PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hiihtojutut

Sivut : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

kontio
26.01.2010, 21.18
Mikäli teet ns. kerrosvoitelua, periaate on se, että pehmeä tavara on alla ja sitten aina kovempia kerroksina päälle. Liisteriä voi käyttää alla, jolloin se toimii ns. kimmokerroksena.Öh. Tapansa kullakin, mutta tuossa käy niin että kovempi voide pinnassa ei pidä.Eri juttu tietysti on laittaa liisteriä jolloin se pitää 90% keleistä saada piiloon että luistaa paremmin eikä kerää roskaa mutta antaa tarvittavan pidon koska se on kimmoista kuten totesitkin. Eli jollekin tykkilumelle esim universal liisteri raudalla (ehdottomasti eri rauta kuin luistoille huom, pitoon käy joku vaimon vanha silitysrautakin, luistoihin kannattaa ostaa tasaisemmin lämpiävä) tai kuumailmapuhaltimella ja sormella pohjaan ja sitten pihalle jäähtymään ja purkki kylmään pintaan ettei sekoitu. Startin Black Magic oli aika näppärä möhnä aikanaan kisakäyttöön, ihme ominaisuus että saa haarakäyntinousussa kohtuullisen määrän lunta jäämään kiinni ja kerran kun potkaisee latua vasten niin irtoavat. Joskin ihan sikahintainen pitovoiteeksi.

Yleensä purkkikeleillä ei turhaan kannata sotkea, pintaan vaan vähän pehmeämpää päkiän alta eteenpäin vaikka korkkaamatta niin ainakin pitää. Eli eka kerros "kelin mukaista" raudalla kiinni niin pysyvätkin pohjassa. Täällä Rukalla olen pääasiassa hiihtänyt yhdenlaisella voitelulla perinteistä 1,5vkoa eli Rexin -10...-30 eka raudalla yksi kerros pohjalle, sitten korkilla pari medium paksuista kerrosta ja pintaan painopisteen alta 30cm eteenpäin Swixin -1...-7. Tuommoista irtolunta vähän joka päivä tihkutellut taivaalta ja välillä on aika nulju latu.
Sitten kun ei pidä enää (30-40km kohdalla ollut yleensä) niin heittää korkkaamatta uuden kerroksen pehmeää päkiän alle ja taas rokkaa loppulenkin. Ja jos tuntuu että kovat voiteet on vielä pohjassa tallella, lämpimään sukseen vaan korkilla tasaiseksi edelliset ja uusi kerros pehmeää pintaan ja kovaa ajoa :)

Semmoista 13-23 pakkasastetta täällä on ollut ja suht pehmeät ladut siis. Kovilla laduilla toimis tietysti tuo "kelin mukainen" voitelukin ilman sitä pehmeää pintakerrosta. Mikäänhän ei ole helpompi keli voidella kuin -15 ja kova baana. 3 kerrosta jotain -5...-15 purkkia ja varmasti toimii.

ps tää HSDPA puhelimen kautta koneeseen ei ole kätevin tapa nettiä pyörittää mutta täällä toimii ihan ok kun ei mitään GPRS juttuja tarvi sietää...

Johannes
26.01.2010, 23.09
Nyt alkaa ihan potuttamaan kun tätä talviharrastamisen kirjoa varjostaa ihan urakalla varpaitten kohmeentuminen ......
Onko sulla monosuojat?

--+MM+--
27.01.2010, 00.23
Muutetaan fonttia. Anteeksi mahdollisista häiriöistä.

Kävin paikallisessa intersportissa. Hämmästys oli suuri miten * paljon fluorivoiteet voi nykyään maksaa?

Jasi
27.01.2010, 08.56
Oisko kellään ehjää Madshusin Skate Hypersonicia 190cm soft (60-69kg)? Mulla on soinen suksi poikki kantapään kohdalta ja tarttisin yhden ehjän. Aattelin kun noita on kuulemma mennyt monilla rikki niin jos jollain olis se toinen kapula käyttämättä..

Pekka L
27.01.2010, 10.10
Kävin paikallisessa intersportissa. Hämmästys oli suuri miten * paljon fluorivoiteet voi nykyään maksaa?

Onhan ne kalliita. Itse tein elämäni kaupat tuossa muutama vuosi sitten, olisko 3v aikaa. Paikallinen Sportia lopetti ja loppuunmyynnissä oli kaikki tavara -50%. Katselin siinä suksivoiteita, lähes kaikki muut oli myyty, paitsi Swixin HF-voiteet, joissa siis alennuksen jälkeenkin kohtuullisesti hintaa 60g paketille. Lisäksi siinä oli Swixin bulkkivoidetta, 180g palikoita lilaa LF:ää.
Viereeni pölähti myyjä ja tokaisi "voiteille tarvetta?" vastasin vaan, että saattaapa ollakin. Myyjä oli 3 sekuntia hiljaa, sanoi sitten: "ota nuo kaikki, 200€" ja osoitti niitä jäljellä olleita HF-paketteja. Mulla vähän kulmakarvat nousi, vastasin että mä mietin hetken.
Katselin mitä siinä oli jäljellä ja laskeskelin hiukan. Hain saman myyjän siihen ja sanoin "nuo mukaan niin maksan sen 200" ja osoitin niitä bulkkivoiteita. Myyä mietti 2 sekuntia: "mennään kassalle":)

Kotona ynnäilin hintalaput, 1070€ ovh voiteet tuli mukaan. Myin siitä niitä bulkkivoiteita ja muutaman HF-paketin tutuille sekä huuto.netissä, sain niistä itse 270€. Lopputulos: kasa HF-kisavoidetta ja muutama 180g palikka LF:ää ja 70€ rahaa mulle:D

Tauno
27.01.2010, 10.16
No niin, hyvät hiihtäjäkollegat. Lopetetaan horinat uusista hiposuksista ja pannaan todellisia klassikkoja peliin. Aloituksena alla todellinen klassikko, Peltosen 3-ura suipolla kärjellä ja kannalla. Nämä olivat ehdottoman kova sana muistaakseni vuonna 1979. Katsokaapa kärjen linjakasta muotoa, siinä silmä lepää. Siteet ovat alkuperäiset, mutta monoja ei enää noihin valitettavasti löydy. Pankaapa paremmaksi, eikä sitten mitään isoisän vintiltä kaivettuja vaan omassa käytössä olleita. Järvisen ensimmäiset muovisukset 70 -luvulta olisivat ainakin kova sana.

http://is.pinkbike.com/photo/4521/pbpic4521787.jpg

Plus
27.01.2010, 10.44
No niin, hyvät hiihtäjäkollegat. Lopetetaan horinat uusista hiposuksista ja pannaan todellisia klassikkoja peliin. Aloituksena alla todellinen klassikko, Peltosen 3-ura suipolla kärjellä ja kannalla. Nämä olivat ehdottoman kova sana muistaakseni vuonna 1979. Katsokaapa kärjen linjakasta muotoa, siinä silmä lepää. Siteet ovat alkuperäiset, mutta monoja ei enää noihin valitettavasti löydy. Pankaapa paremmaksi, eikä sitten mitään isoisän vintiltä kaivettuja vaan omassa käytössä olleita. Järvisen ensimmäiset muovisukset 70 -luvulta olisivat ainakin kova sana.

Peltonen WM, 45-millinen erikoiskevyt 3-urainen kilpasuksi, jossa keksintömessuilla palkittu Peltosen kehittämä "keihäskärki" kärjen muotoilu. Edustushiihtäjien testaama ja hyväksymä malli, jolla hiihdetty MM-kultaa. Suksi on lasikuiturakenteinen, runko kevytpuu / muovivaahtolaminoitu, pohja korkealuokkaista polyeteeniä, jonka molekyylipaino yli 2,5 milj.
Jäykkyysluokittelu -, M ja +, väri hopea/musta, Pituudet 190-215, 5 cm välein. Tuotenro 780.

Kaudella 79/80 kovempi sana oli ainoastaan Olympic-malli, jossa oli erikoismuovilla vahvistetyt sivut. WM on tuon näköisenä jo -77 esitteessäkin.

Ylläoleva teksti on Peltosen 79/80 esitteestä joka sattui olemaan vieressä pöytälaatikossa. :) On niitä tossa varmaan kymmeneltä muultakin vuodelta.

Tauno
27.01.2010, 11.01
Ylläoleva teksti on Peltosen 79/80 esitteestä joka sattui olemaan vieressä pöytälaatikossa. :) On niitä tossa varmaan kymmeneltä muultakin vuodelta.Wau, olisiko kuule mahdollista skannata tuo esite ja laittaa vaikka yksityisviestinä minulle?

Ohiampuja
27.01.2010, 11.03
Wau, olisiko kuule mahdollista skannata tuo esite ja laittaa vaikka yksityisviestinä minulle?
Ei kun kaikille. Muutkin täällä haluavat nauttia historian siipien havinasta. :)

wanderer
27.01.2010, 11.09
todellinen klassikko, Peltosen 3-ura suipolla kärjellä ja kannalla. Tuollaiset oli isäukolla aktiivikäytössä vielä 80-luvulla. Ovat pölyttyneet varastossa parisenkymmentä vuotta, mutta vieläkin tallella. Monot taisi olla Adidaksen "tossut", mutta ne on jo hukattu.

steelmän
27.01.2010, 11.13
Onko sulla monosuojat?

No eipä ole, joskin jos homma ei ole 'kotona' kunnossa niin tuskin sitä kukaan 'ulkopuolinenkaan' kuntoon saa ... ;-) Mutta vois kait ne vähän auttaa.

Joku 'ihme' pohjallinen vois olla ratkaisu, ja mieluiten sellainen johon ei menis kaapelia.

edit:Toisaalta on kyllä tollukat fillarointiin ja siinä ne kyllä jelppaavat kummasti, eilen ei hiihto oikein innostanut, pyöräilemässä olin 2 h ja menihän ne varpaat jo kylmiksi mutta ei pahasti.

steelmän
27.01.2010, 11.15
Kotona ynnäilin hintalaput, 1070€ ovh voiteet tuli mukaan. Myin siitä niitä bulkkivoiteita ja muutaman HF-paketin tutuille sekä huuto.netissä, sain niistä itse 270€. Lopputulos: kasa HF-kisavoidetta ja muutama 180g palikka LF:ää ja 70€ rahaa mulle:D

Niin, on ne ale-myynnit joskus näemmä ihan 'kelvollisiakin' ....... joskus tosin voi saada 'paskat' sukset ... :-(

Proj.nro
27.01.2010, 11.28
No eipä ole, joskin jos homma ei ole 'kotona' kunnossa niin tuskin sitä kukaan 'ulkopuolinenkaan' kuntoon saa ... ;-) Mutta vois kait ne vähän auttaa.

Joku 'ihme' pohjallinen vois olla ratkaisu, ja mieluiten sellainen johon ei menis kaapelia.

edit:Toisaalta on kyllä tollukat fillarointiin ja siinä ne kyllä jelppaavat kummasti, eilen ei hiihto oikein innostanut, pyöräilemässä olin 2 h ja menihän ne varpaat jo kylmiksi mutta ei pahasti.
Koitapa varpaille tarkoitettuja kemiallisia lämmittimiä. Jalan alla ovat vähän epämukavat, mutta sen voi panna tarralla myös varpaiden päälle. Ei nyt ihan jokalenkille, mutta jos kylmässä tekee pitkän lenkin, silloin.

Plus
27.01.2010, 11.41
Tässä esite:

Peltonen Ski 1979 (http://www.scribd.com/full/25891129?access_key=key-1xonwubuy7gf4qks032x)

Kannattaa valita alareunasta view modeksi "book" niin näkyy keskiaukeamakin oikein.

steelmän
27.01.2010, 11.44
Koitapa varpaille tarkoitettuja kemiallisia lämmittimiä. Jalan alla ovat vähän epämukavat, mutta sen voi panna tarralla myös varpaiden päälle. Ei nyt ihan jokalenkille, mutta jos kylmässä tekee pitkän lenkin, silloin.

Ööö, mistä nuita saa?

PS.Sulla kuvaava allekirjoitus ... B-)

Ohiampuja
27.01.2010, 11.48
Kiitos, olikin hauskan näköinen esite. Tehtaan koko repertuaari mahtuu viiteen tuotteeseen, nyt suksia taitaa olla 16. On se ollut yksinkertaista aikoinaan. :)

Tauno
27.01.2010, 11.52
Tässä esite:

Peltonen Ski 1979 (http://www.scribd.com/full/25891129?access_key=key-1xonwubuy7gf4qks032x)

Kannattaa valita alareunasta view modeksi "book" niin näkyy keskiaukeamakin oikein.Kiitoksia, uskomattoman hieno. Tässä aivan muistot palailevat mieleen. Tuo esitteen toinen kuva näyttäisi pipomuodista päätellen olevan Lahden 1978 MM-kisoista.

Proj.nro
27.01.2010, 12.00
Ööö, mistä nuita saa?

PS.Sulla kuvaava allekirjoitus ... B-)

Suapi retkeily/partiokaupoista ainakin, jopa intersporteista. Itse hain täältä (http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=29184&nimi=Grabber+Varvasl%E4mmitin), sulle ehkä vähän kaukana :)

Portti
27.01.2010, 12.04
... Peltosen 3-ura suipolla kärjellä ja kannalla. Nämä olivat ehdottoman kova sana muistaakseni vuonna 1979. ...

Velipoika hiihteli nuorena poikana Peltosen tallissa juuri silloin kuin nuo olivat uusinta hipoa ja noita kolmiuraisia Peltosia on vieläkin vanhempien kotona melkoinen liuta. Isäukko taitaa vieläkin hiihdellä noita loppuun.

steelmän
27.01.2010, 12.34
Netissä smurffailu toi eteeni Sievin Thermo-Alu-pohjalliset ( pauttia rallaa 10 egen vermeet), taidan lähteä ensin säästämään B-) ja sitten vasta noitten jälkeen hankin ne sähkökäyttöiset B-)

edit:Ja tollukat päälle ....

Johannes
27.01.2010, 12.39

Nyky monot on kyllä aika kylmiä. Ilman monosuojia ei ois tullu tänätalvena hiihtämisestä mitään.
Ei ole tullut kokeiltua käykö pyöräkengän suoja monoon?

Pekka L
27.01.2010, 12.40
Jos ei jo oo, niin kokeile ihmeessä villaa sukissa. Sidosteen Radical Sport -sarjan Villapohja-malli mulla käytössä ja tosi hyvät. Esim. Prismasta löytyy, alta kympin pari.

steelmän
27.01.2010, 12.48
Kyllä joku villa-jutska jo kokeiltu, ei auta, toi pohjallinen vois olla ratkaisu sillä monasti se kylmä pukkaa päälle juuri pohjasta (fillaritöppösissäkin klossin kohta auki - ei hyvä mutta minkäs teet ...)

edit:Ja kait mun monot on nyky vaikka 1900-luvulla suunnitellut (ostettu 2000, se S. RS 9.1 pun/kelt.-malli).

Johannes
27.01.2010, 12.59
Tuohon jalkojen paleltumiseen vois kokeilla kunnon huopapohjallista. Saiskohan alumiinifoliota nätisti pohjallisen alle? Taidanpa testata itse:)

kevyempi fillaristi
27.01.2010, 13.09
ja tietty kenkäkaupat. ja Lidl, silloin kun kuuluu valikoimaan.

Tmh
27.01.2010, 14.48
Tuohon jalkojen paleltumiseen vois kokeilla kunnon huopapohjallista. Saiskohan alumiinifoliota nätisti pohjallisen alle? Taidanpa testata itse:)

Tuommosia pohjallisia löytyy valmiina jokaisesta marketista muutamalla eurolla. Suosittelen myös (talvi)pyöräilykenkiin.

edittiä: Ainakin tuollaiset "aktiiviharrastaja" tason kengät ovat lämpöisiä. Itse en ole sellaisiin (Salomon) kaivannut lisälämmitystä sen yhden hyvän sukan lisäksi, vaikka kuinka pakkanen huitelisi parin kympin toisella puolella.

Tauno
27.01.2010, 15.07
Tuollaiset oli isäukolla aktiivikäytössä vielä 80-luvulla. Ovat pölyttyneet varastossa parisenkymmentä vuotta, mutta vieläkin tallella. Monot taisi olla Adidaksen "tossut", mutta ne on jo hukattu.Joo, kyllä ne Adidaksen "nokkamonot" oli minullakin. Aitoa nahkaa, mutta uskomattomat vempulat. Kyllähän itse asiassa monoissa on tapahtunut tuolta ajalta suurin kehitys, kun Salomon kehitti poikittaisrautakiinnityksen. Ne, jotka sanovat Salomonin Profil -sidettä löysäksi, pitäisi kaikki panna kokeilemaan Adidaksen nokkamonoja.

Juska Pattu
27.01.2010, 15.24
Joo, kyllä ne Adidaksen "nokkamonot" oli minullakin. Aitoa nahkaa, mutta uskomattomat vempulat. Kyllähän itse asiassa monoissa on tapahtunut tuolta ajalta suurin kehitys, kun Salomon kehitti poikittaisrautakiinnityksen. Ne, jotka sanovat Salomonin Profil -sidettä löysäksi, pitäisi kaikki panna kokeilemaan Adidaksen nokkamonoja.

Itsellänikin olivat nuo adidaksen tanssikengät. Ensin oli adidaksen oma side, jossa piti työntää sellainen teräspiikki kärjen läpi. Kun jonkun aikaa hiihteli, niin ne piikin reiät kuluivat niin löysiksi, että haarakäyntinousuissa kantapäät tippuivat suksien päältä.
Seuraava hankinta oli norjalaisten jousiside, jossa kärki potkaistiin eräänlaisen teräsjousen alle. Nuo jouset eivät taas kestäneet pakkasta ja napsahtelivat poikki. Kerrankin tulin kotiin kävellen liki parinkympin pakkasessa. Jalat olivat jäässä, kun pikkukengillä tepasteli upottavaa moottorikelkkalatua.
Kyllä hiihto vaan on taivaallista nykyään, kun varusteet ovat kehittyneet.
Kotoa löytyy kolmiurapeltonen samanlaisella liekkimaalauksella, millä Marjo Matikainen voitti arvokisamitalinsa.
Aikoinaan ostin Himokselta tuhansien markkojen Holmenkollenit kolmella ja puolella sataa. En vaan osaa voidella niillä joka kelille ja tulee liukkaita ja luistamattomia suksia joskus. Mutta Kollenin champion ja GW25 ovat lyömättömiä vielä tänäkin päivänä jahka tulee sopivat keväthanget.

steelmän
27.01.2010, 15.34
Netissä smurffailu toi eteeni Sievin Thermo-Alu-pohjalliset.

Ei ollut jälleenmyyjällä hyllyssä, kertooko siitä että 'no help' tai sitten vaan sen että ei tuo enää lisäarvoa työkenkiin (joita liike myy). Pistin tilaukseen, pitäis olla kädessäni ennen huomista hiihtolenkkiä. Noi nyt ei oo kalliit noikaan (n.10 e) mutta toivottavasti tuovat jotain apua ( ja lisäarvoa Lidl'in valikoiman pohjallisiin joita en epäile mutta en ole myöskään kokeillut).

Plus
27.01.2010, 15.39
Kotoa löytyy kolmiurapeltonen samanlaisella liekkimaalauksella, millä Marjo Matikainen voitti arvokisamitalinsa.

Ai nämä? :D
http://farm3.static.flickr.com/2776/4309099686_915f4771ff.jpg

Mulla oli tollainen pipo pikkuskidinä, ja noita bongaa vieläkin hiihtokisoista...

Pekka L
27.01.2010, 15.55
Mutta tuo on kyllä Marjut Lukkarinen.

Mulla olis myös tallissa "vähän" vanhemman puoleiset Karhut, ei tosin omat. Tai mun ne nyt on, mutta hiihtänyt en niillä ole.

Ai niin, SM-kisassa Keuruulla oli jollain orkkis Järvinen-pipo.

