PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräretkeilyä -80 luvulta

usko juntunen
04.03.2009, 21.52
Mies kun tulee tietyyn ikään niin...se alkaa muistella mennyttä nuoruuttaan.
Digitoin wanhoja -80 luvun reissukuvia ja tällainen oli muoti silloin. Saa nauraa vapaasti noille vermeille:) mutta noi oli silloin ihan hipoa, kuten aluvanteet ja sarvet. Ja varustepuolella MJ-sport tuulipuku;) Kypärästä oltu kuultukaan, jalat köytettiin remmeillä polkimiin jne..

Norjan reissut oli pakko tehdä kun Erä-lehdessä -82 oli juttua ja kuvia pyöräilijästä joka oli ajellut Norjan länsirannikon hienot serpentiinit.

http://picasaweb.google.fi/usko.juntunen/04032009IISALMILAKSELV82?authkey=Gv1sRgCLP58eWlm_P MBw#

http://picasaweb.google.fi/usko.juntunen/04032009LANSINORJA83?authkey=Gv1sRgCLy06JPDiL2-NA#

http://picasaweb.google.fi/usko.juntunen/04032009NORJA84VEKSIUJ?authkey=Gv1sRgCOat5aSuy7K4c A#

http://picasaweb.google.fi/usko.juntunen/04032009SAKSASVEITSIITALIAITAVALTA85?authkey=Gv1sR gCIeJyPaJu7XSEw#

A.M.®
04.03.2009, 22.00
Aiiiivan mahtavaa Uskolta!

Nappulakenka
04.03.2009, 22.05
hmm.. viimeisen linkin aikana olen ollut äitini kohdussa, joten en pahemmin kommentoi tuo ajan muotia tai muutakaan :D mutta siis itse pidin todella paljon noista kuvista peukkua :) luonto ja fillari vain kuuluvat yhteen :) SIKA SIISTIII!!! :D

abner
04.03.2009, 22.06
Todella hyvä ja sellanen aito innostuksen fiilis noissa kuvissa.

silee
04.03.2009, 22.09
Kovin näyttää maailma erilaiselta noissa kuvissa. Arvelluttaa usemmassa kuvassa oleva sinoilipurkki:D Miehet ainaki näyttää selväpäisiltä. Todella hienoja kuvia ja varmaan muistojakin.

ellmeri
04.03.2009, 22.10
Tuli siitä ifjordin viitasta mieleen D.Arduinin reissut,olikohan se yksikuva sieltä ifjordin leirintä alueelta?

Pirkule tommonenko sitä on itekkin ollu.:eek:

silee
04.03.2009, 22.17
Olisi hienoa kuulla matkakertomuksia/kommelluksia matkan varrelta.

suoratankoinen
04.03.2009, 22.31
Mahtavia kuvia UJ. Sinoli oli tuon ajan hemohessiä, ei muuta tarvinnu vetästä ja KULKI KOVAA...vai mitä?

HiMa
04.03.2009, 22.57
Ei voi muuta kuin ihmetellä noita 25 vuoden takaisia varusteita. Johan noi varustelaukutkin painaa 5 kiloo/laukku!

Vakiokamaa on tainnu toi Sinoli olla... ja tietty omavaraisuusaste on ollu reissuilla 95% vai paljoko siinä Sinolissa on :seko:

Tässähän vois joku kerta tehdä virtuaalireissun tuonne Norjaan?

Timo W
04.03.2009, 22.59
Loistavia kuvia. Tunnelma välittyi.

Jotenkin tuli muutamasta kuvasta mieleen "Onks Viljoo näkyny?"

JiiPee
04.03.2009, 23.00
Aika reipas meininki Uskolla kuvissa :)! Siinä Itävallan kuvassa hienot laukut ja muovipussit tarakalla :D! Upeita kuvia.

mikahu
04.03.2009, 23.00
Lämpimiä olivat kesät 80-luvulla, kun kärsi ilman paitaa ajella =) Hienoja reissuja on pojilla ollut jo silloin. Katsellaan, mitä ensi kesänä keksitään..

Vuonna -82 olin toisella luokalla ja sain syntymäpäivälahjaksi kippurasarvisen 24" tunturin retki-6:n. Hieno oli pyörä ja kovaa kulki, mittarin mukaan 40km tunnissa meni rikki sopivassa alamäessä.

usko juntunen
04.03.2009, 23.12
Olisi hienoa kuulla matkakertomuksia/kommelluksia matkan varrelta.

:) Kyllähän niitä kommeluksia sattuu kun kaksi kielitaidotonta Savolaispoikaa lähtee Eurooppaa vallotamaan, vaan yrittänyttä ei laiteta;)
Pistän vähän tarinaa paremalla aikaa.

HiMa
04.03.2009, 23.15
Katsellaan, mitä ensi kesänä keksitään..

Vuonna -82 olin toisella luokalla ja sain syntymäpäivälahjaksi kippurasarvisen 24" tunturin retki-6:n.

Innolla odotan ensi kesää :D.

Samoja fiiliksiä noista Tuntureista. Mun Retki 5 on ollut muutaman vuoden tuossa pihalla issekseen... täytyisköhän laittaa kuntoon? Ja siitä olin veljelle katkera, kun tyttöjen pyörään ei kuulunu ne kippurasarvet ja poikien pyörään ne sai :mad:

kmw
04.03.2009, 23.26
Kiitos hienoista kuvista. Nostalgia tuli isona hyökynä :)

*niiisk*

TimoT
04.03.2009, 23.39
Kylläpä oli hienoa katsella iltasaduksi tällaisia kuvia, tiedä millaisia unia yöllä näyttää.

JTH
04.03.2009, 23.56
Olen lähes sanaton, niin hienoa settiä Usko on laittanut! ja nuot laukut, näyttää ihan samanlaisilta jotka löysin kirpparilta pari vuotta sitten. Pojalla olivat käytössä -06 retkellä ja ajattelin ottaa omaan retro- TE-klooniin käyttöön.
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img88327.jpg

Hienoja kuvia, nyt tarinaa kehiin!!

Esuli
05.03.2009, 00.28
Itse aloitin retkipyöräilyn Norjan reissulla elo-syyskuussa 81. Pyörän lainasin velipojalta(Gitane) jalassa venäläiset kymmenenmarkan kumpparit. Retukengät hyvillekeleille. Syömässä kävin kouluilla pummilla ja keräsin pulloja. Mustikoita mätin jälkiruoaksi. Norjan puolella ei olut rahulia, nälkäsenä työnsin mäkiä kun en jaksanut polkea, eikä sitä rahulia kyllä ollut suomessakaan.
Pesulla kävin ekakerran kilpisjärvellä kolmenviikon polkemisen jälkeen.
Jäi vain mieleeni tunturiylägöllä kohtaamani Veitsiläinen kaveri jolla oli tuplasti hunommat vermeet kuin mulla, oli ollut reissussa kolme kuukautta. Vaikutti tyytyväiseltä, kuten minäkin olin.

mnph
05.03.2009, 00.35
Aivan mahtavaa! Itse tein ensimmäisen pitkän pyöräreissuni kaverin kanssa muistaakseni kuumana kesänä 1978, joten kovasti tutun oloisia ovat nuo kuvissa näkyvät pyörät, shortsit ja verkkarit, maisematkin... Asiallisen näköisiä telttoja teillä oli.

Antti Kuitto
05.03.2009, 01.09
Hienoja kuvia.. :) Todella hienoja!

Minkäs järven rannalta tää kuva mahtaa olla: http://picasaweb.google.fi/usko.juntunen/04032009SAKSASVEITSIITALIAITAVALTA85?authkey=Gv1sR gCIeJyPaJu7XSEw#5309386722349319634

Pekka L
05.03.2009, 07.59
Hienoa säilyttää kuvat ja muistot näin, kun paperikuvat näyttää olleen vielä ihan kohtalaisen hyvässä kunnossa.http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

Yksi pikku juttu, jos ette itse älyä. Uskon reissukaverina on THE Veksi...

Ja tarinamme sankari on muuten tasan yhtä kuivassa kunnossa vuonna 2009 kuin tuo salskea, tuuheatukkainen nuorimies noissa kuvissa:D

Harryupp
05.03.2009, 08.40
No jotain hyötyä sentään digitaaliajasta! Uskon kuvat herättävät hyviä muistoja muillekin! Kun näin teidän varusteet, muistuu mieleen mun muutamat pyöräretket vaimoni kanssa samoihin aikoihin. Olivat varmaan hänelle liikaa silloin koska ylipitkät päivälenkit ja telttailu ovat hänelle myrkkyä yhä vieläkin.
Ja mun Raleigh joka oli yhtä paljon takapainoinen kun varmaan teidänkin ajovehkeet täydessä lastissa. Sit 1985 tuli hommattua eka kunnon maantiepyörä ja pyöräilyhousut ja poljettua eka 300 kilsan kuntoajo. Nyt on taas alkanut tehdä mieli pitempiä monen päivän reissuja.

M.H.
05.03.2009, 08.53
Upeita kuvia. Wanha Viikkarin puovikassi pisti silmään tuolta. Se oli just sitä aikaa kun olin ala-asteella ja ekat Ruåtsinreissut tehtiin viikkarilla ja muovikassit täynnä taxfree suklaata, woi niitä aikoja..

JackOja
05.03.2009, 09.08
Hienoa settiä ja etenkin teknistä jälkeä! Norjassa on aina hienoa, aaahhh...

Siksi kysynkin, että onko noi sun fotot originaalina dioja vai paperikuvia? Milläs kalustolla skannasit? Ja jos kyseessä on paperikuvat niin ilmeisesti skannasit suoraan negoista? Jonkinlaista (automaagista?) sävynkorjailua olet kai joutunut tekemään?

