PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hiihtojutut

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [12] 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

orcatri
14.02.2012, 11.02
Älä huoli, suurin osa ei osaa.
Jos hiihtää kuokkaa tasamaalla, ei osaa.
Siinä tuli totuus. (Eihän kuokkaa edes pysty hiihtämään tasaisella. Sama kuin fillarilla painelisi kymmenen metrin välein etujarrua.)
Saisko tuosta teetettyä kylttejä kuntoradoille? Sijoitus vaikka joka viidenteen valotolppaan.

Kare_Eskola
14.02.2012, 11.22
Mogren on niille joilla ei riitä yläkropassa potkua vassulla lykkimiseen:cool:

Tää tarkottaa minua ja kenties monia muitakin pyöräilijöitä. Toisaalta vassua tulee helposti hiihtäneeksi liian käsipainotteisesti. Käsillä on muka niin kiire että ei ehdi muuta kuin tökkiä vauhtia. Itse olen vasta viime aikoina oppinut fuskaamaan vassussa niin että pikkumäissä ei heti narukädet hapota.

TMS
14.02.2012, 12.00
Tää tarkottaa minua ja kenties monia muitakin pyöräilijöitä. Toisaalta vassua tulee helposti hiihtäneeksi liian käsipainotteisesti. Käsillä on muka niin kiire että ei ehdi muuta kuin tökkiä vauhtia. Itse olen vasta viime aikoina oppinut fuskaamaan vassussa niin että pikkumäissä ei heti narukädet hapota.

Itsekin ilmoittaudun narukädeksi. Tänä vuonna olen pyrkinyt hiihtämään myös loivemmat mäet vassulla ja alkaa sekin pikkuhiljaa luonnistumaan. Ahaa elämyksen sain syksyllä kun olin viikon verran vuokatissa hiihtämässä ja seurasin oikeiden hiihtäjien sauvoitta treeniä vassupotkulla ylämäkeen. Menivät suhteellisen vauhdikkaasti ja helpon näköisesti pelkällä potkulla. Muutenkin pyrin bongaamaan lenkeiltä aina hiihtäjiä joiden meno näyttää hyvältä ja liimaudun peesiin apinoimaan. Siinä hommassa oppii aika hyvin rytmitystä ja liuśn pituutta jos jaksaa vaan roikkua perässä. Paloheinässä käy ainakin paljon hiihtoseurojen hiihtäjiä jotka tunnistaa jengi-liiveistä, perään vaan:)

Dude
14.02.2012, 12.16
Vaikka olen hiihtänyt vasta sen 300km, joista vain viimeiset 100km vassulla, niin kyllä sillä menee loivat ylämäetkin helpohkosti. Ehkä olen vain nopea oppimaan ;)
Käsien hapotus ei ole ongelmana mulla ainakaan. Työntö lähtee jotenkin luonnostaan osittain vatsalihaksista eikä pelkistä käsistä ja osaan myös keventää käsien osuutta ja lisätä potkujen osuutta.

Espoon keskuspuistossa ei ole vielä silmiin osunut "oikeita hiihtäjiä" joilta voisi apinoida tekniikkaa. Kaikki on tulleet vain selkä edellä vastaan :( . Hiihtelen aika paljon päiväsaikaan ja silloin liikkeellä on enimmäkseen eläkeläisiä / koululaisia.

Matti
14.02.2012, 12.39
Mitenkäs ne sukset? Mitä saan/hyödyn, jos käyn ostamassa plus/miinuskelin/xxx jne. "kisa"sukset? Ei mulla suksia ostaessa ollut mitään tietoa mistään eri keilien suksista, painosuosituksista, siklauksesta, pohjien hionnasta yms. ostin vaan kun halvalla sain. Foorumisurffauksella menee pää pyörälle...

En liene paras neuvomaan, mutta mikäli et harkitse kilpahiihtoa/massahiihtotapahtumia niin aika hyvin yksillä suksilla pärjää. Kalliimmissa luistelusuksissa on parempi kiertojäykkyys, joka huomaa silloin kun laittaa kunnolla voimaa/painoa sukselle. Myös kelin mukaan suksen profiilinkin pitäisi muuttua. Pakkaskelillä pitkä painealue parantaa luistoa, mutta vesikelillä se aiheuttaa "imua" ja niin heikentää luistoa. Lisäksi tietyt suksimerkit eivät toimi pehmeässä lumessa, kun kärki kyntää liikaa. Aikaisemmin kisasuksissa on ollut parempi pohjamateriaali, joten ne ovat yleensä luistavampia, nykyistä tilannetta en tiedä.

Varsinaiset kisasukset ns. "tallisukset" poimitaan erilleen tuotantolinjan päästä yksittäiskappaleina. Eli kaupassa myynnissä olevat eivät ole varsinaisesti niitä parhaita, mutta koska valikointiprosessi on pitkälti manuaalinen niin hyviä (parhaita) suksia päätyy myös kauppaan. Mutta ensin tulevat ns. vakavat hiihtäjät etsimään itselleen parhaat parit ja alennusmyynteihin jää satunnaisia hyviä pareja eli sieltä on vaikea löytää hyvää paria muttei mahdotonta. Itselleni kävi kerran hyvä säkä alennusmyynnin suhteen. Kun menin ostamaan, niin liikkeessä oli jäljellä vain yksi pari, jonka pituus ja jäykkyys sopivat minulle. Ostin sen "viisaampiani" uskomatta ja sain siitä parhaan (liukkaimman) parin, minkä olen koskaan omistanut. Oli ilo havaita voittavansa massahiihdoissa alamäissä käytännössä kaikki muut, kun lämpötila oli -2 - -10, antoi aika paljon uskoa jaksamiseen, kun tiesi pääsevänsä helpommalla kuin muut.

Itselläni on luistelusuksia kaksi paria ns. hyvät sukset ja hiekkakelin sukset. Jälkimmäisiä ei tarvitse sääliä ja pohjat ovat "sopivasti" uritettu vesikelille :) Jos suksia varoo liikaa, niin hiihtokilsat jäävät aika vähiin. Perinteisen puolella minulla on kolmet sukset, joista yhdet vaan sen takia, kun erehdyksessä ostin kuivan pakkaskelin sukset ja täytyi ostaa normaali kelille uusi pari. Itse käytän ns. kisasuksia, mutta kokoni (95/196) asettaa omat vaatimukset sukselle.

Suosittelen katsomaan kevään alennusmyyntejä, mikäli sopiva kisasuksipari löytyy. Säästä nykyiset sukset huonolle kelille, niin ei tarvitse niitä sääliä ja nauti hyvistä suksista silloin, kun hiekkaa ei ole näkyvissä.

viller
14.02.2012, 12.47
Pohjamateriaaleissa on kyllä edelleen merkittäviä eroja jos vertaa vaikka malliston kärkimalleja ja niitä kolmanneksi tai neljänneksi parhaita malleja. Aikamoista hiekkapaperia ovat nämä edullisempien suksien pohjat.

tmile
14.02.2012, 13.38
Tää tarkottaa minua ja kenties monia muitakin pyöräilijöitä. Toisaalta vassua tulee helposti hiihtäneeksi liian käsipainotteisesti. Käsillä on muka niin kiire että ei ehdi muuta kuin tökkiä vauhtia.

Minulla auttaa tuohon wassbergin "kiireeseen" käsien pyöritusliike, esim. suunnilleen niin kuin polkisi pyörän kampia käsillä pitkulaista rataa, alhaalla lyhyehkö työntö ja käsien pyöräytys taas eteen. Tuosta kun sitten saa vauhtia ja keskittyy suksen pitkään tasaiseen liukuun niin mogreniksi tai sauvoitta luisteluksi se sitten väkisin muuttuu.

Pitoteipistä en viime talvena pitänyt, liisteri toimi mielestäni paremmin. Nyt olen kuitenkin hiihdellyt vain Rexin Proline fluoripidoilla (violetti + sininen) jotka toimivat todella hyvin.

ppikkupe
14.02.2012, 14.17
Varsinaiset kisasukset ns. "tallisukset" poimitaan erilleen tuotantolinjan päästä yksittäiskappaleina. Eli kaupassa myynnissä olevat eivät ole varsinaisesti niitä parhaita, mutta koska valikointiprosessi on pitkälti manuaalinen niin hyviä (parhaita) suksia päätyy myös kauppaan.

Kauppaan saattaa päätyä myös kasa vähän käytettyjä tallisuksia, joilla on hiihdetty ehkä se lenkki tai pari testiä ja todettu, että ei sopinut minulle. Itse en välinepuolesta niin hirveästi tiedä, mutta paikallisessa CitySportissa niitä on tullut joskus hypiskeltyä.

X-terra
14.02.2012, 15.39

Siltä se ainakin näyttää pk-seudun perusladuilla, kun kokeneetkin hiihtoniilot kihnuttaa kantilla kuokkaa tasamaalla. Että ne on typeriä. Eivät tajua katsoa mallia, eivät viitsi opetella. Ja sitten satoja euroja voiteisiin kun jotkut menee kevyesti ohi.

Dude, miksi hiihdät pelkkää vassua etkä mogrenia? Vassu on loiviin ylämäkiin ja lähtöihin. Vai etkö erota mogrenin ja kuokan eroa?

Itse ainakin hiihtelen jonkinverran kuokkaa tasamaallakin, ainakin toivon sen vaikuttavan siihen millaista kuokka on ylämäessä, kun on selkärangassa muutakin kuvaa kuokasta, kuin ompelukonemainen tikitys. Toki eniten tasaisella käytän wassua, kunto ei tahdo riittää mogreniin kuin loivassa alamäessä. Kuokan kihnuttaminen kantilla voi johtua siitä, että joko sukset ovat löysät, tai tasapaino ei vaan riitä suksen pohjalla liuttamiseen. Kuokallakin kulkee kuitenkin helposti jotain 15-16 kilsaa tunnissa munkin kunnolla. Jos tasaisella ei kykene hiihtämään kuokkaa, lienee tosiaan tarpeen harjoitella sitä jonkinverran.

Noista ikääntyvistä hiihtoniiloista ei oikein viitsi sanoa mitään, kun ei tiedä heistä mitään, eikä varsinkaan mahdollisista tasapainoon vaikuttavista jutuista. Jos on vähänkään enemmän massaa, on sopivien luistelusuksien saaminen kevään loppuunmyynneistä aika vaikeaa. Yleensä siellä on jäljellä sopivia pareja tuulen **ssimille vinkuheinille, ei noin 90 kiloisille plösöille.

OJ
14.02.2012, 15.40
Mun mielestä vassua lykkimällä pääsee helpommin suksen päälle liukuun. Tosin sauvoitta hiihtämällä saa sitä jalkatyötäkin kehitettyä ja saattaa jopa oppia tekemään duunia sekä käsillä että jaloilla. Mogrenilla kun menee tasaiset, niin vauhti kiihtyy aika reippaasti vassuun verrattuna. Mä hiihdin yhden talven taannoin "ihan homona" ja huomasin, että 500 km menee ennen kuin hiihto lähtee sujumaan. 1000 km on seuraava rajapyykki, jonka jälkeen tuntuu touhu menevän vielä parempaan suuntaan. Ennen tota kahden tonnin talvea en osannut hiihtää juuri lainkaan. Ja tommosella hiihtaamisella pysyy painokin kurissa.

Allekirjoittanut ei paljon tänä talvena pääse hiihtoa treenaamaan kun on sen verran onneton talvi käsillä.

JTu
14.02.2012, 18.05
Mitenkäs ne sukset? Mitä saan/hyödyn, jos käyn ostamassa plus/miinuskelin/xxx jne. "kisa"sukset? Ei mulla suksia ostaessa ollut mitään tietoa mistään eri keilien suksista, painosuosituksista, siklauksesta, pohjien hionnasta yms. ostin vaan kun halvalla sain. Foorumisurffauksella menee pää pyörälle...
Mulla on luisteluun ykkösparina Fischerin RCS, mutta tulee hiihdettyä jonkin verran myös saman merkin SC skatecuteilla. Vaikea noita on suoraan verrata kun profiilitkin ovat erilaiset, mutta ihan perus lenkkeilyvauhdissa en huomaa mitään valtavaa eroa. Toki RCS:t ovat selvästi kevyemmät.

Mielestäni keliin sopiva profiili on suksessa tärkeämpi kuin teksti pinnalla.

Ylva Hubatsa
14.02.2012, 19.27

Siltä se ainakin näyttää pk-seudun perusladuilla, kun kokeneetkin hiihtoniilot kihnuttaa kantilla kuokkaa tasamaalla. Että ne on typeriä. Eivät tajua katsoa mallia, eivät viitsi opetella. Ja sitten satoja euroja voiteisiin kun jotkut menee kevyesti ohi.

Dude, miksi hiihdät pelkkää vassua etkä mogrenia? Vassu on loiviin ylämäkiin ja lähtöihin. Vai etkö erota mogrenin ja kuokan eroa?

Ttäh? Kuokkaahan tuossa vetelin, mitään vassusta puhunu.

Jaa, täällä on joku Dude, ei sit mitään

steelmän
15.02.2012, 00.19
Sunnuntaina kannoin kotia uudet Atomic WC luistelusukset, mitä niille pitäisi tehdä ennen neitsythiihtoa ? Jep, siteet ovat paikalla jo. B-)

o.j.
15.02.2012, 12.34
Nykyaikaiset pohjamateriaalit ovat niin hyviä, että melko pienellä työllä sukset ovat valmiit baanalle.

Aluksi kannattaa tarkistaa suksien kantit ja hioa ne #240-#400 hiomapaperilla sileiksi. Seuraavaksi voi putsata pohjat voiteenpoistoaineella, pohjiin kun tuppaa varastoinnin ja kuljetuksen aikana kertyä likaa.

Sitten voitelemaan. Aluksi 1-2 kerrosta pohjustus- tai pehmeää parkkua, sitten grafiitti. Jos on virtaa niin voi vetäistä väliin violetin ja toisen kerran grafiitin, päälle sitten esim sininen millä lähtee hiihtämään.

steelmän
15.02.2012, 13.11
Aluksi kannattaa tarkistaa suksien kantit ja hioa ne #240-#400 hiomapaperilla sileiksi. Seuraavaksi voi putsata pohjat voiteenpoistoaineella, pohjiin kun tuppaa varastoinnin ja kuljetuksen aikana kertyä likaa.

Sitten voitelemaan. Aluksi 1-2 kerrosta pohjustus- tai pehmeää parkkua, sitten grafiitti. Jos on virtaa niin voi vetäistä väliin violetin ja toisen kerran grafiitin, päälle sitten esim sininen millä lähtee hiihtämään.

Eli tarkoitat reunoja 90-asteen kulmassa pohjaan nähden? Heh, taitaa se laatu olla tosiaan nykyään liukuva käsite, tämä hionta varmaan tarpeen joskin luulisi sitä miltei 500 e lähtöhintaisen suksen olevan enempi valmis ?

Pussissa on yksi pehmiä pohjustusvoide/aine, laitan siis sitä ensiksi.

o.j.
15.02.2012, 14.18
Kokeile sormilla suksen kanttia ja jos siinä tuntuu röpelöä tms epätasaisuutta, kannattaa se hioa pois. Tätä toimenpidettä muuten kannattaa toistaa aina (tai ainakin silloin tällöin) voidellessa, koska kantit tuppaavat ottavan osumaa hiihdettäessä. Samaten, jos kantti on hirveän terävä, se kyllä puree kiinni hiihdettäessäkin eli pieni pyöristys on paikallaan. Ei tuo kantin hionta uuteen sukseen mikään välttämättömyys ole, on vain itsellä tullut tavaksi kuljettaa sormea kanttia pitkin kun sen telineeseen on kiinnittänyt, myös uusien suksien tapauksessa.

steelmän
15.02.2012, 15.27
Sinänsä varsin hieno heitto tämä kantin viimeistelytsekkaus, luistelussahan se reuna on varsin isossa roolissa.

Itselläni myös n. kauden 2006 vastaavat Atomic:it, hieman sormeilin kumpiakin ja juurikin tämä kantti ja sen muoto tuntuivat inan erilaisilta.

Kompura
15.02.2012, 16.20
Ja sittenkö oot käynyt Atomickejäsi ulkoiluttaan ja todennäköisesti todennut että ne ei mee mihinkään niin viet ne hiottavaksi.Atomicin tehdas hionta on kyllä niin karkea ettei tuu pelaan kunnolla missään olosuhteissa.

steelmän
15.02.2012, 19.10
Ja sittenkö oot käynyt Atomickejäsi ulkoiluttaan ja todennäköisesti todennut että ne ei mee mihinkään niin viet ne hiottavaksi.Atomicin tehdas hionta on kyllä niin karkea ettei tuu pelaan kunnolla missään olosuhteissa.

No tässä juuri neitsyt-reissulle lähössä, toivon että olet väärässä, oishan se hieno 'onnistuminen' jos totee että ostin aivan turhaan uudet sukset ( eli jos ne vanhat havu-kuvioon hiotut olisivat luikkaammat).

steelmän
15.02.2012, 21.58
Eka lenkki heitetty, itse suksi tuntui inan jäykemmältä ja vakaammalta kuin vanha vastaava, luisto ei taaskaan päätä huimannut ( viimoset 3 lenkkiä n. samoissa olosuhteissa, 1-2 astetta pakkasta, uutta lunta ladulla) mutta oli sentään näitten kolmen setin paras.

Pitää varmaan jokukerta ottaa piruuttaan molemmat parit mukaan ja verrata oikein kunnolla.

Kompura
15.02.2012, 22.43
Jep siitä se lähtee,testiä testiä,kunnes homma karkaa lopullisesti käsistä.Kannattaahan niillä uusilla suksilla hiihtää ja voidella useasti alkuun ja kattoo millä kelillä pelaa parhaiten.Yleensä
se tehtaan pohja ei oo paras mahdollinen.

izmo
16.02.2012, 08.23
Kannattaako tavallisen kuntoilijan nyt levätä vaan pari päivää Jämin 42 km kisaa varten vai oisko tänään ylipitkä noin 50 km hiihto paikallaan:seko: nyt on kymmenen kertaa reenattu kahden kuukauden ajan ja saas nähdä jaksaako loppuun vai kuoleeko jalat kesken matkan

tero76
16.02.2012, 08.35
Itse järkeilin tuon suksen oston reilu vuosi sitten syksyllä seuraavasti: Ostin siis sukset heti kun parit tulivat kauppoihin. Valitsin rcs:t noiden reikäkärkisten sijaan siksis että kilpahiihtäjille ei noita valkata, hyviä pareja jää enemmän siis kauppoihin. Ostin sukset carilaiselta omien tietojen mukaan ja pyysin hyvää pienen pakkasen suksea joka sietää myös hieman kosteutta.

Sain aivan mahtavan parin matkahuollolla. Toimii vähän joka kelillä hyvin, pakkasella loistava suksi. Esim tänä vuonna siklasin vain kesän jäljiltä voiteet pois ja kaikista noilla on saanut ohi lasketella kuntoladuilla. Yleensä mulla on ollut sellasia yskänpuikkoja nuo sukset että kun antaa kaasua niin suksi alkaa imemään. Nää on just päinvastoin, toimii reippaassa ja kovassa vauhdissa liukkaammin.

steelmän
16.02.2012, 09.01
Itse järkeilin tuon suksen oston reilu vuosi sitten syksyllä seuraavasti: Ostin siis sukset heti kun parit tulivat kauppoihin. Valitsin rcs:t noiden reikäkärkisten sijaan siksis että kilpahiihtäjille ei noita valkata, hyviä pareja jää enemmän siis kauppoihin. Ostin sukset carilaiselta omien tietojen mukaan ja pyysin hyvää pienen pakkasen suksea joka sietää myös hieman kosteutta.

Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty ? Ihan hienosti ideoitu, ja tuli näemmä palkinnoksi vielä onnistuminen !

Nuo omat tuntuvat olevan pikkupakkasen ( 5-9 ast.) kepulat, yks oikein hiihtopukunen jannu heitti eilen ohi kyllä semmosta vauhtia että sillä toimi suksi.

