PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hengityssuoja

Proj.nro
27.03.2009, 20.26
Onko kenelläkään kokemuksia hengityssuojista (http://www.chainreactioncycles.com/Categories.aspx?CategoryID=304&x=13&y=8) pölyäviä kevätteitä vastaan? En tiedä onko tosta katupölystä loppuviimeks terveyshaittaa, mutta jotenkin ilettää hengitellä kehätien vieressä kun koko tienoo peittyy pölypilveen. Kenelläkään en ole kyllä noita naamalla nähnyt, eivät liene kovin yleisiä.

di luca
27.03.2009, 21.21
Minä olen käyttäny vähän saman tyyppistä hengitysilman lämmitintä. Ei ole kovin käytännöllinen ja räkä tahtoo olla ongelma mut ehkä ei kaikilla. Ja hengittäminen on "erilaista", mut siihen oppii. Kopase miten toimii, toki se vähä nolottaa ajaa koppa nenällä...:o

Esuli
27.03.2009, 23.49
Tossa yhenä päivänä kun aattelin, että pyörätie on myös koirien vessa. Tuli hillitön halu käyttää hengityssuojainta. Meinasin töitelöistä semmottisen kirurki mallin liisata.
Jos haaveeni toteutan niin ensiviikolla kertonen mitkä on tuntemukset.
Täällä Savossa ei vielä kauhiasti pöllytä. Mutakun puutarhurit kuulema elävät kaikkis vanhemmiksi, niin siitä vetäsin sen johopäätöksen että hyvän ilman henkittäminen voisi tehdä meisseliä.

Amadeus
28.03.2009, 00.11
Täällä Turussakin pöllyää jo ihan kivasti ja itse olen vetänyt tavallisen huivin naaman eteen ettei nyt ihan suoraan keuhkoihin tarvitse vetää. :mad: Onko jollain oikeasti tietoa, että onko tuolla hiekkapölyllä jotain terveyshaittoja? :seko:

Nappulakenka
28.03.2009, 00.19
Tuskimpa tuosta pölystä mtn suurempaa haittaa terveelle ihmiselle on, mutta esimerkiksi astmaatikoille sekä allergikoille kevät on ikävää aikaa. Mulla on kiekko erityisesti tähän aikaan vuodesta aina mukana kun olen ulkona ja aina sitä tarvinnut.
Tieteellistä tutkimusta tuosta ei tähän hätään löytänyt. En edes tiedä onko sellaista koskaan tehtykään.

EDIT: niin ja aiheeseen :D itsellä on lenkillä tai muutenkin ulkoilessa putkihuivi kaulalla ja tarvittaessa sen saa nostettua hengitysteiden suojaksi :)

MV
28.03.2009, 00.31
Onko jollain oikeasti tietoa, että onko tuolla hiekkapölyllä jotain terveyshaittoja?

Eiköhän se ole aika selvä. Tosin taitaa olla niin, että se pöly tappaa enimmäkseen wanhoja ja valmiiksi sairaita. Joskin tuo voi johtua siitä, että pitkäaikaista altistusta on hankala todeta, joten tämänastiset tutkimukset ovat keskittyneet helppoihin maaleihin.

Edit: Nappulakenka: kokeile laittaa pubmediin TSP tai PM10 ja vaikka mortality. PM10 AND mortality löytää 253 juttua. Joista osa relevantteja.

Nappulakenka
28.03.2009, 00.38
Edit: Nappulakenka: kokeile laittaa pubmediin TSP tai PM10 ja vaikka mortality. PM10 AND mortality löytää 253 juttua. Joista osa relevantteja.

Enpä tuollaisesta tiennytkään. Kiitos :) voisi vkl tutkia hieman tarkemmin tuota :)

Harryupp
28.03.2009, 10.49
Tuo maantiepöly ei ole mitään tervellista kamaa,tiesuolaa, metallia nastoista, pieniä päällystehiukkasia joista osa bitumeenia, autojen jarruista tulevaa metalli ja jopa asbestipitoista pölya, pakokaasuista tulevia pienhiukkasia, hiekkapölyä, siitepölyä, saattaa jopa vielä löytyä "kuumia hiukkasia" Tsernobylin radioaktiivisesta laskeumasta joka ajautui ilmavirtojen mukaan tänne Suomeen asti.
Eivät ne turhan takia kerää niitä pölyjä kaupungin kaduilta. Itselläni on ollut aika iso ongelma keväiset siitepölyt (koivut ja hasselpähkinäpensaat) että harjoittelu on välillä yhtä räkimistä ja pitää välillä vetää allergialääkkeitä että hengitystiet pysyy auki. Loppukesästä alkaa vähän helpottaa.

jeijei
28.03.2009, 11.26
Ei todellakaan ole terveellistä vetää niitä pienhiukkasia keuhkoihin. Se mitä Suomen mittakaavassa esiintyvä määrä aiheuttaa, on ehkä hiukan hätävarjelun liioittelua käyttää suuressa mittakaavassa suojaimia. Tosin jos hiukankin siltä tuntuu niin siitä vaan.

