PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörän hankinta

lasse1
18.03.2009, 21.14
Minkäslainen fillari kannataisi hankkia ja mistä edullisimmin?
Hinnaltaan olen ajatellut jotain 1100-1600 euroa.
Metsässä tulee ajeltua aika paljon ja työmatkoja myös jonkunverran.
Nykyisessäni ei ole jousituksia laisinkaan ja niitä kyllä kaipaisi. En tiedä sitten kumpi parempi tollaiseen käyttöön, täysjousitettu vaiko vain etupää.
Suositelkaa jotain mallia mikä olis järki hankinta kun malleja tuntuisi olevan enemmän kuin tarpeeksi ja kaikki myyjät kehuu vähän erilaisia tuotteita :rolleyes:
Ja mikähän runko koko tällaiselle 175 senttiselle sopivin

walesi
18.03.2009, 22.05
Juuri saman haasteen kanssa pähkäilin tässä kuukausi sitten. Itse päädyin jäykkäperäiseen maasturiin, varmaan kunhan polut sulavat ja pääsen metsään kaipaan täysjoustoa. Nykyisessä Fillari-lehden numerossa on testi erihintaisista maastureista, kannattanee vilkaista. Cubella, Rosella ja Radonilla on hyvillä osilla varustettuja kohtuullisen edullisia pyöriä, viisaammat antavat parempia vaihtoehtoja. Käy kokeilemassa asiantuntevassa liikkeessä, siitä se kokoasia selviää.

lasse1
18.03.2009, 23.59
Tossa olis joo aika hyvän näköinen ja varmaan ihan laadukas peli. Jos tuota merkkiä ajattelisi, niin onko parempi tilailla ulkomailta vai onko täällä joku edullinen liike ?

ottojussi
19.03.2009, 00.03
Ei taida Canyonia saada muualta kuin tuolta linkissä esitetystä paikasta.

mehukatti
19.03.2009, 00.25
Jos jäykkäperäinen, niin tässä ois aika kätevä ja huoltovapaa peli (17.5" taitais olla sopiva koko):
http://tinyurl.com/cefjz4

Tai jos täysjousto, niin alla Cannondalelta muutama laadukas vaihtoehto:

09 Cannondale Rush 6:
http://tinyurl.com/d489m2

Tai mikäli haluu pykälän enemmän joustoa niin, 09 Cannondale Rize 5:
http://tinyurl.com/djeqsm

Perinteinen vaihtoehto olis 09 Cannondale Prophet 1:
http://tinyurl.com/dkgubx

Medium taitaisi olla sun pituiselle sopiva ja nyt kun katoin niin Evansin kokotaulukko vahvistaa asian. Tuota Prophettia ois näköjään heti varastossa, joten voisit hyödyntää viikon ajan voimassa olevan -10% kampanjakoodin (SPRING10) ja postikulut Suomeen on 0 euroa kun ostos on yli tonnin.

Morfoosi
19.03.2009, 09.18
Ehdottomasti Corratec - samanlainen kuin mulla profiilikuvassa, hieman hankala, mutta huomiota herättävä :)

mutta harkitse tarkoin, suosittelen nopeinta mahdollista mitä rahalla saa, jouston määrä ei ole kriittistä, enemmänkin sen toiminta, jos ajat työmatkaa varmista, että pyörässä on pikasäädettävä & lukittava jousitus, silloin voit ajaa jäykkäperäisenä ja/tai keulaisena silloin kun haluat.

Mun kannanotto on jousitukseen, että ehdottomasti täysjousto, jos vaikka prot vetävätkin kilpailuissa vielä vain etujoustolla, niin ajotekniikka tulee kuitenkin silloin aivan erilaiseksi, pienikin jousto takapäälle mahdollistaa keskittymisen sujuvaan etenemiseen ja pyöritykseen eikä ole niin ronkeli, että mistä menee. Lukittavalla ja säädettävällä jousituksella voi olla joka päivä erimieltä itsensä kanssa, että kumpi on parempi. Senkun säätelee sitten.

