PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kuinka pidät varpaasii lämpiminä talvilenkillä?

kmw
02.01.2009, 21.04
Otsikko kertoo ongelmani. Olen kokeillut kaikkea mitä kotoa löytyy: silkkisukka, tekn. alussukka, tekn. ohut ja paksu villasukka, mummon kutomat. Näistä olen koonnut erilaisia komboja ja aina vaan varpaat kohmettuu. Kenkä on Shimpan MW80 + karva/foliopohjallinen.

Kengänsuojatko vielä? Velosportissa näin Sinisalon topattuja talvisuojia, mutta joudun jalkautumaan niin usein ettei mikään kangas kestä 2 viikkoa kauempaa ehjänä.

E.T.
02.01.2009, 21.14
Otsikko kertoo ongelmani. Olen kokeillut kaikkea mitä kotoa löytyy: silkkisukka, tekn. alussukka, tekn. ohut ja paksu villasukka, mummon kutomat. Näistä olen koonnut erilaisia komboja ja aina vaan varpaat kohmettuu. Kenkä on Shimpan MW80 + karva/foliopohjallinen.

Kengänsuojatko vielä? Velosportissa näin Sinisalon topattuja talvisuojia, mutta joudun jalkautumaan niin usein ettei mikään kangas kestä 2 viikkoa kauempaa ehjänä.
Ongelma on paha jos ne varpaat tosiaan aina kohmettuu. Mutta kyllä
pakkaskelillä ilman muuta tulee käyttää kunnon kengänsuojaa. Mulla
on Urheiluareenan karvasuoja ja niitä käytän pakkasilla. Jos pakkasta
enemmän niin sitten talvikenkä ja villasukka. Niihin pitää vielä hankkia
villa/huopapohjalliset.

järppä
02.01.2009, 21.22
http://www.therm-ic.com/

Toimii!

lansive
02.01.2009, 21.24
Onko muuten jalat kunnolla suojattu? Ei noista mitään iloa ole jos nilkat saa kylmää. Kun tein itse neopreeniset nilkansuojat niin piti ryhtyä ajamaan pelkällä urheilusukalla, kun varpaat pysyivät lämpimänä ilman ylimääräistä toppausta. Ihan näillä tämän talven kovimmilla pakkasilla en ole kerinnyt vielä ajamaan joten ei ole vielä tietoa miten mahtaa lämpö riittää. Varmaan viikonloppuna tulee sekin kokeiltua.

Juide
02.01.2009, 21.27
Aloittajan ongelmaan ainoa toimiva ratkaisu on sähkölämmittimet. Olen harkinnut itsekin, mutta vielä olen pärjännyt talvikengillä, Sportfiren karvavuorilla ja tielenkiltä poluille poikkeamisella. Karvasuojat on kestäny useita vuosia, ehkä noin kolme talvea per pari keskimäärin kun ajaa metässäkin eikä juokse. Ehkä siksi olenkin pärjännyt niillä Shimanon polkimilla talvellakin...

Kuutio
02.01.2009, 21.29
Minulla on tätä samaa ongelmaa. Muuten kyllä tarkenee joskus liiankin hyvin, mutta varpaat jäätyvät. Olen laittanut sukkaa sukan päälle, asiallista pohjallista, kenkää ja kenkäsuojaa, silti esim. pakkaslukema -12 ja tunti pyöräilyä on aikalailla maksimi. Kenkäsuoja auttaa melkoisesti, mutta ei tarpeeksi.

Onko jollain muulla käytössä jotain hyväksi havaittua muuta kenkää kuin pyöräilykenkä, jolla tarkenee? Olen katellut kaiken maailman Kuoma-saappaita :D sun muita, mutta en viitsisi ostaa sikaa säkissä.

Jännä ilmiö: pakkasessa pyöräily jäähdyttää varpaat tehokkaasti, mutta juoksu tai hiihto ei, vaikka juostessakin on vain mitätön lenkkari suojana, eikä se hiihtomonokaan mikään huopatossu ole.

kmw
02.01.2009, 21.32
Onko muuten jalat kunnolla suojattu? Ei noista mitään iloa ole jos nilkat saa kylmää.

Kokeilen huomenna säärystimien kanssa jeesaisko.

Ehkä tollanen sähköhärpäke olisi se paras.

kanttiinin tollo
02.01.2009, 21.52
-6 °C = NW (http://www.wiggle.co.uk/images/northwave-celsius-j-gtx.jpg) + sukka (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=16765) -> 4h = No problemo

-13 °C = NW (http://www.wiggle.co.uk/images/northwave-celsius-j-gtx.jpg) + sukka (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=16765) + lämmitin (http://www.buckmans.com/store/images/cart/toe_warmers.jpg) -> 4h = No problemo

Mitään enempi extremeä ei ole lämpötilojen suhteen tullut lähiaikoina kokeiltua, mutta näillä mennään. Muitakin merinovillasukkia omistan ja toimivat ihan yhtälailla.

Katila
02.01.2009, 21.56
Onko jollain muulla käytössä jotain hyväksi havaittua muuta kenkää kuin pyöräilykenkä, jolla tarkenee? Olen katellut kaiken maailman Kuoma-saappaita :D sun muita, mutta en viitsisi ostaa sikaa säkissä.

Tänään testasin työmatkalla kuomat + lämpöurheilusukat + villasukat + avaruuspohjalliset. Pakkasta n. 11 astetta, aikaa alle tunti. Ehkä noi oli hitusen lämpimämmät kuin pyöräilykengät neopreenisuojien kanssa, mutta vain hiukan. Siis varpaat jäässä noissakin.

hannupulkkinen
02.01.2009, 22.03

Toimii!
Komppaa. Turha kärvistellä ilman sähköä tai sitten kannattaa kotonakin olla lämmittämättä ja käyttää vain villaa lämmikkeenä;)

Campela
02.01.2009, 22.10
Onko kenelläkään kokemuksia Sidin Toaster-pohjallisista? Kovasti houkuttelisivat, mutta lämmitysteho tietysti epäilyttää. Miten käy varpaiden yhdistelmällä Sidin kesäkengät+toasterit+neopreenikengänsuoja?

Kuinka hyvin Toaster-pohjallisten paksuus vastaa normaalia Sidin kengänpohjallista? Kengän istuvuus on normipohjallisilla sen verran nafti, ettei siihen kauheasti ylimääräistä voi lisätä.

Plus
02.01.2009, 22.11
MW-80:t tarvitsee kyllä ehdottomasti kengänsuojat pidemmillä pakkaslenkeillä. Parin kilsan työmatkan saattaa kyllä ajella ilmankin, vaikka -10°C:ssä kuten tänään, mutta tuntee kyllä kun kylmä hohkaa kengän läpi.

Itse käytän päällä näitä (http://www.gorebikewear.com/remote/Satellite/PROD_FTOXYG?landingid=1208436871979A). Noiden kanssa meni 3 tuntia maantiellä -5°C:ssä ihan ongelmitta. Jalassa mummon kutoma villasukka + MW-80.

Plus
02.01.2009, 22.17
Kannattaa laittaa reilusti Liquisolea kengänpäällisten pohjiin niin ne kestää paljon pidempään.

