PDA

Näytä tavallinen näkymä : Club Brooks

Sivut : 1 2 [3] 4

BONK
17.04.2015, 16.35
Eli kuten näkyy, kummatkin sopii. Minä pitäisin näissä nokan leveyttä ja korkeutta ratkaisevana tekijänä kumman valitsisin jos pitäs valita. Jos reidet on paksut kuin ladonovet tai jos tuntuu että muutenvain jo kaikissa normisatuloissa hinkkaa reiden sisäsyrjät pahasti satulan nokan sivuille, valitsisin B15:sen. Jos taas tuntuu että munien välissä on tilaa sivusuunnassa vaikka mitenkä, eikä reidet hinkkaa jo defaulttina satulaputkeen, käy myös Swift tai peräti B17 sohva.

Vesa, jos jalkojen välissä on jotain mikä tarvitsee tilaa niin jalat ovat luonnollisestikin hieman enemmän levällään - tytöille tuo B15 on varmaan parempi :D

Heikki, itse olen n. 90 kg, kesällä varmaan muutaman kilon alle eikä ole Brooksit tarvinneet mitään sisäänajoja. Tokihan ne siitä pehmenee, mutta väitän edelleen, että jonkin verran tuosta "sisäänajotarpeesta" syntyy siitä, että asento ei ole optimi - toki jokainen hanuri on tietysti uniikki.

heikki53
17.04.2015, 17.15
Heikki, itse olen n. 90 kg, kesällä varmaan muutaman kilon alle eikä ole Brooksit tarvinneet mitään sisäänajoja. Tokihan ne siitä pehmenee, mutta väitän edelleen, että jonkin verran tuosta "sisäänajotarpeesta" syntyy siitä, että asento ei ole optimi - toki jokainen hanuri on tietysti uniikki.
Jup, täysin samaa mieltä. Vanhan miehen asennoissa ei vain ole kauheen paljon vaihteluvaraa ;) - ei edes ammatti ihmisen avulla. Toisaalta ajan satulalla kuin satulalla koko päivän lenkin, ehkä 15 erilaista istuinta kokeillut. Mutta noilla "wannabe" lenkeillä 20h istumisen jälkeen alkaa tuntea jokaisen neliösentin satulasta, tällöin ne erot alkavat merkitsemään. Olen parin vuoden aikana nähnyt monia vanhoja, aktiivisessa käytössä olevia Brookseja - uskomattomia. Joten uneksin itsekin, että jonain päivänä nämä hanuri ongelmat ovat kauneinta musiikkia joita oman hanurin muotoinen satula soittelee.

Luin juuri tuolta TCR2015 naamakirjasta tämän (tekstin copy/paste on ehkä laiton, mutta en tiedä miten sen linkin olisi tehnyt):
Doug Bridgens (https://www.facebook.com/doug.bridgens?fref=ufi) I experimented with 3 Brooks saddles (b17, team pro, swift) and think I worked out comfort relates to bar height. B17 needs bars above saddle, team pro level or below, and swift well below. I've a lot of touring miles on a b17, but it doesn't work on the TCR bike.

Ei tää oo helppoa kellekkään.

cobbo
17.04.2015, 17.50
Olen omassa b17 havaitsevinani pehmentymistä ja muotoutumista jo muutaman sadan kilsan kohdalla. Istumaluiden kohdalla on ryppyjä satulan pinnassa ja painamalla satula antaa jonkin verran periksi. Nopeampi prosessi kuin odotin. Kesän hikiset lenkit varmaan nopeuttavat entisestään.

Tuosta "bars above saddle" olen vielä arpomapäällä. Marinissani tanko on about samoissa kuin satula, eikä Brooksin leveys haittaa; tosin en ole kapeahanurinen. Se voisi olla mukautuvampi keskeltä varsinkin harvoin dropeilta ajaessa, jolloin herkkien alueiden paine hellittäisi. Mutta käsittääkseni tuossa suhteessa eri brooksit (pl. keskireiälliset) eivät niinkään eroa, vaan kapeammat mallit vain tulevat reunoiltaan vähemmän tielle kun ajetaan kyykkyasennossa.

Oulunjulli
18.04.2015, 16.12
Vielä kerran palaan tuohon Team Prohon, kun muistelen että joku sanoi vain todellisen ironarsen ajavan sillä ilman vaippoja. Tänään 5.5h sillä ilman vaippoja ja pikatestillä vehje vaikuttaisi edelleen toimivan kuten keski-ikäisellä kuuluukin. Hyvä ostos kun 60€ maksoi, ja on coolin näköinen jos tykkää.

Liukkaus oli yllä mainittu, ei se tosiaan kauan kestä ja minäkin yllätyin kuinka nopeasti tuo(kin) muovautuu, muuan sata.
Samalla tunnustan olevani ääliö, älkää missään nimessä laittako Brooksin kanssa pyörää katolleen asvaltille veivaillaakseen vaihteiden säätöjä kohdilleen tms. Brooksin pinta menee hetkessä rikki ja jäljet on helposti suht pysyviä. Itse olen tehnyt sen jo kahteen penkkiin.

VesaP
20.04.2015, 11.32
Täällä kun kyselty miltä Pinarello näyttää Brooksin kanssa niin täältä näkyy:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50540-Py%F6r%E4si-kuva-Vol-III&p=2360003#post2360003

Hätäisesti sisällä otettu kuva jossa satulakaan ei näy kokonaan mutta kait tuosta selvän saa. Kuvasta hyvin näkyy myös nuo tollot pultit satulaklampissa mitkä on ihan tiellä Brooksin kanssa.

cobbo
25.04.2015, 18.37
Nyt alkaa Brooks olla paikallaan :) Neljä tuntia B17:n päällä kurjahkoissa Lidlin trikoissa, ja paikat ei ole kipeät oikein mistään pl. alaosasto jossa bibsien pehmuste meni vähän ryttyyn.

Kulman säätö on oikeasti pienestä kiinni, eikä sitä kannata vispata koko ajan edestaas vaan ajella reilusti matkaa ennen suurempien säätöjen tekemistä. Viimeisin säätö oli olemattoman pikkuinen nokan nosto joka vähensi käsien kuormaa. Dropeiltakin ajo onnistuu ainakin hetken aikaa, tosin tottumattomuuden takia kiikkerän ja tehottoman oloisesti, mutta sen verran että vastatuuliselta peltoaukealta pääsee metsän suojaan.

Nahka on pehmennyt melkoisesti, satulan päältä painamalla satula antaa reilusti periksi ja reunat leviävät sivulle. Lidlin bibsit alkavatkin nyppyyntyä sisäreisistä, toivottavasti brooksi ei syö parempiakin housuja samaan tapaan (reidet on paksunpuoleiset).

VesaP
27.04.2015, 10.42
Nahka on pehmennyt melkoisesti, satulan päältä painamalla satula antaa reilusti periksi ja reunat leviävät sivulle. Lidlin bibsit alkavatkin nyppyyntyä sisäreisistä, toivottavasti brooksi ei syö parempiakin housuja samaan tapaan (reidet on paksunpuoleiset).

Kuulostaa laatusatulalta jos hankaa housut rikki... :rolleyes: B17 siis. Eli jos joku haluu B17:n niin täytyy ottaa se malli missä on narut satulan alla jotta voi viritellä lipareita lähemmäksi kiinni toisiinsa! Onneksi B15 satulassa ei tuota ongelmaa toivottavasti ole eikä tule.

Vaikka Brooksi on hyvä istua, noin muuten on kyllä julmetun paljon kaikkea ongelmaa näköjään mitä ei laatutuotteessa pitäs olla. On kiskot väkyrällään, on nahka tällätty vinoon, on kiinnitysnastat sojottamassa ulkona nahkasta, ja sit vaikka olis muuten ok, hiertää näköjään housut rikki... Jestas. Jos B ei olis niin hyvä istua ja ajaa niin ei kait tämmöinen tuote menestys kovin pitkään markkinoilla. Varsinkaan yli sataa vuotta kuten B on tehnyt jo. :)

paskalokki
28.04.2015, 11.42
Tuo Brooksin oma suoja satulalle on kyllä hyvä, näytti päältä litimärältä eilen illasta ja satula ja suojan sisäpuoli aivan kuiva, kuten pitääkin. Alle femman tuosta maksoin, joten mielestäni tuo oli aika hyvä ostos ottaen huomioon miten paljon voi yksikin työpäivän pituinen sade turmella satulaa. Plus sopii todella napakasti päälle, miinusta tosin vähän takaosan kiinnityksestä, kiristyssysteemi on aika hankala, mutta eipä sitä oikeastaan tarvitsekaan napakan olemuksen ansiosta.

Vicina
28.04.2015, 15.07
On kiskot väkyrällään

Onkos tommosia tapauksia ollut enemmänkin? Omassakin toisessa Brooksin satulassa kiskot liian kapeat, ei mene kunnolla satulatolpan kiinnikkeeseen. Sai sen siihen äherrettyä, mutta ei istu ihan kohdallaan. Onko joku yrittänyt niitä kiskoja vääntää johonkin suuntaan, mun tapauksessa pitäis vääntää auki/leveämmälle? Vai antaisko vain olla, kun siinähän se nyt paikallaan on... Ja hyvä ajaa, niin kuin aina.

Ps. Yksi pyöräkauppias väitti mulle kerran, että Brooks olisi yksi väärennetyimpiä tuotteita pyöräilyn saralla. Oiskohan tossa mitään perää.

BONK
28.04.2015, 15.13
Onkos tommosia tapauksia ollut enemmänkin? Omassakin toisessa Brooksin satulassa kiskot liian kapeat, ei mene kunnolla satulatolpan kiinnikkeeseen. Sai sen siihen äherrettyä, mutta ei istu ihan kohdallaan. Onko joku yrittänyt niitä kiskoja vääntää johonkin suuntaan, mun tapauksessa pitäis vääntää auki/leveämmälle? Vai antaisko vain olla, kun siinähän se nyt paikallaan on... Ja hyvä ajaa, niin kuin aina.

Ps. Yksi pyöräkauppias väitti mulle kerran, että Brooks olisi yksi väärennetyimpiä tuotteita pyöräilyn saralla. Oiskohan tossa mitään perää.

"If it ain't broke, don't fix" it eli jos on perseelle hyvä ja tukevasti kiinni niin miksi nähdä vaivaa? Noita kiskoja voi väännellä aikalailla huoletta jos tarpeen ja mikäli olet satulan ostanut joltain hyvämaineiselta kauppiaalta niin eiköhän tuo lie aito. Itsekin levitin hieman traineriin asentamani B17N:n kiskoja kun mielestäni oli turhan nafti sovitus, mutta ei tuota nyt tarvinnut levittää kuin pari milliä.

El-Carpaso
14.05.2015, 19.35
Hahaa!

Tilasin Brooks B17 Narrown ja nyt odotellaan saapuvaksi jännityksellä.

Tietenkin asia joka jännittää erityisesti on, että riittääkö tuossa narrow mallissa leveys... Olen ajanut pari korttelikierrosta B17 satulalla ja se oli kyllä mukava, mutta hinkkasi sisäreittä fiiliksellä, että jos pidempään ajaa niin sattuu. Tästä syystä Narrow

Aikaisemmat toimineet satulat ovat olleet Specialized romin evo ja Fizik Antares VS, jotka molemmat ovat 143/142mm leveitä. Kuitenkin istuinluut ovat sillai leveällä, etten välttämättä 130mm leveälle satulalle enää kovin mukavasti mahtuisi...

El-Carpaso
20.05.2015, 19.42
Kokeilin maantiepyörään. Siirsin aika nopeasti maasturiin. Näemmä ainakaan tuo brooksin malli ei toimi makaavaan ajoasentoon läheskään yhtä hyvin kuin Fizik. Toisaalta maasturissa kun satulan nokkaa käänsi ylös oli aika hyvä peppuhali -fiilis. Nyt siis aloitetaan sisäänajo maasturin kanssa.

Vinkkejä sisäänajoon? ajohousuilla vai ilman?

VesaP
21.05.2015, 10.12
Kokeilin maantiepyörään. Siirsin aika nopeasti maasturiin. Näemmä ainakaan tuo brooksin malli ei toimi makaavaan ajoasentoon läheskään yhtä hyvin kuin Fizik. Toisaalta maasturissa kun satulan nokkaa käänsi ylös oli aika hyvä peppuhali -fiilis. Nyt siis aloitetaan sisäänajo maasturin kanssa.

Vinkkejä sisäänajoon? ajohousuilla vai ilman?

Kokeile maantiepyörään B15. Ei tule heti mieleen miksi ko malli EI sopisi matalaan ajoasentoon...

B15:a vaan tuntuu olevan nuuka sen suhteen minkälaisessa satulaputkessa se on kiinni. Jos satulaklampin kiinnityssysteemi on semmoinen että on kovastikin mutikkaa ja pulttia kiskojen yläpuolella, niin ne pirulaiset ottaa kiinni satulan alapuolen kiinnitysrautalevyyn eikä satula pääse joustamaan 100% siten kun sen pitäisi. Itsellä molemmissa satulaklampeissa sama ongelma, joskin Dogman klamppi on vielä pahempi mitä Ridleyn X-Nightin klamppi. Pinassa satula makaa jo kokoajan about pultin päällä vaikka siinä ei vielä ees istuskaan. Jousta siinä sit hienosti alaspäin istuessa...

Ja eihän nyt pyörällä ajeta koskaan ILMAN ajohousuja. Siis vastauksena tuohon sun kyssäriin housuilla vai ilman. Miksi Brooks tekisi poikkeusta siihen.

paskalokki
21.05.2015, 11.03
Olen tainnut ajaa 150-200km nyt B17:lla ja maantiepyörällä ja edistystä kapeaan Fizikiin on toki se, ettei istuinluihin särje enää, mutta tuon kuperan muodon vuoksi välilihaan kyllä vähän hyvistä Castellin bibseistä huolimatta. Ehkä tuo ajan kanssa tasoittuu, tai sitten ei. Onhan tuo toki ollut satkun tai kaksi jo kiinni hybridissä ennen siirtymistä tuohon. Satulan säätölenkille on muuten melko vittumaista lähteä jos satulalaukku on kiinni pyörässä samalla.

Vanhaan Fizikiin muutoksena tuli myös se, että vanhalla satulalla satulan kärjen etäisyys stemmin pulteista oli 43,5cm. Nyt se on 41,5cm, koska Brooksia ei saa enää yhtään taaemmas Canyonin satulatolpan kiskojen takia. Vai pitäisikö sanoa, että pikemminkin Brooksin kiskojen takia. Myös eilen 58km lenkillä alaselkä kipeyty vasemmalta puolelta, mutta epäilen tämän johtuvan siitä, että satula ei ole aivan vaaterissa takaa katsottaessa ja Canyonin satulatolpan säätöjen takia sitä on hankala saada myöskään suoraan.

cobbo
21.05.2015, 11.42
^ Se satulan harja saattaa pehmentyä ja vähän pudota lisäajamisen myötä, suhteessa enemmän kuin lähellä takaniittejä oleva varsinainen istumiskohta. Omassa on tuota havaittavissa mutta kilsoja on lähempänä tonni. Harjanteellahan on muutama reikä joko tuuletuksen, tai sitten juurikin muotoutumisen avustamiseksi.

Satulan kosketuksen välilihan alueelle kyllä huomaa toisin kuin keskiurallisessa edellisessä mallissa, mutta se ei ole mitenkään kivulias tai kompressoi hermoja. Alaotteelta ajo saattaisi tulla epämukavaksi, mutta se on omassa ajossa minimaalista.

TheMiklu
21.05.2015, 12.16
Ja eihän nyt pyörällä ajeta koskaan ILMAN ajohousuja. Siis vastauksena tuohon sun kyssäriin housuilla vai ilman. Miksi Brooks tekisi poikkeusta siihen.

B17 ja Flyer ainakin vaatii housut jalkaan mutta pehmusteita ei tarvita. Iteasiassa paremmin istuu Brooksi persauksen alla kun ei ole kangasta enempää välissä.

Miten lie kapeampien kanssa sitten? B17/Flyer ovat kuitenkin aika leveitä.

El-Carpaso
21.05.2015, 14.38
Todennäköisesti yksi syy miksi tuo B17N ei toiminut maantiepyörälle kovin hyvin on
1) aika raju droppi. Tällä hetkellä droppia satulan ja tangon välillä on ~10cm ja kauden loppuun mennessä lisääntyy 12cm paikkeille.
2) Ei ole imperial malli. Fizikissä on tosi hyvin toimiva keskiura jonka takia satulassa pystyy makaamaan lähes kuinka matalassa asennossa tahansa. Brooksin kanssa vähänkin makaavampi asento alkoi painaa välilihaa sietämättömästi. Oli pakko pitää lantiota pystymmässä kuin maantiepyörän reachi tai droppi antoi myöten ja niskahan siitä tuli julmetun kipeäksi. Veikkaan, että imperial mallilla välilihaongelmaa ei tulisi samalla tavalla. Voi olla, että tuo B17N ei myöskään ole tarkoitettu ihan niin matalaan asentoon kuin olen maantiepyörällä tottunut.

Voihan tuon satulan tietenkin leikellä ja nyörittää, mutta toisaalta se sopii maasturiin tosi hyvin ja maastoajoasennossa väliliha ei ole läheskään niin vaarassa kuin maantiepyörällä (pystympi ajoasento) Ehkä jätän siis vielä originaalimuotoon ja ajelen sisään maasturilla. Tuon maasturin satula nimittäin oli alunperin se syy miksi tähän satulanvaihteluun ylipäänsä lähdettiin. Tarkoitus oli kierrättää satuloita mutta nyt kävi näin.

Jos satulan ajaa sisään maasturilla, niin mahtaako se siirtyä sit kuinka luontevasti maantiepyörään? Jossain kohtaa olisi kiva kokeilla brevettejen ajelua ja siihen tuo Fizik saattaa olla liian... minimalistinen...
Tosin, voisihan sitä sit brevettipyörään hommata suoraan B15 kun sen ajankohta tulee.

TheMiklu
21.05.2015, 16.28
Voi olla, että tuo B17N ei myöskään ole tarkoitettu ihan niin matalaan asentoon kuin olen maantiepyörällä tottunut.

Oikein veikattu. B17 on tarkoitettu käytettäväksi kun ohjaustanko on korkeammalla kuin penkki. Tai samalla tasolla.

El-Carpaso
21.05.2015, 18.20
Oikein veikattu. B17 on tarkoitettu käytettäväksi kun ohjaustanko on korkeammalla kuin penkki. Tai samalla tasolla.

