PDA

Näytä tavallinen näkymä : Iskarin Puslien vaihto

Prestige
29.03.2009, 18.44
Huomasin että on iskarin alapään puslat väljistyneet. Täytyykö minun siis vaihtaa iskarin silmässä oleva teräs holkki, vai riittääkö pelkkien alumiini puslien vaihto? Toisinsanoen, vaihdetaanko tuo teräsholkki aina kun puslat ovat väljät?

mutanaama
29.03.2009, 18.51
Huomasin että on iskarin alapään puslat väljistyneet. Täytyykö minun siis vaihtaa iskarin silmässä oleva teräs holkki, vai riittääkö pelkkien alumiini puslien vaihto? Toisinsanoen, vaihdetaanko tuo teräsholkki aina kun puslat ovat väljät?
Jos eivät ole kuluneet, niin miksi pitäis vaihtaa. Toisaalta kun eivät juuri mitään maksa, niin miksei samalla nekin menis uusiksi.

eskoaa
29.03.2009, 19.18

Joudut kuiteskin tilaamaan osia. Ota holkit samalla, nekin ovat kulutuskamaa.
Siinä teräs holkissa pitäis olla teflon tai jokin muu liukas pinnoite.

Patrik
29.03.2009, 19.53
Mikä iskari?
Fox käyttää puslina Glacierin 08DU08 tai 08DP08 mallisia, joita voi etsimällä löytää halvalla. Edit: Hiomo K. Isokangas hankki Vaasassa mulle noita.
Eikö niitä puslia kuitenkin yleensä vaihdella ennen reduusereita? Ainakin mä oon tehnyt näin. Tietysti jos molemmat löytyy samasta paikasta niin voi ottaa molemmat.

megapython
29.03.2009, 19.56
Puslia ei tarvitse välttämättä vaihtaa, vai iskarin silmät. Eli just ne iskarin reiissä olevat osat. Niiden vaihtaminen vaatii hieman näppäryyttä, jos et omista työkalua millä silmät saa lyötyä pois. Mutta varovaisuutta noudattaen homma hoituu kyllä vaikka ruuvimeisselillä ja vasaralla.

ellmeri
29.03.2009, 20.39
Puslia ei tarvitse välttämättä vaihtaa, vai iskarin silmät. Eli just ne iskarin reiissä olevat osat. Niiden vaihtaminen vaatii hieman näppäryyttä, jos et omista työkalua millä silmät saa lyötyä pois. Mutta varovaisuutta noudattaen homma hoituu kyllä vaikka ruuvimeisselillä ja vasaralla.

Pusla on iskarin silmä,ne alumiinit on reduserit ja sen silmän saa helposti 10mm räikkäavaimen holkilla ruuvipenkkiä apuna käyttäen poistettua.

marco1
30.03.2009, 09.47
Mulla on hieno viritys vaihtoon, Bilteman satulatolpan pikalinkusta ja parista hylsystä kehitetty systeemi.
Vielä kun muistaisi missä ne puslat sitten taas onkaan, vasta ostin pussillisen....

Ohiampuja
30.03.2009, 10.06
Toisinsanoen, vaihdetaanko tuo teräsholkki aina kun puslat ovat väljät?
Yleisohjeena voisi pitää, että laakereissa kannattaa vaihtaa samalla molemmat osapuolet. Parinahan ne siellä töitä tekee. Mutta tietysti jos sen puslan sisäpinnassa oleva pinnoite on ehjä, niin eihän sitä sitten kannata vaihtaa. Mutta jos se alumiiniholkki on kulunut väljäksi, niin luulisi että se puslan pinnoitekkin on saanut kipeää.

Kuulin tuossa että sitä laakerointia ei saisi voidella, voiteluaine voi pilata sen pinnoitteen. Uteliaana kysyi sitten "voitelun ammattilaisilta" että voiko tuo pitää paikkaansa. Ja kyllä kuulemma voi, on sellaisia pinnoitteita joihin on imeytetty voiteluaine valmiiksi ja rasvaaminen pilaa sen koko idean. Kasasin siis oman Foksini kuivana, katsotaan miten käy...

Tmh
30.03.2009, 13.38
Riippuu varmaan ihan fillarista/jousitusratkaisusta/huollosta kuinka nuo kuluu. Mutta ainakin omissa fillareissa nuo reduuserit eivät ole kuluneet samaa tahtia kuin nuo puslat. Lisäksi reduusereista pyydetään hirvittävää hintaa. Taitaa olla luokkaa 30€/satsi.

Ja ne puslat tosiaan on ihan standardikamaa ja saa laakeri/autotarvikeliikkeistä. Tuossa ylempänä tulikin jo tuo Foxin käyttämä malli esille.

Jos antaa kulua monen millin välyksen osiin ennen kuin alkaa funtsimaan huoltoa ja vielä paskaa pääsee väliin syömään lisää. Niin varmasti on tällöin parasta vaihtaa puslat ja reduucerit samalla kertaa. Mutta jos heti vaihtaa kuluneen puslan kun pieni klappi alkaa tuntumaan niin saa ajella pitkään samoilla reduucereilla. Sitten kun vanha reduuceri painuu uuteen puslaan kuin "vahaan", kannattaa vaihtaa myös reduucerit uusiin.

banderol
05.04.2009, 13.52
Vinkkinä, että jos ei halua nähdä vaivaa kiikuttaa iskaria paikalliseen, niin toistaiseksi edullisin paikka mistä vaihtopuslia olen löytänyt on ebay.com. Allaolevien linkkien myyjän kanssa tein kaupat puslista, vaihtotyökalusta ja reducereitakin sattui löytymään silloin vaikkei määrissä niitä myykään. 1/2" osat:

DU bushings: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&item=300295267037

Vaihtotyökalu: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWNX:IT&item=300295266795

Työkalulle tuli hintaa 25e posteineen, ja puslille 14e (=1.75e/kpl, tulivat samassa paketissa työkalun kanssa). Mielestäni kohtuullista kun vertaa liikkeiden hintoihin (puslienvaihto = 10e/kerta). Mutta ennenkaikkea voin nyt huoltaa kaluston itse vaikkapa sunnuntai-iltana klo 21 aikaan illalla, eikä tarvitse olla kiikuttamassa filoa moisen pikkujutun takia minnekään. Vaihdossa kestää noin 10-15min sis. iskarin irroittamisen ja kiinnittämisen.

Nimeltämainitsemattoman paikallisen liikkeen sivuilla reducereille mainitaan hinnaksi 15e. Tämä olisi ryöstöä jo parihinnaksikin, mutta ilmeisesti kyse on kappalehinnoittelusta kuten edellisestäkin viestistä voisi ymmärtää? Jenkeissä Fox:n virallinen liike myy samaa osaa hintaan 5$/kpl. Nykyisellä kurssilla se kääntyy noin vajaaksi 4 euroksi. Että sillä tavalla. Sama juttu puslissa: suomessa 6e/kpl erikseen ostettuna, jenkeissä tuon yllämainitsemani 2.50$/kpl välikäden kauttakin. Myös Mojo pitää minusta turhan suolaista hintaa paketille vaihto-osia.

Suoraansanottuna v*tuttaa tämä suomalainen osien hinnoittelupolitiikka. Kuka niitä haluaa täältä enää ostaa ku ovat ihan sfääreissä tuollaisille pikkuosille? Vaikka eiköhän se kaikennäköisten fillariosien virta suomeen ole jo pitkään ollutkin tuolta sumujen saarilta tai günterlandiasta. Ja kauppiaat kyllä tietää sen.

Patrik
05.04.2009, 14.45
Mikä toi Foxin virallinen liike on, ja saako sieltä tilata suoraan? Ainakaan täällä (http://www.myfoxracingshox.com/) ei näkynyt puslia tai reduusereita.
TFT vaihtoi mulle iskarin alapäähän Heavy duty kitin, jonka pitäis kestää kauemmin kun alkuperäset. Laittoivat myös mukaan ylimääräsen puslan jossa on uusi koodi: 08IB08. Pusla on tasan samannäköinen kun DU. Tulikin mieleen, että onko DU:ssa ja DP:ssä muuta eroa kun väri? Olin huomaavani että DU (musta pinnoite) kului punaista DP:tä nopeammin, mutta ajotunnit ja olosuhteet saattaa hämätä.

KariV
05.04.2009, 17.20
Luulisin, että Foxilta ei saa(eikä kannata vaikka saisi) suoraan tilattua puslia tai redusereita. Taitaa Rtechin reduseritkin olla ihan omaa tuotantoa...

