PDA

Näytä tavallinen näkymä : Spessun Tricross

Kugelschreiber
31.12.2008, 13.39
Ajattelin halvan punnan innoittamana hankkia Specialized Tricross singlen, mutta se koko...

Eli, jos täällä on Spessun Tricrossin omistajia, niin olisko antaa tietoja omista mitoista ja siitä minkäkokoinen spessu on alla...

EDIT Itse oon 191 pitkä, ja 60 cm Paddy Wagon on sopivan kokoinen (ei ainakaan tarttis olla yhtään pidempi) ja 61 cm tricross näyttäis numeroiden valossa jonkunkin verran kookkaammalta.

EDIT2 stemmin pituudellahan voi jonkun veraan pelata, ja näyttäis siltä että jos haluis samanlaisen etäisyyden satulasta tangolle kuin pädissä, niin 61 cm tricrossiin sais laittaa 100 mm stemmin (vakio 120 mm), ja 58 senttiseen 120 mm stemmin (vakio 110 mm). kumpikohan olis järkevämpi?

EDIT3 mun inseam lienee jotain 88

simojoki
31.12.2008, 13.50
Minä (pituutta 182, inseam ~83) ajelin viime talvena kokoa 56 olleella '08 Singlecrossilla noin tuhannen kilometriä, ja se tuntui aavistuksen liian isolta omaan makuun. Nyt jos pitäisi ostaa vastaava - ostaisin 54:n.

jmv83
31.12.2008, 16.54
mä en asiasta mitään tiedä, mutta eikös jo monet valmistajatkin suosittele cyclocrossareille 2-3cm pienempää kokoa kuin perus "kilpahenkisille" maantiepyörille...

kpyora
31.12.2008, 19.11
Singlen (-08) tarrassa lukee: korkeus 61 cm, pituus 59,5 cm ja koko XXL. Pyörään vaihdettiin pari senttiä lyhyempi stemmi. Kuskin mitat ovat 190 ja inseam noin 85cm.

Pyörä on sopivan kokoinen, rauhallinen rospuuttoajan maantielenkkipyörä. (Lue maantie = pyörätie)

ttr
31.12.2008, 21.09
Mulla on 58 Cm singlecross ja miehellä mittaa 186 cm, inseam jotain 85.

Tuli ajeltua fixinä kesällä monta tonnia ja siinä säädöt hakeutui tuhannesosa kerrallaan siististi "keskelle". On aivan oikeankokoinen pyörä mulle.

Yksi juttu mikä voi puhua isomman rungon puolesta on marginaalisesti suurempi kenkätila. Varsinkin, jos ajelee "oikeasti polkuja". Myös fixillä ajellessa arvostaa sitä, ettei kenkä lukitse etupyörää joka kurvissa. En tietenkään tarkoita, että tuon takia kannattaisi ostaa liian isoa runkoa. 191 cm sällille 61 cm tricross saattaisi olla paras koko mielestäni. Siinä on aika paljon varaa pelata stemmillä kuitenkin.

JackOja
01.01.2009, 22.31
Mulla on 58 Cm singlecross ja miehellä mittaa 186 cm, inseam jotain 85.

...aivan oikeankokoinen pyörä mulle....

Jaa... tämäpä hyvä tieto. Kun oon 187cm ja jalka 87cm ja jotenkin olen päätellyt, että 58cm runko olis just passeli mulle. Itsellä Tricross (vaihteellisena) kans kiikarissa kun tuolla Evanscyclellä on hyvässä hinnassa, sekä 2008 että 2009 mallit. Kotimaasta ostaisin toki, mutta kun hintaerot alkaa valuuttakurssienkin takia olla monta sataa :eek:

Teinpä tossa juuri äkseli-taulukonkin noiden vuosimallien eroista valinnan helpottamiseksi...

M.S
13.01.2009, 19.16
Nostetaas tätä... Mun halpa tricross tuli tänään ruskeella autolla pihaan. Mitähän tosta kannattaa heti vaihtaa, renkaita on ainakin haukuttu, uskaltaako niillä Helsingin tappajasepeleille ollenkaan? Mites jarrut, kannattaako laittaa jotkut kympin XT:t tilalle? Mahtaako Crossilisäkahvat toimia v-jarruttimien kanssa?

Tässä (http://uncle.vanhavessa.net/%7Ebuugi/tricross.jpg) heikokohko kuva spessun nykytilasta.

ttr
13.01.2009, 19.45
Mulla renkaat kesti aivan hyvin, takakumi 3.5 tkm ja etukumi 5.5 tkm. Säkästähän tietenkin kiinni. Pari rengasrikkoa oli, mutta niistäkin toisessa meno jatkui pysähtymättä, kun olin laittanut tubelesslitkua sisärenkaaseen.

Jarrutkin menettelee, makuasia tietenkin. Alkuperäiset lisäkahvat ei pelaa kovin hyvin kuitenkaan.

Takapyörän laakerin säädöt kannattaa tsekata ja rasvaus aika pian. Mulla kului rattaan puolen kartio n. 4 tkm ajettuna. Muutenhan toi ei tarvi kuin kilsoja alle.

simojoki
13.01.2009, 20.04
Nostetaas tätä... Mun halpa tricross tuli tänään ruskeella autolla pihaan.
http://fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif
Vakio rengastuksesta en osaa sanoa mitn, ei tullu ajettua niillä metriäkään. Itse ajelin viimetalvena Marathon Winttereillä (35mm), ja kevään tullen vaihtu Marathon Racerit (30mm). Omastani vaihtelin vähän ohjaamon osia, (Thomsonin tolppaa ja eri mittasta stemmiä..) sekä kesärenkaiden myötä vaihtui eteen 46 piikkinen limppu.
Ei muuta kun kovaa ajoa! :)

GTJamppa
13.01.2009, 20.58
Mittaa 180 cm, rungon koko 56.

Vaihdoin satulatolpan 0-offset malliseen ja stemmin sentin lyhyempään, ja ajoasennosta tuli ok. Talvisin on myös suora tanko käytössä. 54 koolla vois sitten ehkä käyttää pidempiä palikoita. Kuitenkin mielestäni satulatolpan vaihdolla oli isompi merkitys kuin stemmin. Lisäjarrukahvoista en minäkään pidä, mutta ei viitsisi suotta niitä teippejä purkaa.

Renkaat ovat olleet yllättävän kestävät tappajasepeliä vastaan...Ne kuitenkin ovat melko pehmeää kumia ja kuluvat nopeaan. Takarengas on puhjennut kerran heti sepelien tullessa jonka jälkeen ängin sinne vanhan tuubirenkaan ulkokuoren. Eturengas ei ole puhjennut kertaakaan. Kumit näyttävät melko kuluneelta ja muutenkin vähän ihmettelen miksi tuo kumi vastustaa tappajasepeliä, eräs teoria voi olla että kumi on niin joustavaa että sinkoaa sepelit heti kumista ulos jolloin ne eivät ehdi jäädä sinne pystyyn.

Bilteman lokarit sopii mainiosti, eteen pitää laittaa vähän pidempää pulttia.

Pyörä on ollut kyllä hintaisekseen hyvä hankinta, olen ajellut sillä myös työmatkojen lisäksi fixinä lenkkejä kesällä ja ei siinäkään käytössä ole moitittavaa löytynyt.

simojoki
13.01.2009, 22.37
Lisäjarrukahvoista en minäkään pidä, mutta ei viitsisi suotta niitä teippejä purkaa.

Tankonauhat? Ei niitä tarvii purkaa, kun irrottaa vaijerit jarrulänkien päästä.

A R:nen
13.01.2009, 22.47
Eikös siitä jää vaijerinkuoreen poistetun kahvan kohdalle katkos? Ei muuten mutta ajan mittaan siinä saattaa katkos ilmestyä samalle kohtaa vaijeriinkin, ei kiva.

Pendo
13.01.2009, 23.09
Omalla 56cm Tricross sinkulalla tullu nyt ajettua kotoo töihin n. 9 kuukauden ajan. Pituutta löytyy jotain 180cm paikkeilla ja jalan sisus jossain 83cm paikkeilla. Ottaisin ehkä myös 54cm:n rungon jos nyt uuden samanlaisen tilaisin.
Tilasin omani myös Briteistä. Lisäjarrukaffat lähtivät melkein heti mäkeen jo sen takia että britit olivat laittaneet jarrut väärinperin päin. Siinä samalla sitten heivasin jarrukaffat, vaihdoin uudet kuoret ja tankonauhaksi Fizikiä.
Kesällä menee 25mm GatorSkineillä helevatan hyvin, talveksi alle Noksun W106:et kokoa 37mm. Noista alkuperäisistä kumeista sain tarpeekseni parin viikon jälkeen ensimmäisistä hiekotuksista.
Talveksi vaihdoin myös riseri tangon ja Avidin jarrukaffat, joista taidan kuitenkin kohta luopua ja laittaa droppitangon takaisin.
Myös uusien napojen hankinta pyörii mielessä: ei jaksa noita kartiolaakerihässäköitä, eivät tunnu millään asettuvan kunnolla kohdalleen. CRC:stä sais Haloa halavalla.
Kesäksi muuntuu varmaan sitten fiksiksi ellei sitten Lontoosta tartu jotain runkoa mukaan maaliskuussa.

Matlock
13.01.2009, 23.13
mistäs sivuilta löytyisi tricrossin geometriat?

Pendo
13.01.2009, 23.28
http://renaissancebicycles.com/bicycles/tricross/Tricross-geometry-thumb-600x250.jpg

En tiedä onko kaikissa Tricrosseissa sama geometria. Uskoisin kuitenkin että on.

Matlock
13.01.2009, 23.33
En tiedä onko kaikissa Tricrosseissa sama geometria. Uskoisin kuitenkin että on.

Tuota mäkin justiin selailin spessun sivuilta, taitaa tosiaan olla samat geometriat. Halvalla siis sais hienon kauppakassin. 185/inseam 90 cm:lle käynee 58 tai 56, jos vaihtaa stemmiä pidemmäksi.

JackOja
14.01.2009, 09.19
mistäs sivuilta löytyisi tricrossin geometriat?

Spessun nettisivuilta (http://www.specialized.com/bc/SBCBkModel.jsp?sid=09Tricross&eid=123)... :rolleyes:

NHB
14.01.2009, 10.57
Jaa... tämäpä hyvä tieto. Kun oon 187cm ja jalka 87cm ja jotenkin olen päätellyt, että 58cm runko olis just passeli mulle. Itsellä Tricross (vaihteellisena) kans kiikarissa kun tuolla Evanscyclellä on hyvässä hinnassa, sekä 2008 että 2009 mallit. Kotimaasta ostaisin toki, mutta kun hintaerot alkaa valuuttakurssienkin takia olla monta sataa
Evansin sivuilla oli vain tämmöinen maininta Tricross 2008: tietojen yhteydessä:
Specialized Bikes cannot be purchased for international delivery and can only be delivered to an address within the UK

PasiK
14.01.2009, 11.07
Evansin sivuilla oli vain tämmöinen maininta Tricross 2008: tietojen yhteydessä:
Specialized Bikes cannot be purchased for international delivery and can only be delivered to an address within the UK

Muuttuikos tuo juuri vuodenvaihteessa? Jotkut taisivat kirjoitetella, että viime vuoden puolella Evansilta sai tilattua Spessua Suomeen.

Kugelschreiber
14.01.2009, 18.56
Ajattelin halvan punnan innoittamana hankkia Specialized Tricross singlen, mutta se koko...

Jep, mun 58 cm spessu tuli tänään, ja kyllä siinä koko riitti. Ainakin tuntuu että hoodit oli just tarpeeks kaukana (sentin pidemmän stemmin saatan ostaa...ja joka tapauksessa jonkun vakuuttavamman oloisen kuin vakio). Ehkä mun selkä tykkää sitten kyttyräisestä ajoasennosta.

BTW satulatolppa oli kyllä käsittämättän surkea kiekura, onneks sattui miljoonalaatikossa olemaan parempi.

Illotus
16.01.2009, 18.55
Mitäs tuumitte, uskaltaisko 175cm, 82cm inseam hankkia tuommoisen 58cm Tricrossin, kun meni 54cm malli just alta? Tuo jäljellä oleva 49cm versio vähän epäilyttää sikäli, kun painoa on se 90kg, että miten kestää. Toisaalta olen pian katoavalla räkäisellä Tunturi Tangon naisten mallilla mielelläni polkenut jonkin verran lyhkäsellä perse-poljin välillä. Mielellään tuolta halvalla tilaisi, 2009 mallin hinta himpan turhan iso nykyisillä lompakon täytteillä.

Erkko
16.01.2009, 19.18
Mitäs tuumitte, uskaltaisko 175cm, 82cm inseam hankkia tuommoisen 58cm Tricrossin, kun meni 54cm malli just alta? Tuo jäljellä oleva 49cm versio vähän epäilyttää sikäli, kun painoa on se 90kg, että miten kestää. Toisaalta olen pian katoavalla räkäisellä Tunturi Tangon naisten mallilla mielelläni polkenut jonkin verran lyhkäsellä perse-poljin välillä. Mielellään tuolta halvalla tilaisi, 2009 mallin hinta himpan turhan iso nykyisillä lompakon täytteillä.
Fillaria ostaessa et oikeastaan voi pahempaa virhettä tehdä kuin sen että ostat väärän kokoisen pyörän. 58cm on aivan liian iso, 49cm liian pieni.