Kyllä sen hengittämisen vaikeuden huomaa varsinkin kun ajaa hiukankin korkeammalla sykkeellä pölypilven läpi...
Edit: kyllähän nuo pienhiukkaset ovat suuri ongelma suuremmissa kaupungeissa (Pekingin olympialaiset?!)

MV
28.03.2009, 14.33
Ei todellakaan ole terveellistä vetää niitä pienhiukkasia keuhkoihin. Se mitä Suomen mittakaavassa esiintyvä määrä aiheuttaa, on ehkä hiukan hätävarjelun liioittelua käyttää suuressa mittakaavassa suojaimia. Tosin jos hiukankin siltä tuntuu niin siitä vaan.

w00t? Näyttäisi YTV:n (http://www.ytv.fi/FIN/ilmanlaatu/ilmansaasteet_ja_saa/hengitettavat_hiukkaset/ajanjaksot/pm10_viikot.htm) mukaan raja-arvot ylittyvän jopa kahdeksan kertaisesti pahimmissa paikoissa. Suomessahan tilanne on oikein mainio, paitsi keväisin. Raja-arvo PM10:lle lienee 50ug, Helsingin keskiarvo jossain 20ug:n paikkeilla, kun pahimmissa paikoissa Kiinassa päästään 100ug:n vuosikeskiarvoihin, ja isojen aavikoiden lähellä esim Arabiassa lähelle 200ug:tä.

Sydänvikaiselle ja keuhkotautiselle riittänee päivänkin korkeat pitoisuudet. Itselle tuo tämänpäiväinen lumisade tuntuu kyllä taivaan lahjalta. Eihän se ongelmaa ratkaise, siirtää vaan. Mutta mukava käydä ulkonakin välillä.

heze
28.03.2009, 14.43
Ainakin reeni vastus kasvaa, niiden läpi kun on raskaampi hengittää. Olen itse miettinyt sellaista suojainta mitä raksalla pidetään. Niiden läpi on kyllä tosi raskas hengittää sisään, ulospäinhän niissä on se venttiili.

Nappulakenka
28.03.2009, 14.59
Nasset (http://www.varusteleka.eu/prebeo/showproductgroups.php?show=196) naamaan vaan kaikille :D

EDIT: eivätkä paljoa maksa

Veivaaja
28.03.2009, 20.06
Hei! En ole Chainreactionin maskia käyttänyt. Astmaatikkona ja allergikkona olen kuitenkin käyttänyt raksasuojia. Astma- ja allergialiiton suosituksen mukaista, erillisellä hengitysventtiilillä olevaa (luokka en muista).

Aluksi vähän ahistaa, ja väistämättä räkää ja muuta tulee, mutta maski on helppo vetää siksi aikaa syrjään. Hengittäminen raskaampaa (yllättäen), mutta siihen tottuu. Saattaa keuhkolihaksetkin vahvistua?

Maskin käyttö on auttanut pitämään terveenä, ja välttämään keväiset flunssat ja keuhkoputken tulehdukset, joten minulle toimiva ratkaisua. Näyttää toki kauheelta (ja kuulostaakin siltä). Mutta mikäs siitä.

MV
31.03.2009, 18.26
Nasset (http://www.varusteleka.eu/prebeo/showproductgroups.php?show=196) naamaan vaan kaikille

Saisko jostain noihin sopivia kumisia aika-ajohaalareita?

Nappulakenka
31.03.2009, 18.35
Saisko jostain noihin sopivia kumisia aika-ajohaalareita?
Ai niin ku ihan istuvia ajohaalareita vai tämä (http://www.varusteleka.eu/prebeo/showproduct.php?show_product=_2KX0L9QQ8) tai kenties tämä (http://www.varusteleka.eu/prebeo/showproduct.php?show_product=_2LU0O1FKO)? :D tuossa tulisi mukana kengät suojatkin :D

ReLe
21.04.2009, 17.08
Itse juuri tilasin tuollaisen: http://www.respro.com/products/allergy-relief/rhinitis/sportsta_mask/

Kohtuu karulta näyttää, mutta jos se tekee yöt nukuttaviksi pyörälenkin jälkeen, niin ei ole mitään väliä. Itsellä kun sattuu olemaan astma & allergia lepälle, koivulle ja heinille.... Että ei tässä olekkaan sitten sesonkia kuin koko kesän. Tosin koivu on se paras. Viime kesä oli allergikolle todella hyvä. Sade piti arvot kurissa.

Pitäää kokeilla kuinka paljon laskee suorituskykyä, että pystyykö yhtään ajamaan metsässä pahoja paikkoja. Peruskuntolenkille, jossa ajan tiellä tuo kyllä on tod näk hyvä. Ei ole mitään väliä, että onko raskaampaa hengittää kun ajan 140-150 sykerajoilla enkä aikaa vastaan. Sitten vaan ajetaan hitaampaa.

