyvät puolet: ei tarvitse kelloa rinkuttaa kun lopettaa vain polkemisen niin jo hyppääväät koirankus.. ulkoiluttajat sivuun.

Roval Pavet kyllä kiinnostais, mistä olette niitä Suomessa ostaneet?

Workunit
12.09.2011, 18.29
pahimmoilleen missasin juuri päättyneet alet.
Niinhän mä luulin ;)

Campagnolo Khamisin CX (140e)
Fulcrum racing 7cx (149e)
Mavic aksium (165e)
Campagnolo Vento Reaction CX (179e)
Fulcrum racing cx 5 (199e)

Viikonloppuna tein päätöksen Fulcrumeista ja houkuttelin kaveria kimppatilaukseen. No eihän se mitä lähtenyt ja päätin sitten töiden jälkeen käväistä paikallisissa puodeissa ja ostin sitten Mavic Aksiumit. Noista lienee turha raportoida jälkikäteen kokemuksia, tämä foorumi on täynnä niitä. Hinta oli kohdillaan, viimeinen pari inventaarioalesta. Nyt ruokaa nassuun ja sitten asennushommiin...

Risto Koivunen
12.09.2011, 21.19
Ja täällä ilmottautuu yks kaveri kuka on tuhonnut Aksiumit maantiellä alle 3000Km ajolla.

Itse olen saanut Aksiumit entisiksi alle 20 km maantieajolla, tosin tätä edesauttoi huomattavasti kolmion takaa tullut henkilöauto. Tuon jälkeen ko. autoilijan laskuun hankitulla uudella setillä onkin sitten tullut ajettua 3500 kilometriä ongelmitta.

Viime viikolla pistin pyörään takaisin alkuperäiset tehdaskiekot (Shimano 105-navat, Mavic CXP22S-vanteet ja noin 36 pinnaa per kiekko) ja tuntui aika reippaana tuo painoero kiekkoja nostellessa. Oli tosin vähän raskaammat ulkorenkaatkin painoeroa lisäämässä.

Täytynee hankkia ensi vuodeksi kolmas kiekkosetti, niin voi siirtää nuo alkuperäiset kiekot puhtaasti nastarenkaiden kanssa käytettäviksi.

GaryFrank
14.09.2011, 23.03
Terve,

Toisia kiekkoja olen minäkin alkanut miettimään... Toisilla pitäisin CC-renkaat ja toiselle paremmin rullaavat asfalttilenkkirenkaat. Kasasin tällaisen halvan setin, mutta en tiedä onko siitä yhtään mihinkään. Kuski painaa 100kg ja ajotyyli on "täysillä", fillari Focus Ax2 Disk, jossa Shimanon R505 jarrut ja Consept SL?? vanteet.

http://dl.dropbox.com/u/226476/WEB-linkitetyt%202011/Fillarit/N%C3%A4ytt%C3%B6kuva%202011-09-14%20kohteessa%2021.21.29.png

Onko muuten tuolla 105 sarjan takapakalla mitään käytännön eroa halvempaan Tigra takapakkaan, eli voisiko sitä käyttää 105 vaihtajan kanssa?

Tuossa vielä linkki vanteen tuotesivulle

https://www.bike-components.de/products/info/p21454%7B1%7D22467_XT-M756-Disc-6-Loch---Taurus---Mach-2-0mm-Laufrad-Laufradsatz-.html

Lähinnä vanteen kestävyys on se mikä mietityttää ja se, että pysyykö jarrulevyn paikka samana verratuna tuohon alkuperäiseen vanteeseen, jossa on "center lock" tyyppinen kiinnitys levylle, eli onko nuo vanteet edes vaihdettavissa keskenään samojen jarrujen kanssa säätämättä?

Risto Koivunen
15.09.2011, 10.59
Onko muuten tuolla 105 sarjan takapakalla mitään käytännön eroa halvempaan Tigra takapakkaan, eli voisiko sitä käyttää 105 vaihtajan kanssa?

Kyllä Tiagra ja 105 ovat yhteensopivia, kunhan pakassa on oikea määrä rattaita.

jjyrki
15.09.2011, 13.18
2012 Tiagra on kymppivaihteinen, mutta vielä 2011 Tiagra on ysi ja ysipakka ei toimi nykyisten 105-kahvojen (kymppi) kanssa.
Kaupoista saa kyllä jo 10-Tiagraa.

GaryFrank
15.09.2011, 16.02
2012 Tiagra on kymppivaihteinen, mutta vielä 2011 Tiagra on ysi ja ysipakka ei toimi nykyisten 105-kahvojen (kymppi) kanssa.
Kaupoista saa kyllä jo 10-Tiagraa.

Ok, kiitti tuosta tiedosta. Tuolla samassa paikassa on Tiagran 2012 takapakkaa hintaan 19€ ja risat.

janneko
15.09.2011, 16.59
Miten tommoset perus halpis maantiekiekot kestää sade ja loskakelejä? Entä kestääkö ne muuta kuin tasaista asfalttia? Esim. Fulcrum racing 5 tai 7?

järppä
15.09.2011, 17.22
Miten tommoset perus halpis maantiekiekot kestää sade ja loskakelejä? Entä kestääkö ne muuta kuin tasaista asfalttia? Esim. Fulcrum racing 5 tai 7?

Mulla oli Fulcrum racing 5:t cyclossa rospuuttokiekkoina noin 1½ vuoden ajan. Ajo oli pääasiassa syksy-, talvi- ja kevätkeleissä asfaltti- ja hiekkateillä sekä ulkoilureiteillä. Kovin paljoa noilla ei tullut metsässä rymyttyä, mutta jonkin verran sitäkin. Pinnojen kireyden tsekkasin muistaakseni kerran noin 5 tkm jälkeen, jolloin myös kurkkasin laakerit jotka oli vielä lähes uuden veroiset. Hinta/laatu -suhde noilla kiekoilla oli enemmän kuin kohdallaan ja ne jatkoikin elämäänsä vanhan cyclon seurassa uuden omistajan alla.

janneko
15.09.2011, 17.34
Mulla oli Fulcrum racing 5:t cyclossa rospuuttokiekkoina noin 1½ vuoden ajan. Ajo oli pääasiassa syksy-, talvi- ja kevätkeleissä asfaltti- ja hiekkateillä sekä ulkoilureiteillä. Kovin paljoa noilla ei tullut metsässä rymyttyä, mutta jonkin verran sitäkin. Pinnojen kireyden tsekkasin muistaakseni kerran noin 5 tkm jälkeen, jolloin myös kurkkasin laakerit jotka oli vielä lähes uuden veroiset. Hinta/laatu -suhde noilla kiekoilla oli enemmän kuin kohdallaan ja ne jatkoikin elämäänsä vanhan cyclon seurassa uuden omistajan alla.