Toiset, pohjasta rispaantuneet Goren päälliset ovat saaneet jo kolme vuotta lisäaikaa Liquisolen ansiosta. :)

izmo
02.01.2009, 22.23
Ongelma on paha jos ne varpaat tosiaan aina kohmettuu. Mutta kyllä
pakkaskelillä ilman muuta tulee käyttää kunnon kengänsuojaa. Mulla
on Urheiluareenan karvasuoja ja niitä käytän pakkasilla. Jos pakkasta
enemmän niin sitten talvikenkä ja villasukka. Niihin pitää vielä hankkia
villa/huopapohjalliset.

ekkö muista mitä Hessu sano Ruutanan Shellille... oli laittanut jotain pippurisuihketta varpaisiin ja kehu vielä Hervannan takana kuinka varpaat vielä kuumottaa;)

(kai munkin täytyy kokeilla ku meinas pikkupakkasella jo jäätyä varpaat)

Elmiira
02.01.2009, 22.27
MW-80:t tarvitsee kyllä ehdottomasti kengänsuojat pidemmillä pakkaslenkeillä. Parin kilsan työmatkan saattaa kyllä ajella ilmankin, vaikka -10°C:ssä kuten tänään, mutta tuntee kyllä kun kylmä hohkaa kengän läpi.

Itse käytän päällä näitä (http://www.gorebikewear.com/remote/Satellite/PROD_FTOXYG?landingid=1208436871979A). Noiden kanssa meni 3 tuntia maantiellä -5°C:ssä ihan ongelmitta. Jalassa mummon kutoma villasukka + MW-80.

Saako noita Goren suojia jostainpäin pääkaupunkiseutua? vai pitääkö pistää tilaus vetämään ja odotella varpakset sinisenä?

janne kuivakangas
02.01.2009, 22.39
bridgedale summit gore-tex sukat kokeilaan nyt tälläsiä ja Adidaksen neopreenikengänsuojat Jos ei näillä tarkene niin ootetaan lauhtuvampia kelejä ;)

H. Moilanen
02.01.2009, 22.40
Onko muuten jalat kunnolla suojattu? Ei noista mitään iloa ole jos nilkat saa kylmää. Kun tein itse neopreeniset nilkansuojat niin piti ryhtyä ajamaan pelkällä urheilusukalla, kun varpaat pysyivät lämpimänä ilman ylimääräistä toppausta. Ihan näillä tämän talven kovimmilla pakkasilla en ole kerinnyt vielä ajamaan joten ei ole vielä tietoa miten mahtaa lämpö riittää. Varmaan viikonloppuna tulee sekin kokeiltua.
Olen tästä samaa mieltä, että syytä varpaiden kylmettymiseen kannattaa hakea ylempää, jopa polven yläpuolelta.

E.T.
02.01.2009, 22.50
ekkö muista mitä Hessu sano Ruutanan Shellille... oli laittanut jotain pippurisuihketta varpaisiin ja kehu vielä Hervannan takana kuinka varpaat vielä kuumottaa;)

(kai munkin täytyy kokeilla ku meinas pikkupakkasella jo jäätyä varpaat)
Juu, tosiaan, oli kuulemma cayennepippuria.:) Eikä oo p-puhetta,
Hessulla tää konsti rulettaa.

Narujalka
03.01.2009, 09.32
Kaiken maailman sukka- ja suojuskokeilujen jälkeen ostin viime tammikuussa Prismasta akkukäyttöiset pohjalliset. Ääreisverenkierto-häiriöstä kärsivälle ne ovat olleet huikea elämys! Suosittelen! Mahdollistaneet kovemmillakin pakkasilla reilut parin tunnin kammenpyöritykset. Lenkin jälkeen suihkuun mennessä ei ole enään tarvinnut käydä läpi verenkierron palautumis-hel***tiä...http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon7.gif

Narujalka
03.01.2009, 09.57
Ennen kuin alkaa ropista ristiinnaulitsemisia em. vempaimien käytöstä: Tiedän, että hifisteille noi on myrkkyä. Lisää painoa ja varmaan tuulitunnelissa ilmaantuisi järkyttävä jarrutuspyörre. No, tällaiselle harrastelijalle tuulitunnelit ei ole koskaan ollut mikään kova juttu, enemmän olen lenkillä pitkillä vastatuuli-osuuksilla kaivannut tyynitunnelia...http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon10.gif

NoNo
03.01.2009, 12.17
Riittävän iso kenkä on tärkeä. Sinne huopa/foliopohjallinen ja sen päälle urheilupohja (jotain styroxin tapaista). Hyvä sukka ja kenkien päälle suojat. Noilla menee tunnin ilman mitään oireita. Pitkillä lenkeillä varpaat viilenee väkisin. Fillaroinnissa erona juoksuun/hiihtoon on jalkaterän liikkumattomuus sekä klossin aiheuttama kylmäsilta kengän sisälle. Tuo kylmäsilta pitää saada poikki niin ollaan hyvällä alulla. Lenkin aikana voi toki juosta/kävellä välillä niin saa varpaisiin eloa.

PHI
03.01.2009, 12.27
Saako noita Goren suojia jostainpäin pääkaupunkiseutua? vai pitääkö pistää tilaus vetämään ja odotella varpakset sinisenä?
Jos varpaita palelee, niin suosittelen Elmiira noita Sportfiren karvasuojia. Hyvät on ja Cycle Centerin Tomi varmaan mielellään sellaiset sinullekin tilaa,ellei hyllyssä ole. Sieltä itsekin ne hankin. (...mainos sallittakoon :) )

PHI
03.01.2009, 12.40
Mulla on maantieversio noista kengistä ja käytän AINA niiden kanssa kengänsuojia, suosittelen muillekin. Kengät eivät koskaan likaannu ja suojat tuovat lisälämpöä kengille. Suojina ovat olleet Pro Tarmac Road. Todella hyvät. Todella kylmille keleille suojina voi käyttää noita Sportfiren karvasuojia.
Noin yleisesti ottaen aivan loistava talvikenkä, suosittelen lämpimästi. Oma komboni on ollut kenkien kanssa ohut vilapohjainen sukka ja sitten nuo manitsemani Pro:n kengänsuojat. Kylmimmillään olen ajanut -7C kelissä 6 h lenkin ja jalat ovat pysyneet aivan lämpiminä.
Ai niin, ajohousuna mulla on ollut Goren Paclite, joiden lahje on kengänsuojien päällä. Toimii, myös pakkasella. Täydellinen yhdistelmä myös loskassa / sateella, lämpötilan ollessa nollan pinnassa.

Lainasin itseäni tuosta toisesta topicista... kenkänä siis Northwave Fahrenheit CR GTX.

Kemmi
03.01.2009, 13.39
Mä en tarvii minkäänlaisia suojia, mutta se johtuu varmaaan siitä, että ajan metsässä ja todella hiljaa... Kovalla pakkasella pitää laittaa kahdet sukat ja se riittää. Ainut ongelma on ku polvet jäätyy, pitäis varmaan leikata vanhoista villasukista polvenlämmittimet, itseasiassa samalla vois thdä niistä kengän suojukset leikkaamalla reiät klosseille. Olis ainakin hienommat kun noi neopreeni härpäkkeet.

tempokisu
03.01.2009, 13.44
Kiitos avovesiuinnin verenkierto on merkittävästi parantunut, mutta ei sormissa.
Käytössä on 2 esilämmitettyä villasukkaa, lammaskarvapohjallinen nahkaisessa 43 numeron talviajokengässä, 2 karvasuojat ja tarvittaessa siihen päälle 1-2 villasukkaa ( isoja). Näillä tarkenin -8 asteen pakkasella lähes 6 tuntia.

