PDA

Näytä tavallinen näkymä : Club Brooks

Sivut : [1] 2 3 4

M_V
27.01.2009, 13.32
Ilmeisesti Brooks satuloiden käyttäjiä on jonkin verran foorumilla. Nyt on oma ryhmä perustettu. Kaikki Brooksin käyttäjät mukaan.

Pyörällä ei ole väliä, kunhan satula on Brooks :D

Itsellä on Team Professional ja mukava on ajaa!

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/group.php?groupid=17

A.M.®
27.01.2009, 13.34
Hep o/

Mulla on senmoinen titaanikiskoinen Swifti

Matti H
27.01.2009, 14.54
B-17:llä mukaan

Juha Jokila
27.01.2009, 17.19
Mulla on kaksi Brooksia ja molemmat jousitettuja. Vanhempi on Conquest ja uudempi on vielä ajamaton Flyer Special.

Mun perseluille Conquest osoittautui hieman liian kapeaksi. Kun penkin nahka muotoutui vähän pussille, niin reunarauta alkoi painaa luita. Katsotaan nyt riittääkö vain sentin leveämpi Flyer vai pitääkö laitta joku heavy duty malli vielä.

kanttiinin tollo
27.01.2009, 17.38
Todella asiallinen klubi. Mukana ollaan!!

Team Pro mustana, Swift Ti värillä British Racing Green ja musta B17 Champion Special kuparikiskoilla löytyy. Team Pro tosin on telakalla kun kärkipultti katkesi trial-henkisessä maastossa ajaessa... uutta pulttia odotellaan, satulahan tietenkin korjataan kun se niin huolella on sisäänajettu.

JKK
27.01.2009, 17.53
En käytä muita kuin Brookseja, mutta pelkään leimautumista omituiseksi. Vähän niin kuin Bianchi kuskit, pyörien Lada kuskit.

kanttiinin tollo
27.01.2009, 18.11
Brooksilla ajavatko omituisia? Ehei, oikea sana on valaistuneita. ;)

Zarni
27.01.2009, 18.14
Cyklokrossarista löytyy B-17.

B-17:llä mukaan
Joko teurastit (http://www.wallbike.com/content/butchering.html) sen?

kanttiinin tollo
27.01.2009, 18.19
Laittakaas kuvia jos olette omianne teuraaksi pistäneet. Oletteko oikeilla nahkatyökaluilla viillelleet menemään vai millä? Hiukan kiinnostaisi itseäkin teurastaa tuo B17, mutta työn jälki näin etukäteen ajateltuna hirvittää.. siis se mitä siitä pahimmillaan saattaisi tulla...

Harryupp
27.01.2009, 18.32
Vanhassa 70-luvun Raleighissa oli Brooksin nahkasatula ja sillä ajelin noin viisi vuotta, ja hyllystä löytyy vähän käytetty Brooks Conquest jonka ajattelin laittaa mun uuteen Thorn Audax pyörään sitten kun se on kasassa.
Kyllä nahkasatula on hyvä kun se on kunnolla hoidettu ja sisäänajettu.

Matti H
27.01.2009, 19.24
Joko teurastit (http://www.wallbike.com/content/butchering.html) sen?

Jätin tekemättä, mukavuudenhalu voitti... :)

Maantiepyörä kaipaisi uutta, pitkille retkille sopivaa satulaa ja yksi vaihtoehto voisi olla tuollainen leikelty. Tietty noita kapoisia saa valmiinakin, ilman pelkoa puukon lipsahtamisesta. Pitäisi vain päättää Swiftin tai Swallowin välillä.

Retku
27.01.2009, 19.30
Vihdoinki ryhmä johon voi varauksetta liittyä:)
Itselä B-17 ja en ole vielä moitittavaa/leikeltävää löytänyt.

kmw
27.01.2009, 22.57
B-17 löytyy. Keväämmällä pitää löytyä pyörä sen alle. Terärunkoinen kippurasarvi.

A.M.®
27.01.2009, 23.10
Tuossahan tuo Swifti (http://www.mtb-lohja.com/joomla/index.php?option=com_gallery2&Itemid=96&g2_itemId=4147) on (vähän väärässä asennossa)

Juha Jokila
27.01.2009, 23.48
Kas kun löytyi valmiiksi netissä oleva aika iso kuva Brooks Conquestista:
http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/kuvat/fillarit/LARGE36.JPG

Tuolla on ajettu mm. Tahkon 60 km kolme vuotta takaperin.

JKK
28.01.2009, 06.20
Kas kun löytyi valmiiksi netissä oleva aika iso kuva Brooks Conquestista:
http://kotisivu.dnainternet.net/tjokila/kuvat/fillarit/LARGE36.JPG

Tuolla on ajettu mm. Tahkon 60 km kolme vuotta takaperin.

Minua tuossa Conquestissa mättää ne "narisevat" jouset, mutten hyvä satula. Olisiko tuohon narinaan lääkettä?

Veivaaja
29.01.2009, 17.25
Haen jäsenyyttä.

Ajoin kaverin kanssa tandemia. Ensin hänen toiveestaan käytimme Brookseja. Eka tonni tuntui siltä, ettei koskaan enää. Sitten alkoi istumaan.

Tandemointi jäi, Brooks oli kaverin varastossa pitkään kateissa. Nyt tandemissa (takapenkkiläisellä Brooks myös, jousitettu, on kuulemma aivan ihana). Ainoa vika on, että tandem ei ole kovin retro, alurunko. Mutta retkipeli, joten sopii tyyliin.

Pitäisköhän myös tuohon Raleigh Royaliin jostain hankkia Brooks?

Zarni
29.01.2009, 18.13
Tuubitarjontaa:

Brooks Saddles - The Blues of an Icon of Cycling (1 of 2) (http://www.youtube.com/watch?v=z9w-y24Waz4)
Brooks Saddles - The Blues of an Icon of Cycling (2 of 2) (http://www.youtube.com/watch?v=aYirlnS19-s)

JKK
29.01.2009, 18.20
Tosi Brooks mies käyttää Brooksin leather Gripsejä (http://www.brooksengland.com/shop/shopProductDetail.aspx?id=uid-20070521.194949.109.3750-6-00145E457A63------------------212) kuten minä käytän.

M_V
31.01.2009, 22.36
Joskus ostan vielä kevyen maantiepyörän, johon tlaitan titaanikiskoisen Swiftin tai Swallown. Jos ostaa valmiin pyörän täytyy varmaan myydä joku hiilikuituinen satulan korvike pois. Miltäköhän Brooks näyttäisi Cervelossa, Pinarellossa tai Colnagossa? Voisi moni tosikeventelijä pyöritellä päätään...

kanttiinin tollo
31.01.2009, 22.54
Kyllähän se Brooks nyt Pinaan tai Nagoon menee heittämällä. Yhtä legendaarisia merkkejä kuin satulakin. Jostain Cervelosta sitte tiedä niinkään, muutenkaan. Colnagossa minulla Swifti on ja just hyvin sopii siihen. ;)

ArtoS
03.02.2009, 20.18
Cyclocrossarissa mulla on Swift ja Brooksin nahkaiset tankonauhat (http://www.brooksengland.com/shop/shopProductDetail.aspx?id=uid-20070521.200630.359.3750-21-00145E457A63------------------26).
Maastopyörässä Team Pro.
Kellarin hyllyllä on B17 Narrow, kun ei ole tällä hetkellä kuin kaksi pyörää.
Tavallinen B17 mulla oli kanssa, mutta se oli meikäläiselle liian leveä.

Zarni
05.02.2009, 18.38
Sfnet.harrastus.fillarit -nyysseistä bongattua:

Tiedoksi jos joku on hakenut Brroksin varaosia

Vihdoin ja viimein löytyi siis paikka, josta saa Brooksin satuloihin
varaosia: http://www.bicycleworkshop.co.uk/ (http://www.bicycleworkshop.co.uk/)

Suomessa kyllä noita satuloita myydään mutta kukaan myyjistä ei pidä
varaosia eivätkä olleet edes halukkaita niitä asiakkaalle tilaamaan.
Pitäisi varmaan ostaa aina uusi satula, jos tarvitsee vaikkapa uuden
kiristysruuvin. Että semmoista Suomessa.

Tuon brittifirman kanssa asiointi oli helppoa ja tavara tuli nopeasti.
Voin todella suositella!
/vmo

kanttiinin tollo
05.02.2009, 19.23
Kappas vaan. Nimenomaan tuolta Bicycleworkshopista on itselleni tulossa uusi pultti (ja varapultti) telakalla olevaan Team Pro satulaan. Onhan se hienoa kun satulankin saa korjattua, varsinkin kun meikäläisellä maaston puolella näyttää hävikki olevan aika julmaa nykyisellään.

Ostaisiko joku aivan päreinä olevan valkoisen Thoork Gel Flown, ikää alle vuosi, käyttöä paljon vähemmän... ?!?! :rolleyes:

Pyöräkaistapää
06.02.2009, 00.58
Mukana ollaan!

http://lh5.ggpht.com/_Nw4Ku8OO5QI/SIksWzqomAI/AAAAAAAACgk/T9ttGoLw3Ak/s800/IMG_1670.JPG

Aika hienolta näyttää noi Zarnin linkkaamat puukotetut Brooksitkin. Ite en uskaltais, ehkä.

mikimiki
21.02.2009, 14.56
Pääseekö clubiin muovisella brooksilla?

JKK
21.02.2009, 15.50
Pääseekö clubiin muovisella brooksilla?

Mikä se on?

mikimiki
21.02.2009, 16.21
http://lh5.ggpht.com/_GIAWwbcyRm8/SZ__AuZ7B4I/AAAAAAAAABY/fKuogY-rXzY/s720/IMG_7229.JPGhttp://lh5.ggpht.com/_GIAWwbcyRm8/SZ__BIwRgDI/AAAAAAAAABg/aXmg_JclXOs/s720/IMG_7230.JPGhttp://lh5.ggpht.com/_GIAWwbcyRm8/SZ__B76GzqI/AAAAAAAAABo/vzsa9LYNgs8/s720/IMG_7231.JPG

AimoS
21.02.2009, 20.40
Kuinka muuten hoidatte Brooksejanne? Vahaa? Tiedän kyllä miten niitä pitäisi valmistajan mukaan hoitaa, kiinnostaa vain miten TE käytännössä teette sen.

JKK
21.02.2009, 20.48
Kuinka muuten hoidatte Brooksejanne? Vahaa? Tiedän kyllä miten niitä pitäisi valmistajan mukaan hoitaa, kiinnostaa vain miten TE käytännössä teette sen.

Ei mitään vahaa. Rasvaa...

walesi
22.02.2009, 17.49
Swifti crossarissa, emännällä B17 Ladylike. Maasturiin pitää kanssa.

Iisiraireri
24.02.2009, 19.01
No kyllähän tällaiseen perienglantilaiseen klubiin pitää liittyä. Kaikissa
pöörissä B-17. Missä viipyy nojatuoli ja gintonicci?

marko71
01.03.2009, 19.51
Olen hankkimassa uutta satulaa ja Brooks B17 Standard/Classic olisi liipasimella. Haluan suht leveän satulan istuinluiden kohdalta, ettei paino lepää liikaa eturauhasen päällä. Olenko oikeilla jäljillä?
B17 mallia näyttää muten olevan montaa erilaista, voisiko tälaisen omistajat yksilöidä tarkemmin minkä mallisella ajavat.

marko71
21.03.2009, 10.46
Viikon verran olen käyttänyt nyt B17 standard-mallia työmatka-ajossa ja satula toimii juuri kuten oli tarkoituskin. Paino lepää nyt kannikoiden päällä eikä eturauhasen. Tilasin ChainReactionCyclesta ja toimitus kesti maanantain tilauksesta perjantaihin kotiin toimitettuna. Kokonaishinta 61,80 eur.

walesi
22.03.2009, 18.16
Yllättävän pystykeulaiseksi tuo Swift on säädettävä ettei valu etureunasta yli. No, kokeilemalla oppii.

Jipsu
26.07.2009, 23.12
Tulin hankkineeksi Swallow -mallin titaanikiskoilla omaan kiituriini. Täytyy sanoa, että vaikutelma on myönteinen, enkä ainakaan tähän mennessä ole havainnut merkkiäkään epämukavuuden tunteesta, jolla nahkasatulan hankintaa harkitsevia aina pelotellaan. Saa nähdä kuinka tuo muuttuu sisäänajon myötä - eniten minua pelottaa satulan liiallinen pehmeneminen ja muodonmuutos. (Ilmeisesti tuollaisen nahkasatulan voi liottaa pehmeäksi ja yrittää muovailla uudelleen jos niin syystä tai toisesta tapahtuu.)

Joka tapauksessa, pitkiä matkoja taittavista pyöräilijöistä aika suuri osa taitaa vannoa nahkapenkkien nimeen, joten niissä lienee oma taikansa. Siis jos vain oma perse komppaa valmistuksessa käytettyä lestiä.

Shimaani
26.07.2009, 23.15
Titamiinikiskoinen Swift löytyy maantiekonkelista, hanuri tykkää. :)

A.M.®
26.07.2009, 23.16
Titamiinikiskoinen Swift löytyy maantiekonkelista, hanuri tykkää. :)

Komppaan ja komppaan

Archie
26.07.2009, 23.29
Mulle on tulossa seuraavaan maantieprojektiin, alias käyttö-Van Hauwaertiin (vm. 1938) B-17 Standard. Pääsenkö klubiin?

Tank Driver
09.10.2009, 23.20
Maasturista löytyy Flyer.

Kärrä
04.05.2013, 18.46
Moikka.
Pyöränä on spessun enduro ja siihen pitäisi löytää satula, että hanuri kestäisi edes työmatkat, saati sitten monttuajot..:)
Olen nyt katsellut vakavasti Brooksin swift titaniumia, onko tuosta millaisia mielipiteitä?
Ajelut tapahtuu ihan tavallisilla housuilla ja elopaino on lähes kolminumeroinen..:o
Kiitos jo etukäteen :)

Grandi66
04.05.2013, 18.57
Löytyy kaikista omista pyöristä. B17 eri variaatioina.

Sent from my B1-A71 using Tapatalk 2

BONK
04.05.2013, 19.27
Mulla on maantiepyörässä Brooksin Swift titaanisena. Paras satula mitä ikinä on ollut ja meikäläisellä noita eri vaihtoehtoja on ollut toista tusinaa. En tosin ole maastoajossa sitä kokeillut. Muissa pyörissä on B17, mm. Spessun 29" Epicissä ja se on niin mukava sohva, etten pois vaihda vaikka muotipoliisit kuinka pilkkaisi :)

Kärrä
06.05.2013, 12.15
Titaaninen Swift lähti tilaukseen, katsotaan miten käy. Kiitoksia suosituksista :)

Jake_Kona
06.05.2013, 12.47
Löytyy pari teräksistä B15 Swallow, Team pro ja B17 standart. Hyvin on kaikki toiminut ja tuntunut

JuhoIlmari
06.05.2013, 16.09
Muutama Brooks löytyy. Innostus alkoi kun 1. tuli aikoinaan ostamani käytetyn pyörän mukana. Mutta jos haluaa olla kehityksen kärjessä, niin siihenkin on mahdollisuus: http://brooksengland.com/cambium/

Minä olen jo hakenut testaajan paikkaa. :)

via
17.05.2013, 10.40
Liitän näkymän briteistä http://www.thorncycles.co.uk/forums/index.php?topic=638.0

V-P.V
18.05.2013, 15.49
Jäsenyys anomus menossa ( tai siis tulossa). B-D pitäis ensiviikolla kolahtaa luukusta Team pro Classic. Vähän mietityttää kestääkö hermot jos satula ei ota muotoutuakseen kovinkaan nopeasti. Perse kun on edelleen hellänä edellisistä huonoista satuloista joita tässä kevään mittaan on nyt tullut testailtua. Joten ajattelin hieman jouduttaa ajankulkua ja kokeilla saunottaa sitä.
Siis jos veisi satulatolppineen päivineen lauteille, ehkä jopa öljyttynä/vahattuna. Sitten kun satula tuntuu sopivan lämpöiseltä niin nopeasti kiinni ja kovaa ajoa. Uuni ajaisi tietysti saman asian mutta en tiedä mahtuuko se tolpan kanssa sinne. Alkaa oikeasti olla vitsit vähissä ja koko harrastus vaakalaudalla jos ei kunnollista satulaa ala kohta löytymään.
Oon kuullut että kuumalla vedellä voisi tehdä saman tempun mutta kun lukenut että jopa sadekelillä on noita satuloita tuhoutunut, niin en uskalla sitä kokeilla.
Mitäs arvon raati on mieltä tälläisestä?

Jake_Kona
18.05.2013, 16.01
Ettei vain käpristy piloille.
Vanha sanonta. "Missä voi sulaa siinä nahka palaa"

keski-ikäinen
18.05.2013, 16.55
Onhan niitä tyyppejä joilla noi Brooksit pelaa uuden uutukaisinakin, siis ilman mitään sisäänajoa...

cigant
18.05.2013, 17.11
Tallissa Brooks B-17 imperial.

Mika K
18.05.2013, 18.04
Liityin ryhmään, kun kerran neljä firman satulaa ja pari satulalaukkua, ajopaitaa jne löytyy hallusta. Ja itsekin mukana tuossa testihaussa.. :)

Esko
18.05.2013, 20.05
Mitäs arvon raati on mieltä tälläisestä?

Sitä mieltä, ettei kannata kokeilla ainakaan ennen kuin on varma, etteivät perinteiset sisäänajot toimi.

Itse joskus rasvasin varsikenkiä (m91) kohtuullisessa saunan lämmössä; siinä mielessä toimi että rasva imeytyi kerros kerrokselta kuin vettä vain mutta tavoite eli oikeasti kunnolla toimiva vedenpitävyys jäi saavuttamatta. Sitten taas toisella kerralla yritin hoitaa "hieman" kärsinyttä leathermanin nahkakoteloa (pinta kuin hiekkapaperin jäljiltä ja homehtumaankin oli jossain vaiheessa päässyt); kunnon pesu ja sen päälle ajattelin tehdä rasvakyllästyksen, saunan puutteessa muka mietolämpöisessä uunissa; vain hieman karrikoidusti sanoen Supertoolin kotelo meni uuniin mutta Micran kotelo tuli ulos... Ja kun rasvasta tässä tuli puhuttua niin pitää lisätä, että sitä satulaahan ei sitten tietysti ole tarkoitus mitenkään kyllästää rasvalla. Liikaa jos laittaa niin pehmeneekin liikaa.