Tauno
27.01.2010, 15.59
Ai nämä? :D
Kyllä Marjolla ainakin Oberstdorfissa 1987 näytti olevan Karhun sukset. Tuolta koosteesta näkyy:

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=4&ag=28&t=670&a=4983

Plus
27.01.2010, 16.00
Ai saamari, nyt meni Marjot ja Marjutit sekaisin... Ja Marjut voitti 1992.

steelmän
27.01.2010, 17.40
Kyllä nää nykyajan hinnat vaan on niin ' ' 'seestä, hyvät monot maksoi vuostuhannen alussa ton 150 egee ( nyt taas jo satosen enemmän ?) ja nyt jos ostaa niihin rätit päälle niin lukee hintalapussa 59,90 e: oonko yksin tätä mieltä?

Proj.nro
27.01.2010, 18.00
Kyllä nää nykyajan hinnat vaan on niin ' ' 'seestä, hyvät monot maksoi vuostuhannen alussa ton 150 egee ( nyt taas jo satosen enemmän ?) ja nyt jos ostaa niihin rätit päälle niin lukee hintalapussa 59,90 e: oonko yksin tätä mieltä?

Halpaa verrattuna pyöräilyyn. Vai mistä sais kisatasosen pyörän viidelläsadalla, vrt. sukset saa helposti :rolleyes:

--+MM+--
27.01.2010, 18.28
Pyöräilyssä saa kuitenkin kisakelpoiset vermeet rahalla. Hiihdossa et saa vaikka menisit intersportiin kymppitonni taskussa.

µ

Johannes
27.01.2010, 18.38
Samaa mieltä... Näkyy olevan myyjän markkinat tänätalvena. Niillä joilla roippeet on järkihintaisia ne on loppu. Rottefellaan löytyy alle 40€ suojia.

bartagma
27.01.2010, 20.20
Pyöräilyssä saa kuitenkin kisakelpoiset vermeet rahalla. Hiihdossa et saa vaikka menisit intersportiin kymppitonni taskussa.

µ

P@sk@ puhetta sanon minä kyl kisakelposet sukset saa jos o 10ke rahaa!

--+MM+--
27.01.2010, 20.28
No joo. Sillä rahalla saattaa saada, muttei vieläkään paikallisesta interistä

Ymmärsit varmaan silti mitä haettiin. Kilpapyörä millä ei häviä jo ennen starttia on paljon helpompi saada, kuin vastaava suksi.

µ

miia
27.01.2010, 20.35

http://www.urheiluareena.fi/hiihto.htm
Tuolta suoraan tilaamalla, en tiedä, tulisiko kirjeenä, ei kai, kun painavat niin paljon. Pakettikulut alkaen 9,70 eur, aika lähelle menee tuota mainittua hintaa... Jos satut asioimaan Tampereella, liikkeessä voi käydä paikan päällä ja saa halvemmalla kuin kaupassa. Toki liikkeen valikoima kannattaa kysyä etukäteen. Mulle ovat ommelleet pyöräilykengän suojukset odottaessa valmiiksi, ei ollut oikeaa kokoa kun menin ostamaan, mutta palat oli leikattu valmiiksi ja kysyivät, odotanko, niin ompelevat ne. Aivan mahtavaa palvelua, eipä tuollaista kovin monessa paikassa nykypäivän saa. Ehkä jo tiesitkin tuon kaupan, mutta ulkopaikkakuntalaiselle ei paljoa lohduta, että valmistajalta suoraan saa edullisemmin, jos ei Treella muuten tule muissa asioissa piipahdettua.

bartagma
27.01.2010, 21.04
No joo. Sillä rahalla saattaa saada, muttei vieläkään paikallisesta interistä

Ymmärsit varmaan silti mitä haettiin. Kilpapyörä millä ei häviä jo ennen starttia on paljon helpompi saada, kuin vastaava suksi.

µ

Kyllähän mä tiedän et ne ensiks valkataan huipuille sukset, sitten sponsorihiihtäjille, kilosukset valkataan vielä ku lehdet on puissa ja loput lähtee si liikkeisiin odottamaan onnellisia harrastajia.
Mutta se ei tarkota et siellä on mitään 2 laadun suksia. Niissä vaan ei painealueet ja jäykkyydet ole vastannut niitä ominaisuuksia mitä sieltä on haettu.
Eli kaupasta ostetut sukset on aina pieni kompromissi vesikelin ja pakkaskelin suksen välillä.

Kilpapyörä millä pystyy ajamaan tehokkaasti pitkään vaatii kumminkin oikeat säädöt ja osat, joiden löytäminen on kuitenkin erittäin vaativaa.
Ja mielestäni verrattavissa suksen valintaan, pohjan hiontaan ja oikeaan voiteluun.

izmo
27.01.2010, 21.12
Nyky monot on kyllä aika kylmiä. Ilman monosuojia ei ois tullu tänätalvena hiihtämisestä mitään.
Ei ole tullut kokeiltua käykö pyöräkengän suoja monoon?

käy kun leikkaa pohjaan tarpeeksi ison aukon.... ja suoja on isoo kokoo.

karva
27.01.2010, 22.31
Menkää sinne suksikauppaan toukokuussa ja 400 ekeä pöytään ja omat toivomukset myyjälle,niin varmaan ootten marraskuussa hyvän parin omistajat

steelmän
27.01.2010, 22.33
http://www.urheiluareena.fi/hiihto.htm
Tuolta suoraan tilaamalla, en tiedä, tulisiko kirjeenä, ei kai, kun painavat niin paljon. Pakettikulut alkaen 9,70 eur, aika lähelle menee tuota mainittua hintaa... Jos satut asioimaan Tampereella, liikkeessä voi käydä paikan päällä ja saa halvemmalla kuin kaupassa.

No tuolla olisi kait ollut valinnan varaa, ja tulipa juuri reilu viikko sitten viikonloppu vietettyäkin Tampereella ostosreissun merkeissä, ois noi tullut siinä samassa jos ois ollut tuolloin jo 'hönkä' päällä ..... no täytyypi katsoa jos Sievin 'ihmepohjallisista' ois apua, se kylmä pakkaa tulemaan sieltä altapäin ja jos sen saa tehokkaasti 'tapettua' niin ollaan jo pitkällä.

Ohiampuja
27.01.2010, 22.43
Onpas kumma juttu, vaikka pidän itseäni aika palelijana varsinkin sormista, niin varpaita ei ole kyllä palellut. Bridgedalen vaellusukka ja Salomonin mono on pertsassa riittänyt 23-25 asteen pakkasiin asti. Sen kylmemmällä en viitsi hiihtää. Vapaalla voi kyllä varpaita palella helpommin...

bartagma
27.01.2010, 22.45
Menkää sinne suksikauppaan toukokuussa ja 400 ekeä pöytään ja omat toivomukset myyjälle,niin varmaan ootten marraskuussa hyvän parin omistajat

Näinhän se menee mut siltikin vaan 95% varmuudella. :(

usko juntunen
27.01.2010, 22.56
Joo, kyllä se on hyvän akan- ja suksen saanti tuurinkauppaa. Vaikka kuin niitä puristelet, totuus selviää vasta vuosien päästä jos sittenkään. Saunotus ja voitelu tietty auttaa, kaverille voi myös lainata jos vaikka sillä luisto paranis.

steelmän
27.01.2010, 23.13
Kuule Usko, taitaa tuo suksikauppa sittenkin olla helpompaa .... B-) ja halvempaaki, se menee vaa se muutama satku kun tuo toinen tapaus voi tyhjentää koko tilin ....

X-terra
27.01.2010, 23.19
Eipä taida veteraani kilpakuntoilijalla olla muuta mahdollisuutta kuin luottaa suksiin KESKITTYNEEN myymälän taikakäsiin suksea ostaessa. Mahkut kyllä paranee, jos hankinnat tekee suksierän tullessa kauppaan, vaikka luulen että silloinkin kasasta on lonittu lähiseudun tai muille vakioasiakas kilpahiihtäjille pareja sivuun. Ainakin itse tekisin niin jos suksikauppaa tekisin.
Hyvän parin saa käsiinsä helposti, mutta tykkipareja mulla on ollu tasan yhdet (vesikelin Calgary malliset pertsamatrixit), vaikka suksipareja on ollut yhteensä noin 25 paria vuosien saatossa. Jostain syystä noi Matrixit oli älyttömän hyvät, vaikka ne oli Puhoksen hyllyssä viimeiset laatuaan.

erkkk
27.01.2010, 23.31
Kilpapyörä millä pystyy ajamaan tehokkaasti pitkään vaatii kumminkin oikeat säädöt ja osat, joiden löytäminen on kuitenkin erittäin vaativaa.
Ja mielestäni verrattavissa suksen valintaan, pohjan hiontaan ja oikeaan voiteluun.
Mä en yhdy näihin osiin ja asentoihin. Ainut komponentti joka voi tuottaa päänvaivaa on satula. Loput lähtee lyömällä taalat tiskiin vaikka kotisohvalla istuen, kisakäytössä painoraja takaa sen että tietyn pisteen jälkeen taaloilla ei saa enää mitään merkittävää etua.

Jos haluisin suksiparit joka pelaa yhtä hyvin kaikilla keleillä kuin vaikkapa norjan ykköshiihtäjällä niin se parit ei läydy kotisohvalta klikkaillen. Ei maahantuojalta rukoillen, ei jumppaamalla hiihtotehtaan R&D-miehen siskoa. Ja vaikka yhden unelmaparin jollekin kelille sattuisi käteen saamaan niin se voitelu...

steelmän
27.01.2010, 23.35
Nyt ilmaantu horizonttiin piirimestarin suksipari joissa lukee 'stiff', josko ne olis jäykät ? Ne vois muutenkin olla hyvät.

xtrainer80
27.01.2010, 23.38
vaikka luulen että silloinkin kasasta on lonittu lähiseudun tai muille vakioasiakas kilpahiihtäjille pareja sivuun. Ainakin itse tekisin niin jos suksikauppaa tekisin.

Kyllähän se noin varmaan menee, sitten kun monesti perheessä jossa harrastetaan kilpahiihtoa niitä hiihtäjiä saattaa olla useampi, se tietää suksikauppiaallekin mukavaa tiliä jos nyt aatellaan että suksia hankitaan vaikka 3 - 5 paria kerralla. Ja mahdollisesti vuosittain + voiteet ja muut tarvikkeet päälle. Näin ainakin meillä kun kaikki neljä muksua (3 poikaa + 1 tyttö) kilpaili, niin paljon oli asiaa Porin Intersportiin. Nythän niitä suksia onkin sitten vanhempien varastossa muutaman kymmenen paria, toki omani oon hakenut pois kun tää hiihtokipinä vähän iskenyt uudestaan. ;)

Proj.nro
28.01.2010, 09.26
On ehkä hieman turhaa voivotella kauppasuksien huonoutta, kun puhutaan kuntoilijoista. Toki kuntoilijankin kannattaa hankkia kunnon välineet ja onhan se mukavaakin spekuloida eri vaihtoehdoilla. Väittäisin kuitenkin, että Kuntoilija ei pysty erottamaan mittatilauksena räätälin valitsemaa suksea paria pykälää ’huonommasta’ saman mallin suksesta. Aika harvalla on hiihtotekniikka edes sillä tasolla, että se pysyisi vakiona ja vertailukelpoisena eri suksilla tehdyillä koelenkeillä. Perusasiat kun on kunnossa, ylimenevästä ei merkittävää hyötyä saane. Ja kyse siis kuntoilijasta ei kilpailijasta :)

Ohiampuja
28.01.2010, 09.57
Väittäisin kuitenkin, että Kuntoilija ei pysty erottamaan mittatilauksena räätälin valitsemaa suksea paria pykälää ’huonommasta’ saman mallin suksesta. Aika harvalla on hiihtotekniikka edes sillä tasolla, että se pysyisi vakiona ja vertailukelpoisena eri suksilla tehdyillä koelenkeillä. Perusasiat kun on kunnossa, ylimenevästä ei merkittävää hyötyä saane. Ja kyse siis kuntoilijasta ei kilpailijasta :)
Olen täsmälleen samaa mieltä. Siksi hiihdänkin Peltosilla joissa oli 129 € hintalappu. Ja kivaa on. :)

Kyseessä on siis perinteisen sukset, luistelu vaatii vissiinkin sukselta enemmän...

Tauno
28.01.2010, 10.06
Hyvän parin saa käsiinsä helposti, mutta tykkipareja mulla on ollu tasan yhdet (vesikelin Calgary malliset pertsamatrixit), vaikka suksipareja on ollut yhteensä noin 25 paria vuosien saatossa. Jostain syystä noi Matrixit oli älyttömän hyvät, vaikka ne oli Puhoksen hyllyssä viimeiset laatuaan.Samaa mieltä. Kyllä nuo ansaitsevat ehdottoman paikkansa klassikko-osastolla. Kyllä kai nuo vielä joltakulta nurkista löytyvät. Ei muuta kuin kuvaa näytille.

Yleisenä kokemuksena suksien hankinnasta sanoisin, että niitä pitää hankkia koko ajan ja runsaasti. Silloin todennäköisyys kasvaa, että kohdalle osuu hyviä pareja ja jopa noita tykkipareja. Jos ostaa yhden parin viidessä vuodessa, ei siitä mitään tule.

Merckx
28.01.2010, 10.20

Matikainen hiihti koko uransa Karhu-suksilla, eikä niissä ollut kyllä liekkimaalauksia!!! :cool:

steelmän
28.01.2010, 10.38
Olen täsmälleen samaa mieltä. Siksi hiihdänkin Peltosilla joissa oli 129 € hintalappu. Ja kivaa on. :)

Edulliset olivat nuo omat luistelu-Peltosetkin, ja hyvät ovat on nyt käsitys kun kokeillut jotain muuta vastaavaa, ne 'tykki'parit ovatkin kait sitten 'aivan jotain muuta' .... B-)

Tauno
28.01.2010, 11.49
On ehkä hieman turhaa voivotella kauppasuksien huonoutta, kun puhutaan kuntoilijoista. Toki kuntoilijankin kannattaa hankkia kunnon välineet ja onhan se mukavaakin spekuloida eri vaihtoehdoilla. Väittäisin kuitenkin, että Kuntoilija ei pysty erottamaan mittatilauksena räätälin valitsemaa suksea paria pykälää ’huonommasta’ saman mallin suksesta. Aika harvalla on hiihtotekniikka edes sillä tasolla, että se pysyisi vakiona ja vertailukelpoisena eri suksilla tehdyillä koelenkeillä. Perusasiat kun on kunnossa, ylimenevästä ei merkittävää hyötyä saane. Ja kyse siis kuntoilijasta ei kilpailijasta :)Tässä pätee ihan sama kuin kaikissa välineissä. Ei pidä koskaan mennä kokeilemaan kaverin (fillaria, suksia, autoa, vaimoa etc.), koska sen jälkeen rupeaa sitten harmittamaan. Niin kauan kun ei paremmasta ns. tiedä, olo on hyvä.

xtrainer80
28.01.2010, 12.09
Tässä pätee ihan sama kuin kaikissa välineissä. Ei pidä koskaan mennä kokeilemaan kaverin (fillaria, suksia, autoa, vaimoa etc.), koska sen jälkeen rupeaa sitten harmittamaan. Niin kauan kun ei paremmasta ns. tiedä, olo on hyvä.

Näkisin että tämä kommentti osui asian ytimeen. ;)

Ohiampuja
28.01.2010, 12.38
Niin kauan kun ei paremmasta ns. tiedä, olo on hyvä.
Ei se ihan noin taida kaikissa asioissa mennä. Olen kokeillut kaverin saakelin kallista autoa ja kuunnellut toisten viimeisen päälle olevia Hifi-laitteita, mutta ei ne minua kiinnosta. Olen myös nähnyt tosi isoja telkkareitakin, mutta silti minulla on 22 tuumainen perusruutu. Säätiedotus on siinä ihan yhtä hyvä kuin 46-tuumaisessa. :)

Eli olo voi olla ihan hyvä, jos ei osaa arvostaa, tai ei ymmärrä sitä välineiden paremmuutta. ;)

Ps. Hyvä vertaus voisi löytyä kameroiden puolelta. Jos tavalliselle "näppäilijälle" lyödään käteen vaikkapa Nikonin D3s-runko, niin sehän pitää sitä kömpelönä ja painavana. Eikä siinä edes ole salamalaitetta. Eli se tuote vastaa huonosti taviksen odotuksia ja tarpeita... Sen kameran ominaisuuksia pystyy hyödyntämään vasta kun tietää tarpeeksi valokuvauksesta.

Kuinka moni maksaisi painavasta kameran rungosta melkein neljätonnia?
http://www.simplyelectronics.net/mainproduct.php?pid=8711&setcurrency=eur&gclid=CKH2o_Plxp8CFY-JzAodYRJiWA

asb
28.01.2010, 13.51
Eli olo voi olla ihan hyvä, jos ei osaa arvostaa, tai ei ymmärrä sitä välineiden paremmuutta. ;)

Noihan on samat asiat.

Tauno
28.01.2010, 14.39

Tuo on mielestäni väärä asenne. Elämän ilmiöihin pitää suhtautua intohimolla ja aina pitää olla kaipuu parempiin välineisiin. No, tuosta vaimopuolesta ehkä pitää vähän tinkiä, vaikka kyllähän silläkin alueella monilla on ihan kiitettävää otetta. Itse vaan pitää myöntää, ettei energia riitä

Pekka L
28.01.2010, 15.54
Suksikalustossa se hyvyys on kuitenkin lähes synonyymi luistolle. Kun suksi luistaa vallitsevalla kelillä, on sen hiihdettävyys myös useimmissa tapauksissa hyvä. Pertsasuksen saa kyllä pitämään, mutta luisto onkin sitten toinen juttu. Toisaalta, hyvä pertsasuksi luistaa laskuissa luistelusukseakin paremmin. Kyllä siihen hiihtoon tulee ihan eri tavalla nautittavuutta kun suksi luistaa. Tuolla tulee vedettyä laskuissa ihan järjettömiä eroja kiinni yhdessä ainoassa laskussa kun ääripäät kohtaa.

Mutta kyllä sillä liukkaallakin suksella saa sen treenin tehtyä. Greg Lemondin sanoin, homma ei sinänsä helpotu, vauhti vain kasvaa:)

YocceT
28.01.2010, 16.52
Kyseessä on siis perinteisen sukset, luistelu vaatii vissiinkin sukselta enemmän...

Peukku tosta.
Tottakai uudet fillarit/autot/sukset/naiset jaksavat sen hetken kiinnostaa ja innostaa kun ne ovat uusia. Kun kilsoja karttuu niin uutuudenviehätys katoaa ja homma menee vaan jyystämiseksi eikä enää huvita. Sillon tietty tulee mieleen että investoi uuteen mutta yleensä se auttaa vain hetken kunnes ollaan taas samassa tilanteessa.

Kyllä minun mielestäni pertsa vaatii suksen rakenteelta enemmän. Se että samaan lankkuun saadaan sekä hyvät luisto-ominaisuudet että kunnon pito, on himppasen hankalampaa kuin pelkän hyvän luiston teko. Voitelulla on tietty osansa mutta se suksen rakennekin merkkaa.

X-terra
28.01.2010, 17.17
Niin kauan kun kello ei käy, riittää hyvä suksi jolla on mukava hiihtää. Luistellessa ei kyllä hiihto ole enää hauskaa jos kaikki energia muuttuu narinaksi. Pikkuisen jäykähköllä yleissuksella alkaa narina käymään kunnon pakkaskeleillä. Ainakin itse hiihtelen silloin mielummin vähän paremmin keliin sopivalla kalustolla. Perinteinen tyyli on kyllä varma valinta pakkaskelin hiihtoon, ja tänä vuonna ei ole tarvinnut kisojen ulkopuolella paljoa vapaalla vetääkkään.
Itse olen hankkinut viime vuosina luistelusukset noin 5 vuoden välein. Jotain 6000-7000 kilsaa kun suksilla hiihtelee, ne alkaa olemaan sopivat kivikelin suksiksi. Jos suksi ostos saa ladulle sehän on OK, mutta aika kalliiksi tulee jos ei ole muuta perustetta hankinnoille.

