Näytä tavallinen näkymä : Eturauhanen
Tämä se tästä vielä puuttui.
Menin pari viikkoa sitten lääkäriin valittamaan vatsakipua & outoa jomotusta kulkusten ja konehuoneen alueella. No lääkäri totesi, että sehän on eturauhastulehdus. No tämä ei ollut ihme, koska olin tyhmyyksissäni syksymmällä tehnyt lenkkejä turhan kevyessä vaatetuksessa. Tohtori määräsi kuurin ja ei muuta kuin kotia parantelemaan vaivaa (liikuntaa ei kielletty).
No kuuri loppui, mutta jomotus ja vatsakipu jatkuivat edelleen. Kävin sitten tänä aamuna uudestaan toisella lääkärillä. Tämä lääkäri sitten tutki oikein kunnolla (sormi p......n :eek::eek: ja eturauhasen painelua). Vasen lohko oli kuulemma turvoksissa. Tämän jälkeen tohtori sitten antoi tuomionsa: MEKAANISEN ÄRSYTYKSEN AIHEUTTAMA TURVOTUS ja toistaiseksi täytyy jättää spinning & pyöräily kokonaan väliin! :mad::mad: No tohtori lohdutti mua ja sanoi, että maailma on täynnä kaikenlaisia urheilajeja, joten enköhän mä jotain keksi. No voin kertoa, että ei lohduttanut!
Nyt haluaisinkin tietää, että onko joku muu ollut vastaavassa tilanteessa ja vinkkejä siitä miten voisin jatkaa polkemista ilman, että se perk....n rauhanen ei ota nokkiinsa.
Edes runsaan seksin harrastamisen kieltäminen (niinkuin sitä joskus olisi runsaasti :D) ei harmittanut niin paljon kuin tuo täydellinen pyöräilykielto toistaiseksi.
Penkkipunnerus. Uinti?
Minulla oli kerran täydellinen liikuntakielto, ei siis minkäänlaista rasitusta fläpärille. Siinä sitten masennuin, riitelin, kiukuttelin ja lihoin. Sitten vihdoin neurologit tajusivat että minulla on oikeasti päässä vikaa, ja puolentoistavuoden ehdoton ei hikoilulle oli poissa. 2kk piti tikistää ihan tosissaan, jotta ylimääräisen 11kg sai pois.
Tsemppiä lujasti. Ekaks hissunkissun, kestää aikansa mutta paranee ja sitten vuosittain psa-testi. Testiä suosittelisin KAIKILLE yli 40v. miehille.
nimim. "tietää mistä on kysymys"
fratello
19.12.2008, 14.18
Omalla kohdallani ensin 4 kk liikkumatta selkäkivun takia. Osa ajata kului lähetteen hommaamiseen leikkaukseen ja osa leikkausjonossa. Välilevyn tyrän leikkaus ja kipu jäi pöydälle. Sen jälkeen sitten paranneltiin lähinnä kävellen pari kuukautta. Pahin aika oli ensimmäiset 4 kuukautta kun tuska oli kova eikä tiennyt kauanko kestää. Kuntoutus paljon meilekkäämpää. Nuppi kyllä savusi ja pakki kasvoi. En suosittele kellekkään joka on tottunut liikkumaan vähintään 5 kertaa viikossa
Penkkipunnerus. Uinti?
Uintikin on pannassa, koska uimahallien vesi on niin kylmää, että rauhanen ei siitä tykkää. Salilla käyn pari kertaa viikossa, mutta jotain muutakin tarttis nyt keksiä.
Proj.nro
19.12.2008, 14.34
Ihan hatusta tuli mieleen, että jos ärsytys on tullut nimenomaan satulasta, niin voisiko putkelta ajaa? En todellakaan tiedä, mutta tuli vain mieleen. Eihän sitäkään pitkään tosin jaksa, mutta jos hirveä hinku pyörän päälle on niin ehkä siinä tapauksessa. :)
Mites hiihto tai hölkkä?
Siinä tulee juostessa tosin tärähdystä, muttei kuitenkaan samanlaista mekaanista kontaktia kun satulasta...
Tsemppiä sairasvuoteelle, se on totaalista tuskaa.:mad:
Joo-o, ikävä kyllä tuttu tarina. Muutama vuosi sitten meni monta kuukautta ja lääkekuuri toisensa jälkeen ennen kuin rauhoittui, ja (maantie)pyöräilyn aiheuttama mekaaninen rasitus oli lääkärien arvioiden mukaan ainakin yhtenä osatekijänä. Mutta kyllä se lopulta tokeni, ja on pysynyt kurissa vaikka pyöräilymäärät on viime vuosina olleet ihan toista luokkaa kuin silloin. Ei siis syytä vaipua epätoivoon.
Jatkuvaa tarkkailua asia silti vaatii - jos lenkkeilen liian kevyissä vaatteissa niin rauhanen muistuttaa välittömästi olemassaolostaan. Satulan muotoon ja asentoon kannattaa myös kiinnittää huomiota. Luulen, että omaan anatomiaan sopivan satulan löytäminen on minulla ollut aika merkittävä asia vaivan poissa pysymiselle.
Kärsivällisyyttä vaan. Minulla on sellainen käsitys että eturauhastulehdus on aika yleinen pyöräilijöiden vaiva, vaikkei siitä kovin usein tulekaan puhuttua.
Kaitainen
19.12.2008, 15.45
Uintikin on pannassa, koska uimahallien vesi on niin kylmää, että rauhanen ei siitä tykkää. Salilla käyn pari kertaa viikossa, mutta jotain muutakin tarttis nyt keksiä.
Koleile kävelyä, jos se ei ollut kiellettyjen listalla. Sellaista reipasta vauhtia. Itse kävelen päivittäin Pk lenkkejä. Tavallisesti lenkin mitta on 10-15 kilometriä ja pisimmät ovat olleet 40km. Jotkut sanoo, ettei kävellen saa sykettä nousemaan, mutta kun kipittää 7km/tunti vauhtia (tai nopeammin), alkaa syke ainakin minulla ylenemään riittävästi. Kävelyssä ei tule juuri tärinääkään.
Yksi ajokaveri sai minutkin tutustumaan kävelyn ihmeelliseen maailmaan ja olipa hän oikeassa, että pyöräkin kulkee helposti, kun tekee pitkiä, mutta pienitehoisia jaloittelulenkkejä. Tällä hetkellä teen päivittäin pyörä- ja kävelylenkin. Ostin Instrusta Omronin askelmittarin joka on kestänyt hyvin. Saa sen tietokoneeseenkin kiinni.:)
Meillä on tuollainen "Crosstraineri" (http://tunturi-fi1.live.ism.nl/pages/bulkgroup_v2/S2/30000000000039-20000000000065/tu+cross.aspx) kun muija sellasen halusi. Laite on osoittautunut todella hyväksi ostokseksi. Siinä tulee välillä oltua monta tuntia ja katsottua pari-kolme elokuvaakin samalla kun polkee. Se muistuttaa vähän putkelta ajoa tavallisella pyörällä. Kädetkin vatkaa samalla. Liikehän on pyörivä, tasainen. Crosstraineria käyttää mielummin kuin kuntopyörää ja laite tuskin härnää eturauhasta.
En tiedä onko tämä seuraava laite jo kiellettyjen listalla...
Eli potkulauta tai -pyörä (http://www.kickbike.fi/index.php?mid=204). Siinä ei istuta, mutta tärinää on varmasti jonkin verran. Ylöjärven suunnalla olen pari tällaista nähnyt kuljeksimassa.
Tuttua juttua. Antibioottikuuri mullakin on tuossa mutta se juuri lopetettiin tarpeettomana. Vika kun löytyi ihan muualta.
Eturauhasvaivan kanssa kaikki ulkoliikunta pitää ottaa tarkastelun alle ja miettiä millä varusteilla mitäkin lajia voisi harrastaa. Mä jätän kaiken vauhtiliikunnan pois, koska niin hyvin tuulenpitäviä vaatteita mulle ei löydy.
Kävely käy kyllä ja olen hitaita maastolenkkejä fillarilla kuitenkin ajellut.
Tuossa asiasta (http://www.miesklinikka.com/miehen_sairaudet/eturauhasvaivat/eturauhastulehdus/) faktaa
elosalama
19.12.2008, 20.14
Hyvä aihe. Kuulemma oireet aiheuttavat paljon masennusta ja muita mielenterveysongelmia mikä on valitettavaa tabuilua. Itsellekin tämä tuli vähän puuntakaa ekan kerran.
Jokaisen pitää vissiin löytää omat konstinsa ja balanssi miten rauhanen rauhottuu. Mulla lämpimät kylvyt ja suihkut on osoittautuneet parhaaksi akuutiksi hoidoksi ja sitten vaan sisälläkin lämmintä päälle myös nukkuessa. Ajomatkat minimiin oireiden aikana. Ikävintä vaivassa oli se että kipulääkkeet ei pure siihen oikeen lainkaan (ennenkuin annos on niin iso että alkaa muutenkin huipata).
Ajaessa olen huomannut että kunnon fyllinkin ja toppaus satulan ja hanurin välillä auttaa ainakin minulla. Väkisin vaan useempi kerros kalsaria ja kunnolla topatut ajohousut niin ei kylmä nouse ylös. Satula tietysti pitää olla hyvin säädöissä että paino menee sinne minne pitää. Lisäksi itse huomasin että talvipyöräni isompi satula ikäänkuin jäädytti paikat pahemmin isommalla kylmällä massalla. Nyt on talvipyörässäkin samanlainen suipponokka kuin kesäpyörässä ja vaiva pysynyt kurissa.
Sitkeyttä vaan. Kyllä se siitä helpottaa.
hannupulkkinen
19.12.2008, 20.18
Jos on eturauhasongelmia ja ajaa niin peräpukamat pahentavat tilannetta.
Kun minulla jälkimmäiset kuristettiin niin ensimmäinen ongelmakin poistui.
:o
Mä jätän kaiken vauhtiliikunnan pois, koska niin hyvin tuulenpitäviä vaatteita mulle ei löydy.
Jättäkää se succicset suosiolla kesään, ja talvella goretex/sympatexymhousua alaosaan... Takkina voi olla kyllä vaikka windstopper...
Näin Higg
Hyvä aihe. Kuulemma oireet aiheuttavat paljon masennusta ja muita mielenterveysongelmia mikä on valitettavaa tabuilua.
Eikä mikään ihme. Pahaksi äityneenä tulehdus estää pyöräilyn lisäksi muitakin harrasteita, jotka tekevät mielen iloiseksi. Ei ole yhtään kivaa.
Nimim. Nyt tästä voi jo puhua kun on kulunut 6 vuotta ja sinä aikana on sekä pyöräilty että lisäännytty...
Joo, kyllä WS vermeet löytyy, alusasuja myöden.
Pitäiskö laittaa sähkölämmitteinen pohjallinen housupehmusteen alle :D
Mää oon niin vanaha että en tiiä onko niitä rauhasia enään ollenkaan :seko: ,ei oo oireillu qu kerran :o ,unkarissa -74 Budabestin asemalla(keleti puh) tai joku semmonen,yö pelattiin kivirappusilla korttia ja rauhaset paleltu kylmästä,yhellä mukana olleista likoista oli mukana angora-villainen pusero,se vaan vehkeijenpääle housuihin ja päivällä helpotti.
terveiset tytöille 3 kpl reissussa mukanaolleille.:D
xs2jammu
19.12.2008, 20.34
Ihan hatusta tuli mieleen, että jos ärsytys on tullut nimenomaan satulasta, niin voisiko putkelta ajaa? En todellakaan tiedä, mutta tuli vain mieleen. Eihän sitäkään pitkään tosin jaksa, mutta jos hirveä hinku pyörän päälle on niin ehkä siinä tapauksessa. :)
Niin ja mites nojapyörä?
Kiitos kaikille vastanneille. En näköjään olekaan ainut jolle toi vaiva on tullut. Täytyy sanoa, että tämä päivä on mennyt melkoisessa vitutuksessa, mutta eiköhän se tästä kunnon yöunien jälkeen...
Täytyy varmaan tosiaan olla ainakin kuukausi ilman minkäänlaista pyörittelyä, jotta rauhanen saa olla rauhassa. Pitää sitten aloittaa pikkuhiljaa. Salilla, jossa olen käynyt spinningissä, ei pyörien istuimia voi säätää kuin korkeus- ja sivusuunnassa. Monissa pyörissä tuntuu, että istuimen etuosa on aivan liian korkealla. Kävi mielessä, että jos sitä kokeilis vetää ykköstason tunnin pelkästään seisten, mutta voipi jaloista loppua veto. :) No voihan sieltä tunnilta lähteä aikaisemmin pois.
Pyörän istuimesta onneksi voi säätää etuosaa alemmas. Ja muistaakseni jossain kaapissa pitäisi olla sellainen istuimen päälle laitettava pehmuste. Täytyy varmaan ottaa se käyttöön. Jos istuimen säätäminen ei auta, niin pitää sitten kokeilla toisenlaista istuinta. Ja tietysti kun keskittyy enemmän siihen istumiseen ja koittaa olla valumatta kohti etuosaa.
Kävi jo mielessä, että josko kotio hankkis crosstrainerin, mutta valitettavasti noi "kotikuntoilut" yleensä tuppaa jäämään väliin alkuinnostuksen jälkeen.
Tota kävelyä täytyy kokeilla. Silloin tällöin tulee käytyä lasten kanssa kävellen kaupassa ja kyllä siinäkin hiki virtaa, kun työntää n. 30 kg:n edestä lapsia vaunuissa eteenpäin. Etenkin paskemmilla ilmoilla ja kovalla tuulella toi voisi olla varteen otettava vaihtoehto. Hiihtäminen täällä päin (Naantalissa) alkaa olla nykyään melko harvinaista herkkua, kun tuota luntakaan ei juuri koskaan ole. :(
Täytyy panostaa kunnon vaatteisiin: succikset ja Craftin windstopperit ei näköjään tunnu riittävän. Pari kertaa tosin tuli jäädytettyä kalusto oikein kunnolla niin, että kusikin tuli jääpalasina :). Vois tietysti pistää istuimen alle kynttilän, joka pitää systeemit lämpiminä :D:D
Kiitos kun valoitte uskoa minuun! :):) Ei se pyöräily taida sittenkään tähän loppua. Lääkärikin lohdutti mua sanomalla, että tämän kanssa oppii elämään.
Download "Juha Vainio" Music
Send "Matkalla Pohjoiseen" Ringtone to Cell Phone
Kauheessa kiireessä Kaamasen tiellä
lähteellä Masa joi kauhasta
Sillä sen täytyi taas kapseli niellä
kun vaivasi niin eturauhasta
Matsonni lausui 'on lahonnut kölisi'
ikämiesryhmä tää pirssissä mölisi
Sitten jo mentiin ja penkka vaan pölisi
matkalla pohjoiseen
Mies kun tulee tiettyyn ikään
niin ei sillä pelaa mikään
Sen näkee peilistä, on kaikki eilistä
jo vaan me kimpassa tuumattiin
Kauheat mutkat on Kaamasen tiellä
paljolti liikennepainetta
Nuorgamin Jouni kun myymässä siellä
on kuulua potenssiainetta
Numminen ajoi ja otettiin snapsia
harottiin otsalta harvoja hapsia
Muisteltiin mitenkä tehty on lapsia
matkalla pohjoiseen
Find More lyrics at www.sweetslyrics.com
Sen näkee naamasta, kun lakkaa saamasta
jo vain me kimpassa tuumattiin
Kauhea kauppa käy Kaamasen tiellä
kohta on poroista puutetta
Ellei se lääkintöhallitus kiellä
pois Jounilta potenssiuutetta
Numminen kehui vaan kuntoa ehoa
sanoen 'ihme jos ei tämä tehoa'
Sarven kun sitoi hän keskelle kehoa
matkalla pohjoiseen
Mut näkee Masasta, on nyt niin tasasta
jo vain me kimpassa tuumittiin
no, älä ole milläsikään
Nyt päästiin naisista, ja painajaisista
jo vain me kimpassa tuumattiin
Shimaani
19.12.2008, 23.13
Saako tuon psa testin otettua liki missä vaan?
Nimim.
Vanha Uros
Saako tuon psa testin otettua liki missä vaan?
Nimim.
Vanha Uros
Tyä-tervis huolto ja oma-lääkäri ottanu multa,katoppa kö vanahoilta otetaan iän karttuessa pyytämättäkin.;)
Tyä-tervis huolto ja oma-lääkäri ottanu multa,katoppa kö vanahoilta otetaan iän karttuessa pyytämättäkin.;)
Vaimokin vitsaili mulle, että mä oon jo vanha pieru (nyt ikää kohta 32) ku eturauhanen vaivaa... Millaisessakohan kunnossa mä olen, ku mittariin tulee 50? :eek:
Kiitos kun valoitte uskoa minuun! :):) Ei se pyöräily taida sittenkään tähän loppua. Lääkärikin lohdutti mua sanomalla, että tämän kanssa oppii elämään.
Kunhan olet tarkkana kun olet melkein kunnossa. Hinku lenkille on hirveä, mutta hyvää kannattaa odottaa.
@ Shimaani. Terkkarissa verikoe. Saat samalla muutakin tietoa, kolesteroolit yms.
Vaimokin vitsaili mulle, että mä oon jo vanha pieru (nyt ikää kohta 32) ku eturauhanen vaivaa... Millaisessakohan kunnossa mä olen, ku mittariin tulee 50? :eek:
Mulle ei oo kuuleppa mummot vitsaillu ;) veivaat pyörää vaan niin perkuleesti ja piät pilin piilossa,laita vaikka angoravilla pussiin vehkeet tai niinu mää lasten kinthaasta peukun qu napsaset ja siihen :D vaan.
Mulle ei oo kuuleppa mummot vitsaillu ;) veivaat pyörää vaan niin perkuleesti ja piät pilin piilossa,laita vaikka angoravilla pussiin vehkeet tai niinu mää lasten kinthaasta peukun qu napsaset ja siihen :D vaan.
Kiitti vinkistä! Lasten pieneksi jääneille lapasille tuleekin uutta käyttöä ;)
Iglumies
19.12.2008, 23.39
Kyllähän nää pienet on, mutta ei ne nyt sentään lasten tumpun peukaloon mahdu:seko:
Kaitainen
19.12.2008, 23.41
Kiitti vinkistä! Lasten pieneksi jääneille lapasille tuleekin uutta käyttöä ;)
Pidä huoli,ettei kukaan oikeasti näe missä niitä lasten vanhoja lapasia säilytät. Voi nimittäin tulla väärinkäsityksiä...;)
Kyllähän nää pienet on, mutta ei ne nyt sentään lasten tumpun peukaloon mahdu:seko:
Turha isotella.:D
Pidä huoli,ettei kukaan oikeasti näe missä niitä lasten vanhoja lapasia säilytät. Voi nimittäin tulla väärinkäsityksiä...;)
Voipi olla, että sossun tädeille ja poliisille on turha selitellä mitään :)
mutanaama
20.12.2008, 00.02
Vedä tumppuun, pykälää isompaan:D.
Mut sitten taas ihan tosissaan, miten noi ergosatulat, jotka ei paina haarojenväliin ollenkaan.
Mulla nimittäin veitikka puutu viime reissulla oikein kunnolla kun oli vaippahousut jalassa, kun ei tahtonu perse kestää pienen tauon jälkeen.
Vedä tumppuun, pykälää isompaan:D.
Mut sitten taas ihan tosissaan, miten noi ergosatulat, jotka ei paina haarojenväliin ollenkaan.
Mulla nimittäin veitikka puutu viime reissulla oikein kunnolla kun oli vaippahousut jalassa, kun ei tahtonu perse kestää pienen tauon jälkeen.
Mullakin on monta kertaa jortikka puutunut pyöräillessä, mikä taitaa kertoa siitä, että paino osuu aivan väärään paikkaan. :( Täytyy varmaan testata moista istuinta.
Marsusram
20.12.2008, 00.21
Kerran luulin -22 pakkasella, laskettelukamat kun pistin päälle, että kyllähän niillä tarkenee. Muuten olinkin kuin miseliiniukko, mutta ei ollut eristystä pahemmin istumapuolella, kylmä kävi satulasta.
Ja vähällä pääsin, 2 vko paussilla ja kauheilla antidopiooteilla.
Kyllä uskoin kerrasta, ettei enää ikinä ilman säämiskähousuja pakkasilla..
Alkuun pitää olla varovainen, ettei tulehdus uusiudu. Solumuovisen kenttäpatjan (Karrimor R.I.P.) kun uhrasi istuma-aluseksi, niin ei kylmä johdu ainakaan sieltä. (oli se patja jo nuotiolla käpristynyt vanha..) Muotoilu vaan oli vaikeeta ettei kestänyt. Olisi voinut tietysti kokeilla kaupan satulanpäällisiä (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=14696), mutta käyttöön tuli säämiskähousut tuplana kunnes ilmojen lämmetessä saattoi palata normaaliin.
säämiskähousut tuplana
Jep, sitten vielä edestä tuulenpitävät alushousut päälle.
elosalama
20.12.2008, 10.08
Voisivat olla parempia kuin miltä näyttävät. Nykyisessä satulassa on reikä siinä käskellä ja se kyllä oikeinaseteltuna vie paineen pois niin ettei kalusto puudu. Lisäksi se kylmäsiirtymä on siltäkohdin minimaalista.