Itsellä olis yhtenä jahkailun aiheena siirtää valikoidusti dia- ja nega-arkisto nykyaikaan. Sitten tässä joskus :)

Johannes
05.03.2009, 09.46
Ja tarinamme sankari on muuten tasan yhtä kuivassa kunnossa vuonna 2009 kuin tuo salskea, tuuheatukkainen nuorimies noissa kuvissa:D

Tuo asia pisti kans silmään, vaan on vuosien varrella tuo hiusraja paennut:D. Muuten ei oo mies muuttunut mihinkään. Nuitten reissujen tarinoita olen kuullut, ne vaan jaksaa naurattaa.. TARINAA KEHIIN USKO!!!

tane
05.03.2009, 09.51
Hienoja kuvia! Trangia on näköjään jo tuolloin ollut käytössä :-)

M.S
05.03.2009, 10.02
Todella hienoja kuvia, juuri saman näköistä kun mun lapsuudessa...

di luca
05.03.2009, 11.23
Tulee omat nuoruuden reissut mieleen 70-80-luvulta. Muuten ei ollu siihen aikaan toppauksia ajohousuissa vaan just nuo A:n kolmiraita sortsit oli mullakii.:eek::rolleyes: Reissut ei kyllä ollu ihan tuota luokkaa, mutta kumminkii.

fratello
05.03.2009, 11.36
Iso käsi Uskolle.

Presta
05.03.2009, 11.50
Hienoa! Mukavaa fiilistellä noilla kuvilla....

AimoS
05.03.2009, 11.59
Kiitos tästä!
Mahtavia hetkiä, mahtavia kuvia, mahtava meininki!!
Näiden kuvien ansiosta elämänhaluni lisääntyi n. 11%:D

Lisää tätä kiitos!!!!!

Viljami
05.03.2009, 12.14
Kiitos Uskolle hienoista kuvista.

M_V
05.03.2009, 12.47
Hyvä meininki. Tuli taas itsellekin ikävä tien päälle.

wanderer
05.03.2009, 13.48
Hienoja kuvia varmasti hienoilta reissuilta!
Kuvien laatu vaikuttaa hyvin säilyneeltä. Kunnon filmit ja kuvauskalusto on tainnut olla mukana.
Millaiset välitykset löytyi pyöristä? Kuormatulla pyörällä serppanousua...

kmw
05.03.2009, 14.06
Oisko jotakin vastaavaa kuvamateriaalia muillakin? Jos joo niin saiskos tänne näkyville, plz.

Virpi
05.03.2009, 14.54
Kaikki kuvat tuli katsottua oikein ahmien läpi! Kiitos kun jaoit meidän kanssamme nuo nostalgiset retket. Noita kuvia täytyy ihailla useampikin kerta, niin mielenkiintoisia ne olivat:)

Jonttaxtr
05.03.2009, 16.35
Uppeeta!
Poijjat on tehny matkakassaan rahhoo varmaannii rippoomalla, ku ee nävy missään fotossa paitoo piällä:rolleyes:
Ite taisin nuihin aikoihin kulkea nelinkontin vailla tietoa pyöräilyn ihanuuvesta:
http://lh6.ggpht.com/_Qi2W4qSjl9s/Sa_UpxP_D0I/AAAAAAAAA9g/E7hKlS3z06k/jontta_pienena.jpg

EePee
05.03.2009, 17.29
Kertakaikkiaan hienoja kuvia! Ja onnittelut tehdystä työstä. Mulla on maannut kotona vanhojen kuvien ja negojen digitointia varten hommaamani skanneri viitisen vuotta toimettomana. No, joku päivä..

usko juntunen
05.03.2009, 19.22
Minkäs järven rannalta tää kuva mahtaa olla: http://picasaweb.google.fi/usko.juntunen/04032009SAKSASVEITSIITALIAITAVALTA85?authkey=Gv1sR gCIeJyPaJu7XSEw#5309386722349319634

Piti kaivaa kartta ja tarkistaa.Valtakunta on Sveitsi, Luzernista n.40km etelään, Sarnen niminen kylä.Järven nimeä ei tässä meijän 1:1000000 reissukartassa näy:o

Hienoa settiä ja etenkin teknistä jälkeä! Norjassa on aina hienoa, aaahhh...

Siksi kysynkin, että onko noi sun fotot originaalina dioja vai paperikuvia? Milläs kalustolla skannasit? Ja jos kyseessä on paperikuvat niin ilmeisesti skannasit suoraan negoista? Jonkinlaista (automaagista?) sävynkorjailua olet kai joutunut tekemään?

Itsellä olis yhtenä jahkailun aiheena siirtää valikoidusti dia- ja nega-arkisto nykyaikaan. Sitten tässä joskus :)
Kuvat on alkujaan dioja, filminä 64-100 Kodak/Fuji. Kamera Pentax mx järkkäri, oli tuohon aikaan ihan laatuisa peli.Luotettava ja täysin manuaalinen vehjes, virtaa tarvitsi ainoastaan valotusmittari.
Korjaan tuota digitointi juttua. käytin paikallisen valokuvaliikkeen palveluja, tarkkuus 1200 dpi. Hintaa tuli 0,35e kipale+käsittelymaksu 25e, tosin sain samaan pakettiin yhden pyöräilyaiheisen VHS kotivideon DVD:si

Hienoja kuvia varmasti hienoilta reissuilta!
Kuvien laatu vaikuttaa hyvin säilyneeltä. Kunnon filmit ja kuvauskalusto on tainnut olla mukana.
Millaiset välitykset löytyi pyöristä? Kuormatulla pyörällä serppanousua...

Kaivelin vanhan sotaratsun ullakolta ja takistin tuumat. 5-lehtinen pakka 13-25 ja etulimput 52/42!! Tuollaiset oli paikallaan mutta vahva muistikuva on jotta pienempi limppu oli 39 On tuossa Kingikulkurissa ihme geometria, keskiö niin alhaalla jotta petaalit melkein kiinni lattiassa. Eipä ihme kun hiukan polvia kolotteli:( Kuvissa näkyykin sukista leikatut polvituet..:D taisi kylläkin johtua noista välityksistä!

usko juntunen
05.03.2009, 19.33
[quote=Johannes;1092965 vaan on vuosien varrella tuo hiusraja paennut:D[/quote]
KB, se Paloskin Nordhug, kerto sen johtuvan sinolin juonnista, silläkin tukka lähteny kun alako liekittään :D

sweetleaf
05.03.2009, 20.44
Todellakin, upea setti! Näitä lisää :cool:

usko juntunen
05.03.2009, 21.07
Ensinnäkin kiitokset mielenkiinnosta aiheeseen. Vähän arkailin laittaa vanhan ukon horinoita menneiltä vuosikymmeniltä. Koetin tuossa vastailla muutamiin teknisiin kysymyksiin. Kansa pyysi turinoita reissuilta. En kykene kirjailijaksi, mutta jospa jotain muistaisin noilta ajoilta, ai niin ne demelääkkeet, missä ne on?
http://picasaweb.google.com/usko.juntunen/04032009IISALMILAKSELV82?authkey=Gv1sRgCLP58eWlm_P MBw#

Jos mennään aikajärjestyksessä ja alotamma tuosta. Oikeastaan tämä on toinen pitempi, Norjaan ulottuva reissu. -81 retkuilu alkoi noiden työkavereiden kanssa jotka esiintyy -82--83 kuvissa, mutta kun siltä reissulta ei ole kuvia niin se siitä. Tuo -82 turnee lähti etenemään siten että kesäloman alettua oli hirveä polte tien päälle, kaverillani oli normityön ohessa kotipaikkansa heinätyöt vaiheessa eikä hän päässy heti lähtemään. Suunnitelma oli katsoa Jäämeri fillarin selästä.Aikataulujen vuoksi päätimme hiukan oikaista ja aloittaa reissun Rovaniemeltä. Polte tielle oli kuitenkin ylivoimainen ja otin hiukan förskottia, polkasin Iisalmesta Kuusamon kautta Rovaniemelle jonne kaverini tuli junalla.On tuo Roi nykyään aikatavalla erinäkönen mitä sillon! Jätkänkynttilän silta ja paljon muutakin puuttuu!
Siitäpä sitten sarvet kohti pohjoista.Ala-postojoella leiri pystyyn ja eikun taloksi. Siellä tapasimme Pohjanmalaisen fillarilla liikkuvan mailman matkaajan joka oli tulossa Nordkapista ja oli matkalla Kaustisisille sahan soiton SM kisoihin, pelimannimiehii! Ja oli muuten tavaraa kyydissä, sahasta lähtien.Ei kuitenkaan husovarna..Matka jatkui kohti kuuluisaa Kaamasen tietä jossa Masa joi kauhasta..me herrasmiehinä pullosta.Inarissa porot teki atakin leiriin, näkivät kai fillarin sarvet ja olisivat ottaneet völiinsä.Norskin rajalla tullimiehet nuuhki sinolipulloja posket lommollaan, lasittunut katse silmissä..Skipagurrassa kysytiin tietä meren rantaan, norskit alakovat kiroilla, tana bro, tana bro:mad: ihme sakkia.Tunturilla oli vilu ja nälkäkin välleen.Onneksi oli huippuvarusteet, kalvopuku mallia Mauri Jormakka:D ja kaverilla Tenan koretekki=tenan telttakankaasta itse väsätty sadeasu!! kuva> siellä jossain puronvarsivesakossa. Norjassa kun se tuo vesi on kortilla noilla leirialueilla ja suihkut toimii poleteilla/kruunuilla, niin sovelsimma hiukan Lakselvin(muistaakseni) leirintäalueen huoltorakennuksen palveluja. Lavuaarin hanasta tuli myös lämmintä vettä ja sattui sopivasti olleen semmonen letkun pätkä "joutilaana"nurkassa(pesukoneessa) sosialisoimme sen parempaan käyttöön.Letku kiinni hanaan ja oven alitse suihkukoppiin, avot olipa hyvä suihku:D Että sen pituinen se. Minulle tuli tuolla reissulla kilsoja jotain 1400 km. Kaverille hiukan vähemmän kun se ajeli resiinalla alkumatkan. Tämä on päivän pätkä, jatkuu seuraavassa numerossa..

