PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ketjut puhtaaksi

kykloman
27.03.2009, 20.39
Nonniin nyt se löyty eli Stockan hulluilla päivillä on kerrassaan hieno ketjuputsari!

http://img217.imageshack.us/img217/6227/ultra.th.jpg (http://img217.imageshack.us/img217/6227/ultra.jpg)

Kyllä kiiltää!!!11!1 En ole itse kokeillut mutta vaikuttaa kyllä lupaavalta

mk
27.03.2009, 20.55
hitto .. kyllä tuolla hinnalla kelpais mullekkin :eek:

H. Moilanen
27.03.2009, 21.17
Tuolla rahalla saa Sarviksen pienen muoviastian ja pirun monta litraa Tehopesua. Tulee ihan itekseen, ilman sähköö tai ääntä, kiiltäviä ketjuja.

mk
27.03.2009, 21.31
Tuolla rahalla saa Sarviksen pienen muoviastian ja pirun monta litraa Tehopesua. Tulee ihan itekseen, ilman sähköö tai ääntä, kiiltäviä ketjuja.
tuokin on aivan totta ja wurthin tehopesua onkin 10ltr tonkka kaapissa. Mutta oishan tuollanen kikotin ihan eri asia :D

xs2jammu
27.03.2009, 22.01
tuokin on aivan totta ja wurthin tehopesua onkin 10ltr tonkka kaapissa. Mutta oishan tuollanen kikotin ihan eri asia :D

Haa, mulla töissä vähän enempi jota tarpeen tullen sosialisoin ketjujen pesuun. Tänään tuli juuri uusi 200 litran astia :D

Zarni
27.03.2009, 22.11
Tekniikan Maailma (4/2009) pikakokeessa testasivat vastaavaa halpispesuria, Pro'sKit SS-802 (http://www.yeoy.fi/index.php?main=64&productCat=1452&productID=15459). "Testissä pestiin koruja, silmälaseja, kelloja, ja muita pikkuesineitä. Ja puhdasta tuli."

higgins
27.03.2009, 22.59
Jos ne pesee normisti muun pyörän kanssa ja rätillä kuivaa+öljyää, miksi noita kovempia aineita eihän ne kestäkkään kuin pari tuhatta kilometriä?
Siis rätti rätti ja öljy, siinä se on.
Higg

H. Moilanen
28.03.2009, 07.55
Haa, mulla töissä vähän enempi jota tarpeen tullen sosialisoin ketjujen pesuun. Tänään tuli juuri uusi 200 litran astia :D
Meijän iskä on paljon vahvempi ku teijän. :p

tane
28.03.2009, 09.21
Jaahas, tarvinee poiketa stokkalle. Kiitos vinkistä!

Nappulakenka
28.03.2009, 09.34
vaikuttaa hyvältä, mutta taidan tällä kertaa jättää väliin. Tulevat nuo ketjut nytkin puhtaaksi :)

lynxlynx
28.03.2009, 11.13
vaikuttaa hyvältä, mutta taidan tällä kertaa jättää väliin. Tulevat nuo ketjut nytkin puhtaaksi :)
Sä et nyt yksinkertaisesti voi, sähän selvästi tarvitset tuon laitteen, et vain ole vielä sisäistänyt asiaa.:D

Teemu Kalvas
28.03.2009, 11.44
Nonniin nyt se löyty eli Stockan hulluilla päivillä on kerrassaan hieno ketjuputsari!

Joo ei nuo enää paljon maksa. Samaa laitetta saa Saksasta puoleen hintaan, eli kyllä suomalaiselle kauppiaallekin tuosta katetta jää.

H. Moilanen
28.03.2009, 11.53
OT: Millä aineella pesette ketjut?
Tehopesulla.

Nappulakenka
28.03.2009, 13.03
Sä et nyt yksinkertaisesti voi, sähän selvästi tarvitset tuon laitteen, et vain ole vielä sisäistänyt asiaa.:D
No siis mä olen kuitenkin keskiviikkona menossa Stockalle Buffalon ulkoisen kiintolevyn takia niin vois vaikka katsoa jääkö jotain muuta haaviin. Pitää kuitenkin vähän punnita ostaako vai eikö osta tuollaista pesuria. En mä edes tiedä miten tuo toimii :D

Jos ostaisin tuon pesurin niin;
- fuck you lama
- hammasharjat säästyy
- ei tarvii kontta lattialla

jos taas en ostaisi:
- Welcome lama
- se mahdollisesti vainoaisi mua koko loppuelämän
- konttailen/kyskistelen ja putsailen ketjuja normaaliin tapaan
- säästän sen rahan ruokaan. No mä voisin sit syödä koulussa enemmän

Shimaani
28.03.2009, 19.01
Tokmannissa on Würthin tehopesun litrahinta ollut pienin. Tarjoustalossa seuraavaksi etuisin. Automaasta sai liki halvalla ja Würthillä kallein.

mk
28.03.2009, 19.35
Mistä tuota tehopesua muuten löytyy(halvalla hinnalla)? K-Rautasta?:seko:
Olen tähän asti pessyt ketjut tärpätillä ja ajattelin siirtyä käyttämään vähemmän myrkyllisiä tuotteita.
wurth centeristä (http://www.wurth.fi/site/fi/home/wurth_oy/esittely/center/center.html) velipoika tuota tais tuoda pöntön . Hintaa en kyll millään muista mitä mahtoi olla :p

StantheMan
28.03.2009, 19.46

OT - jatkuu...
En juuri "pese" ketjuja. "Harjaan" takapakan ja samalla ketju puhdistuu sen verran, että nyrkkiä suuremmat kivet tippuu. Sitten teflonia peliin. Ihmetyttää kaikenlaiset ketjufetissihommat! Pyörä ja sen osat ovat niinkuin haalarit, työtä varten tehty. (No, joo, hyvähän se on pyörä ja ketjut puhtaana pitää:cool:)

*Ändi*
28.03.2009, 19.56
Jos on ketjufetissiä, pyörää on miljoona kertaa kivempi huoltaa voimansiirto-osastolta.

PHI
29.03.2009, 00.27
Ok, kiitos tiedosta. Pitää käydä hankkimassa.:)

Huomasithan, että nuo Wurth Centerit palvelevat ainoastaan yritysasiakkaita? Tai mistäs minä tiedän, vaikka sulla firma olisikin :)

kykloman
29.03.2009, 00.55
- hammasharjat säästyy
- ei tarvii kontta lattialla

Ei sovi unohtaa että laitteen käyttö ei rajoitu vain ketjun pesuun! Sillä voi pestä myös rataspakan! Jarrulevyn! Lukkopolkimet! Eikä tässä vielä kaikki - nimittäin maailma pelastuu kun ympäristön kemikaalirasitus vähenee.

Joku vois ottaa sinne stockalle 160mm ja 180mm jarrulevyt mukaan ja kokeilla että mahtuuko ne laitteeseen. Jospa loppuis toi jarrujen ulvonta.

Nappulakenka
29.03.2009, 08.48
Tässä olisi laitteen manuaali :D

PDF (http://www.obhnordica.no/Admin/Public/DWSDownload.aspx?File=Files%2FFiler%2FUserguides%2 FHousekeeping%2F6185.pdf)

HTML (http://74.125.77.132/search?q=cache:icxnmBOTCp8J:www.obhnordica.no/Admin/Public/DWSDownload.aspx%3FFile%3DFiles%252FFiler%252FUser guides%252FHousekeeping%252F6185.pdf+obh+nordica+u ltra%C3%A4%C3%A4nipuhdistin&cd=1&hl=fi&ct=clnk&gl=fi&client=firefox-a)

nure
29.03.2009, 13.04

Pahimmat paskat Brakleenilla ... Kauden jälkeen yleensä ketjut vaihtoon .

