PDA

Näytä tavallinen näkymä : Tunnustus ihanasta hetkestä kevyen liikenteen väylällä

Sivut : [1] 2 3 4 5 6 7

mpesu
24.04.2009, 17.32
Kevätaurinko, sopivasti lämmintä, toistä kotiin 15 km 5 m/s myötätuuleen. Perjantai.

Nyt voin kuolla :D.

haedon
24.04.2009, 17.36
Nyt voin kuolla :D.

Ota ny olut ja käy saunassa ensin.

Kaitainen
24.04.2009, 23.47
Eilen kauppamatkalla ohitin mummopyörällä jonkun kypärättömän hybridistin. Se lähti heti peesiin, mutta putosi sadan metrin jälkeen ylämäessä. Onneksi asun mäen päällä, että kykenin ajamaan pihaan ja autotalliin läähättämään ja rauhoittelemaan pumppua. Heikotti vielä puoli tuntia jälkeenpäinkin. Se ohitus oli ihana hetki.

Vilhelm V
25.04.2009, 05.57
Viime viikonloppuna rullailin maantiesinkulalla ristiin rastiin stadia. Loistava ajokeli, ei loskaa. Kevät! Melkein leijuin ilmassa.

Moppe
25.04.2009, 18.06
Aloittajan kanssa tuli tänään ihan lenkillä ollessani ihan samanlaiset fiilikset.:) Pyörä kulki erittäin kovaa (maasturi) ja sää oli kaikkein parhain. Ei liian kylmä eikä kuuma. Sitä tajusi taas miksi fillarointiin jäikään koukkuun. Fantastic!

brewster
26.04.2009, 13.01
Eilen kaveri veti ja mä peesasin. Se näki sellaisen apumoottoripolkupyörän edessä ja sai siitä hirveen takaa-ajokiiman. Mä vedin kieli vyön alla peesissä. Se oli semmonen ihme fillarin ja mopon sekasotku jossa on nyrkin kokoinen SACHS moottori kiinnitettynä takahaarukkaan. Oltiin siis menossa Hannoverissa rautatieasemalle. Ohi tietenkin ajettiin, mutta samalla ajettiin harhaan ja saatiin haeskella reitille kauan. Mutta oli se sen väärtti. Eksyttiin ruokakaupan eteen josta ostettiin pieni pullo kuohuviiniä ja mansikoita.

kebne
26.04.2009, 15.36
Muistui mieleen viime kesältä.
Poljin lenkin Lauttasaaren kautta. Sillalla tuuli ihan perkeleesti. Edessä painoi ihan pron oloinen kuski maantiekilpurilla. Ajattelin etten ikinä pääse mäkeä ylös tässä tuulessa kaatumatta, tai olematta aivan tukehtumispisteessä.
Mutta mutta, tiedä mikä tuli, mutta päätin ottaa kunnon vauhdin mäkeen ja mennä sen kilpurin ohi täpärillä :D Ja ohi mentiin niin liukkaasti, etten kehdannu vilkaista taakseni :o

Kuutio
26.04.2009, 18.15
Oma kokemus on vähän samanlainen kuin Kebnellä. Olin pysähdyksissä liikennevaloissa, lähtiessäni siitä sitten ajamaan minut ohitti mies citymaastopyörällään. Kaverilla oli kyllä satula aivan liian korkealla, siihen malliin keinui puolelta toiseelle. Oli ihan pakko lähteä ajamaan kovempaa ja katsoa, että onko vielä kantapää polkimella polkijoita. Kun aloin olla rinnalla, huomasin miten äijä lisäsi kierroksia. Ajattelin, että aha, kisaamaanko tässä ruvetaan. Eipä muuta kuin kierroksia koneeseen vaan ja sinnehän se äijä jäi. Oli ihan pakko lähteä revittelemään, mitäs härnäsi. :D Tuosta riitti itelle hyvää mieltä pitkäksi aikaa. :p

mpesu
26.04.2009, 19.01
Muistui mieleen viime kesältä.
Poljin lenkin Lauttasaaren kautta. Sillalla tuuli ihan perkeleesti. Edessä painoi ihan pron oloinen kuski maantiekilpurilla. Ajattelin etten ikinä pääse mäkeä ylös tässä tuulessa kaatumatta, tai olematta aivan tukehtumispisteessä.
Mutta mutta, tiedä mikä tuli, mutta päätin ottaa kunnon vauhdin mäkeen ja mennä sen kilpurin ohi täpärillä :D Ja ohi mentiin niin liukkaasti, etten kehdannu vilkaista taakseni :o

Kebne on kyllä ainutlaatuinen nainen kun osaa itsensä kisaan yllyttämisen jalon taidon. Yleensä kaikki tuntemani naiset lähinnä hymistelevät ja pitävät lapsellisena kun kehuskellaan vaikkas työmatkoilla sattuneista suurista etappivoitoista.

keppi
26.04.2009, 19.14
Aah...mikään ei voita jopolla ajelua. Maantiepyöräilijää joskus peesailin, yritti pudottaa, ei onnistunut. Jonkin ajan kuluttua huusin: "mä voin tulla välillä vetään?!"

Naamiokostaja
26.04.2009, 19.59
Ihanalta tuntui viime kesänä, kun sain työpäivän jälkeen ohittaa maantiefillaristin 15-kiloisella hybridilläni reppu selässä ylämäessä. Toki minulla on nuoren ikäni takia etua moniin harrastajiin verrattuna, eikä vauhtiakaan kovin paljon ollut, mutta perverssin mielihyvän sain silti.

Vähemmän ihanalta on tuntunut jälkeenpäin tajuta, kuinka paljon on tullut sikailtua muita kohtaan juuri samoilla pätkillä. Hurmos ei saisi voittaa turvallisuutta.

p bonk
26.04.2009, 20.29
Aika hyvän efektin saa aikaan, kun ohittaa hybridikuskin ja itsellä on lastenistuin lapsineen lisäkuormana. Ei siinä nyt mitään erityisen ihanaa ole, mutta kun keskustelu kerran lähti tälle linjalle.

villho
26.04.2009, 20.41
Tilanne tänään Espoossa:
Olin lenkillä cc:llä ja tulin "ojan pohjalta" kevyen liikenteen väylälle, jossa ohi suhahti Jopo-kuski mäestä hankitulla vauhdillaan. Taisipa kuskilla olla jopa olutpullo kourassaan. Ohittelin sitten kyseistä Jopoa hetken kuluttua ilman sen suurempia runttaamisia. Keskustelu:

Jopo: "Kisa? Kisa?"
Minä (hymy korvissa): "Ihan koska vaan."
Jopo: "Joo, mä isken tällä Jopolla täältä kohta"

En (harmikseni) nähnyt kuskia ohituksen jälkeen, mutta kyllä tuo toi hymyn huulille. Oli jotenkin niin hauska keskustelunavaus :)

Naamiokostaja
26.04.2009, 21.03
Aika hyvän efektin saa aikaan, kun ohittaa hybridikuskin ja itsellä on lastenistuin lapsineen lisäkuormana. Ei siinä nyt mitään erityisen ihanaa ole, mutta kun keskustelu kerran lähti tälle linjalle.
Äläs nyt, kai sitä joskus saa yrittää olla ylpeä itsestään, vaikka aiheetta. Kun ne hetket ovat niin vähissä muuten. :(

Nebulus
27.04.2009, 09.20
Tänä aamuna töihin ajaessa oli oikein nätti auringonpaiste ja nojapyörässäni lopultakin niskatuki asennettuna. Mahtavaa oli päästellä koko yläruho rentona 35km/h mutkaista pyörätietä pitkin. Täytyy myöntää, että pisti hymyilemään kovastikin. :)

Hyötypolkija
27.04.2009, 10.54

Heh, itse en ihan tuota ole tehnyt, kun penskan kanssa tulee ajeltua aika varovasti, mutta normi työmatkat ajaa saman asian. Kummasti kohoaa "pro"-fillaristin vauhti, kun ohitan likaisella, lähes 20-kiloisella 3-vaihteisella Piiltema-pyörällä. Ja ilme olisi näkemisen arvoinen, kun se piiltema-pyörä mummosatulalla vaan loittonee ja loittonee... Priceless, ellen sanoisi :D.

Näitä tapauksia on erityisen runsaasti juuri keväisin, kun talven löhöilykauden jälkeen ei ymmärretä, että se vauhti on aika paljon kuitenkin "moottorista" kiinni eikä pyörän hinnasta.

walesi
27.04.2009, 11.20
Sunnuntaiaamuna oli kiva katsella pyöritellessä joutsenten ylilentoa kun P-pyöräkuskit painaa ohi kuuttakymppiä ainaski.

lansive
27.04.2009, 11.22
Kyllä minulla on ollut periaate, ettei lihasvoimalla liikkuvia ole syytä kiusata. Mistä sitä tietää onko joku hitaasti etenevä maantiepyöräilijä lähtenyt aamulla ajamaan Porista Espoon kautta Lahteen. Mopoilijoita kyllä pitää aina tilaisuuden tullen hiukan muistuttaa, että lihasvoimallakin pystyy saamaan vauhtia.

Eilisen maastolenkin paluuosuudella oli mukava todeta, että polkupyöriä suorastaan vilisi väylillä. Kyllä se auringonpaiste tekee ihmeitä kun saa suomalaisetki ajamaan polkupyörällä.

p bonk
27.04.2009, 11.52
Heh, itse en ihan tuota ole tehnyt, kun penskan kanssa tulee ajeltua aika varovasti, ....

En minä sanonut, että tuohon temppuun piti ajaa kovaa tai varomattomasti (jotka eivät ole sama asia), vaan se ohitettava ajoi vielä hitaammin kuin minä.

Tämän aamuinen kiertolenkki oli aika lähellä hyvää hetkeä: kaunis ilma, ei mitään häslinkitilanteita ja ympärillä kaunis keväinen luonto.

mutanaama
27.04.2009, 12.18
Ajelin rauhallisesti lievässä myötätuulessa kuraisessa maastoajoasussa kotiinpäin. Aurinko lämmitti mukavasti ja kuivasi kuratkin. Joku meni ohi oikealta ja toinen vasemmalta. Mulla ei ollut kiirettä mihinkään.
Ihmiset oli hyväntuulisen oloisia, koirat oli sidottu ja autot antoivat tilaa. Näin meillä täällä vantaalla

VesaP
27.04.2009, 12.35
Vietän ihania hetkiä ihan jossain muualla kuin kevyen liikenteen väylällä. :eek:

lindeju
27.04.2009, 12.41
Kyllä minulla on ollut periaate, ettei lihasvoimalla liikkuvia ole syytä kiusata. Mistä sitä tietää onko joku hitaasti etenevä maantiepyöräilijä lähtenyt aamulla ajamaan Porista Espoon kautta Lahteen.
Samaa mieltä. Jos olen juuri palaamassa kotiin pidemmältä maantielenkiltä (ei kuitenkaan ehkä ihan noin pitkältä mitä lansive ehdotti:D) ja hiha/puntti on ihan tyhjä tai säästelen viimeisiä voimia noihin kotinurkkien nousuihin, niin ei paljon heilauta jos jotkut muksut tai muut kilpailumieliset pyörälijät väkisin vääntävät ohi. Sori jos pilaisin jonkun päivän.

lindeju
27.04.2009, 12.42
Vietän ihania hetkiä ihan jossain muualla kuin kevyen liikenteen väylällä. :eek:
Vectran ratin takana? ;)

VesaP
27.04.2009, 12.47
Vectran ratin takana? ;)

No ei siellä. Siellä lähinnä itkettää kun katsoo sitä >40l/100km ajotietokoneen kertomaa hetkellistä kulutusta... Onneksi suomessa bensa on niin halpaa kuitenkin. :rolleyes: Toisaalta, jos kulutus tuon 40 litraa, niin yleensä siinävaiheessa tulee kyllä silti hymy huuleen kun kattoo peilistä viereisen kaistan bemaria/audia/tms joka jäi sinne kauaksi farmarin taakse... :p

Onneksi Audi S4 Avanttia ei ole vielä valoihin vierelle sattunut.... :o

Jack Bauer
27.04.2009, 12.58
Heh, itse en ihan tuota ole tehnyt, kun penskan kanssa tulee ajeltua aika varovasti, mutta normi työmatkat ajaa saman asian. Kummasti kohoaa "pro"-fillaristin vauhti, kun ohitan likaisella, lähes 20-kiloisella 3-vaihteisella Piiltema-pyörällä. Ja ilme olisi näkemisen arvoinen, kun se piiltema-pyörä mummosatulalla vaan loittonee ja loittonee... Priceless, ellen sanoisi :D.

Näitä tapauksia on erityisen runsaasti juuri keväisin, kun talven löhöilykauden jälkeen ei ymmärretä, että se vauhti on aika paljon kuitenkin "moottorista" kiinni eikä pyörän hinnasta.

Tämä 20 -kiloisella piilteema pyörällä "pro" -fillaristin ohittelu on jo
urbaani legenda, joka aina näin keväisin pulpahtaa tänne keskusteluun. Nyt vaan näköjään lisätään painoa joko lapsella tai repulla.
Ollaan niin kovakuntoisia se pari sataa metriä pyörätietä. Toisaalta kertaakaan ei vaan ole moista kiitäjää kohdalle sattunut.

EePee
27.04.2009, 13.02
Eilen kaveri veti ja mä peesasin. Se näki sellaisen apumoottoripolkupyörän edessä ja sai siitä hirveen takaa-ajokiiman. Mä vedin kieli vyön alla peesissä. Se oli semmonen ihme fillarin ja mopon sekasotku jossa on nyrkin kokoinen SACHS moottori kiinnitettynä takahaarukkaan. Oltiin siis menossa Hannoverissa rautatieasemalle. Ohi tietenkin ajettiin, mutta samalla ajettiin harhaan ja saatiin haeskella reitille kauan. Mutta oli se sen väärtti. Eksyttiin ruokakaupan eteen josta ostettiin pieni pullo kuohuviiniä ja mansikoita.

Hyvä ilmaisu: Takaa-ajokiima. :D

Kisailu ei ole jokapäiväistä mulle, yleensä otan rauhallisesti. Ihmisillähän on eri pituisia lenkkejä, enkä viitsi pilata pitkää lenkkiäni millään välineellä lähtemällä ensimmäisen ohiajajan perään. Joskus joku onnistuu kuitenkin provosoimaan. Helpoiten onnistuu, kun yrittää jäädä maasturilla tai jollain muulla hitaammaksi tarkoitetulla peesiin maantielenkillä. Se ei vaan jotenkin sovi, joku roti se olla pitää! On vain pakko pudottaa ihan yleisen järjestyksen säilyttämiseksi (ja maantiehimmeliin uhrattujen eurojen perustelemiseksi). Toistaiseksi on onnistuttu, mutta välillä on vetänyt hapoille. Viimeistään tasaselle tai mieluiten lievään alamäkeen sekä täydelle 53-12 välitykselle päästessä tuppaa hännystelijöiltä välitykset viidessäkympissä loppumaan.:D

Olipa muuten viikonloppuna mukava ajella. Pöly hieman haittaa sekä sopivasti yleensä mutkiin jätetyt hiekanjämät.

Kaitainen
27.04.2009, 13.24
urbaani legenda, joka aina näin keväisin pulpahtaa tänne keskusteluun. Nyt vaan näköjään lisätään painoa joko lapsella tai repulla.
Ollaan niin kovakuntoisia se pari sataa metriä pyörätietä. Toisaalta kertaakaan ei vaan ole moista kiitäjää kohdalle sattunut.

Taitaa olla nuo hitaat maantiepöräilijät yleensä tekemässä alku tai loppulämmittelyä tai tekemässä kevyttä lenkkiä. Pro-kuskithan tekee sellaista. Silloin onkin yleensä ainoa hetki, jolloin taviksella on hybridinsä kanssa mahkut ajaa ohi tuollaisesta. Uskon, että moni kaupunkiseutujen maantiepyöräilijä toppuuttelee vauhtia siellä alku ja loppupäässä olevilla pyöräteillä jo ihan turvallisuussyistäkin, mutta kun pääsevät taajaman ulkopuolelle, alkaa nopeudet nousta pois siitä tavisluokasta, jota itsekin taidan edustaa. Toisaalta on helppoa ohittaa joku hetkellisesti ja kaartaa sitten tien sivuun läähättämään. Myös pitkä lenkki hidastaa vauhtia.

p bonk
27.04.2009, 14.10
Tästä suunnattomasta nopeudestani tai pikemminkin hitaudestani saa paremman käsityksen kun kerron, että cc:lla lapsi kyydissä sopiva marssivauhti oli 22 km/h. 24 vaatii jo ponnisteluja ja vaimo jätti minut mennen tullen kyydistä sporttihybridillään, jos halusi. Maantiepyörää vastaan ei olisi mitään mahkuja, kyllä ne on enempi mummopyöräsarjaa, joita tuolla n. 25 kiloisella yhdistelmällä (ilman kuljettajan painoa) haastetaan. Siitä painosta yli puolet on lapsen ja istuimen painoa.

Minä olen ajat sitten päättänyt, että ajan aina omaa vauhtiani (johon vaikuttaa tilannenopeus) ja että maantiepyörällä ei voi ajaa ns. isoa kovaa ennen kuin taajama on takana.

Marsusram
27.04.2009, 14.30
Yleensä se ihana hetki on kun bongaa ihanan metsäpolun pään ja poistuu kevyen liikenteen väylältä pöpelikköön maasturilla.

Kyllä minäkin Wilson Kirvan ohitan hölkäten jos hän kävelee.
Ei viitsi lähteä kiusaamaan hiki päässä ohi vääntäjiä.
Kai ohittelu tuo heille virtuaalihaasteita ja voi kehittää täten kuntoakin.:rolleyes:

Teemu Kalvas
27.04.2009, 14.33
Mopoilijoita kyllä pitää aina tilaisuuden tullen hiukan muistuttaa, että lihasvoimallakin pystyy saamaan vauhtia.