Minkäslainen fillari kannataisi hankkia ja mistä edullisimmin?
Hinnaltaan olen ajatellut jotain 1100-1600 euroa.
Metsässä tulee ajeltua aika paljon ja työmatkoja myös jonkunverran.
Nykyisessäni ei ole jousituksia laisinkaan ja niitä kyllä kaipaisi. En tiedä sitten kumpi parempi tollaiseen käyttöön, täysjousitettu vaiko vain etupää.
Suositelkaa jotain mallia mikä olis järki hankinta kun malleja tuntuisi olevan enemmän kuin tarpeeksi ja kaikki myyjät kehuu vähän erilaisia tuotteita :rolleyes:
Ja mikähän runko koko tällaiselle 175 senttiselle sopivin[/quote]

Nakili
19.03.2009, 11.10
www.bikescene.co.uk <--- Tuolta löytyy esim. Specializedin ja GT:n fillareita aika sopivaan hintaan. Lähetysmaksu Suomeen oli ittelläni 75 puntaa..

swinger1
19.03.2009, 16.16
Laitetaan nyt kotimaiseltakin yrittäjältä vastinetta.
Mitenkäs olisi?
http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maasto&id=116
Tai. http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maasto&id=109
Itse suosittelen tähän hintaluokkaan vasta etujousitettua uusista pyöristä.Varmaankin 16,5-18 tuumainen runko voisi olla geometriasta riippuen kokoisellesi aika passeli.
Käytettynä voi löytyä hyviäkin jos vain koko on hyvä esim tämä(huom saattaa olla sinulle liian iso).http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maasto&id=107

mehukatti
19.03.2009, 16.35
Eiks toi GT Lopez oo suunnattu lähinnä 4x:ään (ja dirtille), eli käytännössä sitä ei taida olla saatavilla muulla kuin "polvenkorkuisella" runkokoolla. Osatkin on ko. käyttöön speksattu. En siis lähtis suosittelee tota "normaaliin" pyöräilyyn.

perttime
19.03.2009, 16.56
Minusta ei olisi hullumpi ajatus käydä kaupoissa katsomassa ja kokeilemassa pyöriä, jos lähiseudulta vain löytyy kunnollisia pyöräkauppoja.

"Kausi" alkaa kohta. Sitten kaupoissa on ruuhkaa....

miksor
11.04.2009, 20.58
Onko jollakin kokemusta tai tietoa minkälainen on Meridan matts flx 900d maastopyörä?

Munter Matti
11.04.2009, 21.31
Itselläni on omakohtaista kokemusta Cube ltd teamista. Hinta olisi haarukan alapäästä suomesta ostettuna n. 1100e. Pyörä on toiminut loistavasti ja musta siinä on hintaluokassaan käytännössä parhaat osat. Ja tosiaan jos suomesta ostaa niin on nuo takuu/huolto asiat huomattavasti helpommat hoitaa. Eikä oo kauheita toimitus aikoja kuten esim. Canyonin pyörissä. Ja Pyörähuollosta saat varmasti asiallisen palvelun ja pääset koe ajamaan rauhassa pyörää. http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=maasto&id=53

kebne
11.04.2009, 21.37
Cannondalella M-kokoinen runko on varmasti oikea. Itse pidän kovasti siitä, että pyörä liikkuu kevyesti ja on todella herkkäliikkeinen (Rush, täpäri). Koeajoin silloin myön Bianchin, mutta se tuntui huomattavasti raskaammalta ja jäykemmältä (jäykkäperäinen), mutta se oli sen hetkistä mututuntumaa.

Kruunu
12.04.2009, 00.04
Jos budjetin mukainen lukituksilla varustettu täysjousto löytyy, suosittelen lämpimästi. Hauska muistella aikoja, jolloin tuli ajeltua metsissä ilman joustoja. Niitä aikoja ei ole tullut ikävä kertaakaan täysjouston hankinnan jälkeen. Hauskuus kun kasvaa moninkertaiseksi. Takapään lukitus ei kaikissa tapauksissa ole välttämättömyys, kun monet pyörät eivät notku nousuissa enää kuin nimeksi.

TimoF
12.04.2009, 01.23
Minusta ei olisi hullumpi ajatus käydä kaupoissa katsomassa ja kokeilemassa pyöriä, jos lähiseudulta vain löytyy kunnollisia pyöräkauppoja.
x2

miksor
12.04.2009, 08.30
Miten eroaa nuo meridan merida matts flx 900d ja meridan matts tfs 900d shiny anthracite, joka on myynnissä velosportissa?

Tq1
14.04.2009, 20.45
Lainaanpa triidiä hieman

Elikkä täälläkin olisi uuden maastopyörän hankinta mielessä

Minkähänlaisia ovat nuo intersportin Jamis Durangot?