Tuo Foxin ja monen muunkin käyttämä puslasysteemi on kyllä ihan /c:stä. En oikeen jaksa ymmärtää miksi tuollaista rakennetta käytetään, kun se on niin kulumisherkkä. Esim itsellä oli reducerit, pusla vaihtoväli noin 2-3kk kun ajoin fillarilla paljon. Samaa olen kuullut muiltakin paljon ja vaihtelevissa olosuhteissa ajavilta. Harmittavaa, että muutoin hienosti toimissa iskareissa on tämmönen "pikku-ongelma", jota ei edes yritetä parantaa. :mad:

Itse olen kokeillut puslien sijasta myös tälläista (http://www.amachete.com/eproducto.htm)systeemiä. Neulalaakeroinnin ikä osoittautui noin 5~6 kertaiseksi vrt. pusliin. Hintaa setillä on ~3x enempi, kuin mitä pusla + reducerit maksaisi. Menee rahallisesti siis lähes samoihin, mutta eipähän tarvitse vaihtaa puslia joka toinen lenkki. Jos laakeroitua iskaria huollattaa "suomalaisessa fox-huollossa", niin kannattaa laakerointi-kitti ottaa siksi aikaa pois. Ainakin omassa tapauksessa iskari tuli huollosta laakerointi rikottuna. Korjasivat kyllä reklamoinnin jälkeen...

Jah niin omien kokemuksien perustaalla pusla ja reduserit kannattaa vaihtaa samalla kertaa. Pelkän puslan vaihtamista voi kokeilla. Puslahan maksaa vain noin 3€, mutta yleensä puslan vaihto auttaa vain hetken ja sitten on taas väljä.

Kannattaa muuten näitä palikoita vaihdellessa tarkistaa myös muiden perän laakerien kunto. Jos perän laakerit on väljät, niin pusla/reduserit kuluu samantien väljäksi.

fsol77m
05.04.2009, 19.56
bos:in takaiskareissa on käytettykkin neulalaakereita liukulaakerien sijaan.

siis tämmöistä mutta pienemmässä koossa -> http://blog.hemmings.com/wp-content/uploads/2009/01/rear%20axle%20brg.jpg

ja esim ina tekee nuo sopivan kokoiset laakerit (prässää vain sen liukuholkin pois iskarista ja käyttää alkuperäistä liukutappia laakerin vastakappaleena)
http://medias.ina.de/medias/en!hp.ec.br/HK..-2RS

tomibert
05.04.2009, 21.05
Tuo Foxin ja monen muunkin käyttämä puslasysteemi on kyllä ihan /c:stä. En oikeen jaksa ymmärtää miksi tuollaista rakennetta käytetään, kun se on niin kulumisherkkä. Esim itsellä oli reducerit, pusla vaihtoväli noin 2-3kk kun ajoin fillarilla paljon.

Mistä pyörästä tässä esimerkkitapauksessa on kysymys?

Kiinnostaisi tietää millaiset runkoratkaisut syövät puslia ja mitkä eivät - osaa sitten vaikka ohjailla omaa ostokäyttäytymistään tulevaisuudessa. Nykyinen keinuhevoseni (SX Trail) tuntuu olevan varsin immuuni puslien kulumiselle, toki semmoiset löytyvätkin vain iskarin yläpäästä jonka liikerata on todella pieni ja paikka puhdas - eikä kulumisesta ole merkkiäkään.

- Tomi

banderol
08.04.2009, 10.50
Mikä toi Foxin virallinen liike on, ja saako sieltä tilata suoraan? ...
En tiedä, joku paikallinen edustaja varmaan siis vaan. Tai vaikka ei olisikaan niin ainakin osat olivat edullisia ja oikeita.

Itsellä specialized stumpjumper fsr, jossa iskarin yläpäässä on reducerit ja pusla, ja alapäässä pusla ja semmoinen teräsmokkula, jonka on tarkoitettu kestävän ilmeisesti ~pitkään. Yläpää on hyvin suojassa, ja liike pientä, joten redukoita ja puslia ei sinne tarvitse juuri koskaan vaihtaa. Alapää taas saa kuraa ja loskaa päällensä, joten puslat ovat kulutustavaraa. Parempi kuitenkin näinpäin, koska ne ovat melko edullisia ostaa, ja helppo itsekin vaihtaa.

usko juntunen
09.04.2009, 19.16
Kaverin Giant Anthemiin, jossa iskarina maniska, tuli klappia juurikin noihin laakeripusliin. Sorvailin uuden laakerin alumiinipronssista (JM 3 kauppanimike) ja uudet redut alumiinista. Tuo yhdistelmä ei toiminut, leikkaaantumista jossa pehmoisempi alu antoi periksi. Seuraava kokeilu, laakeripusla edelleen JM3 ja redut polyamidista (POM) toimi ja toimii edelleen moiteettomasti. Ajettu koko -08 kesä eikä yhtään välystä.
Omassa Jamiksessa samoja kulumisoireita. Kokeilen tuohon samaa kombinaatiota, mutta teen nuo redut teflonista ihan testimielessä.

PMT
09.04.2009, 20.08
bos:in takaiskareissa on käytettykkin neulalaakereita liukulaakerien sijaan.

siis tämmöistä mutta pienemmässä koossa -> http://blog.hemmings.com/wp-content/uploads/2009/01/rear%20axle%20brg.jpg

ja esim ina tekee nuo sopivan kokoiset laakerit (prässää vain sen liukuholkin pois iskarista ja käyttää alkuperäistä liukutappia laakerin vastakappaleena)
http://medias.ina.de/medias/en!hp.ec.br/HK..-2RS (http://medias.ina.de/medias/en%21hp.ec.br/HK..-2RS)
Ei vaan onnistu kuin 6mm ruuvin kanssa, tohon 14mm laakeriin tarttet myös sisäholkin jolloin ainoastaan 6mm pultti onnistuu, olen jo vuosia sitten noita pähkäillyt. samoin pallo laakeri joka olisi paras tarvii suuermman silmän reijän joka ei onnistunykyisissä iskareissa. Tuopallo laakeri kestäisi paraiten kosk nuo suorat laakeri holkia eivät salli vääntöä jota noissa perissä väkisinkin tulee. toisekseen itse olen 13vuotta ajellut noilla erilaisilla täpäreilläja olen redusoreja vaihtanut vain muutaman kerran , olen nuo välykset säätänyt sellaisiksi että pitkän redusorin jaksaa helposti painaa laakerista läpi. Pedroksen vaseliinit väliin ja ajojen jälkeen suihkaus aseölyä redusorin ja iskarin saumaan, laakeri holkit vaihdan n,kerran vuodessa kulut n.2€ , heti kun vähäänkään rupeaa välystä tulemaan laakeri vaihtoon. Milli mitalliset laakeri holkit löytyy laakeriliikkeestä ja tuumaset FoxCompista.

karhunpoika
10.04.2009, 23.34
...redut polyamidista (POM) ...

Polyamidi eli nylon, lyhenne PA.
Ja POM taasen on polyasetaalia.
Molempia käytetään liukulaakereissa, mutta yleisesti POM taitaa ko. käyttöön parempaa olla.

KariV
11.04.2009, 10.09
Mistä pyörästä tässä esimerkkitapauksessa on kysymys?

Kiinnostaisi tietää millaiset runkoratkaisut syövät puslia ja mitkä eivät - osaa sitten vaikka ohjailla omaa ostokäyttäytymistään tulevaisuudessa. Nykyinen keinuhevoseni (SX Trail) tuntuu olevan varsin immuuni puslien kulumiselle, toki semmoiset löytyvätkin vain iskarin yläpäästä jonka liikerata on todella pieni ja paikka puhdas - eikä kulumisesta ole merkkiäkään.

Mulla fillarina on Spessun "vanhan mallinen" -06 Stumpjumperi. Mun fillarissa oli uutena iskarin alapäässä teräsakseli puslien sijasta. Se kulu sisäänajonaikana ~5kk:ssa ihan pskaksi. Niitä kseleita ei mistään saanut, joten joutu vaihtamaan puslat tilalle. Iskarin yläpään puslat taitaa mullakin olla vielä originaalit. Alapään sälät on vaihtunu jotain 6-7 kertaa - ehkä enemmänkin....

dirtyrider
11.04.2009, 17.31
Mulla fillarina on Spessun "vanhan mallinen" -06 Stumpjumperi. Mun fillarissa oli uutena iskarin alapäässä teräsakseli puslien sijasta. Se kulu sisäänajonaikana ~5kk:ssa ihan pskaksi. Niitä kseleita ei mistään saanut, joten joutu vaihtamaan puslat tilalle. Iskarin yläpään puslat taitaa mullakin olla vielä originaalit. Alapään sälät on vaihtunu jotain 6-7 kertaa - ehkä enemmänkin....

Itellä samaa vuosikertaa Stumpy, R-techissä sorvasivat mulle uuden teräsakselin oikealla pituudella 2007, kun hyllyssä ollut oikeaa kokoa. Samalla vaihdettiin muutkin sälät. Näillä mennään...

Mc_Mursu
09.06.2009, 20.00
Olin piitkään ihmetellyt klappia fillarissa, kunnes ajotoveri sen hetkessä paikallisti. Eli iskarin kiinnitys kulunut väljäksi. En jaksanut reagoida tähän harmittomaan vaivaan paljoa, kunnes se rupesi kitisemään joustaessa. Avasin, putsasin (mustaa mönjää), voitelin paksulla vaseliinillä ja laitoin nippuun. Natina loppui - klappi tietenkin vain paheni. Eikä auttanut lainkaan, kun laitoin steariinia täytteeksi (yllätys? :D).