Joskus peesasin paria mopoa Mankkaan K-supermarketilta Otaniemen vesitornin mäkeen asti (eli, öö, useampi kilometri). Mäkeen tietty huonokuntoisena hyydyin. Voi olla että olisi mäessäkin voinut pysyä kyydissä, jos siinä edeltävissä valoissa ei olisi tullut uhottua molemminpuolisesti, kun jouduttiin odottamaan vihreää. Sen jälkeen oli tietty turha odottaa yhtään armoa.

Tämähän nyt ei tietenkään oikeastaan vaadi tehoa juuri lainkaan, mutta mopoilijoille tuli selvästi yllätyksenä.

---

Tänään olin kevyenliikenteenväylällä jo ohittamassa edelläkulkevaa syklokrossaristia, mutta tämäpä keksi sen ainoan laillisen tempun jolla siinä vaiheessa voi estää ohituksen.

Tervehti.

YocceT
27.04.2009, 16.24
Ajelin rauhallisesti lievässä myötätuulessa kuraisessa maastoajoasussa kotiinpäin..... Ihmiset oli hyväntuulisen oloisia, koirat oli sidottu ja autot antoivat tilaa. Näin meillä täällä vantaalla

Ajelin lenkin lopuksi viimeistä pyörätiepätkää kotia kohden. Ihmisiä oli runsaasti liikkeellä, jalan, pyörin suksisauvoin. Vauhtia ei ollut juurikaan. Edessä oli toisiinsa keskittynyt nuoripari, koira flexissä mukana, pyörätien reunassa. Eikö se jurpeleen piski päättänyt vaihtaa yllättäen puolta juuri kun olin sivuuttamassa pariskuntaa. Refleksinomainen jarrutus, väistö ja siinä hässäkässä vielä kyljelleen viheralueelle. Onneksi en osunut koiranp_skaan, lasinsiruihin tai muutenkaan kolhinut itseäni.

Että näin meillä täällä.

brewster
27.04.2009, 16.41
Ajelin lenkin lopuksi viimeistä pyörätiepätkää kotia kohden. Ihmisiä oli runsaasti liikkeellä, jalan, pyörin suksisauvoin. Vauhtia ei ollut juurikaan. Edessä oli toisiinsa keskittynyt nuoripari, koira flexissä mukana, pyörätien reunassa. Eikö se jurpeleen piski päättänyt vaihtaa yllättäen puolta juuri kun olin sivuuttamassa pariskuntaa. Refleksinomainen jarrutus, väistö ja siinä hässäkässä vielä kyljelleen viheralueelle. Onneksi en osunut koiranp_skaan, lasinsiruihin tai muutenkaan kolhinut itseäni.

Että näin meillä täällä.

Koirat on turhia -ei olisi pitänyt väistää.

walesi
27.04.2009, 17.49
Mummolle olis tullut suru puseroon jos olis surutta katkaissut poikki sen pölyhuiskan jonka mummo päästi flexin nokassa johtoasemassa kadulle portista. Koira oli jo 3 metriä tiellä ennenkuin mummo pääsi näkemään tuon taivaallista tien tapahtumista. Eläin-ja mummoystävällisenä persoonana jarrutin. Olihan sekin hyvä hetki.

Hyötypolkija
27.04.2009, 20.11

Sulla on vaan ollut huono tuuri. ;)

Ei tuossa mitään urbaania legendaa ole, vaan omakohtaisesti koettua etenkin keväisin ja viimeksi juuri tänään töistä palatessa. Ja noilla varusteilla varmasti tuon josemiinan paino on lähempänä 20kg + 100kg kuski ja 5kg reppu selässä. Ja lähes loppuunajetulla 3-v napavaihteistolla rusauttelin menemään. Ylämäessä täytyy näin keijukaisena mennä heittämällä ohi, kun muualla loppuu välitykset :D. Niin, yli 20km/h keskinopeuksia en viitsi alle 10km:n matkoilla edes ajaa. :D

No, oikeasti... Taisi muutama nyt ottaa vähän liian vakavasti. "Pro" oli todellakin siksi lainausmerkeissä, että oikeasti näissä tapauksissa ei ole mitään prota. Ympärivuotisella kuntopohjalla on vaan kiva leikkiä prolta näyttävien talvet sohvaperunana viettävien kustannuksella, kun ei tonnien vehkeillä kehdata nöyrtyä 200e:n miinan edessä. Enkä mielestäni edes koskaan itse aloita kisailua, vaan aloite joka kerta tullut toiselta. En kyllä toisaalta yhtään ihmettele, että normaali marssivauhtini kalusto huomioonottaen aiheuttaa vähän kisailuhaluja. Saattaa helposti luulla, että olen vain muutaman sadan metrin siirtymää suorittamassa, mutta ylämäessä sitten homma punnitaan. Kannattaisi kuitenkin ensin varmistua "moottorin" kunnosta, jos ei halua halvemmalle jäädä.

Eli itse ajelen noin 5tkm/vuosi pääasiassa työmatkaa vuoden ympäri, siltä pohjalta kommentoin. Moni oikeasti vauhdikas menee ohi vasemmalta ja oikealta heittämällä. Talvisin tosin noita näkyy todella vähän, joskus enemmän kuin nolla kuitenkin :).

mutanaama
27.04.2009, 20.29

Että näin meillä täällä.

Asun metrin päässä nurmijärveltä, rajatontti. Jostain syystä lenkit suuntautuvat aina vaan etelään.

[ot] oliko esimerkkis siis jotenkin ihana hetki kevyenliikenteen väylällä:seko:

YocceT
27.04.2009, 20.34
Eipä se pelkkää urbaalilegendaa ole että hybridillä mennään nakkirengaspyörästä ohi, itsekin olen tuollaiseen joskus syyllistynyt. Se että ostaa menevän pyörän, ei ihan aina riitä vauhtiin vaan reisistä pitäisi löytyä puhtia myös. Se olisikin kiva jos kaupasta saisi rahalla hyvää kuntoa ja parempaa suorituskykyä, sellaista meille uskotellaan ja laiskuuteeen taipuvaisena ihminen on kärppänä nuo ajatukset ottamassa omikseen.

Itse piti viime kesänä ostaa hybridifillari kun en täysin rapakuntoisena kehdannut parempaa.. ajattelin että on vähemmän noloa tulla hybridillä lenkiltä kävelyvauhtia täysin sipanneena kuin maantiefillarilla.

Kyllähän se lämmittää kun tuulipuvussa pappafillarilla vetelee succismiehestä ohi.. ja vastaavasti ketuttaa ankarasti kun itse on paremmalla fillarilla liikenteessä ja joku suhinapukuinen heilahtaa haltit kahisten horisonttiin...:D

YocceT
27.04.2009, 20.40
[ot] oliko esimerkkis siis jotenkin ihana hetki kevyenliikenteen väylällä:seko:

Eipä se niin kauhean ihanaa.. mutta tuli tuota sinun postaustasi lukiessa deja vu, kuinka lenkin päätteeksi ajelee pyörätietä kotiin, aurinko paistaa, elämä hymyilee... No pikku poikkeama siihen sitten tuli mutta ilman vaurioita. Joten edelleenkin fiilis säilyi pääosin myönteisenä. Henkisiä tappioita lievitti vielä koiranulkoiluttajan anteeksipyynnöt hänen tajuttuaan mitä tapahtui.

Niin ja tämä tiedoksi myös sille joka lätkii punaista palluraa anonyyminä..

AimoS
27.04.2009, 20.47
Ei ole legendaa. Minäkin menin teininä nakkipyörän ohitse vuonna "kun farkkutakki ja farkut oli muotia, kenties nahkasomisteella"
Kuskina oli lihavahko "aikuinen mies" joka puuskutti menemään tiukoissa trikoissaan. Minä - silloin teini - päästelin ohi ihan rennosti farkkutakki auki ja kädet takataskussa ja muistan sen ukon ilmeen hyvin. Se oli jotain epäuskon ja epätoivon väliltä.
Nyt olen sitten itse tuo ohitettava:D
Niin se aika menee!

lynxlynx
27.04.2009, 21.00
Katriinantien varrella skootteri tuli rinnalle, hidasti hieman ja kysyi haluanko hieman vetoapua? Halusinhan minä, ja seuraavat 5km mentiin hyvällä vauhdilla :D

villho
27.04.2009, 21.06
Katriinantien varrella skootteri tuli rinnalle, hidasti hieman ja kysyi haluanko hieman vetoapua? Halusinhan minä, ja seuraavat 5km mentiin hyvällä vauhdilla :D

Parhaimpia hetkiä lienee juuri ne, kun pääsee positiiviseen ja odottamattomaan kanssakäymiseen jonkun ventovieraan kanssa.

EDIT: Hitto, tämän voi ymmärtää myös aika roskaisena juttuna :O

AimoS
27.04.2009, 21.08
Sulla on vaan roskainen mielikuvitus

Kosti K.
27.04.2009, 21.19
Sori, jos nyt pilaan iloisten juttujen ketjun. Pari kertaa menneenä talvena on kohdalle osunut näitä mummotuntsalla ajelijoita, joiden on pakko lähteä haastamaan sen jälkeen kun olen ne ohittanut. Viime kerralla tällainen tapaus tuli aivan takarenkaaseen kiinni. Minun oli tarkoitus kääntyä vasemmalle ja siinä kättäni sivulle ojentelin käännöksen merkiksi. Vasemmalta sen juipin vaan piti päästä ohi, joten minä sitten kiltisti vedin oikeaan laitaan odottelemaan parempia aikoja käännökselle. Tyyppi katseli peräänsä ja hymyili kiilto silmissä. Sai varmaan voittajafiiliksen päälle, kun (tavalla tai toisella) pääsi (hybridillä ajelevasta :D) "pro:sta" ohi.

Että olisi kiva, jos ette kuitenkaan aiheuttaisi tällaisia vaaratilanteita kun haette hyviä fiiliksiä.

Jotta tasapaino säilyisi, kerron vielä ihanista hetkistä. Yleensäkin mielihyvää tuottavat kaikki ne hetket, kun autoilijoita pääsee yllättämään sillä, kuinka nopea fillari on kaupunkiliikenteessä. Ajelin taannoin erästä liikennevaloristeysten tahdittamaa katua. Ensimmäisissä valoissa vierelleni tuli X5 ja valojen vaihduttua se kiihdytti reippaahkosti - odottamaan seuraaviin valoihin. Aina minä sain sen seuraavassa risteyksessä kiinni ja sama peli toistui. Lopulta bimmeri jäi ruuhkaan odottelemaan, kun minä taasen ajoin auringonlaskuun. Ah, la victoire!

Edit: Ja on se niin ihana tuo "vakiovieras" -teksti nimen alla. Aah! Luulin, että mä oon se ikuinen nöösi täällä.

Amadeus
27.04.2009, 22.08
Justhan mä tossa viimeviikolla nöyryytin jotain inserakuskia jolla ei ollut mikään kiire ennenkuin huomas mut mun "maantiefillarilla" ja kohta sitä sitten vedettiin 36km/h eripuolilla teitä kunnes se joutus nöyrtymään kun toisella puolella oli tietyö. Voin sanoa että sitä joutus ihan oikeesti polkemaan karkuun kun meikällä ikää 16-vuotta ja se äijä oli ainakin 25-vuotias, mutta mä voitin sen.:D Ainakin teoriassa.

Stanos
27.04.2009, 22.33
Ajelin tänään töistä täysillä sateessa ja korvasta korvaan -hymy hyytyi kotona kun kävelin suoraan suihkuun vaatteet päällä. Uus pöörä on vaan niin sikanopee edelliseen markettin mankeliin verrattuna.

drop
28.04.2009, 21.43
Karmea flunssa ollut jo kohta 10pv. Olen kateellisena katsonut muiden pyöräilevän ja körötellyt itse autolla. Flunssaa edeltävällä viikolla päätin urheasti pyöräillä töihin, ja niksautin selkäni (en tiedä johtuiko pyöräilystä). Ambulanssilla hoitoon ja viikon saikku.

Hyvin alkanut tää pyöräilykausi... :D

mpesu
28.04.2009, 23.39
Isot pojat opetti viikonloppuna pyöritystekniikan alkeita. Maanantaina sitten kuultua käytäntöön soveltaen poljin 40 km myötätuuleen ja rikoin (itselleni) maagisen kolmenkympin keskarin. HIphei. Tuli mahti fiivis.

tane
29.04.2009, 06.57
Karmea flunssa ollut jo kohta 10pv. Olen kateellisena katsonut muiden pyöräilevän ja körötellyt itse autolla. Flunssaa edeltävällä viikolla päätin urheasti pyöräillä töihin, ja niksautin selkäni (en tiedä johtuiko pyöräilystä). Ambulanssilla hoitoon ja viikon saikku.

Hyvin alkanut tää pyöräilykausi... :D

No et oo ainoo flunssa ongelmainen. Jo 5 vkoa on pyörä ollut telakalla sairastelun vuoksi. Nyt on pieniä toiveita että pääsis vkonloppuna ajeleen. Oon jo välillä heittäny kirveen kaivoon että tää ei parane ikinä...

Henki Hieveri
29.04.2009, 07.24
Tapposepeli korjattu kaikkialta. Kaverilta puhkesi gumes eikä hänellä ole vararengasta, joten annoin hänelle kakkospyöräni käyttöön. Nyt jaettu ilo on kaksinkertainen ilo!

p bonk
29.04.2009, 08.07
Tässähän alkaa olla sama meininki kuin vesillä. Kun edessä tai takana näkyy purje, kilpailu alkakoon. Edellä menevä pitää saada kiinni ja takaa tulevaa pitää päästä karkuun. Aina.

drop
29.04.2009, 08.14
Tässähän alkaa olla sama meininki kuin vesillä. Kun edessä tai takana näkyy purje, kilpailu alkakoon. Edellä menevä pitää saada kiinni ja takaa tulevaa pitää päästä karkuun. Aina.

Mulla toi tulee ainakin luonnostaan. Olen ajanut jo vuosia pyörällä töihin, ja aina lähtiessä mietin että "tänään menen rauhallisesti eikä tule hiki". Paskat sitä koskaan muista, jotenkin jokainen horisontissa siintävä pyöräilijä on seuraava etappi ja ohitettava.

Olisko jotain vähän vinksallaan?

SuperD
29.04.2009, 08.59
...Jonkin ajan kuluttua huusin: "mä voin tulla välillä vetään?!"

*REPS* Meni aamukahvit näytölle, tää on loistava! :D

higgins
29.04.2009, 09.17
. Kaverilta puhkesi gumes eikä hänellä ole vararengasta, joten annoin hänelle kakkospyöräni käyttöön.

Ei ole pikkurahan puutetta teillä;) Tuo kakkospyörä vaan ei taida mahtua satulalaukkuun?
Higg

Sirkkusofia
29.04.2009, 09.24
Mulla toi tulee ainakin luonnostaan. Olen ajanut jo vuosia pyörällä töihin, ja aina lähtiessä mietin että "tänään menen rauhallisesti eikä tule hiki". Paskat sitä koskaan muista, jotenkin jokainen horisontissa siintävä pyöräilijä on seuraava etappi ja ohitettava.

Just näin! Olen yrittänyt hillitä itseni ja ajaa "siististi" mutta joskus vinksahtaa ja pahasti - kuten tänä aamuna :cool: Sata lasissa töihin... niinkuin tänne nyt olisi sellainen kiire :o

Janu
29.04.2009, 09.30
Näistä ohitteluista tulee mieleen tapaus muutaman vuoden takaa. Olin itse polkemassa maastofilolla töistä kotiin (Helsinki -> Tikkurila) ja olin syystä tai toisesta totaalisen hyytynyt, reidet aivan jumissa ja hapoilla, mutta pakko oli vääntää täysillä ettei (säälittävä) keskari tipahda. Jossain Oulunkylän nurkilla ohitin erään tuulipukusankarin ja tämä kai huomasi tuskaisen tilanteeni ja intoutui nöyryyttämään koska kohta tuli takaa ohi puhuen samalla kännykkäänsä kovaan ääneen :D

Täytyy myöntää, että melkein harmitti koska itse ajoin jo niin kovaa kun suinkin kykenin enkä mitenkään kyennyt vastaamaan spurttiin. Jos olisi ollut "normipäivä" ja jalat kunnossa olisin ajanut äijän ohi satavarmasti.

Vaihdoin eilen täpäriin schwalben supermotot alle. Kylläpä kulki aamulla kovaa kun tulin töihin, aivan mahtavaa! :)

mpesu
29.04.2009, 11.17
Sata lasissa töihin... niinkuin tänne nyt olisi sellainen kiire :o

Pitäähän sinne olla kiire. Pääseen sitten koneen ääreen ja foorumille :D.

kebne
29.04.2009, 11.59

Juuh :o.... Paitsi että mä saan henkisesti sykkeet jo liikennevaloissa korviin, kun pakko päästä lähtemään rivakasti liikkeelle, ettei kukaan jopoilija ehdi peesaamaan. Jos ohi menee nii menee, mut oma vauhti pitää ansaita ite. :o No, ainoa miten tykkään kilpailla, on itseäni vastaan.

higgins
29.04.2009, 13.07
Juuh :o.... Paitsi että mä saan sykkeet jo liikennevaloissa korviin, kun pakko päästä lähtemään rivakasti liikkeelle, ettei kukaan jopoilija ehdi peesaamaan. Jos ohi menee nii menee, mut oma vauhti pitää ansaita ite. :o

Miehekästä on jättää ketjut isolle eturattaalle valoihin pysähtyessä, ja sitten suurieleisesti kiihdyttää putkelta...;)

Ai niin, eihän tämä ollutkaan äijää- ketju, higg

Proj.nro
29.04.2009, 13.11
Miehekästä on jättää ketjut isolle eturattaalle valoihin pysähtyessä, ja sitten suurieleisesti kiihdyttää putkelta...;)

Kyllä sen yleensä joutuu vaihtamaan isolle kun tullaan liikennevaloihin.. :D:D:D:D

Henki Hieveri
29.04.2009, 14.57
Ei ole pikkurahan puutetta teillä;) Tuo kakkospyörä vaan ei taida mahtua satulalaukkuun?
Higg

Ei kiekkoa vaan koko polkupyörän. Ei se ole kuin Insera Canyon ja ei se ole kuin lainassa. On tykännyt siitä entiseen mummofillariinsa verrattuna. Eipä ole kiire palauttaa.