Voisivat olla parempia kuin miltä näyttävät. Nykyisessä satulassa on reikä siinä käskellä ja se kyllä oikeinaseteltuna vie paineen pois niin ettei kalusto puudu. Lisäksi se kylmäsiirtymä on siltäkohdin minimaalista.
Hmmm.... omat kokemukset sanoo päinvastaista. Retkipyörässä on tuommoinen reiällinen satula, ja lämpimän ilman retkeilyssä suht pystyllä ajoasennolla se on ihan ehdoton. Talven työmatkoilla taas sitten oikein tuntee, kun suoraan eturauhaseen tuulee. :eek: Mutta helppohan se reikä on jollain rätillä tilkitä.
Varmaan paremmassa, kun lääkärsetä kirjuutti tuossa linkissä näin:
Tyypillinen potilas on 30-40-vuotias mies, jolla esiintyy rakon seudussa, alavatsalla ja kivesten takana epämääräistä kipua tai jomotusta.
Kokonaan toinen juttu on sitten myöhemmällä iällä tuo eturauhasen liikakasvu (http://www.miesklinikka.com/miehen_sairaudet/eturauhasvaivat/eturauhasen_liikakasvu/)
mutanaama
20.12.2008, 11.51
On se reikä siinä mullakin, kaluston puutumista tapahtuu lähinnä silloin, kun on vaippahousut jalassa. No niitä ei taas tarvita muutaman viikon päästä kun taas on saanut hanikan totuteltua. Paras lääke puutumiseen on ollut putkelta ajo min 1 min vähintään vartin välein.
Tämä se tästä vielä puuttui.
Menin pari viikkoa sitten lääkäriin valittamaan vatsakipua & outoa jomotusta kulkusten ja konehuoneen alueella. No lääkäri totesi, että sehän on eturauhastulehdus. No tämä ei ollut ihme, koska olin tyhmyyksissäni syksymmällä tehnyt lenkkejä turhan kevyessä vaatetuksessa. Tohtori määräsi kuurin ja ei muuta kuin kotia parantelemaan vaivaa (liikuntaa ei kielletty).
No kuuri loppui, mutta jomotus ja vatsakipu jatkuivat edelleen. Kävin sitten tänä aamuna uudestaan toisella lääkärillä. Tämä lääkäri sitten tutki oikein kunnolla (sormi p......n :eek::eek: ja eturauhasen painelua). Vasen lohko oli kuulemma turvoksissa. Tämän jälkeen tohtori sitten antoi tuomionsa: MEKAANISEN ÄRSYTYKSEN AIHEUTTAMA TURVOTUS ja toistaiseksi täytyy jättää spinning & pyöräily kokonaan väliin! :mad::mad: No tohtori lohdutti mua ja sanoi, että maailma on täynnä kaikenlaisia urheilajeja, joten enköhän mä jotain keksi. No voin kertoa, että ei lohduttanut!
Nyt haluaisinkin tietää, että onko joku muu ollut vastaavassa tilanteessa ja vinkkejä siitä miten voisin jatkaa polkemista ilman, että se perk....n rauhanen ei ota nokkiinsa.
Edes runsaan seksin harrastamisen kieltäminen (niinkuin sitä joskus olisi runsaasti :D) ei harmittanut niin paljon kuin tuo täydellinen pyöräilykielto toistaiseksi.
Samat vaivan sain hankituksi viime talvena hiihtolenkeiltä, muistan vielä kivun ja jomotuksen.Lääkäriltä sain lääkekuurin, sekä toisen hoito-ohjeen:Riittävän isopalju minne mahtuu istumaan napaa myöten ja sinne niin kuumaa vettä ku paikat kestää, paljussa istutaan niin kauan kerralla kun jaksaa(hyvä kirja tai kasa pyöräilylehtiä)auttaa jaksamaan.
Vaivojen parannuttua olen oppinut suojaamaan kunnolla vehkeet.
Hiihdosta taukoa muutama päivä, pyörällä en kokeillut ajaa parantumisen jälkeen, täällä kun ajokelit on talvella vähän vilpoiset ja lumiset.
Pitäsiskös rykäistä tämmöinen tuohon pihalle. Ja kela korvaa tietenkin...:D
http://kylpytynnyri.suntuubi.com/datafiles/userfiles/Image/kylpytynnyri%20%2871%29.jpg
mutanaama
20.12.2008, 17.02
Jotain tommosta oon mäkin miettiny, tilakin olis valmiina. Mutta tuleeko tommosta käytettyä? Ja suurin osa sopis meillekin kuin hajuvesi lihapullaan
Tuollahan sitä olis hyvä liottaa rauhasiansa. Täytyy kirjoittaa jo nyt ens vuoden joulupukille, jos se tois tuollaisen. Toistaiseksi täytyy tyytyä tavalliseen pesuvatiin :)
Shimaani
20.12.2008, 17.14
Tää on tuuminu kylpytynnyriä ihan vaan vastaiskuks naapuruston tramppoliineille. Vieläköhän ens viikolle sais PSA testiin ajan?
Hmm, josko semmottine muodikas kimppatilaus? Tynnöreille siis...
Minä olen lojunut paljon saunassa hautomassa rauhasia ja sielua, myös lääkärin kehoituksesta ja muutenkin. Oonko vaan rajoittunut ja epäluuloinen konservatiivi, mutta kylpytynnyri? Olen minä semmosessa istunut eikä isommin tehnyt vaikutusta.
Tiätty jos KELA maksaa yli 50& ja kimppatilauksella hinta on edullisempi kuin halpa ehkä miettisin ......... ja sitten sanoisin no thx :)
http://kylpytynnyri.suntuubi.com/datafiles/userfiles/Image/kylpytynnyri%20%2871%29.jpg
Mää käyn kylpemässä tuollaisessa mutta vähän isommassa,Hetassa Paavon-talossa.
Tuollaiset on lapin-matkailun elämyksiä.
Toi kumppani sai meidän märällä venereissulla virtsatietulehduksen ja sitten se taisi uusiutua mökkiosastolla pakkasella saunajäähyllä ulkona ollessa.. olikohan se karpalomehu vai minkä oli kuullut muka auttavan, aiemmin oli saanut antibiootteja mutta ei halunnut enää kun liika antibioottien ahtaminen ei ole kovin hyvästä.. parani sitten kuitenkin viikossa-parissa mehukuurilla.
hannupulkkinen
20.12.2008, 20.41
Mullon mökillä kylpytynnyri. Viisi karpaloa päivässä on hyväksi.
http://www.drinkkiklubi.com/ainesosa/vodka_karpalo/drinkkiohjeet/
jos alkais tämmösiä paukkuja ottaan viisi kappaletta joka päivä varmuuden vuoksi...?
http://www.drinkkiklubi.com/ainesosa/vodka_karpalo/drinkkiohjeet/
jos alkais tämmösiä paukkuja ottaan viisi kappaletta joka päivä varmuuden vuoksi...?
Tämähän kuullostaa vallan mielenkiintoiselta lääkekuurilta. :)
Olin just lämmittämässä rauhasta saunassa melkein tunnin, mutta kyllä se kylpytynnyri varmaan olisi vielä mukavampi. Olisi siinä naapurin eläkeläispariskunnalla ihmettelemistä, kun rehaisin moisen värkin heidän näyteikkunan kokoisten olohuoneen lasian alle ja heiluisin nakuna pitkin pihamaata paljun ja kaljakaapin välillä :D:D
Varmistin juuri tuolta toiselta, se karpalo on kuulemma ihan perinteinen juttu tuon hoitoon.. siis virtsatientulehduksen.
Johan Moraal
20.12.2008, 22.47
Kyllä tuo on harmillinen homma sulle ja vitsit on varmaan vähissä. Myötätuntoa sinne, omaakin kokemusta on. Vaiva on kyllä mennyt ohi eli toivo varmaan sullekin. Koko homman paras lopputulos on että se kasvattaa kuntoa, kun porukkalenkilla kusitauon jälkeen joutuu ainaa yksin ajamaan kilometrin takamatkan umpeen (kts. myös ryhmälenkin persussäännöt". Vakavasti, ehkä on hyötyä siullekin tämmöisestä "urologin unelmasatulasta": www.sellesmp.com. Miulle auttoi, ja nyt en tarvii sitä enää mutta en halua luopua siitä kuitenkaan. Mainokset vissiin ei sallittuja, mutta ehkä manaakeri on ymmartäväinen;)
PS muista syödä karpaloita!
Kyllä tuo on harmillinen homma sulle ja vitsit on varmaan vähissä. Myötätuntoa sinne, omaakin kokemusta on. Vaiva on kyllä mennyt ohi eli toivo varmaan sullekin. Koko homman paras lopputulos on että se kasvattaa kuntoa, kun porukkalenkilla kusitauon jälkeen joutuu ainaa yksin ajamaan kilometrin takamatkan umpeen (kts. myös ryhmälenkin persussäännöt". Vakavasti, ehkä on hyötyä siullekin tämmöisestä "urologin unelmasatulasta": www.sellesmp.com (http://www.sellesmp.com). Miulle auttoi, ja nyt en tarvii sitä enää mutta en halua luopua siitä kuitenkaan. Mainokset vissiin ei sallittuja, mutta ehkä manaakeri on ymmartäväinen;)
PS muista syödä karpaloita!
Kiitos kannustuksesta! :)
Ens keväänä täytyy aloittaa istuin testaus, jotta löydän sopivimman meikäläisen persaukselle. Nykyinen on ihan peruspenkki ja sen asentokaan ei ole paras mahdollinen. No heti tauon jälkeen pitää aloittaa asennon vaihtamisella. Mistä muuten moisen satulan ostit?
Johan Moraal
20.12.2008, 23.24
Voi, siitä on jo 3 vuotta, silloin vaan googlasin ja taisin sen ostaa e-bay:n kautta joiltakin saksalaiselta takahuonekaupasta. Halpa se ei ollut, n 150 e, mutta istun siinä varmaan enemmän kuin missään olohuoneen tuolissa (ja ainakin mukavammin). Nyt näkyy niillä olevan useita uusia satulaversioita, ehkä jotain edukkaampiakin?
Voi, siitä on jo 3 vuotta, silloin vaan googlasin ja taisin sen ostaa e-bay:n kautta joiltakin saksalaiselta takahuonekaupasta. Halpa se ei ollut, n 150 e, mutta istun siinä varmaan enemmän kuin missään olohuoneen tuolissa (ja ainakin mukavammin). Nyt näkyy niillä olevan useita uusia satulaversioita, ehkä jotain edukkaampiakin?
No toi 150 € on melko halpa hinta siitä, että systeemit toimii. :D Täytyy vaimolle sanoa, että se on sijoitus meidän molempien tulevaisuuteen...
Neopreenishortsit, menee lyhyillä matkoilla. Vaahtoaa, muttei palele.
mutanaama
21.12.2008, 02.23
Mulla olis kohta tarjolla 4mm neopreenipuku:eek:
Kiinteillä hanskoilla, ja takaan ettei tule kylmä, ei vaikka menisit avantoon.
Ei sillä viitti pyöräillä, mutta lämmintä riittäis
xs2jammu
21.12.2008, 07.05
Tää on tämä afrikkalaisten kehittyneempi versio. Eikös kaikissa sarjakuvissa ihmissyöjät aina keitä valkoista miestä padassa :D
Tekis mieli nyt kertoo yksi "jallajalla" vitsi...;)
Mulla on tästä eturauhasasiasta sekä kirjatietoa, käytännän tietoa että omakohtaista kokemusta, joten uskokaa seuraava:
Se mikä luonnossa on luotu virtaamaan, älköön ihminen sitä keinotekoisestio padotko, varsinkaan itsessään!
Siis jos joku tohtori kieltää seksin eturauhaspotilaalta (siltä jolla on tavallinen krooninen, kiusaa, vaan ei tapa- eturauhasen toistuva jomottelu) niin kysykää mihin se perustuu.
on 2 tapaa purkaa painetta eturauhasesta, siemensyöksy tai eturauhashieronta, jota turhaan nykyään väheksytään. Siis syöksyjä peliin!
Kannattaa pyytää kotiin lääkärintodistus että ne on nyt välttämättömiä....
Siis oikeesti, käyttö helpottaa, eikä arkailla pidä!!
Siitä kyllä on jnkv näyttöä, että paljon maastossa varsinkin ilman joustoja? rynkyttävät polkijat saavat jopa ultraöäänellä nähtäviä muutoksia eturauhaseensa, so what, syöpää ei pyöräily kuitenmkaan aiheuta.
Ongelmaksi voi joskus muodostua se, että sellaiset lääkärit, jotka eivät itse urheile, ovat aivan ylivarovaisia ja kieltävät liikunnan silloinkin kun ei olisi pakko. Tietysti tämä ri koske rasitusvammoja, joiden oikea hoito on lepo.
Eturauhasvaivan parasta ennaltaehkäisyä on vähintään kalvolla (joku tex) suojatut kalsarit, itse olen saanut hyvää ennaltaehkäisevää apua etupuolelta (windtex) suojatuista ajohaalareista. Geelisatulasta, tai sellaisesta, jossa on sievä reikä keskellä, voi olla apua. Ja paksu ilmatila renkaissa, tasaisella alustalla ajelua, en kieltäisi ihan heti kuin pariksi ensi päiväksi. Tulehduskipulääke auttaa myös, ei ole pakko ottaa peräpuikkona, suun kauttakin käy.
Tärkeää on siis estää viiman pääsy arkoihin paikkoihin ja panna mahlat virtaamaan :D, ja eikun polkemaan. Etsi sellainen tohtori, joka urheilee.
PS se PSA juttu ei ole ollenkaan yksinkertainen, mutta toisen topikin aihe.
grupetto
22.12.2008, 10.12
Valitettavasti kokemusta on eturauhasvaivasta. Tuota kylpyammetta halvempi vaihtoehto on perinteinen lämpötyyny. Johto vaan seinää niin persalusta lämpenee kuin auton penkki. Sellaisia saa ainakin instrusta muutamalla kympillä. Käyttökin luonnistuu mukavasti vaikka töllöä katsoessa.
Satulan sopivuus on myös tosi tärkeä tekijä. Suurin osa nykyisistä satuloista on tosi kapeita, jolloin paine ei tule niinkään istuinluihin, vaan aremmille alueille. Mulla on ollu vuoden verran tuollainen Spessun toupe gel 155 mm:n levyisenä: http://www.specialized.com/bc/SBCEqProduct.jsp?spid=41356 Leveämpi satula on ainakin vähän vähentänyt vaivan esiintyvyyttä.
Lääkkeistä ehkä parhaiten on toiminut ibubrofeiini eli esim Burana. Kun oireita tulee niin 800 buranaa vaan naamariin kolme kertaa päivässä. Sillä on tietenkin haittavaikutuksensa, mutta ainakin minulla toiminut paremmin kuin antibiootti.
Lääkkeistä ehkä parhaiten on toiminut ibubrofeiini eli esim Burana. Kun oireita tulee niin 800 buranaa vaan naamariin kolme kertaa päivässä. Sillä on tietenkin haittavaikutuksensa, mutta ainakin minulla toiminut paremmin kuin antibiootti.
Antibioottikuuri määrätään melko helposti, ja ehkä turhaan jos Buranallakin pärjää. Ibuprofeiini kun on tulehduskipulääke. Ketoprofeiini tai parasetamoli ei taida toimia tulehduslääkkeen tavoin, pätevät kipuun ja särkyyn kyllä.
Mulla oli pari viikkoa antibiootikuuri, ja sen sivuvaikutukset oli pahemmat kuin Buranalla.
Tällä kertaa lääkäri määrisi tulehduskipulääkettä ja antoi antibioottireseptin hätävaraksi. Hyvin tuntuu tuo Pronaxeenikin auttavan :)
mutanaama
22.12.2008, 10.58
Mun käsittääkseni Ibuprofeeni ja ketoprofeeni toimii täysin samalla tavoin. Ibuprofeiini vaan täytyy ensin muokata vatsassa ketoprofeiiniksi. Tai jotenki noin se meni, ...ttu mä mikään lääkäri ole:D
Otetaas selkoa :)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ibuprofeiini
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ketoprofeeni
http://fi.wikipedia.org/wiki/Parasetamoli
http://fi.wikipedia.org/wiki/Antibiootti
jos jaksaa heilua 6-8h metsässä saha kädessä niin ei tarvii kuntotestiä. hyvää reeniä punpulle.
Olisi voinut tietysti kokeilla kaupan satulanpäällisiä (http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=14696), mutta käyttöön tuli säämiskähousut tuplana kunnes ilmojen lämmetessä saattoi palata normaaliin.
Ja ainakin Cannondale säämiskähousut suorastaa aiheuttavat tulehdusta. Yhden lenkin kiskoin ne jalassa pari viikkoa sitten kun Enduran kalsarit oli pesussa. Saman tien alkoi tuntumaan siltä, että toppausta lisää pannuhuoneeseen. Ei onneksi pahentunut niin paljon että olisi lääkärille pitänyt mennä hakemaan kipulääkekuuria. Minulle ei ainakaan ole muuten ikinä lääkärit puhuneet mitään antibiooteista, vaan pitkistä kalsareista ja Buranasta.
Minulle ei ainakaan ole muuten ikinä lääkärit puhuneet mitään antibiooteista, vaan pitkistä kalsareista ja Buranasta.
On tullut kaivettua pitkät kalsarit monen vuoden jälkeen esille :). Ja vaimo saa taas naureskella niiden kauniita kuoseja...
On tullut kaivettua pitkät kalsarit monen vuoden jälkeen esille :). Ja vaimo saa taas naureskella niiden kauniita kuoseja...
Ja muuten se toimistopossumalli, eli bermudat on sitten myös hyvä idea. Noita käytän itse alle -5 keleillä kun pitää kumminkin pystyä sisällä istumaan päivät. Auttaa juuri strategisissa paikoissa pitämällä lämpöä yllä.
Ei kun Hyvää Joulua ja pikaista paranemista kaikille toipilaille.
mutanaama
24.12.2008, 00.40
Nyt löyty helkutin hyvät housut ja paita jumbon s-marketista, Shimano:D merkillä vielä
Mitäs keskusteluun osallistuneille potilaille kuuluu juuri nyt?
Mulla on taas antibioottikuuri ja rauhasta rentouttava lääkitys. Pyörän päälle ei ole asiaa, ei edes trainerille :(
Kuukauden polkukiellon jälkeen aloitin spinningin uudella innolla & uudella istuma-asennolla. Ekalla kerralla paikat puutui, mutta jomotusta/muita tuntemuksia ei ollut. Nyt olen joutunut pitämään taas kolmen viikon tauon nuhan takia, mutta huomenna olisi tarkoitus mennä kokeilemaan. Toissa viikolla oli havaittavissa pientä jomotusta kulkusissa, mutta toistaiseksi rauhanen on rauhassa ollut. :)
Kaitainen
05.02.2009, 17.30
Pyörän päälle ei ole asiaa, ei edes trainerille :(
Onko crosstrainerin (http://vid.sport-tiedje.com/visionfitness/visionfitness_x6200hrt5.wmv) käyttö kielletty?:seko: Vaikka se ei pyöräilyä olekaan, niin sillä saisi pidettyä kunnon ylhäällä silloin kun ei saa pyörällä ajaa.
Ei sitä ole kielletty. Mutta en tunne kovin suurta kutsumusta em. laitteeseen. Olen yrittänyt paikata liikunnan tarvetta kävelylenkeillä.
> Jari
Eli montako viikkoa täytyi pitää vapaata pyöräilystä?
11 päivää edell. lenkistä. Taisin kylmettyä kun kipuilu alkoi niin äkäisenä. Ei ole koskaan ennen sattunut niin ikävästi kuin tällä kertaa. Muutama päivä meni niin että kusella piti hypätä pahimmoillaan 20min. välein.
Kävin lääkärissä ja kaikki on kuulema ok. Määräsi Buranaa kuurina, lämmintä ja pallien tyhjennystä. Nyt vaan odotellaan että rauhanen rauhottuu. Olo on jo aika normaali. Viikonloppuna voisi mennä lenkille, mutta taidan vetää varman päälle ja odottelen vielä muutamia päiviä.
Mä en ole käynyt ajamassa vielä kertaakaan tänä vuonna. Traineria on yritetty, mutta siinä ne pyörittämiset ovat olleet.
> Jari
Eli montako viikkoa täytyi pitää vapaata pyöräilystä?
Lääkäri puhui kuukaudesta tai kahdesta. Sen kuukauden jaksoin odottaa. :) Tauon aikana kävin salilla ja tein pitkiä kävelylenkkejä.