T: nimim. "Flyer antaa siivet"

V-P.V
18.05.2013, 22.27
Sitä mieltä, ettei kannata kokeilla ainakaan ennen kuin on varma, etteivät perinteiset sisäänajot toimi.

Näin se varmaan on nähtävä. Odotukset ja toiveet on kuitenkin nyt korkealla Brooksin suhteen.

Kärrä
09.06.2013, 15.53
Titaaninen Swift lähti tilaukseen, katsotaan miten käy. Kiitoksia suosituksista :)
Nyt on ehkä parisataa kilometriä takana (lähinnä maastossa)...Hieman ristiriitaiset fiilikset. Aina kun istuma-asentoa alkaa miettimään, niin tuntuu, että mukavaa asentoa ei löydy millään :( Muttamutta...paikat eivät tunnu tulevan yhtään kipeiksi :) 50mm. riser tanko (http://www.answerproducts.com/components/bars/protaper-carbon-720-am) saapunee ensi viikolla, niin näkee, miten se vaikuttaa istuinmukavuuteen...Täytyy jatkaa kokeilua. :)

BONK
09.06.2013, 18.16
Nyt on ehkä parisataa kilometriä takana (lähinnä maastossa)...Hieman ristiriitaiset fiilikset. Aina kun istuma-asentoa alkaa miettimään, niin tuntuu, että mukavaa asentoa ei löydy millään :( Muttamutta...paikat eivät tunnu tulevan yhtään kipeiksi :) 50mm. riser tanko (http://www.answerproducts.com/components/bars/protaper-carbon-720-am) saapunee ensi viikolla, niin näkee, miten se vaikuttaa istuinmukavuuteen...Täytyy jatkaa kokeilua. :)

Kokeilepa laskea satulaa muutama milli, se oli ainakin itsellä tehtävä kun aiempi satula oli matalampi. Samoin kannattaa pohtia pitäisikö satulaa siirtää eteen/taakse vs. ajoasento ja stemmin pituus eli onko istuinluut oikealla paikallaan satulassa. Nahkasatula saattaa joillain vaatia oman break in -ajonsa, eikä pari satkua nyt vielä kovin paljoa ole, mutta jos paikat ei kipeydy niin eihän tuo nyt kovin pahalle kuulosta...

p bonk
09.06.2013, 20.42
B15 Swallow ja siihen satualaukku. Ovat kiinni Singular Osprey ltd. editionissa.

V-P.V
09.06.2013, 22.29
Kokeilepa laskea satulaa muutama milli, se oli ainakin itsellä tehtävä kun aiempi satula oli matalampi. Samoin kannattaa pohtia pitäisikö satulaa siirtää eteen/taakse vs. ajoasento ja stemmin pituus eli onko istuinluut oikealla paikallaan satulassa. Nahkasatula saattaa joillain vaatia oman break in -ajonsa, eikä pari satkua nyt vielä kovin paljoa ole, mutta jos paikat ei kipeydy niin eihän tuo nyt kovin pahalle kuulosta...
Joo, on muuten perhanan tarkka satula säätää, ainakin team pro. Johtuu varmaan satulan kovuudesta (pro:ssa taitaa olla jäykin nahka) ja liukkaudesta. Alkuun satulan nokan joutu säätää melko pystyyn että ei jatkuvasti liukunut eteen, tai ainakin siltä se tuntui. Mutta nyt kun satulalla on useampi satanen takana niin sain laskettua satulan vaateriin, ilmeisesti alkaa pikkuhiljaa muotoutua. Ehdottomasti paras satula jolla olen ajanut, perse kiittää! Nyt tuntuu oikeasti että kaikki paino/paine tulee just sinne minne se pyöräillessä kuuluukin tulla.

Jake_Kona
09.06.2013, 22.49
Elämäni pisin pyörälenkki takana ja viimevuoden puutumiset ovat muisto vain.

BONK
10.06.2013, 09.52
Joo, on muuten perhanan tarkka satula säätää, ainakin team pro. Johtuu varmaan satulan kovuudesta (pro:ssa taitaa olla jäykin nahka) ja liukkaudesta. Alkuun satulan nokan joutu säätää melko pystyyn että ei jatkuvasti liukunut eteen, tai ainakin siltä se tuntui. Mutta nyt kun satulalla on useampi satanen takana niin sain laskettua satulan vaateriin, ilmeisesti alkaa pikkuhiljaa muotoutua. Ehdottomasti paras satula jolla olen ajanut, perse kiittää! Nyt tuntuu oikeasti että kaikki paino/paine tulee just sinne minne se pyöräillessä kuuluukin tulla.

Itse olen päätynyt sellaiseen lopputulokseen, itse asiassa tuon samaisen "liukumisen" kautta, että ajoasento nahkasatulan kanssa on hivenen pystympi ja itselle näemmä juuri se sopiva. Eli satula on ihan kvaaterissa, laskin n. 5 milliä alemmaksi ja siirsin ihan vähän eteenpäin aiempaan verrattuna ja tankoa käänsin muutaman asteen ylöspäin ja siitä löytyi tasapaino siten, että paino on tasaisesti käsillä ja persauksella. Kokeilin myös lyhempää stemmiä, mutta se meni sitten jo överiksi.

Säätämisestä. Aiempien satuloiden kanssa olen säätänyt todella paljon enemmän, enkä ole löytänyt kelvollista ajoasentoa sen tusinan eri mallin kanssa, en sitten millään. Poislukien Adamon ISM, joka taas on persaukselle selkeästi rasittavampi, mutta joka kuitenkin aikanaan pelasti pyöräilyharrastuksen. Tuli vaan mieleen, että oliskohan Swift maastoajoon ehkä turhan kova? Itsellä on maasturissa kiinni B17 ja se on täpärissä kyllä semmoinen sohva, ettei paremmasta väliä. Siinä ei tarvinnut säätää yhtään, ei muuta kuin löi satulan kiinni ja alkoi polkea.

Kärrä
11.06.2013, 13.32
Samoin kannattaa pohtia pitäisikö satulaa siirtää eteen/taakse vs. ajoasento ja stemmin pituus eli onko istuinluut oikealla paikallaan satulassa.
Niin, ongelmani on lähinnä se, että vaikka kuinka liikun satulassa, en löydä mukavaa kohtaa istua ja hyvää paikkaa istuinluille. Tämä koskee vain sitä, kun yritän mallailla satulaa kohdilleen tai ajelen asfaltilla ja on aikaa miettiä asiaa. Maastossa kun on muutakin tekemistä, niin ongelmaa ei noteeraa (ajelen vain tyytyväisenä :D).

Tuli vaan mieleen, että oliskohan Swift maastoajoon ehkä turhan kova?
Hieman kovaltahan tuo tuntuu, mutta täytyy laitella Proofidea pintaan aika ajoin ja katsella, jos satula siitä pehmenisi...jollei se auta, niin täytyy grillailla enemmän pekonia, että saa lisää pehmustetta pakaroihin.. ;)

Kaiken kaikkiaan olen kuitenkin satulaan "semityytyväinen" jo nyt ja toivon, että satula muotoutuisi kesän mittaan paremmaksi:)
Lisäksi haaveissa olisi, että kun saan risertangon (ohjaustanko on tällä hetkellä selkeästi alempana kuin satula) ja ajoasennon pystymmäksi, niin se auttaisi asiaa ja mahdollistaisi pienen satulan keulan nostamisen, joka saattaisi auttaa löytämään paremman kohdan istua.
Satula on nyt vaaterissa, koska jos satulan keulaa nostaa, niin "mahtava kuusisenttiseni" puutuu aika nopeasti...:(

PekkaO
14.08.2013, 16.42
Ajatus olisi pistää jäsenhakemusta sisään ja täällä löytyy varmaan viisautta, miten se tehdään. Ensin speksit: 188 cm, 80 kg, viime aikoina olen ajellut Spessun Toupella 143 mm ja San Marcon Regalella, joiden kanssa tulen ihan hyvin juttuun. Tuloillaan oleva teräsrunko vaatii kuitenkin tyyliä, jota Brooks tarjoaisi. Droppia on muuten n. 9 cm. Eli kysymykseen: Mistä pitäisi aloittaa: Swift, Swallow, B17 Narrow vai Team Pro. Perus B 17 on jo ensinäkemältä liian leveä. Tiedän tiedän, että jokaisen persus on omanlaisensa, mutta jostain pitäisi aloittaa.

Boot
14.08.2013, 17.16
Jees parikin löytyy. Jopa samasta pyörästä:

http://www.flickr.com/photos/samikorhonen/7551378758/sizes/l/in/pool-684159@N22/

Malli oli muistaakseni B-66 tai B-67...

Pasi Ahopelto
14.08.2013, 18.50
Cyclossani (lue "maantiepyörässä") on Spessun 143 mm Romin Evo Expert, johon olen tyytyväinen. Yksivaihteisessani ajoasento on aika samanlainen, ja B17 Narrow on ollut kaikin puolin mukava sisäänajon jälkeen.

Tank Driver
15.08.2013, 09.31
Katotaas..:

B17 Narrow g-krossarissa ja tiätty tankonauhat ja Challenge
Flyer Studsleyssä, nyt tosin kiinni kurakelin Charge Spoon
Swift Chrome täpäri-Drakenissa ja kädensijat luonnollisesti
B135 Soijjerissa, tässäkin Brooksilaiset kädensijat
B18 pinkki mätsäävillä kädensijoilla rovvan kaksseiskapuolikkaassa

keski-ikäinen
15.08.2013, 10.55
Ajatus olisi pistää jäsenhakemusta sisään ja täällä löytyy varmaan viisautta, miten se tehdään. Ensin speksit: 188 cm, 80 kg, viime aikoina olen ajellut Spessun Toupella 143 mm ja San Marcon Regalella, joiden kanssa tulen ihan hyvin juttuun. Tuloillaan oleva teräsrunko vaatii kuitenkin tyyliä, jota Brooks tarjoaisi. Droppia on muuten n. 9 cm. Eli kysymykseen: Mistä pitäisi aloittaa: Swift, Swallow, B17 Narrow vai Team Pro. Perus B 17 on jo ensinäkemältä liian leveä. Tiedän tiedän, että jokaisen persus on omanlaisensa, mutta jostain pitäisi aloittaa.
Swift on mulla sopinut erinomaisesti maantiepyörään, krossarissa on puolestaan tuo Team Pro, joka tuntuu taas sopivan siihen ja krossarin hieman pystympään ajoasentoon hyvin. Toi Swift on muuten ihan noin esineenäkin todella hienon näkönen, sitä kattelee ihan mielikseen.

mjjk
02.09.2013, 15.25
Reilu parituhatta kilometriä takana perus b17 satulalla. Muuten oikeinkin miellyttävä sistua ja ajaa, mutta eräs ongelma ei ole poistunut sisäänajon myötä. jokin painaa takareiden ja pakaralihaksen liittymäkohtaan siihen malliin että aika nopeasti alkaa tuntumaan puutumisen merkkejä. Pieni pätkä putkelta ajoa niin ongelma katoaa. Tuon vaivan kun saisi jollain poistettua niin ei tarvitsisi ruveta etsimään uutta istuinta. Vinkkejä?

mjjk
03.09.2013, 17.38
Piti ottaa käyttöön metodi KVG ja Brooksi sai uuden muodon. Kevyen testilenkin perusteella puutumisen aiheuttaja katosi. Lopullinen tuomo tulee sitten kun istuime muuttunut muoto on taas sisäänajettu takapuoleen sopivaksi. Se varmaan tapahtuu nyt nopeammin kuin uuden satulan ollessa kyseessä.

http://mjjk.1g.fi/kuvat/Py%C3%B6r%C3%A4ily/mk_20130903_5d3_4.jpg/full

http://mjjk.1g.fi/kuvat/Py%C3%B6r%C3%A4ily/mk_20130903_5d3_5.jpg/full

http://mjjk.1g.fi/kuvat/Py%C3%B6r%C3%A4ily/mk_20130903_5d3_6.jpg/full

bomba
13.01.2014, 11.28
Olisikohan nahkasatulaklubissa antaa vinkkiä valintaan...? Taustalla useita kokeiltuja normisatuloita. Kaikki ovat pitkillä lenkeillä sattuneet hanuriin enemmän tai vähemmän, yleensä tuohon istuinluiden sisäkärkeen mutta myös ihan randomisti muuallekin. Viime viikolla ostin kaverilta kokeeksi käytetyn B17 Standardin ja olen ajanut sillä pari lenkkiä maastossa. Pyörinä olivat täysjäykkä 29 ja fatbike. Olen valaistunut! Perseeseen ei satu!

Nyt on siis pakko saada ainakin yksi, mahdollisesti kaksi näitä lisää. Mutta mitkä mallit? B17 Standard oli ihan jees, mutta maastoajoon vähän turhan leveä. Nettitutkiskelun perusteella vaihtoehdot ilmeisesti olisivat suunnilleen nämä:

B15 Swallow
Swift
Colt
B17 Narrow
Team Pro

Osaako joku selostaa, onko näillä malleilla jotain olennaista eroa? Minkä itse valitsisitte maastokäyttöön? Uudet satulat tulisivat siis Muklukkiin ja täysjäykkään 29er El Mariachiin. Perseelle vaativimpia lenkkejä tulevat olemaan 12 tunnin ajot ja kahden-kolmen päivän mittaiset pyöräretket. (Tuo käytettynä ostettu ruosteenraiskaama B17 päätyy varmaan työmatkakulkineeseen, kun se ei enää ole kovin varkaisiin vetoavan näköinen.)

Lisäkysymys 1: Mitä aineita olette sutineet satuloihinne? Käykö esim. mehiläisvahapohjainen kenkärasva mitä saa joka marketista, vai pitääkö olla rasvaisempi?

Lisäkysymys 2: Internetissä sanotaan ettei satulaa saisi ajaa märkänä, koska se voi venyä pilalle. Useimmiten satula kai kastuu jos ajaa märällä kelillä ilman lokareita, tai työmatkapyörässä jos fillari likoaa työpäivän ajan pihalla sateessa. Pitäisikö tällöisissa olosuhteissa käyttää jotain suojapussia satulan päällä?

BONK
13.01.2014, 11.58
Olisikohan nahkasatulaklubissa antaa vinkkiä valintaan...? Taustalla useita kokeiltuja normisatuloita. Kaikki ovat pitkillä lenkeillä sattuneet hanuriin enemmän tai vähemmän, yleensä tuohon istuinluiden sisäkärkeen mutta myös ihan randomisti muuallekin. Viime viikolla ostin kaverilta kokeeksi käytetyn B17 Standardin ja olen ajanut sillä pari lenkkiä maastossa. Pyörinä olivat täysjäykkä 29 ja fatbike. Olen valaistunut! Perseeseen ei satu!

Nyt on siis pakko saada ainakin yksi, mahdollisesti kaksi näitä lisää. Mutta mitkä mallit? B17 Standard oli ihan jees, mutta maastoajoon vähän turhan leveä. Nettitutkiskelun perusteella vaihtoehdot ilmeisesti olisivat suunnilleen nämä:

B15 Swallow
Swift
Colt
B17 Narrow
Team Pro

Osaako joku selostaa, onko näillä malleilla jotain olennaista eroa? Minkä itse valitsisitte maastokäyttöön? Uudet satulat tulisivat siis Muklukkiin ja täysjäykkään 29er El Mariachiin. Perseelle vaativimpia lenkkejä tulevat olemaan 12 tunnin ajot ja kahden-kolmen päivän mittaiset pyöräretket. (Tuo käytettynä ostettu ruosteenraiskaama B17 päätyy varmaan työmatkakulkineeseen, kun se ei enää ole kovin varkaisiin vetoavan näköinen.)

Lisäkysymys 1: Mitä aineita olette sutineet satuloihinne? Käykö esim. mehiläisvahapohjainen kenkärasva mitä saa joka marketista, vai pitääkö olla rasvaisempi?

Lisäkysymys 2: Internetissä sanotaan ettei satulaa saisi ajaa märkänä, koska se voi venyä pilalle. Useimmiten satula kai kastuu jos ajaa märällä kelillä ilman lokareita, tai työmatkapyörässä jos fillari likoaa työpäivän ajan pihalla sateessa. Pitäisikö tällöisissa olosuhteissa käyttää jotain suojapussia satulan päällä?

Itsellä maasturissa B17 ja siitä sohvasta tykkään kyllä yli kaiken. Cyclossa on B17 narrow ja voisin näin "perstuntumalta" sanoa, että jos haittaa tuo B17 leveys, mutta muuten tykkäät tuntumasta niin saman mallin narrow voisi olla hyvä valinta. Swift on minulla maantiepyörässä, mutta monet käyttää sitä maastossakin, joten ei sekään lie poissuljettu. Satuloistahan ei tietenkään mitään 100 % varmaa "tämä on sulle just oikea satula" -lausumaa ei voi antaa, mutta hyviä satuloita nuo kaikki on.

Proofidea (http://www.brooksengland.com/catalogue-and-shop/spareparts/Maintenance+Products/Proofide+40g+Tin/) laitan pintaan säännöllisen epäsäännöllisesti, nahka tarvitsee kuitenkin huoltoa ja muovipussi (brändin voi valita vapaasti :)) on oma valinta sadesuojaksi ja se kulkee muutenkin aina mukana repussa. Oli minulla aikanaan B17:lle semmoinen hieno Brooks-suojakin, mutta se hukkui johonkin jonka jälkeen muovipussilla on menty ja hyvin on pärjätty.

Juha Jokila
13.01.2014, 12.56
Brooks neuvoo muistaakseni rasvaamaan satulaa vain alapuolelta ja käyttämään heidän omaa rasvavahamultivitamiinisekoiteainetta. Sateella penkki tosiaan voi venahtaa pilalle yllättävän nopeasti, mutta kuivuttuaan se kiristyy uudelleen. Mun kohdalla nuo nahkahelmat alkoivat lerpattaa ulos ja tuossa yllä kuvatusta narukiristyksestä olisi ollut hyötyä. Team Pro on saman muotoinen kuin mulla ollut jousitettu Conquest. Siinä on tavallista paksumpi nahka ja siksi kestää maastoajoa paremmin. On myös kapeampi ja pyöreämpi kuin B17, mutta ei sentään mikään stringikalsarien tapaan persevakoon uppoava.