Illotus
16.01.2009, 19.23
Fillaria ostaessa et oikeastaan voi pahempaa virhettä tehdä kuin sen että ostat väärän kokoisen pyörän. 58cm on aivan liian iso, 49cm liian pieni.

Kiitokset, juuri tätä vähän pelkäsinkin.

Ana75
16.01.2009, 20.40
@Illotus

Meikä on 173cm ja oma Tirocross on kokoa 52 ja sopiva peli 90mm stemmillä. 54 oli ihan liian ison tuntuinen. Itse hankin aikoinaan ekaksi maantiepyöräksi pykälää liian ison ja eihän sillä viittiny Erkkikään ajaa.

Ihan sama jos menisin ostamaan 36" tuumaset farkut, kun oikea koko on 30-31"...:rolleyes:

maugga
16.01.2009, 23.11
Muuttuikos tuo juuri vuodenvaihteessa? Jotkut taisivat kirjoitetella, että viime vuoden puolella Evansilta sai tilattua Spessua Suomeen.

Onkos se nyt tosiaan niinkuin tuolla lukee, ettei Spessuja ainakaan Evansilta toimiteta Suomeen? :( Sisälukutaidossani ei pitäisi olla vikaa, mutta ajattelin, jos joku on asiaa vielä kysellyt suoraan liikkeestä. Viime vuonnahan niitä tosiaan tuli useammallekin tutulle...

Mikrometri
17.01.2009, 04.23
Kannatta tosiaan ostaa nyt B-laaldun Spessut nyt briteistä.
Punta kävi alhaalla.

okka
17.01.2009, 10.21
Ylivuotisia lähetetään kyllä muihin maihin. Suositukset ei mielestäni koske poistotavaraa, ja ne ovat vaan suosituksia.
Ja 2008-mallit ovat olleet Suomesta loppu kesästä asti, täältä saa vaan 2009 - Tricross Singlejä.

Mikrometri
17.01.2009, 11.29
Oikein odotetaan kun joku hipsteri Itämerenkadulla pinkillä fixillä Tricrossilla tekee Track Standit.

ttr
18.01.2009, 01.21
täältä saa vaan 2009 - Tricross Singlejä.

Tuliko 2009:n mitään merkittäviä muutoksia? Värin lisäksi on paha keksiä isoja muutostarpeita (eikä vihreä värikään niin huono oo nykyään).

Paremmat lisäjarrukaffat olisi yksi parannus ja paremmat takapyörän laakerikartiot olisi noinniinkuin käyttökokemuksen myötä tulleita parannustarpeita

kpyora
18.01.2009, 01.28
...Paremmat lisäjarrukaffat olisi yksi parannus ja paremmat takapyörän laakerikartiot olisi noinniinkuin käyttökokemuksen myötä tulleita parannustarpeita

Ensinmainitut ovat lähinnä tiellä ;) Ne voisi parantaa pois. Onko jälkimmäisten kanssa ollut murheita?

M.S
18.01.2009, 12.46
Jos nyt haluis laittaa tämmöiseen levyjarrun eteen, niin kuuluuko noitten v-jarrukahvojen kanssa käyttää normaalia maastomallin BB7 jarrua?

Larun Pyörähuollossa luin olevan jotain kuituisia cc-levyjarrukeuloja, mahtaako kellään olla tiedossa a-c korkeutta ja hintaa?

ttr
18.01.2009, 14.01
Ensinmainitut ovat lähinnä tiellä ;) Ne voisi parantaa pois. Onko jälkimmäisten kanssa ollut murheita?

n. 4 tkm ajettuna oli laakerikartiot aika kehnossa kunnossa. Paikallisella spessukauppiaalla kävin kyselemässä varaosia, mutta tuli ihmettelyä ja eioota. Ehkä mulla oli huono säkä. Onneksi Suomen Urheilupyörän miljoonalaatikko pelasti ja sieltä löytyneillä kartioilla on ajettu toinen 4 tkm ja ne on kuin uudet (huolsin juuri eilen). Sinkulassa laakerit on tietenkin kovilla, koska mäkiin tarvii "joskus" "vähän" runtata.

blondi
18.01.2009, 14.50
Hei! Competitivecyclist.com haluaa varsin tarkat mitat, oisko siitä apua sulle?

Kontti
20.01.2009, 17.47
Pearsonilta tilasin 58cm TriCrossin. Hinta 275£ ja rahti 65£. Luottokortti näytti 382€ kuluksi.
http://www.pearsoncycles.co.uk/product/4422/SPECIALIZED_TRICROSS_SINGLE_2008_RRP_450_SAVE_175_ NOW_27499

Automaattinen tilausvahvistus tuli kaupasta samantein, mutta sitten ei mitään kuulunutkaan. Nyt viikon jälkeen kyselin, että mikä mahtaa olla tilanne, niin vastauksena tulikin suoraan seurantakoodi, jonka mukaan pyörä on jo Saksassa matkalla Tanskaan. Kaksi päivää tilauksesta pyörä oli lähtenyt liikkeelle.

Verkkokauppa tarjosi kahta toimitusvaihtoehtoa Suomeen. Royal Mail ~10£ ja Interparcel ~55£. Valitsin Royal Mailin, mutta 65£ hintaan se on Interparcelilla tulossa. Mitään mainintaa tästä en sähköpostissa saanut. Tosin olin hinnan ja saatavuuden aiemmin sieltä sähköpostilla kysellyt, joten mun puolesta asia ihan ok. Ellen olisi kysellyt, kokisin itseni huijatuksi.

Erikoishyvä maininta pitää antaa Pearsonin asiakaspalvelusta (sales@..) molempiin kyselyihini on vastattu alle viidessä minuutissa!

Nyt sitten odotellaan, ja jännitetään sopiiko tuo 58cm runkokoko itselle.

M.S
20.01.2009, 19.23
Muistaakseni siinä alhaalla lukei jotain "international shipping at cost" tjsp... Mulle makso postit tasan 60, kun olin aikaisemmin tiedustellut ja arvioitu tuollaiseksi.

Mutta erittäin hyvä diili mielestäni, just äsken väänsin nastat alle... :)

kpyora
20.01.2009, 22.03
n. 4 tkm ajettuna oli laakerikartiot aika kehnossa kunnossa. Paikallisella spessukauppiaalla kävin kyselemässä varaosia, mutta tuli ihmettelyä ja eioota...

Mielenkiintoista. Itse ostin Okkalta ja hän erikseen sanoi, että navat on avattu ja säädetty. Itselläni ei tule tuollaisia kilometrimääriä, joten huoli pois.

Jaho
21.01.2009, 00.39
Pearsonilta tilasin 58cm TriCrossin. Hinta 275£ ja rahti 65£. Luottokortti näytti 382€ kuluksi.
http://www.pearsoncycles.co.uk/product/4422/SPECIALIZED_TRICROSS_SINGLE_2008_RRP_450_SAVE_175_ NOW_27499

Automaattinen tilausvahvistus tuli kaupasta samantein, mutta sitten ei mitään kuulunutkaan. Nyt viikon jälkeen kyselin, että mikä mahtaa olla tilanne, niin vastauksena tulikin suoraan seurantakoodi, jonka mukaan pyörä on jo Saksassa matkalla Tanskaan. Kaksi päivää tilauksesta pyörä oli lähtenyt liikkeelle.

Verkkokauppa tarjosi kahta toimitusvaihtoehtoa Suomeen. Royal Mail ~10£ ja Interparcel ~55£. Valitsin Royal Mailin, mutta 65£ hintaan se on Interparcelilla tulossa. Mitään mainintaa tästä en sähköpostissa saanut. Tosin olin hinnan ja saatavuuden aiemmin sieltä sähköpostilla kysellyt, joten mun puolesta asia ihan ok. Ellen olisi kysellyt, kokisin itseni huijatuksi.

Erikoishyvä maininta pitää antaa Pearsonin asiakaspalvelusta (sales@..) molempiin kyselyihini on vastattu alle viidessä minuutissa!

Nyt sitten odotellaan, ja jännitetään sopiiko tuo 58cm runkokoko itselle.

Kylläpä nyt edelleen ihmetyttää...Minä tilasin saman pyörän, kokoa 56 joulun välipäivinä ja tilausvahvistuksessa hinnaksi tuli lähetyskuluineen 292.24 puntaa. Kuitenkin luottokortilta on veloitettu noin 265 euroa ja pyörä on ollut kotosalla jo viikon verran, eikä muuta ole kortilta veloitettu. Onkohan punta sattunut olemaan vain kovin alhaalla kyseisenä päivänä vai mistäköhän tuo johtuu?

Kontti
21.01.2009, 01.10
Kyllähän tuossa jokatapauksessa joku virhe on, eikai punta missään vaiheessa sentään euroa halvempi ole ollut. Eli olet kyllä todella halvalla saanut pyörän.

YT
21.01.2009, 10.30
Olisiko unohtaneet periä alvin?

M.S
21.01.2009, 10.56
Vaikuttas, että ovat näpytelleet vahingossa luottokorttikoneeseensa 230 puntaa, eikä 330, mitä piti. Summat täsmäis aika hyvin tohon?

Kukas on keksinyt, että miten sen mukana tulleen kellon saa kiinni ja mihin? Olisi taas aamulla tarvinut hätyyttää jalankulkijoita omalle kaistalleen...

ttr
21.01.2009, 19.19
Kukas on keksinyt, että miten sen mukana tulleen kellon saa kiinni ja mihin?

Se tulee lisäjarrukahvan akselille. Mukana on musta muovinen kiinnike ja pidempi akseliruuvi sitä varten. Kello napsautetaan kiinnikkeeseen. Tässä kuvassa (http://www.enduro.mummu.net/tricross/P1190118.JPG) paikallaan.

Mikrometri
21.01.2009, 20.19
Nyt minä ymmärrän. Kätevä kauppafillari. Kaljakassin saa tuohon keskelle, ei mene tölkit väliin ja tuossa TriCrossissa oli tuo Elastomeeri jousituskin siinä kumipalassa. Kun on alumiinihaarukka tehty ohennettomasta niin muuten löisi käsille.
Halba ja hyvä ratkaisu.

kpyora
21.01.2009, 21.21
Nyt minä ymmärrän. Kätevä kauppafillari. Kaljakassin saa tuohon keskelle, ei mene tölkit väliin ja tuossa TriCrossissa oli tuo Elastomeeri jousituskin siinä kumipalassa. Kun on alumiinihaarukka tehty ohennettomasta niin muuten löisi käsille.
Halba ja hyvä ratkaisu.

:D :D :D

Ei kun...

Itse pelkäsin vähän alumiinirunkoa, mutta se ei ole tuntunut liian kovalta. Hyvä haarukka antaa aika paljon anteeksi. Haarukassa on kiinityspisteet etulaukuille ja pyörän luokitus näyttää joissakin brittiläisissä kaupoissa olevankin "yksivaihteinen retkipyörä".

Ilmari
22.01.2009, 12.42
Tein klassisen virheen ja tilasin netistä omaan makuuni skidisti liian ison Tricrossin.
Lyhyemmällä stemmillä varmaan sais ajoasennon vielä aivan mainioksi, mutta jos aion luopua tästä pyörästä, teen siitä Torille ilmoituksen.

TimoP
22.01.2009, 13.09
Moro,

Tämä pyörä houkuttaisi mutta koko arveluttaa...

Nykyisessä maantiepyörässä (ja sinkulassa) on vaakaputki 585 mm ja stemmi 120 mm ja se tuntuu hyvältä. Tai ainakaan lyhkäisempään en kovin äkkiä vaihtaisi.

Tricrossin koossa 58 cm on vaakaputki 575 ja vakiostemmi 110 mm. Haluamaani pituuteen pääsemiseksi täytyisi stemmin olla 130 mm. Onko tämä jo liian pitkä stemmi? Vai pitäisikö katsella kokoa 61 cm jossa vaakaputki on 595 mm?

Kuskilla pituutta 189 cm ja olen mieltynyt aika pitkään ajoasentoon.

PasiK
22.01.2009, 15.48
Tricrossin koossa 58 cm on vaakaputki 575 ja vakiostemmi 110 mm. Haluamaani pituuteen pääsemiseksi täytyisi stemmin olla 130 mm. Onko tämä jo liian pitkä stemmi? Vai pitäisikö katsella kokoa 61 cm jossa vaakaputki on 595 mm?

Kuskilla pituutta 189 cm ja olen mieltynyt aika pitkään ajoasentoon.

Itsellä pituutta 187cm ja harkitsen tuota Tricross Singlea Pearsonilta, jossa 58cm löytyy, mutta ei isompaa. Tuntuu vähän lyhyeltä tuo 575mm. Ehkä hyvä syy olla tilaamatta, kun ei ole varmuutta oikeasta koosta. :)

Kontti
22.01.2009, 16.06
Itsellä pituutta 189 ja inseam 89. Entuudestaan oli 60cm LHT, joten olin kanssa huolissani tuosta koosta. Riskillä kuitenkin Pearsonilta tuo 58cm, ja tänään pyörä tuli kotiin. Ensi-istuman perusteella ei vaikuta mitenkään liian pieneltä. Aiemminhan tässä ketjussa Kugelschreiber raportoi 58cm koon riittäneen hänelle, vaikka hän on 191/88. Joten ellei erikseen erityisen pitkään ajoasentoon ole mieltynyt, niin luulisin, että uskallat(te) tilata.