Nyt olen koko talven käyttänyt pitkiä kalsareita ja autossa penkinlämmitin on päällä koko ajan. Kohta mun kulkuset on varmaan hyväksi paistuneet :eek: Lisäksi yritin istua saunassa lämpimässä vedessä, mutta joko mulla on liian iso perse tai sitten meillä on liian pieniä paljuja. Lankomiehen paljussa vietetyt kolme tuntia kyllä tekivät hyvää.
Mä en ole käynyt ajamassa vielä kertaakaan tänä vuonna. Traineria on yritetty, mutta siinä ne pyörittämiset ovat olleet.
Aika paska juttu, empatiasympatiaa.
Olen hiljaa mielessäni mietiskellyt että pitääkö luopua kylmän kauden pyöräilystä kokonaan? Kun se luvattu ilmaston lämpeneminen ei taida ehtiä avukseni.
Jollekin jo vinkkasin, että teetin Urheiluareenassa pitkistä tuulisuojatusta WindTex ajohousuista lyhyen version.
Siis alimmaiseksi sellaiset ohuella säämiskällä varustetut lyhyet lämpöajohousut, joissa on edessä tuulisuojaus ( Bike24.de ja siellä Vanguard ), siihen päälle ne Urheiluareenan lyhyet erikoispöksyt ja päälle pitkän WindTex- ajohousut. Tarvittaessa johonkin väliin vielä lämpökerraston pitkät kalsarit. Tuo setti ei hirveästi haittaa ajoa ja pitää alapään varmasti lämpimänä.
Munuaiskivet saattavat aiheuttaa samantapaisia kipuja kuin eturauhanenkin. Kivut ovat silloin kyllä paria kertaluokkaa kovempia. Jos kivistä irtoilee pienempiä kappaleita, saattaa niitä olla pitkin röörejä ainan rakon sulkijalihasta myöten takertuneena. Tuo viimeinen vaihtoehto aiheuttaa aivan infernaalisen kivun koko alakroppaan pyöräiltäessä ja sen urologit tulkitsevat ärtyneeksi eturauhaseksi. Ko. lihas on siinä eturauhasen yläpuolella. Kiviongelma näkyy TT-kuvauksessa varmasti, todennäköisesti UÄ:ssä, mahdollisesti natiivikuvassa ja verivirtsaisuutena. Virtsa muuttuu ensin normaalia tummemmaksi ja lopulta punamultamössön näköiseksi. Siis nämä kannattaa tutkia ja poissulkea. Kivet voidaan yleensä hoitaa pois tähystämällä, ESWL:llä tai liottamalla. Leikkausta ei taideta juurikaan suosia.
Uro opettaa !
Ja jos oikeasti on kysymyksessä eturauhasen tulehdus, se kyllä loppuu aikanaan, mutta voi kestää varsin pitkään.
Kal Pedal
07.02.2009, 12.39
Tuo PSA-testi...ei siihen kai millään tavalla liity etusormi ja rasvaa?
Ja kylpytynnyriä voin suositella mitä lämpimämmin. Mökillä on ja se oli todella hyvä investointi: Kersatkin tykkää kovasti, ja sitten kun ne kasvaa ja löytää elämälleen paremman tarkoituksen kun isän ja äidin kanssa kylpytynnyrissä lillumisen, niin tynnyri saattaa myös auttaa tähän ejakulaatio-frekvenssin lisäämiseen.
Tuo PSA-testi...ei siihen kai millään tavalla liity etusormi ja rasvaa?
http://www.propo.fi/psa/
Ei, se on verikoe
Mulla on kolmas kivuton päivä :)
http://www.huoltamo.com/blogit/kaikki/riitan-blogi
Ammattilaisen näkemyksiä.
Täällä paranemisoireita. Auton perslämmitin on luksusta. Oon ajellut turhaan ja vaan lämmittänyt pyrstöäni.
Ja isoa peukkua kehiin :)
On tullut kaivettua pitkät kalsarit monen vuoden jälkeen esille :)
Hetkinen...?!? Mä en mene minnekkään näillä pakkasilla (nyt -4) ilman pitkiä kalsareita, fleesekerrastoa ja päällishousuja. Tosin olen huomannut kesäisin saman asian toiseen suuntaan, että toisten kärsiessä kuumuudesta, mulla alkaa vasta kroppa toimimaan.
Ja isoa peukkua kehiin :)
Tässä säikeessä tämä kommentti tuo mieleen aika karmivia muistoja:eek:.
Mistä tulikin mieleen... jos joskus joudutte tulehduksinenne eturauhasen tähystykseen, niin älkää tehkö sitä virhettä että katsotte ennen toimenpidettä kuinka paksu se letku on. Pahaa tekee ajatella näin monen vuoden jälkeenkin.
mutanaama
27.02.2009, 23.43
http://www.huoltamo.com/blogit/kaikki/riitan-blogi
Ammattilaisen näkemyksiä.
Täällä paranemisoireita. Auton perslämmitin on luksusta. Oon ajellut turhaan ja vaan lämmittänyt pyrstöäni.
Klaken liiterissä oli eukkaasti enduro.. eiku angoravillahousuja
http://scienceblogs.com/insolence/upload/2007/06/prostatitis.jpg
jos auton istuinlämppäri ei auta...
tai fillarin istuinlämppäri
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=226&pictureid=1181
Hyvää pääsiäistä tähänkin ketjuun. Kuinkas täällä jaksellaan?
Ajoi tänään ekan lenkin toivuttuani sitkeästä alavatsan tulehduskierteestä. Aluksi oli eturauhastulehdus, siitä se pomppasi lisäkivekseen ja sitten takaisin eturahaseen. 4 antibioottikuuria + kaksi eri eturauhaslääkettä ja buranaa 2,5g/päivässä. 5 viikkoa oli 24/7 kipuilua, välillä okein perkeleellistä särkyä. 9. viikko alkoi olemaan jo rauhallisempi.
Mutta nyt vaikuttaa siltä että oireet ovat muisto vain:) Mulle tuli ajotaukoa 76 päivää.
Onnittelen lämpimästi :)
Mun ajotauko alkoi marraskuun alussa, eikä ole oikeasti alkanut vieläkään...
Johan Moraal
10.04.2009, 21.13
Ens keväänä täytyy aloittaa istuin testaus, jotta löydän sopivimman meikäläisen persaukselle. Nykyinen on ihan peruspenkki ja sen asentokaan ei ole paras mahdollinen. No heti tauon jälkeen pitää aloittaa asennon vaihtamisella. Mistä muuten moisen satulan ostit?
Sattumalta eilen törmäsin, http://www.zweirad-stadler.de/Fahrrad_Motorrad_Zubehoer/artikel_suche.php?VID=1239386837YNPDkjg35AYrX0an&vonSuche=1&sortby=
jos siitä nyt mitään apua on. Minä olen kyllä tykännyt, mutta ne alapääjutut on kai aika henkilökohtaiset.
Ei toi linkki näköjään toimi suoraan, käytä stadlerin sivulla haku smp, niin kyllä löytyy
Sattumalta eilen törmäsin, http://www.zweirad-stadler.de/Fahrrad_Motorrad_Zubehoer/artikel_suche.php?VID=1239386837YNPDkjg35AYrX0an&vonSuche=1&sortby=
jos siitä nyt mitään apua on. Minä olen kyllä tykännyt, mutta ne alapääjutut on kai aika henkilökohtaiset.
Ei toi linkki näköjään toimi suoraan, käytä stadlerin sivulla haku smp, niin kyllä löytyy
Kiitti vinkistä. Kunhan ilmat vielä hieman lämpeää, niin pääsen testaamaan tuollaista kunnon raolla varustettua satulaa. Eilen virittäydyin tunnelmaan asentamalla uuden satulan pyörään. :)
Tosin tällä hetkellä rauhanen on taas muistuttanut olemassa olostaan. Tais ottaa nokkiinsa, kun jätin pitkät kalsarit hieman liian aikaisin pois. Täytyy saunassa taas istua ämpäriin lasten ihmetykseksi. :D
Jollekin jo vinkkasin, että teetin Urheiluareenassa pitkistä tuulisuojatusta WindTex ajohousuista lyhyen version.
Kiitos vinkistä MTB50. Tänään posti kiikutti mulle tollaiset (siis kokonaan widtexiä) Vaikuttavat oikein päteviltä. Huomenna (ehkä:() ehtii testilenkille.
brewster
17.04.2009, 14.54
Ihmetteln kun immeiset ajaa noissa ajoshorteseissa. Itse ajan kesät talvet pitkillä talviajohousuilla joissa paksu tuulensuoja myötäpuolella. Useimmiten vielä toiset puolipitkät ajohousut alla. Silti meinaa alati kylmää pukata.
tai fillarin istuinlämppäri
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=226&pictureid=1181
Tuollainen?
http://mkx.feridot.com/fun/sattelheizung.jpg
ihmettelen miten villakoira tarkenee alasti möyriä lumihangessa tunnin verran... itte kokeilin pyöriä hangessa niin jäi kuuteen sekuntiin...;)
supertele
09.01.2010, 16.19
Yllä oleva kuva taitaa olla naistenpyörästä, joten satulan lämmittimellä ei kyllä ole tarkoitus eturauhasta lämmittää vaan jotain ihan muuta.
hannupulkkinen
24.01.2014, 12.42
Jos vähänkään on tuntemuksia eturauhasessa ja muutenkin yli 40-vuotiaiden kannattaa käydä otattamassa PSA-testi kerran vuodessa.
Syy on tässä. (http://hannupulkkinen.blogspot.fi/2014/01/onko-elama-reilua.html)
usko juntunen
24.01.2014, 16.04
Jos vähänkään on tuntemuksia eturauhasessa ja muutenkin yli 40-vuotiaiden kannattaa käydä otattamassa PSA-testi kerran vuodessa.
Syy on tässä. (http://hannupulkkinen.blogspot.fi/2014/01/onko-elama-reilua.html)
Ei osaa muotoilla pitkiä korulauseita, joten voimia taisteluusi.
arctic biker
24.01.2014, 16.51
Et Hannu PSA-lotossa pärjää. 20.1 oli mulla. Maaliskuussa tulee kaksi vuotta täyteen kun Joensuun kirurgi Viitanen nappas pois sen mikä pahentaa. Ainoa vain pieni probleema että ihan pientä psa-arvoa löytyy vieläkin. Halavattu.
Kyllä se siitä.
Kovasti voimia ja tsemppiä taisteluun!!!!
jaakko.k
24.01.2014, 18.01
täältäkin voimia hannu
Hyvä kirjoitus blogiin. Tsemppiä ja jaksamista!
HC Andersen
24.01.2014, 18.58
Hannulla oli hyvä blogi kirjoitus! Voimia taisteluun!
Mukavasti ja rohkeasti kirjoitettu.
Voimia!
Hyvä kirjoitus. Tsemppistä.
Hieno ja asiallinen blogikirjoitus aiheesta, joka koskettaa jokaista miestä.
Kiitos Hannu !
Niin ja : "kyllä se siitä", jaksamisia
hannupulkkinen
25.01.2014, 11.37
Kiitoksia kaikille kannustuksesta. Kävin eilen hiihtämässä parisen kymppiä eka kertaa tuon syöpäuutisen jälkeen ja mieli rauhoittui heti. Otetaan vastaan se mitä tulee ja tehdään niin kuin parasta on.
Käykää seniorimiehet PSA-testeissä.
Iglumies
25.01.2014, 11.51
^ Näin, tsemiä.
Hääppönen
25.01.2014, 12.40
Täältäkin tsemppiä taisteluun Hannulle!
Tank Driver
25.01.2014, 12.49
Joo, koitahan pärjäillä! Kuulostaa helvetin kornilta näin intternetissä, mutta mikäpä ei.
Sent from my iPhone using Tapatalk
arctic biker
25.01.2014, 16.43
Kävin eilen hiihtämässä parisen kymppiä eka kertaa tuon syöpäuutisen jälkeen ja mieli rauhoittui heti.
Just noin Hannu. Souvin läpikäyneenä sanon että kiitä luojaas tai onnittele ittees kaksin käsin kun sulla on hyvä fyysinen kunto. Pahinta prosessin aikaahan elät justiinsa nytte. Mutta mepä emme jää sohvalle murehtimaan ja itsesäälissä märehtimään vaan sujuvasti livahdamme suksille tahi pyörän päälle ja mihinkä hoitomuotoon sitten lääkärin kanssa päädyttekin niin toipumisvaihe hyväkuntoisille on luokkaa piece of cake verrattuna näihin ikäluokkamme valitettaviin rappusissa huohottaviin läskikasoihin.
Pyöräpummi
26.01.2014, 00.08
Vieläkin lääketiede on aikamoista puoskarointa ja varsinkin näissä eturauhas-asioissa.
Saatta olla mahdollisuus että se on väärä hälytys. Tuossa Hannun tilanteessa, jos mahdollista, kävisin ottamassa kokeen ja tulkinnan jossain muualla, joka ei tiedä tapauksesta vielä mitään. Lääkärit ovat erittäin kollegiaalisia ja jos tietävät etukäteen niin alkavat tukemaan mistään välittämättä toisen tuloksia.
Stein Erik Hagen, joka on Norjan toiseksi rikkain mies, hoidatti itseään Yhdysvalloissa.
Hän sittemmin lahjoitti 100 milj. Nkr eturauhassyövän tutkimukseen Norjassa. Tosin sen tutkimuskeskuksen ydin on Yhdysvalloissa.
Yhdysvalloissa kuolleissuus ko syöpään on vajaat 10%. Norjassa se on aika korkea 18%.
70-vuotiailla miehillä on 70% eturauhassyöpää, mutta suurimmalla osalla se on hyvin hitaati etenevää eikä aiheuta vaaraa.
arctic biker
27.01.2014, 15.30
Väärtini Pyöräpummin kanssa olen niin erimieltä kuin olla voi. Mun on vaikea kuvitella kuin niin simppelissä labrakokeessa voidaan tehdä paha virhe. Ja sitäpaitti nehän tehään uusiksi ja sitten on tää koepalojen otto. Napsastaan 5 tai 7 palaa eturauhasesta, ei oo muuten aivan kivoin toimenpide mutta ihan kivasti ajoin pyörällä 75 kilsaa mökille Joensuun sairaalasta parikin kertaa tuon toimenpiteen jälkeen.
Mun oma historiahan on sillai että sekä isä että hänen pikkuveljensä kärsivät samasta riesasta. Sukuvika siis. Kumpikaan ei muuten kuollut eturauhassyöpään, molemmilla niinsanotusti tuli tunnit täyteen. Ihan mielenkiinnosta selvitin primäärit kuolinsyyt. Perinnöllisyys on siis aika vahva
2004 olin Raumalla syntieni tähden ja normaaliin työtarkastukseen ei aluesairaalassa kuulunut PSA-testiä. Pyysin ja pienen tingan jälkeen ottivat. Psa oli aika paha ja koepalat otettiin muttei niistä Turun patologi silloin mitään löytänyt. Sitten täällä Kiteellä sama homma mutta Psa-testi lisättiin oikein sujuvasti mun sitä pyytäessäni. Ja siitähän se ura urkeni:)
Mullon oikein hyvä luotto ja usko Suomalaiseen lääketieteeseen ja tohtorien osaamiseen ainakin tällä sektorilla. Ja kun hyvin tiedämme että Joensuun sairaala tuota Kuopion yliopistollista kovasti hyödyntää hankalammissa tapauksissa niin uskompa että Hannu saa sieltä osaavimman hoidon mitä nyt ylipäätään saada voi.
Vehmaan Nummi
27.01.2014, 15.39
^ ....2004 olin Raumalla syntieni tähden....
Ei ollenkaan aiheesta, mutta AB ei, Raumalla ei olla syntien tähden :rolleyes:
arctic biker
27.01.2014, 17.00
Minä oikein hätkähin kun näin sivupalkista että Vehmaa kommentoi, sillain niin jotta mistä Nummi nyt eturauhasen on kehittänyt. Mulla jäi tuo tekstin stilisointi vähän kesannolle kun pikaisia kahvivieraita tuli, isäntä tietenkin koneen ääreen tuppaantui että mitä se Martti oikein naputtaa. Saattoi vähän suutahtaa kun väitin silimät kirkkaana jotta privaattikirjettä. Hus siitä.
Tuo syntieni tähden on vähän tai suuremmastikin liioiteltu mutta sillai se aika minusta tuntui. Ja pettämättömän logiikkamme mukaan me tuntemuksiamme pidämme näinä kiveen kirjoitettuina lopullisina totuuksina niin vähäpätöisissä fillariteknisissä kuin elämän suuremmissa asioissakin.
Ja näitä toitomamme ääneen ynnä nettiin ja olemme suuresti hämmästyneitä jollei kaikki muut ole samaa mieltä.
Millonkas Vehmaa saat katraasi ja kamerasi ynnä itsesi innostumaan ja kaikki yhtä aikaa samanmielisinä paikalle jotta valokuvapuolella ilahdutat meitä?
hannupulkkinen
27.01.2014, 18.07
Kävin tänään urologilla. Minä olin brakyterapian (jyvähoidon) kannalla, mutta urologi suosiitti leikkausta. Jos nyt kun olen vielä "nuori" ja hyväkuntoinen niin on turha aloittaa sädetystä kun sitä ei voi tehdä enää toistamiseen. Jos olisin yli 75-vuotias ja eturauhaseni olisi pienempi niin nuo jyvät olisivat parempi ratkaisu. Viikon sain aikaa miettiä ja todennäköisesti valitsen leikkkauksen. Se mikä pahentaa poistettakoon.
Jenkkien ja Suomen eturauhassyöpäkuolleisuuslukuja (aika pitkä yhdyssana ;) ) on turha verrata. Terveydeynhoitojärjestelmät ovat niin erilaisia.
Jenkeissä ei tehdä mitään tutkimuksia ilmaiseksi ja iso osa syöpäsairaita kuolee koska ei ole varaa ottaa vakuutusta. Suomessa useampi tulee hoidon piiriin hyvän verorahoilla maksetun perusterveydenhoitome kautta.
arctic biker
27.01.2014, 18.27
Johan odotinkin kuin Hannu informoi hommastaan. Oma pähkäröintini hoitomuodosta oli loppupeleissä hyvin lyhyt. Kysyin kirurgi Jouko Viitaselta termillä kun sinä olet nyt tämän alan ammattimies, minä en, niin mitäs sun mielestä pitäis ny tehdä. Vuosi toistahan meni mun tapauksessa seurannassa . PSA-arvot oli korkeella mutta löydökset mitättömiä.
19/3 puukkoa ja 30/4 pyörällä ekaan tarkastukseen.
arctic biker
27.01.2014, 18.41
Suomessa useampi tulee hoidon piiriin hyvän perusterveydenhoitomme kautta.
Justiinsa noin.
Tsemppiä täältäkin ja jaksamista Hannulle taisteluun!
arctic biker
27.01.2014, 19.51
http://www.youtube.com/watch?v=tGhLfiW1noY
Siis mun etunimihän on Martti, Mara joillekin ja Junnulle Masa.
Pyöräpummi
27.01.2014, 20.58
Sen lisäksi että kuolleisuuten vaikuttaa hoidon taso niin on myös geneettisiä tekijöitä. Mitä isommat pallit niin sitä todennäköisempää on sairastuminen. Itä-Aasiassa jossa on kokoonsa nähden pienet "kilkuttimet" esiintyy eturauhassyöpää vähän. Eunukeilla sitä ei ole ollenkaan. On paljon väestöryhmien välisiä eroja sairauksien suhteen. Niistä vaan ei puhuta koska sen pelätään olevan rasismia.
Yksi Stein Erik Hagenin lahjoituksen kohde oli selvittää olisiko norjalaisten korkealla kuolleisuudella eturauhassyöpään geneettisiä tekijä.
Olisiko tässä nyt se selitys norjalais-hiihtäjien menestykseen?
Tekisi hiukan mieli laskea leikkiä, mutta tämä on niin haudanvakaa etten uskalla.
Suomalaisessa terveydenhuollolla on hyviäkin puolia, mutta ei pidä ummistaa silmiään typeryyksiltä.
Kysyin kerran lääketieteen opiskelijalta, jonka molemmat vanhemmat olivat myös lääkäreitä, että millä tietää kuka on hyvä lääkäri sillä lääkärien ammattiliitto kieltää ketään mainostamasta että hän olisi parempi kuin muut tms.
Hän sanoi suoraan että ei sitä voi tietääkään vaan sinne pääse suhteilla.
Eturauhanen on kaiken lisäksi ylihoidettu ja operaatiot ovat usein enemmän haitallisia kuin hyödyllisiä.
Lääkärit tekevät näitä operaatioita mielellään koska ne lisäävät heidän ansioitaan.
PSA -arvotkin ovat sellaisia että niistä ei ole oikein täyttä varmuutta taikka yksimielisyyttä.
Jos minulle tulisi näitä sairauksia niin viimeisen asti välttäisin operaatiota ja jopa ehkä kuolisinkin mielummin. Tämä ei sitten ole ohje kenellekään.