Kuinka leveät kumit niihin kävi? Fulcrumin mukaan renkaan max. leveys mitä niihin saa asentaa on 25mm. Mahtaako pitää paikkansa vai pelkästään markkinointikeino jotta saadaan noita kalliimpia CX malleja myytyä?

pazi
15.09.2011, 21.22
Foorumin perusteella jonkin verran on sysloissa tuubikiekkoja. Mitä kiekkoja olette käyttäneet? Itsellä on jonkin asteinen rossituubikuumotus. Tällä hetkellä alla on sen verran ankkurit, et jotain kevyempää pitäis saada. Ja erään henkilön kehotuksesta alkais vaakakuppi kääntymään tuubikiekkoihin. :D

Omat sysloilut ovat polkua, hiekkatietä yms. mutta työmatkatempoilua en harrasta, enkä juurikaan maantiellä ajele. Mitä nyt pakolliset siirtymät. Kauniisti sanottuna kiekkojen pitäis kestää kohtalaista rynkytystäkin. Mikäli työmatkatempoilu alkaa kuumottaan, niin voin käyttää tämän hetkisiä kiekkoja.

DeLillo
15.09.2011, 21.47
Helpoin ja halvin tapa lähteä tuubikuvioihin on kasata tai kasauttaa budjetin ja osasarjan mukaisiin napoihin jotkin alumiinikehät ja pinnoiksi esim. DT Comp. Mavicin Reflexiä on monella, vaikkei ilmeisesti paras, koska leveä crossirengas ei istu aivan optimaalisesti, ellei laita esimerkiksi kapeaa vannenauhaa korottamaan vanteen uraa. Omassa käytössä Reflex on kyllä toiminut jo vuosia. Mitään sikajäykkiä kiekkojahan noista ei saa, mutta ei ole haitannut menoa.

Kuitukiekot ovat tietysti pop, jos vain rahat riittävät ja vaimo ei ala mäkättää. Crossikiekot kannattaa ostaa sillä mielellä, että vanne saattaa kilahtaa tai räsähtää rikki tai muuta vastaavaa. Jos ajaa hiekkateitä ja ulkoiluväyliä, riski on tietysti olematon, mutta polun puolella sitten aivan toisenlainen.

pazi
15.09.2011, 22.01
Hiilikuituiset olis varmasti POP, mutta siihen leikkiin ei ole mahdollisuutta lähteä. Sen verran tulee polkuakin ajettua, että alumiiniset on paras vaihtoehto. Navoiksi olen kaavaillut DT:n 240.

Risto Koivunen
15.09.2011, 22.42
Kuinka leveät kumit niihin kävi? Fulcrumin mukaan renkaan max. leveys mitä niihin saa asentaa on 25mm. Mahtaako pitää paikkansa vai pelkästään markkinointikeino jotta saadaan noita kalliimpia CX malleja myytyä?

Nuo vanteiden suositusleveydet ovat sen enimmäisleveyden suhteen usein melko konservatiivisia, eli leveämpikin rengas saattaa oikein hyvin sopia. Ajoittain näkee krossareissa suoraan tehtaalta tullessa yhdistelmiä, joissa rengas on selkeästi vanteen suosituksia leveämpi - oman krossarin ensiasennuksena olleissa Mavic CXP22 -vanteissa lukee suositusleveytenä max. 28 mm, ensiasennusrenkaiden ollessa nimellisesti 35 mm (todellisuudessa 33 mm leveät).

järppä
16.09.2011, 08.15

Pääasiassa alla rullasi 35mm winter maratonit tai 35mm racing ralphit. Mitään ongelmia renkaiden leveyden suhteen ei ollut. Kiekkopari oli muistaakseni vuosimallia '08, jolloin ei vielä ollut erillisiä cyclomalleja tarjolla...

järppä
16.09.2011, 08.24
Hiilikuituiset olis varmasti POP, mutta siihen leikkiin ei ole mahdollisuutta lähteä. Sen verran tulee polkuakin ajettua, että alumiiniset on paras vaihtoehto. Navoiksi olen kaavaillut DT:n 240.

Kuulostaa oikein toimivalta vaihtoehdolta. Mulla on pari vuotta ollut DT240 navoilla, DT comp -pinnoilla ja Mavic Reflex -kehillä kasatut crossikiekot. Ei tosiaan ole mitkään älyttömän jäykät, mutta varsin mukavat. Ovat kestäneet mainiosti kunnon röykytystä noin 80kg kuskin alla vaihtelevissa maastoissa.

Kiovan Dynamo
16.09.2011, 09.26
Tämähän on jokasyksyinen perinneaihe... :D
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/archive/index.php/t-36314.html

Taisi tuolla setä OJ suositella myös Ambrosion F20:stä ja sitten oli vielä joku korkeaprofiilisempikin joskus aikanaan jutuissa mukana, mutta en kuollaksenikaan muista, että mikä, eikä googlekaan vielä hahmottanut asiaa. Valaiskoon joku viisaampi.

Edit: Mitäs eroa sitten vielä F20:llä ja Nemesiksellä? Jälkimmäinen on vissiin vähän painavampi, mutta noin niinkö käytännössä kiekon rakennuksessa tai ajossa?
http://www.ambrosio.co.uk/ambrosio_rims_tubular.htm

Satans, kuinka istuisi nätisti Ridleyyn:

http://www.wheelbuilder.com/store/image.php?type=P&id=16638

HED Belgium C2

kukavaa
16.09.2011, 19.34
onko levyjarruille paljon cc vanteita? itellä A317 mavicit, eikä niissä mitää vikaa sinänsä, mutta matkavanteethan ne taitaa olla, eli painavat ja stydit? se 719 (?) taisi olla tuosta yhtä parempi, mutta muuten aika vähissä ne tuntuu olevan. siksikö että perusvanne natsaa ihan yhtä hyvin? vai eikö levyt cyclossa oikein ota tuulta siipien alle?

seuraa tyhmää: käykö 29 kehät myös (vammasempaa kokotaulukkoa kuin pyöränkumi/vanne-semmoinen ei ole tullut vastaan) 28 kummeille, ja toisin päin? ne tosin taitaa ollaa turhan leveitä kesäkumeille.

pazi
17.09.2011, 13.03
KD mainitsikin jo Ambrosionin F20 kehät. Onko kukaan päässyt testaamaan/testannut kummat olis jäykemmät mavicin reflex:t vai ambrosionit? Toki jäykkyyteen vaikuttaa miten kiekot on puolattu.

