PDA

Näytä tavallinen näkymä : Rytmihäiriöt

Gekko
23.04.2009, 10.14
Kyselenpä arvoisilta pyörälykolleegoilta kuinka yleisiä ovat sydämmen rytmihäiriöt keskuudessamme.
Mulla tuli tuossa viikko sitten aika lujiavirhepumpsautuksia sydämmen taholta. Vähän kuin olis nyrkillä lyöty sisäpuolelta. Sitten tauko ja taas oikeaa rytmiä...Taas pompsaus ja niin edelleen..
Sitä kesti sen illan.

Lisälyöntien voimakkuus helpotti, mutta lisäpompsahdukset jatkuivat. Menin sairaalaan otattamaan EKG:n. Lääkäri totes vaan että hyvänlaatuisia lisälyöntejä.(paikka josta ne tulevat on kuulemma "hyvä".(näkee EKG:sta))
Lähtee muutamassa päivässä. Voi sattua kuulemma kelle vaan. (itellä ei kyllä tuu muita mieleen...)

No nyt ne on kuitenkin jo jatkuneet viikon verran...Tosi kiusallisen tuntuisia ovat saakeli. Ei oikein uskalla kovaa treenata vaikka lääkäri ei sitä kieltänytkään.
Onko muilla ollut vastaavaa?

ps. aion kyllä ottaa yhteyttä lääkäriin, Että ne kommentit unohtakaa

Pekka L
23.04.2009, 10.23
Kyllä mun käsitys on, että ne on hyvinkin yleisiä. Aina joskus jymähtää tuolainen voimakas välipumpsahdus ja tiedän niin käyvän muillekin. Melko harvoin kuitenkin itsellä. Vähän oudolta kyllä kuulostaa jos niitä jatkuu viikon tai edes päiviä.
Juoksija-lehti käsitteli asiaa taannoin ja siinä oli montaa erilaista häiriötä listattuna. Suurin osa oli vaarattomia. Voi tuntua kyllä hyvinkin epämiellyttävältä.

leecher
23.04.2009, 10.25
Itselläni kesti talvella kärsityn influenssan (en suosittele) jälkeen sydänoireet muutaman kuukauden. Alkoi punttitreenin yhteydessä sen verran voimakkaina, että piti mennä makuulle.
Viikko lepoa ja lenkille -> illalla sitten juuri näitä ikävän tuntuisia "humpsauksia". Lääkärillle EKG kokeeseen ja kuukauden treenikielto. Aika tehokkaasti tipahti voimatasot, peruskunto ja käyrä oli kohtuullisen korkealla :)
Nyt on oireet poissa ja kunto taas palailemassa.

tane
23.04.2009, 10.30
Joo, joskus noita tulee, mutta ne kestää vain sekunnin parin ajan. Silti se tuntuu äärimmäisen epämiellyttävältä. Kauhistuttaa ajatellakin että se kestäis päivän tai päiviä!

Gekko
23.04.2009, 10.35
Itselläni kesti talvella kärsityn influenssan jälkeen sydänoireet muutaman kuukauden
Tätä asiaa itsekkin suurimmaksi tekijäksi epäilen...Ollu tosi flunssarikas talvi. Oli hetkiaka sitten oikein flunssabuumi. Välillä kun tuntui parantuvan, niin eiköhän alkanu uudestaan!
Kolmasti tuntui iskevän perättäin! (ei oo kyllä itsellä noin sitkeetä lenssua ennen ollu)

greenman
23.04.2009, 10.42
Kyllä mun käsitys on, että ne on hyvinkin yleisiä. Aina joskus jymähtää tuolainen voimakas välipumpsahdus ja tiedän niin käyvän muillekin. Melko harvoin kuitenkin itsellä. Vähän oudolta kyllä kuulostaa jos niitä jatkuu viikon tai edes päiviä.
Juoksija-lehti käsitteli asiaa taannoin ja siinä oli montaa erilaista häiriötä listattuna. Suurin osa oli vaarattomia. Voi tuntua kyllä hyvinkin epämiellyttävältä.

Mulla on varmaankin juurikin samaa tyyppiä oleviä välilyöntejä, jotka tuntuvat todella oudoilta. Kestää korkeintaan muutamia sekunteja, aika harvakseltaan tulevat.

--> Gekko
Et sattumalta ole energiajuomien kuluttaja? Kerran otin väsyneenä jotain energiajuomaa ennen lenkkiä... VIRHE. Sydän poukkoili ihan miten sattuu, oli pakko lähteä kotio.

Juha Rämälä
23.04.2009, 10.46
Mulla oli pari vuotta sitten ylilyöntejä koska töissä oli tosi stressaavaa. Urheillessa häiriöitä ei huomannut mutta sitten kotona soffalla maatessa tuntui ikävältä. Stressi siis saattaa myös olla laukaisija.

ville m
23.04.2009, 10.57
Kärsin viime syksynä n. kolmen viikon ajan lisälyönneistä. Ensimmäiset päivät lisälyönnit tuntuivat tosi voimakkaina ja epämiellyttävinä. Loppua kohden helpottivat eikä niihin juuri kiinnittänyt huomiota. Ainoa selittävä tekijä minkä keksin, oli työstressi. Tosin ei sekään niin epätavallista ollut, joten tiedä häntä. Tulihan kahviakin kitattua melkoisesti.

Kävin työterveydessä ekan viikon jälkeen. Lääkäri suhtautui asiallisesti ja sanoi, että vaikka lähes aina ovat hyvälaatuisia, niin tutkitaan ilman muuta. Kävin EKG:ssäkin, mutta se oli alle 10 sekunnin filmi eikä siihen kohtaan osunut yhtään lisälyönti. Kuulemma siihen olisi tarttunut kuitenkin mahdolliset sydämen rakenteelliset muutokset. No, puhdas oli tällä kertaa.

Eipä ole sen jälkeen lisälyöntejä ollut. Ei kyllä työstressiäkään ja kahvinkin olen vähentänyt 3-4 kuppiin päivässä.