Ja näitä nyt tuntuu olevan Suomessa jo aika monta, joten koeajokin varmaan onnistuu. Espoossa ainakin minun luonani.

PasiK
22.01.2009, 16.39
Ja näitä nyt tuntuu olevan Suomessa jo aika monta, joten koeajokin varmaan onnistuu.

Keskustelun vilkkaudesta päätellen tämän foorumin lukijoille on lähtenyt ainakin parikymmentä Tricrossia. :)

Matti H
22.01.2009, 16.53
Aika eksoottista, ainoastaan pienikokoinen kassakuitti (334,95£) löytyi laatikon pohjalta, Muuten ei mitään kirjallista tilauksenvahvistus-sähköpostin jälkeen. No, pyörä saapui viikossa, mikä on hienoa, ehjänä ja lupaavalta näyttää. Nastat vielä alle ja eiku crossaamaan.

187-senttiselle pitkäselkäiselle tuo 58 tuntuu olevan aika kohdallaan. Ajossa sitten selviää onko näin.

Kugelschreiber
23.01.2009, 12.23
No ni, Spessut on varmaan jo ajossa monellakin, joten minkäs satulan ootte vaihtaneet tilalle? Ainakin mun hanuri puutuu totaalisesti tuon vakioistuimen päällä. Omat pehmusteet on ikäänkuin kevytmallia eikä pyöräilyhousujenkaan pehmuste paljoa helpota. Tällä hetkellä ainoa ekstra satula olis Brooksin Professional, joka on ollut erittäinkin miellyttävä jopa useamman tunnin maantiesessioiden aikana, mutta jotenkin tuntuu pahalta jättää kesäfillari ilman satulaa eikä sitä muutenkaan viitsisi ottaa sohjon armoille.

Kugelschreiber
23.01.2009, 12.26
ItAiemminhan tässä ketjussa Kugelschreiber raportoi 58cm koon riittäneen hänelle, vaikka hän on 191/88. Joten ellei erikseen erityisen pitkään ajoasentoon ole mieltynyt, niin luulisin, että uskallat(te) tilata.

Itesasiassa sen verran vielä että stemmin vaihdoin 120mm pitkään 10 asteen nousulla kun originaali oli 110mm/6 astetta. Nyt on hyvä. Paitsi tietty penkin osalta (ks. yllä)

higgins
23.01.2009, 16.13
No ni, Spessut on varmaan jo ajossa monellakin, joten minkäs satulan ootte vaihtaneet tilalle? .

Jos merkissä pysytään spessun 130 erittäin higginsinperseystävällinen;)

kpyora
24.01.2009, 20.35
...joten minkäs satulan ootte vaihtaneet tilalle...

Alkuperäissatulalla ja pyöräilyhousuilla mennään.

Jani Mahonen
26.01.2009, 10.44
No ni, Spessut on varmaan jo ajossa monellakin, joten minkäs satulan ootte vaihtaneet tilalle?
Satula on aina perskohtainen juttu, joten kannattaa luottaa niihin jotka itse on kokenut hyviksi. Jos ei ole aikaisempaa kokemusta niin vain kokeilemalla se oikea löytyy... suosittelisin hommaamaan toisen Brooksin, jos se on tuntunut hyvälle :)

TJ80
26.01.2009, 10.44
Minäkin menin tommosen tricrossin tilaamaan Pearssonilta, koko oli 58, vaikka ehkä 56 olisi ollut sopivampi, mutta eihän sitä siellä ollut. Pituutta minulla on 183 ja jalan sisämitta 84 cm, pitkät kädet on. Voisivatko viisaamat kertoa mitä pyörän säätämisessä voisi huomioda jos koko on liian iso? Sitten minua kiinnostaisi tietää myös millaisia päivityksiä pyörään olisi hyvä tehdä, esim. jos jarruihin pitäsi saada lisää tehoa, mahdollisesti eteen levyjarrut? uudet vanteet ja toiset renkaat kesäkis olisi tarkoitus myös mahdollisesti hommata, millaiset? millaisen ketjusuojan tohon saa ja mistä? Onkohan olemassa dynamoa josta saisi ladattua puhelimen ja mistä semmoisen voisi ostaa?

simojoki
26.01.2009, 10.55
Minäkin menin tommosen tricrossin tilaamaan Pearssonilta, koko oli 58.... Pituutta minulla on 183.... mahdollisesti eteen levyjarrut? ....millaisen ketjusuojan tohon saa... dynamoa josta saisi ladattua puhelimen...
:eek:

higgins
26.01.2009, 11.10
Sitten minua kiinnostaisi tietää myös millaisia päivityksiä pyörään olisi hyvä tehdä, esim. jos jarruihin pitäsi saada lisää tehoa, mahdollisesti eteen levyjarrut?

Vaihda palat esim. Coolstop punaisiin, levyjarrusysteemillä joudut vaíhtamaan myös haarukan.
Higg

JackOja
26.01.2009, 14.50
Minäkin menin tommosen tricrossin tilaamaan Pearssonilta, koko oli 58, vaikka ehkä 56 olisi ollut sopivampi...

No jos toteat, että se on liian iso, niin paa viestiä. Tehdään kaupat :)

twentyniner
26.01.2009, 15.17
Keskustelun vilkkaudesta päätellen tämän foorumin lukijoille on lähtenyt ainakin parikymmentä Tricrossia. :)

Ja kohta niitä saa Torilta halvalla, kuten noita "ostin liian pienet" Celsiuksia;)

M.S
26.01.2009, 15.30
Larun Pyörähuollossa luin olevan jotain kuituisia cc-levyjarrukeuloja, mahtaako kellään olla tiedossa a-c korkeutta ja hintaa?

Tää oli 450mm korkea, joten hiilarinen levyjarrukeula ~400mm a-c edelleen haussa... Jarru löytykin jo, mutta joku käytetty kiekkokin kelpais...

Kugelschreiber
27.01.2009, 11.20
Satula on aina perskohtainen juttu, joten kannattaa luottaa niihin jotka itse on kokenut hyviksi. Jos ei ole aikaisempaa kokemusta niin vain kokeilemalla se oikea löytyy... suosittelisin hommaamaan toisen Brooksin, jos se on tuntunut hyvälle :)

Sit pitäis ostaa myös uus tolppa. Sen alkuperäisen kammotuksen vaihdoin nääs nurkissa pyörineeseen in-line tolppaan, jonka kanssa Brooksi jäisi liian eteen (niissä on nimittäin aika vähäiset eestaassiirtomahdollisuudet, ja sekin vähä on aika takaosassa satulaa). Ja sitku tilaa sekä penkin että tolpan, pitäis hankkia lisää tavaraa että saa ilmaiset postikulut jne. Ja sit budjetti menee taas päreiks...

Kontti
27.01.2009, 13.15
Tricrossissa on ilmeisesti flip-flop hubi. Jokos joku on laittanut siihen rattaan kiinni ja kokeillut Tricrossiian fiksinä?

Kugelschreiber
28.01.2009, 16.28
Tricrossissa on ilmeisesti flip-flop hubi. Jokos joku on laittanut siihen rattaan kiinni ja kokeillut Tricrossiian fiksinä?

Jo :) Hyvinhän se menee, olokin on turvallisempi varsinkin kun olen huomannut että sen vakiojarrut toimii aika huonosti sohjokelillä.

Kontti
28.01.2009, 19.37
Minkäs rattaan laitoit? Onko rattaan valinnassa jotain huomioitavaa?

Kugelschreiber
28.01.2009, 21.21
Minkäs rattaan laitoit? Onko rattaan valinnassa jotain huomioitavaa?

Surlyn 18T 1/18 -leveän rattaan. Kannibalisoin kesäfillarista, kuten myös lukkorenkaan. Huomioitavaa? Googlaa "Skid patch calculator" jos meinaat lukkojarrutella paljon sepelillä?

Teemu H
29.01.2009, 11.39
Säätöruuvi olisi poikaa vaihteellisen version jarruissa. Onko joku asennellut/ideoinut jonkinlaisen patentin?

randomm
29.01.2009, 11.54
Säätöruuvi olisi poikaa vaihteellisen version jarruissa. Onko joku asennellut/ideoinut jonkinlaisen patentin?

Eipä siinä yksivaihteisessakaan ole säätöjä...

Juhani H.
03.02.2009, 16.40
Tänään saapui Tricross (single) ja kävinkin sillä jo onnellisena rullailemassa.

Kuinkahan tuon kellon saa ruuvailtua irti lisäjarrukahvasta? Tuntui pyörivän tyhjää kun koitin kelloa pyöritellä, ja ehkäpä nyt kysyn ennen kuin alan vääntämään väkisin.

Ja kysytään nyt vielä, että oletteko ihan tavallisella autovahalla vahailleet tuota runkoa? Maali näyttäisi olevan mattapintaista, mutta eiköhän tuohon normivahakin käy mitä nyt maalipinnasta saattaa tulla vähemmän "matta".

M.S
03.02.2009, 17.36

Mä tilasin just sellaset crossikahvat, jossa on säätöruuvit mukana. Tektrot tais olla ja 22 euroo crc:ssä...

edit: eiku cane creekit (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=27933) ja vähän kalliimmatkin...
edit2: en tiedä miten edes toimivat v-jarrujen kanssa, jää nähtäväksi...

randomm
03.02.2009, 23.15
Kuinkahan tuon kellon saa ruuvailtua irti lisäjarrukahvasta? Tuntui pyörivän tyhjää kun koitin kelloa pyöritellä, ja ehkäpä nyt kysyn ennen kuin alan vääntämään väkisin.

Jos se on samanlainen siihen lisäkahvaan kiinnituleva kuin minkä asensin tuossa omaani viime viikolla (ei tullut kasattuna) niin se vain klipsautetaan siihen paikoilleen, eli ei ole kierteillä. Kokeile kammeta nätisti jollain ruuvimeisselillä.

jorikoo
14.02.2009, 01.11
Moi!
Ostin myös ton sinkula spessun, mahtava pyörä (älytön hinta!), vaikka täytyy sanoa ettei aiempaa kokemusta tämän tason (ja tämän vuosikymmenen) pyöristä ole, joten ei ole vertailukohtia. Nyt pitäis ostaa (vara)osia, ja kun ei ole tietoo, voisko joku kertoa niistä hieman.

1. Siispä minkälaiset jarrupalat noihin alkuperäisiin jarruihin sopii? Sen verran jo tajusin ettei noihin tartte vaihtaa koko jarrupalaa, vaan voi ostaa vaan uudet kumit, mut millä tiedoilla löytää noihin sopivat (pituus oli kait 55mm)?

2. Voiko tota flipflop-navan toista puolta käyttää vain fixinä, vai saako siihenkin freewheelin? 16 piikkinen freewheel olis itselläni mielessä jos se tohon käy.

Oli muuten mun eka postaukseni täällä... hyvä foorumi.

PS: muuten tohon kelloasiaan.. ite laitoin kellonosat "koemielessä" liian aikasin kiinni toisiinsa, ja parhaiten lähti irti kädellä vetämällä, ruuvari jätti vain jälkiä muoviin.

-jori-

Jäbä
14.02.2009, 12.28
Tää oli 450mm korkea, joten hiilarinen levyjarrukeula ~400mm a-c edelleen haussa... Jarru löytykin jo, mutta joku käytetty kiekkokin kelpais...

Oma versio levyjarrullisesta tricrossista (http://latex.no-ip.biz/spectric.jpg). Keula on muistaakseni 400mm ja ostin sen okalta. Kannattaa varmaan kysellä vaikkei pyörähuollon sivuilta löytyisikään.

Nightie
16.02.2009, 02.21

Oma Tricross tuli alkuviikolla. Pakista löytyi käyttämätön Surlyn 17T 1/8" takaratas. Vähän oli vaikea saada lukkorengas kunnolla kiinni.

Enpä ole aiemmin fixitellyt, parin lenkin kokemuksella ihan hyvin tuntuu toimivan.

Kugelschreiber
16.02.2009, 11.05
2. Voiko tota flipflop-navan toista puolta käyttää vain fixinä, vai saako siihenkin freewheelin? 16 piikkinen freewheel olis itselläni mielessä jos se tohon käy.

Fiksipuolella on ainakin vähemmän kierrettä kun se lukkorenkaan kierre vie osan leveydestä joten en itse laittais jos vapaarattaan kierteestä jää ns. tyhjän päälle. Empiirisiä todisteita ei kylläkään oo...

jorikoo
16.02.2009, 12.47
Kiitti avusta! Ton jarrupala-asian jo ratkaisinkin, ja ratas-ongelmakin alkaa valjeta pikkuhiljaa. Vielä sellanen kysymys että onko noit takanavan kierteet tiukka standardi (standard english 1.29 x 24 tpi), vai onko niitäkin yleisesti eri kokoja joissa sitten vielä voi mokata?
Ja jos tota flip-floppii ajattelee kääntelevänsä edes-takaisin, niin pinnojen pitää varmaan olla molemmilta puolilta melko tarkkaan yhtä tiukalla, nyt kun ne on rattaan puolelta tiukemmalla?