--+MM+--
16.02.2012, 09.57
Kannattaako tavallisen kuntoilijan nyt levätä vaan pari päivää Jämin 42 km kisaa varten vai oisko tänään ylipitkä noin 50 km hiihto paikallaan:seko: nyt on kymmenen kertaa reenattu kahden kuukauden ajan ja saas nähdä jaksaako loppuun vai kuoleeko jalat kesken matkan

Paree lähtee hyvin levänneenä, kuin huonosti harjoitelleena.

µ

izmo
16.02.2012, 10.33
Paree lähtee hyvin levänneenä, kuin huonosti harjoitelleena.

µ

Tekniikkaa ei saatu kasaan näin lyhyellä harjoitus ajalla ja luulen kans että nyt ei hyödytä ylipitkä lenkki mitään, pisin matka nyt on kerran hiihdetty 31 km ja saa riittää:cool: muut kerrat on jäänee 11 km -21 km mittaseksi

--+MM+--
16.02.2012, 10.43
Itse hiihdin kanssa pidemmän siivun (100 km) loppiaisena, eikä pohjalla ollut 1,5 tunnin mittaista pidempiä.

µ

kuovipolku
16.02.2012, 11.06
Parempi olla startissa 90 prosentin kunnossa kuin 110 prosentin.

Yleisimmät virheet viimeisen viikon-puolentoista harjoittelussa ovat seuraavat:

(1) yritetään tehdä kaikki tekemättä jääneet "avaintreenit" (sen sijaan että uskottaisiin että varsinainen treeni on jo tehty eikä siitä muuksi muutu).
(2) tehdään edellisenä viikonloppuna vielä yksi pitkä tai ylipitkä harjoitus (sen sijaan että tehtäisiin hyvä 30-45 min kilpailuvauhtinen treeni).
(3) ei malteta keventää treeniä 40-50 prosenttia.
(4) jätetään intervallitreenit pois (sen sijaan että lyhennetään vetoja ja pidennetään palautuksia).
(5) pidetään enemmän vapaapäiviä kuin mihin on totuttu (sen sijaan että harjoitustiheys pidetään samana ja treenejä lyhennetään ja kevennetään.).

Tai yleisimmät ja yleisimmät - nuo ovat ne mihin itse olen onnistunut syyllistymään. Toisaalta ne välttämällä ei aika parane mahdottomia, ehkä semmoiset kolme prosenttia - mutta fiilis voi olla *paljon* parempi kun edes tuntuu siltä että meno on harvinaisen hyvää...

PS itse teen (tai tekisin) edeltävänä päivänä lyhyen treenin josta 10 min kisavauhtia, mutta monet pitävät parempana tehdä sen jo sitä edellisenä päivänä.

Johannes
16.02.2012, 13.27
Itse hiihdin kanssa pidemmän siivun (100 km) loppiaisena, eikä pohjalla ollut 1,5 tunnin mittaista pidempiä.

µ
Ihan selevä tappaus, tavotteena kaenuunrintti...:cool: Kaenuun miehet ei sido edes monon nauhoja alle 50km lenkkille.

--+MM+--
16.02.2012, 13.31
Ihan selevä tappaus, tavotteena kaenuunrintti...:cool:

Munahiihdot (http://www.facebook.com/events/279016732152509/)tavoitteena. Toki välissä hiihdetään Vuokatti hiihdossa kaksi päivää.

µ

Johannes
16.02.2012, 13.44
On niillä munaa. Mielenkiintoista...

IncBuff
16.02.2012, 20.37
Mene Oulun Citysportiin ja pyydä suksiosaston vanhempaa silmälasipäistä herrasmiestä (R. Lehtinen) valitsemaan sinulle sukset.
Kokemusta ja asiantuntemusta löytyy enemmän kuin muualta yhteensä.
No nyt on sukset City Sportista ostettu. Jotkut Madshusit ne mulle möi. Harmi että ukko on klesana niin ei pääse kokeilemaan.

Jussi_L
16.02.2012, 23.40
Aika vähälle on tänä talvena hiihtäminen jääny, mut jospa tässä vielä kevään aikana jotakin kerkeis. Kisat jää väliin ja Finlandiaan tulee lähettyä kavereita jeesaamaan, juottohommien merkeissä. Jospa seuraavana talvena pääsis ittekkin "viivalle" johonkin kisaan. Nyt jos sais vielä vähän hiiheltyä ja kesä menis ilman ongelmia fillaroidessa, niin seuraava talvihan vois olla ihan jees.

random5
17.02.2012, 10.34
Mistä johtuu luistelusuksien pohjien nopea harmaantuminen (30-50 km jälkeen)? Liikaa vai liian vähän voidetta?

Liraren
17.02.2012, 10.45
Liian huono harjaus eli liikaa voidetta jääny pohjiin. Tämä tietenkin, jos suksia voidellaan säännöllisesti. Jos niitä ei ole voideltu herran aikoihin, niin muuttuu ne sittekin harmaiksi.

Jenkkakahva
17.02.2012, 10.52
Mistä johtuu luistelusuksien pohjien nopea harmaantuminen (30-50 km jälkeen)? Liikaa vai liian vähän voidetta?

Toi voi johtua myös suksen pohjamateriaalista. Ns. ämpärimuovipohjissa pohja on harmaa jo parinkympin jälkeen.

Tauno
17.02.2012, 11.02
muuttuu ne sittekin harmaiksi.Muistelen, että viime talvena tästä "harmaantumisesta" keskusteltiin ansiokkaasti. Johtopäätös taisi olla, että harmaantuminen on enemmänkin likaantumista, koska eihän se nyt musta grafiittipohja voi harmaaksi muuttua ikäänkuin kulumalla. Jos näin olisi, hionnan jälkeen pohjan pitäisi olla harmaa.

Pexxi
17.02.2012, 12.03
Tuolta analyysia, aika järkeenkäypää ja ilmeisesti oikeaa testattua tietoakin. Bongasin juoksufoorumin kautta ja siellä on aika paljon muutakin hiihtokeskustelua.

http://keskustelu.suomi24.fi/node/2786798

Liraren
17.02.2012, 13.39
Muistelen, että viime talvena tästä "harmaantumisesta" keskusteltiin ansiokkaasti. Johtopäätös taisi olla, että harmaantuminen on enemmänkin likaantumista, koska eihän se nyt musta grafiittipohja voi harmaaksi muuttua ikäänkuin kulumalla. Jos näin olisi, hionnan jälkeen pohjan pitäisi olla harmaa.

Joo toki likaantuminen on vielä se yks mahdollinen syy. Tuossa vaan oli yks aloitteleva koirahiihtäjä, joka näytti mulle harmaita suksenpohjiaan. Olivat olleet oikeen liikkeessä huollettavana. Kokeilin nylonrotolla ja parkkua irtos vielä pölynä pirusti. Vetäsin vielä 3 kevyttä vetoa Vahdin rosteriharjalla ja kiillotin vielä nylonrotolla perään ja ei saman viikonlopun reenileirillä enää muuttuneet harmaiksi ja luistokin kuulemma löytyi.

ppikkupe
17.02.2012, 14.13

Ainakin pertsan sukset vetää pohjiin harmaata töhnää jo 15 km jälkeen. Muutama veto nylonharjalla, niin taas kiiltää.

Sukset saa kelivoitelun sen kerta viikkoon ennen lauantain pidempää lenkkiä. Mutta joka lenkille pohjat tulee nopeasti harjattua/kiillotettua, ja aina siellä jotain harjattavaa on.

timppa_234
17.02.2012, 16.03
Harmaantuminen johtuu vilkkailla hiihtopaikoilla (pitoteipin) liisteristä ja muusta möhnästä, jota tarttuu pohjaan.

Löytyisköhän sellaista luistovoidetta, joka hylkisi pitovoidetta mutta luistaisi kuitenkin?

Tilde
17.02.2012, 23.20
Harmaantuminen johtuu vilkkailla hiihtopaikoilla (pitoteipin) liisteristä ja muusta möhnästä, jota tarttuu pohjaan.

Löytyisköhän sellaista luistovoidetta, joka hylkisi pitovoidetta mutta luistaisi kuitenkin?
Selittääkö tämä myös harmaantumisen luistelusuksissa, ja kun se on on enemmän toisen kantin puolella?
Itse veikkaisin tuota liikaa voidetta, varmasti myös vähän jotain likaakin.
Lukiteet hiovat liian parafiinin pohjasta sameaksi/harmaaksi, tai jotain...

Ylva Hubatsa
18.02.2012, 00.33
Joku fiksu täällä ihmetteli, kun kuokitaan tasasella.
Tänään oli sellanen keli ettei luistoa pätkääkään. Kuokalla oli melkein mentävä koko ajan.
Wassulla suksi imi kiinni niin pirusti, mitä kovempaa yritit sitä hitaammin menit.

MTBwannabe
18.02.2012, 21.11
Ankkuri+köysi Hjelmesetin tai Wandererin selkään kiinnitettynä hinauksessa.

Izmon järkyttävä propaganda puri taas. Lähdössä kuultu "pallopaitainen vanupuikko" häipyi kuin hauki kaislikosta tänään Jämillä. Toiset vaan osaa :seko:

izmo
18.02.2012, 21.48
Izmon järkyttävä propaganda puri taas. Lähdössä kuultu "pallopaitainen vanupuikko" häipyi kuin hauki kaislikosta tänään Jämillä. Toiset vaan osaa :seko:

Vauhtiin kyllä lähdettiin erittäin hitaasti peläten sammumista ja vasta viimesissä ylämäissä kaasu auki:cool:

Olihan niitä harjoitus kilometrejä melkein 200 :rolleyes:

MTBwannabe
18.02.2012, 22.56
Vauhtiin kyllä lähdettiin erittäin hitaasti peläten sammumista ja vasta viimesissä ylämäissä kaasu auki:cool:

Olihan niitä harjoitus kilometrejä melkein 200 :rolleyes:

H-A-I-S-T-A-N propagandan :) Uupuneen miehen saapuessa suihkuun ensimmäiset lauseet korviin olivat "sukset eivät toimineet" "8 lenkki tällä kaudella" "ei huonokuntoinen vaan jaksa" jne ;)
;)

P****e riipasen kännin :cool:

Handel
19.02.2012, 11.37
Onko kukaan hiihtäjä nähnyt sellaista suksipussia joka olisi suunniteltu myös selässä pidettäväksi? Pyörällä kuljen ladun varteen eikä tuo normaali suksipussi kovin hyvä siihen ole.

jesh
19.02.2012, 13.44
Onko kukaan hiihtäjä nähnyt sellaista suksipussia joka olisi suunniteltu myös selässä pidettäväksi? Pyörällä kuljen ladun varteen eikä tuo normaali suksipussi kovin hyvä siihen ole.

Tämä ei nyt vastaa annettuun kysymykseen, mutta jos tarkoitus on vain kuskata suksia selässä, niin ainakin Haglöfsin isommat Tightit toimii. Molemmin puolin on kahdet hihnat, toiselle puolelle sukset ja toiselle sauvat.

Handel
19.02.2012, 13.52
Samaa olen miettinyt, mutten kokeillut. Täyttyypä koittaa seuraavalla kerralla.

Tauno
20.02.2012, 10.17
Onko kukaan hiihtäjä nähnyt sellaista suksipussia joka olisi suunniteltu myös selässä pidettäväksi? Pyörällä kuljen ladun varteen eikä tuo normaali suksipussi kovin hyvä siihen ole.Varttuneempana harrastajana suosin armeijan kuljetusmetodia, eli sukset irtohihnoilla kiinni pyörän runkoon. Mihin sitä pussia tarvitaan :seko:

Handel
20.02.2012, 11.39
Varttuneempana harrastajana suosin armeijan kuljetusmetodia, eli sukset irtohihnoilla kiinni pyörän runkoon. Mihin sitä pussia tarvitaan :seko:

Suksien ja sauvojen lisäksi välillä pitää kuljettaa monot, toiset hanskat, pipo, juomapullo... Ne olen pistänyt suksipussiin.

ppikkupe
20.02.2012, 13.05
Varttuneempana harrastajana suosin armeijan kuljetusmetodia, eli sukset irtohihnoilla kiinni pyörän runkoon. Mihin sitä pussia tarvitaan :seko:

Itse suosin henkilöautoa ihan omaa terveyttäkin ajatellen. Hiihtolenkkihän menee pikkupakkasessa mukavasti vielä suht. ohuissa kamppeissa, mutta ajatus, että lenkin jälkeen hyppäisi kroppa hikisenä, pipo ja sormikkaat märkinä suoraan fillarin päälle ja ajelisi ladun päästä kotiinsa... Hrrr.... Kyllä mie kylmää ja pakkasta kestän, mutta joku roti sentään.

--+MM+--
20.02.2012, 13.38
Kuivaa pipoa ja hanskoja kannattaa pitä mukana, vaikka juomapommin taskussa, jos on vähänkään matkaa kotio. Itse vaihdan myös tehorajoitteden jälkeen kuivat hanskat ja hatun loppuverryttelyn ajaksi.

µ

Handel
20.02.2012, 15.32
Joo ei se mitään lämmintä hommaa ole hypätä ladulta pyörän päälle. Vähintään toiset lämpimät hanskat tarvii olla mukana.

steelmän
20.02.2012, 21.56
Vähintään toiset lämpimät hanskat tarvii olla mukana.

+1

Viime talvena näin kun eläkeläisnainen tuli ladunvarteen pyörällä, itselläni kun on tuohon erääseen paikkaan vain n. 3 kilometriä matkaa niin otinpa tuon tavaksi itsekin tänä talvena, jää se turha sättääminen auton kanssa pois ( tallista ulos/sukset sisään/ tallin ovi kiinni/ monojen laitto piikkipaikalla), ihan helkutin mukavasti menee toi matka luistelumonot jalassa polkien ja pääsee suoraan sanoen HETI ladulle.

Ja eilestäin 08.15 en olisi edes autolla tuonne päässyt, oli sen verran 'fiksusti' niitä lumitöitä tehty tuolla esim. liikenneympyröissä.

Mutta nuo hanskat ovat ne jotka ainakin kannattaa vaihtaa, ohuehkot märiksi hiihdetyt hanskat jämähtävät jäähän alta aikayksikön pyöränpäälle siirtyessäsi ( kokeilin parit kerrat :-/

tero76
20.02.2012, 22.15
Mulla tulee puolitoista kilometriä laduille. Olen mennyt juoksemalla sukset kädessä ja monot repussa. Tuossa saa hyvän lämpimän ja ilmaisia juoksukilsoja helpolla. Mulla jääty aina ennen varpaat jos oli kymmenen pakkasta. Näin ei ole ollu ongelmia edes parissakympissä :) Esim viime viikolla olisi ollut mahollista mennä tuo matka autolla, mutta enpä viitsinyt vaivautua. Repun jemmaan ladun varteen..

Handel
20.02.2012, 22.22
+1

Viime talvena näin kun eläkeläisnainen tuli ladunvarteen pyörällä, itselläni kun on tuohon erääseen paikkaan vain n. 3 kilometriä matkaa niin otinpa tuon tavaksi itsekin tänä talvena, jää se turha sättääminen auton kanssa pois ( tallista ulos/sukset sisään/ tallin ovi kiinni/ monojen laitto piikkipaikalla), ihan helkutin mukavasti menee toi matka luistelumonot jalassa polkien ja pääsee suoraan sanoen HETI ladulle.

Ja eilestäin 08.15 en olisi edes autolla tuonne päässyt, oli sen verran 'fiksusti' niitä lumitöitä tehty tuolla esim. liikenneympyröissä.

Mutta nuo hanskat ovat ne jotka ainakin kannattaa vaihtaa, ohuehkot märiksi hiihdetyt hanskat jämähtävät jäähän alta aikayksikön pyöränpäälle siirtyessäsi ( kokeilin parit kerrat :-/

Täysin samaa mieltä. Minulla kanssa matkaa lyhyelle lähiladulle kilsa ja paremmille baanoille n.3 kilsaa. Välillä otan monotkin pussiin ja pistän pyöräilykengät jalkaan niin pyöräkin liikkuu hieman liukkaammin. Tosin monojen vaihto ulkona voi olla aika hyistä hommaa joskus. Itsekin olen muutaman kerran palelluttanut sormet kun en ole ottanut varahanskoja mukaan.

Tarvii varmaan antaa osaavalle vaimolle hommaksi yhdistää joku vanha reppu ja suksipussi ja katsoa mitä syntyy. Ei googlaamallakaan löydy...

timppa_234
21.02.2012, 08.30
Selittääkö tämä myös harmaantumisen luistelusuksissa, ja kun se on on enemmän toisen kantin puolella?
Itse veikkaisin tuota liikaa voidetta, varmasti myös vähän jotain likaakin.

Liika voide on tuskin syynä koska sukset harmaantuu myös kokonaan ilman luistovoidetta.

Mahtaako grafiittia sisältävillä luistovoiteilla tehdä mitään millään kelillä?

Järvinen
21.02.2012, 17.00
Liika voide on tuskin syynä koska sukset harmaantuu myös kokonaan ilman luistovoidetta.

Ainakin itsellä, kun käytän perusparafiinejä, niin pohja on harmaa ainoastaan siitä syystä että parafiinit on kuluneet pois.

PMT
21.02.2012, 17.47
Tänään viimeksi näin sukset jotka oli huonosti siklatut eikä harjattu samoin olaksesta ei ollut otettu voidetta pois , sattaapi hiihtäjä hämmästtyä suksensa luistoa kun saa sukset huollosta jopa liukkaana. Suksien pohja oli harmaana lähes kokomatkan , kun kokeilon harjalla niin ruoesha se kiiltämään. Suksi jos on huonosti pohjustettu niin rupeaa senkin poja harmaantumaan joka johtuu taas voiteen vähyydestä. Eipä oo vuosien saatossa tullut ensimmäistäkään kisasuksea jossa ois harmaantumisen alkuakaan on sitten hiihdetty 50 tai 100km kilpaa niin kullä pohjat on hyvän näköisiä. 90 luvun alku aikoina suurin piirtein koko nuorten maajoukkue hiihti Ficsherin suksilla joita kunnostettiin Vuokatissa vikko aamusta iltaan n.50 paria joukossa oman tyttöni sukset, meillä oli voitelu koulutus viikon loppuna jolloin tytöt lätivät ekalle lenkille niiden kanssa , tytöt heitti 50km,n lenkille ,olivat sukset oiva esimerkki kurssilaisille kuinka ekan lenkin jälkeen suksi oli kuin jus voideltu. Nykyiset kisasukset tulee tehtaata jo uunitettuna jolloi voitelu ei oo saman laista kuin siihen aikaan , mutta mitä useammin jaksaa voidella , siklata ja harjata hyvin nin aina hiihto on nautittavampaa.

timppa_234
21.02.2012, 21.49
Ainakin itsellä, kun käytän perusparafiinejä, niin pohja on harmaa ainoastaan siitä syystä että parafiinit on kuluneet pois.

Ei minulla vaan. Joskus tulee käytyä maaseudulla missä hiihtäjiä on vähemmän ja kaikki voitelee purkilla, ei pitoteipillä. Siellä kaikki pohjat säilyy täysin mustina, oli niissä enemmän, vähemmän tai ei ollenkaan luistovoidetta.

En oikein ymmärrä mistä harmaa väri tulee muovipohjaan muuten kuin liasta. Lian saa tietysti pois harjaamalla mutta se tulee taas takaisin kun sivakoi jonkun matkaa.

Dude
21.02.2012, 22.37
Ei minulla vaan. Joskus tulee käytyä maaseudulla missä hiihtäjiä on vähemmän ja kaikki voitelee purkilla, ei pitoteipillä. Siellä kaikki pohjat säilyy täysin mustina, oli niissä enemmän, vähemmän tai ei ollenkaan luistovoidetta.

En oikein ymmärrä mistä harmaa väri tulee muovipohjaan muuten kuin liasta. Lian saa tietysti pois harjaamalla mutta se tulee taas takaisin kun sivakoi jonkun matkaa.
Kyllä se harmaantuminen jostain muusta johtuu. On meinaan omien lapsien laskettelusuksien mustat pohjat välillä aivan harmaana ja rinteissä tuskin muiden voiteet tarttuu pohjiin... Just viime vikolla voitelin lasten sukset, kun on alkuvuoden lasketteluissa kuluneet voiteet pois ja pohjat aivan kuivat ja siis samalla harmaat.