Eilen, -15 astetta lähtiessä, laitoin viime vuonna hyvin toimineet tavalliset lammaskarvavuoriset nahkakengät, mutta varpaat alkoi jäätyä jo puolen tunnin jälkeen >> eli ajokenkä sittenkin parempi.

Mikäli pakkasta on -15 astetta tai yli, siinä jäätyy jo muutenkin siinä määrin, etten niitä mainostettuja sähköpohjallisia hanki. -10 asteessa voi ajaa sen 50km, ja pääsee jo lämmittelemään jalat Valkeakoskella, takaisin pystyy myös ajamaan.
Oon kans kokeillut capsicamia ja finalgonia ed. iltana jo laittaa, mutta kummasti ne varpaat alkaa kuumottaa vasta lenkin jälkeen, erityisesti yöllä! Jostain syystä yöllä varpaat lämpiää muutenkin sikäli paljon, että usein joudun viilentämään kylmässä vedessä; menee ihan väärin päin tämä varpaiden verenkierto! :seko:

Käsissä on 1. villainen ohut alutumppu 2. lammasnahkarukkanen 3. toinen lammasnahkarukkanen tai topparukkanen. Ja sormien paleleminen on paljon pahempaa kuin varpaiden. Rukkaset on niin isot, että voin laittaa käden nyrkkiin ja lämmitellä sormia keskenään. Ja kolmet hanskat kädessä on aikalailla maksimi, niidenkin kanssa on aika hankala pitää kunnon oteta ohjaintangosta.

Aikamoista on myös muu pukeutuminen; Kun kotona varustautuu, tulee jo hiki pukiessa. Alkumatkasta ekat 10km tulee aina hiki, ja senjälkeen kylmä joten yritän ajaa alkumatkan ihan hiljakseen. Talvella onkin taskussa vara-alupaita, mutta huh kun ajatteleekin paidanvaihtoa -15 pakkasessa. hrrr

Proj.nro
03.01.2009, 13.49
Kiitos avovesiuinnin verenkierto on merkittävästi parantunut, mutta ei sormissa.
Käytössä on 2 esilämmitettyä villasukkaa, lammaskarvapohjallinen nahkaisessa 43 numeron talviajokengässä, 2 karvasuojat ja tarvittaessa siihen päälle 1-2 villasukkaa ( isoja). Näillä tarkenin -8 asteen pakkasella lähes 6 tuntia.

:seko::seko: :)

L'una
03.01.2009, 14.00

Toimii!

oh7nyo
03.01.2009, 14.22
1. En pyöräile ollenkaan, jos on niin kylmää että alkaa paleltua.
2. En käytä pyöräilykenkiä vaan kevyehköjä vaelluskenkiä, joihin mahtuu villasukka. Ja villasukassa on sen verran vartta, että se lämmittää myös nilkan ja säären.
3. Jos varpaita alkaa kaikesta huolimatta palella, jalkaudun jossakin vastamäessä ja talutan pyörää. Nolon näköistä etenemistä ehkä, mutta kävellessä veri alkaa kiertää varpaissa ja lämmittää niitä.

ellmeri
03.01.2009, 14.29
Poljen vimmatusti että tulee lämmin,pientä sisään...*wrooom*

tempokisu
03.01.2009, 16.52
:seko::seko: :)

:D esilämmitetty villasukka = wc/kylppärin patterin päällä loikoilevat villasukat. Myös tumput majailee siinä, sekä uimasukat.

A R:nen
03.01.2009, 17.16
Tänään (noin -10 °C) meni kaksi tuntia ihan hyvin kesäkengillä, kengän alla urheilusukat ja kengän päällä villasukat ja neopreenisuojat (kävelyä kestävät Rosen kumikumipohjaiset), kylmempiä kelejä varten voisi harkita alkuperäisten tilalle jotain karvafoliopohjallisia ja päälle useampia villasukkia.

Kemiallinen sodankäynti rajoittui käsivarsiin, tähän tuo Elite Thermogel Dolce onkin ihan hyvää, ei polta ylimääräisiä ja vaikutus lakkaa viimeistään kotiin tullessa eikä vasta lähemmäs vuorokauden kuluttua kuten Capsicamilla. Kamferin tuoksu on sentään sama.

Elmiira
03.01.2009, 17.22
Jos varpaita palelee, niin suosittelen Elmiira noita Sportfiren karvasuojia. Hyvät on ja Cycle Centerin Tomi varmaan mielellään sellaiset sinullekin tilaa,ellei hyllyssä ole. Sieltä itsekin ne hankin. (...mainos sallittakoon :) )

Juu kiitos vain :). Tarvinnee laittaa hankintalistalle.

Tänään meni 1.5h ilman varpaiden kipristelyä. -10. Mummon kutoma villasukka + MW80 + Pro:n nukkapintanen suoja.

trentanove
03.01.2009, 17.42
Mistä hankit therm-ic-sähköpohjallissysteemin?therm-ic pohjallisia,akkuja ja lisäpiuhoja löytyy Forumin Intersportista.
Akut on tarjouksessa Max 99,90(norm.120) tai Liion 170(norm.200).
Kaikkia kokoja löytyi.Omiin Celsiuksiin(45) L oli juuri oikean kokoinen.

kanttiinin tollo
03.01.2009, 18.11
-6 °C = NW (http://www.wiggle.co.uk/images/northwave-celsius-j-gtx.jpg) + sukka (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=16765) -> 4h = No problemo

Tänään kun oli ulkona viileä keli, kokeilin tuota yllämainittua yhdistelmää sellaisenaan. Lämpötila vaihteli -15°C -> -12°C -> -14°C sen kolmen ja puolen tunnin aikana, jonka ulkona vietin. Lämmittimiä oli juuri hankittuna juomarepussa läjä, mutta niihin ei ollut mitään tarvetta turvautua.. varpaat pysyivät jopa lämpiminä! Vastatuuliosuuksilla (siirtymät) 21km/h vauhdissa hieman hohkasi kylmää varpaiden ihoon, mutta ei kummempaa.. otsan paljas kohta otti tuossa vauhdissa jo melko viileää fiilistä, teki jopa mieli hidastaa. :o

Metsässä poluilla ei minkäänlaisia kylmyysongelmia. Tiedä sitten, ehkä verenkierto on vanhemmittain parantunut meikäläisellä tai sitten nuo vanhat huonot kengät vain olivat huonot... niissä varpaat jäätyivät AINA kun pakkasta piteli ja maantieajossa jo matalilla plus asteillakin.

Teemu Kalvas
03.01.2009, 19.58
Riittävän iso kenkä on tärkeä. Sinne huopa/foliopohjallinen ja sen päälle urheilupohja (jotain styroxin tapaista). Hyvä sukka ja kenkien päälle suojat. Noilla menee tunnin ilman mitään oireita. Pitkillä lenkeillä varpaat viilenee väkisin. Fillaroinnissa erona juoksuun/hiihtoon on jalkaterän liikkumattomuus sekä klossin aiheuttama kylmäsilta kengän sisälle. Tuo kylmäsilta pitää saada poikki niin ollaan hyvällä alulla. Lenkin aikana voi toki juosta/kävellä välillä niin saa varpaisiin eloa.