Ja sitten tuli vielä vastaan tämä White Industriesin "DOS Freewheel", joka kyllä tarttis sit jo toiset ketjutkin ja muuta... kaipa flip-floppi on parempi vaihtoehtokin.

kiitokset
-Jori-

randomm
16.02.2009, 16.25
Vielä sellanen kysymys että onko noit takanavan kierteet tiukka standardi (standard english 1.29 x 24 tpi), vai onko niitäkin yleisesti eri kokoja joissa sitten vielä voi mokata?
Ja jos tota flip-floppii ajattelee kääntelevänsä edes-takaisin, niin pinnojen pitää varmaan olla molemmilta puolilta melko tarkkaan yhtä tiukalla, nyt kun ne on rattaan puolelta tiukemmalla?

Michellä on kuulemma oma kierre rattaissa.

Mitä tarkoitat että pinnat on toisella puolella kireämmät? Kuullostaa hassulta & vaaralliselta, omassani ei ainakaan noin ole.

edit: siis italialaisilla yleensä on kuulemma eri kierre kuin muilla, eli kannattaa varoa micheä ja ainakin vanhempaa campaa

twentyniner
16.02.2009, 16.50
Kiitti avusta! Ton jarrupala-asian jo ratkaisinkin, ja ratas-ongelmakin alkaa valjeta pikkuhiljaa. Vielä sellanen kysymys että onko noit takanavan kierteet tiukka standardi (standard english 1.29 x 24 tpi), vai onko niitäkin yleisesti eri kokoja joissa sitten vielä voi mokata?

Ja sitten tuli vielä vastaan tämä White Industriesin "DOS Freewheel", joka kyllä tarttis sit jo toiset ketjutkin ja muuta... kaipa flip-floppi on parempi vaihtoehtokin.

kiitokset
-Jori-

Oliskohan tuon kanssa tarkoitus mitoittaa ketjut sillain, että voit käyttää kumpaakin välitystä, ketjua kiristämällä/löysäämällä?

randomm
16.02.2009, 17.28
Oliskohan tuon kanssa tarkoitus mitoittaa ketjut sillain, että voit käyttää kumpaakin välitystä, ketjua kiristämällä/löysäämällä?

Perussetti on yhden hampaan ero (fiksipuolella pienempi). Sen kiristää vielä haarukassa helposti.

TimoP
16.02.2009, 20.29
Tulipa sitten itsekin sorruttua ja moinen pyörä tilattua nimenomaan sinkulaversiona. Parin lyhyen testilenkin perusteella ihan hyvä rospuuttokelin pyörän aihio. Vaati kyllä ehdottomasti stemmin vaihdon 110 --> 120 mm.

Mutta... Halu olisi kova ajella tuolla nimenomaan fiksinä. Vanhasta ratapyörän takanavasta "lainasin" rattaan ja se sopii paikalleen hyvin. Ongelma on lukkorengas - ratapyörästä kannibalisoitu lukkorengas on halkaisijaltaan millin pari liian iso.

Kertoisitteko viisaammat, että millainen kierre tuolle lukkorenkaalle on? Mistä saan moisen lukkorenkaan helpoiten hommattua, mielellään Tampereelta? Jos ei Tampereelta, niin mistä?

Kiitos,
//TimoP

ttr
16.02.2009, 22.10
Mistä saan moisen lukkorenkaan helpoiten hommattua, mielellään Tampereelta? Jos ei Tampereelta, niin mistä?

Kiitos,
//TimoP

Kissanmaan Urheilupyörään menisin ekaksi. Sieltä löytyi sopiva, kun itse kyselin.

Teemu
17.02.2009, 00.39

Jaa-a. Mulla on Michen ratas ollut tricrossissa koko talven. Ratas klappaa kuluman vuoksi pikkasen carrierissa, mutta carrier on kyllä visusti paikoillaan. Ei siinä kierteessä siis suurta eroa ole, jos on lainkaan. Lukkorenkaissahan on sitten selkeitä eroja italojen ja japsien välillä.

jorikoo
17.02.2009, 02.06

Mitä tarkoitat että pinnat on toisella puolella kireämmät? Kuullostaa hassulta & vaaralliselta, omassani ei ainakaan noin ole.

Enpä tiedä näistä hommista (vielä) paljon mut olen käyttänyt ton Sheldon Brownin kiekonrakennus-sivua ohjeena, ja siellä "truing"-osion lopussa se sanoo:
"Don't worry about the left side tension on rear wheels. If the freewheel side is correctly tensioned, and the wheel is correctly dished, the left side will be quite a bit looser. You should still check the left side for uniformity of tension."
Tästä tuo vaan tuli mieleeni. Tällä hetkellä takavanteeni vasen puoli on noin puolisävelaskeleen löysempi (f#), tosin molemmat puolet hyppii vuoroin vähän f# ja g-nuotin välillä. Ei pitäis olla mitään ihan hazardia, vielä ollaan elossa ja vanne on riittävän suora.

Sehän se oli kun ei ollu mitään hajua oikeasta kireydestä niin aloin sitte virittämään tohon g-sävelkorkeuteen.

kyllä se tästä
-jori-

aautio
17.02.2009, 16.18
Liukastuin ja kaaduin Tricrossillani ja vasen jarrukahva (etujarru) meni paskaksi.

Saisikohan noita vastaavia Tektroja jostain Suomesta hankittua, vai mitäs tuohon kannattaisi ruuvata tilalle?

(Tai onko joku foorumilaisista heittänyt Tektronsa miljoonalaatikkoonsa?)

simojoki
17.02.2009, 16.40
Saisikohan noita vastaavia Tektroja jostain Suomesta hankittua, vai mitäs tuohon kannattaisi ruuvata tilalle?
Ajomies? Pyörähuolto.com?
Crc:llä 15€/pari (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=34840), muista sit hommata v-jarrujen vetosuhteella oleva kahva, jos siis on alkup jarrut paikoillaan.

Brunberg
18.02.2009, 10.55
Saiko noita 2009 malleja tilattua briteistä vai ovatko jotkut ostaneet kotimaisella ryöstöhinnalla näitä?

okka
19.02.2009, 09.10
Saiko noita 2009 malleja tilattua briteistä vai ovatko jotkut ostaneet kotimaisella ryöstöhinnalla näitä?
Veikkasin jo aikaisemmin että hintakuva alkaa vähän hämärtymään kun 2008-malleja aletaan dumppaamaan saarivaltiossa.
Spessun maahantuoja Briteissä on Spessu itse=tarvittaessa hinta vedetään niin alas että nenä koskettaa maata.
Tricross singlet eivät menneet 2008 kaupaksi briteissä; lama painaa päälle.
Ratkaisu; tehdas painaa vanhoja malleja ulos hintaan millä hyvänsä.
Suomessa ei tällä hetkellä ole "ryöstöhintoja", myyjät yrittävät vaan myydä normaalikatteella.

Kugelschreiber
19.02.2009, 10.31
Enpä tiedä näistä hommista (vielä) paljon mut olen käyttänyt ton Sheldon Brownin kiekonrakennus-sivua ohjeena, ja siellä "truing"-osion lopussa se sanoo:
"Don't worry about the left side tension on rear wheels. If the freewheel side is correctly tensioned, and the wheel is correctly dished, the left side will be quite a bit looser. You should still check the left side for uniformity of tension."

Hetkonen, mutta mahtaakohan Sheldon tarkoittaa siinä ratanavan vai "tavallisen" (eli sellaisen jossa ei oo kuin yhdellä puolella paikka rattaalle/kasetille) ympärille kasattua kiekkoa? Luulis että jos pinnat on kummallakin puolella yhtä pitkät, ja vanne asettuu keskelle napaa, niin kireydenkin pitäis olla sama kummallakin puolella? Korjatkoon joku fiksumpi jos oon väärässä.

"Sattui" olemaan eteisessä 2 ratanavallista pyörää (toinen juurikin Tricross) ja ainakin kun niiden pinnoja soittelin niin suunnilleen yhtä korkea ääni kuului kummaltakin puolelta. Mun TC:n kiekot oli kylläkin tehtaan jäljiltä ihan soikeat ja ne jouduin suoristamaan. Pitäis varmaan rihdata ne vielä toiseen otteeseen jos ovat eläneet alkutaipaleellaan.

jorikoo
19.02.2009, 13.05
Hetkonen, mutta mahtaakohan Sheldon tarkoittaa siinä ratanavan vai "tavallisen" (eli sellaisen jossa ei oo kuin yhdellä puolella paikka rattaalle/kasetille) ympärille kasattua kiekkoa? Luulis että jos pinnat on kummallakin puolella yhtä pitkät, ja vanne asettuu keskelle napaa, niin kireydenkin pitäis olla sama kummallakin puolella? Korjatkoon joku fiksumpi jos oon väärässä.

"Sattui" olemaan eteisessä 2 ratanavallista pyörää (toinen juurikin Tricross) ja ainakin kun niiden pinnoja soittelin niin suunnilleen yhtä korkea ääni kuului kummaltakin puolelta. Mun TC:n kiekot oli kylläkin tehtaan jäljiltä ihan soikeat ja ne jouduin suoristamaan. Pitäis varmaan rihdata ne vielä toiseen otteeseen jos ovat eläneet alkutaipaleellaan.

Jep, sitä just tarkoitin että flip-flopissa varmaan pitäis olla yhtä kireällä kummallakin puolella, kun on molemmat puolet veto-puolia. Itellä meni tricrossit vinoiks kahden päivän kevyen ajon jälkeen, ja piti alkaa opettelemaan tota rihtaamista. Nyt ajelen pikku sisäänajon jonka jälkeen koitan laittaa ne ihan viimesen päälle iskuun.

-jk-

merkkila
24.02.2009, 11.14
Niin ikään uuden Tricrossin omistajana olen tässä noin kuukauden ajon jälkeen joutunut ihmettelemään vapaarattaan suunnalta tulevaa naksutusta, jonka kuulen vain taluttaessa. Jos takapyörää pyörittää hitaasti eteenpäin kuuluu ääni, joka muistuttaa kuulan vierimistä putken päästä toiseen.
Pyörä toimi, joten liekö jotain asiaan kuuluvaa vai joudunko postittelemaan osia takaisin britteihin?

randomm
24.02.2009, 11.19
Niin se naksutus lienee juuri se vapaarattaan ääni. Niistä lähes kaikista kuuluu jotain vastaavaa ääntä, poislukien ns silent clutch mallit.

p bonk
24.02.2009, 12.03
Veikkasin jo aikaisemmin että hintakuva alkaa vähän hämärtymään kun 2008-malleja aletaan dumppaamaan saarivaltiossa.
Spessun maahantuoja Briteissä on Spessu itse=tarvittaessa hinta vedetään niin alas että nenä koskettaa maata.
Tricross singlet eivät menneet 2008 kaupaksi briteissä; lama painaa päälle.
Ratkaisu; tehdas painaa vanhoja malleja ulos hintaan millä hyvänsä.
Suomessa ei tällä hetkellä ole "ryöstöhintoja", myyjät yrittävät vaan myydä normaalikatteella.

Niin ikään uuden Tricrossin omistajana olen tässä noin kuukauden ajon jälkeen joutunut ihmettelemään vapaarattaan suunnalta tulevaa naksutusta, jonka kuulen vain taluttaessa. Jos takapyörää pyörittää hitaasti eteenpäin kuuluu ääni, joka muistuttaa kuulan vierimistä putken päästä toiseen.
Pyörä toimi, joten liekö jotain asiaan kuuluvaa vai joudunko postittelemaan osia takaisin britteihin?

Miten minusta tuntuu, että näillä viesteillä on jokin etäinen kytkös.

(siis jos olisi ostanut pyörän Suomesta, tai jos olisi hyvät suhteet huoltoliikkeeseen, ei ehkä tarvitsisi miettiä rahinan syytä täällä)

simojoki
24.02.2009, 15.48
(siis jos olisi ostanut pyörän Suomesta, tai jos olisi hyvät suhteet huoltoliikkeeseen, ei ehkä tarvitsisi miettiä rahinan syytä täällä)
Eikö fillariliikkeet korjaa pyöriä ilman hyviä suhteita? :seko:

p bonk
24.02.2009, 16.06
Korjaa ne. Mutta on se helpompi soittaa siihen kauppaan, jossa on huolto ja josta sen pyörän osti. Helpompaa se on hoitaa paikallisesti kuin vaikka saarivaltakuntaan. Mietin mä itsekin tollasta Tricrossia kun se tarjoushinta oli niin halpa, mutta sitten löytyi muu suunnitelma. Siitä sitten joskus, kun on kerrottavaa.

muoks: Onhan noita ollut yrityksiä siihen suuntaan, ettei huoltoon oteta muita kuin samasta liikkeestä myytyjä pyöriä - lähinnä kai sesonkiajan periaate. Ja voihan siellä huollossa olla kaksi jonoa, niinkuin laajakaistaoperaattoreilla. Koitas vaan saada avattua operaattori S:n laajakaista nopaesti, jos kaapelit ovat operaattori E:n omistamat.

simojoki
24.02.2009, 16.23
Onhan noita ollut yrityksiä siihen suuntaan, ettei huoltoon oteta muita kuin samasta liikkeestä myytyjä pyöriä...
Heillä on siis ilmeisesti vara valita asiakkaansa.
Itse en ole kyllä kertaakaan kuullut paikallisessa liikkeessä lausetta, "joo, ei me aleta auttaa sua ollenkaan tän kans kun et ole tätä meiltä ostanu...".