Ei mutta kyseessä on B17 narrow, jonka pitäisi firman mukaan olla kisapenkkiin päin. Mutta voi olla, että se on swallown ja B17 välimalli eli ei todella niin matalalle kuin mitä itse ajan

BONK
21.05.2015, 19.56
B15 lienee noista se kaikkein lähinnä klassista kilpasatulaa oleva malli, itsellä Swift toimii maantiekonkelissa moitteetta.

TheMiklu
21.05.2015, 22.33
Ei mutta kyseessä on B17 narrow, jonka pitäisi firman mukaan olla kisapenkkiin päin. Mutta voi olla, että se on swallown ja B17 välimalli eli ei todella niin matalalle kuin mitä itse ajan

Kassoppa niimpäs onki. Narrow on tosiaan listattu MTB & Road Racingin alle. Veikkaan, että analyysisi on oikea.

Mutta onkos kenellään ollu pitempään noita Cambium -malleja käytössä? Kinostelis, josko sietäisivät paremmin elementtejä kuitenkaan karsimatta mukavuudesta & kestosta.

El-Carpaso
22.05.2015, 11.05
Voi perse...

B17 Narrow on liian kapea. Ei toimi. Ei vituta...

Pitää varmaan laittaa myyntiin. Missäs tuollaista penkkiä kannattaisi markkinoida Fillaritorin lisäksi?

rjrm
22.05.2015, 13.22
Miten se näkyi että liian kapea? Ei mahtuneet luut sohvalle? Mulla on b17n... toisenkin voisin ottaa. Läskiin.

El-Carpaso
22.05.2015, 13.29
Ei ollut istumapaikkaa muualla kuin metallirungon päällä. Siitä jos liukui eteen niin istuinluut luiskahtivat ns. ohi ja paino oli välilihalla. Liian leveät istuinluut
Nyt on B17 normaali tilauksessa ja tuo narrow myynnissä

VesaP
22.05.2015, 13.38
Nyt on B17 normaali tilauksessa ja tuo narrow myynnissä

Et sit uskaltanut tuota oikeesti racing mallista B15:sta ottaa? :seko: Sillä voi hinkata vaikka tempotangolta ongelmitta. Jos vain selkä kestäis siis... :rolleyes:

El-Carpaso
22.05.2015, 14.02
swallow b15 on yhtä leveä kuin b17 narrow. Mä en usko tilanteen muuttuvan merkittävästi, koska se metallikehikko on yhä siellä alla ja sen takia käytettävä leveys on paljon kapeampi kuin kerrottu, jopa radikaalimmin kuin muovisatuloissa

kauris
22.05.2015, 23.02
Minä en ole saanut b15 satulaa sopimaan. Jos istun aivan takareunan päällä en liu eteenpäin. Jos istun normaalimmassa kohdassa luisun eteenpäin, jos satula ei ole reilussa takaviistossa. Tämä siis yllä kerrotusta syystä, että satula kapenee tai taittuu sivuilta pian ja istuinluiden ollessa liian leveällä satulaan nähden ne ovatkin eteen ja ulos viettävällä pinnalla. Kallis oli kokeilu. No on se edelleen työmatkamaasturissa takakenoon säädettynä jossa sitä jotenkuten voi käyttää.

El-Carpaso
27.05.2015, 10.11
Sain B17 normaalin maastopyörään ja pakko sanoa, että on kyllä pirun hyvä. Tulee just se Butthug™ -fiilis mitä brooksista odotin.
Nyt toisaalta aloin miettimään, että Brooks itse suosittelee noita kapeampia satuloita maantieajoon, mutta nehän ei mulle sopinu. Toinen suositus on, että B17 käytetään vain jos tanko on noin satulan tasolla tai vähän ylempänä, mutta mulla on maasturissa tanko hieman alempana ja hyvin toimii, vaikka pienenpieni paine tuntuukin välilihassa (tämä varmaan tasoittuu ajan myötä)
Toisaalta maantiepyörässä ko. paine olisi varmasti sietämättömällä tasolla, mutta olis silti kiva saada brooksi maantiepyörään myös, koska toi B17 on vaan niin pirun hyvä maasturissa. Toimiiko imperial mallit paineen lievityksessä? Toinen vaihtoehto olisi ottaa B17 ja leikata se oman malliseksi niin, että saisi ns. leveämmän swallown tai swiftin. Tai tehdä tuplaleikkaus eli vetää päälle Selle Anatomica viillon ja taittaa sivut satulan alle swift tyyliin?
Mielipiteitä`?

BONK
27.05.2015, 10.29
^ Mitäs jos kokeilet suosiolla Swiftia maantiepyörään? Pienen sisäänajon jälkeen perse on taatusti kuin mummolassa.

El-Carpaso
27.05.2015, 10.32
Ei toimi. Liika kapea. Istuinluut on 120-130mm leveät ja swiftin/swallown/B17 narrown istuttava osuus on joku 110-120mm niin ettei kannikat ota metallikehikkoon kiinni. B17 Narrow oli aivan liian kapea. En saanut istuinluita nahan päälle ollenkaan vaan ne lepäsivät koko ajan teräksen päällä

BONK
27.05.2015, 10.59
Ei toimi. Liika kapea. Istuinluut on 120-130mm leveät ja swiftin/swallown/B17 narrown istuttava osuus on joku 110-120mm niin ettei kannikat ota metallikehikkoon kiinni. B17 Narrow oli aivan liian kapea. En saanut istuinluita nahan päälle ollenkaan vaan ne lepäsivät koko ajan teräksen päällä

Oolrait. Sinänsä mielenkiintoista, koska omat istuinluut ovat samassa leveysluokassa, mutta jokainen perse on toki uniikki ja jos ei toimi niin ei toimi. En tiedä onko siinä mitään eroa, mutta omassa Swiftissa kiskot on titaania.

Liikuva shikaani
27.05.2015, 11.08
Mulla oli toi b17 imperial kokeilussa juurikin tuon paineen helpotuksen takia ja kyllä se tavallaan toimi mutta toisaalta tuntu myös siltä että halkion raunat painoi hieman. Luulen että siinä on sellainen ongelma kun satula joustaa niin halkio hiemaan aukeaa ja palatessaan kapenee ja jos välissä on tällöin tavaraa niin tuntuu ikävältä.

Lucky13
27.05.2015, 12.01
... Tai tehdä tuplaleikkaus eli vetää päälle Selle Anatomica viillon ja taittaa sivut satulan alle swift tyyliin?
Mielipiteitä`?

Mulla on käytössä krossarissa Selle Anatomicon Titanico X ja täytyy sanoa että ensimmäinen satula ikinä joka on täysin huomaamaton ja uskomattoman mukava suoraan boksista jopa ilman bibsejä. Viimeistely ei ole Brooksin tasolla ja kesto hieman mietityttää koska tuota on joutunut 80kg kuskin alla kiristelemään jo pariin otteeseen muutaman satasen aikana.

El-Carpaso
27.05.2015, 12.02
Oolrait. Sinänsä mielenkiintoista, koska omat istuinluut ovat samassa leveysluokassa, mutta jokainen perse on toki uniikki ja jos ei toimi niin ei toimi. En tiedä onko siinä mitään eroa, mutta omassa Swiftissa kiskot on titaania.

Periaatteessahan istuinluut kapenevat aika radikaalisti kun lantiota käännetään eteenpäin. Tämä on kai se pointti, jonka avulla brooksin kapeammat satulat ja monet kapeammat kisapenkit pelaavat. Mulla vaan taitaa olla aika vaikea vääntää lantiota niin eteen, koska tulee niinsanotusti tavaraa tielle. Tästä syystä halkio olis aika hyvä. Mutta heti jos istun taaemmas niin mennään taas leveämmällä konfiguraatiolla ja tästä syystä leveämpi penkki olis kiva ettei tarttisi olla koko ajan ns. kisa-asennossa. Leveämmässähän voi aina istua edempänä, jos satula tuntuu liian leveältä, mutta liian kapealla on vaikea päästä leveämmälle jos tila ei ylipäänsä riitä leveimmälle istuinluukonfiguraatiolle.

El-Carpaso
27.05.2015, 12.04
Mulla oli toi b17 imperial kokeilussa juurikin tuon paineen helpotuksen takia ja kyllä se tavallaan toimi mutta toisaalta tuntu myös siltä että halkion raunat painoi hieman. Luulen että siinä on sellainen ongelma kun satula joustaa niin halkio hiemaan aukeaa ja palatessaan kapenee ja jos välissä on tällöin tavaraa niin tuntuu ikävältä.

Tästä syystä mietin omaa leikkelyoperaatiota jolla halkion saisi leveämmäksi kriittisistä paikoista ja kapeammaksi ei niin kriittisistä. Kysymys vaan kuuluu, kannattaako aloittaa normi B17 kanssa voi ostaa imperial ja jatkaa siitä...

Mulla on käytössä krossarissa Selle Anatomicon Titanico X ja täytyy sanoa että ensimmäinen satula ikinä joka on täysin huomaamaton ja uskomattoman mukava suoraan boksista jopa ilman bibsejä. Viimeistely ei ole Brooksin tasolla ja kesto hieman mietityttää koska tuota on joutunut 80kg kuskin alla kiristelemään jo pariin otteeseen muutaman satasen aikana.

Mä oon kuullu juttua, että Anatomicot venähtävät tosi helposti jostain syystä. Itse olen 107kg, joten se ei varmaan tule edes harkintaan missään vaiheessa...

V-P.V
27.05.2015, 12.11
Sain B17 normaalin maastopyörään ja pakko sanoa, että on kyllä pirun hyvä. Tulee just se Butthug™ -fiilis mitä brooksista odotin.
Nyt toisaalta aloin miettimään, että Brooks itse suosittelee noita kapeampia satuloita maantieajoon, mutta nehän ei mulle sopinu. Toinen suositus on, että B17 käytetään vain jos tanko on noin satulan tasolla tai vähän ylempänä, mutta mulla on maasturissa tanko hieman alempana.....
Mielipiteitä`?

Mulla on grindercrossarissa b17 ja droppia reilut 5cm (alaotteelle tietysti vielä enemmän) enkä ainakaan itse ole havainnut mitään ongelmia, päinvastoin. Se muotoutuu paitsi ajajan niin myös ajoasennon mukaan ajanmittaan sopivavaksi.

El-Carpaso
28.05.2015, 00.21
Onko kellään muuten ilmennyt suurempaa antavuutta jommalla kummalla satulan puolella? Tuo b17 on nyt 20km jälkeen sisäänajettu, mutta oikea puoli on selkeästi vasenta alempana. Oikea puoli on myös paljon vasenta pehmeämpi

rjrm
28.05.2015, 00.56
B17n -mallissa kuopat penkissä ei oo identtiset. No, siinä kohtaavat luomistyön helmet, ihmiseläimen ahterin luut ja nautaeläimen kylkinahkat. Tiedä sitten onko "vika" ahterissa vai naudassa.

paskalokki
28.05.2015, 08.19
Onko kellään muuten ilmennyt suurempaa antavuutta jommalla kummalla satulan puolella? Tuo b17 on nyt 20km jälkeen sisäänajettu, mutta oikea puoli on selkeästi vasenta alempana. Oikea puoli on myös paljon vasenta pehmeämpi
20km sisäänajo?

VesaP
28.05.2015, 09.13
20km sisäänajo?

Maailman nopein/lyhyin Brooksin sisäänajo. :D

El-Carpaso
28.05.2015, 10.37
No niinpä. Vähän alkoi ihmetyttämään, että ei tää nyt näin voi mennä että satula on muodossaan 20km jälkeen...
Tosin, vain oikealla puolella on selkeä kolo luulle, vasen puoli on vielä ihan normaali.

BONK
28.05.2015, 12.30
No niinpä. Vähän alkoi ihmetyttämään, että ei tää nyt näin voi mennä että satula on muodossaan 20km jälkeen...
Tosin, vain oikealla puolella on selkeä kolo luulle, vasen puoli on vielä ihan normaali.

Paljonkos sitä painoa oikein olikaan?!? :D

Ei se mitenkään tavatonta ole, että painetta kertyy toiselle puolelle enemmän, mutta jotta 20 kilsaa... :seko:

VesaP
28.05.2015, 12.32
Ei se mitenkään tavatonta ole, että painetta kertyy toiselle puolelle enemmän, mutta jotta 20 kilsaa... :seko:

Riippuu varmaan minne suuntaan jorma on housuissa... Jos se Carpaasolla ollut oikealle. No, tämä on kovin outoa kyllä jos noin, sillä yleensähän se on vasemmalle. Tietysti aika iso saa olla että vaikuttaa Brooksin muotoutumiseen. :D

El-Carpaso
28.05.2015, 12.50
107 miehekästä kiloa (lihasta, ei rasvaa)

Mutta voisko olla maanantaikappale kuitenki?

BONK
28.05.2015, 12.52
Jos et ole millään öljyllä tms. lätrännyt pintaa pilalle niin eipä tuossa oikein muita vaihtoehtoja liene.

El-Carpaso
28.05.2015, 13.20
Proofideä oon laiitanu kerran.

pasiainen
07.06.2015, 22.46
Tänään tuli ajettua ensimmäinen 2satanen teurastetulla b17, eikä hanurilla ollut mitään moitittavaa, vaikka sisäänajokin on vielä hieman kesken. Vahvasti vaikuttaa siltä, että se on löytynyt.

Ghostrider
15.06.2015, 20.06
Tilasin kolmannen Brooksin Bike Discountista. Tällä kertaa B17. Satulan nokka on aavistuksen kääntynyt toiseen suuntaan, ei paljon mutta kuitenkin. Eikä se ole ihan symmetrinenkään vasemman ja oikean puolen kanssa. Mahtaakohan noilla pienillä epämuodollisuuksilla olla merkitystä? Vai muotoutuuko hanurin mukaan? Paljon olen tilannut B-D:stä ja aikaisemmin ei ole tarvinnut tavaroita palautella.

duudi
15.06.2015, 21.38
Tilasin kolmannen Brooksin Bike Discountista. Tällä kertaa B17. Satulan nokka on aavistuksen kääntynyt toiseen suuntaan, ei paljon mutta kuitenkin. Eikä se ole ihan symmetrinenkään vasemman ja oikean puolen kanssa. Mahtaakohan noilla pienillä epämuodollisuuksilla olla merkitystä? Vai muotoutuuko hanurin mukaan? Paljon olen tilannut B-D:stä ja aikaisemmin ei ole tarvinnut tavaroita palautella.

Minulla vastaava vika B15:ssä kipeytti toisen kankun vaivihkaa parin kuukauden aikana. Siinä vaiheessa palautus ei enää onnistunut. B-D:n palautussysteemi on vaivaton, joten itse laittaisin oitis takaisin.

VesaP
16.06.2015, 09.01
Eli viallisia Brookseja tipahtelee säännöllisesti tänne Suomen perukoille(kin). Laadukasta kamaa! :( Montako Selle-Italian satulaa jengi joutunut palauttaa? Eipä kovin montaa varmaan. Ja niitä myydään kuitenkin miljoona vuodessa (tänne korpeenkin varmaan). No, itse lauantaina just fiilistelin B15:sta että jo on perkele HYVÄ satula kun ajelin pitkästä aikaa taas vähän pitempään. Perse ei ollut se mikä olis ajon lopulta lopettanut jos olis joutunut vielä piteempäänkin ajelee. Nyt on nahka jo aika löysällä siinä mutta aattelin kokeilla että empä kiristäkään sitä, vaan annan olla noin. On tuosta pitkä matka vielä mkpaa:n satulaan minkä jossain kuvassa näin. Joten taitaa olla että tuon täytyykin olla suht löysällä lopulta että antaa parhaan fiiliksen hanurille.

BONK
16.06.2015, 10.27
Ilman muuta, jos on valmiiksi viallinen niin ei muuta kuin takaisin. Itsellä maasturin B17 on myös aikamoinen "sohva", mutta ei ole aikomustakaan kiristää sitä pinkeäksi. Muut Brooksit on kyllä ihan napakassa kuosissa, mutta tuohon se pehmeys jotenkin vaan sopii (vaikka täpäri onkin).

Ghostrider
16.06.2015, 21.04
Takaisin lähti. Palautus on kyllä tehty helpoksi. Saa nähdä, kuinka hyvin loppuprosessi toimii.

miskama
22.06.2015, 12.59
Laitoin loppuunkiristetyn B15 Swallowin julmaan kokeiluun. Löysäsin ensin täysin, jonka jälkeen upotin kädenlämpöiseen veteen noin 8 tunniksi eli kastelin läpimäräksi. Sen jälkeen annoin kuivua huoneenlämmössä viikon verran. Kutistuminen on ollut silmin nähtävissä, mutta muita muutoksia ei ole. Nyt laitoin Proofidea pintaan ja sen imeydyttyä ajattelin kiristää ajokuntoon. Kokemuksia laitan kun sellaisia kertyy. Saas nähdä, kestääkö vai venähtääkö samantien entiselleen.

VesaP
22.06.2015, 13.05
Laitoin loppuunkiristetyn B15 Swallowin julmaan kokeiluun.

Mielenkiintoinen kokeilu! Mutta noin muuten, kiinnostaisi tietää miten pitkään (vuosia, kilsoja, tms) on tarvinnut B15:sen nähdä että se on venynyt niin paljon ettei enää kiristysvarakaan auta? Onkohan tuossa vaara että satula suorastaan repeää poikki keskeltä? Eli ei kestäkkään enää ihmisen painoa vaan sanoo RUTS ja istut satulan kiskot persuksissa... :)

miskama
22.06.2015, 13.39
Mielenkiintoinen kokeilu! Mutta noin muuten, kiinnostaisi tietää miten pitkään (vuosia, kilsoja, tms) on tarvinnut B15:sen nähdä että se on venynyt niin paljon ettei enää kiristysvarakaan auta? Onkohan tuossa vaara että satula suorastaan repeää poikki keskeltä? Eli ei kestäkkään enää ihmisen painoa vaan sanoo RUTS ja istut satulan kiskot persuksissa... :)

Satula on ollut käytössä vuodesta 2007, mutta emme edellisen omistajan kanssa pystyneet arvioimaan kilometrejä, kun on ollut niin monessa pyörässä kiinni. Melko paljon niitä on kuitenkin. Repeämisen vaaraa en näe, koska nahka alkaa hakkaamaan kiskoihin jo hyvissä ajoin tehden ajon kovin epämukavaksi.