Mutta en ole vielä kokeillut. Sittenhän se näkee.

Marsusram
21.04.2009, 21.34
Muista ottaa pois kun kioskille tai pankkiin menet ja muista postata kokemuksia.
Vaviskaa Darth Vader ja Hannibal Lecter:D

Itse tulee keväisin muutettua reittejä poispäin liikenteen melusta ja pölystä, kun vielä mukavia vaihtoehtojakin löytyy.

MV
21.04.2009, 22.00
Muista ottaa pois kun kioskille tai pankkiin menet ja muista postata kokemuksia.

Muistakaa ottaa naamarit pois myös silloin kun osallistutte mielenosoitukseen rikollisin aikein, tms.

Ribakoff
06.04.2010, 15.31
Itse juuri tilasin tuollaisen: http://www.respro.com/products/allergy-relief/rhinitis/sportsta_mask/

Kohtuu karulta näyttää, mutta jos se tekee yöt nukuttaviksi pyörälenkin jälkeen, niin ei ole mitään väliä. Itsellä kun sattuu olemaan astma & allergia lepälle, koivulle ja heinille.... Että ei tässä olekkaan sitten sesonkia kuin koko kesän. Tosin koivu on se paras. Viime kesä oli allergikolle todella hyvä. Sade piti arvot kurissa.

Pitäää kokeilla kuinka paljon laskee suorituskykyä, että pystyykö yhtään ajamaan metsässä pahoja paikkoja. Peruskuntolenkille, jossa ajan tiellä tuo kyllä on tod näk hyvä. Ei ole mitään väliä, että onko raskaampaa hengittää kun ajan 140-150 sykerajoilla enkä aikaa vastaan. Sitten vaan ajetaan hitaampaa.

Mutta en ole vielä kokeillut. Sittenhän se näkee.

Kevät on käsillä ja kohta enin kosteus poistuu ja pölykausi alkaa - kurkussa ja keuhkoissa tuntuu jo. Onko kellään kertoa kokemuksia näistä Respron maskeista? Itse käyttänyt talven hengityslämmittimiä (www.jonas.fi (http://www.jonas.fi)) tosi hyvin kokemuksin! Nyt olisi tarvetta löytää hyvä pölysuodatin.

t-man
06.04.2010, 21.30
Mulla ois laatikoittain näitä: http://kauppa.suojalaite.fi/3M-9332-suodattava-puolinaamari-FFP3-10-kpl-pakkaus
Kaippa noitakin voisi pahimmilla keleillä käyttää :)

Amadeus
09.04.2010, 13.46
Tuli itse ostettua myös tollasia venttiilillä varustettuja hengityssuojaimia 3kpl. Nyt ei pölyjen pitäisi haitata, mutta hengittäminen on vain vähän hankalaa. :cool:

William
16.04.2010, 10.52
Laittoi miettimään josko itsekin tuollaisen hengityssuojaimen hankkisi. Viime viikonloppuna oli pyöräily kuume huipussaan ja maantiepyörällä lenkkiä. Paljon oli pölyä ilmassa ja isompien teiden vieressä autot nostatti hienosti pölyt ilmoille.

Sunnuntaista saakka sitten totaalinen stoppi kaikelle liikunnalle kun keuhkot oli niin pahassa kunnossa, että hengästytti jo kävely ja keuhkoputkiin sattui syvempään hengittäessä. Meni sitten niin pahaksi, että keskiviikkona oli pakko kääntyä lääkärin puoleen. Nyt lääkkeet alkaneet pelittämään ja vkl. mahdollisesti jo lenkkiä. Eli ei toi hiekkapöly ja hiekka ole vaarallista ainoastaan renkaille.

Mulla on kyllä astmaa ollut, että ei tämä vaiva varmasti kaikkia koske, mutta ei se pöly varmasti varsinkaan kovimpia treenejä jeesaa kun pölyä verrataan esim. kesä aamun happirikkaaseen ja kosteaan aamuun.

Oletko ReLe jo saanut tuon tilaamasi tuotteen? Olisin kiitollinen lyhyestä infosta tuotteen käyttökokemusten suhteen kun olet päässyt kokeilemaan.

HarryH
19.04.2010, 21.43
Kiitokset tuosta Respro linkistä, tuli laittettua itsekin tuollainen "Sportsta Mask" tilaukseen. Vaikutti ainakin sivujen perusteella ihan pätevältä peliltä.

ReLe
23.07.2010, 22.18
Pakko myöntää, että ei ole kertaakaan tullut pidettyä lenkillä tuota Respro maskia jonka ostin. Ostin sen ennen siitepölykauden alkua ja ajattelin että sitten kun iskee oireet pahasti, niin laitan päähän. Oli niin hyvät lääkkeet, että pärjäsin ilman.