Hintaluokka saisi olla siinä n.700e Durango 2.0 Varmaan lähtisi aika lähelle tuota hintaa en sitten tiedä kannattaisiko 100e lisäpanostus niin saisi tuon 3.0 mallin

Saa toki ehdotella muita varteen otettavia malleja

Käytetytkään ei ole pois suljettu vaihtoehto

Minkäs kokoinen runko olisi sopiva tälläiselle n.165cm pätkälle?

Tq1
15.04.2009, 22.16
Aika hiljaista tuntuu olevan??

Siiseli
15.04.2009, 23.03
Aika hiljaista tuntuu olevan??
Säikeen kaappaaminen ja pumppaaminen on kylläkin ihan hanurista, mutta täällä nyt eletään muutenkin kuin havumajassa, joten...
Lue nyt alkuun tuo (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=22962). Nuo Jamikset eivät kyllä ole mielestäni mistään kotoisin, mutta olenkin todella ennakkoluuloinen noita (halpa)pyörien omavalmisteosakokoelmia kohtaan. Kivirekiähän ne olivat painoiltaan, mutta toisaalta ei tuossa hintaluokassa keijukaisia yleensä näe. Jos nyt ei ole varaa nostaa budjettia tuhannen euron pintaan, niin lähtisin tinkaamaan vaikka tuosta (http://www.fun-corner.de/index.php?cat=WG000085&product=A001684) hieman parempaa tarjousta. Uhittelisin vaikka lukkopolkimet ja ilmaisen kuljetuksen tuohon hintaan. Seuraavaan pyörään sitten hieman isompi rahallinen panostus, jos kurjistelu todellakin kiinnostaa. Tuolla ulkona kekkuloidessa näkee turhan usein maastopyöräilijöitä, joiden pyörät eivät ole maastoa koskaan nähneetkään. Varsinkin nuorilla tuntuu olevan se ulkonäkö tärkeää, vaikka kestopäällysteellä niillä tankeilla jurnutetaan.

Kokohommahan menee tuossa nettitilauksessa hieman arpomiseksi, jos ei ole mahdollisuutta vastaavaa pyörää testata. Jos on kasvuiässä, niin ei sekään helpota asiaa yhtään. Itse ehdottaisin 16", mutta jotenkin kyllä hirvittää, että itse ~20cm pidempänä ajelen runkokokoa isommalla.

jojo^^
15.04.2009, 23.11
Lainaanpa triidiä hieman

Elikkä täälläkin olisi uuden maastopyörän hankinta mielessä

Minkähänlaisia ovat nuo intersportin Jamis Durangot?

Hintaluokka saisi olla siinä n.700e Durango 2.0 Varmaan lähtisi aika lähelle tuota hintaa en sitten tiedä kannattaisiko 100e lisäpanostus niin saisi tuon 3.0 mallin

Saa toki ehdotella muita varteen otettavia malleja

Käytetytkään ei ole pois suljettu vaihtoehto

Minkäs kokoinen runko olisi sopiva tälläiselle n.165cm pätkälle?

Kyllähän nuo Jamikset suht. laadukkailta vaikuttaa ja paremman pään mallit on ihan kunnon pelejä. Ja tuo 100,- kannattaa kyllä maksaa lisää jos ei budjetti jää siitä kiinni. En ole hirveesti Marzocchi 22-keulasta kuullu, mutta nopeella googlauksella ei hirveesti pahaa sanottavaa löytyny. Kuitenkin löytyy jäykkyyden ja paluuvaimennuksen säätö. Kyllähän se toki painava vielä on (+2,2kg), mutta ensiasennuskeulana menee. Pykälän verran paremmat navat ja perinteisesti takavaihtaja jopa xt:tä. Innostuessasi nämä parannukset voivat lykätä päivitysrumbaa jonkun aikaa.

Siiseli
15.04.2009, 23.26
Kuitenkin löytyy jäykkyyden ja paluuvaimennuksen säätö.
Mun Google kyllä sanoi, että siinä on "fixed rebound", joka meilläpäin ei tarkoita paluuvaimennuksen säädettävyyttä.

jojo^^
15.04.2009, 23.27
Mun Google kyllä sanoi, että siinä on "fixed rebound", joka meilläpäin ei tarkoita paluuvaimennuksen säädettävyyttä.