Yleisesti ottaen amerikkalaisesta terveydenhoidosta ja sen kalleudesta voi olla montaa mieltä. Perusvika siinä järjestelmässä on että kun aletaan hoitamaan niin vakuutusyhtiössä on avoin piikki auki, joka sitten laskutetaan kollektiivisesti kaikilta vakuutuksen ottajilta. Kun on tälläinen järjestelmä niin lääkärit pyrkivät tekemään niin paljon tutkimuksia ja operaatiota kuin mahdollista ja vaakutusyhtiöt eivät rajoita koska on olemassa vakutuksenottajien pohjattomat taskut. Ns. Obamacare:ssa tilanne muuttuu jollain tavallla, mutta siinä ongelma on se nuoret ja terveet eivät halua liittyä siihen, koska silloin he maksaisivat sairaiden ja vanhojen laskut. Obamacaresta huolimatta vanha järjestelmä on vielä rinnalla. Vieläkään ei ole varma että Obamacare onnistuu.
Joka tapauksessa mailman paras lääketieteellinen tutkimus ja opetus on Amerikassa, kiistatta. New England Journal of Medicine ei ole turhaan johtava julkaisu lääketieteessä. Hagenin ajatus että siirretään amerikkalaista tietämystä Norjaan ei voi muuta kuin taputtaa. Voi kuin meilläkin voitaisiin tehdä jotain samanlaista!
Amerikkailaisen lääketieteen elinvoiman suuri näyttö on BRAIN (Brain Research through Advancing Innovative Neurotechlogies) Initiative.
Suomeenkin on tullut amerikkalaista tutkimusrahaa lääketieteeseen. Siitä huolimatta suomalainen tutkimus on kuin pisara meressä.
Muistaakseni Amerikassa jo ohjelmia joissa asiakkaat voivat pisteyttää lääkäreitä ja nämä tiedot tulevat julkiseen.
En nyt jaksa googlata ja tarkentaa asiaa. Sellainen järjestelmä karsisi hyvin jyvät akanoista.
Tsemppiä vaan eihän siinä muu auta, hieno blogikirjoutus ja sitten satuinkin hieman aihetta tutkiskelemaan ja osui kohdalle tälläinen.
INFORMAATIOTA MIEHILLE, JOTKA HARKITSEVAT PSA- TESTIÄ http://www.propo.fi/psa/
Tsemppiä yligentlemannille tältäkin suunnalta! Onhan ne syöpäläiset viheliäisiä vaivoja, eikä se mokoma katso onko kohteena hyvä vai vielä parempi mies.
Johan Moraal
27.01.2014, 21.21
Erittäin kurja Hannulle että kaikkien miesten pelkäämä arpa osui sinulle. Luota vaan suomalaiseen terveydenhoitoon äläkä kuuntele googleviisasteluja. Olen kuullut monesti onnistuneista leikkauksista ja tuloksista. Voimia sinulle ja perheellesi ja hengessä mukana ollaan. Kyllä se siitä.
hannupulkkinen
27.01.2014, 22.56
Tsemppiä vaan eihän siinä muu auta, hieno blogikirjoutus ja sitten satuinkin hieman aihetta tutkiskelemaan ja osui kohdalle tälläinen.
INFORMAATIOTA MIEHILLE, JOTKA HARKITSEVAT PSA- TESTIÄ http://www.propo.fi/psa/
Jep juuri tuon liitteen mukaan asia taitaa olla. Minulla on ollut jo vuosia erturauhasen krooninen tulehdus. Välillä oireillen ja välillä ei. PSA on otettu kuutisen kertaa viidenkympin jälkeen. Nyt sitten tärppäsii ja neulanäytteet otettiin.
Hoitovaihtoehtoja on leikkaus, jyvät, ulkoinen sädehoit0, hormonit ja solumyrkyt. Minun tapauksessani sekä jyvät, että leikkaus ovat vaihtoehdot.
Jyvät siirtävät jonkinlaisella todennäköisyydellä ongelmat 10-20 vuoden päähän ja jos silloiin syöpä uusii ja sitä esiintyy jossain rauhasen ulkpuolella niin, koska sädettää ei enää voi vaikka silloinkin voi kyllä eturauhasen poistaa, niin kuolema tulee.
Kysymys on minulla siitä, annanko leikata nyt kun kuntoa vielä on vai otanko helpomman vaihtoehdon ja nautin helpommasta operaatiosta ja elämästä sen kustannuksella, että sitten tosi vanhana ei enää todennäköisesti voi auttaa. Lääkärin elämänennusteen tai spekulaation mukaan minulla on leikkauksen jälkeen varmuudella vielä 30-vuotta ja ylikin elinaikaa, mutta jyvä- tai sädehoidon jälkeen jonkunlaisella todennäköisyydelä 10-20 vuotta.
Eri asia on sitten onko elämä yli 80-vuotiaana enää kovinkaan nautittavaa..
Pyöräpummi
28.01.2014, 00.33
Seuraavassa on mitä Norjan johtava eturauhaskirurgi sanoo asiasta:
Det skjønner Norges fremste prostata-kirurg Bjørn Brennhovd, som ville gjort det samme selv - hvis han hadde blitt rammet.
- Jeg hadde dratt til utlandet for å operere prostatakreft, hvis jeg hadde hatt ressursene, sier Brennhovd til avisen.
Og årsaken er enkel:
- Det er kortere ventetider, man får ofte det nyeste utstyret, de mest erfarne kirurgene, bedre organisering, en god oppfølging og man slipper å vente på å kunne ta MR-undersøkelser, sier Brennhovd.
Googlattua tietoa tämäkin, mutta haittaako se teitä?
Kyllä yleensa melkein kaikki lääketieteen menetelmät ovat ensimmäisenä kehitetty Amerikassa.
Myös monet meidän lääkärimme ovat käyneet siellä opissa taikka tutkijoina.
Eturauhaseen on sekä perinnöllisiä että omasta käyttäytymisestä johtuvia tekijöitä.
Suurin osa eturauhasyövistä on vaarattomia ja eikä niille ole järkevää antaa hoitoa.
Highlander
28.01.2014, 09.30
Mitä isommat pallit niin sitä todennäköisempää on sairastuminen.
Ja tämä perustuu mihin tutkimukseen? seuraava väite on kai, että mitä isommat pallit sitä laadukkaampia siittiöitä?
https://static.ylilauta.org/files/w7/orig/136775993917338.jpg/spede.jpg
arctic biker
28.01.2014, 18.28
Muistaakseni Amerikassa jo ohjelmia joissa asiakkaat voivat pisteyttää lääkäreitä ja nämä tiedot tulevat julkiseen.
Hyi saatana mitä saan lukea. Totaalisen totaalista paskaa. Jos ny vähänkään on perillä käsitteestä hoitovaste niin sitte varsinkin. Nyt ei Pyöräpummi eikä jenkkilakimieskolonia joka noita hoitosyytteitä hyvästä rahasta hoitaa tajua sitä simppeliä factaa että samantyyppisissä tapauksissa ei sama hoito kaikille päde. On totaalisen mahdoton loppupeleissä sanoa mikä syöpähoito on paras mihinkin äijään.
Kirjoitin aiemmin että perehdyin, varmasti vähemmän kuin Hannu nyt ja luotin sitten hoitavaan lääkäriini. Kirurgi Jouko Viitasen ammattiosaamista en guuklella kattonut. Itte asiassa Joensuun torilla vanhaa sikäläistä kaveriani operaationi jälkeen näin ja hällä oli aivan kivat kokemukset tohtoristani. Se siitä pisteytyksistä!
Aikalailla samat hoitomuoto-ehdotukset ja mahikset Joukon kanssa käytiin läpi. Mitä nyt välillä raatailtiin tähellisimmästäkin asioista kuten pyöräilystä, urheilulajina ynnä nousumetreistä.
Päädyin sitten tähän kokeneen lääkärin suosittelemaan operaatioon, tietäen suomalaisen lääketieteen ja kirurgian korkean tason.
arctic biker
28.01.2014, 18.51
Myönnän kyllä että pari tuntia vietin netissä ennen leikkaustani lukien monenlaista ruikutusta kuten kukakin kipuja kärsien pystyi ajamaan vain maitokauppaan pyörällä. Hitot, empä allekirjoita olenkaan moisia valituksia. Päinvastoin.:)
Pyöräpummi
28.01.2014, 19.26
Pojat, asia nyt vaan ei ole mustavalkoinen!
Teitenkin Suomessa on hyviä lääkäreitä. On hienoa jos te olette löytäneet hyviä ja koette ne hyviksi.
Pitää olla varuillaaan siitä että niitä "mustapekkoja" on joukossa. On ollut etuoikeus päästä kerran professoritason lääkärin vastaanotolle. Ei voi muuta kuin kunnioittaa ja ottaa hattu pois päästä! Nämä ovat ihmisiä joiden varassa yhteiskunta pelaa. Sitten olen ikävä kyllä joutunut tekemisiin niiden "mustapekkojen" kanssa.
Ei joku Stein Erik Hagen mennyt ihan turhaan Amerikkaan operoitavaksi.
Aivan tosiasia on että hoito on siellä on oleellisesti parempaa kuten Norjan johtava eturauhaskirurgi todisti.
On aivan selvää että jos on paljon ihmsiä joilla on varaa maksaa järkyttävän kalliista hoidoista niin ne myös kehitetään. Aikaa mittaan ne halpenevat ja tulevat kaiken kansan käyttöön.
Vasemmistolle tälläinen "epätasa-arvo" on ideologinen kauhistus, mutta se edistää niiden hoitojen kehittymistä, jotka sitten viiveellä tuodaan tänne "sosialistiseen" Suomeenkin.
Amerikassa on paljon huonojakin puolia, mutta olen taipuvainen katsomaan niitä hyviä puolia joista me suomalaisetkin voimme hyötyä.
Testosteronilla eli kiveshormonilla on monia positiivisia vaikutuksia. Mitä suuremmat "kivet" sitä enemmän niitä positiivisia vaikutuksia on. He ovat monissa urheilulajeissa lyömättömiä. Ei ole ihme että testosteroni on tehokas dopingaine. Tosilla sitä vaan on luonnostaan hiukan enemmän. Ikävä kyllä sillä on myös sivuvaikutuksia.
Testosteroni vaikuttaa kohottavasti itseluottamukseen, mutta liikaa sitä tekee uhkarohkeaksi ja siten johtaa tarpeettomiin riskeihin. Lopuksi korkealla testosteronituotannolla on yhteys eturauhassyöpään.
Onko muuten Suomessa mitään niin amerikkalaista kuin vasemmiston nykyideologia?
Amerikassa vasemmistolaisia kutsutaan liberaaleiksi. Amerikan yliopistoista tulevat suomalaisen vasemmiston ajatukset aivan yksi yhteen. Sietäisitte olla kiitollisia setä Samulille!
hannupulkkinen
28.01.2014, 20.52
No ehkä ei kannata tätä keskustelua politisoida. Yhteiskunnallinen keskustelu on tietenkin paikallaan, mutta puoluepolitiikka vasemmisto/oikeisto ulottuvuuksineen ei oikein kyllä matsaa syöpähoidon laadun kanssa. Jenkeillä on isot tutkimusrahat ja isot ongelmat sekä olematon sosiaalituturva ja kansanlääkintä.
Suomessa on vähemmän rahaa, mutta hyvää tutkimusta silti. Eturauhassyövissä ja muissakin sairauksissa kansalliset tautiprofiilit määräävät hoitoa. Kaikki jenkeistäkin tuotava tieto on testattava Suomessa ennenkuin se otetaan hoitokäyttöön.
Itse haluan perehtyä asoihin niin hyvin kuin vain maallikko voi. Tällä hetkellä haluan selvittää minua hoitavan sairaalan hygieniatason ja sairaalainfektioiden yleisyyden verrattuna muihin sairaaloihin Suomessa. Tiedän, että tästäkin on verailevaa tietoa, mutta valitettavasti ei yleisessä jaossa. Terveydynhoitolaki muuttui niin tämän vuoden alusta, että voin vailita sairaalan joka minut leikkaa koko Suomesta. Robottiohjattau leikkaus vaikuttaisi jälkiseuraamuksiltaan parhaaksi, mutta lääkärin kokemus ja tarkkuus on tärkein.
tempokisu
28.01.2014, 21.49
Kysyin kerran lääketieteen opiskelijalta, jonka molemmat vanhemmat olivat myös lääkäreitä, että millä tietää kuka on hyvä lääkäri sillä lääkärien ammattiliitto kieltää ketään mainostamasta että hän olisi parempi kuin muut tms.
Hän sanoi suoraan että ei sitä voi tietääkään vaan sinne pääse suhteilla.
En nyt jaksa googlata ja tarkentaa asiaa. Sellainen järjestelmä karsisi hyvin jyvät akanoista.
En kuulu liittoon. En ole vannonut valoja. ( silloin oli valinnaista, ja valmistuin vähän omaan tahtiini...)
Joten on vapaus sanoa!
Miksei voi muka suositella kollegaa, joka osaa asiansa - olen kyllä näin tehnyt, jos asiasta on kokemusta.
Ja kyseiselle lääkärille voi sitten vaan varata ajan, suhteilla ei ole yhtään mitään tekemistä asian kanssa. Ainoastaan jos ko. lääkärille haluaa hoitoon julkisen puolen sairaalaan.. ( itse pääsin Meilahteen kun Peltsi vaan otti yksityispotilaakseen julkisen puolen sairaalaan).
Suomessakin on tuollaista "suosittele"-systeemiä, ainakin Plus Terveys- hammaslääkäreistä voi kirjottaa kommenttinsa ja suositella.
Ehkä negatiivisia kommentteja ei voi kirjoittaa...
Jos tarviit hyvän käsikirurgin: Harri Lehtiniemi
Jos tarviit hyvän kipu-neurologin ja jos sulla on migreeni: Petteri Maunu
Jos tarviit hyvän hammaslääkärin: Veikko Lahti
Jos tarviit hyvän masu-kirurgin ( gastroenterologin): Ilari Airo
Pekka Peltokalliota olisin suositellut, mutta on eläkkeellä jo. Joten suosittelen Sakari Oravaa!
Kaikki em.ovat paitsi äärimmäisen ammattitaitoisia, niin myös välittävät potilaasta ihmisenä. Yksi maailman ihanin kollega olis myös, mutta ei ehkä sovi nyt mainita, ja on eläkkeellä hänkin.
t. kaikilta em. aivan erinomaisen hoidon saanut ja oli vaikea tapaus
( voisin kirjoittaa myös älä mene! -listan mutta ehkä en kirjoita...)
Täältä lähtee myös voimauttavia ajatuksia Hannulle. Luin eilen sairastumisestasi ja vaikka en tunnekaan sinua niin silti olit eilen illalla ajatuksissani useaan otteeseen. Taas oma ajatus itsensä kunnossa pitämisestä vahvistui. Välillä kun motivaatio liikkumiseen on kadoksissa niin kannattaisi pitää mielessä se, että jos omalle kohdalle iskee jokin vakava sairaus niin jo sen vuoksi on hyvä pitää itsensä taistelukunnossa. Niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Lämpöiset ajatukset Hannun suuntaan sekä kaikille saman kokeneille palstailijoille.
TetedeCourse
30.01.2014, 10.10
Tsemppiä kaimalle !
okahkonen
30.01.2014, 10.51
Tsemppiä Hannulle!
Ja ensi marraskuussa sitten koko palsta kasvattaa viiksiä tärkeän asian puolesta: http://fi.movember.com - tämä on meidän miesten yhteinen asia!
hannupulkkinen
05.02.2014, 14.41
Uusi vaihe.
http://hannupulkkinen.blogspot.fi
Hyvälle näyttää kun hommat järjestyy,omalla aktiivisuudella on kyllä merkityksensä leikkauksiin ja hoitoihin pääsyssä.
Hyvää jatkoa taisteluun ja suuta messingille ja positiivistä mieltä....*peukku* kyllä se siitä tokenee.
arctic biker
05.02.2014, 20.30
Mun omasta perinteisen kirurgian operaatiosta tulee maaliskuun 19 p:vä kaksi vuotta. Tämä robotti oli tiedossani mutten muista sitä ees kysyneeni... Oisko silloin ollut ees moiseen mahdollisuutta.
Viitanen siunaili itteään ettei tarvinnut minun tapauksessani pureutua skalpellillaan niin kehon ulkoisten kuin sisäisten rasvakerrostumien läpi. Vappu-aattona ekaan testiin terkkariin, pyörällä toki. Ilman kipuja. Kiva kuulla milloin Hannu pyörän päälle pääsee. Ja näistä mimmoisia riesoja olemme klubin naisväelle emme puhu, kuhan myhäilemme. Ja tytöt hihittää posket punaisina.
hannupulkkinen
26.02.2014, 18.03
Huomenna kello 7.15 aloitetaan syövän poistaminen robottiavusteisesti. Kuukauden kuluttua saa kuulemma urheilla normaalisti, mutta pyörällä saa ajaa vasta puolen vuoden kuluttua. Ensi kesä menee siis rullahiihtäen ja puntteja kolistellen.
Toivotukset operaatioon ja toipumiseen.
arctic biker
26.02.2014, 18.39
Hengessä mukana, noita miehen elämän ikimuistoisia päiviä etten sanoisi. Kuin helekutassa noin pitkä pyöräilypaussi?
Halloo halloo
26.02.2014, 19.52
Tsemppiä & rauhallisia liikkeitä.
Pyöräpummi
27.02.2014, 21.31
Osui silmiini New York Time:ssa "opinionated" -kirjoitus (http://www.nytimes.com/2013/11/03/education/edlife/how-to-get-an-a-in-organic-chemistry.html) terveystoimittajalta, joka oli opiskelemassa lääkäriksi Harwardin yliopistossa.
Hän pähkäili kirjoituksessa sitä kuinka orgaanisen kemian peruskurssi oli mahdollisesti tarpeetonta, vaikeaa ja kiusallista.
Siinä välähti, miksi terveystoimittajien jutut ovat yleensä niin lyhyitä ja pinnallisia. He eivät osaa edes orgaanista kemiaa! Ei niissä jutuissa tarvitsisi olla yhtään kemiaa, mutta se antaa näkemystä ymmärtää asioita paremmin.
Jos joku haluaa kunnolla alkaa ottaa asioista selvää niin on olemassa useita orgaanisen kemian kurssikirjoja sekä paperina että diginä. Varsinkin Kindle-readerille on saatavilla hyvin teoksia (kuten tämä (http://www.amazon.com/Organic-Chemistry-Jonathan-Clayden-ebook/dp/B00AFY2SQK/ref=sr_1_3?s=digital-text&ie=UTF8&qid=1393529009&sr=1-3)).
Kun katsotaan lääketiedettä taaksepäin niin kyllä se on aikamoista puoskarointia ja arpapelia, miten ihmisiä on hoidettu. Nistä voisi ottaa lukuisia esimerkkejä. Enpä usko että eturauhasen hoito eroaa paljoakaan siitä.
hannupulkkinen
28.02.2014, 18.23
Kun katsotaan lääketiedettä taaksepäin niin kyllä se on aikamoista puoskarointia ja arpapelia, miten ihmisiä on hoidettu. Nistä voisi ottaa lukuisia esimerkkejä. Enpä usko että eturauhasen hoito eroaa paljoakaan siitä.
Eilen minulta leikattiin robottiavusteisesti eturauhanen pois. Operaatio kesti 4,5 tuntia ja siinä ei ollut pätkääkään puoskarointia tai arpapeliä. Ihmiset olivat asiantuntevia, palvelevia ja ystävällisiä. Tays on erittäin korkeatasoinen hoitolaitos.
Nyt olen jo kotona, eli yksi yö sairaalassa.
usko juntunen
28.02.2014, 21.00
...
Hieno juttu! Tsemppiä toipumiseen.
Kovasti ihmettelen noita erään palstalaisen puoskarointijuttuja:seko: Nimimerkillä; muutaman kerran "puoskaroitavana ollut" ja kokemukset kotimaisesta sairaalahoidosta kympin arvoiset.
Pyöräpummi
28.02.2014, 22.22
Eilen minulta leikattiin robottiavusteisesti eturauhanen pois. Operaatio kesti 4,5 tuntia ja siinä ei ollut pätkääkään puoskarointia tai arpapeliä. Ihmiset olivat asiantuntevia, palvelevia ja ystävällisiä. Tays on erittäin korkeatasoinen hoitolaitos.
Olen iloinen puolestasi että leikkaus sujui hyvin ja vaivattomasti! Hienoa että olet saanut parasta mahdollista hoitoa!
Kiitos siitä että olet tehnyt meitä tietoiseksi robottileikkauksesta, niin että muutkin osaavat vaatia sitä! Toivottavasti resursseja voidaan jakaa niin että mahdollisimman nopeasti kaikki eturauhasleikkaukset olisivat robottiavusteisia.
Vertailun vuoksi Stein Erik Hagenilla oli äiti leikkauksessa mukana pitämässä kädestä kiinni.
Suomalainen mies kuitenkin kestää leikkauksen ilman äitiäkin.
Avaudun vielä niistä kärkevistä sanoista lääketiedettä kohtaan, kunhan on aikaa kirjoittaa siitä.
Vihreitä palleroita Hannulle!