VesaP
23.06.2015, 10.13
Mkpaa, eikö oikeesti tuo sun B15 satula ota vielä kiinni tolppaan/kiskoihin? Oletko huomannut että noin löysä satula on oikeesti parempi mitä vähän enemmän muodossaan oleva? Omat satulat on tuon rinnalla vielä näköjään pakasta otettuja :D

https://www.flickr.com/photos/mkpaa/17721178366/in/album-72157650621433133/

VesaP
07.07.2015, 08.57
Mikko ei kerkee vastailee jonniinjoutavuuksiin näköjään. :D

No, anyway, eilen tein WTF havainnon kun vedin rainerilla cyclolla muutaman tuntista vetoani. Istun keskilinjasta vinossa perkele satulassa! Eli vasemman sisäreiden väliin jää kämmen väliä satulaputken/satulan ja reiden väliin. Oikea hinkkaa molempiin! Niin paljon että about uudet Castellin Free Aerot lähes reiällä jo siitä! Voi *****! Yritin kuikuilla ajon jälkeen onko satula vinossa tms mutta en nyt äkkiseltään mitään outoa huomannut. Mutta ei puhettakaan että olis voinut istua KESKELLÄ satulaa, perse valui väkisin sivuun.

Nyt välittömästi täytyy siirtää kilpapyörä cyclon paikalle traineriin ja huomenna kokeilla ajaa reeni sillä. Jotta voi tutkia istunko siinäkin vinossa vai onko siinä perse keskellä penkkiä. Jos on, melkein se sit menee siihen että se on tuo cyclon B15 mikä pakottaa mun perseen vinoon. Ja jos näin on, niin voi elämänkevät sentään! Mutta en nyt vielä hauku tuota B15:sta. Täytyy ensin etsiä syy tälle. JOS syy on satulassa, sit kyllä meni usko näihin Brookseihin eikä niitä enää minun pyöriin tule. Mutta siis ei nyt mennä asioiden edelle...

Ghostrider
07.07.2015, 09.11
Eivät osanneet vaihtaa BD:llä satulaa toiseen. Sen sijaan palauttivat rahat ja pyysivät tekemään uuden tilauksen. Sillä välin huomasin, että Cambium syö ajohousuja sen verran tehokkaasti, että se saa lähteä maantiepyörästä. Jos jättäis B17 tilaamatta, siirtäis Cambiumin läskiin ja tilais Swiftin maantiepyörään. Eikös täällä ollut Swiftistä positiivisia kokemuksi maantiepyörässä?

VesaP
07.07.2015, 09.18
Kantsisko haamuajajan kokeilla sitä ranskansatulaa ennemmin kun ei sullakaan tämän ison B:n kanssa näytä oikein onnistuvan? Miten tuo Cambiumkin noin paska voi olla? :seko:

BONK
07.07.2015, 09.26
Eivät osanneet vaihtaa BD:llä satulaa toiseen. Sen sijaan palauttivat rahat ja pyysivät tekemään uuden tilauksen. Sillä välin huomasin, että Cambium syö ajohousuja sen verran tehokkaasti, että se saa lähteä maantiepyörästä. Jos jättäis B17 tilaamatta, siirtäis Cambiumin läskiin ja tilais Swiftin maantiepyörään. Eikös täällä ollut Swiftistä positiivisia kokemuksi maantiepyörässä?

Kyllähän tuolla (titaani) Swiftillä on jokunen tonni tullut maantietä poljettua ja omat kokemukset pelkästään positiivisia. Kun istuu useamman tunnin satulassa eikä noteeraa satulan olemassaoloa niin kai se silloin on juuri niin kuin satulan pitääkin olla. Kun aikanaan hypistelin tuota Cambiumia ja ihmettelin sen pintaa niin silloin kävi itsellä juurikin tuo mielessä, että näinköhän housun persaukset kestää kun sillä hinkuttaa menemään. Maasturin B17 varmaan joutuu antautumaan viimeistään ensi kesän jälkeen ja siihen itse pohdin tuota Cambiumia korvaajaksi. Hyvä tietää, että aavistus osui oikeaan.

BONK
07.07.2015, 09.26
Kantsisko haamuajajan kokeilla sitä ranskansatulaa ennemmin kun ei sullakaan tämän ison B:n kanssa näytä oikein onnistuvan? Miten tuo Cambiumkin noin paska voi olla? :seko:

Nyt kuulostaa vahvasti sille, että kohta on Vesalla kallista patonkia persauksen alla :D

StantheMan
07.07.2015, 09.31
Ajoin (taas) Cambiumilla vuorokauden eli 419km. Kuski avaimet taskussa vajaa 100kg. En mitään erityistä kulumista tai hankaamista ole havainnut tai kokenut. Mutta esim. mulla on yhdet Assoksen housut, joita kehutaan "parhaiksi" ja jotka ovat ihan perseestä ja hankaavat reidet verille. Anatomia ihmisillä näyttää olevan erilainen. Toinen tykkää tyttäristä ja myös äideistä. Tsemppiä Vesan takapuolelle.

VesaP
07.07.2015, 10.13
Nyt kuulostaa vahvasti sille, että kohta on Vesalla kallista patonkia persauksen alla :D

Se voi olla hyvinkin mahdollista että jossain vaiheessa Torille ilmestyy 2 x B15 myyntiin ja ranskikset eksyy täydellisesti muotoutuneen kankkuni alle! Mutta ei nyt vielä, vielä en luovuta! Olen sen verran Brooksia kehunut täällä että täytyy vielä kestää näiden kanssa. :D

El-Carpaso
07.07.2015, 16.59
Tilannepäivitys:

Eli nyt on maantiefillarissa ollut B17 imperial joku 300km ja onhan se pirun hyvä satula. Vähän liukas ja välillä dikki puutuu minuuteissa, kun välillä taas voi olla satulassa tunnin ilman että huomaa mitään. Omat havainnot on, että liittyy jotenkin satulalle asettumiseen...

No mutta hassuahan on se, että B17 on niin kapea ja meikän hanuri niin leveä, että se toimii vain tuollaisessa agressiivisemmassa maantiefillaroinnissa. Retkipyörään pitäisi hankkia myös satula ja vaikuttaa siltä, että se tulee sekä mulle, että tyttöystävälle olemaan Brooks B67 Select. Pitää sit vaan leikellä / rei'ittää se tarvittaessa. Olisin Berthoundia harkinnut, mutta PatonkiAntautujat ei tee riittävän leveitä satuloistaan.

Ghostrider
07.07.2015, 17.35
Mullakin B17 toimii hybridissä paremmin kuin hyvin, mutta täällä on ollut puhetta sen sopimattomuudesta pyörään, jossa satula on ohjaustankoa korkeammalla. Läskiin tilasin toisen B17, mutta sen jouduin palauttamaan huonon laadun takia. Hybridikokemuksen vuoksi haluaisin nahkabrooksin maantiepyörään Cambiumin tilalle. Tietysti voisihan tuon B17 laittaa hybestä maantiepyörään ja todeta sen toimivuus ihan itse:)...

Tank Driver
07.07.2015, 22.46
Levee GB on kyllä aika levee.

mutanaama
07.07.2015, 22.51
Mut ei se silti ollut kuin 175mm (mittasin kun se oli musta niin hirmunen norsunkorva) vs 8" B67. Tietty eri profiilinen jakkara tukee erilailla, mutta on se 3cm ero kuitenkin aika paljon.

Tank Driver
08.07.2015, 01.00
No ole sitten oikeassa.

El-Carpaso
08.07.2015, 08.03
Levein berthoud on 180mm, kun B17 imperial on 175mm. Mä mahdun tohon B17 päälle just eikä melkeen, eikä siinä todella ole yhtään tilaa liikkua sivusuunnassa ennen kuin runko tulee vastaan (sinänsä siunaus maantiepenkissä). Mä rupesin itselleni harkitsemaan reissupyörään tuota GB:n leveintä, koska se saattais tuoda lisää liikkumavaraa etenkin kun on pystympi ajoasento, ja porukka ilmeisesti tykkää noista todella paljon. Tyttöystävän kohdalla tilanne on kuitenkin harmillinen, koska sillä on yli 1cm leveämmät istuinluut ku mulla, joten edes berthoud ei tule kysymykseen. Mua vaan huolestuttaa tuossa B67 mallissa, että onko se sit liian leveä, eli ottaako kiinni takareisiin polkiessa.
Tosin, kun se saa oman reissupyöränsä tässä kohtapuoleen, niin testataan tuo meikän pehmennyt B17Im ja katsotaan mihin ne istuinluut ajoasennossa asettuu. Sinänsähän olisi siunaus jos molemmille saataisiin GB, koska kun ajetaan Euroopan halki niin epävarmuus on hanurista (öhö öhö...)

Tank Driver
08.07.2015, 11.59
Ajakaa ne Berttuut sitten hyvin sisään. Se EI ole samanlainen sohva suoraan laatikosta kuin Brooks. Itse asiassa ihan perkeleen kova. Vaan on se hyvä.

Ja sitten varmaan jatkuu GB:stä omassa ketjussaan.

Vrad
08.07.2015, 12.36
Niin, istuinluiden leveyden ja satulan leveyden suhteen vaikuttaa myös satulan muoto oleellisesti. Esimerkiksi tasaisessa 140mm satulassa luut on hyvä, mutta semipyöreä 150mm on tuskaa ja hiertymiä viidenkympin jälkeen. Jotenkin kuulostaa erikoiselta jos 175mm satula ei leveyden puolesta riitä matalammassa asennossa kuin mummon miltein takakenossa ajettavalla Pyrkijällä™.

Lähetetty minun C6603 laitteesta Tapatalkilla

El-Carpaso
08.07.2015, 13.23
Istuinluita on eri kokoisia. Mä olen aika isokokoinen ja se menee samassa suhteessa myös istuinluihin. Tyttöystävä taas on nainen eli sillä on luonnostaan leveämpi ahteri ja istuinluut

VesaP
08.07.2015, 13.50
Jossain satulaspeksisivulla oli stooria että about KAIKKI Brooksin satulat on suurimmalleosalle naisista PIMPS-HAJOO satuloita? Ko sivun mukaan suurin osa naisista ei voi ajaa edes moisilla, mutta ehkä sitten jokunen prosentti on naisia joille Brooks sopii. ElKarpaasin nainen yksi noista harvoista?

Edit: Google löysi... Peter White Cyclesin artikkelin:

Tuotaisikin olla tarkoitettu niille ranskissatuloille mutta pätee varmaan Brooksillekin, nahkaahan kummatkin on.

"
It's important to understand, that for women, a full leather saddle is either very comfortable, or a medieval torture device. Most saddles designed by and for women have a cutout in the center for a lady's tender bits. So, depending on exactly how the lady in question is constructed, she may love or hate this saddle. There's only one way to tell, and that's to try it. But there is no return possible on a used saddle, so it could be an expensive trial. You are of course welcome to try one here at the shop. It takes only a few seconds to know if it's suitable for you.
"

Ja tämmöstä:

http://www.bikeforums.net/touring/621974-brooks-saddle-women.html

VesaP
09.07.2015, 09.15
Nyt välittömästi täytyy siirtää kilpapyörä cyclon paikalle traineriin ja huomenna kokeilla ajaa reeni sillä. Jotta voi tutkia istunko siinäkin vinossa vai onko siinä perse keskellä penkkiä. Jos on, melkein se sit menee siihen että se on tuo cyclon B15 mikä pakottaa mun perseen vinoon. Ja jos näin on, niin voi elämänkevät sentään!

Ja nyt demottu kilpapyörääkin 2.5 tuntisen reenin verran. Siinä istun suorassa. Voi vttu! Nyt sit veemäinen tutkiminen miksi cyclossa istun vinossa. Ei kait siinä muuta syytä voi olla kuin satula! Klossit voi olla vähän eriasennossa toki, mutta tuskin sekään nyt pehvaa siirtäs sivusuunnasta vinoon. Täytyy siirtää cycloon normaali SLR satula ja demota sillä. Jos siinä istun suorassa, syy on 100% satulan. Ja jos syy on satulan, en todellakaan enää jaksa leikkiä näiden Brooksien kanssa vaan hommaan sen patonkisatulan siihen. Nyt on jo about uusista Free Aeroista näköjään siitä kohtaa mikä hinkkasi satulaan/satulaputkeen sauma kulunut poikki. Eli se lähtee purkautumaan nyt siitä. Prkle. :mad:

Jake_Kona
09.07.2015, 09.46
En tiennyt edes tällaista olevankaan, satularaivoa[emoji12]
Mutta asiaan.
Itsekin istun hieman vinossa ja epäilisin syynä olevan erimittaisia jalat tai sitten se miehinen säkkipussukka jossa on pari kiveä sisällä. Sitä kun pitää mielellään toisella puolella eikä satulan kärjen päällä. Muutoin kaikki kuopat iskevät ilkeästi ja kivuliaasti.

VesaP
09.07.2015, 09.48
Itsekin istun hieman vinossa ja epäilisin syynä olevan erimittaisia jalat tai sitten se miehinen säkkipussukka jossa on pari kiveä sisällä.

Jalat on erimittaiset ja miehinen säkkipussukka on erilailla vain toisen pyörän Brooksin päällä mutta ei toisen? :rolleyes:

BONK
09.07.2015, 10.27
Sulla on nyt vaan karmea patonkikiima ja koetat epätoivoisesti hakea hyvää selitystä vaimolle, miksi taas laitetaan rahaa uuteen satulaan :D

Fillarin geometria ja ajoasento vaikuttaa kyllä istumiseenkin. Voi olla vähän kaukaa haettu, mutta kukaties joku liikkuvuuteen ja lihaksistoon liittyvä juttu voisi olla kyseessä JOS kerran satula on suora/suorassa. Se lienee aika yleistä, että tietyissä asennoissa lihakset eivät toimi symmetrisesti.

El-Carpaso
09.07.2015, 13.34
Tosin jos toi berhoud mente mulle toimii niin lopetan brooksin tukemisen ja siirryn patonginkantajaksi. Brooksissa on ihan liian paljon susipontentiaalia. Plus et brooksin tiedotus tuotteistaan on aivan paskaa (mikä penkki sopii kenellekin jne). Plus et miks niillä on vieläkin vanhentuneet mallit ja teknologia? Ei varmasti olis käyttäjiä haitannu jos materiaaleja päivittäis parempiin ja nahan muotoiluun otettais modernit koneet, ja suoritettais vaikka laadunvalvontaa aina sillontällön.

Mut brittien käsityöhän on vähän semmosta et idea on helvetin hyvä, toteutus sinne päin.

Tämä avautuminen siis siitä syystä, että eka brooks oli liika kapea, toinen oli susi ja kolmas on lötkähtämässä huolestuttavalla vauhdilla. Ehkä brooksilta ei kannata ostaa muuta kuin selectiä...

Voi kun se berthoud olis tarpeeks leveä

Petter
09.07.2015, 16.04
Brooksille löytyisi vaihtoehtoja myös täältä: http://spacycles.co.uk/products.php?plid=m2b0s204p0

Kuulemma ovat uutena hieman Brooksia jäykempiä, ja käsityön jälki puuttuu niin hyvässä kuin pahassa. Ainakin ovat kohtuuhintaisia. Toimittavat Suomeen £12 postikuluilla kun erikseen kysyy. Nidd Ti lähti tuolta tilaukseen muttei ole vielä saapunut.

paskalokki
09.07.2015, 17.33
Siis feikki-Brookseja.

Petter
09.07.2015, 17.54
Juu kyllähän noissa näky aika selvät vaikutteet [emoji1]

Eipä Brooks tosin koskaan ole koskaan ollut ainoa nahkasatuloiden tekijä, eivätkä Spat ole nettijuttujen perusteella perus kiinankuraa vaan laatutavaraa.

Miksu77
15.07.2015, 23.51
Tuli tilattua Brooks B17 satula ja jäi vaivaamaan semmoinen asia. Onko satula niin arka vedelle, että se pitää olla suojattu ajon aikana kun sataa vettä, vai riittääkö oma ahteri?

paskalokki
16.07.2015, 00.31
Tuli tilattua Brooks B17 satula ja jäi vaivaamaan semmoinen asia. Onko satula niin arka vedelle, että se pitää olla suojattu ajon aikana kun sataa vettä, vai riittääkö oma ahteri?
Ei tarvitse ajossa suojata, eikä tuo nyt rankkasateessakaan juurikaan kastu edes. Perästä vähän ja jos maastossa vetää ja paljon putkelta niin vähän keskeltä.

Oma B17 painaa maantiepyörässä välilihaa todella ikävästi ja hiertää myös samalla. Pitää tarkistaa lähipäivinä, onko tuo vaaterissa vai pitääkö alkaa miettiä muuta satulaa ja myydä tuo pois. N. 2000km ajettu, joten sisäänajo aika sisällä jo, silti kova kuin kivi.

El-Carpaso
16.07.2015, 07.12
B17 kannattaa koittaa leikata keskeltä ennen ku luovuttaa. Standardina on vähän hankala matalampana.

Katot vaikka rivetin tai selle anatomican kolon muodon ja imitoit siitä. Sillon pitää kyl sitoa sivut mut pikkujuttu.

Mulla b17 sisäänajautu n. 300km kohdalla ja se oliki sit liika kapea.

Jake_Kona
16.07.2015, 09.57
Usea Brooksi löytyy joista yhden kanssa ongelmia. Sen kärkiosassa oleva metallilevy joka liukuu kiskoja pitkin muljahtaa välillä pois paikoiltaan ja sillon kärjen nahkakin on hieman vinossa. Tämän seurauksena hankaa reiteen toispuoleisesti. Itselle tämä ei ole ongelma kun satula on vaimon pyörässä[emoji4][emoji29][emoji37]
Onko jollakulla ollut vastaavaa ongelman tynkää?
Satula on B15 swallow steel

lastumaki
16.07.2015, 22.38
Rouva on testaillut meikäläisen pyöriä ja cyclon b17 narrow ei sovi alkuunkaan, kun taas maasturin Sqlab 611 saman levyisenä on ihan mahtava. Itsellä noi menee toisin päin., Brooksista ei oikeastaan mitään sanottavaa 2500 km sisäänajon jälkeen, joten hyvä on. Sitä rasvapurkkia ei kyllä kannata jättää auringonpaisteeseen...

paskalokki
17.07.2015, 23.16
Ei helvetti en voi pitää tuota B17:sta maantiepyörässä enää lenkkiäkään, äsken huomasin välilihaan tulleen pienen haavan jo siinä painamisesta. Eli nyt lähetään hakemaan taas uutta, leveille istuinluille sopivaa satulaa maantiepyörään, voi jeesus ja vielä keskellä parasta ajokautta.