Mikrometri
24.02.2009, 16.34
Heillä on siis ilmeisesti vara valita asiakkaansa.
Itse en ole kyllä kertaakaan kuullut paikallisessa liikkeessä lausetta, "joo, ei me aleta auttaa sua ollenkaan tän kans kun et ole tätä meiltä ostanu...".
Toisilla on vara valita asiakkaansa ja ne joilla on eivät jakele säälipisteitä.

Kiovan Dynamo
24.02.2009, 16.46
Toisilla on vara valita asiakkaansa ja ne joilla on eivät jakele säälipisteitä.

Kuis säälipilkkuja, niin olisi helpompi lukea?

OJ
24.02.2009, 16.49
Ei ne tricrossit kyllä jaksaneet myydä muuallakaan.

Toi huollon ronkelius on suomalaisten pyöräkauppojen luksusta, vähän samalla tavalla kuin 10-18 aukioloajat. Me joudutaan pitämään ovet auki kello 20 saakka, kun normaalina arkipäivänä ainakin 50% myynnistä tulee 18-20 välillä. Huollotkin pitää ottaa sisään merkkiin katsomatta, kun yleensä ne muiden merkit tuo isoimman rahan.

ttr
24.02.2009, 19.51

Shimano MX-30 (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=7805) vapaaratas pitää toisinaan tuollaista ääntä. En ole sellaista purkanut, mutta irrallista uuttakin ratasta kädessä heilutellessa kuuluu pientä kolinaa. Pakkaskelillä lisääntyvä vapaarattaan kolina on muutaman kerran enteillyt vapaarattaan jäätymistä.

Joitakin uusia pyöriä olen ostanut paikallisilta kauppiailta, enkä nyt lähtisi hehkuttamaan asiakassuhteen ihanuutta. Talvella saa palvelua ja kesällä huonommin. Tietyt pajat osaa korjata pyöriä, mutta jotkut ei. Osaamiseen ja ammatimaisuuteen ei vaikuta se mistä pyörä on ostettu.

Toinen mikä teoriassa voisi pitää ääntä on takapyörän laakeri. Tricrossissa kannattaa huoltaa takapyörän laakerit ajoissa ja tarkastaa kartioiden kunto. Mulla oli rattaan puolen kartio kulahtanut aika pahasti n. 4 tkm ajettuna. Varakartiot löytyi, ei tosin paikalliselta Spessu edustajalta, huikeaan 2 euron parihintaan.

TVR
24.02.2009, 20.44
Miten noi Spessun tricross singlen kartiolaakerit kuuluisi huoltaa? Miten vaativa operaatio se on? Kannaattaako avata ennen kuin alkaa pitää ajossa meteliä? Omalla sinkulalla 8kk takana...

ttr
24.02.2009, 21.48
Miten noi Spessun tricross singlen kartiolaakerit kuuluisi huoltaa? Miten vaativa operaatio se on? Kannaattaako avata ennen kuin alkaa pitää ajossa meteliä? Omalla sinkulalla 8kk takana...

Ihan normi kartiolaakerit siellä on ja eihän niiden huolto kummoinen homma ole. Vapaaratastakaan ei tarvitse välttämättä irrottaa, kun purkaa fiksirattaan puolelta. 17 mm normaali leuka-avain ja 15 mm litteä leuka-avain tarvitaan. Suojakumit lähtee edestä sormin. Akselimutterit auki fixin puolelta, akseli pois, kuulat pois talteen ja pesuun. Kuulat paikoilleen hyvän rasvan kanssa ja säätö.

On epätodennäköistä, että laakeri pitää ääntä, mutta sormin akselia pyörittäessä vikaantuneen erottaa "pykältävänä" pyörimisenä. Tältä (http://www.aijaa.com/v.php?i=3673724.jpg)näyttivät vikaantuneet kartiot. Rattaan puoleinen kartio voimakkaasti kuoppakulunut, väittäisin karkaisuviaksi.

Hirveästi en harmittele, vaikken päässytkään neuvottelemaan takuuasiasta oman tutun luottokauppiaan kanssa vaan ostin kylmästi uudet kartiot kovalla rahalla (2 euroa). Sain mitä ilmeisemmin paremmat, koska toiset 4 tkm ajettuna ne olivat aivan virheettömät.

Toinen vika mikä on tähän mennessä tullut esiin on takahaarukan suojapellin (http://www.aijaa.com/v.php?i=3673818.jpg) kuoppaantuminen. Eli jos takanapa runtatessa liikahtaa kiinnityksessä, niin ei välttämättä kannata kiristää akselimuttereita aivan sutena. Haarukan alumiiniin ei tosin ole tullut jälkiä eli suojapelli tekee tehtävänsä. Tein uudet vähän paremmasta pellistä (vanha käsisaha luovutti selkänsä). Kannattaa myös pitää ketjua lyhyenä, jos mahdollista (kuoppaa ei peltiin tule niin helposti, jos akseli on syvemmällä kidassa).

Siinähän noi viat vuoden / 8 tkm aikana. Ai niin 2 pinnaa on katkennut takakiekosta.

merkkila
25.02.2009, 00.07
Kiitoksia vastauksesta. Kilahtelu (joka ei siis mahdu normaalin tai siis tarkemmin sanottuna tähän asti tuntemieni vapaarattaiden ääntelyn haarukkaan) tosiaan esiintynyt nimenomaan pakkasella.

Nightie
03.03.2009, 03.05
Tämä nyt menee vähän ot:ksi, mutta laitetaan. Mistähän tuohon singleen kannattaisi hankkia suurempia eturattaita?

Näin lumipuurossa tuo 42 eturatas on sopiva, mutta tarkoitus olisi ajella kesälläkin maantiellä sileällä kumilla ja kovempaa pitäisi päästä. 46 tai 48 hampaita ehkäpä.

Pikagoogletuksella joistain nettikaupoista näyttäisi 130mm PCD 1/8" "ratapyörän" eturattaita löytyvän.

Liraren
03.03.2009, 08.05
Tämä nyt menee vähän ot:ksi, mutta laitetaan. Mistähän tuohon singleen kannattaisi hankkia suurempia eturattaita?

Näin lumipuurossa tuo 42 eturatas on sopiva, mutta tarkoitus olisi ajella kesälläkin maantiellä sileällä kumilla ja kovempaa pitäisi päästä. 46 tai 48 hampaita ehkäpä.

Pikagoogletuksella joistain nettikaupoista näyttäisi 130mm PCD 1/8" "ratapyörän" eturattaita löytyvän.

Spécialités TA Squale (http://www.specialites-ta.com/produits/plateaux/tableau-denture-route.pdf).

simojoki
03.03.2009, 09.07
Minä hommasin aikoinaan omaani 46:n Gebhardtin (http://s94.photobucket.com/albums/l94/janisimonen/filsu/tricross_46-18.jpg) etulimpun singlespeedshopista (http://www.singlespeedshop.com/start.htm?d_39130_Gebhardt_Kettenblatt__40T___48T_ ___130mm.htm).

ttr
03.03.2009, 23.43

Pienempi takaratas on yksi vaihtoehto. Teknisesti eturattaan suurennus on tietenkin parempi, mutta rattaiden saatavuuden ja kustannusten kannalta pienempää takaratasta kannattaa harkita.

Takarattaina voi harrastaa 18, 17 ja 16-hampaisia ja eturattaiksi löytyy helposti 39- ja 42-hampaisia, siis maantiepyörän kaksilehtisen pikkurattaita. Mulla on nyt viime viikkojen lumipöpperössä ollut edessä Shimano 105 39-hampainen ja takana 18-hampainen MX-30. Kesäksi laitan eturattaaksi 42 Ultegran ja flipfloppiin 17 vapaarattaan ja 16 Dura-Ace ratarattaan.

Nightie
04.03.2009, 00.14
Pienempi takaratas on yksi vaihtoehto. Teknisesti eturattaan suurennus on tietenkin parempi, mutta rattaiden saatavuuden ja kustannusten kannalta pienempää takaratasta kannattaa harkita.

17 hampisella fixipuolella on nyt menty, vapaarataspulelle voisi kyllä harkita 16 hampaista, varsinkin jos sellainen löytyisi paikallisesta putiikista hyllytavarana. Se voisi olla ok vaihtoehto 46:lle, 48:lla sitten pääsisi jo kovempaa. Ei varmaan kannata heti ahnehtia isoja välityksiä.

jorikoo
07.03.2009, 12.48
Tietääkö joku sanoa jotain taka-akselin suojakumien "narinasta", mä kun jouduin säätämään takalaakerit toissapäivänä ja nyt mietin että onko se niiden suojakumien narina merkki siitä että laakerit on liian kireällä? Mulla ei ole kokemusta tosta laakerien säädöstä, ja tässä kun on noit kumit tuolla välissä, niin kun sen klapin siitä akselista ottaa pois, niin sit alkaakin jo noi kumit pitämään meteliä. Eli, en sitte oikein tiedä onko se liian kireällä vai ei, koska kumit jo hankaa sen verran vastaan ettei tosta pyörän pyörimisestä oikein osaa päätellä.. Onko tästä jollakulla neuvoa?

Kiitos.

-jk-

ttr
07.03.2009, 14.07
taka-akselin suojakumien "narinasta"

Mun spessussa ei ole noista ääntä kuulunut, mutta tuttu asia joidenkin shimanon napojen kanssa. Rasvaa se kai huutaa navan ja suojakumin väliin. Suojakumin napaa vastaan tulevaa pintaa voisi ehkä hioa hiekkapaperilla vähän? Mitkään maastotiivistyksethän noiden napojen kumit ei ole, joten pyörää pestessä olen koittanut olla varovainen.

M.S
10.03.2009, 12.09
Flipflop, jossa fiksipuoli tyhjä.

Väinö Kokki
10.03.2009, 20.02
Onko tuo Spessun Tricross Single ainoa markkinoilla oleva CC -sinkula? Vai onko muita?

simojoki
10.03.2009, 20.54
Onko tuo Spessun Tricross Single ainoa markkinoilla oleva CC -sinkula? Vai onko muita?
Oha noita vaikka kuinka...
Feltin Breed, Surlyn Cross Check, Fixien PureBlood, On-Onen Il Pompino, Van Dessel Country Road Bob, Bianchi San Jose....

Google löytää lisää.

Nightie
11.03.2009, 00.39
BTW satulatolppa oli kyllä käsittämättän surkea kiekura, onneks sattui miljoonalaatikossa olemaan parempi.

Aika hankala saada satula oikeaan asentoon ja vieläpä pysymään. Satulan asento muuttuu kiristäessä ja kun vihdoin kuvittelee kiristäneensä oikeaan asentoon, lörähtää satula kakkapötkylän muotoon taivutetun tolpanpään kärkeen ensimmäisen kerran kunnolla istahtaessa. Voi tietty, kuten aina, olla etten vaan osaa.

Tämä siis 2008 singlessä, tämän vuoden mallissa taitaa olla erilainen.

simojoki
11.03.2009, 11.36
Aika hankala saada satula oikeaan asentoon ja vieläpä pysymään. Satulan asento muuttuu kiristäessä ja kun vihdoin kuvittelee kiristäneensä oikeaan asentoon, lörähtää satula kakkapötkylän muotoon taivutetun tolpanpään kärkeen ensimmäisen kerran kunnolla istahtaessa...
http://www.pedalon.co.uk/acatalog/thomson_elite_seatpost.jpg

randomm
11.03.2009, 13.12
Aika hankala saada satula oikeaan asentoon ja vieläpä pysymään. Satulan asento muuttuu kiristäessä ja kun vihdoin kuvittelee kiristäneensä oikeaan asentoon, lörähtää satula kakkapötkylän muotoon taivutetun tolpanpään kärkeen ensimmäisen kerran kunnolla istahtaessa. Voi tietty, kuten aina, olla etten vaan osaa.

Tämä siis 2008 singlessä, tämän vuoden mallissa taitaa olla erilainen.

Joo, onhan se aika omituinen se tolppa. Itselläkään ei tahtonut alkuun pysyä, kunnes pienessä vesisadetöihinajoharmituksessa vetäisin sen apinanraivomomentille, jonka jälkeen ei ole liikahtanutkaan.

Tosin tämä vain siirtänee uuden hankinnan ajankohtaa...

M.S
11.03.2009, 13.16
Mulla sattu olemaan satulan kulma sopiva paketista, niin en ole koskenut koko tolppaan vielä... Tosin ostin uuden 2 pulttisen jo odottelemaan hyllyyn.

Juhani H.
13.03.2009, 17.36
Ajattelin tänä viikonloppuna huoltaa kiekkojen navat ja tehdä muut mahdollisesti tarpeelliset toimenpiteet pyörälle, mutta sitten tajusinkin etten tiedä kuinka kaapeleiden voitelu onnistuu maantiekahvojen ollessa kyseessä.

Onnistuuko tuo kaapeleiden voiteleminen helposti kuten maastovehkeissä, vai pitääkö nuo kahvat purkaa mikäli haluaa päästä kaapeliin koko pituudelta käsiksi?

edit: Jaahas, ainakin takajarrun vaijerin saa työnnettyä kahvasta läpi helposti kun vaan ottaa kuoren irti rungon kiinnikkeistä.

ttr
14.03.2009, 16.45
pitääkö nuo kahvat purkaa mikäli haluaa päästä kaapeliin koko pituudelta käsiksi?

edit: Jaahas, ainakin takajarrun vaijerin saa työnnettyä kahvasta läpi helposti kun vaan ottaa kuoren irti rungon kiinnikkeistä.