GaryFrank
19.09.2011, 15.08
Terve,

Toisia kiekkoja olen minäkin alkanut miettimään... Toisilla pitäisin CC-renkaat ja toiselle paremmin rullaavat asfalttilenkkirenkaat. Kasasin tällaisen halvan setin, mutta en tiedä onko siitä yhtään mihinkään. Kuski painaa 100kg ja ajotyyli on "täysillä", fillari Focus Ax2 Disk, jossa Shimanon R505 jarrut ja Consept SL?? vanteet.

http://dl.dropbox.com/u/226476/WEB-linkitetyt%202011/Fillarit/N%C3%A4ytt%C3%B6kuva%202011-09-14%20kohteessa%2021.21.29.png

Tuossa vielä linkki vanteen tuotesivulle

https://www.bike-components.de/products/info/p21454{1}22467_XT-M756-Disc-6-Loch---Taurus---Mach-2-0mm-Laufrad-Laufradsatz-.html (https://www.bike-components.de/products/info/p21454%7B1%7D22467_XT-M756-Disc-6-Loch---Taurus---Mach-2-0mm-Laufrad-Laufradsatz-.html)

Lähinnä vanteen kestävyys on se mikä mietityttää ja se, että pysyykö jarrulevyn paikka samana verratuna tuohon alkuperäiseen vanteeseen, jossa on "center lock" tyyppinen kiinnitys levylle, eli onko nuo vanteet edes vaihdettavissa keskenään samojen jarrujen kanssa säätämättä?

Tästä setistä vielä...

Voisiko joku auttaa hieman, kun itselleni on epäselvää sopiiko tuo 10-lehtinen takapakka tuohon XT M756 keskiöön? Googlailin aikaini, mutta en oikein selvää vastausta löytänyt.

Saa myös ehdottaa jotain muuta vaihtoehtoa samassa hintaluokassa toiseksi vannesetiksi Focukseen Mares AX2 disk fillariin.

Risto Koivunen
19.09.2011, 15.59
Jos tuossa navassa on Shimanon moderni vapaaratas (ja todennäköisesti on), niin siihen pitäisi sopia suoraan kaikki Shimanon 8-, 9- ja 10-lehtiset takapakat (ja lisäksi 7-lehtinen takapakka välikappaleen avulla).

Jan
19.09.2011, 17.43
Voisiko joku auttaa hieman, kun itselleni on epäselvää sopiiko tuo 10-lehtinen takapakka tuohon XT M756 keskiöön? Googlailin aikaini, mutta en oikein selvää vastausta löytänyt.

XT napa lienee 135mm ja Mares takahaarukka 130 tai 132? Kyllä se mahtuu, mutta pakka ei ole samalla paikalla, joten saatat joutua säätämään vaihtajaa kiekoista toisiin siirtyessä?

nuubiainen
19.09.2011, 18.39
onko levyjarruille paljon cc vanteita? itellä A317 mavicit, eikä niissä mitää vikaa sinänsä, mutta matkavanteethan ne taitaa olla, eli painavat ja stydit?

Et löydä mitään niin paljon kevyempää kehää, että sillä olisi ajamiseen minkäänlaista merkitystä.

nuubiainen
19.09.2011, 18.43
että pysyykö jarrulevyn paikka samana verratuna tuohon alkuperäiseen vanteeseen, jossa on "center lock" tyyppinen kiinnitys levylle, eli onko nuo vanteet edes vaihdettavissa keskenään samojen jarrujen kanssa säätämättä?

Luulisin että joudut säätämään jarrut joka tapauksessa, mutta se on minuutissa tehty.
Mulla on kahdet identtiset kiekot, ja joudun silti säätämään jarrut kun vaihdan ne.

rjrm
19.09.2011, 19.01
Aivan varmasti jarrusäätöä saa tehdä. Joskus enemmän joskus vähemmän.

nuubiainen
19.09.2011, 20.32
Jesh. Jarrupalojen kohdistus on kiinni millin kymmenesosista, napoja lienee todella vaikea tai mahdoton kiristää niin tarkasti toisiaan vastaaviksi.

GaryFrank
19.09.2011, 21.43
Hyvää tietoa aloittelijalle, kiitos vastaajille.

Eli säätöä tulee ainakin jarrut, no se ei ole ongelma. Takavaihtaja, on huikan kiusallisempi, mutta toisaalta pikkujuttuhan sekin on, varsinkin jos pääsisi pelkällä vaijerin pikasäädöllä. Etsinpä vielä tuolle setille vaihtoehtoja hetken aikaan ja laitan sitten tilaukseen, jos ei vaihtoehtoja löydy.

nuubiainen
19.09.2011, 21.47
Eli säätöä tulee ainakin jarrut, no se ei ole ongelma. Takavaihtaja, on huikan kiusallisempi, mutta toisaalta pikkujuttuhan sekin on, varsinkin jos pääsisi pelkällä vaijerin pikasäädöllä. Etsinpä vielä tuolle setille vaihtoehtoja hetken aikaan ja laitan sitten tilaukseen, jos ei vaihtoehtoja löydy.

Niin piti vielä kommentoida, että eiköhän tuonkin Mareksen takahaarukka ole 135 mm, eikä 130 mm kuten Jan arveli.

m e r k s
19.09.2011, 22.39
Et löydä mitään niin paljon kevyempää kehää, että sillä olisi ajamiseen minkäänlaista merkitystä.

Rohkenen olla eri mieltä. Esimerkiksi t (http://www.bike-discount.de/shop/k639/a32399/xt-disc-6-loch-mit-mavic-a317-disc-schwarz.html)ämän (http://www.bike-discount.de/shop/k639/a32399/xt-disc-6-loch-mit-mavic-a317-disc-schwarz.html) ja alla kuvassa olevan (http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=40&products_id=496) (jälkimmäisen linkin 29" crestit tosin näyttävät loppuneen) setin välillä on eroa 700g oman puntarini mukaan. Vertailupunnituksessa on mukana kaikki mahdollinen sälä: kevyemmät jarrulevyt, pultit ja pikalinkut - kokonaisuudessaan painoa kertyy superstarin setille 2,9kg renkaineen. Kuitenkin on huomattavaa, että aika paljon painoa lähti myös kehiltä. Samoilla renkailla ja rataspakalla vanha ankkurisetti on siis 3.6kg. Näillä kiekoilla suunnittelin ajavani nastarengastuksella.