H. Moilanen
29.03.2009, 16.13
Nappulakenkä osti ultraäänipesurin?

Nappulakenka
29.03.2009, 16.17
Nappulakenkä osti ultraäänipesurin?
En vielä, mutta löysin tuo manuaalin vain googlen kautta. Kyllä mä sitä nyt kuitenkin olen miettinyt, mutta saa nähdä :D Osaako kukaan sanoa, että jos tuolla on ketjut pessyt niin uskaltaako tuota sitten enää muuhun käyttää esim ruokailuvälineiden pesuut?

Santraginus
24.06.2009, 13.05
En vielä, mutta löysin tuo manuaalin vain googlen kautta. Kyllä mä sitä nyt kuitenkin olen miettinyt, mutta saa nähdä :D Osaako kukaan sanoa, että jos tuolla on ketjut pessyt niin uskaltaako tuota sitten enää muuhun käyttää esim ruokailuvälineiden pesuut?

No minkä kokoinen tuo toosa on? Altaan mitat, ulkomitat? Kyselin Hulluilla Päivillä taannoin, mutta eivät osanneet kertoa, kun olivat myyneet mallikappaleenkin. Todella hullua....

Kai sitä muuhunkin voi käyttää: lisää vain tarpeeksi järeä liuotinaine altaaseen ja laita kone puhdistamaan itse itsensä. Lopuksi pesu pelkällä vedellä.

Katila
24.06.2009, 14.37
Osaako kukaan sanoa, että jos tuolla on ketjut pessyt niin uskaltaako tuota sitten enää muuhun käyttää esim ruokailuvälineiden pesuut?
No heität vaan värisiepparin matkaan, niin johan maailma kirkastuu taas :rolleyes:
(Sori, oli ihan pakko :D)

Eikö kukaan käytä sellaisia liuotinspraypulloja? Taitavat tulla kalliiksi?

Kiovan Dynamo
24.06.2009, 14.46

Wurth Pineline. Mitä ikinä lieneekään oikeasti. Vanha Dronningholmin mansikkahilloämpäri, ketju sinne, litku perään, kansi kiinni, lattialämmityksen päälle muhimaan yön yli, muutaman kerran illalla käy tönimässä ämpäriä, että saa vähän liikettä aikaan.

Aamulla huuhtelee juoksevalla vedellä ketjun, laittaa paikalleen ja rasvaa.

Tuommoinen ultraäänipesuri kyllä olisi vain niin hieno laite. Ensimmäisenä tulisi mieleen juurikin vaihtajien ja takapakan putsaus tuollaisella. :D

Santraginus
24.06.2009, 15.26
..Eikö kukaan käytä sellaisia liuotinspraypulloja? Taitavat tulla kalliiksi?

Motonetista saa litran liuotinpesupullon spray-suuttimella muistaakseni 3 egeen. Toimii ihan hyvin, ja kestää suht. pitkään.

lansive
24.06.2009, 15.44
Minulla on vanhassa Lasolipullossa löpöä ja siellä huljuttelen ketjua ensin. Sitten pestään Tolulla ja tiskiharjalla. Tulee puhdasta äkkiä ja kaikki maantiepiki lähtee kertakäsittelyllä. Sitä pullossa olevaa löpöä ei tarvitse edes vaihtaa kun sillä samalla varttilitralla pesee lähes ikuisuuden niitä ketjuja.

Santraginus
24.06.2009, 15.55
Minulla on vanhassa Lasolipullossa löpöä ja siellä huljuttelen ketjua ensin. Sitten pestään Tolulla ja tiskiharjalla. Tulee puhdasta äkkiä ja kaikki maantiepiki lähtee kertakäsittelyllä. Sitä pullossa olevaa löpöä ei tarvitse edes vaihtaa kun sillä samalla varttilitralla pesee lähes ikuisuuden niitä ketjuja.

Kuinka usein peset ketjut? Muistaakseni Shimanon mukaan avattava ketjulukko "kestää" vain kolme avauskertaa. Sitten pitäisi kai uusia lukko. Menee aika monta lukkoa ketjujen eliniän aikana vain pesemisen takia.

Vai huljutteletko ketjuja "pätkä kerrallaan", kun ketjut riippuvat edelleen takahaarukassa? Ihan vain mielenkiinnosta kyselen :).

lansive
24.06.2009, 16.00
Kuinka usein peset ketjut? Muistaakseni Shimanon mukaan avattava ketjulukko "kestää" vain kolme avauskertaa. Sitten pitäisi kai uusia lukko. Menee aika monta lukkoa ketjujen eliniän aikana vain pesemisen takia.

Ketjut pesen tarpeen mukaan, eli kun näyttää ettei normaali saippualiuosta suihkepullosta ja letkulla huuhtelu enää auta.

Käytän Sramin powerlinkkiä, eikä niissä ole ollut mitään avausongelmia. Shimanon ketjulukot tuskin kestävätkään enempää.:D

higgins
25.06.2009, 01.05
Kuinka usein peset ketjut? M :).

Rätillä irtopaskat usein, pesuaineella ja harjalla silloin tällöin, joskus painepesurilla. Irti niitä ei kannata ottaa, kohtahan ne pitää taas muutenkin vaihtaa, Higg

Katila
28.06.2009, 19.52
Motonetista saa litran liuotinpesupullon spray-suuttimella muistaakseni 3 egeen. Toimii ihan hyvin, ja kestää suht. pitkään.
Hei, kiitti vinkistä :) Mä tykkään käyttää tällaisia tolusuihkuputelin lisänä, kas kun en osaa ketjuja irroitella. Vielä :rolleyes: Toimiskohan joku kanisterissa myytävä liuotintökötti myös tavallisessa suihkupullossa? Mihin niitä blandataan vai ovatko käyttövalmiita sillään?

higgins
28.06.2009, 20.37
Mihin niitä blandataan vai ovatko käyttövalmiita sillään?

On valmista kamaa. Itse vahingossa kahta erimerkkistä liuotinta blandasin>>> Meni kirkkaat nesteet ihan harmaiksi. Vähän kuin Ouzo ja vesi, maku vain eri, Higg

Santraginus
29.06.2009, 09.11
..Käytän Sramin powerlinkkiä, eikä niissä ole ollut mitään avausongelmia...

Aiheutuuko ongelmia vaihteiden toimimisessa tms., jos Shimanon ketjuissa käyttää SRAMin PowerLinkkiä? Vai näinkö juuri teetkin: ei selvinnyt, onko käytössäsi myös SRAMin ketjut.

H. Moilanen
29.06.2009, 18.08
Aiheutuuko ongelmia vaihteiden toimimisessa tms., jos Shimanon ketjuissa käyttää SRAMin PowerLinkkiä? Vai näinkö juuri teetkin: ei selvinnyt, onko käytössäsi myös SRAMin ketjut.
Ei aiheuta mitään vaivoja. PowerLinkki toimii kaiken merkkisissä ketjuissa.

Giallo
30.06.2009, 09.02
Mä putsaan ketjut pyykinpesuaineella, toimii kun junan vessa. Eli ketjut irti ja likoamaan hetkeksi, lopuksi vielä hammasharjalla pikku puunaus ja avot puhdasta tuli.