V-P.V
14.01.2014, 19.37
Kaksi team proota käytössä ( musta ja hunaja) ja agrimarketista ostettua valjasrasvaa oo niihin käyttäny. Riittoisa purkki, tuskin tarvitsee toista koskaan ostaa. Noista musta on jostain syystä paljon jäykempää nahkaa. Se ei ole yhden kesän ajeluista muotoutunut yhtään mutta hunajaisessa on havaittavissa selkeät istuinluiden paikat. Molemmat toimivat kuitenkin hiton hyvin. Ei tarvii lenkeillä paljoa satulasta murehtia.

Tank Driver
14.01.2014, 20.56
Katotaas..:

B17 Narrow g-krossarissa ja tiätty tankonauhat ja Challenge
Flyer Studsleyssä, nyt tosin kiinni kurakelin Charge Spoon
Swift Chrome täpäri-Drakenissa ja kädensijat luonnollisesti
B135 Soijjerissa, tässäkin Brooksilaiset kädensijat
B18 pinkki mätsäävillä kädensijoilla rovvan kaksseiskapuolikkaassa

Studsley lähti, Flyer jäi.

Jamppaan tuli B17 Special mustana ja Slenderit kanssa mustina.

Sent from my iPhone using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1)

VesaP
06.11.2014, 14.58
Saiskohan jostain Brooksin satulasta mukavamman sohvan pitkille breveteillä mitä sporttisesta kevyestä SLR Kit Carboniosta?

Malleja kymmeniä, mistähän ihmeestä sitä mahdollisesti arpoisi sopivan... :/

Onko järjestään TE keillä on Brooksit niin tuntuneet paremmalta istua mitä joku mikä tahansa aikaisempi sporttisatula?

Meneekö nahkainen brooksi vituiksi jos talven hinkkaa sillä trainerilla litra/10min hikeä penkille valuttaen?

Eikait noita tarvii rasvailla jollain sukupuuttoon kuolleen ryhävalaan rasvalla? Vaan kovaa ajoa vaan vuodesta toiseen kuten kaikilla muillakin normisatuloilla?

Edit: Uuuh kun on kevyttä.... Heti eka satula mitä menin katsomaan Brooksin sivuilta, näytti sporttisen kevyeltä kuvasta --> 520g :) Nykyinen painaa ~130g muistaakseni. :) No mutta, elämä on.

Tank Driver
06.11.2014, 15.12
Sais.

B17 on hyvä aloittelijan Brooks.

Kyllä.

Ei.

Tarviipa. Tai vaikka mehiläisvahalla tai perus nahkarasvalla tai Brooksin omalla Profidella. Lisäksi pitää välillä kiristää nokkamutteria. Paha homma.

VesaP
06.11.2014, 15.26
B17 on hyvä aloittelijan Brooks.

Ihmetyttää tuo paksu sivuosa? B15 näyttäs näin speksejä lukematta sporttisemmalta. Liekö sit vähemmän mukava?

Täytyy lukee urakalla noita kommentteja mitä tuolla on. Mutta toisaalta, niistä käy äkkiä ilmi että Henkilö A tykkää, henkilö B ei, C tykkää, D ei... Eli vissiin nämäkin niiiiiin perskohtaisia juttuja. Mutta voisi kuvitella että ylipäänsä (melkein mikä tahansa) Brooks olisi perseystävällisempi mitä joku normikilpurin satula. Tiedä sitten.

BONK
06.11.2014, 15.36
Ihmetyttää tuo paksu sivuosa? B15 näyttäs näin speksejä lukematta sporttisemmalta. Liekö sit vähemmän mukava?

Täytyy lukee urakalla noita kommentteja mitä tuolla on. Mutta toisaalta, niistä käy äkkiä ilmi että Henkilö A tykkää, henkilö B ei, C tykkää, D ei... Eli vissiin nämäkin niiiiiin perskohtaisia juttuja. Mutta voisi kuvitella että ylipäänsä (melkein mikä tahansa) Brooks olisi perseystävällisempi mitä joku normikilpurin satula. Tiedä sitten.

B17 on The Sohva, todellista parhautta ahterille - itsellä maastokulkimessa ja se tuo varmaan n. 100 mm lisäjoustoa :) Itse en brevettejä ajele, mutta Swift (titaanikiskoilla) on selkeästi kapeampi ja maantiepyörässä se on ollut minulle & pikku pepulle kovin mieluinen enkä enää merkkiä/mallia vaihda, niin kauan kuin pyörällä ajelen.

rjrm
06.11.2014, 16.03
Yhdessä pyörässä on ollut nyt b17n nyt ehkä kolme sataa kilometriä. Se on erilainen kuin uutena. Nyt on parempi. Ei se ainakaan huonompi ole kuin toisessa pyörässä oleva Fizikin penkki. En sitä vielä kehu. Haluan lisää kilsoja.

Tank Driver
06.11.2014, 16.06
Swiftin asentelin minäkin Straggleriin ja on oikein oiva. Brevet-sekoiluun B17 on varmaan joo aika sohva, mutta toisaalta halpa kokeilu Brooksien saralla ja eroon pääsee varmasti. B17 Narrow voisi olla ihan kokeilun arvoinen kampe. Mut nää on niin persekohtaisia asioita, että. Muistaakseni kmw, joka muuten arvostaa klassisia fillareita, ei pysty Brooksilla ajamaan yhtään. Kolmaalta, halvempaa Brooksia tai pariakin on koittaa kuin jotain hiilarilärpäkkeitä.

mgcc
06.11.2014, 23.25
Jos reikiä pitää tehdä, niin suosittelen http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Kasityokalut/Pihdit-ja-Sakset/Reikapihdit-ammattikayttoon-12324/

Sellaiset pellistä tehdyt olen pariin otteeseen vääntänyt mutkalle :) Yksi harvoista biltema-tuotteista, jota voi varauksetta suositella.

VesaP
10.11.2014, 09.51
Brooksi tilattu. Kokeilen B15 Swallow Chrome satulaa, mustana. Mitä kuvia kuikuilin, tää näytti about kapeimmalta nokaltaan joten tässä voi olla tuurilla tarpeeksi tilaa reisiläskeille liikkua satulan sivulla. Swift näytti leveemmältä satulan nokastaan joten sitä en uskaltanut ottaa. Otin tämän painavimman chrome version kun viittinyt investoida kalliiseen titaaniin kun se olis nostanut tuplaksi satulan hinnan ja kun ei oo mitään tietoo toimiiko tämä satula mitenkä. Jos toimii, voi olla että siirrän tämän cyclocrossiin ja tilaan sen titaanirunkoisen sit maantiepyörään.

Hassusti kyllä kokemukset menee aivan ristiin jengillä mitä kommentteja lukee. Toiset kehuu taivaisiin, toiset haukkuu että pahin mahdollinen. Toiset haukkuu kivikovaksi, toiset haukkuu kun joustaa liikaa. Toiset sanoo että kestää sateessa, toiset sanoo että hajoo sateessa. Ota tästä selvää! Muuten kuin itte kokeilemalla!

Eihän nuo nyt sateessa ajosta voi hajota. Jos satulat tehty vähän niinqu pitkänmatkan ajoon, niin pitkällä matkalla, voi OMG sataa vettä ajaessa... Eli jos vaikka miettii jotain mkpaan Lontoo-Istanbulia. Siellähän voi sataa sen viikon putkeen. Tuskin satula voi ennen Pariisia jo "liian löysäksi" mennä sateessakaan...?

Eli nyt kunhan satula kotiutuu ehkä perjantaina tai heti alkuviikolla ensiviikosta, pääsee sitä trainerilla testaa! Erittäin mielenkiinnolla odotan, mitä perse tykkää siitä nykyisen Selle Italia SLR Kit Carbonion jälkeen. Odotukset on kovat!

Pushkin
10.11.2014, 13.38
Mulla pari Brooksia, molemmat ollu retkikäytössä sekä päivittäisessä ajossa. Tällä hetkellä retkipyörässä B17 ja commuutterissa Team Pro. Molemmat ollu hyviä. Ihmettelin taannoin B17:n löysyyttä kunnes tajusin et kilsoja on muutama tonni takana enkä ollu kiristäny kertaakaan. Nyt pikkusäädöllä hyvä taas. Penkkeihin oon lätkiny Biltsun nahkakyllästettä, toimii hyvin.

Tänään pitäis postikustin tuoda uus satula, tällä kertaa B17 Imperial Narrow. Laitan tän varmaan retkipyörään ja siirrän perusbee17:n fätbaikkiin. Ehkä.

E-Cruiser
10.11.2014, 13.40
B67 mustana. Nyt 6000km takana. Eka tonni on sisäänajoa.
Loistava satula se on. 180km päivässä ei aiheuta minkäänlaisia negatiivisia tuntemuksia hanuriosastolla. E-bikessä satulan päällä istutaan suuremmalla painolla keskimäärin ja kuskin paino 98kg.
Hyvin kesti rungon satulaistukan murtumisenkin, jonka seurauksena satula lensi vauhdissa jorpakkoon.
Satula+tolppa painavat yhteensä vajaat 2kg, mutta ei mennä siihen.
Kolme kertaa laittanut pensselillä sitä Brooksin rasvaa. Brooksin gripit tulossa.

BONK
10.11.2014, 16.07
Brooksi tilattu. Kokeilen B15 Swallow Chrome satulaa, mustana. Mitä kuvia kuikuilin, tää näytti about kapeimmalta nokaltaan joten tässä voi olla tuurilla tarpeeksi tilaa reisiläskeille liikkua satulan sivulla. Swift näytti leveemmältä satulan nokastaan joten sitä en uskaltanut ottaa. Otin tämän painavimman chrome version kun viittinyt investoida kalliiseen titaaniin kun se olis nostanut tuplaksi satulan hinnan ja kun ei oo mitään tietoo toimiiko tämä satula mitenkä. Jos toimii, voi olla että siirrän tämän cyclocrossiin ja tilaan sen titaanirunkoisen sit maantiepyörään.

Hassusti kyllä kokemukset menee aivan ristiin jengillä mitä kommentteja lukee. Toiset kehuu taivaisiin, toiset haukkuu että pahin mahdollinen. Toiset haukkuu kivikovaksi, toiset haukkuu kun joustaa liikaa. Toiset sanoo että kestää sateessa, toiset sanoo että hajoo sateessa. Ota tästä selvää! Muuten kuin itte kokeilemalla!

Eihän nuo nyt sateessa ajosta voi hajota. Jos satulat tehty vähän niinqu pitkänmatkan ajoon, niin pitkällä matkalla, voi OMG sataa vettä ajaessa... Eli jos vaikka miettii jotain mkpaan Lontoo-Istanbulia. Siellähän voi sataa sen viikon putkeen. Tuskin satula voi ennen Pariisia jo "liian löysäksi" mennä sateessakaan...?

Eli nyt kunhan satula kotiutuu ehkä perjantaina tai heti alkuviikolla ensiviikosta, pääsee sitä trainerilla testaa! Erittäin mielenkiinnolla odotan, mitä perse tykkää siitä nykyisen Selle Italia SLR Kit Carbonion jälkeen. Odotukset on kovat!

Lycka till. Tuosta mallista ei ole kokemusta, mutta jahka perse ja nahkapenkki ovat riittävän kauan (your mileage may vary) kosketuksissa toisiinsa niin sitten se istuu kuin hanska käteen. Muistelen joutueeni laskemaan tolppaa ihan inasen kun asensin ensimmäisen nahkajakkaran ja kaipa siinä jotain muutakin pikkusäätöä oli, mutta aiemmin lähes kroonisena alapääkipuilijana oli aika fantastinen tunne kun huomasi ajaneensa tunnin ja unohtaneensa uuden satulan...

janne kuivakangas
12.11.2014, 01.17
Brooks 67 Classic Mustana löytyy täältä ..Hyvä satula kivasti pitää ääntä ajaessa..☺

StantheMan
12.11.2014, 09.04
Minä siirryin lopullisesti Cambiumiin. Hyväksi totesin ja ei ole arka olosuhteille. Piti sillä jokunen "satanen" ajella, että unohtui mikä malli on alla. Nahkaisesta luovuin. Talvipyörässä on perinteinen normi satula ja jopa ahdistaa ajaminen välillä normaalia enemmän.

Tank Driver
12.11.2014, 09.23
Minä kanssa Cambiumia kovasti halajaisin. Kova hinta vaan ei ole houkuttanut kokeiluun. Kiitos, Stan. Nyt ehkä uskallankin.

VesaP
12.11.2014, 13.25
Nahkaisesta luovuin.

Eli sulla oli joku nahkainen Brooks (mikä versio?) ja totesit Cambiumin paremmaksi?

Mun nahkainen on tulossa jossain Brittien saarten ja härmän välillä parasta aikaa. Vielä siis ei ole päässyt testailee.

JKK
12.11.2014, 14.18
Mulla olis kaksi paria niitä brooksin tanko tuppeja vai gridejäkö ne on? Jos tarvetta on, toisesta parista luovun.

StantheMan
12.11.2014, 19.37
Ekaksi oli sporttimallin kapea satula. Sen tuhosin ajokelvottomaksi. Tuli vähän venyteltyä sitä (pystyy kiristämään) liian paljon ja sitten kun se kastui kunnolla, niin se menetti ryhtinsä. Pari vuotta ajoin B17 satulalla. Se oli ihan ok. Rasvasin satuloita säännöllisesti ja kunnolla, mutta kyllä ne jostain raosta vettä imevät, jos tuntikausia sateessa ajaa. Nahka palautuu, jos on aikaa kuivatella.

Eli sulla oli joku nahkainen Brooks (mikä versio?) ja totesit Cambiumin paremmaksi?

Mun nahkainen on tulossa jossain Brittien saarten ja härmän välillä parasta aikaa. Vielä siis ei ole päässyt testailee.

Alppiapina
12.11.2014, 20.45
Mukana! Tällä hetkellä kolme Swiftiä ja yksi B17 sekä yksi vanha jonka tyyppiä en nyt muista. Kaikki pyörissä kiinni mutta taitaa olla vain tuo B17 ja yksi noista Swifteistä sisäänajetussa kunnossa - no on sillä vanalla joku ajellut, mutten minä pahemmin.

jjcale
12.11.2014, 21.33
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/12/83a8160ecf4c44db75a9968ac17f677e.jpg

Brooks toimii, löytyy myös jousitettu conquest toisesta pyörästä.

Tank Driver
12.11.2014, 22.36
Brooks toimii, löytyy myös jousitettu conquest toisesta pyörästä.

Älä vaan kuvaa laita.

VesaP
13.11.2014, 09.53
Rasvasin satuloita säännöllisesti ja kunnolla, mutta kyllä ne jostain raosta vettä imevät, jos tuntikausia sateessa ajaa. Nahka palautuu, jos on aikaa kuivatella.

Brooksin sivuilta ohjeista luin että ne ei ainakaan sylttytehtaalla edes suosittele satulan käsittelyä millään ekan puolen vuoden aikana. Sen jälkeen sitten vasta Proofride (vaimikäseniidenrasvaoli) pintaan, antaa imeytyä, sit kiillotaa kankaalla ja eiku menox taas.

Nooh, katotaan! Nyt saa talven ajan hikoilla sitä trainerilla niin luulis muovautuvan äkkiä omalle peffalle sopivaksi. Tulis vaan nyt jo! Olis pitänyt ottaa expressillä näköjään mut piheyksissäni otinkin ilmaset (=hitaat) postit. Damn. Nooh, eipä tässä nyt vois testaillakaan pahemmin, kun aattelin lauantaina käydä viikon ainoan lenkin ajaa ulkona. Laiskana aattelin kokeilla ajaa taas viikon kaikki ajotunnit yhdellä ainoalla lenkillä. :)

rjrm
13.11.2014, 10.47
Oman penkkino rasvasin heti ostopäivänä. Ohjeen mukaisesti.

Lapsena käytin paljon nahkasaappaita. Jos niitä ei rasvannut, saappaat kastuivat ja menivät pillalle... sama pätee nahkaan tälläkin vuostuhannella.

Tank Driver
13.11.2014, 11.22
Minäkin rasvaan uuden Brooksin heti, alapuolelta. Pintaan sitten tarpeen mukaan, nahkakenkiä käyttänyt kyllä näkee ottallaankin. Alapuoli kannattaa rasvailla pari kolme kertaa kaudessa jos ulkona ja ilman lokareita ajelee. Vesipaskakurakeleille mulla on sitten joku peruslesta, jonka vaihdan.

Tank Driver
13.11.2014, 11.25
Ja vaaleat ajohousut saa sitten jättää kaappiin tästä lähtien.

VesaP
13.11.2014, 11.43
Ohjeen mukaisesti.

Mielenkiintoista... Brooksin sivujen FAQissa:

"
it is generally not necessary to apply Proofide to a new saddle. Instead, it is recommended to apply it after every 6 months.
"

Toki siellä sit tuon jälkeen vielä:

"
b/ If riding regularly over wet surfaces (especially if you bicycle does not have mudguards), then a coating of Proofide applied and left onto the underside of the leather will offer some moisture shielding to the leather

HOWEVER, in both of these two cases, it is very important to be mindful of the irreversible damage that can result from excessive application of Proofide. There is a risk that the leather will over soften and then no longer be able to support the rider’s weight.
"

arctic biker
13.11.2014, 14.19
Eikös Brooksilla ole edelleenkin niitä oikein vankasta nahkasta tehtyjä joita taisivat moottoriöljyssä ennen muinoin liottaa? Ohuempinahkaiset siis nopeammin peffalle mukautuvissa tuo ohje ettei ylettömästi rasvaa tuntuisi järkevältä.

Oli mullakin Brooks tai Klepper 1979 kesän käytössä kunnes Cressu varastettiin.