Tank Driver
18.07.2015, 00.20
Tekis oikein mieli kokeeksi tilata uusi Brooks kun tuntuvat järestään paskaa olevan. Vaikea uskoa.

paskalokki
18.07.2015, 00.44
Eihän tuo paska ole, ihan sellainen kuin B17:ta pitää normaalisti ollakin. Tuo ei vaan sovi profiililtaan maantiepyörään, kun satula on korkeemmalla kuin ohjaustanko ja jokuhan sen täällä jo mainitsikin aiemmin. Jos satulan saisi tasattua tuosta keskireikien kohdalta jotenkin, olisi asia toisenlainen varmasti. Swifthän on aika tasainen tuosta keskeltä, mutta en tiedä mistä alottaisin uuden satulan hankinnan. Ei toki tarvitse Brooks olla.

Sopivuuskysymyshän tuo on plus ei ole taipunut vieläkään edes, joten tuosta lähes uutta vastaava Brooks B17 mustana nyt jollekin.

Tank Driver
18.07.2015, 01.20
Tsekkaas GB:n leviämmät mallit.

BONK
18.07.2015, 10.29
Tota noin. Jos välilihaan tulee haavaumaa niin kannattanee ensin tsekata a) alushousujen sauma/istuvuus (jos sellaisia käyttää), b) onko säämiskä rutussa (eli esim. liian isot tai epäsopivat bibsit) ja c) satulan korkeus (eli liian korkealla = hinkutat puolelta toiselle ja asento = nokka liian ylhäällä). Tietenkin, jos paljaalla perseellä ajelee satasen lenkkejä kylmiltään niin se on toki eri juttu... :)

Yleensäkin, jos alapäässä on hiertymiä niin kannattaa antaa parantua kunnolla ennen kuin hyppää satulaan. Siinä ei auta edes GB, jos tuhkaluukku on valmiiksi vereslihalla.

ketti
18.07.2015, 14.39
Jätin tuon Brooksvaiheen väliin ja ostin GB Mente:n, joka on levein ja halvin malli. Leveys on järkyttävät 18 cm ja penkki onkin tarkoitettu pystyasentoiseen ajeluun. Ostin tuon mallin, koska halusin kokeilla heti ääripään penkin leveydessä, ja jos tuo ei toimisi maantiellä laittaisin sen johonkin kaupunkipyörään tai myyntiin.

Tulin juuri 91 km:n ensimmäiseltä ajolta satula kiinni maantiepyörä Canyon Enduracessa. Vastoin odotuksiani en kiinnittänyt ajaessa penkin leveyteen minkäänlsista huomiota. Positiivisesti ajatellen mikään ei tuntunut olevan kiilaamassa istuinluita erilleen, kuten lievästi tuntui ensiasennussatulalla.

Ei puutumista, ei kipua. Jää paikalleen maantiepyörääni toistaiseksi.

Pykälää kapeampi malli olisi kiva testata.

Miihkaili
24.07.2015, 16.48
Itse taistelin eri satuloiden kanssa useamman vuoden. Ostin ensin Selle italian joku gel-haarus reiällä n. 145mm leveen. Ei tullu hullua hurskaammaksi. Perä puutu 30 min. jälkeen. Sitten laitoin tilaukseen Brooksin team pro (156 mm ?) ja alkuun tuntu hyvältä, mutta noin 60 min jälkeen puutumista. Lopulta pahvimittausta ja tilasin B17 Standardin. Nyt on ahteri kestänyt istumista :)
Pers luut mahtui hyvin team pro penkkiin, mutta alla kulkeva rautakehä mihin nahka kiinnitetään jäi persluiden kohdalle ja eihän se pehmennä mitään. B17 rauta kiertää kauempaa ja persluut makaa pelkän nahan päällä.
Fillarina on Rossanon cyclo. (Vielä ainakin toistaiseksi)

PS. Omat persluun painaumat näkyy satulassa ja tönärillä mitattuna ulkoreunasta ulkoreunaan n.135mm

mjjk
24.07.2015, 17.34
Itsellä petti b17:sta kiristyspultti. Nyt pitää pohtia, jatkaako Brooks linjalla vai koittaako jotain muuta. B17 taitaa olla kuitenkin pois laskuista kun tuo leveä takaosa ei oiken sovi ruumiinrakenteelleni vaan aiheuttaa jalkoihin puutumista.

Puskis
30.07.2015, 14.44
Paljonko offsettia Brooksin käyttäjillä on satulatolpassa? Nykyinen 10-15mm ei ainakaan riitä mihinkään. 25mm asti valinnanvaraa on vielä melko hyvin, mutta riittääkö se yleensä? Itellä meni Brooksi varastoon ainakin siksi asti, kunnes hankin uuden tolpan. Ritchey Classic näyttäisi ainakin ihan kivalta.

edit: B17 kyseessä siis

hemppa
31.07.2015, 09.11
Mulla on myös setback-ongelma Team Pro -mallin kanssa. Ei vaan saa satulaa tarpeeksi taakse vaikka onkin setback-tolppa. Olisko joku toinen satulamalli jonka saa asennettua taaemmas? ø26.6 satulatolppavalikoimat kun on aika rajalliset.

Fuuga
31.07.2015, 09.34
Tota noin. Jos välilihaan tulee haavaumaa niin kannattanee ensin tsekata a) alushousujen sauma/istuvuus (jos sellaisia käyttää), b) onko säämiskä rutussa (eli esim. liian isot tai epäsopivat bibsit) ja c) satulan korkeus (eli liian korkealla = hinkutat puolelta toiselle ja asento = nokka liian ylhäällä). Tietenkin, jos paljaalla perseellä ajelee satasen lenkkejä kylmiltään niin se on toki eri juttu... :)

Yleensäkin, jos alapäässä on hiertymiä niin kannattaa antaa parantua kunnolla ennen kuin hyppää satulaan. Siinä ei auta edes GB, jos tuhkaluukku on valmiiksi vereslihalla.

Myös kunnon alapesua ennen lenkkiä ei kannata väheksyä. Karvaperseillä ruukaa kaikesta pyyhkimisestä huolimatta jäädä sitä itseään karvoitukseen ja hien kanssa se yhdistelmä on kyllä ihoa polttava.

paskalokki
27.08.2015, 21.20
B17 ja B17 Aged naksuvat ikävästi jos maastossa pomputtaa tai maantiellä elää vain normaalia enemmän satulassa. Satulat viimeksi eli sen ensimmäisen ja toistaiseksi viimisen kerran rasvattu tuossa n. puoli vuotta sitten. Ääni ei lähde kiskoista vaan selkeästi nahasta kun se joustaa, olisiko rasvaus tarpeen? Ääni häiritsee meinaan vaan.

Tank Driver
27.08.2015, 21.30
Sinne metallirungon ja satulanahan väliin pitäisi jollain saada uitettua rasvaa.

paskalokki
28.08.2015, 08.44
Sinne metallirungon ja satulanahan väliin pitäisi jollain saada uitettua rasvaa.
Tuo aluehan on pinta-alaltaan todella pieni jos katsotaan satulan alapuolta ja kiinnityskohtia, mutta natinaa tuli kyllä sivusta painettaessa kädellä kevyesti joten en usko, että natina olisi ainakaan suoraan noista kohdista tullut.

oem
28.08.2015, 08.52
Nahka on yksi kappale ja se ei natise itseään vasten. Jäljelle jää satulan runko/nahka.

VesaP
28.08.2015, 08.54
Mulla B15:set naksuttaa kun perkeleen satulan alapuoleinen kiinnitysmetallipala (jolla ne lipareet on kiinni toisissaan) paukuttaa satulan kiinnityspulttiin. Tätä olen saanut vähennettyä ujuttamalla "lätkäteippiä" muutaman palan ko pultin päälle eristeeksi. Tosin tuo ei kovin pitkä-ikäinen ratkaisu aina ole, teippi kuluu puhki muutaman lenkin jälkeen aina. Pitäs liimata se muistakseni Bonkin ehdottama nahkapala siihen. Tai sit polttaa roviolla noi ja käydä hakee pari GB:tä...

oil
29.08.2015, 22.49
Onko Clubilaisilla näkemystä mistä Cambiumia kannattaisi katsella? B-D:n hinta 140 eukan kulmilla. Löytyykö jostain edukkaammin?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Mihail
29.08.2015, 23.06
Sportax on ollut Brooksien osalta edukas kauppa, sieltä olen omani ostanut. En tosin cambiumia omista, mutta näkynyt niitä siellä olevan myös.

heikki53
29.08.2015, 23.33
Onko Clubilaisilla näkemystä mistä Cambiumia kannattaisi katsella? B-D:n hinta 140 eukan kulmilla. Löytyykö jostain edukkaammin?
Ensi viikon lopulla Vantaalla uusi C15 vaalea hintaan 120 (jonka maksoin vero helpotusten jälkeen).
PN jos kiinnostaa.

oil
31.08.2015, 16.37
Pahus... mustaa pitäisi olla, jotta istuisi pyörän värimaailmaan...

pjotr
03.09.2015, 08.10
Säänkestosta...

Vaimolla on B17. Alun tuskan jälkeen on kehunut. Ja on se vain niin perhanan hieno, ja muullakin sanattomalla tasolla kiehtova, että tekisipä mieleni Brooksia itsellekin...

Parhaiten pyöristäni sopisi työmatka/kaupunki/huonokeli-fillariin, joten kysymys: kuinka hyvin Brooksin nahkasatulat kestävät säätä? Olettaen että Proofidea laitellaan ja säilytys sisätiloissa. Tuolla fillarilla nimittäin poljetaan läpi vuoden, myös talvi.

Fuuga
03.09.2015, 09.38
Mulla toinen (vai 3.) läpivuoden-kausi menossa enkä ole muuta tehnyt kuin harvakseltaan, ehkä pari kertaa vuodessa, rasvannut.
Kastuessaan venyy jonkun verran - yhdellä 200 brevetillä kastuminen auttoi muotoutumaan - mutta kun antaa kuivaa huoneenlämmössä palautuu ihan hyvin.
Nahkan kuivamista ei saa edistää millään vähäkään lämpimämmällä. Vanha sanonta kuuluu 'missä voi sulaa, siinä nahka palaa'.

Hippo04
03.09.2015, 09.45
En minä huonon kelin pyörään välttämättä Brooksia laittaisi, varsinkin jos pyörästä puuttuu lokarit :-D Se kun kastuu niin tosiaan venyy enemmän tai vähemmän ja nahan kuivuminen kestää tovin. Been there, done that - liikaa säätämistä. Mä olen löytänyt synteettiseltä puolelta ihan yhtä sopivan penkin mun hanurille, tyylissähän se kyllä häviää 100-0.

BONK
03.09.2015, 10.26
Mulla toinen (vai 3.) läpivuoden-kausi menossa enkä ole muuta tehnyt kuin harvakseltaan, ehkä pari kertaa vuodessa, rasvannut.
Kastuessaan venyy jonkun verran - yhdellä 200 brevetillä kastuminen auttoi muotoutumaan - mutta kun antaa kuivaa huoneenlämmössä palautuu ihan hyvin.
Nahkan kuivamista ei saa edistää millään vähäkään lämpimämmällä. Vanha sanonta kuuluu 'missä voi sulaa, siinä nahka palaa'.

^ Nimenomaan noin, ei pidä kiirehtiä! Itsellä ei ole ollut mitään ongelmia kastumisten/kuivumisten jälkeen. Jos ja ennen kaikkea kun nahka venyy, sitä kiristetään - that's it. Rasvausta vain tarvittaessa.

Fuuga
03.09.2015, 11.00
No, tolla cyclolla mä ajan syksyt, talvet ja keväät keskimäärin 5pv/vko. Pyörä säilyy kotona lämpimässä tallissa ja töissä sisällä. Lokarit uupuu, mutta ass saveri ja satulalaukku on. Ne estänevät hieman alhaalta päin kastumista ja muutenhan siinä penkissä istutaan.
En ole huomannut kuivumisongelmia enkä muista millon olisin viimeksi säätänyt. Been there, done that.

paskalokki
03.09.2015, 11.21
Ajelin keväällä B17:n kanssa hybridillä työmatkat ja säilytin päivät ulkona pyörää, lykkäsin Brooksin oman satulasuojan siihen päälle ja piti vettä 100%. Lokarit alla niin ei roiskinut satulalle edes, joten ei ongelmia tuossa. Läskissä B17 Aged saa joskus vähän rapaa kun ei ole (vielä ainakaan) takalokaria Whitessä, mutta pieni kosteus ei ole haitannut mitään. Ilman mitään suojaa en kyllä työpäiväksi tai edes puolikkaaksi Brooksia jättäisi sateeseen, mutta esim. tulevaan cycloon voisi tälläisen taas ostaa koska siitä tulee lenkkipyörä mitä säilytetään aina sisällä plus lokarit estävät kuran lentämistä.

pjotr
04.09.2015, 21.15
Kiitokset vastauksista! Neljä puoltoa, yksi vastaan. Taidan siis rohkaistua.

Nyt vielä pitäisi löytää oikea malli. Yhtään tuntematta eroavaisuuksia, kuvien ja kuvauksien perusteella kiinnostavat Swift ja Team Pro. Osaatteko kertoa näistä enempää?

Pyörä on krossari, ajoasento etukenohko. Persaus on sinänsä aika keskiverto ja mukautuvainen, suurempia ongelmia ei satuloiden kanssa ole ollut.

BONK
06.09.2015, 16.48
^ selailepa tämän säikeen aiempia viestejä. Sieltä löytyy kokemuksia.

kauris
06.09.2015, 17.29
Minä luovutan nyt b15 satulan kanssa ja pistän myyntiin. On liian kapea tai väärän mallinen minulle. Koitin sitä maantiepyörässä ja työmatkamaasturissa sekä karhensin pintaa liukkauden estämiseksi. Ei kovin montaa lenkkiä tullut mutta muutama sata kilsa kuitenkin, jotta ei tottumattomuudesta voinutnolla kyse. Pitää nyt harkita koitanko vielä vaikka b17 satulaa. Se kokeilu ei ole ihan yhtä kallis kuin tuon 120 euroa maksaneen b15 satulan kanssa. Saa nähdä saako siitä puolet pois.

mkp
22.10.2015, 22.13
Oma Brooksi (B17N) on nyt viimein säädettynä tolpassa kiinni ja pari treeniä trainerilla vedetty. Se on hienoa, ettei munat puudu, vaikka penkki on hitusen vaakatasosta pystymmässä kuin aikaisempi perussatula, joka taas oli hitusen alaviistossa. Mutta liukashan tuo on ja karhunkielikäsittely on varmasti paikallaan.

Mutta hyvältä se tuntuu jo nyt heti eikä parituntinen trainerilla saanut paikkoja puutumaan entiseen malliin eli odotan siltä tosiaan paljon. Ja halpahan se ihan oikeesti on, jos sillä oikeasti nostaa ajomukavuuden toisiin svääreihin.

Kauankohan toi sisäänajo suunnilleen kestää? No, koko talvikausihan mulla on aikaa sitä sisällä hinkata, joten eiköhän se oo jo keväällä iskussa. Ja kuinka useesti rasvaus? Löytyyhän tuo tieto muualtakin, mutta kun ihminen on luonteeltaan laiska ja odottaa, että kaikki annetaan valmiina eteen. (Reenattava on silti perskules itte)

Vicina
23.10.2015, 20.56
Mä en ymmärrä tota karhentamista. Se liukkaus tai liukkauden tuntu häviää kyllä ajan myötä ilman, että alkaisi nahkaa pilata karhentamalla. Luulisi, että esim. kosteudensieto kärsii, jos nahan sileän pinnan ehdoin tahdoin rikkoo. Mulla sisäänajo kesti ehkä 200 km, en muista enää, ei kovinkaan kauaa. Ja se liukkauden tuntu hävisi samassa ajassa varsin nopeasti.

Mä olen rasvannut kerran uutena, sisäänajokauden aikana ehkä kerran, ja sitten tarpeen mukaan eli pari kertaa kaudessa. Jos satula on päässyt sadekelissä pitkään ajamisen jälkeen kastumaan (lopulta se kastuu, vaikka kuinka ajaisi takapuoli satulassa), niin silloin olen antanut ensin kuivua ja sitten rasvannut. Kaksi Brooksia on kahdessa eri pyörässä, toinen ollut 3 vuotta, toinen vuoden, vielä ei ole ensimmäinenkään Proof-rasvapurkki tyhjentynyt.

Oulunjulli
31.10.2015, 22.38
Rupesin kirimään löystyneen oloista B17 penkkiä ja huomasin samalla että se kiristyspultti oli katkennut. Vieläpä kierteen vapaalta osalta silleen että kierrettä näkyvissä n.2mm sen kiristysmutterin jälkeen. Eipä ihan heti tule mieleen miten tuo on voinut tapahtua ja mistä syystä. Näppituntumalta tuo ei miltään laatuteräkseltä vaikuta, mutta sinänsä penkki on ollut oikein miellyttävä ja bike-componentsilta tuo näyttäisi löytyvän jos kierre loppuu: https://www.bike-components.de/de/Brooks/Spannbolzen-p14043/
(https://www.bike-components.de/de/Brooks/Spannbolzen-p14043/)

Malamuutti
07.11.2015, 11.20
Olen nyt ajanut B17 Aged -satulalla noin 1700 km. Parilla viime ajokerralla huomasin, että hanuri alkoi puutua; kotiin päästyäni huomasin, että perskuta, pyrstön alla lämpimässä ja hiessä uitettu satulan nahka oli aika löysällä. Satula kuivaksi, irti tolpasta (hihnojen kiristämistä varten), ohjeen mukainen avaimella 90 astetta myötäpäivään edestä nähtynä ja taas jakkara kiinni tolppaan. Nyt lenkillä oli taas mukavampi istua satulassa. Ehkä yhden varttikierroksen voisi vielä kiristää lähiaikoina lisää, vaikka satula nyt tuntui lenkin jälkeen paljon piukeammalta.
Ihme laite sinänsä tuo Brooksin B17; vanhanaikaisen näköinen peli, hyvin epäurheilullisen näköinen nykyistuimiin verrattuna, mutta toimii.