Toni Roposen Kaikki hiihdosta on kyllä hyvä kirja (kilpa)kuntoilu mielessä hiihtävälle. Neljällä huolella valitulla parilla menee kummatkin tyylit lähes kaikissa keleissä. Satsaus on tietenkin suuri, jos sen tekee kerralla, mutta muutaman vuoden aikana rahaa ei mene vuodessa kovinkaan paljoa suksikalustoon.

Harrastusvehkeisiin on helppo satsata, jos tyytyy ajelemaan keskimäärin 250000 kilsaa ajetuilla autoilla ja ei ole telkkaria eikä juuri muutakaan viihde-elektroniikkaa. Tosin kaverin melkein uutta mondeota kun ajoin, niin tuli vähän sellainen olo että voisihan se tälläinenkin olla ihan kiva, verrattuna omaan hieman vanhempaan autoon. Elämä on täynnä valintoja ja mä valitsin vanhan auton.

Olen kuullut että vaimo ei vaihtamalla parane, en tiedä mutta saattaa pitää kyllä hyvinkin paikkaansa.

Johannes
28.01.2010, 17.45
Sattuuko joku muistamaan?

http://lh5.ggpht.com/_M0QHOzTd-6s/S2GiDs-pu0I/AAAAAAAAKRI/URzWNEfZuEI/s576/28012010840.jpg

steelmän
28.01.2010, 18.00
Olen kuullut että vaimo ei vaihtamalla parane, en tiedä mutta saattaa pitää kyllä hyvinkin paikkaansa.

Tohon meinaa pätee miltei se fysiikan sääntö 'mikä matkassa voitetaan se voimassa hävitään' eli aina on jokin jompsis kumpsis, ja elämä ei riitä tsekkaamaan sitä kenties itselle parasta vaihtoehtoa .....

usko juntunen
28.01.2010, 19.01
Nanotekniikkaa -80 luvulta:D
http://lh5.ggpht.com/_YbRCD0ndZpk/S2G0G4HUUYI/AAAAAAAAGYQ/wr3t5ZpNqOk/s512/PELTOSET%20005.jpg

http://lh4.ggpht.com/_YbRCD0ndZpk/S2G0Ho_c76I/AAAAAAAAGYU/KN0ILzzhy3c/s512/PELTOSET%20006.jpg

usko juntunen
28.01.2010, 19.19
..ja aerodynamiikkaa..:D
http://lh4.ggpht.com/_YbRCD0ndZpk/S2G3JlV0IuI/AAAAAAAAGZE/FWpf3Im6t6E/BONK%20012.jpg
http://lh3.ggpht.com/_YbRCD0ndZpk/S2G3I9qOM9I/AAAAAAAAGZA/J2-cPdCxp_0/BONK%20011.jpg

xizang
28.01.2010, 19.56
Nanotekniikkaa -80 luvulta:D
http://lh5.ggpht.com/_YbRCD0ndZpk/S2G0G4HUUYI/AAAAAAAAGYQ/wr3t5ZpNqOk/s512/PELTOSET%20005.jpg

http://lh4.ggpht.com/_YbRCD0ndZpk/S2G0Ho_c76I/AAAAAAAAGYU/KN0ILzzhy3c/s512/PELTOSET%20006.jpg

Hitto et kai sää oo ottanu siteitä pois vanhoista Zetoista. Itekin hiihtelin tommosilla aikoinaan kisoja :)

Tauno
28.01.2010, 20.41
Sattuuko joku muistamaan?

http://lh5.ggpht.com/_M0QHOzTd-6s/S2GiDs-pu0I/AAAAAAAAKRI/URzWNEfZuEI/s576/28012010840.jpg
Ei kai vaan ole jostakin löytynyt pari Järvisen alkuperäisiä Carboneita. Kyllä noita pohjia on tullut voideltua ja suksilla hiihdettyä. Muistelen, että 70-luvun puolivälin jälkeen nuo ilmestyivät. Niitä oli eri värisiä, muistaakseni minulla oli violelit. Alkuperäinen Carbon kyllä pesee mennen tullen Peltosen 3-urat klassikkokisassa, ei mahda mitään.

Tuolla muuten Keltaisessa Pörssissä joku myy vanhoja Carboneita:
http://www.keltainenporssi.fi/ilmoitus/Talviurheilu/SUKSIPARI/28229543;jsessionid=DEFC4A27230B0DCF0EA2ED2CAE606C 38?rowId=8

Johannes
28.01.2010, 21.03
Ei kai vaan ole jostakin löytynyt pari Järvisen alkuperäisiä Carboneita. Kyllä noita pohjia on tullut voideltua ja suksilla hiihdettyä. Muistelen, että 70-luvun puolivälin jälkeen nuo ilmestyivät. Niitä oli eri värisiä, muistaakseni minulla oli violelit. Alkuperäinen Carbon kyllä pesee mennen tullen Peltosen 3-urat klassikkokisassa, ei mahda mitään.

Bingoo... Meinas mennä kuset housuun kun kaivelin vanhat työkalut näkyviin.:D Taitaa olla -70 lupulta, toiset omistamani lasikuitusukset. Sen ajan huippua, carboneilla voitettiin monet kisat. Nuo oli ensimmäiset sukset joissa oli kunnon pohjat. Mummo on hiihdelly näillä vuosia, vaihdoin joskus siteet uudempiin. Nyt taidan etsiä alkuperäiset siteet ja laittaa seinälle.
Muistelen että nuista oli myös Kevlar malli?? Nekin taitaa löytyä. (Kuvan laatu on vähän huono)
http://lh4.ggpht.com/_M0QHOzTd-6s/S2GlpOj6sVI/AAAAAAAAKSY/UWiskfpJ3Ok/s512/28012010841.jpg

steelmän
28.01.2010, 21.32
Mullakin oli joskus Karhun Matrix:it, en kyllä osaa sanoa olivatko ne hyvät vai ei .....

Tauno
28.01.2010, 21.35
Bingoo... Meinas mennä kuset housuun kun kaivelin vanhat työkalut näkyviin.:D Taitaa olla -70 lupulta, toiset omistamani lasikuitusukset. Sen ajan huippua, carboneilla voitettiin monet kisat. Nuo oli ensimmäiset sukset joissa oli kunnon pohjat. Mummo on hiihdelly näillä vuosia, vaihdoin joskus siteet uudempiin. Nyt taidan etsiä alkuperäiset siteet ja laittaa seinälle.
Muistelen että nuista oli myös Kevlar malli?? Nekin taitaa löytyä. (Kuvan laatu on vähän huono)
Kyllähän nuo vanhat välineet kummasti muistoja palauttaa mieleen. Kun olis aikanaan ymmärtänyt, olisi kannattanut tallettaa kaikki sukset. Niistä olisi saanut hienon kavalkadin seinälle. Tietysti kohta joku räväyttää tuollaisen kokoelman näkyviin. Muistelen, että Carboneiden kanssa samalta ajalta olivat Karhun "siniset". Ne varmaan löytyvät joltakulta.

steelmän
28.01.2010, 22.05
Ihan ot:enä että ite ois pitänyt laittaa se 12 vuotiaana tekemäni sähköbasso ( tällä soitettiin ihan keikoillakin ... B-) seinälle mutta en perskula tiedä mihin se katosi .... (varsinainen musikantti ... :-)

izmo
28.01.2010, 22.18
Painajais unia nähnyt jo hiihdosta... muutama yö sitten unessa irtos side alamäessä ja ei kauppias suostunut korvaan kun olin hiihtänyt mukamas väärin... ja viime yönä unessa lähdettiin reenaan työkaveria työajalla kun aika käy vähiin ja oon jo huolestunut sen kunnosta että pääsekkö se edes puolikasta Pirkkaa läpi :)

karva
28.01.2010, 23.11
Izmo selvästi ylikunnossa?

izmo
28.01.2010, 23.15
Izmo selvästi ylikunnossa?

onneksi pitelee tämmösiä kahdenkymmenen asteen pakkasia niin ei voi mennä ylikuntoon :)

Pekka L
29.01.2010, 07.53
Onhan siinä hyvän suksen hankinnassa hankaluutensa, ennakkoon tilaamallakaan ei välttämättä saa lähellekään huippuparia. Paremmalla todennäköisyydellä kylläkin, kuin paikallisesta urheiluliikkeestä.

Tuossakin asiassa käytetään jossain päin maailmaa sitä ennakkotilausta. Ennen kuin nuori mies ymmärtää mitään naisten päälle, on vaimo jo katsottuna. Vaan eipä tuokaan systeemi kyllä mitään huippuparia takaa. Probleema on siinä, että ei itse pääse vaikuttamaan siihen mitä tilataan ja aikajännekin on turhan pitkä. Jos toiveissa olisi vaikkapa lämpimän ja kostean kelin pari, voikin tulla kylmän ja kuivan kelin pari:(

Jasi
29.01.2010, 09.10
Ainakin mun oli pakko vaihtaa tänä vuonna ennokkotilaamani Fischerit kun ne ei toimineet yhtään kovalla alustalla mihin ne oli tilatut. Carilaisella sanoivat että ei löydy Fischeristä tosi vakaata suksea kivikoville alustoille. Hole suksi olis kuulemma ollut paras koville ja kylmille keleille, mutta niitä en halunnut. Nyt pitäisi vielä saada jostain pakkaskelin kapulat kun ei noilla jäykillä ja lyhyillä painealueilla pääse mihinkään -15 jälkeen vaikka voitelis kuinka..

Matrixista muistan vaan sen että monet itkut niillä pääsi junnusarjoissa kun kilpakumppanit meni laskuissa oli..

kontio
29.01.2010, 10.51
Kyllä minun mielestäni pertsa vaatii suksen rakenteelta enemmän. Se että samaan lankkuun saadaan sekä hyvät luisto-ominaisuudet että kunnon pito, on himppasen hankalampaa kuin pelkän hyvän luiston teko. Voitelulla on tietty osansa mutta se suksen rakennekin merkkaa.

Väitän vastaan. Aika paljon tullut suksia puristeltua, ja tasalaatuista=hyvää perinteisen suksea löytyy suht paljon.

Sen sijaan luistelusuksen pitää tietysti luistaa, mutta myös pysyä alla eli ihan mitään kovin järkyttävää lerppakeulaa ja kantaa ei voi laittaa. Eli kuten Pekka L vaikukukasenytoli sanoikin, että hyvä perinteisen suksi voi luistaa paremmin kuin luistelusuksi perustuu juuri tähän, kun perinteisen suksen kanta ja keula voidaan tehdä mahdollisimman rennoiksi.

X-terra
29.01.2010, 12.47
Onko hajua käyttääkö nämä "tasatyöntäjät" pitkissä hiihdoissa luistelu- vai pertsansuksia? Niillehän ei merkkaa kuin luisto, tosin heitä ei taida paljoa lerppa keula tai kanta haitata.

PaH
29.01.2010, 13.36
Ainakin Virtakoivulla on ollut alla pitovoitelemattomat pertsasukset noissa pitkissä hiihdoissa. Muista en tiedä. Pertsasuksi lie parempi jos käytössä on latu-urat, tasaisella (luistelu-)baanalla saattaa ero kääntyä toistepäin.

hannupulkkinen
29.01.2010, 16.25
Kun hiihtelee sekä pertaa että vapaata niin vapaan sukset kulkevat samassa testimäessä noin 10 metriä pidemmälle vapaassa liu'ussa. En ole kokeillut luistaisivatko pertsan sukset paremmin jos niissä ei olisi pitovoidetta.
Notta miten teidän kokemusten perusteella?

usko juntunen
29.01.2010, 18.14
Onko hiihtoväki tilaillut tai lukenut uutta Hiihto lehteä?
http://www.juoksija-lehti.fi/Default.aspx?tabid=3001&Type=productinfo&ItemID=392&mode=dir

Tilasi tuon ja on paljon asiaa, myös tässä ketjussa käsiteltyä juttua kuten pitopohjasukset yms.

Pekka L
29.01.2010, 18.48
Käytännössä pidempi suksi luistaa varsinkin pakkaskelillä paremmin, koska siihen saa rakennettua pidemmät ja tasaisemmat painealueet. Pertsasuksi on vapaan suksea pidempi. Kyllä mun kokemuksen mukaan pertsasuksi luistaa pidemmälle laskussa. Jos ei luista niin ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa voidepesän pituus, onko voidetta liian pitkällä matkalla. Parikin kiloa lisää elopainoa voi vaikuttaa riittävästi, että luisto alkaa kärsiä jos vanhoilla merkeillä voitelee. Ja voi se suksikin hiukan löystyä käytössä.

YocceT
29.01.2010, 19.45
Kun hiihtelee sekä pertaa että vapaata niin vapaan sukset kulkevat samassa testimäessä noin 10 metriä pidemmälle vapaassa liu'ussa.

Mulla kans. Mutta muuttujia on liikaa, jotta voisi tehdä tieteellisiä johtopäätöksiä.

PMT
29.01.2010, 20.26
Yhdyn tuohon @Pekka L kommenttiin että pertsa suksi on monasti nopeami laskuissa kuin luistelu suksi. Olemme valokennoilla tämän monasti havainneet, jos katotaan matkaa mikä luistaa pisimmälle,yleensä se suksi joka on hitaampi luistaa pitemmälle , koska sen vpode tuottaa tarvittavan kosteuden hitaassa nopeudessa, mutta tuottaa liikaa vauhdin kasvaessa, Ja kukaan ei tee sillä tiedolla ja luistolla joka tapahtuu alle hiihto vauhdin mitään, monesti kilpailuissa tehdään vain luistokokeita kellä kulkee hitaammin,pisimmälle ja valitaan sellainen suksi joka kulkee pisimmälle. Oikein tehty luisto koe pitäisi tehdä vähintään kolmella kennolla , lähtö kenno siitä 5m seuraava kenno josta nähdään kiihtyvyys ja n. 15-20m nopeus , silloin tiedetään mikä on nopea suksi ja voitelu.

izmo
29.01.2010, 20.39
Nyt se sitten selvisi miksi olen näin persekunnossa.

Vaida izmo remmit tai koko kahvat.

µ

en vaihtanut kahvoja enkä remmejä kun sain kolmella kympillä 175cm pitkät One Way sauvat niin hinta laatu suhde kohdallaan kun pituuttakin riittää... luulen että 165cm ois ollut sopivampi mitta mulle mutta kun tämmöstä tarjottiin puoli ilmatteeksi...

PMT
29.01.2010, 20.45
en vaihtanut kahvoja enkä remmejä kun sain kolmella kympillä 175cm pitkät One Way sauvat niin hinta laatu suhde kohdallaan kun pituuttakin riittää... luulen että 165cm ois ollut sopivampi mitta mulle mutta kun tämmöstä tarjottiin puoli ilmatteeksi...
Saahan noita pitkiä aina lyhennettyä ,muttei jatkettua . Lämpö puhaltimella lämmität vähän kahvaaniin saat sen irroitettua ja pätkä pois ja kahva takas paikalleen sompaliimaa käyttäen.

izmo
29.01.2010, 20.52
Saahan noita pitkiä aina lyhennettyä ,muttei jatkettua . Lämpö puhaltimella lämmität vähän kahvaaniin saat sen irroitettua ja pätkä pois ja kahva takas paikalleen sompaliimaa käyttäen.

ei täällä oo lämpöpuhallinta eikä sahaa... tää on kivijalka asunto eikä remonttipaja mutta tossa kilometrin päässä on kuulemma joku hiilikuitukötöilijä jolta homma varmaan onnistuu?

bartagma
29.01.2010, 22.22

Luistelusauvojen suositus pituuden saat kertomalla pituutesi 0,9 ja perinteisen sauvat 0,83-0,85.
Jos ei löydy kuumailmapuhallinta ni kattila täyteen vettä ja hellalle sitte ku vesi kiehuu ni kattila sivuun ja kahvat sinne veteen ja 5-10min siellä ja lähtee vetämällä irti. liimaaminen vaatii si hieman enemmän kekselijäisyyttä.

Proj.nro
29.01.2010, 23.23
Luistelusauvojen suositus pituuden saat kertomalla pituutesi 0,9 ja perinteisen sauvat 0,83-0,85.
Jos ei löydy kuumailmapuhallinta ni kattila täyteen vettä ja hellalle sitte ku vesi kiehuu ni kattila sivuun ja kahvat sinne veteen ja 5-10min siellä ja lähtee vetämällä irti. liimaaminen vaatii si hieman enemmän kekselijäisyyttä.
Muovipussi on kätevä ainaskin korkkikahvojen kanssa. Liimaaminenkin onnistui helposti Exelin tuikkukynttilän mallisesssa foliossa olevalla liimalla joka sulatettiin liedellä. Irtonainen kaffa pussiin ja vähäksi aikaa veteen läpenemään jotta sisäpuoliset liimanroippeet sulais. Putkenpäätä kastetaan sulaan liimaan ja tökätään paikalleen.

izmo
30.01.2010, 01.37

nyt vois samalla lämmitellä varpaita siellä kattilassa... kahvoissa on korkkikahvat niin onko hyvä niitä laittaa veteen vai pussiin...?

--+MM+--
30.01.2010, 09.50
Varpaan ja kahva varulta pussiin. Kuumavesihanan alla lähtee kanssa, jos kaikki kattilat tiskaamatta.
Saat varmasti jatkettua sauvaa jos vähänkään riittää kekseliäisyyttä.

Eiks se oo nopein suksi, joka on seinää vasten ja kuljettaja on ennen muita suihkussa?

µ

Ylva Hubatsa
30.01.2010, 10.40
Yhdyn tuohon @Pekka L kommenttiin että pertsa suksi on monasti nopeami laskuissa kuin luistelu suksi. Olemme valokennoilla tämän monasti havainneet, jos katotaan matkaa mikä luistaa pisimmälle,yleensä se suksi joka on hitaampi luistaa pitemmälle , koska sen vpode tuottaa tarvittavan kosteuden hitaassa nopeudessa, mutta tuottaa liikaa vauhdin kasvaessa, Ja kukaan ei tee sillä tiedolla ja luistolla joka tapahtuu alle hiihto vauhdin mitään, monesti kilpailuissa tehdään vain luistokokeita kellä kulkee hitaammin,pisimmälle ja valitaan sellainen suksi joka kulkee pisimmälle. Oikein tehty luisto koe pitäisi tehdä vähintään kolmella kennolla , lähtö kenno siitä 5m seuraava kenno josta nähdään kiihtyvyys ja n. 15-20m nopeus , silloin tiedetään mikä on nopea suksi ja voitelu.

Hmm. Tämä ei tullutkaan mieleen, olen aina verrannut luistomatkoja en nopeutta.

Eilen kävin hiihtämässä aikas reilussa lumipöperössä uusilla suksilla. Luisto vanhoihin on aivan selkeästi parempi, jopa tuolla kelillä wassu kulki erittäin kevyesti, kuokalla mentiin ainoastaan ylämäet.
Suksen kärkiosa on erittäin kevyt ja nousee lumipöperöstä kevyesti, lähes huomaamatta eikä haukkaa.

Ohiampuja
30.01.2010, 11.15
Olemme valokennoilla tämän monasti havainneet, jos katotaan matkaa mikä luistaa pisimmälle,yleensä se suksi joka on hitaampi luistaa pitemmälle , koska sen vpode tuottaa tarvittavan kosteuden hitaassa nopeudessa, mutta tuottaa liikaa vauhdin kasvaessa, Ja kukaan ei tee sillä tiedolla ja luistolla joka tapahtuu alle hiihto vauhdin mitään.
Tämähän olikin mielenkiintoinen tieto. Ja samalla aika looginen, mutta eipähän ole tullut tuota hoksattua. Eli luiston matka ja nopeus eivät korreloi keskenään, vaan ovat jopa päinvastaisia. Mielenkiintoista.