PS oon kahdestakin tiedekunnasta saanut suoritettua suppean arvosanan orgaanisesta kemiasta, mutta ei niistä paljon ole apua arkeen ollut, tosin viime kuussa auttoi kun tiesin motä tarkoittaa kirjanyhdistelmä VOC :). Enemmän apua mielestäni on ollut siitä että on ikää tullut sen verran, että on itsekin kerinnyt syntiä tehdä, niin on helpompi toisia synnintekijöitä lohduttaa... Eeturayhasta voi nimittäin pakottaa kylmettymisen lisäksi myös kuumat kanat :seko:
hannupulkkinen
11.03.2014, 13.20
Päivitystä:
http://hannupulkkinen.blogspot.fi
Hannu,nenä pystyyn,kyllä se siitä lutwiutuu vielä hyväksi.
Todellakin, empatiaa & voimaannuttavia ajatuksia paljonkin suksivalle samanheimolaiselle S-järven suuntaan!!!
Kiitokset, että jaat kokemuksiasi.
Kannustukset täältä.
arctic biker
11.03.2014, 18.43
Minua ei edes nukutettu ennen tätä perinteistä leikkausta, jotakin rauhoittavaa ja jos muistan oikein niin selkäytimeen pieni pistos. Olin pitkään hereillä jopa leikkauksen aikana ja kamerakin matkassa... Jossain vaiheessa nukahdin ja heräsin kun minua kärrättiin heräämöön. Pientä tinkaa tuli kun otin kuvia minua valvovasta laitteistosta, suomea venäjäksi murtava hoitsu ei tykännyt kuvaamisestani ollenkaan.
Osastolle. Lainasin rullatuolia ja kävin ala-aulassa hoitamassa pari pankki-asiaa. Seuraavana aamuyönä tuli sitten pieni komplikaatio. Katetrista ei tullut pissaa ollenkaan ja sitä hoitajat kävivät usein seuraamassa. Kirurgi Viitanen tuli sitten hätiin ja kärräytti minut röntgeniin jossa pari lekuria sitten manaili jotta missä fitussa nyt vika, letku hukassa. Taisimpa sen verran nousta ittekin kattomaan että sieltähän se kullin päästä tää pirun letku tuli irtonaisena. Katetrissa on se idea että virtsarakon sisällä on siinä pieni pallukka joka pitää letkun paikallaan, oli puhjennut pahalainen.
Viitasen specialiteetti on että hän asentaa tommosen ongensiiman varuilta, navan viereen reikä ja siitä piuha edelleen rakon läpi ja Jouko solmii sitten sen leikkauksen aikana katetriletkuun.
Siispä toimenpidehuoneeseen, minä neljä hoitajaa ja kirurgi joka oli sanoisinko kyrpiintynyt katetrin laatuun. Kun jollain sondilla tätä narua kullin läpi tohtori haki niin voin vakuuttaa ettei aivan miellyttävä toimenpide. Siinä vaiheessa helpotti kun tohtori ilahtuneena kertoi että haa löysin tään pirun siiman.
Uus katetri paikalleen ja sen jälkeen kaikki hymyiltiin. Tohtorin vaki-avustaja nauroi että potilas oli porukasta kaiken rauhallisin, niimpä mitä siinä voi tehdä muuta kuin pitää silmät kiinni ja ajatella vanhaa Englantia.
Se yllätti etten ton siiman pois kiskomista sitten ees huomannut.
Edelleenkin olen suomalaiseen kirurgiaan ja Joensuun sairaalan osaamiseen erittäin tyytyväinen. Tässähän on se jännyys etten voi leikkauttaa itteäni eri metodeilla ja sitä kautta saada vertailukohtia. Olemme olleet Hannun kanssa hyvissä ja osaavissa käsissä.
hannupulkkinen
12.03.2014, 12.49
Kiitos kaikille kannustuksesta. Nyt alkaa olla kolme viikkoa siitä kun olen viimeksi kuntoillut. Ensi viikolla olisi kiva päästä vaikka hiihtämään. En voi oikein ymmärtää sitä miksi ei puoleen vuoteen saisi pyöräillä. Netistä olen kyllä lukenut, että pyöräily voi nostaa PSA:ta, mutta eihän se voi nousta, jos ei ole eturauhasta.
Kauanko AB oli leikkauksen jälkeen kuntoilematta ja pyöräilemättä?
AB leikattiin epiduraalipuudutuksessa. Robottileikkaus tehdään aina nukutuksessa.
Molemmissa on ongelmansa, mutta epiduraalia olisin pelännyt kun työkaverin miehellä jäi pistokohta vuotamaan selkäydinnestettä ja liikut käytännössä loppui pariksi vuodeksi.
Halloo halloo
12.03.2014, 17.55
Tsemppiä ja rauhallisia liikkeitä.
arctic biker
12.03.2014, 18.42
6-8 viikkoa antoi tohtori pyöräilykieltoa. Sauvakavelylenkeillä kävin sananmukaisesti hyvin hitaasti taapertamassa hetikohta kotiuduttani, vajaa viikkohan meni sairaalassa. Pirun pissapussin kanssa nyt ei kovin matka taittunut. Talvi-aikaa ja liukasta niin kepit oli enempi tukena. Pyörän päälle vappuaattona eli 19/3 leikkaus niin siitä laskekaa.
Epiduraali tosiaan, sitä itte asiassa minäkin pikkasen pelkäsin muttei se toimenpiteenä sitten kummoinen ollut.Piikitettävän kannattaa olla aikas rauhallinen!
Epiduraali tosiaan, sitä itte asiassa minäkin pikkasen pelkäsin muttei se toimenpiteenä sitten kummoinen ollut.Piikitettävän kannattaa olla aikas rauhallinen!
Tosta epiduraali puudutuksesta sen verran että jos venyttelee selkää ja nikamat on elastiset niin helppo ottaa näyte.
arctic biker
15.03.2014, 07.24
Juu, mulla menee kevyesti kämmenet lattiaan...
Edit: Rystyset siis, piti asia tarkistaa. Kämmenet sillai riskirajalla.
Juu, mulla menee kevyesti kämmenet lattiaan...
Edit: Rystyset siis, piti asia tarkistaa. Kämmenet sillai riskirajalla.
No entäs kämmenet kantapään taakse..:rolleyes: noin 10cm:ä kantapäästä!
Parhaillaan on mennyt kyynärpäät ihan lattiapintaan,mutta silloin venyttelin jokapäivä ja illoin pitkään ennen nuggumaan menoa.
Venyttelyssä kuitenkin kannattaa unohtaa ala-asteella opetetut "enemmän on parempi" -opit. Luin alan opuksesta, että kämmenet lattiaan suorin jaloin on yleisesti ottaen raja yliliikkuvuudelle, jonka jälkeen alkaa hyvin herkästi tulla enemmän haittaa kuin hyötyä. Tietysti ihmiset on yksilöitä taipumisessa, mutta täysi liikelaajuus ei vaadi nenää polviin.
Venyttelyssä kuitenkin kannattaa unohtaa ala-asteella opetetut "enemmän on parempi" -opit. Luin alan opuksesta, että kämmenet lattiaan suorin jaloin on yleisesti ottaen raja yliliikkuvuudelle, jonka jälkeen alkaa hyvin herkästi tulla enemmän haittaa kuin hyötyä. Tietysti ihmiset on yksilöitä taipumisessa, mutta täysi liikelaajuus ei vaadi nenää polviin.
Tuo on täysin totta,itsekkin vähentänyt etenkin piiitkiä venytyksiä mutta käyn paikat läpi kumminkin rauhallisesti joka ilta,joskus näyttänyt joilekin frendeille miten hengityksen avulla saa kipuja ja venyvyyksiä syvemmiksi.
hannupulkkinen
10.04.2014, 11.34
Kävin tänään urologin luona leikkauksen jälkeisessä lopputarkastuksessa. PSA-arvoni oli mittaamattomissa eli syöpä on saatu kokonaan pois. Hyvä uutinen oli myös se, että tämä urologi lyhensi pyöräilykiellon kolmeen kuukauteen ja käski ajaa ensi kesän vain lyhyitä lenkkejä ja tarkensi, että satasia ei saa ajaa.
Nyt tuntuu elämä hymyilevän taas pitkästä aikaa. Avaisikohan illalla shamppanjapullon.
Hyvä uutinen oli myös se, että tämä urologi lyhensi pyöräilykiellon kolmeen kuukauteen ja käski ajaa ensi kesän vain lyhyitä lenkkejä ja tarkensi, että satasia ei saa ajaa.
Nyt tuntuu elämä hymyilevän taas pitkästä aikaa. Avaisikohan illalla shamppanjapullon.
Sullehan tuli tuplasti hyviä uutisia!*kippis* :)
Mielestäni tuo on niin iso positiivinen uutinen, että nyt olisi hyvä syy palkita itsensä hankkimalla sen Cento1Airin. Voisit sitten kirjoitella kokemuksia siitä tänne nettiin :)
Kippis täältäkin.
http://media.2oceansvibe.com/wp-content/uploads/2012/11/fireworks.jpeg
hannupulkkinen
10.04.2014, 14.17
Mielestäni tuo on niin iso positiivinen uutinen, että nyt olisi hyvä syy palkita itsensä hankkimalla sen Cento1Airin. Voisit sitten kirjoitella kokemuksia siitä tänne nettiin :)
Cento Airista on netissä niin huonoja arviointeja, että taidanpa tyytyä GTR Chorukseen, mutta vasta seuraavana kesänä kun nyt jää kuitenkin aika vähäksi tuo ajelu. Airia pidtään kovana.
Kiitoksia vain kaikille kannustuksesta.
Halloo halloo
10.04.2014, 15.02
Rauhallisia liikkeitä.
Hieno homma ja tsemppiä ja periksi antamattomuutta toipumiseen Hannulle.
arctic biker
10.04.2014, 17.55
PSA-arvoni oli mittaamattomissa eli syöpä on saatu kokonaan pois. Hannulla menee paremmin, mulla ittepintaisesti löytyy pientä Psa-arvoa. Ens viikolla taas Kiteen terkkariin teemalla Psa-mittaus. Nyyh, ja jos jotain hälyyttävää niin sitten tuo Joensuun kirurgin oikein mukava avustava sairaanhoitaja taas pirauttaa. Häätyy pitää kännykkä matkassa ja vielä sekä päällä eikä äänettömälla.Fitut.
arctic biker
10.04.2014, 17.58
käski ajaa ensi kesän vain lyhyitä lenkkejä ja tarkensi, että satasia ei saa ajaa. Hannu
Mulle on jäänyt pikkaisen hämäräksi tää pyöräilyn välttäminen???
hannupulkkinen
10.04.2014, 18.21
Mulle on jäänyt pikkaisen hämäräksi tää pyöräilyn välttäminen???
Keskusteltiin pitkään urologin kanssa pyöräilystä. Hän seolitti, että kun virstaputki katkaistaan ja ommellaan virtsarakkoon kiinni niin tämä ommelkohta saattaa arpeutua jos liian aikaisin ajetaan niin, että satula hankaa välilihaa. Tämä saumakohta on vain parin sentin päässä satulan pinnasta. No minä sanoin tilanneeni satulan, jossa ollaan pelkästään istuinluiden varassa, joten tätä hankausta ei pääse tapahtumaan.
Kyselin myös tuosta PSA:n mittaamattomuudesta. Jos PSA on mitattavissa se voi johtua labran huonoudesta tai jos se on yli 0,5 niin sitten kannattanee tutkia lähemmin. Tsemppiä Sinulle!
hannupulkkinen
12.05.2014, 14.48
Päivittelyä. (http://hannupulkkinen.blogspot.fi)
arctic biker
12.05.2014, 16.34
Mennä viikolla kävin paikallisessa. Kontrahtiin kuuluu että Joensuusta kuuluu mikäli on jotain hälyyttävää. Vielä ei ole soittoa kuulunut, vastahan on parisen viikkoa käynnistä. Toisaalta toivois että kännykällä kertoisivat ettei ole mitään ainakaan pahempaa huolen aihetta. Toisaalta en ole heidän ainova potilas etten sillai toisaalta haluakaan mitään extrapseciaalia.
hannupulkkinen
12.05.2014, 20.17
Mennä viikolla kävin paikallisessa. Kontrahtiin kuuluu että Joensuusta kuuluu mikäli on jotain hälyyttävää. Vielä ei ole soittoa kuulunut, vastahan on parisen viikkoa käynnistä. Toisaalta toivois että kännykällä kertoisivat ettei ole mitään ainakaan pahempaa huolen aihetta. Toisaalta en ole heidän ainova potilas etten sillai toisaalta haluakaan mitään extrapseciaalia.
Peukkua ja voimia odotukseen.
sledgehammer
12.05.2014, 23.50
Toi odottelu on kyllä ikävää. Etrauhasjutut on tietty vähän eri kaliperia, mutta pääsinpä itsekin tuosta nautiskelemaan, kun hajonneen polven magneettikuvassa satunnaislöydöksenä näkyi joku möykky/kasvain luun sisällä. Mä odottelin into piukassa lääkärin soittoa, että koska rakennetaan uusi eturistiside, mutta sieltä tuli sitten vähän erilainen puhelu. Eväiksi sain kyllä hyvän veikkauksen siitä, ettei ole pahanlaatuinen. Nyt on tehty TT ja polvikin korjattu, mutta ei noita vastauksia oo kovin mukavaa odotella. Kontrollikuvat toki vielä ottamatta, mutta taidettiin selvitä säikähdyksellä.
Mites nämä tämmöiset satulat? Ehkä ei paina virtsaputkea niin ??
http://www.competitivecyclist.com/images/competitivecyclist_blog/reviews/090910/Adamo5.jpg (http://www.google.fi/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&docid=OqkvGovLr6Ew2M&tbnid=aziovygEQMeqRM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.competitivecyclist.com%2Flear n%2Fism-adamo-podium-saddle&ei=1SVzU-iEFceEyAO5g4CoDA&bvm=bv.66699033,d.bGQ&psig=AFQjCNGi1mITENrUdMYLSjgz1hV-uiO-3Q&ust=1400141644151967)
Juupas - eipäs: http://www.dailymail.co.uk/health/article-2684947/Men-cycling-nine-hours-week-six-times-likely-develop-prostate-cancer-study-finds.html
Mitä mietteitä herättää teissä paljon pyöräilevissä ?
http://www.iltalehti.fi/syopa/2014070918476097_sy.shtml
orc biker
09.07.2014, 17.34
Eihän tuo nyt hyvältä kuulosta. Piti oikein etsiä anatomian kuva, että missä se rauhanen sijaitseekaan. Näyttäisi olevan tuolla keskellä ja aika syvällä. Eli tuskin mikään hankaus tai paikkojen heiluminen tuollaista voisi aiheuttaa, vai voisiko? Voisiko syynä olla paineen aiheuttama verenkierron heikkeneminen? Minua kiinnostaisi tietää, että millä ryhmillä tarkalleen ottaen tuota eniten esiintyi. Näissähän aina niputetaan kaikki pyöräilijöihin tai ei-pyöräilijöihin, vaikka pyöräilyssä tulee eri lajeissa ja eri yksilöiden välillä huomattavia ergonomisia eroja (vrt. esim. joku Sqlabilla maastopyörän selässä varsin pystyssä asennossa vs. joku kisakireällä maantiepyörällään satulan nokan päällä röhnöttäen).
Olen miettinyt viime aikoina muutenkin vähentäväni pyöräilyä ja ryhtyväni sen sijaan urheilemaan monipuolisemmin. Olen ajatellut lyhentää lenkkien pituuksia tehojen hyväksi jo ajan säästön vuoksi. Pyöräily on vain hyvällä ilmalla niin tavattoman mukavaa! Mutta ei tuo tutkimuksen tulos yllätä minua. On ollut pitkään jo sellainen fiilis, että pyöräily ei suuressa määrin tehtynä ole niin terveellistä kuin paremmalla kohtuudella. Eli voisi sanoa, että olen taipuvainen uskomaan tuon tuloksen paikkansa pitävyyden, vaikka toki lisäselvityksiä tarvitaan.
Mitä mietteitä herättää teissä paljon pyöräilevissä ?
http://www.iltalehti.fi/syopa/2014070918476097_sy.shtml
- Voi olla, että pyöräilevät miehet ovat tietoisempia terveydestään ja saavat siksi diagnoosin todennäköisemmin.
jos tuokin on huomioimatta tutkimuksessa, niin aika rajusti on uutisoitu lööppityyliin. Otsikko ja kuvateksti taattua iltalehti laatua.
kuvateksti:
Puoli tuntia pyöräilyä päissä nosti yli 50-vuotiaiden miesten eturauhassyövän riskin kaksinkertaiseksi.
päissään, päivassä, vai mitä? :seko:
Missä vertailuaineisto?
Oliko koko väestö?
Samanalaisessa elämäntilanteessa oleva?
Yhteiskuntaluokka?
Samanlaista ravintoa syövä?
herättää kysymyksiä ei jaksa perehtyä, tutkisivat ensin ja vasta sitten hutkisivat :mad:
orc biker
09.07.2014, 17.46
päissään, päivassä, vai mitä? :seko:
Tuo noissa on juurikin ongelmana. Siinä on älytön ero, että ajaako pyörällä kerran päivässä töihin tai kauppaan ja takaisin 2x15min. Eihän se ole mitään. Mutta tämäkö jo sitten nostaa sitä riskiä? Entäpä, jos vetää 2-4 h joka päivä harrastusmielessä? Luulisi riskin nousevan huomattavasti, jos se pyöräilystä on kiinni. Minusta asiaa pitäisi lähteä tutkimaan ääripäästä lajin kannalta, mutta vakioiden mahdollisimman monta muuttujaa. Otetaan esim. pitkän matkan juoksijoita, pitkän matkan luistelijoita ja pitkän matkan pyöräilijöitä. Näillä ryhmillä elintavat, rasvaprosentti, veriarvot, lihaskunto yms. ovat varmasti yleisellä tasolla varsin lähellä toisiaan ja siten eroksi jäisi selvästi vain itse laji. Jos sitten näkyisi pyöräilijöillä piikki kyseisessä sarakkeessa, niin varmaan voisikin jo sanoa jotain. Tuntuu, että usein isojenkin tutkimusten tuloksissa johtopäätös on, että ei voi tietää, ei voi päätellä mitään, koska tämähän nyt voi johtua miljoonasta muustakin asiasta. Hittoako sitten edes teette noita tutkimuksia, tekisi mieleni usein kysyä.
Harvase päivä joku kuolee johonkin. Tää on öljy-yhtiöiden ja autotehtaiden maksama tutkimus.
hannupulkkinen
09.07.2014, 19.17
Olihan tämäkin asia jo esillä tuolla toisessa topikissa. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?33488-Eturauhanen)
Siellä on myös linkki jossa asisasta keskustellaan. Yli 8 tuntia viikossa pyörällä ajavat ovat vaaravyöhykkeellä tai sitten eivät. Yksimielisyyttä tutkijoillakaan ei ole.
Itselläni ei ole enää kyseistä rauhasta, joten voin pyöräillä vapaasi kunhan vain muuten kykenen. Leikkaukseni jälkeen en ole kyennyt.
Jos marmar marisemisen sijaan jaksaisi keskittyä niin voisi asiat selvitä. Tutkimus on tietenkin ensimmäinen ja ihan hyvä, että se tehtiin. Se avaa uusia kysymyksiä, joita on hyvä selvittää. Suomessa sairastuu eturauhassypään vuosittain 4000 miesta ja meitä on elossa 40 000 joten kaikki tutkimus mitä asiasta tehdään on erittäin suositetavaa.
Saman aiheen topikkien avaamista olisi syytä välttää. Informaatio häviää kuin neula heinäsuopaan. Ehdotankin modeille näiden kahde topikin yhdistämistä.
Toisaalta muistelen, että samainen lehti uutisoi kuinka huomattavasti pystyi vähentämään eturauhasen ongelmia vanhemmalla iällä, kun vaan päivittäin harjoittelee pariutumista.
Siitä sitten vaimoväelle ilouutisia kertomaan :)
Toisaalta muistelen, että samainen lehti uutisoi kuinka huomattavasti pystyi vähentämään eturauhasen ongelmia vanhemmalla iällä, kun vaan päivittäin harjoittelee pariutumista.
Siitä sitten vaimoväelle ilouutisia kertomaan :)
"minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa, sen vilkaisu kamariin voi vahvistaa / sillä vaimokin käyttää vain risaista paitaa, sen vanhankin vielä niin nuoreksi saa" -Irwin Goodman
hannupulkkinen
09.07.2014, 20.22
Tämä riittävä ejakuloiminen on todella yksi tapa välttää liian aikaista eturauhassyöpää, mutta ei se estä. Kokemusta on. ;)
Kaikki miehet saavat eturauhassyövän, aika iso osa vain ehtii kuolla ennenkuin sen saa. Syytä siihen milloin se puhkeaa taitaa olla mahdoton selvittää. Pyöräily voi lisatä sen puhkeamisen mahdollisuutta. Itse olen pyöräillyt 60-vuotta ja siitä 40 aika aktiivisesti, joten onhan se mahdollista, että oma syöpäni aikaistui sen takia. Kuitenkin pyöräily ja hyvä kunto auttoi minua selviämään leikkauksesta ja myös auttoi havaitsemaan sen ajoissa, että sain kuolemaani siirrettyä ainakin muutamalla vuodella.