Gekko
23.04.2009, 11.05
--> Gekko
Et sattumalta ole energiajuomien kuluttaja? Kerran otin väsyneenä jotain energiajuomaa ennen lenkkiä... VIRHE. Sydän poukkoili ihan miten sattuu, oli pakko lähteä kotio.
Jos tarkoitat näitä Redbulleja sun muita, niin en käytä.
Lenkeillä kyllä käytän urheilujuomia...Siitä tulikin mieleen että oon juuri käyttäny toista merkkiä (gatorade) kun omaa tuttua ei ollu hyllyssä.
Pitääpä koittaa olla ottamatta, jos se siitä olis. (en usko, mutta saahan sitä kokeilla)

Virpi
23.04.2009, 11.12
Mulla on myös noita rytmihäiriöitä ajoittain. Saattaa kestää vain muutaman minuutin kerrallaan mutta sitten saattaa tulla useita päiviä peräkkäin jolloin rytmihäiriöitä ilmaantuu levolle käydessä. Olen myös yhdistänyt asian stressiin. Ikäviä oireita ovat, mutta vaarattomia silloin kun ne eivät esiinny liikkuessa vain etupäässä levätessä.
Olen pari-kolme kertaa ollut sydänfilmissä ja aina lääkäri on todennut saman, ettei sydämestä löydy mitään vikaa. Tuollaiset jumputukset kyllä säikäyttävät ja tulee sitten mentyä sydänfilmiin jotta saa ainakin mielensä rauhalliseksi vaikka sydän ei siitä rauhoittuisikaan:(

greenman
23.04.2009, 11.14
Jos tarkoitat näitä Redbulleja sun muita, niin en käytä.
Lenkeillä kyllä käytän urheilujuomia...Siitä tulikin mieleen että oon juuri käyttäny toista merkkiä (gatorade) kun omaa tuttua ei ollu hyllyssä.
Pitääpä koittaa olla ottamatta, jos se siitä olis. (en usko, mutta saahan sitä kokeilla)

Niin joo tosiaan vähän epäselvä ilmaus tässä yhteydessä. Tarkoitin siis juurikin noita kofeiini ym. piristemyrkkyjä.

colli
23.04.2009, 11.23
Itselläni tuntemus on että jättää lyönnin välistä ja sen jälkeen "jumpsauttaa",yleensä on liittynyt normaalia suurempaa astma lääkkeen käyttöä yhdistettynä kofeiiniin.
Nykyiseltään olen kahvin juonnin jättänyt 1-2 kuppiin päivässä ja oireet on hävinnyt melkein kokonaan.

Kalasi
23.04.2009, 11.26
Minulla on noita lisälyöntejä ollut jatkuvasti n. 5-6 vuotta,hiukan epämiellyttävältä tuntuu mutta ei ole menoa haitannut. Tutkittu on ja vaarattomaksi havaittu.

NiriNari
23.04.2009, 11.26
Ollut rytmihäiriöitä niin kauan kuin muistan, yleensä kerran pari vuodessa. Mitään vikaa ei ole löydetty. Häiriöt ovat sellaista mallia, jossa sydän alkaa lyödä nopeasti (pulssi n. 180). Loppuu yhteen voimakkaaseen lyöntiin, mutta häiriön aikana on voimaton olo eikä mitään rasittavampaa kannata tehdä - rytmihäiriön aikana sydän ei näet pumppaa happea tarpeeksi.

Nuo tuntuvat tulevan lähinnä silloin, kun on stressi päällä. Rasitus ei niitä laukaise, vaan pikemminkin rasitukseen valmistautuminen. Esim. pari kertaa kuntosalilla jalkakyykkyyn psyykatessa on pumppu siirtynyt tuohon häiritsevään moodiin.

mikkol82
23.04.2009, 11.52
Krapulaisena rankan liikunnan harrastaminen voi kanssa aiheuttaa ikäviä tuntemuksia pumpussa, ja vielä parin päivän päästäkin(kokemuksia löytyy :)). Mutta eihän täältä kukaan ikinä krapulaa ittelleen hommaa. Lasi viiniä illalla ja nukkumaan..

elosalama
23.04.2009, 12.16
Omakohtaiset kokemukset on semmosia että olen koko ikäni kärsinyt kaikenmoisista muljahduksista ja toisinaan flimmereistä eli eteisvärinöistä. Muutaman kerran on rytmi oikastu oikeen sähköllä. Kova pitkäkestoinen rasitus liikkumalla tai stressaamalla (sairastelu mukaanlukien) on omiaan tuomaan noita esiin. Samoin melkoinen kavalkadi eri piristeitä. Muljahteluihin lienee paras lääke se että ottaa rennosti. Lääkärikirjan lukeminen ei missään nimessä auta. Lääkäriä kannattaa moikata jos kovasti potkii jo pelkästään mielenrauhan tähden.

Pitkäkestoinen nopealyöntisyys kuulostaa kovasti eteisvärinältä mikä sinällään on vissiin varsin vaaraton mutta ikävä ja vie kauheasti pumppaustehoa. Moinen kannattaa hoitaa sairaalassa kun kylkiäisenä siihen liittyi jotain aivohalvausriskiä. :D

Minulta diagnosoitiin jossain välissä johtoratahäiriö joka altistaa kaikelle hassulle oikeen erityisesti. Lääkärissä rampatessa olen tuota touhua seurannut pöydältä ja tullut siihen tulokseen että ilmeisesti kaikilla mulvaa joskus ja mitään ideaalisydäntä ei ole olemassakaan. Olen mennyt semmosella filosofialla että hyvä vaan kun lyö ja kun se lopettaa niin eipä sitä ehdi kauaa kitua. Nyt on sitten ollut jo vuoden tahdistinkin. Kiva laite.

BadRobot
23.04.2009, 12.17
Kuullostaa tutulta. Nuorena miehenä tuli töissä ollessa juotua päivittäin runsaasti kahvia,siihen oikea hellekesä ja päivittäisiä juoksulenkkejä. Siinäpä sitten yhtenä iltana oli taju lähteä kun sydän löi kymmenen kolmen lyönnin sarjaa pitkillä väleillä. Viikko sairaalassa lääkkeissä ja kotiin. Homma uusiutui vielä pari kertaa,kunnes jäivät pois. Syy oli liika kahvi-- neste ja suolojen puute lisättynä liikarasitukseen. Näissä ei kannata vähätellä vaikutuksia psyykeen,ne säikäyttävät aina,ja pitää muistaa,että vaarattomia rytmihäiriöitä ei ole ennen tutkimista. Siis lääkärin kautta.

.jon
23.04.2009, 12.24
Mulla on nyt päällä vajaa kuukauden jakso epämiellyttävää pogoilua, on otettu filmit sun muut testit ja vaikka sydän vetelee ku känninen jazzrumpali, mistään vaarallisesta ei kuulemma ole kyse. Alkoi suuripiirtein pitkän ja *****maisen stressijakson päätyttyä.

Leposyke on melko alhainen, mikä viittais huippukondikseen, mutta valitettavasti siitä ei ole kyse.

greenman
23.04.2009, 12.27
Mulla on nyt päällä vajaa kuukauden jakso epämiellyttävää pogoilua, on otettu filmit sun muut testit ja vaikka sydän vetelee ku känninen jazzrumpali, mistään vaarallisesta ei kuulemma ole kyse. Alkoi suuripiirtein pitkän ja *****maisen stressijakson päätyttyä.