Oulunjulli
22.12.2015, 11.23
Rupesin kirimään löystyneen oloista B17 penkkiä ja huomasin samalla että se kiristyspultti oli katkennut. Vieläpä kierteen vapaalta osalta silleen että kierrettä näkyvissä n.2mm sen kiristysmutterin jälkeen. Eipä ihan heti tule mieleen miten tuo on voinut tapahtua ja mistä syystä. Näppituntumalta tuo ei miltään laatuteräkseltä vaikuta, mutta sinänsä penkki on ollut oikein miellyttävä ja bike-componentsilta tuo näyttäisi löytyvän jos kierre loppuu: https://www.bike-components.de/de/Brooks/Spannbolzen-p14043/
(https://www.bike-components.de/de/Brooks/Spannbolzen-p14043/)

Taas on aika korostaa omaa ääliömäisyyttään. Tuli tuota ekaa 1.5v vanhaa brooksia rasvailtua jollain kenkärasvalla selvästikkin liikaa, se pehmenee ja sitten se venyy. Sitten sitä kiristetään ja sitten se venyy lisää. Sitten se nitisee eikä tunnu hyvältä, ja kun tuo pultti poikki eikä uutta ole tullut tilattua, ei ollut varaa kiristääkkään. Taas kerran tuli selväksi että pyöräilyssä huolletaan vasta kun ilmenee ongelma, jos ei jaksa ottaa asiasta selvää.
Ajattelinpa sitten pelin ollessa pelatun kokeilla seuraavaa: löysäsin kiristyksen kokonaan ja upotin lämpöiseen veteen reiluksi tunniksi, sitten kuivumaan kylppärin taskulämpimälle lattialle. Vasiten vielä toistin tuon. Näin käsikopelolla jakkara vaikuttaisi palautuneen mainiosti oikeaan muotoonsa, kenttätesti alkaa kun pakastuu.
....varmaan googlettamalla löytäisi että pieleen meni tämäkin, mutta antakaa nyt ihmisen hetken kokea ennenaikaista iloa.

mkp
23.12.2015, 03.56
Annetaan kokea:) Mutta kerro sitten, miltä persuksessa tuntuu...

mkp
12.01.2016, 01.44
Okei, toinen Brooks tuli (B17N myös) ja kiinnittyi eilen traineripyörän tolppaan ja sisäänajoon kevättä varten. Saa sitte samanlaiset satulat sekä cykloon että maantiehöyläänkin eikä tarvi vaihdella.

zander
14.01.2016, 01.29
Mitä brooksilaiset sanoo hiilarista: http://www.brooksengland.com/catalogue-and-shop/saddles/road+%26+mtb/Cambium+C13+%27First+Batch%27/#sidecontents

Oulunjulli
02.02.2016, 11.01
Jatkoa ^^^^ omaan viestiini: Tuon jälkeen hyvältä näyttävä jakkara muklukkiin ja poika (12v) lähti pomppimaan sillä, jossain välin oli pultti vissiin katkennut ja kadonnut. Uusi tilaukseen bike componentsilta. Tuo pulttihärväke onkin maailman vattumaisin saada paikoilleen, kuivana ei toivoakaan joten taas brooks uimaan ja aika keskiaikaisin metodein hirvittävää vääntöä. Ei onnistunut, jätin sitten lillumaan yöksi altaaseen ja aamulla sain kuin sainkin sen paikoilleen.
Jos jollain vielä pultti katkeaa niin ikinä ei kannata tuota samaa tilata, sillä siellä on toinen malli lyhyemmällä pultilla jossa kierteetöntä osaa vähemmän ja varmaan mahdollista saada paikalleen ilman suunnatonta väkivaltaa.

Tässä vaiheessa olin jo varma että tuo menee roskiin, mutta olisko tuolla nyt reilu 10h tullut ajettua ja jonkinlaista uskoa alkaa olemaan että tuo on käyttökelpoinen ainakin jonkin aikaa. Tykkään kyllä nyt enemmän toisessa pyörässäni olevasta Team Prosta, kun se viimein muovautui jaloihin muotoihini.

LEO
02.02.2016, 16.14
Mitä brooksilaiset sanoo hiilarista: http://www.brooksengland.com/catalogue-and-shop/saddles/road+%26+mtb/Cambium+C13+%27First+Batch%27/#sidecontents

Onko cambium liian moderni Brooksiksi, sitä en tiiä.
Itsellä käytössä kaksi leveämpää cambium versiota, jotka käytössä todettu omalle hanukalle parhaiksi jakkaroiksi! Ikinä.
Mukava, lievästi joustava ekana tulee mieleen.
Suosittelen, jossei paino ole eka kriteeri. Uusin C13 tietysti jo ihan asiallisen kevyehkö.

paskalokki
15.03.2016, 20.53
Psst, erittäin hyväkuntoinen B17 Standard mustana myynnissä Fillaritorilla meikäläisellä (http://www.fillaritori.com/topic/66673-m-brooks-b17-standard-musta/).

Mitäs malleja täällä oltiinkaan maantiepyörässä käytetty onnistuneesti? Swiftiä ja Swallowia?

Tank Driver
15.03.2016, 21.20
Ostaisin jos ei ois noin kallis. Vaihda ruskeaan Narrowhun?

TheMiklu
25.04.2016, 21.16
Flyerista napsahti kisko poikki. Tätä en anna anteeksi ikinä! :mad:

heikki53
25.04.2016, 21.51
Olis uuden veroinen (1000km kerralla ajettuna) vaalea Team Pro titaanisena saatavilla. Olis niin hyvä lyhyempiin rientoihin.

orc biker
26.04.2016, 08.29
Toisesta ketjusta...

Mielenkiintoinen näkemys. Mistä ajattelet sen johtuvan, että esim. brevettikuskien kalustossa Brooks on runsaasti edustettuna. Itselläni ei ainakaan mitään pahaa sanottavaa Brookseista joita käytän sekä maantiellä että maastossa. Toki pitää valita itselle sopiva malli laajasta valikoimasta.
En minä suuren osan ihmisistä aivoituksista ole päässyt perille, mutta jos tuo on perustelu, niin sitten Britney on nerokkaampi musisoija kuin Beethoven. Brooks C17 carved täyttää lähes kaikki epäergonomisen satulan päämerkit. Se on lättänä kärjestä takaosaan asti -> painetta (verenkierron estymistä ja hermojen puristumista) pehmeille kudoksille. Tämä on ihan tutkittu juttu, että pyöräillessä etumuksen verenkierto heikkenee, kyse on vain siitä, kuinka paljon. Parasta on tuolta osin ajaa ihan pystyssä nokattomalla ja leveällä satulalla, mutta se ei tietenkään kaikenlaiseen ajoon sopi. Käytännössä nokan pudottaminen on siis järkevää, jotta painosta mahdollisimman paljon tulee istuinluille.

Se on hyvin kaareva -> istuinluut osuvat vinosti ja niihin sattuu siten helpommin sekä painetta tulee enemmän pehmeille kudoksille, kun satula on keskeltä korkea, mutta istuinluut tavoittavat satulan vasta hyvin alhaalla reunoilla. Tuossa kyseisessä Brooksissa on vieläpä reikä, joka ilman nokan madallusta vain lisää painetta, kuten nähdään esim. tästä tutkimuksesta: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21834869

En minä tiedä, miksi joku pitää epäergonomisista satuloista. Ehkä ne ovat alkuun mukavia heidän mielestään, kun painoa on niin paljon muualla kuin istuinluilla, eivätkä ne siten vaadi paljon totuttelua, mutta terveellisiä ne eivät ainakaan ole. Ehkä osa ihmisistä nauttii puutumisen tunteesta, mikä varmasti tuollaisella on helposti saavutettavissa pitkillä matkoilla? Minä itse nautin siitä, että ei puudu yhtään. Satula ei yhtään ahdista kriittiseksi luonnehtimiani alueita. Tuo Brooks on jotain ihme retroilua, kuten jo muotokielen lisäksi ulkoasuvalinnat kuvastavat. Sekinhän on joillekin tärkeää. En yhtään osaa sanoa, miksi ihmiset pitävät noista.

StantheMan
26.04.2016, 08.35
Vaihdoin talvipyörän tavallisene satuloineen kesäpyörän Cambium viiteentoista. Oli kyllä iloinen yllätys, kuinka mukava sillä on istua. Parempi parannus jopa, kuin nastarenkaiden vaihtuminen kesärenkaisiin.

cuppis
26.04.2016, 08.45
Toisesta ketjusta...

En minä suuren osan ihmisistä aivoituksista ole päässyt perille, mutta jos tuo on perustelu, niin sitten Britney on nerokkaampi musisoija kuin Beethoven. Brooks C17 carved täyttää lähes kaikki epäergonomisen satulan päämerkit. Se on lättänä kärjestä takaosaan asti -> painetta (verenkierron estymistä ja hermojen puristumista) pehmeille kudoksille. Tämä on ihan tutkittu juttu, että pyöräillessä etumuksen verenkierto heikkenee, kyse on vain siitä, kuinka paljon. Parasta on tuolta osin ajaa ihan pystyssä nokattomalla ja leveällä satulalla, mutta se ei tietenkään kaikenlaiseen ajoon sopi. Käytännössä nokan pudottaminen on siis järkevää, jotta painosta mahdollisimman paljon tulee istuinluille.

Se on hyvin kaareva -> istuinluut osuvat vinosti ja niihin sattuu siten helpommin sekä painetta tulee enemmän pehmeille kudoksille, kun satula on keskeltä korkea, mutta istuinluut tavoittavat satulan vasta hyvin alhaalla reunoilla. Tuossa kyseisessä Brooksissa on vieläpä reikä, joka ilman nokan madallusta vain lisää painetta, kuten nähdään esim. tästä tutkimuksesta: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21834869

En minä tiedä, miksi joku pitää epäergonomisista satuloista. Ehkä ne ovat alkuun mukavia heidän mielestään, kun painoa on niin paljon muualla kuin istuinluilla, eivätkä ne siten vaadi paljon totuttelua, mutta terveellisiä ne eivät ainakaan ole. Ehkä osa ihmisistä nauttii puutumisen tunteesta, mikä varmasti tuollaisella on helposti saavutettavissa pitkillä matkoilla? Minä itse nautin siitä, että ei puudu yhtään. Satula ei yhtään ahdista kriittiseksi luonnehtimiani alueita. Tuo Brooks on jotain ihme retroilua, kuten jo muotokielen lisäksi ulkoasuvalinnat kuvastavat. Sekinhän on joillekin tärkeää. En yhtään osaa sanoa, miksi ihmiset noista.
Itse teen satulavalinnat perstuntumalla enkä tutkimuksia lukemalla. Esim. viikko takaperin lauantaina ajoin reilut 300km Brooksilla ilman epämukavuutta ja puutumista, ajoasento pitkä ja matala. Omalla kohdallani ei ole kyse retroilusta, mieluummin valitsisin siromman, kevyemmän ja paremmin nykyaikaisen fillarin tyyliin sopivan satulan jos olisivat yhtä mukavia.
Toisin kuin arvelet, nahkasatulat eivät yleensä ole aluksi mukavia vaan muuttuvat mukaviksi käytön myötä kun muotoutuvat käyttäjän kannikoille sopivaksi.

Cambium-kumisatuloita en ole vielä päässyt kokeilemaan mutta tulen kokeilemaan.

mxv
26.04.2016, 10.29
Ostin talvella C17 cambium carvedin ja se oli leveydestään huolimatta erittäin mukava maantiepyörässäkin ainakin trainerilla ajaessa. Myöhemmin hankin kuitenkin maantiepyörään B15 Swallown kun oli sopivassa alennuksessa ja C17 siirtyi krossariin.

Cyclo ja C17 ovatkin täydellinen yhdistelmä. Jo lyhyemmillä lenkeillä olin satulaan enemmän kuin tyytyväinen ja 200 km:n brevettikään muutoin vaikeissa olosuhteissa ei tuntunut satulan puolesta miltään.

Se oikea on selvästi löytynyt krossarikäyttöön, mutta B15 ja maantiepyörä eivät aiheuta ainakaan vielä mitään riemunkiljahduksia. Satulalla on ajettu trainerilla kohta 100 tuntia, mutta mukavaksi sitä ei voi edelleenkään kutsua. Ensimmäiset puoli tuntia menevät ihan kivasti, mutta sitten alkaa tuska ja 2 tuntia yhteen menoon onkin jo suorituksena aika extremeä. Satula on ehkä hieman pehmentynyt tai sitten vaan takapuoli alkanut tottua siihen, mutta satulassa istuessaan ei voi olla pohtimatta satulan myyntiinlaittoa ja C15 cambium carvedin tilaamista.

HanJuh
26.04.2016, 16.57
Cambium C17 carved Kona Wo läskipyörässä on ollut käytössä n. vuoden ja alusta asti on tuntunut hyvältä. Hanuri kestää valittamatta 6 tuntia yhtäjaksoista möyrimistä metsässä.
Lisäksi iso plussa läskeilyyn on se, ettei tuo kumirunkoinen Cambium ota itseensä vedestä, märästä kurasta ja muusta röpöstä.
On toiminut myös Kona Jake the Snake cyclocrossarissa erinomaisesti, joten toimii se pysty- ja virtaviivaisemmassakin asennossa.

Mahdolliset syyt:
a) satula on hyvä
b) hanuri on hyvä
c) satulan ja hanurin yhteensopivuus on hyvä 😊

Muiden hanureihin en voi ottaa kantaa, kun olen vain omallani kokeillut.

Jos on kyse eri mallia olevista vehkeistä ja niiden yhteensopivuudesta, niin vaimokin on ollut tyytyväinen.
-Siis omaan Cambium C17 S carved satulaansa...

-Juha

jcool
26.04.2016, 17.31
Moikka,

Eli C17 cambium (carved) on jo asennettuna täpäriin, mutta ei pääse testaan ku flunssa päällä. Pitää vaan odotella muutama päivä paranemista. Aukaisin huvikseen yhden niiteistä ja siellähän olikin ruuvilukitetta :-)

mkp
27.04.2016, 22.41
Nappasinpa jo kolmannen B17N satulan haltuuni. Nurkissa on pyörinyt muitakin ehdokkaita, mutta ei ne vaan tunnu niin hyvältä kankun alla. Viimeistään tunnin ajon jälkeen ero alkaa tuntua ja siitä etiäppäin brooksit vetää voiton selvästi kotiin. Mitä pitempään -sen selvemmin.

Käyttöpyörään vois kyllä kokeilla piruuttaan B67:kaa. Painoahan siitä tulee "melkein" kilo lisää, kun nyt siinä sellanen 170 gramman selle italian reiällinen rimpula. Mutta siinä ajossa tollasella ei oo mitään käytännön merkitystä.

jcool
28.04.2016, 20.00
Moi,

Flussasta huolimatta kävin ajaan krossarilla korttelin ympäri Brooks C17 Cambium (carved) satulalla. On muuten eka penkki, jolla ajaa perseen hajalle alle 20 minuuttin! Taitaa olla jo enkka kyseessä! Istuinluut on nyt on kuin tulessa luiden kohdalta. Kokeilin kaikki säädöt mitä tiesinkin jo etukäteen ja paras oli se, kun penkki mahdollisimman takana, sekä karvan verran pystössä edestä vaakatason yläpuolella. Ei taida toimia penkki yhtään. Pitänee vielä ajaa maastiksella ja uudemman kerran krossarilla. Kauhein penkki ikinä eka testin perusteella.

Penkki ei hinkannut tai haitannut polkemista, vaikka oli leveä. Istuinluiden saama paine on vaan ihan liikaa.

edit...olinkohan liian edessä penkissä? Seuraavana penkkiä eteenpäin ja pitänee yrittää istua niin takana kuin pystyy.

orc biker
29.04.2016, 00.07
Taitaa olla jo enkka kyseessä! Istuinluut on nyt on kuin tulessa luiden kohdalta.

Niin... tekisi mieli sanoa, että mitä minä sanoin, joten mitäpä sitä pidättelemään: mitä minä sanoin? Tuosta nyt näkee sen, mitä tapahtuu, kun istuinluut asetetaan kovin kaltevalle pinnalle. Tuo satula on kuin kiila siellä välissä. Kiila, joka painaa pienelle alueelle.

jcool
29.04.2016, 05.41
Niin... tekisi mieli sanoa, että mitä minä sanoin, joten mitäpä sitä pidättelemään: mitä minä sanoin? Tuosta nyt näkee sen, mitä tapahtuu, kun istuinluut asetetaan kovin kaltevalle pinnalle. Tuo satula on kuin kiila siellä välissä. Kiila, joka painaa pienelle alueelle.

Jeps, heheheh. Voin myöntää tappioni tässä asiassa ja jäbä yksin kaikkia Brooks hulluja vastaan. Yritetään nyt vielä kerran tai pari ja ajoin kylläkin farkut jalassa. On se kyllä uskomatonta, kun luin noin 50 arvostelua Brooksin C17 satulasta ja oli vaan yksi eriävä mielipide. On tainnut isäntä itse käydä kirjoittaan ;-)

Mä kirjoitan tänne lisää kokemuksia, kun kertyy. Toivotaan, että oli takapuoli vaan shokissa. Mä annan viikon armonaikaa ja satula myyntiin ellei toimi.

Edelliset satulat testissä ovat olleet:
...Spessun uusi Phenom, joka on ihan susi kun vertaa vanhaan Phenomin geelisatulaan (on edelleen krossarissa ykkösenä)
...Fabric Scoop Shallow Elite, joka oli tosi hyvä! Oli kuin phenom, eli tosi flat istunluiden kohdalta! Vois jopa harkita ostaa.

Ykkös-satulana on edelleen SQLab 611 Active, joka toimii joka pyörässä. Pitänee ostaa varmaan toinen, kun ei jaksa vaihdella pyörästä toiseen. Tässäkin paine kasvaa istuinluissa, mutta ilmenee vasta pitemmällä lenkillä. Sen vuoksi olen etsimässä sitä ihan täydellistä satulaa.

Voi Brooks minkä teit :-(

jcool
29.04.2016, 05.45
On se vaan hieno :-(
https://farm2.staticflickr.com/1536/26614789746_a86d81423a.jpg

orc biker
29.04.2016, 08.56
Tässäkin paine kasvaa istuinluissa, mutta ilmenee vasta pitemmällä lenkillä. Sen vuoksi olen etsimässä sitä ihan täydellistä satulaa.