JiiPee
21.02.2012, 23.33

Nii just.

Olmi
22.02.2012, 00.20
Tänään tuli vedettyä suksilla elämän ensimmäiset kunnon OTB:t. Nopea jääkeli kyllä hiihtää muuten, ainakin täällä Hämeenlinnassa illalla. Täältä pääsee lukemaan asiasta hieman laajemmin halutessaa (http://ollimiettinen.blogspot.com/2012/02/hoitoa-lihaskipuun-ollin-tapaan.html)n.

hannupulkkinen
22.02.2012, 10.05
Tänään tuli vedettyä suksilla elämän ensimmäiset kunnon OTB:t. Nopea jääkeli kyllä hiihtää muuten, ainakin täällä Hämeenlinnassa illalla. Täältä pääsee lukemaan asiasta hieman laajemmin halutessaa (http://ollimiettinen.blogspot.com/2012/02/hoitoa-lihaskipuun-ollin-tapaan.html)n.

Otsalamppuja saa halvalla. Ei tarvise pimeässä hiihtää ja vaarantaa terveyttään.

steelmän
22.02.2012, 14.03
Kolmas kolmekymppinen nyt tähän sesonkiin luisteltuna, vaihtaako joku muu suksia jaloistaan 'pitkissä' hiihdoissa ? Luistelussa ja varsinkin jos on 'kokoajan' kuokalla taitaa olla ihan oikeasti asiaa vaihtaa noita suksia ?

HeliT
22.02.2012, 14.14
Kolmas kolmekymppinen nyt tähän sesonkiin luisteltuna, vaihtaako joku muu suksia jaloistaan 'pitkissä' hiihdoissa ? Luistelussa ja varsinkin jos on 'kokoajan' kuokalla taitaa olla ihan oikeasti asiaa vaihtaa noita suksia ?
Luistelusta saa paaaaljon enemmän irti opettelemalla muitakin tekniikoita kuin kuokkimista. Maisema vaihtuu nopeammin ja rasitusvammojen riski pienenee kun osaa useampia tekniikoita. Kannataa pyytää vaikka jotain tekniikkataiturikaveria mukaan ja opetella wassua, mogrenia ja sauvoittaluistelua hiihtämällä perässä. Plussana saa sitten sen, että voiteetkin kuluvat tasaisemmin kun liukuu koko pohjalla eikä kantilla.

random5
22.02.2012, 17.15
Suositelkaapa voitelurautaa hintaluokassa alle 60 €. Alkaa vähitellen käpy palamaan tuon Startin 20 euron rimpulan kanssa, jonka termostaattia saa aina odotella että voide sulaisi jotenkuten... :mad:

o.j.
22.02.2012, 17.23
Rexin rauta on tuohon hintaluokkaan aika kova sana. 50 eurolla pitäisi saada.

random5
22.02.2012, 17.32
Rexin rauta on tuohon hintaluokkaan aika kova sana. 50 eurolla pitäisi saada.

Ai tämä? (http://www.leppasenpyora.fi/images/tuotekuvat/rex-voitelurauta.jpg) Mitenkäs tuo on suunniteltu pysymään kuumana pystyssä ilman, että lattialinoleumit tai pöytä palaa pahki?

o.j.
22.02.2012, 18.20
Joo tuo. Kyllä se pysyy pystyssä ihan kuin muutkin raudat eli tuo kuvassa vasemmassa reunassa oleva punainen tasainen osuus pöytää vasten. Jos voitelupaikka tarjoaa mahdollisuuden, kohtuu kätevä tapa on virittää joku koukuntapainen, johon raudan ripustaa kahvasta roikkumaan. Jos haluaa välttää käryjä, voi (kuumaa) rautaa pitää vaikka vanhan t-paidan päällä, nyt siis rautaosa kangasta vasten.

IoD
22.02.2012, 21.09
Rexin rautoja taitaa olla kaksi; kuvassa on minusta pienempi malli. Ostin itse isomman, joka ei ole paljon kalliimpi. Ostin sen paikallisesta suksiliikkeestä, hyvällä alennuksella. Prismassa huomasin että olisi ollut vielä 5e halvempi, hinta muistaakseni 59e. Rexin rauta on hirveän paljon parempi kuin Startin pieni rauta, joka kaatui koko ajan johdon huonon viennin takia. Rex myös pitää lämmön paremmin tasaisena.

Viineri
22.02.2012, 21.54
Tässä on yksi vaihtoehto; http://www.run-go.fi/index.php?PROD=310&CAT2=48&CAT=2&lang=fin

Mulla on SWIXin rauta myös, mutta en ole satavarma onko juuri sama, kuin linkissä? Kannattaa kiinnittää huomiota pohjan paksuuteen, mitä
järeempi, sitä paremmin jaksaa pysyä lämpöisenä, vaikka suksi olisi vähän kylmäkin. Mä olen ollut tyytyväinen ostokseen, ollut muutaman vuoden jo käytössä.

steelmän
22.02.2012, 22.12
opetella wassua, mogrenia ja sauvoittaluistelua hiihtämällä perässä.

Sauvoitta menee jo nyt mutta nuo kaksi muuta on hieman utopiaa, tosin nyt osaan jo hieman liutella kokopohjan leveydeltä kun aiemmin ollut kokoajan aivan 'boklöv'. :-/

JOULU
22.02.2012, 22.38
Kävin eilen poikani kanssa luisteluhiihtovalmennuksessa ja kyllä KANNATTI.
Niin isältä kuin pojaltakin lyheni sauvat 2-3 senttiä (kyllä muuten hiilikuitu pölisee kun sitä sopivasti työstää) ja saimme hyviä vinkkejä tekniikkamme parantamiseksi.

Tuli jälleen todistetuksi, että näissäkin hommissa ammatti ihmisen apuun kannattaa turvautua.

Olmi
23.02.2012, 11.59
Otsalamppuja saa halvalla. Ei tarvise pimeässä hiihtää ja vaarantaa terveyttään.
Ihan hyvä vinkki Hannu. Ihminen tuppaa vain kangistumaan kaavoihin, kun joku asia on toiminut peräkkäin useita kymmeniä kertoja. Toisaalta otsalamppua ei ole jaksanut viritellä siksi, kun pimeäosuus on vain 1,5 km suuntaansa ja valaistua pätkää tulee sitten hiihdettyä 95 prosenttisesti. Ja niin, pitäähän elämän toki olla välillä jännääkin. :)

izmo
23.02.2012, 22.34
Tänään alkoi harjoittelu Pirkan 90 km matkaan vapaalla ja ei näyttänyt hyvältä kun 38 min jälkeen oli ihan sippi ja aikaa ei enään oo viikkoo enenpää harjoitella, täytyiskö matka vaihtaa puolikaaseen sittenkin?

No kaikesta huolimatta tänään tuli 17 km matkaa....

Itsok
23.02.2012, 22.48
Ehkä nyt olisi syytä keskittyä viimeistelemään kunto. Mahdollisimman pitkiä ja kovatehoisia harjotuksia, mielellään usein ja vähillä lepopäivillä.

:D

izmo
23.02.2012, 22.59
Ehkä nyt olisi syytä keskittyä viimeistelemään kunto. Mahdollisimman pitkiä ja kovatehoisia harjotuksia, mielellään usein ja vähillä lepopäivillä.

:D

Tota aattelin ittekin... ehtis saada yli 200 km vielä mittariin mutta riittääkö se...:seko:

ppikkupe
24.02.2012, 02.40
Tänään alkoi harjoittelu Pirkan 90 km matkaan vapaalla ja ei näyttänyt hyvältä kun 38 min jälkeen oli ihan sippi

Ei se matkan edetessä siitä enää helpommaksikaan muutu, joten se on sama vetää ittensä sippiin heti startista ja jatkaa samoilla tehoilla maaliin saakka.

tehaku
24.02.2012, 12.19
Mikähän olisi paras paikka voiteluttaa sukset Pirkan hiihtoa varten Tampereella? Suomen ladun toimipiste Kaupissa ja Pyörähuolto Sampo Sammonkadulla ainakin niitä tekevät, mutta onko muita hyviä paikkoja? Voisi yrittää tehdä hieman vertailuja ennen kuin päättää, että minne suksensa vie.

Nappulakenka
26.02.2012, 17.06
Hihi! Tänään on kulunut 3 viikkoa ensimmäisestä hiihtolenkistä ja tänään tuli 160 kilometriä täyteen ^__^

IoD
26.02.2012, 19.37
Finlandia tuli hiihdettyä ekan kerran! Kallis mutta hyvin järjestetty. Ruokahuolto toimi hyvin, pisteillä ei ollut pahoja jonoja, erityisen hyvä kun oli banaania.

Sauna + keittolounas lopuksi on hyvä juttu; Pirkkaan (jossa maalissa vain mehua) verrattuna iso plussa.

Kohtuullisen hyvä keli, vanhatkin sukset luistivat aika hyvin. Reitti ei ollut kokonaisuutena ihan niin raskas kun olin arvellut; viimeisillä kilometreillä paljon (= liikaa) mäennyppylöitä, ehti jo pariinkin kertaan toivoa että joko loppulasku nyt alkaa. (Pirkassa on mun mielestä pidemmät mäet mutta ylös-alas -nyppäyksiä vähemmän.) Puolenvälin jälkeen oli jonkin verran (vähän puuduttavaa) sik-sak -hiihtoa kangasmetsässä, ilmeisesti tekee tiukkaa saada 50km lenkki tohon tilaan.

Olmi
26.02.2012, 22.10
Niin ja noiden lippojen ei pitänyt olla kalliit.. toisin kävi:
http://3.bp.blogspot.com/-S00GUuh3LHQ/T0oYTLG-vFI/AAAAAAAAAwM/MSdbEuJevCM/s1600/suksi.jpg (http://ollimiettinen.blogspot.com/2012/02/kallista-urheilua-lomaa-azoreilla.html)

Mike
26.02.2012, 23.15
Hiihtolomalla huomasin että munkin Madhussit ovat saaneet vähän siipeensä: :(

http://i8.aijaa.com/b/00495/9653165.jpg (http://aijaa.com/004959653165)

Kuinkakohan kauan noi vielä kestävät? Ajattelin laittaa epoksia kylkeen ja jatkaa menoa. Kevään aleista (jos suksia vielä sitten jäljellä) ostan sitten uudet "ykkösukset". Vinkit mistä löytyisi 100kg kaverille hyvät luistelusukset otetaan mielellään vastaan.

Mikäköhän on ollut syynä rikkoon?

random5
26.02.2012, 23.25

*kuva*

Kuinkakohan kauan noi vielä kestävät? Ajattelin laittaa epoksia kylkeen ja jatkaa menoa. Kevään aleista (jos suksia vielä sitten jäljellä) ostan sitten uudet "ykkösukset". Vinkit mistä löytyisi 100kg kaverille hyvät luistelusukset otetaan mielellään vastaan.

Jos katsoo tarkkaan, niin huomaa että halkeama menee ylös siteeseen asti. En kyllä välttämättä itse enää lähtisi noilla ladulle, voivat nimittäin taittua keskeltä kaksinkerroin yllättäen. 30 km/h nopeudessa alamäessä se tuskin on toivottavaa. Syytä tuohon en uskalla arvailla.

Olmille voin suositella Fenix HL-21 -otsalamppua. Todella huomaamaton päässä, mutta ytyä riittää tarpeeksi. Halpa investointi verrattuna uusiin suksiin.

Pekka L
27.02.2012, 08.35
Finlandian tuloksia kun katsoin teksti-tv:stä, niin kas, Hartos-Jukka mukana kärkikahinoissa.
Ensi kuussa 43 tauluun, sedät jaksaa heilua:)

Sirkkusofia
27.02.2012, 12.42
Voisiko joku suositella hyviä sns monoja pertsan hiihtelyyn? Ja suksia?

Hiihtolomaviikolla pohjoisessa vanhat Salomonin sämpyläni (n. 15 v) hiersivät molemmat kantapääni aivan totaalisesti auki (suurin rakkolaastari oli liian pieni). Aina ne ovet huonot olleet, mutta tämä oli kyllä kaiken huippu. Ne siis jäivät sinne roskikseen. Kunhan rakot ovat sen verran parantuneet, että saan kengät irvistämättä jalkaan, suuntaan ostamaan uudet monot. Hinnalla ei väliä, sukset tarttis sitten kans jotkut nanot vai-mitä-niitä-sunnuntaihiihtelijämalleja-nyt-olikaan.

Eli mitä kannattaisi katsoa? En siis hiihdä vaan hiihtelen rauhallisesti max. 10 km lenkkejä satunnaisia kertoja vuodessa. Madshus on ilmeisen laadukas?

Niin ja mikä kauppa pääkaupunkiseudulla olisi hyvä?

tero76
27.02.2012, 16.29
Finlandian tuloksia kun katsoin teksti-tv:stä, niin kas, Hartos-Jukka mukana kärkikahinoissa.

Eiös tuo Jukka ole triathlonissakin ihan ok ikäisekseen?

marco1
27.02.2012, 16.37
Voisiko joku suositella hyviä sns monoja pertsan hiihtelyyn?

Ei muuta kuin että kannattaa sovitella ja tutkia monoa todella huolellisesti, joissain edullisemman pään Salomoneissa on ollut vähän kummallisissa paikoissa saumoja jotka on sitten aiheuttaneet yllättävästi hiertymiä. Kaupoissa niitä ongelmakohtia ei ole huomattu koska napakka pehmuste on peittänyt ne alleen.

izmo
27.02.2012, 16.42

voi olla että tää setä ei jaksa heiluu pitkässä Pirkassa... tänään toinen harjoitus vapaalla suksilla ja noin 40 km mittariin tuli ja aikaa jotain 4 h. Suolijärvee kiertäsessä oli ihmeen hiljasta mutta syykin selvis nythän on talviloma viikko ja koululaisilla hiihtoloma eikä siellä ollut muita kuin eläkeläisiä ladulla perinteistä hiihtämässä ja aattelin hiihtää itte hiljaa ja annoin niitten mennä omaa vauhtia....

Ehkä kiree kahdeksan pakkanen myös vaikutti että ei koululaisia ei näkynyt ladulla...

HeliT
27.02.2012, 16.50
Voisiko joku suositella hyviä sns monoja pertsan hiihtelyyn? Ja suksia?

Eli mitä kannattaisi katsoa? En siis hiihdä vaan hiihtelen rauhallisesti max. 10 km lenkkejä satunnaisia kertoja vuodessa. Madshus on ilmeisen laadukas?

Kuten olit jo kantapään kautta kokenutkin, kannattaa katsoa, että monon kantapää ei ole kova. En tajua, miksi ihmeessä isossa osassa kuntohiihtäjien monoista vieläkin ilmeisesti on niin. Ostimme muutama vuosi sitten äidille uudet monot juurikin hiertämisongelman takia ja pehmeäkantapäisiä sopivia joutui vähän etsimään.

Suksessa on tärkeintä, että se itselle sopiva - ei liian jäykkä eikä liian löysä. Pertsassa perinteinen paperitesti on ihan hyvä.
Madhusin pertsasuksilla en ole hiihtänyt, mutta vapaaseen en huoli enää muuta. Vapaan (kisasukset) ovat ainakin minun omistamiani ja testaamiani Keski-Eurooppalaisia suksia paljon elävämmät ja mukavammat hiihtää. Mielipiteitä on tietysti yhtä monta kuin suksijoita ja jokainen suksipari on yksilö (tai siis pari).

PMT
27.02.2012, 17.13
Niin ja mikä kauppa pääkaupunkiseudulla olisi hyvä?
Jos hyviäsuksia asiantuntevista liikkeistä, niin Kallesport tai Sporttia Tammisto joissa on ainakin asian tuntemus paikoillaan, molemmissa paikoissa on monoja ja suksia.

Itsok
27.02.2012, 21.04
Olipas upee keli päästellä pertsaa vajaa tunti :)
Hyvin kuntouttaa toimisto-orjan jumiutuvia hartioita.

Jani T.
27.02.2012, 22.33
Siitä hyvä "beesi" jollekkin Vasloppetiin----> http://www.hevoskuuri.fi/hiihto/2139-pippa-middleton-vasaloppetiin

Ana75
28.02.2012, 09.46
voi olla että tää setä ei jaksa heiluu pitkässä Pirkassa... tänään toinen harjoitus vapaalla suksilla ja noin 40 km mittariin tuli ja aikaa jotain 4 h.

Eikös tässä vaiheessa pitäis jo vähän keventää jos pitkän Pirkan meinaa hiihtää? Lepoa ja jotain lyhyttä ja terävää väliin. Enää voi vaan pilata kuntonsa.

izmo
28.02.2012, 09.53
Eikös tässä vaiheessa pitäis jo vähän keventää jos pitkän Pirkan meinaa hiihtää? Lepoa ja jotain lyhytää ja terävää väliin. Enää voi vaan pilata kuntonsa.

Teräviä alkaa ottaan?:seko: aattelin väkisin kyllä noin 200 km matkan kerätä pohjille ja nyt vasta 17 km + 40 km

Sirkkusofia
28.02.2012, 10.00
Kiitos vinkeistä :) Jahkes saan kasvatettua nahkaa kantapäihin, niin täytyy lähteä testailemaan. Kallesport onkin sopivasti työpaikan kulmilla eikä Tammistokaan olisi paha vilkaista vaikka viikonloppuna.

Grr
28.02.2012, 10.28
Oisko hiihdetty voimalla ojan tms pienen notkelman yli? Tosta ne monon takaa frapsaa kun tulee liikaa momenttia.

Mike
28.02.2012, 12.12

[[ kuva jossa pala pois suksen kyljestä ]]

Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki Itäkeskuksen Puhokselle. Kävin näyttämässä nyt aamulla suksia siellä ja samantien lykättiin käteen uudet samanlaiset :). Lisäksi sain uudet huippuluistelusauvat alennuksesta vielä alennettuna (-60%).

Tämä todistaa taas sen että hyvä palvelu rules. Aivan varmasti ostan seuraavatkin sukset tuolta.

ppikkupe
28.02.2012, 12.41
Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki Itäkeskuksen Puhokselle. Kävin näyttämässä nyt aamulla suksia siellä ja samantien lykättiin käteen uudet samanlaiset :). Lisäksi sain uudet huippuluistelusauvat alennuksesta vielä alennettuna (-60%). Tämä todistaa taas sen että hyvä palvelu rules.

Eli sukset meni takuuseen maahantuojan piikkiin, jonka lisäksi liike sai vielä muutaman kympin lisämyyntiä. Kauppa se on joka rules... :D

kuovipolku
28.02.2012, 13.17
Siitä hyvä "beesi" jollekkin Vasloppetiin----> http://www.hevoskuuri.fi/hiihto/2139-pippa-middleton-vasaloppetiin

Mutta saattaapi olla että matka loppuu äkisti kesken kun latujen poikki vedetty "rep" tulee vastaan? Vai tehdäänkö Pipan kohdalla poikkeus?

Tai onko jollain parempaa tietoa hänen maastohiihto- ja harjoitustaustastaan?

TMS
28.02.2012, 13.27
Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki Itäkeskuksen Puhokselle. Kävin näyttämässä nyt aamulla suksia siellä ja samantien lykättiin käteen uudet samanlaiset :). Lisäksi sain uudet huippuluistelusauvat alennuksesta vielä alennettuna (-60%).

Tämä todistaa taas sen että hyvä palvelu rules. Aivan varmasti ostan seuraavatkin sukset tuolta.