-OTSO-
06.03.2009, 01.46
Arvelluttaa usemmassa kuvassa oleva sinoilipurkki:D Miehet ainaki näyttää selväpäisiltä. Todella hienoja kuvia ja varmaan muistojakin.

Tulee oma nuoruus mieleen - sniff! Oltiin broidin kanssa 70-80 -luvun vaihteessa pyörillä etelä-Ruotsissa ja meikäläisellä meni vähän väsyksissä juuri tuommoinen Sinol -pullo ja vesipullo sekaisin. Tuli keiteltyä Trangiassa pottumuusit Sinoliin! Ai että, mikä aromi...ja mikä teho! Todellista douppausta:-)

Pitäisi nuo omatkin retkikuvat etsiä ja digitoida. Iso käsi ja kunnioittava kumarrus päälle minultakin!

Markku Liitiä
06.03.2009, 14.42
No missä se tarinan kakkososa viipyy!? Antaa tulla jo!

Eivät tosiaan olleet vanhan retkipyörän välitykset oikein vuoristoon sopivia. Olen joskus jälkikäteen taivastellut, miten alkeellisilla ja painavilla varusteilla - pyöristä puhumattakaan - muinoin jaksoi sotkea kuitenkin parhaimmillaan 150 kilsan päivämatkoja. Työkalusatsikin painoi varmaan kaksi kiloa, pitihän mukana olla se 12-tuumainen jakarikin.

silee
06.03.2009, 16.32
[..Skipagurrassa kysytiin tietä meren rantaan, norskit alakovat kiroilla, tana bro, tana bro:mad: ihme sakkia.

Kuka täällä puhuu norjaa ja kertoo mitä tämä tana bro tarkoittaa?:)

usko juntunen
06.03.2009, 17.35
[..Skipagurrassa kysytiin tietä meren rantaan, norskit alakovat kiroilla, tana bro, tana bro:mad: ihme sakkia.

Kuka täällä puhuu norjaa ja kertoo mitä tämä tana bro tarkoittaa?:)

:)Asiallinen kommentti. Kun katsoo Norjan karttaa Skipagurrasta pohjoseen, siellä on Tana Bro-niminen paikka, bro taitaa tarkottaa siltaa?
Meistä vaan kuullosti ihan kuin norskit ois hokenu saa...tana ja vielä huitovat kovasti koripallomailoillaan Tanaan päin :D
ps. lukijan on syytä muistaa että näiden jorinoiden rustaaja on ihan oekee Savolaenen..se kuulijan vastuu.

Jyrki P
06.03.2009, 17.45
Kylläpä oli makeen näkönen reissu, jotenki näytti et tuolloin oli muaailma paljon puhtaampi.

ellmeri
06.03.2009, 17.45
:)Asiallinen kommentti. Kun katsoo Norjan karttaa Skipagurrasta pohjoseen, siellä on Tana Bro-niminen paikka, bro taitaa tarkottaa siltaa?.

v-87 menin asuntovaunun kanssa siitä sillan kautta,klo oli noin 21.00 kun nuori poika veti kauheen lohen :eek: siitä sillanpielestä ja olikos se silloin että klo 22.00 loppuu se kalastus mutta kauhee ryntäys kumminkin tuli sen myötä.

usko juntunen
06.03.2009, 22.37
Loistavia kuvia. Tunnelma välittyi.

:DJumakauta, tämä oli parhaita kommentteja! Näin nauranu sitten ku anopin tissit jäi mankeliin:D Jos huumori loppuu nuilla retkillä, se tietää myös reissun loppua. Pistäkäähän muutkin Viljo-kuvianne tänne, itketään porukalla.

JTH
07.03.2009, 08.04
Huito koripallomailoillaan! Juu, ja meni aamukahvit näppikselle!!!

Tää on ehdottomasti paras ketju aikoihin!

Vepa
07.03.2009, 12.45
Hyvin tulee tuo aikakausi mieleen. Minullakin olin Tunturi Retki Super 12. Uskon laittamien hienojen kuvien innostamana pyöräretkeily alkoi kiinnostamaan, millaisenkohan retkipyörän sitä ostais?

Jipsu
07.03.2009, 15.15
Kerrassaan mahtava säie! Noina aikoina sitä itse katseli kuolaten isojen poikien monivaihteisia "kilpapyöriä"... Eipä silti, itse on tullut köyhänä opiskelijana tehtyä muutamia reissuja liki samankaltaisella varustuksella vielä 2000-luvun vaihteessa... Aku Ankka-teltta ja Trangia ovat kyllä sympaattisia vermeitä. Oma kulkurivitonen päätyi kierrätykseen pari vuotta sitten.

Kuvista välittyy kyllä aivan erilainen maailmantila; ei tainnut noilla reissuilla olla tietoa digiajan hössötyksistä, ilmastonmuutoksista ym. skeidasta. Vähän mietityttää, että kuinka helppoa nykyään on löytää seikkailua samassa mittakaavassa kuin aikaisempina vuosikymmeninä; nykyään sähköisen yhteiskunnan pakkojäsenyys ja verkostot ulottuvat jo kuitenkin niin henkilökohtaiselle tasolle. Onko meillä nykyään enää muuta tarjolla kuin epämääräinen simulaation ja eskapismin kautta määrittyvä suorittaminen?

YocceT
07.03.2009, 18.44
Kun tänään lähdetään vastaavalle reissulle, hankitaan hiilikuitufillarit, goretexit, gps:t ja vimpan päälle muutkin vehkeet. Tietyllä tapaa noiden kuvien ja nykyisten vermeiden vertailu kertoo elintason parantumisesta ja tekniikan ja teknologian kehittymisestä, mutta onko samalla hukattu jotain olennaista tunnelma- ja fiilispuolelta, kuten Jipsu tuossa toteaa. Joskus voisi olla hyvä palata perusasioiden äärelle kaiken hifistelyn keskeltä.

Mutta yhtä kaikki: hauskoja kuvia jotka palauttavat itsellekin mieleen ne ajat kun Kulkurikymppi oli haave ja rahat riittivät vain Tunturin 5-vaihteiseen.. :)

KHP
08.03.2009, 03.39
Mun mielestä ne perusasiat pitää olla päässä eikä missään goretexissa, vaikka 2000 lukua eletään. Meinaan siis että oikeella tunteella ne reissut pitää tehdä vaikka nykyajan vehkeitä käytettäiski.

PeeHoo
08.03.2009, 12.59
Hienoa, että nettiin kaikkien ihailtavaksi saadaan myös tällaisia kuvia!

usko juntunen
08.03.2009, 21.58
,,, ne ajat kun Kulkurikymppi oli haave ja rahat riittivät vain Tunturin 5-vaihteiseen.. :)

Juuri tuollainen oli oma tilanne -78 päästyäni amattikoulun jälkeen ensimmäiseen työpaikkaan erääseen konepajaan. Ajokortti oli mutta ei autoa. Pyörä oli ainut liikkumaväline mihin rahat just riitti. Asuminen kerrostalossa sekä aherrus pajassa alkoi joskus ahistaa ja kuulin jostain että pyörälläkin voipi mualimoo katella. Kameran hankinta oli myös pitkään ollut haaveena, no sen hinnalla olis saanu jonkun teinitojotan, valitsin Pentaxin ja nyt jäkeenpäin tuntuu että se oli oikea valinta:)
Mukavampi minusta on tunkata Tunturia ku Tojotoo:cool:
Muutamalla työkaverilla oli samansuuntaisia ajatuksia, nuoruus valuu läpi käsien jos jää sohvalle makaamaan.Tämä oli pohjustusta mistä kaikki alkoi.
-82 reissua tuolla aiemmin hiukan kuvailin ja jos nyt vähän turinaa tuosta -83 yritän väsätä

http://picasaweb.google.com/usko.juntunen/04032009LANSINORJA83?authkey=Gv1sRgCLy06JPDiL2-NA#