Ei pyöräilyä pidä sen takia rajoittaa, että syöpää pelkäisi. Parempi on rajoittaa tupakointia, viinanjuontia ja roskaruuan syömistä, niiden vaikutus syövän syntymiseen on moninkertainen pyöräilyyn verrattuna. Pyöräily edistää terveyttä ja vähentää syopäriskiä.
janne kuivakangas
09.07.2014, 23.13
Näin on! 😊
Olihan tämäkin asia jo esillä tuolla toisessa topikissa. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?33488-Eturauhanen)
Siellä on myös linkki jossa asisasta keskustellaan. Yli 8 tuntia viikossa pyörällä ajavat ovat vaaravyöhykkeellä tai sitten eivät. Yksimielisyyttä tutkijoillakaan ei ole.
Itselläni ei ole enää kyseistä rauhasta, joten voin pyöräillä vapaasi kunhan vain muuten kykenen. Leikkaukseni jälkeen en ole kyennyt.
Jos marmar marisemisen sijaan jaksaisi keskittyä niin voisi asiat selvitä. Tutkimus on tietenkin ensimmäinen ja ihan hyvä, että se tehtiin. Se avaa uusia kysymyksiä, joita on hyvä selvittää. Suomessa sairastuu eturauhassypään vuosittain 4000 miesta ja meitä on elossa 40 000 joten kaikki tutkimus mitä asiasta tehdään on erittäin suositetavaa.
ko tutkimuksen pohajlta isosti otsikoidaan
Miehet ja runsas pyöräily - ei hyvä!
Koska kyseessä on yleinen sairaus, jossa aineistoa on hyvin saatavilla, niin luulisi tutkimukseenkin saavan pienellä vaivalla edes vähän laatua. Ja lehdet voisi otsikoida uutisensa fiksummin. Sekä toisaallla linkattu englanninkielinen, että tuo sumenkielinen antaa ihan väärän kuvan. siitä huolimatta, että molemmissa kerrotaan kyllä myös tutkijan oleellisimmat näkemykset asiasta:
- Tulokset eivät ole täysin yksiselitteiset, sanoo tutkimusta johtanut Mark Hamer University College Londonista.
ja
Lisätutkimukset ovat tarpeen.
Omalla osallani aika on niin kortilla, että millään muulla liikuntamuodolla en saisi järkevästi täyteen tarvittavaa liikuntamäärää. Pelkistä hyötymatkoista tulee yli 6h vko, joten otsikoita lukemalla mun riski sairastua olisi merkittävästi kohonnut.
Perintötekijöiden takia mulla on liki 100% todennäköisyys sairastua aikuistyypin diabetekseen, sydäntautiin ja verenpanetautiin. Lääkäri totesi liki 10 vuotta sitten, että (vähän päälle 30-kymppisenä), että sulla on 2 vaihtoehtoa. Joko lisäät merkittävästi liikuntaa tai sua aletaan hoitamaan viimeistään 2 vuoden päästä lääkkeiilä. Valitsin liikunnan ja vanhana pyöräilyn harrastajana valinta oli varsin helppo. Aika oli silloin kortilla ja on edelleen. Käytännössä ainoa tapa saada riittävää määrä liikuntaa nipistää aika autossa istumisesta.
Jos tuo tutkimus pitää paikkaansa, niin mulla on sitten valittavana varma enneaikainen kuolema liikunnan puutteeseen tai epävarma ennenaikainen kuolema eturauhassyöpään. Valitsen kyllä nykytiedoilla tuon jälkimmäisen.:rolleyes: No voishan tuon fillarin vaihtaa potkupyörään, mutta ei sekään oikein innosta, ei ainakaan vielä näillä tiedoilla. Jalat voisi olla kyllä aika timmissä kunnossa parin vuoden päästä, kun potkuttelisi 8000 km/vuosi.
Koska tilastollista aineistoa on olemassa jo, niin pelkillä yksinkertaisilla nettihaastatteluilla saisi varmasti hyvin nopeasti tuloksia. Väittäsin, että aika pienillä rahoilla saataisiin tilastollisesti erittäinkin merkittävä tutkimus aikaiseksi. Hyvin yhteistyössä aktiivipyöräilijöiden kanssa laadittu kysymyspatteri ja infoa maailmanlaajuisesti että ko tutkimus on käynnissä osoitteessa www.xxx.com (http://www.xxx.com) johtaisi jo pitkälle,
Jos aineiston keruu tehtäisiin tarpeeksi laadukkaasti, niin analysonnin osalta voi tehdä iterointikierroksia sitä mukaa kun tieto lisääntyy. Jatkotutkimuksissa olisi syytä varmentaa ensinnäkin yhteyden olemassaolo, mutta erityisesti se, että mikä vaikutus esim ajomatkojen pituudella ja ergonomialla on. onko esim 4x15min päivässä 5 päivää viikossa yhtä paha, kuin 5 tunnin lenkki kerran viikossa ja mikä on ergonomian vaikutus asiaan. Jos suomen kokoisesta tuppukylässä on potentiaalista aineistoa jo 40 000 henkeä, niin maailmanlaajuisesti riittävä laajan tilastolliseen tutkimukseen kelpaavan aineiston kasaan saaminen ei pitäisi nykyisenä nettiaikana olla ongelma, jos vain tahtoa on.
Puoskari
12.07.2014, 18.33
"Voi olla, että pyöräilevät miehet ovat tietoisempia terveydestään ja saavat siksi diagnoosin todennäköisemmin."
Toi voi oikeasti olla selittävä. Tautihan on oikeasti tuhottoman yleinen, 80 vuotiaista miehistä varmaan yli puolella on eturauhassyöpä. Yli 50-kymppisiltäkin jo suht monilta löytyy, kun vaan etsii. Tutkimuksessa ei varmaan ei ole gradeerattu syöpiä.
Seuraavaksi varmaan tutkivat onko ryhmien välillä eroja syöpäkuolleisuudessa, se olisikin jo selvä konkreettinen tulos.
Juha Lehtinen
12.03.2017, 13.17
Nostetaan tätä aihetta. Itse olen menossa ultraääni kuvaukseen 22.3. Oletuksena on että liian kova sisätreeni on ärsyttänyt eturauhastani. Minulta on otettu kaksi PSA koetta, ensimmäinen oli 5,5 ja toinen 5,9.
Ultraäänikuvaus on 22.3. Jostain luin että korkea PSA arvo laskee normaalimmalle tasolle 2-3 viikossa eli ilmeisesti olisi pitänyt olla pidempi väli verikokeiden kanssa, mutta katsotaan nyt mitä lisätutkimukset kertoo. Nyt pidän kuitenkin jonkin mittaisen tauon pyöräilystä, alkoholiakin on ilmeisesti syytä välttää kunnes tilanne normalisoituu.
arctic biker
16.03.2017, 17.32
Otan osaa Juha, lievää pirumpi riesa tuo oottaminen. Miksei sulta otettu koepaloja , varsin fittumainen toimenpide mielestäni... Ittellä Psa- arvoa vieläkin löytyy joten olen seurannassa. Nyt kun tämän säikeen hoksin niin sitte muistin. Olen parhaani mukaan unohtanut uusintasyövänpelkoni.
Juha Lehtinen
16.03.2017, 17.47
Menen tosiaan 22.3 ultraääni kuvaukseen, ehkä sitten selviää enemmän missä mallissa eturauhanen on ja mitkä ovat jatkotoimenpiteet. Eturauhanen on jonkin verran rauhoittunut, ei ole enää niin usein sellaista puristavaa tunnetta kivesten ja peräsuolen välissä. Vessahätä yllättää kuitenkin normaalia ärhäkkäämmin.
arctic biker
16.03.2017, 18.00
Panin Juha sulle privana yhden kohtalotoverin , hää ei ihan ovet paukkuen foorumilta poistunut mutta melkein. Veikkaan että teillä on sama riesa, ei siis tää pahin vaan ihan normitulehdus.
kuovipolku
16.03.2017, 18.08
Rohkenen veikata krooniseksi ehtinyttä vähemmän ärhäkkää eturauhasen tulehdusta joka saattaa parantua itsestään tai vaatia pitempää antibioottikuuria. Mutta tutkimuksethan kertovat enemmän - tai niihin lähettänyt lääkäri.
Tuosta fillarointitauosta voi olla monta mieltä. Urologit ainakin ovat, sillä heidän joukossaan on monenlaisia ja heidän keskuudestaan löytyy monenlaisia oikeita ja vääriä käsityksiä tai luuloja pyöräilystä, ajoasennoista, satuloista ja niiden vaikutuksesta eturauhaseen. Jos tauko ei sinua harmita ja on muitakin lajeja mitä harrastaa, niin mikäs siinä - mutta jos harmittaa ja olisit mielummin pyörän satulassa kuin salilla tai jossain muualla, voit tarvittaessa harkita urologin vaihtoa tai ainakin valistamista mm siitä millaisia satuloita todellisuudessa on ollemassa ja mitä mieltä hänen kollegansa maailmalla niistä nykyään ovat.
PS Mulla tuli tulokseksi että mitään oireita selittävää ei löytynyt ja oireet katosivatkin jonkin ajan kuluttua. (Tutkimuksessa löytyi kyllä sattumalta jotain muuta joka tosin osoittautui hyvänlaatuiseksi ja vaarattomaksi, joskin seurattavaksi, mutta se onkin jo kokonaan toinen juttu.)
Matti Heikkinen
16.03.2017, 18.09
Ihmettelen myös miksei koepaloja ,kävin lääkärissä kun wc:ssä piti juosta liian usein,Psa oli jonkin verran kohonnut ja otettiin koepalat,ei se ollut ollenkaan epämiellyttävä toimenpide,ei sattunut yhtään,koepalat normaalit,lääkäri totesi että oli ollut jokin tulehdus mikä oli arvoja nostanut.Duodartia 1/pv,puolen vuoden päästä eturauhanen oli kutistunut puoleen
Juha Lehtinen
16.03.2017, 19.24
Lääkäri jonka luona kävin niin hän ei ollut urologi mutta sanoi ja sovittiin että käyn urologin luona riippumatta siitä mitä ultraäänitutkimus kertoo. Lääkäri on jo alustavasti urologin kanssa keskustellutkin. Lääkäri jonka luona kävin tunnusteli eturauhasta ja epäili ettei ole tulehdus, olisi ollut kuulema kipeämpi. Eikös tuo koepala oteta vasta ultraäänitutkimuksen yhteydessä eli oletan että silloin se otetaan.
Matti Heikkinen
17.03.2017, 19.15
Itse kävin urologilla,en kyllä mitään näistä tutkimuksista tiedä mutta mielestäni ne ovat ihan eri tutkimuksia,koepaloja otettiin kymmenkunta mikä ilmeisesti on normaalimäärä
arctic biker
17.03.2017, 21.11
Matti , mulla oli pitkään nää PSAarvot pahana ja sitten kun kirurgi noita koepaloja noukki sieltä sun täältä ja sieltä vääntäen oikein niin ei aivan kivaa...
Tässä on nyt oltu 7 vuotta tarkkailulistalla PSA:n vuoksi. Sukurasitetta on,
mutta ei tuo ole vielä halunnut muuttua pahaksi. KOP,KOP!
Lievää liikakasvua on toki havaittavissa, mutta sen kanssa elää. Toistaiseksi...
Voimia pahemmalle tasolle päässeille. Vilpittömästi.
P.S. tuollahan tuo möllöttää ja virnuilee kuseskellessa ja vaikeuttaa satulapolitiikkaa.
onneksi v-vuotinen rouva ei ole niin "vaativaa sorttia":)
Juha Lehtinen
18.03.2017, 00.30
Itselläni eturauhanen on ärtynyt mitä todennäköisemmin kovista sisäharjoitteluista harjoitusvastuksen kanssa. Hikiset vaatteet ja tuulettimen yhteisvaikutus on todennäköisesti saanut tämän aikaan.
Täytyy jatkossa ottaa varahikipaitoja jatkossa mukaan jotta jatkossa voi ainakin tuon syyn eliminoida. Tällä hetkellä eturauhanen tuntuu jonkin verran rauhoittuneen, pahimmat vaivat ohi, toistaiseksi.
Hyvä näin; se on yliherkkä elukka ihmisen sisällä. Isävainaa käytti angorakalsareita aikoinaan;
veto/tuuli on pahasta; kevyt windproof hyvästä.
Matti Heikkinen
18.03.2017, 17.42
Matti , mulla oli pitkään nää PSAarvot pahana ja sitten kun kirurgi noita koepaloja noukki sieltä sun täältä ja sieltä vääntäen oikein niin ei aivan kivaa...
taisi olla eri systeemi,Diacorissa vain työnnettiin perseeseen laite mikä otti niitä koepaloja,en seurannut ohjattiinko sitä vai oliko automaattinen,palat olivat ilmeisesti hyvin pieniä,ei jälkiseuraamuksia eikä tippaakaan verta
arctic biker
20.03.2017, 15.32
Toki herää mulle kysymys kun tää kirurgi Viitanen haki sillä vanhan ajan työkalullaan silloisesta eturauhasestaneni niitä ihan sen sivusta ja kovasti vääntäen josko syöpäsoluja jostain löytyis. Se haku ,peräsuolessa vitun iso kapine joka kipeesti niistää niinnei niin hauskaa ollut.
Juha Lehtinen
23.03.2017, 12.57
Ultraäänitutkimuksessa eilen olin ja kuvassa eturauhanen näytti normaalilta eli ei kyhmyjä tai muuta poikkeavaa. Jatkosta keskustelen lisää lääkärin kanssa kun ottaa yhteytta. Tänään ostin apteekista YesNo kotitestin virtsatietulehduksen testaamiseen. Haluan varmistua vielä ettei ole viitteitä tuohon vaivaan.
Enpähän ole ainoa tämän ongelman kanssa.Mulla ongelmat lähinnä talvisin,kun joutuu yöllä juoksee kuselle.Noi psa-arvot täytyy käydä mittauttamassa.
Juha Lehtinen
23.03.2017, 13.34
Jotenkin tuntuu itsellänikin nämä vaivat ajoittuvan talveen silloin kun niitä ilmenee. Ulkoliikuntaa en juuri talvella harrasta vaan treenaan sisällä harjoitusvastuksen kanssa. Ilmeisesti siinäkin nämä vaivat voi tulla, muuta aiheuttajaa en oikein keksi. Talvella pidän lämpöalushousuja kun ulkona liikun. Viimeksi minulla on ollut eturauhastulehdus 2-vuotta sitten tähän samaan aikaan. Jonkin verran tuntuu auttavan makeuttamattoman karpalomehun juominen ja riittävän nesteen.
Oma reseptini kettumaiseen eturauhaseen on ollut:
Neopreenishortsit aina kylmällä kelillä. Kesälläkin lyhyitä kalsareita mieluummiin liikaa kuin liian vähän. Vähintään tuulenpitävää. Aina.
Näitä 2 kpl päivässä.
https://www.swansonvitamins.com/swanson-ultra-cran-max-500-mg-120-veg-caps
Jos vähänkin tuntemuksia niin heti Buranaa tai vastaavaa pari päivää.
Ei varmasti mikään yleispätevä ihmeresepti mutta näillä keinoin olo useimmiten ihan siedettävä.
kuovipolku
23.03.2017, 21.53
Jotenkin tuntuu itsellänikin nämä vaivat ajoittuvan talveen silloin kun niitä ilmenee. Ulkoliikuntaa en juuri talvella harrasta vaan treenaan sisällä harjoitusvastuksen kanssa. Ilmeisesti siinäkin nämä vaivat voi tulla, muuta aiheuttajaa en oikein keksi. Talvella pidän lämpöalushousuja kun ulkona liikun. Viimeksi minulla on ollut eturauhastulehdus 2-vuotta sitten tähän samaan aikaan. Jonkin verran tuntuu auttavan makeuttamattoman karpalomehun juominen ja riittävän nesteen.
Tuore yhdysvaltalainen tutkimus tietää tai väittää että karpalomehun maine tulehdusten estäjänä, vähentäjänä tai jopa parantajana on aiheeton. Tilastollisesti merkittävää vaikutusta ei sillä ole, joten jos karpalomehusta ei tykkää tai se jopa polttelee kurkussa, niin voi vallan hyvin jättää juomatta. Tai siis juoda sama määrä jotain muuta nestettä.
Toiseksi, ei varmaankaan pidä yleistää mutta oma kokemus trainerilla ajosta oli että syystä tai toisesta ajoasento tuppasi muuttumaan sellaiseksi että satulassa istui hiukan edempänä eikä paino ollut samalla lailla istuinluiden tienoilla vaan enemmän pehmytkudoksilla kuin oikeassa maantieajossa. Ei niin paljon että olisi aiheutunut epämukavaa tunnetta, puutumista tms mutta eron kuitenkin huomasi kun välillä ajoi ulkona.
Vastaavan välttämiseksi kannattanee kokeilla erilaisia korotuksia etupyörälle, jotta siinä asennossa missä eniten trainerilla ajaa olisi myös eturauhasen kannalta hyvä istua. Yksi mahdollisuus on myös hankkia erityinen sisäpyöräilysatula, vaikka joku ISM Adamon malli.
Juha Lehtinen
23.03.2017, 23.15
Elikkä suurin apu virtsatiesairauksiin on enemmänkin runsaassa vedenjuonnissa jota karpalomehun jälkeen päivän aikana nautitaan kuin karpalomehussa itsessään, sillä edellytyksellä että nestettä nautitaan kohtuudella. Karpalo lienee kuitenkin ihan terveellistä vaikka ihan muuten nautittuna jos ei tieteelliset tutkimukset ole sitä ihan kokonaan tuominnut.
Itse olen satulan säätänyt vaakasuoraan kun fillari on trainerissa kiinni eli eroavaisuutta on kun ulkona ajan. Itselläni on fillarissa Selle San Marcon Aspide Arrowhead joka on kyllä mukava satula, palvellut vuosia hyvin. Eturenkaan alla on toki koroke joka Bkoolin mukana tuli.
Olen itsekin tiedeuskovainen ja lukenut tutkimuksista karpalon vaikutuksista, sekä puolesta että vastaan joten ei voi väittää että se olisi selittävä tekijä omalle paremmalle ololle asian suhteen.
Tuo toimintamalli on kuitenkin minulla toiminut paremmin kuin sen noudattamatta jättäminen joten katson sitä järkeväksi jatkaa ja perustelen sen itselleni karpalon yleisellä terveellisyydellä.
Juha Lehtinen
24.03.2017, 10.03
Vuosien saatossa erinäiset tutkimukset erilaisista asioista tahtoo aina hieman vaihdella mikä on hyväksi ja mikä huonoksi terveydelle jne. Välillä tutkimukset kertoo sitä ja jonkin ajan päästä tätä. Itse aio pysyä myös karpalomehun käyttäjänä perustaen käsitykseni sen terveellisyyteen myös, vaikkapa sitten muissa asioissa.
Elikkä suurin apu virtsatiesairauksiin on enemmänkin runsaassa vedenjuonnissa jota karpalomehun jälkeen päivän aikana nautitaan kuin karpalomehussa itsessään, sillä edellytyksellä että nestettä nautitaan kohtuudella. Karpalo lienee kuitenkin ihan terveellistä vaikka ihan muuten nautittuna jos ei tieteelliset tutkimukset ole sitä ihan kokonaan tuominnut.
Puolukkaa tulee syötyä päivittäin, joten alkoi kiinnostaa, onko puolukalla karpaloon verrattavia vaikutuksia näissä tulehdusasioissa?
Tulehduksien ennakoinnissa tuo karpalo on ollut naisväestön suosiossa jo vuosisadat.
Puolukasta en ole kuullut, happamia marjoja molemmat; effektiva ämnena ovat ehkä erit?
Kummankin nauttimisella on kuitenkin varmasti terveysvaikutuksia. Ei-tulehduksellisiin
eturauhasvaivoihin olen itse löytänyt rouvan vinkistä kurpitsavalmisteet. Tuoreena maasta
ja tarvittaessa purkkikamaa talvisin. Ensi kesän kasvuston siemenet ovat jo saapuneet.
Tänään taas tuli istuskeltua normivaatteissa puupenkillä kuplahallissa.
Puolisen tuntia riitti, kunnes Eetu alkoi ilmoitella huonosta elämästä.
Loppuaika sitten jalkeilla ja autossa persegrilliä tarpeen mukaan...
Oma mokahan tuo oli, kelpoisia istuinviritelmiä on kuitenkin olemassa.
Juha Lehtinen
26.03.2017, 04.56
Ostin paikallisesta apteekista YesNo vrtsatietulehdus kotitestin joka antoi positiivisen tuloksen. Kerroin tuosta lääkerille jonka kanssa olen nyt asioinut ja sain uuden lähetteen labraan jonne vien virtsanäytteen
ja otetaan vielä joku verinäyte. Itse veikkaan että saan vielä jonkun antibioottikuurin mutta se selviää sitten aikanaan.