Tank Driver
13.11.2014, 14.22
Mulla on ainakin venäläisen nahasta tehdyt kengät.

mgcc
13.11.2014, 15.22
Mielenkiintoista... Brooksin sivujen FAQissa:

"
it is generally not necessary to apply Proofide to a new saddle. Instead, it is recommended to apply it after every 6 months.
"

Toki siellä sit tuon jälkeen vielä:

"
b/ If riding regularly over wet surfaces (especially if you bicycle does not have mudguards), then a coating of Proofide applied and left onto the underside of the leather will offer some moisture shielding to the leather

HOWEVER, in both of these two cases, it is very important to be mindful of the irreversible damage that can result from excessive application of Proofide. There is a risk that the leather will over soften and then no longer be able to support the rider’s weight.
"

Ei nyt ole brooksin pakkausta käsillä, mutta satulan mukana tulleessa ohjeessa oli muistaakseni niin, että käyttöönoton yhteydessä rasvataan ohuelti. Eli siis ristiriitaista tietoa faqiin verrattuna. Tai jotai.

BONK
13.11.2014, 15.38
Itse rasvailen nykyään aika harvakseltaan ja vähän noin niinkuin "silmämääräisesti" eli jos näyttää tarvitsevan rasvaa niin vähän sivelen pintaan. B17 on käytännöllsesti katsoen koko lumettoman ajan ulkona, sateelta suojassa kylläkin ja vaikuttaa vähän sille, että sitä tarvitsee rasvata selkeästi vähemmän kuin sisätiloissa säilytettävien. Ilmeisesti ilman kosteus vaikuttaa asiaan.

Olen myös sipaissut kevyet rasvat pintaan uudelle satulalle, ihan samalla tavalla kuin uusille nahkakengille ym.

janne kuivakangas
14.11.2014, 01.16
Sama rasva käy .kö Pitäs oma satula rasvata..

BONK
14.11.2014, 10.46
Sama rasva käy .kö Pitäs oma satula rasvata..

http://www.brooksengland.com/catalogue-and-shop/spareparts/maintenance+products/Proofide+40g+Tin/

^ Tuolla olen omat satulat rasvannut. Nahkatavaroille meillä on muuten käytössä Tallipoika valjasrasvaa ja jotain mehiläisvaharasvaa (nimeä en nyt muista) joista ainakin tuo jälkimmäinen on koostumukseltaan hyvin samanlaista kuin Proofide ja varmasti halvempaa.

janne kuivakangas
14.11.2014, 12.54
Käykö tämmönen SOLOS minkkiöljyä sisältävä nahkarasva. .Semmosta os purkki ☺

mgcc
14.11.2014, 14.04
Brooksin sivuilla purkki on aika pisnishinnoiteltu... saksalaiset ystävämme luopuvat tuotteesta paljon halvemmalla: http://www.bike-discount.de/en/buy/proofide-leather-dressing-53333 Toki kandee tilaa jotain muuta samalla tai kimpassa useampi purkki, koska postikulu.

JKK
14.11.2014, 15.15
Käykö tämmönen SOLOS minkkiöljyä sisältävä nahkarasva. .Semmosta os purkki [emoji5]

Käy kaikki nahanhoito tuotteet. Suutarilta mehiläisvahaa. Nippa Nappa niminen liike myy erinomaista nahanhoitotuotetta, on kuulema joku vanha Ruåtsalais resepti. Pointti tuossa rasvaamisessa on se, että nahka kuivuu, rasva pitää notkeana.

VesaP
14.11.2014, 15.24
Käy kaikki nahanhoito tuotteet.

Ei Brooksin FAQin mukaan käy:

Kysymys:

I cannot find Brooks Proofide on sale near my home. Can I use another treatment (e.g. Neat’s-foot oil)?

Vastaus:

Proofide is a tried and trusted product, the ingredients of which are known to Brooks. This is the only dressing, therefore, that we can endorse for use on a Brooks leather product. The use of any other product is frowned upon and will jeopardize your warranty rights.

Neat’s-foot oil, in particular, is known to have serious harmful effects on a Brooks saddle, weakening the inner fibres of the leather to the point where the leather is no longer strong enough to support the weight of a rider; it will also destroy the sheen finish of the leather.

Tank Driver
14.11.2014, 15.27
Jäteöljyssähän on jäykistäviä ainesosia. Mulla ois reippaat kaks ja puoli sataa litraa tossa. Voin myydä puolen litran pullossa, oisko tommosen vitosen kipale?

rjrm
14.11.2014, 15.44
Tuo on kullä varsinaista pelottelua. Kumma jos minkkiöljyä sisältävä rasva, mehiläisvaharasva ei toimi nahkasatulan ylläpitoaineena.

Ehkä se satulaeläin on teurastettu Stonehengen kehässä pyhällä uhriveitsellä kesäpäivänseisauksen aikaan ja verta uhrialttarille priiskoittaen. Se voisi selittää tuon ylierkkyyden muille kuin Brooksenglandin rasvoille.

JKK
14.11.2014, 17.58
Ei riitä kielitaito, mutta jos valmistaisit nahkatuotteita ja hoitoaineet niin varmaan löytyisi hyvät selitykset oman tuotteen käyttöön. Ei sen hoitoaineet tarkoitus ole muu kuin estää nahkaa kuivumasta kovaksi. Vaan eihän siinä Brooks rasvassa kai vikaa ole. Itse käytän muuta.

arctic biker
14.11.2014, 19.43
Jäteöljyä ei kuin 50 litraa mutten arvaa hyödyntää. Tallipoikatuotteet jo Bonk mainitsi

janne kuivakangas
14.11.2014, 21.51
Kiitokset! ☺

Esko
17.11.2014, 17.47
Ei Brooksin FAQin mukaan käy:

Kysymys:

I cannot find Brooks Proofide on sale near my home. Can I use another treatment (e.g. Neat’s-foot oil)?

Vastaus:

Proofide is a tried and trusted product, the ingredients of which are known to Brooks. This is the only dressing, therefore, that we can endorse for use on a Brooks leather product. The use of any other product is frowned upon and will jeopardize your warranty rights.

Neat’s-foot oil, in particular, is known to have serious harmful effects on a Brooks saddle, weakening the inner fibres of the leather to the point where the leather is no longer strong enough to support the weight of a rider; it will also destroy the sheen finish of the leather.

Eli Brooks ilmoittaa voivansa suositella vain tuotetta, jonka itse tekevät, ja sen jälkeen vastaesimerkkinä käytetään teurasjätteistä keitettävää öljyä? Ei tuon perusteella nyt vielä kovin pitkälle meneviä päätelmiä kaikista hoitotuotteista voi tehdä.

...Itse olen laittanut jonkun kerran myös hyvää mehiläisvahaa sisältävää lankkia, ajatuksella että hoitaisi ja suojaisi hyvin mutta ei ehkä pehmentäisi ihan yhtä voimakkaasti kuin pelkkä nahkarasva (ja lisäsyynä että nahka muutaman niitin ympäriltä oli päässyt aavistuksen rupsahtamaan). Ja vesisuojakyllästyssuihkettakin olen tainnut joskus vähän pintaan suihkaista. Ei ole satula ainakaan vielä pilalle mennyt...

Lisätään nyt kuitenkin, että minkkiöljyä en ehkä sitten laittaisi, varsinkaan sen jälkeen mitä Brooks tuosta "naudanjalkaöljystä" kirjoitti. Proofiden päällä lukee mitä purkki sisältää, jos samaa tavaraa sisältävillä tuotteilla hoitaa niin luulisi homman toimivan vallan hyvin.

arctic biker
17.11.2014, 19.17
Esko, mitäs siinä purkissa sitten tuoteselosteen mukaan aineksina on?

rjrm
17.11.2014, 19.38
Bikefoorumilta kopsattua:
Tali, kalanmaksaöljy, kasviöljy, parafiinivaha, mehiläisvaha ja sitrusöljy. Käännökset ovat omiani.

Toisin sanottuna teurajätettä jatkettuna vähän fiinimmmillä aineilla. :) :) Edelleen aion käyttää noita värittömiä kenkärasvoja, joita kotoa valmiiksi jo löytyy.

Esko
17.11.2014, 20.59
Joo, suurin piirtein noinhan se on kuin rjrm listasi, kalanmaksaöljyn sijaan tosin kalaöljy. No kyllähän nuo tietty aika laajan kirjon vahoja ja öljyjä kattavat tai ainakin sivuavat. Kuva Brooksin sivuilta:

http://www.brooksengland.com/images/cache/shop/shop_spareparts/maintenance_products/byp780_w800_h600_vamiddle_jc95.jpg

arctic biker
17.11.2014, 21.06
Bikefoorumilta kopsattua:
Tali, kalanmaksaöljy, kasviöljy, parafiinivaha, mehiläisvaha ja sitrusöljy. Käännökset ovat omiani.

Toisin sanottuna teurajätettä jatkettuna vähän fiinimmmillä aineilla. :) :) Edelleen aion käyttää noita värittömiä kenkärasvoja, joita kotoa valmiiksi jo löytyy.
Herranen sentään, melkoista sekoitusta. Ovatten sitten historiansa aikana pikkuhiljaa rasvan koostumusta kehittäneet. Ainakin mainosmielessä.

Joo, suurin piirtein noinhan se on kuin rjrm listasi, kalanmaksaöljyn sijaan tosin kalaöljy. No kyllähän nuo tietty aika laajan kirjon vahoja ja öljyjä kattavat tai ainakin sivuavat. Kuva Brooksin sivuilta:

http://www.brooksengland.com/images/cache/shop/shop_spareparts/maintenance_products/byp780_w800_h600_vamiddle_jc95.jpg

rjrm
17.11.2014, 21.11
Veikkaan, että nuo muut rasvat on lisätty siksi, että se perusraaka-aine vois haista liikaa minkin vehkeelle :)

arctic biker
17.11.2014, 21.23
Veikkaan, että nuo muut rasvat on lisätty siksi, että se perusraaka-aine vois haista liikaa minkin vehkeelle :)
Sie ny oot ilkeä, pitäähän meijän uskoa pitkäaikaiseen tuotekehitykseen. Sieluni silmin nään Brooksin tehtaan takapihalla olevan rasvansekoittamon. Iso kattila, hiilituli alla ja vanhempi äijä jota kymmentä metriä lähemmäksi kukaan hajuaistin omaava ei tule. Sille lähipubi toimittaa juotavat ilmattes termillä kunhan et pubissa sisällä käy. Pappa sitten muistaissaan että perhana kun minkit unohtui, lorautampa reilummasti.

rjrm
17.11.2014, 21.41
Juuri näin. Tässäpä olisi jatko-osan aihe sille kirjailijalle, joka kirjoitto Rakkaudesta polkupyörään.

Todennäköisesti tämä suloinen myrkynkeittäjä pitää villapipoa päässään kesät talvet, hoitaa myös lampaitaan ja puhuu tosi vaikeata murretta, jota nuoremmat Brooksilla ei edes ymmärrä.

BONK
17.11.2014, 21.46
Sehän nyt on ihan selvä juttu, että Brooks voi suositella vain oman brandinsa rasvaa. Helvetistäkö ne tietävät minkälaisia cocktaileja on missäkin minkäkin valmistajan missäkin purnukassa tai valmistuserässä ja sitten olisi palautelaatikko pullollaan reklamaatioita tyyliin "meidän Oil of Olaylla voideltu satula alkoi kasvaa sammalta vaikka poskista se on tehnyt ihanan pehmoiset, antakaa rahat saatana takaisin" :) Jostain eBaysta itsekin tuota ostin pari purkkia, olisko maksanut pari kymppiä yhteensä ja monta vuotta noilla rasvoilla rasvailee muutamaa satulaa eli eipä siinä ihan konkurssia tee vaikka minkinaisariistorasvalla voiteleekin.

Varmasti moni muukin rasva antaa vastaavan suojan ja nahanhuollon eikä pilaa satulaa. Siitä vaan kokeilemaan ja avautumaan.

mgcc
17.11.2014, 22.09

Itseasiassa rasvoja käsitellään aika kovakouraisesti, jotta hajut ja muu törky lähtee. Ns. deodorisointi auttaa siihen, että rasvasta lähtee kaikki oravaa pienemmät hiukkaset.

http://lipidlibrary.aocs.org/processing/deodorization/index.htm

Tank Driver
18.11.2014, 09.01
Kuinkas Vesan Brooksi on pyllyyn sopinut?

VesaP
18.11.2014, 12.39
Kuinkas Vesan Brooksi on pyllyyn sopinut?

Eilen tipahti vasta postissa kotia. Oli pakattu hienoon retrohenkiseen laatikkoon. Oli oikein joku sanomalehtikin mukana lootassa. Hienohan se on. Kovin ööö... retro. Ja PAINAVA. Painaa yhtäpaljon mitä pyörän runko... No, anyway, iskin siihen sit illalla Proofidet pohjaan ja jätin sinne (kuten ohjeessa tosiaan suositeltiin, Brooksin oma FAQ on siis päin persettä, tai ohje on päin persettä). Lisäksi laitoin kevyen pienen pinnan rasvaa satulan päälle (kuten ohjeessa suositeltiin), annoin sen illan kuivua ja sit pyyhin sen pois vanhalla teepaidalla hinkaten.

Nyt satula odottaa asennusta Dogmaan. Ehkä kerkeän sen asentaa tänään. Ehkä en. Katotaan nyt. Testiajo mennee huomiselle. Mutta joo, kivikovaltahan tuo tuntui kun kopsutteli. Ja hanuri muutenkin ruvella vielä lauantain parisatasesta. Joten vaikka istuu sohvalla niin ei kovin neitseellisen ihana tunnelma hanurissa ole nyt, joten tuo kivikova Brooksi tuskin antaa sen parempia fiboja ekalla käyttökerralla ainakaan vielä. :) Mutta luotto on kova! En yhtään epäile että se kun vähän muokkautuu ja pehmenee, varmaan aivan kuningassatula, sitä painoa lukuunottamatta. Mutta kaikkeahan ei voi saada!

Edit: Ne nahkan kiinnitysmetallinastat ei sit riko housuja/paina persettä? Sen verran töröttivät siitä nahkan pinnasta että voisi kuvitella että voisi jossain olosuhteissa tuntua? Tai se BROOKS logo siinä satulan takaosassa. "Veitsenterävät" reunat. Jos hanuria liikuttelee taaksepäin satulassa, eihän hivele liikaa Castellihousun hienoa pintaa...?

Myrtillus
19.11.2014, 00.02
Ei ole havaintoa repimisestä... täytyy vaan jännittää pakaralihaksia, niin se ei uppoa niin syvälle takapuoleen... vaikka onhan se niin leveä, että ei siitä ole joka pojalla pelkoa :-)

Niin ilmoittaudun myös brooks kerhon jäseneksi. B17 satulaa on pehmennetty kesän alusta saakka ja onhan se kiva ajaa 300-400 km ja ihailla, kun muut alkavat ajamaan toisella pakaralla 200 km jälkeen ja itse sitä vain istuu topakasta koko persuuksella.

Nyt saksan postisetä laittoi vielä professional mallin, kun tuo B17 on syklolla alaotteella pikkasen hankala. Jos satula on hyvä alaotteella ajamiseen, niin se on aikamoinen liukumäki yläotteella. Toisella defaultti asennolla taas painaa haaroväliä alaotteella. Professionalissa on selkeästi vähemmän hyppyriä ja kyllä sen huomaa jo parin sadan kilsan jälkeen, että se on parempi tuohon sykkyrässä ajamiseen. Nyt vain jännitetään, että kumpi kesyttää kummankin (satula vs persuus), mutta hyvä siitä tulee! B17 siirtyi jäykkäperäiseen maasturiin ja onhan se vaan niin paljon parempi, kuin joku muovikiila jalkovälissä! Testiajot pihassa pistivät oikein nauramaan ja miettimään rauhallisia cruisailuja B17:n hyväillessä paikkoja.

VesaP kommentoikin tuota paketin aukaisua. On se vaan upea hetki, kun paketti on kaunis ja mietytty eikä haise mikään KIINARASVA (vrt. Biltema / Motonet hilut). Siinä taisin ottaa pari oluttakin, kun tallissa istuskelin nojatuolissa ja availin pikkuhiljaa aarretta esille. Youtubesta kannattaa tietysti katsoa myös filmi siitä kettukuvasta esitteen kannessa. Tämä on sitä präntäystä!!
http://blog.brooksengland.com/wps/brooks-unquestionable-british-tradition/

p.s. miksi ihmeessä tämä threadi on off-topicissa? Eikös tämä kuuluisi varustepuolelle ja pysyväksi aiheeksi, jotta sivistys leviäisi kanssapyöräilijöille. Itsekin pongasin tämän ihan vahingossa.

BONK
19.11.2014, 09.16
^ nimenomaan. Ei sitä satulaa ole tarkoitus upottaa kovin syvälle vaikka kova ja liukas onkin :D

Maastomönkijä oli aikoinaan ensihuollossa ja kauppias katseli silmät pyöreinä kun juuri sisäänajettuun ja kalliiseen fillariin oli vaihdettu "hienon" vakiojakkaran sijaan käytetty B17. "Ei tommosia kyllä usein näe näissä pyörissä...", osaksi kai vähän vittuillenkin, jotta mikähän untamo tässä taas oikein on, suurimmaksi osaksi varmaan ihan aidosti hämmästyneenä. Totesin vaan, että meikäläinen laittaa aina semmoisen satulan mistä perse tykkää, ei semmoista mitä muut tykkää katsella...

Ei kävisi mielessäkään vaihtaa pois Brooksia pois maasturista.

mgcc
19.11.2014, 11.15
Brooksin kanssa on hyvä käyttää seuraavia tuotteita:

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Lukot/Yhdistelmalukko-27843/

Kätevä vaijerilukko estämään spontaanit satulavarkaudet, koska lukko on omistajan ilmoitus, että älä koske.

http://www.bike-discount.de/en/buy/raincover-for-saddles-38823/wg_id-129

Integroitu pussukka mihin suojan voi survoa kun se ei ole käytössä

http://www.bike-discount.de/en/buy/brooks-saddle-cover-for-normal-size-225705/wg_id-129

Orkinaali

Tyylipoliisi panputtaa muovipussin käyttäjiä.

Fuuga
19.11.2014, 11.39
Mulla ainakin tuli suoja Swiftin mukana.

mgcc
19.11.2014, 13.08
Mulla ainakin tuli suoja Swiftin mukana.

Tuo ilmeisesti vaihtelee, koska olen 3 satulaa tilannut ja yhdessäkään ei ollut mukana suojaa.