Edellisen kesän reissun "kauhut" alkoi unohtua ja alettiin miettiä uusia kujeita, sattumoisin silmiin osui tuo jo aiemmin mainitsemani Erä-lehden juttu noista Länsi Norjan serpoista. Erityisesti tuo Trolstigen pätkä alkoi kovasti kiehtoa, kuvia katsellessa tuli mieleen, voiko tuollaisia maisemia oikeesti ollla edes olemassa? No, tuumattiin jotta sehän selviää kun käyvvään kahtomassa. Tuumasta toimeen, pähkäiltiin että ajetaan ne kilsat mitä ajetaan mieluiten reteesti ihan ulukomailla.Kävi munkki ja pääsimmä yhessä muuttokuormassa Ruotsimaalle, Örebruusta hiukka etelään, Laxå nimiseen kylään. Siellä lastasimma putket ja kohti Norjaa.
Löysin ullakolta Kuningaskulkurin mustan lootan ja sain purettua siitä dataa rettiselostuksen tueksi. Ekapäivänä näköjään sotkettu 154 km Finnebäck:iin Sitten tuo data ilimottaa semmosia kyliä kun Störjen,Hunderfossen, nuo ei kaikki näy kartassa, ovat yöpymispaikkoja pienten kylien liepeillä, monesti ihan jossain muualla kuin leirintäalueella.Suurempia ja kartassa näkyviä paikkoja Kongsvinger, Hamar,Lillehammer, Otta, ja jossain kuvassa olimme Lom..lla. Vaikka tuo tie on E6 se on, tai oli ainakin silloin ihan mukava ajettava, vesistö koko ajan seurailee reittiä. Ja tuolta Lomista alkaa se oikea Norja, vähitellen tie nousee lumirajalle, Grotlin seutuvilla alako Savolaispoikien silmistä räpsy hävitä! Oli pikkusen käheet maisemat, lunta metrikaupalla ja järvet umpijäässä. Hyvin pysy silimät poovassa myös tuolla Dalsnibban jälkeisessä laskussa kohti henkeäsalpaavaa Geirangerin vuonoa, ja kun kelit vielä sattu suosimaan, sillon tuntu että on lääkitys kohillaan, ee ahistanu. Geirangerista kun lähetään minnepäin tahansa, siellä ei ole tasasta muuta kuin rantapulevarti, siinä pittää kiihyttee kaasu pohjassa vastarinteeseen jos meenovaa mäen piälle kiivetä iliman tunkkoomista. Eidsdalissa ooteltiin lossia, ja kun se rantautui, ennsimmäisenä sieltä talutteli mies kovasti lastattua retkipyörää kohti rantaa, siinä ei sinällään mitään ihmeellistä mutta kaverilla oli HANKKIJAN lippahattu toimittamassa kypärän virkaa! Tietysti luulimma äijää härmäläiseksi mualimankiertäjäksi ja ryntäsimme juttusille.Se kahto meetä ku lehmä uutta konttia, sillon meellä välähti, ee ymmärrä Savvoo! Vaehettii Suomeksi, sama tulos. Ee suatu mittää tolokkua sen sen puhheesta, sillä oli joko juuttunu kuuma pottu nieluun tahi se puhu Tanskoo:mad:
Matka jatkui ilman kummempia kommeluksia Valdallista kohti retken pääkohdetta, Trolstigeniä. Paikka vastasi täysin odotuksiamme, tie oli sorapinnalla ja hiukan liukas savikkoisilla kohdilla.Åndalsnesista suuntasimme kohti Trondheimia, silloin sieltä puuttui kaikki pyöräilyä haittaavat tunnelit ja moottoritiet.Trondesta painelimme suorinta tietä kohti Sundsvallia.Tuolla pätkällä tuli pisin päivätaival Tondheim-Östersund 263km. kova myötätuuli avitti matkaamista.Sundsvallissa yövyttiin herroiksi ihan leirintäaluella.Seuraavana aamuna siinä heräilin ja lähdin käymään huussissa. Palatessa reissultain katselin kun kaverini pyöriskeli vähän levottomana teltan ympärillä.Ja kohtapa syykin selvisi, kaverin pyörä oli saanu siivet alleen!Sitä ei ollu lukittu. Aikamme taivasteltuamme painuimme respaan selvittämään juttua.Nyt oli meijän vuoro huitoa koripallomailoillamme vähän pontta sanojen höystöksi.Respan tyttö taikoi jostain Suomenkielen taitoisen tulkin sevittämään asiaa.Selvisi että lähistöllä on asunto-alue jonka asukkailla on taipumus "lainailla" ohikulkiesaan leirintäalueen pyöriä ja tyttö ounasteli jotta pyörä saattas jopa löytyä ko.alueen pyörätelineistä.Tuumasta toimeen, taksi paikalle ja kaveri mukaan,ja eikun pyörän etsintään. Minä lastasin koko leirin omaan kameliin ja satamaan odottamaan laivan lähtöä,liput oli ostettu jo ed.iltana.Aikani laiturilla vartoessa näin ku paikalle kurvaa volvo takaluukku pystyssä,peräkontissa könötti musta Tunturi!!! Ei voi olla totta, tuumasin! Kyllä, ihan oikea pyörä se oli.Jälkeenpäin kaverini kerto tuosta noutoretkestä. Oli se taksisuhari katellu vähä epäillen kun kaverini oli tunnistanu putkensa erään kerrostalon pyörätelineestä, suhari oli vissiin pelänny et sieltä jostain parvekkeelta aletaan katella pitkin rihlattua putkea kun pyörää hinataan kyytiin:D:D
Se pyörä oli lukittu sen rosvon toimesta:mad: Saakeli että nauratti myöhemmin kun mietittiin mitähän se lainaaja on tuumannu ku on menny katsomaan uutta pyöräänsä:D
Jälkeenpäin harmitti kun ei tullu kuvattua episodia, jostain syystä se kamera ei vaan tullu ekaksi mieleen sillon aamulla;) Tuosta "lukituksesta" tuli semmonen harmi että ajaminen Vaasasta Iisameen piti jättää kun ei viitsitty särkeä pyörän lukkoa, ne avaimet on jossain Sundsvallissa:mad: Maitojunalla piti körötellä kotia. ps. mitähän eräs keihäänheittäjä tuumais Ruattinmaasta...hieno reissu sanon minä.

Kalasi
08.03.2009, 22.53
Hienoja reissuja ja kuvia Uskolla 80-luvulta. Itselläni oli noihin aikoihin kulkurikymppi mutta vain satunnaisia lenkkejä tuli tehtyä kotinurkilla. 80- ja 90-luvuilla kaikilla lomilla oltiin tunturivaelluksilla rinkka selässä patikomassa joko Suomen, Ruotsin tai Norjan tuntureilla ja tähän mennessä lienee napapiirin pohjoispuoleisia reissuja tullut tehtyä yli 50 kertaa. Mutta ensi kesänä lähtee pyörä eka kerran mukaan Lappiin.

Johannes
09.03.2009, 10.12
Sanattomaksi vetää... On ollu rungot, miehet ja asenne rautaa tuolloin, ja tähänkin päivään vain runko on muuttunut:D. Vaadin ja painostan että kuulemme myös lisää...

di luca
09.03.2009, 11.50
On UJ armoitettu juttumies, ihan tuota naattii lukkee nuita juttuja. Toenen iäni lisäturinoille!:)

kmw
09.03.2009, 13.18
Kiitos @UJ ja lisää, plz.

usko juntunen
14.03.2009, 20.57
Jaahas, sain viimein sihteerini kiinni, se on ollu viimeaikoina heikosti tavoitettavissa??

http://picasaweb.google.com/usko.juntunen/04032009NORJA84VEKSIUJ?authkey=Gv1sRgCOat5aSuy7K4c A#

Sorvin ääressä talvehtiessain armonvuonna -84 alako taas päässä pyöriä levottomia ajatuksia. Tuota Norjaa kun päästiin haukkaamaan pieni palanen niin ruokahalu kasvoi syödessä.Miltähän se tuo Eteläinen Norja mahtaa näyttää? Noilla edellisten reissujen kamuilla oli muita kesälomasuunnitelmia mutta eipä hätiä mitiä.Kuulin huhuja jotta tuolla naapuripitäjässä, Alapitkällä majailee kaveri joka oli Forssassa -74 torninosturi kurssilla ollesaan nähny kilpapyöräilijän ajavan kadulla ja tuumannu -tuo näyttää kivalta, tuota täytyy kokeilla..Ei muutaku kartta sekä muutama valokuva syötiksi ja kaverin luo kylään.Karttoja siinä kateltiin ja kerroin aiempia reissuja, kaveri vaan myhäili,näytin kuvat -tuollahan näyttää kivalta, tuonne pitää päästä, tuumas Veksi..

Aatuksena oli koukata Norjaa hiukan syvemmältä ja päätimme mennä junal Turkku. Junaan nostimma pyörät, Ortliebin;) kassit ja kalakukon, matkaevääksi. Junamatka män muute hyvin mutta tuosta kalakukosta tuli pikku ongelma ku konnari sano ettei eläimiä, varsinkaa lintuja sais kulettaa matkustajavaunuissa, lahjoimme virkamiehen muutamalla siivulla Savolaista kansallisruokaa.Turkkus astuimme laivaan.Junahaverista viisastuneina söimmä kalakukon tähteet pelastusveneen pressun alla suojassa lokeilta ja kapulta. Aamulla käväsimme taxfreessä, Veksi osti aikamoisen hivakan Marabuuta polttoaineeksi pitkälle matkalle. Tukholmasta ei niinvain päästykään irtaantumaan, gepsistä oli patteri lopussa eikä pyöräteiden viitoissa näkyny kovasti kaipaamaamme Oslon suuntaa.Aikamme surfailtuamme holman katuja löysimme semmosen paanan jossa autot ajavat vain yhteen suuntaan! Ja kas, Tukholma päästi meidät otteestaan.
Tyrkkäsimme moottoritievaihteen päälle ja johan alako Ruotsalainen asfaltti lappautua kovaa vauhtia etupyörän alle.Sotkimme 180km, Glanshamarin liepeille jossa yövyimme kirkon ulkorakennuksen seinustalla huippuhyvällä nurtsilla! Siellä tuli reissun eka taka-isku. Se Veksin marabuu hivakka oli jääny jonnekkin laivan autokannelle:( Väli Tukholma-Norjan raja ei tarjoa kummosia elämyksiä maisemallisesti.Siksi annoimme rattaan rupattaa tiuhaan tahtiin. Osloon ei ajettu kun gepsi oli edelleen mykkänä.Ohitimme Oslon eteläpuolitse lautalla Dröbakista Stofteriin.Aika hyvin se ratas olikin rupattanut kun kolmannen ajopäivän iltana leiriydyimme Kongsbergissä! Sieltä matka jatkui Grungedalin ja huikaisevan Röldalin kautta Hardangervuonon rannalle Kvandaliin.Vuonot ja vuoret seurasi toisiaan päivä toisensa jälkeen ja aloimme lähestyä minulle jo tuttua Grotlia. Ennenkuin sinne päästiin oli matkalla vielä yksi koettelemus, nimittäin kolme pitkää tunnelia Videseterissä. 3.5, 4.5 ja 5.5km savua, ylämäkeä ja pimeää! Kiertotie menee Strynin kesähiihtokeskuksen kautta, mutta jätimme sen, oli sorapinnalla silloin.Tunneli putkahtaa päivänvaloon tästä.
http://www.kolumbus.fi/matti.gronroos/images/Langvatn.htm