Santraginus
30.06.2009, 09.38
Mä putsaan ketjut pyykinpesuaineella.. Eli ketjut irti ja likoamaan hetkeksi, lopuksi vielä hammasharjalla pikku puunaus ja avot puhdasta tuli.

Näpsä sovellus. Astianpesuainehan on tarkoitettu rasvanpoistoon, joten mikä jottei. Tässäkin menetelmässä on se ongelma, että ketjut pitää katkaista, että ne saa liotukseen. Pitäisiköhän harkita Shimanon ketjulukon vaihtoa SRAMin vastaavaan...

Toisaalta, pahimmat ryönät olen ketjuista poistanut Bilteman tekeleellä:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=27042&sivu=27042.htm&ryhma=5&kategoria=172

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/27/large/27-042_l.jpg

Ei tuokaan ole todella mikään täydellinen, mutta pienimmän riesan tie. Eipähän tarvitse irrotella ketjuja.

Giallo
30.06.2009, 12.23
Mulla on käytössä KMC:n ketjulukko joten tuo irroitus ei ole ongelma. Kerran ostin biltemasta ketjupesurin joka ekan käyttökerran jälkeen "suli" liuottimen voimasta.

Santraginus
30.06.2009, 12.26
..Kerran ostin biltemasta ketjupesurin joka ekan käyttökerran jälkeen "suli" liuottimen voimasta.

Oho, mitä käytit liuottimena?

Giallo
30.06.2009, 13.01
En kyllä yhtään muista kun tuosta on niin monta vuotta aikaa, mutta jotain fillariliikkestä ostettua degreaseria se oli.

orcatri
30.06.2009, 13.29
Viimekertainen ketjunpesuoperaatio hoitui tuollaisen (http://www.probikekit.com/display.php?code=A0162) ja tuontapaisen (http://www.probikekit.com/display.php?code=T0054) yhdistelmällä. Puhdasta tuli - pesuaineena käytin Pinelineä. Seuraavalla kerralla voisi napata systeemistä oikein kuvankin. Tuo ensikisi mainittu on siitäkin hyvä, että se toimii myös ketjuvaihteettomiin pyöriin.

Joskus tulee lilluteltua ketjuja valopetrolissa, mutta tuo paikallaan pesu on kyllä paljon näppärämpää, vaikka ketjut pikalinkeillä kiinni ovatkin.

Santraginus
04.07.2009, 14.01
Huomasithan, että nuo Wurth Centerit palvelevat ainoastaan yritysasiakkaita?..

Pineline Tehopesua löytyi onneksi Halpa-Hallin hyllystä litran pullo hintaan 3,90 euroa. Varmaankin Würth Centeristä saa isomman erän mukavampaan litrahintaan, mutta näillä mennään...

juhake
04.07.2009, 23.19
Itse hain tänään Tokmannista Würth Pineline Tehopesu 4 litran kanisterin (ainoa koko) hintaan 14,95 euroa.

Enköhän tuolla jonkun kymmenen vuotta pärjää...

Te, jotka olette ennen käyttäneet:

Jos laitan ketjut yöksi likoamaan (onko järkeä), niin laimennanko kanisterin ohjeen mukaan Vaikea Lika eli 5-20 osaa vettä (paljonko laitan), vai Yleispuhdistus eli 100-200 osaa vettä (paljonko?).

Minulla on 10 litran kannellinen (entinen maitorahka-astia, sain työpaikan lounasravintolasta, kun pyysin tytöiltä) muovitonkka, johon voisi hyvin laittaa vaikka 3 pyörän ketjut likoamaan yön yli.

dirtyrider
04.07.2009, 23.49
Te, jotka olette ennen käyttäneet:

En ole desimitalla mittaillut mutta lorautellut arviolta tuosta isommasta pakkauksesta n. 10% litkua, missä juuri ketjujakin liottelin. Samanvahvuista on myös pumppupullossa voimansiirron pesuun pyörää pestessä.

Onkohan tuo 10 litran tonkka hätävarjelun liioittelua, itsellä oli sellaisessa puolen litran kertakäyttörasiassa ja joskus aukileikatussa mehukatti purnukassa.

higgins
05.07.2009, 00.46
Pineline Tehopesua löytyi onneksi Halpa-Hallin hyllystä litran pullo hintaan 3,90 euroa. .

Runkatkaa te ketjujanne, minä ajan, Higg

Acelera
05.07.2009, 06.40
Näpsä sovellus. Astianpesuainehan on tarkoitettu rasvanpoistoon, joten mikä jottei. Tässäkin menetelmässä on se ongelma, että ketjut pitää katkaista, että ne saa liotukseen. Pitäisiköhän harkita Shimanon ketjulukon vaihtoa SRAMin vastaavaan...

Toisaalta, pahimmat ryönät olen ketjuista poistanut Bilteman tekeleellä:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?tuote=27042&sivu=27042.htm&ryhma=5&kategoria=172

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/27/large/27-042_l.jpg

Ei tuokaan ole todella mikään täydellinen, mutta pienimmän riesan tie. Eipähän tarvitse irrotella ketjuja.

CRC:ltä tilattuna juuri saman tuote. Toimii ihan OK takahaarukan vaakaputken päällä ketjun yläosa suurinpiirtein vaaterissa. Pesuaineena vedellä blandattu mikälie:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=13788

Santraginus
05.07.2009, 08.26

Kiitos vain toivotuksesta, mutta löytyy tuohon parempiakin pelivälineitä :D!

Pitäisiköhän Higginsin poiketa kirjoittelemassa threadiin Vituttaako?

H. Moilanen
05.07.2009, 09.11
Jos laitan ketjut yöksi likoamaan (onko järkeä), niin laimennanko kanisterin ohjeen mukaan Vaikea Lika eli 5-20 osaa vettä (paljonko laitan), vai Yleispuhdistus eli 100-200 osaa vettä (paljonko?).

10-30% liuos, miedommasta loppuu pesukyky ennenkuin ketju on puhdas. Pesua voi nopeuttaa laskemalla raanasta kuumaa vettä ohenteeksi. Yön yli liottaminen on helppo tapa saada ketju puhtaaksi.

juhake
05.07.2009, 17.28
Kiitos vain toivotuksesta, mutta löytyy tuohon parempiakin pelivälineitä :D!

Pitäisiköhän Higginsin poiketa kirjoittelemassa threadiin Vituttaako?

Joillain nimimerkeillä on tapana postittaa asiaketjuihin viikonloppuöisin kännissä, vaikka tuolla on tuo Off-topic-osuuskin

higgins
05.07.2009, 21.20
Joillain nimimerkeillä on tapana postittaa asiaketjuihin viikonloppuöisin kännissä, vaikka tuolla on tuo Off-topic-osuuskin

No sanoinhan tuhmasti, sen myönnän, mutta leikilläni. Olen myös kyllä oikeasti sitä mieltä, että rätti ja CRC riittää ketjuille, ehkä pesun yhteydessä tiskiharja. Loppu on sitten sitä harrastamista.

Kelpaako anteeksipyyntö? Higg

Santraginus
05.07.2009, 21.22
No sanoinhan tuhmasti, sen myönnän, mutta leikilläni. Olen myös kyllä oikeasti sitä mieltä, että rätti ja CRC riittää ketjuille, ehkä pesun yhteydessä tiskiharja. Loppu on sitten sitä harrastamista.

Kelpaako anteeksipyyntö? Higg

No kelpaa, unohdetaan koko juttu.

jontu
09.07.2009, 21.40
Vois käydä tota tehopesua hakemassa. Millasta myrkkyä tuo on, uskaltaako viemäriin kaataa?

dirtyrider
09.07.2009, 22.05
Vois käydä tota tehopesua hakemassa. Millasta myrkkyä tuo on, uskaltaako viemäriin kaataa?