Kuutio
29.04.2009, 19.22
Tulipa vielä mieleen tapahtuma takavuosilta, en ollut fillarilla liikenteessä, vaan rullaluistimilla. Olin jo lenkin loppupuolella, kun kuulin takanani sanottavan, että sulla on hyvä tekniikka, oot vissiin paljonkin luistellut?! Se oli kyllä aika hivelevä kommentti, minkäs teet. :o

Myönnettäköön nyt, että rullaluistimillakin on aina joskus ihan pikkusen pakko lähteä revittämään, jos joku pyöräilijä näyttää pikkuhiljaa tulevan tarakka eellä vastaan. :D

jeijei
29.04.2009, 19.26
Just näin! Olen yrittänyt hillitä itseni ja ajaa "siististi" mutta joskus vinksahtaa ja pahasti - kuten tänä aamuna :cool: Sata lasissa töihin... niinkuin tänne nyt olisi sellainen kiire :o
Kyllä se työmatkatempoilu on niiiiin ihanaa. Varsinkin jos on joku joka polkee hiukan kovempaa niin vielä mitä, isompaa rattaaseen ja runttaamaan :D

Melwood
30.04.2009, 06.49
Olihan tänä aamuna aikas ihana hetki Kulosaaren sillalla kun leppeä tuuli puhalteli selän takaa (kerrankin!) ja yhtäkkiä tajusin ohikiitävän hetken verran kuinka niitä kampia oikeasti tulisi pyöritellä. Mies ja mekaaninen laite olivat tuon pienen tuokion verran suorastaan symbioottisessa tilassa - vasemmalla avautui kaupungin kaunis siluetti, oikealla merenlahden takaa pilkotti sininen taivas.

Unohtui hetkeksi tuleva työpäivä eikä haitannut vaikka joku olisi puskenut Jopolla, rollaattorilla tai vaikka Roclan pumppukärryillä takaa ohi.

VesaP
30.04.2009, 08.37
Kyllä se työmatkatempoilu on niiiiin ihanaa. Varsinkin jos on joku joka polkee hiukan kovempaa niin vielä mitä, isompaa rattaaseen ja runttaamaan :D

Pitäskö lähtee joskus lomaviikolla härnäämään jonnekin perustyömatkareitin varteen työmatkatempoilijoita... Lainata jostain ketjut ruosteessa oleva hybriidi ja pistää farkut jalkaan ja salkku tarakalle ja sit kattoa mitä kivaa saa aikaiseksi tien päällä. :D:D

brewster
30.04.2009, 08.40
Olihan tänä aamuna aikas ihana hetki Kulosaaren sillalla kun leppeä tuuli puhalteli selän takaa (kerrankin!) ja yhtäkkiä tajusin ohikiitävän hetken verran kuinka niitä kampia oikeasti tulisi pyöritellä. Mies ja mekaaninen laite olivat tuon pienen tuokion verran suorastaan symbioottisessa tilassa - vasemmalla avautui kaupungin kaunis siluetti, oikealla merenlahden takaa pilkotti sininen taivas.

Unohtui hetkeksi tuleva työpäivä eikä haitannut vaikka joku olisi puskenut Jopolla, rollaattorilla tai vaikka Roclan pumppukärryillä takaa ohi.

Onkos heti aamu aloitettu pössyttelemällä?

Melwood
30.04.2009, 09.34
Onkos heti aamu aloitettu pössyttelemällä?

Tottahan toki...eihän tonne sekaan uskalla selvin päin lähteä.

Henki Hieveri
30.04.2009, 13.55
Tänään luontoelämyksiä. Pikkutikka kiikitti ja päätin pysähtyä katsomaan löytyisikö äänen lähde. Eikö vain! Tikka lensi puuhun ja veti siivet jäykkään v-asentoon. En tiennytkään, että tikoilla on soidintanssia.
Kirjasin havainnon Tiiraan, jossa se meni salattavaksi. Pikkutikka on uhanalainen.

jeijei
30.04.2009, 14.06
Risteysalueella rekka pysähtyi vaikka ei olisi välttämättä tarvinnut ja antoi kevyenliikenteen ylittää ensin. Vaihteeksi näin päin ammattiautoilijalta, pisti kyllä hymyn korviin.

Muutenkin tuntuu autojen olevan enemmän hereillä nyt kun pyöräilijöitä on selkeästi enemmän.

Naamiokostaja
30.05.2009, 17.06
Ovatpas ihanat hetket taas käyneet vähiin, kun ketju on tällä tavoin hautautunut. ;)

Eilen Sääksjärvellä avo-BMW ajeli ajorataa pitkin, ja yksi matkustajista näytti minulle peukaloa. Pieni ele, mutta tulin siitä hyvälle mielelle. Näytin peukaloa takaisin, mutta en tiedä huomasivatko.

Highlander
30.05.2009, 21.18
Eiköhän se hetki toteudu joka kerta kun joku kaunis neitonen tulee peppu edellä vastaan :)

hannupulkkinen
30.05.2009, 21.27
Eiköhän se hetki toteudu joka kerta kun joku kaunis neitonen tulee peppu edellä vastaan :)
Minä tykkään katsella mieluummin nenä edellä vastaatulevia. Sitäpaitsi taaksepäinkävely on vaarallista.;)

mutanaama
30.05.2009, 21.48
Minä tykkään katsella mieluummin nenä edellä vastaatulevia. Sitäpaitsi taaksepäinkävely on vaarallista.;)

Soon niin nopee, että saa vielä naisia kiinni.

ketju44
30.05.2009, 21.49
Tänään illalla moottoripyörä ajelulla 3 , noin 18v neitoa lähetti auton avonaisesta ikkunasta lentosukkoja :D

Elmiira
01.06.2009, 20.09
Ohitin tänään vanhemman herran työmatkalla kotiin ja hän sai mut kii Mäkelänkadun-Hakamäentien liikennevaloissa. Tyyppipä tokas "Onneks on näitä liikennevaloja, et näkee kuka ohitti.. oot tainnut ajaa pyörällä ennenkin, ainakin jalkojes perusteella". Olin vähän et joo.. oon joskus ajanut kyllä pyörällä :).

Annsu
02.06.2009, 16.12
Vapun alla matkalla Helsingistä Vierumäelle ennen Mäntsälää hyvässä myötäisessä tuli ajettua edellä ajava mopokuski kiinni. Beesiapu jäi vaan vähäiseksi kun tuosta kenties pölmistyneenä kääntyi heti seuraavasta risteyksestä oikealle.:mad:

bere
02.06.2009, 16.51
Eilen hietsun suoraa ajaessani oli pyörätie täynnä teinejä, jotka todellakin näki mut 200m päästä mutta eivät katsoneet aiheelliseksi siirtyä omalle puolelleen. Ajoin niitten välistä +30km/h muutaman millin päästä. Se oli ihanaa.

edit: tulihan jo niitä ekoja palloja :D no jumalauta en tiedä mitä noitten vatipäiden kanssa tekis, kun kävelevät pyörätiellä ikäänkuin se ois joku niitten oikeus vaan siks et ne on nuoria ja lippa on vinossa. Toivoin et säikähdys opettais. Kiitti pallottajalle asian järkevästi läpi ajattelusta... Ehkä ne ei kuitenkaan ala terrorisoimaan mopoautolla.

Minä ajoin pyörätiellä, teinilauma käveli väärässä paikassa, tiesivät sen ja valitsivat jatkaa sillä tiellä.

dILETANTTI
02.06.2009, 17.46
Pääkaupunkiseudun jullit on asia erikseen, mutta täällä pohjoisessa työmatkalleni osuva kolmikko on tullut muutaman kerran vastaan samalla pätkällä. Viimeksi eniten vasemmalla ajeleva katsoi eteensä ja näki varmasti minut mutta käänsi katseen pois ja jatkoi omalla linjallaan. Niin tein minäkin ja tarpeeksi lähellä ilmoitin kovalla äänellä: "mene laitaan siitä". Väisti kyllä, mutta jotain juputusta sieltä oikean laidan äidin kultapojalta tuli. En kyllä suosittele tuota 30 km/h hihat hipoen ajamista oman terveyden kannalta.

EDIT: anteeksi tämä ei ollutkaan avautumisketju. Meni siis vähän OT:n puolelle.

Kuparinen
02.06.2009, 18.17

Njooh... tänään sankaripyöräilijämme kiskoi viime hengenvedoillaan pienimmällä vaihteella ylös rautatien ylikäytävää. Sinäpä sujahti ylämäkeen ohi teinitytteli minihameessaan puhelin korvalla, yksivaihteisella nykyjopollaan: "tiätsä se on ihaana .." , enempää en huohotukseltani kuullutkaan.

Henki Hieveri
02.06.2009, 19.24
Eilen oli mukavaa ohittaa koko autoletka tyhjällä kevyen liikenteen väylällä.

mjpk
02.06.2009, 20.17
Siististi meikäläisen ohittaneen mopon kyydissä istunut teinipoika näytti peukkua. Säälistä, kai, vastatuuleen töistä kotiin puskevalle. Tai voihan se olla puhdasta viduttuilua, mutta oli niin tai näin, herätti hymyväreen.

VPR
02.06.2009, 20.40
Ylämäessä putkelta runtatessani napsahti ketju poikki ilmeisesti äskettäin lyhennetyn linkin kohdalta ja koko 100+-kiloinen paketti rojahti oikealle kyljelle. Kyynärpää ja polvi verille, paidan olkapäästä hiertyi värit ja pari reikää paitaan, housuihin reikiä taskun paikkeille, reisi kuhmuille, takavaihtaja vääntyi hieman sisäänpäin, tanko vääntyi hieman sisäänpäin, naarmuja jarru- ja vaihdevipuihin. Pyörä ja kuski sentään ajokunnossa pienen korjailun jälkeen.

mutanaama
02.06.2009, 21.19
Ylämäessä putkelta runtatessani napsahti ketju poikki ilmeisesti äskettäin lyhennetyn linkin kohdalta ja koko 100+-kiloinen paketti rojahti oikealle kyljelle. Kyynärpää ja polvi verille, paidan olkapäästä hiertyi värit ja pari reikää paitaan, housuihin reikiä taskun paikkeille, reisi kuhmuille, takavaihtaja vääntyi hieman sisäänpäin, tanko vääntyi hieman sisäänpäin, naarmuja jarru- ja vaihdevipuihin. Pyörä ja kuski sentään ajokunnossa pienen korjailun jälkeen.

Mahtaa mennä normireissut aika lailla reisilleen, jos toi oli ihana hetki:D

ketju44
02.06.2009, 21.43
Katselin kun meidän koira paskansi keskellä klvää :) Kyllä! Kerään kaikki jätöset pussiin ja pussi kotona jätteisiin ;)

Vääräjalka
03.06.2009, 07.56
Tänään oli viileämpi keli pelottanut 2/3 pyöräilijöistä, ja tilaa oli enempi kuin tarpeeksi ajella rauhallisesti töihin. Autoilijat väistivät silloin kun kuului väistää, eivätkä hidastelleet ja väistelleet silloin kun mun kuulu väistää.

Eli helpottaa elämää jos liikenne kerrankin sujuu sääntöjen ja määräysten mukaan.

bere
03.06.2009, 11.33
Mä tulin bussilla töihin ekaa kertaa. Se oli aika mukavaa, fiilis oli kuin ulkomailla kun ei juuri koskaan aja suomessa bussilla.

J-M
03.06.2009, 11.38
Ei ehkä kevyen liikenteen väylällä, mutta harjumaastossa. Kolme pupua katseli, kun tulin aika haipakkaa mäkeä alas.

Lähtivät karkuun.

Minä vähän rauhoittelin tahtia ja aloin itsekin nauttimaan aamun kirpeästä ilmasta.

Pekka L
03.06.2009, 12.11
Kolme pupua katseli, kun tulin aika haipakkaa mäkeä alas.
http://www3.pictures.gi.zimbio.com/Playboy+Superbowl+Party+2007+0A2CphDCGQDl.jpg

Lähtivät karkuun.:(:(

PauliAnkka
03.06.2009, 12.24
Täytyy tunnustaa, että Lauantaina lenkiltä palatessa tuli vastaan vanhempi Bottecchia sellaisen herrasmiestyylisen Tarzanin ohjaamana. Aivan mykistävän upea pyörä ja hetki. Melkein polkaisin perään ostotarjouksen kanssa, mutta kuka nyt sellaisesta luopuisi?

Tämän näköinen oli:

http://www.raydobbins.com/bottecchia/photos/photo1.html

Highlander
03.06.2009, 12.28
Mä tulin bussilla töihin ekaa kertaa. Se oli aika mukavaa, fiilis oli kuin ulkomailla kun ei juuri koskaan aja suomessa bussilla.
Joo, mullekin se on aikamoista elämysmatkailua ainakin kotimaassa. Muutaman vuoden välein on aika sopiva sykli. Ehkä vielä joskus uskallan taas kokeilla ruuhkabussia.

Edelliskerrasta on jäänyt lievä pakokauhu.
Lastenvaunuilla tultiin lähikontaktiin, sitten kun bussi jarrutti niin vaunut tulivat jaloille. Myös hajumaailma oli hyvin mielenkiintoinen, siihen kun sekoittui niin hiki kuin deodorantti sekä alkoholi jne. :D Äänimaailmakin oli avara; useita erilaisia kännykän soittoääniä, perheriita puhelimessa, kauppalista puhelimessa jne.

Ja kaikki tämä reilu viiden kilometrin matkalla. Lopuksi TKL:n mainos:

"Mieti millaista se olisi?...Ei elämää ilman busseja"

Tampereen joukkoliikenne - viisas valinta :rolleyes:

Tupe
04.06.2009, 09.51
Eräs bemarikuski antoi minulle, pyöräilijälle, hienosti tilaa kahteen kertaan. :)

Shimaani
04.06.2009, 10.42
HKL:n bussi oli pysähtynyt kolmion taakse Vanhan viertotien ja Laajalahdentien kulmaan jättäen pyörätien vapaaksi joten pakkohan tuosta oli lapaa nostaa ja hymyillä kun Työmatkuttimella kiidin alamäkeen sadepisaroiden saattelemana.

villho
04.06.2009, 12.29
HKL:n bussi oli pysähtynyt kolmion taakse Vanhan viertotien ja Laajalahdentien kulmaan jättäen pyörätien vapaaksi joten pakkohan tuosta oli lapaa nostaa ja hymyillä kun Työmatkuttimella kiidin alamäkeen sadepisaroiden saattelemana.

Joku voi tästäkin todeta, hittoako siinä morjestelemaan, koska se on sen bussin velvollisuuskin väistää. Itse olen kuitenkin myös sitä mieltä, että niinä (harvoina) kertoina, kun tuollaista tapahtuu, on hyvä antaa positiivista palautetta :rolleyes:

Vääräjalka
15.06.2009, 09.32
Onnistuin ajoittamaan työmatkan sateiden väliin ja vaikka lähdin vasta n. 7:30 oli junalakosta huolimatta normaalia vähempi pyöräilijöitä.

Jotenkin tuntui autoilijoitakin olevan niukasti, kun kukaan ei yrittänyt tappaa. Lisäksi autoilijat ystävällisesti ymmärsivät minun nuodattavan liikennesääntöjä ja väistävän vuorollani, eivätkä ylimääräisesti hidastelleet.

Ainoa kauneusvirhe oli puoliksi tielle kaatunut koivu. Mutta eikähän Espoon sedät saa iltapäiväksi pois.

p bonk
15.06.2009, 10.01
Aamusta Mankkaan ostarilta tielle pyrkivä autoilija oli tukkinut kevyen liikenteen väylän. Siinä ei ole mitään uutta, mutta tämäpä osasi peruuttaa ja antaa tilaa kun poljin rauhallisesti ja päättäväisen oloisesti kohti kuskin ovea - ollen kuitenkin valmiina kiertämään ajoradan kautta.

Henki Hieveri
02.08.2009, 18.45
Tänään sateen jälkeen päätin poiketa Kulosaaressa. Siellä katselin arvorakennuksia. Ukrainan lähetystökin on siivottu maalipommi-iskun jäljiltä. Rakennukset näyttivät tavanomaista nätemmiltä kesäiltana. Päätin sitten käväistä vielä Mustikkamaalla. En ole käynyt polkemassa siellä kuin kerran hätäisesti. Mustikkamaa olikin äärimmäisen nätti ja rauhallinen paikka poljeskella, häiriötekijöitä siellä oli vähemmän kuin muilla Helsingin rantapoluilla (vähän pitkä matka taluttaa koiraa sinne asti). Sieltä löytyi uimarantakin myöhempää käyntiä varten.

tvo
03.08.2009, 17.37
Menee jo ehkä topicin reunaa hipoen, mutta: Bussin* ikkunasta havainnoin, että Reijolankadulla Urheilukadun ja Nordenskiöldinkadun väliselle pätkälle on rempan yhteydessä tehty sekä rauhallisen viininpunainen pyörätie (ehkä jalankulkijatkin nyt tajuavat) että jopa laitettu bussipysäkki a) jonnekin muualle kuin pyörätien päälle (vaikka pyörätie sillä kohtaa kapeneekin), b) jätetty pysäkistä päätymainokset pois, joten pysäkin ohi jopa näkee, onko vastakkaisesta suunnasta tulossa pyöräilijä tahi jalankulkija kulkuväylälle. Uskomatonta innovointia kaupungilta.

Nyt kun saisivat kaikki pyöräteiden/kvl:ien yhteydessä olevat pysäkkikatokset vaihdettua samanmallisiksi, niin a vot... tietysti parasta olisi, että pysäkkien kohdalla olisi niin reilusti tilaa, ettei pyörätien tarvitsisi tehdä mitään hirveää shikaania tai kaventua ja jalankulkijat eivät pomppisi suoraan bussista pysäkkisaarekkeen kautta pyörätielle, mutta hyvä alku ainakin olisi.