Siinä varmasti kasvaakin, kun paino on siinä niin vahvasti istuinluilla, että se tekee siitä ehdottomasti yhden parhaimmista (terveellisimmistä ja mukavimmista) satuloista. Mutta koska se ei paljon kaareudu reunoilta, niin istuinluut osuvat siihen niin tasaisesti, että ne kestävät yleensä sen viimeistään sopeutumisjakson jälkeen. Minä en aja talvisin, joten minulla joka kevät menee 2-3 viikkoa siihen, että lakkaavat kipeytymästä. Luultavasti tuo Brooksikin muuttuu siedettävämmäksi, kunhan nuo kohdat istuinluita vähän aikaa siinä hinkkautuvat, mutta jos se noin pahasti noin lyhyellä ajalla kipeytyy, niin tuskin siitä ikinä hyvä tulee. Ja silloinhan tuolle satulalle ei jää mitään etuja (sen ulkoasun lisäksi), koska jos se ei ole helppo edes istuinluille, niin ei se sitä ainakaan pehmytkudoksille ole, koska ne ottavat niin suuren osan painosta satulan pituussuunnassa tasaisen ja sivusuunnassa kaarevan rakenteen takia.

Eli siis minun mielestäni paras satula on sellainen, joka pitää painon mahdollisimman paljon istuinluilla, koska se on terveellistä minimoiden välilihan ja etumuksen alueen häiriöitä verenkierrossa ja hermoissa ja siten myös puutumisen tunteen ja erektiohäiriöiden riskiä.

http://tieku.fi/tk/kapea-satula-uhkaa-potenssia

Eli sitten sen jälkeen juju on siinä, että miten saadaan istuinluut kestämään niille tuleva suhteessa normaalisatuloita suurempi paineen jakautuminen. Se tapahtuu siten, että satula on riittävän leveä ja tasainen istuinluiden kohdalta (ei kaareudu liian jyrkästi ja nopeasti reunoilta). Sen lisäksi sen pitää olla niin pehmeä, että istuinluut pystyvät siihen tottumaan. Tuo 611 active auttaa tuolla activella vielä tuota harvinaisen hyvin, koska se myötäilee liikettä harvinaisen hyvin. Silti siinäkin voi olla totuttelemista enemmän verrattuna moniin yhtä pehmustettuihin satuloihin, jotka jakavat voimaa selvästi enemmän pehmeille kudoksille. Sitten on lisäksi huomioitava hiertävyys. Tämän kannalta kovempi on parempi. Eli näistä yhdessä alkaa muotoutua se täydellinen satula, joka on siis mahdollisimman kova ja siten vaatii istuinluilta pitkän ajotauon jälkeen parisen viikkoa totuttelua, mutta ei niin kova, etteivät istuinluut pysty siihen tottumaan missään ajassa. Viimeinen seikka on sitten se, että miten hyvin satulan linjat muuten osuvat yksilölliseen takamukseen ja ajoasentoon. Tämä on näistä eniten arpapeliä, eikä sille oikein ole mitään erityistä sääntöä. Toki varmasti jotkin kurvit kohti nokkaa toimivat keskimäärin paremmin kuin toiset, mutta sitä ei oikein sovittamatta tiedä.

Tämä on se, mitä minä opin, kun aikoinaan kävin selvittelemään tätä asiaa tuskastuttuani siihen, että kävin varmaan tusinan satulaa läpi löytämättä hyvää. Yritin arpoa niitä satuloita, kunnes kyllästyin ja tuumin, että nyt selvitän tämän juurta jaksain, että mikä tässä oikein mättää, kun monet ihmisten hyviksi kehumatkin ovat niin kelvottomia. Kävin sitten läpi tutkimuksia noista satulan halkioista ja muodoista yms., ja sitä kautta heurekan kirjaimet alkoivat yksi kerrallaan syttyä. Tajusin, että niinpä tietysti, että nythän tähän tulee järkeä. Ja sitten löysin toimivan satulan. En täydellisen, kun minulla istuinluutkin ovat selvästi eri kohdilla: toinen on edempänä kuin toinen, mutta tosi hyvän kuitenkin. Haen toki jatkuvasti sitä täydellistä, mutta nyt ei ole mikään hätä, kun minulla on kolme samanlaista satulaa, niin vaikka valmistuskin lakkaisi, niin pärjäisin jonkin aikaa.

No, tämä on nyt Brooks-ketju, niin en sano tästä aiheesta enempää. Monen alaosasto onneksi sietää aika hyvin myös huonojakin satuloita. Minullakin toimi aika hyvin aikoinaan aika huono satula, kunnes ajoasento muuttui uuden pyörän myötä satulalle selvästi vaativammaksi ja toisaalta myös ajot pidentyivät niin monella tunnilla, että puutteet tulivat selvemmin esiin. Se pakotti sitten etsimään parempia vaihtoehtoja.

30 hampainen
30.04.2016, 09.37
On se vaan hieno :-(
https://farm2.staticflickr.com/1536/26614789746_a86d81423a.jpg

Halkio näyttää hieman kirkkoveneeltä, tuohon kun piirtäisi vielä tussilla airot...

...Sarjassaan kamalin.

jcool
30.04.2016, 13.51
C17 raportointi jatkuu...
Flunssa ei helpota, niin ei pysty juuri ajeleen. Käväisin kuitenkin röörin aukaisulenkin ja laitoin satulan niin, että takalisto tunsi sen takimmaisen metallin ja siitä karvan verran eteen istumaan, sekä asteen/pari yläviistoon. Heti oli parempi fiilis ja tälläkertaa oikeilla ajohousuilla. Välillä satula häipyy ihan kokonaan, aivan kuin sitä ei olisi olemassakaan. Pystyin myös ajamaan race asennossa (käyrän sarven ala-asennossa). Eli on penkissä on vielä toivoa. Saapa nähdä, kun ehtii oikean lenkin heittämään. Pystömpi ajoasento toimii huomattavasti paremmin, mutta penkkiä pitää tosiaan laittaa edesta 1-2 astetta ylöspäin. Istuinluut tulee silloin ihan tasaisen tuntoiseen paikkaan, eikä juuri paineen tunnetta ole.

jcool
30.04.2016, 13.53
Halkio näyttää hieman kirkkoveneeltä, tuohon kun piirtäisi vielä tussilla airot...

...Sarjassaan kamalin.

Joo, "kaljalle" kun menee kylille ja jättää pyörän näkösille, niin joku sen kyllä siihen tekee :-) Oulussa varsinkin, on tää niin ihme paikka...

30 hampainen
30.04.2016, 14.17
^ Kyllä niitä saman alan taiteilijoita on joka puolella. Voipi olla että tilaan myös tuon mallin, jokuhan noista on kokeeksi ostettava.

E-Cruiser
30.04.2016, 15.08
Itsellä jäi lähes uusi musta B67 ylimääräiseksi, kun siirryin kinneröintiin kokonaan. Aivan helvetin hyvä penkki, Helsinki-Tampere, ei mitään ongelmaa. Alkuperäisessä paketissa, Brooksin rasvapurkki mukana. Onpahan valmiina jos joskus tulee taas 2-pyöräinen hankittua.

jcool
02.05.2016, 06.47
Moikka, Brooksin C17 raportointi jatkuu...
Olen alkanut tykkäämään satulasta ja ajoinkin jo reilut 20km. Istuinluiden paine kasvaa myös tässä, mutta ei mitenkään merkittävästi. Satulan leveys alkaa olemaan seuraava ongelma krossarilla ajaessa ja jalkovälin paine kasvaa myös. Erikoista on se, että tuntemukset häviää nopeasti ajon jälkeen. Eli satula kyllä painaa paikkoja, mutta se on enemmänkin "tukea", kuin jyrkkää painetta. Vielä en tiedä jääkö satula vai tuleeko myyntiin. Ulkonäkö on kyllä huikea kun on vähän vintage lookkia:
https://farm2.staticflickr.com/1555/26158394074_c83767abee_b.jpg

jcool
21.05.2016, 08.26
Testit c17 penkillä jatkuneet ja läskiin sopii kaikkein parhaiten. Penkki sopii leveydestään huolimatta yllättävän moneen pyörään! Leveämpi haara-asento saa nyt tukea reilusti. Hyvä niin :-)
https://farm8.staticflickr.com/7742/26868370500_001ae2359d_b.jpg

Puskis
21.05.2016, 17.26
Kaivoin B17:n laatikosta taas, kun sain setback-tolpan hommatuksi. Ajoin 50km lenkin ilman vaippoja. Perse ei tullut kipeäksi, mutta kädet tulivat. Mukava satula, joka tekee ajamisesta muuten epämukavaa. Taaemmas ei saa, takakenoa on hieman (enempi jos laittaa, niin alaote menee tukalaksi), mutta luistaa vaan eteenpäin. Saddle to bar droppia on kolmisen senttiä, onkohan se sitten liikaa. Jos seuraavaksi koittaisi kääntää stemmin sojottamaan ja viimeisenä konstina karhentamista.

rjrm
21.05.2016, 19.30
Karhennus hoituu au naturel, kun ajaa ilman lokareita hiekkatietä vesisateessa.

mkp
22.05.2016, 04.19
rjrm:n luomukarhennus toimii varmaan loistavasti, mutta ite käytän "karhun kieltä". Pysyy se niinkin persus paikoillaan...

oil
22.05.2016, 19.14
Liityin Clubiin viimeinkin. Koeajona vasta pari 20km pyörähdystä, mutta onhan tuo tyylikäs!
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160522/75dfa259ccf5ccc5e365f7339f5e0fb9.jpg

jcool
28.05.2016, 07.13
Moikka,

Laitetaan vielä yksi kuva. Sori etukäteen, mutta tykkään kuvata :-) Nyt tässä on käymässä niin, että muut satulat tuntuu ihan surkealta. Cambium on ihan kivikova ja tämäkin satula on vaatinut tottumista siinä missä muutkin. Mahtavan leveä ja erityisesti läskissä aivan huippu satula! Ei ainakaan vielä ole hangannut mistään, joten tyytyväinen on pakko olla. Iso bonus on se vielä, että ei natise eikä nitise. Kaikki muuta satulat varsinkin jäykkäperässä tuppaa nitisemään. Äänetön ajo on aika herkkua. Pyörä on kuin aave metsässä - kertakaikkiaan mahtava kokemus joka kerta!
https://c1.staticflickr.com/8/7555/26683535464_b38710e4fe_h.jpg" width="1579

paskalokki
28.05.2016, 10.21
Oma B17 Aged pitää taas jäätävää natinaa kun metsässä joustaa satulassa istuen. Joskus tuota yritin tutkia eikä tuolle kai voi mitään tehdä.

maalinni
28.05.2016, 12.36
Oma B17 Aged pitää taas jäätävää natinaa kun metsässä joustaa satulassa istuen. Joskus tuota yritin tutkia eikä tuolle kai voi mitään tehdä.

Kokeilisin rasvata sen kiristysmutterin alueen. Mutta tuskin sitä äänettömäksi saa.

arctic biker
28.05.2016, 15.34
Kyllä Cambium ilman halkiota on tässä aiehankinnassa. Toisaalta näin eturauhasettomana kummoista onkelmaa, nytkin on pojalla kolme satulaa ja yksi tolppa koestuksessa, kuulin että penkeillä on ollut kysyntää.

Jotenkin noita kertynyt, mun neljässä pyörässä on toki kaikissa oma tolppa ja satula kiinni. Noo yhden; Selle Nitroxin kaivoin takaisin palvelukseen. Ei aivan fiksuin mun peffalle.

Kyrdis
29.05.2016, 08.36
Nyt tuli ensimmäinen testilenkki uudelle C13:sta, 300km meni satulan osalta ihan mukavasti, ei moitittavaa ja onhan se hiano. Vielä pitää kokeilla kuinka maastopyörässä toimii.
http://i280.photobucket.com/albums/kk173/Kyrdis/fillari/IMG_20160524_194245.jpg (http://s280.photobucket.com/user/Kyrdis/media/fillari/IMG_20160524_194245.jpg.html)

Puusilmä
14.08.2016, 12.44
Kauppakassille ja työmatkarassille kävi näin. Iso mies, pitkä putki.

https://photos.smugmug.com/photos/i-gxHM4ws/0/X2/i-gxHM4ws-X2.jpg

Yritin etsiä 500 mm tolppaa ja löysin vain yhden: Shannon Hardcore Seat Post - 500mm - black, 30.2 mm.

Raskaassa lastissa on katkennut myös pinnoja takakiekosta, joten olisin ottanut joustotolpan, mutta eihän sellaisia näytä olevan sopivilla spekseillä, joten ajatus siirtyi jousisatulaan.

https://photos.smugmug.com/photos/i-LQfSW7N/0/X2/i-LQfSW7N-X2.jpg

Hups, olen Club Brooksin jäsen!

Tolppa on tulossa tiistaina, sitten pääsee testailemaan.

maapaa
14.08.2016, 14.08
Mites muilla mustat cambiumit on säilyttäneet värinsä? Oma muuttunut vajaassa vuodessa lähes ruskeaksi.

LEO
17.08.2016, 16.00
Mites muilla mustat cambiumit on säilyttäneet värinsä? Oma muuttunut vajaassa vuodessa lähes ruskeaksi.

Samoin täällä, harmaan ruskeaksi muuttunut. Se kuitenkin pienehkö miinus, edelleen ajomukavuus erinomainen.
Tietysti olisi suotavaa, ettei väri muuttuisi.
Mutta kun lyö hanurin päälle, ei haalistunut värikään näy.....

Fuuga
17.08.2016, 18.09
Eli siis minun mielestäni paras satula on sellainen, joka pitää painon mahdollisimman paljon istuinluilla, koska se on terveellistä minimoiden välilihan ja etumuksen alueen häiriöitä verenkierrossa ja hermoissa ja siten myös puutumisen tunteen ja erektiohäiriöiden riskiä.

http://tieku.fi/tk/kapea-satula-uhkaa-potenssia

Eli sitten sen jälkeen juju on siinä, että miten saadaan istuinluut kestämään niille tuleva suhteessa normaalisatuloita suurempi paineen jakautuminen. Se tapahtuu siten, että satula on riittävän leveä ja tasainen istuinluiden kohdalta (ei kaareudu liian jyrkästi ja nopeasti reunoilta). Sen lisäksi sen pitää olla niin pehmeä, että istuinluut pystyvät siihen tottumaan.

On se jännä kun kaikkialla on toitotettu satulan leveydestä niin sinä suitsutat sitä kuin olisi uusikin uutinen?
Cambiumista en tiedä enkä sano mitään, mutta nahkaiset satulat ovat siinä hauskoja, että kun tyhmempi katsoo kuvia ja luulee niiden olevan kaarevia ja kapeita, niin - yllätys yllätys - sisäänajon jälkeen satula painuu ja levenee siihen istuttaessa ja tukee nimenomaa istuinluilla istumista.

Puusilmä
20.08.2016, 18.35
En kyllä ymmärrä, miksi puhutaan Brooksin satuloiden kovuudesta? Omani on ainakin aivan löysä, toki kiristysruuvin voisin kääntää tappiin asti, mutta se ei liene tarkoitus. En ole pehmeämpää satulaa tavannut.

Jöpöttäjä
21.08.2016, 14.42
Mulla Cambium 17 läskissä ja pehmeämpää sekä mukavampaa satulaa saa hakea.. Vaippahousujen käyttö loppui tämän satulan myötä. Ihan parasta mun perseelle !!

Läskimasa
23.08.2016, 22.49
Cambium C17 mustana laitettu Evanssilta tilaten (€113.24 sis. postit, kait aika oikea hinta?), katotaan osuuko vai uppooko. Luulisin että tykkään, paljon on kehuja ja luulen saaneeni niistä oikean kuvan. Pysty ajoasento ilmeisesti vielä eduksi. Oon kyllä tykänny sinänsä tuosta Spessun Henge Sportistakin, mutta eihän sitä tiedä paremmasta jos ei kokeile.

Puusilmä
30.08.2016, 06.57
Olen yllättynyt kuinka leveältä Flyer tuntuu, vaikka olen isokokoinen mies ja aiemmin ollut kovin huolissani riittävän leveän satulan löytymisestä. Flyer on kaupunkipyörässäni, eli en ole ajellut 10 km pidempiä matkoja vielä, mutta välillä tuntuu, että reidet saattaisivat hankautua pitkällä matkalla. Jää nähtäväksi miten käy.

MJH
31.08.2016, 13.15
En ole ennen Brooksia omistanut, joten nyt mietin: B17 vaiko Swift? B17 on käsittääkseni mukavampi, mutta Swift näyttää nopeammalta ja hianommalta. Tarkoitus olisi pistää kiinni gg/seikkailufillariin, jolla tullee ajeltua useammankin tunnin pläjäyksiä.
Vai pitäisikö sittenkin ottaa tuollainen Cambium, kun se vissiin kestää paremmin kurapaskakelejä. Se kun vaan ei ole nahkaa...

TheMiklu
31.08.2016, 14.57
B17 jos tanko korkeammalla kuin penkki?

Myrtillus
01.09.2016, 21.57
B17 on itsellä kiertänyt kehän. Ensin syklossa, mutta se oli huono alaotteella ajettaessa. Sen jälkeen se siirtyi jäykkäperäiseen maasturiin, missä se mukavasti pehmensi menoa. Loppusijoituspaikka on nyt työmatkaraaserissa eli Oivassa ja nyt se on oikeasti oikeassa elementissä. Nokka sojottaa yläviistoon ja takapuoli kiittää joka päivä 😊

Sent from my SM-A500FU using Tapatalk
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160901/ce2aa147a7e9a22a5cfd8cbc9961f86e.jpg

Puusilmä
02.09.2016, 16.10
Kylläpä aamulla hämmästyin kun hyppäsin pyörän satulaan. Tuntui kuin olisi satula antanut pitkän, pehmeän ja lämpimän pusun koko peräkammariin. Säikähdin ihan. Tästä ne Isot pojat varmaan puhuu, kun Brooksia kehuvat!

rjrm
02.09.2016, 16.24
Kun ajat sillä Brooksilla pidempään, tuntuu siltä kuin iso poika antaisi sen pusun sinne peräkammariin.

Jöpöttäjä
14.09.2016, 19.37
Mikäs on kokemus Brooks B17 satulan selviämisestä läskipyörässä märässä rapa ja kurakelissä, entä talvipyöräilyssä? Rasvaa mättämällä myös sataulan alapuolelle, saadaan iso apu, mutta riittääkö se?

rjrm
14.09.2016, 19.59
Talvihan on kuivaa. Ei silloin roisku. Keväällä ja syksyllä vaatinee jotain lisäsuojaa alle, solumuovia, satulalaukku tms?