Nyt soittelin parit täkäläiset liikkeet läpi, jos heiltä löytyisi hyllystä puslia tahi reducereita. Toinen ei tiennyt onko ja toinen sano, että pitää tilata euroopasta ja siinä menee ehkä viikko. Jäi sitten saamatta tähän hätään.

Pusla täytyy varmasti vaihtaa ja vähän epäilen, että toi alu reducer on myös vaihtokunnossa.
http://lh6.ggpht.com/_7NhPYDosrsc/Si5SzFL_MtI/AAAAAAAAC3Q/WsdtGL6kzs8/IMG_0217.JPGhttp://lh6.ggpht.com/_7NhPYDosrsc/Si6ATO9i7iI/AAAAAAAAC3c/1NbKzzjKR6Q/IMG_0230.JPG
Lisää kuvia (http://picasaweb.google.com/McMursu91/FOXFLOATRP23#)

1. tyhmä kysymys: Mistä mä noita puslia käyn hakemassa? Joku sanoi, että vakiokamaa autotarvikeliikkeessä. Biltema? Motonet? Laakerikauppa? Ei netistä meinaa löytyä...

2. tyhmä kysymys: Miksi helvetissä noi reducerit pitää tehdä alumiinista? Eikö vaikka rosterista tulisi kestävämpi? Onko tämä sitä grammanviilausta? Meinasin, jos sorvauttaisi ite paremmat. Eikä muuten R-Techillä ollut nettikaupassa Radoniin sopivia. Kok.leveys 11mm ja 8mm reikä.

Ois kiva saada nopiasti kuntoon.:)

Ohiampuja
09.06.2009, 20.49
Muistaakseni se redujen leveys mitataan parina, eli minulla Jamiksessa se on 22 mm, eli todennäköisesti samat kuin Radonissa. Reikä on kyllä 6 mm pultille. Mutta sen reijän voi helposti sorvissa painaa 8 mm kokoiseksi, jos sinulla se iskari tosiaan on kiinni M8 pultilla.

Omani tuli R-techiltä, redut ja puslat. Mutta niitä ei kuulema pitäisi voidella, se kestovoideltu pusla kestää pidempään, kun sen pitää kuivana ja puhtaana.

Mc_Mursu
09.06.2009, 21.27
Muistaakseni se redujen leveys mitataan parina, eli minulla Jamiksessa se on 22 mm, eli todennäköisesti samat kuin Radonissa. Ahaa! Aivan, näin sen täytyy olla. Olinpa taas tyhmä. :D
Reikä tosiaan on 8 milliä paksulle tapille.

Vielä jos joku kertoo, että miksi en sorvauttaisi teräksestä noita reducereita, niin olisin tosi kiitollinen. :)

H. Moilanen
09.06.2009, 21.31
Oletettavasti sen takia, että alumiinista tehtynä tuo pulsa itsessään kuluu eikä kuluta muita osia ympäriltään. Toimii sulakkeena.

o.j.
09.06.2009, 21.34
Vielä jos joku kertoo, että miksi en sorvauttaisi teräksestä noita reducereita, niin olisin tosi kiitollinen. :)
Eiköhän se onnistu. Itse ainakin ostin täältä (http://www.mountainbikecomponents.co.uk/items.asp?CategoryID=92&Name=Strong+Bushes) tuommoiset "Strong bushes":it, joissa siis reducer on terästä. Toiminnasta en osaa sanoa mitään, koska ruuvasin ne paikoilleen noin tunti sitten :)

Timppa H
09.06.2009, 22.26
Myös tuolta löytyy jämäkämpää vaihtoehtoa...
http://www.tftunedshox.com/catalogue/department.aspx?node_id=5c404554-ad0b-4fa4-b941-9bba011b4aa5&page=1

Hammer
10.06.2009, 09.04
Eilen tuli tftuned heavy dutu setti + työkalu.

http://www.tftunedshox.com/info/mount_kits_bushings.aspx

Varsinaista käyttökokemusta ei vielä ole mutta asiallisen oloinen setti. Rohkeasti mittaamaan omasi ja tilaamaan, valmiita kokoja löytyy melkonen määrä ja pikkuisella lisähinnalla tekevät speciaalikokoja.

Heavy duty kit sisältää teräsakselin, nailon puslan, 2 tiivistettä ja alumiiniset sovitin renkaaat. Samassa paikassa on myynnissä työkalu jonka avulla puslien vaihto sujui leikiten ruuvipenkissä.

lansive
10.06.2009, 09.25
Puslat irtoaa helposti parilla sopivalla kupariputken pätkällä ja ruuvipenkillä. Toiselle puolelle tarvitaan isompi vastakappale ja sitten puslaan sopiva. Ei muuta kuin puristamaan pois. Reducerit lähtee yleensä irti pihdeillä ilman suurempaa väkivaltaa.

Radonissa (QLT Race) ainakin puslat ovat 22,2/8 mm.

Uusissa rokkareissa (Monarch ainakin) on samankokoiset puslat kuin Foxissa. Erona vain se, että ovat huomattavasti tukevammat. Rakenne on niissä sama kuin noissa TFTunedin myymissä HD-versiossa.

Mc_Mursu
10.06.2009, 11.43
Reducerit lähtee yleensä irti pihdeillä ilman suurempaa väkivaltaa.Mulla ne putosi jo ihan itsestään. :)

Radonissa (QLT Race) ainakin puslat ovat 22,2/8 mm.Siis tarkoitatko nyt sitä liukuholkkia mikä lyödään iskarinsilmään vai niitä alumiini reducereita(heloja?).
Mulla noiden redujen yhteisleveys on 21,95 mm, mutta ton .05 mm ne on saattanut jo ihan kuluakin.

Ei viitsisi alkaa tilailemaan, kun haluan ton kuntoon nyt. Kuulemma Foxcompilta sais kummatkin ja se selvinnee tänään. Jos ei, niin sitten tilaillaan ja oikeastaan voisi muutenkin tilailla varalle lisää puslia ja redun.

Mc_Mursu
10.06.2009, 23.51
Käväsin Foxcompilla. Vaihtoivat uuden liukupuslan iskariin ja myivät vielä yhden varalle. Tämä kaikki tuli maksamaan 12 e. Reduista sanoi, että vähän siinä ja siinä meneekö uusiks, mutta asettuivat kuitenkin niin tiukasti puslan sisälle, että eivät jaksaneet sorvata sopivaa. :)

Just äsken tulin 1½ tunnin hämärärymistelyseikkailuprivalenkiltä ja hyvin toimii eikä klappaa! Veikkaan, että 500 km kuluttua alkaa pieni klappi jo löytymään, jos ei ole originaalia parempi.

Ohiampuja
11.06.2009, 08.39
Tervetuloa täpäri-maailmaan, enemmän tekniikkaa => enemmän huoltoa. :)

lansive
11.06.2009, 09.44
Mulla ne putosi jo ihan itsestään. :)

Siis tarkoitatko nyt sitä liukuholkkia mikä lyödään iskarinsilmään vai niitä alumiini reducereita(heloja?).
Mulla noiden redujen yhteisleveys on 21,95 mm, mutta ton .05 mm ne on saattanut jo ihan kuluakin.

Siis ne redut tietenkin. Harmi kun taas toimii sormet eri tahtia kuin pää.:o

juseh
16.06.2009, 23.38
Alkoi postimyyntikanjonin takapäästä löytymään väljää, ajettukin on jo kohta 300km. Vika paikantui takaiskarin yläpäähän ja sitä tässä nyt sitten olen taivastellut, että mitenkäs tuon kuuluisi normaalisti toimia. Pitäisikö sen "liu'un" tapahtua redusereitten ja kiinnityspultin välillä vai redusereitten ja iskarin silmän välillä?? Tuo yläpään kiinnityspultti on kulunut osittain kiiltäväksi ja pultin ja redusereitten sovitus on helvetin väljä. Onko mahdollista, että se olisi ollut sitten liian löysällä kiinni?

Hanski
17.06.2009, 00.47
Pusla = liukulaakeri, eli sen pitäisi liikkua suht pienellä kitkalla reduceriin nähden. Tosin missään muussa kuin fillareissa ei taideta hingata alumiini liukulaakeriin (kun rajoitutaan ainoastaan kestovoideltuihin ratkaisuihin). Ethän vaan ole mennyt suihkimaan mitään rasvoja sinne väliin? Tavallisesti kestovoidellut osat eivät muista rasvoista hyvää tykkää ja tuskin fillareissakaan mitään maatamullistavaa on käytössä.

Yeti
17.06.2009, 07.39
Alkoi postimyyntikanjonin takapäästä löytymään väljää, ajettukin on jo kohta 300km. Vika paikantui takaiskarin yläpäähän ja sitä tässä nyt sitten olen taivastellut, että mitenkäs tuon kuuluisi normaalisti toimia. Pitäisikö sen "liu'un" tapahtua redusereitten ja kiinnityspultin välillä vai redusereitten ja iskarin silmän välillä?? Tuo yläpään kiinnityspultti on kulunut osittain kiiltäväksi ja pultin ja redusereitten sovitus on helvetin väljä. Onko mahdollista, että se olisi ollut sitten liian löysällä kiinni?