BONK
19.11.2014, 14.58
Eipä ole tullut meikäläisellekään suojaa mukana ja kyllä, monitoimimuovipussi seuraa aina maastokulkimen satulan alle tungettuna. Sekä pysähdyksellä sateensuojana, että sieni-marja-ym. pientavaran satunnaisessa kuljetuksessa. Muotipoliisi ei näissä metsissä vieraile...

Myrtillus
19.11.2014, 16.50

http://www.bike-discount.de/en/buy/brooks-saddle-cover-for-normal-size-225705/wg_id-129

Orkinaali

Tuo eka ei pidä vettä... tuli huomattua yksi aamu työmatkalla, tuo toinen on vielä koeponnistamatta (on ainakin paljon tukevampaa tavaraa). Kannattaa siis laittaa muovipussi tuon suojan alle :)

Esko
19.11.2014, 17.36
Brooksin kanssa on hyvä käyttää seuraavia tuotteita:

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Lisavarusteet/Lukot/Yhdistelmalukko-27843/

Kätevä vaijerilukko estämään spontaanit satulavarkaudet, koska lukko on omistajan ilmoitus, että älä koske.

Orkinaali

Musta muovipussi (roskapussi) on itselläkin käytössä ja yksi syy on myös se, että muovipussi ei paljasta mitä sisältä löytyy. Niinpä sitä tulee käytettyä satunnaisissa pysäköintipaikoissa usein silloinkin kun satula ei ole varsinaisesti kastumisen vaarassa (kaunis keli tai katos). Tähän(kin) sopii vanha sanonta rumista repuista ja parhaista eväistä.. Pyörä itsessään ei varsinaisesti suurta jälleenmyyntiarvoa hehku joten turha pitää erikoista satulaakaan (Flyer Special) katsemagneettina. Pussi on myös halpa ja helppo uusia, ei väliä jos lähtee jonkun matkaan. Sitäpaitsi satulan mukana tullut kangaslappu hädin tuskin ylsi edes satulan yli. No, spontaanien satulavarkaiden varalta on kyllä pari muutakin passiivista hidastetta (toisen nimi Pitlock, toisen oma patentti), aktiivista toimintaa vaativa vaijerilukko tuntuisi jo turhan vaivalloiselta päivittäiskäytössä.

lateksi
19.11.2014, 17.37
Onko kokemusta Cambium C17 säänkestosta?

Tank Driver
19.11.2014, 18.22
Eikö Cambiumin pointti nimenomaan ole säänkesto? Ei ole kokemusta, ainoastaan kiinnostusta.

mgcc
19.11.2014, 18.54
aktiivista toimintaa vaativa vaijerilukko tuntuisi jo turhan vaivalloiselta päivittäiskäytössä.

Tuo bilteman lukko ei nyt hirvittävästi vaadi aktiivisuutta, kun sen on tarkoitus olla jatkuvasti kiinni. Vaijerihan on siis jotain 3 paksu eikä oikeasti estä, jos pihtinisti aikoo satulan viedä. Ei tosin estä paksumpikaan vaijeri.

Esko
19.11.2014, 20.37
Tuo bilteman lukko ei nyt hirvittävästi vaadi aktiivisuutta, kun sen on tarkoitus olla jatkuvasti kiinni. Vaijerihan on siis jotain 3 paksu eikä oikeasti estä, jos pihtinisti aikoo satulan viedä. Ei tosin estä paksumpikaan vaijeri.

Ahaa... Metrinen vaijeri kulkisi siis satulan ja rungon kautta koko ajan, ja lukon varmaan voisi kiinnittää vaikka velcrolla runkoon heilumasta... Edelliseen viestiisi viitaten tyylipoliisilla saattaisi olla jotain sanomista asiaan, ehkäpä ainakin tuon Pitlockin vaihtoehdot kannattaisi tsekata ensin.

Fuuga
19.11.2014, 20.43
Sen verran tuosta sateenkestosta, ettei se ole ongelma vaikka penkki kastuisi jos on aikaa ja paikkaa saada se kuivaksi. Itselläni kastui niin läpimäräksi kuin olla ja voi vuosi sitten brevetillä. Kunhan vain malttaa antaa sen kuivua kuivassa, muttei liian lämpimässä, se palautuu varsin loistavasti. Märkänä kiristäminen on väärä teko. Kuivumisesta ja lämmöstä puhuttaessa kannattaa myös muistaa vanha sanonta, 'siinä nahka palaa missä voi sulaa'. Vastedeskin ajelen aivan rauhassa rospuuttokelit ja sateet ilman suojia.

Myrtillus
20.11.2014, 07.43
Sen verran tuosta sateenkestosta, ettei se ole ongelma vaikka penkki kastuisi jos on aikaa ja paikkaa saada se kuivaksi. Itselläni kastui niin läpimäräksi kuin olla ja voi vuosi sitten brevetillä. Kunhan vain malttaa antaa sen kuivua kuivassa, muttei liian lämpimässä, se palautuu varsin loistavasti. Märkänä kiristäminen on väärä teko. Kuivumisesta ja lämmöstä puhuttaessa kannattaa myös muistaa vanha sanonta, 'siinä nahka palaa missä voi sulaa'. Vastedeskin ajelen aivan rauhassa rospuuttokelit ja sateet ilman suojia.

Mielenkiintoista, että pysyvää venähtämstä ei tapahtunut vaikka keikuit päällä satulan olessa märkä vai menikö ihan lopussa? Yleennsä pieni sade ei itsellä aiheuta suojaustoimenpiteitä, koska oma ahteri on riittävän iso sateensuoja ja lokari löytyy.

cobbo
20.11.2014, 09.18
Itsellä on retkifillarissa B17 jonka paikkaa on hiottu pitkään ja hartaasti kohdalleen useammalla lenkillä eikä vielä ole löytynyt. Entinen satula oli WTB:n pinnaltaan kohtalaisen luistamaton ja keskeltä kuopalla ollut tekele, jolla satulan kulma ei ollut läheskään niin kriittinen kuin Brooksilla. B17:ssa tuntuu olevan hiuksenhieno ero liian korkean nokan eli väärästä paikasta painavan kallistuksen ja toisaalta kädet väsyttävän eteenpäin viettävän luiskan välillä. Hanurille B17 sinällään sopii hyvin ja on alkanut jo muotoutua istumaluiden kohdalta, mutta muu kroppa hakee vielä asentoa jossa voisi ajaa pitkään rennoilla fiiliksillä.

Sellaista asetusta joka olisi yhtäaikaa mukava dropeilta ja jarrukahvoilta ajamiseen ei taida löytyä, mutta ei ole väliäkään koska dropeilta tulee ajettua hyvin harvoin.

Fuuga
20.11.2014, 09.57
Mielenkiintoista, että pysyvää venähtämstä ei tapahtunut vaikka keikuit päällä satulan olessa märkä vai menikö ihan lopussa? Yleennsä pieni sade ei itsellä aiheuta suojaustoimenpiteitä, koska oma ahteri on riittävän iso sateensuoja ja lokari löytyy.

Kastuminen tapahtui ensimmäisen satasen aikana. Toisen satasen aikana keli kuivi. Nahka kyllä palautuu melkoisen hyvin jos kuivuminen tapahtuu hitaasti ja matalalla (lue ei liian korkeassa) lämpötilassa. Hyödyllisintä kastumisesta oli, että satula muotoutui aika nopealla proseduurilla omaan ahteriin sopivaksi.

VesaP
20.11.2014, 10.10
Mutta joo, kivikovaltahan tuo tuntui kun kopsutteli. Ja hanuri muutenkin ruvella vielä lauantain parisatasesta. Joten vaikka istuu sohvalla niin ei kovin neitseellisen ihana tunnelma hanurissa ole nyt, joten tuo kivikova Brooksi tuskin antaa sen parempia fiboja ekalla käyttökerralla ainakaan vielä. :) Mutta luotto on kova!

Jumaleisson... Luotto ei ainakaan huonontunut eilisen ekan 2h testi-traineroinnin jälkeen! Tosiaan takalisto vähän heikossa hapessa lauantain lenkin ja mahan sekaisin olon jäljiltä niin ei ollut eilen kovin vahvat ennakko-odotukset satulassa istumisen suhteen kun hyppäsin Brooksin päälle ekan kerran. Mutta samalla sekunnilla kun istuin niin tuntui että ei jumalauta, täähän tuntuu hyvältä! Vaikka se oli kivikova kun paketista otti, niin kyllä se nyt jo jousti jonkin verran kun läskinsä siihen päälle tunki. Kaksi tuntia siinä ajoin, ja normaalisti kyllä parin tunnin kohdalla jo traineroidessa perä huutaa hoosiannaa mutta nyt ei oikeastaan sen kummempia ongelmia ollut vaikka hanurikin oli jo semirikki valmiiksi. Ihmeellistä. Hienoa! Olisin voinut kuvitella että jos olisi neitseellisellä perseellä saanut ajaa, olisi satula ollut täydellisen tuntuinen.

Jos tämä lärpäke on jo näin uutena näin hyvä, miltä se tuntuu kun vaikka 50 tuntia on trainerointia nyt talvella ensin alla! Eihän sitä malta edes ulos loskaan lähteä ajamaan kun ennemmin fiilistelee aidolla nahkasohvalla kotona, 24:sta katsoen. :)

Joten jo nyt uskallan yhtyä tähän Brooksien kehujien kastiin. On se. On se, **tun hyvä! :)

Mutta ei grammanviilaajille.....

Selle Italia SLR Kit Carbonio: 133g (tämä lähti pois pyörästä, jos joku haluu, lähtee halvalla...)
Brooks B15 Swallow Chrome: 513g (muistaakseni, vai olikohan se 523g... No, anyway)

Pitäsköhän sitä tilata suosiolla se titaaniversio maantiepyörään ja laittas tään chromisen cycloon... No, pitää nyt edes 10-20 tuntia ajoa saada ensin alle että näkee että se TAATUSTI toimii. Mutta toimiihan se, ei koskaan mikään uusi satula ole noin hyvältä tuntunut ensiminuuteista lähtien kyllä.

Tank Driver
20.11.2014, 10.42
^ Ilo lukea. Onnittelut!

BONK
20.11.2014, 14.47
^^ Tuli melkein solidaarisen ilon kyyneleet kun Vesan ei-niin-neitseellinen peppu on kelpuuttanut Brooksin :D

JKK
20.11.2014, 15.31
Minulla on ollut melkein aina Brooks käytössä. Hyvin ovat toimineet.

VesaP
20.11.2014, 16.33
^ Ilo lukea. Onnittelut!

^^ Tuli melkein solidaarisen ilon kyyneleet kun Vesan ei-niin-neitseellinen peppu on kelpuuttanut Brooksin :D

Pyllyni kiittää! On ilo olla Clubin jäsen! Piti tänäänkin ajaa Brooksia lisää "sisään" mutta lähdenkin rouvan kanssa Ikeaan ja annan jerkyn palautua reisiin jotta lauantaina voi kokeilla vaikka vähän pitemmän siivun raineroida sit ja tunnustella tuntemuksia tuossa kiinteässä ja hyvin muotoutuneessa takalistossani, jotta miten Brooks hyväilee kontaktipintaa kun tunteja tuloo lisää ja lisää.. Yeah!

rjrm
20.11.2014, 20.59
Joo omalla b17 ännällä on muutama satanen nyt ajeltu. Alkaa tuntua paremmalta kuin aluksi.

V-P.V
20.11.2014, 22.18
Onhan se sellanen homma että pyöräilyn ja muunkinlaisen urheilun perimmäinen tarkoitus on kuitenkin tuottaa hyvää fiilistä ja oloa. Näinnniinku harrastelijan näkövinkkelistä. Tosin kyllä urheilun saa ja sen pitääkin välillä tuottaa kipua mutta oikeanlaista sellaista. Jalat tulessa mutta ei (enää ikinä) munat!

janne kuivakangas
21.11.2014, 00.19
Köyhälle kelpaa paras eli Brooks! ☺

Vrad
21.11.2014, 09.17
vesaP:n runneltu takalisto tuossa taisi kyllä muokkautua penkin mukaa ;)

VesaP
21.11.2014, 09.39
Pitäsköhän sitä tilata suosiolla se titaaniversio maantiepyörään ja laittas tään chromisen cycloon...

No pitihän se. Titaaniversio mustana on nyt tulossa. Jee! :)

Sandzsteedt
21.11.2014, 10.06
B17:ssa tuntuu olevan hiuksenhieno ero liian korkean nokan eli väärästä paikasta painavan kallistuksen ja toisaalta kädet väsyttävän eteenpäin viettävän luiskan välillä. Hanurille B17 sinällään sopii hyvin ja on alkanut jo muotoutua istumaluiden kohdalta, mutta muu kroppa hakee vielä asentoa jossa voisi ajaa pitkään rennoilla fiiliksillä.

Vinkkinä tuohon eteenpäin viettävään/luistavaan penkkiin voin sanoa että ainakin omissa B17 jakkaroissa on toiminut karhunkieli karhennus ja proofide rasvaus sen jälkeen.
Karhennella voi oman maun mukaan, mutta itse vetäisin kevyesti liukkaimman pinnan rikki karhunkielellä pyöritysliikkeellä ja sen jälkeen rasvat yöksi päälle. Aamulla tehdyn kiillotuksen jälkeen satulan pinta on hieman enemmän mattapintainen ja liukkaus hävinnyt eli perse pysyy penkissä paikoillaan huomattavasti helpommin. Ei tunnu enää siltä että hyvässä satulan asennossa takapuoli liukuisi epäsopivaan asemaan jos käsillä ei kokoajan pidä itseään paikallaan.

Kyseinen kikka on toiminut kaikissa viidessä pyörässäni ja kaikista löytyy B17 eri variantteina.

V-P.V
21.11.2014, 11.18
^tää oli hyvä vinkki. Oon miettinyt samaa mutta en ole tohtinut tehdä. Kiitos.

mgcc
21.11.2014, 11.20
No pitihän se. Titaaniversio mustana on nyt tulossa. Jee! :)

Selvää kilpavarustelua...

Vrad
21.11.2014, 14.06
Hei pistäkääs vähän kuvia niistä penkeistänne ja fillareistanne myös.
Itse oon brooksia havitellut tohon Roveen, mutta itselle nappaa hiukan silmään etenkään B17 mallin syvä helma.. Cambium C15 ja C17 caikuttaa ihan varteenotettavalta (myös silmään), mutta herkkä ahterini ei ihan joka satulaa hyväksykkään, ja noissa kun ei ole sitä nahan muotoutumista..
B15 vois olla madollisuus...

VesaP
21.11.2014, 14.43
B15 vois olla madollisuus...

Suosittelen tuota! B15 on todella hyvän mallinen. Jos vertasi Selle-Italian SRL:lään erot oli muotoilussa:

B15 pitempi kokonaisuudessaan. Kärkiosa oli about saman paksuinen (ylhäältä päin katsottuna siis), B15:ssa jopa ehkä vähän kapeempi mitä SLR:n nokka. SLR leveni äkimmin täyteen mittaansa satulan takana. B15:n kaari oli jyrkempi nokan ollessa siis pitempi. B15 oli leveämpi takaosastaan mitä SLR. Eli kun lopulta B15 alkaa kaartumaan ylhäältä päin katsottuna, se kaartuu leveämmälle mitä SLR.

Ainakin omaan persukseen B15 sopii jo ensilenkin perusteella paremmin (en vielä sano PALJON paremmin kun vasta yksi lenkki takana) mutta PAREMMIN siis anyway. :)

Huomenna lisätestiä sit taas!

Edit: Cambiumissa minua vähän mietityttäs se että se näyttää äkkiseltään "normisatulalta". Muovinen alusta ja nahkalärpäke vain päällä. Epäilen, korostan, vain epäilen, että Cambium ei voi olla yhtä hellä perseelle mitä aito pelkkä nahka kuten B15:ssa esim.

Edit2: No helvetti, kyllä se oli PALJON PAREMMIN se sopivuus. Myönnetään. Jo yhden 2h traineritreenin perusteella. :D

BONK
21.11.2014, 14.54
Kohta Vesan titteli on syytä muuttaa muotoon "Ei mikään tavisSATULA vaan Brooks" :)

VesaP
21.11.2014, 15.15
Kohta Vesan titteli on syytä muuttaa muotoon "Ei mikään tavisSATULA vaan Brooks" :)

http://i.imgur.com/9Icb9yf.gif

Rautaperse
21.11.2014, 16.18
Parin tuhannen kilometrin jälkeen B17, on "hieman muotoansa menettänyt"

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14797&d=1416575806

janne kuivakangas
21.11.2014, 17.47
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/21/69309137c9ef96e8e43f17444136de5a.jpgTässä minun Brooks. ☺

Tank Driver
21.11.2014, 23.13
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/21/ff6432c3c87dd0db02df3e927d3d03f6.jpg

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/11/21/2c9819cc3df50c5597cef893cab7c57f.jpg

Tossa Swift Chrome Stragglerissa ja B17 Copper Ltd Yampa-vainaassa. Laitetaan koko nahkapesueesta kuvia jahka joutaa.