Talvella pitää toki olla polkimet ja erityisesti polkimien akseli titaania niin lämpöhäviö klossin kautta pysyy alhaisena.

Vakavammin: juostessa kun jalka tekeekin jotain, siellä kiertää veri niin hyvin että jalka palelee vasta siinä vaiheessa kun muukin kroppa palelee. Pyöräillessä jalkaterä ei varsinaisesti tee mitään, verenkierron tarve on alhainen. Tässä kohdassa tulee oleellinen yksilökohtaisen eron paikka: joillakin verenkierto on silti aika voimakasta, vaikka sitä ei tarvita sokerin ja hapen kuskaamiseen. Heillä jalka ei palele ihan niin herkästi.

Olen itse jaloista ja sormista palelevaa sorttia, mutta käytännön Etelä-Suomen lämpötilat eivät mene niin alas, etteikö riittävä määrä eristeitä poistaisi ongelmaa kokonaan. Pitää vain hyväksyä, että riittävä määrä on suuri. Teollisesti valmistetut kengänsuojat ovat lähinnä huonoa huumoria kylmänkestonsa puolesta. Kelvollinen eristemäärä viileään ilmaan on sentti, kylmään ilmaan kaksi senttiä ja karuun ilmaan kolme. Jos ei koe itseään taitavaksi ompelukoneen käsittelijäksi, jotkut Sportfiren karvasuojukset riittävän monta numeroa isompana ovat hyvä alku, sisäpintaa voi sitten augmentoida senttisellä fleecellä tms.

Tuon eristekerroksen saa-kuten useat vastaukset osoittavat-aikaan monellakin tavalla, mutta tavallisia villasukkia saa pistää aika monta päällekkäin.

DeLillo
03.01.2009, 20.10
Tänään ajoaika 2.40 ja -14 astetta. Hyvin pärjäsi Shimanon talvikengällä, vaellussukalla ja Bilteman kengänsuojuksella. Kädet olivat heikommalla, koska Goretex-hanskat eivät hengittäneet riittävästi vaan kastuivat hiestä ja alkoivat loppumatkasta kylmentyä.

dt
03.01.2009, 21.38
Keskuspuisto (hki) tänään: Simpan vaeltajain kengät, vaeltajainmalliset sukat, ajoaika jotain 3h ja tauot n. tunnin välein (maunulan maja, väkisinhiihtomaja paloheinä ja pitkäkoski). Aurinko rupesi laskemaan viimeisen tauon jälkeen ja hyyti kosteat sukat/hanksat kylmiksi -> kotiin. Hyvä meininki!

timoe
03.01.2009, 21.42
Olen ostanut aikoinaan alesta hiihtomonon karva + alukangas pakkassuojat, ja leikannut niiden pohjaan klossin kohtaan reiän,

toimii hyvin, jos kenkä ei ole kärjestä tuulettuvaa mallia.

Olen alkanut epäillä, että ongelma mulla alkaa siitä, että kengän pohajssa on reikä, jota kautta metallinen klossi johtaa metallisen polkimen varaaman kylmän sisään kenkään... tavallinen shimanon talvikengän pohjallinen on voimaton, ja ilmastointiteippi kengän pohjan sisäpuolella estää veden pääsyä, muttei kylmän...

siis kengän pohjan pitäminen ehjänä, ei klossinreikiä/klossia auttaisi???
varvaskoukut sitten???

timoe
03.01.2009, 21.44
(maunulan maja, väkisinhiihtomaja paloheinä ja pitkäkoski)

kuulemma paloheinässä on jo 1.8km latu, mutta tiedän tyyppejä joille se on suuri riemun aihe, sillä kävivät sitä ennen lähimmässä hiihtoputkessa, jonne on kai 70 km???

Onneksi ei ole keksitty vielä pyöräilyputkea (jos liikuntamyllyä ei lasketa?)

timoe
03.01.2009, 21.49
[quote=Elmiira;1051218]Juu kiitos vain :). Tarvinnee laittaa hankintalistalle.

Olen tilannut suoraan sportfirelta puhelimitse tavaraa ja palvelu on pelannut, on voinut kysyä samalla tuotteista, postitse palautus toimi hyvin, ja oli ilmaista, mutta matkahuollon kautta pöksyjen vaihto maksoi maltaita...

Housujen vaihdon yhteydessä sain kirjaimellisesti räätälöityä palvelua heiltä!

Kylmän hiipiminen jalkateriin tosiaan voi tapahtua myös yläkautta nilkan puolelta, ja olen miettinyt, pitäisikö pyytää tytärtä virkkaamaan mulle pienet sievät nilkkurit!

Plus
03.01.2009, 21.55
tavallinen shimanon talvikengän pohjallinen on voimaton, ja ilmastointiteippi kengän pohjan sisäpuolella estää veden pääsyä, muttei kylmän...

varvaskoukut sitten???

Joskus laitoin pohjallisen alle foliota, joka tasasi klossin kylmän kohdan suuremmalle alueella jalassa, jolloin ei enää tuntunut että on jääpala päkiän alla.

Shimanon MW-80:ssä klossin reiät eivät tule pohjan läpi...

izmo
03.01.2009, 21.57
Olen ostanut aikoinaan alesta hiihtomonon karva + alukangas pakkassuojat, ja leikannut niiden pohjaan klossin kohtaan reiän,

toimii hyvin, jos kenkä ei ole kärjestä tuulettuvaa mallia.

Olen alkanut epäillä, että ongelma mulla alkaa siitä, että kengän pohajssa on reikä, jota kautta metallinen klossi johtaa metallisen polkimen varaaman kylmän sisään kenkään... tavallinen shimanon talvikengän pohjallinen on voimaton, ja ilmastointiteippi kengän pohjan sisäpuolella estää veden pääsyä, muttei kylmän...

varvaskoukut sitten???

tänä talvena hokasin tai Ilosen Samun vihjeestä että kenkään pitää laittaa lossin kohtaan semmonen lämpölevyn palanee? tänäänki yli kymmenen pakkasta ja kolme tuntia... kengä kotona pois ja ei hohkannut yhtään kylmää kengään rauta.

järppä
03.01.2009, 21.58
therm-ic pohjallisia,akkuja ja lisäpiuhoja löytyy Forumin Intersportista.
Akut on tarjouksessa Max 99,90(norm.120) tai Liion 170(norm.200).
Kaikkia kokoja löytyi.Omiin Celsiuksiin(45) L oli juuri oikean kokoinen.

Paikallisesta miekin noi hain. Tais olla Sportia sillä kertaa. Viime keväänä noita oli joitakin kipaleita Sokoksella -50%, mikä oli melko yllättävää.