Juha Lehtinen
06.04.2017, 13.38
Hieman päivitystä tilanteeseeni. Tänään kävin Minervan labrassa antamassa virtsanäytteen ja verinäytteen. Virtsasta löytyi paljon bakteereja eli virtsatietulehdus. Eli antibioottikuuri tulossa kun selviää
mikä antibiootti tuohon bakteeriin tehoaa.
^ No tuohan sitkeää sorttia on. Toipumista nyt kuitenkin.
Kuparinen
08.11.2017, 22.41
Löytyipä taas tämäkin ketju...
Muutama oma kokemus:
Useita vuosia eturauhasen liikakasvua ja kroonista tulehdusta. Auton istuinlämmitin on siunaus! Lopuksi PSA:n aina vain kohotessa koepalat ja positiivinen näyte adenokarsinoomasta syksyllä -15. Gammakuvaus, TT-kuvaus ja suositeltiin eturauhasen täyspoistoa. Se tehtiin TAYSissa "robotti"-etäoperointina kaksi vuotta sitten. Kahdeksan tuntia katosi elämästä, heräsin osastolla katetrissa ja tiputuksessa. Sairaalassa ei pidetä kauaa, seuraavana päivänä kotiin. Kipuja oli yllättävän vähän ja viisi tikattua reikää mahassa yllättävän pieniä. Viikon päästä katetrin poisto ja uudet kuvaukset. Ilmeisesti onnistunut leikkaus, mutta ne yhdet "tärkeät" hermot ovat poikki, naiset voi unohtaa. Lisäongelmana ovat pidätysvaikeudet, joita varten treenataan vatsanpohjan lihaksia. Yskiminen ja pieraisu ovat vaikeimmat operaatiot. Minulla vain ei ole vieläkään täysin kuivaa päivää ollut (ei onnistu kaikilta) kahteen vuoteen, mutta ei se estä pyöräilyä. Kaikki paha saatiin pois, PSA on nollilla, puolen vuoden välein jännätään verikokeen tulosta.
Tuttavapiirissä on saman vaivan miehiä monta, leikattuja tai hormonihoidon, sädehoidon ja "aktiivisen seurannan" piirissä. Jokaisessa on omat vaivansa. Henkisen tasapainon takia olen edelleen poiston kannalla jos se on vielä mahdollista, en kestäisi vuosien hoitojaksoja. Suosittelen kaikille 50 v täyttäneille PSA-verikoetta, ei maksa paljon ja sen voi teettää ilman lähetettä.
Iso mieshali, eli tuplaviski rutistuksella. Seurannassa ollaan ja välillä
vähän joskus kalsongit kastuvat, mutta fillari kulkee edellenkin.
Tämä on suvun miehiltä perittyä, joten ei yllättänyt. Ennen 1. kastelua...
Juha Lehtinen
08.11.2017, 23.47
Itselläni tulehdus on voitettu kanta. Urologi tiesi hyvin mitä puhui, PSA-arvon palautuminen normaalimpiin lukemiin saattaa viedä oman aikansa.
^ Hyvä noin. Ei se toki meistä nuorisoa tee, mutta
"näillä mennään" Viimeisin vähemmän kiva oli linkitys
pukamien toiminnan aktivoitumiseen. "If Ya Do, or Ya
do not"?
kovinhidas
13.05.2018, 17.27
Olenko minä seuraava?
Osui nimittäin kohdalle. Yllättävän monta tuttuakin on tämän kokenut.
Ei mitään oireita, ei tiedossa olevaa sukurasitusta. PSA testattiin kuitenkin työterveydessä kevättalvella ilmaiseksi omasta pyynnöstä. Koholla. Sen jälkeen seurasi normaali tästäkin ketjusta tuttu tutkintareitti:
- työterveyslääkäriltä lähete urologille yleisen sairaanhoidon puolelle. Sinne viikon jonotus. Urologi näki jotakin ultraäänellä (=anturi pimeään), ja jopa oli tuntevinaan jotakin tuseerauksessa (=sormi pimeään).
- uusintaverikokeeseen ja
- magneettikuvaan kuukauden jonotuksen jälkeen. Ajanvaraus näihin tapahtui HUS:n taholta automaattisesti. Tulos saapui kirjeitse kotiin parin viikon päästä.
- fuusiobiopsiaan. Ajanvaraus tuli tännekin automaattisesti ja kirjeellä ilmoitus kotiin. Ensin taas muutama viikko jonotusta. Kolme ammuntaa takapuoleen. Pelkäsin tätä toimenpidettä etukäteen ihan turhaan.
- taas kolme viikkoa odotusta, kirje tuli kotiin: adenokarsinoomaan viittaavat tulokset kaikissa kolmessa näytteessä, kahdessa 3+4, yhdessä 4+3=7. Olen nyt virallisesti syöpäpotilas.
Seuraavaksi tehdään hoitosuunnitelma ihan lähitulevaisuudessa. Siihenkin tilaisuuteen tuli automaattisesti ajanvaraustieto kirjeitse kotiin.
Kaikki tapaamani lääkärit ovat puhuneet robottileikkauksen hyvyydestä toistaiseksi.
Mutta: minä kun en mitään usko, niin tilauksessa on tapaaminen yksityisen syöpäsairaalan lääkärin kanssa, haluan myös niin sanotun "sädehoitomiehen" mielipiteen tilanteestani. Jos vaikka kirurgeilla ja sädehoitolääkäreillä olisi keskinäistä erimielisyyttä. Tosin piirongin laatikossa ei juuri tänään satu olemaan vaadittavaa 40 k€:a, mitä hoito yksityissairaalassa maksaisi, mutta yhden tapaamisen ostan sieltä joka tapauksessa. Haluan ehdottomasti kuulla sen toisen mielipiteen hoitopolun suunnittelua varten, kyseessä on kuitenkin minun oma terveyteni.
HUOMIO: Kaikki tutkimukset ovat olleet täysin kivuttomia!
Tutkimuksia ei kannata kivun tai epämukavuuden takia pelätä, jos PSA:n testauttaminen on muuten käynyt mielessä. Jännitin kaikkea etukäteen, mutta ihan turhaan. Biopsiassa puudutustapahtuma on suunnilleen kuten tehtäisiin tavanomainen paikallispuudutus. Neula on pirun herkällä ja intiimillä alueella, tosin tällä kertaa putken toisessa päässä. Siinä se. Ei pelkoa.
Itse näytteenottoammunta ei tuntunut ollenkaan. Ei sitten yhtään! Kolmesti ampuivat, ensin jännitti, sitten helpottunut hämmästys, ja viimeinen ei enää jännittänyt ollenkaan. Aikaa meni ehkä 20 minuuttia siinä huoneessa haastatteluineen, panikoimisineen, riisumisineen, puudutuksineen ja näytteenottoineen. Antibioottijuomineen alle kolme tuntia ulko-ovelta sisään - ulos. Antoivat vahvemman antibioottidrinkin äskeisten ulkomaanmatkojen takia, josta aiheutui tunti lisää odotusta ennen toimenpidettä.
Brevetit saan siis varmaankin unohtaa tulevaisuudessa. PBP2019 haavesuunnitelma pannaan nyt pois. Ajetaan ennen hoitoja mitä ajetaan.
Välillä yöllä herään ja harmittaa, mutta suurimman osan ajasta ei. Ikuisena pessimistinä näen itseni loppuiän pidätyskyvyttömänä märissä vaipoissa ja lopullisesti muutenkin kyvyttömänä "jänne" kokonaan poikki.
Vai kieltäytyisinkö kaikista hoidoista ja eläisin täysillä vielä yhden vuosikymmenen? Vaihtoehtona kitua vaipoissa tupla-aika?
Muokkaus: itsekseni siis noita mietin. En vastauksia halua muilta!
kovinhidas
16.05.2018, 15.04
Kävin uhoamallani yksityisen sairaalan "sädehoitomiehen" juttusilla, rahaa paloi käyntiin tietenkin pitkälti yli 400€. Tuliko sieltä faktaa, mainosta vai uskontoa? Mistä minä sen tietäisin, tietämykseni näistä hoidoista kun on fillarifoorumi/google/suomi24 tasolla.
Sädehoitomies kertoili aikaisemmasta potilaastaan, joka kävi polkupyörällä ottamassa eturauhassädehoitoja. Oma ajatukseni herää, että robottileikkauksessa sen sijaan katkaistaan virtsaputki, venytetään se ja liitetään ompelemalla virtsarakkoon, sekä pidetään virtsakatetria viikko tai jopa kaksi. Ei varmasti pyöräillä.
Yritän julkisen sairaanhoidon puolella saada lähetteen seuraavan urologitapaamisen jälkeen vielä syöpälääkärille, selvittääkseni minkälaista sädehoitoa olisi julkisella puolella tarjolla. Urologit ovat näet ilmeisesti kaikki kirurgeja ja siis hanakoita leikkaamaan! Muuten pitää kurkistaa tuonne lipaston kolmanteen alalaatikkoon, sinne perinnönsäästö/pahan-päivän-vara sukanvarteen. Olisiko nyt se paha päivä ja löisin taalat tiskiin sädehoitoon yksityiselle puolelle?
Käykäähän yli viisikymppiset testauttamassa se PSA:nne. Minunkin olisi pitänyt käydä jo tätäkin aikaisemmin, mutta kun olen omasta mielestäni muka niin nuori vielä!
Kohti uusia pettymyksiä.
Kiitokset hyvästä informaatio-paketista ja tsemppiä tulevaan.
Sent from my iPhone using Tapatalk
J.Kottenberg
16.05.2018, 22.44
PSA-arvon mittaus kannattaa tosiaan sisällyttää vuosittaiseen kontrolliin. Ei sekään kaikkitietävä ole, mutta "halpa henkivakuutus" kuten tuttu tohtori sanoi.
Eikä terveyden tarkkailu nyt pelkästään yli viisikymppisten juttu ole. Kyllä helposti tehtäviä tarkastuksia kannattaa teettää jo paljon aikaisemminkin.
Mutta paljonhan silti jää tuurin varaan. Rouvan hyvän ystävättären miehellä havaittiin vähän 50-vuotispäivän jälkeen haimasyöpä. Alkoi vaan väsyttämään ja ruoka ei enää maistunut hyvin. Muuten ei mitään ollut koskaan. Mitkään hoidot eivät auttaneet. Vajaan vuoden jaksoi kamppailla, kovakuntoinen kun oli.
Sen verran karmea oli kohtaloa seurata että ehkä käyn silloin tällöin vatsan UÄ-skannauksessa.
Tuo PSA-arvon mittailu ei ole niin yksiselitteisesti hyödyllistä, kuin äkkiseltään voisi luulla. Saattaa esim. löytyä syöpä, jonka hoidosta on enemmän haittaa kuin syövästä koskaan olisi ollut.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03230
"PSA-tutkimuksen käyttöä terveiden miesten eturauhassyövän seulonnassa ei suositella, koska koe ei ole osoittautunut siinä tarpeeksi hyväksi. Suurentuneet arvot johtuvat usein muusta syystä kuin syövästä, ja toisaalta PSA-arvo ei aina suurene syövästä huolimatta. Lisäksi tiedetään, että suuri osa eturauhassyövistä kasvaa hyvin hitaasti. Hidaskasvuinen syöpä jää niin paikalliseksi, että siitä ei elinaikana aiheudu ongelmia, vaikka hoitoa ei annettaisi."
J.Kottenberg
17.05.2018, 08.51
Tuo PSA-arvon mittailu ei ole niin yksiselitteisesti hyödyllistä, kuin äkkiseltään voisi luulla. Saattaa esim. löytyä syöpä, jonka hoidosta on enemmän haittaa kuin syövästä koskaan olisi ollut.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03230
"PSA-tutkimuksen käyttöä terveiden miesten eturauhassyövän seulonnassa ei suositella, koska koe ei ole osoittautunut siinä tarpeeksi hyväksi. Suurentuneet arvot johtuvat usein muusta syystä kuin syövästä, ja toisaalta PSA-arvo ei aina suurene syövästä huolimatta. Lisäksi tiedetään, että suuri osa eturauhassyövistä kasvaa hyvin hitaasti. Hidaskasvuinen syöpä jää niin paikalliseksi, että siitä ei elinaikana aiheudu ongelmia, vaikka hoitoa ei annettaisi."
Tuo edellä sanottu on varmaan totta. Mutta ymmärtääkseni ei heti automaattisesti ryhdytäkään mihinkään radikaaleihin hoitoihin, jos syöpä havaitaan. Ensin tutkitaan mistä ja minkälaisesta sairaudesta on kyse. Syöpä voi hyvinkin olla sellaista tyyppiä että etenee hyvin hitaasti, siis käytännössä jää vain paikalliseksi, jolloin mies ehtii ikääntyä ja kuolla johonkin aivan muuhun sairauteen kuin eturauhassyöpään. Tällöin syöpäkasvainta vain tarkkaillaan.
Toisessa ääripäässä on syöpätyyppi joka on agressiivinen ja leviää nopeasti. Tällainen pitäisi pystyä hoitamaan mahdollisimman pian, silloin kun syöpä on vielä paikallinen eikä ole levinnyt. Ja juuri tässä viimemainitun kaltaisessa olisi hyvä päästä kiinni aikaisessa vaiheessa. Jos sairaus havaitaan vaikkapa kohonneen PSA-arvon tutkimisen avulla, on tässä vaikea nähdä mitään huonoa.
Asia on toki varsin monimutkainen. Paljonko tuhrautuu rahaa "turhiin" tutkimuksiin ja hoitoihin kohonneen PSA:n takia? Paljoko säästetään kun oireeton syöpä saadaan hoidettua ajoissa? Ymmärtääkseni Suomessa asiantuntijoiden "virallinen" kanta on, että seulonta ei ole järkevää
https://www.studio55.fi/terveys/article/jopa-80-prosentilla-80-vuotiaista-on-eturauhassyopa-kannattaako-psa-ta-seurata/6180602
”Kuvitelkaamme kaksi suurta auditoriota, joista toisessa on tuhat tervettä miestä, jotka ovat käyneet läpi PSA-seulonnan sekä siihen liittyvät toimenpiteet ja toisessa samoin tuhat samanikäistä miestä, joita ei ole testattu. Kahdeksan miestä kummastakin ryhmästä tulee aikanaan kuolemaan eturauhassyöpään. Siinä eturauhassyövän seulontojen tilastollinen todellisuus.”
Kaupalliset toimijat, jotka tekevät asialla bisnestä, ovat tietysti toista mieltä: https://www.docrates.com/syopamuodot/eturauhassyopa/eturauhassyovan-diagnostiikka/psa-testaus/
kovinhidas
17.05.2018, 11.57
Syöpäasioissa liikutaan todennäköisyyksissä, aivan kuten hsr kirjoittaa.
Mielestäni massatestaus ja yksilön suorituttama oma testaus ovat suuresti eri asioita.
Minun kohdallani on todettu keskiaggressiivinen T2, mahdollisesti ehkä jopa T3 (syöpäsoluja kapselin ulkopuolella) aggressiivinen syöpä. Sitä ei olisi todettu ilman omaa aloitteellisuuttani ja PSA testiä. Syöpä olisi suurella todennäköisyydellä levinnyt ja olisin kohdannut syöpäkuoleman. Olen niin nuori vielä.
Yhteiskunnalla on olemassa tutkimus- ja hoitosuosituksia. Tulee aina muistaa, että suunnitelmat, mitä tauteja etsitään massoilta on laaditut rahansäästö (verovarat) tärkeänä tekijänä. Yhteiskunta hyväksyy yksittäisten ihmisten sairastumisen ja ennenaikaisen kuoleman. Ei kannata kutsua kaikkia kansalaisia tutkimuksiin, vaikka joku yksilö kuoleekin. Tämän LISÄKSI eturauhassyövässä on paljon MUITAKIN vasta-aiheita massatestaukselle, kuten:
testi ei takaa syövättömyyttä
testi on vain sen hetkinen tilanne. Myöhemmin tilanne on aina uusi
PSA voi olla hetkellisesti koholla, syy voi olla vaikkapa seksi. Aiheutuu täysin turhia uusintatestejä
massatestaus aiheutuisi paljon jatkotutkimuksia, turhiakin, ja koepalojen ottokertojen lukumäärä räjähtäisi käsiin. Ei onnistu. Testauskapasiteetti ei riitä
hitaasti eteneviä syöpiä ei välttämättä kuitenkaan hoideta aktiivisesti. Kansalaiselle ei liene hyvä kertoa "sinulla on syöpä, palataan vuoden päästä asiaan. Onnea!"
Mielestäni se tosiasia, että massatestaus ei ole järkevää eikä mahdollista, ei suinkaan heijastu yksittäisen ihmisen päätökseen testauttaako PSA vai ei.
Työterveyshuollon piiriin kuuluvilla saattaa työnantaja maksaa PSA-testin kulut. Kysynkin: kannattaako sinun säästää työnantajasi rahoja ja jättää testi teettämättä? Vaikka maksaisit testin itse, jätä yksi mallasviski kaupan hyllylle ja teetä testi.
Väärä diagnoosi, PSA koholla, entä sitten? Yksilön kannalta iskee syöpäpelko. Sitten seuraavat tutkimukset: ultraäänianturi anaaliin, sormi anaaliin, magneettikuva, koepala. Kaikki testit, uskokaa tai älkää, ovat asiakkaan kannalta tapahtumina helppoja.
Lieviä, kesyjä versioita syövästä saatetaan jättää aktiiviseurantaan. Tämä saattaa olla sille ihmisyksilölle suuri henkinen taakka: hänellä on diagnosoitu syöpä, mutta jäädään kuitenkin odottelemaan paheneeko syöpä vai sattuisiko säilymään maltillisena. Maallikkoarvaukseni on, että tämä voisi olla suuri henkilökohtainen vasta-aihe PSA-testin teettämiselle! Tieto lisää tuskaa ja aina löytyy kun tutkitaan.
Yhteenveto vuodatuksestani:
- yhteiskunnan ei kannata tällä hetkellä massatestata PSA:ta. Tämä asia ei estä yksilöä teettämästä testiä.
- jos saat testissä alhaisen PSA-arvon,
se ei poissulje syövän mahdollisuutta, testi ei ole takuu yhtään mistään
se on vain tämänhetkinen tilanne.
- jos saat testissä koholla olevan PSA-arvon,
se voi olla tilapäinen häiriö. Seksi ja ruumiillinen työ saattavat nostaa, näin lääkärit ovat kertoneet.
seuraa henkinen stressi, minulla saattaa olla SYÖPÄ!
seuraa pitkiä jonotusaikoja tutkimuksiin
seuraa tutkimuksia. Tutkimukset ovat ihan helppoja, mutta kiusallisia. Viimeistään koepala paljastaa ehkä jotakin, tosin ohiampuminen lienee edelleen mahdollista.
seuraa joka välissä tulosten odottelua viikkokausia
on tylyä lukea kirjeestä, että teillä on todettu syöpä
saatat välttyä syöpäkuolemalta ja elää vanhemmaksi. Ehkä. Saatat myös joutua kärsimään hoidon jälkeisistä pahoista sivuvaikutuksista.
sitten se pahin: vaikka syöpä todettaisiin, säyseää syöpää ei välttämättä kannata hoitaa. Syöpä jää ehkä seurantaan. Joudut elämään tietoisuuden kanssa.
Yhteenvedon yhteenveto. Vain sinä päätät, teetätkö testin vai et. Testissä on puutteensa. Jos tulos pelottaa liikaa, unohda koko asia, älä teetä testiä ja hyväksy syövän riski. Oma valinta.
Minä kuitenkin suosittelen testiä, jos sattuisit minulta kysymään. Suosittelisin jopa hakemaan vertailuarvon nelikymppisenä, niin on myöhemmin jotakin mihin verrata.
Jopotuinen
17.05.2018, 19.55
Hommissa ovat mitanneet PSA 5 v välein, ties mistä lähtien. Mutta viimeksi, jokunen vuosi sitten, jättivät ton kuitenkin pois analyyseista, en tullut kysyneeksi miksi. Nykyisin haluaisivat 50 v lähtien syynätä 3 v välein, mutta olen noudattanut edelleen tota 5 v jaksotusta, jotta saan ajokorttini siinä sitten samalla. Olenkin uhannut, jotta jollei korttia heru, niin eläkkeelle sitten. Täytyy ensikerralla pyytää myös toi PSA. Hyvät referenssiarvot löytyvät pidemmältä ajalta joka tapauksessa ja hyvä se.
kovinhidas
08.01.2019, 11.02
Onnistuiko se fillarointini paikallisen keskiaggressiivisen eturauhassyövän sädehoidon aikana ja sen jälkeen vai eikö? Sietääkö perse satulaa vai ei?
Periaatteessa kyllä. Kipuja, arkuutta tai mitään muutakaan oikeasti invalidisoivaa fyysistä estettä minulle ei tullut. Kova jätkä olisi treenannut lähes koko ajan, tosin minä en halunnut hoidon loppupuolella edes kuntoilla.