PMT
30.01.2010, 11.21
Tämähän olikin mielenkiintoinen tieto. Ja samalla aika looginen, mutta eipähän ole tullut tuota hoksattua. Eli luiston matka ja nopeus eivät korreloi keskenään, vaan ovat jopa päinvastaisia. Mielenkiintoista.
Olemme useammalla kennolla katsoneet myös hidastuvuutta, siinä näkee mitenkä tuo joka kestää vauhtia myos hidastuu nopeammin kuin tuo hitaampi joka luistaa siinä hitaassa nopeudessa näkymättömiin, suksen luisto pitäisi mielummiin testata ylämäkeen mikä sinnemenee hyvin se on hyvä suksi. Ylämäessä häviämme yleensä enemmän kuin alamäessä.

--+MM+--
30.01.2010, 11.40
Nykyäänhän pystyy nauhoittamaan koko laskun nopeuden gps sun muilla vermeillä.

µ

Nufan
30.01.2010, 12.26
Autokäyttöön on hyviä GPS-tallentimia. Sellanen vaan mukaan ja testailemaan.

Ylva Hubatsa
30.01.2010, 16.12
Tuli tuolla pöperössä luistellessa mieleen.
Minkäköhänlaiset luistelusukset sais pertasasuksista, jos jättäis pitovoiteen pois, luulis olevan tuommoseen pehmeään aika passeli suksi. Mitä sanoo asiantuntijat, olenko aivan pihalla?

marco1
30.01.2010, 16.20
Taitaa saada kennoilla tarkemmat tulokset.

--+MM+--
30.01.2010, 16.21
Mulla oli joskus peltosen kirkaspohjaiset kombisukset, joissa kärki oikeasti aukesi puristettaessa. Painealue edessä oli n 5 cm ja takana 10 cm. Kohtuu tykisti meni sohjossa, mutta pituus haittasi ja vähän muutenkin sellainen isä teki puusta olo.

µ

PMT
30.01.2010, 17.28
Tytöllä oli aikoinaan Atomic pertsa jolla hiihdettiin muutama pehmeen kelin luistelu kisa, yks kisa jonka hän voitti oli paloheinän vitonen jossa kakkonen jäi yli 50 sek. oli siinä porukalla ihmettelemistä kun tajusivat että suksi oli pertsa, tuossa aikaisemmin kerroin ,ettäluistelusuksen tärkeämpi testi on ylä mäki kuin alamäki ja tuo silloin ratkaisi tuon kisan voiton. Tosin pertsa suksen pitäisi olla aika jäykkä loppu paineiltaan = vaikeasti pertsaa hiihdettävä pari.

Johannes
30.01.2010, 17.31
Tuli tuolla pöperössä luistellessa mieleen.
Minkäköhänlaiset luistelusukset sais pertasasuksista, jos jättäis pitovoiteen pois, luulis olevan tuommoseen pehmeään aika passeli suksi.

-90 lopussa ostin kuvassa olevat pertsan Karhut. Niissä oli sopivasti pesää liiserille ja löysä keulasta. Vuosien varrella pertsa jäi vähälle ja en hiihtänyt niillä montaa kertaa. Pari vuotta sitten siivosin varastoa ja olin heittämässä suksia roskiin. Tuli vaan mieleen kokella niitä luistelusuksina kun oli muutama aste lämmintä ja loskainen keli.

Oli vaikee pestä hymyä kasvoilta lenkin jälkeen. Eikun siteet vaihtoon ja hiontaan. Typistin myös kärkiä ja kantoja lyhemmiksi.
Kuivaa lunta suksi ei kestä ja se on surkea hiihtää kovemmalla alustalla, mutta märällä toimii... Runkoon on menny tuubillinen bostikkia on sen verran huonosti pohjat kiinni:mad:.
Mitä tästä opimme? Ei kannata heittää mitään vanhaa roskiin kokeilematta:D

http://lh5.ggpht.com/_M0QHOzTd-6s/S2Q6IeP32aI/AAAAAAAAKVU/X7NpmxZzPcM/s512/P1300001.JPG

PMT
30.01.2010, 17.32
Eipä taida sadasosa sekuntteja luhyellä matkalla oikein näyttää, tuo testi mäki jossa nopeat voiteet ja sukset testataan on max 20 metriä ja aika n. +-6 sek. siinä 0.10- 0.15 sek on pitkässä laskussa valovuosi.

--+MM+--
30.01.2010, 21.08
Entäpä jos laskisi ison testimäen ja katsoisi pelkästään huippunopeuden? Täh.

µ

PMT
30.01.2010, 21.56
Joskus on kilpailuissa ollut tutka jolla on katsottu nopeuksia nopeissa laskuissa ni parhaat nopeudet on lähennellyt 80 km/h, on aikamoista kyytiä 44mm leveillä suksilla ja yleensä ei klaskut ole suoria vaan mutkat tulee tosikovaa vastaan, jos et ulkojalle saatarpeeks painetta niin mettä kutsuu.

izmo
30.01.2010, 22.07
Joskus on kilpailuissa ollut tutka jolla on katsottu nopeuksia nopeissa laskuissa ni parhaat nopeudet on lähennellyt 80 km/h, on aikamoista kyytiä 44mm leveillä suksilla ja yleensä ei klaskut ole suoria vaan mutkat tulee tosikovaa vastaan, jos et ulkojalle saatarpeeks painetta niin mettä kutsuu.

aika kovalta vauhdilta tuntuu... ei varmaan Tampereella Kaupissa löydy semmosta laskua?

--+MM+--
30.01.2010, 22.30
Eikös kaupissakin ole kohtuu hurjia laskuja? Ainakin ylämäkiä löytyi, mitä hiihtelin siellä 2008 tammi-helmikuussa työretkillä.

µ

izmo
30.01.2010, 22.38
Eikös kaupissakin ole kohtuu hurjia laskuja? Ainakin ylämäkiä löytyi, mitä hiihtelin siellä 2008 tammi-helmikuussa työretkillä.

µ

onhan siellä ylämäkee ja alamäkee mutta ei mun mielestä semmosta paikkaa että' sais ladattua kahdeksaa kymppiä mittariin... tai ei ainaskaan mun suksilla ;)

--+MM+--
30.01.2010, 22.45
Kasikmppinen kyllä kuullostaa hurjalle. Joskus nuorena kossina laskin Vuokattin huoltotietä suht nopeilla (marve sport classic) rullasuksilla alas ja valmentaja ajoi kuulemma kuuskyt autolla perässä.

Vuokatti hiihdossa on maaliskuussa gps-nauhoitus mukana, joten katotaan miten vauhtia löytyy perinteisen suksella.

µ

PMT
30.01.2010, 22.48
EN kisa paikkaa muista missä tuo suurin mitattu nopeus mitattiin , mutta olen ollut monessa kisassa jossa noita tutka tuloksia mitattu ja yleens' tupannet olemaan yli 70 vaudit. Kyllä Kaupissakin se vesitornin lasku osaavalta saa tosi kovat nopeudet, on toki ne pari mutkaa jotka on osattava antaa mennä ilman jarruja, olen siinä nähnyt Hartosen tekevä liki 50 metrin eron takamatulevaan pelkässä loppu laskussa , vesitorninkohdalla doserauksen ylä reunalta askel käänöksellä aivan sisäreunaa pudotusta ni putoo tosikovaa.

bartagma
30.01.2010, 23.06
Eiköös hiihtokin ole tekniikkalaji eli pois tieltä mummot ja heikkohermoset!

Pekka L
31.01.2010, 09.59
Oloksen maisemaladun kun hiihtää "väärään suuntaan" niin siihen hissikopille päättyvään lakuun oon mitannut suksilla FRWD:llä 54km/h. Kun rinnettä tykitetään, niin siellä ei ole mikään huippuluisto koskaan siitä ilmassa leijuvasta kosteudesta johtuen, kyllä siinä 60 menisi paremmalla kelillä rikki. Vaatii vaan uskallusta tulla pertsan latu-uria pitkin kun siinä vaudissa mäessä oleva loivahko mutka on jo aika tiukka... ja sattuu juhaa leukaan jos ei pysy ladulla:o

Mutta kevätluistolla ja kisavoiteilla on Pirkassa tullut yli 60km/h siihen vähän ennen Rokkakosken huoltoa olevaan laskuun jonka heikkohermoiset voi kiertää tietä pitkin. Sillä oli joku nimikin, joka ei nyt muistu.

Edit: Niin, olen mä nähnyt kun naisten mc-ampumahiihtokisassa oli tutka alamäessä, kyllä ne siihen tuli sen 80km/h. Ei nyt muista paikkakuntaa.

PMT
31.01.2010, 11.39
Noita tutkia oli 90 luvulla useammassakin SM kisassa toi kovin lukema saattaa olla Joutsenon SM kisoista viimetuhat luvulla. Kiilopäältä tuleva lasku on sellainen jossa täysin kisa voidelluilla persoilla tulin huiman laskun , oli hyvä liippa latu odttelin etten lä'hde kenenkään perään , katsoin etttä tuo edelläni lähtenyt hiihtäjä menee hyvän näköisesti, jätin n 150-200m väliä ja paketti kuntoon vauhti kiihtyi kovemmaksi ja kovemmaksi , ni eiks tää edellä lähtenyt rupes lähestyy perse edellä, ei ollu muuta mahollisuutta ku nousta ladulta vereen ja ohittaa , en oo koskaan pelännyt niin paljoo suksilla ku siinä vaudissa piti palata ladulle, onnistu , sai vielä alhaalla odotella pitkään kaveria jonka ohitin , tuli sanoo ettei sulla ainaskkaan päätä palella ku noin lasket. Kullä siinä vaudissa rupes suksen kärjen kivasti väpäjämään .

xtrainer80
31.01.2010, 13.15
Kasikmppinen kyllä kuullostaa hurjalle. Joskus nuorena kossina laskin Vuokattin huoltotietä suht nopeilla (marve sport classic) rullasuksilla alas ja valmentaja ajoi kuulemma kuuskyt autolla perässä.

Vuokatti hiihdossa on maaliskuussa gps-nauhoitus mukana, joten katotaan miten vauhtia löytyy perinteisen suksella.

µ

Tuttu mäki, ja laskettu myös... :D

Alueleirillä joskus v. -96, tasatyöntötreeni mäen päälle ja sieltä piti tulla "mutkitellen" alas, valmentajat kielsi ehdottomasti laskemasta suoraan kun siinä on tosiaan autoliikennettäkin jonkin verran. No siinä sitten kilpailtiin kaverin kanssa kumpi uskaltaa päästää suorempaan, jossain vaiheessa ei pystynyt enää kääntämään ja oli pakko vain heittää laskuasentoon ja toivoa parasta. Jonkin verran jännitti kun pikkukivet ropisi alla, ja pelotti jos ne tökkää sukseen, ja vauhti vaan kiihtyi ja mutkaakin tuli vastaan. Vauhti tuntui kovemmalta kuin 60 kmh. :rolleyes:

Eikä mitään suojia tietenkään, edes kypärää. :mad:

ellmeri
31.01.2010, 13.26
Noita tutkia oli 90 luvulla useammassakin SM kisassa toi kovin lukema saattaa olla Joutsenon SM kisoista viimetuhat luvulla. Kiilopäältä tuleva lasku on sellainen jossa täysin kisa voidelluilla persoilla tulin huiman laskun , oli hyvä liippa latu .

Muistakko PMT saariselällä kaunispäältä kun lähettiin alas :D..*heh,heh*

Kuka muksahti kurvissa hankeen :rolleyes: minun ja Eeron katsellessa...(huutonaurua):D

PMT
31.01.2010, 13.44
Joopa joo silloin tuli muistutus ettei saa katsoa taakseppäin ku mennään kovaa voi tulla mutka matkaan niinkuin silloin.

X-terra
31.01.2010, 14.24
Noita tutkia oli 90 luvulla useammassakin SM kisassa toi kovin lukema saattaa olla Joutsenon SM kisoista viimetuhat luvulla.

Muistelisin Joutsenossa olleen nuorten SM-kisat joskus -90 tai -91, ja tämän laskun olleen jo aika vauhdikas. Muistaakseni tossa mentiin aika kovaa:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/karttalinkki/karttalinkki.html?cx=4424182&cy=6779370&scale=16000&tool=merkitse&styles=normal&lang=FI&tool=merkitse&map.x=244&map.y=321
Latu tais tulla tota linjaa pitkin laskettelurinteen pohjois puolelta. Noi yläosan loivat mutkat tuli jo niin lujaa että oli tosissaan töitä mutkissa.

PMT
31.01.2010, 14.35
Muistelisin Joutsenossa olleen nuorten SM-kisat joskus -90 tai -91, ja tämän laskun olleen jo aika vauhdikas. Muistaakseni tossa mentiin aika kovaa:
http://kansalaisen.karttapaikka.fi/karttalinkki/karttalinkki.html?cx=4424182&cy=6779370&scale=16000&tool=merkitse&styles=normal&lang=FI&tool=merkitse&map.x=244&map.y=321
Latu tais tulla tota linjaa pitkin laskettelurinteen pohjois puolelta. Noi yläosan loivat mutkat tuli jo niin lujaa että oli tosissaan töitä mutkissa.
Taidat puhua samasta laskust , tuli mieleen kun sanoit tuon linja jutskan :D

cujo
31.01.2010, 18.56
Löysin Tuubista tälläisen "ammattilaisille" tarkoitetun hiihto-opetus videon...
Kahtokaa loppuun...

http://www.youtube.com/watch?v=iRgAFXkXvjw

--+MM+--
31.01.2010, 23.07
Laiton kolme perzan paria sillai, että vauhin fluori pohjustusspreitä lilluttaen viisi tuntia ja vauhdin vihreet fluorit päälle. Huomenna tarvii käydä hiihtä niillä ja taskuun mylogger. kattotaan löytyykö paras pari...

µ

wanderer
01.02.2010, 10.43
Sanokaapas, että mitä käytännön eroa on fluorillisella ja fluorittomalla pohjustussprayllä? Jos tuossa iltapäivällä käyn putelin ostamassa niin kumpaako laitetaan. Yleensä ottaen en laita pohjiin muuta kuin fluorittomia parkkuja, kun ei tarvi mitään kisaluistoa...kunhan ei pohjat ole harmaana.

wanderer
01.02.2010, 11.00
Kiitos Kyötikkälän profiloinnista siihen osallistuneille. Meillä on Palveluskoiraliiton valjakkohiihdon SM-kisat siellä helmikuun lopulla. Matkan luultavasti jotain 5-10 km väliltä, luulen, että todennäköisimmin 8-10 km ja toivottavasti onkin.Pitääpä tulla tuonne kattelemaan (20.-21.2). Maastohan on sellaista hiekkaharju - suppa -hiekkakuoppa -rallia. Hyvät paanat.

Johannes
01.02.2010, 11.19
Sanokaapas, että mitä käytännön eroa on fluorillisella ja fluorittomalla pohjustussprayllä?

Väri ja hinta;) Liekkö muuta...

Ohiampuja
01.02.2010, 11.19
Vielä tuosta voitelun kilometrikestosta... Nyt sitten tein itse luistovoitelun, niin jo 35 km hiihdolla on kannassa valkoiset, kuivaneet alueet... Onko syynä liian pehmeä parafiini, kun pakkasta on kuitenkin 16-20 astetta...
Kokeilin pikaisesti Rexin pikaluistoa, niin kyllä pohjat oli ihan valkoiset jo 20 km hiihdon jälkeen. Nyt sitten eilen aamulla sulattelin Rexin vihreät parafiinit pohjaan, niin tilanne taisikin korjaantua. Eli syy taisi olla liian pehmeässä parkussa.

Tästä lähtien taidan käyttää pelkkiä kovia, kylmänkelin parkkuja kun sitä kilometrikestoa täytyy saada. :)

PMT
01.02.2010, 11.51
Nuo pika luistot on laiskoille hiihtäjille joilla pariin kilometriin mene tunti ja sitten taas joskus hiihdetään pieni matka . Perusta noille kaikille on hyvt pohja työt silloin pystyy pienen keli vaihtelun korjaamaan helposti. Hiihtäjille hiihtä pitkiä matkoja ei niistä ole pitkä aikaista iloa.

Pekka L
01.02.2010, 11.58
Tuo lumen puhtauden vaikutus tuli taas kerran todistettua. Eilen viitisen senttiä uutta lunta maassa eikä baanaa oltu ajettu. Hiihtäjiä oli kyllä ja baana tamppaantui ja oli ihan hiihdettävä. 36km lenkin jälkeen pohjissa ei ollut käytännössä havaittavaa voiteen kulumista.

TPP
01.02.2010, 12.09
Löytyykö kokemuksia Ceza-fluorigeelistä?

PaH
01.02.2010, 12.14
Löytyykö kokemuksia Ceza-fluorigeelistä?

Käyttäny silloin tällöin "pikaluistona" useemman vuoden ajan, enimmäkseen niitä +kelin ja (kosteen) pikkupakkasen / uuden lumen geelejä - hinta-laatu-suhde ihan hyvä... Fl-napilla / pulverilla saa paremman luiston joka kestää pidempään, mutta noissa voitelun nopeus/ helppous houkuttaa välillä.

Liraren
01.02.2010, 12.28
Pitääpä tulla tuonne kattelemaan (20.-21.2). Maastohan on sellaista hiekkaharju - suppa -hiekkakuoppa -rallia. Hyvät paanat.

Kannattaa mennä. Alakaa tässä jännittään päästäänkö osallistuun. Koira kun on narttu ja joku jeesuksenaikanen idiotismisääntö sanoo, että juoksunen narttu ei saa osallistua. Meillä siis Camilla juoksu myöhässä ja nyt kyllä tekee sitä, mutta saa nähä meneekö ohi ennen kisoja. Valjakkourheiluliiton puolella ei moista kieltoa ole. Vetokoiraurokset kyllä keskittyy vetämiseen, vaikka juoksusia narttuja oiski lähistöllä. Nartunomistajia rankaistaan siitä, että jotkut urokset eivät osaa keskittyä olennaiseen. PRKL, että sylettää.

Ootko jo kokeillu oman koiran kans?

En osaa sanoa varmuudella, mitä eroa on fluorittomalla ja fluorillisella sprayllä. Oikeastihan nuo on puhdistussprayta (jos meinaat Vauhdin tuotteita), joita voidaan käyttää myös pohjustukseen. Ei siis ole sama asia kuin voiteenpoistoaine tai toisaalta pohjustusparafiini tai -öljy. Kai tuo fluorillinen on sitte luistavampaa. Eilen hinkkasin ykkösuksien pohjat Vauhdin fluorillisella. Hiihdin aiemmin päivällä likaisella ladulla ja pyhkäsin pohjat heti kotiin tultua puhtaaksi. Levitys, antaa vaikuttaa muutaman minuutin ja mikrokuituliinalla hinkkausta. Liinat meni ihan mustiksi. Heti siihen perään uus voitelu, kun liinoihin ei enää jääny paskaa. Yks ajatus kait näissä puhdistusprayssa on se, että pohjista saadan lika pois ilman rajuja mekaanisia menetelmiä. Pohjustustavan puhdistussprayn avulla (ainakin Vauhdin) oonki tainnu selittää muutama päivä sitten.

Ohiampuja:

Olen itse aikanaan todennut aikanaan saman. Pikatuotteet voi toimiakin, mutta joka lenkille pitää kyllä tehdä uus voitelu ja pitkällä lenkillä ne ei vaan kestä. Ja tulee itelläkin käytettyä lähinnä pelkästää kovaa parkkua. Sininen + LF vihreä aina pohjille. Monesti jätän pelkästään siihen ja toimii 90 % keleistä. Kisoihin ja erikoisoloihin sitten nuiden niskaan vielä jotain pintaa.