:D Loen, pieni kylä Invikfjordin pohjukassa jäi mieleen sillä..
Illan suussa pistimmä leirin pystyyn ko.kylän leirialueelle.Siinä leiriaskareita puuhastellessa jostain tupsahti muumitalomme pihaan semmonen ihan haaskannäkönen neeti-immeenen! Ensin selevitettiin suku ja vuuen tulo.Sitten se Dooris alako viittomaan kohti läheistä hotelli Alexsandraa kohti ja välleen se osotti minnuu ja ihteesä ja taas kohti hotellia, tolkotti jotain dance house.Vaekka minä oon ujo ja heleposti hättäätyvä mies nii älysin että tanssoomaan oes pitäny lähtee! Oon minä tienny että Pyhäsalamella pittäävät naestentanssia, mutta että Norjassa:seko: Koetin vielä änkyttää -tolk tu mii? Mulle sano tolkaavansa! Sitte hätäpäessäni selevitin -long way tomorrow ja vielä muistin Jokkeri Elevaaran ohjeen urheilijalle leiri-oloissa. Urheilijan pitää leirillä ollessaan mennä ajoissa nukkumaan eikä lähteä paikalliseen viihdyttämään illan kauneinta.No uskohan se lyyli viimen ettei tuosta miehestä hätä häviä ja painu sinne ravinteliin.Sen verran nuo antamani pakit jäi kaivelemaan että joku vuos tuon jälkeen kävin tuossa ravintelissa nojailemassa retonkiin ja kuikuilin vieläkö se Dooris vartoo mua.Ei näkyny Doorista, ei. Liekö asiaan vaikuttanu se kun nyt mulla oli paita päällä ja se retonki mihin nojailin, se oli vaimon päällä...:D
http://www.youtube.com/watch?v=KJywDl5N9B8&feature=related sopinee tämän jatkoksi!

http://picasaweb.google.fi/usko.juntunen/04032009NORJA84VEKSIUJ?authkey=Gv1sRgCOat5aSuy7K4c A#5309374282402492722
Tässä kohtaa oli lähellä ettei aleta tehä rosvopaistia! Nämä veijarit meinas syyvä meijän suklaat jotka ostimme jo toiseen kertaan kun se Veksin Maraboo lasti jäi sinne laivalle..Veke tuumas jotta toista takaiskua hän ei kestä ja alako kattella puukkuva.Samalla selevis miksi se kutunjuusto on väriltään ruskeaa ja maistuu imelältä, ihan Maraboolta..

Tulimme "vanhalle jäljelle -83" Nyt ei kelit suosineet, lasku Geirangeriin semmosessa sumussa ettei mersukuski olis tähteä keulalta nähny!! Takana oli jo rankka päivä ja olo kuin Juicen Norjalaisessa villapaidassa -mies tuli vuonolta näyttäen huonolta..

Loppumatka Trondheimin kautta Sundsvalliin on edellisen reissun toistoa paitsi että Sundsvallissa nukuttiin pyörät tyynyn alla..laivalla Vaasaan nukuttiin vastaavasti pöydän alla, se balanssi nääs.Vaasasta lähtö onnistui hyvin ilman gepsiä. Olipahan unettava ajella Pohojanmaan tasasia noiden Norjan serpojen jälkeen. Kannonkosken kainalossa vietimme viimeisen yön ennen loppurutistusta kotia.

Vielä hiukan reissufilosofiaa. Teltta ja Trangia ne tekee reissumiehistä ja -naisista vapaita, ilman kahleita kulkevia matkaajia.Se on siinä!

Alla hyvä linkki Norjaan matkaaville.Tunnelit, lautat, yms...
http://www.kolumbus.fi/matti.gronroos/norjafaq.html

Alla muutama kuva myöhemmiltä reissuilta noihin maisemiin.Samat "viljot" niissä pyörii, mutta elekee kahtoko niitä vaan maisemia..

http://picasaweb.google.com/usko.juntunen/LEIRITYSTANORJASSA?authkey=Gv1sRgCNewxoer3oXhsQE#
http://picasaweb.google.fi/usko.juntunen/15032009NORJA87?authkey=Gv1sRgCJ-0rJXLhO-CIA#
http://picasaweb.google.com/usko.juntunen/SAARNASTUOLI?authkey=Gv1sRgCNjso5nFsMemuAE#
http://picasaweb.google.fi/usko.juntunen/06032009NORJA95?authkey=Gv1sRgCLW_zL_d35i3Cw#

suoratankoinen
14.03.2009, 22.11
Ei s..tana UJ, kyllä olet tosta tarinasta sen Finlandian ansainnu.

di luca
15.03.2009, 12.51
Huh mitä tarinaa, tämän jo vois julukasta Flehdessä, UJ tarjoopa! Ihan oikeesti loistojuttua!
Muuten nuissa uuvempien aikojen kuvissa näättä jo olovan vaeppapöksyt keksitty vuan ee kypäree...:D
Ps. Tuosta Malipuusta laatalta tuliaisena on omattii muistot. Kuluki Tanskaan asti ja toemi hyvin...

diisel
15.03.2009, 22.10
No voihan perskutarallaa, piti ihan silmiä hieraista kuin kuvia katsellessa oma Isähän se sieltä löytyi Vuoden 1982 Norjan reissulta. Minä vielä tuolloin kyselin äidiltä että vieläkö se Isä monta päivää on reissussa? Muistan elävästi joka ikisen kerran kun meille tuli -80 luvulla vieraita ja isä aloitti jossakinvaiheessa iltaa näyttämään dioja reissuiltaa, ja niitä riitti. Yleensä nuhahdin kesken illan ja jossakinvaiheessa vieraatkin lähtivät mutta isä vain jatkoi tarinointia reissuiltaan silmät kiiluen. Mieletön tarinankertoja olet Usko ja kyllä hyvin toimii muisti kaikista "seikkailustasi" huolimatta. Mies kirjottaa tarinaa noin yksityiskohtaisesti vaikka tuosta ajasta on aikaa jo 25 vuotta. ISO kiitos tarinoista Usko, sitä osaa itsekkin nyt arvostaa näitä tarinoita! Ja puollustuksesti, olenhan minäkin Mallorcalla polkenut useaan otteeseen mutta ilman telttaa ja Trangiaa. Hirvittää ajatellakkin että näinköhän se Norja on vielä minunkin satulasta joskus nähtävä :-/ No pakkohan tuo on nähdä näiden matkakertomusten jälkeen, ihan tässä innostuu kohta reissua suunnittelemaan.

usko juntunen
16.03.2009, 20.23
Onneksi tuo ihmisen muisti on valikoiva ja aika vielä kultaa muistot. Näiden reissujen muistot on poltettu kovalevylleni senverran jämäkästi ettei niitä ihan vähällä deletoida. Ja on ihan pappadiiselin ansiota nuo kuvat! Tapsa oli ja on intomielinen valokuvauksen harrastaja. Hänellä oli aikamoinen vaikutus kun tein valintaa teinitojotan ja kameran välillä..:) Juu ja diiselkin voi näyttää kuvista jälkipolvelle ;) kuin se ukki sillon nuorena käväsi ongella Jäämeren rannalla...fillarilla!

Tuohon aikaan jo pelkkä reissun suunnittelu oli jo elämys sinänsä!
Nykyään tuollaisen reissun suunnittelusta on vähän maku pois kun kaiken voi katsoa ja kysyä setä googlesta. Silloin vanhaan hyvään aikaan kartasta katsottiin missä tie nousee mahdollisimman korkealle, pyrittiin menemään siitä missä aita on korkein..:p eikä paha ollu jos välillä tie meni vesistöjen varressa. Aika hyvin toimi tuo formaatti..:)

usko juntunen
10.04.2009, 22.16
http://picasaweb.google.fi/usko.juntunen/04032009SAKSASVEITSIITALIAITAVALTA85?authkey=Gv1sR gCIeJyPaJu7XSEw#
Tunnelmia -85 Euroopasta

Ihan käytännön syistä ymmärsimme jo silloin tämän keventelyn merkityksen! Mutta tuotannolisista ja taloudellisista syistä sovelsimme hiukan tuota kevekefilosofiaa. Emme alkaneet viilailla fillareita eikä varusteita, vaan kylmästi karsimme joutavat vermeet pois.Trangia vaihtui kevyeen kaasukeittimeen ja aivan käytännön syystä että sinolia, niin maukasta kuin se onkin, sitä ei välttämättä löydy Euroopasta. Terinitin verkkarit oli ainut puku koko reissulla ja Vekellä farkut tietty. Pari t-paitaa, shortsit, parit sukat ja lippalakki, siinäpä koko setti.

Siilistä suhasimme Juvalle jossa yövyttiin jokamiehenvelvollisuutta käyttäen puskassa.Juvalla sain tietää mitä tarkottaa juvakkaat? Joskus aikoinaan Juvalla oli ollut maatalousnäyttely, kauhee vesisade ja kaikki paikat mutavellinä.Eipä hätiä, paikallinen osuuskauppa oli lahjoittanut jumalattoman kasan muovikasseja jotka vetästiin kengän päälle, toimii pyöräilyssäkin! Seuraava yö meni Lapinjärven vesakkomajoituksessa.Helssingissä suunnistimme lauttasatamaan vaihtamaan matkaliput Finjetin maihinousukortteihin.Vaihto-operaation aikana respan tyttö hengitti vai ulospäin??

Viimein se Jetti rantautui Travemundeen, kamelit ulos ja ihmettelemään manner-Euroopan meininkejä.Pakko tunnustaa, hiukan tuntu kuin olis ollu heikoilla jäillä siellä lauttasatamassa. Kovin oudolta ja karkealta tuntu murre mitä ne murritti kovalla äänellä.Kävi mielessä josko samalla lautalla pyyhkäsis takasi Suomeen. Tovin pähkäiltyämme Veke hierasi kantapäällä Saksalaista asvalttia ja tuumas -ihan samanlaiselta tämä tuntuu mitä Pohjolassa, eeköhän lähetä ajamaan kohta tulloo pimmee-..