Juu, ei kannata purkaa vaijerihuollon takia. Mä purin kerran, kun en meinannut millään saada uutta vaijeria menemään kuoreen. Aika ikävä kasattava.

Kokeilin muuten Tricrossiin Continental Mountain King 2.2" x 29" rengasta eteen. Mahtuu hienosti ja tuotahan pitää kokeilla kesämmällä:

http://www.aijaa.com/v.php?i=3797572.jpg

Taakse ei mahdu. Ei lähellekään.

simojoki
14.03.2009, 19.53
Kokeilin muuten Tricrossiin Continental Mountain King 2.2" x 29" rengasta eteen. Mahtuu hienosti ja tuotahan pitää kokeilla kesämmällä:

http://www.aijaa.com/v.php?i=3797572.jpg

Taakse ei mahdu. Ei lähellekään.
:D
Tohon eteen menee kyllä ihan mitä vaan. Heität taakse jonkun karheen 42 millisen.

TVR
21.03.2009, 10.29
Ihan normi kartiolaakerit siellä on ja eihän niiden huolto kummoinen homma ole. Vapaaratastakaan ei tarvitse välttämättä irrottaa, kun purkaa fiksirattaan puolelta. 17 mm normaali leuka-avain ja 15 mm litteä leuka-avain tarvitaan. Suojakumit lähtee edestä sormin. Akselimutterit auki fixin puolelta, akseli pois, kuulat pois talteen ja pesuun. Kuulat paikoilleen hyvän rasvan kanssa ja säätö.

On epätodennäköistä, että laakeri pitää ääntä, mutta sormin akselia pyörittäessä vikaantuneen erottaa "pykältävänä" pyörimisenä. Tältä (http://www.aijaa.com/v.php?i=3673724.jpg)näyttivät vikaantuneet kartiot. Rattaan puoleinen kartio voimakkaasti kuoppakulunut, väittäisin karkaisuviaksi.

Hirveästi en harmittele, vaikken päässytkään neuvottelemaan takuuasiasta oman tutun luottokauppiaan kanssa vaan ostin kylmästi uudet kartiot kovalla rahalla (2 euroa). Sain mitä ilmeisemmin paremmat, koska toiset 4 tkm ajettuna ne olivat aivan virheettömät.

Toinen vika mikä on tähän mennessä tullut esiin on takahaarukan suojapellin (http://www.aijaa.com/v.php?i=3673818.jpg) kuoppaantuminen. Eli jos takanapa runtatessa liikahtaa kiinnityksessä, niin ei välttämättä kannata kiristää akselimuttereita aivan sutena. Haarukan alumiiniin ei tosin ole tullut jälkiä eli suojapelli tekee tehtävänsä. Tein uudet vähän paremmasta pellistä (vanha käsisaha luovutti selkänsä). Kannattaa myös pitää ketjua lyhyenä, jos mahdollista (kuoppaa ei peltiin tule niin helposti, jos akseli on syvemmällä kidassa).

Siinähän noi viat vuoden / 8 tkm aikana. Ai niin 2 pinnaa on katkennut takakiekosta.

Nyt on kartiolaakerit auki ja rasvaa vailla. Pitäisi illalla jälleen kasata. Miten kireälle kartiolaakeri pitää kiristää? Sormin kiristämällä, niin että kevyesti pyörii?

Sakkeri91
21.03.2009, 14.31
Sillälailla, että kiekossa ei ole klappia mutta akseli pyörii pehmeästi.

ttr
21.03.2009, 15.19
Sillälailla, että kiekossa ei ole klappia mutta akseli pyörii pehmeästi.

Juuri noin ja sormituntumaa tarvitaan. Sopivaa säätöä tehdessä 15 mm lituska-avain on hyödyksi.

Matti H
06.04.2009, 21.58
Kannattaa tosiaan huoltaa nuo laakerit ajoissa... lykkäsin napojen avaamisen renkaitten vaihdon yhteyteen, olis kyllä pitäny tehdä heti laatikosta purettua kun täälläkin niin kehotettiin. Eihän siellä laakereissa ole rasvaa yhtään ja kartion säädötki on ihan mitä sattuu. No, nyt venttiilinreikä taas pysähtyy ylös niinku pitääkin...

Teemu
07.04.2009, 20.55
Tuohan kuulostaa lohdulliselta. Hommasin pyörän viime keväänä ja kesällä ei sillä juurikaan tullut ajettua. Sitten tulikin syksy, pyörä haettiin tallista ja nyt sillä on jurnutettu koko talvi ilman mitään huoltoja. Mahtaakohan sieltä laakereista tulla jo kuutioita ulos, jos vaikka keväthuollon suorittaisi...

Nightie
18.04.2009, 01.48
Vaihdoin 48 hampisen etulimpun 42:n tilalle maantieajulua varten. Polvet ei välttämättä tykkää, mutta nyt pääsee suoralla sitä kolmeakymppiä.

Kugelschreiber
18.04.2009, 09.15
Nuo Spessun navat ei kyllä oo mitkään maailman "herkimmät" pyörimään vaikka miten huoltais. Rasvat oli kylläkin mun yksilöön laitettu jo tehtaalla.

Punaparta
20.05.2009, 17.42
Mitäs noihin rungon alla oleviin ruuveihin olisi tarkoitus kiinnittää?
Löytyi juomapullon telinettä ruuvatessa. Vähän alhaalla lokaria ajatellen.

simojoki
20.05.2009, 18.11
Mitäs noihin rungon alla oleviin ruuveihin olisi tarkoitus kiinnittää?
Löytyi juomapullon telinettä ruuvatessa. Vähän alhaalla lokaria ajatellen.
Kolmas juomapulloteline

Punaparta
23.05.2009, 12.51
Ookei.
Tuli laitettua 16 piikkihen fiksirataskin, hauskaa puuhaa. Meinasi tulla naapurin autoon pikku "naarmu", kun kokeilin skiddailla parkkiksella...

kolajuoma
05.07.2009, 11.10
Herättelempä tätä vähäsen.
Itse olen kohta 09 tricross sinkun onnelinen(?) omistaja. On ehkä vähän myöhästä katua enään, mutta ihan kyselisin että onkohan tämä hyvä ensi pyöräksi? En ole neljään vuoteen omistanut pyörää ja silloinkin ajettu hobbyhallin maastopyörillä. Kävin koeajaa ko pyörän ja hyvältä tuntui vaikka alkuun vähän epäilin kaverin ehdotusta hommata sinkula. Hirveästi en ole tricrossista huonoa löytänyt netista.

Kugelschreiber
06.07.2009, 19.38
Hyvä se on :) Vielä kun 2009 mallissa taitaa olla canti jarrut ja huhun mukaan parempi satulatolppa, niin ei tartte ku vaihtaa ensiasennusrenkaat kelpoisempiin. Harmi vaan ettei navat taida olla uudessakaan konelaakeroidut, ei kai ny jotkut perus Formulat tai Dimensionit olis niin paljoo hintaa nostanu...

ttr
06.07.2009, 21.28
Kyllä mäkin oon tykännyt tricrossilla ajella. Mulla on itse asiassa niitä nyt kaksi (2008 malleja). Ekalla on ajettu kymmenisen tuhatta ja laitoin siihen nyt tiuhat välitykset (39/18) ja karkeemmat renkaat. Sillä on tullut käytyä mm. muutamat pyöräsuunnistusharjoitukset. Toisesta, viime syksyn "superalesta" ostetusta, tein kesäksi maantierenkaisen fiksin.

Oivallinen pyörä hintaansa nähden. Napalaakeriongelmakaan, jos sellaista edes on, ei ole paha, sillä uudet kartiot saa parilla eukulla ja sitten mennään taas pitkään. Mulla noi alkuperiset kartiot meni turhan äkkiä, mutta saatoi olla huonoa säkää/huoltoa. Voihan siihen uudet kiekotkin heittää, runko on sen väärti eli hyvä ajaa.

Nightie
06.07.2009, 21.52
Mulla on ollut vihreä single nyt kesällä maantiemoodissa 48 eturattaalla, kapealla 9-pakan ketjulla ja 23mm leveyksisilä sliksirenkailla.

Lisäksi satulatolpaksi on vaihdettu lähikaupasta hankittu tuplasti alkuperäisen painoinen Spectra ja satula otettu vanhasta kioskipyörästä.
Kulkee ihan riittävän hyvin ne vähät kilometrit, jotka maantiellä viittin ajella. 58 cm runkoko oli mulle (184cm) ehkä hiukan liian iso, vaihdoin ohjainkannattimen lyhyempään (70mm)

Fixittelyäkin tuli kokeiltua surlyn 17 takarattaalla. Olihan se ihan mielenkiintoista, mutta ei se jaksanut pitemmänpäälle innostaa. Ehkä siksi, että lukkorengas aukesi kerran alamäessa ja nyt en enää uskalla.

Napalaakereita en ole uskaltanut avata ja kyllä ne vielä pyörii.

kolajuoma
06.07.2009, 23.17
Joo tänäänhän sitä tuo uutukainen saatiin, hieman jouduin odottamaan pyörän kasausta mutta hyvin kaikki meni ja pääsin liikkeelle. Ensimmäistä kertaa neljään vuoteen pyörän selässä (muutamaa kaverin pyörän kokeilua lukuunottamatta). Tänään 27.5km takana jo. Elikkä täst se sit lähtee. Ihan hyvältä vaikutti, vaikka persus ei vielä ole sinut satulan kanssa, mutta aika kertoo senkin.

Malkuth
17.07.2009, 06.40
Mistähän Tricrossiin löytäisi laadukkaammat lisä-jarrukahvat? Tykkään käyttää niitä, mutta alkuperäiset on, kuten edellä mainittu, aika rämpylät. Tektron RL741:t olisi passelit, eli v-jarruille, over size kiinnityksellä ja saman merkkiset kuin varsinaiset kahvat, mutta niitä ei tunnu myyvän oikein kukaan.

JanKar
17.07.2009, 14.14
Mistähän Tricrossiin löytäisi laadukkaammat lisä-jarrukahvat? Tykkään käyttää niitä, mutta alkuperäiset on, kuten edellä mainittu, aika rämpylät. Tektron RL741:t olisi passelit, eli v-jarruille, over size kiinnityksellä ja saman merkkiset kuin varsinaiset kahvat, mutta niitä ei tunnu myyvän oikein kukaan.

onhan noita tuolla weppikaupoissa kaikennäköisiä. esim nämä ois aika kähyset:
http://www.bike-components.de/products/info/p13219_Bremshebel-Crosstop-Carbon.html

Malkuth
17.07.2009, 20.51
Onko tosiaan näin, ettei lisäkahvojen kanssa ole niin tarkkaa mille jarrutyypille ne on tarkoitettu? Suurin osa, myös nuo Crosstopit, sanoo "caliper or cantilever" mikä ei minun ymmärtääkseni ole yhteensopiva Tricrossin linear pull -jarrujen kanssa.

Mikrometri
20.07.2009, 22.38
Ei taida noita enää saada Briteistä halvalla kun kaikki jälleenmyyjät on kieltäytynyt enää ottamasta uusia myyntiin.
Onnellisia kun pääsivät entisistä eroon.

Stanos
21.07.2009, 11.54
Oisko kellää ideoita millaiset kiekot tuollaiseen vaihteelliseen tricrossiin kannattais päivittää? Kestävät saisi olla kun kuskilla on 100kg massaa, mutta eihän se keveyskään haittaisi.

randomm
21.07.2009, 12.02
Oisko kellää ideoita millaiset kiekot tuollaiseen vaihteelliseen tricrossiin kannattais päivittää? Kestävät saisi olla kun kuskilla on 100kg massaa, mutta eihän se keveyskään haittaisi.

Mulla on mukana tulleet singlecrossin kiekot kestäneet iloisesti 108kg + kamat massaa helmikuusta lähtien. Rihdata on pari kertaa pitänyt, ei muuta.

Stanos
21.07.2009, 12.22
Mulla myös nuo mukana tulleet ovat kestäneet, mutta ajattelin hankkia toisen kiekkosetin maantiegummeja varten.

M.S
28.07.2009, 09.44
Talvi tulee ihan kohta ja tarttis myös toiset kiekot nastagumeksille... Löytyykö noita edullisia valmiskiekkoja singlenavalla mistään? Ei olisi oikeen aikaa eikä innostustakaan ruveta rakentamaan itse tällä kertaa.

NKOTB
28.07.2009, 18.15
Talvi tulee ihan kohta ja tarttis myös toiset kiekot nastagumeksille... Löytyykö noita edullisia valmiskiekkoja singlenavalla mistään? Ei olisi oikeen aikaa eikä innostustakaan ruveta rakentamaan itse tällä kertaa.

http://bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=WE9123&listpos=1

maitorahka
28.07.2009, 19.18
http://bikeshop.fi/index.php?module=ekauppa&type=2&product=WE9123&listpos=1

Ei ole kyllä liian kallis ja postaritkin vaa 3egee.

M.S
29.07.2009, 10.05
Ihan hyvältä näyttää.... Vielä kun muistais, et oliko spessun takahaarukka 120mm?

simojoki
29.07.2009, 10.29
Ihan hyvältä näyttää.... Vielä kun muistais, et oliko spessun takahaarukka 120mm?
Puhe ilmeisesti Singlecrossista, niin kyllä.