Hippo04
14.09.2016, 20.04
Mikäs on kokemus Brooks B17 satulan selviämisestä läskipyörässä märässä rapa ja kurakelissä, entä talvipyöräilyssä? Rasvaa mättämällä myös sataulan alapuolelle, saadaan iso apu, mutta riittääkö se?

Koko satula pitää suojata. Vaihdoin maasturista sen pois aikanaan kun meni ihan riippukeinuksi rapakelillä ja kestää kuivua aika tovin.

lastumaki
14.09.2016, 20.23
Olen tyytyväinen B17N käyttäjä ja tekisi mieli hankkia talveksi Cambium cycloon ja läskiin. Tuo B17N on C17 ja C15 puolivälissä leveydeltään, kumpi noista voisi olla sopivampi?

Läskimasa
14.09.2016, 21.45
Cambium C17 mustana laitettu Evanssilta tilaten (113.24€ sis. postit, kait aika oikea hinta?), katotaan osuuko vai uppooko. Luulisin että tykkään, paljon on kehuja ja luulen saaneeni niistä oikean kuvan. Pysty ajoasento ilmeisesti vielä eduksi. Oon kyllä tykänny sinänsä tuosta Spessun Henge Sportistakin, mutta eihän sitä tiedä paremmasta jos ei kokeile.
Nyt on muutama lenkki ajettu Brooksilla, enpä tiedä... Äkkiseltään ei mitään isompaa eroa Spessun jakkaraan, mitä nyt vähän leveempi ja pitempi tämä (en kaipais kumpaakaan). En osaa sanoa kumpi parempi. Pitäis polkasta joku pitempi (+30 km maastolenkki) niin näkis miltä se sitten tuntuu, Spessu alkoi jo tehä vähä kipeetä siinä vaiheessa. Vaippapökiähän ei oo.

HanJuh
14.09.2016, 21.58
1.5 vuotta läskissä Cambium C17 carved, eikä ole hanurin kanssa ollut valittamista.
Kestää kosteuden ja kuran.
Sopi myös mulle cyclo crossarissa.
Ei ole tämän jälkeen tarvinnut muita satuloita vilkuilla.

-Juha

VesaP
15.09.2016, 06.56
Vaippapökiähän ei oo.

Miksi kiduttaa itseään (vaikka oliskin maastomies) ajamalla ILMAN säämiskähousuja? Kaupat on väärällään kunnollisia säämiskällisiä ajohousuja. Jos häpeää tiukkoja succiksia (en kyllä ymmärrä miksi pitäisi hävetä) niin laittaa sit päälle vaikka tuulipuvun tms mutta ne succikset alle. Lajia harrastetaan lajinomaisilla varusteilla ja pyöräilyyn nyt vaan kuuluu pehmustetut ajohousut. Ei kai sillä väliä missä ajaa tai miten leveät renkaat on?

Läskimasa
15.09.2016, 07.54
^ Ei oo vaan tullu hommattua, kun en oo kokenu tarvetta, paitsi tosiaan jollain +30 km lenkin loppupuolella, joita taas vuodessa ei ole kuin muutama.

Puusilmä
19.09.2016, 21.46
^ Ei oo vaan tullu hommattua, kun en oo kokenu tarvetta, paitsi tosiaan jollain +30 km lenkin loppupuolella, joita taas vuodessa ei ole kuin muutama.

Ei niitä tartte 150 km päivämatkoillakaan. Kyllä perse kestää sen mitä jaksaa polkea!

tommi2
19.09.2016, 22.11
joo, en käytä moisia pöksyjä minäkään. omistan kyllä, mutta ei vakuuttanut.

Jöpöttäjä
20.09.2016, 18.39
Vaimo osti B17S satulan omaan läskiinsä ja ollut erittäin tyytyväinen. Kuulemma perse kiittää :D

soppa
21.09.2016, 21.56
Ajattelin liittyä myös Clubiin puutuvan takapuolen takia, mutta mitä laittas perseen alle? Istuinluiden väli 11cm ja ajo reipasvauhtista läskipyöräilyä. Penkkejä vertailles vaihtoehdoiksi nousi lähinnä c15, c17 ja b17narrow. Kovin tuntuu vaa isoille perseille olevan nää tehty vai kuuluuko ollakki vähä suuria ja muotoutua sit ajan myötä?

mkp
21.09.2016, 22.18
Mulla on istuinluiden väli 10-11 sentin välissä ja B17 narrow toimii hyvin. Kolme tollasta on nykyään eri filoissa. Painavahan se on, mutta eipä tässä nyt niin kiire oo mihinkään. Ja käyttöpyörässä mulla on kokoajan siinä vedenpitävä tunturin suojahuppu päällä suojaamassa kosteudelta ja varkailta. (satula olis siis huomattavasti kiinnostavampi kohde kuin vuoden 96 cresentin "maasturi")

Jöpöttäjä
22.09.2016, 08.20
Mulla istuunluiden väli 11cm ja satulana C17. Tuo satula ei ole moksiskaan vedestä.

Puusilmä
22.09.2016, 18.18
Tarkka saa olla Flyerin asennon kanssa. Ensin laitoin varmuuden vuoksi normaaliin tapaan vaakatasoon. Pallit eivät puutuneet, mutta ajaminen muuttui hieman työlääksi kun piti kokoajan aktiivisesti pitää perse oikealla kohtaa. Sitten nostin keulaa hieman, seurauksena se, että pallit puutuivat samantien ja terskan alue alkoi pistelemään - EI HYVÄ! Aavistuksen ruuvailin keulaa alas ja nyt istun ilman pinnistelyä juuri oikealla kohtaa. Ja vielä kun hieman kiristin satulaa, niin avot loppui viimeinenkin pistely.

Itselläni ei ole koskaan ollut ongelmana kipu istuinluissa tms. vaan nimenomaan tuo sukukalleuksien puutuminen miltei satulalla kuin satulalla. Pistelyä ei ole ikinä ennen Brooksia ollut. Mutta nyt on siis säätämisen jälkeen taas kaikki hyvin!

Wilgios
25.09.2016, 09.49
Muutaman sivun tätä ketjua lukeneena, olisko tuo C17 sellainen jota kannattaa maastopyörään ajatella? olisi talvi aikaa ajaa se sisään trainerilla.

lähtökohtaisesti en sateessa aja, mutta joskus toki kisoissa kastuu ja on mutapaikkoja.

Lähetetty minun SM-G920F laitteesta Tapatalkilla

Jöpöttäjä
25.09.2016, 09.54
C17 ei taida muotoutua vaikka kuinka ajelet, sillä satula on jonkinlaista kumia, jossa puuvilla pinnassa.

pikkupoika
25.09.2016, 16.09
Joo c17 on kumia, ei se muotoaan juuri muuta. Mut värit näkyy ainakin tuosta mustasta lähtevän pikku hiljaa. On kyllä mukavin satula mikä mulla on ollu kiinni mettäpyörässä. Minä laitoin sen kiinni läskii ja melkein ekalenkki sillä oli Syöte 120km ja hyvin pelas.

Jöpöttäjä
25.09.2016, 16.34
Sama täällä, C17 musta väri tuppaa hiipumaan tuosta puuvillapinnotteesta.

Läskimasa
25.09.2016, 17.11
Mulla täs nyt joku viikko ollu C17 kiinni, mut empä tiedä, tuntuu turhan isolta eikä se nyt niin mukavakaan ole kuin kuvittelin. Vaihdoin Spessun Henge Sportin kokeeksi välillä takaisinkin. On tuo C17 himpun mukavempi, mut miks sen pitää olla noin iso? Etupäästä joutais 3 cm pois sisäreittä tökkimästä (satulan etunappi näkyy haarovälissä kun istuu päällä) ja leveydestäkin 1-1,5 cm että olis helpompi liikkua satulan yli taakse jyrkimmissä mäissä.
http://imagizer.imageshack.us/v2/1280x1024q90/922/BhDL2u.jpg
Miten lie tuo C17S? Olis 18 mm lyhyempi, mut saman levyinen. Suunniteltu enemmän naisen persiille, mitenköhän eroo?
Edit: pikkupoika jo kerkeskin vastailemaan toiselle sivulle.
Otetaan lisää kilsoja alle, sillähän se selvii tottuuko vai ei. Mukavahan näitä olis kokeilla, vaikka C15-malliakin, mut ei viitti montaa alun toista sataa maksavaa satulaa ostella hyllyyn. Vaik kai näistä kohtuudella eroonkin pääsee...

pikkupoika
25.09.2016, 17.16
Osta se c17s vai mikä se oli, on 3 centtiä lyhempi. Se on kyllä naisten malli, mut kun et kerro kellekkään että isomies ajaa naisten mallilla niin ei ne rupea nauramaan:cool:.

Minusta tuo että se on iso on vaan hyvä pitkällä matkalla, voi ajaa monessa asennossa ei paikat väsy.

Fake
29.09.2016, 17.53

lastumaki
04.10.2016, 09.52
Eka työmatka C17:ta takana. Ei aiheuttanut mitään tuntemuksia, joten vaikuttaa hyvälle hankinnalle läskiin.

lysmy
28.10.2016, 23.09
Jos C17 mustasta häviää väri niin natural tuppaa vähän tummumaan. Ollut fätissä keväästä lähtien ja metsässä pääasiassa pyöriskelen. Pitää joskus katsoa jos tuon irroittelee että putsaisiko jollain. Ei tosin itseäni haittaa, ompahan käytetyn näköinen. Ensimmäinen brooksi ja ei takuulla viimeinen, karusta olemuksesta huolimatta tuossa istuu mukavasti pidempäänkin ilman vaippojakin.
http://i.imgur.com/KFLZbzK.jpg

Vielä pitää kehua brooksin palvelun ripeyttä, tipahti reissulla yksi noista 'napeista' jonnekkin. Tilasin parit varalle ja tilauksesta kaksipäivää ja dhl kuriiri oven takana paketti kourassa. Postikulujakin maksoi törkeä £1 jos väärin muistan. Olin kyllä hämmennys tuosta nopeudesta, varsinkin kun tuli vielä italiasta nuo.

Läskimasa
06.11.2016, 17.31
Mulla täs nyt joku viikko ollu C17 kiinni

Otetaan lisää kilsoja alle, sillähän se selvii tottuuko vai ei.
Päivitellääs tuntemuksia. Nyt tuntuu jo oikeinkin hyvältä, mut fiilikset kävi vielä huonompana välillä. On nääs tuo raakakumi jokseenkin kovaa ja kylmää etenkin pakkasella, pakko oli hommata vaippakalsarit. Tilasin Kiinasta tällaset vitosella (sis. postit):
http://i.ebayimg.com/00/s/MTAwMVgxMDAx/z/9fkAAOSwzvlW8lu3/$_1.JPG
https://www.ebay.com/itm/272183430920
Näitten kans vallan hyvä, eikä kylmäkään enää. Kyl tää kiinni jää pyörään. :)

Lanssi
09.11.2016, 17.23
Pitikin kysellä, että miten tuo Cambium reagoi kovaan pakkaseen?

lastumaki
09.11.2016, 19.06
Pitikin kysellä, että miten tuo Cambium reagoi kovaan pakkaseen?
Ei vielä kokemusta kovasta pakkasesta, mutta omaa hanuri palelee pikkupakkasella nahkasatulalla herkemmin. Satulan nokassa oleva niitti irtosi ja hävisi.

lysmy
15.11.2016, 21.28
Sen verran alkoi kylmätä tuo Cambiumi että piti sitä vähän modata talvikäyttöön. Ensimmäinen alle 10km testiajo suoritettu, lähinnä testailua että pysyy paikallansa jne.
Vielä ei pysty sanomaan jääkö tuo lopputalveksi tuolla tavalla mutta kyllä se lämmin oli ainakin näin 0 kelissä.

http://i.imgur.com/SFG0qYk.png

Lanssi
19.11.2016, 01.11
Ei mua toi kylmyys jännitä, enemmänkin kumin käyttäytyminen kovassa pakkasessa. Eli ettei vaan halkee tms. 😉

lysmy
27.11.2016, 20.41
bike-components.de:ssä joitakin brookseja inventaari-alessa, esim https://www.bike-components.de/en/Brooks/B17-Special-Sattel-p19851/ , https://www.bike-components.de/en/Brooks/B17-Standard-Saddle-p8378/

Premnas
16.12.2016, 19.49
Ostaa täräytin sitten B67S:n. Satula on nyt asennettu mutta metriäkään en sillä ole vielä ajanut. Äsken koeistuin ja tuntui kyllä paljon paremmalta kuin edellinen satula. Edellisellä oli kokonaisleveyttä 165mm ja reunat hieman kaartuivat, koko ajan tuntui että istuinkyhmyt olivat vain puoliksi tuettuna eivätkä ne sellaseen tuntumaan tottuneet (ihan ku olis mustelmien päällä yrittänyt istua muutaman ajopäivän jälkeen). Mitään haarusten puutumisia ei ole tähän asti ollut eikä muutenkaan mikään paikka lähellä puutumista. Tuossa brooksin satulassa nyt tuntuu ainakin leveyttä piisaavan tarpeeksi, mutta reidet mahtuvat satulan sivuille oikein hyvin. Huomenna sitten paremmin kokeilemaan.

Premnas
17.12.2016, 14.50
Käväsin lyhyen lenkin heittämässä, olisin varmaan pidemmänkin mutta tihkusade kasteli silmälasit koko ajan niin ettei eteensä meinannut nähdä ja varpaita alkoi palella liikaa. Ensihuomiona ihmettelin et voiko pystärin satula olla mukava, näköjään voi. Eilisen jäljiltä edellisen satulan aikana kipeytyneet istuinkyhmyt tuntuivat suorastaan paranevan kun pääsivät Brooksin satulan päälle. Satula tuntuu tosi kovalta mutta ei se näyttänyt haittaavan yhtään mitään. Liukashan tuo kyllä on eli meinas lycratrikoilla valua, toisaalta pyörän päälle on helppo nousta kun housut eivät kinnaa satulaan. Näin lyhyellä kokemuksella vielä kaiken puolin tyytyväinen ostokseeni, kyllä se huomattava leveys taisi olla valttia satulan valinnassa.

rjrm
17.12.2016, 19.45
Itselläni oli B17N ensin. Ajoin vuoden, ja totesin kapeaksi. Möin ja laitoin B17:n tilalle. Ajoin vuoden ja tilasin kaksi kpl B17 lisää ja kaksi kpl B17S-malliakin. Vain yksi ajaja valitteli, että satulassa ei pysy. Säätelin neljänä viitenä päivänä satulan asentoa pienin muutoksin, ja nyt kaikki viisi pyörää on hyvässä ajokunnossa. Hyviä nuo on moneen muovisatulaan verrattuna. Itseltäni jäi esim. tarpeettomaksi satulalaukullinen Arione VS Fizik. Olisi sekin pitänyt alunperin jättää hankkimatta ja ostaa heti kerrall B17 :)

Premnas
18.12.2016, 16.47
Tänään sitten tuplat kilometreihin eiliseen verrattuna. Ei niin minkäänlaista oireilua :). Lenkin loppupuoliskolla yhtäkkiä tajusin että aiemman satulan kanssa vaivannut selän väsyminenkin loppui kuin seinään. Vissiin varoin noita istuinluita niin paljon aiemmin että sain sillä alaselän juntturaan kun piti koko ajan kevennellä ettei takalistoon sattuisi. Nyt mie painoin ihan huolella niitä luita penkkiin, hah :D. Olis vaan tarvinnu heti ostaa tämä.

rjrm
22.06.2017, 09.20
Pannaas nyt tännekin viesti, ettei ketju ihan hautaudu. B17 ja kahdeksan satasen ajopäivää putkeen. Ei minkäänlaistan vaivaa istumiseen liittyen, eikä muuhunkaan alapään toimintoihin. Hyvä sohva.

Jöpöttäjä
22.06.2017, 17.34
Mulla C17 kokemukset todella hyviä , ajettuna kesä ja talvi. Eilen tilasin B17 sohvan kun oli halvalla Wigglessä tyrkyllä. Pitäähän tuokin kokeilla kun siitä kovin moni läskin kuski on tykännyt.
Mulla on C17 myös maantiepyörässä ja siinäkin se pelaa loistavasti !
Kuinka kauan B17 sohvaa olette saaneet ajaa sisään?

Puskis
22.06.2017, 18.16
Kuinka kauan B17 sohvaa olette saaneet ajaa sisään?

Ehkä tonnin paikkeilla alkoi tuntua parhaalta satulalta siihen asti. Alku oli vaikeaa, kun tolpassa ei riittänyt setback ja satula oli liukas, joten kädet kipeytyivät jatkuvasta eteenpäin valumisesta. 25mm setback-tolppa ja ohjaamoa ylemmäs, niin jossain vaiheessa homma kääntyi vähitellen voitolle.

rjrm
22.06.2017, 19.22
Mulla B17 oli ensi minuutista parempi läskissä kuin vakiona ollut joku Sellen penkki. Sisäänajo tehostuu kesäkuumalla runsaalla hikoilulla :)

Juhis.T
23.06.2017, 09.58
Itsellä ollut nyt maasturissa kuukauden C15 ja oon kyllä tuohon tykästynyt. Tilatessa arvoin C17 ja 15 välillä, mutta päädyin sit tuohon 15:een.

Vrad
25.06.2017, 12.22
Mulla c15 ei ollutkaan rakkautta ensi silmäyksellä niinkuin piti. Näytti hyvältä ja antoi kyllä aluksi ymmärtää mutta jäi toistaiseksi mukavuudet saamatta. Kattellaan jos pidemmällä seurustelulla, eri pyörällä ja säädöillä kuitenki lohkeisi.

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

mkp
25.06.2017, 20.53
Mulla on toi C13 carved lunastanut noitten B17 narrow satuloiden kuninkuuspaikan. Yli 500 km jo takana. Nahkasatulat on mulle vaan liian liukkaita, jotta niissä vois pitää nokkaa riittävän alhaalla, kun väistämättä silloin liukuu haluamattaan liian eteen ja joutuu jatkuvasti korjaamaan istumispaikkaa. Cambium on just sellasta hyvää matskua, että siinä pysyy hyvin paikoillaan, vaikka nokka on vaakatasoa 3-4 mm alempana. Eikä silloin oo tuntikausien istumisesta huolimatta mitään pahaa puutumista havaittavissa, vaikka vetää aeroilta. Jos satula on vaakatasossa, niin se ei todellakaan ole hyvä mulle. Satula myös joustaa sopivasti ajossa ja pehmentää näin persuskontaktia vaikkapa huonokuntoisella asfaltilla.