*) Pakko oli sortua bussiin, kun lekuri kielsi pyöräilemästä :(

apatceh
03.08.2009, 20.46
Itse ajelin tänään pyörätietä pitkin ja olin tulossa suojatielle. Vasemmalta päin ei tullut ketään, oikealta vain yksi hiace. Katsoin hiacekuskia että aja vaan, mä meen sitten. Mutta mitä tekee hiacekuski? Jarruttaa ja pysähtyy suojatien eteen ja päästää minut ajamaan. Hymyllä ja käden nostolla kiitin nuorta naiskuskia joka ajeli punaisella hiacella. Ilmeisesti hän tykkäsi punaisesta Meridastani jota ajoin punainen paita päällä ja posket punotti. Lenkin positiivisita asioista se suurin :))

Naamiokostaja
03.08.2009, 20.59
Itse ajelin tänään pyörätietä pitkin ja olin tulossa suojatielle. Vasemmalta päin ei tullut ketään, oikealta vain yksi hiace. Katsoin hiacekuskia että aja vaan, mä meen sitten. Mutta mitä tekee hiacekuski? Jarruttaa ja pysähtyy suojatien eteen ja päästää minut ajamaan. Hymyllä ja käden nostolla kiitin nuorta naiskuskia joka ajeli punaisella hiacella. Ilmeisesti hän tykkäsi punaisesta Meridastani jota ajoin punainen paita päällä ja posket punotti. Lenkin positiivisita asioista se suurin :))
Toimisikohan tuo mieskuskeihinkin? Tietty mikä tahansa väri olisi parempi kuin nykyiset H&M:n mustat T-paidat.

alli
03.08.2009, 22.41
Kuukauden tauon jälkeen työmatkalla havainnoin, että kaksi "ikuista" soralla ollutta, lyhyttä mutta ikävää katkokohtaa oli saanut päällysteen! Ooo, kun teki vaikutuksen. Toisen kohdan molemmin puolin oli jopa joku kirjoittanut asfalttiin poikittain "varo kuoppa".

apatceh
04.08.2009, 05.56
Toimisikohan tuo mieskuskeihinkin? Tietty mikä tahansa väri olisi parempi kuin nykyiset H&M:n mustat T-paidat.

Kyllä tämä on sitä sukupuolten välistä kemiaa. Ei varmastikkaan miesautoilija ja -pyöräilijä päädy moiseen tilanteeseen. Sillo se voi onnistua jos on tyttöystävä/vaimo mukana ja hänellä on kireä toppi päällä ja kiiltävät sääret. Sillo varmasti jo toiset autoilijat ajavat pysähtyneen autoilijan perään http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon10.gif

epeli
04.08.2009, 07.12
Kuukauden tauon jälkeen työmatkalla havainnoin, että kaksi "ikuista" soralla ollutta, lyhyttä mutta ikävää katkokohtaa oli saanut päällysteen! Ooo, kun teki vaikutuksen. Toisen kohdan molemmin puolin oli jopa joku kirjoittanut asfalttiin poikittain "varo kuoppa".

Viikki? Se VARO KUOPPA-kohta olikin hengenvaarallinen muutaman päivän ajan ennen päällystystään. Leikkasivat asfaltin reunat teräviksi ja ottivat (asfaltointia varten?) muutaman sentin verran soraa siitä pois.

alli
04.08.2009, 08.32
Viikki? Se VARO KUOPPA-kohta olikin hengenvaarallinen muutaman päivän ajan ennen päällystystään. Leikkasivat asfaltin reunat teräviksi ja ottivat (asfaltointia varten?) muutaman sentin verran soraa siitä pois.

Juurihan se. Onneksi vältyin loman ansioista tolta ansalta, mutta keskellä alamäkeä (talvella pimeähkössä kohtaa) oleva sorapätkä kerkesi ärsyttämään riittävän pitkään kyllä. Muistaakseni ilmaantui jo syksyllä ja piti olla paikalla olleen tiedotteen mukaan vain parista kuukaudesta kyse tms.

No nyt on siitä mukava mennä.

Topolino
04.08.2009, 12.37
Ajelin tässä kerran pyörätietä mäkeä alaspäin. Vastaan tuli semmoinen 40 -50 vuotias nainen jolla oli tiukat trikoot, mutta erittäin löysä paita päällä. Oli noussut putkelle ylämäessä. Paidan alla lötkyivät aivan jumalattomat tissit jotka vatkasivat edestaa... :eek: Oli vissiin unohtunut laittaa liivit :p

Henki Hieveri
04.08.2009, 15.17
Päätin polkaista kehä ykköstä Espoossa pohjoiseen. Leppävaarassa oli massiivinen tietyö ja se on jatkunut siellä vuosikaudet. Kevyen liikenteen väylä kulki tietysti jossain muualla minne se kartan mukaan kuuluisi. Se olikin asiallisesti merkitty.

Kun oli energiaa, poljin Malminkartanonhuipulle. Se on Helsingissä pyöräilemisen ehdoton kohokohta. Kun tulin mäkeä alas, vastaan polki fillaristi iloisesti hymyillen.

Loppumatkasta päätn ottaa riskin ja käännyin Ilmalassa pyörätielle, jossa oli ollut vuosikausia kestänyt remontti. Se olikin valmistunut. Ihan kuin olisivat vielä loiventaneet mäkeäkin, vai kuvittelenko vain.

kanttiinin tollo
04.08.2009, 17.11
Joo hei mullakin oli tänään otsikon kuvaama hetki tuolla taajaman rajamailla pyörätiellä. Kaksi kovin iloisesti hymyilevää polkupyöräpoliisia tuli vastaan!! Kaikkea toivoa ei ole sittenkään menetetty. :)

ketju44
04.08.2009, 17.37
Kai sellaisena voi pitää piereskelevää koiraa :seko: :D

J-M
06.08.2009, 06.49
Aamulla Kangasalta Hervantaan ajaessani tuli hetken matkaa kanssani joku rouva, joka tervehti iloisesti ja vaihdoimme muutaman sanan. Jäi hyvä mieli noin iloisesta ihmisestä.

Konisti
06.08.2009, 21.00
Eilen suojatiellä Koskelantiellä bussi ja kaksi henkilöautoa pysähtyivät ja antoivat iltapäiväruuhkassa tietä kun talutin pyörän yli. Moikkasi ja kipitin reippaasti yli. Kiitos niille autoilijoille!

tempoilija
07.08.2009, 11.49
Päätin polkaista kehä ykköstä Espoossa pohjoiseen. Leppävaarassa oli massiivinen tietyö ja se on jatkunut siellä vuosikaudet. Kevyen liikenteen väylä kulki tietysti jossain muualla minne se kartan mukaan kuuluisi. Se olikin asiallisesti merkitty.

Asiallisuus on tuossa kohdin kovin suhteellista. Se kehän sisäpuolen väylä kun ei ole poikki. Ovatpahan vaan panneet aidan molempiin päihin. Olen tuosta nyt viikon verran ajellut päivittäin aitojen sivusta ja kertaakaan en ole yhtään työkonetta tai -miestä pätkällä nähnyt.

zykkeli
11.08.2009, 07.09
No nyt tapahtui aamulla jotain sellaista mitä en ole ennen nähnyt, joten pakko jakaa tännekin.
Tulin tuossa aamulla duuniin tuttuun tapaan fillarilla. Ilmalan aseman ylityksen jälkeen kun lähdin laskemaan mäkeä alas kohti Pasilaa olikin pyörätien tukkona kuorma-auto ja tämän kuormaa purkava kaivuri. Mutta:

1. Kaverit olivat vetäneet kalustonsa niin reunaan kuin mahdollista, että juuri ajettava kaista jäi tilaa pyöräötielle

2. Asianmukaisesti kuorma-autossa ja kaivurissa vilkut päällä, jotta näkyi jo kauempaakin

3. Ja sitten se kaikkein hienoin juttu: Molemmilla puolilla "työmaata" oli kaverit liikennettä vastassa ja huolehtivat siitä, että vain yhteen suuntaan menevät pääsivät ohittamaan kohdan kerrallaan! Ei siis tarvinnut kenenkään stressata, että joku tulee vastaan.

Hienoa! Välillä näinkin.

dt
11.08.2009, 07.32
Ilokseni pitää todeta, että täällä kevyen laajakaistan väylällä (5mekaa), että alun egoistinen muiden pyöräilijöiden kurmotus ohittelutarinoilla ja kypärättömien mollaaminen o vaihtunut ihan oikeisiin juttuihin.

..sitten ihan asiaan.
alkukeväästä radan vartta huopalahden aseman jälkeen, etelään päin ajaessa, tuli useasti vastaan isäntä puna-anodisoidulla riser-tangolla varustetulla maastopyörällä pohjoiseen päin, yleensä aina samassa kohtaa. Yhtenä aamuna miekkonen tuli vasta siinä alppilan ylämäessä vastaan (hänelle alamäessä). Hieman hymyilytti, kun mietin että tulisiko huutaa, että hän on myöhässä.

Kuutio
26.08.2009, 16.36
Poljeskelin verkkaista tahtia tänään töistä kotiin. Matkalla piti pysähtyä tottelemaan punaista valoa, ja eräässä risteyksessä sainkin viereeni jollain hybridillä pyörän peräkärryä vetävän polkijan. Olemus oli kuin formuloiden lähdössä: hanaa heti, kun valot vaihtuvat vihreälle. Vaihtuihan ne valot ja peräkärryä vetävä polkaisi ensimmäisen kerran... kruntsräks!... toinen kerta... kruntsräks!... Siitä se sitten vauhti kiihtyi pienten alkupamausten jälkeen. Seuraavat valotkin olivat taas pian tulossa, joten kauas tämä polkija ei ehtinyt. Näihin valoihin sitten himmaili joku Rossanon cyclollaan, asianmukaisissa vermeissä muutenkin. Jäin suosiolla taka-alalle katselemaan tätä tapahtumaa - valojen taas vaihduttua ei hymyllä ollut rajaa, kun cycloilija kevyesti kiihdytti vauhtiin ja peräkärryä vetävä jäi kruntsräks-kiihdytyksineen kuin nalli kalliolle. :)

En sitten tiedä mikä siinä niin hauskaa oli, mutta kunnon hymy irtosi. Että terveisiä molemmille, jos tätä luette. Cycloilijan meno näytti sangen asialliselta, pyöräkärryä vetävälle voisin suositella jotain pientä huolto-operaatiota. :o

Nebulus
27.08.2009, 22.50
Mulla on jo pari kertaa ilahduttanut, kun pääsen kuittaamaan alfaurossyndroomaa sairastavan professorishenkilön noin kaksinkertaisella nopeuserolla pyörätiellä. Nojakilla on vain niin hyvä iskeä pienessä alamäessä. :) Toisen liikehdinnästä kun näkee, että kaveri pyrkii aina ajamaan nopeimmin tielläliikkujajoukosta. Taustapeilistä voi sitten vilkaista sitä pettynyttä tuijotusta, kun kaveri toteaa, ettei kannata edes yrittää lähteä perään.
Näin ainakin kuvittelen asian olevan. ;)

Ja kyllä, kyseessä on entinen pomoni.

Kemmi
28.08.2009, 01.54
Autoilija antoi mulle tilaa suojatiellä, eikä siis missään risteyksessä, vaan keskellä tietä:eek:. Tais olla joku fillaristi ja jos ei, niin iso peukku!

Henki Hieveri
28.08.2009, 07.10
Tampereella on aivan oikein ymmärretty, että pyöräilijä tarvitsee opasteita: http://farm4.static.flickr.com/3530/3858184343_ff35d7bbac.jpg

Hyötypolkija
28.08.2009, 22.04
Sain jo alkuviikosta ohittaa aivan erityisen hyvin muodostuneen kauniimpaa sukupuolta edustavan lenkkeilijän ja onneksi vielä ylämäessä. Huoh, vieläkään ei ole kuva poistunut täysin verkkokalvoilta(lucky me), vaikka lähempänä keski-ikää jo olenkin, joten oli kyllä kurvit kohdallaan :p

Ja viikon työmatkat päätti sopivasti myös melko hyvin muodostunut naispuolinen lajitoveri satulassa, jonka saavutin ja yhtäkkiä onneksi muistin, että pitää ottaa vähän rauhallisemmin, kun on hieman flunssainen olo. Mitä muuta siis voin kuin vähän himmata vauhtia :D.

Pyöräily on todellakin aivan ylivoimainen tapa katsella maisemia, se on huomattu ennenkin!

J.S.
29.08.2009, 00.00
Tampereella on aivan oikein ymmärretty, että pyöräilijä tarvitsee opasteita:
[kuva pois]
Satuitko pistämään merkille sen alimmaisen kyltin, joka tuossa kuvassa osoittaa vasemmalle? "Teekkarisauna 10km". Ei taida olla kaupungin asentama... :D

Henki Hieveri
29.08.2009, 09.26
Satuitko pistämään merkille sen alimmaisen kyltin, joka tuossa kuvassa osoittaa vasemmalle? "Teekkarisauna 10km". Ei taida olla kaupungin asentama... :D

Joo, kiinnosti lähteä saunomaan, mutta vähän turhan kaukana tuossa vaiheessa eikä mitään takeita siitä, että sauna olisi edes auki.

Asiallisuus on tuossa kohdin kovin suhteellista. Se kehän sisäpuolen väylä kun ei ole poikki. Ovatpahan vaan panneet aidan molempiin päihin. Olen tuosta nyt viikon verran ajellut päivittäin aitojen sivusta ja kertaakaan en ole yhtään työkonetta tai -miestä pätkällä nähnyt.

Olet oikeassa, se ei ole sitten kovin asiallista.

maissi
29.08.2009, 09.55

Taitaa mörrimöykky olla vielä kesälomalla. Aukeilee ens viikolla sitte ku uudet vuksit tulee.:D

Yksityiskohtana hauska, sillä en itsekään ole tuota huomannut kun keskustassa olen palloillut.:eek:

OmsiL
31.08.2009, 12.06
Alkuvuodesta olin Amsterdamissa. Polkupyörällä tuli ajettua toista sataa kilometriä! Se oli jotain uskomattoman hienoa, kun pyörätie ei koskaan loppunut kesken kaiken, vaan aina punainen matto jatkui ja jatkui. Rotvalleja ei ollut lainkaan, sillä paikallinen liikennesuunnittelija oli hoksannut moiset turhiksi. Teissä ei ollut rypyn ryppyä. Liikennevaloissa polkupyöräilijät pääsivät autojen edelle mahdollista vasemmalle kääntymistä varten. Kaikki kulkijat hymyilivät, eikä se johtunut pelkästään paikallisten kahviloiden herkullisista leivoksista.

Ihan keskustassakin pääsi etenemään helposti 30km/h nopeudella. Ylikin, jos ei ollut ruuhka-aika ja jos jalat sallivat. Tosin nopeusrajoitus oli 30. Ohjenuorana väylien suunnittelussa oli selvästi ollut "pyöräily on jo muutenkin niin hidasta, että sitä ei ole tarpeen entisestään enää hidastaa". Palautetta tuli paikallisilta heti ensimmäisellä suojatiellä. Pysähdyin odottamaan autojen menoa ensin...:o Takaa tullut mies sanoi englanniksi "tourist?". Minä siihen, että "yes". Mies opasti, että täällä pyöräilijä menee aina ensin. En kuulemma ollut ensimmäinen turisti, joka aiheutti tökkimistä liikennevirtaan.

Vaikka paikallisille aletaan opettamaan liikennesääntöjä jo varhaisessa iässä, ei sitä välttämättä olisi uskonut katukuvasta. Kaikki ajelivat pyörillä miten sattuu. Ei pidetty tiukasti kiinni kaistaviivoista tai liikennevaloista. Silti liikenne sujui hyvin. Hieman etäämmällä keskustasta pyöräilijöillä oli tapana poiketa pois pyöräkaistoilta ja ottaa autolta peesi. Autoilijat eivät tästä olleet moksiskaan.

Koko Amterdamissa vietetty aika oli parasta hetkeäni kevyenliikenteen väylällä.

tempoilija
31.08.2009, 12.31
Kaikki ajelivat pyörillä miten sattuu. Ei pidetty tiukasti kiinni kaistaviivoista tai liikennevaloista. Silti liikenne sujui hyvin.

Esimerkki: http://www.youtube.com/watch?v=2n_znwWroGM

Sama huikea asenne-ero näkyy tuossa videossakin. Ruuhka on ihan hervoton, vauhti vähän väliä aivan olematon, sekä pyörällä että jalan liikutaan miten ja missä sattuu, väylää käytetään parkkipaikkana, mutta koko ajan liikenne on sujuvaa, eikä kukaan raivoa tai tee mielenosoituskiihdytyksiä.

OmsiL
31.08.2009, 12.56
Esimerkki: http://www.youtube.com/watch?v=2n_znwWroGM

Sama huikea asenne-ero näkyy tuossa videossakin. Ruuhka on ihan hervoton, vauhti vähän väliä aivan olematon, sekä pyörällä että jalan liikutaan miten ja missä sattuu, väylää käytetään parkkipaikkana, mutta koko ajan liikenne on sujuvaa, eikä kukaan raivoa tai tee mielenosoituskiihdytyksiä.

Jetsulleen.

Polkupyörien pysäköintikin oli amsterdamin kaduilla paljon vapaampaa, kuin kuvittelin. Vaikka niitä pyörien parkkitaloja oli, niin kyllä kadut oli silti täynnä kasoja. Pyörä jätettiin aina siihen läjään, joka oli lähimpänä kohdetta. Ketään ei läjät kiinnostanut, asiaan oli totuttu.