Edellinen pyörä oli Canyon ES, ja takaiskarin yläpäähän tuli väljyyttä noin 8 kuukauden jälkeen. Pyörä oli ollut kovassa käytössä. Pusla vaihdettiin ja ongelma oli ratkaistu. En itse vaihtanut sitä, joten en tiedä miten systeemi toimii.

yedi
17.06.2009, 07.57
Pusla = liukulaakeri, eli sen pitäisi liikkua suht pienellä kitkalla reduceriin nähden. Tosin missään muussa kuin fillareissa ei taideta hingata alumiini liukulaakeriin (kun rajoitutaan ainoastaan kestovoideltuihin ratkaisuihin).

Fillareissa on jostakin syystä iskunvaimentajan ensiasennuslaakereina nuo alumiiniholkit liukulaakeria vasten. Vaikuttaisiko keveys asiaan?

Minä olen juuri tekemässä 1,5 vanhaan Canyon ES:ään takalinkun laakereiden vaihtoa ja samalla vaihdan nuo iskunvaimentajan laakerit. Välttämätöntä tarvetta ei vielä olisi, mutta iskunvaimentajan yläpään välys aiheuttaa nitinää ja linkun laakerit ovat jo menossa vähän jäykiksi.

Fillari on ollut kovassa käytössä, alamäkeäkin ajelin jonkin verran, joten osien/fillarin huonoutta en syytä tilanteesta. Osat vaan kuluvat käytössä.

Minusta tuo kaksiosainen alumiinuholkki ei ole oikein hyvä ratkaisu liulaakerin toiseksi kappaleeksi. Se voi olla vinossa varsinkin, kun pultin reikä on kulunut. Muutenkin niiden oikeaan kohtaan keskittyminen ei mielestäni ole kauhean varmaa.

Varaosana saatavat TF Tuned:n holkkisysteemi on mielestäni tehty oikein. Siinä liukulaakerin toinen kappale on terästä, yksiosainen ja se pysyy kunnolla suorassa linkun päiden tai runkokiinnikkeen välissä. Tuossa kuvia:

Omaan fillariin tilasin tuollaiset, kun hintakin on saman kuin Fox:n omilla osilla. Noita olisi myös pirun helppo sorvata itse...

yedi
17.06.2009, 08.26
Jos Fox käyttää Glacierin 08DU08 liukulaakeria niin firma on nykyään GGB:

http://www.ggbearings.com/index.asp

Tuosta löytyy DU-sarjan tietoja:

http://www.tracepartsonline.net/(S(ashj2e55lshvp4j4sanqytnp))/ws/ggb/index.aspx?lang=en (http://www.tracepartsonline.net/%28S%28ashj2e55lshvp4j4sanqytnp%29%29/ws/ggb/index.aspx?lang=en)

Suomessa maahantuoja/myyjä on:

http://www.ggbearings.com/buy.asp?map=europe&contid=1&countryid=14

S&N Osakeyhtiö
Tulppatie 10-12
FIN-00880 Helsinki, Finland
Tel: +358 9 478 600
Fax: +358 9 783 606
www.snoy.fi (http://www.snoy.fi/)

http://www.snoy.fi/teollisuus/laakerit/ggb.html

Soitin firmaan ja kysyin holkkeja. Niitä on hyllyssä ja verollinen hinta on 4,5 e. Fox varaosana 6 e, eli tuossakin eroa jo 33%.

Tästäkin opimme sen, että ei fillariin tehdä erikoisosia jos niitä saa standarditavarana. Valmistajat tosin myyvät kaikki osat ominaan varaosa paketeissa ja kate on monesti aika korkea. ;)

marco1
17.06.2009, 09.13
Ansiokasta tietojen metsästystä yediltä.

mutta mutta, noiden puslien hinta on kyllä noussut viime aikoina, eikös ne ollut joskus euron pintaan? Foxcompissa oli muistaakseni á 4 euroa kun keväällä hain muutaman...

Hanski
17.06.2009, 10.54
Noita Yedin linkittämiä teräsholkkiratkaisuja saa Foxiinkin, ainakin R-tech:stä. Silloin vain tiivistys on hoidettu alumiiniholkein, laakerointi teräs >< kestovoideltu hela.

yedi
17.06.2009, 11.03
Noita Yedin linkittämiä teräsholkkiratkaisuja saa Foxiinkin, ainakin R-tech:stä. Silloin vain tiivistys on hoidettu alumiiniholkein, laakerointi teräs >< kestovoideltu hela.

Eivätpäs ole laittaneet noita niiden www-sivuille tai sitten etsin niitä väärästä paikasta :rolleyes:.

fsol77m
17.06.2009, 18.07
myös skf tekee noita iskareihin sopivia liukulaakereita.. hinnasta ei tietoa mutta koodin laitan tänne kunhan löydän pakistani yhden liukulaakerin :)
(14mm liukuleekeri jonka sisämitta on 12mm joten sopii kaikkiin manitouveihin yms saman koon iskareihin... foxilla on 15.1 ulkohalk. ja 12.7mm sisähalk.)

foxeille 12.7mm liukulaakerit skf:ästä : pcz 0808 ja toleranssiksi b tai m
http://www.skf.com/skf/productcatalogue/jsp/viewers/productTableViewer.jsp?presentationType=3&lang=en&tableName=3_4_2
manitouvit yms 12mm liukulaakerit skf:stä pcm 121415 ja toleranssiksi b , e tai m
http://www.skf.com/skf/productcatalogue/jsp/viewers/productTableViewer.jsp?&lang=en&tableName=3_4_1&presentationType=3&startnum=3

tuossa kaikki laakerit
http://www.skf.com/skf/productcatalogue/jsp/extra/productTablesList.jsp?maincatalogue=1&lang=en&showChapter=true

Hanski
18.06.2009, 10.31
Eivätpäs ole laittaneet noita niiden www-sivuille tai sitten etsin niitä väärästä paikasta :rolleyes:.

http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=219_3_154_325&products_id=6372

yedi
18.06.2009, 10.35
http://www.rtechsuspension.fi/product_info.php?cPath=219_3_154_325&products_id=6372

Joo, siis muutamaa kokoa on, mutta ei esim. 22 mm leveää. Tuo 46 mm leveä lienee kai alkuperäisosanakin jo terästä...

Hanski
18.06.2009, 10.52
Ei noita kapeita saakaan, ne tarvii tehdä itse. Tai näkyyhän niitä maailmalta löytyvän valmiinakin ja ihan sopuhintaan.

Maik
18.06.2009, 15.39
Mulla on ollut ongelmia löytää Scott sparkkiin dt-swissin iskariin sopivaa holkkia. Maahantuojalla eikä foxcompilla ei moista palikkaa löytynyt.
Samaten on paikalliset laakerikaupat tsekattu.

Olisko hyviä vinkkejä tiedossa?

YT
18.06.2009, 15.41
Sorvi.

Asentaja
18.06.2009, 16.19
Mulla on ollut ongelmia löytää Scott sparkkiin dt-swissin iskariin sopivaa holkkia. Maahantuojalla eikä foxcompilla ei moista palikkaa löytynyt.

Lähin metallipaja/ammattikoulu.

yedi
19.06.2009, 14.31

Ota holkista mitat ja etsi noista linkeistä, jotka laitoin ylemmäs sopiva holkki ja kysele sellaista vaikkapa tuolta S&N:ltä.

Tai mene holkin kanssa S&N:lle ja kysy sieltä (jos asut tai käyt pk-seudulla)

kilimu
30.06.2009, 22.15
Eipä nuo puslat pitkään kestä mitä r-tecissä asentavat, vajaa kaksi kuukautta ja perässä kunnon välykset! Silmällä katsottuna kulunut melkein puhki nämä. Foxin alkuperäiset puslat sentään käytössä yli vuoden, eikä välyksestä ollut tietoakaan. Ajattelin vain huollon yhteydessä varmuuden vuoksi vaihtaa uudet, mutta eipä kannattanut. :mad: (muutenkin huolto tuntui menevän päin.. perää)

No laitoin kuitenkin TFtunedilta heavy duty kitin tilaukseen ja puslan vaihtotyökalun, parempi varmaan alkaa itse noita vaihtelemaan.
Kyllä, on se jäykkä peräinen käynyt muutaman kerran mielessä näiden iskareiden kanssa puljatessa..

KariV
30.06.2009, 22.41
Tämmönen on aika hyvä:
http://www.amachete.com/

kesti mulla vajaan vuoden ja sen jälkeen akseli kulu puhki. Sain muutaman vara akselin takuina...

Tommoset kannattaa ottaa irti ennenkuin skaria huollattaa. Aina kin mulla iskari tuli huollosta amachete -setti rikottuna... tosin sain siihen uuden custom sorvatun messinki holkin, kun purnasin tarpeeksi. :)

yedi
01.07.2009, 08.07
Tämmönen on aika hyvä:

Tuolla on aika yksinkertainen työkalu liukulaakerin vaihtoon: http://www.amachete.com/eproducto.htm (alareunassa sivua)

dirtyrider
01.07.2009, 10.25
Tämmönen on aika hyvä:

kesti mulla vajaan vuoden ja sen jälkeen akseli kulu puhki. Sain muutaman vara akselin takuina...