Lasse
03.01.2009, 22.33
Paikallisesta miekin noi hain. Tais olla Sportia sillä kertaa. Viime keväänä noita oli joitakin kipaleita Sokoksella -50%, mikä oli melko yllättävää.
Tuo vinkki oli viher pallukan arvonen sitten kun niitä taas saa sulle antaa.:)
Omista kengistä tuntuu loppuvan lämpö -10 kieppeillä n 1 1/2 h jälkeen.
Eli hankintaan menee kun pakkaset jatkuu.:)

E.T.
03.01.2009, 22.36
tänä talvena hokasin tai Ilosen Samun vihjeestä että kenkään pitää laittaa lossin kohtaan semmonen lämpölevyn palanee? tänäänki yli kymmenen pakkasta ja kolme tuntia... kengä kotona pois ja ei hohkannut yhtään kylmää kengään rauta.
Ei ehkä mulla yhtä herkät varpukkaiset mutta mikähän tämmönen
lämpölevy ois hyvä? Et sitte marinoinu sukkias pippurisekotuksella?

izmo
03.01.2009, 22.52
Ei ehkä mulla yhtä herkät varpukkaiset mutta mikähän tämmönen
lämpölevy ois hyvä? Et sitte marinoinu sukkias pippurisekotuksella?

mulla palanen kotona... jos tuut hakeen niin saat tälle päivälle 10km lisää;)

E.T.
03.01.2009, 22.58
mulla palanen kotona... jos tuut hakeen niin saat tälle päivälle 10km lisää;)
Voisin huomena tulla hakeen tälläsen salasen aseen... Eiköhän siitä
sitten ala lenkit piteneen.;)

VesaP
03.01.2009, 23.56
Millä pitää varpaat lämpimänä? Jaksa nyt kehua enempää kun kehuja löytyy jo palstalta lukuisia, mutta tosiaan, hommaa isot kengät, sinne sopivat Therm-Icit ja sit vielä päälle karvareuhkat --> EI KOSKAAN tartte kärsiä enää palelevista varpaista! Simppeliä ja sairaan helppoa!

Itselläni tosin ei ole toistaiseksi kuin yhdet MTB kengät --> kesäkengät joissa ei ole tilaa lämpöpohjallisille. :( Maantielle löytyy kyllä lämpöpohjakengät --> ei palele ei! Onneksi talvella voi ajaa sisällä. :D

Proj.nro
04.01.2009, 00.00
Mistäs noita kemiallisia lämmittimiä sais ostaa halvalla ja muutamia kappaleita, ei kymmeniä? Sähkövehkeitä ei raati vielä ostaa, kemialliset läpykät olis muutenkin monikäyttösempiä. Partioaitta ei nettisivuilla apua tarjonnut.

plehti
04.01.2009, 00.02
Sain vuosi sitten jouluna lahjaksi Termic:t lion -akuilla. Viime talvena pohjallisille ei tullut hirmuisesti käyttöä ja kas kun tänä syksynä yritin ottaa niitä käyttöön, niin laturi olikin sökö. No paketti takaisin intersportiin, joka lupasi hommata uuden laturin takuuseen. Soittelivat välipäivinä, että uusi laturi on tullut. Pitänee hakea maanantaina, jotta pääsee kotona lenkille.

Pikkupakkasissa normaali talvikenkä kaksilla sukilla ja kengänsuojilla menee hyvin pariin tuntiin asti, mutta pitemmille lenkille / kovempiin pakkasiin lämmitettävät pohjalliset ylivoimainen varuste...

/ Panu.

Sidi
04.01.2009, 09.48
Millä pitää varpaat lämpimänä? Jaksa nyt kehua enempää kun kehuja löytyy jo palstalta lukuisia, mutta tosiaan, hommaa isot kengät, sinne sopivat Therm-Icit ja sit vielä päälle karvareuhkat --> EI KOSKAAN tartte kärsiä enää palelevista varpaista! Simppeliä ja sairaan helppoa!

Komppaan Vesaa.

Onneksi talvella voi ajaa sisällä. :D

Onkohan tämä se sama Vesa kuin pari vuotta sitten...?:D

fob
04.01.2009, 10.38
Vaelluskengät ja villasukat riittää. Tosipakkasilla toiset sukat ja kengät löysemmälle, jotta veri kiertää.

mk
04.01.2009, 10.42
-5 asti normaalisti ohkaset tuuli tai sadesuojat kenkien päälle. -10 asteen pakkasilla menee tunti noilla pron neopreenisuojilla normikenkien kanssa. Jos sitä kylmemmällä tarttee ulos taikka kauemmin ajaa niin kaapista löytyy myös nuo urheiluareenan karvasuojat. Tuohon lisäksi sitten taukoja ja käveleskelyä tarpeen mukaan

kanttiinin tollo
04.01.2009, 11.19
Mistäs noita kemiallisia lämmittimiä sais ostaa halvalla ja muutamia kappaleita, ei kymmeniä? Sähkövehkeitä ei raati vielä ostaa, kemialliset läpykät olis muutenkin monikäyttösempiä. Partioaitta ei nettisivuilla apua tarjonnut.

Porissa ainakin Yliopiston Apteekki myy niitä lämmittimiä varpaiden lisäksi myös käsille ja tais siellä taannoin olla joku jättikokoinen torsonlämmitinkin hyllyssä. :eek: Varvaslämppärit on olleet jotain alle kolmen euron per pussi, en muista tarkkaa hintaa kun sen verran harvoin niitä tarvitsee. Eli ei muuta kuin apteekkikierrokselle.. niistä saa kaikkea muutakin kivaa. :D

passo
04.01.2009, 11.40
Prismassa on myös sekä therm inc vehkeitä että noita kemialliallisia lämppäreitä..
Threrm inct maksoi 79 e.. Retkiosastolla ainakin Viikin prismassa..

Itse en vielä ostanut akkua mutta haen sen heti kun ehdin.
Lämppärit toimivat eilen ainakin niin hyvin että jopa liian kuuma oli varpaissa välillä..
On se aikamoinen lähtöhässäkkä näin talvisin kun tunkee kaiken tarpeellisen päälle..

Henki Hieveri
04.01.2009, 11.47
Ongelmana on se, että pitäisi keho pitää kokonaisvaltaisesti kylmänä ja helpoiten ajon suhteen tämä onnistuu hansikkaiden kanssa sekä takkia avaamalla. Tämä siksi, että ongelma kengässä on se, että jalka hikoilee, hiki ei pääse vapaasti haihtumaan ja sitten tulee kylmä. kengän pitää olla reilusti ylikokoinen ja siinä pitäisi olla sukkana villaa tai muuta vastaavaa materiaalia, joka ei kerää kosteutta.
Jos kuitenkin poljet koko kropan hikeen niin jalatkin hikoilevat ja sitten jalat jäätyvät.

pavel
04.01.2009, 16.04
En mitenkään :rolleyes: Tänäänkin piti käydä kokeilee -10c auringonpaisteessa, jalassa sellaiset semispinning-kengät ilman mitää sen kummempia suojia. Noin tunnin jälkeen tuli vähän turhan vilu varpaille ja piti palata kotipesään :D Onneksi täällä ei ole usein näin kovia pakkasia, ei jaksa panostaa talvivermeisiin.

btw Löfflerin sukkahousut ja takki pelaa kyllä häkellyttävän hyvin

japoo
04.01.2009, 18.46
Itse ostin Stadiumista semmoset "alumiinipaperi"pohjalliset. Toinen puoli alumiinipaperia tms. ja toinen valkoista "karvaa". Makso muistaakseni 2.90€... Oli mielestäni tosi hyvät hintaan nähden. Tänään n. 1,5 h lenkki n. -10 asteen pakkasessa pelkillä Diadoran kesäkengillä ja Pro:n neoprenisuojilla => pientä kylmän tunnetta vasta lopussa. Tähän asti on varpaat olleet jäässä jo ½ tunnun kohdalla.