Muutama sata kilsaa on nyt takana, ja suorana Crest-setti on krossarissa kestänyt. Kasauksen laatu vaikuttaa siis ns. riittävän hyvältä. Ja onhan nuo kehät maastoon kai tarkoitettukin. Kevyempien kiekkojen tuomaa ajofiilistä ei tarvinne tässä yhteydessä (lisää) hehkuttaa... 28mm GP 4 Seasonit saivat lisää ilmatilaa pari milliä halkaisijaltaan, kun tuo Crestin kehä ei kovin syvä ole. Ihan hyvä juttu kaupungin kanttareiden ylityksiä ja yleistä mukavuutta ajatellen. Miinuspuolena renkaanvaihto on sitten vastaavasti pari astetta hankalampaa.

Eivätkä tosiaan ole merkittävästi kalliimmat kuin edellisellä sivulla esitetty Bike-Componentsin listaus.

http://i5.aijaa.com/b/00736/8721999.jpg (http://i4.aijaa.com/b/00318/8722002.jpg)

GaryFrank
20.09.2011, 10.33
Tutkin tuota Rigidan Taurusta tarkemmin. Vanteen paino on 570g ja sisäleveys on 19mm, mikä tarkoittanee, että 28mm on ohuin rengas jota sille suositellaan. Ajatus oli kuitenkin laittaa 25mm Durano Plus pyörimään noille tai sitten Focuksen alkuperäisille SL kiekoille. Muistaako kukana ulkoa mikä on tuon SL kiekon sisäleveys? Uskoisin kuitenkin että sama 19mm kun CC:stä on kysymys...

Olisiko oikea ratkaisu laittaa nämä Taurukset (36 pinnaisina) CC-käyttöön ja alkuperäiset SL:t (32 pinnaa) ohuemmille maantiekumeille? Sinällään tuo Durano Plus ei ole ehdoton vaan edellisellä sivulla näkyvä Conti 4-seasons käynee myös. Pari rengasrikkoa yhdellä lenkillä kokeneena haluaisin kuitenkin panostaa maksimaaliseen pistosuojaukseen, mutta kuitenkin niin ettei rullaavuus kärsisi ihan mahdottomasti. Durano Plussia ei kai edes tehdä 28mm versiona.

Muutamalla eurolla lisää saisi Mavic A317 setin, mutta siitä luin joistakin, että suosituspaino kuskille kamoineen olisi 90kg. Mulla kun menee pyörän, ajovarusteiden ja muiden kilkkeiden kanssa yhteispaino tuonne 115kg tietämille, niin kai ne on syytä unohtaa.

Edit: löytyy Duranoa 28mm mutta ilmeisesti vain rautalankaversiona, jolloin paino nousee yli puolen kilon ja kuin vanteetkaan ei mitkään keijukaiset ole....

Edit2: Focuksen vanne on 622 x 17C joten 25mm rengas käy tuolle suosituksienkin mukaan. Eiköhän tämä tästä ala hahmottumaan ja kohta voikin laittaa tilausta menemään.

GaryFrank
28.09.2011, 22.37
Paketti saapui ja uudet kiekot on alla.

Uusilla kiekoilla (Rigida Taurus siis) on nyt vanha 105 takapakka, joka meni mukisematta paikoilleen, Deoren jarrulevyt ja Marathon Cross Performance 40mm rankaat. Epäilyistä huolimatta jarrut eivät vaatineet mitään säätöä, vaan toimivat alkuperäisten kiekkojen säädöillä. Hienoa.

Pieleen meni tilauksessa tietysti jotakin. Olin epähuomiossa laittanut liian pienet sisurit (571/597, 622/635 sijaan) ostoskoriin, mutta kun kokeilemaan piti päästä, niin laiton ne vanteille ja hyvin venyi paikoilleen. Kertokaapa jos kokemusta tuollaisesta on, että kannattaako suosiolla vaihtaa sopiviin, vai mahtavatko kestää käyttöä?

Alkuperäisille vanteille meni Durano Plussat 25 millisenä. Melkoista pusaamista oli päälle laitto. Kaksi sisuria tuhosin ja naarmutin vanteita rengasraudoilla ennen kuin opin miten ne menee pelkillä sormivoimilla paikoilleen. Takapakaksi tuli Tiagran 11-25 eli hieman pidempi välitys maanteitä ajatellen. Ilta pimeni kuitenkni touhutessa sen verran, että kokeilemaan en ehtinyt, mutta täytyy hoitaa se homma huomenna tai viimeistään viikonloppuna.

kuovipolku
29.09.2011, 08.30
Alkuperäisille vanteille meni Durano Plussat 25 millisenä. Melkoista pusaamista oli päälle laitto. Kaksi sisuria tuhosin ja naarmutin vanteita rengasraudoilla ennen kuin opin miten ne menee pelkillä sormivoimilla paikoilleen.

Et viitsisi ottaa niitä vanteelta ja toistaa suoritusta YouTube-videota varten? Tai ainakin yrittää kuvata kuningasniksi sanallisesti?

Itse asensin juuri samat renkaat (tosin 23-millisinä Ultegra Road Tubeless-vanteelle) ja vaikka homma kävi "kivuttomasti", tarvittiin lopussa sekä rengasrautapari että (niiden väliin) nippuside. Voin kyllä uskoa, että joku on oivaltanut paremmankin tekniikan.

GaryFrank
29.09.2011, 12.45
Et viitsisi ottaa niitä vanteelta ja toistaa suoritusta YouTube-videota varten? Tai ainakin yrittää kuvata kuningasniksi sanallisesti?

Itse asensin juuri samat renkaat (tosin 23-millisinä Ultegra Road Tubeless-vanteelle) ja vaikka homma kävi "kivuttomasti", tarvittiin lopussa sekä rengasrautapari että (niiden väliin) nippuside. Voin kyllä uskoa, että joku on oivaltanut paremmankin tekniikan.

Onnistunut suoritus meni suurinpiirtein näin.