On hieman tuo España ruosteessa, viime kurssista on muutama vuosi aikaa :rolleyes:, mutta ilmeisesti nuo on neulalaakereita? Tarkoitatko puhki kulumisella tuota akselin pinnoitetta?

fsol77m
01.07.2009, 17.35
On hieman tuo España ruosteessa, viime kurssista on muutama vuosi aikaa :rolleyes:, mutta ilmeisesti nuo on neulalaakereita? Tarkoitatko puhki kulumisella tuota akselin pinnoitetta?

samoja neulalaakereita on esim ina:lla ja maksaa 5e kpl.. tietty tuohon tulee noita muitakin osia mukaan kuin pelkkä laakeri :)
edit.. jep edellisellä sivulla olikin jo tuon tiedot http://medias.ina.de/medias/en!hp.ec.br/HK..-2RS

fsol77m
02.07.2009, 22.51
nyt minulla olisi mahdollisuus tehdä kustomina rosterista halukkaille holkkeja ja tappeja (12mm manitouveihin lähinnä... muut koot ehkä varauksella)... privaan yhteyden otot jos et esim foxcompista saanut oikean mittaista tms...

koppihelsinki
07.07.2009, 18.40
Moi,
teetkö "kokonaisia" settejä, joista tässä ketjussa keskustellaan? Siis vastaavia kuin esim. TF-tuned.

t. johannes

fsol77m
07.07.2009, 18.57
Moi,
teetkö "kokonaisia" settejä, joista tässä ketjussa keskustellaan? Siis vastaavia kuin esim. TF-tuned.

t. johannes

riippuu täysin siitä että minkälainen iskarin kiinnitys on eli millaiset vaatimukset on :D
(siis ihan mittojen mukaan teen eli tarvittavat kaikki osat)
esim itselleni tein tälläiset ->
http://www.aijaa.com/img/b/00340/4464055.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=4464055.jpg)
pienin akseli ja pisin : akseli joka kiristää linkun sekä holkit , toinen akseli on laakeri holkki joka tulee linkun väliin ja iskari tulee tähän kiinni, ja pari suurinta on pelkkiä holkkeja ettei iskari heilu sivusuuntaan tms.
ja ihan firabelinä teen joten hinta on kaffe & pulla palkkaan verrattava (plus tietty postit) :D

Lokomo
15.07.2009, 15.04
Varaosana saatavat TF Tuned:n holkkisysteemi on mielestäni tehty oikein. Siinä liukulaakerin toinen kappale on terästä, yksiosainen ja se pysyy kunnolla suorassa linkun päiden tai runkokiinnikkeen välissä. Tuossa kuvia:

Omaan fillariin tilasin tuollaiset, kun hintakin on saman kuin Fox:n omilla osilla. Noita olisi myös pirun helppo sorvata itse...

joko on käyttökokemuksia tuosta setistä? ja kuinka tuo nettikauppa toimi?

ajattelin kokeilla noita omassa pyörässä.

ttr
17.07.2009, 11.37
Bike-Discountissa on muuten Foxin Float R -iskarin (http://www.bike-discount.de/shop/a14080/float-r-200-508.html) hintana nyt 89,- (200mm/2").

Konassa oli iskarin puslat aikas väljät ja kaippa tuota muutenkin pitäisi huoltaa. Ratkaisin asian toistaiseksi tilaamalla iskarin B-D:stä. Onpahan nyt varaiskari ja voi rennommalla aikataululla lähteä tekemään huoltoharjoituksia.

Iskari meni paikalleen kokolailla heittämällä. Holkit ja reducerit otin vanhasta. Uuden iskarin propedal preset on keskimmäinen, kun alkuperäisessä oli löysin, saa nähdä huomaako tuossa eroa.

Hiks
12.09.2009, 20.12
Ja ne puslat tosiaan on ihan standardikamaa ja saa laakeri/autotarvikeliikkeistä. Tuossa ylempänä tulikin jo tuo Foxin käyttämä malli esille.

Tietääkö joku kertoa mistä Tampereen laakeriliikkeestä löytyy puslia? Fox:n on iskari ja jännästi niksattaa.

-Hiks

izmo
12.09.2009, 22.19
Tietääkö joku kertoa mistä Tampereen laakeriliikkeestä löytyy puslia? Fox:n on iskari ja jännästi niksattaa.

-Hiks

voishan ensi viikolla tehdä harjoitustyönä holkit vaikka pronssista...?

Lasse.H
13.09.2009, 13.18

-Hiks
Haeskelin kanssa Tampereelta noita puslia mutta eipähän löytynyt mistään laakerikaupasta, noi kun tuumaisia, millisenä kyllä löytyisi.

troh
14.09.2009, 09.56
Jos ei puslia löydy paikallisesta, niin TF tuned myy niitä 10£/4kpl ja postikulut 6£. Samalla voi tilata vaihtotyökalun.

izmo
15.09.2009, 12.32

-Hiks

ensinmäinen harjoitustyö tehty ja pronssiholkkeja 2kpl valmiina sovitukseen...
nämä ovat 0.09mm(12.79mm) päältä isommat kuin alkuperäiset ja reikä 8mm h7 sovitteella
näitä voi sovittaa tänään klo 20.30 jälkeen...?

Tmh
15.09.2009, 12.54
Glacierin puslia (vakiona mm. Fox) kannattaa metsästää myös paikallisista autohiomoista.

Ohiampuja
15.09.2009, 14.30
reikä 8mm h7 sovitteella
Eikös reikä pitäisi olla "iso H" eli H7. :D

marco1
15.09.2009, 14.31
Foxcompissa on ainakin ollut Foxin puslia saatavana jos ei muualta löydy.

Mihin muuten näitä puslia käytetään autoissa? Aito kysymys.

izmo
15.09.2009, 15.22
Eikös reikä pitäisi olla "iso H" eli H7. :D

joo reikä on nyt H7 8mm +0.01 ;)

izmo
15.09.2009, 21.38
puslia sovitettiin äskön ja todettiin että ulkomitassa noin 0.04mm liikaa ainetta eikä painettu
väkisin puslia iskarin silmään... huomenna uusi päivä ja yritetään sorvata uudestaan;)
eipäs tämmönen homma kyllä lyö leiville mutta harjoitustyönä menettelee...

izmo
16.09.2009, 10.24
non niin nyt taas kaksi holkkia valmiina ja 0.03mm pienenpi ulkohalkaisija...
voi taas sovittaa tänään klo 20.30 jälkeen ja jos ei nyt onnistu niin laitan
rukkaset naulaan...

usko juntunen
17.09.2009, 18.26
ensinmäinen harjoitustyö tehty ja pronssiholkkeja 2kpl valmiina sovitukseen...
nämä ovat 0.09mm(12.79mm) päältä isommat kuin alkuperäiset ja reikä 8mm h7 sovitteella
näitä voi sovittaa tänään klo 20.30 jälkeen...?
Ihan hyvä, mutta..pinnoittamaton pronssi, ainakin jm3 leikkaantuu alumiinin kanssa, meinaan niitä reduja, ne pehmosempina hitsaantuvat kiinni pronssiin. (orkkispuslissahan on pinnoite) Jos sorvaat redut muovista tai teflonista, silloin toimii! Kokeiltu on...

izmo
17.09.2009, 20.54
Ihan hyvä, mutta..pinnoittamaton pronssi, ainakin jm3 leikkaantuu alumiinin kanssa, meinaan niitä reduja, ne pehmosempina hitsaantuvat kiinni pronssiin. (orkkispuslissahan on pinnoite) Jos sorvaat redut muovista tai teflonista, silloin toimii! Kokeiltu on...

tossa ois pari 40mm pyöröö mustaa "pommia" ja valkoista "nailonia"
musta ois helppoo sorvata kun jaksais vielä käynnistää sorvin tänään...

entäs messinki? oisko se kovempaa eikä "hitsais" kiinni ?

usko juntunen
17.09.2009, 21.42
tossa ois pari 40mm pyöröö mustaa "pommia" ja valkoista "nailonia"
musta ois helppoo sorvata kun jaksais vielä käynnistää sorvin tänään...

entäs messinki? oisko se kovempaa eikä "hitsais" kiinni ?
"pommi" sekä "nailoni" pelittää. Messinki on pehmosempaa kuin pronssi.Vai meinasikko messinkiä reduihin? En kyllä tekisi. "hitsaantuminen" tulee tuolta alumiinin puolelta, ei niinkään helasta.

izmo
18.09.2009, 08.49
non niin tein sitten pitkän yön... sorvasin holkit messingistä ja "pommista"
toi pommi on helppoo sorvattavaa että niitähän vois alkaa tekeen sarjatyönä
yöllä ylitöinä ja kappalehinta ois jotain kymmenen euroo niin sitten kannattais;)

usko juntunen
18.09.2009, 16.13
>izmo: Laita asennusvaiheessa silikonia pusliin, muuten saattaapi narista. Tein viisteet reduihin sinne puslan sisään meneviin päihän ulkopinnalle, toimii ikäänkuin rasva-urana. Auton ovitiivisteiden voiteluun tarkotettu tavara käy hyvin. Ja kerro käyttökokemukset kunhan testailet viritystäsi.