Leposyke on melko alhainen, mikä viittais huippukondikseen, mutta valitettavasti siitä ei ole kyse.

Niin joo, matala leposyke jostain syystä yleensä liittyy tähän satunnaiseen rytmihäiriöön. Itse olen perinyt vaivan äipältä, jolla juuri todettiin tutkimuksissa vuorokauden keskisykkeeksi 36 bpm. Työpaikan terveytarkastaja meinasi kuulemma viime tarkastuksessa soittaa ambulanssin kun oli vaan 28 bpm. :eek:

Oma leposyke on aika tasan 50 (laskee kuulemma iänmyötä).

elosalama
23.04.2009, 12.35
Niin joo, matala leposyke jostain syystä yleensä liittyy tähän satunnaiseen rytmihäiriöön. Itse olen perinyt vaivan äipältä, jolla juuri todettiin tutkimuksissa vuorokauden keskisykkeeksi 36 bpm. Työpaikan terveytarkastaja meinasi kuulemma viime tarkastuksessa soittaa ambulanssin kun oli vaan 28 bpm. :eek:

Sama havainto. Mulla oli ennen tahdistinta leposyke alle 50 ja öisin laski seurannassa alle 30 arvoihin. Heräsin aina hiestä märkänä ja nautin semmosista kunnon kauhupainajaisista että huh huh.

EePee
23.04.2009, 12.47
Yleisiä tuntuvat olevan.. Itsellä pari kertaa vuodessa havaittava "muljahdus", hieman epämielyttävältä tuntuu, mutta ei muuten haittaa. Ei ole tutkittu sen kummemmin, enkä ole havainnut yhteyttä mihinkään erityiseen. Leposyke yleensä 45 ja 50 välissä.

timoe
23.04.2009, 14.30
Sydämen lisälyönnit

Lääkärikirja Duodecim
17.4.2009
Pertti Mustajoki, sisätautien erikoislääkäri

Normaalisti sydämen sykettä tahdistaa sydämen eteisen seinämässä oleva tahdistinsolmuke. Silloin tällöin sähköimpulssi voi lähteä muualta sydänlihaksesta kuin tahdistinsolmukkeesta. Seurauksena on ylimääräinen lyönti, jonka jälkeen sykkeessä on tavallista pidempi tauko.
Lisälyönti tuntuu yleensä muljahduksena rinnassa. Monet aistivat pelkästään lisälyöntiä seuraavan syketauon. Lisälyöntejä ei aina päivän askareiden keskellä huomaa, mutta rauhallisessa tilanteessa, esimerkiksi vuoteessa ennen nukkumista, ne tuntuvat.

Lisälyöntejä esiintyy ainakin puolella terveistä ihmisistä. Ne ovat siis useimmiten aivan vaaraton ilmiö eivätkä merkitse mitään sydänsairautta. Niitä tulee enemmän tietyissä tilanteissa, jotka voivat lisätä elimistön ja sydämen ärsytystä. Näitä ovat runsas kahvin tai alkoholin nauttiminen, tupakka ja valvominen. Jos lisälyönnit häiritsevät elämää, altistavien tekijöiden välttäminen voi auttaa. Häiritseviä lisälyöntejä voidaan vähentää myös beetasalpaajalääkkeillä.

Lisälyönnit voivat saada alkunsa joko eteisen (eteislisälyönnit) tai kammion seinämästä (kammiolisälyönnit). Nämä lisälyöntityypit voidaan helposti erottaa sydämen sähkökäyrässä (sydänfilmissä eli EKG:ssä). Joskus tietynlaatuiset kammiolisälyönnit viittaavat johonkin sydänsairauteen. Jos oireissa ja sydämen sähkökäyrässä on viitteitä tämänlaatuisista lisälyönneistä, tehdään lisätutkimuksia sydämen tilan selvittämiseksi.

kosmonautti0
23.04.2009, 17.54
Itsellä noita on juurikin stressin yhteydessä, kovassa krapulassa sekä kun on ylikuntotila. Mulle on sanottu etteivät ole vaarallisia siksi en nykään kiinnitä paljoa edes huomioita noihin. Löysääminen ja lepo (fyysisesti että psyykkisesti) voisivat auttaa.

pappa
23.04.2009, 21.16
Rytmihäiriö voi olla myös sydämen lyönnin pois jääminen tietyin välein, mikä seuraavalla lyönnillä tuntuu ikävältä. Kai jonkilainen johtoratahäiriö.

kontio
23.04.2009, 21.38
Mulla aina välillä pompottaa puoli minuuttia-minuutin siellä 240 nurkilla, harvemmin rasituksessa mutta nyt kyllä viikonloppuna Tiomilassa oli aika hapokas kilometri kun alkoi pompottaa.
Ensin huomaa että alkaa vähän ahdistaa/huimata ja sitten menee jalat veltoksi. Käsi rinnalle ja oho.
Tutkittu on kanssa, jonkun radan voi polttaa poikki sydämestä jos alkaa häiritä enemmän.
Ekaa kertaa kisassa tuli nyt, yleensä tulee ihan random tilanteissa jos on tullakseen.

Kerran pitänyt sähköllä kääntää rytmi kun sydän löi pink-panther sävelmää tai jotain vastaavaa. Mies nukutukseen, laput rintaan ja voltit kaakkoon =D

Demian
23.04.2009, 22.02
Mulla ollut kanssa näitä tiheä lyöntisyyskohtauksia. Syke karkaa tuonne 240 korville ja ei meinaa tulla alas millään. Ekan kerran kun sain lähdin lanssilla paikallisesta puistosta kesken lenkin ja silloin kääntivät rytmin ensiavussa kohalleen. Toisen kerran menin penkin kanssa töissä nurin kun alkoi kunnon huimauksella ja kävi lanssi jätkät vetämässä rytmin kohilleen. Siihen on olemassa lääkitys ja kohtauksen tullessa sen pystyy omatoimisestikin lopettamaan. Välillä se vaan ei onnistu. Jos kestää kauan niin ensiavun kautta kotiin. Työnantaja hommasi mut työturvallisuus riskinä tonne turun yliopistolliseen missä multa poltettiin häiriön aiheuttava hermorata ja sinne jäi tykytykset. Helppo homma olin aamulla osastolla,viideltä toimenpiteessä ja kymppiuutiset katoin jo osastolla. Aamulla tuli homman tehny Koistinen kattoon ja totesi että kotiin vaan. Iltapäivällä olin kotona ja tulin linkulla Turusta Hämeenlinnaan.
On se tiede ihmeellistä tänä päivänä.:D.

tunkkireisi
23.04.2009, 22.43
Kyselenpä arvoisilta pyörälykolleegoilta kuinka yleisiä ovat sydämmen rytmihäiriöt keskuudessamme.
Mulla tuli tuossa viikko sitten aika lujiavirhepumpsautuksia sydämmen taholta. Vähän kuin olis nyrkillä lyöty sisäpuolelta. Sitten tauko ja taas oikeaa rytmiä...Taas pompsaus ja niin edelleen..
Sitä kesti sen illan.