Hengitys kulkee tuon läpi ihan ok, ja ei ole mitään pahaa kommentoitavaa istuvuudesta, joskin maskin pitämisellä on varmasti kuntoa nostava vaikutus. Maski kostuu kohtuu nopeasti kun sitä pitää pitkään päässä (kyllä, pidin sisällä testimielessä, vaikka kertaakaan en ajanut). Mutta uskoisin ajoviiman auttavan kuivumista. Nyt kun muistin moisen suodattimen omaavani niin voisihan sitä kokeilla joku lenkki kunhan lämpötilat laskee hiukan. Ensi talven pakkasilla (mikäli niitä tulee) pitää kyllä kokeilla, että miten vaikuttaisi ajoon.

mkpaa
27.03.2013, 12.02
Tänään tuli ajettua ekan kerran hengityssuojan kanssa.
+ hengitys tuntui paremmalta
- hajut tuntuivat tavallista enemmän
- niistäminen
- niistäminen ajaessa
- niistäminen aina

Katsotaan nyt saako aikaiseksi käyttää ja miten vaikuttaa pään tukkoisuuteen. Aiempina keväinä alkanut täsmälleen samana päivänä, kun tiepölyt on lähtenyt ekan kerran taivaalle.

erkkk
27.03.2013, 12.12
Hengityssuoja on ollut hankinnassa jo pidempään keväisten katu- ja maantiepölyjen vuoksi, mutta toistaiseksi olen tyytynyt siihen että en ole ajanut pölyisissä paikoissa pölyaikaan. Cyclocrossia ja vaihtoehtoisia liikuntamuotoja kehissä. Silti noita pölyjä ei pysty täysin välttämään ja järkevää olisi vetää edes siirtymät filsu naamalla. Tollainen n. viikon kestävä vesisaderintama olisi keväisin varsin jees.

LJL
27.03.2013, 12.16
- hajut tuntuivat tavallista enemmän

Öö hyi, näin keväällä. Koiran ripulipaska haisee koko ajan voimakkaampana, tai liekö vetistynyt vasta sulaessaan, mutta kuitenkin. On ilman vahvistustakin vahva haju

-Lauri

mkpaa
27.03.2013, 13.03
Hajut oli lähinnä pakokaasujen hajuja. Ilmeisesti jäävät vähän kiertämään sinne suojan sisälle.
Muita jätöksiä nyt ei vaivaksi asti näkynyt..

Kuiva ja verraten tyyni jakso näyttäisi olevan Helsingissä vielä pitkän aikaa, että katsoo nyt mihin tämä tästä kehittyy. Onneksi pääsee ainakin pääsiäiseksi evakkoon. :)

proileri
27.03.2013, 14.34
Pitääpä itsekin katsella vähän maskia, siitepölyn kanssa o kyl melekosen helisemässä kun pahin koivukausi alkaa. Silloin tyypillisesti tulee vetäydyttyä sisätiloihin halailemaan ilmanpuhdistinta. Uimalasit ja filtterimaski ni ehkä jotenkin voi selvitä pihalla!

Jos haluaa että filtteri ei hengitystä hidasta ni miten olisi tämmöinen satkun hintainen paristotoiminen puhallinmaski? :D

http://www.ptreeusa.com/Peach%20Graphics/powered-dust-mask_400.jpg

ErWo9iJn
27.03.2013, 18.24
Katselin noita Respron maskeja, mutta näkyi olevan FFP1 suojaus noissa ja sekin vain paremmassa (city mallissa ei tainnut olla sitäkään tasoa?).

Toki FFP2 ja FFP3 tuo lisää vastusta hengitykseen, mutta suodattavat paremmin, FFP2 malleissa alkaa olla uloshengitysventtiiliä mielestäni ja sen pitäisi riittää jo bakteerienkin suodattamiseen.

Mulla on puolinaamari, mutta siinä on suodatinpatruunoina ABEK-P3 (kaasuilta suodatus ja tehokkain pölyjensuodatus), niin kilsan ajon jälkeen tietää ajaneensa naamari päässä, tulee muuten nopeasti hiki ja happivajekkin voi yllättää, mutta sitä käytin välillä viime keväänä, niin ja kissanhiekkalootan tyhjennyksessä, ei tarvitse haistella niitä hajuja ja vedellä keuhkoihin ties mitä sieltä pöliseekään.

Ei vaan tuohon ole löytynyt kevyempiä patruunoita, tuskin niitä edes tehdään, tosin olen ajatellut että kertakäyttönaamareilla FFP2 luokituksen omaavilla yrittäisin tulla toimeen tämän kevään, siitepölyä suodattaa yksikin sellainen jo monta kertaa, se kertakäyttöisyys mulle on sitä, että kun tukkeutuu, niin sitten vaihtaa uuteen.