-Levitin astianpesuainetta sormella vanteen sisäreunoihin, molemmille puolille ja melko reilusti
-Rengas normaalisti puoliksi päälle
-Sisuriin vähän ilmaa ja mahdollisimman hyvin paikoilleen
-Ulkorengas niin paljon päälle kun suosiolla menee
-Ulkorenkaan puristelua ja asettelua päälle menneiltä osin, (tässä astianpesuaine auttaa) tarkoituksena saada ulkorengas istumaan mahdollisimman hyvin paikoilleen.
-Ulkorengasta saa tässä vaiheessa päälle taas hiukan enemmän ja stten toistetaan puristeluvaihe. Tätä sykliä tehdään n. 3 kertaa.
-Sisurista kaikki ilmat pois
-Reipas veto kaksin käsin ja ulkorengas on paikoillaan
-Sisuriin hiukan ilmaa
-Tarkastetaan ulkorengasta puristelemalla ja vanteen väliin kurkistelemalla, että sisuri on varmasti paikoillaan.
-Ilmat sisään ja vanne alle.

GaryFrank
10.10.2011, 12.57
Nyt on Rigida Taurukset olleet alla parin lenkin verran ja hyvin kulkee. Kovaa ajoa kivikkoisella polulla ja metsäautoteillä on enimäkseen menty eikä vanteiden kanssa ole ollut mitään ongelmaa. Ensimmäisellä lenkillä (n.40km) pinnat paukahteli muutaman kerran ja lenkin jälkeen kun kokeilin, niin joitakin pinnoja takaa oli selvästi löystynyt. Vanne oli kuitenkin pysynyt suorana. Kiristelin pinnat eikä toisen viiskymppisen jälkeen ollut enää mitään muutosta havaittavissa. Uskoisin, että kun huolehtii jälkikiristyksestä vielä muutaman satasen jälkeen, niin kelpo vanteet noista saa. En muista mainitsinko tuossa aikaisemmin, mutta kuski, varusteen ja pyörä painaa yhteesnä lähemmäs 120kg, joten ihan helpolla ei vanteet pääse.

rjrm
19.03.2012, 18.29
Mistä sopivat kiekot cyclocrossariin? Tässä speksit:
- vanteen sisäleveys 17mm, jotta 35-millinen Maraton Winterikin toimii hyvin
- takanapa voisi olla tämä: http://www.bike-discount.de/shop/k458/a56516/xt-hinterrad-nabe-fh-m-785-centerlock-32-loch-schwarz.html?mfid=43
- etunavaksi http://www.bike-discount.de/shop/k458/a5175/xt-vorderrad-nabe-hb-m-775-centerlock-32-loch.html?mfid=43
- kuljettaja 85kg, ajosta puolet talvella
Pinnoja en ole vielä etsinyt, koska vanne on vielä hakusessa. Mavicilla olisi ollu 29-vanteita, mutta ne olivat tietenkin tuubivanteita, ja en minä semmoisia. Valmiskiekkojen tarjonta tässä "trekking/cc-luokassa" on tosi vähäistä, kun haluan levyjarrunavat.

DT:llä on 350-mallin levarinapoja. Ne ovat aika kalliitta verrattuina Shimanon napoihin. Ajoni on päittäistä työmatkailua ja viihdeajelua kesällä. Tähän saakka olen ajanut Deoren navoilla. Vapaarattaan toiminta pakkasella ei aina ole tyydyttänyt. Napsahtelua ja jopa tyhjän polkaisuja. Vaihdoin uuden, ja melkeinpä heti alkoi samat oireet :) Onko jollakin valmistajalla napa, joka toimisi oikeasti Suomen talvessa?

http://www.dtswiss.com/Products/Components/Rims/TK-rims/TK-7-1d.aspx onko tämä vanne järkevä käyttötarkoitukseeni? En löydä tuon vanteen sisähalkaisijaa.
RM

stenu
20.03.2012, 11.20
Viestistäsi ei käynyt ilmi, että meinastitko itse kasata vai olitko valmiiksi kasattuja vailla. Jos sellaisista oli kyse, niin vaikkapa Action Sportissa voit speksata mieleiset: http://www.actionsports.de/de/Laufraeder/Custom-Laufraeder/MTB-Disc-29er/Shimano-XT-Disc-Custom-Laufradsatz-fuer-29er::36299.html. Mavic A317 taitaa olla juuri sen 17 mm.

Kare_Eskola
20.03.2012, 11.44
RJM, et kai sotke tubeless-vanteita tuubivanteisiin? Tubeless-vanteilla voi käyttää aivan normaaleja avokumeja sisärenkaiden kanssa, mutta niissä on tuo tubeless-optio, mikä ilman muuta on hyvä asia.

Tuollaiset saattaisin itse laittaa rossipyörään budjettivaihtoehtona: http://www.on-one.co.uk/i/q/WPOOXC/on_one_xc_qr_wheelset

Vapaarattaan talvitoimintaan auttaa pyörän säilytys lämpimässä ja kuivassa.

H. Moilanen
20.03.2012, 11.47
Navaksi yksi kustannustehokas vaihtoehto joka on vieläpä teollisuuslaakereilla varustettu on Sram X7 tai X9. Ei tarvitse taistella noiden Shimanon napojen säätämisen kanssa.

tienlaita
20.03.2012, 13.29
Mistä sopivat kiekot cyclocrossariin? Tässä speksit:
- vanteen sisäleveys 17mm, jotta 35-millinen Maraton Winterikin toimii hyvin

Liekö tuo niin tarkkaa?
Many cyclists exceed the recommended widths with no problem. http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#width

Ja mitä haittaa vanteiden jarrupinnoista olisi, vaikka levyjarrut olisivatkin? Ennemmin hyötyä kiekkojen monikäyttöisyyden muodossa. Ja toisaalta, mitä haittaa siitä olisi, jos valmistaja on nimennyt vanteen MTB käyttöön? Esimerkiksi Mavic TN719.

Minä päädyin Mavic CXP33 vanteeseen yleiskäyttöiseksi cc-pyörän vanteeksi, 36 pinnalla: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?42854-Mavic-Open-Pro-vai-A719

(http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?42854-Mavic-Open-Pro-vai-A719)

kukavaa
20.03.2012, 17.48
eiks levyjarruissa pidä olla sellanen kiekko mikä on sumplittu toispuoleisia jarrutus voimia kestämään?
käykö vannejarrukehä levyjarrujen kanssa noin vaan?