Lisälyöntien voimakkuus helpotti, mutta lisäpompsahdukset jatkuivat. Menin sairaalaan otattamaan EKG:n. Lääkäri totes vaan että hyvänlaatuisia lisälyöntejä.(paikka josta ne tulevat on kuulemma "hyvä".(näkee EKG:sta))
Lähtee muutamassa päivässä. Voi sattua kuulemma kelle vaan. (itellä ei kyllä tuu muita mieleen...)

No nyt ne on kuitenkin jo jatkuneet viikon verran...Tosi kiusallisen tuntuisia ovat saakeli. Ei oikein uskalla kovaa treenata vaikka lääkäri ei sitä kieltänytkään.
Onko muilla ollut vastaavaa?

ps. aion kyllä ottaa yhteyttä lääkäriin, Että ne kommentit unohtakaa

Lääkäri oli varmaan iloinen, kun sai ne iskut filmille. Se on nimittäin harvinaista. Minullakin oli niitä. Helpottivat kun nosti kierrokset yli 120:n. Tosi ikäviä kyllä, tunne on paha.

Hyvänlaatuinen= Ei tapa.

Flimmeri on paljon ikävämpi juttu. Siinä kierrokset nousevat eikä pahimmillaan muu auta kuin stoppi. Pysäys ja jysäys.

Jos vaiva jatkuu, lienee hoitokin olemassa. Huoli on kuitenkin ennenaikainen. Minä en ainakaan kuollut.

Tarina lienee tarpeen:

Kävin vuorotöissä ja poltin aika paljon tupakkaakin välillä. Ennen yhtä iltavuoroa kävin lenkillä ja pistos iski. Koska töihinkin piti mennä, jatkoin härkäpäisesti kotiin, vaihdoin kamppeet ja ajoin fillarilla töihin (lujaa). Töihin päästyäni, istahdin nokkamiehen pöydän viereen ja tuumasin: "mulla taitaa olla rytmihäiriöitä". Olisin kai saanut selkääni jos en olisi suorinut samantien työterveysasemalle. Filmille tuli ja lääkäri kiitteli kokemuksesta. Joka neljännellä kun tuli lisälyönti. Kiitollinen puoskari antoi Beetasalpaajareseptinkin.

No, Äitienpäivä oli tulossa ja äitienpäivämelonta (koskisella joella) samoin. Kyselin lääkäriltä että mitäs jos tulee kiirus ja beetasalpaajat vaikuttavat.
No, lääkäri sanoi että saattaa rajoittaja siinä leikissä tulla varhain vastaan. Koskessa ei hyvä asia.

Jätinpä lääkkeet äitienpäivänä pois, enkä Propralia ole sen jälkeen popsinut kuin kerran, sekin kaduttaa. Koskistakin selvisin hengissä.

Lisälyönnit potuttavat mutta ne jäävät joskus pois. Liikunnan aikana ne lienevät yleensä poissa pelistä. Lääkäri antoi aikanaan minunkin ymmärtää että vaiva ei kestä kierroksia vaan vauhti tappaa vaivan. Niin kävikin.

Kysy toki lääkäriltä, ei se haittaa. Flimmereihin verrattuna vaiva on onneksi helppo kestää ja halpa hoitaa, hoitoa kun ei pahemmin tarvita.

Vahvan sydämen vaivaksikin tuota haukuttiin....

:rolleyes: Takuuta en anna viimeiselle

blondi
24.04.2009, 08.11
Mulla on vielä tutkimatta jonkin sortin harvalyöntisyys, kun pulssi tippu yhtäkkiä n. 35. Saattaa tehdä sen monta kertaa peräkkäin. Itse olen yhdistänyt sen fyysiseen ja psyykkiseen stressiin. Eli molenpien ehtojen pitää täyttyä ennen kuin näin tapahtuu. Tosi epämukavaa, sen jälkeen aina väsyttää ja palelee oikein kunnolla. Kai se ihan tavallista on.

oil
24.04.2009, 09.18
Oma kokemus: kovan työstressin, niukan yöunen, runsaan kahvinkäytön ja mahd piilevän/alkavan flunssan yhdistelmä aiheutti salilla harvalyöntisyyttä. Harjoittelin melko rauhallisesti, yht äkkiä huimaa ja kylmää. Sykemittarin mukaan HR putosi 115 -> 60 äkillisesti. Pukuhuoneessa lepäilemällä tämä meni ohi, mutta voimat katosivat kyllä myös. Lääkäri tutki EKG:n, ei löydöksiä. Tulehdusarvo CRP sen sijaan oli koholla, ilmeisesti flunssanalku kolkuttelemassa, mutta kovassa tahdissa sitä ei (halunnut?) huomannut.
Vaikka ei hengenvaaraa ollutkaan, niin varsin ikävän tuntuinen kokemus. Ja opettavainen; ihmisen henkinen & ruumiillinen suorituskyky ovat rajalliset ja riippuvaiset toisistaan.

BONK
24.04.2009, 10.22
Vaivaista on näemmä Suomen kansa :D ja jotenkin helpottaa kuulla, että samansorttisia vaivoja on muillakin.

Itsellä stressi + vähät unet + matkustelu + kahvi on yhdistelmä, jonka seurauksena tuntui iltaisin, jotta King Kong takoisi rintaa. Tässä talven ja alkukevään aikana on treenit jääneet lähes nollaan, kun on koko ajan tuntunut sille, että kaikki ei ole oikein kondiksessa. Saattaa tietenkin olla hieman psykosomaattistakin, mutta kuitenkin.

Lenkillä jaksoi ihan ok, mutta sen jälkeen sitten seuraava yö olikin aina levotonta, joten ei hirveästi tehnyt mieli itseään rasittaa. Yhden kerran yöllä piti raahautua ensiapuunkin kun tuntui, että lepopulssi on jotain aivan siksakkia. EKG:ssä näytti kuitenin kaikki olevan kunnossa, mutta kävinpä sitten sen jälkeen ihan totaalitarkastuksessa työpaikkalekurillakin. Kaikki oli kondiksessa veriarvoja, tulehdusarvoja ja EKG:ta myöten, mutta lääkäri totesi, että

a) treenit vähäksi aikaa pois kokonaan (ne vähätkin)
b) unet kuntoon, vaikka lääkkeillä
c) kahvi pois

Nyt olen toista viikkoa ollut juomatta kahvia, jota ennen kului varmaan pannullinen päivässä ja kas... uni on parantunut (onneksi ilman lääkkeitä), tykytyksiä ei ole ollut viikkoon ja olo tuntuu muutenkin virkeämmältä.