Suosittelen ensihätään ja hintakaan ei ole paha

mk
04.01.2009, 19.04
Itse ostin Stadiumista semmoset "alumiinipaperi"pohjalliset. T****** Pro:n neoprenisuojilla => pientä kylmän tunnetta vasta lopussa. Tähän asti on varpaat olleet jäässä jo ½ tunnun kohdalla. Suosittelen ensihätään ja hintakaan ei ole paha

Pitääpä koittaa leikellä foliosta kenkien pohjalle jonkinmoiset .. tuohan vois tehdä sen maagisen eron viliposten jalkoin ja jäätymisen välille..
Itelläki jalat tarkenee melko hyvin normikengillä ja noilla Pron neopreeneilla. Tänäänkin tunnin kohdalla alkoi vähän varpaita palelemaan ja pakkasta oli kuitenkin himpun reilu -15 astetta. Ois hinta/laatusuhde kohdallaan jos tuollakonstin saisi edes sen viitisen astettakaan lisälämpöä :p

pavel
04.01.2009, 19.16
Itse ostin Stadiumista semmoset "alumiinipaperi"pohjalliset. Toinen puoli alumiinipaperia tms. ja toinen valkoista "karvaa". Makso muistaakseni 2.90€... Oli mielestäni tosi hyvät hintaan nähden. Tänään n. 1,5 h lenkki n. -10 asteen pakkasessa pelkillä Diadoran kesäkengillä ja Pro:n neoprenisuojilla => pientä kylmän tunnetta vasta lopussa. Tähän asti on varpaat olleet jäässä jo ½ tunnun kohdalla.

Suosittelen ensihätään ja hintakaan ei ole paha

Joo pitää käydä itsekkin tsekkailemassa, kiitos vinkistä.

japoo
04.01.2009, 19.18
Täytyy myöntää, että hivenen skeptisesti moisiin suhtauduin, mutta hyvät oli. Näköjään halvallakin voi saada ihan kohtalaisia tuotteita... Voi taas kunnon talvikenkien hankkimista lykätä hivenen eteenpäin.

Niin ja ainakin Jumbon Stadiumissa niitä oli kenkäosastolla...

järppä
04.01.2009, 20.12
..."alumiinipaperi"pohjalliset. Toinen puoli alumiinipaperia tms. ja toinen valkoista "karvaa"...

Mulla on myös moiset lammaskarvafoliopohjalliset. Ne toimivat omassa jalassa hyvin pikkupakkasilla (-5...0°C) suhteellisen lyhyillä lenkeillä (1-2h). Hankin niitä muistaakseni prismasta eivätkä ne sielläkään paljoa maksaneet.

Tänään oli -10°C ja ulkoiluaikaa kaikkiaan reilu 5h. Therm-Ic:it toimivat mainiosti eikä varpaita palellut lainkaan vaikka muuten olen niiden kanssa melkoinen vilukissa. Sikäli kun jotain kiinnostaa, niin koko jalkavarustus oli Assoksen winter plus -villasukka, sähköpohjallinen, Sidin goretex-maastokenkä ja Sportfiren karvakengänpäällinen.

Jari Wiksten
04.01.2009, 22.05

Tuolta (http://www.minilammitin.com/index.php) olen tilannut Mycoal minilämmittimiä. Viimeksi joulun alla 80 kpl satsi varpaanlämmittimiä. Ei ihan kaikki omaan käyttöön. Täälläpäin varpaanlämmittimiä käyttää moni maantie- ja maastoajossa.

star trek
04.01.2009, 22.29
Claes Olsonilta olen hakenut tollasia http://www.clasohlson.fi/Product/Product.aspx?id=57099948 lämpö pusseja, hyvin on toiminut 10-15 asteen pakkasella shimanon mt90 kenkä, huopasukka ja lämmitin niin menee 3 tuntia helposti mutta sehän on niin henk. koht. miten kylmää kestää.

TuomasR
04.01.2009, 22.30
Ongelmana on se, että pitäisi keho pitää kokonaisvaltaisesti kylmänä ja helpoiten ajon suhteen tämä onnistuu hansikkaiden kanssa sekä takkia avaamalla. Tämä siksi, että ongelma kengässä on se, että jalka hikoilee, hiki ei pääse vapaasti haihtumaan ja sitten tulee kylmä. kengän pitää olla reilusti ylikokoinen ja siinä pitäisi olla sukkana villaa tai muuta vastaavaa materiaalia, joka ei kerää kosteutta.
Jos kuitenkin poljet koko kropan hikeen niin jalatkin hikoilevat ja sitten jalat jäätyvät.
Vähän samanlaisia ajatuksia mullekin tuli kun maastolenkin jälkeen riisuin kosteita sukkia jäätyneistä jaloista. Toisaalta mulla jäätyy maantielenkeillä jalat ihan ilman kosteutta sukissa.

fiber
04.01.2009, 23.15
Neuvoja en osaa tarjota, mutta kun aloittaja teki kysymyksen, niin vastaan omista konsteistani: paksummat sukat ja tavallisen kesäkengän päälle villasukka + kenkäsuojat (Pro1). Villasukan pohjassa reiät klosseille. Muutenkin jalat ylös asti lämpiminä.

Gran Turismo
09.01.2009, 10.00
ongelma kengässä on se, että jalka hikoilee, hiki ei pääse vapaasti haihtumaan ja sitten tulee kylmä. kengän pitää olla reilusti ylikokoinen ja siinä pitäisi olla sukkana villaa tai muuta vastaavaa materiaalia, joka ei kerää kosteutta.

Olen huomannut saman. Viime talveksi hommasin Shimanon W102 kengiät. Ostin sen verran reilun kokoiset, että mahtui yksi ylimääräinen villasukka väliin. Ihmettelin kenkien kylmyyttä koko viime talven. Aina oli lenkillä varpaat jäässä. Ongelma oli se, että jalka hikosi ja kengän neopreni varsi piti kosteuden sisällä kengässä ja sen jälkeen tuli kylmä.
Tänä vuonna tajusin jättää sen ylimääräisen villasukan pois välistä. Kenkien lämpimyysi lisääntyi huomattavasti, ja nyt pysyy jalat kuivana.
Kenkiin olen vaihtanut huopapohjalliset ja päällisinä Sportfiren ohuet windstopper-suojat.

StantheMan
18.01.2009, 17.52
Tuolta (http://www.minilammitin.com/index.php) olen tilannut Mycoal minilämmittimiä. Viimeksi joulun alla 80 kpl satsi varpaanlämmittimiä. Ei ihan kaikki omaan käyttöön. Täälläpäin varpaanlämmittimiä käyttää moni maantie- ja maastoajossa.