H. Moilanen
20.03.2012, 18.08
Levyjarru voi asettaa jotain rajoituksia puolauksen suhteen keveimpiä (=ohuimpia) pinnoja käytettäessa, mutta ei muuta.

tienlaita
20.03.2012, 18.21
eiks levyjarruissa pidä olla sellanen kiekko mikä on sumplittu toispuoleisia jarrutus voimia kestämään?
käykö vannejarrukehä levyjarrujen kanssa noin vaan?

Toki käy, sillä vanteen rei'ityksessä tai holkituksessa ei luullakseni ole eroa - ei ainakaan minun näkemissäni vanteissa. Varsinaisesti levyjarrulle puolattu kiekko voidaan rakentaa kumpaan vaan, mutta ne ovat kyllä melko lailla erikoistapauksia. Ehkä joku harrastaa sellaista.

--+MM+--
20.03.2012, 21.00
Minä en vieläkään ymmärrä kuin levy aiheuttaa toispuoleista voimaa johonkin. Kertokaas miulle.

µ

rjrm
20.03.2012, 21.03
Se, että navassa olisi teollisuuslaakerit, olisi todella plussaa. Voisi sitten vaikka biltemasta hakea uudet laakerit, kun alkaa ahdistaa. Action sportsilla ei ole tuota x7 ja x9-napoja, mutta täytyypä tutustua asiaan. En ole ihastunut shimanon navan säätämiseen. Näköjään noita valmiskiekkoja on sentään jotakin. Ja actionsports laajentaa valikoimaa. Siitä en tiennyt eilen.

En ole koskaan koonnut kiekkoja itse, eli se olisi mielenkiintoista kokeilla ja kokea. Tiedä sitten, onnistuuko tämmöinen tavallinen tumpelo siinä hommassa :-)

edit:
Eli näistä se kiekko kai syntyisi:
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=25000;page=1; menu=1000,2,302,303;mid=21;pgc=5056:6136

ja X9 (kalliimpi kuin tuo X7, myös vähän kevyempi)
eteen: http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=19238;page=1; menu=1000,2,98;mid=70;pgc=75:254

taakse X9 http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=19240;page=1; menu=1000,2,98;mid=70;pgc=75:254

Noista X9-navoista on myöskalliimpia "thru axle"-versioita. Mitäs nuo ovat?

Kustannus olisi 152e + pinnat + vannenauhat. Onnistuuko kokoaminen ilman erikoistyökaluja? Pinnankiristin löytyy. Pannaanko nippeleihin lukitetta?

--+MM+--
20.03.2012, 21.13
Rohkeesti kannattaa kokeilla ainakin yksi kiekko tehä ite. Pääsee hiukka jyvälle sielun elämästä, eikä mene sormi pyllyyn jos pinna katkeaa juhlapyhien aikaan.

Jos tuntuu että alkaa taffelia tulee niin purkaa ja puolaa uudestaan.

µ

kolistelija
20.03.2012, 21.21
Minä en vieläkään ymmärrä kuin levy aiheuttaa toispuoleista voimaa johonkin. Kertokaas miulle.

µ
Levyjarru hidastaa navasta, eli ainakin maalaistollon logiikalla se on eri asia kuin vanteesta jarruttaminen. Käsittääkseni etupyörässä tälle ei ole vastavoimaa.

Toisaalta takakiekossahan se vain tuo tasapainoa, kun veto on se toispuoleinen voima... :)

tienlaita
20.03.2012, 23.00
Löysin vanhan juttuni (
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?43182-Uudet-kiekot-Nishiki-Cross-Roadiin&p=1654556&highlight=#post1654556 )

Levyjarrut rasittavat toispuoleisesti vetäen muutamia tiettyjä ns. jarrupuolia (pinnoja) lujemmin, mutta ei levyjarruvanteissa ole niitä merkitty eikä edes sitä puolta vanteesta. Eiköhän ne tee sekä vannejarruvanteet että jarrupinnattomat vanteet niin vahvoiksi kuin pystyvät pinnaholkeiltaan?

http://www.tech-mavic.com/tech-mavic...lding_Disc.pdf (http://www.tech-mavic.com/tech-mavic/uk/sources/Produits/VTT/CrossCountry/Roues/General_Points/WheelBuilding_Disc.pdf)
Mavic recommends to specifically orientate the disc-side braking spokes

Toisaalta takakiekossahan se vain tuo tasapainoa, kun veto on se toispuoleinen voima... http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/wink.png Ehkä eri suuntaan?

H. Moilanen
21.03.2012, 06.42
... veto on se toispuoleinen voima... :)
Napa on niin jäykkä komponentti, ettei se periaatteessa kierry (todellisuudessa kiertyy, mutta äärimmäisen vähän) polkemisen tai jarruttamisen aiheuttamista voimista. Siksi voima vaikuttaa samalla tavalla molemman puolen pinnoihin.

--+MM+--
21.03.2012, 11.56
Napa on niin jäykkä komponentti, ettei se periaatteessa kierry.

Tämä oli itsellä mielessä myös, että kyllä se toinenkin laippa sieltä kohtuu samaan aikaan liikkuskelee.

µ

rcta
15.06.2012, 10.46
Suunnitelmissa ollut uusien kiekkojen hankinta CaadX:ään nopeutuikin yllättäen kun takakiekosta (ensiasennus Maddux DRX 6000) antautui ensimmäinen pinna jo ~2000km jälkeen. Ajot vielä pääosin maantiellä mutta suunnitelmissa myös polkujen ajoa, ruholla painoa ~110kg.

Saldenilta Fulcrum 3:t vai jotain ihan muuta? Olisiko esim. Eastonilla jotain käypää settiä suht samaan hintaan? Tai Shimanon RS30?
Niin ja tehdaskiekot tähän hätään, opetellaan kasaamista paremmalla ajalla.

Lisätään vielä semmoinen toive että mielellään hiljaisella vapaarattaalla.

Monroe
20.06.2012, 12.26
Minulla on vanha (vm 2002) mutta lähes käyttämätön gianni motta cyclo cross -pyörä. Otin sen vuosien tauon jälkeen nyt käyttöön. Pyörässä on Campan Veloce / Mirage osat. Kiekot on merkittömät vähän halvan oloiset, painoa linkkujen ja rattaiden kanssa (ilman renkaita siis) yhteensä 2600gr.

Tekisi mieli vähän parantaa pyörää ja kiekkojen vaihto taitaa olla helpointa. Muutaman vaihtoehdon löysin kiekoiksi. Mitään sen suurempaa asiantuntemusta ei ole mutta olen ymmärtänyt, että ksyriumit ovat kestävät. Painan 100kg ja ajan hiekkateitä sekä nopeita helppoja polkuja.