Pineline Tehopesu tuoteseloste (http://www.pineline.info/tiedosto.php?id=1708)

higgins
09.07.2009, 22.14

Kejulle, ei viemäriin, Higg

H. Moilanen
10.07.2009, 14.09

Voi vaikka juoda. Saa hävittää viemäriin kaatamalla.

juhake
13.07.2009, 18.49
Länsi-Tampereella näköjään Würth Pineline Tehopesua saa myös Lielahden Löytötavaratalosta.

http://www.kuljunkartano.fi/myymalat.php

Löytiksen rautaosaston hyllyssä oli ainakin 1L ja 4L pullot.

Jos tuon olisin aiemmin tiennyt, olisin välttänyt reissun Ideaparkin Tokmanniin.

simohovari
31.08.2009, 09.18
Mikä firma myy Pineline Tehopesua Helsingissä tai Vantaalla? Arabian ja Myyrmannin Tarjoustalot olen jo tarkastanut ilman tulosta kuten myös joitakin huoltamoita.

Teemu H
31.08.2009, 09.40
Mikä firma myy Pineline Tehopesua Helsingissä tai Vantaalla? Arabian ja Myyrmannin Tarjoustalot olen jo tarkastanut ilman tulosta kuten myös joitakin huoltamoita.

Ainakin Motonet Vantaalla myy, sieltä ostin hiljattain.

Liraren
31.08.2009, 10.43
Tuo tehopesu on aika tehotonta. Yhen pullon testasin, enkä toista osta. Turtle Waxin Super Liuotinpesu puree kunnolla. Kaikki missä on puiden, joutsenten kuvia tai muita leimoja ei ole tarkoitettu pesemiseen. Pesuaineista löytyy syöpyvän käden, pääkallon yms kuvia.

hannupulkkinen
31.08.2009, 10.58
Yksinkertainen tapa puhdistaa ketjut:
Laakea astia johon sopii ketjua joku 30 senttiä. Vaikka pesuvati.
Ketjut pois eturattailta.Takakiekko pois. Vatiin 1/3 Pinelineä/vettä. Ketju vatiin niin pitkälti kuin sinne sopii. Harjausta kynsiharjalla tai astianpesuharjalla. Kun pätkä on pesty niin kierrätetään uusi pätkä ja pestään kunnes koko ketju on pesty. Jäljelle jäänyt likainen Pineline kaadetaan takapakan päälle vähän kiekkoa pyörittäen ja samalla harjaten. Annetaan vaikuttaa ja pestään puutarhaletkulla pois samalla harjaten. Ketju rattaille ja vettä niskaan. Annetaan kuivua ja vahataan tai rasvataan mieltymyksien mukaan. Kuivumista voi nopeuttaa rätillä.
Aikaa kuluu 10-15 minuutta. Sitä vähemmän mitä useammin sen tekee. Ts. mitä puhtaampia ketju ja pakka ovat, sitä nopeampaa.

Heleppoo ja noppeeta kuten täällä Savossa on tapana sanoa. Nii ja mualima pelastuu. Puhdasta tulee ilman pääkalloja.

lansive
31.08.2009, 12.00
Tuo tehopesu on aika tehotonta. Yhen pullon testasin, enkä toista osta.

Mä olen täällä jo monta kertaa ihmetellyt intoa tuohon Tehopesuun. Se on kalliimpaa kuin Tolu, eikä siinä ole mitään liuotinta mukana. Sitä paitsi löpö maksaa alta euron litra ja sen voi uusiokäyttää sytytysnesteenä (ei grillissä, mutta aika monta muuta paikkaa...), eikä tarvitse lantrata.

OT: Harmi kun Tolu ei ole enää nimensä mukaista. Kun siinä takavuosina oli vielä oikeasti tolueenia liottimena, niin pullossa oli ohje, ettei saa käyttää muoviämpäriä. Tuli tietysti kokeiltua mitä se tekee muovimukille. Sulihan se.

dirtyrider
31.08.2009, 12.13
Tuo tehopesu on aika tehotonta. Yhen pullon testasin, enkä toista osta. Turtle Waxin Super Liuotinpesu puree kunnolla. Kaikki missä on puiden, joutsenten kuvia tai muita leimoja ei ole tarkoitettu pesemiseen. Pesuaineista löytyy syöpyvän käden, pääkallon yms kuvia.

Ei ole vielä semmoista likaa ainakaan fillareista löytynyt mikä ei olisi Tehopesulla irronnut. Liotinpa yhden purkankin farkkujen persiistä tuolla "myrkyllä". Onpa tuota käytetty kylppärin pesuunkin (muutenkin kuin pyöränosien pesun sivutuotteena :p).

Mä olen täällä jo monta kertaa ihmetellyt intoa tuohon Tehopesuun. Se on kalliimpaa kuin Tolu, eikä siinä ole mitään liuotinta mukana. Sitä paitsi löpö maksaa alta euron litra ja sen voi uusiokäyttää sytytysnesteenä (ei grillissä, mutta aika monta muuta paikkaa...), eikä tarvitse lantrata.

Jotenkin on vain miellyttävämpi pestä ketjuja kylppärissä Pinelinella kuin löpöllä tai muulla pääkallomyrkyllä... Näin kerrostalossa kun asuu..

star trek
31.08.2009, 12.34

OT: Harmi kun Tolu ei ole enää nimensä mukaista. Kun siinä takavuosina oli vielä oikeasti tolueenia liottimena, niin pullossa oli ohje, ettei saa käyttää muoviämpäriä. Tuli tietysti kokeiltua mitä se tekee muovimukille. Sulihan se.
Hyvä vitsi, ei oo tolu ehkä ihan yhtä tehokasta kun pineline. Ja tulee siistin harmaa pinta, kun taas tehopesulla kaikki kiiltää:D

lansive
31.08.2009, 12.41
Ei ole vielä semmoista likaa ainakaan fillareista löytynyt mikä ei olisi Tehopesulla irronnut. Liotinpa yhden purkankin farkkujen persiistä tuolla "myrkyllä". Onpa tuota käytetty kylppärin pesuunkin (muutenkin kuin pyöränosien pesun sivutuotteena :p).

Kukin tyylillään. Meillä on käytetty tuota Tolua kylppärin pesuun vuosikaudet, joten se oli suorastaan luonnollinen valinta myös fillarille. Lisäksi sitä on saatavilla helposti (lue: siivouskomerosta löytyy aina pullo).

Jotenkin on vain miellyttävämpi pestä ketjuja kylppärissä Pinelinella kuin löpöllä tai muulla pääkallomyrkyllä... Näin kerrostalossa kun asuu..

Minä pesen ne pullossa, enkä kylppärissä.:D Enkä sitä muutenkaan roiski mihinkään vaikka pyörien huolto tapahtuukin kylppäriä robustimmassa tilassa. Lamppuöljy ajaa saman asian, mutta haisee vähemmän ja sitä saa valmiiksi läpinäkyvässä litran pullossa.