Eli kokeilkaapa kahvin jättämistä, josko siitä teillekin olisi apua...

tuntematon
24.04.2009, 11.13
Kun nyt tässä aiheessa ollaan, niin mulle tuli jokunen vuosi sitten, kun olin rapakunnossa, aika tukevia virhelyöntejä lähes säännöllisesti fyysisen ponnistelun yhteydessä. Sittemmin olen alkanut kuntoilla, enkä enää muista koska olisin viimeksi noista kärsinyt. Kahvin juontia olen lisännyt todella radikaalisti (yksi kuppi viikonloppuaamuisin -> 2-3 kuppia päivässä).

Yhden näytteen perusteella ei kyllä voi kovin vahvoja johtopäätöksiä tehdä.

Edit:

Rytmihäiriö voi olla myös sydämen lyönnin pois jääminen tietyin välein, mikä seuraavalla lyönnillä tuntuu ikävältä. Kai jonkilainen johtoratahäiriö.

Justiinsa tällä tavalla kävi hengästyessä. Yksi lyönti välistä ja sen jälkeen iso ja epämukava lyönti.

timoe
24.04.2009, 17.22
Mulla on vielä tutkimatta jonkin sortin harvalyöntisyys, kun pulssi tippu yhtäkkiä n. 35. Saattaa tehdä sen monta kertaa peräkkäin. Itse olen yhdistänyt sen fyysiseen ja psyykkiseen stressiin. Eli molenpien ehtojen pitää täyttyä ennen kuin näin tapahtuu. Tosi epämukavaa, sen jälkeen aina väsyttää ja palelee oikein kunnolla. Kai se ihan tavallista on.

verrattuna noihin poikien löpinöihin tää kannattis ehkä tutkia, siis mennä lääkäriin ja kysyä, että voisiko tätä sykkeen putoamista tutkia. ei hengenhätä mutta kuitenkin tänäkeväänä jo.:D

brankkari
24.04.2009, 17.56
Tavallaan helpottavaa kuulla että lisälyönnit ovat noinkin yleisiä, itselläni alkoivat alkuvuodesta ja jatkuneet siintä asti välillä enemmin ja välillä vähemmin.

Nyt kun on henkisesti päässyt niiden yli eli ymmärtänyt että niiden kanssa vain täytyy elää niin nykysin niitä ei enää juurikaan havaitse.

haedon
24.04.2009, 18.05
Välillä on tullut minullekin tiheälyöntejä. Kestää muutaman minuutin ja menee ohi kun ottaa rauhallisesti. Samaa on ollut siskolla. Se kävi kaikki rasitustestit ja muut, muttei ollut lääkärin mukaan vaarallista. En ole koskaan mitannut sykemittarilla, kuinka korkealle nousee, mutta veikkaisin että johonkin 170-190 nurkille käsimittauksen perusteella. Ei koskaan urheillessa, vaan ihan normaalisti päiväaskareissa. Tänään kyllä sykemittari näytti että syke olis vaihdellut 110-208 välillä, mutta näytti kyllä ihan omiaan. PK-lenkillä ei taida nousta ihan yli kahdensadan:D.

blondi
24.04.2009, 20.09
verrattuna noihin poikien löpinöihin tää kannattis ehkä tutkia, siis mennä lääkäriin ja kysyä, että voisiko tätä sykkeen putoamista tutkia. ei hengenhätä mutta kuitenkin tänäkeväänä jo.:D

Asia hoidossa, siis tänään sain ajan kesäkuulle tutkimuksiin. Mutta itse kyllä epäilen ihan vaan stressireaktiota. On se kuitenkin sen verran ikävän tuntuista, että yritän pitää parempaa huolta itsestäni kuin ennen. Kultani kun lähti viimein sinne Italiaan, niin vannotti etten nuku yhtään yötä yksin (yleensä nää on tulleet just klo 22 ja 24 välillä tai krapulassa). Nyt on se aiemmin mainitsemani vaatehuoneremppa mietinnässä, lisäiskö se vai poistaisko se stressiä. Hieman on ollut myös mietinnässä ketä tänne viitsii pyytää yöksi... 'Hei, mä oon Blondi, tuutko mun luo yökylään?':rolleyes:

jegura
24.04.2009, 22.14
Näitähän nyt tuntuu löytyvän...
Allekirjoitaneella alkoi myös tiheälyöntisyydet tossa joulun aikoihin ja paikalliseen polille. Todettiin sitten sydänleffassa oikoratoja virrankulussa ja lisätutkimuksiin Jorvin sairaalaan. Kuukausi takaperin, ihan etuperin, tuli päätös, notta Meilahden sydäntiimi odottelee mua, kunhan ajasta sovitaan.
Kahden kuukauden sisällä siis operaatio on tulossa. JÄNNITTÄÄ NIIN TUSTI

Gekko
25.04.2009, 13.32
Kultani kun lähti viimein sinne Italiaan, niin vannotti etten nuku yhtään yötä yksin. oon Blondi, tuutko mun luo yökylään?':rolleyes:
Varmaan yksityisviestilaatikko huutaa hurraata? :rolleyes:

blondi
25.04.2009, 21.01
Herrasmiehiä taitaa aina löytyä :-)

Dago
03.05.2009, 13.57
Täällä 20 vuotias (tietääkseni ihan) terve mieshenkilö ja tulee aina välillä noita "muljahduksia". Juurikin tuollein et sydän lyö kerran jotenkin voimakkaammin, pieni tauko ja sitten jatkaa omaa tahtia. Itsellä ne tulevat vain yksittäin. Saan myös suht hyvällä onnistumisprosentilla aiheutettua noita virhelyöntejä, esim. saunassa selälteen lauteilla kun vetää syvään henkeä niin lähes varmasti tulee. Tuntuu muutenkin syvään hengittäminen aiheuttavan noita. Jokapaikasta josta olen asiasta lukenut on sanottu että ovat ihan normaaleja joten eivät aiheuta huolta, eivätkä ole tuntuneet ainakaan uhkaavilta. Urheillessa en muista koskaan saaneeni.

Yhden ainoan kerran noita alkoi tulla suht tiheään kun olin mennyt nukkumaan (tyyliin kerran minuutissa) mutta syylliseksi paljastui joku lääke (evm mikä se oli) ja sitä kun ei syönyt niin ei ole koskaan tullut mitään vastaavaa uudestaan.

brewster
03.05.2009, 14.08
Vaivaista on näemmä Suomen kansa :D ja jotenkin helpottaa kuulla, että samansorttisia vaivoja on muillakin.