Tänään testasin yllämainittuja "pikkuhousun suojia" eli varpaanlämmittimiä. MTl-90 -Shimanon "syyskengät", (uudet) Vaude Minsk II -suojat ja varpaiden päälle laitoin tarralämmittimet. Eipä tarvitse enää kärsiä kylmistä jaloista. Huippukeksintö nuo lämmittimet. Suosittelen!:cool:

hannupulkkinen
18.01.2009, 17.55
Tänään testasin yllämainittuja "pikkuhousun suojia" eli varpaanlämmittimiä. MTl-90 -Shimanon "syyskengät", (uudet) Vaude Minsk II -suojat ja varpaiden päälle laitoin tarralämmittimet. Eipä tarvitse enää kärsiä kylmistä jaloista. Huippukeksintö nuo lämmittimet. Suosittelen!:cool:No millaset varpaanlämmittimet? Tarralämmittimet? Toimiiko ne sähköllä?
Mun sähkögrillit on varpaiden alla.
Ainii tuossahan se on yllä selitetty- miekö tyhmä en vaan höperö. Mutta miten ne lämmittää varpaiden päältä kun lämpö nousee ylöspäin.

scf_
18.01.2009, 18.11
Poikkeamalla välillä poluille ajelemaan, tuntui että alkoi veri kiertämään paremmin. Ainakin se toimi tänään, tai sitten meni viimeinenkin tunto varpaista.

StantheMan
18.01.2009, 18.40
No millaset varpaanlämmittimet? Tarralämmittimet? Toimiiko ne sähköllä?
Mun sähkögrillit on varpaiden alla.
Ainii tuossahan se on yllä selitetty- miekö tyhmä en vaan höperö. MutEta miten ne lämmittää varpaiden päältä kun lämpö nousee ylöspäin.

Mulla on kahdet ohuet talvipohjalliset ja altapäin ei kylmä ahdista. Ja ainakin tänään riitti varpaiden päällä oleva tarra. Saa nämä laittettua myös varpaiden allekin. Aikaisemmin tuuli läpi kengän päältä varsinkin kovissa laskuissa. Periaatteessa hyvä kengänsuojuskin olisi asiaa auttanut, mutta sopivan isoa (nämä uudet 47-49) en löytänyt. No, nyt on tuplahyvin asiat.

Jari Wiksten
18.01.2009, 22.13
Tänään testasin yllämainittuja "pikkuhousun suojia" eli varpaanlämmittimiä. MTl-90 -Shimanon "syyskengät", (uudet) Vaude Minsk II -suojat ja varpaiden päälle laitoin tarralämmittimet. Eipä tarvitse enää kärsiä kylmistä jaloista. Huippukeksintö nuo lämmittimet. Suosittelen!:cool:

Noi kun lämmittää 6 tuntia niin siinä on sekin hyvä puoli, että tulee ajettua pidempään kun täytyy ajaa "koko rahan" edestä. Tänään 3-4 asteen pakkasessa ajo-aika 3:43 mutta lenkin kokonaiskesto kahvitaukoineen lähes viisi tuntia.
Jos pakkasta yli 5 astetta niin laitan Exustar talvikenkien päälle urheiluareenan karvavuoriset kengänsuojat. Mielummin maastossa ajelen ilman kengänsuojia kun risut ym. niin helposti rikkoo suojia.

Itse olen käyttänyt noita lämmittimiä jalan alapuolella ja toimii hyvin eikä häiritse mitenkään ajamista tai kävelemistä.

ÄR1
19.01.2009, 08.35
Ylisuureksi väljähtänyt maastoajokenkä, paksu Graft-tyyppinen sukka, muovipussi(!!) ja päälle BILTEMAn kenkänsuoja.
Samoin myös maantiellä, mutta silloin kenkänä Shimanon 4v vanha varrellinen talviajokenkä (jossa ei muuta hyvää talveen, kuin nilkan suojaksi nouseva varsi)

Tulisi mieleen, että muovikassi ei hengitä ja jalka on kuin uima-altaassa, mutta näin ei ainakaan allekirjoittaneella. Kait se ilma vaihtuu pohjan kautta sitten hieman..

fob
20.01.2009, 09.17
Vaelluskenkä ja paljon villaa sisältävä vaellussukka ovat riittäneet 2,5 tunnin lenkeillä hyvin vaikka pakkasta on ollut 15 - 20 astetta. Jos on kylmä meinannut tulla, niin sitten parin minuutin jaloittelu on auttanut.

NikkiSixx
21.01.2009, 13.42
Itse olen turvautunut kotitekoiseen keinoon. Kun en ole vielä kerennyt kauppaan ostamaan kengänpäällisiä. Eli ensiksi laitan lämpimät laskettelusukat, sitten tulee pakastepussit jalkoihin. Kuminauha vielä nilkan ympärille, niin ne ei valu. Ja pussien päälle olen laittanut ihan normaali sukan. Pussi ei hierrä, eikä ole muutenkaan vastenmielinen, ellei ulkonäköä lasketa. Näin ei pääse viima iskemään varpaisiin. Yksinkertainen, halpa ja naurunpurskahduksia herättävä keksintö, mutta toimii. :D

wanderer
21.01.2009, 13.46
Uusin vastaiskuni jäätyviä varpaita vastaan oli hankkia celsiusten päälle mahtuvat talvikengänsuojat. Sportfiren maastopyörämallia on näköjään uudistettu sitten viime hankintakerran. Tarra on vain ulkopuolella ja sivullakin on heijastin.
Nyt on kumma jos vielä varpaat jäätyy.

Pyry
23.11.2014, 10.47
Nostetaanpa vanhaa topikkia kun ilmat taas kylmenee ja varpaita alkoi paleltaa.

Nyt käyttänyt sitten noita ilmasta aktivoituvia kädenlämmittimiä varpaiden päällä - hyvin toimii. Itseasiassa voi parikin muutaman tunnin lenkkiä yhdellä parilla tehdä, kun laittaa väliajaksi lämmittimet tiiviiseen minigrip-pussiin. En nyt keksi mitään syytä hankkia mitään akuilla toimivia, kun noissa hintakin niin pieni. Halvimmillaan nyt löytänyt 1e pari (http://www.eranetti.fi/index.php?act=viewProd&productId=54), lieneekö jossain maailmalla halvempia?

Nyt mennyt kesäkengillä, varmaan nuo kengänpäälliset ja talvipohjalliset olisi seuraavana listalla kun kylmenee.

Mutta miten ne lämmittää varpaiden päältä kun lämpö nousee ylöspäin.
Lämpö säteilee tasaisesti joka suuntaa. Lämmin ilma on kyllä kevyempää, kuin kylmä, mutta suljetussa tilassa, kuten kenkä, lämpötila tasaantuu ihan ok.

cobbo
23.11.2014, 14.11
Tuo muovipussikikkahan on napamatkaajien kauan käyttämä höyrynsulkuvaatetus. Jalkaan ohut (liner)sukka pitämään nihkeä muovi pois iholta ja sen päälle hikihöyryä läpäisemätön pussi. Sitten lisäsukat yms. eristekerrokset päälle ja lopuksi kenkä. Kikka pitää eristävät kerrokset kuivana ja eristävänä pidemmilläkin keikoilla jossa jalkineita ei saa kunnolla kuivaksi oikein mitenkään. Ilman muovia jalka hikoilee ajan mittaan kengän sisustan kosteaksi vaikka jaloilla ei sinällään kuuma olisi.