Minusta hieman ihmetystä aiheuttava aihe on tämä tehopesun "vaatima" 1:3 laimennus. Tolua olen laittanut 1:20-1:50 suhteessa ja puhdasta on tullut. Varmaan lähtisi maalitkin rungosta jos Tolua laittaisi tuollaisen määrän.:eek:

lansive
31.08.2009, 12.42
Hyvä vitsi, ei oo tolu ehkä ihan yhtä tehokasta kun pineline. Ja tulee siistin harmaa pinta, kun taas tehopesulla kaikki kiiltää:D

Minusta hieman ihmetystä aiheuttava aihe on tämä tehopesun "vaatima" 1:3 laimennus. Tolua olen laittanut 1:20-1:50 suhteessa ja puhdasta on tullut. Varmaan lähtisi maalitkin rungosta jos Tolua laittaisi tuollaisen määrän.:eek:

Se on alumiini kun sieltä paistaa Tolun käyttäjillä.:D

kervelo
31.08.2009, 13.04
Voi vaikka juoda. Saa hävittää viemäriin kaatamalla.

En välttämättä kokeilisi tuota juomista. Pesin jokin aika sitten pyöränosia nurmikolla käyttäen laimentamatonta Pinelineä. Seuraavana päivänä nurmikko oli pesualueelta ruskettunut ja kuollut.:(

dirtyrider
31.08.2009, 13.06

Tiedä muista, mutta itsellä ehkä tuo 1:10 suhde on lähempänä voimansiirron ja muiden pasaisempien osien pesuun. Muuten huomattavasti laimeampaa.. toki tuo on eri kuin 1:50.. :rolleyes: En noita suhteita mittaile millään lääkemitoilla, mutta puhdasta on tullut, eikä maalitkaan ole lähteneet.

Laimennussuhteet Tehopesu kanisterista:
Vaikea lika: 1:5-20
Yleispuhdistukseen 1:100-200

Kukin tavallaan, Tolusta ei tule muuta mielikuvaa kuin, että sitä jannut ostivat peruskouluaikoina hengitelläkseen huvikseen pääkoppaansa.. Enpä ole heitä sen koommin nähnyt, mutta tuskin sillä vieläkään fillaria pesevät.. :o

Pesin jokin aika sitten pyöränosia nurmikolla käyttäen laimentamatonta Pinelineä. Seuraavana päivänä nurmikko oli pesualueelta ruskettunut ja kuollut.:(

Kyllä varmaan, eikö joku täällä sanonut sen himmentävän aluosatkin.. Itse ei ole vielä tullut kokeiltua..

Liraren
31.08.2009, 13.19
Viimeksi ku pesin ketjun niin upotin ketjun muutamaksi tunniksi raakaan Turtle Wax Super Liuotinpesuun, huuhtelu sitten vedellä. Oikean mallinen astia, niin ketjun saa peittymään sinne 1-1,5 desillä. Joten pullollisella pesee ketjun ainaksi 7 kertaa. 4,95 € / 1 l.

hannupulkkinen
31.08.2009, 13.24
Pineline 1/3 putsaa varmuudella ja 1/5 ihan hyvin.;)
Eivätkös nuo kemialliset liuottimet ole ongelmajätettä?
Mihinkäs ne sitten käytön jälkeen laitetaan.
Viedään jätelaitokseen ja maksetaan ongelmajätemaksu.
Onhan se tietenkin miehekkäämpää käyttää myrkkyjä.

Liraren
31.08.2009, 13.39
Pineline 1/3 putsaa varmuudella ja 1/5 ihan hyvin.;)

Ei putsannu vaikka tunnin sai uida ketjut veden ja 'linen sekotuksessa. Ketjuöljynä mulla on Shimanon PTFE (http://ecx.images-amazon.com/images/I/41sP6A0zD3L._SL500_AA280_.jpg).

Mutta putsatkaa millä haluatte. Minä jatkan Turtle Waxin aineella.

wanderer
31.08.2009, 13.51
Itte puljaan ketjun kanssa seuraavasti:
Ketju liuotinpurkkiin (vaikka löpö tai sitrus tms.) , ravistelua ja annetaan olla hetki. Sitten otetaan ketju purkista, valutetaan ja pyyhitään. Tämän jälkeen ketju toiseen purkkiin, jossa kuumaa vettä ja fairyä. Ravistellaan. Ketju pois purkista, pyyhitään ja annetaan kuivua hetki vaikka sanomalehden päällä. Sitten otetaan kolmas purkki, laitetaan ketju sinne ja ruutataan perään reippaasti Bilteman teflonvoiteluainetta, ravistellaan. Ketju pois ja pyyhitään ylimääräiset voiteluaineet. Asennus pyörään ja ajetaan niimmaanpirusti.
Ottaa tehokasta peliaikaa n. 10min, kun käytetään pikaliittimiä. Liuottimen voi käyttää uudestaan. Fairyvesi on mennyt viemäriin. Teen käsittelyn aina uusille ketjuille, joissa on se älytön rapaliima pinnassa. Säästyy rapaliiman putsaamiselta pyörästä ja voimansiirrosta. Ajossa oleville ketjuille riittää lähes yksinomaan vesihuuhtelu, teflonvoitelu ja rätillä pyyhkiminen.

hannupulkkinen
31.08.2009, 14.07
Ottaa tehokasta peliaikaa n. 10min, kun käytetään pikaliittimiä. Liuottimen voi käyttää uudestaan.
Voiko pikaliittimen käyttää monta kertaa?
Ihanko totta liuotinta voi käyttää monta kertaa? Eikö se likaannu.

Itse en laiskuuttani ole ottanut ketjua pois kun sen saa puhtaaksi muutenkin.
On tämäkin kyllä aihe: vuodesta toiseen jauhetaan asiasta. Kai sitä jokainen sitten tulee onnellaan autuaaksi. Itse ajattelen vain, että nykyisin on syytä toimia mahdollisimman paljon ympäristöä säästäen. Toisaalta sitten suruttomasti ajelen autolla.
Kaksinaismoralisti taidan olla ma;)

Liraren
31.08.2009, 14.29
Mulla on sama SRAM:in Powerlinkki menossa vissiin jo kolmannessa ketjussa. Ja auon sen joka kerta kun irrotan ketjun pesua varten.

brewster
31.08.2009, 14.31
Käyttäkää sellasia voiteita ettei ketju likaannu, mähän sanoin jo! Tartte liuotella. Ostaa sitte vaan uuden aikanaan.

hannupulkkinen
31.08.2009, 15.56
Käyttäkää sellasia voiteita ettei ketju likaannu, mähän sanoin jo! Tartte liuotella. Ostaa sitte vaan uuden aikanaan.
Sano vielä uudestaan. Millaista ja mistä sitä ihmeainetta saa?
Vahat puhdistaa, mutta voitelee vähän huonosti.
Öljyt likaavat, mutta voitelevat hyvin.
Valkosalamaan olen luottanut, mutta maantiellä se tuntuu toimivan ja maastossa ei.
Emmä sun viestiäsi tästä topikista löytänyt.
Löysinpäs.

Mieluummin vaikka kuivilla. Itsellä hyväksi havaittu joko W-40 usein annosteltuna tai sitten semmonen vihreäksi kuivuva vahavalmiste jonka nimeä en muista.
Näillä tiedoilla on vähän vaikea seurata hattusi töyhtöä.
Tällasta W-40 löytyi:
Teboil Super XLD 10 W-40 (http://www.nettivaraosa.com/simpleSearch.php?id_part_type=41&id_part_category=78)

Varaosan tyyppi Autonhoitotuotteet ja kemikaalit Varaosan osasto Öljyt Sijainti Uusimaa, Nurmijärvi Hintapyyntö 2000 € Päivitetty 04.03.2009

Antti Salonen
31.08.2009, 16.20
Voiko pikaliittimen käyttää monta kertaa?
Ihanko totta liuotinta voi käyttää monta kertaa? Eikö se likaannu.
Ainakaan SRAMin ohjeen mukaan pikaliitintä ei voi käyttää montaa kertaa, mutta kukaan ei ole mulle ikinä selkeästi selittänyt, että miksi ei. Olen availlut SRAMin, Wippermanin ja KMC:n liittimiä aina ketjun voitelun yhteydessä ilman mitään ongelmia - eivät ne siitä mihinkään kulu. Irroitan ja pesen ketjun aina ennen voitelua, joten avauskertoja helposti parisenkymmentä per ketju.