Mullakin on hyviä kokemuksia Madshusin takuusta. Vuonna 2007 ostetusta parista irtosi viime keväänä NIS-levy ja vein sen korjattavaksi eri liikkeeseen kuin mistä ostettu. Parin viikon päästä soittivat liikkeestä että tervetuloa hakemaan sukset, ja kun menin kauppaan, käteen lykättiin vastaavat 2012-mallin sukset ja vielä thermopussivoideltuna. Jäi kyllä niin hyvä maku, että tämän talven Fischer-hairahdus jää kyllä yhteen pariin, varsinkin kun Matukka toimii itselläni paremmin.

gts/R
28.02.2012, 13.49
Tarvitsen apua tai edes vertaistukea. Hiihdän vapaata ja minulla on Salomonin n. 8 vee vanhat monot. Aiempina talvina hiihto on jäänyt vähille, mutta nyt tammi-helmikuussa on tullut n. 300km eli ihan ookoo määrä. Hyvin alkanut hiihtokausi on kuitenkin kokenut kolauksen, kun oikean jalan sisempi kehräsluu (ne patit nilkan molemmin puolin) on alkanut kipeytyä joka kerta hiihtäessä. Näin on käynyt nyt muistaakseni 5 viime lenkillä, vaikka lenkkien välillä on ollut puolentoista viikon taukokin. Nilkka ei ole kipeä, vaan ainoastaan tuo kehräsluun sisäpuolen patti. Hiihtäessä kivun vielä joten kuten sietää, mutta viime lenkin jälkeen kun hyppäsin pois suksilta, niin kipu oli niin kova, että käveleminen mono jalassa oli yhtä tuskaa. Lääkäri antoi ohjeeksi ainoastaan Voltaren emulgeelin.

Koko tammikuu meni täysin ongelmitta, mutta vika ilmaantui muistaakseni helmikuun alussa. Kipua esiintyy satunnaisesti myös korkeavartiset ulkokengät tai painitossut jalassa. Toisin sanoen silloin, kun tuohon luun pattiin kohdistuu jotain painetta. Matalavartisilla kengillä ja ilman kenkiä - no problemo. Mutta hiihtomonot on ylivoimaisesti pahimmat. Monot jalkaan ja 5 askelta niin kipu tuntuu.

Onko tämä nyt vaan tottumattomuutta hiihtoon vai onko mono tai jalka vääränlainen. Tarvitsen vertaistukea. Jollei vika korjaannu, niin tässähän pitää alkaa ajamaan fillarilla.

Kare_Eskola
28.02.2012, 14.39
Leikkaa 3-5 mm paksu vaahtomuovi tai routamaton palanen tai huopa munkkirinkilän muotoon. Laita rinkilä kehräsluun päälle niin että patti tulee keskireiästä ulos. Teippaa urheiluteipillä paikalleen hiihtolenkin ajaksi.

Rinkula ottaa painetta pois kehräsluun päältä.

Lisäksi sinun kannattaa opetella oikea hiihtotekniikka. Mitä ilmeisimmin luistelet kuokkaa ja liu'utat kantilla. Reseptiksi mogrenia, vassua ja tasapohjalla liukua.

kuovipolku
28.02.2012, 15.00
Arvelen edellisen kirjoittajan osuneen jo naulankantaan, mutta samaan paikkaan eli sisemmän kehräsluun tienoille voi ilmaantua kipua myös jalan poikittaisen holvikaaren laskeuduttua tai sitä tukevien lihasten ylirasituttua. Apuna voisi tällöin toimia kaarta tukeva muotoiltu pohjallinen tai insertti ja hoitona kaikkinainen jalkajumppa paljain jaloin.

viller
28.02.2012, 15.08
Kuulostaa tutulta. Pari vuotta sitten kärsin Salomonin luistelumonoilla kuvaillun kaltaisista kivuista, tosin niin että hiihtämään lähtiessä kipu oli kovimmillaan mutta lieveni lenkin mittaan. Sittemmin olen alkanut käyttää (muista syistä) muotoiltua pohjallisia ja nilkan luukyhmyn kivut ovat hävinneet.

Tauno
28.02.2012, 15.17
Mullakin on hyviä kokemuksia Madshusin takuusta. Jäi kyllä niin hyvä maku, että tämän talven Fischer-hairahdus jää kyllä yhteen pariin, varsinkin kun Matukka toimii itselläni paremmin.En usko, että minkään suksimerkin "takuissa" on varsinaisia ongelmia, jos puhutaan näistä kalliimman luokan vehkeistä. Itselläni on vuosien kokemukset Fisheristä, Peltosesta ja Salomonista. Kaikkiin on myyjältä saanut sellaisen takuun, että jos sukset hiihtämällä hajalle saa, ne voi tuoda takaisin ja saa uudet. Peltosen hajoamisista on kokemuksia ja "takuu" on toiminut. Muita en ole hiihtämällä hajalle saanut.

Yhdet Atomicin sukset hajosivat juuri tuosta keskeltä, mutta syynä oli suksia kyljistä puristavan voitelutelineen käyttö. Sitähän ne eivät kyllä kestä, vaikka jotkut muuta väittävät.

timppa_234
28.02.2012, 15.36
Yhdet Atomicin sukset hajosivat juuri tuosta keskeltä, mutta syynä oli suksia kyljistä puristavan voitelutelineen käyttö.

Jaa, enpä tiedä. Combi-Atomicit menivät joskus poikki ihan hiihtäessä. Myyjäliikkeen (Intersport Myyrmäki) kanta oli, että ei takuuta kun ovat liian vanhat. Jo toista talvea käytössä.

gts/R
28.02.2012, 15.38
Leikkaa 3-5 mm paksu vaahtomuovi tai routamaton palanen tai huopa munkkirinkilän muotoon. Laita rinkilä kehräsluun päälle niin että patti tulee keskireiästä ulos. Teippaa urheiluteipillä paikalleen hiihtolenkin ajaksi.

Rinkula ottaa painetta pois kehräsluun päältä.

Lisäksi sinun kannattaa opetella oikea hiihtotekniikka. Mitä ilmeisimmin luistelet kuokkaa ja liu'utat kantilla. Reseptiksi mogrenia, vassua ja tasapohjalla liukua.

Kiitoksia, kokeillaan tätä. Alkutalven hiihdin pelkästään kuokkaa, mutta jossain vaiheessa siirryin vassuun. Jotenkin muistelen, että tuon tekniikan vaihdon yhteydessä ongelmat alkoi. Amatöörin tekniikkavirheitä joka tapauksessa.

Arvelen edellisen kirjoittajan osuneen jo naulankantaan, mutta samaan paikkaan eli sisemmän kehräsluun tienoille voi ilmaantua kipua myös jalan poikittaisen holvikaaren laskeuduttua tai sitä tukevien lihasten ylirasituttua. Apuna voisi tällöin toimia kaarta tukeva muotoiltu pohjallinen tai insertti ja hoitona kaikkinainen jalkajumppa paljain jaloin.

Juoksukengässä pitää olla pronaatiotuki, eli tämäkin on mahdollinen vian aiheuttaja. Muutenkin tuo meikäläisen hiihto (vassu erityisesti) tuntuu välillä jalkapohjassa ja nilkoissa ei niin hyvältä. En ole hiihtäny vassua kovin paljon, joten se on kyllä välillä aikamoista tasapainoharjoittelua. Muistaakseni pari vuotta sitten teetin footbalance-pohjalliset, voisin kokeilla niitä hiihdossa jos ne vielä jostain löytyy.

xtrainer80
28.02.2012, 16.38
Kiitoksia, kokeillaan tätä. Alkutalven hiihdin pelkästään kuokkaa, mutta jossain vaiheessa siirryin vassuun. Jotenkin muistelen, että tuon tekniikan vaihdon yhteydessä ongelmat alkoi. Amatöörin tekniikkavirheitä joka tapauksessa.

Kerran sun hiihtoa seuranneena, ei siinä mun mielestä mitään silmiinpistävää tekniikkavirhettä ollut. Wassberg näytti hyvältä, eikä suksi liukunut kantillaan. Ihan asiallisen näköistä menoa. Mutta olet kuitenkin suhteellisen kokematon hiihtäjänä, ja lisännyt (käsittääkseni) kilometrejä paljon tälle talvelle verrattuna viime talveen, niin sieltä tuo ongelma saattaa juontaa juurensa. Rasitusvamma siis. Tuo vaahtomuovijuttu saattaa hyvinkin toimia. Vielä parempi olisi vaihto perinteiseen tyyliin ja varrettomaan hiihtokenkään, mutta se ei taida olla vaihtoehto. :)

gts/R
28.02.2012, 17.51
Vielä parempi olisi vaihto perinteiseen tyyliin ja varrettomaan hiihtokenkään, mutta se ei taida olla vaihtoehto. :)

Pertsan kalusto kyllä löytyy, mutta ehkä siihen liittyy pieni asennevamma viime talven jäljiltä :) Ehkä kuitenkin kokeilen sitäkin, onhan tuo Ahonkylän paana aika täydellinen tasatyöntöharjoitteluun.

Jio
28.02.2012, 19.00
Hyvin alkanut hiihtokausi on kuitenkin kokenut kolauksen, kun oikean jalan sisempi kehräsluu (ne patit nilkan molemmin puolin) on alkanut kipeytyä joka kerta hiihtäessä.

-Mulla ei tuohon auttanut kuin (Alpinan) monojen vaihtaminen Fishereihin. Kokeilin vaahtomuovisuojaustakin huonolla menestyksellä.
Uusilla monoilla onkin ollut suoranainen nautinto hiihdellä.

PaH
28.02.2012, 21.22
Salomonin luistelumonojen kanssa kehräsluu-ongelmista kärsiville vinkki - pohjallisen ja muovin väliin
noin 4-5mm korotus kantapään alle. Voi testata vaikka pakalla sanomalehtipaperia, ittelläni toimi ihan
Iltasanomien paperi :)
Se on se kengän ulkopuolisen muovikehikon nivelpiste kun osuu sopivaan paikkaan - ei tartte olla ees
tekniikkavirhettä, klapin saa pipiks ilmankin kauden alussa / jos hiihii harvemmin noilla jos on jaossa
saanut vääränmuotoiset nilkat

steelmän
29.02.2012, 00.17
Mulla on tietääkseni oikeinkin sopivan jäykät luistelusukset, mitä jos sukseni olisivatkin hieman liian jäykät ? Meneekö silloin ne painealueet liian lyhyiksi ja täten luisto hieman kärsisi ?

marco1
29.02.2012, 00.19
Pro-ratkaisuna meikäläisellä on Ikean hyllymuovia siellä pohjallisen alla korokkeena. Ei kastu ja kestää kuin Ingvarin säätiöjärjestelmät.

PaH
29.02.2012, 09.32
Pro-ratkaisuna meikäläisellä on Ikean hyllymuovia siellä pohjallisen alla korokkeena. Ei kastu ja kestää kuin Ingvarin säätiöjärjestelmät.

Sää ookki tommonen hifisti:)
Munkin iltispakka meni viimekauden jälkeen hylkyyn kun oli muumioitunu sinne. Nyt ei oo mitään kun klapit on jo taas turtuneet.

Ana75
29.02.2012, 13.10
Pirkan hiihto lähestyy :) Onkohan kuinka moni foorumilaisista lähdössä matkaan?

Itselläni on tarkoitus hiihtää vapaalla 90km. Tosin oikea kyynärpää on hiukan kysymysmerkki, kun viime viikonloppuna joku peesari hiihti sauvan päälle ja se repäs melko ilkeästi. Kylmägeeli-kylvystä huolimatta kyynärpää vihoittelee.

izmo
29.02.2012, 13.44

Itselläni on tarkoitus hiihtää vapaalla 90km. Tosin oikea kyynärpää on hiukan kysymysmerkki, kun viime viikonloppuna joku peesari hiihti sauvan päälle ja se repäs melko ilkeästi. Kylmägeeli-kylvystä huolimatta kyynärpää vihoittelee.

Ei mulla tosin paljon paremmassa kunnossa käsi oo... yhdellä säikeellä kiinni olkapäästä ja kaksi poikki jännettä poikki:(

Ana75
29.02.2012, 13.49
kaksi poikki jännettä poikki:(

Tää on varmaan tanpereen kiältä?

hannupulkkinen
29.02.2012, 14.45
Mulla on tietääkseni oikeinkin sopivan jäykät luistelusukset, mitä jos sukseni olisivatkin hieman liian jäykät ? Meneekö silloin ne painealueet liian lyhyiksi ja täten luisto hieman kärsisi ?
Lyhyet painealueet ovat hyväksi toisaalta pluskeleillä ja toisaalta nihkeällä pakkasekelillä. Lyhyen painealueen sukset ovat ehkä vähän huterammat luistella kuin pitkillä painealueilla varustetut. Mielestäni lyhyt painealue on parempi kuin liian pitkä painealue vaikka ohjattavuus vähän kärsisikin.

steelmän
29.02.2012, 14.49
Lyhyet painealueet ovat hyväksi toisaalta pluskeleillä ja toisaalta nihkeällä pakkasekelillä.

Olen eteläsuomalainen, en paljoa hiihdä pluskeleillä ja toisaalta pakkaskeleillä tuo oma hiihtelypaikka on yleensä kuivakkaan jäinen - sopivan jäykkä pitkähköillä painealueilla oleva on siis se mun suksi ?

xtrainer80
29.02.2012, 15.50

Lähden puolikkaalle, ja pertsalla hiihdän. Kesän kaatumisesta aiheutunut niskanikaman murtuma on jättänyt vasemman käden hiukan voimattomaksi, jonka vuoksi etenkin tasuri tuntuu aika tuskaiselta. Hyvät pidot siis alle ja maltilla matkaan!

Pekka L
29.02.2012, 16.18
Tässä on nyt viikon päivät podettu influenssaa ja siitä 5pv kuumeessa.
Ainut positiivinen asia on, etten edes aikonut Pirkkaan - sitten vasta vituttaiski.
Niin ja on toi painokin tippunu.

-mustikka-
29.02.2012, 16.53
Pirkkaan on tarkoitus lähteä suksimaan. Vapaalla ja räkä nenästä sekä kuola suupielestä roikkuen.

izmo
29.02.2012, 18.53
Tää on varmaan tanpereen kiältä?

mää kuulemma puhun puhrasta Tampereem murretta mutta em mä nyt tiä onko sekään ny aina niim puhrasta mutta, olen törmännys siihen 'Puhrasta on joskus ihan kiusallisuuteen astikka, jo vuasia oon puhunut vaikka oon haukiputtaalta kotosin:cool:

(Hiihtoon ei oo valmistauduttu vielä ja tänäänki pyörii vaan pyörä Pehkusuolla)

Sanna04
29.02.2012, 21.49
Joo, olen ilmoittautunut Pirkkaan, puolikkaalle vapaalla tyylillä. Viime vuonna oli tarkoitus matka hiihtää Kalevan Kierroksen puolimatkojen yhteydessä, mutta tulin juuri sopivasti kipeäksi. Viimeisellä lenkillä ennen Pirkkaa ei suksi luistanut ja v-tutti jo valmiiksi, että periaatteessa olin tyytyväinen kun ei tarvinnut lähteä. Sain osallistumisen siirrettyä seuraavalle vuodelle, ja tässä sitä nyt taas ollaan.. Kilometrejä on alla entistä vähemmän, suksilla yksi reilu 10 km lenkki noin kuukausi sitten ja tänään toinen 7 km lenkki pehmeällä uralla jälkituntuman ollessa maksimaalinen v-tutus ja ihmettely, onko oikeasti järkeä lähteä hiihtämään 170 km päähän, vaikka se nyt onkin jo vuosi sitten maksettu..

Saiskos jostain joku ammennettua mulle motivaatiota? Tekniikkaa ei ole, eikä paljon voimaakaan, ja vaikka olis voimaa, niin se hajoo siihen kun ei ole sitä tekniikkaa. Yleensä urheilemaan on hyvä lähteä jos ketuttaa muutenkin, mutta hiihtämään ei mun parane lähteä. Itsellä vain kohoaa v-käyrä entisestään. Tämän päiväisen epäonnistuneen hiihdon jälkeen koitin lähteä juoksulenkille. Siitä tuli semmonen viisiminuuttinen, kun mahaa pistää, jalat sattuu ja kengät lipsuu. Lopulta Wilier pelasti päiväni kun sitä hetken poljin olohuoneessa kirjaa lukien (on muuten melko hankalaa). Ei musta tule hiihtäjää, ei niin millään.. Luistelua jäällä on kyllä talvelta alla viime viikonlopulta 45 km ja sitä ennen parisen kertaa joku 20 km, joten kai siitäkin nyt jotain apua on kropan tottumisen suhteen, jos nyt tuonne päätän lähteä. Ei kyllä huvittaisi niin millään, puhukaa mut ympäri?

izmo
29.02.2012, 21.57
Sullahan on yhtä paljon reeni kilometrejä vapaalla kuin mulla ja tekniikka voi olla jopa parempi... ja aattelin lähtee 90 km matkaan vaikka ei tiedä näkyykö maalia ikinä:seko:

perinteistä tuli hiihdettyä sentään yli 200 km tän vuoden alussa reeniä Jämin 42 km matkaan

plr
01.03.2012, 01.38
Pirkan hiihdon vapaan puolikkaalle ollaan tässä lähdössä ensimmäistä kertaa. Sääennuste lupaa aurinkoista pikkupakkasta, mikäs siinä on hiljakseen luistella maalia kohti. Jokaisella huoltopisteellä kiireetön pysähdys ja maaliin ennen sulkemisaikaa. Siinä resepti.

H.Å
01.03.2012, 07.09
Pirkan hiihtoon täältäkin lähdössä, Niinisalosta pitäisi perinteisellä startata klo 7.00. Ei oikeastaan jännitä, puhdasta pelkoa tämä on :D. Lauantaina menen jo Niksulaan valmiiksi. Hyvin kyllä järjestetty kun pääsee jo edellisenä päivänä tuonne bussilla.
Hyvin se menee, tavoite aina seuraavalle taukopaikalle. Alun kun menee tarpeeksi rauhallisesti niin on paukkuja sitten loppumatkan nousuillekin. Pirusti vain luistovoidetta, alkumatka 45 km näyttäisi olevan aika tasaista, tasatyöntöä niin paljon kuin jaksaa. "Pumpulla ja käsi vääränä kuin kirnun veivi"
Sanna04 lopettaa sen murehtimisen nyt, hieno keli tulossa ja kaikkea. Matkalla saa mehua, leipää ja kauravelliä. Ota vaikka laturetkeilynä. Et ole kierroksella tänä vuonna?

TMS
01.03.2012, 10.44
Pirkkaan lähdössä vapaalla täysmatkalle. Toivotaan yhtä luistavaa keliä kuin viime vuonna. Ainakin tällä hetkellä ennuste näyttää melkolailla täydelliseltä.

xtrainer80
01.03.2012, 12.01
Pirusti vain luistovoidetta, alkumatka 45 km näyttäisi olevan aika tasaista, tasatyöntöä niin paljon kuin jaksaa. "Pumpulla ja käsi vääränä kuin kirnun veivi"

Joo, tämähän se itseäni huolettaa. Vaikka hiihdänkin vain puolikkaan, niin tasatyönnöllä en tunnu pääsevän oikein mihinkään. Hyvät pidot on siis laitettava, jotta yksipotkuista pystyy hiihtämään tehokkaasti. Kaksi vuotta sitten kävi niin, että aamun pakkasen käännyttyä auringonpaisteen myötä plussalle lähti myös pito. Pakko vaan laittaa sellainen tälli, että varmasti pitää alusta loppuun. Vaikka sitten luiston kustannuksella.

IoD
02.03.2012, 08.48
Joo, tämähän se itseäni huolettaa. Vaikka hiihdänkin vain puolikkaan, niin tasatyönnöllä en tunnu pääsevän oikein mihinkään. Hyvät pidot on siis laitettava, jotta yksipotkuista pystyy hiihtämään tehokkaasti. Kaksi vuotta sitten kävi niin, että aamun pakkasen käännyttyä auringonpaisteen myötä plussalle lähti myös pito. Pakko vaan laittaa sellainen tälli, että varmasti pitää alusta loppuun. Vaikka sitten luiston kustannuksella.

Se hyvä puoli Puoli-Pirkassa on, ettei tasatyöntöä paljon tarvitse. Tasaisimmat pätkät ovat välillä Niinisalo-Hämeenkyrö; pitkät mäet taas loppupuoliskolla.