Tauno
01.02.2010, 16.05
Löytyykö kokemuksia Ceza-fluorigeelistä?Olen käyttänyt sekä sitä valkoista että tummaa. Kestää hyvin lyhyissä kisoissa, mutta ei sillä tietysti oikein maratonhiihtoihin voi mennä. Kilometrikestävyyttä saa lisää, kun kiinnittää tumman geelin alle lämmittämällä ja sitten valkoista päälle.

Geeli on käsittämättömän riittoisaa, koska sitä pannaan vain sen verran, että pohja kostuu. En ole huomannut, että sillä juuri häviäisi luistossa nappimiehille. Olen ymmärtänyt, että sitä ei oikein tahdo enää mistään saada.

PaH
01.02.2010, 16.08
....en ole huomannut, että sillä juuri häviäisi luistossa nappimiehille. Olen ymmärtänyt, että sitä ei oikein tahdo enää mistään saada.

Tuolta olen ostanu http://www.nordictrainer.net/kauppa/product_catalog.php?c=1 - tältä talvelta ei kokemuksia

wanderer
01.02.2010, 16.16
Ootko jo kokeillu oman koiran kans?Juu, kyllähän sen kanssa hiihtelee ja pyöräilee. Mutta ei taida ihan kisavauhtia olla tuo vetointo. Vauhti alkaa tyssätä jo viiden kilsan jälkeen.

Taidanpa hommata sitä Vauhdin litkua ilman fluoria, jos kerran sekin pelaa.

Liraren
01.02.2010, 16.48
Juu, kyllähän sen kanssa hiihtelee ja pyöräilee. Mutta ei taida ihan kisavauhtia olla tuo vetointo. Vauhti alkaa tyssätä jo viiden kilsan jälkeen.

Ei sitä tiedä, miten se kisatilanteessa syttyy. Tuonne kokeileen harrastussarjaan 4 km (ei tarvi lisenssiä eikä kuulua mihinkään VUL:in alaiseen seuraan):

http://www.vul.fi/kalenteri.htm#13.2.

Jos ohituksia tulee, niin otat vaan pirun varman päälle, että koira on hanskassa. Eli ei saa päästä häiritseen toisten suoritusta. Monet ottaa narun lyhyelle ja koira suksien väliin.

Pekka L
03.02.2010, 15.16
Tuo lumen puhtauden vaikutus tuli taas kerran todistettua. Eilen viitisen senttiä uutta lunta maassa eikä baanaa oltu ajettu. Hiihtäjiä oli kyllä ja baana tamppaantui ja oli ihan hiihdettävä. 36km lenkin jälkeen pohjissa ei ollut käytännössä havaittavaa voiteen kulumista.

Pyyhkäisin nuo sukset kevyesti messinkiharjalla jonka jälkeen kevyt harjaus nylonilla. 22km hiihtoa eikä vieläkään harmautta pohjissa, lumi edelleen puhdasta. Eli 58km yhdellä voitelulla ilman suurempaa voiteen kulumaa. Seuraavalle lenkille tosin voitelen taas nuo.

Tauno
03.02.2010, 15.39
Kävin paikallisessa Prismassa ja siellähän tosiaan oli myynnissä Rexin fluoripitoista pohjustusöljyä. Piti se heti ostaa ja tänään täytyy ruveta kokeilemaan. Tosin kyllä tässä vielä työtä jää, koska suositellaan lisäksi 2-3 parafinointia siklauksineen.

wanderer
03.02.2010, 15.57
Taidanpa hommata sitä Vauhdin litkua ilman fluoria, jos kerran sekin pelaa.Joutu ottamaan fluorillisen, kun fluoritonta ei ollu. No eipä tuo turhan kalliiksi käynyt, 19e. Putsailin eilen parit pohjat sillä ja harmaata paperia oli tuloksena. Jätin sukset pohjustumaan, jää nähtäväksi mikä on lopputulos kun vetäisen tänään vielä vahat päälle. Näppituntuma oli asiallinen. Jos nyt vaikka menis taas reilusti kilsoja ilman harmaita pohjia.
Houkuttais kyllä käydä vielä hakemassa palikka vihreetä LFää sinisen pinnotteeks. On se vaan piru, aina kun yrittää pysyä yksinkertaisessa ja helpossa niin hifistelyä tuppaa tulemaan.

Ohiampuja
03.02.2010, 16.54
On se vaan piru, aina kun yrittää pysyä yksinkertaisessa ja helpossa niin hifistelyä tuppaa tulemaan.
Nyt osuit harvinaisen oikeaan. Olen itse yrittänyt oppia pois hifistelystä ja kehitystä on havaittavissa. Laitoin jo maasturiin Deoren pakan. :) Ja fluoria ei ole kuin hammastahnassa...

Viineri
03.02.2010, 18.54
Joutu ottamaan fluorillisen, kun fluoritonta ei ollu. No eipä tuo turhan kalliiksi käynyt, 19e. Putsailin eilen parit pohjat sillä ja harmaata paperia oli tuloksena. Jätin sukset pohjustumaan, jää nähtäväksi mikä on lopputulos kun vetäisen tänään vielä vahat päälle. Näppituntuma oli asiallinen. Jos nyt vaikka menis taas reilusti kilsoja ilman harmaita pohjia.
Houkuttais kyllä käydä vielä hakemassa palikka vihreetä LFää sinisen pinnotteeks. On se vaan piru, aina kun yrittää pysyä yksinkertaisessa ja helpossa niin hifistelyä tuppaa tulemaan.

Herätti huomiota tuo vihreetä sinisen päälle, minä olen Startin ohjeista opiskellut , että kovaa alle ja pehmeempää päälle, onko tämä vääräoppista? Yleensä laitan esim -7 kelille luistelusukseen, vihreetä tai grafiittia pohjalle, sitten vaikka sinistä LF:ää päälle. En ole koskaan kokeillut toisinpäin, kannattaisiko?

JiiH
03.02.2010, 19.18
Pakko se on tunnustaa tuo hifistelyn kiusaus hiihdossakin, vaikka vastaan vielä pyristellään. Tänään kävin ostamassa lisää parafiineja ja pakko oli vähän hypistellä niitä fluorivoiteitakin (Startin LF-sarjaa). En sentään ostanut, mutta jäin miettimään, paljonko niistä on hyötyä perusparafiineihin verrattuna.

Finlandia ja Pirkka on mielessä, ilman suurempia aika- tms. tavoitteita. Huomaako harrastelija eron? Ja pitäisikö olla hengityssuojain, jos tuommoisia pari kertaa talvessa laittaa sukseen? (Lenkkikäyttöön saa perusparafiinit riittää.)

Tauno
03.02.2010, 20.00
Herätti huomiota tuo vihreetä sinisen päälle, minä olen Startin ohjeista opiskellut , että kovaa alle ja pehmeempää päälle, onko tämä vääräoppista? Yleensä laitan esim -7 kelille luistelusukseen, vihreetä tai grafiittia pohjalle, sitten vaikka sinistä LF:ää päälle. En ole koskaan kokeillut toisinpäin, kannattaisiko?Kyllähän sitä kunnon pakkaskelillä joutuu väkisin laittamaan kovaa pehmeän päälle, koska kovan pakkasen parafiini on kaikkein kovinta ja pintaanhan se on laitettava.

Muistelen, että siinä Startin ohjeessa aikanaan puhuttiin enemmänkin sulamislämpötiloista. Ideana oli, että pohjustusparafiinin sulamislämpötilan piti olla korkeampi kuin keliparafiinin. Tarkoitus oli kai, ettei enää keliparafiinia laitettaessa sulateta pohjustusparafiinia. Ne olivat nuo Startin ohjeet vähän monimutkaiset ja ennenkaikkea tuppasivat tulemaan aika kalliiksi. Piti lopettaa niiden noudattaminen ja soveltaa itse.

--+MM+--
03.02.2010, 21.15
Finlandia ja Pirkka on mielessä, ilman suurempia aika- tms. tavoitteita. Huomaako harrastelija eron? Ja pitäisikö olla hengityssuojain, jos tuommoisia pari kertaa talvessa laittaa sukseen?

Hyvät asiat on mielessä. Kyllä sen eron huomaa, ainaskin jos puhuellaan kostean kelin voiteista. Ostat ennen tapahtumaa sen kelin korkea fluorisen parkun mikä keli kisapäivänä. Sitä pohjaan kaks kerrosta ja hyvä tulee. Loput voi säästää seuraavaan koitokseen.

µ

Johannes
03.02.2010, 21.37
Tänään kävin ostamassa lisää parafiineja ja pakko oli vähän hypistellä niitä fluorivoiteitakin (Startin LF-sarjaa). En sentään ostanut, mutta jäin miettimään, paljonko niistä on hyötyä perusparafiineihin verrattuna.

Käytännössä pakkaskeleillä menee ihan perusparafiini. Ennemmin kannattaa panostaa riittävän usein voiteluun ja huolelliseen harjaukseen.
Toisaalta LFn ja tavallisen hintaero on aika marginaalinen. Fluorilliset toimii paremmin kun aurinko alkaa paistamaan lämpimämmin..:)

JiiH
03.02.2010, 21.37
Hyvät asiat on mielessä. Kyllä sen eron huomaa, ainaskin jos puhuellaan kostean kelin voiteista. Ostat ennen tapahtumaa sen kelin korkea fluorisen parkun mikä keli kisapäivänä. Sitä pohjaan kaks kerrosta ja hyvä tulee. Loput voi säästää seuraavaan koitokseen.

Eli jos fluoreihin kajoaa, ei kannata jäädä niihin LF-voiteisiin vaan saman tien korkeafluorista? Täytynee tehdä valmiiksi pieni kauppakierros, lähi-intersportissa ei ainakaan HF:iä ollut tarjolla.

Mitenkäs tuo hengityssuojaus? Onko se hätävarjelun liioittelua jos tosiaan ei yhtenään fluoreja käytä?

--+MM+--
03.02.2010, 21.40
Samantien korkeafluorista. Henkityssuojainta ei muutaman kerran takia mielestäni kannata hommata. Järjestä tuuletusta kunnonnolla, kun noiden kanssa puljaat.

µ

JiiH
03.02.2010, 21.41
Käytännössä pakkaskeleillä menee ihan perusparafiini. Ennemmin kannattaa panostaa riittävän usein voiteluun ja huolelliseen harjaukseen

No juu, noinhan minä teen joka tapauksessa. Joku ääni kuitenkin kuiskii korvaan, että näihin lappu rinnassa hiihdettäviin voisi harkita jotain pientä ekstraa. Kieli pitkällä siellä kuitenkin tulee vedettyä vaikka ei sijoituksista taistelekaan.

--+MM+--
03.02.2010, 21.44
Annan eriävän äänen. Tänään oli miinusta noin kymmenen ja iltahiihdoissa alla vauhdin fluori vihreä. Perinteistä menin, eikä tullu luistelu-ukot ohi. Kovin oli hyvä luisto, kuten aikaisemminkin on voiteesta kokemus.

µ

pazi
03.02.2010, 21.44
Kai tää tulee oikeeseen topicciin...

Neuvokaas noviisia. Kuinka harjaatte sukset parafiinin levittämisen jälkeen? Otatteko ensiksi vähän kovemmin jotta kuvion saa esille (itsellä ei ole messinkistä harjaa, ainoastaan nylonharja). Tämän jälkeen kevyempää harjaamista, niin kauan kuin olkapää antaa myöten. Vai onko sillä harjauksella juurikaan merkitystä, kunhan sen vain tekee????:seko:

PMT
03.02.2010, 21.55
Eli jos fluoreihin kajoaa, ei kannata jäädä niihin LF-voiteisiin vaan saman tien korkeafluorista? Täytynee tehdä valmiiksi pieni kauppakierros, lähi-intersportissa ei ainakaan HF:iä ollut tarjolla.

Mitenkäs tuo hengityssuojaus? Onko se hätävarjelun liioittelua jos tosiaan ei yhtenään fluoreja käytä?
Tuo hengitys suoja ei oo fluorin takia tarpeelinen. Kuopion yliopisto teki joskus 90 luvulla suuren tutkimuksen voiteista , fluori voiteiden haitallisuutta verrattiin tupakan polttoon , mutta paljon voitelevilla ja pitkään tiloissa joissa voidellaan suksia olisi syytä käyttää hengitys suojainta , nimen omaan harjattaessa ja sulaatettaesa nousevia höyryjä ja hienojakoista pölyä estämään. yhden tai kahden parin voitelu ei haitat ole edes tupakan vertaa, mutta kun tehdään kisoissa ammattimaista voitelua 8-12 tuntiin päivässä samassa kopissa olisi syytä käyttää suojaimia. Itse käytin moottoroitua maskia joka suojaa joka suojasi myös silmät höyryiltä ja pölyltä . Hapen otto kykyni ei ainakaan noiden vuosien aikana ole huonontunut enkä muitakaan terveydellisiä vaivoja aiheuttanut.

Johannes
03.02.2010, 21.56

Jos haluais hifistellä, suosittelisin puristeen ostamista ennemmin kuin HF parafiinin. Puriste/nappi kestää voidella oikein laitettuna kymmeniä kertoja. Sillä saa kisatason luiston helposti ja nopeasti. Hengityssuojaa et tarvitse kuin pulvereissa.

HiMa
03.02.2010, 22.36
Kai tää tulee oikeeseen topicciin...

Neuvokaas noviisia. Kuinka harjaatte sukset parafiinin levittämisen jälkeen? Otatteko ensiksi vähän kovemmin jotta kuvion saa esille (itsellä ei ole messinkistä harjaa, ainoastaan nylonharja). Tämän jälkeen kevyempää harjaamista, niin kauan kuin olkapää antaa myöten. Vai onko sillä harjauksella juurikaan merkitystä, kunhan sen vain tekee????:seko:

No ekaksi tietysti siklataan kunnolla. Harjaan akkukoneessa olevalla nylonharjalla aika huolellisesti, yleensä se jää siihen. Sit joskus jollain mikä-lie-sattuu-pakista-löytymään pehmeemmällä harjalla vielä päälle käsin harjaamalla. Aika kevyesti tuolla messinkisellä sitten. Valoa vasten kun kiiltelee ja kuviot näkyy, niin sit on hifi :)

hannupulkkinen
03.02.2010, 23.18
Tuo hengitys suoja ei oo fluorin takia tarpeelinen.
Mulle tulee fluorisavusta paha olo ja niin varmaan tupakastakin.
Siksi käytän suojainta voidellessa ja käyttäisin ravintoloissakin jos nissä saisi vielä polttaa.;)

Liraren
03.02.2010, 23.50

Harjaan siten, kun voide harjattava voide vaatii ja riippuen siitä millaisen pinnan haluan. Noviisi/perusvoitelija pärjää hyvällä nylonharjalla (=kova ja tiheä). Esim. sinisen perusparkun harjaan lämpimänä heti levityksen, raudoituksen ja kevyen siklauksen jälkeen. Harjaan voimaakkaasti (raju liike ja painetta harjaan) lyhyellä nykytyksellä kärjestä kantaan ja sitten hieman pidemmillä vedoilla kannasta kärken päin niin, että pitkät vedot tulee hiihtosuuntaan koko ajan kärkeä kohti edeten. Lopuksi vaikka pari koko suksen mittaista vetoa kärjestä kantaan. Käytän voimaa aika paljon mutta en nyt tietenkään makaa harjan päällä koko painolla. Näin suksen pintaan jää hieman rasvainen mutta tasainen pinta. Vihreä LF samalla tavalla. Liika siklaaminen on se, mikä vie voiteen lähes kokonaan pois ja vahingoittaa helposti suksen pohjia. Vauhdin Johan Lind sanoi mulle, että esim. sinistä perusparkkua ei välttämättä tarvi siklata ollenkaan, jos on hyvä nylonharja. Eikä se siltikään vaadi älytöntä harjaamista.

PMT
03.02.2010, 23.54
Mulle tulee fluorisavusta paha olo ja niin varmaan tupakastakin.
Siksi käytän suojainta voidellessa ja käyttäisin ravintoloissakin jos nissä saisi vielä polttaa.;)
Yleensä fluori vahista ei tule mitään oireita , mutta jos käyttää pulvereita saattaa toisille ihmisille tulla oireita , mutta kuten kerroi tuosta tutkimuksesta , vaarallisempaa on se höyry ja harjauksesta nouseva pöly jota ilmassa on niin pieninä hiukkasina ettei niitä välttämättä edes silmällä havaitse. Mutta saammehan me liikenteessäkin kaikenlaisia hiukkasia vetää sisäämme.

Jasi
04.02.2010, 08.58
Biltemasta saa suojaimen hintaan 16,99e. Tuote nro 26350. Ihan ok ei niin ammattimaiseen voiteluun ja voihan tuota käyttää muissakin hiontahommissa tms..

PaH
04.02.2010, 09.55
Eli jos fluoreihin kajoaa, ei kannata jäädä niihin LF-voiteisiin vaan saman tien korkeafluorista?

Fluoreihin kannattaa kajota jos ilmankosteus (korreloi aika nopeasti myös lumen kosteusprosenttiin) alkaa olla >90% ja pakkanen on alle -10C:ssä. Lämmön ja ilman/ lumenkosteuden kohotessa fluoreista saatava hyöty kasvaa.
Fluorilla ja fluorilla on eroa, ihan paloissakin. Yks eniten käyttämistäni palavoiteista on Startin violetit - niitä löytyy sekä LF:ää, HF:ää että PHF:ää (lienee polymeerifluoria..) ja noistakin on helppo huomata että niissä keleissä kun fluori oikeesti on paikallaan (lämpötila menee jo plussan puolelle ja lämmön takia pintalumi alkaa kostua / liippaantuu suksen alla) HF:llä saa selvästi LF:ää paremman luiston. Ja PHF on taas selvästi liukkaampi kun HF. Tuossa nimenomaisessa sarjassa palan kovuus muuttuu astetta pehmeemmäks kun mennään enempifluoriseen päin ja samoin käy voiteen kulutuskestävyyden, eli lyhyesti - kalliimmalla saa liukkaamman suksen lyhyemmäksi aikaa :rolleyes:
Tuo S vain esimerkkinä, niillä kun on kolme eri fl-palaa tarjolla. Mut sama pätee muidenkin valmistajien tuotteisiin. Puristeilla / napeilla saa lähes aina paremman luiston kun <100% fl-palalla, ehkä ainoona tietämänäni poikkeuksena juuri tuo S:n PHF60:en, joka pääsee samalle viivalle.

JiiH
04.02.2010, 10.18
Hyvää vinkkiä tullut monelta, kiitoksia.

Tuossa nimenomaisessa sarjassa palan kovuus muuttuu astetta pehmeemmäks kun mennään enempifluoriseen päin ja samoin käy voiteen kulutuskestävyyden, eli lyhyesti - kalliimmalla saa liukkaamman suksen lyhyemmäksi aikaa :rolleyes:
Tuo S vain esimerkkinä, niillä kun on kolme eri fl-palaa tarjolla. Mut sama pätee muidenkin valmistajien tuotteisiin.

Tämä kulutuskestävyys olikin ihan uutta. Voisiko tämän tulkita niin, että Pirkan 90km:iin LF olisi hyvä valinta, jos keli on yhtään kostea? Vai peräti LF alle ja HF päälle?

PaH
04.02.2010, 10.44
Tämä kulutuskestävyys olikin ihan uutta. Voisiko tämän tulkita niin, että Pirkan 90km:iin LF olisi hyvä valinta, jos keli on yhtään kostea? Vai peräti LF alle ja HF päälle?