Edit: Stragussa on tuossa kuvassa vielä Brooksin Slenderit. Nyt jo vaihtuneet.

janne kuivakangas
22.11.2014, 01.02
Nää on kyllä hienoja Molemmat! 😊

VesaP
01.12.2014, 16.26
Edit2: No helvetti, kyllä se oli PALJON PAREMMIN se sopivuus. Myönnetään. Jo yhden 2h traineritreenin perusteella. :D

Nyt on takana muutama tunteroinen enemmän ajoa Brooksilla, ja joo, kyllä se sopii PALJON paremmin ainakin oman kankun alle mitä SLR! Sisällä trainerointikin muuttui paljon kivemmaksi kun ei ensimmäisenä tule perse mikä estää ajon jatkamisen. Eli Brooks parantaa myös traineria! :) Jos tosiaan monien uutena "liian kovana" haukkuma Brooksi tuntuu omaan hanuriin näin hyvältä jo uutena, miltä se tuntuukaan kun joku muutama sata ajotuntia on ensin takana sillä! Jee! :)

Kotona olis laatikossa nyt uusi B15 titaaniputkilla varustettuna. Vielä en ole sitä asentanut kun ei malta ottaa originaalia B15:sta irti Pinasta. Pitäs koristeena sitä vielä jonkin aikaa (siis tuota titaanista)... Tuossa trainerikäytössä kun ei tuo suuri painokaan niin hirveesti haittaa ajoa. :D

Edit: Mitään massiivisen pitkiä sisätrainerisessioita ei vielä ole Brooksilla takana, mutta pisimpänä vajaa 4 tuntinen meni hanurin puolesta ihan ok kuitenkin. No, kyllähän takalisto puutuu väkisin jo kun rainerilla tönöttää satulassa noinkin pitkään, mutta on hanuri kipeempänäkin ollut muilla satuloilla tuommosen siivun jälkeen. Olisi väärin väittää että perseessä ei miltään tuntunut edes tuon lenkin jäljiltä. :)

Rautaperse
01.12.2014, 22.01
Parin tuhannen kilometrin jälkeen B17, on "hieman muotoansa menettänyt"

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14797&d=1416575806

Ei tunnu Brooksin aspa vastailevan netin kautta jätettyihin kyselyihin. Puolitoista viikkoa takaperin jätin kyselyä, onko satulalle enää mitään tehtävissä? Hieman huonoa palvelua... Kuinka usein noita satuloita tulee kiristellä tuosta ruuvista? Mietin onko satulan vääntyminen, johtunut kiristyksen puutteesta?

Tank Driver
01.12.2014, 22.10
Onko tuossa vain nahka vinossa vai onko runkokin vääntynyt? Jos nahka ja kyseessä ei takuutuote, kiikutapa suutarille katsottavaksi. Oletko kiristänyt satulaa ylipäänsä? Nahkaosa ei kännykän näytöltä näytä olevan kuopalla, joten mistään mitään tietämättä uskaltaisin ehdottaa, että olet mahdollisesti kiristänyt satulaa liikaa.

mgcc
01.12.2014, 22.56
Ei tunnu Brooksin aspa vastailevan netin kautta jätettyihin kyselyihin. Puolitoista viikkoa takaperin jätin kyselyä, onko satulalle enää mitään tehtävissä? Hieman huonoa palvelua... Kuinka usein noita satuloita tulee kiristellä tuosta ruuvista? Mietin onko satulan vääntyminen, johtunut kiristyksen puutteesta?

Kyllä ne vastaa aikanaan. Taisi kestää pari viikkoa kun kyselin samasta. Käskivät kiristää ruuvia ja jos ei auta, niin lähettää tehtaalle. Korjaus, jossa vaihdettiiin vääntynyt alakisko ei maksanut kun postikulut lähetetäessä. Satula kannattaa rekisteröidä, pohjassa on kolmemerkkinen koodi, sillä on mahdollisesti vaikutusta palveluun.

Rautaperse
01.12.2014, 23.31
Onko tuossa vain nahka vinossa vai onko runkokin vääntynyt? Jos nahka ja kyseessä ei takuutuote, kiikutapa suutarille katsottavaksi. Oletko kiristänyt satulaa ylipäänsä? Nahkaosa ei kännykän näytöltä näytä olevan kuopalla, joten mistään mitään tietämättä uskaltaisin ehdottaa, että olet mahdollisesti kiristänyt satulaa liikaa.

Runko tuossa näyttää vääntyneen myös. Ylikiristyksestä tuskin on kyse, koska ruuviin koskin ensimmäisen kerran kuvan ottamisen jälkeen. Naruja olen kyllä kiristänyt.

Tank Driver
01.12.2014, 23.51
Sit vaan vartoilet Brooksin yhteydenottoa niin hoitavat homman.

VesaP
16.12.2014, 11.08
Mitenkähän paljon tuon B15 satulan kantsii antaa venyä ennenkuin sitä voi kiristää? Tuntuu olevan hyvin satulaa venyttävää ajaa pelkästään trainerilla sillä. Vissiin kosteys ja hiki ei ainakaan haittaa satulan muotoutumisessa. Ei mulla siinä vielä mitään havaittavia istuinluiden kohtia ole, mutta satulan kansi joustaa overallisti kun kämmenellä painaa siitä satulan päältä. Asiassa ei toki olis mitään ongelmaa muuten, mutta jos katsotte tuota netistä löytämääni Dogman satulankiinnityssysteemin kuvaa, niin toi pultti mikä on satulan alla, ottaa nyt joustaessaan jo kiinni satulan alaosaan. B15:ssa on sattumoisin metallilevy just siinä satulan alla tuolla kohtaa (kytkee kiinni molemmilta puolilta kaartuvat nahkat). Ja nyt se metallipala nojaa ajaessa tuohon pulttiin ja aiheuttaa kloksetta jos satulassa "pomppii". Varmaan kadulla olisi enemmänkin klonksetta kun kuoppia jne on, mutta tuon huomaa jo raineroidessa jos pehvaa siirtelee penkissä. Ilman tuota pulttia olisin kyllä antanut satulan vielä venyä lisää? Nyt täytynee kiristää että ei osu pulttiin ajaessa. Toisaalta, eipä tuo mitään haittaiskaan muuta kuin sitä pientä metallinääntä lukuunottamatta mikä kuuluu välillä.

http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2014/02/10/1392047971038-1uu5yoaysg7fx-700-80.jpg

Noin muuten, tuo B15 on ollut kyllä autuus! Aivan helvetin hyvä satula, ei siitä mihinkään pääse! Tästä lähtien en muita satuloita osta enää koskaan.

Tietääkö joku saisko jostain tuommosta pitkähköä pulttia semmoisena missä olis matalampi tuo kiristysmutikka (millä nimellä se nyt pulteissa virallisesti kulkeekaan)? Vai pitäskö näyttää dremelin hiomalaikkaa itse jos haluis puolet pois tuosta pultin kannasta? No, kestääkö se sit enää? Saisi vaan penkki tilaa joustaa sen pari kolme milliä enemmän alaspäin sen jälkeen.

Disclaimer: Hätäisille lukijoille siis tiedoksi että kuvassa EI ole Brooksin satula.

BONK
16.12.2014, 11.50
Mitenkähän paljon tuon B15 satulan kantsii antaa venyä ennenkuin sitä voi kiristää? Tuntuu olevan hyvin satulaa venyttävää ajaa pelkästään trainerilla sillä. Vissiin kosteys ja hiki ei ainakaan haittaa satulan muotoutumisessa. Ei mulla siinä vielä mitään havaittavia istuinluiden kohtia ole, mutta satulan kansi joustaa overallisti kun kämmenellä painaa siitä satulan päältä. Asiassa ei toki olis mitään ongelmaa muuten, mutta jos katsotte tuota netistä löytämääni Dogman satulankiinnityssysteemin kuvaa, niin toi pultti mikä on satulan alla, ottaa nyt joustaessaan jo kiinni satulan alaosaan. B15:ssa on sattumoisin metallilevy just siinä satulan alla tuolla kohtaa (kytkee kiinni molemmilta puolilta kaartuvat nahkat). Ja nyt se metallipala nojaa ajaessa tuohon pulttiin ja aiheuttaa kloksetta jos satulassa "pomppii". Varmaan kadulla olisi enemmänkin klonksetta kun kuoppia jne on, mutta tuon huomaa jo raineroidessa jos pehvaa siirtelee penkissä. Ilman tuota pulttia olisin kyllä antanut satulan vielä venyä lisää? Nyt täytynee kiristää että ei osu pulttiin ajaessa. Toisaalta, eipä tuo mitään haittaiskaan muuta kuin sitä pientä metallinääntä lukuunottamatta mikä kuuluu välillä.

http://cdn.mos.bikeradar.com/images/news/2014/02/10/1392047971038-1uu5yoaysg7fx-700-80.jpg

Noin muuten, tuo B15 on ollut kyllä autuus! Aivan helvetin hyvä satula, ei siitä mihinkään pääse! Tästä lähtien en muita satuloita osta enää koskaan.

Tietääkö joku saisko jostain tuommosta pitkähköä pulttia semmoisena missä olis matalampi tuo kiristysmutikka (millä nimellä se nyt pulteissa virallisesti kulkeekaan)? Vai pitäskö näyttää dremelin hiomalaikkaa itse jos haluis puolet pois tuosta pultin kannasta? No, kestääkö se sit enää? Saisi vaan penkki tilaa joustaa sen pari kolme milliä enemmän alaspäin sen jälkeen.

Disclaimer: Hätäisille lukijoille siis tiedoksi että kuvassa EI ole Brooksin satula.

Näkemättä tuota on tietysti paha sanoa, mutta jos satula on kevyellä painalluksella "pehmeä" kuin... ööö... pullataikina eli menettää muotoaan siten, ettei palaudu kunnolla niin olisi pitänyt kiristää jo aikaa sitten. Jos se joustaa reippaasti painaessa, mutta pitää muotonsa niin se on ihan normaalia "sisäänajetulle" satulalle. Jos on jotain tuosta väliltä niin itse kiristän.

Tästä lähtien en muita satuloita osta enää koskaan.

Aamen :D

Itsellä noita kolinaongelmia ei ole ollut. Jotenkin on semmoinen mielikuva, että siinä välissä olisi reilusti tilaa meikäläisen kiinnityksissä. Pitäneekin vilkaista illalla, miten noissa omissa menee - B15 ei tosin kuulu valikoimiin.

VesaP
16.12.2014, 12.01
Jos se joustaa reippaasti painaessa, mutta pitää muotonsa niin se on ihan normaalia "sisäänajetulle" satulalle.

Se on juurikin tuolleen. Joustaa mutta pitää muotonsa 100%:sti. Siksipä minäkin tuolla ylempänä laitoin että mielellään en vielä kiristäisi mihinkään sitä kun oletin tuon olevan aivan normaalia. Siinä vaan ei montaa milliä ole hitto soikoon näköjään pelivaraa tuon etummaisen pultin ja sen satulan alaosan välillä, edes siis uudella satulalla. Puhumattakaan nyt kun se alkaa olla sisäänajettu hyvin.

Ehkä jätän toistaiseksi noin, nojatkoon siihen pulttiin toistaiseksi. Täytynee ottaa valokuva asiasta ja laittaa vaikka ihan kyssäri Brooksillekin aiheesta. Eiköhän ne ota sit kantaa siihen mikä heidän näkökanta asiaan on.

Itsellä noita kolinaongelmia ei ole ollut. Jotenkin on semmoinen mielikuva, että siinä välissä olisi reilusti tilaa meikäläisen kiinnityksissä. Pitäneekin vilkaista illalla, miten noissa omissa menee - B15 ei tosin kuulu valikoimiin.

Pistän kuvan tännekin jos/kun muistan/jaksan ottaa kuvan suoraan sivusta satulan alta että miltä se setuppi näyttää. Bonkkikin saa pistää toki omansa niin voi verrata. :)

BONK
16.12.2014, 12.04
Se on juurikin tuolleen. Joustaa mutta pitää muotonsa 100%:sti. Siksipä minäkin tuolla ylempänä laitoin että mielellään en vielä kiristäisi mihinkään sitä kun oletin tuon olevan aivan normaalia. Siinä vaan ei montaa milliä ole hitto soikoon näköjään pelivaraa tuon etummaisen pultin ja sen satulan alaosan välillä, edes siis uudella satulalla. Puhumattakaan nyt kun se alkaa olla sisäänajettu hyvin.

Ehkä jätän toistaiseksi noin, nojatkoon siihen pulttiin toistaiseksi. Täytynee ottaa valokuva asiasta ja laittaa vaikka ihan kyssäri Brooksillekin aiheesta. Eiköhän ne ota sit kantaa siihen mikä heidän näkökanta asiaan on.

Pistän kuvan tännekin jos/kun muistan/jaksan ottaa kuvan suoraan sivusta satulan alta että miltä se setuppi näyttää. Bonkkikin saa pistää toki omansa niin voi verrata. :)

Quick-n-dirty -ratkaisuna tuli mieleen, että jos se kolina haittaa niin kiinnitä satulan metalliin pikaliimalla pieni pala kumimattoa...

edit. KARMEA ETIKETTIVIRHE!!! Siis pala paksua nahkaa :D

VesaP
16.12.2014, 12.22
Quick-n-dirty -ratkaisuna tuli mieleen, että jos se kolina haittaa niin kiinnitä satulan metalliin pikaliimalla pieni pala kumimattoa...

edit. KARMEA ETIKETTIVIRHE!!! Siis pala paksua nahkaa :D

Jonkun nahkapalanhan voisi tosiaan liimata siihen satulan kiinnityspultin päälle. Ei haittais mitään mutta eipä sit enää kolkkaisi kun ei olis metalli metallia vasten.

V-P.V
18.12.2014, 09.07
Joku kaipaili kuvia Brooksista ynnä pyörästä. Tässä mun näkemys. (Vuoden pimein aika ja paska kännykkäkamera mutta kuvasta varmaan erottaa b17 jakkaran).
edit. Vaihdoin kuvan hieman parempaan kun sattui silmiin noin epätarkka kuva.
..Karhensin sen n. 1000:lla hiekkapaperilla kuten jäsen Sandzsteedt vinkkasi ja rasvasin vielä hyvin. Nyt pinta matta eikä persus luista enää vaikka satula on aavistuksen "etukenossa".
Ajomiehet tietysti kuluttaa pinnan rikki ajamalla mutta laiskempi voi hieman oikaista.

Lisäys. VesaP. Eiköhän noi pultit ole ihan metrisellä kierteellä(M5?) joten lompsis ruuvikauppaan ja etsimään matalammalla kannalla olevia.
Jos tarpeeksi matalia ei löydy niin ainahan niissä on varaa muutama milli ottaa pois. En kuitenkaan lähtisi noita alkuperäisiä rälläkömään.

http://i1327.photobucket.com/albums/u662/huuhaa1/jymyjne024_zps6a7da234.jpg (http://s1327.photobucket.com/user/huuhaa1/media/jymyjne024_zps6a7da234.jpg.html)

rjrm
18.12.2014, 10.46
Mulla on crossarin b17n aiheuttanut ongelmia. Sillä on ajettu muutama satanen ja se alkaa olla niin mukavasti muotoutunut, että muiden fillarien penkit tuntuu huonolta. Ongelma on se, että läskiin ei edes viitsi harkita Brooksin sohvaa, koska se kummiskin kastuu ihan toisella lailla kuin crossarikäytössäni.

VesaP
20.12.2014, 15.15
Täytynee ottaa valokuva asiasta ja laittaa vaikka ihan kyssäri Brooksillekin aiheesta.

Tältä näyttää. Tuossa satula levossa. Kädellä kun painaa kannen päältä, tuo väli menee umpeen ja metalli ottaa kiinni tuon pultin yläosaan.

http://i4.aijaa.com/b/00366/13631475.jpg?cab6fa033e6f6d9bd08ae37ddf42f59148b52 cd975d3afb6a692f0437abd85eceaa7cfe210f596b201dcddf 6d0d28cdc

JKK
20.12.2014, 15.46
Tässä on läskissä Brooks, ei kastunut tänään, eli ei kastu toistekaan. Paitsi sateella, ei hoidettu nahka vettä pelkää. Lokarikin on vain muutaman gramman (noh vähän enemmän) painoinen,
http://allseasonscyclist.com/2013/02/06/daves-mud-shovel-fat-bike-fenders/

http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/12/20/889c20623334a0f3d0e34e06ae160f94.jpg

Sent from my iPad using Tapatalk

BONK
20.12.2014, 15.57
Tältä näyttää. Tuossa satula levossa. Kädellä kun painaa kannen päältä, tuo väli menee umpeen ja metalli ottaa kiinni tuon pultin yläosaan.

Kyllä tuohon saa taatusti hieman "ohkaisemmalla" kannalla olevan pultin, mutta kävin ihan mielenkiinnosta äsken tsekkaamassa omat B17/B17narrow/Swift ja kaikissa on tilaa runsaasti. Tuo B15 taitaa olla hieman matalampi malli kuin nuo omani, mutta yksi vaihtoehto on sitten toisenlainen satulan kiinnitysmekanismi eli uusi tolppa?

Mihail
20.12.2014, 20.10
Taitaa dogmassa olla aerotolppa.

V-P.V
20.12.2014, 20.45
Salee löytyy matalakantaisempia pultteja esim. huonekaluissa käytettäviä tasakantaisia joissa kuusiokolo keskellä. Sellasen sipasee parilta kantilta tasaseksi niin että saa jollain avaimella vähän otetta. Jos en ihan väärin ymmärrä niin kuvan mukainen satulakiinnitys toimii niin että etummainen pultti käännetään ns. sormitiukkuuteen ja taaimmaisella tehdään varsinainen kiristys. Eli sitä etummaista ei tarvitse poskitärinään asti edes vetää.

VesaP
21.12.2014, 13.08
Taitaa dogmassa olla aerotolppa.

Juurikin noin. On sen verran speciaalin muotoinen ettei taida tarviketolppia pahemmin löytyä (en ole kyllä etsinytkään toisaalta). :(

Mutta, aukaisin tuon titaani-B15:sen paketistaan nyt ekaa kertaa ja mittasin senkin painon:

Brooks B15 Swallow Chrome: 513g (muistaakseni, vai olikohan se 523g... No, anyway)
Brooks B15 Swallow Titanium: 350g

Eli hifimmät putket keventää satulaa aika reilusti näköjään...

Ja on se vaan hieno kun uutuuttaan kiiltävää tuommosta pyörittelee käsissään. Taideteos! :)

Jees, alkas kohta kuluttamaan tuota Chrome versiota taas muutaman tunnin ajan...

BONK
21.12.2014, 15.06
Tosiaan, saattaa olla tolppavaihtoehdot vähän kiven alla. Tuohon tietysti saisi jollain kiinnikkeillä rakennettua parin sentin korokkeen ja tietysti tässä tapauksessa, konepajalla työstetään korotuspalat titaanista :)

Vrad
21.12.2014, 15.10
äsh, milläs nyt perustelee itsellensä ettei tartte brooksia.. Toisaalta perse alkoi jo ennalta särkemää kun ajankuluksi suunnitteli kesän pitkiä ajoja/brevettejä.. C17 ja B15 onko pikalinkitetty selaimeen.. B17 pysynyt ulkonäkö syistä vielä poissa..