Ensimmäinen yöpaikka oli n.70km etelään Lauenburg. Pysähdyimme ensimmäiselle leirialueelle, siellä meinas tulla tenkkapoo kun alue oli tupaten täynnä asuntovaunuja. Löysimme tyhjältä vaikuttavan paikan ja aloimme purkaa kamojamme fillarista.Samalla aukeni viereisen vaunun ikkuna ja sieltä sanotiin Suomeksi ja vieläpä SAVOKSI -elekee panna teltoo siihe, se on jonnnii sakemannin koko vueks lunastama vaanupaekka- sanomattahi selevä että sillon meeltä petti leokasarana hetkeksi, meejähän piti olla Eoroopassa? Selvisi että rouva joka meitä opasti, oli kotosin Kiuruvedeltä ja naimisssa Saksalaisen kanssa. Tämä pariskunta majoitti meidät omalle plantaasilleen ja lainasi vielä taskulamppua iltatoimia varten.Ei älytty että etelässä pimeä tulee aikaisin ja täydelllisenä.

Siitäpä se reissu lähti lutviintumaan ihan mukavasti.Suuntana oli Sveitsin puolella oleva Basel. Suuret kaupungit kuten Hannover, Frankfurt kiersimme sovinnolla, samoin kirkot ja museot. Suurempien teiden vierellä kulkevat pyörätiet olivat hiukan hankalia ja hitaita ajaa. Oikeassa suunnassa pysyminen tuotti tuskaa kun ei osattu tulkita niitä vähäisiä opasteviittoja mitä oli näkösällä.Toinen hidaste oli muhkurainen pinnoite, puiden juuret oli rikkonu päällysteen. Lisää hämmenystä aiheutti asfaltoidut viljelystiet, niitä kulki ristiin rastiin pyöräteiden yli.

Tuolla Saksanmalla saikatessa selvisi mitä tarkoittaa käytännössä jokamiehen oikeus? Budjetti-syistä noudatimme semmoista käytäntöä yöpymisien suhteen, että vähintään puolet yöpymisistä ollaan puskassa.Aivan helposti tuo ei toteutunut sillä nuo ryökäleen sakut on aidanneet kaikki tiluksensa. Keksimme siihen vastalääkkeen.Pimeä oli meidän pelastus! Ajelimme hiukan viralliset työ-ajat ylittäen ja illan pimetessä katselimme sopivan PÄÄLLYSTETYN peltotien jonka varteen iskimmä leirin pystyyn! Aamulla ennenkö tiluksen isäntä kamuaa eukkonsa päältä, nostimma fillarin kytkintä ja vain haju muistutti yöpyjistä.

Muuten tuo Saksanmaalla reissuaminen oli helppoa poislukien meidän kielitaidottomuus. Ovat nimittäin yliystävällistä sakkia, johtuiko kulkuvälineestä vai mistä, mutta heti kun pysähdyimme tutkimaan karttaa, heti oli joku kyselemässä miten voi auttaa.Se selvisi vaikka emme osaneet sanaakaan paikallista murretta. Härmässähän on tapana naureskella pulaan joutuneelle turistille, kuinhan tuo tuosta selviää! Toinen hupaisakin juttu oli heidän kiinnostus meidän kotimaahan ja jopa ammattiin! Muutamassa ruokapaikassa talon isäntä tuli kyselemään -mistä kaakoo se tämä vieras on kotosi ja mitä se tekköö ellääkkseen?- (savolaenen tulukinta) siinäpä sitten Veke ajaa päryytti Fergulla niin että sylyki roisku suupielistä ja minä sorvasin jotta välleen piti lakasta lattia sorvinlastuista, metalwörk, jawol, seleväksi tuli ammatit ihan imitoimalla. Isäntä selitti omalla murteellaan muille paikallaolijoille mitä miehii nää oikein on!

Painelimme kohti Baselia ja tuolla Karlsruhen liepeillä mietimme poikkeamista Ranskan puolelle, mutkaa suunniteltuun reittiin ei juurikaan tulisi. Jostain syystä tuo aikomus kuitenkin jäi. Baselissa alkoi olla jo suuren maailman meininki, monikaistaisia teitä meni pitkin ja poikin mutta sieltäkin löytyi tien näyttäjiä! Keskellä ruuhkaista väylää takaa tuli papparainen skootterilla, vetäs uu-käännöksen ja alako neuvoa tietä!! Baselista suuntasimme Lutzerniin. Sieltä alkokin sitten varsinainen Keskieuroopan mäkiviikko! Reittiä suunniteltaessa katsomme kartasta missä tie nousee mahdollisimman korkealle, päättelimme vanhalla Norjan kokemuksellamme löytävämme parhaat maisemat juuri korkeimmilta vuorilta.Lisäksi luin jostain automatkailukirjasta St.Julierin solasta jossa auto oli puskenut nesteet pihalle! Pätenee sama pyöräilijään, sinne siis! No se piti paikkansa, Susten 2224m ja sitä seurasi sola toisensa jälkeen kuten, Oberalp ja juuri tuo Julier ennen St.Moritzia. Morizitsista suuntana Tirano, Italia.Sitä ennen kiivettiin Berninan sola 2323m. Alamäkeä viiletettiin Italian puolelle, vauhdissa vilautettiin leijonakantista, miliisi viittoi lisää vauhtia!
Sveitsin pätkä oli rankin ja säiden suhteen oikukkain.Hyvää oli se että saatiin pestyä verkkarit! Aamupäivät aina puoleenpäivään asti paistoi aurinko ja iltapäivällä alkoi yöhön asti kestävä sade.Siinähän ne terinitit peseytyi ja kuivui vuoronperään.Oli muuten kiva kiskoa litimärät kamat teltan nurkasta niskaan aamun alkajaisiksi!

Sveitsi, sehän on juustojen luvattu maa! Kaupassa käydessämme päätimme tutustua noihin paikallisiin herkkuihin.Keräilimme kylmätiskistä melkoisen hivakan erilaisia juustoja.Kassalla maksaessaame ostoksia, yhtäkkiä tyttö alkoi vilkuilla meitä juustonyssäkkä kädesään? Tovin meitä töllättyään ja Saksaa mongerrettuaan alkoi imitoida! Teki sievillä kätösillään semmosia pyöreitä kaaria ja kuvaili hyvin osuvasti turpoamista, väliin osotteli meidän valitsemaa juustoa! Viimen meillä välähti! S..tana sehän on hiivaa!! Ois siinä jätkillä ollu rapamaha tiukoilla jos tyttö teki källin ja myi pokkana meille sen "juuston"
Juustomaassa tutustuimme paikalliseen pyörähuoltoon. Veksin Resentistä alako eturieskat hölskymään.Kahella ruuvilla olivat enää kiinni kun huomattiin. Ensiavuksi yritimme irrottaa liikennemerkeistä ruuveja korvaamaan tippuneet ruuvit.Ei onnistunut ohikulkevien autojen ja itsesuojeluvaiston takia.Nilkutimme seuraavan kylän huoltikselle jossa piirsivät opastekartan pyöräkorjaamoon.Se olikin ihan pro-tason paja! Pojat ensin naureskeli Shimanon kilkkeille mutta hetkessä saatiin rieskat kiinni ja siinä samalla heput kerto käyneensä hiihtämässä Finlandian! Pikkusta vaille ettei sukulaisia..

Italiassa maistelimme tietysti pitzaa! Ei se kummosta ollu jos vertaa vaikka Savolaiseen mykyrokkaan.Capusss vai mitä kahvin korviketta seon, jätimme väliin.Liikenne oli jo silloin mielenkiintoista! Aluksi luulimme olevamme häiriköitä kun ne tööttäs meille aivan kuin Enska Itkoselle Mannerheikintiellä? Eihän ne meille töötänny vaan vastaantuleville reikäpäisille fiat-kuskeille jotka pyöräilijän nähtyään kuitenkin väisti vaikka rotkoon! Kyllä pyöräilijä oli teiden kunkku saapasmaassa. Bolzano oli vissiin eteläisin paikka missä käytiin, Gardajärvi oli haaveena mutta aikataulu hannas vastaan. Brennerin solasta luikahdimme Itävaltaan ja suuntana Insbruk. Brukista ostimme evästä iltapalaksi ja siiryimme Seefeldin kautta Saksaan.
Teltta pystyyn Ober Ammergaussa. Siitäpä tulikin sitten ikimuistoinen yö! Alkoi vessaruletti, Veksi kävi ensin kevennyksellä ja valitti huonoa oloa, sama vika rahikaisella.Seuraavaksi alettiin laatoittaa lerialueen nurtsia vuoronperään kun vessaan ei kerenny, niin oli kova kiire iltapalalla poistua ruhoistamme! Selvä ruokamyrkytyshän se oli, ei vaan selvinny mistä saatiin. Eipä ollut muuta vaihtoehtoa kuin leiri kasaan aamulla ja tien päälle vaikka ei meinannu ukot pysyä edes pärevasussa! Oli kohtullisen lämpöinen päivä ja siitä huolimatta piti välillä lämmitellä makuupussissa! Ja kohta oli helvetimmoinen hiki päällä! Varmaan olisi kuumemittarista elävähoppee karannu taivaan tuuliin jos sen oisi tyrkänny kainaloon..100km horjuimme sinä päivänä koska liput Jettiin oli ostettu eikä varapäiviä ollut.

Siihenaikaan oli vielä Itä-Saksa olemassa ja sen rajan tuntumassa ajelimme kohti Travemundea. Mieleen jäi muutama liikennemerkki jossa kuva panssrivaunusta sekä painorajoitus tela-ajoneuvoille!! Augsburg, Wurzburg, Kassel linjalla horjuimme satamaan. Kuitenkin ehdimme satamaan päivää aiemmin mitä oli liput ostettu, saimme vaihdettu ne aikaisempaan vuoroon ja niin hyvätelimme Saksan. Ruokamyrkytyksen seurauksena olin niin huonossa hapessa että Helsingissä piti häpeällisesti turvautua jälleen kerran junakyytiin. Veksi ei antanut moisen pikkuseikan pilata reissua vaan pisti Resentin nokan kohti Savvoo! Teltta ja muut varusteet jäi minun kyytiin.Veke aikoi yöpyä kuusenpersiissä loppumatkalla, se onnistuu siltä mieheltä helposti. Ei muuten tarvitse näillä reissuilla semmosia ylellisyyksiä kuten makuualusta! Mitä jäi käteen 3vko reissusta? Ainutkertaisia muistoja sekä kokemuksia kaikkine kommelluksineen. Voisi jopa väittää jonkinlaiseksi seikkailuksi kun muistaa ettei silloin ollut noita gepsejä, kännyjä sun muita nettivehkeitä mistä voi katsoa kaiken etukäteen.

china
10.04.2009, 22.42
Komea tarina ja hienot kuvat, kiitos tästä!

ottojussi
10.04.2009, 22.52
.... talon isäntä tuli kyselemään -mistä kaakoo se tämä vieras on kotosi ja mitä se tekköö ellääkkseen?- (savolanen tulukinta) siinäpä sitten Veke ajaa päryytti Fergulla niin että sylyki roisku suupielistä ja minä sorvasin jotta välleen piti lakasta lattia sorvinlastuista, metalwörk, jawol, seleväksi tuli ammatit ihan imitoimalla. Isäntä selitti omalla murteellaan muille paikallaolijoille mitä miehii nää oikein on!...