Ksyrium Equipe 1690gr 297€
http://www.bike-discount.de/shop/k632/a36342/ksyrium-equipe-011-m10-black.html

Ksyrium Elitet 1550gr 449€
http://www.bike-discount.de/shop/k632/a36596/ksyrium-elite-011-m10-black.html

Vaiko cosmic elitet 1770gr 339€
http://www.bike-discount.de/shop/k632/a42134/cosmic-elite-011-ed11.html

Onko kommeintoitavaa näistä? Huomaako ksyriumien välistä 140gr painoeroa käytössä? Kumpi näistä halvemmista olisi paremmat, cosmic elite vai ksyrium equipe? Itse en osaa arvioida muuta kuin että cosmicit näyttävät paremmilta...

Tietysti olisi parempi jos pääsisi suht edullisesti ja toisekseen olisi tietysti tärkeää, että huomaisi selkeän eron uusien ja vanhojen kiekkojen välillä. Voiko muuten campalle tarkoitetun mavicin kiekon muuttaa myöhemmin shimanolle sopivaksi?

Gieggoilija
26.06.2012, 01.28
Osaatteko sanoa kummat kiekot ovat paremmat cyclocrossariin Maddux DRX 6000 vai Mavic Aksium ?

vellu80
26.06.2012, 09.34
Ksyrium Equipe 1690gr 297€
http://www.bike-discount.de/shop/k632/a36342/ksyrium-equipe-011-m10-black.html

Ksyrium Elitet 1550gr 449€
http://www.bike-discount.de/shop/k632/a36596/ksyrium-elite-011-m10-black.html

Vaiko cosmic elitet 1770gr 339€
http://www.bike-discount.de/shop/k632/a42134/cosmic-elite-011-ed11.html

Onko kommeintoitavaa näistä? Huomaako ksyriumien välistä 140gr painoeroa käytössä? Kumpi näistä halvemmista olisi paremmat, cosmic elite vai ksyrium equipe? Itse en osaa arvioida muuta kuin että cosmicit näyttävät paremmilta...

Tietysti olisi parempi jos pääsisi suht edullisesti ja toisekseen olisi tietysti tärkeää, että huomaisi selkeän eron uusien ja vanhojen kiekkojen välillä. Voiko muuten campalle tarkoitetun mavicin kiekon muuttaa myöhemmin shimanolle sopivaksi?

Ilimanmuuta ksyrium elitet,jos vain lompuukis on vääntöä. Eli osta niin kalliit/hyvät mihin sulla on rahaa!

vellu80
26.06.2012, 09.40
Onko mitää järkee upgreidata crossarin kiekkoja tubelekseiksi? Esim ostamalla ultegra tubeless kiekot http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/WPSHUL6700/shimano_ultegra_6700_tubeless_wheelset ja siihen ralli ranen tl-readyt..

Lähinnä,että mitä siitä saan? Paraneeko ajotuntuma hirrveesti vai onko tämä vaan hifistelyä?

JackOja
26.06.2012, 09.58
Onko mitää järkee ...
Lähinnä,että mitä siitä saan? Paraneeko ajotuntuma hirrveesti vai onko tämä vaan hifistelyä?

Jos viitsit tsekata nuo rengaspuolen tubeless-keskustelut niin pääset jyvälle. Siellä sivutolkulla asiaa aiheesta ja sen vierestä useassa eri topicissa.

Mutta lyhyesti, on järkeä:
+ joo, ajotuntuma vissiin paranee
+ rullaavuus paranee
+ ei rengasrikkoja

- joidenkin tubeless-nöösien mielestä renkaanvaihto kuullostaa työläältä
- aiheuttaa riippuvuutta
- säätämöön jää sisureita, joille ei ole järkevää käyttöä (jossain vaiheessa kumilenkkejäkin alkaa olla "tarpeeksi")

Tubeless ei ole hifistelyä.

arctic biker
26.06.2012, 14.31
Tämä oli itsellä mielessä myös, että kyllä se toinenkin laippa sieltä kohtuu samaan aikaan liikkuskelee.
µ

Pojat lähtee minusta väärästä päästä liikenteeseen, sieltä renkaan ja tien pinnasta se vannetta ja pinnoja räsittava ja myös vääntävä voima tulee. Tolla logiikalla siis vetopuolella turhaa olla enempi tai paksumpia pinnoja? Kummasti kans vannejarrullisesta takakiekosta ne vetopuolen pinnat ekana katkeilee...

--+MM+--
26.06.2012, 15.05
Pojat lähtee minusta väärästä päästä liikenteeseen.

Sehän ei ole ollenkaan eka kerta.
Ei kai se nyt sentään tiestä se voima "tule".

µ

järppä
26.06.2012, 17.06
Onko mitää järkee upgreidata crossarin kiekkoja tubelekseiksi?

Ei. Kannattaa upgreidata suoraan tuubikiekoiksi.

Gieggoilija
26.06.2012, 18.38
Osaako kukaan sanoa kummat kiekot ovat paremmat "dt swiss r1800 semiaero" vai "mavic aksium 10" ?

Itsok
26.06.2012, 19.47
aero kuulostaa nopeammalta, joten sen täytyy olla parempi.

H. Moilanen
27.06.2012, 05.29
Tolla logiikalla siis vetopuolella turhaa olla enempi tai paksumpia pinnoja?
Niin on. Joillain kiekkovalmistajilla on jopa vetopuolella radiaalipuolaus käytössä, jarrun puoli on ristiin puolattu.

Kummasti kans vannejarrullisesta takakiekosta ne vetopuolen pinnat ekana katkeilee...
Varmasti koska pinnoja rasittava tekijä on levy- ja vannejarrullisessa sama.

HarryH
18.09.2012, 16.32
Olen tässä hommaamassa toisia kiekkoja cyclocrossariini. Listalla ovat shimpan ultegrat ja fulcrumin 3:et. Meneekö noihin 32/35mm kumit ? Onko kellään kokemusta (suositukset kun pyöriin tuolla 25 mm kieppeillä)

Cyklooppi
18.09.2012, 20.41
Menee. Ainakin Fulcrumiin, enkä näe syytä miksi ei menisi Ultegraankin. Fulcrumit kestäneet mainiosti crossailua.

gobbif
18.09.2012, 21.12
Ultegroissa mulla on ollut kaikkea 23mm sliksistä 42mm talvinrenkaaseen alla, sekä sisureilla että litkutettuna. (Maantierenkaat tosin tubeless-kumina)

HarryH
19.09.2012, 20.13
Kiitokset Cykloopille ja gobbifille tiedoista. Tässä yön yli nukuttiin ja pitkää tikkua vedettiin, että kummat hommaan... Tunteella pistin sitten Fulcrumit tilaukseen, tiedä sitten olisiko Ultegrat olleet paremmat tai sitten toisinpäin, mutta näillä sitten mennään..... Tulis vaan se kiekkopaketti pian.