Pistin myös merkille, että noi alankomaalaiset kuskaa lapsiaan ihan pelkällä pyörän tarakalla. Siis ei ollut mitään turvaistuimia tai edes kypäriä. Siihen vaan muksu tarakalle ja menoks. Eräskin isä ajoi edelläni ja toinen lapsista oli ohjaustangon päällä ja toinen tarakalla selkä menosuuntaan. Täällä kotimaassahan vastaavasta käytöksestä joutuu poliisin pysäyttämäksi ja kaiken maailman sosiaalitantat romuttaa vanhempien mielenterveyden. Tosin on tuo liikenne täällä huomattavasti vaarallisemman tuntuista. Tiedä sitten miten on tilastojen valossa.

edit. Pyörien pysäköintiä amsterdamin malliin http://www.youtube.com/watch?v=lrY7JxTyoJQ&feature=related

tempoilija
31.08.2009, 14.15
Sama lastenkuljetusmetodi on käytössä myös Kööpenhaminassa:
http://farm3.static.flickr.com/2573/3743779742_802cd5dd2f.jpg

mutta tämä vähemmän hurjapäinen vaihtoehto vaikuttaa huomattavasti yleisemmältä:
http://farm4.static.flickr.com/3528/3742985269_88f9d1eda2.jpg

(kuvia tarjoilee http://www.copenhagencyclechic.com/)

mutanaama
31.08.2009, 15.53
Jetsulleen.

Polkupyörien pysäköintikin oli amsterdamin kaduilla paljon vapaampaa, kuin kuvittelin. Vaikka niitä pyörien parkkitaloja oli, niin kyllä kadut oli silti täynnä kasoja. Pyörä jätettiin aina siihen läjään, joka oli lähimpänä kohdetta. Ketään ei läjät kiinnostanut, asiaan oli totuttu.

Pistin myös merkille, että noi alankomaalaiset kuskaa lapsiaan ihan pelkällä pyörän tarakalla. Siis ei ollut mitään turvaistuimia tai edes kypäriä. Siihen vaan muksu tarakalle ja menoks. Eräskin isä ajoi edelläni ja toinen lapsista oli ohjaustangon päällä ja toinen tarakalla selkä menosuuntaan. Täällä kotimaassahan vastaavasta käytöksestä joutuu poliisin pysäyttämäksi ja kaiken maailman sosiaalitantat romuttaa vanhempien mielenterveyden. Tosin on tuo liikenne täällä huomattavasti vaarallisemman tuntuista. Tiedä sitten miten on tilastojen valossa.

Tilastojen valossa, tuolla pyöräilyn paratiisissa kuolee vuosittain noin 200 pyöräilijää liikenteessä.

OmsiL
31.08.2009, 16.23
Tilastojen valossa, tuolla pyöräilyn paratiisissa kuolee vuosittain noin 200 pyöräilijää liikenteessä.

Jostain muistan lukeneeni, että Amsterdamissa kuolee noin 7 ihmistä vuodessa, vaikka kaupungissa asuu 1,5 miljoonaa ihmistä ja pyöräily on yleistä. Siinä valossa turvallisuudentunteeni oli oikeutettu. Onko sulla linkkiä noihin koko maan tilastoihin? Jos niistä kävis ilmi ton kuolleisuuden jakautuminen alueittain.

edit: siis amsterdamissa kuolee noin 7 pyöräilijää vuodessa. Kokonaisuudessaan noin 20 ihmistä kuolee vuosittain Amst. ja 800 kuolee koko maassa kaikissa liikenneonnettomuuksissa. Lähde tulee, kun joskus sen löydän.

MatkaMies
31.08.2009, 16.28

Jotta saataisiin jokin vertailukohta: Ajokilometriä kohden Suomessa menehtyy n. kolme kertaa enemmän pyöräilijöitä kuin Hollannissa.

OmsiL
31.08.2009, 16.42
Pitäis varmaan keskustella näistä jutuista jo jossakin toisessa topicissa. Missä?

Tän linkin (http://www.bakfiets-en-meer.nl/2008/10/16/bicycle-death-statistics-in-amsterdam-and-the-netherlands/)mukaan pyöräilijöitä kuolee se 200 vuodessa koko maassa.
Samassa linkissä on myös että:

Overall traffic safety in NL is the best in Europe with 45 deaths per million inhabitants per year.

mutanaama
31.08.2009, 17.39
Pitäis varmaan keskustella näistä jutuista jo jossakin toisessa topicissa. Missä?

Tän linkin (http://www.bakfiets-en-meer.nl/2008/10/16/bicycle-death-statistics-in-amsterdam-and-the-netherlands/)mukaan pyöräilijöitä kuolee se 200 vuodessa koko maassa.
Samassa linkissä on myös että:

[ot]
Niin, helsingissä kuolee keskimäärin yksi pyöräilijä per vuosi, ja molemmissa kaupungeissa on suurinpiirtein saman verran asukkaita (amsterdamissa 750.000 ja helsingissä n 600.000)
Mutta joo, meidän pyörämäärää ei voi millään verrata hollantilaiseen. Ei myöskään sääolosuhteita, autoilun määrää per capita jne..
Kunhan vaan heitin luvun ilmaan, että joka neljäs kuollut hollannissa on pyöräilijä, sama luku suomessa taitaa olla joka kymmenes tai enemmän. Mutta kun pyöräilyn määrä on yli kolminkertainen, niin luvut tasoittuvat melko lailla. Toinen erikoisuus on suomalaisten pyöräilijöiden korkea ikä. Kaikista kuolleista pyöräilijöistä yli puolet on yli 64-vuotiaita.

timoe
31.08.2009, 18.07
Koko Amterdamissa vietetty aika oli parasta hetkeäni kevyenliikenteen väylällä.[/QUOTE]

joo samantyyppinen kokemus tältä keväältä, oli 4 tuntia vapaata aikaa päivänvalossa, ja hotellin kellarissa pyörävuokraamo --> vuokrasin electran citycruiserin, ja tarkkailin ensin miten paikalliset toimii:

Selkeästi ajeltiin rauhallisesti ja sulavasti ilman turhia ryntäilyjä, ja näennäisestä epäjärjestyksestä huolimatta jalankulkijat + pyöräilijät eivät olleet vihollisia, vaan kevyen liikenteen kulkijoita, elä ja anna toistenkin elää periaatteella.

Olin katsellut etukäteen pari pyörakauppaa, ja kruisailin niitä etsien sekä keskikaupungilla , että hivenen syrjemmälläkin. Sitten ei meinannut 1 kauppa löytyä, ja kas, vastaan pyöräili varsin viehättävä ja sporttinen kilpapyöräilijä, pysäytin hänet viittilöimällä, ja yllätys sinänsä hän kysyi "are you lonely..."

Hidas sytystys tai mitä, niin en älynnyt mitään kakkukahveja ehdottaa, vaan pyysin näyttämään kartalta lähimmän pyöräkaupan, jonka hän sitten auliisti tekikin, ja poistui ajokillaan.

Siis se ihmisvirtojen seassa kruisailu rauhallisella "easy rider" asenteella oli kivaa. Vanha keino, että jos oon eksyksissä seuraan vahvinta ihmisvirtaa--> joudun takaisin keskustaa kohti, toimi jälleen (ainakin ennen punaisten lyhtyjen syttymistä).

J.S.
02.09.2009, 08.13
Tampereella on ihana (joskin hämmentävää) nähdä että kaupunki tekee sentään jotain keskustan kvl:ien hyväksi. Äsken kun pyöräilin töihin, huomasin että rautatietunneliin (ainakin pohjoisen puolelle) oli ilmestynyt ajosuuntaa näyttävät nuolet asfalttiin. Ja pääpostin edustalle oli ystävällisesti laitettu nuoli osoittamaan pyöräilijöille pyöräkaistan jatkuvan hiekkauralla densopuiston läpi. Mitä hittoa, edistystä Tampereella?! :eek:

En päässyt vielä kokeilemaan kaistojen toimivuutta tunnelissa, koska kiidin ohi ajorataa pitkin. :D

Naamiokostaja
04.09.2009, 16.24
Tampereella on ihana (joskin hämmentävää) nähdä että kaupunki tekee sentään jotain keskustan kvl:ien hyväksi. Äsken kun pyöräilin töihin, huomasin että rautatietunneliin (ainakin pohjoisen puolelle) oli ilmestynyt ajosuuntaa näyttävät nuolet asfalttiin. Ja pääpostin edustalle oli ystävällisesti laitettu nuoli osoittamaan pyöräilijöille pyöräkaistan jatkuvan hiekkauralla densopuiston läpi. Mitä hittoa, edistystä Tampereella?! :eek:

En päässyt vielä kokeilemaan kaistojen toimivuutta tunnelissa, koska kiidin ohi ajorataa pitkin. :D
Ja meitin kotikatu sai klv:lle uudet kaistaviivat! Toki ne olisi pitänyt maalta uudelleen jo 5 vuotta sitten, ja toki katkoviiva sulkuviivan sijaan luo illuusion jostain viivojen muunlaisesta tarkoituksesta, ja toki jalankulkijoiden/pyöräilijöiden symboleja on maalattu asfalttiin ihan liian harvassa. Sitä katkoviivaa kyllä ihmettelen, onko maali muka oikeasti niin kallista. :rolleyes:

Ihana hetki tuli kuitenkin siinä vaiheessa, kun jalankulkijoita oli klv:llä useita 200 metrin matkalla, ja joka ikinen oli pois pyöräkaistalta. Harmi, ettei ollut kameraa.

Henki Hieveri
06.09.2009, 19.08
Jalankulkija oli pyörätiellä liikennevaloissa ja minä ohitin hänet jalankulkijoiden puolelta, ei siinä mitään, mutta jalankulkija pyysi anteeksi koikkelehtimistaan pyörätiellä! :eek:

(Taatusti joku jalkautunut pyöräilijä)

El-Capricum
06.09.2009, 19.47
Kävi muuten itselle samantyylinen tuossa eilen kun olin ajamassa jossain keskuspuiston lähettyvillä. Kävelijä tulee oikealla olevan autotien yli suojatietä pitkin päästäkseen kevyenliikenteenväylällä vasemmalla puolella olevalle kävelijöiden puolelle. Samalla kaveri näprää kännykkäänsä ja huomatessaan että matelen siinä kohti odotellen että käveri pääsisi omalle puolelleen, hyppää olympiatasoisesti koko kevyenliikenteen väylän yli pois tieltäni ja pyytää vielä kovasti käytöstään anteeksi. (tulikohan tarpeeksi epäselvästi taas...)

Toinen hieno tapahtuma kävi samana päivänä ruoholahdessa juuri ennen sitä länsiväyläksi muuttuvaa siltaa. Vedin siis oman pyöräilyhistoriani pahimman pannutuksen. Seurauksena lensin ilmassa ehkä kaksi metriä ja liuin vielä jonkin matkaa asfalttia pitkin. Ja tässä kohtaa monet ovat jo varmaan kauhuissaan, mutta voin sanoa että fillarille ei käynyt mitään, jos pientä maalin naarmuuntumista ei lasketa.
Kuitenkin hienon tästä tapahtumasta tekee se, että kaatumisen todistanut naisporukka riensi luokseni kyselemään että olinko kunnossa. Onneksi oli tosiaan Yokon lähes luodinkestävät pyöräilyhousut ja panssaroitu selkäreppu joiden avulla pystyi liukumaan näppärästi myös asfalttia pitkin. Kaatumisen saldo oli finni persauksiin eikä mitään muuta (juu en tiedä itsekkään...)
Myös melkoisen moni auto hiljensi selkeästi vauhtiaan, mutta en sitten tiedä halusivatko tarkistaa tilanteen vakavuuden vai muuten vaan todistaa hienoa showta :D

Hans3000
06.09.2009, 22.16
täällä ruotsin puolella (södertälje) on eri materiaalit jalankulkijoille (kivetys) ja pyöräilijöille (asfaltti) ja täällä homma toimii, jokainen tuntuu tietävän et mikä ero noilla kahdella asialla on. samoin kun suojatien kohdalla ei oo fillarikaistalla kivetystä ollenkaan, sopii niillekin keillä on "mummofillari". ja jos joku on ajellu tukholmassa ni siellä se vasta onki helppoo ajaa fillarilla, se vaan sujuu ku itestään.

edit: no on tääällä huonoakin, liikennemerkistä ei erota et missä pitää ajaa, se vaan pitää tietää/osata.

Kesänlapsi
09.09.2009, 16.11
Eräs V40:llä ajanut Volvokuski (terveisiä! :)) laski miut nätisti tien yli äsken kun olin kaupungille menossa. Ei ollut aikomustakaan olla väistämättä, vaan hidasti jo kauempaa, vaikka näki minunkin hidastavan. Ollapa näitä enemmänkin!

W.Haynes
10.09.2009, 08.26
Tuossa toissa viikolla sattui hieno hetki, kun ajelin perinteistä arki-illan Kytäjän lenkkiä. Teboil-Abc risteyksen kohdalla lähdin ajelemaan yhden toisen hybridi kuskin perään. Siinä poljettiin ihan kohtuullisen hyvällä vauhdilla kohti Kytäjää noin 50 metrin väliä pitäen. En halunnut roikkua toisen perässä, vaan annoin välin pysyä melko pitkänä. Melko pian Hyvinkäältä lähdettäessa tulee erittäin pitkä suora, joka menee osittain kaadetun metsikön läpi. Suoran kohdalla yhtäkkiä ohitseni pyyhkäisi noin 40-50 vuotias rouva tavallisella naisten pyörällä. Vauhtia oli rouvalla varsin kiitettävästi, ottaen vielä huomioon käsivarressa roikkuva kangaskassi. Itseäni rouvan vauhdikas ohitus nauratti ja oma surkea vauhti nolotti, mutta kun nainen pyyhkäisi edellä ajavani ohi, niin se oli kanssa hieno hetki. Edellä ajava ikäiseni mies pyöritteli päätään niiin voimakkaasti, ettei meinannut tiellä pysyä. Rouva laitteli kyllä menemään niin vauhdilla ettei voinut kuin kypärää nostaa:).

mpesu
11.09.2009, 07.51
Yleensä paahdan aamuisin liikenteen seassa suorinta reittiä asemalta töihin. Tänään pilvettömänä perjantai aamuna tein poikkeuksen ja ajelin ensin torille ostamaan ison kasan suppilovahveroita viikonloppua varten ja sitten rauhassa myötäseen rantaa pitkin töihin. Kyl ol mukavaa.

Lisätään vielä että pään sisällä soi kerrankin hyvä viisu eikä mikään siwan mainostunnari. Jimin All along the watchtower.

alli
11.09.2009, 08.23
Tänään pilvettömänä perjantai aamuna tein poikkeuksen ja ajelin ensin torille ostamaan ison kasan suppilovahveroita viikonloppua varten ja sitten rauhassa myötäseen rantaa pitkin töihin. Kyl ol mukavaa.

Kyllä nää kauniit syysaamut on ihan parasta!

Ja itsekin olen hiukan pitempää reittiä kotiin mennessä ajanut viime päivinä, Arabianrannan kautta. Siellä alkaa olla kevyen liikenteen väylät joltisessakin kunnossa. Menee pari hiekkatietä vierekkäinkin pitkät matkat, jolloin voi valita sen, missä vähemmän koiranulkoiluttajia.

Henki Hieveri
11.09.2009, 12.36
Tampereella on ihana (joskin hämmentävää) nähdä että kaupunki tekee sentään jotain keskustan kvl:ien hyväksi.

Kun vajaan päivän pyöräilin ympäri Tamperetta, niin kevyen liikenteen sujuminen oli paljon parempaa kuin Helsingissä.

Kemppis
11.09.2009, 12.59
Tänään koin riemastuttavan hetken klv:llä kun ensin löysin kännykän ja muutamien kilometrien jälkeen poimin taskuuni 10€ setelin.

Känny oli siipeensä ottanut. Takakansi ja akku puuttui, sim-kortin pidike rikki ja etupuoli naarmuilla. Lapsille leluksi vai löytötavaroihin?

Archie
11.09.2009, 13.21
Lapsille leluksi vai löytötavaroihin?
Löytötavaroihin, kännykkä sisältää hillittömän määrän raskasmetalleja ja myrkyllisiä aineita, joita pilttien ei liene viisasta imeskellä itseensä leikin tiimellyksessä. Koskee sitten muutakin elektroniikkaa vs. pieniä lapsia.

Kemppis
11.09.2009, 16.37
Täytyy kiikuttaa löytötavaratoimistoon. Olisin antanut sen heti poimittuani poliisille, mutta eivät nähneet mun huitomista, enkä saanut temmottua niitä kiinni.

JiiH
13.09.2009, 12.45
Aamupäivällä pääsin (juoksu)lenkillä vierestä seuraamaan, kun verbaalisesti lahjakas varttunut mopoilija avautui kolme metriä leveälle läski-fleksi-mopsi -yhdistelmälle. Edelleen on hyvä mieli. Ihanaa!

zykkeli
14.09.2009, 10.51
Tuli tuossa viikonloppuna ensimmäisen kerran testattua isommin tuo Runeberginkadun fillarikaista kun pikkuneiti kyydissä käytiin vähän kaupungilla ja reittivalinnat piti miettiä sen mukaan.

Mukava oli ajella ja heti jotenkin "turvallisempi" olo kuin ihan vain normaalisti ajoradan reunassa ja tilaa oli hyvin. Siellä missä kaistaa ei ollut niin tilaa autoilta tuli myös mukavasti oliko sitten kiinni turvaistuimesta tai muuten leppoisasta lauantaista.

Virpi
14.09.2009, 12.39
Suoran kohdalla yhtäkkiä ohitseni pyyhkäisi noin 40-50 vuotias rouva tavallisella naisten pyörällä. Vauhtia oli rouvalla varsin kiitettävästi, ottaen vielä huomioon käsivarressa roikkuva kangaskassi. Itseäni rouvan vauhdikas ohitus nauratti ja oma surkea vauhti nolotti, mutta kun nainen pyyhkäisi edellä ajavani ohi, niin se oli kanssa hieno hetki. Edellä ajava ikäiseni mies pyöritteli päätään niiin voimakkaasti, ettei meinannut tiellä pysyä. Rouva laitteli kyllä menemään niin vauhdilla ettei voinut kuin kypärää nostaa:).
Tämä oli varmaan "sunnuntaipyöräilijäksi" naamioitunut maantiepyöräilijä:D Voiko tuollaista oikeassa elämässä olla?