Itsellä stressi + vähät unet + matkustelu + kahvi on yhdistelmä, jonka seurauksena tuntui iltaisin, jotta King Kong takoisi rintaa. Tässä talven ja alkukevään aikana on treenit jääneet lähes nollaan, kun on koko ajan tuntunut sille, että kaikki ei ole oikein kondiksessa. Saattaa tietenkin olla hieman psykosomaattistakin, mutta kuitenkin.

Lenkillä jaksoi ihan ok, mutta sen jälkeen sitten seuraava yö olikin aina levotonta, joten ei hirveästi tehnyt mieli itseään rasittaa. Yhden kerran yöllä piti raahautua ensiapuunkin kun tuntui, että lepopulssi on jotain aivan siksakkia. EKG:ssä näytti kuitenin kaikki olevan kunnossa, mutta kävinpä sitten sen jälkeen ihan totaalitarkastuksessa työpaikkalekurillakin. Kaikki oli kondiksessa veriarvoja, tulehdusarvoja ja EKG:ta myöten, mutta lääkäri totesi, että

a) treenit vähäksi aikaa pois kokonaan (ne vähätkin)
b) unet kuntoon, vaikka lääkkeillä
c) kahvi pois

Nyt olen toista viikkoa ollut juomatta kahvia, jota ennen kului varmaan pannullinen päivässä ja kas... uni on parantunut (onneksi ilman lääkkeitä), tykytyksiä ei ole ollut viikkoon ja olo tuntuu muutenkin virkeämmältä.

Eli kokeilkaapa kahvin jättämistä, josko siitä teillekin olisi apua...

Komppaan, kahvi ja kofeiinijuomat pois!

SamiPek
03.05.2009, 14.09
Mulla syke seuraa hengityksen rytmiä ja nopeutuu kun vetää henkeä ja hidastuu kun puhaltaa ulos. Joskus väsyneenä saa levossa juuri tuolleen sisäänhengityksen yhteydessä lisälyönnin.

Niksupalkki
03.05.2009, 18.32
Kahvi pois vaikuttaa varmasti. Mulla oli aikoinaan kanssa vastaavia ongelmia. Tein silloin liian pitkiä työpäiviä ja kahvia tuli ryystettyä 6-8 kuppia päivässä. Lopetin kahvin juonnin ja lyhensin työpäivää, jolloin stressi helpotti. Nykyään tulee juotua muutama kuppi kahvia päivässä. Kannattaa käydä lekurilla varmistamassa.

Myth
04.05.2009, 08.32
Samma här, ekstroja löytyy silloin tällöin levossa. Varsinkin iltasella kuuden jälkeen jos ottaa mukillisen kahvia niin tuntuu että nukkumaan mennessä (klo 22) ei pumppu millään tahdo harventaa lyöntejä ja on muutenkin vaikea rentoutua.

Dago
04.05.2009, 10.16
Samma här, ekstroja löytyy silloin tällöin levossa. Varsinkin iltasella kuuden jälkeen jos ottaa mukillisen kahvia niin tuntuu että nukkumaan mennessä (klo 22) ei pumppu millään tahdo harventaa lyöntejä ja on muutenkin vaikea rentoutua.

Kofeiinin puoliintumisaika veressä on n. kuusi tuntia joten jos juot kuudelta kahvia niin klo 22 kohdilla vain alle puolet juomastasi kofeiinista on kadonnut verestä. Ei kannata juoda kahvia vähintään 6h ennen nukkumaanmenoa, mieluiten vielä enemmän marginaalia jos ainakaan on ongelmia saada unta.

Myth
04.05.2009, 18.33
Nojuu, tiedän mutta joskus tulee hörppästyä, kun niin tekee mieli :) Aika harvoin juon muutenkaan kahvia, tee on vienyt voiton. Eikä onneks ole uniongelmiakaan..

Harper
07.05.2009, 17.32
Pari viikkoa menny niin, että pienessäkin rasituksessa alkaa poukkoilu. Sydänfilmi ja ultraääni katteltu mut ei kuulemma "syytä huoleen". Betasalpaajia resepti matkaan ja kotiin. Ei vaan auta nuo salpaajat yhtään ja edelleen pienikin rasitus saa aikaan puristavan kivun rinnassa sekä voimattomuutta. Muutaman kilsan työmatkan polkemisessakin tekemistä. Ottaa päähän aika rajusti, nyt vaan odotellaan kutsua varjoainekuvaukseen.

blondi
07.05.2009, 18.06
Eihän toi voi johtua siitepölyallergiasta? Siis jos ei henki kulje, tulee ihan samoja oireita. Tutkivatko pef:n?

Harper
07.05.2009, 20.54
Peffiä ei mittailtu mutta tunnistan kyllä nuo allergiaoireet kokemuksesta ja nyt on kyse jostain muusta.

Munamankeli
07.05.2009, 21.10
Mulla aina välillä pompottaa puoli minuuttia-minuutin siellä 240 nurkilla, harvemmin rasituksessa mutta nyt kyllä viikonloppuna Tiomilassa oli aika hapokas kilometri kun alkoi pompottaa.

Sama vika iskenyt 2-3 kertaa ja nimenomaan rasituksessa: ekan kerran ennätysmaratonilla jossain 30 km kieppeillä, toisen kerran vetoharjoituksessa ja kolmatta en tähän hätään muista. Rinnassa tuntui pieni "värähdys" ja Polar RS 800, jonka ei pitäisi ottaa häiriötä, on näyttänyt >220 lukemia, mutta olo on silti ollut suht' normaali. Tai niin normaali kuin se tuollaisessa rasituksessa on.

Paapaa
08.05.2009, 19.12
Minulla tuli noita hyvänlaatuisia lisälyöntejä tässä alkuvuodesta hyvinkin tiuhaan. Niitä ilmeni aina esim. tukevan ruokailun jälkeen ja illalla nukkumaan mennessä. Ihmetteilin syytä, mutta lopulta huomasin 100% korrelaation rytmihäiriöiden ja selkäkivun välillä. Eli vasen puoli selästä oli pahasti jumissa. Kun sain selän kuntoon, katosivat rytmihäiriöt täysin. Sama toistui kerran uudestaan ja lähti samalla reseptillä pois.

Kannattaa siis tsekata myös selän kunto, jos rytmäreitä tulee normaalia enemmän.

Myth
09.05.2009, 13.57
Toi on muuten totta, mulla aika usein lapojen välistä kiristää ja se aiheuttaa välillä ylimääräisiä lyöntejä tai sykkeen nousua. Helpottaa heti kun pääsee vähän edes venyttelemään. Samoin kiristää välillä rintalihasten puolelta ja sillon tuntuu ettei sais kunnolla henkee, taas pari pitkää venytystä auttaa.