Asia selvä. Lukasin vaan nopeasti. My bad. :)

Tq1
15.04.2009, 23.34
Säikeen kaappaaminen ja pumppaaminen on kylläkin ihan hanurista, mutta täällä nyt eletään muutenkin kuin havumajassa, joten...
tärkeää, vaikka kestopäällysteellä niillä tankeilla jurnutetaan.

Jos on kasvuiässä, niin ei sekään helpota asiaa yhtään. Itse ehdottaisin 16", mutta jotenkin kyllä hirvittää, että itse ~20cm pidempänä ajelen runkokokoa isommalla.

Kiitos että tuli hieman eloa kysymykseen

Ja anteeksi että en nyt tiennyt "uutena" käyttäjänä että täällä on suotavampaa tehdä aina uusi triidi vaikka on aikaisempiakin aiheesta, tottunut muilla foorumeilla jatkamaan samassa topikissa missä on jo hieman asiasta jauhettu. Ei herneitä nenään :)

Olen kyllä kovasti selannut tätä ja rf foorumia mutta kun en tuosta durangosta löytänyt oikein mistään keskustelua niin ajattelin kysyä millaisia pelejä mahtaisivat olla

Eipä tässä lähiseudulla ole oikein muuta liikettä kuin tuo intersport

Ja kyllä se kasvuikä taitaa tässä lähempänä kolmeakymppiä olla jo ohi :rolleyes:

jean
16.04.2009, 01.44
Sanoisin kyllä että on nuo Jamikset ihan kelpo pyöriä. Vähän ehkä maine on täällä aktiivimmin harrastavien joukossa kärsinyt Intersporttien myydessä Jamiksen halppispyöriä. Mutta Durango 2.0 ja 3.0 on ohjehinnasta tinkimisen jälkeen ihan asiansa ajavia pyöriä. Käy kokeilemassa ja huudata hintaa.

Yksi mikä ei minussa herätä luottamusta on nuo Tektron jarrut. Ei toki ole kokemusta niiden käytöstä niin paha lyödä kunnolla. Kyllä noista Durangoista ok aihion saa.

Ja kyllä 16" vois olla se koko.

perttime
16.04.2009, 08.22
Aika hiljaista tuntuu olevan??Arvaisin että vakiväki välillä väsyy näihin "uusi pyörä 600/800/1000 euroa" ketjuihin.

Muuten olen sitä mieltä että oma takapuolikohtainen vertailu - pienin koeajoin - voi hyvinkin johtaa onnistuneeseen pyöräostokseen.

Tq1
16.04.2009, 17.48
Kait se pitää lähteä katsastamaan tuota jamiksen fillaria viikonloppuna jos ne ei nyt ihan surkeita kerta olisi

Ihan kiinnostavan oloinen oli tuo siiseli:n postaama Cube Acid Disc

Mutta vähissä on kokemukset tuolta ulkomailta tilaamisesta niin pitää vähän tutkia kuinka hankalaksi se menisi sitten

Ja uskon kyllä että vakiväki tympiintyy aina vastailemaan "samoihin" kysymyksiin

Kait se pitää vain enemmän lueskella noita lukuisia keskusteluja niissä vain meinaa mennä ajatus sekaisin kun alkaa tulemaan niitä vaihtoehtoja niin paljon

Mutta kiitän kumminkin näistä vinkeistä mitä sain

Tombba
16.04.2009, 18.43
Itse olen Durango 2.0:lla ajellut viime heinäkuusta sekä työmatkat että metsärämistelyt. Painoa fillarissa oli originaali RST-keulan kanssa ~13,5kg, kykyisen Reba Teamin ja muiden päivitettyjen osien kanssa aika tarkkaan 13kg. Ei siis mikään kivireki kuten Siiseli väitti, vaikkei kevyimmästä päästä ehkä kuitenkaan. Mielestäni ihan kelpo paino trailipyöräksi. Runko tuntuu jämäkältä verrattuna muutamaan muuhun vastaavaan joilla olen ajellut, varmasti hintaluokassaan ihan kelpo runko vaikkei välttämättä ehdotonta huippua. Taitaa tuo -09 runko olla vielä kevennetty -08 versiosta, jostain lukaisin.

Tektron jarruista ei sinänsä ole pahaa sanottavaa, kannattaa tarkistaa kiinnitykset, adapterien koot ja keskitykset heti alkuun jos pyörän ostaa. Omassani oli etujarruun laitettu kokoamisvaiheessa vääränkokoisen levyn adapteri, joka kyllä myöhemmin takuuseen vaihdettiin kuten myös uudet jarrupalat kuluneiden tilalle. Kun jarru toimii, se toimii riittävän hyvin aloittelevan harrastajan tarpeisiin omasta mielestäni.