Ghostrider
21.12.2014, 15.40
Mulla on B17 ja C17 ollut ostoskorissa kohta vuorokauden. B:tä ajattelin läskiin ja C:tä maantiepyörään. Kaipa se pitäisi nappia painaa...

V-P.V
26.12.2014, 21.28
Kokeilin tuollaista solumuoviläpyskää satulan alla kun en tykkää käyttää talvella säämiskä housuja. Toimii. Satula tuntui lämpöisemmältä.
Huono kuva mutta varmaan siitä idea selviää.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14956&d=1419617548

BONK
26.12.2014, 21.36
Kokeilin tuollaista solumuoviläpyskää satulan alla kun en tykkää käyttää talvella säämiskä housuja. Toimii. Satula tuntui lämpöisemmältä.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14956&d=1419617548

Kuvaa ei näy lainkaan... Siis satulan alla eristeenä?

V-P.V
26.12.2014, 22.08
Näkyykö nyt? Joo alla. Ei nyt suoranaisesti kuumota mutta eron huomasi. Pööräillessä perseen ja selän taakse muodostuu imu (pyörre), joka ainakin meikän herkän eturauhasen saa huutamaan hoosiannaa jos niille alueille pääsee viima puremaan.

BONK
27.12.2014, 00.38
No nyt näkyy. Ei lainkaan pöllömpi idea.

VesaP
27.12.2014, 21.13
Brooks B15 Jytää! Ei mulla muuta annettavaa Clubille ole tässä viestissä mutta oleellinenhan tässäkin jo esiin tulee. :)

Tank Driver
27.12.2014, 21.43
B17 vaihtui eilen takaisin kun kurapaskasateet on vähäksi aikaa taputeltu. Olipa ihanaa kyytiä. Kuin olisi kotiin tullut.

BONK
28.12.2014, 13.22
Kuin olisi kotiin tullut.

Jos et eksynyt, niin enties tulitkin? :)

Uuden vuoden kunniaksi ajattelin asentaa B17 narrow:n spinning-pyörään. Jospa sitäkin innostuisi vähän enemmän polkemaan kun vaihdetaan The Satula jonkun sellemikälien tilalle.

arctic biker
28.12.2014, 13.34
Kuis sitten jos pyörät nauttii kylmän tallin tiloista vuoden ympäriinsä?

Tank Driver
28.12.2014, 14.00
Ei mitään ongelmaa.

V-P.V
28.12.2014, 15.14
Kuis sitten jos pyörät nauttii kylmän tallin tiloista vuoden ympäriinsä?

Ei kylmä eikä kuuma jos satula hoidettu asianmukaisesti. "Pelastin" kyseisen yksilön (b17N) viimesyksynä kaverin pihasta jossa se oli maannut taivasalla keväästä asti.
Uusin parit niitit, oikaisi satulan ja sipasin uudet rasvat pintaan (oli ollut kolarissa).
Ja voi poijjaat että on mukava istua. Mitä enemmän noi näkee elämää sen parempia niistä tulee! ts. rumempi = parempi
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=14971&d=1419768003

timoe
30.12.2014, 10.30
[QUOTE

Edit: Cambiumissa minua vähän mietityttäs se että se näyttää äkkiseltään "normisatulalta". Muovinen alusta ja nahkalärpäke vain päällä. Epäilen, korostan, vain epäilen, että Cambium ei voi olla yhtä hellä perseelle mitä aito pelkkä nahka kuten B15:ssa esim.

:D[/QUOTE]

Cambium B15 kisses my turku very nicely :) ei tunnu kylmältä pikkupakkasella

vema60
06.01.2015, 12.51
Löyty tollanen vanha satulalaukkuin varaston hyllyltä Brooksin kaveriksi.

https://lh6.googleusercontent.com/-4L4-niVt_9Y/VKuvT12jyZI/AAAAAAAACNw/QbHbiWL5b4M/w983-h553-no/WP_20150106_002.jpg

Volvospede
07.01.2015, 12.27
B17 "aged" tilattu Fatboyn jakkaraks... vaikka pehva nyt alkoikin tottumaan spessun alkuperäiseen penkkiin kun sai vähän kilometrejä alle, niin silti. Ei kait sitä ole pyöräilijä eikä mikään jossei jopossa ole 1800 luvulla suunniteltua jakkaraa.. heh! Jossei se oo mieluinen tuossa käytössä niin laitan sen 1950 mallin jaguar mummotsygään.

paskalokki
07.01.2015, 12.48
Tuli tästä mieleen kun perse paleltuu läskin orkkissatulassa, että heittää sinne alle myös jotain vastaavaa ja Brooksiin sama kunhan saapuu joskus ja saa asenneltua kerta vaikutusta on vielä ja vielä positiivisessa mielessä.

NDKExp
07.01.2015, 14.03

Jos tuosta umpisolumuoviläystäkkestä tekisi pidemmän, niin eikös siitä tulisi ihan kohtuullinen ass-saver?

BONK
07.01.2015, 14.13
Löyty tollanen vanha satulalaukkuin varaston hyllyltä Brooksin kaveriksi.

Itse tilasin muutama vuosi sitten tuolta satulalaukun + tankonauhat:

http://walnutstudiolo.com/
(http://walnutstudiolo.com/)
On näemmä mallit muuttuneet ja hinnat x3...

vema60
08.01.2015, 00.17
No toimun laukku ei oo mikään oikea nahkalaukku. Joku feikki kangas mikäliemuovihässäkkä

V-P.V
08.01.2015, 08.41
Tuli tästä mieleen kun perse paleltuu läskin orkkissatulassa, että heittää sinne alle myös jotain vastaavaa ja Brooksiin sama kunhan saapuu joskus ja saa asenneltua kerta vaikutusta on vielä ja vielä positiivisessa mielessä.

Luulen että jo valmiiksi pehmustetun satulan alla solumuovi tuskin ihmeitä tekee, tosin tuskin siitä haittaakaan on.
Ohuen nahkasatulan alla se tuo kuitenkin hivenen lisälämpöä. Eron huomasi varsinkin kun ajeli ilman säämiskää. Kannattaa leikata se sitten niin että se on sopivan napakka muttei työnnä satulan liepeitä ulos päin.
Mulla on vielä (siistitty ja paranneltu versio edellisestä) satulatolpan päällä samaisesta solumuovista leikattu pala ja nippusiteet reilien takaosassa pitämässä läpyskän kiinni satulassa.
Mulle tää on ollut toimiva viritys ja meinasin pitää kevääseen.
Se onko vaikutus enemmän korvien välissä pitäisi tieteen nimissä testata. Ulkolämpömittarin anturi perseen alle ja heittämään lenkkiä läpyskän kanssa ja ilman :)

oem
08.01.2015, 09.24
Ostin Tokmannista satulasuojapussin jonka mukana tuli noin 5mm solumuovi käytettäväksi satulan päällä.
Kiinnitin solumuovin yhdellä kierroksella ilmastointiteippiä satulan ali putken etupuolelle niin että ei jää liimajälkiä kuin nahan leikattuun reunaan ja pussi päälle. Tuntuu lämpimältä heti kun istuu. Kestää minkä kestää. Satula Brooks Flyer.

linkki
https://www.toknet.fi/pyorailyvarusteet/polkupyoran-istuinsuoja-musta/6416684512007/dp?openGroup=1281

Volvospede
09.01.2015, 23.17
B17 aged testattu ja aivan erinomaisen tuntuinen penkki heti ensi metreistä alkaen. Jos tää vielä paranee sisäänajon jälkeen, niin hieno juttu, mutta tää oli jo tälläisenään paras istuin mitä mun pyörissä on ikinä ollut.

VesaP
12.01.2015, 15.56
B15 on nyt tuntien saatossa mennyt mukavasti kaarelle ja pehva vähän qu lepää siellä kupissaan. Ainut että nyt olen harkinnut pitäskö aavistus laskea satulan nokkaa kun nokkahan ei minnekään kupille mene ku siinä on se kiinnitysrauta. Olen ehkä huomaavinani lievää paineennousua etu-privatseilla nyt verrattuna kovaan uuteen satulaan jossa satulan pinta oli suht tasainen edestä taakse asti. Vieläkään en luule että olisi kiristyksen tarve. Epäilen että tuo alkaa vasta nyt olla niinqu suht hyvin sisäänajettu! Kämmenellä kun painaa satulan kantta, se joustaa alaspäin mutta ei menetä muotoaan ja palaa takaisin originaaliin muotoonsa heti kun kämmenen paineen irrottaa satulan kannesta.

Ja jossain vaiheessa tuo chrome versio pitäs irroittaa ja siirtää cycloon, ja iskee Pinaan kiinni tuo titaaniversio. Ja aloittaa taas sen sisäänajo. Ei vaan jaksas kun tuo nykyinen paranee vain vanhetessaan :D No, onneksi se oli hyvä heti ekasta lenkistä lähtien!

Brooks RULES!*sykkivä sydänhymiö*

paskalokki
12.01.2015, 16.13
Brooks ja rasva postissa, paketista veke ja sormella päälle ja alle rasvaa ohuesti ja huomenna katsellaan lisää?

paskalokki
12.01.2015, 17.23
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/12/3880f835643275ecdd6bb4bb2fe861ea.jpg

http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/12/0317e7cd0dfc528e4c682346848ce487.jpg

Olin tilaavinani mustan ilman noita reikiä mitä ei pitänyt B17:ssa olla. Jääpä rasvaus tältä erää, kun ei tiedä meneekö myyntiin. Ruskea satula musta-keltaisessa pyörässä, jeps. Saatanan saatana.

arctic biker
12.01.2015, 17.27
Testaa ny Lokki ees jotta kuin satulan kärkiosa on leveä, iso mies ja isot reisilihakset?

paskalokki
12.01.2015, 17.37
https://www.bike-components.de/en/Brooks/B17-Standard-Sattel-p8378/

En ymmärrä miksi juuri tuossa ruskeassa on nuo nauhat valmiina, kerta muissa ei ole kuvissakaan. Vähän omaan piikkiin menee kyllä, en tarpeeksi tarkasti tutkinut tuotetietoja. Plus satula on tilattu ja maksettu perjantaina 2. päivä, joten 1,5 viikkoa meni tilauksesta kaikkinensa, että sain satulan kotiin. Hieno ja mukavan näköinen tuo on, mutta musta olisi ollut se optimaalinen.

Volvospede
12.01.2015, 17.48
Mulle tuli sama jakkara samasta kaupasta, on mustassa pyörässä ja on just hyvä ja juuri sellainen kun halusinkin. Makuasiahan tuo satulan väritys on, ajattelin että hyvä nostalginen pläjäys tuo antiikki ruskea, mustahan vois sekaantua perus muovisatuloihin..! Ne kiristysnauhat siellä helmoissa on varmaan ihan hyvä asia, mä oon nyt muutaman lenkin ajanu ja kun satula alkaa pehmenemään päältä, se koittaa pullistua tuolta helmasta kun satulaa painaa vaikka kädellä siitä keskeltä. Ja sit naruja kirimällä se ei painu keskeltä niin helpolla. Luulen että tossa on satulaa pitkäks aikaa.

paskalokki
12.01.2015, 17.59
No eiköhän tuo mene, heitän rasvat pintaan ja alle. Huomenna iltapäivästä asentelen.

V-P.V
12.01.2015, 19.04
no joo.. jos tuosta valikosta ensimmäisen napannut ostoskoriin niin aged malli sieltä tulee.
Mutta sinuna laittaisin tosiaan jakkaran kiinni ja ajaisin auringonlaskuun suu virneessä, väristä viis.
Kannattaa sitten kiristellä maltilla niitä nyörejä. Jos liian tiukalla niin vetää kuperaksi keskeltä eikä sulaudu persiin muotoihin.

Volvospede
12.01.2015, 20.32
No eiköhän tuo mene, heitän rasvat pintaan ja alle. Huomenna iltapäivästä asentelen.

Satulan mukana tulleessa ohjeessa sanottiin että aged mallia ei rasvailla päältä ollenkaan, vain alapuoleta. Kannattaa silmäillä se ohje muutenkin läpitte, siel on aika reilusti asiaa.

paskalokki
12.01.2015, 21.32
Satulan mukana tulleessa ohjeessa sanottiin että aged mallia ei rasvailla päältä ollenkaan, vain alapuoleta. Kannattaa silmäillä se ohje muutenkin läpitte, siel on aika reilusti asiaa.
En kerennyt niitä lukemaan ja luotin foorumilaisten sanaan sokeasti, mutta rasvat on viideltä laitettu ja hinkkaan ne pois heti kun pääsen kotiin.

Volvospede
12.01.2015, 23.11
No tuskin se pilalle menee. Ilmeisesti aged malli on valmiiksi jo pehmeämpi kuin tavallinen ja pinta ehkä vähän huokoisempi joten imee ehkä rasvaa paremmin.. Joten jos se nyt rasvattuna tuntuu liian pehmeeltä, niin ehkäpä voi koittaa hinkata minkä pystyy ja jos se nyt ihan löröks olis menny ni kait se kuivuu kun jättää koristeeks kirjahyllyyn vähäks aikaa.. En nyt yritä olla mikään brooks satula expertti kun semmonen on ollut itellä alle viikon, mut ihan yleiskokemuksella eri nahka tuotteiden pilaamisesta kumpuaa tämä spekulointi.

VeeVee
12.01.2015, 23.30
https://www.bike-components.de/en/Brooks/B17-Standard-Sattel-p8378/

En ymmärrä miksi juuri tuossa ruskeassa on nuo nauhat valmiina, kerta muissa ei ole kuvissakaan. Vähän omaan piikkiin menee kyllä, en tarpeeksi tarkasti tutkinut tuotetietoja. Plus satula on tilattu ja maksettu perjantaina 2. päivä, joten 1,5 viikkoa meni tilauksesta kaikkinensa, että sain satulan kotiin. Hieno ja mukavan näköinen tuo on, mutta musta olisi ollut se optimaalinen.

Äkkiseltään katottuna tuo Bike-Componentsin sivu ei ole kaikista selkein mitä on eteen tullut. Itse katselin malleja Brooksin omilta sivuilta kun siellä on aika kattavasti tietoja koko valikoimasta.
B17-satuloita taitaa olla viittä erilaista (sekä naisille että miehille) ja niistä eri värejä. Nauhoitus on Imperial ja Aged-satuloissa. Kaikissa muissa B17-satuloissa on reiät, paitsi Imperialissa jossa on iso pitkulainen reikä keskellä. Näin ainakin Brooksin sivujen perusteella.

Kyllä tuo varmaan hyvä satula on ja eiköhän sen olisi voinut palauttaa, jos tuli tilattua väärä tuote..tai jos lähettivät väärän tuotteen. No, varmasti hyvä satula ja hyvältähän tuo näyttää.
Itse odotteleen lähes mustaan pyörään ruskeaa Swiftiä kun se näytti kuvassa paremmalta kuin musta ja vähät siitä sopiiko se pyörään :) Vaihdetaan sit pyörää, jos satula näyttää vanhassa pahalta...tai sit harmittelen kun tuli tilattua ruskea :)

JKK
12.01.2015, 23.45
No tuskin se pilalle menee. Ilmeisesti aged malli on valmiiksi jo pehmeämpi kuin tavallinen ja pinta ehkä vähän huokoisempi joten imee ehkä rasvaa paremmin.. Joten jos se nyt rasvattuna tuntuu liian pehmeeltä, niin ehkäpä voi koittaa hinkata minkä pystyy ja jos se nyt ihan löröks olis menny ni kait se kuivuu kun jättää koristeeks kirjahyllyyn vähäks aikaa.. En nyt yritä olla mikään brooks satula expertti kun semmonen on ollut itellä alle viikon, mut ihan yleiskokemuksella eri nahka tuotteiden pilaamisesta kumpuaa tämä spekulointi.

Ihan oikeasti! Ei se rasva sitä satulaa pehmitä, pitää nahan ns elossa, vertaa kenkien lankkaamista tai rasvaamista. Brooks perseen alla vuodesta 2002. Toisaalta jos haluaa uskoa, että pehmittää niin mikäs siinä. Tai tämä mystinen Brooksin rasva, kyllä siihen käy mehiläisvaha, minkkiöljy tai Hestaran nahkarasva. Millä Brooks tutkii mitä rasvaa on käyttänyt jos jostain syystä takuu juttu tulee eteen. Monta on Brooksia kiertänyt (vaikka yksi olisi riittänyt) ja ikinä ei ole ollut mitään takuu asiaa. Toki pehmittää jos nahan on päästänyt kuivumaan, mutta eipä todella kovin paljon. Jos pehmeyttä haluaa on Brooksilla monta mallia jousitettuja satuloita.

paskalokki
13.01.2015, 00.01
Hinkkailin ylimääräset veke päältä ja aika siisti tuosta tuli kun tummui, mutta helvetti miten kova tuo on sormella testatessa. Vielä pitäisi saada soviteltua suht koht samaan korkeuteen ja asentoon kuin vanha satula on.

Volvospede
13.01.2015, 00.25
No valmistaja uskoo että se rasva pehmittää sitä nahkaa, ainakin niiden nettisivuilla olevan infon mukaan. Ja kieltävät rasvailemasta liian usein ettei satula mene pilalle pehmennyttyään liikaa...

Tiedä sitten näistä nahan hoidoista, mielipiteitä ja tapoja on varmasti yhtä monia kuin käyttäjiäkin. Mutta hyvän tuntuinen jakkara se oma b17 ainakin on ja tosi hienon näköinen. piis änd lööv.

paskalokki
13.01.2015, 01.20
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/12/941518c820dc21e083055f9109f99132.jpg

Hyvältähän tuo satula tuossa näyttää, tosi hyvältä imo. Oli helvetin hankalaa saada kiinni, mutta sain kuin sainkin. Aluksi huolestuin kun satulan kiskot eivät sopineet kiinnikkeen uriin, mutta tarpeeksi kun kiristi niin alkoivat mennä. Säätöä pituussuunnassa on selkeästi vähemmän kuin X1:ssä, joten yhtä kauas satulan nokkaa en saanut kuin vanha oli. Satulatolppas joutui vajaa pari senttiä laskemaan, että Brooks laskeutui samalle korkeudelle. Satulan laitoin kiinni ja noin about suoraan ja oikealle korkeudelle, lenkillä näkee kuinka paljon on viturallaan säädöt.