Sveitsi, sehän on juustojen luvattu maa! Kaupassa käydessämme päätimme tutustua noihin paikallisiin herkkuihin.Keräilimme kylmätiskistä melkoisen hivakan erilaisia juustoja.Kassalla maksaessaame ostoksia, yhtäkkiä tyttö alkoi vilkuilla meitä juustonyssäkkä kädesään? Tovin meitä töllättyään ja Saksaa mongerrettuaan alkoi imitoida! Teki sievillä kätösillään semmosia pyöreitä kaaria ja kuvaili hyvin osuvasti turpoamista, väliin osotteli meidän valitsemaa juustoa! Viimen meillä välähti! S..tana sehän on hiivaa!! Ois siinä jätkillä ollu rapamaha tiukoilla jos tyttö teki källin ja myi pokkana meille sen "juuston"....

Mukavaa kerrontaa ja yllä lainatut kohdat aiheuttivat äänekästä naurua :D

wanderer
10.04.2009, 23.58
Ja jutut eeku paranoo! Kiitoksia UJ.

usko juntunen
11.04.2009, 09.58
Pikkusen torso tuli tuosta matkaraportista, varsinkin alku on kuin tyhjästä nyjäisty! Tuli lähetysvaiheessa semmonen ongelma ettei tarina mahtunu raameihin, oli joku 1500 kirjainta liikaa! Jouduin sensuroimaan tekstiä sieltä ja täältä.Hiukan täydennystä reissun valmisteluun liittyen.

Pohjolan perukat oli katsastettu -82--84 eikä pyörää kummempaa kulkinette edelleenkään ollut käytettävissä ja kytö nähdä mualimoo oli tallella.Mutta nou hätä. Oli terveet jalat ja utelias mieli sekä kaveri joka ei haasteita kaihda.Karttanippu kainaloon ja Veken luo kylään.Hetken kuluttua selvisi että käymmä kahtomassa mitä ne makaronin syöjät oikeen touhuaa? Haaveilimme myös uimareissusta Gardajärveen!

Pari viikkoa ennen h-hetkeä nousi hiki otalle kun Veke soitti ja kysel onko ukko muistana reenata? Kerto pistäytyneensä Alapitkältä Oulussa 24h! Hätäpäissäni kokeilin ajaa Iisalmi-Kajaani-Sotkamo-Nurmes-Iisalmi kiekuran.Selvisin hengissä tuosta kokeilusta eikä tarvinnu perua Eu-reissua.Koska aiemmilla junamatkoilla oli ongelmia kalakukon kuljetuksen kanssa, päätimme tehdä oikean pyöräretken ja aloittaa reissun ihan kotiovelta ajamalla.Rehvasimme Siilinjärvellä ravintola Reppumiehessä jossa hörpättiin alotuskahvet.Siinäpä alustus reissulle.

Ravintopolitiikka hoidettiin hiukan eritavalla mitä Norjan matkoilla.Trangian korvasi heppoinen kaasukeitin jolla turattiin vain aamu- ja iltasajut.Ateriotsimme valmiissa pöydissä millon sopiva osu kohdalle.Päteväksi välipalaksi havaitsimme 1/2l jogurttipurkin jota buusteroitiin suklaakeksipaketilla! Powerpaaria nääs..juomana käytimme aika paljon limppareita ihan energiasisällön takia.Kerran Veksi lähti kauppaan hakemaan limua, tuli takas tyhjin käsin! Olisivat myyneet ainoastaan rukkilavoittain! Olis se juoma menny mutta mihin se kuormalava ois mahtuna?

Sveitsin pyöräkorjaamossa, missä sepitettiin Veken eturieskoja, oli katossa roikkumassa outoja pyörämerkkejä kuten Golnago, Olmo ja jokunen Cinelli? Osasarjat oli vielä oudompia! Gampagnolo niissä luki. Ainut asia mikä jäi harmittamaan tuolla reissulla oli se että valokuvia tuli otettua aivan liian vähän! Ainoastaan yksi 36 kuvan rulla meni, liekö rahanpuute vai mikä tökkiny, harmi sillä kuvattavaa ois riittänyt.

Näihin kuviin ja tunnelmiin! t. UUJII

SamiPek
11.04.2009, 11.17
Huippujuttuja Uskolla http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon10.gif

AimoS
11.04.2009, 22.15
Kiitos uskolle, hyvää jorinaa.

Ihan vinkkinä :
kun kirjoittaa pidempää tarinaa www-sivuille niin kannattaa kirjoittaa se johonkin wordiin tms. openoffice dokumenttiin (macilla esim teksturi) ja sieltä copypeistaa sen sitten www-sivulle. Tällä välttää tekstin katoamisen bittiavaruuteen jos sivusto tai netti onkin nurin.

Pekka L
12.04.2009, 09.45
Ihan vinkkinä :
kun kirjoittaa pidempää tarinaa www-sivuille niin kannattaa kirjoittaa se johonkin wordiin tms. openoffice dokumenttiin (macilla esim teksturi) ja sieltä copypeistaa sen sitten www-sivulle. Tällä välttää tekstin katoamisen bittiavaruuteen jos sivusto tai netti onkin nurin.

Tai käyttää Firefoxia. Se ei ole ihan niin tyhmä selain kuin exploder.

usko juntunen
31.08.2009, 21.27
Jep! Lisää Viljokuvia löytyi kun huonekalujeni vartija siivosi ullakkoa. Kuvien laatu ei ole kovin kummoinen johtuen halvasta pokkarikamerasta eikä laatu parane kotikoneella skannaamalla.

Korjasin tuota linkkiä kun edellinen ei viesteistä päätellen toiminut. Kiitti ohjeistuksesta.

http://picasaweb.google.fi/usko.juntunen/25082009NORJA81?authkey=Gv1sRgCPa03aylmZiCDQ#
Mistä rakkaus alkoi...tästä kai se lähti. Tämä oli meikäläisen ensimmäinen ulkomaan matka. Saabilla ajettiin siirtymä Iisalmi-Kolari. Jonkinlainen kolari oli tulla jo noiden pyörien kuljetuksessa. Kattoteline oli senaikuiseen tapaan kiinni kattokourussa pelkän puristuskitkan varassa. Istuskelin Saabin takapenkillä ja yht'äkkiä huomasin Tunturin tarakan hiipineen takalasin päälle! Ilmanvastuksen voimasta telineet oli liukuneet kourussa. Siirsimme telineet takaisin oikealle paikalle ja varmistimme kiinnityksen köydellä, joka sidottiin auton etupuskuriin ja toinen pää telineeseen.

Kolarissa auto jätettiin kaverin tuttavan pihaan odottamaan paluutamme. Kolarista sotkimme yöksi Karesuvantoon. Nyt alkoi jo tuntua lomalta! Matka eteni Kilpisjärvi-Skibotn. Kylläpä oli nuoren miehen silimät suitsirenkaina noissa maisemissa! Vuonojen rantoja, sekä välillä hiukan tunturien kuvetta ylöspäin matka eteni Altaan. Tavaroiden määrä oli järkyttävä jos vertaa myöhempiin reissuihin Norjassa ja sen huomasi myös vauhdista kun kinnattiin Altasta kohti Kautokeinoa. Suomen raja sekä reissun loppu läheni loppuaan. Muoniossa yövyttiin viimeinen yö ennen Kolaria ja kotimatkaa autokyydillä. Reissupäiväkirjan mukaan em.reissu ajoittui 10.07.-18.07 -81
Kelit on muisti- ja valokuvien mukaan suosineet pyörämatkaajia..:)
Mitä jäi käteen reissusta? Kova polte, tätä täytyy saada lisää!

mnph
31.08.2009, 21.53
Jep! Lisää Viljokuvia ... Kolarista sotkimme yöksi Karesuvantoon. Nyt alkoi jo tuntua lomalta! Matka eteni Kilpisjärvi-Skibotn. Kylläpä oli nuoren miehen silimät suitsirenkaina noissa maisemissa! Vuonojen rantoja, sekä välillä hiukan tunturien kuvetta ylöspäin matka eteni Altaan. Tavaroiden määrä oli järkyttävä jos vertaa myöhempiin reissuihin Norjassa ja sen huomasi myös vauhdista kun kinnattiin Altasta kohti Kautokeinoa. Suomen raja sekä reissun loppu läheni loppuaan. Muoniossa yövyttiin viimeinen yö ennen Kolaria ja kotimatkaa autokyydillä. Reissupäiväkirjan mukaan em.reissu ajoittui 10.07.-18.07 -81
Taitaapi olla toista tuhatta kilometriä tuo kiekka... Ennen oli miehet rautaa! Samanlaisia, kultaisia muistoja on itselläni 1970-luvun loppupuolelta lähtien. Kulkurikympillä mentiin, Sopu-teltassa nukuttiin.

mnph
31.08.2009, 22.12
Maha kippurassa ja vedet silmissä tuli taas luettua juustomaan ym. seikkailuja.