Munamankeli
19.05.2009, 21.19
No nyt se iski, taas. Yyterin maratonia oli takana noin 17 kilometriä, kun rinnassa tuntui aivan hienoinen "särähdys/värinä" ja sykkeet putosivat 125:een. Olo muuttui laakista todella hapokkaaksi, kuin kovan vetoharjoituksen jälkeen, mutta pystyin jatkamaan 20 km juoma-asemalla. Ihmtettelin että mikä -ttu nyt tuli. Miehen piti olla kunnossa ja meno alkaa takkuilla alkumatkasta. Epäilin rytmihäiriötä. Nollailin mittaria ja kotvan kuluttua lukemat olivat tutut mutteivät niin turvalliset 235 lyöntiä. Lyhyt kävely ja sykkeet palasivat 165-170 tasolle, joka on normaali kisavauhtini. Pääsin maaliin ajalla 3.01:55. Vitutti.

Kuten sanottu, viimeksi sama tapahtui kovassa vetoharjoituksessa, jonka tein väsyneenä. Sitä ennen vuosi takaperin Tukholman maratonilla 30 km jälkeen (lämpöä 27 astetta).

blondi
16.07.2009, 11.42
Ihan on terve sydän, vuorokausiseurannassa syke 49 - 179. Ilmeisesti kyseessä oli todella pelkkä stressireaktio.

Petteri Ellilä
16.07.2009, 15.39
Mites, onko porukoilla kuinka diagnosoitu sydänlihaksen liikakasvua ?

- oireet ?
- hoito ?
- muuta ?

-pe-

.jon
16.07.2009, 20.33

Alhanen leposyke jäi (42-45), rytmihäiriöt poissa <3 tais tosiaan olla joku stressihomma, kesä on ollu upee ja paljon treeniä puhdistanu pään & kropan.

Gekko
17.07.2009, 12.00
Mullakin nuo rytmihäiriöt ovat nyt taaksejääneet...Lähtivät niinkuin huomaamatta. Ilkeitä kyllä olivat muutaman kuukauden ajan.

Ohiampuja
17.07.2009, 12.13
Ihan on terve sydän, vuorokausiseurannassa syke 49 - 179. Ilmeisesti kyseessä oli todella pelkkä stressireaktio.
Kiva kuulla ettei ollut vakava juttu. Ne yöseurana olleet herrasmiehet taisivat auttaa. :p

Ohiampuja
17.07.2009, 12.18
Ilmeisesti kyseessä oli todella pelkkä stressireaktio.
Kävin katsomassa Blondin profiilin ja siellä oli merkintä joogasta. Tässä kun on lukenut juttuja stressistä ja jumissa olevista lihaksista / selästä, niin koetko että joogasta voisi olla apua? Nykyään kun esim Pilatesta tarjotaan avuksi aika moneen vaivaan... Ja kyllähän pahasti jumissa oleva kroppa voi oireilla monella eri tavalla.

Tuskin kuitenkaan sydänvikoja Pilateksella korjataan. :rolleyes:

hannupulkkinen
27.05.2016, 09.48
Minulle on nyt kuukauden välein tullut rytmihäiriö tai flimmeri. Molemmilla kerroilla samassa mäessä kilsa kotoa ja rullahiihdossa. Pulssi käy hetken korkealla. Ikäni mukaisen maksimin tuntumassa ja voimat katoavat täysin.Päässä käy myös kumma olo. Homma menee ohi minuutissa ja lenkkiä voi jatkaa. Molemmilla kerroilla takana on ensin parina päivänä pitkät lenkit ja lepopäivä. Sen jälkeen verryttelemättä tasatyöntöä rullilla ja kilsan päässä olevaan ylämäkeen vauhdilla.

Eilen join vielä lähtiessäni kahvia. Oma luuloni on, että sydän ei "ehdi mukaan" rasitukseen. Lisäksi voi yksi syy olla pyöräilyn niskalihaksia ja niskaa jäykistävä ajoasento tai niskan kulumat. Pyöräillessä ei noita kohtauksia ole tullut vain siis rullahiihdossa, jota teen pelkästään tasatyöntäen.

Pirusti pelästytti. Olisi aika pskamaista vähentää liikuntaa ja lopettaa vedot kokonaan.
Lääkärissä en ole vielä käynyt. Koitan nyt aina verrytellä ennen treeniä ja jumpata niskoja kuntoon Asahilla.

sianluca
27.05.2016, 10.10
Tuollaiset ovat olleet vaivana minulla jo vuosia. On tutkittu, ja minulla ovat vaarattomia. Voimat menevät hetkeksi pois, ja iholle tulee kylmä hiki. Pulssi voi nousta melkein pariinsataan hetkeksi, ja sydän supistuu epätaloudellisesti yrittäen kompensoida pumppausvolyymin laskun nostamalla syketiheyttä. Minulla tila menee ohi lepäämällä hetken,kun pussi laskee 140 tuntumiin se yhtäkkiä puolittuu 70 tietämille. Sitten voi jatkaa lenkkiä, huipputehot ovat kyllä loppupäivän kateissa....Vaiva on veteraanikuntoilijoilla yleinen ongelma.

hannupulkkinen
27.05.2016, 13.16
Kuinka usein sianluca noita tulee? Uskallatko edelleen tehdä tehoharjoituksia? Oletko huomannut mitään yhteyksiä esim.kahvin tai muun ravinnon kanssa. Vaikuttaako palautumistaso niiden ilmaantumiseen?

sianluca
27.05.2016, 15.43
Tuleehan sitä välillä reviteltyä reilummin, mitään kovin harkittuja intervallitreenejä en enää tee, kun ei ole tarvetta kisata. Yleensä rytmihäiriö treenissä tulee, jos työssä on stressiä, tai edellisenä iltana on juonut viiniä, tai tullut edellinen yö nukuttua huonosti. En ihmeemmin koeta varoa rytmihäiriöitä, ehkä lepäilen jälkeenpäin vähän enemmän. Yhden pyöräkisan jouduin aikoinani rytmihäiriön takia keskeyttämään. Viimeisin rytmihäiriö oli minulla viime maanantaina, sitä ennen edellinen tuli hiihtorevittelyssä helmikuussa. Tämän päivän lenkki meni ihan ilman mitään oireita. Maastopyöräilyssä rytmihäiriö iskee minulle helpommin, kun siinä joutuu revittelemään ylämäkeen ja vaikeisiin maastokohtiin jatkuvasti, maantiellä rasitus on tasaisempaa.
ps kardiologi on aikoinaan tutkinut pumppuni, se on pitkäaikaisen treenin vuoksi kehittynyt isokokoiseksi, vastaa kardiomyopaattista sydäntä mitoiltaan. Yleensä vaarallisiin sydänoireisiin liittyy kova teholasku suorituskyvyssä, muutenkin kuin väliaikaisesti Kannattaa käydä varmuuden vuoksi ekg:ssä terkkarissa, se tehdään nykyään hyvin nopeasti.