Teemu
31.07.2009, 21.10
Sain taannoin täyshuollon suoritettua tricrossiini ja nyt on hyvä koostaa vähän kokemuksia. Pyörällä on ajettu vuosi ympärivuotista työmatka-ajoa VAIN huonossa säässä. Kilometrejä ehkä maks. 2000. Pyörä oli koko ajan fiksinä, mutta eipä kai se kauheasti vaikuta.
Päällimmäiset havainnot huollon yhteydessä.

Miinukset.
-Ohjainlaakeri on **ska isolla P:llä. Irtokuulat ja huonot tiivisteet on kamala yhdistelmä.
-Takanavan laakerikoolit olivat jo vähän kulahtaneet, vaikka olivatkin ihan hyvässä rasvassa
-Maalipinta kulunut pois useista kohdista viistoputkessa ja keskiömuhvissa
-Takanavan fiksipuolen lukkorenkaan kierteet korkkasivat samantien, vaikka ratas ja lukkorengas olivat varmasti kunnolla kiristetty. Tätä on ilmeisesti sattunut muillekin Tricrossin/Langsterin omistajille.
-Orkkisrenkaat murenivat alle 1000km jälkeen

Plussat
-Keskiölaakeri, kammet ja eturatas erinomaisessa kunnossa.
-Etunavan laakeroinnin kunto moitteeton

Vaikka tuossa miinuksia olikin enempi kuin plussia, niin yleisesti ottaenhan tuo on loistopyörä hintalaatusuhteeltaan. Ainoa asia, mikä on oikeasti täysin luokaton on tuo ohjainlaakeri, mikä menee varmaan pakostakin vaihtoon ensi talven jälkeen. Vaikuttaa myös siltä, että ei tuolle takakiekollekaan kovin pitkää ikää voi luvata.

ttr
31.07.2009, 21.45
Viistoputki kannattaa suojateipata, ellei sitten aja kunnon lokareilla (mulla on molemmat, sekä teipit että lokarit).

Onkohan noissa renkaissa ollut jotain eroja. Mulla eturengas kului kummallisesti "hapsuille!, mutta ajoin sillä reilun 5 tkm. Takarengas kului normaalisti, mutta reilut 3 tkm ajettuna oli kärsinyt liian monta tappajasepelipalaa. Muuten tykkäsin noiden Houffalizejen pidosta ja voisin sellaset vaikka ostaa jos joku myis. Nyt on alla Maxxisin cx rengas takana ja Mountain King 2.2 edessä!

Rattaan kierteissä ei ole ollut ongelmia, muutaman rattaan olen molemmin puolin vaihtanut. Fixikilsoja n. 6 tkm ja sinkulakilsoja n. 4 tkm. Takakiekko on tosin alkanut poikia pinnoja.

Ohjainlaakeria ei ole tullut katsottua, mutta tuohon pitänee tutustua. Eipä ole tätäkään pyörää tullut vesisuihkulla pestyä, joten tuo voi toivottavasti vähän pelastaa.

Mutta tosiaan hintalaatusuhde paikallaan, ehkä halvimpia kilsoja ikinä/millään.

Matti H
02.08.2009, 14.59
Tonni taitaa olla ajettu, ihan lenkkikäytössä.

Hyvin on pyörä kestänyt lähes satakiloisen kuskin paikoin ronskit polkukokeilut. Navat huolsin melko pian ajoon tulon jälkeen mutta muuten ei ole ollut mitään. Vetopuolelle takahaarukkaan hankin Surlyn Tuggnutin kun takapyörä ei tykännyt pysyä paikallaan ja vaihdoin satulan Fliteen kun 200 km lenkki oli liikaa hanurille. Ihan siedettävä se alkuperäissatulakin mielestäni silti on, kuin myös renkaat. Jarrut on ehkä huonoin yksittäinen osa, vaikka sekin taitaa johtua siitä, että levarit on totuttaneet liian hyvään. Fiksinä en ole ajanut, kun sellaisia löytyy muutenkin eikä niilläkään tule paskan polven takia pahemmin ajeltua.

ttr:ää kompaten, ei tällaista hinta-laatusuhdetta ole. Tai oikeastaan hupi-puntasuhdetta.

esc
02.08.2009, 15.35
Pystyykö tuosta Tricrossin sinkulasta tekemään myöhemmin vaihdepyörän vai onko esim. takarenkaalle oleva väli sen verran pienempi, ettei pakka mahdu mukaan?

Mietin meinaan sellaista SRAM Rival versiota tässä ja tuota Tricrossiahan saa vakiona vain Shimanon osilla?

(EDIT: näemmä kalleimmat mallit ovat SRAMilla mutta ne ovat oman budjetin ulkopuolella)

JackOja
03.08.2009, 09.01
Jeps, alkaa minullakin 1372km ajetussa Tricrossissa ensiasennusrenkaat murenemaan. Yllättävän nopeasti menivät. Puhkeaa nykyään joka lenkillä kun joku kivensiru tunkee vähitellen läpi.

No saapahan speksata mitä seuraavaksi :)

Vittoria Cross XN Pro vai kenties Kendan Small Block 8 :seko:

Teemu
03.08.2009, 15.55
Ei pysty laittamaan vaihteita. Takahaarukka on 120mm, takavaihtajan korvake ja vaijeriviennit puuttuu.

esc
18.08.2009, 19.42
Mistäköhän saisi suurimmat painon pudotukset per käytetty euro tuossa vakio 2009 Tricross Sportissa, kun renkaat vanteineen on vaihdettu?

Suunnitelmissa on vaihtaa vakio ACE-19 vanteet ja Borough CX Sportit -> Fulcrum Racing 5 Evolution (tai vastaaviin) ja renkaiksi Continental Grand Prix 4 Season 700x28c. Arvioita paljonkohan tuossa lähtee painosta?

Mistä lähtisitte keventämään seuraavaksi?

aautio
07.09.2009, 20.00
Mistäs spessuun sais uuden takanavan? Flipflop olisi kiva, mutta pystyisin elämään ilman fiksipuoltakin.

Näyttää meinaan taka-akseli vääntyneen :/ Pieni välys myös ilmestynyt. Täytyy ottaa auki ja tutkia tarkemmin...

Teemu
07.09.2009, 20.37
Mistä vaan tätä nykyä.
Foxcompista Dimensionia tai Surlya suoraan hyllystä. On-Onelta löytyy halvalla napaa tällä hetkellä, jos tilata jaksaa.

aautio
07.09.2009, 21.24
Mistä vaan tätä nykyä.
Foxcompista Dimensionia tai Surlya suoraan hyllystä. On-Onelta löytyy halvalla napaa tällä hetkellä, jos tilata jaksaa.

Niin joo olis pitäny mainita että Tampereelta tai verkkokaupasta...

Tuolla On-Onessakin valikoimaa on niin paljon että Nöösin pää menee pyörälle. Mikä noista navoista olisi sellainen minkä voisi vaihtaa tuohon nykyisen tilalle - vai kannattaako jostain etsiä kokonaan uutta takakiekkoa?

maitorahka
07.09.2009, 21.29
Mistäs spessuun sais uuden takanavan? Flipflop olisi kiva, mutta pystyisin elämään ilman fiksipuoltakin.

Näyttää meinaan taka-akseli vääntyneen :/ Pieni välys myös ilmestynyt. Täytyy ottaa auki ja tutkia tarkemmin...

Oon itekki tuskaillu tuon takanavan kanssa tänään tunnin verran.. Itselläkin ollut akseli uudesta asti hieman kiero. Välyksen saa kyllä pois, jossei ole kulunut koolit pilalle. Vaatinee tosin hieman ahkerointia ja todella tarkkaa säätämistä.

Eipä nuo konelaakereilla olevat navat hirveesti asiaa välttämättä paranna ainakaan kun ottaa talven ajot huomioon. Tuppaa olemaan niissäkin nuo laakerit avoinna ja imevät talven loskat aika nopeaan itteensä. Tosin laakerit on kyllä helppo ja edullinen vaihtaa uusiin ja taas mennään... Tuossa spessun navassa on kuitenkin pieni kumi tiivisteenä ja helppo pestä ja laittaa uudet rasvat sisään..

maissi
30.09.2009, 10.13
Ei jaksanu lukea topiccia läpi. Saako tricrossiin kuinka ohuet renkaat kiinni? Meneekö esim. 700x23:t kiinni?

On vaan pohdintaa, kumpi olisi parempi. Langster vai Tricross. Langsterissa miinusta aiheuttaa se, että lokareita ei saa kiinni, vai olenko väärässä. Tricrossii pitäisi saada vain ohuemmat renkaat ainakin kesäksi.

Kare_Eskola
30.09.2009, 10.59
Ihan niin ohuet renkaat saa kiinni kuin haluaa.

maissi
30.09.2009, 11.02
Ihan niin ohuet renkaat saa kiinni kuin haluaa.

Jep, kiitoksia tästä vastauksesta.:)

select
23.02.2010, 22.09
Kukaan laittanut tricrossiin suoraa tankoa(minkalaista)? Talveksi ajattelin, kun ei tule kuin muutaman kilometrin matkoja ajettua.

di luca
24.02.2010, 11.04
Kukaan laittanut tricrossiin suoraa tankoa(minkalaista)? Talveksi ajattelin, kun ei tule kuin muutaman kilometrin matkoja ajettua.

Mutta miksi? Kyllähän mutkalla ajaa talvellakin kaiken pituset matkat! Ja Jarrivaihdekahvat ei oikein käy/toimi luontevsti suorassa eli pitäis sitten vaihtaa nekin, liian vaikeeta varsinkin jos kesäks taas laittaa mutkatangon.

Teemu
24.02.2010, 11.51
Mulla on ollut Tricrossissa jo pari vuotta riser-tanko. 1,5" nousulla ajoasento on vallan mainio orkkisstemmillä. Eikä noiden jarrujen kanssa mitään ongelmaa ole. Tricrossisahan on v-jarrut, joten perusmaastokahvat toimii. Itse tykkään tuosta enempi noin, kun ajo on työmatka-ajelua 6-7km suuntaansa kaupunkialueella. Lenkillä en ole tuon kanssa käynyt vielä koskaan, joten droppitangolle ei ole oikein mitään perusteluja. Mun setupissa on kiinteät lokarit, riser-tanko, runkolukko ja tarakka. Klassinen miesten peruspyörä (http://www.tkukoulu.fi/~saranpaa/fillarit/spessu.JPG) siis.

edit.
kuvassa pyörä on näköjään vielä fiksinä, mutta nykyään on vapaaratas ja takajarru

JackOja
24.02.2010, 12.13
...Tricrossisahan on v-jarrut...

:eek:
:seko:

Mua on huijattu ja myyty canteilla :mad::rolleyes:

Matti H
24.02.2010, 12.35
'10 malliin tais tulla cantit

di luca
24.02.2010, 13.17
Miten niin ei mutkatangolla voi ajaa lyhytäkin matkoja ja kaupungissa? Minusta taas tuo ei ole välttämättä mikään peruste vaihtaa mutkaa suoraan. Se peruste on jokin muu ja jos ja kun semmonen on ok (esim epämukavuus tai tottumattomuus tms.) En myöskään syytä tässä kysele, totean vaan mielipiteeni ja kokemukseni.

okka
11.03.2010, 10.41
Ja taas kasataan 56cm:n Tricross Singleä.............

Juhani H.
17.06.2010, 19.44
Pyöränä on Tricross Singlecross 2008 johon olisi tarkoitus ostaa uudet renkaat ja päivittää hieman voimansiirtoa, ajattelin laittaa tilaukset Chainreactioniin (http://www.chainreactioncycles.com) ja Bike-Discountiin (http://www.bike-discount.de).

Tähän liittyen minulla olisi muutama kysymys:

1. Onko tuo keskiölaakeri (bottom bracket) jotain ihmeellistä mallia? Em. kaupoista ei näyttänyt löytyvät neliskanttikeskiötä jonka pituus olisi tähän pyörään sopiva 103 mm (en ole itse laakeria mitannut, pituus valmistajan sivuilta).

2. Mistähän saisi sopivan työkalun, jolla saa irroitettua takarattaan? Chainreactionissa olisi myynnissä tämä (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=51719), mutta en ole aivan varma tuon sopivuudesta Shimanon rattaiden kanssa. Tuotteen kuvauskin on hieman hämmentävä, ja Chainreactionilta on näemmä aika vaikeaa alka kyselemään tuotteista sen tarkemmin. Parktoolilta löytyisi avain (http://www.parktool.com/products/detail.asp?cat=4&item=FR-6) joka ymmärtääkseni olisi sopiva, mutta sitä ei näytä olevan em. liikkeissä myynnissä.

3. Mistähän voisin ostaa Surlyn Tuggnutin (http://surlybikes.com/parts/tuggnut/)? Ilmeisesti Foxcomp tuo Surlya maahan, mutta kyseisellä firmalla ei taida olla (enää) postimyyntiä.