Puhtaana öljytty ketju kestää kilometrejä todella hyvin, eikä kerää likaa jos öljyä ei roiski ympäriinsä. Teflonpohjaisia voiteluaineita tuli käytettyä aikaisemmin, mutta käytännössä ketjua sai voidella noin viisi kertaa tiheämpään ja ketju kului vaihtokuntoon vähintään tuplasti nopeammin.

Itse olen pessyt paskat ketjusta valopetroolilla (ketju lasipurkkiin ja riuska ravistus), ja kaadan petroolin takaisin pulloon. Paska valuu parissa päivässä pullon pohjalle ja kasaantuu semmoiseksi mielenkiintoiseksi paakuksi, jonka koostumuksesta joku insinööriopiskelija voisi varmasti tehdä lopputyönsä.

dirtyrider
31.08.2009, 16.51
Ainakaan SRAMin ohjeen mukaan pikaliitintä ei voi käyttää montaa kertaa...

PowerLinkin voi käyttää uudelleen, muttei PowerLockia... ja olikohan niin, että tuo PowerLock avataan vain ketjunkatkaisijalla..

H. Moilanen
31.08.2009, 17.34
Emmää kyl käsitä mimmosia myrkkyjä sää oikee tarviit? Semmosilla liukkareilla missä on niitä puita ja joutsenia voi pestä auton ja koneet talviaikaankin puhtaaks ilman harjausta.

bilato
02.10.2009, 21.48
Meikäläisen lääke ketjujen tehopuhdistukseen on seuraavanlainen:
-Ketjut irti pikaliittimellä (sram)
-Ketjut lassipurkkiin
-Löpöä sopivasti perään
-Lasipurkin kansi kiinni
-Purkin ravistelua tovi
-Ketjut pois purkista
-Ketjujen kuivaus rätillä
-Ketjut takaisin kiinni
Ja kyllä kiiltää...

Tätä olen käyttänyt lähinnä TODELLA LIKAISILLE CC:n ketjuille. Maantietykin ketjut olen aina pyrkinyt lenkin jälkeen putsaamaan rätillä, niin niiden kanssa ei ole ollut tarvetta edellämainittuun tehoputsaukseen. :)

Supermario
03.10.2009, 08.55

Minäkin ajan mielummin! :cool:

makkeli
03.10.2009, 09.47
-Ketjut lassipurkkiin
-Löpöä sopivasti perään
-Lasipurkin kansi kiinni
-Purkin ravistelua tovi

En suosittele! Jos noin, niin peltipurkissa. Mulla putosi oliivipurkista pohja ravistelun aikana:mad:

valtsy
08.04.2010, 19.38
No niin noviisi kyselee taas tyhymiä. Eli vaimon 6 vaihteiseen (ulkovaihtaja) helkama kaunottareen pitäs tehdä pienimuotoinen :rolleyes: huolto ja olen yrittäny löytää tuosta ketjuja ..sitä on nähkääs aikanaan kuulemma rasvattu venäläisellä rypsiöljyllä (ja huolella onkin, onkos täällä huumorikuva ketjua? :D) eli ketjut on yhtä mustaa puuta tällä hetkellä :eek:

No jotain on jo näkyvissä. Kysymys kuuluukin onkos ketjuissa tehdas niittaus kuinka yleistä ollut (jotain 90 lukua kai se tuon pyörän syntyhetket on norjan mantereella) ja jos ja kun siihen pitäs ostaa uudet ketjut niin mistä hemmetistä minä sen mitat löydän näpsäkästi että osaa uuden ostaa?

Mutta jos oletetaan taas että päädyn liotteleen niitä muutaman päivän votkapullon kanssa askartelu huoneessa niin mistä tunnistaa liitoksen paikan vai onko sillä merkitystä mistä kohtaa pätkäsee ja laittaa liitospalan (jonka koko on myös mysteeri :p ) ja kumpi muute maksaa enemmän se liitospala vai ketju?

Nii ja tosiaan tarvitaankos kovinkin erilaisia erikoisavaimia jos sen hammasrataspakan (mikähä virallinen nimi on?) meinaa irrotella ja upottaa viikoksi liuottimeen

PMT
08.04.2010, 22.36
Mä en ymmärrä miksi ketjuja pitää pestä , jos voitelee rasvalla joka imeytyy sinne mihinkä voitelun täytyy mennä eli ketjun tapithan täytyy voidella eikä ketjua päältä. Yli 15 vuotta käytin ase öljyä ruiskutin ketjuille ja kankallaa kuivasin ketjut päältä Jos ketjut kestää venymättä alle 50% kulumisrajasta kun vaihtaa uusiin ja ajaa ketjuilla maastoa kaikilla keleillä 7-8 tuhatta per ketju ja vähintään kahet ketjut takapakalla en voi olla kovin väärässä menetelmässä , nykyisin olen neljä vuotta ajanut Holmenkol ketju öljyillä ja olen läytänyt aseöljylle kovaajan , voitelu tapahtuu samoin kun aseöljylläkin. Pyörän pesen pelkällä vedellä ajon jälkeen ja kuivauksen jälkeen rasvaan ketjut seuraavaa lemkkiä varten.

Amadeus
09.04.2010, 06.35
Sun ketjut on luultavasti semmoisessa ikipaskassa kerta et niitä koskaan pese. Kyllähän ketjuilla voi ajaa pesemättä, mutta minä en ainakaan jaksa kuunnella sitä rutinaa joka voimansiirrosta kuuluu kun se on hiekkaa täynnä. :cool:

tunkkireisi
17.04.2010, 00.11
Uusi ketju pestään Brakleenillä.

Sitten vaan vahataan ketjua ja pestään pyörä silloin tällöin vähän kauempaa painepesurilla Bilteman biorasvanpoistoaineella sumutettuna. Vesipaine puhdistaa vahatun ketjun aika hyvin. Pintamoska poistuu ja muu moska vähenee vahaa lisättäessä.

Jos ei puhdistu niin AS 40 pesee kyllä.

Kuivaan vesipestyyn pyörään lisävahaa ketjuun ja kenties pikkuisen rasvahuoltoa toisinaan polkimiin.

Vahattu ketju sisältää vähäsen moskaa. Öljytty ketju ei sisällä mitään muuta kuin moskaa. Öljy ei pidä muuta kuin hiomatahnan.

Mutuni takana on myös saksalainen testauskokemus www.testberichte.de kertoi tämänkin "absoluuttisen" totuuden. Siitäpä jokainen oman suosikin nimellä hakemaan.