Miten paljon uskaltaa kiristää satulatolpan klemmaria ja satulan pidikkeen pultteja? Massaa on kumminkin pyörän päällä melkoisesti, joten kiinni saa olla ja kunnolla, mutta en halua taas mokailla asennusta ja korkata pultteja.

JackOja
13.01.2015, 09.39
Miten paljon uskaltaa kiristää satulatolpan klemmaria ja satulan pidikkeen pultteja?...

Usein se momentti on pienellä painettu siihen pultin viereen. Jos ei ole siinä niin löytyy manuaalista. Jos ei ole manuaalia se löytyy netistä. Jos ei löydy netistä niin ei mihinkään venäläiseen momenttiin... tolpan panta 4-8 Nm ja tolpan pulttien kiristysmomentit voi vaihdella paljonkin. Ei kuitenkaan yleensä yli 16 Nm

oem
13.01.2015, 09.57
Hyvältä näyttää ruskea satula mustassa pyörässä.

kuovipolku
13.01.2015, 10.23
Puhtaasti esteettinen arvioni on että satula näyttää paremmalta kuin sohva. Yhteensopimattomuus mustavalkoisen pyörän kanssa on ainoastaan näennäistä, tosiasiassa se tuo juuri sen epätäydellisyyden tai keskeneräisyyden elementin jota kokonaisuus kaipaa. Sitä paitsi se tekee pyörästäsi nimenomaan sinun pyöräsi jonka erottaisit yhdellä silmäyksellä vaikka pihalla olisi tusina Fat2:ta.

Satulakiskojen ja satulankiristimien sopivuudesta ja yhteensopimattomuudesta saanet asiantuntevampia kommentteja muilta, mutta noin yleisesti aina ison huutomerkin paikka kun osat eivät heti tunnu sopivan paikalleen. Yhteensopimattomuuden ollessa kyseessä kiristämällä onnistuu tavallisesti vain liikakiristämään, s.o. lyhentämään kiskon murtumiseen tms. kuluvaa aikaa.

paskalokki
13.01.2015, 10.32
Usein se momentti on pienellä painettu siihen pultin viereen. Jos ei ole siinä niin löytyy manuaalista. Jos ei ole manuaalia se löytyy netistä. Jos ei löydy netistä niin ei mihinkään venäläiseen momenttiin... tolpan panta 4-8 Nm ja tolpan pulttien kiristysmomentit voi vaihdella paljonkin. Ei kuitenkaan yleensä yli 16 Nm
Momentit on kyllä tolppaan merkattu, mutta en omista momenttiavainta vaan joutuu siis kuusiokoloavaimella ja mutulla menemään.

Olisi kiva kuulla muiden White/Brooks-kombojen omistajien kokemuksia tuosta satulan kiinnittämisestä, kerta ei osu ihan 1:1 kiskot ja urat.

V-P.V
13.01.2015, 11.17
Lokki olla huoleti. Ne kiskot on melko meltoa terästä jotka antaa muutaman millin myöten suuntaan jos toiseen. Edellisellä sivulla on kuva Brooksista jonka kiskot oikaisin (sivu- ja pystysuuntaan) hellästi 2kg lekaa apuna käyttäen. Ja satula toimii edelleen moitteetta. 15€ maksaisi näköjään uusi runko jos haluasi vaihtaa.

BONK
13.01.2015, 11.27
Momentit on kyllä tolppaan merkattu, mutta en omista momenttiavainta vaan joutuu siis kuusiokoloavaimella ja mutulla menemään.

Olisi kiva kuulla muiden White/Brooks-kombojen omistajien kokemuksia tuosta satulan kiinnittämisestä, kerta ei osu ihan 1:1 kiskot ja urat.

Jack tuossa aiemmin jo totesi momentista ja suosittelen lämpimästi momenttiavaimen/-avaimien hankintaa, kun sinulla on takana öhöm... varsin "momentinsävyinen" historia fillariasennuksissa :) Ne eivät happane työkaluhyllyssä ja säästävät itsensä moninkertaisesti takaisin oikeina asennusmomentteina vs. pilalle väännetyt.

Siinä ei ole mitään ihmeellistä jos kiskot (jos nyt puhutaan satulan kiskoista) ja urat ei ole ihan 1:1, kyllä nuo perus-Brooksin kiskot kärsivät hivenen muotoiluakin, kyse kun on kuitenkin milleistä, ilman että satula menee miksikään.

Volvospede
13.01.2015, 11.32

Kiristä mielummin liian löysään kuin liian tiukkaan ja paikat rikki. Se on tosi pieni momentti millä tolppa pysyy rungossa ja ei se satulakaan kovin helposti tolpassa ala liikkua. Ja vahingot liian pienessä momentissa on olemattomat vs ylikiristys. Työkalut mukaan lenkille ja kiristä tarvittaessa, säädellä sitä pitää kuitenkin alkuun että saat sen asennon hyväks.

paskalokki
13.01.2015, 11.46
Avaimen otan kyllä ulos mukaan, mutta saa suositella momenttiavainta ja päitä siihen kerta se tarpeelliseksi tulee. Laadukkaita työkaluja on tarkoitus haalia kasaan pikkuhiljaa muutenkin.

BONK
13.01.2015, 11.54
Avaimen otan kyllä ulos mukaan, mutta saa suositella momenttiavainta ja päitä siihen kerta se tarpeelliseksi tulee. Laadukkaita työkaluja on tarkoitus haalia kasaan pikkuhiljaa muutenkin.

http://www.parktool.com/

VesaP
13.01.2015, 11.59
Säätöä pituussuunnassa on selkeästi vähemmän kuin X1:ssä, joten yhtä kauas satulan nokkaa en saanut kuin vanha oli.

Hienolta näyttää ruskee satula läskissä! Eli ei pienintäkään syytä vaihtaa tai harmitella! Ja omassa B15:ssa oli sama homma, eli satulan säätövara oli aika olematon pituussuunnassa ja jouduin laittamaan satulan niin taakse mitä se meni. Mielellään olisin vielä jokusen millin kauemmaksi sitä taaksepäin laittanut mutta no-can-do. No, onneksi se on ollut loistava jo noinkin.

Offtopic: Vaimo osti lahjaksi hienon Bike-Fit kirjan, pitäskin joskus alkaa vähän tarkemmin tutustumaan omaankin ajoasentoon. Variaatioita on ziljoona ja jokainen pieni hienosäätö näyttäs vaikuttavan vaikka mihinkä. Voisi luotilankojen, mittanauhojen ja astemittojen kera katsoa joskus miten oma ajoasento sijoittuu kirjan speksien mukaisesti. Ja katsoa onko ajoasento British Cyclingin fysioterapeutin mielestä hyvä asento vai ei (siis kirjan mukaan, ei se äijä mulle hlökohtaisesti valitettavasti varmaan tule speksaamaan asentoa, ainakaan ihan ilmaiseksi). :)

Edit: Mulla on Syntacen momenttiavain, 0-20nm tais olla tms. Ja siihen "bits" päälle eli niitä erikokoisia päitä sitten lootallinen. On ollut helvetin hyvä. Tuon jälkeen ei oo oikee kiristysmomentti ollut enää "KRÄKS ja sit auki muutaman millin". Sit isoille momenteille on joku Bilteman metrisellä varrella oleva momenttiavain, säätöalue varmaan jotain 20nm --> ääretön. :) (disclaimer, en nyt muista lonkalta oliko nuo arvot (nm) vai jotain ihan muuta mutta kuitenkin, numerot tais ainakin mennä oikein.)

JackOja
13.01.2015, 12.13
...Syntacen momenttiavain, 0-20nm tais olla tms. Ja siihen "bits" päälle eli niitä erikokoisia päitä sitten lootallinen....

Sitten kannattaa käyttää laatupaloja eikä bilteman/clasohlsonin/hongkongin burmalaisesta uudenvuodentinasta tehtyjä halpispaloja.

edit:

...ne bilteman 20-v takuulla olevat kamat on tosi hyviä...

Okei.

VesaP
13.01.2015, 12.56
Sitten kannattaa käyttää laatupaloja eikä bilteman/clasohlsonin/hongkongin burmalaisesta uudenvuodentinasta tehtyjä halpispaloja.

No Syntacen avaimelle toki Syntacen Bitsit? En edes olettanut että joku käyttäisi jotain muita bitsejä siinä?

JackOja
13.01.2015, 13.28
No Syntacen avaimelle toki Syntacen Bitsit? En edes olettanut että joku käyttäisi jotain muita bitsejä siinä?

Tietty. Mutta monesti momenttiavain on pelkkä avain ja palat joutuu ostamaan erikseen. Ja tarvikkeena lisäpaloja.

Mutta olikohan offtopic tässä, Brooksia tekis munkin mieli kokeilla. Ehkä vielä joskus.

paskalokki
14.01.2015, 12.30
Hitto miten mukava penkki. Ekan kerran kun istui niin tuntui (ei tuntunut missään) niin neutraalilta, että. Aavistuksen jouduin säätämään satulaa suoraan kun oli vasempaan päin, mutta taisi aika hyvin asettua laakista kohdallee, aavistuksen on alempana kuin Selle Italia X1 ja jalka ei mene aivan suoraksi kun kantapää on pedaalilla ja jalka suorana, mutta tuo on jopa ihan hyvä. Tuo vähän turvallisuuden tunnetta maastossa. Reilun 1,5h kerkesin eilen ajamaan aika pitkälti perse penkissä eikä kipeätä tehnyt istumaluille, mutta välilihaan otti osumaa ja puutui vähän. Pitänee koittaa säätää johonkin suuntaan satulaa, mutta näillä kokemuksilla uskallan sanoa, että kokemus paranee vielä ajan kanssa lisää, hyvä oli ostos. :)

V-P.V
14.01.2015, 13.13
Hyvä. Kuten ottamastasi kuvastakin näkee niin pakasta vedetty B17 on hieman kupera keskiosaltaan. Jos mahdollista niin säädä satulan nokkaa hieman alas päin.
Muutaman kymmenen ajotunnin jälkeen keskiosa satulasta painuu notkolle eikä pitäisi painaa enää mistään ja satulan voi säätää takaisin vaateriin.
Jos sulla on ne narut kiinni niin tarkista ettei ne ole liian tiukalla tai ota ne kokonaan pois niin satula saa rauhassa muokkaantua. Ne voi myöhemmin laittaa takaisin.

V-P.V
14.01.2015, 13.24
Oli vähän tylsää saikkupäivänä niin tein B17 Narrow mallista B15 look alike kopion.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=15064&d=1421230707

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=15065&d=1421230725

paskalokki
14.01.2015, 13.59
Hyvä. Kuten ottamastasi kuvastakin näkee niin pakasta vedetty B17 on hieman kupera keskiosaltaan. Jos mahdollista niin säädä satulan nokkaa hieman alas päin.
Muutaman kymmenen ajotunnin jälkeen keskiosa satulasta painuu notkolle eikä pitäisi painaa enää mistään ja satulan voi säätää takaisin vaateriin.
Jos sulla on ne narut kiinni niin tarkista ettei ne ole liian tiukalla tai ota ne kokonaan pois niin satula saa rauhassa muokkaantua. Ne voi myöhemmin laittaa takaisin.
Tästä pitikin kysyä kun olin tuon ekan lenkin jälkeen todella löysällä nauhat ja vain kolmista ensimmäisistä rei'istä kiinni. En saanut tolpassa ollessaan edes kiristetyä juurikaan vaan sain hädin tuskin tehtyä rusetin. Sopivasti pyörä toimistolla niin voisin napata tuon narun veke, mikäli meinaat(te) että aluksi on parempi niin.

V-P.V
14.01.2015, 14.27
Kyllä mä jättäisin ne aluksi pois, tai ainakin antaa olla niiden todella löysällä. Niiden tarkoitus on jäykistää satulan profiili.
Jos haluat jättää ne paikalleen niin tee seuraavasti. Paina kämmenellä suht reilusti satulan keskeltä ja katso että nauhat kiristyvät hieman. Eli ilman painoa narut saa olla löysällä. Tulevaisuudessa jos tuntuu että satula on löystynyt liikaa niin naruja ja nokkamutteria säätämällä kiristät sen takaisin.

VesaP
15.01.2015, 10.24
Onneksi olkoon Club Brooks. Olemme näköjään siirtyneet oikeaan osioon offtopicista. Tämä koko ketju on suoraan päin persettä, joten tottahan se tänne varusteisiin kuuluu!! :D

Oonko muistanut mainita joskus jo että Brooks tuntuu olevan hyvä satula? No, sanotaan nyt, Brooks on hyvä satula! Luulisin että SLR:llä olis eilisiltainen viisi tuntia trainerillakin tuntunut hanuriosastossa vähän karummalta vielä mitä eilen tuntui. :) Jos selkä ei olis rikki niin tuostakin setistä olis voinut vaikka nauttia... :rolleyes:

Akseli
16.01.2015, 19.28
Liityn Clubiin C17:lla.
Näyttää olevan S, eli se 18mm lyhyempi versio, jota jossain myös naistenmallina mainostetaan.
Alkutuntuma on oikein hyvä.

BONK
22.01.2015, 12.34
Voihan vanha vihtahousu sentäs, että sitä pitää olla melkoinen puupää! Miksi, oi miksi, tuli näin pitkään vehdattua tuota The Satulan asentamista spinnuun?!? Nythän tuossa istuu melkein mielummin kuin rouvan kainalossa, eikun siis... tarkoitan, että... se nyt on vaan niin ylivertaisen mukava istua. Uudenkarhea B17 narrow suorastaan kiljuu kuin jossain tuuheaviiksisten miesten pornoleffassa, että paina persettä minua vasten, enemmän, lisää, lisää, ... :)

http://oi57.tinypic.com/m9xhty.jpg

paskalokki
22.01.2015, 12.41
Pistin omani vaateriin ennen viime lenkkiä, 1h 45min eikä mitään ongelmia perseen kanssa. Ennenkuulumatonta.

paskalokki
22.01.2015, 22.37
Spottasin illan Poliisit -jaksosta vähän elämää nähneen satulan. ;)

https://i.imgur.com/MVzQXvR.png

bici74
25.01.2015, 22.51
En klupiin kuulu mutta törmäsin Bike24:n avisiin ja sielläpä on Brookseja tarjouksessa (30% tienoilla alennukset). Kiitos ja anteeksi Ilmainen mainos.

paskalokki
25.01.2015, 23.03
Yli seittemääkymppiä on halvimmatkin, joten kalliimpaa kuin toisaalla normaalistikin. Alle kuuteenkymppiin olisi tilannutkin jo toiseenkin pyörään. Plus 15 euron postit.

rjrm
26.01.2015, 08.14
Samaa kummastelin. Ei ollut lainkaan halpoja. Tållå hetkellä b17n käytössä. Toisen sohvan hommaan vielä, mutta tarkka malli harkinnassa vielä b17 vai kapea malli.

VesaP
26.01.2015, 16.41
Miksi, oi miksi, tuli näin pitkään vehdattua tuota The Satulan asentamista spinnuun?!?

Sopii kuin nyrkki heteromiehen peräreikään tuo satula mutta taatusti hyvä istua! :D

Mää olen sitä mieltä että pitäs tulla joku direktiivi trainereihin/spinninpyöriin/jne että niitä EI SAA myydä ilman Brooksin satulaa. Tällöin trainerivalmistajat saisivat julmetusti lisää myyntiä kun kukaan ei haluaisi luopua enää traineristaan kun sillä on niin #¤%#&#& hyvä reenata! Käytettyjen markkinat lopahtaisi siis täysin, joten kaikki joutus ostaa uusia rainereita vain!

Voi olla että tänään tulee illalla taas omaakin Brooks/Traineri settiä taas vähän testattua...

Edit: Kiitokset Bike24 vinkistä! Siellähän näyttää olevan B-kamaa tyyliin "perkeleesti"!! Eikä nuo hinnatkaan nyt päätä huimaa jos jollekin romulle olis oikeesti tarve.

63Bigsby
26.01.2015, 17.22
Kyllä löytyy klubi-istuinta; B17 Titanium, B17 Copper, Team Pro Copper ja sitten vanhan Legnanon mukana tullut 60-luvun Brooks, jonka mallista ei tietoa( tod.näk professional ). Metallilogokin puuttuu, en edes aluksi tajunnut, että on Brooks, kunnes jonkin aikaa käytössä olleena sivujen nahkalogo kiillottui juuri ja juuri näkyville. Oikeasta reunasta puuttuu yksi niitti ja pala nahkaa, mutta kyllä vaan on hyvä perseelle vaikkei ole eds oman mukaan muotoutunut!

BONK
26.01.2015, 18.11
Sopii kuin nyrkki heteromiehen peräreikään tuo satula mutta taatusti hyvä istua! :D

Mää olen sitä mieltä että pitäs tulla joku direktiivi trainereihin/spinninpyöriin/jne että niitä EI SAA myydä ilman Brooksin satulaa. Tällöin trainerivalmistajat saisivat julmetusti lisää myyntiä kun kukaan ei haluaisi luopua enää traineristaan kun sillä on niin #¤%#&#& hyvä reenata! Käytettyjen markkinat lopahtaisi siis täysin, joten kaikki joutus ostaa uusia rainereita vain!

Voi olla että tänään tulee illalla taas omaakin Brooks/Traineri settiä taas vähän testattua...

Edit: Kiitokset Bike24 vinkistä! Siellähän näyttää olevan B-kamaa tyyliin "perkeleesti"!! Eikä nuo hinnatkaan nyt päätä huimaa jos jollekin romulle olis oikeesti tarve.

Hmm... Teillä treenisessiot tapahtuu ilmeisesti nahkakypärä päässä ja ruoska vyöllä? :D

Tommosta direktiiviä minä kannatan! The Satulan asentamisen jälkeen onkin tullut harrastettua sisäpyöräilyä enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä :) Täytyy tosin tunnustaa, että kun nyt ei oikein muuta pysty tekemään niin motivaatio on kunnossa ja viime vuonna taisin istua kokonaiset kolme kertaa siihen vanhaan hyh-hyh-paskasatulaan...

Tank Driver
26.01.2015, 19.15
http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/01/26/6ecdfe2088a8d418bd7526f635124ec6.jpg

Tuommoista päähän jahka sieltä luolistanne ulos kerkiätte.