Santraginus
31.08.2009, 23.04
Jep! Lisää Viljokuvia löytyi kun huonekalujeni vartija siivosi ullakkoa. Kuvien laatu ei ole kovin kummoinen johtuen halvasta pokkarikamerasta eikä laatu parane kotikoneella skannaamalla.
http://picasaweb.google.fi/usko.juntunen/25082009NORJA82?authkey=Gv1sRgCMvp5diG9qzZxAE#
..

Mahtaako kuvien katseluoikeuksia olla rajoitettu liikaa, kun ei tuon linkin takaa suoraan mitään näy :(? Usko:n julkinen galleria -linkin kautta näkyy Maastolenkkejä Norjassa, mutta se on vuodelta 2009, ja kuvien laatu on ihan ok.

Lukaisin matkatarinasi ja katsoin muut kuvat. Hienoa päästä lukemaan tällaisia juttuja, melkein kuin olisi aikamatkalla :)!

usko juntunen
01.09.2009, 16.05
Mahtaako kuvien katseluoikeuksia olla rajoitettu liikaa, kun ei tuon linkin takaa suoraan mitään näy :(?
http://picasaweb.google.fi/usko.juntunen/25082009NORJA81?authkey=Gv1sRgCPa03aylmZiCDQ#

Jotain häikkää oli picasassa? Jospa tuo linkki toimisi?

Santraginus
03.09.2009, 16.13

Jotain häikkää oli picasassa? Jospa tuo linkki toimisi?

No juu, tämä pelittää :)! Kiitos!

vema60
23.10.2009, 17.44
-86 pyöräretken eka määränpää saavutettu

http://kuvablogi.com/nayta/prev/img2322094.jpg

usko juntunen
23.10.2009, 18.39
Kovin tutun näköisiä vermeitä! Kun kerran aloitit, lisää näitä ja tarinaa kans..:)

vema60
23.10.2009, 21.09
Kovin tutun näköisiä vermeitä! Kun kerran aloitit, lisää näitä ja tarinaa kans..:)
Öh, kuvassa näkyvän kaverin kanssa ollaan vieläkin kavereita. Se ei tosin ole vielä nähny kuvaansa täällä.

kenaattori
04.11.2009, 15.10
Loistavaa tarinointia ja kamerointia!

http://lh4.ggpht.com/_YbRCD0ndZpk/Sa6xKQsYPzI/AAAAAAAABo4/dXLmcmxEsws/s720/L%C3%84NSI-NORJA%20-83%20010.jpg

http://lh6.ggpht.com/_YbRCD0ndZpk/SbVkGya997I/AAAAAAAACTU/cBjcXdkbp0Q/s720/LEIRITYST%C3%84%20NORJASSA%20%2823%29.jpg
http://picasaweb.google.com/usko.juntunen/LEIRITYSTANORJASSA?authkey=Gv1sRgCNewxoer3oXhsQE#5 311261403330246578

usko juntunen
22.04.2017, 20.47
Sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee... mutta huomasin ettei vanhat picasa-linkit toimi google kuvissa. Viestejä ei voi enää muokata, joten laitan uudet linkit.

Kuvista&jutuista ei kylläkään taida olla paljonkaan apuja nykyajan pyöräretkille, mutta jonkunlaisen kiikkustuoli vintage-matkan voi tehdä :)
Mielensä pahoittajan sanassa- kyllä ennen...

Korjatut kuvalinkit aikajärjestyksessä:

Kolari-Norja v. 1981
https://goo.gl/photos/R1Lawt9DriV7HNka9

Iisalmi-Rovaniemi-Pohjois-Norja v. 1982
https://goo.gl/photos/RqfVRGkSA4EJVZPK9

Länsi-Norja v. 1983
https://goo.gl/photos/QYNaa7QDkMQqxDAZ6

Länsi-Norja v. 1984 Veksi&UJ
https://goo.gl/photos/pcZTx8BBdvXZ8XwW6

Keski-Euroopan mäkiviikot Veksi&UJ v. 1985
https://goo.gl/photos/CRydrbNmM4R3GpxF8

Köfte
22.04.2017, 21.17
Loistava liikku:) Kiitos, näitä on kiva kuupailla myöhemmin.
Harmittaa pahasti, kun omista retkueista ei tullut otettua tallenteita.
Tänään juuri olin kuitenkin puhelinyhteydessä Juhannuslumien
kohtalotoverin kanssa.

OKS
22.04.2017, 22.35
Sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee...

Iisalmi-Rovaniemi-Pohjois-Norja v. 1982
https://goo.gl/photos/RqfVRGkSA4EJVZPK9

Mukavia reissukuvia, joista tulvahti muistoja mieleen parista omasta reissusta, käytiin kaverin kanssa Ahvenanmaalla ja Lofooteilla. Dioja olisi aika paljon, kun vain saisi skannattua. Muistatko tarkempaa ajankohtaa milloin olitte tuolla Iisalmi-Rovaniemi-Pohjois-Norja reissulla. Jos hyvin sattuu kohdalle, niin olin samaan aikaan tässä maisemassa (https://lh3.googleusercontent.com/JNe1BEzVyvePG2edkKUVkUWu11-6o4EN4jOXoAH7AVZmGlqKiGVvhGaPbVgrd-AdbZwJMxV4k8A9oqeBdtDMqQOERLGQNNCyxqjSXDArYVpbZRPC DSqxlkhJMSqBlCjFWxieGCo=w1418-h940-no). Enemmän kuitenkin tuolla joen puolella kuin tien päällä.

Puskis
23.04.2017, 13.25
Upeita kuvia, kiitos!

usko juntunen
23.04.2017, 20.08
Mukavia reissukuvia, joista tulvahti muistoja mieleen parista omasta reissusta, käytiin kaverin kanssa Ahvenanmaalla ja Lofooteilla. Dioja olisi aika paljon, kun vain saisi skannattua. Muistatko tarkempaa ajankohtaa milloin olitte tuolla Iisalmi-Rovaniemi-Pohjois-Norja reissulla. Jos hyvin sattuu kohdalle, niin olin samaan aikaan tässä maisemassa (https://lh3.googleusercontent.com/JNe1BEzVyvePG2edkKUVkUWu11-6o4EN4jOXoAH7AVZmGlqKiGVvhGaPbVgrd-AdbZwJMxV4k8A9oqeBdtDMqQOERLGQNNCyxqjSXDArYVpbZRPC DSqxlkhJMSqBlCjFWxieGCo=w1418-h940-no). Enemmän kuitenkin tuolla joen puolella kuin tien päällä.
Taisin jossain tuota reissua koskevassa jutussa mainita, jotta kaveri tuli myöhäjunalla Rovaniemelle heinänteko-kiireittänsä takia. Siitä voinee päätellä ajankohdan osuvan jonnekkin heinäkuun puolivälin tietämille. Minulla alako kytkin savuamaan, niin starttasin joku päivä etupeltoo. Pari yötä olin matkalla, eli kuvissa näkyvä Suomussalmen leirintäalu ja Posio oli toinen ennen Rolloa.

Hopi, hopi niitä dioja skannailemaan. Niitä ois kiva nyt ruotiukkona taivastella&muistella mennyttä nuoruutta. Samoin kaikki muutkin wanhukset:)

OKS
23.04.2017, 21.27
Muistatko tarkempaa ajankohtaa milloin olitte tuolla Iisalmi-Rovaniemi-Pohjois-Norja reissulla. Jos hyvin sattuu kohdalle, niin olin samaan aikaan tässä maisemassa (https://lh3.googleusercontent.com/JNe1BEzVyvePG2edkKUVkUWu11-6o4EN4jOXoAH7AVZmGlqKiGVvhGaPbVgrd-AdbZwJMxV4k8A9oqeBdtDMqQOERLGQNNCyxqjSXDArYVpbZRPC DSqxlkhJMSqBlCjFWxieGCo=w1418-h940-no). Enemmän kuitenkin tuolla joen puolella kuin tien päällä.

Taisin jossain tuota reissua koskevassa jutussa mainita, jotta kaveri tuli myöhäjunalla Rovaniemelle heinänteko-kiireittänsä takia. Siitä voinee päätellä ajankohdan osuvan jonnekkin heinäkuun puolivälin tietämille.

Eipä sattunut ihan samaan aikaan, me olimme tuolla lohia narraamassa hieman aiemmin eli 28.6.-8.7.1982. Yksi paperikuva on tuolta reissulta, siinä isäni kahlauksissa suurten jääröykkiöiden reunustamalla joella (https://lh3.googleusercontent.com/fJ_Nqbo8g-pu1MgP46qOvxeDnm7yUtuivyJcjmEwp9y-hf1aIZkT1jQ0L_b-F0G36RjEng0OSMgnVbzhmoKdEbU8vo5CPoYwTwEO1_U3-xKnBOAlWq4w4Op-aEnD-DmGOYCCianSkhjJvf80un8sF6N-NhLbI_kds4uW5WGYKN30wICI1OjdhU0_kFz_AgaRm6_w7hqkGN G9_5qE6lP9DWeJLwz6j17QEjIOwtbi30PxuZMcQ1GItHDyDef9 F2BJOQlEfQo7z_W7f1s0i__IhFFaOen5FUvk-zfC3VYZ0KcApoidiQhFXNJg1WnuUbPsU4Wl3aG4_yejiVSST6D 8CUYB462QorxZftJxyO5ayBHZJNgZK2HcxZMrIaXVKLNp4u9Al yAm11f-0yrAxeCft9Bpz_06V-_TpQavjheUShmnuvBH_HXCoy4T8A1TYBl3N-Ecmpeuxp9JxNFG3_HaQgFE3izN98lSn-OhuW9YsrUmWNoz70rJkAKIlcnJFFGEII2PR5H2nyh_lK2BZVgv hC7KwC7bE98EdogHuMUukWoRbPPAV0h7v9gKGb1_YqCa1wFRGt kPdagoLPaObz4ug6gvJy7O9gqvNh-9FvNmGbW4wQfkJ6ttlA=w1425-h940-no). Pienet jäänteet noista jäistä näkyy tuossa sinunkin kuvassa.