Hassu juttu on että jalka ei missään vaiheessa ui hiessä koska ihon hikoilu lakkaa kun pussin sisustan kosteus% on tarpeeksi korkea. Nihkeähän alussukka toki on ja voi tuntua vähän tympeältä, mutta hiki ei varsinaisesti litise varpaiden välissä. Kannattaa testata, tukeva pakastepussikin riittää hyvin.

deee
07.10.2015, 02.52
Alkaa olemaan taas varpaat jäässä lenkeillä. Pitäisi ostaa jotkut suojat mitkä menee myös maastokenkien/lenkkareiden päälle ja joilla tarkenee talvellakin. Mitähän eroa näillä on:

http://www.bike-discount.de/en/buy/vaude-shoecover-minsk-iii-9273/wg_id-92
http://www.bike-discount.de/en/buy/vaude-pallas-ii-shoecover-214551/wg_id-92

Tekeekö tämmösillä mitään enne lumien tuloa maantiekengän päällä:

http://www.bike-discount.de/en/buy/vaude-shoecap-metis-ii-toe-warmer-203548/wg_id-92

tinke77
07.10.2015, 07.55
Mie teippasin klossin reiät umpeen ja laitoin sellaiset villaiset pohjalliset, joissa toinen puoli foliota. Siihen päälle neopreenisuojat. Kenkänä shimanon m162. Hyvin tarkeni eilen maastolenkillä, lämpötila oli nollan tuntumassa.

JackOja
07.10.2015, 08.02
Pitäisi ostaa jotkut suojat mitkä menee myös maastokenkien/lenkkareiden päälle ja joilla tarkenee talvellakin. Mitähän eroa näillä on:
http://www.bike-discount.de/en/buy/vaude-shoecover-minsk-iii-9273/wg_id-92
http://www.bike-discount.de/en/buy/vaude-pallas-ii-shoecover-214551/wg_id-92

Pallas on neopreenia eli kumia ja vettähylkivässä Minskissä on fleecevuori. Kumi ei lämmitä joten jos mietit kumpi noista on lämpimämpi niin Minsk toki.

Alkaa olemaan taas varpaat jäässä lenkeillä.

Jos sulla NYT on varpaat jäässä niin talvella et tarkene kummallakaan noista, turha edes yrittää. Jos et halua kunnon talvikenkiä ostaa niin lähin oikea ratkaisu on Urheiluareenan/Sportfiren teddykarhuturkiskengänsuojat.

VesaP
07.10.2015, 08.43
Jos sulla NYT on varpaat jäässä niin talvella et tarkene kummallakaan noista, turha edes yrittää. Jos et halua kunnon talvikenkiä ostaa niin lähin oikea ratkaisu on Urheiluareenan/Sportfiren teddykarhuturkiskengänsuojat.

Sanoisin että tuo on tosiaan vain lähin oikea ratkaisu. Ei nuokaan kesää tee nuo Sportfiren turkishässäkät. Ainut OIKEA ratkaisu on Li-Ion akuilla tykittää lämpöä sähköpohjallisiin kengissä! Ja tietysti sit vielä lisäksi jotkut mahdollisimman lämpimät karvareuhkat kengän päälle.

Edit: Ja talvella TIETYSTI talvikengät eikä mitkään "mukatalvi"kengät tai vielä pahemmin kesäkengät. Sinne sit tuota sähköä ja turkista jne. Tai toinen vaihtoehto, ostaa Sidi Wiret/Dragot ja ajaa esim 500 tuntia trainerii talvella. Ei tarvii ulos lähtee turhaa palelee ja on varmaan ihan ok iskussa keväällä silti.

mutanaama
07.10.2015, 08.45
Tuo muovipussikikkahan on napamatkaajien kauan käyttämä höyrynsulkuvaatetus. Jalkaan ohut (liner)sukka pitämään nihkeä muovi pois iholta ja sen päälle hikihöyryä läpäisemätön pussi. Sitten lisäsukat yms. eristekerrokset päälle ja lopuksi kenkä. Kikka pitää eristävät kerrokset kuivana ja eristävänä pidemmilläkin keikoilla jossa jalkineita ei saa kunnolla kuivaksi oikein mitenkään. Ilman muovia jalka hikoilee ajan mittaan kengän sisustan kosteaksi vaikka jaloilla ei sinällään kuuma olisi.

Hassu juttu on että jalka ei missään vaiheessa ui hiessä koska ihon hikoilu lakkaa kun pussin sisustan kosteus% on tarpeeksi korkea. Nihkeähän alussukka toki on ja voi tuntua vähän tympeältä, mutta hiki ei varsinaisesti litise varpaiden välissä. Kannattaa testata, tukeva pakastepussikin riittää hyvin.
Mä olen vuosia käyttänyt vedenpitäviä sukkia, joissa on puoliläpäisevä kalvo, ja allekirjoitan tuon toiminnan kylmässä kelissä. Toistaiseksi on riittänyt lake 303 ja sealskinzin sukka, paksuus kelin mukaan. Näin pikkupakkasilla on hyvin riittänyt kesäkenkä ja ohkainen sukka. Tosin mun maantiesiirtymät ovat hyvin harvoin yli 15km/sivu ja siirtymisillä keskari harvoin ylittää 25km/h.

deee
07.10.2015, 12.27
Joo mulla alkaa sormet ja varpaat jäätymään aika helposti. Tähän asti olen ajanut 20km lenkkejä talvisin vaelluskengillä ja tennissukilla joidenka päällä villasukat. Noilla on tarennut -20 asti. Haluaisin vaan ajella noilla lukkopolkimilla ja maantiefillarilla kunnes lumet tulee. Otan sitten vaelluskengät ja maastopyörän käyttöön kun lumet tulee.

Noita sähköpohjallisia vois kyllä harkita.

LJL
07.10.2015, 12.31
Minähän tuotanoin oksennan varpailleni. Se auttaa, ainakin hetken.

VesaP
07.10.2015, 12.41
Noita sähköpohjallisia vois kyllä harkita.

Miksi vain harkita jos kerta jäätyvät varpaat on ongelmana? Nykyiset Li-Ion akut antaa virtaa niin hyvin että voit keittää varpaitasi "liekeissä" usean tunnin ajan, tai sit pienemmällä teholla tyyliin puoli vuorokautta. Ei tarvii kärvistellä, jalkojen takia siis ainakaan.

Gaastra
07.10.2015, 12.48
^ Kyä näi-o. Meikäläinen hommasi viime syksynä Lidlistä sähköpohjalliset ja loppui varpaiden palelu siihen. Nyt mietin miksen hommannut semmoisia jo aikaisemmin :seko:.

deee
07.10.2015, 14.12
https://varuste.net/ThermaCELL+Langattomat+l%C3%A4mp%C3%B6pohjalliset? _tu=53616
https://varuste.net/Nevercold+Montana+Langattomat+l%C3%A4mp%C3%B6pohja lliset?_tu=58064

Onko näistä kokemuksia? Ajatus akuista nilkkojen ympärillä ei ole mieluisa joten nuo olisi siinä mielessä paremmat vaikka hintaa onkin vähän enemmän.

VesaP
07.10.2015, 14.20
^Älä sorru sit mihinkään ritsalämppäreihin. Itsellä ollut Therm-Icit 10 vuotta ja pelittävät edelleen täysillä. Akut on vaan välissä vaihtuneet NiMH akuista Li-Ion akkuihin. Ja sähkölämppäreistä on oma ketjunsakin täällä kyllä. Google löytää.

Tai no, minä etsin valmiiksi:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?36606-s%E4hk%F6pohjalliset

Smo
07.10.2015, 14.20
Ajelen nytten sandaaleissa .. jos vaikka varpaat vähän karaistuis. Nilkoille tulee kyllä näemmä vilu shortseissa ajellessa, onkohan huono hmm