JTu
02.03.2012, 10.25
Kysymys suksiguruille: hankin uudet luikkarit ja huomasin, että toisen suksen tasapainopiste on noin 1 cm taaempana kuin toisen. Onko tämä yleistä, aiheuttaako ongelmia? Näissä on NIS-levy, kannattaako toista sidettä pitää yksi naksu edempänä kuin toista?

Sukset siis tämän kauden Matukan Hypersonic skate.

xtrainer80
02.03.2012, 12.07
Se hyvä puoli Puoli-Pirkassa on, ettei tasatyöntöä paljon tarvitse. Tasaisimmat pätkät ovat välillä Niinisalo-Hämeenkyrö; pitkät mäet taas loppupuoliskolla.

Totta tuokin, Hämeenkyröstä maaliin on pientä (ja lopussa suurempaakin) mäkeä ihan mukavasti. On siellä silti sitä tasatyöntöpätkääkin, loivaa ylämäkeä jossa tasuria pitäisi pystyä lykkäämään. Tai pitäisi ja pitäisi, mutta joskus kun on itsekin jaksanut, niin tuntuu että nyt on niin hidas.

HeliT
02.03.2012, 12.34
Kysymys suksiguruille: hankin uudet luikkarit ja huomasin, että toisen suksen tasapainopiste on noin 1 cm taaempana kuin toisen. Onko tämä yleistä, aiheuttaako ongelmia? Näissä on NIS-levy, kannattaako toista sidettä pitää yksi naksu edempänä kuin toista?

Sukset siis tämän kauden Matukan Hypersonic skate.
Sentti on kyllä painopisteessä paljon. Oletko tarkistanut numeroista, että sukset ovat samaa paria? Itse veisin kyllä takaisin kauppaan.

izmo
02.03.2012, 14.00
Totta tuokin, Hämeenkyröstä maaliin on pientä (ja lopussa suurempaakin) mäkeä ihan mukavasti. On siellä silti sitä tasatyöntöpätkääkin, loivaa ylämäkeä jossa tasuria pitäisi pystyä lykkäämään. Tai pitäisi ja pitäisi, mutta joskus kun on itsekin jaksanut, niin tuntuu että nyt on niin hidas.

Kyllä nyt lähdetään huonoilla eväillä 90 km matkaan kun ei ehtinyt kuin kolme kertaa hiihtään vapaalla mutta ajatus jos tasatyöntää alun ja Hämeenkyrön lentokentän jälkeen kuokkii ...:seko:

JTu
02.03.2012, 15.34
Sentti on kyllä painopisteessä paljon. Oletko tarkistanut numeroista, että sukset ovat samaa paria? Itse veisin kyllä takaisin kauppaan.

Kiitos vastauksesta! Juu, samaa paria ovat. Laitoin nyt siteet kiinni ja kokeilin tasapainoa uudelleen - eroa enää puolisen senttiä. Voi olla, että mittasin aluksi väärin, mutta aivan tasapainossa tämä pari ei ole.

xtrainer80
02.03.2012, 15.49
Kyllä nyt lähdetään huonoilla eväillä 90 km matkaan kun ei ehtinyt kuin kolme kertaa hiihtään vapaalla mutta ajatus jos tasatyöntää alun ja Hämeenkyrön lentokentän jälkeen kuokkii ...:seko:

Samat eväät repussa, olen nyt kolme kertaa ehtinyt hiihtää pertsalla, tyylillä jolla lähden viivalle. :D Matka onneksi lyhyt tai "lyhyt"... Mutta ehtii siinäkin oikein hyvin nitkahtaa.. Ja taisin reväyttää nivuseni tänään lenkillä, että ei ole oikein luottoa edes jalkoihin. :(

izmo
02.03.2012, 18.22
Samat eväät repussa, olen nyt kolme kertaa ehtinyt hiihtää pertsalla, tyylillä jolla lähden viivalle. :D Matka onneksi lyhyt tai "lyhyt"... Mutta ehtii siinäkin oikein hyvin nitkahtaa.. Ja taisin reväyttää nivuseni tänään lenkillä, että ei ole oikein luottoa edes jalkoihin. :(

ja selkäkin venähti äskön kun tuoli luhistui alta ja löysin itteni lattialta...:(

Varmaan liitokset petti tuolista kun on keinuttu tässä vuosia...:seko:

http://www.youtube.com/watch?v=DqWclJDeUZs

Pekka L
02.03.2012, 19.11
Varmaan liitokset petti tuolista kun on keinuttu tässä vuosia...:seko:

Ettei vaan vattamakkarat tehny lopulta tehtävänsä?

Sanna04
02.03.2012, 19.54
Sanna04 lopettaa sen murehtimisen nyt, hieno keli tulossa ja kaikkea. Matkalla saa mehua, leipää ja kauravelliä. Ota vaikka laturetkeilynä. Et ole kierroksella tänä vuonna?

En ole kierroksella. Oli vähän meininki tulla, mutta taloudelliset ja vähän muutkin syyt pakotti jäämään pois. Ja hyvä että jäin, luisteluviikonlopuksi tuli semmonen flunssa, että se olisi heti jäänyt pois. Kuopiossa oli paljon kivampaa Ice Marathonilla. :) Ehkä se vielä joku vuosi saadaan Kierroksenkin ohjelmaan..

Tuo sunnuntain aikataulukin hieman tökkii vastaan. Kun vapaan lähtö on vasta klo 14, niin siitä menee ainakin se nelisen tuntia maaliin, eli iltakuuden jälkeen vasta suunnitellaan peseytymistä ja 170 km kotimatka voi alkaa. Ja aamulla töihin 6.45, joten siinä ei kovin pitkiä yöunia ehdi ottaa. Lisäksi on tälläkin hetkellä hieman rättiväsynyt olo, ja sellainen suht kiireetön yksi päivä viikonlopussa voisi olla aika mukava. Huomenna ei ehdi nukkua, kun täytyy arpoa lähteäkkö Fillarimessuille vai katsomaan Salpausselän kisoja. Sieltä voisi toisaalta kyllä tulla inspis lähteä itsekin hiihtelemään sunnuntaina..

No mutta katsotaan, onhan tässä vielä aikaa!

xtrainer80
02.03.2012, 20.35
Järjestäjien puolesta on näköjään bussikuljetus Teivosta starttipaikoille. En ole aikaisemmin käyttänyt kun on menty kahdella autolla, mutta nyt voisi hyödyntää.

Osaako joku asiasta paremin perillä oleva vastata, kuinka lämmittelyvaatteiden, vertailusuksien yms. varusteiden kanssa toimitaan, tuleeko ne sieltä bussin mukana Teivoon? Vai onko starttipaikoilla säilytys, josta sitten voi noutaa? Hämeenkyröstä starttaan itse klo 10, ja sinnehän kuljetus lähti näköjään 8.30.

H.Å
02.03.2012, 21.30
Järjestäjien puolesta on näköjään bussikuljetus Teivosta starttipaikoille. En ole aikaisemmin käyttänyt kun on menty kahdella autolla, mutta nyt voisi hyödyntää.

Osaako joku asiasta paremin perillä oleva vastata, kuinka lämmittelyvaatteiden, vertailusuksien yms. varusteiden kanssa toimitaan, tuleeko ne sieltä bussin mukana Teivoon? Vai onko starttipaikoilla säilytys, josta sitten voi noutaa? Hämeenkyröstä starttaan itse klo 10, ja sinnehän kuljetus lähti näköjään 8.30.

Mä menin viime vuonna tuolla kyydillä, hyvä systeemi. Sukset bussin tavaratilaan Teivossa, hiihtokamat oli "puoliksi" päällä jo kotoa lähdettäessä. Monot ja hiihtotakin vaihdoin Hämeenkyrössä. Lähtöpaikalla merkattu paikka mihin kamat jätetään. Mulla oli kyllä viime vuonna vain laukku johon askartelin jo kotona pahvista rintanumeroa täsmäävän numeron. Toto-hallista Teivossa maalin vierestä löytyy kamat. Merkkaa tavarat hyvin, siellä on muutama muukin laukku. Itse lähden huomenna Teivoon ja kuljetuksella Niinisaloon, saa vähän kauemmin nukkua jos nyt uni edes tulee. Seiskalta startti.

usko juntunen
02.03.2012, 22.02
Mä menin viime vuonna tuolla kyydillä, hyvä systeemi. Sukset bussin tavaratilaan Teivossa, hiihtokamat oli "puoliksi" päällä jo kotoa lähdettäessä. Monot ja hiihtotakin vaihdoin Hämeenkyrössä. Lähtöpaikalla merkattu paikka mihin kamat jätetään. Mulla oli kyllä viime vuonna vain laukku johon askartelin jo kotona pahvista rintanumeroa täsmäävän numeron. .

Nimenomaan näin, sillä kamat ovat numerojärjestyksessä siellä Teivon hallissa. Helpottaa kovasti niin toimitsijoiden, kuin hiihtäjien elämää. Pahvilappuja sekä merkkaustusseja
löytyy lähtöpaikoilta.

Mukana ollaan täydellä matkalla vapaan pappasarjassa.

xtrainer80
02.03.2012, 22.14
Ok, pitää muistaa tuo pahvilappu värkkäillä reppuun ennen lähtöä. Suksien testauksen voinee hoitaa jo Teivossa, joten ei tarvitse kuin se kisapari ottaa starttipaikalle.

Niin ja säätiedotukset näyttäis nyt siltä että purkilla mennään. Vanhaa lunta ja pakkasta tiedossa. Vaatii kyllä tukevan pohjustuksen ja pintaankin kerroksia... Katellaan niitä huomenna. :D

IoD
03.03.2012, 09.16

Luistelutyylillä joutuu kyllä kuokkimaan jo ennen Hämeenkyröä. Varsinkin jos ei ole hirveästi kilometrejä alla, mutta muutenkin, kannattaa mennä vähänkin pidemmät ylämäet kuokan sijasta "ankkatyylillä," säästää yllättävän paljon voimia. Kannattaa ottaa matkalle mukaan oma juomapullo tai -vyö, jossa on urheilujuomaa. Huoltopisteitä on lopulta aika harvassa (ainakin jos fillaristina on tottunut juomaan 15-20min välein) ja niissäkin urheilujuoma on usein sekoitettu liian laimeaksi, eli omaa täydennystä tarvitaan. Parhaat keinot katketa ennen aikojaan on a) iskeytyä liian kovavauhtiseen letkaan ja rimpuilla siinä liian pitkään (vielä kuluttavampaa kuin pyöräilyssä), ja b) ohitella hitaampia hankalissa paikoissa (tasatyönnöillä ylämäissä jne.). Kannattaa seurata aika tarkkaan omaa sykettä. Ohituksia tulee joka tapauksessa aika paljon eteen, jos ei ehdi H-kyrön lentokentälle ennen puoli-pirkkalaisten lähtöä.

izmo
03.03.2012, 10.29
Siis täytyy pitää reilua vauhtia että ehtii ennen puolta Pirkkaa mutta samalla niin rauhallista vauhtia että ehtii katsoon maisemia, poltella rasvaa vatsamakkaroista ja huoltopisteillä piihpahtaan rauhassa... mutta voi olla että tiukkaa tekee päästä kolmen tuntiin ennen puolikkaan lähtöö:seko:

IoD
03.03.2012, 20.40
Yksi viime hetken vihje, ehkä jo tuttu: suolarakeita mukaan. Muutama rae kielen alle voi auttaa tiukassa paikassa.

tmile
03.03.2012, 21.32
6 tuntia laskettelua tänään ei varmaan ollut paras mahdollinen veryttely Pirkkaan, nyt on polvinivelet ja alaselkä kipeänä. Alkuviikon flunssa ja kuume varmistivat toisaalta jo sen etten 90 kilometrille uskalla.

Kohta grafiittia ja liisteriä pohjaan ja huomenna puolikkaalle lykkimään.

pelkoneu
03.03.2012, 21.48
... mutta voi olla että tiukkaa tekee päästä kolmen tuntiin ennen puolikkaan lähtöö:seko:

Tuo nyt on varma nakki!! Kyllä tuo olisi hyvä päästä matkaan ainakin ennen puolipirkan retkeilijäseurakuntaa, jos ei halua itsekin siirtyä osin maisemien katselijaksi. Itse missasin viime vuonna tuon momentumin 10 minuutilla ja sen jälkeen ohittelut veivät loputkin voimat mutta olihan se mukavaa päästä ohittelemaan porukkaa, kuin olisi ollut kovempikin hiihtoguru;)

Nufan
04.03.2012, 12.48
Osaako kukaan sanoa puolipirkan huoltopaikkoihin osoitteita. En niitä mistään löytänyt. Olisi tarkoitus mennä valokuvailemaan reitin varrelle.

HiMa
04.03.2012, 13.00
Osaako kukaan sanoa puolipirkan huoltopaikkoihin osoitteita. En niitä mistään löytänyt. Olisi tarkoitus mennä valokuvailemaan reitin varrelle.

Olisko apua tuosta gps-seurannan kartasta?

http://www.tulospalvelu.fi/gps/20120304pirkan90V/

Nufan
04.03.2012, 14.50
Eipä toimi kännykällä. :(

ppikkupe
04.03.2012, 18.17
Mutta saattaapi olla että matka loppuu äkisti kesken kun latujen poikki vedetty "rep" tulee vastaan? Vai tehdäänkö Pipan kohdalla poikkeus?

Tai onko jollain parempaa tietoa hänen maastohiihto- ja harjoitustaustastaan?

Maaliin oli Pippa tullut ajassa 7:13 ja osia. Kun ottaa huomioon, että kyseessä on 90 km perinteistä ja sijoitus kokonaiskilpailussa aika tarkalleen puolivälissä, niin ei lainkaan pöllömmin "hienostorouvalta". En tiedä harjoittelusta, mutta on siinä taustalla jonkinlaista kuntopohjaa kuitenkin.

http://results.vasaloppet.se/2012/index.php?content=detail&fpid=search&pid=search&id=9999991678885900000DE8C9&lang=EN&event=VL_000017167888590000000007&ageclass=

izmo
04.03.2012, 18.29
Tuo nyt on varma nakki!! Kyllä tuo olisi hyvä päästä matkaan ainakin ennen puolipirkan retkeilijäseurakuntaa, jos ei halua itsekin siirtyä osin maisemien katselijaksi. Itse missasin viime vuonna tuon momentumin 10 minuutilla ja sen jälkeen ohittelut veivät loputkin voimat mutta olihan se mukavaa päästä ohittelemaan porukkaa, kuin olisi ollut kovempikin hiihtoguru;)

Pelko oli vähän että ehtiikö ennen puolikkaan lähtöö kun alku oli ruuhkanen ja tosi hitaasti madeltiin ensinmäinen kymppi ja eikä oikein suksikaan luistanut kun meinas alamäessä jäädä letkasta... just taisin ehtiä ennen lähtöä ja yritin kiristää vielä vauhtia vähän että ei puolikkaat alkais ohitteleen ja ei tainut päästä' kukaan puolikkaan hiihtäjistä ohi...

HiMa
04.03.2012, 18.36
Maaliin oli Pippa tullut ajassa 7:13 ja osia. Kun ottaa huomioon, että kyseessä on 90 km perinteistä ja sijoitus kokonaiskilpailussa aika tarkalleen puolivälissä, niin ei lainkaan pöllömmin "hienostorouvalta". En tiedä harjoittelusta, mutta on siinä taustalla jonkinlaista kuntopohjaa kuitenkin.

http://results.vasaloppet.se/2012/index.php?content=detail&fpid=search&pid=search&id=9999991678885900000DE8C9&lang=EN&event=VL_000017167888590000000007&ageclass=

Tuo on kyllä hieno suoritus. Maikkarin sivuilla on kuvia, kun Pippa mm. pyöräilee.

IoD
04.03.2012, 19.17
Pelko oli vähän että ehtiikö ennen puolikkaan lähtöö kun alku oli ruuhkanen ja tosi hitaasti madeltiin ensinmäinen kymppi ja eikä oikein suksikaan luistanut kun meinas alamäessä jäädä letkasta... just taisin ehtiä ennen lähtöä ja yritin kiristää vielä vauhtia vähän että ei puolikkaat alkais ohitteleen ja ei tainut päästä' kukaan puolikkaan hiihtäjistä ohi...

Jos ehtii ennen puolipirkkalaisia, silloinhan on aika todennäköistä 6t alitus maalissa. Menikö näin?

Tänään oli talven paras hiihtolenkki (Hakunila-Keinukallio): aurinkoa, luistava keli, paluumatkalla lisäksi pääosin myötätuulta ja alamäkeä enemmän kuin ylämäkeä. Ja ekan kerran tänä talvena pertsalla osui yhdistelmä seinäpito + hyvä luisto. (Eli loistopito ei jarruttanut etenemistä.) Hieman yli 30km meni ihan kuin itsestään. (Onneksi ei tarvinnut tämän lisäksi hiihtää vielä 60km, se olisi pilannut hyvän fiiliksen.)

Sanna04
04.03.2012, 23.24
I survived Pirkan Puolikas! Ja talven hiihtokilometrit tuli tänään, hömm, melkein nelinkertaistettua. Kyllä siitä luistelusta vaan oli apua, kädet oli ne mitkä petti niissä lopun ylämäissä. Aikakin oli ihan kohtuullinen, piirun alle 3,5 h. Mitään käsitystä omasta ajasta ei etukäteen ollut, mutta varovainen arvio ettei kovin kauaa yli neljän tunnin metsässä viipyisi. Ja se toteutui! =) Ihan heti en sano, että ens vuonna uudestaan, mutta ei tästä nyt niin paha maku jäänyt suuhun kuin etukäteen luulin.

izmo
04.03.2012, 23.28
Jos ehtii ennen puolipirkkalaisia, silloinhan on aika todennäköistä 6t alitus maalissa. Menikö näin?

Tänään oli talven paras hiihtolenkki (Hakunila-Keinukallio): aurinkoa, luistava keli, paluumatkalla lisäksi pääosin myötätuulta ja alamäkeä enemmän kuin ylämäkeä. Ja ekan kerran tänä talvena pertsalla osui yhdistelmä seinäpito + hyvä luisto. (Eli loistopito ei jarruttanut etenemistä.) Hieman yli 30km meni ihan kuin itsestään. (Onneksi ei tarvinnut tämän lisäksi hiihtää vielä 60km, se olisi pilannut hyvän fiiliksen.)

Taisin kiristää reilusti vauhti ja meni reilusti alle viiden tunnin:rolleyes:

Mutta kommentia kuulin siellä Hämeenkyrön lentokentällä että kellään ei oo näin huonoo hiihtotekniikkaa:seko:

usko juntunen
04.03.2012, 23.47
Oli hieno reissu, mutta tulipahan tehtyä. Taisi lähteä viimevuotisesta ajasta reilu kymmenminuuttinen raviradan kellosta katottuna. No, onhan sitä vuosi enemmän harjoteltukin... Keli paras mitä omalle pirkan uralle sattunut, samoin suksi. Vanahalla tuo ruho on vissiin siirtynyt säästöliekille kun juomaa ei menny kuin litra ja 3 pientä geeliä ja nekin vain seuran vuoksi.

e: litran urkkajuoman lisäksi otin yhen kozelin just omassa kotona saunajuomaksi...

-mustikka-
05.03.2012, 11.41
Oma suoritus onnistui hyvin, 20min parannusta edellisvuoden aikaan ja ero kärkeen supistui jo alle tuntiin. :)
Tasainen vauhdinjako auttoi hyvin ja nousujen alkaessa jaksoi vielä tasaisilla pätkillä painaa wassua hienosti. Sukset toimi käytännössä koko matkan, siitä kiitos voiteluryhmälle. ;)

Mutta kommentia kuulin siellä Hämeenkyrön lentokentällä että kellään ei oo näin huonoo hiihtotekniikkaa:seko:
Rehellisesti sanottuna, ei se sun tekniikkas ihan parhaasta päästä näyttänyt olevan. Mutta mitä väliä sillä sitten on kun jaksat noin hyvin toispuoleisestikin edetä. Kuinka kovaa menisitkään jos liuku olisi vähemmän kantikasta?