Esimerkiksi tuollainen voisi olla aika hyvä, tietty vain jos itsetunto riittää ajamaan raksasuodatin naamalla ;)
http://kauppa.suojalaite.fi/epages/Suojalaite.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Suojalaite/Products/3M9322%2B

Noita on toki edukkaampiakin, mutta tuossa ehkä hengitystä ei kovin pahasti jarruta tuo suodatus. Jonkinlaiset lasitkin on tuota siitepölyä vastaan jo olemassa, vielä lääkkeet kun hakee, niin ehkä olisi valmius tämän vuoden taisteluun.

proileri
28.03.2013, 06.11
Siitepölyä vastaan FFP1-luokitusta paremmalla ei ole niin väliä, siitepöly on kuitenkin suht isokokoisia partikkeleita, esim. koivun siitepöly on noin 30 um tienoolla. Suurin osa hengitettävästä katupölystäkin näyttäisi menevän tuohon 2,5-10 um pienhiukkasten luokkaan. FFP1:n luokitus on ilmeisesti 80% 0,3 um partikkeleille (onpas vaikea löytää tarkkaa tietoa!) ja paremmat luokitukset sitten nostavat prosenttia lähemmäs sataa, eli vaikutusta on lähinnä pakokaasujen ja muiden ultrapieniä alle 2,5 um hiukkasia tuottavien kanssa.

Tuossa oli joku katupölyopas http://www.hsy.fi/seututieto/Documents/Ilmanlaatu_esitteet/Katupoly_Pienhiukkasesite_2012.pdf

Jos maski naamalla ajaminen häiritseepi, niin ainahan sen voi naamioida buffilla tai muulla huivilla ja olla katu-uskottava bandiitti :D

mkpaa
28.03.2013, 07.05
Miten hyvin (ja minkälainen) Buffi auttaa noita pienimpiä vastaan? Onko jotain Virallista Arviota?

proileri
28.03.2013, 08.29
Miten hyvin (ja minkälainen) Buffi auttaa noita pienimpiä vastaan? Onko jotain Virallista Arviota?

Meikäläisen Virallinen Arvio: buffi suodattaa 95% mäkäräisistä ja sitä suuremmista hyönteisistä :D

Käsitykseni mukaan tiheimmät neulotut kankaat jäävät johonkin 100 um suodatusluokkaan, eli hiukkasia vastaan niistä ei ole iloa. Uskoisin myös että buffikankaat ovat tuota kokoluokkaa isompia. Parempi siis pistää se kertakäyttömaski sinne buffin alle.

mkpaa
28.03.2013, 09.51
Windstopperi buffi siis! :)

proileri
28.03.2013, 12.18
Windstopperi buffi siis! :)

Paha sanoa Windstopperista, ainoa info mitä siitä löytyy on että siinä on reilut 6x vähempi reikiä per neliötuuma. Jotta reikien kokonaispinta-ala olisi sama mutta lukumäärä reilut 6x vähempi, pitäisi yhden aukon olla 3x normaaliin goreen verrattuna. Jos normi gore on 0,2 um niin WS olisi 0,6 um halkaisijaltaan. Vaikea tosin loppupeleissä sanoa miten tuo tarkalleen menee, koska siitä ei kauheana ole mitään infoa eikä tuotetta ole sellaiseen suunniteltu.

Toinen kysymys WS:n suhteen on, että pystyykö sen läpi yleensä hengittämään, vai kiertääkö ilma kalvon ohi toista reittiä kun huivi on naamalla? Mulla on yhdessä pipossa ohut WS-panta alareunassa, ja nyt kun koetin siitä puhaltaa läpi niin käytännössä ei läpäissyt ollenkaan ilmaa, niinku ilmapalloa olisi koettanu puhaltaa. Todnäk se siis ei toimi hengitysilman suodattimena kovinkaan optimaalisesti :D

Jake_Kona
28.03.2013, 12.42
Luulisi näin maalaisjärjellä, että kun naamarin suodattavuus kasvaa> lisääntyy myös ilmansaantivastus. Voi urheilusuorituksessa hieman haitata.

ErWo9iJn
28.03.2013, 13.20
Siitepölyä vastaan FFP1-luokitusta paremmalla ei ole niin väliä, siitepöly on kuitenkin suht isokokoisia partikkeleita, esim. koivun siitepöly on noin 30 um tienoolla. Suurin osa hengitettävästä katupölystäkin näyttäisi menevän tuohon 2,5-10 um pienhiukkasten luokkaan. FFP1:n luokitus on ilmeisesti 80% 0,3 um partikkeleille (onpas vaikea löytää tarkkaa tietoa!) ja paremmat luokitukset sitten nostavat prosenttia lähemmäs sataa, eli vaikutusta on lähinnä pakokaasujen ja muiden ultrapieniä alle 2,5 um hiukkasia tuottavien kanssa.

Tuossa oli joku katupölyopas http://www.hsy.fi/seututieto/Documents/Ilmanlaatu_esitteet/Katupoly_Pienhiukkasesite_2012.pdf

Jos maski naamalla ajaminen häiritseepi, niin ainahan sen voi naamioida buffilla tai muulla huivilla ja olla katu-uskottava bandiitti :D

FFP1 maski venttiilillä kun osuisi silmiin, sellainen kai olisi optimaalinen kaikilta osin (suodatus, hengitysvastus, hinta, kestävyys, tuossa järjestyksessä itselläni).