Tämä postaus menee ehkä jo hieman aiheen vierestä, mutta en jaksa alkaa postailemaan jokaista kysymystä omaan ketjuunsa. Alkaa jo hermot hiljalleen menemään näiden osien / työkalujen kanssa ihmetellessä, kivijalkaliikkeestä ei tietenkään löytynyt sopivia työkaluja.

ttr
17.06.2010, 22.06
Se keskiö tosiaan on 103 mm (mitattu). Voi olla vaikea löytää. Itse en ole vielä vaihtanut, mutta kun sen aika tulee, niin saatan kokeilla 107 mm:stä, kun sellanen on varaosavarastossa.

Mulla on Parktoolin takaratasavain, joka sopii hyvin Shimanon rattaan kanssa. ACS:n rattaan kanssa Parktoolin avain ei toimi hyvin. Hampaiden jako on sama, mutta ACS:n rattaassa hiukan pienemmällä halkaisijalla. ACS:n työkalu saattaisi kyllä sopia Shimanon rattaan kanssa.

Tollasiakin tuggnutteja olis DMR:llä (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=216). Kattelin joskus, mutta en tilannut, joten en tiedä sopisivatko tricrossiin.

Matti H
17.06.2010, 22.41
ACS:n rattaiden ruuvailua parktoolin avaimen kanssa helpottaa, kun laittaa sen avaimen akselin mutterin alle sopivan tiukkaan ja hoitaa vääntämisen ruustukissa.

ACS:t ei kyllä oikein tahdo kestää... aika nopeasti alkaa ääntelemään.

snowfake
17.06.2010, 22.44
Ai hitto, miksei tullut mieleen laittaa park toolin työkalun päälle jotain mutteria kiristämään sitä vapaarattaan irroittamisessa... olisi säästynyt muutama kirosana ja kalja myöhemmälle :)

Itseäkin kiinnostaisi saisiko parilla satasella jo uudet kiekot tuohon vanhojen tilalle, vanhat painavat sen n. 2,5kg etupikalinkulla ja takavapaarattaalla...

simojoki
17.06.2010, 23.32
Se keskiö tosiaan on 103 mm (mitattu). Voi olla vaikea löytää. Itse en ole vielä vaihtanut, mutta kun sen aika tulee, niin saatan kokeilla 107 mm:stä, kun sellanen on varaosavarastossa.

Kyllähän niitä satakolmosia löytyy, esim tämä on haivaittu aika smuutiksi (http://www.bike-mailorder.de/shop/MTB/Drivetrain/Bottom-Bracket/Token-JIS-Square-BB-bottom-bracket-carbon-cromo::14563.html). Ja jos ajaa noilla Suginon RD2 maantiekammilla niin että eturieska on "ulkona", niin ne vaatii 103mm keskiöakselin, muuten ketjulinja menee #*tuiks.

Lou5
17.10.2010, 12.41
Mistäköhän saisi suurimmat painon pudotukset per käytetty euro tuossa vakio 2009 Tricross Sportissa, kun renkaat vanteineen on vaihdettu?

Suunnitelmissa on vaihtaa vakio ACE-19 vanteet ja Borough CX Sportit -> Fulcrum Racing 5 Evolution (tai vastaaviin) ja renkaiksi Continental Grand Prix 4 Season 700x28c. Arvioita paljonkohan tuossa lähtee painosta?

Mistä lähtisitte keventämään seuraavaksi?
Näköjään edellinen kysyjä ei saanut vastausta, mutta jatketaan samalla aiheella. Onko hyviä vinkkejä Tricross Sportin 2010 keventämiseen? Kiekoiksi vaihdettu Aksiumit. Itseä kiinnostaa myös filon kampisarjan muuttaminen kolmesta kaksikampiseksi järkevin kustannuksin.

SingleSeppis
19.10.2010, 15.40
Itsellä sama pyörä lähinnä työmatka- ja retkikäytöllä ja sen vuoksi isompia ei ole aikomusta tuohon rahaa tuhlata. Kiekot vaihtunee johonkin kestäviin ja mukaviin. Putkiosathan tuosta voisi vaihtaa kaikki vaan mahdan vaihtaa vain satulatolpan. Kalliksi menee jos kampisatsit ja sitämyöten vaihtajia alkais vaihtamaan.. Ne rahat kannattaa säästää siihen seuraavaan pyörään.
Asian vierestä.. Eturenkaana mahtuu pyörimään kakstuumaiset 29" maastopyörän renkaat! Hauska ajella helpossa maastossa kyseisellä setillä!

Lou5
20.10.2010, 17.10
Kalliksi menee jos kampisatsit ja sitämyöten vaihtajia alkais vaihtamaan.. Ne rahat kannattaa säästää siihen seuraavaan pyörään.

Joo, mutta hallintoneuvoston puheenjohtaja tyrmäsi vienon ehdotuksen uudesta pyörästä:mad:. No, jos vaikka talvella löytyisi ohittamaton tarjous, ihan sattumalta siis.
Voipi tosiaan olla, ettei ole liikaa järkeä satsata uuteen kampisarjaan yms. Kesän ajeltuani sekä maantien laitaa että keskuspuiston hiekkateitä olen todennut kolme limppua edessä melko turhaksi. Muuta vikaa painon lisäksi en pyörästä löydä, hyvä peli se on. Alkuperäiset Alexin kiekot tosin olivat 1500km jälkeen melko mutkalla.
Nälkä on kasvanut syödessä pyöräilyinnostuksen viedessä miestä, lähinnä siksi haikailen entistä ehomman munamankelin perään.

kpyora
20.10.2010, 20.34
...hallintoneuvoston puheenjohtaja tyrmäsi...

Tuossa tapauksessa on kaksi vaihtoehtoa:
1) vaihda hallintoneuvostoa tai
2) hanki hallintoneuvostolle parempi pyörä kuin sinulla. :rolleyes:

Kolmas vaihtoehtohan on lopettaa koko hallintoneuvostoinstituutio. Se ei ole tältä vuosituhannelta ja kuten esimerkki näyttää, ne vain estävät järkevää taloudellista toimintaa. :D

haedon
20.10.2010, 21.26
:rolleyes:
...Ja kohta 4. Nostaa hallintoneuvoston kokouksista - joissa ei ole edes paikalla - ylisuuria kokouspalkkioita ja käyttää ne terveellisen liikuntaharrastuksen ja päästöttömän työmatkakulkumuodon (hyviä tekosyitä voi vapaasti varioida) ylläpitoon.

OIi muuten paikallisessa liikkeessä ikkunassa 2010 Tricross Sport 890e. Kokoa en liikennevaloissa odotellessa nähnyt.

Kugelschreiber
21.10.2010, 10.36
Näköjään edellinen kysyjä ei saanut vastausta, mutta jatketaan samalla aiheella. Onko hyviä vinkkejä Tricross Sportin 2010 keventämiseen? Kiekoiksi vaihdettu Aksiumit. Itseä kiinnostaa myös filon kampisarjan muuttaminen kolmesta kaksikampiseksi järkevin kustannuksin.

Satula ja tolppahan on ainakin Tricross singlessä kehnot ja painavat. Itse kevensin melkeest heti parisataa grammaa hintaan <25 senttiä/gramma laittamalla tilalle SDG:n I-beam kombon. Silloin oli tosin punta halvempi ja ne alkuperäisosatkin taisin muutamalla kolikolla myydä.

SingleSeppis
25.01.2011, 16.33
Asennutin 1x9 setin(sinkulakampisetti kapeammalla eturattaalla + rohloff ketjunohjuri= n. 100e) pyörään ja vaihdoin kiekot RS80;iin. Hyvä setti tuohon raamiin. ;)

jorikoo
17.01.2012, 16.50
Moi!
Onkin jo aikaa viime viestistä tässä ketjussa, mut kysynpä jos vaikka muilla olis ollu samanlainen ongelma.

Mulla siis myöskin toi tricross single, ja nyt kun meinasin nastat laittaa alle, huomasin että noi takahaarukkaa suojaavat metallilevyt siinä akselin lovien ulkopinnoilla, rungon ja akselin mutterien välissä, on päässy melkosen huonoon kuntoon. En viittiny laittaa fillaria ajokuntoon ku haluan noi levyt uusia ennen ku mutterit alkaa syödä itse alumiinia. Mistä noita mahtais saada Suomesta, ulkomailta? Foxcomppiin täällä Turussa piti soittaa, mutta se aukeaa taas vasta helmikuun alussa. Sopiiko noihin reikiin myös muiden runkojen vastaavat osat, ja kun en vielä avannut ja katsonut, niin onko noi kiinni ihan niin vaan että toisessa levyssä on kierteet johon toi reiän läpi menevä ruuvi kiristetään?

Muuten on 2008 sinkula ollu kyllä tosi hyvä. Tankoteipit ja kahvat piti myös nyt uusia, ja samalla olen koittanut sellasella riseri-tangolla ajella, mut kyllä toi alkuperäinen pitää laittaa takas. Vanteetkin on pysyny suorina, vaikka ne ite silloin joskus opettelin rihtaamaan ja kilometrejä on tullut ainakin reippaasti yli 10k. Eli edelleen olen erittäin tyytyväinen tuohon ostokseen!

Mut siis jos joku tietäis noitten mystisten dropout-suojalevyjen uusimisesta, ni sais ajokuntoon taas. Muistan että joku kyllä ehkä just tässä threadissa niistä puhui, mutta ei mun hakuuni tarttunut.

-jk.

nenukl
17.01.2012, 18.12
Samoin - sama fillari ja dropouttien uusiminen kiinnostaa.

Itse olen siirtynyt täysin fixi-puolelle sekä talviajossa että rospuuttoaikoina. Suosittelen sitä muillekin - minulla kaikki vapaarattaat ovat menettäneet laakerinsa (Shimano - Gitzo vai mikä se nyt olikaan - whiteindustries on kokeilematta) huonon laadun takia. Paluuta takaisin sinkulaan ei enää ole - ainakaan minulla - ajomukavuuden takia. Maantie/cyclocross-tanko on erittäin hyvä myös talvikeleillä - parantaa taatusti kesäajon tekniikkaa pitkille maantieosuuksilla. Sinkula/fiksi-kokoonpanolla voimantuotto kehittyy myös kesää ajatellen.

Kugelschreiber
17.01.2012, 20.56
Joo, mulle kävi haarukanpäiden kanssa samalla lailla. Ratkaisin asian ottamalla mokomat lirpakkeet kokonaan pois ja korvaamalla ne allaolevasta linkistä löytyvillä ketjunkiristimillä. Akseliin taas laitoin haarukan sisäpuolille ylimääräiset prikat, koska haarukka "leveni" pari milliä. Hyvin toimii - ja tuollainen ketjunkiristäjämalli suojaa jo itsessään haarukanpäiden mutteripuolia.

Ai niin, yks juttu: jouduin vaihtamaan takanavan mutterit päittäin toisesta takanavasta (Miche), koska alkuperäisissä muttereissa kierre alkoi turhan kaukaa mutterin sisäreunasta katsoen tai toisin sanoen akseli oli liian lyhyt. En tiedä alkuperäisen akselin mittaa, mutta mulla se näytti olevan 165 mm.

http://www.ebay.co.uk/itm/Alloy-BMX-Chain-Adjusters-Tensioners-10mm-NEW-Black-/200701384722?pt=UK_sportsleisure_cycling_bikeparts _SR&hash=item2ebabc1812

Ps. nuo tais kopsahtaa postiluukusta neljä päivää osta-nappulan painamisen jälkeen :)

ttr
17.01.2012, 21.49
Mä tein aikanaan tricrossiin uudet dropoutin suojat vanhan käsisahanterän pellistä. Aattelin, etteivät sitten enää kuoppautuisi (kovaan peltiin on tosin ikävä saada M3 kierteitä aikaiseksi). Varaosina niitä ei saanut ainakaan silloin kun kyselin, taisi olla 2009. Alkuperäistä vastaavasta meltopellistä kopiot tekee äkkiä ja kyllä ne sen kestävät kuin runkokin:)

Nuo Kugelscreiberin ehdottamat kiristäjät on kyllä hyvä ratkaisu. Ei tarvitse ihan niin kireälle kiristääkään akselimuttereita, kun akseli ei enää pääse luistamaan.

jorikoo
27.01.2014, 22.43
Moi!
Aika vanha ketju mut laitan nyt tännekin viestiä josko joku vaikka huomais.
Etsiskelen tässä 58 kokoista tricross singlen runkoa stemmillä, satulatolpalla ja satulalla. Mulla oli siis toi fillari ihan originaaliosilla, mut sitte joku roisto vei stemmin, satulan ja satulatolpan sillä seurauksella että koko runko on nyt käyttökelvoton koska ohjainlaakerit on sökönä. No mulla on vielä kaikki muut osat tallella, et jos joku haluaa omat paremmat osansa pitää itsellään ni se onnistuu kyllä, vaihtoehtoisesti voin kyllä ostaa koko pyöränkin, jos hinta miellyttää. Itselleni toi fillari oli niin passeli ja toimiva etten haluis vaihtaa toiseen nyt. Sillä on ajeltu läpi tuiskujen ja ympäri Suomen maan. Jos tällainen ylimääräinen runko löytyy tallista pölyttymästä niin ottakaa yhteyttä.

ttr
31.03.2014, 21.54
Lupaavasti naksuu toinenkin tricross, mutta vielä ei vaikuttaisi olevan särön alkua takahaarukassa. Tällä on ajettu suunnilleen 22tkm, kun eka hajosi 18tkm kohdalla. Rungoista saa hyviä tukia marjapuskille.