Tq1
16.04.2009, 21.36
Noniin tulihan niitä käyttökokemuksiakin :)

Itse olen näiden kanssa ihan pihalla kun viimeksi olen tainnut pyöräillä n.15v sitten ja silloinkin oli joku alle 1000mk pyörä

Kiitos vinkeistä en ehkä ihan heti osaisi kiinnittää noihinkaan huomiota

maggy
17.09.2012, 11.19
Vastatkaa nopeesti kokeneemmat!! Minkälainen pyörästä tulee jos ostan q820 Felt maastopyörän ja vaihdatan heti katurenkaat jotka rullaavat paremmin asfaltilla, pyörä toimisi yleispyöränä ympäri vuoden ja , jolla ajeltaisiin perus kaupunkipyörimiset ja koulumatkat ja iltaisin sitten iltaisin pyörälenkkejä pyöräteillä. Kiitoksia :)

ToniR
17.09.2012, 11.29
Jos kerran ajo on kaupungissa ja pyöräteillä, niin miksi maasturi?

Vastaus kysymykseen: Siitä tulee paremmin rullaava
:)

Vastatkaa nopeesti kokeneemmat!! Minkälainen pyörästä tulee jos ostan q820 Felt maastopyörän ja vaihdatan heti katurenkaat jotka rullaavat paremmin asfaltilla, pyörä toimisi yleispyöränä ympäri vuoden ja , jolla ajeltaisiin perus kaupunkipyörimiset ja koulumatkat ja iltaisin sitten iltaisin pyörälenkkejä pyöräteillä. Kiitoksia :)

duris
17.09.2012, 12.45
Vastatkaa nopeesti kokeneemmat!! Minkälainen pyörästä tulee jos ostan q820 Felt maastopyörän ja vaihdatan heti katurenkaat jotka rullaavat paremmin asfaltilla, pyörä toimisi yleispyöränä ympäri vuoden ja , jolla ajeltaisiin perus kaupunkipyörimiset ja koulumatkat ja iltaisin sitten iltaisin pyörälenkkejä pyöräteillä. Kiitoksia :)Miksi ostaa maastopyörä jos sillä ei käydä maastossa? Cyclo tai jokin hybridi voisi olla tuohon tarkoitukseen parempi.
Itsellä maasturissa myös katunakit toisilla kiekoilla ja on niillä useampi yli 100km lenkki kesällä tullut maantiellä vedettyä. Ihan hyvin kulkee, mutta tuo pysty ajoasento voi alkaa vituttamaan vastatuulessa.

JohnFr
17.09.2012, 14.16
Siitä tulee silloin pienillä ja leveillä kiekoilla varustettu hybridi. Ihan ok valinta talvea varten. Ei ehkä paras vaihtoehto tuosta hintaluokasta, mutta kelvollinen.

E: edellisille vastaus; maasturi on leveine renkaineen ja pystyn ajoasentonsa kanssa todennäköisesti mukavampi ~15 sentin hangessa.

maggy
17.09.2012, 16.02
Hyviä pointteja, mutta kun ei tunnu oikee lötyyvän samalla rahalla hybridiä, jota olenkin alunperin ostamassa, mutta myyjä sai mut kokeilemaan yhtä nurkkiin jäävää felt q820 ja se tuntu jotenki kettereltä ja herkästi rullaavalta maastorenkaillakin.. Kun olen ajanu Konan dew plussaa ja meridan crossway 300,500 ja Norco Indie 1:tä ja specializediä.. sun muuta vastaavaa, mutta osa sarjoiltaan ne maksat yli tonnin jos haluaa vähintään deore-tason vaihteistoa.. Tuossa feltissä olis ainaki palikat kohillaa ja jonkun verran ulkonäköäkin :D...

JohnFr
17.09.2012, 18.36
Enpä kyllä ainoatakaan Dew Plussaa ole yli tonnin hintaisena nähnyt...

Kona Dr. Fine (http://www.bikeshop.fi/Kona_Dr_Fine/ekauppa/pKOFI/&listpos=5) olis varmasti hyvä vaihtoehto. Alfine 8 -vaihteistolla, levyillä ja kuitukeulalla. Ja jos en aivan väärin muista, tuo jäljellä oleva koko (56 cm) olis sulle passeli.