Kävin kesän aikana läpi sisäisen ja ulkoisen sädehoidon, tehostettuna neoadjuvanttihormonihoidolla.
Ensimmäisen hormonipistoksen saatuani osallistuin Vätternrundaniin, kun oli tullut ilmoittauduttua. Ajo oli täysin nautinnollista, hieno reissu. Hormonipiikki ei ennättänyt vielä vaikuttaa.
Viikko Vätternrundanin jälkeen osallistuin / jouduin osallistumaan vielä erääseen useampipäiväiseen kuntoajoon. Oli siihenkin tullut ilmoittauduttua ennen syöpädiagnoosia, enkä viitsinyt ruveta osallistumistani perumaankaan. Hieman pelotti startissa. Kolme ensimmäistä ajopäivää meni ihan tavallisesti, jopa yllättävän pirteästi. Sitten alkoi hormonipiikki vaikuttaa yhdessä elimistön väsymisen kanssa. Alkoi ajoittain hikoiluttaa ja vituttaa. Olo oli korostetun väsymyssekava. Ajelin loput tapahtumapäivät maisemista nautiskellen, henkikään ei kulkenut enää ollenkaan. Kuitenkin sain tapahtuman hyväksytysti läpi, mikä oli alunperinkin ainoana tavoitteena.
Siihen loppui polkupyöräily viime kesältä. Tuon jälkeen ajoin vain tarveajelut. Ei lenkkeilyä, ei treenaamista, ei brevettejä. Ei mitään.
Syyksi ajamattomuuteeni sanoisin hormonihoidon aiheuttamat henkiset sivuvaikutukset. Kuumien aaltojen lisäksi läsnä oli tasaisesti jäytävä saamattomuuden tunne. Ikään kuin jatkuva perusvitutus kuitenkin ilman varsinaista vitutusta. Arkiaskareet ja kotihommat hoituivat ihan tavallisesti, mutta kaikenlainen kiinnostus mihinkään ylimääräiseen tekemiseen oli tasan nolla. Seksuaalisuus katosi, tilapäinen kemiallinen kastraatio toimi täysin odotetusti. Tuota eunukkiaikaa muistellessani tuntuu kuin muistelisin kaukaista lapsuuttani, muistot tulevat ikään kuin harmaasävyjen läpi.
Viimeisestä hormonipistoksesta on nyt kulunut noin kymmenen viikkoa. Olen palannut takaisin omaksi itsekseni, eikä edes se kuuluisa "heijarivaijeri" katkennut ainakaan vielä. Halu pois sohvaltakin on palannut päivä päivältä voimakkaampana. Persekin on ajamisen kannalta ihan ennallaan. Aerobinen kuntoni on nyt kuitenkin todella huono.
Mutta mikäs tässä on ihmisen nyt ollessa, eikun ajelemaan!
Minua ei tarvitse onnitella, onnitelkaa lääkäreitäni!
kuovipolku
08.01.2019, 12.03
Ei ehkä tarvitse, mutta kai silti saa? Lääkärithän tekevät vain sen mihin nykyaikainen lääketiede pystyy eli eivät ihmeitä vaikka tekisivät työnsä kuinka hyvin ja taitavasti tahansa.
Ja suurimmat aplodit ansaitsee tietysti luonto. Vaikka se ihan sama luonto onkin jolle ihminen voi olla myös jokseenkin merkityksetön syöpäsolujen kasvatusalusta.
Saunassa tuttu lääkäri sanoi, että miksi sitä kutsutaan eturauhaseksi, sehän on haittarauhanen!
Innostuin tänä keväänä pyöräilystä ja hankin pyörän lähinnä 26km/pv työmatka ajoon ja satunnaisiin pidempiin lenkkeihin kotiseudulle. Vapun tienoilla kävin pyörän hakemassa ja siitä lähtien polkenut töihin ja tehnyt kaksi eestaas yhteensä n. 100 km pitkää reissua kotiseudulle.
Ensimmäinen pidempi reissu kotiseudulle oli kesäkuun alussa ja muutaman lonkeron otin perillä ja istuskeltiin ja lähdin sitten illalla polkemaan kotia. Kotimatkalla illalla ilma viileni ja iski vesisade ja polin sitten n. 30 km sateessa ja en muista koskaan olleeni niin loppu kun pääsin kotia. Noita pidempiä reissuja tehdessä on alapää puutunut pahasti vaikka on vaippapersehousut olleet jalassa ja vehje (ei pallit tai mitkää muutkaan osat) oli hieman puutunut kesäkuussa ja tunto palasi pikkuhiljaa ja nyt ihan normaalit tuntemukset.
No sitten tuli juhannus ja sama reissu ees taas ja alapää taas puutui muutaman kymmenen kilometrin jälkeen molempiin suuntiin mennessä. Juhannuksena sitten tuli juhlittua kolmisen päivää ja sunnuntaina polku takaisin. Juhannuksen jälkeisellä viikolla alkoi jomottava kipu, joka nyt viittaisi eturauhasen tulehdukseen. Kävin Perjantaina työterkkarissa juttelemassa ja sain sormea persiiseen. Rauhasta koetellessa ei mitään varsinaista kipua tuntunut. Kävin myös labrassa ja kaikki tulehdusarvot ja muutkin arvot kunnossa. Eturauhastulehdushan ei ilmeisesti näy bakteeriviljelyissä? Näin meinasi ainakin lekuri.
Tunnelma alapäässä on vain jomottava ja heijastuu vehkeeseen ja peräaukkoon asti. Sain buranaa ja vedellyt vkl ylitse ja eipä ne juuri tunnu auttavan ainakaan vielä. Pientä särkeilyä olen havainnut kropassa ja kaulan seudulla. Ollut muuten vähän vetopois olo ja mielialat alhaalla. Töissä nyt olen normaalisti voinut käydä.
Kävin vielä seksitautitesteissä ennen terkkariin menoa ja ei löytynyt mitään mikä sinäänsä helpotus....
Ikää vasta 30v ja alkoi vähän kuumottaa kun lueskelin syöpäkokemuksista. Olen kokoajan kun oireilua ollut, kesäkuun alusta lähtien työmatkapyöräillyt ja lopetin vasta viime viikon lopulla.
Olen varmaan huomenna yhteyksissä työterkkariin ja kyselen mitäs seuraavaksi. Antibiotteja ei ollut kovin innoissaan myöntämässä, enpä kyllä kysynytkään mutta sellaisen tunnelman sain.
^ omasta kokemuksesta voin sanoa, että 98% varmuudella jonkun asteinen tulehdustila käynnissä, mikä ei ihan viikonlopun mittaisella kuurilla mene ohi.
Itse podin myös vastaavanlaisia oireita ja lähes 2vkoa vedin 600:ia.
Eli jäitä hattuun ja buranaa naamaan. Kyllä se siitä lähtee:)
Twinning
15.07.2019, 17.57
Noita pidempiä reissuja tehdessä on alapää puutunut pahasti vaikka on vaippapersehousut olleet jalassa
Satula myös vaihtoon mitä pikimmiten noilla oireilla. Fillarit pitäisi oikeastaan speksata ilman satulaa ja myyjän selvittää ostajan kanssa sopiva malli ja leveys ennen käyttöönottoa, niin tärkeää oikea istuvuus on.
3 päivän juhlimisen jälkeen pyörän selkään? Kuulostaa aika epäterveelliseltä.
Elimistöhän on tulehdustilassa ryyppäämisen jälkeen
hannupulkkinen
15.07.2019, 20.37
Eturauhasseulonnan vastustajat ajattelevat asiaa eniten kansantalouden näkökulmasta.
Jos pääsee henkilökohtaiseen kontaktiin vastustavan ihmisen kanssa, voi kysyä: Haluatko tietää onko sinulla eturauhassyöpä? Tai saman kysymyksen voi esittää kaikille yli 40-vuotiaille ja vaikka nuoremmillekkin. Kielteisiä vastauksia ei ehkä tule monta. Omasta syopäleikkauksestani on nyt kulunut viisi vuotta. PSA seuranta on kuuden kuukauden välein. Arvo nousee hitaasti. Nyt se on 0.12. Kun se on 0.2 keskustellaan urologin kanssa mitä tehdään. Sädehoitoa? Onhan se riesa ja aina uutta testiä odottaa pienellä pelolla. Seuraava on elokuussa. Kiitollinen olen kuitenkin, että kaikki pelaa ja mitään haittaa elämässä ei ole. Minulle tehtiin erektiohermoja säästävä leikkaus ja ehkä suurin syy PSA:n nousuun onkin siinä. Muutama syöpäsolu on jäänyt itämään tai sitten normaalia rauhaskudosta on jäljellä. Molemmat nostavat vähän PSA:n tulosta. Epätietoudessa on hankala elää, mutta ei ylitsepääsemättömän hankalaa. Elämää kaikille!
arctic biker
10.10.2019, 19.15
Mennä viikolla hieman unohtunessa psa-testissä kävin. Tänään Joensuun kirurgian poli soitti ja hieman on arvot nousseet. Vattu, kirurgi Viitanen on vielä hommissa ja taitaa ens viikolla soitella. PSa oli ,1,18.
Eturauhanen voi suurentua niinkin paljon, että siitä seuraa miehellä virtsaumpi. Virtsarakko ei veny kuin suurinpiirtein litran mittaan ja jokainen voi mielessään kuvitella, mitkä tuskat seuraa, kun rakko on repeämäisillään.
Eturauhasen liikakasvu on joko hyvänlaatuista tai sitten vakavan sairauden aiheuttamaa. Hyvänlaatuinen kasvu ei vaadi leikkaushoitoa kuin poikkeustapauksissa. Markkinoilla on tehokkaita lääkkeitä, jotka pienentävät eturauhasta merkittävästi ja jopa palauttaen sen alkuperäiseen painoonsa. Tehokkain lääke on Duodart, jonka haittavaikutuksena on siemennesteen kehittymisen estyminen.
Pyöräily ei ole syy eturauhasvaivoihin, vaan syyt ovat aina sisäisiä. Eturauhasvaivoja aiheuttavat syöpä, erilaiset tulehdukset, perinnölliset tekijät jne. Pyöräily voi kuitenkin pahentaa vaivaa, varsinkin jos jatkaa harrastusta oireista piittaamatta. Suurentunut ja/tai tulehtunut eturauhanen on yleensä kylmänherkkä ja aiheuttaa tihentynyttä virtsaamisen tarvetta. Eturauhasvaivoista kärsivän kannattaakin sijoittaa lämpimiin ajohousuihin. Kuorihuosujen olisi hyvä olla tuulelta suojaavat, varsinkin etumuksen osalta. Jalkojen tai yläkropan kylmettymisellä ei ole mitään merkitystä eturauhasvaivoissa. Suora viima nivusissa sen sijaan aiheuttaa oireilua.
Fizik ja Tunen satulat kannattaa pistää myyntiin ja hankkia kunnollinen halkiosatula, jolloin nivustaive jää vähemmälle kuormitukselle. Tällöin satulan paine ei purista jalkovälin hermoja kasaan (puutuminen, virtsaamisvaikeudet) eikä eturauhaseen. Satulan nokan lievä laskeminen (varo tyylipoliiseja) auttaa myös. Varmista myös, että istut istuinluuilla, etkä ns. palliesi varassa. Satulan oikea leveys on merkittävä.
Jos vaiva on hankala, talvipyöräily kannattaa unohtaa tyystin, koska kylmä vain pahentaa rauhasen toimintaa.
Kuten edellä on useaan otteeseen manittu niin välihousut tai tupla-alkkarit, auton penkinlämmitin, sauna tai vaikkapa rauhasen hierontamanipulointi sormella nivustaipeen päältä (ei siis sormea rektaaliin) auttavat. Vanha inttikikka, eli kädet pallien ympärille auttaa myös hetkeksi. Burana helpottaa, mikäli rauhasta kolottaa tai virtsahätä iskee normaalia useammin.
Eturauhasvaivat ovat todella yleisiä yli 50-vuotiailla miehillä ja yli 60-vuotiaiden viiteryhmässä on jo harvinaista, jos minkäänlaisia oireita ei ole.
Kävin joskus n. vuosi sitten. PSA 0.75 ja eturauhanen hieman suurentunut (35 grammainen). Sivulöydös: maksassa rasvakertymää.
Näköjään tuloksista löytyi kuvatkin (eturauhasesta). Parissa kuvassa se näyttää Alienilta. Pitäiskö olla huolissaan?
Kusella saa kyllä öisin ravata kyllästymiseen asti.
hiilikuitumies
11.10.2019, 15.39
Fizik ja Tunen satulat kannattaa pistää myyntiin ja hankkia kunnollinen halkiosatula, jolloin nivustaive jää vähemmälle kuormitukselle. Tällöin satulan paine ei purista jalkovälin hermoja kasaan (puutuminen, virtsaamisvaikeudet) eikä eturauhaseen. Satulan nokan lievä laskeminen (varo tyylipoliiseja) auttaa myös. Varmista myös, että istut istuinluuilla, etkä ns. palliesi varassa. Satulan oikea leveys on merkittävä.
Olen eri mieltä tuosta halkiosatulasta, koska niistä on tutkimuksia ja toki fysiikkakin jo sanoo, että ei pelkkä halkio ole hyvä, koska sama painohan siihen yhä tulee, mutta kapeammalle alueelle eli paine on vastaavasti niissä kovempi. Muuten olen samaa mieltä tuosta, että nuo fizikit ja muut lättänät kannattaa laittaa pois.
Tuo nokan laskeminen on tärkeämpi juttu, mutta siinä voi alkaa liukua ärsyttävästi, joten tämän takia SQlabin satulat ovat niin nerokkaita, kun niissä on nokka takaosaa selvästi alempana jo valmiiksi. Tämä vähentää painetta todella paljon. Valitettavasti heidän uusissa Ergolux-malleissaan pudotus näyttää selvästi pienemmältä sikäli kuin olen ymmärtänyt, missä kohtaa niissä olisi tarkoitus istua, mutta niissäkin on selvä pudotus. Vanhaa hyväksi havaittua 611:stakin saa vielä.
Eturauhanen voi olla jopa 60g painoinen aiheuttamatta välttämättä suurempia oireita, mutta valtava klunssihan silloin alavatsassa jöllöttää. Kasvu voi suuresta koostakin huolimatta olla hyvänlaatuista. Sinulla tuo 35g painaa todennäköisesti jo rakkoa siinä määrin, että kusella saa juosta. Ehdottomasti lääkäriin. Uudet ultrat ja PSA arvon mittaus. Muutos voi jo vuodessa olla radikaali-pahempaan suuntaan. Eturauhasvaivat eivät parane itsestään. Helpotusta voi hakea itsehoidolla karpalomehusta ja Curbisalista (kurpitsauute) Ne eivät paranna, mutta saattavat helpottaa olemista. Jos kyse ei ole syövästä, niin duodart kuuri pienentää eturauhasta vuodessa reilut 20%.
.Jos kyse ei ole syövästä, niin duodart kuuri pienentää eturauhasta vuodessa reilut 20%.
”Lääke voi vähentää sukupuolista halua, heikentää potenssia ja aiheuttaa siemensyöksyyn liittyviä vaikeuksia. Joskus saattaa ilmetä huimausta tai yliherkkyysreaktiota taikka rintojen suurenemista tai aristusta.”
Olen eri mieltä tuosta halkiosatulasta, koska niistä on tutkimuksia ja toki fysiikkakin jo sanoo, että ei pelkkä halkio ole hyvä, koska sama painohan siihen yhä tulee, mutta kapeammalle alueelle eli paine on vastaavasti niissä kovempi. Muuten olen samaa mieltä tuosta, että nuo fizikit ja muut lättänät kannattaa laittaa pois.
Tuo nokan laskeminen on tärkeämpi juttu, mutta siinä voi alkaa liukua ärsyttävästi, joten tämän takia SQlabin satulat ovat niin nerokkaita, kun niissä on nokka takaosaa selvästi alempana jo valmiiksi. Tämä vähentää painetta todella paljon. Valitettavasti heidän uusissa Ergolux-malleissaan pudotus näyttää selvästi pienemmältä sikäli kuin olen ymmärtänyt, missä kohtaa niissä olisi tarkoitus istua, mutta niissäkin on selvä pudotus. Vanhaa hyväksi havaittua 611:stakin saa vielä.
Liikakasvun kanssa olen Chargen jakkarat hyväksi havainnut; eritoten lievällä nokan laskulla.
Oma on perseeni ja rauhasenikin, mutta tuolla elämä helpottui huomattavasti. Vanha orggismallin
Spoon jäi aikoinaan ahterini alle, en ole halunnut muuttaa suhdetta; taloudessa on kolme muutakin
C-satuloiden käyttäjiä, eivät aivan paskaa taida olla?
hiilikuitumies
13.10.2019, 00.02
taloudessa on kolme muutakin
C-satuloiden käyttäjiä, eivät aivan paskaa taida olla?
Minun mielestäni kaikki satulat, joissa takaosa ei ole selvästi nokkaa ylempänä ovat sitä itseään tällä osa-alueella. Merkki on sinällään ihan sama, mutta kunhan nokka on reilusti alempana tai jopa poissa (nokattomien satuloiden läpilyöntiä odotellessa). Ei mikään muu muotoilu pysty tuota asiaa olennaisesti muuttamaan. Hyvin mielellään näkisin muiltakin valmistajilta lähtemistä mukaan tuohon hyvin yksinkertaiseen, mutta toimivaan, ideaan, niin tulisi enemmän vaihtoehtoja siihen muuhun muotoiluun.
Ajatelkaa nyt tätä. Kymmeniä vuosia haaroväliin painaneita satuloita, eikä vieläkään useimmilla valmistajilla käy mielessä, että jospa laitetaan ihmiset istuinluiden päälle, niin ei paina niin pahasti muualle. Tämä on edelleen radikaali idea, jota jotkut ihan vastustavat. Tuntuu kummalliselta, miten tämä on mahdollista.
Firlefanz
13.10.2019, 02.15
https://www.youtube.com/watch?v=Zkvymb4j53Q
arctic biker
17.06.2020, 20.52
Jahas vanhaa säiettä! Keväällä piti käydä tarkistamassa tilannettani, kirurgi Viitanen muisti minut hyvin ja kysyi että tulitko pyörällä. No en kelataksilla. PET-TT kuvaukseen komensi. Kolmeen kertaan Kiteen terkkarilla verikokeet. Sain sitten Joukolta kirjeen jottei kuvauksessa mitään löytynyt mutta PSA-arvo on korkea, kaipasi syksyllä käymään.
Hieman säikähdin kun Joensuun sairaalan kirurgian polin sh minua puhelimella jäljitti, sai torstaina kiinni ja pe verikokeisiin ja ma Joensuuhun. Viitanen oli jääny just eläkkeelle. Uus nuorempi urologi kertoi samat asiat kuin Viitanen kirjeessä, jos oikein kuulin niin PSA 1,5. Näin mennään.
Tärkein ny se ettei syöpäpesäkkeitä löytynyt. Se on muuten tää PET-TT tutkimus aika arvokas toimitus, tään radioaktiivisen aineen tuo vasittu kuriiri Hesasta, päivän annos ei kuulemma säily pidempään. Meitä potilaita tais kolme olla .
Liityn joukkoon harmaaseen. Ikää 50+ ja tihentyneen kusitarpeen ja alaselkäkipujen sekä muiden oireiden vuoksi ensi viikolla urologille ja psa kokeeseen. Toivottavasti ei mitään vakavampaa löydy.
Fillari62
08.08.2020, 02.27
Ilmoittaudun myös eturauhasvaivaisten kerhoon. Muutaman vuoden liikakasvu on vaivannut ja kolme kertaa ollut virtsaumpikin, joten höyläys on ensi kuussa edessä. Xatralia (alfa-salpaaja) olen käyttänyt kolme vuotta, ja siitä on ollut jonkin verran apua, virtsaaminen ei enää pätki, vaikka suihku on heikko. Höyläys kyllä pelottaa, koska omat riskinsä siinäkin on, mutta virtsaumpi on vaan niin inhottava ja kivulias tilanne. Huhtikuussa se iski saarimökillä pihatalkoiden, eritoten talkoojuoman (olut) ja kylmettymisen ansiosta. Päivystäjälle katetrointiin pääsin vasta seuraavana aamuna. Hoitajan ultravehkeen asteikko loppui litraan, ja 850 ml hän sai sieltä pois. Helpotti. Samalla rakko venyi aika lailla. Pyöräilyäkin on pitänyt himmata, koska rauhanen ärtyy joskus siitäkin.
Liityn joukkoon harmaaseen. Ikää 50+ ja tihentyneen kusitarpeen ja alaselkäkipujen sekä muiden oireiden vuoksi ensi viikolla urologille ja psa kokeeseen. Toivottavasti ei mitään vakavampaa löydy.
Mulla oli muutama vuosi sitten psa vähän yli viitearvon, mutta urologi sanoi sen johtuvan eturauhasen isosta koosta (53g). Urologi tutki rauhasen sormella ja ultrasi sen myös, josta selvisi myös koko. Xatralin jälkeen arvo on pysynyt normaalissa.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.