fsol77m
18.09.2009, 16.51
itse en kyllä laittaisisi messinkiä/pronssia mihinkään kulutus osaan. iskarissahan jo on laakeri jossa kulutus pinta joten jokin hiiliteräs/ruostumaton tappi sen kaveriksi on kaikkein paras ja päiden holkit voivatkin olla taas ihan mitä tahansa mutta esim pommi tai nailoni käy hyvin.

izmo
19.09.2009, 19.11
>izmo: Laita asennusvaiheessa silikonia pusliin, muuten saattaapi narista. Tein viisteet reduihin sinne puslan sisään meneviin päihän ulkopinnalle, toimii ikäänkuin rasva-urana. Auton ovitiivisteiden voiteluun tarkotettu tavara käy hyvin. Ja kerro käyttökokemukset kunhan testailet viritystäsi.

tänä aamuna asennus tapahtui Cuben joustopyörään ja ei muuten laitettu silikonii väliin...
täytyiskö pirauttaa testaajalle että purkaa ja rasvaa "pommin" ;)

usko juntunen
20.09.2009, 16.01
tänä aamuna asennus tapahtui Cuben joustopyörään ja ei muuten laitettu silikonii väliin...
täytyiskö pirauttaa testaajalle että purkaa ja rasvaa "pommin" ;)
Kyllä se pommi sitten ilimottelee jos tarvii silikoonit laittaa... ajelin tuossa kesällä yhellä pitkään seisoneella fillarillani jossa on tuo omatekonen pronssihela ja pommista redut. Se alako pitämään h***tinmoista kitinää, mulla tyhjeni juomareppu kun "voitelin" urkkajuomalla tuota laakeria.. sitten alako kitisemään kitalaki...:p

yedi
23.09.2009, 08.40
Minusta tuo TF Tunedin "Heavy duty" akseli ja holkit on aika toimiva ratkaisu:

Ei tarvitse mitään pienennysholkkeja ja on kestävä. Jos on sorville pääsy niin noitahan on helppo tehdä itse.

Mc_Mursu
05.10.2009, 19.43
Varmaan alkaa kauhea pätemisryöppy tästä, mutta jaanpahan vain kokemukseni:

Oli taas väljää syntynyt takaiskarin kiinitykseen. Pusla ja reducerit vaihtokunnossa. Kokeilin sitten seuraavaa: reducerit liukkaril puhtaaksi ja kierros kirkasta askarteluteippiä liukupinnalle ja teipin päälle hipaisu vaseliiniä. Takas kasaan niin, että teippi sujahtaa siististi puslan sisään eikä mene ruttuun. Kappas, väljyys poissa! Nyt on melkeen sata kilsaa rymytty eikä vieläkään klappaa ja tuntuu toimivan ihan yhtä hyvin kuin uutena.

Ohiampuja
05.10.2009, 21.20
Heh, mitäs tässä kenenkään on tarve päteä. Hauska kuulla näistä pelle-peloton kokeiluista. :)

Harvoinhan näiden korjauksien ikuisia tarvitsee olla, kunhan pärjää omasta mielestään riittävän pitkään...

mankelimies
06.10.2009, 05.43
Noo, itse ajoin viime suven Tahkon ajot kierros alumiinifoliota väljistynyttä puslaa tiivistämässä. Heinäkuussa hankin TFT:n "heavy duty" -puslasarjan, jonka a.) sai paikalleen ilman erikoiskaluja ruuvipenkin ja 10mm hylsyn avulla ja b.) toimii mainiosti.

fsol77m
06.10.2009, 12.29
Noo, itse ajoin viime suven Tahkon ajot kierros alumiinifoliota väljistynyttä puslaa tiivistämässä. Heinäkuussa hankin TFT:n "heavy duty" -puslasarjan, jonka a.) sai paikalleen ilman erikoiskaluja ruuvipenkin ja 10mm hylsyn avulla ja b.) toimii mainiosti.

ruuvipenkkiä ei pitäisi tarvita puslien vaihtoon. jos tarvitsee on se liian tiukka.
mutta ei sen myöskään pitäisi ns. heittämälläkään mennä kun silloin se on liian löysä :)

mankelimies
06.10.2009, 18.32
ruuvipenkki pystyi tarjoamaan käytössä olleista välineistä parhaiten kohtisuoraa puristusta, näppivoimalla ei muovipuslaa saanut paikalleen alkuunkaan. Kuten ei myöskään teräsholkkia sen muovipuslan sisään. Eikä vanhaa puslaa pois ketun silmästä.

fsol77m
06.10.2009, 19.19
ruuvipenkki pystyi tarjoamaan käytössä olleista välineistä parhaiten kohtisuoraa puristusta, näppivoimalla ei muovipuslaa saanut paikalleen alkuunkaan. Kuten ei myöskään teräsholkkia sen muovipuslan sisään. Eikä vanhaa puslaa pois ketun silmästä.

jepjep. lähes näppivoimalla se puslan kyllä pitäisi mennä mutta kukin tavallaan :)

itse asennan iskarin puslat ja laakeriholkit tälläisellä itse tehdyllä asennus työkalulla.
http://www.aijaa.com/img/b/00614/5016822.jpg (http://www.aijaa.com/v.php?i=5016822.jpg)
(muttereiden väliin tulee sopivan kokoinen prikka jolla saa työnnettyä puslan tai laakerin pois tai paikalleen)

tuolla ei jää mitään inhottavia jälkiä tms ja irti lähtee piukkakin holkki.

Itsok
06.10.2009, 21.39
Ja täähän ei vastaa sit ruuvipenkkiä? :rolleyes: Pätevän näköinen työkalu kuitenkin.
Ei kai puslan kuulu niin väljä olla että se ihan peulalolla tökkäämäällä tipahtaa.

fsol77m
06.10.2009, 21.57
Ja täähän ei vastaa sit ruuvipenkkiä? :rolleyes: Pätevän näköinen työkalu kuitenkin.
Ei kai puslan kuulu niin väljä olla että se ihan peulalolla tökkäämäällä tipahtaa.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1250023&postcount=82

työkalu siksi että sillä nyt vain on helppo vaihtaa puslat ja jos tarvitsee itse laakeri vaihtaa niin se on varmasti todella piukassa eli vaatii "ruustukin" tms :)

Hanski
06.10.2009, 22.20

No ei kuulu, kuiva liukulaakerihan se on ilman muuta pyörimistä estävää lukitusta kuin krymppi. Sopiva ahdistus on lk. pari satkua max. fsol varmaan tarkoitti ettei tarvii ruustukkia sen voiman takia eli pitää sit olla hyppysissä se millä voimalla sitä joutuu kiertämään = hyvin kevyellä pitäis upota. Kyllä mun kipukynnys ainakin ylittyy ennen kuin pelkällä peukulla painaen on laakeri paikallaan.

Ja sä kun sorvailit noita itse niin huomioithan että isoilla krympeillä tarvii jo huomioida reiän pieneminenkin ja alkaa se reiän pyöreyskin jo kärsiä.

KariV
25.10.2009, 22.09
Izmo,
Teepäs mulle muutamat kopiot tästä systeemistä: http://www.amachete.com/

Oikeestaan tarvisi sorvata vaan liukulaakerin ja iskarin silmän väliin tuleva sovite-holkki. Liekö messinkiä... Kaikki muu on ihan standardi kamaa.

juseh
24.04.2010, 23.37
Vieläkin ongelmaa tuon takaiskarin yläpään kanssa. Ongelmana on redusereiden pultinreiän väljeneminen. Kysymys kuulukin, pitäisikö tuo paketti saada niin tiukkaan, että liikettä ei tapahdu linkun ja redusereitten välillä ollenkaan?

http://i43.tinypic.com/2mezhit.jpg

fsol77m
25.04.2010, 00.22
Vieläkin ongelmaa tuon takaiskarin yläpään kanssa. Ongelmana on redusereiden pultinreiän väljeneminen. Kysymys kuulukin, pitäisikö tuo paketti saada niin tiukkaan, että liikettä ei tapahdu linkun ja redusereitten välillä ollenkaan?

jos kyseessä on tälläiset palikat
http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/150/21374.jpg
niin vastakappaleiden pitää puristua kiinni toisiinsa ja siten kiinnitys pitää olla erittäin tiukka.
itse iskari saa liikkua sivusuunnassa noiden välissä.
jos iskari ei liiku sivusuunnassa niin silloin nuo ovat vääränmittaiset eli puristuvat vain iskaria päin.

jos kyseessä on tälläinen palikka
http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/150/7466.jpg
niin tuo pitkä akseliholkki pitää olla piukka mutta nuo holkit ei. ne kun pitää olla löysällä ja sallia alle millin iskarin sivuittais liikkeen.

juseh
25.04.2010, 00.40
Tuo on siis toteutettu tuolla ylemmällä tavalla. Palikat puristuu toisiinsa hienosti, eikä jää kantamaan iskariin. Palikoiden ja linkun väliin jää sitten pari milliä, eikä sitä purista kasaan kuin metrin jatkolla. Täytynee siis hommata hiukan paksummat reduserit, notta paketin saa kasaan.

fsol77m
25.04.2010, 02.07
Tuo on siis toteutettu tuolla ylemmällä tavalla. Palikat puristuu toisiinsa hienosti, eikä jää kantamaan iskariin. Palikoiden ja linkun väliin jää sitten pari milliä, eikä sitä purista kasaan kuin metrin jatkolla. Täytynee siis hommata hiukan paksummat reduserit, notta paketin saa kasaan.

pari milliä saa myäs poies kun laittaa millin kupariprikat esim molemmin puolin :) (iskarin ja reduserin väliin... toinen keino on hioa milli pari noita lyhyemmiksi)

juseh
25.04.2010, 02.07
kiitti fsol77m, ei lonksu enää :)

Näkyihän tuo rako menevän umpeen kun momenttia tarjosi kunnolla. On vaan niin rihvelin oloinen tuo "vastamutu", ettei meinaa uskaltaa vääntää. Eli tuon pultin sovituksilla ei ole periaatteessa pasenkaan virkaa, se vaan puristaa tuon paketin nippuun.