N.N.
23.09.2012, 22.58
Fillarina Felt F65X levyjarruilla ja tarvetta toiseen kiekkopariin lajinomaista ryttyytystä varten (normaaliajossa sileät renkaat) - eli ensisijaisesti kestävät levyjarrulliset kiekot, joihin nappularenkaat - mitäpä suosittelette? Ei tarvitse olla se kaikkein halvin malli. Ja siis ihan normaalit sisärengaskumit käytössä.

vellu80
30.09.2012, 12.20
Hommasin cycloon fulcrumin racing quattro cx kiekot. Tuntuu ja näyttää hyvältä. Ei mitkää kevyet kylläkään ole. Rumat teipit revin heti veke!

https://dl.dropbox.com/u/6807826/20120930_105733.jpg

Pave
30.09.2012, 13.52
Fillarina Felt F65X levyjarruilla ja tarvetta toiseen kiekkopariin lajinomaista ryttyytystä varten (normaaliajossa sileät renkaat) - eli ensisijaisesti kestävät levyjarrulliset kiekot, joihin nappularenkaat - mitäpä suosittelette?Muista sitten se 135 mm takahaarukka! Jotkut sipposet 29er xc-kiekot kapeilla kehillä...?

Nufan
20.12.2012, 13.41
Hommasin cycloon fulcrumin racing quattro cx kiekot. Tuntuu ja näyttää hyvältä. Ei mitkää kevyet kylläkään ole. Rumat teipit revin heti veke!

Kuinkas leveät voi vanteet on? Toisinsanoen, kuinka leveää kumia niillä voi käyttää?

timoe
20.12.2012, 16.56
kuka se kysyi levarikiekkoja "ei tarvitse ehdottaa halvimpia" periaatteella?

http://www.notubes.com/Alpha-340-Disc-Wheelset-2012-P1068C58.aspx

ps ironhorse vanteille ei valmistajan oman ilmoituksen mukaan saa kukan avorenkaita päälle eli ei siis ne vaan alphat?

psps sitten on 29er crest vanteet joille ei oman kokemuksen mukaan saa kumeja päälle kuin sormet verillä ja tai vanteet naarmuilla 1/2 metrisillä teräslevereillä vääntäen

vellu80
02.01.2013, 17.39
Kuinkas leveät voi vanteet on? Toisinsanoen, kuinka leveää kumia niillä voi käyttää?

18mm leveät manuaalin mukaan. Ja isolla luki että älä käytä 35mm leveämpää kumia.. Nooh ehkä kuitenki toimis vähän leveämmälläkin IMO

Halloo halloo
08.02.2013, 16.06
Ilmaantui tarve levarillisille kiekoille, 622 x 15 tai 622 x 17, jossain 300-350€ hujakoilla, hitusen yli, saisivat maksaa. Tarkoituksena laittaa sliksiä kumia kesällä. Onko tullut tarjouksia vastaan hyvistä?

IncBuff
20.02.2013, 18.18
Niin oisko suosituksia levarikiekoiksi cyclocrossiin n. 200-250€?

IJa
20.02.2013, 18.26
Teetätin colnago world cup 2.0 kiekot Rosella. Mavic open pro vanteet, DT champion ohennetut pinnat (32/pyörä) ja shimanon XT navat. Maksoivat vähän yli kaksisataa Suomeen rahdattuna. Vielä ei osaa sanoa kokemuksia, mutta tarkoitus käyttää maantielenkeillä.

Tux
02.03.2013, 21.55
Jatketaans tästä.

Tarkoitus ostaa toiset kiekot Felt F65Xään. Käyttö ensisijaisesti maantielenkeille slikseillä. Varsinainen grammanviilaaja en (vielä) ole, mutta silti kevyet kiekot houkuttelee. Budjetti n. 300 e ja kuskin elopaino lähes 100 kg, joten ihan höyhensarjan voinee unohtaa. Talvella taas kiekot voisivat olla se nastaton vaihtoehto, eli kiekoille pitäisi saada maantierenkaat ja myös nappularenkaat (32-35mm) + niiden olisi hyvä kestää myös kevyttä syklomaista ajoa.

Palstasurffailun perusteella olen päätymässä näihin, kun näyttäs hyvältä valmiilta paketilta:

http://www.poison-bikes.de/shopart/201050019/Fahrradteile_und_Zubehoer/Komplett-Laufraeder/28er-Road-_-Cyclocross/Sets/Novatec-Light-Disc-Mavic-CXP-33.htm

Haluaisin, että toiset kiekot olisivat mahdollisimman plug and play, joten ajattelin laittaa siihen omat jarrulevyt ja kasetin. Jarrulevyt+6 pulttia löytyy. Kasetiksi poison-bikes tarjoaa Shimanon HG81SLX 10-vaihteinen.

Mulla ois muutama aloittelijan kysymys tähän liittyen
- Käykö tolle vanteelle/navalle myös SRAMin 10 vaihteinen kasetti, esim PG1070? / Onko Shimanon kasetti yhteensopiva SRAM vaihtajan ja ketjun kanssa (olettaen, että hammastus sama, nykyinen kasetti lienee 11-28)?
- CXP33:lle voinee laittaa 35 mm nappulakumin, vaikka suositus on alle 28mm?
- Kestääköhän tällaiset poluilla? (tarkoitus ensisijaisesti siis maantielle, mutta talvella ehkä rajummassa käytössä)
- Tarvitaanko plug-and-play kiekkosettiin muuta kuin kiekot, vannenauha, renkaat, kasetti, jarrulevyt ja tarvittava säätö jarruihin yms.?

t tuomas

Tux
03.03.2013, 15.04
halvempi vaihtoehto, mutta ei liene yhtä kestävä kuin CXP33?

http://www.poison-bikes.de/shopart/201050018/Fahrradteile_und_Zubehoer/Komplett-Laufraeder/28er-Road-_-Cyclocross/Sets/Novatec-Light-Disc-Mavic-CXP-22.htm