Suoraan Pirkan hiihdon voitelusuositukseks tuota en tulkitsis :p
Mut yleisesti luistovoideiden kulutuskestävyys pohjassa menee näin - kestävimmästä vähiten kestävään
- kovat parafiinit raudoittettuna kovimmasta pehmeempään
- matalafluoriset palat kovimmasta pehmeempään
- korkeafluoriset palat kovimmasta pehmeempään
(tai yksinkertaisimmin - kovempi pala = parempi kulutuskestävyys)
- fl-pulverit kylmemmän kelit jauhoista lämpimämpään sekä fl-napit / puristeet
- fl-liuokset / sprayt
Palavoiteen kulutuskestävyyttä pohjassa saa yksinkertaisimmin sillä et laittaa samaa palaa pohjaan useemman kerran.
Noiden pulvereiden / puristeiden käyttökin voidaan tehdä monella tavalla, itse suosin pulverin/ puristeen kiinnittämistä raudalla teflonkankaan kanssa. Ja harjausta sen perään paljon. Noin niiden kulutuskestävyyden saapi maksimoitua. Yleisesti otettuna raudoitettu voide kestää pitempään pohjassa kun kylmänä siihen hierretty.

Vastauksena kysymykseesi - pohja LF:llä ja siihen pari- kolme kerrosta HF:ää päälle, jos keli P:ssa muuten puoltaa fl:n käyttöä.

--+MM+--
04.02.2010, 22.33
Oliko kukaan palstaa käyttävistä tulossa hiihtämään Vierumäelle 24h hiihtoa alkaen perjantaina?

µ

Ylva Hubatsa
05.02.2010, 19.36
Alko uusilla luistelusuksilla kuokalla suksenkannat pikkasen kopisemaan toisiinsa. Pilot siteet on laitettu Nis-levyn päälle. Voiko tuota Pilottisidettä säätää jotenkin, että kanta nousisi herkemmin ylös, nyt suksen kärki tahtoo nousta enemmän.

PMT
05.02.2010, 19.47
Pilotin sidettä ei voi muuten kuin tekemällä uudet reijät siteelle . Tummaisesta kiinikkeestä kun laittaa ruuvarin lpi niin kannan pitäisi olla hiukan alempana kuin kärjen , ettei kärki haukaisi luisteltaessa , ei toki saa kannatkaan hangata maata .

Ylva Hubatsa
05.02.2010, 20.17
Ajattelin vaan kun tuossa perinteisen pilotissa on sille takakiinnitykselle kireyden säätö, jos luistelumallissa olis vastaava.

PMT
05.02.2010, 21.48
Ajattelin vaan kun tuossa perinteisen pilotissa on sille takakiinnitykselle kireyden säätö, jos luistelumallissa olis vastaava.
En nyt muista tarkkaan ,mutta eiks siitä takaata lähde sellainen pieni muovi irti ja sen takana ois jusen kiristys ruuvi, kuitenkin tuntuis että side on vähän liian edessä.

trauma
06.02.2010, 10.55
Oletteko saunottaneet suksia? Kaverit sanoi että mulla suksissa liian jäykkä keula, ja käskivät puristimia ja kiiloja käyttää ja viedä sukset saunaan yöksi.

Hyvän kuuloinen idea, mutta voinko tehdä jotain väärin ja möhliä kunnolla?

Taustatietona sen verran että sukseni eivät oikein kulje muulloin kuin tosi kovalla ja sileällä alustalla. Sellaisella jonka löytää maksimissaan kerran vuodessa.

trauma

--+MM+--
06.02.2010, 11.51
Saunasuksista oli juttua hieman aikaisemmin. Ilmesen suuri vaara mennä pieleen, jos asiasta ei sen enempää tiedä.

µ

pötkö
06.02.2010, 12.28
kuuluukos ahkiokeskustelut tänne?

mites kun 2 alle 4v ipanaa haluaa viettää aikaa isänsä kanssa ja isä hinkuaa ladulle.

onkos sellaisia ahkioita jotka istuu ladulle ja mukavaa istumatilaa olisi kahdelle? ja jos on niin mitä sellainen voisi maksaa? mitä ominaisuuksia sellaisen kanssa pitäisi katsoa? ja voiko siinä olla vuorovaikutuksessa samalla hiihtäen? kokemuksia kellään näinkin eksoottisesta aiheesta.

PMT:n luikkarisuksiin laittamat voiteet edelleen saa peukut nousemaan porvoon suunnalla. kestää kilometrejä ja kanssahiihtäjät suorastaan kihisevät kateudesta kun pötkähtävä kansalainen suihkii ohi ja kehtaa vielä olla kohtelias ja toivottaa hyviä hiihtosäitä jatkoonkin. (aika moni muuten kiristää tahtiaan tuollaisen ystävälliseksi tarkoitetun tervehdyksen jälkeen, ja arvatkaa moni on ylipäätään vastannut 20 hiihtotunnin aikana? porvoohan on kyllä 2kielinen paikka, eikä välttämättä kaikki suomea ehkä ymmärrä, mutta silti).

mahtavaa että on talvi ja lunta riittää

--+MM+--
06.02.2010, 12.35
Kehuskelitte kilpaa rosteriharjaa. Kyselisin merkkiä ja mallia?

µ

Rimpiläinen
06.02.2010, 13.33
Harja-aiheeseen liittyen. Onko hyviä vinkkejä harjojen putsaamiseen?

Pakista löytyy nylon-, messinki- ja teräsharjat (pehmeäkarvainen Red Creek). Ne alkaa olemaan melkolailla mönjäisiä.

Itselleni tuli mieleen liottaa messinki- ja teräshajan karvat esim. voiteenpoistoaineessa, bensiinissä tai tärpätissä ja liotuksen jälkeen hangata rajusti johonkin puhtaaseen esineeseen. Olenko väärillä jäljillä tämän suhteen? Mitenhän mahtaa nylonille käydä jos sitä samalla tavalla käsittelelisi..?

--+MM+--
06.02.2010, 13.43
Ei kai niille harjoille käy kuinkaan. Itse en ole putsannut ikinä. Pulveriharjalla ei tietty mennä sohimaan parkkuja.

µ

bartagma
06.02.2010, 19.16
Hei mitenkäs olis jos pistettäis noi voiteluun liittyvät jutut tuonne omaan topicciin ja keskityttäis tässä enemmän kalustoon ja tekniikkaan?
http://fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=37723

Hiihto on kumminkin niin iso aihealue että pienellä jaottelulla olisi myöhemmin helpompaa löytää haluamansa tieto oikeasta topicista.

Ohiampuja
06.02.2010, 22.17
mites kun 2 alle 4v ipanaa haluaa viettää aikaa isänsä kanssa ja isä hinkuaa ladulle. onkos sellaisia ahkioita jotka istuu ladulle ja mukavaa istumatilaa olisi kahdelle? ja jos on niin mitä sellainen voisi maksaa?
Tämä Fjellpulken taitaa olla paras, mutta on se kalliskin. Tätä olen joskus lapissa vuokrannut. Tukevat aisat ja hyvä vetolaite muutenkin. Mutta paras on tuo pulkkaosa. Kunnon istuin vöineen ja visiiri suojana. Joskus vuokrasin Savotan vaellusahkion, mutta on se surkea tuohon nähden.

Kerran pohjoisessa mittailin ja valokuvailin Savotan ahkiota ja sen pohjalta rakentelin oman ahkion tavallisesta muovipulkasta. Tein vanerista selkänojan ja irtoremmeistä vyöt. Vetoaisat alumiiniputkesta, jotka liitin tukevalla letkulla kuten Savotassakin. Vetoaisat kiinnitin vanhaan rinkan vyötäröhihnaan. Ei sillä pohjoisen mäkiä uskaltaisi laskea, mutta hiihtelin sen kanssa aikoinaan keväisin järvenjäillä. Oli se hintansa väärti...

http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp?_prodid=2453&nimi=Fjellpulken+Lasten+ahkiosetti+%28101%29
http://www.fjellpulken.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=garden_flypage.tpl&product_id=93&category_id=6&option=com_virtuemart&Itemid=18&jos_change_template=barn2

asb
07.02.2010, 09.59
Tämä Fjellpulken taitaa olla paras, mutta on se kalliskin. Tätä olen joskus lapissa vuokrannut.

Noita Fjellpulkeneita näkyy Oittaan ja Pirttimäen välisellä ladulla aika paljon. Joko ne on paikallisia, tai sitten niitä saa vuokrata Oittaan välinevuokraamosta.

Pekka L
07.02.2010, 11.07
Kehuskelitte kilpaa rosteriharjaa. Kyselisin merkkiä ja mallia?

µ

Red Creek olis merkki. Mallista ei tietoa, se hieno viimeistelyharja on sellainen pieni ovaali. Ns. normaalikokoisia hienoja teräsharjoja on myös, mutta maksaa hunajaa. Mulla on saman merkin pykälää karkeampi normaalikokoinen harja myös, näiden tarinoiden jälkeen katsoin pohjaa harjatessa tarkemmin. Ei sillä saa vahinkoa aikaan vaikka jynssäisi hampaat irvessä.

Jos harja on likainen parafiinista, niin olen vetänyt sillä kevyesti vasten jotain pöydän reunaa tms. kulmaa, sillä puhdistuu ihan riittävästi.

Rimpiläinen
07.02.2010, 12.25
Kenttäkokeet on nyt suoritettu ja harjat on puhtaat.

Toimenpiteet oli seuraavat:
- Astian pohjalle 5 mm voiteenpoistoainetta.
- Harja astiaan (karvat alaspäin) n. viideksi minuutiksi.
- Harja pois astiasta ja enimpien nesteiden kuivaus Aamulehteen hangaten.
- Kevyttä harjailua ruuvipenkin takomisosaton kulmaa vasten n. 1 min.

Lopputulos: Harjat kuin uudet ja mönjää irtosi kiitettävästi.
Jos karvat pysyy kiinni, niin teen tämän putsauksen toistekin.

Jos tuohon puhtausteoriaan luistovoitelunsa perustaa, niin tuntuu järjenvastaiselta suihkutella fluorisprayta, hangata suksia pää punaisena kuituliinalla, voidella LF:llä, HF:llä, 100% F:llä ja harjata joka välissä sillä samalla läpeensä mustuneella nylonharjalla, millä on vuosikaudet hangattu kaikkea liistereistä lähtien. ;)

Ja sori, tämä löpinä kuuluisi toki olla voitelusäikeessä, mutta täällä tämä on aloitettu ja täällä se on myös hyvä lopettaa.

marco1
07.02.2010, 14.22
kuuluukos ahkiokeskustelut tänne?

mites kun 2 alle 4v ipanaa haluaa viettää aikaa isänsä kanssa ja isä hinkuaa ladulle.

onkos sellaisia ahkioita jotka istuu ladulle ja mukavaa istumatilaa olisi kahdelle? ja jos on niin mitä sellainen voisi maksaa? mitä ominaisuuksia sellaisen kanssa pitäisi katsoa? ja voiko siinä olla vuorovaikutuksessa samalla hiihtäen? kokemuksia kellään näinkin eksoottisesta aiheesta.

Fjellpulkenin tuplamalli taitaa maksaa "tonniviissataa" mutta lyhyemmille ulkoiluille riittänee vähän vaatimattomampi vaihtoehtokin.
Tänään olin pikkulenkillä perheen kanssa - juniori ihan tavallisessa pulkassa lampaantalja pohjalla ja pulkan narua jatkoin mustekalalla repun lantiovyöhön. Pari kilsaa vedin tuota yhdistelmää ja muuten ok mutta täytyy tuunata kiinnitys lantiovyöhön molemmilta puolilta. Mustekalan jousto vähentää hyvin nykäisyjä mutta toispuoliset nykäisyt välillä vähän horjuttivat.

EePee
07.02.2010, 14.49
Onko kellään vinkata hyvää pohjallista hiihtomonoon? Mulla on ollu kuukauden Salomonin S-Lab Prot käytössä. Muuten olen ollut tyytyväinen, mutta varsinkin oikean jalan holvi on ollut kovilla ja päkiän susäreuna (ukkovarpaan takana oleva "polkuantura") ovat kipeytyneet joka lenkillä. Vaiva ei ole helpottanut, päin vastoin. Niinpä kaivoin eilen lenkin jälkeen pohjallisen monosta. Aika serkean näköinen esitys. Suunnilleen milli valkoista solumuovia kivikovan ja jäykän pohjan päällä, eikä minkäänlaista yritystäkään jalkaholvin tueksi. Olisin odottanut vähän parempaa tuollaiselta topoftheline monolta..

Pekka L
07.02.2010, 15.18
Niitä on sellaisia lämpömuovattavia pohjallisia. Hiihtoon keskittyneessä liikkeessä olen nähnyt. Uuniin johonkin lämpötilaan ensin toviksi, sitten kenkään ja kenkä jalkaan. Jotain luokkaa 40 pari, muistaakseni. Merkkiä en muista, mutta mielestäni noissa oli joku tyytyväisyystakuu. Rahat takaisin jos ei ole hyvä.

Ylva Hubatsa
07.02.2010, 15.42
On niin hyvät kelit nyt ettei malttais olla ladulta pois.
Laitoin videon pahimpaan himoon.
http://www.youtube.com/watch?v=BbsN9bIR3Fg
Varoitus: huonolaatuista kuvaa.

Recado
07.02.2010, 16.06
Onko kellään vinkata hyvää pohjallista hiihtomonoon?

Itsellä käytössä Sole Ultra pohjalliset, saa myös ohuempana versiona. http://www.megasport.net/sole-ultra-p-786.html
Taisi ainakin näillä pohjallisilla olla se em. tyytyväisyystakuu..

X-terra
07.02.2010, 17.59
Onko kellään vinkata hyvää pohjallista hiihtomonoon? Mulla on ollu kuukauden Salomonin S-Lab Prot käytössä. Muuten olen ollut tyytyväinen, mutta varsinkin oikean jalan holvi on ollut kovilla ja päkiän susäreuna (ukkovarpaan takana oleva "polkuantura") ovat kipeytyneet joka lenkillä. Vaiva ei ole helpottanut, päin vastoin. Niinpä kaivoin eilen lenkin jälkeen pohjallisen monosta. Aika serkean näköinen esitys. Suunnilleen milli valkoista solumuovia kivikovan ja jäykän pohjan päällä, eikä minkäänlaista yritystäkään jalkaholvin tueksi. Olisin odottanut vähän parempaa tuollaiselta topoftheline monolta..

Noi monot on varmaan lämpömuovattavat, ainakin itsellä tavallisen S-Labin istuvuus jalkaan parani todella paljon, kun lämpömuotoili sen. Itse kiroilin Ylläsellä reilun viikon noita monoja jonka jälkeen selvisi että ahaa, nämä on mahdolista saada istumaankin.

mnph
07.02.2010, 18.24
Vaihdoin luistelusauvoihini eilen uudet kahvat ja hihnat, Starttia molemmat. Kahvan korkki kului ensimmäisellä lenkillä puhki peukalonhangan kohdalta, ja hihnakin tuntui jotenkin rajoittavan liikettä. Pertsasauvojeni (One Way) hihna tuntuu paremmalta, enkä ole huomannut kahvankaan mainittavasti murentuneen. Mitäs muita niitä on?

mnph
07.02.2010, 18.36
Onko nykyisissä huippuhiihtäjissä sellaisia, jotka käyttävät Karhun suksia?

Mikä oli se suksipari, jolla Matti Heikkinen hiihti MM-pronssinsa viime talvena? Joku pitopohja-Fischerihän se taisi olla?

Jeesu
08.02.2010, 09.06
Pitopohja Fischerhän se oli. Sinänsä siinä ei ollut mitään uutta ja mullistavaa. Suksen pitoalue on karhennettu tavallista karheammaksi ja jätetty pidot pois. Kaikilta suksimerkeiltä taitaa löytyä tuollaisia vaihtoehtoja jo tehtaalta suoraan ostettuna. Fisukoissa ja Atomicilla pitoalue on vielä eri materiaalia(tai ainakin eri väristä). Peltosella on Zeta, joka on kait ollut myynnissä jo jostain 80-luvun puolestavälistä.

Pitopohja on hyvä ja toimiva, mutta keliä niille tulee hyvin harvoin. Niin ja sellaisen voi tehdä itsekin tavallisesta suksesta jättämällä pidot pois ja tekemällä kunnon karhennuksen.

EePee
08.02.2010, 18.39
Noi monot on varmaan lämpömuovattavat, ainakin itsellä tavallisen S-Labin istuvuus jalkaan parani todella paljon, kun lämpömuotoili sen. Itse kiroilin Ylläsellä reilun viikon noita monoja jonka jälkeen selvisi että ahaa, nämä on mahdolista saada istumaankin.

No perssana, sittenhän tulee ihan ensin reissua Kallelle. Antoivat tietenkin ensin ilman muotoiluja matkaan, niin että tulee toinen reissu ja jää tietenkin jotain muutakin matkaan. Täytyy tuo ainakin ensi tarkistaa. Kiitoksia pohjallisvinkeistäkin.

X-terra
08.02.2010, 19.12
Muotoilun tein itse ainakin lämpöpuhaltimella jossa on termostaatti. Reilun 100 asteista ilmaa kun puhaltaa sisään vartin verran, niin alkaa olla monot sopivat muotoiltaviksi.

Noita Madshusin ohjeita kun seuraa, ei voi epäonnistua:
http://www.madshus.com/Technical_Information/Heat-Molding-process/

Liraren
08.02.2010, 19.19
Mulla on Footbalancen lämpömuotoiltavat pohjalliset. Auttoivat entisissä luistelumonoissa (liian isot, löysät ja väljät) jalkapohjan sillan kipeytymiseen. Vuoden ovat olleet käytössä ja ovat edelleen tasan siinä muodossa, johon ne urheilukaupassa muotoiltiin. Voin suositella.

Itselleni ostin toki uudet oikeankokoiset kilpamonot, joihin ei mitään ratkaisuja tarvi. Jalat pysyy rentona ja kipuja ei ole ollut vakiopohjallisillakaan.

leecher
08.02.2010, 22.13
On niin hyvät kelit nyt ettei malttais olla ladulta pois.
Laitoin videon pahimpaan himoon.
http://www.youtube.com/watch?v=BbsN9bIR3Fg
Varoitus: huonolaatuista kuvaa.
Hah, samalaiset Matukat kuin itselläni (hiilarikärjellä?) Täälläpäin ärsyttää kun lunta tulee jatkuvasti. Latupohja ei ehdi kovettua ja omalla elopainolla (100 kg) kun luistelee niin on pehmeätä jokapaikassa. Pirun raskasta tai sitten luistelutekniikka on vaan huono. Takana vasta 6 lenkkiä pitkän tauon jälkeen.
Tuossakin videossa homma näyttää "ärsyttävän" helpolta ja kevyeltä http://www.savonsanomat.fi/video-kuva/videot/lajiesittelyssä-luisteluhiihto/365288

JOULU
08.02.2010, 22.35
Hah, samalaiset Matukat kuin itselläni (hiilarikärjellä?) Täälläpäin ärsyttää kun lunta tulee jatkuvasti. Latupohja ei ehdi kovettua ja omalla elopainolla (100 kg) kun luistelee niin on pehmeätä jokapaikassa. Pirun raskasta tai sitten luistelutekniikka on vaan huono. Takana vasta 6 lenkkiä pitkän tauon jälkeen.
Tuossakin videossa homma näyttää "ärsyttävän" helpolta ja kevyeltä http://www.savonsanomat.fi/video-kuva/videot/lajiesittelyssä-luisteluhiihto/365288

Otin itselleni (tietenkin hyvänä isänä :D myös vaimolleni ja pojalleni) hiihdon tekniikavalmennusta (vapaa tyyli). Asiantuntijan ohjeista sain monta hyvää vinkkiä oman tekniikkani parantamiseen. Tekniikan parantumisen huomaan hiihtonopeuden kasvuna ja hiihdosta on tullut entistä hauskempaa. Olin kyllä melko TYHMÄ kun en aiemmin osannut turvautua asiantuntijan apuun.
Kokeilkaa, suosittelen.

Noviisi
08.02.2010, 23.06
Otin itselleni (tietenkin hyvänä isänä :D myös vaimolleni ja pojalleni) hiihdon tekniikavalmennusta (vapaa tyyli). Asiantuntijan ohjeista sain monta hyvää vinkkiä oman tekniikkani parantamiseen. Tekniikan parantumisen huomaan hiihtonopeuden kasvuna ja hiihdosta on tullut entistä hauskempaa. Olin kyllä melko TYHMÄ kun en aiemmin osannut turvautua asiantuntijan apuun.
Kokeilkaa, suosittelen.