Kaupungissa kyllä suosisin FFP2 suodatusta, meinaa tukehtua joka kerta kun bussi lähtee pysäkiltä ja sattuu kulkemaan ohi, samoin kun nousee omasta autosta ulos, niin sellainen katku tuntuu ilmassa (tein itse hepa+aktiivihiilisuodatuksen autooni), ettei se voi tehdä hyvää, jossain aasiassahan porukka pitää maskeja ihan normina, kun sitä käryä on ilmassa vähän enemmän, varmaankin olisi ollut tarpeen myös teollisen vallankumouksen alkuaikoina englannissakin.

Onkohan kellään kokemusta onko tuollain respro maski virtausvastukseltaan kuinka paljon erilainen raksamaskiin nähden?

mkpaa
28.03.2013, 14.44
Paha sanoa Windstopperista, ainoa info mitä siitä löytyy on että siinä on reilut 6x vähempi reikiä per neliötuuma. Jotta reikien kokonaispinta-ala olisi sama mutta lukumäärä reilut 6x vähempi, pitäisi yhden aukon olla 3x normaaliin goreen verrattuna. Jos normi gore on 0,2 um niin WS olisi 0,6 um halkaisijaltaan. Vaikea tosin loppupeleissä sanoa miten tuo tarkalleen menee, koska siitä ei kauheana ole mitään infoa eikä tuotetta ole sellaiseen suunniteltu.

Toinen kysymys WS:n suhteen on, että pystyykö sen läpi yleensä hengittämään, vai kiertääkö ilma kalvon ohi toista reittiä kun huivi on naamalla? Mulla on yhdessä pipossa ohut WS-panta alareunassa, ja nyt kun koetin siitä puhaltaa läpi niin käytännössä ei läpäissyt ollenkaan ilmaa, niinku ilmapalloa olisi koettanu puhaltaa. Todnäk se siis ei toimi hengitysilman suodattimena kovinkaan optimaalisesti :D

Hyvin nielaisit trollin. ;)

Olen kerran meinannut tukehtua WS Buffiin portaissa, kun olin ottamassa Buffia pois kaulalta ja se jäi takin vetoketjun päähän kiinni. Siitä ei siis todellakaan pysty hengittämään läpi yhtään mitään.

proileri
28.03.2013, 15.38
3M:llä olisi kertakäyttöversiona FFP1 venttiilillä, tuote 9312, semmoinen vaikuttaisi tällä hetkellä siedettävältä vaihtoehdolta.

Valitettavasti tuota Resproa ei näytä saavan minimalistisella siitepölytyynyllä - sellainen olisi kyllä city-suodattimessa, mutta se on yhdistetty aktiivihiilikerrokseen, joka taas heikentää suorituskykyä. Sportsta-suodatin taas on äreämmällä FFP2/3-suotimella. Pistin kuitenkin firmalle mailia että miten olisi jos tämmöinen kevytfiltteri saataisiin valikoimiin, katotaan vastailevatkos.

Hyvin nielaisit trollin. ;)

Perhana! Mulla ei tosiaan tuollaista WS-buffia ole, pari perusbuhvia vaan, ni heleppo huijattava. Pipoonkaan en ole meinannut tukehtua vielä, ei ole lökäpöksymallia :D On myös yksi Motonetin tuulenpitävä kauluri, se muistaakseni vielä hivenen päästää ilmaa läpi, valitettavasti tosin ei nyt ole ihan käsillä tässä että voisi tutkia.

marmar
28.03.2013, 16.03
Luulisi näin maalaisjärjellä, että kun naamarin suodattavuus kasvaa> lisääntyy myös ilmansaantivastus. Voi urheilusuorituksessa hieman haitata.

Kyllä se näin menee, jos suodatinpinta-alaa ei samalla kasvateta. Nuo nasset ei sitten ota pölyä asiallisesti. Kunnon pöly+kaasusuodatus on sellainen, missä on päällä pölyfiltterit ja alla kaasu. Mulla on kotona 3M sellainen kumimaski, jossa on kaikkein korkeimman luokan pölyfiltteri päällä+kaasu alla. Filteriin pitäisi jääda kaikki virukset ym. Ostin, kun piti rempata yksi homekohde. Ei sillä hengitysvastuksella kyllä fillarilla ajeta. Intin nasse oli todella kevyt hengittää siihen verrattuna.