Tauno
14.09.2009, 15.04
Tuossahan on kyse vaan siitä, että rouvalla on ollut kiire jonnekin. Silloin mennään vaan yksinkertaisesti kovaa. Tätähän näkee joka päivä täällä Alikeravalla, kun paikalliset rouvasihmiset ajavat Koffilta ja muualta kohti Keravan keskustaa. Ilmeisesti on kiire hakemaan lapsia hoidosta tai sitten kauppaan, mutta kyllä pyörät kulkevat ihan hyvää vauhtia.

Sama juttu oli, kun muutama vuosi sitten pohjanmaalla 75 -vuotias mies pyöräili ja huomasi, että karhu juoksee tiellä vastaan. Mies käänsi pyörän ympäri ja kertoi lehtimiehille ajaneensa kuin Michael Indurain parhaina päivinään. Kyse on vain riittävästä motivaatiosta.

Kolnaako
15.09.2009, 13.32
Soittelin mennäviikolla Espoon kiinteistoviraston puhelinpalveluun ja pyysin korjaamaan Tapiolassa, Otsonkallion kohdalla olevan aukon asvaltissa siinä alamäessä kun mennään kohti Kalevalantien surullisenkuuluisaa risteytä. AVOT! Eilen kun siitä pyyhkäisin niin oli paikka paikallaan ja mäkeä pystyi taas (kahden vuoden odottelun jälkeen) laskettelemaan turvallisesti. Kiitos Espoo.

mutanaama
15.09.2009, 13.56
Soittelin mennäviikolla Espoon kiinteistoviraston puhelinpalveluun ja pyysin korjaamaan Tapiolassa, Otsonkallion kohdalla olevan aukon asvaltissa siinä alamäessä kun mennään kohti Kalevalantien surullisenkuuluisaa risteytä. AVOT! Eilen kun siitä pyyhkäisin niin oli paikka paikallaan ja mäkeä pystyi taas (kahden vuoden odottelun jälkeen) laskettelemaan turvallisesti. Kiitos Espoo.

Eikö olekin mystistä miten asiat lutviutuu, kun oikea taho saa tietää asioista;)

Asentaja
22.09.2009, 08.56
On topic: Tänään sain loistavan vetoavun Kehä I:llä Konan öö.. oisko ollu Paddywagonilla ajaneelta kaverilta, kiitokset siitä. Toivottavasti peesaamiseni ei ärsyttänyt.

mpesu
22.09.2009, 09.00
Eikö olekin mystistä miten asiat lutviutuu, kun oikea taho saa tietää asioista;)

Jätkät EI näin. Oikeaoppinen tapa on lähettää tekstari Metroon, Varttiin tai vastaavaan.

Asentaja
22.09.2009, 09.02
Oikea tapa on itkeä Fillarin palstalla.

Kesänlapsi
22.09.2009, 09.10
Jälleen ystävällinen autokuski, joka malttoi odottaa ylitykseni suojatiellä pyörällä äsken. ^^ Väisti siis jo kaukaa!

Proj.nro
22.09.2009, 09.10
Oikea tapa on itkeä Fillarin palstalla.
Olishan tää nyt melko tylsä paikka, jossei täällä sais yhtään mistään mitään valittaa.. :)

Amadeus
24.09.2009, 21.34
Tänään koulumatkalla ohitin jonkun inserakuskin joka iskikin sitten takaisin mäen päällä kun itse himmailin vähän. Hauskinta oli katsoa kadenssia joka oli varmaan 140 kierrosta minuutissa ja aina sen piti ohittaa kauheaa vauhtia, jonka jälkeen jäätiin jurnuttamaan eteen. Oli varmaan juuri saanut lukkopolkimet kun ei edes osannut irroittaa niitä pienellä jalan kääntämiselllä vaan koko jalkaa piti heilauttaa ihan kunnolla että irtosi. :D Tämmöinen päivän piristys. :)

zykkeli
29.09.2009, 19.31
Tänään aamusella kun kiiruhdin fillarilla kohti Kamppia kiitokset sille hymyä ja peukkua näyttäneelle autoilijalle kun vedettiin Runeberginkatua rinnakkain menemään minä pyörällä ja hän pakettiautolla sulassa sovussa.
Muutenkin täytyy sanoa, että tilaa autoilta tuli taas hyvin, mutta johtunee varmasti myös siitä, että noinkin ruuhka-aikaan vauhdin saa itse fillarilla pidettyä helposti vähintäänkin samoissa autojen kanssa jolloin se tila on myös helpompi ottaa.

Edit: Ei nyt siis puhtaasti kvl-hetki, mutta ilonaihe yleensä liikenteessä

powerade
29.09.2009, 20.02
Ite menin tänään kohti opiskelun saloja pyörällä, sain hyvät naurut kun joku ehk 40v oli ostanut kovetun hybridin ohi ja eiköhä ku hetki kuluna niin mies kiihdytti taas ohitse ajatuksena ettei tuommone keskenkasvune penska mua lujempaa mee =P no enkös sit koventanu vauhtia ja vedin ohi ja pidin lujemman vauhdin loppuun asti mahto ottaa miestä koville

Kosti K.
29.09.2009, 20.17
Tänään ajelin kotiin ja viimeisessä kevytväylän mutkassa oli kaksi vanhempaa leidiä keskellä väylää. Kun he huomasivat minut, heille tuli kova kiire siirtyä sivuun. Toinen oli vieläpä rollaattorin kanssa liikkeellä. Hidastin vauhtia ja ajelin rennosti ohitse. Samalla huikkasin, että "Kyllähän tästä mahtuu!" Rouvia nauratti ja minullekin tuli hyvä mieli.

Jazman
29.09.2009, 21.54
rentouttava iltalenkki Laajasalon metsässä takana... siirtymä tietenkin pyöräteillä

Sigman Evo antoi valoa eteen, punaiset vilkut taakse ja päällä oli vielä keltainen heijastinliivi että varmasti pitäisi näkyä
kelloa sai soittaa jatkuvaan tahtiin, jotta koiranulkoiluttajat osasivat varoa ja muutkin KVL:n käyttäjät

tuntui tosin että osa näistä käyttäjistä olivat sekä sokeita että kuuroja, mutta se nyt on ihan normaalia

sitten oli edessä liikennesuunnittelun kukkanen: suht leveä jalkakäytävä/pyörätie kapenee bussipysäkin kohdalla, niin että pyörällä pitäisi mahtua pysäkin editse jatkamaan matkaa (onnistuu ainakin silloin ku pysäkillä seisoo ihmisiä tai bussi pysähtyy ja ihmiset ryntäävät bussiin... tai siis ei onnistu)

nuori pari lonnii pysäkille ja pääsen taas soittamaan kelloa, jotta täältä tullaan...
hidastin vauhtia ja soitin uudemman kerran (tässä vaiheessa varmaan Sigmakin kuumotti jo niskaa) ja kun edelleenkään ei mitään reaktiota, eikä autoja ollut liikkeellä, nostin keulaa ja hyppäsin autokaistalle nuoren parin takaa

perässä kuului: "MIKÄ SE OLI?!?!"

tuli mieleen että tässä sitä ajellaan yön mustassa ninja-ajoasussa, häive-efekti (stealth) kytkettynä päälle, jotta jalankulkijat tuntevat vain ajoviiman kun ajan ohi
ajatus sai makean hymyn naamalle :D

*J*
30.09.2009, 03.30
Useasti tulee näitä "ihania" hetkiä pyöräteillä ja jopa autotielläkin silloin tällöin. Viimeisin tuossa viime viikonloppuna, kun illalla kympin aikaan läksin vielä parin tunnin poljennolle ja varustus oli ajaessa T-paita ja shortsit. Aivan loistava keli! Vielä maanantaina sai nauttia kuuden aikaan auringon lämmittävästä voimasta samassa varustuksessa. Hymy vain leveni vastaantulijoita noteerattaessa hanskoineen ja pipoineen....

*J*

zykkeli
02.10.2009, 10.31
Tänään tuossa juuri noin 50km aamulenkki ennen duunia ja täytyy todeta, että Stadissa aivan mielettömän hieno fillarointisää. Aurinko paistaa, luonto on kaunista ja värikästä eikä ole vielä liian kylmä mutta kuitenkin riittävän viileä että "kesäpyöräilijöiltä" vapautunut hyvin tilaa tuonne väylille.

Aivan mahtavaa!

Henki Hieveri
07.10.2009, 10.27
Tänään tuossa juuri noin 50km aamulenkki ennen duunia ja täytyy todeta, että Stadissa aivan mielettömän hieno fillarointisää. Aurinko paistaa, luonto on kaunista ja värikästä eikä ole vielä liian kylmä mutta kuitenkin riittävän viileä että "kesäpyöräilijöiltä" vapautunut hyvin tilaa tuonne väylille.

Aivan mahtavaa!

Totesin eilen saman asian. Poljin Vallilasta Tapiolaan ja sieltä Laauttasaareen, Hakaniemeen ja Vallilaan ja sitten Munkkivuoreen ja takaisin. Pikku-Huopalahti oli ihan peilityyni.
Tällaiset hetket kannattaa muistaa, sillä kohta kylvetään taas väylät täyteen tapposepeliä.

Ei ole myöskään mopohurjastelijoita eikä sauvaviuhtojia. Ei ollut liian kylmä eikä liian kuuma.

Tupe
07.10.2009, 10.48
Mukava myrsky tänään. Tällasta ku olis joka päivä.

rokpete
07.10.2009, 14.01
ei ollut jopoja eikä työmatkatempoilijoita tien tukkeena aamulla \o/

apatceh
07.10.2009, 14.33
Lisäksi koulun pyöräparkissa oli kivasti tilaa. Olisi voinut laittaa pyörän poikittain telineeseen ja siltikin olisi kaikki fillarit mahtuneet sinne :))

Masa87
07.10.2009, 18.49
Aamusella töihin klv:tä ajaessa samansuuntaiselle tielle vastakkaiselta puolelta liittyvä autoilija jäi odottamaan että minä kaikkine valoineni ennätän ko. risteyksen ohi, vaikka ajolinjamme eivät kohdanneetkaan mitenkään, ajoinhan minä kulkusuuntiimme nähden oikeanpuoleista klv:tä pitkin. Kunnon ajovaloista näyttää olevan todella paljon hyötyä.

Tupe
12.10.2009, 08.04
Tänään olikin hyvä aamu:

1. Ensin yksi autoilja päästi minut suojatietä yli, kun piti vaihtaa kadun toiselle puolelle. Autoilijalle paloi seuraavassa risteyksessä punaiset valot. Varsin fiksua toimintaa.

2. Vähätorin* paikkeilla Aurajoen rantapenkan korjaustöiden kohdalla oli tällä kertaa huomioitu pyöräilijät hienosti. Siellä oli iso nuolikyltti osoittamassa kapeaa aukkoa työmaa-aidan ja talon välissä. Lisäksi oli laitettu katukiveyksen kohdalle hiekkaa, niin että pyörällä on mukavampi ajaa kiveyksen yli. Hiekka tosin painui ja pientä töyssyä ei voinut välttää, mutta tärkeintä on työmaalla oli ajateltu pyöräilijöitä.

* Vähätori on se paikka, missä joulurauha julistetaan aattoisin.

kenaattori
12.10.2009, 13.44
Eilen sunnuntaina olin polkemassa 32 km lenkin (HKI-Vantaa lentokentän ympärilenkki) jälkeen kotiin. Ylitin KehäIII:sen vieressäni rekkayhdistelmä joka oli kääntymässä vasemalle ja minulla suunta suoraan etiäpäin, rekkakuski hiljensi kun näki minut ja antoi minun ylittää tien! Olin pikkasen ihmeissäni tästä kohteilaisuudesta!

JJf
12.10.2009, 23.07
Nyt menee osittain ohi aiheen, mutta osin kyllä osuu kohdalleenkin. Ajelin tänään pitkin Oulua maastopyörällä ja pysyttelin vaihteen vuoksi asfaltilla. Kevyen liikenteen väylillä oli runsaasti tilaa ja lähes kaikki ihmiset kulkivat kuten pitääkin. Lisäksi autoilijatkin noudattivat liikennesääntöjä eikä tullut yhtään läheltä piti -tilannetta.

Keskustassa siirryin sitte poljeskelemaan autojen seassa ja sielläkin autot antoivat hyvin tilaa pyöräilijälle! Kukaan ei kiilannut, ajanut kiinni takarenkaassa tai käyttäytynyt muutenkaan kummallisesti. Aiemmin olen monesti huomannut, että osa autoilijoista häkeltyy nähdessään pyörän kadulla ja koettaa väistää esimerkiksi silloin kun on kääntymässä oikealle ja takaa tuleva pyöräilijä jatkaa suoraan. Tänään autot pysyivät edessäni ja takanani, eikä kukaan koettanut ohitella vaarallisissa paikoissa (tosin käyttämälläni nopeudella oli varmaan osuutta asiaan).

Olisipa kaupunkipyöräily aina tällaista!

Vääräjalka
13.10.2009, 08.46
Aamulla oli jokseenkin rauhallista, eikä pimeitä pyöräilijöitä näkynyt.

Liukkaus yllätti muutkin. Kaksi ensimmäistä pyörän kanssa vastaantullutta taluttivat suosiolla, jalankulkija käveli klv:n vieressä ja yksi koirantaluttelija varoitteli liukkaudesta.

Autoilijat ajelivat varovaisesti, eivätkä yrittäneet tappaa kertaakaan. Väistivät jopa, vaikka olin väistämisvelvollinen.

sPit
14.10.2009, 10.24
http://www.cs.helsinki.fi/u/amjkarja/syksy_ja_pyora.jpg

:) Kuva siis työmatkalta. Vuodenaika siis syksy. Kiva siis olo.

stoked stem
14.10.2009, 21.47
Ah,tätä syksyä! Värikkäät pudoneet lehdet, pimeys, tyhjät pyörätiet, navakka-tuuli (niin myötä kun vasta) ja pari hassua lämpöastetta ...
Näistä elementeistä jostain syystä syntyy minulle ihanania hetkiä kevyen liikenteen väylällä.

nakkje
14.10.2009, 22.02
Tuntuu että nyt viimepäivinä autot on noudattanu väistämisvelvollisuuttaan paljon enemmän. Tiedä sitten onko se sääliä vai mitä, mutta hienoa kuitenkin. :D

Kosti K.
14.10.2009, 23.05
Nyt täytyy antaa tunnustusta koiranomistajille. Tänä syksynä yhä useammalla vuffella on näkynyt heijastavia kaulapantoja ja valjaita, jopa pieniä heijastinliivejä. Ne erottuvat todella hyvin liikenteessä.

Tämän illan lenkillä vastaan tuli kaksi kultaista noutajaa kiltisti kevytväylän laitaa omistajansa kanssa. Katsoin kauempaa, että tuleekohan sieltä pyöräilevä lapsi, kun jokin ledivalo liikkuu niin vilkkaasti. Vielä mitä, näiden kultaisten noutajien kaulapantoihin oli ripustettu jonkinlaiset ledilamput, jotka sitten vilkahtelivat illan pimeydessä. Todella esimerkillistä toimintaa omistajalta! Näki jo kaukaa, että jotain sieltä on tulossa ja tiesi varautua. Koiratkin taisivat tykätä, kun näkivät itsekin mitä nuuskivat, sen verran kirkkaista lampuista oli kyse. :D

Näin jälkeenpäin miettien olisi ihan pitänyt pysähtyä ja kiittää koirien omistajaa tästä lemmikin turvallisuutta parantavasta investoinnista. Tällaisen ilonaiheen siis löysin syksyn pimeneviltä kevytväyliltä.

tvo
15.10.2009, 08.05
Aijai, olipa mahtavaa ajella Espoon rantaraittia Otaniemestä Perkkaalle iltasella. Ensimmäinen vastaan- tai myötäänkulkija osui kohdalle vasta sadan metrin päässä kotiovelta, muuten sai ihan rauhassa polkea metsän siimeksessä. Nyt ehkä vähän ymmärrän, mikä yömaastopyöräilijöitä oikein viehättää (vaikka en kyllä edelleenkään väitä maastopyöräilystä muuten mitään ymmärtäväni - perille pääsee tietäkin pitkin... :D )

Ja Busch+Müller tarjoaa riittävän määrän luxeja riittävälle alueelle, jotta näkee, mihin on ajamassa, eikä tartte arvailla. Pitäisköhän tämmöinen ostaa puoliskollekin, niin ei tartte miettiä, mihin vielä törmää treeneistä kotiin ajellessa...

Tassu
15.10.2009, 19.36
Jännä yhteensattuma. Tapahtui eilen ja tänään. Autoilija antoi tietä kun ylitin suojatietä (minulla väistämisvelvollisuus). Paikka oli aivan sama ja auto kummallakin kerralla autojonon välissä. Identtinen tapahtuma, mutta päivät eri. Pitäisiköhän huomennakin mennä kokeilemaan. Ja mahtoikohan autoilijoilla oleva 30 km/h rajoitus vaikuttaa asiaan. Hitaasta vauhdista on helpompi himmata > pyöräilijä kerkee alta pois ja matka jatkuu juurikaan hidastumatta.

wege
16.10.2009, 15.03
Vedensekaisessa lumisateessa ajelin kaupungissa asioilla yhteensä varmaan tunnin verran... Jokainen autoilija väisti kuuliaisesti ja 2-3 antoivat tietä velvollisuuksiensa yli! Näytin peukkua jokaiselle :) Ei haitannu kelikään kun kunnon vaatteissa ajeli menemään ja naureskeli peltilehmäkansan yrmeille ilmeille liikennevaloissa (:

VSPTT
17.10.2009, 11.53
http://www.cs.helsinki.fi/u/amjkarja/syksy_ja_pyora.jpg

:) Kuva siis työmatkalta. Vuodenaika siis syksy. Kiva siis olo.

Olisipa tämän näköistä joka päivä joka paikassa, olisi enemmän kuin mahtava ajella mettässä. :)

Henki Hieveri
19.10.2009, 13.48
Nätti syksyinen päivä, yllätyksekseni oli pikkaisen lunta tien varrella. Tapposepeliä ei oltu levitelty minnekään. Viimeisiä valkoposkihanhia oli pellolla, räkättirastaat lentelivät. Tilhet puuttuvat. Aurinkokin pilkisteli. Eipä ollut pyöräilijöitä liikenteessä.