Tämän allekirjoitan täysin! Itse olin puolisoni kanssa paikallisen hiihtoseuran järjestämässä luistelukoulussa. Opetus kesti 2 tuntia ja maksoi VAIN 10 euroa! Nyt mennään naama messingillä pitkää liukua pitkin Porin mettän latuja ja hiihto on niin paljon kevyempää, että samalla vois vaikka laulaa luikauttaa. Nopealla otannalla luistelunhiihdon keskisykkeet laski 10 bpm ja "matkavauhti" kasvoi n. 3 km/h.

bartagma
08.02.2010, 23.13

Kannattaa myös huomioida se että pehmeälle alustalle pitäisi olla eri suksi kuin kovalle,
Jotta se suksi luistaisi parhaalla mahdollisella tavalla niin painealueiden pitää olla tietynlaiset.

xtrainer80
08.02.2010, 23.42
Kannattaa myös huomioida se että pehmeälle alustalle pitäisi olla eri suksi kuin kovalle,
Jotta se suksi luistaisi parhaalla mahdollisella tavalla niin painealueiden pitää olla tietynlaiset.

Tämä pitää paikkansa. Mulla on tällä hetkellä kahdet fischerin RCS:t, toisissa merkintä cold ja toisissa plus. Jälkimmäiset toimii selkeästi paremmin kun latupohja on pehmeämpi ja mahdollisesti on satanut uutta lunta. Noita coldeja ei saa näillä keleillä toimimaan millään, suksi "puree" kiinni ja sen huomaa etenkin ylämäissä. Suorastaan tökkii. Voitelulla tuota suksien eroa ei millään tasoita. Kovalla paanalla coldit taas toimivat erinomaisesti.

wanderer
09.02.2010, 12.31
Tuonne kokeileen harrastussarjaan 4 km (ei tarvi lisenssiä eikä kuulua mihinkään VUL:in alaiseen seuraan):
http://www.vul.fi/kalenteri.htm#13.2.No päätinpä sitten lähteä kokeilemaan. Viime viikolla testasin tasaisella jääladulla, että kuinka koira viitsii vetää. 6km meni johonkin 16:30 aikaan, eikä tuolla vielä kuuhun mennä.
Kyllähän se varmaan nostattaa ittensä kohtuullisen korkeelle jos kisapaikalla on vilskettä, mutta on toinen juttu saako sitten sen vauhdin ohjattua vetämiseen.

Liraren
09.02.2010, 12.40
Mahtava homma! Mekin ollaan tulossa. Nähäämpä sitte sielä. Meidän leirin kuulet muutaman kilsan päähän järjettömästä mökästä. Meikä on tosin 6 km B-kilpasarjassa.

EePee
09.02.2010, 14.38
Muotoilun tein itse ainakin lämpöpuhaltimella jossa on termostaatti. Reilun 100 asteista ilmaa kun puhaltaa sisään vartin verran, niin alkaa olla monot sopivat muotoiltaviksi.

Noita Madshusin ohjeita kun seuraa, ei voi epäonnistua:
http://www.madshus.com/Technical_Information/Heat-Molding-process/

Kiitos, täytyy kokeilla tuota. Googlettamalla löytyi mainoksia, joiden mukaan Salomonitkin pitäisi olla muokattavissa. Salomonin omat sivut on kyllä edelleen niin hanurista, että siltä ei mitään löydy..

Madshusin ohjeet olivat selkeät, mutta yksi kohta tulee tuottamaan vaikeuksia: Weight the boot (stand in the basic ski glide position with your knee over your toes) for about 5~10 minutes to allow the boots to cool and get firm. !!!! :)

bartagma
09.02.2010, 15.16
Pitopohja Fischerhän se oli. Sinänsä siinä ei ollut mitään uutta ja mullistavaa. Suksen pitoalue on karhennettu tavallista karheammaksi ja jätetty pidot pois. Kaikilta suksimerkeiltä taitaa löytyä tuollaisia vaihtoehtoja jo tehtaalta suoraan ostettuna. Fisukoissa ja Atomicilla pitoalue on vielä eri materiaalia(tai ainakin eri väristä). Peltosella on Zeta, joka on kait ollut myynnissä jo jostain 80-luvun puolestavälistä.

Pitopohja on hyvä ja toimiva, mutta keliä niille tulee hyvin harvoin. Niin ja sellaisen voi tehdä itsekin tavallisesta suksesta jättämällä pidot pois ja tekemällä kunnon karhennuksen.

Fischer valmistaa 2 eri pitopohja suksea.
-Crown (käytetään jr ja vaellussuksissa) pinta on kuvioitu pitämään voiteluksi pelkkä luisto.
-Zero (On nykyisessä RCS kisasuksessa ja RSC kuntoilijan suksessa) pitoalueella on oma pintamateriaali on suunniteltu toimimaan liisterikeleillä ja pikapidolla sen saa toimimaan myös pakkasilla.

Grr
09.02.2010, 15.18
Mahtava homma! Mekin ollaan tulossa. Nähäämpä sitte sielä. Meidän leirin kuulet muutaman kilsan päähän järjettömästä mökästä. Meikä on tosin 6 km B-kilpasarjassa.
Joopa, siellä näkyy kans. Jännä nähdä miten lähtee lainavehkeillä liikenteeseen, viimeksi hiihtänyt vapaata jotain 15+ vuotta sitten... Saattaa olla kallis kokeilu jos joutuu tulemaan suksikaupan kautta kotiin. :)

PS. Onko hiihtokamoille mitään järkevää 2nd hand varustepörssiä tyyliin Fillarin tori? Saattaisin tarvita 42-43 kokoiset luistelumonot pilottisiteeseen.

PaH
09.02.2010, 15.25
Tämä pitää paikkansa. Mulla on tällä hetkellä kahdet fischerin RCS:t, toisissa merkintä cold ja toisissa plus. Jälkimmäiset toimii selkeästi paremmin kun latupohja on pehmeämpi ja mahdollisesti on satanut uutta lunta. Noita coldeja ei saa näillä keleillä toimimaan millään, suksi "puree" kiinni ja sen huomaa etenkin ylämäissä. Suorastaan tökkii. Voitelulla tuota suksien eroa ei millään tasoita. Kovalla paanalla coldit taas toimivat erinomaisesti.

Mikäli olen ymmärtäny oikein, ei noilla cold / plus- luokituksilla ole tekemistä suksen rakenteen tai sen painealueiden kanssa enää. Kuulemma vielä jokunen vuosi sitten pidempi-painealueiset leimattiin coldeiks ja lyhyemmillä varustetut plussiksi. Ero on kuulemani mukaan enää tehdashionta ja tehtaalla pohjaan ajettu kuvio, joka noissa eroaa. Sukset on yksilöitä ja joillakin plus-pari pelittää pehmeellä pohjalla lämpimällä paremmin kun cold-pari (kuten xtrainerilla) ja toisella tilanne on juurikin päinvastainen.

edit: nyt kun rupes miettimään, niin omat jäljelle_jääneet fisukat on kaik plussia ja silti niistä on valkkautunu soiva pari myös vitikeleille ...

Liraren
09.02.2010, 15.59
Joopa, siellä näkyy kans. Jännä nähdä miten lähtee lainavehkeillä liikenteeseen, viimeksi hiihtänyt vapaata jotain 15+ vuotta sitten... Saattaa olla kallis kokeilu jos joutuu tulemaan suksikaupan kautta kotiin. :)

PS. Onko hiihtokamoille mitään järkevää 2nd hand varustepörssiä tyyliin Fillarin tori? Saattaisin tarvita 42-43 kokoiset luistelumonot pilottisiteeseen.

Katoha, hyvä! Ei se väärin oo.

Vaiha sidejärjestelmää NNN:ään, niin mulla on sulle monot.

Kattele lähialueen hiihtoseurojen sivuja. Esim täällä Oulussa Oulun hiihtoseuralla on kamapörssi:
http://www.oulunhiihtoseura.fi/index.php?p=Kamaporssi&tuoteryhma=1

xtrainer80
09.02.2010, 16.36
Mikäli olen ymmärtäny oikein, ei noilla cold / plus- luokituksilla ole tekemistä suksen rakenteen tai sen painealueiden kanssa enää. Kuulemma vielä jokunen vuosi sitten pidempi-painealueiset leimattiin coldeiks ja lyhyemmillä varustetut plussiksi. Ero on kuulemani mukaan enää tehdashionta ja tehtaalla pohjaan ajettu kuvio, joka noissa eroaa. Sukset on yksilöitä ja joillakin plus-pari pelittää pehmeellä pohjalla lämpimällä paremmin kun cold-pari (kuten xtrainerilla) ja toisella tilanne on juurikin päinvastainen.

edit: nyt kun rupes miettimään, niin omat jäljelle_jääneet fisukat on kaik plussia ja silti niistä on valkkautunu soiva pari myös vitikeleille ...

Nämä mun molemmat parit on jo 7-8 vuotta vanhat, joten oisko näissä vielä eroa painealueissa. En tosin tarkoittanutkaan että niistä merkinnöistä suoraan näkee sopivuuden johokin keliin, vaan että on eroa suksella ja suksella.

bartagma
09.02.2010, 18.00
DTG WORLD CUP PLUS
Syvempi ja karkeampi Plus-rakenne, ihanteellinen lämpimiin ja kosteisiin olosuhteisiin. Tehty luonnon timantin avulla.
http://fi.fischersports.com/upload/cached_images/_upload_en_product_technologies_en_product_technol ogies.00002401.pic_6e525355dcd490401cc4e7b68779056 b.img?1259845210

DTG WORLD CUP COLD
Hieno ja matala Cold-rakenne, optimaalinen kylmiin ja kuiviin olosuhteisiin. Tehty synteettisen timantin avulla.
http://fi.fischersports.com/upload/cached_images/_upload_en_product_technologies_en_product_technol ogies.00002402.pic_6e525355dcd490401cc4e7b68779056 b.img?1259845219

http://fi.fischersports.com/en/

--+MM+--
09.02.2010, 18.54
Keltasella timangilla kun hivelee pohjaa niin luistaa kosteella jne.. :D

µ

bartagma
09.02.2010, 19.22
Keltasella timangilla kun hivelee pohjaa niin luistaa kosteella jne.. :D

µ

Ja synteettisillä timanteilla ei saa ku kylmiä ja kuivia olosuhteita.

PaH
09.02.2010, 19.24
DTG WORLD CUP PLUS
Syvempi ja karkeampi Plus-rakenne, ihanteellinen lämpimiin ja kosteisiin olosuhteisiin. Tehty luonnon timantin avulla.
DTG WORLD CUP COLD
Hieno ja matala Cold-rakenne, optimaalinen kylmiin ja kuiviin olosuhteisiin. Tehty synteettisen timantin avulla.
http://fi.fischersports.com/en/

No tuon perusteella voi sitten todeta että markkinointimiesten / naisten juttuja jaot plus/cold - tuostahan on iloa juurikin ekaan hiontaan asti ... ;)

PetteriY
09.02.2010, 20.16
Vaan saispa jostain tuota Plus-hiontaa - toimi ainakin mulla tosi hyvin. Näyttää havulta, mutta kaikki naarmut on suoria, eri syvyisiä vaan. Ei jarrutellut pakkasellakaan.

PaH
09.02.2010, 20.27
Vaan saispa jostain tuota Plus-hiontaa - toimi ainakin mulla tosi hyvin. Näyttää havulta, mutta kaikki naarmut on suoria, eri syvyisiä vaan....

En tiedä Oulusta(?), mut aineskin Ylläkseltä (Sportia Ä-lompolon puolella) löytyy vehkeet + osaaminen tuohon...

xizang
10.02.2010, 16.18
Kenttäkokeet on nyt suoritettu ja harjat on puhtaat.

Toimenpiteet oli seuraavat:
- Astian pohjalle 5 mm voiteenpoistoainetta.
- Harja astiaan (karvat alaspäin) n. viideksi minuutiksi.
- Harja pois astiasta ja enimpien nesteiden kuivaus Aamulehteen hangaten.
- Kevyttä harjailua ruuvipenkin takomisosaton kulmaa vasten n. 1 min.

Lopputulos: Harjat kuin uudet ja mönjää irtosi kiitettävästi.
Jos karvat pysyy kiinni, niin teen tämän putsauksen toistekin.

Ookko kokeillu lunta kahden samanlaisen harjan väliin ja hankaat yhteen??
Kokeile, toimii yllättävän hyvin ja nopee tapa.

xizang
10.02.2010, 16.26
Vaihdoin luistelusauvoihini eilen uudet kahvat ja hihnat, Starttia molemmat. Kahvan korkki kului ensimmäisellä lenkillä puhki peukalonhangan kohdalta, ja hihnakin tuntui jotenkin rajoittavan liikettä. Pertsasauvojeni (One Way) hihna tuntuu paremmalta, enkä ole huomannut kahvankaan mainittavasti murentuneen. Mitäs muita niitä on?

Laita ne Startin kahvat menemään tonne tehtaalle:
Startex oy
Keskikankaantie 34
15860 Hollola

Kiinan pojjaat teki yhden huonon erän korkkeja ja niitä meni myös kaupoihin. Laittavat sieltä sulle uudet veloituksetta.

Rimpiläinen
10.02.2010, 19.43
Ookko kokeillu lunta kahden samanlaisen harjan väliin ja hankaat yhteen??
Kokeile, toimii yllättävän hyvin ja nopee tapa.

Voiko olla noin yksinkertaista? :eek:
Täytyy kokeilla. Tuolla konstilla ei vaan pääse liuottimia nuuhkimaan.

xizang
10.02.2010, 21.42
Voiko olla noin yksinkertaista? :eek:
Täytyy kokeilla. Tuolla konstilla ei vaan pääse liuottimia nuuhkimaan.

No silleen me ollaan tuolla kisapaikkojen voidekopeilla putsattu niitä monta vuotta.
Lunta vaan harjojen väliin ja kovaa painat yhteen ja samalla kiertäen. Lumi irrottaa voiteen irti ja sit vaan koputtelet jotakin vasten niin kakka putoo pois.

steelmän
11.02.2010, 16.14
Viime viikolla käväsin (siis todellakin KÄVÄSIN) pariin kertaan suksilla, kroppa oli niin tyhjä että
ei kädet työntäneet ja jalat oli mitä oli ...... eipä ollut nyt aamusta sen paremmat tuntemukset ( 3 pvää putkeen 2 muuta treeniä/ pvä) mutta ny lähti, oli varmaan ns. lentokeli ja NIIN MAAN PENTELEEN kiva mennä! Meinasin jatkaa vieläkin mutta sai 2 h riittää, jaksaa sitten vielä siinä kevyessä iltavehkaamisessakin.

Ja noilla jonkun vanhoilla kisaparilla mentiin

http://i667.photobucket.com/albums/vv34/steelman_2/AtomicRS-11190cmSkating.jpg

Ohiampuja
11.02.2010, 22.20
No niin, nyt on 350 km hiihdetty näillä lumilla, täällä kotinurkilla. Vielä pitäisi 150 km lykkiä, ettei tarvitse Jämsän Pöljiä Pyöräilijöitä kaljan litkulla juottaa.

Täällä ne loppasuut käy kuitenkin tirkistelemässä, että montako viestiä Ohiampuja on taas ehtinyt kirjoittaa. :rolleyes:

Juska Pattu
12.02.2010, 00.24
No niin, nyt on 350 km hiihdetty näillä lumilla, täällä kotinurkilla. Vielä pitäisi 150 km lykkiä, ettei tarvitse Jämsän Pöljiä Pyöräilijöitä kaljan litkulla juottaa.

Täällä ne loppasuut käy kuitenkin tirkistelemässä, että montako viestiä Ohiampuja on taas ehtinyt kirjoittaa. :rolleyes:

Tulossa kuivat juhlat meille. Oma tavoite on jo täynnä, eli kaljaa ei tartte ostaa. Tällä viikolla en sitten ole päässyt suksille kertaakaan.
Mutta hiihto on hienoa. Ihmetyttää vaan kuinka pitkään näitä kelejä oikein riittää.

steelmän
12.02.2010, 00.57
Meinasin jatkaa vieläkin mutta sai 2 h riittää, jaksaa sitten vielä siinä kevyessä iltavehkaamisessakin.

Heh, hyvä että jäi tohon, ilta olikin 'hieman kovempi', turun pojat pääsi nääs sisä'velodromille' ajamaan reiluksi tunniksi maantievekottimilla.

monologi
12.02.2010, 22.12
Tulossa kuivat juhlat meille. Oma tavoite on jo täynnä, eli kaljaa ei tartte ostaa. Tällä viikolla en sitten ole päässyt suksille kertaakaan.
Mutta hiihto on hienoa. Ihmetyttää vaan kuinka pitkään näitä kelejä oikein riittää.

VAROITUS. Älkää nyt asettako liian suuria tavoitteita. Loppuu muuten tuo
kaljan juonti kokonaan, niin ja tuo karkin syönti. Kokemusta on.:rolleyes:

bartagma
12.02.2010, 23.51
Tänään testattu
-Atomic Worldcup Classic 2010 featherlight 196cm
-Atomic SNS Profil 85 palalla
-Luistona Vauhdin LF -1-25*c
-Pitovoiteena Vauhdin K-18
-Hiihdetty 3 x 1,6km kierrosta

Sukset luisti ku tauti. Mutkat voi vetää kovemmin ku Fischerin 197cm carbonlite s-trakeilla ja vähemmällä jalkavoimalla
(en tiiä onks sil vaikutusta et Atomicit +7mm Fischerit +12mm tasapainopisteen takana).
Pito ois voinu olla parempi mut pitää huomenissa vähä hienosäätää (tuntuma jalan alla ei oo yhtä tunnokas ku fischereissä).
Suksen kantit puri aika tiukasti lumeen ku ajauduin pois uralta (taitaa olla rakenteen ja hiihtäjän aiheuttama toimintahärö?).

Huomenna uudestaan ni sit näkee miltä ne tuntuu ku saa pidot kohillee ja vähä paremmalla ajalla.

--+MM+--
13.02.2010, 00.24
Kyssäriä kehiin:

Käykö porukka kisaamassa / tapahtumissa? Aika moni paljon kirjoitteleva panostaa ilmeisesti kohtuudella suksiin ja hioo luistoja jne.. Mites talven harjoittelu? Mennääkö hiihdon ehdoilla vai kaikkee siltä väliltä.

Itsellä kymmenen vuotta vanha kalusto + 10 kg lisää massaa. Suksia en osta lisää näillä päivärahoilla, muutaman parkun joutuu talvessaan investoimaan. Tavoitteena Kajaanin omat iltahiihdot (http://maastiskeza.blogspot.com/2010/01/pollyvaaran-kuntoiltahiihdot.html (http://maastiskeza.blogspot.com/2010/01/pollyvaaran-kuntoiltahiihdot.html)), partiohiihto ja Vuokatti hiihto kohtuu aikaan. Oma kunto näyttelee aika isoa osaa tuloksissa, joten suksien hinkkaaminen jäänyt tosi vähälle.

µ

bartagma
13.02.2010, 01.30
Peruskouluun jäi kilpailut muita vastaan, nykyään pahin kilpailija näkyy peilis.
Tavoitteena liikkuminen kaikin mahdollisin tavoin vuodenaikojen mukana (enää 3kk ni metsät on täysin sulat \o/ ).

Hinkkaan suksia enemmä ku kerkeen hiihtää. Aina tulee paremmaks ku tekee ite ja testaa ite, joka päivä oppii jotain uutta ja hienoo.
Ku kalusto o semmost mihi pystyy luottaa ja sieltä saa jotai takas ni se motivoi panostaan harrastukseen enemmän aikaa ja hunajaa. Vastalahjaks kroppa saa kyytiä säännöllisesti ja pysyn terveenä.