Jotenkin tuntuu vähän köppäselle tuo iskarin kiinnitys. Eikös tuossa linkussa voisi olla hahlot johon paketti tulisi, niin se pysyisi paikoillaan ilman puristusta.

juseh
25.04.2010, 02.11
pari milliä saa myäs poies kun laittaa millin kupariprikat esim molemmin puolin :)
Pitänee laittaa :)

fsol77m
25.04.2010, 02.41
kiitti fsol77m, ei lonksu enää :)

Näkyihän tuo rako menevän umpeen kun momenttia tarjosi kunnolla. On vaan niin rihvelin oloinen tuo "vastamutu", ettei meinaa uskaltaa vääntää. Eli tuon pultin sovituksilla ei ole periaatteessa pasenkaan virkaa, se vaan puristaa tuon paketin nippuun.

Jotenkin tuntuu vähän köppäselle tuo iskarin kiinnitys. Eikös tuossa linkussa voisi olla hahlot johon paketti tulisi, niin se pysyisi paikoillaan ilman puristusta.

hyvä kun sait toimimaan :)
hahlot voisi olla hyvät mutta sellaiset on sorvilla kyllä hankala tehdä :D (ja mitäs sitten jos akseli on leikannut kiinni ja rikkoo hahlot ?)

itse suosin tämän tyyppistä kiinnitystä molemmissa päissä
http://www.chainreactioncycles.com/Images/Models/150/7466.jpg
eli toisessakin päässä on lyhyt pikkuakseli jossa suurinpiirtein prikat holkkeina mutta on ainakin tukeva ja toimiva :)

jossain kohtaa ajattelin vielä kokeilla neulalaakereita iskarissani mutta se on vielä työnalla...
http://www.berliss.com/img/products/needle.bearings.jpg

EsaJ
25.04.2010, 08.11
Mitä mää oon kokemuksen kautta oppinut, niin noita reducereita ei saa rasvata. Vuoden vanhassa Klein Mantrassa rasvasin intopäänä vähän joka paikkaa ja reducerit kans (irroittamatta) kerran ja ei mennyt pitkään, kun rupes koliseen väljyyttään ylä-alasuunnassa. Sama tapahtui 2000 Hecklerissä. Sen koommin en oo rasvannu reducereita, eikä oo väljää ollut...

Zarni
24.07.2010, 12.43
Eilen tuli tftuned heavy dutu setti + työkalu.

Varsinaista käyttökokemusta ei vielä ole mutta asiallisen oloinen setti. Rohkeasti mittaamaan omasi ja tilaamaan, valmiita kokoja löytyy melkonen määrä ja pikkuisella lisähinnalla tekevät speciaalikokoja.

Heavy duty kit sisältää teräsakselin, nailon puslan, 2 tiivistettä ja alumiiniset sovitin renkaaat. Samassa paikassa on myynnissä työkalu jonka avulla puslien vaihto sujui leikiten ruuvipenkissä.

Omaan fillariin tilasin tuollaiset, kun hintakin on saman kuin Fox:n omilla osilla. Noita olisi myös pirun helppo sorvata itse...Mikäs näiden HD-puslien ja holkkien käytännön kesto on ollut?

Olipahan ihan sikahalpaa, iskarin huollon yhteydessä toisen HD-setin sai kaupan päälle ja toinenkaan setti ei maksanut kuin viisi puntaa. Irtotavarana hintaa kahdelle setille kolmatta kymppiä! :eek:

fsol77m
24.07.2010, 13.22
itse olen tilannut BETD:tä strong busheja... toistaiseksi todella hyviä ja kestäviä...
http://www.mountainbikecomponents.co.uk/ftp/product/250/Strong%20bushes%20(medium).jpg
http://www.mountainbikecomponents.co.uk/items.asp?
16.80€ + postikulut yms
CategoryID=92&Name=Strong+Bushes
mukana tulee myös iskarin liukulaakeri jota ei ole kuvassa...

ja tässä tftunedin versio...
http://www.tftunedshox.com/info/images/mt_kit_HD.jpg
o-renkaat on tietty kivoja pitämään hiekan yms poissa mutta auttaako se liukuholkin kestoon on vielä selvittämättä...

juseh
13.06.2011, 10.14
Noihin pinnoitettuihin holkkeihin ei vassua passannut laittaa, mutta mites tuo nailonpusla/terästappi yhdistelmä? Pitäisikö käyttää liukkaria vai ihan kuiviltaan vaan sekin?

sakuvaan
13.06.2011, 10.23
Noihin pinnoitettuihin holkkeihin ei vassua passannut laittaa, mutta mites tuo nailonpusla/terästappi yhdistelmä? Pitäisikö käyttää liukkaria vai ihan kuiviltaan vaan sekin?

Mun HD pusliin laitan aseöljyä pikku pluirauksen pesujen jälkeen, pitää narinan loitolla ja puslat herkkinä.

fsol77m
13.06.2011, 13.37

molempiin tapauksiin olen aina laittanut vaseliinia. jos on tiukka sovite eli laakerit vaikkapa uusia niin eipä sitä vaseliinia sinne laakeriin mene tai menee juuri sopivasti. öljyt tuuppaa olemaan liian ohkasia pysyäkseen laakerissa ellei sitten laita nimenomaan jotain paksua öljyä...
kuivanakin voi toki käyttää mutta silloin laakeri kuluu nopeammin ja sopivalla sadekelillä voi alkaa mukava nirsk narsk äänikonsertti :D

sakuvaan
13.06.2011, 15.00
Nailonpuslilla oleviin reduihin en kyllä tunkis vaseliinia tekee hienon hiomatahnan sinne, juoksevaa öljyä ja tosiaan pesun/uittamisen jälkeen voitelu, aikaa menee about kymmenen sekuntia per pääty.. tosin mun redut ei ole mitenkään koteloitu O renkaiden taakse vaan puslissa on ihan voitelukanavat mitä pitkin sitä pystyy voitelemaan ja pesemään paskat pois.

Mikko aka Aakko
02.09.2012, 14.58
Olen vähän sekaisin näistä reducerien mitoista. Eli pyöräni giant trance x2 v.2010 kaipaa uudet reducerit mutta ostettavien redusereiden koko on vähän epäselvä. R-techin redusereista mikään ei tunnu olevan samaa kokoa kuin omani. Mitat 18mm-3/8in tuntuu olevan lähimpänä. Onko tuo ensin ilmoitettu luku (18mm) kahden reduserin mitta päästä päähän ja tuo 3/8in kapeamman osan halkaisija? Omat mittani tuntuvat olevan lähempänä 20mm-3/8in.

Kiitos ja kumarrus!

ellmeri
02.09.2012, 15.19
Olen vähän sekaisin näistä reducerien mitoista. Eli pyöräni giant trance x2 v.2010 kaipaa uudet reducerit mutta ostettavien redusereiden koko on vähän epäselvä. R-techin redusereista mikään ei tunnu olevan samaa kokoa kuin omani. Mitat 18mm-3/8in tuntuu olevan lähimpänä. Onko tuo ensin ilmoitettu luku (18mm) kahden reduserin mitta päästä päähän ja tuo 3/8in kapeamman osan halkaisija? Omat mittani tuntuvat olevan lähempänä 20mm-3/8in.

Kiitos ja kumarrus!

Laita postin mukana iskari samalla huoltoon ja pyydä uudet redut ja laakerit.
R-teck tai fillariosa.fi kummassakin homma hoituu.Kumpi sitten lähempänä.?

usko juntunen
03.04.2013, 21.51
Vihdoinkin on luovuttu alumiinisista iskarin reduista! Irrotin iskarin uudesta Trek Superfly 29" pyörästä ajatuksena vaihtaa siihen heti POM-muoviset tilalle, mutta sieltähän löytyikin tällainen paketti.
No nyt ei tarvitse enää sorvaillla reduja:)
https://lh4.googleusercontent.com/-Y_XDLK8lOGk/UVSeji4FqUI/AAAAAAAAVwo/AwtiqcEYPWM/s640/P1000954.JPG?gl=FIhttps://lh5.googleusercontent.com/-90bE9TX0dp8/UVSejCKsyYI/AAAAAAAAVwg/fetVw7mUOok/s640/P1000952.JPG?gl=FI

Pegxi
04.04.2013, 08.24
Tuommonen mustavalkonen redupaketti oli mullekkin ilmestynyt r-tekin huollon jäljiltä. Hyvä nähdä mitä se sisältää, kun ei viitsinyt ropeltaa ehjää osaa heti auki.

kooki
12.04.2013, 11.52

Kiitos ja kumarrus!