Vinski
19.10.2009, 19.27
Tämä tapahtui jo joku aika sitten suvisemmilla keleillä. Nimittäin panin merkille lähistön kevyen liikenteen väylän asfaltoinnista: Laittoivat ja jyräsivät aluksi kerroksen asfalttia, tähän päälle levittivät (tiettävästi lasikuituisen) kankaan ja lopuksi pintaan toinen kerros asfalttia. Näytti hyvältä ja voisi kuvitella; immuunilta väylille tyypilliselle pitkittäishalkeilulle. Mahtaneeko olla yleinenkin tapa?

Kivi
24.10.2009, 15.49
Sain nuorehkon mieshenkilön ulvahtamaan.

Kyseinen herrasmies ajeli hieman epävarmoin ottein väylän oikeaa puolta, ja tarkoituksenani oli päästä ohi, koska hän oli meistä se hitaampi. Valitettavasti jouduin odottamaan tovin oikeaa tilaisuutta, johtuen jyrkästä mutkasta ja ylämäestä, joka esti näkyvyyden omalta kohdaltani. Tässä vaiheessa jo oletinkin, että hän olisi kuullut lähestymiseni, olinhan jo hetken verran peesissä nitkuttanut.

Eipä aikaakaan, pääsin aloittamaan ohituksen ja panin merkille, että joko jantteri puhuu itsekseen, tai hänellä on jonkinmoinen handsfree laite. Kylläkin kyseessä oli laite jota itse en paljailla silmillä huomannut.
Noh, ilmeisesti saavutin herran näkökentän tai hän muulla tavoin tiedosti läsnäoloni, koska seuraavaksi kesken lauseen hän päästi mielettömän "AUUUUAH-UU" -ulvahduksen. Se oli lyhyt ja aito tunteenpurkaus, joka päättyi vaimeaan muminaan ja manaukseen. Vieläkin kuulen sen kaiun oikeassa korvassani.

Tosiaan, tämä ei ollut oikeaoppinen ihana hetki. Tämä oli vain hemmetin huvittava hetki, joka oli pakko jakaa.

Hyötypolkija
24.10.2009, 21.22
Tänään alkuillasta pimeän jo tultua, lievässä tihkusateessa heitin lyhyen lenkin ennen saunaa, yksi muksuista peräkärryssä. Olosuhteet aivan mahtavat, ei liian kylmä, virkistävä tihkusade ja ilmeisesti juuri siksi lähes tyhjät pyörätiet. Vähäisetkin liikkujat liikkuivat esimerkillisesti muut huomioiden.

Eikä tuo fiilis ole todellakaan pelkästään saunajuomien kruunaama :rolleyes:.

Niksupalkki
24.10.2009, 22.06
Cyclon hankinnasta innostuneena tuli tahkottua itä-Vantaan hiekkateitä urakalla parin tunnin ajan. Sää oli hieno ja pakollisilla asfaltti osuuksilla liikenne sujuvaa (mm. Lexus kuski antoi tilaa). Parasta oli tietysti syksyn värit!

Vecculiko
24.10.2009, 22.43
Joo ihan pakko oli kaivaa vielä Bianchi talviteloilta takaisin ja tahkota 3 tuntia Tuusulajärven ja lentokentän ympäristöä. Kirpakka syyskeli. Syksyllä mukava ajaa, voi ottaa vähän rauhallisemmin ja pyöräteillä tosi hyvin tilaa.:) Jokohan tuon hifistelypyörän malttaisi jättää talviteloille.

Agatha Sofia
30.10.2009, 15.35
Nastarenkailla on kiva rouskuttaa mennä kevyenliikenteenväylää. Nastojen rapina ja sepelin ropina lokareihin kertovat edellä käveleville että täältä tullaan! Eipä tarvitse kelloa kilistellä!

alli
30.10.2009, 17.25
Nastarenkailla on kiva rouskuttaa mennä kevyenliikenteenväylää. Nastojen rapina ja sepelin ropina lokareihin kertovat edellä käveleville että täältä tullaan! Eipä tarvitse kelloa kilistellä!

Mulla tuli vielä sellaisia vaahteranlehtiräpättimiä renkaan ja lokasuojan väliin, nastat poimi niitä väylältä. Tosin en kokenut pelkästään ihanaksi syksyn ekaa nasta-ajoa, pientä rankkuutta tuntui.

skela
30.10.2009, 23.35
Tuusulantien pyörätien töyssy Ruskeasannantien alikulun pohjoispuolella on viimein korjattu. Valitin siitä muistaakseni ensimmäisen kerran viitisen vuotta sitten, kun olin sitä jo muutaman vuoden kiroillut. Alamäessä oli ehkä puolen metrin levyinen kumpare, varmaankin routavaurio huonosti perustetussa pohjassa. Päällyste oli sentään ehjä, mutta aina siinä sai jarruttaa, etenkin peräkärryn kanssa. Päällyste näytti muutaman viikon ikäiseltä.

Risto Koivunen
31.10.2009, 17.32
Lokakuun viimeinen.

Pilvetön taivas, tyyni ilma. Lämpomittari nollassa. Tiet kuivia ja puhtaita.

Aurinko laskemassa horisonttiin. Täysikuu nousemassa vastakkaisesta suunnasta. Viimeiset keltaiset lehdet loistavat puitten oksilla.

Pyöräteillä reilusti tilaa. Sitten hitaasti kruisailemaan pittoreskin pientaloalueen kaduille, ja sieltä metsään hiekkateille. Välillä pieni pysähdys kosken yli menevällä sillalla. Hiljalleen katulyhdyt alkavat syttyä tienvarsilla. Muutama innokas rullahiihtäjä vielä teillä - taitavat kohta joutua ottamaan rullat pois.

Vielä mäen päälle ihailemaan maisemia, ja sitten loppumatka kotiin onkin alamäkeä.

wege
01.11.2009, 17.17
Kuluvan viikon maanantaina oli aivan kerta kaikkiaan upeaa käydä hakemassa pyörä keskustasta pois. Poljin rauhallista vauhtia takaisin kotiin ja noin 80-90 %:lla pyöräilijöistä oli jonkinlainen etuvalo pyörässä! Hämmästelin ja iloitsin yhtä aikaa tätä. Hyvä Oulu!

Shimaani
01.11.2009, 17.55
Tuusulantien pyörätien töyssy Ruskeasannantien alikulun pohjoispuolella on viimein korjattu. ...Oho. Siinäkö missä se yks taksi lepäilee pyörätien laidassa? Mää vetäsin siinä kohtaa kunnon pannut maantiepyörällä vuonna puumiekka ja kivinuijja. Hienot arvet jäi :cool:

ellmeri
01.11.2009, 19.10
Oho. Siinäkö missä se yks taksi lepäilee pyörätien laidassa? Mää vetäsin siinä kohtaa kunnon pannut maantiepyörällä vuonna puumiekka ja kivinuijja. Hienot arvet jäi :cool:

Ei siinä,vaan se hautausmaan risteys,siihen q otti vauhit ja toivo ettei sivusta tuu ketään eteen niin hyvät hypyt sai.

Se taxi on seuraavan mäen jäläkeen.:cool:

ketju44
01.11.2009, 21.15
Naisten pylly on nätimpi , kuin miesten :p

ellmeri
01.11.2009, 21.21

No eiii ooo! Akat ihhailee meikäläisen persuusta,Velosportin eessäki kerran yhen tunnetun muusikon muija tuli oikeen pyörimään ja ihmettelemään mun takamuksia ja halus oikeen silitellä ja vinkkas silleen...juuu nouu niiqu Ameriikasa sanothan.;)

ketju44
01.11.2009, 21.23
No eiii ooo! Akat ihhailee meikäläisen persuusta,Velosportin eessäki kerran yhen tunnetun muusikon muija tuli oikeen pyörimään ja ihmettelemään mun takamuksia ja halus oikeen silitellä ja vinkkas silleen...juuu nouu niiqu Ameriikasa sanothan.;)

Herääääää :eek:

E.T.
01.11.2009, 21.31
Niin munkin mielestä. Äskettäin kyllä tuli palautetta punasen palleron kera että jokkut on tästä asiasta eri mieltä...

ellmeri
01.11.2009, 21.37
Herääääää :eek:

Mummon kaa käytiin saunassa ja verrattiin...;) mulla oli paremmat.

Katoppa kö se on teheny lapset niin eihän se voikkaan olla niin tikissään q mää.:D

kenaattori
02.11.2009, 10.20
Kuulin tuon sanan kun pimputin kelloa koiranomistajalle (flexin kera) joka katseli toiseen suuntaan ja oli ylittämässä kvl risteystä, ei huomannut kun olin tulossa toisesta suunnasta. Omistaja hymyili ja minä hymyilin takaisin. Aurinkoinen aamu :)

Heksula
02.11.2009, 10.49
Tuusulantien pyörätien töyssy Ruskeasannantien alikulun pohjoispuolella on viimein korjattu. Valitin siitä muistaakseni ensimmäisen kerran viitisen vuotta sitten, kun olin sitä jo muutaman vuoden kiroillut. Alamäessä oli ehkä puolen metrin levyinen kumpare, varmaankin routavaurio huonosti perustetussa pohjassa. Päällyste oli sentään ehjä, mutta aina siinä sai jarruttaa, etenkin peräkärryn kanssa. Päällyste näytti muutaman viikon ikäiseltä.

Tuo on tosi positiivinen asia. Kesällä tuosta kerran ajoin, kun olin viemässä uutta Bianchia kotiin. Uutuuden vimmassa tykitin sitten sitä mäkeä alas niin paljon kun jaloista lähti, ei olis uskonu että maantiepyörällä voi tehdä niinkin pitkän hypyn. :D Onneksi alastulo oli hallittu, hyvän adrenaliiniryöpyn sai silti. Jälkeenpäin kun ajattelee, niin olishan siihen voinu päättyä koko ajokausi.

Amadeus
02.11.2009, 12.24
Äsken tulin kotiin mukavassa myötätuulessa ja vauhti oli aika haipakkaa välillä ja se sai hyvälle tuulelle.

Risto Koivunen
02.11.2009, 12.32
Ei siinä,vaan se hautausmaan risteys,siihen q otti vauhit ja toivo ettei sivusta tuu ketään eteen niin hyvät hypyt sai.

Olipahan ainakin sijainti sattunut niin että pahimman onnettomuuden sattuessa olisi ollut ainakin paikka loppuhoitoa varten vieressä.

alli
02.11.2009, 20.50
Koskelantien varren pyörätietä (varsin leveä, jalankulkupuoli erotettu viivalla) Lahdenväylän jälkeen tullessani näin ajoradalle jätetyn, varoituskolmiolla varustetun auton - jota ei siis ollut työnnetty kevyen liikenteen puolelle matkan katkettua!

timoe
02.11.2009, 21.37
Niin munkin mielestä. Äskettäin kyllä tuli palautetta punasen palleron kera että jokkut on tästä asiasta eri mieltä...

ehkä myös jonkun nunnan mielestä?

ketju44
02.11.2009, 21.58
Mummon kaa käytiin saunassa ja verrattiin...;) mulla oli paremmat.

Katoppa kö se on teheny lapset niin eihän se voikkaan olla niin tikissään q mää.:D

Naisilla on hienommat pyllyt !!!!!! Uskot :seko:

kenaattori
03.11.2009, 13.55
Vaimo ja minä lähdimme eilen samaan aikaan himasta duuniin, vaimo autolla, minä fillarilla (vaimo vei pojan eskariin).

7km päässä tavoitin vaimoni liikenneympyrässä. Taisi olla hieman ruuhkaa pääväylillä :D

timoe
08.11.2009, 20.49
ehkä myös jonkun nunnan mielestä?

mistä näitä punaisia palloja oikein tulee...?

siis se "munkin mielestä" kommenttiin vastaamani "nunnan mielestä" jne

EI OLLUT TARKOITETTU LOUKKAAMAAN KETÄÄN!

Eli anteeksi julkisesti arvoisa nimetön punaisen palleron pukkaaja;

Ei ollut tuo nunnavitsi tarkoitettu Jumalanpilkaksi, josta minua syytit.

Siunausta Sinulle ja Silleen :D

px
10.11.2009, 18.24
Ei oikeastaan ihanaa hetkeä kevyen liikenteen väylällä, vaan ajoradalla. Tässä pari viimeisintä lenkkiä on pitänyt ajaa pääosin ajorataa pitkin, kun tuo pyöräväylillä loikoileva tappajasepeli muutoin puhkoisi renkaat. Mutta siitä huolimatta, yksikään autoilija ei ole tööttäillyt torvellaan tai edes mitenkään kiilaillut. Ihmeellistä, mutta en todellakaan valita :)

zykkeli
10.11.2009, 19.26
Eilen töistä kotiin pyöräillessä oli kyllä ilo huomata, että lähes kaikki vastaan tulleet pyörät oli varustettu edes jonkinlaisilla valoilla. Yhden ohittamani Sarda-miehen pyörässä ei valoa ollut, mutta respectit tälle kaverille silti sillä ajeli paljainpäin ja ilman hanskoja ;)

IncBuff
11.11.2009, 17.04
Oli jotenkin letkeetä lasketella töistä kotiin lumikelillä ja katsella muiden liukastelua kun itselläni oli nastat alla.

Hyötypolkija
11.11.2009, 22.07
Oli jotenkin letkeetä lasketella töistä kotiin lumikelillä ja katsella muiden liukastelua kun itselläni oli nastat alla.

Itse taas odotan täpinöissäni huomista työmatkaa, kun eilen illalla vaihdoin nastat alle. Tänään kun oli sitten tietty ihan pakko mennä autolla töihin :mad:.

Mutta oli se eilisiltainen 100m:n testilenkkikin jo melko ihana hetki klv:llä. Tuntui taas pysähtyvän kuin seinään, kun pohjalla oli muutama epätoivoinen kesiksillä sinnittelyreissu liukkaalla kelillä. Ei se W106 nyt niin onneton ollutkaan, miltä se lopputalvesta aina alkaa tuntua.

Proj.nro
12.11.2009, 07.46
Parikuukautta sitten ilmoitin Espoon "liikennevalokeskukseen" viallisista valoista ja samalla esitin toiveen, että Kalevalantien ja Kehä I:n risteyksen kväylän valot voisivat toimia ainakin ruuhka-aikoina ilman nappia painamatta. No tällä viikolla nappilaatikoissa on palanut valo eikä ole nappia tarvinut painella. Joko paikalla on joku muu käynyt aina jo nappia painamassa tai sitten toiveisiini (varmasti myös monen muun) on vastattu. Odotusaika on ainakin tuntunut lyhyemmältä...

Edit.
Vai johtuiskohan se muutos siitä, että joku alotteleva aurakuski oli ajanut yhden painonappitolpan kumoon...? :seko:

Hyötypolkija
24.11.2009, 22.28
Piti jo eilen ilakoida, kun olivat Vantaalla(ainakin Pähkinärinteen seudulla) putsailleet tappajasepelit pois ropisemasta. Kertakaikkiaan loistavaa!! Sai kuunnella vai omien übertarpeellisten nastojen kevyttä rapinaa... :rolleyes:

Jazman
24.11.2009, 22.35
Laajasalon koiranulkoiluttajat oli tänään valppaalla tuulella! Kaikki koirat pysy tiukasti remmissä ja tyypillisesti jopa omistajan takana väylän reunassa.
Piti oikeen kiittää jokaista esimerkillistä ulkoiluttajaa erikseen.

Ehkä jos vielä laittais niitä heijastimia omaan pusakkaan ja miksei koiran pantaankin, niin sit olis asiat vielä paremmin.

Liraren
25.11.2009, 07.28
Voitin taas kaikki työmatkatempossa.

VPR
25.11.2009, 09.00
Oliko kilpailijoilla yhtä aerot kamppeet? :rolleyes:

IncBuff
25.11.2009, 12.08
Mä voitin myös. Tosin olin ainoa reitillä, mutta silti.

Elmiira
25.11.2009, 12.28

Määki!

Mutta ihan oikeesti, viime aikoina on saanut osakseen poikkeuksellista huomiota mm. takseilta jne, jotka päästävät tien yli kauheen kiltisti. Tätä on jo jatkunut pari viikkoa. En tiiä oisko syynä se, että tämä

http://www.cateye.com/sites/cateye/upload/products/343-og.jpg

killittää sopivasti silmään :).

Hoobee
25.11.2009, 13.16
Kyyllä se tien antaminen ainakin tässä pk-seudulla on parantunu selkeesti tässä vimosen viiden vuoden sisällä...en kyllä takseja vielä kehumaan menis..ja naiskuskit on aina pahoja;)pari viimesintä"väkisin päälle ajo"yritystä ovat olleet keski-ikäisten nais- kanssaliikkujien aikaansaamia.Yleensä mulla ainakin tulee otettua sellanen hieman vieläkin tavallista napakampi ote jarrukahvojen päältä jos lasin(miks ei myös kypärän)takaa killittää kauniimman sukupuolen edustajan kasvot.

EePee
25.11.2009, 19.24
Oon miettiny, että mitä varten tällainenkin ketju täällä on, mutta tänään selvis. Mietin juuri äsken Pasilan liiteristä pimeessä ja räntäsateessa Töölöä kohti lasketellessani, reppu ruokaa täynnä ja kuopuksen lauleskellessa pyöräntarakalla, että kuinka mahtavaa, kun ei tarvii olla missään kauppakeskuksen kellarissa täyttämässä farmariauton takakonttia. :)

DX lamppu valaisi äskeisenkin kauppareissun. Autot antaa hyvin tilaa, kun on riittävän voimakas valonheitin. Melkein paremmin kuin kesällä, ällistyttävää. Samaa sanoo vaimokin, joka ajaa työmatkaa DX lampun kanssa.