IoD
05.03.2012, 13.43
Taisin kiristää reilusti vauhti ja meni reilusti alle viiden tunnin:rolleyes:

No just joo. Jos meni alle 5t, vaikka hyvässäkin kelissä, sitten oli kyllä ihan turhaa funtsailua etukäteen että miten noin pitkä hiihto sujuu vähäisillä harjoitusmäärillä. Ilmeisesti oli hyvät pohjat muissa lajeissa? Eikä se tekniikkakaan tolla vauhdilla voi enää ihan pielessä olla. Onnittelut, hieno suoritus!

I.S
05.03.2012, 13.55
Ihan mahtava keli oli eilen Pirkassa! Uusi kalusto ja luistava keli = yli 1h parannus viime vuoteen verrattuna. Pertsa-lenkistä (90km) siis puhutaan. Kertaakaan en matkan aikana katsonut kelloa ja Teivossa kelloa pysäyttäessä "pelästyin", että noinko kovaan pääsin (6:35). Vaikka en osaakaan hiihtää, niin eilen oli kivaa koko matkan!

usko juntunen
05.03.2012, 14.16
Tutkailin miten ovat suksien pohjat säilyneet muutaman hieman hiekansekaisen tienylityksen jäljiltä. Onneksi ei mitään jälkiä ja pohja on tummanpuhuva ilman merkkiäkään harmaantumisesta vaikka ladulla oli geelipusseja sekä rusinoita ja kelihän oli voiteita kuluttava.

Suksena oli Rossarin pakkaskelin kapula suoralla 6/7 hionnalla. Pohjalla kova 7-25 fluorigrafiitti, seuraavana Tokon -10-30 HF, sitten Vauhdin HF C15 pulveri ja pinnassa Holmenkol fluorineste -2-10 korkattuna. Täydellinen luisto loppuun saakka.

xtrainer80
05.03.2012, 14.35
Ilmeisesti oli hyvät pohjat muissa lajeissa?

Joo ei taida Izmolla jäädä kestävyyspohjasta kiinni. :D Nauratti oikein nämä Izmon jutut jotta kuinka sitä jaksaa, mutta on niitä vaan mukava lukea. ;)

TMS
05.03.2012, 14.47
Oli kyllä mahtikeli Pirkassa. Itsellä meni retkeilyn puolelle, mutta olipahan kiiivaaa! Harmi että ens viikonlopun ennuste näyttää vähän huonolta, mutta kattoo loppuviikosta jos vaikka lupailis aurinkoa niin Reppuhiihto kutsuu.

Portti
05.03.2012, 22.29
Milläs irronneen sauvan kahvan saa pysymään paikoillaan? Onko noihin jotain erikoisliimoja vai mitä voisi käyttää korjaamiseen? Kyseessä joku One Wayn keskiluokan sauvamalli, tarkkaa sauvan materiaalia en muista.

random5
05.03.2012, 22.50
Onko muilla ollut ongelmia sykemittarin kanssa hiihtäessä vapaalla? Oma Polar F7 on alkanut pätkiä signaalia n. 20 min hiihdon jälkeen ja loppujen lopuksi mittari näyttää ensin nollia ja sitten viivoja. Kontaktit ovat kosteat. Paristo on vaihdettu lähettimeen sekä ranneosaan 2 kk sisällä. En muista vastaavaa ongelmaa viime vuosilta, neljä vuotta on ollut kapistus käytössä.

juhe
05.03.2012, 23.24
Milläs irronneen sauvan kahvan saa pysymään paikoillaan?
Kuumaliimalla kannattaa liimata, kun saa myöhemmin lämmittämällä irroitettua. Ihan tavallista kuumaliimaa itse käytin sauvan lyhennyksessä ja sompien vaihdossa.

Edit: Sompaliimaa saa urheiluvälineliikkeistä, pehmiää ilmeisesti hivenen vähemmällä lämmittämisellä kuin peruskuumaliima.

plr
05.03.2012, 23.35
Oma Polar F7 on alkanut pätkiä signaalia n. 20 min hiihdon jälkeen ja loppujen lopuksi mittari näyttää ensin nollia ja sitten viivoja.

Kuulostaa tutulta, tosin lajilla ei ole ollut minulla merkitystä. Kangasvyöstä olivat nepparit hapettuneet, kun tämä ensimmäisen kerran tapahtui. Nyt toinen vyö tekee samaa. Ei auta vyön kostutus enää, pätkii pätkii. Uusi vyö (kolmas tämän mittarin kanssa) toimii eli ne kangasvyöt ovat kulutustavaraa. Vanhat muoviset vyöt olivat kestävämpiä, parempia pariston kestoltaan ja omasta mielestäni myös mukavampia päällä. Kangasvyötä on helpompi kuljettaa ja WIND-vyö ei ota häiriöitä niin helposti kuin vanha. Uusi vyö ilman lähetintä maksaa noin pari kymppiä.

Portti
06.03.2012, 11.51
Kuumaliimalla kannattaa liimata, kun saa myöhemmin lämmittämällä irroitettua. Ihan tavallista kuumaliimaa itse käytin sauvan lyhennyksessä ja sompien vaihdossa.

Edit: Sompaliimaa saa urheiluvälineliikkeistä, pehmiää ilmeisesti hivenen vähemmällä lämmittämisellä kuin peruskuumaliima.

Ok, eli sompaliima toimisi myös kahvan kiinnityksessä. Koitetaanpa sitä. Kiitos vinkistä.

Ana75
06.03.2012, 13.10
Oma suoritus onnistui hyvin, 20min parannusta edellisvuoden aikaan ja ero kärkeen supistui jo alle tuntiin. :)
Tasainen vauhdinjako auttoi hyvin ja nousujen alkaessa jaksoi vielä tasaisilla pätkillä painaa wassua hienosti. Sukset toimi käytännössä koko matkan, siitä kiitos voiteluryhmälle. ;)

Peesataan sua vastauksessakin, kun koko Pirkka tuli mukavasti samaa matkaa. Ei ois kyllä uskonu, että pystyy reiluun 20min parannukseen. Omaan suoritukseen olen enemmän kuin tyytyväinen. Kyröskosken jälkeen oli jonkin matkaa vähän tiukoilla, mutta kun sai tarpeeki nestettä ja lisäks geeliä niin ei sen jälkeen ollut mitään hätää. Viimeiset 20km tuli vauhdikkaasti ja Topin tuvan jälkeen alkoi loppukiri. Kiitos mustikalle voitelusta ja matkaseurasta! :D

Hiukan huvittaa, kun porukkaa juoksee monot lipsuen ohi kävelyosuudella Kyröskoskella niin aika moni tuli jo heti ekassa nousussa selkä edellä vastaan. Askeltakaan ei tullut juostua tälläkään kertaa ja silti ehti reilusti alle 5h.

Highlander
06.03.2012, 14.13
Suksena oli Rossarin pakkaskelin kapula suoralla 6/7 hionnalla. Pohjalla kova 7-25 fluorigrafiitti, seuraavana Tokon -10-30 HF, sitten Vauhdin HF C15 pulveri ja pinnassa Holmenkol fluorineste -2-10 korkattuna. Täydellinen luisto loppuun saakka.
En yhtään ihmettele enää miksi mulla ei oo ollut kuin minisukset 80-luvulla. Saisko tän edellisen suomeksi? Luulis, että flaksi käy Hullussa Porossa kun näitä latelee baaritiskillä? :rolleyes:

marco1
06.03.2012, 14.47
Luulis, että flaksi käy Hullussa Porossa kun näitä latelee baaritiskillä? :rolleyes:
Tarttee varmaan mennä Olokselle ensilumien aikaan ennenkuin noilla puheilla flaksi käy.

izmo
06.03.2012, 15.26
En yhtään ihmettele enää miksi mulla ei oo ollut kuin minisukset 80-luvulla. Saisko tän edellisen suomeksi? Luulis, että flaksi käy Hullussa Porossa kun näitä latelee baaritiskillä? :rolleyes:

Joo kyllä tossa jotain korkkaamisesta puhutaan ja itte ei tiedä muuta kuin pikaluiston joka luistaa 4 km noin:cool:

Mutta kun oltu "metsätöissä" niin saa hiihtoon hyvän pohjan.... sano Mietaa

ruzlerssi
06.03.2012, 16.09
No nyt on luisteluhiihdosta (ja hiihdosta ylipäänsäkin) kokemusta 100km viime talvelta ja tälle talvelle on tähän mennessä kertynyt 130km mittariin. Tälle talvelle hommasin voiteluraudan ja voiteita, joten niiden käytössä mennyt nyt harjoitellessa pääsääntöisesti. Selvittäkääpäs nyt mielellään mahdollisimman seikkaperäisesti miten suoritatte voitelun. Minulla on ollut käytössä aivan perusvoiteet, eli pohjat olen tehnyt plussakelin parafiinillä, jonka päälle kelin mukaista voidetta, nyt on ollut käytössä Rexin sininen perusparafiini.

Kerroksia on tullut yleensä laitettua 2-3 per voide. Raudalla voiteen sulatus, sitten siklaus ja päälle vielä harjaus. Aiemmin tässäkin ketjussa oli puhetta pohjien harmaantumisesta. Itsekin olen tätä kokenut ja kai se on vaan ylimääräisen voiteen pois kulumista, kun yleensä nailonharjalla harjaamisella on pohjista saanut vielä melko liukkaan näköiset. Pohjat harmaantuvat hieman toispuoleisesti, tähän kuvittelen olevan syynä se, että jyrkemmät mäet tulee melkeinpä aurattua alas, joten voiteet kuluvat pois enemmän auraavilta kanteilta, vai?

Miten fluorivoiteet käytännössä eroavat fluorittomista? Onko luistossa merkittävää eroa? Mitenkäs on fluorivoiteiden keston laita? On tällaisen täysin noviisin järkevä niihin tutustua? Tuntuvat määrään nähden suhteettoman kalliilta, kun ainakin tuota parafiinia kuluu reiluja määriä että sukset saa useaan kertaan voideltua.

Vaikka kilometrejä ei vielä kovin paljoa ole tullutkaan, niin tuntuu että tekniikka on kehittynyt huomattavasti. Lenkkien keskisykkeetkin ovat sieltä reilusta 170 bpm:stä laskeneett 160 tuntumaan, ja välillä jopa tuntuu että hiihdosta pystyisi nauttimaan, kun voitelukin on joskus osunut nappiin. Suurin ongelma tekniikassa tuntuu olevan vasemman jalan liuku. Tasapainon kanssa on välillä suuriakin ongelmia ja tämän vuoksi sulava Wassberg on vielä täyttä utopiaa. Suksen päälle ei osaa laskea painoa vasemmalla jalalla samaan tapaan kuin oikealla, joten liuku vasemmalle on todella holtiton.

Lasol
06.03.2012, 16.28
Kertavoitelu talvea kohti riittää vallan mainiosti luistelusuksiin. Tänä vuonna en edes suorittanut sitä itse. Hyvin luisto kelpaa mun vähäsille hiihtomäärille. Välillä harjaan jos jaksan.

Pertsassa (pito) on eri asia.

ruzlerssi
06.03.2012, 16.34
Kertavoitelu talvea kohti riittää vallan mainiosti luistelusuksiin. Tänä vuonna en edes suorittanut sitä itse. Hyvin luisto kelpaa mun vähäsille hiihtomäärille. Välillä harjaan jos jaksan.

Pertsassa (pito) on eri asia.

No kyllähän se huijaukselta tuntuu luistavalla suksella hiihtää.

marco1
06.03.2012, 16.53
Tuossahan on kelpo opetusvideo: http://www.youtube.com/watch?v=P0tD7lz9NgY
ja tuon http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37723-Hiihto-voitelu -ketjun kun lukee niin tietää jo kuntoilijalle riittävästi asiasta.

Epäilen kyllä hiihtotaitoa tai -halua jos ei liukkaalla suksella halua hiihtää. Voitelusta ei toki tarvitse tykätä sen kummemmin.

Liraren
06.03.2012, 16.56
ruzlerssi:

Tässä minun käyttämä tapa perus luistovoiteluun. 3 talvea jo menty tällä ja hyvin toimii.
http://www.youtube.com/watch?v=P0tD7lz9NgY

Kerroksia ei tartte ku 1 per voide. Tuossa mun ohjeessa LF on matalafluorista voidetta. Fluori lisää suksen herkkyyttä ja kostealla kelillä luistoa. Minä käytän korkeafluorisia HF(high fluor)-voiteita sekä 100% fluoripinnotteita (pulverit ja napit) vain kilpailuissa. Mutta jos on perus lenkkihiihtelijä, niin pärjää esim. tuolla minun reseptillä. Yhdellä tuollaisella voitelulla menee monta kymmentä kilometriä ja ikinä ei ole ollut harmaata pohjissa. Veikkaan, että sulla on ihan liikaa sitä voidetta pohjissa ja kuvioikin mahtaa jäädä tukkoon. Käytä sukset hionnassa, esim. suora 7, tee pohjustus ja sen jälkeen vain perusvoitelua.

edit: höhöö Marco ehti eka.

JTu
06.03.2012, 17.08
Tässä minun käyttämä tapa perus luistovoiteluun. 3 talvea jo menty tällä ja hyvin toimii.
http://www.youtube.com/watch?v=P0tD7lz9NgY

Huomaatko eroa lenkillä jos alla on vain perussininen eikä vihreä lf? Käytätkö tuota fluoria lenkkivoiteena myös pluskeleillä?

tero76
06.03.2012, 20.09
Et sä noissa eroja huomaa. Ehkä jos voitelisit toista toiseen sukseen ja toiseen toista. Kuntoilijalle riittää ihan perusparkut ja vaikka jotakin lf:ää jos on liikaa rahaa. No eipä ne kyllä paljoo maksa. Hyvä suksi hyvin kuvioituna ja harjattuna kyllä pelaa ihan riittävän hyvin lenkkeilyyn. Kosteilla keleillä on isompia eroja. Aika usein tulee vaan harjattua suksi lenkin jälkeen ja taas pelaa. Tärkeempää olisi että pohja on puhdas, likahan sen luiston vie eikä voiteen loppuminen. Noin yleensä. ja ne sun kantit luultavasti likaantuu siksi että suksi on kantillaan.

HeliT
06.03.2012, 20.30
Tädin kommentti fluorivoiteisiin: tuli 80-90-lukujen vaihteessa vietettyä sen verran aikaa voitelukopeissa, että enää en laita fluoria, edes matalafluorista suksiini. Perusparkuilla saa kuntoiluun aivan riittävän hyvin luistavat sukset lähes kaikilla keleillä kun voitelee riittävän usein ja harjaa lenkkien välillä. Voidetta isompi ero tulee usein kelille sopivasta/sopimattomasta suksesta (ja siitä suksen päältä). Jos niitä fluoreja käyttää (ja on liikaa rahaa), niin kannattaa huolehtia voitelutilan HYVÄSTÄ ilmanvaihdosta ja pitää hanskoja käsissä.

MPI
06.03.2012, 20.49
Voiteissa ja autoissa pätee sama asia. Mitä enempi löytyy lukemia purkin kyljestä niin sitä parempi ;-)

Jostain syystä noissa 2,5 kautta hiihdetyissä Atomicin WC Skateissa on nykyään reunat (~5 mm:n leveydeltä) hieman korkeammalla kuin keskusta. Mä varmaan olen liian mahtisiklaaja.

ruzlerssi
07.03.2012, 09.56
Perusparkuilla saa kuntoiluun aivan riittävän hyvin luistavat sukset lähes kaikilla keleillä kun voitelee riittävän usein ja harjaa lenkkien välillä. .
Tätä toivoinkin ja yritän sen muistaa, ettei mene liikaa hifistelyn puolelle. :)

Kuten Liraren jo arvelikin, niin minun suksien ongelma on varmasti liika voitelu. Ja tämä johtuu luultavasti siitä, että olen antanut varsinkin kelivoiteen jäähtyä suksen pohjaan ennen siklausta, joten sehän jämähtää siihen pirun kovasti. Suksien hionnan voisi ottaa harkintaan, mutta mistähän päin Jyväskylän seutua mahtaisi löytyä asiantuntevia suksieksperttejä?

timoe
07.03.2012, 10.06
Onko muilla ollut ongelmia sykemittarin kanssa hiihtäessä vapaalla? Oma Polar F7 on alkanut pätkiä signaalia n. 20 min hiihdon jälkeen ja loppujen lopuksi mittari näyttää ensin nollia ja sitten viivoja. Kontaktit ovat kosteat. Paristo on vaihdettu lähettimeen sekä ranneosaan 2 kk sisällä. En muista vastaavaa ongelmaa viime vuosilta, neljä vuotta on ollut kapistus käytössä.

Kokeile lähettimen ja sykevyön nepparien eli metallisten kontaktipintojen puhdistamista ja pientä raaputtelua vaikka veitsen kärjellä, josko likantuneet ja hapettuneet kontaktipinnat alkaisivat pelittää??? Samoin jos hiki kuivuu niin hiihdä kovempaa, että on sähkönjohtavuuteen tarvittavaa suolaliuosta sykevyön ihokontakteissa:D

timppa_234
07.03.2012, 10.37
Luistovoiteen laitto on vilkkailla hiihtoreiteillä suht turha prosessi kun pohja kerää sen harmaan paskakerroksen jo muutaman kilometrin jälkeen. Sitäpaitsi kunto nousee enemmän kun luisto on huonompi. Kisaan ei kannata mennä ilman fluorijauheita, varsinkaan kostealla ladulla.

Pätkivä Polar on luultavasti voll kaputt. Voit kokeilla uutta sykevyötä mutta....

HeliT
07.03.2012, 10.48
Suksien hionnan voisi ottaa harkintaan, mutta mistähän päin Jyväskylän seutua mahtaisi löytyä asiantuntevia suksieksperttejä?
Ei ole tullut muutamaan vuoteen käytettyä suksia hionnassa mutta Huoltopilotti Tourulassa oli ainakin joskus hyvä. Laajavuori ja Riihivuori toimivat varmaan myös.

Liraren
07.03.2012, 11.17
Tuohon voiteluun ja minun tapaani vielä: Oon huomannu, että luistaa paremmin, kun käyttää tuota vihreää LF:ää vielä tuossa sinisen päällä pelkän sinisen sijaan, ainakin tuo Vauhdin versio toimii oikeasti aina, kun on pakkasta (pl esim. (-1) - (-2) - räntäsadekelit ja nuoskakelit). Vihreä LF myös sen takia, että se on erittäin kova voide. Voitelu kestää monta lenkkiä ja kova voide suojaa suksea paremmin kuin pehmeä eikä pohjat likaannu niin herkästi. Lenkkien välissä vaan nylonharjalla harjausta, niin kiiltää pohjat. Joskus kovalla pakkasella oikein narisevalla lumella laitan vihreän LF:n tilalta LF grafittia. Me reenataan noiden koirien kanssa paljon vetohiihtoa ja siinä on vauhdit kovia. Pehmeät voiteet "sulaa alle", se on myös yksi syy, miksi käytän tuota kovaa LF vihreää koko ajan.

Käytän ongelmakeleillä eli märällä ja lähellä nollaa HF:ää, joko Vauhdin pinkkiä pakkasen puolella tai keltaista plussalla (mutta edelleen siellä alla on kierros sinistä ja kierros LF vihreää). Jopa reenilenkillä. Sen verran se suksen imeminen ottaa päähän. Auttaa se jonkin verran perus lumikelin sukseenkin, koska kunnon nollakelin suksia mulla ei vielä ole. Eli plussakelillä sininen + LF vihreä pohjalle sen takia, että ne tekee kovan ja kestävän pohjan pehmeille plussakelin voiteille. Jos vetää suksen pohjaan suoraan pehmeitä voiteita, niin sinne ne uppoaakin ja kesto on muutaman kilometrin.