Muutenkin olen sitä mieltä että säätäminen pitäisi minimoida. Tekeminen on tärkeintä. Työläs, joka lenkin jälkeen huollettava sinänsä liukkain on huonoin ihan mihin hyvänsä harjoitus/nautintakäyttöön.

eupa
17.04.2010, 09.01
Tärpättikin on kova sana. Tai tinneri. Kyllä lähtee;)

t-man
17.04.2010, 16.35
Tuli tesmattua työpaikan ultraäänipesuria ja muita puhdistusmenetelmiä (park toolin ketjupesuri, hammasharja yms.) ja kyllähän noiden muiden menetelmien jälkeen liuottimen sai vielä mustaksi ultralla...silläkin tosin sai kolmesti vaihtaa tökötit ennenkuin alkoi pysymään kirkkaana käsittelyn jälkeen (ajastin taisi olla 10 min)...kyllä mä taidan jatkossakin pestä tolla ketjupesurilla, taitaa tulla ihan tarpeeksi puhdasta :)

fillarji
17.04.2010, 21.01
lamppuöjy toimii

dILETANTTI
17.04.2010, 21.50
Tuli huvikseen testattua Deconex-merkkistä (Tamron tuotteita, eikä taida löytyä kaupan hyllyltä) pesuainetta ketjuille ja puhdasta tuli. Päivä Deconexissa ja kunnon huuhtelu vedellä.

Normaalisti en tosin pese ketjuja erikseen. TF2:sta ja rätillä pyyhkimällä tulee puhdasta.

Vahaa pitänee koittaa maastosinkulaan, jos siitä saisi vielä huoltovapaamman kapistuksen. On se kyllä melko huoltovapaa, kun ainoa mitä sille teen on ketjujen voitelu silloin tällöin ja ajaminen

jarit
18.04.2010, 08.20
Vahaa pitänee koittaa maastosinkulaan, jos siitä saisi vielä huoltovapaamman kapistuksen.

Motul Road on "vahamaisin" tuote jota olen käyttänyt. (Löytyy prätkä liikkeistä).
Fillariin toimii tuo Road toimii hyvin jos hakee huoltovapautta. Suhteellisen pieni määrä riittää ja sen on hyvä kuivua ainakin 10minuuttia ennen kuin lähtee liikkeelle. Ketjunpesu-friikeille se ei ole oikea vaihtoehto sillä Roadia saa liotella tärpätissa 15 minuuttia hyvän pesutuloksen saamiseksi.

Antti Kuitto
18.04.2010, 15.06
Kuten aiemminkin olen näihin topikkeihin kertonut, niin itse putsaan ketjut parkin pesurilla ja pinelinellä. Raakaa pinelineä pesuriin ja kampien pyörittelyä. Jos likaa on paljon tai se on sitkeää, voi pesurin täyttää uudestaan ja toistaa käsittelyn. Ennen ketjujen putsausta olen myös tehnyt kevyen harja+pineline käsittelyn eturattaille ja pakalle ja antanut muhia ketjujen putsauksen ajan. Lopuksi sitten vettä perään ja kas, voimansiirto on puhdas! Kovin helppoa ja nopeaa :)

Hiillosmakkara
18.04.2010, 18.19
Kuten aiemminkin olen näihin topikkeihin kertonut, niin itse putsaan ketjut parkin pesurilla ja pinelinellä. Raakaa pinelineä pesuriin ja kampien pyörittelyä. Jos likaa on paljon tai se on sitkeää, voi pesurin täyttää uudestaan ja toistaa käsittelyn. Ennen ketjujen putsausta olen myös tehnyt kevyen harja+pineline käsittelyn eturattaille ja pakalle ja antanut muhia ketjujen putsauksen ajan. Lopuksi sitten vettä perään ja kas, voimansiirto on puhdas! Kovin helppoa ja nopeaa :)

Täällä juurikin sama. Erityisesti kovin helppoa, nopeaa, jopa siistiä ja vieläpä: erityisen puhdasta.

yypy
18.04.2010, 20.01
CRC:n brakleenillä lähtee liat naurettavan helposti. Ei tarvitse, kuin suihkauttaa, niin ketju on jo puhdas.

pakuri
29.04.2010, 19.00
Kokeilkaapa samaa tavaraa mitä laitatte astianpesukoneeseen, oon pessyt sillä myös auton moottorin ja puhdasta tulee eikä ole kallista.

Jaquel´s
29.04.2010, 20.23
Dieseliä kuppiin ja ketjut perään. Puhdistaa ja voitelee eikä vie mennessään rasvoja joka paikasta.

di luca
29.04.2010, 20.24

Tuossa sattui KMC:n ketjunhuolto-ohje käteen ja siinä kiellettiin nimenomaan pesurilla peseminen liuottimella. Liuottimia ei muutenkaan suositeltu. Mut nuo ei varmaan oo KMC:n ketjut.:rolleyes:

mrrw
03.05.2010, 12.36

hiilivety-seos olis paras mutta kallista.

-92-bensa halpaa, pesee ja putsaa kuivaks ja ei muutakun kevyt öljy-voitelu viimotteks

-naftakin menettelee mutta jättää rasvaisen pinnan:cool:

fsol77m
03.05.2010, 12.45
paras menetelmä ketjujen täyspesuun on pienehkö jäätelöpurkki, konetiski ainetta ja ultraäänipesurissa 10-20min kerrallaan ja veden vaihto plus uudet tiskiaineet joita yleensä tarvitaan vain noin ruokalusikallinen.
tätä jatketaan niin kauan kunnes on haluttu puhtaus saavutettu eli esim vesi ei enään likaannu. (noin 1-2h operaatio riippuen likaisuudesta ja pesurin tehosta)
tosin tämän operaation haittapuoli on ketjujen välitön ruostuminen kun pesu on lopetettu eli ketjuja ei kannata jättää pesun jälkeen kuivamaan vaan rasvata samantien esim uudessa puhtaassa astiassa jonka täyttää öljyllä ja antaa sen hautua ultraäänessa 10min tms.

hyvän lopputuloksen saamista voi nopeuttaa jos aluksi pesee ketjut edes suurimista pa*koista pois :D jota itse en yleensä jaksa tehdä :D

M.J
01.05.2013, 22.14
Onko kenelläkään kokemusta mineraalitärpätin käytöstä ketjujen puhdistuksessa? Silläkin tuntuisi hyvin lika irtoavan.

Exluossa
02.05.2013, 10.09
Onko kenelläkään kokemusta mineraalitärpätin käytöstä ketjujen puhdistuksessa? Silläkin tuntuisi hyvin lika irtoavan.

Mun vakio ketjun putsaus aine, pikalukko auki, ketjut muovipurkkiin(esim.tyhjäksi menny dexal juomapullo), tärpättiä 1/3 pulloon, korkki kiinni ja muuta ku ravistusta, todella tehokas ja nopea, sen jälkeen hyvin kuivaa liinalla ennen uutta rasvaa.
Diesel Käy myös hyvin tohon menetelmään.

Jani T.
07.05.2013, 11.16
Onko kenelläkään tietoa, mistä löytyisi Pinelineä hyllystä Vantaalta?

Nappulakenka
07.05.2013, 13.13
Onko kenelläkään tietoa, mistä löytyisi Pinelineä hyllystä Vantaalta?

Tarjoustalosta pitäisi löytyä 1 litran pullossa tai 4 litran kanisterissa :)

am8119
12.05.2013, 09.44
Käyttääkö joku näitä, millä ei tarvitse ketjuja irrottaa ? http://www.bike-discount.de/shop/k982/a3535/chain-cleaner.html
Mitenkäs toimii ?

Mihail
12.05.2013, 10.15
^Ostin biltemasta vastaavan näköisen laitteen+bilteman ketjunpuhdistusliuotinta. Hyvin toimii ja puhdasta tulee.
Vertailun vuoksi olen käyttänyt myös Park-Toolin vastaavaa ja aivan samalla tavalla toimii kuin Biltsun.