Tämä (http://www.tftunedshox.com/info/mount_kits_bushings.aspx) helpottanee asiaa. 18 mm on koko paketti päästä päähän ja 3/8" on pultin halkaisija.

Hri
12.04.2013, 14.57

Kiitos ja kumarrus!

Jos en ihan väärin Foxin hyvin kattavaa listaa (http://service.foxracingshox.com/consumers/Content/Resources/spreadsheets/Reducer_Specs_2011.xls) tulkannut, niin 2010 Trance x2 redujen koko on: 21.84mm X 6mm.
Katsasta listasta Foxin osanumerot ja hae osanumerolla vaikka Cambria Bikestä (http://www.cambriabike.com/), niin pitäisi saada tarkka koko tietoon. Toimi ainakin minulla, kun omat mittaukset meni enemmän sinne päin.

FoMoCo
08.05.2013, 23.47
Mistä ostatte nykyisin puslat ja redut? Kestääkö Foxin uudet muovi versiot?
TF tuned low friction muovihärpäkkeet kesti noin 20 tuntia ajoa.
22,2x10 vaikuttaa olevan niin harvinainen koko että ei ole heavy duty versiota missään saatavilla.

Hri
09.05.2013, 08.30
22,2x10 vaikuttaa olevan niin harvinainen koko että ei ole heavy duty versiota missään saatavilla.
Eikös TF Tuned tee erikoisia kokoja myös tilauksesta kun lähetät heille vain haluamasi mitat? Varmasti myös Fillariosa voi auttaa asiassa.

FoMoCo
09.05.2013, 12.10
Eikös TF Tuned tee erikoisia kokoja myös tilauksesta kun lähetät heille vain haluamasi mitat? Varmasti myös Fillariosa voi auttaa asiassa.

Tekeehän ne ja eihän ne mitä nytkin on iskarissa kiinni löydy niitten nettikaupassa.
Oli iskarissa kiinni kun se tuli.

Mutta aurinko paistaa ja kiire, kiire... :o)

FoMoCo
09.05.2013, 12.26
Puhuin äsken TF Tuned:in kanssa ja ne lähettää Heavy duty setin "takuuseen".
Asiallinen liike.

ellmeri
20.05.2013, 17.27

Hain iskarin huollosta ja olivat laittaneet tunetus-kitin Fillariosassa,täytyy ensiviikolla viedä toinenkin iskari huoltoon.

Kiitos !

saku123
30.05.2013, 23.23
Nyt on sellanen tilanne, että jodun varmaankin ostamaan uuden takaiskarin vanhan tilalle. Nyt kuitenkin tuli mieleen semmonen juttu, että tarviiko niitä reducereita ostaa toisen laisia, jos uusi takaiskari on erilainen kun vanha? Eli toisin sanoen; onko takaiskareiden kiinnitysreikien mitat aina samanlaisia keskenään? Pyörä siis on Kona tanuki, jossa on joku Fastrax af2 takaiskari ja tilalle aikoisin foxin rp23 iskaria.

tune
30.05.2013, 23.54
Jos alkuperäisten reducerien ulkohalkaisija puslan kohdalta on 12,7 mm niin erittäin todennäköisesti vanhat reducerit käy. Noita on olemassa myös muilla mitoilla, mutta 12,7 mm on ylivoimaisesti yleisin.

Tosin jos alkuperäiset reducerit on heikossa kunnossa tai ns. 2-osaista mallia, niin suosittelen vaihtamaan vähintään 3-osaiset tilalle samantien (kestää puslat pidempään ja toimii muutenkin paremmin).

miku80
31.05.2013, 07.27
onko takaiskareiden kiinnitysreikien mitat aina samanlaisia keskenään?

siinä on sama 1/2" kokonen pusla kun foxissa joten vanhat redut kyllä käy.. todennäkösesti on redut vaihtokunnossa jos iskarinki oot loppuun ajanut joten kannattaa vaihtaa uudet redut eli alapäähän 6x22.2mm ja yläpäähän 8x35mm ja niitä saa vaikka fillariosa:sta..

kijas
28.05.2014, 20.37
Kellään tietoa (esim. mikulla) millaset mitat 2012 Epicissä on iskarin alapään reduuserissa. Huom. alumiininen takakolmio joten siin on eri mitta ku hiilariversiossa. Sisähalkaisija pitää olla 6mm mut leveydestä ei varmaa tietoa. Omalla mittausmenetelmällä tuli karvan alle 25mm.. Mut minkähän kokosta lähtis tilaamaan? Tulee Rokkarin iskariin mutta käsittääkseni menee keskenään Fox ja RockShox.

miku80
28.05.2014, 20.47
Katoppa mitä kertoo spessun service manuaali (http://service.specialized.com/collateral/ownersguide/new/assets/pdf/FSR---2012-Epic-FSR-Manual.pdf)..

kijas
28.05.2014, 21.03
Katoppa mitä kertoo spessun service manuaali (http://service.specialized.com/collateral/ownersguide/new/assets/pdf/FSR---2012-Epic-FSR-Manual.pdf)..

Eipä kerro muuta ku pulttien pittuudet ja läpimitat, sama manuaali löytyy koneelta mut sielt en löytäny vastausta. Ne ei oo spessun valmistamia osia joten eivät viitti laittaa niiden speksejä manuaaliin ;)

miku80
28.05.2014, 21.48
jos sit vaan luottaa työntömittaan ellei google osaa auttaa.. tuu käymään joku päivä niin voidaan kattoo digitaalisella työntömitalla...

Tomy
14.04.2016, 20.14
Kysymys supistusholkeista.

Minulla kävi vuoden 2009 Fox-iskari huollossa. Huollon jälkeen ihmettelin muutamaa asiaa ja yksi oli se, että iskarin molemmissa päissä olevat supistusholkit olivat täysin jumissa iskarissa. Niitä en saanut iskari pöydällä liikuteltua mitenkään. Kuuluuko näin olla? Maalaisjärjellä ajateltuna järkeilen, että silloin pusla ja supistajat eivät toimi laakerina. Myyjä vakuutti kaiken olevan kunnossa ja että liikettä kohdistuu tähän pisteeseen hyvin vähän.

Toinen asia myös. Onko olemassa työkalua, jolla jousituksen nivelpisteissä olevat laakerit saa siististi pois?

Tänks!

Jani Mahonen
14.04.2016, 21.08
Holkit on kunnossa, niiden ei tartte liikkua.

Laakereille voi askarrella pultista, mutterista ja aluslevyistä pienen ulosvetäjän. En nyt löytänyt kuvaa...

Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.

Tomy
14.04.2016, 21.24
Holkit on kunnossa, niiden ei tartte liikkua.

Laakereille voi askarrella pultista, mutterista ja aluslevyistä pienen ulosvetäjän. En nyt löytänyt kuvaa...

Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.

Kiitos! Taidan ymmärtää ulosvetäjän idean.

Jos supistusholkit eivät liiku, on liukupinta siis kiinnityspultin ja supistusholkin välissä. Eli teräspultti hankaa alumiiniin. Ja tämä on ok? Ja kaikki osat asennetaan kuivana?

Iglumies
14.04.2016, 21.53
Kuivana joo, mutta kiinnityspultti ei hankaa alumiiniin, vaan pysyvät paikallaan.
Reduuseri ja puslat liikkuvat toisiaan vasten, sitten kun ovat paikallaan, pöydällä niitä ei kuulu sormin saadakaan liikkeelle.

Tomy
14.04.2016, 22.03
Tämä selvä.

SvaR
03.08.2018, 17.46
Mystinen ccdb syö puslia kuin Mieto mämmiä.
Alkuperäinen rokkarin monarch ja alkuperäiset puslat kestää ja kestää...puhutaan varmaan liki parista tonnista km.
Nyt parilla lapin reissulla ollu kiinni ccdb ja ekalla reissulla kaupantekiäisiksi saadut puslat väljisty alle 100km matkalla. Noh ne nyt ei olleet kovin laadukkaan oloisetkaan niin en suuremmin ihmetelly. Sitten tilasin uudet ihan orkkikset ccdb puslat ja uus reissu viime viikolla pohjoseen 80km ajua ja klappia. En nyt oikein jaksa ymmärtää?

H. Moilanen
06.08.2018, 12.15
^Kunnolla kiristetty? Varmasti oikean kokoiset? Reduseri vaihdettu? Jos muu ei auta, niin vaihda neulalaakeri reduuserin tilalle ja siihen sopivat puslat. Kestää sinne kuuluisaan maailman tappiin.

http://www.enduroforkseals.com/id374.html