Mutta voiteluohjeitahan saa yhtä monta erilaista kuin on eri henkilöitä, joilta kysyt. Se jää vaan kuulijan vastuulle, mitä niistä omiin käytänteisiinsä ottaa.
edit: Lisätään vielä sen verran, että aluksi olin ihan hukassa itsekin. Kun ostin ensimmäisen voiteluraudan aikanaan, niin myyjä työnsi käteen mulle Vauhdin voiteita ja antoi vähän neuvoja. En ole sen jälkeen muita merkkejä ostanu, koska niihin tottui ja niillä tuli homma opeteltua. Ja kun oon saanut ja hankkinut sitten koulutusta ja neuvoja Vauhdin tallivoitelijoilta, niin se on ollut helpoin tie onnistuneisiin voiteluihin. Ja ennen kaikkea järkevän voidepakin kokoamiseen. Ei tartte ostaa läheskään jokaista palikkaa valkoimasta, kun tietää ja voi ostaa vain juuri ne oikeat. Ja sellanen pakki mulla tällä hetkellä on. Muilla merkeillä en osaisi voidella varmasti lähes ollenkaan pois lukien jotain perussinisen levittelyä.

Jio
07.03.2012, 23.32
Kysymys luistelua harrastaville; olisi näkemättä ja ilman testausmahdollisuutta tyrkyllä uuden veroiset Karhu Skating medium (180 cm) luistelusukset, mutta lienevätkö liian köykäiset ja pienet 182 cm/91 kg hiihtäjälle?
Suotta ei viitsisi pyytää lähettämään toiselta puolen Suomea pelkästään kokeiltavaksi.

o.j.
07.03.2012, 23.40
Kysymys luistelua harrastaville; olisi näkemättä ja ilman testausmahdollisuutta tyrkyllä uuden veroiset Karhu Skating medium (180 cm) luistelusukset, mutta lienevätkö liian köykäiset ja pienet 182 cm/91 kg hiihtäjälle?
Suotta ei viitsisi pyytää lähettämään toiselta puolen Suomea pelkästään kokeiltavaksi.

Näkemättä ja kokeilematta suksia vastaan, että ovat liian köykäiset, vieläpä selvästi. Sun mitoilla kannattaa katsoa malliston pisimpiä suksia (n. 190-195 cm merkistä riippuen) ja kohtuu napakkaa jäykkyyttä. Noi mediumit ja x-stiffit nyt ei hirveästi kerro, erityisesti eri merkkien välillä, mutta mieluummin extra hard kuin medium.

HeliT
07.03.2012, 23.42
^ Jotkut tykkäävät hiihtää kovinkin lyhyillä suksilla, mutta ainakin minun mielestäni nuo ovat sinulle aivan liian lyhyet ja todennäköisesti liian löysät. Lyhyt suksi on epävakaa ja löysä luistaa huonosti. Itse opin kisailuaikoina hiihtämään kokooni nähden pitkähköillä suksilla, luistelussa 180-185 cm (itse olen 162cm).

Jio
08.03.2012, 09.24
Kiitokset vastaajille! Keskityn bongaamaan "itseni kokoisia" suksia kevään tarjouksista.

Sanna04
08.03.2012, 19.06
Hiukan huvittaa, kun porukkaa juoksee monot lipsuen ohi kävelyosuudella Kyröskoskella niin aika moni tuli jo heti ekassa nousussa selkä edellä vastaan. Askeltakaan ei tullut juostua tälläkään kertaa ja silti ehti reilusti alle 5h.

Minä ilmoittaudun. Otti jo valmiiksi päähän ennen sitä kävelyosuutta kun sai jarrutella toisten perässä ja sitten siihen päälle vielä kilometri kävelyä.. Hitto, hiihtämään tänne on tultu eikä kävelemään! Monojen kanssa on jotenkin helpompi hölkätä hiljaa kuin kävellä, ja halusin sinne ladulle äkkiä takaisin, enkä kuluttaa aikaani maisemia katsellen sukset kainalossa. Ladulla ei tekniikkani ja vauhtini ehkä kärkipäästä ollut, ja hyvinkin saatoin tulla selkä edellä seuraavassa nousussa vastaan, joten pahoittelut siitä.

polkadot
08.03.2012, 19.51
Otti jo valmiiksi päähän ennen sitä kävelyosuutta kun sai jarrutella toisten perässä ja sitten siihen päälle vielä kilometri kävelyä.

Jahas, Pirkassa on ollut sama jonottelumeininki kuin viime vuonna. Vapaan tyylin Puoli-Pirkan katastrofaalisten kokemusten (jonossa seisoskelua ekat 10 km) jälkeen kierrän tuon tapahtuman kaukaa.

Pekka L
08.03.2012, 20.01
Hitto, hiihtämään tänne on tultu eikä kävelemään!

Tuota samaa sanoi yks kaveri, joka viime vuonna hiihti pyörätiellä ohi...

(Puolipirkan startista on muuten 7km Kyröskoskelle)

timoe
08.03.2012, 20.05

Kannattaa ehkä tässäkin luottaa asiantuntevaan alan liikkeeseen. Olin katsellut valmiiksi maahantuojan sivuilta taulukosta millaiset sukset olisi ehkä hyvät, kun menin vain vaihtamaan vähän pidempiin kun tuntui että ei lyhyet luistelusukset oikein kulje (ostin ne ensimmäiset joista luovuin 2 vaihtoehdosta lyhyemmät, luulin että en sitten niin sotkeudu jalkoihini kun harjoittelen luistelua). Mutta kas kummaa kalle sportissa helsingissä mulle sitten myytiin haluamani mittaiset, mutta mediumin sijasta stiff, eli jäykemmät sukset, ja meno muuttui selvästi mukavammaksi. (Ja kovempaakin niillä pääsisi kuin entisillä, jos olisi sisua painaa...)

Eli asiantunteva oikean suksikaupan myyjä oli ei lajiharrastajalle suuri apu. Muuten olisin ostanut liian löysät

PS 186 cm ja 72 kg ja stiff fischer rcs 192 cm...mutta siis meille taviksille ei oikeiden kilpahiihtäjien käyttämiä pituuksia ehkä kannata ostaa ensimmäisiksi ainakaan:)

Birling
09.03.2012, 00.28
Minäkin hain tänään Itiksen Intersport Puhoksesta Fisher luistelusukset Carbon Lite RCS Plus ( Plus on asteille 0... -10 C ei siis plussakelin ). Kyseesä ne parhaat eli ns reikäsukset. Tämän talven mallia, viime talvisista ei löytynyt sopivaa paria.
Omat mitat vajaa 182 cm ja 77 kg. Sukset 192 cm ja stiff ( = jäykkä ), mutta myyjä sanoi etteivät ne ole varsinaiseseti jäykät, kun leimaus on 097, vasta yli 100 on "oikeasti" jäykkä.
Minulla on ennestään Atomic RS-11 2005/6 ja ne ovat toimineet hyvin ja ne olivat mallina mukana ja pyysin samaa jäykkyyttä.
Atomiceihin on leimattu pituus 190 ja sen ne ovat millilleen, mutta nämä ovat 190,4 cm. No ei hätää, hyvä vaan, että ovat lähellä edellisten pituutta, kun edelliset toimivat hyvin. Kuvissa näkyy myös mustakeltaiset Onyx Karhut noin 1996, niissä on päällä 188 mutta ovat 186 cm. Suksi ei muuten pitene, jos laittaa painoa päälle, pikemminkin lyhenee, kun kärki nousee ylemmäs, joten se ei pituuksiin vaikuta.
Toinen ihmetykseni on paino. Luulin että 6 v aikana olisivat keventyneet. Nämä uudet ovat kuitenkin painavemmat: Atomicit 712 ja 715 g, Fisherit 708 ja 738 g. Miksikähän toinen on 30 g painavampi? Eivät ne sekaparit ole, on sama sarjanumero. Kaiiki punnitukset on SNS Pilot side mukana, tietysti eri vuosina siteenkin paino on voinut vaihdella.
Ostin eilen, olivat yön uunivahauksessa, kuuulemma vastaa kolmea äidin silitysraudalla tehtyä. En mennyt vielä kokeilemään, oli pojan jumppamenoja.

http://jaribirling.kuvat.fi/kuvat/2012%20Hiihto/

wanderer
09.03.2012, 11.14
Joo. Suksien tarkat pituudet ja painot ovat hyvinkin epäoleellista tietoa. Ratkaisevaa on suksien painealueiden pituudet ja sijainti sekä niiden käyttäytyminen hiihtäjän kuorman/potkujen alla. Pertsalla lisäksi pitoalueen pituudella ja korkeudella on merkitystä.
Graafisesti esitettynä esim. näin:

http://4.bp.blogspot.com/-KYxLRN3wA6w/TgTZY9_FsiI/AAAAAAAABSc/hMUX0Dsbwlo/s1600/MadshusF08.JPG

Tosin o.j tietänee näistä enemmän kuin kukaan muu tällä palstalla...

gnothi seauton
09.03.2012, 11.51
Minäkin hain tänään Itiksen Intersport Puhoksesta Fisher luistelusukset Carbon Lite RCS Plus (...)

Jokos noita alkaa kunnon al.prosenteilla saamaan vai pitääkö vielä odotella? 499e oli hintalappu Kuusamon Intersportissa viime viikolla. Jätin vielä kauppaan.

Birling
09.03.2012, 12.50
Laitoin privaattiviestiä hinnasta. Toki alennusta sain reilusti. Odottelussa on se huono puoli, että juuri ne sinulle sopivat parit saattavat mennä.
Onko teillä kokemusta minkälainen "kvanttihyppy" on odotettavissa 6 v vanhoista Atomiceista? No se tulee kohta testattua 24.3. Vuokattihiihdossa. 2007 meni 60 vapaalla 3:49. No kohata täytän 59 ja tietysti olen nyt 5 v vanhempi, mutta sillähän nyt ei ole mitään merkitystä...

TMS
09.03.2012, 16.12
Jokos noita alkaa kunnon al.prosenteilla saamaan vai pitääkö vielä odotella? 499e oli hintalappu Kuusamon Intersportissa viime viikolla. Jätin vielä kauppaan.

Häijäällä (http://www.haijaa.fi/) näyttäis olevan -20% hiihtokamoista. Helsingin Mikonkadun Intersport mainosti tänään että kaikki sukset -40% ja hiihtovaatteet -50%. Pelkäänpä vaan että noi prosentit on laskettu Intersportin ovh-hinnasta joka pari viikkoa sitten oli reikä Fisulle 629 € eli Fisu irtoais vähän alle 400 euron, kuten Häijäästäkin. Lähenpäs nyt katsomaan miltä siellä näyttää, vaikka en ollut aikeissa uusia suksia ostaakaan niin ei sitä ikinä tiedä:) Tosin, luulen että Häijäästä sais suuremmalla todennäköisyydellä hyvän parin.

McPupu
11.03.2012, 15.16
Itse laitoin juuri tilausta häijäälle osin tuon alennuksen vuoksi ja ehkä enempi huonon vesikeliluiston suuttumuksen vuoksi :D Fischer rcs skatet tuli ostoskoriin vesikeliversioina, tuskinpa tuo nyt ihan huono ostos oli, alennuksen jälkeen hintaa taisi jäädä 312e.

Onkohan liikaa vaadittu että tuollainen toimisi myös vastasataneelle lumelle paremmin mitä varsinainen pakkassuksi? Vai pitäisiköhän vielä yksi pari ostaa joka sijoittuisi näiden kahden ääripään väliin.

Jio
11.03.2012, 15.46
Miten muuten nämä optigripit ja vastaavat toimivat näillä keväisen roskaisilla laduilla?

usko juntunen
11.03.2012, 19.36
Miten muuten nämä optigripit ja vastaavat toimivat näillä keväisen roskaisilla laduilla?
Josko tästä toisesta topicista olisi apua: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41031-Nanogrip-pohjaiset-sukset&p=1790525
Itse valitsisin pitopohjasuksen vs. optigrip. Esim. Fisher Zero luistaa selvästi paremmin kuin Optigripit. Tämä vain oma mielipiteeni.

(http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?41031-Nanogrip-pohjaiset-sukset&p=1790525)

Peregrinus
12.03.2012, 17.39

Kolmen lenkin kokemus Zeroista ja voin sanoa että toimivat loistavasti. Luisto on ollut riittävä ja pitoa löytyy suksista niin paljon mäet voi mennä ylös suorin suksin.

Pohjaanhan ei tartu ollenkaan roskia eli sukset toimivat koko lenkin ajan yhtä hyvin.

Birling
13.03.2012, 21.19
Olen menossa Vuokatti hiihtoon 60 km vapaalle 24. maaliskuuta. Onko muita foorimilaisia tulossa? Naapurini ja hänen lisäksi vanhan triathlon kaverini Mika Sompin bongasin ilmoittautuneiden joukosta.

juu-zo
17.03.2012, 16.09
Häijäästä tuli haettua tänään sukset. Madshus hypersonicit luisteluun. Palvelu oli hyvää ja hintaa kahdelle suksiparille siteineen ja monoineen yhteensä 800€. Ja kuuluihan tuohon hintaan vielä kunnon voitelu uunissa. Tiistaina ovat sieltä haettavissa, mutta taitaa noilla suksilla hiihdot jäädä ensi vuoteen. Paikanpäältä kun käy ostamassa niin yleensä vielä pyöristelee hinnat tasalukuihin asiakkaan hyväksi niinkuin tänäänkin. Luultavasti tuossa on sukset taas seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi. Edellisetkin sukset ovat häijäästä aikoinaan ostettu.

Smo
17.03.2012, 17.14
Eilen illalla hupaisa tapahtuma Hanikan kuntoradalla.. Kaksi aikuista ja noin seitsämän lasta tuli vastaan alamäessä koko kaistan leveydeltä, sitten reunimmainen väisti sen verran että latua pitkin pääsi justiinsa ohittamaan. Tuolla on ainakin lähtöpaikalla kyltti että "talvella vain hiihtokäyttöön".

Kun ei pitänyt eikä luistanut piti luistella. Jossain vaiheessa tuli kyllästys ja sitten umpihankeen, kiva hiihdellä kallioilla kun hanki kantaa ihan kuin olis lapissa tms ollut.

PMT
17.03.2012, 22.43
En ota kantaa kuinka nanosukset toimivat, olen vaan kuunnellut hiitäjien keskusteluja etteivät toimi hyvin, mutta olen hiitänyt pakkasella ja vesikelillä Atomicin skintek suksella ja hämmästys on ollut suuri, ei ole vielä tullut paikka jossa se ei toimisi kuin voideltu kilöpa suksi oli pakkasta 15 tai + kelit niikuin on näinäpäivinä ollut Helsingin säät. Suksihan on luistovoideltava suksi jossa on pidon kohdalla keinotekoinen poron karva, ainut vika suksessa on ohv 480€ joka karsii käyttäjioä jonkin verran, Yksi asiakkamme on sillä hiihtänyt Finlandian ja Pirkan hiihdon ja ei kuulema palaa voideltavioin pitoihin enään.

Pyöräpummi
18.03.2012, 20.44
Paljonkohan säästäisi jos ostaisi nuo Atomcin Skintekit nyt eikä syksyllä?

PMT
18.03.2012, 20.59
Jos tulet Paloheinän Golf klubille jossa toimii Jokamies suksihuoltö Siellä saat kokeilla niitä ja säästät kyllä hyvin. Paikka on auki 9-18 arkisin

J T K
22.03.2012, 17.36
Kyllä kelpasi luistella keskustan ympärysladulla, sopivan kova baana ja huikean hyvä luisto siivittivät tällaisenkin sohlon ihmetekoihin.

izmo
23.03.2012, 11.12
Kyllä kelpasi luistella keskustan ympärysladulla, sopivan kova baana ja huikean hyvä luisto siivittivät tällaisenkin sohlon ihmetekoihin.

Tämmönen huonokuntonen sai eilen ihan ittensä sippiin kahden tunnin jälkeen Tampereen ladulla perinteistä tuupatessa... latu ei luistanut vi** ööh yhtään:seko:

usko juntunen
27.03.2012, 09.37
Onko palstalaisia Lapponiassa? Olipahan maanantain prologi oikeen työmiehen urakka! Reittiä uusittu ja se entinen vajaa 60km venytetty gepsimiesten puheitten mukaan 64km.
Yhtään ei helepottanu aamukuudelta alkanut lumisade joka yhä vain jatkuu. Pirkka oli lastenleikkiä tuon rinnalla, sillä aikaa meni lähes 4h ja pirkassa 4.41

e: naisten tuloksia katellessa pisti silmään, että reilussa johdossa on maastopyöräilyn puolelta tuttu nimi. Ois muuten aika korkeella tuloslistalla miestenkin joukossa!

J T K
27.03.2012, 10.51
Jo on ollu roloki. Pitempi kuin suurin osa muista etapeista :) Meidän perältä tulee osanottoa ainakin sille 80km siivulle Hetasta Olokselle, en tiedä onko koko turneella väkeä täältä.

John McCurve
30.03.2012, 08.02
-25 ja risat aamulla Hetassa. Siinä on saanut Usko ja. muut tunkea villahousua trikoitten alle. Keväisen nihkeä keli.

usko juntunen
31.03.2012, 18.20
-25 ja risat aamulla Hetassa. Siinä on saanut Usko ja. muut tunkea villahousua trikoitten alle. Keväisen nihkeä keli.
Kieltämättä nukutti vähän huonosti starttia edeltävänä yönä kun ennuste oli aika karu.
Starttia siirrettiin puolella tunnilla ja pakkanen lauhtui alle -20 ja kun vielä aurinko alkoi lämmittä, niin ei pahemmin tarvinnut palella edes lähtöä odotellessa.
Lisäsin vain yhden ohuen urheilukerraston paidan trikoiden alle ja se oli just passeli varustus. Vaikka aamu tuntui ankealta, niin päivästä kehkeytyi yksi hienoimmista
mitä olen Karrahuikosella kokenut! Täysin pilvetön taivas, puhtaat valkeat ladut sekä lievä myötätuuli lähes koko matkan. Suksi toimi kiitettävästi ja monokin oli syönnillään kohtuu hyvin,
niin on pakko todeta-on tää hieno laji!

TeeHoo
31.03.2012, 20.39
samanlaisia fiiliksiä oli syötehiihdossa. Ensimmäiset oli saapuneet lähtöpaikalle kahdeksan maissa ja silloin oli pakkasta -21. startti oli vartti yli yhdeksän ja pakkasta oli varmaan viidentoista hujakoilla, mutta aurinko paistoi mahtavasti eikä tuullut yhtään niin ei ollut yhtään kylmä. Oli kyllä mahtava päivä. onneksi otin mukaan aurinkolasit, ilman niitä ois ollut pulassa

KestreL
29.10.2012, 21.24
Halliin pääsisi jo hiihtämään ja kai toi talvikin tekee tuloaan.. Flunssan kourissa on ollut vähän liikaakiin aikaa selailla nettiä ja uudet sukset pitäisi nyt tulevaksi talveksi saada vanhojen Atomicien tilalle (Atomic ACS muistaakseni ja ikää noille jo kertynyt sen 10vuotta). Nykyiset sukset siis aivan taatusti liian löysät nykypainolle eikä ne alunperinkään mitkään kaksiset ole tainneet olla vaan jonkin sortin kombo-sukset vaikka aina olen niillä koittanut luistella.

Jotain keskitason kuntoilijan suksia tullut vilkuiltua ja Fischerin RCR Skate Wasa NIS houkuttelis. Kysymys kuuluukin lähinnä että mihin pk-seudulla marssin lompakon kanssa suksien päälle seisomaan ja voin luottaa että myyjä myy hyvän parin? Ja tietenkin hioo/pohjustaa/tekee kaiken tarvittavan että voin lähteä laduille heti kun kelit sallivat. Kallesport? Tammiston Sportia? Avopuoliskollekin pitäis perinteisen setti samalla hankkia...

marco1
29.10.2012, 21.46
Väittäisin että jos ei tunne myyjiä henkilökohtaisesti/kaiffarin kautta niin kaikki myyjät (ja etenkin asiantuntijat) on vähän tuulella käyviä urheiluliikkeissä läpi Suomen... voit saada hyvää palvelua tai sitten et, riippuu myös vähän siitä mihin aikaan niitä kapuloita käy kyselemässä ja mitä on vailla.