Nakili
25.11.2009, 21.25
Tuuppasi tänään taas vaihteeksi eteen keskelle suojatietä keski- ikänen mieshenkilö volvollansa. Tämähän meinas alkaa ärsyttää niin, että teki mieli raottaa ovee ja sanoo pari valittua sanaa. En saanu tietä, vaikka oli tangossa 280lm paistamassa perkkel(loput 1200 oli repussa varalta, vasta pimeys alko tehdä tuloaan).
Tilanteesta teki kuitenki mukavan miehen vieressä istunut nainen. Minut huomatessaan anto silminnähden äijän kuulla kunniansa ja sit hymyillen morjesti, ja näytti homman olevan hoidossa:D Saattaa mies muistaa antaa tietä seuraavalle pyöräilijälle.

skela
25.11.2009, 22.09
Viime lauantai-iltana Kehä III:n ja Myllyniityntien risteyksessä (siinä, jossa kolmio varoittaa pyöräilijöitä pellon reunaan eksyvistä autoilijoista) seisoskeli kolme peuraa keskellä pyörätietä. Ensin luulin niitä suuriksi koiriksi ja vähän pelkäsinkin, kun missään ei näkynyt ihmisiä. Kilkuttelin kelloa, ja eläimet siirtyivät kaikessa rauhassa pusikkoon päin.

greenman
26.11.2009, 05.47

Mä hävisin eilen keski-ikäiselle pulleahkolle miehelle. (Lenkkarit, verkkarit ja hypridi)
Se perinteinen skenaario: Ajelin normivauhdilla ukon kiinni ja ohitin liikennevalojen jälkeisessä kiidytyskisassa. --> Ukolle herne nenään ja väkisin ohi. :D

Nää jaksaa aina naurattaa.

jannevaro
26.11.2009, 10.01
Turussa on ainakin yksi selkeä kisapaikka: Paavon kahvilan liikennevaloissa on kiihdytyslähtö ja maali tuomiokirkon valoissa. Siihen kerääntyy paljon väkeä punaisten aikana ja tunnelma on kiihkeä! Olen kyllä vältellyt reittiä, mutta enimmäkseen siksi että siellä huseeraa nyt niin paljon työmiehiä ja on aina joku pakettiauto tai kuormuri poikittain...

Edit: tuohan on kortteliajojen reittiä ja siksi siinä varmaan on pakko päästellä...

greenman
26.11.2009, 13.25
Hämeentiellä (Ravattula-Auranlaakso-Hila) on kanssä hyvä rata. Ravattulan jälkeen (n. 400 m) saa ensin hienosti trollattua kanssa kulkijoita ennen auranlaakson valoja. Auranlaakso-Hila välillä sitten voidaan kisata reilu kilometri ennen seuraavia valoja, jotka ovat vielä mukavan nousun päällä. :) Kohta onneksi pääseekin taas radalle.

Tupe
26.11.2009, 15.21
Paavon kahvilan liikennevaloissa on kiihdytyslähtö ja maali tuomiokirkon valoissa.

Rata toimii myös toiseen suuntaan Teatterisillalle. Itse ajelen sen välin yleensä rauhassa, koska siinä on usein paljon muita kulkijoita. Joitakin se ei niin näytä haittaavan, vaikka vähän ajaisikin vähän läheltä ja vähän kovaa... :)

Teatterisillalta alajuoksulle päin on yleensä aika hiljaista ja saa päästellä ihan rauhassa ilman kirittäjiä...

apatceh
27.11.2009, 17.03
Tuossa tänä aamulla hämärässä ajelin mäkeä alas ja kirosin kun oli auto jätetty klv:lle. Sitten yhtäkkiä toinen valoista väisti toisen edelle. Kun tulin valojen kohdalle huomasin että vastaan ajoi pariskunta fillareilla ja heillä oli tehokkaat valot. Tai sitten ne olivat väärin suunnatut. Pointsit heille valoista. Tein samalla pientä tutkimusta ja näin liikenteessä 11 fillaria joista 3 ajoi pimeänä.

Toinen ilon hetki sattui tässä ihan vajaa tunti sitten kun kävin kaupassa ja olin tulossa takaisin. Siinä joku tyttö käveli edellä kolmen koiran kanssa. Ajattelin että mitenhän tässä käy kun koirat juoksivat ihan miten sattuu. Tyttö sattui onneksi katsomaan taakse ja näki minut. Sitten hän sanoi jotain koirilla ja kaikki menivät oikeaan reunaan jossa tyttö käveli, pysähtyivät ja seurasivat katseillaan mua. Hyvin on koulutettu ainakin nuo kolme koiraa :)

Nakili
27.11.2009, 23.34
koko päivänä näkyili ainoastaan 1 täysin pimennossa ajanu naishenkilö mustassa ulkoilupuvussa.. ei heijastimia eikä mitään.
Loput 7 kanssapolkijaa tuli vastaan ei nyt kovin tehokkailla, mutta kauas näkyvillä valoilla( ja ihan takavaloki oli). Lisäks pyörissä ol kunnon heijastimet, ja JOKAISEN päällä huomioliivi :eek:
Ihmeellisen reitin menin valitsemaan, kun lähes jokainen oli vimpan päälle näkyvänä. Ja vaan yks ajeli sellasella saakelin epileptikon unelmalla.. ihan ku ihmiset alkais ymmärtää pikkuhiljaa tämän syksyn pimeyden.

H. Moilanen
27.11.2009, 23.46
koko päivänä näkyili ainoastaan 1 täysin pimennossa ajanu naishenkilö mustassa ulkoilupuvussa.. ei heijastimia eikä mitään.
Loput 7 kanssapolkijaa tuli vastaan ei nyt kovin tehokkailla, mutta kauas näkyvillä valoilla( ja ihan takavaloki oli). Lisäks pyörissä ol kunnon heijastimet, ja JOKAISEN päällä huomioliivi :eek:
Ihmeellisen reitin menin valitsemaan, kun lähes jokainen oli vimpan päälle näkyvänä. Ja vaan yks ajeli sellasella saakelin epileptikon unelmalla.. ihan ku ihmiset alkais ymmärtää pikkuhiljaa tämän syksyn pimeyden.
Mikä lie hetken hurmos iskenut. Tämän päivän saldo kymmeniä pyöräilijöitä/kävelijöitä ilman valoja ja heijastimia. Kaiken kruunuksi tällä viikolla vastaan ajellut pyöräilijä mustissa vaatteissa, ilman heijastimia ja ilman valoja tieosuudella josta on lähimpään katulamppuun matkaa kilometrejä. Millä hel*etillä se näki edes ajaa säkkipimeessä?

mutanaama
27.11.2009, 23.49
Noista ninjoista näkee aina silloin tällöin vilauksen

Lasse
28.11.2009, 09.29
Eilen kotimatkalla olin kääntymässä oikealle suojatien yli.
Liikenne oli ruuhkautunut ja näytin ajoissa aikeeni suuntamerkillä.
Tien kohdassa on kaksi kaistaa suuntaansa ja näin auton pysähtyneen kauimmaisen kaistan suojatien eteen.
Kun sitten olin suojatien kohdalla otin vauhdin pois ja rullasin kävelyvauhtia suojatielle, yllätyin kun auto päättikin rullata suojatielle niin että esti minun mahdollisuuden suojatien ylitykseen, liikenteen jakajat estivät auton kiertämisen.
Siinä sitä sitten seistiin keskellä toista kaistaa suojatiellä estäen vapaan kaistan autoja etenemästä ja odoteltiin vasemmalle kääntyvien autojen valojen vaihtumista vihreäksi.:D
Suurteholedi mollotti kuskin kasvoihin mutta katse oli suunnattu tiukasti eteen. Näkivätpä muut autoilijat kuka oli kyseessä...;)
Yllättäen kukaan ei siinä parinminuutin aikana tyytäillyt mulle torvellaan tai vilkuttanut valoja.:D Ei voinnut tämä tilanne olla huvittamatta...vaikka mut törkeesti blokkasikin.

joe67
28.11.2009, 23.46
Hauskaa on kun ajelee nojakilla jonkun "maantiekiitäjän" ohi, niin niiden on ihan PAKKO vetää myös ohi vaik ensin menvät "sunnuntai" vauhtia. kun ei voi hävitä tätä ikuista ja joutavaa nojakki vs pystäri kisaa (tai mistä lie syystä). Mulla hymyilyttää kun en ite oo kilpailuhenkinen sillai. Ja matalalla kun ajaa on hyvät näkymät kun vastaan tulee minihametyttöjä jopoilla tai mummiksilla. Kivaa seki...

Risto Koivunen
28.11.2009, 23.55
Ja matalalla kun ajaa on hyvät näkymät kun vastaan tulee minihametyttöjä jopoilla tai mummiksilla.

Ei taida tähän aikaan vuodesta paljoa noita minihameita näkyä, ainakaan pyöräilijöillä.

bere
29.11.2009, 01.33
Joo mä joudun kyl myöntämään ajaneeni välillä ninjana. Sillon pitää vaan orientoitua olemaan itse vastuussa kaikesta. Turha olettaa kenenkään sua näkevän kun on musta pyörä ja mustat vaatteet ilman heijastimia ja valoja.

Nykyään on sentään takavilkutin yleensä ja heijastimia vaatteissa. Valo ois toki nasta. :D

JaT
01.12.2009, 17.08
Ei kevyen liikenteen väylällä mutta kuitenkin. Turussa Wiklundin edessä on kasa maksullisia parkkipaikkoja ja välissä muutama pyörille ja muille kaksipyöräisille varattua paikkaa. Tähän oli sitten auto päättänyt hetkeksi pysähtyä. Taisi tulla kallis pysäköinti, kun kuski käveli melko kettuuntuneen oloisena poliisiautosta lappu kourassa autolleen.

Tassu
02.12.2009, 23.35
Tänään iltalenkillä välillä Espoon keskuspuisto-Latokaski. Kaksi rouvaa koirineen täydellä leveydellä. Merkinanto, rouvat siirtyi koirineen omille sivuilleen > minulle väylä keskelle. Kiitin, he kiittivät takaisin. Ei kai se sit niin huonosti mennyt.

Superteemu
03.12.2009, 00.58
Joku ilta sitten Turun Läntistä Rantakatua pimeällä töistä kotiin. Martinsillan grillin kohdalla iäkäs pariskunta heijastinvaatteissa kahden pikkukoiran kanssa. Molemmilla koirilla heijastinvaatteet sekä punaiset vilkkuvalot. Lisäksi talutushihnat hohtavaa materiaalia, ja koristeltu puolen metrin välein vilkkuvilla ledeillä.

Piti pysähtyä oikein kädestä kiittämään, ja vastaukseksi tuli kiitokset omista heijastinliiveistä ja -hihoista. Melkein meni pussailuksi...

Jazman
03.12.2009, 11.37
Nyt pitää antaa kyllä erityiskiitos huomaavaiselle autokuskille!
Ajoimme samaan suuntaan auton kanssa, me tien oikealla puolella pyörätiellä ja olimme kääntymässä vasemmalle tien yli. Suojatie oli noin 30 metrin päässä ja kaveri etukuskina antoi kääntymismerkin. Laitoin itsekin handun sivulle, että ollaan kääntymässä ja kuski hiljensi vauhtia ja päästi meidät reilusti yli, vaikka hän olisi ehtinyt vallan mainiosti ajamaan meidän ohi ennen suojatietä.
Tilanne yllätti niin, että piti ihan kiittää kuskia huomaavaisuudesta.

Heli
03.12.2009, 13.37
Tänään aamulla oli mukavaa ajella kevyenliikenteenväylällä. Kuu paistoi pilvettömältä taivaalta ja pakkasta oli -7 astetta. Satuin sopivasti ohittamaan läheisen koulukeskuksenkin kahdeksan ruuhkan jälkeen, joten ainoastaan yksi teini hortoili enää keskellä kulkuväylää. Vallan miellyttävä hiljainen hetki ennen hektistä työpäivää.

Henki Hieveri
03.12.2009, 17.26
Tänään oli jopa neliömetri jäätä kevyen liikenteen väylällä. Eipä turhaan olla makuutettu montaa tonnia tapposepeliä kuukausikaupalla.

rhubarb
08.12.2009, 18.56
Tänään oli hienoa kun kello 16 startanneen Helsingin rantaviivan kiertoni lopputuloksena voin sanoa että 90% (!!) kanssapyöräilijöistä oli valaistuneita! Olihan siellä parilla vähän himmeää ja jollakulla keltaistakin valoa, mutta tuntuu että parin päivän takaiseen on suhde päinvastainen joten ei valiteta turhia.

*peukku* kaikille.

Henki Hieveri
08.12.2009, 22.21
Mukavaa seuraa toisesta pyöräilijästä ihan spontaanisti välille Munkkiniemi-Sibeliuspuisto. Tänään oli harmaantuhnuinen keli, se ettei tarvinnut yksin olla vaitonaisena tuossa kelissä kyllä toi tarvittavan piristyksen päivään. :)

kenaattori
09.12.2009, 10.09
Täänän(kin) sai nostaa kättä kiitokseksi monelle automobiilikuskille, kun näyttivät selkeästi että päästävät fillarikuskin ylittämään risteystä. Keep up the good work!

asb
11.12.2009, 18.29
OT

Ajelin pimeässä Pitskusta Espoon keskukseen mustissa kuteissa ja mustalla pyörällä (no oli mulla valot ja valkoinen kypärä). Pääosin ajoradalla, missä sepeli ei vaivaa pyöräilijää. Autoilijat pelkäsivät ohittaa, vaikka ajoin ihan siivosti reunassa, eikä kukaan viitsinyt edes mieltään osoittaa.

Täähän oli ihan mahtava juttu.

Hyötypolkija
11.12.2009, 21.05
Olipahan hauska ajella kelissä, jossa nastat oli oikeasti hyödylliset. Olikin jo "hetki" aikaa edellisestä. Lähemmäs vuosi jo varmaan. Viimeisen kuukauden vielä kun oli sahannut nastoilla kesäkelissä, ilo oli moninkertainen. Ei rouskuttanut tappajasepelikään.

Pimeäkin muuttui päiväksi, kun napadynamovalo + riisto-tesla maksimilla näytti tietä. Ei tullut kukaan eteen.

Alkuviikon jälkeen voi taas mieli muuttua tuon hauskan talvikelin suhteen... :)

Vääräjalka
14.12.2009, 09.53
Tänä ensimmäisenä talviaamuna (puoleentoista kuukauteen) oli ilahduttavan paljon kanssapyöräilijöitä liikenteessä. Jalankulkijoita ei ollut nimeksikään ja pysyivät kiltisti omilla urillaan eivätkä sinkoilleet normisti joka suuntaan.

Lisäksi useammassakin risteyksessä autoilijat antoivat tietä, vaikka minulla oli väistämisvelvollisuus. Risteyksissä joissa autoilla on väistämisvelvollisuus, kukaan ei yrittänyt ajaa päälle.

LedLenserinkin valo riitti, kun oli lunta maassa. Ainoastaa ikävä vastatuuli työmatkalla hieman häiritsi.

rokpete
15.12.2009, 12.52
olipas se tänään kaunis aamu ajella töihin, meri höyrysi, ihmiset oli hymyileväisiä ja autotkin antoivat tietä paikoissa, joissa ei edes olis tarvinnut.

kebne
15.12.2009, 13.04
Totta! Autoilijat ja jalankulkijat ovat nähtävästi säikkyjä tälle kelille :). Huomaavaisuus oli ihan eri luokkaa, kuin "normaalisti".
Joulupukki toi eilen illalla nastarenkaat ja oli niiiiiiin ihanaa pyöräillä kaupunkiin asioille! Kotiin takas pidemmän lenkin kautta.
Ketuttaa istua loppupäivä kotona, kun pakkoduunia tehtävä huomiseksi...
Tahtoo ulos!

Risto Koivunen
15.12.2009, 16.29
Eilisiltana pyöräillessä ei Helsingin Keskuspuistossa muuta liikennettä näkynyt, vaikka lämpötila oli vaatimattomat -15 Celsius-astetta.

p bonk
15.12.2009, 18.20
Tänään kun kuljin Mankkaantien laitaa kävellen autoja nopeammin kuunnellen hyvää musiikkia kuulokkeista. Autoissa sisällä mahtoi olla hyvä meininki.

Hyötypolkija
15.12.2009, 21.16
Tänään kun kuljin Mankkaantien laitaa kävellen autoja nopeammin kuunnellen hyvää musiikkia kuulokkeista. Autoissa sisällä mahtoi olla hyvä meininki.

Varmasti olikin! Se on kuule (meri)selitysten mukaan ainoa hetki päivässä, kun saa olla rauhassa "omissa" oloissaan. Rauhallisuus suorastaan huokuu kaikista ruuhkassa yksityisautoilevista. Ja mitä pahempi ruuhka, sen pidempään vaan saa olla omissa oloissaan! :rolleyes:

Tassu
15.12.2009, 23.24
Meinasin, että en tule ikinä polkemaan talvella (lue > lumikelit ja pakkanen). Eilen kävin elämäni ekan kerran pyörälenkillä lumella ja pakkasella (12 astetta). Tänään kävin toisen kerran. Se olikin melkoisen nautinnolista puuhaa. Tulee jatkumaan ihan kuntoilun merkeissä, mutta myöskin hyötyliikunnan puitteissa (pienet kauppareisut tms. asioiden hoito).

Ai niin, tänään meni melko jyrkkä mäki jossain Espoon keskuksen nurkilla mukavan ripeästi (toki pieni vaihde oli päällänsä) ja vanhempi naishenkilö totesi asian huomattuaan: "Kova kunto". :D:D

VPR
15.12.2009, 23.43
Oli hauskaa ajella taas Kombi Maxilla jossa on ihan sileet renkaat ja jalkajarru. Sileessä kohdassa ottaa toisen jalan pois pedaalilta maata hipomaan ja toisella lukkojarrutus ja kääntö maassa olevan jalan puolelle niin takapyörä heittää sivuluisussa π radiaania ja naama osoittaa tulosuuntaan.

Pikkulauri
16.12.2009, 10.09
Aamulla töihin Pyynikiltä Kalevaan legendaarista Puutarhakadun pyörätietä pitikin. Ei ensimmäistäkään jakeluauto parkissa pyörätiellä eikä yksikään peltivessa yrittänyt sitä normaalia joka-aamuista päälleajoa.