Jos mun tarttis päivittäin ajaa Turun keskustan läpi, niin tähän aikaan vuodesta ajaisin kyllä maski naamalla. Sen verran kamala ilmanlaatu siellä on, että ei siellä voi pidempään liikkua ilman filttereitä. Vaihtoehdot on lähinnä maski naamalla tai autolla jossa on sisäilmafiltterit. Alkuun kokeilisin kevyttä laadukasta rakennusmaskia. Olen pölylle yliherkkä, mutta ei mulla ole mitään diagnosoitua astmaa tai muutakaan allergiaa ole. Meno maski naamlla on kevyempää, kuin pölyä keuhkoihin vetäen. Niin paljon tuo tämänhetken pölytaso laskee hapenottokykyä ainakin mulla. Nyt tulee katsottua pidemmillä lenkeillä säätiedotuksesta, että ajosuunnat ja reitit on valittu siten, että tuuli puhaltaa liikenteen pölyt pois itsestä.

Veivaaja
28.03.2013, 17.57
FFP2:ia! Noi ulkomuistista sanoisin, että ainakin Astma- ja allergialiiton mukaan tarvitaan tuo kakkosluokan suodin, että siitepölyt suodattuu. Tosin tällä hetkellä suurin riesa on tuo pöly, joka on yleensä isohiukkasisempaa. Itse olen ajellut noilla 2-maskeilla. Tuo Respro olisi tyylikkäämpi, mutta ei taida toimia...

mni
28.03.2013, 20.26
...
- niistäminen
- niistäminen ajaessa
- niistäminen aina
...
Mikä suojain? Olen semmoinen räkänokka kesät talvet, että nuo kolme kohtaa olisi syytä olla kunnossa jos jotain juttuhommelia aikoo naamalle laittaa. Toisaalta suojain varmaan myös vähentää tuhauttelun tarvetta.

Jonkunlainen hengityssuojain tässä on joka tapauksessa hankittava pahimman pölinän ajaksi. Noi Respron suojaimet on siistin näköisiä, mutta niissä ei taida olla ihmeemmin joustoa tuossa pannassa, että saisi nykästyä alas tarvittaessa. Tai sitten pitää kokeilla jotain rautakauppasuodattimia ja ohut buffi päälle, ettei tyylipoliisi tule urputtamaan.

Onko muuten hengityssuojaimen käyttö vähentänyt teillä myös silmien oireilua siitepölykaudella, vai johtuuko silmien oireilu pelkästään pölyn kulkeutumisesta suoraan silmiin? (Silmien oireilusta ja laseista oli jossain ketjussa juttua, mut tää ei nyt löydä.)

proileri
29.03.2013, 06.48
Onko muuten hengityssuojaimen käyttö vähentänyt teillä myös silmien oireilua siitepölykaudella, vai johtuuko silmien oireilu pelkästään pölyn kulkeutumisesta suoraan silmiin? (Silmien oireilusta ja laseista oli jossain ketjussa juttua, mut tää ei nyt löydä.)

Oletettavasti silmiin kulkeutuva pöly ärsyttää aika tehokkaasti. Moottoripyöräpuolelta löytyy noita harrikka-goggleja mitkä ovat suht tiiviitä eivätkä näytä laskettelulaseilta. Ainakin tommone firma ku Bobster tekee ihan koleita kokkleseita, Eurobiker ainakin myy Suomessa.

Tietenki jos haluaa halavalla ni sitte Varustelekan itäsaksamallisto on aika kovaa sanaa, ei muuta ku Kraftwerk soimaan.. :D

http://www.varusteleka.fi/pictures/thumbs300/21817.jpg

ErWo9iJn
29.03.2013, 23.37
Oletettavasti silmiin kulkeutuva pöly ärsyttää aika tehokkaasti. Moottoripyöräpuolelta löytyy noita harrikka-goggleja mitkä ovat suht tiiviitä eivätkä näytä laskettelulaseilta. Ainakin tommone firma ku Bobster tekee ihan koleita kokkleseita, Eurobiker ainakin myy Suomessa.

Tietenki jos haluaa halavalla ni sitte Varustelekan itäsaksamallisto on aika kovaa sanaa, ei muuta ku Kraftwerk soimaan.. :D

http://www.varusteleka.fi/pictures/thumbs300/21817.jpg
Tästäkin selviää hankkimalla Iron Sky t-paidan ja kukaan ei näe mitään outoa ;)

Kunnon suojaimella se nokan vuotaminen loppuu minuutissa-parissa, eikä yleensä ole sitten ongelmaa ennen kuin minuutti-pari suojan pois ottamisen jälkeen taas. Vähän sama kun nukkumisessa, ei nukkuessa ole ongelmaa, mutta pari minuuttia heräämisen jälkeen se vuoto alkaa. Jos joku keksisi keinon pitää unessa sen nuhaa säätelevän osan aivoja, niin olisi nuhavapaata menoa?

Kratti
30.03.2013, 06.53
Jos "ihailevat" katseet kiusaavat, niin Bilteman MP-puolelta löytyy edullinen vaihtoehto Varustelekan laseille.

proileri
31.03.2013, 08.32
Motonetistä kanssa löytyy jottain MP-ajolaseja, näemmä. Varmaan pitää sitten huurtumisenestolitkuttaa myös, jos tuuletusreijät paikkaa pölyttömiksi.