Jurpu
27.05.2016, 17.29
Mulla oli lapsesta saakka noita rytmihäiriöitä jossa pumppu löi ku ompelukone esim valvomisen ynms. takia.Noin 13 vuotta sitten joku kanava poltettiin umpeen reisivaltimon kautta eikä oo sen koommin tullu. Lääkäri sano sillon et jos noin Ei tehdä saattaa se myöhemmällä iällä aiheuttaa kammiovärinän.

TERU
27.05.2016, 18.01
Kuinka usein sianluca noita tulee? Uskallatko edelleen tehdä tehoharjoituksia? Oletko huomannut mitään yhteyksiä esim.kahvin tai muun ravinnon kanssa. Vaikuttaako palautumistaso niiden ilmaantumiseen?

Terveyskeskuslääkäriin, tekevät EKG:n välittömästi ja toimittavat holtterikokeeseen sydänlääkärille, jotta selviää rytmihäiriön vakavuusaste. Helpottaa kun saa selville minkä asteinen tuo on. Hyvin yleinen sinänsä. Mainitsin omista rytmihäiriöistä TK-lääkärille ja hän teki nuo kokeet, vaikka kerroin ettei nuo huolestuttavilta tunnu. Minulla noita tuli levossa. Holtteri on vuorokauden kestävä koe ja siinä selviää paljon, kun tekee sitä päivän mittaan mitä muutoinkin tekisi. Sydänspesialisti sanoi saman tien näiden olevan harmitonta laatua, antoi vielä paperilla lausuntonsa mukaani ja terveyskeskulääkäri aikanaan vahvisti edellisen. Rasituksessa tulevat saattavat olla vakavampia, toivotaan kuitenkin noidenkin osoittautuvan vaarattomiksi.

sianluca
27.05.2016, 18.31
Minulla holterista ei ollut apua, rytmihäiriötä kun ei saatu kiinni mittaukseen. Vaikka tahkosin räntäsateessa Paloheinän mäkeä ylös ja alas. Rasitus-ekg meni myös ihan normaalisti, sydämen ultraäänitutkimus kardiologin kanssa oli antoisin. Ei mitään vakavaa, rytmihäiriöt vaan kiusallisia.

TERU
27.05.2016, 18.58
Lääkäritasoinen henkilö on neuvonut kokeilemaan tummaa suklaata rytmihäiriöön, joka tulee pitkän rasituksen aikana. Kaakaojauhetta tulisi olla vähintään 70%. En ole kokeillut kun omat ongelmat tulevat levossa. Kahvi nyt on piriste, nostaa pulssia, voi lisätä herkkyyttä rytmihäiriölle, jossa pulssi nousee korkealle, muutoin noista ravinteista tiedä, jotain kait kuitenkin kehossa on epätasapainossa, jotain rytmihäiriökin ilmaissee, tulipa levossa tai rasituksessa.

arctic biker
27.05.2016, 19.09
Joopas pitkästä aikaa tänään tein maksimisyketestin vaan en ilman ambulannssia toiste. Kyllähän sydän naputti ihan hyviä lukemia mutta sillai paha olo etten enää moisella rääkkää itteäni. Kunhan esikoinen tulee lomallaan niin hää saa kyytiä ilman minun sydäriä.

yannara
30.05.2016, 10.10
Tuntuu olevan yllättävän yleisiä nämä. Itselläni tullut kaikista sydänvaivoista mieleen lähinnä, kun tapana on tissutella kalioo, niin apua nyt saan kohta sydärin ja kuolen, kun tullut taas juotua, heh. Itselleni tuli kerran sellainen enemmän epäilyttävämpi oireilu ja se johtui huonosta asennosta ja terävästä kitarasta (soitin siis istualteen huonossa asennossa kitaraa joka oli terävämuotoinen). Tuo oikea istuma-asento toimisto työssä kannattaa oikeasti huomioida, koska sillä on rytmihäiriöön paljonkin vaikutusta. Ja stressillä nyt varsinkin!

zort
30.05.2016, 12.05
Kannattaa näissä rytmihäiriöasioissa(kin) kääntyä lääkärin puoleen. Haasteena toki on saada filmille ajoittaisesti esiintyviä häiriöitä mutta ultraäänitutkimuskin kertoo kardiologille sydämen rakenteesta asioita. Henkisestikin auttaa paljon kun pääsee juttelemaan pätevän kardiologin kanssa aiheesta. Tärkeintä olisi selvittää onko rytmihäiriöt luonteeltaan vain "kiusallisia" vai oikeasti vaarallisia. Jos mahdollista niin aina kun kohtaus iskee olisi hyvä hakeutua ensiapuun jotta saataisiin filmiä häiriöstä.
Oman kokemuksen mukaan tosin se päivystävä lääkäri ei välttämättä aina edes osaa itse tulkita filmiä oikein (konsultoivat toki kardiologilta ennen toimenpiteitä). Luulin nimittäin pitkään että itsellä on taipumusta flimmereihin (eteisvärinä) mutta kun kävin sitten aikanaan sydänpoliklinikalla keskustelemassa hoitolinjoista, kardiologi kävi läpi filmit noin tusinalta ensiapureissulta ja kävi ilmi että joka kerta olikin ollut kyseessä flutteri (eteislepatus). Jostain kumman syystä sanasta flimmeri on muodostunut jopa monelle sairaanhoidon ammattilaiselle rytmihäiriöin synonyymi.
Hoitomuodot on muuten kehittyneet huimasti ihan muutaman viimevuoden aikana.

zort
30.05.2016, 13.13
^ Lisäyksenä edelliseen viestiin vielä että ns. vaarattomiinkin rytmihäiriöihin liittyy aina jonkinasteinen aivoinfarktin riski joka käsittääkseni kasvaa iän myötä.

zort
30.05.2016, 18.51
Ai niin, tuli vielä mieleen että iso rooli sydämen sykkeen säätelyssä on kiertäjä- eli vagushermolla. Se on kaiketi merkittävä osa keskushermostoa ja siihen liittyy myös monet muut kehon toiminnot. Kun keskushermostoa oikein kiusaa niin rytmihäiriö voi iskeä ns. terveeseenkin sydämeen. Googlettamalla voi löytää tietoa miten kiertäjähermoa voi aktivoida ja edistää sen toimintaa.