Hyvä, että näitä erilaisia penkkejä löytyy, niin sieltä voi sitte jokainen tuurilla/tsäkällä/kokemuksella löytää joskus itelleen sopivan vastakappaleen.

Jöpöttäjä
27.06.2017, 13.11
Eka 35km lenkki läskillä B17std satulan kanssa takana ja onhan tuo perseelle ihana sohva. Vähän on liukas uutena, mutta perse tykkäsi. On kyllä mukava ajella. C17 satula jää nyt hyllyyn toistaiseksi.
B17 on mukavampi ainakin mulle ja mun läskissä on satula ja ohjaustanko aika tarkkaan samalla korkeudella.

paskalokki
27.06.2017, 19.45
Eka 35km lenkki läskillä B17std satulan kanssa takana ja onhan tuo perseelle ihana sohva. Vähän on liukas uutena, mutta perse tykkäsi. On kyllä mukava ajella. C17 satula jää nyt hyllyyn toistaiseksi.
B17 on mukavampi ainakin mulle ja mun läskissä on satula ja ohjaustanko aika tarkkaan samalla korkeudella.
Olen tuskaillut taas satulaongelmien kanssa kun paljon kesän alkuun ajanut ja tullut tuota C17:sta googleteltua. Olisiko mahdollista satulaa lainata toviksi, jos ei ole itsellä ajossa? Ei viittisi (taas) pitkälti yli satkua pistää satulaan minkä toimivuudesta ei ole hajuakaan, mutta lähtökohdat tuossa voisi olla aika hyvät.

Reippailija
28.06.2017, 15.59
Tilasin B17 satulan. Saas nähdä tuleeko meistä kavereita. Pahus kun Proofide-purkki jäi tilaamatta.
Mistähän sitä saisi Tampereella.

Jöpöttäjä
28.06.2017, 16.02
Mun satulan mukana tuli pieni paketti tuota rasvaa. Se riitti satulan ensikäsittelyyn.

arctic biker
28.06.2017, 16.59
Semmoinen rautakauppa joka myy ratsastustarvikkeita niin sieltä löytyy satularasvaa. Tallipoika on hyvä tuotemerkki.

mgcc
28.06.2017, 18.27
Älkää rasvatko brookseja. Jos on ihan pakko, niin aivan pieni määrä. Se proofide-purkki riittää vuosiksi, koska ei ole todellakaan tarkoitus kyllästää satulaa. Satula pehmenee liiasta rasvasta.

Jöpöttäjä
28.06.2017, 22.02
Olen tuskaillut taas satulaongelmien kanssa kun paljon kesän alkuun ajanut ja tullut tuota C17:sta googleteltua. Olisiko mahdollista satulaa lainata toviksi, jos ei ole itsellä ajossa? Ei viittisi (taas) pitkälti yli satkua pistää satulaan minkä toimivuudesta ei ole hajuakaan, mutta lähtökohdat tuossa voisi olla aika hyvät.
Pökkääs mulle yv asiasta. Koitin laittaa viestiä sulle, mutta jostain syystä viestit katoaa bittiavaruuteen.

Oulunjulli
28.06.2017, 22.39
^^samaa mieltä. Mää joku sivu ja vuosi sitten rasvailin turhaan B17 penkkiä, se veny sitten kiristelin jne ja se kiristyspulttikin katkesi jostain syystä ja katosi jonnekkin kun poika oli ajellut. Uus pultti tiluusen ja sen paikoilleen väännössä meni hermot, mää liotin sitä penkkiä kahteenki kertaan yön yli ennen kuin sain sen pultin paikolleen. Sitte se yllättäen onki ollut oikein hyvä enkä ole rasvannu ollenkaan.

Reippailija
29.06.2017, 03.23
Juu, sain just B17 satulan ja mukana tuli semmoinen kertakäyttöpyyhkeen näköinen paketti proofide-juttu.
Baanalle. Mukava kuin koivuhalko! Hetken päästä parempi. Joustaa pystysuunnassa sopivasti -olen alle sata kiloa!
Tuhannen kilometrin sisäänajo on mulle liikaa, joten matkin saarivaltakunnan ilmastoa laittamalla satulan muovipussiin kostean pyyhkkeen kanssa yöksi. Huomenna kokeileen että sopiiko istuinluut satulalle. Aurinkoa tai vesisadetta en aio satulalle näyttää

Malamuutti
26.07.2017, 08.59
B17:n (antiikkiruskea) nokka vaihtoi aika mielenkiintoisesti väriä, kun tuossa taannoin ajoin viimeiset 12 km ihan riittävässä sateessa kotiin. Sellainen laikukkaaksi haalistunut on hän nyt. Jännä juttu. Ahterin alla sateensuojassa ollut osa ei muuttanut väriä.

Jöpöttäjä
26.07.2017, 10.40
Täälla alkoi B17 satula narisemaan ajossa. Millähän tuosta ää estä ootte päässyt eroon? Rasvalla ei viitsisi aikaa isommin lotraamaan.. Ei kovin mukavaa kuunneltavaa, mutta nariskoon, sillä satula ja mun perse on niin hyviä kavereita..

Malamuutti
26.07.2017, 11.38
Muistelisin kerran poistaneeni B17:n narinan kiristämällä satulatolpan kiinnityksen satulan kiskoihin.

mgcc
26.07.2017, 12.18
Kannattaa katsoa, josko ääni tulee kohdata, jossa metallikiskot tai ruuvi osuu nahkaan. Siihen kohtaan hieman rasvaa.

Jöpöttäjä
27.07.2017, 11.09
Nariseva ääni tuli satulan takaraudan ja nahan välistä. Pieneen vesiväripensseliin brooksin rasvaa ja aikansa kun väliä töpötteli, ääni päätti poistua. Ohut laminaattiliuska oli myös kätevä rasvan saamisessa ahtaaseen väliin.

kianto
05.08.2017, 22.19
Miten isoa seatbackiä olette joutuneet brooksien kanssa käyttämään? Tuntuu että edellisen satulan jäljiltä oleva tolppa ei brooksin kanssa toimi.

missile
06.08.2017, 11.06
C15 kiinnostaisi, mutta minkäs levyisille persluille tuo passaa? Tähän mennessä valtaosa kilometreistä tullut Selle Italia SLR ja SLR XP penkeillä, mutta nää nykyiset SLR:t nitkahtaa liian nopeasti vaihtokuntoon.

Puskis
06.08.2017, 11.43
Miten isoa seatbackiä olette joutuneet brooksien kanssa käyttämään? Tuntuu että edellisen satulan jäljiltä oleva tolppa ei brooksin kanssa toimi.

B17:n kanssa 25mm setback-tolppa ääriasennossa riittää itelle juuri ja juuri. Kaikissa Brookseissa ei kyl oo samanlaiset kiskot, eli Cambiumin voi laittaa keskelle ja esim. B15 swallowissa näyttäisi olevan pitkät kiskot. Mulla on pitkät reisiluut suhteessa sääriluihin, jonka järkeilen lisäävän setbackin tarvetta, joten yksilöllinen juttu tuokin.

C15 kiinnostaisi, mutta minkäs levyisille persluille tuo passaa? Tähän mennessä valtaosa kilometreistä tullut Selle Italia SLR ja SLR XP penkeillä, mutta nää nykyiset SLR:t nitkahtaa liian nopeasti vaihtokuntoon.

Varmaan keskimääräisille tai keskimääräistä kapeammille. Tuohan ilmoitetaan 140mm leveäksi, mut en sitte tiedä mitä efektiivisesti meinaa. Viimeaikaisten testailujen perusteeella mun mielestä jotkin 147mm satulat tuntuu kapeammilta ja toiset leveämmiltä kuin c15.

mkp
06.08.2017, 21.07

Mulla toimi toi SLR Flow ihan mukavasti, mutta alkukesästä vaihdoin kokeeksi Cambium C13 Carved penkkiin. C13 on osoittautunu parhaaksi, mitä olen kokeillu ja se sai jäädä pyörään. Sen matsku joustaa mukavasti eikä pinta ole niin liukas kuin nahkasatuloissa. Omat luuni on tollasen 9,5 sentin etäisyydellä toisistaan. C17 ja C15 on ollu myös alla ja C15 on siirtynyt nyt traineriin, jolla onkin tullu tänä kesänä yllättävän paljon tunteja. C17 sai mennä kiertoon.

hjk
07.08.2017, 14.11
Ilmoittaudun mukaan, kun sain alleni Pelago Hanko Outbackin, jossa on persiinalaisena Brooks B17.
Olen nyt yrittänyt etsiä sellaista satulalaukkua, jonka saisi kiinni pikaklipsillä satulan alle.
Näyttää vain siltä, kuten monet tietävät, että Brooksin alla olevat rautakiemurat ovat niin kaukana toisistaan,
että ns. normaalit klipsit eivät niihin oikein sovi.
Mahtaakohan kenelläkään olla kokemusta Topeakin Fixer F33 bracketista,
jonka ehkä saisi Brooksinkin satulan alle kiinni ja siihen sitten jonkun Topeakin "Wedge bagin"?

Puskis
07.08.2017, 17.39
Mun mielestä näyttää siltä, että tuon F33:n pitäisi sopia siinä missä esim. jonkin Bagman supportinkin, koska vaatii noin kapean pätkän satulakiskoista. Mä en kylläkään näe klipsi-kiinnitteisessä Topeakin laukussa kovin paljon etuja verrattuna remmikiinnitteiseen. Remmikiinnitteinenkin on nopea kiinnittää, todennäköisesti kestävämpi ja vähän halvempi. Mulla on remmillinen aero wedge, mut nykyään korvautunut käytössä isommilla laukuilla. Jos tommosen pienen tarvitsisin, niin ostaisin varmaan remmikiinnitteisen wedge drybagin.

Ulkonäkösyistähän Brooksiin kuuluu Carradice ja kaikki muu on häväistystä.

missile
15.08.2017, 23.43

Olikin palvelevassa kivijalassa testipenkkinä C15 tarjolla. Aika hyvän oloinen jakkara pikaisen testin perusteella.

hjk
28.08.2017, 12.49
Se Topeakin Wedge Bagin mukana tullut standardikiinnike olikin juuri sopiva B17:n rautoihin.
Jäi siis F33 käyttämättä. Se olisi hyvä, jos olisi jousellinen satula.
Eli nyt on siis "häväistys" tehty ;)

Poy
09.09.2017, 13.21
Reilun vuoden vanhasta Cambium C17:sta meni raili poikki, kun erehdyin menemään puolukka metsään täysjäykällä maastopyörällä. Näyttäisi saavan varaosana happis satulan hinnalla.
Olenko vääntänyt tuon liian isoon momenttiin vai eikö kestä kovia töyssyjä? Sellasella pienellä kuusiokulma-avaimella viimeksi laitoin, mutta en mitenkään hampaat irvessä.

Puskis
09.09.2017, 13.51
Kyllähän satulatolppien suositusmomentit satulakiinnitykselle on yleensä aika tiukkoja, että jollain lyhyellä avaimella saa vääntää ihan reilusti ja cromo-kiskojen luulis kestävän parhaiten kiristämistä.

Voisitkohan saada uudet kiskot takuuseen? Brookseillahan oli joku rekisteröintisysteemi, jolla sai takuuta pidennettyä.

TheMiklu
09.09.2017, 17.19
Taitaapa olla kulutusosaa Brookseissa nuo kiskot ja muut. Siksi niitä varaosiakin saa niin hyvin :D

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Poy
09.09.2017, 22.08
No pitää yrittää kysyä tuosta takuusta, eipä siinä taida mitään hävitä.
Näyttäisi olevan tämmöinen 2v normaali takuu ja tuo laajennettu 10v. Itselläni vielä 1v 1kk vanha. Tuli nyt samalla rekisteröityä tuo satula.
http://www.brooksengland.com/brooks-forever

Jöpöttäjä
24.11.2017, 19.49
Mulla ollut B17 läskissä heinäkuun alusta lähtien. Ekoista metreistä lähtien ollut hyvä. Satulalla ajettu luokkaa 1500km ja vaippahousut on jäänyt kaappiin. Kun satula löysi muotonsa, noin 500km kohdalla, aloin ajelemaan ilman vaippaa ja sen koommin ei ole ollut pehmusteelle tarvetta. Pisin "maantielenkki" ollut 91km, eikä perse ollut moksiskaan. Loistava satula.

Jöpöttäjä
25.11.2017, 20.18
Pojalle pitaisi hommata jopoon Brooks perseen alle.. mahtaako tuo olla B67 tai flyer paikka?
Mitä Brookseja olette jopoihin laittanut?

Köfte
26.11.2017, 00.05
Pojalle pitaisi hommata jopoon Brooks perseen alle.. mahtaako tuo olla B67 tai flyer paikka?
Mitä Brookseja olette jopoihin laittanut?

Nätti trollikka viikonlopun höysteeksi, ellet ole oikeasti tosissasi?
Molemmat varmasti kelpaavat, ainakin rosvoille. B67 olisi nam.
Toki Jopottimen värimaailma huomioiden.

Jöpöttäjä
27.11.2017, 18.00
No ihan tosissani. Poitsu ajaa työmatkat (14km suunta) Jopolla, vuoden ympäri. Viimeksi eilen ehdotin, josko haettais uus zygä ja Jopo myyntiin.. juu, ei osteta mitään, Jopo on ainoa mikä kelpaa. Poika 21v. Aika sissi.

Köfte
27.11.2017, 19.46
No ihan tosissani. Poitsu ajaa työmatkat (14km suunta) Jopolla, vuoden ympäri. Viimeksi eilen ehdotin, josko haettais uus zygä ja Jopo myyntiin.. juu, ei osteta mitään, Jopo on ainoa mikä kelpaa. Poika 21v. Aika sissi.

Tyyliä ei vaihdeta, ei meilläkään neiti suostu muulla ajamaan...
Tosin on 7 vuotta nuorempi, eli 4 km koulumatkaa hierretään.

P.S. pahoittelut epäilyksistä, otan takkini.

Jöpöttäjä
27.11.2017, 20.43
Tyyliä ei vaihdeta, ei meilläkään neiti suostu muulla ajamaan...
Tosin on 7 vuotta nuorempi, eli 4 km koulumatkaa hierretään.

P.S. pahoittelut epäilyksistä, otan takkini.
Juu, tyylistä ei tingi. Ei joposta eikä Varustelekan vaatteista ;)

Jukka
05.12.2017, 10.29
Tuli hankittua talvikäyttöön C17 Carved all weather -malli, jottei B17 kärsisi liikoja vaurioita Etelä-Suomen talvikeleistä (, siis jatkuvasta vesisateesta). Eilen ensilenkki ja ensituntuma on loistava, syksyn aikan oli pari kuukautta kiinni Spessun Gel Toupe (143mm) ja tuo C17 on yllättävän samantyylinen, ainostaan hieman leveämpi ja paljon joustavampi ja itselle todella paljon mukavampi. Innolla odotan lisätestejä, myös niitä pidempiä lenkkejä. Roselta löytyi muuten suoraan hyllystä ja vielä todella kilpailukyskyiseen hintaan.

Jöpöttäjä
24.12.2017, 22.52
Onkos kukaan ehtinyt hommata C19 satulaa? Kiinnostaisi, millainen tuo on perseen alla verrattuna B17 satulaan..
Edit: Cambium satuloissa on nyt saatavilla "all weather" malli erikseen. Olisko käynyt niin, että puuvilla satulan pinnassa ei ollut niin kestävä kun olettivat?

lysmy
14.03.2018, 22.44
Vanhat mallit kestää ihan hyvin muodossaan, keväällä tulee 2v täyteen ensimmäiselle. Lähinnä noissa on värin pysymisen kanssa ongelmia, natural tummenee tietysti kun likaantuu ja mustasta on tullut vuodessa harmaa.

All weatherista punaista väriä tarjolle: http://www.brooksengland.com/en_eu/cambium-c17-all-weather-red.html?utm_source=The+BROOKS+Despatch&utm_campaign=a403482b25-C17-Red
http://cdn.brooksengland.com/media/catalog/product/Cambium_All_Weather_Red_-_main_view_1.jpg

rjrm
07.04.2018, 13.24
Vähän aiheen vierestä, mutta siltikin kirjoitan. Hommasin Carradicen Bagman quick release-mallin ajatellen sen sopivat brooks B17 kaveriksi. Eipä sopinut. Tuskinpa olen ensimmäinen, joka on tuon oletuksen tehnyt. Pikakiinnikkeen runko on niin lyhyt, että satulan kiskot jäävät tielle.

Kyrdis
07.04.2018, 13.35
Mulla meni c17 brooksiin kyseinen kiinnike ja nykyiseen gilles berthaudiin, toki tarkoitus ei veistä käännellä, mutta satulavaihtoehtoina GB:tä suosittelen. Itse b17 tykkäsin mutta tuosta nykyisestä aavistuksen enemmän.

rjrm
07.04.2018, 14.43
Ehkä nuo B17 kiskot on niin leveät takaa, että c17 ja muissa malleissa (?) on huomattu niiden olevan tiellä. En vaihda satulamerkkiiä, niin monta hyväksi muotoutunutta Brooksia täällä jo on. Laitan myyntiin tuon telineen. Harmittaa, matkustin tuon telineen takia 1200 km :) No olihan sinne Laita-Suomeen muutakin asiaa sillä reissulla.

Malamuutti
11.04.2018, 06.51
Vanhat mallit kestää ihan hyvin muodossaan, keväällä tulee 2v täyteen ensimmäiselle. Lähinnä noissa on värin pysymisen kanssa ongelmia, natural tummenee tietysti kun likaantuu ja mustasta on tullut vuodessa harmaa.

All weatherista punaista väriä tarjolle: http://www.brooksengland.com/en_eu/cambium-c17-all-weather-red.html?utm_source=The+BROOKS+Despatch&utm_campaign=a403482b25-C17-Red
http://cdn.brooksengland.com/media/catalog/product/Cambium_All_Weather_Red_-_main_view_1.jpg
Onnistuin kehittämään itselleni tarpeen ostaa uusi satula uuteen fillariin ja 20 % alennuskoodi Brooksin nettikauppaan viekoitteli liikaa, joten laitoin eilen tilaukseen tuollaisen C17 All Weather Carved -mallin. Punaisen olisin halunnut, mutta siitä ei ollut carved-mallia ja nettitestien perusteella arvelin halkiollisen joustavan inan verran paremmin.
Ei muuten ollut toimituskuluja suoraan Brooksin nettikaupasta tilatessa. 9 eurolla olisi ilmeisesti saanut 2-3 päivän DHL Express -toimituksen.