Olen kyllä saanut ihan hyvää palvelua noista mainituista liikkeistä melkein joka kerta.

TMS
30.10.2012, 11.10
Halliin pääsisi jo hiihtämään ja kai toi talvikin tekee tuloaan.. Flunssan kourissa on ollut vähän liikaakiin aikaa selailla nettiä ja uudet sukset pitäisi nyt tulevaksi talveksi saada vanhojen Atomicien tilalle (Atomic ACS muistaakseni ja ikää noille jo kertynyt sen 10vuotta). Nykyiset sukset siis aivan taatusti liian löysät nykypainolle eikä ne alunperinkään mitkään kaksiset ole tainneet olla vaan jonkin sortin kombo-sukset vaikka aina olen niillä koittanut luistella.

Jotain keskitason kuntoilijan suksia tullut vilkuiltua ja Fischerin RCR Skate Wasa NIS houkuttelis. Kysymys kuuluukin lähinnä että mihin pk-seudulla marssin lompakon kanssa suksien päälle seisomaan ja voin luottaa että myyjä myy hyvän parin? Ja tietenkin hioo/pohjustaa/tekee kaiken tarvittavan että voin lähteä laduille heti kun kelit sallivat. Kallesport? Tammiston Sportia? Avopuoliskollekin pitäis perinteisen setti samalla hankkia...

Tammiston Sportiassa oli ainakin vielä viime viikolla viime vuotisia Fisukoita alennuksessa. Olivat ilmeisesti ostaneet maahantuojalta loput viime kauden mallit pois eli pitäisi löytyä useampi pari josta valita sopiva. Sieltä kannattaa käydä kyselemässä löytyykö sopivaa paria. Itse kävin huollattamassa siellä sukset ja ainakin noin jutustelun tasolla siellä tuntuu olevan tieto/taito kohdillaan. Kallesportista olen yhdet Madshusit hommannut ja hyvän parin sielläkin möivät.

JayJ
30.10.2012, 12.01

Tammiston Sportiassa oli ainakin vielä viime viikolla viime vuotisia Fisukoita alennuksessa. Olivat ilmeisesti ostaneet maahantuojalta loput viime kauden mallit pois eli pitäisi löytyä useampi pari josta valita sopiva. Sieltä kannattaa käydä kyselemässä löytyykö sopivaa paria. Itse kävin huollattamassa siellä sukset ja ainakin noin jutustelun tasolla siellä tuntuu olevan tieto/taito kohdillaan. Kallesportista olen yhdet Madshusit hommannut ja hyvän parin sielläkin möivät.

Itse hankin vuosi sitten Fischerit Kivikon hiihtohallin Sportiasta ja asiantuntemusta löytyi. Nykyisin herrat ovat siis töissä Tammiston Sportiassa liikkeen muuton takia, joten suosittelen pistäytymään siellä. Tammistossa olen huollattanut sukseni, eikä ole mitään moittimista.

Johannes
31.10.2012, 15.43
Tässä on myös varteenotettava vaihtoehto.. (http://www.youtube.com/watch?v=B5jkrp7hbDU)

MPI
03.11.2012, 09.08
Carilaiselta jo toiset Atomic WC Skate HT:t kärsineiden vanhojen tilalle. Olen molemmilla kerroilla vetänyt hatusta enkä ole jaksanut paikan päälle ajaa. Ainakin ekalla kerralla sukset osui kohdalleen loistavasti. Elämä o peliä...

rysäkoijari
03.11.2012, 20.48
mulle tuli viime talvena kisoista palkinnoksi, peltosen Supra-X Hybtonite suksipari. nis levyissä on kiinni myöskin uudet, rottefellan xcelerator skate siteet. tuli tehtaalta suoraan minulle, valmiiksi pohjustettuna. pituus on 188cm. onko kokemuksia suksista? itelläni ei ole edes nnn monoja. tässä pähkäilen että laitanko sns siteet paikalleen vai lähdenkö edes testaamaan paria, tuskin kuitenkaan mono kaupoille lähen parin takia. muutamia nnn monoja testannu ja ei oikeen tunnu löytyvän sopivia omalle jalalle, ja muutenkin on tuota kalustoa jo tarpeeksi ennestään. onko edes kokeilemisen arvoinen suksi. vai yrittäisikö suoraan, ilman kokeilua saada myytyä.

Ana75
08.11.2012, 14.32
Onko kellään kokemusta Proshopista Tampereella suksien hionnan suhteen?
http://www.proshop.org/609/Suksihuolto%20-%20UUTTA!

narisevaklossi
11.11.2012, 12.34
Suositelkaa asintuntevaa suksikauppaa Lpr - Imatra - Sln alueelta.

Kiitos.

nim. ei oo tullu paljoa hiiheltyä sitten 80 luvun....

OJ
11.11.2012, 18.19
Yritin poiketa suksikaupoilla eilen, mutta ei siitä sitten tullut mitään kun myyjä alkoi kettuilemaan, että ajetuilla laduilla hiihtävät ovat snobeja, joita ei kiinnosta ulkona liikkuminen. Lopuksi sain kuitenkin tivattua hinnan ko. sankarilta ja se oli varsin edukas C$645 + verot, eli suunnilleen $720 Salomon Equipe 7 pertsasuksista, siteistä ja joistain kuntohiihtomonoista. Oikea toimintatapa olisi varmaan ollut tirvaista hippiä turpaan, mutta sen sijaan kiitin kohteliaasti ja suuntasin takaisin kotiin.

Niin oli mulla kysymyskin...onko noista Salomonin Propulse siteistä mitään iloa kumitossuhiihtäjälle, jolla ei ole tekniikka hallussa?

Näillä hinnoilla läskipyörän hinta ei enää vaikuta niin pahalta.

Joku laittoi hiihtokelin päälle viime yönä...

https://lh5.googleusercontent.com/-Y92CCAUU7uU/UJ_AFf3kzfI/AAAAAAAABvA/TsJ4bpEFdTc/s640/blogger-image--1210692980.jpg

PMT
11.11.2012, 18.54
Tuo side on käytännössä käsin kiinnitettävä ja avattava kun noi kauppiaat yleensä tuppaa tavikselle myymään automaattisidettä jossa painat vaan kengän siteeseen ja kun haluat irroitaa siteen niin siinä on sellainen pala johon painetaan jojo mkädellä tai sauvalla tai niinkuin yleensä näkeetapahtuvan suksella avataan side. Jos itelleni siteitä katson niin ehdottomasti nuo paremman pään siteet. Pertasa suksesta sen verran ,pääsin viimetalvena kokeilemaan Atomicin vastakarva suksea , hiihdin niillä vesisateesta -20 keleissä suksi on ainut voitelua tarvitseva suksi jonka edes ajatuksissanikaan voisin hankkia , ei pärjää nano eikä mitkään hionnat jotka pitäissi paremmin kuin tuo vasta karvoilla varustettu suksi o,on kuin kilpasuksella hiihtäisi muttei tarvitse liisteriden eikä pitovoiteiden kanssa leikkiä.

Xamnala
11.11.2012, 19.46
Tuo side on käytännössä käsin kiinnitettävä ja avattava kun noi kauppiaat yleensä tuppaa tavikselle myymään automaattisidettä jossa painat vaan kengän siteeseen ja kun haluat irroitaa siteen niin siinä on sellainen pala johon painetaan jojo mkädellä tai sauvalla tai niinkuin yleensä näkeetapahtuvan suksella avataan side. Jos itelleni siteitä katson niin ehdottomasti nuo paremman pään siteet. Pertasa suksesta sen verran ,pääsin viimetalvena kokeilemaan Atomicin vastakarva suksea , hiihdin niillä vesisateesta -20 keleissä suksi on ainut voitelua tarvitseva suksi jonka edes ajatuksissanikaan voisin hankkia , ei pärjää nano eikä mitkään hionnat jotka pitäissi paremmin kuin tuo vasta karvoilla varustettu suksi o,on kuin kilpasuksella

hiihtäisi muttei tarvitse liisteriden eikä pitovoiteiden kanssa leikkiä.

Tarkoitat varmaan Atomicin Skin Tec-suksea, jossa "karvat" pitoalueella. Testasin viime keväänä Susihiihdossa em suksia ja totesin päteviksi kapuloiksi. Keli oli vaihteleva, uutta, vanhaa lunta, jäisiä kohtia, aikaisin aamulla kylmenpää ja myöhemmin jo nuoskan puolella. Suksi piti kuin seinään joka paikassa ja luistossa en hävinnyt kaverille yhtään. Keväällä ei ollut sopivaa suksea maahantuojalla, mutta nyt odotetaan suksia Tammiston Sportiasta pika puoliin. Suosittelen, ainakin tälläiselle kädettömälle voitelijalle.

TMS
12.11.2012, 10.33
Onko Rossignoleilla hiihtävät ollut tyytyväisiä suksiinsa? Itse en ole aikaisemmin merkkiä edes pitänyt vakavasti otettavana vaihtoehtona, mutta sain ihan hyvän tarjouksen X-IUM WCS 2 pertsasuksesta. Hiihto-lehdessä olivat ainakin saaneet hyvän arvosanan ja myyjä kehui suksea helposti hiihdettäväksi. Samaan hintaan saisi Fisun perus RCS:n ja pitäisi päättää kumman ottaa. Kyseessä olisi ensimmäiset pertsasukseni, joten hihtämisen helppous korostuu valinnassa.

tmile
12.11.2012, 11.48
Kyseessä olisi ensimmäiset pertsasukseni, joten hihtämisen helppous korostuu valinnassa.

Tärkeämpää on oikea jäykkyys ja oikea voide. Viime talvena Fischer RCS pertsasukset alkoivat toimimaan hyvin vasta kun siirryin fluoripitoon. Ja rennon tekniikan löytyminen. Mulla oli ensimmäinen talvi yhtä tuskaa ja väkisin yrittämistä pertsalla kun oli vuosikymmenen vain luistellut.

Olen käyttänyt (luistelu) suksia aiemmin pari kertaa hiottavana eri liikkeissä. Koskaan ei ole kuvioista kyselty.
Nyt sitten olisi tarjolla nuoli, havu, salmiakki ja suoraa kuviota. :seko: Mitä väliä pertsasuksissa vai onko mitään?

Antti_S
12.11.2012, 13.00
Suositelkaa asintuntevaa suksikauppaa Lpr - Imatra - Sln alueelta.

Kiitos.

nim. ei oo tullu paljoa hiiheltyä sitten 80 luvun....

Asiantunteva ainakin....

http://saimaasport.fi/

Ana75
12.11.2012, 13.32
Olen käyttänyt (luistelu) suksia aiemmin pari kertaa hiottavana eri liikkeissä. Koskaan ei ole kuvioista kyselty.

Missä sä olet hiotuttanut suksia?

tmile
12.11.2012, 13.53
Missä sä olet hiotuttanut suksia?

Näsilinnankadulla oli joskus suksiliike jossa myytiin Visu ja Morotto suksia, ei taida olla enää missään.
Turtolan Intersportissa hiotutin kerran, ilmeisesti ne kuskaavat sukset jonnekin muualle.

Tuollakin näköjään, taidan viedä fisut sinne: http://www.peloton.fi/huolto/suksihuolto.html

pööräilijä
13.11.2012, 01.19
Turtolan Intersportissa hiotutin kerran, ilmeisesti ne kuskaavat sukset jonnekin muualle. l (http://www.peloton.fi/huolto/suksihuolto.html)

Turtolan ja Koskarin intersportit vie sukset johonkin pyöräliikkeeseen, joka osti/sai heidän koneensa. Ettei olisi Pyöräpaja Sampo. Muistaakseni Sammonkadulla on liike.

Itte hiotutin just Levin intersportissa. Pirun hyvät tuli, eikä maksanu juuri mitään :)

TMS
13.11.2012, 22.12
Tärkeämpää on oikea jäykkyys ja oikea voide. Viime talvena Fischer RCS pertsasukset alkoivat toimimaan hyvin vasta kun siirryin fluoripitoon. Ja rennon tekniikan löytyminen. Mulla oli ensimmäinen talvi yhtä tuskaa ja väkisin yrittämistä pertsalla kun oli vuosikymmenen vain luistellut.

Näin mä olen ymmärtänytkin että asia olisi. Myyjä vielä vakuutteli että on hyvä pari tsekattuna eli pistin Rossarit tilaukseen. Ens talvi meneekin sitten pertsaladun tukkona, just kun alkoi vapaalla löytymään sen verran vauhtia ettei tarvinnut pujottelukepin virkaa toimittaa:)

OJ
18.11.2012, 21.51
Sain sitten hankittua jotkut sukset kun viimein halvalla jotain löytyi. Rossignol Ultralite ulkoilusukset ja X9 monot. Eiköhän noilla kykene toteamaan, että en osaa hiihtä pertsaakaan, mutta ainakin vielä hetken aikaa voi päteä perheen kanssa hiihdellessä. Ehkä olisin mieluummin ottanut ihan normaalit pertsasukset, mutta kun halvalla pitää saada, niin ei aina ole valinnanvaraa.

Asetyylikoliini
19.11.2012, 12.43
Ostin viime talvena Madshus Terrasonicit (pertsa) Tammiston Sportiasta. Pari kiloa olisi hyvä saada kropasta massaa pois jotta toimisivat vielä paremmin, mutta mittaus sinänsä oli huolellinen. Otin tarkoituksella hitusen löysän parin, kun alla oli noin dekadi ettei hiihtokilometrejä juuri kertynyt. Tein pohjustustyöt itse, mutta en millään saanut luistoja pysymään kunnolla pohjassa. Vein sitten keväällä samaan liikkeeseen hiottavaksi ja pyysin sitten laittamaan kelivoitelutkin parille viimeiselle lenkille. Ja vot, kylläpä toimivat loistavasti. Erinomaista työtä siis tekivät. Tarvittaessa hoidan jatkossakin suksiasiat siellä, kun on paljon KalleSportia lähempänäkin.

Jussi_L
26.11.2012, 23.26
Onkos porukkaa käynyt ensilumilla pohjoisessa? Saariselällä ainakin oli/on vieläkin mahtavat kelit! Viime viikko oltiin ja oli ladut ihan loisto kunnossa ja viikon aikana kertyikin 260 kilsaa. Menomatkalla heitin kaverille ehdotuksen hiihtää 100 kilsaa yhteen menoon ja se hulluhan tietty innostu asiasta. Torstaina sit piti homma toteuttaa ja 7h 20min meni 103.3km:n hiihtämisessä aikaa. Hiihdettiin eka puolisko pertsalla ja nopea monojen + kuivan paidan vaihto ja toinen puolisko jatkui sit vapaalla. Nyt täytyy toivoa, että tänne eteläänkin tulis lunta ja sais ladut kuntoon.

JiiPee
28.11.2012, 21.15
Auttakaapa viisaammat pientä miestä mäessä. Pitäis hommata pikku-ukkelille (151cm) luistelusukset tai oikeastaan koko paketti. Minkähän mittaista skimbaa kannattaisi pojalle alkaa speksaamaan. Juniorilla olis intoa lajiin, ja ajattelin jos hommaisin kuitenkin kohtuutason vermeet ettei ainakaan tulis tapettua alkanutta intoa huonoilla välineillä. Olisko heittää vinkkiä mitä pitäis huomioida välineitä valitessa? Oltais vinkeistä kiitollisia.

--+MM+--
28.11.2012, 22.22
Vuokatti Hiihdossa (http://www.haastaitsesikunnolla.fi/vuokattihiihto/) tänä vuonna taas Kainuulainen Sprintti, eli n. 60+60 km (V+P), eli 'hauskaa' koko rahalla.

30.11 näkyy muuttuvan hintaporras perusmatkoille.

µ

tunkkari
28.11.2012, 22.31
Auttakaapa viisaammat pientä miestä mäessä. Pitäis hommata pikku-ukkelille (151cm) luistelusukset tai oikeastaan koko paketti. Minkähän mittaista skimbaa kannattaisi pojalle alkaa speksaamaan. Juniorilla olis intoa lajiin, ja ajattelin jos hommaisin kuitenkin kohtuutason vermeet ettei ainakaan tulis tapettua alkanutta intoa huonoilla välineillä. Olisko heittää vinkkiä mitä pitäis huomioida välineitä valitessa? Oltais vinkeistä kiitollisia.

Menet paikalliseen hiihtoon erikoistuneeseen suksikauppaan ja annat niiden valita sukset sekä miksei muutkin välineet. Kaivat kuvetta ja kuskaat poitsua hiihtämään. Suosituksia liikkeestäkin varmasti saat kunhan tietäis paikkakunnan. Tärkeintä on ihan samanlain muksuilla kuin aikuisilla, että suksi on oikean jäykkyinen siellä hiihtäjän alla. Sitä jos et itse osaa valita, niin luota ammattitaitoiseen suksikauppiaaseen. Onhan noita muutama kauppa joista uskaltaa tilata netin kauttakin tai soittamalla. Valitsevat siellä mittojen mukaan parhaan suksen alle tyytyväisyystakuulla.
www.haijaa.fi
www.kallesport.fi
www.fortesport.fi (http://www.fortesport.fi)
www.carilainensport.fi
Käyhän tutkkimassa....

JiiPee
28.11.2012, 22.48
Tärkeintä on ihan samanlain muksuilla kuin aikuisilla, että suksi on oikean jäykkyinen siellä hiihtäjän alla. Sitä jos et itse osaa valita, niin luota ammattitaitoiseen suksikauppiaaseen.
Kiitoksia tästä, käsitykset hommasta vahvistuivat kummasti.

JK71
02.12.2012, 21.04
Ostin aikoinaan melkein 10 vuotta sitten luistelusuksipaketin urheiluliikkeestä sillä seurauksella että myivät ainakin liian löysät sukset, jotka on vähänkään kovemmalla alustalla epävakaat ja lipsuu potkussa alta. Tuli sitten hiihdeltyä pertsaa, mutta nyt olisi harkinnassa luisteluvälineiden uusinta harjoituskilpasuksiin (riittävän jäykät pk-seudun koville laduille), mutta mietityttää onko noi vm. 2003 Salomonin Active S9 Pilot (vastannee nykyistä Active 8 Skate) -monot riittävän tukevat ja tarkat kilpasuksen kaveriksi tai olisiko kilpamonoista paljon etua esim. tarkkuudessa ?

Testivälineillä kokeilun perusteella kilpakamoilla hiihtäminen kyllä sujuu sen verran että mm. wassbergin hiihtäminen pitkällä potkulla oli yhtä juhlaa verrattuna näiden myöhemmin ostettujen takansytykkeiden kanssa jäkittämiseen verrattuna. Monojen tarkkuus ei haittaa, koska olen alamäkipuolella tottunut käyttämään ratalaskusuksia ja -monoja, jotka on tarkkoja ohjattavia.

PaH
03.12.2012, 10.23
^ jos tuon ikäisellä kengällä on edes kohtuullisesti hiihdetty, niin voihan se aika veltto ja venynyt olla. Luisteluhiihdossa se tarkkuus ja
tukevuus tulee ensisijaisesti kengän pohjan kiertojäykkyydestä ja toissijaisesti siteen ja kengän kontaktista. Jälkimmäisessä Pilot on ihan
riittävän tukeva jos kengän pohja on jäykkä. Nuo ns. kilpamonot on sit sivujäykkiä myös nilkasta, mistä on etua jos hiihtotekniikka on
hakusessa ja osapuilleen turhaa, jos tekniikka on kohdillaan. Pilot-siteessä pysyminen on optio, mut NIS-systeemissä on puolensa ja ainakin
kenkävalikoima on laajempi.

leecher
03.12.2012, 13.33
Suositelkaa NNN-siteeseen hyvää ja jäykkää monoa vapaalle hiihtotavalle. Kokeilin Matukan kisahiilari monoa, mutta oli liian "karu" omaan jalkaani.

kuovipolku
03.12.2012, 18.29
Ja saman tien: suosituksia Profil (Equipe Classic)-siteen kanssa hyvin pelaavasta leveälestisestä pertsamonosta otetaan kiitolisuudella vastaan.

Ovatkos kaikki muuta paitsi Salomon ja One Way jo Rottefella-leirissä?