ErnoNykanen
12.05.2013, 10.19
Monet ketjuvalmistajat eivät vaan suosittele degreasereiden käyttöä, joita usein laitetaan noihin. Vievät ketjusta niin syvältä voitelut, että uusi voiteluaine ei välttämättä edes yllä sinne. Voihan noita tosin käyttää myös ilman niitä mekaaniseen puhdistukseen, mutta silloin ei varmaan paljon ole kummoisempi väline kuin perinteinen tiskiharja. Ehkä helpompikäyttöinen kuitenkin.

am8119
12.05.2013, 10.29
^ Eikös tuossa videossa tuolla "pyörän pesu" osiossa vedetä ronskisti harjalla sienellä ja lopuksi painepesurilla, eikös se vie kaikki voitelut myös ?

ErnoNykanen
12.05.2013, 10.35
Pinnasta kyllä, mutta varsinainen öljynpoistaja tunkeutuu myös syvälle ketjun nikamien väliin mistä öljyä ei ole tarpeen poistaa. Tarkoitus on ainoastaan poistaa pinnassa olevan vanhan öljyn jäänteet ja siihen kerääntynyt lika. Toki ne voitelut lähtevät sieltä syvemmältäkin mainitsemallasi menetelmällä, mutta vähemmän herkästi, joka on tässä tapauksessa hyvä. Näin ainakin itse olen ymmärtänyt asian.

TuAn
12.05.2013, 11.33
Eikös se likakin oo siellä ketjun syövereissä ja sehän se sitä ketjua syö. Kyllähän ketjuöljy tunkeutuu ketjun joka sopukkaan joten kaikki vanha rasva vaan pois ja uutta tilalle.

sledgehammer
12.05.2013, 13.38
https://dl.dropboxusercontent.com/u/3814036/ketjut.jpg
Noilla vehkeillä hoituu viidessä minuutissa. Seuraavaa pesua ajatellen tuo atf on hyvää, koska se liukenee kätevästi bensalla. Toiset ketjuöljyt jättävät niin tahmean pinnan, että edes bensa ei liuota kunnolla sitä pois. Jätteet kippaan isoon kanisteriin, jonka kuskaan kaatopaikalle, kun se on täynnä. Jos haluaa välttää sotkua, niin ketjut saa kätevästi voideltua isolla injektioruiskulla. Tippa joka niveleen ja ylimääräiset rättiin.

fsol77m
12.05.2013, 14.13
jokaisessa prismassa on myös pinelineä 4l tonkkana ~5e

ErnoNykanen
12.05.2013, 17.55
Eikös se likakin oo siellä ketjun syövereissä ja sehän se sitä ketjua syö. Kyllähän ketjuöljy tunkeutuu ketjun joka sopukkaan joten kaikki vanha rasva vaan pois ja uutta tilalle.
Voihan se näinkin olla, en tiedä. Oma käsitykseni perustui vaan siis siihen mitä ketjun valmistajat suosittavat. Ketjun valmistuksessahan ketju kaiketi upotetaan voiteluaineeseeen ja muutenkin, jos on joskus uutta ketjua pidellyt niin huomaa kyllä, että se uusi ketjun on erittäin perusteellisesti öljytty. Jos poistaa täysin kaiken vanhan öljyn niin uudeksi voiteluksi ei varmastikaan riitä se perinteinen "tippa per nivel" vaan on syytä laittaa sitä öljyä aika reilusti, että se menee varmasti sinne nivelen perimmäiseenkin nurkkaan.
Voisi kuvitella, että kaikkein paras tulos tulee tosiaankin raskaita liottimia käyttämällä ja sen jälkeen perusteellisen uudelleenrasvauksen tekemällä.

hannupulkkinen
12.05.2013, 18.06
Kyllä ne liiat puhdistamiset ovat ihan turhia. Ketjut ovat nykyisin aika edullisia ja kaikenlainen värkkäily ei lyö leiville. Muuten kyllä voi käydä kivasta harrastuksesta.
Ketju kestää normaalilla usein toistuvalla pesulla ja normaalilla voitelulla ihan riittävän kauan.
Kun aloittelin pyöräilyä, ketjuja kierrätettiin ja pestiin petroolissa sekä voideltiin keittämällä öljyssä tai parafiinissa. Silloin ketjut kestivät kun kolmea kierrätti noin10 000 kilometriä. Silloin piti vaihtaa pakkakin. Vaihteita oli kuusi ja ketju paljon leveämpi kuin nyt. Tänään kierrättämättä, keittämättä ja muutekaan tuhrailematta ketjut kestävät yksinään sen 10 000 kilsaa vähintään.
Pakka kestää 15000 maantiellä ja 6-7 tonnia maastossa.
Ketjujen hintakin on suhteessa halvempi kuin vielä 15 vuotta sitten.
Turhaa touhua ultraäänipesurit ja syvävoitelut.

Ketjut ovat niin halpoja, että voihan ne vaihtaa vaikka parin kolmen tonnin jälkeen ja näin voi pakan kestoa vielä pidentää. Ei tarivitse tehdä niinkuin minä, että ajaa ketjulla kunnes se on millin venynyt. Pihiyttä kai sekin.
0,75 milliä voisi olla paras vaihtoväli ja maantiellä se on sen kolme neljä tonnia jos harvakseltaan ketjua pesee. Minä pesen lähes joka lenkin jälkeen maanitieketjut ja maastoketjut ihan joka lenkin jälkeen.

Mihail
12.05.2013, 21.08
^Vanha puhuu asiaa. Kaupasta niitä ketjuja saa numeroita vastaan, mutta kiiltävät ovat vaan niin paljon paremman näköiset. :cool:

Jani T.
12.05.2013, 22.54

Kiitos vinkeistä. Pitää käydä kurkkaamassa Prismasta. :)

am8119
14.05.2013, 00.24

Tarjoustalosta ostin 4l kanisterin maksoi kyllä noin 16,70e !

mkpaa
14.05.2013, 01.01
Katselin videoita pyörän pesusta ja löytyi hyvä vinkki. Olen nyt käyttänyt komboa Morgan blue chain cleaner + muutama suihkaus ikkunanpesuainetta purkkiin ja maalisutilla käy kaikki rasvaiset paikat läpi. Sitten "pesee" pesuaineet pois saippuavedellä ja lopuksi puhtaalla vedellä.
Kaikenlaisia tullut kokeiltua ja tuo on toistaiseksi vastaan tulleista tavoista paras.

Tuolta voi katsoa lisää: http://www.youtube.com/watch?v=Sf80DnCgHRQ

am8119
14.05.2013, 10.03
Katselin videoita pyörän pesusta ja löytyi hyvä vinkki. Olen nyt käyttänyt komboa Morgan blue chain cleaner + muutama suihkaus ikkunanpesuainetta purkkiin ja maalisutilla käy kaikki rasvaiset paikat läpi. Sitten "pesee" pesuaineet pois saippuavedellä ja lopuksi puhtaalla vedellä.
Kaikenlaisia tullut kokeiltua ja tuo on toistaiseksi vastaan tulleista tavoista paras.

Tuolta voi katsoa lisää: http://www.youtube.com/watch?v=Sf80DnCgHRQ

Onkos tuollasia muovilaakereita tuohon takavaihtajaan tukemassa ketjua, myynnissä jossakin, vai onko omaa viritystä ? Videolla ajassa 4,56 >

mkpaa
14.05.2013, 11.13
Roseversandilla n. vitosella ja Morgan bluelta n. kympillä. Morgania löytyy esim. Wigglestä nimellä Chain keeper.