JaniSe
16.04.2013, 23.47
Resprolta löytyy myös tällainen hieman kevyempi ja vähemmän huomiota herättävä vaihtoehto, bandit scarf:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=8652

mni
17.04.2013, 07.43
Resprolta löytyy myös tällainen hieman kevyempi ja vähemmän huomiota herättävä vaihtoehto, bandit scarf:
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=8652
Tuossa ei ole uloshengitysventtiiliä. Kevyempään ulkoiluun, ei urheiluun.

Minä hankin Respro Sportsta (http://www.respro.com/products/sports-leisure/street-cycling/sportsta_mask/) maskin, joskaan en ole vielä tositoimissa kokeillut. Pahuksen lyhyt hihna tuossa, vaikka otin isomman koon. Tarrakiinnitys riittää juuri ja juuri yhteen niskan takana. Toivottavasti venyy hieman käytön myötä tai sitten pitää askarrella tarranauhasta jatkopala.

JaniSe
17.04.2013, 12.56
Tuossa ei ole uloshengitysventtiiliä. Kevyempään ulkoiluun, ei urheiluun.

Ei varmaan riitäkään urheilu suorituksiin, mutta riittää kaupunki ajeluun jos haluaa pahimmalta pölyltä suojautua. Paremmin suojaa varmaan kuin se buffi huivi.

Velogi
17.04.2013, 15.10
Olen nyt ajanut kolme lenkkiä tuolla Respro SportsTA:lla. Käsittämätön määrä pölyä siihen kyllä jää kun isommalla tiellä ajaa näin vuosin. Ilman noita venttiileitä ei kyllä happi riittäisi eikä tuotakaan koko aikaa voi naamalla pitää - mutta ei tarvitsekaan. Kylmällä kelillä tuntuu kondensoivan kosteutta.

Naamarin koossa komppaan mni:n kommetnttia - ei meinaa isommassakaan koossa remmit riittää, jatkoa täytyy väkästää tai menee nenä lyttyyn!

Takamisakari
18.09.2013, 11.57
Pikku nosto tälle, kohtahan tässä nimittäin alkaa sisäajot. Omassa tapauksessa siis kyseessä astma ja Myllypuron juoksurata joka on.. Mitä se kumimatto on, tartania?

Kun kattoo fillaria ajokerran jälkeen niin on selvää että kumipölyä on ilmassa reilusti ja kun koko 60-90min reenin ajan vedetään isoilla sykkeillä, tuota ihanaa punaruskeata jankkia kertynee keuhoihin jonkun verran. Jengihän ei suojaimia tuolla käytä, mutta esim itte en ole ennenkään juurikaan muiden tekemisiä peesaillut ;)

Pitäisi varmaan ymmärtää että minkälainen hiukkaskoko tuossa voisi olla ja sitten passata mahd kevyt suojain tuota vastaan? Olisko jollain kokemuksia / tietoa?

Velogi
31.03.2015, 16.32
Päivitystä sen verran että nyt Resprota löytyy isompikin malli, videota aiheesta: https://youtu.be/mCljkF0zbNE

Irmeli
29.03.2017, 16.04
Tänä keväänä kokeilin ensimmäisen kerran hengityssuojainta. Yhtä ainutta ei ole vielä vastaan tullut kotikaupungissa, mutta ulkomaillahan noita näkee paljon. Hgissä ehkä jo enemmän? Ensiksi vähän jännitti ottaa suojain käyttöön, kun ei tuo ihan tavanomainen näky ole, mutta ero ilman ajamiseen näissä viime päivien hiekkamyrskyissä on ollut kyllä ihan hurja, eipä tarvi tuota hiekkaa niellä enää, ehkä vähän pienemmätkin hiukkasten hengittäminen vähenee. Sateita odotellessa...

biemmezeta
30.03.2017, 22.15
Itselläni on käytössä Respron malli, jossa suodatin on kankaan sisällä. Muille näyttäytyy lähinnä huivina tai kankaisena maskina. Onneksi täällä Suomessa pitoisuudet on suuria vain alkukeväästä eikä maskia muulloin tarvita.

Veivaaja
12.04.2018, 16.44
Eilen esiteltiin Jonaksen uutta siitepölysuojainta (http://www.jonas.fi/siite-ja-katupolysuojaimet/). En testannut, mutta näytti siltä, että kaasunvaihto -pinta-alaa (?) on aika paljon, melkein tuo valkoisen osan ala. Voisi olla siis hyvä?

Tuote on uusi, joten jään odottamaan kiinnostuksella käyttökokemuksia, kun en vielä raaski hankkia.

STN
12.04.2018, 19.19
Päivitystä sen verran että nyt Resprota löytyy isompikin malli, videota aiheesta: https://youtu.be/mCljkF0zbNE

Respoon saa ilmaiseksi tilatessa nauhojen pidennyksen. Sitä ei tyhmästi sanota missään mutta asiakaspalvelija sanoi mulle että kun laittaa tilaukseen tiedon niin tulee ilmaiseksi.