--+MM+-- Kalustolla ei oo mitää muuta väliä loppupeleis ku se et se toimii.

Janu
13.02.2010, 01.36
En panosta hiihtoon lainkaan enkä harrasta, mutta viime vuonna tuli tavaksi käydä hiihtämässä kaukopartiohiihdon (http://www.seepra.info/foorumi/viewtopic.php?t=183) pikamatka. Reenasin suoritusta edeltävänä viikonloppuna 2x14km lenkkiä, joista toinen jäi hyytymisen takia tekemättä. Itse suoritus meni ongelmitta ja leppoisaa oli. Suosittelen kaikille!

Ylva Hubatsa
13.02.2010, 10.10
Eilen kävin kokeilemassa pertsaa, pitkän tauon jälkeen. Ei ei onnistu, jalka ei kestä.
Vasen nilkka kipeytyy nilkkaluiden ja osin akillesjänteen ympäriltä jo 10 kilsan hiihdon jälkeen.
Olen yrittänyt venytellä ja varoa nilkkaa, mutta ei tunnu auttavan. Luistelussa ei vaivaa ole, ainoastaan pertsalla.
Pertsaa aloin hiihtelemään vasta tänä talvena ja heti alkuun vetäsin pitkiä lenkkejä nolla-pohjalta.
Olisiko tässä syy, kroppa ei vaan ole tottunut toisenlaiseen liikuntaan ja onko tämä tyypillistä pertsahiihdon aloittajille?

xtrainer80
13.02.2010, 11.35
Kyssäriä kehiin:

Käykö porukka kisaamassa / tapahtumissa? Aika moni paljon kirjoitteleva panostaa ilmeisesti kohtuudella suksiin ja hioo luistoja jne.. Mites talven harjoittelu? Mennääkö hiihdon ehdoilla vai kaikkee siltä väliltä.

Itsellä kymmenen vuotta vanha kalusto + 10 kg lisää massaa. Suksia en osta lisää näillä päivärahoilla, muutaman parkun joutuu talvessaan investoimaan. Tavoitteena Kajaanin omat iltahiihdot (http://maastiskeza.blogspot.com/2010/01/pollyvaaran-kuntoiltahiihdot.html (http://maastiskeza.blogspot.com/2010/01/pollyvaaran-kuntoiltahiihdot.html)), partiohiihto ja Vuokatti hiihto kohtuu aikaan. Oma kunto näyttelee aika isoa osaa tuloksissa, joten suksien hinkkaaminen jäänyt tosi vähälle.

µ

Hiihto on alkanut kulkea sen verran hyvin, että pieniä kisasuunnitelmia on. Viikon päästä on kauhahiihto täällä Etelä-Pohjanmaalla Kauhajoella, siellä nyt ainakin. Jossain kansallisissakin voisi käydä, nöyryyttämässä itteään jossei muuten. Ehkä ensin joihinkin Seinäjoen Hiihtoseuraan omiin kekkereihin (en kuulu seuraan, mutta eiköhän sinne mukaan pääsis).

Mulla kilpahiihdot aikanaan päättyi vuoteen 2004, ja välissä on mennyt muutama vuosi etten ole edes koskenut suksiin. Mullakin siis kalusto aika vanhaa, mutta mielestäni täysin kisakelpoista vielä. Asiaa helpottaa, että paino on tällä hetkellä sama kuin "silloin ennenkin".

Harjoittelu menee mulla toistaiseks 50/50 pyöräilyn ja hiihdon välillä. Joudun varmaan jossain vaiheessa päättämään, kumpaan panostaa enemmän. Toisaalta omaksi huvikseen harrastaessa, ei tarvi ottaa niin suuria paineita tämmöisistä. Juostakin vielä pitäisi. :rolleyes:

bartagma
13.02.2010, 12.34
Eilen kävin kokeilemassa pertsaa, pitkän tauon jälkeen. Ei ei onnistu, jalka ei kestä.
Vasen nilkka kipeytyy nilkkaluiden ja osin akillesjänteen ympäriltä jo 10 kilsan hiihdon jälkeen.
Olen yrittänyt venytellä ja varoa nilkkaa, mutta ei tunnu auttavan. Luistelussa ei vaivaa ole, ainoastaan pertsalla.
Pertsaa aloin hiihtelemään vasta tänä talvena ja heti alkuun vetäsin pitkiä lenkkejä nolla-pohjalta.
Olisiko tässä syy, kroppa ei vaan ole tottunut toisenlaiseen liikuntaan ja onko tämä tyypillistä pertsahiihdon aloittajille?

Kyllähän se uuden lajin harjoittelu kannattaa alottaa kevyesti ja sitten ku kroppa tottuu ja tekniikka on pehmeä ni sit alkais hiihtää kovempaa ja pidemmälle.
Työkaverin polvi meni 2km luisteluhiidon jälkeen niin huonoon kuntoon et se o ollu ny 2 viikkoo kipeenä ja möi mononsa pois.

HiMa
13.02.2010, 19.58
Ja noilla jonkun vanhoilla kisaparilla mentiin

http://i667.photobucket.com/albums/vv34/steelman_2/AtomicRS-11190cmSkating.jpg

Sulla samanlaiset sukset kun mulla, itse ostin uutena muutama vuos sitten. Mulla oleva pari ei ole uuden lumen suksi, vaan on parhaimmillaan 0-10 asteen pakkasessa ja vanhalla lumella. Onko tuota kuvassa olevaa paria hiottu?

steelmän
13.02.2010, 20.11
Myyjä kertoi noiden toimivan parhaiten juuri noissa olosuhteissa, ja ne ovatkin todennäkoisimmät olosuhteet tänne eteläsuomeen tohon mun lähellä olevaan kaupungin ylläpitämään lyhyeen mutta sopivan tekniseen latulenkkiin.

On niihin joku havukuvio hiottu.

Liraren
13.02.2010, 21.38
Ei sitä tiedä, miten se kisatilanteessa syttyy. Tuonne kokeileen harrastussarjaan 4 km (ei tarvi lisenssiä eikä kuulua mihinkään VUL:in alaiseen seuraan):
http://www.vul.fi/kalenteri.htm#13.2.

No päätinpä sitten lähteä kokeilemaan. Viime viikolla testasin tasaisella jääladulla, että kuinka koira viitsii vetää. 6km meni johonkin 16:30 aikaan, eikä tuolla vielä kuuhun mennä.
Kyllähän se varmaan nostattaa ittensä kohtuullisen korkeelle jos kisapaikalla on vilskettä, mutta on toinen juttu saako sitten sen vauhdin ohjattua vetämiseen.

Onnea wandererille ja säpäkälle sakemanninartulle 6 km harrastussarjan voitosta! Kannatti tulla kokeileen eka kertaa.

Grr, myöskin hieno suoritus! Kipinä tai syttyä tähänki lajiin. Omat sukset nyt vaan hankintaan ja lisää reeniä.

wanderer
14.02.2010, 00.18
Eipä ollut Lirarenin teamilla turha reissu, vaan vakuuttavasti voitto kotiin. Vauhti olisi vissiin kohdallaan ensi viikonlopun Sm-kilpailuja ajatellen.

Ihan hauska kokeilu oli kyllä tuo ja koirakin tykkäs.

Grr
14.02.2010, 18.31
Kipinä tai syttyä tähänki lajiin. Omat sukset nyt vaan hankintaan ja lisää reeniä.
Noemmänyttiijjä. :)
Katotaan, täällä etelässä on ollu hyvälumisia talvia ehkä n. viiden vuoden välein, ei oo oikein hiihto kiinnostanut viime aikoina. Mutta jos ens talvena on keliä ja lähikauppiaalla hyviä suksia tarjolla niin ehkäpä, ehkäpä.

Pekka L
14.02.2010, 19.16
Kyssäriä kehiin:

Tässä on aloitettu vasta kolmekymppisenä. Olin kaverin huoltajana Pirkassa -02 ja vähän innostuin. Lainasin siltä vapaan suksia ja kävin heittämässä pari lenkkiä, sitten kävin ostamassa omat. Joku 150km ehdin siinä keväällä hiihtää, sitten seuraavana talvena itsellä Pirkka tavoitteeksi ja menihän se 90km heti alle 5h:eek:
Tuossa takavuosina oli enemmänkin innostusta touhuun mutta talvet on ollut tosi huonoja täällä lännessä varsinkin. Pirkkaa on hinkattu ja piirinmestaruus- maakuntaviesti- iltahiihto- puulaakihiihtolinjaa on kisattu, yhtenä talvena joku kansallinenkin harjoitusmielessä. Pirkassa yks isompi tavoite toteutui tannoin kun hiihdin kymppisakkiin vapaalla.
Vähän ironista tuon viime vuosien innostuksen suhteen on se, että nyt päätin ekan kerran mennä talven pyöräilyn ehdoilla ja koittaa miten se fillari kesällä kulkee kun se pannaan kulkemaan. Sitten tulee kaikkien talvien isoäiti:rolleyes: No, ei mua se kaduta, ensi talvena hiihdetään taas ja unohdetaan fillarit talliin. Seuraava isompi tavoite olis 2011 Lapponia itseä tyydyttävällä tuloksella joka vois olla... no katotaan sitä sitten:)

Ylva Hubatsa
14.02.2010, 19.26
Laitetaas lisää mielikuvaharjoittelua sohvalla löhöilyyn.
Tänään oli oikein mukava keli, vaikka luisto ei ollu mikään hääppönen.
http://www.youtube.com/watch?v=h9K0rprVALI

steelmän
14.02.2010, 23.02
En oikeastaan tiedä hyvästä luistosta mitään mutta kelit osuivat näemmä noille Atomic RS 11:le to ja tänään kohdalleen, varsinkin tänään alkuvauhti (minulle 'tumpelo'hiihtäjälle' ) oli varsin muikeata, on se kiva kun sukset toimii B-) joskaan en tiedä miksi sillä olen nyt hiihtänyt niillä kolmeen kertaan omistajan vaihdoksen jälkeen ja jotain niissä oli pohjassa mutta en tiedä mitä ;-) Tais tälle viikolle tulla tuntejakin enkka sitten 90-l lopun, varsinkin
talveen ja 17 h on mulle kyllä hyvä arvo, keväällä tunteja 'saa helpolla' pyörästä joten silloin taidetaan mennä 2:lla alkavia lukuja. Eli vuoden tavote on vahvasti horisontissa!

YocceT
15.02.2010, 15.30
17 tuntia viikossa. No helkkari kun pääsiskin noihin lukemiin. Työ ja perheen muiden jäsenten harrastukset vaan haittaavat sen verrran että puolet tosta on jo hyvä saavutus. Tuntuu siltä että lasten ja emännän harrastukset menevät prioriteeteissa aina edelle..

steelmän
15.02.2010, 16.26
on se kiva kun sukset toimii B-) joskaan en tiedä miksi sillä olen nyt hiihtänyt niillä kolmeen kertaan omistajan vaihdoksen jälkeen ja jotain niissä oli pohjassa mutta en tiedä mitä ;-)

Piti oikein soittaa ja kiittää myyjää suksista, kysyinkin mitä oli pohjiin laittanut ja vastaus oli' varastointirasvat' B-) Mitenkähän ne luistaa jos mä voitelen ne? Pitänee kokeilla.

Ylva Hubatsa
15.02.2010, 22.22
On se hiihtäminen mahtavaa hommaa, kun keli on kohallaan.
http://www.youtube.com/watch?v=kwUXjBMPm-s

steelmän
15.02.2010, 23.31
Ihan törkee luisto & vauhti ! ! !

leecher
16.02.2010, 15.01
Kertokaas hiihtoniilot mikä mättää kun vauhti on koko ajan liian kova ja ukko hapoilla alta aikakaksikon? Mogren menee joten kuten, mutta jos wassua yrittää hitaalla vauhdilla ei meinaa tulla mitään? Kuntopohjaa pitäisi kyllä olla, onko sitten lajivoiman puutetta vai mitä? En ole luisteluhiihtänyt vuosiin, joten tekniikkavirheistä varmaan kyse.
Tekniikkavideoitakin on tullut katseltua netistä aika monta tuntia. Tuollaisesta wassusta kuin yllä olevassa videossa on turha edes haaveilla tällä hetkellä.

orcatri
16.02.2010, 15.12
Aika oudolta kuulostaa, että mogren menee, mutta wassu ei. Tarkoittanet mogrenilla perusluistelua eli kuokkaa? Eniveis syynä lienee joko tuo tekniikkavirhe (suksi kokoajan kantillaan tjsp?) tahi suksen huono profiili ja sitäkautta luisto.

--+MM+--
16.02.2010, 15.44
Hiihdä sauvoitta tasaisella niin kauan ja hiljaa että alkaa luonnistua. Sitten sauvoja mukaan ajatuksen kanssa. Puutteet löytyy melko varmasti pipon ja monon välistä. Sitä alempaa on turha etsiä syyllisiä.

µ

asb
16.02.2010, 15.50
Mogren menee joten kuten, mutta jos wassua yrittää hitaalla vauhdilla ei meinaa tulla mitään?

Mulla oli vikana liian lyhyt liuku, eli wassulla työnnön tiheys kasvoi niin suureksi, että pumppu ei enää pysynyt mukana. Kuokka ja mogreni meni mielestäni muka ihan hyvin. Auttoi tasapainon parantaminen (eli rento ja rauhallinen luistelu tasaisella ilman sauvoja) ja parempi suksien voitelu. En mä vieläkään pysty wassua vetämään kuin tasaisella, mutta se johtuukin heikosta ylävartalosta. Pyöräilijä... minkäs teet.

--+MM+--
16.02.2010, 16.01
... minkäs teet.

Teet sen että seisot suksen päällä tasapainoisessa asennossa, etkä suksien välissä. Tällöin sulla on aikaa työntää liu'ulle niin pitkään kuin haluat. Kyllä se wassu sitten alkaa nousemaan mäkeenkin.

µ

asb
16.02.2010, 16.16
Teet sen että seisot suksen päällä tasapainoisessa asennossa, etkä suksien välissä. Tällöin sulla on aikaa työntää liu'ulle niin pitkään kuin haluat. Kyllä se wassu sitten alkaa nousemaan mäkeenkin.

Elä jaksa länkyttää, kun et minun fysiikkaani ja tekniikkaani lainkaan tunne.

--+MM+--
16.02.2010, 16.21
Sitten kannattaa kömpiä kuokalla kaikessa rauhassa.

µ

leecher
16.02.2010, 17.26

µ
Tuo on kyllä totta. Heti kun painon siirtoon kiinnittää huomiota, liuku pitenee. Helposti menee vain väsyessä keskipainolla tikatessa. Kuinka paljon "ponnistatte" liun lopussa? Pitääkö polvia koukistaa oikein tarkoituksella, vai ennemmin pienellä terävällä potkulla painonsiirto toiselle sukselle?

HiMa
16.02.2010, 19.51
Wassu on kyllä hieman haastellista, vaikka sitkeesti oon minäki sitä yrittäny treenata. Ojennus ylävartalosta jää mulla tekemättä tai se jää puolitiehen...
Mulla auttoi jo kovasti kun huomasin, että käsillä tehdäänkin wassussa huomattavasti lyhyempää työntöä kuin Mogrenissa tai kuokassa. Nyt menee jo huomattavasti jyrkemmät mäet kuin viime talvena wassulla. Hiihtotekniikka on oikeesti haastavaa ja pitää olla ajatus mukana, että löytää ne parannettavat kohdat.

steelmän
16.02.2010, 20.11
Hiihdä sauvoitta tasaisella niin kauan ja hiljaa että alkaa luonnistua. Sitten sauvoja mukaan ajatuksen kanssa. Puutteet löytyy melko varmasti pipon ja monon välistä. Sitä alempaa on turha etsiä syyllisiä.

µ

Sama vika Rahikaisella, mulla on ollut 'kiire' saada hiihtopuku märäksi ja menin alati Jan Boklöv:inä, viimeksi liian kovan alun jälkeen rauhoitettuani meni todella hitaasti hetken ja huomasin että sainhan se minäkin sen suksen lähtemään liikkeelle miltei suoraan eteenpäin asennosta ( eikä heti kantiltaan). Tuli muute hiano olo!

haedon
16.02.2010, 21.07
On se hiihtäminen mahtavaa hommaa, kun keli on kohallaan...
Olikos toi YH:n omasta hiihdosta kuvaa? Sen verran jos saa neuvoa antaa niin jalat ja suksi siis myös nousee turhan ylös, kun sen ei tarvii nousta kuin pikkasen lumenpinnasta niin säästyy energiaa. Samoten liu'un saa huomattavasti pidemmäksi samalla energialla, mutta onpa toi latukin liian kapea kunnon vapaan hiihtoon. Enpä löytänyt Youtubesta mallia energiataloudellisesta vassuttelusta, mutta tuleehan sitä telkkaristakin näin olympialaisten aikaan:). sen mitä eilen katoin lyhyesti naisten 10 km hiihtoa niin Kristina Smigunin hiihto näytti aika taloudelliselta ja tehokkaalta.

Ylva Hubatsa
16.02.2010, 21.38
Olikos toi YH:n omasta hiihdosta kuvaa? Sen verran jos saa neuvoa antaa niin jalat ja suksi siis myös nousee turhan ylös, kun sen ei tarvii nousta kuin pikkasen lumenpinnasta niin säästyy energiaa. Samoten liu'un saa huomattavasti pidemmäksi samalla energialla, mutta onpa toi latukin liian kapea kunnon vapaan hiihtoon. Enpä löytänyt Youtubesta mallia energiataloudellisesta vassuttelusta, mutta tuleehan sitä telkkaristakin näin olympialaisten aikaan:). sen mitä eilen katoin lyhyesti naisten 10 km hiihtoa niin Kristina Smigunin hiihto näytti aika taloudelliselta ja tehokkaalta.

Oli juu omaa hiihtoa.
Juu, eihän tuo hiihto ihan malliesimerkki ollu. Latu pirun kapea ja oikean suksen kohdalla pitkittäissuunnassa aika korkea harjanne, ei vaan näy hyvin kuvassa.
Lisäksi nuo mun sukset ei ihan ole tasapainossa, side on himpun verran liian edessä, tahtoo tuo kärki nousta liikaa.
Onhan tekniikassakin paljon hiomista, toivottavasti kelejä riittää harjoitteluun.
Colognan hiihto 15 kilometrillä oli kyllä kaunista katsottavaa.

Pekka L
17.02.2010, 23.45
Oli muuten jännä juttu taannoin kun tuli tv:ssä puhe noista tekniikkojen nimistä. Vaikka suomalaiset on kautta aikain poteneet enemmän tai vähemmän alemmuudentuntoa Ruotsin edessä, on täällä kuitenkin yleisessä käytössä nuo Mogren ja Wassberg, vaikka jm. oli lähes kirosana aikanaan...
Norjalaiset sen sijaan kyräilevät Ruotsin suuntaan ja niillä on ihan omat nimet tekniikoille, wassu oli muistaaksen dubbeldans:rolleyes:

Liraren
18.02.2010, 08.39
Norjalaiset sen sijaan kyräilevät Ruotsin suuntaan ja niillä on ihan omat nimet tekniikoille, wassu oli muistaaksen dubbeldans:rolleyes:

Dobbeldans (http://www.youtube.com/watch?v=TTH1KGkw6tA), enkeldans (http://www.youtube.com/watch?v=tKQ4BnsFEVQ) ja padleteknikk. (taas kerran tekniikanopetusvideoita, tällä kertaa norjalaisten)

Edit: tässä (http://www.youtube.com/watch?v=bGQb8UgE1y8) kaikki tekniikat.

JOULU
18.02.2010, 08.50
KAUKOPARTIOHIIHTO

Tervehdys, onko teillä kokemusta tästä tapahtumasta:
http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/utjr/kaukopartio.dsp

Kirjoita kokemuksistasi ja anna noviisille hyviä vinkkejä, mikäli sinulla on kokemusta tapahtumasta.

JOULU